Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De Plug in schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:54:
Inmiddels de plug-in batterij van Next Energy 2 maanden in gebruik. Ik heb geen zonnepanelen en gebruik daarom de "prijsgestuurde modus".

In deze twee maanden heb ik 531 kWh gebruikt tegen een beursprijs van € 34,77; ofwel 7 cent / kWh.
De gemiddelde prijs - zoals opgegeven door Next Energy - ligt op 8 cent / kWh in deze twee maanden.

In deze twee maanden heeft de batterij 116 kW geladen en 100 kW ontladen. De kosten daarvan zijn € 1,29.

Al met al zorgt de batterij ervoor, dat ik € 5,70 bespaard heb in twee maanden.

Mijn conclusie is dat de Next Energy batterij te weinig financieel voordeel biedt wanneer je geen zonnepanelen hebt. Leuk hebbedingetje, dat dan weer wel.
Gelukkig heb je wel de terugverdiengarantie als het goed is. Dat is wel prettig bij deze batterij

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• z0r3n41991
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 15:07
Ondertussen bijna 24 uur verder.

Apparaat heeft nog geen watt teruggegeven sinds gisteravond half 8 ( zelfconsumptiemodus )

Batterijpercentage staat op 77%..

Vanavond opnieuw installeren, hopen dat het helpt

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 23:17
z0r3n41991 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:08:
Ondertussen bijna 24 uur verder.

Apparaat heeft nog geen watt teruggegeven sinds gisteravond half 8 ( zelfconsumptiemodus )

Batterijpercentage staat op 77%..

Vanavond opnieuw installeren, hopen dat het helpt
Welke versie heeft de PiB?

Ontladen lukte mij niet vanaf de start, pas na de update naar 1.007

• z0r3n41991
schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:05:
[...]

Welke versie heeft de PiB?

Ontladen lukte mij niet vanaf de start, pas na de update naar 1.007
Hier nog bms versie 1.000..

Zou het daaraan liggen?

Ik krijg alleen nergens de optie om te updaten.

Batterij en P1 Volledig opnieuw geinstalleerd dus daar ligt het niet aan

[ Voor 64% gewijzigd door z0r3n41991 op 01-11-2025 19:19 ]

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 23:17
z0r3n41991 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:12:
[...]

Hier nog bms versie 1.000..

Zou het daaraan liggen?
100%... Althans, zelfde probleem gehad en na de update was het verholpen.
Vind het een slechte zaak dat NE ze niet gebruiksklaar verstuurd.
De HA integratie uit dit topic werkt ook pas na de update.

Contact met hen opnemen om Fox de update te laten pushen.

• z0r3n41991
Je zou denken dat ze hier wel slimmer mee omgaan.. toch echt een minpuntje dit

• De Plug in
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-11 13:55
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:36:
[...]

Gelukkig heb je wel de terugverdiengarantie als het goed is. Dat is wel prettig bij deze batterij
Nee hoor. Deze terugverdiengarantie heb je alleen als je ook zonnepanelen hebt. Daarnaast is niet duidelijk hoe ze het e.e.a. gaan berekenen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op het tabblad "Verbruik" naar "Inzichten".
Hier rekenen ze t.o.v. de (All-in?) marktprijs van € 0.34 / kWh.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De Plug in schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:57:
[...]

Nee hoor. Deze terugverdiengarantie heb je alleen als je ook zonnepanelen hebt. Daarnaast is niet duidelijk hoe ze het e.e.a. gaan berekenen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op het tabblad "Verbruik" naar "Inzichten".
Hier rekenen ze t.o.v. de (All-in?) marktprijs van € 0.34 / kWh.
Ja de berekening is nog onduidelijk, op hun website zijn ze daar ook niet heel transparant over. Zeker niet als je daar als nieuwe klant komt lijkt het me erg ingewikkeld om verschil te bepalen tussen zonder batterij en met batterij. Maar tabblad waar jij naar verwijst staat los van de terugverdiengarantie lijkt me, want ze kunnen niet een willekeurige dure prijs van 34 eurocent hanteren om voordeel te berekenen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• fransbenik
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-11 19:50
De Plug in schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:54:
Inmiddels de plug-in batterij van Next Energy 2 maanden in gebruik. Ik heb geen zonnepanelen en gebruik daarom de "prijsgestuurde modus".

In deze twee maanden heb ik 531 kWh gebruikt tegen een beursprijs van € 34,77; ofwel 7 cent / kWh.
De gemiddelde prijs - zoals opgegeven door Next Energy - ligt op 8 cent / kWh in deze twee maanden.

In deze twee maanden heeft de batterij 116 kW geladen en 100 kW ontladen. De kosten daarvan zijn € 1,29.

Al met al zorgt de batterij ervoor, dat ik € 5,70 bespaard heb in twee maanden.

Mijn conclusie is dat de Next Energy batterij te weinig financieel voordeel biedt wanneer je geen zonnepanelen hebt. Leuk hebbedingetje, dat dan weer wel.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan die getallen komt, grafiekjes aflezen? NE heeft mij aangegeven dit in de app te willen laten zien, maar ze hebben geen idee wanneer

• z0r3n41991
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6r7dyrUVg_eMNvGHi49ZIkqIzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH7Tgj1iXZcnxanqMUMw20b5.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht nextenergy de batterij geupdate naar versie 1.007. Ontlaadt nu zoals het moet. Thanks @Tshrr

• De Plug in
fransbenik schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:22:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die getallen komt, grafiekjes aflezen? NE heeft mij aangegeven dit in de app te willen laten zien, maar ze hebben geen idee wanneer
Je kunt deze data gewoon terugvinden in de app.
Bijv: Beursprijs elektriciteit in tabblad verbruik, dagprijs en beurs. Dan zie ik, dat ik gisteren 11.47 kWh heb gebruikt tegen een beursprijs van € 0,81. Dat betekent 7 cent / kWh.
De gemiddelde beursprijs vindt je in tabblad Prijzen. Met het pijltje naar gisteren, dan vindt je de gemiddelde stroomprijs van die dag, zoals opgegeven door Next Energy.

Invoeren in Excell. Het is wat werk.

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 14:50
Waarom reken je zonder belasting? De besparing zit toch juist in het niet betalen van belasting?

Ik heb een gemiddelde week als uitgangspunt genomen en kom uit op een besparing van 214,24 euro op jaarbasis. Batterij + uitbreiding.

Dit is nog zonder de zonnepannelen mee te nemen.
Dus ik zou aardig in de buurt moeten komen van die 250 euro per jaar.
Dat is dan wel inclusief een uitbreidingsmodule, dus in dit geval legt Next Energy geld bij.

Ik mis sowieso de optie om te zien hoeveel mijn zonnepanelen opwekken, laat staan wat er aan zonne-energie in de batterij gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door m0nkz op 05-11-2025 14:56 ]

• De Plug in
Ik hé geen belastingvoordeel, omdat ik geen zonnepanelen heb.

Op de website van NE staan voorbeelden hoe rekenen:

“Waarom is dat zo belangrijk? Voor elke kWh die je van het net moet kopen, betaal je €0,13 energiebelasting. Die energiebelasting kun je nu nog even wegstrepen door stroom terug te leveren aan het net, tot de salderingsregeling eindigt in 2027. Hierna is de goedkoopste optie natuurlijk om je eigen (gratis) zonnestroom te gaan gebruiken. Daarnaast betaal je geen inkoopvergoeding (afgerond 2 cent per kWh) over jouw opgeslagen zonnestroom, waardoor je per kWh zelfconsumptie ongeveer €0,15 bespaart.”

Zolang de salderingsregeling geldt, heb je nog geen belastingvoordeel.

[ Voor 58% gewijzigd door De Plug in op 06-11-2025 15:26 ]

• m0nkz
Je hebt technisch gezien alsnog een voordeel, omdat je minder BTW betaald in verband met goedkoop kunnen inkopen.

Je betaald 21% belasting over de kale stroomprijs + energiebelasting + netbeheerkosten.
Dat eerste is nu iets lager.

• Redman_nl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 10:30
Net een mailtje van NE gekregen dat er met Black Friday "iets speciaals" aankomt voor de batterij.
Iemand al meer info?

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 13:40

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Hier ook. Onbekend wat het is nog. Er staat “ nog slimmer benutten” .. we gaan t zien

• Geertims
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-11 17:25
Er staat: als je niet kunt wachten druk hier! Aanbod batterij!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Geertims schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:24:
Er staat: als je niet kunt wachten druk hier! Aanbod batterij!
Staat dat erbij in de mail? Ik zie dat hier niet staan ..

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-11 13:17
Misschien dat er meer vermogen geleverd kan worden?
Aangezien er staat dat ze de spanning no wat op laten lopen?

• m0nkz
Black friday aanbieding op de slave units volgens AI.

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Kevin1990 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:13:
Misschien dat er meer vermogen geleverd kan worden?
Aangezien er staat dat ze de spanning no wat op laten lopen?
Dat zou wel mooi zijn. Net een beetje meer. Nog 6 dagen aftellen en dan weten we het.

• Kevin1990
phemelrijk schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:36:
[...]

Dat zou wel mooi zijn. Net een beetje meer. Nog 6 dagen aftellen en dan weten we het.
Yes 1200W ontladen zou echt top zijn!
Vangt net wat meer verbruik op bij ons.
Onze warmtepomp gebruikt al 500W namelijk. Blijft er weinig over van de 800W ontladen ;)

• Redman_nl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 10:30
m0nkz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:29:
Black friday aanbieding op de slave units volgens AI.
Inderdaad, dat is het. 20% korting op slave units. Best mooie aanbieding op zich.

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Voor mij niet nodig heb al 8,4. In zomer snel vol. Maar voor mensen die weinig modules hebben mss interessant idd.

• Kevin1990
Alleen kun je eenmalig de BTW teruggave laten doen.
Dus als je ze al hebt staan betaal je eigenlijk de BTW niet.
Ik had er meer van verwacht ;)

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:53
heb je echt wat aan die 3 modules? Ik zit zelf al te rekenen en denk dat ik met 1 extra module al uit moet komen (en dan is het voordeliger om een tweede master te kopen).

Ik zie overigens dat zendure een aanbieding heeft. Heeft iemand al een tweede systeem hiernaast weten te zetten? Ik zit er aan te denken om di zendure gewoon het gedrag van de fox ess te laten kopieren (dus laten als fox laad en ontladen wanneer de fox ontlaad) Te simpel gedacht?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:34:
heb je echt wat aan die 3 modules? Ik zit zelf al te rekenen en denk dat ik met 1 extra module al uit moet komen (en dan is het voordeliger om een tweede master te kopen).

Ik zie overigens dat zendure een aanbieding heeft. Heeft iemand al een tweede systeem hiernaast weten te zetten? Ik zit er aan te denken om di zendure gewoon het gedrag van de fox ess te laten kopieren (dus laten als fox laad en ontladen wanneer de fox ontlaad) Te simpel gedacht?
Volgens mij is het niet mogelijk om 2 masters in je app te krijgen. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Ik weet alleen niet meer waar...

Wat betreft een 2e accu systeem erbij. Het nadeel aan deze thuisbatterijen is dat je hem niet kan sturen op de momenten die jij wilt maar alleen op overschot of prijs gestuurd.
Ik heb een soort van 2e systeem erbij staan maar het werkt niet prettig. De andere kan ik op ieder moment sturen maar de NE batterij niet. Resultaat is dat wanneer de prijs laag is maar er nog energie in de NE zit deze ontladen wordt aan de andere thuisbatterij. En visa versa. Ik heb de NE batterij op zelf consumptie staan. Ik had hem even op handelen staan maar gevoelsmatig deed die dan niet wat ik wilde EN hij kijkt niet naar de belasting op de fase. Dus stel je trekt al veel op de fase en de batterij denkt lage prijzen dus ik ga laden dat er overbelasting kan komen.

Het 2e batterij systeem is onze auto. Die stuur ik nu nog handmatig maar wil in HA alles automatiseren ook met schema's wanneer de auto gebruikt moet worden dus niet te ver ontladen maar stoppen bij x% aan energie in de batterij of x km's nog af te leggen.

Ik zou zelf meer regie over de accu willen hebben zodat ik een load balancer kan maken in HA om overbelasting van een fase tegen te gaan en gunstig te gaan laden samen met de auto en te ontladen bij hoge prijzen.

Nu zet die de gelijkstroom weer om naar wisselstroom en daarna weer naar gelijkstroom voor de NE batterij en andersom voor de auto.

Achteraf had ik de HW batterij moeten aanschaffen. Die kun je volgens mij wel helemaal sturen tegenewordig. Daar haakte ik op af vanwege de aanbieding van deze accu in het begin en de mogelijklheid om off-grid te gaan. Iets wat tegenwoordig steeds actueler is in verband met eventueel stroom uitval.

Helaas kan ik de batterij niet op een andere fase zetten aangezien we alles elektrisch doe. Nu staat de batterij op de fase waar de ovens, magnetron, koelkasten, vriezers en warmtepomp op staan.

De andere fase zitten de boiler, quooker, kookplaat en andere wat groot verbruikers zoals koffiezet apparaat en andere stopcontacten van de keuken.

laatste fase de airco's, sunshower, badkamer radiator en de thuisbatterij op wielen.

Dynamisch heb ik dan nog de andere laadpaal die zelf kiest waar het minste belasting is.

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:53:
[...]

Volgens mij is het niet mogelijk om 2 masters in je app te krijgen. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Ik weet alleen niet meer waar...

Wat betreft een 2e accu systeem erbij. Het nadeel aan deze thuisbatterijen is dat je hem niet kan sturen op de momenten die jij wilt maar alleen op overschot of prijs gestuurd.
Ik heb een soort van 2e systeem erbij staan maar het werkt niet prettig. De andere kan ik op ieder moment sturen maar de NE batterij niet. Resultaat is dat wanneer de prijs laag is maar er nog energie in de NE zit deze ontladen wordt aan de andere thuisbatterij. En visa versa. Ik heb de NE batterij op zelf consumptie staan. Ik had hem even op handelen staan maar gevoelsmatig deed die dan niet wat ik wilde EN hij kijkt niet naar de belasting op de fase. Dus stel je trekt al veel op de fase en de batterij denkt lage prijzen dus ik ga laden dat er overbelasting kan komen.

Het 2e batterij systeem is onze auto. Die stuur ik nu nog handmatig maar wil in HA alles automatiseren ook met schema's wanneer de auto gebruikt moet worden dus niet te ver ontladen maar stoppen bij x% aan energie in de batterij of x km's nog af te leggen.

Ik zou zelf meer regie over de accu willen hebben zodat ik een load balancer kan maken in HA om overbelasting van een fase tegen te gaan en gunstig te gaan laden samen met de auto en te ontladen bij hoge prijzen.

Nu zet die de gelijkstroom weer om naar wisselstroom en daarna weer naar gelijkstroom voor de NE batterij en andersom voor de auto.

Achteraf had ik de HW batterij moeten aanschaffen. Die kun je volgens mij wel helemaal sturen tegenewordig. Daar haakte ik op af vanwege de aanbieding van deze accu in het begin en de mogelijklheid om off-grid te gaan. Iets wat tegenwoordig steeds actueler is in verband met eventueel stroom uitval.

Helaas kan ik de batterij niet op een andere fase zetten aangezien we alles elektrisch doe. Nu staat de batterij op de fase waar de ovens, magnetron, koelkasten, vriezers en warmtepomp op staan.

De andere fase zitten de boiler, quooker, kookplaat en andere wat groot verbruikers zoals koffiezet apparaat en andere stopcontacten van de keuken.

laatste fase de airco's, sunshower, badkamer radiator en de thuisbatterij op wielen.

Dynamisch heb ik dan nog de andere laadpaal die zelf kiest waar het minste belasting is.
nou de 4 jaar terugverdien garantie was inderdaad wel een mooie stunt. Maar die zendure is u ook voor 1.9kw voor 600 euro (master batterij) te koop. Dat was misschien een beter systeem geweest. Ik wil misschien nog wat extra panelen bijplaatsen, dat kan mooi met die zendure. Enfin, voor nu maar even met deze batterij aan de haal. Hopelijk veranderen ze nog ooit van gedachte en laten ze 2 batterijen toe. Ik zit nog te tubben of ik 1 of 2 extensies wil hebben. Ik merk dat 1 batterij net te weinig is, maar ik schat in dat 2 extensies (met 8 uur ontlaad tijd) een beetje teveel is

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:57:
[...]

nou de 4 jaar terugverdien garantie was inderdaad wel een mooie stunt. Maar die zendure is u ook voor 1.9kw voor 600 euro (master batterij) te koop. Dat was misschien een beter systeem geweest. Ik wil misschien nog wat extra panelen bijplaatsen, dat kan mooi met die zendure. Enfin, voor nu maar even met deze batterij aan de haal. Hopelijk veranderen ze nog ooit van gedachte en laten ze 2 batterijen toe. Ik zit nog te tubben of ik 1 of 2 extensies wil hebben. Ik merk dat 1 batterij net te weinig is, maar ik schat in dat 2 extensies (met 8 uur ontlaad tijd) een beetje teveel is
Zelf zou ik wachten met zonnpanelen. Tenzij je echt veel enrgie verbruikt maar kijk ook naar wat je in de zomer opwekt en ook in je batterij of andere apparaten kan stoppen zoals in een auto. Anders betaal je misschien veel voor het terugleveren of levert het niks op.
Ik heb nu een master en een salve en dat is voor ons echt te weinig. Mede ook door het lage vermogen waarop de batterij kan ontladen aan eht net ->800W. Dit kan bij ons als het huis in rust is in de winter en de warmtepomp op minimaal vermogen draait ±500W maar als er iets bij komt trekt die het al niet. Dat doet HW een stuk beter vind ik zelf.

Ik zou niet snel enog een ander systeem erbij nemen wat anders is. Ik weet bijna zeker dat ze tegen elkaar in gaan werken zolang je geen regie hebt over de NE batterij. Dit ervaar ik ook met onze auto.

Staat je modus op zelfconsumptie of op handelen? En hoe vind je de modus die je gebruikt?

• justice strike
hij staat op handelen,.. zelfconsumptie is nihil in de winter. In de zomer gaat hij weer op zelfconsumptie.

Ik merk dat 1 batterij (2,1kw) te weinig., maar 3 batterijen (6.3kw) met 8 uur ontlading lijkt mij weer wat veel. Zeker ook als je bedenkt dat je waarschijnlijk niet altijd max ontlading hebt (en dus langer kunt doen op de batterij). Je kunt doorgaans 2 laadcycli doen op een dag, midden in de dag en midden in de nacht. en dan wordt het ect alleen de avond en de ochtend overbruggen, Ja en dan moet je voor lief nemen dat je niet 100% van de zon kunt gebruiken in de nacht in de zomer, maar dat is te overzien denk ik.

Overigens heb ik een tesla en die laad ik ook alleen op zon op, in de zomer heb ik maar gemiddeld 9kw per dag export (en 7kw import) dus het gros kan ik wel opvangen

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:11:
hij staat op handelen,.. zelfconsumptie is nihil in de winter. In de zomer gaat hij weer op zelfconsumptie.

Ik merk dat 1 batterij (2,1kw) te weinig., maar 3 batterijen (6.3kw) met 8 uur ontlading lijkt mij weer wat veel. Zeker ook als je bedenkt dat je waarschijnlijk niet altijd max ontlading hebt (en dus langer kunt doen op de batterij). Je kunt doorgaans 2 laadcycli doen op een dag, midden in de dag en midden in de nacht. en dan wordt het ect alleen de avond en de ochtend overbruggen, Ja en dan moet je voor lief nemen dat je niet 100% van de zon kunt gebruiken in de nacht in de zomer, maar dat is te overzien denk ik.

Maar laad en ontlaad die wel op de meest gunstige momenten en kijkt die dan niet naar overschot? Dat is bij ons natuurlijk het geval. Als onze auto gaat ontladen wilt de batterij daar graag de energie van kriijgen.
Hoe zit hetb met je belasting op de fase? Volgens mij kijkt namelijk de batterij alleen maar naar ik heb de modus handelen dus ik ga handelen en maximaal en niet wat de belasting is.
Dat is voor ons wel een dingetje...

In de zomer heb ik vaak maar een paar kW dat we afnemen van het net en leveren best wel wat terug. Op echt goeie dagen wekken de panelen bij elkaar ±50kW op per dag. De auto helemaal vol is ±32kW (Nissan Leaf) blijft er aardig wat over voor de airco's die allemaal aan staan op een laag vermogen (7x LG) waar ze alleen bij de opstart wat trekken maar daarna erg weinig consumeren.

In de avond en nacht onlaad ik de auto weer. Dit begint vaak bij de gunstiergere tijden volgens mij rond 20.00/21.00 tot die leeg is. Dat duurt bijna 6 uur waar die 4kW ontlaad. Daarna pakt de batterij het makkelijk over tot de ochtend. De pieken niet meegenomen helaas...

Overigens heb ik een tesla en die laad ik ook alleen op zon op, in de zomer heb ik maar gemiddeld 9kw per dag export (en 7kw import) dus het gros kan ik wel opvangen

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:25:
Maar laad en ontlaad die wel op de meest gunstige momenten en kijkt die dan niet naar overschot? Dat is bij ons natuurlijk het geval. Als onze auto gaat ontladen wilt de batterij daar graag de energie van kriijgen.
Hoe zit hetb met je belasting op de fase? Volgens mij kijkt namelijk de batterij alleen maar naar ik heb de modus handelen dus ik ga handelen en maximaal en niet wat de belasting is.
Dat is voor ons wel een dingetje...
Hij stuurt dan alleen op de prijs. Maar zoals ik al zei, in de winter heb ik nagenoeg geen overschot, en alles wat wel gegenereerd wordt gaat de auto in (als het niet verbruikt wordt).
In de zomer heb ik vaak maar een paar kW dat we afnemen van het net en leveren best wel wat terug. Op echt goeie dagen wekken de panelen bij elkaar ±50kW op per dag. De auto helemaal vol is ±32kW (Nissan Leaf) blijft er aardig wat over voor de airco's die allemaal aan staan op een laag vermogen (7x LG) waar ze alleen bij de opstart wat trekken maar daarna erg weinig consumeren.
50KW is behoorlijk wat, dat red ik niet met mijn 12 paneeltjes... maar dan begrijp ik waarom je zoveel batterij capaciteit hebt. Ik heb in de zomermaanden gemiddeld maar 9kw wat ik teruglever per dag. Waarvan ik misschien 7 kw nog kan gebruiken voor eigen gebruik. Dat zou ik nog wel willen afvangen. Misschien is een 2de batterij daar nog wel handig voor, maar effectief gezien zie ik niet in hoe ik dat nou goed kan gebruiken (misschien toch maar even nadenken over die 3de batterij)
In de avond en nacht onlaad ik de auto weer. Dit begint vaak bij de gunstiergere tijden volgens mij rond 20.00/21.00 tot die leeg is. Dat duurt bijna 6 uur waar die 4kW ontlaad. Daarna pakt de batterij het makkelijk over tot de ochtend. De pieken niet meegenomen helaas...
6 uur voor 4 kw is idd ongeveer 800 watt...

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:20:
[...]

Hij stuurt dan alleen op de prijs. Maar zoals ik al zei, in de winter heb ik nagenoeg geen overschot, en alles wat wel gegenereerd wordt gaat de auto in (als het niet verbruikt wordt).

[...]

50KW is behoorlijk wat, dat red ik niet met mijn 12 paneeltjes... maar dan begrijp ik waarom je zoveel batterij capaciteit hebt. Ik heb in de zomermaanden gemiddeld maar 9kw wat ik teruglever per dag. Waarvan ik misschien 7 kw nog kan gebruiken voor eigen gebruik. Dat zou ik nog wel willen afvangen. Misschien is een 2de batterij daar nog wel handig voor, maar effectief gezien zie ik niet in hoe ik dat nou goed kan gebruiken (misschien toch maar even nadenken over die 3de batterij)

[...]

6 uur voor 4 kw is idd ongeveer 800 watt...
Ik snap het. Wij hebben ook iets meer panelen liggen. 23 panelen. Maar zoals al eerder gezegd doen we alles elektrisch.
Ik bedoelde met die 4kW dat de auto per uur 4kW kan ontladen. de NE batterij kan 800W ontladen.
De reden van de vele panelen is de auto die we ook gebruiken als batterij. Dus we hebben 4.2kW aan NE batterije en ±28kW aan de thuisbatterij op wielen.

Idealiter zou ik zelf de regie willen hebben over de acu om net zoals de auto zelf te bepalen wanneer ik ga laden en ontladen. Daarna komt de verdieping om de grootverbruikers in huis te blokkeren om op ongustige tijden stroom af te laten nemen met het oogpunt op einde saldering. Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven in huis maar ik wil waar ik kan het in de hand hebben.

Dit om het net te ontlasten en de kosten te drukken. En ervoor te zorgen dat de hoofdzekering heel blijft. Ook niet geheel onbelangrijk :P

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ik snap het. Wij hebben ook iets meer panelen liggen. 23 panelen. Maar zoals al eerder gezegd doen we alles elektrisch.
Ik bedoelde met die 4kW dat de auto per uur 4kW kan ontladen. de NE batterij kan 800W ontladen.
De reden van de vele panelen is de auto die we ook gebruiken als batterij. Dus we hebben 4.2kW aan NE batterije en ±28kW aan de thuisbatterij op wielen.

Idealiter zou ik zelf de regie willen hebben over de acu om net zoals de auto zelf te bepalen wanneer ik ga laden en ontladen. Daarna komt de verdieping om de grootverbruikers in huis te blokkeren om op ongustige tijden stroom af te laten nemen met het oogpunt op einde saldering. Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven in huis maar ik wil waar ik kan het in de hand hebben.

Dit om het net te ontlasten en de kosten te drukken. En ervoor te zorgen dat de hoofdzekering heel blijft. Ook niet geheel onbelangrijk :P
volgens mij kun je via het fox ess platform (als je hem loskoppelt van next energy) ook alles zelf bepalen... Maar waarom nog een accu kopen als je al een 28kw batterij hebt

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:31:
[...]

volgens mij kun je via het fox ess platform (als je hem loskoppelt van next energy) ook alles zelf bepalen... Maar waarom nog een accu kopen als je al een 28kw batterij hebt
Is dat zo? Wist ik niet. Ik denk alleen niet dat de HA integratie dan nog werkt vermoed ik. Regie is wat ik graag zou willen met de accu. Want ik denk dat NE het een beetje safe speelt.

En waarom nog een batterij? Deze heeft qua ontlaadvermogen niet een heel erg hoog vermogen maar het voordeel is dat die off-grid kan. Die andere thuisbatterij wilt mijn bazin soms ook wel eens gebruiken en dan heb ik dus niet 28kW en 4.2kW maar alleen 4.2kW.

Beide accu's staan op een aparte fase. De auto wordt via HA wel gemonitord met de fase belasting en schakelt ook uit. De NE batterij niet en daar baal ik wel van. Idealiter zou ik nog 10kW met off-grid functie willen hebben voor de laatste fase.

Om klaar te zijn voor 2027 wanneer de saldering stopt of eventuele stroom uitval.
Wij verbruiken veel energie per dag vind ik. Dus dan is het handig als je dat in kan kopen op een gunstig moment en ook weer kan verkopen op een gunstig moment.

Even out of the box denken voor de belasting van de NE op de fase.
Stel ik zet voor de batterij een slimme schakelaar die UIT gaat bij een hoge belasting van de fase en weer AAN als de marge veilig is. Zou de accu dan zijn connectiviteit verliezen of steeds in storing gaan?
De batterij staat nu op de fase met de ovens, magnetron en warmtepomp. Ik vind het spannend om hem op handelen te zetten...

Andere fases is niet mogelijk door de boiler, quooker, kookplaat en andere stopcontacten in de keuken en de laatste fase voor de thuisbatterij op wielen, sunshower, badkamer radiator en 5 airco's.

• justice strike
er is een FOX ESS integratie met HA als ik me niet vergis. Meerdere misschien zelfs. Snell googlen geeft me deze (maar ik weet niet of dat de juiste is):

https://github.com/macxq/foxess-ha

Kwa fase... Ik weet niet hoe dicht je aan wind zeilt, maar over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken daarover. Als je met 800 watt eroverheen gaat zit je structureel al te hoog in de belasting.

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:03:
er is een FOX ESS integratie met HA als ik me niet vergis. Meerdere misschien zelfs. Snell googlen geeft me deze (maar ik weet niet of dat de juiste is):

https://github.com/macxq/foxess-ha

Kwa fase... Ik weet niet hoe dicht je aan wind zeilt, maar over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken daarover. Als je met 800 watt eroverheen gaat zit je structureel al te hoog in de belasting.
Laden doet die met 1200W max dus ±5A. Als er andere grootverbruikers bij elkaar 20A doen en dat is best mogelijk met een oven e warmtepomp die beide staan te draaien en het bonen machine nog zwart vloeibaar goud aan eht tappen is ga je al richting of net over de 25A heen. Kortstondig maakt dat niet zo veel uit als die 26A tot 29A trekt maar als daar de batterij nog bijkomt die met 5A die batterij staat vol te stoppen is dat wel zorgelijk ;)

De 800W is de ontlaad mode waarin die juist die ene fase ontlast.

• justice strike
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:16:
[...]

Laden doet die met 1200W max dus ±5A. Als er andere grootverbruikers bij elkaar 20A doen en dat is best mogelijk met een oven e warmtepomp die beide staan te draaien en het bonen machine nog zwart vloeibaar goud aan eht tappen is ga je al richting of net over de 25A heen. Kortstondig maakt dat niet zo veel uit als die 26A tot 29A trekt maar als daar de batterij nog bijkomt die met 5A die batterij staat vol te stoppen is dat wel zorgelijk ;)

De 800W is de ontlaad mode waarin die juist die ene fase ontlast.
mja dan moet die batterij toch op een andere fase. of gewoon bij een van de grootverbruikers op de stop, dan springt hij er op 16a al uit

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:19:
[...]

mja dan moet die batterij toch op een andere fase. of gewoon bij een van de grootverbruikers op de stop, dan springt hij er op 16a al uit
Andere fases gaat neit. Daar is het verkeer van belasting erg onregelmatig en ook hoog. Nadeel als je alles elektrisch doet.
En 3x35A hoofdzekeringen worden erg zwaar financieel belast ;)
De batterij staat in de blokhut op een groep waar ook een oven staat. Die wordt alleen met dit weer neit gebruikt. Dat laat de temperatuur niet toe ;)

Ik heb liever geen batterijen in huis staan. Dus het is wat minder ideaal als zelf gedacht en misschien ook niet helemaal lekker over nagedacht |:(

Nu staat die op zelf consumptie dus geen man overboord maar het zou wel mooi zijn als ik met de batterij ook kan handelen

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

Jimbolino

troep.com

Iemand ervaring met de noodstroom functie van de batterij?

Wordt die automatisch ingeschakeld zodra ie netspanning verliest, of moet je hem handmatig inschakelen?

Het zou ideaal zijn als er continu spanning op die poort staat, zodat je hem als een soort goedkope UPS kunt gebruiken. (voor een pc misschien minder geschikt, maar voor koelkast of verlichting lijkt het me ideaal)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1 2 3 Laatste