• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:01
phemelrijk schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:36:
[...]

Dat zou wel mooi zijn. Net een beetje meer. Nog 6 dagen aftellen en dan weten we het.
Yes 1200W ontladen zou echt top zijn!
Vangt net wat meer verbruik op bij ons.
Onze warmtepomp gebruikt al 500W namelijk. Blijft er weinig over van de 800W ontladen ;)

• Redman_nl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
m0nkz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:29:
Black friday aanbieding op de slave units volgens AI.
Inderdaad, dat is het. 20% korting op slave units. Best mooie aanbieding op zich.

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 22:27

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Voor mij niet nodig heb al 8,4. In zomer snel vol. Maar voor mensen die weinig modules hebben mss interessant idd.

• Kevin1990
Alleen kun je eenmalig de BTW teruggave laten doen.
Dus als je ze al hebt staan betaal je eigenlijk de BTW niet.
Ik had er meer van verwacht ;)

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
heb je echt wat aan die 3 modules? Ik zit zelf al te rekenen en denk dat ik met 1 extra module al uit moet komen (en dan is het voordeliger om een tweede master te kopen).

Ik zie overigens dat zendure een aanbieding heeft. Heeft iemand al een tweede systeem hiernaast weten te zetten? Ik zit er aan te denken om di zendure gewoon het gedrag van de fox ess te laten kopieren (dus laten als fox laad en ontladen wanneer de fox ontlaad) Te simpel gedacht?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:34:
heb je echt wat aan die 3 modules? Ik zit zelf al te rekenen en denk dat ik met 1 extra module al uit moet komen (en dan is het voordeliger om een tweede master te kopen).

Ik zie overigens dat zendure een aanbieding heeft. Heeft iemand al een tweede systeem hiernaast weten te zetten? Ik zit er aan te denken om di zendure gewoon het gedrag van de fox ess te laten kopieren (dus laten als fox laad en ontladen wanneer de fox ontlaad) Te simpel gedacht?
Volgens mij is het niet mogelijk om 2 masters in je app te krijgen. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Ik weet alleen niet meer waar...

Wat betreft een 2e accu systeem erbij. Het nadeel aan deze thuisbatterijen is dat je hem niet kan sturen op de momenten die jij wilt maar alleen op overschot of prijs gestuurd.
Ik heb een soort van 2e systeem erbij staan maar het werkt niet prettig. De andere kan ik op ieder moment sturen maar de NE batterij niet. Resultaat is dat wanneer de prijs laag is maar er nog energie in de NE zit deze ontladen wordt aan de andere thuisbatterij. En visa versa. Ik heb de NE batterij op zelf consumptie staan. Ik had hem even op handelen staan maar gevoelsmatig deed die dan niet wat ik wilde EN hij kijkt niet naar de belasting op de fase. Dus stel je trekt al veel op de fase en de batterij denkt lage prijzen dus ik ga laden dat er overbelasting kan komen.

Het 2e batterij systeem is onze auto. Die stuur ik nu nog handmatig maar wil in HA alles automatiseren ook met schema's wanneer de auto gebruikt moet worden dus niet te ver ontladen maar stoppen bij x% aan energie in de batterij of x km's nog af te leggen.

Ik zou zelf meer regie over de accu willen hebben zodat ik een load balancer kan maken in HA om overbelasting van een fase tegen te gaan en gunstig te gaan laden samen met de auto en te ontladen bij hoge prijzen.

Nu zet die de gelijkstroom weer om naar wisselstroom en daarna weer naar gelijkstroom voor de NE batterij en andersom voor de auto.

Achteraf had ik de HW batterij moeten aanschaffen. Die kun je volgens mij wel helemaal sturen tegenewordig. Daar haakte ik op af vanwege de aanbieding van deze accu in het begin en de mogelijklheid om off-grid te gaan. Iets wat tegenwoordig steeds actueler is in verband met eventueel stroom uitval.

Helaas kan ik de batterij niet op een andere fase zetten aangezien we alles elektrisch doe. Nu staat de batterij op de fase waar de ovens, magnetron, koelkasten, vriezers en warmtepomp op staan.

De andere fase zitten de boiler, quooker, kookplaat en andere wat groot verbruikers zoals koffiezet apparaat en andere stopcontacten van de keuken.

laatste fase de airco's, sunshower, badkamer radiator en de thuisbatterij op wielen.

Dynamisch heb ik dan nog de andere laadpaal die zelf kiest waar het minste belasting is.

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:53:
[...]

Volgens mij is het niet mogelijk om 2 masters in je app te krijgen. Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Ik weet alleen niet meer waar...

Wat betreft een 2e accu systeem erbij. Het nadeel aan deze thuisbatterijen is dat je hem niet kan sturen op de momenten die jij wilt maar alleen op overschot of prijs gestuurd.
Ik heb een soort van 2e systeem erbij staan maar het werkt niet prettig. De andere kan ik op ieder moment sturen maar de NE batterij niet. Resultaat is dat wanneer de prijs laag is maar er nog energie in de NE zit deze ontladen wordt aan de andere thuisbatterij. En visa versa. Ik heb de NE batterij op zelf consumptie staan. Ik had hem even op handelen staan maar gevoelsmatig deed die dan niet wat ik wilde EN hij kijkt niet naar de belasting op de fase. Dus stel je trekt al veel op de fase en de batterij denkt lage prijzen dus ik ga laden dat er overbelasting kan komen.

Het 2e batterij systeem is onze auto. Die stuur ik nu nog handmatig maar wil in HA alles automatiseren ook met schema's wanneer de auto gebruikt moet worden dus niet te ver ontladen maar stoppen bij x% aan energie in de batterij of x km's nog af te leggen.

Ik zou zelf meer regie over de accu willen hebben zodat ik een load balancer kan maken in HA om overbelasting van een fase tegen te gaan en gunstig te gaan laden samen met de auto en te ontladen bij hoge prijzen.

Nu zet die de gelijkstroom weer om naar wisselstroom en daarna weer naar gelijkstroom voor de NE batterij en andersom voor de auto.

Achteraf had ik de HW batterij moeten aanschaffen. Die kun je volgens mij wel helemaal sturen tegenewordig. Daar haakte ik op af vanwege de aanbieding van deze accu in het begin en de mogelijklheid om off-grid te gaan. Iets wat tegenwoordig steeds actueler is in verband met eventueel stroom uitval.

Helaas kan ik de batterij niet op een andere fase zetten aangezien we alles elektrisch doe. Nu staat de batterij op de fase waar de ovens, magnetron, koelkasten, vriezers en warmtepomp op staan.

De andere fase zitten de boiler, quooker, kookplaat en andere wat groot verbruikers zoals koffiezet apparaat en andere stopcontacten van de keuken.

laatste fase de airco's, sunshower, badkamer radiator en de thuisbatterij op wielen.

Dynamisch heb ik dan nog de andere laadpaal die zelf kiest waar het minste belasting is.
nou de 4 jaar terugverdien garantie was inderdaad wel een mooie stunt. Maar die zendure is u ook voor 1.9kw voor 600 euro (master batterij) te koop. Dat was misschien een beter systeem geweest. Ik wil misschien nog wat extra panelen bijplaatsen, dat kan mooi met die zendure. Enfin, voor nu maar even met deze batterij aan de haal. Hopelijk veranderen ze nog ooit van gedachte en laten ze 2 batterijen toe. Ik zit nog te tubben of ik 1 of 2 extensies wil hebben. Ik merk dat 1 batterij net te weinig is, maar ik schat in dat 2 extensies (met 8 uur ontlaad tijd) een beetje teveel is

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:57:
[...]

nou de 4 jaar terugverdien garantie was inderdaad wel een mooie stunt. Maar die zendure is u ook voor 1.9kw voor 600 euro (master batterij) te koop. Dat was misschien een beter systeem geweest. Ik wil misschien nog wat extra panelen bijplaatsen, dat kan mooi met die zendure. Enfin, voor nu maar even met deze batterij aan de haal. Hopelijk veranderen ze nog ooit van gedachte en laten ze 2 batterijen toe. Ik zit nog te tubben of ik 1 of 2 extensies wil hebben. Ik merk dat 1 batterij net te weinig is, maar ik schat in dat 2 extensies (met 8 uur ontlaad tijd) een beetje teveel is
Zelf zou ik wachten met zonnpanelen. Tenzij je echt veel enrgie verbruikt maar kijk ook naar wat je in de zomer opwekt en ook in je batterij of andere apparaten kan stoppen zoals in een auto. Anders betaal je misschien veel voor het terugleveren of levert het niks op.
Ik heb nu een master en een salve en dat is voor ons echt te weinig. Mede ook door het lage vermogen waarop de batterij kan ontladen aan eht net ->800W. Dit kan bij ons als het huis in rust is in de winter en de warmtepomp op minimaal vermogen draait ±500W maar als er iets bij komt trekt die het al niet. Dat doet HW een stuk beter vind ik zelf.

Ik zou niet snel enog een ander systeem erbij nemen wat anders is. Ik weet bijna zeker dat ze tegen elkaar in gaan werken zolang je geen regie hebt over de NE batterij. Dit ervaar ik ook met onze auto.

Staat je modus op zelfconsumptie of op handelen? En hoe vind je de modus die je gebruikt?

• justice strike
hij staat op handelen,.. zelfconsumptie is nihil in de winter. In de zomer gaat hij weer op zelfconsumptie.

Ik merk dat 1 batterij (2,1kw) te weinig., maar 3 batterijen (6.3kw) met 8 uur ontlading lijkt mij weer wat veel. Zeker ook als je bedenkt dat je waarschijnlijk niet altijd max ontlading hebt (en dus langer kunt doen op de batterij). Je kunt doorgaans 2 laadcycli doen op een dag, midden in de dag en midden in de nacht. en dan wordt het ect alleen de avond en de ochtend overbruggen, Ja en dan moet je voor lief nemen dat je niet 100% van de zon kunt gebruiken in de nacht in de zomer, maar dat is te overzien denk ik.

Overigens heb ik een tesla en die laad ik ook alleen op zon op, in de zomer heb ik maar gemiddeld 9kw per dag export (en 7kw import) dus het gros kan ik wel opvangen

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:11:
hij staat op handelen,.. zelfconsumptie is nihil in de winter. In de zomer gaat hij weer op zelfconsumptie.

Ik merk dat 1 batterij (2,1kw) te weinig., maar 3 batterijen (6.3kw) met 8 uur ontlading lijkt mij weer wat veel. Zeker ook als je bedenkt dat je waarschijnlijk niet altijd max ontlading hebt (en dus langer kunt doen op de batterij). Je kunt doorgaans 2 laadcycli doen op een dag, midden in de dag en midden in de nacht. en dan wordt het ect alleen de avond en de ochtend overbruggen, Ja en dan moet je voor lief nemen dat je niet 100% van de zon kunt gebruiken in de nacht in de zomer, maar dat is te overzien denk ik.

Maar laad en ontlaad die wel op de meest gunstige momenten en kijkt die dan niet naar overschot? Dat is bij ons natuurlijk het geval. Als onze auto gaat ontladen wilt de batterij daar graag de energie van kriijgen.
Hoe zit hetb met je belasting op de fase? Volgens mij kijkt namelijk de batterij alleen maar naar ik heb de modus handelen dus ik ga handelen en maximaal en niet wat de belasting is.
Dat is voor ons wel een dingetje...

In de zomer heb ik vaak maar een paar kW dat we afnemen van het net en leveren best wel wat terug. Op echt goeie dagen wekken de panelen bij elkaar ±50kW op per dag. De auto helemaal vol is ±32kW (Nissan Leaf) blijft er aardig wat over voor de airco's die allemaal aan staan op een laag vermogen (7x LG) waar ze alleen bij de opstart wat trekken maar daarna erg weinig consumeren.

In de avond en nacht onlaad ik de auto weer. Dit begint vaak bij de gunstiergere tijden volgens mij rond 20.00/21.00 tot die leeg is. Dat duurt bijna 6 uur waar die 4kW ontlaad. Daarna pakt de batterij het makkelijk over tot de ochtend. De pieken niet meegenomen helaas...

Overigens heb ik een tesla en die laad ik ook alleen op zon op, in de zomer heb ik maar gemiddeld 9kw per dag export (en 7kw import) dus het gros kan ik wel opvangen

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:25:
Maar laad en ontlaad die wel op de meest gunstige momenten en kijkt die dan niet naar overschot? Dat is bij ons natuurlijk het geval. Als onze auto gaat ontladen wilt de batterij daar graag de energie van kriijgen.
Hoe zit hetb met je belasting op de fase? Volgens mij kijkt namelijk de batterij alleen maar naar ik heb de modus handelen dus ik ga handelen en maximaal en niet wat de belasting is.
Dat is voor ons wel een dingetje...
Hij stuurt dan alleen op de prijs. Maar zoals ik al zei, in de winter heb ik nagenoeg geen overschot, en alles wat wel gegenereerd wordt gaat de auto in (als het niet verbruikt wordt).
In de zomer heb ik vaak maar een paar kW dat we afnemen van het net en leveren best wel wat terug. Op echt goeie dagen wekken de panelen bij elkaar ±50kW op per dag. De auto helemaal vol is ±32kW (Nissan Leaf) blijft er aardig wat over voor de airco's die allemaal aan staan op een laag vermogen (7x LG) waar ze alleen bij de opstart wat trekken maar daarna erg weinig consumeren.
50KW is behoorlijk wat, dat red ik niet met mijn 12 paneeltjes... maar dan begrijp ik waarom je zoveel batterij capaciteit hebt. Ik heb in de zomermaanden gemiddeld maar 9kw wat ik teruglever per dag. Waarvan ik misschien 7 kw nog kan gebruiken voor eigen gebruik. Dat zou ik nog wel willen afvangen. Misschien is een 2de batterij daar nog wel handig voor, maar effectief gezien zie ik niet in hoe ik dat nou goed kan gebruiken (misschien toch maar even nadenken over die 3de batterij)
In de avond en nacht onlaad ik de auto weer. Dit begint vaak bij de gunstiergere tijden volgens mij rond 20.00/21.00 tot die leeg is. Dat duurt bijna 6 uur waar die 4kW ontlaad. Daarna pakt de batterij het makkelijk over tot de ochtend. De pieken niet meegenomen helaas...
6 uur voor 4 kw is idd ongeveer 800 watt...

• Kevin1990
justice strike schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:20:
[...]

Hij stuurt dan alleen op de prijs. Maar zoals ik al zei, in de winter heb ik nagenoeg geen overschot, en alles wat wel gegenereerd wordt gaat de auto in (als het niet verbruikt wordt).

[...]

50KW is behoorlijk wat, dat red ik niet met mijn 12 paneeltjes... maar dan begrijp ik waarom je zoveel batterij capaciteit hebt. Ik heb in de zomermaanden gemiddeld maar 9kw wat ik teruglever per dag. Waarvan ik misschien 7 kw nog kan gebruiken voor eigen gebruik. Dat zou ik nog wel willen afvangen. Misschien is een 2de batterij daar nog wel handig voor, maar effectief gezien zie ik niet in hoe ik dat nou goed kan gebruiken (misschien toch maar even nadenken over die 3de batterij)

[...]

6 uur voor 4 kw is idd ongeveer 800 watt...
Ik snap het. Wij hebben ook iets meer panelen liggen. 23 panelen. Maar zoals al eerder gezegd doen we alles elektrisch.
Ik bedoelde met die 4kW dat de auto per uur 4kW kan ontladen. de NE batterij kan 800W ontladen.
De reden van de vele panelen is de auto die we ook gebruiken als batterij. Dus we hebben 4.2kW aan NE batterije en ±28kW aan de thuisbatterij op wielen.

Idealiter zou ik zelf de regie willen hebben over de acu om net zoals de auto zelf te bepalen wanneer ik ga laden en ontladen. Daarna komt de verdieping om de grootverbruikers in huis te blokkeren om op ongustige tijden stroom af te laten nemen met het oogpunt op einde saldering. Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven in huis maar ik wil waar ik kan het in de hand hebben.

Dit om het net te ontlasten en de kosten te drukken. En ervoor te zorgen dat de hoofdzekering heel blijft. Ook niet geheel onbelangrijk :P

• justice strike
Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ik snap het. Wij hebben ook iets meer panelen liggen. 23 panelen. Maar zoals al eerder gezegd doen we alles elektrisch.
Ik bedoelde met die 4kW dat de auto per uur 4kW kan ontladen. de NE batterij kan 800W ontladen.
De reden van de vele panelen is de auto die we ook gebruiken als batterij. Dus we hebben 4.2kW aan NE batterije en ±28kW aan de thuisbatterij op wielen.

Idealiter zou ik zelf de regie willen hebben over de acu om net zoals de auto zelf te bepalen wanneer ik ga laden en ontladen. Daarna komt de verdieping om de grootverbruikers in huis te blokkeren om op ongustige tijden stroom af te laten nemen met het oogpunt op einde saldering. Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven in huis maar ik wil waar ik kan het in de hand hebben.

Dit om het net te ontlasten en de kosten te drukken. En ervoor te zorgen dat de hoofdzekering heel blijft. Ook niet geheel onbelangrijk :P
volgens mij kun je via het fox ess platform (als je hem loskoppelt van next energy) ook alles zelf bepalen... Maar waarom nog een accu kopen als je al een 28kw batterij hebt

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:31:
[...]

volgens mij kun je via het fox ess platform (als je hem loskoppelt van next energy) ook alles zelf bepalen... Maar waarom nog een accu kopen als je al een 28kw batterij hebt
Is dat zo? Wist ik niet. Ik denk alleen niet dat de HA integratie dan nog werkt vermoed ik. Regie is wat ik graag zou willen met de accu. Want ik denk dat NE het een beetje safe speelt.

En waarom nog een batterij? Deze heeft qua ontlaadvermogen niet een heel erg hoog vermogen maar het voordeel is dat die off-grid kan. Die andere thuisbatterij wilt mijn bazin soms ook wel eens gebruiken en dan heb ik dus niet 28kW en 4.2kW maar alleen 4.2kW.

Beide accu's staan op een aparte fase. De auto wordt via HA wel gemonitord met de fase belasting en schakelt ook uit. De NE batterij niet en daar baal ik wel van. Idealiter zou ik nog 10kW met off-grid functie willen hebben voor de laatste fase.

Om klaar te zijn voor 2027 wanneer de saldering stopt of eventuele stroom uitval.
Wij verbruiken veel energie per dag vind ik. Dus dan is het handig als je dat in kan kopen op een gunstig moment en ook weer kan verkopen op een gunstig moment.

Even out of the box denken voor de belasting van de NE op de fase.
Stel ik zet voor de batterij een slimme schakelaar die UIT gaat bij een hoge belasting van de fase en weer AAN als de marge veilig is. Zou de accu dan zijn connectiviteit verliezen of steeds in storing gaan?
De batterij staat nu op de fase met de ovens, magnetron en warmtepomp. Ik vind het spannend om hem op handelen te zetten...

Andere fases is niet mogelijk door de boiler, quooker, kookplaat en andere stopcontacten in de keuken en de laatste fase voor de thuisbatterij op wielen, sunshower, badkamer radiator en 5 airco's.

• justice strike
er is een FOX ESS integratie met HA als ik me niet vergis. Meerdere misschien zelfs. Snell googlen geeft me deze (maar ik weet niet of dat de juiste is):

https://github.com/macxq/foxess-ha

Kwa fase... Ik weet niet hoe dicht je aan wind zeilt, maar over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken daarover. Als je met 800 watt eroverheen gaat zit je structureel al te hoog in de belasting.

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:03:
er is een FOX ESS integratie met HA als ik me niet vergis. Meerdere misschien zelfs. Snell googlen geeft me deze (maar ik weet niet of dat de juiste is):

https://github.com/macxq/foxess-ha

Kwa fase... Ik weet niet hoe dicht je aan wind zeilt, maar over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken daarover. Als je met 800 watt eroverheen gaat zit je structureel al te hoog in de belasting.
Laden doet die met 1200W max dus ±5A. Als er andere grootverbruikers bij elkaar 20A doen en dat is best mogelijk met een oven e warmtepomp die beide staan te draaien en het bonen machine nog zwart vloeibaar goud aan eht tappen is ga je al richting of net over de 25A heen. Kortstondig maakt dat niet zo veel uit als die 26A tot 29A trekt maar als daar de batterij nog bijkomt die met 5A die batterij staat vol te stoppen is dat wel zorgelijk ;)

De 800W is de ontlaad mode waarin die juist die ene fase ontlast.

• justice strike
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:16:
[...]

Laden doet die met 1200W max dus ±5A. Als er andere grootverbruikers bij elkaar 20A doen en dat is best mogelijk met een oven e warmtepomp die beide staan te draaien en het bonen machine nog zwart vloeibaar goud aan eht tappen is ga je al richting of net over de 25A heen. Kortstondig maakt dat niet zo veel uit als die 26A tot 29A trekt maar als daar de batterij nog bijkomt die met 5A die batterij staat vol te stoppen is dat wel zorgelijk ;)

De 800W is de ontlaad mode waarin die juist die ene fase ontlast.
mja dan moet die batterij toch op een andere fase. of gewoon bij een van de grootverbruikers op de stop, dan springt hij er op 16a al uit

• Kevin1990
justice strike schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:19:
[...]

mja dan moet die batterij toch op een andere fase. of gewoon bij een van de grootverbruikers op de stop, dan springt hij er op 16a al uit
Andere fases gaat neit. Daar is het verkeer van belasting erg onregelmatig en ook hoog. Nadeel als je alles elektrisch doet.
En 3x35A hoofdzekeringen worden erg zwaar financieel belast ;)
De batterij staat in de blokhut op een groep waar ook een oven staat. Die wordt alleen met dit weer neit gebruikt. Dat laat de temperatuur niet toe ;)

Ik heb liever geen batterijen in huis staan. Dus het is wat minder ideaal als zelf gedacht en misschien ook niet helemaal lekker over nagedacht |:(

Nu staat die op zelf consumptie dus geen man overboord maar het zou wel mooi zijn als ik met de batterij ook kan handelen

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 00:06

Jimbolino

troep.com

Iemand ervaring met de noodstroom functie van de batterij?

Wordt die automatisch ingeschakeld zodra ie netspanning verliest, of moet je hem handmatig inschakelen?

Het zou ideaal zijn als er continu spanning op die poort staat, zodat je hem als een soort goedkope UPS kunt gebruiken. (voor een pc misschien minder geschikt, maar voor koelkast of verlichting lijkt het me ideaal)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-01 09:18
Jimbolino schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:01:
Iemand ervaring met de noodstroom functie van de batterij?

Wordt die automatisch ingeschakeld zodra ie netspanning verliest, of moet je hem handmatig inschakelen?

Het zou ideaal zijn als er continu spanning op die poort staat, zodat je hem als een soort goedkope UPS kunt gebruiken. (voor een pc misschien minder geschikt, maar voor koelkast of verlichting lijkt het me ideaal)
goeie vraag/stelling

• Kevin1990
Zeker. Alleen door het beperkte ontlaadvermogen moet je er niet te veel van verwaschten denk ik.
Je kunt eventueel een koelkast, vriezer en wat verlichting erop laten branden maar verwacht geen oven gerecht door de NE batterij ;)

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Kevin1990 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:43:
[...]

Zeker. Alleen door het beperkte ontlaadvermogen moet je er niet te veel van verwaschten denk ik.
Je kunt eventueel een koelkast, vriezer en wat verlichting erop laten branden maar verwacht geen oven gerecht door de NE batterij ;)
1200 watt is idd wat weinig voor de meeste ovens, maar voor een koelkast en wat led lampjes zou het ideaal zijn.
Wat ik lees is dat je de noodstroompoort handmatig moet inschakelen, nadat de stroom uitgevallen is.
Heb er iig eentje besteld. Zullen eens kijken of het eea te automatiseren is

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sinds vandaag is de nextenergy batterij ook beschikbaar voor als je geen energiecontract hebt bij nextenergy:
https://www.nextenergy.nl...-verschillende-contracten

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-01 09:18
Misschien niet voor hier, maar als ik eerst overstap voor DYNAMSICH contract via bv KEUZE.NL krijg ik 155 Euro bonus tov direct bj NE aanmelden. Is het slimmer om de overstap (vanuit Zonneplan, zonder batterij, 5 panelen) eerst te regelen en dan de batterij los te kopen voor evengoed 999 Euro (die prijs blijft wel even op dit niveau heb ik het idee)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpvkC5ZjkjXKOWfXfYq4VtIRFzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mlRsvY2cZwwHXw0vaf9JuU7w.png?f=fotoalbum_large

Hoe nadalig is NE met teruglevering(straf) tov Zonnplan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp-SrxtLqr5i-RM0XvXBmMBcHXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ge3BzFXm8DjqSzNF2bkVSUlx.png?f=user_large

• Kevin1990
Jimbolino schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:55:
[...]

1200 watt is idd wat weinig voor de meeste ovens, maar voor een koelkast en wat led lampjes zou het ideaal zijn.
Wat ik lees is dat je de noodstroompoort handmatig moet inschakelen, nadat de stroom uitgevallen is.
Heb er iig eentje besteld. Zullen eens kijken of het eea te automatiseren is
Ontladen is 800W.
Laden is 1200W.

Ons huis in rust doet ongeveer 250 tot 350W met alle verlichting uit.
Blijft er niet veel over voor een groot verbruiker ;)

Komt nog bij dat die over 1 fase levert en wij 3 fase hebben.
Heel grofweg heb je dus stroom in 1/3 van je huis...

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Kevin1990 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:11:
[...]
Ontladen is 800W.
Laden is 1200W.
zo simpel is het niet.
https://www.nextenergy.nl...%201200%20watt%20ontladen.
In de off-the-grid modus kan de batterij tot 1200 watt ontladen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jimbolino op 03-12-2025 17:00 ]

• Kevin1990
Ik volg je niet helemaal.
Er staat op de site waar je een link van deelt.

Ontlaadvermogen = 800W
Laadvermogen = 1200W

Of bedoel je iets anders?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Kevin1990 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:02:
[...]
Ik volg je niet helemaal.
Er staat op de site waar je een link van deelt.

Ontlaadvermogen = 800W
Laadvermogen = 1200W

Of bedoel je iets anders?
Het noodstroom stopcontact kan dus 1200W leveren.

De 800W die bij normaal gebruik wordt teruggeleverd aan het net is kunstmatig gelimiteerd omdat je de batterij aan kunt sluiten op groepen waar ook andere apparaten aan zitten.

Bij andere plug en play batterijen is die 800W te "unlocken" naar een hoger wattage (door aan te geven dat ie niet meer op een gedeelde groep zit), geen idee of deze batterij deze optie ooit krijgt, maar de omvormer die erin zit kan dus wel 1200W

• Kevin1990
Jimbolino schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:27:
[...]

Het noodstroom stopcontact kan dus 1200W leveren.

De 800W die bij normaal gebruik wordt teruggeleverd aan het net is kunstmatig gelimiteerd omdat je de batterij aan kunt sluiten op groepen waar ook andere apparaten aan zitten.

Bij andere plug en play batterijen is die 800W te "unlocken" naar een hoger wattage (door aan te geven dat ie niet meer op een gedeelde groep zit), geen idee of deze batterij deze optie ooit krijgt, maar de omvormer die erin zit kan dus wel 1200W
Ow ja verkeerd bekeken.
Maar 1200W is best te doen op een bestaande groep. De HW mag volgens mij in ieder geval met 2 units op 1 groep zitten die ook gebruikt wordt door andere verbruikers en daarboven wordt aanbevolen een aparte groep te gebruiken zonder andere verbruikers.

Ik denk dat voor ons wel het mooi zou zijn als de P1 meter als load balancer werkt waardoor er niet op het verkeerde moment geladen wordt als de batterij op handelen staat.

Al met al niet geheel tevreden of ontevreden over de batterij. Ik hoop dat de mogelijkheden via HA groter worden.

• justice strike
ik heb de extensie nu net een dag. Ik denk dat hij nog een beetje moet wennen. ik heb het idee dat hij hele rare beslissingen maakt (ontladen al helemaal aan het begin van de dag terwijl de piek ergens in de middag is etc...)

Laten we het even aankijken. De batterij is in iedergeval heel goedkoop

• Kevin1990
De integratie werkt sinds vanmorgen niet meer. Er staat niet beschikbaar.
Iemand ook last van en hoe op te lossen?
Ik heb HA al een keer opnieuw opgestart.

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 21:22
Kevin1990 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:22:
De integratie werkt sinds vanmorgen niet meer. Er staat niet beschikbaar.
Iemand ook last van en hoe op te lossen?
Ik heb HA al een keer opnieuw opgestart.
Wat werkt er precies niet meer? Ik gebruik hem eigenlijk alleen om het percentage te weergeven op mijn dashboard en dat werkt nog wel.

• Kevin1990
Tshrr schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:36:
[...]

Wat werkt er precies niet meer? Ik gebruik hem eigenlijk alleen om het percentage te weergeven op mijn dashboard en dat werkt nog wel.
Tja ik kan zeg maar de batterij niet meer benaderen. geen info uitlezen of iets. Ik stuurde sowieso niet met de batterij.
Zie hieronder de 2 afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlL5t6vrn6o46QNNsEOeYNDTv3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cza9xqj6Xal29Ang8VNyhc7E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YCMt9RzDiBprjxcql8URreoEmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJJsae5ua81yjYgTOf2ftrLx.jpg?f=fotoalbum_large

• Tshrr
Kevin1990 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:20:
[...]

Tja ik kan zeg maar de batterij niet meer benaderen. geen info uitlezen of iets. Ik stuurde sowieso niet met de batterij.
Zie hieronder de 2 afbeeldingen.
Ik lees vooral mee, en kan dus niet echt iets oplossen maar.... Niet toevallig een update gehad van je batterij? Gebeurt volgens mij vrij willekeurig.

• Jeffrey038
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-01 07:08
Bij mij werkt hij gewoon nog, heeft je router je batterij misschien een nieuwe IP adres gegeven? Dat kan het misschien verklaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey038 op 09-12-2025 06:27 ]

• Kevin1990
Jeffrey038 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:26:
Bij mij werkt hij gewoon nog, heeft je router je batterij misschien een nieuwe IP adres gegeven? Dat kan het misschien verklaren.
Dat zou inderdaad wel kunnen ja! _/-\o_
Gisteren heb ik even een aantal groepen in de meterkast uit gehad omdat ik bezig was met elektra aan te sluiten en om te leggen. De kans is dus aanwezig dat de router even uit is geweest en daarna weer aan is gegaan. Ga ik even naar kijken. Bedankt voor de tip. Als ik thuis ben zal ik even inloggen op het netwerk om dit na te gaan. 8)

• Kevin1990
Het werkt weer! IP adres was anders. Geen idee waarom.

Zijn wr mensen die een andere integratie gebruiken waardoor ze zelf kunnen sturen in HA?
Ik loop er tegenaan dat via NE er geen rekening wordt gehouden met de hoofdzekeringen...

• Jeffrey038
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-01 07:08
@Kevin1990 Fijn dat hij weer werkt, je router werkt met DHCP, om de zoveel tijd geeft je router elk apparaat een nieuw IP adres. Voor dit soort zaken zeker met home assistant is het handig om die apparaten een statische IP adres mee te geven. Als het stroom uitvalt, of je bent met de meterkast bezig dan houd hij zijn IP vast.

Tot zover is er bij mij niet bekend dat de batterij te sturen is middels HA, ook nog niks van NextEnergy gehoord als dit mogelijk gaat worden..

• De Plug in
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15-01 13:21
Gisteravond (17-12-2015) ging de batterij opladen vanaf 10 uur 's-avonds tegen 10 cent per kilowatt. Vanochtend was de prijs om 4:00 uur 4 cent per kilowatt.
Kan iemand uitleggen wat er nu slim is aan deze accu?

Waarom kun je de accu niet handmatig laten opladen?

• Kevin1990
Kun je de thuisbatterij al in gebruik nemen zonder contract bij NE?
Heeft iemand hier ervaring mee?

• fransbenik
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-12-2025
De Plug in schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:23:
Gisteravond (17-12-2015) ging de batterij opladen vanaf 10 uur 's-avonds tegen 10 cent per kilowatt. Vanochtend was de prijs om 4:00 uur 4 cent per kilowatt.
Kan iemand uitleggen wat er nu slim is aan deze accu?

Waarom kun je de accu niet handmatig laten opladen?
Hij maakt aan het begin van de dag een laadplan, maar anticipeert niet op de peijzen van morgen die je vanaf de middag al weet. Geen day ahead dus, alleen today.

Ik ben al heel lang in discussie met NE over de slechte prestaties, domme regeling, geen rekening houden met verliezen en geen inzicht. Ze komen met een update, maar kunnen er weinig over zeggen. Ik had wel een punt zeiden ze en ze waren blij met feedback. Nu blijft het stil, geen reactie meer. Ik zou nog een overzicht krijgen met de prestaties van de batterij, maar dat laat ook op zich wachten, ik denk dat ze erachter komen dat dat ding bij de prijsgestuurde regeling geld kost.....

[ Voor 10% gewijzigd door fransbenik op 23-12-2025 09:18 ]

• De Plug in
fransbenik schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:15:
[...]

Hij maakt aan het begin van de dag een laadplan, maar anticipeert niet op de peijzen van morgen die je vanaf de middag al weet. Geen day ahead dus, alleen today.

Ik ben al heel lang in discussie met NE over de slechte prestaties, domme regeling, geen rekening houden met verliezen en geen inzicht. Ze komen met een update, maar kunnen er weinig over zeggen. Ik had wel een punt zeiden ze en ze waren blij met feedback. Nu blijft het stil, geen reactie meer. Ik zou nog een overzicht krijgen met de prestaties van de batterij, maar dat laat ook op zich wachten, ik denk dat ze erachter komen dat dat ding bij de prijsgestuurde regeling geld kost.....
Dank voor het antwoord. Vanaf 8 november is er wel iets aan de instellingen bij Next-Energy veranderd. Vanaf die datum is het voordeel van de plug-in batterij meer constant op 2 cent voordeel t.o.v. de gemiddelde prijs. Daarvoor schommelde het voordeel veel meer en was in een enkel geval zelfs nadelig,

Ik denk dat het voordeel groter kan wanneer je de batterij handmatig kunt sturen. In de middag zou je de "day ahead" kunnen meenemen.

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 15:40
Het hele idee is dat juist dat de batterij slim genoeg moet zijn om je gemiddelde verbruik en day ahead mee te nemen in de berekeningen. Lijkt mij ook niet al te lastig in te programmeren.

• remmy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:17
Hallo iedereen, ik gisteren uiteindelijk de batterij kunnen installeren, ik kon na ingang van het dynamisch contract 33 uur geen apparaten bijvoegen in de app
Dus contact gehad met klantenservice, bleek dat hier meerdere last van had, maar uiteindelijk goed gekomen

De batterij stond al op 47% vol, en heeft gisteren avond geladen, klopt het dat bij het opladen maar 1 groen lampje knippert de hoofdbatterij (ik heb 2 extra units erbij)

En vanmorgen zag ik dat hij een update heeft gehad heb er jullie nog niet over gehoord
INV 2.025
BMS 1.008

Hoop hier nog veel tips en trucks te horen

Ps: nog een vraag: het witte uitroepteken knippert ( wat betekend dat) kom alleen in de beschrijving tegen aan en uit

[ Voor 9% gewijzigd door remmy op 30-12-2025 09:54 ]

• rubenutca
  • Laatst online: 09-01 12:33
Meer mensen hier na jaarwisseling een offline p1 meter/batterij in de app? P1 lijkt verder zelf operationeel.

Beste wensen

• m0nkz
rubenutca schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
Meer mensen hier na jaarwisseling een offline p1 meter/batterij in de app? P1 lijkt verder zelf operationeel.

Beste wensen
Ja, hier ook. Batterij was gisteren voor de jaarwisseling al even offline geweest. Nu zowel p1 als batterij offline.

• rubenutca
Oke, dank voor de melding. Dan ga ik niet zelf aan de slag om iets te proberen te fixen. Morgen maar met NE schakelen.

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 22:27

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Hier ook. Batterij en p1 off. Zal morgen wel goed gaan komen :)

• Kevin1990
Iemand al weer de batterij en P1 meter online gekregen?
Bij ons nog steeds offline.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

denk dat het een bug in de app is.
kan namelijk wel gewoon de battery insights van gisteren bekijken, dus de batterij lijkt gewoon zijn ding te doen

• rubenutca
Hij moet een update krijgen, wordt niet automatisch gepushed. Net contact gehad en mail ontvangen ter voorbereiding van de update.

• rubenutca
Lijkt inderdaad bug. De app geeft lege batterij aan maar display na loskoppelen master batterij 99% geladen. Even wachten op de update dan maar...

• Kevin1990
rubenutca schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:43:
Hij moet een update krijgen, wordt niet automatisch gepushed. Net contact gehad en mail ontvangen ter voorbereiding van de update.
Dus zelf updaten?

• rubenutca
Update aanvragen via NE klantenservice.

• Kevin1990
rubenutca schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:06:
Update aanvragen via NE klantenservice.
Beetje raar dat ze dat zelf niet automatisch doen toch?

• m0nkz
Klantenservice NE:

Een update heeft niets te maken met die storing die wij op dit moment ervaren

Ik zie dat uw batterij het de laatste dagen keurig heeft gedaan, dus met het oplossen van de storing aan onze kant, zou alles weer moeten werken

Wij gaan ervan uit dat dit vandaag nog in orde komt

Mocht dit niet zo zijn, zullen wij al onze klanten uiteraard op de hoogte brengen

[ Voor 59% gewijzigd door m0nkz op 02-01-2026 11:37 ]

• rubenutca
Ja heb in tegenstelling tot eerdere servicemedewerker ook bericht dat developer kijken naar een bug. Lekker tegenstrijdig.

• remmy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:17
Ik ook aan de bel gehangen, niet over de storing dat ze offline staan, maar heb de batterij nu 5 dagen, en de batterij ontlaad maar 100 w per dag, en laad dat ook weer op tot 100%, dit zet geen zoden aan de dijk ( sta op prijsgestuurd) ze zouden info gaan vragen aan Fox over mijn batterij en zou een mail krijgen hoe of wat nu verder

Ik wacht het af, maar gisteren dacht ik al ze gaan de deur uit

• Tshrr
Inmiddels zijn mijn P1 & Batterij weer online!

P.s. wel contact gehad met de servicedesk, maar die gaf aan dat het een storing bij hen was en niets mbt een software update.

[ Voor 58% gewijzigd door Tshrr op 02-01-2026 18:38 ]

• Kevin1990
Ik heb de thuisbatterij sinds vorige week op prijs gestuurd staan vanwege de lage opbrengst van de zonnepanelen en omdat anders de andere thuisbatterij deze staat te voeden en ook de andere kant op met zelf consumptie.
Dat heen en weer laden van de ene naar de andere accu doet die nu dus niet meer. De reden dat ik dit niet eerder had gedaan komt omdat de batterij niet kijkt naar de hoofdzekering wat ik raar vind want er is een P1 meter. Dit heb ik ook aangegeven aan NE. Op een fase neerzetten met minder belasting gaat niet aangezien alles elektrisch gaat en ik 3x35A aan vastrecht wel erg veel vind dus 3x25A hebben we nu. Lijkt mij dat er in de software best rekening gehouden kan worden met een hoofdzekering net zoals een laadpaal dit ook doet met een load balancer.

Maar het viel mij vandaag op dat de batterij niet op de meest gunstige tijd aan het ontladen is. Ver voor de piek zelfs. Niet heel erg efficient....
Hebben meer mensen dit? Ik heb 1 basis en 1 uitbreiding.
Zie hieronder in HA wnneer er ontladen wordt. De piek begint rond 16.00 en stopt om 20.00. Het zou dan natuurlijk handig zijn als de batterij dan in dat tijdblok aan het ontladen is om zoveel mogelijk rendement uit de ladeing en ontlading te halen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGKrCWgN4nKgSBmBxGxZQU1TppQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGuYSR3kuW8SX4WvfPa5Pbst.jpg?f=fotoalbum_large

• m0nkz
Ik heb ook een master + 1 uitbreiding en de mijne heeft vannacht om 3 uur tot 40% opgeladen en is gestopt.
Er zit nu nog 18% in en pas na 21:00 zit je onder de prijzen van vannacht. Dat gaat ie natuurlijk niet redden.

Geen idee of dit een gefaalde poging is geweest om mijn toekomstige verbruik in te schatten.

• Kevin1990
Heeft iemand al de BTW teruggave ontvangen?
We waren vrij snel met de aanvraag doen maar nog niets ontvangen.

EDIT: Vandaag ontvangen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kevin1990 op 07-01-2026 09:23 ]

• Kevin1990
De batterij staat op dit moment te ontladen. Hij was vanmorgen 74% geladen. Niet heel erg handig aangezien later op de dag de prijzen hoger liggen.
Ik denk dat er wel wat geoptimaliseerd kan worden hierin.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:18:
De batterij staat op dit moment te ontladen. Hij was vanmorgen 74% geladen. Niet heel erg handig aangezien later op de dag de prijzen hoger liggen.
Ik denk dat er wel wat geoptimaliseerd kan worden hierin.
Veel mensen kijken bij de aanschaf naar specificaties en kosten. Later kijkt men vaak pas naar Round Trip Efficiency en software, beide zijn minimaal net zo belangrijk. Goed handelen met dynamische tarieven hebben maar weinig partijen goed voor elkaar. Ik vermoed dat NextEnergy nogal wat mensen zal moeten gaan compenseren omdat ze de accu niet binnen 4 jaar hebben terugverdiend.

Grote kans dat je met de RTE en kleine spread energie aan het importeren en exporteren bent om daarmee verlies te maken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Kevin1990
Taro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Veel mensen kijken bij de aanschaf naar specificaties en kosten. Later kijkt men vaak pas naar Round Trip Efficiency en software, beide zijn minimaal net zo belangrijk. Goed handelen met dynamische tarieven hebben maar weinig partijen goed voor elkaar. Ik vermoed dat NextEnergy nogal wat mensen zal moeten gaan compenseren omdat ze de accu niet binnen 4 jaar hebben terugverdiend.

Grote kans dat je met de RTE en kleine spread energie aan het importeren en exporteren bent om daarmee verlies te maken.
Dat denk ik ook. Daarom zou ik graag liever zelf de regie in handen willen nemen.
Zelf consumptie is met dit weer ook niks want hij wordt dan geladen door onze EV en gaat daarna de EV weer laden als die wordt geladen... Verspilling van energie. O-)

Als je zelf kunt zeggen wanneer die laad en ontlaad dan kun je zeggen dat die eerst oplaad en daarna de EV en ook met ontladen.

• Kevin1990
Die software van die batterij is niet al te best.
Vanmorgen had de batterij makkelijk vol kunnen zijn maar hij is gestopt bij 85%.
En hij staat nu te ontladen. Volgens mij is die piek veel later vandaag... |:(

• Tshrr
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:33:
Die software van die batterij is niet al te best.
Vanmorgen had de batterij makkelijk vol kunnen zijn maar hij is gestopt bij 85%.
En hij staat nu te ontladen. Volgens mij is die piek veel later vandaag... |:(
Hier tot 84%. Inderdaad onbegrijpelijk dat hij nu al gaat ontladen en niet pas vanaf 14:00

• Joost0342
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-01 10:56
Hoewel ik heel tevreden ben over de RTE (die is 89,5% bij mij), herken ik de voorbeelden die Tshrr en Kevin1990 noemen. Ik begrijp dat ook niet.
1) Waarom niet volledig laden?
2) Waarom om 08:00 uur gaan ontladen als de stroom vanaf 14:00 uur wel 25% duurder is?
3) En soms laadt de batterij op dag 1 aan het einde van de avond (voor 24:00 uur) tegen een tarief dat hoger ligt dan dat op dag 2 vanaf 0:00 uur. Hoe dan?
4) NE heeft geen tijdlijn voor ontwikkelingen gecommuniceerd. Dat is best jammer.
Ik hoop dat NE hier actie op gaat ondernemen!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Joost0342 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:48:
Hoewel ik heel tevreden ben over de RTE (die is 89,5% bij mij),
Via de App gemeten of met een slimme stekker? Want ik heb nog nooit zo'n hoge RTE gezien en vermoed dan ook dat de App daarin niet alles meeneemt. Via een slimme stekker verwacht ik dat je zeker niet boven de 84% uit gaat komen en met NOM nog een stukje lager.
herken ik de voorbeelden die Tshrr en Kevin1990 noemen. Ik begrijp dat ook niet.
2) Waarom om 08:00 uur gaan ontladen als de stroom vanaf 14:00 uur wel 25% duurder is?
3) En soms laadt de batterij op dag 1 aan het einde van de avond (voor 24:00 uur) tegen een tarief dat hoger ligt dan dat op dag 2 vanaf 0:00 uur. Hoe dan?
4) NE heeft geen tijdlijn voor ontwikkelingen gecommuniceerd. Dat is best jammer.
NE heeft er denk ik iets te makkelijk over gedacht. Een bestaand Fox product gepakt, in de App geïntegreerd en daarna pas aan de slag gegaan met de software (door)ontwikkelen terwijl het product al werd verkocht. Mensen maken hier nu gewoon verlies door, of in ieder geval lopen ze "winst" mis.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Kevin1990
Joost0342 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:48:
Hoewel ik heel tevreden ben over de RTE (die is 89,5% bij mij), herken ik de voorbeelden die Tshrr en Kevin1990 noemen. Ik begrijp dat ook niet.
Ze gaan natuurlijk alleen actie ondernemen als ze ervan op de hoogte gebracht worden door de gebruikers.
Ik heb eind december contact gehad en wat kritische vragen gesteld. Ik werd doorverbonden met degene die er meer van wist.
Even weer een balletje opgegooid voor de HA integratie met zelf kunnen sturen. Dit omdat onze andere thuisbatterij op wielen en de NE plug in batterij elkaar lopen te voeden op de zelf consumptie stand.
Nadeel van ze zelfsturende modus is dat er geen rekening wodt gehouden met de hoofzekering.

Voor het zelfsturen was de medewerker duidelijk dat dit niet de prio was maar wel fijn vind dat ik dit aangaf dat wellicht in de toekomst dit wel gedaan zou kunnen worden.
De belasting op de hoofdzekering was een goed punt en hij waardeerde de input die erg belangrijk was voor ze van de gebruikers.

Leest NE mee op dit topic? Anders moeten we dit wel gaan melden anders gebeurd er niet veel en blijft de software die stuurt niet efficiënt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:
[...]
Leest NE mee op dit topic? Anders moeten we dit wel gaan melden anders gebeurd er niet veel en blijft de software die stuurt niet efficiënt.
Voor zover ik weet niet, heb in het begin een en ander aan feedback aan ze doorgegeven toen ik de accu ook had, maar de persoon aan wie ik dat doorgaf werkt er inmiddels niet meer. Dus mocht iemand hier de volgende keer een NE medewerker aan de lijn hebben, check het even bij ze, want het is ook in hun voordeel als ze hier zelf meelezen.

• Kevin1990
Taro schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Voor zover ik weet niet, heb in het begin een en ander aan feedback aan ze doorgegeven toen ik de accu ook had, maar de persoon aan wie ik dat doorgaf werkt er inmiddels niet meer. Dus mocht iemand hier de volgende keer een NE medewerker aan de lijn hebben, check het even bij ze, want het is ook in hun voordeel als ze hier zelf meelezen.
Begrijp ik dat je de batterij weer van de hand hebt gedaan?
En ik ga zo even bellen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Begrijp ik dat je de batterij weer van de hand hebt gedaan?
En ik ga zo even bellen.
Ik had hem een tijdje ter review, vandaar.

• Tshrr
Zelf tussendoor even lopen chatten, al was het maar om mijn ongenoegen te uiten. Ze werken met het 'set and forget' principe, maar:
Echter in het specifieke scenario van vandaag ben ik het er mee eens dat dit geen optimale aansturing is.
Verder het bericht dat ze de feedback waarderen en ik (/we als klant) meer horen zodra er andere mogelijkheden zijn.

• Kevin1990
Tshrr schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:58:
Zelf tussendoor even lopen chatten, al was het maar om mijn ongenoegen te uiten. Ze werken met het 'set and forget' principe, maar:

[...]

Verder het bericht dat ze de feedback waarderen en ik (/we als klant) meer horen zodra er andere mogelijkheden zijn.
Ik heb vanmiddag gebeld met NE en aangegeven dat de batterij niet goed functioneert.
De meewerker gaf aan dat ze werken met een prijsverschil van €0,03. Dat verklaart waarom die zo snel ging ontladen.
Dat het vandaag niet loopt zoals het hoort klopt maar zal wel vaker voor gaan komen als er niks gedaan wordt softwarematig...
Maar als je met een verschil van €0,03 werkt dan hou je zelf niks over als je de terugleververgoeding er weer af haalt.
Wordt een duur grapje na 4 jaar als ze het verschil terug moeten betalen voor de aanschaf van de master.

Ik had nog even gevraagd of er nog iets kwam aan zelfcontrole en sturing zoals bij mij met HA maar dat stond nog niet op de plannig.
Er was ook geen roadmap die we konden inzien welke kant ze op wilde gaan. Dat is wel jammer.
Ook nog maar even gevraagd of het mogelijk is nog een master en eventueel een slave aan te schaffen op een andere fase maar dat wordt afgeraden. Wel jammer als je off grid wilt met alle fases. Ik had aangegeven dat dit wel mogelijk was bij andere en die wel zelfsturing aanbieden. Voor mij wel zo fijn met meerdere systemen.
Het lijkt mij niet heel ingewikkeld om zo iets vrij te geven aangezien ze zelf al softwarematig kunnen sturen. Dan kun je dat stukje ook vrijgeven voor je klanten.

Of een slider maken in de app zodat je zelf kunt aangeven met welk verschil je wilt handelen.

• Tshrr
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Of een slider maken in de app zodat je zelf kunt aangeven met welk verschil je wilt handelen.
Thanks!
Ik zei ook in mijn rant verhaal aan hen, dat zolang ik niet zelf kan kiezen, zij verantwoordelijk zijn voor een optimale werking. Ideaal zou zijn dat je een schuifje aan kan zetten met een pop-up dat je zelf verantwoordelijk bent voor het handelen.
Of zo:
  • zelf consumptie
  • prijsgestuurd
  • zelf regie
Ik zou niet weten hoe ze dit moeten doen, dus het is een kwestie van de beste stuurlui die aan wal staan, maar ik mag toch hopen dat ze zelf mensen hebben die dit ook kunnen bedenken.

• rwaumans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:36
Heb onlangs de app van foxcloud 2.0 geprobeerd, werkt zo goed dat m'n batterij niet meer gekoppeld is met nextenergy app.
Vereist dus wel dat je zelf je laad en ontladen in een dagprogramma moet zetten of op eigenbruik draait. Ook mogelijk om naar net te ontladen. Daarbij ook nog de vele malen storingen.
Vereist dus wel wat kennis en handigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door rwaumans op 08-01-2026 18:13 ]

• rwaumans
Tshrr schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Thanks!
Ik zei ook in mijn rant verhaal aan hen, dat zolang ik niet zelf kan kiezen, zij verantwoordelijk zijn voor een optimale werking. Ideaal zou zijn dat je een schuifje aan kan zetten met een pop-up dat je zelf verantwoordelijk bent voor het handelen.
Of zo:
  • zelf consumptie
  • prijsgestuurd
  • zelf regie
Ik zou niet weten hoe ze dit moeten doen, dus het is een kwestie van de beste stuurlui die aan wal staan, maar ik mag toch hopen dat ze zelf mensen hebben die dit ook kunnen bedenken.
Je kunt zelf kiezen; foxcloud

https://www.foxesscloud.com/app/v2/download

https://www.foxesscloud.com/v2/login

[ Voor 5% gewijzigd door rwaumans op 08-01-2026 18:18 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Let wel op dat als je na Foxcloud te hebben gebruikt en je terug wil naar de NextEnergy App, dat je een bericht naar Fox moet sturen met je serienummer om de omvormer weer vrij te geven voor het koppelen met de NE App.

• Tshrr
Weet je toevallig wat dit betekent voor hun teruglevergarantie (op de master)?

• De Plug in
rwaumans schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:56:
Heb onlangs de app van foxcloud 2.0 geprobeerd, werkt zo goed dat m'n batterij niet meer gekoppeld is met nextenergy app.
Vereist dus wel dat je zelf je laad en ontladen in een dagprogramma moet zetten of op eigenbruik draait. Ook mogelijk om naar net te ontladen. Daarbij ook nog de vele malen storingen.
Vereist dus wel wat kennis en handigheid.
Kun je ook makkelijk terug naar Next Energy, wanneer Fox Cloud niet zo blijkt te werken als gedacht? Eerdere berichten maakte mij huiverig om de Fox Cloud app te registreren.

Ook is niet duidelijk of de terugleververgoeding naar 4 jaar blijft bestaan als je werkt met de Fox Cloud app ipv die van Next Energy.

Kun je wat schermafbeeldingen laten zien van bijv. Jouw laad en ontlaadprogramma?

• rwaumans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JW1qHsltQDt5PQ-XpI4dQOslMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Omt6JDI8MmWoAIcshoGT3F9A.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
Met de fox app. Kan die wel in HA draaien?
Kunnen er wat peinst screens van de app gedeeld worden en eventueel koppeling met HA?
Als ik hem uit de NE app gooi denk ik dat die ook gelijk uit de HA geknikkerd wordt en ik ben bezig met data verzamelen dus niet handig als die onderbroken wordt...

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

De Plug in schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Ook is niet duidelijk of de terugleververgoeding naar 4 jaar blijft bestaan als je werkt met de Fox Cloud app ipv die van Next Energy.
dat lijkt me niet, waarom zouden ze jouw betalen als ze geen controle meer over de batterij hebben?

https://cdn.prod.website-...terij%20garantie%20v2.pdf
4. Voorwaarden
De Terugverdiengarantie geldt alleen als:
• Je het basismodel (2,1 kWh) van de batterij gebruikt.
• Je een actief dynamisch stroomcontract bij NextEnergy hebt op het adres waar de
batterij is geïnstalleerd.
• De batterij en de P1-meter minstens 90% van de tijd online en operationeel zijn.
Storingen buiten je invloed (zoals landelijke meterproblemen) tellen niet mee.
Als ie niet meer online in de NextEnergy app staat, is ie niet meer "online en operationeel"

Overigens zou een "Nu opladen" knopje / api voor HA, erg handig zijn. Want heb het gevoel dat ik nu 90% van de tijd met een lege batterij zit.

Net als vandaag, dan laadt ie de batterij maar tot de helft op, en is ie voor de middag al weer leeg.
Laten we hopen dat ze binnen 4 jaar het algoritme beter onder de knie krijgen, want anders ga ik direct erna opzoek naar een andere batterij / software.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1ZbV2iZCp_9ySMUkABQPOfQN2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DBSQCut5UvYnhvQEj3iLCRm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZVDQyj44Z7nLJGs0AeJ_PUcaoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysLr5EMH8d6VqWKGszqWBx8y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door Jimbolino op 08-01-2026 19:54 ]

• rwaumans
Taro schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Let wel op dat als je na Foxcloud te hebben gebruikt en je terug wil naar de NextEnergy App, dat je een bericht naar Fox moet sturen met je serienummer om de omvormer weer vrij te geven voor het koppelen met de NE App.
Zonder probleem gewisseld en weer terug. Iets met een aap en een broodje

• rwaumans
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:32:
Met de fox app. Kan die wel in HA draaien?
Kunnen er wat peinst screens van de app gedeeld worden en eventueel koppeling met HA?
Als ik hem uit de NE app gooi denk ik dat die ook gelijk uit de HA geknikkerd wordt en ik ben bezig met data verzamelen dus niet handig als die onderbroken wordt...
Staan afbeeldingen in de download link eerder gepost

• rwaumans
Jimbolino schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:38:

Als ie niet meer online in de NextEnergy app staat, is ie niet meer "online en operationeel"

Overigens zou een "Nu opladen" knopje / api voor HA, erg handig zijn. Want heb het gevoel dat ik nu 90% van de tijd met een lege batterij zit.

Net als vandaag, dan laadt ie de batterij maar tot de helft op, en is ie voor de middag al weer leeg.
Laten we hopen dat ze binnen 4 jaar het algoritme beter onder de knie krijgen, want anders ga ik direct erna opzoek naar een andere batterij / software.
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt me toch wel wat mis of moet de batterij nog inleren. Kan ook foutje in het laad programma van die dag.

• Kevin1990
Kun je de NE P1 meter gebruiken zodat in de Fox app er gekeken wordt naar de stroom of moet er een andere P1 meter aangeschaft worden?

Want als je hem wel via de Fox app kan sturen met laden en ontladen wat ik begrijp van jou en het mooiste zou nog zijn in HA dan kan het dus VEEL beter dat wat ze nu doen. EN als die niet de P1 meter van NE hoeft te gebruiken kan ik dus wel een extra module erbij zetten op een andere fase. NE raad dit af maar ik wil stabiliteit hebben op alle fases en mocht er iets gebeuren met uitval ik wel wat kan terugvallen op de batterijen. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Kevin1990 op 09-01-2026 11:14 ]

• Kevin1990
Ik zie dat de batterij weer lekker bezig is! -> NOT!
Wel geladen gisteren avond laat en vanochtend vroeg tot bijna 06.00. Top!
Maar... Ontladen van 07.00 tot bijna 08.00.
Laat dat nou precies voor die peik zijn. Nu weer aan het slapen en aan het bijkomen denk ik bij de 3 duurste uurtjes? |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFdh_W9LoqD18uRtYLf5GJnCzMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/35EBR5DbVMHcHgMxmGmjohVJ.jpg?f=user_large

Maarja om hier nou weer voor te gaan bellen. Gisteren ook al gedaan

• rubenutca
Ja het is bagger. Sinds 1 januari heb ik helemaal geen ontladen meer gezien. Update zou uitgerold zijn lokaal.

• rwaumans
Kevin1990 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Kun je de NE P1 meter gebruiken zodat in de Fox app er gekeken wordt naar de stroom of moet er een andere P1 meter aangeschaft worden?

Want als je hem wel via de Fox app kan sturen met laden en ontladen wat ik begrijp van jou en het mooiste zou nog zijn in HA dan kan het dus VEEL beter dat wat ze nu doen. EN als die niet de P1 meter van NE hoeft te gebruiken kan ik dus wel een extra module erbij zetten op een andere fase. NE raad dit af maar ik wil stabiliteit hebben op alle fases en mocht er iets gebeuren met uitval ik wel wat kan terugvallen op de batterijen. ;)
Werkt met wat je hebt, de earn-e meter, kan ook met andereAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlmyIWPDysErT2Zy5XkexmC5GRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmOY52SNl9zpE5vjNTxDk80k.jpg?f=fotoalbum_large

• rwaumans
Kevin1990 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:13:
Ik zie dat de batterij weer lekker bezig is! -> NOT!
Wel geladen gisteren avond laat en vanochtend vroeg tot bijna 06.00. Top!
Maar... Ontladen van 07.00 tot bijna 08.00.
Laat dat nou precies voor die peik zijn. Nu weer aan het slapen en aan het bijkomen denk ik bij de 3 duurste uurtjes? |:(

[Afbeelding]

Maarja om hier nou weer voor te gaan bellen. Gisteren ook al gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jty8G5hgABoxrlAEqZORjCHyZEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdLf1JPH3qrrK4krCQp2t0ZO.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
rwaumans schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:30:
[...]

Zonder probleem gewisseld en weer terug.
Nuttige toevoeging: Ik had hem in de Fox App gebruikt en degene die het apparaat na mij heeft gebruikt in de NE App kon er niets mee totdat ik deze via Fox heb laten vrijgeven.

Mogelijk is dat tegenwoordig anders.
Iets met een aap en een broodje
Onnodige opmerking.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 09-01-2026 14:50 ]

• rwaumans
Taro schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Nuttige toevoeging: Ik had hem in de Fox App gebruikt en degene die het apparaat na mij heeft gebruikt in de NE App kon er niets mee totdat ik deze via Fox heb laten vrijgeven.

Mogelijk is dat tegenwoordig anders.

[...]

Nuttige opmerking.
Tja eerst ontkoppelen, is nu ook niet anders...
handigheid

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
rwaumans schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Tja eerst ontkoppelen, is nu ook niet anders...
Dat was niet voldoende.
handigheid
Wederom onnodig.

• Kevin1990
rwaumans schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Werkt met wat je hebt, de earn-e meter, kan ook met andere[Afbeelding]
Heb je ook HA? Ben erg benieuwd of er daar gestuurd kan worden!

• rwaumans
Nope

• Kevin1990
Dat die software van NExt Energy zo slecht is frustreert... Heel irriant. Vandaag weer hetzelfde.
Ik ben benieuewd of dit snel wordt topgelost.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:27:
Dat die software van NExt Energy zo slecht is frustreert... Heel irriant. Vandaag weer hetzelfde.
Ik ben benieuewd of dit snel wordt topgelost.
Ik heb van het weekend contact gehad met mijn contactpersoon bij nextenergy, en ze hebben gezegd dat ze in ieder geval mee gaan lezen om te zien wat er leeft en wat ze er aan kunnen doen. Dus hopelijk gaat dat de situatie komende tijd verbeteren.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

Pagina: 1 2 3 4 Laatste