• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:47
CryptoNL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:27:
[...]

Oh ik reageerde niet specifiek op jou hoor. Maar ook al is het voor een paar uur. Toch totaal niet interessant? €1.000 p stuk om letterlijk paar cent per dag te besparen.
Je bespaart het 2x als je zonnepanelen hebt.
1x omdat je overschot gratis in je batterij stopt of met lage prijzen en verbruikt de energie weer waardoor je dan geen BTW betaalt en niet de hoge prijs.

Maar het is niet iets wat je snel terug verdient in ieder geval...

• rwaumans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:13
Zie hier heel veel reacties in de we hebben de klok horen luiden trant.
Voor veel opwekkers die zich hebben laten door zoete koek en makkelijk geld verdienen, salderen was al lang duidelijk onhoudbaar en op termijn te schaffen, sterker nog dat heeft de markt verziekt. Next Zonnebonus is makkelijk 50% extra verdienen. Beste is zo'n pluginbatterij de 999 gegarandeerd in 4 jaar, voor de rest afhankelijk van je dagelijks verbruik 2 of 3 modules erbij, in geval van 3, kost slechts €2000 ga je altijd terug verdienen. De batterij lekker opladen in de € 0 uren de rest lever je terug a 50% extra. De rest van de dag gratis je eigen opwek verbruiken. Ik zelf de hele maand maart op €0

• rwaumans
fransbenik schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:16:
. Ook ben ik benieuwd naar de data m.b.t. het laden en ontladen van de batterij, ik kan nog steeds niet inzien hoeveel die domme regelstrategie mij heeft gekost. Iemand enig idee of en wanneer dat komt? Ik stel de vraag maar hier, Jasper van NE is ontwijkend in zijn antwoorden.
Al paar keer op vergelijkbaar gereageerd. Als je niet de garantie hebt ,250 in 4 jaar, gebruik foxess app, volledig controle over je schema alleen zeluf doen (gamma) geen hulp. Kip zonder kop laden in 'groene' nextenergy uren niet altijd handig, ik zelf doe niks bij 6 cent prijsverschil, levert je niks op.

• Kevin1990
rwaumans schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:17:
[...]

Al paar keer op vergelijkbaar gereageerd. Als je niet de garantie hebt ,250 in 4 jaar, gebruik foxess app, volledig controle over je schema alleen zeluf doen (gamma) geen hulp. Kip zonder kop laden in 'groene' nextenergy uren niet altijd handig, ik zelf doe niks bij 6 cent prijsverschil, levert je niks op.
Ik ga het opk proberen met de Fox app. En wil de integratie maken met HA. Dat laatste is helaas nog niet gelukt. Wel de API key gevonden op de site als ik ben ingelogd maar er wordt aangegeven dat de gegevens niet kloppen.

Ik zie overigens dat die Fox app veel uitgebreider is qua modi. Welke gebruik jij en hoe?
En heb je een P1 meter eraan gekoppeld? Ik zag de NE P1 meter ertussen zo snel niet tussen staan maar wel die vam HomeWizard. Ik weet niet zo goed of er meerwaarde aan zit.

• rwaumans
Kevin1990 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik ga het opk proberen met de Fox app. En wil de integratie maken met HA. Dat laatste is helaas nog niet gelukt. Wel de API key gevonden op de site als ik ben ingelogd maar er wordt aangegeven dat de gegevens niet kloppen.

Ik zie overigens dat die Fox app veel uitgebreider is qua modi. Welke gebruik jij en hoe?
En heb je een P1 meter eraan gekoppeld? Ik zag de NE P1 meter ertussen zo snel niet tussen staan maar wel die vam HomeWizard. Ik weet niet zo goed of er meerwaarde aan zit.
Gebruik bijna alle modi. Hangt er net vanaf wat er nodig is bv. Bij erg zonnig weer ontlaad ik wat in de dure uren om 's morgens leeg te beginnen. Als overdag negatief dan accuprioriteit ipv eigen gebruik om Teruglevering te voorkomen. Etcetera. Beetje mee spelen.
Als je koppelt komt waarschijnlijk je p1 meter ook mee, bij mij wel iig. En anders is het earn-e.

• Kevin1990
rwaumans schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:10:
[...]

Gebruik bijna alle modi. Hangt er net vanaf wat er nodig is bv. Bij erg zonnig weer ontlaad ik wat in de dure uren om 's morgens leeg te beginnen. Als overdag negatief dan accuprioriteit ipv eigen gebruik om Teruglevering te voorkomen. Etcetera. Beetje mee spelen.
Als je koppelt komt waarschijnlijk je p1 meter ook mee, bij mij wel iig. En anders is het earn-e.
Oke. Toch maar even kijken of ik hem in HA kan zettrn om over te nemen met een schema op prijzen gestuurd.
Ik heb nu nog maar 2 mooi gebruikt. Het laden en ontladen. Even kijken wat de andere doen.
Aankomende avond ontladen en morgen met de negatieve beurs prijzen gaan laden.

Hoe ver zet je achemas aan en uit in de app?

• Kevin1990
rwaumans schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:10:
[...]

Raar. Hij staat nu te laden terwijl ik heb ingesteld aankomende dag om in de middag te laden.
Enig idee waarom?
Ik heb nu beide achemas uitgezet maar de batterij kijkt er niet naar...
Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djrEPB-Ckl3slyiq32RtVS95cy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLzZJFOEQrfVMuQ95ZgGjTm2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4kG-My9blp5IhP2wU26eA4osSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSa1eciCzDsC4pV3pZbjqye9.jpg?f=fotoalbum_large

• rwaumans
Kevin1990 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:32:
[...]

Raar. Hij staat nu te laden terwijl ik heb ingesteld aankomende dag om in de middag te laden.
Enig idee waarom?
Ik heb nu beide achemas uitgezet maar de batterij kijkt er niet naar...
Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdItxbOfakUc7vg8KqjzXwK1HpE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u9swTf8QnOenhY2k4uu1OgW7.jpg?f=user_large
Je hebt resterende tijd op gedwongen laden. M.a.w als er niets actief is dan Laden.

Gedwongen Laden met 0.0w ...
Ontladen met 10500w ... ?

• Kevin1990
rwaumans schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt resterende tijd op gedwongen laden. M.a.w als er niets actief is dan Laden.

Gedwongen Laden met 0.0w ...
Ontladen met 10500w ... ?
Ik moet me hier echt beter in gaan verdiepen maar vind de app niet heel erg overzichtelijk maar dit kan zeker aan mij liggen.

Ik denk dat het ontladen wordt bedoeld het totaal wat die kan ontladen. Ik denk niet dat die meerdere uitbreidingen ziet.
Dat van het laden kan ik alleen ingeven van het net of niet. Dat heb ik aangevinkt. Leek mij een goede dat die altijd van uit het net pakt als de prijs gunstig is.
In 2027 zal ik dat alleen met overschot gaan doen.

OVerigens ga ik kijken wat er veel beter kan want vandaag hadden we een opbrengst van meer dan 48kW waarvan er ongeveer 30kW in de auto kan en iets van 4 in de batterij. Houden we nog aardig wat overschot over...

• rwaumans
Kevin1990 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]

Ik moet me hier echt beter in gaan verdiepen maar vind de app niet heel erg overzichtelijk maar dit kan zeker aan mij liggen.

Ik denk dat het ontladen wordt bedoeld het totaal wat die kan ontladen. Ik denk niet dat die meerdere uitbreidingen ziet.
Dat van het laden kan ik alleen ingeven van het net of niet. Dat heb ik aangevinkt. Leek mij een goede dat die altijd van uit het net pakt als de prijs gunstig is.
In 2027 zal ik dat alleen met overschot gaan doen.

OVerigens ga ik kijken wat er veel beter kan want vandaag hadden we een opbrengst van meer dan 48kW waarvan er ongeveer 30kW in de auto kan en iets van 4 in de batterij. Houden we nog aardig wat overschot over...
Denk dat je beter nextenergy app kan gebruiken

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:58
Optie 3 is inmiddels zichtbaar in de app.

Met de beschrijving op de website :
Nieuw: Zelfconsumptie + EPEX laden
In deze modus zal de batterij nog steeds opgewekte zonnestroom opslaan voor later verbruik. Daarnaast zal de batterij opladen tijdens dalmomenten, ook als er weinig zon is. Bijvoorbeeld op een dag met veel wind.

De batterij kiest vervolgens de duurste momenten van de dag om naar het huishouden te ontladen. Ideaal als je jouw opgewekte zonnestroom meer wilt benutten, maar ook slim wilt inspelen op wisselende energieprijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edz6iT0APzZjZpWTnQkcYCRXa6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQx2o8c7HEOnGvbaI80co9DN.png?f=fotoalbum_large

Vannacht geladen tot 100%
Eens kijken wat hij doet op deze modus :)

• Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-05 09:29
Is 1200 watt laden niet aan de geringe kant? Is de batterij dan niet te lang bezig om vol te raken?

Frans

• twiekr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-05 20:40
Tshrr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:25:
Optie 3 is inmiddels zichtbaar in de app.

Met de beschrijving op de website :

[...]

[Afbeelding]

Vannacht geladen tot 100%
Eens kijken wat hij doet op deze modus :)
Ik ben best positief over deze modus. Ik had 'm altijd op 'zelfverbruik' staan, maar deze nieuwe modus lijkt wel goed te werken. 's Ochtends lijkt hij even kort op te laden tot 20 procent, dan staat de batterij even standby en leveren de zonnepanelen tijdens de dure ochtenduren terug aan het energienet. Tijdens de daluren 's middags wordt de batterij weer wakker en gaat hij zichzelf volladen. Precies hoe ik het graag zie.

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 11:39
Ligt bij jullie de p1 er ook uit?

• Kevin1990
Neen werkt hier naar behoren.
Wel heb ik vandaag de modus even op ptijsgestuurd gezet aangezien we alles vol aan hebben en nu met een opwek van meer dan 7kWh alsnog afname van het net hebben van meer dan 2 met de prijs van nu

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 00:44
Ik heb net vernomen dat je een tweede master kunt linken via een ethernet kabel aan de eerste master. Je kunt dan 1 batterij als master en de andere als slave aanmerken. Voor nextenergy ziet het eruit als 1 batterij. Heeft iemand dit uitgeprobeerd?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Kevin1990
justice strike schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:49:
Ik heb net vernomen dat je een tweede master kunt linken via een ethernet kabel aan de eerste master. Je kunt dan 1 batterij als master en de andere als slave aanmerken. Voor nextenergy ziet het eruit als 1 batterij. Heeft iemand dit uitgeprobeerd?
Bedoel je hiermee dat er een 2e accu pakket aangeschaft kan worden en met de stekker aansluiting aan elkaar gekoppeld kan worden?
Het lijkt mij beter om het 2e accu pakket via de FoxEss app te regelen zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Of het mogelijk maken om een 2e P1 meter te gebruiken en dus 2 systemen in 1 huis te maken.
Alleen dan moeten ze elkaar niet in de weg zitten met laden en ontladen natuurliujk ;)

• justice strike
De master regels hoeveel stroom de slav gaat laden of ontladen dus zit elkaar niet in de weg. Maar moeten allebei de units wel dezelfde firmware hebben.

• Kevin1990
justice strike schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:50:
De master regels hoeveel stroom de slav gaat laden of ontladen dus zit elkaar niet in de weg. Maar moeten allebei de units wel dezelfde firmware hebben.
Als ze wat gunstiger geprijsd zijn zou ik het wel overwegen.
En dat is dsn met de modbus aansluiting?

Of als mensen toch voor een andere thhisbatterij kiezen en hem aanbieden op internet gebruikt.

• Kevin1990
Kan iemand mij vertellen hoe het volgend jaar gaat na salderen?
Wat ik lees is dat er per fase gekeken gaat worden wat er is afgenomen en dus belasting over betaald moet gaan worden.
Als dat zo is en er wordt op de fase waar de batterij niet op staat belast zal de batterij met zelf consumptie gaan ontladen.
Stel de beursprijs is €0,20. Fase 1 neemt 800W af waardoor de batterij 800W gaat ontladen moet ik dus betalen voor de fee van NE en de belasting hiervoor toch? Dan wordt namelijk de batterij een stuk minder rendabel...

Wij hebben een 3 fase aansluiting waar de batterij op fase 2 staat.

Fase 1 grootverbruikers. Boiler, Quooker, kookplaat, 1x oven, 1x koelkast, 1x vriezer, keuken stopcontacten
Fase 2 grootverbruikers. Warmtepomp, 1x oven, 1x magnetron, boiler, heaters overkapping, 1x airco, NE batterij
Fase 3 grootverbruikers. V2G lader met auto, badkamer radiator, sunshower, 5x airco

We hebben een PV systeem met micro omvormers die vrij goed verdeeld zijn. Fase 1 en 4 hebben iets meer opwek/vermogen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:32
Kevin1990 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:43:
Kan iemand mij vertellen hoe het volgend jaar gaat na salderen?
Wat ik lees is dat er per fase gekeken gaat worden wat er is afgenomen en dus belasting over betaald moet gaan worden.
Als dat zo is en er wordt op de fase waar de batterij niet op staat belast zal de batterij met zelf consumptie gaan ontladen.
Stel de beursprijs is €0,20. Fase 1 neemt 800W af waardoor de batterij 800W gaat ontladen moet ik dus betalen voor de fee van NE en de belasting hiervoor toch? Dan wordt namelijk de batterij een stuk minder rendabel...

Wij hebben een 3 fase aansluiting waar de batterij op fase 2 staat.

Fase 1 grootverbruikers. Boiler, Quooker, kookplaat, 1x oven, 1x koelkast, 1x vriezer, keuken stopcontacten
Fase 2 grootverbruikers. Warmtepomp, 1x oven, 1x magnetron, boiler, heaters overkapping, 1x airco, NE batterij
Fase 3 grootverbruikers. V2G lader met auto, badkamer radiator, sunshower, 5x airco

We hebben een PV systeem met micro omvormers die vrij goed verdeeld zijn. Fase 1 en 4 hebben iets meer opwek/vermogen.
Kort antwoord. Er gaat niet afgerekend worden per fase bij einde saldering. Ik ga uit van de Nederlandse Markt. Terugleveren zal een minimale vergoeding of kostenpost worden. Dus opslaan is de beste keuze. De besparing zit dan in niet inkopen in de donkere uurtjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 29-04-2026 13:36 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Kevin1990
Devke schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:35:
[...]

Kort antwoord. Er gaat niet afgerekend worden per fase bij einde saldering. Ik ga uit van de Nederlandse Markt. Terugleveren zal een minimale vergoeding of kostenpost worden. Dus opslaan is de beste keuze. De besparing zit dan in niet inkopen in de donkere uurtjes.
Dat is fijn!. Heb je hier een bron van?
Ik heb namelijk 1 NE batterij en de V2G op een andere fase.
Ik zag de bui al hangen waarbij ik teruglever over 1 fase en bij de andere fase duur inkoop.
Dit weerhoudt mij er namelijk ook van om de NE uit te breiden of wat er eerder werd gedeeld 2 masters aan elkaar te koppelen die samenwerken waardoor er meer geladen en ontladen kan wordne.

• Devke
Kevin1990 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:50:
[...]

Dat is fijn!. Heb je hier een bron van?
Ik heb namelijk 1 NE batterij en de V2G op een andere fase.
Ik zag de bui al hangen waarbij ik teruglever over 1 fase en bij de andere fase duur inkoop.
Dit weerhoudt mij er namelijk ook van om de NE uit te breiden of wat er eerder werd gedeeld 2 masters aan elkaar te koppelen die samenwerken waardoor er meer geladen en ontladen kan wordne.
Ik kan geen linkje sturen of bron voor iets wat niet bestaat. Afrekenen per fase bestaat in Nederland gewoon niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Kevin1990
Devke schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:16:
[...]

Ik kan geen linkje sturen of bron voor iets wat niet bestaat. Afrekenen per fase bestaat in Nederland gewoon niet.
Ah duidelijk! Vandaar dat ik er niks over kon vinden

• Jeffrey038
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-05 21:14
Ik kwam laatst dit plaatje tegen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S39URxZ5RMul4mHr_ntews0o3Z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzGvXv7LgHDpjbso9mTREj8C.png?f=fotoalbum_large

Oftewel zoals ik hem interpreteer is dat het niet uit maakt op welke fase je batterij zit aangezien hij het berekend voordat hij het net opgaat.

• Devke
Jeffrey038 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:06:
Ik kwam laatst dit plaatje tegen;

[Afbeelding]

Oftewel zoals ik hem interpreteer is dat het niet uit maakt op welke fase je batterij zit aangezien hij het berekend voordat hij het net opgaat.
Salderen over de fases heen gebeurd ook in de meter. Wel kan het zo zijn dat je op fase 1 teruglevering hebt terwijl je vraagt op 2 en 3.

• Kevin1990
Devke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:36:
[...]

Salderen over de fases heen gebeurd ook in de meter. Wel kan het zo zijn dat je op fase 1 teruglevering hebt terwijl je vraagt op 2 en 3.
Oke maar krijg je dan de teruglever vergoeding op fase 1 en betaal je duur op fase 2 en 3?

• twiekr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-05 20:40
Kevin1990 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:19:
[...]

Oke maar krijg je dan de teruglever vergoeding op fase 1 en betaal je duur op fase 2 en 3?
Nee. Je rekent af wat erin of eruit gaat ná de meter. Dus in je meterkast wordt de totaalberekening gemaakt of je netto aan het afnemen of terugleveren bent. Het is dus niet nodig om je batterij te plaatsen op de fase waarop je het meeste afneemt.

• justice strike
Heeft iemand trouwens een tweede master unit en kan die proberen om de twee units aan elkaar aan te sluiten. Ik ben best benieuwd om te weten of Next Energy het dan als 1 batterij ziet en ook wat de ontlaad maxima zijn.

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:31

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Ik zou ook graag de optie zien dat we op een vrij aangesloten groep iets meer dan 800 watt kunnen terugleveren. Ik begrijp de “ veilige “ 800 watt grens, echter met de huidige verbruiken hier in huis zou iets meer terug kunnen leveren per uur erg fijn zijn. Concurrenten maken dit wel mogelijk mits je aangeeft / bevestigd dat ja t veilig hebt aangesloten etc. Ik weer niet of de huidige hier technisch toe in staat is überhaupt.. jullie gedachten hierover?

[ Voor 12% gewijzigd door phemelrijk op 04-05-2026 18:40 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

phemelrijk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:39:
Ik zou ook graag de optie zien dat we op een vrij aangesloten groep iets meer dan 800 watt kunnen terugleveren. Ik begrijp de “ veilige “ 800 watt grens, echter met de huidige verbruiken hier in huis zou iets meer terug kunnen leveren per uur erg fijn zijn. Concurrenten maken dit wel mogelijk mits je aangeeft / bevestigd dat ja t veilig hebt aangesloten etc. Ik weer niet of de huidige hier technisch toe in staat is überhaupt.. jullie gedachten hierover?
Je kunt in de foxcloud app de 800w limit verhogen naar 1200w

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:31

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Jimbolino schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:03:
[...]

Die wist ik idd, alleen gebruik ik alleen de NE app, de vorige keer ging mijn batterij over de huppel door met die app te werken en heeft NE een nieuwe batterij uiteindelijk moeten leveren, dus ben een beetje huiverig daarvoor..

• rwaumans
.

[ Voor 123% gewijzigd door rwaumans op 07-05-2026 21:12 ]

• Joost0342
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 13:39
Jimbolino schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:03:
[...]

Is dit hetzelfde advies als: je kunt 70 rijden in een woonwijk?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:45
Zijn er hier mensen die al wat langer bij next zitten men hun batterij en daadwerkelijk kunnen vertellen of ze al ooit eens geld gekregen hebben van next?

Alle negatieve ervaringen lees ik voornamelijk uit 2023/24.

Waren jullie jaarrekening op tijd af?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Kevin1990
Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:33:
Zijn er hier mensen die al wat langer bij next zitten men hun batterij en daadwerkelijk kunnen vertellen of ze al ooit eens geld gekregen hebben van next?

Kan ik je binnenkort vertellen. Ons contract loopt eind mei af.

Overigens verwacht ik niet veel van de verdiensten van de batterij.

Ik zit er daarom over na te denken om hem van de hand te doen en een ander systeem aan te schaffen.

• Bschnitz
Kevin1990 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Ik zit er daarom over na te denken om hem van de hand te doen en een ander systeem aan te schaffen.
Yea, ik werk met Sigen op day ahead bij zonneplan. Dat werkt prima. Ik gok effe dat je onbalans bedoeld, die markt is kansloos.

Next is wel interessant op dat ahead ivm de 50% op kaal tarief. Als je daar tussen 6 en 22 uur levert dan is dat best wel nice.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• rwaumans
Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:33:

Mijne loopt over een week af. Ben benieuwd..

Afgezien dat batterij pas in september kwam, kan ik wel zien dat besparing behoorlijk is. Voornamelijk door geen of veel minder inkoop. Verschil met vorig jaar is zo'n €15. Overschot gaat nu tegen hoger tarief uit. Maar een batterij die max 0,8 Kwh ontlaad levert amper wat op. 800W, 300W eigen verbruik is 500W terug leveren. Plugin batterij is voor een hoger eigen gebruik van je zonnestroom zeer interessant.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
rwaumans schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Mijne loopt over een week af. Ben benieuwd..

Afgezien dat batterij pas in september kwam, kan ik wel zien dat besparing behoorlijk is. Voornamelijk door geen of veel minder inkoop. Verschil met vorig jaar is zo'n €15. Overschot gaat nu tegen hoger tarief uit. Maar een batterij die max 0,8 Kwh ontlaad levert amper wat op. 800W, 300W eigen verbruik is 500W terug leveren. Plugin batterij is voor een hoger eigen gebruik van je zonnestroom zeer interessant.
Ik ben benieuwd of je de gegarandeerde besparing van 250 euro p/j gaat halen. En zo niet, hoe NE hier mee om gaat. Gaan ze zich in allerlei bochten wringen of kom ze gewoon over de brug?

• rwaumans
Kevin1990 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Begrijp niet dat je giftig blijft doen over die batterij. Als je meer dan 10Kwh opwekt p dag heb je hier niks aan, had je tevoren ook wel bedacht denk ik zo. Je Teruglevering s avonds is minius je verbruik een halve Kw, dat levert niks op. Daar is een plugin ook niet voor.

Niet meer s avonds je eigen stroom terugkopen is geweldig, heb me jaren geïrriteerd aan het terugkopen wat je overdag hebt opgewekt en geleverd.

In de avond en ochtend Piek terugleveren is wel een oplossing in het tekort in stroom, batterijen hoe klein ook, zijn de oplossing in stroom tekort.

[ Voor 8% gewijzigd door rwaumans op 16-05-2026 15:10 ]

• rwaumans
meesje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ik ben benieuwd of je de gegarandeerde besparing van 250 euro p/j gaat halen. En zo niet, hoe NE hier mee om gaat. Gaan ze zich in allerlei bochten wringen of kom ze gewoon over de brug?
Lijkt mij dat ze over de brug gaan komen.

Ik heb de batterij gekocht zonder dat daarvan sprake was. Beter ook nu kan ik ermee doe wat ik wil. Gebruik foxess app. En kan overstappen wanneer ik wil.

Misschien hebben daarom de 50% op zonnestroom in gevoerd om te zorgen dat je de 250 haalt

Drop liever tussen 20.00 en 23.00 en dan geldt de zonnestroom bonus niet >:)

Heb me wel afgevraagd of die 250 haalbaar is. Ik denk het niet. Wel ga je de investering eruit halen. En hoeft niet meer je eigen stroom terug te kopen!

[ Voor 15% gewijzigd door rwaumans op 16-05-2026 15:17 ]

• Kevin1990
rwaumans schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Begrijp niet dat je giftig blijft doen over die batterij. Als je meer dan 10Kwh opwekt p dag heb je hier niks aan, had je tevoren ook wel bedacht denk ik zo. Je Teruglevering s avonds is minius je verbruik een halve Kw, dat levert niks op. Daar is een plugin ook niet voor.

Niet meer s avonds je eigen stroom terugkopen is geweldig, heb me jaren geïrriteerd aan het terugkopen wat je overdag hebt opgewekt en geleverd.

In de avond en ochtend Piek terugleveren is wel een oplossing in het tekort in stroom, batterijen hoe klein ook, zijn de oplossing in stroom tekort.
Mwha niet perse giftig maat ik had er meer van verwacht als ik naar de andere batterijen kijk.

Neem de home wizard. Regie helemaal zelf in handen en ook in HA te regelen.

En wat je zegt over het vermogen klopt dit niet. De Home Wizard batterij kan vele malen meer laden en ontladen als er meerdere batterijen aangeschaft worden.

De NE batterij heeft 1 omvormer waarbij de Home Wizard er bij iedere uitbreiding 1 heeft fus vele malen meer kan laden en ontladen.

Ik had mij achteraf beter in moeten lezen maar deze batterij is relatief duur met wat deze kan.

• Kevin1990
Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Yea, ik werk met Sigen op day ahead bij zonneplan. Dat werkt prima. Ik gok effe dat je onbalans bedoeld, die markt is kansloos.

Next is wel interessant op dat ahead ivm de 50% op kaal tarief. Als je daar tussen 6 en 22 uur levert dan is dat best wel nice.
Is jouw batterij een 1 of 3 fase?

Wat bedoel je precies met die 50%?

• Bschnitz
Kevin1990 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Is jouw batterij een 1 of 3 fase?

Wat bedoel je precies met die 50%?
Mijn Sigen is 3 fase. Je krijgt bij Next 50% op kaal tarief tussen 6 en 22, alleen zijn ze wat vaag over hoe of wat.

• rwaumans
Kevin1990 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Mwha niet perse giftig maat ik had er meer van verwacht als ik naar de andere batterijen kijk.

Neem de home wizard. Regie helemaal zelf in handen en ook in HA te regelen.

En wat je zegt over het vermogen klopt dit niet. De Home Wizard batterij kan vele malen meer laden en ontladen als er meerdere batterijen aangeschaft worden.

De NE batterij heeft 1 omvormer waarbij de Home Wizard er bij iedere uitbreiding 1 heeft fus vele malen meer kan laden en ontladen.

Ik had mij achteraf beter in moeten lezen maar deze batterij is relatief duur met wat deze kan.
Tja vraag me af wat de verzekering daarover vindt als je iets gaat gebruiken waarop het niet voor bedoeld is. Je kan meer dan de 800 of 1200 maar dan moet het wel op een enkele groep geïnstalleerd zijn, schiet het z'n doel alweer voorbij. Fox kan ook meer dan 800W maar dan krijg je wel een waarschuwing betreffende de installatie.

Je wilt een plugin gebruiken voor een grote geïnstalleerde...
Ook HomeWizard gaat dat niet waar maken.

ff zoeken en je krijgt foxess ook op homeassistant

[ Voor 4% gewijzigd door rwaumans op 16-05-2026 20:25 ]

• rwaumans
Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:01:
[...]

Mijn Sigen is 3 fase. Je krijgt bij Next 50% op kaal tarief tussen 6 en 22, alleen zijn ze wat vaag over hoe of wat.
Wat ik ervan begrijp is dat je 50% extra krijgt mits het direct door zonnepanelen opgewekt is en niet 'vertraagd teruggekeerd wordt door een batterij.

Voor mij niet interessant, ik wil geen zon terugleveren voor 20.00. Alles opslaan/verbruiken overschot tussen 20 en 23 terugleveren.

• Kevin1990
rwaumans schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Tja vraag me af wat de verzekering daarover vindt als je iets gaat gebruiken waarop het niet voor bedoeld is. Je kan meer dan de 800 of 1200 maar dan moet het wel op een enkele groep geïnstalleerd zijn, schiet het z'n doel alweer voorbij. Fox kan ook meer dan 800W maar dan krijg je wel een waarschuwing betreffende de installatie.

Je wilt een plugin gebruiken voor een grote geïnstalleerde...
Ook HomeWizard gaat dat niet waar maken.

ff zoeken en je krijgt foxess ook op homeassistant
Bij home Wizard kun je beide doen. Je kan ze zelf vrij schakelen als je aangeeft dat ze op een aparte groep staan. Dat hoeft niet dus voor ieder wat wils ;).

En het voordeel van een plug in batterij is ook het bespren van installatie kosten.

Ik zou graag willen opschalen met de NE batterij alleen het ding doet zijn werk maar het is het net niet.

Net te weinig vermogen en de aansturing kan beter.

Maar miaschien verwacht ik er ook gewoon te veel van en is die voor vele een uitkomst.

• Kevin1990
Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:01:
[...]

Ah fijn dat je het vermogen kwijt kan van de batterij.

Jij hebt zonneplan en legt mij nu iit hoe het spelletje werkt bij NE :P

Maar 50% extra op vandaag de beursprijs van €0,00 is nog steeds €0.00

Schiet je dus niet heel veel mee op natuurlijk.

Maar wel een goeie regeling en om klanten te winnen vanaf 2027.

• Bschnitz
Kevin1990 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:00:
[...]

Ah fijn dat je het vermogen kwijt kan van de batterij.

Jij hebt zonneplan en legt mij nu iit hoe het spelletje werkt bij NE :P

Maar 50% extra op vandaag de beursprijs van €0,00 is nog steeds €0.00

Schiet je dus niet heel veel mee op natuurlijk.

Maar wel een goeie regeling en om klanten te winnen vanaf 2027.
Dat klopt, ik zoek juist ervaring in dit topic of overstappen kan lonen en hoe next daadwerkelijk doet over stroom in die periode.

Het klopt dat overdag de stroom 0cent is, op dat moment loopt je batterij vol. Maar avonds 20:00 is het 18c en als je daar 50% extra van krijgt praat je dus over 27c teruglevering. Bij zonneplan zou je 22c krijgen inclusief alle bonussen.

Het punt is meer, krijg je de bonus ook als je de zonnestroom later via de batterij teruglevert bij next of niet.

Ze hebben in het voorwaarden heel de tijd over het type stroom en de periode, niet echt waar die vandaan moet komen binnen de periode.

• Devke
Bschnitz schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:23:
[...]

Dat klopt, ik zoek juist ervaring in dit topic of overstappen kan lonen en hoe next daadwerkelijk doet over stroom in die periode.

Het klopt dat overdag de stroom 0cent is, op dat moment loopt je batterij vol. Maar avonds 20:00 is het 18c en als je daar 50% extra van krijgt praat je dus over 27c teruglevering. Bij zonneplan zou je 22c krijgen inclusief alle bonussen.

Het punt is meer, krijg je de bonus ook als je de zonnestroom later via de batterij teruglevert bij next of niet.

Ze hebben in het voorwaarden heel de tijd over het type stroom en de periode, niet echt waar die vandaan moet komen binnen de periode.
Als ik je goed snap probeer je ook wat geld te verdienen met de NE batterij. Ik denk alleen dat je gezien vermogen je wel echt de broodkruimels aan het tellen bent. Nu ben ik wel van wie het kleine niet.......

Zelf heb ik de mogelijkheid om 3 x 2400 Watt terug te leveren. Dan gaat het wel harder maar ook hier moet je niet verwachten dat je schatrijk gaat worden. Persoonlijk zou ik denk ik meer van NOM genieten dan.

• Bschnitz
Devke schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Als ik je goed snap probeer je ook wat geld te verdienen met de NE batterij. Ik denk alleen dat je gezien vermogen je wel echt de broodkruimels aan het tellen bent. Nu ben ik wel van wie het kleine niet.......

Zelf heb ik de mogelijkheid om 3 x 2400 Watt terug te leveren. Dan gaat het wel harder maar ook hier moet je niet verwachten dat je schatrijk gaat worden. Persoonlijk zou ik denk ik meer van NOM genieten dan.
Er zijn wel meer batterijen dan die van next zelf en deze ondersteunen ze ook. Ik heb de Sigen bijvoorbeeld. Dat gaat om 24kWh in mijn geval.

Als ik het topic fout heb begrepen, mijn excuses.

Los van ondersteuning kan je elke thuisbatterij gebruiken icm day ahead bij next.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46eflQnlPX8waZXHBMrcuLkn8bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KbCLlELOhVuRgOm0koeTaDEb.png?f=fotoalbum_large

NOM draai ik al, in zoek naar opties om volgend jaar salderen te compenseren, met 50% op het kaal tarief lukt dat makkelijk. Want 11-14c verschil in inkoop en verkoop haal ik dan wel.

Het gaat inderdaad om de laatste paar centen om op €0 uit te komen of een kleine winst te maken.

Ook lever ik en gebruik ik exact de 6000kWh die ze als limit hebben. Het komt gewoon erg goed uit allemaal.

Alleen hoe exact weten ze welke stroom waar vandaan komt tussen 6 en 22 en wat telt exact als zonnestroom? Is het geen zonnestroom meer als die uit mijn batterij komt binnen de periode?

Daarom zoek ik hier naar iemand die dit kan zien op zijn rekening.

Ik denk dus dat ze alles stroom in kWh tussen 6 en 22 met 50% bonus verhogen op het kale tarief. Iets anders kunnen ze simpelweg niet zien...

• rwaumans
Bschnitz schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:22:
.

Alleen hoe exact weten ze welke stroom waar vandaan komt tussen 6 en 22 en wat telt exact als zonnestroom? Is het geen zonnestroom meer als die uit mijn batterij komt binnen de periode?

Daarom zoek ik hier naar iemand die dit kan zien op zijn rekening.

Ik denk dus dat ze alles stroom in kWh tussen 6 en 22 met 50% bonus verhogen op het kale tarief. Iets anders kunnen ze simpelweg niet zien...
Via de p1 meter en je batterij. En tussen 9 en 20 heb je zon, daarbuiten minim om veel terug te leveren

• Bschnitz
rwaumans schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Via de p1 meter en je batterij. En tussen 9 en 20 heb je zon, daarbuiten minim om veel terug te leveren
Dat klopt, maar je bent niet verplicht om de P1 meter van ze te gebruiken en ook niet om je batterij aan te laten sturen. Deze dingen zijn opties.

• Kevin1990
Bschnitz schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:23:
[...]

Ik denk dat die 50% een lokkertje is.

Als ik kijk naar onze situatie hebbenw egisteren vanaf 19.00 volgas terug staan leveren aan het net. De batterij (auto) doet dan 4.5kWh terugleveren ieder uur.

Onderaan de streep hebbenw e gisteren €2,70 verdient (-€2,70) in de app voor 23kWh terugleveren over de gehele dag. Het grootste gedeelte werd terug geleverd in de avond.

In totaal 12kWh van het net afgenomen en 35kWh geexporteerd.

Ik kan er niet echt een pijl op trekken hoe en hoe de brekening gedaan wordt... Geen idee hoe snel NE is met de eind nota delen. Ons contract loopt af op 21-05-20296.

Zie hieronder een printscren van Enphase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgtYVqds7j0B_lNX4940LkjtvTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffJPLjn7LZw5jBILKyEa4rZ5.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste