• De Plug in
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:04
Tshrr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Ze zullen behoorlijk wat moeten bijleggen als het zo doorgaat. Zelf zit ik op -€8,53 voor juni. Ze moeten in ieder geval de mogelijkheid bieden om het maand te bekijken, want nu moet je per dag een bedrag noteren (of ik doe iets verkeerds).
Ik zit voor juni op € 8,49. Modus prijsgestuurd en in heb geen zonnepanelen. Sinds vandaag kan ik op de I-Pad zien wat het absolute voordeel van de masterbatterij zou zijn. In december 2025 zou ik zelfs € 0,31 extra hebben moeten betalen met de “slimme aansturing” van de masterbatterij. Ik heb de indruk dat het witz-kid bij NE niet zo goed in wiskunde is.

• De Plug in
RV schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:41:
Onze batterij staat al maanden op modus zelfconsumptie + epex laden, maar ik heb regelmatig dagen dat ie vooral stand-by lijkt te staan. Zie afbeelding. Tevens zijn er ook regelmatig dagen dat de besparing positief is ipv negatief. Negatief zou volgens NextEnergy betekenen dat je bespaart. Ik vind het nogal weinig, maar ook de dagen dat ie niet oplaad of ontlaad vind ik vreemd. Meer mensen die daar last van hebben? Enig idee waar dat aan ligt?

[Afbeelding: Batterij]

We hebben overigens zonnepanelen en zaten vorig jaar qua opwek en teruglevering beiden op ca. 4000kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-ZKIE6XFmqKrK-vi6f76nMV8Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2KBEMLZywyOmdiRiP3qbIajC.png?f=fotoalbum_large Bij deze mijn accu karakteristiek van 18 juni, die een “besparing” zou geven van 58 eurocent. Ik heb geen zonnepanelen en de modus is prijsgestuurd. De werkelijke besparing ligt hoger (ca 80 cent).

• twiekr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-07 20:32
RV schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar als ik zo jouw resultaten lees dan lijkt dat niet veel beter. Heb jij zelf geen dagen dat hij slechts stand-by lijkt te staan en hooguit afname lijkt te hebben door stand-by verbruik van de batterij zelf?
Mijn batterij gaat zonder uitzondering elke dag van 100 naar 10 procent. Stand-by staan klinkt niet goed.

• De Plug in
Nog even over de nieuwe spelregels: Tegenwoordig wordt de “levering” gemeld en deze is volgens de definitie van NE: de beursprijs + een “kleine” inkoopvergoeding. Omdat ik nogal autistisch ben, heb ik alle oude beursprijzen (de prijs op de energiemarkt, ofwel EPEX) bijgehouden van juni 2026. Vervolgens vergeleken met de “levering”.

De “kleine inkoopvergoeding” = levering - beursprijs en varieert tussen de € 0,25 en € 0,40 met een gemiddelde rond € 0,30 per dag. De opslag is veel te groot om “inkoopvergoeding” te zijn. Dit betekent dat hun “inkoopvergoeding” verdubbeld is van € 0,02 / kWh naar ongeveer € 0,04 / kWh en er is geen peil op te trekken, omdat deze varieert tussen € 0,02 en € 0,05 per kWh.

Bij Next Energy zullen ze de definitie van “levering” toch echt beter uit moeten leggen.

• De Plug in
Ik heb een regressielijn gemaakt tussen de beursprijs en de kleine inkoopvergoeding.

Deze luidt: “kleine inkoopvergoeding” = 0,0275 x beursprijs + 0,0222. R2 = 0,9336.

De “kleine inkoopvergoeding” is dus ook afhankelijk van de hoogte van de beursprijs. Hoe hoger de beursprijs, hoe hoger de inkoopvergoeding.

• rwaumans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-07 21:22
De Plug in schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:14:
Nog even over de nieuwe spelregels: Tegenwoordig wordt de “levering” gemeld en deze is volgens de definitie van NE: de beursprijs + een “kleine” inkoopvergoeding. Omdat ik nogal autistisch ben, heb ik alle oude beursprijzen (de prijs op de energiemarkt, ofwel EPEX) bijgehouden van juni 2026. Vervolgens vergeleken met de “levering”.
Welke nieuwe spelregels ??

Zie ook geen nieuwe knoppen dan gebruikelijke pulldown om te wijzigen naar beurs, beurs + en all-in. Of bij de prijzen beurs,levering, totaal.

Verder zijn de prijzen een afronding vanuit de kwartierprijzen met 5 cijfers achter komma. Belasting en inkoop 4 cijfers achter, krijgt dus nooit in de app goed beeld. En dan ook nog te maken met btw inc. Of ex.

• De Plug in
rwaumans schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Welke nieuwe spelregels ??

Zie ook geen nieuwe knoppen dan gebruikelijke pulldown om te wijzigen naar beurs, beurs + en all-in. Of bij de prijzen beurs,levering, totaal.

Verder zijn de prijzen een afronding vanuit de kwartierprijzen met 5 cijfers achter komma. Belasting en inkoop 4 cijfers achter, krijgt dus nooit in de app goed beeld. En dan ook nog te maken met btw inc. Of ex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQfgyUadUrEbxQyQoSPsIPB64pc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vLUhBpIVoOGwDKa3bSYBark8.png?f=fotoalbum_large Dit is de nieuwe “factuur” die ik sinds afgelopen dinsdag te zien krijg. Voorheen was dit anders en kon je de beursprijs, de beursprijs+ en de totaalprijs zien.

• De Plug in
Inmiddels ben ik er ook achter (denk ik), hoe je e.e.a terug kunt rekenen. De Beurs+ = levering + energiebelasting - teruglevering. De inkoopvergoeding bedraagt nog steeds € 0,022 / kWh.

De Beursprijs = (Levering incl. BTW)/(1,21 x kWh) - (inkoopvergoeding incl. BTW)/1,21.

Volgens NE is: Levering = Beursprijs + kleine inkoopvergoeding.

• rwaumans
De Plug in schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding] Dit is de nieuwe “factuur” die ik sinds afgelopen dinsdag te zien krijg. Voorheen was dit anders en kon je de beursprijs, de beursprijs+ en de totaalprijs zien.
Ipad ?

• De Plug in
Ja, sinds kort op de I-Pad.

• De Plug in
Antwoord van NE over de prijsopbouw: “De leveringsprijs bestaat uit de beursprijs (EPEX voor stroom) plus een inkoopvergoeding, die een vergoeding is voor onze kosten om energie in te kopen en te leveren. Deze inkoopvergoedingkan variëren en is mede afhankelijk van de beursprijs. Samen bepalen deze onderdelen de leveringsprijs per kWh stroom.”

• twiekr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-07 20:32
De Plug in schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:07:
Antwoord van NE over de prijsopbouw: “De leveringsprijs bestaat uit de beursprijs (EPEX voor stroom) plus een inkoopvergoeding, die een vergoeding is voor onze kosten om energie in te kopen en te leveren. Deze inkoopvergoedingkan variëren en is mede afhankelijk van de beursprijs. Samen bepalen deze onderdelen de leveringsprijs per kWh stroom.”
Interessant. In mijn contract staat dat de inkoopvergoeding 0,0219 per kWh is.

• rwaumans
De Plug in schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Ja, sinds kort op de I-Pad.
Is Nog niet doorgedrongen tot android

• rwaumans
twiekr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:24:
[...]

Interessant. In mijn contract staat dat de inkoopvergoeding 0,0219 per kWh is.
Ja apart, standaard antwoord misschien richting toekomst, slag om arm te houden.

• De Plug in
Vanaf vrijdag 10 juli krijg ik geen verbruiksoverzichten meer. Ben ik soms de enige, die dat vreemd vind?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 20:18
De Plug in schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:17:
Vanaf vrijdag 10 juli krijg ik geen verbruiksoverzichten meer. Ben ik soms de enige, die dat vreemd vind?
+1. Ik kreeg er ook een bericht van in de app.

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:33
De Plug in schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:17:
Net gekeken en hier hetzelfde. Ik heb geen bericht ontvangen in de app (android)

• De Plug in
Tshrr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:23:
[...]

Net gekeken en hier hetzelfde. Ik heb geen bericht ontvangen in de app (android)
Via de app gevraagd wat er aan de hand is. Antwoord: “We hebben een puur (visuele) storing. Onze app ontwikkelaars zijn hiermee bezig om het te fixen.”

Op de vraag of dit niet naar de klanten gecommuniceerd moet worden, was het antwoord dat er gisteren een pop-up is geplaatst.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:51
Zag zojuist dat ze batterij ook "gratis" aanbieden. Als je een dynamische contract afsluit bij hen, nu moet ik mij nog helemaal verdiepen of het überhaupt gunstig is. Maar zo op het oog en na 10 minuten lezen, leek het een prima deal. Andere die hier gebruik van hebben gemaakt?

Edit:

Nvm je gaat dus een lening aan via spraypay om het zo maandelijks te betalen, en elk jaar krijg je wel weer 250 uitgekeerd. Maar door de rente ben je natuurlijk meer kwijt dan de 999 euro. Tot zover de gratis batterij

[ Voor 28% gewijzigd door Pukson op 16-07-2026 13:24 ]

• Kevin1990
Pukson schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:14:
Zag zojuist dat ze batterij ook "gratis" aanbieden. Als je een dynamische contract afsluit bij hen, nu moet ik mij nog helemaal verdiepen of het überhaupt gunstig is. Maar zo op het oog en na 10 minuten lezen, leek het een prima deal. Andere die hier gebruik van hebben gemaakt?

Edit:

Nvm je gaat dus een lening aan via spraypay om het zo maandelijks te betalen, en elk jaar krijg je wel weer 250 uitgekeerd. Maar door de rente ben je natuurlijk meer kwijt dan de 999 euro. Tot zover de gratis batterij
Tja geld lenen kost geld. Beetje verkooppraatje...

Niet geheel objectief maar koop er 1 van marktplaats waar de kop al vanaf is.

Heel toevallig heb ik er daar 1 op staan ;)

Voordeel is met zoiets dat je later altijd nog gebruik kan maken van de BTW teruggave als je grotere accu pakketten koopt waardoor je meer terug krijgt.

Ik stop met deze accu omdat ik hem niet ver genoeg kan configureren naar mijn wens. Hij werkt tegen mijn andere 2 accu pakketten in. Hij laad soms omdat de ander staat te ontladen en door ons hoog verbruik en hoge pieken kan die deze niet opvangen. Ligt niet perse aan de batterij maar aan ons huishouden waar alles elektrisch is met een aantal serieuze grootverbruikers zoals boilers, quooker, 2x EV.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:51
Kevin1990 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Tja geld lenen kost geld. Beetje verkooppraatje...

Niet geheel objectief maar koop er 1 van marktplaats waar de kop al vanaf is.

Heel toevallig heb ik er daar 1 op staan ;)

Voordeel is met zoiets dat je later altijd nog gebruik kan maken van de BTW teruggave als je grotere accu pakketten koopt waardoor je meer terug krijgt.

Ik stop met deze accu omdat ik hem niet ver genoeg kan configureren naar mijn wens. Hij werkt tegen mijn andere 2 accu pakketten in. Hij laad soms omdat de ander staat te ontladen en door ons hoog verbruik en hoge pieken kan die deze niet opvangen. Ligt niet perse aan de batterij maar aan ons huishouden waar alles elektrisch is met een aantal serieuze grootverbruikers zoals boilers, quooker, 2x EV.
Ja true, Maja als ik nu 999 euro aftik bij hen, krijg ik volgens hun garantie het sowieso met 4 jaar terug. Vind ik opzich wel een fijne gedachten haha.

• Kevin1990
Pukson schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Ja true, Maja als ik nu 999 euro aftik bij hen, krijg ik volgens hun garantie het sowieso met 4 jaar terug. Vind ik opzich wel een fijne gedachten haha.
Ja dat is waar. Maar ik moet nog zien hoe dat in zijn werk gaat.

En aan welke voorwaarden er voldaan moet zijn door de klant.

Maar links of rechtsom je betaald hem zelf. Niks is gratis.

Er moet toch een verdienmodel inzitten.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste