• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33

Mediacj

Het grote Lunergy plug-and-play thuisaccu systeem topic

In Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic is deze stekkerbatterij al een aantal keren langsgekomen en besproken. Daarom is het goed om deze een eigen plek te geven. In het algemene topic kun je meer informatie vinden over stekkerbatterijen in het algemeen.

Let op: dit betreft een eerste versie van de topicstart, deze zal de komende periode verder worden uitgebreid.

🌍 Lunergy op de Nederlandse markt

Lunergy is een nieuwe speler in Nederland, afkomstig uit China, maar met een duidelijke focus op de Nederlandse markt. Die keuze is niet toevallig: Nederland kent een uitzonderlijk hoge penetratie van zonnepanelen én staat aan de vooravond van het afschaffen van de salderingsregeling. De Lunergy X2400 AC wordt daarom in eerste instantie alleen aan de Nederlandse markt geleverd.

Website Lunergy

Vanaf oktober gaat Lunergy de X2400 AC leveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u2YgnkU7_jQ4UYqPPRYgev5urg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HuffQrcycppnxNYP0qfhOGp.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hierbij om een stekkerbatterij die volledig via het net geladen wordt. Dus geen hybride batterij.

⚡ KENMERKEN:

👉 Modulair
Met een startcapaciteit van 2,6 kWh kan het systeem worden uitgebreid met stapelbare batterijmodules tot 15,4 kWh.
👉 Flexibele bidirectionele vermogensopties: 800W / 2400W AC
Sluit aan op een standaard stopcontact voor een standaard uitgangsvermogen van 800W, of gebruik een aparte groep voor tot 2400W. Dit vermogen dekt het grootste deel van de huishoudelijke behoeften ’s nachts. Voor grotere belastingen kunnen huiseigenaren samen met een elektricien de batterij aansluiten op de meterkast, waardoor meerdere units kunnen samenwerken met een vermogen van 2400W per device.
👉 Betrouwbare back-upstroom
Bij stroomuitval levert de X2400 AC tot 2400 W continu vermogen en 4800 W piekvermogen via de off-grid aansluiting. Dankzij de ingebouwde UPS-functie van 10 ms schakelen gevoelige apparaten die rechtstreeks op de batterij zijn aangesloten naadloos over naar de back-upmodus, zodat ze ononderbroken blijven werken.
👉 Slim energiemanagement
Geïntegreerd met de Lunergy App optimaliseert het systeem automatisch laden en ontladen op basis van dynamische elektriciteitsprijzen. Daarnaast wordt ook de nul op meter strategie volledig ondersteund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0wf0wRF1fjvKXuVGPYK3BXKRMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9rfQt4OgQgK8tjdeaSrujZm.webp?f=fotoalbum_large

Wat maakt deze batterij anders:
Wat standaard funcionaliteit lijkt deze batterij veel op een Zendure 2400 AC of een Marstek Venus E. Maar je kunt wel merken dat de Lunergy zich echt op de Nederlandse markt richt met:
- ondersteuning voor de P1 meter van Homewizard (naast Shelly en Tibber).
- open API voor Home Assistant inclusief lezen en schrijven

SPECIFICATIES:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roEvOPbEhb81LcAYPw7amEqArIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xo1iUFYZps7rPidibNM2zkZz.webp?f=fotoalbum_large

PRIJS:

De basis eenheid met 2,56 kWh kost 1299 euro. En elke 2,56 extra batterij unit die je toevoegt kost 600 euro. En is daarmee een competitieve prijs in de mark.

De volgende batch uitleveringen zullen volgens de website van Lunergy in december plaatsvinden.

Reviews:

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 03-12-2025 08:41 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• mrme12345
  • Niet online
Zijn er al tweakers die deze batterij al besteld hebben of gaat iedereen eerst wachten op de eerste reviews. Op zich ziet het er wel veelbelovend uit, dus ben ook benieuwd.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:27
Vind dit ook wel een mooie. Hopelijk snel in België beschikbaar.

• rabero1985
Dit word dan ook wel een rechtstreekse concurrent van HW aangezien ze in NL beginnen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
rabero1985 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:47:
Dit word dan ook wel een rechtstreekse concurrent van HW aangezien ze in NL beginnen.
Vermogen van de X2400AC is natuurlijk wel 3x zo hoog als die van HW, daarnaast heeft de Lunergy nog een off-grid uitgang, is modulair uit te breiden, IP65-rating, Modbus ondersteuning, HA-ondersteuning, etc.

De HW is goedkoper als je voor alleen de X2400AC gaat, maar als je gaat opschalen met EB2500 uitbreidingen is ook de Lunergy al snel goedkoper dan de HW.

Dus wat dat betreft zie ik ze niet echt als concurrenten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• rabero1985
Ja bedoelde eigenlijk meer dat dit systeem interessanter is voor de meeste denk ik, en dus HW al snel achterop hinkt. Denk dat zij van de weinige zijn zonder noodstroom optie etc. En idd voor uitbreiding zie je ook overal gwn losse modules(batterijen)wat het dan goedkoper maakt. Benieuwd hoe zich dit allemaal nog gaat ontplooien en wie er nog mee speelt over enkele jaren. Gun het iedere speler en hoop dat er nog mooie ontwikkelingen volgen.

• mrme12345
  • Niet online
rabero1985 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:56:
Ja bedoelde eigenlijk meer dat dit systeem interessanter is voor de meeste denk ik, en dus HW al snel achterop hinkt. Denk dat zij van de weinige zijn zonder noodstroom optie. En idd voor uitbreiding zie je ook overal gwn losse modules(batterijen)wat het dan goedkoper maakt. Benieuwd hoe zich dit allemaal nog gaat ontplooien en wie er nog mee speelt over enkele jaren. Gun het iedere speler en hoop dat er nog mooie ontwikkelingen volgen.
Ja de markt innoveert snel, kijk naar al die verschillende merken die allemaal stekkerbatterijen op de markt brengen...maar nu draait het alleen nog om Zendure, Marstek en Homewizard. Ben benieuwd wie daar in NL tussen kan komen. En ik denk ook dat Homewizard weg zal zakken, helaas. Maar hoe meer concurrentie hoe beter, hoe sneller de innovaties en hoe lager de prijzen.

• rabero1985
Idd. En dan heb je nog ons landje met de Synergrid lijst. Momenteel lijken MT en Zendure het voor elkaar te krijgen om hierop te geraken. HW zal ook wel volgen want ze laten nu ook België bestellen. Hoop dat de ac2400 ook snel op de lijst komt. Hier lees je goede ervaringen van dus is een plus. Naturlijk is de lunergy een gelijkaardig product maar dit is weer afwachten wat de ervaringen zijn, en of zij de moeite gaan doen om België toe te voegen.
Voor mij persoonlijk momenteel wil ik +2000w laden/ontladen en noodstroom en een goedgekeurd toestel(Synergrid). Momenteel is dit enkel de MT dus. Maar kijk nog even de kat uit de boom. Maar eind dit jaar wil ik er toch wel eens echt een knoop in doorhakken want ja er zal altijd wel iets nieuws komen.

• larryhans
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:47
Ik heb de 7 kWh alvast besteld. Qua hardware lijken de meeste batterijen best op elkaar, maar deze springt er echt uit met de super brede compatibiliteit (HomeWizard, Home Assistant, Shelly, Tibber). Ze zijn ook bezig om er nog meer aan toe te voegen. Kan niet wachten tot ik ‘m binnen heb!

• rabero1985
Benieuwd naar je ervaringen.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:32

MGZ

larryhans schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:10:
Ik heb de 7 kWh alvast besteld. Qua hardware lijken de meeste batterijen best op elkaar, maar deze springt er echt uit met de super brede compatibiliteit (HomeWizard, Home Assistant, Shelly, Tibber). Ze zijn ook bezig om er nog meer aan toe te voegen. Kan niet wachten tot ik ‘m binnen heb!
En heb je deze ondertussen binnen?

• rabero1985
Weet iemand als je meerdere x2400 (Max 3) units neemt deze ook aan te sturen zijn met de HW p1 of heb je dan de eigen Lunergy p1 nodig zoals bij marstek?

• mrme12345
  • Niet online
rabero1985 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:05:
Weet iemand als je meerdere x2400 (Max 3) units neemt deze ook aan te sturen zijn met de HW p1 of heb je dan de eigen Lunergy p1 nodig zoals bij marstek?
Ik zal deze vraag even aan onze contactpersoon bij Lunergy stellen. Kom er op terug.

• mrme12345
  • Niet online
rabero1985 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:05:
Antwoord van Lunergy:
Yes, unlike the Marstek, multiple Lunergy X2400 units (up to 3) can be controlled with the HW-P1.

• rabero1985
Dat is wel goed. Bedankt.👍

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zojuist is het reviewexemplaar van de Lunergy X2400AC + extra accu binnengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-WmUaf14W9xjqZ1-9d_oZZPWVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vc96vMLhTomgeFPOpv4957H.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft al een lange reis gemaakt, dus negeer krasjes en dergelijke. Het productiemodel dat binnenkort verkrijgbaar is heeft een iets andere kleur en een aantal aanpassingen.

@mrme12345 en @Mediacj komen hem hier ophalen (leuk om kennis te maken :) ) om daarna ook een review te schrijven. We publiceren deze vervolgens gelijktijdig op verzoek van de fabrikant omdat er maar 1 model beschikbaar is.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:41
Ben benieuwd

• rabero1985
Ook razend benieuwd naar deze, support vanuit NL, compatibel met HW p1, specs a la zendure...mooie kanshebber als ie goed werkt imo.
Deze had HW op de markt moeten zetten, had een zeer mooi eco systeem geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door rabero1985 op 26-11-2025 11:54 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inmiddels een dag in gebruik en de software vertoont veel overeenkomsten met die van Sunpura. Verder is het qua omvang een fors apparaat, dat valt direct op, maar de Sunpura is ook relatief fors en in de Lunergy zit dan nog iets meer dan 1 kWh extra, dus is wel te verklaren. De Lunergy past qua diepte niet op mijn review "werkbank" en de Sunpura wel, hij is dus wel echt een stukje dieper, maar ook minder hoog.

Er was even een issue met het terugleveren aan het net, maar de techies van Lunergy hebben meegekeken en dat bleek een instelling te zijn, je kunt enorm veel instellen en blijkbaar heeft een voorganger van de review set een bepaalde setting disabled ;) Daarna werkte het terugleveren ook goed.

Inmiddels een bakkie koffie gedaan met @mrme12345 en @Mediacj en de X2400AC aan hen overgedragen. Normaal gesproken zou er al iets meer gedeeld kunnen worden, maar zoals aangegeven moeten we even op elkaar wachten, dus meer info volgt spoedig.

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:25:
Inmiddels een dag in gebruik en de software vertoont veel overeenkomsten met die van Sunpura. Verder is het qua omvang een fors apparaat, dat valt direct op, maar de Sunpura is ook relatief fors en in de Lunergy zit dan nog iets meer dan 1 kWh extra, dus is wel te verklaren. De Lunergy past qua diepte niet op mijn review "werkbank" en de Sunpura wel, hij is dus wel echt een stukje dieper, maar ook minder hoog.

Er was even een issue met het terugleveren aan het net, maar de techies van Lunergy hebben meegekeken en dat bleek een instelling te zijn, je kunt enorm veel instellen en blijkbaar heeft een voorganger van de review set een bepaalde setting disabled ;) Daarna werkte het terugleveren ook goed.

Inmiddels een bakkie koffie gedaan met @mrme12345 en @Mediacj en de X2400AC aan hen overgedragen. Normaal gesproken zou er al iets meer gedeeld kunnen worden, maar zoals aangegeven moeten we even op elkaar wachten, dus meer info volgt spoedig.
Was leuk om je 'energiecentrale' te kunnen bewonderen @Taro en ervaringen uit te wisselen :-). Wij gaan vanaf morgen aan de gang met de Lunergy, maar zal nog wel paar dagen duren.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-12 15:37
Ben ook wel benieuwd, bepaalde specs leken wel leuk, dus kijk uit naar de reviews.
Hoekje waar ik (bij meerdere systemen) benieuwd naar ben, in hoeverre blijven ze door werken
als ze geen internet verbinding hebben, wel gewoon WiFi en dus kunnen kletsen met P1's,
hoe ze dan nog wel of niet autonoom kunnen blijven werken.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
DrNickB schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:39:
Ben ook wel benieuwd, bepaalde specs leken wel leuk, dus kijk uit naar de reviews.
Hoekje waar ik (bij meerdere systemen) benieuwd naar ben, in hoeverre blijven ze door werken
als ze geen internet verbinding hebben, wel gewoon WiFi en dus kunnen kletsen met P1's,
hoe ze dan nog wel of niet autonoom kunnen blijven werken.
Hangt van de energiemode af. Bij het uitvoeren van een taak: Laden of ontladen met X vermogen zullen veel producten daarmee doorgaan als de verbinding wegvalt. Bij nul op de meter blijft OF de laatste waarde actief, of stopt het product met laden/ontladen. Veel P1-meters werken immers ook via Wifi, in het geval van Lunergy ook via LoRa, echter is de vraag of dat bij de productieversie ook zo is.

Vanuit veiligheidsoogpunt wil je echter dat ze altijd met hun taak stoppen als de verbinding wegvalt, maar sommige gebruikers willen juist dat het proces gewoon doorloopt.

Wat verwacht jij van een product en waarom? Wel benieuwd.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-12 15:37
Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:13:
[...]

Hangt van de energiemode af. Bij het uitvoeren van een taak: Laden of ontladen met X vermogen zullen veel producten daarmee doorgaan als de verbinding wegvalt. Bij nul op de meter blijft OF de laatste waarde actief, of stopt het product met laden/ontladen. Veel P1-meters werken immers ook via Wifi, in het geval van Lunergy ook via LoRa, echter is de vraag of dat bij de productieversie ook zo is.

Vanuit veiligheidsoogpunt wil je echter dat ze altijd met hun taak stoppen als de verbinding wegvalt, maar sommige gebruikers willen juist dat het proces gewoon doorloopt.

Wat verwacht jij van een product en waarom? Wel benieuwd.
Ik bedoelde ook specifiek dat internet eruit lag, maar wifi gewoon operationeel is.

Paar weken geleden Ziggo onderhoud gehad, waardoor er geen internet was voor meer dan 6 uur, maar door eigen dns,dhcp,wifi etc was het interne netwerk gewoon online. Alle data nog steeds kunnen sturen naar de (Zendure) batterij vanaf HA. Waardoor dit systeem in principe gewoon door kon werken zoals je (ik) zou verwachten.
(ik heb het ook werkend gemaakt met een USB-P1, zodat ik wat dat betreft niet afhankelijk ben van andere diensten, behalve me eigen troep)

Kletst deze Lunergy (en/of andere systemen) 1op1 lokaal met bijvoorbeeld de HW-p1 meter (en/of andere p1 meters die lokale (api) toegang hebben) ? Of kletst de batterij via internet naar desbetreffende diensten (zoals de Zendure met Shelly, als ik het goed heb) ?
Achterliggende gedachte is beetje 2 ledig, als er geen internet is, zou ik wel willen dat systeem door loopt,
maar ook als de externe partij een storing heeft, zou ik wel willen dat me batterij nog steeds kan opladen, overschot opslaat, levert wanneer nodig, waardoor de afhankelijkheid minder is.
Hierbij wel een kleine aanname, dat de logica van de aansturing ook lokaal op de batterij wordt uitgevoerd.
(bij mijn zendure is de logica HA, maar zendure luistert wel)

Waarom ik in eerste instantie aangetrokken was tot dit merk, was dat ik in de veronderstelling was dat het NL was, nu dacht ik ergens anders gezien/gelezen te hebben dat het nog steeds Chinees is, maar als eerste hier wordt gelaunched.
Maar buiten dat, Zelf een Zendure SF800P, mede vanwege de Off-grid uitgang, echter beetje teleurgesteld in het feit dat hij mijn koelkast piekvermogen (die <1 seconde) niet kan opvangen, terwijl hij hem wel aan de praat kan houden met verbruik. Deze heeft een off-grid uitgang van 2400w (net als SF2400), maar op die uitgang ook piek belasting van bijna 2 keer zo hoog. Oftewel hij zal niet heel snel uitvallen.

In mijn omgeving ook wat mensen die ook naar batterijen etc aan het kijken zijn, ook benieuwd zijn hoe alles werkt, die veel minder tech zijn aangelegd, waarbij ook niet in elke meterkast veel ruimte is om vele verschillende P1 meters te plaatsen, met adapters, stroomblokken etc om alles goed van stroom te voorzien.
Waarbij een oplossing met de bekende 'set and forget', wat handiger uit zou komen. waarbij de compatibiliteit van bijvoorbeeld P1 wat ruimer is door gebruik van bijv. de HW-P1 (wel met 1 sec updates uiteraard).
Nee ik ga ze geen 100% advies geven, ben geen expert en geen elektricien, maar weten wat de systemen doen zodat ik eventueel wat mensen een bepaalde richting op kan laten kijken, zonder dat partij X ze 1 kant op blijft duwen.

Daarnaast leek de bouw ook redelijk, vermogen per batterij aardig, stapelbaar,
Niet direct een 1op1 vergelijking qua prijs genomen en functionaliteiten,
maar daarom ook benieuwd naar de uitslagen en meningen van de testers hier.

Ik begrijp overigens wel dat als de verbinding met de p1 wegvalt, aansturing natuurlijk ook radeloos is.
Veiligheid uit, of laatste waarde, is verder naar mijn idee prima/begrijpelijk.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
DrNickB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik bedoelde ook specifiek dat internet eruit lag, maar wifi gewoon operationeel is.
Ah ok :)
Paar weken geleden Ziggo onderhoud gehad, waardoor er geen internet was voor meer dan 6 uur, maar door eigen dns,dhcp,wifi etc was het interne netwerk gewoon online. Alle data nog steeds kunnen sturen naar de (Zendure) batterij vanaf HA. Waardoor dit systeem in principe gewoon door kon werken zoals je (ik) zou verwachten.
(ik heb het ook werkend gemaakt met een USB-P1, zodat ik wat dat betreft niet afhankelijk ben van andere diensten, behalve me eigen troep)

Kletst deze Lunergy (en/of andere systemen) 1op1 lokaal met bijvoorbeeld de HW-p1 meter (en/of andere p1 meters die lokale (api) toegang hebben) ? Of kletst de batterij via internet naar desbetreffende diensten (zoals de Zendure met Shelly, als ik het goed heb) ?
De Shelly koppel je lokaal, zonder Shelly account.
Achterliggende gedachte is beetje 2 ledig, als er geen internet is, zou ik wel willen dat systeem door loopt,
maar ook als de externe partij een storing heeft, zou ik wel willen dat me batterij nog steeds kan opladen, overschot opslaat, levert wanneer nodig, waardoor de afhankelijkheid minder is.
Hierbij wel een kleine aanname, dat de logica van de aansturing ook lokaal op de batterij wordt uitgevoerd.
(bij mijn zendure is de logica HA, maar zendure luistert wel)
Zendure heeft dit in ieder geval goed voor elkaar ja. Kan het bij de Lunergy helaas al niet meer testen.
Waarom ik in eerste instantie aangetrokken was tot dit merk, was dat ik in de veronderstelling was dat het NL was, nu dacht ik ergens anders gezien/gelezen te hebben dat het nog steeds Chinees is, maar als eerste hier wordt gelaunched.
Het is inderdaad geen Nederlands merk.
Maar buiten dat, Zelf een Zendure SF800P, mede vanwege de Off-grid uitgang, echter beetje teleurgesteld in het feit dat hij mijn koelkast piekvermogen (die <1 seconde) niet kan opvangen, terwijl hij hem wel aan de praat kan houden met verbruik. Deze heeft een off-grid uitgang van 2400w (net als SF2400), maar op die uitgang ook piek belasting van bijna 2 keer zo hoog. Oftewel hij zal niet heel snel uitvallen.
De Zendure SF 2400AC is dan inderdaad een betere keuze dan de SF800Pro. De Lunergy X2400AC is hiervoor ook een optie.
In mijn omgeving ook wat mensen die ook naar batterijen etc aan het kijken zijn, ook benieuwd zijn hoe alles werkt, die veel minder tech zijn aangelegd, waarbij ook niet in elke meterkast veel ruimte is om vele verschillende P1 meters te plaatsen, met adapters, stroomblokken etc om alles goed van stroom te voorzien.
Waarbij een oplossing met de bekende 'set and forget', wat handiger uit zou komen. waarbij de compatibiliteit van bijvoorbeeld P1 wat ruimer is door gebruik van bijv. de HW-P1 (wel met 1 sec updates uiteraard).
Nee ik ga ze geen 100% advies geven, ben geen expert en geen elektricien, maar weten wat de systemen doen zodat ik eventueel wat mensen een bepaalde richting op kan laten kijken, zonder dat partij X ze 1 kant op blijft duwen.

Daarnaast leek de bouw ook redelijk, vermogen per batterij aardig, stapelbaar,
Niet direct een 1op1 vergelijking qua prijs genomen en functionaliteiten,
maar daarom ook benieuwd naar de uitslagen en meningen van de testers hier.

Ik begrijp overigens wel dat als de verbinding met de p1 wegvalt, aansturing natuurlijk ook radeloos is.
Veiligheid uit, of laatste waarde, is verder naar mijn idee prima/begrijpelijk.
Dat is ook het lastige, met een laad/ontlaad taak zou ik zeggen: Ga maar door bij verlies verbinding, mits de tijd wel gerespecteerd wordt. Bij NOM zou ik adviseren de aansturing te stoppen en naar 0 input/output te gaan.

• mrme12345
  • Niet online
We hebben de afgelopen week de gelegenheid gehad om de Lunergy X2400 AC te reviewen en hebben die nu afgerond. Het was wel op basis van een sample unit die niet 100% overeenkomt met de defintieve productie units (oa iets andere vormgeving, kleur enz).

Er vielen ons een aantal zaken op:
- kast vrij fors
- Smart Green Power‑modus werkte nauwkeurig bij Nul‑op‑de‑Meter test. Wel iets meer export om dit te bereiken
- RTE redelijk goed met 81%
- veel ondersteuning voor third‑party accessoires.
- ondersteuning voor P1 Homewizard (ook in parallel mode)
- Stand‑by verbruik van 32 W is hoog. Daar wordt nog aan gewerkt door Lunergy
- Integratie met Home Assistant nu nog beperkt tot uitlezen. Wordt ook nog aan gewerkt door Lunergy.
- WiFi‑bereik bij ons test sample matig. Zou in productie devices niet het geval zijn aldus Lunergy
- Handleiding mag duidelijker over de vele instellingen.
- Garantie is op laatste moment verlengd naar 10 jaar (was eerst korter)
- Lunergy is nog onbekend in NL, dus ook niet duidelijk hoe goed ze zijn in service, garantie en updates enz.

Al met al een gemixt beeld en score van 3.3 / 5. Mocht je meer willen weten, dan weet je waar het te vinden is.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zoals eerder aangegeven hebben wij dezelfde sample unit na elkaar kunnen testen. Ik sluit mij aan bij de opmerkingen/bevindingen van @mrme12345. Aanvullend goed om op te merken: De Home Assistant ondersteuning betreft op dit moment alleen nog lezen, toen ik destijds voor het eerst over het product las dacht ik dat dit ook write ipv read zou betreffen. En de unit is in verhouding tot andere producten op de markt fors te noemen. Mijn review staat inmiddels ook online.

De definitieve versie gaat er overigens als volgt uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HjH9Ztsg8_AvcUD8AHiiWHQAeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6FrgChW8aQz3yghjxXS7dfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp650EB0r5noSxD2CiuWO4aQM1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AJprlXZsTgfQhhipErt7JyU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoeGAKVfxDDUqIRe02Nsme4Hv9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdxt2D9rjfRcY3emYbk2wwzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avz5p6Qw-riSxOr9yrBsOeezzhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLttNx11ZqjB2W2eUIZbGM3i.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inmiddels zijn er nog een aantal reviews online gekomen, aan de topicstart toegevoegd.

• larryhans
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3OPL8F9nwc2aH3PGc4y7RmHbGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oKvnRtJcMYMwLVvGT5J86XDl.png?f=user_large

Ik gebruik ’m nu ongeveer een week en hij draait echt super stabiel. Zelfs nu er bijna geen zon is, werkt hij perfect samen met mijn HomeWizard en dynamisch tarief AI modus aan en hij laadt ’s nachts vanzelf op als de stroom goedkoop is. Ik ben van plan om vóór de zomer een elektricien te laten komen om ’m op de groepenkast aan te sluiten, zodat ik de volle 2400 W kan vrijspelen en later nog wat uitbreiden.

En eerlijk: de support verdient echt een compliment. Super geduldig en heel behulpzaam. Had niet verwacht dat een Chinees bedrijf de service zo goed op orde zou hebben, maar ben positief verrast.

• mrme12345
  • Niet online
larryhans schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:50:
[Afbeelding]

Ik gebruik ’m nu ongeveer een week en hij draait echt super stabiel. Zelfs nu er bijna geen zon is, werkt hij perfect samen met mijn HomeWizard en dynamisch tarief AI modus aan en hij laadt ’s nachts vanzelf op als de stroom goedkoop is. Ik ben van plan om vóór de zomer een elektricien te laten komen om ’m op de groepenkast aan te sluiten, zodat ik de volle 2400 W kan vrijspelen en later nog wat uitbreiden.

En eerlijk: de support verdient echt een compliment. Super geduldig en heel behulpzaam. Had niet verwacht dat een Chinees bedrijf de service zo goed op orde zou hebben, maar ben positief verrast.
Mooi om te horen! En ziet er goed uit!

Pagina: 1