Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:13:
[...]
Hangt van de energiemode af. Bij het uitvoeren van een taak: Laden of ontladen met X vermogen zullen veel producten daarmee doorgaan als de verbinding wegvalt. Bij nul op de meter blijft OF de laatste waarde actief, of stopt het product met laden/ontladen. Veel P1-meters werken immers ook via Wifi, in het geval van Lunergy ook via LoRa, echter is de vraag of dat bij de productieversie ook zo is.
Vanuit veiligheidsoogpunt wil je echter dat ze altijd met hun taak stoppen als de verbinding wegvalt, maar sommige gebruikers willen juist dat het proces gewoon doorloopt.
Wat verwacht jij van een product en waarom? Wel benieuwd.
Ik bedoelde ook specifiek dat internet eruit lag, maar wifi gewoon operationeel is.
Paar weken geleden Ziggo onderhoud gehad, waardoor er geen internet was voor meer dan 6 uur, maar door eigen dns,dhcp,wifi etc was het interne netwerk gewoon online. Alle data nog steeds kunnen sturen naar de (Zendure) batterij vanaf HA. Waardoor dit systeem in principe gewoon door kon werken zoals je (ik) zou verwachten.
(ik heb het ook werkend gemaakt met een USB-P1, zodat ik wat dat betreft niet afhankelijk ben van andere diensten, behalve me eigen troep)
Kletst deze Lunergy (en/of andere systemen) 1op1 lokaal met bijvoorbeeld de HW-p1 meter (en/of andere p1 meters die lokale (api) toegang hebben) ? Of kletst de batterij via internet naar desbetreffende diensten (zoals de Zendure met Shelly, als ik het goed heb) ?
Achterliggende gedachte is beetje 2 ledig, als er geen internet is, zou ik wel willen dat systeem door loopt,
maar ook als de externe partij een storing heeft, zou ik wel willen dat me batterij nog steeds kan opladen, overschot opslaat, levert wanneer nodig, waardoor de afhankelijkheid minder is.
Hierbij wel een kleine aanname, dat de logica van de aansturing ook lokaal op de batterij wordt uitgevoerd.
(bij mijn zendure is de logica HA, maar zendure luistert wel)
Waarom ik in eerste instantie aangetrokken was tot dit merk, was dat ik in de veronderstelling was dat het NL was, nu dacht ik ergens anders gezien/gelezen te hebben dat het nog steeds Chinees is, maar als eerste hier wordt gelaunched.
Maar buiten dat, Zelf een Zendure SF800P, mede vanwege de Off-grid uitgang, echter beetje teleurgesteld in het feit dat hij mijn koelkast piekvermogen (die <1 seconde) niet kan opvangen, terwijl hij hem wel aan de praat kan houden met verbruik. Deze heeft een off-grid uitgang van 2400w (net als SF2400), maar op die uitgang ook piek belasting van bijna 2 keer zo hoog. Oftewel hij zal niet heel snel uitvallen.
In mijn omgeving ook wat mensen die ook naar batterijen etc aan het kijken zijn, ook benieuwd zijn hoe alles werkt, die veel minder tech zijn aangelegd, waarbij ook niet in elke meterkast veel ruimte is om vele verschillende P1 meters te plaatsen, met adapters, stroomblokken etc om alles goed van stroom te voorzien.
Waarbij een oplossing met de bekende 'set and forget', wat handiger uit zou komen. waarbij de compatibiliteit van bijvoorbeeld P1 wat ruimer is door gebruik van bijv. de HW-P1 (wel met 1 sec updates uiteraard).
Nee ik ga ze geen 100% advies geven, ben geen expert en geen elektricien, maar weten wat de systemen doen zodat ik eventueel wat mensen een bepaalde richting op kan laten kijken, zonder dat partij X ze 1 kant op blijft duwen.
Daarnaast leek de bouw ook redelijk, vermogen per batterij aardig, stapelbaar,
Niet direct een 1op1 vergelijking qua prijs genomen en functionaliteiten,
maar daarom ook benieuwd naar de uitslagen en meningen van de testers hier.
Ik begrijp overigens wel dat als de verbinding met de p1 wegvalt, aansturing natuurlijk ook radeloos is.
Veiligheid uit, of laatste waarde, is verder naar mijn idee prima/begrijpelijk.