Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:51
Mede-auteurs:
  • vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:42

vanpeers

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:46

pascallj

bijgewerkt: 20-05-2025

Dit topic is bedoeld om het laatste nieuws/ontwikkelingen (en frustraties) mbt de onduidelijke regelgeving en communicatie met elkaar te delen.

Wil je op hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen? Lees dan de pinned berichten!
Die vertegenwoordigen het laatste nieuws rondom de toelating van de PIB
Regelgeving
(kort) bron Fluvius
Waar moet ik op letten bij de aankoop van plug-en-play toestellen?
  • Het belangrijkste aandachtspunt bij de aankoop van stekkerpanelen of -batterijen is dat het toestel gehomologeerd is via Synergrid.
  • De P1-poort van je digitale meter mag gebruikt worden als informatiebron voor slimme sturingen, maar kan volgens de Belgische wetgeving geen beveiligingsfunctie vervullen.
  • * zie extra toelichting
  • Let erop dat je toestel de CE-markering draagt
Plug-en-play toestellen bij een digitale meter
Aanmelden van stekkerzonnepanelen in Mijn Fluvius is niet verplicht, maar we raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden. Dat maakt het makkelijker om je terugleveringsvergoeding sneller te ontvangen. Wie ze niet aanmeldt, riskeert langer te moeten wachten, tot we registreren dat je overschotten injecteert. Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.

Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.
P1 of niet?
Dit staat er op de Fluvius website:
De P1-poort van je digitale meter mag gebruikt worden als informatiebron voor slimme sturingen, maar kan volgens de Belgische wetgeving geen beveiligingsfunctie vervullen.
Op de website van de VREG staat er dit:
Kan ik gebruik maken van de P1-poort met plug-en-play toestellen?
De P1-poort mag je om veiligheidsredenen niet gebruiken voor een beveiligingsfunctie van het plug-en-play toestel, zoals voor de beperking van de
injectie
. Je kan de P1-poort van je
digitale meter
wel gebruiken voor de slimme aansturing van plug-en-play toestellen.
Momenteel mag je dus je thuisbatterij niet sturen via de P1.
Enkele mede-Tweakers hebben een mailtje gestuurd naar de bevoegde minister en kregen dit als antwoord:
Beste,

Wij zijn het volledig met u eens. De P1 poort moet in de toekomst kunnen gebruikt worden als sturing. Daarom hebben we Synergrid overtuigd om haar positie hierover te wijzigen. In de komende weken zal wijzigingsprocedure van de voorschriften worden opgestart.
Met vriendelijke groeten,

Team minister Melissa Depraetere
Laten we hopen dat er dus snel een aanpassing komt zodat de P1 officieel gebruikt kan.
800W maximum?
De 800W grens wordt vaak opgegooid maar lijkt mogelijk (niet meer?) van toepassing.

17 April werd er dit nog gezegd door de woordvoerder  van het VEKA
:“Omwille van de veiligheid mag het vermogen van de omvormer op één aansluiting (EAN) niet hoger zijn dan 800 watt”, legt de woordvoerder van Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) uit.
Nu 20/05/25 staat dit te lezen op de website van Fluvius:
"Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius."Boven de 800W is dus wel toegestaan, enkel verplicht aan te geven.Er staan ondertussen ook al omvormers op de goedgekeurde lijst van Synergrid met >800W vermogen.
Handige links:
Synergrid LIJST met gehomologeerde plug&play toestellen
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

Info Fluvius
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen

Infro VREG
https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellen

Info Vlaamse overheid
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen

--------
GEZOCHT!
Mede Topic Starter, bij voorkeur woonachtig in België.
Stuur een DM bij interesse

een opwarmertje...
Berichtgeving 16 april 2025 in de Standaard

[ Voor 156% gewijzigd door vanpeers op 20-05-2025 10:00 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:30
Hierop even inpikken, ik heb gisteren een mail gestuurd naar het kabinet van onze minister van Energie, in de hoop van toch een belletje te laten rinkelen. Indien ik antwoord krijg zal ik hier terug berichten.

En de frustratie zit hier echt heel hoog.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 09:57
Ik verleden week en er zijn er nog die blijkbaar een mail gezonden hadden dus hopelijk haalt het iets uit nu ook testaankoop zijn beklag heeft gedaan in de krant.
Een tijdje terug in het nieuws dat door de zonnepanelen en het goede weer het Net over / belast / uit balans geraakt... en langs de andere kant pushen om zonnepanelen te leggen...

Als mensen dan een stekkerbatterij willen kopen maakt men het moeilijk met wetgeving terwijl met een batterij het Net toch een beetje zou stabiliseren daar men een deel eigen opgewekte energie opslaat.

En vele kleine thuisbatterijen maken ook een grote voor het Net en zullen er ook misschien minder omvormers uitvallen wegens te hoge netspanning eens thuisbatterijen ingeburgerd zijn.. Op den duur houdt de kleine man het Net nog in de waggel en toch maar afdokken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:35
Opnieuw klein stukje uit de tekst achter de betaalmuur van De Standaard

Ook consumentenorganisatie Testaankoop reageert ontgoocheld. “Dit maak de plug-and-play-batterij weer minder rendabel: je elektricien moet langskomen en het extra stuk kost ook iets”, zegt woordvoerster Laura Clays. “Allemaal heel jammer dat het de consument zo moeilijk wordt gemaakt, zeker omdat het in andere landen wel vlot loopt.”

Volgens het Nederlandse Homewizard is er in België “ontzettend veel interesse”, maar is het “volgens de huidige regelgeving zonder tussenkomst van een installateur helaas niet toegestaan” om zijn batterij te gebruiken. Homewizard werkt nog aan het certificeren van zijn aparte meter, die het mogelijk moet maken om de batterij toch aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zurand
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 14:06
Daarom dat die oplossing van innovoltus goed was, met EMS en met installatie,

Lees ook deze blog van innovoltus
https://innovoltus.be/ste...lgeving-geen-steek-houdt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Morgen 17/04 vermoedelijk wel wat hernieuwde aandacht in al
de Vlaamse media !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Ja ook mail gestuurd en staat nu ook hier
https://www.gva.be/econom...pig-vereist/57760328.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Laatst online: 12:35
The_Belgian_GST schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:01:
Hierop even inpikken, ik heb gisteren een mail gestuurd naar het kabinet van onze minister van Energie, in de hoop van toch een belletje te laten rinkelen. Indien ik antwoord krijg zal ik hier terug berichten.

En de frustratie zit hier echt heel hoog.....
Ik heb ook een mail gestuurd naar kabinet Depraetere

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08

d3x

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Is al enkele weken zonder noemenswaardige wijzigingen gepubliceerd, grootste deel zijn omvormers voor balkonsets, batterijen is zeer miniem. Niet te begrijpen dat een Marstek en een Home Wizard daar nog niet tussen staan, deze zijn al lange tijd toegelaten en in gebruik in Nederland en Duitsland.

Hier denken ze weer dat ze slimmer zijn dan God de Vader en willen ze het warm water nog een keer uitvinden. Denk dat Duitsland op dat gebied toch wel wat meer ontwikkeld is dan dit arme Belgen landje.

[ Voor 16% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 15:54 ]

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Zurand schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:33:

Ja inderdaad die oplossing van Innovoltus gezien als ik me nog goed herinner die Jullix sturing als je die los moet kopen dat die goed wat geld kost en dus die aanbieding Jullix Marstek inclusief instellen niet slecht is en wordt gedaan door een installateur uit de buurt. Als er dan iets moest zijn met de batterij is de installateur dan toch niet al te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 13:24
Enkel de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Plus of Pro lijkt interessant en staat er al geruime tijd op

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Zurand schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:33:

Maar die gaan zich ook moeten aanpassen want zij baseerden zich ook op de P1-poort.
Zullen dus ook een EnFluRi, samen gehomologeerd met de Marstek, moeten installeren.
De Jullix kan dan wel blijven bestaan voor het sturen maar de EnFluRi moet gelijktijdig ook zijn werk moeten doen en leidend zijn.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:55:
Enkel de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Plus of Pro lijkt interessant en staat er al geruime tijd op
Die versie is ondertussen al achterhaald. Solix heeft al een versie 3 met een 2,7kwh batterij (ipv de 1.6kwh)en uitbreidbaar met nog eens 5 batterijen van 2.7 kwh. Dus max 16,2 kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Ja idd en anker heeft nu ook een smart meter voor in de zekering kast. Is een omgebouwde Shelly wrsh met anker logo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Kabinet gaat wel haar werk hebben met al die mails 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik heb De Tijd , HLN en Knack/trends even om updates gevraagd via hun contactformulier.
Mails naar politiekers doe ik zelf niet want meestal schieten die pas in gang als ze docu zien op tv ;-)
Ik ga de VRT ook nog even wakker schudden.

Zelf heb ik geen haast gezien nog geen DM.
Andere discussie maar het feit dat ik dan wel een batterij zou moeten aangeven terwijl ik terugdraaiende teller heb is te absurt voor woorden.
Tot slot liet ik Fluvius hier al binnen voor plaatsing DM maar die gingen terug buiten met een kop vol zorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Piddybull op 16-04-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:01:
[...]

Die versie is ondertussen al achterhaald. Solix heeft al een versie 3 met een 2,7kwh batterij (ipv de 1.6kwh)en uitbreidbaar met nog eens 5 batterijen van 2.7 kwh. Dus max 16,2 kwh.
Weet ik, maar die staan er nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
We lezen nu dat Innovultus met zijn Julix nog niet wordt gehomolgeerd, reden is dat ze de P1 gebruiken.

Maar Marstek kan mijns inziens wel een homologatie krijgen met de Shelly, we zullen zien of hij er morgen tussen staat met de Shelly, dat is immers een gekijkaardige oplossing als de Solix die wel gehomologeerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Mijn ouders ook nog geen DM. Het bezorgt de installateurs kopzorgen. Tot heden niets meer van gehoord.
Komt er ook van als je naar een formaat gaat van kast die 3x zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08

d3x

Maar voor een Shelly hoef je geen AREI herkeuring aanvragen en aangezien Shelly al in de gesupporteerde lijst van MT zelf en al in die synergid lijst, lijkt het mij ook idd dat deze een mogelijke release kan hebben.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:55:
Yup en ik was aan het uitkijken naar de Anker Solarbank 2 E1600 AC maar die is dan weer (nog?) niet goedgekeurd.
Heb reguliere zonnepanelen op het dak en dacht de AC (enkel ingeplugd in een stopcontact) daar mee overweg kon voor nul op de meter maar volgens Anker support niet.. Toch niet in een soort auto mode. Daarna vroeg ik of de nieuwe Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro dan wel geschikt zou zijn omdat het wel zo lijkt naar wat ik kon lezen in een review maar volgens Anker gaat die ook niet doen wat ik voor ogen had, vreemd.

Tja dan kwam ik terecht bij de Zendure SolarFlow 2400 AC ziet er goed uit maar tja Synergrid he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Ja alhoewel de kWh meter van HW is ook goedgekeurd maar toch moet deze blijkbaar opnieuw het proces doorlopen voor aansturing van de batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik heb hier vaak kritiek op HW maar die zijn er wel als enige actief mee bezig om het probleem aan te pakken en aan te kaarten in de media.

Mocht het hen lukken om sneller dan Zendure klaar te zijn met alle beslommeringen voor mij als consument overweeg ik sterk 1 batterij bij hen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:04:
Ja idd en anker heeft nu ook een smart meter voor in de zekering kast. Is een omgebouwde Shelly wrsh met anker logo op.
Weet niet of het een Shelly is. Denk het niet, want de Anker A17X7 heeft RS485 aan boord, weliswaar niet voor de consument bruikbaar.
Is al gehomologeerd sinds de eerste uitgave van 17-03-25.

Gewijzigde foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDG-8pdEKN6KKZ-EkJwC8DcPkag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fFjLjQ9FbugrrbpY7Tp0dV7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 16-04-2025 16:21 . Reden: Foto gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 27-05 12:50
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:07:
Mijn ouders ook nog geen DM. Het bezorgt de installateurs kopzorgen. Tot heden niets meer van gehoord.
Komt er ook van als je naar een formaat gaat van kast die 3x zo groot is.
Ik heb er vorige maand één gekregen.

Ze moesten terug naar de camionette achter een minder diepe of mijn kast kon niet dicht.

Nu nog 2cm tussen dat ding en de kast denk ik. Net genoeg om de klep een beetje open te zetten voor de ronde P1 meter.

De meter zelf is klein en niet diep maar het staat op een joekel van plastieken doos.

Ik denk dat ze in sommige huizen ne 25 caré kabel verwachten ofzo om daar onder te steken :)

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
ApStorage en Hoymiles werken ook met de Shelly Pro 3EM, de Marstek werkt daar ook perfect mee. Zou dus geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
gvb73 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb er vorige maand één gekregen.

Ze moesten terug naar de camionette achter een minder diepe of mijn kast kon niet dicht.

Nu nog 2cm tussen dat ding en de kast denk ik. Net genoeg om de klep een beetje open te zetten voor de ronde P1 meter.

De meter zelf is klein en niet diep maar het staat op een joekel van plastieken doos.

Ik denk dat ze in sommige huizen ne 25 caré kabel verwachten ofzo om daar onder te steken :)
Ik heb dat groene klepje waar de P1 meter onder aangesloten wordt er in colère afgerukt omdat kast niet dicht ging :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:22:
ApStorage en Hoymiles werken ook met de Shelly Pro 3EM, de Marstek werkt daar ook perfect mee. Zou dus geen probleem mogen zijn.
Maar ik denk dat elk merk zijn eigen meter wil aanpassen als EnFluRi.
De verkoper zal deze samen met het PI-apparaat moeten aanbieden, al dan niet in de prijs om in regel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:58:
[...]
Maar die gaan zich ook moeten aanpassen want zij baseerden zich ook op de P1-poort.
Zullen dus ook een EnFluRi, samen gehomologeerd met de Marstek, moeten installeren.
De Jullix kan dan wel blijven bestaan voor het sturen maar de EnFluRi moet gelijktijdig ook zijn werk moeten doen en leidend zijn.
Ergens ander las ik dan weer dat er een uitzondering was op verplichte EnFluri als de batterij via modbus door een EMS systeem zou aangestuurd worden (via P1 poort). Geen idee of dat effectief klopt of verzinsel van leverancier is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:23:
[...]

Ik heb dat groene klepje waar de P1 meter onder aangesloten wordt er in colère afgerukt omdat kast niet dicht ging :(
LOL, dat is beschadiging van eigendom van Fluvius.
Daar zullen nu alle alarmbellen wel afgaan.
Wss binnenkort een arrestatie-team aan de deur, of erger door de deur. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:24:
[...]
Maar ik denk dat elk merk zijn eigen meter wil aanpassen als EnFluRi.
De verkoper zal deze samen met het PI-apparaat moeten aanbieden, al dan niet in de prijs om in regel te zijn.
Verdelers of verkopers in België. Die in Nederland zullen wel blijven doen of hun neus bloed. Hoeveel Belgen hebben de Marstek thuis al niet draaien ondertussen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
,😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:25:
[...]

Ergens ander las ik dan weer dat er een uitzondering was op verplichte EnFluri als de batterij via modbus door een EMS systeem zou aangestuurd worden (via P1 poort). Geen idee of dat effectief klopt of verzinsel van leverancier is.
Het gedeelte "verzinsel van leverancier" is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Ja, geef ze nog even maar als er niets uit de bus komt, zal ik ook wel iemand aanspreken om het via hier te krijgen en mijn naam is haas....😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:28:
[...]
Het gedeelte "verzinsel van leverancier" is correct.
Ik weet het ook niet, moeten toch afwachten. Morgen weer een nieuwe beslissing en de wind draait weer anders en de regels zijn veranderd. Zo gaat dat in België.
Eigenlijk absurd dat tot 800W geen uitzondering gedaan kan worden.
Want nu wordt het gewoon onofficieel tot 2500W gedaan, is dat dan zoveel beter vraag ik me af...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:30:
Ja, geef ze nog even maar als er niets uit de bus komt, zal ik ook wel iemand aanspreken om het via hier te krijgen en mijn naam is haas....😁
Het is inderdaad die haas die ik aangesproken heb, zie mijn signature hieronder.
Nog even braaf zijn... en hij staat er.

Zal dan nog wel even kunnen wachten om te installeren om nog de kat uit de boom te kijken of er nog een homologatie komt. Indien niet, dan met Shelly en aansturen met modbus.

Heb geen haast. Plaatsing DM hier voor onbepaalde tijd uitgesteld wegens niet-conforme aansluitkabel van de straat. Ben dus nog steeds aangesloten op de grootste batterij van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Dolf paashaas,

Hier ook te dikke kabel van hun die uit de grond via het straat in mijn huis binnenkomt.
Bijkomend te korte kabel om de op mijn vraag gehele exclusieve nachtmeter te installeren naast de andere.
Louter om mijn premie garantie te krijgen voor warmtepompboiler in 2025 ;-)
Beide zaken deden hen afdruipen en al tweetal maand geen nieuws meer van hen gehoord.

Ga ik nu makkelijker worden als ik zie hoe ik net als jullie behandeld wordt door hen.
Ik gooi wel alles op 1 hoopje maar de frustratie loopt hierdoor gewoon op zijn Vlaams stevig op.

Benieuwd naar morgen.
Hopelijk tot op de journaals want het is een echt soepje geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Piddybull schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:52:
Dolf paashaas,

Hier ook te dikke kabel van hun die uit de grond via het straat in mijn huis binnenkomt.
Bijkomend te korte kabel om de op mijn vraag gehele exclusieve nachtmeter te installeren naast de andere.
Louter om mijn premie garantie te krijgen voor warmtepompboiler in 2025 ;-)
Beide zaken deden hen afdruipen en al tweetal maand geen nieuws meer van hen gehoord.

Ga ik nu makkelijker worden als ik zie hoe ik net als jullie behandeld wordt door hen.
Ik gooi wel alles op 1 hoopje maar de frustratie loopt hierdoor gewoon op zijn Vlaams stevig op.

Benieuwd naar morgen.
Hopelijk tot op de journaals want het is een echt soepje geworden.
Om het op zen Vlaams te zeggen: quelle pottage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Ja bij mijn ouders zit het nu in de traphal tegen het plafond in een klein houten kastje. De DM op zich is idd niet veel groter maar wel het gedrocht eromheen. Resultaat dit past niet op de huidige plek. Fluvius voorstel : oprit openbreken en kabel aan voorzijde onder het raam in living binnen brengen en daar de hele kast zetten. Open en bloot in hun living. Dit was natuurlijk een no go. Zijn 2x geweest, 4 verschillende techniekers wat gekrabbeld en getekend en nu al bijna een jaar niets meer van gehoord. Ze hebben een kelder maar zo ver zijn ze (fluvius)nog niet geraakt met nadenken 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:36
Het is idd niet logisch dat we de P1 meter niet mogen gebruiken, maar ik vind het persoonlijk wel raar dat er pas zo laat aan de alarmbel wordt getrokken. Deze rare kronkel is niet nieuw en staat al sedert 24/10/2024 in het technisch voorschrift C10/11.
Als de fabrikanten toen alles al hadden bekeken om hun homologatie in orde te brengen ipv te wachten tot het laatste moment hadden ze dit al veel sneller kunnen signaleren of beginnen lobbyen om dit aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:22:
Ja bij mijn ouders zit het nu in de traphal tegen het plafond in een klein houten kastje. De DM op zich is idd niet veel groter maar wel het gedrocht eromheen. Resultaat dit past niet op de huidige plek. Fluvius voorstel : oprit openbreken en kabel aan voorzijde onder het raam in living binnen brengen en daar de hele kast zetten. Open en bloot in hun living. Dit was natuurlijk een no go. Zijn 2x geweest, 4 verschillende techniekers wat gekrabbeld en getekend en nu al bijna een jaar niets meer van gehoord. Ze hebben een kelder maar zo ver zijn ze (fluvius)nog niet geraakt met nadenken 😅
De reden is waarschijnlijk dat ze de laatste generatie analoge meterkast hebben gebruikt voor de digitale meter in te zetten (zie foto hieronder). Persoonlijk had ik dan ook voor wat kleinere alternatieve kasten gezorgd, maar daar zal niemand bij nagedacht hebben 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFft5idSN0V_SqwlE3zb-Sivhf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k6Ot56l2wNP9MxZ6tXChmkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
https://www.tijd.be/netto...installatie/10602988.html

Dat is meestal hier dat ze achter feiten aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
De media schrijft heel veel, maar ook heel veel onzin en weinig echt concreet.
Om nog maar te zwijgen van de veel domme reacties van mensen die denken er alles over te weten maar het verschil nog niet kennen tussen watt, kw en kwh...soms om u een breuk te lachen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:03
In elk geval, een Fluvius zal toch nooit zien welke batterij is aangesloten? Dus zou het enkel een verzekeringskwestie kunnen zijn door een niet-gehomologeerde unit te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
PNARI schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:46
PNARI in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Maar weten we wie in België behalve Innovoltus een aanvraag heeft ingediend bij Synergrid?

Hopelijk Marstek zelf he.
Denk dat Innovoltus het gedaan heeft omdat ze met een totaalconcept wilde komen en dit dan laten homologeren. Maar de werking met de P1 alleen zullen ze niet gehomologeerd krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 16-04-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:16:
In elk geval, een Fluvius zal toch nooit zien welke batterij is aangesloten? Dus zou het enkel een verzekeringskwestie kunnen zijn door een niet-gehomologeerde unit te gebruiken?
Als ze bv NOM in de nacht gaan zien, wordt het niet zo moeilijk he.
Als er dan geen melding van een PI binnenkomt binnen de 30 dagen, kunnen er al conclusies getrokken worden.

Denk niet dat ze actief op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:19:

Maar weten we wie in België behalve Innovoltus een aanvraag heeft ingediend bij Synergrid?

Denk dat Innovoltus het gedaan heeft omdat ze met een totaalconcept wilde komen en dit dan laten homologeren. Maar de werking met de P1 alleen zullen ze niet gehomologeerd krijgen.
Mijn leverancier heeft mij gezegd dat Marstek zelf een aanvraag tot homologatie heeft ingediend. Hopelijk hebben ze de oplossing met Shelly ingediend.
Als die andere die in de lijst door de "keuring" geraakt zijn dan zal de Marstek er ook door geraken, ik heb daar eerlijk gezegd wel vertrouwen in.

[ Voor 10% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds niet zien welke je aan het gebruiken bent. Kan evengoed zo'n Anker zijn ipv bijvoorbeeld de Marstek.
En die shelly gaan ze ook niet zien.

Lagere stroomverbruik, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:26:
Maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds niet zien welke je aan het gebruiken bent. Kan evengoed zo'n Anker zijn ipv bijvoorbeeld de Marstek.

Klopt, ze kunnen nooit zien welk merk/type je hebt geïnstalleerd. Ze zien natuurlijk wel direct of je er één hebt, zeker in een 3 fasen net, want daar zal ook tijdens de nacht op één fase geïnjecteerd worden om de 2 andere fasen te compenseren bij NOM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:26:

Als je een toestel moet aanmelden bij Fluvius, moet daar wel het factuur en/of leveringsnota bijgevoegd worden.

Je kan je plug-en-play toestellen aanmelden via Mijn Fluvius vanaf woensdag 23 april om 13u.

[ Voor 16% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 16-04-2025 20:44 . Reden: site toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Was in de veronderstelling dat dit juist niet moest, mits <800w en met goedkeuring van synergrid en DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:40:
[...]

Als je een toestel moet aanmelden bij Fluvius, moet daar wel het factuur en/of leveringsnota bijgevoegd worden.

Je kan je plug-en-play toestellen aanmelden via Mijn Fluvius vanaf woensdag 23 april om 13u.

En wat als je een 2de handsbatterij gekocht hebt? Dan heb je geen factuur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:49:
Was in de veronderstelling dat dit juist niet moest, mits <800w en met goedkeuring van synergrid en DM.
Dat dacht ik ook : Digitale meter, 800w en gehomologeerd -> geen aanmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:49:
"Plug-en-play toestellen bij een digitale meter
We raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden, zo kan je ook genieten van het injectietarief. Wanneer je een digitale meter hebt, hoef je jouw stekkerpaneel of stekkerbatterij niet aan te melden in Mijn Fluvius tenzij je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft. In dat geval moet je jouw toestel binnen de 30 dagen aan melden in Mijn Fluvius.

Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je plug-en-play installatie 800 W of meer is."

Marstek = 2,5 kVA > melden
De softwarematige beperking wordt niet aanvaard. Is gewoon max vermogen omvormer op grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Ik lees in de schuine tekst niet dat die softwareinstelling van 800w niet aanvaard wordt. Dan zal je bij Homewizard ook nooit meer dan één batterij mogen plaatsen en vele andere komen ook al met omvormers tot 1200watt zoals de Anker Solix 3 die nu op de markt gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:21
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:19:
PNARI in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Marstek zelf wijst naar de verkopers op de Belgische markt, zelf hebben ze geen actie genomen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkSideX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 17:11
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:53:
[...]
Marstek = 2,5 kVA > melden
De softwarematige beperking wordt niet aanvaard. Is gewoon max vermogen omvormer op grid
Ze weten alleen dat je een batterij hebt door 0 verbruik 's nachts, toch niet of die nu een omvormer heeft van 800W of 2500W?

Niet melden dus })

24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Het aanmelden was enkel bij een analoge meter dacht ik gelezen te hebben en in Wallonië altijd ook minder dan 800W. Vlaanderen enkel hoger dan 800W en ook bij analoge meter altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Inderdaad kunnen ze niet weten daarom dat het allemaal zo onnozel is. Enkel als er iets mis gaat en er word echt achter gezocht mss of ze vinden meer dan 1 batterij. Maar dan nog, zet ze in de app terug op 800W max en probleem opgelost?

[ Voor 28% gewijzigd door rabero1985 op 16-04-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Heel die procedure is zo brak als het maar zijn kan, niemand weet nog hoe het moet.
VEKA zegt A, Fluvius zegt B en dan heb je nog alles wat in de media verschijnt.

En en paar weken of zelfs dagen later is het weer allemaal achterhaald en komen er weer andere regels.

Eén ding is zeker vanaf morgen mag je een plug in gebruiken als ze gehomologeerd is, de mijne zal gehomologeerd zijn en kan op 800w dus vooruit met de geit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Waar komt de info eigenlijk vandaan dat er een beperking van 800watt is? Ikzelf ben hiervan ook overtuigd, echter vind ik hiervan niets terug?
https://www.synergrid.be/...2-3_20241017_tekst_NL.pdf

En hier word nog gesproken over 800watt als beperking te willen gaan invoeren?
https://www.hln.be/binnen...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En die synergie lijst is ook niet beperkt tot toestellen tot 0,8Kw.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:35:
Waar komt de info eigenlijk vandaan dat er een beperking van 800watt is? Ikzelf ben hiervan ook overtuigd, echter vind ik hiervan niets terug?

En hier word nog gesproken over 800watt als beperking te willen gaan invoeren?
https://www.hln.be/binnen...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En die synergie lijst is ook niet beperkt tot toestellen tot 0,8Kw.....
Klopt, in de Synergrindlijst staan toestelllen met omvormers tot 2200w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Wat zou trouwens de reden zijn van het moeten melden boven de 800 watt?
Injectietarief lijkt me vrij onzinnig, want waarschijnlijk zullen de meeste dat al hebben.

Het is niet dat je en met je zonnepanelen en batterij tegelijk gaat leveren.
Het enige is dat in de nacht wat minder wordt afgenomen, normaal gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
DarkSideX schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:08:
[...]

Ze weten alleen dat je een batterij hebt door 0 verbruik 's nachts, toch niet of die nu een omvormer heeft van 800W of 2500W?

Niet melden dus })
Lees jij hier al even mee? Mijn bedoeling is ook om gewoon Nul Op De Meter te verkrijgen, maar we zijn in de minderheid, de meeste willen uiteraard weeral geld verdienen op de onbalans markt met hun kleine batterijen waardoor ze wel gaan injecteren..... En dat zien ze uiteraard wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Dat lijkt me al met voorbedachtheid dat ze dit zo formuleren bij Fluvius om zoveel mogelijk aanmeldingen te verkrijgen "vanaf 800W en hoger ondanks digitale meter is aanmelden". Waarom niet "tot en met 800W en een digitale meter hoeft men niet aan te melden ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Als ze morgen in de lijst zou staan (Marstek) is de paashaas vroeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
The_Belgian_GST schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:38:
[...]

Lees jij hier al even mee? Mijn bedoeling is ook om gewoon Nul Op De Meter te verkrijgen, maar we zijn in de minderheid, de meeste willen uiteraard weeral geld verdienen op de onbalans markt met hun kleine batterijen waardoor ze wel gaan injecteren..... En dat zien ze uiteraard wel
Ook bij nom gaan ze zien dat er ´s nachts toch een beetje injectie is en dat kan alleen als je een batterij hebt. Handelen op de onbalans markt kan niet met kleine batterij tenzij er speciale FW versies voor geprogrammeerd worden maar met 5kWh ga je niet veel verdienen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Ze gaan altijd zien dat je een batterij hebt en NOM draait, uiteraard. Verbruik zal tegen de nul hangen en soms beetje negatief zijn in de nacht. Bij 3-fase net zal er 1 fase altijd negatief zijn in de nacht. Maar geen probleem, binnen 2 uur is dat toegestaan.
En so what? We zijn geen dieven hè, we gaan gewoon gebruiken wat we zelf geproduceerd hebben met een PV installatie die we zelf betaald hebben. Aan handelen doe ik niet mee. Bij mij is het puur NOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:01:
Ik lees in de schuine tekst niet dat die softwareinstelling van 800w niet aanvaard wordt. Dan zal je bij Homewizard ook nooit meer dan één batterij mogen plaatsen en vele andere komen ook al met omvormers tot 1200watt zoals de Anker Solix 3 die nu op de markt gaat komen.
Dat staat niet op de Fluvius-website maar in de technische voorschriften van Synergrid die aangepast werden, Synergrid - 241017 - FAQ_C10-11 vanaf 2019 NL editie 2.3

4.1.8 Maximaal vermogen (software/firmware begrenzing heeft hierop geen impact)
In deze paragraaf staat vermeld:
Een beperking van het maximale vermogen (bv. Door software of firmware) tot een andere waarde dan aangegeven op de kenplaat en/of in de datasheet wordt niet in aanmerking genomen om het maximale vermogen van een elektriciteitsproductie-eenheid te bepalen.
Voor een eenheid die firmwarematig, of softwarematig begrensd is tot een lagere waarde blijft het maximaal AC-vermogen de referentie. Dit maximale AC-vermogen moet als referentie genomen worden bij bijvoorbeeld de controle of een installatie al dan niet voldoet aan de voorwaarden voor een “kleine productie-installatie” zoals gedefinieerd in §4.1.7. Dit geldt voor alle productie-installaties, dus ook deze met batterij-opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
DSSW schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:10:
Ze gaan altijd zien dat je een batterij hebt en NOM draait, uiteraard. Verbruik zal tegen de nul hangen en soms beetje negatief zijn in de nacht. Bij 3-fase net zal er 1 fase altijd negatief zijn in de nacht. Maar geen probleem, binnen 2 uur is dat toegestaan.
En so what? We zijn geen dieven hè, we gaan gewoon gebruiken wat we zelf geproduceerd hebben met een PV installatie die we zelf betaald hebben. Aan handelen doe ik niet mee. Bij mij is het puur NOM
Bij mij ook. Stroom inkopen en verkopen met een dynamisch contract heeft geen zin.Kan de MT trouwens niet automatisch, enkel automatisch aan laagste tarief en daarna nom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:11:
[...]

Dat staat niet op de Fluvius-website maar in de technische voorschriften van Synergrid die aangepast werden, Synergrid - 241017 - FAQ_C10-11 vanaf 2019 NL editie 2.3

4.1.8 Maximaal vermogen (software/firmware begrenzing heeft hierop geen impact)
In deze paragraaf staat vermeld:
Een beperking van het maximale vermogen (bv. Door software of firmware) tot een andere waarde dan aangegeven op de kenplaat en/of in de datasheet wordt niet in aanmerking genomen om het maximale vermogen van een elektriciteitsproductie-eenheid te bepalen.
Voor een eenheid die firmwarematig, of softwarematig begrensd is tot een lagere waarde blijft het maximaal AC-vermogen de referentie. Dit maximale AC-vermogen moet als referentie genomen worden bij bijvoorbeeld de controle of een installatie al dan niet voldoet aan de voorwaarden voor een “kleine productie-installatie” zoals gedefinieerd in §4.1.7. Dit geldt voor alle productie-installaties, dus ook deze met batterij-opslag.
Dan spreken ze zichzelf tegen want in hun lijst met gehomologeerde toestellen staan er veel die 1000 en zelfs 2000w als max hebben…en Homewizard zal dan ook nooit gekeurd geraken, zelfs niet met een aparte kWh meter…ze maken er een soep van

[ Voor 4% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Wat dus schijnbaar ook mag van Fluvius, mits aangemeld?🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
thepixel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:22:
Wat dus schijnbaar ook mag van Fluvius, mits aangemeld?🫣
Synergrid is Fluvius niet, hebben beide hun regels maar wie weet, had ook al aan gedacht dat tot een bepaald vermogen mss toch zou mogen indien aangemeld. Daar er idd in die lijst plug & play staan met 2200W.

Dan gaan ze waarschijnlijk wel kijken of je aangemelde zonnepanelen hebt en of je totaal? dan niet over de 5 KVA komt bij monofase aansluiting of 10 KVA bij 3 fase want anders voldoe je volgens Synergrid dan weer niet meer aan een "kleine productie-installatie" als je daar over zit.

Maar hoe dat allemaal rijmt met die 800W die je overal vinden kunt of 1 stekkertoestel per analoge / digitale meter, men leest van alles in de media... Ik denk dat de instanties op dat punt er zelf onderling nog niet goed uit zijn... En waar ze uiteindelijk op een keer dan wel een mouw zullen aan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dit is wat je ziet op de digitale meter P1 poort bij NOM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjjlTOgALLXKFfIHWu2Ty6QhJkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ALMG9lkxVK9JYQqButl8otB.png?f=fotoalbum_large

Bij som van de 3 fasen geeft dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaiJtfM9i_7TlqSGplIcsRMb63A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w03M3tJZP6HFHAphxxmE45fu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 23:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Kijk,
er zijn verschillende instanties in Vlaanderen die elk een aspect tot hun bevoegdheid en verantwoordelijkheden hebben.

- Synergrid:
Zij homologeren alle toestellen die op de markt komen. Die moeten voldoen aan de EU-regelgeving ivm veiligheid en specifieke regelgeving voor België. Ze overleggen in dit geval met de netbeheerders en VEKA. Als de regelgeving voor de gewesten verschillend is, komt dit terecht bij de netbeheerders, voor Vlaanderen Fluvius.

- Fluvius:
Zij staan tussen Elia (hoogspanningsnet) en de klant. In dit geval gaat het over de telling, het lokale net en de veiligheid van hun werknemers en onderaannemers. Het is Fluvius en de andere netbeheerders die reeds aangeven hebben in 2019 dat er problemen (kunnen) ontstaan op het net als de klant te veel injecteert op het net, ook als dit een gevolg is van een defect van een opslagsysteem. De EnFluRi werd verplicht gesteld en het max vermogen van de omvormer werd als norm gesteld omdat beperkingen via instellingen fout kunnen lopen bij defect.
Synergrid heeft dat toen, samen met andere beperkingen die gelden voor een "kleine elektriciteitsproductie-installatie" waartoe de plug-in-toestellen nu ook behoren, aangepast in de C10/11. Specifiek voor de PI is er een aangepaste versie 2.3 verschenen in 10-2024.
Fluvius zelf heeft hun regels een paar keer gewijzigd in de laatste 2 maanden.

- VEKA (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap):
Hun taken staan hier:
https://www.vlaanderen.be...maatagentschap-veka/taken
Zij zitten tussen het beleid (Vlaamse regering) en de andere stakeholders Synergrid, Fluvius e.a.
Soms lekt er al wel eens wat in de pers.

-Vlaamse en federale regering:
Zij bekijken vooral wat het minder opbrengt.
Zij hebben personen in de geledingen die de "postjes" bezetten bij de stakeholders hierboven vermeld.
Als er op die manier bv. minder BTW zal binnenkomen, dan is dat een probleem want dan kunnen ze misschien hun nieuwe pomp van het zwembad niet meer betalen.
Dus zij drukken ook, o.a. door de bek van Melissa Depraetere.

En dan ben ik zeker dat er ook gelobbyd wordt door de solar-sector want die zien ook geld wegvloeien.

- De fabrikanten/invoerders
Zij hebben alle info ter beschikking gekregen van Synergrid op 17/10/24.
Voor hun is er niets gewijzigd sindsdien. De kwestie van de EnFluRi stond al vermeld sinds 2019 en in de aangepaste C10/11 editie 2.3 nog eens bevestigd.
Vind daarom bv. de reactie van HW bijvoorbeeld zwak. Alles was tijdig geweten, ze hebben gewoon te laat gereageerd of niet alles gelezen want in NL is de P1 wel voldoende.
Denk dat andere fabrikanten/invoerders in hetzelfde bedje ziek waren en daarom er zo weinig gehomologeerde toestellen zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik wil hier niemand ontmoedigen, alleen maar inlichten.
Daarom vermeld ik steeds de bron als het kan.

In de praktijk moeten we alleen de Synergrid-lijst in het oog houden.
Fluvius heeft hopelijk de aanpassingen op hun website gedaan maar ik houd deze ook dagelijks in het oog.
De regering(en) hebben nog niet beslist maar dat is ook niet de eerstekeer dat die de spelregels veranderen tijdens het spel.
Veka laat ik maar bleiren, die hebben enkel een adviserende rol naar de Vlaamse regering toe. Beslissen of opleggen kunnen die niet.

Als er vragen zijn, graag.
Als de links nog up-to-date zijn, zal ik ze delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:00:
Kijk,
er zijn verschillende instanties in Vlaanderen die elk een aspect tot hun bevoegdheid en verantwoordelijkheden hebben.

- Synergrid:
Zij homologeren alle toestellen die op de markt komen. Die moeten voldoen aan de EU-regelgeving ivm veiligheid en specifieke regelgeving voor België. Ze overleggen in dit geval met de netbeheerders en VEKA. Als de regelgeving voor de gewesten verschillend is, komt dit terecht bij de netbeheerders, voor Vlaanderen Fluvius.

- Fluvius:
Zij staan tussen Elia (hoogspanningsnet) en de klant. In dit geval gaat het over de telling, het lokale net en de veiligheid van hun werknemers en onderaannemers. Het is Fluvius en de andere netbeheerders die reeds aangeven hebben in 2019 dat er problemen (kunnen) ontstaan op het net als de klant te veel injecteert op het net, ook als dit een gevolg is van een defect van een opslagsysteem. De EnFluRi werd verplicht gesteld en het max vermogen van de omvormer werd als norm gesteld omdat beperkingen via instellingen fout kunnen lopen bij defect.
Synergrid heeft dat toen, samen met andere beperkingen die gelden voor een "kleine elektriciteitsproductie-installatie" waartoe de plug-in-toestellen nu ook behoren, aangepast in de C10/11. Specifiek voor de PI is er een aangepaste versie 2.3 verschenen in 10-2024.
Fluvius zelf heeft hun regels een paar keer gewijzigd in de laatste 2 maanden.

- VEKA (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap):
Hun taken staan hier:
Zij zitten tussen het beleid (Vlaamse regering) en de andere stakeholders Synergrid, Fluvius e.a.
Soms lekt er al wel eens wat in de pers.

-Vlaamse en federale regering:
Zij bekijken vooral wat het minder opbrengt.
Zij hebben personen in de geledingen die de "postjes" bezetten bij de stakeholders hierboven vermeld.
Als er op die manier bv. minder BTW zal binnenkomen, dan is dat een probleem want dan kunnen ze misschien hun nieuwe pomp van het zwembad niet meer betalen.
Dus zij drukken ook, o.a. door de bek van Melissa Depraetere.

En dan ben ik zeker dat er ook gelobbyd wordt door de solar-sector want die zien ook geld wegvloeien.

- De fabrikanten/invoerders
Zij hebben alle info ter beschikking gekregen van Synergrid op 17/10/24.
Voor hun is er niets gewijzigd sindsdien. De kwestie van de EnFluRi stond al vermeld sinds 2019 en in de aangepaste C10/11 editie 2.3 nog eens bevestigd.
Vind daarom bv. de reactie van HW bijvoorbeeld zwak. Alles was tijdig geweten, ze hebben gewoon te laat gereageerd of niet alles gelezen want in NL is de P1 wel voldoende.
Denk dat andere fabrikanten/invoerders in hetzelfde bedje ziek waren en daarom er zo weinig gehomologeerde toestellen zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik wil hier niemand ontmoedigen, alleen maar inlichten.
Daarom vermeld ik steeds de bron als het kan.

In de praktijk moeten we alleen de Synergrid-lijst in het oog houden.
Fluvius heeft hopelijk de aanpassingen op hun website gedaan maar ik houd deze ook dagelijks in het oog.
De regering(en) hebben nog niet beslist maar dat is ook niet de eerstekeer dat die de spelregels veranderen tijdens het spel.
Veka laat ik maar bleiren, die hebben enkel een adviserende rol naar de Vlaamse regering toe. Beslissen of opleggen kunnen die niet.

Als er vragen zijn, graag.
Als de links nog up-to-date zijn, zal ik ze delen.

moeten in om
En dan laten ze de gewone mens die niet technisch onderlegd is en die niet op de hoogte is van al die links en websites toe om een PiB te installeren. De meeste baseren zich op wat inhet nieuws gezegd wordt en wat in de krant staat 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Inderdaad is dat al langer geweten van die P1 meter en de reactie van HW een beetje zwak maar ze zijn daar precies wel slim.

Hoe vaker ze verschijnen in Belgische media waar ze met hun naam genoemd worden om 1 en ander aan te kaarten is dat elke keer tegelijkertijd gratis reclame voor hun producten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Hier zijn alvast wat links:

Synergrid - 241017 - Technische_Voorschriften_C10-11_ed2-3_20241017_tekst_NL

Synergrid - 241017 - FAQ_C10-11 vanaf 2019 NL editie 2.3
https://www.synergrid.be/..._C10-11_vanaf_2019_NL.pdf

Synergrid - 2411dd - Info 11.2024 _fabrikanten_2024.11_C10-11_ed2.3_plug-and-play_NL
https://www.synergrid.be/...d2.3_plug-and-play_NL.pdf

Synergrid gehomologeerde plug&play-toestellen op lijst C10/26, update als wijziging
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Synergrid INFO 03.2025 – PLUG&PLAY, lijst met gehomologeerde plug&play-toestellen, wekelijkse update

Fluvius Plug-en-play toestellen

VEKA takenpakket

Melissa Depraetere
Wikipedia: Melissa Depraetere

Veel leesgenot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
tenzij je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft

Hoe ik het lees bij fluvius, dan mag het toestel maar een vermogen hebben tem 799,99...W. Anders aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:44:

Hoe ik het lees bij fluvius, dan mag het toestel maar een vermogen hebben tem 799,99...W. Anders aanmelden.
Maar op zich houdt die aanmelding niet veel in he.
Als je een vaste installatie zonnepanelen hebt laten installeren, moest die ook aangemeld worden.
Je mag alleen niet boven het vermogen van 5 kVA (mono-fase) of 10 kVA (3-fase) uitkomen, reeds bestaande installaties inbegrepen.

In mijn geval: al 3.5 kVA PV aanwezig op mono-fase installatie.
Wil zeggen dat ik nog voor 1,5 kVA een PI-hybride zoek, zoals Zendure Hyper of Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 en dan nog eens 5 KVA aan batterij kan aansluiten, bv 2x Marstek

Allemaal in de veronderstelling dat er nog wat homologaties bijkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:44:

Ik denk dat het gewoon een typfout is en ze bedoelen vanaf 800W...

[ Voor 69% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-04-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 09:49
Dat is helaas absoluut geen typfout. Als ze expliciet vermelden: "van 800W of hoger" dan is 800W inbegrepen in het 'pestregeltje'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Ja pestregeltjes zijn er genoeg in België. Als je toch moet registreren zelfs bij 800W kan je beter ineens een batterij zoals de Marstek nemen die 2500W aan kan en deze registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Hier ligt 7600wp op het dak. 19 panelen op een Huawei SUN2000-4,6KTL-L1. Heb een 1 fase 40A net aansluiting. Heb men zinnen gezet op de zendure ac2400. Mooi uitbreidbaar, zie veel enthousiasme in het forum en vind vooral weinig problemen met dit merk. Prijs vind ik zeker oké. Eerste test cijfers ook mooi RTE, het spreekt me enorm aan. Dit is uiteraard persoonlijke keuze🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Of ik het ga aanmelden, ik wacht nog even af om tot aankoop over te gaan. Nog heel even de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
De Zendure ziet er ook interessant uit. Getwijfeld tussen de Zendure en Marstek. Uiteindelijk gaf de prijs en beschikbaarheid van laatste de doorslag. In theorie is het uitbreiden van de Zendure interessant, maar vraag mij af of je binnen x aantal jaar nog wel extra modules kan vinden. Dan zitten ze waarschijnlijk aan generatie x van deze batterij en zijn ze niet compatibel of gewoon te duur in vergelijking met nieuwe batterij.

Gezien de snelheid waarmee alles veroudert beslist om er nu niet te veel geld aan te geven. Binnen 5 jaar zijn de noden weer anders en bestaat er waarschijnlijk iets performanter tegen de fractie van de prijs van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Daar heb je gelijk in. Technologie staat niet stil en in batterijland hebben we het laatste nog niet gezien denk ik ook.
Wat me wat tegenhoud bij marstek is ook wel wat de problemen die ik lees op fora.Voor de rest zeker qua prijs echt ook wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:40:
[...]

Yep vandaag ook gehoord in het nieuws om 7u
Vanaf vandaag mag je inpluggen, afhankelijk van de omstandigheden moet je dit aanmelden bij Fluvius en dat kan vanaf volgende week dinsdag (Radio 1)
Wat een zootje ongeregeld, als we zo zouden werken dan krijgen we gegarandeerd onze C4.
Ik denk mocht de kostprijs van die aanmeldingssite gepubliceerd worden dat we allemaal van onze stoel zouden vallen, een hartaanval zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:16:
[...]

Maar op zich houdt die aanmelding niet veel in he.
Als je een vaste installatie zonnepanelen hebt laten installeren, moest die ook aangemeld worden.
Je mag alleen niet boven het vermogen van 5 kVA (mono-fase) of 10 kVA (3-fase) uitkomen, reeds bestaande installaties inbegrepen.

In mijn geval: al 3.5 kVA PV aanwezig op mono-fase installatie.
Wil zeggen dat ik nog voor 1,5 kVA een PI-hybride zoek, zoals Zendure Hyper of Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 en dan nog eens 5 KVA aan batterij kan aansluiten, bv 2x Marstek

Allemaal in de veronderstelling dat er nog wat homologaties bijkomen natuurlijk.
Zo kom je toch ruim boven de 5KVA uit, wanneer er 1 of in dit geval 2 Marstek's staan?

In het verleden was een netstudie verplicht vanaf 10 kVA en gratis tot 25 kVA. Door deze wijziging van Fluvius moet er voor productie-installaties met een omvormervermogen tot 25 kVA geen netstudie meer aangevraagd worden. Dit is de som van de vermogens van uw PV-installatie, batterij en vehicle-to-grid omvormer.
link: https://berrentec.be/nieu...e%2Dto%2Dgrid%20omvormer.
in hoeverre dit klopt, geen idee. Maar het zal voor veel mensen dan een issue gaan worden, aangezien er dan ook een btw nummer nodig is, als je net boven de 10KVA uitkomt en dit meldt bij Fluvius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
bruneelm schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:21:
[...]
Ik denk mocht de kostprijs van die aanmeldingssite gepubliceerd worden dat we allemaal van onze stoel zouden vallen, een hartaanval zou ook nog kunnen.
zoals gewoonlijk door bevriende firma's die 50x zoveel aanrekenen dan wat het eigenlijk zou moeten kosten.

de overheid betaald toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Inderdaad. En als het dan allemaal nog zou werken... Nog zoiets....Toen ze de DM hier 2 jaar geleden kwamen installeren door de zonnepanelen, was het even later mogelijk om maandelijks te factureren. Aangevraagd voor gas en elektra. Guess what, opeens zaten de meterstanden geblokkeerd van elektra en dit voor een +1 jaar. Ombudsdienst en al erbij...wat een circus... Momenteel is alles opgelost maar dit heeft 14 maanden geduurd. Moet jij eens proberen andersom. Bende 🤡 zijn het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW
rabero1985 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:17:
Daar heb je gelijk in. Technologie staat niet stil en in batterijland hebben we het laatste nog niet gezien denk ik ook.
Wat me wat tegenhoud bij marstek is ook wel wat de problemen die ik lees op fora.Voor de rest zeker qua prijs echt ook wel interessant.
De Marstek van 5,12 kWh aan 1449€ incl btw was een topdeal, nog geen 285€ per kWh!
En nu werkt het perfect in NOM, zowel met shelly pro 3Em als met HW P1. Ik haal amper een halve kWh per dag uit het net. Zelfs gisteren met geen zon levert mijn 10kw piek PV installatie voldoende stroom om in combinatie met continu laden en ontladen van de MT rond te komen. Marstek blijft ook continu verbeteringen doen aan zijn software en ze zijn bereikbaar, iets wat ik zeer belangrijk vind. Ik ben een believer😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philco
  • Laatst online: 11:39
DSSW schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:22:
[...]

De Marstek van 5,12 kWh aan 1449€ incl btw was een topdeal, nog geen 285€ per kWh!
En nu werkt het perfect in NOM, zowel met shelly pro 3Em als met HW P1. Ik haal amper een halve kWh per dag uit het net. Zelfs gisteren met geen zon levert mijn 10kw piek PV installatie voldoende stroom om in combinatie met continu laden en ontladen van de MT rond te komen. Marstek blijft ook continu verbeteringen doen aan zijn software en ze zijn bereikbaar, iets wat ik zeer belangrijk vind. Ik ben een believer😎
ik kom tot dezelfde conclusie :
In den beginne wat problemen gehad en dus een tijdje op manueel gedraaid.
Na update naar versie 148 ging alles perfect.
Draait nu al een tijdje samen met de HWP1 en nooit heb ik de verbinding kwijt geraakt.
Zelfs na een spanningsonderbreking kwam de verbinding tussen de batterij en de HWP1 mooi terug tot stand.
Ook de ct003 heb ik even getest en alles leek goed te werken.
Ik heb wel een digitale meter die om de seconde zijn data doorstuurt. Bij een oude meter die dit maar om de 10 seconden doet vrees ik dat de reactietijd wel wat lang zal zijn. Denk dat je in dit geval beter overgaat naar een shelly pro 3m kwh meter met ct klemmen.
Enige wat wel superbelangrijk lijkt is dat je wifi (2.4ghz) perfect stabiel en sterk genoeg moet zijn.
De wifiontvangst van de batterij zelf lijkt mij wat aan de zwakke kant.
Tot hier toe dus supercontent. (op voorwaarde dat deze goedgekeurd zal worden door synergrid, in belgie, wat tot nog toe niet het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Oké, en die koppeling met de HW P1 gaat gwn via de app zelf? Geen externe toestanden zoals ha?

Hebben we het dan over deze?
https://tubotek.be/produc...Pf2CWCSupcZAMzxazvU&gQT=1

[ Voor 54% gewijzigd door rabero1985 op 17-04-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
philco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:37:
[...]
De wifiontvangst van de batterij zelf lijkt mij wat aan de zwakke kant.
Is het niet beter die antenne met kabel van de P1 module op de Marstek te schroeven en de antenne van de Marstek op de P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
ik heb op Aliexpress een wifi repeater gekocht voor 3.5 euro en net niet halverwege de living ingeplugd.

de MT staat 18 meter ver van de router/wifi met wat muren en een glazen wand/schuifdeur tussen
en toen was het wachten tot het er eens door kwam om iets te kunnen aan passen of nakijken.

nu is het stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
rabero1985 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:40:
Oké, en die koppeling met de HW P1 gaat gwn via de app zelf? Geen externe toestanden zoals ha?

Hebben we het dan over deze?
https://tubotek.be/produc...Pf2CWCSupcZAMzxazvU&gQT=1
deze is nog altijd 100 euro goedkoper (ik heb 'm daar ook gekocht)

https://offgridsupply.nl/...nd-play-thuisbatterij-lfp

de P1 die ze nagestuurd hebben is die ronde van homewizard.

installeerd in een paar minuten.

koppelen was een probleem maar het was gewoon de firmware van de dongle die juist moest zijn.

hij geeft aan dat er een update is maar daarna kan je nog eens 2 keer een update doen en dan vonden ze elkaar direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
P1 van HW heb ik al dus dat zou mooi zijn.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste