Inderdaad zal wel in orde komen. Wel pas ten vroegste juni/juli vrees ik. Maar die inkoopactie ziet er wel goed uit moest deze terug komenBroodro0ster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:26:
Er komt mogelijks deze week een nieuwe groepsaankoop van Marstek. Verleidelijk om als Belg er nu al eentje te kopen. Hopelijk komt het allemaal goed met homologatie
Vraag is en blijft of er nog veel neerwaartse marge is op die plugin thuisbatterijen. Misschien komen er in het najaar wel fabrikanten met batterijen van 5 kwh aan 700 euro. Dan zou ik me wel ferm genaaid voelen.
Je kan ook nog in sinterklaas geloven hé, of in de kerstman, misschien brengt die er wel één gratisardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:38:
Vraag is en blijft of er nog veel neerwaartse marge is op die plugin thuisbatterijen. Misschien komen er in het najaar wel fabrikanten met batterijen van 5 kwh aan 700 euro. Dan zou ik me wel ferm genaaid voelen.
Elke maand dat je wacht verlies je een paar tientallen euro's als een voldoende PV hebt.
BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net
Doen zou ik zeggen! De beste maanden zijn in aantocht... Laat de politiek maar lullen, ondertussen draaien wij toch maar mooi bijna negatief. Zeker met de inkoopactie heb je niks te verliezen. Stel dat we binnen 3 maand op de vingers getikt kunnen worden is er zeker wel een Nederlander die ze voor een eerlijke prijs wil overnemen.Broodro0ster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:26:
Er komt mogelijks deze week een nieuwe groepsaankoop van Marstek. Verleidelijk om als Belg er nu al eentje te kopen. Hopelijk komt het allemaal goed met homologatie
Ik heb er nog geen seconde spijt van
Cheers
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
of... je koopt er eentje bij van "700" euro en meld die gewoon aan bij fluvius

Is zo een beetje als de zonnepanelen. Wist je ook niet goed wanneer instappen het voordeligste was. Als je nu ziet, panelen van 450Wp mono voor €59. Nog geen 8 jaar geleden was dat >€200 voor 250Wp poly. Maar die panelen zijn ondertussen afbetaald. Rest de vraag, leg ik er nu nieuwe van 450Wp of wacht ik af en behoud ik de oude.ardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:38:
Waarschijnlijk is er volgend jaar weer wat nieuw en goedkoper te vinden. En het jaar erop hetzelfde probleem
Gisteren een vlog van firma gezien die dit jaar nog vaste thuisbatterijen van 5kWh aan €1200 verwacht (excl btw, bebat, installatie, etc). Dus ook dat segment kan nog sterk dalen.
[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-05-2025 16:40 ]
Idd, dat is ook een beetje wat ik denk. Ik ga er eentje bestellen als de actie terug komt.Bart Bever schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Doen zou ik zeggen! De beste maanden zijn in aantocht... Laat de politiek maar lullen, ondertussen draaien wij toch maar mooi bijna negatief. Zeker met de inkoopactie heb je niks te verliezen. Stel dat we binnen 3 maand op de vingers getikt kunnen worden is er zeker wel een Nederlander die ze voor een eerlijke prijs wil overnemen.
Ik heb er nog geen seconde spijt van![]()
Cheers
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
al wat "inside" information bekend?vanpeers schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:23:
[...]
Yes, zéér grote kans dat er opnieuw een kortingsactie komt.![]()
Inschrijven is in principe niet nodig, wel handig om te doen als "kijk er is interesse" bij de leverancier.
Levertijd zou nu ook veel sneller zijn.
Op website stekker-batterij,nl kan je via kortingscode Tweakers375 nu bestellen aan 1474€ exclusief P1 meter en gratis levering, direct uit stock (zowel naar NL als naar België)
- inclusief P1 CT003 meter 1499€
- inclusief CT002: 1494€
Prijzen inclusief BTW
Geen idee hoe lang deze actie zal duren,
Doe er uw voordeel mee zou ik zeggen. Ik heb er geen meer nodig;
- inclusief P1 CT003 meter 1499€
- inclusief CT002: 1494€
Prijzen inclusief BTW
Geen idee hoe lang deze actie zal duren,
Doe er uw voordeel mee zou ik zeggen. Ik heb er geen meer nodig;
[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 12-05-2025 17:17 ]
BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net
Eventjes zoeken op tweakers met stekker-batterij.nl geeft als resultaat: niet doen
Groepsaankopen zijn niet toegestaan op tweakers.geert71 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:28:
Is dit de verkregen prijs van de groepsaankoop of is dit nog een andere actie.
Bepaalde verdelers kunnen op bepaalde momenten een kortingscode aanbieden.
Ieder kan dan voor zich beslissen of hij voor die prijs en korting wil gaan. Het gebeurt geregeld dat bepaalde verdelers zo'n korting tijdelijk voorzie, was ook zo bij vorige actie.
Ik heb enkel vernomen dat er bij Stekker-batterij nu zo'n actie is, voor de rest is alles af te handelen met Stekker-batterij. ik heb daar zelf niets mee te maken.
Er zijn misschien mensen die niet zo'n goede ervaring gehad hebben, dat zou kunnen.ardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:31:
Eventjes zoeken op tweakers met stekker-batterij.nl geeft als resultaat: niet doen
Ikzelf heb er daar één gekocht tijdens vorige actie omdat ik te laat was en heb er goede ervaring mee gehad qua bestelling en nakomen levertermijn. Qua service weet ik uiteraard niet want ik heb nog geen problemen gehad. Maar ik heb die mensen gezien bij de afhaling van mijn Marstek en moet zeggen dat het mij wel vertrouwen gaf.
weet ook dat je in "groepsaankoop" en op de NL sites steeds zonder bebat koopt.
hoe dat gaat zijn binnen 10-15j geen idee.... als je wil kan je als particulier ook mits betaling je bebat betalen.
hoe dat gaat zijn binnen 10-15j geen idee.... als je wil kan je als particulier ook mits betaling je bebat betalen.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1
ach heb net 2 besteld... loopt wel los.
voor mezelf ga ik in juni de zendure bestellen..
voor mezelf ga ik in juni de zendure bestellen..
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Normaal woensdag ochtend code online.

Prijs zoals de vorige actie.
EDIT: is ook niet echt een groepsaankoop aangezien het eigenlijk open is voor iedereen.
Is vooral gegaan naar leveranciers met de interessepeiling om te zeggen; we zijn met z'n 200, is er interesse in een kortingsactie.
Iedereen beslist gewoon al dan niet te bestellen of niet.
Is een andere actie, ook zeker een goede prijs!geert71 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:28:
Is dit de verkregen prijs van de groepsaankoop of is dit nog een andere actie.
Maar zoals hierboven al vermeld, laatste keer met reden (in de ervaringenlijst) voor een andere partij gekozen.
[ Voor 19% gewijzigd door vanpeers op 12-05-2025 19:39 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Hopelijk hebben beide partijen er wat aanvanpeers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:29:
[...]
Normaal woensdag ochtend code online.![]()
[...]
Is een andere actie, ook zeker een goede prijs!
Maar zoals hierboven al vermeld, laatste keer met reden (in de ervaringenlijst) voor een andere partij gekozen.
Gewoon in de bak in het containerpark, eventueel in stukken en gedemonteerdd3x schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:18:
weet ook dat je in "groepsaankoop" en op de NL sites steeds zonder bebat koopt.
Want, ik moet de factuur laten zien om hem over 10 jaar naar het containerpark te kunnen brengen?
Dan breng ik hem wel in NL naar een containerpark.
Dan breng ik hem wel in NL naar een containerpark.
Vorige keer hebben andere partijen (die meelezen) op dezelfde moment een actie gedaan (zoals toen en nu stekker-batterij).
Dus lijkt me voor iedereen goed, maakt al niet uit waar je met korting kan bestellen, we hebben toch een betere korting dan zonder de acties.
Ik woon naast een kanaal.DSSW schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:40:
[...]
Gewoon in de bak in het containerpark, eventueel in stukken en gedemonteerd
100% mee akkoord, iedereen die een Marstek wil is goed met die acties, 300€/kwh is echt een vette dealvanpeers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:45:
[...]
Vorige keer hebben andere partijen (die meelezen) op dezelfde moment een actie gedaan (zoals toen en nu stekker-batterij).
Dus lijkt me voor iedereen goed, maakt al niet uit waar je met korting kan bestellen, we hebben toch een betere korting dan zonder de acties.
[...]
Ik woon naast een kanaal.
Dus duurder dan stekker-batterij nu?vanpeers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:29:
[...]
Normaal woensdag ochtend code online.![]()
EDIT: is ook niet echt een groepsaankoop aangezien het eigenlijk open is voor iedereen.
Is vooral gegaan naar leveranciers met de interessepeiling om te zeggen; we zijn met z'n 200, is er interesse in een kortingsactie.
Iedereen beslist gewoon al dan niet te bestellen of niet.
[...]
Is een andere actie, ook zeker een goede prijs!
Zelfde prijs of goedkoper zie ik.
Zou €1475 zijn incl verzending en CT003 meter.
Bij Stekker-batterij lijkt het me €1494/99 incl meter.
Ik wacht op woensdag en hap dan toe. Heb al een HW P1 meter, maar ik zie dat dat beta is. Die CT003 is dan goed als backup mocht het niet goed werken met de HW P1 meter.vanpeers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:52:
[...]
Zelfde prijs of goedkoper zie ik.
Zou €1475 zijn incl verzending en CT003 meter.
Bij Stekker-batterij lijkt het me €1494/99 incl meter.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
die HW p1 werkt perfect zoalng je maar 1 * Venus MT neemtBroodro0ster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:31:
[...]
Ik wacht op woensdag en hap dan toe. Heb al een HW P1 meter, maar ik zie dat dat beta is. Die CT003 is dan goed als backup mocht het niet goed werken met de HW P1 meter.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1
Bij stekker-batterij kan je nu Tweakers400 als kortingcode gebruiken, dan zetten ze de Marstek zonder de P1 meter voor 1449€ incl BTW bij je af aan de deur, nog vettere kortingscode dus.
Misschien nog een hint : ik had stekker-batterij gecontacteerd of ze nog een korting konden voorzien als ik hem zelf kwam afhalen. Dit was een WIN-WIN, ze hebben mij voor afhaling 40€ teruggestort op mijn rekening, zo betaalde ik uiteindelijk 1409€ netto incl BTW.
Maar dat moet ieder uiteraard zelf afdingen als je zou bestellen en afhalen bij Stekker-batterij, ik kan daar geen garanties over geven, heb het met hun voor mij zo kunnen regelen.
Moet je natuurlijk wel even naar Vriezenveen.
Doe je voordeel zou ik zeggen, ik kan er niet meer van genieten heb er al 3 draaien en dat is meer dan capaciteit genoeg.
Heb ook geen idee hoe lang de actie duurt maar weet wel dat ze een mooie stock hadden sinds vorige week toen ik mijn exemplaar ben gaan afhalen.
Misschien nog een hint : ik had stekker-batterij gecontacteerd of ze nog een korting konden voorzien als ik hem zelf kwam afhalen. Dit was een WIN-WIN, ze hebben mij voor afhaling 40€ teruggestort op mijn rekening, zo betaalde ik uiteindelijk 1409€ netto incl BTW.
Maar dat moet ieder uiteraard zelf afdingen als je zou bestellen en afhalen bij Stekker-batterij, ik kan daar geen garanties over geven, heb het met hun voor mij zo kunnen regelen.
Doe je voordeel zou ik zeggen, ik kan er niet meer van genieten heb er al 3 draaien en dat is meer dan capaciteit genoeg.
Heb ook geen idee hoe lang de actie duurt maar weet wel dat ze een mooie stock hadden sinds vorige week toen ik mijn exemplaar ben gaan afhalen.
Net gekeken 232km en 2h50 reistijd. Toch maar gebruik maken van de gratis verzending dan☺️.
Nu maar hopen dat ze nu wel sportief reageren op de aangekondigde actiecode.DSSW schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:55:
Bij stekker-batterij kan je nu Tweakers400 als kortingcode gebruiken, dan zetten ze de Marstek zonder de P1 meter voor 1449€ incl BTW bij je af aan de deur, nog vettere kortingscode dus.
De vorige keer kwam het bij mij niet erg professioneel over!
Maar goed ik zit ook niet op smoelenboek ;-)
Zoek nog maar eens op stekker-batterij in het marstek/duravolt topic.
m2c
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Die aanbieding van stekker-batterij is toch nog geldig t/m morgen. Toch eens afwachten wat de andere leverancier gaat doen voordat ik beslissing neem. Mogelijk niet goedkoper, maar hopelijk iets meer betrouwbaar en mogelijkheid om met CC te betalen ipv enkel bancontact.
Geen idee hoe lang de actie loopt, waarschijnlijk zoals vorige keer tot de voorraad op is.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
Die aanbieding van stekker-batterij is toch nog geldig t/m morgen. Toch eens afwachten wat de andere leverancier gaat doen voordat ik beslissing neem. Mogelijk niet goedkoper, maar hopelijk iets meer betrouwbaar en mogelijkheid om met CC te betalen ipv enkel bancontact.
Het leven is aan de beslissers
En iedereen is vrij in zijn keuze. Binnenkort kan je terug kopen aan 1899€...met een betere service misschien wel.
[ Voor 10% gewijzigd door DSSW op 13-05-2025 12:17 ]
Meer spelers in het spel is beter, zo blijft iedereen scherpSatScan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:47:
[...]
Nu maar hopen dat ze nu wel sportief reageren op de aangekondigde actiecode.
De vorige keer kwam het bij mij niet erg professioneel over!
Maar goed ik zit ook niet op smoelenboek ;-)
Zoek nog maar eens op stekker-batterij in het marstek/duravolt topic.
m2c
Zeker!DSSW schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Meer spelers in het spel is beter, zo blijft iedereen scherp
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar!
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins
Nog even een oproep aan degene van de vorige actie, laat zeker een review achter.
Dit helpt om dit soort acties klaar te krijgen.
disclaimer:
*Ik ben niet verbonden met Duravolt/Duramotion
** Ik heb enkel met de aantallen en info in de lijst geprobeerd een kortingsactie los te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door vanpeers op 13-05-2025 12:48 ]
Helemaal goed, 2 partijen met dezelfde prijzen, iedereen kan zijn keuze maken. Top.vanpeers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Zeker!
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar!![]()
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins
Nog even een oproep aan degene van de vorige actie, laat zeker een review achter.
Dit helpt om dit soort acties klaar te krijgen.
disclaimer:
*Ik ben niet verbonden met Duravolt/Duramotion
** Ik heb enkel met de aantallen en info in de lijst geprobeerd een kortingsactie los te krijgen.
En soms moet je niet te snel willen zijn
Persoonlijk ivm support toch iets meer vertrouwen in Duravolt.
Anyway beide een mooie prijs, als je ziet dat daar nog marge voor support/garantie/winst/shipping/etc op is zullen die batterijen echt wel ruim < €1000 kosten in aankoop bij grote volumes.
Zou best kunnen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:21:
[...]
En soms moet je niet te snel willen zijnWas wel te denken dat de andere aanbieder snel ging reageren nu.
Persoonlijk ivm support toch iets meer vertrouwen in Duravolt.
Anyway beide een mooie prijs, als je ziet dat daar nog marge voor support/garantie/winst/shipping/etc op is zullen die batterijen echt wel ruim < €1000 kosten in aankoop bij grote volumes.
Als je een nieuwe wagen koopt en de showroom verlaat ben je ook steeds 21 % genaaid.ardana123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:38:
Je voelt het gelukkig pas als je hem wil doorverkopen.
Blij voor jullie dat Marstek zo'n fraaie prijs geeft.
De concurrentie zal wel volgen ,behalve HW dan natuurlijk.
Die denken tot nader order dat we hen betalen omdat ze HW zijn...
Marstek gaat naar netto €288 per kwh
HW zit op €516,66
Zendure moet je al 4 batterijen kopen om tegen de €300 te geraken.
HW zit op €516,66

super die korting, morgen even bestellen bij duravolt
even om zeker te zijn: Ik heb momenteel een P1 meter van homewizard, werkt de duravolt/marstek batterij daar nog mee ? niet dat het veel uitmaakt precies, zie net dat er ook een P1 bij duravolt zit
even om zeker te zijn: Ik heb momenteel een P1 meter van homewizard, werkt de duravolt/marstek batterij daar nog mee ? niet dat het veel uitmaakt precies, zie net dat er ook een P1 bij duravolt zit
[ Voor 18% gewijzigd door Javice19 op 13-05-2025 17:37 ]
Ja zelfde vraag ook HW P1 meter, zou wel makkelijk zijn. Kan ik die gwn laten zitten zonder splitter ertussen. Iets wat goed werkt blijf ik liever af.
Ja MT werkt perfect met P1 zolang je 1 batterij koopt. Je DM is wel belangrijk dat je 1sec versie hebt en wifi. Check het marstek forum en lees de TS door.
Is de Homey P1 Energy dongle te gebruiken met de MT?d3x schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:09:
Ja MT werkt perfect met P1 zolang je 1 batterij koopt. Je DM is wel belangrijk dat je 1sec versie hebt en wifi. Check het marstek forum en lees de TS door.
Ja dat HW verhaal vind ik zelf ook gek duur. Er zijn er zelfs die er vier hebben gekocht? Als je ze al ooit deftig kan laten samenwerken, dat is € 6400 voor 9kWh netto?Piddybull schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:24:
Blij voor jullie dat Marstek zo'n fraaie prijs geeft.
HW zit op €516,66![]()
Ik vind eigenlijk al die batterijen nog duur momenteel. Marstek koop je voor € 1500, 5kWh. Hoeveel dagen per jaar krijg je die vol? 200? Dat is denk ik ruim gerekend. Dat is 900 kWh netto minder aangekocht. In België krijg je voor injectie nog 5 cent. Dus dit is dan 25 cent verschil per kWh. 225€ per jaar winst.
Terugverdientijd 6 à 7j best case? Mis ik iets?
[ Voor 23% gewijzigd door vinneke op 13-05-2025 18:57 ]
Ja, captar aftoppen, en zoals het nu een weertje is, afhankelijk van de thuissituatie 2 cicli/dag?vinneke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:54:
[...]
Ja dat HW verhaal vind ik zelf ook gek duur. Er zijn er zelfs die er vier hebben gekocht? Als je ze al ooit deftig kan laten samenwerken, dat is € 6400 voor 9kWh netto?
Ik vind eigenlijk al die batterijen nog duur momenteel. Marstek koop je voor € 1500, 5kWh. Hoeveel dagen per jaar krijg je die vol? 200? Dat is denk ik ruim gerekend. Dat is 900 kWh netto minder aangekocht. In België krijg je voor injectie nog 5 cent. Dus dit is dan 25 cent verschil per kWh. 225€ per jaar winst.
Denk dat je idd iets mist. Hangt uiteraard af van ieder zijn situatie. Vooral dan hoe groot is de PV installatie en hoeveel verbruik je normaal.vinneke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:54:
[...]
Ja dat HW verhaal vind ik zelf ook gek duur. Er zijn er zelfs die er vier hebben gekocht? Als je ze al ooit deftig kan laten samenwerken, dat is € 6400 voor 9kWh netto?
In mijn geval 10 kWpiek PV, produceer jaarlijks +10.000kwh en verbruik jaarlijks 12.000 kWh (EV, warmtepomp, warmtepomboiler geen gas meer,...) Analoge meter hebben ze afgepakt
Ik betaal per jaar 600 euro aan elektriciteit. Ik schat met zo'n batterij max de helft te kunnen besparen. Dus ik twijfel ook nog, zou puur principeskwestie zijn als ik ze zou kopen. En is dat niet wat absurd?
kan ik beamen, werkt als een zonnetje.d3x schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:54:
[...]
die HW p1 werkt perfect zoalng je maar 1 * Venus MT neemt
Wat gaan jullie nu doen de batterij aangeven / niet aangeven bij Fluvius?
Of afwachten tot er verdere info beschikbaar is?
Je kunt hem niet aangeven bij fluvius ook al zou je willen…
Dat is idd mooi. Dit voorjaar is het wel uitzonderlijk zonnig.DSSW schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Denk dat je idd iets mist. Hangt uiteraard af van ieder zijn situatie. Vooral dan hoe groot is de PV installatie en hoeveel verbruik je normaal.
In mijn geval 10 kWpiek PV, produceer jaarlijks +10.000kwh en verbruik jaarlijks 12.000 kWh (EV, warmtepomp, warmtepomboiler geen gas meer,...) Analoge meter hebben ze afgepaktVorig jaar zonder batterijen trok ik in maanden maart tot september gemiddeld 400 kwh uit het net terwijl ik er bijna 4000 in het net injecteerde over die periode. Nu sinds de installatie van mijn 3 marsteks (einde februari) trek ik nog amper 20 kwh/maand uit het net.En dit zal hetzelfde zijn in de maanden tot oktober. Ik verwacht per jaar 2800 kwh minder te moeten afnemen *0.25€geeft meer dan 800€ per jaar aan besparingen zonder rekening te houden met prijsstijgingen in de toekomst.Mijn investering van 4500€ voor 3 MT's zal dus in minder dan 6 jaar terug verdiend zijn.
/f/image/UnhHReha6gqb7XRrhUdtkGdx.png?f=fotoalbum_large)
Zal zelf binnenkort 4.5kWpiek hebben, ik heb dus geen volledige jaardata. Ik hoop dat ik tegen dat ik dat wel heb, de batterijen spotgoedkoop zijn geworden
Net nog eens de plug and play lijst bekeken, maar dat is ook maar een trieste bedoeling.
Lijkt wel of Synergrid er gewoon mee gestopt is 😂
Nog even en ik meld wel een Anker aan, mocht Fluvius aan de bel trekken.
Elektra prijzen zullen wel weer duurder worden zodat je de battterij sneller zal terug verdienen. In België wordt niets goedkoper, enkel duurder.
Moet je eigenlijk een aankoop factuur ofzo doorsturen?thepixel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:42:
Net nog eens de plug and play lijst bekeken, maar dat is ook maar een trieste bedoeling.
Tot 800W is aanmelden niet verplichting met een digitale meter en 1 accu.
Zou je het lukken om 3x een anker aan te melden zodat je safe zit tot 2.4kW?
800w totaal hè…. Dus vanaf de 2de aanmeld plicht
Wel als je reeds zonnepanelen hebt, dan moet je officieel de batterij aanmelden.Broodro0ster schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Moet je eigenlijk een aankoop factuur ofzo doorsturen?
Je mag ook niet meer retrofit batterij aanmelden dan wat je aan zonnepanelen hebt.
Dus bv voor 2500W mode bij Marstek moet je 2,5kVA aan omvormer panelen hebben.
Verder is de Anker geen retrofit batterij maar een hybride omvormer (kan enkel de batterij laden van aangesloten panelen op de Anker). Dus dan moet je deze in tegenstelling tot de Marstek Venus optellen bij je huidige zonnepanelen en zit je bij monofase aan 5kVA limiet. Waarom deze met een EnFluRi sensor is gehomologeerd is mij een raadsel, want dat was eigenlijk niet nodig.
Of hoe de wetgeving zo absurd is dat niemand er echt aan uit kan.
Persoonlijk zou ik gewoon wachten tot de Marstek erin staat volgende maand.
Je hebt officieel toch 30 dagen om de registratie te doen
800W of meer, dus enkel niet aanmelden indien DM en 799W of minder (en indien geen zonnepanelen).Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:03:
800w totaal hè…. Dus vanaf de 2de aanmeld plicht
Tjah, duidelijk maken ze het niet... Ik zit met een 10kW omvormer en 11.4kWp aan panelen. Wie gaat er ook een simpele plugin retrofit batterij kopen zonder PV installatie?
Waarom zou je aanmelden?Broodro0ster schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Moet je eigenlijk een aankoop factuur ofzo doorsturen?
Gewoon afwachten, als Fluvius ooit af komt dan zeg je toch…..ooooh moest dat ? plug in moest toch niet aangemeld worden 🤪
Ik heb een 3 fase net en monofasige batterij. Dus ik ga ‘s nachts ook injecteren en zou graag de volle 2.5kW kunnen gebruikenDSSW schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Waarom zou je aanmelden?
Gewoon afwachten, als Fluvius ooit af komt dan zeg je toch…..ooooh moest dat ? plug in moest toch niet aangemeld worden 🤪
Iemand van jullie die zijn plug-in zonnepanelen heeft aangemeld en al goedkeuring heeft?
Ik heb ze aangemeld van zodra het kon. Ik bedoel: van zodra ze hun aanmeldformulier werkend kregen na 48u ofzo. Omvormer 799 (APS EZ1-M) + twee zonnepanelen. Volledig binnen de "norm". Maar nog niet goedgekeurd/aanvaard.
Ik heb ze aangemeld van zodra het kon. Ik bedoel: van zodra ze hun aanmeldformulier werkend kregen na 48u ofzo. Omvormer 799 (APS EZ1-M) + twee zonnepanelen. Volledig binnen de "norm". Maar nog niet goedgekeurd/aanvaard.
Fluvius zit al met achterstand bij registraties voor zonnepanelen en batterijen en verwerken aanvragen met maanden vertraging. Denk dat ze gewoon niet genoeg werkvolk hebben om alles op te volgen. Verwacht dus nog maar wat te wachten op uw goedkeuring.vinneke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:59:
Iemand van jullie die zijn plug-in zonnepanelen heeft aangemeld en al goedkeuring heeft?

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Gewoon belachelijk dat er geen auto-goedkeuring is voor volledig standaard aanmeldingen. Ik heb een digitale meter en meldt een goedgekeurd systeem aan. Geen enkel "specialleke".
What's not to like, Fluvius? :-)
What's not to like, Fluvius? :-)
Dat is normaal, sleept maanden aan, zeker met al die plugin toestanden nu.vinneke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:59:
Heb je voor die APS EZ1-M aanmelding een serienummer of aankoopbewijs moeten ingeven? Of iets specificaties van de panelen zelf of hun wattage?
Wou er hier ook eentje halen, maar indien dat niet nodig is doe ik de aanmelding nu al.
[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-05-2025 14:15 ]
Nee geen serienummer of bewijs. Ik koos APS, dan EZ1-M. Daar komt dan automatisch 799VA bij.Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:15:
[...]
Dat is normaal, sleept maanden aan, zeker met al die plugin toestanden nu.
Heb je voor die APS EZ1-M aanmelding een serienummer of aankoopbewijs moeten ingeven? Of iets specificaties van de panelen zelf of hun wattage?
Wou er hier ook eentje halen, maar indien dat niet nodig is doe ik de aanmelding nu al.
Zonnepannelen moest ik volgens mij gewoon aantal en WP ingeven. Geen merk, type of serienummer.
lol wat is dan de toegevoegde waarde van aanmelding.... en morgen wil ik een ander merk want het is "plug&play" en dan begint de shit van de fluvius databasevinneke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Nee geen serienummer of bewijs. Ik koos APS, dan EZ1-M. Daar komt dan automatisch 799VA bij.
Zonnepannelen moest ik volgens mij gewoon aantal en WP ingeven. Geen merk, type of serienummer.

Toegevoegde waarde voor Fluvius? Who knows :-)
De toegevoegde waarde persoonlijk is er in die zin dat je energieleverancier je anders geen injectievergoeding geeft. Of wil/dient te geven.
Ondertussen schijnt de zon en loop je (lees: ik) die mis tot Fluvius het goedkeurt én je energieleverancier het in orde brengt. Akkoord, het zijn peanuts, maar last-minute is die meldingsplicht gewijzigd. Lekker Belgisch, ze zullen nooit veranderen.
De toegevoegde waarde persoonlijk is er in die zin dat je energieleverancier je anders geen injectievergoeding geeft. Of wil/dient te geven.
Ondertussen schijnt de zon en loop je (lees: ik) die mis tot Fluvius het goedkeurt én je energieleverancier het in orde brengt. Akkoord, het zijn peanuts, maar last-minute is die meldingsplicht gewijzigd. Lekker Belgisch, ze zullen nooit veranderen.
L(ei)ijdraad voor Fluvius en batterij.
Plug de batterij in het stopcontact .
Zoek connectie.
Fluvius zoekt en vindt u wel zoals ze al beetje dreigend gemeld hebben.
Klaar is kees.
Eenvoud op zijn Belgisch...
Plug de batterij in het stopcontact .
Zoek connectie.
Fluvius zoekt en vindt u wel zoals ze al beetje dreigend gemeld hebben.
Klaar is kees.
Eenvoud op zijn Belgisch...
Ik snap er niet veel meer vanAvenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:15:
[...]
Wel als je reeds zonnepanelen hebt, dan moet je officieel de batterij aanmelden.
Je mag ook niet meer retrofit batterij aanmelden dan wat je aan zonnepanelen hebt.
Dus bv voor 2500W mode bij Marstek moet je 2,5kVA aan omvormer panelen hebben.
Niet echt, de faq bij synergrid is misschien nog het duidelijkste:LSDsmurf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Ik snap er niet veel meer vanHeb je ergens een goede up-to-date link met hoe het in Vlaanderen op dit moment in elkaar zit?
https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play
17 maart : verkoop toegelaten.
17 april : installatie toegelaten.
17 mei : terugsturen toegelaten.
17 april : installatie toegelaten.
17 mei : terugsturen toegelaten.
Duizenden Vlaamse gezinnen kregen in april geen eurocent voor de ongebruikte stroom van hun zonnepanelen. In sommige contracten dook de injectievergoeding zelfs…
Bron: De Tijd
https://search.app/chQHRfXKsjj4ychV7
Bron: De Tijd
https://search.app/chQHRfXKsjj4ychV7
West-Vlamingen lanceren nieuw stroomcontract: met eigen zonnestroom elders publiek laden
Geen idee hoe interessant dit echt wel is .
Bron : https://www.tijd.be/netto...bliek-laden/10606848.html
https://www.smappeesmiles.be/home
Geen idee hoe interessant dit echt wel is .
Bron : https://www.tijd.be/netto...bliek-laden/10606848.html
https://www.smappeesmiles.be/home
[ Voor 57% gewijzigd door Piddybull op 15-05-2025 09:38 ]
Thanks!Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:48:
[...]
Niet echt, de faq bij synergrid is misschien nog het duidelijkste:
https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play
Hmm, nu staat er dat jij bij een analoge meter altijd moet aanmelden, ook wanneer je omvormer minder dan 800Watt is. Is dat nu ineens veranderd?

nee dat is om je een digitale meter aan te smerenHarrie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Thanks!
Hmm, nu staat er dat jij bij een analoge meter altijd moet aanmelden, ook wanneer je omvormer minder dan 800Watt is. Is dat nu ineens veranderd?
Harrie ,
ik dacht dat Fluvius de analoge meters dag per dag wel zelf beter in kaart aan het brengen zijn...
Het was al inderdaad zo dat alle analoge meter plaatsers van plug in batterijopslag moeten gemeld worden.
Met de gehele cavalerie komen ze dan binnen de 3 maand uw digitale meter in uw nekje draaien.
Dat lijkt me de echte reden.
ik dacht dat Fluvius de analoge meters dag per dag wel zelf beter in kaart aan het brengen zijn...
Het was al inderdaad zo dat alle analoge meter plaatsers van plug in batterijopslag moeten gemeld worden.
Met de gehele cavalerie komen ze dan binnen de 3 maand uw digitale meter in uw nekje draaien.
Dat lijkt me de echte reden.
Ja, uiteraard is dat de reden...
Ik heb nog geen PV, en nog een analoge meter. Ik dacht als ik beneden 800Watt blijf, dan staan ze niet direct aan de deur om een digitale meter te plaatsen.
nieuws: Vlamingen met analoge meter moeten plug-and-playzonnepanelen toch aan...
Het is precies wel een uitzondering die er later weer bij geplakt is... Typisch..
Ik heb nog geen PV, en nog een analoge meter. Ik dacht als ik beneden 800Watt blijf, dan staan ze niet direct aan de deur om een digitale meter te plaatsen.
nieuws: Vlamingen met analoge meter moeten plug-and-playzonnepanelen toch aan...
Het is precies wel een uitzondering die er later weer bij geplakt is... Typisch..
Nu ja, ze hebben wie uitzondering wel voor 17 april opgenomen...Vorige maand werd echter duidelijk dat de aanmeldingsplicht voor Vlamingen kwam te vervallen. Er werd destijds geen uitzondering voor analoge meters vermeld.
[ Voor 17% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 09:57 ]
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen. Zou dit mede door het gebruik van de P1 poort komen dat ze dit opsporen?
de P1 zelf niet, de DM daar in tegen wel.
Die collega's, hebben die al zonnepanelen?
Leveren die actief terug met de batterij (dynamisch contract)?
Ben benieuwd wat de criteria zou zijn voor Fluvius om mensen lastig te gaan vallen.
Ben benieuwd wat de criteria zou zijn voor Fluvius om mensen lastig te gaan vallen.
Zielig om zo de mensen te kloten.jannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:53:
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen. Zou dit mede door het gebruik van de P1 poort komen dat ze dit opsporen?
Hun eigen software is amper in orde, de regels zijn onduidelijk en ze gaan al op jacht.
Je krijgt toch 30 dagen om uw batterij te registreren na ingebruikname (en dan hebben ze nog 2 maanden of meer nodig om uw dossier goed te keuren)
Op zich ok, als we zeker zouden zijn dat Marstek deze of volgende maand wordt goedgekeurd.
Alleen Marstek zelf blijft ook angstvallig stil.
En anders wordt het nog steeds een virtuele Anker op papier
Alleen Marstek zelf blijft ook angstvallig stil.
En anders wordt het nog steeds een virtuele Anker op papier

Geen idee, ik zal nog eens polsen als ik ze zie. Het is inderdaad belachelijk...thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:58:
de P1 zelf niet, de DM daar in tegen wel.
De batterij staat niet op de goedgekeurde lijst, maar zou hopelijk de komende maanden verandering moeten in komen aangezien marstek bezig is met de homologatie.Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:08:
Je krijgt toch 30 dagen om uw batterij te registreren na ingebruikname (en dan hebben ze nog 2 maanden of meer nodig om uw dossier goed te keuren)
Deze stelling volg ik ook wel om de maximale aankoop van batterijen te berekenen ...
https://www.hln.be/mijn-g...n-consumptie-op~aba3eb03/
Ook wat extra plugin panelen tegen de oostgevel voor de ochtend beter door te komen zit hier in het plan.
Ook wat extra plugin panelen tegen de oostgevel voor de ochtend beter door te komen zit hier in het plan.
Heeft die collega dat bericht van Fluvius zelf aangekregen of is het daar ook maar van horen zeggen?jannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:53:
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen.
Ik meld mij terug met meer info!Mortis__Rigor schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Heeft die collega dat bericht van Fluvius zelf aangekregen of is het daar ook maar van horen zeggen?
Inderdaad het wordt tijd of de zomer is omjannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:23:
[...]
Geen idee, ik zal nog eens polsen als ik ze zie. Het is inderdaad belachelijk...
[...]
De batterij staat niet op de goedgekeurde lijst, maar zou hopelijk de komende maanden verandering moeten in komen aangezien marstek bezig is met de homologatie.
Vind het volgende nogal straf:Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:30:
Deze stelling volg ik ook wel om de maximale aankoop van batterijen te berekenen ...
Het goedkoopste wat ik vind met vreg test is 0,3 tot 0,45 euro. Wat mis ik hier dan?Daartegenover staat dat je voor elke kilowattuur stroom die je van het net afneemt – op momenten dat je zonnepanelen niets of weinig produceren – 0,13 tot 0,16 euro betaalt, inclusief netwerkkosten, taksen en btw.
Avenger,
HLN is soms maar stukje betrouwbaar.
Geen idee hoe ze hun research juist doen
[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 15-05-2025 10:59 ]
Mogelijk de exclusief ipv inclusief prijs.Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:58:
Avenger,
Bedoelen ze daarmee niet de nettarieven (distributie- en transmissienettarieven)?Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Vind het volgende nogal straf:
[...]
Het goedkoopste wat ik vind met vreg test is 0,3 tot 0,45 euro. Wat mis ik hier dan?
Bvb bij dynamisch contract en negatieve energietarieven betaal je die ook.
Je maakt dus pas winst als energieprijs + nettarief lager is dan 0, bij een energieprijs van -0.16 of lager dus.
[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 15-05-2025 11:07 ]
HLN en research zo dicht bij elkaar zetten opmerkelijk.Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:58:
Avenger,
Iets anders, heeft duravolt al eens geantwoord hoe het zit met de service in BE?
Hoe bedoel je? Gewoon zelfde als in NL neem ik aan. Gratis ophalen/leveren bij defect.thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:48:
Iets anders, heeft duravolt al eens geantwoord hoe het zit met de service in BE?
Verzoeken is 1 ding. Kunnen ze dat verplichten?jannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:53:
Blijkbaar is het toch niet zo simpel: zie https://gathering.tweaker...message/82417690#82417690Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe bedoel je? Gewoon zelfde als in NL neem ik aan. Gratis ophalen/leveren bij defect.
In de praktijk loopt het net iets anders denk ik. Kijk maar in het ander forum.Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe bedoel je? Gewoon zelfde als in NL neem ik aan. Gratis ophalen/leveren bij defect.
Ja als je support nodig hebt of als iets defect gaat proberen ze op de meeste plaatsen u af te schepen hoor. Direct in je bericht dan verwijzen naar hun eigen voorwaarden en Marstek support die je een omruiling aanbeveelt. Als je een keer een huis hebt laten bouwen wordt je ineens wat mondiger op dat vlakDSSW schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:13:
[...]
In de praktijk loopt het net iets anders denk ik. Kijk maar in het ander forum.
[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 13:30 ]
Ze zullen exclusief bedoelen. Maar dat zou geen zinnige vergelijking zijn. Je moet die 4ct inderdaad vergelijken met de 35ct die je betaald voor een kWh uit het net.Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Vind het volgende nogal straf:
[...]
Het goedkoopste wat ik vind met vreg test is 0,3 tot 0,45 euro. Wat mis ik hier dan?
Het is wel scheef. De kale energie prijs is volgens mij inderdaad zo'n 14-15ct, maar terugleververgoedingen zijn misschien 4ct?
[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 15:36 ]
Oops, quote ipv edit geklikt.
[ Voor 92% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 15:35 ]
Zijn er hier al mensen die de batterij hebben zonder aanmelding..?
Heeft iemand een verzoek gehad om deze aan te melden of af te sluiten (dus niet viavia gehoord)
Heeft iemand een verzoek gehad om deze aan te melden of af te sluiten (dus niet viavia gehoord)
[ Voor 59% gewijzigd door Icekiller2k6 op 15-05-2025 15:54 ]
Zou normaal wel zo moeten, staat allesinds zo in hun retourbeleid:Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
[...]
---Defect of foutief geleverd product: Als het product defect is of als per ongeluk het verkeerde artikel is geleverd, vergoeden wij de retourkosten. Indien een artikel defect blijkt te zijn binnen de garantieperiode, wordt het kosteloos omgeruild.
Ben ook benieuwd hoe dat afloopt, zou gewoon omgeruild moeten worden.tisniwoar schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:02:
[...]
Blijkbaar is het toch niet zo simpel: zie https://gathering.tweaker...message/82417690#82417690
Denk dat hij/zij best even belt naar hen.
Draait hier nog altijd zonder melding.Icekiller2k6 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:53:
Zijn er hier al mensen die de batterij hebben zonder aanmelding..?
Gezien ze zelfs een grote achterstand hebben met aanmeldingen, lijkt me de kans klein dat ze hier al tijd gaan insteken.
Benieuwd wanneer er opnieuw toestellen op de lijst gaan bijkomen. (en misschien vooral, hoelang gaat het duren...)
Worst case: Met z'n allen samenleggen voor 1 Anker batterij zodat we allemaal een factuur hebben om aan te melden?
[ Voor 47% gewijzigd door vanpeers op 15-05-2025 17:39 ]