Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:01:
Voor wie NOM draait, zijn deze korte/donkere dagen niet ideaal. Een grijze dag of een dag met slechts enkele opklaringen zorgen niet voor genoeg oplading om de volgende nacht door te komen.
Nu, ik heb geen interesse in opladen via dynamische tarieven - waarvan de automatisatie (link met dagelijkse tarieven) ook niet altijd loopt zoals het hoort.
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over Engie Empower Flextime, waarbij je een aantal vaste periodes hebt met goedkope "super-daluren". Je kan een PIB makkelijk programmeren om tijdens deze daluren op te laden.
Er zijn wel een paar bedenkingen:
- het voordeel van de daluur-prijs moet afgewogen tegen de energie + netkosten + BTW op de energie die je hierbij gewoon verliest. Pakweg 20% van wat je oplaadt ben je kwijt.
- de prijzen bij Engie worden maandelijks aangepast. Waarbij ik verwacht dat donkere maanden ook daar duurder zullen uitvallen, wanneer ook producenten een tekort hebben aan zon/wind-stroom.
- Helemaal automatisch kan bij mijn weten nog niet - geen enkele PIB staat toe om op bepaalde tijdstippen om te schakelen van een geprogrammeerde modus naar een smart modus. Dus "tussen 03u en 05u vast opladen aan 1200 Watt, maar om 07u overschakelen op Smart modus" moet manueel gebeuren.
Een typisch gevalletje van consumentenrollen noem ik dat. Niks anders te verwachten van ENGIE. Als er iets is waar je nu eigenlijk echt niet van wakker wil liggen is de hele dag in je achterhoofd bezig zijn met "wat is de prijs momenteel van electriciteit"
Het toont natuurlijk zeer mooi want september was een heel goedkope maand en die super dal lijkt goedkoop. Voor gebruikers van een EV kan het voordelig zijn als je dan vooral in winter geen alternatieven hebt om "goedkoper" te laden. dat is volgens mij de enige doelgroep. de echte details staan in het doc: E_EMPOWER_R_GREEN_C_I_00_V_N_202510.pdf.
Maar als je geen alternatieven hebt om je piekuren in de week te compenseren en je bent een standaard 24/7 woon/werk verbruiker ga je garantie zeer dure avonden tegemoet.
Er zijn 3 grote opmerkingen aan dat contract (bekijk het even op jaarbasis met de prijsverwachting)
De piek uren zijn zeer duur, de dal uren komen overeen met een goedkoop contract op de markt, de super dal zijn goedkoop.
Injectie tarief kan onder 0 gaan , maar op andere momenten wel goede prijs
een vast abbo kost van 85eur/j
Als je dan wil gaan PIB op je superdal als compensatie met 25%RTE kom je in de buurt van daltarief...
dus als je er wat automatisatie wil op schrijven dat je PIB altijd enkel gaat ontladen bij de piek uren dan ga je er microcentjes "winst" op maken. Zonder uw cycli te rekenen als kost.
ik heb een groepsaankoop contract dat als basis al meer dan 10% goedkoper is dan het dal tarief , dus het superdal * RTE komt dan al gelijk aan het dal. Dan heb je nog een abbo kost van85eur, mijn abbo kost is 0eur.
Zoals ik al meermaals aangegeven heb, de reken je rijk XLS. Kijk even deftig naar je eigen contract.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase