Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-12 17:14
Alan969 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:24:
[...]

Ja, maar er staat ook in die tekst dat het vermogen van de omvormer van de batterij niet hoger mag zijn dan de som van deze van de PV. Ik versta hieruit dat als je in een 3-fasig systeem een (som) omvormer geplaatst hebt van slechts 7kVA de batterij ook niet meer dan 7kVA mag hebben. Of ben ik fout?
2 op 2500 en eentje op 800 dan maar voor mij 😃
6kVA omvormer

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-12 13:11
Er is mij iets niet helemaal duidelijk. Misschien kan iemand mij helpen.

Stel ik voeg een Zendure Hyper 2000 toe aan mijn woning. Ik dien deze toe te voegen op Fluvius als stekkerbatterij met de omvormer 1,2 kVA die dan geselecteerd kan worden. Dit telt mee in de 5kVA opwekking voor monofase, ongeacht erzonnepanelen zijn aangesloten. (zo lees ik op de site)

Stel nu dat ik dit aangemeld heb en later 2 x 500 W zonnepanelen rechtsteeks op deze hyper 2000 wens aan te sluiten. Moet ik dan apart van de stekkerbatterij die reeds is aangemeld, ook nog eens de zonnepanelen aanmelden? Dit betekent dat ik den 2 keer 1,2 kVA heb aangemeld, terwijl in principe batterij en zonnepanelen samen nooit meer dan 800 W via AC aan het huis zullen doorgeven.

Dus ik verlies 2,4 kVA in mijn korf van 5 kVA voor een systeem dat max. 800 W oplevert. Wat begrijp ik verkeerd?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
TomDZ1979 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:57:

Stel ik voeg een Zendure Hyper 2000 toe aan mijn woning. Ik dien deze toe te voegen op Fluvius als stekkerbatterij met de omvormer 1,2 kVA die dan geselecteerd kan worden. Dit telt mee in de 5kVA opwekking voor monofase, ongeacht erzonnepanelen zijn aangesloten. (zo lees ik op de site)

Stel nu dat ik dit aangemeld heb en later 2 x 500 W zonnepanelen rechtsteeks op deze hyper 2000 wens aan te sluiten. Moet ik dan apart van de stekkerbatterij die reeds is aangemeld, ook nog eens de zonnepanelen aanmelden? Dit betekent dat ik den 2 keer 1,2 kVA heb aangemeld, terwijl in principe batterij en zonnepanelen samen nooit meer dan 800 W via AC aan het huis zullen doorgeven.

Dus ik verlies 2,4 kVA in mijn korf van 5 kVA voor een systeem dat max. 800 W oplevert. Wat begrijp ik verkeerd?
Neen, je geeft je omvormer aan, niet wat er achter hangt.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-12 08:20
TomDZ1979 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:57:

Dat is inderdaad een zeer goede vraag.
Ik heb gelezen dat er 5kVA PV en dan ook 5kVA batterijen mag in een enkelfasig net. (steeds omvormervermogen en het vermogen van de bat mag nooit meer zijn dan het vermogen van PV).
Men splitst dat op omdat men ervan uitgaat dat het vermogen naar het net ofwel komt uit PV ofwel uit de batterij, al kan dat wel samen gebeuren. In België heeft het (financieel) geen zin om de batterij te ontladen naar het net, maar het kan.
Je moet de vermogens van alle omvormers voor PV optellen. Volgens mij moet je dan ook het vermogen van de omvormer van de Zndure bij tellen als je er PV aanhangt...
Zo mag je dan niet boven de 5kVA uitkomen.
Het vermogen van diezelde omvormer moet je dan ook nog eens tellen bij alle vermogens van de omvormers voor batterijen, want daar maakt hij ook deel van uit.
Zo versta ik toch de teksten die ik gelezen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Alan969 op 20-10-2025 23:55 ]

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34
Alan969 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:51:
[...]
Je moet de vermogens van alle omvormers voor PV optellen. Volgens mij moet je dan ook het vermogen van de omvormer van de Zndure bij tellen als je er PV aanhangt...
Het vermogen van diezelde omvormer moet je dan ook nog eens tellen bij alle vermogens van de omvormers voor batterijen, want daar maakt hij ook deel van uit.
Goed om te weten. Momenteel met 2x Marstek Venus aan mijn 5kVA batterij limiet. Gezien maar 3,6kW PV omvormer gehoopt nog een Venus A (1200W) aan te kunnen sluiten, maar dat kan dus niet als ik dit begrijp. Dan kan ik enkel nog plugin panelen aansluiten met max 1,4kW omvormer tesamen.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:50
Alan969 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

Dat is inderdaad een zeer goede vraag.
Ik heb gelezen dat er 5kVA PV en dan ook 5kVA batterijen mag in een enkelfasig net. (steeds omvormervermogen en het vermogen van de bat mag nooit meer zijn dan het vermogen van PV).
Men splitst dat op omdat men ervan uitgaat dat het vermogen naar het net ofwel komt uit PV ofwel uit de batterij, al kan dat wel samen gebeuren. In België heeft het (financieel) geen zin om de batterij te ontladen naar het net, maar het kan.
Dus als ik het goed begrijp heb ik 1 Marstek (5.12kWh) "teveel" aangemeld bij Fluvius. M.a.w. te eerlijk geweest |:( Ik was uitgegaan van de Synergrid tabel die ook hierboven ergens staat. Ik heb 2 SMA omvormers goed voor samen 3.85kVA sinds 2009, die zijn uiteraard toen aangegeven. Nu kocht ik onlangs 2 Marstek (2.5kVA) batterijen en heb ook nog een plug-in zonnepaneelset gekocht met een omvormer van 799VA. Ik kom dus aan een totaal van 4.65kVA aan PV omvormers tegenover 5kVA aan batterijen. Dus volgens wat ik begrijp gaat er één batterij niet aanvaard worden aangezien ik een "deficiet" heb (of overschot zoals je wil) van 350VA. Pffff... ben benieuwd :| BTW, al een maand aangemeld maar nog niks feedback.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:26
Gely schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb ik 1 Marstek (5.12kWh) "teveel" aangemeld bij Fluvius. M.a.w. te eerlijk geweest |:( Ik was uitgegaan van de Synergrid tabel die ook hierboven ergens staat. Ik heb 2 SMA omvormers goed voor samen 3.85kVA sinds 2009, die zijn uiteraard toen aangegeven. Nu kocht ik onlangs 2 Marstek (2.5kVA) batterijen en heb ook nog een plug-in zonnepaneelset gekocht met een omvormer van 799VA. Ik kom dus aan een totaal van 4.65kVA aan PV omvormers tegenover 5kVA aan batterijen. Dus volgens wat ik begrijp gaat er één batterij niet aanvaard worden aangezien ik een "deficiet" heb (of overschot zoals je wil) van 350VA. Pffff... ben benieuwd :| BTW, al een maand aangemeld maar nog niks feedback.
Ben ook curieus hoe ze daarop gaan reageren.
Ik heb mijn 3 stuks MT ook aangemeld maar heb wel 10 kVa aan Pv omvormer vermogen in 3 fasen net. Zou geen probleem mogen zijn

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:40
Misschien ronden ze af naar boven ;)
Ik heb ergens eind augustus aangemeld bij Fluvius.
Nog geen reactie.

• Alan969
[...]

Ik denk niet dat ze zo letterlijk gaan tellen. Hopelijk niet. Anders zal je een kleine 350VA omvormer PV moeten aanschaffen (als je die vindt).

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-12 14:19
Ik versta echt de hele logica niet van waarom de som van de omvormers van je PIBs niet hoger mag zijn dan de omvormer van de PV.. de twee hebben los niets met elkaar te zien..
Weeral typisch triestig België, het is dus aanzetten om een grotere omvormer te kopen, meer panelen te leggen en zo zijn we terug vertrokken. Alles voor de economie.
Ik heb een 2.2 omvormer voor mijn PV dus ik zal 2 HW PiBs aanmelden. Voor de rest kunnen ze dan raden of ik er 2, 3 of 4 ofzo heb.. :+

• Gely
Alan969 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Ik denk niet dat ze zo letterlijk gaan tellen. Hopelijk niet. Anders zal je een kleine 350VA omvormer PV moeten aanschaffen (als je die vindt).
Ach, eerlijk gezegd heb ik al 2x een extra Plug in omvormer van 799VA (APS EZ-1) met een totaal van 1.8 kWp aan panelen maar gaf voorlopig maar 1 set aan bij Fluvius 8) Afronden naar beneden zullen ze allicht niet doen :-( Staan beide op een aparte groep trouwens.
Voor antwoord op je opmerking m.b.t. de 350VA omvormer : De Hoymiles HMS-300-1T en HMS-350-1T geven respectievelijk 300VA en 350VA, dus die kunnen eigenlijk nog worden gebruikt om "bij te passen".

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:30
BelgianStar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:00:
Ik versta echt de hele logica niet van waarom de som van de omvormers van je PIBs niet hoger mag zijn dan de omvormer van de PV.. de twee hebben los niets met elkaar te zien..
Weeral typisch triestig België, het is dus aanzetten om een grotere omvormer te kopen, meer panelen te leggen en zo zijn we terug vertrokken. Alles voor de economie.
Ik heb een 2.2 omvormer voor mijn PV dus ik zal 2 HW PiBs aanmelden. Voor de rest kunnen ze dan raden of ik er 2, 3 of 4 ofzo heb.. :+
Inderdaad, 1 batterij aanmelden (of je maximum).
Verder hebben ze er het raden naar hoeveel effectief staan zolang ze niet per fase gaan kijken. :+
GoBieN-Be schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
Misschien ronden ze af naar boven ;)
Ik heb ergens eind augustus aangemeld bij Fluvius.
Nog geen reactie.
Verwacht niet snel reactie, ik heb 16/05 een aanmelding gedaan (dus voor de piek van de Marstek) en nog steeds geen enkele reactie. 8)7
Staat gewoon nog altijd "In verwerking".
Ik heb al veel slechte ervaringen gehad met Fluvius maar ze blijven verbazen, dit moet toch héél eenvoudig af te handelen zijn door controle automatisch in hun systeem.

[ Voor 39% gewijzigd door vanpeers op 22-10-2025 10:18 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Avenger 2.0
[...]

Daar dient de EnFluRi toch juist voor. Die verhindert (in theorie als hij hiervoor afgeregeld is) dat je meer kan injecteren dan je PV hebt. Dus dat lijkt me helemaal geen probleem en dossier zal goedgekeurd worden.

• Alan969
Sinds 15 oktober is het plaatsen van een EnFluRi niet meer verplicht. Dan kan je wel meer injecteren.

• Alan969
BelgianStar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:00:
Ik denk dat de logica is dat je batterijen gebruikt om de energie die je teveel opwekt (met PV, micromvormers enz.) erin moet kunnen opslaan en niet om energie uit het net te halen en later terug te leveren.
Als het vermogen van de omvormers van de bat. kleiner is dan dat van de PV dan gaan ze ervan uit dat je ruimte hebt om die overschotten op te slaan. Het is maar een gok...

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:08:
Sinds 15 oktober is het plaatsen van een EnFluRi niet meer verplicht. Dan kan je wel meer injecteren.
De P1 wordt toch als enfluri gebruikt dan...

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

De P1 wordt toch als enfluri gebruikt dan...
Ik dacht -en neem Marstek als voorbeeld- dat het eerder de CT002 was die als EnFluRi gekeurd was, o.a. vanwege de meetsnelheid. Niet zeker of de P1 meter op dezelfde manier door Synergrid wordt bekeken.

• Avenger 2.0
Gely schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Ik dacht -en neem Marstek als voorbeeld- dat het eerder de CT002 was die als EnFluRi gekeurd was, o.a. vanwege de meetsnelheid. Niet zeker of de P1 meter op dezelfde manier door Synergrid wordt bekeken.
Officieel zullen ze de Venus C/E opnieuw met de P1 moeten homologeren. De vraag is of ze daar de moeite voor gaat doen. De Venus A en D zal waarschijnlijk wel met de P1 ipv CT gehomologeerd worden gok ik.

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Officieel zullen ze de Venus C/E opnieuw met de P1 moeten homologeren. De vraag is of ze daar de moeite voor gaat doen. De Venus A en D zal waarschijnlijk wel met de P1 ipv CT gehomologeerd worden gok ik.
Volgens mij volstaat een certificatie (lees zelf afleveren van een certificaat) van de maker van de P1 meter met de verklaring dat de data komende van de DM correct kan uitgelezen / afgehandeld worden, de DM zelf is al een gecertifieerd toestel. Afwachten wat het wordt. Ben wel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 23-10-2025 10:08 ]

• Jerryvh
  • Laatst online: 22-12 07:28
Voor wie NOM draait, zijn deze korte/donkere dagen niet ideaal. Een grijze dag of een dag met slechts enkele opklaringen zorgen niet voor genoeg oplading om de volgende nacht door te komen.

Nu, ik heb geen interesse in opladen via dynamische tarieven - waarvan de automatisatie (link met dagelijkse tarieven) ook niet altijd loopt zoals het hoort.

Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over Engie Empower Flextime, waarbij je een aantal vaste periodes hebt met goedkope "super-daluren". Je kan een PIB makkelijk programmeren om tijdens deze daluren op te laden.

Er zijn wel een paar bedenkingen:
- het voordeel van de daluur-prijs moet afgewogen tegen de energie + netkosten + BTW op de energie die je hierbij gewoon verliest. Pakweg 20% van wat je oplaadt ben je kwijt.
- de prijzen bij Engie worden maandelijks aangepast. Waarbij ik verwacht dat donkere maanden ook daar duurder zullen uitvallen, wanneer ook producenten een tekort hebben aan zon/wind-stroom.
- Helemaal automatisch kan bij mijn weten nog niet - geen enkele PIB staat toe om op bepaalde tijdstippen om te schakelen van een geprogrammeerde modus naar een smart modus. Dus "tussen 03u en 05u vast opladen aan 1200 Watt, maar om 07u overschakelen op Smart modus" moet manueel gebeuren.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-12 06:33
@Jerryvh de vraag is wat is automatisch… met home assistent kun je je eigen flow aan maken met regels..
Zit je momenteel met pieken van boven de 2,5kw? Want dat moet je ook bekijken.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Avenger 2.0
Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:01:
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over Engie Empower Flextime, waarbij je een aantal vaste periodes hebt met goedkope "super-daluren". Je kan een PIB makkelijk programmeren om tijdens deze daluren op te laden.
Volgens mij staat in de voorwaarden expliciet dat mensen met thuisbatterij uitgesloten zijn van dit tariefplan. Of ze dat ook detecteren en handhaven geen idee.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-12 06:33
@Avenger 2.0 en dat is toch onzinnig..? Of je nu je boiler 200l water laat warm maken of een batterij vult dat is toch hetzelfde?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Jerryvh
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Volgens mij staat in de voorwaarden expliciet dat mensen met thuisbatterij uitgesloten zijn van dit tariefplan. Of ze dat ook detecteren en handhaven geen idee.
integendeel, het staat dat het voornamelijk interessant is voor mensen met een thuisbatterij (of EV) 8)7

• Avenger 2.0
Ik weet het. Stond toen destijds in het krantenartikel toen ze dit tariefplan geïntroduceerd hebben. Iemand zou de algemene voorwaarden eens moeten bekijken of dit er nu nog steeds in staat.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:26
Voor wie NOM draait, zijn deze korte/donkere dagen niet ideaal. Een grijze dag of een dag met slechts enkele opklaringen zorgen niet voor genoeg oplading om de volgende nacht door te komen.

Nu, ik heb geen interesse in opladen via dynamische tarieven - waarvan de automatisatie (link met dagelijkse tarieven) ook niet altijd loopt zoals het hoort.

- het voordeel van de daluur-prijs moet afgewogen tegen de energie + netkosten + BTW op de energie die je hierbij gewoon verliest. Pakweg 20% van wat je oplaadt ben je kwijt.
- de prijzen bij Engie worden maandelijks aangepast. Waarbij ik verwacht dat donkere maanden ook daar duurder zullen uitvallen, wanneer ook producenten een tekort hebben aan zon/wind-stroom.
- Helemaal automatisch kan bij mijn weten nog niet - geen enkele PIB staat toe om op bepaalde tijdstippen om te schakelen van een geprogrammeerde modus naar een smart modus. Dus "tussen 03u en 05u vast opladen aan 1200 Watt, maar om 07u overschakelen op Smart modus" moet manueel gebeuren.
Via Home Assistant (als je Modbus gebruikt) is dit perfect te regelen. Ik heb dit ook allemaal bekeken, maar let op, want Engie Empower Flextime valt dikwijls duurder uit. Mijn vergelijk is dat ik best bij mijn vast contract bij Engie kan blijven. In Augustus vernieuwd aan een vaste prijs van €c16. (kale prijs)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• vanpeers
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:52:
@Avenger 2.0 en dat is toch onzinnig..? Of je nu je boiler 200l water laat warm maken of een batterij vult dat is toch hetzelfde?
Inderdaad wel gek als dit effectief een voorwaarde zou zijn. 8)7
Hoe gaan ze inderdaad controleren...
Alsook je batterij van je wagen van 90kWh voltrekken is ok maar m'n thuisbatterij niet. :?

• HyperBart
Ik realiseer me dan altijd dat je ook moet afwegen captar (aanschouwen als bandbreedte) en die superdal uren.

Kort gesteld, als ik in die superdal uren optimaal gebruik wil maken van alles dan kan je maximaal de voor jou acceptabele vermogenspiek maal het aantal uur doen en dat is je kWh.
Plat geslagen: 1u-7u is 6h lang maal pakweg een piek van 5kW dus dan zit je met ongeveer per nacht 30kWh die je relatief goedkoop kan inslaan.

Da's niet veel met een EV en een thuisbatterij, dus dan moet je bereid zijn om evt een hogere piek te trekken als je maximaal wil laten renderen.

@Jerryvh is dat zo dat die prijzen maandelijks worden aangepast? Net even zitten simuleren en video van die medewerker bekeken, mij lijkt het dat ze het hele jaar de prijs vastklikken? Net nog eens bekeken, het tijdsschema staat het hele jaar vast. Joh 8)7 . De prijzen dus niet.
Valt me wel op dat ze lager zitten dan Ecopower bv.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 24-10-2025 10:23 ]

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 15:50

d3x

Een typisch gevalletje van consumentenrollen noem ik dat. Niks anders te verwachten van ENGIE. Als er iets is waar je nu eigenlijk echt niet van wakker wil liggen is de hele dag in je achterhoofd bezig zijn met "wat is de prijs momenteel van electriciteit"
Het toont natuurlijk zeer mooi want september was een heel goedkope maand en die super dal lijkt goedkoop. Voor gebruikers van een EV kan het voordelig zijn als je dan vooral in winter geen alternatieven hebt om "goedkoper" te laden. dat is volgens mij de enige doelgroep. de echte details staan in het doc: E_EMPOWER_R_GREEN_C_I_00_V_N_202510.pdf.
Maar als je geen alternatieven hebt om je piekuren in de week te compenseren en je bent een standaard 24/7 woon/werk verbruiker ga je garantie zeer dure avonden tegemoet.

Er zijn 3 grote opmerkingen aan dat contract (bekijk het even op jaarbasis met de prijsverwachting)
De piek uren zijn zeer duur, de dal uren komen overeen met een goedkoop contract op de markt, de super dal zijn goedkoop.
Injectie tarief kan onder 0 gaan , maar op andere momenten wel goede prijs
een vast abbo kost van 85eur/j

Als je dan wil gaan PIB op je superdal als compensatie met 25%RTE kom je in de buurt van daltarief...
dus als je er wat automatisatie wil op schrijven dat je PIB altijd enkel gaat ontladen bij de piek uren dan ga je er microcentjes "winst" op maken. Zonder uw cycli te rekenen als kost.

ik heb een groepsaankoop contract dat als basis al meer dan 10% goedkoper is dan het dal tarief , dus het superdal * RTE komt dan al gelijk aan het dal. Dan heb je nog een abbo kost van85eur, mijn abbo kost is 0eur.

Zoals ik al meermaals aangegeven heb, de reken je rijk XLS. Kijk even deftig naar je eigen contract.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• HyperBart
d3x schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Het toont natuurlijk zeer mooi want september was een heel goedkope maand en die super dal lijkt goedkoop. Voor gebruikers van een EV kan het voordelig zijn als je dan vooral in winter geen alternatieven hebt om "goedkoper" te laden. dat is volgens mij de enige doelgroep. de echte details staan in het doc: E_EMPOWER_R_GREEN_C_I_00_V_N_202510.pdf.
-->

https://www.engie.be/nl/e...arden/archief-prijsfiches

Ik ga eens even kijken.

• Jerryvh
Ik heb me ook al die bedenkingen gemaakt.
Lange termijn zullen daltarieven sowieso uitvlakken, door het managen (aanpassen van-) van energie- productie. Hoe korter ze op die bal spelen, hoe meer balans (of, durf ik het zeggen, schaarste kunnen veroorzaken; en dus de prijzen hoog houden). Windmolens worden nu al uitgezet tijdens zonnige weekenddagen (omdat de zon alleen volstaat om de consumptie te compenseren), en gascentrales kan je ook sneller (1u) aan/uitzetten. Ik vermoed dat die superdaluren dus in sé ongebruikte kernenergie is. Bovendien komen er batterijparken - waardoor ze ook grote overschotten kunnen opsoeperen, en dus minder goedkope energie naar de klant.
Enige wat ze niét kunnen, is verdienen op de zonne-energie die de klant van zn panelen zelf opslaat. Nog niet, zal ook wel wat op gevonden worden.

• d3x

d3x

Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:19:
Ik heb me ook al die bedenkingen gemaakt.
Lange termijn zullen daltarieven sowieso uitvlakken, door het managen (aanpassen van-) van energie- productie. Hoe korter ze op die bal spelen, hoe meer balans (of, durf ik het zeggen, schaarste kunnen veroorzaken; en dus de prijzen hoog houden). Windmolens worden nu al uitgezet tijdens zonnige weekenddagen (omdat de zon alleen volstaat om de consumptie te compenseren), en gascentrales kan je ook sneller (1u) aan/uitzetten. Ik vermoed dat die superdaluren dus in sé ongebruikte kernenergie is. Bovendien komen er batterijparken - waardoor ze ook grote overschotten kunnen opsoeperen, en dus minder goedkope energie naar de klant.
Enige wat ze niét kunnen, is verdienen op de zonne-energie die de klant van zn panelen zelf opslaat. Nog niet, zal ook wel wat op gevonden worden.
exact dat... er zijn onderhande al eenresem afspraken tussen producenten en "opvangers" dat het niet anders gaat doen dan meer en meer afvlakken. Wil niet zeggen dat het al of niet nog steeds goedkoper of duurder zal zijn. Die extreme daluren van dynamisch gaan er sowieso uit. De firma's gaan die mooi lekker verteren, de consument is maar een bijzaak.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:28
d3x schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Een typisch gevalletje van consumentenrollen noem ik dat. Niks anders te verwachten van ENGIE. Als er iets is waar je nu eigenlijk echt niet van wakker wil liggen is de hele dag in je achterhoofd bezig zijn met "wat is de prijs momenteel van electriciteit"
Maar als je geen alternatieven hebt om je piekuren in de week te compenseren en je bent een standaard 24/7 woon/werk verbruiker ga je garantie zeer dure avonden tegemoet.

Er zijn 3 grote opmerkingen aan dat contract (bekijk het even op jaarbasis met de prijsverwachting)
De piek uren zijn zeer duur, de dal uren komen overeen met een goedkoop contract op de markt, de super dal zijn goedkoop.
Injectie tarief kan onder 0 gaan , maar op andere momenten wel goede prijs
een vast abbo kost van 85eur/j

Als je dan wil gaan PIB op je superdal als compensatie met 25%RTE kom je in de buurt van daltarief...
dus als je er wat automatisatie wil op schrijven dat je PIB altijd enkel gaat ontladen bij de piek uren dan ga je er microcentjes "winst" op maken. Zonder uw cycli te rekenen als kost.

ik heb een groepsaankoop contract dat als basis al meer dan 10% goedkoper is dan het dal tarief , dus het superdal * RTE komt dan al gelijk aan het dal. Dan heb je nog een abbo kost van85eur, mijn abbo kost is 0eur.

Zoals ik al meermaals aangegeven heb, de reken je rijk XLS. Kijk even deftig naar je eigen contract.
Reken je in die 25% ook de netkosten, accijnzen, btw en dergelijke mee? Want als je het enkel op de naakte energie prijs berekend, is het verlies veel kleiner dan met de all in prijs.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• d3x

d3x

Broodro0ster schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Reken je in die 25% ook de netkosten, accijnzen, btw en dergelijke mee? Want als je het enkel op de naakte energie prijs berekend, is het verlies veel kleiner dan met de all in prijs.
de enige vermenigvuldigende variabele is de 6%btw, al de andere zijn som kosten die op elk type tarief hetzelfde zijn. Dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten want dat is microcent politiek.

Ik heb gisteren mijn afrekening gekregen voor September, zuivere elektriciteits prijs 7.37cent en 0euro abonnement kost.

dan heb je de "super" prijzen van engie piek-dal-superdal
september: 13,119 - 9,811 - 7,351
oktober: 12,284 - 9,044 - 6,772
abonnement kost 85eur..

|:(

• BelgianStar
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...

• d3x

d3x

BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...
zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?

trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.

• BelgianStar
d3x schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:49:
[...]

zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?

trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.
Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg... :9

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12 10:16
Ik had een van de eerste pre-orders van HW en de batterij draait hier nu sinds 23/10.

0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..

eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt :D
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12 10:16
BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:04:
[...]

Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg... :9
Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?

• d3x

d3x

RaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
Ik had een van de eerste pre-orders van HW en de batterij draait hier nu sinds 23/10.

0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..

eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt :D
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?
jawel tot 799 moet je niet aangeven, maar je kan het niet, want de HW staat er niet tussen

• Avenger 2.0
BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Zelfde leugentje zoals destijds met de Marstek :D Was toen ook dat ze eind van de week, eind van de maand, etc in de lijst van Synergrid zouden komen. Maart is zo augustus geworden :+ Laten we hopen dat het voor HW niet zo lang duurt :P

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zie in de synergridlijst dat er nu wel aangegeven wordt voor Zendure en ook Anker dat de P1 kan gebruikt worden. Er zijn nog merken waar dit mogelijk is, bij Marstek staat dit (nog) niet vermeld.
Zelf gebruik ik Zendure, dus dat is dan in orde :-)

• BelgianStar
RaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:47:
[...]

Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?
Inderdaad, nog niets van problemen. Wat 1 letter toch een wereld van verschil kan maken! :+

• BelgianStar
Die Belgische regelgeving, ik krijg er een punthoofd van!
Ik kom de hele tijd tegenstrijdige info tegen..

Vraag: ik heb momenteel 2 Homewizard PIBs en 2200kWp aan zonnepanelen.
Mag ik bijvoorbeeld nog een stopcontactsetje van max 800watt aan zonnepanelen bijleggen indien dit op een aparte zekering zit?..
De ene site zegt wel maar niet boven 5kVa gaan. De andere site zegt zelfs dat ik maar 1 PIB zou mogen hebben van 800W maximum omvormervermogen en geen stekkerzonnepanelen.

Hoezo moet het hier altijd zo ingewikkeld en moeilijk zijn?..

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57

Tazzios

..

Ik heb vandaag de X op de meter blueprint van Sessy omgebouwd naar Marstek. En er eentje aangemaakt waarbij je zelfs een x range kan opgeven. Misschien handig voor captar?

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/

Vers, dus laat even weten indien je nog bugs tegenkomt.

• Avenger 2.0
Ivm Engie Empower Flextime, super daluren en de thuisbatterij enkele interessante youtube videos:
YouTube: Super-daluren van Engie met een batterij. Doen of niet?
YouTube: Super-daluren van Engie met een thuisbatterij of 1 flexi jobdag per ...

• Jerryvh
idd, als je de berekening maakt (inclusief de rendementsverliezen, de kost van de akku nog buiten beschouwing gelaten), kom je er nooit uit.

De verdeling "kostprijs energie <-> toeslagen, netkosten, belastingen" zorgt er ook voor dat het ganse opzet van een "vrije energiemarkt" ronduit boerenbedrog is. Mijn haar komt recht te staan, als ik in de slogan lees dat mensen "honderden euro teveel betalen" voor hun energie, en dat dit kan opgelost worden door vergelijken en zoeken naar goedkopere leveranciers. Bij een gemiddeld gezin gaat de energie-component over minder dan EUR 700 per jaar...

• Avenger 2.0
Inderdaad, nu met PV en batterijen zit ik aan max €900 factuur per jaar, dus max €300 energiecomponent waar ik op kan besparen. Veel werk dus voor besparing van misschien max €50.
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.

• d3x

d3x

simpel antwoord, zo ver mogelijk van weg blijven van die Engie prijsstellingen...
hoge abo kost, enkel superdal is beetje goedkoper dan een goedkoop variabel 24/7
de gewone en piek betaal je dubbel en dik.

en die youtubes, met de inkoop RTE via batterij, kom je er totaal niet, ga je beter over naar een echt dynamisch en zoek je de echt lage prijzen. waste of time om er naar te luisteren. RTE op een slecht tarief = Extreem slechte deal.

Als je iets gestuurd wil overwegen kijk dan eens naar deze van flex.io
https://www.lifepowr.io/nl/products/flex-tariff-user
nu ben ik op zich geen voorstander van flex.io omdat ik eigen regeling heb en geen interesse heb in terugverkoop. hun nieuwe product is een samenwerking met een dynamische levrancier die op zich geen duur abo is en weinig marge neemt op de uurprijs, zijn eigenlijk pak goedkoper dan frankenergie etc... hoeveel de flex.io on top nu kost heb ik nog niet verder nagekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 08-11-2025 16:50 ]

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:27:
Inderdaad, nu met PV en batterijen zit ik aan max €900 factuur per jaar, dus max €300 energiecomponent waar ik op kan besparen. Veel werk dus voor besparing van misschien max €50.
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.
kan je alleen oplossen met batterij bufferen en de engie superflex is niet echt dal, dynamisch is de enige echte dal.

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-11 17:05
Ik heb mijn batterijen in zelfverbruik modus staan. Dat heeft mijns inziens het meeste effect. Op elke kwh die naar het net gaat verlies je 0,30-0,35 euro. Dus best zoveel mogelijk opslaan om later zelf te gebruiken. Ik heb een hybride auto en wpboiler, dus krijg mijn batterijen s avonds snel terug leeg waardoor het verlies beperkt blijft.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-12 20:58
Astg schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:18:
Ik heb mijn batterijen in zelfverbruik modus staan. Dat heeft mijns inziens het meeste effect. Op elke kwh die naar het net gaat verlies je 0,30-0,35 euro. Dus best zoveel mogelijk opslaan om later zelf te gebruiken. Ik heb een hybride auto en wpboiler, dus krijg mijn batterijen s avonds snel terug leeg waardoor het verlies beperkt blijft.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.
Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.

• d3x

d3x

bth27 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:17:
[...]

Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.
dat klopt zeker, maar met dynamisch moet je echt uitkijken dat je een buffer hebt in piek uren. ALs je weet dat je die piekuren geen/weinig verbruik hebt of op alternatieve manier kan bufferen dan is dat zeker een mogeljikheid.

zorg wel dat je in de zomer met je PV terugduw wegkunt, anders is het ook gene leuk gegeven. Daar kan ik al zeggen dat iemand die volledig west liggen heeft (zoals ik) eigenljik perfect is, want in de zomer 18-20h geef je nog terug op het net aan de piek prijzen. Maar je moet natuurlijk zelf wel je ochtend en missag doorkomen.

• vanpeers
Ik dacht nog eens te kijken op mijn Fluvius hoe het zit met mijn aanmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QlTkk-t1Ti7buU1G2JnVIXaIy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPP2sAEyJajgAI9ibKHUdJ7g.png?f=fotoalbum_large
Nog steeds geen reactie, staat dit bij iemand al actief?

Nuja draait hier vlot zie ik op m'n dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09zRXposOnRRMSUqghzzY7IMTDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ofD8n4WgKCBFIJjxzcvqpXe7.png?f=user_large
97% Self-sufficient (totale energieverbuik) sinds ik de batterij heb staan. *O*
Benieuwd wat het in de winter zal geven, nu wel enkele dagen gehad dat de batterij leeg was in de nacht.

• Avenger 2.0
vanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:

Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestanden :+

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12 13:13
vanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
[Afbeelding]
Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.

• Gely
Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.
Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12 13:13
Gely schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?
Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gaf :) Plug-in zonnepanelen met 800w omvormer bovenop een bestaande installatie met 3000w omvormer.

• BelgianStar
Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:07:
[...]

Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gaf :) Plug-in zonnepanelen met 800w omvormer bovenop een bestaande installatie met 3000w omvormer.
Dank voor de verduidelijking. Ik vond dus nergens DUIDELIJK aangegeven dat dit mocht. Een plug en play zonnepaneel installatie van max 800w omvormer bovenop een bestaande installatie.

Ik weet weer wat gedaan in de lente! :+

• TomDZ1979
Avenger 2.0 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:51:
[...]

Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestanden :+
Ze geven het nu blijkbaar aan op de website :).
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterij
Aanvragen 23 juni 2025 worden op vandaag verwerkt.

• TomDZ1979
Het blijft onduidelijk hoe een hybride stekkerbatterij met zonnepanelen moet aangegeven worden bij Fluvius.
De plug-in-batterij kan eenvoudig worden aangeven via 'mijn fluvius' door eerst 'plug-in' apparaat en dan 'batterij' te kiezen. Daarna het merk opgeven (Zendure) en de omvormer (Hyper 2000).
Maar wat moet er aangegeven worden als er in de toekomst op de DC ingangen van de omvormer zonnepanelen worden toegevoegd.
- Dit kan in 'mijn fluvius' niet aan de reeds aangemelde stekkerbatterij + omvormer worden toegevoegd.
- Een aparte aangifte is onlogisch, want dan staan er twee omvormers aangegeven (één voor de batterij, één voor de zonnepanelen) terwijl er in werkelijkheid slechts één Hyper 2000 omvormer aanwezig is.
- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TomDZ1979 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:

- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?
dit dus: je hebt die omvormer al aangegeven bij fluvius, waar die omvormer zijn stroom vandaan haalt maakt niet uit.
Hetgeen fluvius wil weten is hoeveel stroom er richting het net kan geduwd worden, extra zonnepanelen achter een reeds aangemelde omvormer veranderd niets aan de capaciteit van die omvormer.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
.

BE 2 x MT 5.12 kWh V156 CT003 V122 Landis & Gyr E360 1P BMS 216

• Avenger 2.0
TomDZ1979 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:
Het blijft onduidelijk hoe een hybride stekkerbatterij met zonnepanelen moet aangegeven worden bij Fluvius.
Inderdaad, bv de Venus A of D. Hybride omvormer met PV is normaal in mandje PV en zuivere AC retrofit batterij in mandje batterij zoals Venus E. Maar de Venus A en D kan je zowel als retrofit batterij gebruiken zonder PV als hybride omvormer als beide. Maakt aangeven wel complex.

• BelgianStar
Zijn er al mensen die via Fluvius hun Homewizard batterij hebben kunnen aanmelden?
Ik vind niet direct wat ik op het deel "Omvormer" moet toevoegen...

• KPM2C
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-12 10:09
Wou toch zeker zijn dat je mag ontladen aan 2500W. En volgens de huidige wetgeving mag dit in Belgë.
De 800W limiet is enkel een advies, mits aanmelden bij Fluvius mag dus ontladen worden aan >800W.

Antwoord Vlaams Energie- en Klimaat agenschap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pcm4XV01RskVgkGaKNNZOFd13Ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLblwOfMduMcalpUO6xMETdi.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook bevestigd dat meerdere batterijen toegestaan zijn. Uiteraard wel mits regels van maximale vermogen omvormer en aanmelden Fluvius te respecteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvxw_oFzm4FvVZk4plwH9N-Gm3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxwB8b3g4x68WvvNqXV4oQnn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door KPM2C op 01-12-2025 13:15 . Reden: typo ]

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-12 16:55
Vandaag email van Fluvius ontvangen:
Beste klant,

De aanvraag van je batterij is verwerkt.

De opvolgingscode van je dossier is BXXXXXXXX.

We hebben je batterij conform bevonden op onderstaand adres ...
:)

Heb mijn Marstek Venus E (versie 2, 5.12 kWh) aangemeld met een vermogen van 2,5 kVA op 18/8/2025.

Ter info: monofase aansluiting met PV omvormer van 4 kVA

[ Voor 7% gewijzigd door tisniwoar op 01-12-2025 15:15 ]

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-12 11:05
BelgianStar schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:39:
Zijn er al mensen die via Fluvius hun Homewizard batterij hebben kunnen aanmelden?
Misschien eens vragen op de tweakers site van Homewizard 🤣

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Avenger 2.0
BelgianStar schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:39:
Staan nog maar net in de lijst van Synergrid. Bij Marstek heeft het ook kleine week geduurd voordat die dan bij Fluvius ook in de lijst staat. Het is niet dat daar iets automatisch gebeurd ofzo, diegene die moet over typen zal in verlof zijn :+

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04:43
tisniwoar schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:58:

[...]

Heb mijn Marstek Venus E (versie 2, 5.12 kWh) aangemeld met een vermogen van 2,5 kVA op 18/8/2025.

Idem. Nu nog wachten op de goedkeuring van de 2de batterij die is de volgende dag aangemeld.

2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360

• dannyro
tisniwoar schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:58:

[...]

Ha, ik heb op 20/8/25 aangemeld. Dan zal dit ook wel gaan binnenkomen denk ik dan...

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• DSSW
dannyro schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:29:
[...]

Ha, ik heb op 20/8/25 aangemeld. Dan zal dit ook wel gaan binnenkomen denk ik dan...
Hier 30/8 mijn 3 Venus E's aangemeld. Nog even wachten dan.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• dannyro
DSSW schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]

Hier 30/8 mijn 3 Venus E's aangemeld. Nog even wachten dan.
Als ik op de Fluvius site het opvolging nummer ingeef kent hij dat niet. Vind ik ook maar raar.

• Svs79
Ik 19/08 aangemeld dus ook in volle verwachting 😆

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

• Bart Bever
Ik 18/8 aangemeld en vanmiddag goedkeuring gekregen. 1 MT op 2500W
Groeten!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• dannyro
20/8/25 aangemeld en vandaag de goedkeuring binnengekregen. ;)

• Bart Bever
De Excell madam is terug aan het werk na haar burnout!

(Zonder met deze aandoening te spotten natuurlijk.)

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-12 05:20
Zonet ook een mailtje van fluvius gekregen met de goedkeuring. Aangemeld op 21/8

• Avenger 2.0
Tweede hier ook goedgekeurd 8) Nu mijn plugin PV nog en we zijn er :+

• hermlek
  • Laatst online: 04:43
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:15:
Tweede hier ook goedgekeurd 8) Nu mijn plugin PV nog en we zijn er :+
idem.

2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:12
idem, ze gaan er ineens vlot door.

wel grappige melding in de email :) als je de oorspronkelijke PVomvormer vervangen hebt voor je batterij moet je dit ook aanmelden... duh het is een plug-in 8)7

[ Voor 73% gewijzigd door dnat op 02-12-2025 15:19 ]

• Svs79
Vandaag 3 stuks op 2500w goedgekeurd.
Ze hebben precies een automatisatie gemaakt voor goedkeuringen in bulk😁

• Gely
Bart Bever schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:11:
De Excell madam is terug aan het werk na haar burnout!

(Zonder met deze aandoening te spotten natuurlijk.)
Als ik voorgaande berichten lees heeft de Excel dame eindelijk ontdekt dat je in Excel ook macros kunt draaien :)

• DSSW
Mijn 3 Marstek Venus E, allen aangemeld met 2500w omvormer zijn ook goedgekeurd door Fluvius.

• Alan969
Goed nieuws,
Ik heb zopas gekeken om mijn PIB te registreren op de site van Fluvius.
Er staat duidelijk vermeld dat de batterij niet moet gekeurd worden.
Maar als ik dan ga naar groenestroominstallaties - nieuwe installatie melden, dan moet ik mijn EAN nummer kiezen en kiezen voor 'enkel batterij'.
Het probleem is dat ik dan ook moet ingeven wanneer de installatie is gekeurd en door wie...
Ben ik op de foute plaats aan het aangeven?

Jullie hebben tot 3 MT's aangegven. Heb je dan ook moeten ingeven welke EnFluRi wordt gebruikt? De P1 is nog maar toegestaan sinds 15 oktober en staat nog niet op de lijst van Synergrid. Ik gebruik P1, dus kan ik de batterij nog steeds niet correct ingeven als ik dat ook moet vermelden. Wat hebben jullie gedaan?

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Alan969 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:14:
Maar als ik dan ga naar groenestroominstallaties - nieuwe installatie melden, dan moet ik mijn EAN nummer kiezen en kiezen voor 'enkel batterij'.
Het probleem is dat ik dan ook moet ingeven wanneer de installatie is gekeurd en door wie...
Ben ik op de foute plaats aan het aangeven?
Een Marstek geef je aan met het knopje 'Plug-en-play (in het stopcontact)' i.p.v. 'Enkel batterij'. Dan wordt er geen keuring gevraagd. Model van de batterij opgeven (in tekstveld), goedgekeurde omvormer selecteren (uit dropdown) en klaar. De gebruikte meter wordt nergens gevraagd.

Ik vermoed dat Fluvius - eenmaal ze hun achterstand ingehaald hebben - wel eens een persberichtje zal uitsturen over het aantal pluginbatterijen. Maar kijk, er bestaat al een open dataset: https://opendata.fluvius....2025&sort=maand_in_dienst.

Wel niet 100% zeker dat de pluginbatterijen hier ook in verschijnen ... Dan zullen we het balkje van 2025 nog wel zien ontploffen (laatste update dateert van 16 oktober).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOT0EWPxy_XIufvordd2BsgbMw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSytqVeZdg9qMauqc0NV87xb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door freeaanzee op 06-12-2025 02:17 ]

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

• Alan969
Bedankt voor deze tip. Ik heb ze kunnen registreren.
Er wordt verwezen naar Synergrid. Ik heb moeten aanvinken dat de MT hieraan voldoet.
In 7.11.2 lees ik "De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant."
Bij ons is dat de CT003.
In de Synergridlijst staat bij de MT Venus-E staat enkel de EnFluRi vermeld. Heeft Marstek ooit de conformiteitsverklaring voor de CT003 gemaakt? Ik denk het niet, ook niet als afzonderlijke meter. Klopt dat nog steeds? In feite voldoet de MT Venus-E daar dus niet aan.

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:25:
In de Synergridlijst staat bij de MT Venus-E staat enkel de EnFluRi vermeld. Heeft Marstek ooit de conformiteitsverklaring voor de CT003 gemaakt? Ik denk het niet, ook niet als afzonderlijke meter. Klopt dat nog steeds? In feite voldoet de MT Venus-E daar dus niet aan.
Misschien als ze de Venus A, D en D AC indienen dat ze opnieuw de E indienen met P1 meter. Maar aan de andere kant, who cares, daar ligt zelfs Synergrid niet van wakker denk ik of je nu de CT003 of CT002 gebuikt :+

• superjona
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12 18:01
Als jullie de Marstek Venus 3 (of een gelijkaardige batterij) laten ontladen via 2500W, is dit dan echt via een aparte groep of via het stopcontact?

In principe moet het ook mogelijk zijn om drie batterijen aan te sluiten via het stopcontact (elk op een andere fase) en op die manier toch 2400W ontlaadvermogen te hebben? Of begrijp ik het mis?

• Jan-tweak
  • Laatst online: 11:10
superjona schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:58:
Als jullie de Marstek Venus 3 (of een gelijkaardige batterij) laten ontladen via 2500W, is dit dan echt via een aparte groep of via het stopcontact?

In principe moet het ook mogelijk zijn om drie batterijen aan te sluiten via het stopcontact (elk op een andere fase) en op die manier toch 2400W ontlaadvermogen te hebben? Of begrijp ik het mis?
zie www.synergrid.be FAQ PiB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwDvbcDP_Hjwt0wLZWSOitBCQKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXmSF6v99NiZOGd8gcaiC6dc.png?f=fotoalbum_large

voor vermogens boven de 800W (en mogelijk zelfs 600W) moet je dus een eigen groep hebben waar geen andere verbruikers op aangesloten mogen worden, daardoor dus al geen PiB meer omdat je dan namelijk een vakman moet inschakelen.
maar afhankelijk in welk gewest je woont zal zelfs dat je niet verder helpen, en zit je vast aan die limiet van 800/600W.
daarbij moet je PiB ook een type-homologatie conform C10/26 hebben in exact die combinatie die vermeld staat, dus met een andere CT klem of P1 is het game over.

• Avenger 2.0
Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:17:
[...]
voor vermogens boven de 800W (en mogelijk zelfs 600W) moet je dus een eigen groep hebben waar geen andere verbruikers op aangesloten mogen worden, daardoor dus al geen PiB meer omdat je dan namelijk een vakman moet inschakelen.
Genoeg mensen die een vrij stopcontact hebben dat reeds zijn eigen groep heeft (denk bv aan stopcontact droogkast dat nu door combo wasmachine/droogkast of warmtepomp droogkast) dat vrij is komen te staan. Hierop mag je momenteel je PiB op 2500W zetten.
Wat ze in de toekomst beslissen moeten we nog afwachten, maar dikwijls geld nieuwe regelgeving enkel voor nieuwe (te registreren) installaties en niet voor bestaande. Begrijpelijk eigenlijk, want koop en registreer je nu legaal 3 PiB, dan is het absurd dat je volgende maand er ineens 2 moet weggooien omdat ze beslissen de regels (weer eens) te veranderen.

• Jan-tweak
  • Laatst online: 11:10
Avenger 2.0 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

Genoeg mensen die een vrij stopcontact hebben dat reeds zijn eigen groep heeft (denk bv aan stopcontact droogkast dat nu door combo wasmachine/droogkast of warmtepomp droogkast) dat vrij is komen te staan. Hierop mag je momenteel je PiB op 2500W zetten.
Wat ze in de toekomst beslissen moeten we nog afwachten, maar dikwijls geld nieuwe regelgeving enkel voor nieuwe (te registreren) installaties en niet voor bestaande. Begrijpelijk eigenlijk, want koop en registreer je nu legaal 3 PiB, dan is het absurd dat je volgende maand er ineens 2 moet weggooien omdat ze beslissen de regels (weer eens) te veranderen.
Je hoeft niets weg te gooien, mag het alleen minder zwaar belasten, wat je aangeeft is veelal op wijzigingen van de de AREI van toepassing, maar regels ivm belasting van het net zou zo maar ook voor bestaande systemen gaan gelden. De toekomst zal het uitwijzen.

• Avenger 2.0
Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:04:
[...]

Je hoeft niets weg te gooien, mag het alleen minder zwaar belasten, wat je aangeeft is veelal op wijzigingen van de de AREI van toepassing, maar regels ivm belasting van het net zou zo maar ook voor bestaande systemen gaan gelden. De toekomst zal het uitwijzen.
Als je niets injecteert belast je het net toch niet? Als ik Vlaamse voorstel begreep was max 1 plugin apparaat (PV OF batterij) van max 800W.

• Gely
Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:04:
[...]

Niet vergeten dat een softwarematige beveiliging / beperking die door de gebruiker kan worden teruggedraaid helemaal geen beveiliging / beperking is. Ook nog, de plug-in batterij heeft uiteindelijk helemaal niks met het AREI te maken. Het stopcontact waarop je hem installeert wel, en daar houdt het op. CE certificatie is daarentegen wel een must.

• Gely
Blijkbaar zijn ze met de afhandeling van de administratie op eind september 2025 beland.
Mijn 2 Marsteks voor een totaal van 5 kVA zijn vandaag goedgekeurd, éénfasig netwerk. Mijn bestaande ZP omvormer is 3,85 kVA, dus indien er bij sommigen nog twijfel bestond m.b.t. het toegelaten totaal vermogen van Plug In batterijen t.o.v. het totale vermogen van ZP omvormer(s), bij deze dus :) Alleen mijn extra Plug In ZP zit nog in de aanmeldingsfase, allicht iets voor de komende uren/dagen.

• Avenger 2.0
Gely schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:30:
Blijkbaar zijn ze met de afhandeling van de administratie op eind september 2025 beland.
Mijn 2 Marsteks voor een totaal van 5 kVA zijn vandaag goedgekeurd, éénfazig netwerk. Mijn bestaande ZP omvormer is 3,85 kVA, dus indien er bij sommigen nog twijfel bestond m.b.t. het toegelaten totaal vermogen van Plug In batterijen t.o.v. het totale vermogen van ZP omvormer(s), bij deze dus :) Alleen mijn extra Plug In ZP zit nog in de aanmeldingsfase, allicht iets voor de komende uren/dagen.
Mag inderdaad, hier ook zo goedgekeurd. Je mag alleen niet meer dan 3,85 kVA injecteren in het net. Je moet dan om correct te zijn je EnFluRi sensor met die limiet programmeren. In praktijk als je gewoon nul op de meter wil moet je gewoon in NOM draaien. Een derde batterij ga je wel niet goedgekeurd krijgen op monofase (gezien 5kVA limiet), ook al zou je ze op 800W softwarematig limiteren.

• Gely
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:36:
[...]

Mag inderdaad, hier ook zo goedgekeurd. Je mag alleen niet meer dan 3,85 kVA injecteren in het net. Je moet dan om correct te zijn je EnFluRi sensor met die limiet programmeren. In praktijk als je gewoon nul op de meter wil moet je gewoon in NOM draaien. Een derde batterij ga je wel niet goedgekeurd krijgen op monofase (gezien 5kVA limiet), ook al zou je ze op 800W softwarematig limiteren.
Ja klopt wat betreft max. injectie, er circuleerde nogal wat tegenstrijdige info, daardoor was er in het verleden nogal wat discussie over. Een 3de batterij heb ik gelukkig niet nodig. Sowieso enkel NOM hier.

• Avenger 2.0
Gely schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:46:
[...]
Een 3de batterij heb ik gelukkig niet nodig.
Als je 3 batterijen op monofase hebt, zou je 2 kunnen registreren als de 800W variant, maar feitelijk is dat niet correct gezien Marstek de 800W variant niet in benelux (of elders?) verkoopt.

• Gely
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:49:
[...]

Als je 3 batterijen op monofase hebt, zou je 2 kunnen registreren als de 800W variant, maar feitelijk is dat niet correct gezien Marstek de 800W variant niet in benelux (of elders?) verkoopt.
Ik heb die 800W variant nog nergens gezien. Ik denk dat ze die veiligheidshalve, lees "toekomstgericht", hebben laten reglementeren voor het geval de spelregels iets stringenter worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat die regels tijdens het spel worden herzien.

• Avenger 2.0
Gely schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:07:
[...]

Ik heb die 800W variant nog nergens gezien. Ik denk dat ze die veiligheidshalve, lees "toekomstgericht" hebben laten reglementeren voor het geval de spelregels iets stringenter worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat die regels tijdens het spel worden herzien.
Inderdaad. Als ze in de toekomst een omvormerlimiet van max 800W zouden verplichten voor nieuwe plugin batterijen kunnen ze een hardwarematig aangepaste Venus voor BE verdelen zonder opnieuw het homologatieproces te moeten doorlopen.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste