is voor iedereen afh van verbruik en opbrengst profiel, ik heb hier 2 * MT 5.1 staan en ik heb meestal in ochtend nog een 20% over op beide (incl de vaste 11% bodem) dus maar een 1KW over. Totaal benodigd Is natuurlijk sterk afhankelijk van je eigen PV opbrengst, ligging, totaal opbrengst, verbruikscurve.naftebakje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb ook een zendure 2400 met 2 batterijen en woon in België:Enige is dat ik nu al wat het gevoel heb dat ik meer batterij wil, als de was al klaar is en de zon schijnt nog hard genoeg zijn de 2 batterijen vlotjes vol en verbruiken we de hele nacht niets. Denk dat je met een batterij geen nacht doorkomt, of je moet erg weinig sluipverbruik hebben.
- Ja, capaciteitstarief op minimum houden is geen probleem (zolang je batterij niet leeg is natuurlijk).
- Ik heb geen capaciteitstarief, maar er zijn mogelijkheiden (van manueel uren om te laden en te ontladen instellen, tot AI het laten regelen).
- Ik heb na frustratie omdat de Zendure P1 meter niet goed wil werken overgeschakeld naar Home Assistent (met mijn zelfbouw P1 meter), eerst de Zendure integratie (was niet 100% tevreden, vond hem niet goed genoeg naar nul op de meter regelen), en dan de Gielz integratie. Deze laatste is bijzonder goed, draait nagenoeg perfect nul op de meter, elke 4 seconden update van vermogen (sneller ga je oscilleren, maar kan je toch instellen als je persé wil).
een extra batterij om nog net dat extra uit te halen is niet echt rendabel, je moet er al 7-8 maanden alles kunnen uithalen.
PV plaatsing is key, velen liggen Zuid wat hoge piek geeft op middag, leuk voor terugdraaiende tellers, al langer bewezen dat kwa ROI momenteel een oost-west de beste oplossing geeft. Ik heb 75% west en dan merk je dat in lente-zomer je langer echt opbrengst hebt (minder hoge piek) en dus eigenlijk direct verbruik hebt van koken in avond etc.
maw alles hangt af van X factoren, ik zeg meestal koop eerst eens een HW p1 en kijk eens naar je profiel.
[ Voor 3% gewijzigd door dnat op 02-04-2026 19:36 ]
/f/image/08XCgKQmjOXIUoAJVm3Zfnho.png?f=fotoalbum_large)