Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Op die manier, dan heb ik het niet goed gelezen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Aeolan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-07 11:03
Hey allen,

Excuses als dit hier al meerdere malen gepost is geweest.

Indien een gebruiker een 3fasig net heeft mag deze persoon vb 3x 1 plugin batterij aansluiten . Deze dan verdeeld per fase en zo kan elke batterij 800W terugsturen ? Aansluiting is via het stopcontact.

Ik heb moeite met de juiste regelgeving te vinden rond de plugin batterijen als mensen ze willen gebruiken op 3fasig net via het stopcontact.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Aeolan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:17:
Hey allen,

Excuses als dit hier al meerdere malen gepost is geweest.

Indien een gebruiker een 3fasig net heeft mag deze persoon vb 3x 1 plugin batterij aansluiten . Deze dan verdeeld per fase en zo kan elke batterij 800W terugsturen ? Aansluiting is via het stopcontact.

Ik heb moeite met de juiste regelgeving te vinden rond de plugin batterijen als mensen ze willen gebruiken op 3fasig net via het stopcontact.
Ik dacht dat het niet uitmaakt of je enkelfasig of driefasig aangesloten bent. Je zou dus mogen maximaal zonnepanelen op een fase zetten, en maximaal batterijen op een andere fase; en zo het hele net scheeftrekken.

Dus kijk wat het maximale aansluitvermogen is qua thuisbatterij, en ga daar niet boven; dat mag dan in een of drie batterijen zijn, dat maakt niet uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aeolan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-07 11:03
naftebakje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Ik dacht dat het niet uitmaakt of je enkelfasig of driefasig aangesloten bent. Je zou dus mogen maximaal zonnepanelen op een fase zetten, en maximaal batterijen op een andere fase; en zo het hele net scheeftrekken.

Dus kijk wat het maximale aansluitvermogen is qua thuisbatterij, en ga daar niet boven; dat mag dan in een of drie batterijen zijn, dat maakt niet uit.
Hey,

mss moet ik me iets duidelijker formuleren :

Als ik zoek achter de regelgeving voor plugin batterij vind ik : Maximaal terugstuurvernogen mag 800W zijn.

Als ik dit opzoek per fase dan krijg antwoorden dat er 1 plugin batter per fase mag aangesloten worden. Zolang de 3 stopcontacten maar verdeeld zijn over je 3 fases.

Maar deze regelgeving over een batterij per fase vind ik nergens bij fluvius terug. Vandaar dat ik eens wou polsen of het verschil tussen 1 fasig en 3fasig wel degelijk correct is.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:21
naftebakje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Je gaat het hele net niet scheef trekken, dat is een fabel. Die onbalans zal alleen bij jou thuis bestaan. Trouwens als particulier heb je geen eigen cabine waarop je een boete zou betalen indien je onbalans creëert. Fluvius kijkt trouwens ook niet naar die onbalans maar naar de som van alle fases, indien je 3 x 2,5kVA thuisbatterij zou hebben op één of 2 fases en op de 3de fase 7,5kVA aan PV is het resultaat gewoon nul (0). Dat is dan ook wat je P1 meter zal aangeven, die ziet de som. Nog wat betreft dat "scheef trekken van het net", dat zou enkel kunnen als iedereen die op dezelfde cabine is aangesloten exact hetzelfde zou doen betreffende onbalans (op dezelfde fases) wat doorgaans onmogelijk is aangezien de lokale verdeling (en belasting) van de fases bij ieder huis verschilt.

EDIT: moest uiteraard 2,5kVA zijn per batterij, aangepast.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Gely
Aeolan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Hey,

mss moet ik me iets duidelijker formuleren :

Als ik zoek achter de regelgeving voor plugin batterij vind ik : Maximaal terugstuurvernogen mag 800W zijn.

Als ik dit opzoek per fase dan krijg antwoorden dat er 1 plugin batter per fase mag aangesloten worden. Zolang de 3 stopcontacten maar verdeeld zijn over je 3 fases.

Maar deze regelgeving over een batterij per fase vind ik nergens bij fluvius terug. Vandaar dat ik eens wou polsen of het verschil tussen 1 fasig en 3fasig wel degelijk correct is.
Is hier al tig keer besproken. Je vindt alles hierboven wel ergens terug. In het kort: Je mag wel degelijk 2500W leveren (en nemen) met een thuisbatterij (en ook meer indien bij Synergrid gehomologeerd), wel elke batterij op een aparte groep dan, lees zekering. 3 x 2,5kVA mag en met een beetje common sense verdeel je die dan over de 3 fases gewoon om niet over je max. ampèrage te gaan van je individuele fases. Maar je mag perfect 2x 2,5kVA op één fase zetten en de 3de op een andere. Alles hangt een beetje af van je basis belasting per fase. Hierboven vind je trouwens nog ergens een tabelletje met daarin de max. totaal toegelaten kVA per situatie, 1-fasig of 3-fasig.

Edit: Hierbij de tabel, je mag eigenlijk zelfs 4 batterijen van elk 2,5kVA (of 2 van 5kVA, 1 van 10kVA) plaatsen (als je genoeg ZP energie kunt leveren uiteraard :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9UwUekLTY7x3j7KjWMbn4C1hFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08XCgKQmjOXIUoAJVm3Zfnho.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Gely op 30-06-2026 13:55 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
Ik heb deze code voor een Function Node in Node Red gevibecode: https://pastebin.com/8QHgnP6x

Deze tracht nul-op-de-meter en peak-shaving te combineren. Het verdeelt de werking in 4 States (Toestanden):

1. Native Zelfverbruik (Default)
Zolang de batterij voldoende reservecapaciteit heeft, bemoeit Node-RED zich er niet mee. De batterij handelt het gewone huisverbruik en zonne-overschotten autonoom af. Dit minimaliseert nodeloos commandos sturen naar de batterij.

2. Peak Shaving (Noodingreep)
Dit is de kern. Het script berekent continu of we het doel-capaciteitstarief (bv. 2500W) dreigen te overschrijden in het huidige Fluvius-kwartier.
Hier zit een slim voorspellingsalgoritme in:
In de eerste minuten van een kwartier wordt het actuele verbruik gedempt met het gekende sluipverbruik (een sensor in Home Assistant die het 5e percentiel qua verbruik in het laatste half uur berekent op een manier alsof er geen batterij zou zijn). Als je in minuut 1 een waterkoker aanzet, schiet de code niet in paniek (anders zou hij onnodig batterijcapaciteit dumpen). Hoe verder in het kwartier, hoe strakker het algoritme de werkelijke cijfers volgt. Dreigt er een piek? Dan pakt Node-RED de controle en berekent exact hoeveel Watt de batterij moet ontladen om nét onder de drempel te blijven.

3. Veilig Opladen
Als de batterijreserve onder een bepaald niveau zakt (dynamisch op basis van het uur van de dag, ik heb vooral voor het avondmaal veel reservecapaciteit nodig), forceert de code de batterij om op te laden uit het net of de zon. Het algoritme berekent de "veilige laadruimte" (de marge onder je capaciteitstarief-drempel), zodat de batterij zélf nooit een nieuwe kwartierpiek veroorzaakt tijdens het laden.

4. Standby Waakhond (0W Modus)
Dit voorkomt dat de minimum reservecapaciteit (voor peakshaving) opgebruikt word door de nul-op-de-meter-modus. De batterij wordt gepauzeerd en de energie wordt "vastgehouden" totdat er ofwel Piekgevaar is, of de zon weer doorbreekt.

Beveiligingen in de code:
  • Anti-Spam Bouncer: Om de omvormer niet gek te maken met commando's voor 10W verschil, worden kleine schommelingen gefilterd en gebatcht per 30 seconden, behalve bvb bij grote veranderingen.
  • Worst-Case Noodsignaal: Als de FSM mathematisch berekent dat de hardwarelimiet van de batterij de piek niet meer kán afvangen, stuurt het via een tweede output een notificatie (bijv. naar de HA app) zodat je menselijk kunt ingrijpen (bijv. inductiekookplaat uitzetten).
Ik heb de batterij nog niet dus het is allemaal nogal theoretisch momenteel :-)
Sommige sensors die ik ophaal met de code zijn er uiteraard nog niet bvb.

• Gely
quizzical schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:15:
Ik heb deze code voor een Function Node in Node Red gevibecode: https://pastebin.com/8QHgnP6x

Deze tracht nul-op-de-meter en peak-shaving te combineren. Het verdeelt de werking in 4 States (Toestanden):

1. Native Zelfverbruik (Default)
Zolang de batterij voldoende reservecapaciteit heeft, bemoeit Node-RED zich er niet mee. De batterij handelt het gewone huisverbruik en zonne-overschotten autonoom af. Dit minimaliseert nodeloos commandos sturen naar de batterij.

2. Peak Shaving (Noodingreep)
Dit is de kern. Het script berekent continu of we het doel-capaciteitstarief (bv. 2500W) dreigen te overschrijden in het huidige Fluvius-kwartier.
Hier zit een slim voorspellingsalgoritme in:
In de eerste minuten van een kwartier wordt het actuele verbruik gedempt met het gekende sluipverbruik (een sensor in Home Assistant die het 5e percentiel qua verbruik in het laatste half uur berekent op een manier alsof er geen batterij zou zijn). Als je in minuut 1 een waterkoker aanzet, schiet de code niet in paniek (anders zou hij onnodig batterijcapaciteit dumpen). Hoe verder in het kwartier, hoe strakker het algoritme de werkelijke cijfers volgt. Dreigt er een piek? Dan pakt Node-RED de controle en berekent exact hoeveel Watt de batterij moet ontladen om nét onder de drempel te blijven.

3. Veilig Opladen
Als de batterijreserve onder een bepaald niveau zakt (dynamisch op basis van het uur van de dag, ik heb vooral voor het avondmaal veel reservecapaciteit nodig), forceert de code de batterij om op te laden uit het net of de zon. Het algoritme berekent de "veilige laadruimte" (de marge onder je capaciteitstarief-drempel), zodat de batterij zélf nooit een nieuwe kwartierpiek veroorzaakt tijdens het laden.

4. Standby Waakhond (0W Modus)
Dit voorkomt dat de minimum reservecapaciteit (voor peakshaving) opgebruikt word door de nul-op-de-meter-modus. De batterij wordt gepauzeerd en de energie wordt "vastgehouden" totdat er ofwel Piekgevaar is, of de zon weer doorbreekt.

Beveiligingen in de code:
  • Anti-Spam Bouncer: Om de omvormer niet gek te maken met commando's voor 10W verschil, worden kleine schommelingen gefilterd en gebatcht per 30 seconden, behalve bvb bij grote veranderingen.
  • Worst-Case Noodsignaal: Als de FSM mathematisch berekent dat de hardwarelimiet van de batterij de piek niet meer kán afvangen, stuurt het via een tweede output een notificatie (bijv. naar de HA app) zodat je menselijk kunt ingrijpen (bijv. inductiekookplaat uitzetten).
Ik heb de batterij nog niet dus het is allemaal nogal theoretisch momenteel :-)
Sommige sensors die ik ophaal met de code zijn er uiteraard nog niet bvb.
Wat is dan het voordeel van jouw implementatie t.o.v. HBC van GitCodeBob (https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red) die ik -en velen met mij- al een hele tijd met succes gebruik op HA?

• quizzical
Mijn indruk is dat de peak shaving van gitcodebob als volgt werk (als je maximale pieken van 2500W wil toelatent:
16:00 Verbruik van 3500W. De batterij zal 1000W ontladen om de piek terug te brengen tot 2500W

16:10 Verbruik zakt naar 500W. De batterij zal niet meer ontladen.
16:15: Einde kwartier.
Dit is een nodeloze verspilling want het gemiddelde verbruik van dat kwartier was (3500W*10+500W*5)/15=2500W. De batterij heeft 10 minuten lang 1000W ontladen terwijl ontladen helemaal niet nodig was.

Als je een thuisbatterij hebt die altijd genoeg vermogen heeft om elk verbruik tot nul te herleiden is dit de beste strategie:
Je budget voor elk kwartier is 2500W*900seconden=2250000Wseconden. De batterij doet niets, tot het moment dat dat budget voor het kwartier is opgebruikt. Vanaf dat moment zal de batterij beginnen injecteren om het verbruik voor de rest van het kwartier tot nul te herleiden.

De Anker Solix Solarbank Max AC heeft een maximaal vermogen van 3500W hetgeen niet voldoende is in mijn geval om elk verbruik tot nul te herleiden. Ik heb dus voorspellende formules gebruikt om te proberen in te schatten of het nodig is om te injecteren of niet. Deze heb ik ietwat risicovol ingeschat (omdat ik indien nodig nog mezelf een waarschuwing kan sturen om dan eventjes de kookplaat uit te zetten). Maar dat kan je naar believen zelf aanpassen door bvb die Alpha waarde aan te passen.

Daarnaast kan je met mijn code instellen hoeveel reservecapaciteit hij op elk moment van de dag moet aanhouden op basis van jouw verbruikspatroon (op basis van mijn historische data heb ik berekend dat ik veel meer 's avonds voor het koken nodig heb dan bvb snachts). Je wil zo weinig mogeijk reservecapaciteit aanhouden omdat dat ten koste gaat van het maximaliseren van je eigenverbruik van de productie van de zonnepanelen.

Mijn code gaat ook automatisch schakelen tussen nul-op-de-meter, peak shaving, zichzelf opladen van het net, zichzelf opladen op basis van energie van het net, en niets doen.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:40
Nou mooi al die code maar een 1kwp captar boven 2.5 kost je 6eur excl btw... Met mijn 2*marstek en 5kw PV en normaal huishouden kom ik al 8maanden niet aan de 2.5 die zit eerder aan 500-1000(wat niks uitmaakt natuurlijk want je minimaal is 2.5...)

De winter zit ik tussen 3.5-4kwp captar door simpel wat te spreiden en toch nog batterij buffer.

Veel code en extra dingen dus voor die enkele EUR. En ik neem aan dat je code dus niet werkt op een dynamisch contract.... Niet dat ik dat gebruik maar zou voor mij eerder de toekomst zijn en zal snel gepushed worden door de overheid.

• quizzical
Op basis van mijn historische kwartierdata van Fluvius kwam ik erop uit dat ik bijna 40% van mijn 'besparing' door het aanschaffen van een thuisbatterij kan realiseren door aan peakshaving te doen (de rest komt van het maximaliseren van zelfverbruik). Vandaar dat ik een algoritme wou dat dit correct toepast.

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-07 09:13
Klopt het dat ik de batterij dien te laten keuren volgens AREI als ik deze op ontladen 2500w zet? 800w niet, maar 2500w wel?

Volgens mij was dit vorig jaar nog niet, maar een kennis beweert dat dit nu verplicht is?

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:40
Hangt af van je zekeringkast. Een 2500w ontladen moet op enige stopcontact zitten met een zekering. Als je dat al voorzien had heb je geen nieuwe keuring nodig. Anders "zogezegd" wel. Ik heb al 6 marstek op plaatsen gezet met nieuwe zekeringen en dedicated stopcontacten... De bureaucratie van ons landje...

Fluvius gaat dit in ieder geval niet controleren of je dat wel of niet doet.

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-07 09:13
Ik heb dit op een aparte stopcontact/groep/zekering zitten, maar wat zegt de wetgeving? Volgens de website vlaanderen.be zou keuring idd nodig zijn? Maar volgens mij is dat iets nieuws dan?

• Gely
Meonline schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:55:
Ik heb dit op een aparte stopcontact/groep/zekering zitten, maar wat zegt de wetgeving? Volgens de website vlaanderen.be zou keuring idd nodig zijn? Maar volgens mij is dat iets nieuws dan?
Dat is fout, je hebt helemaal geen keuring nodig. Je moet je nieuwe droogkast, wasmachine of vaatwasser (of de aansluiting ervan) toch ook niet laten keuren als die bijv. 2500W trekt op een aparte zekering… |:(

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Harrie

NederVlaming

Wellicht wel als je hiervoor een extra groep/zekering aan je installatie hebt toegevoegd.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20
Meonline schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:55:
Waar zie jij dit?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/groene-energie/zonnepanelen/stekkerzonnepanelen-en-stekkerbatterijen-in-vlaanderen

AREI- keuring is niet verplicht: Anders dan bij een vaste installatie, is er geen AREI-keuring vereist.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.71 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
De theorie is dat iedere grote wijziging moet gekeurd worden. Een automaat bijplaatsen in een zekeringkast wordt beschouwd als een grote wijziging, Een stopcontact plaatsen op een bestaande 'reserve' automaat niet, dan moet je enkel dat stopcontact bijtekenen op je schema's en naam, datum en paraaf er bij plaatsen. Dat is dan een kleine wijziging die je niet moet laten keuren.

Je kan daar vanalles van vinden, maar het is gewoon niet gemakkelijk om de praktijk te vatten in juridische wetteksten en vice versa. De essentie van de wet is nog steeds: geen doden, geen gewonden, geen verlies van materiële zaken en economische activiteiten.

En wetten die betrekking hebben op veiligheid worden geschreven met bloed. Wees er maar zeker van dat de zware ongevallen van afgelopen maand tot gevolg zullen hebben dat er nog meer en strengere regels zullen komen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste