Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
DSSW schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Tubotek, die zijn in orde met Bebat
Inderdaad, deze. Aan de andere kant, voldoen aan Bebat is de verantwoordelijkheid van de leverancier, dus als dat niet in orde is, dan is dat niet echt uw probleem (tenzij ze bij einde leven gaan kijken naar uw factuur voor recyclage in containerpark).

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:32
Wozmro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:33:
Zolang er niets gebeurd mag alles.

Stel dat die niet synergrid toegelaten batterij je huis(en/of dat van de buren) in brand steekt (minimale kans, grote gevolgen) dan zal je woningverzekering dit als argument gebruiken om niet te moeten tussenkomen.
De risico's zit ook niet bij de PiB samengesteld in de fabriek. Maar wel in de cowboy zelfbouwtoestanden, het zijn die risico's die men met behulp van wetgeving wil ondervangen, in de mate van het mogelijke.

Vraagje die mogelijk wel al gesteld is: welke webshop zouden jullie aanraden voor Belgen? Om in orde te zijn met bebat.
Dat argument houdt geen steek. Het is in dit geval de CE keuring die de doorslag geeft en als die batterij voldoet aan alle elektrische vereisten, m.a.w. de laagspanningsrichtlijn heeft die verzekeraar geen been om op te staan. EDIT: En moet natuurlijk aangesloten zijn volgens de correcte regels, een apparaat dat niet voldoet aan bovenstaande mag gewoon niet worden verkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 31-03-2026 11:03 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:50
Je moet het totale plaatje en voorgeschiedenis bekijken. Synergid is er niet enkel voor thuisbatterijen. Maar ook voor industrie, allerhande koppel- en ontkoppelsturingen, pv omvormers,...

Het is een poging om een samenspel van vele partijen te structureren (om het woord lobbyen niet te gebruiken): overheid, netbeheerder, installateurs, keuringsorganismen,...

Een toestel moet inderdaad een CE hebben en dat zegt iets over het toestel zelf (daarvoor moet je de fabrikant geloven). Maar dat zegt niet persé iets over het totaalconcept, dat moet in België ook nog een gelijkvormigheidscontrole ondergaan als het over een elektrische installatie gaat.

Een PiB is hierin misschien een buitenbeentje omdat dat in theorie gewoon een stekker insteken is. (Overeenkomstig de voorschriften van de fabrikant).

Maar zou je dan voor die PiB een aparte structuur moeten voorzien? Of steek je die dan toch beter in de bestaande, met de onvermijdelijke discussie? Welke van de twee zorgt voor de minste bijkomende overhead?

Zoals gezegd: bij normaal gebruik volgens de voorschriften is er niets aan de hand.
Het gaat over de cowboy toestanden die juridisch/technisch moeten afgedekt worden.

Als je buurman 5 PiB's in een multistekker steekt en daardoor brand zijn huis af en dat van jou er bij dan zal je blij zijn met een juridische basis.
Anders gooit die buurman gewoon zijn handjes in de lucht en zegt: ik wist van niets, ik heb gewoon die dingen gekocht en er stond een CE op, dat mag ik toch?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Gely
Wozmro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:57:
Je moet het totale plaatje en voorgeschiedenis bekijken. Synergid is er niet enkel voor thuisbatterijen. Maar ook voor industrie, allerhande koppel- en ontkoppelsturingen, pv omvormers,...

Het is een poging om een samenspel van vele partijen te structureren (om het woord lobbyen niet te gebruiken): overheid, netbeheerder, installateurs, keuringsorganismen,...

Een toestel moet inderdaad een CE hebben en dat zegt iets over het toestel zelf (daarvoor moet je de fabrikant geloven). Maar dat zegt niet persé iets over het totaalconcept, dat moet in België ook nog een gelijkvormigheidscontrole ondergaan als het over een elektrische installatie gaat.

Een PiB is hierin misschien een buitenbeentje omdat dat in theorie gewoon een stekker insteken is. (Overeenkomstig de voorschriften van de fabrikant).

Maar zou je dan voor die PiB een aparte structuur moeten voorzien? Of steek je die dan toch beter in de bestaande, met de onvermijdelijke discussie? Welke van de twee zorgt voor de minste bijkomende overhead?

Zoals gezegd: bij normaal gebruik volgens de voorschriften is er niets aan de hand.
Het gaat over de cowboy toestanden die juridisch/technisch moeten afgedekt worden.

Als je buurman 5 PiB's in een multistekker steekt en daardoor brand zijn huis af en dat van jou er bij dan zal je blij zijn met een juridische basis.
Anders gooit die buurman gewoon zijn handjes in de lucht en zegt: ik wist van niets, ik heb gewoon die dingen gekocht en er stond een CE op, dat mag ik toch?
Zoals ik schreef, correct volgens de regels aangesloten. Net zoals je geen oven, wasmachine en droogkast op een multistekker aansluit op een lichtkring met 1,5mm² bedrading en een zekering van 25A...en ze ook nog eens gelijktijdig aanzet. Mensen zonder gezond verstand, het kerkhof ligt er vol van.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:01
DSSW schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Tubotek, die zijn in orde met Bebat
is wel zo een firma die 101 andere firma onder zich heeft om wat ditjes en datjes te verkopen... maar ze doen dit nu al een tijdje met scherpe prijs. dus eigen keuze.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
dnat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:54:
[...]

is wel zo een firma die 101 andere firma onder zich heeft om wat ditjes en datjes te verkopen... maar ze doen dit nu al een tijdje met scherpe prijs. dus eigen keuze.
Ik maakte me dezelfde bedenking, maar heb begin deze maand de Marstek Venus E 3.0 toch bij tubotek.be gekocht.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• MUN0X
  • Laatst online: 16:31
Heeft iemand hier al geïnformeerd naar de goedkeuring van Marstek Venus A/D? Weten we of deze lopende zijn en het dus een kwestie van tijd is voor deze in de lijst verschijnen?

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-04 20:34

belblade

Belgian wacko

gezien hier procentueel gezien meer belgen zitten: wie heeft goede ervaringen met een one-stop-shop installateur voor plaatsen van 2 marstek batterijen inclusief installatie, 2 nieuwe kringen , aansluiting, keuring, ... ? Liefst regio oost-vlaanderen of antwerpen :) Ik ben pc-gewijs zeer handig maar niet electriciteitsgewijs :D

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
belblade schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:15:
gezien hier procentueel gezien meer belgen zitten: wie heeft goede ervaringen met een one-stop-shop installateur voor plaatsen van 2 marstek batterijen inclusief installatie, 2 nieuwe kringen , aansluiting, keuring, ... ? Liefst regio oost-vlaanderen of antwerpen :) Ik ben pc-gewijs zeer handig maar niet electriciteitsgewijs :D
Een gewone elektricien die twee stopcontacten ieder op een aparte automaat kan installeren is voldoende. Die moeten er toch lokaal zijn? :D

• dnat
belblade schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:15:
kom eens even langs zou ik zeggen, dan kan je de opstelling zien hoe ik deze opgezet heb (ook al bij enkele buren gedaan), gezien je regio specificatie wonen we niet ver van elkaar.

zoals anderen al aangeven, enkele stopcontacten en zekeringen plaatsen en de juiste draad trekken is simpel, max 1-2u werk
dan de config nog maken vna de MT

[ Voor 11% gewijzigd door dnat op 01-04-2026 13:34 ]

• Wozmro
Ik heb een zendure solarflow 2400AC+1 batterij 2880Wh op het oog.

Ik ben geen grote verbruiker, kan geen ev thuis opladen.

Wel enkele vraagjes:
- is die zendure snel genoeg om zoveel mogelijk het piekvermogen af te vlakken? Dus dit is gunstig voor wat betreft het capaciteitstarief?
- ik heb dynamisch tarief (bij energieleverancier ecopower), hoe gaat de zendure daarmee om? Kijkt die naar de data van entso of Noordpool en optimaliseert die dan automatisch? Ook in combinatie met eigen zonnepanelen?
- is de zenduren gemakkelijk aan te sturen via home assistent of heeft dat niet echt een meerwaarde? Momenteel stuurt HA mijn SMA omvormer aan in functie van de dynamische tarieven, zero-export bij negatieve prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Wozmro op 01-04-2026 17:43 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-04 17:06
Wozmro schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:41:

Wel enkele vraagjes:
- is die zendure snel genoeg om zoveel mogelijk het piekvermogen af te vlakken? Dus dit is gunstig voor wat betreft het capaciteitstarief?
- ik heb dynamisch tarief (bij energieleverancier ecopower), hoe gaat de zendure daarmee om? Kijkt die naar de data van entso of Noordpool en optimaliseert die dan automatisch? Ook in combinatie met eigen zonnepanelen?
- is de zenduren gemakkelijk aan te sturen via home assistent of heeft dat niet echt een meerwaarde? Momenteel stuurt HA mijn SMA omvormer aan in functie van de dynamische tarieven, zero-export bij negatieve prijs.
Er is een tweakers forum voor Zendure ik denk dat je daar meer specifieke info over de zendure kan vinden.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Avenger 2.0
MUN0X schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:43:
Heeft iemand hier al geïnformeerd naar de goedkeuring van Marstek Venus A/D? Weten we of deze lopende zijn en het dus een kwestie van tijd is voor deze in de lijst verschijnen?
Heb een ticket aangemaakt om te informeren, maar Marstek Support is de laatste maand zo goed als onbereikbaar, dus verwacht niet (snel) een antwoord terug. Als ik iets weet post ik hier wel.

• Jan-tweak
  • Laatst online: 17:28

Wel enkele vraagjes:
hoe snel moet deze zijn ?
Ja
- is de zenduren gemakkelijk aan te sturen via home assistent of heeft dat niet echt een meerwaarde?
dat is denk ik namelijk echt een van de sterkste punten van de Zendure, je kunt deze volledig local op HA aansturen. er is zelfs hier op tweakers een speciaal topic voor Zendure en HA en deze is zeer actief.
Momenteel stuurt HA mijn SMA omvormer aan in functie van de dynamische tarieven, zero-export bij negatieve prijs.

• Wozmro
Bedankt voor de reacties.

Snel als in: het capaciteitstarief zo laag als mogelijk krijgen 🙂
In mijn geval zal dit vooral de avondpiek zijn: koken.

Voor de rest slaag ik er redelijk goed in om het verbruik te spreiden en dat zoveel mogelijk te doen op moment dat de zonnepanelen leveren.

Ik heb er eentje besteld bij Tubotek (1070€) 2400AC met 1 batterijmodule.

Zonder eigen P1 meter omdat mijn HA green al aangesloten is op de P1 (vaste bekabeling) en ik gelezen heb dat de waarden via HA kunnen doorgestuurd worden naar de Zendure.

• Jan-tweak
  • Laatst online: 17:28
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:18:
Bedankt voor de reacties.

Snel als in: het capaciteitstarief zo laag als mogelijk krijgen 🙂
In mijn geval zal dit vooral de avondpiek zijn: koken.
De zendure reageert voor mijn gevoel redelijk snel, enige vertraging is echter nooit uit te sluiten, maar het gaat hier slechts om enkele seconden, het verbasserd mij nog steeds hoe snel hij op verandering reageerd en hij stuurt dit vrijwel elke seconde bij. Echter het helemaal op echt nul houden gaat zelfs de Zendure niet lukken. maar een afwijking van enkel tientallen watts in een seconde of 2 is uiteindelijk heel weinig (0,011 Wh).
Voor de rest slaag ik er redelijk goed in om het verbruik te spreiden en dat zoveel mogelijk te doen op moment dat de zonnepanelen leveren.

Ik heb er eentje besteld bij Tubotek (1070€) 2400AC met 1 batterijmodule.

Zonder eigen P1 meter omdat mijn HA green al aangesloten is op de P1 (vaste bekabeling) en ik gelezen heb dat de waarden via HA kunnen doorgestuurd worden naar de Zendure.

• MUN0X
  • Laatst online: 16:31
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:23:
[...]

Heb een ticket aangemaakt om te informeren, maar Marstek Support is de laatste maand zo goed als onbereikbaar, dus verwacht niet (snel) een antwoord terug. Als ik iets weet post ik hier wel.
Had ik ook al gedaan maar voorlopig nog geen respons gekregen. Vandaar dat ik hier even dacht te informeren. Ik laat het ook weten als ik iets verneem.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08

Wel enkele vraagjes:
Ik heb ook een zendure 2400 met 2 batterijen en woon in België:
  • Ja, capaciteitstarief op minimum houden is geen probleem (zolang je batterij niet leeg is natuurlijk).
  • Ik heb geen capaciteitstarief, maar er zijn mogelijkheiden (van manueel uren om te laden en te ontladen instellen, tot AI het laten regelen).
  • Ik heb na frustratie omdat de Zendure P1 meter niet goed wil werken overgeschakeld naar Home Assistent (met mijn zelfbouw P1 meter), eerst de Zendure integratie (was niet 100% tevreden, vond hem niet goed genoeg naar nul op de meter regelen), en dan de Gielz integratie. Deze laatste is bijzonder goed, draait nagenoeg perfect nul op de meter, elke 4 seconden update van vermogen (sneller ga je oscilleren, maar kan je toch instellen als je persé wil).
Enige is dat ik nu al wat het gevoel heb dat ik meer batterij wil, als de was al klaar is en de zon schijnt nog hard genoeg zijn de 2 batterijen vlotjes vol en verbruiken we de hele nacht niets. Denk dat je met een batterij geen nacht doorkomt, of je moet erg weinig sluipverbruik hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dnat
naftebakje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:31:
[...]

Ik heb ook een zendure 2400 met 2 batterijen en woon in België:
  • Ja, capaciteitstarief op minimum houden is geen probleem (zolang je batterij niet leeg is natuurlijk).
  • Ik heb geen capaciteitstarief, maar er zijn mogelijkheiden (van manueel uren om te laden en te ontladen instellen, tot AI het laten regelen).
  • Ik heb na frustratie omdat de Zendure P1 meter niet goed wil werken overgeschakeld naar Home Assistent (met mijn zelfbouw P1 meter), eerst de Zendure integratie (was niet 100% tevreden, vond hem niet goed genoeg naar nul op de meter regelen), en dan de Gielz integratie. Deze laatste is bijzonder goed, draait nagenoeg perfect nul op de meter, elke 4 seconden update van vermogen (sneller ga je oscilleren, maar kan je toch instellen als je persé wil).
Enige is dat ik nu al wat het gevoel heb dat ik meer batterij wil, als de was al klaar is en de zon schijnt nog hard genoeg zijn de 2 batterijen vlotjes vol en verbruiken we de hele nacht niets. Denk dat je met een batterij geen nacht doorkomt, of je moet erg weinig sluipverbruik hebben.
is voor iedereen afh van verbruik en opbrengst profiel, ik heb hier 2 * MT 5.1 staan en ik heb meestal in ochtend nog een 20% over op beide (incl de vaste 11% bodem) dus maar een 1KW over. Totaal benodigd Is natuurlijk sterk afhankelijk van je eigen PV opbrengst, ligging, totaal opbrengst, verbruikscurve.

een extra batterij om nog net dat extra uit te halen is niet echt rendabel, je moet er al 7-8 maanden alles kunnen uithalen.

PV plaatsing is key, velen liggen Zuid wat hoge piek geeft op middag, leuk voor terugdraaiende tellers, al langer bewezen dat kwa ROI momenteel een oost-west de beste oplossing geeft. Ik heb 75% west en dan merk je dat in lente-zomer je langer echt opbrengst hebt (minder hoge piek) en dus eigenlijk direct verbruik hebt van koken in avond etc.

maw alles hangt af van X factoren, ik zeg meestal koop eerst eens een HW p1 en kijk eens naar je profiel.

[ Voor 3% gewijzigd door dnat op 02-04-2026 19:36 ]

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 14:06
Kan iemand me vertellen hoe het nu werkelijk zit. Want ik heb eens aan AI gevraagd en die beweert bij hoog en laag dat keuring verplicht is bij 2 Marstek Venus E accu's. En ook aansluiting direct op de zekeringkast op 2 aparte groepen anders afkeur.

Ik begrijp dat Fluvius het allemaal ok vindt, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn brandverzekering moeilijk gaat doen, of dat ik boetes ga krijgen.

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:47:
Kan iemand me vertellen hoe het nu werkelijk zit. Want ik heb eens aan AI gevraagd en die beweert bij hoog en laag dat keuring verplicht is bij 2 Marstek Venus E accu's. En ook aansluiting direct op de zekeringkast op 2 aparte groepen anders afkeur.

Ik begrijp dat Fluvius het allemaal ok vindt, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn brandverzekering moeilijk gaat doen, of dat ik boetes ga krijgen.
AI vertelt flauwekul. Je moet helemaal niks laten keuren, dit gaat over plug-in batterijen, niet over generieke thuisbatterijen die vast worden aangesloten. Je mag 2 zelfs 3 Marsteks hebben, zet ze gewoon elk op een aparte vrije groep als je ze op 2500W laat ontladen. Als je geen vrije groepen hebt én er moeten nieuwe groepen worden aangelegd in je elek. kast dan moet die kast in principe terug gekeurd worden volgens de AREI normen. Maar dit heeft helemaal niks te maken met de batterijen zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Gely op 07-04-2026 12:53 ]

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:51:
[...]

AI vertelt flauwekul. Je moet helemaal niks laten keuren, dit gaat over plug-in batterijen, niet over generieke thuisbatterijen die vast worden aangesloten. Je mag 2 zelfs 3 Marsteks hebben, zet ze gewoon elk op een aparte vrije groep als je ze op 2500W laat ontladen.
Maar ik lees dat je maar maximaal met 800W mag ontladen? Dus als je 2 batterijen hebt limiteren op 2 x 400W?

Of is dat ook flauwekul :)

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:54:
[...]

Maar ik lees dat je maar maximaal met 800W mag ontladen? Dus als je 2 batterijen hebt limiteren op 2 x 400W?

Of is dat ook flauwekul :)
Dat is een misverstand, lees ook flauwekul. Je mag met 2500W ontladen, Synergrid heeft deze batterijen goedgekeurd met een omvormer van 2,5kVA. Je mag met alle 2 of 3 batterijen ELK 2,5kW ontladen ALS je ze ELK op een aparte groep zet.

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:56:
[...]

Dat is een misverstand, lees ook flauwekul. Je mag met 2500W ontladen, Synergrid heeft deze batterijen geodgekeurd met een omvormer van 2,5kVA. Je mag met alle 2 of 3 batterijen ELK 2,5kW ontladen ALS je ze ELK op een aparte groep zet.
Ok super, goed om te lezen.

Het is ook zo dom ik kan eigenlijk nergens die regels vinden. De site van Fluvius zegt hier ook niks over.

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:00:
[...]

Het is ook zo dom ik kan eigenlijk nergens die regels vinden. De site van Fluvius zegt hier ook niks over.
Dat heeft dan ook niets met Fluvius te maken. Synergrid bepaalt hier de regels.

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Zelfs al moet je het bij Synergrid gaan zoeken, het is toch wel te vinden op de site van Fluvius. https://www.fluvius.be/nl...e/plug-en-play-toestellen

Voor de volledigheid ook Synergrid link even toevoegen: https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play

[ Voor 12% gewijzigd door Kaickul op 07-04-2026 13:06 ]

• Gely
[...]

Zie tabel van Synergrid in een eerder bericht hieronder, en zelfs dat klopt niet aangezien er mensen zijn die 3 MT's met elk 2,5kVA omvormer vermogen hebben geregistreerd bij Fluvius. Ik weet het, een kat vindt er zijn jongen niet in terug ;)
Gely schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Op een standaard 40A monofasige aansluiting?
Hieronder nogmaals de tabel uit de laatste documentatie van Synergrid, en die bepalen wat mag en niet mag. Staat hierboven ook al ergens met de link naar het document. Dat er 3 batterijen van elk 2,5kVA op een monofasig netwerk mogen worden aangesloten is tegenstrijdig met wat mag. Max. 5kVA aan batterij-omvormers naast een max. van 5kVA aan PV-omvormers. Al zou ik het persoonlijk ook graag anders willen zien :)

[Afbeelding]

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:03:
[...]

Dat heeft dan ook niets met Fluvius te maken. Synergrid bepaalt hier de regels.
Ik ben toch nog niet overtuigd. Ik lees dit:

In België is er geen maximaal toegelaten vermogen. In België kunt u dus meer dan 1, 2 of 3 plug & play panelen plaatsen. Wel is het zo dat, wat ook het totaal vermogen van uw plug & play zonnepaneel installatie is, er slechts maximum 800 Wat op uw thuisnet kan geïnjecteerd worden. Dit maximum vermogen van 800 W wordt automatisch geregeld door de micro-omvormer(s) of thuisbatterijen waarop uw zonnepanelen zijn aangesloten. De gehomologeerde toestellen zijn zo gefabriceerd en geconfigureerd.

https://www.sustix.be/en/wettelijk-kader

Daar ben ik dus een beetje bang voor. Dat je niet meer dan 800W mag injecteren. Maar je mag voor mij part 6 batterijen kopen voor 15000W maar de totale injectie mag de 800W niet overschrijven.

En dan heb je dus geen fuck meer aan 2 batterijen, want je waterkoker, wasmachine, droger gaan dan allemaal via het net.

Ik hoop echt dat ik mis ben >:)

• Gely
Kaickul schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:04:
[...]

Zelfs al moet je het bij Synergrid gaan zoeken, het is toch wel te vinden op de site van Fluvius. https://www.fluvius.be/nl...e/plug-en-play-toestellen

Voor de volledigheid ook Synergrid link even toevoegen: https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play
Inderdaad, al gaat het hier natuurlijk over het aanmelden wanneer omvormervermogen > 800VA. Misschien zit daar voor @Marve79 de onduidelijkheid, aanmelden is niet hezelfde als keuring.

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:15:
[...]

Ik ben toch nog niet overtuigd. Ik lees dit:

In België is er geen maximaal toegelaten vermogen. In België kunt u dus meer dan 1, 2 of 3 plug & play panelen plaatsen. Wel is het zo dat, wat ook het totaal vermogen van uw plug & play zonnepaneel installatie is, er slechts maximum 800 Wat op uw thuisnet kan geïnjecteerd worden. Dit maximum vermogen van 800 W wordt automatisch geregeld door de micro-omvormer(s) of thuisbatterijen waarop uw zonnepanelen zijn aangesloten. De gehomologeerde toestellen zijn zo gefabriceerd en geconfigureerd.

https://www.sustix.be/en/wettelijk-kader

Daar ben ik dus een beetje bang voor. Dat je niet meer dan 800W mag injecteren. Maar je mag voor mij part 6 batterijen kopen voor 15000W maar de totale injectie mag de 800W niet overschrijven.

En dan heb je dus geen fuck meer aan 2 batterijen, want je waterkoker, wasmachine, droger gaan dan allemaal via het net.

Ik hoop echt dat ik mis ben >:)
Nogmaals, je haalt de dingen door elkaar. Wat daar staat gaat over zonnepanelen en de omvormer die er aan hangt. Voor de duidelijkheid, mijn 2 Marsteks met elk 2,5kVA omvormer zijn bij Fluvius aangemeld en zonder problemen goedgekeurd.

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:17:
[...]

Inderdaad, al gaat het hier natuurlijk over het aanmelden wanneer omvormervermogen > 800VA. Misschien zit daar voor @Marve79 de onduidelijkheid, aanmelden is niet hezelfde als keuring.
Ok dus bij Synergrid zeggen ze dit:

OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen. De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

Dus geen harde limit, maar je bevind je wel in een grijze zone en de kans bestaat dat er in de toekomst wel een beperking wordt opgelegd.

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:21:
[...]

Nogmaals, je haalt de dingen door elkaar. Wat daar staat gaat over zonnepanelen en de omvormer die er aan hangt. Voor de duidelijkheid, mijn 2 Marsteks met elk 2,5kVA omvormer zijn bij Fluvius aangemeld en zonder problemen goedgekeurd.
Het gaat over injectie en thuisbatterij wordt ook genoemd.

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ok dus bij Synergrid zeggen ze dit:

OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen. De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

Dus geen harde limit, maar je bevind je wel in een grijze zone en de kans bestaat dat er in de toekomst wel een beperking wordt opgelegd.
Dus.... je doet maar wat je nu mag hé. Wat gaan ze doen met de aangemelde en goedgekeurde installaties? Ze komen afbreken? Ik dacht het niet...

• Marve79
Gely schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:24:
[...]

Dus.... je doet maar wat je nu mag hé. Wat gaan ze doen met de aangemelde en goedgekeurde installaties? Ze komen afbreken? Ik dacht het niet...
Ok nog eens verder gezocht, ik ben helemaal mis. Het gaat hier over injectie op het net, niet op zelf gebruik van je stroom. Dus als je meer dan 800W direct op het net zet/teruglevert.

En dat ga ik toch niet doen want dat levert toch niks op. Je zou dat zelfs nog kunnen beperken tot 800W

Helder nu :)

• Gely
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:22:
[...]

Het gaat over injectie en thuisbatterij wordt ook genoemd.
Wat ik lees gaat over zonnepanelen die rechtstreeks op de omvormer van een thuisbatterij zijn aangesloten als één geheel én de daarbijhorende aanmeldingsplicht. ZP plug-in installaties an sich moeten begrensd zijn op 799VA, vanaf 800VA is er een aanmeldingsplicht. Ik ga het voor de laatste keer herhalen: Fluvius keurt je thuisbatterij met een omvormer van 2,5kVA gewoon per direct goed, en meerdere ook.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:47:

Lees gewoon even door dit hele onderwerp en dan heb je wellicht antwoord op al je vragen. Heb je dan nog vragen, stel ze dan. Maar als jij het liever aan een domme AI vraagt...

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Marve79
Yeshua schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:47:
[...]

Lees gewoon even door dit hele onderwerp en dan heb je wellicht antwoord op al je vragen. Heb je dan nog vragen, stel ze dan. Maar als jij het liever aan een domme AI vraagt...
Ik heb al antwoord zie mijn reacties hier boven, ik wilde het gewoon 100% zeker weten.

En ik vraag het wel aan AI maar die geloof ik zeker niet daarom ben ik nu hier :)

• Heezy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:09
Bij monofase, omvormer zonnepanelen van 4kW, 2 MT's elk op eigen zekering en ontladen elk aan 2500w, is er theoretisch een gevaar voor te veel spanning in de kast als ze alle drie hun maximum geven (9000W)?
Of maak ik een denkfout (ben een leek qua elektriciteit)?

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 23:07
Mijn monofase aansluiting heeft een 40A hoofdzekering, 9000W op 230V kan dus net.
Maar waarom zou je beide MT's laten ontladen op het moment dat je omvormer zonnepanelen ook 4000W opbrengt? Lijkt mij een situatie die niet zal voorkomen.

Het gevaar zit trouwens meer in het mengen van verbruik en opwek stromen.
Omdat er dan meer stroom op de kabels kan staan dan de zekering meet.
Maar dat vermijd je dus door elke MT op zijn eigen zekering te zetten zonder andere verbruikers (of op 800W ontladen te laten staan).

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 16-04-2026 19:00 ]

• Avenger 2.0
GoBieN-Be schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:59:
Lijkt mij een situatie die niet zal voorkomen..
Slecht werkend apparaat of kortsluiting kan er potentieel voor zorgen dat 40A + 2x11A ontladen wordt. Omvormer PV is dikwijls beveiligd door remautomaat zodat totale stoom niet hoger is dan hoofdzekering.

• Heezy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:09
Maar begrijp ik het verkeerd dan dat er theoretisch te veel spanning in de kast kan staan?
Achter de omvormer staat een zekering en achter de batterijen staan zekeringen. Maar voor elk die zekering vormt de tegelijk afgegeven elektriciteit geen probleem:
*Omvormer geeft 4000W: geen probleem
*Batterij 1 geeft 2500W: geen probleem
*Batterij 2 geeft 2500W: geen probleem

Stel dat mijn huis 12000W vraagt (laadpaal, airco, oven, wasmachine...), dan wordt er ook nog eens 3000W van het net gehaald.

Welke veiligheid voorkomt dat er 12000W door de kast gaat?

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-04 17:06
Heezy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:40:
Maar begrijp ik het verkeerd dan dat er theoretisch te veel spanning in de kast kan staan?
Achter de omvormer staat een zekering en achter de batterijen staan zekeringen. Maar voor elk die zekering vormt de tegelijk afgegeven elektriciteit geen probleem:

Stel dat mijn huis 12000W vraagt (laadpaal, airco, oven, wasmachine...), dan wordt er ook nog eens 3000W van het net gehaald.

Bij installatie van stekkerbatterijen moet je zorgen dat de interne bekabeling van het electrisch bord voldoende dik bekabeld is. Zeker als je de batterijen aan 2500W laat leveren. Dan kunnen er potentieel grote stromen door de kast gaan, deel kan komen via de net aansluiting en deel via de PV panelen en ook via de PIB's als er een zeer grote afname is. Ik heb de ganse kast gekableerd met 10mm2 tussen de kamgeleiders.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• GoBieN-Be
De kabels in de kast zijn altijd iets ruimer bemeten (qua stroom die er door kan) dan de zekeringen. Het principe is dat de zekering eerst uitschakelt voor dat de kabel zou kunnen smelten. Dus 12000W door de kast kan niet, want de hoofdzekering (van 40A) zal uitschakelen bij +/- 9200W.
Als je kijkt in de kast zie je ook dat de kabels die vanaf de hoofdzekering komen dikker zijn dan diegene die op een kring/groep met zekering van 20A gebruikt worden.

Het gevaar bij batterijen zitten bij mix van opwek en verbruik stromen, waarbij slechts een deel door de kast (en dus zekering gaat) maar er int totaal wel gevaarlijk veel over de kabels loopt. Dat vermijd je door 2500W ontladen enkel te doen op een aparte kring/groep.

[ Voor 23% gewijzigd door GoBieN-Be op 17-04-2026 21:32 ]

• dnat

je moet je huisaansluiting aanvragen op basis van je verbruik.
je moet je kast dimensioneren op basis van je aanbod/verbruik

is dat niet, dan heb je een slechte electricien of een slechte doe hetzelver.

Ik heb tussen mijn zekering rijen 10mm liggen
de meeste zekeringen hangen aan elkaar met kammgeleider
wat ik nadien geplaatst heb voor buiten met diff en voor de batterij is met 6mm.

voldoende in mijn geval dus op 1 fase.

wat jij allemaal aangeeft zou ik a lang niet meer op 1 fase zetten en een 3fase opstelling is nooit 1+2+3 behalve dan in de hoofdaansluiting richting het net

• GoBieN-Be
Niet iedereen heeft die luxe hoor, bijvoorbeeld je koopt een bestaand huis of een sleutel op de deur waar alles al ingeregeld is.

[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 19-04-2026 22:46 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
In een ideale wereld staat er een rem automaat. Met het "duale karakter" van een batterij (verbruik en opwek) wordt dat wat "moeilijker".

Je kan dat oplossen door dubbele rem automaten te zetten: een van bv 32A, daarvoor hang je dan je zonnepanelen en het net van Fluvius, na de 32A terug opnieuw een 32A en tussen die twee automaten zet je dan je stopcontacten voor de batterijen op die manier kan er nooit meer dan 32A vloeien in het segment tussen de 2 32A's.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Heezy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:26:
Bij monofase, omvormer zonnepanelen van 4kW, 2 MT's elk op eigen zekering en ontladen elk aan 2500w, is er theoretisch een gevaar voor te veel spanning in de kast als ze alle drie hun maximum geven (9000W)?
Of maak ik een denkfout (ben een leek qua elektriciteit)?
De omvormer voor de zonnepanelen zal uitvallen als de spanning te hoog oploopt, net als de thuisbatterijen; geen risico op te hoge spanning.

Enkel de stromen kunnen in randgevallen problemen geven, maar dat is al uitgelegd.

Elke opwekker (batterij of omvormer zonnepanelen) een eigen zekering waar geen andere apparatuur op zit, en een correcte zekeringkast reduceert risico's in de praktijk tot nihil.

@HyperBart remautomaten gebruik je meestal om de aardlekschakelaar te beveiligen, types met hogere stroom zijn duurder dan een extra automaat. Als je aardleks 63A kunnen schakelen, en de verdeeldraden zijn 10mm², dan is 12kW door je eenfasige meterkast geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2026 13:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste