Inderdaad, deze. Aan de andere kant, voldoen aan Bebat is de verantwoordelijkheid van de leverancier, dus als dat niet in orde is, dan is dat niet echt uw probleem (tenzij ze bij einde leven gaan kijken naar uw factuur voor recyclage in containerpark).
Dat argument houdt geen steek. Het is in dit geval de CE keuring die de doorslag geeft en als die batterij voldoet aan alle elektrische vereisten, m.a.w. de laagspanningsrichtlijn heeft die verzekeraar geen been om op te staan. EDIT: En moet natuurlijk aangesloten zijn volgens de correcte regels, een apparaat dat niet voldoet aan bovenstaande mag gewoon niet worden verkocht.Wozmro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:33:
Zolang er niets gebeurd mag alles.
Stel dat die niet synergrid toegelaten batterij je huis(en/of dat van de buren) in brand steekt (minimale kans, grote gevolgen) dan zal je woningverzekering dit als argument gebruiken om niet te moeten tussenkomen.
De risico's zit ook niet bij de PiB samengesteld in de fabriek. Maar wel in de cowboy zelfbouwtoestanden, het zijn die risico's die men met behulp van wetgeving wil ondervangen, in de mate van het mogelijke.
Vraagje die mogelijk wel al gesteld is: welke webshop zouden jullie aanraden voor Belgen? Om in orde te zijn met bebat.
[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 31-03-2026 11:03 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Je moet het totale plaatje en voorgeschiedenis bekijken. Synergid is er niet enkel voor thuisbatterijen. Maar ook voor industrie, allerhande koppel- en ontkoppelsturingen, pv omvormers,...
Het is een poging om een samenspel van vele partijen te structureren (om het woord lobbyen niet te gebruiken): overheid, netbeheerder, installateurs, keuringsorganismen,...
Een toestel moet inderdaad een CE hebben en dat zegt iets over het toestel zelf (daarvoor moet je de fabrikant geloven). Maar dat zegt niet persé iets over het totaalconcept, dat moet in België ook nog een gelijkvormigheidscontrole ondergaan als het over een elektrische installatie gaat.
Een PiB is hierin misschien een buitenbeentje omdat dat in theorie gewoon een stekker insteken is. (Overeenkomstig de voorschriften van de fabrikant).
Maar zou je dan voor die PiB een aparte structuur moeten voorzien? Of steek je die dan toch beter in de bestaande, met de onvermijdelijke discussie? Welke van de twee zorgt voor de minste bijkomende overhead?
Zoals gezegd: bij normaal gebruik volgens de voorschriften is er niets aan de hand.
Het gaat over de cowboy toestanden die juridisch/technisch moeten afgedekt worden.
Als je buurman 5 PiB's in een multistekker steekt en daardoor brand zijn huis af en dat van jou er bij dan zal je blij zijn met een juridische basis.
Anders gooit die buurman gewoon zijn handjes in de lucht en zegt: ik wist van niets, ik heb gewoon die dingen gekocht en er stond een CE op, dat mag ik toch?
Het is een poging om een samenspel van vele partijen te structureren (om het woord lobbyen niet te gebruiken): overheid, netbeheerder, installateurs, keuringsorganismen,...
Een toestel moet inderdaad een CE hebben en dat zegt iets over het toestel zelf (daarvoor moet je de fabrikant geloven). Maar dat zegt niet persé iets over het totaalconcept, dat moet in België ook nog een gelijkvormigheidscontrole ondergaan als het over een elektrische installatie gaat.
Een PiB is hierin misschien een buitenbeentje omdat dat in theorie gewoon een stekker insteken is. (Overeenkomstig de voorschriften van de fabrikant).
Maar zou je dan voor die PiB een aparte structuur moeten voorzien? Of steek je die dan toch beter in de bestaande, met de onvermijdelijke discussie? Welke van de twee zorgt voor de minste bijkomende overhead?
Zoals gezegd: bij normaal gebruik volgens de voorschriften is er niets aan de hand.
Het gaat over de cowboy toestanden die juridisch/technisch moeten afgedekt worden.
Als je buurman 5 PiB's in een multistekker steekt en daardoor brand zijn huis af en dat van jou er bij dan zal je blij zijn met een juridische basis.
Anders gooit die buurman gewoon zijn handjes in de lucht en zegt: ik wist van niets, ik heb gewoon die dingen gekocht en er stond een CE op, dat mag ik toch?
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.