Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-02 06:15
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:04:
[...]

alleen is het wettelijk blijkbaar anders bepaald, aanmelden verplicht en een maximale vermogen van 800W. zie bron: zie mijn vorige post hierboven.
dit laatste betekend dat je dus maximaal 800W aan ontlaad vermogen mag gebruiken (wettelijk eis), snap dat je dat niet echt handig vind, ben ik het helemaal met je eens. :)
😀wie gelooft een verkoper als bron. Wettelijk kan het perfect om op 2500W te ontladen als de batterij op een eigen groep staat. Mijn 3 Marstek Venus p&p batterijen zijn eind vorig jaar door Fluvius goedgekeurd om te ontladen aan 2500W per stuk.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:24
DSSW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Aanvraag ingediend in augustus, goedkeuring ontvangen enkele weken geleden...en er worden nog dagelijks batterijen met omvormer van 2500W goedgekeurd.
Je bent gewoon slecht geïnformeerd.
juist, je hebt dus gewoon je aan de wettelijke verplichting, namelijk aanmelden bij Fluvius uitgevoert, en dat klopt omdat je Marstek dus >800W kan leveren, of je dat ook doet is een andere zaak.
het enige onduidelijke is en ook dat via je bij bv vlanderen terug, dat mogelijk in de toekomst de teruglevering beperkt zal gaan worden tot 800W. de toekomst zal uitwijzen waar het in Belgie naar toe gaat.

je zag dat ook met de P1 poort en P1-dongle, dat kon niet volgens synergrid, en de oorzaak lag in een kopie van een duitse regelwerk (en wat bleek, in Duitsland kennen ze bij slimme meters geen P1 poort, de dus was deze ook niet in hun regelwerken verwerkt.
En dat heeft een best lange tijd geduurt voordat men daar achter kwam om niet zo maar blindelings regelwerken uit andere landen als basis te nemen.

In Nederland hebben we gelukkig dit soort ongein wat minder, want die hele homologatie is eigenlijk een volledig overbodig en duure grap en bied eigenlijk geen meerwaarde. maar dat is mijn persoonliijke mening, je hoeft het daar ook niet mee eens te zijn.

een homologatie van synergrid maakt dat niet anders, want dat is gewoon een typegoedkeuring.
vergelijk dat maar met een auto die goedgekeurd is en die 250 kmh kan rijden, alleen mag je dat op belgische ( en ook Nederlandse) wegen gewoon niet rijden, ondanks dat er wel een typegoedkeuring op die auto ligt.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:27
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:30:
[...]

juist, je hebt dus gewoon je aan de wettelijke verplichting, namelijk aanmelden bij Fluvius uitgevoert, en dat klopt omdat je Marstek dus >800W kan leveren, of je dat ook doet is een andere zaak.
het enige onduidelijke is en ook dat via je bij bv vlanderen terug, dat mogelijk in de toekomst de teruglevering beperkt zal gaan worden tot 800W. de toekomst zal uitwijzen waar het in Belgie naar toe gaat.
Nu gaat het al over de toekomst...Moeilijk precies om toe te geven dat je helemaal verkeerd bent. Daar hebben wij niet veel aan hier op het forum.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Nu gaat het al over de toekomst...Moeilijk precies om toe te geven dat je helemaal verkeerd bent. Daar hebben wij niet veel aan hier op het forum.
hoezo helemaal verkeerd, en blijkbaar zouden er al gewesten zijn die deze limiet van <800W al toepassen, vind helaas daar geen duidelijke overheid informatie over.
en sorry als deze informatie niet bij jullie in de smaak valt, zelf vind ik dat Belgie met PIB ook zeker niet bepaald dat dit een schoonheidsprijs verdient, maar je krijgt vanzelf wat je gestemd hebt zo ik zeggen.
Dat hebben we in Nederland helaas ook moeten ondervinden met de huidige (nog) regering die plots onze geliefde salderingsregeling heeft afgeschaft. niet leuk, maar wel de werkelijkheid en daar doe je als burger niets tegen, behalve opletten bij de volgende verkiezingen, maar in NL heeft dat ook niets geholpen. :)

• dannyro
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:52:
[...]

hoezo helemaal verkeerd, en blijkbaar zouden er al gewesten zijn die deze limiet van <800W al toepassen, vind helaas daar geen duidelijke overheid informatie over.
Kijk, jij begint met blijkbaar, en dan zeg je zelf, ik vind daar geen informatie over. Wij weten heus wel hoe het in elkaar zit hoor. Over Nederland weten wij het ook wel. Het blijft wat het is, Uw informatie is en was onjuist. Hier spreken we over wat nu mag en kan. Er zijn hier tweakers die U hierboven al de nodige info hebben gegeven, maar jij doet daar niets mee.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Kijk, jij begint met blijkbaar, en dan zeg je zelf, ik vind daar geen informatie over. Wij weten heus wel hoe het in elkaar zit hoor. Over Nederland weten wij het ook wel. Het blijft wat het is, Uw informatie is en was onjuist. Hier spreken we over wat nu mag en kan. Er zijn hier tweakers die U hierboven al de nodige info hebben gegeven, maar jij doet daar niets mee.
hoezo, ik heb zelfs vanuit die bronnen, even graag goed lezen, een heel stuk van die informatie gepost. dus je ziet, ik heb wel degelijk iets met die informatie gedaan, maar als jij vind dat dit onjuist is, prima, heb ik vrede mee, tenslotte mag hier iedereen zijn mening over de beschikbare informatie geven. onze inzichten in deze verschillen blijkbaar, en dat mag.

• dannyro
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:39:
[...]

hoezo, ik heb zelfs vanuit die bronnen, even graag goed lezen, een heel stuk van die informatie gepost. dus je ziet, ik heb wel degelijk iets met die informatie gedaan, maar als jij vind dat dit onjuist is, prima, heb ik vrede mee, tenslotte mag hier iedereen zijn mening over de beschikbare informatie geven. onze inzichten in deze verschillen blijkbaar, en dat mag.
Neen, jij geeft hier verkeerde informatie. Daar gaat het over! Dat heeft niets met mij of anderen te maken. Als er hier nieuwe mensen komen lezen verwachten die de juiste informatie. Wij zijn hier niet op Facebook!

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Neen, jij geeft hier verkeerde informatie. Daar gaat het over! Dat heeft niets met mij of anderen te maken. Als er hier nieuwe mensen komen lezen verwachten die de juiste informatie. Wij zijn hier niet op Facebook!
oke, geef dan aub aan welke informatie niet klopt. _/-\o_

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Kan dit welles nietes spelletje stoppen aub...

BE 2 x MT 5.12 kWh V156 CT003 V122 Landis & Gyr E360 1P BMS 216

• dannyro
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:07:
[...]

oke, geef dan aub aan welke informatie niet klopt. _/-\o_
Dat er niet mag ontladen worden >800w. Daar ben jij mee begonnen en dat is niet waar.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:06
Enige wat ik vind bij Synergrid is het volgende. Daar spreekt over aanraden en nergens zie ik dat er al verplichtingen zouden gelden:

14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen?
In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:12
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:09:
[...]

dat dit ooit kon, zal best, maar nu zijn de regels blijkbaar in Belgie verzwaard en aangepast en geld er blijkbaar een limiet van 800W en dat is vanuit wettelijke eisen bepaald. dus jij hebt blijkbaar nu nog geluk, maar het zou me niet verbazen als ze dat nog gaan bijwerken. geef even aan waneer je de aanmelding hebt gedaan?
Klopt niet op 2 februari is mijn 3de batterij ook goedgekeurd. Alle 3 zijn goedgekeurd als zijnde een vermogen van 2500 w. Er bestaan volgens mij zelfs geen Marstek venus e 800 w op dit moment. Dus dat verhaal klopt niet. Ik heb 2 stuks op elk een aparte kring geplaatst gezekerd met 16 A en 1 zit op een "lichte" kring die nog enkele stopcontacten bevat en ook gezekerd is met 16 A.

[ Voor 21% gewijzigd door hermlek op 06-02-2026 08:31 ]

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V144 combination CT002 v124 app v1.6.58 meter Landis&Gyr E360

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:22
Niemand zicht wanneer de Venus A, D, etc Synergrid gehomologeerd gaat worden of als ze zelfs al ingediend zijn?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:45
hermlek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:16:
[...]

Klopt niet op 2 februari is mijn 3de batterij ook goedgekeurd. Alle 3 zijn goedgekeurd als zijnde een vermogen van 2500 w. Er bestaan volgens mij zelfs geen Marstek venus e 800 w op dit moment. Dus dat verhaal klopt niet. Ik heb 2 stuks op elk een aparte kring geplaatst gezekerd met 16 A en 1 zit op een "lichte" kring die nog enkele stopcontacten bevat en ook gezekerd is met 16 A.
Dat klopt, er bestaat op dit moment helemaal geen Venus E met een omvormer vermogen van 800VA, enkel met 2500VA.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Moest je al dan niet twijfelen of 800+W nu toegestaan is of niet, is dit misschien wel nuttig om te lezen:
https://techpulse.be/nieu...isbatterijen-naar-belgie/
Ik durf gokken dat dit bedrijf geen verboden apparatuur gaat uitbrengen 🤷

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste