Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:46
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:04:
[...]

alleen is het wettelijk blijkbaar anders bepaald, aanmelden verplicht en een maximale vermogen van 800W. zie bron: zie mijn vorige post hierboven.
dit laatste betekend dat je dus maximaal 800W aan ontlaad vermogen mag gebruiken (wettelijk eis), snap dat je dat niet echt handig vind, ben ik het helemaal met je eens. :)
😀wie gelooft een verkoper als bron. Wettelijk kan het perfect om op 2500W te ontladen als de batterij op een eigen groep staat. Mijn 3 Marstek Venus p&p batterijen zijn eind vorig jaar door Fluvius goedgekeurd om te ontladen aan 2500W per stuk.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:53
DSSW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Aanvraag ingediend in augustus, goedkeuring ontvangen enkele weken geleden...en er worden nog dagelijks batterijen met omvormer van 2500W goedgekeurd.
Je bent gewoon slecht geïnformeerd.
juist, je hebt dus gewoon je aan de wettelijke verplichting, namelijk aanmelden bij Fluvius uitgevoert, en dat klopt omdat je Marstek dus >800W kan leveren, of je dat ook doet is een andere zaak.
het enige onduidelijke is en ook dat via je bij bv vlanderen terug, dat mogelijk in de toekomst de teruglevering beperkt zal gaan worden tot 800W. de toekomst zal uitwijzen waar het in Belgie naar toe gaat.

je zag dat ook met de P1 poort en P1-dongle, dat kon niet volgens synergrid, en de oorzaak lag in een kopie van een duitse regelwerk (en wat bleek, in Duitsland kennen ze bij slimme meters geen P1 poort, de dus was deze ook niet in hun regelwerken verwerkt.
En dat heeft een best lange tijd geduurt voordat men daar achter kwam om niet zo maar blindelings regelwerken uit andere landen als basis te nemen.

In Nederland hebben we gelukkig dit soort ongein wat minder, want die hele homologatie is eigenlijk een volledig overbodig en duure grap en bied eigenlijk geen meerwaarde. maar dat is mijn persoonliijke mening, je hoeft het daar ook niet mee eens te zijn.

een homologatie van synergrid maakt dat niet anders, want dat is gewoon een typegoedkeuring.
vergelijk dat maar met een auto die goedgekeurd is en die 250 kmh kan rijden, alleen mag je dat op belgische ( en ook Nederlandse) wegen gewoon niet rijden, ondanks dat er wel een typegoedkeuring op die auto ligt.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:30:
[...]

juist, je hebt dus gewoon je aan de wettelijke verplichting, namelijk aanmelden bij Fluvius uitgevoert, en dat klopt omdat je Marstek dus >800W kan leveren, of je dat ook doet is een andere zaak.
het enige onduidelijke is en ook dat via je bij bv vlanderen terug, dat mogelijk in de toekomst de teruglevering beperkt zal gaan worden tot 800W. de toekomst zal uitwijzen waar het in Belgie naar toe gaat.
Nu gaat het al over de toekomst...Moeilijk precies om toe te geven dat je helemaal verkeerd bent. Daar hebben wij niet veel aan hier op het forum.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Nu gaat het al over de toekomst...Moeilijk precies om toe te geven dat je helemaal verkeerd bent. Daar hebben wij niet veel aan hier op het forum.
hoezo helemaal verkeerd, en blijkbaar zouden er al gewesten zijn die deze limiet van <800W al toepassen, vind helaas daar geen duidelijke overheid informatie over.
en sorry als deze informatie niet bij jullie in de smaak valt, zelf vind ik dat Belgie met PIB ook zeker niet bepaald dat dit een schoonheidsprijs verdient, maar je krijgt vanzelf wat je gestemd hebt zo ik zeggen.
Dat hebben we in Nederland helaas ook moeten ondervinden met de huidige (nog) regering die plots onze geliefde salderingsregeling heeft afgeschaft. niet leuk, maar wel de werkelijkheid en daar doe je als burger niets tegen, behalve opletten bij de volgende verkiezingen, maar in NL heeft dat ook niets geholpen. :)

• dannyro
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:52:
[...]

hoezo helemaal verkeerd, en blijkbaar zouden er al gewesten zijn die deze limiet van <800W al toepassen, vind helaas daar geen duidelijke overheid informatie over.
Kijk, jij begint met blijkbaar, en dan zeg je zelf, ik vind daar geen informatie over. Wij weten heus wel hoe het in elkaar zit hoor. Over Nederland weten wij het ook wel. Het blijft wat het is, Uw informatie is en was onjuist. Hier spreken we over wat nu mag en kan. Er zijn hier tweakers die U hierboven al de nodige info hebben gegeven, maar jij doet daar niets mee.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Kijk, jij begint met blijkbaar, en dan zeg je zelf, ik vind daar geen informatie over. Wij weten heus wel hoe het in elkaar zit hoor. Over Nederland weten wij het ook wel. Het blijft wat het is, Uw informatie is en was onjuist. Hier spreken we over wat nu mag en kan. Er zijn hier tweakers die U hierboven al de nodige info hebben gegeven, maar jij doet daar niets mee.
hoezo, ik heb zelfs vanuit die bronnen, even graag goed lezen, een heel stuk van die informatie gepost. dus je ziet, ik heb wel degelijk iets met die informatie gedaan, maar als jij vind dat dit onjuist is, prima, heb ik vrede mee, tenslotte mag hier iedereen zijn mening over de beschikbare informatie geven. onze inzichten in deze verschillen blijkbaar, en dat mag.

• dannyro
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:39:
[...]

hoezo, ik heb zelfs vanuit die bronnen, even graag goed lezen, een heel stuk van die informatie gepost. dus je ziet, ik heb wel degelijk iets met die informatie gedaan, maar als jij vind dat dit onjuist is, prima, heb ik vrede mee, tenslotte mag hier iedereen zijn mening over de beschikbare informatie geven. onze inzichten in deze verschillen blijkbaar, en dat mag.
Neen, jij geeft hier verkeerde informatie. Daar gaat het over! Dat heeft niets met mij of anderen te maken. Als er hier nieuwe mensen komen lezen verwachten die de juiste informatie. Wij zijn hier niet op Facebook!

• Jan-tweak
dannyro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Neen, jij geeft hier verkeerde informatie. Daar gaat het over! Dat heeft niets met mij of anderen te maken. Als er hier nieuwe mensen komen lezen verwachten die de juiste informatie. Wij zijn hier niet op Facebook!
oke, geef dan aub aan welke informatie niet klopt. _/-\o_

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Kan dit welles nietes spelletje stoppen aub...

BE 2 x MT 5.12 kWh V156 CT003 V122 Landis & Gyr E360 1P BMS 216

• dannyro
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:07:
[...]

oke, geef dan aub aan welke informatie niet klopt. _/-\o_
Dat er niet mag ontladen worden >800w. Daar ben jij mee begonnen en dat is niet waar.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 16:42
Enige wat ik vind bij Synergrid is het volgende. Daar spreekt over aanraden en nergens zie ik dat er al verplichtingen zouden gelden:

14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen?
In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-03 17:05
Jan-tweak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:09:
[...]

dat dit ooit kon, zal best, maar nu zijn de regels blijkbaar in Belgie verzwaard en aangepast en geld er blijkbaar een limiet van 800W en dat is vanuit wettelijke eisen bepaald. dus jij hebt blijkbaar nu nog geluk, maar het zou me niet verbazen als ze dat nog gaan bijwerken. geef even aan waneer je de aanmelding hebt gedaan?
Klopt niet op 2 februari is mijn 3de batterij ook goedgekeurd. Alle 3 zijn goedgekeurd als zijnde een vermogen van 2500 w. Er bestaan volgens mij zelfs geen Marstek venus e 800 w op dit moment. Dus dat verhaal klopt niet. Ik heb 2 stuks op elk een aparte kring geplaatst gezekerd met 16 A en 1 zit op een "lichte" kring die nog enkele stopcontacten bevat en ook gezekerd is met 16 A.

[ Voor 21% gewijzigd door hermlek op 06-02-2026 08:31 ]

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
Niemand zicht wanneer de Venus A, D, etc Synergrid gehomologeerd gaat worden of als ze zelfs al ingediend zijn?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:26
hermlek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:16:
[...]

Klopt niet op 2 februari is mijn 3de batterij ook goedgekeurd. Alle 3 zijn goedgekeurd als zijnde een vermogen van 2500 w. Er bestaan volgens mij zelfs geen Marstek venus e 800 w op dit moment. Dus dat verhaal klopt niet. Ik heb 2 stuks op elk een aparte kring geplaatst gezekerd met 16 A en 1 zit op een "lichte" kring die nog enkele stopcontacten bevat en ook gezekerd is met 16 A.
Dat klopt, er bestaat op dit moment helemaal geen Venus E met een omvormer vermogen van 800VA, enkel met 2500VA.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Moest je al dan niet twijfelen of 800+W nu toegestaan is of niet, is dit misschien wel nuttig om te lezen:
https://techpulse.be/nieu...isbatterijen-naar-belgie/
Ik durf gokken dat dit bedrijf geen verboden apparatuur gaat uitbrengen 🤷

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:13
roeleboel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:53:
Moest je al dan niet twijfelen of 800+W nu toegestaan is of niet, is dit misschien wel nuttig om te lezen:
https://techpulse.be/nieu...isbatterijen-naar-belgie/
Ik durf gokken dat dit bedrijf geen verboden apparatuur gaat uitbrengen 🤷
Het is allemaal zeer eenvoudig : is het gehomologeerd door synergrid en staat het in hun lijst dan is het toegelaten in België, zo simpel is het.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Jan-tweak
hermlek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:16:
[...]

kijk eens op deze lijst, is de huidige laatste versie van 19.12.2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WARP9oG9XhlCtRDepoJGG8Y5B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOvaGiwsD0TvDQWQVlVU6IyC.png?f=fotoalbum_large
daar vind je dus zowel de 800W als de 2.500W versie.

• Gely
Dat van die 800W versie is enkele keren verduidelijkt, er bestaat geen commercieel beschikbare 800W versie van de Marstek Venus E.
Software beveiliging/begrenzing = geen beveiliging/begrenzing. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Marstek ook een 800W hardwarematig geblokkeerd model opgestuurd voor homologatie, als jij een 800W versie op het internet vindt mag je dit hier altijd melden. Veel geluk gewenst!

BTW @Bossi13 heeft in onderstaande post meegeven dat het voor Fluvius (via e-mail) geen probleem stelt om 3 x 2500W Marstek Venus E aan te melden. Of die 3de al effectief is aangemeld én goedgekeurd weet ik niet.
Bossi13 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ter info:

Net bevestiging gekregen van Fluvius. Ik mag een 3e Marstek plaatsen met mijn 40A aansluiting en 5kW PV installatie.

Zelf zou ik er dan wel 2 op 800/1000/1250W instellen

[ Voor 22% gewijzigd door Gely op 10-03-2026 08:23 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-03 12:08
Ik heb er 3 aangemeld met 2500W ontlaadvermogen, eerst 2 later nog eens een derde. Beide aanmeldingen zijn goedgekeurd. Wettelijk is er niets dat Fluvius kan inroepen om dit niet goed te keuren voor zover ik het begrijp.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V124, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

• Gely
Marco_64 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:29:
Ik heb er 3 aangemeld met 2500W ontlaadvermogen, eerst 2 later nog eens een derde. Beide aanmeldingen zijn goedgekeurd. Wettelijk is er niets dat Fluvius kan inroepen om dit niet goed te keuren voor zover ik het begrijp.
Op een standaard 40A monofasige aansluiting?
Hieronder nogmaals de tabel uit de laatste documentatie van Synergrid, en die bepalen wat mag en niet mag. Staat hierboven ook al ergens met de link naar het document. Dat er 3 batterijen van elk 2,5kVA op een monofasig netwerk mogen worden aangesloten is tegenstrijdig met wat mag. Max. 5kVA aan batterij-omvormers naast een max. van 5kVA aan PV-omvormers. Al zou ik het persoonlijk ook graag anders willen zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9UwUekLTY7x3j7KjWMbn4C1hFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08XCgKQmjOXIUoAJVm3Zfnho.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Marco_64 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:29:
Oké, maar wat is je aansluiting? Enkelfasig of heb je een 3-fase aansluiting.
Want volgens de synergrid regels is dat bij een 3-fase geen probleem, zie de tabel die @Gely heeft geplaatst.
Bij een 1-fase is dat helaas een ander verhaal.
Mogelijk dat dan Fluvius hier een fout gemaakt heeft, de hamvraag is of ze dat zelf nog ontdekken en daar iets aan gaan doen of dat je gewoon gelukt hebt en er verder geen haan naar kraait.
Succes :)

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-03 12:08
Sorry, ik had niet door dat julie het over een monofasige aansluiting hadden. Mijn aansluiting is 3-fasen 25A.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V124, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

• Jan-tweak
Gely schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:10:
[...]

Dat van die 800W versie is enkele keren verduidelijkt, er bestaat geen commercieel beschikbare 800W versie van de Marstek Venus E.
Software beveiliging/begrenzing = geen beveiliging/begrenzing. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Marstek ook een 800W hardwarematig geblokkeerd model opgestuurd voor homologatie, als jij een 800W versie op het internet vindt mag je dit hier altijd melden. Veel geluk gewenst!
Wat wel of niet leverbaar is is conform de regels volledig oninteressant, Synergrid zal dat helemaal niets boeien, dat is ook het hele kromme aan dat systeem in België.

In het geval met Marstek is dat ze dus van het zelfde model twee verschillende typen (800/2500j hebben laten goedkeuren.
Je moet echter bij Marstek zelf zijn waarom die 800W versie niet te verkrijgen is, mogelijk dat je dus beter naar een ander merk moet gaan kijken.
Echter blijkt er nog steeds in België binnen de Gewesten nog steeds de vraag cq regelgeving met een mogelijke beperking tot 800W te bestaan, of deze nu komt of niet is de hamvraag. Want zou deze dus komen dan wordt het voor de modellen >800W dus erg lastig om nog te verkopen.
Gelukkig hebben we in Nederland dit soort problemen niet, echter daarvoor hebben we heel wat andere problemen die jullie in België dus helemaal niet hebben.

Kijk alleen maar naar de klucht met de P1 meter, eerst volledig verboden en pas na heel veel klachten en politieke druk alsnog toegestaan, nadeel wilde een fabrikant zijn reeds goedgekeurd toestel ook met de P1 mogen gebruiken moest de hele goedkeuring opnieuw.
Resultaat dat je nu dus typen hebt waar er geen P1 is toegestaan en een nieuwer model waar dat wel kan.
BTW @Bossi13 heeft in onderstaande post meegeven dat het voor Fluvius (via e-mail) geen probleem stelt om 3 x 2500W Marstek Venus E aan te melden. Of die 3de al effectief is aangemeld én goedgekeurd weet ik niet.

[...]

• Jan-tweak
Marco_64 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:04:
Sorry, ik had niet door dat julie het over een monofasige aansluiting hadden. Mijn aansluiting is 3-fasen 25A.
Kijk, en dan is het dus geen enkel probleem. Overigens ligt daar dus wel de oplossing voor zijn probleem, ik weet alleen niet hoe makkelijk de omzetting van 1-fase naar 3-fase in België is? Waarschijnlijk duur.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:13
[...]

[...]
Mijn 3 stuks Venus E zijn bij Fluvius aangemeld en goedgekeurd. 3 fasen net 3 x 400V +N

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Gely
DSSW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Mijn 3 stuks Venus E zijn bij Fluvius aangemeld en goedgekeurd. 3 fasen net 3 x 400V +N
Idd, op 3 fasen wat perfect kan volgens de geldende regelgeving. Wat wel merkwaardig is, is dat Fluvius 3 batterijen van 2,5kVA aanvaardt voor een monofasige aansluiting. Dat zou impliciet het aanmelden van meer dan 5kVA aan PV toelaten, dus vast + plug-in, zie mijn handtekening hieronder. Eens kijken of ik dat ga klaarspelen maar ik vrees ervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Gely op 10-03-2026 14:51 ]

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:27
[...]

Ik heb nog geen 3e aangeschaft, voorlopig kom ik bij zonnige dagen zover dat ik na zonsondergang toekom met 2 batterijen tot de pv weer opbrengt.
Maar ik wil UniFi uitbreiden dus we zien nog 😅

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:08
Gely schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Idd, op 3 fasen wat perfect kan volgens de geldende regelgeving. Wat wel merkwaardig is, is dat Fluvius 3 batterijen van 2,5kVA aanvaardt voor een monofasige aansluiting. Dat zou impliciet het aanmelden van meer dan 5kVA aan PV toelaten, dus vast + plug-in, zie mijn handtekening hieronder. Eens kijken of ik dat ga klaarspelen maar ik vrees ervoor.
>5kVA is dacht ik herbracht naar >25kVA ... dus eenvoudige melding is voldoende ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:56
vifra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:02:
[...]

>5kVA is dacht ik herbracht naar >25kVA ... dus eenvoudige melding is voldoende ...
25kva is voor het totaal en mits drie fasen.
Er is ook een limiet per fase en dus mogelijks ook van toepassing indien monofasig.

• vifra
eve opgezocht ...
- op monofase is >10kVA niet aangeraden en zal fluvius aanraden over te stappen naar 3 fase
- meldingsplicht - altijd
- extra studie nodig: meer dan 10kVA (totale) installatie op onofase, > 25kVA (total) instalatie op 3 fase

En een toffe instinker:
Wanneer je als particulier een installatie van meer dan 10 kVA plaatst, kan je installatie beschouwd worden als inkomstenbron en ben je dus beschouwdd als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen betekent het ook dat je belastingen zal moeten betalen op de inkomsten uit de injectie.

Ze rieken inkomstenverlies van ver ...

• dnat
  • Laatst online: 08:13
vifra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:27:
eve opgezocht ...
- op monofase is >10kVA niet aangeraden en zal fluvius aanraden over te stappen naar 3 fase
- meldingsplicht - altijd
- extra studie nodig: meer dan 10kVA (totale) installatie op onofase, > 25kVA (total) instalatie op 3 fase

En een toffe instinker:
Wanneer je als particulier een installatie van meer dan 10 kVA plaatst, kan je installatie beschouwd worden als inkomstenbron en ben je dus beschouwdd als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen betekent het ook dat je belastingen zal moeten betalen op de inkomsten uit de injectie.

Ze rieken inkomstenverlies van ver ...
dit was vroeger toch 5KVA op 1 fase? officiele link?

• vifra
dnat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:53:
[...]

dit was vroeger toch 5KVA op 1 fase? officiele link?
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie
25kVA is de standaard vandaag.
Mono-fase wordt uitgefaseerd op basis van behoefte - meer dan 10kVA worden voorgesteld over te gaan naar 3-fase.

[ Voor 39% gewijzigd door vifra op 11-03-2026 10:06 ]

• dnat
  • Laatst online: 08:13
vifra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:02:
[...]

https://www.fluvius.be/nl/groene-energie
25kVA is de standaard vandaag.
Mono-fase wordt uitgefaseerd op basis van behoefte - meer dan 10kVA worden voorgesteld over te gaan naar 3-fase.
nee hoor:
https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

5KVA voor opwek maximum, batterijen zijn geen opwek tenzij hybride.

daarom dat ik dus 4200 West +800zuid omvormer heb en 2 * 2500 plug batterij en alles goedgekeurd

als ik 10KVA op 1 fase had mogen leggen dan had ik mijn oost ook 5KVA nu al liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door dnat op 11-03-2026 10:12 ]

• Gely
dnat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:06:
[...]

nee hoor:
https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

5KVA voor opwek maximum, batterijen zijn geen opwek tenzij hybride.

daarom dat ik dus 4200 West +800zuid omvormer heb en 2 * 2500 plug batterij en alles goedgekeurd

als ik 10KVA op 1 fase had mogen leggen dan had ik mijn oost ook 5KVA nu al liggen.
Inderdaad, het is nog altijd 5 kVA PV max. (opwek dus).

• vifra
Gely schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Inderdaad, het is nog altijd 5 kVA PV max. (opwek dus).
klopt - mijn grenswaarde was verkeerd. Als je boven de 5kVA gaat (en dus niet boven de 10) dan gaat fluvius aanraden naar een 3-fase over te gaan.
Daar is de grens op 25 kVA (met een zo evenwichtig mogelijke spreiding ovr de 3 fasen ... )

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-03 20:54
Ik ga nu ongetwjfeld iets vragen dat al vaker beantwoord is in dit topic, maar topic is te groot om door te nemen, vandaar dat ik het toch maar even vraag ;-):

Heb momenteel 10 zonnepanelen met omvormer 3.3kva, vaste installatie, bekend bij Fluvius
Sinds juni 2025 Marstek Venus E 2.0 - geregistreerd bij Fluvius (2500W)
Sinds deze week er een Marstek Venus E 3.0 bijgezet, deze moet nog aangemeld worden.
Om de 2 batterijen op minder zonnige dagen sneller op te laden heb ik nog 2 setjes plugin panelen besteld om op het dak van de garage te leggen. 1 set is 2 panelen met micro omvormer van 800W, dus met 2 sets in totaal 1600W plug in
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er allemaal mag bij Fluvius.

Eerst de batterij: kan ik de tweede batterij zonder problemen aanmelden aan 2500W?

Dan de zonnepanelen: mag ik bovenop de batterijen nog 2 setjes plugin panelen van elk 800W aanmelden?

Alvast bedankt voor jullie reactie. :-)

• Gely
Leon M schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:13:
Ik ga nu ongetwjfeld iets vragen dat al vaker beantwoord is in dit topic, maar topic is te groot om door te nemen, vandaar dat ik het toch maar even vraag ;-):

Heb momenteel 10 zonnepanelen met omvormer 3.3kva, vaste installatie, bekend bij Fluvius
Sinds juni 2025 Marstek Venus E 2.0 - geregistreerd bij Fluvius (2500W)
Sinds deze week er een Marstek Venus E 3.0 bijgezet, deze moet nog aangemeld worden.
Om de 2 batterijen op minder zonnige dagen sneller op te laden heb ik nog 2 setjes plugin panelen besteld om op het dak van de garage te leggen. 1 set is 2 panelen met micro omvormer van 800W, dus met 2 sets in totaal 1600W plug in
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er allemaal mag bij Fluvius.

Eerst de batterij: kan ik de tweede batterij zonder problemen aanmelden aan 2500W?

Dan de zonnepanelen: mag ik bovenop de batterijen nog 2 setjes plugin panelen van elk 800W aanmelden?

Alvast bedankt voor jullie reactie. :-)
Voor zover ik het weet ;) 2 x 2,5kVA aan batterijen aanmelden bij Fluvius is geen probleem, hebben ik en vele anderen al met succes gedaan. Wat betreft die 2x 800VA (eigenlijk 2x 799VA, dus < 800VA) aan PV omvormers, als de berekening klopt heb je dan 3,3 kVA + een kleine 1,6kVA = 4,9 kVA wat nog altijd minder is dan de toegelaten max. van 5kVA aan PV omvormers. Volgens mij zit je dus nog goed. BTW, ik heb hier 3 van die sets waarvan er 1 is aangegeven, ik ga geen slapende honden wakker maken als je begrijpt wat ik bedoel. Wel staan die 3 sets op een dedicated alleenstaande groep met eigen zekering op 20A.

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 14-03-2026 12:20 ]

• Leon M
Gely schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Voor zover ik het weet ;) 2 x 2,5kVA aan batterijen aanmelden bij Fluvius is geen probleem, hebben ik en vele anderen al met succes gedaan. Wat betreft die 2x 800VA (eigenlijk 2x 799VA, dus < 800VA) aan PV omvormers, als de berekening klopt heb je dan 3,3 kVA + een kleine 1,6kVA = 4,9 kVA wat nog altijd minder is dan de toegelaten max. van 5kVA aan PV omvormers. Volgens mij zit je dus nog goed. BTW, ik heb hier 3 van die sets waarvan er 1 is aangegeven, ik ga geen slapende honden wakker maken als je begrijpt wat ik bedoel. Wel staan die 3 sets op een dedicated alleenstaande groep met eigen zekering op 20A.
Ok, tweede batterij ga ik dan aanmelden. Zonnepanelen dan misschien maar eentje aanmelden voor de zekerheid?
Jij hebt de 3 sets op 1 zekering gezet? Was daarover nog aan het twijfelen. Ze komen op m'n garage die een eigen groepenkast heeft (afgetakt van de hoofdkast in het huis). Er is een kabel van het huis naar de garage van 4 mm2, afgezekerd in de hoofdkast op 25A. In de groepenkast in de garage zit een verliesstroomschakelaar 30mA - 25A. Hierachter een paar groepen van 16A. Wilde hierbij dus een extra groep zetten voor de 2 setjes zonnepanelen, bijv een automaat van 10A. Of beter 2 aparte automaten, 1 per set?

• Gely
Leon M schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Ok, tweede batterij ga ik dan aanmelden. Zonnepanelen dan misschien maar eentje aanmelden voor de zekerheid?
Jij hebt de 3 sets op 1 zekering gezet? Was daarover nog aan het twijfelen. Ze komen op m'n garage die een eigen groepenkast heeft (afgetakt van de hoofdkast in het huis). Er is een kabel van het huis naar de garage van 4 mm2, afgezekerd in de hoofdkast op 25A. In de groepenkast in de garage zit een verliesstroomschakelaar 30mA - 25A. Hierachter een paar groepen van 16A. Wilde hierbij dus een extra groep zetten voor de 2 setjes zonnepanelen, bijv een automaat van 10A. Of beter 2 aparte automaten, 1 per set?
Ik heb inderdaad de 3 sets op één aparte groep gezet op 2,5mm² / 20A + ervoor een verliesstroomschakelaar van 30mA / 40A (die trouwens alles in de tuin covered), eigenlijk zou die verliesstroomschakelaar in A iets lager moeten zijn wegens selectiveit t.o.v. mijn hoofdzekering van 40A. Maar goed, die stond er al. Mijn sets liggen allemaal buiten de hoofdwoning: prieel op Zuid (2x) en het tuinhuis op Oost (1x). Zolang je de zekeringen van je circuits, de resp. kabelsecties en het max. toegelaten vermogen m.b.t. voorgaande respecteert zie ik geen probleem. Batterijen staan ook op 2 aparte circuits van elk 2,5mm²/20A gezien vanaf de hoofdzekering.

EDIT: Ik zie geen probleem om ook je 2de set aan te melden.

[ Voor 11% gewijzigd door Gely op 14-03-2026 16:05 ]

• dannyro
  • Nu online
Gely schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb inderdaad de 3 sets op één aparte groep gezet op 2,5mm² / 20A + ervoor een verliesstroomschakelaar van 30mA / 40A (die trouwens alles in de tuin covered), eigenlijk zou die verliesstroomschakelaar in A iets lager moeten zijn wegens selectiveit t.o.v. mijn hoofdzekering van 40A. Maar goed, die stond er al. Mijn sets liggen allemaal buiten de hoofdwoning: prieel op Zuid (2x) en het tuinhuis op Oost (1x). Zolang je de zekeringen van je circuits, de resp. kabelsecties en het max. toegelaten vermogen m.b.t. voorgaande respecteert zie ik geen probleem. Batterijen staan ook op 2 aparte circuits van elk 2,5mm²/20A gezien vanaf de hoofdzekering.

EDIT: Ik zie geen probleem om ook je 2de set aan te melden.
Zo een setje van 800w, kan je deze niet op het stopcontact van de Marstek aansluiten?

• Gely
dannyro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Zo een setje van 800w, kan je deze niet op het stopcontact van de Marstek aansluiten?
Nooit mee bezig geweest en weet het dus niet. Ik dacht dat dit al verschillende keren aan bod gekomen is in het Marstek topic: Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Maar als je al circuits/groepen vrij hebt zoals @Leon M zou ik het in ieder geval zo doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gely op 14-03-2026 16:30 ]

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[quote]Gely schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:17:
[...]
"BTW, ik heb hier 3 van die sets waarvan er 1 is aangegeven..."

Over de honden gaan we zwijgen :-) want idemdito hier.
Maar mijn vraag is: heb je al de goedkeuring ontvangen van Fluvius ?
Ik heb ook één set aangegeven sinds september vorig jaar maar ze staan nog steeds "in verwerking".
Begint nu wel lang te duren... Batterijen waren redelijk vlug goedgekeurd.

BE 2 x MT 5.12 kWh V156 CT003 V122 Landis & Gyr E360 1P BMS 216

• Gely
macedpo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:04:
[quote]Gely schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:17:
[...]
"BTW, ik heb hier 3 van die sets waarvan er 1 is aangegeven..."

Over de honden gaan we zwijgen :-) want idemdito hier.
Maar mij vraag is: heb je al de goedkeuring ontvangen van Fluvius ?
Ik heb ook één set aangegeven sinds september vorig jaar maar ze staan nog steeds "in bewerking".
Begint nu wel lang te duren... Batterijen waren redelijk vlug goedgekeurd.
Neen, de 2 batterijen die ik samen met één PV plug-in set ook in september heb aangegeven zijn al goedgekeurd. De PV installatie met een 799VA omvormer nog steeds niet en staat dus zoals bij jou "in verwerking".

• Leon M
Vind de regels nog altijd vaag, vooral in hoeverre je plugin batterijen mag combineren met plugin zonnepanelen. Vandaar m'n terughoudendheid om die 2 setjes plugin panelen straks aan te geven.
Kan iemand dit bevestigen dat je zeker de 2 mag combineren?
En mag je 2 sets plugin zonnepanelen hebben, omdat ze een hele tijd over die max 800w spreken. Of is dat gewoon per apparaat en maakt het niet uit hoeveel je er hebt zolang je niet over de 5kVA gaat?

• Gely
Leon M schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:27:
Vind de regels nog altijd vaag, vooral in hoeverre je plugin batterijen mag combineren met plugin zonnepanelen. Vandaar m'n terughoudendheid om die 2 setjes plugin panelen straks aan te geven.
Kan iemand dit bevestigen dat je zeker de 2 mag combineren?
En mag je 2 sets plugin zonnepanelen hebben, omdat ze een hele tijd over die max 800w spreken. Of is dat gewoon per apparaat en maakt het niet uit hoeveel je er hebt zolang je niet over de 5kVA gaat?
Zie de tabel van Synergrid die ik hierboven heb gepost. Je mag een totaal van 5kVA aan PV omvormers hebben bij een monofasige aansluiting van 40A. Totaal PV dus, in uw en mijn geval is dat de vaste PV installatie + PV plug-in(s). Daarnaast, dat woord is belangrijk, daarnaast dus, mag je 5kVA aan opslag-omvormers hebben, lees batterijen. Lees nog eens goed de docs van je omvormer want ik veronderstel dat die 799VA zijn om onder de 800VA uit te komen, check dat type ook in de Synergrid tabel. Die kan je allebei netjes aangeven op Fluvius. Je doet al aan teruglevering met je vaste PV installatie en je hebt (?) een digitale meter. Ik zie echt geen enkel probleem. Stel dat ze één van jouw setjes niet aanvaarden voor aanmelding, wat gaan ze dan doen? Ze eigenhandig van je dak komen afhalen? Ik dacht het niet... Zorg gewoon dat je niet meer dan 5kW max. terug het net opstuurt wanneer je huisverbruik = 0 en geen Fluviushaan zal ernaar kraaien. Een goed EMS doet wonderen, via Home Assistant bijv. .

EDIT, nog ter verduidelijking, bij omvormers spreekt men niet van W maar van VA, om het te duiden: je mag perfect 10kW aan zonnepanelen op een omvormer van 799VA zetten, ridicuul dat wel. Dus opletten met W en VA!

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 15-03-2026 15:52 ]

• Leon M
@ Gely
Merci voor al je info, is me nu iets duidelijker.
Je hebt gelijk, moet bij omvormer over VA spreken, niet W
De omvormers zijn AP systems EZ-1M, deze staan in de Synergrid lijst als 799VA, dus in orde.
Heb je tabel van Synergrid gevonden van de max 5 kVA en zo, maar de link naar het document van Synergrid waarin deze tabel en de tekst dat je 5 kVA aan omvormers mag hebben vind ik niet direct terug.

• Gely
Leon M schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:07:
@ Gely
Merci voor al je info, is me nu iets duidelijker.
Je hebt gelijk, moet bij omvormer over VA spreken, niet W
De omvormers zijn AP systems EZ-1M, deze staan in de Synergrid lijst als 799VA, dus in orde.
Heb je tabel van Synergrid gevonden van de max 5 kVA en zo, maar de link naar het document van Synergrid waarin deze tabel en de tekst dat je 5 kVA aan omvormers mag hebben vind ik niet direct terug.
Bij deze dus: https://www.synergrid.be/...2-4_20251015_tekst_NL.pdf

Zie: .1.7 Kleine productie-installatie

BTW: Heb net dezelfde omvormers als jij op mijn 3 sets :)

Nog ter info: Site van Fluvius:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XZ5Qa2cW2vA3Wxgp7tpdhUVJiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rltLl5gv5jbJ39PMnnLBqzjP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Gely op 15-03-2026 18:56 ]

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
In september - oktober was er ook nog een regel die zei dat het schijnbaar vermogen (S in kVA) van de omvormers van de batterijen kleiner of gelijk moest zijn dan S van de omvormers van de zonnepanelen.
Is die regel sindsdien verdwenen?

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:48
Alan969 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:41:
In september - oktober was er ook nog een regel die zei dat het schijnbaar vermogen (S in kVA) van de omvormers van de batterijen kleiner of gelijk moest zijn dan S van de omvormers van de zonnepanelen.
Dat had ik ook zo begrepen

• Gely
Alan969 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:41:
Bedoel je niet eerder: S van het totaal aan batterij-omvormers mag max. gelijk zijn aan S van het totaal aan PV omvormers. Kleiner mag en gelijk aan mag ook, maar niet moeten? Ik dacht dat ook ooit ergens te hebben gelezen maar was dit niet eerder bedoeld voor hybride omvormers?

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
Je schrijft: "S van het totaal aan batterij-omvormers mag max. gelijk zijn aan S van het totaal aan PV omvormers". Ja dat is toch hetzelfde als wat ik schreef?
Mag max. gelijk of kleiner is toch hetzelfde als moet kleiner of gelijk zijn? Of lees ik iets verkeerd.
De bedoeling was , volgens mij, dat de batterijen (hoofdzakelijk?) geladen worden uit PV en niet (enkel?) uit het net.
Voor mij is dat belangrijk. Als ik een 3de MT wil plaatsen moet ik volgens die regel eerst de S van PV verhogen met +/- 1kVA. Mocht die regel weggevallen zijn, dan kan ik nu al een extra MT plaatsen...

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• Gely
Alan969 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:19:
Je schrijft: "S van het totaal aan batterij-omvormers mag max. gelijk zijn aan S van het totaal aan PV omvormers". Ja dat is toch hetzelfde als wat ik schreef?
Mag max. gelijk of kleiner is toch hetzelfde als moet kleiner of gelijk zijn? Of lees ik iets verkeerd.
De bedoeling was , volgens mij, dat de batterijen (hoofdzakelijk?) geladen worden uit PV en niet (enkel?) uit het net.
Voor mij is dat belangrijk. Als ik een 3de MT wil plaatsen moet ik volgens die regel eerst de S van PV verhogen met +/- 1kVA. Mocht die regel weggevallen zijn, dan kan ik nu al een extra MT plaatsen...
Zit em in de details (no offence uiteraard!), je schreef : "gelijk moest zijn", moet dus gelijk mag zijn :)
BTW: Die regel klopt volgens mij voor geen meter (althans voor niet-hybride omvormers). Ik zat met een vaste PV omvormer van 3,85kVA en mijn 2 Marsteks van elk 2,5kVA zijn meteen door Fluvius goedgekeurd. Dus ga je gang, hierboven en in het Marstek forum heeft @Bossi13 al aangegeven dat hij via mail van Fluvius het bericht kreeg dat een 3de Marstek van 2,5kVA mag aangemeld worden. Hij zit op een monofasige aansluiting met max. 5kVA aan vaste PV-omvormers.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste