Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 15:50

d3x

Broodro0ster schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Reken je in die 25% ook de netkosten, accijnzen, btw en dergelijke mee? Want als je het enkel op de naakte energie prijs berekend, is het verlies veel kleiner dan met de all in prijs.
de enige vermenigvuldigende variabele is de 6%btw, al de andere zijn som kosten die op elk type tarief hetzelfde zijn. Dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten want dat is microcent politiek.

Ik heb gisteren mijn afrekening gekregen voor September, zuivere elektriciteits prijs 7.37cent en 0euro abonnement kost.

dan heb je de "super" prijzen van engie piek-dal-superdal
september: 13,119 - 9,811 - 7,351
oktober: 12,284 - 9,044 - 6,772
abonnement kost 85eur..

|:(

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:07
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...

• d3x

d3x

BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...
zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?

trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• BelgianStar
d3x schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:49:
[...]

zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?

trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.
Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg... :9

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:36
Ik had een van de eerste pre-orders van HW en de batterij draait hier nu sinds 23/10.

0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..

eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt :D
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:36
BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:04:
[...]

Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg... :9
Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?

• d3x

d3x

RaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
Ik had een van de eerste pre-orders van HW en de batterij draait hier nu sinds 23/10.

0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..

eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt :D
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?
jawel tot 799 moet je niet aangeven, maar je kan het niet, want de HW staat er niet tussen

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Zelfde leugentje zoals destijds met de Marstek :D Was toen ook dat ze eind van de week, eind van de maand, etc in de lijst van Synergrid zouden komen. Maart is zo augustus geworden :+ Laten we hopen dat het voor HW niet zo lang duurt :P

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zie in de synergridlijst dat er nu wel aangegeven wordt voor Zendure en ook Anker dat de P1 kan gebruikt worden. Er zijn nog merken waar dit mogelijk is, bij Marstek staat dit (nog) niet vermeld.
Zelf gebruik ik Zendure, dus dat is dan in orde :-)

• BelgianStar
RaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:47:
[...]

Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?
Inderdaad, nog niets van problemen. Wat 1 letter toch een wereld van verschil kan maken! :+

• BelgianStar
Die Belgische regelgeving, ik krijg er een punthoofd van!
Ik kom de hele tijd tegenstrijdige info tegen..

Vraag: ik heb momenteel 2 Homewizard PIBs en 2200kWp aan zonnepanelen.
Mag ik bijvoorbeeld nog een stopcontactsetje van max 800watt aan zonnepanelen bijleggen indien dit op een aparte zekering zit?..
De ene site zegt wel maar niet boven 5kVa gaan. De andere site zegt zelfs dat ik maar 1 PIB zou mogen hebben van 800W maximum omvormervermogen en geen stekkerzonnepanelen.

Hoezo moet het hier altijd zo ingewikkeld en moeilijk zijn?..

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

Tazzios

..

Ik heb vandaag de X op de meter blueprint van Sessy omgebouwd naar Marstek. En er eentje aangemaakt waarbij je zelfs een x range kan opgeven. Misschien handig voor captar?

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/

Vers, dus laat even weten indien je nog bugs tegenkomt.

• Avenger 2.0
Ivm Engie Empower Flextime, super daluren en de thuisbatterij enkele interessante youtube videos:
YouTube: Super-daluren van Engie met een batterij. Doen of niet?
YouTube: Super-daluren van Engie met een thuisbatterij of 1 flexi jobdag per ...

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:30
idd, als je de berekening maakt (inclusief de rendementsverliezen, de kost van de akku nog buiten beschouwing gelaten), kom je er nooit uit.

De verdeling "kostprijs energie <-> toeslagen, netkosten, belastingen" zorgt er ook voor dat het ganse opzet van een "vrije energiemarkt" ronduit boerenbedrog is. Mijn haar komt recht te staan, als ik in de slogan lees dat mensen "honderden euro teveel betalen" voor hun energie, en dat dit kan opgelost worden door vergelijken en zoeken naar goedkopere leveranciers. Bij een gemiddeld gezin gaat de energie-component over minder dan EUR 700 per jaar...

• Avenger 2.0
Inderdaad, nu met PV en batterijen zit ik aan max €900 factuur per jaar, dus max €300 energiecomponent waar ik op kan besparen. Veel werk dus voor besparing van misschien max €50.
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.

• d3x

d3x

simpel antwoord, zo ver mogelijk van weg blijven van die Engie prijsstellingen...
hoge abo kost, enkel superdal is beetje goedkoper dan een goedkoop variabel 24/7
de gewone en piek betaal je dubbel en dik.

en die youtubes, met de inkoop RTE via batterij, kom je er totaal niet, ga je beter over naar een echt dynamisch en zoek je de echt lage prijzen. waste of time om er naar te luisteren. RTE op een slecht tarief = Extreem slechte deal.

Als je iets gestuurd wil overwegen kijk dan eens naar deze van flex.io
https://www.lifepowr.io/nl/products/flex-tariff-user
nu ben ik op zich geen voorstander van flex.io omdat ik eigen regeling heb en geen interesse heb in terugverkoop. hun nieuwe product is een samenwerking met een dynamische levrancier die op zich geen duur abo is en weinig marge neemt op de uurprijs, zijn eigenlijk pak goedkoper dan frankenergie etc... hoeveel de flex.io on top nu kost heb ik nog niet verder nagekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 08-11-2025 16:50 ]

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:27:
Inderdaad, nu met PV en batterijen zit ik aan max €900 factuur per jaar, dus max €300 energiecomponent waar ik op kan besparen. Veel werk dus voor besparing van misschien max €50.
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.
kan je alleen oplossen met batterij bufferen en de engie superflex is niet echt dal, dynamisch is de enige echte dal.

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:05
Ik heb mijn batterijen in zelfverbruik modus staan. Dat heeft mijns inziens het meeste effect. Op elke kwh die naar het net gaat verlies je 0,30-0,35 euro. Dus best zoveel mogelijk opslaan om later zelf te gebruiken. Ik heb een hybride auto en wpboiler, dus krijg mijn batterijen s avonds snel terug leeg waardoor het verlies beperkt blijft.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-11 21:19
Astg schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:18:
Ik heb mijn batterijen in zelfverbruik modus staan. Dat heeft mijns inziens het meeste effect. Op elke kwh die naar het net gaat verlies je 0,30-0,35 euro. Dus best zoveel mogelijk opslaan om later zelf te gebruiken. Ik heb een hybride auto en wpboiler, dus krijg mijn batterijen s avonds snel terug leeg waardoor het verlies beperkt blijft.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.
Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.

• d3x

d3x

bth27 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:17:
[...]

Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.
dat klopt zeker, maar met dynamisch moet je echt uitkijken dat je een buffer hebt in piek uren. ALs je weet dat je die piekuren geen/weinig verbruik hebt of op alternatieve manier kan bufferen dan is dat zeker een mogeljikheid.

zorg wel dat je in de zomer met je PV terugduw wegkunt, anders is het ook gene leuk gegeven. Daar kan ik al zeggen dat iemand die volledig west liggen heeft (zoals ik) eigenljik perfect is, want in de zomer 18-20h geef je nog terug op het net aan de piek prijzen. Maar je moet natuurlijk zelf wel je ochtend en missag doorkomen.

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:49
Ik dacht nog eens te kijken op mijn Fluvius hoe het zit met mijn aanmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QlTkk-t1Ti7buU1G2JnVIXaIy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPP2sAEyJajgAI9ibKHUdJ7g.png?f=fotoalbum_large
Nog steeds geen reactie, staat dit bij iemand al actief?

Nuja draait hier vlot zie ik op m'n dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09zRXposOnRRMSUqghzzY7IMTDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ofD8n4WgKCBFIJjxzcvqpXe7.png?f=user_large
97% Self-sufficient (totale energieverbuik) sinds ik de batterij heb staan. *O*
Benieuwd wat het in de winter zal geven, nu wel enkele dagen gehad dat de batterij leeg was in de nacht.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Avenger 2.0
vanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:

Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestanden :+

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:35
vanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
[Afbeelding]
Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:00
Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.
Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:35
Gely schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?
Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gaf :) Plug-in zonnepanelen met 800w omvormer bovenop een bestaande installatie met 3000w omvormer.

• BelgianStar
Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:07:
[...]

Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gaf :) Plug-in zonnepanelen met 800w omvormer bovenop een bestaande installatie met 3000w omvormer.
Dank voor de verduidelijking. Ik vond dus nergens DUIDELIJK aangegeven dat dit mocht. Een plug en play zonnepaneel installatie van max 800w omvormer bovenop een bestaande installatie.

Ik weet weer wat gedaan in de lente! :+

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 12:08
Avenger 2.0 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:51:
[...]

Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestanden :+
Ze geven het nu blijkbaar aan op de website :).
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterij
Aanvragen 23 juni 2025 worden op vandaag verwerkt.

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 12:08
Het blijft onduidelijk hoe een hybride stekkerbatterij met zonnepanelen moet aangegeven worden bij Fluvius.
De plug-in-batterij kan eenvoudig worden aangeven via 'mijn fluvius' door eerst 'plug-in' apparaat en dan 'batterij' te kiezen. Daarna het merk opgeven (Zendure) en de omvormer (Hyper 2000).
Maar wat moet er aangegeven worden als er in de toekomst op de DC ingangen van de omvormer zonnepanelen worden toegevoegd.
- Dit kan in 'mijn fluvius' niet aan de reeds aangemelde stekkerbatterij + omvormer worden toegevoegd.
- Een aparte aangifte is onlogisch, want dan staan er twee omvormers aangegeven (één voor de batterij, één voor de zonnepanelen) terwijl er in werkelijkheid slechts één Hyper 2000 omvormer aanwezig is.
- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TomDZ1979 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:

- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?
dit dus: je hebt die omvormer al aangegeven bij fluvius, waar die omvormer zijn stroom vandaan haalt maakt niet uit.
Hetgeen fluvius wil weten is hoeveel stroom er richting het net kan geduwd worden, extra zonnepanelen achter een reeds aangemelde omvormer veranderd niets aan de capaciteit van die omvormer.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste