BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?
trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.d3x schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:49:
[...]
zolang hij niet in de lijst staat is er geen officieel gebruik.
Ben je zeker dat er niet staat "binnenkort" op de HW site?
trouwens waarom zou je een HW kopen (niet dat ik ergens een voorkeur wil geven) maar het forum staat vol van miserie en de ROI is soms dubbel andere aanbieders.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg...
0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..
eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?
Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?BelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:04:
[...]
Laat ons zeggen dat ik al enkele maanden een HW PIB heb draaien, nog niets dan problemen mee gehad tot nu toe.
En de voorkeur voor die HW ging gewoon om in één ecosysteem te zitten ipv voor alles een app te moeten hebben. Mijn telefoon staat nu al vol genoeg...
jawel tot 799 moet je niet aangeven, maar je kan het niet, want de HW staat er niet tussenRaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
Ik had een van de eerste pre-orders van HW en de batterij draait hier nu sinds 23/10.
0.0 problemen en ze verzekerden me dat het nu in orde zou zijn..
eens je ze in huis hebt dan ben je er ook niet meer zo mee bezig wat "de lijst" zegt
Een 800w batterij moet je toch niet aanmelden hé?
Zelfde leugentje zoals destijds met de MarstekBelgianStar schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:00:
Ik vind het zéér eigenaardig dat de Homewizard PIB nog niet opgenomen is in de Synergrid lijst. HW verteld dat de PIB mag gebruikt worden in België maar hij is wel nog niet opgenomen in de lijst die terug te vinden is op de site, dus kan ik deze ook niet direct aanmelden bij Fluvius...
Zelf gebruik ik Zendure, dus dat is dan in orde :-)
Inderdaad, nog niets van problemen. Wat 1 letter toch een wereld van verschil kan maken!RaVenXeoN schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:47:
[...]
Bedoel je "nog niets VAN problemen" of "nog niets DAN problemen"?
Ik kom de hele tijd tegenstrijdige info tegen..
Vraag: ik heb momenteel 2 Homewizard PIBs en 2200kWp aan zonnepanelen.
Mag ik bijvoorbeeld nog een stopcontactsetje van max 800watt aan zonnepanelen bijleggen indien dit op een aparte zekering zit?..
De ene site zegt wel maar niet boven 5kVa gaan. De andere site zegt zelfs dat ik maar 1 PIB zou mogen hebben van 800W maximum omvormervermogen en geen stekkerzonnepanelen.
Hoezo moet het hier altijd zo ingewikkeld en moeilijk zijn?..
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/
Vers, dus laat even weten indien je nog bugs tegenkomt.
YouTube: Super-daluren van Engie met een batterij. Doen of niet?
YouTube: Super-daluren van Engie met een thuisbatterij of 1 flexi jobdag per ...
De verdeling "kostprijs energie <-> toeslagen, netkosten, belastingen" zorgt er ook voor dat het ganse opzet van een "vrije energiemarkt" ronduit boerenbedrog is. Mijn haar komt recht te staan, als ik in de slogan lees dat mensen "honderden euro teveel betalen" voor hun energie, en dat dit kan opgelost worden door vergelijken en zoeken naar goedkopere leveranciers. Bij een gemiddeld gezin gaat de energie-component over minder dan EUR 700 per jaar...
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.
simpel antwoord, zo ver mogelijk van weg blijven van die Engie prijsstellingen...Avenger 2.0 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:47:
Ivm Engie Empower Flextime, super daluren en de thuisbatterij enkele interessante youtube videos:
YouTube: Super-daluren van Engie met een batterij. Doen of niet?
YouTube: Super-daluren van Engie met een thuisbatterij of 1 flexi jobdag per ...
hoge abo kost, enkel superdal is beetje goedkoper dan een goedkoop variabel 24/7
de gewone en piek betaal je dubbel en dik.
en die youtubes, met de inkoop RTE via batterij, kom je er totaal niet, ga je beter over naar een echt dynamisch en zoek je de echt lage prijzen. waste of time om er naar te luisteren. RTE op een slecht tarief = Extreem slechte deal.
Als je iets gestuurd wil overwegen kijk dan eens naar deze van flex.io
https://www.lifepowr.io/nl/products/flex-tariff-user
nu ben ik op zich geen voorstander van flex.io omdat ik eigen regeling heb en geen interesse heb in terugverkoop. hun nieuwe product is een samenwerking met een dynamische levrancier die op zich geen duur abo is en weinig marge neemt op de uurprijs, zijn eigenlijk pak goedkoper dan frankenergie etc... hoeveel de flex.io on top nu kost heb ik nog niet verder nagekeken.
[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 08-11-2025 16:50 ]
kan je alleen oplossen met batterij bufferen en de engie superflex is niet echt dal, dynamisch is de enige echte dal.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:27:
Inderdaad, nu met PV en batterijen zit ik aan max €900 factuur per jaar, dus max €300 energiecomponent waar ik op kan besparen. Veel werk dus voor besparing van misschien max €50.
Enkel potentieel interessant als je grootverbruikers hebt (EV, warmtepomp) die je kan programmeren op de super-daluren, maar als je ook veel verbruik in de piekuren zal je winst snel weg zijn.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.
Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.Astg schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:18:
Ik heb mijn batterijen in zelfverbruik modus staan. Dat heeft mijns inziens het meeste effect. Op elke kwh die naar het net gaat verlies je 0,30-0,35 euro. Dus best zoveel mogelijk opslaan om later zelf te gebruiken. Ik heb een hybride auto en wpboiler, dus krijg mijn batterijen s avonds snel terug leeg waardoor het verlies beperkt blijft.
Die dynamische tarieven vertrouw ik ook helemaal niet. Je energieleverancier gaat geen cadeautjes uitdelen en wint er uiteindelijk wel aan.
dat klopt zeker, maar met dynamisch moet je echt uitkijken dat je een buffer hebt in piek uren. ALs je weet dat je die piekuren geen/weinig verbruik hebt of op alternatieve manier kan bufferen dan is dat zeker een mogeljikheid.bth27 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:17:
[...]
Ik heb eerder het omgekeerde: uw variabel of vast leverancier zal wel genoeg marge nemen om geen cadeaus te moeten uitdelen.
zorg wel dat je in de zomer met je PV terugduw wegkunt, anders is het ook gene leuk gegeven. Daar kan ik al zeggen dat iemand die volledig west liggen heeft (zoals ik) eigenljik perfect is, want in de zomer 18-20h geef je nog terug op het net aan de piek prijzen. Maar je moet natuurlijk zelf wel je ochtend en missag doorkomen.
/f/image/aPP2sAEyJajgAI9ibKHUdJ7g.png?f=fotoalbum_large)
Nog steeds geen reactie, staat dit bij iemand al actief?
Nuja draait hier vlot zie ik op m'n dashboard:
:strip_exif()/f/image/ofD8n4WgKCBFIJjxzcvqpXe7.png?f=user_large)
97% Self-sufficient (totale energieverbuik) sinds ik de batterij heb staan.
Benieuwd wat het in de winter zal geven, nu wel enkele dagen gehad dat de batterij leeg was in de nacht.
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestandenvanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
Ik dacht nog eens te kijken op mijn Fluvius hoe het zit met mijn aanmelding:
Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.vanpeers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
Ik dacht nog eens te kijken op mijn Fluvius hoe het zit met mijn aanmelding:
[Afbeelding]
Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:47:
[...]
Ik heb begin mei aangemeld en begin september een mail gekregen dat de aanmelding goedgekeurd was.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gafGely schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]
Plug-in batterijen? Plug-in ZP? En welke capaciteit(en), eventueel t.o.v. je bestaande ZP installatie?
Dank voor de verduidelijking. Ik vond dus nergens DUIDELIJK aangegeven dat dit mocht. Een plug en play zonnepaneel installatie van max 800w omvormer bovenop een bestaande installatie.Matomatisch schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:07:
[...]
Ah sorry, niet bij stilgestaan dat ik te weinig info gafPlug-in zonnepanelen met 800w omvormer bovenop een bestaande installatie met 3000w omvormer.
Ik weet weer wat gedaan in de lente!
Ze geven het nu blijkbaar aan op de websiteAvenger 2.0 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:51:
[...]
Volgens mij hebben ze daar ondertussen al een jaar achterstand met al die plug-in toestanden
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterij
Aanvragen 23 juni 2025 worden op vandaag verwerkt.
De plug-in-batterij kan eenvoudig worden aangeven via 'mijn fluvius' door eerst 'plug-in' apparaat en dan 'batterij' te kiezen. Daarna het merk opgeven (Zendure) en de omvormer (Hyper 2000).
Maar wat moet er aangegeven worden als er in de toekomst op de DC ingangen van de omvormer zonnepanelen worden toegevoegd.
- Dit kan in 'mijn fluvius' niet aan de reeds aangemelde stekkerbatterij + omvormer worden toegevoegd.
- Een aparte aangifte is onlogisch, want dan staan er twee omvormers aangegeven (één voor de batterij, één voor de zonnepanelen) terwijl er in werkelijkheid slechts één Hyper 2000 omvormer aanwezig is.
- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?
dit dus: je hebt die omvormer al aangegeven bij fluvius, waar die omvormer zijn stroom vandaan haalt maakt niet uit.TomDZ1979 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:
- Misschien is het antwoord dat de zonnepanelen niet moeten aangegeven worden en dat de aangifte van omvormer + batterij zelf voldoende is?
Hetgeen fluvius wil weten is hoeveel stroom er richting het net kan geduwd worden, extra zonnepanelen achter een reeds aangemelde omvormer veranderd niets aan de capaciteit van die omvormer.
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Inderdaad, bv de Venus A of D. Hybride omvormer met PV is normaal in mandje PV en zuivere AC retrofit batterij in mandje batterij zoals Venus E. Maar de Venus A en D kan je zowel als retrofit batterij gebruiken zonder PV als hybride omvormer als beide. Maakt aangeven wel complex.TomDZ1979 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:
Het blijft onduidelijk hoe een hybride stekkerbatterij met zonnepanelen moet aangegeven worden bij Fluvius.
Ik vind niet direct wat ik op het deel "Omvormer" moet toevoegen...
De 800W limiet is enkel een advies, mits aanmelden bij Fluvius mag dus ontladen worden aan >800W.
Antwoord Vlaams Energie- en Klimaat agenschap:
/f/image/ZLblwOfMduMcalpUO6xMETdi.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast ook bevestigd dat meerdere batterijen toegestaan zijn. Uiteraard wel mits regels van maximale vermogen omvormer en aanmelden Fluvius te respecteren:
[ Voor 29% gewijzigd door KPM2C op 01-12-2025 13:15 . Reden: typo ]
Beste klant,
De aanvraag van je batterij is verwerkt.
De opvolgingscode van je dossier is BXXXXXXXX.
We hebben je batterij conform bevonden op onderstaand adres ...
Heb mijn Marstek Venus E (versie 2, 5.12 kWh) aangemeld met een vermogen van 2,5 kVA op 18/8/2025.
Ter info: monofase aansluiting met PV omvormer van 4 kVA
[ Voor 7% gewijzigd door tisniwoar op 01-12-2025 15:15 ]
Misschien eens vragen op de tweakers site van Homewizard 🤣BelgianStar schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:39:
Zijn er al mensen die via Fluvius hun Homewizard batterij hebben kunnen aanmelden?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Staan nog maar net in de lijst van Synergrid. Bij Marstek heeft het ook kleine week geduurd voordat die dan bij Fluvius ook in de lijst staat. Het is niet dat daar iets automatisch gebeurd ofzo, diegene die moet over typen zal in verlof zijnBelgianStar schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:39:
Zijn er al mensen die via Fluvius hun Homewizard batterij hebben kunnen aanmelden?
Idem. Nu nog wachten op de goedkeuring van de 2de batterij die is de volgende dag aangemeld.tisniwoar schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:58:
Vandaag email van Fluvius ontvangen:
[...]
![]()
Heb mijn Marstek Venus E (versie 2, 5.12 kWh) aangemeld met een vermogen van 2,5 kVA op 18/8/2025.
2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360
Ha, ik heb op 20/8/25 aangemeld. Dan zal dit ook wel gaan binnenkomen denk ik dan...tisniwoar schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:58:
Vandaag email van Fluvius ontvangen:
[...]
![]()
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hier 30/8 mijn 3 Venus E's aangemeld. Nog even wachten dan.dannyro schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:29:
[...]
Ha, ik heb op 20/8/25 aangemeld. Dan zal dit ook wel gaan binnenkomen denk ik dan...
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net
Als ik op de Fluvius site het opvolging nummer ingeef kent hij dat niet. Vind ik ook maar raar.DSSW schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]
Hier 30/8 mijn 3 Venus E's aangemeld. Nog even wachten dan.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Groeten!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
(Zonder met deze aandoening te spotten natuurlijk.)
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
idem.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:15:
Tweede hier ook goedgekeurdNu mijn plugin PV nog en we zijn er
2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360
wel grappige melding in de email
[ Voor 73% gewijzigd door dnat op 02-12-2025 15:19 ]
Ze hebben precies een automatisatie gemaakt voor goedkeuringen in bulk😁
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Als ik voorgaande berichten lees heeft de Excel dame eindelijk ontdekt dat je in Excel ook macros kunt draaienBart Bever schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:11:
De Excell madam is terug aan het werk na haar burnout!
(Zonder met deze aandoening te spotten natuurlijk.)
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net
Ik heb zopas gekeken om mijn PIB te registreren op de site van Fluvius.
Er staat duidelijk vermeld dat de batterij niet moet gekeurd worden.
Maar als ik dan ga naar groenestroominstallaties - nieuwe installatie melden, dan moet ik mijn EAN nummer kiezen en kiezen voor 'enkel batterij'.
Het probleem is dat ik dan ook moet ingeven wanneer de installatie is gekeurd en door wie...
Ben ik op de foute plaats aan het aangeven?
Jullie hebben tot 3 MT's aangegven. Heb je dan ook moeten ingeven welke EnFluRi wordt gebruikt? De P1 is nog maar toegestaan sinds 15 oktober en staat nog niet op de lijst van Synergrid. Ik gebruik P1, dus kan ik de batterij nog steeds niet correct ingeven als ik dat ook moet vermelden. Wat hebben jullie gedaan?
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Een Marstek geef je aan met het knopje 'Plug-en-play (in het stopcontact)' i.p.v. 'Enkel batterij'. Dan wordt er geen keuring gevraagd. Model van de batterij opgeven (in tekstveld), goedgekeurde omvormer selecteren (uit dropdown) en klaar. De gebruikte meter wordt nergens gevraagd.Alan969 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:14:
Maar als ik dan ga naar groenestroominstallaties - nieuwe installatie melden, dan moet ik mijn EAN nummer kiezen en kiezen voor 'enkel batterij'.
Het probleem is dat ik dan ook moet ingeven wanneer de installatie is gekeurd en door wie...
Ben ik op de foute plaats aan het aangeven?
Ik vermoed dat Fluvius - eenmaal ze hun achterstand ingehaald hebben - wel eens een persberichtje zal uitsturen over het aantal pluginbatterijen. Maar kijk, er bestaat al een open dataset: https://opendata.fluvius....2025&sort=maand_in_dienst.
Wel niet 100% zeker dat de pluginbatterijen hier ook in verschijnen ... Dan zullen we het balkje van 2025 nog wel zien ontploffen (laatste update dateert van 16 oktober).
[ Voor 38% gewijzigd door freeaanzee op 06-12-2025 02:17 ]
Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3
Er wordt verwezen naar Synergrid. Ik heb moeten aanvinken dat de MT hieraan voldoet.
In 7.11.2 lees ik "De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant."
Bij ons is dat de CT003.
In de Synergridlijst staat bij de MT Venus-E staat enkel de EnFluRi vermeld. Heeft Marstek ooit de conformiteitsverklaring voor de CT003 gemaakt? Ik denk het niet, ook niet als afzonderlijke meter. Klopt dat nog steeds? In feite voldoet de MT Venus-E daar dus niet aan.
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Misschien als ze de Venus A, D en D AC indienen dat ze opnieuw de E indienen met P1 meter. Maar aan de andere kant, who cares, daar ligt zelfs Synergrid niet van wakker denk ik of je nu de CT003 of CT002 gebuiktAlan969 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:25:
In de Synergridlijst staat bij de MT Venus-E staat enkel de EnFluRi vermeld. Heeft Marstek ooit de conformiteitsverklaring voor de CT003 gemaakt? Ik denk het niet, ook niet als afzonderlijke meter. Klopt dat nog steeds? In feite voldoet de MT Venus-E daar dus niet aan.
In principe moet het ook mogelijk zijn om drie batterijen aan te sluiten via het stopcontact (elk op een andere fase) en op die manier toch 2400W ontlaadvermogen te hebben? Of begrijp ik het mis?
zie www.synergrid.be FAQ PiBsuperjona schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:58:
Als jullie de Marstek Venus 3 (of een gelijkaardige batterij) laten ontladen via 2500W, is dit dan echt via een aparte groep of via het stopcontact?
In principe moet het ook mogelijk zijn om drie batterijen aan te sluiten via het stopcontact (elk op een andere fase) en op die manier toch 2400W ontlaadvermogen te hebben? Of begrijp ik het mis?
/f/image/SXmSF6v99NiZOGd8gcaiC6dc.png?f=fotoalbum_large)
voor vermogens boven de 800W (en mogelijk zelfs 600W) moet je dus een eigen groep hebben waar geen andere verbruikers op aangesloten mogen worden, daardoor dus al geen PiB meer omdat je dan namelijk een vakman moet inschakelen.
maar afhankelijk in welk gewest je woont zal zelfs dat je niet verder helpen, en zit je vast aan die limiet van 800/600W.
daarbij moet je PiB ook een type-homologatie conform C10/26 hebben in exact die combinatie die vermeld staat, dus met een andere CT klem of P1 is het game over.
Genoeg mensen die een vrij stopcontact hebben dat reeds zijn eigen groep heeft (denk bv aan stopcontact droogkast dat nu door combo wasmachine/droogkast of warmtepomp droogkast) dat vrij is komen te staan. Hierop mag je momenteel je PiB op 2500W zetten.Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:17:
[...]
voor vermogens boven de 800W (en mogelijk zelfs 600W) moet je dus een eigen groep hebben waar geen andere verbruikers op aangesloten mogen worden, daardoor dus al geen PiB meer omdat je dan namelijk een vakman moet inschakelen.
Wat ze in de toekomst beslissen moeten we nog afwachten, maar dikwijls geld nieuwe regelgeving enkel voor nieuwe (te registreren) installaties en niet voor bestaande. Begrijpelijk eigenlijk, want koop en registreer je nu legaal 3 PiB, dan is het absurd dat je volgende maand er ineens 2 moet weggooien omdat ze beslissen de regels (weer eens) te veranderen.
Je hoeft niets weg te gooien, mag het alleen minder zwaar belasten, wat je aangeeft is veelal op wijzigingen van de de AREI van toepassing, maar regels ivm belasting van het net zou zo maar ook voor bestaande systemen gaan gelden. De toekomst zal het uitwijzen.Avenger 2.0 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
Genoeg mensen die een vrij stopcontact hebben dat reeds zijn eigen groep heeft (denk bv aan stopcontact droogkast dat nu door combo wasmachine/droogkast of warmtepomp droogkast) dat vrij is komen te staan. Hierop mag je momenteel je PiB op 2500W zetten.
Wat ze in de toekomst beslissen moeten we nog afwachten, maar dikwijls geld nieuwe regelgeving enkel voor nieuwe (te registreren) installaties en niet voor bestaande. Begrijpelijk eigenlijk, want koop en registreer je nu legaal 3 PiB, dan is het absurd dat je volgende maand er ineens 2 moet weggooien omdat ze beslissen de regels (weer eens) te veranderen.
Als je niets injecteert belast je het net toch niet? Als ik Vlaamse voorstel begreep was max 1 plugin apparaat (PV OF batterij) van max 800W.Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:04:
[...]
Je hoeft niets weg te gooien, mag het alleen minder zwaar belasten, wat je aangeeft is veelal op wijzigingen van de de AREI van toepassing, maar regels ivm belasting van het net zou zo maar ook voor bestaande systemen gaan gelden. De toekomst zal het uitwijzen.
Niet vergeten dat een softwarematige beveiliging / beperking die door de gebruiker kan worden teruggedraaid helemaal geen beveiliging / beperking is. Ook nog, de plug-in batterij heeft uiteindelijk helemaal niks met het AREI te maken. Het stopcontact waarop je hem installeert wel, en daar houdt het op. CE certificatie is daarentegen wel een must.Jan-tweak schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:04:
[...]
Je hoeft niets weg te gooien, mag het alleen minder zwaar belasten, wat je aangeeft is veelal op wijzigingen van de de AREI van toepassing, maar regels ivm belasting van het net zou zo maar ook voor bestaande systemen gaan gelden. De toekomst zal het uitwijzen.
Mijn 2 Marsteks voor een totaal van 5 kVA zijn vandaag goedgekeurd, éénfasig netwerk. Mijn bestaande ZP omvormer is 3,85 kVA, dus indien er bij sommigen nog twijfel bestond m.b.t. het toegelaten totaal vermogen van Plug In batterijen t.o.v. het totale vermogen van ZP omvormer(s), bij deze dus
Mag inderdaad, hier ook zo goedgekeurd. Je mag alleen niet meer dan 3,85 kVA injecteren in het net. Je moet dan om correct te zijn je EnFluRi sensor met die limiet programmeren. In praktijk als je gewoon nul op de meter wil moet je gewoon in NOM draaien. Een derde batterij ga je wel niet goedgekeurd krijgen op monofase (gezien 5kVA limiet), ook al zou je ze op 800W softwarematig limiteren.Gely schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:30:
Blijkbaar zijn ze met de afhandeling van de administratie op eind september 2025 beland.
Mijn 2 Marsteks voor een totaal van 5 kVA zijn vandaag goedgekeurd, éénfazig netwerk. Mijn bestaande ZP omvormer is 3,85 kVA, dus indien er bij sommigen nog twijfel bestond m.b.t. het toegelaten totaal vermogen van Plug In batterijen t.o.v. het totale vermogen van ZP omvormer(s), bij deze dusAlleen mijn extra Plug In ZP zit nog in de aanmeldingsfase, allicht iets voor de komende uren/dagen.
Ja klopt wat betreft max. injectie, er circuleerde nogal wat tegenstrijdige info, daardoor was er in het verleden nogal wat discussie over. Een 3de batterij heb ik gelukkig niet nodig. Sowieso enkel NOM hier.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:36:
[...]
Mag inderdaad, hier ook zo goedgekeurd. Je mag alleen niet meer dan 3,85 kVA injecteren in het net. Je moet dan om correct te zijn je EnFluRi sensor met die limiet programmeren. In praktijk als je gewoon nul op de meter wil moet je gewoon in NOM draaien. Een derde batterij ga je wel niet goedgekeurd krijgen op monofase (gezien 5kVA limiet), ook al zou je ze op 800W softwarematig limiteren.
Als je 3 batterijen op monofase hebt, zou je 2 kunnen registreren als de 800W variant, maar feitelijk is dat niet correct gezien Marstek de 800W variant niet in benelux (of elders?) verkoopt.
Ik heb die 800W variant nog nergens gezien. Ik denk dat ze die veiligheidshalve, lees "toekomstgericht", hebben laten reglementeren voor het geval de spelregels iets stringenter worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat die regels tijdens het spel worden herzien.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:49:
[...]
Als je 3 batterijen op monofase hebt, zou je 2 kunnen registreren als de 800W variant, maar feitelijk is dat niet correct gezien Marstek de 800W variant niet in benelux (of elders?) verkoopt.
Inderdaad. Als ze in de toekomst een omvormerlimiet van max 800W zouden verplichten voor nieuwe plugin batterijen kunnen ze een hardwarematig aangepaste Venus voor BE verdelen zonder opnieuw het homologatieproces te moeten doorlopen.Gely schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:07:
[...]
Ik heb die 800W variant nog nergens gezien. Ik denk dat ze die veiligheidshalve, lees "toekomstgericht" hebben laten reglementeren voor het geval de spelregels iets stringenter worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat die regels tijdens het spel worden herzien.