B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
De reden is waarschijnlijk dat ze de laatste generatie analoge meterkast hebben gebruikt voor de digitale meter in te zetten (zie foto hieronder). Persoonlijk had ik dan ook voor wat kleinere alternatieve kasten gezorgd, maar daar zal niemand bij nagedacht hebbenrabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:22:
Ja bij mijn ouders zit het nu in de traphal tegen het plafond in een klein houten kastje. De DM op zich is idd niet veel groter maar wel het gedrocht eromheen. Resultaat dit past niet op de huidige plek. Fluvius voorstel : oprit openbreken en kabel aan voorzijde onder het raam in living binnen brengen en daar de hele kast zetten. Open en bloot in hun living. Dit was natuurlijk een no go. Zijn 2x geweest, 4 verschillende techniekers wat gekrabbeld en getekend en nu al bijna een jaar niets meer van gehoord. Ze hebben een kelder maar zo ver zijn ze (fluvius)nog niet geraakt met nadenken 😅

:strip_exif()/f/image/3k6Ot56l2wNP9MxZ6tXChmkB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-04-2025 17:39 ]
/f/image/5ALMG9lkxVK9JYQqButl8otB.png?f=fotoalbum_large)
Bij som van de 3 fasen geeft dit
/f/image/w03M3tJZP6HFHAphxxmE45fu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door DSSW op 16-04-2025 23:01 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Neen, kijk hiervoor in Synergrid - 241017 - FAQ_C10-11 vanaf 2019 NL editie 2.3 p 8-9:thepixel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:01:
[...]
Zo kom je toch ruim boven de 5KVA uit, wanneer er 1 of in dit geval 2 Marstek's staan?
In het verleden was een netstudie verplicht vanaf 10 kVA en gratis tot 25 kVA. Door deze wijziging van Fluvius moet er voor productie-installaties met een omvormervermogen tot 25 kVA geen netstudie meer aangevraagd worden. Dit is de som van de vermogens van uw PV-installatie, batterij en vehicle-to-grid omvormer.
link: https://berrentec.be/nieu...e%2Dto%2Dgrid%20omvormer.
in hoeverre dit klopt, geen idee. Maar het zal voor veel mensen dan een issue gaan worden, aangezien er dan ook een btw nummer nodig is, als je net boven de 10KVA uitkomt en dit meldt bij Fluvius.
:strip_exif()/f/image/ioBC4rTTrjFrNU5zc3PY2sX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UtX7faDVM0K75InWasqxTW9I.jpg?f=fotoalbum_large)
de hybride, bv Zendure, wordt opgeteld samen met omvormer PV in "Som van de vermogens van de elektriciteitsproductie-eenheden, anders dan de eventuele energieopslagsystemen" > 3.5 kVA+ 1.6 kVA= 5.1 kVA. Daar zit ik er 100W boven. Indien dat echt niet mag, op zoek naar een 1.5kVA
en de Marsteks, 2.5 kVA elk is exact 5 kVA in "Som van de vermogens van de energieopslagsystemen"
Perfect alles gevuld, Marsteks met RS485 Modbus aansturen, Zendure extra PV aanhangen en alles sturen met HA.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Neuron schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:33:
[...]
Onderweg.. Juist nog wat paletten en autobanden opladen en k ben er
/f/image/dR1hmS5bq5xF9MfA2bIufe6y.webp?f=fotoalbum_large)
Volgens EnergyId zou met dat zo'n €440 extra kosten per jaar. (op basis van 2024)Dolf_Tweakers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:47:
Een serieuze vraag nu:
Heeft er hier iemand een dynamisch energiecontract?
In 2023 was het verschil €900 (Dynamisch meer)

Ben benieuwd hoe het nu zal zijn met de batterij maar gezien mijn verbruik met deze batterij (nog maar +-300kWh netafname) lijkt me dat voor mij niet interessant.
Voor "grootverbruikers" met elektrische wagens die elke dag véél moeten laden, hoog verbruik warmtepompen die wel te sturen zijn kan dit zeker interessant zijn denk ik.
In HomeAssistant is dit mogelijk, ik doe dit via EnergyId.Avenger 2.0 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:51:
[...]
Twijfel daar wel voor, maar zit spijtig genoeg met een niet-stuurbare warmtepomp die in de winter veel verbruikt (>20kWh per dag). Zelfs 2 Marsteks gaan in dit geval niet veel helpen. Is er een manier om een dynamisch contract te simuleren met historische verbruikdata bijvoorbeeld?
Als je bij EcoPower zit (of zat) krijg je gratis premium en extra analyse mogelijkheden.
Best wel een handig platform.
Ohja, welke WP heb je? Er lijkt me vaak wel iets mogelijk om dit te sturen? Al is het beperkt in tijd.
[ Voor 31% gewijzigd door vanpeers op 17-04-2025 12:03 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Bij mij ziet dat schermpje er zo uitrabero1985 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:03:
Kijk er toch wel naar uit. Zelfs nu met bewolking en regen gaat er nog een kleine 1000w naar het net waar anders een accu goed met zou laden.
[Afbeelding]
-niks in het net
-497w laden in batterij 1
-1170 w laden in batterij 2
-sinds middernacht slechts 0,1 kwh uit net gehaald
- 3,1kwh uit PV gehaald
- nog 2,4 kWh uit batterij gehaald ( niet zichtbaar op scherm)
:strip_exif()/f/image/SFKVeYIhLoLy2NDFJkK78mmA.jpg?f=fotoalbum_large)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
los hoe ze communiceren (excel lijst of wat anders) vergeet niet dat je een homologatietraject niet even op een vrijdagmiddag kunt afronden, daar zijn weken en mogelijk zelfs maanden doorlooptijd mee gemoeid.ivanhoe007BE schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:18:
[...]
Niet enkel dit, Het ergste is dat ze voor hun homologatielijsten (nog steeds) werken (zoals in de jaren 90) met te Excel of pdf. Vijfentwintig jaar gelegen was dit gebruikelijk... Maar die tijd ligt ver achter ons!
Verder vandaag in HLN:P1-poort
Als het in Nederland mag, waarom niet bij ons? “Het is gevaarlijk om lidstaten te vergelijken omdat de basisregels overal anders zijn”, zegt Marc Malbrancke, head of grid bij Synergrid. “Sommige fabrikanten hebben zich nog niet laten homologeren omdat ze erop rekenen dat ze die sensor niet moeten voorzien, maar voorlopig geven wij daar niet op toe.
Conclusie: Synergrid loopt zowel technologisch als in hun gedachtengoed minstens 20 jaar teug in de tijd
:strip_exif()/f/image/01Mj3eozDvmgLuxK8TiRwtyw.jpg?f=fotoalbum_large)
stap 1 is eigenlijk waar hier op gewacht wordt, en juist die stap is dus niet duidelijk uitgewerkt (blokje rechts bij stap 1).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
De bv HW PiB heeft gewoon een stekker waar zowel een randaarde als ook de belgische penaarde gebruikt kan worden, deze zijn ook gewoon CEE genormd. Dat zijn de zogenaame E/F stekkers (CEE 7/7), die passen zowel in de randaarde WCD (type F CEE 7/3 als ook in de in Belgie gebruikte penaarde WCD type E CEE 7/5)Rik57 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:24:
Stopcontacten (randaarde). Blijkbaar weer een wijziging in het AREI 1 maart 2025 ( uitvoeriger herschreven en bepaald in 5.3.5.2) en als gebruikelijk de uitzonderingen
Scroll beetje omhoog tot aan "Verandering 2 – contactdozen"
Die verschillende merken van batterijen die een backup aansluiting met randaarde hebben zullen dan ws in de uitzondering vallen.
grote kans dat ook andere merken gewoon dit soort type stekkers gebruiken omdat ze daarmee in de EU redelijk uniform zijn. In de UK gebruikt men toch al compleet andere soorten stekkers.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vLqtlhNx2feWzeG5IM3uvnqu.jpg?f=user_large)
de AREI wijziging die beschreven word in je link betrefft uitsluitend de WCD en dus niet de stekker, mn worden de eerder door mij genoemde stekker past dus ook in een WCD van het type E en voldoe je dus volledig aan de AREI.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 23-04-2025 12:24 ]
Je moet aanmelden alvorens de vragen te zien..thepixel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:48:
Ben ook wel benieuwd of ze dit zo snel gaan zien, zeker als je al een injectie contract hebt voor de zonnepanelen.
Want dat is toch de gebruikte smoes van Fluvius uiteindelijk.
Iemand al eens gekeken wat ze vragen bij het aanmeld proces?
Ze lopen in elk geval een beetje achter.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart Bever op 23-04-2025 22:02 ]
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Je gaat naar de Fluvius website:
https://www.fluvius.be/nl
Log je in bij "Mijn Fluvius" rechts boven.
Dan klik je op, wat zij noemen, de tegel "Groene stroom"
Bij "Groenestroominstallaties" klik je op "Nieuwe installatie melden"
Dan lees je volgende info:
Hou volgende informatie bij de hand
Onderstaande gegevens heb je nodig om je groenestroominstallatie correct te melden:
Voor plug-en-play toestellen volstaan de EAN-code en informatie over het toestel (zoals merk, model en vermogen).
Klik op de knop "Ga verder"
Vul emailadres in en/of bevestig door op "Ga verder" te klikken.
Voor de EAN-code kan je de meter aanklikken die er al staat, ofwel het veld invullen, dan "Ga verder"
Als je al een PV-installatie en evt thuisbatterij hebt, zie je die nu staan, hoef je niets mee te doen.
Klik op de knop "Nieuwe installatie melden", daarna op "Ga verder"
Klik op de knop "Plug-en-play (in het stopcontact).
Bij "Specifieer het type" kies je voor "Zonnepanelen" als het over puur Plug-In zonnepanelen gaat of op "Batterij" als het over een PI-batterij of PI-hybridebatterij gaat.
Ik heb voor "Batterij" gekozen.
Dan ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/h0gIWsGzzrrfez5xBVJgwn7n.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk op "Ga verder"
Dan zie je dit:
:strip_exif()/f/image/EDWtrfPX9IBrMKShvp5jSXNe.jpg?f=fotoalbum_large)
Vul het Merk, Model en Totale bruikbare capaciteit in. (Toch raar dat ze de bruikbare capaciteit nodig hebben)
Ik heb voor de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Pro gekozen omdat deze in de lijst van Synergrid staat.
Druk op "Ga verder"
Dan dien je de details van de omvormer in te geven.
Druk hiervoor op "+ Omvormer toevoegen"
Een pop-up verschijnt.
Begin het merk in te typen, het volledige merk verschijnt eronder. Selecteer het merk.
Begin het model in te typen. Ik begon met de "so" van SOLIX en je ziet dus dat ik het juiste type omvormer A17C1 kan selecteren
:strip_exif()/f/image/TJuYYfsq21h7kz9g5xrL1T0g.jpg?f=fotoalbum_large)
Hun systeem weet dan ook al dat het een hybride-batterij betreft met een max van 800W omvormervermogen naar grid.
Heb dan ook eens de simulatie gedaan met de laatst toegevoegde Alpha ESS die pas vandaag, 23/04/25, in de Synergrid verscheen.
Die stond dus ook al in de Fluvius-databank want je ziet hier het resultaat:
:strip_exif()/f/image/f9OZryIfKcZAasxtLjcAkEDt.jpg?f=fotoalbum_large)
Je dient dan te bevestigen dat je op de hoogte bent van de algemene voorwaarden
https://www.fluvius.be/nl...oorwaarden-groene-energie
Maar dan ook verklaren dat de installatie voldoet aan de Technische voorschriften C10/11.
Daarvoor wordt je enkel verwezen naar de home-pagina van Synergrid.
Wat Jan-met-de-pet hiermee kan weet ik ook niet.
Nogmaals een oproep aan iedereen die reeds gemeld hadden dat er een limiet van 5 kWh capaciteit zou zijn. Kan je daarvan de bron melden?
Goed advies hoor!Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:31:
[...]
Ik zou die gewoon melden want dit werkt niet met terugwerkende kracht en ze hebben al vertraging bij het verwerken van de aanvragen.
Fluvius...
/f/image/QIAwuaBgOpdd1ddjeYZVO4Ht.png?f=fotoalbum_large)
Heb dat even gesimuleerd. Jouw installatie staat in de keuzemenu's..vinneke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:40:
[...]
Goed advies hoor!Ik dacht, je hebt gelijk, ik meld ze even aan.
Fluvius...![]()
[Afbeelding]
Zag het er zo uit?
:strip_exif()/f/image/L8IojQeaTC5BRDx9h2UqNMCS.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het er zo uit zag, geen idee waarom het niet werkt.
:strip_exif()/f/image/NyKSkaLH3sTnG7UXAq6wBd1d.png?f=user_large)
Er staat gewoon foute info op die site:j-be schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:10:
[...]
Bron: https://futech.be/geldt-v...k-voor-hybride-omvormers/
Maar, nog even los van het feit dat dit zelden gaat gebeuren in de praktijk voor de usecase van plug-in batterijen (terugleveren als je PV max opbrengen), snap ik ook niet goed waarom dit moet als je toch onder de drempelwaarden voor PV blijft? Is hier een goeie, technische reden voor?
Want stel, ik heb een PV omvormer van 6kW. Dan mag ik geen plug-in batterij zetten die kan terugleveren aan 800W zonder EnFluRi, volgens de regels. Maar (zonder batterij) mijn omvormer vervangen door eentje van 7kW zou wel zonder problemen kunnen? Waarom kan er dan niet gewoon administratief aangeven worden dat ik 6kW+800W heb, met batterij, zonder EnFluRi?
Wil niet onnodig vervallen in klagen over regelneverij dus als er een goeie technische reden voor zou zijn hoor ik het graag :-)
"Of men nu opteert voor een hybride of een ’traditionele’ batterij-omvormer, van zodra een zonnepaneleninstallatie wordt uitgerust met een energieopslagsysteem dient er steeds een EnFluri sensor geïntegreerd te worden om het op het distributienet geïnjecteerd vermogen te controleren."
Er dient in de hybride situatie GEEN EnFluRi geplaatst te worden.
Ik licht het nogmaals toe met de slides van een webinar van Synergrid zelf:
https://www.synergrid.be/...slides_webinar_C10_11.pdf
Op p 18 staat het nogmaals uitgelegd, heb er een rode omlijning rond gemaakt:
:strip_exif()/f/image/KwPtdNUPVIx6kIyEjSzs42Lb.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas wel, lees eerst eens wat deze EnFluRi sensor moet gaan doen, dat heeft dus iets meer dan alleen wat jij hier aangeeft. En hoe weet hij dat dit 10 kWh dan is ? Als deze niet aan de toevoer zit hoe wil hij dat dan weten?thepixel schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:51:
Tuurlijk wel. Als ik max 10kwh met een batterij mag terug geven omdat mijn pv 10kwh is, dan moet hij toch gewoon die grens hanteren?
Of mis ik iets in dit verhaal?
:strip_exif()/f/image/Noc8dURjjDf3R99TMBdL4K82.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron c10/11.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 28-04-2025 20:10 ]
denk hierbij wel aan de temperatuur; zowel te laag als te hoog zijn voor deze PiB niet goed, kijk dus wat voor de betreffende batterij daar de voorwaarden voor zijn, en die verschillen nog al.ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:07:
Zou je die plugin batterij eigenlijk niet in het tuinhuis kunnen zetten?
hier bv de info van Homewizard:
:strip_exif()/f/image/JlQiezgtMCDZ8uzn0EDTQpgd.jpg?f=fotoalbum_large)
100% mee eens, wij zitten duidelijk op dezelfde lijnPiddybull schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:22:
Er wordt van een Belg verwacht dat hij alle wetten kent.
Ik heb er zelf geen probleem mee om hier en daar de wetten te overtreden.
Niks te grof en liefst daar waar gewone boetes tegenover staan om iedereen tevreden te stellen.
Gezien men hier met plugins er een zootje van gemaakt heeft is het echt logisch dat ieder zijn eigen zin gaat doen.
Melissa ruimt het achteraf wel op.
Freya draag ik nog steeds in mijn hart met de gsc van €450
Allemaal dames ;-)
Bijna elke maand een certificaatje van 450€ en dat al bijna 18 jaar lang
17 jaar is het net mijn grooooote batterij geweest, dat ga ik nu opvangen met PIB aan 300€/kwh
Zo loopt dat op een dag als gisteren met wisselde bewolking en zon :
:strip_exif()/f/image/uJDPktbCCStb0aH1dJRMonaJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar die Euro's moet je niet kijken, dat is niet correct Ganse maand april amper 29kwh uit het net gehaald voor een verbuik van 943 kwh.Batterijen vangen alle pieken op, ook bij het laden van de EV tijdens de dag en tijdens de avond en nacht wordt er amper 0,1kwh uit het net gehaald per dag.
[ Voor 30% gewijzigd door DSSW op 07-05-2025 13:47 ]
:strip_exif()/f/image/T1R5yAfIVPi0EUziJR2DB39O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door DSSW op 08-05-2025 20:21 ]
Deze koppel je dan met de NEO 800M-X, de 800 Watt micro omvormer.
Op deze manier kan je dus tot zo'n 1800Wp aansluiten. Gaat natuurlijk veel aftoppen in de zomer, maar meer opbrengen in de andere maanden? Misschien interessant om er 2 op Oost en 2 op West te leggen.

Bestaan er geen 800Watt micro omvormers waar je rechtstreeks op dezelfde manier meer panelen kan aansluiten?
De opslag heb ik niet echt nodig, maar ben wel geïnteresseerd in "inverter undersizing"; ik heb nog een analoge meter, dus als ik meer aan kan sluiten zonder te moeten melden is interessant.
[ Voor 14% gewijzigd door Harrie op 10-05-2025 11:45 ]
Dat is idd mooi. Dit voorjaar is het wel uitzonderlijk zonnig.DSSW schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Denk dat je idd iets mist. Hangt uiteraard af van ieder zijn situatie. Vooral dan hoe groot is de PV installatie en hoeveel verbruik je normaal.
In mijn geval 10 kWpiek PV, produceer jaarlijks +10.000kwh en verbruik jaarlijks 12.000 kWh (EV, warmtepomp, warmtepomboiler geen gas meer,...) Analoge meter hebben ze afgepaktVorig jaar zonder batterijen trok ik in maanden maart tot september gemiddeld 400 kwh uit het net terwijl ik er bijna 4000 in het net injecteerde over die periode. Nu sinds de installatie van mijn 3 marsteks (einde februari) trek ik nog amper 20 kwh/maand uit het net.En dit zal hetzelfde zijn in de maanden tot oktober. Ik verwacht per jaar 2800 kwh minder te moeten afnemen *0.25€geeft meer dan 800€ per jaar aan besparingen zonder rekening te houden met prijsstijgingen in de toekomst.Mijn investering van 4500€ voor 3 MT's zal dus in minder dan 6 jaar terug verdiend zijn.
/f/image/UnhHReha6gqb7XRrhUdtkGdx.png?f=fotoalbum_large)
Zal zelf binnenkort 4.5kWpiek hebben, ik heb dus geen volledige jaardata. Ik hoop dat ik tegen dat ik dat wel heb, de batterijen spotgoedkoop zijn geworden
:strip_exif()/f/image/UR7npz6azAN6T4zq4X4ghvR8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo nr 2 in de pocket 😊
Vers van Duramotion (was dichterbij)
[ Voor 4% gewijzigd door thepixel op 15-05-2025 18:51 ]
Als je batterij < 800W is moet je niet aanmelden als je een DM hebt.terpelambens schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Batterij geïnstalleerd? Meld ze eenvoudig aan!
Beste klant,
Uit de verbruiksgegevens die we van jouw meter binnenkregen, lijkt het erop dat je een batterij installeerde op bovenstaand verbruiksadres. Wist je dat het verplicht is om deze aan te melden, net zoals zonnepanelen en een laadpaal?
Mijn Fluvius
Klopt het dat je een batterij aansloot en dat je deze vergat aan te melden, of wist je niet van de verplichting? Geen nood, je kan je batterij vandaag nog eenvoudig aanmelden in Mijn Fluvius.
Is je batterij ondertussen aangemeld? Dan kan je dit bericht negeren.
Waarom aanmelden?
Bij Fluvius zijn we voortdurend bezig met het versterken en moderniseren van onze netwerken om klaar te zijn voor de toekomst. Door jouw batterij, zonnepanelen of laadpaal aan te melden, help je ons om de nodige aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Zo kunnen we samen bouwen aan een duurzaam en betrouwbaar energienetwerk. Meer hierover vind je op onze website.
Geen batterij?
Installeerde je toch geen batterij? Meld dit dan even via mijnbatterij@fluvius.be, dan hoeven we je hierover niet meer aan te spreken. Mocht je in de toekomst toch kiezen voor groene energie of een laadpaal, dan kan je ze op dat moment aanmelden via Mijn Fluvius.
Met vriendelijke groeten,
Fluvius - Team Groene energie
:strip_exif()/f/image/4sotbIUp66l9eVP39cVNMGFa.jpg?f=fotoalbum_large)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Voor alle duidelijkheid, mijn verbruik en piekverbruik ligt sowieso zeer laag als het zonnig is.
Alles is eigenlijk geautomatiseerd en afgestemd op zonverbruik.
Alleszins blij met m'n Marstek.
Hier monofase en CT003, er is dus ook injectie gemetenDSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:51:
[...]
Ik denk dat Fluvius het "slimmer" controleert dan zomaar verschil tussen tellerstand injectie zonsopgang - tellerstand injectie zonsondergang vorige dag. Als ze het zo zouden doen dan zie ik geen probleem want ik heb nog nooit 0.1 kwh geïnjecteerd tijdens de nacht, NOM geeft meestal een zeer klein verbruik +-0.1 kwh verbruik uit het net en geen injectie...
/f/image/uVmRoXl93Ts8WWmBVejdTpj4.png?f=fotoalbum_large)
Soms zelfs meer injectie als afname:
/f/image/9LWcYdr7EQy2OSQYt5Ukv8Xu.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik is niet zo zeer het probleem, want dan gedraagt zich een PIB zich niet anders als elke andere verbruiker.d3x schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Batterijen veranderen hier niks aan de zaak zolang je ze elk op een lege zekering zet. Ook de 1 fase kan dit perfect aan, anders heb je gewoon een slechte electriciteit kast.
Stel je hebt PV 5,KW liggen en hoogzomer en je zet inductie aan en je oven dan zit je daar al snel aan 4500kw.
Niks speciaals en standaard ok. Die batterij in de mix maken hier geen verschil. Als je PV niet in de kring voor de opbrengst zorgt en dus afname op de kast zorgt de batterijen er dan wel voor. Het is nooit een en-en verhaal.
Algemeen de bangmakerij achterwegen laten. Elke nieuwbouw van de laatste 20j kan met de juiste extra zekeringen, correct doorlussen naar hoofdzekering en extra kabel juiste dikte en stekker perfect een batterij hebben. Zekering van 16a steken.
Zo een batterij verbruikt niet meer dan een frietketel - oven - inductie.
Met 3 fase moet je wel eerder gaan balanceren
Problemen kunnen m’n door het leveren ( dus ontladen ) ontstaan, zeker indien er op die groep ( gebruikelijk bij een WCD) andere verbruikers aangesloten zijn.
Dit is dan ook direct de hoofdreden dat het ontladen van deze PIB begrenst is met <800W, m’n omdat je bij ontladen twee bronnen gaat krijgen op deze groep.
De een via de zekering ( veelal 16A )
En de andere via de WCD ( ongezekerd ) waarbij je dus 3.860W via de ene kant ( en meer) en 800W aan de andere kant op de groep kunt gaan voeden, dus al minimaal 4.660W/230V=ruim 20A, wat zeker bij langere kabels wel eens tot problemen zou kunnen leiden. En de stroom kan hierbij echt nog een stuk hoger worden gezien de afschakel karakteristiek van een standaard B16.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FzBwa4xjU0UsMCIkB1TtdMeE.jpg?f=user_large)
Voor de geïnteresseerden, de aanvraag ziet er dan zo uit:
Omvormers:
:strip_exif()/f/image/zfaSoaxhgbi8ZVUOMKeiBdQC.jpg?f=fotoalbum_large)
Panelen:
:strip_exif()/f/image/UNiaLzZ5PhvYCskJwdRjMhDS.jpg?f=fotoalbum_large)
Samenvatting van de aanvraag:
:strip_exif()/f/image/GPfRkBVFFpUmJmsaeoZJ1dmW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat blijft dan ook weer afwachten. Verder stond er geen info bij. Ik kan de aanvraag blijkbaar ook niet meer inkijken om de een of andere reden. Wederom voor de mensen die interesse hebben, als je klaar bent met de aanvraag:Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Vraag me eerlijk gezegd af wat ze doen als de wetgeving tussen nu en dan wordt veranderd. Telt de datum van aanvraag dan ipv goedkeuring?
:strip_exif()/f/image/dJjHtZxAfNHTP1lJDvtodmqv.jpg?f=fotoalbum_large)
In drie fase view ziet dit er zo uit.thepixel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:29:
Met 3 fase moeten ze dat toch makkelijk kunnen zien dat je er nog extra op de andere fases hebt zitten.
Op de paarse lijn zie je 's nachts de twee koelkasten nu en dan verbruiken.
Op de gele lijn zie je hoe de batterij dit compenseert voor 'Nul op de teller'.
/f/image/eE2jJXZubRrZsniUccG9uBzL.png?f=fotoalbum_large)
In één fase view ziet dat er zo uit.
/f/image/KCmz6x8OsiOXIyB4ygwyhrQJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door mmarchan op 23-05-2025 14:53 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JqJJ3hyMwLIiEK19pm5LHuFU.jpg?f=user_large)
Ik zou niet twijfelen, mijn 3MT’s hangen netjes tegen de muur, NOM, geen omkijken meer naar. En sneuvelt er 1 dan heb ik wisselstukken😁rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:38:
Ja idd levensduur, het is allemaal nog redelijk nieuw 🙂. Geld voor alle pibs denk ik.
En dat voor een prijs minder dan 300€/kwh👍en zelfs bij dit klote weer alle 3 van 11% naar 100% geladen vandaag (wel weinig verbruik gehad vandaag) alle “zonnestroom” erin
/f/image/oIIaDiKCtIR0C81RlvNnmZ8m.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren hadden ze meer werk met wisselende bewolking en laden EV
/f/image/JViDNT1n2m1gLgiLprVrmtIj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door DSSW op 27-05-2025 19:50 ]
En vanonder staat er dus veel meer dan dat er in die grafiek staat. Zucht, tis weer bric a brac software gemaakt in een beschutte werkplaats zeker.
/f/image/FAy61wKYrQllKiefROaDqqHb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1vLq7VhRo2Gl0G9N9MUxUax1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ardana123 op 29-05-2025 18:07 ]
thepixel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:47:
Als er op de binnenkant staat dat ze 16a zijn, lijkt het me geen probleem.
Zou wel de onderste gebruiken voor de MT dan.
:strip_exif()/f/image/UqD3ADhIivCGCjYZZOX1qJoi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ardana123 op 31-05-2025 09:02 ]
:strip_exif()/f/image/fYphnAjePzGyGw6gfhKjliDR.jpg?f=fotoalbum_large)
het probleem is dat een schuimblusser niets doet met een batterij maar natuurlijk wel met een brand die veroorzaakt is door oververhitting van je stopcontact, daarvoor is de schuimblusser primageschikt, A en B symbool op de blusser. (vaste stof branden), staat op de blusser vermeld.Avenger 2.0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:24:
Ja ziet er goed uit, de elektricien hier heeft het slechter gedaan![]()
Als je schrik hebt voor oververhitting en/of een beveiliging extra wil kan ik de HW Energy Plug wel aanraden.
Naast de leuke statistieken heeft deze een temperatuurbeveiliging in zodat deze bij oververhitting (stopcontact, stekker, module) de marstek uitschakelt. Hier een slimme rookmelder gehaald en sturing gemaakt dat als deze getriggerd is deze de plug van de Marstek uitschakelt.
En verder een schuimblusser van 6kg en brandwerende handschoenen in de buurt, moest het echt mislopen. Geeft toch al iets meer gemoedsrust
waarom dan B, omdat smeltende kunststoffen eigenlijk niet onder A maar onder de brandklasse B vallen. En prima dat je geen poederblusser gebruikt, de nevenschade van de is dergelijk groot (je kunt zeer waarschijnlijk al je electrische apparatuur in je huis daarna weggooien.
![]() | ![]() |
Klein advies; schakel voor een bluspoging eerst de spanning er af, gewoon een stuk veiliger.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 01-06-2025 10:59 ]
Die mantel rond de 3 kabels paste niet in de omkasting van het stopcontact dus moest dat een stukje ervan snijden. Hierbij met het breekmes een mini sneetje in de blauwe kabel gemaakt waardoor het koper blootligt.
Kan ik dat met een stukje elektrische tape bedekken? Als je de kabel een beetje samenknijpt zie je het al niet meer en dan met tape toeplakt is het perfect toe eigenlijk.
Mijn grootste zorg is als er nu brand uitbreekt dat ze dat stukje tape gaan zien en dan zeggen van ah nee da is niet conform...
:strip_exif()/f/image/NSslOpKHJ4NbCtfy1PCXg1M5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is met het stopcontact gemonteerd. Zit op plaats waar je eigenlijk niet kan komen met de hand. Zal anders hoogwaarde elektrische tape kopen (3m scotch 33) en dat errond wikkelen.DSSW schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Je moet echt niet zo bang zijn van brand. Dat sneetje is geen enkel probleem. Gewoon aansluiten en klaar is kees.
:strip_exif()/f/image/J0DJprccrCTg0hRemJY9vDoa.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb me deze gehaald:thepixel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:58:
Was aan het denken om een fan op de heatsink te monteren, voor als hij volle bak aan het laden /ontladen is.
Die radiator fans zijn niet handig aangezien die niet op de behuizing blijven plakken, dus was aan het kijken naar aquarium fans:
Vanmiddag eens meten hoe dik die koelvinnen zijn.
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0DKJRYV3S
Kan je op de onderstaande twee manieren vast maken.
/f/image/I0qEu3x4NIVGQe5mSgx07dIY.png?f=fotoalbum_large)
BlackShadow schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Ik lees echter nergens dat je ook moet aanmelden als je zonnepanelen hebt?
De Marstek is standaard 800W en is (nog) niet gehomologeerd en kan je dus niet aanmelden.
/f/image/KNssqmaRhIocKT8TG1FIyME7.png?f=fotoalbum_large)
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen
Je hebt gelijk.ivanhoe007BE schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:43:
[...]
Budgettaire redenen, de prijs voor voeder van hun postduiven is strek gestegen zodat er niets meer overblijft voor modernisering
Ik vond deze foto van het communicatiecentrum met de communicatiemanager van Fluvius.
:strip_exif()/f/image/tpEkkS0y3CBspGHOFsnuzVcg.jpg?f=fotoalbum_large)
De lege vakjes zijn waarschijnlijk "verloren post"-items
En merk ook op hoeveel shit ze daar hebben.
Onderaan in de foto zie je nog net de 2 duiven die de post dragen waar ze geen raad mee weten in welk vakje ze moeten.
[ Voor 8% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 04-06-2025 14:49 ]
Voor de twijfelaars, de non-believers of zij die nog niet overtuigd zijn over de kwaliteiten van de Marstek PIB's.rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:57:
Idd. Hier zijn ze nu aan het zeveren over hun overtollige stroom die ze niet kwijtraken. Werk de batterijen zo niet tegen. Maarja ze moeten verdienen he. Hopeloos is het hier.
https://m.nieuwsblad.be/c...paywall&utm_source=google
Hieronder een vergelijking van de maand augustus 2024 met mei 2025, in augustus had ik nog geen PIB's nu 3 stuks op elke fase 1, sturing NOM 3-fasen som.
Voor de rest was situatie gelijk, er was al een EV die moest geladen worden en boiler die opgewarmd moest worden. All electric, geen gas aanwezig.
Injectie drastisch verminderd. Van mij krijgen ze zo weinig mogelijk van mijn zelf geproduceerde stroom.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6Azvdi0is7cT4voAluWmjtn.jpg?f=user_large)

Zal ongetwijfeld wel goedkomen, vooral de vraag wanneer en aan welke voorwaarden.(type meter)
Is je P1 poort al open gezet bij Fluvius? Kan enkele dagen duren. Pijltje P1 moet zichtbaar zijn op de DMmuiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:50:
Vandaag zijn mijn 2 MT's (revisie 2) geleverd en direct geïnstalleerd die ik een week geleden besteld had.
Ze staan op 2 aparte stopcontacten en 20A zekeringen.
Het configureren van de MT's lukte vrijwel direct maar de P1 van HW krijg ik nergens te zien. Dan maar de meegeleverde MT P1 CT300 geïnstalleerd maar ook deze kreeg ik pas na enkele uren proberen te zien in de CT-Devices lijst maar de 2 batterijen kunnen er geen verbinding mee maken wat ik ook probeer (het CT symbool wordt niet groen). Nog maar eens verschillende pogingen ondernomen om de HWP1 aan het werk te krijgen en uiteindelijk lukt het om deze te selecteren maar dan zegt de app: ***Device added succesfully, please click later."Configure"Perform CT connections. OK.*** Als ik dan op OK druk gebeurt er niets en kan ik de HWP1 ook niet terugvinden in de lijst met CT-devices. Wat doe ik verkeerd?
:strip_exif()/f/image/aruoO6YTXJMdVoPm91R89tDa.jpg?f=fotoalbum_large)
🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,
Ik krijg de CT003 ook maar op 1 accu geconfigureerd.PNARI schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:55:
[...]
2 batterijen werkt alleen in auto mode met CT002 of CT003 als opnemer
Heb al verschillende keren alles opnieuw opgestart en toegevoegd in de app (en reset naar fabriekinstellingen gedaan). Het is steeds dezelfde accu die connectie maakt met de CT003 of de HWP01, de andere accu connecteert met geen van beide. Deze geeft dan deze foutmelding (zie foto).
:strip_exif()/f/image/WOO6lUqgfWWQdvKFJBi1rZyl.jpg?f=fotoalbum_large)
2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen
Bij Fluvius is in ieder geval ook nog niks bekend van Marstek of Hame:Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:50:
[...]
Sinds het niet in de lijst staat van vandaag is het duidelijk nog niet het geval. Vraag mij af of er iets waarheid achter zit of men ons gewoon aan het lijntje blijft houden. Als het deze week niet in de lijst staat ga ik wel echt het laatste beginnen te denken...
/f/image/nbtITuKL5dfrjif63DlvFVoS.png?f=fotoalbum_large)
De Marsteks werken perfect, bij mij al sinds einde januari, eerst 1 midden februari de 2de besteld en begin mei de 3derabero1985 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:39:
Ja die marstek is qua prijs zeker interessant. Maar ik installeer de app en krijg langs geen kanten een verificatie code. Al meerdere emails geprobeerd en ook niet in spam. Tja, dan moet ik er ook geen halen want dan zit ik daar en kan m niet instellen. HW is tot hier toe ook nog niks, teveel problemen lees ik daar ook nog. Blijft nog over zendure(langere levertijd)en ecoflow maar die zijn zo klein 1.92 kWh jammer want dat merk is ook wel degelijk en is direct beschikbaar. Dat ik iets in de meterkast moet installeren vind ik niet erg, maar het moet wel stabiel zijn en niet elke dag er met de neus op zitten van wat doet die nu weer.
Heb in totaal 4500€ betaald voor de 3 stuks tesamen, nu kan het nog een beetje goedkoper merk ik. Niet twijfelen zou ik zeggen.
App werkt ook zoals het hoort. Heb ook alles via MQTT in Home Assistant voor monitoring. Werkt ook zeer goed.
:strip_exif()/f/image/KbBuoUQOe7H8vP8XkKjXFsuO.jpg?f=fotoalbum_large)
d3x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:52:
[...]
het is hier geen verkoops forum en alles over MT zelf is ook een ander forum.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/0WOXDKgATGsDoKTuOzl03mqF.gif?f=user_large)
https://thuisbatterij.nl/...gehomologeerde-in-beglie/
:strip_exif()/f/image/UTTmJqyJYvp09cLKrLfLtnpy.jpg?f=fotoalbum_large)
In combinatie met de CT002
[ Voor 74% gewijzigd door Groenvink op 19-06-2025 12:49 ]
:strip_exif()/f/image/gFaBf2VuiQbjqqwL4nQ4ZMok.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is het inderdaad laag verbruik, maar bij niet zonnige dagen gaat dat veel meer zijn dan 800w
[ Voor 9% gewijzigd door thepixel op 19-06-2025 22:35 ]
:strip_exif()/f/image/wKLUhXSr4vP9Nd4d9sqfayll.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Groenvink op 20-06-2025 17:01 ]
:strip_exif()/f/image/ERYWy5z9ErxJJNHnB8EkUj0i.png?f=user_large)
Ben wel eens benieuwd wat er anders aan de CT002 is, zeker voor de Belgische markt kan dat wel interessant gaan zijn.
/f/image/enmW1LQtRrjAWHVXtF2iWwTq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door mmarchan op 30-06-2025 23:56 ]
Die stellen zich vast zoiets voor:DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:49:
[...]
Dat zegt veel over het technisch niveau van de mensen die deze artikels schrijven
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OXipVsutpiCp7QsN8cvDH50.jpg?f=user_large)

Vandaag een nieuwe update waarbij 2 plug-in inverters van KARSTSOLAR zijn toegevoegd.
Volgens het document zijn deze op 26/06 approved en staan volgens mij nu pas op de lijst (op 30/06 stonden ze er zeker nog niet op).
Het is hier al vaker aangehaald dat de gepubliceerde lijst achter loopt op de effectieve homologatie en dus hoogstwaarschijnlijk ook op communicatie naar fabrikanten. Het is dus perfect mogelijk dat Marstek al info heeft (en ook heeft gecommuniceerd naar hun afnemers) dat hun batterij approved is, maar nog niet is opgenomen in de lijst.
De Excel dame is dus nog niet op congé
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 02-07-2025 11:53 ]
Resultaten van 4 maanden Marstek gebruik (maart en april 2 MT's in gebruik, vanaf 10 mei 3 MT's in gebruik.phoenix88 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:43:
[...]
Dat weten we hier wel (de meeste toch), en dat is meteen ook de reden van de vele Synergrid-excel-dame grapjes.
Net omdat er vanuit NL geruchten komen dat MT gehomologeerd zou zijn (en gelijkaardige antwoorden die forumgebruikers gekregen hebben van MT), zijn we zo nauwlettend iedere update van de C10/26 lijst in de gaten aan het houden. En omdat de homologatiedatum in het slechtste geval 1 à 2 weken achterloopt bij de updatedatum van de lijst is er nog steeds hoop dat het geen fake nieuws is. Hoewel die hoop met de alweer vruchteloze update van vandaag begint te slinken![]()
Ikzelf wacht netjes de homologatie af, maar ieder doet ermee wat hij wilt natuurlijk (stiekem wel wat jaloers op zij die er zich niets van aantrekken en nu al NOM draaien)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JUVx3DAqH9DzHeFRgythe961.jpg?f=user_large)
Op die 4 maanden vergeleken met 4 dezelfde maanden qua PV productie zonder de MT's ongeveer 1600kwh minder uit het net gehaald, zelfredzaamheid met 34% gestegen tot bijna 96% en eigen PV gebruik met bijna 25% gestegen. Lang leve Marstek
En er is nog ruimte voor verbetering gezien de nog aanwezig injectie.
:strip_exif()/f/image/jo997SbiLZ9ssbYGvOwpHEla.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, de frieten smaakte best
[ Voor 4% gewijzigd door thepixel op 06-07-2025 19:38 ]
En als er geen wind en zon is? Vooruit met de geit, en wie gaat dat betalen?ardana123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:13:
Dat weten zij ook wel, die ministers zijn geen domme mensen (allez, sommigen wel 😅). Het grootste deel van de bevolking zit nog op gas, aandeel gezinnen met zonnepanelen is enorm gegroeid en nu met de opkomst van goedkope thuisbatterijen zullen hun inkomsten op elektriciteit kelderen.
Logisch dat ze de belastingen van elektriciteit naar gas zullen verleggen, want daar gaan ze meer kunnen verdienen. Maw, enkel een besparing voor de niche die met warmtepomp verwarmt, voor het grootste deel van de bevolking is het gewoon een platte belastingsverhoging. Zeker aangezien het zelfs na die taxshift het nog niet waard zal zijn om een warmtepomp te kopen, want die dingen zijn gewoon veel te duur, verslijten sneller tgo een aardgasketel, en voor veel mensen geen optie want huis niet goed geïsoleerd of met radiatoren uitgerust.
Slimme mannen die ministers om zichzelf op de borst te kloppen en het te presenteren als een korting...
:strip_exif()/f/image/Ft21mW3oz2ufNt8CXdvn247p.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
BlackShadow schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Een kwartier 500W is gelijk aan 0,5kW piekverbruik dat in rekening wordt gebracht.
:strip_exif()/f/image/yzRgwALRkQ0DdOuMgIdFRVwz.png?f=user_large)
lijkt me toch x4 ?
Zie letterlijk deze screenshot, waarbij de captar = 4 x verbruik van het kwartier met het grootste verbruik (maar omdat dit minder als de forfait van 2,5 wordt toch de forfait aangerkend)HyperBart schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:57:
De hoogste kwartierwaarde per maand wordt ook niet vermenigvuldigd met 4, waar je dat haalt geen idee.
:strip_exif()/f/image/7RQ1udguP5cX9KRUzDFtfuNy.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door scatman op 15-07-2025 13:00 ]
Opnieuw fout.scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:09:
daarin heb je gelijk ik bedoelde:
Een kwartier 1000kWh gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kW
Mijn eenheden waren inderdaad verkeerd
Als jij op een kwartier 1000kWh gebruikt...
/f/image/BsMKEGaEaLqDfRN1NSkLO5a4.png?f=fotoalbum_large)
Dan kW = 1000kWh / (0.25) == 4000
Oftewel dan 1000kWh * (60 min/15 min)h == 4000kW
Dan heb je een maandpiek van 4000kW
Je gaat echt wat te snel met eenheden en met aannames, sorry. Neem het nu even aan maar je roept te snel en vlot kW of kWh.
[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 15-07-2025 13:28 ]
Omdat u inderdaad vermogen (kW) door elkaar haalt met verbruik (kWh).scatman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:21:
[...]
Kunt u mij dan verklaren waarom ik (en anderen) op mijnfluvius.be zien als
code:
1 captar = het maximum verbruik van één kwartier x 4
In uw voorbeeld is de kwartierpiek inderdaad 0.5KW wat neerkomt op een verbruik van 2kWh gedurende 1 kwartier en dus resulteer in een captar van 2kW (maar dit is minder als de forfait van 2.5kW)
En een kwartiers is hier inderdaad van x.00 tot x.15, van x.15 tot x.30, van x.30 tot x.45 en van x.45 tot x+1.00
Het captar bekijkt het hoogste VERMOGEN dat een vol kwartier werd gehaald in de maand.
Als je naar https://mijn.fluvius.be/n...XXXXXXXX/facturatiepieken gaat dan zie je mooi het detail van hoe je huidige maandpiek is opgebouwd.
:strip_exif()/f/image/FXAjUjk9ZOh8vHysg6aIt1rr.gif?f=fotoalbum_large)
Sinds wij zonnepanelen hebben en ik ons verbruik naar de dag verschoven hebben blijven we netjes het hele jaar onder de 2.5kW piek. Zelfs in de winter
En geloof me, ik heb ook een oven/afwasmachine/wasmachine/Plug-in EV etc... Dus ik trek heus soms wel 2000w+ voor een kwartier ;-)
Onder de 2.5kw piek blijven lukt niet zonder batterij tenzij je extreme dingen gaat doen met allerhande aan en uit, alles na elkaar, plannen etc.. dat is wacko gedrag. Heb zelf nu al bijna jaar DM en ik heb met gemak pieken richting 3.3, 1 keer foutje en piek van 4 aan mijn rekker. alles onder 3 is gewoon miserie zoeken voor ocharme 4eur per maand. Plug-ev hoef je niet mee te tellen, die zet je waarschijnlijk alleen op met zonnestroom en aan druppel lader...RaVenXeoN schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Omdat u inderdaad vermogen (kW) door elkaar haalt met verbruik (kWh).
Het captar bekijkt het hoogste VERMOGEN dat een vol kwartier werd gehaald in de maand.
Als je naar https://mijn.fluvius.be/n...XXXXXXXX/facturatiepieken gaat dan zie je mooi het detail van hoe je huidige maandpiek is opgebouwd.
[Afbeelding]
Sinds wij zonnepanelen hebben en ik ons verbruik naar de dag verschoven hebben blijven we netjes het hele jaar onder de 2.5kW piek. Zelfs in de winter
En geloof me, ik heb ook een oven/afwasmachine/wasmachine/Plug-in EV etc... Dus ik trek heus soms wel 2000w+ voor een kwartier ;-)
Nu met mijn set batterij kom ik altijd onder de 1kw uit piek, maar dat is dan op een bewolkte dag en niet genoeg batterij.
Hieronder is zo een mooi voorbeeld wat een batterij doet met een bewolkte dag zoals vandaag, krijg je anders nooit opgelost zonder
/f/image/2IdhipOLukBhJaBvi4QwN2Xq.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er zo trouwens 2 en dan zie je met wat koken zonder al te veel op te letten dat je snel richting 3kw piek gaat en dit langer dan 15min...
[ Voor 16% gewijzigd door d3x op 16-07-2025 20:31 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Kende er enkele maanden geleden ook niks van. Ben er aan de hand van youtube video's in geslaagd Home Assistant te installeren op een Mini PC-tje BMax van 140€, daar een virtual box in aangemaakt en HA in gezet. Alle data van Marstek via MQTT.Javice19 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:46:
[...]
wel modbus heb ik (nog) niet, daar ken ik helemaal niks van, als dat niet te duur is kan ik dat wel doen, kun je daarmee in homeassistant zien hoeveel de batterij geladen is ?
Is er hier ergens een guide om zo een modbus te plaatsen en wat ik allemaal nodig heb ?
Dan aan de hand van info in de tweakers groep enkele add on's in HA geïnstalleerd en Hame Relay en nu heb ik enkele mooie dashbords van de Marsteks. Leuke hobby trouwens :
:strip_exif()/f/image/G6bPdSchuOOm4KXfRaDO6YWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hlcy1IQijLMCvXoozAUfhkJR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qm0n9xO3BasNGRkCGBnUwBrX.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBhWlFrJ7yUYUovIckDQPcoH.jpg?f=user_large)
3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Die variant is er weldegelijk en wordt geschrapt als er een beperking op 800W komt.DSSW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
ER is geen 2500W varaiant, dat is één en hetzelfde toestel met één en dezelfde omvormer.

Of je een 2de of derde kan terugverdienen hangt af volledig af van je verbruiksprofiel.ardana123 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:08:
De vraag is ook of je een tweede Marstek ooit zal terugverdienen. Ik verwarm op gas, geen zwembad oid. Mss wel in de toekomst een opbouwzwembad met een filter en warmtepomp.
Hier op elke fase een MT 5.12 kWh
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RBxUkRoEd66MH6psVi4NQ1aa.jpg?f=user_large)
Door mijn data analyse voor installatie van de marsteks leek het mij haalbaar om op jaarbasis tussen de 2300 kWh en 2500 kWh minder uit het net te trekken met op elke fase een Marstek (en dus +2500 kwh meer van mijn eigen Pv productie te gebruiken), ik denk dat ik dit resultaat makkelijk zal halen, rekening houdend met de mindere maanden die er nu gaan aankomen.
Hier geen gas meer, alles electrisch. Ook met mijn EV rij ik zo goed als 100% op zonnestroom tijdens de maanden maart tot oktober.
Het hoogste continue gemeten vermogen over 15 minuten in een maand is je maandpiek.
Let op: Ze meten van altijd van minuut 00->15, van 15->30, van 30->45 en van 45->00.
Dus als je 6000w verbruikt van 13:07 tot 13:22 en daarbuiten 0w, dan heb je 2x een piek van ongeveer 3kW.
Élke lagere maandpiek wordt ook opgetrokken tot minstens 2,5kw (2500w), omdat anders mensen met een batterij en 2e verblijvers niet zouden meebetalen aan de netkosten terwijl ze er wél gebruik van maken.
Vervolgens zetten ze die maandpiek mee in het denkbeeldige rijtje van de voorbije 12 maanden.
Dus: we zijn nu augustus 2025 gepasseerd, dus maken ze een rijtje van september 2024 tot en met augustus 2025.
Vervolgens tellen ze deze voorbije 12 maandpieken op en delen ze die door 12. En zo vormen ze uw facturatiepiek. De facturatiepiek wordt gebruikt in de afrekening.
Dit houdt in dat je een hoge piek "11 maanden meedraagt", en dat als je je leven betert, je 11 maanden lang een langzaam zakkende piek zal hebben"
Wij hebben in maart 2024 zonnepanelen laten leggen, en in december was mijn piek nog steeds 2.8kW
:strip_exif()/f/image/aqGmCgenfwwegwRnKnsrja5j.gif?f=fotoalbum_large)
We betalen "ongeveer" €50 per kW aan capaciteitstarief, dus dan moet je op jaarbasis de facturatiepiek * €50 betalen.
Grosso modo komt dat er dus op neer dat je niet onder de €125 aan netkosten per jaar kan zakken, zelfs niet als je je hoofdschakelaar uitzet een heel jaar.
Als je nu naar niks kijkt, en je hebt een warmtepomp (4kW), laadpaal (11kW), inductievuur (4kW) en jacuzzi (3kW), dan zou je elke maand een piek van meer dan 20kW kunnen trekken. Waardoor de netkosten dus kunnen stijgen tot ongeveer €1000 op jaarbasis.
Je kan dus voor jezelf uitmaken of het sop de kool waard is. Tussen maniakkaal ermee bezig zijn en compleet uw goesting doen zit dus een verschil in netkosten van ongeveer €875/jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door RaVenXeoN op 05-09-2025 14:42 ]
/f/image/8JaB0iTwytjaqr0E5gaaGYv2.png?f=fotoalbum_large)
Voor ik mijn MT registreer ben ik op zoek naar het max. aantal Plugin toestellen dat in België toegestaan is.
Volgens het bovenstaande (Bobex.be) zou er in totaal max 800W plugin mogen aanwezig zijn. Is deze bewering juist?
Ze schrijven niets over het feit dat een 3-fasig net bvb. 800W/fase zou mogen hebben. Ik kan dat begrijpen: een niet technisch persoon kan ongewild al zijn MT's op dezelfde fase plaatsen.
Op TS zie ik staan dat je vanaf 800W je plugin batterij moet aanmelden. Ook het vermogen van je PV telt mee.
Dus moet je (bijna) altijd je Plugin melden. Of ben ik fout?
Ik lees ook dat de beperking tot 800W mogelijk niet meer van toepassing zou zijn, al is dat niet zeker.
Mag ik zonder risico 2 Marstek van 2500W aanmelden op Fluvius? Of toch beter 2 keer 800W? Of beter 1 keer 800W?
Ik heb via Whatsapp de vraag gesteld aan Fluvius. Mocht ik antwoord krijgen dan laat ik het hier weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Alan969 op 19-09-2025 17:35 ]
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Volgens mij staan ze alle 2 op de lijst 800W en 2500W:Gely schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:37:
[...]
De Marstek staat op de Synergrid site op 2500W (met CT002), dus onder dat vermogen kan je hem niet aanmelden. Software beperkingen van de omvormer (bijv. 2500W => 800W) tellen niet.
/f/image/1Nn6MKpqYiVpWGmxbvGMizq8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dzg26AJgzaGuyyZKHRXvIPUs.png?f=fotoalbum_large)
Het is nog steeds verboden om de P1 te gebruiken om de MT's aan te sturen. Maar je bent toch niet verplicht om te meten. Je kan toch ook manueel laden en ontladen.
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Als je de Marstek aanmeldt dan moet je altijd het type met de 2500W omvormer kiezen, ze melden expliciet dat je naar het werkelijke omvormer vermogen kijkt, niet naar wat er software matig kan.Alan969 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:48:
[...]
Volgens mij staan ze alle 2 op de lijst 800W en 2500W:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is nog steeds verboden om de P1 te gebruiken om de MT's aan te sturen. Maar je bent toch niet verplicht om te meten. Je kan toch ook manueel laden en ontladen.
Wat betreft het max aantal Marsteks dat je mag plaatsen zie hieronder het lijstje dat al meer op dit forum stond:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IGIb4xOE5Q0xlr0nVgpJbvl1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/A1ub8ocKIQMGDNUKsiDKtJMO.jpg?f=fotoalbum_large)
Er begint besef te komen dat de strategie, beleid, plannen en uitvoeren van een duurzame electriciteitsvoorziening met haken en ogen aan elkaar hangt
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik kijk ook nog de kat uit de boom om mijn MT's te melden. Het moet gebeuren binnen de 30 dagen.Gely schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:18:
[...]
Ik heb er recent 2 aangemeld, een week of 3 geleden of zo. Wel nog geen reactie gekregen want ze hebben naar het schijnt een enorme achterstand. Die omvormer kon je toch kiezen uit een pulldown lijst? Enige optie trouwens als ik mij goed herinner. Hoe kom je aan die typo? Stond dat zo in die lijst? Ik zou er mij niet druk om maken, als het ergens niet klopt zal je wel een melding krijgen.
Wat ik zeker ben is het type dat moet worden aangemeld want dat staat op de MT:
:strip_exif()/f/image/KT7qDWbvesSPd1w7z167srFo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je bij het invullen van de MT ook het vermogen moeten invullen? Op diezelfde foto staan namelijk de 2 mogelijkheden (800 en 2500W) Of werd dat onmiddelijk ingevuld?
:strip_exif()/f/image/xcaXN42rhDy7C3SPgbjY3VI6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qlus9inASrJ7W4CMJ4Lu99FA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TgzBu2JDwCoD8KVGNy8OWSNX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1XJFIdhg7pxJFg9eDAPEOvpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens https://www.synergrid.be/...2-4_20251015_tekst_NL.pdf vallen zonnepanelen en batterijen toch in een aparte pot qua maximaal vermogen? Dus op monofase kan je dan toch 2 keer 2.5 kVA aansluiten, en op driefase zelfs 4 keer 2.5 kVA?Qeqrtar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:42:
Uit het amendement: "De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant."
En "Het vermogensbeheersysteem moet op zo’n manier worden ingesteld dat het vermogen dat in het distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de andere productie-eenheden."
Dus invoeden boven 800 Watt mag, als je omvormer voor de zonnepanelen zwaarder is. Wie een 2KVA omvormer heeft, mag dus niet tot 2500 Watt gaan officieel. Dan moeten we Marstek vragen om meer limieten mogelijk te maken dan enkel 800 en 2500... Want gaan knutselen via de Modbus kan je moeilijk Plug&Play noemen.
:strip_exif()/f/image/tURhx5vWVI4FQcEnHSHrMb2a.png?f=user_large)