BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik heb de E360-1P (de éénfase versie dus) en die werkt zonder problemen maar geen idee uiteraard of die qua aansturing gelijkaardig is.Astg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:00:
Ik heb een anker solarbank 3, maar de aansturing via de p1 meter werkt niet.
Ik heb een supportcase gelogd en Anker geeft aan dat er mogelijk compatibiliteits issues zijn met de digitale meter die ik heb. (Landis+Gyr driefasig (E360-3P via Fluvius).
Ze hebben nu een nieuwe versie van de p1 meter opgestuurd, die het probleem zou moeten oplossen voor het model van digitale meter die ik heb. Ze zeggen er wel al bij dat de communicatieprotocollen ook nog kunnen verschillen tussen de verschillende netbeheerders, dus heb er al wat minder vertrouwen in dat het het probleem gaat oplossen 😊
Ik vraag me nu ook af of het zeker niet met de wetgeving te maken heeft en dat het signaal gewoon geblokkeerd wordt door Fluvius.
Zijn er hier nog mensen die hetzelfde type meter hebben van Fluvius en die de p1 poort gebruiken om de batterij aan te sturen?
Thx
Maar een snelle zoekopdracht in het Hame topic leert mij dat @Svs79 hier zegt dat die probleemloos werkt.
De P1 poort staat open.Gely schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:18:
[...]
Ik veronderstel dat je bij Fluvius de P1 poort hebt laten open zetten? Er is trouwens in Vlaanderen voor zover ik weet maar 1 netbeheerder en dat is Fluvius.
Er is idd maar 1 netbeheerder in vlaanderen, maar hetzelfde type meter zal mss ook nog wel in andere regio's gebruikt worden...
Helaas zijn er nog altijd 9 netbeheerders (8 voor elektriciteit en gas), elk met hun eigen raden van bestuur, werkingsgebieden, activiteiten, investeringen,... samen zijn zij eigenaar van Fluvius.Astg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:48:
[...]
De P1 poort staat open.
Er is idd maar 1 netbeheerder in vlaanderen, maar hetzelfde type meter zal mss ook nog wel in andere regio's gebruikt worden...
Dat is te oa merken aan de verscheidenheid aan verschillende types en merken digitale meters.
Heeft niéts meer te maken met ecologie of veiligheid, dient enkel om ervoor te zorgen dat netbeheerders hun inkomsten vrijwaren. Ze merken dat ze miljarden kW aan getransporteerde energie mislopen, omdat verbruikers slimmer worden in het aanwenden van hun PV (met slimme verbruikers, uitgestelde start, slimme aansturing, etc). Door PIB zal dit alleen nog erger worden. Benieuwd welke minister de kat de bel gaat laten aanbinden.
[ Voor 5% gewijzigd door Jerryvh op 01-10-2025 07:01 ]
Wees maar zeker als de stengere regelgeving in BE komt voor plugin batterijen dat het feestje voor wie een nieuwe plugin batterij wil kopen ook snel gedaan gaat zijn. Dan zal het om officieel in orde te zijn een aangepaste PiB zijn met maximaal 800W omvormer. En alles meer dan 1 PiB of hoger dan 800W zal een installatie en keuring vereisten. Want aan de huidige Marstek DIY prijzen zullen de professionele installateurs een stuk minder verkopen.Jerryvh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:51:
In Duitsland wordt - onder héél zware druk van de lobby van netbeheerders - overwogen om de "Balkonkraftwerke" te verplichten een exclusieve stroomkring én een nieuwe, aangepaste stekker te gebruiken. Uiteraard, exclusief te installeren door elektriekers, én te keuren.
Maakt mij niks uit, ondertussen hou ik zou goed als al mijn geproduceerde kWh's achter het metertje (in de EV's, in de WP, in de boiler en in mijn 3 Marsteks en andere verbuikers. Sinds begin maart tot en met einde september meer dan 2000 kWh minder van het net gehaald tov dezelfde periode vorige jaar. Op een volledig jaar zal dat richting de 2500kWh gaanJerryvh schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:33:
Even een boompje opzetten aangaande de manieren waarop energieproducenten/net-operatoren ons gaan naaien....
- Tenzij je een warmtepomp of EV hebt, kan een uit de kluiten gewassen PIB (bvb - 3 Marsteks, EUR 4k) van pakweg eind Maart tot half Oktober quasi 100% in je energienoden voorzien.
- Een beetje slim managen (met uitgestelde starts van grootverbruikers, etc) zal ook de capaciteitstarief-pieken grotendeels opvangen
Maar beide partijen zijn intussen miljardenwinsten gewoon, en ik zie ze dat niet zomaar opgeven.
Ik verwacht:
- algemene invoer van "betalen voor injectie"
- In sommige landen (oostenrijk bvb) worden nettarieven ook al aangerekend op injectie (wat leuk; 2x aan de kassa passeren - 1x aanrekenen aan de injector, 1x aan de afnemer)
Wat is het volgende, vraag ik me af? Een extra toeslag opdat er nog meer batterijparken kunnen worden gebouwd? Een extra toeslag voor wie een thuisbatterij heeft? Een verplichte aansturing van jouw batterij door de beheerder? Een minimum te betalen afname (zelfs al neem je ze niet af)?
PIB voelen voor mij echt als dé opgestoken vinder naar de energieproducenten en net-operatoren; en het blijft netjes binnenshuis - MIJN opwekking via panelen; MIJN stockage via PIB. Ben al bang wat ze hier op gaan bekokstoven om dat een halt toe te roepen.
Wat er in de toekomst komt daar lig ik niet wakker van, op he tmoment zelf vinden we daar wel iets op.
Ik twijfel er zelfs aan om nog een Marstekje ( gezien de zeer lage prijzen) bij te plaatsen nu ik nog kan registreren aan 2500W
[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 01-10-2025 13:40 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
wel eigenlijk transporteren ze die energie niet meer......Jerryvh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:51:
In Duitsland wordt - onder héél zware druk van de lobby van netbeheerders - overwogen om de "Balkonkraftwerke" te verplichten een exclusieve stroomkring én een nieuwe, aangepaste stekker te gebruiken. Uiteraard, exclusief te installeren door elektriekers, én te keuren.
Heeft niéts meer te maken met ecologie of veiligheid, dient enkel om ervoor te zorgen dat netbeheerders hun inkomsten vrijwaren. Ze merken dat ze miljarden kW aan getransporteerde energie mislopen, omdat verbruikers slimmer worden in het aanwenden van hun PV (met slimme verbruikers, uitgestelde start, slimme aansturing, etc). Door PIB zal dit alleen nog erger worden. Benieuwd welke minister de kat de bel gaat laten aanbinden.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Kan je dan ook ontladen met 4x2500w? Of is enkel de oplaadsnelheid 10kW?DSSW schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Maakt mij niks uit, ondertussen hou ik zou goed als al mijn geproduceerde kWh's achter het metertje (in de EV's, in de WP, in de boiler en in mijn 3 Marsteks en andere verbuikers. Sinds begin maart tot en met einde september meer dan 2000 kWh minder van het net gehaald tov dezelfde periode vorige jaar. Op een volledig jaar zal dat richting de 2500kWh gaan![]()
Wat er in de toekomst komt daar lig ik niet wakker van, op he tmoment zelf vinden we daar wel iets op.
Ik twijfel er zelfs aan om nog een Marstekje ( gezien de zeer lage prijzen) bij te plaatsen nu ik nog kan registreren aan 2500WDan zit ik aan het maximum van 10 kVa omvormer. Tijfel nog tussen een E, A of D
Zowel laden als ontladenRaVenXeoN schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Kan je dan ook ontladen met 4x2500w? Of is enkel de oplaadsnelheid 10kW?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik heb er ook 3, op 3 fases .DSSW schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Maakt mij niks uit, ondertussen hou ik zou goed als al mijn geproduceerde kWh's achter het metertje (in de EV's, in de WP, in de boiler en in mijn 3 Marsteks en andere verbuikers. Sinds begin maart tot en met einde september meer dan 2000 kWh minder van het net gehaald tov dezelfde periode vorige jaar. Op een volledig jaar zal dat richting de 2500kWh gaan![]()
Ik twijfel er zelfs aan om nog een Marstekje ( gezien de zeer lage prijzen) bij te plaatsen nu ik nog kan registreren aan 2500WDan zit ik aan het maximum van 10 kVa omvormer. Tijfel nog tussen een E, A of D
Aangemeld maar nog niet behandeld bij flvs
7,5 kw laden en ontladen.
Ook al gedacht om nog eentje te zetten, alleen iedere MT die je bijzet krijgt een langere terugverdientijd.
Ik krijg ze niet altijd gevuld, 6kw omvormer en iets meer dan 9000 wp panelen.
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Ik wil een installatie melden van het type plug-en-play (in het stopcontact)
De installatie bevat 1 batterij met een capaciteit van 5kwh
De installatie bevat een omvormer van merk MARSTEK, model MST-BIE5-200 en een vermogen van 2.5kVA.
En jawel heb een typo bij die 200 die 2500

Iemand recent ook aangemeld?
BE, Marstek Venus 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80
Ik heb er recent 2 aangemeld, een week of 3 geleden of zo. Wel nog geen reactie gekregen want ze hebben naar het schijnt een enorme achterstand. Die omvormer kon je toch kiezen uit een pulldown lijst? Enige optie trouwens als ik mij goed herinner. Hoe kom je aan die typo? Stond dat zo in die lijst? Ik zou er mij niet druk om maken, als het ergens niet klopt zal je wel een melding krijgen.Dirk.be schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:06:
Net de MT proberen aanmelden bij Fluvius, maar moest blijkbaar alles zelf invullen. Geen keuzemogelijkheden. Als samenvatting, net voor bevestigen en verzenden zie ik oa volgende:
Ik wil een installatie melden van het type plug-en-play (in het stopcontact)
De installatie bevat 1 batterij met een capaciteit van 5kwh
De installatie bevat een omvormer van merk MARSTEK, model MST-BIE5-200 en een vermogen van 2.5kVA.
En jawel heb een typo bij die 200 die 2500moest zijn en kan nu niet meer editeren op de site van Fluvius
Iemand recent ook aangemeld?
[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 05-10-2025 21:46 ]
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Ik kijk ook nog de kat uit de boom om mijn MT's te melden. Het moet gebeuren binnen de 30 dagen.Gely schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:18:
[...]
Ik heb er recent 2 aangemeld, een week of 3 geleden of zo. Wel nog geen reactie gekregen want ze hebben naar het schijnt een enorme achterstand. Die omvormer kon je toch kiezen uit een pulldown lijst? Enige optie trouwens als ik mij goed herinner. Hoe kom je aan die typo? Stond dat zo in die lijst? Ik zou er mij niet druk om maken, als het ergens niet klopt zal je wel een melding krijgen.
Wat ik zeker ben is het type dat moet worden aangemeld want dat staat op de MT:
:strip_exif()/f/image/KT7qDWbvesSPd1w7z167srFo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je bij het invullen van de MT ook het vermogen moeten invullen? Op diezelfde foto staan namelijk de 2 mogelijkheden (800 en 2500W) Of werd dat onmiddelijk ingevuld?
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
De 2500W moet je registreren, namelijk "mst-bie5-2500" zoals op de sticker staat.Alan969 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:31:
[...]
Heb je bij het invullen van de MT ook het vermogen moeten invullen? Op diezelfde foto staan namelijk de 2 mogelijkheden (800 en 2500W) Of werd dat onmiddelijk ingevuld?
De 800W versie (die dan mst-bie5-800 zal noemen zeker) is nog niet verkrijgbaar (maar wel al gehomologeerd). Ik gok dat als de wetgeving van max 800W erdoor komt dat voor belgië speciaal de 800W gelimiteerde versie zal geleverd worden (die je dan ook niet meer op 2500W kan zetten).
[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-10-2025 07:32 ]
Dan zullen ze ook die max. 5kVA aan plugin batterijen moeten aanpassen zoals hierboven ergens in een lijst staat. Toch weeral een zootje à la belge, zie titel van dit topic trouwens.Avenger 2.0 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
De 2500W moet je registreren, namelijk "mst-bie5-2500" zoals op de sticker staat.
De 800W versie (die dan mst-bie5-800 zal noemen zeker) is nog niet verkrijgbaar (maar wel al gehomologeerd). Ik gok dat als de wetgeving van max 800W erdoor komt dat voor belgië speciaal de 800W gelimiteerde versie zal geleverd worden (die je dan ook niet meer op 2500W kan zetten).
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana