Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:54

d3x

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:36:
[...]

Reguliere stroom is nu al amper goedkoper dan benzine/diesel, dat zal er de komende jaren niet op beteren.
De vernieuwde accijnzen voor auto's gaat heel simpel heten en is onvermijdbaar: kilometerheffing
universieel over types heen :) alleen kunnen ze dan weer korting geven of extra aanreken op basis van Co'2 of andere uitvindingen :)

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
Astg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:00:
Ik heb een anker solarbank 3, maar de aansturing via de p1 meter werkt niet.
Ik heb een supportcase gelogd en Anker geeft aan dat er mogelijk compatibiliteits issues zijn met de digitale meter die ik heb. (Landis+Gyr driefasig (E360-3P via Fluvius).
Ze hebben nu een nieuwe versie van de p1 meter opgestuurd, die het probleem zou moeten oplossen voor het model van digitale meter die ik heb. Ze zeggen er wel al bij dat de communicatieprotocollen ook nog kunnen verschillen tussen de verschillende netbeheerders, dus heb er al wat minder vertrouwen in dat het het probleem gaat oplossen 😊
Ik vraag me nu ook af of het zeker niet met de wetgeving te maken heeft en dat het signaal gewoon geblokkeerd wordt door Fluvius.

Zijn er hier nog mensen die hetzelfde type meter hebben van Fluvius en die de p1 poort gebruiken om de batterij aan te sturen?

Thx
Ik heb de E360-1P (de éénfase versie dus) en die werkt zonder problemen maar geen idee uiteraard of die qua aansturing gelijkaardig is.

Maar een snelle zoekopdracht in het Hame topic leert mij dat @Svs79 hier zegt dat die probleemloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-10 20:11
Gely schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:18:
[...]

Ik veronderstel dat je bij Fluvius de P1 poort hebt laten open zetten? Er is trouwens in Vlaanderen voor zover ik weet maar 1 netbeheerder en dat is Fluvius.
De P1 poort staat open.
Er is idd maar 1 netbeheerder in vlaanderen, maar hetzelfde type meter zal mss ook nog wel in andere regio's gebruikt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07
Astg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:48:
[...]

De P1 poort staat open.
Er is idd maar 1 netbeheerder in vlaanderen, maar hetzelfde type meter zal mss ook nog wel in andere regio's gebruikt worden...
Helaas zijn er nog altijd 9 netbeheerders (8 voor elektriciteit en gas), elk met hun eigen raden van bestuur, werkingsgebieden, activiteiten, investeringen,... samen zijn zij eigenaar van Fluvius.

Dat is te oa merken aan de verscheidenheid aan verschillende types en merken digitale meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:51
In Duitsland wordt - onder héél zware druk van de lobby van netbeheerders - overwogen om de "Balkonkraftwerke" te verplichten een exclusieve stroomkring én een nieuwe, aangepaste stekker te gebruiken. Uiteraard, exclusief te installeren door elektriekers, én te keuren.

Heeft niéts meer te maken met ecologie of veiligheid, dient enkel om ervoor te zorgen dat netbeheerders hun inkomsten vrijwaren. Ze merken dat ze miljarden kW aan getransporteerde energie mislopen, omdat verbruikers slimmer worden in het aanwenden van hun PV (met slimme verbruikers, uitgestelde start, slimme aansturing, etc). Door PIB zal dit alleen nog erger worden. Benieuwd welke minister de kat de bel gaat laten aanbinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerryvh op 01-10-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
Jerryvh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:51:
In Duitsland wordt - onder héél zware druk van de lobby van netbeheerders - overwogen om de "Balkonkraftwerke" te verplichten een exclusieve stroomkring én een nieuwe, aangepaste stekker te gebruiken. Uiteraard, exclusief te installeren door elektriekers, én te keuren.
Wees maar zeker als de stengere regelgeving in BE komt voor plugin batterijen dat het feestje voor wie een nieuwe plugin batterij wil kopen ook snel gedaan gaat zijn. Dan zal het om officieel in orde te zijn een aangepaste PiB zijn met maximaal 800W omvormer. En alles meer dan 1 PiB of hoger dan 800W zal een installatie en keuring vereisten. Want aan de huidige Marstek DIY prijzen zullen de professionele installateurs een stuk minder verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:39
Jerryvh schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:33:
Even een boompje opzetten aangaande de manieren waarop energieproducenten/net-operatoren ons gaan naaien....
- Tenzij je een warmtepomp of EV hebt, kan een uit de kluiten gewassen PIB (bvb - 3 Marsteks, EUR 4k) van pakweg eind Maart tot half Oktober quasi 100% in je energienoden voorzien.
- Een beetje slim managen (met uitgestelde starts van grootverbruikers, etc) zal ook de capaciteitstarief-pieken grotendeels opvangen

Maar beide partijen zijn intussen miljardenwinsten gewoon, en ik zie ze dat niet zomaar opgeven.

Ik verwacht:
- algemene invoer van "betalen voor injectie"
- In sommige landen (oostenrijk bvb) worden nettarieven ook al aangerekend op injectie (wat leuk; 2x aan de kassa passeren - 1x aanrekenen aan de injector, 1x aan de afnemer)

Wat is het volgende, vraag ik me af? Een extra toeslag opdat er nog meer batterijparken kunnen worden gebouwd? Een extra toeslag voor wie een thuisbatterij heeft? Een verplichte aansturing van jouw batterij door de beheerder? Een minimum te betalen afname (zelfs al neem je ze niet af)?

PIB voelen voor mij echt als dé opgestoken vinder naar de energieproducenten en net-operatoren; en het blijft netjes binnenshuis - MIJN opwekking via panelen; MIJN stockage via PIB. Ben al bang wat ze hier op gaan bekokstoven om dat een halt toe te roepen.
Maakt mij niks uit, ondertussen hou ik zou goed als al mijn geproduceerde kWh's achter het metertje (in de EV's, in de WP, in de boiler en in mijn 3 Marsteks en andere verbuikers. Sinds begin maart tot en met einde september meer dan 2000 kWh minder van het net gehaald tov dezelfde periode vorige jaar. Op een volledig jaar zal dat richting de 2500kWh gaan :+

Wat er in de toekomst komt daar lig ik niet wakker van, op he tmoment zelf vinden we daar wel iets op. :o

Ik twijfel er zelfs aan om nog een Marstekje ( gezien de zeer lage prijzen) bij te plaatsen nu ik nog kan registreren aan 2500W ;) Dan zit ik aan het maximum van 10 kVa omvormer. Tijfel nog tussen een E, A of D :)

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 01-10-2025 13:40 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jerryvh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:51:

Heeft niéts meer te maken met ecologie of veiligheid, dient enkel om ervoor te zorgen dat netbeheerders hun inkomsten vrijwaren. Ze merken dat ze miljarden kW aan getransporteerde energie mislopen, omdat verbruikers slimmer worden in het aanwenden van hun PV (met slimme verbruikers, uitgestelde start, slimme aansturing, etc). Door PIB zal dit alleen nog erger worden. Benieuwd welke minister de kat de bel gaat laten aanbinden.
wel eigenlijk transporteren ze die energie niet meer......

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:07
DSSW schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

Maakt mij niks uit, ondertussen hou ik zou goed als al mijn geproduceerde kWh's achter het metertje (in de EV's, in de WP, in de boiler en in mijn 3 Marsteks en andere verbuikers. Sinds begin maart tot en met einde september meer dan 2000 kWh minder van het net gehaald tov dezelfde periode vorige jaar. Op een volledig jaar zal dat richting de 2500kWh gaan :+

Wat er in de toekomst komt daar lig ik niet wakker van, op he tmoment zelf vinden we daar wel iets op. :o

Ik twijfel er zelfs aan om nog een Marstekje ( gezien de zeer lage prijzen) bij te plaatsen nu ik nog kan registreren aan 2500W ;) Dan zit ik aan het maximum van 10 kVa omvormer. Tijfel nog tussen een E, A of D :)
Kan je dan ook ontladen met 4x2500w? Of is enkel de oplaadsnelheid 10kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
RaVenXeoN schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

Kan je dan ook ontladen met 4x2500w? Of is enkel de oplaadsnelheid 10kW?
Zowel laden als ontladen :)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:42
@RaVenXeoN en als je via de rs485 aanstuurt kun je tussen 800->2500 kiezen als je bv 2000w wilt doen ipv 2500w.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 18-10 21:50
DSSW schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb er ook 3, op 3 fases .
Aangemeld maar nog niet behandeld bij flvs
7,5 kw laden en ontladen.
Ook al gedacht om nog eentje te zetten, alleen iedere MT die je bijzet krijgt een langere terugverdientijd.
Ik krijg ze niet altijd gevuld, 6kw omvormer en iets meer dan 9000 wp panelen.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk.be
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10 08:03
Net de MT proberen aanmelden bij Fluvius, maar moest blijkbaar alles zelf invullen. Geen keuzemogelijkheden. Als samenvatting, net voor bevestigen en verzenden zie ik oa volgende:
Ik wil een installatie melden van het type plug-en-play (in het stopcontact)
De installatie bevat 1 batterij met een capaciteit van 5kwh
De installatie bevat een omvormer van merk MARSTEK, model MST-BIE5-200 en een vermogen van 2.5kVA.

En jawel heb een typo bij die 200 die 2500 8)7 moest zijn en kan nu niet meer editeren op de site van Fluvius :-(
Iemand recent ook aangemeld?

BE, Marstek Venus 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10 20:40
Dirk.be schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:06:
Net de MT proberen aanmelden bij Fluvius, maar moest blijkbaar alles zelf invullen. Geen keuzemogelijkheden. Als samenvatting, net voor bevestigen en verzenden zie ik oa volgende:
Ik wil een installatie melden van het type plug-en-play (in het stopcontact)
De installatie bevat 1 batterij met een capaciteit van 5kwh
De installatie bevat een omvormer van merk MARSTEK, model MST-BIE5-200 en een vermogen van 2.5kVA.

En jawel heb een typo bij die 200 die 2500 8)7 moest zijn en kan nu niet meer editeren op de site van Fluvius :-(
Iemand recent ook aangemeld?
Ik heb er recent 2 aangemeld, een week of 3 geleden of zo. Wel nog geen reactie gekregen want ze hebben naar het schijnt een enorme achterstand. Die omvormer kon je toch kiezen uit een pulldown lijst? Enige optie trouwens als ik mij goed herinner. Hoe kom je aan die typo? Stond dat zo in die lijst? Ik zou er mij niet druk om maken, als het ergens niet klopt zal je wel een melding krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 05-10-2025 21:46 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:26
Gely schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Ik heb er recent 2 aangemeld, een week of 3 geleden of zo. Wel nog geen reactie gekregen want ze hebben naar het schijnt een enorme achterstand. Die omvormer kon je toch kiezen uit een pulldown lijst? Enige optie trouwens als ik mij goed herinner. Hoe kom je aan die typo? Stond dat zo in die lijst? Ik zou er mij niet druk om maken, als het ergens niet klopt zal je wel een melding krijgen.
Ik kijk ook nog de kat uit de boom om mijn MT's te melden. Het moet gebeuren binnen de 30 dagen.
Wat ik zeker ben is het type dat moet worden aangemeld want dat staat op de MT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ89pRB5ceQItbiuQpdnj4GongQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT7qDWbvesSPd1w7z167srFo.jpg?f=fotoalbum_large
Heb je bij het invullen van de MT ook het vermogen moeten invullen? Op diezelfde foto staan namelijk de 2 mogelijkheden (800 en 2500W) Of werd dat onmiddelijk ingevuld?

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:31:
[...]
Heb je bij het invullen van de MT ook het vermogen moeten invullen? Op diezelfde foto staan namelijk de 2 mogelijkheden (800 en 2500W) Of werd dat onmiddelijk ingevuld?
De 2500W moet je registreren, namelijk "mst-bie5-2500" zoals op de sticker staat.
De 800W versie (die dan mst-bie5-800 zal noemen zeker) is nog niet verkrijgbaar (maar wel al gehomologeerd). Ik gok dat als de wetgeving van max 800W erdoor komt dat voor belgië speciaal de 800W gelimiteerde versie zal geleverd worden (die je dan ook niet meer op 2500W kan zetten).

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-10-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:31:
[...]

De 2500W moet je registreren, namelijk "mst-bie5-2500" zoals op de sticker staat.
De 800W versie (die dan mst-bie5-800 zal noemen zeker) is nog niet verkrijgbaar (maar wel al gehomologeerd). Ik gok dat als de wetgeving van max 800W erdoor komt dat voor belgië speciaal de 800W gelimiteerde versie zal geleverd worden (die je dan ook niet meer op 2500W kan zetten).
Dan zullen ze ook die max. 5kVA aan plugin batterijen moeten aanpassen zoals hierboven ergens in een lijst staat. Toch weeral een zootje à la belge, zie titel van dit topic trouwens.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Voor de eerste keer sinds de goedkeuring voor PIB, lijkt het erop dat ik de capaciteit ga moeten managen.

Momenteel valt er nog wat te managen, aangezien er toch hoop is op een regelmatig zonnige dag (binnen een maand of twee zal dat wellicht wel anders zijn... en leeg is leeg!)

Nu vraag ik me af hoe de beschikbare capaciteit best kan aangewend worden - specifiek in Vlaanderen:
- ofwel niets managen, en gewoon laten leeglopen door NOM. Daarna is het gedaan met de lol, tot een volgende heldere dag
- Ofwel de PIB enkel in werking stellen als er grootverbruikers worden gebruikt. Wasmachine, vaatwas,.... Doel zou zijn om een capaciteitspiek te vermijden. Ik denk dat ik wel een dagje of 3, 4 zou kunnen overbruggen hierdoor. Je hoeft niet eens trachten de 2,5kW van de vaatwas proberen op te vangen; zolang de PIB de piek maar onder de 2,5kW houdt (bij manier van spreken: 800w laten injecteren gedurende de werkingstijd vh toestel)

Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:40
Nmm is proberen 800W van de piek af te scheren het niet waard tov de verloren waarde die je laat liggen door niet constant NOM te werken. Probleem is dat 800W nu ook niet zo heel veel verschil maakt, en je (of ik in mijn situatie toch zeker) weet eigenlijk niet zeker wanneer je die 800W gaat moeten inzetten want de warmtepomp kan eender wanneer aanslaan. ALs je 1 kwartier mist zijn al je inspanningen voor de hele maand voor niets. Maar dit is eerder buikgevoel, heb het nooit uitgerekend, ik kan me dus zeker vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jerryvh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:51:
Voor de eerste keer sinds de goedkeuring voor PIB, lijkt het erop dat ik de capaciteit ga moeten managen.

Momenteel valt er nog wat te managen, aangezien er toch hoop is op een regelmatig zonnige dag (binnen een maand of twee zal dat wellicht wel anders zijn... en leeg is leeg!)

Nu vraag ik me af hoe de beschikbare capaciteit best kan aangewend worden - specifiek in Vlaanderen:
- ofwel niets managen, en gewoon laten leeglopen door NOM. Daarna is het gedaan met de lol, tot een volgende heldere dag
- Ofwel de PIB enkel in werking stellen als er grootverbruikers worden gebruikt. Wasmachine, vaatwas,.... Doel zou zijn om een capaciteitspiek te vermijden. Ik denk dat ik wel een dagje of 3, 4 zou kunnen overbruggen hierdoor. Je hoeft niet eens trachten de 2,5kW van de vaatwas proberen op te vangen; zolang de PIB de piek maar onder de 2,5kW houdt (bij manier van spreken: 800w laten injecteren gedurende de werkingstijd vh toestel)

Wat is jullie mening?
de PIB is sowieso al trager dan de actuele opbrengst/verbruik, als je er dan nog een sturing gaat tussenplaatsen gaat dit mijn inziens nog complexer zijn en met vertraging. We hebben dit al deels in ander topic besproken, complexiteit bouwen voor enkele eur/maand. Als je zo weinig piek verbruik hebt dat je 2-3 dagen toe kan komen zal je CAPTAR ook niet dermate hoog zijn om je blauw te betalen. de CAPTAR is nog steeds op kwartier waarden. En je gaat dagen hebben dat je moet inladen wegens te weinig zon wat je op dat vlak een lagere RTE (20%) geeft op de aankoop. je gaf zelf al aan dat je maar een 1-2kw zou nodig hebben om dat te coveren, dan heb je op zich een marginaal verbruik.

In een variabel of vast tarief zou ik gewoon de kost pakken van die enkele maanden CAPTAR in herfst/ winter en gewoon beetje opletten met verbruikers, een piek van 4kwp is nu ook weer geen ramp, ga je die maand 6eur betalen >:)

sommigen steken natuurlijk graag uren en dagen aan programeren en opvolgen voor enkele eur...
je gaat meer halen uit goede programmering ism een dynamisch contract of die uren wat gebruiken voor een degelijk goedkoper elec contract te zoeken....

Ik heb nu al 1 * MT op standby staan want 6/10 dagen is mijn opbrengst al niet meer genoeg om 1 te vullen, maar de RTE op 1 * MT is hoger dan split op 2*MT. Zon staat pak lager de laatste weken en veel bewolking . Voor de rest bekijk ik nog steeds dynamisch contract maar wacht op degelijke API oplossing om alternatief te sturen. Ik hou het nu op low profile/ weinig werk variabel contract met jaar gemiddelde van 9.5cent down en 4cent up over een gans jaar via energyvision.

Hier ook buikgevoel natuurlijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 07-10-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Oh een leuke denk oefening voor bv rolluiken of boiler etc.. is via homeassistant aan te sturen, de PIB al eerst laten terug te leveren en dan x seconden erna pas het apparaat te triggeren zodat de piek opgevangen kan worden :)

Kan idem in de wintermaanden om de batterij op te laden tijdens kalme periodes als je de 2,5kwP niet hebt op te laden... voor pieken 's ochtends (rolluiken, koffiemachine, ... ) op te vangen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:15:
Oh een leuke denk oefening voor bv rolluiken of boiler etc.. is via homeassistant aan te sturen, de PIB al eerst laten terug te leveren en dan x seconden erna pas het apparaat te triggeren zodat de piek opgevangen kan worden :)

Kan idem in de wintermaanden om de batterij op te laden tijdens kalme periodes als je de 2,5kwP niet hebt op te laden... voor pieken 's ochtends (rolluiken, koffiemachine, ... ) op te vangen
KISS

keep it simple, straitghforward.....

marginale zoektocht naar opbrengst/verbruik, captar, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@d3x denkoefening ;) of het nut heeft laat ik even in het midden :D mijn vader klaagt over 1kwh verbruik wat uiteraard op 24u .. 40w per uur is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Hier sla je de bal toch een paar keer mis hoor.

1. "de PIB is sowieso al trager dan de actuele opbrengst/verbruik, als je er dan nog een sturing gaat tussenplaatsen gaat dit mijn inziens nog complexer zijn en met vertraging" : klopt dus niet. Zelfs al heeft de PIB een paar seconden vertraging om zich aan te passen aan een piek, dat is geen probleem, omdat de bestrafte piek idd waarden zijn die een kwartier worden aangehouden. Een PIB zal zich al na een paar seconden hebben aangepast.
2. "Als je zo weinig piek verbruik hebt dat je 2-3 dagen toe kan komen zal je CAPTAR ook niet dermate hoog zijn om je blauw te betalen.": klopt ook niet. De PIB hoeft doorgaand geen piek op te vangen van 2,5KW (= de standaard grens), enkel maar wat BOVEN die 2,5kW komt. De meeste veelverbruikers (vaatwas, wasmachine) hebben slechts op korte momenten dergelijk hoge verbruikspieken (nl. als de weerstand opwarmt); je kan dus perfect meerdere dagen met een PIB deze pieken onder de 2,5kW houden
3. een piek van 4kwp is nu ook weer geen ramp, ga je die maand 6eur betalen >:) : Elke maandpiek telt, bij mijn weten, mee om jouw gemiddelde jaarpiek-netbijdrage te berekenen.
4. En je gaat dagen hebben dat je moet inladen wegens te weinig zon wat je op dat vlak een lagere RTE (20%) geeft op de aankoop.. Je las mijn bericht niet (goed). Ik ga er van uit dat er momenteel om de paar dagen wel een heldere dag tussenzit. Wat ik zoek, is hiertussen de batterij optimaal gebruiken.

Maar dat je der niet rijk van wordt, daar geef ik je dan weer gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:16
Ik moet hier wel de hond in het kegelspel gaan spelen. Na de vermelde problemen i.v.m. socdrift ben ik tot de vaststelling moeten komen dat de laatste officiële update voor inzet van meerdere batterijen gewoonweg NIET werkt. Door de weinige zon zijn de batterijen niet opgeladen en doordat de lading weerom naar 2 % doorgezakt was heb ik de batterij opnieuw tot 100 % opgeladen. Vanmorgen had ik nog op de 1 geladen batterij 21% lading (ter info zoals vroeger eigenlijk) de andere batterij was niet opgeladen die is op 11% blijven staan. Nu moet ge me wel eens uitleggen hoe het kan dat 2 batterijen sinds de laatste officiële update nauwelijks de nacht doorkomen (er werd sinds de laatste update teveel afgegeven aan het net met 2 batterijen) en met 1 batterij nog 21 % over kan houden. Dit zit echt mis met die software. Ik heb v1 batterijen.
Ik heb ook nagekeken met homewizzard en de afgifte van de batterij was in evenwicht met de opname van het net.

[ Voor 12% gewijzigd door hermlek op 08-10-2025 05:40 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.50 meter Landis&Gyr E360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:41
hermlek schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 05:34:
Ik moet hier wel de hond in het kegelspel gaan spelen. Na de vermelde problemen i.v.m. socdrift ben ik tot de vaststelling moeten komen dat de laatste officiële update voor inzet van meerdere batterijen gewoonweg NIET werkt. Door de weinige zon zijn de batterijen niet opgeladen en doordat de lading weerom naar 2 % doorgezakt was heb ik de batterij opnieuw tot 100 % opgeladen. Vanmorgen had ik nog op de 1 geladen batterij 21% lading (ter info zoals vroeger eigenlijk) de andere batterij was niet opgeladen die is op 11% blijven staan. Nu moet ge me wel eens uitleggen hoe het kan dat 2 batterijen sinds de laatste officiële update nauwelijks de nacht doorkomen (er werd sinds de laatste update teveel afgegeven aan het net met 2 batterijen) en met 1 batterij nog 21 % over kan houden. Dit zit echt mis met die software. Ik heb v1 batterijen.
Ik heb ook nagekeken met homewizzard en de afgifte van de batterij was in evenwicht met de opname van het net.
Heb 1 V1 en 1V2 v153 samen met ct003 v117 en die werken al weken samen in die firmware versie zonder problemen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

hermlek schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 05:34:
foute topic en eigenlijk iets dat je 100% met een support organisatie moet uitzoeken. Ik begrijp dat je je frustraties wil uiten maar helaas zijn er in alle deployments typische gevallen van defecten, maar het is niet altijd de fout van de leverancier.....er zijn ook installaties waar het al maanden perfect werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 14-10 20:25
Deze week was hij voor de eerste keer sinds mei volledig leeg (lees 11%) door dagen van bewolking.
Direct de update gedaan van 151 naar de laatste aangezien hij toch op pauze stond en dan zat het op 3% en begon het zelf op te laden naar 11% aan 1000W.

Dan na 22 uur maar half opgeladen voor de volgende dag omdat nacht tarief nog iets goedkoper is al is het bijna verwaarloos baar.

Natuurlijk de dag erna een paar half zonnige momenten en 2K kunnen bijladen dus zo goed als vol met die 2K van 's nachts erbij.

Het blijft altijd gokken op die momenten wat je het beste doet want je hangt nog altijd af van het weer.
Maar normaal staat die gewoon op automatisch/zelf injectie en kijk ik er gewoon niet meer naar
tenzij ik toevallig in de berging kom en zie dat de leds laag vermogen aangeven.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI

Wat is jullie mening?
Gewoon self consumption laten draaien op 2500 W ontladen, of een dynamisch contract afsluiten voor de maanden november t.e.m. februari en dan AI instellen op 2500 W ontladen tenzij je natuurlijk ieder moment van de dag met de PIB wil bezig zijn maar dan nog ga je financieel geen groot verschil hebben met wat ik voorstel.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-10 20:11
Verkeerd topic

[ Voor 98% gewijzigd door Astg op 10-10-2025 06:41 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

gvb73 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Deze week was hij voor de eerste keer sinds mei volledig leeg (lees 11%) door dagen van bewolking.
Direct de update gedaan van 151 naar de laatste aangezien hij toch op pauze stond en dan zat het op 3% en begon het zelf op te laden naar 11% aan 1000W.

Dan na 22 uur maar half opgeladen voor de volgende dag omdat nacht tarief nog iets goedkoper is al is het bijna verwaarloos baar.

Natuurlijk de dag erna een paar half zonnige momenten en 2K kunnen bijladen dus zo goed als vol met die 2K van 's nachts erbij.

Het blijft altijd gokken op die momenten wat je het beste doet want je hangt nog altijd af van het weer.
Maar normaal staat die gewoon op automatisch/zelf injectie en kijk ik er gewoon niet meer naar
tenzij ik toevallig in de berging kom en zie dat de leds laag vermogen aangeven.
https://community.home-as...o-charge-battery/592671/2

staat ook nog op mijn lijstje om naar te kijken, veel dingen te doen deze winter :)

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 10-10-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Zo gaan ze in NL dynamische contracten bevorderen. Als ik nu in Vlaanderen een dynamisch contract neem en op de goedkope momenten mijn batterijen vol laadt, de boiler opwarm en de vaatwasser en wasmachineAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04MLsxu4D7dcmb2eFM1jWkDUERk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcaXN42rhDy7C3SPgbjY3VI6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90dt9PejtY4dzjNrbqgVy_hxSJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlus9inASrJ7W4CMJ4Lu99FA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uunz5R2n3vuJj0aLk0O1gWDJuQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgzBu2JDwCoD8KVGNy8OWSNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWq7Lk8FboywbWSE9RsnB8qIygM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XJFIdhg7pxJFg9eDAPEOvpL.jpg?f=fotoalbum_large aan zet word ik gestraft met captar terwijl ik het net juist balanceer 😮‍💨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:18
PNARI schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:39:
Zo gaan ze in NL dynamische contracten bevorderen. Als ik nu in Vlaanderen een dynamisch contract neem en op de goedkope momenten mijn batterijen vol laadt, de boiler opwarm en de vaatwasser en wasmachine[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] aan zet word ik gestraft met captar terwijl ik het net juist balanceer 😮‍💨
Eender welk contract je hebt, voor captar wordt je altijd gestraft. Op de zuivere prijs voor 1 kWh bespaar je daar peanuts mee. Het zijn de heffingen en de taksen die het duur maken.

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
dannyro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Eender welk contract je hebt, voor captar wordt je altijd gestraft. Op de zuivere prijs voor 1 kWh bespaar je daar peanuts mee. Het zijn de heffingen en de taksen die het duur maken.
Maar als je dynamisch contract neemt ga je op het goedkoopste moment zo veel mogelijk laden/verbruiken en krijg je dus heel hoge pieken en wordt je extra gestraft terwijl op dat moment het stroomnet laag wordt belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Wel raar dat er geen andere thuisbatterijen meer gehomologeerd zijn. Zouden ze allemaal wachten om in te dienen tot dit met de P1 meter mag? Of is Synergrid gewoon in winterslaap gegaan? :+

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-10-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:42:
Wel raar dat er geen andere thuisbatterijen meer gehomologeerd zijn. Zouden ze allemaal wachten om in te dienen tot dit met de P1 meter mag? Of is Synergrid gewoon in winterslaap gegaan? :+
Zouden er buiten die enkel een P1-meter hebben momenteel nog wel te keuren plug in batterijen in de markt zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
PNARI schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Zouden er buiten die enkel een P1-meter hebben momenteel nog wel te keuren plug in batterijen in de markt zijn ?
Marstek Venus A & D en Zendure 2400AC de belangrijkste denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk.be
  • Laatst online: 25-10 08:03
Nu de dagen zo ferm korten en ik de batterij niet meer vol krijg, is het dan beter die op 800W max ontladen te zetten? De injectie naar het net blijft sowieso minimaal en het beste gebruik van zonne-energie is rechtstreeks in je toestellen (boiler! ) ipv via de batterij met zijn laad/ontlaadverlies, maw de batterij hoeft niet zo snel terug leeg... :?

BE, Marstek Venus 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Dirk.be schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:29:
Nu de dagen zo ferm korten en ik de batterij niet meer vol krijg, is het dan beter die op 800W max ontladen te zetten? De injectie naar het net blijft sowieso minimaal en het beste gebruik van zonne-energie is rechtstreeks in je toestellen (boiler! ) ipv via de batterij met zijn laad/ontlaadverlies, maw de batterij hoeft niet zo snel terug leeg... :?
Hangt ervan af hoe je de boiler kan besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik ben nu aan het experimenteren met lager zetten van max discharge power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
GoBieN-Be schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:58:
Ik ben nu aan het experimenteren met lager zetten van max discharge power.
Is dat via modbus of hoe doe je dat? Bij meerdere batterijen is ook wel interessant om eentje in manueel te zetten gezien ze toch niet vol geraken (en dan om de zoveel dagen eens af te wisselen tussen de batterijen).
Zou interessant zijn als Marstek wat meer opties zou toelaten in de App (bv prioriteit van 1 batterij eerst laden/ontladen of eigen laad/ontlaad limiet per batterij). Dan moeten we niet manueel knoeien ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
Voorlopig geen tijdsafhankelijk distributie-, transport- en capaciteitstarief ......
https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/document/rapp-2025-18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_64
  • Laatst online: 19:51
Kwestie van de inkomstenstroom van de Intercomunales niet te destabiliseren zeker? Het belang van de verbruiker wordt niet echt behartigd.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V120, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

idd het zou voor lagere opbrengsten zorgen, net als met de batterij, dan ben je daar geen voorstander van als bedrijf...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 18:17
P1 meter eindelijk toegelaten in België.

https://www.synergrid.be/nl/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH9KPnlUJULoyvo32IHqJ5uWjNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9azkSLfcIIRyN4hUJF3pj1w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:12
Hoedje af voor ons Melissa 👒, en dan ook nog in de afgesproken maand. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16
Nu nog een nieuwe homologatie met P1 zeker? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
LSDsmurf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:05:
Nu nog een nieuwe homologatie met P1 zeker? 😅
Uiteraard moet de P1 meter gehomologeerd worden. Wat had je gedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qeqrtar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-10 22:30
Uit het amendement: "De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant."

En "Het vermogensbeheersysteem moet op zo’n manier worden ingesteld dat het vermogen dat in het distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de andere productie-eenheden."

Dus invoeden boven 800 Watt mag, als je omvormer voor de zonnepanelen zwaarder is. Wie een 2KVA omvormer heeft, mag dus niet tot 2500 Watt gaan officieel. Dan moeten we Marstek vragen om meer limieten mogelijk te maken dan enkel 800 en 2500... Want gaan knutselen via de Modbus kan je moeilijk Plug&Play noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
In 2011 werd mijn omvormer nog ruim gekozen, ik heb een SMA 5000W omvormer voor 5126Wp zonnepalen. De jaren erna heeft dat mij geld gekost doordat de netvergoeding (beide versies) gebaseerd was op omvormer vermogen. Nu eindelijk een positief effect, ik kan perfect 2 Marstek batterijen op 2500W zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
GoBieN-Be schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:16:
In 2011 werd mijn omvormer nog ruim gekozen, ik heb een SMA 5000W omvormer voor 5126Wp zonnepalen. De jaren erna heeft dat mij geld gekost doordat de netvergoeding (beide versies) gebaseerd was op omvormer vermogen. Nu eindelijk een positief effect, ik kan perfect 2 Marstek batterijen op 2500W zetten.
Heb mij hier ook al kwaad over gemaakt. "Ah, mijnheer, uw auto KAN 180km/u? Dan gaan we u een boete geven!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
GoBieN-Be schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:16:
En waarom zou je 5000W willen injecteren in het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

En waarom zou je 5000W willen injecteren in het net?
niet, maar zo is wel de redenering vna Synergrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

niet, maar zo is wel de redenering vna Synergrid
Zoals ik begrijp moet je gewoon een EnFluRi sensor hebben die meer injectie dan je PV aan kan verhindert. Dus je mag gerust 5000VA Marstek installatie hebben zoalng de EnFluRi hogere injectie dan je PV aan kan verhindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Laatst online: 22:36
Avenger 2.0 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Zoals ik begrijp moet je gewoon een EnFluRi sensor hebben die meer injectie dan je PV aan kan verhindert. Dus je mag gerust 5000VA Marstek installatie hebben zoalng de EnFluRi hogere injectie dan je PV aan kan verhindert.
Ik snap dat niet goed. Als ik mijn Marstek op manueel zet en hem dump op het net, gaat die enfluri sensor toch niks tegenhouden? Ik kan gewoon 2.5kW injecteren bovenop mijn PV als ik dat zou willen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Broodro0ster schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Ik snap dat niet goed. Als ik mijn Marstek op manueel zet en hem dump op het net, gaat die enfluri sensor toch niks tegenhouden? Ik kan gewoon 2.5kW injecteren bovenop mijn PV als ik dat zou willen.
Je kan ook met je wagen 120 rijden in zone 30... het is niet omdat iets kan dat het mag O-)

En als/wanneer je gepakt wordt ('dankzij' de slimme meter kan dat 'pakken' immers volledig automatisch gebeuren) met het meer-terugleveren-dan-je-mag, dan zal je mogelijks een rekening gepresenteerd krijgen.

Of niet, want het zou me niets verbazen dat daar nog geen specifieke boete-regelgeving voor bestaat en fluvius bijgevolg dus effectief geleden schade zal moeten aantonen etc etc

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
roeleboel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Je kan ook met je wagen 120 rijden in zone 30... het is niet omdat iets kan dat het mag O-)

En als/wanneer je gepakt wordt ('dankzij' de slimme meter kan dat 'pakken' immers volledig automatisch gebeuren) met het meer-terugleveren-dan-je-mag, dan zal je mogelijks een rekening gepresenteerd krijgen.

Of niet, want het zou me niets verbazen dat daar nog geen specifieke boete-regelgeving voor bestaat en fluvius bijgevolg dus effectief geleden schade zal moeten aantonen etc etc
Geen idee. Ik heb deze zomer een paar keer de batterij dumpt toen de EV aan het laden was bovenop de PV als ik 's middags thuis kwam en om 15h terug weg moest. De batterij hangt niet aan dezelfde fase als de laadpaal, dus geen idee wat Fluvius daarmee doet. Kijken ze naar netto injectie over alle fases of kijken ze per fase?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Voor een particulier maakt dat weinig uit. Als iedereen in je straat dat tegelijk zou doen wordt het al erger. Of zoals bij ons in groot bedrijf waar ik werk hebben we (zonder waarschuwing aan de netbeheerder) de hoogspanning eens gesneden om te testen of de noodgeneratoren zouden aanspringen. Laten we zeggen dat die kwaad telefoontje gedaan hebben nadien dat dit helemaal niet mocht voor de netstabiliteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 13:07
Qeqrtar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:42:
Uit het amendement: "De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant."

En "Het vermogensbeheersysteem moet op zo’n manier worden ingesteld dat het vermogen dat in het distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de andere productie-eenheden."

Dus invoeden boven 800 Watt mag, als je omvormer voor de zonnepanelen zwaarder is. Wie een 2KVA omvormer heeft, mag dus niet tot 2500 Watt gaan officieel. Dan moeten we Marstek vragen om meer limieten mogelijk te maken dan enkel 800 en 2500... Want gaan knutselen via de Modbus kan je moeilijk Plug&Play noemen.
Volgens https://www.synergrid.be/...2-4_20251015_tekst_NL.pdf vallen zonnepanelen en batterijen toch in een aparte pot qua maximaal vermogen? Dus op monofase kan je dan toch 2 keer 2.5 kVA aansluiten, en op driefase zelfs 4 keer 2.5 kVA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM-w-qfhu9kUVuO0EReaSni5sCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tURhx5vWVI4FQcEnHSHrMb2a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 16:15
tisniwoar schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Volgens https://www.synergrid.be/...2-4_20251015_tekst_NL.pdf vallen zonnepanelen en batterijen toch in een aparte pot qua maximaal vermogen? Dus op monofase kan je dan toch 2 keer 2.5 kVA aansluiten, en op driefase zelfs 4 keer 2.5 kVA?

[Afbeelding]
Of monofase met 3 Marsteks waarvan 1 op 2500W en 2 op 800W als je graag meer capaciteit wenst..
Op 3f kan je 3x 2500W houden

Waarom 3 MT's? Omdat volgens mij de CT002 en CT003 niet meer dan 3 MT's ondersteunen toch?

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Juist nog eens in de Synergrid lijst gekeken en de Zendure 2400 AC staat er nu ook tussen 8)
Verder ook nog een Uhome-DINV024-B3 omvormer/batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:24
Broodro0ster schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Geen idee. Ik heb deze zomer een paar keer de batterij dumpt toen de EV aan het laden was bovenop de PV als ik 's middags thuis kwam en om 15h terug weg moest. De batterij hangt niet aan dezelfde fase als de laadpaal, dus geen idee wat Fluvius daarmee doet. Kijken ze naar netto injectie over alle fases of kijken ze per fase?
Verbruik per fase maakt niet uit, Fluvius kijkt naar de som van de fases.
Je kan perfect op 1 fase aan het injecteren zijn aan 6kW en op een andere fase 6kW aan het verbruiken/laden zijn.
Op de meter zal dit "0" zijn.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Bart Bever schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Of monofase met 3 Marsteks waarvan 1 op 2500W en 2 op 800W als je graag meer capaciteit wenst..
Op 3f kan je 3x 2500W houden

Waarom 3 MT's? Omdat volgens mij de CT002 en CT003 niet meer dan 3 MT's ondersteunen toch?

Cheers!
Ik heb ergens in die teksten gelezen dat als het vermogen via software wordt beperkt (MT dus op 800W) er toch moet gerekend worden met het volledige vermogen (MT dus 2500W) dat kan geleverd worden

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
tisniwoar schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding]
Ja, maar er staat ook in die tekst dat het vermogen van de omvormer van de batterij niet hoger mag zijn dan de som van deze van de PV. Ik versta hieruit dat als je in een 3-fasig systeem een (som) omvormer geplaatst hebt van slechts 7kVA de batterij ook niet meer dan 7kVA mag hebben. Of ben ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

vanpeers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Verbruik per fase maakt niet uit, Fluvius kijkt naar de som van de fases.
Je kan perfect op 1 fase aan het injecteren zijn aan 6kW en op een andere fase 6kW aan het verbruiken/laden zijn.
Op de meter zal dit "0" zijn.
momenteel / in 2025 nog niet nee :)

er was dus al een studie om CAPTAR en distributie kosten met piek en dal te laten betalen, dus ooit zal er wel eens een discussie komen voor 3fase en faseverschi, want ookd at moeten ze in de centrale distributie oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Alan969 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:24:
[...]

Ja, maar er staat ook in die tekst dat het vermogen van de omvormer van de batterij niet hoger mag zijn dan de som van deze van de PV. Ik versta hieruit dat als je in een 3-fasig systeem een (som) omvormer geplaatst hebt van slechts 7kVA de batterij ook niet meer dan 7kVA mag hebben. Of ben ik fout?
Dat klopt 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 18-10 21:50
Alan969 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:24:
[...]

2 op 2500 en eentje op 800 dan maar voor mij 😃
6kVA omvormer

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34
Er is mij iets niet helemaal duidelijk. Misschien kan iemand mij helpen.

Stel ik voeg een Zendure Hyper 2000 toe aan mijn woning. Ik dien deze toe te voegen op Fluvius als stekkerbatterij met de omvormer 1,2 kVA die dan geselecteerd kan worden. Dit telt mee in de 5kVA opwekking voor monofase, ongeacht erzonnepanelen zijn aangesloten. (zo lees ik op de site)

Stel nu dat ik dit aangemeld heb en later 2 x 500 W zonnepanelen rechtsteeks op deze hyper 2000 wens aan te sluiten. Moet ik dan apart van de stekkerbatterij die reeds is aangemeld, ook nog eens de zonnepanelen aanmelden? Dit betekent dat ik den 2 keer 1,2 kVA heb aangemeld, terwijl in principe batterij en zonnepanelen samen nooit meer dan 800 W via AC aan het huis zullen doorgeven.

Dus ik verlies 2,4 kVA in mijn korf van 5 kVA voor een systeem dat max. 800 W oplevert. Wat begrijp ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 21:20
TomDZ1979 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:57:

Stel ik voeg een Zendure Hyper 2000 toe aan mijn woning. Ik dien deze toe te voegen op Fluvius als stekkerbatterij met de omvormer 1,2 kVA die dan geselecteerd kan worden. Dit telt mee in de 5kVA opwekking voor monofase, ongeacht erzonnepanelen zijn aangesloten. (zo lees ik op de site)

Stel nu dat ik dit aangemeld heb en later 2 x 500 W zonnepanelen rechtsteeks op deze hyper 2000 wens aan te sluiten. Moet ik dan apart van de stekkerbatterij die reeds is aangemeld, ook nog eens de zonnepanelen aanmelden? Dit betekent dat ik den 2 keer 1,2 kVA heb aangemeld, terwijl in principe batterij en zonnepanelen samen nooit meer dan 800 W via AC aan het huis zullen doorgeven.

Dus ik verlies 2,4 kVA in mijn korf van 5 kVA voor een systeem dat max. 800 W oplevert. Wat begrijp ik verkeerd?
Neen, je geeft je omvormer aan, niet wat er achter hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
TomDZ1979 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:57:

Dat is inderdaad een zeer goede vraag.
Ik heb gelezen dat er 5kVA PV en dan ook 5kVA batterijen mag in een enkelfasig net. (steeds omvormervermogen en het vermogen van de bat mag nooit meer zijn dan het vermogen van PV).
Men splitst dat op omdat men ervan uitgaat dat het vermogen naar het net ofwel komt uit PV ofwel uit de batterij, al kan dat wel samen gebeuren. In België heeft het (financieel) geen zin om de batterij te ontladen naar het net, maar het kan.
Je moet de vermogens van alle omvormers voor PV optellen. Volgens mij moet je dan ook het vermogen van de omvormer van de Zndure bij tellen als je er PV aanhangt...
Zo mag je dan niet boven de 5kVA uitkomen.
Het vermogen van diezelde omvormer moet je dan ook nog eens tellen bij alle vermogens van de omvormers voor batterijen, want daar maakt hij ook deel van uit.
Zo versta ik toch de teksten die ik gelezen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Alan969 op 20-10-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:51:
[...]
Je moet de vermogens van alle omvormers voor PV optellen. Volgens mij moet je dan ook het vermogen van de omvormer van de Zndure bij tellen als je er PV aanhangt...
Het vermogen van diezelde omvormer moet je dan ook nog eens tellen bij alle vermogens van de omvormers voor batterijen, want daar maakt hij ook deel van uit.
Goed om te weten. Momenteel met 2x Marstek Venus aan mijn 5kVA batterij limiet. Gezien maar 3,6kW PV omvormer gehoopt nog een Venus A (1200W) aan te kunnen sluiten, maar dat kan dus niet als ik dit begrijp. Dan kan ik enkel nog plugin panelen aansluiten met max 1,4kW omvormer tesamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Alan969 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

Dat is inderdaad een zeer goede vraag.
Ik heb gelezen dat er 5kVA PV en dan ook 5kVA batterijen mag in een enkelfasig net. (steeds omvormervermogen en het vermogen van de bat mag nooit meer zijn dan het vermogen van PV).
Men splitst dat op omdat men ervan uitgaat dat het vermogen naar het net ofwel komt uit PV ofwel uit de batterij, al kan dat wel samen gebeuren. In België heeft het (financieel) geen zin om de batterij te ontladen naar het net, maar het kan.
Dus als ik het goed begrijp heb ik 1 Marstek (5.12kWh) "teveel" aangemeld bij Fluvius. M.a.w. te eerlijk geweest |:( Ik was uitgegaan van de Synergrid tabel die ook hierboven ergens staat. Ik heb 2 SMA omvormers goed voor samen 3.85kVA sinds 2009, die zijn uiteraard toen aangegeven. Nu kocht ik onlangs 2 Marstek (2.5kVA) batterijen en heb ook nog een plug-in zonnepaneelset gekocht met een omvormer van 799VA. Ik kom dus aan een totaal van 4.65kVA aan PV omvormers tegenover 5kVA aan batterijen. Dus volgens wat ik begrijp gaat er één batterij niet aanvaard worden aangezien ik een "deficiet" heb (of overschot zoals je wil) van 350VA. Pffff... ben benieuwd :| BTW, al een maand aangemeld maar nog niks feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Gely schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb ik 1 Marstek (5.12kWh) "teveel" aangemeld bij Fluvius. M.a.w. te eerlijk geweest |:( Ik was uitgegaan van de Synergrid tabel die ook hierboven ergens staat. Ik heb 2 SMA omvormers goed voor samen 3.85kVA sinds 2009, die zijn uiteraard toen aangegeven. Nu kocht ik onlangs 2 Marstek (2.5kVA) batterijen en heb ook nog een plug-in zonnepaneelset gekocht met een omvormer van 799VA. Ik kom dus aan een totaal van 4.65kVA aan PV omvormers tegenover 5kVA aan batterijen. Dus volgens wat ik begrijp gaat er één batterij niet aanvaard worden aangezien ik een "deficiet" heb (of overschot zoals je wil) van 350VA. Pffff... ben benieuwd :| BTW, al een maand aangemeld maar nog niks feedback.
Ben ook curieus hoe ze daarop gaan reageren.
Ik heb mijn 3 stuks MT ook aangemeld maar heb wel 10 kVa aan Pv omvormer vermogen in 3 fasen net. Zou geen probleem mogen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Misschien ronden ze af naar boven ;)
Ik heb ergens eind augustus aangemeld bij Fluvius.
Nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
[...]

Ik denk niet dat ze zo letterlijk gaan tellen. Hopelijk niet. Anders zal je een kleine 350VA omvormer PV moeten aanschaffen (als je die vindt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:37
Ik versta echt de hele logica niet van waarom de som van de omvormers van je PIBs niet hoger mag zijn dan de omvormer van de PV.. de twee hebben los niets met elkaar te zien..
Weeral typisch triestig België, het is dus aanzetten om een grotere omvormer te kopen, meer panelen te leggen en zo zijn we terug vertrokken. Alles voor de economie.
Ik heb een 2.2 omvormer voor mijn PV dus ik zal 2 HW PiBs aanmelden. Voor de rest kunnen ze dan raden of ik er 2, 3 of 4 ofzo heb.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Alan969 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Ik denk niet dat ze zo letterlijk gaan tellen. Hopelijk niet. Anders zal je een kleine 350VA omvormer PV moeten aanschaffen (als je die vindt).
Ach, eerlijk gezegd heb ik al 2x een extra Plug in omvormer van 799VA (APS EZ-1) met een totaal van 1.8 kWp aan panelen maar gaf voorlopig maar 1 set aan bij Fluvius 8) Afronden naar beneden zullen ze allicht niet doen :-( Staan beide op een aparte groep trouwens.
Voor antwoord op je opmerking m.b.t. de 350VA omvormer : De Hoymiles HMS-300-1T en HMS-350-1T geven respectievelijk 300VA en 350VA, dus die kunnen eigenlijk nog worden gebruikt om "bij te passen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
BelgianStar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:00:
Ik versta echt de hele logica niet van waarom de som van de omvormers van je PIBs niet hoger mag zijn dan de omvormer van de PV.. de twee hebben los niets met elkaar te zien..
Weeral typisch triestig België, het is dus aanzetten om een grotere omvormer te kopen, meer panelen te leggen en zo zijn we terug vertrokken. Alles voor de economie.
Ik heb een 2.2 omvormer voor mijn PV dus ik zal 2 HW PiBs aanmelden. Voor de rest kunnen ze dan raden of ik er 2, 3 of 4 ofzo heb.. :+
Inderdaad, 1 batterij aanmelden (of je maximum).
Verder hebben ze er het raden naar hoeveel effectief staan zolang ze niet per fase gaan kijken. :+
GoBieN-Be schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
Misschien ronden ze af naar boven ;)
Ik heb ergens eind augustus aangemeld bij Fluvius.
Nog geen reactie.
Verwacht niet snel reactie, ik heb 16/05 een aanmelding gedaan (dus voor de piek van de Marstek) en nog steeds geen enkele reactie. 8)7
Staat gewoon nog altijd "In verwerking".
Ik heb al veel slechte ervaringen gehad met Fluvius maar ze blijven verbazen, dit moet toch héél eenvoudig af te handelen zijn door controle automatisch in hun systeem.

[ Voor 39% gewijzigd door vanpeers op 22-10-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[...]

Daar dient de EnFluRi toch juist voor. Die verhindert (in theorie als hij hiervoor afgeregeld is) dat je meer kan injecteren dan je PV hebt. Dus dat lijkt me helemaal geen probleem en dossier zal goedgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Sinds 15 oktober is het plaatsen van een EnFluRi niet meer verplicht. Dan kan je wel meer injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
BelgianStar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:00:
Ik denk dat de logica is dat je batterijen gebruikt om de energie die je teveel opwekt (met PV, micromvormers enz.) erin moet kunnen opslaan en niet om energie uit het net te halen en later terug te leveren.
Als het vermogen van de omvormers van de bat. kleiner is dan dat van de PV dan gaan ze ervan uit dat je ruimte hebt om die overschotten op te slaan. Het is maar een gok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:08:
Sinds 15 oktober is het plaatsen van een EnFluRi niet meer verplicht. Dan kan je wel meer injecteren.
De P1 wordt toch als enfluri gebruikt dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

De P1 wordt toch als enfluri gebruikt dan...
Ik dacht -en neem Marstek als voorbeeld- dat het eerder de CT002 was die als EnFluRi gekeurd was, o.a. vanwege de meetsnelheid. Niet zeker of de P1 meter op dezelfde manier door Synergrid wordt bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Ik dacht -en neem Marstek als voorbeeld- dat het eerder de CT002 was die als EnFluRi gekeurd was, o.a. vanwege de meetsnelheid. Niet zeker of de P1 meter op dezelfde manier door Synergrid wordt bekeken.
Officieel zullen ze de Venus C/E opnieuw met de P1 moeten homologeren. De vraag is of ze daar de moeite voor gaat doen. De Venus A en D zal waarschijnlijk wel met de P1 ipv CT gehomologeerd worden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Officieel zullen ze de Venus C/E opnieuw met de P1 moeten homologeren. De vraag is of ze daar de moeite voor gaat doen. De Venus A en D zal waarschijnlijk wel met de P1 ipv CT gehomologeerd worden gok ik.
Volgens mij volstaat een certificatie (lees zelf afleveren van een certificaat) van de maker van de P1 meter met de verklaring dat de data komende van de DM correct kan uitgelezen / afgehandeld worden, de DM zelf is al een gecertifieerd toestel. Afwachten wat het wordt. Ben wel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 23-10-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Voor wie NOM draait, zijn deze korte/donkere dagen niet ideaal. Een grijze dag of een dag met slechts enkele opklaringen zorgen niet voor genoeg oplading om de volgende nacht door te komen.

Nu, ik heb geen interesse in opladen via dynamische tarieven - waarvan de automatisatie (link met dagelijkse tarieven) ook niet altijd loopt zoals het hoort.

Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over Engie Empower Flextime, waarbij je een aantal vaste periodes hebt met goedkope "super-daluren". Je kan een PIB makkelijk programmeren om tijdens deze daluren op te laden.

Er zijn wel een paar bedenkingen:
- het voordeel van de daluur-prijs moet afgewogen tegen de energie + netkosten + BTW op de energie die je hierbij gewoon verliest. Pakweg 20% van wat je oplaadt ben je kwijt.
- de prijzen bij Engie worden maandelijks aangepast. Waarbij ik verwacht dat donkere maanden ook daar duurder zullen uitvallen, wanneer ook producenten een tekort hebben aan zon/wind-stroom.
- Helemaal automatisch kan bij mijn weten nog niet - geen enkele PIB staat toe om op bepaalde tijdstippen om te schakelen van een geprogrammeerde modus naar een smart modus. Dus "tussen 03u en 05u vast opladen aan 1200 Watt, maar om 07u overschakelen op Smart modus" moet manueel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Jerryvh de vraag is wat is automatisch… met home assistent kun je je eigen flow aan maken met regels..
Zit je momenteel met pieken van boven de 2,5kw? Want dat moet je ook bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:01:
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over Engie Empower Flextime, waarbij je een aantal vaste periodes hebt met goedkope "super-daluren". Je kan een PIB makkelijk programmeren om tijdens deze daluren op te laden.
Volgens mij staat in de voorwaarden expliciet dat mensen met thuisbatterij uitgesloten zijn van dit tariefplan. Of ze dat ook detecteren en handhaven geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Avenger 2.0 en dat is toch onzinnig..? Of je nu je boiler 200l water laat warm maken of een batterij vult dat is toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Volgens mij staat in de voorwaarden expliciet dat mensen met thuisbatterij uitgesloten zijn van dit tariefplan. Of ze dat ook detecteren en handhaven geen idee.
integendeel, het staat dat het voornamelijk interessant is voor mensen met een thuisbatterij (of EV) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ik weet het. Stond toen destijds in het krantenartikel toen ze dit tariefplan geïntroduceerd hebben. Iemand zou de algemene voorwaarden eens moeten bekijken of dit er nu nog steeds in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:18
Voor wie NOM draait, zijn deze korte/donkere dagen niet ideaal. Een grijze dag of een dag met slechts enkele opklaringen zorgen niet voor genoeg oplading om de volgende nacht door te komen.

Nu, ik heb geen interesse in opladen via dynamische tarieven - waarvan de automatisatie (link met dagelijkse tarieven) ook niet altijd loopt zoals het hoort.

- het voordeel van de daluur-prijs moet afgewogen tegen de energie + netkosten + BTW op de energie die je hierbij gewoon verliest. Pakweg 20% van wat je oplaadt ben je kwijt.
- de prijzen bij Engie worden maandelijks aangepast. Waarbij ik verwacht dat donkere maanden ook daar duurder zullen uitvallen, wanneer ook producenten een tekort hebben aan zon/wind-stroom.
- Helemaal automatisch kan bij mijn weten nog niet - geen enkele PIB staat toe om op bepaalde tijdstippen om te schakelen van een geprogrammeerde modus naar een smart modus. Dus "tussen 03u en 05u vast opladen aan 1200 Watt, maar om 07u overschakelen op Smart modus" moet manueel gebeuren.
Via Home Assistant (als je Modbus gebruikt) is dit perfect te regelen. Ik heb dit ook allemaal bekeken, maar let op, want Engie Empower Flextime valt dikwijls duurder uit. Mijn vergelijk is dat ik best bij mijn vast contract bij Engie kan blijven. In Augustus vernieuwd aan een vaste prijs van €c16. (kale prijs)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:52:
@Avenger 2.0 en dat is toch onzinnig..? Of je nu je boiler 200l water laat warm maken of een batterij vult dat is toch hetzelfde?
Inderdaad wel gek als dit effectief een voorwaarde zou zijn. 8)7
Hoe gaan ze inderdaad controleren...
Alsook je batterij van je wagen van 90kWh voltrekken is ok maar m'n thuisbatterij niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik realiseer me dan altijd dat je ook moet afwegen captar (aanschouwen als bandbreedte) en die superdal uren.

Kort gesteld, als ik in die superdal uren optimaal gebruik wil maken van alles dan kan je maximaal de voor jou acceptabele vermogenspiek maal het aantal uur doen en dat is je kWh.
Plat geslagen: 1u-7u is 6h lang maal pakweg een piek van 5kW dus dan zit je met ongeveer per nacht 30kWh die je relatief goedkoop kan inslaan.

Da's niet veel met een EV en een thuisbatterij, dus dan moet je bereid zijn om evt een hogere piek te trekken als je maximaal wil laten renderen.

@Jerryvh is dat zo dat die prijzen maandelijks worden aangepast? Net even zitten simuleren en video van die medewerker bekeken, mij lijkt het dat ze het hele jaar de prijs vastklikken? Net nog eens bekeken, het tijdsschema staat het hele jaar vast. Joh 8)7 . De prijzen dus niet.
Valt me wel op dat ze lager zitten dan Ecopower bv.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 24-10-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Een typisch gevalletje van consumentenrollen noem ik dat. Niks anders te verwachten van ENGIE. Als er iets is waar je nu eigenlijk echt niet van wakker wil liggen is de hele dag in je achterhoofd bezig zijn met "wat is de prijs momenteel van electriciteit"
Het toont natuurlijk zeer mooi want september was een heel goedkope maand en die super dal lijkt goedkoop. Voor gebruikers van een EV kan het voordelig zijn als je dan vooral in winter geen alternatieven hebt om "goedkoper" te laden. dat is volgens mij de enige doelgroep. de echte details staan in het doc: E_EMPOWER_R_GREEN_C_I_00_V_N_202510.pdf.
Maar als je geen alternatieven hebt om je piekuren in de week te compenseren en je bent een standaard 24/7 woon/werk verbruiker ga je garantie zeer dure avonden tegemoet.

Er zijn 3 grote opmerkingen aan dat contract (bekijk het even op jaarbasis met de prijsverwachting)
De piek uren zijn zeer duur, de dal uren komen overeen met een goedkoop contract op de markt, de super dal zijn goedkoop.
Injectie tarief kan onder 0 gaan , maar op andere momenten wel goede prijs
een vast abbo kost van 85eur/j

Als je dan wil gaan PIB op je superdal als compensatie met 25%RTE kom je in de buurt van daltarief...
dus als je er wat automatisatie wil op schrijven dat je PIB altijd enkel gaat ontladen bij de piek uren dan ga je er microcentjes "winst" op maken. Zonder uw cycli te rekenen als kost.

ik heb een groepsaankoop contract dat als basis al meer dan 10% goedkoper is dan het dal tarief , dus het superdal * RTE komt dan al gelijk aan het dal. Dan heb je nog een abbo kost van85eur, mijn abbo kost is 0eur.

Zoals ik al meermaals aangegeven heb, de reken je rijk XLS. Kijk even deftig naar je eigen contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
d3x schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Het toont natuurlijk zeer mooi want september was een heel goedkope maand en die super dal lijkt goedkoop. Voor gebruikers van een EV kan het voordelig zijn als je dan vooral in winter geen alternatieven hebt om "goedkoper" te laden. dat is volgens mij de enige doelgroep. de echte details staan in het doc: E_EMPOWER_R_GREEN_C_I_00_V_N_202510.pdf.
-->

https://www.engie.be/nl/e...arden/archief-prijsfiches

Ik ga eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Ik heb me ook al die bedenkingen gemaakt.
Lange termijn zullen daltarieven sowieso uitvlakken, door het managen (aanpassen van-) van energie- productie. Hoe korter ze op die bal spelen, hoe meer balans (of, durf ik het zeggen, schaarste kunnen veroorzaken; en dus de prijzen hoog houden). Windmolens worden nu al uitgezet tijdens zonnige weekenddagen (omdat de zon alleen volstaat om de consumptie te compenseren), en gascentrales kan je ook sneller (1u) aan/uitzetten. Ik vermoed dat die superdaluren dus in sé ongebruikte kernenergie is. Bovendien komen er batterijparken - waardoor ze ook grote overschotten kunnen opsoeperen, en dus minder goedkope energie naar de klant.
Enige wat ze niét kunnen, is verdienen op de zonne-energie die de klant van zn panelen zelf opslaat. Nog niet, zal ook wel wat op gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:19:
Ik heb me ook al die bedenkingen gemaakt.
Lange termijn zullen daltarieven sowieso uitvlakken, door het managen (aanpassen van-) van energie- productie. Hoe korter ze op die bal spelen, hoe meer balans (of, durf ik het zeggen, schaarste kunnen veroorzaken; en dus de prijzen hoog houden). Windmolens worden nu al uitgezet tijdens zonnige weekenddagen (omdat de zon alleen volstaat om de consumptie te compenseren), en gascentrales kan je ook sneller (1u) aan/uitzetten. Ik vermoed dat die superdaluren dus in sé ongebruikte kernenergie is. Bovendien komen er batterijparken - waardoor ze ook grote overschotten kunnen opsoeperen, en dus minder goedkope energie naar de klant.
Enige wat ze niét kunnen, is verdienen op de zonne-energie die de klant van zn panelen zelf opslaat. Nog niet, zal ook wel wat op gevonden worden.
exact dat... er zijn onderhande al eenresem afspraken tussen producenten en "opvangers" dat het niet anders gaat doen dan meer en meer afvlakken. Wil niet zeggen dat het al of niet nog steeds goedkoper of duurder zal zijn. Die extreme daluren van dynamisch gaan er sowieso uit. De firma's gaan die mooi lekker verteren, de consument is maar een bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
d3x schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Een typisch gevalletje van consumentenrollen noem ik dat. Niks anders te verwachten van ENGIE. Als er iets is waar je nu eigenlijk echt niet van wakker wil liggen is de hele dag in je achterhoofd bezig zijn met "wat is de prijs momenteel van electriciteit"
Maar als je geen alternatieven hebt om je piekuren in de week te compenseren en je bent een standaard 24/7 woon/werk verbruiker ga je garantie zeer dure avonden tegemoet.

Er zijn 3 grote opmerkingen aan dat contract (bekijk het even op jaarbasis met de prijsverwachting)
De piek uren zijn zeer duur, de dal uren komen overeen met een goedkoop contract op de markt, de super dal zijn goedkoop.
Injectie tarief kan onder 0 gaan , maar op andere momenten wel goede prijs
een vast abbo kost van 85eur/j

Als je dan wil gaan PIB op je superdal als compensatie met 25%RTE kom je in de buurt van daltarief...
dus als je er wat automatisatie wil op schrijven dat je PIB altijd enkel gaat ontladen bij de piek uren dan ga je er microcentjes "winst" op maken. Zonder uw cycli te rekenen als kost.

ik heb een groepsaankoop contract dat als basis al meer dan 10% goedkoper is dan het dal tarief , dus het superdal * RTE komt dan al gelijk aan het dal. Dan heb je nog een abbo kost van85eur, mijn abbo kost is 0eur.

Zoals ik al meermaals aangegeven heb, de reken je rijk XLS. Kijk even deftig naar je eigen contract.
Reken je in die 25% ook de netkosten, accijnzen, btw en dergelijke mee? Want als je het enkel op de naakte energie prijs berekend, is het verlies veel kleiner dan met de all in prijs.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste