• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 21:52
Binnen het Victron ontwerp topic komt er talloze keren dezelfde opmerkingen en vragen terug over wat nu de regels in België (focus op Vlaanderen) zijn en wat de impact is op onze installaties. Er zijn 3 belangrijke categoriën in spelregels:
  • de distributienetbeheerder (DNB), Fluvius voor Vlaanderen
  • de btw administratie, beter gekend als de fiscus
  • de keuringsinstantie, onder het regime van het AREI (Algemeen Reglement op de elektrische installaties)

Synergrid

We plakken er al meteen een 4e speler bij: Fluvius heeft te voldoen aan de spelregels uitgeschreven door Synergrid (die zich afaik baseert op Europese regelgeving); alles dat elektriciteit kan produceren wordt omschreven als een productie-installatie en de specifieke technische voorschriften hieromtrent zijn uitgeschreven in een document genaamd C10/11. Deze wordt af en toe geüpdatet of er komen amendementen bij; de laatste wijziging dateert op dit moment van 15/10/2025, deze liet bv. toe dat de P1-poort van de digitale meter gebruikt wordt als EnFluRi sensor.
Types omvormer
De belangrijkste punten uit de C10/11 gaan over het aangesloten vermogen, uitgedrukt in kVA; er zijn limieten die gehanteerd worden om de installatie te classificeren als een grote dan wel kleine productie installatie. Er wordt bovendien onderscheid gemaakt tussen de vermogens van pure batterij-omvormers en de vermogens van omvormers gekoppeld aan een fotovoltaïsche (PV) installatie. Hierbij kijkt men enkel naar omvormers die gekoppeld zijn aan het net en dus in staat zijn stroom terug te leveren of af te nemen. Heb je een niet-net-gekoppelde, volledig off-grid installatie, dan vallen de vermogens hiervan buiten de C10/11 voorschriften.
Grote/kleine productie installatie
Van elk van beide types omvormer, mag het vermogen voor een kleine productie-installatie in totaal 5 ofwel 10kVA bedragen, afhankelijk van 1-fase, dan wel 3-fase netaansluiting. De onbalans tussen de fasen mag ook niet meer dan 5kVA bedragen; dus één 1-fase omvormer van 6kVA mag je niet zomaar aansluiten, tenzij je ook nog 2x een 1kVA omvormer op de overige 2 fasen aansluit.

Ga je boven deze 10kVA, wordt je beschouwd als een grote productie-installatie en zou je een uitgebreide procedure moeten volgen voor de indienststelling van de installatie bestaande uit principeaanvraag, technisch dossier, netstudie, keuring, tijdelijke indienstname, evaluatie en finale indienstname. De korte procedure voor kleine productie-installaties bestaat gewoon uit een keuring, melding + indienstname. We komen hier nog op terug bij het volgend gedeelte.
Limitaties
Nog een limiet op een zuivere batterij-omvormer, is dat deze slecht mag injecteren met een vermogen gelijk aan het totale PV-omvormer-vermogen. Heb je geen PV, mag je dus wél een batterij-omvormer zetten, maar je mag deze niet laten injecteren op het net, uiteraard mag deze wél vermogen leveren die je meteen zelf consumeert.

Er is als laatste nog een limiet van 30kVA op het totaal aangesloten vermogen (batterij + PV-omvormers); hierboven moet je ook een vergrendelbare veiligheidsonderbreking hebben die permanent toegankelijk is voor de DNB. Hier blijf je dus best ver van weg.

Synergrid bepaalt ook (aan de hand van aanvragen van leveranciers) welke omvormers er toegelaten worden op het Belgische net. Deze lijst (C10/26) staat ook online (excel bestand) en wordt geregeld geüpdatet.

Fluvius

Tot voor kort (januari 2025) hanteerde Fluvius de limiet van 10kVA aangesloten vermogen om een netstudie te eisen; hier zouden dan meerdere gevolgen uit kunnen voortkomen, zoals bijvoorbeeld weigering, vermogensbeperking, net-aanpassing. Sinds 2025 is deze limiet echter verhoogd naar 25kVA.

Deze versoepeling zou echter geen effect moeten hebben op de procedure voor indienstname, maar blijkbaar negeert Fluvius hier de C10/11 en laten ze toe dat installaties tussen 10-25kVA óók de versimpelde procedure volgen. Des te beter voor ons. Ik heb hier tot 2x toe de dienst gewezen op de nodige paragrafen in de C10/11 documentatie, maar de medewerker zei (tot 2x toe) dat dit absoluut niet nodig was.

Het enige dat dus voor de meeste mensen resteert, is de meldingsplicht bij Fluvius. Deze melding kan pas gebeuren als je installatie gekeurd is. Hier staan ook boetes op voor laattijdige melding, in 2025 was er een record aan boetes.

Zolang je installatie niet actief is, maakt dit uiteraard niets uit, desnoods zou je zelfs off-grid kunnen draaien. Echt praktisch is dit ook niet altijd, bij mijn weten wordt een klein injectie gedoogd (ik heb iemand al 800W horen zeggen), maar zelf ga ik alvast de software limiet voor injectie op 50 à 100W zetten.

Fiscus

Bij kleine productie installaties, komt er niets van fiscus kijken. Bij grote daarentegen, gaat de fiscus er automatisch van uit dat je een winstoogmerk hebt en verplicht de fiscus dan ook standaard om de installatie te herbergen onder een onderneming. Op zich niet erg, maar er zijn wel deze nadelen:
  • Ondernemingen betalen 21% BTW op hun zakelijke elektricteitscontracten, particulieren slechts 6%
  • Ondernemingen betalen jaarlijks provincie- en gemeentebelastingen, deze loopt al snel op tot €100 à €150 of meer (afhankelijk van provincie/gemeente).
  • Extra boekhouding, waaronder jaarlijkse klanten-listing
Minimale provinciebelasting op 23/04/2026:
ProvincieBelasting
Antwerpen€125
Limburg€62
Vlaams-Brabant€0
Oost-Vlaanderen€148
West-Vlaanderen€132
Gemeentebelasting is niet gecentraliseerd terug te vinden, staat ergens verstopt per gemeente in hun reglementen. Ik kom volgende minima tegen bij willekeurige steden: €0, €50, €90, €100. Wij zouden bijvoorbeeld €162 kwijt zijn aan deze grap.

Eigenlijk is heel deze fiscale verplichting nutteloos, want ondernemingen zijn vrijgesteld van btw-aangifte zolang hun omzet onder de €25k blijft (binnenkort €30k). Maar je blijft wel sowieso verplicht de gemeente -en provinciebelasting betalen.

Het zou me echter wel verbazen dat je veel extra normale bedrijfsbelasting zou moeten betalen op de "winst" die je zou maken. Ik veronderstel bijvoorbeeld dat je de investering dan ook mag afschrijven over de volgende 20 jaar en dan ga je niet echt winst maken. Tenzij je voor het particuliere "verbruik" facturatie zou moeten opstellen of iets zou moeten afdragen van privé naar zakelijk via voordeel alle aard (VAA). Bovendien moet je bij gebruik van het privé-dak door de eventuele zakelijke zonnepanelen ook nog eens een recht van opstal laten betekenen bij de notaris = nog extra kosten.
Vrijstelling
Ik ben op de hoogte van een aantal personen die vrijstelling van heel deze ondernemingsverplichting hebben gevraagd en gekregen bij de fiscus. Je moet de fiscus dan overtuigen dat je geen winstoogmerk hebt en dat de installatie voornamelijk/enkel voor eigen gebruik bedoeld is. Argumentatie die van tel is: elektrische verwarming/warmtepomp (WP), elektrisch voertuig (EV), geen gas-aansluiting, zelfverbruik.

Hier ga ik zelf nog aan toevoegen:
  • zelfredzaamheid in de winter zo lang mogelijk rekken en daarom heel het dak vol met in totaal 15.5kWp
  • technische redenen: specifieke omvormer is slechts beschikbaar vanaf 6kVA enkelfasig en voor volledige 0-op-de-meter moet ik er 3 hebben voor mijn 3 fasen
  • (Indien gewenst limiteer ik mijn omvormers tot 10kVA injectie zodat ik in praktijk volledig conform ben met kleine productie installatie.)
Die laatste liever niet, want ikzelf wil zulke artificiële limieten vermijden. Voor de technische voorschriften van Synergrid en Fluvius is een software-beperking niet voldoende, aangezien die absoluut technisch willen voorkomen dat een feitelijke situatie zich voordoet; een software-beperking kan gemakkelijk gewijzigd worden. Voor de fiscus zou dit echter wél voldoende moeten zijn, aangezien het perfect gecontroleerd kan worden achteraf door middel van rapporten uit de digitale meter.

Zulke vrijstelling wordt gesteund door het antwoord op deze parlementaire vraag waarin nogmaals wordt herhaald dat de fiscus naar feiten kijkt en niet noodzakelijk wat er op papier staat (cfr bv. de ingerichte zolder die opeens wél mee telt voor kadastraal inkomen):
De belastingplicht in de zin van artikel 4 van het Btw-wetboek dient immers geval per geval onderzocht en beoordeeld te worden. Er moet daarbij onder meer rekening gehouden worden met de hoogte van de zelfconsumptie en met de mate van gelijktijdigheid van productie en consumptie. In elk geval dient te worden nagegaan of kwestieuze groenestroominstallatie enkel bedoeld is om in de eigen behoeften te voorzien of dat er sprake is van de productie van elektriciteit met het oog op de verkoop. Indien de particuliere eigenaar van een groenstroominstallatie een significante of zijn volledige elektriciteitsproductie verkoopt (op regelmatige en zelfstandige wijze) zal deze in de regel als belastingplichtige in de zin van artikel 4 van het Btw-Wetboek aangemerkt worden.
[...]
particulieren die twijfelen over hun belastingplicht, in afwachting van een publicatie door de administratie die wordt voorbereid, een individueel akkoord kunnen bekomen.
[...]
Wanneer een particuliere installatie dit vermogen toch zou overschrijden, zal mijn administratie bij de beoordeling of er sprake is van belastingplicht steeds rekening houden met de feitelijke omstandigheden (bijv. het bezit van een elektrisch voertuig of een warmtepompinstallatie). Mijn administratie zal bijgevolg enkel optreden in het uitzonderlijk geval waarin groenestroominstallaties onmiskenbaar worden geplaatst met een commercieel oogmerk.

AREI

In België mogen we doen wat we willen met onze elektrische installatie, zolang ze achteraf door een keuring geraakt. Er zijn verschillende keuringsinstanties, elk met een hoop keurmeesters. Deze moeten zich allen beraden op de voorschriften in het AREI. Dit wijzigt ook af en toe. Belangrijke wijzigingen zijn bv. verplichting van Cca (brandklasse) kabels die in bundel lopen, met dan een hele hoop uitleg wat dat nu exact betekent. Nog een andere is dat er slechts 8 automaten achter één differentieelschakelaar mogen hangen. Het AREI bestaat uit meerdere delen, waarvan enkel het eerste relevant is voor residentiele installaties; boek 2 en 3 zijn voor hoogspanning en transmissielijnen.
Differentieel
In België komt onze elektriciteit binnen langs volgende weg:
  1. laagspanningsdistributienet op de straat
  2. aansluitkabel (2 of 4 aders, geen aarding, 95% in België is TT net)
  3. meter + aansluitautomaat
  4. verbindingskabel (opnieuw 2 of 4 polig)
  5. hoofddifferentieel
  6. rest van de installatie, vanaf nu wél overal aardingsdraad samen met de stroombanen.
Tot en met de aansluitautomaat is alles enkel toegankelijk/aanpasbaar door de DNB, de DistributieNetGebruiker (DNG) mag hier niet aankomen, alles is verzegeld. De hoofddifferentieel wordt verzegeld door de keurder, als je die wijzigt heb je in principe een nieuwe keuring nodig, maar geen haan die daar naar kraait (kleine wijzigen worden gedogen, mits aanpassing op documentatie, grote wijzigingen zijn onderhevig aan herkeuring).

De hoofddifferentieel is verplicht en mag je niet zomaar weglaten. Dit betekent dat bij een backup-opstelling die het huis op noodstroom zet via een onderbrekingsvrije uitgang van de omvormer (bv. AC-OUT1 bij Victron), je daarachter nóg een differentieelschakelaar nodig hebt voor het geval de woning op deze noodstroom draait.
Zekering automaten
Automaten dienen puur ter bescherming van de kabels. Des te dikker de kabel, des te hoger de automaat. In België gebruiken we standaard curve C automaten. Deze hebben typisch een magnetische afschakeling van 5 à 10x de nominale stroom (bv. 100 à 200A voor een C20 zekering. Standaard zekeren we de eindstroombanen af op 20A voor stopcontacten en 16A voor verlichting. Een gemengde kring is ook mogelijk, maar dat wordt dan sowieso 16A. Onze kabels zijn daardoor typisch 2.5mm² voor stopcontacten en 1.5mm² voor verlichtingskringen. Dikkere aders mag altijd (bv. nuttig bij grote afstanden om de kortsluitstroom niet al te zeer te beperken door hoge weerstand).

Ik noem het nu automaten, omdat quasi elke nieuwe installatie dit gebruikt. Smeltveiligheden zijn echter ook nog toegelaten, beter bekend onder de oude term "stoppen". Bij renovatie worden ze veelal vervangen door automaten.
Situatieschema
Voor keuring is het verplicht een situatieschema te hebben. Dit is simpelweg een plattegrond met aanduiding van elk elektrisch punt: verlichting + stopcontacten met duidelijk benaming van elk punt.
Eéndraadschema
De punten benoemt in het situatieschema komen allemaal terug in het ééndraadschema, maar nu in de vorm van de bedrading. Dit schema bevat alles: meter, differentieelschakelaars, automaten, type en bouwvorm (inbouw/opbouw) van de bedrading, stopcontacten, lichtpunten, schakelaars, (impuls) relais, ... Vroeger was dit enkel het 230V gedeelte, maar tegenwoordig moeten laagspanningsschakelaars er bijvoorbeeld ook bij op. Omvormers horen hier uiteraard ook thuis. De keurder gaat als eerste naar dit schema kijken en dan nakijken of dit overeenkomt met de praktijk.
DC
Sinds 01/04/2026 is er een deel toegevoegd aan AREI boek 1, namelijk over DC. Dit heeft voornamelijk een impact op PV installaties en batterijen. Eén aspect is het aarden van het DC gedeelte. Persoonlijk zou ik dit niet willen doen om zodoende in IT-systeem te werken voor het DC gedeelte; om te vermijden dat er in geval van fout meteen een hoge foutstroom loopt en de dure T-class zekeringen aangesproken worden. Het DC gedeelte is bovendien zo kort voor een 48V batterij omvormer, dat het risico veel kleiner is in vergelijking met het AC netwerk in je huis. Ik zou het bovendien ook raar vinden om de min of plus van mijn zonnepanelen aan de aarding te hangen.

Ik weet dat bij AC IT systemen er een isolatiebewaking moet zijn en eventueel permanentie van BA4 (ervaren) of BA5 (vakbekwaam) persoon. Daarom dat dit typisch enkel in specifieke industrie, datacenters of ziekenhuizen (waar hoge uptime vereist is) wordt gebruikt. Het is me onduidelijk of dit voor DC IT ook geldt. Zoja, wordt het zoeken naar een DC isolatiebewaking in combinatie met DC relais of misschien is uitschakelen van de BMS al voldoende.
Zelfbouw batterij
Bij keuring wordt er blijkbaar gevraagd naar conformiteit documentatie. Aangezien geen één keurder hetzelfde is, kan dit gaan van: no-go voor zelfbouw batterij, tot serienummers van de cellen + CE declaratie van de cellen, BMS en behuizing. In het beste geval kijkt je keurder hier niet eens naar. Het delen van ervaringen met keurmeesters/firma's en regio wordt op prijs gesteld!
Bebat
In België betalen we een extra tax op onze batterijen, genaamd Bebat. Deze komt voort uit Europese instructies over Extended Producers Responsibility (EPR). In praktijk komt dit neer op een extra heffing van €3.50 (inc. 21% BTW) per kg batterij. Een 300Ah/1kWh LFP cell weegt zowat 5.6kg en dit betekent dus een heffing van ~€20 per kWh.

Het buitenland (bv Nederland) heeft dit niet, tenzij ze rechstreeks verkopen en leveren aan een Belgisch adres. Zoniet ben je gewoon een klant in NL. Importeer je als particulier vervolgens die batterij naar België, heeft Bebat niets over je te zeggen, aangezien hun handelen over producenten of importeurs die het op de Belgische markt brengen. Europa heeft vrij verkeer van goederen en je bent vrij om iets in het buitenland aan te schaffen en het naar België te brengen.

Enig nadeel is dat bij recyclage de verwerker jouw cellen/batterij zou kunnen weigeren. Maar ik verwacht dat ze tegen dan je geld toestoppen voor jouw oud ijzer lithium, voor zover ze dat nu al niet doen.

Voor de Antwerpenaars/Limburgers is er bv. in Eindhoven een interessante winkel die batterijen zonder Bebat verkoopt en waar je ze ook kan ophalen.

Belgische installaties

Omdat het leuk is en we zodoende ook kunnen zien hoe sterk het België legioen hier is:
TweakerStatusOmvormer(s) + vermogenBatterij + capaciteitPV vermogenOpmerkingen
@Gunther.S Opbouw3x Victron Multi RS Solar = 18kVA48x EVE MB31 + ... = 48kWh15.5kWp
@JogActiefSMA Sunny Boy 5.0 + Victron MP2 5000/48/70 = 10kVA2 x Felicity FLA48314-EU = 32kWh6867Wp
...

Tot slot

Ik heb al mijn informatie die ik het afgelopen jaar heb verzameld hier gebundeld, het kan zijn dat er hier en daar een foutje in geslopen is, alhoewel ik mij zoveel mogelijk baseer op officiële originele documenten. Ik sta open voor suggesties en verbeteringen, daarmee post ik het ook hier. De nadruk ligt langs mijn kant op Victron installaties, maar ik kan me inbeelden dat er ook andere merken dezelfde vragen opleveren.
Doel
Gelieve het te houden op alles dat met de Belgische regelgeving te maken heeft; een occasioneel vergelijk met NL is interessant, maar doet in principe niet ter zake. De NEN1010 citeren als antwoord op hoe het nu moet heeft dus weinig nut.

Dit sluit dus ook expliciet uit het bespreken of beoordelen van specifieke offertes, hier zijn genoeg andere topics voor; tenzij het gaat over de technische capabiliteiten en hoe deze passen in de Belgische regelgeving.
ToDo
  • Netontkoppeling
  • External Transfer Switch
  • Voorbeeldschema
  • 3x230V
  • dringend mijn installatie afmaken en foto's posten
  • ...

[ Voor 0% gewijzigd door Gunther.S op 24-04-2026 11:10 . Reden: typo + extra installaties ]

• Gunther.S
Als je jouw (Belgische) installatie in de lijst wilt, gebruik dan deze format:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[table]
  [tr]
    [td][~tweaker_id[/td]
    [td bgcolor=#5EBF61]Planning|Opbouw|Actief[/td]
    [td]Omvormer_en_vermogen[/td]
    [td]Batterij_en_capaciteit[/td]
    [td]PV_vermogen[/td]
    [td][/td]
  [/tr]
[/table]

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 11:22
Bedankt om alles mooi op een rijtje te zetten. Moest er meer concrete informatie zijn (procedures en formulieren) zou dat ook welkom zijn.
Ik ben er al even van op de hoogte en toevallig wordt hier vandaag een Victron 3xMPII 5kVA en SmartSolar MPPT RS 200A geïnstalleerd en later iets van een 10kWp bijgelegd (er ligt al 5kWp).
Mijn oplossing (die ik hier niet wil promoten) is eenvoudig. Zolang de politiek en regelgeving zich niet heeft aangepast aan de huidige noden en het nieuwe normaal ga ik mij ook niet storten in onzekere, vage ambtenarij en administratie. In plaats van de medaille die we zouden moeten krijgen, krijgen we bovenstaande gedoe.

Het mag duidelijk zijn, hier wordt dus niets aangegeven of gekeurd zolang men dit niet vereenvoudigt of update. Technisch ben ik zelf voldoende onderlegd om de installatie te beoordelen op zijn veiligheid (en heb voor wat het waard is in het verleden al meermaals felicitaties gekregen van keurders en installateurs). Bovendien zit mijn woning achter een 16A 3F+N automaat van Fluvius, wat mij sowieso al zo goed als onder de ''kleine productie installatie" regels zet, wetende dat maximale injectie ook absoluut mijn doel niet is.
Mijn installateur wou me wel wat afschrikken met "ze gaan dat zien met hun algoritmes dat je een thuisbatterij hebt en na 3 maanden heb je een (dreigende) brief in je bus", maar dat zien we dan wel. Dan geef ik wel nog wat extra uit aan een extra solo MPII 5kVA om die tussen grid en DC-bus te steken zodat enkel die gekeurd en aangegeven moet worden en al de rest achter de DC-bus zit, weg van de grid en de ambtenarij ;)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
@Gunther.S , mooi initiatief.
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen PV en batterijvermogen bij die BTW regeling?
--> Ik ga er van uit dat alleen PV onder een bepaalde limiet moet blijven en dat de batterijomvormers (indien alleen batterij uiteraard) niet meegeteld dienen te worden.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:09

Jog

Top Post.

Misschien het vermelden waard dat je in België heb je ook nog redelijk wat aansluitingen met 3x230V (dus zonder N) hebt. Daar kan je typisch maar een enkelfasige omvormer op aansluiten, of je moet met een scheidingstransformator werken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Grote/kleine productie installatie
Van elk van beide types omvormer, mag het vermogen voor een kleine productie-installatie in totaal 5 ofwel 10kVA bedragen, afhankelijk van 1-fase, dan wel 3-fase netaansluiting. De onbalans tussen de fasen mag ook niet meer dan 5kVA bedragen; dus één één fase omvormer van 6kVA mag je niet zomaar aansluiten, tenzij je ook nog 2x een 1kVA omvormer op de overige 2 fasen aansluit.
er ontbreekt iets in de tekst. Hier in blauw toegevoegd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gunther.S
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:15:
@Gunther.S , mooi initiatief.
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen PV en batterijvermogen bij die BTW regeling?
--> Ik ga er van uit dat alleen PV onder een bepaalde limiet moet blijven en dat de batterijomvormers (indien alleen batterij uiteraard) niet meegeteld dienen te worden.
Technisch moet je voor Synergrid/Fluvius het batterij-injectievermogen limiteren tot het PV opwekvermogen, mits de batterij- en PV omvormer fysiek aparte componenten zijn. Ik laat nog even in het midden of dit dan instantaan is (P_batterij + P_pv < P_pv_max), of altijd (P_batterij <= P_pv). Bij het tweede zou je kunnen injecteren aan 2x P_pv (1x van de PV omvormer, 1x van de batterij omvormer).

Als het een hybride omvormer is, telt het (vziw) gewoon mee bij het gedeelte PV. Voor pure batterij/opslag is er deze aparte meldingspagina; als het gekoppeld is aan je lokale productie, moet je het daar (ook?) vermelden (link). Ik vermoed 2 meldingen in dat geval, aangezien ze hier spreken van aparte melding bij vervanging bestaande door hybride omvormer:
LET OP: Vervang je een omvormer die zowel je zonnepanelen, als je thuisbatterij, aanstuurt? Dan dien je de vervanging voor de 2 installaties apart te melden.
Fiscus zal zich dan imo baseren op de melding die je doet bij Fluvius wat betreft de aangesloten vermogens. Ik lees hier en daar dat dit enkel PV is, alsook in deze verdwaalde wettekst:
12. Op het vlak van de btw wordt daarentegen wel een specifieke norm gehanteerd. De levering door een particulier van elektriciteit die wordt geproduceerd door een PV-installatie met een maximaal AC-vermogen dat niet groter is dan 10 kVA wordt niet aan de btw onderworpen.
en hier spreken ze ook heel de tijd over groenestroominstallatie. Een batterij op zich lijkt me nu niet meteen een groen ding.

Zodra je er PV aan hangt natuurlijk weer wel; ik denk zelfs als je er PV op zou kunnen hangen (bv. hybride omvormer zonder aangesloten PV), zal het automatisch worden bijgeteld en zal je zelf actie moeten ondernemen om te argumenteren dat de feitelijke situatie is zonder PV, voor de fiscus althans; Fluvius boeit het niet of er nu wel/niet PV aan hangt; die gaan er van uit "het kan" en dat is wat voor hun telt.

Of gewoon niets aan doen tot er iemand komt klagen, waarschijnlijk Fluvius of elektriciteitsleverancier (die door Fluvius op de hoogte is gesteld van installatie > 10kVA) om een zakelijk contract af te sluiten. Ik betwijfel of de fiscus zelf achter je aan gaat gaan. Theoretisch ben je natuurlijk aan het frauderen, dus juridisch raad ik dit uiteraard af 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Gunther.S op 24-04-2026 11:41 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
Tja met de hele discussie van stekkerbatterijen er bij ben ik er redelijk zeker van dat men daar niet op gaat handhaven.
Heel veel van die stekkerbatterijen zijn namelijk ook in staat om er een setje panelen op te hangen. Stel dat je een ietwat populaire Marstek van 2 x 5kWh steekt dan heb je zomaar al 5kW aan vermogen erbij. Ga maar eens kijken wat voor omvormers er nu meestal hangen, 5 à 6 is al niet meer zo uitzonderlijk.

Goed onderbouwd, kudo's.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Over het aarden van PV: de + en - moeten bij trafo-loze omvormers, tegenwoordig de meeste, zwevend zijn. Ze hangen via de omvormer meestel eerst 1/100 seconde aan de fase, en dan 1/100 seconde aan nul. repeat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:08
Het is idd nogal een soep in België, ik heb momenteel 1 MP2 5k op een 3x25A huisaansluiting.
Mijn wens is om het gehele huis achter de MP te hangen dus nog eens 2x een MP2 5k erbij, maar dan komen alle regels over je heen gestort.

De "oplossing" is dan "downgraden" naar 3x MP2 3k. Maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in, want het voordeel van die 5k's is net dat indien het net wegvalt (en dat gebeurt bij ons 3-4x per jaar gemiddeld een uur of langer). Dan kan mijn warmtepomp gewoon verder werken en doormiddel van de MPPT RS wordt de batterij nog steeds bijgeladen.

Ben momenteel ook wat de paden aan het verkennen hoe we het gekeurd kunnen krijgen maar een BTW nummer aanvragen vind ik er echt wel over...

Mijn installatie staat trouwens zo ingesteld dat er 0,0 naar het net geleverd wordt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46
Dank @Gunther.S voor de start topic ! Ik was hier helaas nog niet aan toegekomen, fijn dat het er nu wel is.
NuKeM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 06:34:
Bedankt om alles mooi op een rijtje te zetten. Moest er meer concrete informatie zijn (procedures en formulieren) zou dat ook welkom zijn.
Ik ben er al even van op de hoogte en toevallig wordt hier vandaag een Victron 3xMPII 5kVA en SmartSolar MPPT RS 200A geïnstalleerd en later iets van een 10kWp bijgelegd (er ligt al 5kWp).
Mijn oplossing (die ik hier niet wil promoten) is eenvoudig. Zolang de politiek en regelgeving zich niet heeft aangepast aan de huidige noden en het nieuwe normaal ga ik mij ook niet storten in onzekere, vage ambtenarij en administratie. In plaats van de medaille die we zouden moeten krijgen, krijgen we bovenstaande gedoe.

Het mag duidelijk zijn, hier wordt dus niets aangegeven of gekeurd zolang men dit niet vereenvoudigt of update. Technisch ben ik zelf voldoende onderlegd om de installatie te beoordelen op zijn veiligheid (en heb voor wat het waard is in het verleden al meermaals felicitaties gekregen van keurders en installateurs). Bovendien zit mijn woning achter een 16A 3F+N automaat van Fluvius, wat mij sowieso al zo goed als onder de ''kleine productie installatie" regels zet, wetende dat maximale injectie ook absoluut mijn doel niet is.
Mijn installateur wou me wel wat afschrikken met "ze gaan dat zien met hun algoritmes dat je een thuisbatterij hebt en na 3 maanden heb je een (dreigende) brief in je bus", maar dat zien we dan wel. Dan geef ik wel nog wat extra uit aan een extra solo MPII 5kVA om die tussen grid en DC-bus te steken zodat enkel die gekeurd en aangegeven moet worden en al de rest achter de DC-bus zit, weg van de grid en de ambtenarij ;)
Tussen oplossing; een stekkerbatterij erbij zetten en je kan je "thuisbatterij" gedrag makkelijk verklaren.

Het keuren is inderdaad een heel gedoe. Maar ook de materiaal kosten zijn duurder (CCA kabels bv).
Ook kant en klare batterij boxen zijn pak duurder dan zelfbouw. Mijn zelfbouw is afgekeurd (geen CE documenten beschikbaar) maar om die nu te verkopen is ook van het gekke...

Nu alles in een mobiele server rack geplaatst, aangesloten als een grote "stekker" batterij :).

Ondertussen plannen maken voor een volledige installatie aan de hand van de AERI regels en zoals je aangeeft tegen die tijd keuren wanneer het allemaal wat soepeler gaat.
siskos schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:21:
Het is idd nogal een soep in België, ik heb momenteel 1 MP2 5k op een 3x25A huisaansluiting.
Mijn wens is om het gehele huis achter de MP te hangen dus nog eens 2x een MP2 5k erbij, maar dan komen alle regels over je heen gestort.

De "oplossing" is dan "downgraden" naar 3x MP2 3k. Maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in, want het voordeel van die 5k's is net dat indien het net wegvalt (en dat gebeurt bij ons 3-4x per jaar gemiddeld een uur of langer). Dan kan mijn warmtepomp gewoon verder werken en doormiddel van de MPPT RS wordt de batterij nog steeds bijgeladen.

Ben momenteel ook wat de paden aan het verkennen hoe we het gekeurd kunnen krijgen maar een BTW nummer aanvragen vind ik er echt wel over...

Mijn installatie staat trouwens zo ingesteld dat er 0,0 naar het net geleverd wordt.
Je kan gewoon 3x 5k plaatsen, downgraden is niet nodig.

Ben zelf van plan om voor 3x 6k5 te gaan, momenteel nog niet op de Synergrid C10/26 lijst maar dat zal tegen die tijd dat ik eraan begin wel zijn.

Momenteel lever ik ook 0 terug (behalve de PV omvormer), puur eigen verbruik.
Snap sowieso niet waarom je zou terug leveren, wat je ervoor terug krijgt is peanuts >:) maar wel alle rompslomp van de fiscus erbij...

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• siskos
Probleem waar ik mee zit is dat er nu een 8kWp aan panelen op de RS hangt icm 1 multi 5k.
Volgens de officiele keuring hangen die panelen nog aan een Huawei die er al lang nietmeer is >:)

Nu zouden we nog eens een 8kWp willen extra leggen op het huis dit dan icm nog eens 16kWh of 32kWh batterij en 2 extra mp2's zodat we volledig naar 3 fase off grid kunnen gaan meer dan de helft van het jaar.

Maar ik heb nogal gehoord dat ze nogal streng zijn op het feit dat er ineens extra panelen op je huis liggen en die moeten dan ook gekeurd worden. Maar hoe ik het ook bedenk ik zou niet weten hoe ik die 8kWp extra panelen gekeurd zou kunnen krijgen als deze op een extra RS hangen en er hangen dan ook ineens 3x MP2 5k's. Dat gaan ze volgens mij nooit goedkeuren...

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 19:32
NuKeM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 06:34:
hier vandaag een Victron 3xMPII 5kVA en SmartSolar MPPT RS 200A geïnstalleerd
Dag Nukem, heb je eventueel een installatie schema van hoe dit allemaal bij elkaar werkt, inclusief alle bekabelingen enzo? Ben op zoek naar concrete voorbeelden van Victron.

• Gunther.S
Mezelf schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]
Ben op zoek naar concrete voorbeelden van Victron.
Gelieve dit in het Victron ontwerp topic te houden. Hier gaat het enkel over regels van toepassing in België; als je een ontwerp hebt en daar vragen over hebt of dat goed komt in België, feel free; maar algemeen ontwerp vragen horen hier niet thuis.

• Gunther.S
siskos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:24:
Maar ik heb nogal gehoord dat ze nogal streng zijn op het feit dat er ineens extra panelen op je huis liggen en die moeten dan ook gekeurd worden. Maar hoe ik het ook bedenk ik zou niet weten hoe ik die 8kWp extra panelen gekeurd zou kunnen krijgen als deze op een extra RS hangen en er hangen dan ook ineens 3x MP2 5k's. Dat gaan ze volgens mij nooit goedkeuren...
AREI keurder gaat dit misschien goedkeuren; hij zou kunnen afkeuren op goed vakmanschap, zijnde de PV goed te verdelen over de drie fases (en dan zich baseren op Synergrid eis voor onevenwicht < 5kVA.
En je zit ook vol in het grijs gebied van btw-plicht owv >10kVA totaal.

Maar welke (AC-)omvormer heb je nu? Want een MPII heeft geen PV input. Als het via een aparte MPPT (Smart Solar) gaat, is het wat betreft onbalans alvast geen probleem, want het is dan een hybride omvormer met DC koppeling; de PV wordt immers door de DC bus verdeeld over de drie omvormers.
Als het een Multi RS is, mag het niet. Lijkt me sterk dat ze zouden accepteren dat een 3x Multi RS met 8kWp op één ervan wordt beschouwd als één 3-fase omvormer, net omdat ze fysiek gescheiden zijn. Maar je hebt wel een kans als de keurder meedenkt en je duidelijk kan stellen dat de 3 omvormers als één geheel werken.

• siskos
Gunther.S schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:11:
[...]

Maar welke (AC-)omvormer heb je nu? Want een MPII heeft geen PV input. Als het via een aparte MPPT (Smart Solar) gaat, is het wat betreft onbalans alvast geen probleem, want het is dan een hybride omvormer met DC koppeling; de PV wordt immers door de DC bus verdeeld over de drie omvormers.
Als het een Multi RS is, mag het niet. Lijkt me sterk dat ze zouden accepteren dat een 3x Multi RS met 8kWp op één ervan wordt beschouwd als één 3-fase omvormer, net omdat ze fysiek gescheiden zijn. Maar je hebt wel een kans als de keurder meedenkt en je duidelijk kan stellen dat de 3 omvormers als één geheel werken.
Sorry even om volledig te zijn;
Nu heb ik
Multiplus 2 5000
Smartsolar MPPT RS 450/100
16kWh batterij

Op termijn zou ik willen gaan naar
3x Multiplus 2 5000
2x Smartsolar MPPT RS 450/100
48kWh batterij

Het is inderdaad die BTW plicht waar ik me zorgen over maak, want ik lever helemaal niets terug en ben dat ook niet vanplan :)
Ik ben er zelfs meer naar aan het neigen als de extra panelen liggen gewoon vanaf april-oktober de zekering af te zetten naar het net en off-grid te werken. Na een jaar met 1 MP2 5k en 16kWh batterij denk ik wel dat dat moet lukken als ik nog een beetje meer capaciteit voorzie.

[ Voor 19% gewijzigd door siskos op 28-04-2026 13:45 ]

• Gunther.S
siskos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:42:
Het is inderdaad die BTW plicht waar ik me zorgen over maak, want ik lever helemaal niets terug en ben dat ook niet vanplan :)
Ik zou zeggen: neem contact op met de belastingdienst, leg je scenario voor en vraag voor vrijstelling van btw-behandeling. Zie openingspost waar ik dit vermeld. En feedback hier zeker terug :)
Gewoon vanaf april-oktober de zekering af te zetten naar het net en off-grid te werken.
Je mist dan wel het kortsluitvermogen van het net; als er een harde kortsluiting zou plaatsvinden, valt heel je huis uit (door overbelastingsveiligheid MPII) omdat die onze C20 zekeringen niet kan doen springen.

• Jazsie
siskos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:24:
Probleem waar ik mee zit is dat er nu een 8kWp aan panelen op de RS hangt icm 1 multi 5k.
Volgens de officiele keuring hangen die panelen nog aan een Huawei die er al lang nietmeer is >:)

Nu zouden we nog eens een 8kWp willen extra leggen op het huis dit dan icm nog eens 16kWh of 32kWh batterij en 2 extra mp2's zodat we volledig naar 3 fase off grid kunnen gaan meer dan de helft van het jaar.

Extra panelen op het huis moet geen problemen geven. Wie weet gebruik je ze "off grid", dan is er ook geen keuring.

Je moet infeiten al opnieuw keuren want je hebt je Huawei al vervangen :+.
siskos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:42:
[...]
Sorry even om volledig te zijn;
Nu heb ik
Multiplus 2 5000
Smartsolar MPPT RS 450/100
16kWh batterij

Op termijn zou ik willen gaan naar
3x Multiplus 2 5000
2x Smartsolar MPPT RS 450/100
48kWh batterij

Ik ben er zelfs meer naar aan het neigen als de extra panelen liggen gewoon vanaf april-oktober de zekering af te zetten naar het net en off-grid te werken. Na een jaar met 1 MP2 5k en 16kWh batterij denk ik wel dat dat moet lukken als ik nog een beetje meer capaciteit voorzie.
Moet toch gewoon kunnen, als je niks doet injecteren kan de fiscus moeilijk lastig doen. Je kan immers aantonen dat er geen winstoogmerk is :).

Makkelijkst is je "Huawei" AC vermogen aanhouden, als je dat doet injecteren dan is er "niks" veranderd.
Nu ben ik voorstander om het gewoon goed te doen maar als tussen oplossing kan je gewoon vooruit...

Vind het persoonlijk te gek voor woorden dat je extra kosten hebt omdat je zelfvoorzienend wilt zijn hoewel ik denk dat de fiscus uit gaat van winstoogmerk en niet zelfvoorzienend.
Gunther.S schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:56:
[...]
Je mist dan wel het kortsluitvermogen van het net; als er een harde kortsluiting zou plaatsvinden, valt heel je huis uit (door overbelastingsveiligheid MPII) omdat die onze C20 zekeringen niet kan doen springen.
En daarom zou ik gewoon altijd net verbonden willen zijn, enkel losgekoppeld bij echte stroom uitval...

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-05 20:05
Bedankt, super mooi overzicht.

Vanmiddag nog wat zaken opgelijst waar ik onduidelijkheid zie:

1. Het Arei vraagt een zekering 'dicht bij de batterij' tussen batterij en omvormer.
Is de zekering in de batterij voldoende?

2. Soms wordt er verwezen naar eisen voor DC kabels; zijn de kabels geleverd door fabrikanten bij de batterij altijd ook ok?

Voor 1. en 2. vind ik in de specs van fabrikanten niet waaraan hun kabels voldoen (van Chinezen als Felicity of Deye ). Als de fabrikant zegt zijn kabels te gebruiken is dat voldoende? Als de fabrikant niet zegt extra zekering te plaatsen is dat voldoende?

3. Batterijen in parallel; als ik busbars gebruik voor de parallelkoppeling; is nog een zekering nodig tussen busbar en omvormer? Ik zou verwachten van niet als de batterijen hun eigen zekering hebben... (en iedere batterij heeft voldoende vermogen en afzekering om zelfstandig de omvormer te voeden).

4. Is een verliesstroomschakelaar nodig naar de omvormer die binnen staat? Maakt het verschil als er zonnepanelen op aan gesloten zijn?

5. Aarding van de batterij; in welke dikte en kwaliteit moet dit?

• Gunther.S
walter_321 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:28:
1. Het Arei vraagt een zekering 'dicht bij de batterij' tussen batterij en omvormer.
Is de zekering in de batterij voldoende?
Ik vermoed het wel, zolang die zekering zelf kwalitatief genoeg is. Zomaar een Chineze zekering in een DIY kist zou ik al niet vertrouwen, een T-class fuse in die kist dan weer wel. Technisch gezien plaats je de zekering best zo dicht mogelijk bij de batterij, zo minimaliseer je alvast de mogelijkheid tot fout vóór die zekering (bv. kortsluiting door werkgerief op terminals te laten vallen).

Eventueel checken dat de zekering de kortsluitstroom van de batterij aan kan (typisch paar 1000A) = AIC = Amp Interrupt Capacity).

Heb je een AREI artikel waar die verplichting staat? Komt mij niet meteen bekend voor.
2. Soms wordt er verwezen naar eisen voor DC kabels; zijn de kabels geleverd door fabrikanten bij de batterij altijd ook ok?
Lijkt me van wel, je kan je toch verstoppen achter de CE declaratie van de fabrikant, je gaat van je microgolf toch ook niet even het aansluitsnoer wijzigen? Nu zijn die meegeleverde kabels soms wel heel dun, en zeker als je meerdere batterijen zou gaan daisy-chainen.
Als de fabrikant niet zegt extra zekering te plaatsen is dat voldoende?
Ik zou sowieso wel iets van zekering voorzien per batterij, denk dat dat wél zeker verplicht is, puur om de kabels te beschermen.
3. Batterijen in parallel; als ik busbars gebruik voor de parallelkoppeling; is nog een zekering nodig tussen busbar en omvormer? Ik zou verwachten van niet als de batterijen hun eigen zekering hebben... (en iedere batterij heeft voldoende vermogen en afzekering om zelfstandig de omvormer te voeden).
Ik zou er wél een steken, maar dan om de omvormer te beschermen. In de Victron handleiding staat overigens ook de aanbevolen afzekering per omvormer (typisch met een Megafuse in een Lynx Distributor).
4. Is een verliesstroomschakelaar nodig naar de omvormer die binnen staat? Maakt het verschil als er zonnepanelen op aan gesloten zijn?
Nee, je hebt wél sowieso de hoofddifferentieel. Als je AC-out1 gebruikt en mogelijkheid tot off-grid werking, moet daar ook een extra differentieel achter staan. Dan moet je ook zeker de omvormers juist aarden (zodat PE-N relais werkt bij off-grid werking).
5. Aarding van de batterij; in welke dikte en kwaliteit moet dit?
Als je die al aardt, is dit geloof ik bepaald door AREI §5.4.3.2 (p. 188)
De minimum doorsnede Sp van de beschermingsgeleider, in mm², moet ten minste gelijk zijn aan de waarde gegeven door volgende formule: Sp = I / k * √(t)
wat worst-case 1.6mm² is per 100A die zou kunnen lopen bij kortsluiting, rekening houdend met het begrenzingsvermogen van het beschermingstoestel (bijvoorbeeld je battery fuse). Of de tabel eronder volgen en dan zit je aan 16mm² of de helft van de batterijkabel doorsnede (boven 35mm²). Wel kostelijk als je T-class fuses hebt en die vliegen eruit bij 1e isolatiefout.

Zomaar aarden zonder beschermingstoestel heeft imo weinig nut en vergroot enkel maar het gevaar (geen afschakeling noch waarschuwing bij 1e fout). Dat DC PE gedeelte is mij nog onduidelijk wat je daar best doet.

• Jazsie
Gunther.S schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Lijkt me van wel, je kan je toch verstoppen achter de CE declaratie van de fabrikant, je gaat van je microgolf toch ook niet even het aansluitsnoer wijzigen? Nu zijn die meegeleverde kabels soms wel heel dun, en zeker als je meerdere batterijen zou gaan daisy-chainen.
Dat zou je zeggen maar dat was bij mij afkeur, kabel was niet Cca. Nu had ik een zelfbouw batterijbox maar ook al zou deze CE declaratie hebben dan nog moesten de kabels Cca zijn.

Kan je vertellen dat het lastig en duur is om Cca kabels van 35-70mm2 te vinden :+.

• walter_321
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:52:
[...]

Dat zou je zeggen maar dat was bij mij afkeur, kabel was niet Cca. Nu had ik een zelfbouw batterijbox maar ook al zou deze CE declaratie hebben dan nog moesten de kabels Cca zijn.

Kan je vertellen dat het lastig en duur is om Cca kabels van 35-70mm2 te vinden :+.
Ik lees in Arei dat Cca enkel nodig is bij 'Onderafdeling 5.2.7.3. In bundel of in laag geïnstalleerde geïsoleerde geleiders en kabels ' => als je de kabels niet bundelt is dit niet nodig?

• Jazsie
Kabels zaten niet gebundeld, gewoon los in een goot... toch afkeur helaas :?.

• walter_321
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:40:
je had harder moeten argumenteren ;-). In ieder geval goed dat het gekeurd is geraakt.

• Jog

Jog

Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:52:
[...]
Welke heb je dan uiteindelijk genomen? Ik heb tussen de omvormer en busbar deze gepakt
https://www.uw-accuwinkel...oleerd-iec-60332-3-detail omdat ze dubbel geisoleerd zijn en iec 60332-3. Maar ik ken te weinig van die IEC standaarden om dan te weten of dat dan ook matched met CCA.

Tussen de busbar en batterijen heb ik de meegeleverde kabels gebruikt.

• walter_321
[...]

Heb je een AREI artikel waar die verplichting staat? Komt mij niet meteen bekend voor.

[...]
het staat er letterlijk, alleen komen er nadien een berg uitzonderingen waarbij het niet nodig is...

ivm kortsluitbeveiliging lees ik:
Onderafdeling 4.4.2.2. Plaats van de beschermingsinrichting
a. Principe
Een beschermingsinrichting tegen kortsluiting moet geplaatst worden aan het begin van elke stroombaan, sa
mengesteld uit elektrische leidingen met dezelfde karakteristieken.
en de vrijstellingen
b. Vrijstelling
In afwijking van punt a. hiervoor, mag de beschermingsinrichting geplaatst worden op de elektrische leiding tot
op een afstand van maximum 3 m van het begin van de stroombaan, op voorwaarde dat:
 in het gedeelte van de elektrische leiding tussen het begin en de beschermingsinrichting geen enkel andere
inrichting geschakeld is die oorzaak kan zijn van bijzondere verwarming zoals bijvoorbeeld verbindingen,
aftakkingen, vermindering van doorsnede, apparatuur.
 het betrokken deel van de elektrische leiding niet geplaatst wordt in de nabijheid van brandbare materia
len.
Naast de in onderafdeling 5.2.4.2. vermelde gevallen is het toegelaten elke kortsluitbeveiliging weg te laten
als de elektrische leiding kort is en zodanig uitgevoerd dat:
 elk risico voor kortsluiting tot het minimum herleid is;
 de elektrische leiding verwijderd is van alle brandbaar materiaal.
Deze vrijstelling beoogt de hiernavolgende gevallen:
 de elektrische leidingen die generatoren, transformatoren, gelijkrichters, accumulatorbatterijen met hun
respectievelijke bedieningsborden verbinden indien de beschermingsinrichtingen op deze borden geplaatst
zijn;
 meetstroombanen, behalve voltmeterstroombanen van een bord dat zelf railstellen bevat.
waaruit ik besluit dat je zonder een zekering tegen kortsluiting een batterij mag koppelen (want <3m en de rest lijkt me ok als je materiaal fabrikant gebruikt)

"Afdeling 4.4.3. Bescherming tegen overbelasting" bevat gelijkaardige opmerkingen ivm lengte. Al moet ik die nog eens beter lezen... Daar wordt de bewoording complex...
Als je die al aardt, is dit geloof ik bepaald door AREI §5.4.3.2 (p. 188)

[...]

wat worst-case 1.6mm² is per 100A die zou kunnen lopen bij kortsluiting, rekening houdend met het begrenzingsvermogen van het beschermingstoestel (bijvoorbeeld je battery fuse). Of de tabel eronder volgen en dan zit je aan 16mm² of de helft van de batterijkabel doorsnede (boven 35mm²). Wel kostelijk als je T-class fuses hebt en die vliegen eruit bij 1e isolatiefout.

Zomaar aarden zonder beschermingstoestel heeft imo weinig nut en vergroot enkel maar het gevaar (geen afschakeling noch waarschuwing bij 1e fout). Dat DC PE gedeelte is mij nog onduidelijk wat je daar best doet.
Hoe meer ik er over nadenk hoe gekker het aarden is van een batterij....

• Jog

Jog

Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:40:
In een goot is in bundel lijkt me.

• Jog

Jog

[...]Lijkt me van wel, je kan je toch verstoppen achter de CE declaratie van de fabrikant, je gaat van je microgolf toch ook niet even het aansluitsnoer wijzigen? Nu zijn die meegeleverde kabels soms wel heel dun, en zeker als je meerdere batterijen zou gaan daisy-chainen.
Behalve dat de kabel van je microgolf geen onderdeel maakt van de vaste installatie en dus niet aan de keuring onderhevig is.
Ik denk dat je gewoon het omhulsel van je batterij moet aarden omdat die van metaal is. Alle genaakbare metalen delen moeten geaard zijn. Je +/- blijven gewoon zwevend. Als je de - bv gaat aarden ga je inderdaad nog een differentieel inrichting nodig hebben en een aardingskabel even dik als de - pool.

Ik probeer beetje het vergelijk te trekken naar de verlichting. Als je een ledstrip plaatst, dan moet hopelijk die ook niet geaard worden. Ander heb ik hier nog een klein probleem.

Onze systemen vallen volgens mij nog onder de Zeer Lage Veiligheidsspanning waardoor deze niet beschermd moeten worden tegen rechtstreekse/onrechtstreekse aanraking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka4DHtq33rckqpztiuYo8POTgpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMj1bDq9UMeFIymUqHP924yI.png?f=fotoalbum_large

• Jazsie
walter_321 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:44:
[...]
je had harder moeten argumenteren ;-). In ieder geval goed dat het gekeurd is geraakt.
Tja, beste man was er heel stellig in, het moest Cca zijn want langer dan 3 meter
(dat had ik nog niet erbij vermeld). Echter om problemen te voorkomen kan je beter Cca nemen, weet je zeker dat je goed zit.
Jog schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:49:
[...]
Welke heb je dan uiteindelijk genomen? Ik heb tussen de omvormer en busbar deze gepakt
https://www.uw-accuwinkel...oleerd-iec-60332-3-detail omdat ze dubbel geisoleerd zijn en iec 60332-3. Maar ik ken te weinig van die IEC standaarden om dan te weten of dat dan ook matched met CCA.

Tussen de busbar en batterijen heb ik de meegeleverde kabels gebruikt.
Die van uw-accuwinkel is wat ik dus gebruikt heb... (en nog steeds in gebruik :+).

De nieuwe kabel wordt deze:
https://www.ilumitec.es/c...bre-halogenos-50-mm2-rz1k

CPR: Cca -s1a,d1,a1

Verlopig is de hele installatie in een 19" server rack gebouwd met een losse stekker aka "stekker batterij"...

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 29-04-2026 11:32 ]

• Jazsie
Jog schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:00:
[...]
In een goot is in bundel lijkt me.
Ligt eraan, hier gewoon los in een goot met de volgede kabel minimaal een cm verder en niet meerdere kabels aan elkaar gebundeld en met tyraps vast gemaakt ofzo. Bleek niet voldoende te zijn.

• Jazsie
Ander opmerking:

Volgens Victron moet je de MP2 5kVA afzekeren met een 200A zekering, ik had dus 150A erin zitten en dat is dus niet correct. Moet 200A zijn en de juiste bekabeling (70mm2 in dit geval). Ik had 50mm2 want max 150A maar dat was ook afkeur puntje.

• Jog

Jog

Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:30:
Volgens Victron moet je de MP2 5kVA afzekeren met een 200A zekering, ik had dus 150A erin zitten en dat is dus niet correct. Moet 200A zijn en de juiste bekabeling (70mm2 in dit geval). Ik had 50mm2 want max 150A maar dat was ook afkeur puntje.
Ja inderdaad, dat had ik al ergens op de DIY Powerwalls Belgium facebookgroep gelezen, daar had ik al rekening mee gehouden.

• Jog

Jog

Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:20:
Die van uw-accuwinkel is wat ik dus gebruikt heb... (en nog steeds in gebruik :+).
En die van accuwinkel is afgekeurd dan? van ilumitec is precies wel stuk goedkoper nog.

Kwa vlamverspreiding hebben ze wel dezelfde standaarden, beide IEC 60332-3-24 en 60332-3-1-2

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:20:
[...]

Tja, beste man was er heel stellig in, het moest Cca zijn.

[...]

CPR: Cca -s1a,d1,a1

Verlopig is de hele installatie in een 19" server rack gebouwd met een losse stekker aka "stekker batterij"...
Is het geen alternatief om Cca flex te schuiven over de kabels die je reeds hebt? Dit lijkt me in overeenstemming met het eerste punt in onderafdeling 5.2.7.3, samen met de uitzondering dat deze kabels niet bestaan in klasse Cca (ik meen me te herinneren dat de RZ1-K kabels minder soepel zijn dan Victron voorschrijft)?

Ik wilde ook nog even meegeven dat Groothandel een uitgebreid assortiment RZ1-K kabels heeft (in mijn ervaring komen deze achterliggend gewoon van bij Cebeo).

• Jazsie
Jog schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:35:
[...]
En die van accuwinkel is afgekeurd dan? van ilumitec is precies wel stuk goedkoper nog.
Kwa vlamverspreiding hebben ze wel dezelfde standaarden, beide IEC 60332-3-24 en 60332-3-1-2
Die van uw-accuwinkel was inderdaad afkeur.

Ben het verder met je eens hoor, zie geen reden waarom die kabel niet goed genoeg is maar ik ben niet de expert...
pmaene schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:47:
[...]
Is het geen alternatief om Cca flex te schuiven over de kabels die je reeds hebt? Dit lijkt me in overeenstemming met het eerste punt in onderafdeling 5.2.7.3, samen met de uitzondering dat deze kabels niet bestaan in klasse Cca (ik meen me te herinneren dat de RZ1-K kabels minder soepel zijn dan Victron voorschrijft)?

Ik wilde ook nog even meegeven dat Groothandel een uitgebreid assortiment RZ1-K kabels heeft (in mijn ervaring komen deze achterliggend gewoon van bij Cebeo).
Mogelijk, aangezien ik toch een complete nieuwe installatie ga aanleggen neem ik gewoon Cca kabel.
Is wat goedkoper ook en gelijk goed.

• Gunther.S
Is het geen alternatief om Cca flex te schuiven over de kabels die je reeds hebt?
Lijkt me niet, het gaat over de CPR brandverspreidingsklasse van de isolatie van de geleider; een flex eromheen heeft afaik geen meerwaarde in AREI wat betreft CPR.

De eerste beste preflex safe heeft bv. al geen CPR aanduiding in zijn datasheet. Het enige verschil met de gewone flex is dat de eerste groen ziet, halogeenvrij is en daarom de extra normering EN 50642 draagt.

In het AREI komt "halogeen" slechts één keer voor: §4.3.3.7 Bijzondere beschermingsmaatregelen tegen brand, maar niet van toepassing op huishoudelijke installaties volgens tabel 4.10, tenzij je een sporthal voor 50 personenen hebt, of een tunnel beschouwd als kunstwerk.

Preflex Safe is dus afaik quasi verplicht voor publieke werken, maar niet residentieel. Ik zie ze het nog wel wijzigen de komende 20 jaar, dus het is natuurlijk geen slecht idee om nu al de halogeenvrije flex te gebruiken ipv de gewone; en dan nog voornamelijk in opbouw of holle wanden.

Terugkomend op de Eca in groene Flex: ik denk niet dat dat brandgedrag van die Eca isolatie opeens als Cca wordt geclassificeerd/accepteert door ze in een buis te leggen.

Enige mogelijkheid dat ik zie is inderdaad §5.2.7.3 waarin staat:
Dit voorschrift is niet van toepassing op:
1. de geïsoleerde geleiders en kabels die zijn geïnstalleerd gebruik makend van een materiaal (bv. omhuld, bedekt, …) dat aan deze geïsoleerde geleiders en kabels ten minste een kenmerk gelijkwaardig aan F2 of de klasse C of CL (zie karakteristieken en klassen in onderafdeling 4.3.3.4.) verleent;
Maar hoe ga je dat aantonen, als de flex zelf al geen CPR label heeft?

Dit gaat denk ik ook eerder over kabels die niet expliciet Cca label hebben, maar een andere notatie die equivalent is, dus om verschil in labeling op te lossen, niet om Eca kabels te "patchen".

• Gunther.S
Was ik ook al tegengekomen, zitten in Lubbeek; even verderop langs die baan heb ik bij Rexel binnengestapt en gevraagd naar 70mm² Cca, klasse 6 kabel; hadden ze niet. Cebeo heeft in hun webshop ook geen klasse 6 Cca (enkel "las"kabel zonder CPR klasse). Ze hebben wél klasse 5 kabel, maar ook allemaal Eca.

Wél Cca (of beter):Maar allemaal grijs of groen, geen rood/zwart :'(

• Jog

Jog

Gunther.S schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:16:
Maar allemaal grijs of groen, geen rood/zwart :'(
Is dat een verplichting of esthetisch een probleem?

• Gunther.S
[b]walter_321 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:56:
waaruit ik besluit dat je zonder een zekering tegen kortsluiting een batterij mag koppelen (want <3m en de rest lijkt me ok als je materiaal fabrikant gebruikt)

"Afdeling 4.4.3. Bescherming tegen overbelasting" bevat gelijkaardige opmerkingen ivm lengte. Al moet ik die nog eens beter lezen... Daar wordt de bewoording complex...
Ik ken die 3m regel, die is imo heel onduidelijk en is duidelijk voer voor discussie. Als je problemen wilt vermijden, gewoon Cca steken.

Ook al een elentrieker gesproken die zei dat ze daar geen risico mee pakken, gewoon allemaal Cca. Langs de andere kant: Ysebaert, de grootste Victron verdeler in België, biedt ook gewoon CPR-loze batterij kabel aan. Ik dacht dat ik die gebeld had om te checken, maar weet het niet meer zeker.

Man man, als die keurder hier ooit langs komt, gaat die vragen rond zijn hoofd krijgen. :D

• Gunther.S
Jog schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:25:
[...]

Is dat een verplichting of esthetisch een probleem?
geen verplichting, zolang het maar geen geel-groen is. Bij AC mag je ook blauw niet gebruiken als er een neuter is. Verder ben je vrij om elke kleur te gebruiken die je maar wilt. Voor de duidelijkheid kan het geen kwaad de "juiste" kleuren te gebruiken. Ik denk dat een label even goed is, desnoods met stift er op geschreven.

Ikzelf ga bij de uiteindes (pershulzen) een stukje 2cm rode/zwart krimpkous doen om de isolatie + transparante krimpkous daaroverheen tot over de huls zelf (zodat markering van persing nog zichtbaar/inspecteerbaar is).

• walter_321
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:51:
[...]

Mogelijk, aangezien ik toch een complete nieuwe installatie ga aanleggen neem ik gewoon Cca kabel.
Is wat goedkoper ook en gelijk goed.
Veel batterijen komen tegenwoordig met kabel.
Dus goedkoper lijkt me moeilijk.
Daarboven hebben veel batterijen een eigen type connector op de batterij.
Dan zou je nog die connector moeten vinden en je eigen kabel maken.
En dan hebben verschillende merken nog een eigen oplossing om batterijen parallel te koppelen en zou je daarvoor ook eigen kabels moeten maken....

• walter_321
[...]

Is het geen alternatief om Cca flex te schuiven over de kabels die je reeds hebt?
Heb je daar een referentie voor (een cca flex...)?

• Jazsie
walter_321 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Veel batterijen komen tegenwoordig met kabel.
Dus goedkoper lijkt me moeilijk.
Daarboven hebben veel batterijen een eigen type connector op de batterij.
Dan zou je nog die connector moeten vinden en je eigen kabel maken.
En dan hebben verschillende merken nog een eigen oplossing om batterijen parallel te koppelen en zou je daarvoor ook eigen kabels moeten maken....
Die 25mm2 kabel wat veelal geleverd wordt vind ik maar slapjes, die zou ik sowieso vervangen voor dikkere kabels.

Uiteraard moet je wel je huiswerk doen en een batterijbox nemen die een "standaard" connector heeft.
Gelukkig zijn die prima te vinden.

In mijn geval bij parallel wil ik ieder batterijbox op een eigen kabel hebben en niet door lussen, dus ook hier maak ik sowieso kosten.

En met goedkoper bedoel ik de Cca variant die goedkoper is dan de non Cca variant :+.

Verder weinig keus als je door de keuring wilt raken :+ :o :9.
Mijn ervaring is dat je discussies moet voorkomen, mbt DC kabel doe je dat heel simpel door gewoon Cca te nemen.

Je kan de gok nemen, heb ik ook gedaan maar heeft alleen maar tijd/geld gekost.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 01-05-2026 11:21 ]

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
walter_321 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Heb je daar een referentie voor (een cca flex...)?
Zoals @Gunther.S al aangaf, lijkt dit inderdaad niet onmiddellijk te bestaan. Het zal dus inderdaad het veiligste zijn om de iets minder soepele Cca kabels te gebruiken.

• walter_321
pmaene schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:57:
[...]

Zoals @Gunther.S al aangaf, lijkt dit inderdaad niet onmiddellijk te bestaan. Het zal dus inderdaad het veiligste zijn om de iets minder soepele Cca kabels te gebruiken.
Zoals ik al melde hebben heel wat fabrikanten ondertussen eigen connectors wat het noet eenvoudiger maakt...
Ik zie toch fabrikanten die een flexibele aanbieden met cca melding. Alleen lijkt die melding verdwenen als je de buis neemt zonder kabels en enkel met trekdraad...

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik pik hier graag ook eens in. Ik heb een installatie die ongeveer 3 jaar oud is en gekeurd, maar toen zonder batterij.

Mijn omvormer is een SAJ hybride omvormer. een 2tal maand geleden kocht ik een Nkon ESS Pro 16.1kWh batterij aan. Zowel batterij als hybride omvormer "praten" het PYLON protocol. Ik sloot de + van de batterij aan op de + van de omvormer, en de - van de batterij op de - van de omvormer. Daarna installeerde ik de CHINT SAJ energiemeter en sloot deze aan op de RS485 poort van de omvormer.

Lang verhaal kort: alles werkt nu reeds een 2tal maand zoals het moet werken. Het enige wat mij nog rest is de keuring. Ik weet echter niet of ik nog iets speciaals moet uitvoeren of als ik de huidige setup gewoon kan keuren zoals het nu aangesloten is? De kabels die in gebruik zijn hebben volgende eigenschappen:
  • Doorsnede: 50 mm²
  • Isolatie: EV XLPE
  • Vlamvertragend volgens ISO6722-1
Hieronder enkele foto's van de (op zich eenvoudige) setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEZY52pus28xlw_z1THO2cyvZsU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FNt0Qz29YmOj2M0PquY8gzhe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFx0ULPRKd9wchJimj2LBC3qTf8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/reVWBEZQ0wti67gWdCWO0Mmz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaoC12LaKYg1ebzB2NdJTrYEp2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HmiTxVTNdIhodYknvXkLl100.png?f=fotoalbum_tile
Wat mij wel nog rest is het aansluiten van de aarding van de Nkon batterij + het aanpassen van het huidige eendraadschema waar de batterij op vermeld staat. Zie ik verder nog iets over het hoofd? Ik lees af en toe dat er nog een bijkomende zekering geplaatst zou moeten worden, maar ik ben niet zeker of dit in mijn geval ook van toepassing is?

Bedankt!

• NuKeM
Ondertussen liggen hier de extra panelen en is alles aangesloten. Wat een gedoe was/is me dat (zowel met batterij installateur als met zonnepaneel installateur), dan denk je, ik ga voor professionals en gemak, blijkt dat je het beter zelf had kunnen doen (zoals gewoonlijk), maar kom. Alles werk.
Nu pusht de installateur toch richting een keuring.

Mijn vraag: Als ik een keuring laat uitvoeren en die is positief, stopt het daar dan ook? Maakt het keuringsorganisme nog ergens melding van de installatie, zodat die bijvoorbeeld op de radar van Fluvius, VREG, Synergrid of de fiscus komt? Ik dacht van niet, want melden doe je normaal zelf, samen met de keuring die je zelf moet aanleveren, maar ik wil hier toch zeker van zijn.
Keuren wil ik nog overwegen, al was het maar voor de verzekering (al denk ik dat je ook wel gedekt bent als ze niet kunnen aantonen dat je grote fouten hebt gemaakt die de oorzaak van het probleem zijn). De installatie aangeven bij Fluvius overweeg ik in de huidige context echter zeker niet.

Mijn installatie:
@NuKeM Actief3xMPII 48/5000 + MPPT 450/200 + Huawei SUN2000 op AC-out PV inverter2x BYD Premium LVL = 30.8kWh15.99kWp+Victron EVCS

• walter_321

[...]
Ivm met een verliesstroomschakelaar; tegenwoordig moeten alle kringen achter een 30mA differentieel staan. Uitgesloten kringen met vaste toestellen. Dat kan een reden zijn geen extra differentieel te nemen.

• Jazsie
NuKeM schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Mijn vraag: Als ik een keuring laat uitvoeren en die is positief, stopt het daar dan ook? Maakt het keuringsorganisme nog ergens melding van de installatie, zodat die bijvoorbeeld op de radar van Fluvius, VREG, Synergrid of de fiscus komt? Ik dacht van niet, want melden doe je normaal zelf, samen met de keuring die je zelf moet aanleveren, maar ik wil hier toch zeker van zijn.
Keuren wil ik nog overwegen, al was het maar voor de verzekering (al denk ik dat je ook wel gedekt bent als ze niet kunnen aantonen dat je grote fouten hebt gemaakt die de oorzaak van het probleem zijn). De installatie aangeven bij Fluvius overweeg ik in de huidige context echter zeker niet.

Mijn installatie:
@NuKeM Actief3xMPII 48/5000 + MPPT 450/200 + Huawei SUN2000 op AC-out PV inverter2x BYD Premium LVL = 30.8kWh15.99kWp+Victron EVCS
Klopt, aanmelden bij Fluvius doe je zelf icm het keuringsrapport.

Overigens decteren ze heel makkelijk wanneer je een batterij hebt en niks hebt aangemeld, die risico heb ik maar niet genomen.

• walter_321
NuKeM schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:26:
Ondertussen liggen hier de extra panelen en is alles aangesloten. Wat een gedoe was/is me dat (zowel met batterij installateur als met zonnepaneel installateur), dan denk je, ik ga voor professionals en gemak, blijkt dat je het beter zelf had kunnen doen (zoals gewoonlijk), maar kom. Alles werk.
Nu pusht de installateur toch richting een keuring.

Mijn installatie:
je gaat gewoon binnen een paar maand bijdragen aan de 1 miljoen euro van administratieve boetes. Dat is goed: moet ik een beetje minder belastingen betalen...

• NuKeM
Wel, dat wordt steeds gezegd, dat Fluvius dat snel zal detecteren en je zal contacteren… maar is dat ook zo?
https://solarmagazine.nl/...llaties-en-legt-boetes-op
Hier wordt enkel melding gemaakt van niet aangegeven PV-installaties en voornamelijk op analoge meters! Wat als je al een PV-installatie hebt aangemeld staan? En wat als je een ‘virtuele’ stekkerbatterij aangeeft? Voor de duidelijkheid, dat laatste gaat me mogelijk iets te ver (dan ben je aan het frauderen om je andere kleine ‘fraude’ in te dekken).
Zijn hier mensen die al lang een batterij hebben draaien zonder dat Fluvius achter hun aan zit? Bij voorkeur 3 fase net gekoppeld, want dat is nog iets moeilijker te maskeren op de digitale meter. En wat hebben die personen dan aangegeven en wat niet? Gekeurd ook?

Het is niet mijn intentie langdurig de regels naast me neer te leggen, maar wel net zo lang tot de regels zich hebben aangepast aan het hedendaagse normaal.

Add: trouwens, een aangegeven installatie verwijderen bij Fluvius is ook niet eenvoudig! Ze vragen echt bewijzen van verwijdering en verkoop of recyclage! Dus een ‘virtuele’ stekker set melden kan wel eens vervelend worden de dag dat je ze wil verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door NuKeM op 07-05-2026 07:43 ]

• Jog

Jog

NuKeM schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:37:
Wel, dat wordt steeds gezegd, dat Fluvius dat snel zal detecteren en je zal contacteren… maar is dat ook zo?
Hier wordt enkel melding gemaakt van niet aangegeven PV-installaties en voornamelijk op analoge meters!
Op de diy powerwalls facebook groep heeft er ooit iemand melding gemaakt dat hij een mail van fluvius kreeg:

https://www.facebook.com/...rmalink/2695815873943471/

• walter_321
NuKeM schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:37:
Hier wordt enkel melding gemaakt van niet aangegeven PV-installaties en voornamelijk op analoge meters! ...
Voornamelijk analoge meters omdat die pv installatie het procumententarrief ontliepen.

Nu het aantal analoge meters naar beneden gaat zal hun focus verschuiven....

• Gunther.S
walter_321 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:19:
Nu het aantal analoge meters naar beneden gaat zal hun focus verschuiven....
Met digitale meter valt het snel te detecteren dat je een batterij hebt als je 's nachts injecteert.

Ik was van plan in eerste instantie omvormers nul-op-de-meter te laten draaien tot alles klaar voor keuring; maar dan gaan ze ook duidelijk zien dat mijn verbruik opeens gekelderd is. Het zal ervan af hangen hoe hard ze hun best willen doen.

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Heugelijk nieuws te melden. Mijn geknutsel is vandaag door de keuring geraakt. En ik heb ze dus na een stevige testperiode aangemeld bij fluvius

Enkele 'tips' van de keurder om mijn volgende project discussie proof te maken: geen Eca kabels op de AC-in en AC-out. dus volgende keer doe ik maar normaal.

Bij de Sontheimer beter een type hoger te nemen dan de UL040 die ik nu heb, maar omdat ik niet onder load ga schakelen, geen probleem.

DC-kant is eigenlijk enkel en snel op papier bekeken, geen fuseboxes opengedraaid. Ik heb ook geen idee waar om het ontbreken van Cca op DC-kant geen probleem is... is het omdat het in een kast staat? omdat het geen vluchtweg is? korter dan 3 meter? het was vrijdag en goed weer?

Wat zou ik dus anders doen als ik opnieuw begin:

- Cca voor alle kabels (DC en AC), het risico niet waard achteraf, maar ik wist niet beter.

- Sontheimer ULO63, voor die paar euro moet je het niet doen

Schema ter inspiratie, maar ik ben het zelf gaan halen ergens op het officiële Victron forum. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGh7B9YMCEtqk9mQ8lQYhxckc9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPkSdk6iozVfeZmFncqFNw5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_5xj12f0WJA3WMFE6PNn7CpunM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkH1E4L0bRwtegdscJgp6F11.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
J_aba schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:24:
Heugelijk nieuws te melden. Mijn geknutsel is vandaag door de keuring geraakt. En ik heb ze dus na een stevige testperiode aangemeld bij fluvius

Enkele 'tips' van de keurder om mijn volgende project discussie proof te maken: geen Eca kabels op de AC-in en AC-out. dus volgende keer doe ik maar normaal.
Bedoel je dat je geen ECA kabels hebt aan AC kant? Bestaat dat zelfs een niet ECA kabel?
Bij de Sontheimer beter een type hoger te nemen dan de UL040 die ik nu heb, maar omdat ik niet onder load ga schakelen, geen probleem.

...

- Sontheimer ULO63, voor die paar euro moet je het niet doen
Even lui zijn langs mijn kant; die Sontheimers, gaan die automatish omschakelen?

Edit; nog eens super bedankt voor het delen...

[ Voor 3% gewijzigd door walter_321 op 09-05-2026 13:02 ]

• J_aba
  • Nu online
walter_321 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Bedoel je dat je geen ECA kabels hebt aan AC kant? Bestaat dat zelfs een niet ECA kabel?

[...]

Even lui zijn langs mijn kant; die Sontheimers, gaan die automatish omschakelen?

Edit; nog eens super bedankt voor het delen...
Ik heb Eca op ac kant (van automaat tot victron) Cca is de betere (enige?) Keuze hier.

Sontheimer moet je zelf omzetten. Ik heb mijn installatie default op de ac-in staan. Dus als ik noodstroom wil moet ik zelf de switch maken.

• walter_321
De handleiding van Nkon zegt 25cm overal afstand te houden. Ik denk niet dat je dat hebt naar de wand achteraan.

Daar is ook niet naar gekeken? Of je hebt toch 25cm naar de wand erachter?

...De vraag omdat ik net Felicity batterijen ophaalde. Die zeggen 30cm afstand te houden. Een optie is ze in een hoek te zetten, maar dan heb ik maar 15cm van de muur voor 1tje. De 30cm voor de andere is geen probleem...

• J_aba
  • Nu online
walter_321 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:24:
[...]

De handleiding van Nkon zegt 25cm overal afstand te houden. Ik denk niet dat je dat hebt naar de wand achteraan.

Daar is ook niet naar gekeken? Of je hebt toch 25cm naar de wand erachter?

...De vraag omdat ik net Felicity batterijen ophaalde. Die zeggen 30cm afstand te houden. Een optie is ze in een hoek te zetten, maar dan heb ik maar 15cm van de muur voor 1tje. De 30cm voor de andere is geen probleem...
Gelukkig gaat daar de keuring niet over. Nee dat klopt. Ik heb overal 10 a 15 cm. Dat moet ik deze zomer in het oog houden. En dan bepalen wat te doen. De kast is wel open onderaan en boven. Staat in een koele garage. Mijn maximale victronvermogen is goed om mijn batterijen 50% te belasten. Dus denk dat dat wel goed gaat meevallen.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
argon007 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:12:
Ik pik hier graag ook eens in. Ik heb een installatie die ongeveer 3 jaar oud is en gekeurd, maar toen zonder batterij.

Mijn omvormer is een SAJ hybride omvormer. een 2tal maand geleden kocht ik een Nkon ESS Pro 16.1kWh batterij aan. Zowel batterij als hybride omvormer "praten" het PYLON protocol. Ik sloot de + van de batterij aan op de + van de omvormer, en de - van de batterij op de - van de omvormer. Daarna installeerde ik de CHINT SAJ energiemeter en sloot deze aan op de RS485 poort van de omvormer.

Lang verhaal kort: alles werkt nu reeds een 2tal maand zoals het moet werken. Het enige wat mij nog rest is de keuring. Ik weet echter niet of ik nog iets speciaals moet uitvoeren of als ik de huidige setup gewoon kan keuren zoals het nu aangesloten is? De kabels die in gebruik zijn hebben volgende eigenschappen:
  • Doorsnede: 50 mm²
  • Isolatie: EV XLPE
  • Vlamvertragend volgens ISO6722-1
Hieronder enkele foto's van de (op zich eenvoudige) setup.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat mij wel nog rest is het aansluiten van de aarding van de Nkon batterij + het aanpassen van het huidige eendraadschema waar de batterij op vermeld staat. Zie ik verder nog iets over het hoofd? Ik lees af en toe dat er nog een bijkomende zekering geplaatst zou moeten worden, maar ik ben niet zeker of dit in mijn geval ook van toepassing is?

Bedankt!
Niemand? 🙂

• J_aba
  • Nu online
Die energiemeter. Valt onder kleine wijzigingen en daar kijken ze niet naar.

Batterij heeft dacht ik een interne class-t zekering. Ik heb ook de batterijkabels gebruikt die meegeleverd waren.

Maar ongeremd door veel arrei kennis zou ik idd gewoon tekening aanpassen en laten keuren. Die batterijen staan in het systeem van de keuringsinstanties. Dus het CE blaadje moet je zelfs niet afdrukken.

• ikkenooknie
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:29
Ik had een vraagje ivm de aardlekbeveiliging: ik hoor hier en daar dat het sedert het nieuw arei2026 verplicht zou zijn om type B aardlekbeveiliging te installeren bij een nieuwe aansluiting van een hybride omvormer met batterij. Klopt dit wel? Dit is een aardig prijskaartje dat erbij zou komen ( 1 stuk voor Grid zijde en 1 stuk voor back-up zou algauw rond de 3 à 400 euro uitkomen bij een goed merk). Dit zou zijn omdat de huidige hibride omvormers niet galvanisch gescheiden zouden zijn tussen DC en AC. In mijn geval betreft het een Solis S6-EH3P10K02-NV-YD-L omvormer.

alvast bedankt voor uw antwoord
Pagina: 1