Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:
@
Ibex maak een tekening (moet je toch doen) om te kijken waar het fout kan gaan voor de keuring. Ik vermoed dat je niet al je vermogen door je omvormer gaat sturen.
T.i. ik heb geen rem automaat om dat al mijn vermogen of door de omvormer gaat of over de omvormer gaat

Even een snelle schets alvast. De 20A in de kast plus 3G4 naar zolder ligt er al voor mijn huidige solar setup (6.7kWp op een 3kW sunnyboy). We hebben 2 EVs die we traag (typisch 6-13A) laden. De huidige 6.7kWp op het dak trekt eigenlijk de PV curve veel breder, waardoor we op een dag heel lang kunnen laden.
Een beetje achtergrond info; de nieuwe setup zal iets meer richging net/laadpaal kunnen sturen, al zou ik de MPII instellen op max 16A om de 20A zekeringen niet te overbelasten, maar zal op zeer zonnige dagen ook nog steeds de resterende energie in de batteij kunnnen steken die ik dan in de avond/nacht nog in de EV kan duwen, of gebruiken voor nachtverbruik en/of peak shaving.
Mijn hoofdkast zit nu eigenlijk bomvol waardoor ik de klassieke remautomaat opstelling wil vermijden, want dan moet de kast alweer helemaal op schop. De 20A beneden zorgt dat mijn bord onder de 63A blijft, de 20A boven beschermd de kabel (zou ook 25A kunnen zijn voor de 3G4, maargoed, lijkt me niet zinvol).
Ik was eigenlijk van plan om de MPII met 50mm2 en een 150A zekering af te zekeren, maar las hier dat victron 70mm2 aanraad, en ik dus beter 70mm2 + 200A zekering gebruik. De SmartSolar RS MPPT zou sowieso op 70mm2+200A komen te zitten, al zit er niet zoveel PV op het dak. Voor de kabels zal ik dan de Cca gebruiken (hoewel deze helaas maar soepelheidsklasse 5 heeft - ik had liever 6 gehad).
Ik ben ook nog niet helemaal zeker of een keurder zou willen dat ik de batterijen kan loskoppelen. In de Lynx BMS zit al een contactor, en ik kan natuurlijk wel een grote rode schakelaar voorzien die via het victron systeem de contactor onderbreekt. Lijkt me netjes "om te demonstreren".
Edit; Ik zie nu net dat ik de aarding in de kabel van het hoofdbord naar de zolder verwisseld heb, haha

. Je snapt wel wat ik bedoel

.