• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
walter_321 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:23:
[...]

wat bedoel je met ow?

een wassen neus kende ik niet als uitdrukking. In ieder geval als er ooit problemen zijn met de batterij zal diegene die het CE label uitschreef zich moeten kunnen verantwoorden.
CE is enkel een sticker die zegt dat je zelf beweert te voldoen aan de Europese voorschriften om een product op de Europese markt te brengen. Bij batterijen is dit dan typisch ondersteund door technische testen en rapporten van één of ander technisch instituut. Er zijn afaik weinig regels of en wat je exact moet testen, voor hetzelfde geld test je volgens de specs van het product en klaar is kees. In principe is CE zelf-certificering en nul controle. Enige pluspunt is dat er een Europees aanspreekpunt/verantwoordelijke + adres is.

Dit zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de levensduur en/of veiligheid na x jaar.
Dit zegt eveneens niet dat een batterij zonder die CE sticker minder veilig of slechter is, enkel dat die dat niet expliciet hebben getest volgens de nodige procedures en aanvragen.

Bij ongeval (brand, explosie) gaat verzekering op zoek naar oorzaken, maar dat ze meteen alle "schuld" zouden afschuiven op een non-CE batterij lijkt me ook al sterk; voor zover ik weet, moeten ze dan ook met bewijzen komen dat het effectief door die batterij veroorzaakt is.

Dus ja, iets meer papieren garanties, maar in praktijk kan het nog op 100 andere manieren mis gaan. In principe is de installateur degene die het systeem als een geheel samenstelt en zou je dat ook nog eens moeten CE homologeren, want dat geheel is nooit officieel getest geweest als combinatie.

Ik heb Yixiang batterijkisten met EVE cellen zelf samengesteld. Op 2 van de Yixiang kisten plakt een CE stickertje en ik heb een CE document waar Yixiang op staat, maar dan wel voor kisten met hún batterijen. Ik heb daar meer vertrouwen in dan een batterijpakket met random cellen van één of andere fabrikant die er toevallig een CE stickertje op geplakt heeft.

NB: als ik installateur zou zijn, zou ik natuurlijk wél CE batterijen installeren bij klanten, alleen al voor de garantie en vermijden van miserie. Wordt desalniettemin nog steeds spannend als de keurder hier langs komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunther.S op 02-09-2026 11:27 ]

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 15:22
4 op de 10 Belgen hebben vandaag een thuisbatterij of plug-and-playbatterij in huis, of overwegen er een te kopen. Maar slechts weinigen weten dat zo'n batterij correct geregistreerd moet zijn. Dat is nochtans belangrijk: wie een toestel koopt dat niet correct is geregistreerd, riskeert zelf te moeten betalen voor ophaling en recyclage. De leverancier moet dat normaal doen, maar door de toenemende online verkoop gebeurt dat niet altijd.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/09/01/thuisbatterijen/

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wut leverancier? Ja binnen 10 & 20 jaar zie je die verschijnen bij het container park bij de oude batterijen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• argon007
Mijn (Nkon) batterij is alvast niet gekend bij Bebat als ik zoek op S/N. Rechtstreeks gekocht bij Nkon.

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:59
:) en dat is ook de reden waarom we allemaal in het buitenland kopen... en zo veel geld weglekt uit ons landje. Gelukkig komen ze bij ons tanken.

"Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt" hopelijk pas binnen 10 jaar ofzo.

misschien krijgen we tegen dan wel geld voor die oude batterijen. desnoods ontmantel ik de kist en rij ik 5 keer naar het containerpark met 10 cellen. Of zet ik ze gewoon terug af bij NKON als ze mij een nieuwe hebben verkocht. Opties genoeg, zien we dan wel

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
argon007 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:10:
Mijn (Nkon) batterij is alvast niet gekend bij Bebat als ik zoek op S/N. Rechtstreeks gekocht bij Nkon.
Heb je zelf opgehaald in Eindhoven en zelf (particulier) geïmporteerd naar België voor installatie in eigen woning? Dan is Bebat natuurlijk niet nodig; Transactie gebeurde volledig in Nederland, geen verkoop op afstand, en de rest is vrij verkeer van goederen. Zie TS, stukje over Bebat.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:05
argon007 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:10:
Laten leveren of opgehaald?

Bij laten leveren verzorgd NKON Bebat, als je ophaalt niet (waarom zouden ze...).

Edit; gezien de interessante aanbiedingen in Nl, zouden we eens moeten noteren hoe de Nederlands verwerking is van oude thuisbatterijen... uiteindelijk zal onze batterij naar daar moeten-als we ze in niet in BE kwijt geraken.
Walter

[ Voor 25% gewijzigd door walter_321 op 03-09-2026 13:52 ]

• argon007
Ik kocht de Nkon batterij over van iemand die een miskoop had gedaan. Die persoon bestelde de batterij bij Nkon en liet ze leveren bij een kennis in Nederland. Op zijn beurt ging hij die batterij gaan ophalen bij zijn kennis in Nederland.

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:11
Ik ben al een tijdje bezig met een 3 fasen Victron systeem, ondertussen alle Victron componenten en de batterij binnen. Nu dus nog alle montage/kabels/... aan het uitzoeken en bestellen, waarbij ik nog op een paar vragen ben gekomen.
  • Het Victron systeem komt in de huisinstallatie als edge device, dus geen noodstroom. Het idee was om een 4P automaat te plaatsen, de neutraal te verdelen via Wago klemmen en dan met 3 3-polige kabels naar de Victrons te vertrekken. Is dit OK?
  • Qua kabels (zowel DC als AC) zou ik RZ1-K kabels willen gebruiken, naar aanleiding van het hele cca verhaal. Maar dat wilt dus zeggen dat ik soepele AC kabels ga hebben, is dit ondertussen toegestaan in België?
  • Aangezien het Victron systeem een edge device is, heb ik een VM-3P75CT als energiemeter om de netaansluiting te meten. Volgens de documentatie is het voldoende om een 2P automaat te plaatsen voor N en L1. Maar ik ga er van uit dat dit meteen wordt afgekeurd. Daarom dacht ik eerder aan een 4P 16A automaat? De aansluitingen van de VM-3P75CT zijn maar 1,5mm².
  • Als laatste, iemand een goede tip voor een perstang om 35mm² kabelogen te persen? Kopen of huren of lenen?
Alvast bedankt :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

- dus je gaat je ingang van de victron verbinden maar niet de uitgang?
- kabels mogen al jaren in je bord, je moet alleen ader eindhulzen gebruiken ;)
- ik zou de energie meter met niet meer dan 2A 4P afzekeren, bij problemen is je energiemeter weg en niet de automaat dat afspringt. (ja ik weet dat in de victron handleiding 16A staat, 16A is goed voor 11kW aan vermogen bij 400V)
- tang lenen :D
Ik heb van't werk een tang kunnen lenen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lw9GutV.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 05-09-2026 07:24 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1 2 3 4 Laatste