CE is enkel een sticker die zegt dat je zelf beweert te voldoen aan de Europese voorschriften om een product op de Europese markt te brengen. Bij batterijen is dit dan typisch ondersteund door technische testen en rapporten van één of ander technisch instituut. Er zijn afaik weinig regels of en wat je exact moet testen, voor hetzelfde geld test je volgens de specs van het product en klaar is kees. In principe is CE zelf-certificering en nul controle. Enige pluspunt is dat er een Europees aanspreekpunt/verantwoordelijke + adres is.walter_321 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:23:
[...]
wat bedoel je met ow?
een wassen neus kende ik niet als uitdrukking. In ieder geval als er ooit problemen zijn met de batterij zal diegene die het CE label uitschreef zich moeten kunnen verantwoorden.
Dit zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de levensduur en/of veiligheid na x jaar.
Dit zegt eveneens niet dat een batterij zonder die CE sticker minder veilig of slechter is, enkel dat die dat niet expliciet hebben getest volgens de nodige procedures en aanvragen.
Bij ongeval (brand, explosie) gaat verzekering op zoek naar oorzaken, maar dat ze meteen alle "schuld" zouden afschuiven op een non-CE batterij lijkt me ook al sterk; voor zover ik weet, moeten ze dan ook met bewijzen komen dat het effectief door die batterij veroorzaakt is.
Dus ja, iets meer papieren garanties, maar in praktijk kan het nog op 100 andere manieren mis gaan. In principe is de installateur degene die het systeem als een geheel samenstelt en zou je dat ook nog eens moeten CE homologeren, want dat geheel is nooit officieel getest geweest als combinatie.
Ik heb Yixiang batterijkisten met EVE cellen zelf samengesteld. Op 2 van de Yixiang kisten plakt een CE stickertje en ik heb een CE document waar Yixiang op staat, maar dan wel voor kisten met hún batterijen. Ik heb daar meer vertrouwen in dan een batterijpakket met random cellen van één of andere fabrikant die er toevallig een CE stickertje op geplakt heeft.
NB: als ik installateur zou zijn, zou ik natuurlijk wél CE batterijen installeren bij klanten, alleen al voor de garantie en vermijden van miserie. Wordt desalniettemin nog steeds spannend als de keurder hier langs komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunther.S op 02-09-2026 11:27 ]