• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:10

Jog

walter_321 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:35:
[...]
- remautomaat nodig.
Dat was te verwachten. Alleen wel geleerd; voor de remautomaat moet je de zekeringen optellen en niet de vermogens van de toestellen. Met de toestellen zou ik op max 42A; met de zekeringen op 65A.
Die vat ik niet 100%. Ik dacht dat de remautomaat ervoor dient dat de stroom door de "stroomafwaartse" differentieels niet te hoog wordt. Als je een 30mA 40A differentieel voor de badkamer hebt moet je max 40A remautomaat hebben. Althans zo zat het in mijn hoofd.

edit: ik ben intussen mee, je bedoelt natuurlijk de zekeringen van je omvormers en dan heb ik inderdaad hetzelfde probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Jog op 22-05-2026 08:07 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:54
Jog schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:21:
[...]

...

edit: ik ben intussen mee, je bedoelt natuurlijk de zekeringen van je omvormers en dan heb ik inderdaad hetzelfde probleem.
Idd

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:23
Het volgende vroeg ik mij nog af; de meegeleverde batterijkabels hebben Kabelschoenen M10. Een victron lynx distributor heeft M8 terminals. Kan het kwaad als ik de meegeleverde kabels aanpas met de correcte kabelschoenen? M10 Kabelschoenen monteren op M8 terminals lijkt mij geen goed idee?...

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:16
Nicken83 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:55:
M10 Kabelschoenen monteren op M8 terminals lijkt mij geen goed idee?...
Inderdaad geen goed idee. Als je de kabels niet mag aanpassen van de keurder, is de enige optie er een verloopstuk/stekker/kabel tussen te zetten, technisch uiteraard inferieur dan een (goede) nieuwe kabelschoen te zetten owv extra overgangsweerstanden en extra points-of-failure.

Kans dat de keurder dat gaat merken is wel nihil. Als je hier technische vragen over hebt, eerder dan ivm keuring, kan je die beter stellen in Het Grote Victron ontwerp topic.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Nicken83 Er zijn Mx naar My adapter bussen, of je gebruik een M8 carrosserie rondellen, deze hebben een groter aanraak vlak.

De stroom loopt normaal gezien niet van de kabelschoen door de draad van de bout, maar van de onder en boven aanraakvlak door rondel en moer zo door de bout. Idealiter heb je onderaan een mooi groot vlak waar je de kabelschoen kunt tegen bouten zodoende dat de stroom niet teveel rare bochten moet maken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RobinL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 23:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1wcB_IJv2O8TzMguOGnNx5nM5E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oi99y2W6OSuHQ9Fhymia87xw.png?f=user_large

In afwachting van mijn batterij had ik ook al een eendraadschema voorzien.

Ik was ook van mening dat de ingebouwde automaat van de battery voldoende ging zijn, dat is deze:
https://www.chintglobal.com/global/en/products/low-voltage/iec/final-power-distribution/cb-125a.html

Deze zit namelijk tussen de + pool van de batterij in de behuizing en het '+' contact punt waar men de kabel gaat aansluiten.

De handleiding van mij batterij specifieert niet dat er een extra 'breaker' tussen de omvormer en de batterij moet bijgeplaatst worden.

Maar als ik het goed begrijp, zal ik ook nog een extra zekering nodig hebben tussen de batterij en de omvormer? Hebben jullie hier eventueel tips over welk model geschikt zou zijn voor mijn opstelling?

• walter_321
RobinL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:36:
[Afbeelding]

In afwachting van mijn batterij had ik ook al een eendraadschema voorzien.

Ik was ook van mening dat de ingebouwde automaat van de battery voldoende ging zijn, dat is deze:
https://www.chintglobal.com/global/en/products/low-voltage/iec/final-power-distribution/cb-125a.html

Deze zit namelijk tussen de + pool van de batterij in de behuizing en het '+' contact punt waar men de kabel gaat aansluiten.

De handleiding van mij batterij specifieert niet dat er een extra 'breaker' tussen de omvormer en de batterij moet bijgeplaatst worden.

Maar als ik het goed begrijp, zal ik ook nog een extra zekering nodig hebben tussen de batterij en de omvormer? Hebben jullie hier eventueel tips over welk model geschikt zou zijn voor mijn opstelling?
Heeft die batterij een CE label? Dat is het belangrijkste...

35mm2 voor de batterijkabels: zijn dat de meegeleverde kabels?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vandaag trouwens al de batterij aangekregen *O* nu wrs elke cel eruit halen en vervoeren naar huis :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RobinL
walter_321 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
[...]

De batterij heeft inderdaad een CE label. De bijgeleverde kabels zijn een amerikaanse maat ''2 AWG'', online komt dit dan overeen met een afgeronde 35mm².

• walter_321
Damic schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:49:
.. *O* nu wrs elke cel eruit halen ...
Euh?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

elke batterij cel om die te kunnen vervoeren. Gaat nog wat worden .

• walter_321
Damic schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:28:
[...]

elke batterij cel om die te kunnen vervoeren. Gaat nog wat worden .
Wat is het gewicht dan?

• RobinL
walter_321 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
[...]

Is er dan geen extra automaat nodig hier? De kabels zijn btw 50mm², maar ik kom 30 centimer te kort om aan mijn omvormer te geraken😭. Handleiding geeft ook 35mm² aan maar klopt dus niet...

• walter_321
RobinL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Is er dan geen extra automaat nodig hier? De kabels zijn btw 50mm², maar ik kom 30 centimer te kort om aan mijn omvormer te geraken😭. Handleiding geeft ook 35mm² aan maar klopt dus niet...
De diamater van mijn gekochte batterijen was correct; maar ze waren langer dan wat handleiding zei. 1.5m ipv 90vm werkte net iets beter.

35mm2 leek me idd weining.
Ik heb geen opmerkingen of vragen gekregen over de batterijen noch over mogelijk zekering tss batterij en omvormer. Heb je meerdere batterijen zal je wel iets moeten voorzien... (ik kon echte 2 batterijen rechtstreeks op de Solis aansluiten).

Maar ik moet laten herkeuren na de afkeuring...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens de vracht brief 385kg, maar dat is met pallet enzo. Dus een goei >350kg

• walter_321
Ter info: het vernieuwde 1 draadsschema dat zal aangeboden worden bij keuring, nu met remautomaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeW-tPG4Z0svhEztqA0j8LOyPjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fA2V1YCSA1G39C6slDhtBekK.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
Vraagje ivm hulzen en automaten.

De installateur gaf me de tip om met soepele kabels en hulzen te werken voor de installatie van de rem automaat.

Dat werkt idd wat eenvoudiger. Alleen passen 2 hulzen nauwelijks in de aansluitingen van de automaten. Omdat het zo moeilijk gaat; mag ik idd 2 hulzen in een aansluitpunt in een automaat stoppen?

Volle 6mm2 kabel stop je relatief eenvoudig 3 kabels in 1 aansluitpunt. Met de hulzen zijn 3 kabels onmogelijk; 2 nauwelijks...

[ Voor 4% gewijzigd door walter_321 op 29-05-2026 10:34 ]

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
walter_321 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
Vraagje ivm hulzen en automaten.

De installateur gaf me de tip om met soepele kabels en hulzen te werken voor de installatie van de rem automaat.

Dat werkt idd wat eenvoudiger. Alleen passen 2 hulzen nauwelijks in de aansluitingen van de automaten. Omdat het zo moeilijk gaat; mag ik idd 2 hulzen in een aansluitpunt in een automaat stoppen?

Volle 6mm2 kabel stop je relatief eenvoudig 3 kabels in 1 aansluitpunt. Met de hulzen zijn 3 kabels onmogelijk; 2 nauwelijks...
Er zijn ook dubbele adereindhulzen. 2 draden de trechter in en knijpen. Heb je maar 1 huls die je de automaat in moet steken.

• J_aba
  • Nu online
walter_321 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:23:
Ter info: het vernieuwde 1 draadsschema dat zal aangeboden worden bij keuring, nu met remautomaat

[Afbeelding]
Als je in de toekomst nog meer omvormervermogen of via je huis kan teruglevern ga je denk ik ook nog een rem nodig hebben om je inkomende diff te beveiligen.

• walter_321
J_aba schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Als je in de toekomst nog meer omvormervermogen of via je huis kan teruglevern ga je denk ik ook nog een rem nodig hebben om je inkomende diff te beveiligen.
Ik heb een 20A aansluiting. Ik denk niet dat 40A inkomende diff ooit problemen gaat hebben zonder dat in de aansluiting zelf ga verzwaren.

• walter_321
J_aba schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Er zijn ook dubbele adereindhulzen. 2 draden de trechter in en knijpen. Heb je maar 1 huls die je de automaat in moet steken.
Bedankt voor de feedback! Ik vind niet direct dubbele 6mm2 hulzen. Ik zoek nog eens harder...

Weet je of het mag 2 6mm2 hulzen in een automaatingang?

[ Voor 8% gewijzigd door walter_321 op 29-05-2026 13:05 ]

• J_aba
  • Nu online
walter_321 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor de feedback! Ik vind niet direct dubbele 6mm2 hulzen. Ik zoek nog eens harder...

15 euro voor een bakje met alle maten op amazon. Niet nadenken. Mag het? Durf ik niet zeggen. Als de 2 kabels even dik zijn mss wel....maar wil je dat op deze locatie? De klem van die automaat zal ook beter rond 1 dikke huls gaan dan over 2 iets kleinere. Ik zou er niet over twijfelen op die locatie waar al je vermogens over en weer gaan. Mss kan je ook nog weg met een kamgeleider.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:10

Jog

[...]

https://www.zelektro.be/d...uls-2x6-mm-100-stuks.html

wel per 100

• walter_321
Ik heb er gevonden bij de lokale electro winkel

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

walter_321 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Ik heb er gevonden bij de lokale electro winkel
De meeste hebben dat wel liggen sommige verkopen die dan per 10 ofzo.

• wannes333
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-06 22:30
Dag iedereen,

Ik ben mij aan het inlezen voor een thuisbatterij met een Victron MultiPlus en ik zit wat vast op de Belgische regels rond fase-onbalans.

Momenteel hebben we een driefasige aansluiting met:
  • 5 kVA SolarEdge op fase L1
  • 3 kVA SolarEdge op fase L2
  • niets op fase L3
Mijn idee was om een Victron MultiPlus 5 kVA te plaatsen en de bestaande 5 kVA SolarEdge via AC-out 1 aan te sluiten, zodat die zonnepanelen ook blijven werken bij een netuitval.

Waar ik over twijfel: wordt dit administratief gezien als een 5 kVA MultiPlus + 5 kVA PV-omvormer op dezelfde fase, en dus als 10 kVA op die fase? In dat geval zou je boven de toegelaten fase-onbalans van 5 kVA uitkomen.

Of wordt een AC-coupled PV-omvormer op AC-out anders beoordeeld binnen een ESS-opstelling?

Heeft iemand ervaring met een gelijkaardige configuratie in België, of weet iemand hoe Fluvius/Synergrid dit precies bekijkt?

Ik vind de regels hierover niet echt duidelijk terug.

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/live/_media/ac_coupling:ac_couple.jpg

• walter_321
wannes333 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:02:
Dag iedereen,

Ik ben mij aan het inlezen voor een thuisbatterij met een Victron MultiPlus en ik zit wat vast op de Belgische regels rond fase-onbalans.

Momenteel hebben we een driefasige aansluiting met:
  • 5 kVA SolarEdge op fase L1
  • 3 kVA SolarEdge op fase L2
  • niets op fase L3
Mijn idee was om een Victron MultiPlus 5 kVA te plaatsen en de bestaande 5 kVA SolarEdge via AC-out 1 aan te sluiten, zodat die zonnepanelen ook blijven werken bij een netuitval.

Waar ik over twijfel: wordt dit administratief gezien als een 5 kVA MultiPlus + 5 kVA PV-omvormer op dezelfde fase, en dus als 10 kVA op die fase? In dat geval zou je boven de toegelaten fase-onbalans van 5 kVA uitkomen.

Of wordt een AC-coupled PV-omvormer op AC-out anders beoordeeld binnen een ESS-opstelling?

Alvast bedankt![Afbeelding]
Is de AC out idd ook een AC in?

Ik dacht dat een actieve AC out constant een 10-15W kost. Dat gaat je veel meer energie kosten dan het energieverlies door het net dat eruit ligt en je pv panelen nirt werken(want dat ligt er weinig uit...).

Bij je voorstel wordt volgens mij je pv omvormer niet meer meegeteld want die is niet meer aangesloten op het net. Het enige wat nog telt is het Victron vermogen.
Bij de Victrons; die kunnen langere tijd boven hun referentievermogen werken: geeft dat geen problemen ivm de onbalansregels?

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:07
walter_321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Ik dacht dat een actieve AC out constant een 10-15W kost. Dat gaat je veel meer energie kosten dan het energieverlies door het net dat eruit ligt en je pv panelen nirt werken(want dat ligt er weinig uit...).
Offtopic, maar waar zou dit verlies vandaan komen?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Begrijp ik het goed dat énkel het gedeelte gekeurd wordt dat relevant is tot de thuisbatterij?

Ik ben geen elektricien, maar ik vermoed dat mijn huidige installatie as-is niet door de keuring zou raken. De onveilige zaken heb ik zelf opgelost, maar de vorig eigenaars hadden duidelijk een prutser ingehuurd. Afgekoppelde circuits met enkele cm's tape errond die los in de kast hangen te zweven. De adereindhulzen van de 6mm2 kabel naar de laadpaal die er los over geschoven waren (zonder krimp) en zo in de automaat geschroefd. Dat soort fijne dingen |:(

Dus als enkel het batterij-gedeelte bekeken wordt, zou het wel handig zijn dat ik de algemene keuring nog even kan uitstellen. Is dat dan de hele ketting vanaf meter tot batterij?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kudos & bedankt voor het erg informatieve topic trouwens, erg interessante topicstart en discussie d:)b

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Slonzo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:51:
Begrijp ik het goed dat énkel het gedeelte gekeurd wordt dat relevant is tot de thuisbatterij?

Ik ben geen elektricien, maar ik vermoed dat mijn huidige installatie as-is niet door de keuring zou raken. De onveilige zaken heb ik zelf opgelost, maar de vorig eigenaars hadden duidelijk een prutser ingehuurd. Afgekoppelde circuits met enkele cm's tape errond die los in de kast hangen te zweven. De adereindhulzen van de 6mm2 kabel naar de laadpaal die er los over geschoven waren (zonder krimp) en zo in de automaat geschroefd. Dat soort fijne dingen |:(

Dus als enkel het batterij-gedeelte bekeken wordt, zou het wel handig zijn dat ik de algemene keuring nog even kan uitstellen. Is dat dan de hele ketting vanaf meter tot batterij?
Nee je huis moet recent gekeurd zijn (<25jaar) als er geen grote wijzigingen zijn gebeurd. Als dat ok is kun je je thuisbatterij e.d. laten keuren. De meeste keuringsinstanties kun je ook inboeken om ineens alles te doen.

https://www.vlaanderen.be...ktrische-installatie-arei & https://www.elektriciteitkeuring.be/keuring-elektriciteit/
pmaene schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Je hele omvormer blijft actief en gesynchroniseerd met het net, ja dat kost energie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 31-05-2026 13:08 ]

• walter_321
pmaene schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:57:
[...]

De electronica die constant actief moet zijn.

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:07
Damic schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Je hele omvormer blijft actief en gesynchroniseerd met het net, ja dat kost energie ;)
walter_321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:56:
[...]

De electronica die constant actief moet zijn.
Absoluut, maar dat is toch ook het geval wanneer alleen AC-IN aangesloten is? Als ik het me goed herinner, zit het idle-verbruik van een drie-fasige Victron installatie rond de 50W.

• walter_321
pmaene schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:56:
[...]

[...]

Absoluut, maar dat is toch ook het geval wanneer alleen AC-IN aangesloten is? Als ik het me goed herinner, zit het idle-verbruik van een drie-fasige Victron installatie rond de 50W.
Maar met de AC OUT, uit, kan dat elektrische circuit uit. En zeker bij sommige Victron geeft dat besparing in verbruik

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:49:
[...]

Maar met de AC OUT, uit, kan dat elektrische circuit uit. En zeker bij sommige Victron geeft dat besparing in verbruik
Is dat? Bij mijn weten is AC in/out1/out2 gewoon een hoop koper die met mekaar verbonden zit met op strategische plaatsen een aantal relais ertussen. Dat is dus een hoop passieve componenten met 2 of 3 actieve componenten, met name de relais en die gaan geen 50W verbruiken, misschien 2W per stuk ofzo.

De controller en transistors van de sinusgenerator zullen een pak meer verbruiken.

• walter_321
Gunther.S schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Is dat? Bij mijn weten is AC in/out1/out2 gewoon een hoop koper die met mekaar verbonden zit met op strategische plaatsen een aantal relais ertussen. Dat is dus een hoop passieve componenten met 2 of 3 actieve componenten, met name de relais en die gaan geen 50W verbruiken, misschien 2W per stuk ofzo.

De controller en transistors van de sinusgenerator zullen een pak meer verbruiken.
Bij de victrons die ik ooit in detail bekeek is de AC out een soort UPS gecombineerd met DC/AC op lagere vermogens aan de in kant uit te breiden. Dat systeem activeren vraagt normaal dus energie. Maar ik kan idd fout zijn (lees; dat gedeelde is niet uit te schakelen en altijd actief).

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:36
Damic schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Nee je huis moet recent gekeurd zijn (<25jaar) als er geen grote wijzigingen zijn gebeurd. Als dat ok is kun je je thuisbatterij e.d. laten keuren. De meeste keuringsinstanties kun je ook inboeken om ineens alles te doen.

https://www.vlaanderen.be...ktrische-installatie-arei & https://www.elektriciteitkeuring.be/keuring-elektriciteit/

[...]
Ook je aarding moet in orde zijn, deze was bij ons veel te hoog, maar een bevriende electricien heeft extra aarding aangelegd, en advies gegeven waar de pin de grond in gaat een emmer of 3 water te kappen, zodat deze enorm laag is, Onder de 30 ohm blijkbaar, na extra aarding hadden we 12 en na 3 emmers water tijdens de keuring 7

[ Voor 3% gewijzigd door anpat op 01-06-2026 10:32 ]

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Bij de victrons die ik ooit in detail bekeek is de AC out een soort UPS gecombineerd met DC/AC op lagere vermogens aan de in kant uit te breiden.
Het klopt dat AC out1 werkt als een soort UPS, maar het is geen UPS in de zin van volledige serie-verbinding (en potentiële ontkoppeling) van de AC-in >> AC-out.

Correcte omschrijving is dat de Victron omvormer parallel staat met de AC-in richting de AC-out en op de AC-in staat een dubbele ontkoppelingsrelais (verplicht) die het net afkoppelt bij ingestelde (al dan niet verplichte dmv landcodes) limieten zoals min/max spanning en frequentie afwijking.

Zie hier het blokschema van een MPII. Dit bevestigt mijn uitleg.

Het onderste gedeelte (AC-AC transformator (dikke spoel) & AC-DC transformator (vermogenselektronica) zal imo het meeste standby verlies hebben. Je kan AC-out1 programmeren om uit te schakelen, maar dat gaat dan slechts die éne relais zijn die er vlak voor hangt.

• Gunther.S
anpat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:30:
[...]

maar een bevriende electricien heeft extra aarding aangelegd
prima en de enige juiste oplossing
en advies gegeven waar de pin de grond in gaat een emmer of 3 water te kappen, zodat deze enorm laag is,... en na 3 emmers water tijdens de keuring 7
Waardeloos advies, dit geeft een vals resultaat, dat water gaat daar heus niet permanent staan en helpt zelfs niet altijd. Dit gaat over de beveiliging tegen indirecte aanraking, dus isolatiefouten. Dit wil je gewoon in orde hebben. Klop liever een paar extra pinnen: niet extra ernaast (tenzij het echt niet anders gaat), maar op de vorige vastschroeven en die dieper kloppen. Zijn genoeg instructie filmpjes van terug te vinden.

Als die elektricien daar zo losjes mee om gaat zou die bij mij alvast niets meer moeten uitvoeren.

Een spreidingsweerstand van 30Ω is inderdaad vereist, maar 100Ω mag uitzonderlijk ook mits je extra beschermingsmaatregelen neemt (bv. enkel differentieels van max 30mA per stroombaan, uitgezonderd fornuis, diepvries, koelkast, die mogen op 100mA).

• walter_321
[...]

Ook je aarding moet in orde zijn, deze was bij ons veel te hoog, maar een bevriende electricien heeft extra aarding aangelegd, en advies gegeven waar de pin de grond in gaat een emmer of 3 water te kappen, zodat deze enorm laag is, Onder de 30 ohm blijkbaar, na extra aarding hadden we 12 en na 3 emmers water tijdens de keuring 7
Idd goede opmerking; de aarding wordt altijd gecontroleerd.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[...]

Ha ja dat kan zijn dat ze dat nog eens meten. Maar een emmer water naast je aarding kappen is je eigen foppen en mogelijks na een tijd zelfs gevaarlijk, zie gewoon dat deze onder de 30Ohm is en dan weet je zeker dat het goed is.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:59
[...]

Nee mag niet. Hulzen maken slecht contact met 2 in een automaat. Dan gaan ze scheef zitten (als je die met mantel hebt)

• walter_321
Beer070 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Nee mag niet. Hulzen maken slecht contact met 2 in een automaat. Dan gaan ze scheef zitten (als je die met mantel hebt)
Bedankt nog voor de reactie; vandaag idd op de 5 plaatsen waar ik 2 hulzen had ze vervangen door de 'dubbele hulzen' - wel bizar hoeveel je dan moet strippen om die daarin te krijgen.
Ik snap niet gaat je bedoelt met 'contact met 2 in een automaat' en wat het probleem is.
Maar idd ze komen scheef te zitten, vooral omdat de bescherming van de huls breed is.

Walter

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:36
Damic schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Ha ja dat kan zijn dat ze dat nog eens meten. Maar een emmer water naast je aarding kappen is je eigen foppen en mogelijks na een tijd zelfs gevaarlijk, zie gewoon dat deze onder de 30Ohm is en dan weet je zeker dat het goed is.
We zaten dus op 12 na de extra aarding aanleg, en tijdens de keuring na de 3 emmers water op 7. 12 is dus ruim onder de norm, dus geen probleem.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:59
walter_321 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Bedankt nog voor de reactie; vandaag idd op de 5 plaatsen waar ik 2 hulzen had ze vervangen door de 'dubbele hulzen' - wel bizar hoeveel je dan moet strippen om die daarin te krijgen.
Ik snap niet gaat je bedoelt met 'contact met 2 in een automaat' en wat het probleem is.
Maar idd ze komen scheef te zitten, vooral omdat de bescherming van de huls breed is.

Walter
Scheef maken ze inde klem geen breed contact en kan je vooral op vermogen allerlei nare dingen krijgen. Hitte, en zo…

• walter_321
walter_321 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:23:

[Afbeelding]
Vandaag herkeuring gehad en alles goedgekeurd.

Nu aanmelden bij Fluvius...

Walter

• MatMis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:04
[~tweaker_idPlanning|Opbouw|ActiefOmvormer_en_vermogenBatterij_en_capaciteitPV_vermogen
[~MatMisPlanningDeye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 20KW4x Felicity FLA48314-EU 16kwhvoorlopig 10kw die op de GEN poort zal worden aangesloten
1x Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2
4x Felicity FLA48314-EU
4x 3xM8 Busbar (60V/600A)
2x Class T Zekering 250A
2x Class T Zekeringhouder 225A t/m 400A
1m Accukabel 70mm² Dubbel Geïsoleerd IEC 60332-3 Rood
1m Accukabel 70mm² Dubbel Geïsoleerd IEC 60332-3 Zwart
8x Perskabelschoen 70 mm² M8
1x Automaat 4p 32A 3000A kurve C

Dit is ongeveer mijn bootschappenlijstje voor de thuisbatterij tot nu toe. Mis ik nog iets? Is een accuschakelaar nog verplicht? Indien ja, Deze DEYE heeft 2 accu aansluitingen, dus moet ik dan 2 accuschakelaars?

[ Voor 30% gewijzigd door MatMis op 06-06-2026 21:54 ]

• walter_321
MatMis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:46:
[td][/td]
[/tr]
[~tweaker_idPlanning|Opbouw|ActiefOmvormer_en_vermogenBatterij_en_capaciteitPV_vermogen
[~MatMisPlanningDeye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 20KW4x Felicity FLA48314-EU 16kwhvoorlopig 10kw die op de GEN poort zal worden aangesloten
1x Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2
4x Felicity FLA48314-EU
4x 3xM8 Busbar (60V/600A)
2x Class T Zekering 250A
2x Class T Zekeringhouder 225A t/m 400A
1m Accukabel 70mm² Dubbel Geïsoleerd IEC 60332-3 Rood
1m Accukabel 70mm² Dubbel Geïsoleerd IEC 60332-3 Zwart
8x Perskabelschoen 70 mm² M8
1x Automaat 4p 32A 3000A kurve C

Dit is ongeveer mijn bootschappenlijstje voor de thuisbatterij tot nu toe. Mis ik nog iets? Is een accuschakelaar nog verplicht? Indien ja, Deze DEYE heeft 2 accu aansluitingen, dus moet ik dan 2 accuschakelaars?
ik mis context.... ;-) en een rem-automaat.

Lees ik goed dat je de pv panelen op de gen ingang wil aansluiten? Dat klinkt redelijk onzinnig.

Waarom 10kw panelen op een 20kW omvormer? Een zwaardere omvormer dan nodig is alleen maar meer standby verlies? Of heb je 20kw nodig in huis?

Felicity heeft een 'combiner box' die niet zoveel kost en dus meerdere batterijen op een omvormer laat koppelen. Eventueel neem je er 2 als 1 geen 20kW kan (maar 20kW in 50V zou ik niet aanraden....).

De 2 aansluitingen voor batterijen op de omvormer; goed de handleiding lezen over welke stromen die aankunnen.
Bij mijn Solis kan ieder van de 2 aansluitingen het volle vermogen aan. Maar ik heb ook al omvormers gezien waar 1 aansluiting de helft aankan (je moet dus verplicht beide gebruiken voor vol vermogen, ook al zouden die volgens mij intern zijn doorgelust).

Ik mis nog bekabeling naar de omvormer en aardingskabels.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:14
walter_321 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Walter
Mooi dat het gelukt is.

Zou een complete verslag met foto's willen maken voor ons?

Dat zal ons enorm helpen _/-\o_.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• walter_321
walter_321 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Walter
De aanmelding bij Fluvius is gebeurd de avond van de keuring. Fluvius neemt blijkbaar 3 maanden voor feedback....

• Jazsie
Dat werd tegen mij ook gezegd bij aanmelden van mijn "Marstek" batterij, uit eindelijk deden ze er 3-4 weken over.

Batterij in gebruik genomen zodra ik het aangemeld had.

• walter_321
Jazsie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Mooi dat het gelukt is.

Zou een complete verslag met foto's willen maken voor ons?

Dat zal ons enorm helpen _/-\o_.
Ik deelde eerder al foto en eendraadsschema...

Ik kijk nog eens of ik een poging doe alles bij elkaar te zetten... Misschien wacht ik nog op feedback Fluvius om zeker te zijn dat alles in orde is.

• Jazsie
Klopt, alles bij elkaar met punten etc mbt keuring zou wel handig zijn.
Neem de discussie mbt CCA kabels voor de batterijen als voorbeeld.

En uiteraard heb je dan zelf ook een mooi verslag van je setup :).

• MatMis
walter_321 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:37:
[...]

ik mis context.... ;-) en een rem-automaat.

Lees ik goed dat je de pv panelen op de gen ingang wil aansluiten? Dat klinkt redelijk onzinnig.

Waarom 10kw panelen op een 20kW omvormer? Een zwaardere omvormer dan nodig is alleen maar meer standby verlies? Of heb je 20kw nodig in huis?

Felicity heeft een 'combiner box' die niet zoveel kost en dus meerdere batterijen op een omvormer laat koppelen. Eventueel neem je er 2 als 1 geen 20kW kan (maar 20kW in 50V zou ik niet aanraden....).

De 2 aansluitingen voor batterijen op de omvormer; goed de handleiding lezen over welke stromen die aankunnen.
Bij mijn Solis kan ieder van de 2 aansluitingen het volle vermogen aan. Maar ik heb ook al omvormers gezien waar 1 aansluiting de helft aankan (je moet dus verplicht beide gebruiken voor vol vermogen, ook al zouden die volgens mij intern zijn doorgelust).

Ik mis nog bekabeling naar de omvormer en aardingskabels.
Het is voor op een landbouwbedrijf waar er al lang 10kw ligt aan panelen met GSC. Dus we kunnen 20kw omvormer kiezen en dan de oude solar installatie op de GEN poort aansluiten of kiezen voor de 15kw omvormer om zo samen met de 10kw oude solar installatie onder de 25KW limiet van fluvius netstudie te blijven. Voorlopig is de focus op de batterij installatie omdat die in aanmerking komt voor VLIF-steun. Later kunnen dan eventueel nog extra zonnepanelen op de MPPT poorten aangesloten worden. 20KW is niet nodig, ons piek verbruik is ongeveer 8kw. Maar we hebben recht op VLIF steun voor zeker 64kwh aan accu capaciteit. Daarom lijkt een 10kw omvormer te klein. Ik zit ook met het idee om eventueel met dynamische tarieven in de piekuren sterk te injecteren. Daarom denk ik aan een 15kw of 20kw omvormer. Over HV batterijen en omvormers vind ik niet zo veel terug en installateurs stellen die wel voor maar voor een veel hogere prijs.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17

Ibex

^^ met stom.

Ik ben bezig met een victron systeem op te bouwen en kijk niet uit naar de keurig. Wat een gedoe.

Mijn setup:
  • MPII 48/5000
  • SmartSolar RS MPPT 450/200
  • 2x NG 52v/100Ah.
Wel goede tips hier voor de CCA kabels, daar zou ik niet aan gedacht hebben. Voor elke batterij wou ik een class-T van 125A gebruiken via een ~1.5m 50mm2 kabel naar de DC bus. En van daaruit met een parte MEGA zekering over 70mm2 naar de omvormer en MPPT.

Nog voor de hand liggende tips om deze door de keuring te krijgen?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• walter_321
MatMis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Het is voor op een landbouwbedrijf waar er al lang 10kw ligt aan panelen met GSC. Dus we kunnen 20kw omvormer kiezen en dan de oude solar installatie op de GEN poort aansluiten of kiezen voor de 15kw omvormer om zo samen met de 10kw oude solar installatie onder de 25KW limiet van fluvius netstudie te blijven. Voorlopig is de focus op de batterij installatie omdat die in aanmerking komt voor VLIF-steun. Later kunnen dan eventueel nog extra zonnepanelen op de MPPT poorten aangesloten worden. 20KW is niet nodig, ons piek verbruik is ongeveer 8kw. Maar we hebben recht op VLIF steun voor zeker 64kwh aan accu capaciteit. Daarom lijkt een 10kw omvormer te klein. Ik zit ook met het idee om eventueel met dynamische tarieven in de piekuren sterk te injecteren. Daarom denk ik aan een 15kw of 20kw omvormer. Over HV batterijen en omvormers vind ik niet zo veel terug en installateurs stellen die wel voor maar voor een veel hogere prijs.
Hoeveel verbruik je dan dagelijks en hoeveel pv heb je over op jaarbasis?

• MatMis

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ibex maak een tekening (moet je toch doen) om te kijken waar het fout kan gaan voor de keuring. Ik vermoed dat je niet al je vermogen door je omvormer gaat sturen.

T.i. ik heb geen rem automaat om dat al mijn vermogen of door de omvormer gaat of over de omvormer gaat :D

• walter_321
Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:
@Ibex maak een tekening (moet je toch doen) om te kijken waar het fout kan gaan voor de keuring. Ik vermoed dat je niet al je vermogen door je omvormer gaat sturen.

T.i. ik heb geen rem automaat om dat al mijn vermogen of door de omvormer gaat of over de omvormer gaat :D
Dus als de omvormer stuk is, heb je geen elektriciteit meer in huis?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

walter_321 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Dus als de omvormer stuk is, heb je geen elektriciteit meer in huis?
Heb een omschakelaar ;) heb een 4 polige wissel schakelaar https://hager.com/nl-be/c...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven opgepast, deze mag je blijkbaar niet schakelen onder belasting in een 3F+N stelsel want het is niet gegarandeerd dat de N op tijd mee gaat.

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:

Even een snelle schets alvast. De 20A in de kast plus 3G4 naar zolder ligt er al voor mijn huidige solar setup (6.7kWp op een 3kW sunnyboy). We hebben 2 EVs die we traag (typisch 6-13A) laden. De huidige 6.7kWp op het dak trekt eigenlijk de PV curve veel breder, waardoor we op een dag heel lang kunnen laden.

Een beetje achtergrond info; de nieuwe setup zal iets meer richging net/laadpaal kunnen sturen, al zou ik de MPII instellen op max 16A om de 20A zekeringen niet te overbelasten, maar zal op zeer zonnige dagen ook nog steeds de resterende energie in de batteij kunnnen steken die ik dan in de avond/nacht nog in de EV kan duwen, of gebruiken voor nachtverbruik en/of peak shaving.

Mijn hoofdkast zit nu eigenlijk bomvol waardoor ik de klassieke remautomaat opstelling wil vermijden, want dan moet de kast alweer helemaal op schop. De 20A beneden zorgt dat mijn bord onder de 63A blijft, de 20A boven beschermd de kabel (zou ook 25A kunnen zijn voor de 3G4, maargoed, lijkt me niet zinvol).

Ik was eigenlijk van plan om de MPII met 50mm2 en een 150A zekering af te zekeren, maar las hier dat victron 70mm2 aanraad, en ik dus beter 70mm2 + 200A zekering gebruik. De SmartSolar RS MPPT zou sowieso op 70mm2+200A komen te zitten, al zit er niet zoveel PV op het dak. Voor de kabels zal ik dan de Cca gebruiken (hoewel deze helaas maar soepelheidsklasse 5 heeft - ik had liever 6 gehad).

Ik ben ook nog niet helemaal zeker of een keurder zou willen dat ik de batterijen kan loskoppelen. In de Lynx BMS zit al een contactor, en ik kan natuurlijk wel een grote rode schakelaar voorzien die via het victron systeem de contactor onderbreekt. Lijkt me netjes "om te demonstreren".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nxFsMV6NLkkAKD3dN6UAo8idIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9GLF9qK6C9i3W473BH6LNUI.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; Ik zie nu net dat ik de aarding in de kabel van het hoofdbord naar de zolder verwisseld heb, haha 8)7. Je snapt wel wat ik bedoel :P.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Per batterij moet je deze kunnen afzetten, dus een dc schakelaar/automaat ertussen.

Edit: je kan ook een GX-variant nemen, daar zit dan al een kleine cerbo in. https://frenchman-energy....lus-II-48-5000-70-50-GX_1 alsook je zekering iets groter nemen dan wat je toestel kan uitsturen. Als je toestel 200A kan duwen dan 225A nemen (of zie handleiding) ;) anders ga je snel zekeringen mogen wisselen.

Aarding had je voor ons niet moeten tekenen, gewoon het aardings symbool erbij was ook goed genoeg (voor ons, niet voor de keuring).

Wat betreft de panelen. Ik vermoed dat ze nu zo al geschakeld zijn, moest dat niet zijn kun je eventueel een herberekening doen en zien of je 2 stringen in serie kunt zetten zodoende dat je wel onder de 450V per string blijft maar dat je sneller aan je minimum spanning (65Vdc) zit.

[ Voor 107% gewijzigd door Damic op 07-06-2026 17:03 ]

• MatMis
Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:35:
Per batterij moet je deze kunnen afzetten, dus een dc schakelaar/automaat ertussen.
Is een DC schakelaar zoals deze nog verplicht als je meerdere Felicity FLA48314-EU batterijen hebt die al voorzien zijn van een "Battery breaker"?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MatMis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Is een DC schakelaar zoals deze nog verplicht als je meerdere Felicity FLA48314-EU batterijen hebt die al voorzien zijn van een "Battery breaker"?
Als ik de installatie van J_aba in "Regels voor thuisbatterij in België" zien dan vermoed ik van niet.

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:35:

Edit: je kan ook een GX-variant nemen, daar zit dan al een kleine cerbo in. https://frenchman-energy....lus-II-48-5000-70-50-GX_1 alsook je zekering iets groter nemen dan wat je toestel kan uitsturen. Als je toestel 200A kan duwen dan 225A nemen (of zie handleiding) ;) anders ga je snel zekeringen mogen wisselen.

Aarding had je voor ons niet moeten tekenen, gewoon het aardings symbool erbij was ook goed genoeg (voor ons, niet voor de keuring).

Wat betreft de panelen. Ik vermoed dat ze nu zo al geschakeld zijn, moest dat niet zijn kun je eventueel een herberekening doen en zien of je 2 stringen in serie kunt zetten zodoende dat je wel onder de 450V per string blijft maar dat je sneller aan je minimum spanning (65Vdc) zit.
Ik ben voor de aparte GX gegaan, leek me net iets makkelijker, en ik hou er wel van dat elk toestel 1 functie heeft.
  • Per batterij een schakelaar is inderdaad mogenlijk. Ik vermoed dat ik die best achter de fuse steek? Dus (+) - (fuse) - (schakelaar) - ...
  • Ik kan geen 2 strings aan elkaar knopen helaas, dan komt het boven de 450V uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!

• walter_321
[...]

Met 2 van deze batterijen aangesloten op een Solisomvormer met 2 batterij-aansluitingen is het bij mij goedkeurd.
Alleen als je nog meer batterijen wil aansluiten en met busbars wil werken moet je zien dat iedere kabel correct afgezekerd is.

Of ook; Felicity verkoopt een box om meerdere batterijen in batterijen in parallel aan te sluiten.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ibex in de plaats van een gewone power in kun je ook een power in T class gebruiken, dan zit je niet met aparte zekering houders dan zit wel je zekering direct op je busbar, maar hoe vaak ga je die zekering/batterij vervangen :D

• Jazsie
Ibex schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:05:
[...]
Ik was eigenlijk van plan om de MPII met 50mm2 en een 150A zekering af te zekeren, maar las hier dat victron 70mm2 aanraad, en ik dus beter 70mm2 + 200A zekering gebruik. De SmartSolar RS MPPT zou sowieso op 70mm2+200A komen te zitten, al zit er niet zoveel PV op het dak. Voor de kabels zal ik dan de Cca gebruiken (hoewel deze helaas maar soepelheidsklasse 5 heeft - ik had liever 6 gehad).
Weet niet welke MPII je in gedachten hebt maar in mijn geval had ik de MPII 5000VA model die volgens de Victron handleiding op 70mm2 en 200A afgezekerd moet worden, aangesloten met 50mm2 en 150A afgezekerd.

Helaas was dit dus afkeur, beter dus gewoon aansluiten volgens de specificaties.

Verder had ik inderdaad geen brandklasse Cca DC kabels.
Tja, hier heb ik mijn eigen ander mening over maar dat was ook afkeur punt.

• walter_321
[...]

Voor de duidelijkheid; die DC schakelaar zou ik als rommel benoemen.
En ook zeker niet gebruiken want mag maar tot 48V gebruikt worden.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:17
Heb een Anker Solarbank Max AC plugin thuisbatterij aangeschaft.

Aangezien de elektricien erg duur en voorlopig niet beschikbaar is wil ik het zelf aansluiten en naderhand laten keuren voor gebruik. Mijn ervaring op gebied van elektra is tot nu toe: installeren van shelly's om alle bestaande verlichting smart te maken , aansluiten/vervangen van stopcontacten/lampen en een homewizard kwh meter voor de zonnepanelen.

De meterkast is in 2025 volledig opnieuw gedaan en gekeurd, vervolgens laadpaal erbij in 2026 en weer gekeurd. Dus dat is wel in orde.

Heb mijn eendraadschema en P1 data bekeken, de zonnepanelen (3 kVA omvormer) zitten op fase 3 en gelukkig voor fase 3 heb ik nog ruimte in de kast om deze groep bij te zetten.

Hoofdautomaat 40A -> Fase3 aardlek 30mA 40A -> licht hal + buitenverlichting (16A) + licht eetkamer (16A) + CV (20A). De PV 1 fase zit voor de hoofdautomaat op een 16A.

Wil even mijn plan voor aansluiting checken:

Schneider automaat 20A C-curve, nieuwe kabel (3g4) trekken (+- 5 meter) in een PVC buis uitkomende op een Wieland stopcontact.

Voor gebruik laat ik alles uiteraard opnieuw keuren (>800 W)

Zie ik iets over het hoofd? Nog speciale zaken om op te letten?

Shopping list:

Wieland-stopcontact en contrastekker
Schneider Electric automaat 2-polig 20A C-curve (R9F64220)
NEXANS XVB 3G4 kabel Cca-s3,d2,a3 - per meter (10537802)
PVC buis etc heb ik nog

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• walter_321
@replica17 : je moet eens zien of je een rem-automaat gaat nodig hebben...

Hoe is de huidige omvormer afgezekerd (edit; ik zie 16A). Wat is de aansluitwaarde van de woning (20A, 25A?)? Met 25A zou je zelfs een remautomaat moeten plaatsen omwille van de huidige omvormer (werd vroeger idd niet gedaan).

Om de rem-automaat te vermijden zal je op een andere fase moeten aansluiten (wat geen probleem is om de batterij te laden).

• walter_321
@replica17 ; ik gok dat je nog een p1 splitter nodig hebt.

• Gunther.S
walter_321 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Voor de duidelijkheid; die DC schakelaar zou ik als rommel benoemen.
En ook zeker niet gebruiken want mag maar tot 48V gebruikt worden.
En als tegenvoorbeeld, de BEP 770-EZ reeks heeft betere specs en heb ik al betere reviews van gelezen. Ik heb op een outlet 6x de enkelpolige kunnen kopen, maar die bestaat in meerdere varianten. Wel een pak duurder. Nominale spanning slechts 48VDC, dus voor batterijen. Het zou de iets hogere batterijspanning ook aankunnen, maar ze willen dat niet expliciet in hun spec zetten.

• walter_321
Gunther.S schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
[...]

En als tegenvoorbeeld, de BEP 770-EZ reeks heeft betere specs en heb ik al betere reviews van gelezen. Ik heb op een outlet 6x de enkelpolige kunnen kopen, maar die bestaat in meerdere varianten. Wel een pak duurder. Nominale spanning slechts 48VDC, dus voor batterijen. Het zou de iets hogere batterijspanning ook aankunnen, maar ze willen dat niet expliciet in hun spec zetten.
Geen idee waarom je absoluut een product wil nemen dat als specs een te lage spanning geeft. Dan kijk je toch gewoon verder? En ja; iets dat werkt bij 48V zal ook wel werken bij 53V; maar dat is niet het punt. Je werkt met producten waarvan de specs voldoen aan het beoogde gebruik.
En bevatten die een CE label?

Walter

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Geen idee waarom je absoluut een product wil nemen dat als specs een te lage spanning geeft. Dan kijk je toch gewoon verder? En ja; iets dat werkt bij 48V zal ook wel werken bij 53V; maar dat is niet het punt. Je werkt met producten waarvan de specs voldoen aan het beoogde gebruik.
En bevatten die een CE label?

Walter
omdat dat gewoon heel goede knoppen zijn :) ofja, ik geloof mensen en filmpjes op het internet. Voor die form factor vond ik na lang zoeken althans niet echt iets beters. De stroom specs doen er in mijn ogen ook veel meer toe. Alsook de gebruikte materialen en constructie.

Ik verwacht nu ook niet dat de keurder naar de CE homologatie van een schakelaar gaat kijken, maar ja, dat hebben die, zowel in documentatie als op het ding zelf.

• walter_321
Gunther.S schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:09:
[...]

omdat dat gewoon heel goede knoppen zijn :) ofja, ik geloof mensen en filmpjes op het internet. Voor die form factor vond ik na lang zoeken althans niet echt iets beters. De stroom specs doen er in mijn ogen ook veel meer toe. Alsook de gebruikte materialen en constructie.

Ik verwacht nu ook niet dat de keurder naar de CE homologatie van een schakelaar gaat kijken, maar ja, dat hebben die, zowel in documentatie als op het ding zelf.
Een van de redenen is dat ik er zo eentje heb op een 12V batterij en dat er best wat weerstand over die schakelaar zit wat bij 100A+ stromen merkbaar is (opwarming en spanningsval).

Ik zou 'Internettests' altijd met een korrel zout nemen...

• replica17
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:50:
@replica17 : je moet eens zien of je een rem-automaat gaat nodig hebben...

Hoe is de huidige omvormer afgezekerd (edit; ik zie 16A). Wat is de aansluitwaarde van de woning (20A, 25A?)? Met 25A zou je zelfs een remautomaat moeten plaatsen omwille van de huidige omvormer (werd vroeger idd niet gedaan).

Om de rem-automaat te vermijden zal je op een andere fase moeten aansluiten (wat geen probleem is om de batterij te laden).
Aansluiting is 25A. Er is een rem automaat tussen de PV en hoofdautomaat van 32A. De PV installatie zit op een apart bord.

Er is op het bord met alle groepen van het huis geen ruimte meer bij fase 1 en 2 voor een extra automaat.

P1 splitter ben ik bekend mee.

• walter_321
replica17 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Aansluiting is 25A. Er is een rem automaat tussen de PV en hoofdautomaat van 32A. De PV installatie zit op een apart bord.

Er is op het bord met alle groepen van het huis geen ruimte meer bij fase 1 en 2 voor een extra automaat.

P1 splitter ben ik bekend mee.
Ok; maar dan ga je dus op die rem-automaat moeten aansluiten en niet op de 'normale' fase3 (of de uitgang van de nieuwe zekering op de uitgang van de zekering van de pv panelen).

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@replica17 C karakteristiek? Hoezo niet gewoon B? Is dat gewoon in België?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• replica17
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Ok; maar dan ga je dus op die rem-automaat moeten aansluiten en niet op de 'normale' fase3 (of de uitgang van de nieuwe zekering op de uitgang van de zekering van de pv panelen).
Denk dat ik hem dan toch maar op fase 2 ga zetten, die is vrijwel onbelast. Anders wordt het een chaos.
onetime schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:11:
Ik dacht aan de C karakteristiek vanwege; 1s piek van 10000W , en piek 10 sec van 7500W. Tevens kan ik geen B vinden van Schneider..
Dit is met de basis unit + 1x kWh uitbreiding.

[ Voor 18% gewijzigd door replica17 op 08-06-2026 19:25 ]

• walter_321
onetime schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:11:
C is zowat standaard hier....

• walter_321
replica17 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Denk dat ik hem dan toch maar op fase 2 ga zetten, die is vrijwel onbelast. Anders wordt het een chaos.
Maar nog altijd aan de juiste kant van de rem-automaat...

• replica17
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Maar nog altijd aan de juiste kant van de rem-automaat...

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJwOT7rsmS5x4zNGW16ldcVPhVI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3UnEaaSuHFmEh5thRMLIVCbK.png?f=user_large

Dit is een stukje van het eendraadschema. Loopt verder door naast het laadstation ..
De PV is verder niet ingevuld maar is een 3 kVA omvormer (op fase 3)

Met aan de juiste kant bedoel je dus naast de huidige PV (Y) nog voor de REM? Ter bescherming van de rest van het huishoudelijk gedeelte.

• walter_321
replica17 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een stukje van het eendraadschema. Loopt verder door naast het laadstation ..
De PV is verder niet ingevuld maar is een 3 kVA omvormer (op fase 3)
Bizar die hoofdautomaat en rem-automaat; 1 van die 2 is overbodig.
Met aan de juiste kant bedoel je dus naast de huidige PV (Y) nog voor de REM? Ter bescherming van de rest van het huishoudelijk gedeelte.
Idd dus naast de PV

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:05:
[...]
dat ik er zo eentje heb op een 12V batterij
exact dat merk en type? Er zijn er veel die daar op lijken, maar inderdaad inferieur zijn, bv. al die van Victron zelf.
en dat er best wat weerstand over die schakelaar zit wat bij 100A+ stromen merkbaar is (opwarming en spanningsval).
dat ding van mij is gemaakt voor 400 tot 600A; Voor warmteopwekking in overgangsweerstanden is de stroom de enige factor. Dus bij 25% van de nominale stroom zou dat gewoon koud moeten blijven. Dan moet het al eerder aan een mindere krimp zijn in één van de aansluitingen.
Ik zou 'Internettests' altijd met een korrel zout nemen...
doe ik ook, maar je moet je op iets baseren, anders kunnen we dit forum ook maar beter sluiten.

• Gunther.S
walter_321 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Bizar die hoofdautomaat en rem-automaat; 1 van die 2 is overbodig.
Misschien gedaan om zowel lokaal op bord 3 als aan de andere kant (dus inc. de kabel naar bord 3) dat bord spanningsloos te kunnen zetten. Eéntje zou voldoende moeten zijn voor deze verplichting, ik gebruik meestal een diff (die je toch meestal zet in een uitbreidingsbord) als "schakelaar" in het 2e bord.

De benaming van automaat A is dan wel wat ongelukkig, beter zou zijn "Bord 3 Schakelaar".

• replica17
De borden zitten inderdaad in dezelfde ruimte maar niet naast elkaar. De locatie is wat ongelukkig.

Komt zeer binnenkort een 3 fase omvormer van 10 kVA bij, en in de toekomst nog wat airco's. De REM en de hoofdautomaat zullen zeker aangepast moeten worden... zo blijf je bezig :)

EDIT:

Dus deze Schneider - Resi9 differentieelautomaat - 2P - 4,5kA - 20A - Curve C - Type A - 30mA - R9D32220

Wel aardig aan de prijs 172 euro...

[ Voor 25% gewijzigd door replica17 op 09-06-2026 12:54 ]

• MatMis
walter_321 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:12:
[...]

Met 2 van deze batterijen aangesloten op een Solisomvormer met 2 batterij-aansluitingen is het bij mij goedkeurd.
Alleen als je nog meer batterijen wil aansluiten en met busbars wil werken moet je zien dat iedere kabel correct afgezekerd is.

Of ook; Felicity verkoopt een box om meerdere batterijen in batterijen in parallel aan te sluiten.
Waar koop je die combiner boxes? Ik heb gemailed naar Felicity, maar heb tot nu toe nog steeds geen antwoord gekregen..

• walter_321
MatMis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Waar koop je die combiner boxes? Ik heb gemailed naar Felicity, maar heb tot nu toe nog steeds geen antwoord gekregen..
Bv https://solarscouts.de/felicity-combiner-box-btcb0602g1

Edit: Sorry: nam eentje voor pv modulen:

Betere link; https://solarscouts.de/felicity-combiner-box-btb0301g1

[ Voor 20% gewijzigd door walter_321 op 09-06-2026 20:45 ]

• replica17
Maak ik het mijzelf nou lastiger als ik ipv een Wieland (wat blijkbaar als vaste connectie gezien kan worden?) gewoon alles rechtstreeks in een aparte automaat verbind en dan laat keuren?

De homologatie is voor de omvormer en niet op basis van de verbinding, sowieso is bij 800W + een keuring vereist. aanmelding bij Fluvius

Wat een doolhof..

[ Voor 4% gewijzigd door replica17 op 10-06-2026 09:29 ]

• Jazsie
Klopt niet helemaal.

Mijn "Marstek" batterij doet 2500W laden/ontladen en keuring is niet nodig want had nog een lege groep.

Verder ook netjes aangemeld bij Fluvius.

• walter_321
replica17 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:47:
Maak ik het mijzelf nou lastiger als ik ipv een Wieland (wat blijkbaar als vaste connectie gezien kan worden?) gewoon alles rechtstreeks in een aparte automaat verbind en dan laat keuren?
Ik ben niet mee...

Wat is een wieland?

• replica17

• Jazsie
In plaats van Wieland zou ik dan gewoon voor een CEE stopcontact gaan, scheelt nogal wat in kosten.
Beiden zijn naar mijn mening geen vaste connectie, zal per keurder verschillen.

Alleen als je CEE stopcontact of dergelijke gaat plaatsen dan ook zou je officieel moeten keuren, dan kan je net zo goed een vaste aansluiting maken :).

• Gunther.S
Jazsie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:15:
In plaats van Wieland zou ik dan gewoon voor een CEE stopcontact gaan, scheelt nogal wat in kosten.
Gewoon CEE stopcontact geraakt niet door keuring owv geen kinderveiligheid; versie met schakelaar die pas "aan" kan als er een stekker in zit, mag wél. De officiële van Mennekes (deze of deze) zijn gigantisch duur (>€500).

Er zijn goedkopere alternatieven. Moet in principe wel voldoen aan NBN C 61-112-1:2017 (zie AREI 5.3.5.2).

Ik denk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor vast opgestelde toestellen (omdat die altijd ingeplugd zouden zijn = veilig).
Misschien kan je ook argumenteren dat het stopcontact niet bereikbaar is voor kinderen door op hoogte te monteren, dus kinderveiligheid niet nodig, maar dat betwijfel ik.

Hier meer discussie en ervaringen over deze stopcontacten.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bedoelen jullie zoiets Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvT8ipu.jpeg
dat is een legrand 32A mono faze (er steekt nu ook een diff bij in)

• walter_321
Het zou me verbazen dat je dat gekeurd krijgt 'als stopcontact'.

• Gunther.S
Damic schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:30:
dat is een legrand 32A mono faze (er steekt nu ook een diff bij in)
Ziet er uit als deze ?

"dubbele mechanische vergrendeling", als dat slaat op de stekker, is dat inderdaad wat ik bedoel.

Prijs (ook voor de 32A 5P) valt ook goed mee. Liever dat eigenlijk dan die random merken van mijn google search. Enfin, in samenspraak met de keurder, de gewone CEE stopcontacten zijn 10x goedkoper.

• walter_321
Ivm die aansluitingen van een plugin batterij: vergeet niet dat de batterij niet gekeurd wordt ; het is enkel je uitbreiding van een stopcontact op zijn groep.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gunther.S schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ziet er uit als deze ?

"dubbele mechanische vergrendeling", als dat slaat op de stekker, is dat inderdaad wat ik bedoel.

Prijs (ook voor de 32A 5P) valt ook goed mee. Liever dat eigenlijk dan die random merken van mijn google search. Enfin, in samenspraak met de keurder, de gewone CEE stopcontacten zijn 10x goedkoper.
Aaaaye sir

Bij mij was zelfs de opmerking dat ik daar geen 30mA moest insteken :/ wat ik nogal raar vond want je kan daar toch een verleng snoer insteken :D

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 12-06-2026 18:18 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste