• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:21
Binnen het Victron ontwerp topic komt er talloze keren dezelfde opmerkingen en vragen terug over wat nu de regels in België (focus op Vlaanderen) zijn en wat de impact is op onze installaties. Er zijn 3 belangrijke categoriën in spelregels:
  • de distributienetbeheerder (DNB), Fluvius voor Vlaanderen
  • de btw administratie, beter gekend als de fiscus
  • de keuringsinstantie, onder het regime van het AREI (Algemeen Reglement op de elektrische installaties)

Synergrid

We plakken er al meteen een 4e speler bij: Fluvius heeft te voldoen aan de spelregels uitgeschreven door Synergrid (die zich afaik baseert op Europese regelgeving); alles dat elektriciteit kan produceren wordt omschreven als een productie-installatie en de specifieke technische voorschriften hieromtrent zijn uitgeschreven in een document genaamd C10/11. Deze wordt af en toe geüpdatet of er komen amendementen bij; de laatste wijziging dateert op dit moment van 15/10/2025, deze liet bv. toe dat de P1-poort van de digitale meter gebruikt wordt als EnFluRi sensor.
Types omvormer
De belangrijkste punten uit de C10/11 gaan over het aangesloten vermogen, uitgedrukt in kVA; er zijn limieten die gehanteerd worden om de installatie te classificeren als een grote dan wel kleine productie installatie. Er wordt bovendien onderscheid gemaakt tussen de vermogens van pure batterij-omvormers en de vermogens van omvormers gekoppeld aan een fotovoltaïsche (PV) installatie. Hierbij kijkt men enkel naar omvormers die gekoppeld zijn aan het net en dus in staat zijn stroom terug te leveren of af te nemen. Heb je een niet-net-gekoppelde, volledig off-grid installatie, dan vallen de vermogens hiervan buiten de C10/11 voorschriften.
Grote/kleine productie installatie
Van elk van beide types omvormer, mag het vermogen voor een kleine productie-installatie in totaal 5 ofwel 10kVA bedragen, afhankelijk van 1-fase, dan wel 3-fase netaansluiting. De onbalans tussen de fasen mag ook niet meer dan 5kVA bedragen; dus één 1-fase omvormer van 6kVA mag je niet zomaar aansluiten, tenzij je ook nog 2x een 1kVA omvormer op de overige 2 fasen aansluit.

Ga je boven deze 10kVA, wordt je beschouwd als een grote productie-installatie en zou je een uitgebreide procedure moeten volgen voor de indienststelling van de installatie bestaande uit principeaanvraag, technisch dossier, netstudie, keuring, tijdelijke indienstname, evaluatie en finale indienstname. De korte procedure voor kleine productie-installaties bestaat gewoon uit een keuring, melding + indienstname. We komen hier nog op terug bij het volgend gedeelte.
Limitaties
Nog een limiet op een zuivere batterij-omvormer, is dat deze slecht mag injecteren met een vermogen gelijk aan het totale PV-omvormer-vermogen. Heb je geen PV, mag je dus wél een batterij-omvormer zetten, maar je mag deze niet laten injecteren op het net, uiteraard mag deze wél vermogen leveren die je meteen zelf consumeert.

Er is als laatste nog een limiet van 30kVA op het totaal aangesloten vermogen (batterij + PV-omvormers); hierboven moet je ook een vergrendelbare veiligheidsonderbreking hebben die permanent toegankelijk is voor de DNB. Hier blijf je dus best ver van weg.

Synergrid bepaalt ook (aan de hand van aanvragen van leveranciers) welke omvormers er toegelaten worden op het Belgische net. Deze lijst (C10/26) staat ook online (excel bestand) en wordt geregeld geüpdatet.

Fluvius

Tot voor kort (januari 2025) hanteerde Fluvius de limiet van 10kVA aangesloten vermogen om een netstudie te eisen; hier zouden dan meerdere gevolgen uit kunnen voortkomen, zoals bijvoorbeeld weigering, vermogensbeperking, net-aanpassing. Sinds 2025 is deze limiet echter verhoogd naar 25kVA.

Deze versoepeling zou echter geen effect moeten hebben op de procedure voor indienstname, maar blijkbaar negeert Fluvius hier de C10/11 en laten ze toe dat installaties tussen 10-25kVA óók de versimpelde procedure volgen. Des te beter voor ons. Ik heb hier tot 2x toe de dienst gewezen op de nodige paragrafen in de C10/11 documentatie, maar de medewerker zei (tot 2x toe) dat dit absoluut niet nodig was.

Het enige dat dus voor de meeste mensen resteert, is de meldingsplicht bij Fluvius. Deze melding kan pas gebeuren als je installatie gekeurd is. Hier staan ook boetes op voor laattijdige melding, in 2025 was er een record aan boetes.

Zolang je installatie niet actief is, maakt dit uiteraard niets uit, desnoods zou je zelfs off-grid kunnen draaien. Echt praktisch is dit ook niet altijd, bij mijn weten wordt een klein injectie gedoogd (ik heb iemand al 800W horen zeggen), maar zelf ga ik alvast de software limiet voor injectie op 50 à 100W zetten.

Fiscus

Bij kleine productie installaties, komt er niets van fiscus kijken. Bij grote daarentegen, gaat de fiscus er automatisch van uit dat je een winstoogmerk hebt en verplicht de fiscus dan ook standaard om de installatie te herbergen onder een onderneming. Op zich niet erg, maar er zijn wel deze nadelen:
  • Ondernemingen betalen 21% BTW op hun zakelijke elektricteitscontracten, particulieren slechts 6%
  • Ondernemingen betalen jaarlijks provincie- en gemeentebelastingen, deze loopt al snel op tot €100 à €150 of meer (afhankelijk van provincie/gemeente).
  • Extra boekhouding, waaronder jaarlijkse klanten-listing
Minimale provinciebelasting op 23/04/2026:
ProvincieBelasting
Antwerpen€125
Limburg€62
Vlaams-Brabant€0
Oost-Vlaanderen€148
West-Vlaanderen€132
Gemeentebelasting is niet gecentraliseerd terug te vinden, staat ergens verstopt per gemeente in hun reglementen. Ik kom volgende minima tegen bij willekeurige steden: €0, €50, €90, €100. Wij zouden bijvoorbeeld €162 kwijt zijn aan deze grap.

Eigenlijk is heel deze fiscale verplichting nutteloos, want ondernemingen zijn vrijgesteld van btw-aangifte zolang hun omzet onder de €25k blijft (binnenkort €30k). Maar je blijft wel sowieso verplicht de gemeente -en provinciebelasting betalen.

Het zou me echter wel verbazen dat je veel extra normale bedrijfsbelasting zou moeten betalen op de "winst" die je zou maken. Ik veronderstel bijvoorbeeld dat je de investering dan ook mag afschrijven over de volgende 20 jaar en dan ga je niet echt winst maken. Tenzij je voor het particuliere "verbruik" facturatie zou moeten opstellen of iets zou moeten afdragen van privé naar zakelijk via voordeel alle aard (VAA). Bovendien moet je bij gebruik van het privé-dak door de eventuele zakelijke zonnepanelen ook nog eens een recht van opstal laten betekenen bij de notaris = nog extra kosten.
Vrijstelling
Ik ben op de hoogte van een aantal personen die vrijstelling van heel deze ondernemingsverplichting hebben gevraagd en gekregen bij de fiscus. Je moet de fiscus dan overtuigen dat je geen winstoogmerk hebt en dat de installatie voornamelijk/enkel voor eigen gebruik bedoeld is. Argumentatie die van tel is: elektrische verwarming/warmtepomp (WP), elektrisch voertuig (EV), geen gas-aansluiting, zelfverbruik.

Hier ga ik zelf nog aan toevoegen:
  • zelfredzaamheid in de winter zo lang mogelijk rekken en daarom heel het dak vol met in totaal 15.5kWp
  • technische redenen: specifieke omvormer is slechts beschikbaar vanaf 6kVA enkelfasig en voor volledige 0-op-de-meter moet ik er 3 hebben voor mijn 3 fasen
  • (Indien gewenst limiteer ik mijn omvormers tot 10kVA injectie zodat ik in praktijk volledig conform ben met kleine productie installatie.)
Die laatste liever niet, want ikzelf wil zulke artificiële limieten vermijden. Voor de technische voorschriften van Synergrid en Fluvius is een software-beperking niet voldoende, aangezien die absoluut technisch willen voorkomen dat een feitelijke situatie zich voordoet; een software-beperking kan gemakkelijk gewijzigd worden. Voor de fiscus zou dit echter wél voldoende moeten zijn, aangezien het perfect gecontroleerd kan worden achteraf door middel van rapporten uit de digitale meter.

Zulke vrijstelling wordt gesteund door het antwoord op deze parlementaire vraag waarin nogmaals wordt herhaald dat de fiscus naar feiten kijkt en niet noodzakelijk wat er op papier staat (cfr bv. de ingerichte zolder die opeens wél mee telt voor kadastraal inkomen):
De belastingplicht in de zin van artikel 4 van het Btw-wetboek dient immers geval per geval onderzocht en beoordeeld te worden. Er moet daarbij onder meer rekening gehouden worden met de hoogte van de zelfconsumptie en met de mate van gelijktijdigheid van productie en consumptie. In elk geval dient te worden nagegaan of kwestieuze groenestroominstallatie enkel bedoeld is om in de eigen behoeften te voorzien of dat er sprake is van de productie van elektriciteit met het oog op de verkoop. Indien de particuliere eigenaar van een groenstroominstallatie een significante of zijn volledige elektriciteitsproductie verkoopt (op regelmatige en zelfstandige wijze) zal deze in de regel als belastingplichtige in de zin van artikel 4 van het Btw-Wetboek aangemerkt worden.
[...]
particulieren die twijfelen over hun belastingplicht, in afwachting van een publicatie door de administratie die wordt voorbereid, een individueel akkoord kunnen bekomen.
[...]
Wanneer een particuliere installatie dit vermogen toch zou overschrijden, zal mijn administratie bij de beoordeling of er sprake is van belastingplicht steeds rekening houden met de feitelijke omstandigheden (bijv. het bezit van een elektrisch voertuig of een warmtepompinstallatie). Mijn administratie zal bijgevolg enkel optreden in het uitzonderlijk geval waarin groenestroominstallaties onmiskenbaar worden geplaatst met een commercieel oogmerk.

AREI

In België mogen we doen wat we willen met onze elektrische installatie, zolang ze achteraf door een keuring geraakt. Er zijn verschillende keuringsinstanties, elk met een hoop keurmeesters. Deze moeten zich allen beraden op de voorschriften in het AREI. Dit wijzigt ook af en toe. Belangrijke wijzigingen zijn bv. verplichting van Cca (brandklasse) kabels die in bundel lopen, met dan een hele hoop uitleg wat dat nu exact betekent. Nog een andere is dat er slechts 8 automaten achter één differentieelschakelaar mogen hangen. Het AREI bestaat uit meerdere delen, waarvan enkel het eerste relevant is voor residentiele installaties; boek 2 en 3 zijn voor hoogspanning en transmissielijnen.
Differentieel
In België komt onze elektriciteit binnen langs volgende weg:
  1. laagspanningsdistributienet op de straat
  2. aansluitkabel (2 of 4 aders, geen aarding, 95% in België is TT net)
  3. meter + aansluitautomaat
  4. verbindingskabel (opnieuw 2 of 4 polig)
  5. hoofddifferentieel
  6. rest van de installatie, vanaf nu wél overal aardingsdraad samen met de stroombanen.
Tot en met de aansluitautomaat is alles enkel toegankelijk/aanpasbaar door de DNB, de DistributieNetGebruiker (DNG) mag hier niet aankomen, alles is verzegeld. De hoofddifferentieel wordt verzegeld door de keurder, als je die wijzigt heb je in principe een nieuwe keuring nodig, maar geen haan die daar naar kraait (kleine wijzigen worden gedogen, mits aanpassing op documentatie, grote wijzigingen zijn onderhevig aan herkeuring).

De hoofddifferentieel is verplicht en mag je niet zomaar weglaten. Dit betekent dat bij een backup-opstelling die het huis op noodstroom zet via een onderbrekingsvrije uitgang van de omvormer (bv. AC-OUT1 bij Victron), je daarachter nóg een differentieelschakelaar nodig hebt voor het geval de woning op deze noodstroom draait.
Zekering automaten
Automaten dienen puur ter bescherming van de kabels. Des te dikker de kabel, des te hoger de automaat. In België gebruiken we standaard curve C automaten. Deze hebben typisch een magnetische afschakeling van 5 à 10x de nominale stroom (bv. 100 à 200A voor een C20 zekering. Standaard zekeren we de eindstroombanen af op 20A voor stopcontacten en 16A voor verlichting. Een gemengde kring is ook mogelijk, maar dat wordt dan sowieso 16A. Onze kabels zijn daardoor typisch 2.5mm² voor stopcontacten en 1.5mm² voor verlichtingskringen. Dikkere aders mag altijd (bv. nuttig bij grote afstanden om de kortsluitstroom niet al te zeer te beperken door hoge weerstand).

Ik noem het nu automaten, omdat quasi elke nieuwe installatie dit gebruikt. Smeltveiligheden zijn echter ook nog toegelaten, beter bekend onder de oude term "stoppen". Bij renovatie worden ze veelal vervangen door automaten.
Situatieschema
Voor keuring is het verplicht een situatieschema te hebben. Dit is simpelweg een plattegrond met aanduiding van elk elektrisch punt: verlichting + stopcontacten met duidelijk benaming van elk punt.
Eéndraadschema
De punten benoemt in het situatieschema komen allemaal terug in het ééndraadschema, maar nu in de vorm van de bedrading. Dit schema bevat alles: meter, differentieelschakelaars, automaten, type en bouwvorm (inbouw/opbouw) van de bedrading, stopcontacten, lichtpunten, schakelaars, (impuls) relais, ... Vroeger was dit enkel het 230V gedeelte, maar tegenwoordig moeten laagspanningsschakelaars er bijvoorbeeld ook bij op. Omvormers horen hier uiteraard ook thuis. De keurder gaat als eerste naar dit schema kijken en dan nakijken of dit overeenkomt met de praktijk.
DC
Sinds 01/04/2026 is er een deel toegevoegd aan AREI boek 1, namelijk over DC. Dit heeft voornamelijk een impact op PV installaties en batterijen. Eén aspect is het aarden van het DC gedeelte. Persoonlijk zou ik dit niet willen doen om zodoende in IT-systeem te werken voor het DC gedeelte; om te vermijden dat er in geval van fout meteen een hoge foutstroom loopt en de dure T-class zekeringen aangesproken worden. Het DC gedeelte is bovendien zo kort voor een 48V batterij omvormer, dat het risico veel kleiner is in vergelijking met het AC netwerk in je huis. Ik zou het bovendien ook raar vinden om de min of plus van mijn zonnepanelen aan de aarding te hangen.

Ik weet dat bij AC IT systemen er een isolatiebewaking moet zijn en eventueel permanentie van BA4 (ervaren) of BA5 (vakbekwaam) persoon. Daarom dat dit typisch enkel in specifieke industrie, datacenters of ziekenhuizen (waar hoge uptime vereist is) wordt gebruikt. Het is me onduidelijk of dit voor DC IT ook geldt. Zoja, wordt het zoeken naar een DC isolatiebewaking in combinatie met DC relais of misschien is uitschakelen van de BMS al voldoende.
Zelfbouw batterij
Bij keuring wordt er blijkbaar gevraagd naar conformiteit documentatie. Aangezien geen één keurder hetzelfde is, kan dit gaan van: no-go voor zelfbouw batterij, tot serienummers van de cellen + CE declaratie van de cellen, BMS en behuizing. In het beste geval kijkt je keurder hier niet eens naar. Het delen van ervaringen met keurmeesters/firma's en regio wordt op prijs gesteld!
Bebat
In België betalen we een extra tax op onze batterijen, genaamd Bebat. Deze komt voort uit Europese instructies over Extended Producers Responsibility (EPR). In praktijk komt dit neer op een extra heffing van €3.50 (inc. 21% BTW) per kg batterij. Een 300Ah/1kWh LFP cell weegt zowat 5.6kg en dit betekent dus een heffing van ~€20 per kWh.

Het buitenland (bv Nederland) heeft dit niet, tenzij ze rechstreeks verkopen en leveren aan een Belgisch adres. Zoniet ben je gewoon een klant in NL. Importeer je als particulier vervolgens die batterij naar België, heeft Bebat niets over je te zeggen, aangezien hun handelen over producenten of importeurs die het op de Belgische markt brengen. Europa heeft vrij verkeer van goederen en je bent vrij om iets in het buitenland aan te schaffen en het naar België te brengen.

Enig nadeel is dat bij recyclage de verwerker jouw cellen/batterij zou kunnen weigeren. Maar ik verwacht dat ze tegen dan je geld toestoppen voor jouw oud ijzer lithium, voor zover ze dat nu al niet doen.

Voor de Antwerpenaars/Limburgers is er bv. in Eindhoven een interessante winkel die batterijen zonder Bebat verkoopt en waar je ze ook kan ophalen.

Belgische installaties

Omdat het leuk is en we zodoende ook kunnen zien hoe sterk het België legioen hier is:
TweakerStatusOmvormer(s) + vermogenBatterij + capaciteitPV vermogenOpmerkingen
@Gunther.S Opbouw3x Victron Multi RS Solar = 18kVA48x EVE MB31 + ... = 48kWh15.5kWp
@JogActiefSMA Sunny Boy 5.0 + Victron MP2 5000/48/70 = 10kVA2 x Felicity FLA48314-EU = 32kWh6867Wp
...

Tot slot

Ik heb al mijn informatie die ik het afgelopen jaar heb verzameld hier gebundeld, het kan zijn dat er hier en daar een foutje in geslopen is, alhoewel ik mij zoveel mogelijk baseer op officiële originele documenten. Ik sta open voor suggesties en verbeteringen, daarmee post ik het ook hier. De nadruk ligt langs mijn kant op Victron installaties, maar ik kan me inbeelden dat er ook andere merken dezelfde vragen opleveren.
Doel
Gelieve het te houden op alles dat met de Belgische regelgeving te maken heeft; een occasioneel vergelijk met NL is interessant, maar doet in principe niet ter zake. De NEN1010 citeren als antwoord op hoe het nu moet heeft dus weinig nut.

Dit sluit dus ook expliciet uit het bespreken of beoordelen van specifieke offertes, hier zijn genoeg andere topics voor; tenzij het gaat over de technische capabiliteiten en hoe deze passen in de Belgische regelgeving.
ToDo
  • Netontkoppeling
  • External Transfer Switch
  • Voorbeeldschema
  • 3x230V
  • dringend mijn installatie afmaken en foto's posten
  • ...

[ Voor 0% gewijzigd door Gunther.S op 24-04-2026 11:10 . Reden: typo + extra installaties ]

• Gunther.S
Als je jouw (Belgische) installatie in de lijst wilt, gebruik dan deze format:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[table]
  [tr]
    [td][~tweaker_id[/td]
    [td bgcolor=#5EBF61]Planning|Opbouw|Actief[/td]
    [td]Omvormer_en_vermogen[/td]
    [td]Batterij_en_capaciteit[/td]
    [td]PV_vermogen[/td]
    [td][/td]
  [/tr]
[/table]

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:07
Bedankt om alles mooi op een rijtje te zetten. Moest er meer concrete informatie zijn (procedures en formulieren) zou dat ook welkom zijn.
Ik ben er al even van op de hoogte en toevallig wordt hier vandaag een Victron 3xMPII 5kVA en SmartSolar MPPT RS 200A geïnstalleerd en later iets van een 10kWp bijgelegd (er ligt al 5kWp).
Mijn oplossing (die ik hier niet wil promoten) is eenvoudig. Zolang de politiek en regelgeving zich niet heeft aangepast aan de huidige noden en het nieuwe normaal ga ik mij ook niet storten in onzekere, vage ambtenarij en administratie. In plaats van de medaille die we zouden moeten krijgen, krijgen we bovenstaande gedoe.

Het mag duidelijk zijn, hier wordt dus niets aangegeven of gekeurd zolang men dit niet vereenvoudigt of update. Technisch ben ik zelf voldoende onderlegd om de installatie te beoordelen op zijn veiligheid (en heb voor wat het waard is in het verleden al meermaals felicitaties gekregen van keurders en installateurs). Bovendien zit mijn woning achter een 16A 3F+N automaat van Fluvius, wat mij sowieso al zo goed als onder de ''kleine productie installatie" regels zet, wetende dat maximale injectie ook absoluut mijn doel niet is.
Mijn installateur wou me wel wat afschrikken met "ze gaan dat zien met hun algoritmes dat je een thuisbatterij hebt en na 3 maanden heb je een (dreigende) brief in je bus", maar dat zien we dan wel. Dan geef ik wel nog wat extra uit aan een extra solo MPII 5kVA om die tussen grid en DC-bus te steken zodat enkel die gekeurd en aangegeven moet worden en al de rest achter de DC-bus zit, weg van de grid en de ambtenarij ;)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
@Gunther.S , mooi initiatief.
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen PV en batterijvermogen bij die BTW regeling?
--> Ik ga er van uit dat alleen PV onder een bepaalde limiet moet blijven en dat de batterijomvormers (indien alleen batterij uiteraard) niet meegeteld dienen te worden.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:08

Jog

Top Post.

Misschien het vermelden waard dat je in België heb je ook nog redelijk wat aansluitingen met 3x230V (dus zonder N) hebt. Daar kan je typisch maar een enkelfasige omvormer op aansluiten, of je moet met een scheidingstransformator werken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Grote/kleine productie installatie
Van elk van beide types omvormer, mag het vermogen voor een kleine productie-installatie in totaal 5 ofwel 10kVA bedragen, afhankelijk van 1-fase, dan wel 3-fase netaansluiting. De onbalans tussen de fasen mag ook niet meer dan 5kVA bedragen; dus één één fase omvormer van 6kVA mag je niet zomaar aansluiten, tenzij je ook nog 2x een 1kVA omvormer op de overige 2 fasen aansluit.
er ontbreekt iets in de tekst. Hier in blauw toegevoegd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gunther.S
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:15:
@Gunther.S , mooi initiatief.
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen PV en batterijvermogen bij die BTW regeling?
--> Ik ga er van uit dat alleen PV onder een bepaalde limiet moet blijven en dat de batterijomvormers (indien alleen batterij uiteraard) niet meegeteld dienen te worden.
Technisch moet je voor Synergrid/Fluvius het batterij-injectievermogen limiteren tot het PV opwekvermogen, mits de batterij- en PV omvormer fysiek aparte componenten zijn. Ik laat nog even in het midden of dit dan instantaan is (P_batterij + P_pv < P_pv_max), of altijd (P_batterij <= P_pv). Bij het tweede zou je kunnen injecteren aan 2x P_pv (1x van de PV omvormer, 1x van de batterij omvormer).

Als het een hybride omvormer is, telt het (vziw) gewoon mee bij het gedeelte PV. Voor pure batterij/opslag is er deze aparte meldingspagina; als het gekoppeld is aan je lokale productie, moet je het daar (ook?) vermelden (link). Ik vermoed 2 meldingen in dat geval, aangezien ze hier spreken van aparte melding bij vervanging bestaande door hybride omvormer:
LET OP: Vervang je een omvormer die zowel je zonnepanelen, als je thuisbatterij, aanstuurt? Dan dien je de vervanging voor de 2 installaties apart te melden.
Fiscus zal zich dan imo baseren op de melding die je doet bij Fluvius wat betreft de aangesloten vermogens. Ik lees hier en daar dat dit enkel PV is, alsook in deze verdwaalde wettekst:
12. Op het vlak van de btw wordt daarentegen wel een specifieke norm gehanteerd. De levering door een particulier van elektriciteit die wordt geproduceerd door een PV-installatie met een maximaal AC-vermogen dat niet groter is dan 10 kVA wordt niet aan de btw onderworpen.
en hier spreken ze ook heel de tijd over groenestroominstallatie. Een batterij op zich lijkt me nu niet meteen een groen ding.

Zodra je er PV aan hangt natuurlijk weer wel; ik denk zelfs als je er PV op zou kunnen hangen (bv. hybride omvormer zonder aangesloten PV), zal het automatisch worden bijgeteld en zal je zelf actie moeten ondernemen om te argumenteren dat de feitelijke situatie is zonder PV, voor de fiscus althans; Fluvius boeit het niet of er nu wel/niet PV aan hangt; die gaan er van uit "het kan" en dat is wat voor hun telt.

Of gewoon niets aan doen tot er iemand komt klagen, waarschijnlijk Fluvius of elektriciteitsleverancier (die door Fluvius op de hoogte is gesteld van installatie > 10kVA) om een zakelijk contract af te sluiten. Ik betwijfel of de fiscus zelf achter je aan gaat gaan. Theoretisch ben je natuurlijk aan het frauderen, dus juridisch raad ik dit uiteraard af 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Gunther.S op 24-04-2026 11:41 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
Tja met de hele discussie van stekkerbatterijen er bij ben ik er redelijk zeker van dat men daar niet op gaat handhaven.
Heel veel van die stekkerbatterijen zijn namelijk ook in staat om er een setje panelen op te hangen. Stel dat je een ietwat populaire Marstek van 2 x 5kWh steekt dan heb je zomaar al 5kW aan vermogen erbij. Ga maar eens kijken wat voor omvormers er nu meestal hangen, 5 à 6 is al niet meer zo uitzonderlijk.

Goed onderbouwd, kudo's.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Over het aarden van PV: de + en - moeten bij trafo-loze omvormers, tegenwoordig de meeste, zwevend zijn. Ze hangen via de omvormer meestel eerst 1/100 seconde aan de fase, en dan 1/100 seconde aan nul. repeat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1