Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:50
Het is zover...
De keuze is gemaakt om met een Powerwall te beginnen.
Na uitgebreid onderzoek van diverse fora en topics heb je je keuze gemaakt.
Het zal een Victron systeem worden !
Maar hoe nu verder?
Daar kan dit topic mogelijk bij helpen.

Dit topic gaat over het ontwerpen van een Victron thuis-batterij systeem.
Welke omvormers kies je? Eén fase of drie fasen? Welke capaciteit van batterijen? Hoe worden de verschillende onderdelen met elkaar verbonden? Hoe dik moeten de kabels zijn? Welke zekeringen kies ik? Sluit ik zonnepanelen aan vóór de omvormers of ná de omvormers?
Al dat soort onderwerpen kunnen in dit topic aan de orde komen.

Dit topic gaat dus niet over het nut of niet-nut van een batterij-systeem. Die keuze is al gemaakt, anders was je niet bij dit topic. En ook voor politieke of emotionele aspecten rondom energie zijn ander fora bechikbaar.

Als je al een Victron batterij-systeem hebt komen de instellingen aan de orde in
Het grote Victron aansturing topic.

Om een goede scheiding te hebben tussen ontwerp en aansturing zijn enkele bijdragen uit het topic 'Het grote Victron aansturing topic' naar dit topic verplaatst.

* Werk in uitvoering *
Door suggesties en bijdragen van lezers kunnen we dit topic uitbreiden en meer waardevol maken.

Externe bronnen

Zie ook: Het grote Victron aansturing topic
Het grote Victron Off-Grid topic

Victron

Zoek Victron-site op Google
ESS design and installation manual
Downloads - Technische Informatie
AC Coupling, the Factor 1 Rule
Victron Community
Old Manuals

Andere Topics op Tweakers.net
Zelf een powerwall bouwen
Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Voor ik dit topic maakte heb ik eerder op andere plaatsen enkele bijdragen geplaatst.
Dat betreft het ontwerp en de realisering van 'mijn' systeem, met mijn persoonlijke overwegingen en keuzes.
Het is slechts een enkel voorbeeld uit alle mogelijkheden, maar wellicht aardig om eens te lezen.
Reacties staan vaak op de pagina('s) achter de bijdragen.

Mijn wensenlijst
Overwegingen voor de keuze van de omvormer

Ik heb dus zelf maar weinig geplaatst over mijn ontwerp. Achteraf gezien jammer. De rest van mijn bijdragen gaat voor een groot deel over de feitelijke bouw. Die staan grotendeels in het topic Zelf een powerwall bouwen. En daar horen ze ook.

Begin van installatie
De tweede dag
De groepenkast hoort er ook bij (ook al niet helemaal Victron)
Complicaties met de groepenkast (helemaal niet Victron, maar wel aardig om te lezen)
De vijfde dag
Ingebruikname
De eerste live test
Over verzekeringen (zijsprongetje)
Over de brandweer (ook zijsprong)

[ Voor 120% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-07-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27
Zit zelf al een tijdje hier over na te denken en dit topic ga ik zeker volgen en wanneer ik meer zicht heb op een eigen setup hier ook dubbel checken

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titel gefixed: opmaak kan niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:57
Offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door John245 op 28-07-2024 22:56 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik was de installatie van @John245 eens aan't bekijken en wel leuk spul, maar hoelang blijf je hiermee nou offgrid?

Heb je een paar posts waar je je de bouw van bespreekt of de componenten?

Dit is wat ik al gevonden heb.
https://www.victronenergy.com/live/ess:start
Zijn batterijen: https://www.ataum.be/shop...100-ah-lithium-3265#attr=

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 28-07-2024 21:19 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Damic schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:17:
Ik was de installatie van @John245 eens aan't bekijken en wel leuk spul, maar hoelang blijf je hiermee nou offgrid?

In de zomer kunnen we heel lang off grid blijven. In de winter maximaal 1 dag.

[ Voor 17% gewijzigd door John245 op 28-07-2024 22:57 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Holy smokes man :) Zelf een powerwall bouwen (gewoon al je posts :D)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Ik heb best wat geschreven/gedeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:39:
Ik heb best wat geschreven/gedeeld. :)
Dat heb je zeker.
Wellicht wil je een overzicht maken van je (belangrijkste) bijdragen in de verschillende andere topics?
Dan kunnen andere lezers snel een inzicht krijgen in alles stappen die jij doorlopen hebt.
Voor een voorbeeld zie svp mijn 2e bijdrage van dit topic.

(Dit is tevens een suggestie voor alle andere ontwerpers van Victron systemen)

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Dat heb je zeker.
Wellicht wil je een overzicht maken van je (belangrijkste) bijdragen in de verschillen de andere topics?
Dan kunnen andere lezers snel een inzicht krijgen in alles stappen die jij doorlopen hebt.
Voor een voorbeeld zie svp mijn 2e bijdrage van dit topic.
Ik speel al de hele tijd met het idee om een soort blog/topic voor mijn project te maken met diepgang in alle aspecten. Maar daarvoor heb ik tijd en inspiratie nodig. En aangezien er hier nog zoveel projecten spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:26:
Voor ik dit topic maakte heb ik eerder op andere plaatsen enkele bijdragen geplaatst.
Dat betreft het ontwerp en de realisering van 'mijn' systeem, met mijn persoonlijke overwegingen en keuzes.
Het is slechts een enkel voorbeeld uit alle mogelijkheden, maar wellicht aardig om eens te lezen.
Reacties staan vaak op de pagina('s) achter de bijdragen.

Mijn wensenlijst
Overwegingen voor de keuze van de omvormer

Ik heb dus zelf maar weinig geplaatst over mijn ontwerp. Achteraf gezien jammer. De rest van mijn bijdragen gaat voor een groot deel over de feitelijke bouw. Die staan grotendeels in het topic Zelf een powerwall bouwen. En daar horen ze ook.

Begin van installatie
De tweede dag
De groepenkast hoort er ook bij (ook al niet helemaal Victron)
Complicaties met de groepenkast (helemaal niet Victron, maar wel aardig om te lezen)
De vijfde dag
Ingebruikname
De eerste live test
Over verzekeringen (zijsprongetje)
Over de brandweer (ook zijsprong)
Leuk om weer eens terug te lezen. Wat zal je anders doen met de informatie/kennis die je nu heb?

Waarom gekozen voor de Totle R-Box Accu? Is deze compatible met een andere accu? Volgens mij worden ze niet meer geleverd door off grid centrum, hoe is het geregeld indien een accu defect gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08

Dat verschilt enorm afhankelijk van je dagelijks verbruik, PV opwekking, accu capaciteit etc...

Ik met 18 kWh accu haal de dag er niet eens mee in de zomer >:).

Zou dan richting de 60 kWh moeten gaan en heel wat meer PV moeten installeren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik pak deze vraag ook even op omdat het een belangrijk aspect is bij het ontwerp van een Victron systeem.

De periode waarin je off-grid kunt zijn wordt bepaald door de tijd tussen twee dagen met voldoende zon.
Als er niet voldoende zon is zal ieder systeem uiteindelijk leeglopen. Alleen als er dagelijks meer zonne-opbrengst is dan je dag-verbruik kun je voor een groot deel off-grid blijven.

Verder moet je rekening houden dat het systeem niet helemaal leeg moet raken en dat er af en toe pieken zullen zijn. Voor mezelf ben ik aldus uitgekomen op anderhalf keer mijn gemiddelde dag-verbruik van circa 10 kWh. Ik heb 15 kWh aan batterij-capaciteit. Meer capaciteit kan het hooguit een halve of een hele dag rekken; de zon is bepalend.

Daarmee kan ik (in theorie) acht maanden off-grid, twee maanden off-grid voor de uiterste noodzaak en regelmatig 'leeg' en de twee mid-winter maanden eigenlijk niet.

Een belangrijke overweging: ‘Als het lichtnet écht uitvalt, ga je heel anders over je energieverbruik denken.’
Je kunt in noodsituaties toe met veel minder energie dan in normale situaties.
Mede om deze reden heb ik een bescheiden installatie gekozen die nog binnen mijn budget paste; ook erg belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:52:
Leuk om weer eens terug te lezen. Wat zal je anders doen met de informatie/kennis die je nu heb?
Eerst, wat ik niet anders zou doen:
Toen ik begon was ik volstrekt 'pril' zonder kennis over batterij-systemen. Ik vond daarom advies van een professioneel bedrijf essentieel. Mijn leverancier heeft me buitengewoon goed geadviseerd en geeft (nog steeds) prima ondersteuning. Juist voor kleine dingetjes van mijn specifieke situatie waar geen enkel forum het antwoord kan bieden. Ze hebben van op afstand toegang tot mijn systeem. Zonder dat zou ik me onzeker voelen.

Dat betekent ook dat ik meteen een goed systeem had wat aan mijn wensen voldeed (en voldoet).

Over het ESS en DESS ben ik minder enthousiast. Ik heb daarom mijn eigen Dynamic ESS gemaakt. Zie hier. Maar ik ben me zeer bewust dat zoiets niet voor iedereen is weggelegd.
Waarom gekozen voor de Totle R-Box Accu? Is deze compatible met een andere accu? Volgens mij worden ze niet meer geleverd door off grid centrum, hoe is het geregeld indien een accu defect gaat?
Ik heb deze batterijen gekozen op advies van mijn leverancier. Het is hun huismerk en ze hebben een korte lijn met de producent (in China). Na installatie hebben ze de fijn-tuning verzorgd, iets waar ik zelf - zeker op dat moment - niets van wist.

Ik heb geen idee wat er gebeurt als er iets defect gaat. Ik heb natuurlijk garantie, maar als een defect over een aantal jaren gebeurt zal het alsdan moeten blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb deze batterijen gekozen op advies van mijn leverancier. Het is hun huismerk en ze hebben een korte lijn met de producent (in China). Na installatie hebben ze de fijn-tuning verzorgd, iets waar ik zelf - zeker op dat moment - niets van wist.

Ik heb geen idee wat er gebeurt als er iets defect gaat. Ik heb natuurlijk garantie, maar als een defect over een aantal jaren gebeurt zal het alsdan moeten blijken.
Ik doelde meer op het feit dat de batterijen niet meer op hun site staan (of ik kijk niet goed). Zijn ze op verzoek leverbaar? Zijn ze niet meer leverbaar maar compatible met andere batterijen zodat je nog uit kan breiden. Zijn ze niet meer levervaar en niet compatible zodat je nooit uit kan breiden?

Wat ik anders zou doen:
1. T-class zekeringen toepassen voor de LiFePO4 batterijen omdat de MEGA zekeringen in het algemeen niet als veilig worden Beschouwd.

Voor meer info zie de discussie die hier start en:
YouTube: #Victron #Lynx #Megasicherung vs. #Adler EF3 - Was macht wann Sinn u...
https://community.victron...%20through%20the%20cables
https://marinehowto.com/b...-over-current-protection/

Dit risico heb ik ondertussen gemitigeerd.

2. Spredingsnagels of kunststof boutjes gebruiken om de bedradingskokers te bevestigen.

Dit risico is deels gemitigeerd en staat op de planning om volledig gemitigeerd te worden.

3. Stofkapjes voor de Pylontech US5000 batterijen gebruiken.

Dit risico staat op de planning om gemitigeerd te worden.

4. Voorbereidingen uitbreidingsplannen.

Ik had al uitbreidingsplannen. In het vervolg zou ik meer alvast bij de initiële montage al aanleggen.

5. Meer opslagcapaciteit.
Achteraf had ik denk ik gelijk de 38,4 kWh opslagcapaciteit geïnstalleerd. De efficiencies van opladen en ontladen neemt hierdoor toe en je ben beter in staat om de batterij koel te houden.

6. Afzekerwaarde zekeringen
Zekeringen die voldoen voor de kabel. De kabel heeft een waarde van 120A terwijl er een zekering gebruikt was van 125A.

Deze zekeringen heb ik ondertussen vervangen door zekeringen van 110A.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 29-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:44:
Ik doelde meer op het feit dat de batterijen niet meer op hun site staan (of ik kijk niet goed). Zijn ze op verzoek leverbaar? Zijn ze niet meer leverbaar maar compatible met andere batterijen zodat je nog uit kan breiden. Zijn ze niet meer levervaar en niet compatible zodat je nooit uit kan breiden?
Voor zover ik weet leveren ze (Off Grid Centrum) deze batterijen alleen als onderdeel van een totaalpakket.
Totle is hun huismerk. Waarom de naam anders is weet ik ook niet. De batterijen zijn van de fabrikant af bekend als Pytes E-Box 48100R. Deze zijn dus identiek en worden ook door vele anderen geleverd.

Uitbreiden kan (volgens mij) altijd, ook met andere merken, als je deze maar op je Cerbo kunt aansluiten. De Cerbo stuurt dan twee systemen aan (volgens de theorie). Wellicht kan iemand die hier ervaring mee heeft dit bevestigen of juist weerleggen?

EDIT: Inmiddels een antwoord:
Jazsie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:21:
Je kan maar 1 BMS/shunt kiezen als batterij monitor.
Maak je gebruik van DVCC dan kan je ook maar 1 BMS kiezen.
EDIT-2: Op internet worden toch meerdere voorbeelden genoemd van twee batterij-systemen aan één Cerbo. Dat werkt dus wel, maar de gegevens worden niet in het grafische overzicht getoond.

[ Voor 24% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Wat ik anders zou doen:
1. T-class zekeringen toepassen voor de LiFePO4 batterijen omdat de MEGA zekeringen in het algemeen niet als veilig worden Beschouwd.

Voor meer info zie de discussie die hier start en:
YouTube: #Victron #Lynx #Megasicherung vs. #Adler EF3 - Was macht wann Sinn u...
https://community.victron...%20through%20the%20cables
https://marinehowto.com/b...-over-current-protection/

Dit risico heb ik ondertussen gemitigeerd.

2. Spredingsnagels of kunststof boutjes gebruiken om de bedradingskokers te bevestigen.

Dit risico is deels gemitigeerd en staat op de planning om volledig gemitigeerd te worden.

3. Stofkapjes voor de Pylontech US5000 batterijen gebruiken.

Dit risico staat op de planning om gemitigeerd te worden.

4. Voorbereidingen uitbreidingsplannen.

Ik had al uitbreidingsplannen. In het vervolg zou ik meer alvast bij de initiële montage al aanleggen.

5. Meer opslagcapaciteit.
Achteraf had ik denk ik gelijk de 38,4 kWh opslagcapaciteit geïnstalleerd. De efficiencies van opladen en ontladen neemt hierdoor toe en je ben beter in staat om de batterij koel te houden.

6. Afzekerwaarde zekeringen
Zekeringen die voldoen voor de kabel. De kabel heeft een waarde van 120A terwijl er een zekering gebruikt was van 125A.

Deze zekeringen heb ik ondertussen vervangen door zekeringen van 110A.
@MJ de Bruijn Jammer, maar natuurlijk fijn voor jou, dat je geen hardware/installatie verbeterpuntjes heb.

Wil er graag van leren om mijn installatie nog veiliger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@John245 ben wel benieuwd naar je mitigerende maatregelen voor de 6 punten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je kan maar 1 BMS/shunt kiezen als batterij monitor.
Maak je gebruik van DVCC dan kan je ook maar 1 BMS kiezen.

Ga je dus uitbreiden dan wordt er master-slave opstelling gebruikt bij meerdere accubanken.

De verschillende accubanken moeten dus wel met elkaar kunnen communiceren in een master-slave opstelling.

Parallel gebruiken zonder master-slave setup is niet aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Impossibl3 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:21:
@John245 ben wel benieuwd naar je mitigerende maatregelen voor de 6 punten.
Ad 1 en 6) De MEGA zekeringen (125A) naar de US5000's vervangen door Class T zekeringen van 110A.

Ad 2) Afdekdopjes voor T20 en PZ2 geplaatst/plaatsen.

Ad 3) Stofkapjes plaatsen (algemeen verkrijgbaar en ik heb ze voor mijn switches maar moet bijbestellen)

Ad 4) Op dit moment al de gaten geboord voor de zekeringhouders. Zekeringhouders / zekeringen staan in backorder.

Ad 5) Batterijcapaciteit uitgebreid naar 38,4 kWh zodat de batterijen lekker koel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 22:03
@John245 ik had ergens anders gelezen dat je de Pylontech kabels hebt doorgeknipt en hebt laten voorzien van nieuwe kabelschoenogen. De T fuse die er tussen komt is natuurlijk ook een paar centimeter lang, zijn de positieve en negatieve kabels dan nog wel even lang? Of heb je de negatieve kabel ook verkort? Of maakt deze paar cm niet uit?

Plaats je de T fuses zo dicht mogelijk bij de accu's zelf, in het midden of juist zo dicht mogelijk bij de Lynx busbar? En begrijp ik nu goed dat je de megafuses dan niet meer gebruikt? kan dat wel? als extra zekerheid of heeft dat dan geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:11:
@John245 ik had ergens anders gelezen dat je de Pylontech kabels hebt doorgeknipt en hebt laten voorzien van nieuwe kabelschoenogen. De T fuse die er tussen komt is natuurlijk ook een paar centimeter lang, zijn de positieve en negatieve kabels dan nog wel even lang? Of heb je de negatieve kabel ook verkort? Of maakt deze paar cm niet uit?

Plaats je de T fuses zo dicht mogelijk bij de accu's zelf, in het midden of juist zo dicht mogelijk bij de Lynx busbar? En begrijp ik nu goed dat je de megafuses dan niet meer gebruikt? kan dat wel? als extra zekerheid of heeft dat dan geen zin?
Bij mij zitten ze dichter bij de US5000 dan bij de Lynx busbar. Dat klein beetje lengte verschil maakt niet uit. Met de Mega fuse heb je ook lengteverschil tussen het positieve en negatieve pad (daar zit ook je zekering tussen.

Persoonlijk zou ik de megafuses verwijderen, deze voegen namelijk alleen maar verlies toe en een extra fout kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:53

pvg

John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Bij mij zitten ze dichter bij de US5000 dan bij de Lynx busbar. Dat klein beetje lengte verschil maakt niet uit. Met de Mega fuse heb je ook lengteverschil tussen het positieve en negatieve pad (daar zit ook je zekering tussen.

Persoonlijk zou ik de megafuses verwijderen, deze voegen namelijk alleen maar verlies toe en een extra fout kans.
Het gaat natuurlijk ook niet om het lengte verschil tussen de kabel aan de positieve en negatieve pool, maar om lengte (weerstand) verschil tussen de accupacks. Als de accupacks allemaal dezelfde kabels/zekeringen hebben, zou het goed moeten zijn.

Megafuse verwijderen. Mocht die eerder gaan dan de t-class, heb je alsnog kans op brand (door vlamboog en/of rondspattend materiaal van de megafuse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
pvg schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Het gaat natuurlijk ook niet om het lengte verschil tussen de kabel aan de positieve en negatieve pool, maar om lengte (weerstand) verschil tussen de accupacks. Als de accupacks allemaal dezelfde kabels/zekeringen hebben, zou het goed moeten zijn.

Megafuse verwijderen. Mocht die eerder gaan dan de t-class, heb je alsnog kans op brand (door vlamboog en/of rondspattend materiaal van de megafuse).
De lengte is hier exact gelijk, en natuurlijk zijn de megafuses verwijdert. Heb het gelijk in 1 keer goed gedaan.

Hoop dat iedereen met LiFePO4 batterijen zich realiseert hoe onveilig megafuses zijn en hier actie op onderneemt. Zie jammer genoeg nog genoeg installaties met megafuses. Je hoopt die zekeringen natuurlijk nooit nodig te hebben maar bezuinigen op veiligheid is mijn inziens niet de juiste keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 30-07-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:18:
[...]

De lengte is hier exact gelijk, en natuurlijk zijn de megafuses verwijdert. Heb het gelijk in 1 keer goed gedaan.

Hoop dat iedereen met LiFePO4 batterijen zich realiseert hoe onveilig megafuses zijn en hier actie op onderneemt. Zie jammer genoeg nog genoeg installaties met megafuses. Je hoopt die zekeringen natuurlijk nooit nodig te hebben maar bezuinigen op veiligheid is mijn inziens niet de juiste keuze.
Als ik zie wat de levertijden van T-class fuses zijn denk ik dat iedereen er mee bezig is -O- Accu’s zijn bijna sneller leverbaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:18:
Op verschillende plaatsen wijs je op dit onderwerp. Dat is een duidelijk signaal. Ik/we moeten dat serieus nemen.

Kun je samenvatten wat er aan de hand is? Daar zou je alle lezers van dit topic nu - en in de toekomst - zeer mee helpen.

Ik heb verwijzingen van je gelezen, maar in lange discussies is het moeilijk om feiten van meningen te onderscheiden. Ik weet te weinig van zekeringen om de typen en opties uit elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Himalaya schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:13:
[...]

Als ik zie wat de levertijden van T-class fuses zijn denk ik dat iedereen er mee bezig is -O- Accu’s zijn bijna sneller leverbaar.
Ik heb de voorraad opgekocht. Waar wil jij ze bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Op verschillende plaatsen wijs je op dit onderwerp. Dat is een duidelijk signaal. Ik/we moeten dat serieus nemen.

Kun je samenvatten wat er aan de hand is? Daar zou je alle lezers van dit topic nu - en in de toekomst - zeer mee helpen.

Ik heb verwijzingen van je gelezen, maar in lange discussies is het moeilijk om feiten van meningen te onderscheiden. Ik weet te weinig van zekeringen om de typen en opties uit elkaar te houden.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf de afweging moet maken door alle eerdere referenties volledig te lezen.

Feit is dat de kortsluistroom die een megafuse aankan kleiner is dan de meeste LiFe PO4 batterijen kunnen genereren (hier staat bewust meeste want ik heb alleen naar de US5000 situatie gekeken). De algemene meningen zijn dat dit onveilig is.

Wat er kan gebeuren (en het is niet zeker dat het gebeurd) is dat de megafuse weer aan elkaar vastsmelt (onveilige situatie).

Dus ik denk dat iedereen zich in zijn specifieke situatie moet verdiepen en de afweging moet maken. Ik kan me voorstellen dat als het systeem in een oud houten schuurtje staat op minimaal 100 meter van een ander gebouw je misschien een andere afweging maak dan als het systeem in je woning staat. Ik kan niet voor anderen besluiten welke beveiligingen noodzakelijk zijn. Er zijn zelfs mensen op Tweakers die stellen dat een zekering helemaal niet nodig is voor een DC kabel (dan hoop ik dat het niet mijn buren zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Ik heb de voorraad opgekocht. Waar wil jij ze bestellen?
Ik heb ze uiteindelijk bij Uw Accuwinkel besteld, die heeft nog wel een paar zekeringen maar daar zijn de houders weer op. 12 augustus komt het weer binnen als het goed is. Heb ook nog wel bij anderen gekeken maar daar was de situatie niet heel anders. Ze worden ook nog niet heel veel gebruikt heb ik het idee.

Maar ik ben toch nog bezig met de opstelling en bekabeling. 4x US5000 hangen al netjes in een rack en omvormers aan de muur. Maar ik neem de tijd, wil het graag in een keer goed doen, kan ik het daarna weer loslaten en met de volgende klussen aan de gang :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Himalaya schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Ik heb ze uiteindelijk bij Uw Accuwinkel besteld, die heeft nog wel een paar zekeringen maar daar zijn de houders weer op. 12 augustus komt het weer binnen als het goed is. Heb ook nog wel bij anderen gekeken maar daar was de situatie niet heel anders. Ze worden ook nog niet heel veel gebruikt heb ik het idee.

Maar ik ben toch nog bezig met de opstelling en bekabeling. 4x US5000 hangen al netjes in een rack en omvormers aan de muur. Maar ik neem de tijd, wil het graag in een keer goed doen, kan ik het daarna weer loslaten en met de volgende klussen aan de gang :*)
Als je voor de Blue Sea zekering houders 110 - 200A gaat daar hadden ze een aardige voorraad van (groter als ik verwachte). Ik heb ze bij Accu Noord. Maar achter Accu Noord en Accuwinkel zit dezelfde eigenaar.

Jij gaat voor de 110 of 125A zekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Als je voor de Blue Sea zekering houders 110 - 200A gaat daar hadden ze een aardige voorraad van (groter als ik verwachte). Ik heb ze bij Accu Noord. Maar achter Accu Noord en Accuwinkel zit dezelfde eigenaar.

Juist die Blue Sea houders waren helemaal op.

Ik ga voor de 110A zekeringen, elke US5000 heeft zijn eigen kabels naar de busbar en die zijn tot max 125A, daar wilde ik onder blijven. Ik plaats mijn accu voornamelijk om het eigengebruik van zonne-energie te maximaliseren (ik wil gewoon mijn verbruiksgrafiek op de P1 als vlakke lijn :X ), ga er niet mee handelen o.i.d. en belast mijn set dus nooit langdurig op hogere vermogens.

Had geld opzij staan om mijn 10 jaar oude zonnepanelen te vervangen voor een set met 3 keer meer opbrengst maar door alle perikelen rondom terugleveren toch eerst voor een thuisaccu gekozen. Leuk om daar ervaring mee op te doen en eens te kijken wat dat brengt, die zonnepanelen komen nog wel een keer.

Overigens met twee EV's op de oprit geen illusie dat we geheel neutraal de zomer doorkomen, maar die tel ik voor het gemak gewoon niet mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Himalaya schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Juist die Blue Sea houders waren helemaal op.

Ik ga voor de 110A zekeringen, elke US5000 heeft zijn eigen kabels naar de busbar en die zijn tot max 125A, daar wilde ik onder blijven. Ik plaats mijn accu voornamelijk om het eigengebruik van zonne-energie te maximaliseren (ik wil gewoon mijn verbruiksgrafiek op de P1 als vlakke lijn :X ), ga er niet mee handelen o.i.d. en belast mijn set dus nooit langdurig op hogere vermogens.

Had geld opzij staan om mijn 10 jaar oude zonnepanelen te vervangen voor een set met 3 keer meer opbrengst maar door alle perikelen rondom terugleveren toch eerst voor een thuisaccu gekozen. Leuk om daar ervaring mee op te doen en eens te kijken wat dat brengt, die zonnepanelen komen nog wel een keer.

Overigens met twee EV's op de oprit geen illusie dat we geheel neutraal de zomer doorkomen, maar die tel ik voor het gemak gewoon niet mee :D
Die kabels zijn officieel zelfs maar 120A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Aangezien het Victron charger/invertor bos best wel groot is vraag ik mij af wat het beste is om naar te kijken in de volgende situatie.
Heb 3fase aansluiting thuis. En doel is voornamelijk verbruik op de meter terug dringen. Nu heb ik overcapaciteit met PV maar de omvormers zijn niet accu ready.
Mijn standby verbruik is relatief hoog en voor het gemak gezegd 500Wh.
Gemiddeld genomen over een jaar zou ik dan 12 uur/ per dag dit verbruik willen overbruggen = 6000Wh

Maar ik wil ook het oog houden om toekomstige uitbreiding als het systeem presteert naar behoren. Dan komen er meer factoren bij.
EV laadkosten krijg ik vergoed via de werkgever maar alles wat ik uit PV overcapaciteit kan laden is mee genomen ;) *1
Er is ook een warmtepomp maar ik weet zelf ook wel dat in de winter er te weinig PV is om accu's echt te laden laat staan echt in de winter nuttig te zijn. Maar elk beetje helpt natuurlijk.
Ik zit op vast contract en ben ook voorlopig niet van plan te gaan handelen met dynanisch contract (mede vanwege overvloed aan PV).

Wat is handig om naar te oriënteren?
1 accu's: 12v of 24v of wellicht in serie 48v?
2 charger/invertor enkel of 3 fase (wellicht nu 1x enkel fase en later uitbreiden met extra ??)
3: vermogen Victron, voor huisverbruik is 2000VA al ruim voldoende maar koken/oven piekverbruik is hoger dan dat. In de zomerse avonden airco aan etc etc dan is wat meer marge ook wel fijn ;)

*1 in de periode lente tm herfst probeer ik zoveel mogelijk al te laden wanneer de zon schijnt en in ideale omstandigheden is PV opwekking gelijk aan laden a 11kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik mis wat informatie over je huidige installatie, PV overcapaciteit is nogal breed.
Heb je 10.000kWh overcapaciteit of is het meer 1000 kWh?
Type PV omvormers mis ik, leveren ze max 2 kW aan vermogen of misschien wel 20 kW? Ik lees wel iets van 11 kWh dus neem ik voor gemak aan dat je PV totale opwekking een max vermogen heeft van 11 kW.

Als basis kom je uit op:
- 48V, lager wil je gewoon niet gezien het vermogen.
- 3-fasen, gezien je 11 kW PV opwek vermogen hebt is dit 3-fasen.
- Wil je ook echt 11 kW aan PV vermogen naar je accu sturen zonder retour naar het net en je eigen verbruik op dat moment is bv 1 kW, dan moet je nog steeds 10 kW aan vermogen naar je accu sturen en dan kom je uit bij een 3-fasen setup op de (3x) 5000VA variant.

Dit is echt een globaal iets, mis veel variabelen in de details. Kan dus best zijn dat je uit eindelijk op iets anders uit komt...

Zou dus vooral zeker verder uit werken in de details met wat je nu hebt en wat je ook verwacht/wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Jazsie hierbij een aanvulling
Heb over Oost, Zuid en West z'n 13kWP aan PV liggen. Nu op jaarbasis (inclusief verbruik warmtepomp en EV) lever ik ongeveer 1000kWh terug. Maar dat is natuurlijk na salderen.
Ik heb 2x een 3Fase omvormer (1x 6kW Solis oriëntatie zuid en 1x 6kW Growatt met 7.5kWP op oost/west)
Wil dus voornamelijk het verbruik op de meter terugbrengen als voorloper op einde saldering.

Er mag nog steeds wel PV naar het net toegaan maar wil wel over de dag heen bij overcapaciteit accu's gaan vullen maar dat mag best met een relatief laag continu vermogen als het aanstuurbaar is nog beter.
Dan zou bijvoorbeeld van HomeAssistant bij teruglevering van x Watt een "hoger laadprofiel" kunnen kiezen en bij geen terug levering dit weer afbouwen.

Ik vind het niet nodig om bijvoorbeeld 11KVA vermogen uit de accu's te trekken. Niet eens wenselijk eigenlijk omdat de plek waar dit alles moet komen qua bekabeling dikte naar de meterkast daar niet voor bedoeld is.
Verdeling aan stroom op een dag zoals vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIx9qNlmeGNGS3T-S5FzNdR8LPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h1TI3gXY5KiidJZnud4b9rdb.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 31-07-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Als je elke US5000 aansluit snap ik dit, maar welk vermogen zekering zou je dan moeten gebruiken als je 2x US5000s aansluit op 1 kabel? Ook 110A?

Ik overweeg namelijk om 6 stuks US5000 op te delen in 3 paartjes (dus verdeeld per fase) van 2. Ik heb vandaag de serverkast binnen gekregen waar de accu's in geplaatst kunnen worden en ga pas na mijn vakantie de accu's zelf bestellen en verder met de installatie. Gezien de (korte) lengte van de Pylontech kabels, weet ik nu niet of het me lukt om alle accu's afzonderlijk aan te sluiten op de Lynx en daartussen een T-zekering te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Als je elke US5000 aansluit snap ik dit, maar welk vermogen zekering zou je dan moeten gebruiken als je 2x US5000s aansluit op 1 kabel? Ook 110A?

Ik overweeg namelijk om 6 stuks US5000 op te delen in 3 paartjes (dus verdeeld per fase) van 2. Ik heb vandaag de serverkast binnen gekregen waar de accu's in geplaatst kunnen worden en ga pas na mijn vakantie de accu's zelf bestellen en verder met de installatie. Gezien de (korte) lengte van de Pylontech kabels, weet ik nu niet of het me lukt om alle accu's afzonderlijk aan te sluiten op de Lynx en daartussen een T-zekering te plaatsen.
Dan ook 110A want je wil niet dat er 200 A door je kabel kan lopen (die maar 120A aan kan). Dat loopt waarschijnlijk niet lang want de kabel smelt, wat niet erg veilig is.

Wat bedoel je met verdeeld per fase? Als je een 3 fase systeem heb worden je 6 batterijen gewoon als 1 geheel gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 31-07-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The-Source schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:58:
@Jazsie hierbij een aanvulling
Heb over Oost, Zuid en West z'n 13kWP aan PV liggen. Nu op jaarbasis (inclusief verbruik warmtepomp en EV) lever ik ongeveer 1000kWh terug. Maar dat is natuurlijk na salderen.
Ik heb 2x een 3Fase omvormer (1x 6kW Solis oriëntatie zuid en 1x 6kW Growatt met 7.5kWP op oost/west)
Wil dus voornamelijk het verbruik op de meter terugbrengen als voorloper op einde saldering.

Er mag nog steeds wel PV naar het net toegaan maar wil wel over de dag heen bij overcapaciteit accu's gaan vullen maar dat mag best met een relatief laag continu vermogen als het aanstuurbaar is nog beter.
Dan zou bijvoorbeeld van HomeAssistant bij teruglevering van x Watt een "hoger laadprofiel" kunnen kiezen en bij geen terug levering dit weer afbouwen.

Ik vind het niet nodig om bijvoorbeeld 11KVA vermogen uit de accu's te trekken. Niet eens wenselijk eigenlijk omdat de plek waar dit alles moet komen qua bekabeling dikte naar de meterkast daar niet voor bedoeld is.
Victron doet in de standaard ESS mode altijd gewoon enkel laden bij PV overschot, en wanneer de accu's vol zijn gaat het naar het net. Infeite NOM (Nul Op de Meter), wanneer je verbruik weer hoger is dan je PV opwek zal het de accu gebruiken om je huidig verbruik te dekken.

Het vermogen zal moeten passen bij accu capaciteit en deze baseer je -algemeen- op je dagelijks gemiddeld verbruik x 1,5 = accu capaciteit. Te weinig accu capaciteit dan loop je tegen beperkingen aan, te veel en je benut het systeem niet maximaal.
Aangezien winter/zomer veel verschilt van elkaar zal je hier in NL nooit de perfecte match vinden voor alle seizoenen, daar moet je balans vinden tussen kosten en baten.

Laag vermogen laden is leuk, echter als je een 30 kWh accu hebt dan ben je met een 5000VA omvormer al ruim 10u bezig om deze vol te krijgen. Tel daarbij je 13 kWp PV op en kan je nu al zeggen dat dit geen goede combinatie is. In de winter zal je te weinig PV vermogen hebben en in de zomer veels te veel.

Je noemt nu een extra belangrijk factor; je kabeldikte. Ook dit moet je meenemen in je berekening.
"Leuk" als je straks 3-fasen setup hebt met bijv 8000VA omvormers terwijl je kabeldikte maar max 3000VA toe laten.
Dan moet je kiezen tussen of kleinere omvormer of wie weet heb je in de planning om op kort termijn de kabel te verzwaren?

Met een goede combinatie installatie zou je in NL ~8 maanden van het jaar "off grid" kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik bezit een Victron systeem met Pylontech US5000 batterijen. Het aantal cycli is gebaseerd op een temperatuur van 25 Deg. C. Nu was ik benieuwd wat jullie batterijtemperatuur is gedurende de zomer. En indien de temperatuur boven de ideale temperatuur komt welke maatregelen nemen jullie om dit te mitigeren?

Poll: Hoe warm wordt jullie thuisbatterij in de zomer?Tussenstand:
Om een of andere reden update het plaatje niet. Maar de link toont wel de resultaten van de poll.
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406666
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406666&layout=1&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 01-08-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:10:
[...]

Dan ook 110A want je wil niet dat er 200 A door je kabel kan lopen (die maar 120A aan kan). Dat loopt waarschijnlijk niet lang want de kabel smelt, wat niet erg veilig is.

Wat bedoel je met verdeeld per fase? Als je een 3 fase systeem heb worden je 6 batterijen gewoon als 1 geheel gezien.
Je hebt gelijk @John245 .... ik maakte even een onbedoelde denkfout door de 3 omvormers (fasen) te correleren aan de 3 kabels/paartjes. De batterij is natuurlijk gewoon 1 geheel ongeacht de hoeveelheid aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:46:
Nu was ik benieuwd wat jullie batterijtemperatuur is gedurende de zomer.
De temperatuur is afhankelijk van laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xJ0B3GkwGfwSSDlqu-szw_aGto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hU7oOzsv5SkLVDPJZsYHinle.jpg?f=fotoalbum_large
De piek is laden van PV tijdens laagste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

De temperatuur is afhankelijk van laden.
[Afbeelding]
De piek is laden van PV tijdens laagste prijzen.
Hier als hij 3 uur lang 9.6 kW uur laad aan het einde van laden 27 Deg. C. In de toekomst wil ik dit nog iets verder verlagen (hopelijk tot 25 Deg. C) door de C nog verder te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 06:56
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Als een smeltzekering de verbinding verbreekt gebeurd dat door een dun draadje te laten smelten (joh :P ) en dan onstaat er een stukje lucht waardoor de stroomkring onderbroken is. Zekeringen zijn geschikt voor een bepaald voltage of amperage gebaseerd op het gat wat onstaat. Als jij 100V door een 24V zekering stuurt kan het zijn dat het gat niet groot genoeg is bij doorbranden van de zekering waardoor de vonk weer over slaat en je dus geen onderbreking van de stroomkring hebt.
Datzelfde geldt voor hele hoge stromen die sommige batterijen kunnen genereren. Bij kortsluting, als je bijvoorbeel een steeksleutel op de plus en minpool legt, loopt er zomaar 10.000 ampere vanuit een LFP batterij, iets wat andere soorten batterijen nooit halen. Knoop je hier een zekering tussen die slechts 1000A kan onderbreken dan is de kans aanwezig dat ze zekering intern zo hard smelt en zichzelf weer aan elkaar last. Dan heb je opeens een vaste verbinding. :o
Beide problemen los je op door intern een groter gat te creëren en de holle ruimte op te vullen met zand zodat de vonk minder snel over slaat. Keerzijde hiervan is dat de weerstand van de zekering zelf een stukje omhoog gaat, het dunne stukje wat smelt is namelijk langer.

Idealiter zit er een passende zekering IN iedere accumodule die pas af gaat als je kortsluiting maakt met de steeksleutel, extern kan je dan met andere zekeringen aan de gang voor het beveiligen van de kabel tegen overbelasting. Als je intern een goede zekering hebt is het mogelijk om een stapel modules door te lussen, zonder een interne zekering zal je ze ieder voor zich naar een externe busbar moeten leiden en daar individueel afzekeren.
Als je namelijk een stapel rackmounts hebt doorgelust en van eentje gaat de BMS in rook op dan vliegt er 'aantal modules X heel veel ampere' naar de module met defecte BMS en zit er niets tussen om dat te stopppen. Dan krijg je een combinatie van water op een brandende frituurpan en een kilo droogijs is een bak water. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Als een smeltzekering de verbinding verbreekt gebeurd dat door een dun draadje te laten smelten (joh :P ) en dan onstaat er een stukje lucht waardoor de stroomkring onderbroken is. Zekeringen zijn geschikt voor een bepaald voltage of amperage gebaseerd op het gat wat onstaat. Als jij 100V door een 24V zekering stuurt kan het zijn dat het gat niet groot genoeg is bij doorbranden van de zekering waardoor de vonk weer over slaat en je dus geen onderbreking van de stroomkring hebt.
Datzelfde geldt voor hele hoge stromen die sommige batterijen kunnen genereren. Bij kortsluting, als je bijvoorbeel een steeksleutel op de plus en minpool legt, loopt er zomaar 10.000 ampere vanuit een LFP batterij, iets wat andere soorten batterijen nooit halen. Knoop je hier een zekering tussen die slechts 1000A kan onderbreken dan is de kans aanwezig dat ze zekering intern zo hard smelt en zichzelf weer aan elkaar last. Dan heb je opeens een vaste verbinding. :o
Beide problemen los je op door intern een groter gat te creëren en de holle ruimte op te vullen met zand zodat de vonk minder snel over slaat. Keerzijde hiervan is dat de weerstand van de zekering zelf een stukje omhoog gaat, het dunne stukje wat smelt is namelijk langer.

Idealiter zit er een passende zekering IN iedere accumodule die pas af gaat als je kortsluiting maakt met de steeksleutel, extern kan je dan met andere zekeringen aan de gang voor het beveiligen van de kabel tegen overbelasting. Als je intern een goede zekering hebt is het mogelijk om een stapel modules door te lussen, zonder een interne zekering zal je ze ieder voor zich naar een externe busbar moeten leiden en daar individueel afzekeren.
Als je namelijk een stapel rackmounts hebt doorgelust en van eentje gaat de BMS in rook op dan vliegt er 'aantal modules X heel veel ampere' naar de module met defecte BMS en zit er niets tussen om dat te stopppen. Dan krijg je een combinatie van water op een brandende frituurpan en een kilo droogijs is een bak water. >:)
@MJ de Bruijn dit is wat er in een US5000 zit. Ik verwacht dat in jou batterij ongeveer hetzelfde zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkA-raH40qm4xpEvgYd8MFMfzCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEOsn7X6O85IxnwVCQP8Nism.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:32
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]
dit is wat er in een US5000 zit. Ik verwacht dat in jou batterij ongeveer hetzelfde zit.
Ik zie hier niet meteen een grote zekering voor zover ik kan zien... een aparte is dus nodig.

Ik las elders dat men Adler EF3 zekeringen kan gebruiken in de Lynx distributor... zijn er nog andere alternatieven (en zo ja waar aan te schaffen aan welke prijs ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
r2504 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Ik zie hier niet meteen een grote zekering voor zover ik kan zien... een aparte is dus nodig.

Ik las elders dat men Adler EF3 zekeringen kan gebruiken in de Lynx distributor... zijn er nog andere alternatieven (en zo ja waar aan te schaffen aan welke prijs ?)
Adler EF3 start boven de 125 A (geloof iets van 200) en dus ongeschikt als de kabels maar 120A aan kunnen. Ik heb Class T 110A zekeringen (Ca. 40 euro per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Ik heb Class T 110A zekeringen (Ca. 40 euro per stuk).
En passen deze fysiek in een Lynx ? Heb je hier een linkje van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
r2504 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

En passen deze fysiek in een Lynx ? Heb je hier een linkje van ?
Deze passen niet fysiek in een Lynx.

Zekeringhouder: https://accunoord.nl/nl/a...eringhouder-110a-t-m-200a

Zekering: https://accunoord.nl/nl/a...gen/class-t-zekering-110a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFuW28dpJRqkxBSysrilHBXKmJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xek1nVwgvx2tdmXsbdXVOHMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X882X7pFlYGih4DAcxjAoisyJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYS2somr5wEcNncrcmittJTw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@John245 dat betekend dus ook dat je geen gebruik hoeft te maken van de Lynx Distributor want daar gaan die mega zekeringen in maar dat de normale Lynx toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Impossibl3 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:14:
@John245 dat betekend dus ook dat je geen gebruik hoeft te maken van de Lynx Distributor want daar gaan die mega zekeringen in maar dat de normale Lynx toereikend is.
Dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:08:
Deze passen niet fysiek in een Lynx.
Op een foto is dit moeilijk te zien maar ze lijken precies kleiner dan de Adler EF3's die ik gezien heb.

Voor mij lijkt het dus haalbaar al kan jij daar vermoedelijk beter over oordelen.

Vraag is nu of je iedere Pylontech apart afzekerd op deze manier of dat je dat globaal doet ? Is het trouwens nodig ze apart af te zekeren want dan zou ik denken dat Pylontech nooit de optie had mogen aanbieden om ze door te lussen.

Standaard linken de Pylontechs door naar elkaar met slechts één kabel (toch voor twee modules) naar een eventuele busbar (of zelfs rechtstreeks naar je Victron).

Ik ben momenteel een config aan het designen maar heb hier dus nog heel wat vragen rond over het hoe en waarom van bepaalde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
r2504 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Op een foto is dit moeilijk te zien maar ze lijken precies kleiner dan de Adler EF3's die ik gezien heb.

Voor mij lijkt het dus haalbaar al kan jij daar vermoedelijk beter over oordelen.

Vraag is nu of je iedere Pylontech apart afzekerd op deze manier of dat je dat globaal doet ? Is het trouwens nodig ze apart af te zekeren want dan zou ik denken dat Pylontech nooit de optie had mogen aanbieden om ze door te lussen.

Standaard linken de Pylontechs door naar elkaar met slechts één kabel (toch voor twee modules) naar een eventuele busbar (of zelfs rechtstreeks naar je Victron).

Ik ben momenteel een config aan het designen maar heb hier dus nog heel wat vragen rond over het hoe en waarom van bepaalde dingen.
Je kan er meerdere doorlussen. Hou er rekening mee dat de Pylontech kabels maar 120A aan kunnen.

Als je aan het designen ben kun je ook even de datasheets van de zekeringen er bijpakken.

Als je echt input van mensen wil is het denk ik makkelijker als je wat meer info geeft. Op basis van wat jij nu schrijf neem ik aan dat je voor een 1-fase systeem wil gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6PkotAe8o59TPXMsbUxCAJc8rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yK4tQ5BUhfraIdI7Zgl0ofl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 18:36

swat!

computeraar

Ben ik de enige die de zekeringhouders enorm duur vindt?

Ik zit er over te denken om dan maar voor de ‘Victron Lynx Class-T Power in’ te gaan, maar dat betekent dat ze aan het einde van de kabel gezekerd zijn.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:38:
[...]
Als je echt input van mensen wil is het denk ik makkelijker als je wat meer info geeft. Op basis van wat jij nu schrijf neem ik aan dat je voor een 1-fase systeem wil gaan.
Een beetje tijdsgebrek dus ik lees ondertussen hoofdzakelijk passief mee... ik tracht m'n idee komende dagen/weken wel eens duidelijk op papier te zetten maar het idee is inderdaad een monofasig (initieel vanwege de kost want verder is hier alles 3 fase) systeem te installeren met twee US5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
swat! schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Ben ik de enige die de zekeringhouders enorm duur vindt?

Ik zit er over te denken om dan maar voor de ‘Victron Lynx Class-T Power in’ te gaan, maar dat betekent dat ze aan het einde van de kabel gezekerd zijn.
Valt toch wel mee tov de Lynx Class-T Power? 2 houders is nog steeds goedkoper dan 1 Lynx Class-T.

https://www.uw-accuwinkel...ringen/class-t-zekeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Impossibl3 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Valt toch wel mee tov de Lynx Class-T Power? 2 houders is nog steeds goedkoper dan 1 Lynx Class-T.

Veiligheid is nooit te duur.

Welke Amperage wil je in de Lynx stoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 01-08-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Impossibl3 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Ja dat snap ik, maar voor een losse mega houder ben je €10 kwijt. Deze is 5-6 keer die prijs.

Als ik dan toch geld ga uitgeven dan is het m.i. mooier om voor die lynx te gaan. Er kunnen alleen maar 2 zekeringen in zo te zien. Dus ruimte is ook een ding.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
swat! schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

Ja dat snap ik, maar voor een losse mega houder ben je €10 kwijt. Deze is 5-6 keer die prijs.

Als ik dan toch geld ga uitgeven dan is het m.i. mooier om voor die lynx te gaan. Er kunnen alleen maar 2 zekeringen in zo te zien. Dus ruimte is ook een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

120A en dan elke US5000 apart naar de lynx.

Als dat niet gaat 240A per 2x US5000 maar dan met de niet standaard kabels.

Edit: eens, veiligheid is nooit te duur. Dus ik wil er ook niet op besparen, vandaar dat de duurdere lynx dan ook niet uitmaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door swat! op 01-08-2024 14:16 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
swat! schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

120A en dan elke US5000 apart naar de lynx.

Als dat niet gaat 240A per 2x US5000 maar dan met de niet standaard kabels.
Die zekeringen passen niet in de Lynx class T.

Die Amphenol plug kan ook maar 125 A aan (ff uit mijn hoofd kan ook 120A zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Die zekeringen passen niet in de Lynx class T.

Die Amphenol plug kan ook maar 125 A aan (ff uit mijn hoofd kan ook 120A zijn).
The Class T-fuses, available in 225A, 250A, 350A and 400A, must be purchased separately.

Ik zie het inderdaad, jammer.
Nou dan blijven er weinig opties over 🙃

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zoals eerder gezegd zit ik nog steeds in onderzoek fase en even een dubbelcheck of ik qua gedachte nog een beetje op het juiste pad zit ;)
Nu vind ik eiland bedrijf niet een vereiste maar na wat inlezen kwam ik tegen dat je bijvoorbeeld maar 1x een Victron MultiPlus-II GX nodig hebt ook als je dat later naar 3 fase wil uitbreiden.
Nu kijk ik naar het model: MultiPlus-II GX48/3000/35-32 230V met een output van 2400watt gaat dat prima op bestaande bekabeling.
Mocht dat werken naar wens dan kan ik het later nog uitbreiden met bijvoorbeeld 2x Victron MultiPlus-II - 48/3000/35-32 230V op de andere fases.

Maar zou het dan willen gaan combineren met volgende battery pack: https://www.basengreen.co...V280ah+kit%2B16S+EVE314ah
BMS kan overweg met Victron (zie ook bijvoorbeeld volgende video waarin victron en deze battery pack beide in voorbij komt YouTube: SAVE Thousands - Build your own home solar battery backup!

Natuurlijk komt er nog een hoop spulletjes bij als bekabeling, zekeringen etc etc maar zijn kleine stapjes en voordat ik ook maar 1 ding ga aanschaffen wil ik een goed compleet beeld voor mijzelf hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 13:30
The-Source schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:58:
Zoals eerder gezegd zit ik nog steeds in onderzoek fase en even een dubbelcheck of ik qua gedachte nog een beetje op het juiste pad zit ;)
Nu vind ik eiland bedrijf niet een vereiste maar na wat inlezen kwam ik tegen dat je bijvoorbeeld maar 1x een Victron MultiPlus-II GX nodig hebt ook als je dat later naar 3 fase wil uitbreiden.
Nu kijk ik naar het model: MultiPlus-II GX48/3000/35-32 230V met een output van 2400watt gaat dat prima op bestaande bekabeling.
Mocht dat werken naar wens dan kan ik het later nog uitbreiden met bijvoorbeeld 2x Victron MultiPlus-II - 48/3000/35-32 230V op de andere fases.

Maar zou het dan willen gaan combineren met volgende battery pack: https://www.basengreen.co...V280ah+kit%2B16S+EVE314ah
BMS kan overweg met Victron (zie ook bijvoorbeeld volgende video waarin victron en deze battery pack beide in voorbij komt YouTube: SAVE Thousands - Build your own home solar battery backup!

Natuurlijk komt er nog een hoop spulletjes bij als bekabeling, zekeringen etc etc maar zijn kleine stapjes en voordat ik ook maar 1 ding ga aanschaffen wil ik een goed compleet beeld voor mijzelf hebben ;)
Ja prima startpunt lijkt mij. Wat zit er voor BMS in die Basen batterij?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
RikHa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Ja prima startpunt lijkt mij. Wat zit er voor BMS in die Basen batterij?
Vind ik zelf lastig te beantwoorden. Maar communicatie kan je instellen op verschillende protocollen tbv verschillende apparatuur. Voor Victron:
Protocol name: Victron-CAN-v1.00 211135
Protocol remark: Active Upload
Comm rate: 500k
Interface definition:7H, 8L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
The-Source schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Vind ik zelf lastig te beantwoorden. Maar communicatie kan je instellen op verschillende protocollen tbv verschillende apparatuur. Voor Victron:
Protocol name: Victron-CAN-v1.00 211135
Protocol remark: Active Upload
Comm rate: 500k
Interface definition:7H, 8L
Ik bedoel welk merk BMS (er vanuit gaande dat Basen niet zelf BMSen bouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
RikHa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Ik bedoel welk merk BMS (er vanuit gaande dat Basen niet zelf BMSen bouwt).
Ik zie niet benoemt staan dat ze een specifiek merk gebruiken. Ik zie wel ergens anders op de site dat ze een hele range aan BMS systemen aanbieden. Dus een aanname zou zijn dat het een eigen ontwikkelde BMS is. https://www.basengroup.co...attery-management-system/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
The-Source schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Ik zie niet benoemt staan dat ze een specifiek merk gebruiken. Ik zie wel ergens anders op de site dat ze een hele range aan BMS systemen aanbieden. Dus een aanname zou zijn dat het een eigen ontwikkelde BMS is. https://www.basengroup.co...attery-management-system/
Wie weet. Dat maakt me wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgKX5INs3aFqmUntlDxiH4Hu4yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D4reStvF3eXlpGEqO2cSidPX.png?f=user_large
Ik heb even een opzet gemaakt hoe de situatie nu is en daarbij de eerder genoemde victron GX en battery pack.
Vraag mij daarbij af hoe de Victron gaat "weten" wanneer deze kan/moet gaan laden en wanneer ontladen.
Lijkt mij dat daarvoor OF iets aan de P1 gekoppeld moet worden of dat ik dat via Homeassistant moet sturen.
Voorkeur gaat eigenlijk uit via de P1 route (als dat mogelijk is) maar wat heb ik dan daarvoor nodig?

De ongebruikte 2x2.5m+As tussen schuur en meterkast zou ik t.z.t willen inzetten als "UPS fase" Waarbij alleen kritieke spullenboel op komt (koel/vries combi en wat er nog meer op die groep zit + meterkast apparatuur) Grotere vriezer en belangrijke server staan beide in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Voor veiligheid specifieke onderwerpen heb ik het topic "Veiligheid Energy Storage System (ESS)" aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

The-Source schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:10:
[Afbeelding]
Ik heb even een opzet gemaakt hoe de situatie nu is en daarbij de eerder genoemde victron GX en battery pack.
Vraag mij daarbij af hoe de Victron gaat "weten" wanneer deze kan/moet gaan laden en wanneer ontladen.
Lijkt mij dat daarvoor OF iets aan de P1 gekoppeld moet worden of dat ik dat via Homeassistant moet sturen.
Voorkeur gaat eigenlijk uit via de P1 route (als dat mogelijk is) maar wat heb ik dan daarvoor nodig?

De ongebruikte 2x2.5m+As tussen schuur en meterkast zou ik t.z.t willen inzetten als "UPS fase" Waarbij alleen kritieke spullenboel op komt (koel/vries combi en wat er nog meer op die groep zit + meterkast apparatuur) Grotere vriezer en belangrijke server staan beide in de schuur.
Afhankelijk van je meter kan P1 echt heel traag zijn.
Ik heb het opgelost met een EM540 achter de hoofdschakelaar, die update elke 100ms.

Victron heeft wat documentatie omtrent energie meters voor het gebruik in een ESS:

https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 11:26
Ik heb er een ET340 ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 11:26
Deze is idd wat trager, hij meet om de 2 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Zit er geen CT-klem in de blauwe kartonnen doos? Veel sneller meten dan dat gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:44

MrFish

Untitled

jadjong schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:34:
Zit er geen CT-klem in de blauwe kartonnen doos? Veel sneller meten dan dat gaat je niet lukken.
Bij mij niet. Wel een temp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

jadjong schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:34:
Er zitten standaard geen CT-klemmen bij.
En hiermee kan je niet de hoofdaansluiting meten, althans de data krijg je niet bij de multiplussen zonder iets er tussen (de CT-aansluitingen op de MP zijn bedoeld om de output van de MP zelf te meten).

Ik ben hier zelf ook mee de mist in gegaan, in den beginne. En daar krijg je heel raar gedrag van: De MP dacht data van zijn output te krijgen, maar dat was dus de hoofdaansluiting. Ik probeerde 0 op de meter te houden maar het ging letterlijk alle kanten op, behalve de goede.

[ Voor 23% gewijzigd door swat! op 03-08-2024 20:24 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
The-Source schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:10:
Als de GX in de Multiplus weet wat er door je meter gaat kan hij dat zelf. Dat kan op 2 manieren. De eerste is de makkelijkste, een extra energiemeter. Ik gebruik daar de VM-3P75CT voor. Die heeft CT klemmen en kun je zo om de draden na de hoofdschakelaar doen. Die meet ook supersnel. De tweede methode is de P1 poort uitlezen. Ik lees hier af en toe dat men dat voor elkaar krijgt d.m.v. mqtt geloof ik maar daar weet ik te weinig van.
Waar je verder nog rekening mee moet houden is de laadpaal. Je wilt niet dat je batterij leeg wordt getrokken door dat ding dus daar moet je wat op verzinnen. Je zou kunnen denken om het als volgt aan te sluiten; Hoofdschakelaar -> Meetspoelen loadbalancing laadpaal -> afsplitsing naar laadpaal -> meetspoelen VM-3P75CT. Dan heeft het Victron systeem geen weet van de laadpaal en zal ook niet reageren op laden EV. De loadbalancing van de laadpaal zorgt dan evengoed dat de hoofdzekering heel blijft.

Wil je ook gebruik gaan maken van DESS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
swat! schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Er zitten standaard geen CT-klemmen bij.
En hiermee kan je niet de hoofdaansluiting meten, althans de data krijg je niet bij de multiplussen zonder iets er tussen (de CT-aansluitingen op de MP zijn bedoeld om de output van de MP zelf te meten).
Dat lijkt mij heel apart, had je de CT niet verkeerd om geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

jadjong schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Dat lijkt mij heel apart, had je de CT niet verkeerd om geplaatst?
De richting was goed.

Ik zal nog even zoeken naar de documentatie of forumpost van destijds (~ een jaar geleden was het alweer)
Het verhaal was dat als je de CT's direct aansluit, deze dan de interne sensor vervangen. En daar kan het dan misgaan icm ESS.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
RikHa schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

[...]

Waar je verder nog rekening mee moet houden is de laadpaal. Je wilt niet dat je batterij leeg wordt getrokken door dat ding dus daar moet je wat op verzinnen. Je zou kunnen denken om het als volgt aan te sluiten; Hoofdschakelaar -> Meetspoelen loadbalancing laadpaal -> afsplitsing naar laadpaal -> meetspoelen VM-3P75CT. Dan heeft het Victron systeem geen weet van de laadpaal en zal ook niet reageren op laden EV. De loadbalancing van de laadpaal zorgt dan evengoed dat de hoofdzekering heel blijft.

Ik zou juist denken dat het verbruik van de laadpaal er wel uit mag komen. In de winter maanden wellicht een ander verhaal maar ik krijg de kosten (de kWh) vergoed van de werkgever dus linksom of rechtsom kost het laden mij niets ;)
Maar door het laden meer uit pv overschot te doen houd ik er meer aan over.

Wat bedoeld je met DESS? distributed energy storage system?
En ook al kwam ik die term tegen kwam ik niet echt achter een goede definitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
The-Source schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

Ik zou juist denken dat het verbruik van de laadpaal er wel uit mag komen. In de winter maanden wellicht een ander verhaal maar ik krijg de kosten (de kWh) vergoed van de werkgever dus linksom of rechtsom kost het laden mij niets ;)
Maar door het laden meer uit pv overschot te doen houd ik er meer aan over.

Wat bedoeld je met DESS? distributed energy storage system?
En ook al kwam ik die term tegen kwam ik niet echt achter een goede definitie
Dynamic Energy Storage System (Handelen op day ahead markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
John245 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Dynamic Energy Storage System (Handelen op day ahead markt).
Dat is niet het doel en met de huidige pv installaties ook de vraag of z'n type contract wel verstandig is. (Heb nog vast tm december 2025 zonder teruglever boete en 11.5ct vergoeding voor teruglevering)
Als het later technisch mogelijk is is het leuk meegenomen maar zou daar zelf nu geen extra kosten in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:15
Vraag. Even los van de nut of noodzaak. Als ik twee identieke systemen opbouw, Multiplus, shunt, cerbo, mppt en accu. Één op L1 en de ander op L2 en beide zijn op geen enkele manier verder gekoppeld. Kan dit functioneren of kan ik problemen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 12:39

No13

/me was here

Ies Korpershoek schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:58:
Vraag. Even los van de nut of noodzaak. Als ik twee identieke systemen opbouw, Multiplus, shunt, cerbo, mppt en accu. Één op L1 en de ander op L2 en beide zijn op geen enkele manier verder gekoppeld. Kan dit functioneren of kan ik problemen verwachten?
Als je geen apparaten hebt die achter de multiplus een afnemer zijn van zowel L1 als L2 zijn het gewoon 2 geisoleerde systemen. Moet je wel even bedenken of je ESS wil gebruiken en op welke waarde je de multiplussen gaat sturen? Wil je dan op 0 per fase uitkomen? Wil je dan de L3 niet compenseren? of indien wel, met welke multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
No13 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Als je geen apparaten hebt die achter de multiplus een afnemer zijn van zowel L1 als L2 zijn het gewoon 2 geisoleerde systemen. Moet je wel even bedenken of je ESS wil gebruiken en op welke waarde je de multiplussen gaat sturen? Wil je dan op 0 per fase uitkomen? Wil je dan de L3 niet compenseren? of indien wel, met welke multiplus?
Bedankt voor de reactie, L3 is alleen mijn Coocker en Fornuis In feite bijna 0 over de dag gezien.
Ja het wordt nog wel even plussen hoe ik de ESS'en ga inrichten.
Komt goed denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:00
RikHa schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

Als de GX in de Multiplus weet wat er door je meter gaat kan hij dat zelf. Dat kan op 2 manieren. De eerste is de makkelijkste, een extra energiemeter. Ik gebruik daar de VM-3P75CT voor. Die heeft CT klemmen en kun je zo om de draden na de hoofdschakelaar doen. Die meet ook supersnel. De tweede methode is de P1 poort uitlezen. Ik lees hier af en toe dat men dat voor elkaar krijgt d.m.v. mqtt geloof ik maar daar weet ik te weinig van.

[...]

Hier ook de VM 375. Die zit op de hoofdschakelaar in de thuismeterkast. Zonnepanelen, MPPT, Cerbo, Multiplus en Accu wonen op en in het tuinhuis. Verbinding via het (draadloos) thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 15:16
Ik heb een ESS systeem van Victron draaien met een Multiplus 2 5000. Nu wil ik upgraden naar een multiplus 2 10000. Aan de AC in kant heeft deze m6 bouten.

Weet iemand welke pershulsen ik hier voor op de acdraad dien te persen? Kan dat met gewone DC pershulsen of zijn andere nodig? Ik heb een 1x35a aansluiten dus wil 6mm2 of 10mm2 als kabelgebruiken naar de multi.

Bedankt alvast voor het antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
@kermit8
Als persconnector SC6-<kabeldikte>) voor m6 getal na SC is gaatje in mm. Getal na - is kabeldikte in mm2

Dus SC6-6 zou dan voor M6 met kabel met aders van 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kermit8 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:25:
Ik heb een ESS systeem van Victron draaien met een Multiplus 2 5000. Nu wil ik upgraden naar een multiplus 2 10000. Aan de AC in kant heeft deze m6 bouten.

Weet iemand welke pershulsen ik hier voor op de acdraad dien te persen? Kan dat met gewone DC pershulsen of zijn andere nodig? Ik heb een 1x35a aansluiten dus wil 6mm2 of 10mm2 als kabelgebruiken naar de multi.

Bedankt alvast voor het antwoord
Staat er niks in de handleiding?

Kan het niet met een gewone ringkabelschoen? Zorg wel dat je een goede tang gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ies Korpershoek schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:58:
Ik zou geen twee indentieke systemen opbouwen, beetje prijzig om alles dubbel uit te voeren (shunt, cerbo, mppt, accu).

Gewoon beiden MP's op de zelfde shunt/cerbo/mppt/accu en dan configureren als een 2-fasen installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw1N_2Qj39wqonSIbXP-n09eATw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGEOIGjaHGJWogP2s16qnHRI.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Ik zou geen twee indentieke systemen opbouwen, beetje prijzig om alles dubbel uit te voeren (shunt, cerbo, mppt, accu).

Gewoon beiden MP's op de zelfde shunt/cerbo/mppt/accu en dan configureren als een 2-fasen installatie.

[Afbeelding]
Dat snap ik. situationeel gaat dit niet omdat de 2 niet in de zelfde ruimte kunnen worden opgesteld. Voorlopig zet ik ieder als standalone op. Zoals gezegd één op L1 de ander op L2. Maar toch bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ahhja dat belangrijke gegeven dat het niet in de zelfde ruimte kan ontbrak in je vraagsteling.

Ik zou dan gewoon kijken of je niet voor 1 grotere omvormer kan gaan.

Immers doet je slimme meter intern salderen, zonde geld als het tijdelijk is en de bedoeling is dat je straks alles wel in dezelfde ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermit8
@The-Source The-Source dank ik ga kijken waar ik deze kan laten persen, aangezien ik zelf niet de juiste tang heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermit8
John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Staat er niks in de handleiding?

Kan het niet met een gewone ringkabelschoen? Zorg wel dat je een goede tang gebruik.
Ik denk dat ik de hoeveekheid stroom liever door een wat stevigere verbinding wil laten lopen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:44

MrFish

Untitled

kermit8 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat ik de hoeveekheid stroom liever door een wat stevigere verbinding wil laten lopen ;-)
Er is niks mis met ringkabelschoenen. Dat zijn uiterst goede verbindingen, mits juist geperst.
Ik heb overigens een hydraulische krimptang 4 - 70 mm2 (omgeving Eindhoven) en een adereindhulstang tot 10 mm2. Mocht iemand daarmee geholpen zijn dan mag diegene best een middagje langskomen om wat kabeltjes te krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MrFish schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Er is niks mis met ringkabelschoenen. Dat zijn uiterst goede verbindingen, mits juist geperst.
Ik heb overigens een hydraulische krimptang 4 - 70 mm2 (omgeving Eindhoven) en een adereindhulstang tot 10 mm2. Mocht iemand daarmee geholpen zijn dan mag diegene best een middagje langskomen om wat kabeltjes te krimpen.
Ik had een perstang geleend (van iemand die er professioneel mee werkt ) van Euro 400,- voor een ringkabelschoen. Je merkt wel het verschil met een goedkopere huis en tuin versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kermit8 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Wat voor kern heeft de draad eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ben aan het denken aan een heel vergelijkbare opstelling als @The-Source, met een batterij in de schuur. Het doel is hier voornamelijk overtollige zonne energie opslaan voor later gebruik en eventueel (vooral in de winter) opladen op een dynamisch goedkoop moment. Ben benieuwd naar feedback, en heb sowieso nog wel een aantal vragen:
  1. De thuisbatterij valt of staat (voor mij) met terugverdientijd, valt er iets te versimpelen aan de zekering en busbar oplossing? Dat loopt best in de papieren.
  2. De maximale omvorm capaciteit is 3kW, de batterij BMS kan 200A aan maar dat wordt nooit gebruikt en maakt de bekabeling onnodig dik. Ik ben van plan de BMS op 150A in te stellen en daar ook op af te zekeren zodat 50mm2 afdoende is, is dat logisch? Of moet het BMS lager/hoger ingesteld dan de zekering?
  3. Ik zou een gridmeter moeten toevoegen (en evt. meter voor de APS omvormers), die meters zijn best prijzig en de ESP oplossingen lijken niet heel robuust (de ESP zelf wel, maar de integratie met Victron niet). Ik gebruik al Home Assistant en Node-Red voor het hele huis, zouden jullie aanraden om ook daar de nul-op-de-meter regeling te maken (alle meters heb ik daar al beschikbaar).
  4. Mijn laadpaal is niet slim, ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin de automaten overbelast raken met de onderverdeler zoals hij nu is. Zijn hier nog tips voor behalve een Victron laadpaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sofZjsuFNs2rdEOSGJoIEviyzGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bjEb0JVuQAHlhPNjQgO4P2FJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jazzle schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:15:
Ik ben aan het denken aan een heel vergelijkbare opstelling als @The-Source, met een batterij in de schuur. Het doel is hier voornamelijk overtollige zonne energie opslaan voor later gebruik en eventueel (vooral in de winter) opladen op een dynamisch goedkoop moment. Ben benieuwd naar feedback, en heb sowieso nog wel een aantal vragen:

[list=1]
• De thuisbatterij valt of staat (voor mij) met terugverdientijd, valt er iets te versimpelen aan de zekering en busbar oplossing? Dat loopt best in de papieren.
• De maximale omvorm capaciteit is 3kW, de batterij BMS kan 200A aan maar dat wordt nooit gebruikt en maakt de bekabeling onnodig dik. Ik ben van plan de BMS op 150A in te stellen en daar ook op af te zekeren zodat 50mm2 afdoende is, is dat logisch? Of moet het BMS lager/hoger ingesteld dan de zekering?
Weet je zeker dat je geen Multiplus II 5000 zou willen? Fors meeer (laad)vermogen en waarschijnlijk betere efficiëntie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Jazzle schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:15:
  1. De thuisbatterij valt of staat (voor mij) met terugverdientijd, valt er iets te versimpelen aan de zekering en busbar oplossing? Dat loopt best in de papieren.
  2. De maximale omvorm capaciteit is 3kW, de batterij BMS kan 200A aan maar dat wordt nooit gebruikt en maakt de bekabeling onnodig dik. Ik ben van plan de BMS op 150A in te stellen en daar ook op af te zekeren zodat 50mm2 afdoende is, is dat logisch? Of moet het BMS lager/hoger ingesteld dan de zekering?
  3. Ik zou een gridmeter moeten toevoegen (en evt. meter voor de APS omvormers), die meters zijn best prijzig en de ESP oplossingen lijken niet heel robuust (de ESP zelf wel, maar de integratie met Victron niet). Ik gebruik al Home Assistant en Node-Red voor het hele huis, zouden jullie aanraden om ook daar de nul-op-de-meter regeling te maken (alle meters heb ik daar al beschikbaar).
  4. Mijn laadpaal is niet slim, ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin de automaten overbelast raken met de onderverdeler zoals hij nu is. Zijn hier nog tips voor behalve een Victron laadpaal?
[Afbeelding]
1. Je kan natuurlijk voor een DIY busbar gaan.
2. Ik heb zelf 35mm2 kabel gebruikt van de accu naar busbar, afgezekerd met 100A zekering. Ik heb geen piek en op max vermogen a 3,6kW kom ik niet boven de 80A uit.
3. Ik gebruik mijn "P1" data en stuur de Victron via Node-Red aan, ik kan kiezen uit diverse modus waaronder NOM. Werkt top.
4. Afhankelijk van de beschikbare data die je hebt kan je de Victron vermogen regelen cq beperken. Dit doe ik ook waarbij huis hoogst prioriteit heeft, dan de EV, dan de accu. Ofwel de Victron gaat als eerst terug regelen in vermogen en als dat nog niet genoeg is zal de EV stoppen met laden. Dit zou je simpelweg kunnen doen door CP signaal te onderbreken als je geen mogelijkheid hebt om je EV laadpaal aan te sturen.

Overigens zoals @Q al zei zou ik ook voor de 5000VA versie gaan.

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste