Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Crosspost van John245 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Ik ga mijn groepenkast en sommige onderverdelers aanpassen in verband met het plaatsen van een 3 fase Victron systeem. IK heb al eerder wat gedeeld, maar nu is het wat verder uitgewerkt.

De groepenkast en onderverdelers zijn in de tekening met kleurtjes aangegeven:
Lichtgroen = onderverdeler PV
Lichtrood = onderverdeler Victron / garage (zijn in feite 2 kasten alles voor de Victron zit links en voor de garage rechts)
Lichtgeel = onderverdeler wonng
Lichtpaars = groepenkast
Groene bolletje zijn punten waar een kabel met de aarde verbonden wordt.

Er is een oranje deel wat niet verder uitgewerkt is voor de leesbaarheid maar dat is geen spannend deel.

De onderverdeler van de woning blijft geheel ongewijzigd

Opmerkingen voor het Victron deel zijn welkom. Uiteraard ook andere opmerkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGu4lHLa5Re-e2qxtTyYDSFGfUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnE5ors9cCQ6mBFkVG77CeV4.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Nee, die komen pas als alles zwart is. :+

Wil men geen scope8/10/12 keuring? Dat lijkt mij nuttiger voor brandveiligheid dan een NEN3140(?) keuring.
Ik neem aan dan Scope 10. 8 is ARBO, 10 is brandveiligheid.

En neem aan dat ze dan ook een jaarlijkse keuring willen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niltag schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Creatief is het in ieder geval allemaal wel. Je hebt er ongetwijfeld al behoorlijk op gestudeerd en veel uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht vallen me een aantal dingen op:
  • de selectiviteit van het geheel laat te wensen over en voldoet in ieder geval niet aan de normen. Maar goed het gaat sowieso lastig worden om je daaraan te houden met zoveel verschillende onderverdelers
  • Als ik het goed volg kun je de AC-out van de victrons uiteindelijk ook weer met de rest van het huis/al het andere te koppelen. Waarschijnlijk met het idee dat je dan alles kan draaien als de stroom uitvalt? Hiermee schakel je hem echter ook door aan je hoofdschakelaar het net op. Die kun je wel weer uitzetten natuurlijk maar vanuit Victron is het echter bij het design van de omvormers nooit het idee geweest deze ook de AC-out op welke manier dan ook weer aan het GRID te koppelen. Al hun veiligheidsystemen zijn er juist op gericht om island mode te voorkomen
  • zo kijkende krijg ik een beetje het idee van een schaap met 5 poten. Heb je deze opties echt allemaal nodig? Scheelt ook een hoop geld om wat uit te kleden. Ik heb hier al een instructie hangen voor de juiste afschakeling van de hoofdgroepenkast maar dat wordt bij deze installatie echt bijna hogere wiskunde. Zelf zal je het allemaal snappen maar doen je huisgenoten dat ook als je er even niet bent? laat staan een eventuele koper van je huis of de brandweer als er echt wat aan de hand is.
begrijp me niet verkeerd. Het is niet per se onveilig en ik vind het creatief bedacht maar de complexiteit van het geheel brengt wel risico's met zich mee.
@Niltag
Dank voor je opmerkingen, en de moeite om ernaar te kijken.

Qua selectiviteit ben ik het geheel met je eens. Echter zonder zwaardere hoofdaansluiting is dat lastig te bereiken.

Er is geen verbinding met het net. In het paarse blok komt de AC Out 1 van de Victron uit op HS3 die via het verdeelblok is verbonden met de woning en het oranje blokje waarvan ik de lijnen niet heb ingetekend. Maar als jij een verbinding met het net zie wil ik deze wel graag weten. Ik wil geen onveilige situaties veroorzaken.

Zoveel geld gaat het niet schelen. Het enige wat ik kan besparen zijn de kosten voor een nieuwe groepenkast omdat de huidige te klein is. En ik bespaar het geld van een (1) SFT440. Of ik moet de kasten uitkleden en alle componenten verkopen. :) Eigenlijk koop ik voor het Victron systeem 1) een nieuwe kast 2) drie (3) SFT440's 2 alamats en een automaat.

Als er echt wat aan de hand is zet de brandweer gewoon de automaten van de hoofdaansluiting om. Verder wordt natuurlijk alles gelabeld zodat duidelijk is wat de schakelaars doen. Zo plaats is ook netjes de Multiplussen tussen twee (2) SFT440's zoals ook in Victron documentatie is aangegeven. Zo is er ook gelijk een mooie bypass bij onderhoud of problemen.

Veel is er ook al gebouwd. De verdeler woning 0 aanpassingen. Rechter kant van de verdeler (Victron garage) 1 component verplaatsen naar links, 1 component verwijderen en 1 component er in. Linker gedeelte bovenste rij bouwen. PV verdeler EM24 erin en SFT440 en wat herrangschikken De grootste wijigingen zitten nog in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Judge Ming schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
Hallo, ik heb een AC accu installatie van Tesla staan. De thuisinstallatie is 3x25A en ik heb 3 powerwalls (voor elke fase 1) die bij elkaar bijna 40kWh kunnen bevatten. De accu's zitten achter een alamat die volgens mij onderbemeten is: een hager ADM416G (3x16A B 30mA). Een enkele powerwall kan geladen en ontladen worden met 5kW continu met een piek van 7kW gedurende enkele seconden.

De powerwalls worden geladen met een 5.5kWp PV installatie verdeeld over 3 fasen en kunnen bij uitval van het net het huis van stroom voorzien. De PV 's zitten niet rechstreeks op de powerwalls maar via een (tesla) controle unit (Backup Gateway). Zo wordt PV stroom eerst in het huis gebruitk en bij overschot naar de powerwalls geleid. Pas als die 100% geven wordt er teruggeleverd aan het net.

Als ik de cijfers naast elkaar leg heb ik een alamat nodig van 3x25A, maar mijn huisaansluiting is ook 25A. De selectiviteit gaat dan dus de deur uit. Bovendien heb ik ergens gelezen dat B karakteristiek alamats NIET geschikt zijn voor bidirectionele controle van de stroom. M.a.w. alleen power in aan de onderzijde en power uit aan de bovenzijde wat bij een accu natuurlijk maar 50% van de tijd werkt.

Let wel, dit draait al een paar jaar zonder problemen, maar de warmtepomp en de inductie komen er aan waardoor de last veel groter kan worden en dan wil ik wel zeker weten dat de zaak niet onveilig is. Dus: welke alamat moet ik wel hebben?
Kijk eens naar de NEN wat nodig is voor selectiviteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W75oGWc0mxlqKbI6Vx1Wc6a2HqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mD1prB8EYGDUvTTwKskTvMTm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Hoe gaan jullie met het volgende statement om:

"Moet ik aanvul­lende over­span­nings­be­vei­li­ging (OSB) voor elk apparaat of elke onder­ver­deler gebruiken die meer dan 10 m van de laatste over­span­nings­be­vei­li­ging verwij­derd is?
Dit is een norma­tieve aanbe­ve­ling. Vanuit ons oogpunt verwijzen aanbe­ve­lingen naar alle gevoe­lige eind­ap­pa­ra­tuur of onder­ver­de­lers die meer dan 10 m van de laatste over­span­nings­be­vei­li­ging verwij­derd zijn. De te bevei­ligen eind­ap­pa­ra­tuur of onder­ver­de­lers moeten door de installateur met de klant besproken worden. Daar­naast advi­seert de norm aanvul­lende over­span­nings­be­vei­li­gings­com­po­nenten in de volgende gevallen: Als hoge span­ning­spieken worden gege­ne­reerd in het gebouw/systeem (bijv. uitrus­ting met hoge belas­tings­stromen zoals omvor­mers of accu-opslag). Als grote objecten op of naast het gebouw moeten worden bevei­ligd (zoals masten, buiten­ver­lich­ting, warm­te­sen­soren of antennes)."

Bron: Hager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Meyo084 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Ik heb zojuist ook de 48/5000 uitvoering besteld, bedankt voor het onderbouwen van mijn keuze :D wat ook nog meespeelt is een mogelijke efficiëntie winst in het geval van een overbemeten omvormer..

90% van het materiaal is besteld, ik zal tzt wel wat meer info / tekeningen / fotos van mijn installatie plaatsen.

Waar ik mij momenteel op aan het inlezen ben is de inzet van een ESPHOME voor het uitlezen van mijn P1 meter, ik heb geen ruimte voor de 3fase tussenmeter van Victron dus zou het fijn zijn als ik dit gewoon uit mn p1 kan halen (dsmr 4.0).

Mochten er tweakers zijn met ervaring betreft MQTT in combinatie met Homey en Victron houd ik mij aanbevolen :)
Ik ga wel voor de EM24 (Ethernet), kwam toch al ruimte tekort :) Hier 98,16% van het materiaal besteld. Maar mijn bedradingskanalen liggen nu al 4 dagen bij de vervoerder en die heb ik als eerste nodig.

Morgen komen mijn op maat gemaakte accukabel en 16mm2 aardkabel binnen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Meyo084 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:09:
Even een vraag hier over het voeden van de Cerbo GX, wat is hier een gebruikelijke manier voor? Middels een voeding, of rechtstreeks op de accu? Kan hier eigenlijk nergens iets over vinden anders als uiteraard de mini en maximale spanning..
Accu of busbar. Maar je ziet van Victron ook schema's met connectie op de Multiplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Je kan het inderdaad direct op de accu/busbar doen.

In mijn geval heb ik het op de Lynx busbar, niet met een extra moer maar op een eigen zekering aangezien ik nog plek vrij had.
Dat Cerbo kabeltje is al gezekerd.

Is die extra moer echt nodig? Heb je niet een betere verbinding als je deze gewoon rechtsreeks op de kabelschoen van de accukabel plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Top, heb ik dat duidelijk.
Vraag in het verlengde, maakt het dan ook niet uit (stel dat je niet de standaard kabels gebruikt) dat je dan de kabels op maat maakt en dus per set verschillende lengtes DC kabel hebt?

Goed punt. Door vanaf boven en onder aan te sluiten kom je op 120A max per kabel als ik het goed heb. Nog steeds met de piek boven de rating van de kabel natuurlijk. Irritant dat ze geen geschiktere kabels aanbieden. Het is nou niet zo dat je die connectors goed los kan krijgen voor zover ik kan nagaan. Anders had ik wat DC-kabels op maat laten maken.
Iedere batterij appart, zie https://community.victron...h-battery-cable-spec.html

Ik ga het in ieder geval wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Voor de prijs van de kabels hoef je het niet te laten, dat is ongeveer 1% van de prijs van de batterij. Je hebt dan alleen zoveel ruimte op de bushbar nodig, das is dan net even jammer.
Ja gaat aardig wat ruimte innemen met 80 batterijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

80? Dan heb ik ergens een typfout staan. Wil nu eerst voor 16 gaan, dat is het maximale aantal dat zonder hub aangesloten kan worden. Komen dan per 8 in een accukast.
16 is een mooie start. Hier starten we met 4. Maar als de dynamische prijzen net zo zijn als afgelopen jaar komen er in jauari wel 4 bij.

Heb jij een linkje naar die accukast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
GMJansen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Voor jouw setup zou ik idd alleen voor een busbar kiezen, zoals @jadjong ook al aangeeft.

Ook als je dit niet doet (en dan wordt het wel een lastig verhaal): in alle gevallen MOETEN de DC-kabels allemaal even lang zijn.
Dwz: dezelfde lengte tussen elke Pylontech en de busbar
(en ook de kabels tussen de busbar en de inverter/chargers moeten exact even lang zijn.)

De reden is de batterijen anders niet goed belast worden.
Specifiek bij de Pylontech was er een YT'er die er 5 had, waarbij er 1 defect raakte door de onbalans.
David Poz heeft een mooie video gemaakt over de (grote) voordelen van busbars tov doorlussen.

[edit]

[...]

het werkt wel, maar bank 3 gaat dan in onbalans.
Exact even lang zijn ze nooit :)

Maar ff serieus wat is een acceptabele afwijking in lengte? 1cm ? 1 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:56:
Het gaat niet zo zeer om de precieze lengte, maar de totale weerstand tussen punt A en B. Die moet voor elk pad in de keten gelijk zijn. Dus de weerstand van omvormer<>batterij-1 moet net zo hoog zijn als de weerstand tussen omvormer<>batterij-80. Maak je inderdaad gebruik van 80 batterijen dan kan het verstandig zijn om er een paar door te lussen want dan krijg je een hele lange busbar en wordt het moeilijk om de omvormers een beetje centraal op die busbar aan te sluiten. :+
Heb de kabelschoenen aan de 70mm2 kabels laten persen en gisteren ontvangen. Best leuke kabeltjes, moet alleen ff mijn schakelaars verplaatsen :)

Morgen komen de bedradingskokers, dan kan ik verder bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:40:
Zit nog even verder te denken, kan natuurlijk dus de standaard Pylontech kabels gebruiken. In 1 accukast komen dan 8 x US5000 met 2 x de Lynx distributor.
Moet ik alleen even kijken met welke kabeldiameter ik de 70cm tussen de lynx distributors in de verschillende accukasten en/of de lynx distributor op de muur waar de Multiplussen op zitten kan overbruggen.
Zat even te googelen op DC kabel 1000A (net als de rating van de lynx) maar dat is volgens mij niet echt standaard. :P
Dat wordt dan een kabel van 333mm2. Succes met het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Top, heb ik dat duidelijk.
Vraag in het verlengde, maakt het dan ook niet uit (stel dat je niet de standaard kabels gebruikt) dat je dan de kabels op maat maakt en dus per set verschillende lengtes DC kabel hebt?

Goed punt. Door vanaf boven en onder aan te sluiten kom je op 120A max per kabel als ik het goed heb. Nog steeds met de piek boven de rating van de kabel natuurlijk. Irritant dat ze geen geschiktere kabels aanbieden. Het is nou niet zo dat je die connectors goed los kan krijgen voor zover ik kan nagaan. Anders had ik wat DC-kabels op maat laten maken.
Je kan de connectors wel krijgen. Maar de prijs van 2 losse connectors is hoger dan de prijs van de kabel.

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

:) Het uiteindelijke amperage dat over de bushbar gaat lopen is maximaal het vermogen van de 3x Multiplus-II 48/8000/110-100. Dus 300A totaal als ik het goed heb (niet uitgegaan van kortstondig piekvermogen). Dus ik zou dan een DC kabel van 70cm moeten hebben die 300A aan kan, dan kom ik op 95mm2, iets beter verwerkbaar (link).

Daarnaast moet ik nog even uitzoeken hoe die 3x100A vanaf de Multiplussen zich verhoud met het laadvermogen van accu’s van 80-100A. Idealiter blijf je onder de 0,5C en dan zou je dus op 40-50A laadstroom uitkomen. Met 8 accu’s die per stuk aangesloten zijn zit ik, als ik het goed heb, op 300/8=37,5A (0,375C)en bij een 2e kast met 8 accu’s kom ik dan op 18,75A (0,1875C). Dus dat zou volgens mij zowel met 1 als 2 kasten goed moeten gaan.
Correct.

De specificatie sheet zegt:
Charge/Discharge Current (A) Recommend 50
Charge/Discharge Current(A) Max. 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Het lijkt best wel lastig om een 80A of anders 100A DC Circuit Breaker te vinden. Ik vraag me dan af of we dan echt zulke speciale wensen hebben. Of dat hier toch iedereen op een Lynx met dure zekeringen + externe schakelaars zit.

Wegens de beperkte ruimte zou een DIN-rail based oplossing echt wel de voorkeur hebben.
30 s google: https://www.ato.com/100a-dc-circuit-breaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Bedankt, ik had (onuitgesproken) de hoop dat we iets gewoon in NL konden bestellen.

Nu kreeg ik een DM voor dit product en dat lijkt mij een hele mooie match.

Het is niet goedkoop, maar de droom van een DIN-based 48V setup is weer een stap dichterbij. :)
Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht.
Je moet je afvragen of je wel in NL wil bestellen. Meeste bestel ik in DE. De kabelkokers in DE kortere levertijd en zelfs met transportkosten van Euro 72,- waren ze nog veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Bedankt, ik had (onuitgesproken) de hoop dat we iets gewoon in NL konden bestellen.

Nu kreeg ik een DM voor dit product en dat lijkt mij een hele mooie match.

Het is niet goedkoop, maar de droom van een DIN-based 48V setup is weer een stap dichterbij. :)
Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht.
Ik heb wel een betere match voor je: https://www.ksh-technik.d...r0804-s801c-c80?idealo_de

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):
- Montage bedradingskokers
- Plaatsen draadclips (de meeste moeten nog vastgezet worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqFXQ_erO_ofKU-MPMKRmQMgNcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKAD49aL6oXfc3WPxljcToGe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:37:
Hier nog iemand ideeën bij een 19” rack tbv de accu’s? Ik had een mooie op het oog maar de leverancier kan/wil geen uitspraak over het draagvermogen doen. Kan me voorstellen dat de accu’s (40kg per stuk) iets zwaarder zijn dan reguliere serverapparatuur? Staat zo slordig als alles in 1x op de grond ligt. Ben aan het zoeken naar een 36U variant zodat ik er 8 US5000 per kast in kwijt kan met ruimte voor de Lynx Distributor.
Had ook naar een 19" rack oplossing gekeken en besloten hier voorlopig niet voor te gaan.

Volgens mij zijn de accu's 4U en zie ik dat mensen 1U ventilatie aanhouden. Normaal gesproken kan een serverkast dit gewicht wel dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:27:
[...]

Gaat er volgens mij strak uit zien als het klaar is. Maar ik neem aan dat die positieve kabels nu nog niet kloppen? Ze zijn mooi even lang, maar te kort om tot aan je busbar te komen? Of komen er nog werkschakelaars tussen?
Daar komen werkschakelaars tussen. Anders was er wel een probleempje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Gestart met de negatieve DC bekabeling.

De volgorde op de Lynx is nu:

Batterij 1 - Omvormer 1 - Batterij 2 - Omvormer 2 - Batterij 3 - Ovormer 3 - Batterij 4

In de toekomst wil ik het zeker uitbreiden naar 8 batterijen en waarschijnlijk wel meer.

Us het verstandig om de kabels nu al in de onderstaande volgorde aan te leggen:

Batterij 1 - leeg - Omvormer 1 - Batterij 2 - leeg - Omvormer 2 - Batterij 3 - leeg - Omvormer 3 - Batterij 4 - leeg .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj4mxZUctpTWpD2-P3mZNp8Lo6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2btdJf1nA5yk6BkE1IZegoGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDB7vEQ7AuJMFVS3EtuZogcwYtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bhfz1F7ZbwZSnd2NvFp9jwU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door John245 op 01-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:12:
Normaal heb je batterij-shunt-omvormer.

Dus weet niet waar jij je shunt nu plant, maar het om en om doen lijkt me sowieso niet noodzakelijk.
Er komt geen shunt.

De batterijen (Pylontech US 5000) communiceren gewoon met het Victron systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:08:
[...]

Dat is wat ik uit de Victron kabel handleiding heb geleerd. Ook mijn leverancier heeft mijn Lynx op die manier voorbereid.
Dankjewel. Scheelt kabels omzetten als ik ooit meer batterijen aanschaf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jazsie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:14:
[...]

Bedoel inderdaad gewoon een post met alle informatie/foto's bij elkaar :).

[...]

Lekker bezig, ziet er tot heden netjes uit.

Hoeveel mm2 zijn je DC kabels (in de goot)? Zien er dun uit :9.
Die van de omvormers afkomen zijn 70 mm2. En dat is al wurgen, want die kabelschoenen zjn niet erg flexiberl :) Is 125 mm goot dus vertekent misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:22:
[...]

Haha, ja. 70mm2 is snel gezegd, maar het is al best een forse kabel. Ik was zo slim om DIN kabelschoenen te nemen. Die zijn extra lang. Vervolgens kreeg ik dus niet de kabel door de opening in de onderzijde van de omvormer om hem op de terminals aan te sluiten. Dus ik heb mijn gloedjenieuwe victrons al met een dremel moeten bewerken om ze aan te kunnen sluiten.

Overigens komt mijn kabelgoot gewoon bij de Hornbach vandaan. Ook niet al te duur.
Kabelgoot of bedradingkoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:
[...]

Euh....van die goten waar je kabels in gaan. Draden passen er ook in. Ik weet niet hoe het officieel heet. Het zijn van die witte gesloten van PVC. Je kan er met een multitool supermakkelijk openingen in maken.

Edit: Deze dus.

[Afbeelding]
De Multiplus II handleiding zegt: "** Do not locate battery cables in a closed conduit"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDgNinmxmB6Sh25bb78ZePJDZWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqz6rBJcbI8jUb03yMfOGT53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpR6WxD8AfHM06UvwjkpEM0I6CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSI7Q7DPtfyOZEmO66y2tBiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Montage 16 mm2 aardkabel Pylontech US5000 en weerstand gecontroleerd;
- Montage 6 mm2 aardkabel Multiplussen;
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plats gegeven in bedradingskoker;
- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmSdf5a1Z3qAWwUrYoejImJgJlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2NX3oCIHDGBA99FxSzXfdjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwYxPtGJLGoVbax6sT8cFiuiKb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL0ZkWvbhNGPELhOuw8SW7r3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Zenix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:47:
Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Ben niet van plan om dit op korte termijn te doen, maar wel wel benieuwd naar beweegredenen van die complexe setups.
In mijn geval zijn de Victron's per stuk niet duurder dan de accu's per stuk. Voordat ik dit systeem ging bouwen heb ik natuurlijk ook naar andere systemen gekeken (had zelfs al 3 Sessy's besteld en die geanuleerd).

De beweegredenen voor het Victron eco systeem zijn:
1) Flexibiliteit;
2) Noodstroomvoorziening voor de gehele woning;
3) Schaalbaarheid;
4) Integratiemogelijkheden met domoticasystemen;
5) Geen vendor lock in;
6) Power assist.

Maar iedere situatie is anders door de eisen en/of al aanwezige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:45:
[...]

Dag 24: De familie heeft door dat mijn nieuwe hobby volledig uit de klauwen loopt.
Als ik pas op dag 24 iets doet klagen ze niet. En zolang het netjes is klaagt ze niet zo snel.

Als ik er alle dagen en wat meer uur per dag aan kon werken zou het wel sneller gaan. Maar de visite vandaag vond het ook netes en een hoop kabels :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:49:
[...]

EM24’s, meervoud? Waar ga je ze inzetten?
GRID en PV AC OUT 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Raven schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:34:
[...]

Dan moet de verbinding met het net toch verbroken worden?
Klopt die wordt ook verboken. Maar als je AC PV heb kun je ze op AC Out 1 (preferent) zetten en dan blijven ze het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Judge Ming schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:02:
[...]

Computerapparatuur (servers etc.) houden niet van dit soort gedrag. Daarvoor zijn UPS'n in de markt die er voor zorgen dat die apparatuur altijd van stroom voorzien blijft.Afhankelijk van de omvang de UPS een paar minuten tot enkele uren.
Een ESS is geen UPS. Voor computers een UPS er tussen zetten. Het voordeel is wel dat bij vervanging van de UPS'en ik voor een model met minder capaciteit kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:52:
[...]

Mijn computer(s), mijn NAS, satellietontvanger enz. draaien probleemloos door bij uitschakelen of inschakelen van de netstroom. Hun netvoeding vangt de rimpel moeiteloos op.
Voor de SolarEdge (= zonnepanelen) is dit anders. Die moet synchroniseren met de nieuwe sinus die de victrons aanbieden. Voor de veiligheid duurt dat even.
Mijn Victrons met drie batterijen zijn zo een hele grote UPS voor meerdere maanden. oOo
Dat zou fijn zijn. Met een andere ESS leverancier een hele discussie over gehad. Volgens hun is een ESS geen UPS en moet er nog steeds een UPS ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:24:
[...]

Het zal wel. Als ik de hoofdschakelaar uit zet draait 'het huis' inclusief computers enz. gewoon door. Geef het een naam, UPS of anders, het is wat ik wil. Pas als het gaat sneeuwen leveren de zonnepanelen niet meer voldoende op voor alles. Dan moet ik op de dynamo-fiets.
Dan heb je een energiezuinige woning. Hier minimaal dagverbruik 27 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:58:
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier:

Is het slim om een powerwall in een oude kelderbak te plannen van ~2x2 en krap 1,70 hoog? Ik kan daar wel wat natuurlijke ventilatie in aanbrengen, maar weet niet goed hoe ik de warmte ontwikkeling moet inschatten of bijv brandveiligheid. Het luik komt uit in de woonkamer.
@Ethirty de foto's die ik heb gepost zijn van een installatie in een kelder van 2.60 meter hoog. Dan krijg je een beetje een gevoel bij de maten. Oppervlakte is 64m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:00:
@V_ger Als ik zo naar die Victron spullen kijk, dan schaalt het vrij slecht. De SmartSolar MPPT 250/70 vind ik niet voor minder dan ca €750, maar 10x die panelen kunnen ook op 3x een 100/20 van €170 voor totaal €510. (ik zie 'm ook voor €110 maar ben dan niet zeker van 48V). Voordeel: geen SPOF, minder €, nadeel: meer kabels naar binnen.
Of mijn google-fu laat me in de steek, dat kan ook.
ff aam je skills werken. www.Idealo.de

Bijvoorbeeld: https://husatech.de/Victron-SmartSolar-MPPT-250-70-Tr

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 06-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:43:
[...]

Dat het formaat lastig, besef ik. Was ook niet van plan een grote installatie daarin te plaatsen.

Maar het ging me over het concept van zo'n krappe ruimte (warmte) en de locatie (giftige gassen in je kamer bij brand).
Misschien kun je wat met een warmtewisselaar en dan in de winter de warmte gebruiken om je huis te verwarmen.

• John245
  • Nu online
JBtL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:02:
[...]

Het hoeft volgens mij voor 90% ook niet zo complex te zijn - en dan kan het ook een stuk goedkoper. Ik heb het zelf maar eens uitgezocht. Verbruik hier redelijk standaard tot aan de hoge kant, 400 kWh verbruik per maand 10-15 kWh per dag. Ondanks een 3-fase aansluiting kan dit ook met een kleine 1-fase omvormer, bijvoorbeeld Victron Multiplus II 3000 (hier gevonden voor 900 euro) met 2x Pylontech US5000. Dan heb je 2400W vermogen en 9,6 kWh batterijcapaciteit.

Als ik dan kijk naar het benodigde vermogen voor 99% van het verbruik, dan is 2400W voldoende:

[Afbeelding]

En ingezoomd:

[Afbeelding]

En qua capaciteit hoef je volgens mij in eerste instantie alleen te kijken naar hoeveel stroom je zonder batterij nog afneemt per dag, 9.6kWh is hier ruim:

[Afbeelding].

Deze setup is voldoende om 8 maanden per jaar vrijwel zonder netto stroomverbruik door te komen (wel bruto op de 2 fasen waarop de batterij-omvormer niet is aangesloten), en betekent ca. 2000 kWh stroom van het dak die extra zelf wordt gebruikt, in de winter kan de batterij geladen worden op de momenten dat het waait en ook weer een groot gedeelte van het verbruik verschuiven (ik heb wel een warmtepomp, dan wordt het in de winter wat dat betreft wat lastiger om 95% PV/Windenergie te gebruiken.

Het wordt pas complex en prijzig als je het hele systeem ook zonder grid wil laten aansluiten, of op alle momenten alle opgewekte PV stroom wilt kunnen opslaan.
Iedere situatie is ook anders. Hier een basisverbruik van 1100W. En we willen graag noodstroom. Met power assistant hoeven we er niet meer op te letten wat we tegelijk aan zetten. En uiteindelijk is het niet meer noodzakelijk om 2 UPS'en te vervangen. Dus een hele andere business case.

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:26:
Hmz, ik heb een dingetje over het hoofd gezien bij de overstap van de Victron Multiplus-II 48/5000 naar 8000. De 5000 kon met 1 kabel van 70mm2 op de Lynx Distributor aangesloten worden. Bij de 8000 staat in de handleiding dat dit met 2 kabels van 50mm2 moet gebeuren. Hierdoor zou ik dan een extra distributor moeten kopen om de 3 extra kabels kwijt te raken.

Iemand een idee of ik dit zou kunnen vervangen voor 1 kabel van 100m2? de 8000 heeft 2 aansluitingen voor DC+ en 2 voor DC-, dus mogelijk dat het daar al qua vermogens op vast loopt.
Of bestaan er accukabels met aan de ene zijde 2x 50mm2 met ogen die aan de andere zijde samenkomen in 1 oog (Y-kabel)?

Vraag me nog iets af nu ik dit tik: ik moet dan waarschijnlijk ook elke DC+ kabel van een DC-schakelaar voorzien. Tenzij ik de 2 uitgangen vanaf de Multiplus op 1 ingang van de DC-schakelaar kan aansluiten met een Y-kabel natuurlijk. Of...ik moet beide 50mm2 kabels op dezelfde bout/moer van de DC-schakelaar plaatsen, moet echt even gaan uitzoeken wat kan/mag.
Heb je de Multiplus al? Zou ff meten of een 100mm2 kabel door de opening kan. Ik de 5000 versie en 70mm2 kabelchoen was met moeite p de Multiplus aan te sluiten. En ik zag hier iemand die had DIN kabelschoenen en dat paste niet

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:29:
[...]

Hij heeft nog niet door dat een kabel van 100m2 niet gaat passen. Sommigen mensen wonen ruim kleiner dan dat.

En die DIN kabelschoenen dat was ik. Die zijn langer (3x krimpen ipv 2x) en daardoor haal je de bocht niet om de schoen over de terminal te schuiven. Dan zit de staart van de schoen nog te dicht bij de doorvoeropening.

Denk ook aan de buigstraal van de kabel. De wordt ook fors meer bij dikkere kabels.
Ik had een "m" vergeten, maar dat was wel duidelijk. Hier gaat het ook niet passen want onze kelder (onder de garage) is maar 64 m2. En toen daar de kraanmachinist de platen op de kelderbak kwam leggen zei hij dat er woningen zijn met minder vloeroppervlak.

Zels een normalle kabelschoen van 70 mm2 is ff prutsen voor iemand die het niet dagelijks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Treenaks schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:20:
[...]

64mm² is inderdaad wel een héél kleine kelder :+
Daar een "m" te veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
[...]

Voor wat het waard is. Ik heb de brandweer om advies gevraagd inzake mijn installatie en de opstelling aan hen voorgelegd. Daar hebben ze een speciale dienst voor. Bel ze voor het e-mail-adres in jouw regio. Niet het noodnummer.

Advies 1: Plaats werkschakelaars in de aanvoer- en de afvoer-leiding op een plaats die makkelijk en snel toegankelijk is.

In jouw situatie zou dat dus in de woonkamer zijn.

Advies 2: Plaats rookmelders en CO (koolmonoxide) melders. Kies professionele versies met batterijen die 10 (!) jaar meegaan.

Advies 3: Bij brand (of twijfel): wegwezen! Niets doen, niks blussen, alleen rennen. Bel 112. Waarschuw buren.

Een extra van mijn kant: Als je in je kuil aan het werk bent, kun je dan makkelijk weg als er iets gebeurt?
Hou er rekeing mee dat een kelder een besloten ruimte is en neem dan ook bij werkzaamheden alle benodigde maatregelen.
  1. Toezichthouder
  2. Noodverlichting
  3. etc...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plaats gegeven in bedradingskoker;

Dag 21 (09SEP2023)
- Montage AC bekabeling
- DC schakelaars gemonteerd (verloop momentsleutel ontvangen)
- Start onderverdeler Victron (automaat, aardlekschakelaar, twee (2) omschakelaars, EM 24 GRID.

Nu langzaam onderverdelers aanpassen zodat op de dag van aanpassing hoofdverdeler de stroomonderbreking zo kort mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-S9KJxxPusKRD4y2O4gcGo8B2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mASmOpnZpiJaiGMGtvqNgh7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnmDRiL-1mdRCUMLd1DZFAKFpf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3qGqb1FIoxwszgyp5sbAcTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je_Ll7i5HvW-rIMgdW0Fztcgw-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOme5oxUGZ4HWEpwFktmsc2p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:33:
Begint er goed uit te zien. Weet niet wat de exacte normen zeggen, maar ik dacht zelf altijd dat je AC en DC niet in 1 goot mag combineren?
Dat dacht ik ook altijd. Maar het schijnt te mogen als alle kabels brandvrij zijn (Cca) en tegen de hoogste spanning van één van de kabels kunnen. Mijn toegepaste kabels zijn zelfs nog veiliger. Verder zjn natuurlijk alle kabels dubbel geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:52:
Heb m’n grote kast wat netter gemaakt…

[Afbeelding]

Stekkerklaar. 1x230V, 1x”UPS”, netwerk en 1xaarddraad (extra). Lynx wordt gevoed door USB uit de Multiplus.

Er kunnen nu nog 2 Pylontech US5000’s bij in en als ik iets verzin met de Lynx/distributie ook nog wel 2 Multiplussen aan de zijkanten, totaal ruim 25kWh met 3-fase zal er precies in passen.
Wat voor kabeldoosje heb jij hiervoor gebruikt? En welke wartel voor de RJ10 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:13:
[...]

Het 5V kabeltje (RJ10 - USB) gaat bij mij aan de kant die normaal boven zit naar de achterwand en direct het kabelgootje in. Kleine tie-wrap om ‘m vast te zetten. Er is genoeg ruimte bovenin de distributor.
Ok, waar kun je zo'n kant en klare kabel kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:18:
[...]

Dat weet ik niet, maar met voltmeter, soldeerbout en krimpkousje is het 5 min werk.
Met kroonsteentje zou ook nog kunnen maar draadjes zijn wel heel erg fijn…
Mijn plan is om er adereindhulsjes op te zetten. En dan lasklemmen. En dit gejeel netjes in een kabeldoos.

Of mijn soldeerspullen eens opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Voor degene die hier een Multiplus 2 hebben met voor de AC aansluitingen een schroefaansluiting. Met welk moment hebben jullie deze vastgezet, ik kan hierover niks in de documentatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plaats gegeven in bedradingskoker;

Dag 21 (09SEP2023)
- Montage AC bekabeling
- DC schakelaars gemonteerd (verloop momentsleutel ontvangen)
- Start onderverdeler Victron (automaat, aardlekschakelaar, twee (2) omschakelaars, EM 24 GRID.

Dag 27 (15SEP2023)
- AC bekabeling Multiplus op moment vastgezet. Adaptretje ook binnen dus aarde Multiplus ook met moment vastgezet;
- Lynx Distributor voorzien van 5V DC voeding door middel van USB Cerbo GX;
- Montage deksels bedradingskanalen;
- Montage eindkappen bedradingskanalen;
- Cerbo GX en EM 24 op switch aangesloten;
- Hele systeem doorgemeten.

- Zie al op foto data afdekkapje distribitor ontbreekt :)

Nu langzaam onderverdelers aanpassen zodat op de dag van aanpassing hoofdverdeler de stroomonderbreking zo kort mogelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVqYLdUYN8EugOX04ImlyoTWxc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48Qvmt7LQDyjw7UIfwkkBQPZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4SHa87Xr-RUK9rWSi4csviSZx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRLhli1572JXkyPz79ODtocl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIxdjFBePPjaJ0dCDIIJfkb406w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuzn8Nb70RMUq4ZGnunYrHF8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itqk4G-AZwvHg-V9EwWnsqiodQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYuLe0rPwGQ9hfIvr1Mwqrh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:04:
[...]

Super gaaf dat je alle vorderingen zo deelt. Komend weekeinde mag ik ook eindelijk starten met bouwen. Jouw posts hebben me al een paar aandachtspunten laten zien, dank!
Ik zal ook van elke stap/fase de foto’s publiceren en nodig iedereen van harte uit om zijn/haar bemerkingen te delen.
Eerstvolgende stap wordt de AC kabel, die conform de huidige berekening 16mm2 moet zijn (meterkast naar ondeverdeelkast in de schuur waar alles staat is 25 meter). Komend weekeinde touwtje spannen om te zien of de bedachte route kan, wat het aantal merrie is en dan bestellen maar.

Ter info:
3x25A netaansluiting
17kW PV omvormer
Mooi systeem. Ben benieuwd naar jou foto's.

16 mm2 ga je niet vrolijk van worden. Hier een 25 mm2 aarddraad gelegd werd ik ook niet vrolijk van.

Als je dingen heb die bij mijj beter kunnen hoor ik het graag.

Hier is het Victron deel nu klaar. Nu langzaam de onderverdelers aanpassen en uiteindelijk de hoofdverdeler.

Hier hadden we de kabels al in het voorjaar gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Lf8BGZpWWM7jGuBp_PpkV4ZyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ec0tMBPnDwmlo70LCjhc5Ld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYtRS1NSWID61dURsrDhrpNIR2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9521AFzM4IEFAcaXuKOWnV4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niltag schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:47:
[...]

mwoah. Meeste installatie-automaten zitten ook zo rond die waarde. Gebruik zelf een moment schroevendraaier. Daarmee voelt 2 Nm op zo'n klein schroefje toch altijd nog wel zwaar aan. Zwaarder dan dat ik hem 'op gevoel' zou vastdraaien in ieder geval.

Verder wel echt een deftige installatie aan het worden bij jou. Benieuwd of alles met alle onderverdelers straks ook blijkt te werken zoals je hebt bedacht. Succes in ieder geval met dat deel!
Automaten zitten op 2. Maar ik heb ook componenten die ik aan moet draaien met 7 Nm. Dat is echt wel kracht zetten.

Over de onderverdelers maak ik me weinig zorgen. In feite zijn het kleine modificaties ten opzichte van de huidige situatie.

Ik gebruik ook een moment schroevendraaier. En heb vandaag een adapter ontvangen zodat ik ook moeren met een laag moment vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:01:
Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een passende Victron oplossing voor zowel de huidige situatie als mogelijke toekomstige uitbreiding.

Relevante gegevens:
  • SolarEdge 5k 1-fase omvormer
  • 3x25A aansluiting
  • EV die 11 kW kan laden, zal doorgaans niet vanuit de accu zijn en als dat wel zo is, dan is alles tussen de 2-11 kW ook acceptabel
  • Naast nul op de meter wil ik ook graag handelen op basis van dynamische tarieven en overdag laag inkopen en 's avonds/'s nachts de goedkopere opgeslagen kWh's zelf gebruiken. Er moet dus zowel capaciteit voor eigen verbruik als voor het handelen zijn.
  • Op dit moment heb ik nog 1x40A (Laadpaal: 1x32A), dat wordt over 6 weken 3x25A (Laadpaal: 3x16A) en dan krijg ik ook 3 buiten-/5 binnenunits airco/WP waarvan ik het dagelijkse verbruik nog niet goed kan inschatten.
Huidig verbruik tussen 20:00 en 8:00 is zo'n 5 kWh. Dat zal waarschijnlijk wel met 10-20 kWh toenemen als de nieuwe units goed gebruikt worden. Daarom richt ik op zo'n 25-30 kWh opslag. Aangezien de meterkast, garage (locatie voor de accu's) en wat andere zaken de komende 2 maanden worden aangepast, sorteer ik wel graag voor op de keuze die ik ga maken, al kan ik indien echt nodig wel even wachten.

Doel is dat wij tijdens koude/warme dagen het verbruik van de airco's/WP's 's nachts ook op kunnen vangen, dat er dan iets minder gehandeld kan worden is prima.

Ik wil graag klein starten met de mogelijkheid om later op te schalen. Ik heb een offerte ontvangen met:
  • 3x Victron Multiplus II 3000
  • 15 kWh accu
Toen ik aangaf in de toekomst naar bijv. 25 kWh of meer te willen gaan kreeg ik een offerte voor:
  • 3x Victron Multiplus II 5000
  • 25 kWh accu als minimum
Op bijv. https://www.haroldhalewij...t-voor-een-thuisbatterij/ zie ik een "offerte" met 3x Multiplus II 5000 icm 15 kWh accu, wat dus suggereert dat 25 kWh geen vereiste is.

Mijn PV systeem wekte in de begindagen regelmatig 5.000 Watt op, maar na 6 jaar zie ik dat nauwelijks meer, 3000-4000 is doorgaans wel de piek, volgens mij moet dat voor beide systemen geen probleem zijn om te laden als ik https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule goed interpreteer?

Zojuist de volgende video gezien:
[YouTube: Hoe houd je de batterij gezond]

En op basis daarvan concludeer ik ook dat je sowieso relatief traag wil laden en ontladen. Ik trek liever wat extra vanaf het net, of lever liever wat extra terug, dan de accu's te overbelasten. Aan de andere kant wil je natuurlijk graag maximaal laden bij negatieve tarieven en maximaal terugleveren bij hoge tarieven, dan zijn de 5000's in het voordeel icm voldoende accucapaciteit. In de toekomst wil ik mogelijk nog wel met 1 of meerdere 5 kWh modules uitbreiden als dat iets toevoegt en dan is het zonde de 3000's te moeten vervangen door 5000's en daarnaast een aantal andere componenten te moeten upgraden, dan kan ik dat nu beter direct doen.

Ik ben wat deze materie betreft nog redelijk nieuw dus stel vast wat domme vragen, maar wat is in mijn situatie nu slim, volgens mij kan ik qua piekbelasting (volledig off-grid hoeft van mij niet) prima met de 3000's uit de voeten. Aan de andere kant kan ik met de 5000's beter gebruikmaken van lage vs hoge tarieven en daarnaast zowel handelen als eigen consumptie beter combineren.

Als ik nu mijn startbudget inzet, voor welke optie kan ik dan beter gaan?
  1. 3x Multiplus II 3000 met extra start accucapaciteit
  2. 3x Multiplus II 5000 met minder start accucapaciteit
Volgens mij voldoen de 3000's dan ook prima en dan heb ik liever alvast wat extra capaciteit, maar hoor het graag.
In hoeverre zijn je offertes uitgesplitst. Waar ik de Victrons heb gekocht zat er maar een prijsverschil van Euro 165 ttussen de 3000 en 5000 versie (per stuk). En was het syzteem nog geen 4% duurder met de 5000.

Hoeveel wil je handelen. Hoe groter de Victron hoe meer je kan handelen.

Ik zou voor de 5000 gaan met 20 kWh opslagcapaciteit. Kun je (ont)laden met 50A per batterij. ZIt je mooi op het aanbevolen stepoint (in geval van Pylontech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:25:
[...]

Die zijn helemaal uitgesplitst, dus goed na te gaan:

Excl. BTW zijn dit de kosten per stuk:
Multiplus II 3000: 975
Multiplus II 5000: 1482

De offerte met de 5000's is incl. BTW 6.200 Euro duurder door een aantal andere zwaardere componenten en 2x 5 kWh accu's extra, waarvan ik dus betwijfel of dat laatste nodig is. Stel dat ik voor de 3000's zou gaan bij dezelfde leverancier, dan zou ik +-20 kWh extra kunnen krijgen voor dezelfde prijs.

Ik kan overigens de Multiplus II's op andere plekken veel goedkoper vinden, net als de accu's, dus ik ga sowieso nog even kijken waar ik alles aanschaf, maar de belangrijkste vraag is voor nu: Kan ik met de 3000's ook prima uit de voeten?
Je beperkt je behoorlijk met de 3000. Kijk maar eens op datasheet naar het vermogen. Zeker als je ooit batterijen uit wil breiden zou ik de 3000 niet doen.

Stel 3000 voor de batterijen. Dan rekenen ze 3200 voor upgrade naar de 5000, dat is wel een heel groot verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 17-09-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:24:
Loop een beetje te klieren qua DC ontwerp en kabellengtes. Heb 3x Multiplus-II 48/8000 die ik op de Lynx Distributor wil aansluiten met daar tussendoor de accu’s. Conform Ultimate Wiring Guide moet DC vanaf de Multiplussen allemaal even lang zijn. Als ik die met de voorgeschreven 10cm tussenruimte naast elkaar ophamg dan zitten de 3 DC uitgangen op zo’n 40cm tussenruimte. De Lynx Distributor is 28cm breed en daar heb ik er ook 3 van. Mogelijke oplossingen die ik zie (maar dit moet vast vaker voorkomen, dus zal de meest logische optie vergeten denk ik):
1) Lynx Distributors niet direct aan elkaar vastmaken maar los plaatsen en met DC kabel met elkaar verbinden waardoor ze recht onder de Multiplussen kunnen. Extra gedoe met extra DC-kabels.
2) Oplossing zoals @John245 die vrij lange DC kabels gebruikt en ze in een lus neerlegt.
3)?

Idealiter alles zo kort mogelijk, en dit moet toch vaker gedaan worden. Iemand tips?
Nadeel optie 1 is dat het wel hele stevige kabels worden tussen de Distributors. En als je geen overlengte heb en het aantal batterijen wil uitbreiden en dus een extra Distributor nodig heb kun je die nette verdeling (tussendoor de batterijen) niet aanhouden.

Nadeel optie 2 is inderdaad dat je de overlengte moet wegwerken. Maar in een bedradingskoker is dat goed te doen. Kan gewoon mijn deksels eraf halen zonder dat er een kabel uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
[...]

Dikke kabel heb je gelijk in, maar die is redelijk makkelijk te plaatsen aangezien het toch recht toe recht aan is. Voor wat de batterijen, als ik uitbreidt dan is het met nog een set van 8 stuks. Dan heb ik er 16 in totaal en die kan ik wel in setjes van 2 met de bushbar verbinden waardoor ik geen extra kabels hoef toe te voegen, dus dat zou qua nette verdeling wel goed moeten gaan.
Kabel toevoegen is inderdaag niet nodig maar 8 batterijen is 2 distributors erbij. Dan moet je wel overlengte in je kabels hebben om de kabels van de multiplussen te verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:04:
[...]

Ik dacht eerder aan het volgende, nu heb ik 8 batterijen elk met een eigen kabel (dus 8 kabels totaal) verbonden met de Distributor. Als ik dan met 8 ga uitbreiden verbind ik ze per 2 onderling dus heb ik nog steeds 8 kabels richting de Distributor.
Indien je de Pylontech US5000 heb hou dan rekening met https://community.victron...h-battery-cable-spec.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:16:
[...]

Dat moet goedkomen.
Als ik het goed uitreken kom ik op de volgende waardes.
3 x Multiplus-II 48/8000/110-100 leveren maximaal 330A totaal.
Met 8 x Pylontech US5000 (maximaal 100A, aanbevolen 80A) kom ik dan op 330A/8=41,25A per accu/per kabel. Ruim binnen de 150A die de kabels bij benadering zouden moeten kunnen hebben.
Stel dat ik dan de uitbreiding doe van 8 naar 16 accu's en dus per 2 stuks doorlus dan blijft er over de kabels 41,25A lopen maar dan zelfs over 2 accu's heen.

Net ook nog een mooie trouwens, deed de aanname dat alle verbindingen M8 waren nadat ik de spes van de Multiplus en Distributor had gecheckt. Toch nog maar even de DC-schakelaar bekeken, blijkt die M10 te zijn |:( Mooi dat ik de kabels nog niet besteld had.
De kabel misschien wel 150A maar de plug maar 120 A.

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:11:
Deze zou ik er nog even op zetten, feedback altijd welkom!
3 x Victron Multiplus 48/8000
3 x Victron DC switch 275A
3 x Victron Lynx Distributor
Alle benodigde DC-kabellengtes opgemeten en order eruit gedaan.
Kabelgoot Hager LKG7512507030B is ook onderweg, die komt strak boven de Distributors.
Links van het geheel komt de onderverdeelkast. Als die ook hangt en de kabelgoot zit op z'n plek dan nog even een plekje voor de Cerbo GX en Touch 70 zoeken.
[Afbeelding]
Hoe ga jij de kabels volgens de instructie van de battery switch in de battery switch krijgen? (Do not remove the side-plate facing upward as water may get in from the top)

Is trouwens een fijne kabelgoot om mee te werken. Uit interesse wat betaal jij voor de goot? En ga je ook de kabelclips gebruiken?

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
[...]

Als daar water in kan komen dan heb ik hele andere problemen :)

€151,21 voor 4 meter, jij? Clips had ik nog niet in de planning staan. Even zien hoe de kabels straks liggen.
€184,28 voor 8 meter. Als de stugge kabels liggen is het lastig om de clips te plaatsen.

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:53:
[...]

Of in plaats van een gootje de kabels gewoon in het zicht laten en trekontlasting op DIN rail gebruiken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben niet de enige persoon die de minimale eisen opstelt.

Eigenlijk ben ik best vrij om projecten te doen zolang het netjes is afgewerkt en er geen of zo weinig mogelijk kabels zichtbaar zijn.

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:29:
[...]

Nette prijs hoor. Ik had 2,3 meter nodig en het ging natuurlijk per 2 meter
Ja als ik had geweten dat jij ook nodig had dan hadden we nog efficienter in kunnen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Interessant:

(Crosspost)

Webinar Dynamic ESS by Johannes Boonstra and Dirk-Jan Faber

https://professional.victronenergy.com/learn/events/ow/252/

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 01:28:
[...]

Beetje onmogelijke tijd, enig idee of de webinar opgenomen en gedeeld wordt? Kan dit niet terugvinden. Benieuwd of ze ingaan op het voorspellend vermogen in combinatie met warmtepomp (seizoensafhankelijk) en opladen EV. Begrijp dat je idealiter EV niet vanuit een accu oplaad gezien de conversie verschillen maar met de huidige prijzen kan dat makkelijk uit. Daarnaast kan het bepalend zijn of je een extra energiemeter moet toepassen tussen EV/warmtepomo en net om zo het ESS van de juiste informatie te voorzien.
Geen idee. Zah het toevallig op hun site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:54:
[...]

Zonde, wellicht - ik weet ook niet of een omschakelaar per se goedkoper is dan de bekabeling upgraden. Maar het hele huis achter de multiplus zetten geeft ook een single point of failure, ik neem toch aan dat er ook geen stroom meer doorgegeven wordt op het moment een MP uitschakelt?
Gewoon de Victron documentatie lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldnRtCIyFHoXG-WyxhOu-owX9mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhetYJE2Cz0TeTBRLKk9k0t9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nickkie55 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:55:
Ik volg momenteel de webinair van Vicron:
Vanaf 1 oktober 3 multiplus halen 2 betalen. Of 1 multiplus + gratis cerbo GX

https://www.victronenergy.nl/multipluspromotion
Ook gevolgd en gelijk Dynamisch ESS aangezet (Beta). Wel handig dat het hele Node-RED verhaal niet meer nodig is. En ook handig dat ik al 2 energiemeters had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:18:
[...]

En werkt het ook een beetje fatsoenlijk? Ik zag op het Victron forum toch nog wel wat reacties dat er op onverklaarbare tijdstippen geladen werd etc.
Of is dit meer een vraag voor het Victron aansturings topic?
Staat net een paar uur aan. Dus nog geen idee of het goed gaat werken. Maar hoe meer mensen meedoen aan de beta hoe beter het wordt. Om 3 uur komt de eerst tarief data binnen. Is kijken of er een logisch plan gemaakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:06:
[...]

[...]

Ik kon er niet bij zijn. Hebben ze nog iets geroepen over terugkijken van het webinar?
Ja de webinar komt op Youtube,

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Vandaag het systeem in bedrijf gesteld.

Kon nog ff een tang lenen voor het aanknijpen van de ringkabelschoenen (aarding MultiPlus) dus die nu profesioneel vastgezet (geleende tang koste Euro 300,-). Ze waren al aangeknepen met een goedkope tang en je merktt wel verschil.

Gelijk ook Dymasisch ESS (beta) geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zk4NxB_M-mMVdA5Jus9n3ZnmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtE7QkqJANI_206o8TrdaoLTlMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uyp8K70eA2Zlnf0WuaSMZlVz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Q schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:09:
[...]

Jouw IT rack verbruikt meer dan mijn huis inclusief een grote was :X

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel KWh op jaarbasis de ESS bouwers hier dan toch nog uit het net trekken als je base load 6-7KWh per dag is en we dus ook een winter mee pakken.
Mijn base load is 1,1 kW. Dus ca. 27 kWh per dag.

Trek dus nog aardig wat uit het net. Is kijken of het in de toekomst extra PV wordt of extra opslagcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:42:
[...]

Je kan beter vragen hoeveel kWh de warmtepomp per dag slurpt als het een beetje koud is. Op koude dagen red ik de 60 kWh totaal verbruik wel.

De PV doet dan echt nagenoeg niets. Dus hoe dan ook fors inkopen.
Hier is het record 121 kWh op 1 dag. Maar normaal gesproken ca. 1400 kWh in december. En dat levert de PV installatie niet.

• John245
  • Nu online
savale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:55:
[...]

Poeh dat is wel fors. Mag er nog wel wat panelen bij gaan leggen als hier een warmtepomp gaat komen dus. Maar zoveel kWh ga je dan ook niet even opvangen met een powerwall. Het beste gewoon maximaal stoken op het moment dat de prijs het laagst is die dag.
Dit was wel met 6 kWh vijververwarming.

• John245
  • Nu online
GMJansen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:27:
[...]

121..., hoeveel kuub is je huis en is het geïsoleerd?
(Alleen WP, of heb je wat snufjes als spa, pool en sauna?
Energielabel A. Maar we hebben al een standbijverbruik van 1,1 kW. En bij 121 kWh staat er wel wat vijververwarming aan. :)

• John245
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:39:
@John245 ik hoop dat je die 7 kW vijververwarming alleen maar gebruikt bij een negatieve kWh prijs en dat dat je record-dag was?
Dat was inderdaad record. Maar toen nog niet dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:52:
[...]

Welke oplossing heb je hier uiteindelijk toegepast?
Usb kabeltje afgeknipt. Draden gestript. Adereindhulzen er op. RJ 10 kabel gestript een adereindhulzen er op. Verbonden met lasklemmen in OBO doos. En USB kabel in de Cerbo GX. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Polderdijk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik doe hem zo:

Zwart plastic
Ring
Moer
Zekering
DC+
Ring
Veerring (of zoals jullie Springring)
Moer

En op de busbar:
Busbar
Zekering
Ring
Veerring
Moer

Je wilt namelijk zo laag mogelijke weerstand en je wilt direct van je DC naar je Zekering en busbar naar zekering, niks er tussen. Zo staat je zekering waterpas en een veerring doe je altijd op je sluitring, dus dit is eigenlijk ook de enigste mogelijkheid om hem aan te sluiten.
Zo heb ik het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Maar is begonnen met het labellen van de onderverdelers (op de foto 3 van de 5).

Zouden jullie voor de deuidelijkheid nog meer labels plakken? Labels PV moeten nog geplakt wordenm die zijn door de upgrade verdwenen.

Zijn er ook specifieke labels voor een thuisbatterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOlLxWvOzMftHpDpMm7jpt44cGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWVRE9OeFuw6pRl7465xyX1y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 01-10-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Samoerai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Vreemd genoeg kan ik hier dus niets over vinden in hun documentatie.
Heb je het wiring unlimited document bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Interresant artikel over de DC ripple: https://www.victronenergy...n_a_ac_battery_system.pdf

Mijn ripple was 0.15V bij Maximale belasting. En wat is jullie ripple bij maximale belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:19:
Kan je dat ergens in VRM of de remote console terugvinden? Of alleen via ve configure ofzo?
Ik lees het uit d.m.v. MQTT.

Heb nu al 45 parameters die ik uitlees/bereken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyNk6CsN6u1DyeTCWluj58TtsQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYGMZ4zj0CKrsJBy1fHMCrSU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door John245 op 02-10-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
GMJansen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Heel netjes!
Alleen als electroman snap ik compleet niet hoe t nu zit.
Het is weliswaar een groepenkast, geen industriele kast, maar bekijk eens of je met tape niet een soort flow op de kast kunt maken?
Voor jezelf ook handig.
Ik kon zo snel geen kleiner plaatje vinden, maar zoiets:
https://www.altasjenerator.com.tr/images/image_senkron.jpg

Er werd al door iemand geopperd om de automaten te coderen en het schema erbij te hangen.
Dat scheelt al zeker.
Voor jezelf, je huisgenoten en brandweer is het wel fijn om een duidelijke afschakelvolgorde te hebben.
Ik stel me zo voor door bv. rode stikkers ofzo met UITschakelen, en dan getal 1, 2 en 3 ed. bij de hoofdschakelaar/multiplus in en uit en accu schakelaars te plakken.
De brandweer begint hier nooit met uitschakelen want dit zijn onderverdelers in de kelder van de garage.

Waarschijnlijk zetten ze de stroom onder de meter er af en dan is het het handigst als ze daar alle 3 de rode schakelaars omzetten. Dan is de woning spanningsloos.

Misschien in de Victron kast nog een extra HS zodat ook dit spanningsloos is als ze alle hoofdschakelaars omzetten. Want een instructie om de SFT440 om te zetten gaat niet werken vrees ik.

Heb schema's dus die kan ik zo toevoegen. De kast heeft zelfs houders om deze schema's in op te bergen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Vandaag weer een klein stukje kunnen doen. Meeste DC bekabeling zit op z’n plek.
Voor de volledigheid, het aanhaalmoment van de moer onder de zekering is 10nm. De andere 2 moeren (DC+ en DC-) 14nm.

Morgen komt eindelijk de kast binnen voor de accu’s, eens zien of ik een beetje uitkom met de kabellengte van de standaard Pylontechkabels.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een tip. Gebruik carroserieringen voor het vastzetten van de bedradingskoker. Zeler als daar ook je AC kabels in komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KabouterSuper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Ik ben geen thuisbatterij-expert, maar ik heb aan mijn groepenkast ook wat lijntjes toegevoegd. Zou dat bij jou toegevoegde waarde hebben?
[Afbeelding]
Ik denk zelf meer aan een label dat alle rode schakelaars om moeten. En ook het toevoegen van een blokschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DavidZH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Eigenlijk is het een doodzonde om metalen bevestigingsmateriaal in je goot of bedradingskoker te gebruiken als je enkel-geïsoleerder bedrading (zoals je accukabels) in die koker hebt gelegd. Sluiting op de plus en min door een schroef; scary...
Kunststof splitpennen of een nylon kop / dop op de bout are the way to go.
Je heb ook kunststof ringen. En accukabels zijn gewoon dubbel geisoleerd te koop.

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 10-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
zonnepaneelxl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:
Waar zetten jullie allemaal een hoofdstroom schakelaar in het systeem?

Is er een regelgeving die dit verplicht?
Word er ook naar gekeken als de hoofdstroom schakelaar geschikt is voor 48v?

In de documentatie staat houd rondom 10cm ruimte op de Multiplus 2 houd iedereen zich hier aan?
Tevens staat er in dat er een open kabelgoot gebruikt moet worden wat is hier de reden van ?
ALs je met HS bedoelt de schakelaars in DC dan voor iedere MultiPlus i mijn geval.

Netjes aan de 10 cm gehouden.

Afvoer van warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nickkie55 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Zijn er nog meer aanbevelingen? Zou je deze hier willen delen?
  • Volg alle handleidingen van alle componenten.
  • Gebruik het juiste gereedchap.
  • Lees de datasheets van alle componenten (schroefjes, kabels, etc..) en ga na of het component voldoet.
  • Lees alle Victron documentatie twee (2) maal.
  • Bekijk de Video's op de Victron Professional site
  • Bekijk de nuttige tips en discussies op het Victron Community forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
8 x 30 = 240
8 x 5 = 40
40 x 30 = 1200
40 x 5 = 200
--------- +
1680

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Levert wel degelijk 3000VA *0.8 power factor is 2400 W. Om en nabij dus.

Hij kan laden met 35A max. Laden is bij om en nabij de 55 volt, dus een slordige 1900W.

Maar wat is het issue nou?

Ik zou voor de 5000 gaan. Ik heb hem zelf ook :)
Ik zou ook voor de 5000 gaan, zeker als je van plan ben de 3000 in het hogere gebied te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Nickkie55 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Ben er ook benieuwd naar! Hierdoor heb ik alle sluipverbruikers op L1 gezet.
Hier gaan we niet de hele e-infrastructuur omgooien om dat te doen. Denk wel 10 tallen sluipverbruikers. Maar met 1,1 kW standby zitten we ook niet in het slecte deel van de curve,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:54:
Again. De zekering is voor de kabel, niet voor het apparaat. Dus als je met een dropveter aansluit, zeker je ook af voor een dropveter.

Of dat handig en nuttig is, is een ander vraagstuk.

Een 70mm2 kabel is goed voor circa 3x70=210 ampère op korte afstand. Zekering daar weer iets boven.
Victron adviseerrt 70mm2 met 200A zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Dat klopt wel ongeveer met wat ik schreef. Die x3 is ook maar een vuistregel. Maar als je 225A pakt is dat ook niet verkeerd. Als je lange kabels hebt, dan weer wat minder.

Feit is en blijft dat je zekering bij je kabel moet passen. En liefst toch wel minstens 20% hoger dan wat je tijdens normaal gebruik er doorheen gaat jagen. Denk ook aan inschakelpieken en fluctuaties in de regeling.
EN geschikt voor de maximale kortsluitstroom die kan optreden. Laat die nou net bij een 16S LFP bak echt enorm zijn. Maar het ging hier om de zekering naar de MP. Ik ga er van uit dat er ergens anders in het circuit nog een geschikte zekering voor de batterij is

Je zekering is echt je last resort.
Hier de batterijen netjes op 125A afgezekerd. 25% boven maximaal verbuik. En als ik straks meer batterijen heb een heel stuk boven normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:42:
Jawel, de eerste spullen zijn binnen voor de uitbreiding/efficiëntie verbetering van mijn Victron systeem.
Ik hoop door een deel dc te laden wat minder verlies te hebben. De AC zonnepanelen blijven gewoon. Dit is gewoon extra, want meer is beter.
Het gaat een geheel vlakke opstelling van 10x 440Wp worden.

[Afbeelding]
Goed bezig.

Hier de volgende keuzes:
1) batterijpakket uitbeiden van 20 naar 40 kWh en uiteindelijk 60 kWh zodat we voor bijna 2 dagen gebruik kunnen opslaan.
2) meer PV, maar dan moet er wel een overkapping komen.
3) Vervangen omvormers (is maar voor 2 omvormers mogelijk) en deze zijn nog maar 10 jaar oud. Voor een (1) wel te rechtvaardigen want die kan dan dienen als back-up voor de woning (exact zelfde model, alleen is de omvormer in de woning 3 jaar ouder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Ik zou 3 niet doen. Als er niets stuk is, niet vervangen. Kan altijd nog als er iets de geest geeft.
Ja 3 had ik al doorgerekend. Levert maar ca 100 euro per jaar op voor de grootste omvormer. En hier vervangen we normaal pas als het defect is.

En 2 valt eigenlijk ook af. want het zijn 3 een (1) fase omvormers dus niet zo makkelijk uit te breiden (zonder de omvormers te vervangen).

Dus we gaan de spreiding in de energietarieven is goed volgen.

Eind dit jaar weer het grote projecten overleg. Staan meer dan genoeg projecten op. Het nadeel is dat de tijd en het budget de limiterende factoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat samenwerkt, AC en DC panelen samen. Je zou willen dat vooral de efficiëntere DC-PV de accu’s laadt en AC-PV vooral voor AC gebruik ingezet wordt. Maar als er wat weinig zon is, dan met zowel AC als DC laden? Of als er veel zon is en de accu’s zijn al vol, dan van DC direct AC maken?
Ben ook benieuwd hoe dat samenwerkt. Misschien hier wel iemand die zo'n set-up heeft e het uit de doeken wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Q schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:24:
Bedank voor de reacties. Sommigen zitten op 3x35A en dan zie ik dat mensen van de norm afwijken met 20A en dat “risico” zou ik dan ook wel nemen.

Mijn huis heeft 3x25 en iedere fase heeft een automaat dus stel dat die klapt kan ik ‘m gewoon zelf weer omhalen. Als dat klopt vind ik het “risico” niet super groot, zelfs met ‘maar’ 3x25.

Respect als je de grens opzoekt met als risico een dag of wat geen stroom omdat de netbeheerder langs moet komen en hopen op coulance 😆
JIj neem ook waarschijnlijk een groot risico. Lees deze NEN informatie maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W75oGWc0mxlqKbI6Vx1Wc6a2HqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mD1prB8EYGDUvTTwKskTvMTm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:54:
Vandaag +- 100m ymvk 5x6mm2 er ingemaakt.
Van meterkast woning naar de vrijstaande garage in de tuin.
Ac in / ac out 1 / ac out 2 Kabels zijn allemaal +- 32 meter.

Waar halen jullie de dc kabels weg?
Gebruiken jullie ook wel eens alleen zwart 70mm2 voor + en -?
Dan de + voorzien van een rode krimpkous?

Of is er nog iemand die een 5 meter rood en 5 meter zwart over heeft?
accunoord en daar kunnen ze gelijk de kabelschoenen er aan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HermanGast schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Voor mij was het prijs, garantie en gemak van installatie. BMS Pylontech en Victron Multiplus is combi die vaak voorkomt en goed ondersteund wordt. Lekker veel bruikbare info beschikbaar. Makkelijk modulair uitbreidbaar is ook heel handig. En ik wilde LFP omdat locatie in bijkeuken erg dicht bij huis is.
Ik had eerst de Sessy in gedachte, maar voor minder geld een MP2GX+US3000C. Blij met die keuze.
Hier ook. Had eerst 6 Sessy's in gedachte (en zelfs al 3 besteld). Maar Vircron Pylontech is goedkoper, schaalbaarder, meer functionaliteit (zoals UPS en veel meer vermogen), professioneler.

Pagina: 1 2 ... 7