Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:06
PcFer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:50:
[...]

De weerstand van de cellen is extreem laag (~0,17mΩ) dus je maximale kortsluitstroom is theoretisch rond 20kA. Natuurlijk voegen je busbars, kabels en andere verbindingen weerstand toe waardoor het in de praktijk lager ligt. 1m kabel van 70mm2 is bijvoorbeeld al ~0,25mΩ.

Ik weet niet hoe het met t-class fuses zit, maar veel zekeringen vinden het niet prettig om overbelast te worden door een gedeeltelijke sluiting (sluiting met veel weerstand). Daarom pas je vaak nog een circuit breaker toe die de overbelasting beveiligd. Echter zijn de goedkope circuit breakers vaak van discutabele kwaliteit waardoor ze alsnog kunnen smelten bij overbelasting. Het is dan ook zaak om de BMS / inverter limieten goed in te stellen.
In mijn ogen zou de BMS limiet veel eerder moeten beperken dan de breakers, toch? Als je BMS op 150A staat, dan kan je dacht ik misschien een piekje krijgen van een 200A of 300A voor 0.1s of zo, maar daarna schakelt ie toch af? (Amateur hier, dus ik kan het mis hebben)

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:28
Ja maar bedenk eens wat er voor nodig is om een piekje te krijgen van 300A.
Je wilt namelijk je installatie zo ontwerpen dat alles goed op elkaar is afgestemd. Mijn installatie kan 3x100A +5/10% uit de accu halen. Een enkele accu module met MB31 cellen kan 157A (0.5c) leveren. Dus met 2 modules kan ik de accu al niet overbelasten tenzij ik kortsluiting veroorzaak. Alles wat meer als 200A per module is zou wat mij betreft afgeschakeld mogen worden omdat dit meer als 0.5c is.
Als je ontwerpt op duurzaamheid ga je tussen 0.2 - 0.5c zitten in normale gebruik situatie. Overbelasting van je accu wordt dan steeds onwaarschijnlijker, ook het behalen van een kortsluit belasting van 4 modules levert een belachelijke hoeveelheid energie.
De zekering van 250A per module is ook om de overbelasting van de cellen te voorkomen.
Indien ik met natte handen de plus en min bij de busbar aanraak dan kan er een gevaarlijke stroom lopen voor dat de zekeringen worden aangesproken. Ik weet dus niet zo goed waarom mensen hier zo naar de kortsluitstroom kijken, het is al voor overbelasting levensbedreigend.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
Beer070 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:38:
[...]

In mijn ogen zou de BMS limiet veel eerder moeten beperken dan de breakers, toch? Als je BMS op 150A staat, dan kan je dacht ik misschien een piekje krijgen van een 200A of 300A voor 0.1s of zo, maar daarna schakelt ie toch af? (Amateur hier, dus ik kan het mis hebben)
In een normale situatie wel, maar veiligheidsmaatregelen neem je vooral voor abnormale situaties. Als het BMS niet meer werkt, of wellicht zelf sluiting maakt. Of dat de omvormer sluiting maakt. Dan wil je maatregelen in place hebben die de situatie weer gecontroleerd naar een veilige situatie brengen, ipv dat het escaleert en je huis afbrand.

• Beer070
PcFer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:34:
[...]

In een normale situatie wel, maar veiligheidsmaatregelen neem je vooral voor abnormale situaties. Als het BMS niet meer werkt, of wellicht zelf sluiting maakt. Of dat de omvormer sluiting maakt. Dan wil je maatregelen in place hebben die de situatie weer gecontroleerd naar een veilige situatie brengen, ipv dat het escaleert en je huis afbrand.
Als het bms sluiting maakt dan hebben alle maatregelen daarachter niet heel veel zin lijkt me. alleen in geval er parallel meerdere accu’s staan die ieder buiten de ingebouwde breaker nog extra maatregelen hebben dan zou dat iets kunnen helpen, om het extra vermogen van die andere accu’s af te schermen.
Als de omvormer sluiting maakt zou het bms het vermogen moeten beperken tot het opgegeven amperage. Overigens is dat wel een interessant punt, want dit zou betekenen dat alle breakers die meer aankunnen dan het bms ingestelde vermogen niet zullen beschermen, en dus de 5kva (in mijn geval) gaat dan direct de (kapotte) omvormer in. (Dit scenario had ik nog eigenlijk niet over nagedacht). Het irritante is dus dat wellicht onze beschermingsmaatregelen niet triggeren omdat het bms de stroom niet doorlaat. Hopelijk houdt het ontwerp van victron hier rekening mee.

• blaaspijp
Oplossing: Victron Lynx Smart BMS

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:59

HRV

Ik ben aan het kijken naar deze 32kWh MB56 EEL Battery die inclusief invoerrechten en BTW op 2800 Euro komt.

Wat me aanspreekt in deze accu:
  1. 1 kast, anders heb ik er twee op elkaar staan
  2. Onderstel zit er al ingebakken
  3. Ingebouwde T-class zekering
  4. Ingebouwde hydraulish-magnetische beveiliging
  5. Minder kabels
  6. In combinatie met 3 x Multi RS Solar heb ik enkel een Lynx Distributor nodig en geen aparte T-class Power-In
Voor de rest van mijn ontwerp (rekening houdend met uitbreiding naar een tweede accu in de toekomst) zit ik nog wel met een paar vagen waar ik niet helemaal uit kom.

Ik kan een aparte Victron BMS ertussen zetten (dan zou ik wel een Power-In moeten gebruiken, of een tweede Distributor) om als extra beveiliging te dienen. Mocht de BMS in de accu falen en er detectie van brand / rook / HO zijn, dan kan deze Victron BMS de DC stroom alsnog afschakelen en de eventuele overige accus ook.

Heb ik dan aan de 500A Lynx BMS versie voldoende, of moet het een 1000A versie zijn?
Er zit een 300A inverter BMS in de accu. Mocht ik laten een tweede kast willen toevoegen, dan kan er in theorie maximaal 600A geleverd worden. In theorie, want zoveel vermogen gebruik ik niet, het zou ruim 28kW continue zijn, meer dan 25A per fase.

Meer algemeen en eigenlijk een hele basisvraag.... hoeveel accus kan ik paralel zetten op drie keer een Multi RS en wat doet dat voor de busbar, Victron BMS, etc.?
Na dit jaar wordt er bijna niet meer gehandeld, en dus is er veel minder vraag naar maximaal snelheid ontladen / laden. Het gaat puur om eigen verbruik (waarvoor 1 accu voldoende is) en eventueel noodstroom (waarmee je met een tweede accu het langer uit kan zingen, zeker als je een beetje oplet wat je wel of niet aanzet, WP een tikkie lager zet, etc.). Het maximale verbruik van mijn woning tijdens de koude dagen was 73kWh. Dat was wel een wat extreme uitschieter door gebruik van ELK voor Legionella run bovenop een erg koude en vochtige (veel defrosts) dag.

En de laatste vraag, hoe snel kan ik / moet ik opladen? De Multi RS kan maximaal 88A vanuit AC laden. Totaal dus 264A vanuit het net. 100A per unit als er ook gebruik gemaakt wordt van de interne MPPT. Ook dit is weer theorie, denk dat je zelden alles op max vermogen wil laden.
De accus hoeven niet altijd helemaal vol te zitten. Maar ik wil voldoende capaciteit houden voor noodstroom en verder voor nul op de meter gedurende de meeste maanden. Dus ga er vanuit dat er altijd slechts een deel van de capaciteit geladen en ontladen wordt.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:58
HRV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:12:
Ik ben aan het kijken naar deze 32kWh MB56 EEL Battery die inclusief invoerrechten en BTW op 2800 Euro komt.

Wat me aanspreekt in deze accu:
  1. 1 kast, anders heb ik er twee op elkaar staan
  2. Onderstel zit er al ingebakken
  3. Ingebouwde T-class zekering
  4. Ingebouwde hydraulish-magnetische beveiliging
  5. Minder kabels
  6. In combinatie met 3 x Multi RS Solar heb ik enkel een Lynx Distributor nodig en geen aparte T-class Power-In
Voor de rest van mijn ontwerp (rekening houdend met uitbreiding naar een tweede accu in de toekomst) zit ik nog wel met een paar vagen waar ik niet helemaal uit kom.

Ik kan een aparte Victron BMS ertussen zetten (dan zou ik wel een Power-In moeten gebruiken, of een tweede Distributor) om als extra beveiliging te dienen. Mocht de BMS in de accu falen en er detectie van brand / rook / HO zijn, dan kan deze Victron BMS de DC stroom alsnog afschakelen en de eventuele overige accus ook.

Heb ik dan aan de 500A Lynx BMS versie voldoende, of moet het een 1000A versie zijn?
Er zit een 300A inverter BMS in de accu. Mocht ik laten een tweede kast willen toevoegen, dan kan er in theorie maximaal 600A geleverd worden. In theorie, want zoveel vermogen gebruik ik niet, het zou ruim 28kW continue zijn, meer dan 25A per fase.

Meer algemeen en eigenlijk een hele basisvraag.... hoeveel accus kan ik paralel zetten op drie keer een Multi RS en wat doet dat voor de busbar, Victron BMS, etc.?
Na dit jaar wordt er bijna niet meer gehandeld, en dus is er veel minder vraag naar maximaal snelheid ontladen / laden. Het gaat puur om eigen verbruik (waarvoor 1 accu voldoende is) en eventueel noodstroom (waarmee je met een tweede accu het langer uit kan zingen, zeker als je een beetje oplet wat je wel of niet aanzet, WP een tikkie lager zet, etc.). Het maximale verbruik van mijn woning tijdens de koude dagen was 73kWh. Dat was wel een wat extreme uitschieter door gebruik van ELK voor Legionella run bovenop een erg koude en vochtige (veel defrosts) dag.

En de laatste vraag, hoe snel kan ik / moet ik opladen? De Multi RS kan maximaal 88A vanuit AC laden. Totaal dus 264A vanuit het net. 100A per unit als er ook gebruik gemaakt wordt van de interne MPPT. Ook dit is weer theorie, denk dat je zelden alles op max vermogen wil laden.
De accus hoeven niet altijd helemaal vol te zitten. Maar ik wil voldoende capaciteit houden voor noodstroom en verder voor nul op de meter gedurende de meeste maanden. Dus ga er vanuit dat er altijd slechts een deel van de capaciteit geladen en ontladen wordt.
Voor een goed ontwerp heb je functionele eisen nodig. Dus wat wil je met die batterij gaan doen?

Voorbeeld: Een kreet als “voldoende capaciteit houden voor noodstroom” is niet duidelijk genoeg.
Of een vraag als “hoeveel batterijen kun je parallel zetten”.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blaaspijp
Overigens lees ik net de tekst dat de MultiRS maar 88A kan laden. Die van mij in een 3F setup laad 320A uit het net.

• HRV

HRV

Volgens de datasheet 88A uit het net.

• HRV

HRV

Pim57 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Voor een goed ontwerp heb je functionele eisen nodig. Dus wat wil je met die batterij gaan doen?

Voorbeeld: Een kreet als “voldoende capaciteit houden voor noodstroom” is niet duidelijk genoeg.
Of een vraag als “hoeveel batterijen kun je parallel zetten”.
Tja, ik had inderdaad wat meer informatie kunnen geven. Bij deze.
Functionele eisen:
  • Primair eigen verbruik maximaliseren en gedurende 8-9 maanden nul op de meter.
  • In de winter zo goedkoop mogelijk laden en op de dure momenten de accu benutten.
  • Secundair noodstroom beschikbaar hebben, vandaar dat enige overcapaciteit wel gewenst is.
Mijn totale verbruik over 2025 was 10.273 kWh.
Daarvan is 2616 kWh eigen gebruik van de zonnepanelen en 7657 uit het net getrokken.
4172 kWh is gesaldeerd, dus eigen opwek was 6788 kWh.

In de zomer is het verbruik redelijk constant en gebruik ik de warmtepomp voor vloerkoeling (dag en nacht).
In de winter is het verbruik hoger en onvoorspelbaarder. Maximaal heb ik deze maand ongeveer 73kWh op een dag verbruikt.

Hopelijk geeft dat wat extra inzicht.

• Beer070
HRV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Functionele eisen:
  • Primair eigen verbruik maximaliseren en gedurende 8-9 maanden nul op de meter.
  • In de winter zo goedkoop mogelijk laden en op de dure momenten de accu benutten.
  • Secundair noodstroom beschikbaar hebben, vandaar dat enige overcapaciteit wel gewenst is.
Daarvan is 2616 kWh eigen gebruik van de zonnepanelen en 7657 uit het net getrokken.

In de zomer is het verbruik redelijk constant en gebruik ik de warmtepomp voor vloerkoeling (dag en nacht).
In de winter is het verbruik hoger en onvoorspelbaarder. Maximaal heb ik deze maand ongeveer 73kWh op een dag verbruikt.

Ik heb vergelijkbare wensen en vergelijkbaar gebruiksprofiel maar met wat meer panelen (~40x440W) en meer gebruik (eerste jaar WP dus nog onduidelijk, ~15.000kwh)
Ik verwacht dat de MB56 nog wat in prijs zullen dalen, en als ze richting 2000 euro gaan zou ik er ook 2 bij willen zetten, dit jaar alleen vooralsnog een uitbreiding van 16kwh-> 32kwh om een normale winterdag door te komen.
Nadeel wat ik zie bij MB56 is gewicht. MB31 is al zwaar, ~100kg. Pijn in mijn rug van het verplaatsen.
Mijn MultiRS kan 100-120A laden vanuit AC, + mppt’s geen idee of dat continu is of niet. Bij Victron zijn de gegeven waardes meestal behoorlijk conservatief. Korte pieken van 30% extra worden ook gewoon geslikt.
Voor winterladen t.b.v. eigen gebruik geldt een marge verschil van ongeveer 30% als break-even. Als het verschil tussen lage inkoop en hoge inkoop minder dan 30% is, dan is het niet de moeite waard. Kan je beter gewoon 30% extra betalen. (Even een samenvatting van veel langdurig onderzoek naar efficiency)
Als je met de mb56 aan de slag gaat ben ik zeer benieuwd naar de resultaten!

• HRV

HRV

Gewicht maakt me niet zo uit. Deze unit staat al op wielen.
Als ik het geheel met MB31 cellen opbouw komen er meerdere kisten op elkaar te liggen en heb je uiteindelijk hetzelfde gewicht.

Je moet de accu alleen van de pallet krijgen en rechtzetten. Maar daar kan ik wel een takel voor gebruiken.
Staat ie eenmaal komt ie nooit meer van zijn plek vermoed ik zo en als dat wel moet, dan zitten er wielen onder.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben alvast wat voorbereidend werk aan het doen.

Ik heb een 3x25A aansluiting (smeltzekeringen), met daarbij een meterkast bestaande uit 4x ABB HD33 groepenkast. Daar zit een 40A hoofdschakelaar in met uiteraard daarachter aardlekken/automaten. Interne bedrading is 6mm2.

De zonnepanelen zitten ook aangesloten op deze meterkast (met een ymvk 5x6mm2, 5000w omvormer, zit op een B16 300mA in de meterkast. De zonnepanelen alamat zit rechtstreeks op de hoofdschakelaar. Alle verbruiksgroepen in huis zitten ook rechtstreeks op de hoofdschakelaar (aparte aftakking).

Volgens mij moet ik e.e.a. gaan veranderen om a) de accu aan te kunnen gaan sluiten en b) ook off-grid te kunnen gaan.

Zie ik iets over het hoofd / heb ik iets niet correct in onderstaand lijstje?
  1. Hoofdschakelaar 40A moet hoofdschakelaar 63A worden. (i.v.m. 80% belasting regel)
  2. Er moet een C25 alamat 300mA komen, waaraan een 5x6mm2 ymvk komt die naar de AC-IN van de Victron gaat
  3. Er moet een C40 alamat 300mA (of is C32 300mA voldoende?) komen, waaraan een 5x6mm2 ymvk komt, die van de AC-OUT terug naar de meterkast gaat. Dit omdat de Victron een hoger vermogen kan leveren dan 3x25A.
  4. Ditzelfde trucje nog een keer voor AC-OUT-2.
En idealiter:
  • Er moet een omschakelkast komen, zodat er tussen grid en batterij geschakeld kan worden. Dit moet dan binnen een paar ms gaan, zodat apparaten er geen last van hebben. Welke zouden jullie aanraden? Bij mij is alles ABB.
Dus boodschappenlijstje tot nu toe:
• 1x C25 300mA alamat
• 2x C32/C40 300mA alamat

Zie ik nog dingen over het hoofd? En/of begrijp ik iets niet goed?
Hoe hebben jullie dit gedaan met een 3x25A hoofdaansluiting + Victron MultiPlus 2 (of misschien RS) 5000?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:48
Tanuki schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:29:

En idealiter:
  • Er moet een omschakelkast komen, zodat er tussen grid en batterij geschakeld kan worden. Dit moet dan binnen een paar ms gaan, zodat apparaten er geen last van hebben. Welke zouden jullie aanraden? Bij mij is alles ABB.
Zie ik nog dingen over het hoofd? En/of begrijp ik iets niet goed?
Ik zou nog ff goed kijken hoe de Victron apparatuur functioneert bij netuitval. Dan zal je zien dat er geen "omschakelkast" met schakeltijden van een paar ms nodig is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• HRV

HRV

HRV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Functionele eisen:

@Pim57 Is dit voldoende info, of mis je nog wat?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Tanuki Hoofdschakelaar kan blijven; is 25A gezekerd.
Als je kabels kort genoeg zijn kan je alles altijd via je Victrons laten lopen.
Dan kan je met een simpele omschakelaar volstaan om eventueel bij fouten in de Vicrons handmatig naar het net te schakelen. Net fouten worden dan automatisch door de Victrons opgevangen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46
Vanochtend op mijn werk een gevalletje zwevende nul gehad. Hoewel er genoeg deskundige mensen bij betrokken waren, had niemand bedacht dat wanneer je de voeding loskoppelt van het net en aansluit op een agregaat, de nul dus niet meer met aarde is verbonden.

En dat doet mij denken aan de discussie over de noodzaak van eigen aarding. Victron koppelt zelf de nul met aarde in eilandbedrijf. Vanuit het oogpunt van veiligheid kom je er nog wel mee weg als er geen aarde is, maar wel een aardlekschakelaar. Maar wanneer aarde er niet meer is (omdat de kabel waar de aarde mee kwam, kapot is getrokken), heb je dus zonder eigen aarde ook een redelijke kans op een zwevende nul bij een 3-fase systeem.

• blb4
pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:
Vanochtend op mijn werk een gevalletje zwevende nul gehad. Hoewel er genoeg deskundige mensen bij betrokken waren, had niemand bedacht dat wanneer je de voeding loskoppelt van het net en aansluit op een agregaat, de nul dus niet meer met aarde is verbonden.

En dat doet mij denken aan de discussie over de noodzaak van eigen aarding. Victron koppelt zelf de nul met aarde in eilandbedrijf. Vanuit het oogpunt van veiligheid kom je er nog wel mee weg als er geen aarde is, maar wel een aardlekschakelaar. Maar wanneer aarde er niet meer is (omdat de kabel waar de aarde mee kwam, kapot is getrokken), heb je dus zonder eigen aarde ook een redelijke kans op een zwevende nul bij een 3-fase systeem.
Volgens mij is de conclusie ook wel (meerdere malen?) in dit topic getrokken dat als je in eilandbedrijf wil kunnen opereren (en wie wil dat niet als je voor een Victron installatie gaat) je een eigen aardpen moet hebben/regelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pegagus
Ja, maar dan eerst en vooral vanuit het oogpunt van aanraakveiligheid. Een zwevende nul is voor de persoonlijke veiligheid geen probleem, maar wel voor je apparatuur. En dat aspect is volgens mij niet eerder aan de orde geweest.

• blaaspijp
onetime schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:06:
@Tanuki Hoofdschakelaar kan blijven; is 25A gezekerd.
Als je kabels kort genoeg zijn kan je alles altijd via je Victrons laten lopen.
Dan kan je met een simpele omschakelaar volstaan om eventueel bij fouten in de Vicrons handmatig naar het net te schakelen. Net fouten worden dan automatisch door de Victrons opgevangen.
Voor de omschakelaar moet je even goed bedenken en uittekenen waar je die wilt hebben. Je hoeft namelijk niet de voeding naar de victrons te veranderen. Je wilt de voeding naar je huis veranderen als de Victron storing heeft.
De omschakelaar zit wat mij betreft op deze plek.

Input 1- HS Grid
Input 2- Victron ACOUT1
Output- Meterkast woning

• blb4
pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:46:
Ja, maar dan eerst en vooral vanuit het oogpunt van aanraakveiligheid. Een zwevende nul is voor de persoonlijke veiligheid geen probleem, maar wel voor je apparatuur. En dat aspect is volgens mij niet eerder aan de orde geweest.
Mogelijk niet zo duidelijk, er zijn wel veel discussie geweest voor omschakelaars waarbij de nul dan als laatste wordt verbroken en als eerste weer wordt verbonden, juist om een zwevende nul om schade aan apparatuur te voorkomen. Zoeken op "zwevende nul" geeft als eerste dit bericht.

Zou misschien tijd worden voor een "het grote zwevende nul" topic, er zijn hierover in elk geval discussies in:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Zelf een powerwall bouwen
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Mijn elektrische apparaten blijven het begeven
Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

en nog zo wat...

• blaaspijp
Als je bang bent voor een zwevende nul dan eerst de HS uitzetten.
Voor de duidelijkheid een foto van mijn meterkast. Ook ik ben "bang" voor een zwevende nul en zal dus nooit in een actieve installatie de omschakelaar gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlu3LG2sYF9AJaqsHm3s5lmrKew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLcCX1lg2KiHvDZBemJs2FyI.jpg?f=fotoalbum_large

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
Heb je met het omzetten van de hoofdschakelaar niet net zoveel risico op een zwevende nul als het omzetten van de omschakelaar?

• blb4
vinniefireman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:30:
Heb je met het omzetten van de hoofdschakelaar niet net zoveel risico op een zwevende nul als het omzetten van de omschakelaar?
Als je zorgt dat eerst alle automaten uit staan en er dus niets actief is dan kan je de boel sowieso veilig uitschakelen. In de praktijk zal het omzetten van de hoofdschakelaar ook met verbruikers actief goed gaan, volgens NEN1010 moeten hoofdschakelaars voldoen aan IEC 60947-3 en die norm schrijft voor dat de Nul niet eerder mag worden onderbroken dan de fasen. Dus kijk of je schakelaar voldoet aan IEC 60947-3 en er zal geen gevaar zijn dat N eerder wordt onderbroken dan de fasen.

• blaaspijp
Gisteren update gedaan naar MultiRS versie 1.27 sindsdien veel problemen.
Zodra het is opgelost zal ik het wel melden.

• vinniefireman
@blb4 Dat snap ik. Ik bedoelde het als reactie op @blaaspijp. Maar om eerlijk te zijn, ik zie bij de Eaton 276273 geen enkele indicatie dat er iets speciaals voor de nul gedaan wordt. Ook de door jouw genoemde certificering zie ik niet.

Nu zal het in de praktijk allemaal wel meevallen omdat de polen mechanisch gewoon tegelijk schakelen.

• Pim57
HRV schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:06:
[...]

@Pim57 Is dit voldoende info, of mis je nog wat?
Met deze wensen is een 32kW batterij voldoende. De batterij bevat reeds een bms, breaker en een T-class zekering, dus een lynx distributor is voldoende.
Je kunt er 16 parallel zetten, maar idealiter wil je met max 0,2~0,3 C laden. Dus 1 of 2 van die dozen werkt goed.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blb4
vinniefireman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:33:
@blb4 Dat snap ik. Ik bedoelde het als reactie op @blaaspijp. Maar om eerlijk te zijn, ik zie bij de Eaton 276273 geen enkele indicatie dat er iets speciaals voor de nul gedaan wordt. Ook de door jouw genoemde certificering zie ik niet.

Nu zal het in de praktijk allemaal wel meevallen omdat de polen mechanisch gewoon tegelijk schakelen.
Ik zie 't. Wel opvallend dat ik 't zo snel alleen op EMAT hoofdschakelaar zie staan, b.v. hier.

• HRV

HRV

Pim57 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Met deze wensen is een 32kW batterij voldoende. De batterij bevat reeds een bms, breaker en een T-class zekering, dus een lynx distributor is voldoende.
Je kunt er 16 parallel zetten, maar idealiter wil je met max 0,2~0,3 C laden. Dus 1 of 2 van die dozen werkt goed.
En voor de dimensionering een eventuele Victron Lynx BMS kan ik op 500A zitten correct? Die waarde is niet afhankelijk van het aantal accus, maar van het vermogen wat de Multi RS kan vragen en de MPPT's eventueel tegelijkertijd leveren, correct?

• Pim57
HRV schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:28:
[...]

En voor de dimensionering een eventuele Victron Lynx BMS kan ik op 500A zitten correct? Die waarde is niet afhankelijk van het aantal accus, maar van het vermogen wat de Multi RS kan vragen en de MPPT's eventueel tegelijkertijd leveren, correct?
Ik zie geen voordeel in het gebruik van die Lynx bms. Je hebt al zoveel beveiliging, dat ik het idee krijg van “hoe meer dokters aan het bed, hoe meer kans op ongelukken” :?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:27
Ik heb zojuist mijn multiplus 6k5 systemen (3-fase) ophangen (dat is best een dingetje als je het alleen moet doen).
Nu ben ik mijn aansluitingen aan het doormeten (zonder dat batterij en/of 230V aangesloten zijn). Tot mijn stomme verbazing merk ik dat bij AC OUT1 neutral en de fase (blauw en bruin) met elkaar verbonden zijn. Dat zou volgens mij toch niet moeten kunnen. En dit is bij alle 3 de MP II's het geval.

En het eerste wat gevraagd gaat worden. Hoe heb je ze aangesloten?
Blauw - Groen/Geel - Bruin (van links naar rechts)
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/MultiPlus-II_GX/en/image/166c45a6be99e9.jpeg

Hans van Zijl

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:

Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat we hier twee verschillende situaties verwisselen.

In dit topic is regelmatig gesproken over een zwevende nul, als in "de nul is niet verbonden" (hoe kort dan ook, bijvoorbeeld tijdens het gebruik van een "simpele" driefaseomschakelaar zoals de SFT440).
In dat geval heeft de elektrische installatie wel "contact" met de drie fasen (van de netbeheerder), maar (even of lang) niet met de nul (van de netbeheerder).
De nul in de groepenkast is dan niet verbonden met de nul "van het transformatorhuisje", en dat is hetzelfde als je of de netbeheerder per ongeluk de nuldraad (naar het trafohuisje - of in het trafohuisje) lostrekt. Die nul hangt dan los, vandaar dat je dan een "zwevende nul" hebt.
De nul in de groepenklast is dan eigenlijk alleen maar een "verbindingspunt van alle nullen van alle groepen".
Twee apparaten die op twee verschillende fasen verbonden zijn, hangen dan (gedurende een hele korte tijd), via de verbinding van alle nuldraden in de groepenkast, tussen twee fasen. Dus zijn de twee apparaten (via de nulverbindingen in de groepenkast) in serie geschakeld met 400 Volt. De weerstand / het vermogen van het apparaat bepaalt dan hoeveel spanning over die weerstand (over het apparaat) staat (grootste vermogen, dus laagste weerstand, dan laagste spanning, kleinste vermogen, dus hoogste weerstand, dan hoogste spanning).
Deze zwevende nul kan in potentie in één klap heel veel elektrische apparatuur defect maken.

Wat pegagus beschreef is dat, na het omschakelen naar een aggregaat, de nul niet verbonden is met aarde (waar we op staan).
Dat zou je ook een zwevende nul kunnen noemen, omdat hij geen verbinding / relatie heeft met aarde (waar we op staan) zoals dit wel het geval is bij iedere huisinstallatie (de aarde krijg je dan via een aardpin, of vanuit de beheerder).
Bij zo'n zwevende nul zal de apparatuur gewoon 230 Volt krijgen, want de nul van de elektrische installatie is in dit geval wel gewoon aangesloten op de nul van het aggregaat. Dus apparatuur blijft gewoon werken.
Op het betreffende aggregaat kan je instellen of de aardleiding (dat is in dat geval alleen een ader, verwar dit niet met aarde) met de nul verbonden is, de zogenaamde PEN verbinding (protective earth to neutral).
Heb je die verbinding niet, dan heeft de aardlekschakelaar geen functie (als je de testknop indrukt werkt hij wel, maar die test betekent in dat geval niets, hij levert je niet de beveiliging op zoals je denkt).

Twee mogelijkheden:
1. je hebt geen PEN verbinding in het aggregaat:
Mocht je (in deze situatie zoals we hier behandelen) met je hand een spijker in een wcd steken (met je voet gaat dat veel lastiger) en het betreft de fase aansluiting, dan gebeurt er niets. Niets met de ALS en ook niet met jou (in principe, test dit niet uit).
Dit komt omdat de nul van het aggregaat niet verbonden is met de aarddraad van het aggregaat en deze op zijn beurt ook nog eens niet verbonden is met een aardpen, dus niet verbonden is met de aarde waar we op staan.

Omdat de fase (en nul) geen verbinding/relatie hebben met de aarde waar we op staan, kan er dus ook geen spanningsverschil bestaan tussen de fasedraad (of nuldraad) in een wcd en de aarde waar we op staan.
Dus meet je 0 Volt tussen de fase en de aarde waar we op staan (even capacitaire verbindingen negerend).
Geen spanning (dus ook geen schok), dan kan ook geen stroom lopen tussen de fase-spijker-hand-lichaam-voeten-aarde_waar_we_op_staan-aggraat omdat je die aarde_waar_we_op_staan-aggregaatkoppeling met zijn PEN verbinding mist (de aarddraad van het aggregaat zweeft dus zou je kunnen zeggen).
Mocht in een apparaat de fase tegen het metalen omhulsel komen (interne kortsluiting), en je zou het omhulsel vastpakken, dan krijg je ook geen schok (in principe, test dit niet uit). Dit vanwege dezelfde reden, de fase (dus nu het metalen omhulsel) heeft geen relatie met de aarde waar we op staan, dus ook geen spanningsverschil.
Bij deze kortsluiting zal niet de ALS en ook niet een normale zekering / automaat uitschakelen. Er gebeurt helemaal niets. Op zich kán dit een veilige situatie zijn (lees hier meer over: IT-stelsel).

2. Wel een PEN verbinding in het aggregaat (maar geen aardpin geslagen):
Is de nul via de PEN verbinding met de aardleiding verbonden in het aggregaat, dan heeft de aardlekschakelaar wel een functie, maar anders dan je denkt.
Mocht in een apparaat de fasedraad tegen het metalen omhulsel komen, en die is verbonden met de aarde in de wandcontactdoos, dan zal er een korsluitstroom gaan vloeien (fase_van_apparaat-korsluiting_met_omhulsel-aardedraad-aardedraadverbinding_naar_aardaansluiting_aggregaat-PENverbinding_naar_nul, kortom fase is verbonden -via aarde- met nul). Die kortsluitstroom is groter dan 30 mA, dus klapt de ALS er uit, niet vanwege de korsluiting op zich (zoals een normale zekering dat doet) maar omdat de stroom door de fase en de nul verschilt met meer dan 30 mA, er is immers een "lek" van fase naar aarde.
Raak je met een spijker een fase aan (niet proberen hè), dan zal er geen stroom door jou lopen, er is immers geen relatie tussen de nul van het aggregaat en de aarde waar we op staan. Dus dan ook geen spanning tussen de fase en de aarde waar we op staan. Dus geen stroom door je lichaam, dan ook geen "lekstroom" (naar aarde) dus klapt de aard"lek"schakelaar er niet uit.

Als je een aggregaat gebruikt, dan moet je* op één plek kiezen voor de verbinding met de aarde waar we op staan. Dat kan een (hele flinke) aardpin zijn en die verbindt je met de aarddraad van het aggregaat en breng je in het agregaat de PEN verbinding aan (maar dan niet een eventuele PEN verbinding gebruiken in het gebouw).
Als het gebouw zijn eigen aardpin heeft (en deze op de aardverspreidingsweerstand recentelijk is getest) dan zijn er twee mogelijkheden: 1. de aardpin is in de groepenkast niet verbonden met de nul (geen PEN) dan moet je in het aggregaat de PEN verbinding maken, 2. de aardpin is in de groepenkast wel met de nul verbonden, dan geen PEN verbinding in het aggregaat.
Voor de zekerheid: de kabel tussen het aggregaat en de woning moet voorzien zijn van een aarddraad en die je moet je ook met de aardrail in de groepenkast verbinden.
In die situaties is de nul, via de PEN verbinding in aggregaat of groepenkast, wel verbonden met de aarde waar we op staan. Raak je dan de fasedraad aan (die dan t.o.v. aarde waar we op staan wel 230 Volt heeft), dan prik, pats, daar gaat de aardlekschakelaar.
Die PEN verbinding zorgt dat het mogelijk wordt dat er een gesloten circuit kan ontstaan tussen fase, via randaarde (of via een aanraking en de aarde waar we op staan) en de nul van de spanningsbron. Zonder die PEN verbinding is geen elektrisch circuit via de aarde en zal de ALS niet goed functioneren.
Wellicht ter verduidelijking: in netbedrijf zit die PEN verbinding in het trafohuisje, in eilandbedrijf mis je dus die PEN verbinding, dus moet je daar zelf voor zorgen. Standaard wordt bij de Victron omvormers (tenzij je dit doelbewust uitzet) de PEN verbinding gemaakt met een relais op het moment dat hij naar eilandbedrijf overschakelt.
* tenzij je bewust kiest voor een zwevend netwerk ook wel IT-stelsel genoemd, maar de nen1010 stelt dan wel een aantal extra eisen.

Mocht ik een denkfout maken, dan graag corrigeren.

Edit: de laatste paragraaf over de PEN verbinding aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door rokas op 30-01-2026 10:24 ]

• rokas
  • Niet online
jwpmzijl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:09:
Ik heb zojuist mijn multiplus 6k5 systemen (3-fase) ophangen (dat is best een dingetje als je het alleen moet doen).
Nu ben ik mijn aansluitingen aan het doormeten (zonder dat batterij en/of 230V aangesloten zijn). Tot mijn stomme verbazing merk ik dat bij AC OUT1 neutral en de fase (blauw en bruin) met elkaar verbonden zijn. Dat zou volgens mij toch niet moeten kunnen. En dit is bij alle 3 de MP II's het geval.

En het eerste wat gevraagd gaat worden. Hoe heb je ze aangesloten?
Blauw - Groen/Geel - Bruin (van links naar rechts)
[Afbeelding]
Ik vermoed dat als de MP niet ingeschakeld is, ac-out via het omschakelrelais verbonden is met de uitgang van de inverter. Je meet dus tussen fase en nul van ac-out de weerstand van de trafo, die is inderdaad vrij laag :)

• blb4
rokas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:53:
[...]

Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat we hier twee verschillende situaties verwisselen.

In dit topic is regelmatig gesproken over een zwevende nul, als in "de nul is niet verbonden" (hoe kort dan ook, bijvoorbeeld tijdens het gebruik van een "simpele" driefaseomschakelaar zoals de SFT440).
In dat geval heeft de elektrische installatie wel "contact" met de drie fasen (van de netbeheerder), maar (even of lang) niet met de nul (van de netbeheerder).
De nul in de groepenkast is dan niet verbonden met de nul "van het transformatorhuisje", en dat is hetzelfde als je of de netbeheerder per ongeluk de nuldraad (naar het trafohuisje - of in het trafohuisje) lostrekt. Die nul hangt dan los, vandaar dat je dan een "zwevende nul" hebt.
De nul in de groepenklast is dan eigenlijk alleen maar een "verbindingspunt van alle nullen van alle groepen".
Twee apparaten die op twee verschillende fasen verbonden zijn, hangen dan (gedurende een hele korte tijd), via de verbinding van alle nuldraden in de groepenkast, tussen twee fasen. Dus zijn de twee apparaten (via de nulverbindingen in de groepenkast) in serie geschakeld met 400 Volt. De weerstand / het vermogen van het apparaat bepaalt dan hoeveel spanning over die weerstand (over het apparaat) staat (grootste vermogen, dus laagste weerstand, dan laagste spanning, kleinste vermogen, dus hoogste weerstand, dan hoogste spanning).
Deze zwevende nul kan in potentie in één klap heel veel elektrische apparatuur defect maken.

Wat pegagus beschreef is dat, na het omschakelen naar een aggregaat, de nul niet verbonden is met aarde (waar we op staan).
Dat zou je ook een zwevende nul kunnen noemen, omdat hij geen verbinding / relatie heeft met aarde (waar we op staan) zoals dit wel het geval is bij iedere huisinstallatie (de aarde krijg je dan via een aardpin, of vanuit de beheerder).
Bij zo'n zwevende nul zal de apparatuur gewoon 230 Volt krijgen, want de nul van de elektrische installatie is in dit geval wel gewoon aangesloten op de nul van het aggregaat. Dus apparatuur blijft gewoon werken.
Op het betreffende aggregaat kan je instellen of de aardleiding (dat is in dat geval alleen een ader, verwar dit niet met aarde) met de nul verbonden is, de zogenaamde PEN verbinding (protective earth to neutral).
Heb je die verbinding niet, dan heeft de aardlekschakelaar geen functie (als je de testknop indrukt werkt hij wel, maar die test betekent in dat geval niets, hij levert je niet de beveiliging op zoals je denkt).

Twee mogelijkheden:
1. je hebt geen PEN verbinding in het aggregaat:
Mocht je (in deze situatie zoals we hier behandelen) met je hand een spijker in een wcd steken (met je voet gaat dat veel lastiger) en het betreft de fase aansluiting, dan gebeurt er niets. Niets met de ALS en ook niet met jou (in principe, test dit niet uit).
Dit komt omdat de nul van het aggregaat niet verbonden is met de aarddraad van het aggregaat en deze op zijn beurt ook nog eens niet verbonden is met een aardpen, dus niet verbonden is met de aarde waar we op staan.

Omdat de fase (en nul) geen verbinding/relatie hebben met de aarde waar we op staan, kan er dus ook geen spanningsverschil bestaan tussen de fasedraad (of nuldraad) in een wcd en de aarde waar we op staan.
Dus meet je 0 Volt tussen de fase en de aarde waar we op staan (even capacitaire verbindingen negerend).
Geen spanning (dus ook geen schok), dan kan ook geen stroom lopen tussen de fase-spijker-hand-lichaam-voeten-aarde_waar_we_op_staan-aggraat omdat je die aarde_waar_we_op_staan-aggregaatkoppeling met zijn PEN verbinding mist (de aarddraad van het aggregaat zweeft dus zou je kunnen zeggen).
Mocht in een apparaat de fase tegen het metalen omhulsel komen (interne kortsluiting), en je zou het omhulsel vastpakken, dan krijg je ook geen schok (in principe, test dit niet uit). Dit vanwege dezelfde reden, de fase (dus nu het metalen omhulsel) heeft geen relatie met de aarde waar we op staan, dus ook geen spanningsverschil.
Bij deze kortsluiting zal niet de ALS en ook niet een normale zekering / automaat uitschakelen. Er gebeurt helemaal niets. Op zich kán dit een veilige situatie zijn (lees hier meer over: IT-stelsel).

2. Wel een PEN verbinding in het aggregaat (maar geen aardpin geslagen):
Is de nul via de PEN verbinding met de aardleiding verbonden in het aggregaat, dan heeft de aardlekschakelaar wel een functie, maar anders dan je denkt.
Mocht in een apparaat de fasedraad tegen het metalen omhulsel komen, en die is verbonden met de aarde in de wandcontactdoos, dan zal er een korsluitstroom gaan vloeien (fase_van_apparaat-korsluiting_met_omhulsel-aardedraad-aardedraadverbinding_naar_aardaansluiting_aggregaat-PENverbinding_naar_nul, kortom fase is verbonden -via aarde- met nul). Die kortsluitstroom is groter dan 30 mA, dus klapt de ALS er uit, niet vanwege de korsluiting op zich (zoals een normale zekering dat doet) maar omdat de stroom door de fase en de nul verschilt met meer dan 30 mA, er is immers een "lek" van fase naar aarde.
Raak je met een spijker een fase aan (niet proberen hè), dan zal er geen stroom door jou lopen, er is immers geen relatie tussen de nul van het aggregaat en de aarde waar we op staan. Dus dan ook geen spanning tussen de fase en de aarde waar we op staan. Dus geen stroom door je lichaam, dan ook geen "lekstroom" (naar aarde) dus klapt de aard"lek"schakelaar er niet uit.

Als je een aggregaat gebruikt, dan moet je* op één plek kiezen voor de verbinding met de aarde waar we op staan. Dat kan een (hele flinke) aardpin zijn en die verbindt je met de aarddraad van het aggregaat en breng je in het agregaat de PEN verbinding aan (maar dan niet de PEN verbinding gebruiken in het gebouw).
Als het gebouw zijn eigen aardpin heeft (en deze op de aardverspreidingsweerstand recentelijk is getest) en deze met nul is verbonden (zoals dat hoort), dan geen PEN verbinding in het aggregaat en sluit je het aggregaat aan met de fasen, nul en aarddraad op de installatie.
In die situaties is de nul, via de PEN verbinding in aggregaat of groepenkast, wel verbonden met de aarde waar we op staan. Raak je dan de fasedraad aan (die dan t.o.v. aarde waar we op staan wel 230 Volt heeft), dan prik, pats, daar gaat de aardlekschakelaar.

* tenzij je bewust kiest voor een zwevend netwerk ook wel IT-stelsel genoemd, maar de nen1010 stelt dan wel een aantal extra eisen.

Mocht ik een denkfout maken, dan graag corrigeren.
Lang verhaal, maar m.i. in de kern correct. Een kortere variant is mogelijk:
In normale omgevingen (dus ook woonhuizen) is een TN-stelsel (aarde door de netbeheerder) of TT-stelsel (aarde middels aardpen) de norm omdat dit in een dergelijke, niet onder constante controle staande omgeving, de beste veiligheid bied middels uitschakeling door aardlek bij de eerste fout. Aardlekschakelaars werken in zo'n stelsel op de gedefinieerde wijze. In een IT-stelsel (dat kan ontstaan in eilandbedrijf zonder eigen aardpen) is er geen verbinding tussen N en aarde en zal een eerste fout (fase tegen behuizing oid) niet tot een uitschakeling leiden. Als dit echter niet opgemerkt wordt (in een IT stelsel is Isolatiebewaking, continue toezicht en directe actie bij isolatiefout-alarm verplicht). Omdat wij meestal achter de Victron installatie ons hele of halve woonhuis hebben hangen wat in normaal bedrijf ook via TN of TT is opgezet is 't vragen om ellende als je tijdens eilandbedrijf in een IT stelsel terecht zou komen. De werking van aardlekautomaten is dan niet gegarandeerd, een eerste fout wordt niet opgemerkt en een tweede kan fataal zijn.

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-02 23:44
Pim57 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Ik zie geen voordeel in het gebruik van die Lynx bms. Je hebt al zoveel beveiliging, dat ik het idee krijg van “hoe meer dokters aan het bed, hoe meer kans op ongelukken” :?
Ben ook wel benieuwd naar de noodzaak voor de Lynx BMS. Ik ben ook een gelijkaardige setup (niet met de Multi RS, maar de Multiplus 2) aan het uitwerken en kom in de documentatie niet echt tegen dat dit noodzakelijk is. Zover ik HRV begrijp is het een failsafe indien de originele JK BMS faalt maar er is reeds de klasse T-zekering. En hoe werkt die integratie dan in normale setup: de Lynx BMS staat dan gewoon in standby?

Ik had voor om de Cerbo GX als extra bewakingslaag in de software te gebruiken namelijk (bvb als de communicatie wegvalt van de JK BMS naar de Cerbo dan stopt de MP2 met laden - indien goed ingesteld natuurlijk). Naast de Lynx Power In (met zekering uitgebreid).

Oprecht nieuwsgierig om dit te begrijpen trouwens want ik ben nieuw in de materie.

[ Voor 6% gewijzigd door cwegh op 30-01-2026 06:51 ]

• HRV

HRV

Die Lynx BMS kan via de Cerbo de DC stroom afschakelen bij bijvoorbeeld een brandalarm / rookdetectie / HO / CO detectie.

Dus als er een cel uit zijn pannetje gaat en gas gaat produceren, wat kan gebeurend door een defect in de interne BMS van het accupakket, dan hebben alle zekeringen geen functie. Er gaat volgens mij niet ineens een hele grote stroom lopen.

Maar een externe rook / CO / HO melder kan dan via de Cerbo wel de Victron Lynx BMS bereiken en die schakelt fysiek de DC stroom af, een ventilator aan, schakelt de Multi plus/rs uit, etc. waardoor het gehele systeem uitgeschakeld wordt.

Toby behandelt het hier: https://www.youtube.com/watch?v=QO8KpYdYhzU
Voor een particulier hoef je waarschijnlijk niet te voldoen aan de PSG37, maar die beveiliging is er niet voor niets. Letterlijk, het is duur, maar ook figuurlijk, want het is veiliger.

Ieder voor zich moet bepalen of het waard is om dat te doen. Aangezien mijn garage verbonden is met de woning vind ik het wel een veilig idee.

• HRV

HRV

[...]

Maar kun je de vraag ook beantworden?
Zou een 500A BMS voldoende zijn?

Uitgangspunt is dat de Victrons en eventuele MPPT bepalen hoeveel DC stroom er gaat lopen en niet de accus. Dus of ik nu 2 of 10 accus heb staan, als ik niet meer dan 25A per fase de woning in pomp omdat ik mijn omvormers daarop beperk, dan is de 500A Lynx BMS voldoende is mijn aanname.

Klopt die aanname?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wat je eigenlijk schrijft is dat dankzij de Lynx BMS de kans op fouten kan toenemen….
Waar baseer je dat op? Kun je aangeven hoe het systeem al optimaal beveiligd is zonder Lynx BMS?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Pim57
HRV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Maar kun je de vraag ook beantworden?
Zou een 500A BMS voldoende zijn?

Uitgangspunt is dat de Victrons en eventuele MPPT bepalen hoeveel DC stroom er gaat lopen en niet de accus. Dus of ik nu 2 of 10 accus heb staan, als ik niet meer dan 25A per fase de woning in pomp omdat ik mijn omvormers daarop beperk, dan is de 500A Lynx BMS voldoende is mijn aanname.

Klopt die aanname?
Ja, in dat geval is 500A voldoende.

• Pim57
Conrado schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Wat je eigenlijk schrijft is dat dankzij de Lynx BMS de kans op fouten kan toenemen….
Waar baseer je dat op? Kun je aangeven hoe het systeem al optimaal beveiligd is zonder Lynx BMS?
In mogelijke volgorde:
  1. Regeling in de Cerbo met gewenste instellingen
  2. Bewaking in de Cerbo met maximaal beveiliging
  3. Bewaking in de mp met maximaal beveiliging
  4. Regeling in de bms met gewenste instellingen
  5. Bewaking in de bms met beveiliging
  6. Lynx distributeur met zekering
  7. Batterij met breaker
  8. Batterij met T-class
Daar voegt @hrv dan een Lynx bms schakelaar aan toe, die je zelf gaat aansturen met software in de Cerbo.
Het laatste wat je wilt, is dat je per ongeluk de DC afschakelt met je Lynx bms terwijl je in vol bedrijf bent. Foutvrije software is nog steeds een dingetje.

Behalve dat is een valse (brand/CO/H)melding dan uitermate vervelend als je hele huis er achter zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 30-01-2026 09:48 ]

• rokas
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 02:16:
[...]

Lang verhaal, maar m.i. in de kern correct. Een kortere variant is mogelijk:
In normale omgevingen (dus ook woonhuizen) is een TN-stelsel (aarde door de netbeheerder) of TT-stelsel (aarde middels aardpen) de norm omdat dit in een dergelijke, niet onder constante controle staande omgeving, de beste veiligheid bied middels uitschakeling door aardlek bij de eerste fout. Aardlekschakelaars werken in zo'n stelsel op de gedefinieerde wijze. In een IT-stelsel (dat kan ontstaan in eilandbedrijf zonder eigen aardpen) is er geen verbinding tussen N en aarde en zal een eerste fout (fase tegen behuizing oid) niet tot een uitschakeling leiden. Als dit echter niet opgemerkt wordt (in een IT stelsel is Isolatiebewaking, continue toezicht en directe actie bij isolatiefout-alarm verplicht). Omdat wij meestal achter de Victron installatie ons hele of halve woonhuis hebben hangen wat in normaal bedrijf ook via TN of TT is opgezet is 't vragen om ellende als je tijdens eilandbedrijf in een IT stelsel terecht zou komen. De werking van aardlekautomaten is dan niet gegarandeerd, een eerste fout wordt niet opgemerkt en een tweede kan fataal zijn.
Het is een lastige materie, en ik begreep er vroeger ook niets van en ik merk dat vele andere tweakers hier ook moeite mee hebben. In de vele post over dit onderwerp miste ik het "waarom" waadoor ik de materie kon doorgronden. Ik hoop dat de door mij beschreven "waarom" dit bijdraagt aan de begripsvorming en veiligheid.

Zo begreep ik eerst ook niet als men schreef "bij een eerste fout gaat het (nog) goed" en "bij een tweede fout gaat het fout". Ik heb hier niet voor geleerd, maar met wat denkwerk meen ik te begrijpen wat bedoeld wordt.

Als (bij een IT stelsel) in één apparaat de fase tegen het omhulsel komt, dan staat er tussen het omhulsel en de aarde geen spanning (het is immers een zwevend netwerk). Je kan het dus gerust aanraken (niet doen).

Als in een tweede apparaat door een fout ook een verbinding ontstaat, bijvoorbeeld tussen de nul en het omhulsel, dan kán dat wel gevaarlijk worden.

Als je beide apparaten tegelijkertijd aanraakt, dan heb je contact met fase en nul. Als je maar één apparaat aanraakt, is er geen gevaar (maar wel een potentieel gevaarlijke situatie).

Als in het tweede apparaat niet de nul maar de fase contact heeft met het omhulsel, dan staat er weer geen spanning tussen die twee omhulsels (want beiden zitten aan dezelfde fase), mede vandaar de zinssnede "kan dit fout gaan" bij een dubbele fout.

Bij een driefase installatie is ook nog een andere situatie denkbaar. Dan kan één fase in het eerste apparaat contact hebben met het omhulsel, en in het tweede apparaat -die verbonden is met een andere fase- is die fase (door een fout) ook verbonden met het omhulsel. Als je dan die twee apparaten aanraakt dan sta je verbonden tussen twee fasen, dus 400 Volt.

NB: ten overvloedde, het bovenstaande is alleen van toepassing op een zwevend netwerk (IT-stelsel), dus geen aardpin met een PEN verbinding tussen aardpin en de nul. Zoals dit zou ontstaan als je een (Victron) inverter in eilandbedrijf gebruikt en de apparaten met verlengsnoeren hebt aangesloten, of een aggregaat zonder aardpin en PEN verbinding.

Ik leer iedere dag, dus corrigeer me, of vul me aan als ik een denkfout maak.

[ Voor 4% gewijzigd door rokas op 30-01-2026 11:04 ]

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:37
blb4 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 02:16:
[...]
In een IT-stelsel (dat kan ontstaan in eilandbedrijf zonder eigen aardpen)
Daarvoor dient toch het aardrelais?

Je kunt het bekijken dat in eilandwerking de Victron omvormer de generator is en die heeft een transformator waar de N + F aanhangen; dat zorgt er al voor dat N niet zweeft tov fase (nu heb ik wel geen idee hoe het is met een transformatorloze omvormer zoals de MultiRS).

Daarnaast gaat in eilandwerking de aardrelais in de Victron omvormer verbinding maken tussen PE en N; je maakt daarmee dan toch een TN-S stelsel?

Als je er dan een generator aan gaat hangen, moet die maar zien dat die geen zwevende nul heeft (door transformator en/of eigen aarding.

Enige situatie waar het dan lastig is, als je geen (vaste) PE hebt, bv. in een mobiele situatie zoals camper of boot. Victron heeft er zelf ook een heel hoofdstuk aan besteed.

• onetime
  • Niet online
rokas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:57:
[...] Het is een lastige materie, en ik begreep er vroeger ook niets van en ik merk dat vele andere tweakers hier ook moeite mee hebben. In de vele post over dit onderwerp miste ik het "waarom" waadoor ik de materie kon doorgronden. Ik hoop dat de door mij beschreven "waarom" dit bijdraagt aan de begripsvorming en veiligheid.

Zo begreep ik eerst ook niet als men schreef "bij een eerste fout gaat het (nog) goed" en "bij een tweede fout gaat het fout".

Als (bij een IT stelsel) in één apparaat de fase tegen het omhulsel komt, dan staat er tussen het omhulsel en de aarde geen spanning (het is immers een zwevend netwerk). Je kan het dus gerust aanraken (niet doen).
Dat <niet doen> is omdat de installatie nooit echt volledig zwevend is. Er zijn zo hoog mogelijke isolatie weerstanden, maar die zijn niet oneindig. Er is dus altijd een kleine lekstroom. De spanning die dus ergens op staat is het resultaat van de verhouding van de lekstromen / (isolatie)weerstanden.

Die weerstanden kunnen ook nog spannings afhankelijk zijn, om het lekker complex te maken. Hier hoef je normaal gesproken geen rekening mee te houden.
Als in een tweede apparaat door een fout ook een verbinding ontstaat, bijvoorbeeld tussen de nul en het omhulsel, dan kán dat wel gevaarlijk worden.

Als je beide apparaten tegelijkertijd aanraakt, dan heb je contact met fase en nul. Als je maar één apparaat aanraakt, is er geen gevaar (maar wel een potentieel gevaarlijke situatie).

Als in het tweede apparaat niet de nul maar de fase contact heeft met het omhulsel, dan staat er weer geen spanning tussen die twee omhulsels (want beiden zitten aan dezelfde fase), mede vandaar de zinssnede "kan dit fout gaan" bij een dubbele fout.

Bij een driefase installatie is ook nog een andere situatie denkbaar. Dan kan één fase in het eerste apparaat contact hebben met het omhulsel, en in het tweede apparaat -die verbonden is met een andere fase- is die fase (door een fout) ook verbonden met het omhulsel. Als je dan die twee apparaten aanraakt dan sta je verbonden tussen twee fasen, dus 400 Volt.

NB: ten overvloedde, het bovenstaande is alleen van toepassing op een zwevend netwerk (IT-stelsel), dus geen aardpin met een PEN verbinding tussen aardpin en de nul. Zoals dit zou ontstaan als je een (Victron) inverter in eilandbedrijf gebruikt en de apparaten met verlengsnoeren hebt aangesloten, of een aggregaat zonder aardpin en PEN verbinding.

Ik leer iedere dag, dus corrigeer me, of vul me aan als ik een denkfout maak.
Correct met mijn aanvulling hier boven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gunther.S
rokas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:57:
[...]NB: ten overvloedde, het bovenstaande is alleen van toepassing op een zwevend netwerk (IT-stelsel), dus geen aardpin met een PEN verbinding tussen aardpin en de nul.
inderdaad, want als die PEN verbinding er wél was, gaat de differentieelschakelaar zien dat er stroom wegvloeit via F1 en F2 naar de jou (en de aarde). Tenzij je jezelf perfect isoleert, dan wordt je immers een meerfasige load, wat de omvormer graag zonder problemen gaat voeden (tot zijn max vermogen). Zelfde scenario als je in je linkerhand F1 vastneemt en rechterhand N.

Belangrijker is dat dit enkel kan als die metalen delen niet geaard noch vereffend zijn, want dan zou de automaat er redelijk snel uitklappen door die onderlinge (vereffenings)verbinding. In België moeten alle "genaakbare" metalen delen in een woning geaard zijn, dus hangen die in principe reeds allemaal aan mekaar (vereffend).

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Pim57 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:32:
[...]

In mogelijke volgorde:
  1. Regeling in de Cerbo met gewenste instellingen
  2. Bewaking in de Cerbo met maximaal beveiliging
  3. Bewaking in de mp met maximaal beveiliging
  4. Regeling in de bms met gewenste instellingen
  5. Bewaking in de bms met beveiliging
  6. Lynx distributeur met zekering
  7. Batterij met breaker
  8. Batterij met T-class
Daar voegt @hrv dan een Lynx bms schakelaar aan toe, die je zelf gaat aansturen met software in de Cerbo.
Het laatste wat je wilt, is dat je per ongeluk de DC afschakelt met je Lynx bms terwijl je in vol bedrijf bent. Foutvrije software is nog steeds een dingetje.

Behalve dat is een valse (brand/CO/H)melding dan uitermate vervelend als je hele huis er achter zit.
IPV een duur Lynx BMS te kopen kan je die rook/CO melder natuurlijk net zo goed koppelen aan de potentiaalvrij contacten op je batterijen waardoor de BMS uitschakelt en de verbinding op de Multiplus waardoor die ook uitschakelt (dezelfde als die je gebruikt voor de noodstop).
En tot welke stroom kan die Lynx relais afkoppelen? En boven welke stroom blijft er een vlamboog staan?

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• HRV

HRV

Ik snap dat het beveiliging op beveiliging is.

Als er een accucel af staat te gassen, dan neem ik aan dat dat komt doordat de BMS in de accu defect is (even uitgesloten externe invloed door botsen, stoten, vallen).

Als die interne BMS daar dus niet op reageert, is het dan voldoende om enkel te detecteren en bijvoorbeeld een ventilator te starten en de Multiplussen zelf af te schakelen?

• pegagus
Gunther.S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Enige situatie waar het dan lastig is, als je geen (vaste) PE hebt, bv. in een mobiele situatie zoals camper of boot. Victron heeft er zelf ook een heel hoofdstuk aan besteed.
Dat was dus mijn punt: in sommige gevallen krijg je je PE meegeleverd vanuit het trafo station. Als dan de stroomstoring ontstaat door graafschade en de PE-leiding ook kapot getrokken wordt, dan heb het dus geen PE meer. Aardlek beschermt weliswaar tegen stroomstoten door aanraking, maar met een 3-fase victronsysteem hangt de Nul ook niet meer effectief aan PE. In een camper heb je geen 3-fase systeem, dus daar speelt het fenomeen zwevende nul niet . Grote schepen hebben wel weer 3-fase. Maar daar is het stalen schip de "aarde" .

Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul. Bij een 1-fase systeem is het zeer wenselijk vanuit het oogpunt van aanraakveiligheid.

• Gunther.S
pegagus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul.
Ik denk het net niet, maw de PE heeft weinig van doen met al dan niet zwevende nul: als je de 3F setup gaat aarden (N aan PE), zorg je gewoon dat de N vastligt tov de aarde. Verder verandert er niets wat betreft zwevende spanningen. Het is de inverter die de spanning tussen F en N bepaalt, ofwel als uitgang van 2 uiteindes van een trafo (MPII), ofwel door vermogenelektronica (MultiRS). Zolang die N blijft aangesloten lijkt er mij per fase alvast geen probleem. Voor 3F loads, moeten de Neuters van de 3 inverters aan mekaar hangen, want anders kunnen die gaan zweven tov van elkaar en/of is er geen pad voor de F-F stroom.

Ik bezie het een beetje als dat je 2 AA batterijen in serie zet (fase verschil en AC/DC even negeren) en de neuter in het midden aftakt; het is de batterij die ±1.5V maakt tussen de uiterste polen F1 en F2 en de middelste pool N. Zwevende nul zou dan zijn dat je weerstanden die je aansluit enkel op F1 en F2 aansluit en de centrale "N" van de weerstanden niet aansluit aan de "N" van de batterijen --> zwevend nulpunt en spanningsdeler over je weerstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRPfL_G2DrY_Kul5VDzyxtEXCpQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FVYNa3n8419ON6i8lrejY14L.png?f=user_large

Zolang de N van de generator aangesloten blijft, kan je geen zwevend nulpunt hebben.

De PE-N koppeling is belangrijk voor aardlekbeveiliging. Bij normale TT netwerk, gebeurt dit in de wijkcabine, bij Victron-off grid gebeurt dit best door de aardrelais van de Victron.

• blaaspijp
blaaspijp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:11:
Gisteren update gedaan naar MultiRS versie 1.27 sindsdien veel problemen.
Zodra het is opgelost zal ik het wel melden.
Er is inmiddels een nieuwe versie 1.28 die de eerdere problemen verhelpt.

• pegagus
@Gunther.Skun je onderbouwen de Victron zo werkt? Technisch is het wel mogelijk denk ik, maar ik heb nergens kunnen ontdekken dat dit zonder meer werkt met een Victron. Het enige wat ik weet is dat je de koppeling van PE en N kunt uitschakelen in eilandbedrijf maar dat Victron waarschuwt dat je dan heel goed moet weten wat je doet.

Mijn praktijkervaring van afgelopen week is nu net dat een generator met 3 fase en nul die zwevende nul veroorzaakt waardoor 1 fase 50V krijgt en 2e fase 400V met een doorgebrande printplaat als gevolg. En dat omdat men de netaansluiting had losgemaakt om de generator aan te sluiten en daarmee de verbinding van de N met de PE. De reden dat N en PE worden verbonden en dat een aardpen vele meters diep wordt geslagen, is om zo ten alle tijden 0V te hebben op de N. Dit systeem is veel ouder dan de aardlekbeveiliging. In mijn ouderlijk huis uit de jaren 60 is die er achteraf bijgeplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door pegagus op 30-01-2026 20:38 ]

• vinniefireman
@pegagus Het is precies andersom. De PE is met de nul verbonden in het transformatorhuisje, en je hebt een diepe aardpen om een zo laag mogelijke weerstand te hebben naar de aardpen in het transformatorhuisje en dus uiteindelijk de nul. Dit zodat eventuele lekstroom weg kan via de aarde en daarop spreekt vervolgens je aardlekschakelaar aan, vroeger was het dan de bedoeling dat de zekering zou doorbranden.

Dit hele systeem is er puur voor de veiligheid. Zie ook dit artikel van Victron zelf: https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html

• pegagus
De nul zit inderdaad onder normale omstandigheden met aarde verbonden in het trafohuis cq de stroomopwekker. Verbreek die verbinding en je hebt een zwevende nul. Als dat gebeurt met een generator, dan ook met een andere 3-fase omvormer systeem. Tenzij dat systeem er op ingericht is actief de spanning te sturen. En dat heb ik voor Victron nog altijd nergens gelezen, anders dan aarding aan het chassis of een scheepsromp. Uiteraard heb je de koppeling tussen N en PE ook nodig voor de veiligheid.

Maar het gaat dus om de specifieke situatie van 3 fase eilandbedrijf in een woning zonder verbinding met aarde. Blijft de N 0V of gaat die dan zweven?

[ Voor 23% gewijzigd door pegagus op 30-01-2026 21:36 ]

• jwpmzijl
rokas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 01:01:
[...]

Ik vermoed dat als de MP niet ingeschakeld is, ac-out via het omschakelrelais verbonden is met de uitgang van de inverter. Je meet dus tussen fase en nul van ac-out de weerstand van de trafo, die is inderdaad vrij laag :)
Dank je voor jouw info. Ik gebruikte de continuïteits test van de multimeter en bij wat onderzoek blijkt dat die test bij alles onder ~50 ohm als als een geslaagde verbinding ziet. De MP II heeft maar iets van 1 ohm weerstand tussen neutraal en fase op AC Out1 dus ja ik heb weer iets geleerd ;)

Hans van Zijl

• vinniefireman
@pegagus Een zwevende nul heeft niets met aarde te maken! En de aarde heeft niets met het normaal functioneren van een elektrische installatie te maken. Een elektrische installatie functioneert prima zonder aarde.

De nul gaat zweven als deze niet meer aan de nul van het stroomnet/generator/inverter vast zit door slecht contact/draadbreuk/etc.

In eilandbedrijf werkt alles prima, ook zonder aarde. De reden dat Victron de aarde aan de nul verbind is omdat anders je aardlekbeveiliging in huis niet werkt.

Als jouw generator een spanning van 400V heeft tussen een fase en de nul dan is er iets mis met je generator.

@Gunther.S Legt precies uit hoe het werkt. En anders kun je de Victron documentatie lezen.

• onetime
  • Niet online
pegagus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:19:
De nul zit inderdaad onder normale omstandigheden met aarde verbonden in het trafohuis cq de stroomopwekker. Verbreek die verbinding en je hebt een zwevende nul. Als dat gebeurt met een generator, dan ook met een andere 3-fase omvormer systeem. Tenzij dat systeem er op ingericht is actief de spanning te sturen. En dat heb ik voor Victron nog altijd nergens gelezen, anders dan aarding aan het chassis of een scheepsromp. Uiteraard heb je de koppeling tussen N en PE ook nodig voor de veiligheid.

Maar het gaat dus om de specifieke situatie van 3 fase eilandbedrijf in een woning zonder verbinding met aarde. Blijft de N 0V of gaat die dan zweven?
Je hebt klaarblijkelijk nog niet door wat er hier met een zwevende nul wordt bedoeld, namelijk als de nul tussen de voeding (net / generator / backup-accu syteem) en de verbruikers niet meer verbonden is.
Het gevaar is dan dat de spanning als gevolg van ongelijke belasting tussen de fases aan de verbruikers kant gaat verschuiven en de zwaarste verbruikers minder spanning krijgen (veilig) maar de mindere verbruikers krijgen een hogere spanning, maximaal 400V. NIET veilig, daar gaan ze meestal van kapot. Snel of langzaam.

En als er iets doorslaat door een te hoge spanning is er plots een hoge stroom waardoor de spanning nu de andere kant op verschuift. Zo kan alles kapot gaan.

• Bart-H
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 03-02 16:27
Hallo allemaal,
Mijn naam is Bart en ik woon in Breda. Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in de mogelijkheden van thuisbatterijen. Ik heb veel filmpjes gekeken en dit forum doorgelezen. Ik merk dat er veel mooie complexe systemen zijn maar niet zo veel simpele. Nu heb ik een schema gemaakt hoe ik het zelf thuis wil opzetten.
Met alle kennis die hier aanwezig is hoop ik dat er mensen zijn die mij tips willen geven.
We hebben nu nog een 1 fase 35A hoofdaansluiting maar dit zou in de toekomst uitgebreide kunnen gaan worden naar 3x25A, dus hier een beetje op voorbereid.
Ik vind vooral het backup idee belangrijk en dat de levering dan maar 5kW is is prima als je daar dan ook naar gaat gebruiken.

Mijn ontwerp idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pn3sPh8vjAtrLve_dI8nvqfu0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PkMkElqfqk1BRABs2jPSZlO.jpg?f=fotoalbum_large

De vragen die ik nog heb over mijn ontwerp:
- Is de terug gaande kabel van garage naar huis van 5x6mm2 voldoende of toch beter 5x10mm2 ?
- Is het noodzakelijk om een hoofdschakelaar te plaatsen, voor de energiemeter, in de garage meterkast?
- Ik heb een "Solis 1p 3.6k" voor de PV, zijn er mensen die dit al gekoppeld hebben met Victron?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Als er nog info ontbreekt, alvast sorry daarvoor, ik zal het aanvullen daar waar nodig.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bart

• onetime
  • Niet online
@Bart-H Je solar moet volgens mij op een eigen alamat, niet achter een gewone groep achter een gedeelde aardlek. En ja, in de onderverdeler moet ook een hoofdschakelaar. En er moet een label op dat aangeeft dat er dubbele voeding is.
Is je keuze schakelaar om de Victron te kunnen by-passen, of om de back-up in te kunnen schakelen?

• Bart-H
@onetime Heel erg bedankt voor je reactie!
Die solar is zo aangesloten door een organisatie en moest enkel op een eigen groep. Dit kan ik zeker aan gaan passen maar heeft u enig idee wat de reden is waarom dat moet?
Ik ga in de onderverdeler een hoofdschakelaar plaatsen.
Die keuze schakelaar is er om de Victron te bypassen wanneer hier een issue mee is en dat ik dan mijn huis via het grit kan voeden.

• blb4
@Bart-H, je had je m.i. al behoorlijk ingelezen, zie er voor een eerste ontwerp al behoorlijk goed uit! Paar puntjes op de i zoals @onetime ook al aangaf. Inderdaad een hoofdschakelaar in de garage in de aanvoer naar de Multiplus en ipv een (rem)automaat zou ik een 40A/300 mA type B aardlekautomaat plaatsen. De aardlekautomaat die jij in je schema hebt moet je ook vervangen door 40A ipv 32A. Die hoofdschakelaar in de garage heeft als doel dat je dan ook de aanvoer in de garage kan onderbreken, Dit geeft ook extra veiligheid als je aan de Multiplus wil werken en je hebt de stroom al onderbroken via een aardlekautomaat in de meterkast in de gang, er zou maar een onverlaat zijn die 'm op dat moment aanzet. Daarnaast zijn de kosten verwaarloosbaar op zo'n installatie.

Over je PV systeem: Het mag volgens mij volgens NEN1010 wel, een PV systeem op een eigen installatieautomaat achter een bestaande aardlekschakelaar maar meest gebruikelijk is een PV systeem achter een aardlekautomaat en dan parallel aan die die ALS aansluiten. De reden hiervoor is de betrouwbaarheid & comfort voor de gebruiker van de installatie, een PV systeem gedraagt zich anders dan gewone groepen, met wat grotere kans op lekstroom en als door de PV installatie de ALS uitschakelt zijn alle afgaande groepen onbruikbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 31-01-2026 12:56 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ben aan het puzzelen op de beste plek in huis voor de thuisbatterij, nu twee plekken over: 1. In de garage met de Multiplus er boven en 2. Buiten tegen het huis met de Multiplus binnen.

Nadeel van #1 is dat het erg lastig is om hier nieuwe kabels naartoe te trekken om het geheel op de groepenkast aan te sluiten. Bij #2 is dat makkelijk, de Multiplus hangt dan naast m'n PV omvormer en is makkelijk op de groepenkast aan te sluiten.

Nadeel bij #2 is dat de afstand van de multiplus naar de batterij hemelsbreed zo'n 2.5 meter. Dan is er door ophanghoogte 4 meter DC kabel nodig one-way, dus +/- bij elkaar 8 meter DC kabel. Ik zie bij Victron verschillende informatie o.a. hier een tabel die zegt bij 100A over max 10 meter een 70 mm2 kabel.

Maar in hun andere informatie hier zeggen ze maximaal 2.5% spanningsverlies. Ze geven in dat document bij 35 mm2 kabel aan 1.08mΩ per 2 meter en nog 0.06mΩ voor een verbinding en 0.35mΩ voor een 150A zekering. Bij elkaar is dat 4x 1.08 + 4x 0.06 + 0.35 = 4.91 mΩ. En 100A met 4.91 mΩ = 0.49V drop. Dat is 1% dus ruim onder de 2.5 die ze aanraden. Nog beter met 50 mm2 natuurlijk.

Doe ik iets verkeerd? Is die tabel die 70 mm2 zegt misschien gebaseerd op een 12V batterij?

En als totale Victron leek: Heeft zo'n Multiplus geen adjustment om een iets hogere spanning te leveren zodat het BMS op het eind van de DC kabel de gewenste spanning ziet? En andersom ook, geeft het BMS de exacte batterij spanning niet door via de CAN bus zodat een verschil in de kabels geen meet issue geeft?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:30
@NTS Zet je accu's AUB niet buiten neer. Dat is vragen om problemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 31-01-2026 21:34 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Noord27 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
@NTS Zet je accu's AUB niet buiten neer. Dat is vragen om problemen.
Hm ok. Ook niet zoiets: https://www.nkon.nl/nkon-...-10kwh-thuisbatterij.html? Die is gemaakt voor wandmontage buiten. In mijn geval zou dat onder een afdak zijn aan een muur op het noorden, dus geen regen en geen zon.

In de garage is natuurlijk nog droger, maar dan komt de Multiplus ook in de garage. En die leek me eigenlijk een stuk gevoeliger voor zo'n omgeving dan een batterij in een kast.

• Pim57
@Bart-H
Die Victron energy meter hoort direct achter de 40A hoofdschakelaar! Op die manier werkt het systeem goed met de bypass schakelaar in stand 1 en 2.

• blaaspijp
@Pim57 dat is nog 1 van de aanpassingen welke ik wil doen. In het verleden was de kabellengte voor de ve.can voor de energiemeter beperkt.
Dus is bij sommige personen de energiemeter niet op de meest ideale plek gekomen.

• blb4
Pim57 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:23:
@Bart-H
Die Victron energy meter hoort direct achter de 40A hoofdschakelaar! Op die manier werkt het systeem goed met de bypass schakelaar in stand 1 en 2.
Ik vind 'm ook wat raar op de getekende plek maar dacht ook: wat maakt 't eigenlijk uit. Nog eens over nagedacht, op de huidige plek is denk ik 't probleem dat je de hoofdzekering van 35A kunt overbelasten in stand 1: Als je de Victron instelt op max 35A via AC-IN (voor afname en verbruik) dan wordt de stroom naar 't huis of de teruglevering van de PV installatie niet meegenomen, die gaan buiten de meter.

• jwpmzijl
Ik loop tegen in-rush current problemen aan. Op het moment dat de een Victron Multiplus II 6k5 inschakel tript de hoofd breaker van de netbeheerder.

Mijn situatie:
1: 3x 25A hoofdzekering van netbeheerder
2: Hoofdschakelaar 40A
3: Aardlekschakelaar 40A 300ma vertraagd
4: Automaat 40A C-karaktiristiek
Bij inschakelen valt dus de hoofdzekering van de betreffende fase uit.

Ik wil dit graag goed oplossen en wil liever niet met losse NTC trermistors werken. Ik zit wat op internet te zoeken en kom onderstaande tegen. Dit is echter een maatvoering die niet in mijn groepenkast past. Weet iemand een vergelijkbaar product dat wel de normale din-afmetingen heeft van een consumenten groepenkast?
https://www.shop-tps.com/...-20500?category=145#attr=
Afbeeldingslocatie: https://www.shop-tps.com/web/image/product.product/20391/image_1024/%5BIL1006%5D%20TPS-ICL-3P-25A?unique=b33bc9c

Hans van Zijl

• onetime
  • Niet online
@Pim57 @blb4 Hebben jullie Bart-H in "Het grote Victron ontwerp topic" gemist? In de normale stand gaat alles via de Victron. En dus via de meter. Die schakelaar is om de Victron te kunnen bypassen.

• blb4
onetime schreef op zondag 1 februari 2026 @ 01:07:
@Pim57 @blb4 Hebben jullie Bart-H in "Het grote Victron ontwerp topic" gemist? In de normale stand gaat alles via de Victron. En dus via de meter. Die schakelaar is om de Victron te kunnen bypassen.
Jazeker! In de normale stand (2) is er geen probleem met de plaatsing van de meter, alle stroom door de hoofdzekering gaat ook door de meter. Ik stand 1 (bypass Victron) kan het echter mis gaan. ALS in die situatie de Victron uit staat is er weinig aan de hand. Maar wie zegt dat hij uit staat? Hij kan gewoon nog de batterij laden en/of ontladen. De Victron meter direct achter de hoofdschakelaar van de netaansluiting is m.i. dan safety by design.

• blaaspijp
@Bart-H je multiplus is te licht voor 1x35A je zou mijn inziens eerder een 8000 of zelfs een 10000 moeten hebben om door te gaan.
De 40A automaat op Acout1 is te zwaar in eiland modus.

• HRV

HRV

@jwpmzijl Ik denk niet dat ik dat eerder gezien heb hier.
Met andere woorden voordat je iets aanschaft wat blijkbaar niemand hier nodig heeft gehad is het wellicht handig om eerst naar je ontwerp te kijken.

Kun je iets meer vertellen?
Is het de seconde dat je de multiplus aan zet? Duurt het een tijdje voordat de zekering het begeeft?

Ter verduidelijking, de inrush current waar Victron vaak over spreekt ontstaat bij het koppelen van de accus. De condensatoren van de Multiplussen moeten eerst "voorgeladen" worden om problemen met accu en MP te voorkomen.

Maar ik heb nog nooit iets gelezen dat je hoofdzekering eruit knalt.

[ Voor 30% gewijzigd door HRV op 01-02-2026 08:40 ]

• blaaspijp
Heeft de MP6.5k al eens aangestaan?
Heb je de opstart volgorde van de handleiding gevolgd?
Is het apparaat misschien defect?

• blb4
blaaspijp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:42:
@Bart-H je multiplus is te licht voor 1x35A je zou mijn inziens eerder een 8000 of zelfs een 10000 moeten hebben om door te gaan.
De 40A automaat op Acout1 is te zwaar in eiland modus.
Er wordt toch wel vaker een wat lichtere Multiplus gekozen vanuit vnl behoefte PV eigengebruik en met het idee dat tijdens eilandbedrijf de grote verbruikers (bv laadpaal) niet gebruikt zullen worden? Hoe los je dat fundamenteel op?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
@HRV hoe laad ik die condensatoren op?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Beer070
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:40:
Ik loop tegen in-rush current problemen aan. Op het moment dat de een Victron Multiplus II 6k5 inschakel tript de hoofd breaker van de netbeheerder.

Mijn situatie:

Ik wil dit graag goed oplossen en wil liever niet met losse NTC trermistors werken. Ik zit wat op internet te zoeken en kom onderstaande tegen. Dit is echter een maatvoering die niet in mijn groepenkast past. Weet iemand een vergelijkbaar product dat wel de normale din-afmetingen heeft van een consumenten groepenkast?
[Afbeelding]
Wellicht kan je jouw vraag verduidelijken.
Ik ben nog nooit tegengekomen dat de hoofdzekering van de netbeheerder gaat. Wat ik zelf in eerste installatie fout heb gedaan is dat de nul van AC-OUT op een van de omvormers verbonden zat aan de nul van AC-IN, en dan klapt de aardlek (terecht).
Het aanzetten van de omvormers is eerst losgekoppeld van AC-IN, op basis van accu's. Hierop speelt het inrush probleem, waarbij een pre-load weerstand kan worden gebruikt om de accu zekering niet te laten klappen. (de lynx smart BMS doet dat automatisch). In mijn situatie:
hoofdschakelaar (3x25A) -> 3fase installatie automaat (40A) -> ALS -> AX-IN -> omvormers -> AC-OUT -> ALS -> huis
inrush zit op dit pad:
accu -> accu breaker -> kabel -> T-class -> Lynx-in -> Smart BMS -> Lynx-out -> omvormer.

De effectieve last die je op de hoofdschakelaar moet zetten om te laten klappen is ruim meer dan 3x25A.
(er zijn hier genoeg mensen die met leveren/terugleveren 3x30A continu draaien).
Hopelijk kunnen we helpen om het probleem te vinden!

• Beer070
SkiFan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:05:
@HRV hoe laad ik die condensatoren op?
met een voorraad-weerstand. (of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen) ;-)
Ik heb deze nog ergens liggen, gebruik ik inmiddels niet meer:
https://zonnepanelensuper...tand-klasse-t-zekeringen/

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:18:
[...]
…of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen…
Rationeel is een thuisbatterij sowieso niet te rechtvaardigen, dus daar kan de Lynx BMS ook wel bij :+

Zonder gekheid, de Lynx BMS heeft een paar interessante mogelijkheden zoals het afschakelen van DC en de voorschakelweerstand. Of je dat de moeite waard vindt, mag iedereen zelf bepalen. Ik heb ‘m op m’n lijstje staan.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:18:
[...]

met een voorraad-weerstand. (of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen) ;-)
Ik heb deze nog ergens liggen, gebruik ik inmiddels niet meer:
https://zonnepanelensuper...tand-klasse-t-zekeringen/
Wil je m kwijt?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Beer070
Lees eerst nauwkeurig wat je er voor moet doen, uiteindelijk heb je in een goeie situatie deze weerstand maar een keer nodig. Als je deze wil overnemen of lenen dan mag dat, maar beter dat je eerst goed weet waar het voor is.
(Zoals je in dit stuk kan lezen werkt het mogelijk ook met een 100W lamp :) )
https://community.victron...-precharge-resistor/31272

• blaaspijp
blb4 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:58:
[...]

Er wordt toch wel vaker een wat lichtere Multiplus gekozen vanuit vnl behoefte PV eigengebruik en met het idee dat tijdens eilandbedrijf de grote verbruikers (bv laadpaal) niet gebruikt zullen worden? Hoe los je dat fundamenteel op?
Misschien een beperking vanuit mij.
Een 5kva MP2 kan 4000watt leveren. Ik zie niet in hoe je een woning wilt beperken tot 4000watt.
Niet elke verbruiker zal je direct uit kunnen schakelen als je in eiland modus gaat.
Denk aan wasmachine, vaatwasser, oven.
Je warmtepomp en laadpaal kunnen wel direct uit.
Met de door jou geplande MP2-5kva heb je effectief iets meer als 1x16A. Dat is erg weinig.
Je MP2 zal dan vrij snel overbelast raken.

• blb4
blaaspijp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Misschien een beperking vanuit mij.
Een 5kva MP2 kan 4000watt leveren. Ik zie niet in hoe je een woning wilt beperken tot 4000watt.
Niet elke verbruiker zal je direct uit kunnen schakelen als je in eiland modus gaat.
Denk aan wasmachine, vaatwasser, oven.
Je warmtepomp en laadpaal kunnen wel direct uit.
Met de door jou geplande MP2-5kva heb je effectief iets meer als 1x16A. Dat is erg weinig.
Je MP2 zal dan vrij snel overbelast raken.
‘t gaat over ‘t schema van @Bart-H, niet die van mij :). Wel eens met je, in een 3 fase installatie kom je een heel eind met 3 x 5kva, in een 1 fase installatie zal je al snel wat meer behoefte hebben. Ik geloof dan een MP2-6k5 continue 6500W kan leveren, dat is mogelijk een betere keuze.

Blijft nog steeds ‘t punt, dat volgens mij niet simpel oplosbaar is, dat de automaat op AC-OUT zeker 40A moet zijn voor normaal bedrijf, of zelf hoger als je power-assist stevig inzet maar dat deze in eilandbedrijf nooit zal afschakelen. Langdurige overbelasting zal dan niet voorkomen want de Multiplus (5k of 6k5) kan die stroom niet leveren en bij kortsluiting zal de kortsluitstroom waarschijnlijk ook niet voldoende zijn. ‘t Zal de beveiliging zijn van de Multiplus zelf waar je dan op terugvalt. Of zijn hier toch nog andere mogelijkheden voor?

• Noord27
-----

[ Voor 107% gewijzigd door Noord27 op 01-02-2026 13:43 . Reden: Typo's ]

• Pim57
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:40:

Mijn situatie:

[Afbeelding]
Dit gebeurt als de Multiplus nog geen batterij heeft. In dat geval wil de mp de interne condensators opladen vanuit de AC met als gevolg dat de hoofdzekering eruit vliegt. Vraag maar niet hoe ik dat weet :S

Je moet dus eerst je batterij aansluiten. En ook hier heb je een inrush current, maar dan DC. Die kun je oplossen met een pre-charge weerstand. Google daar maar eens op.

• jwpmzijl
Pim57 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Dit gebeurt als de Multiplus nog geen batterij heeft. In dat geval wil de mp de interne condensators opladen vanuit de AC met als gevolg dat de hoofdzekering eruit vliegt. Vraag maar niet hoe ik dat weet :S

Je moet dus eerst je batterij aansluiten. En ook hier heb je een inrush current, maar dan DC. Die kun je oplossen met een pre-charge weerstand. Google daar maar eens op.
Inderdaad had ik gisteren de batterijen nog niet aangesloten. Ik wil graag eerst de AC zijde helemaal in orde hebben. Nu blijkt dat Victron dat helemaal niet leuk vind. Dus nu eerst maar de batterijen opbouwen. De MB31 cellen, besteld via NKON, zijn deze week binnengekomen. De Eel batterijbox heb ik al enkele weken in huis.

Hans van Zijl

• Beer070
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Inderdaad had ik gisteren de batterijen nog niet aangesloten. Ik wil graag eerst de AC zijde helemaal in orde hebben. Nu blijkt dat Victron dat helemaal niet leuk vind. Dus nu eerst maar de batterijen opbouwen. De MB31 cellen, besteld via NKON, zijn deze week binnengekomen. De Eel batterijbox heb ik al enkele weken in huis.
ahhh. een gevalletje handleiding niet willen lezen.. wij kunnen handen schudden *O*

Overigens is dit een van de redenen dat ik blij ben dat ik mijn installatie bij Toby heb gekocht. Hij wees me toendertijd zonder frustratie weer terug naar de handleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door Beer070 op 01-02-2026 18:14 ]

• Bart-H
@blb4, @Pim57, @onetime , @blaaspijp Bedankt weer voor jullie reactie.
Die energiemeter zit in de garage omdat hij dan makkelijk te koppen is aan de victron bus. Als ik de victron bypass en mijn meterkast voedt vanuit het net dan maakt het mij niet uit dat deze energie meter niks meet. Als ik dan geinteresseerd ben in mijn verbruik dan maak ik gebruik van mijn P1 meter maar zal dus enkel zijn als ik bezig ben met de MP2.
Mijn doel is ook niet om mijn hele huis normaal te kunnen gebruiken in eiland modus. Mocht deze situatie zich voordeon dan ga ik er naar "leven" voor de tijd dat dit duurt. De kans dat dit voorkomt precies wanneer ik 3 grootverbruikers gebruik in de piek van hun cyclus, daar "gok" ik dan op dat dat niet gebeurd. Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2. Daarnaast heb ik geen laadpaal of warmtepomp.
De 40A automaat op Acout1 is enkel wanneer de MP2 in passthrough modus staat en ik in theorie ook meer dan 40A kan leveren aan (de kabels van) het huis. Die zijn maar berekend op 40A, vandaar.
@blb4 Nog even een vraag op uw reactie, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?

Heeft iemand een menig over de 5x6mm2 van de garage naar de huis meterkast? Te licht of ok gekozen?

Hartelijk dank allemaal voor het lezen en de reacties.

• Pim57
Bart-H schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:06:
@blb4, @Pim57, @onetime , @blaaspijp Bedankt weer voor jullie reactie.
Die energiemeter zit in de garage omdat hij dan makkelijk te koppen is aan de victron bus. Als ik de victron bypass en mijn meterkast voedt vanuit het net dan maakt het mij niet uit dat deze energie meter niks meet. Als ik dan geinteresseerd ben in mijn verbruik dan maak ik gebruik van mijn P1 meter maar zal dus enkel zijn als ik bezig ben met de MP2.
Mijn doel is ook niet om mijn hele huis normaal te kunnen gebruiken in eiland modus. Mocht deze situatie zich voordeon dan ga ik er naar "leven" voor de tijd dat dit duurt. De kans dat dit voorkomt precies wanneer ik 3 grootverbruikers gebruik in de piek van hun cyclus, daar "gok" ik dan op dat dat niet gebeurd. Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2. Daarnaast heb ik geen laadpaal of warmtepomp.
De 40A automaat op Acout1 is enkel wanneer de MP2 in passthrough modus staat en ik in theorie ook meer dan 40A kan leveren aan (de kabels van) het huis. Die zijn maar berekend op 40A, vandaar.
@blb4 Nog even een vraag op uw reactie, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?

Heeft iemand een menig over de 5x6mm2 van de garage naar de huis meterkast? Te licht of ok gekozen?

Hartelijk dank allemaal voor het lezen en de reacties.
Die 5x6mm2 van garage naar huis is prima. De afstand is kort en alles is op max 40A uitgelegd.

En als je de Victron energy meter in de garage houdt, kun je hem net zo goed weglaten. De mp functioneert dan als meter.

• blaaspijp
Waarom leg je een 5x6mm2 aan als je een 1 fase systeem hebt?

• HRV

HRV

Zoals Bart schreef:
Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2
Dus dan is een 5x6mm2 wel handig.

[ Voor 13% gewijzigd door HRV op 02-02-2026 07:51 ]

• blaaspijp
Voor 40A vind ik het persoonlijk wat aan de dunne kant. Maar het kan wel.

Ander onderwerp:
Welke parameters gebruiken jullie voor de accucellen.

Ik gebruik nu
SOC 0% 2,8v
SOC 100% 3,55v

De spec van MB31 is
SOC 0% 2,6v -
SOC 100% 3,65v
Dit betekend dat ik circa 75% van de capaciteit benut alsof het 100% is.

Hoe doen jullie dat?

• Noord27
@Bart-H Als je onder de 25 a 30 meter blijft met 6mm2 heb je geen voordeel bij 10mm2 (spanningsverlies). Bovendien is je gehele meterkast intern standaard bedraad op 6mm2, passende bij 40A.

• onetime
  • Niet online
@blaaspijp Ik ben niet zo ver, maar goed voor de levensduur idd.

edit: bekijk de curves van de cellen eens, ik denk dat je veel meer dan 75% benut.

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 02-02-2026 12:50 ]

• Pim57
@blaaspijp
De consensus bij LFP is tegenwoordig dat je met 3,45 Volt/cell de batterij 99-100% vol krijgt.

Er is geen noodzaak om de cellen te stressen met hogere voltages. Bij 3,45 V/cell loopt de laadstroom snel terug richting de 0A en zit ie vol.

En ook aan de onderkant is er weinig winst te behalen in het stuk 2,8 - 2,5 Volt/cell. Jouw 2,8 is dus prima om te stoppen op 0%.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
@blaaspijp Onderstaand filmpje geeft een mooi inzicht in hoe vol je de batterij krijgt bij verschillende spanningen en laadstromen. 3,45V is inderdaad een punt waarbij de cell bij verschillende laadstromen vol raakt.

https://youtu.be/qZg4Jxftw-c?si=nU_JVYp76TjSYuXK

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:09
Goedemorgen,

Bij mij wordt volgende week een Victronsysteem geinstalleerd.
De batterijen ( 4 stuks komen in een kast ( Voltsmile)) . Deze batterijen zijn niet verwarmd en komen in een ruimte te staan waar het niet vriest, maar wel onder de 5 graden komt.
OffGrid centrum heeft ook verwarmde batterijen, maar de meerprijs was fors, dus ik heb besloten om zelf een geisoleerde kast te gaan maken voor om de batterijkast heen.
Ik heb met de zoekfunctie hier gezocht en er wordt wel een paar keer over gesproken, maar ik heb geen duidelijke oplossing gevonden over het verwarmen van deze kast.
Mijn idee is om er een kastverwarmer ( zoals deze https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1866086.html ) in te hangen met een thermostaat. Heeft een van jullie hier ervaring mee of een mening over?

• Pim57
reempiedeempie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:45:
Goedemorgen,

De batterijen ( 4 stuks komen in een kast ( Voltsmile)) . Deze batterijen zijn niet verwarmd en komen in een ruimte te staan waar het niet vriest, maar wel onder de 5 graden komt.
OffGrid centrum heeft ook verwarmde batterijen, maar de meerprijs was fors, dus ik heb besloten om zelf een geisoleerde kast te gaan maken voor om de batterijkast heen.
Ik heb met de zoekfunctie hier gezocht en er wordt wel een paar keer over gesproken, maar ik heb geen duidelijke oplossing gevonden over het verwarmen van deze kast.
Mijn idee is om er een kastverwarmer ( zoals deze https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1866086.html ) in te hangen met een thermostaat. Heeft een van jullie hier ervaring mee of een mening over?
Ik beheer 4 installaties (schuurtjes, garages) waar de temperatuur ook onder de 5°C komt.
Met een NodeRed flow verlaag ik de maximale laadstroom vanaf 10°C tot nul ampere bij 0°C cel temperatuur.

Om de batterijen op te warmen kun je de systeem efficiëntie tijdelijk verhogen naar 100%. Op die manier gaat het systeem meer handelen (wel DESS nodig) en dus laden/ontladen. Hierdoor warmen de batterijen op. En het valt mij op dat ze lang op temperatuur blijven. Deze setting geef ik dan een hysterese tussen 4 en 10°C.

Dat kost natuurlijk een paar dubbeltjes stroom, maar goedkoper dan allerlei verwarming opties :)

PS. Als je geen DESS gebruikt zou je zelf nog een laad/ontlaad cyclus kunnen programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 03-02-2026 12:29 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:42

pvg

reempiedeempie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:45:
Goedemorgen,

Mijn victron mp5000 met 2x 16kWh accu’s in geïsoleerd hokje (ca 1x1x1.5m, 4cm PIR rondom) houdt zichzelf warm (>5C). Af en toe laden van het net is voldoende.

• reempiedeempie
@ PIM57: Dank voor je tip.
Ja, DESS ga ik zeker gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door reempiedeempie op 04-02-2026 05:06 ]

• reempiedeempie
@ pvg: dank.
Ik zal het eerst proberen met een geisoleerde kast en daarna verder kijken.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik ben nog nooit tegengekomen dat de hoofdzekering van de netbeheerder gaat.
Niet? paar weken geleden lag de schilder hier dizzy op de grond, schoot uit met zijn mes op het stopcontact.
Toen is de hoofdzekering van de netbeheerder er uit gegaan, en de gewone automaat en de aardlek.
Vond het overigens best knap dat hij dat voor elkaar kreeg.

• blaaspijp
De hoofdzekering gaat er gerust wel eens uit als je stomme dingen doet of gewoon echt aan het overbelasten bent.
Maar niet door het aanzetten of aansluiten van het Victron systeem, tenzij je draadjes verkeerd aansluit. Dat valt dan weer onder "domme dingen" of "minder slimme" dat klinkt vriendelijker

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste