Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 22:47
MJ de Bruijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Je beschrijft een situatie die op zich duidelijk en concreet is, maar aan de andere kant een enorm aantal variabelen heeft waardoor er niet 'zo maar' een advies uit komt rollen.

Wat je wilt kan met Victron. Maar, omdat je al 'andere' eco-systemen hebt zal er moeten worden samengewerkt. Waarschijnlijk kan dat ook allemaal met Victron. Maar het moet wel gaan passen. Een verkeerde keuze is snel gemaakt.

Wat jij nodig hebt is een 'consultant' waarmee je twee tot drie uur praat. Dit los je niet binnen een uur op. Dan kun je waarschijnlijk een eerste plan maken. Dat moet je dan ook nog eens doorspreken. Pas daarna weet je wat voor jouw situatie het beste is en in welke prijsklasse je moet denken.

Wie weet is er op dit forum iemand uit je omgeving die dit wil doen.

Voor wat betreft de aansturing om het piek-tarief te vermijden: Dit moet kunnen met Victron en Node Red, maar dat krijg je alleen voor elkaar als je voldoende technisch inzicht hebt en programmeer-ervaring.

Denk hier eens over na en formuleer dan een vraag waarmee je verder kunt.
ok dankjewel, hopelijk is er inderdaad iemand op dit forum ...

mbt tot het piektarief, is er geen mogelijkheid om dit "native" te doen vanuit victron (peak shaving?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:21
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is heel erg weinig. De oven kan binnen enkele seconden worden aangezet en tot 1500W worden verwarmd.
Victron VM-3P75CT heeft een vernieuwingsfrequentie van 100 ms.
En dus? Grootste risico is dat de Multiplex iets later compenseert om NOM te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:36
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:18:

En dus? Grootste risico is dat de Multiplex iets later compenseert om NOM te hebben.
het verschil is dat ik de teruglevering zoveel mogelijk wil beperken. De Victron VM-3P75CT biedt perfectionisten meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:22:
[...]

het verschil is dat ik de teruglevering zoveel mogelijk wil beperken. De Victron VM-3P75CT biedt perfectionisten meer controle.
De Victron VM-3P75CT kost minimaal 150,- plus extra ruimte in je meterkast. Hoe vaak moet je je 1.500 Watt oven in schakelen om deze investering terug te verdienen om eventuele "NOM-schade" te voorkomen?

"Beter is slechter dan goed genoeg"

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 26-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesaul
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:29:

De Victron VM-3P75CT kost minimaal 150,- plus extra ruimte in je meterkast. Hoe vaak moet je je 1.500 Watt oven in schakelen om deze investering terug te verdienen om eventuele "NOM-schade" te voorkomen?

"Beter is slechter dan goed genoeg"
Ik kook altijd in de oven. Ja, en ik wil alles zo nauwkeurig mogelijk doen. Er is ruimte in de meterkast na installatie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ik kook altijd in de oven. Ja, en ik wil alles zo nauwkeurig mogelijk doen. Er is ruimte in de meterkast na installatie van de zonnepanelen.
Ik neem aan dat jouw oven dan niet op de AC OUT van je Multiplus staat maar op de AC IN, dus voor de Multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:01:
Via Modbus kan de Enphase Gateway communiceren met de Victron GX! Nog eenvoudiger dus.
Is dat iets heel specifieks, of kan elk HEMS dat via Modbus (TCP) doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jesaul schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is heel erg weinig. De oven kan binnen enkele seconden worden aangezet en tot 1500W worden verwarmd.
Victron VM-3P75CT heeft een vernieuwingsfrequentie van 100 ms.
Maar de Victron besturing schaalt 'maar' 500 Watt per stap op en doet zo'n stap elke 3 seconden, als ik me goed herinner?

(Wat voor oven eigenlijk? Ik ben van een oven op voluit voorverwarmen gewend dat hij de 16A (bijna) vol trekt, oftewel ca. 3680W.)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 26-05-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Is dat iets heel specifieks, of kan elk HEMS dat via Modbus (TCP) doen?
Zie https://enphase.com/en-gb...g-modbus-tcpip-tech-brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@sandergar Dank. Noemt de specifieke registers helaas niet, maar dat doet Victron vermoedelijk wel ergens.

Wat me wel opvalt is dat de Victron kennelijk leest uit de Enphase. Ik zou dat in principe andersom willen doen: mijn HEMS schrijft de waarden naar Victron, Ik geloof niet dat mijn systeem dat andersom kan, dus hopelijk kan Victron dat wel. (Er valt vast iets tussen te zetten, maar dat komt de robuustheid niet ten goede.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:30
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:09:
ok dankjewel, hopelijk is er inderdaad iemand op dit forum ...
Als je naar west Nederland wilt reizen ben je welkom.
mbt tot het piektarief, is er geen mogelijkheid om dit "native" te doen vanuit victron (peak shaving?)?
Peak shaving gaat op seconde-basis.
Voor jouw (Belgische) situatie moet dit over het totaal van een kwartier (geloof ik). Dat is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Maar de Victron besturing schaalt 'maar' 500 Watt per stap op en doet zo'n stap elke 3 seconden, als ik me goed herinner?

(Wat voor oven eigenlijk? Ik ben van een oven op voluit voorverwarmen gewend dat hij de 16A (bijna) vol trekt, oftewel ca. 3680W.)
Ik weet het niet. Het lijkt erop dat de boostfactor afhankelijk is van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:37
[...]

Wacht er word elke 100ms gemeet en bij geregeld maar ervolgens maar in stappen van 500 watt .? Dat zal toch wel een grapje zijn
Als ik een lamp bij schakel van 50 of 100 wat bekeurd er dus niks totdat de volgende 500 watt word bereikt ? 500 watt stappen zijn nogal groot vind ik .
Daar krijg je geen NOM mee althans dat kan veel beter .

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
MJ de Bruijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:13:

[...]

Peak shaving gaat op seconde-basis.
Voor jouw (Belgische) situatie moet dit over het totaal van een kwartier (geloof ik). Dat is iets anders.
klopt, de piek "per kwartier" wordt bekeken maar het dient dus ook per seconde te shaven om geen grote kwartierpiek te hebben.
[...]

Als je naar west Nederland wilt reizen ben je welkom.
ik wil gerust naar nederland reizen, echter vrees ik dat de belgische wetgeving en oplossingen nogal schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
@MJ de Bruijn
Is het wellicht een idee om veel gebruikte / best practice materiaal overzicht te maken?
Dus AC / DC automaten, zekeringen, P1 meter. Een soort van boodschappenlijst idee maar kan ook een hoop schelen in het zoeken naar de juiste benaming van een artikel.
Zoiets lijkt mij wel een goede toevoeging aan de openingspost

In theorie dan ook zelfs nog onderscheid mogelijk in, voor MP2 48v 3000va heb je "minimaal" .. nodig om het correct af te zekeren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul

Samsung NV7B44305CS Да, я уже увидел, что она может потреблять 3650 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Wacht er word elke 100ms gemeet en bij geregeld maar ervolgens maar in stappen van 500 watt .? Dat zal toch wel een grapje zijn
Als ik een lamp bij schakel van 50 of 100 wat bekeurd er dus niks totdat de volgende 500 watt word bereikt ? 500 watt stappen zijn nogal groot vind ik .
@Gwaihir spreekt vanuit een herinnering he! De onderbouwing ontbreekt (nog). De MP schakelt zeer efficient maar een overshoot en undershoot blijft mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 07:59

swat!

computeraar

Om de (niet bewuste) misinformatie van de laatste posts bij te stellen:

"Bij teruglevering naar het net mag het actieve vermogen niet sneller toenemen dan met stappen van 200 400W per seconde."

En ik zou het moeten opzoeken maar volgens mij is dit per fase, dus bij 3 fase max 600W/s.
[...]

Die 200watt zijn niet de stappen, maar is het maximale. Als jij een lamp van 50 watt schakelt, dan zal de MP zodra deze info bekend is dat bijvoeden.

En daar kan je prima NOM mee krijgen, zeker als je geschakelde loads niet te groot zijn 🙃

EV6 Plus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:32:
[...]

klopt, de piek "per kwartier" wordt bekeken maar het dient dus ook per seconde te shaven om geen grote kwartierpiek te hebben.

[...]

ik wil gerust naar nederland reizen, echter vrees ik dat de belgische wetgeving en oplossingen nogal schelen :)
Hier omgeving Eindhoven. Je bent welkom. Peak-shaving gebruik ik ook maar om andere redenen. @Tanuki is ook al eens komen kijken. :)
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:36:
[...]

@Gwaihir spreekt vanuit een herinnering he! De onderbouwing ontbreekt (nog). De MP schakelt zeer efficient maar een overshoot en undershoot blijft mogelijk.
Hier is sprake van een misverstand. Per multiplus wordt elke seconde met maximaal 400 W bijgeregeld (bij een 3-fase systeem 3x 400 W =1.200 W) voor belastingen op de AC-in zijde. Schakelt er een belasting van 2500 W in, dan duurt het dus een paar seconden voordat dit volledig wordt bijgeregeld. Maar het gaat dus niet in stappen van 400 W; voor een verbruiker van 250 W zal netjes 250 W worden gecompenseerd.
De VM-3P75CT leest inderdaad elke 0.1 s uit.

Als alle belastingen op AC-out zitten is dit niet van toepassing.

@swat! het is 400 W ipv 200 W, zie https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 26-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
MrFish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
Dit dus .... Een VM-3P75CT en AC-IN belasting. Bij AC-OUT belasting meet de MP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:46
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:44:
Beste allen,

Binnenkort wordt mijn digitale meter geinstalleerd, en zie door het bos de bomen niet meer aan "oplossingen". ik probeer even te schetsen:

Huidige situatie:
netbeheerder: Fluvius WEST
NET: 3x 400V+N
energieleverancier: ecopower
elektrische sturing: volledig domotica (loxone, homeassistant, enz ...)
Er wordt voorlopig weinig tot niks van elektrische verbruikers gestuurd/gemeten.
Zonnepanelen:
1x oude (2009) sma sunnyboy 1 fase 3KWp met GSC
1x oude (2018) sma sunnyboy 1 fase 6KWp

Momenteel een netto verbruik van 9000kwh op jaarbasis met terugdraaiende teller, met een opbrengst van de zonnepanelen van ook een 9000kwh, is dat dus 18000kwh verbruik en 90000kwh opbrengst. Wat mijn netto dagverbruik is, is zeer moeilijk te zeggen en zeer afhankelijk van het weer. Maar op dagen met zon zonder al te veel bewolking kom ik op ongeveer een 0 operatie.

grootverbruikers:

- geothermische WP (merk:ecoforest), voor airco, verw en ww, momenteel nog niet intelligent, volledig vraaggestuurd. er bestaat een "intelligente" thermostaat voor (https://www.eplucon.nl/merken-overzicht ... /th-touch/) maar die houd uiteraard geen rekening met de rest.
- EV (100kwh batterij) met oude niet intelligente lader die max aan 4kwh laad.
- inductie kookvuur 8kwh
- zwembad WP (3kwh max elektrische afname)
- zwembad pomp (1kw ongeveer)

Wat zijn mijn wensen?

Ik wens vooral niet voor een voldongen feit te staan als mijn elektrische meter wordt geplaatst, ik bedoel hiermee, dat er momenteel niet gekeken wordt wanneer de EV oplaad. de zwembad WP en pomp draaien 24/7, we wassen en koken wanneer we willen. Het is geen probleem om mijn gedrag aan te passen, bvb zwembad WP en pomp tussen 9 en 18 (zonuren) doen draaien. of de EV 's nachts opladen.

Anderzijds wil ik ook vermijden dat ik moet "bang" zijn om water te doen koken om 17u30 en de vrees te hebben van een grote maandpiek, wat ik zeker elke maand zal/zou hebben.

Kortom, ik wil zeker mijn gedrag aanpassen, maar als er bvb 6kwh verbruikt wordt en er komt een wolk aan, dat ik moet naar binnen lopen om het vuur af te leggen om geen te grote maandpiek te hebben, is voor mij een brug te ver, om maar even te overdrijven.

Ik had hiervoor gedacht om een batterij te plaatsen van een 10 a 15kwh, Om mijn verbruik af te vlakken als hoofdreden en anderzijds om ook een UPS te hebben voor de belangrijkste verbruikers. Anderzijds zou ik de batterij, als er geen zon is, altijd laten opladen aan 2,5kw als de wagen bvb dan niet oplaad. Het is voorlopig NIET de bedoeling om dynamisch te gaan werken, al zou ik die mogelijkheid willen in de toekomst. Mijn EV kan jammergenoeg nog niet terugleveren aan de woning want dat had het ideale geweest.

Ik lees echter veel dat het sop de kolen nog niet waard is en de batterijen tov de opbrengsten nog niet opwegen. Velen onder jullie raden aan om 1j te meten, maar ik vrees dat als ik nu alles 1 jaar laat draaien, het een dure leerschool zal zijn en ik al een halve batterij zal betaald hebben op deze manier, of zie ik het te zwart en met ik gewoon 4 a 600€ capaciteitstarief erbij nemen (prosumententarief valt ook weg uiteraard) ?

Als ik dus wil beginnen om "groener te leven" zal ik dus moeten beginnen met meten en sturen. Het probleem is dat ecoforest maar met 1 bepaald merk/type batterij kan werken die rekening houdt met het weer/actueel verbruik, die dan ook maar weer zal werken met 1 bepaald type hybride omvormer. Als ik dan een gestuurde laadpaal zou willen installeren (bvb smappee) zal die daar dan weer niet mee communiceren en zal die zijn eigen sturing hebben, zelfde met de zwembad WP, enz ...

Kortom, in een ideale wereld ben ik op zoek naar een systeem die nu (of in de toekomst) eenvoudig (geen 5 api's met elkaar laten spreken) AL je grootverbruikers kan sturen. Als dit eenvoudig in home assistant te maken is, is dat zeker ook een oplossing.
Dat bestaat vandaag de dag nog niet.
Men/we/ze zijn hier met een aantal naar aan het kijken, je spreekt dan eigenlijk over een HEMS en je zit met veel te veel eilandjes die dan aan mekaar moeten geknoopt worden en een edge-usecase (capaciteitstarief) wat in andere landen niet of veel minder speelt.
Zelfs in NL waar het erger gesteld is met het net zijn ze niet aan het captar begonnen, terwijl het daar net wel beter in gebruik zou genomen worden.

Als je je wagen al onder controle houdt en je verplaatst je "long load verbruikers" zoals je zwembad naar periodes waar je zelf geen loads creeert (denk aan koken of inductievuur en droogkast tesamen) dan ben je al goed bezig.

Alles wat warmte maakt is funest voor captar.

Klassieke nonWP droogkast aan en inductiekoken? Piek van 6 à 7kW
Oven er ergens bij ipv droogkast == zelfde piek.

Datgene wat het dichtst bij een HEMS in de buurt komt is op dit moment EVCC en ik ben daar extreem van te spreken.
Daar kan je met wat extra integraties je zwembad mee integreren of je warmtepompboiler.
Die zal dan ook je laadpaal uitschakelen als er niet genoeg vermogen is.

Je gaat er in jouw geval volgens mij al mee moeten leven dat in de koude maanden je met een piek van 5 à 7kW geconfronteerd zal worden.
Als je WP van het zwembad aanstaat en je zet er nog iets bij aan dan zit je snel aan die vermogens.
Als tegelijk dan ook nog eens de WP van het huis aanstaat dan is het nog sneller.
Ik denk hierbij zelf aan een Victron systeem omdat dit, naar wat ik lees, zeer flexibel kan uitgebreid worden. Echter weet ik zelf niet wat ik nodig heb om dit alles in 1 plaatje te gieten?

ik had gedacht aan:

1x Vicrtron RS 48/6000 (eerst om de 6KWH omvormer te vervangen, later om de 3KWh ook te vervangen als de GSC's verlopen zijn), of beter direct 3x kopen?
- de 3KW omvormer zou ik aan een andere fase hangen.
- 2 of 3x pylontech US5000 rack mountable batterijen (om 10 of 15kwh te krijgen)
- EV Charging Station NS – 22 kW

welke andere zaken heb ik nog nodig om dit direct "correct" aan te sturen?

VM-3P75CT om het grid te meten? kan victon niet direct de P1 uitmeten?
Victron Energy Cerbo GX MK2 ?
GX Touchscreen, of kan ik dat ook alles via de app zien?

hoe dit alles te sturen?

Hoe de victron sturen? regelt die alles zelf volgend de gewenste "batterij" modus of moet deze ook aan homewizard gekoppeld worden, of leest deze direct de P1 poort uit?
Hoe de ecoforest (geothermische WP) te sturen, ook aan homeassistant hangen?
Hoe de rest (lees: zwembadpomp, zwembad warmtepomp)te meten? met shelly's die ook aan homeassistant hangen?

ik noem hier bewust geen budget, omdat ik graag jullie suggesties en feedback wil horen, het is uiteraard de bedoeling dat het sop de kolen waard is. Het is niet de bedoeling een batterij van 12000€ aan te kopen die 10j meegaat en ik dan maar 120€ per jaar bespaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Hier omgeving Eindhoven. Je bent welkom. Peak-shaving gebruik ik ook maar om andere redenen. @Tanuki is ook al eens komen kijken. :)

[...]

Hier is sprake van een misverstand. Per multiplus wordt elke seconde met maximaal 400 W bijgeregeld (bij een 3-fase systeem 3x 400 W =1.200 W) voor belastingen op de AC-in zijde. Schakelt er een belasting van 2500 W in, dan duurt het dus een paar seconden voordat dit volledig wordt bijgeregeld. Maar het gaat dus niet in stappen van 400 W; voor een verbruiker van 250 W zal netjes 250 W worden gecompenseerd.
De VM-3P75CT leest inderdaad elke 0.1 s uit.

@swat! het is 400 W ipv 200 W, zie https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed
A zo
Dus als er 250 watt moet worden bijgeregeld word dat gewoon gedaan ook bij 400watt
Maar als er 500 watt moet worden bijgeregeld zal die resterende 100 watt 1 seconden later pas worden bijgevoed
En 2500 watt zou dan een seconden of 6 duren
Dus de waterkoker van 2000 watt word pas na 5 seconden volledig NOM

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 26-05-2025 15:50 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
The-Source schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:33:
@MJ de Bruijn
Is het wellicht een idee om veel gebruikte / best practice materiaal overzicht te maken?

Ik vind het prima maar ik heb niet de kennis of kunde om zoiets te maken.
Als iemand ergens zo'n overzicht maakt zal ik graag een link maken.

Aan de andere kant denk ik dat hier heel veel meningen over zouden kunnen bestaan. Dus een overzicht zou veel alternatieven (met argumenten) moeten bevatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nee, hij reageert z.s.m. maar voert z'n output uit accu in stappen op, dacht ik. Dat zeg ik, zoals @sandergar opmerkt vanuit herinnering, op basis van wat eerder in dit topic werd gepost.

De details van 200W per seconde per fase waar @swat! over spreekt zullen dus vast accurater zijn. En @Jesaul geeft me onwillekeurig het gevoel dat het wellicht nog configureerbaar is ook.

Onzin(nig) lijkt het me in elk geval niet: het lijkt me bedoeld voor een stabiel regelgedrag, zodat de regelloop(s) niet per ongeluk voortdurend het eigen handelen gaan staan corrigeren, i.p.v. een gedraging in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:41:
Dat bestaat vandaag de dag nog niet. Men/we/ze zijn hier met een aantal naar aan het kijken, je spreekt dan eigenlijk over een HEMS en je zit met veel te veel eilandjes die dan aan mekaar moeten geknoopt worden
Jawel hoor, @mathiasc , dat lukt al heel aardig. Kan inderdaad met Home Assistant. Ik koos omwille van iets meer robuustheid voor Loxone. Stuurt o.a. zo'n EcoForest WP aan hier. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij daar niet naar grijpt, als je het zelfs al in huis hebt. (HomeWizard: geen idee.)

Die piek is hier in NL niet direct 'n ding, maar hoog eigen verbruik is wel de sport. En 'eilandjes' inderdaad de grote frustratie van hoe de markt momenteel beweegt.

Ik heb niet de indruk dat Victron zelf in de nabije toekomst een smarthome systeem wil of kan worden op die manier. Vandaar eerder vandaag ook mijn vraag in hoeverre Victron aangestuurd zou kunnen worden door Loxone als HEMS. (Ik verwacht dat dat prima gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
Jawel hoor, @mathiasc , dat lukt al heel aardig. Kan inderdaad met Home Assistant. Ik koos omwille van iets meer robuustheid voor Loxone. Stuurt o.a. zo'n EcoForest WP aan hier. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij daar niet naar grijpt, als je het zelfs al in huis hebt. (HomeWizard: geen idee.)
ik heb alles op Loxone (gen1) op heden, ism native knx en ism homeassistant. Loxone is het centrum van alles om via de app te sturen.
Die piek is hier in NL niet direct 'n ding, maar hoog eigen verbruik is wel de sport. En 'eilandjes' inderdaad de grote frustratie van hoe de markt momenteel beweegt.
Dat is inderdaad een grote frustratie, er zou moeten 1 overkoepelend "protocol" bestaan waar alle apparaten mee kunnen praten en niet, zigbee, KNX, modbus, CAN, matter, ... en dan zou nog de software moeten bestaan om dat alles met elkaar te laten praten, of heb ik nu net node-red omschreven? :)
Ik heb niet de indruk dat Victron zelf in de nabije toekomst een smarthome systeem wil of kan worden op die manier. Vandaar eerder vandaag ook mijn vraag in hoeverre Victron aangestuurd zou kunnen worden door Loxone als HEMS. (Ik verwacht dat dat prima gaat.)
ik vermoed ook wel dat je met API het nodige zal kunnen binnenlezen op de "energiebouwsteen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:20:
Dat is inderdaad een grote frustratie, er zou moeten 1 overkoepelend "protocol" bestaan waar alle apparaten mee kunnen praten en niet, zigbee, KNX, modbus, CAN, matter, ... en dan zou nog de software moeten bestaan om dat alles met elkaar te laten praten, of heb ik nu net node-red omschreven? :)
Protocol is m.i. overkomelijk. De neiging van fabrikanten om alles gesloten te houden, uitsluitend te koppelen aan de eigen app en (via) de eigen cloud, dat is het echte probleem.

Modbus is een stabiel en bewezen protocol voor dit type communicatie en Loxone kan er goed mee overweg. Victron lijkt nog wat gewend zelf (ook) 'aan het hoofd van' te staan, maar e.e.a. oogt van een afstandje goed geregeld en koppelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Exact mijn punt dus, het is allemaal of zelf samen te knopen met HA of het is gesloten of er is rondomheen gewerkt.

Beetje dat verhaal van XKCD met die 16 standaarden en die 17de die alles ging oplossen.

Ik heb zelf ook een KNX systeem, achteraf gezien vind ik het relatief duur en complex als ik zie hoeveel nu via retrofit nog mogelijk is.

Ik droom van een systeem waarbij

En weersinformatie voor PV opwek geplot wordt over een dag
En alle huishoudapparaten (wasmachine, droogkast, boiler, inductievuur, oven, ventilatie) hun status meegeven en de mogelijkheid hebben om volgens prio en planning hun energieverbruik te spreiden
En de batterij
En de laadpaal hierop inspelen

Voorlopig is EVCC hierin heer en meester, met name die 2 laatste en het kunnen plannen van warmte apparaten. Al de rest zoals de huishoud apparaten zijn helaas nog te dom/gesloten/oud/jong of in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HyperBart Waarom is het 'aan elkaar knopen' fout / volstaat het niet? Zo lang / zodra dat kan is het prima, toch?

Dat gaat inderdaad langzaam. Maar toch, grootverbruiker warmtepomp wordt hier al aangestuurd op basis van de weersvoorspelling. Ventilatie is in ontwerp en zal doen wat je noemt. Oven en inductieplaat aansturen snap ik niet direct; die toch wel graag om etenstijd ;). Het verbruik dient wel als input voor andere zaken. Dat verbruik is dus inmiddels in behoorlijk detail te zien (actueel en historisch), zodat optimale aansturing van vaatwasser en boilertje weldra kunnen volgen.

Meer on topic ben ik nog even in gevecht met een Marstek Jupiter PV-accu waarvan de aanstuurbaarheid achterloopt op de beloftes en ondertussen in afwachting van wat een 3-fase Multi RS kan brengen - want ach, nu is er toch nog (wat) saldering. Licht en audio leiden dan eerst stevig af ;).

[Die inflatie op XKCD ken ik nog niet trouwens. Bedoel je deze niet?]

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 26-05-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:24:
@Maxwp Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is de meest economische optie met een back-up optie om op 1 van de fases nog wat stroom te gebruiken als het grid eruit ligt. Bijvoorbeeld door op de AC-out een simpele wandcontactdoos te zetten waar je in geval van nood een verlengsnoer in prikt. Let nog wel even op dat je een zekering plaatst tussen je MP en accu.
en als je een accu behuizing koopt waar een ingebouwde zekering ( automaat ) zit heb je die externe zekering niet meer nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:56
Idem voor een schakelaar ? (want ik zie bijna overal een switch op de plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

@mathiasc En het is nog gezellig ook! :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:33:
@MJ de Bruijn
Dus AC / DC automaten, zekeringen, P1 meter. Een soort van boodschappenlijst idee maar kan ook een hoop schelen in het zoeken naar de juiste benaming van een artikel.
Dit is iets wat ik heel erg op prijs zou stellen! Ik ben al een tijdje wat aan het googelen en video's aan het kijken enz. En ik probeer voor mezelf om in mijn hoofd een boodschappenlijstje te creëren / een setup voor ogen te hebben.

Maar het lukt me nog niet echt om iets te pinpointen;
• 3x MultiRS (evt beginnen met 1x MultiRS voor 1 fase) (of multiplus)
• 1x Cerbo GX
• 1x Lynx

... En dan houdt het al snel op. :p Wellicht staat er een hoop in de manual van de Multiplus / MultiRS...
Ik zie iig op de filmpjes altijd wel de kabels enz. Maar hoe heet dat distributieblokje waar de DC kabels op komen, enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Tanuki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:16:
[Maar hoe heet dat distributieblokje waar de DC kabels op komen, enz.
Busbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:17:
[...]

en als je een accu behuizing koopt waar een ingebouwde zekering ( automaat ) zit heb je die externe zekering niet meer nodig toch?
Dat ligt aan de type zekering die er in zit en dan vooral de kortsluitstroom. De zekering moet met de kortsluitstroom overweg kunnen. Anders smelt je zekering als nog aan elkaar.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Protocol is m.i. overkomelijk. De neiging van fabrikanten om alles gesloten te houden, uitsluitend te koppelen aan de eigen app en (via) de eigen cloud, dat is het echte probleem.

Modbus is een stabiel en bewezen protocol voor dit type communicatie en Loxone kan er goed mee overweg. Victron lijkt nog wat gewend zelf (ook) 'aan het hoofd van' te staan, maar e.e.a. oogt van een afstandje goed geregeld en koppelbaar.
inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt, je moet die (dure) thermostaat kopen en dan nog is het niet zeker dat wat ik wil aansturen, ik kan aansturen.

Aan de andere kan is SMA dan weer open via modbus ...

Zelfde met de zwembadWP, fairland, zit een ESP86 in, maar is met firmware van de Tuya, allemaal te omzeilen met tuyalocal of met de tuya API enz, maar het zou toch makkelijker zijn mocht het bvb allemaal met tasmota werken. Dat kan ook wel maar dan moet de pomp open, moet ik de sturing flashen met 0 zekerheid dat het werkt en ik moet nergens gaan klagen als ik het up fuck ...

ik kan de zwembad pomp sturen met contactjes (aan/uit + snelheid) en als ik ze afleg wordt de WP automatisch afgelegd omdat er te weinig flow is, maar proper is anders natuurlijk.

Het zou gewoon gemakkelijk zijn mocht elke leverancier een (tcp/udp) api hebben om (lokaal) alles aan te sturen, maar ik begrijp dat voor 99% van de zwembadWPeigenaars het hen geen fuck boeit dat China met alle data gaat gaan lopen die zich op hun thuisnetwerk bevind, als het maar allemaal makkelijk in een appje zit :)

Maar nu best weer OT :)

weet iemand wat er gebeurd als ik bvb:

L1 10KWh verbruik 50 KWh injecteer
L2 30 KWh injecteer en 10 KWh verbruik
L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?

[ Voor 2% gewijzigd door mathiasc op 26-05-2025 19:41 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mathiasc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt
Zeker wel. Er is een officiële lijst, een officiële aansluitwijze, en we hebben hier op tweakers met z'n allen nog flink wat extra registers gevonden ook. Zie het W/W WP topic. Prima aanstuurbaar.

(Ik heb geen enkele temperatuursensor of woonkamerunit in gebruik van / behorend bij EcoForest. Er hangt één sensor aan omdat het ding dat eist, maar die meet niet eens de buitentemperatuur. Is wellicht wat extreem - heeft specifieke redenen - maar het kan dus prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Impossibl3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Dat ligt aan de type zekering die er in zit en dan vooral de kortsluitstroom. De zekering moet met de kortsluitstroom overweg kunnen. Anders smelt je zekering als nog aan elkaar.
mag hopen dat als de zekering automaat er bij geleverd word deze wel de juiste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:11
[...]

L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?
Klopt*! Over de fases wordt gesaldeerd, ook na 2027. *Met de kanttekening dat je moet kijken naar vermogen. Dus stel je zou zeggen

L1: -5A (1150W)
L2: +2A (460W)
L3: +2A (460W)

Dan "ziet" de energieleverancier/netbeheerder dat je op dat moment 1A (230W) terug levert.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@kevineppo Hij is Belg he.. weet je dat zeker, t.a.v. hun capaciteitstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:11
Ah, nee. Wat ik noemde is NL regelgeving inderdaad! Van België durf ik het niet te zeggen

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:23
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:28:
[...]

mag hopen dat als de zekering automaat er bij geleverd word deze wel de juiste is
Je mag altijd hopen, maar ik zou er maar niet op rekenen. Het is Chinees spul en de prijs is belangrijker dan functie of veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ger356 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Je mag altijd hopen, maar ik zou er maar niet op rekenen. Het is Chinees spul en de prijs is belangrijker dan functie of veiligheid.
ja helaas
en eigenlijk alles is chinees wat dit spul aan gaat ( accus en zo )
en is dat nu net het geen wat veilig moet zijn :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:51:
[...]

ja helaas
en eigenlijk alles is chinees wat dit spul aan gaat ( accus en zo )
en is dat nu net het geen wat veilig moet zijn :|
Daarom: zorg altijd voor degelijke externe (smelt)zekering, T-class of gelijkwaardig. Vertrouw niet alleen op een twijfelachtige interne breaker, tenzij deze van een gerenomeerd merk is en de specificaties duidelijk en afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MrFish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Daarom: zorg altijd voor degelijke externe (smelt)zekering, T-class of gelijkwaardig. Vertrouw niet alleen op een twijfelachtige interne breaker, tenzij deze van een gerenomeerd merk is en de specificaties duidelijk en afdoende zijn.
Stomme is natuurlijk wel dat we die seplos kasten ( als voorbeeld) of andere niet vertrouwen qua zekerings automaten maar de accu cellen nemen we dan voor lief.
Wat is een gerenommeerd accu cellen bedrijf .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Stomme is natuurlijk wel dat we die seplos kasten ( als voorbeeld) of andere niet vertrouwen qua zekerings automaten maar de accu cellen nemen we dan voor lief.
Wat is een gerenommeerd accu cellen bedrijf .?
Dat is natuurlijk al veelvuldig in dit topic aan bod gekomen. Veel hier kiezen voor cellen van Eve; dat is gewoon een grote producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

inderdaad, die ecoforest werkt ook via modbus intern, maar het wordt niet vrijgegeven hoe het werkt, je moet die (dure) thermostaat kopen en dan nog is het niet zeker dat wat ik wil aansturen, ik kan aansturen.

Aan de andere kan is SMA dan weer open via modbus ...

Zelfde met de zwembadWP, fairland, zit een ESP86 in, maar is met firmware van de Tuya, allemaal te omzeilen met tuyalocal of met de tuya API enz, maar het zou toch makkelijker zijn mocht het bvb allemaal met tasmota werken. Dat kan ook wel maar dan moet de pomp open, moet ik de sturing flashen met 0 zekerheid dat het werkt en ik moet nergens gaan klagen als ik het up fuck ...

ik kan de zwembad pomp sturen met contactjes (aan/uit + snelheid) en als ik ze afleg wordt de WP automatisch afgelegd omdat er te weinig flow is, maar proper is anders natuurlijk.

Het zou gewoon gemakkelijk zijn mocht elke leverancier een (tcp/udp) api hebben om (lokaal) alles aan te sturen, maar ik begrijp dat voor 99% van de zwembadWPeigenaars het hen geen fuck boeit dat China met alle data gaat gaan lopen die zich op hun thuisnetwerk bevind, als het maar allemaal makkelijk in een appje zit :)

Maar nu best weer OT :)

L3 60KWh verbruik

is dat dan:

L1 -40KWh
L2 20KWh
L3 60KWh
totaal 40KWh?
Buiten dat je wat eenheden door elkaar gooit (kWh vs kW) klopt het wel wat je zegt, ook voor België.
Hier voor de NL'ers noemen ze dat "salderen over de fases".
Belangrijkste is dat het gelijktijd is, je hebt nu kWh gezegd en dat impliceert dat je over een periode kijkt.
Het is zo dat als je op L1 5kW aan PV opwekt en op L2 gelijktijdig 5kW verbruikt dat de meter dit tegen elkaar afstreept.

Jan met de pet in België stelde die vraag nog niet eens want als ze ook zouden schrappen is het kot te klein in België. Dan breekt er hier een volksrevolte uit :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Voor de apparaten die stuurbaar zijn doe ik het, zijnde de Victron batterij en de laadpaal icm PV.
Te meer door een gebrek aan loads die nog niet aanstuurbaar zijn (denk wasmachine, droogkast, vaatwasser) en omdat die iet wat grilliger zijn qua nood op een dag heb ik dit opgelost met de batterij.
Ik verwarm nog niet elektrisch, gelukkig.

Het gaat ook over een driehoek van noodzaak/comfort/planning. Als je heel eenvoudig met een tabletje tegen de muur kon zeggen "ik ga een wasje doen maar daarna moet het drogen" en ik wil op deze tijdstippen het klaar hebben, dan zit je met meer gedoe qua planning dan dat je zegt "allez, ik gooi het nu gewoon in de wasmachine, laat maar draaien en de batterij vult de gaten op tussen PV en verbruik".

Vaak moet het in het dagelijks leven ook gewoon "effe vooruit gaan", profiel 2 werkende ouders en kleinere kinderen. Het kost al genoeg energie :+ om de gezinsplanning rustig voor iedereen te laten verlopen, de huishoudapparaten daar zelf in gaan passen is hier een brugje te ver, zodoende de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eens hoor, @HyperBart; het gaat niet makkelijk. En het kost tijd, moeite, en geld om te realiseren (of (blijven) doen), wat allemaal schaars is en moet concurreren met andere belangen in het (gezins)leven.

Maar da's voor mij allemaal al wel een stapje positiever dan:
HyperBart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:41:
Dat bestaat vandaag de dag nog niet.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:18

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben nu enige tijd bezig ( en blijf voolopig nog wel even bezig) met het bouwen van een powerwall bestaande uit:
- 3 x multiplus II 5000/48/70
- GX cerbo
- 3 x vm-3p75ct

Nu heb ik het momenteel geintegreerd in Home Assistant via de Modbus TCP Hass addon.
https://github.com/sfstar/hass-victron

Makkelijk instelbaar, maar ja het is het toch niet helemaal, dus ik wil over gaan naar MQTT
MQTT dat komt al netjes binnen op de broker ( via deze guide de bridge in kunnen stellen https://www.imval.tech/in...tron-mqtt-server-bridging)

Maar heeft iemand toevallig een zelfde achtige opstelling en wilt de MQTT device config files met mij delen?
Kom er wel een aantal tegen op het web, maar deze is dan weer in duits of single fase waardoor ik nog veel moet/ mag aanpassen en weer niet goed begrijp hoe ik het 3 phase deel beet pak.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Wat is het voordeel van een Lynx distributor versus een gewone zekeringhouder. Beide van Victron, maar de Lynx is € 100,-- duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ger356 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:43:
Wat is het voordeel van een Lynx distributor versus een gewone zekeringhouder. Beide van Victron, maar de Lynx is € 100,-- duurder.
Het ziet er beter uit, aansluiten is makkelijker en netter. en er passen ook betere zekeringen in dan de Mega (kan die krengen alleen ff niet vinden).
Je hebt bij de duurdere variant ook zekering detectie dmv led erop.

En toch heb ik ook de simpelere uitvoering :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Wat is, in deze, de gewone zekeringhouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Het ziet er beter uit, aansluiten is makkelijker en netter. en er passen ook betere zekeringen in dan de Mega (kan die krengen alleen ff niet vinden).
Je hebt bij de duurdere variant ook zekering detectie dmv led erop.

En toch heb ik ook de simpelere uitvoering :)
zekering detectie ? Dus dat de zekering door is gebrand en je systeem dus niet werkt ?
Alsof dat nietval zal zijn opgevallen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:16:
Ik ben nu enige tijd bezig ( en blijf voolopig nog wel even bezig) met het bouwen van een powerwall bestaande uit:
- GX cerbo
- 3 x vm-3p75ct

Nu heb ik het momenteel geintegreerd in Home Assistant via de Modbus TCP Hass addon.

Makkelijk instelbaar, maar ja het is het toch niet helemaal, dus ik wil over gaan naar MQTT
MQTT dat komt al netjes binnen op de broker ( via deze guide de bridge in kunnen stellen https://www.imval.tech/in...tron-mqtt-server-bridging)

Maar heeft iemand toevallig een zelfde achtige opstelling en wilt de MQTT device config files met mij delen?
Kom er wel een aantal tegen op het web, maar deze is dan weer in duits of single fase waardoor ik nog veel moet/ mag aanpassen en weer niet goed begrijp hoe ik het 3 phase deel beet pak.
3x die dure 75 meter .?
1 in de meterkast is voldoende waarom 3 .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:42:
[...]
zekering detectie ? Dus dat de zekering door is gebrand en je systeem dus niet werkt ?
Alsof dat nietval zal zijn opgevallen ? :+
Ja daarom is het dus ook niet echt noodzakelijk. En vondt ik het ook de prijs niet rechtvaardigen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:42:
[...]

3x die dure 75 meter .?
1 in de meterkast is voldoende waarom 3 .?
Ja die duurdere omdat die met CTs werkt en een vastloper geen probleem dan is.
1 voor de grid kant
1 voor mijn 10 x 435 wpenphase zonnepanelen
En 1 voor mijn oudere saj inverter met 24 x 280wp panelen

Zo kan ik mijn systeem zelfstandig laten draaien en robuust maken

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Ja die duurdere omdat die met CTs werkt en een vastloper geen probleem dan is.
1 voor de grid kant

Zo kan ik mijn systeem zelfstandig laten draaien en robuust maken
Ok maar het terug leveren etc word al door de 75 in de meterkast gemeten
Je wilde gewoon voor de leuk met nog een 75 die solar appart registeren.? Want heeft verder geen waarde om bijvoorbeeld nom te draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Je wilde gewoon voor de leuk met nog een 75 die solar appart registeren.? Want heeft verder geen waarde om bijvoorbeeld nom te draaien
Klopt maar voor DESS is het wel relevante info obv van voorspellen van de zonne-energie e.d.
Daarnaast wil ik alle mogelijk data op die ene plek hebben.

Daarom heb ik het zo uitgevoerd.

Voor NOM is alleen de grid meter voldoende inderdaad.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Klopt maar voor DESS is het wel relevante info obv van voorspellen van de zonne-energie e.d.

Was een SDM630-CT modbus ook geschikt geweest? Of moet het per se die dure Victron meter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Tanuki schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Was een SDM630-CT modbus ook geschikt geweest? Of moet het per se die dure Victron meter zijn?
Ik heb geen ervaring met die. Maar de prijs van djd sdm630 is bijna gelijk aan de prijs van de vm-75ct.
Dan is het voor een no brainer om de zelfde fabricant aan te houden. Ook ivm met updates e.d. dat het altijd goed met elkaar blijft communiceren

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 13:27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
De Lynx units bevatten een busbar en zijn koppelbaar. Je hebt Lynx units waar een zekering in kan en je hebt goedkopere versie waar out-of-the-box geen zekering in kan (maar na aanpassing wel).

Een zekeringhouder is wat anders dan een busbar. Natuurlijk kan je de zekeringhouder uitgang ook aan elkaar knopen met een busbar maar dan meerdere elementen nodig met elk een eigen weerstand. Een degelijke busbar kost gewoon geld. Met de Lynx serie ben je klaar met 1 unit i.p.v. allerlei losse modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Je kan ook voor 2 em24 gaan. Die zijn wat goedkoper dan de 75. Wel minder snel. Maar dat is toch niet relevant om je zonnepanelen in kaart te brengen binnen het victron systeem. Dan hou je de 75 puur voor de grid meting.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 27-05-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Voor NOM niet nodig inderdaad, maar voor DESS absoluut noodzakelijk. Tip: neem voor PV een EM24 ethernet, nu rond de €90. Update-frequentie is wat lager maar voor PV is dat niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
MrFish schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:57:
Voor NOM niet nodig inderdaad, maar voor DESS absoluut noodzakelijk.
Absoluut noodzakelijk? Waarvoor dan? Met mijn Modbus TCP koppeling ga ik geen DESS kunnen gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 27-05-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:51:
[...]
En die leveren die data niet aan over Modbus ? (m'n SMA doet dat namelijk wel netjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

sandergar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Absoluut noodzakelijk? Waarvoor dan? Met mijn Modbus TCP koppeling ga ik geen DESS kunnen gebruiken?
Ik bedoelde: je moet je PV-opwek apart in Venus OS hebben staan om DESS te kunnen gebruiken, in tegenstelling tot NOM. Of dat nu met een energie-meter of via Modbus TCP is maakt inderdaad niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Impossibl3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Je kan ook voor 2 em24 gaan. Die zijn wat goedkoper dan de 75. Wel minder snel. Maar dat is toch niet relevant om je zonnepanelen in kaart te brengen binnen het victron systeem. Dan hou je de 75 puur voor de grid meting.
In het verleden heeft die em24 in mijn keuze lijstje gestaan. Maar niet meer nadat ik van de lock-up's las. (Google em24 lockup maar eens)

En klinkt miss stom maar het merk carlo gavazzi ken ik vanuit mijn werk en ben ik geen fan van het merk.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

r2504 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:57:
[...]

En die leveren die data niet aan over Modbus ? (m'n SMA doet dat namelijk wel netjes)
Nope doen ze helaas niet

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Nope, doen ze helaas wel ....

Misschien gewoon even de Victron & Enphase handleiding lezen?
https://www.victronenergy.com/live/ccgx:modbustcp_faq
https://enphase.com/en-gb...g-modbus-tcpip-tech-brief

[ Voor 18% gewijzigd door sandergar op 27-05-2025 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:43:
[...]

In het verleden heeft die em24 in mijn keuze lijstje gestaan. Maar niet meer nadat ik van de lock-up's las. (Google em24 lockup maar eens)

En klinkt miss stom maar het merk carlo gavazzi ken ik vanuit mijn werk en ben ik geen fan van het merk.
Er schijnt nu nieuwe firmware te zijn die het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Dit ging om mijn SAJ inverter die wel modbus kan, maar ja dan moet ik eerst de firmware krijgen ervan...... :( |:(
En mijn Enphase envoy is niet de metered variant en is dus niet uitgevoerd met CT's, pas later heb ik het helemaal veranderd en had het wel gekunt op deze wijze. maar ja voortschrijdende inzichten komen vaak te laat ;)

en die documentatie kan ik inmiddels dromen! :X

[ Voor 12% gewijzigd door luigi87 op 27-05-2025 23:40 ]

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:30
luigi87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:16:
- GX cerbo
- 3 x vm-3p75ct

ik ben hier toevallig ook net mee bezig - tot nu toe de meters, een aantal instellingen op de cerbo en de batterij erin gezet - nu alleen de MPs nog. misschien heb je er wat aan. t is niet heel moeilijk - alleen veel werk in 3 fasen. Maar met wat ai gaat het al sneller.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
switch:

#Multiplus Limit discharge power
      - unique_id: multiplus_switch_discharge_power
        name: Multiplus Limit discharge power
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
        payload_on: '{"value": 1000}'
        payload_off: '{"value": -1}'
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
        value_template: >
          {% if value_json.value | int == -1 %}
            {% set state_limit = 'OFF' %}
          {% else %}
            {% set state_limit = 'ON' %}
          {% endif %}
          {{ state_limit }}
        state_on: 'ON'
        state_off: 'OFF'

device: {
          identifiers: [
           "Victron Cerbo GX"
          ],
          manufacturer: "Victron Energy",
          model: "Cerbo GX",
          name: "Cerbo GX"}

#Multiplus Allow AC feed in
      - unique_id: multiplus_allow_ac_feed_in
        name: Multiplus Allow AC feed in
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/PreventFeedback"
        payload_on: '{"value": 0}'
        payload_off: '{"value": 1}'
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/PreventFeedback"
        value_template: "{{ value_json.value | int }}"
        state_on: '0'
        state_off: '1'

"Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus Allow DC feed in
      - unique_id: multiplus_allow_dc_feed_in
        name: Multiplus Allow DC feed in
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/OvervoltageFeedIn"
        payload_on: '{"value": 1}'
        payload_off: '{"value": 0}'
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/OvervoltageFeedIn"
        value_template: "{{ value_json.value | int }}"
        state_on: '1'
        state_off: '0'

"Victron Cerbo GX"
          ],

number:

#Multiplus grid setpoint
      - unique_id: multiplus_grid_setpoint
        name: Multiplus grid setpoint
        min: -4000
        max: 4000
        step: 10
        mode: box
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
        command_template: '{"value": {{ value }} }'
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
        value_template: "{{value_json.value | round(0) }}"
        device_class: power
        unit_of_measurement: W
        icon: mdi:meter-electric-outline
           "Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus AC current limit
      - unique_id: multiplus_ac_current_limit
        name: Multiplus AC current limit
        min: 0
        max: 50
        step: 1
        command_topic: "victron/W/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/CurrentLimit"
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/CurrentLimit"
        value_template: "{{ value_json.value }}"
        device_class: current
        unit_of_measurement: A
        icon: mdi:current-ac
           "Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus Minimum SOC
      - unique_id: multiplus_min_soc
        name: Battery Minimum SOC
        min: 20
        max: 100
        step: 5
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
        device_class: battery
        icon: mdi:battery-20
        unit_of_measurement: '%'
           "Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus Maximum SOC
      - unique_id: multiplus_max_soc
        name: Battery Max SOC
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxChargePercentage"
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxChargePercentage"
        icon: mdi:battery-90
           "Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus Active SOC limit
      - unique_id: multiplus_soc_limit
        name: Battery SOC limit
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/SocLimit"
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/SocLimit"
        icon: mdi:battery-60
           "Victron Cerbo GX"
          ],

#Multiplus Maximal discharge power
      - unique_id: multiplus_discharge_power
        name: Multiplus maximal discharge power
        max: 10000
        step: 50
        command_topic: "victron/W/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
        state_topic: "victron/N/your-id-here/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
          {% if value_json.value == -1 %}
            10000
          {% else %}
            {{value_json.value | round(0) }}
          {% endif %}

icon: mdi:battery-arrow-down-outline
           "Victron Cerbo GX"
          ],

binary_sensor:  

# Victron MQTT Sensoren

#Cerbo General Alarm
      - unique_id: victron_buzzer
        name: System status
        state_topic: "victron/N/your-id-here/system/0/Buzzer/State"
        value_template: "{{ value_json.value }}"
        payload_on: "1"
        payload_off: "0"
        icon: mdi:information-outline
        device_class: problem
           "Victron Cerbo GX"
          ],

sensor:

#Victron MPPT state
      - unique_id: victron_solar_charger_state
        name: MPPT state
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/State"
          {% if value_json.value == 0 %}
            Off
          {% elif value_json.value == 252 %}
            Charging
          {% elif value_json.value == 2 %}
            Fault
          {% elif value_json.value == 3 %}
            Bulk
          {% elif value_json.value == 4 %}
            Absorption
          {% elif value_json.value == 5 %}
            Float
          {% elif value_json.value == 6 %}
            Storage
          {% elif value_json.value == 7 %}
            Equalize
          {% else %}
            Error - No Data
          {% endif %}    

icon: mdi:sun-angle-outline

"Victron MPPT 100/20"
          ],
          model: "MPPT 100/20",
          name: "MPPT schuurdak"}

#Victron MPPT current - battery side

- unique_id: victron_solar_charger_current
        name: MPPT current - battery side
        state_class: measurement
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/Dc/0/Current"
        value_template: "{{ value_json.value | round(2) }}"
        icon: mdi:current-dc
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT voltage - battery side

- unique_id: victron_solar_charger_voltage_battery
        name: MPPT voltage - battery side
        device_class: voltage
        unit_of_measurement: V
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/Dc/0/Voltage"
        icon: mdi:alpha-v-box
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT voltage - PV side

- unique_id: victron_solar_charger_voltage
        name: MPPT voltage - PV side
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/Pv/V"
        value_template: "{{ value_json.value | round (2)}}"
        icon: mdi:alpha-v-box
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT power

- unique_id: victron_solar_charger_power
        name: MPPT power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/Yield/Power"
        icon: mdi:solar-power
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT yield today

- unique_id: victron_solar_charger_yield_today
        name: MPPT yield today
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/History/Daily/0/Yield"
        icon: mdi:solar-power-variant-outline
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT yield yesterday

- unique_id: victron_solar_charger_yield_yesterday
        name: MPPT yield yesterday
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/History/Daily/1/Yield"
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Victron MPPT total yield

- unique_id: victron_solar_charger_yield_overall
        name: MPPT total yield
        state_class: total_increasing
        state_topic: "victron/N/your-id-here/solarcharger/278/Yield/System"
           "Victron MPPT 100/20"
          ],

#Battery

#Victron Battery State of charge
      - unique_id: battery_SOC
        name: Battery State of Charge
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Soc"
        value_template: "{{ value_json.value | round (1)}}"
        icon: mdi:battery-medium
           "EEL battery"
          ],
          manufacturer: "EEL",
          model: "JK inverter BMS v15",
          name: "EEL battery"}    

#Victron Battery Remaining battery capacity
      - unique_id: battery_actual_capacity
        name: Remaining battery capacity
        unit_of_measurement: Ah
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Capacity"
        icon: mdi:battery-medium
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery charge current
      - unique_id: Battery_current
        name: Battery current
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Dc/0/Current"
        icon: mdi:battery-arrow-up-outline
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery voltage
      - unique_id: Battery_voltage
        name: Battery voltage
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Dc/0/Voltage"
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery power       
      - unique_id: Battery_power
        name: Battery power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Dc/0/Power"
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery temperature       
      - unique_id: Battery_temperature  
        name: Battery temperature
        device_class: temperature  
        unit_of_measurement: '°C'
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/Dc/0/Temperature"
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery highest cell temperature
      - unique_id: cerbo_battery_max_temperature
        name: Battery highest cell temperature
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MaxCellTemperature"
        value_template: "{{value_json.value | round(2) }}"
        icon: mdi:thermometer-chevron-up
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery lowest cell temperature
      - unique_id: cerbo_battery_min_temperature
        name: Battery lowest cell temperature
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MinCellTemperature"
        icon: mdi:thermometer-chevron-down
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery highest cell voltage
      - unique_id: cerbo_battery_max_cellvoltage
        name: Battery highest cell voltage
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MaxCellVoltage"
        value_template: "{{value_json.value | round(3) }}"
        icon: mdi:alpha-v-box-outline
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery highest voltage cell number
      - unique_id: cerbo_battery_max_cellvoltage_number
        name: Battery highest voltage cell number
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MaxVoltageCellId"
        value_template: "{{value_json.value }}"
        icon: mdi:counter
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery lowest voltage cell number
      - unique_id: battery_min_cellvoltage_number
        name: Battery lowest voltage cell number
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MinVoltageCellId"
        value_template: "{{value_json.value }}"
        icon: mdi:counter
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery lowest cell voltage
      - unique_id: cerbo_battery_min_cellvoltage
        name: Battery lowest cell voltage
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/System/MinCellVoltage"
        value_template: "{{value_json.value | round(3) }}"
        icon: mdi:alpha-v-box-outline
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery total discharged energy
      - unique_id: battery_total_discharged_energy
        name: Battery total discharged energy
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/History/DischargedEnergy"
        icon:  mdi:transmission-tower-import
           "EEL battery"
          ],

#Victron Battery total charged energy
      - unique_id: battery_total_charged_energy
        name: Battery total charged energy
        state_topic: "victron/N/your-id-here/battery/512/History/ChargedEnergy"
        icon: mdi:transmission-tower-export
           "EEL battery"
          ],

#EM540 Power / Current / Voltage / Import / Export

#Total energy from grid

- unique_id: energy_from_grid
        name: Total energy from grid
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/Energy/Forward"
           "EM540-grid"
          ],
          manufacturer: "Carlo Gavazzi",
          model: "EM540",
          name: "EM540"}

#Total energy to grid

- unique_id: grid_reversed
        name: Total energy to grid
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/Energy/Reverse"
        value_template: "{{ value_json.value | round(2)}}"
        icon: mdi:transmission-tower-import
           "EM540-grid"
          ],
          name: "EM540-grid"}

#Grid frequency
      - unique_id: grid_frequency
        name: Grid frequency
        device_class: frequency
        unit_of_measurement: Hz
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/Frequency"
        icon: mdi:cosine-wave
           "EM540-grid"
          ],

#Grid total power
      - unique_id: grid_total_power
        name: Grid total power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/Power"
        icon: mdi:lightning-bolt
           "EM540-grid"
          ],

#Grid power L1
      - unique_id: grid_l1_power
        name: Grid power L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L1/Power"
           "EM540-grid"
          ],

# Grid voltage L1
      - unique_id: grid_l1_voltage
        name: Grid voltage L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L1/Voltage"
        icon: mdi:sine-wave
           "EM540-grid"
          ],

# Grid current L1
      - unique_id: grid_l1_current
        name: Grid current L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L1/Current"
           "EM540-grid"
          ],

#Grid power L2
      - unique_id: grid_l2_power
        name: Grid power L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L2/Power"
           "EM540-grid"
          ],

# Grid voltage L2
      - unique_id: grid_l2_voltage
        name: Grid voltage L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L2/Voltage"
           "EM540-grid"
          ],

# Grid current L2
      - unique_id: grid_l2_current
        name: Grid current L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L2/Current"
           "EM540-grid"
          ],

#Grid power L3
      - unique_id: grid_l3_power
        name: Grid power L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L3/Power"
           "EM540-grid"
          ],

# Grid voltage L3
      - unique_id: grid_l3_voltage
        name: Grid voltage L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L3/Voltage"
           "EM540-grid"
          ],

# Grid current L3
      - unique_id: grid_l3_current
        name: Grid current L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/grid/30/Ac/L3/Current"
           "EM540-grid"
          ],

#EM540 Power / Current / Voltage / PV

# PV Total energy

- unique_id: energy_from_PV
        name: Total energy from PV
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/Energy/Forward"
           "EM540-PV"
          ],
          name: "EM540-PV"}

# PV total power
      - unique_id: PV_total_power
        name: PV total power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/Power"
           "EM540-PV"
          ],

# PV power L1
      - unique_id: PV_l1_power
        name: PV power L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L1/Power"
           "EM540-PV"
          ],

# PV voltage L1
      - unique_id: PV_l1_voltage
        name: PV voltage L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L1/Voltage"
           "EM540-PV"
          ],

# PV current L1
      - unique_id: PV_l1_current
        name: PV current L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L1/Current"
           "EM540-PV"
          ],

# PV power L2
      - unique_id: PV_l2_power
        name: PV power L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L2/Power"
           "EM540-PV"
          ],

# PV voltage L2
      - unique_id: PV_l2_voltage
        name: PV voltage L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L2/Voltage"
           "EM540-PV"
          ],

# PV current L2
      - unique_id: PV_l2_current
        name: PV current L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L2/Current"
           "EM540-PV"
          ],

# PV power L3
      - unique_id: PV_l3_power
        name: PV power L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L3/Power"
           "EM540-PV"
          ],

# PV voltage L3
      - unique_id: PV_l3_voltage
        name: PV voltage L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L3/Voltage"
           "EM540-PV"
          ],

# PV current L3
      - unique_id: PV_l3_current
        name: PV current L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/pvinverter/31/Ac/L3/Current"
           "EM540-PV"
          ],

[ Voor 204% gewijzigd door JBtL op 29-05-2025 23:04 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Plaats svp rondom je code een quote blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even niet voor het aansturingstopic, ik hoef niets aan te sturen ;-)
Ik heb nu 1 maand een 5kWh accu met 2.1 kWp zonnepanelen ( 1.2 in het echt, op het Noorden nl). En een multiplus gx.
Heb het ding op DESS gezet en ben uitermate tevreden over de out-of-the-box regeling op dynamische energieprijzen.
Enige grote minpunt is het lawaai, je weet wel, brom en tonen. Gelukkig staat ie in de kelder en heb ik er op de tijden dat het het luidst is geen last van.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
jadjong schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Je snapt het verschil tussen 250 en 1000? :P
Ja, iets met een factor vier of 400% enz.
Maar alle gekheid op een stokje (wat een bijzondere uitspraak is dat eigenlijk) als je maximum stroom 200 A is, dan is het verschil weer nul. (Op wat weerstand na, misschien)

[ Voor 4% gewijzigd door ger356 op 28-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben bezig met het opbouwen van een Victron-gebaseerd ESS met drie multiplussen en een Cerbo GX.

Ik heb een aantal power/energiemeters die hun data afleveren via MQTT aan Home Assistant. Via
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid, https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv en https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-ev-charger wordt deze data afgeleverd aan VenusOS op de Cerbo.

Om mijn energievoorziening onafhankelijk te houden van het wel/niet in de lucht zijn van HomeAssistant, had ik bedacht om de energymeters hun data rechtstreeks bij de Cerbo MQTT-broker af te laten leveren (en de VenusOS-plugins ook hier op de topics te laten abonneren). Via de mqtt bridge tussen HomeAssistant en VenusOS zou HomeAssistant de data dan alsnog ontvangen.

Wat vinden jullie van dit (oneigenlijk?) gebruik van de mqtt-broker in VenusOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Hermarcel Lijkt me prima - je kan deze gebruiken om exact te doen wat je wil:

https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@JBtL Ja, die gebruik ik nu al, maar die wil ik dus laten abonneren op de VenusOS-broker ipv HomeAssistant Mosquitto-broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
@Hermarcel Er zit niet voor niets een MQTT broker in VenusOS right?

Ik heb hier ook een MQTT bridge met HA. Voor mijn dashbord en set-points laat ik HA in de eigen broker de waardes aanpassen.
Aangezien de automatiseringen bij mij in HA draaien is er geen verschil in betrouwbaarheid. Als HA niet beschikbaar is draaien de automatiseringen ook niet.

Voor (energie)meters zou ik het juist allemaal op de Cerbo houden.

Edit: Dit is misschien meer iets voor het Victron aansturingstopic dan het ontwerptopic.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 28-05-2025 12:24 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 01:09:
[...]

ik ben hier toevallig ook net mee bezig - tot nu toe de meters, een aantal instellingen op de cerbo en de batterij erin gezet - nu alleen de MPs nog. misschien heb je er wat aan. t is niet heel moeilijk - alleen veel werk in 3 fasen. Maar met wat ai gaat het al sneller.

[...]
Daar heb ik zeker wat aan. Zie dat jij namelijk alles vanuit het Duits naar engels hebt gehaald.

Dank voor het delen.

Zal mijn resultaten ook later delen.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Daar heb ik zeker wat aan. Zie dat jij namelijk alles vanuit het Duits naar engels hebt gehaald.

Dank voor het delen.

Zal mijn resultaten ook later delen.
Top - en ja - vooral vertaald - was wel netjes gedaan met de organisatie op device-niveau. Hier nog de aanvulling voor de Multiplus ACin en out:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
   #Multiplus II

# Multiplus ACin total power
      - unique_id: Multiplus_ACin_total_power
        name: Multiplus ACin total power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],
          manufacturer: "Victron",
          model: "Multiplus II 5000VA",
          name: "3xMultiplus II-5000"}

# Multiplus ACin power L1
      - unique_id: Multiplus_ACin_l1_power
        name: Multiplus ACin power L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L1/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACin voltage L1
      - unique_id: Multiplus_ACin_L1_voltage
        name: Multiplus ACin voltage L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L1/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus Acin current L1
      - unique_id: Multiplus_ACin_l1_current
        name: Multiplus ACin current L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L1/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACin power L2
      - unique_id: Multiplus_ACin_l2_power
        name: Multiplus ACin power L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L2/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACin voltage L2
      - unique_id: Multiplus_ACin_L2_voltage
        name: Multiplus ACin voltage L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L2/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus Acin current L2
      - unique_id: Multiplus_ACin_l2_current
        name: Multiplus ACin current L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L2/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACin power L3
      - unique_id: Multiplus_ACin_l3_power
        name: Multiplus ACin power L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L3/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACin voltage L3
      - unique_id: Multiplus_ACin_L3_voltage
        name: Multiplus ACin voltage L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L3/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus Acin current L3
      - unique_id: Multiplus_ACin_l3_current
        name: Multiplus ACin current L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/ActiveIn/L3/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout total power
      - unique_id: Multiplus_ACout_total_power
        name: Multiplus ACout total power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout power L1
      - unique_id: Multiplus_ACout_l1_power
        name: Multiplus ACout power L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L1/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout voltage L1
      - unique_id: Multiplus_ACout_L1_voltage
        name: Multiplus ACout voltage L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L1/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout current L1
      - unique_id: Multiplus_ACout_l1_current
        name: Multiplus ACout current L1
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L1/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout power L2
      - unique_id: Multiplus_ACout_l2_power
        name: Multiplus ACout power L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L2/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout voltage L2
      - unique_id: Multiplus_ACout_L2_voltage
        name: Multiplus ACout voltage L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L2/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout current L2
      - unique_id: Multiplus_ACout_l2_current
        name: Multiplus ACout current L2
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L2/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout power L3
      - unique_id: Multiplus_ACout_l3_power
        name: Multiplus ACout power L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L3/P"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout voltage L3
      - unique_id: Multiplus_ACout_L3_voltage
        name: Multiplus ACout voltage L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L3/V"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus ACout current L3
      - unique_id: Multiplus_ACout_l3_current
        name: Multiplus ACout current L3
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Ac/Out/L3/I"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus DC power
      - unique_id: Multiplus_DC_power
        name: Multiplus DC power
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Dc/0/Power"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus DC voltage
      - unique_id: Multiplus_DC_voltage
        name: Multiplus DC voltage
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Dc/0/Voltage"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

# Multiplus DC current
      - unique_id: Multiplus_DC_current
        name: Multiplus DC current
        state_topic: "victron/N/your-id-here/vebus/276/Dc/0/Current"
           "3xMultiplus II-5000"
          ],

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 29-05-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
Hoe zouden jullie bij een 1 fase setup met maar 1 accu deze aansluiten? Ik zie bij alle setups hier een busbar gebruikt worden en bij de busbar ook zekeringen.

Als je maar 1 omvormer hebt en één zwarte en rode kabel naar de accu heb je dan nog wel aan beide kanten van je kabel een zekering nodig? Denk dat alleen dicht bij de accu in de + voldoende is. Of heeft het meerwaarde om bij de omvormer er ook nog 1 toe te passen?

En als je dan geen busbar gebruikt hoe sluit je dan je GX device aan op de accu?

Zit nu te kijken naar een Dyness Powerbox G2 of een Dyness Powerbox pro. In de laatste zit al een projoy pebs-l 125A zekering ingebouwd. Wat er voor zekering in de G2 zit is mij niet duidelijk. Kan er geen duidelijke foto's van vinden en in de handleiding wordt dit ook niet vermeld. Zouden jullie voor deze accu dan altijd nog een extra class T zekering plaatsen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Je hebt toch nooit aan beide kanten van de kabel een zekering nodig ?

Gewoon tussen je MP en je batterij één zekering (en of dat nu een afzonderlijke of één in een busbar zoals de Lynx is maakt niet uit) en schakelaar op de rode (+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:25
Ik zit met een dilemma.

Ik heb een groot accupakket kunnen overnemen ongeveer 120kwh 48v lifepo4 met een JK BMS systeem

Ik heb 6 stringen pv +- 22kwp
Elke string zit rond de 400v en wil ik eigenlijk vanwege praktische redenen niet splitsen.
Victron Mppt 250 is dus niet toelaatbaar.

Ik zou graag ook maximaal willen laden op 3x25a aansluiting als de dynamische prijzen laag / negatief zijn.

Ik twijfel alleen over de juiste opstelling.

Optie 1
3x multiplus 48/5000
Volgens de specs maximaal 70A laadvermogen ik heb wel eens gehoord dat 80/90A ook wel mogelijk moet zijn.
1x mppt rs 450/100
1x mppt rs 450/200

Dit maakt totaal 510A laadvermogen.

Of kan ik beter de volgende opstelling maken.
Optie 2
3x multi rs 48/6000
Volgens de specs totaal maximale laadstroom ac+pv 100A DC

Totaal kan er dan 300A gelijktijdig het accupakket in.

Voordeel hiervan is minder geluid en warmte en een compactere opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:22

HermanGast

Exige GT3

Hermarcel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:43:
Ik ben bezig met het opbouwen van een Victron-gebaseerd ESS met drie multiplussen en een Cerbo GX.

Ik heb een aantal power/energiemeters die hun data afleveren via MQTT aan Home Assistant. Via
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid, https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv en https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-ev-charger wordt deze data afgeleverd aan VenusOS op de Cerbo.

Om mijn energievoorziening onafhankelijk te houden van het wel/niet in de lucht zijn van HomeAssistant, had ik bedacht om de energymeters hun data rechtstreeks bij de Cerbo MQTT-broker af te laten leveren (en de VenusOS-plugins ook hier op de topics te laten abonneren). Via de mqtt bridge tussen HomeAssistant en VenusOS zou HomeAssistant de data dan alsnog ontvangen.

Wat vinden jullie van dit (oneigenlijk?) gebruik van de mqtt-broker in VenusOS?
Goed plan, dat werkt prima. Kijk maar eens met een MQTT browser wat er allemaal te vinden is in de Cerbo ;)

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06
Ik heb onlangs, een beetje impulsief, een 15kWh batterij aangeschaft.

De batterij heeft de volgende specificaties:
merk/model: Blue Carbon Tech / BCT-V-48-300
Input:
Full charge Voltage56V-60V
Maximum Charging Voltage90V
Input Voltage Range60V-100V
Continuously Use Input Current100A
Maximum Solar Panel Input Current100A
Rshoot delay protection1000ms
Output:
Continuously Use Output Current100A
Discharge Cut-off Voltage 38V-48V
Over-Discharge Delay Protection 1000ms
Short Circuit Protection Delay300us
Short Circuit Protection RecoveryDisconnect Load
Instant Start Current300A
Instant Start CurrentTime 10S

Minpunten
- Het is geen "smart" uitvoering. M.a.w. de batterij heeft zelf geen aansluitingen om te communiceren met de bms.
- De schroefterminals van de accu zijn slechts m6 ( wel 2x negatief en 2x positief)

Ik zou hier graag een victron MP 2 5k aan hangen. Twijfel voornamelijk over de aangeraden kabel dikte van 70mm2 icm de m6 terminals. Heb me ook een beetje verdiept en het lijkt alsof 35mm2 ook kan bij korte lengtes en 100A. Wordt ook als ess pakket aangeboden met deze kabel dikte.

Mijn voorlopig shopping list:
MuliPlus2 48/5000/70
mk3 usb
zekeringhouder
Zekering 100A/105A (bestaan die wel in t-class?)
Batterij schakelaar?
2x 1m 35mm2 accukabel rood met geperste kabelschoenen
2x 1m 35mm2 accukabel zwart met geperste kabelschoenen
Raspberry pi met venus os (reeds ingericht, dsmr meter over mqtt naar dbus)

Mis ik nog iets? Ik ga er van uit dat ik de mk3 usb kabel ook kan gebruiken om mijn Raspberry te koppelen met de MP of moet je daar specifiek een ve direct usb kabel voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:22

HermanGast

Exige GT3

Candymirror schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:34:

Input:
Output:

Minpunten
- Het is geen "smart" uitvoering. M.a.w. de batterij heeft zelf geen aansluitingen om te communiceren met de bms.
- De schroefterminals van de accu zijn slechts m6 ( wel 2x negatief en 2x positief)

Ik zou hier graag een victron MP 2 5k aan hangen. Twijfel voornamelijk over de aangeraden kabel dikte van 70mm2 icm de m6 terminals. Heb me ook een beetje verdiept en het lijkt alsof 35mm2 ook kan bij korte lengtes en 100A. Wordt ook als ess pakket aangeboden met deze kabel dikte.

MuliPlus2 48/5000/70
mk3 usb
zekeringhouder
Batterij schakelaar?

Mis ik nog iets? Ik ga er van uit dat ik de mk3 usb kabel ook kan gebruiken om mijn Raspberry te koppelen met de MP of moet je daar specifiek een ve direct usb kabel voor hebben?
Ik zou heel voorzichtig zijn met deze specificaties. Met 100Volt laden lijkt me garantie op vuurwerk….
Als je weet hoeveel cellen er in zitten zou ik de maximale laadspanning daar op afstemmen, maar liever nog voorzichtiger beginnen.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Wellicht nog interessant:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
r2504 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:18:
Je hebt toch nooit aan beide kanten van de kabel een zekering nodig ?

Gewoon tussen je MP en je batterij één zekering (en of dat nu een afzonderlijke of één in een busbar zoals de Lynx is maakt niet uit) en schakelaar op de rode (+).
Bij velen heb je 3 x een MP2 en dan de Lynx met 3 x een zekering. Bij de accu zit dan ook nog een zekering. Al denk ik hem al te snappen de kabel tussen de MP2 en Lynx is dikker en hoger af gezekerd.

In de situatie met maar 1 MP2 geen busbar / Lynx en 1 accu pak zou je dus met 1 zekering in de + klaar zijn.
Vraag is dan of ik de zekering in de Dyness Powerbox G2 ga vertrouwen of dat ik er nog een Class T tussen gooi. Iemand die daar iets over kan zeggen?

En als je geen Lynx gebruikt waar sluit je de Cerbo dan op aan? Die heeft kleinere oogjes die perfect op de Lynx passen. Heb eigenlijk dan toch nog een mini busbar nodig met een m8 en maatje x voor de Cerbo. Of zijn die ogen die aan de Cerbo power cable zitten gewoon m8? Gewoon m8 lees ik net in de manual.

[ Voor 4% gewijzigd door jvanderkroon op 29-05-2025 10:06 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
HermanGast schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Ik zou heel voorzichtig zijn met deze specificaties. Met 100Volt laden lijkt me garantie op vuurwerk….
Als je weet hoeveel cellen er in zitten zou ik de maximale laadspanning daar op afstemmen, maar liever nog voorzichtiger beginnen.
Dat was ik ook niet van plan. De vraag is ook of ik met een multiplus het ding wel aan het laden ga krijgen. Vraag me af of de MP wel een hogere laadspanning kan afgeven dan 57.6 die ik steeds zie staan. De specificaties lijken een minimale spanning van 60V te vereisen.

Het zouden lifepo4 accu's zijn in een 16s configuratie.
Dus mocht het zo niets worden dan ga ik overwegen de boel te kannibaliseren en er een andere bms op te zetten.

Hier nog een foto van de specs op de accu's zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc45lAGIm_9GtbSpnwQlLFLeWDY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8nftvzfD41ohxOD7hlMhKVD.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Candymirror Hier een multiplus aanhangen lijkt me onzinnig - er zit een DC-DC acculader in die dus 60-100V vraagt, bedoeld om aan een mppt en zonnepanelen te hangen voor een volledig DC systeem. Combineren met een omvormer zou kunnen maar dan heb je er een nodig die tussen de 60-100V kan. Ik zou zo 1-2-3 niet weten welke omvormer dat kan - vaak is het of hoog (en dan wil je er niet aan knutselen) of laag (d.w.z. tot 60V max). Ze maken er zelf dus 1: https://www.bctvnergy.com/solar-inverter/off-grid-inverter/ voor off-grid. Kunnen de accu's er makkelijk uit? Dan heb je gewoon een losse 16S LFP batterij die je wel aan een multiplus zou kunnen hangen (ik zou een andere BMS gebruiken dan).

De multiplus gaat wel tot 66V, dus het zou theoretisch kunnen om deze op bijv. op 60V te zetten en dan je systeem dit weer om te laten zetten naar bijv. 56V - de input zal wel altijd hoger moeten zijn dan de maximale spanning die je voor de accu's moet gebruiken (58.4V in principe). Er zijn mensen die een multiplus gebruiken voor een 18S accu en dan zit je ook rond de 63V. Maar beter lijkt me om de DC-DC omzetting er tussenuit proberen te halen.

[ Voor 38% gewijzigd door JBtL op 29-05-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
@Tanuki
Ik heb ondertussen wel wat verzameld in een google sheet maar mede door mijn beperkte kennis zeker niet compleet en bevat misschien ook nog wel zaken wat niet klopt.
Dus wellicht willen de expert in dit gebied een edit link hebben ;)
View link: https://docs.google.com/s...T53-yZ7g/edit?usp=sharing

Document is dus niet als boodschappenlijstje maar meer beetje per categorie wat makkelijker als naslag werk. En de layout kan zeker beter :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
JBtL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:58:
@Candymirror Kunnen de accu's er makkelijk uit? Dan heb je gewoon een losse 16S LFP batterij die je wel aan een multiplus zou kunnen hangen (ik zou een andere BMS gebruiken dan).
Ik heb net even gekeken of ze er makkelijk uit kunnen. Ja dat is te doen, het lijken alleen geen standaard lifepo4 cellen. Bovendien zitten ze gepuntlast aan elkaar. Kan ze dus beter laten zitten waar ze zitten. De bms is goed bereikbaar en zou ik eenvoudig kunnen vervangen. Huidige bms is een jbd-hp28sa.

Ben online al een beetje aan het zoeken naar de specificaties van deze bms. En wat ik dan het beste als alternatief kan gaan bestellen icm een multiplus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eVIUBSbYYUvMGwB_xm7JD1RqZk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9Q6xUnVPxYjqx2p6yY7ElB2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psjkdBPlVMiQRY_vqy_bO7G4KMQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfFxkj1l6ElMoU3mzU0ZAXGO.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Candymirror schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:34:

Input:
Output:

Minpunten

MuliPlus2 48/5000/70
mk3 usb
zekeringhouder
Batterij schakelaar?

Blue Carbon Tech / BCT-V-48-300
Wat was de prijs van deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
Maxwp schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Blue Carbon Tech / BCT-V-48-300
Wat was de prijs van deze
Achteraf te duur 8)7 . Ik heb 1060,- betaald voor een nieuw exemplaar wat al een tijdje stof stond te happen. Opgekocht uit een erfenis. Ik heb de batterijen verder nog niet in detail bekeken, maar ze lijken zo op het oog niet de meest courante exemplaren, daarbij komt dat ze niet in de standaard uitvoering zijn.

Ik had verwacht dat het standaard lifepo4 cellen zouden zijn. Helaas, mogelijk duur leergeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Valt mee toch? De cellen zijn gangbaar alleen de elektronica niet.
Nieuwe bms erop bouwen en gaan. Dan ga ik er vanuit dat je bij de cellen komen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Candymirror schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Achteraf te duur 8)7 . Ik heb 1060,- betaald voor een nieuw exemplaar wat al een tijdje stof stond te happen. Opgekocht uit een erfenis. Ik heb de batterijen verder nog niet in detail bekeken, maar ze lijken zo op het oog niet de meest courante exemplaren, daarbij komt dat ze niet in de standaard uitvoering zijn.

Ik had verwacht dat het standaard lifepo4 cellen zouden zijn. Helaas, mogelijk duur leergeld.
"Valt nog mee in dit project dan" (het leergeld) maar cellen die uit een erfenis komen en dan 3 jaar een onbekende staat hebben gehad. Daar had ik dan wel voor bedankt.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste