WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
Red devil schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Nice, een stenen ombouw met AC, dat is wel next level. Ik denk dat ik wel eerst voor houten ombouw ga, wie weet moet ik eens iets groots door het gangetje naast de garage rijden (klein kraantje voor toekomstige verbouwing?) , dan lijkt het me wel handig om het demontabel te maken, thuisbatterijen "even" afkopppelen en tijdelijk wegrijden.

Had jij al specifieke batterijen in gedachten?
Nog niet, ivm keuring (BE) ben ik genoodzaakt om voor kant en klaar te gaan.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:59
Ik heb nog een vraag / graag een second opinion over fuses icm Lynx busbar. Heb al een hoop gevonden mbt de traditionele Mega fuses voor Lithium/LiFePo installaties, als in not recommended. Ik ben tot de volgende setup gekomen en benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie of erger de verkeerde keuzes heb gemaakt (sta op het punt mijn winkelmandje te verzenden):

3x MP 4k5 (max 55A) -> Lynx Distributor -> 175A EF3

2x MPPT 250/70 (max 30A) -> Lynx Distributor -> 60A MEGA

1x Battery (16kWh - 150A Nom/ 200A Max) -> Lynx T -> 250A T Fuse (BMS zelf is al gezekerd met 250A, maar dat is een non-T, dus dit is extra protectie voor total disaster van de BMS zelf).

Alle DC bekabeling is max. +- 1 meter, voor de battery (op wielen) wellicht 1.5/2 meter om wat bewegingsruimte te hebben, volgens mij met 50mm2 op het randje van wat zou kunnen of zou 70mm2 toch slimmer zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 10:58 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:55:
Ik heb nog een vraag / graag een second opinion over fuses icm Lynx busbar. Heb al een hoop gevonden mbt de traditionele Mega fuses voor Lithium/LiFePo installaties, als in not recommended. Ik ben tot de volgende setup gekomen en benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie of erger de verkeerde keuzes heb gemaakt (sta op het punt mijn winkelmandje te verzenden):

3x MP 4k5 (max 55A) -> Lynx Distributor -> 175A EF3

2x MPPT 250/70 (max 30A) -> Lynx Distributor -> 60A MEGA

1x Battery (16kWh - 150A Nom/ 200A Max) -> Lynx T -> 250A T Fuse (BMS zelf is al gezekerd met 250A, maar dat is een non-T, dus dit is extra protectie voor total disaster van de BMS zelf).

Alle DC bekabeling is max. +- 1 meter, voor de battery (op wielen) wellicht 1.5/2 meter om wat bewegingsruimte te hebben, volgens mij met 50mm2 op het randje van wat zou kunnen of zou 70mm2 toch slimmer zijn ?
  • De multiplussen kunnen gewoon met een megafuse worden afgezekerd, dus allemaal lekker standaard en mogelijk goedkoper
  • Alleen de batterij hoef je af te zekeren met een Class-T fuse
  • Ik heb zelf voor mijn hobby setup geleerd dat je beter niet kunt bezuinigen op de diameter van de kabel. Voor de multiplussen zou ik de door victron aangeraden diameter gebruiken, waarschijnlijk 70mm2. Je wilt met kabels voor die paar tientjes extra nooit op het randje gaan zitten.

• DoMoFo
Q schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:04:
[...]
  • De multiplussen kunnen gewoon met een megafuse worden afgezekerd, dus allemaal lekker standaard en mogelijk goedkoper
Ok, die EF3's hebben _daar_ dus niet veel meerwaarde ? (Behalve meer weerstand & hitte ;-) )
  • Alleen de batterij hoef je af te zekeren met een Class-T fuse
Check.
  • Ik heb zelf voor mijn hobby setup geleerd dat je beter niet kunt bezuinigen op de diameter van de kabel. Voor de multiplussen zou ik de door victron aangeraden diameter gebruiken, waarschijnlijk 70mm2. Je wilt met kabels voor die paar tientjes extra nooit op het randje gaan zitten.
Ja, ik twijfelde al een beetje, maar ik ben toch wel geschrokken van het eindtotaal met alle (losse) componenten in en om het systeem (meterkast, accessoires, etc), om nu nog op bekabeling te bezuinigen zou mijn ware Hollandsche Aard tonen :+ - Ik ga voor 70mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj2xyKOdxxMAII9hwvKqCTxID9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0frSzW3k3hdgqQr61tQY7yP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 12:49 ]

• Q

Q

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ok, die EF3's hebben _daar_ dus niet veel meerwaarde ? (Behalve meer weerstand & hitte ;-) )
Correct
Ja, ik twijfelde al een beetje, maar ik ben toch wel geschrokken van het eindtotaal met alle (losse) componenten in en om het systeem (meterkast, accesoires, etc), om nu nog op bekabeling te bezuinigen zou mijn ware Hollandsche Aard tonen :+ - Ik ga voor 70mm2
Top. Nu is ook het moment voor jezelf om te accepteren dat je nu gewoon met een leuk hobby project bezig bent en niet teveel naar de centen kijken :D :+

Edit: ik zie het schema wat je net post, ik ben de 5K en 6.5K gewend, als die 4.5K op 50mm2 mag van victron dan is het prima gegeven de lengte.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 05-06-2026 12:49 ]

• DoMoFo
Q schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:48:

Top. Nu is ook het moment voor jezelf om te accepteren dat je nu gewoon met een leuk hobby project bezig bent en niet teveel naar de centen kijken :D :+
Ik heb even overwogen om gewoon te gaan terugleveren in 2027 en een mandje bitcoins te bestellen, maar lekker prutsen met 150A DC is veel leuker dan te F5'en op een koersgrafiek :+
Edit: ik zie het schema wat je net post, ik ben de 5K en 6.5K gewend, als die 4.5K op 50mm2 mag van victron dan is het prima gegeven de lengte.
Ik had jouw zetje even nodig, 70mm2 it is... (Misschien dat ik er ooit nog 16kWh bijkwak).

Tnx!

• rube
  • Laatst online: 23:32
Zo'n "all-in-one" oplossing lijkt mij wel handig (alles overzichtelijk en praktisch bijelkaar) en mooi (waf) voor in de garage: https://helionenergie.nl/...n&filter_soort=all-in-one

Maar als ik hier naar kijk, dan lijkt dat een stuk duurder dan de "losse" sets. Ik begrijp dat zo'n kast extra geld kost, maar als je het zelf in een kast in elkaar zou zetten zou dat toch niet zo'n groot verschil moeten uitmaken, of mis ik iets?
Zijn er mensen die hier ook naar gekeken hebben?

• DoMoFo
rube schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:32:
Zo'n "all-in-one" oplossing lijkt mij wel handig (alles overzichtelijk en praktisch bijelkaar) en mooi (waf) voor in de garage: https://helionenergie.nl/...n&filter_soort=all-in-one

Maar als ik hier naar kijk, dan lijkt dat een stuk duurder dan de "losse" sets.
Realiseer je dat, los van een beetje marge op de spullen, je ook ervaring en expertise erbij koopt, en wellicht nog wat nazorg & support. De spullenboel technisch opbouwen is een, er moet ook nog eea worden geconfigureerd voor zaken zoals (D)ESS. Hoewel er veel te vinden is op het Internet, the devil is in the details...

Dus zeker als het je eerste/enige installatie is gaan er heeeeeeeeul wat uurtjes voorbereiding inzitten, daarna moet je maar hopen dat je meekunt komen met de veranderingen in de markt, software updates etc. Dus een "all-in-one" oplossing is initieel wellicht duurder, maar als je het niet van een prutser koopt zou er veel waarde in de ervaring & support moeten zitten.

Daarbij werk je met zeer gevaarlijke voltages/vermogen, als ik soms installaties voorbij zie komen denk ik "OMFG".... En ik ben slechts een amateur prutser...

[ Voor 6% gewijzigd door DoMoFo op 05-06-2026 14:53 ]

DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Realiseer je dat, los van een beetje marge op de spullen, je ook ervaring en expertise erbij koopt, en wellicht nog wat nazorg & support. De spullenboel technisch opbouwen is een, er moet ook nog eea worden geconfigureerd voor zaken zoals (D)ESS. Hoewel er veel te vinden is op het Internet, the devil is in the details...

Dus zeker als het je eerste/enige installatie is gaan er heeeeeeeeul wat uurtjes voorbereiding inzitten, daarna moet je maar hopen dat je meekunt komen met de veranderingen in de markt, software updates etc. Dus een "all-in-one" oplossing is initieel wellicht duurder, maar als je het niet van een prutser koopt zou er veel waarde in de ervaring & support moeten zitten.

Daarbij werk je met zeer gevaarlijke voltages/vermogen, als ik soms installaties voorbij zie komen denk ik "OMFG".... En ik ben slechts een amateur prutser...
Ik heb mijn installatie een jaar geleden daar ook gekocht. Ben hardstikke blij met de dienstverlening, en blij dat ik daar wat extra heb betaald.

Om eerlijk te zijn heb ik de laatste 4 accu boxen daar niet gekocht omdat het ruim 800 euro per box scheelde, en in de benodigde expertise na een jaar ervaring icm tweaker addict is wellicht iets minder

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 14:03
Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een Victron-systeem. Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar de Multi RS (Solar)-reeks, maar omdat mijn netbeheerder daar moeilijk over doet, zal ik waarschijnlijk moeten kiezen voor 2 × (3-fase) MultiPlus II 5 kVA.

Momenteel twijfel ik nog over de keuze en capaciteit van de batterijen. Dagelijks zou ik ongeveer 25 à 30 kWh uit de batterijen willen gebruiken. De verwachte zonneproductie ligt op een goede dag rond de 40 à 45 kWh.

Aanvankelijk dacht ik dat een batterij van 32 kWh voldoende zou zijn. Anderzijds lijkt het mij beter om de batterijen niet dagelijks volledig op te laden en te ontladen, om de levensduur te maximaliseren. Daarom overweeg ik om 3 batterijen van 16 kWh te plaatsen, goed voor een totale opslagcapaciteit van 48 kWh. Op die manier hoef ik de batterijen niet elke dag volledig te laden en te ontladen. En kan ik deze tussen 20 en 80% soc kan houden.

Wat denken jullie hiervan? Is 48 kWh een verstandige keuze in deze situatie, of is dat eerder overgedimensioneerd?

• DoMoFo
Stefferke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:01:
Wat denken jullie hiervan? Is 48 kWh een verstandige keuze in deze situatie, of is dat eerder overgedimensioneerd?
Assumptions are the...

Heb je je al aangemeld op de Victron site en jouw beoogde setup in https://click-and-design.victronenergy.com gestopt ? Dat zou een eerste "educated guess" mbt de capaciteit van jouw setup kunnen zijn, je kunt daar nog een beetje tweaken en schuiven met verschillende modellen/types om tot een initieel design te komen. Kun je daarna bepalen of extra capaciteit nodig is voor bv extra ruimte in off-grid situaties wanneer dat een afweging zou zijn.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
DoMoFo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Ik had jouw zetje even nodig, 70mm2 it is... (Misschien dat ik er ooit nog 16kWh bijkwak)
50mm2 is echt genoeg naar de multiplus, met een 180A mega zekering zoals Victron het in de handleiding heeft staan.

Naar je accu wel 70mm2 als je een 225 of 250A class-t gebruikt. Dat is namelijk te hoog voor 50mm2.

Let op dat Victron ook aangeeft dat je kabels een geleider temperatuur van 90 graden moeten kunnen hebben. De meeste PVC accu kabels die je online kunt bestellen zijn maar tot 70 graden.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 23:07
Stefferke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:01:
Aanvankelijk dacht ik dat een batterij van 32 kWh voldoende zou zijn. Anderzijds lijkt het mij beter om de batterijen niet dagelijks volledig op te laden en te ontladen, om de levensduur te maximaliseren. Daarom overweeg ik om 3 batterijen van 16 kWh te plaatsen, goed voor een totale opslagcapaciteit van 48 kWh. Op die manier hoef ik de batterijen niet elke dag volledig te laden en te ontladen. En kan ik deze tussen 20 en 80% soc kan houden.

Dat 20%-80% verhaal blijft maar terugkomen, maar hoort bij een andere chemie. LFP kun je zonder problemen van 0-100% gebruiken. En over het aantal cycles hoef je je geen zorgen te maken bij 250 cycles/jaar (mijn ervaring met DESS).

Met DESS en dynamische elektriciteit prijzen, wil je de helft van een zomerdag opwek op kunnen slaan in je batterij. De ochtend- en avond opwek kun je direct op net verkopen of zelf gebruiken. De rest gebruik/verkoop je later uit je batterij.32 kWh is dan voldoende.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:10
Pim57 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Dat 20%-80% verhaal blijft maar terugkomen, maar hoort bij een andere chemie. LFP kun je zonder problemen van 0-100% gebruiken. En over het aantal cycles hoef je je geen zorgen te maken bij 250 cycles/jaar (mijn ervaring met DESS).

Met DESS en dynamische elektriciteit prijzen, wil je de helft van een zomerdag opwek op kunnen slaan in je batterij. De ochtend- en avond opwek kun je direct op net verkopen of zelf gebruiken. De rest gebruik/verkoop je later uit je batterij.32 kWh is dan voldoende.
ik zou eerder voor 20-100% opteren, de meeste fabrikanten geven enkel garantie bij DoD tot 20%, en extra voordeel van 20% overschot te houden is dat je altijd een marge hebt bij stroomuitval, of wanneer er onveracht een piek afgeschoren moet worden (je kan peak shaving aanzetten op always zodat ie dan wel onder de 20% soc limiet gaat)

En om stefferke te beantwoorden: ik heb nog geen situaties gezien waar mensen achteraf dachten: ik heb teveel batterij, het omgekeerde wel... met 30kW aan omvormer vermogen lijkt 48kWh me niet te veel.

@DoMoFo de click en design houd toch nog geen rekening met DESS? Of ik zie die knop toch niet, voor ESS is het mogelijks overkil, maar vanaf je naar trade mode gaat in DESS kan je hoop meer batterij nuttig gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Keneo op 06-06-2026 14:34 ]

• DoMoFo
Keneo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:30:

@DoMoFo de click en design houd toch nog geen rekening met DESS? Of ik zie die knop toch niet, voor ESS is het mogelijks overkil, maar vanaf je naar trade mode gaat in DESS kan je hoop meer batterij nuttig gebruiken.
Nee, niet specifiek denk ik, in de tweede stap (AC Input) kun je wel/niet "feedback into grid" invullen. Aangezien de DESS dynamisch is, zullen de parameters van deze dynamiek niet perse in deze tool naar voren komen.
Maar zoals ik al zei, dit geeft je een eerste "educated guess" van jouw systeem inclusief min/max te verwachten SoC etc, je kunt nu op basis van deze getallen gaan bepalen waar je je installatie gaat tweaken, als in meer/minder batterij, kleinere/grotere vermogens.

Het belangrijkste doel, en dat heb je al gedaan in jouw reactie, is dat je gaat nadenken op basis van concrete getallen. Naar mijn weten is er geen tool/calculator die jouw _optimale_ systeem er automagisch uitpoept (No flamish pun intended... :+ )

• DoMoFo
NTS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:30:

50mm2 is echt genoeg naar de multiplus, met een 180A mega zekering zoals Victron het in de handleiding heeft staan.

Naar je accu wel 70mm2 als je een 225 of 250A class-t gebruikt. Dat is namelijk te hoog voor 50mm2.

Let op dat Victron ook aangeeft dat je kabels een geleider temperatuur van 90 graden moeten kunnen hebben. De meeste PVC accu kabels die je online kunt bestellen zijn maar tot 70 graden.
Pffff, wat doe je nou weer... ;) Dacht ik alles uitgedacht te hebben, laat je me weer twijfelen... :+

Ik gooi er btw een 175A Mega in, een 180A kon ik niet vinden bij mijn preferred leverancier, of die 5A het verschil gaat maken moet ik dan in de praktijk ondervinden. T'is ieg minder, dus hooguit de zekering vervangen...
De meeste PVC accu kabels die je online kunt bestellen zijn maar tot 70 graden.
Ik was niet van plan om ze zelf te knijpen, toevallig uit eigen ervaring een goede tip voor een kwalitatieve shop die ze _ook_ op maat gemonteerd kan leveren, dus incl. oog, krimpkous, etc?

[ Voor 29% gewijzigd door DoMoFo op 06-06-2026 16:01 ]

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 22:31
Ik lees hier al een poosje mee. Ik heb diverse YouTube videos bekeken, internet pagina's bezocht en met een collega, die ook een thuisbatterij setup heeft gesproken en besproken. Maar voordat ik de sprong ga maken hoop ik toch nog op wat feedback, als dat nog nodig is.

Ik wil dus ook een thuisbatterij, nu nog met het bestaande contract, maar later met een dynamisch contract. De reden is tweeledig, maar het voornaamste rden is om de energiekosten naar beneden te brengen. Ik heb zonnepanelen die op een mooie dag ruim 22kWh opwekken, mijn eigen verbruik is ongeveer de helft. Op jaarbasis is het net andersom, verbruik 4100kWh en opbrengst 2200kWh (ongeveer). De hoofdaansluiting is 3x25A en de zonnepanelen zijn aangesloten op een Goodwe GW4200D-NS.

Hieronder de beoogde opzet, waarbij de bestaande groepenkast wordt aangepast en uitgebreid. De thuisbatterijen en omvormers komen zo'n meter of 4 van de meterkast te staan. De afstand van de kabels is ongveer 10 meter (inclusief stijgen en zakken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzxxE1q91xkNSm8XcnlvqVmkLjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYb4UQWZQXMBqaOiS4UCmqxk.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard heb ik ook al een mooie bill of material gemaakt.
AantalOmvormersLeverancierPrijs per stukPrijs totaal
3Victron Multiplus II 48V - 6K5VA - 100ANKON€ 799,95€ 2.399,85
48v omvormer beveiliging en distributie
1Victron Energy Lynx Power In modulaire DC-busbar (M10)NKON€ 119,95€ 119,95
1Victron Zekering 250A MEGA - 80V (5 stuks)NKON€ 34,95€ 34,95
Batterijen met behuizing
2NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh ThuisbatterijNKON€ 1.999,95€ 3.999,90
NKON ESS Pro (EVE) - 51.2V 16.1kWh ThuisbatterijNKON€ 2.199,95€ 0,00
48v batterij beveiliging en distributie
1Victron Energy Lynx Class-T Power In modulaire DC-busbar (M10)NKON€ 149,95€ 149,95
2Class T Zekering 200AUw Accuwinkel€ 45,00€ 90,00
Besturing
1Victron Energy Cerbo GX MK2 ControllerNKON€ 214,95€ 214,95
1BMS-kabel type A ?Gerna€ 0,00€ 0,00
1Victron Energy Interface MK3-USB-C (VE.Bus to USB-C)NKON€ 54,95€ 54,95
DC bekabeling
2Accukabel 70mm2 UltraFlex Rood dubbel geïsoleerd 70 mm2Akkukabels.shop€ 24,95€ 49,90
2Accukabel 70mm2 UltraFlex Zwart dubbel geïsoleerd 70 mm2Akkukabels.shop€ 24,95€ 49,90
20Klauke kabelschoen 70mm2 M8 (7R8)Elektramat€ 3,97€ 79,40
1Krimpkous 19.1mm Rood 3:1Aliexpress€ 5,49€ 5,49
1Krimpkous 19.1mm Zwart 3:1Aliexpress€ 4,69€ 4,69
230v installatie
1Hager lege groepenkast 1-rij 12 modules 220x220 mm (VKG21Z)Elektramat€ 57,16€ 57,16
ABB Componenten hoofdschakelaar 40A 3-fase (4P) rood (2CDD284101R0040)MdH€ 25,25€ 0,00
3ABB installatieautomaat 1-polig+nul 25A B-kar (SN201 L-B25)MdH€ 27,99€ 83,97
1EMAT aansluitblok 4-polig 7 aansluitingen 125A DIN-rail (85280008)Elektramat€ 4,60€ 4,60
Uitbreiding meterkast
1ABB HAF groepenkast leeg 2-rijen 24 modules 220x330mm (HLD33)MdH€ 124,32€ 124,32
3-fase omschakeling
1AEG aardlekautomaat 3polig+nul 25A C-kar 300mA (DMA63NPC25/300)Elektramat€ 155,44€ 155,44
1Hager omschakelaar 4-polig 40A; SFT440MdH€ 46,16€ 46,16
1EMAT aansluitblok 4-polig 7 aansluitingen 125A DIN-rail (85280008)Elektramat€ 4,60€ 4,60
Energie meting
1Victron Energy VM-3P75CT EnergiemeterNKON€ 149,95€ 149,95
1Victron Energy EM24 Energiemeter - EthernetAmazon€ 102,81€ 102,81
1H07V-K 6 mm² bedradingsleiding 5 x 5 m, zwart, blauw, bruin, grijs, groen-geel met 100 adereindhulzenAmazon€ 42,95€ 42,95
20YMvK supersoepel 5x10 per meterElektramat€ 14,51€ 290,20
1Cimco adereindhuls geïsoleerd 10mm2 hulslengte12mm rood - per 100 stuks (187024)ElektramatElektramat€ 5,59€ 5,59
1Cimco adereindhuls geïsoleerd 6mm² 12 mm geel 100 stuks (187022)Elektramat€ 4,77€ 4,77
Totaal€ 8.316,04
Ik ben nog niet 100% zeker van de batterijen/accu's. Aan de ene kant kies ik graag voor service, aan de andere kant denk ik ook met de portemonnee. Ik ben best handig en heb alle speciale gereedschappen in huis. Dat wil zeggen o.a. momentsleutels, moment bithouder en normale en hydraulische krimptang.

Ik sta open voor advies.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:47:
[...]
Ik gooi er btw een 175A Mega in, een 180A kon ik niet vinden bij mijn preferred leverancier, of die 5A het verschil gaat maken moet ik dan in de praktijk ondervinden. T'is ieg minder, dus hooguit de zekering vervangen...
Ja dat is prima.
Ik was niet van plan om ze zelf te knijpen, toevallig uit eigen ervaring een goede tip voor een kwalitatieve shop die ze _ook_ op maat gemonteerd kan leveren, dus incl. oog, krimpkous, etc?
Ja, deze zijn tot 90 graden (heb de datasheet van ze gekregen) en worden netjes op maat met ogen er aan geleverd: https://uw-accuwinkel.nl/...logeenvrij-vertind-50mm2/

Dezelfde zijn er ook in 70mm2 voor naar je batterijen, of je kunt deze nemen: https://www.omvormer.nu/a...ief-koper-rood-zwart.html die worden ook op maat geleverd.

Die SGX zijn nog iets steviger, waarschijnlijk overkill maar ik vond het prettig om die tussen de batterijen en de Lynx Class-T Power In te hebben, omdat dat stuk kabel het meest kritisch is. Alles daarna wordt beveiligd door een snelle Class-T zekering.
Gerritjuh schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:20:
Ik lees hier al een poosje mee. Ik heb diverse YouTube videos bekeken, internet pagina's bezocht en met een collega, die ook een thuisbatterij setup heeft gesproken en besproken. Maar voordat ik de sprong ga maken hoop ik toch nog op wat feedback, als dat nog nodig is.

Ik wil dus ook een thuisbatterij, nu nog met het bestaande contract, maar later met een dynamisch contract. De reden is tweeledig, maar het voornaamste rden is om de energiekosten naar beneden te brengen. Ik heb zonnepanelen die op een mooie dag ruim 22kWh opwekken, mijn eigen verbruik is ongeveer de helft. Op jaarbasis is het net andersom, verbruik 4100kWh en opbrengst 2200kWh (ongeveer). De hoofdaansluiting is 3x25A en de zonnepanelen zijn aangesloten op een Goodwe GW4200D-NS.

Hieronder de beoogde opzet, waarbij de bestaande groepenkast wordt aangepast en uitgebreid. De thuisbatterijen en omvormers komen zo'n meter of 4 van de meterkast te staan. De afstand van de kabels is ongveer 10 meter (inclusief stijgen en zakken).

[Afbeelding]

Batterijen met behuizing
1Victron Energy Lynx Class-T Power In modulaire DC-busbar (M10)NKON€ 149,95€ 149,95
Besturing
DC bekabeling
2Accukabel 70mm2 UltraFlex Rood dubbel geïsoleerd 70 mm2Akkukabels.shop€ 24,95€ 49,90
2Accukabel 70mm2 UltraFlex Zwart dubbel geïsoleerd 70 mm2Akkukabels.shop€ 24,95€ 49,90
230v installatie
1Hager lege groepenkast 1-rij 12 modules 220x220 mm (VKG21Z)Elektramat€ 57,16€ 57,16
ABB Componenten hoofdschakelaar 40A 3-fase (4P) rood (2CDD284101R0040)MdH€ 25,25€ 0,00
Uitbreiding meterkast
1ABB HAF groepenkast leeg 2-rijen 24 modules 220x330mm (HLD33)MdH€ 124,32€ 124,32
3-fase omschakeling
1AEG aardlekautomaat 3polig+nul 25A C-kar 300mA (DMA63NPC25/300)Elektramat€ 155,44€ 155,44
Energie meting
1H07V-K 6 mm² bedradingsleiding 5 x 5 m, zwart, blauw, bruin, grijs, groen-geel met 100 adereindhulzenAmazon€ 42,95€ 42,95
1Cimco adereindhuls geïsoleerd 10mm2 hulslengte12mm rood - per 100 stuks (187024)ElektramatElektramat€ 5,59€ 5,59
1Cimco adereindhuls geïsoleerd 6mm² 12 mm geel 100 stuks (187022)Elektramat€ 4,77€ 4,77
Totaal€ 8.316,04
Ik ben nog niet 100% zeker van de batterijen/accu's. Aan de ene kant kies ik graag voor service, aan de andere kant denk ik ook met de portemonnee. Ik ben best handig en heb alle speciale gereedschappen in huis. Dat wil zeggen o.a. momentsleutels, moment bithouder en normale en hydraulische krimptang.

Ik sta open voor advies.
Klinkt als een logische opzet, en het kostenplaatje ziet er realistisch uit. Realistischer dan mijn eigen inschatting vooraf :).

Volgens mij mis je nog 50mm2 of 70mm2 kabels om de Victrons op de busbar aan te sluiten. Of knip je die stukken uit de 2m kabel?

Ik zie geen posten voor ventilatie, als je dit inpandig zet zou ik aanraden om daar rekening mee te houden, net als buizen waar je je 5x10mm2 in kwijt kan. Wel zo netjes om het een beetje beschermd aan te leggen.

Je kan een flink stuk (+-1400 euro) besparen door de accu’s bij Alibaba te halen ik kan je eventueel een linkje sturen waar ik net 64kwh heb gehaald, maar ik heb het nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog niet zeggen of het voldoet.

Als je het gevoel hebt dat je technische ondersteuning nodig hebt kan ik aanraden om met Toby zaken te doen (van de zonnepanelensuper), dat is een stuk duurder maar krijg je wel de begeleiding van iemand die het goed snapt en verantwoordelijkheid neemt als er iets niet klopt. Ik heb dat vorig jaar zelf wel gedaan en het is me uitstekend bevallen, aan de andere kant ben ik inmiddels na een jaar spelen ook wel weer meer ervaren dat ik niet denk het nu nog nodig te hebben, en er zijn hier op het forum zeer veel mensen die graag willen helpen.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:48

[Afbeelding]

Batterijen met behuizing
Besturing
DC bekabeling
230v installatie
Uitbreiding meterkast
3-fase omschakeling
Energie meting
Totaal€ 8.316,04

Ik sta open voor advies.
Dit gaat fout bij het doorkoppelen van de nul van AC-IN naar AC-OUT.

Dit moet je niet doen, de Victron doet dit zelf indien nodig. Je moet op de aarde na de IN en OUT volledig gescheiden houden.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• DoMoFo
NTS schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:31:
Die SGX zijn nog iets steviger, waarschijnlijk overkill maar ik vond het prettig om die tussen de batterijen en de Lynx Class-T Power In te hebben, omdat dat stuk kabel het meest kritisch is. Alles daarna wordt beveiligd door een snelle Class-T zekering.
Wordt tijd dat ik een kratje bier (of limonade) stuur ;) , mijn dank is wederom zeer groot...
Ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar jouw config lijkt zeer sterk op de mijne, wat ik vanuit mijn perspectief kan zeggen:

* AEG aardlekautomaat 3polig+nul 25A C-kar 300mA (DMA63NPC25/300)
Waarschijnlijk gekozen ivm met ruimte, maar als je nog ruimte (4 modules) over hebt zou ik alles ABB houden en de selectieve ABB aardlek 300mA kiezen icm automaat, maar jouw oplossing is uiteindelijk hetzelfde en compacter.

https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html

* Hager omschakelaar 4-polig 40A; SFT440
Deze blijf ik altijd spectaculair vinden, ik zou dan voor de Hager HIM404 - 40A Omschakelaar 4 Polig (I-0-II) draai­hendel gaan, maar die is _GROOT_ en duur.

Ik kies zelf voor een ABB OT variant, ook die is groot en duur...

* Victron Energy EM24 Energiemeter - Ethernet
Waarschijnlijk voor achter je PV ? Ik ben voor de 540 gegaan, die compenseert ook de fase (cumulatief) maar wellicht doet de EM24 dat ook. De 540 is waarschijnlijk een paar tientjes goedkoper

[ Voor 15% gewijzigd door DoMoFo op 06-06-2026 19:03 ]

blaaspijp schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Dit moet je niet doen, de Victron doet dit zelf indien nodig. Je moet op de aarde na de IN en OUT volledig gescheiden houden.
Als je goed kijkt in de tekening is het nul-blok ‘verdeeld’ in een AC-IN nul en een AC-OUT nul. Ik volg jouw advies nog steeds, doe het niet en zet ze niet te dicht bij elkaar. Een foutje is zo gemaakt en dan sta je uren voor de kast te zoeken welk draadje verkeerd is gegaan.

• Gerritjuh
blaaspijp schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Ik gebruik het verdeelblok enkel voor de 0'en. Dat wil zeggen 1 rail voor de 0 van AC-IN en een andere rail voor AC-OUT. Tenzij de Multiplussen een voorziening hebben om het netjes te kunnen koppelen leek me dit een elegante manier.
DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:53:
Ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar jouw config lijkt zeer sterk op de mijne, wat ik vanuit mijn perspectief kan zeggen:

* AEG aardlekautomaat 3polig+nul 25A C-kar 300mA (DMA63NPC25/300)
Waarschijnlijk gekozen ivm met ruimte, maar als je nog ruimte (4 modules) over hebt zou ik alles ABB houden en de selectieve ABB aardlek 300mA kiezen icm automaat, maar jouw oplossing is uiteindelijk hetzelfde en compacter.

Deze blijf ik altijd spectaculair vinden, ik zou dan voor de Hager HIM404 - 40A Omschakelaar 4 Polig (I-0-II) draai­hendel gaan, maar die is _GROOT_ en duur.

Waarschijnlijk voor achter je PV ? Ik ben voor de 540 gegaan, die compenseert ook de fase (cumulatief) maar wellicht doet de EM24 dat ook. De 540 is waarschijnlijk een paar tientjes goedkoper
Ik heb inderdaad ruimte gebrek, dus daarom heb ik gekozen voor die automaat. Als je goed kijkt is die AEG bijna identiek aan de ABB.

Je opmerking over de omschakelaar neem ik even in me op...

De EM24 is voor de opbrengst van de PV installatie. Voor zover ik begrepen heb kan deze direct gekoppeld worden met de Cerbo. Maar ik zal de 540 ook even bekijken, hoewel op het totaal bedrag die paar tientjes het verschil niet meer zal maken.
Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:00:
[...]
Als je goed kijkt in de tekening is het nul-blok ‘verdeeld’ in een AC-IN nul en een AC-OUT nul. Ik volg jouw advies nog steeds, doe het niet en zet ze niet te dicht bij elkaar. Een foutje is zo gemaakt en dan sta je uren voor de kast te zoeken welk draadje verkeerd is gegaan.
Ik begrijp de opmerking volkomen, ik zal nadenken over een andere oplossing. Maar zoals hierboven ook al geschreven leek het een nette oplossing.

• Gerritjuh
Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Klinkt als een logische opzet, en het kostenplaatje ziet er realistisch uit. Realistischer dan mijn eigen inschatting vooraf :).

Volgens mij mis je nog 50mm2 of 70mm2 kabels om de Victrons op de busbar aan te sluiten. Of knip je die stukken uit de 2m kabel?

Ik zie geen posten voor ventilatie, als je dit inpandig zet zou ik aanraden om daar rekening mee te houden, net als buizen waar je je 5x10mm2 in kwijt kan. Wel zo netjes om het een beetje beschermd aan te leggen.

Je kan een flink stuk (+-1400 euro) besparen door de accu’s bij Alibaba te halen ik kan je eventueel een linkje sturen waar ik net 64kwh heb gehaald, maar ik heb het nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog niet zeggen of het voldoet.

Als je het gevoel hebt dat je technische ondersteuning nodig hebt kan ik aanraden om met Toby zaken te doen (van de zonnepanelensuper), dat is een stuk duurder maar krijg je wel de begeleiding van iemand die het goed snapt en verantwoordelijkheid neemt als er iets niet klopt. Ik heb dat vorig jaar zelf wel gedaan en het is me uitstekend bevallen, aan de andere kant ben ik inmiddels na een jaar spelen ook wel weer meer ervaren dat ik niet denk het nu nog nodig te hebben, en er zijn hier op het forum zeer veel mensen die graag willen helpen.
Ik heb voorlopig 2m rood en 2m zwart opgenomen. De exacte lengte is afhankelijk van de accukeuze (NKON levert zelfs kabel mee). 70mm2 zou voldoende moeten zijn voor zowel accu als omvormers.

Accu's bij Alibaba heb ik serieus overwogen, dus ik laat me graag verrassen met dat linkje.

Ik heb contact gehad met het bedrijf van Toby. Ik snap heel goed dat het licht niet voor niets aan gaat en dat service betaald moet worden. Maar ik heb iemand om de hoek die me gratis kan en wil ondersteunen, mocht het nodig zijn. En omdat ik graag zoveel als mogelijk zelf doen wil ik dit pad bewandelen.

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:53:
[...]
Wordt tijd dat ik een kratje bier (of limonade) stuur ;)
:9B
[...]

Ja, ik heb precies dezelfde

Ik heb een SFT440, enige nadeel is dat die max 40A kan hebben dus dat je er waarschijnlijk een C40 automaat bij nodig hebt. Een Multiplus kan namelijk door PowerAssist / peak shaving meer dan 40A leveren in net-bedrijf.
Ik heb een Victron 3P75CT voor de hoofdaansluiting. Niet nodig als je altijd alles via de Victron laat lopen, maar als je dat niet altijd doet is deze wel handig. Installatie kan zonder de bedrading naar je hoofdschakelaar los te halen, de CT klemmen kunnen open.

• DoMoFo
NTS schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:12:
Ik heb een Victron 3P75CT voor de hoofdaansluiting. Niet nodig als je altijd alles via de Victron laat lopen, maar als je dat niet altijd doet is deze wel handig. Installatie kan zonder de bedrading naar je hoofdschakelaar los te halen, de CT klemmen kunnen open.
Dat is een van de zaken waar ik verschillende antwoorden over lees, maar waarvan ik nooit kan/heb kunnen bepalen welke nu de juiste is. Ik heb de 3P75CT toch maar besteld, omdat deze de consumptie over alle fase cumulatief berekend (zoals de NL hoofdmeters ook doen), dit zou in andere gevallen niet (altijd) zo zijn. Ik gooi alles via AC-IN naar binnen en via AC-OUT1 naar "buiten" dus op zich ideaal, maar gezien de gemixte reacties maar voor de extra meter gegaan.

Wilde de EV charger initieel achter AC-OUT2 zetten, maar wegens ruimte / simplificatie de AC-OUT2 maar helemaal weggelaten in mijn design. Gezien de relatief gunstige prijs heb ik maar een Victron EV charger (NS) besteld die ik dan via de GX aanstuur. Zou eigenlijk de ruimte van de 3P75T willen gebruiken voor een dedicated Alamat voor EV charging, maar aangezien ik geen directe kabel naar laadpunt heb beperk ik me tot 6A laden via bestaande groep in schuur.

Mocht iemand een goed adres weten van een bedrijf die middels een grondrakket een kabel over ca. 18 meter kan leggen wordt het ooit misschien nog een optie, maar ben bang dat de ROI daarvan helemaal rampzalig wordt...

[ Voor 16% gewijzigd door DoMoFo op 06-06-2026 22:25 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Gerritjuh waarom Victron via nkon? Volgens mij zijn die een pak duurder dan onze duitse vrienden https://frenchman-energy.eu/
https://frenchman-energy....lus-II-48-6K5-100-50-230V
https://frenchman-energy.eu/Victron-Lynx-Power-In-M10
https://frenchman-energy....Lynx-Class-T-Power-In-M10
https://frenchman-energy....GX-MK2-Systemueberwachung
Ja er komt nog wel wat vracht bij maar dat is peanuts als je een hele bestelling doet ;) ow en dat is via Kühne+Nagel dat ze verzenden.

Tip smijt alles eens in een sheet en bereken je verschil.

Voor batterijen: https://www.alibaba.com/p...attery_1601660788531.html of https://www.alibaba.com/p...iFePO4_1601539971404.html
Ik heb de Docan 46kWh en dat koste me shipping inclusief 3505€ (was blijkbaar in stock in Duitsland) en had een gesprek met Cassie Zhang, ze is wel wat opdringerig en gewoon vriendelijk blijven en bedanken en zeggen dat je nog in de plannings faze zit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 06-06-2026 23:41 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DoMoFo
De ABB Hafonorm configurator weer eens geraadpleegd, tov enkele jaren geleden is die met sprongen vooruit gegaan, maar nog steeds beperkt en soms ietwat fascistisch mbt de indeling. Maar er is geen configurator die op kan tegen mijn paint / draw skills ;) dus heb ik maar eens een schetsje gemaakt, dat helpt mij persoonlijk eea te visualiseren.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar commentaar en dan met name de onderste rij vanaf de hoofdschakelaar naar de technische ruimte met de Victron MP'en en terug tot aan de omschakelaar. Alle 3 fasen componenten zijn waar mogelijk verbonden met een 10mm2 kammetje (aangeduid met het officiële ISO kammetje symbool :+ ). BTW, ik weet dat de Grid Energy Meter ( 3P75T) met slechts 1 fase gevoed wordt, maar dat heeft een reden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SNUmuNW1g8eKOdfX4CvZQSoiW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YdOUlu6FKmEUVKblOZVrAgk.jpg?f=fotoalbum_large
DoMoFo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:53:
De ABB Hafonorm configurator weer eens geraadpleegd, tov enkele jaren geleden is die met sprongen vooruit gegaan, maar nog steeds beperkt en soms ietwat fascistisch mbt de indeling. Maar er is geen configurator die op kan tegen mijn paint / draw skills ;) dus heb ik maar eens een schetsje gemaakt, dat helpt mij persoonlijk eea te visualiseren.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar commentaar en dan met name de onderste rij vanaf de hoofdschakelaar naar de technische ruimte met de Victron MP'en en terug tot aan de omschakelaar. Alle 3 fasen componenten zijn waar mogelijk verbonden met een 10mm2 kammetje (aangeduid met het officiële ISO kammetje symbool :+ ). BTW, ik weet dat de Grid Energy Meter ( 3P75T) met slechts 1 fase gevoed wordt, maar dat heeft een reden...

[Afbeelding]
Ik ben inmiddels ernstig fan van de ABB aardlekautomaten van 1 breed. Kan je die inmiddels selecteren in de configurator?

Om eerlijk te zijn vind ik de Hager kasten mooier en in de schuur heb ik een eaton kast gekocht omdat daar een deur bij zit. Dus het is een beetje wisselend

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:53:
BTW, ik weet dat de Grid Energy Meter ( 3P75T) met slechts 1 fase gevoed wordt, maar dat heeft een reden...
Werkt dat? Ik denk dat het voltage van elke fase gemeten moet worden als je een correct verbruik wilt zien.

• NTS
  • Niet online
Beer070 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:00:
[...]
Ik ben inmiddels ernstig fan van de ABB aardlekautomaten van 1 breed. Kan je die inmiddels selecteren in de configurator?
Ja, dat werkt. En hij zeurt ook niet meer over het niet hebben van een losse aardlekschakelaar als je alleen deze automaten gebuikt.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Damic schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:38:
@Gerritjuh
Voor batterijen: https://www.alibaba.com/p...attery_1601660788531.html of https://www.alibaba.com/p...iFePO4_1601539971404.html
Ik heb de Docan 46kWh en dat koste me shipping inclusief 3505€ (was blijkbaar in stock in Duitsland) en had een gesprek met Cassie Zhang, ze is wel wat opdringerig en gewoon vriendelijk blijven en bedanken en zeggen dat je nog in de plannings faze zit ;)
Ik had iemand anders gesproken in China over het verzenden naar NL. Maar die geven allemaal aan dat je zelf een hefttruck nodig hebt om de pallet te lossen. Is dat bij jou wel gelukt?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

xares schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Ik had iemand anders gesproken in China over het verzenden naar NL. Maar die geven allemaal aan dat je zelf een hefttruck nodig hebt om de pallet te lossen. Is dat bij jou wel gelukt?
Bij mij stond ie op een vrachtwagen met laadklep. Maar was ook nog wel pittig "385kg" vracht gewicht en je moet die batterij naderhand af de pallet krijgen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Een energiemeter is niet nodig als je voor 3x een multiplus gaat met noodstroom. Toch doen veel mensen dit om de opwek van de omvormers te bekijken. Echter is dit niet nodig toch? Ik heb drie sma omvormers welke via modbus tcp ip zijn uit te lezen. Victron heeft hier ondersteuning voor toch?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 23:55

HRV

NTS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:30:
[...]
Maar als je dan 70mm2 ipv 50mm2 gebruikt is dit weer geen enkel probleem want dan zal het nooit te warm kunnen worden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:49:
Een energiemeter is niet nodig als je voor 3x een multiplus gaat met noodstroom. Toch doen veel mensen dit om de opwek van de omvormers te bekijken. Echter is dit niet nodig toch? Ik heb drie sma omvormers welke via modbus tcp ip zijn uit te lezen. Victron heeft hier ondersteuning voor toch?
Je opwek kun je toch zien in de Cerbo :/ wat je niet kunt zien is je eigen verbruik als je niet door je omvormers gaat of je moet je digitale Fluvius meter kunnen uitlezen en die data dumpen in je cerbo?

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 23:55

HRV

Damic schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:38:
@Gerritjuh waarom Victron via nkon? Volgens mij zijn die een pak duurder dan onze duitse vrienden https://frenchman-energy.eu/
https://frenchman-energy....lus-II-48-6K5-100-50-230V
https://frenchman-energy.eu/Victron-Lynx-Power-In-M10
https://frenchman-energy....Lynx-Class-T-Power-In-M10
https://frenchman-energy....GX-MK2-Systemueberwachung
Ja er komt nog wel wat vracht bij maar dat is peanuts als je een hele bestelling doet ;) ow en dat is via Kühne+Nagel dat ze verzenden.
Alleen rekent Frenchman met 0% BTW als je aangeeft dat het voor een solarsysteem is. Maar dat mag een Duitse firma volgens mij enkel in Duitsland doen. Heeft er iemand ervaring of ze het ook daadwerkelijk op 0% BTW houden bij het afrekenen met een NL adres?

Want dat zou een hoop gedoe schelen met terugvragen BTW via de KOR regeling.

• Possible
HRV schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Alleen rekent Frenchman met 0% BTW als je aangeeft dat het voor een solarsysteem is. Maar dat mag een Duitse firma volgens mij enkel in Duitsland doen. Heeft er iemand ervaring of ze het ook daadwerkelijk op 0% BTW houden bij het afrekenen met een NL adres?

Geen ervaring mee, maar ik kan zo te zien wel gewoon betalen met 0% BTW.

3x MP 5000
2x Power in (1 ombouwen tot een distrubutor)
1x CERBO
1x Smart SHunt

Subtotaal:
€1.996,73 + 190 Shipping = € 2186,-

NKON:

Subtotaal
€ 2.419,6 + 33,69 shipping = € 2453,-

267 euro verschil dus. Nu weet ik niet of je ook bij hen kan afhalen? Ze zitten redelijk ''dichtbij' Nederland zo te zien. Dus dat kan een ritje van 190 euro wel waard zijn.

73CX+87 Osnabrück, Duitsland

Damic Hoe bevalt die batterij? Ik zag hem wel eens voorbij komen op youtube, maar meende dat de bouwkwaliteit niet zo goed was? Of is dit prima?

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 07-06-2026 10:15 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

HRV schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ik had daar geen probleem mee want wij hebben die regeling niet als je zelf alles plaatst :F

@Possible bouw kwaliteit is goed. Zal eens zien dat ik wat foto's kan posten en natuurlijk wilt de gsm niet mee werken :r https://imgur.com/a/BGSa8L6 dit zijn de foto's dat ik heb gemaakt om achteraf alles terug inelkaar te kunnen zetten, dus als iets los zit dan heb ik het wrs los gezet en achteraf pas foto getrokken.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 07-06-2026 11:43 ]

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:27
Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik kan zo te zien wel gewoon betalen met 0% BTW.

3x MP 5000
2x Power in (1 ombouwen tot een distrubutor)
1x CERBO
1x Smart SHunt

Subtotaal:
€1.996,73 + 190 Shipping = € 2186,-

NKON:

Subtotaal
€ 2.419,6 + 33,69 shipping = € 2453,-

267 euro verschil dus. Nu weet ik niet of je ook bij hen kan afhalen? Ze zitten redelijk ''dichtbij' Nederland zo te zien. Dus dat kan een ritje van 190 euro wel waard zijn.

73CX+87 Osnabrück, Duitsland

Damic Hoe bevalt die batterij? Ik zag hem wel eens voorbij komen op youtube, maar meende dat de bouwkwaliteit niet zo goed was? Of is dit prima?
Ik had uiteindelijk van Frenchman en shop4akku.de laten aankomen bij een adres van grenspostadres.nl (wel even checken of een adres zo'n zware artikelen kan ontvangen en ervoor zorgen dat het niet op een pallet geleverd wordt). Ik woon(de) dan wel op 10 minuten van de grens.

• DoMoFo
Beer070 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:00:
Jazeker! Ik ben echt aangenaam verrast!!! Wat wil je ;-):

B16, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
B20, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
C16, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
C20, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M

Ze zitten er allemaal in... 8)
NTS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:09:
Werkt dat? Ik denk dat het voltage van elke fase gemeten moet worden als je een correct verbruik wilt zien.
Eh, euhhhh, mompel, mompel... K*T (iets met i EN u ;-))! Die kratjes bier beginnen nu wel te stapelen... :D

We hebben het al gehad over de nut & noodzaak van de 3P75CT (later meer). Ik kan (met een dubbele adereindhuls) de AC-IN aftakken naar zowel de MP'en (ymvk naar technische ruimte zolder) als de 3P75CT, maar goed, dan zit er wel een klein pad tussen de clamps (hoofdschakelaar) en de daadwerkelijke voeding... Kan de clamps ook gewoon aan deze Automaat (B25) hangen ipv hoofdschakelaar, _alles_ gaat door AC-IN.

Wellicht dat de weerstand van de OVR module (naast de hoofdschakelaar) nog wat meetverschillen oplevert ?!?!
Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:49:
Volgens mij gaan er een paar dingen door elkaar hier...

De opwek van PV zul je altijd moeten weten/meten, anders kun je dit (PV Energy) niet apart rapporteren en aansturen.
Ik gebruik daar een GC EM540 voor, rechtstreeks aan mijn Enphase PV Relay. Maar ModBus is idd supported, of dat voor jouw systeem geld moet je ff controleren, Mijn Enphase is daar niet geschikt voor (Envoy versie, firmware en allerlei ander geneuzel...)

Het andere punt is of je, in het geval van de gehele installatie achter AC-IN, wel/niet een externe Energie meter nodig zou hebben. Ik sta hier nog steeds ambivalent in, aangezien er diverse documenten zijn (zoals de ESS guide) die daar zonder op de details in te gaan standaard van uitgaan (de beroemde 3P75CT). Maar daarnaast is er ook het Internet, waar mensen zeggen dat het niet hoeft en het "in-productie" hebben...

Dan kijk ik in de GX documentatie en lees dan dit:

GX Manual

Pagina 195 - 20.2.6. Q6: I see incorrect current (amps) or power readings on my EGX
The general answer is: the Multi and Quattros are not measurement instruments, they are inverter/chargers, and the measurements shown are a best effort delivery
Ergo: "GIJ ZULT UW PV ALTIJD METEN!", maar of er wel een externe energiemeter aan de hoofdaansluiting _verplicht_ is voor bv ESS, tov intern de Multiplus blijft voor mij nog steeds een zwart gat.

[ Voor 4% gewijzigd door DoMoFo op 07-06-2026 14:59 ]

• Possible
lucash schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Ik had uiteindelijk van Frenchman en shop4akku.de laten aankomen bij een adres van grenspostadres.nl (wel even checken of een adres zo'n zware artikelen kan ontvangen en ervoor zorgen dat het niet op een pallet geleverd wordt). Ik woon(de) dan wel op 10 minuten van de grens.
Maar gewoon betalen met 0% en naar nl versturen kon dus niet? Want ik kan dat wel gewoon selecteren.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 09:00
Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Maar gewoon betalen met 0% en naar nl versturen kon dus niet? Want ik kan dat wel gewoon selecteren.
Grote kans dat het bedrijf dan 21% toevoegt aan de factuur. Er moet wel iemand btw betalen, de Duitse 0% regel geldt alleen voor Duitsers zelf (ergo, installatie/gebruik op een Duits adres).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:34:
[...]
We hebben het al gehad over de nut & noodzaak van de 3P75CT (later meer). Ik kan (met een dubbele adereindhuls) de AC-IN aftakken naar zowel de MP'en (ymvk naar technische ruimte zolder) als de 3P75CT, maar goed, dan zit er wel een klein pad tussen de clamps (hoofdschakelaar) en de daadwerkelijke voeding... Kan de clamps ook gewoon aan deze Automaat (B25) hangen ipv hoofdschakelaar, _alles_ gaat door AC-IN.

Wellicht dat de weerstand van de OVR module (naast de hoofdschakelaar) nog wat meetverschillen oplevert ?!?!
Ik heb de clamps aan de ingaande draden van mijn hoofdschakelaar hangen. De stroom voor de meter komt van dezelfde B25 als waar de Multiplussen achter zitten. Zo'n ABB B25 automaat heeft dubbele klemmen dus je hoeft verder niets te regelen om af te takken.
Het andere punt is of je, in het geval van de gehele installatie achter AC-IN, wel/niet een externe Energie meter nodig zou hebben. Ik sta hier nog steeds ambivalent in, aangezien er diverse documenten zijn (zoals de ESS guide) die daar zonder op de details in te gaan standaard van uitgaan (de beroemde 3P75CT). Maar daarnaast is er ook het Internet, waar mensen zeggen dat het niet hoeft en het "in-productie" hebben...
Klopt, is niet nodig als echt alles achter AC-OUT zit. Ik heb het zowel met als zonder meter getest hier. Mijn PV opwek wordt gemeten via modbus naar de Solaredge omvormer, even de Victron handleiding voor integratie volgen en dan wordt het verder automatisch gedetecteerd. Zonder energiemeter werkt het ook.

Maarrr.. Met een omschakelaar zit niet altijd alles achter AC-OUT. Ik heb bijvoorbeeld mijn omschakelaar meestal op netstroom staan, en alleen een paar kritische groepen (koelkast, diepvries, server/netwerk etc) op de AC-OUT. En dan heb je wel een meter nodig.

Dit is hoe het in mijn groepenkast zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OwDlHmngkttz28K61WpzlIYLq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soEukHmVZVmFRIl3feSIxjsD.png?f=fotoalbum_large

In het midden komt de netaansluiting binnen, rechts komt van de AC-OUT van de omvormers. De blauwe groepen links gaan naar de AC-IN van de omvormers. In de garage zelf zit een klein groepenkastje om lokaal de stroom uit te kunnen zetten en een B40 + 300mA type-S aardlek om de retourkabel te beschermen.

• DoMoFo
NTS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Ik heb de clamps aan de ingaande draden van mijn hoofdschakelaar hangen. De stroom voor de meter komt van dezelfde B25 als waar de Multiplussen achter zitten. Zo'n ABB B25 automaat heeft dubbele klemmen dus je hoeft verder niets te regelen om af te takken.
Ja, dat ga ik ook maar zo doen, is een mooie/goede oplossing. Had een beetje tunnelvisie ivm andere scenario's die ik overwoog, maar simpeler dan dit wordt het niet...

Heb jij eigenlijk ooit C automaten voor de AC-IN&OUT overwogen ?
In het midden komt de netaansluiting binnen, rechts komt van de AC-OUT van de omvormers. De blauwe groepen links gaan naar de AC-IN van de omvormers. In de garage zelf zit een klein groepenkastje om lokaal de stroom uit te kunnen zetten en een B40 + 300mA type-S aardlek om de retourkabel te beschermen.
Interessant! Je hebt mij ieg geïnspireerd om gewoon een 4p hoofdschakelaar als werkschakelaar te gebruiken in de technische ruimte zolder (voor AC-IN). Ik had daar een grijze/externe ABB werkschakelaar voorzien, maar die zit buiten de kast en zo'n 4p kan erin en maakt het allemaal overzichtelijker en mooier.

Ik had een HAF kast in de tekening, maar wordt een Mistral IP65, heb ik gelijk eventuele dak lekkages afgedekt. Wil eigenlijk ook nog twee PV/DC breakers in die kast stoppen, tussen de panelen en MPPT's, maar ben niet zeker of ik uberhaupt DC in een AC kast mag stoppen, of een beetje afstand (2cm) voldoende zou zijn of dat er daadwerkelijke een scheidingsschot in moet... Het valt allemaal niet mee, zo'n Victron... :D

• NTS
  • Niet online
DoMoFo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:26:
[...]
Heb jij eigenlijk ooit C automaten voor de AC-IN&OUT overwogen?
Nee, ik heb geen apparatuur in huis waar dat nuttig voor zou zijn. Die C40 als remautomaat was er al van voor deze verbouwing, maar had ook net zo goed een B kunnen zijn.
Ik had een HAF kast in de tekening, maar wordt een Mistral IP65, heb ik gelijk eventuele dak lekkages afgedekt.
Ja, zelfde hier. Maar meer om er voor te zorgen dat er niemand aan zit. De Multiplus zelf is vrij open dus als het dak lekt gaat het sowieso mis.
Wil eigenlijk ook nog twee PV/DC breakers in die kast stoppen, tussen de panelen en MPPT's, maar ben niet zeker of ik uberhaupt DC in een AC kast mag stoppen, of een beetje afstand (2cm) voldoende zou zijn of dat er daadwerkelijke een scheidingsschot in moet... Het valt allemaal niet mee, zo'n Victron... :D
Je hebt van die losse DC werkschakelaars voor PV, die kan je buiten de kast gewoon zo aan de muur schroeven?

• Keneo
  • Laatst online: 22:10
Damic schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Je opwek kun je toch zien in de Cerbo :/ wat je niet kunt zien is je eigen verbruik als je niet door je omvormers gaat of je moet je digitale Fluvius meter kunnen uitlezen en die data dumpen in je cerbo?
Ik gebruik hiervoor een dbus service die ik op de cerbo draai die de p1 meter uitleest:

https://github.com/JensTimmerman/dbus-HomeWizard-Energy-P1

Maar ik denk als je in Belgie zit bij fluvius dat dit niet voldoende is en je een CT klem van victron moet gebruiken, dit is namelijk de enige combinatie die in c10/11 officieel toegestane lijst staat van EnFluRi meters icm een Multiplus.

[ Voor 18% gewijzigd door Keneo op 07-06-2026 17:30 ]

• Jazsie
Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Nou dat wil ik ook wel, ik krijg de melding "Alleen beschikbaar in Duitsland" wanneer ik 0% BTW wil aanvinken/selecteren.
Keneo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:28:
[...]
Ik gebruik hiervoor een dbus service die ik op de cerbo draai die de p1 meter uitleest:

https://github.com/JensTimmerman/dbus-HomeWizard-Energy-P1

Maar ik denk als je in Belgie zit bij fluvius dat dit niet voldoende is en je een CT klem van victron moet gebruiken, dit is namelijk de enige combinatie die in c10/11 officieel toegestane lijst staat van EnFluRi meters icm een Multiplus.
Zo doe ik het nu ook met de P1 lezer, klopt dat dit helaas niet geldig is icm Victron wil je het officieel gekeurd krijgen.

Dat wordt hier nog een leuke uitdaging met een afstand van ~35-40m tussen meter en omvormer :+.

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:50

[Afbeelding]

Batterijen met behuizing
Besturing
DC bekabeling
230v installatie
Uitbreiding meterkast
3-fase omschakeling
Energie meting
Totaal€ 8.316,04

Ik sta open voor advies.
Ik zie dat je een class T zekering 200A hebt, deze past volgens mij niet in Victron Energy Lynx Class-T Power In. 200A is mechanisch namelijk anders dan 225A en hoger. De handleiding van Victron schrijft ook 225A en nog hoger voor. Je hebt kabelschoen alleen voor M8. Volgens mij is de aansluiting voor de class T zekering M10 (dus niet alleen de busbar doorkoppeling, maar ook de aansluiting van de accu).

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

• NTS
  • Niet online
Gurk2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:58:
[...]
Ik zie dat je een class T zekering 200A hebt, deze past volgens mij niet in Victron Energy Lynx Class-T Power In. [..] Volgens mij is de aansluiting voor de class T zekering M10 (dus niet alleen de busbar doorkoppeling, maar ook de aansluiting van de accu).
Klopt allebei

• DoMoFo
NTS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:42:
Ja, zelfde hier. Maar meer om er voor te zorgen dat er niemand aan zit. De Multiplus zelf is vrij open dus als het dak lekt gaat het sowieso mis.
Ik heb een "dakje" boven de MP 8) , heb een soort ventilatie diffuser ontworpen voor de afzuiging bovenaan de MP's.
Je hebt van die losse DC werkschakelaars voor PV, die kan je buiten de kast gewoon zo aan de muur schroeven?
Ja, maar wil het netjes doen, en in die ruimte zou dat de al aanwezige (mistral) meterkast zijn, komt er weer een kastje bij...

• Possible
Om nogmaals even terug te komen.. zou iemand mij kunnen adviseren ?

Situatie:
3x25A aansluitng

1x SMA 2.5 op oost
1x SMA2.5 op zuid
1x SMA 5.0 op west
SMARTEVSE 3 fase lader
Panasonic Warmtepomp 5kW

Alle drie de omvormers zitten aangesloten op de drie aparte fases. Op een goede zomerse dag wekken we zon 55-60 kWh op.

Als beginner wil ik eerst gaan starten met een 16 kWh pack die ik later wil gaan uitbreiden met een 2e pack.

Ik wou eerst beginnen met 1 Multiplus, maar toch maar doorsparen en voor het volgende kiezen:

3x Multiplus 2 5000 70A
1x Lynx Power IN
1x Lynx Power IN ombouwen tot distrubutor.
1x Smart Shunt 500A (deze inbouwen/ombouwen in een Lynx Power in?
1x CERBO
Yiyang V3 16.1KWh battery pack DYI

We hebben ruimte in de garage. echter alleen op deze plek boven een radiator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y00gQWRFUYTyHHxR5gwOUcNivo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yB25mDdHnXUEP2pYY9uYVMEf.png?f=fotoalbum_large

Zou dit mogelijk moeten zijn? Of moet ik de radiator gaan verwijderen? Het liefst wou ik hem houden zodat de (geïsoleerde garage) nog wel iets verwarmd wordt door onze warmtepomp. In de winter is het er meestal zon 9-10 graden bij -5 buiten.

Wat raden jullie verder nog aan de setup? Qua opwek etc zal de batterij snel vol zijn, echter gezien de kosten zal ik dit moeten gaan spreiden :)

• agraaff
  • Laatst online: 09-06 14:41
Kan best zijn dat de accu en omvormers voldoende warmte afgeven dat je de hele verwarming niet meer nodig hebt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 09:00
Possible schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:36:

Situatie:
3x25A aansluitng

1x SMA 2.5 op oost
1x SMA2.5 op zuid
1x SMA 5.0 op west
SMARTEVSE 3 fase lader
Panasonic Warmtepomp 5kW

Alle drie de omvormers zitten aangesloten op de drie aparte fases. Op een goede zomerse dag wekken we zon 55-60 kWh op.

Als beginner wil ik eerst gaan starten met een 16 kWh pack die ik later wil gaan uitbreiden met een 2e pack.

Ik wou eerst beginnen met 1 Multiplus, maar toch maar doorsparen en voor het volgende kiezen:

3x Multiplus 2 5000 70A
1x Lynx Power IN
1x CERBO

[Afbeelding]

Zou dit mogelijk moeten zijn? Of moet ik de radiator gaan verwijderen? Het liefst wou ik hem houden zodat de (geïsoleerde garage) nog wel iets verwarmd wordt door onze warmtepomp. In de winter is het er meestal zon 9-10 graden bij -5 buiten.

Wat raden jullie verder nog aan de setup? Qua opwek etc zal de batterij snel vol zijn, echter gezien de kosten zal ik dit moeten gaan spreiden :)
De radiator doet denk in niet heel veel als je lage temperaturen stookt met je warmtepomp. Ik denk dat de warmteontwikkeling van de omvormer vergelijkbaar zal zijn. Dus ik zou het wel aandurven om de radiator te verwijderen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HyperBart
  • Laatst online: 00:20
Possible schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:36:

Situatie:
3x25A aansluitng

1x SMA 2.5 op oost
1x SMA2.5 op zuid
1x SMA 5.0 op west
SMARTEVSE 3 fase lader
Panasonic Warmtepomp 5kW

Zeer vergelijkbaar met mijn setup, ook 3 SMA's en gelijke grootte ongeveer.

3x Multiplus 2 5000 70A
1x Lynx Power IN
1x CERBO
Paar gedachten. Wat is je doel? Wil je je eigenverbruik verhogen? Dan neem je beter een kleinere setup, iedere MP2 kost geld en hakt in je terugverdientijd. 3 fasen is technisch wel heel leuk voor de patsfactor maar NOM kan je al met een MP2.
Besluit je toch om voor 3 fasen te gaan, waarom dan geen MP2 3000's?
Bedenk ook dat 3 omvormers meer verbruiken dan slechts 1.

EDIT: Even zelfs helemaal omdenken, je kan ook een MP2 8000 nemen, die valt netjes binnen je per fase belasting van 25A, als je die dan slim bekabeld en bv. mee op de fase hangt waar je 5kW SMA op hangt dan ga je de net-automaat niet overbelasten. Kan je trouwens ook instellen op Victron.

[Afbeelding]

Als die radiator lichtjes op staat en de ruimte is verder koel genoeg lijkt me dat geen probleem, maar je gaat 'm niet vol moeten openzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2026 09:33 ]

• Possible
@HyperBart Thanks. Het doel is wel om noodstroom functie te hebben mocht het grid uitvallen. Voor de 5000 gekozen omdat deze wel een stuk hogere ontlaad vermogen hebben dan de 3000. Nu is het natuurlijk wel zo dat na 2027 het handelen i.c.m. een dynamisch contract ook een stuk minder interessant is, maar omdat ik het geld maar 1x kan uitgeven gaat de voorkeur toch uit naar de 5000. Mocht ik straks over een 32Kwh accu beschikken, dan zou ik eventueel de auto er ook deels mee kunnen vullen.

En hoe ziet jouw setup eruit?

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 08-06-2026 09:36 ]

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:37

ErikKo

Rippie

Japie.G schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:32:
[...]

JK BMS, met name de V19 is aardig waardeloos voor SoC berekening. Een enkele meting die alle achterliggende batterijen als geheel meet is stukken en stukken nauwkeuriger. De SmartShunt 500A is een hele goede optie, die meet nauwkeurig en integreert natuurlijk naadloos met het hele victron systeem (aansluiten via een VE.Direct kabeltje op de CerboGX). De Lynx shnt ziet er mooi uit maar is een vreselijk slecht device zoals je zelf ook al hebt gelezen.

Ik heb zelf een 500a smartshunt in een power in gebouwd. (zie link) en ben daar tot op de dag van vandaag zeer tevreden over. Esthetisch is het super, je houdt nog 2 power in plekken over. Dus dikke prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz20CnbRNtwaoSG5Kv5y9Aalxss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yca19AjePtwivHHYSvx0wkTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvM_WNQbmPSy_zETMBImnuzrQ0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1sUfqiV8KDuoRPhLXlTrDhX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWwZO_rSdZdMJFvSfrUU9CqgWzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8pJXBs2Zfn1WfmafpV3HNJu.jpg?f=fotoalbum_tile
Inmiddels begonnen met de SmartShunt in de Power-In inbouwen. Nog tips om de busbar passend met 10mm uit te boren? Ik zie dat de gaten van de SmartShunt 0.5cm verder uit elkaar liggen dan de bestaande gaten in de busbar.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46

Japie.G

Colour Classic

ErikKo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:14:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Inmiddels begonnen met de SmartShunt in de Power-In inbouwen. Nog tips om de busbar passend met 10mm uit te boren? Ik zie dat de gaten van de SmartShunt 0.5cm verder uit elkaar liggen dan de bestaande gaten in de busbar.
De hart hart afstand is 55mm voor de smartshunt. 1 gat gewoon opboren, de ander moet je echt op de kolomboor doen en heel langzaam op de juiste positie inboren of frezen. Dus busbar in de bankschroef en rustig de boor op de goede plek laten zakken, snijolie gebruiken met een scherpe boor, dan gaat het prima!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Dat is de verkeerde, je moet een type S hebben.

De betaalbare route is een 300 mA type S aardlek voor je B25 automaat zetten. Ik heb deze: https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html
Toch nog even hier op terug komen.

Is de meest veilige route /consensus nou
netbeheerder met 3x25a -> 40a hoofdschakelaar -> type s 300mA aardlek -> b25 automaat -> AC-IN

en dan

AC-OUT -> type s 300mA aardlek -> b25 automaat -> bestaande meterkast

Wat dus betekent dat je zowel bij de victrons als bij de bestaande hoofdschakelaar 8 module breedtes erbij moet zetten?

Ik heb dat nu een beetje anders, maar binnenkort wil ik het laatste stapje gaan aansluiten om alles op de AC-out te zetten, dan moet de boel toch open. Dus kan ik het beter in 1x goed doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 08-06-2026 11:04 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Jazsie
ErikKo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:14:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou dit wel een mooie oplossing vinden met wat 3D printen:
Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/f56967c3-7fde-487f-a849-1f5e00fa27d3/images/11506232_ac828c10-542f-4741-b47f-ce130df8888a_f1435749-89fc-4d46-9b4c-d45ac1b7b3de/thumbs/inside/1920x1440/jpeg/12.webp
Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/aa7d6414-a225-41ee-ad04-f66be05d0bbe/images/11506244_8eb69ea7-1068-4539-a0ac-88c56d7758cf_ca325f18-f987-4613-8b6b-c3cd7ee8bf5a/thumbs/inside/1920x1440/jpg/14.webp

https://www.printables.co...4-victron-lynx-smartshunt

• DoMoFo
Japie.G schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:03:

Is de meest veilige route /consensus nou
netbeheerder met 3x25a -> 40a hoofdschakelaar -> type s 300mA aardlek -> b25 automaat -> AC-IN

en dan

AC-OUT -> type s 300mA aardlek -> b25 automaat -> bestaande meterkast

Wat dus betekent dat je zowel bij de victrons als bij de bestaande hoofdschakelaar 8 module breedtes erbij moet zetten?

Ik heb dat nu een beetje anders, maar binnenkort wil ik het laatste stapje gaan aansluiten om alles op de AC-out te zetten, dan moet de boel toch open. Dus kan ik het beter in 1x goed doen...
Aardlek "voor" de automaat, heen en terug, zou terug (AC-OUT) wel iets meer nemen dan B25: B32 of B40 afhankelijk van je inverter (Power Assist ?) en of je ook nog AC PV in je kast hebt. Die moet je wel bij die B32 optellen en _onder_ de 40A blijven, of upgraden naar alles 63A. Mijn meterkast staat een paar posts hierboven waar dit zo loopt.

(met veel dank aan @NTS & @pvg )

DoMoFo in "Het grote Victron ontwerp topic"

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 08-06-2026 12:06 ]

• Possible
Ik zie hier in dit topic echt mega complexe opstellingen staan. Als ik bijvoorbeeld deze erbij pak:

YouTube: Victron aansluiten in de meterkast met noodstroom functie #victron #multiplus #thuisaccu

Dan lijkt het allemaal relatief 'simpel' om de Victrons te voorzien van noodstroom. Is dit dan wel de juiste (veilige methode) die hier wordt gebruikt of moeten er alsnog meerdere beveiligingen aan de AC kant worden uitgevoerd?

• DoMoFo
Possible schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:12:
Ik zie hier in dit topic echt mega complexe opstellingen staan. Als ik bijvoorbeeld deze erbij pak:

YouTube: Victron aansluiten in de meterkast met noodstroom functie #victron #multiplus #thuisaccu

Dan lijkt het allemaal relatief 'simpel' om de Victrons te voorzien van noodstroom. Is dit dan wel de juiste (veilige methode) die hier wordt gebruikt of moeten er alsnog meerdere beveiligingen aan de AC kant worden uitgevoerd?
Het aller belangrijkste is dat _jij_ jouw installatie kunt verklaren/begrijpen, als in waarom zit wat waar en wat doet het. Dan zijn er nog wat eisen hier en daar (NEN1010 ;) ) en is er iets te zeggen over fabrikant/materiaal keuze...

Ik opende bv jouw linkje, zag EMAT in de meterkast en heb 'm weer weggeklikt :D, maar dat is puur persoonlijk. Op de Victron Community site staat een NL installatie die zeker meer dan €10.000 heeft gekost met een EMAT meterkast. De eigenaar verklaarde vervolgens dat bij een aardlek test (dat knopje wat je ieder jaar even indrukt, toch ? ;-)) de vonken eruit sprongen...

Wat mij ieg in dit topic heeft geholpen is het gebruik van selectieve aardleks in de in/out van de inverter, dit had ik niet _volledig_ voorzien en snapte in eerste instantie niet goed waarom ik er twee zou moeten toepassen (even terug scrollen in dit topic). Maar terug naar mijn eerste punt, door de uitleg hier en weer naar mijn eigen schema te kijken begreep ik de argumenten en daarmee mijn veiligheid.

Ik schat dat er aan zo'n 80%-90% van de Interweb Victron installaties wel iets schort (of het wordt niet, of niet duidelijk genoeg getoond). Maar dit geldt ook voor een aanzienlijk deel van de, door een officiële installateur aangelegde, PV installaties in NL, die de standaard 40A meterkast overschrijden.

[ Voor 4% gewijzigd door DoMoFo op 08-06-2026 14:27 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:03
Possible schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:12:
Dit is een heel verstandig startpunt voor een (nieuw) Victron project.
Heb je zelf affiniteit ?
Heb je zelf begrip van elektriciteit ?
Ben je bereid meer uit te geven dan het goedkoopste ?
Kun je zelf onderscheiden in dit forum wat kennis is en wat een (persoonlijke) opinie is ?
Biedt jouw leverancier toegang/ondersteuning op afstand aan ?
Zodra je één van deze vragen met nee beantwoordt moet je je afvragen of een Victron systeem voor jou geschikt is.
Test. Bekijk het filmpje en noem vier essentiële (zelfs gevaarlijke) ontwerp-fouten .

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:52
Hallo lezer,

Ik overweeg een all-in-one-cabinet-3-fasen-18kva-30-kwh. Hiervoor moet ik mijn meterkast aanpassen. Ik heb mijn best gegaan om een duidelijk en overzichtelijk plaatje maken. Ik kan jullie oordeel waarderen. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd of heb ik het niet goed ingedeeld. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1mYHoEmFiLq-gxA6T9DaRFZJrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eVQcWQ7cCEKh5vuXHiclbrv5.png?f=fotoalbum_large

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:48
Neptunus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:52:
Hallo lezer,

Ik overweeg een all-in-one-cabinet-3-fasen-18kva-30-kwh. Hiervoor moet ik mijn meterkast aanpassen. Ik heb mijn best gegaan om een duidelijk en overzichtelijk plaatje maken. Ik kan jullie oordeel waarderen. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd of heb ik het niet goed ingedeeld. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Je heb je meetspoelen op de verkeerde plek. Die moet je voor de T-splitsing plaatsen zodat ook de Victron bemeten wordt.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 11:24
Kan iemand mij misschien duidelijk maken hoe je om moet gaan met de nul in een systeem waar je één victron gebruikt met een 3 fase grid aansluiting.

Moet je in deze situatie op de input van de omschakelaar de L1 en nul uit de AC-out1 van de Victron aansluiten en de L2 en L3 direct vanuit de hoofdschakelaar? Wat als er dan een probleem is met de Victron? Krijg je dan geen zwevende nul (want wel spanning op L2 en L3 vanuit de grid, maar geen nul, want verbroken bij de Victron), of is de nul intern altijd verbonden tussen de AC-in en AC-out1?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Neptunus Wat @blaaspijp al schrijft, en bij je onderste groepje alamats heb je voor de bovenste toch 3fase getekend... Mooi bedacht om 1 3fase automaat zo met 3 1 fase automaten te combineren tot 4 automaten achter een 3 fase aardlek die je niet kunt overbelasten doordat het maximum per fase 32A is.
Maar als je dat zo mooi bedacht hebt; waarom dan toch nog een nu overbodige rem-automaat?
Alleen je draden dik genoeg nemen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
@RamonK Je moet het deel achter de Victron geheel gescheiden houden van de rest; klaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DoMoFo
RamonK schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:00:
Kan iemand mij misschien duidelijk maken hoe je om moet gaan met de nul in een systeem waar je één victron gebruikt met een 3 fase grid aansluiting.

Moet je in deze situatie op de input van de omschakelaar de L1 en nul uit de AC-out1 van de Victron aansluiten en de L2 en L3 direct vanuit de hoofdschakelaar? Wat als er dan een probleem is met de Victron? Krijg je dan geen zwevende nul (want wel spanning op L2 en L3 vanuit de grid, maar geen nul, want verbroken bij de Victron), of is de nul intern altijd verbonden tussen de AC-in en AC-out1?
https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/en/ground,-earth-and-electrical-safety.html#UUID-7790f868-512d-9080-00fb-c272426e66c5

• onetime
  • Niet online
@Neptunus Je kunt 16 untis ruimte besparen door alle automaten door alamats te vervangen. Meteen ook alles onafhankelijk qua aardlek. 20 units als we de rem-automaat meetellen.

• RamonK
onetime schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:27:
@RamonK Je moet het deel achter de Victron geheel gescheiden houden van de rest; klaar.
Dat was inderdaad ook wat ik begreep, dat deze delen gescheiden moeten zijn. Maar betekent dit dan dat het niet mogelijk is om noodstroom te hebben op 1 van de fases als je een 3 fase netaansluiting hebt?

Dan moet je er dus voor kiezen om de Victron als 3 fase te plaatsen voor noodstroom of genoegen te nemen met enkele stopcontacten als noodstroom.

• onetime
  • Niet online
@RamonK Nee, waarom? Er zijn gescheiden nullen, die horen bij hun eigen deel. In de groepenkast ook goed doorvoeren en gescheiden houden. Verder alles als normaal.

• NTS
  • Niet online
Het kan wel als het alleen één fase groepen zijn. Die zet je achter een 4 polige omschakelaar waarbij je aan de input waar de Victron binnen komt de L1 door lust naar 2 en 3 net zoals je bij een voorbereiding op 3 fase upgrade doet. Let op dat er absoluut geen 3 fase groepen achter mogen zitten, alleen 1 fase groepen die verdeeld zijn over de fasen.

Je 3 fase loads moeten rechtstreeks op de net hoofdschakelaar blijven zitten, niet achter de omschakelaar.

Met deze setup heb je sowieso een grid meter nodig en de Multiplus moet op fase 1 zitten.

• RamonK
NTS schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:42:
Het kan wel als het alleen één fase groepen zijn. Die zet je achter een 4 polige omschakelaar waarbij je aan de input waar de Victron binnen komt de L1 door lust naar 2 en 3 net zoals je bij een voorbereiding op 3 fase upgrade doet. Let op dat er absoluut geen 3 fase groepen achter mogen zitten, alleen 1 fase groepen die verdeeld zijn over de fasen.

Je 3 fase loads moeten rechtstreeks op de net hoofdschakelaar blijven zitten, niet achter de omschakelaar.

Met deze setup heb je sowieso een grid meter nodig en de Multiplus moet op fase 1 zitten.
Maar reduceer je op deze manier je aansluiting niet naar effectief 1 fase (25A + power shaving) voor alles wat achter de Victron zit?

• onetime
  • Niet online
@RamonK Ja, logisch toch? Je hebt maar een 1 fase Vicrton. Hoe groot is die dan?

• NTS
  • Niet online
RamonK schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:50:
[...]
Maar reduceer je op deze manier je aansluiting niet naar effectief 1 fase (25A + power shaving) voor alles wat achter de Victron zit?
In normaal gebruik laat je de omschakelaar op de netstroom stand staan, dan zijn je groepen verdeeld over 3 fasen en heb je 3x25A. Als de stroom uitvalt zet je de schakelaar om en zitten alle groepen op één Victron, dan ben je beperkt tot wat die kan leveren (en de max van de zekering op de AC-OUT)

• RamonK
NTS schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:17:
[...]

In normaal gebruik laat je de omschakelaar op de netstroom stand staan, dan zijn je groepen verdeeld over 3 fasen en heb je 3x25A. Als de stroom uitvalt zet je de schakelaar om en zitten alle groepen op één Victron, dan ben je beperkt tot wat die kan leveren (en de max van de zekering op de AC-OUT)
Dat is logisch inderdaad. Ik zat iets teveel vast in het gedachtegoed van de 3 fase oplossingen waar alle 3 de fases op de ingang van de omschakelaar komen. Dat had ik eerst ook in gedachten maar dat word me iets te prijzig. Alleen zat het idee dat alle drie de fases op de noodstroom ingang van de omschakelaar nog wel in mijn gedachten vast.

Ik twijfel dan nog wel even of ik inderdaad alle (1 fase) groepen achter de Victron zal gaan plaatsen, of alleen wat er nu op L1 zit (koelkast etc.). In het laatste geval kan ik dan alles voor deze groepen wel door de Victron laten lopen zodat hij direct noodstroom inschakelt als het net uit mocht vallen. Wel zo fijn voor de koelkast als je niet thuis bent. De overige fases sluit ik dan gewoon aan zoals ze nu zijn, namelijk de aardlekschakelaars direct op de hoofdschakelaar.

Dank onetime en NTS om dit wat duidelijker in mijn hoofd te krijgen!

[ Voor 8% gewijzigd door RamonK op 08-06-2026 20:11 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ondertussen is mijn spul aangekomen en hangt het grotendeels tegen de muur :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fiUIqfs.jpegAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TfyqA4v.jpeg
daarna de solaredge key op de strings los gelaten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GSFJueg.jpeg
en dan heb je ineens een mppt dat wakker word :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQrScBj.jpeg

• NTS
  • Niet online
Oh dat is handig, je kunt dus Solaredge toch op een Victron MPPT aansluiten met dat ding er tussen?

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 11:19
Net als velen van jullie wil ik een victron systeem ontwerpen en opbouwen.
Ik heb al veel gelezen van wat anderen gedaan hebben. Toch is geen situatie precies hetzelfde.
En geeft het mij gemoedsrust als er iemand mee wil kijken met mijn geplande opstelling.

Wat wil ik bereiken: een 1 fase setup die makkelijk uit te breiden is naar 3 fasen. Daarom plaats ik de Lynx distributor en power-in alvast in de opstelling, en maak ik de kabels op lengte zodat nog 2 omvormers en mogelijk nog 1x 16kWh accu geplaatst kunnen worden met dezelfde kabellengtes.

Ik heb 1 jaar een simulatie gedraaid voor welke batterij optimaal is. 16kWh accu is voor mij prima. Deze heeft een eigen breaker ingebouwd: 200A, DC 110V, 1.50kA. Max batterij is 157A (314Ah cellen, 0.5c)

Verder trek ik alvast ook een noodstroom kabel van de meterkast naar de onderverdeler in de garage, maar die wil ik nog niet aansluiten. Dan kan wel alles vast in de kabelbuis, samen met UTP kabels (Cat7).

Waar ik met name benieuwd naar ben:
  1. Een 3 fase of 1 fase (SN201l) automaat (mijn idee is 3x 1 fase automaat, elke omvormer 1
  2. Kabeldikte van omvormer (Multiplus 2 48/5000/70) naar lynx distributor: 50mm2 of 70mm2?
  3. Kabeldikte van Lynx power in T class naar Accu (70mm2 of 2x 50mm2)
  4. Zekeringen in distributor: EF3 150A (voldoende?)
  5. Zekeringen in power-in: T-Class 350A (voldoende?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSIVFPWPC3y1xUJVThP_fNY_tDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3Go3lWCw7kOa6r4qWVAJWHXs.png?f=user_large
    Iemand die tips heeft om dit nog verder te verbeteren?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• NTS
  • Niet online
maartenvdv737 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:22:
• Kabeldikte van omvormer (Multiplus 2 48/5000/70) naar lynx distributor: 50mm2 of 70mm2?
70mm2 staat volgens mij in de handleiding van Victron? En dan een kabel die 90 graden kan hebben dus geen simpele PVC isolatie.
• Kabeldikte van Lynx power in T class naar Accu (70mm2 of 2x 50mm2)
• Zekeringen in distributor: EF3 150A (voldoende?)
• Zekeringen in power-in: T-Class 350A (voldoende?)
70mm2 of 2x50 hangt af van de zekeringen. Wat kan het BMS van je accu hebben? 350A in een 16kWh batterij klinkt erg hoog. Tot 250A kan je waarschijnlijk 70mm2 gebruiken als het met de juiste isolatie is.

Deze zijn stevig en je kunt ze ook in 95mm2 bestellen als je wel echt 350A per batterij wilt: https://www.omvormer.nu/a...ief-koper-rood-zwart.html

• Q

Q

Damic schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:02:
Ondertussen is mijn spul aangekomen en hangt het grotendeels tegen de muur :+
Is dit puur om te testen en ga je de apparatuur op platen hangen of hang je de spullen zo aan de muur?

• DoMoFo
Japie.G schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:19:
[...]

De hart hart afstand is 55mm voor de smartshunt. 1 gat gewoon opboren, de ander moet je echt op de kolomboor doen en heel langzaam op de juiste positie inboren of frezen. Dus busbar in de bankschroef en rustig de boor op de goede plek laten zakken, snijolie gebruiken met een scherpe boor, dan gaat het prima!
Ik vind dat _echt_ een fantastisch mooie, maar vooral functionele hack! Heb je "project" pics gezien _/-\o_

Ik zie ook power-in's voorbij komen die worden omgebouwd tot distributor om wat zekeringen kwijt te kunnen, maar voor die paar tientjes ontgaat mij dat doel een beetje.

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik ga een Victron systeem bouwen en ben bezig met de eerste stappen.
De accu's zijn gekocht en onderweg. Het Victron gedeelte ben ik nog een beetje mee aan het puzzelen, maar er komen in ieder geval 3 MPII's 5000VA 70A, en een Cerbo.

Ik heb 2 JKESS batterij pakketten besteld (32kWh 2x 200A), en twijfel of ik een shunt nodig heb.
Ik ken de verhalen van de 1000A smart shunt die niet altijd even goed te kalibreren is. Hoewel ik waarschijnlijk wel weg zal komen met een 500A shunt vraag ik me af of ik met 2 gekoppelde batterijen niet beter gewoon de accu stromen met de BMS Can kan uitlezen op de Cerbo. Of doe ik er toch beter aan om er een shunt tussen te zetten?

• DoMoFo
maartenvdv737 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:22:

Zekeringen in power-in: T-Class 350A (voldoende?)
Afhankelijk van jouw batterij specs, maar 16kWh zal nominaal rond de 150A met max 200A zijn. Als de BMS zelf iets hoger is afgezekerd (250A?) heb ik gekozen voor de minimale M10 T-Class variant van 225A (precies tussenin max. batterij en zekering BMS).

Mijn gedachte is dat die T-Class uitsluitend aangesproken wordt als de BMS volledig faalt, en wellicht (225 tov 250) de BMS zelf nog kan redden voor dat die klapt. Maar goed, in mijn logica zit een hele rits aannames en als-dan's 8) .

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:18:
Oh dat is handig, je kunt dus Solaredge toch op een Victron MPPT aansluiten met dat ding er tussen?
Met dat ding er tussen? Als je het over de key hebt, die gebruik je 1 x om de safedc af te zetten en dan geven de optimizers altijd de spanning uit van het paneel
Q schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Is dit puur om te testen en ga je de apparatuur op platen hangen of hang je de spullen zo aan de muur?
Gewoon zo tegen de blote muur.

[ Voor 42% gewijzigd door Damic op 09-06-2026 06:24 ]

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 11:19
NTS schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:40:
[...]

70mm2 staat volgens mij in de handleiding van Victron? En dan een kabel die 90 graden kan hebben dus geen simpele PVC isolatie.

[...]

70mm2 of 2x50 hangt af van de zekeringen. Wat kan het BMS van je accu hebben? 350A in een 16kWh batterij klinkt erg hoog. Tot 250A kan je waarschijnlijk 70mm2 gebruiken als het met de juiste isolatie is.

Deze zijn stevig en je kunt ze ook in 95mm2 bestellen als je wel echt 350A per batterij wilt: https://www.omvormer.nu/a...ief-koper-rood-zwart.html
Ik heb de gegevens toegevoegd.
Max batterij is 157A. Deze is intern afgezekerd met een 200A zekering.

In de praktijk komen de kabels niet perse in een 90 graden hoek, ik kan wel wat meer ruimte pakken. Ik heb liever een veilige kabel dan een flexibele kabel.

Is een dca kabel voldoende, of moet deze een cca zijn? Volgens de beslisboom die ik zag zou dca voldoende moeten zijn, maar weet niet wat de rest hier gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door maartenvdv737 op 09-06-2026 07:01 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Jazsie
Damic schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:22:
[...]
Gewoon zo tegen de blote muur.
Persoonlijk zou ik een -brandwerend- plaat tegen de muur schroeven en daar alles op :+.

Ohh en schaf aub kabelgoten aan voor de bekabeling die bijna tegen het plafond zitten.
Zie dat een bundel kabels met tyraps vast zitten aan iets anders...

• Jazsie
maartenvdv737 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:59:
[...]
Is een dca kabel voldoende, of moet deze een cca zijn? Volgens de beslisboom die ik zag zou dca voldoende moeten zijn, maar weet niet wat de rest hier gebruikt?
In NL is DCA voldoende :)

Cca kabel is een stuk minder makkelijker om te vinden, wel beter mbt brandklasse.

• NTS
  • Niet online
maartenvdv737 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:59:
[...]
Ik heb de gegevens toegevoegd.
Max batterij is 157A. Deze is intern afgezekerd met een 200A zekering.
Dan is een 225A class-T met 70mm2 kabels dus prima. Met 225A zijn je kabels altijd veilig en je batterij kan als het goed is nooit zoveel stroom leveren dat die class-T springt, tenzij er iets grondig mis gaat.
In de praktijk komen de kabels niet perse in een 90 graden hoek, ik kan wel wat meer ruimte pakken. Ik heb liever een veilige kabel dan een flexibele kabel.
Sorry, 90 graden temperatuur niet hoek. De meeste PVC kabels hebben een maximum geleider temperatuur van 70 graden C, de Victron handleiding geeft een indicatie van de kabels die zij aanraden. Dat is bij de 4k5 bijvoorbeeld 50mm2 maar moet dan wel tot 90C kunnen.
België?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Persoonlijk zou ik een -brandwerend- plaat tegen de muur schroeven en daar alles op :+.

Ohh en schaf aub kabelgoten aan voor de bekabeling die bijna tegen het plafond zitten.
Zie dat een bundel kabels met tyraps vast zitten aan iets anders...
teveel moeite en een muur is brand werend :+

Die draden zijn aardings draden die aan de water leiding is vast gemaakt. Die andere grijze buis is de spoelbuis van de waterverzachter. Daar loopt ook nog ergens een gas buis tussen die vermoedelijk dit jaar word geseponeerd.

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:13
Dit is weer een fantastisch konijnenhol, hoe meer informatie ik in me opneem hoe meer vragen ik heb.

Mijn situatie is dat ik een 1-fase aansluiting heb en dit systeem voor opslag en noodstroom wil gaan gebruiken. Maar, ik heb ook al een aantal zonnepanelen met een eigen omvormer (5kWh). Volgens mij kan de Victron tegen mijn solaredge omvormer kletsen maar moet ik daar dan nog iets speciaals voor hebben? Ik zie her en der een SolarEdge grid meter genoemd maar heb ik die dan ook echt nodig?

Een andere vraag is de keuze tussen een multplusII of een RS omvormer. Die laatste zou minder warmteverlies hebben en minder herrie maken. Maar heeft iemand daar ervaring mee?

Ik ben er nog niet uit wat ik allemaal nodig heb en hoe ik het allemaal moet gaan aansluiten dus er komen vast nog meer vragen ;-)

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:52
En een Multi RS en de panelen daarop aansluiten?
Wellicht kun je dan nog wat besparen door de andere omvormer te verkopen

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Angel73
Daan_96 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:30:
En een Multi RS en de panelen daarop aansluiten?
Wellicht kun je dan nog wat besparen door de andere omvormer te verkopen
Dat is ook een optie. Maar dan heb ik wel een single-point of failure gecreëerd. Als de Multi RS kapot gaat heb ik ook geen panelen meer.

Je kunt je afvragen of dat na januari 2027 nog wel zo erg is. Ik neem het mee in de overwegingen,

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:41
Angel73 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:20:
[...]

Dat is ook een optie. Maar dan heb ik wel een single-point of failure gecreëerd. Als de Multi RS kapot gaat heb ik ook geen panelen meer.

Je kunt je afvragen of dat na januari 2027 nog wel zo erg is. Ik neem het mee in de overwegingen,
Hou er wel rekening mee dat dan je optimizers er tussenuit moeten onder je panelen op het dak.
Peter_v_m schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Hou er wel rekening mee dat dan je optimizers er tussenuit moeten onder je panelen op het dak.
Ik heb om die reden een aantal (24) panelen op de Solaredge laten staan en de rest van de panelen wel op de Multi-RS solar aangesloten. rendement naar de accu is toch wel een paar stapjes beter via MRS, aantal strings is wel weer wat extra kosten aan bedrading. Inderdaad een konijnenhol zoals @Angel73 zegt.

• Jazsie
Damic schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:36:
[...]
teveel moeite en een muur is brand werend :+

Die draden zijn aardings draden die aan de water leiding is vast gemaakt. Die andere grijze buis is de spoelbuis van de waterverzachter. Daar loopt ook nog ergens een gas buis tussen die vermoedelijk dit jaar word geseponeerd.
Ieder zijn ding natuurlijk >:).
Peter_v_m schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Neen hoor, met de solaredge key kan je safe dc aan/uit zetten (zie paar posts terug).

Dan kan je de optimizers laten zitten, moet je string spanning wel binnen de specs vallen van je RS oid.

• Angel73
Jazsie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:02:
Neen hoor, met de solaredge key kan je safe dc aan/uit zetten (zie paar posts terug).

Dan kan je de optimizers laten zitten, moet je string spanning wel binnen de specs vallen van je RS oid.
Dan ga ik toch voor de optie om de solaredge omvormer te laten zitten en de victron via frequentie shift de zonnepanelen terug te regelen mocht dat nodig zijn. Dat klinkt voor mij eenvoudiger.

• Jazsie
Zou ik persoonlijk ook voor gaan, wanneer je AC omvormer de geest geeft dan overstappen naar MPPT.

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste