Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:06
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je iemand anders bedoelt? :) Ik deelde na mijn Victron keuze gewoon waar ik nog meer naar gekeken heb en waarom, zodat @Elscroto daar misschien wat aan heeft.
oke, mijn fout. sorry hioervoor.
Ik heb dus per kwartier voor de afgelopen 2 jaar mijn vraag, export en solar opwek geanalyseerd met een script. Daarna met MILP (zelfde als de day-ahead optimizer) uitgerekend wat de ideale uitkomst zou zijn met historische day-ahead prijzen en een theoretische batterij van 5, 10, 15 etc kWh en met vermogens limieten van een plug-in batterij, één Multiplus 6k5 of 3x MP 4k5 of 3x MP 6k5. Dus ik weet van alle combinaties wat de maximale besparing is die bij perfecte aansturing zou kunnen halen. Beetje conservatief rekenen en dan weet je welke opties een redelijke of niet zo'n redelijke ROI hebben.

Voor mijn situatie komt dat uit op ofwel één MP 6k5 of 3x MP4k5, ontloopt elkaar niet veel in ROI want de 3-fase setup kan meer PV "vangen" door het wat hogere laadvermogen en meer gebruik maken van specifieke kwartier-tarieven door een 2x zo hoog ontlaadvermogen. Maar die combinatie is ook

[...]

:? Zei ik dat?
sorry, mijn fout blijkbaar. neem me dat aub niet kwalijk als ik dat verkeerd hebbegrepen.

• Jan-tweak
pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:02:
Batterijcapaciteit moet worden afgestemd op het piekvermogen van je PV. Victron heeft hier een regel voor. Mijn piekvermogen van de PV is 7 kW en dan kom ik op iets van 25 kWh accucapciteit. Dus dat zal bij jou ongeveer wel kloppen. De achterliggende gedachte is dat bij stroomuitval het vermogen van de PV zijn weg moet kunnen vinden en het meest veilig is om daarmee de accu's te laden.
en hier gaan we dus met deze stelregel de mist mee in, sorry en is zeker niet persoonlijk bedoeld.

Heel duidelijk ben ik het met deze stelregel niet eens, je batterij capaciteit is primair gebassert op je sluipverbruik, en pas secondair naar de overcapaciteit van je PV stroom, dus niet eens naar je opwek van je PV installatie.
kijk maar eens naar onderstaande grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izup-72bT-6B-V1Rpk4E2FNfcR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large
met jouw stelregel zou ik op basis van deze gegevens dus een capaciteit van circa 14 kWh nodig hebben, terwijl ik eigenlijk met iets meer dan 7 kWh in het overgrote deel van het jaar (muv de wintermaanden) al meer dan voldoende zou hebben, dat is dus een verschil van 100%!
dit zijn dan nog maand data, ga je dit op basis van dag-data uit rekenen kom ik met circa 7 a 8 kWh al voldoende uit, en hier zijn 10% SOC en RTE van 80% al in meegerekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 11:36 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:34:
[...]
en hier gaan we dus met deze stelregel de mist mee in, sorry en is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Dit is helaas geen stelregel maar een technische ontwerpeis van Victron. Je kunt er dus niet van afwijken omdat het economisch beter is om een kleinere batterij te hebben.

Als je de PV achter de Victron omvormer wilt hebben (zodat je zonnestroom kunt gebruiken in eiland mode) dan moet je hieraan voldoen. Het enige alternatief is om je PV voor de Victron te zetten op AC-in, dan mag je deze regel negeren. In dat geval gebruik je de zonnepanelen niet tijdens noodstroom, is een keuze.

Zie hier voor de hele uitleg: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Edit: De reden van deze regel is dat je omvormer de stroom van je zonnepanelen kwijt moet kunnen als het heel zonnig is en er is geen verbinding met het net om terug te kunnen leveren. Een te kleine omvormer of te kleine batterij kan dat niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door NTS op 09-03-2026 11:41 ]

• Jan-tweak
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dit is helaas geen stelregel maar een technische ontwerpeis van Victron. Je kunt er dus niet van afwijken omdat het economisch beter is om een kleinere batterij te hebben.

Als je de PV achter de Victron omvormer wilt hebben (zodat je zonnestroom kunt gebruiken in eiland mode) dan moet je hieraan voldoen. Het enige alternatief is om je PV voor de Victron te zetten op AC-in, dan mag je deze regel negeren. In dat geval gebruik je de zonnepanelen niet tijdens noodstroom, is een keuze.

Zie hier voor de hele uitleg: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Edit: De reden van deze regel is dat je omvormer de stroom van je zonnepanelen kwijt moet kunnen als het heel zonnig is en er is geen verbinding met het net om terug te kunnen leveren. Een te kleine omvormer of te kleine batterij kan dat niet aan.
dus dat is ook direct een groot nadeel van Victron in mijn ogen, ik heb namelijk al een omvormer voor mijn zonnepanelen dus output van deze is in AC.
om je maar een klein voorbeeld te geven,
overhead PV is 60 kWh, echter mijn eigen sluipverbruik is slechts 5 kWh op die dag, volgens Victron zou ik dus een 60 kWh aan capaciteit moeten hebben terwijl deze slechts voor 5 kWh leeg zal worden, voor de volgende dag waar dus mogelijk weer 60 kWh aan de voordeur van de Victron staat is er slechts plaats voor 5 kWh en voor de overige 55 kWh is er dus geen plaats.
8)7 8)7 8)7 , maw ik heb voor niets dure 55 kWh geplaatst waar ik waarschijnlijk niets meer kan. oeps, foutje bedankt zullen we dan maar zeggen.
ik hoop dat dit de mensen die gewoon een eenvoudig simpel thuis-batterij willen dit wel door hebben.
ik wil helemaal niet zeggen dat victron een slecht systeem is, het tegendeel is waar, mits het wordt toegepast voor die toepassing waar het dus voor bedoeld is en laten we eerlijk zijn er wordt ook behoorlijk wat kennis en kunde verwacht, prima als je dat hebt, kun je helemaal uitleven, echter voor de doornsnee consument die het al eng vind om een aan/uit schakelaar te monteren is dit niet één maar meerdere bruggen te ver.

mbt eiland modus, is dat zeker in ons land ook een dingetje, het is maar hoe je daar naar kijkt, in mijn ogen is dat hele noodstroomverhaal sterk overdreven, we zitten gelukkig niet in de VS, waar om de haverklap de stroom uitvalt. afgelopen jaar had ik exact 1 keer voor nog geen 3 uur lang een stroomuitval.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 12:35 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Nouja, dit is een functie die een simpele batterij uberhaupt niet heeft dus ik zou het niet als nadeel van een Victron zien. Je kan het beter zien als iets wat een Victron extra kan t.o.v. andere systemen, maar als je dat wilt gebruiken dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen.

Je leest de voorwaarde overigens verkeerd, het gaat om het vermogen van de Victron omvormer t.o.v. het vermogen van de PV omvormer. Als je een 4000W omvormer hebt voor je zonnepanelen dan moet je ook minimaal de Multiple 4k5 van Victron hebben en niet een 3000 model. Daarnaast moet je kWp van je zonnepanelen systeem delen door 1.5 en dan maal 4.8 om een minimale accu capaciteit te berekenen. Met 60 kWh op een dag heb jij denk ik iets van een 8 kWp systeem op je dak liggen? Dan heb je 8 / 1.5 * 4.8 = minimaal 25 kWh nodig.

Maar nogmaals dat is alleen nodig als je de combinatie van noodstroom EN tijdens noodstroom nog laden vanaf je zonnepanelen wilt hebben. Als je het OK vindt dat je zonnepanelen niet werken zodra de stroom uitvalt (zoals bij alle plug-in batterijen bijvoorbeeld) dan kan je dit gewoon overslaan. De PV op AC-in in plaats van AC-out aansluiten en klaar.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat gaat toch ook nog specifiek om niet regelbare omvormers? Als ik me niet vergis zijn er ook een paar routes via welke de Victron de output van de omvormer tijdig terug regelt.

• Jan-tweak
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:43:
Nouja, dit is een functie die een simpele batterij uberhaupt niet heeft dus ik zou het niet als nadeel van een Victron zien. Je kan het beter zien als iets wat een Victron extra kan t.o.v. andere systemen, maar als je dat wilt gebruiken dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen.

Je leest de voorwaarde overigens verkeerd, het gaat om het vermogen van de Victron omvormer t.o.v. het vermogen van de PV omvormer. Als je een 4000W omvormer hebt voor je zonnepanelen dan moet je ook minimaal de Multiple 4k5 van Victron hebben en niet een 3000 model. Daarnaast moet je kWp van je zonnepanelen systeem delen door 1.5 en dan maal 4.8 om een minimale accu capaciteit te berekenen. Met 60 kWh op een dag heb jij denk ik iets van een 8 kWp systeem op je dak liggen? Dan heb je 8 / 1.5 * 4.8 = minimaal 25 kWh nodig.
bedankt voor de prima uitleg d:)b
echter mijn argument blijft staan, zelfs met 25 kWh en een sluipverbruik van slechts 5 kWh is de capaciteit van de batterij gewoon veel te hoog, en dit geeft ook direct aan dat een Victron systeem slechts beperkt inzetbaar is, dus mn door de ontwerpbeperkingen, prima als je sluipverbruik zeer hoog is, dan is een Victron systeem zeker een prima optie, echter voor de doorsnee consument die zich laat verleiden door de marketing van oa victron aanbieders kan dat wel eens een dure les worden.
de basis (niet Victron) stelregel is gewoon dat je de capaciteit van je batterij (mn bij NOM toepassing) basserd op je verbruik (incl. calculatie van bv 10% SOC en RTE verliezen, meestal kom je dan uit op een factor 1,3-1,35). Wil je ook nog noodstroom is dat mogelijk zelfs 2 of 3 keer je sluipverbruik (afhankelijk hoelang je off-grid wilt zijn 24 cq 48 uur (bedenk dat de gemiddelde duur van een stroomuitval in Nederland < dan 3-4 uur is.)
Maar nogmaals dat is alleen nodig als je de combinatie van noodstroom EN tijdens noodstroom nog laden vanaf je zonnepanelen wilt hebben. Als je het OK vindt dat je zonnepanelen niet werken zodra de stroom uitvalt (zoals bij alle plug-in batterijen bijvoorbeeld) dan kan je dit gewoon overslaan. De PV op AC-in in plaats van AC-out aansluiten en klaar.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:27
Gwaihir schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:53:
Dat gaat toch ook nog specifiek om niet regelbare omvormers? Als ik me niet vergis zijn er ook een paar routes via welke de Victron de output van de omvormer tijdig terug regelt.
Daar heb je niets aan wanneer het net plotseling weg valt. Dan krijg je (kortstondig) de volle bak vermogen van de PV op je omvormers en vervolgens op je accu. En juist een overlaod aan zonne-energie kan er voor zorgen dat het net afschakelt wegens overbelasting.

• NTS
  • Niet online

NTS

Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:10:
[..] en dit geeft ook direct aan dat een Victron systeem slechts beperkt inzetbaar is, dus mn door de ontwerpbeperkingen,
Nee, je kunt het dus prima inzetten als je niet zo'n grote batterij wilt. Het enige wat je dan niet kunt is tijdens een stroomuitval je batterij opladen vanaf de zonnepanelen. En dat kan je dus met alle andere systemen sowieso niet.

Je moet niet een extra mogelijkheid lezen als een reden waarom het systeem ongeschikt zou zijn. Je hoeft die mogelijkheid namelijk helemaal niet te gebruiken en dan is het verder net zo flexibel als alle andere systemen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:12:
Daar heb je niets aan wanneer het net plotseling weg valt. Dan krijg je (kortstondig) de volle bak vermogen van de PV op je omvormers en vervolgens op je accu. En juist een overlaod aan zonne-energie kan er voor zorgen dat het net afschakelt wegens overbelasting.
Ok, dus de Victrons moeten het trekken. Dat snap ik. Maar die grote accu dan? Iets als 3C opladen is voor die seconde of twee toch wel acceptabel? Kom je dan al op zo'n hoge capaciteit?

• pegagus
Het is een advies van Victron, maar waarom weet ik niet exact.

Als ik reken met 7000W en 50V laden kom ik aan 140A. Wanneer ik bv 2 sets Dyness DL5.0C Pro - 51.2V 5.12kWh heb, kom ik aan 70A per accu, wat ze prima moeten kunnen hebben.

Mogelijk heeft het te maken met het plotseling wegvallen van spanning. Wanneer je een spoel laad met bv 12V, en je verbreekt de verbinding, geeft de spoel een veel hoger voltage af. Dit is het principe van vermogensomvorming van DC naar DC. Wellicht dat de accu even een piekspanning te verwerken krijgt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

agraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:24:
[...]
…. en als je straks op bijvoorbeeld L1 verbruik niet meer mag terug leveren op L2. Althans mag wel maar streept dan niet meer tegen elkaar weg. Dit gaat zeker komen, is er in Belgie al.
Heb je een bron hier voor? Het lijkt me stug.

Huizen worden naar mijn weten op basis van huisnummer verdeeld over de fasen.
Jouw L1 L2 L3 is niet de L1 L2 L3 van de buren. Als drie huizen naast elkaar op hun L1 terug leveren, kan in werkelijkheid betekenen dat iedere fase een van de huizen “voor de kiezen krijgt”. Dus idd zoals elders al opgemerkt zou er op wijk niveau geen onbalans tussen de fasen moeten kunnen ontstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 09-03-2026 15:57 ]

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-03 22:58
pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:45:
Het is een advies van Victron, maar waarom weet ik niet exact.
Dat advies van victron lees ik anders hoor
je mag bij een 3kw omvormer niet meer dan 3kw panelen achter de ac out 1 hangen.

https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule
> The max PV power must be equal or less than the VA rating of the inverter/charger

Da's om de Victron omvormer te beschermen, deze kan dit even wegwerken maar niet lang, maar tegen de tijd dat het een probleem vormt heeft ie de omvormer die die kan sturen al laten verminderen door de frequentie op z'n ac out 1 te verhogen.

Ik heb een 24V batterij en de grootste 1 fase omvormer die daarvoor gekeurd is in belgie is het 3kW model
Ik heb echter wel 6W aan panelen op een 5kW omvormer, de omvormer kon dus niet achter de victron.
Ik heb dit opgelost door een 2e sma 5kW omvormer te kopen op 2e hands voor 70 € en deze achter de victron te hangen met 1 string en de bestaande voor de victron met een andere string.
Ik zie bij negatieve prijzen nu dat de victron perfect de omvormer kan kan laten zakken tot 100W naukeurig.
Bij grid uitval zal ik idd maar de helft van m'n panelen kunnen gebruiken, maar als het aanhoud kan ik gewoon de strings allemaal achter de Multiplus steken 's nachts, de victron zal de op ac out aangesloten SMA omvormer power altijd knijpen tot onder wat die aankan.

Voor mij is de 1:1 rule de belangrijkste, PV power vs inverter power.
ok, ja, je hebt natuurlijk best een correct gesizde batterij nodig, maar dat is voor allerlij redenen. De grootte van de batterij zal niets uitmaken in een geval van grid die wegvalt en er 5kW zon binnenkomt as je batterij 100% vol is en de BMS charging heeft uitgezet.

Da's toch hoe ik het zie. Hoor het graag als dit fout is.

• pegagus
Het gaat om deze regel:
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:43:
Daarnaast moet je kWp van je zonnepanelen systeem delen door 1.5 en dan maal 4.8 om een minimale accu capaciteit te berekenen.
Die komt uit de documentatie van Victron.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
Eindelijk zijn de andere MP's ook binnen. Ik wilde de Cerbo GX alvast koppelen (wifi), maar vroeg mij af hoe dit nu zit als hij ingebouwd zit in de MP. Normaal koppel je de GX alvast met je thuisnetwerk en pas later de MP's firmware updaten in 3 fasen instellen. Neem aan dat de GX intern verbonden is qua voeding en VE.bus aan de MP..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu1IoTxg46dxNegmIE9n1vOtXIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vHxBcQkpTrTNwuC64uPVwzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2026 20:38 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Noord27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:31:
Eindelijk zijn de andere MP's ook binnen. Ik wilde de Cerbo GX alvast koppelen (wifi), maar vroeg mij af hoe dit nu zit als hij ingebouwd zit in de MP. Normaal koppel je de GX alvast met je thuisnetwerk en pas later de MP's firmware updaten in 3 fasen instellen. Neem aan dat de GX intern verbonden is qua voeding en VE.bus aan de MP..

[Afbeelding]
Nice ziet goed uit! Hoeveel plaats heb je boven de Multi's?

Interne GX heb ik geen ervaring mee maar mij lijkt dat je de Multis opstart met batterijen gekoppeld en dan kan je aan de gang gaan met programmeren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Noord27
@Ersus cm of 15 boven de MP's. Ziet er anders uit, omdat de deksels van de bedradingskokers er tijdelijk op liggen. 10cm er tussen (volgens voorschrift). Accu's laten nog ff op zich wachten, zijn nu nog lege Yixiang boxen. 😉

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2026 20:58 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
@Jan-tweak je gaat heel erg uit van de financiële optimalisatie m.b.t. de grootte van de accu op basis van NOM.
Dat begrijp ik wel en is vaak ook goed, maar er zullen ook mensen zijn die daar minder naar kijken en soms dus andere overwegingen hebben.
Als ik kijk wat een 3-fase victron systeem zo'n beetje kost, dan maakt het mij qua kosten niet zoveel meer uit of ik daar nu een batterij van 16 kWh of 32kWh aan hang, want dat is relatief maar een beetje meer.

Bovendien zou ik dan zo'n 8 maanden per jaar theoretisch off-grid / NOM mee kunnen draaien.

Heb ik het nodig met mijn sluipverbruik? Niet perse, maar samen met de EV, warmtepomp hoef ik dan minder veel te sturen, aan te passen om (bijna) altijd op NOM uit te komen. Dus ook een stukje luiheid/gemak, minder aanpassingen bij stroomuitval.

Anyway, een lang verhaal om te zeggen dat voor sommige mensen, waaronder ik, de meerkosten voor een "te grote" accu prima opwegen tegen de voordelen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Noord27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:56:
@Ersus cm of 15 boven de MP's. Ziet er anders uit, omdat de deksels van de bedradingskokers er tijdelijk op liggen. 10cm er tussen (volgens voorschrift). Accu's laten nog ff op zich wachten, zijn nu nog lege Yixiang boxen. 😉
Ah ok, ik zag idd blauw erboven maar niet dat het de deksels waren. Je maakt er een mooie installatie van.
Als je een regelbare voeding neemt die de busbar van spanning voorzien, dan kan je alvast programmeren. Zo heb ik het zelf gedaan.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-03 23:18
[...]

Ik denk dat je iemand anders bedoelt? :) Ik deelde na mijn Victron keuze gewoon waar ik nog meer naar gekeken heb en waarom, zodat @Elscroto daar misschien wat aan heeft.

Ik heb dus per kwartier voor de afgelopen 2 jaar mijn vraag, export en solar opwek geanalyseerd met een script. Daarna met MILP (zelfde als de day-ahead optimizer) uitgerekend wat de ideale uitkomst zou zijn met historische day-ahead prijzen en een theoretische batterij van 5, 10, 15 etc kWh en met vermogens limieten van een plug-in batterij, één Multiplus 6k5 of 3x MP 4k5 of 3x MP 6k5. Dus ik weet van alle combinaties wat de maximale besparing is die bij perfecte aansturing zou kunnen halen. Beetje conservatief rekenen en dan weet je welke opties een redelijke of niet zo'n redelijke ROI hebben.

Voor mijn situatie komt dat uit op ofwel één MP 6k5 of 3x MP4k5, ontloopt elkaar niet veel in ROI want de 3-fase setup kan meer PV "vangen" door het wat hogere laadvermogen en meer gebruik maken van specifieke kwartier-tarieven door een 2x zo hoog ontlaadvermogen. Maar die combinatie is ook duurder.
Ik ben een paar dagen minder aanwezig geweest hier, dus zit nu pas dit draadje te lezen. In de eerste plaats gefeliciteerd met jouw keuze om je met een mogelijke Victron opstelling bezig te houden. Ik heb er het afgelopen jaar veel tweak plezier aan beleefd.
In de tweede plaats zie ik dat je veel werk hebt gedaan aan de analyse van de afgelopen 2 jaar en wat daarin een zinvolle/kosten efficiënte aanpak zou zijn.
Ik vroeg me af of je hierbij enige mogelijke extra elektrificatie van energie gebruik hebt meegenomen? Warmtepomp, elektrisch opladen, waterstof fabriek ;-)?
Ik was vorig jaar van plan om met 9k euro klaar te zijn maar het is inmiddels met wat gereedschap en 5x10mm2 kabel toch al wat meer geworden.
Aan de andere kant is ons huis nu 9 maanden per jaar off grid ready, en heb ik een stuk minder in de kroeg uitgegeven. Als ik dit patroon volhoudt heb ik de hele installatie er alleen op minder kroegbezoek al in 3 jaar uit.
Blijf allemaal vooral vragen en doorvragen! Er is mij al 10x verteld dat ik geen waterstof kan gebruiken om energie naar de winter te verplaatsen, maar ik zou geen tweaker zijn als ik er niet tenminste hard over nadenk. *O*

• Beer070
rube schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:08:
@Jan-tweak je gaat heel erg uit van de financiële optimalisatie m.b.t. de grootte van de accu op basis van NOM.
Dat begrijp ik wel en is vaak ook goed, maar er zullen ook mensen zijn die daar minder naar kijken en soms dus andere overwegingen hebben.
Als ik kijk wat een 3-fase victron systeem zo'n beetje kost, dan maakt het mij qua kosten niet zoveel meer uit of ik daar nu een batterij van 16 kWh of 32kWh aan hang, want dat is relatief maar een beetje meer.

Bovendien zou ik dan zo'n 8 maanden per jaar theoretisch off-grid / NOM mee kunnen draaien.

Heb ik het nodig met mijn sluipverbruik? Niet perse, maar samen met de EV, warmtepomp hoef ik dan minder veel te sturen, aan te passen om (bijna) altijd op NOM uit te komen. Dus ook een stukje luiheid/gemak, minder aanpassingen bij stroomuitval.

Anyway, een lang verhaal om te zeggen dat voor sommige mensen, waaronder ik, de meerkosten voor een "te grote" accu prima opwegen tegen de voordelen.
Helemaal mee eens!
Zodra de MB56 accu’s aantrekkelijk worden plan ik voor 160kwh, niet mdat het moet, maar gewoon omdat het leuk is…

• Beer070
Noord27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:56:
Ergens is dit de leukste tijd. Afwachten tot het speelgoed binnenkomt.
Ik neem aan dat je die accu kabels nog gaat vervangen door een kortere? Minder afstand is beter… zeggen ze.

• rube
  • Laatst online: 13:35
Beer070 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:14:
[...]
Helemaal mee eens!
Zodra de MB56 accu’s aantrekkelijk worden plan ik voor 160kwh, niet mdat het moet, maar gewoon omdat het leuk is…
Als de cellen de prijs curve van PV volgen, dan is het over een x-aantal jaar mogelijk om voor niet al te gekke bedragen voldoende capaciteit te hebben om ook de winter te overbruggen >:).
Moeten ze wel wat kleiner en lichter worden, want anders pas het niet in de garage en houdt de vloer het niet 8)

160 kWh _/-\o_
Hoe/waar zou je die neer gaan zetten i.v.m. de veiligheid?

• Beer070
rube schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Als de cellen de prijs curve van PV volgen, dan is het over een x-aantal jaar mogelijk om voor niet al te gekke bedragen voldoende capaciteit te hebben om ook de winter te overbruggen >:).
Moeten ze wel wat kleiner en lichter worden, want anders pas het niet in de garage en houdt de vloer het niet 8)

160 kWh _/-\o_
Hoe/waar zou je die neer gaan zetten i.v.m. de veiligheid?
Ik heb een stellage/kast in de kelder gemaakt met ventilatie naar de tuin.
Passen 2x yix mb31 dozen in en 4x mb56.
Het idee achter 160kwh is een beetje winter en de auto opladen op eigen zon terwijl dat eigenlijk niet mag op de openbare weg.
Dus iets van een laadkabel tijdens het autowassen erbij sneaken. (Ik laat de kinderen dan de andere auto wassen tijdens het laden, anders knalt de aardlek er misschien uit)

• Noord27
Beer070 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Ergens is dit de leukste tijd. Afwachten tot het speelgoed binnenkomt.
Ik neem aan dat je die accu kabels nog gaat vervangen door een kortere? Minder afstand is beter… zeggen ze.
Nee deze kabels blijven zo. De rechtse MP kan net met 1 meter 70mm2. De lengtes houd ik graag identiek van de 6 kabels in het 48V gedeelte tussen MP en bushbar.

@Ersus Nog tips qua regelbare voeding, welk merk/type? Denk dat die ook van pas kan komen bij/na het in elkaar zetten van de accu's en het balanceren.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2026 23:16 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Noord27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Nee deze kabels blijven zo. De rechtse MP kan net met 1 meter 70mm2. De lengtes houd ik graag identiek van de 6 kabels in het 48V gedeelte tussen MP en bushbar.

@Ersus Nog tips qua regelbare voeding, welk merk/type? Denk dat die ook van pas kan komen bij/na het in elkaar zetten van de accu's en het balanceren.
Deze beide heb ik zelf aangeschaft, prima voedingen met CC en CV en goed te gebruiken om je packs te balanceren of je autoaccu na te laden. Veelzijdig inzetbaar door het hogere Amperage.
KPS6020d
RD6030W

[ Voor 6% gewijzigd door Ersus op 09-03-2026 23:32 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Beer070 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:11:
[...]
In de tweede plaats zie ik dat je veel werk hebt gedaan aan de analyse van de afgelopen 2 jaar en wat daarin een zinvolle/kosten efficiënte aanpak zou zijn.
Ik vroeg me af of je hierbij enige mogelijke extra elektrificatie van energie gebruik hebt meegenomen? Warmtepomp, elektrisch opladen, waterstof fabriek ;-)?
Jazeker. De elektrische auto is besteld dus die heb ik meegenomen in mijn modellen. Warmtepomp is niet rendabel te krijgen hier. Waterstof fabriek nog niet :+ Maar op het enige lege stuk dak nog 2800 Wp extra panelen is wel een positieve business case, nadat ik de batterij heb. Zonder het Victron systeem heb ik niet zo veel aan extra PV.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:48

[Afbeelding]
Hoe breed en dik zijn jouw rails?

• Noord27
@DmC1982 Je bedoeld de bedradingskokers? 100 (breed) x80 en 60x60. Rondshoppen loont. Via Duitsland 60% goedkoper als bij de bekende/grote NL leveranciers.

[ Voor 39% gewijzigd door Noord27 op 10-03-2026 08:19 ]

• HyperBart
  • Laatst online: 10:47
onetime schreef op zondag 8 maart 2026 @ 00:17:
[...]

Nee.

[...]

Klopt niet, ze moeten van het net losgekoppeld worden. En inderdaad op het lokale nog in bedrijf zijnde net (eiland) kunnen en mogen ze gewoon verder.
Hoezo niet, de Victron koppelt op dat moment zich van het net en gaat in "no break" en dan is dat een "lokale nog in bedrijf zijnde eiland". We zeggen toch hetzelfde?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:22:
[...] Hoezo niet, de Victron koppelt op dat moment zich van het net en gaat in "no break" en dan is dat een "lokale nog in bedrijf zijnde eiland". We zeggen toch hetzelfde?
Bijna. Voor mij is er een essentieel verschil. Ik hoop dat je dat begrijpt. /

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Elscroto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:52

[Afbeelding]
misschien een domme vraag maar heb jij nu 1 Multiplus GX gepakt zodat je geen losse Cerbo nodig hebt of heeft dit ook nog andere voordelen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:13
onetime schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Bijna. Voor mij is er een essentieel verschil. Ik hoop dat je dat begrijpt. /
Volgens mij zeggen jullie beide 't zelfde:
Bij netuitval moet PV van 't net worden afgeschakeld;
Bij een Victron installatie met PV omvormer op AC-IN schakelt PV omvormer af want die zie geen (goede) netspanning meer;
Bij een Victron installatie met PV omvormer op AC-OUT1 gaat de Victron installatie (indien zodanig ingeregeld) in eilandbedrijf en dat houd in dat AC-IN losgekoppeld wordt (dus losgekoppeld van net) en dat op AC-OUT1 gewoon 230V aanwezig blijft (met hele korte onderbreking). Hierdoor blijft PV dan ook gewoon doorgaan, die merkt eigenlijk helemaal niets.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-03 19:33
[...]

Voor mijn situatie komt dat uit op ofwel één MP 6k5 of 3x MP4k5, ontloopt elkaar niet veel in ROI want de 3-fase setup kan meer PV "vangen" door het wat hogere laadvermogen en meer gebruik maken van specifieke kwartier-tarieven door een 2x zo hoog ontlaadvermogen. Maar die combinatie is ook duurder.
Wat een ontzettend mooie analyse. Kun je de gebruikte scripts ook delen? Met name over een financiële analyse heb ik nog geen goede voorbeelden gevonden.

• HyperBart

[Afbeelding]
Ik vind het vooral leuk om eens een setup te zien waarbij iemand toch gezegd heeft "ik neem een integrated Cerbo en zet er 2 andere units zelfde type maar zonder cerbo bij en dat werkt gewoon :7 ".

• onetime
  • Niet online
@blb4 Hij schreef als reactie dat het klopt dat PV moet -uitschakelen- bij netstoring. Mijn reactie daarop: bijna.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
rube schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:08:

prima om te horen dat het voor jou werkt, en ja, waar ik meer naar kijk is het groter plaatje of dat ook kan werken voor een groter groep van consumenten die veelal geen of heel weinig verstand van techniek en specifiek van electrotechniek hebben en ook geen qua budget wel aan grenzen aan zitten.
overigens vind ik persoonlijk een victron systeem machtig mooi alleen dus zeker niet voor iedereen de beste oplossing. :)

• HyperBart
onetime schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:04:
@blb4 Hij schreef als reactie dat het klopt dat PV moet -uitschakelen- bij netstoring. Mijn reactie daarop: bijna.
Ik snap nog altijd niet wat je punt is, ik heb aangegeven dat er geen netstoring is als je 'm achter de AC Out hangt (mits geconfigureerd uiteraard) en mits de omvormer daar op geconfigureerd is (lees: vooral compatibel met frequency shifting/sturing) blijft die vrolijk doordoen (tot Victron bijregelt/duwt). :?

Soit, we gaan het afsluiten, ik zeg volgens mij knek hetzelfde als jij en heb gewoon @agraaff iets zachter op zijn fout terecht gewezen.

• Noord27
Elscroto schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:39:
[...]

misschien een domme vraag maar heb jij nu 1 Multiplus GX gepakt zodat je geen losse Cerbo nodig hebt of heeft dit ook nog andere voordelen?
Domme vragen bestaan niet, daar is een forum voor! ;)

Klopt. Ik ga geen gebruik maken van een losse Cerbo of Touch (scherm). Je levert wat aansluitmogelijkheden in. Maar dan heb je geen losse Cerbo en/of Touch en bij een MP met GX kun je meteen basis waardes aflezen op het schermpje. Vind het er fraaier uit zien en het is net wat goedkoper. De GX heb ik tegen een aanbiedingsprijs kunnen kopen (inmiddels prijs verhoogd).

@HyperBart Waarom zou dat niet werken? Wie heeft gezegd dat dit niet werkt? Victron geeft zelf ook aan dat dit gewoon werkt in de handleiding. De Cerbo mag ingebouwd zitten of los; dat maakt qua werking geen verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 10-03-2026 11:14 ]

• agraaff
  • Nu online
Noord27 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Domme vragen bestaan niet, daar is een forum voor! ;)

Klopt. Ik ga geen gebruik maken van een losse Cerbo of Touch (scherm). Je levert wat aansluitmogelijkheden in. Maar dan heb je geen losse Cerbo en/of Touch en bij een MP met GX kun je meteen basis waardes aflezen op het schermpje. Vind het er fraaier uit zien en het is net wat goedkoper. De GX heb ik tegen een aanbiedingsprijs kunnen kopen (inmiddels prijs verhoogd).

@HyperBart Waarom zou dat niet werken? Wie heeft gezegd dat dit niet werkt? Victron geeft zelf ook aan dat dit gewoon werkt in de handleiding. De Cerbo mag ingebouwd zitten of los; dat maakt qua werking geen verschil.
Oeh, dat is wel een interessante als je een minimalistischopzet wil met 1 MP en 1 Accu.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:59:
[...]
dus dat is ook direct een groot nadeel van Victron in mijn ogen, ik heb namelijk al een omvormer voor mijn zonnepanelen dus output van deze is in AC.
Op het moment dat de grid wegvalt terwijl je panelen volop aan het terugleveren zijn, moet de energie van die panelen ergens naartoe (tot de PV-installatie is teruggeregeld). Ook als de installatie in eilandbedrijf is en er schakelt een zware belasting uit, is er tijd nodig om de PV terug te regelen. De "overtollige" energie in die tijd moet ergens naartoe. Dat kan alleen naar de accu's toe. Het alternatief is een hoge spanningspiek op je "eiland-net".
Dit is niet een Victron-specifieke situatie: Dit geldt voor elke installatie met PV aangesloten aan de AC-zijde van het eiland-net. Voor zover ik weet is Victron wel één van de weinigen die dit explicitet documenteren. Ik denk niet dat het correct is om deze zorgvuldigheid van Victron vervolgens als nadeel te bestempelen.

• HyperBart
Noord27 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Ik had hier posts zien voorbij komen dat het zou moeten werken en het werkt ook (anders zou het wel heel inefficient zijn) maar het grootste risico in 2 verschillende SKU's kopen is dat je toch ergens een versie mismatch zou kunnen hebben tussen diegene met een Cerbo ingebouwd en diegene zonder.

Ik vind de post even zo snel niet terug maar blijkbaar kan je adhv het serienummer/productnummer en specifieke segmenten daarvan bepalen of een unit op dat gebied "dezelfde" is of net niet waardoor je kan mixen en matchen.

Ik heb nu bv. een MP2 5kVA en ik moet opletten dat als ik die wil uitbreiden met 2 andere MP2's dat de hardware revisie/"dat gebied" hetzelfde is.
Hetzelfde geldt voor jouw types met die extra complexiteit dat de Cerbo er in zit. Dus ooit kan het zijn dat je bij defecten/problemen daardoor bv met "zeldzamere" modellen waardoor je een groter gedeelte moet vervangen.
Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:30:
@Impossibl3 Het serienummer bestaat uit 7 cijfers. Ergens op een printplaat in de behuizing.. De eerste 4 zijn de hardware versie en de laatste 3 de firmware. Aangezien het een nieuw geïntroduceerd apparaat is verwacht ik hardware matig geen verschillen.

Goed dat je het aan geeft betreffende passende hardware en 3 fasen! Meestal zit er een range in hardware wat samen kan werken.

Geen idee waar de grens bij Victron ligt in hardware versies of je 3 fasen werkend kunt krijgen. Wel de moeite waard om even de hardware versie te checken als de GX overmorgen afgeleverd gaat worden.
Het was jij dan ook nog die dit had gepost :D . Goed uitgezocht dus van je.

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 10-03-2026 11:36 ]

• agraaff
  • Nu online
Omdat ik nog steeds zite te denken om minimalistisch te starten met 1 MP4k5 en 1 accu, later zonnepanelen uitbreiden en nog later de MP's naar 3 fase wanneer extra accu nuttig is.
dan is de MP 4K5 GX versie best een slimme optie. Ik heb bijna zeker niet de volledige functionaliteit van de Cerbo nodig en kan dan 2 normale MP4k5 bij kopen. scheelt weer 150 euro. wat voor de ROI best relevant is.
P.s. ik leg meterkast en bekabeling dan wel al meteen toekomst bestendig aan :)

• agraaff
  • Nu online
Mocht ik later toch wel wat missen dan kan ik altijd nog een Cerbo kopen.
En tegen die tijd is het systeem ook 3 fase met meerder accu's wat het misschien rechtvaardigd.

• GerjanT
agraaff schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:35:
Omdat ik nog steeds zite te denken om minimalistisch te starten met 1 MP4k5 en 1 accu, later zonnepanelen uitbreiden en nog later de MP's naar 3 fase wanneer extra accu nuttig is.
dan is de MP 4K5 GX versie best een slimme optie. Ik heb bijna zeker niet de volledige functionaliteit van de Cerbo nodig en kan dan 2 normale MP4k5 bij kopen. scheelt weer 150 euro. wat voor de ROI best relevant is.
P.s. ik leg meterkast en bekabeling dan wel al meteen toekomst bestendig aan :)
@Noord27 heeft mooi uitgezocht wat wel een vereiste is. Je kunt er ook altijd voor kiezen om tegen de tijd van uitbreiding alle drie de MP’s opnieuw te kopen en de huidige op marktplaats te zetten.

• Jan-tweak
Hermarcel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Op het moment dat de grid wegvalt terwijl je panelen volop aan het terugleveren zijn, moet de energie van die panelen ergens naartoe (tot de PV-installatie is teruggeregeld). Ook als de installatie in eilandbedrijf is en er schakelt een zware belasting uit, is er tijd nodig om de PV terug te regelen. De "overtollige" energie in die tijd moet ergens naartoe. Dat kan alleen naar de accu's toe. Het alternatief is een hoge spanningspiek op je "eiland-net".
Dit is niet een Victron-specifieke situatie: Dit geldt voor elke installatie met PV aangesloten aan de AC-zijde van het eiland-net. Voor zover ik weet is Victron wel één van de weinigen die dit explicitet documenteren. Ik denk niet dat het correct is om deze zorgvuldigheid van Victron vervolgens als nadeel te bestempelen.
de vraag is hoe vaak je dit hebt, en er moet een stroomuitval zijn en er moet voldoende zon zijn en je hebt op dat moment geen grote afname.
het is overigens niet dat ik het vermleden als nadeel zie, dat is eerder een een pre voor victron, eigenlijk verwacht ik ook niets anders.
maar daar dan een verplichte giga capaciteitsgroote aan te hangen, daar heb ik dus wel mijn vraagtekens bij of dat nu echt wel zo een noodzaak is.

overigens de netcode geeft aan:Artikel 3.8
2. De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning; dus bij wegval moet de beveiliging binnen de 2 seconden ingrijpen.

waarbij bij installaties zonder een batterij ( en laten we eerlijk zijn dat is circa 95% van de huidige PV installaties, die hebben ook geen batterij aangesloten, en daar werkt dit systeem blijkbaar dus ook, zonder dat je huis wordt opgeblazen. 8)7

• Hermarcel
  • Niet online
@Jan-tweak
Niks is verplicht.

Hoe vaak het voor komt? Hier in Portugal regelmatig kan ik je zeggen. En dat schijnt in Nederland ook te gaan gebeuren als ik de geleerden mag geloven.

Bij installaties zonder accu schakelen de PV omvormers uit. Dat is niet het geval bij een installatie met accu's, korte overschakeltijd en PV aan de eiland-uitgang gekoppeld. Hier is tijd nodig om de omvormers terug te regelen.

• Jan-tweak
Hermarcel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:22:
@Jan-tweak
Niks is verplicht.

Hoe vaak het voor komt? Hier in Portugal regelmatig kan ik je zeggen. En dat schijnt in Nederland ook te gaan gebeuren als ik de geleerden mag geloven.

Bij installaties zonder accu schakelen de PV omvormers uit. Dat is niet het geval bij een installatie met accu's, korte overschakeltijd en PV aan de eiland-uitgang gekoppeld. Hier is tijd nodig om de omvormers terug te regelen.
Dat kan, wij hier in Nederland hebben gelukkig een van de stabielste stroom-netwerken op aarde, hoewel onze stuurlui hard bezig zijn om dat negatief te beinvloeden.

Bij een normale PIB installatie met PV heb ik dus dat probleem net zo goed niet als met alleen een PV, dus heb ik bij een dergelijke opzet die extra overhead aan batterij capaciteit ook helemaal niet nodig.

De oorzaak van jouw probleem ligt dus duidelijk hoe e.e.a. is gekoppeld en is bestuurd, en dus zou je dat als een "nadeel" kunnen zien, het is maar hoe je daarna kijkt.
Omgekeerd bied een dergelijk systeem dan ook weer een boel voordelen, dus gewoon goed afwegen wat in jouw specifieke situatie het beste werkt, en een victron kan dus een perfect systeem zijn, alleen niet voor iedereen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 10-03-2026 13:46 ]

• Hermarcel
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Dat kan, wij hier in Nederland hebben gelukkig een van de stabielste stroom-netwerken op aarde, hoewel onze stuurlui hard bezig zijn om dat negatief te beinvloeden.

Bij een normale PIB installatie met PV heb ik dus dat probleem net zo goed niet als met alleen een PV, dus heb ik bij een dergelijke opzet die extra overhead aan batterij capaciteit ook helemaal niet nodig.

De oorzaak van jouw probleem ligt dus duidelijk hoe e.e.a. is gekoppeld en is bestuurd.
Bij een normale PIB hangt de PV ook niet aan de uitgang. Als je dat bij Victron ook niet doet, dan speelt het bij Victron ook niet. Als de PV bij de PIB wél aan de backup-uitgang hangt, dan heb je daar hetzelfde probleem: De energie moet ergens naartoe.
De factor 1.0 rule geldt alleen als je AC gekoppelde pv-inverters aan de uitgang van de Victron hangt. Hang je de PV-inverters direct na de hoofdschakelaar in je meterkast dan is de factor 1.0 regel niet van toepassing.

• Hermarcel
  • Niet online
Overigens heb ik de factor 1.0 rule ook zelf geïnterpreteerd als:
De maximale PV energie moet, voor een korte tijd (1 minuut?) door de accu geabsorbeerd kunnen worden.

Ik heb 18kWp aan PV. De Factor 1.0 rule vanVictron komt dan uit op (18 / 1,5) * 4,8 = 57,6 kWh.

Maar ik ben aan het rekenen geslagen:
Mijn PV is 18 kWp.
Stel dat de accu's leeg zijn, dan is de spanning het laagst en dus de stroom het hoogst. De pack-spanning is dan 16 * 2,6 V = 41,6 V.
Om de volle 18kW te kunnen opnemen moet er een maximale stroom van 18.000 / 41,6 = 433 A kunnen gaan lopen.
Voor mijn MB31 LFP cellen geldt een maximale continue laadstroom van 0.5C (157A). Dus ik heb 433 / 157 = 2,7 accu nodig om niet boven de maximale continue laadstroom van 0,5C te komen.
Maar een standaard LFP cel mag best incidenteel en voor korte tijd een hogere laadstroom te verwerken krijgen. Stel dat je die 433A over twee accu's spreidt, dan is dat 217A per accu. 217A betekent een laadstroom van 217 / 314 = 0,7C. Best acceptabel volgens mij.
Dat zouden dus twee accu's gebaseerd op MB31's zijn voor een totaal van 32kWh.

• Keneo
  • Laatst online: 16-03 22:58
Hermarcel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:52:
De maximale PV energie moet, voor een korte tijd (1 minuut?) door de accu geabsorbeerd kunnen worden.
Wat doe je dan als de batterij 100% vol is, de zon schijnt volle bak en het net valt uit?
Interpreteer je dan dat je accu ten alle tijde max x% geladen is als de zon uitzit om dit op te kunnen vangen?

Ik denk dat je het iets te strak neemt, ik heb het hier even getest, en als het grid er uit gaat gaan mn sma omvormmer binnen een fractie van een sec naar 0, om erna heel traagjes over de loop van een paar minuten terug naar volle sterkte de batterij te gaan laden.
Of die er uit gaat omwille van te hoge frequentie die victron snel genoeg kan geven, of omdat die boven de 260v komt met z'n duwen zie ik niet direct.

[ Voor 30% gewijzigd door Keneo op 10-03-2026 14:15 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37
Noord27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Het verschil in lengte van de kabels van de BUSbar naar je MPs boeit niet zo. Simpelweg omdat de load op de multi's sowieso niet gelijk is, de spanning aan de AC kant niet gelijk is etc. Een kleine variatie hier is niet zo spannend. Van de BUSbar naar je accu's is het belangrijker.

Mensen die last hebben van een bushbar raad ik aan om de kantenmaaier eens te hanteren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 10-03-2026 14:43 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Hermarcel
  • Niet online
Keneo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Wat doe je dan als de batterij 100% vol is, de zon schijnt volle bak en het net valt uit?
Interpreteer je dan dat je accu ten alle tijde max x% geladen is als de zon uitzit om dit op te kunnen vangen?

Ik denk dat je het iets te strak neemt, ik heb het hier even getest, en als het grid er uit gaat gaan mn sma omvormmer binnen een fractie van een sec naar 0, om erna heel traagjes over de loop van een paar minuten terug naar volle sterkte de batterij te gaan laden.
Of die er uit gaat omwille van te hoge frequentie die victron snel genoeg kan geven, of omdat die boven de 260v komt met z'n duwen zie ik niet direct.
Ik laad inderdaad tot max 3,45V per cel. Dus er is altijd tenminste nog 0,2V ruimte.

Ik heb de aanwijzingen van Victron al ruim uitgelegd, vind ik. Verder verschuil ik me achter de specialisten van Victron. ;)

• NTS
  • Niet online

NTS

GerjanT schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:54:
[...]
Wat een ontzettend mooie analyse. Kun je de gebruikte scripts ook delen? Met name over een financiële analyse heb ik nog geen goede voorbeelden gevonden.
Ik zal eens kijken of ik er één overzicht van kan maken. Heb het in meerdere rondjes gedaan met losse python scripts, belangrijst is numpy en scipy voor scipy.optimize. Daar kan je een model in maken voor "Als ik elk kwartier het slimste doe, wat komt er dan uit". Historische prijsdata van Jeroen.nl en mijn verbruik uit de Homeassistant database (via DSMR).

• Noord27
V_ger schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:43:
[...]

Het verschil in lengte van de kabels van de BUSbar naar je MPs boeit niet zo. Simpelweg omdat de load op de multi's sowieso niet gelijk is, de spanning aan de AC kant niet gelijk is etc. Een kleine variatie hier is niet zo spannend. Van de BUSbar naar je accu's is het belangrijker.

Mensen die last hebben van een bushbar raad ik aan om de kantenmaaier eens te hanteren ;)
Gelukkig bent u gezegend zonder zware dyslexie. En kan ik relatief gemakkelijk afstand nemen van dergelijke insinuaties. Ik zie de toegevoegde waarde ook niet hiervan in het topic of zelfs op een gewaardeerd forum. Het voegt niets toe aan het trekkende verhaal. Toch bedankt voor de input over de lengte van de kabels.

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 10-03-2026 18:15 ]

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:57
Hermarcel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Ik laad inderdaad tot max 3,45V per cel. Dus er is altijd tenminste nog 0,2V ruimte.

Ik heb de aanwijzingen van Victron al ruim uitgelegd, vind ik. Verder verschuil ik me achter de specialisten van Victron. ;)
Dit was ook mijn gedachte volgens mij wordt er standaard met restcapaciteit geladen.

Nu weet ik even niet hoeveel kWh er reserve zit in die laatste 0.2 volt omdat de curve wel enorm stijl wordt aan het einde.
Maar we kunnen hier toch wel een klein piekje mee opvangen denk ik.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• HyperBart
Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:45:
[...]

in het eerste geval gaat het mij hier niet om het terugverdienen van de setup; maar meer de kosten besparing en het het gebruik/verhandelen van eigen opgewekte energie. Mijn gemiddelde verbruik zit dagelijks zo tussen de rond de 20/25 kwh, in de zomer ligt dit hoger ivm het gebruik van airco's. Ik had de stelregel verbruik x1,5 is batterijcapaciteit gebruikt.

wat met betrekking tot terugverdienen ook nog een mooie bijkomstigheid is, is dat ik via het werk zogenoemde groene projecten (zonnepanelen, batterijen etc etc) jaarlijks 1000 euro bruto netto wisseling mag doen
Niet om terugverdienen maar wel om de kostenbesparing :? .
Kosten besparing is ook een vorm van terugverdienen, toch? :*)
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dynamisch voorlopig niet oplevert, anders gezegd: PV opslaan en verschuiven is meer besparing/terugverdienend dan via dynamische contracten.

Voor een doorsnee setup (dus wat je opslaat 100% zeker altijd kunnen verbruiken in de nacht, wat gezien je verbruik prima mogelijk moet zijn) kan je ongeveer (als je genoeg produceert/overschot hebt) een 3000kWh in de batterij tanken per jaar met een kist van 15kWh en omvormer van 5kVA.

Reken dan zelf je besparing maar uit en dan kom je snel uit bij het feit dat iedere 100 EUR minder investering je terugverdientijd (sorry, besparingstijd :P ) serieus inkort.

• Hermarcel
  • Niet online
@blaaspijp
Om bij mijn installatie te blijven: De 18kWp PV kan maximaal 18kWh per uur genereren. Dat is 18 / 60 = 0,3 kWh per minuut. Mijn ervaring is dat de PV er net geen minuut over doet om teruggeregeld te worden door frequentie-verhoging door de MultiPlussen.
(Mijn PV bestaat uit negen Hoymiles HMS-2000-4T micro-omvormers met ruim 19 kWp aan panelen. Alles op het zuiden)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37
Noord27 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Gelukkig bent u gezegend zonder zware dyslexie. En kan ik relatief gemakkelijk afstand nemen van dergelijke insinuaties. Ik zie de toegevoegde waarde ook niet hiervan in het topic of zelfs op een gewaardeerd forum. Het voegt niets toe aan het trekkende verhaal. Toch bedankt voor de input.
Blijkbaar mis je geheel het punt over de lengte en focus je volledig op het andere. Lange tenen hoor.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• AHTechSolutions
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 19:43
HyperBart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Ik vind het vooral leuk om eens een setup te zien waarbij iemand toch gezegd heeft "ik neem een integrated Cerbo en zet er 2 andere units zelfde type maar zonder cerbo bij en dat werkt gewoon :7 ".
Ik heb express gekozen voor een Gx device, zie geen reden om een cerbo te plaatsen, de extra aansluitingen die erop zitten gebruik ik toch niet. Het systeem draait sinds dit weekend, moet nog even de laatste puntjes op de i zetten en dan is het klaar, volgende stap is de integratie met Home assistant, maar dat heeft nog geen haast.
[quote]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wmEkANRnwjDRl-j99tECPmLhh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5Mc7F0POt9p9gr3ViaBZN3Z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_lJGOSdF0qFV-657K0y-TIaK7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYQa7LkrKq74a3alYdxkhPJb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AHTechSolutions op 10-03-2026 18:32 ]

• Noord27
@AHTechSolutions Ziet er goed uit! Ook iemand die voorkeur geeft aan een ingebouwde cerbo, zonder Touch scherm.

Heb je eerst de Cerbo geprogrammeerd door er spanning vanuit de busbar/accu's op te zetten? Mij is nog niet helemaal duidelijk hoe de interne cerbo verbonden is en/of je afzonderlijk spanning op de cerbo kunt zetten. Of alleen op de cerbo de de MP tegelijk.

Waarom heb je eigenlijk 2 MP's met GX ingebouwd? Dat hoeft er toch maar 1-tje te zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 10-03-2026 19:59 ]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik ben bezig met een setup met 3x multi RS solar geconfigureerd als 3 fase. Nu heb ik de P1 meter kunnen koppelen in Node-Red en virtual grid meter. Enige wat ik niet voor elkaar krijg die in te stellen als hoofdmeter voor de ESS. De opties zijn ook anders als bij mijn Multiplus II 5000 opstelling.

Iemand een idee ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:38:
Ik ben bezig met een setup met 3x multi RS solar geconfigureerd als 3 fase. Nu heb ik de P1 meter kunnen koppelen in Node-Red en virtual grid meter. Enige wat ik niet voor elkaar krijg die in te stellen als hoofdmeter voor de ESS. De opties zijn ook anders als bij mijn Multiplus II 5000 opstelling.

Iemand een idee ?
Multi-RS solar werkt alleen met VM-3P75CT als grid meter

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:10
PcFer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Multi-RS solar werkt alleen met VM-3P75CT als grid meter
Oh raar dat het bij die weer anders is dan bij de gewone multis

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Cyrus The Virus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:19:
[...]

Oh raar dat het bij die weer anders is dan bij de gewone multis
Vanuit opgedane ervaring is het mijns inziens beter de ‘originele’ route aan te houden. Bij updates kan het zomaar zijn dat ‘integraties’ niet lekker werken en telkens opnieuw aandacht vragen. En het is best prettig als de installatie ‘gewoon’ werkt zonder zo nu en dan weer aan die integratie te moeten schroeven.

• GerjanT
AHTechSolutions schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:30:
Ik heb express gekozen voor een Gx device, zie geen reden om een cerbo te plaatsen, de extra aansluitingen die erop zitten gebruik ik toch niet. Het systeem draait sinds dit weekend, moet nog even de laatste puntjes op de i zetten en dan is het klaar, volgende stap is de integratie met Home assistant, maar dat heeft nog geen haast.
[quote]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hele mooie opzet en hergebruik van een Rittal-kast. Kun je wat meer specs geven over je opzet? Ik vind dit wel een hele mooie opzet, ook met de accu’s op deze manier.

• agraaff
  • Nu online
Hermarcel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:52:

Ik heb 18kWp aan PV. De Factor 1.0 rule vanVictron komt dan uit op (18 / 1,5) * 4,8 = 57,6 kWh.

Maar ik ben aan het rekenen geslagen:
Mijn PV is 18 kWp.
Stel dat de accu's leeg zijn, dan is de spanning het laagst en dus de stroom het hoogst. De pack-spanning is dan 16 * 2,6 V = 41,6 V.
Om de volle 18kW te kunnen opnemen moet er een maximale stroom van 18.000 / 41,6 = 433 A kunnen gaan lopen.
Voor mijn MB31 LFP cellen geldt een maximale continue laadstroom van 0.5C (157A). Dus ik heb 433 / 157 = 2,7 accu nodig om niet boven de maximale continue laadstroom van 0,5C te komen.
Maar een standaard LFP cel mag best incidenteel en voor korte tijd een hogere laadstroom te verwerken krijgen. Stel dat je die 433A over twee accu's spreidt, dan is dat 217A per accu. 217A betekent een laadstroom van 217 / 314 = 0,7C. Best acceptabel volgens mij.
Dat zouden dus twee accu's gebaseerd op MB31's zijn voor een totaal van 32kWh.
er zijn nu ook 345Ah accu's te krijgen in de zelfde vormfactor, alleen hebben die een C van 0,25 continu.
Als ik dan 3 MP 4k5 pak en 2 yixiang boxen (200A) loop ik bij laden niet tegen de limiet aan van de C allen bij ontladen mogelijk op 0,35C ongeveer.
Maar dan nog 8000 cycli is 21,9 jaar elek dag 100% leeg en 100% vol. dat ga je niet redden verwacht ik.
Dus je zit al snel aan de 30 a 35 jaar. Als je dan door een iets verkeerde C af en toe over het ideaal zit dan gaat je levensduur iets achteruit. Ik ben al blij als de boel 20 jaar red. dus denk niet dat dat echt een issue is

• agraaff
  • Nu online
Met 1 accu unit en 3 MP4k5 zit je nu op max vermogen al dik over de max c rate met de 314Ah accu's
Met 2 units zit je netjes, op 0,43. En met een 345a op 0.4. Iets te hoog bij vol vermogen continu is dat.
Hou er rekening mee dat de JK bms bijvoorbeeld max 200A doet. je moet dan zo'n 8.5kwh continu trekken, ik red dat niet.
De vraag is dus hoe vaak zit je op die max als je er al ooit op zit?

• blaaspijp
Ik vind 2 accus met 18kWp erg aan de lage kant zitten.
En ik vind 0,7C redelijk veel als je accus al vol zitten als het net uitvalt. Tot welk voltage laad jij standaard?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• agraaff
  • Nu online
Ik heb maar zo'n 3500Wp dus ander verhaal dan. en dan nog, je hoeft niet alle zon op te slaan. je mag ook terug leveren overdag. als ik de avond en nacht maar kan overbruggen en de volgende dag de boel weer kan laden. als dit is gebouwd is het volgende project Wp uitbreiden zodat ik de schouder seizoenen betr kan benutten.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Inmiddels is deze tweakert ook in de Victron rabbithole gedoken. Het doel is overtollige stroom op te slaan en efficiënt af te staan.

Heb momenteel 1-faseaansluiting en simpele Hager-groepenkast. Heb 18 x 290 Wp panelen i.c.m. een Omniksol-5k-TL2 omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_N3_GilB5j766jxWQS3dLbEHv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3rnHhu4awU95rf1RzBKJWEl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet de illusie dat ik mijn thuisbatterijsetup ga terugverdienen; het gaat mij meer om het idee dat ik zonne-energie efficiënt kan benutten, het stroomnet iets kan ontzien en dat ik in geval van nood toegang tot stroom heb.

Op dit moment is mijn keuze gevallen op een Victron Energy ESS PRO set 32-64kWh / 15kVA / 3-fasen met 16 kWh accu. Aangezien ik noodstroom wil, tevens de keuze gevallen op de ESS noodstroom 3-fasen 25A/40A optie.

Dan komt deze groepenkast (tevens Hager, dus dat is mooi) naast mijn bestaande groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6jmNmGrfSnOhAgrGn0dBnEkt7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJcyMMQsrYIu5UiGpHqdaCiS.png?f=fotoalbum_large

Ook wil ik voor de EV een Victron Energy EV Charging Station NS laten installeren.

Moet nu nog iemand inhuren voor het upgraden van mijn 1-fase-groepenkast naar 3-fase. Dan lijkt het me verstandig om nog een Hager groepenkast te laten monteren. ChatGPT komt met de volgende indeling:

Hoofdschakelaar 4P

Aardlek 1
3P automaat → EV lader

Aardlek 2
2P automaat → toekomstige inductie
1P automaat → toekomstige warmtepomp

Initieel kwam ChatGPT ook met deze optie:

Aardlek 3 (4P)
3P automaat → Victron ESS

Maar met die ESS-omschakelkast hoeft dat zeker niet meer? Ben al een tijdje in gesprek met ChatGPT en bekijk een hoop YouTube videos maar soms duizelt het het een beetje. Andere tips/suggesties zijn ook welkom.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:28
ik weet niet hoeveel je van plan bent om te gaan laden thuis, maar ik zou nu kijken naar een laadpaal die ERE-certificaat geschikt is, zodat je evt die vergoeding nog extra kunt terugkrijgen zolang dat is. Volgens mij is de Victron dat niet, weet niet of dat wel komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 11-03-2026 14:48 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• blaaspijp
De Victron laadpaal is ERE geschikt mits je er een MID meter bij gebruikt. Zie ook de laatste video van Harold Halewijn.

• Red devil
  • Nu online
Razor109 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:48:
[...]
ik weet niet hoeveel je van plan bent om te gaan laden thuis, maar ik zou nu kijken naar een laadpaal die ERE-certificaat geschikt is, zodat je evt die vergoeding nog extra kunt terugkrijgen zolang dat is. Volgens mij is de Victron dat niet, weet niet of dat wel komt.
Zeer relevant, thanks voor de tip!
blaaspijp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:58:
De Victron laadpaal is ERE geschikt mits je er een MID meter bij gebruikt. Zie ook de laatste video van Harold Halewijn.
Wat voor MID meters zou je daarvoor kunnen overwegen, ik zie zo 123 geen Victron optie?

[edit] Ik lees dat de MID meter in de laadpaal moet zitten?

[ Voor 8% gewijzigd door Red devil op 11-03-2026 15:04 ]

• blaaspijp

• Red devil
  • Nu online
Thanks sommige zijn best betaalbaar. Maar nu las ik net dat de MID later perse in de laadpaal moet zitten?

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:14
blaaspijp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:58:
Wat Harold aangeeft is dat er volgens de letter van de wet geen MID meter fysiek in de meter zelf moet zitten.

Wat een dienstverlener van je eist om zonder (dure) fysieke controle jou als klant te accepteren, is niet noodzakelijk hetzelfde.

• onetime
  • Niet online
@Red devil Kijk hier eens voor je verder op "AI" vertrouwd: Het grote kookplaat aansluiten topic

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:44
Red devil schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:35:
Inmiddels is deze tweakert ook in de Victron rabbithole gedoken. Het doel is overtollige stroom op te slaan en efficiënt af te staan.

Heb momenteel 1-faseaansluiting en simpele Hager-groepenkast. Heb 18 x 290 Wp panelen i.c.m. een Omniksol-5k-TL2 omvormer.

[Afbeelding]

Ik heb niet de illusie dat ik mijn thuisbatterijsetup ga terugverdienen; het gaat mij meer om het idee dat ik zonne-energie efficiënt kan benutten, het stroomnet iets kan ontzien en dat ik in geval van nood toegang tot stroom heb.

Op dit moment is mijn keuze gevallen op een Victron Energy ESS PRO set 32-64kWh / 15kVA / 3-fasen met 16 kWh accu. Aangezien ik noodstroom wil, tevens de keuze gevallen op de ESS noodstroom 3-fasen 25A/40A optie.

Dan komt deze groepenkast (tevens Hager, dus dat is mooi) naast mijn bestaande groepenkast.
[Afbeelding]

Ook wil ik voor de EV een Victron Energy EV Charging Station NS laten installeren.

Moet nu nog iemand inhuren voor het upgraden van mijn 1-fase-groepenkast naar 3-fase. Dan lijkt het me verstandig om nog een Hager groepenkast te laten monteren. ChatGPT komt met de volgende indeling:

Hoofdschakelaar 4P

Aardlek 1
3P automaat → EV lader

Aardlek 2

Aardlek 3 (4P)

Maar met die ESS-omschakelkast hoeft dat zeker niet meer? Ben al een tijdje in gesprek met ChatGPT en bekijk een hoop YouTube videos maar soms duizelt het het een beetje. Andere tips/suggesties zijn ook welkom.
Voordat je dure upgrades aan je meterkast gaat doen; check eerst bij je netbeheerder of upgraden uberhaupt mogelijk is ivm netcongestie. Ik heb een 3-fase meterkast die ik komende paar jaar niet op 3 fase ga krijgen omdat Liander mijn aansluiting niet wil verhogen.

Vraag jezelf heel goed af of je echt echt echt 3-fase nodig hebt, alle complexiteit gaat keer drie en alles wordt duurder. Bij nader inzien had ik met mijn 1 fase 40A aansluiting ook een heel eind gekomen. EV laden kan met load balancing dus dat je dat vermogen nodig hebt is niet zo'n sterk argument.

Noodstroom functionaliteit maakt een setup echt een stuk complexer en duurder.

Simpel starten, op 1 fase met alleen net-koppeling (ac-in), zonder noodstroom, zou mijn advies zijn.

• Red devil
  • Nu online
Kokkers schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Voordat je dure upgrades aan je meterkast gaat doen; check eerst bij je netbeheerder of upgraden uberhaupt mogelijk is ivm netcongestie. Ik heb een 3-fase meterkast die ik komende paar jaar niet op 3 fase ga krijgen omdat Liander mijn aansluiting niet wil verhogen.

Vraag jezelf heel goed af of je echt echt echt 3-fase nodig hebt, alle complexiteit gaat keer drie en alles wordt duurder. Bij nader inzien had ik met mijn 1 fase 40A aansluiting ook een heel eind gekomen. EV laden kan met load balancing dus dat je dat vermogen nodig hebt is niet zo'n sterk argument.

Noodstroom functionaliteit maakt een setup echt een stuk complexer en duurder.

Simpel starten, op 1 fase met alleen net-koppeling (ac-in), zonder noodstroom, zou mijn advies zijn.
Dank voor je argumenten. Misschien zou ik eerst eens contact kunnen opnemen met Liander om te kijken of ik last ga krijgen van de zelfde vertraging? Denk wel dat je gelijk hebt qua haalbaarheid met 1 x 35A. Alleen heb ik geen zin om later alsnog eens de boel te moeten upgraden als het toch nodig lijkt te zijn (bijv toch 2x electrische auto's, plus all electric WP etc).

De noodstroomoptie is bij Victron niet eens zoveel duurder, en ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer als ik een thuisbatterij zou hebben en alles plat gaat als het reguliere net het niet meer doet.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:14

pvg

Matsuda schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Wat Harold aangeeft is dat er volgens de letter van de wet geen MID meter fysiek in de meter zelf moet zitten.

Wat een dienstverlener van je eist om zonder (dure) fysieke controle jou als klant te accepteren, is niet noodzakelijk hetzelfde.
In Harold’s video laat hij 3 bullet points zien. Volgens mij staat er in het eerste punt duidelijk “geïntegreerde meter” en in het derde punt “MID meter”. Ik denk dat Harold de tekst niet juist interpreteert. Ik zou kiezen voor een lader met geïntegreerde MID meter. De aanbieders van de ERE inboekservice hebben vaak ook een lijst van ondersteunde laadpalen: daar staan laadpalen met MID meter op en deze aanbieders hebben geen belang bij het onnodig uitsluiten van laadpalen… 🤨

• agraaff
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ofnQtc_pV_77PZykqhkH5h6ceI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsnofZZBA6DAe7zX7A5PyLRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 1 is gezet, accu besteld op Alibabba.
Yixiang Vertical S2 16KWh 200A JK BMS
Pre-assambled met brandblusser, heatingpad, Class-t, braker, Eve MB31 Class A double stud.
€1593,- incl verzenden.

En ja ik ben tweaker maar pre-assembled was $600 goedkoper dan los kopen.
Ik schroef hem wel open en loop het even na allemaal :)

• Noord27
@agraaff Leuk, bestelling de deur uit. Maar zelf in elkaar zetten moet goedkoper zijn als gemonteerd geleverd. Dat is tenminste mijn recente ervaring met accu's en Yixiang behuizingen via Ali. €1200/1300,- voor 16kWh set is prima te vinden voor zelfbouw met A klasse primatische cellen.

Heb je bewust voor verticale liggende accu's gekozen..?

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 13-03-2026 16:11 ]

• agraaff
  • Nu online
Momenteel niet, Accu's zijn duur geworden los. vooral verzendkosten nekt je. dit is nog EU stock
En geen karretje nodig want wielen inbegrepen. scheelt ook weer $144
En ja, bewust voor de liggende gekozen. ivm plaatsing thuis. Contacten bovenaan en ruimte.

[ Voor 80% gewijzigd door agraaff op 13-03-2026 16:38 ]

• agraaff
  • Nu online
Iets met een oorlog in Iran vermoed ik zomaar.

• Beer070
agraaff schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:05:
[Afbeelding]

Stap 1 is gezet, accu besteld op Alibabba.
Yixiang Vertical S2 16KWh 200A JK BMS
Pre-assambled met brandblusser, heatingpad, Class-t, braker, Eve MB31 Class A double stud.
€1593,- incl verzenden.

En ja ik ben tweaker maar pre-assembled was $600 goedkoper dan los kopen.
Ik schroef hem wel open en loop het even na allemaal :)
Gefeliciteerd! Heel veel plezier met het tweaken!

• Red devil
  • Nu online
Red devil schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoofdschakelaar 4P

Aardlek 1
3P automaat → EV lader

Aardlek 2

Aardlek 3 (4P)

Vraagje: in geval de stroom uitvalt op het net, hoe lang duurt het voordat mijn beoogde setup (zie hierboven) met ESS-noodstroomfunctionaliteit het overneemt? En mocht zo'n storing langer duren, wordt de accu dan ook bijgeladen door de zonnepanelen als de zon genoeg schijnt?

• onetime
  • Niet online
@Red devil Met de juiste setup enkele miliseconden. Goed instellen alles.

edit: solar laden bij storing, als ook goed aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 15-03-2026 10:12 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:33
Red devil schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Vraagje: in geval de stroom uitvalt op het net, hoe lang duurt het voordat mijn beoogde setup (zie hierboven) met ESS-noodstroomfunctionaliteit het overneemt? En mocht zo'n storing langer duren, wordt de accu dan ook bijgeladen door de zonnepanelen als de zon genoeg schijnt?
Hier heb je alle informatie...
"Het grote Victron Off-Grid topic"

• Noord27
Koppelen van de GX is gelukt in het Victron portaal met een update naar V3.70. 🙂

We hebben weer iets te doen. Alle 48 cellen exact 3,25V bij checken na binnenkomst.

Zijn er andere Tweakers die Cornex cellen vanuit Polen besteld hebben en, althans volgens de stickers, MB31 cellen ontvangen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqUpnGtKnH2YsNhj91ah8j1qA3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux99l3gwi4DqoxARy939gnNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0udNzZDLEJu-IpPo5nEhrxrLrZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcrqTWfoqT99ZQC0FhWWex55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFzIXnpmBVnMMkSTyFFEtdLSm4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yxqa7lcj9Adolhk5cYFz6wCq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 16-03-2026 18:38 ]

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:58
@Noord27 heb je de victron hiervoor aangezet of via de DC zijde spanning opgezet (met een externe voeding)?

• blaaspijp
Ik heb zelf een 12v adapter welke ik ook gebruik om de ventilatoren via het Cerbo relais te voeden.
Deze zou ook voldoende moeten zijn om de Cerbo initieel op te starten.

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Voordeel is dat je met het meegeleverde adaptertje makkelijk naar een losse kabel kan gaan.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
@Noord27 Als je het serienummer (uit de QR code) in de Gobelpower Lifepo4 decoder plakt dan zie je dat het Cornex cellen zijn van 22/NOV/2025. Mooie nieuwe cellen dus!

• Noord27
@witje_ Ik had nog een laboratorium voeding. Daarmee spanning op de busbar gezet (ingesteld op 50V, geloof 1.5A). Altijd handig om wat te testen of op te laden met instelbaarheid V en A.

@PcFer Nice!
Eerste 16 cellen laten prima waardes zien. Nog ff het standaard wachtwoord veranderen, dan is de foutmelding op de Yixiang ook weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RACbYdbY3_ESX6cnbnNaZVsMHHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doZDeyU71ILzxqOGD1RqR1rl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmpqN9xY1LQhWuxTB_UcW7kOXeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oo2jFbgV5kMLhvY98RPU1mM2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door Noord27 op 16-03-2026 22:19 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020

HRV

Ik zie dit voor het eerst, dus geen idee of mijn aanname klopt.. maar @Noord27 die verschillen in Cell Wire Resistance... Cell 10 bijvoorbeeld bijna het dubbele van cell 1. Is dat een potentieel probleem? Slecht contact, niet schoongemaakt?

Zie dit voor het eerst en vraag me af of je hierdoor nog problemen kan krijgen gezien de hoge stromen die gegenereerd worden. Wellicht zie je het ook terug door warmteontwikkeling op die aansluitingen?

• Noord27
@HRV Geen idee wat normale weerstanden hierin zijn. Alle 3 de boxen laten wel vergelijkbare waardes zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX9WyCu2AXVPJ1IkHNHgRPHnuDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlNv9EXo3WcAL5dJjQ6ifoiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pgo7m6bJGA2UhmQzmtujDq75JfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUGImxTl2PfpzEuSMmXkbBvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAirfVmDmfiEr0pIijrgzmSk5rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPwi3Ha9vV3O7lPoVyxHTIEz.jpg?f=fotoalbum_large

• blaaspijp
@Noord27 waarom wissel jij de positie van de powerin en distributor niet om?
Nu moeten je DC Kabels elkaar kruisen

• Gieliovd520
  • Laatst online: 11:29
Mooie set @Noord27 !

Ligt het aan mij of heb je de bovenkant van de MP geblokkeerd? Daar moet de warmte kunnen ontsnappen.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Noord27
@blaaspijp Daar zit ik ook nog aan te denken inderdaad. Exacte opstelling van de accu's ligt nog niet vast. Eerste opzet was om ze andersom te neer te zetten.

@Gieliovd520 Er zit nog 15cm ruimte tussen MP's en het dak. Er liggen nu tijdelijk de deksels van de bedradingskokers op. ;)

• HRV
  • Registratie: Mei 2020

HRV

Noord27 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:39:
@HRV Geen idee wat normale weerstanden hierin zijn. Alle 3 de boxen laten wel vergelijkbare waardes zien.
Heb je deze al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=cTVSmTkiJ6Y
Hierin heeft Andy problemen met de aansluitingen van een paar van zijn accus. Zou de extra weerstand kunnen verklaren. Dit is wat mij triggerde toen ik die weerstandswaarden zag.

Misschien is het iets, misschien niets, ik weet het niet.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste