Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:38
BernieW schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:59:
Van de andere kant, als je denkt dat een Multiplus niet aan de internationale en Nederlandse eisen voldoet moet je dat heel goed kunnen onderbouwen en er niet continu omheen blijven draaien. Het is namelijk nog al een bewering. Ook in een rechtbank zou je dit op technische feiten moeten kunnen uitleggen.
Ho ho, dat is volgens mij niet wat @bommer beweert.

Ik denk/geloof dat hij duidelijk heeft gemaakt dat de meeste Victron's in eilandbedrijf een veiligheid niet laten trippen. En dat is niet conform NEN1010. Victron heeft daar niets mee te maken, want hun apparatuur voldoet aan alle product eisen. Daar ga ik tenminste van uit. Het probleem is de complete installatie.

Nu is NEN1010 een norm, echter geen wettelijke vereiste maar een richtlijn. Dat betekent dat 'gelijkwaardig aan NEN1010' ook voldoet. En tja, daar wordt het een mistig gebied, want is de alternatieve beveiliging - die is er weldegelijk - gelijkwaardig? Wie weet dat...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:46
Conrado schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:45:
[...]

Ik denk/geloof dat hij duidelijk heeft gemaakt dat de meeste Victron's in eilandbedrijf een veiligheid niet laten trippen. En dat is niet conform NEN1010. Victron heeft daar niets mee te maken, want hun apparatuur voldoet aan alle product eisen. Daar ga ik tenminste van uit. Het probleem is de complete installatie.

Nu is NEN1010 een norm, echter geen wettelijke vereiste maar een richtlijn. Dat betekent dat 'gelijkwaardig aan NEN1010' ook voldoet. En tja, daar wordt het een mistig gebied, want is de alternatieve beveiliging - die is er weldegelijk - gelijkwaardig? Wie weet dat...?
Ik heb zelf een tijdje direct met NEN te maken gehad en zij zagen zichzelf toen als een groep mensen die een advies geven als leidraad om na te denken over een veilige omgeving. In iedere installatie/omgeving/activiteit speelt een risico afweging die door de eigenaar zelf gemaakt moet worden en waarbij rest risico geaccepteerd wordt.
Bijvoorbeeld: In een gemiddelde caravan opslag ligt meer dan 1000kg propaan in flessen. Het risico om daar 200 caravans te verliezen is aanzienlijk en toch wordt niet gevraagd om alle propaan te verwijderen. Eigenaren accepteren het risico. En de ‘norm’ zegt dat je dat niet zou moeten accepteren, maar de norm heeft geen antwoord hoe je dan wel lekker makkelijk een dagje met de caravan er op uit kan, en waar je die propaan dan wel moet bewaren.
NEN normen zijn vrijwel nooit wettelijk geborgd, met een paar uitzonderingen rondom arbeidsrecht en veilig werken. NEN 1010 staat in geen enkele wet en wordt in huiselijke/consumenten situaties ook niet geborgd of vereist. Ook niet door verzekeraars.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
[...]

Het bouwbesluit gaat uit van veronderstelling van confomiteit als je aan de geharmoniseerde standaard voldoet. Voor huisinstallaties is dat u nog steeds de 2015 versie van NEN1010. Maar inderdaad NEN1010 is geen harde verplichting, Maar je maakt het jezelf ontzettend moeilijk als je NEN1010 niet toepast en op een andere manier wilt aantonen aan het bouwbesluit te doen.

Maar als deel van je elektrische installatie kan een voorziening in de Victron het hiaat dat je in eilandbedrijf hebt op overstroom/kortsluitbeveiliging oplossen. NEN1010 schrijft niet voor dat dit een aparte onderdeel buiten de Victron moet zijn. Een installatie met een Victron, waarbij de Victron de beveiliging bij overstroom/kortsluiting verzorgt mag dus gewoon en de hele installatie (incl Victron) voldoet aan NEN1010.
Dit is vergelijkbaar met de verplichte DC schakelaar bij zonnepanelen, die zit bij de meeste stringomvormers ingebouwd in de omvormer.

• Conrado
Beer070 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:02:
NEN 1010 staat in geen enkele wet en wordt in huiselijke/consumenten situaties ook niet geborgd of vereist.
Dat zie ik toch anders, want als zelfbouwer weet ik dat NEN1010 in het bouwbesluit vermeld is.

Op de Wikipedia pagina wordt ook op dat wettelijke kader ingegaan. Samenvatting:
  • NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
  • NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
  • Aan NEN-normen behoeft niet te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt.
Begrijp me goed, mijn redenatie is niet "Niet erg dat het niet aan NEN1010 voldoet, want dat is toch maar een richtlijn". In tegendeel, ik hecht veel aan veiligheid.
offtopic:
Als kampeerder ken ik geen stalling waar ik de gasflessen in de caravan mag achterlaten.

• Beer070
BernieW schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:07:
[...]

Het bouwbesluit gaat uit van veronderstelling van confomiteit als je aan de geharmoniseerde standaard voldoet. Voor huisinstallaties is dat u nog steeds de 2015 versie van NEN1010. Maar inderdaad NEN1010 is geen harde verplichting, Maar je maakt het jezelf ontzettend moeilijk als je NEN1010 niet toepast en op een andere manier wilt aantonen aan het bouwbesluit te doen.

Maar als deel van je elektrische installatie kan een voorziening in de Victron het hiaat dat je in eilandbedrijf hebt op overstroom/kortsluitbeveiliging oplossen. NEN1010 schrijft niet voor dat dit een aparte onderdeel buiten de Victron moet zijn. Een installatie met een Victron, waarbij de Victron de beveiliging bij overstroom/kortsluiting verzorgt mag dus gewoon en de hele installatie (incl Victron) voldoet aan NEN1010.
Dit is vergelijkbaar met de verplichte DC schakelaar bij zonnepanelen, die zit bij de meeste stringomvormers ingebouwd in de omvormer.
Ik ben geen expert op het gebied van het bouwbesluit. Het is mijn veronderstelling dat dit gaat over nieuw gebouwde woningen?
Als je dus een Victron af fabriek in je woning geïntegreerd wil hebben dan zou het hier mogelijk aan moeten voldoen toch?
Ik kan me niet voorstellen dat het bouwbesluit geldt voor aanpassingen die achteraf gemaakt worden.
Zonder hier op enige wijze iemand te veroordelen of een groep mensen te labelen is het mijn eigen ervaring dat de meeste elektriciens die ik tegen ben gekomen op bouwplaatsen niet de vaardigheden hebben om een gedegen afweging te maken of überhaupt een nieuw ontwerp te maken wat voldoet aan een nieuwe NEN1010. (Ik denk overigens dat ik dat ook niet zou kunnen).

• BernieW
  • Nu online
Beer070 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:17:
[...]

Ik ben geen expert op het gebied van het bouwbesluit. Het is mijn veronderstelling dat dit gaat over nieuw gebouwde woningen?
Als je dus een Victron af fabriek in je woning geïntegreerd wil hebben dan zou het hier mogelijk aan moeten voldoen toch?
Ik kan me niet voorstellen dat het bouwbesluit geldt voor aanpassingen die achteraf gemaakt worden.
Zonder hier op enige wijze iemand te veroordelen of een groep mensen te labelen is het mijn eigen ervaring dat de meeste elektriciens die ik tegen ben gekomen op bouwplaatsen niet de vaardigheden hebben om een gedegen afweging te maken of überhaupt een nieuw ontwerp te maken wat voldoet aan een nieuwe NEN1010. (Ik denk overigens dat ik dat ook niet zou kunnen).
Ik ken het bouwbesluit onvoldoende, is voor mij een andere tak van sport. Maar het gaat wel verder dan alleen nieuwbouw, ook verbouwingen aan een huis moeten aan het bouwbesluit voldoen. Maar het zijn niet altijd de laatste eisen die dan gelden. Als je bv een aanbouw plaatst, hoeft die niet aan de isolatie eisen voor nieuwbouw te voldoen.
Aanpassingen van de elektrische installatie/meterkast zijn ook, hoe gek het ook klinkt, verbouwingen en wat ik altijd begrepen heb is dan de huidige versie van NEN1010 van toepassing. Een installateur moet zich hieraan houden. Als je bv een meterkast hebt die niet voldoet aan de huidige NEN1010 (er ontbreekt bv een hoofdschakelaar) en je laat je installatie aanpassen, dan moet de installateur de meterkast aanpassen naar de laatste NEN1010. Of installateurs dat altijd ook doen is natuurlijk een ander verhaal.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 23:07
Pakhaas schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:23:
Ik wil met een kennis een Victron systeem bouwen. Hij heeft thuis ook een systeem van 76kwh.

Zelf wil ik voor 30kwh met 2 omvormers op 2 fases gaan. Hij zegt dat het ongeveer 4000 euro kost. Dat is € 133 per kwh. Klinkt wel heel goedkoop. Is dat haalbaar bij zelfbouw of ben je aan materiaal veel meer kwijt?

Edit: foutje aangepast.
Als je zo blanco begint, is het handig eens te kijken bij zonnepanelensuper.nl (https://zonnepanelensuper.nl/ess-thuisbatterij-sets) Daar vindt je allerlei complete sets in allerlei configuraties en daarmee krijg je een goed beeld van de kosten en wat je nodig hebt. Je moet nog wel rekening houden met plaatsing, kabelgoten en evt extra automaten enz in je meterkast.
Als je alles zelf bij elkaar gaat sprokkelen in China kun je goedkoper uitkomen, maar dan moet je wel weten wat je doet.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:13
[...]

Wat ik aangeef is dat de victron omvormer geen vervanging is voor een installatie automaat, die moeten op zich zelf weer voldoen aan normen.
Voldoet de victron aan die normen, nee.
Dus is het ook niet gelijkwaardig.

Victrin voldoet wel aan de andere normen gestel voor apparatuur. En alsook de netcode volgensmij

En idd de nen1010 is opzich zelf niet verplicht, echter in de BBL (bouwbesluit) verplicht gesteld voor woningen,
Dus ja, je moet er aan voldoen. Ik geloof dat de laatste BBL in december ingaat. Met die verplichting van de NEN1010. De hele reden dat hij nu vrij inzichtelijk is, samen met de andere naar verwezen normen in de BBL

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 23-11-2025 13:35 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
De discussie gaat nu inmiddels wel een stuk dieper,
Het geen ik als eerste beweerde, dat niet voldoen aan de kortsluitstroom, dat klopt.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Pakhaas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ja ik zal de temperatuur eens gaan meten. Het wordt nu ook wel fris in de garage, maar ik heb begrepen dat de accu's een bereik hebben van -10 tot +50 graden graden. Nu moet je die uitersten niet opzoeken, maar als je min rond de 3 graden blijft en max rond de 35, zal dat wel kunnen denk ik.

Ga denk een plan maken om de 1 steens buitenmuur van binnen te isoleren en het balkenplafond kan ook worden geïsoleerd. De gargedeur is al een geïsoleerde versie
Met de vriestemperaturen -3.5 wordt het daar ambient 2 a 3 graden.

De batterijkist intern zelf is nooit lager dan 6 graden gegaan.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BernieW schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:31:
[...] Ik ken het bouwbesluit onvoldoende, is voor mij een andere tak van sport. Maar het gaat wel verder dan alleen nieuwbouw, ook verbouwingen aan een huis moeten aan het bouwbesluit voldoen. Maar het zijn niet altijd de laatste eisen die dan gelden. Als je bv een aanbouw plaatst, hoeft die niet aan de isolatie eisen voor nieuwbouw te voldoen.
Aanpassingen van de elektrische installatie/meterkast zijn ook, hoe gek het ook klinkt, verbouwingen en wat ik altijd begrepen heb is dan de huidige versie van NEN1010 van toepassing. Een installateur moet zich hieraan houden. Als je bv een meterkast hebt die niet voldoet aan de huidige NEN1010 (er ontbreekt bv een hoofdschakelaar) en je laat je installatie aanpassen, dan moet de installateur de meterkast aanpassen naar de laatste NEN1010. Of installateurs dat altijd ook doen is natuurlijk een ander verhaal.
"Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt" O-)
Bij de NEN1010 heb je zoiets als het "rechtens verkregen niveau" dat voor verschillende delen van de installatie verschillend kan zijn. De nieuwe stukken moeten aan de dan geldende versie voldoen, maar de eerder aangelegde stukken aan de eisen die destijds tijdens de aanleg golden. "grote wijzigingen" aan een deel veranderen de eisen voor dat deel naar de huidige versie.

Een aanbouw moet ook aan de huidige isolatie eisen voldoen (ben met een verbouwing bezig), maar de rest van het gebouw mag blijven zoals het is. Anders zou iets aanbouwen vaak resulteren in sloop en nieuwbouw...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• BernieW
  • Nu online
onetime schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:16:
[...]

"Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt" O-)
Bij de NEN1010 heb je zoiets als het "rechtens verkregen niveau" dat voor verschillende delen van de installatie verschillend kan zijn. De nieuwe stukken moeten aan de dan geldende versie voldoen, maar de eerder aangelegde stukken aan de eisen die destijds tijdens de aanleg golden. "grote wijzigingen" aan een deel veranderen de eisen voor dat deel naar de huidige versie.

Een aanbouw moet ook aan de huidige isolatie eisen voldoen (ben met een verbouwing bezig), maar de rest van het gebouw mag blijven zoals het is. Anders zou iets aanbouwen vaak resulteren in sloop en nieuwbouw...
Ik ben inderdaad niet volledig genoeg geweest, de nuance zit in de delen die aangepast worden. En ik zeg ook dat het niet mijn tak van sport is. Ik had in gedachte dat als je een Victron installert, je ook de meterkast aanpast. Hoe zit het in dat geval, moet dan alleen de aanpassing voldoen aan minimaal de laatste geharmoniseerde versie van NEN1010 of moet de hele meterkast dan voldoen aan de moderne eisen?

Heb zelf in 2012 een ingrijpende verbouwing laten doen. In die tijd waren de renovatieisen voldoende voor het nieuwe deel. Begrijp dat tegenwoordig bij ingrijpende verbouwingen waarbij >25% van het oopervlak van de thermische schil wordt vervangen de nieuwbouweisen gelden, Ook de site van RVO is onduidelijk over kleinere aanbouwen. Op zich natuurlijk een no-brainer om dat niet naar de huidige stand te isoleren.Jammer dat het toen niet gold, ben de laatste tijd druk bezig geweest met naisolatie, ook van het nieuwe gedeelte.

[ Voor 4% gewijzigd door BernieW op 23-11-2025 18:28 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:38
HyperBart schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:59:
[...]

Met de vriestemperaturen -3.5 wordt het daar ambient 2 a 3 graden.

De batterijkist intern zelf is nooit lager dan 6 graden gegaan.
In jouw batterijkidt nog nooit lager dan 6 graden? In onze garage is het nu ongeveer 7 graden. Buiten is het 1 graden.

• Conrado
pmaene schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:56:
Ik twijfel voor mijn installatie (ook met JK boxen) tussen een Lynx Shunt en Smart BMS. Zou je eventueel kunnen aangeven welke extra functionaliteit het Smart BMS biedt naast de contactor, want dat is me niet helemaal duidelijk uit de documentatie. Daarnaast meen ik op de Victron Community gelezen te hebben dat het bij de NG-versie niet langer mogelijk is om de contacten door te lussen.
Toch even teruggehaald want Toby heeft net een video on-line gezet over de Smart BMS, die al je vragen beantwoord :)

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 17:16

Bravo

Second Best

BernieW schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:26:
[...]

Ik ben inderdaad niet volledig genoeg geweest, de nuance zit in de delen die aangepast worden. En ik zeg ook dat het niet mijn tak van sport is. Ik had in gedachte dat als je een Victron installert, je ook de meterkast aanpast. Hoe zit het in dat geval, moet dan alleen de aanpassing voldoen aan minimaal de laatste geharmoniseerde versie van NEN1010 of moet de hele meterkast dan voldoen aan de moderne eisen?

Heb zelf in 2012 een ingrijpende verbouwing laten doen. In die tijd waren de renovatieisen voldoende voor het nieuwe deel. Begrijp dat tegenwoordig bij ingrijpende verbouwingen waarbij >25% van het oopervlak van de thermische schil wordt vervangen de nieuwbouweisen gelden, Ook de site van RVO is onduidelijk over kleinere aanbouwen. Op zich natuurlijk een no-brainer om dat niet naar de huidige stand te isoleren.Jammer dat het toen niet gold, ben de laatste tijd druk bezig geweest met naisolatie, ook van het nieuwe gedeelte.
Hele interessante discussie die nu wordt gevoerd.
De oplossingen zoals beschreven in de NEN 1010 zijn inderdaad niet verplicht vanuit het bbl, zoals een aantal al hebben aangegeven. Je hebt de mogelijkheid om zelf op een andere manier hetzelfde veiligheidsniveau te bereiken wat met de NEN1010 wordt voorgeschreven. Het bereiken van het veiligheidsniveau van de NEN1010 is overigens wel verplicht.
In mijn werkveld (systeemveiligheid) proberen we altijd eerst aan de norm te voldoen, voordat we een eigen veiligheidsonderbouwing voor een alternatieve route gaan onderzoeken. Aan de norm voldoen is vaak veel gemakkelijker, goedkoper en sneller dan het onderbouwen waarom een alternatief even veilig is. Soms ontkom je er niet aan om alternatieven te onderzoeken, omdat bijvoorbeeld een ondergronds treinstation heel slecht werkt als er iedere 50 meter een brandwerende scheiding aanwezig moet zijn. Dan komt er geen trein meer in het station...

Vanuit het bbl worden renovaties/verbouw verschillend behandeld. Bij een renovatie/verbouw waarin de thermische schil wordt aangepast, dan hoeft alleen het stuk wat wordt aangepast aan de renovatie isolatieeisen te voldoen (mits de genoemde grens van 25% van het totaal niet overschreden wordt).
Bij een aanpassing van de elektrische installatie ben je al snel bezig in de groepenkast (/verdeler). Als de groepenkast (/verdeler) wordt aangepast, moet deze daarna weer voldoen aan de dan geldende NEN1010. Bij de meeste huishoudens is er maar 1 groepenkast (verdeler) dus ben je voor de hele installatie aan de beurt, bij bedrijven hangen vaak meerdere verdelers waardoor de impact beperkt blijft.
Als je een Victron installeert maar de groepenkast niet hoeft aan te passen, dan is alles prima. Je gebruikt dan een bestaande groep op een andere manier (als dat binnen de norm mogelijk is!). Maar dan kan je Victron geen eilandbedrijf leveren, want daarvoor is gegarandeerd een aanpassing in je groepenkast nodig om te voldoen.
Voor eilandbedrijf is de standaard voorgeschreven onderbouwing voor een veilige installatie niet haalbaar met alle modellen van Victron zoals @bommer onderbouwd heeft. De gestelde afschakeltijden worden niet gehaald.
Dan kun je op zoek naar alternatieven, zoals 2-richtingenschakelaars, beperken van de zekeringen (B6/10 ipv B16) op de afgaande groepen of nog weer iets heel anders. De genoemde oplossingen worden in de NEN1010 dan weer genoemd, waardoor je weer via de norm kunt aantonen dat je veilig genoeg bent (het is een aanpassing van het ontwerp zodat je wel binnen de norm werkt). Andere oplossingen heb ik nog niet voorbij zien komen met een onderbouwing dat het even veilig is als de norm.
Alleen met de stelling dat het voor de eigenaar/gebruiker veilig genoeg is (perceptie), zoals de norm. Maar dat zal voor een instantie/inspecteur niet altijd genoeg zijn. Maar die controleren in Nederland niet iedere wijziging, dus wordt het niet afgekeurd.

Ik ben blij dat we niet de keurplicht hebben zoals de buurlanden (Belgie, Duitsland) bij wijzigingen in de elektrische huisinstallatie. Maar het hoeft maar een paar keer te vaak goed mis te gaan totdat de politiek naar dat soort middelen gaat kijken. Laten wij niet verantwoordelijk zijn voor die ongelukken met de installaties die wij zelf bouwen/installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Bravo op 24-11-2025 10:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Wat ik mij nog wel afvraag (beroepshalve heb ik een heel klein beetje verstand van SIL, waarbij je werk met kans op falen en de gevolgen van het falen). In een normale woonsituatie heb je een bepaalde kleine kans op een stroomstoring en een bepaalde nog kleinere kans op een harde kortsluiting cq een situatie dat een Victron niet voldoende snel is.

Doet de NEN1010 daar nog iets mee, als in kans kleiner dan 1x per 1000 jaar bv? Ongetwijfeld zit iets dergelijks wel achter de norm, want niets is ooit 100% veilig. Maar maakt de norm wellicht een uitzondering heel kleine kansen?

• Conrado
Bravo schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:28:
Bij een aanpassing van de elektrische installatie ben je al snel bezig in de groepenkast. Als de groepenkast (/verdeler) wordt aangepast, moet deze daarna weer voldoen aan de dan geldende NEN1010. Bij de meeste huishoudens is er maar 1 groepenkast (verdeler) dus ben je voor de hele installatie aan de beurt, bij bedrijven hangen vaak meerdere verdelers waardoor de impact beperkt blijft.
....
Is het veilig genoeg?
Op het forum vind je genoeg voorbeelden van Tweakers die hun verdeler aanpassen voor bijvoorbeeld PV-installaties of laadpalen. Niemand die dan ook de hele boel ombouwt om aan de laatste NEN1010 te voldoen, met bijvoorbeeld max. 4 groepen per ALS.

Toch denk ik dat de veiligheid niet in het geding is.....

• Bravo

Bravo

Second Best

Conrado schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:44:
[...]

Op het forum vind je genoeg voorbeelden van Tweakers die hun verdeler aanpassen voor bijvoorbeeld PV-installaties of laadpalen. Niemand die dan ook de hele boel ombouwt om aan de laatste NEN1010 te voldoen, met bijvoorbeeld max. 4 groepen per ALS.

Toch denk ik dat de veiligheid niet in het geding is.....
Wordt er door die tweakers dan ook gekeken naar de leeftijd van de onderdelen die al wel in de installatie aanwezig zijn en of dat nog voldoet? Dom vervangen om aan de norm te voldoen is het ene uiterste, maar altijd maar door blijven gaan met wijzigingen/uitbreidingen zonder het geheel nog een keer te bekijken is ook niet goed.
Overigens kost een extra ALS niet heel veel als je toch al de groepenkast open trekt. Kan alleen net het verschil zijn of er een extra kast bij moet of niet.

Onlangs heb ik mijn groepenkast ook laten vervangen, omdat er een laadpaal bij is gekomen. De rest van de installatie was nog origineel, dus ruim 40 jaar oud. Ondanks dat er in de afgelopen 40 jaar zonnepanelen bij zijn gekomen (extra kastje er naast) extra kabels zijn getrokken (samengevoegd op bestaande groepen in lasdozen boven de verdeler) hebben de vorige bewoners nooit kritisch naar het geheel gekeken.
2 aardlekschakelaars met respectievelijk 1 afgaande groep (wasmachine) en 3 afgaande groepen (de rest van het huis + schuur) + een PV aardlekautomaat. Totaal beschikbaar amperage was 35A + 12A > 40A waar de kast voor geschikt was.
Ook in mijn andere (klus)woningen zat bij aankoop altijd een installatie waar ik niet vrolijk van werd. Anyway, ik heb dus geen ervaring met huizen die recenter zijn gebouwd volgens de toenmalige regels en heb daar persoonlijk geen afweging voor gemaakt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• pegagus
Wordt je installatie veiliger wanneer je "kleinere" automaten in je meterkast zet? En wordt je installatie onveiliger als je voedingsbron heel erg veel kleiner wordt?

De norm is wat die is. Maar hierboven had iemand als de hoeveelheid energie bij kortsluiting uitgerekend, volgens mij zat daar niet heel veel verschil in.

Als het daadwerkelijk om elektrische veiligheid gaat zijn de volgende zaken belangrijker en effectiever:

- testen van de aarlek middels het knopje
- geen goedkope chinese laders en accu's gebruiken
- vlamboogbeveiliging installeren

• Conrado
Bravo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:16:
Wordt er door die tweakers dan ook gekeken naar de leeftijd van de onderdelen die al wel in de installatie aanwezig zijn en of dat nog voldoet? Dom vervangen om aan de norm te voldoen is het ene uiterste, maar altijd maar door blijven gaan met wijzigingen/uitbreidingen zonder het geheel nog een keer te bekijken is ook niet goed.
Dat zul je die tweakers moeten vragen, zie bijvoorbeeld dit draadje over aanpassingen aan de verdeler.

Laten we hier teruggaan naar het onderwerp en de hamvraag "Is een Victron-systeem in eilandebedrijf veilig genoeg?"

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-11 13:37
GJzon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 01:08:
[...]

@agraaff Natuurlijk kun je je kookplaat aanzetten. Een deel wordt geleverd door de accu en de rest gewoon uit het net.
Peak-shaving noemen ze dit. Bij ons (met vrouw en 2 studerende meiden in huis) zijn ze in staat om te koken (inductie), magnetron/oven aan, wasmachine en droger aan en intussen ook de waterkoker aan voor de thee. Met een beetje geluk gaat ook nog de vaatwasser aan. Intussen draait de airco op hun kamers om de boel te verwarmen of te koelen in de zomer. Echt waar, dit gebeurt in het weekend tussen 16.00 en 18.00. Heb het opgegeven om hier wat van te zeggen. Het blijven vrouwen.Geen techneuten.
En op dit moment draait er ook nog een warmtepomp.
Maar daarom ga ik geen 60 kWh accu's plaatsen want die krijg ik nooit vol in een dag, zelfs met 31 panelen.
's Zomers misschien.
Het is een kwestie van een balans vinden. Als je de nachten en een deel overdag kunt opvangen met een accu dan is dat al mooi. 's Zomers vaak geen probleem. Maar lukt je dat maart t.e.m. mei en september/oktober?
Als je zelf al uitrekent dat met een Victron systeem de terugverdientijd 15-20 jaar is dan zou je kunnen weten dat dit kansloos is Met alle respect. Alles na 10 jaar levensduur is meegenomen en de rest is afwachten.
Vandaar m'n opmerking, begin met een stekker-thuisaccu (of 3 als je 3-fasen hebt). Kun je met weinig capaciteit beginnen en eventueel uitbreiden. Op de Zenzure en Marstek Venus A kun je eventueel zelfs nog extra panelen aansluiten.

Ik heb een P1 meter van Home Wizard. Met abonnement. Kan nu over 3 jaar zien per dag wat de pieken zijn in gebruik en zonne-energie.

Dus kunst is gewoon je eigen verbruik te verhogen en na 1 januari 2027 je export van je zonnepanelen op 0 kunnen zetten.
Met dynamische contracten kun je op dit moment zonder terugleverkosten een contract afsluiten.
Helaas weten we niet wat er eind volgend jaar met de contracten gaat gebeuren.
Op dit moment heb ik gemerkt dat het verschil tussen een vast contract en dynamisch minimaal is qua maandlasten.
Uiteraard is dit mijn mening en inzicht. Waar ik me wel ontzettend aan stoor is dat met de z.g. energietransitie wij opgescheept worden met heel veel extra kosten, alleen om te voorkomen dat we terugleverkosten gaan betalen. En vervolgens wordt er ook nog gedreigd dat de stroom in de winter er regelmatig uren of zelfs dagen af kan gaan vanwege z.g. overbelasting van het net.
Ik heb nog even met ChatGPT zitten doorrekenen:

Optimale batterijcapaciteit voor jou: 4–8 kWh

Niet:
15 kWh
20 kWh
32 kWh
Dat is weggegooid geld qua ROI, want:
Je krijgt hem maar 15–20% van het jaar vol uit PV
Je verbruik is te laag
De besparing per extra kWh capaciteit daalt snel

8 kWh is sweet spot:

Vangt avond/nacht volledig af
Biedt ruimte voor arbitrage
Is supersnel terugverdiend
Is goedkoop genoeg om in één keer te kopen

Is toch uitbreidbaar naar 12–16 kWh indien 2028/2029 nodig

Terugverdientijd: plug-in batterij VS Victron
8 kWh plug-in = €2.500
Besparing ~ €300–350/jaar
➡️ Return: 7–8 jaar
➡️ Zonder inflatie: 8 jaar
➡️ Met inflatie: 6 jaar

Victron 4k5 + 15 kWh batterij = €4.000–4.500

➡️ Return met inflatie: 11–12 jaar
➡️ Zonder inflatie: 15-20 jaar

Exact dezelfde besparing voor bijna dubbele investering.

Dus zie van de victon af denk ik, kan ook altijd nog 3 stekker accu's op 3 fasen zetten :)

Wel een goede voor meedre hier om de berekening eerst goed te toen voor de ROI.

Ik krijg nu geen 0 op de meter, dan moet ik met een Victron system aan de slag. Maar wel de grootste besparing mogelijk voor een fatsoenlijke ROI.

Helaas moet ik door die mafklappers van de regering nu en 2500 investeren en ga ik evengoed omhoog in mijn maandlasten :'(

• pegagus
Ik kom zelf uit op ca. 25% PV opslaan en later gebruiken. Dat zal voor de meesten ongeveer wel opgaan, omdat de zon in Nederland uiteindelijk min of meer het zelfde schijnt. En dan moet je ook nog rekenen met conversieverliezen.

Maar die plugin batterij kan maar op één fase. En dus ook gebruiken op maar één fase. Die andere twee fases trekken gewoon van het net. Mijn sommetje zegt ca. 600 euro/jaar over 3 fases aan besparing. Ik reken zelf met 5k voor 3 Victrons + batterij. Voor 4k heb je net de Victrons en de accucellen, maar er komt echt nog wel wat bij. Ik schat de terugverdientijd op minimaal 8 jaar op basis van enkel zonne energie.

De batterijen worden overigens steeds goedkoper, maar de vermogensomvormers nauwelijks. Het is koffiedik kijken wat dynamische tarieven straks gaan doen, maar als ik nog eens op 4.000 kWh 5 cent/kWh kan besparen, is dat weer 200 euro per jaar. En dan gaat het naar een jaar of 6. Eventueel PV-stroom in de nacht terugleveren kan wellicht ook nog wat opleveren.

• BernieW
  • Nu online

....

Ik ben blij dat we niet de keurplicht hebben zoals de buurlanden (Belgie, Duitsland) bij wijzigingen in de elektrische huisinstallatie. Maar het hoeft maar een paar keer te vaak goed mis te gaan totdat de politiek naar dat soort middelen gaat kijken. Laten wij niet verantwoordelijk zijn voor die ongelukken met de installaties die wij zelf bouwen/installeren.
Als we er van uit mogen gaan dat in die landen, net als bij ons, de IEC 60364 serie de basis is voor de lokale eisen, ben ik benieuwd hoe de keuring eilandbedrijf met bv een Victron beoordeeld.

Het is voor mij dus de vraag of de inspecteurs aanvullende eisen stellen op de installatie achter de Victron of dat ze de interne voorziening in een Victron MP om de uitgang af te schakelen bij kortsluiting afdoende vinden (om het niet schakelen van een automaat bij kortsluiting te mitigeren).

Er zijn hier verschillende mensen actief uit landen met verplichte keuringen (oa Belgie en Frankrijk), ik ben benieuwd wat hun ervaringen zijn.

• Bravo

Bravo

Second Best

BernieW schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:09:
[...]

Als we er van uit mogen gaan dat in die landen, net als bij ons, de IEC 60364 serie de basis is voor de lokale eisen, ben ik benieuwd hoe de keuring eilandbedrijf met bv een Victron beoordeeld.

Het is voor mij dus de vraag of de inspecteurs aanvullende eisen stellen op de installatie achter de Victron of dat ze de interne voorziening in een Victron MP om de uitgang af te schakelen bij kortsluiting afdoende vinden (om het niet schakelen van een automaat bij kortsluiting te mitigeren).

Er zijn hier verschillende mensen actief uit landen met verplichte keuringen (oa Belgie en Frankrijk), ik ben benieuwd wat hun ervaringen zijn.
Ik weet niet hoe de omringende landen de verplichtingen met betrekking tot elektrische installaties in de wetgeving hebben opgenomen. In Nederland gaat het via het via bbl (de woningwet) en is het van toepassing in on-grid en off-grid omstandigheden. Mogelijk dat in Belgie of Duitsland het via de netbeheerder oid wordt betrokken, die heeft geen zeggenschap over off-grid situaties.
Ik meen begrepen te hebben dat je in Duitsland bijvoorbeeld een deel van de regels kunt omzeilen als je een grid forming omvormer met batterij gebruikt als bron. En dat alleen de lader voor die batterij (dus een losse lader!) aan het net hangt onder de toelatings/meldingplicht valt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
agraaff schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:24:
[...]

Niet:
15 kWh
20 kWh
32 kWh
Je verbruik is te laag

8 kWh is sweet spot:

8 kWh plug-in = €2.500

Dus zie van de victon af denk ik, kan ook altijd nog 3 stekker accu's op 3 fasen zetten :)

Ik krijg nu geen 0 op de meter, dan moet ik met een Victron system aan de slag. Maar wel de grootste besparing mogelijk voor een fatsoenlijke ROI.

Helaas moet ik door die mafklappers van de regering nu en 2500 investeren en ga ik evengoed omhoog in mijn maandlasten :'(
pegagus schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:46:
Ik kom zelf uit op ca. 25% PV opslaan en later gebruiken. Dat zal voor de meesten ongeveer wel opgaan, omdat de zon in Nederland uiteindelijk min of meer het zelfde schijnt. En dan moet je ook nog rekenen met conversieverliezen.

Maar die plugin batterij kan maar op één fase. En dus ook gebruiken op maar één fase. Die andere twee fases trekken gewoon van het net. Mijn sommetje zegt ca. 600 euro/jaar over 3 fases aan besparing. Ik reken zelf met 5k voor 3 Victrons + batterij. Voor 4k heb je net de Victrons en de accucellen, maar er komt echt nog wel wat bij. Ik schat de terugverdientijd op minimaal 8 jaar op basis van enkel zonne energie.

De batterijen worden overigens steeds goedkoper, maar de vermogensomvormers nauwelijks. Het is koffiedik kijken wat dynamische tarieven straks gaan doen, maar als ik nog eens op 4.000 kWh 5 cent/kWh kan besparen, is dat weer 200 euro per jaar. En dan gaat het naar een jaar of 6. Eventueel PV-stroom in de nacht terugleveren kan wellicht ook nog wat opleveren.
Ik denk dat dit beide heel correcte benaderingen zijn.
Bijna een jaar later en ik shift hier ongeveer een 2000kWh qua verbruik.
2000 maal 28 cent == 560 EUR per jaar wat ik ongeveer bespaar/verschuif.

Ik had recent een 2de kist besteld maar met de wetenschap dat er hier binnen een paar dagen 2 EV's voor de deur staan gaat het eigenlijk niet meer nuttig zijn om die tweede kist in dienst te stellen omdat overschot PV dan bijna altijd in een van de twee EV's kan. Met die 2de kist gaat de terugverdientijd van de hele installatie richting de 7 à 8 jaar.

• bommer
HyperBart schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:48:
[...]

[...]

Ik had recent een 2de kist besteld maar met de wetenschap dat er hier binnen een paar dagen 2 EV's voor de deur staan gaat het eigenlijk niet meer nuttig zijn om die tweede kist in dienst te stellen omdat overschot PV dan bijna altijd in een van de twee EV's kan. Met die 2de kist gaat de terugverdientijd van de hele installatie richting de 7 à 8 jaar.
Ik ben ook aan het rekenen gegaan, ik kan ook maar iets van 2500 shiften.
En handelen op day a head, wordt denk ik in 2028 ook lastig met die dynamische nettarieven.
Mijn berekening loopt al richting de 13 jaar.
Dat gaat hem niet worden.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
agraaff schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:24:
[...]

Niet:
15 kWh
20 kWh
32 kWh
Je verbruik is te laag

8 kWh is sweet spot:

8 kWh plug-in = €2.500

Ik weet niet of je vergelijking helemaal correct is. Kijk ook naar laad en ontlaadsnelheden. Dat kan de Victron waarschijnlijk een stuk sneller dan de plugin batterij. Ook is de Victron setup wel goedkoper te krijgen. Ik heb recent een MP2 5k geïnstalleerd en was totaal ergens tussen de 2500-3000 kwijt (meer richting de 2500).
Je moet wel technisch handig zijn, dat is bij een plugin meestal veel minder noodzakelijk

• Beer070
[...]

Hele interessante discussie die nu wordt gevoerd.
De oplossingen zoals beschreven in de NEN 1010 zijn inderdaad niet verplicht vanuit het bbl, zoals een aantal al hebben aangegeven. Je hebt de mogelijkheid om zelf op een andere manier hetzelfde veiligheidsniveau te bereiken wat met de NEN1010 wordt voorgeschreven. Het bereiken van het veiligheidsniveau van de NEN1010 is overigens wel verplicht.
In mijn werkveld (systeemveiligheid) proberen we altijd eerst aan de norm te voldoen, voordat we een eigen veiligheidsonderbouwing voor een alternatieve route gaan onderzoeken. Aan de norm voldoen is vaak veel gemakkelijker, goedkoper en sneller dan het onderbouwen waarom een alternatief even veilig is. Soms ontkom je er niet aan om alternatieven te onderzoeken, omdat bijvoorbeeld een ondergronds treinstation heel slecht werkt als er iedere 50 meter een brandwerende scheiding aanwezig moet zijn. Dan komt er geen trein meer in het station...

Vanuit het bbl worden renovaties/verbouw verschillend behandeld. Bij een renovatie/verbouw waarin de thermische schil wordt aangepast, dan hoeft alleen het stuk wat wordt aangepast aan de renovatie isolatieeisen te voldoen (mits de genoemde grens van 25% van het totaal niet overschreden wordt).
Bij een aanpassing van de elektrische installatie ben je al snel bezig in de groepenkast (/verdeler). Als de groepenkast (/verdeler) wordt aangepast, moet deze daarna weer voldoen aan de dan geldende NEN1010. Bij de meeste huishoudens is er maar 1 groepenkast (verdeler) dus ben je voor de hele installatie aan de beurt, bij bedrijven hangen vaak meerdere verdelers waardoor de impact beperkt blijft.
Als je een Victron installeert maar de groepenkast niet hoeft aan te passen, dan is alles prima. Je gebruikt dan een bestaande groep op een andere manier (als dat binnen de norm mogelijk is!). Maar dan kan je Victron geen eilandbedrijf leveren, want daarvoor is gegarandeerd een aanpassing in je groepenkast nodig om te voldoen.
Voor eilandbedrijf is de standaard voorgeschreven onderbouwing voor een veilige installatie niet haalbaar met alle modellen van Victron zoals @bommer onderbouwd heeft. De gestelde afschakeltijden worden niet gehaald.
Dan kun je op zoek naar alternatieven, zoals 2-richtingenschakelaars, beperken van de zekeringen (B6/10 ipv B16) op de afgaande groepen of nog weer iets heel anders. De genoemde oplossingen worden in de NEN1010 dan weer genoemd, waardoor je weer via de norm kunt aantonen dat je veilig genoeg bent (het is een aanpassing van het ontwerp zodat je wel binnen de norm werkt). Andere oplossingen heb ik nog niet voorbij zien komen met een onderbouwing dat het even veilig is als de norm.
Alleen met de stelling dat het voor de eigenaar/gebruiker veilig genoeg is (perceptie), zoals de norm. Maar dat zal voor een instantie/inspecteur niet altijd genoeg zijn. Maar die controleren in Nederland niet iedere wijziging, dus wordt het niet afgekeurd.

Ik ben ook blij dat we niet de keurplicht hebben. Wat ik heb begrepen vanuit België is dat het daar er wel is, maar niemand zich er aan houdt.
Volgens mij gaan de veiligheidsnormen over een gebruikelijke 'non-failed' of gebruikelijke conditie, en is bij de Victron huis installaties de island-mode een 'failed' of nood-conditie (van het grid). Dat er in die situatie andere dingen gebeuren dan 'gebruikelijk' is logisch en hoeft niet noodzakelijkerwijs binnen een norm opgelost te worden.
Bijvoorbeeld: Een auto mag normaal gesproken niet op banden rijden die ongeschikt zijn voor de maximum snelheid die de auto kan halen. Echter op een thuiskomer band geld die eis niet omdat het om een tijdelijke nood situatie gaat.

Met betrekking tot de NEN1010: ik ben nog nooit een roze aarde vereffeningsdraad tegengekomen in een groepenkast of op een dak, en ik deze kleur bij de meeste elektrowinkels niet krijgen. (verplicht sinds 2020+C1:2024)
Wat ik hier mee wil zeggen is dat zelf de meest heilige elektriciens die zich aan de norm willen houden zich er waarschijnlijk niet aan houden op in mijn ogen vergelijkbare onhoudbare kwalificaties.

Ter vergelijking: Wie weet er hier waar volgens het bouwbesluit een gecertificeerde elektricien aan moet voldoen? :)

• Conrado
bommer schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:58:
En handelen op day a head, wordt denk ik in 2028 ook lastig met die dynamische nettarieven.
We hadden al eerder vastgesteld dat een Victron-systeem gewoon een interessante hobby is :+

Los daarvan is het lastig vooruit te kijken. Er is niets zo onzeker als energieprijzen.

• Beer070
Conrado schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:16:
[...]

We hadden al eerder vastgesteld dat een Victron-systeem gewoon een interessante hobby is :+

Los daarvan is het lastig vooruit te kijken. Er is niets zo onzeker als energieprijzen.
goedkoper dan 3 dagen per week in de kroeg zitten.
En veeeel goedkoper dan roken.

• bommer
Conrado schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:16:
[...]

Zelfs al zou ik niets meer terug leveren, stijgen zonder een accu systeem, mijn kosten met 100 euro per maand. Voor de prijs van een victron systeem.
Kan ik die 100 euro p/m heel wat jaren betalen.
En een elk ander (kant en klaar) merk systeem ook.

Ik ga het afwachten, misschien komt er wel een subsidie. Of BTW vrij netzoals PV
Misschien wel wat panelen upgraden, daar heb ik in het voor en najaar wat aan en is betrekkelijk goedkoop te doen.

• bommer
Beer070 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:18:
[...]

goedkoper dan 3 dagen per week in de kroeg zitten.
En veeeel goedkoper dan roken.
Ben vrijwilliger bij een dansschool, scheelt best in de kosten🙂
En roken doen we gelukkig al een paar jaar niet meer.

• Conrado
BTW vrij - althans een groot deel - is er al, het is wel wat gedoe....

• bommer
Conrado schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:41:
[...]

BTW vrij - althans een groot deel - is er al, het is wel wat gedoe....
Dan moet ik eerst nog uit de KOR stappen( mijn panelen zijn nog van die tijd) en kan ik er pas in 2027 weer gebruik van maken.
Dus voor de korte termijn een no-go

• Conrado
bommer schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
Dan moet ik eerst nog uit de KOR stappen( mijn panelen zijn nog van die tijd) en kan ik er pas in 2027 weer gebruik van maken.
BTW-nummer op naam van iemand anders...?

• bommer
Conrado schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:57:
[...]

BTW-nummer op naam van iemand anders...?
Hmm, wordt wat lastig. Ik had het al uitgezocht, het is niet anders.
Ik vind een periode van terug verdienen van 7 jaar prima. Dat is een reële periode t.o.v de levensduur.
Maar 13 jaar is telang. Moet ook nog aanpassingen maken aan de schuur voor de opslag, anders wordt het er swinters te koud en zomers te warm.

[ Voor 35% gewijzigd door bommer op 24-11-2025 23:07 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:25
HyperBart schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:48:
[...]

[...]

Beetje off-topic maar wel interessant.
Niet alleen tweakers hebben een probleem met opslag van energie en gebrek aan zon 's nachts en in de winter:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WP1ZYbwXu6k

• Impossibl3
  • Laatst online: 13:53
bommer schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:58:
[...]

Voor de rekenaars onder ons. Tijden terug heb ik een rekentool aangepast met omvormer efficiëntie om te kijken hoeveel elektra je kan verschuiven maar ook hoeveel je nog moet importeren omdat je aan de limieten zit van je omvormer. https://github.com/Thijs91/Battery-Simulation

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:37
Een paar jaar geleden moest ik ook de keuze maken om wel of niet in een batterij-systeem (Victron) te investeren. Ik ben een beetje oud en in matige gezondheid, dus ik wist/weet niet of ik het nog 10 jaar ging/ga redden.
Optie 1. Ik haal die 10 jaar. Dan was het een goede investering omdat het systeem zichzelf heeft terugverdiend.
Optie 2. Ik haal die 10 jaar niet. Dan was het ook een goede investering omdat ik er veel plezier aan beleef.
Zo heeft ieder z'n eigen overwegingen.

• agraaff
DanTm schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:11:
[...]

Ik weet niet of je vergelijking helemaal correct is. Kijk ook naar laad en ontlaadsnelheden. Dat kan de Victron waarschijnlijk een stuk sneller dan de plugin batterij. Ook is de Victron setup wel goedkoper te krijgen. Ik heb recent een MP2 5k geïnstalleerd en was totaal ergens tussen de 2500-3000 kwijt (meer richting de 2500).
Je moet wel technisch handig zijn, dat is bij een plugin meestal veel minder noodzakelijk
Ik ben handig en elektro opleiding lts/mts/hts electro gedaan laaaaaaang geleden (1997) dus kan het allemaal zelf bouwen.
Heb een lijst gemaakt met wat ik denk nodig te hebben en kom toch al snel richting de 4K.
Kan hier en daar soms iets goedkoper dus misschien dat ik op de 3500 blijf maar lager niet.
Dan heb ik 1 Multiplus 4K5 en 1 Yixiang 16KWh en een beetje voorbereid op mogelijke uitbreiding.
Schermpje kan evt weg, kan 50mm2 voor 35 vervangen dat soort zaken maar of je het daarme gaat redden naar de €2500,-?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6o6xMLWzE6KbKZcsJLIsIsEjbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awCtTteMkeB02JfTopmwU7xf.png?f=fotoalbum_large

Benodigdheden Aantal Prijs per stuk Totaal Waar
3 fasen omshakelaar 1 € 52,69 € 52,69 https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html
Victron Multiplus II 48V - 4K5VA - 55A 1 € 649,95 € 649,95 Victron Energy MultiPlus-II 5000VA 48-Volt 230V Pure Sinusomvormer 70 amp Batterij Lader : Amazon,nl: Auto & motor
Victron Energy Cerbo GX MK2 1 € 235,90 € 235,90 Victron Energy MK2 Version Controller/Monitor System : Amazon,nl: Electronics & Photo
Victron GX Touch 70 1 € 279,95 € 279,95 Victron Energy GX Touch 70, Remote Control Screen (waterproof) : Amazon,nl: Automotive
Victron GX Touch 70 wall mount 1 € 35,00 € 35,00 Victron Energy GX Touch 70 Wall Mount : Amazon,nl: Electronics & Photo
Victron Energy 3-Phase Energy Meter ET340 1 € 150,00 € 150,00
Victron VE,Can to CAN-bus 1,8m BMS-kabel type B 1 € 29,00 € 29,00 VICTRON_ENERGY Unisex NT-1225 VE CAN TO CAN BUS BMS Type B Cable 1 8 m, Multicolor, EU Standard : Amazon,nl: Sports & Outdoors
Victron Energy Lynx Distributor M10 1 € 209,58 € 209,58 Victron Energy Lynx Distributor (M10) : Amazon,nl: Automotive
Victron Energy Lynx Class-T Power In M10 1 € 187,95 € 187,95 Victron Energy Lynx Class-T Power In (M10) : Amazon,nl: Automotive
Littelfuse class-T zekering 200A 125V 1 € 69,00 € 69,00 Littelfuse class-T zekering 225A 125V
Victron Energy MEGA fuse 125A 80V 1 € - € -
50mm2 rood in meter 3
50mm2 zwart in meter 3
70mm2 rood in meter 3 € - € - Accukabel - Rick Donkers
70mm2 zwart in meter 3 € - € -
Kabelschoen 70mm2 M10 6 € - € -
Kabelschoen 50mm2 M8 × 4 6 € - € -
"CAT5 kabel 1,5m 3" 1 € - € -
Aardedraad 6mm2 vertind in meter 15 € - € -
EVE LiFePO4 325Ah 3,2V accucel MB31 16 € 60,41 € 966,56
Yixiang V2 box 14,4Kwh 1 € 467,00 € 467,00 Yixiang V2 Box Eu Stock Stacked 51,2v 280ah Lifepo4 Diy Box Lithium Battery 15kwh Energy Storage Battery Pack Accessories - Buy Yixiang V2 Box Eu Stock Stacked 51,2v 280ah Lifepo4 Diy Box Lithium Battery 15kwh Energy Storage Battery Pack Accessories lifepo4 Diy Box Product on Alibaba,com
Perstang 70mm2 1 € 49,00 € 49,00 AMZCNC Hydraulic crimping pliers of 8 tons, 4-70 mm², cable shoe pliers with 9 pairs of this (crimping pliers (4-70mm²) + scissors) : Amazon,nl: DIY & Tools
Montagebord 1 € - € -
Brandwerende verf (liter) 1 € - € -
Goot smal 2 € - € -
Goot breed 2 € - € -
Grijze kartelpijp 4 € - € -
montage klemmen 20 € - € -
4x6mm2 kabel in meter 15 € - € -
Victron Lynx shunt 0 € - € -
Krachtgroep 3 fasen 25A 1 € 34,04 € 34,04 EMAT krachtgroep 3-polig+nul 25A B-kar (85004008) | Elektramat
Hoofdschakelaar 3 fasen 40A (4-polig) 1 € - € -
4P aardlek (40A/30mA) 1 € - € -
Verrijdbaar onderstel 1 € 151,47 € 151,47
Groepenkastje 2 € - € -
Aardrail 6mm2 1 € - € -

Totaal € 3.567,09

• DanTm
  • Niet online
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben handig en elektro opleiding lts/mts/hts electro gedaan laaaaaaang geleden (1997) dus kan het allemaal zelf bouwen.
Heb een lijst gemaakt met wat ik denk nodig te hebben en kom toch al snel richting de 4K.
Kan hier en daar soms iets goedkoper dus misschien dat ik op de 3500 blijf maar lager niet.
Dan heb ik 1 Multiplus 4K5 en 1 Yixiang 16KWh en een beetje voorbereid op mogelijke uitbreiding.
Schermpje kan evt weg, kan 50mm2 voor 35 vervangen dat soort zaken maar of je het daarme gaat redden naar de €2500,-?
Ja het ligt er natuurlijk aan wat je nodig hebt... maar ik maakte de vergelijking met een plugin batterij.
Ik heb geen externe uitbreidingen mee gerekend (AC bekabeling, meterkast upgrades, dat had ik zelf allemaal al).
Verder heb jij een heel aantal dure spullen erop staan (GX touch, Lynx) die niet echt nodig zijn.

Wat ik kwijt was grofweg:
Multiplus 5000: 700
Cerbo GX: 200
Smartshunt: 70
Batterij: 1500
Overig (kabels/zekeringen): 230

Totaal grofweg: 2700

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

3 fasen omshakelaar 1 € 52,69 € 52,69 https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html
Victron Multiplus II 48V - 4K5VA - 55A 1 € 649,95 € 649,95 Victron Energy MultiPlus-II 5000VA 48-Volt 230V Pure Sinusomvormer 70 amp Batterij Lader : Amazon,nl: Auto & motor
Victron Energy Cerbo GX MK2 1 € 235,90 € 235,90 Victron Energy MK2 Version Controller/Monitor System : Amazon,nl: Electronics & Photo
Victron GX Touch 70 1 € 279,95 € 279,95 Victron Energy GX Touch 70, Remote Control Screen (waterproof) : Amazon,nl: Automotive
Victron GX Touch 70 wall mount 1 € 35,00 € 35,00 Victron Energy GX Touch 70 Wall Mount : Amazon,nl: Electronics & Photo
Victron VE,Can to CAN-bus 1,8m BMS-kabel type B 1 € 29,00 € 29,00 VICTRON_ENERGY Unisex NT-1225 VE CAN TO CAN BUS BMS Type B Cable 1 8 m, Multicolor, EU Standard : Amazon,nl: Sports & Outdoors
Victron Energy Lynx Distributor M10 1 € 209,58 € 209,58 Victron Energy Lynx Distributor (M10) : Amazon,nl: Automotive
Victron Energy Lynx Class-T Power In M10 1 € 187,95 € 187,95 Victron Energy Lynx Class-T Power In (M10) : Amazon,nl: Automotive
Littelfuse class-T zekering 200A 125V 1 € 69,00 € 69,00 Littelfuse class-T zekering 225A 125V
50mm2 rood in meter 3
50mm2 zwart in meter 3
Yixiang V2 box 14,4Kwh 1 € 467,00 € 467,00 Yixiang V2 Box Eu Stock Stacked 51,2v 280ah Lifepo4 Diy Box Lithium Battery 15kwh Energy Storage Battery Pack Accessories - Buy Yixiang V2 Box Eu Stock Stacked 51,2v 280ah Lifepo4 Diy Box Lithium Battery 15kwh Energy Storage Battery Pack Accessories lifepo4 Diy Box Product on Alibaba,com
Perstang 70mm2 1 € 49,00 € 49,00 AMZCNC Hydraulic crimping pliers of 8 tons, 4-70 mm², cable shoe pliers with 9 pairs of this (crimping pliers (4-70mm²) + scissors) : Amazon,nl: DIY & Tools
Montagebord 1 € - € -
Goot smal 2 € - € -
Goot breed 2 € - € -
Krachtgroep 3 fasen 25A 1 € 34,04 € 34,04 EMAT krachtgroep 3-polig+nul 25A B-kar (85004008) | Elektramat
Groepenkastje 2 € - € -
Aardrail 6mm2 1 € - € -

Totaal € 3.567,09
De omschakelaar kan voor zwevende nul zorgen, neemt een sontheimer.
Ga je voor een 4k5 of een 5kVA?
GX scherm is leuk, maar heb je ook op je telefoon/computer.
De ET340 is voor 80 euro verkrijgbaar maar je bedrag toont een VM-3P75CT?
Canbuskabel kun je ook zelf knijpen als je de spullen er voor hebt.
Hoe vaak ga je de batterij verplaatsen? Onderstel wel nodig dan?
Verder zie ik EMAT (B-kwaliteit) onderdelen, waarom geen ABB voor 4 euro meer?

Er zijn nog een hoop bedragen niet ingevuld, is dat al aanwezig of moet je dat nog aanschaffen?
Door slim te shoppen zijn er hier en daar nog wel wat tientjes vanaf te halen. b.v. distributor is voor 180 al vergrijbaar bij NKON, kortom loop alles nog eens na.

• onetime
  • Niet online
bommer schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:26:
[...] Misschien wel wat panelen upgraden, daar heb ik in het voor en najaar wat aan en is betrekkelijk goedkoop te doen.
Dat is de goedkoopste en beste optie om je eigen verbruik zoveel mogelijk met eigen opwek te dekken.

Er is een subtiel maar belangrijk verschil met je eigen verbruik verhogen, dat gaat erom om zoveel mogelijk -al- je eigen opwek zelf te gebruiken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• agraaff
ik had eerst de VM-3P75CT daar staan maar heb voldoende aan de ET340 denk ik. vergeten de prijs aan te passen.
Onderstels is voor gemak, geen ruimte om de boel in de bergin in elkaar te zetten. moet hem dus verplaatsen als hij vol zit met accu's. daarna waarchijnlijk nooit meer. Zou een goedkoop hondje kunnen halen bij de bouwmarkt hiervoor.
GX scherm twijvelde ik ook over, leuke gadget maa niet vereist.
Kabel kan ik idd makkelij zelf knijpen.
Lynx shunt is waarschijnlijk overkill hier, smart shunt is voldoende.
Alles dat nog leeg is hjeb ik geen prizxen van opgezocht. Prijzen die er staan zijn ook nog niet persee de laagste gewoon een snelle indicatie.
De 3 fase omschakelaar heb ik al liggen, had ik toevallig al ooit gekocht maar nooit gebruikt.
Ga voor de 4K5, iets goedkoper, en is stiller en lichter, dit laatste is niet heel relevant maar makkelijk met plaatsen. De 4K5 is meer dan genoeg voor mijn load, ook als ik het ooit uit wil breiden naar 3 fase met 3*4K5
de 3000 is dan weer net niet future proof.
Zit er tussen EMAT en ABB zo'n verschil? zijn beide goedgekeurd dus zouden in theorie beide moeten voldoen?

p.s. zal mijn lijst is volledig vullen met bedragen, kijken waar ik op uit kom.

[ Voor 3% gewijzigd door agraaff op 26-11-2025 11:13 ]

• agraaff
Wil niet een hele discussie uitlokken maar een kleine mag wel.
Misschien had EMAT ooit een slechte naam, wat ik lees is dit en dan zie ik niet zo'n probleem:
  • KEMA-keur
  • CE-markering
  • RoHS-certificering
  • voldoet aan NEN normen 1010 / 3140
  • ISO 9001- en ISO 14001-certificering
  • 10 jaar garantie
https://www.emat.nl/blog/...O%2014001%2Dcertificering.

• DanTm
  • Niet online
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:09:

Lynx shunt is waarschijnlijk overkill hier, smart shunt is voldoende.
volgens mij werkt de lynx shunt ook niet zo lekker, en wordt de smart shunt overal aangeraden.
Verder als je perse een Lynx busbar wilt hebben kun je ook alleen de Power-In kopen (M8 is voldoende).
Die kun je eenvoudig modificeren om zekeringen te kunnen plaatsen (zie youtube), en dan kun je er een Adler EF3 zekering erin stoppen.

• agraaff
Alles ingevuld kan nog wel iets goedkoper op sommige punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_d6c55XNlvBr1yqSWvpbmb7UCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BOEfwYITt09X1eUQCScUzrsW.png?f=fotoalbum_large

Victron Multiplus II 48V - 4K5VA - 55A 1 € 649,95 € 649,95 NKON
Victron Energy Cerbo GX MK2 1 € 214,95 € 214,95 NKON
Victron GX Touch 70 0 € 279,95 € - Niet nodig
Victron GX Touch 70 wall mount 0 € 35,00 € - Niet nodig
Victron Energy 3-Phase Energy Meter ET340 1 € 79,95 € 79,95 NKON
Victron VE,Can to CAN-bus 1,8m BMS-kabel type B 1 € 14,95 € 14,95 NKON
Victron Energy Lynx Distributor M10 1 € 179,95 € 179,95 NKON
Victron Energy Lynx Class-T Power In M10 1 € 119,95 € 119,95 Victron Energy Lynx Class-T Power In (M10) : Amazon,nl: Automotive
Littelfuse class-T zekering 200A 125V 1 € 34,95 € 34,95 NKON 200A 80V (5 stuks)
Victron Energy MEGA fuse 125A 80V 1 € 34,95 € 34,95 NKON 125A 80V (5 stuks)
50mm2 rood in meter 3 € 11,45 € 34,35 Accukabel 50 mm2 Zwart dubbel geïsoleerd UltraFlex - accukabels
50mm2 zwart in meter 3 € 11,45 € 34,35 Accukabel 50 mm2 Zwart dubbel geïsoleerd UltraFlex - accukabels
70mm2 rood in meter 3 € 22,95 € 68,85 Accukabel 70mm2 Rood dubbel geïsoleerd Ultraflex - accukabels
70mm2 zwart in meter 3 € 22,95 € 68,85 Accukabel 70mm2 Rood dubbel geïsoleerd Ultraflex - accukabels
Kabelschoen 70mm2 M10 6 € 5,00 € 30,00 Weet niet of merk wat uitmaakt 5 euro is schatting
Kabelschoen 50mm2 M8 × 4 6 € 5,00 € 30,00 Weet niet of merk wat uitmaakt 5 euro is schatting
"CAT5 kabel 1,5m 3" 1 € 2,50 € 2,50
Aardedraad 6mm2 vertind 5 meter 1 € 12,45 € 12,45 Hornbach
EVE LiFePO4 325Ah 3,2V accucel MB31 16 € 60,41 € 966,56 Alibabba
FERMACELL Gipsvezelplaat 1500 x 1000 x 10 mm 2 € 12,95 € 25,90 Hornbach
Goot smal 1 € 25,14 € 25,14 Hager bedradingskanaal + deksel 2000x40x60 mm BA7 blauw (BA740060BL) | Elektramat
Goot breed 1 € 57,17 € 57,17 Hager bedradingskanaal + deksel 2000x80x60 mm BA6 blauw (BA6800600BLAUB) | Elektramat
Grijze kartelbuis 5 meter 1 € 5,00 € 5,00 Bouwmarkt
montage klemmen zak 1 € 5,00 € 5,00 bouwmarkt
4x6mm2 kabel in meter 15 € 4,92 € 73,80 YMvK kabel 4x6 per meter | Elektramat
Victron smart shunt 1 € 89,95 € 89,95 https://www.nkon.nl/victr...artshunt-500-a-50-mv.html
Krachtgroep 3 fasen 25A 1 € 38,71 € 38,71 ABB Componenten installatieautomaat 3p+N B kar 25A 6kA (S203-B25NA) | Elektramat
Hoofdschakelaar 3 fasen 40A (4-polig) 1 € 28,25 € 28,25 ABB hoofdschakelaar 40A 3-fase (4P) rood (2CDD284101R0040) | Elektramat
4P aardlek (40A/30mA) 1 € 87,85 € 87,85 ABB Componenten FlexLine aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type A (FX204 A-40A/0.03) | Elektramat
Verrijdbaar onderstel 0 € 151,47 € -
Groepenkastje 2 € 120,19 € 240,38 ABB Componenten Mistral verdeelkast 2-rijen 24 modules 320x435 mm (1SL1214A00) | Elektramat
Aardrail 6mm2 1 € 3,96 € 3,96 Wöhner 01258 WOH PE-KLEM GROEN/GEEL WOHNER | Elektramat

Totaal € 3.827,31

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:51
Ik ben voornemens begin volgend jaar (wanneer beschikbaar) een drietal Victron 48V RS19's aan te schaffen en in een 19" rack plaatsen. Ik heb een 3-fasen LG warmtepomp en daar komt t.z.t. nog een 3-fasen autolader bij. Na de recente review van de Victron (hoog voltage) HS19 door Harold, heb ik definitief afscheid genomen van het idee deze geintegreerde 3-fasen lader/omvormer te kopen.

In mijn zoektocht naar 48V DC fuses en/of breakers kom ik nu uit op TOMZN DC MCCB breakers: Een voorbeeld daarvan kun je hier vinden.

Dit lijkt een nettere installatie te worden dan separate DC-schakelaars en losse Class-T zekeringen. Wanneer ik verschillende YouTube reviews van deze DC MCCB's mag geloven, werken deze zekering/schakelaar combinaties vrij goed.

Mijn 2 vragen aan jullie:

Zijn er al tweakers met ervaring met deze DC MCCB schakelaars?
Hebben jullie voorbeelden hoe deze netjes weg te werken in een 19" rack?

[ Voor 7% gewijzigd door SjaakPeer op 26-11-2025 14:21 ]

• onetime
  • Niet online
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:23:
Wil niet een hele discussie uitlokken maar een kleine mag wel.
Misschien had EMAT ooit een slechte naam, wat ik lees is dit en dan zie ik niet zo'n probleem:
  • KEMA-keur
  • CE-markering
  • RoHS-certificering
  • voldoet aan NEN normen 1010 / 3140
  • ISO 9001- en ISO 14001-certificering
  • 10 jaar garantie
https://www.emat.nl/blog/...O%2014001%2Dcertificering.
YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat over brandveiligheid.
En kijk hier even een scherm hoger, over de kwaliteit van groepenkasten en componenten. Dan kan je beter afwegen of je wel emat wilt gebruiken...

• bommer
[...]

[Afbeelding]

50mm2 rood in meter 3
50mm2 zwart in meter 3
Montagebord 1 € - € -
Goot smal 2 € - € -
Goot breed 2 € - € -
Groepenkastje 2 € - € -
Aardrail 6mm2 1 € - € -

Totaal € 3.567,09
Tip: de cerbo en de 3 fase meter zijn bjj NKON goedkoper.

• agraaff
onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:56:
[...]

YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat over brandveiligheid.
En kijk hier even een scherm hoger, over de kwaliteit van groepenkasten en componenten. Dan kan je beter afwegen of je wel emat wilt gebruiken...
Duidelijk, behoeft geen verdere toelichting, GEEN EMAT!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02
Lynx kun je vervangen door een Lynx 1000. Daar kun je M8x30 in kwijt en dan is het ook gelijk een zekeringenhouder. Scheelt je weer 300€.

Vanaf 4:20 YouTube: Saving Some Money by Fusing a Victron Lynx Power-In

Als je zekeringen kaduuk zijn merk je dat toch wel snel zat, da's die 100€ per stuk extra niet waard.

Overigens, als je maar 1 MP en maar 1 Akku neemt, kun je de akku natuurlijk direct aan de MP hangen. In de akku zit toch een zekering, vervang je die door een T-Class, ben je ook klaar. Nog weer 100€ voor de busbar en 30€ voor de extra kabels bespaard.

En inderdaad, Sontheimer, die heeft geen zwevende nul. Belangrijk, je wilt niet je apparatuur met 400V bakken en braden bij het omschakelen

[ Voor 83% gewijzigd door SkiFan op 26-11-2025 14:13 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• agraaff
bommer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
[...]

Tip: de cerbo en de 3 fase meter zijn bjj NKON goedkoper.
In de nieuwe lijst paar post later al aangepast.
Kom niet veel lager uit dan 3800 en dat met de zelfbouw Yixiang besteld op alibabba (niet in NL)

• bommer
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:06:
[...]

In de nieuwe lijst paar post later al aangepast.
Kom niet veel lager uit dan 3800 en dat met de zelfbouw Yixiang besteld op alibabba (niet in NL)
Je kunt natuurlijk ook netzo als Andy van de offgrid garage, je eigen batterij shelf bouwen. Scheelt weer een kast, maar of het handig is voor de cellen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:27
bommer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:50:
[...]

Je kunt natuurlijk ook netzo als Andy van de offgrid garage, je eigen batterij shelf bouwen. Scheelt weer een kast, maar of het handig is voor de cellen.
Daar kan ik antwoord op geven gebaseerd op mijn praktijkervaring.
Nee, dat is niet handig.
Ik heb de cellen net als Andy los op de plank staan, dat leek me 2 jaar geleden een prima idee. Nou kan het aan de B-grade China cellen liggen, maar laten we met een klein understatement zeggen dat ze niet meer geheel vlak zijn. Ik stuur op max 0.3C, dus overbelast lijkt me stug.
Anyway, voor toekomste uitbreiding overweeg ik om een standaard batterijdoos op de plank te mikken of eventueel zelf iets te maken om op te spannen.

Edit: Ploatie toegevoegd.
De planken buigen ook ietsjes door, ook na verstevigen. Nou is dit al een oude foto. Het is inmiddels veel erger. Maar je ziet wel dat de cellen zig-zag gaan staan. Zeker de onderste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AShH2CoFBFSo_HDgS5oZL54eWn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsUj8cSSQtGLQijLzgebvVjM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 26-11-2025 15:28 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• onetime
  • Niet online
@V_ger staat er in de specs van die cellen soms dat ze met ~300kg kracht tegen elkaar aangetrokken moeten worden? En dat heb je niet gedaan? En B-grade china is natuurlijk ook niet 'optimaal'.

• agraaff
Die Yixiang box inclusief hoofdschakelaar, 200A fuse en JK v19 BMS is maar 467 euro incl verzending (afhankelijk van de dollar koers) Dat ben je ook al bijna kwijt als je alle los koopt.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:27
onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:33:
@V_ger staat er in de specs van die cellen soms dat ze met ~300kg kracht tegen elkaar aangetrokken moeten worden? En dat heb je niet gedaan? En B-grade china is natuurlijk ook niet 'optimaal'.
Nou ja ze waren natuurlijk wel supergoeie B uit China, dat snap je...
Op basis van o.a. Andy zijn losse opstelling en de beperkte (ont)laadstroom toen besloten om ze los op de plank te mikken. Spec of niet. Die 300kgf is alleen maar een waarde waarbij het opgegeven aantal cycles gehaald kan worden. Gezien de lage max stroom is veroudering simpelweg door het ouder worden waarschijnlijk van grotere invloed. En of ik nou 8000 of 4000 cycles haal boeit me niet zoveel.
Daarom bewust gekozen om niet in te klemmen. Dat ze dan bol gaan staan...dat stond niet op de planning.
Dat is de reden dat ik dat netjes aan jullie laat weten.

Ik zal vanavond de kast weer eens opentrekken en een foto maken.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 26-11-2025 16:02 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• pegagus
Die 300 kg kwam ik vandaag ook tegen. Ik vraag me af of die stalen accubakken daar wel aan gaan voldoen. Anderzijds snap ik niet helemaal waarom het aantal laadcylci er niet toe doen.

• onetime
  • Niet online
Dat aantrekken is (bedoeld) om dat bol staan te beperken. Daarom meld ik het.

• agraaff
Nu begreep ik van Andy dat dat bol staan vooralsnog geen invloed heeft op de levensduur. Maar 2 jaar is wat te kort om daar een conclusie op te trekken. je wil immers dat het 15+ jaar meegaat.

• bommer
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:31:
Nu begreep ik van Andy dat dat bol staan vooralsnog geen invloed heeft op de levensduur. Maar 2 jaar is wat te kort om daar een conclusie op te trekken. je wil immers dat het 15+ jaar meegaat.
Als ze nou de helft in prijs waren, is het nog wel te proberen. Toch een beetje zonde om te gokken met 1000euro

• GJzon
bommer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:34:
[...]

Als ze nou de helft in prijs waren, is het nog wel te proberen. Toch een beetje zonde om te gokken met 1000euro
Hai,

Ik had een collega die een accupakket gemaakt heeft met BYD blade accu's. Via Ali. Van die langwerpige.
Gekozen omdat die dingen ook in BYD auto's zitten. Heeft iemand hier wel eens aan gedacht of gebruikt??

• agraaff
Nog even terugkomend op de eerdere opmerking dat een stekkeraccu wellicht beter past van bijvoorbeeld 6 a 8KWh. Nu lees ik net dat een stekkeraccu met max 800 mag ontladen per groep en je er maar 1 per groep mag plaatsen. Is dit waar? Dan is het hele vergelijk natuurlijk weg met een Victron systeem dat je huisload kan terugleveren.
Dus in de avond als ik elektrisch kook en de vaatwasser aan heb, misschien de oven, en soms wat gamen. Dat trekt die stekker accu nooit. Dan gaat de roi ineens naar een getal dichter bij dat van een victron systeem.

• GJzon
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:49:
Nog even terugkomend op de eerdere opmerking dat een stekkeraccu wellicht beter past van bijvoorbeeld 6 a 8KWh. Nu lees ik net dat een stekkeraccu met max 800 mag ontladen per groep en je er maar 1 per groep mag plaatsen. Is dit waar? Dan is het hele vergelijk natuurlijk weg met een Victron systeem dat je huisload kan terugleveren.
Dus in de avond als ik elektrisch kook en de vaatwasser aan heb, misschien de oven, en soms wat gamen. Dat trekt die stekker accu nooit. Dan gaat de roi ineens naar een getal dichter bij dat van een victron systeem.
Als je een eigen groep er voor maakt, mag het tot 1200 W terugleveren.

Uit het feit dat je aangaf om te overwegen een Victron systeem te nemen, maak ik op dat je wellicht ergens ruimte hebt.
Je kunt overwegen om een onderverdeelkast ergens te maken voor 3-fasen. Daar maak je dan je nieuwe groepen in met bijv. 6A automaten. Dan sluit je daar op iedere fase 1 stekkeraccu aan. Ben je klaar.
3 x 1200 W terugleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door GJzon op 27-11-2025 08:51 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000

RvV

GJzon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:11:
[...]

Hai,

Ik had een collega die een accupakket gemaakt heeft met BYD blade accu's. Via Ali. Van die langwerpige.
Gekozen omdat die dingen ook in BYD auto's zitten. Heeft iemand hier wel eens aan gedacht of gebruikt??
Nee. Voornamelijk omdat ik ze nooit voorbij heb zien komen. In de auto heb ik ze wel zitten. :9
Maar dan moet de prijs wel heeeel aantrekkelijk zijn tov MB31 / MB56 cellen. Onder de 50 eur per kWh? Want je moet er dan zelf een fatsoenlijke behuizing voor maken. En heel eerlijk, wat je soms op youtube voorbij ziet komen aan hobby Bobby houten kisten of metalen frames, no thanks. ;)

Y'24

• agraaff
Dan zit je met 3*1350=4050euro aan stekker accu's (15KWh) plus dan alsnog de meterkast uitbreiding en kabel trekken naar de berging 200 á 400 euro. ben ik duurder uit dan met een victron systeem. wel veel minder werkiets minder werk.
en dan nog, dit is voor de Marstek: Opladen: 2.500 watt Ontladen bestaande groep: 800 watt, net als de homewizzard max 800W ontladen.

Edit: Ik zie dat je bijvoorbeeld de Marstek Venus E V 3.0 - 5.12kWh ook kan configureren op 2500max ontladen. dus dan wel een optie.
deze is IP65 dus kan ik in de schuur zetten waar al 3 fasen naartoe gaat voor de elektrischlaadpaal die ik niet gebruik (vorige bewoners).
Kabeltje lost even 3 dozen montern en gaan.
Ben je €3.747 kwijt voor 15KWh met 10 jaar garantie.
Dilenmma's

[ Voor 34% gewijzigd door agraaff op 27-11-2025 09:35 ]

• GJzon
agraaff schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:17:
Dan zit je met 3*1350=4050euro aan stekker accu's (15KWh) plus dan alsnog de meterkast uitbreiding en kabel trekken naar de berging 200 á 400 euro. ben ik duurder uit dan met een victron systeem. wel veel minder werkiets minder werk.
en dan nog, dit is voor de Marstek: Opladen: 2.500 watt Ontladen bestaande groep: 800 watt, net als de homewizzard max 800W ontladen.
Je vergeet dat je maar 9 panelen hebt met IQ7+. Dus max. opbrengst 9 x 295 W = 2655 W. Hoogzomer.
Daarom lijkt me die 15 kWh accu's een beetje veel. Zeker in de maanden oktober t/m maart.

Met deze link https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ kun je een inschatting maken wat je panelen theoretisch op kunnen leveren. Grafiek geeft clear-sky levering aan. Helaas is het niet elke dag clear sky...
Daarmee kun je inschatten in hoeveel tijd je accu's volgeladen kunnen worden.

Heb je je panelen op 3-fasen?? Dan is het dus ca. 2655/3 = 885 W wat max. per fase geleverd wordt.
En heb je een Envoy metered met spoelen? Dan kun je terugkijken wat je panelen per dag opgeleverd hebben.

Voor de Victron moet je trouwens ook kabels trekken...

• GJzon
agraaff schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:17:

Edit: Ik zie dat je bijvoorbeeld de Marstek Venus E V 3.0 - 5.12kWh ook kan configureren op 2500max ontladen. dus dan wel een optie.
deze is IP65 dus kan ik in de schuur zetten waar al 3 fasen naartoe gaat voor de elektrischlaadpaal die ik niet gebruik (vorige bewoners).
Kabeltje lost even 3 dozen montern en gaan.
Ben je €3.747 kwijt voor 15KWh met 10 jaar garantie.
Dilenmma's
Een jaartje over je dilemma's nadenken bespaart je een hoop geld. Accu's worden toch wel goedkoper.

• agraaff
idd, goedkoper en beter. De marstec is in 1 jaar vna v1 naar V3 gegaan :)

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016

Off-Grid en Overload - een Software aanpak

Deze maand is uitgebreid gediscussieerd over de veiligheid van 'kleine' Victron systemen bij kortsluiting tijdens een Off-Grid situatie.

Deze discussie was voor mij een 'eye opener'. Maar, om mijn installatie (weer) aan te passen en (weer) veel geld te investeren voor een minieme kans op kortsluiting tijdens een hele kleine kans op stroomuitval... Nee dus.

Daarom heb ik een Software-variant bedacht die misschien/wellicht/eventueel een bijdrage kan leveren als het onmogelijke zich tóch voordoet.
Zie: MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:01

swat!

computeraar

Heeft er hier iemand al een paal (aluminum) gevonden om de Victron Charging station NS op te monteren?

Voor zover ik kan vinden biedt victron zelf niet zo een paal aan, maar ik zou graag zeker willen weten dat hij netjes past.

EV6 Plus

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
Is iemand op de hoogte van de toekomst van de Lynx Power In M8?
Op NKON staat namelijk dat deze niet meer op voorraad komt.

• RvV

RvV

Kanoet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
Dat hij langzaam vervangen gaat worden door de M10.

Y'24

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-11 14:45
Kanoet schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
Die M8/M10 betreft alleen de aansluiting links en rechts van de LYNX systemen, niet de aansluit polen op de busbar voor naar je accu & Multiplus.

Ikzelf dacht ook eerst, shit nu kan ik nieuwe kabels gaan bestellen daar ik M8 heb maar op de M10 versie zitten ook gewoon M8 bouten voor deze kabels.

• pegagus
Een paar brede ringen en je kan m8 ook op een M10 gat aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door pegagus op 28-11-2025 17:17 ]

• bommer
pegagus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:17:
Een paar brede ringen en je kan m8 ook op een M10 gat aansluiten.
Is dat handig (bout dikte) 🤔

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
Bedankt voor de opheldering @janjanssenenzo.
Op de productfoto's lijkt het dat de M10 reeks een andere kleur heeft. Is dat inderdaad zo of is dat slechts een andere belichting?

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05:19
Iemand dit wel eens meegemaakt? Omvormers hangen er nu al even maar vandaag de DC kant pas gereed en aangesloten, nog geen AC gekoppeld. Omvormer van fase 2 ging de eerste keer aan met de lampjes temperatuur en lage accu spanning. Na een paar herstarts ivm instellingen branden inmiddels alle lampjes continue. Er komt wel 230v uit volgens de multimeter…
Stuk of kan ik nog ergens wat resetten?
Firmware update gaf geen verandering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNSsmMPzJ3PPqTVlBVewmL6lDR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmvBwhFCK5N7eOgyx2YObsXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TJfhf58Sm11_H2bqGwiAYLXj1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktCwzPqJel6usOcRRaa8jiyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
wereldreiziger2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:24:
Iemand dit wel eens meegemaakt? Omvormers hangen er nu al even maar vandaag de DC kant pas gereed en aangesloten, nog geen AC gekoppeld. Omvormer van fase 2 ging de eerste keer aan met de lampjes temperatuur en lage accu spanning. Na een paar herstarts ivm instellingen branden inmiddels alle lampjes continue. Er komt wel 230v uit volgens de multimeter…
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wel de inverters pre-charged middels een geschikte weerstand? Of heb je de spanning er in één keer opgezet.

Zie bijv. dit item:

https://nohma.com/van-con...harge-an-inverter-easily/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-11 14:45
bommer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:52:
[...]

Is dat handig (bout dikte) 🤔
Zou ik zeker niet doen. Die busbars moet je plat op plat bevestigen en niks ertussen....

• wereldreiziger2
Jojan265 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:14:
[...]

Heb je wel de inverters pre-charged middels een geschikte weerstand? Of heb je de spanning er in één keer opgezet.
Gebruik hiervoor een 48v lamp, en die was met een seconde of 3 uit. Dus ja

• pegagus
In de handleiding staan de foutcodes. Even checken of deze combinatie voor komt (als je dat nog niet had gedaan).

• GJzon
agraaff schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:31:
Hoe je een accupakket kunt maken (met uitleg/motivatie):
https://www.youtube.com/watch?v=UEWkz0Iw1KE
Lees ook de commentaren.

Die knul werkt met Victron.
Andere video's zijn ook interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door GJzon op 29-11-2025 12:51 ]

• wereldreiziger2
wereldreiziger2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deksel losgehaald en de draad naar de led-indicaties losgehaald en weer vast lijkt het probleem te hebben opgelost.

• bommer
GJzon schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:36:
[...]

Hoe je een accupakket kunt maken (met uitleg/motivatie):
https://www.youtube.com/watch?v=UEWkz0Iw1KE
Lees ook de commentaren.

Die knul werkt met Victron.
Andere video's zijn ook interessant.
Weet niet of MDF nou het beste materiaal is als behuizing.
Had al wat van zijn video’s bekeken en heb hier en daar wel wat bedenkingen.

• Conrado
bommer schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:33:
Weet niet of MDF nou het beste materiaal is als behuizing.
Ach, ik zou dat niet doen, maar hij heeft daar geen moeite mee. En dat is zijn goede recht. In een ander video bouwt 'ie een Power-In om naar een distributor om zo 7 tientjes te sparen. Iedereen maakt eigen keuzes.

• bommer
Conrado schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:15:
[...]

Ach, ik zou dat niet doen, maar hij heeft daar geen moeite mee. En dat is zijn goede recht. In een ander video bouwt 'ie een Power-In om naar een distributor om zo 7 tientjes te sparen. Iedereen maakt eigen keuzes.
Die ombouw snapte ik nog wel, maar de eigen shunt weer minder.
Die bus bar in de officiële shunt is dunner dan de voorschriften aangeven, dat mag omdat het product als een geheel getest en gecertificeerd is.
Ben wel benieuwd hoe warm dat gaat worden met een beetje vermogen er op.

Hij heeft of doet aannames (zonder enige diepe) kennis van zaken en gaat er vanuit dat hij zomaar de zelfde afmetingen van de bus bar kan gebruiken.
Hij geeft zelf ook aan, dat hij zich zelf alles aangeleerd heeft. en niet deskundig is.
Als de video's als entertainment zijn, oke en geef dat ook aan, mensen kopiëren wat ze zien.
daar heb ik moeite mee.

[ Voor 22% gewijzigd door bommer op 29-11-2025 19:47 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53

Japie.G

Colour Classic

bommer schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:42:
[...]

Die bus bar in de officiële shunt is dunner dan de voorschriften aangeven, dat mag omdat het product als een geheel getest en gecertificeerd is.

Hij heeft of doet aannames (zonder enige diepe) kennis van zaken en gaat er vanuit dat hij zomaar de zelfde afmetingen van de bus bar kan gebruiken.
Hij geeft zelf ook aan, dat hij zich zelf alles aangeleerd heeft. en niet deskundig is.
Als de video's als entertainment zijn, oke en geef dat ook aan, mensen kopiëren wat ze zien.
daar heb ik moeite mee.
Vond zijn shunt ombouw eigenlijk supernice gedaan! Niks mis met gelijke busbar als origineel gebruiken. Dat doet hij toch? Of pakt ie een dunnere dan in de rest van de lynx busbar?

Heb het zelf in een power in gebouwd:

Japie.G in "Het grote Victron ontwerp topic"

Maar vind wat hij heeft gedaan eigenlijk nog net wat mooier. Helaas is de lynx shunt een wanproduct van victron. Anders hadden we die allemaal wel gekocht😉

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 29-11-2025 20:26 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• GJzon
bommer schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:42:
[...]

daar heb ik moeite mee.
Allemaal keuze's hoe iemand iets maakt. In ieder geval is hij wel heel creatief (en productief).
Hier hoe Halewijn z'n accu's inbouwt: https://www.youtube.com/watch?v=tFwYvTddCuw

• pegagus
Het MDF wat hij gebruikt is brandwerend. En dat soort MDF is stukken sterker dan het karton uit de bouwmarkt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:38

pvg

Hmm. Cellen op z’n kant in een niet geventileerde stalen kast… Niet zo’n goed voorbeeld.

De stalen yixiang (en andere) kisten kosten ca 450 euro of minder. Dat is inclusief bms, display, zekering/mccb, busbars, bekabeling, aansluitingen, isolatie, enz. Waarom dan nog zelf met plankjes en draadeind aan de gang?

• bommer
pvg schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:50:
Hmm. Cellen op z’n kant in een niet geventileerde stalen kast… Niet zo’n goed voorbeeld.

De stalen yixiang (en andere) kisten kosten ca 450 euro of minder. Dat is inclusief bms, display, zekering/mccb, busbars, bekabeling, aansluitingen, isolatie, enz. Waarom dan nog zelf met plankjes en draadeind aan de gang?
Precies!

En de locatie van het systeem (langs een vluchtweg)
Ook erg op elkaar geprakt allemaal.

En hoe creatief ook. De busbars in die shunt gaan warm worden, gaat dat goed met PETG?

• GJzon
bommer schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:12:
[...]

Precies!

En de locatie van het systeem (langs een vluchtweg)
Ook erg op elkaar geprakt allemaal.

En hoe creatief ook. De busbars in die shunt gaan warm worden, gaat dat goed met PETG?
Victron spul is gemaakt van ABS, max. temp +60 graden (handleiding).
PETG glastemperatuur waarbij het gaat vervormen is ca. 70 graden.

• GJzon

Echte tweaker denk ik.

• RvV

RvV

Uhm, ABS kan hogere temperaturen hebben dan PETG. Lijkt mij logisch dat victron niet in de handleiding zet dat je het kan opstoken tot de "vervormingstemperatuur". Maar ok, onder normale omstandigheden zal PETG het wel overleven.

However, ABS may provide higher temperature resistance than that of the popular proxy material. The PETG filaments can survive the heat of about 80 degrees Celsius the ABS filaments can easily withstand the heat of about 100 degrees Celsius. ABS and PETG filaments provide a conveniently versatile solution for electrical appliance applications, with effortless usability.

Y'24

• pegagus

Dat zelfde Yixiang levert ook verticale kasten waarbij de cellen ook op hun kant liggen. Maar ik vermoed dat er dan in plaats van gas, vloeistof uit je overdruk ventiel komt. En als de overdruk weg is, zouden de platen mogelijk kortsluiting kunnen maken. Onder normale omstandigheden waarschijnlijk geen probleem, maar als het mis gaat, gaat het extra mis.

YouTube: Building a 16 kW Hour Battery. Includes Everything Needed. Yixiang...

[ Voor 14% gewijzigd door pegagus op 30-11-2025 11:07 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:38

pvg

pegagus schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:07:
[...]

Dat zelfde Yixiang levert ook verticale kasten waarbij de cellen ook op hun kant liggen. Maar ik vermoed dat er dan in plaats van gas, vloeistof uit je overdruk ventiel komt. En als de overdruk weg is, zouden de platen mogelijk kortsluiting kunnen maken. Onder normale omstandigheden waarschijnlijk geen probleem, maar als het mis gaat, gaat het extra mis.

YouTube: Building a 16 kW Hour Battery. Includes Everything Needed. Yixiang...
Tja, die verticale kasten waarbij de cellen op hun kant liggen, moet je dus niet hebben. De discussie was waarom je zelf aan de slag zou gaan met hout en draadeind. Iig niet voor de kosten.

Het filmpje is weer een mooi voorbeeld van onveilig werken: hij heeft een aantal busbars los op de terminals liggen, terwijl hij aan de bak aan het werken is. Als zo’n busbar schuift, heb je kortsluiting tussen enkele cellen zonder enige beveiliging… Geen losse busbars op de cellen leggen en zoveel mogelijk de polen afdekken!

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 30-11-2025 13:01 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:35

Ersus

Zuid-Limburg

pvg schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:00:
[...]
Tja, die verticale kasten waarbij de cellen op hun kant liggen, moet je dus niet hebben.
Het is vermoedelijk al vaker aangehaald, de cellen zijn niet altijd volledig opgevuld met elektrolyt om ruimte te hebben voor gasvorming, en op de zijkant leggen kan ervoor zorgen dat de kathodes en anodes niet volledig doordrenkt blijven wat voor versnelde degradatie bevorderlijk is, dan vult zich die hoge zijde juist met dat gas terwijl aan de bovenzijde van de cel een buffer is voorzien.

Een kast voor of met platliggende cellen fijn vermijden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOMZLLQ-pkLLNDqxIcN_W_w9Ulk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrC8hnkdDYcWsHdqm5o1TTqg.jpg?f=fotoalbum_large

Showcase! De 1-fase (verhuisbare) winkelopstelling is klaar en in bedrijf. MP2-4k5 met YiXang box 16KWh en een aantal veiligheidsmaatregelen (noodstop, CO, temperatuur, 500A relais en class-T fuse). Volgend jaar de upgrade naar 3-fase en een 2e box. Nu er ervaring opdoen met de ess-software.

[ Voor 5% gewijzigd door Plead op 30-11-2025 17:24 ]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste