Dag,
Na een tijdje meegelezen te hebben en me verdiept te hebben in de materie ben ik tot onderstaand ontwerp gekomen. Ik heb hier eerder al eens een eerste opzet gepost, maar deze is inmiddels verder uitgewerkt.
Situatie
Volgend jaar wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met 10×420 Wp (4,2 kWp) zonnepanelen. Later wil ik eventueel nog uitbreiden met extra panelen via een Victron SmartSolar MPPT.
Het doel van de thuisbatterij is:
- meer eigen PV-verbruik;
- minder netafname op dure momenten (dynamisch contract);
- ervaring opdoen met Victron ESS/DESS;
- gewoon een leuk hobbyproject.
In eerste instantie wil ik de batterij echter bouwen in het haardhok van mijn ouderlijk huis, zodat ik ervaring kan opdoen voordat hij naar de nieuwbouwwoning verhuist.
De huidige situatie:
- 3×25 A aansluiting;
- SolarEdge HD-Wave 5000H in het haardhok;
- Haardhok staat circa 15 meter van de woning;
- voeding naar het haardhok is 3×4 mm², afgezekerd met 25 A / 300 mA.
De Victron komt op dezelfde voedingskabel te hangen.
In eerste instantie beperk ik de Victron softwarematig tot ongeveer 1 kW, zodat ik rustig kan testen. Uiteindelijk wil ik proberen de SolarEdge uit te lezen, zodat de Victron zichzelf kan begrenzen en het totale vermogen over de kabel nooit boven ongeveer 25 A (~5,7 kW) uitkomt.
Componenten
Wat | Prijs/stuk | Aantal | Totaal | link |
| Gotion 104Ah | € 26,95 | 16 | € 431,20 | NKON |
| JK PB1A16S10P | € 99,95 | 1 | € 99,95 | NKON |
| Class T 125A zekering + houder | € 65,50 | 1 | € 65,50 | Lithiumaccus.nl |
| Class T zekering reserve | € 45,00 | 1 | € 45,00 | Lithiumaccus.nl |
| DC Switch | € 29,95 | 1 | € 29,95 | NKON |
| Kabel, wartels, werkschakelaar, kabelschoenen | € 222,48 | 1 | € 222,48 | Elektramat |
| Victron Multiplus II GX 48V - 6k5 | € 899,95 | 1 | € 899,95 | NKON |
| Rittal omkasting 50x50x30 | € 50,00 | 1 | € 50,00 | Marktplaats |
| Kunststof Dopjes m6, inschakelweerstand | € 22,60 | 1 | € 22,60 | Conrad |
| RJ45 | € 11,95 | 1 | € 11,95 | NKON |
| | | € 1.878,58 | |
Ontwerp
Ik heb bewust gekozen voor een relatief kleine 5,3 kWh accu (16×104 Ah), zodat ik klein kan beginnen. Later wil ik eventueel uitbreiden naar ongeveer 10 of 15kWh
Daarom twijfel ik nog tussen de MultiPlus-II GX 4k5 en de 6k5. De 6k5 lijkt me interessanter als ik later uitbreid, maar misschien is dat helemaal niet nodig.
De accu komt in een Rittal 50×50×30 kast. De kast wil ik eventueel aan de binnenzijde bekleden met Armaflex om condensvorming te beperken. De BMS schakelt laden onder de ingestelde temperatuur uit, dus een paar vorstdagen per jaar vind ik niet direct een probleem. Eventueel kan ik later nog kastverwarming toevoegen.
De energiemeting wil ik doen met een HomeWizard P1, die via wifi gegevens aan de Victron levert (dbus-driver op Venus OS). Mogelijk voeg ik later Home Assistant toe.
Zien jullie rare dingen of hebben jullie opmerkingen?- Hoe denken jullie over het uitlezen van de SE omvormer om het totaalvermogen over de kabel te beperken? Omdat dit een tijdelijke opstelling is heb ik geen zin om de straat open te halen om die kabel te vervangen. Idem waarom de P1 meter over wifi gaat, en niet bekabeld.
- Hoe denken jullie over het risico van vorst? Principieel wil ik de batterij niet in de woning, en leek me dit een perfecte plek. Die paar dagen per jaar uitschakeling neem ik voor lief, of ik plaats kastverwarming.
- Is de 6k5 aan te raden? Of toch bij 4k5 blijven, als dit ook voldoende is bij een 1 fase 16kwh opstelling. Ik denk dat ik ook in de toekomst niet snel naar 3fase zal, omdat noodstroom voor mij niet belangrijk is. Ik heb een WCD op de AC OUT 1 toegevoegd, om in ieder geval in het geval van stroomuitval een verlengsnoertje naar de koelkast te kunnen leggen (koud biertje blijft lekker)
Alvast bedankt voor het meedenken.