• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Daan_96 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:36:
Daarnaast valt er überhaupt nog over te discussiëren wat een CE keurmerk op een chinees product waard is.
Dat hangt sterk af van wat er op het certificaat staat en wat er voor onderliggend test rapport is. Een IEC 62619 rapport met een redelijke scope van een betrouwbaar test lab zegt best veel. Dan hebben ze bijvoorbeeld geprobeerd de batterij flink te overladen, te hoge spanning, volledig leeg getrokken en vaak extern kort gesloten. Bij al die dingen wordt dan gecheckt dat de beveiliging correct ingrijpt en er geen gevaarlijke situaties ontstaan.

• NTS
  • Niet online
Maar let dus wel op dat je een rapport krijgt van het type batterij dat ze leveren. Want daar wordt best veel mee gerommeld. Of er is alleen een test rapport van de cellen los en niet van het systeem als geheel. Daar heb je ook weinig aan.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:01
De laatste 2 regels van jou doel ik inderdaad een beetje op als je een DIY kit koopt en er zelf cellen in zet.
Wat is dan het CE keurmerk van de DIY kit nog waard? Behalve om het aan een keuringsinstantie te laten zien maar dat lijkt me meer "schijnveiligheid"

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:52
Gunther.S schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:33:
[...]
Zijn er dan nergens kisten te krijgen met correcte CE documentatie? Ik had eerst Yixiang op het oog, maar die vielen dus al snel af, daarna inderdaad EEL tegen gekomen (dik plusplunt owv interne T-class fuse), maar die blijkbaar dus ook niet.

Mijn EVE MB31 cellen hebben ook al geen CE documentatie, tenzij iemand hier daar meer van weet?

Het wordt nog spannend bij de keuring (BE) als die er ooit komt.
Hier is was het afgekeurd, moest het volgende leveren (wat ik niet heb):

- CE van cellen.
- CE van je BMS.
- CE van je batterij box.

Al met al ga ik nu gewoon voor kant en klaar...

Ze waren al streng bij de keuring maar nu met de nieuw regels die sinds april in is gegaan zijn ze op het DC gedeelte nog strenger geworden.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• NTS
  • Niet online
Dat lukt bij de partijen die een correct rapport voor een hele batterij aanleveren wel, want dat rapport is dan vrijwel altijd voor de box plus ingebouwde BMS en specifiek type cellen. Met een verwijzing naar de tests van de cellen voor sommige items in het rapport.

Zoals dat Fench energy, daar kreeg ik dit helemaal correct aangeleverd voor de staande versie van hun batterij. Helaas niet voor de liggende want die paste goed in mijn garage. En van Felicity (te koop via NKON) klopte het ook allemaal.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 21:45
Jazsie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:32:
[...]

- CE van cellen.
- CE van je BMS.
- CE van je batterij box.

Al met al ga ik nu gewoon voor kant en klaar...

Ze waren al streng bij de keuring maar nu met de nieuw regels die sinds april in is gegaan zijn ze op het DC gedeelte nog strenger geworden.
Even voor de duidelijkheid, dit gaat om BE en niet om NL?

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:44
Ik snap niet zo goed wat je met een CE keuring wilt op een zelfbouw pakket?
Zodra er ook maar iets gewijzigd wordt aan het product vervalt de CE keuring.
In mijn ogen kan een zelfbouw accu dus nooit een CE keurmerk hebben.
Dat weet ik ook wel, maar in België is keuring nu éénmaal verplicht en de kennis verschilt van keurder tot keurder; dus met wat meer documentatie hoop ik die keurder toch meer te overtuigen. Voor hetzelfde geld bekijkt hij het niet eens, voor hetzelfde geld zegt hij inderdaad dat het geheel zelf ook een CE declaratie nodig heeft ipv de losse componenten waaruit het is samengesteld. Ik kan er natuurlijk ook zelf CE sticker op plakken en documentje maken, maar eerst probeer ik toch ietwat de juiste weg te bewandelen.

Als het dan ooit zou afbranden of ontploffen is het sowieso mijn probleem, echte CE sticker of niet.

Ik heb net zelf de cellen gekocht zodat ik zelf in de hand heb wat ik krijg (tegen een goede prijs), ipv wat ze samenrapen en bij mekaar gooien en ik dat dan maar moet vertrouwen. De juiste kist vinden duurt alleen wat langer dan verwacht.
wat een CE keurmerk op een chinees product waard is. Aansprakelijkheid zal in de meeste gevallen niet of nauwelijks te verhalen zijn in zo'n land.
Bij mijn weten moet er bij CE declaratie ook gewoon een adres van verantwoordelijke partij in Europa aanwezig zijn, net om die aansprakelijkheid te kunnen afdwingen. Bij bedrijven gevestigd in buitenland, wordt dit dan de importeur.
Daan_96 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:16:
Wat is dan het CE keurmerk van de DIY kit nog waard? Behalve om het aan een keuringsinstantie te laten zien maar dat lijkt me meer "schijnveiligheid"
Als de batterijen 100% buiten mijn keuring vielen, had ik die Yixiang of EEL kist al lang gekocht, het is me meer te doen om door de keuring te geraken. Ik heb geen zin om tijdelijk een extra batterij te kopen voor de keuring en die dan achteraf te vervangen door mijn 48kWh.
[...]
Ik begin serieus te twijfelen om gewoon zelf CE sticker er op te plakken en zelf de documentatie te maken; blijft gewoon een hoop papierwerk dat imo weinig nut heeft als je je huiswerk hebt gemaakt.

• NTS
  • Niet online
Gunther.S schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:45:
[...]
Ik begin serieus te twijfelen om gewoon zelf CE sticker er op te plakken en zelf de documentatie te maken; blijft gewoon een hoop papierwerk dat imo weinig nut heeft als je je huiswerk hebt gemaakt.
Als je BMS en de beveiligingen in de box getest zijn dan ben je er wel ongeveer. Maar als dat netjes gedaan is dan zit er natuurlijk ook een CE certificaat bij. Het issue is andersom, een CE certificaat dat nergens op gebaseerd is of verwijst naar een test rapport van een hele andere batterij dan jij hebt.

• Gunther.S
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

Als je BMS en de beveiligingen in de box getest zijn dan ben je er wel ongeveer. Maar als dat netjes gedaan is dan zit er natuurlijk ook een CE certificaat bij. Het issue is andersom, een CE certificaat dat nergens op gebaseerd is of verwijst naar een test rapport van een hele andere batterij dan jij hebt.
BMS van zowel Yixiang als EEL is JK, die hebben gewoon hun CE in orde; ik vind het vrij dom om een CE nodig te hebben op een kist, maar het is nu éénmaal zo.

De EVE MB31 batterijen is iets lastiger, die lopen ofwel achter want al hun andere batterijen hebben wél CE, ofwel hebben ze het gewoon opgegeven.

• Johan_B
  • Laatst online: 28-04 21:09
Batterij wordt via PV en 'happy hour' van Engie even volgepompt met de Multiplus ii 5000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvAj_zrObVpHCAEtaD1RanHT98Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S1G92BJXpp9oRLpXbefixbAa.png?f=user_large

• NTS
  • Niet online
Gunther.S schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:07:
[...]
BMS van zowel Yixiang als EEL is JK, die hebben gewoon hun CE in orde; ik vind het vrij dom om een CE nodig te hebben op een kist, maar het is nu éénmaal zo.
De vraag is wat ze getest hebben voor alleen een los BMS. Dat zou ook kunnen zijn "hij voldoet aan de EMC eisen", daarmee kan je ook een CE sticker op de doos plakken. Daar heb jij voor de veiligheid echt helemaal niets aan.

Bij een volledige batterij testen ze bijvoorbeeld ook de DC breaker in de kist. Dat is een belangrijk onderdeel van beveiliging bij kortsluiting.

• Jazsie
Oilman schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:44:
[...]
Even voor de duidelijkheid, dit gaat om BE en niet om NL?
Ja, ik reageer op een medetweaker die specifiek spreekt over BE ;).

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:35

Jog

[...]
Weet jij welke extra vereisten er zijn bijgekomen mbt DC gedeelte in het AREI? Het lijkt me op eerste zich meer een verduidelijking van welke DC systemen er zijn, ook in combinatie met aarding. Dat laatste vind ik het weer moeilijker maken omdat dat weer meerdere systemen introduceert.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:38

Ersus

Zuid-Limburg

Johan_B schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:24:
Batterij wordt via PV en 'happy hour' van Engie even volgepompt met de Multiplus ii 5000

[Afbeelding]
[...]
Mooie lage temperatuur, dan kan ik alleen bereiken met de airco erbij aan als er met hoog vermogen geladen wordt.

De batterij wordt sinds 10u geladen met rond de 32kW vermogen.
Vanuit grid 21kW vermogen aangevuld met PV, dan wordt er wel wat warmte gegenereerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N50PeF7bQS9HD4O-7dnLnbJDAps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fIq1mXC3aXg3drVgrQFitANn.png?f=user_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jog

Jog

NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:40:
Helaas niet voor de liggende want die paste goed in mijn garage. En van Felicity (te koop via NKON) klopte het ook allemaal.
Voor de FLA48314-EU staat er helaas geen certificaat bij, heb heb ze er al voor gecontacteerd maar
ze krijgen ook niets van felicity zelf en raden mij aan zelf ook contact op te nemen.

• NTS
  • Niet online
Jog schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]
Voor de FLA48314-EU staat er helaas geen certificaat bij
Dit is het testrapport IEC 62619: https://doc.felicitysolar...8FLA48314-EU%EF%BC%89.pdf

Ze combineren met IEC 63056, dat is voor ESS wel netjes, volgens mij zijn de eisen strikter.

• NTS
  • Niet online
Dit is een voorbeeld van zo'n NKON huismerk batterij, daar staat op het CE certificaat alleen IEC 61000 en dan dit rapport: https://www.nkon.nl/amfil...ad/file/783/product/5795/

Dat is alleen EMC testing, dus even gechargeerd: Het stoort niet je radio maar of je batterij in brand vliegt bij kortsluiting weet je niet.

Ik heb Toby van Helion hierover gesproken, hij heeft zich er duidelijk in verdiept en is bezig dit goed te regelen voor zijn zelfbouw batterijen. Dat zijn volgens mij Yixiang boxen?

Dus als je dit belangrijk vindt of geen discussie wil met je verzekeraar dan zou ik naar Felicity (via NKON in Nederland) of Fench (via Ali) of zelf bouw via Helion kijken. Of evt EEL maar dan specifiek een type waar het testrapport ben klopt. Misschien dat anderen nog meer leveranciers met nette documentatie gevonden hebben.

Edit: Of natuurlijk een bekend A-merk als Deye of Pylontech, daar klopt ook alles.

[ Voor 4% gewijzigd door NTS op 22-04-2026 17:35 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:38

HRV

Beer070 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:45:
[...]
Heeft iemand een linkje voor gegarandeerd goeie accu breakers?
Ik zit naar deze te kijken.
Deze serie is speciaal voor ESS systemen. Wat er anders is dan de "standaard" DC breakers is dat ze beiden kanten op beveiligd zijn tegen flashover en dat zijn de meeste breakers voor zonnepanelen niet... die zijn op dat vlak maar een kant op beveiligd. En aangezien je zowel gaat laden als ontladen op hoog vermogen...

De "goedkope" varianten van DIHOOL zijn op dit Youtube kanaal "getest" en voldoen in ieder geval aan de geclaimde specs. Consistent in hun beveiliging dus, en er kan een shunt in waardoor je het geheel ook via een relais / alarm remote kan afschakelen.

Nu hebben deze ook wel een nadeel... ze schrijven erg dikke kabels voor en de gedachte daarachter is dat die connectoren als een soort extra heatsink werken zodat de breaker zelf minder warm wordt.

De nieuwe versie in de EEL is overigens echt fatsoenlijk getest in dit filmpje.

Enige nadeel van de EEL kast is dat die breaker in de MIN zit, niet in de plus, dus als je hem gebruikt om de box uit te zetten kan er nog steeds spanning op de plus van de busbar staan... Daarom zou ik bij de EEL box nog een extra schakelaar willen hebben... Zucht....

Overigens als de BMS geen problemen geeft... die is vaak sneller bij een volle kortsluiting dan de breaker. Dit is wel een grappig filmpje waar dat keer op keer wordt bewezen.

Voor mij zou het dus bij een EEL een extra Victron schakelaar, of een extra breaker met Shunt worden... extra kosten voor de breaker, maar met de shunt kun je het dan wel automatisch afschakelen. En drie keer zo'n set blijft goedkoper dan de belachelijk geprijsde Victron BMS.

Bij Yixiang zit de breaker/schakelaar wel in de plus, dus daar is er alleen de keuze voor een automatische afschakeling nog een de orde... in alle gevallen alleen van belang als de BMS faalt in zijn beveiliging van de Accu.

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:46
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:10:
@Razor109 Je zit niet vast aan MB31 cellen bij een Yixiang box. Ben zelf gegaan voor een iets minder bekend merk (Cornex), maar met dezelfde, wellicht zelfs betere kwaliteit, als de Eve cellen i.c.m. Yixiang boxen. Cornex wordt ook gebruikt door Nkon in hun eigen merk accu's. 😉

Veelal worden er ook maar labels op cellen geplakt van Eve MB31 om ze als premium meerprijs te kunnen verkopen.
Waar heb je die cellen dan aangeschaft? Alibaba is een bijzondere site maar geeft soms niet echt vertrouwen in wat je nu dan gaat bestellen. De prijzen daarentegen zien er wel leuk uit, maar dan ga ik er even van uit dat bij import er nog wat heffingen/BTW o.i.d. bij komt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Vind de cellen bij een NKON nog wel aan de prijs t.o.v. een gebouwde accu.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:59
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:10:
@Razor109 Je zit niet vast aan MB31 cellen bij een Yixiang box. Ben zelf gegaan voor een iets minder bekend merk (Cornex), maar met dezelfde, wellicht zelfs betere kwaliteit, als de Eve cellen i.c.m. Yixiang boxen. Cornex wordt ook gebruikt door Nkon in hun eigen merk accu's. 😉

Veelal worden er ook maar labels op cellen geplakt van Eve MB31 om ze als premium meerprijs te kunnen verkopen.
Ik ga er min of meer vanuit dat de meeste cellen het wel 5000-8000 cycli volhouden, en zo niet dan heb ik een miskoop gedaan. Pech gehad. Verschil tussen 5500 euro voor 64kwh en 9000 euro voor 64kwh is aanzienlijk genoeg om dat risico te nemen.
Cornex zou ik ook prima vinden.
Wat betreft veiligheid heb ik een Victron BMS op de bus bar en heb ik ook wel vertrouwen in een JK BMS in de behuizing. Een extra breaker is mooi meegenomen maar dan moet er wel een serieuze kortsluiting zijn die niet door het jk bms wordt afgevangen.
De EEL boxen passen niet in mijn accu kast zonder aanpassingen, tenzij ik een liggende variant over het hoofd heb gezien.
Met die liggende fengdong kasten kan ik wel 10x16kwh kwijt *O*

• Beer070
Marlon12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:16:
[...]

Waar heb je die cellen dan aangeschaft? Alibaba is een bijzondere site maar geeft soms niet echt vertrouwen in wat je nu dan gaat bestellen. De prijzen daarentegen zien er wel leuk uit, maar dan ga ik er even van uit dat bij import er nog wat heffingen/BTW o.i.d. bij komt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Vind de cellen bij een NKON nog wel aan de prijs t.o.v. een gebouwde accu.
Ik vraag telkens quotes voor deur levering in Nederland met alle kosten inclusief. Als de leverancier daarop commitment geeft en ze hebben al enige omzet op Alibaba dan is mijn ervaring dat ze gewoon leveren. Ik ben ook bezig met een waterstof generator op Alibaba waar ik dat gevoel nog minder heb, en dus ook nog niet gekocht.

• Beer070
Jazsie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:37:
[...]

Je kan gewoon verschillende capaciteiten (op box niveau, niet cell) mixen vanuit gaande dat je voor alle boxen 16S LFP aanhoud en de boxen parallel aansluit :).

PS: Het is kWh, eenheid van capaciteit. kW is eenheid van vermogen...
Klopt. Overigens weet ik niet zeker of het feilloos werkt om v20 en v19 jk bms te combineren. Weet iemand dat? Ik zit ook te twijfelen over hergebruik van mijn dc kabels, ik laad maximaal 18kw, en om dan 6x2x70mm2 over 7m lengte aan te sluiten is ook zo wat. Zou ook 3 accu’s parallel kunnen zetten en maar 2 strings gebruiken… scheelt toch weer een hoop koper

• Jog

Jog

NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:33:
Dus als je dit belangrijk vindt of geen discussie wil met je verzekeraar dan zou ik naar Felicity (via NKON in Nederland) of Fench (via Ali) of zelf bouw via Helion kijken. Of evt EEL maar dan specifiek een type waar het testrapport ben klopt. Misschien dat anderen nog meer leveranciers met nette documentatie gevonden hebben.
Edit: Of natuurlijk een bekend A-merk als Deye of Pylontech, daar klopt ook alles.
Van de felicity's vond ik weinig van op dit forum en heb ze gekocht omdat het huismerk van nkon uitverkocht was. Dit geeft dan toch iets meer vertrouwen want het was voor mij een sprong in het duister.

• Beer070
Net wat fengdong mb31 diy prijzen gekregen voor 6 sets en 10 sets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biXsTqqHJSmrT84o_icrURwGLLk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UUOr5mvGmvGcjgwuLKBaoOBi.jpg?f=user_large

Dit is levering in NL

• Daan_96
  • Laatst online: 17:01
Dat zijn geen gekke prijzen volgens mij.
DDP is inderdaad tot aan de deur met alle belastingen voldaan door de verkopende partij en zijn ze verantwoordelijk voor transportschade.

Wellicht is het een keer een idee om met een aantal mensen zoiets te combineren?
Weet niet of het mogelijk is maar wellicht kan er dan nog een 10% extra af.

Bij 10 sets dus 1250,- euro per doos bij de REPT en 1460,- bij de EVE,

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• NTS
  • Niet online
REPT is een prima merk. En volgens mij hebben ze dus een volledig test rapport voor die box. In ieder geval voor het A1 model, die van de A2 heb ik niet gezien.

Ik zou ook even vragen wat het in elkaar gezet kost, zou bij hun wel eens heel weinig verschil kunnen maken want die A2 kant en klaar hebben ze in hun shop staan voor 1400 euro bij los bestellen dacht ik.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 11:42
Ik heb net nog even gebeld met Interpolis betreffende eisen aan thuis accu’s. Bij Interpolis werken ze niet met maximale grootes(kWh) of bepaalde eisen qua lokatie (bvb verplicht buiten).
Wanneer het aantoonbaar niet goed is aangesloten, ik noem maar wat: veel te lichte bekabeling ten opzichte van de stromen die eroverheen kunnen lopen of onjuiste beveiligingen. Dan wordt het natuurlijk wel een doel op zich om onder uitkering uit te komen maar dat is niet specifiek voor de accu. Dat geldt ook voor andere zaken waarbij aantoonbare nalatigheid een rol speelt.

Mevrouw gaf nog wel even de tip om de handleidingen goed door te spitten, er zijn voorbeelden bekend dat in de handleiding stond dat het product niet onbeheerd mocht laden, kijk bijvoorbeeld naar fatbikes, stel je doet dat wel en dat staat in de handleiding dat het eigenlijk niet de bedoeling is dan wordt dat ook een dispuut.

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 23-04-2026 09:22 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• agraaff
  • Laatst online: 15:20
ghehehe, je mag je ESS niet onbeheerd laten laden en ontladen. Zet er maar een krukje naast :P
Maar buiten de ruimte een monitor scherm en actieve meldingen voor bijv temp naar je tel is monitoring dus dan weer ok.

• NTS
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:20:
er zijn voorbeelden bekend dat in de handleiding stond dat het product niet onbeheerd mocht laden, kijk bijvoorbeeld naar fatbikes, stel je doet dat wel en dat staat in de handleiding dat het eigenlijk niet de bedoeling is dan wordt dat ook een dispuut.
Waarbij ze wel kijken of dat ook te verwachten is van een redelijk handelende consument. Verzekeraars hebben naast een belang bij niet betalen ook een gezamenlijk belang bij een betrouwbare uitstraling van de hele industrie, anders nemen consumenten geen verzekeringen meer af. Dus ze gaan ook niet maximaal voor "haha volgens deze kleine lettertjes hoef ik niet te betalen". Daar vindt het Verbond van Verzekeraars namelijk wat van.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 11:42
NTS schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:12:
[...]

Waarbij ze wel kijken of dat ook te verwachten is van een redelijk handelende consument. Verzekeraars hebben naast een belang bij niet betalen ook een gezamenlijk belang bij een betrouwbare uitstraling van de hele industrie, anders nemen consumenten geen verzekeringen meer af. Dus ze gaan ook niet maximaal voor "haha volgens deze kleine lettertjes hoef ik niet te betalen". Daar vindt het Verbond van Verzekeraars namelijk wat van.
Eens hoor, maar kan me wel voorstellen wanneer er een handleiding van een E step staat dat hij niet onbeheerd geladen mag worden en je doet het wel en daardoor fakkelt je huis af, dan zal dat op z’n minst vragen opleveren.

Oh ja, nog een die ze heel duidelijk benoemde was dat wanneer de batterij zakelijk is aangeschaft en hij fakkel af dat de batterij zelf dan niet verzekerd is in tegenstelling tot wanneer je hem particulier aanschaft

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Appie Heijn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:06:
[...]

Eens hoor, maar kan me wel voorstellen wanneer er een handleiding van een E step staat dat hij niet onbeheerd geladen mag worden en je doet het wel en daardoor fakkelt je huis af, dan zal dat op z’n minst vragen opleveren.

Oh ja, nog een die ze heel duidelijk benoemde was dat wanneer de batterij zakelijk is aangeschaft en hij fakkel af dat de batterij zelf dan niet verzekerd is in tegenstelling tot wanneer je hem particulier aanschaft
Voor zakelijk zou ik dan ook contact opnemen met de zakelijke verzekeraar.
(inderdaad wel even oppassen voor de ZZP-ers met een advies/kantoor BV die veel thuis doen)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jazsie
Jog schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:05:
[...]
Weet jij welke extra vereisten er zijn bijgekomen mbt DC gedeelte in het AREI? Het lijkt me op eerste zich meer een verduidelijking van welke DC systemen er zijn, ook in combinatie met aarding. Dat laatste vind ik het weer moeilijker maken omdat dat weer meerdere systemen introduceert.
Helaas niet, zou dat ook wel willen weten :9.

• HRV

HRV

Beer070 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:09:
Net wat fengdong mb31 diy prijzen gekregen voor 6 sets en 10 sets
Prijzen interessant maar ik kan werkelijk geen enkele review online vinden van hun boxen, breakers, specs, etc. Das toch wel vreemd, want ze hebben al jaren youtube videos over hun boxen online staan.

Iemand werkelijke ervaring met dit merk?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:03
Marlon12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:16:
[...]

@Beer070
Dat was op Alibaba. Bij een leverancier met veel goede beoordelingen. Als ik nu op de link hier van kijk staan er cellen van REPT met enkele aansluitingen bovenop. Ik wilde met dubbele aansluiting bovenop.

Voorraad kwam uit Polen en contact verliep erg prettig en snelle verzending. Heb mijzelf wel 'verrekend'. Dacht dat het in € was, maar bleken zelfs in US dollar te zijn.

>>> 48x Cornex 314Ah A-grade cellen (8000 cycli) met 3x Yixiang box V19-A2 en onderstel voor €3760,- inclusief verzending. 😉

Hier even een screenshot. Dat zegt net wat meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRjmf9d2OKhp9ijkaWONj2z3TFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PTG7MKQGG2jss37sVUtnIMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 23-04-2026 18:31 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 17kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• HRV

HRV

Grappig. Die A2, dat lijken dus de Fengdong boxen volgens mij.

• Beer070
HRV schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:42:
Grappig. Die A2, dat lijken dus de Fengdong boxen volgens mij.
volgens mij zit er bijzonder weinig verschil tussen al die dozen. wat al eerder is gezegd: JK BMS, blusser, DC breaker, schermpje, en een stalen kast. Geen bewegende delen, weinig kans op kwetsbaarheden of kwalitatieve issues, vergeleken met een bromfiets of piano.
enige elementen die er toe doen zijn de cellen, de BMS en de breaker toch?
Overigens was het volgens mij in de offgrid garage dat Andy concludeerde dat de interne aansluitingen in een yix box bij lange na geen 70mm2 waren. Zit je toch niet helemaal lekker met je 250A DC breaker :).

• HRV

HRV

Dat is helemaal het punt. Er is de afgelopen jaren best veel verbeterd aan die kisten op basis van de feedback.
  • Bij sommigen raakte de bovenste rails waar de BMS kabels in zitten de accus.
  • Bij sommigen kon je geen compressie toepassen.
  • Bij anderen trok je een en ander juist krom omdat het niet sterk genoeg was.
  • Anderen hadden dan weer geen vlakke plaat aan de achterkant waardoor de cellen enkel aan de randen werden gesteund en niet in het midden waar ze juist uitzetten.
  • Ook waren er genoeg met foute breakers die hun rating niet halen en dus kunnen smelten of erger
Op basis van al die zaken ga ik liever voor versie van een kist waar ik uit de reviews en duidelijke videos zelf een conclusie kan trekken dat ze inderdaad goed in elkaar zitten.

Als ik dit filmpje zie, wat denk ik deze versie van die kist is, dan lijkt het in ieder geval goed voor elkaar aangaande die achterkant en compressie. En inderdaad, een JK BMS is een JK BMS...

Alleen ik kan echt nergens een typenummer van die breaker vinden. Het is eigen productie of OEM, maar geen idee wie er achter zit.

Overigens zou ik ook gaan voor de versie met de dubbelstud verbinding op de accus, en die leveren ze ook.

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:46
Noord27 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:13:
[...]

@Beer070
Dat was op Alibaba. Bij een leverancier met veel goede beoordelingen. Als ik nu op de link hier van kijk staan er cellen van REPT met enkele aansluitingen bovenop. Ik wilde met dubbele aansluiting bovenop.

Voorraad kwam uit Polen en contact verliep erg prettig en snelle verzending. Heb mijzelf wel 'verrekend'. Dacht dat het in € was, maar bleken zelfs in US dollar te zijn.

>>> 48x Cornex 314Ah A-grade cellen (8000 cycli) met 3x Yixiang box V19-A2 en onderstel voor €3760,- inclusief verzending. 😉

Hier even een screenshot. Dat zegt net wat meer.

[Afbeelding]
Dat is echt heel netjes, was tijdens het ontwerpen van het Victron systeem niet echt gefocust op de accu pack en wilde kant en klaar kopen in Nederland. Nu het sinds deze week werkt ben ik heel erg geïnteresseerd in zelfbouw voor de uitbreiding. Ik heb ook heel erg dat ik neig heel erg naar de dubbele aansluiting alleen al gezien het contactoppervlak, maar moet ook toegeven dat dat idee kan zijn.

Maar als ik dan dit soort pagina's zie waar eu stock staat maar transit tijd 40-48 dagen en een interresante prijs.

• Gunther.S
Om niet langer off-topic te hoeven te gaan voor Belgische regelgeving, heb ik geprobeerd hier alles zowat samen te vatten.

Interessant voor @Jazsie, @J_aba, @jelleverherstra, @Kluns, @HyperBart, @pcc, @sennevb, @ghost616, @mathiasc, @hill2button
Mijn excuses voor de Belgen die ik over het hoofd heb gezien; of zelfs niet-Belgen die ik heb geïdentificeerd als Belg O-)

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:02
Gunther.S schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 00:31:
Om niet langer off-topic te hoeven te gaan voor Belgische regelgeving, heb ik geprobeerd hier alles zowat samen te vatten.
Ik heb een link toegevoegd aan de openingspost.

• Noord27
Inmiddels lijkt alles hier correct te communiceren en op de juiste plaatsen spanning te geven. ESS en DESS zijn ingesteld op mijn energieleverancier zijn tarieven (ANWB).

Wat is een gebruikelijke manier om bijvoorbeeld een systeem, volledig automatisch via DESS, te testen op 5kW (van de maximale 17kW)? Dat doe ik liever als meteen de hoofdzekeringen op 100% te gaan belasten..

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 24-04-2026 11:10 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 17kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Beer070
Noord27 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:02:
Inmiddels lijkt alles hier correct te communiceren en op de juiste plaatsen spanning te geven. ESS en DESS zijn ingesteld op mijn energieleverancier zijn tarieven (ANWB).

Wat is een gebruikelijke manier om bijvoorbeeld een systeem, volledig automatisch via DESS, te testen op 5kW (van de maximale 17kW)? Dat doe ik liever als meteen de hoofdzekeringen op 100% te gaan belasten..
je kan de accu laad limieten in je BMS instellen zodat ie niet verder zou moeten gaan dan 5kw. dit kan je ook even testen door te ontladen en dan weer op laden te zetten.
Als je accus allemaal gelijk lopen is het een deelsommetje om op 5kw te komen, ik weet zeker dat jij dat kan :).

• Noord27
@Beer070 Hoe kun je handmatig forceren op laden of ontladen in het Victron menu? Ik zit nog regelmatig te stoeien met de structuur die Victron aan houd in hun menu om de juiste instellingen te vinden. Dat had een stuk intuïtiever gekund. 😅

Is het niet mogelijk om in de settings van Victron een laad- en ontlaadlimiet-vermogen in te stellen i.p.v. in je BMS? Natuurlijk is 3x30A x 55V circa 5000W. 😉

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 24-04-2026 12:54 ]

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:05

JHe

Goede middag, draai al een tijdje DESS en morgen is de eerste keer dat er netto negatieve prijzen zijn. Hele huis zit op de AC out1 inclusief een SolarEdge SE10K omvormer die via de cerbo met elkaar communiceren. Nu is mijn vraag, regelt de cerbo morgen mijn SE omvormer terug via dynamic power limiting? In de DESS voorspellingsgrafieken voor morgen zie ik het in ieder geval nog niet dat de zonnepanelen "gedimd" worden.

• Noord27
@JHe Hoe heb je de SE10K en het Victron met elkaar laten 'praten'? Dat is bij mij een volgende stap.

• JHe

JHe

Noord27 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:11:
@JHe Hoe heb je de SE10K en het Victron met elkaar laten 'praten'? Dat is bij mij een volgende stap.
Die kun je gewoon via hier zoeken en dan het IP adres van de omvormer ingeven. Het Victron systeem communiceert dan via modbus met de omvormer. Even op YouTube zoeken naar connect SolarEdge to Victron en je komt zoveel tegen.
In node red zie je dan ook de mogelijkheid om dynamic power limiting te gebruiken, maar vroeg me af of Victron dit automatisch toepast met DESS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_V0M7ZJvgfYugXzmNY7fbkoPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm0RDjPErDE27GC8uJxu2Udv.jpg?f=fotoalbum_large

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 10:13
JHe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:06:
[...]

Die kun je gewoon via hier zoeken en dan het IP adres van de omvormer ingeven. Het Victron systeem communiceert dan via modbus met de omvormer. Even op YouTube zoeken naar connect SolarEdge to Victron en je komt zoveel tegen.
In node red zie je dan ook de mogelijkheid om dynamic power limiting te gebruiken, maar vroeg me af of Victron dit automatisch toepast met DESS.
[Afbeelding]
Ik heb een esp32 met een sunspec modserver draaien (die dan weer met mijn Growatt praat) en Victron schroeft zelf de inverter terug wanneer nodig. (heb DESS aanstaan) Morgen weer eens kijken of dat gebeurd bij de -20 cent energie prijzen

• NTS
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:11:
Bij dit:
JHe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:06:
Is een bekende valkuil wel dat SolarEdge maar één modbus tcp client tegelijk kan hebben, dus als je ook bijvoorbeeld Home Assistant of aan laadpaal hebt die dat ding wil uitlezen dan gaat het mis. Dat kan je oplossen met bijvoorbeeld modbusproxy in EVCC voor je laadpaal. Of los zoiets in je server of op de Cerbo installeren.

• Beer070
Noord27 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:05:
@Beer070 Hoe kun je handmatig forceren op laden of ontladen in het Victron menu? Ik zit nog regelmatig te stoeien met de structuur die Victron aan houd in hun menu om de juiste instellingen te vinden. Dat had een stuk intuïtiever gekund. 😅

Is het niet mogelijk om in de settings van Victron een laad- en ontlaadlimiet-vermogen in te stellen i.p.v. in je BMS? Natuurlijk is 3x30A x 55V circa 5000W. 😉
Je kunt laden/ontladen als activiteit instellen door de target SOC in Victron aan te passen. Daardoor gaat ie op de accu’s proberen dat doel te bereiken.
Er is volgens mij wel een accu laad limiet in Victron, maar geen ontlaad limiet, omdat de energie die gevraagd wordt gewoon geleverd moet worden. Hierdoor is het gebruikelijk om het in de accu bms in te stellen.
Om eerlijk te zijn heb ik dit al een tijd terug pas 2 keer aangepast dus ik ben wellicht niet de meest ervaren persoon op dit vlak

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:05:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqsYQxDKgzKVu8C2dQaE0smYNMU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FPemCjbUdSG5qn7V64vStkIK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TetcL-pofUtFKV8DwFD9q2jyDM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0LGanqW4mPvl7Q7LlGttONYx.png?f=fotoalbum_tile
Laadstroom beperken onder de laadbesturing
Omvormer vermogen beperken (ontlaad beperking) onder de ess settings. Allemaal vrij logisch🤪🙈

Heb vanaf dag 1 alles vrij intuïtief gevonden.

En ohja, als je gewoon wilt laden kun je ess mode ook gewoon op keep batteries charged zetten. Negeert ie alles (behalve systeemlimieten natuurlijk) en gaat ie volle bak laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 25-04-2026 08:37 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:02
Beide moet je instellen in het app Victron connect onder de instelling van je omvormer.

Dit gaat namelijk niet om hoe een programma gebouwd moet worden maar om een harde limiet die je wilt instellen.

Vervolgens moet je in VRM de laad en ontlaad stroom instellen in DESS zodat het programma overeenkomt met de limiet welke je hebt ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_Az8MFaWt6lYB0xudELW2p79q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9QI2yW73iSXAxOtQOtmpt5K.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

Japie.G

Colour Classic

blaaspijp schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:16:
Beide moet je instellen in het app Victron connect onder de instelling van je omvormer.

Dit gaat namelijk niet om hoe een programma gebouwd moet worden maar om een harde limiet die je wilt instellen.

Vervolgens moet je in VRM de laad en ontlaad stroom instellen in DESS zodat het programma overeenkomt met de limiet welke je hebt ingesteld

[Afbeelding]
DESS staat hier enigszins los van. Als je in DESS een laadvermogen van 8000 W instelt, terwijl je systeemlimiet 10000 W is, zal DESS proberen te laden met 8000 W.

DESS verwacht dan in het actieve uursblok ongeveer 8 kWh te kunnen laden en stelt de verwachte SoC daar ook op af. De werkelijke laadstroom zal zich vervolgens min of meer aanpassen om die geplande SoC te halen.

Dat ingestelde DESS-laadvermogen hoeft dus niet exact overeen te komen met je systeemlimieten. Het is vooral belangrijk dat je het laadvermogen in DESS niet hoger instelt dan de werkelijke systeemlimiet, want dan klopt de planning niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 25-04-2026 08:36 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Noord27
Japie.G schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:01:
En ohja, als je gewoon wilt laden kun je ess mode ook gewoon op keep batteries charged zetten. Negeert ie alles (behalve systeemlimieten natuurlijk) en gaat ie volle bak laden.
Die optie heb ik ff vluchtig geprobeerd en dat klopt. Dan gaat alles werken op maximale laadstand. Omdat de voeding kant nog niet definitief aangesloten zit zoals het hoort (aftakking van andere 3 fase verbruikers) en de woning nog niet op de verbruikerskant aangesloten zit, was dit ff een mooie moment opname om te testen of het laden gaat zoals verwacht. Dat gedeelte blijkt te werken. 🧐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHwvwTPPehHp4TFaFO6-Aatmgow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyIAJF5cZtjyx2Xv26pCPG6G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 25-04-2026 11:24 ]

• JHe

JHe

Matthijs Hoekstra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:17:
[...]

Ik heb een esp32 met een sunspec modserver draaien (die dan weer met mijn Growatt praat) en Victron schroeft zelf de inverter terug wanneer nodig. (heb DESS aanstaan) Morgen weer eens kijken of dat gebeurd bij de -20 cent energie prijzen
Nou bij mij worden de zonnepanelen niet teruggeschroefd zoals je kunt zien. Negatieve netto prijs met DESS en toch nog 8kW PV opwek. Heb je hiervoor nog iets speciaals voor moeten instellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suzKSXkp9BPzP69kDx2V2znYEsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAdMGHCuvL8RWaE9N6Iedk2B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JHe op 25-04-2026 13:44 ]

• blaaspijp
Bij mij wordt een deel van de zonnepanelen uitgeschakeld door Frank.
Nu ben ik alleen mijn accu aan het laden omdat Frank al ziet dat het morgen nog gunstiger is en mijn auto uitstelt tot morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/navp-CDx7eVFz9v5pyrksUS0Kf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erUu96SShgAapcDJccGXcrYM.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Matthijs Hoekstra
JHe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:42:
[...]

Nou bij mij worden de zonnepanelen niet teruggeschroefd zoals je kunt zien. Negatieve netto prijs met DESS en toch nog 8kW PV opwek. Heb je hiervoor nog iets speciaals voor moeten instellen?[Afbeelding]
Bij mij was ie als een malle de PV opwek aan het aanpassen, ik had verwacht gewoon naar 0. Geen idee wat de logica van DESS is. Het terugschroeven werkt dus wel maar het algoritme snap ik niets van.
Heb wel dynamic power limiting op de Cerbo bij de PV inverter moeten aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 25-04-2026 19:16 ]

• NTS
  • Niet online
Ik denk terugregelen naar eigen verbruik in plaats van 0?

• JHe

JHe

Matthijs Hoekstra schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:14:
[...]

Bij mij was ie als een malle de PV opwek aan het aanpassen, ik had verwacht gewoon naar 0. Geen idee wat de logica van DESS is. Het terugschroeven werkt dus wel maar het algoritme snap ik niets van.
Heb wel dynamic power limiting op de Cerbo bij de PV inverter moeten aanzetten.
Ahhhh bij mij stond de dynamic power limiting bij de omvormer uit in de cerbo. Morgen een herkansing...

Edit:
Nu zie ik bij een gelijk systeem bij een familielid dat daar dynamic power limiting wel aan stond vanmiddag en dat de omvormer niet terug regelde... Nog meer instellingen waar je aan kan draaien?

[ Voor 16% gewijzigd door JHe op 25-04-2026 19:50 ]

• blaaspijp
De power limiting werkt toch alleen op basis van accu percentage en niet op basis van stroomprijs?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: moet een multiplus een fase en neuter krijgen, ik zit nl op een 3x230v net en dus tussen 2 fases.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• NTS
  • Niet online
Een 3 fasen delta configuratie is niet ondersteund volgens de handleiding. Of heb jij maar 2 van die 3 fasen die samen één 230V circuit vormen?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:04:
Een 3 fasen delta configuratie is niet ondersteund volgens de handleiding. Of heb jij maar 2 van die 3 fasen die samen één 230V circuit vormen?
het laatste dus.
edit heb een post gevonden dat het wel mogelijk is https://community.victron...without-a-neutral/27476/2 8)7

edit2: reactie van Vlaamse victron verdeler (ja op een zondag :F)
Bedankt voor uw vraag — zeer terecht om dit vooraf even te checken.

Dit vormt geen probleem in uw situatie. Bij een netaansluiting van 3x230V zonder neuter kan de MultiPlus-II perfect tussen twee fasen (lijn-lijn) werken, op voorwaarde dat de juiste Belgische gridsettings geconfigureerd zijn. Dit is een gekende en ondersteunde toepassing binnen Victron, dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

[ Voor 59% gewijzigd door Damic op 26-04-2026 14:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:26
draakje1975 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:48:
Met welke software maken jullie (degene die dat in ieder geval gedaan hebben :P) een electrische tekening?

Ik werk zelf op een Apple computer dus de software is wat beperkt :) maar wellicht is er een webversie ?
Visio

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:26
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:33:
[...]

Heel knap dat je 60 kWh op een dag kunt verbruiken. Een gemiddelde normaal verbruik tijdens zonnige dagen ligt nog niet eens op 10% daarvan.
zo extreem is dat toch niet. Hier gisteren 49,3 kWh verbruikt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
John245 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:38:
[...]

zo extreem is dat toch niet. Hier gisteren 49,3 kWh verbruikt.
voor jou mogelijk niet, maar voor een doorsnee consument is dat bijna de hoeveelheid van een week. ik heb in deze tijden een dag verbruik van nog geen 3 kWh, dus reken maart uit. dat is dus zelfs 2 weken.

• Noord27
@Jan-tweak 3kWh/dag is verre van een doorsnee verbruik van een klein verbruik aansluiting als ik het gemiddelde bekijk van een kleine 2 miljoen klanten in Zuid NL.

Nogmaals, elke klant is anders. Jezelf als doorsnee betitelen met een bepaalde afname is prima, maar de praktijk spreekt andere -concreet gemeten- waardes.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 26-04-2026 17:13 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Noord27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:11:
@Jan-tweak 3kWh/dag is verre van een doorsnee verbruik van een klein verbruik aansluiting als ik het gemiddelde bekijk van een kleine 2 miljoen klanten in Zuid NL.

Nogmaals, elke klant is anders. Jezelf als doorsnee betitelen met een bepaalde afname is prima, maar de praktijk spreekt andere -concreet gemeten- waardes.
ik heb het ook over nu, niet een jaar gemiddelde, en ja, die is een stuk hoger. en ja, ik heb in deze jaargetijde zelfs Nul Op de Meter staan, dus NUL netgebruik ( met hulp van een thuis-batterij, maar dan eentje die meer aangepast is op mijn behoefte) , en dat zal bij mij de volgende maanden ook zo blijven, pas rond oktober mag de teller bij mij weer gaan "draaien". en ja, dit is dus zonder EV, want die heb ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 26-04-2026 17:18 ]

• Noord27
Ik heb het ook over nu. 😉

• Jog

Jog

NTS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:04:
In Belgie heb je 3x230 zonder N op sommige plekken (driehoek geschakeld aan de secundaire spoelen van de trafo). Een 3 fasen opstelling met victron kan dan niet een enkelfase kan je daar wel op zetten.

Met een scheidingstrafo zou dat misschien wel kunnen, kan je aan primaire kant ook driehoek schakelen en secundair sterschakeling maken. Maar dat maakt het natuurlijk weer stukje duurder/ingewikkelder.

• Jan-tweak
  • Nu online
en wat is volgens jou dan een goed gemiddelde verbruik voor mensen die een ruime PV hebben?
want vanaf een uur of 7:30 tot iets over 20:00 heb ik eigenlijk nog meer dan voldoende zon de eigenlijk het hele verbruik kan afdekken, in de ochtend een verbruik van rond de 1 kWh tot de zon opkomt en in de avond circa 2 tot iets onder de 3 kWh, dus verbruik zal rond de 3 of iets hoger met circa 3,5 kWh brutto liggen. Die worden prima door de thuis-batterij dan verzorgd. ik zou niet weten waarvoor ik een baaterij van ruim 50 kWh nodig zou hebben, die zou voor circa 9 maanden in het jaar voor 93% onbenut zijn, en in de overige maanden doet (ten minste bij mij) de zon niet meer mee, dus daarmee krijg ik deze dan ook niet gevuld, ik vrees zelfs voor nog geen1%.
voor een slim batterij capaciteit geld voor mij nog steeds het agio Zo weinig mogelijk en zo veel al nodig.dus dat ligt voor iedereen dus anders.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:03
Lama

[ Voor 99% gewijzigd door V_ger op 26-04-2026 17:47 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Jan-tweak
  • Nu online
V_ger schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:44:
[...]

Jij zou dat niet weten, dat blijkt. Maar dat is eerder te wijten aan een beperkte blik dan door gedegen kennis. Stop daar nou gewoon mee en accepteer dat anderen niet in dezelfde situatie zitten als jij.
je kunt blijkbaar niet lezen. dus voor dat je ergens tegen aanschopt aub wel LEZEN, daar staat namelijk "dus dat ligt voor iedereen dus anders", en dat is denk exact het zelfde wat jij aangeeft.
ik hoef namelijk niet zo nodig met het spelletje "ik heb de grootste" aan mee te doen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nibud is daar simpel in
Alleenstaande ; net geen 5
3 personen net geen 9
5 personen net geen 12.

3 is in deze tijden iets voor een alleenstaande in een simpele studiowoning.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jog schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:28:
[...]

In Belgie heb je 3x230 zonder N op sommige plekken (driehoek geschakeld aan de secundaire spoelen van de trafo). Een 3 fasen opstelling met victron kan dan niet een enkelfase kan je daar wel op zetten.

Met een scheidingstrafo zou dat misschien wel kunnen, kan je aan primaire kant ook driehoek schakelen en secundair sterschakeling maken. Maar dat maakt het natuurlijk weer stukje duurder/ingewikkelder.
Sommige oudere wijken hebben 3x230 in ster omdat VROEGAH je ~110Vac had en krachtstroom was dan 3f 230V.

Aan die scheidings trafo was ik ook aan't denken om van 3x230 zonder nul naar 3x400+N te gaan, maar dat is dan een redelijk grote trafo en best heb je dan ook een voorschakel opstart weerstand (maal 3) nodig die je na x tijd overbrugt. Zo'n scheidings trafo van 16kVA kost ~2600€

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:33:
[...]
Heel knap dat je 60 kWh op een dag kunt verbruiken. Een gemiddelde normaal verbruik tijdens zonnige dagen ligt nog niet eens op 10% daarvan.
Als je gasloos bent dan lopen de kWh's snel op. Heb je een groot huis, EV(s), Warmtepompen en Airco's dan denk ik dat 40 eerder de regel dan uitzondering is. Zijn genoeg Tweakers hier die 100+ op een dag hebben. Wij zaten in de koude maanden boven de 3000kWh per maand. Daar kan ik geen PV tegen plaatsen.

iRacing Profiel

• Jan-tweak
  • Nu online
Luckeh schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:59:
[...]

Als je gasloos bent dan lopen de kWh's snel op. Heb je een groot huis, EV(s), Warmtepompen en Airco's dan denk ik dat 40 eerder de regel dan uitzondering is. Zijn genoeg Tweakers hier die 100+ op een dag hebben. Wij zaten in de koude maanden boven de 3000kWh per maand. Daar kan ik geen PV tegen plaatsen.
Oké, dat is ook best mogelijk, die hebben mogelijk ook een veel hogere aansluiting dan de standaard 3*25A die een gemiddelde consument heeft.
Mijn warmtepomp verbruikt in het hele stookseizoen circa 2000 kWh ! Dat zijn een goede 4 tot 4,5 maanden.
En ik woon zelf in een behoorlijk groot huis.

Juist in deze tijden zouden we eigenlijk bezig moeten zijn in het gebruik van minder energie ipv meer. Maar dat moet iedereen zelf bepalen. Mogelijk is het ook handig om je warmtepomp ook eens uit te zetten want je 2.000 liter boiler zal ooit wel eens op temperatuur zijn.
Maar met een dergelijk hoog verbruik heb je wel een mega batterij nodig, dat snap ik dan ook wel. Succes 🍀

• Jan-tweak
  • Nu online
Vorkie schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:00:
Nibud is daar simpel in
Alleenstaande ; net geen 5
3 personen net geen 9
5 personen net geen 12.

3 is in deze tijden iets voor een alleenstaande in een simpele studiowoning.
Jup, volgens mijn energieboer ( die stuurt ook een dergelijk vergelijk) woon ik inderdaad alleen in een kleine flat, wat echter niet waar is, maar mogelijk dat ik gewoon probeer wat zuiniger met energie om te gaan ( zonder dat ik daar echter te veel comfort voor moet inleveren.
Nu zijn die 5 natuurlijk een jaargemiddelde, daar zit ik dan iets boven.

• Matthijs Hoekstra
Heb DESS aanstaan op mijn installatie, 1 Multiplus, 1 16kWh batterij. PV toegevoegd via SunSpec. ik zie dat de PV teruggeschakeld wordt bij zeer negatieve stroomprijs, maar niet gewoon naar 0, het blijft schommelen tussen de 0-10% some 14%, geen idee waarom? Bij zulke lage prijzen lijkt mij 0 heel gewoon en dan de batterij max laden, of in ieder geval de gemiddelde tijd met laagste prijs max laden. Waarom blijft DESS de PV zo random instellen?

Dess staat op trade met de juiste inkoop/verkoop prijzen.

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 28-04 22:42
Ik sta voor de aankoop van een thuisaccu. De hoofdfunctie van deze accu wordt het bufferen voor de EV's.

D.w.z:
- het lage bereik PV-output (ochtend / avond / winter) opslaan
- opslaan wanneer auto's niet thuis zijn
- restant opslaan wanneer PV-output EV-input overstijgt (3,6kw)
- als de EV's vol zitten mag hij aan het huis leveren

Natuurlijk kan ik voor 1200 euro een Marstek 5kwh kopen en klaar zijn. Maar wat is daar leuk aan. :P
Daarnaast kan ik die moeilijk uitbreiden en niet zo precies aansturen als een Victron (EVCC / HA).

Nu zie ik allerlei hele ingewikkelde 3-fasen setups die me wat angstig maken. Mijn plan was eigenlijk om 1 groep vrij te maken, en daar een 3.6kw 1-fase omvormer aan te hangen. Leek me niet heel complex. Stel ik ga voor deze setup en kies meteen wat groters. Wat heb ik dan minimaal nodig om dit te laten werken?

Ik denk aan:
  • Victron MultiPlus-II 48/4500/55-32 230V GX
  • Deye SE-F16-C - 51.2V 16kWh Thuisbatterij
  • Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter
  • ABB werkschakelaar 3-polig 25A - donker grijs (BW 325 TPN)
  • EMAT werkschakelaar 2-polig 25A rood (85013000)
  • 2.5mm kabels naar meterkast
Aansluitmateriaal voor de accu zit er vaak bij.

Wat mis ik nog? :?

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-04-2026 12:52 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:49:
Ik sta voor de aankoop van een thuisaccu. De hoofdfunctie van deze accu wordt het bufferen voor de EV's.

D.w.z:
- het lage bereik PV-output (ochtend / avond / winter) opslaan
- opslaan wanneer auto's niet thuis zijn
- restant opslaan wanneer PV-output EV-input overstijgt (3,6kw)
- als de EV's vol zitten mag hij aan het huis leveren

Natuurlijk kan ik voor 1200 euro een Marstek 5kwh kopen en klaar zijn. Maar wat is daar leuk aan. :P
Daarnaast kan ik die moeilijk uitbreiden en niet zo precies aansturen als een Victron (EVCC / HA).

Nu zie ik allerlei hele ingewikkelde 3-fasen setups die me wat angstig maken. Mijn plan was eigenlijk om 1 groep vrij te maken, en daar een 3.6kw 1-fase omvormer aan te hangen. Leek me niet heel complex. Stel ik ga voor deze setup en kies meteen wat groters. Wat heb ik dan minimaal nodig om dit te laten werken?

Ik denk aan:
  • Victron MultiPlus-II 48/4500/55-32 230V GX
  • Deye SE-F16-C - 51.2V 16kWh Thuisbatterij
  • Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter
  • ABB werkschakelaar 3-polig 25A - donker grijs (BW 325 TPN)
  • EMAT werkschakelaar 2-polig 25A rood (85013000)
  • 2.5mm kabels naar meterkast
Aansluitmateriaal voor de accu zit er vaak bij.

Wat mis ik nog? :?
Tenzij je 100% zeker van je zaak bent zal ik altijd de MP 6.5K aanraden want die laadt met 100A ipv 55A.
Dat maakt best wel uit hoeveel solar je daadwerkelijk kunt laden vs wat je 'weg moet gooien' omdat de MP niet snel genoeg kan laden. Dat je de accu laadt met mogelijk 0.3C vind ik persoonlijk redelijk.

Edit: zeker als je voor een EV in de toekomst naar 32 kWh wilt gaan met een 2e batterij, heb je ook een Lynx Class-T busbar nodig en een Lynx busbar voor de MP. En dan komt die 6k5 helemaal van pas.

Ik zou ook overwegen om de multiplus in jouw geval direct op de fase aan te sluiten en de groepen achter de multiplus om het vermogen van de MP te kunnen benutten.

Verder ga je het gewenste gedrag denk ik niet standaard kunnen realiseren. Je zult waarschijnlijk aanstuurlogica moeten ontwikkelen in Node Red.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 27-04-2026 13:00 ]

• Beer070
Q schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:56:
[...]

Tenzij je 100% zeker van je zaak bent zal ik altijd de MP 6.5K aanraden want die laadt met 100A ipv 55A.
Dat maakt best wel uit hoeveel solar je daadwerkelijk kunt laden vs wat je 'weg moet gooien' omdat de MP niet snel genoeg kan laden. Dat je de accu laadt met mogelijk 0.3C vind ik persoonlijk redelijk.

Edit: zeker als je voor een EV in de toekomst naar 32 kWh wilt gaan met een 2e batterij, heb je ook een Lynx Class-T busbar nodig en een Lynx busbar voor de MP. En dan komt die 6k5 helemaal van pas.

Ik zou ook overwegen om de multiplus in jouw geval direct op de fase aan te sluiten en de groepen achter de multiplus om het vermogen van de MP te kunnen benutten.

Verder ga je het gewenste gedrag denk ik niet standaard kunnen realiseren. Je zult waarschijnlijk aanstuurlogica moeten ontwikkelen in Node Red.
Denk wellicht ook even na over de plaatsing. Een MP2 maakt onder belasting een wat brommend geluid waar sommige mensen last van hebben. Als je het spul in de garage kan zetten moet je wellicht heen en weer om je belasting van het huis op te kunnen vangen.

• fRiEtJeSaTe
Beer070 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:18:
[...]

Denk wellicht ook even na over de plaatsing. Een MP2 maakt onder belasting een wat brommend geluid waar sommige mensen last van hebben. Als je het spul in de garage kan zetten moet je wellicht heen en weer om je belasting van het huis op te kunnen vangen.
Deze volg ik even niet. Hij komt in de aanpandige garage. Dat is qua kabellengte max 25m. Hij komt op een 16A groep zodat ik niemand hoef in te huren. Dan is 2.5mm2 toch voldoende (als ik moet trekken neem ik sowieso 4mm2)? De AC-out ga ik niet gebruiken, hij moet gewoon terugleveren over dezelfde kabel. Wat bedoel je met 'heen en weer'?

Nieuwe lijst met @Q opmerkingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U5zi_650kUZZjykWsyJENBP_d4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCDtKo1bGaMebgoVjTCjpuv9.png?f=fotoalbum_large

Beter voorbereid op uitbreiding. Doel is de setup te laten hangen bij vertrek, en pas in een nieuw huis met 3-fase te beginnen. Maar wellicht kan ik de boel dan meenemen als de nieuwe bewoner het niet wil hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-04-2026 13:29 ]

• Beer070
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:24:
[...]

Deze volg ik even niet. Hij komt in de aanpandige garage. Dat is qua kabellengte max 25m. Hij komt op een 16A groep zodat ik niemand hoef in te huren. Dan is 2.5mm2 toch voldoende (als ik moet trekken neem ik sowieso 4mm2)? De AC-out ga ik niet gebruiken, hij moet gewoon terugleveren over dezelfde kabel. Wat bedoel je met 'heen en weer'?

Nieuwe lijst met @Q opmerkingen:
[Afbeelding]

Beter voorbereid op uitbreiding. Doel is de setup te laten hangen bij vertrek, en pas in een nieuw huis met 3-fase te beginnen. Maar wellicht kan ik de boel dan meenemen als de nieuwe bewoner het niet wil hebben.
Sorry, ik had dat eerste stukje even gemist.
Als je alleen voor de EV wil gebruiken is het inderdaad alleen een kabel heen, en in de garage heb je meestal minder last van geluid.
Ik zou een EV niet snel op 2.5mm2 laten laden. Net zoals sommigen anderen heb ik misschien ook een lichte fetisj voor 6mm2 en 10mm2 kabels.
Mis je nog iets van accu kabels? 100A op 50V is al gauw 70mm2.

• JHe

JHe

Matthijs Hoekstra schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:49:
Heb DESS aanstaan op mijn installatie, 1 Multiplus, 1 16kWh batterij. PV toegevoegd via SunSpec. ik zie dat de PV teruggeschakeld wordt bij zeer negatieve stroomprijs, maar niet gewoon naar 0, het blijft schommelen tussen de 0-10% some 14%, geen idee waarom? Bij zulke lage prijzen lijkt mij 0 heel gewoon en dan de batterij max laden, of in ieder geval de gemiddelde tijd met laagste prijs max laden. Waarom blijft DESS de PV zo random instellen?

Dess staat op trade met de juiste inkoop/verkoop prijzen.
Zat jouw accu toevallig helemaal vol? Ik zag iets vergelijkbaars bij een installatie waarbij de accu vol zat, de cerbo probeerde de SE PV omvormer via sunspec terug te regelen naar huis verbruik, maar regeltechnisch zit er iets niet helemaal lekker. De PV omvormer regelt veel langzamer dan wat de cerbo aanstuurt waardoor deze best wel gaat oscilleren.

Er zijn ook meer mensen die klagen over het niet terug regelen bij negatieve prijzen zie hier https://community.victron...s-are-very-negative/57125
Dit gaat dan over MPPTs maar een AC pv inverter zou hetzelfde moeten doen.

• fRiEtJeSaTe
Kan ik een bestaande wasmachinegroep opofferen, en de wasmachine achter AC-OUT 2 zetten? Verwachte werking AC-OUT2 is gekoppeld aan AC-IN? Valt uit zonder netspanning, laadt niet op uit accu? (indirect wel via meterkast)

[ Voor 59% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-04-2026 14:51 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:24:
[...]

Als ik deze calculator gebruik https://www.sensorx.nl/sxlab/cable-dimension/ dan kom ik op minimaal 3 mm2, bij 1% loss zit je op 6mm2

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik wil even deze situatie aan jullie voorleggen. Ben nu in de achtertuin bezig en in de gelegenheid om kabels te leggen :*)

Huidige situatie:
3 x 25A hoofdaansluiting met automaten (D25 AEG)
Huidige meterkast volledig uitgevoerd met ABB materiaal.
Bijgebouw +- 35 meter kabel verwijderd van hoofdaansluiting waarvan ongeveer 12 meter onder de grond ligt. De rest in kruipruimte / in de meterkasten.
Op dit moment gevoed met 4 * 2,5mm² YMvK-as kabel beveiligd met alleen een 40A hoofdschakelaar.
Solaredge 3 fase 10k omvormer in hoofdgebouw aanwezig.
Koken op inductie (6 pit, 3 fase)

Toekomst:
3 fase Victron installatie te plaatsen in het bijgebouw. Vanuit huidige meterkast hoofdgebouw, direct naar het bijgebouw naar de Victron setup. Tweede kabel om retour naar het hoofdgebouw te gaan en hier komt de hele woning achter te hangen.
Laadpaal (22kw) bij hoofdgebouw, te plaatsen achter victron setup.
Bijplaatsen zonnepanelen op bijgebouw (15 * 500Wp op Victron Multi RS Solar omvormers in ongeveer 8 * oost, 7 * west opstelling, plat dak.).

Mijn ideeën:
Ik ben nu in de achtertuin bezig en wil gaan voorbereiden op de nieuwe situatie. Ik denk aan één 4*10mm² YMvK-as kabel richting het bijgebouw en één 4*16mm² YMvK-as kabel retour. Zijn deze kabeldiktes oké of overdreven?
De eerst genoemde kabel zou ik willen beschermen met een 25A C kar, 300mA selectieve aardlekschakelaarautomaat, maar ik ben niet bereid daar 516 euro aan uit te geven (en dat voor een 3P + N variant, niet eens een 4P, https://www.techniekwebsh...aardlek-automaat.html)... Ik zie er wel een van Gewiss, maar dit merk is mij onbekend (https://gwselektro.nl/Aar...DjhML8_iu6xMkCqlXNo78u3HO). Hier iemand ervaring met het merk? Is het een A merk?
Zo niet wil ik voor een 4P 40A 300mA selectieve ABB aardlekschakelaar gaan (https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl) samen met een 4P 25C automaat (https://www.elektramat.nl...t-4-p-c-kar-25a-s204-c25/)
Helaas neemt dit twee keer 4 posities in.
Is er wellicht een andere optie beschikbaar?
Of zouden jullie de 40A hoofdschakelaar laten zitten? Of wellicht alleen een selectieve aardlekschakelaar en de kabel beveiliging overlaten aan de drie D25 hoofdautomaten? (N is dan niet tegen overspanning beveiligd)

Er komt een 4 polige omschakelaar in de meterkast van het hoofdgebouw om het huis om te kunnen schakelen van Victron invoer naar net invoer (als er onderhoud o.i.d. moet worden gepleegd aan de Victron setup). Aangezien deze een 0 stand heeft, kan je hiermee in één handeling de verdere meterkast en het hoofdgebouw spanningsloos maken. Is het toegestaan dat deze omschakelaar (een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, of een Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437) de hoofdschakelaar vervangt?

Alvast dank voor de reacties.

• blaaspijp
Ik zou nooit een ongebruikte kabel in de grond leggen.
Stel je keuze uit en leg een mantelbuis in de grond.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:51

• NTS
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:46:
Ik ben nu in de achtertuin bezig en wil gaan voorbereiden op de nieuwe situatie. Ik denk aan één 4*10mm² YMvK-as kabel richting het bijgebouw en één 4*16mm² YMvK-as kabel retour. Zijn deze kabeldiktes oké of overdreven?
Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
De eerst genoemde kabel zou ik willen beschermen met een 25A C kar, 300mA selectieve aardlekschakelaar, maar ik ben niet bereid daar 516 euro aan uit te geven (en dat voor een 3P + N variant, niet eens een 4P, https://www.techniekwebsh...aardlek-automaat.html)... Ik zie er wel een van Gewiss, maar dit merk is mij onbekend (https://gwselektro.nl/Aar...DjhML8_iu6xMkCqlXNo78u3HO). Hier iemand ervaring met het merk? Is het een A merk?
Zo niet wil ik voor een 4P 40A 300mA selectieve ABB aardlekschakelaar gaan (https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl) samen met een 4P 25C automaat (https://www.elektramat.nl...t-4-p-c-kar-25a-s204-c25/)
Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.

Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Er komt een 4 polige omschakelaar in de meterkast van het hoofdgebouw om het huis om te kunnen schakelen van Victron invoer naar net invoer (als er onderhoud o.i.d. moet worden gepleegd aan de Victron setup). Aangezien deze een 0 stand heeft, kan je hiermee in één handeling de verdere meterkast en het hoofdgebouw spanningsloos maken. Is het toegestaan dat deze omschakelaar (een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, of een Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437) de hoofdschakelaar vervangt?
Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/

Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?

• BlueFlame
blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
Ik zou nooit een ongebruikte kabel in de grond leggen.
Stel je keuze uit en leg een mantelbuis in de grond.
Ik verwacht volgend jaar budget te hebben voor de victron opstelling. Naar wat ik begrepen heb, is het vermogen dat door een kabel in mantelbuis mag, lager dan zonder mantelbuis.

• BlueFlame
NTS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]

Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizen :)
Lijkt me alleen nog verrekte lastig om 16mm² door een 50mm buitendiameter (40 binnen) mantelbuis te krijgen achteraf :|
[...]

Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.

Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Oké. Mijn tweede plan (de twee genoemde losse ABB componenten) voldoen in dat geval prima.
[...]

Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/

Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?
Il heb er al een tweede kast naast en die zitten nu allebei al vol. Ik heb nog ruimte om tussen de slimme meter en mijn groepenkast een haf 22 HLD 16 te plaatsen. (Schuift alles iets op naar boven). Als er meer nodig is is de enige optie onder de tweede kast (dus naast de slimme meter). Ik weet alleen niet of dit toegestaan is? En ik wilde als dat mogelik was, wat ruimte tussen de componenten houden i.v.m. warmte ontwikkeling.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
Ik wil een victron systeem aanschaffen , ik twijfel tussen de Multiplus II GX 48V - 6K5VA - 100A en de Multiplus II 48V - 5000VA - 70A , afgezien van de ontlaadstroom welke keuze kan ik het beste maken.

Heb nog een paar vragen:
  • heb ik altijd een cerbo nodig?
  • Is het veilig genoeg om deze in de meterkast te plaatsen?
  • Maken deze veel geluid?
  • Wat heb ik nog meer nodig ,afgezien van de bekabeling en goot?

[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 28-04-2026 21:44 ]

• blaaspijp
Ik snap niet hoe je een Victron Multi RS kan afzekeren op 40A. Je installatie dient ook veilig te zijn bij Off-Grid.
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.

Blijft het altijd veilig.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BlueFlame Ja, ook naast het meterbord mag je een groepenkast plaatsen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• BlueFlame
blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:00:
Ik snap niet hoe je een Victron Multi RS kan afzekeren op 40A. Je installatie dient ook veilig te zijn bij Off-Grid.
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.

Blijft het altijd veilig.
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed. Verder is het een kwestie van goede aansturing voor de paal? Kan goed dat ik er te simpel over denk uiteraard... Maar ik had de hoop om "peak shaving" te gebruiken om de laadpaal zo nodig op vol vermogen te kunnen gebruiken... Niemand anders die dat doet?
Maar wat vind je er precies onveilig aan?
Ik dacht dat er juist allerlei beschermingen ingebouwd zijn om onveilige situaties te voorkomen... Als de accu leeg is en de laadpaal wordt niet goed bij-geregeld, tript de ABB 4P 25A automaat die de kabel naar het bijgebouw beschermt (of in het ergste geval de D25 hoofd automaten). Als het net uitvalt en de laadpaal wordt niet snel genoeg bij-geregeld, houden de Victrons er mee op wegens overbelasting. In geen geval zie ik een onveilige situatie ontstaan?

P.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren. Ik snap dus niet echt wat een 25A i.p.v. 40A automaat voor verschil gaat maken bij off-grid situaties?

[ Voor 10% gewijzigd door BlueFlame op 29-04-2026 00:26 ]

• NTS
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:26:
[...]
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizen :)
Ja, AI is hier slecht in, zelf even opzoeken. De norm zit achter een login dus de modellen hebben die niet. En de tabellen in het NEN portal zijn ook nog eens plaatjes in plaats van echte tabellen. Dus zelfs als ze toegang hadden was dit voor AI lastig leesbaar.

• NTS
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:21:
[...]
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed.
Klopt. Het is geen enkel probleem om een 40A automaat achter een omvormer te zetten die niet (altijd) 40A kan leveren. Het doel van die automaat is zorgen dat de bekabeling veilig blijft bij overbelasting/kortsluiting. Dus als je 10mm2 kabels aanlegt en die mogen volgens de tabellen 40A of meer hebben dan kan je een 40A automaat plaatsen.

Andersom uiteraard ook, als je omvormer 40A kan leveren maar je sluit dat aan op een 2.5mm2 kabel dan moet je er een kleinere automaat achter zetten die past bij de kabel.
P.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren.
Oh oh daar gaan we weer :+ ;) Dat filmpje moet je snel vergeten, gaat over een verkeerde interpretatie van de norm. Lees even terug vanaf hier: NTS in "Het grote Victron ontwerp topic"

• blaaspijp
Piekshaving doe je alleen indien je netaansluiting beschikbaar is, het beveiligen van je omvormer en kabel kan gelijktijdig mits je goed nadenkt over het aanpassen van je installatie.
Het niet willen splitsen van essentiële en optionele belastingen in je groepenkast is wat mij betreft een verkeerde bezuiniging.
Je kan je AC-OUT1 met 25A afzekeren en je AC-OUT2 met 16 of 20A. Dan kan je de auto ook op vol vermogen opladen en is er geen risico op overbelasting in een offgrid situatie.
Indien je 40A vraagt in een Offgrid situatie zal het gevolg zijn dat alles uitgaat in de woning.

Met andere woorden ga echt goed nadenken over wat je wilt.
Bezuinig niet op verschillende kabels en inrichting van een groepenkast.

• agraaff
  • Laatst online: 15:20
Gister even de stofzuiger test gedaan in de berging.
Stofzuiger op vol vermogen is ongeveer het zellfde geluid als 3 omvormers op vol vermogen.
Nu twijvel ik tock of ik hem niet beter in houten schuur kan bouwen in een geisoleerde houten kast....
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste