hill2button schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:18:
Ik heb een 3F netaansluiting met een hoofdautomaat van 40A.
Uit de handleiding van de MP2 5kva:
[...]
Dan klopt het toch dat ik in mijn geval kan afzekeren op 40A en 3G6 kabel kan gebruiken voor de AC input? Of vergis ik me?
Ik heb ook 10kva 3F zonnepanelen omvormer op de AC, dus niet connected met de MP2. Ik woon in België en de installatie moet gekeurd worden.
Is niet direct met ja of nee te beantwoorden. Dit komt omdat verschillende parameters een rol spelen, kabellengte (vanwege spanningsverlies) en temperatuur rating van de kabel. Om binnen de eisen van de normen te blijven is het dan ook nodig te weten lang de kabel is, de temperatuur rating maar ook hoe de kabel komt te liggen, onder de grond, los hangend, tegen een muur etc (heeft invloed op de opwarming).
Bij 40A zal een 6mm2 misschien net kunnen, een 10mm2 zal geen probleem opleveren.
Elektramat heeft een pagina met een
tabel. Je kunt ook met deze
reken app spelen.
De eisen komen van internationale normen, ik verwacht daarom dat de verschillen tussen B en NL niet zo groot zullen zijn.
Je spreekt over een 3G6 kabel, neem dus aan dat je maar 1 een fase voor je MP2 wilt gebruiken.
Ik weet niet of bij jullie selectiviteit tussen opeenvolgende zekeringen een ding is tijdens de keuring. Met 40A is het, bij kortsluitng of overbelasting, maar net welke sneller is je eigen automaat of de hoofdautomaat.