DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:25:
[...]
Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?
Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.
De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.
De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.
Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.
Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.
Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.
[
Voor 35% gewijzigd door
Japie.G op 19-05-2026 19:49
]