Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06

MrFish

Untitled

Ersus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Even iets anders ontwarren:
Je bedoelt dus 8000VA = 8000W als je met PF1 rekent bij de Multiplus 8000VA?
Een MP8000 kan continu nooit 8000 W leveren, maximaal 6400 W. En dat is dan gelijk aan 6400 VA (bij PF = 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:21
The-Source schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:39:
Thuisaccu
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Op telefoon moeilijk om fotos in juiste volgorde te zetten maar mijn accu is binnen :)
Waren helaas geen zwenkwielen of wellicht moesten die eerst ontgrendeld worden maar was allang blij dat hij rechtop stond. Met een kleine 120kg is dat toch aan de zware kant.
De ophang beugel ga ik niet gebruiken maar montage materiaal wordt er wel voor meer geleverd, zelf een programmer usb kabeltje. Display is touchscreen
Mooi ding! Welke BMS zit erin? Toevallig de JK inverter BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
MrFish schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Een MP8000 kan continu nooit 8000 W leveren, maximaal 6400 W. En dat is dan gelijk aan 6400 VA (bij PF = 1).
Ah nu begrijp ik wat je bedoelt, omdat juist die 6400W als maximaal continue vermogen wordt aangeven wordt dat ook geïnterpreteerd als zijnde max VA bij PF1 juist omdat het de max is.

Buiten dat feit kloppen de gegeven waardes vanuit de praktijk.
Het ontladen met de 8000VA multiplussen in 3 fase opstelling loopt op tot bijna 21kW vermogen met actieve koeling op zijn maximaal tijdens terugleveren, dat zal met meetafwijkingen toch nog iets hoger liggen dan de 6400 continue.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
The-Source schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:39:
Thuisaccu
[Afbeelding]

Op telefoon moeilijk om fotos in juiste volgorde te zetten maar mijn accu is binnen :)
Waren helaas geen zwenkwielen of wellicht moesten die eerst ontgrendeld worden maar was allang blij dat hij rechtop stond. Met een kleine 120kg is dat toch aan de zware kant.
De ophang beugel ga ik niet gebruiken maar montage materiaal wordt er wel voor meer geleverd, zelf een programmer usb kabeltje. Display is touchscreen
Mooie behuizing.
De BMS is een van Tian Power. Als de BMS de Victron aanstuurt zal die begrenst zijn. Wat ook beter is voor de levensduur van je cellen om de 10.000 cycles te halen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:07
Ben zelf nog wel huiverig voor de relatief oude hardware van de multiplus-2 .
Verder vind ik dat deze best wel lawaai maakt. Daardoor ben ik geneigd eerder voor een Multi RS te kiezen.
De Multi RS 6kva is net zo duur als een MP2-8KVA.

Aan de andere kant weet ik dat de aansturing na het instellen verder door de cerbo wordt gedaan. Alleen bij onderhoud aan de MP2 moet je de stroom er af halen en de M-RS kan je doorvoer modus zetten.

Heeft iemand een recente ervaring met het geluid van een MP2 8000?
Deze komt in de garage op een met pir geïsoleerde wand, ik hoop dat het contactgeluid daardoor al minder is.

[ Voor 17% gewijzigd door blaaspijp op 07-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
fhblammers schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Mooi ding! Welke BMS zit erin? Toevallig de JK inverter BMS?
Ik weet dat, (nog) niet. Kan met Bluetooth ook verbinden met behalve protocol wijziging naar Victron heb nog niet verder gekeken.
Nu eerst bekabeling gaan inrichten nu in de fysieke afmetingen heb. Wil ook morgen eens meten aan de accu zijde hoeveel V er nog op de polen staat na afschakelen. Zonder belasting bleef dat op 2.3v staan en denk zelf dat het een condensator is geweest dus dat zou morgen lager moeten zijn of zelfs 0v.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
blaaspijp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:13:
Verder vind ik dat deze best wel lawaai maakt. Daardoor ben ik geneigd eerder voor een Multi RS te kiezen.

Aan de andere kant weet ik dat de aansturing na het instellen verder door de cerbo wordt gedaan. Alleen bij onderhoud aan de MP2 moet je de stroom er af halen en de M-RS kan je doorvoer modus zetten.

Deze komt in de garage op een met pir geïsoleerde wand, ik hoop dat het contactgeluid daardoor al minder is.
Met de multi RS heb ik geen ervaring.

Aan een wand met PIR platen en hout zou misschien wat kunnen resoneren?
Is het een idee toch nog een extra houten underlayment plaat te monteren voor de stijfheid?
Massieve wanden zijn altijd beter in het isoleren van geluid.

Hier hangen de 3 multiplus 8000VA aan een 'massieve' dikke muur met rubber tegeldragers tussen de muur en de beugel en dan aan de achterzijde beneden ook nog met tegeldragers ertussen. Dat zorgt ervoor dat de brom niet hoorbaar is en tevens ook de warmte langs de achterzijde afgevoerd kan worden.

Ze hangen in een ruimte met daaraan grenzend een ruimte afgescheiden met Underlayment platen met daartegen PIR platen van 10cm dik, in die afgescheiden ruimte hoor ik wel in de verte de ventilatoren als ze op vol vermogen draaien, dat is enkel 4m van de mp2's af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
blaaspijp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:13:

MP2 5000 hier en ik vind 'm best veel lawaai maken op sommige momenten, dat komt door gebrom en ventilatoren.
Collega heeft 'm ergens op zolder hangen en die heeft heel wat stunt en vliegwerk moeten doen om de WAF op peil te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
sandergar schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Let op : mocht je naar een 3 fase setup willen dan zal je drie gelijke units moeten gebruiken! Toekomstig uitbreiden zal je dezelfde omvormer nog moeten kunnen aanschaffen.
Tijdens de aankoop van 3 multiplussen 8000VA trof ik er een aan die twee jaar eerder was geproduceerd.

Ik had dus twee uit 2024 week 43 en een uit 2022 week 47, bijna twee jaar verschil.
Je zal voor een 3 fase setup erop moeten toezien dat je in dezelfde hardware revisie zit.

Die sticker met die gegevens zit in de behuizing op een printplaat en moet je lezen als de eerste 4 cijfers de hardware revisie en de laatste 3 cijfers de fw versie.

In mijn geval was dat de 2621498 voor de 2022er en 2621508 ** voor die uit 2024 ** waarbij de laatste 3 cijfers de fw versie vanaf fabriek zijn. En toch waren er optische verschillen zichtbaar tussen de oudste en de nieuwere. Vermoedelijk heeft dat dan meer met het elektronische hw design van doen.

Aangezien ik dus alle drie in gelijke hardware revisie 2621 had was na een fw update de 3 fase setup probleemloos mogelijk.

Daarom adviseert men bij aankoop van 3 stuks de SN nummers dicht in de buurt te laten zijn van elkaar, zo heb je de meeste kans dat de hw revisies hetzelfde zijn ondanks het verschil van twee jaar in mijn geval.

[ Voor 0% gewijzigd door Ersus op 08-07-2025 00:23 . Reden: ** toevoeging ** ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:11
Ersus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Met de multi RS heb ik geen ervaring.

Aan een wand met PIR platen en hout zou misschien wat kunnen resoneren?
Is het een idee toch nog een extra houten underlayment plaat te monteren voor de stijfheid?
Massieve wanden zijn altijd beter in het isoleren van geluid.

Hier hangen de 3 multiplus 8000VA aan een 'massieve' dikke muur met rubber tegeldragers tussen de muur en de beugel en dan aan de achterzijde beneden ook nog met tegeldragers ertussen. Dat zorgt ervoor dat de brom niet hoorbaar is en tevens ook de warmte langs de achterzijde afgevoerd kan worden.

Ze hangen in een ruimte met daaraan grenzend een ruimte afgescheiden met Underlayment platen met daartegen PIR platen van 10cm dik, in die afgescheiden ruimte hoor ik wel in de verte de ventilatoren als ze op vol vermogen draaien, dat is enkel 4m van de mp2's af.
ik ben deze week bezig met mijn project om 3x multi rs op te hangen in een kelderkast. zodra ik er een beetje mee op de rit ben en het aansloten is kan ik een inschatting geven over de WAF. (ik hoop natuurlijk ruim voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:47

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:18:
[...]

ik ben deze week bezig met mijn project om 3x multi rs op te hangen in een kelderkast. zodra ik er een beetje mee op de rit ben en het aansloten is kan ik een inschatting geven over de WAF. (ik hoop natuurlijk ruim voldoende)
Kelderkast? Je hebt je ingelezen over de gevaren van LFP cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 14:17

Japie.G

Colour Classic

Bezig met het inkopen/zoeken/speuren/inlezen voor de omschakelkast die ik straks ga maken. Ik kom dit tegen:

https://zonnepanelensuper...a-Hager-omschakelkast.pdf

Ik vroeg me af of er een reden is dat hier de omschakelkast voorzien wordt van een b25 300mA slamat. Waarom 300mA? Kan dat niet 30mA zijn? Lijkt me veiliger toch. Is er zoveel lekstroom vanuit de multiplussen te verwachten dat 30mA onterecht tript? Iemand daar een (onderbouwd) idee over?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Japie.G schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:51:
Bezig met het inkopen/zoeken/speuren/inlezen voor de omschakelkast die ik straks ga maken. Ik kom dit tegen:

https://zonnepanelensuper...a-Hager-omschakelkast.pdf

Ik vroeg me af of er een reden is dat hier de omschakelkast voorzien wordt van een b25 300mA slamat. Waarom 300mA? Kan dat niet 30mA zijn? Lijkt me veiliger toch. Is er zoveel lekstroom vanuit de multiplussen te verwachten dat 30mA onterecht tript? Iemand daar een (onderbouwd) idee over?
Vast aangesloten apparatuur mag op 300mA of zelfs helemaal geen aardlek als de aardweerstand laag genoeg is. Je wil hier ook geen 30mA. Je wilt enige selectiviteit tov de eindgroepen achter de multiplus… (daar zit een aantal keer 30mA). Je wilt ook niet dat je buitenlamp deze aardlek laat trippen tijdens je vakantie: dan kom je thuis in het donker met een lege accu, warm bier en ontdooide bitterballen.

[ Voor 9% gewijzigd door pvg op 08-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Vast aangesloten apparatuur mag op 300mA of zelfs helemaal geen aardlek als de aardweerstand laag genoeg is. Je wil hier ook geen 30mA. Je wilt enige selectiviteit tov de eindgroepen achter de multiplus… (daar zit een aantal keer 30mA). Je wilt ook niet dat je buitenlamp deze aardlek laat trippen tijdens je vakantie: dan kom je thuis in het donker met een lege accu, warm bier en ontdooide bitterballen.
Dank, geheel duidelijk Uiteraard, selectiviteit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Hallo allemaal,

ik ben behoorlijk nieuw in het thuisbatterij gebeuren. De eerste aankopen zijn gedaan en geiinstalleerd.
Ik heb een victron multipus gx2 en een jk bms (JK-PB2a16s20P).
Nu krijg ik het niet voorelkaar dat je Victron en de BMS met elkaar communiceren,
Kunnen jullie mij hierbij helpen. De huidige situatie is:
BMS:
Dipswitch 3 aan
Can protocool: Victron_CANbus_BMS_protocool_20170717

Victron:
VE.CAN & CAN bus BMS (250kbits/s)

ik krijg bij netwerkstatus Error Active. heb verschillende straight kabels gebruikt maar het wil maar niet lukken.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Oner001 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:00:
Hallo allemaal,

ik ben behoorlijk nieuw in het thuisbatterij gebeuren. De eerste aankopen zijn gedaan en geiinstalleerd.
Ik heb een victron multipus gx2 en een jk bms (JK-PB2a16s20P).
Nu krijg ik het niet voorelkaar dat je Victron en de BMS met elkaar communiceren,
Kunnen jullie mij hierbij helpen. De huidige situatie is:
BMS:
Dipswitch 3 aan
Can protocool: Victron_CANbus_BMS_protocool_20170717

Victron:
VE.CAN & CAN bus BMS (250kbits/s)

ik krijg bij netwerkstatus Error Active. heb verschillende straight kabels gebruikt maar het wil maar niet lukken.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt
Je hebt een andere kabel nodig.
Waarom heb je dip sw 3 aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Je hebt een andere kabel nodig.
Waarom heb je dip sw 3 aan gezet?
dat ik heb ik via chat cpt gevonden, en die zei ook dat het dus met een straight ethernet kabel kon.
Ik heb ook een blauwe kabel geleverd gekregen bij de Victron, moet ik die gebruiken dan? En welke dipswitch moet aan of uit staan?

Sorry voor alle vragen maar ben een volledig de draad kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Oner001 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:44:
[...]

ben een volledig de draad kwijt..
Hier kun je de (juiste) draad weer terugvinden. Even stap voor stap bij het begin beginnen. Wat heb je op je BMS ingesteld en waarom, hoe ga je van je BMS naar victron, heb je terminaltors etc aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Japie.G schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Hier kun je de (juiste) draad weer terugvinden. Even stap voor stap bij het begin beginnen. Wat heb je op je BMS ingesteld en waarom, hoe ga je van je BMS naar victron, heb je terminaltors etc aangesloten?
Bedankt voor je reactie:
Situatie nu:
JK BMS
1 teminator (meegeleverd met de victron)
blauwe ethernet (meegeleverd met de Victron) kabel op rs485 CAN poort
CAN porotocool: Victron_CANbus_BMS_protocool_20170717
dipswitch 3 aan

Victron:
1 teminator (meegeleverd met de victron)
blauwe ethernet kabel (meegeleverd met de Victron) op
Can Protocool: VE.CAN & CAN bus BMS (250kbits/s)

dit zoals het nu is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
Bijna goed, je moet de kabel vervangen door een Victron CAN kabel type A. Voorts moet je het can protocol op de Cerbo instellen op 500 kbit LV. Dan werkt ie.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-07 23:11
SkiFan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:19:
Bijna goed, je moet de kabel vervangen door een Victron CAN kabel type A. Voorts moet je het can protocol op de Cerbo instellen op 500 kbit LV. Dan werkt ie.
Volgens mij werkt de B meen ik te hebben gelezen hier een keer.

500kbit is wel noodzakelijk.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06

MrFish

Untitled

Hvdbnl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Volgens mij werkt de B meen ik te hebben gelezen hier een keer.

500kbit is wel noodzakelijk.
Hier werkt het uitstekend met een type A kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
okay het is me dan wel duidelijk dat er een andere kabel moet komen, maar lees ook dat ik die zelf kan maken, misschien handig om dat eerst eens te proberen om te kijken of het werkt.

wat ik alleen niet snap is dat chat gpt zegt dat het dus ook met een straight kabel kan,

Weet iemand waar de blauwe kabel die meegeleverd is bij de victron normaal voor bedoeld is?

[ Voor 14% gewijzigd door Oner001 op 08-07-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
Ik schrijf wel vaker dat een te klein gedimensioneerd opslagsysteem duur speelgoed is, dat is niet bedoeld om kleinere opslagsystemen teniet te doen.

Ik wil er telkens op wijzen dat wanneer je keuzes maakt op basis van verkeerde aannames je bedrogen uit kunt komen, en juist dan zit je met duur speelgoed, want het dekt de lading niet waarvoor het is geïnvesteerd. Met Victron (maar ook andere systemen) kun je dan gelukkig wel nog modulair uitbreiden, mits de hardwareversies passen en je de ruimte hebt.

I.v.m. met toekomstige uitbreiding met EV, en ook omdat we nog de laatste anderhalf jaar saldering mee wilden nemen, besloten we de MultiPlus 8000VA omvormer in 3-fase opstelling te plaatsen.
Auto laden met 11kW is dan zeker geen probleem en 21kW mocht het nodig zijn, maar zal wel de Victrons naar de max drijven.

De eigen ervaring leert dat het verplaatsen van capaciteit (nu nog) ook de meerwaarde heeft om de ROI aantrekkelijk te houden in ons geval, maar ook zeker om een goedkoop uurtje met max 15 kWh te laden vanaf grid, zoals gisteren.

Mocht er toekomstig een capaciteitstarief ingevoerd worden dat zo onaantrekkelijk is om opslag mee te laden, dan is het met zekerheid voor vele interessant nu al alle dakvlakken vol te leggen met PV.

Tot nu toe lukte het met de zelfsturing incl. eigen verbruik een negatieve factuur te realiseren:
902 kWh maart: -€26,-
1059 kWh april: -€178,-
1164 kWh mei: -€406,-
1264 kWh juni: -€420,- (de Tibber-factuur is net binnengekomen)

Uiteraard moet ik erop toezien dat voor de saldering aan het eind van het jaar de grid in/uit weer in balans is, wordt nog wat puzzelen.

Mocht het lukken op deze wijze de saldering nog mee te kunnen nemen, dan is dat financieel mooi meegenomen.
Alleen al met de hoeveelheid stroomverbruik i.c.m. met de opslag en omvang PV-opwek is de schatting een ROI van 6 à 7 jaar te halen. Komen er geen grote wijzigingen en injectie tegen hoger tarief is nog mogelijk dan zal dit de ROI verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
Oner001 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:56:
okay het is me dan wel duidelijk dat er een andere kabel moet komen, maar lees ook dat ik die zelf kan maken, misschien handig om dat eerst eens te proberen om te kijken of het werkt.

wat ik alleen niet snap is dat chat gpt zegt dat het dus ook met een straight kabel kan,

Weet iemand waar de blauwe kabel die meegeleverd is bij de victron normaal voor bedoeld is?
ChatGPT schrijft wel meer onzin, dat is ook waar de waarschuwing voor is als je AI gebruikt dat AI fouten kan maken.

Als je een RJ45 perstang hebt dan is dat makkelijk te doen mits de RJ45 connector passend is voor de AWG die je gebruikt. De pinnetjes worden nog al eens graag net naast de isolatie van de aders geduwd als het niet mooi in elkaar past, een beetje pulserend persen kan nog wel eens helpen dan.

De VE.Bus koppelingen heb ik allemaal met normale straight netwerkkabels uitgevoerd.
BMS ader codering is afhankelijk van jouw BMS en dat wat de fabrikant aangeeft voor CAN of RS485 communicatie. Dat haal je uit de beschrijving van je BMS.

Dit is bijvoorbeeld voor verschillende omvormers de BMS communicatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7wjd1aIK7MGfipeqv0oguTyzVg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rFYYAulaXjpTZoOkL4wh7mtZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:49
Oner001 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:56:
Bij mijn levering kwamen twee soorten kabel mee.
Alletwee blauw. Alleen de (witte) labels gaven aan waarvoor de kabels bedoeld waren.
De ene variant voor verbinding van drie stuks multiplus II, het andere type voor verbinding met de batterijen.
En ja, de interne aansluitingen van de draadjes zijn verschillend.
Kijk naar de kabel-labels en de handleidingen welke jij waar moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:05:
[...]

zelfs helemaal geen aardlek als de aardweerstand laag genoeg is.
Is deze stelling niet alleen voorbehouden aan industriële installaties?

Ik dacht dat residentiële installaties altijd een aardlek beveiliging moeten toepassen, waarbij vast aangesloten apparaten met 300mA beveiligd mogen worden zoals omvormers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ersus schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Is deze stelling niet alleen voorbehouden aan industriële installaties?

[...]
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
Doel je dan op NEN 1010:2020 bepaling 411.3.3? om achter het waarom van die 'nee' te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 08-07-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ersus schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Doel je dan op NEN 1010:2020 bepaling 411.3.3? om achter het waarom van die 'nee' te komen.
Ja. Is niet nodig voor vaste installaties (geen wcds voor leken, maar voor specifieke installaties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
Mijn systeem to be bestaat uit 3 maal Multiplus II/5000/70 en twee YiXiang boxen met ieder 16 MB31 accu's.
Iedere accubak is met eigen kabels en class-T zekering aangesloten op een busbar en elke Multiplus zit met een Mega zekering aangesloten op die busbar. De negatieve kant idem maar dan zonder zekeringen.

Even kijken of ik de maximum stromen goed in mijn hoofd heb:
De Multiplus als lader kan maximaal 70 A leveren. Als alle drie de laders maximaal draaien is dat dus 210 A door de busbar en als ik er even worst case van uitga dat 1 accubak uitstaat, gaat er 210 door de kabel naar die bak en door die zekering.

Veel lastiger vind ik de andere kant op. De Multiplus kan als omvormer bij 25 graden 4.000 W. leveren. Als je de interne verliezen vergeet vraagt dat ongeveer 75 A uit de accu (bij 56 V), dus dat betekent als alle Multiplussen op vol vermogen leveren er 225 A door de accukabel en de busbar gaat (als ik weer even uitga van het geval dat 1 accubak uitstaat.)

Is deze berekening op de rand van een bierviltje juist en betekent het dat ik met Class-T zekeringen van 250 A in de accukabels en mega zekeringen van 100 A. in de kabels naar de Multiplussen wel goed zit, of moet ik heel anders rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Ja. Is niet nodig voor vaste installaties (geen wcds voor leken, maar voor specifieke installaties).
De interpretatie van de NEN1010 is soms best lastig en behoeft dan best ook praktijkervaring.

Het is zeker good practice om je Victron installatie zelf met 300mA te beveiligen als leken makkelijk aan de metalen behuizingen kunnen komen. Als de aarde toch om de een of andere reden los of slecht raakt heb je toch die aanvullende bescherming in je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:45
ger356 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:05:
Mijn systeem to be bestaat uit 3 maal Multiplus II/5000/70 en twee YiXiang boxen met ieder 16 MB31 accu's.
Iedere accubak is met eigen kabels en class-T zekering aangesloten op een busbar en elke Multiplus zit met een Mega zekering aangesloten op die busbar. De negatieve kant idem maar dan zonder zekeringen.

Even kijken of ik de maximum stromen goed in mijn hoofd heb:
De Multiplus als lader kan maximaal 70 A leveren. Als alle drie de laders maximaal draaien is dat dus 210 A door de busbar en als ik er even worst case van uitga dat 1 accubak uitstaat, gaat er 210 door de kabel naar die bak en door die zekering.

Veel lastiger vind ik de andere kant op. De Multiplus kan als omvormer bij 25 graden 4.000 W. leveren. Als je de interne verliezen vergeet vraagt dat ongeveer 75 A uit de accu (bij 56 V), dus dat betekent als alle Multiplussen op vol vermogen leveren er 225 A door de accukabel en de busbar gaat (als ik weer even uitga van het geval dat 1 accubak uitstaat.)

Is deze berekening op de rand van een bierviltje juist en betekent het dat ik met Class-T zekeringen van 250 A in de accukabels en mega zekeringen van 100 A. in de kabels naar de Multiplussen wel goed zit, of moet ik heel anders rekenen?
In het BMS van je accu kan je de maximale laad en ontlaadstroom beperken. Ik heb dezelfde accu's en heb op iedere accubak een laad en ontlaadbeperking staan van de Capaciteit van de cellen in de bak /2. Voor de MB31 cellen gebruik ik voor 314Ah een laad- en ontlaadlimiet van 157Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Kelderkast? Je hebt je ingelezen over de gevaren van LFP cellen?
Ik zet de accu in een fermacell beklede doos met actieve ventilatie en lucht toevoer van/naar buiten. Helaas wel 2x 6 meter 70mm2 kabel.
Het alternatief is de accu in de schuur zetten, maar op 14 meter afstand heb ik 240mm2 nodig en dat kost me meer dan ik er aan uit wil geven.
Wat zou ik anders kunnen doen? Op het dak een hutje bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
0xygen schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:15:
[...]

In het BMS van je accu kan je de maximale laad en ontlaadstroom beperken. Ik heb dezelfde accu's en heb op iedere accubak een laad en ontlaadbeperking staan van de Capaciteit van de cellen in de bak /2. Voor de MB31 cellen gebruik ik voor 314Ah een laad- en ontlaadlimiet van 157A.
Ja, ook ik zal die limiet instellen, ook om de accu's te sparen. Maar als je de hardware configureert, mag je toch eigenlijk niet uitgaan van een softwarebeperking, want die software kan zo gewijzigd worden. Bewust of niet. Of ben ik nou roomser dan de Paus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ersus schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:13:
[...]

De interpretatie van de NEN1010 is soms best lastig en behoeft dan best ook praktijkervaring.

Het is zeker good practice om je Victron installatie zelf met 300mA te beveiligen als leken makkelijk aan de metalen behuizingen kunnen komen. Als de aarde toch om de een of andere reden los of slecht raakt heb je toch die aanvullende bescherming in je circuit.
Dat is zeker zo. Hier zit de grondkabel met multiplus ook achter een B25A 300mA alamat. Maar dat hoeft dus niet per se mits de aarding op orde is. Maar dan moet je dus de aardweerstand regelmatig (laten) controleren. Met de wisselende grondwaterstand is het al snel handiger en veiliger om een 300mA alamat in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Beer070 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Ik zet de accu in een fermacell beklede doos met actieve ventilatie en lucht toevoer van/naar buiten. Helaas wel 2x 6 meter 70mm2 kabel.
Het alternatief is de accu in de schuur zetten, maar op 14 meter afstand heb ik 240mm2 nodig en dat kost me meer dan ik er aan uit wil geven.
Omvormer ook naar de schuur en je AC bekabeling verleggen?
Die is per meter een stuk goedkoper.

Maar dat had je beter met planning van initiële aanleg kunnen overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

ger356 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ja, ook ik zal die limiet instellen, ook om de accu's te sparen. Maar als je de hardware configureert, mag je toch eigenlijk niet uitgaan van een softwarebeperking, want die software kan zo gewijzigd worden. Bewust of niet. Of ben ik nou roomser dan de Paus?
BMS is je beveiliging van de accucellen en is daar dus voor bedoeld. Ja, draait helaas in software. Dus je settings driedubbel checken en de bluetooth op de BMS uitzetten (bij een JK inverter BMS twee keer op power button drukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Idd: accu en ook de omvormer(s) naar de schuur verplaatsen (minimaal 5G6 heen en weer). De kans dat je het waterstof voldoende afvoert ingeval van uitgassen is niet heel groot…

[ Voor 7% gewijzigd door pvg op 08-07-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

pvg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Idd: accu en ook de omvormer(s) naar de schuur verplaatsen (minimaal 5G6 heen en weer). De kans dat je het waterstof voldoende afvoert ingeval van uitgassen is niet heel groot…
Waterstof? Uit MB31 LiFePo4?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg

pvg

Japie.G schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Waterstof? Uit MB31 LiFePo4?
Ja… bij een interne sluiting / thermal runaway komt er waterstof vrij (plus andere gassen waar mensen het slecht op doen, CO en HF bijv.). Je wordt dus of uit je bed geblazen door een waterstofexplosie, of je wordt vergiftigd. Bij mij staat de accu niet in huis.

Voorbeeld bron: https://www.sciencedirect...abs/pii/S2352152X23017206

[ Voor 13% gewijzigd door pvg op 09-07-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Ja… bij een interne sluiting / thermal runaway komt er waterstof vrij (plus andere gassen waar mensen het slecht op doen, CO en HF bijv.). Je wordt dus of uit je bed geblazen door een waterstofexplosie, of je wordt vergiftigd. Bij mij staat de accu niet in huis.

Interessant, heb het gehele artikel even gedownload. Leer elke dag weer nieuws hier. _/-\o_ Ik dacht altijd dat er bij LiFePo4 cellen geen explosief gas vrijkwam, dus waterstof stond ik even van te kijken :-(

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 09-07-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Japie.G schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Interessant, heb het gehele artikel even gedownload. Leer elke dag weer nieuws hier. _/-\o_ Ik dacht altijd dat er bij LiFePo4 cellen geen explosief gas vrijkwam, dus waterstof stond ik even van te kijken :-(
Het gebeurt ook wel eens:
https://www.ndr.de/fernse...-Ursache,shmag125168.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Maar tussen gassen die vrij komen vs juiste mengverhouding voor explosie of dus al eerdere verbranding door de thermal run-away is nog wel een verschil. Melkpoeder is ook explosief in de juiste verhouding met zuurstof. Maar je krijgt het niet brandend als je het op een theelepeltje hebt liggen.

Mengverhouding en dus eventuele verbranding vooraf zijn wel nuances in explosie gevaar.
Neemt niet weg dat ik ook de accu in de vrijstaande (geisoleerde) schuur plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
The-Source schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Omvormer ook naar de schuur en je AC bekabeling verleggen?
Die is per meter een stuk goedkoper.

Maar dat had je beter met planning van initiële aanleg kunnen overwegen
Dat was een van mijn oorspronkelijke 3 scenarios. Maar er is niet genoeg plek in de schuur voor 3x multi-rs solar. Zelfs nauwelijks plek voor een stapel accus. De schuur is 1m breed x 1.5m diep x 3m hoog en staat al redelijk vol met aanverwante tuin artikelen, en ik maak me zorgen over kinderen die met de tuinslang nog wel eens in de schuur kunnen spuiten…
Een ontwerpvraagstuk wordt ergens juist leuker als er genoeg beperkende factoren zijn toch? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:04
[...]

Heb je wat foto’s van je opstelling? Ik wil ze ook buiten zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pvg

pvg

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Heb je wat foto’s van je opstelling? Ik wil ze ook buiten zetten.
Dit kun je niet echt "buiten" noemen: is een geïsoleerd vrijstaand huisje.
Schoonmoeder vond het te klein om in te wonen... :+

Foto is nog zonder fan. Inmiddels zit er een fan linksonder.
Nog voldoende plaats voor een evt 2e accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qgO0IGNNiUH1bgedwlvn9jjaJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiAvX1rNGgOIKNGQ6G1nbrHz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQJyTMYvHvLVIbfadr3x2Wk1OM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlQHKPqDXh1uomF9OIlfnwNw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 09-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben zoiets dergelijks aan het maken voor een wat groter drie fasen systeem met drie Multiplussen en twee accubakken. Het lastigste is zo'n deur met kozijn te scoren voor een redelijke prijs. Waar heb jij deze gekocht, of heb je die zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

ger356 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Ik ben zoiets dergelijks aan het maken voor een wat groter drie fasen systeem met drie Multiplussen en twee accubakken. Het lastigste is zo'n deur met kozijn te scoren voor een redelijke prijs. Waar heb jij deze gekocht, of heb je die zelf gemaakt?
Douglas paal een hoek uitzagen en vervolgens een kozijn van maken. Deur is gemaakt van douglas vellingplanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Daar was ik weer.
Vandaag zowel a als de b kabel binnengekregen maar heb nog steeds error active maar nu wel met rx en tx verkeer.

Situatie:
Jk bms
Staat op protocool victron
Can onderbreker op poort:1

Victron multiplus 2 gx:
Protocool can bus bms lv 500kbits

Wat doe ik fout?

De jk bms word wel gevonden nu door de victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Oner001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:52:
Daar was ik weer.
Vandaag zowel a als de b kabel binnengekregen maar heb nog steeds error active maar nu wel met rx en tx verkeer.

Situatie:
Jk bms
Staat op protocool victron

Victron multiplus 2 gx:
Protocool can bus bms lv 500kbits

Wat doe ik fout?

De jk bms word wel gevonden nu door de victron.
De bluetooth pincode al gewijzigd van de standaard 123456 naar iets anders? Zet ook meteen de instellingen van Andy van the offgrid garage in de BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:14:
[...]

De bluetooth pincode al gewijzigd van de standaard 123456 naar iets anders? Zet ook meteen de instellingen van Andy van the offgrid garage in de BMS.
Ja die heb ik veranderd naar 1234. (Dat is als je wijzigingen wil aanbrengen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Oner001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Ja die heb ik veranderd naar 1234. (Dat is als je wijzigingen wil aanbrengen?)
Welke error heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Welke error heb je nu dan?
Ik heb nog steeds de zelfde error, krijg hem ook niet weg.. Lijkt wel te werken maar dus met de error active.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:07
Ik heb vanochtend mijn Multi rs en groepenkast aanpassingen/uitbreidingen besteld. Krijg het allemaal voor het weekend binnen. Kan ik eens even lekker knutselen.
Ook heb ik nog wat aanvullende fermacell plaat op de kop getikt.
Ben erg benieuwd of ik het hele systeem binnen een week werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Oner001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Ik heb nog steeds de zelfde error, krijg hem ook niet weg.. Lijkt wel te werken maar dus met de error active.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LukaXvpt_mFwmRQPUm3wRpCVJ-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaD55OijGn0kwcKAjaphw91c.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de foto vanuit de victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Oner001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]

Verwijder even de terminators. Vooral die op de multiplus. Die op de BMS heeft geen nut, want die heb je in de RS485-1 bus gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 22:53
Vraag: de brandweer wil bij binnekomst graag het huis spanningsloos zetten met 1 handeling dmv de hoofdschakelaar om te zetten in de groepenkast naast de voordeur.

Wat hebben jullie hiervoor geregeld als je Victronsysteem ergens in kelder of garage staat en automatisch in eilandmode gaat bij spanningsuitval? (En je zit zelf toevallig net aan je eerste pinã colada op mallorca)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
gAzu schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:24:
Vraag: de brandweer wil bij binnekomst graag het huis spanningsloos zetten met 1 handeling dmv de hoofdschakelaar om te zetten in de groepenkast naast de voordeur.

Wat hebben jullie hiervoor geregeld als je Victronsysteem ergens in kelder of garage staat en automatisch in eilandmode gaat bij spanningsuitval? (En je zit zelf toevallig net aan je eerste pinã colada op mallorca)
Als eerste is in de meterkast duidelijk kenbaar dat er een accu systeem aanwezig is.
Alles daarvan is via 1 automaat af te schakelen.
Verder aan de buitenkant van de schuur ( en binnen ook)
Noodknoppen aanwezig die DC volledig afschakelen en dus ook daarmee ac eiland bedrijf Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQl-t0rTGONUznDFfl4Bi6mJAVo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMv3OpSPppKnnh6gRZZGFthd.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze zit buiten op de schuur ( nog geen labels op maar wellicht komt dat nog)
de noodknoppen schakelen een 300A relais en voedingsspanning voor het relais komt uit accu.
Accu uit is relais uit.
Dc schakelaar uit is ook relais uit, ook al zou accu aan staan.
Noodknop ingedrukt is relais uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Verwijder even de terminators. Vooral die op de multiplus. Die op de BMS heeft geen nut, want die heb je in de RS485-1 bus gestoken.
Ook dat heeft niet geholpen.. beide verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
gAzu schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:24:

In mijn ontwerp zit de Victron set achter de hoofdschakelaar. Ook zit er een werkschakelaar om alle bestaande groepen af te schakelen van de Victron en accu's. Verder een uitleg/verwijzing naar de locatie van de noodschakelaars voor de accu's en Multi-RS. (namelijk in de gangkast 8 meter verderop)...

Met eerste twee stappen is het net afgesloten en zijn alle stopcontacten in het huis afgesloten. tweede stap is om de accu's los te koppelen en de Victron's uit te zetten (waardoor de aangesloten AC PV ook uit gaan).

Het is misschien niet 110% volgens de brandweer richtlijn, maar in mijn ogen voldoende volgens de intentie.
De optie van een of meerdere 300A relais met een noodknop in de meterkast lijkt me ook wel wat, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Voordat iemand stelt dat er helemaal geen elektrisch systeem aangesloten mag worden, moet je van de brandweer dan ook zorgen dat de accu van je fiets of laptop met een noodknop wordt uitgezet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:06
https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/

of gewoon zo, met 1 schakelaar alles uit, of alles op het net, of alles achter de victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
[...]

Je hebt me aan het denken gezet.
Ik sprak gisteren met een elektricien en die vertelde dat ze dagelijks accu's in huis plaatsen op de meest rare plaatsen. En nog 'nooit' problemen gehad. Voor mij een duidelijke indicatie dat ik hier op het juiste forum zit met mensen die er wel over nadenken.

Wat vinden jullie er van als ik in de kelder een fermacel afsluitbare kast maak die via 2 gescheiden luchtbuizen ventileert naar buiten?
Ik dacht aan dit materiaal:
https://www.eco-logisch.n...aat-2E33---Houtvezel-8127
Ik heb van een oud rookkanaal nog 80mm buizen liggen, en daar zou ik dit op aan kunnen sluiten voor actieve ventilatie:
https://www.vevor.nl/inli...ventilator-p_010534978166

Ik zou hier ruimte houden voor max 6 x 16kwh accu's, voor als ik in de toekomst wil uitbreiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Naar aanleiding van de andere posts over brand dit linkje gevonden:
https://www.brandpreventi...blusser-wat-u-moet-weten/

Nu nog uitzoeken waar ik dat kan kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
Oner001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]

Daar heb ik ook lang naar zitten zoeken. Maar bij mij staat het er precies zo bij en alles werkt naar behoren.
Alle tellers die op 0 horen staan netjes op 0, alleen die error-state is verwarrend want dat lijkt niet zo te zijn.

Ik zou gaan kijken of de Victron netje naar de BMS luistert en of de data die je van de BMS krijg ook klopt (in de device list).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
The-Source schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:40:
[...]
[Afbeelding]
Deze zit buiten op de schuur
[...]
Ben je niet bang dat een grapjas die knop indrukt? Of is je schuur niet voor anderen bereikbaar? Mijn schuur staat in de voortuin en daar staat geen hek omheen. Zou dan misschien eerder voor een versie gaan waar je het glas moet breken om de knop in te drukken (zoiets). Al kan een grapjas dat ook kapot maken uiteraard.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
jvanderkroon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Ben je niet bang dat een grapjas die knop indrukt? Of is je schuur niet voor anderen bereikbaar? Mijn schuur staat in de voortuin en daar staat geen hek omheen. Zou dan misschien eerder voor een versie gaan waar je het glas moet breken om de knop in te drukken (zoiets). Al kan een grapjas dat ook kapot maken uiteraard.
Dit is volledig prive terrein. Simpel gezegd de achterstraat welke volledig afgeschermd is met schutting etc.
En de grapjas zou dan overigens ook pontificaal op beeld staan dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Je hebt me aan het denken gezet.
Ik sprak gisteren met een elektricien en die vertelde dat ze dagelijks accu's in huis plaatsen op de meest rare plaatsen. En nog 'nooit' problemen gehad. Voor mij een duidelijke indicatie dat ik hier op het juiste forum zit met mensen die er wel over nadenken.

Wat vinden jullie er van als ik in de kelder een fermacel afsluitbare kast maak die via 2 gescheiden luchtbuizen ventileert naar buiten?
Ik dacht aan dit materiaal:
https://www.eco-logisch.n...aat-2E33---Houtvezel-8127
Ik heb van een oud rookkanaal nog 80mm buizen liggen, en daar zou ik dit op aan kunnen sluiten voor actieve ventilatie:
https://www.vevor.nl/inli...ventilator-p_010534978166

Ik zou hier ruimte houden voor max 6 x 16kwh accu's, voor als ik in de toekomst wil uitbreiden...
Lees ook dit topic: Veiligheid Energy Storage System (ESS)

80mm is veel te klein om uitgassende cellen bij te houden.
Er gaan geruchten dat er wetgeving en/of eisen van verzekeraars komen die een limiet stellen aan de capaciteit die in een woonhuis wordt toegestaan. 20kWh is het getal. Dat komt uit de PGS 37-1. Het zou dus kunnen zijn dat je verzekeraar straks eist dat je aan PGS 37-1 voldoet…
Ik denk dat dat lastig en heel duur wordt.

Ik zou er niet aan beginnen om het in een kelder te zetten. Bouw een hokje dat je kunt ‘offeren’ en als je daar geen plek voor hebt (in een rijtjeshuis met kleine achtertuin) dan zou ik de capaciteit beperken tot het strikt noodzakelijke. (5-10kWh is voldoende voor een gemiddeld gezin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:17
pvg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[...]
Er gaan geruchten dat er wetgeving en/of eisen van verzekeraars komen die een limiet stellen aan de capaciteit die in een woonhuis wordt toegestaan. 20kWh is het getal. Dat komt uit de PGS 37-1. Het zou dus kunnen zijn dat je verzekeraar straks eist dat je aan PGS 37-1 voldoet…
Ik denk dat dat lastig en heel duur wordt.
Wij zitten op dit moment nog bij ING, die heeft dit al in haar polisvoorwaarden opgenomen:
Let op! Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum capaciteit van 20 kWh zijn verzekerd.
Zorg dat de EOS is beproefd of gecertificeerd door een onafhankelijk Europees erkend keurbureau, bijvoorbeeld DEKRA TÜV ISO KEMA.

[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 10-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 14:25
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes hoor.
Ik zou wel de accu iets verrhoogd plaatsen, op 2 balkjes bijvoorbeeld. Heb je en luchtstroom onder de accu en mocht er water winnenkomen omdat het extreem regent dan staat hij van de grond af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
agraaff schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Netjes hoor.
Ik zou wel de accu iets verjhoogd plaatsen, op 2 balkjes bijvoorbeeld. Heb je en luchtstroom onder de accu en mocht er water winnenkomen omdat het extreem regent dan staat hij van de grond af.
Als je goed kijkt, staat de bak op twee latten en de bodem zit ruim boven het maaiveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19
Noshi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Wij zitten op dit moment nog bij ING, die heeft dit al in haar polisvoorwaarden opgenomen:

[...]
Hmm, lekker is dat. Daar zit ik dan met mijn 60 kWh zelfbouw.... Nou zit ik niet bij de ING voor de verzekering, maar dit kan natuurlijk wel een dingetje gaan worden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:46

luigi87

Domotica Fanaticus

pvg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Zet je nu de settings per BMS wat mij logisch lijkt en is de master alleen verantwoordelijk voor de comm naar victron?

en in de settings van Andy zet hij die cap van de Cell op 100ah, neem aan dat je hier 314ah plaatst als je dit type hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzz1gCiGVkqbna55_qYHthmtJYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ytqGwQTvQy5RVYNlW7CryFjb.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door luigi87 op 10-07-2025 11:14 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Nelisj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Daar heb ik ook lang naar zitten zoeken. Maar bij mij staat het er precies zo bij en alles werkt naar behoren.
Alle tellers die op 0 horen staan netjes op 0, alleen die error-state is verwarrend want dat lijkt niet zo te zijn.

Ik zou gaan kijken of de Victron netje naar de BMS luistert en of de data die je van de BMS krijg ook klopt (in de device list).
Heb jij wel ESS enzo beschikbaar in Victron? ik zie bv geen ESS apparaat terwijl hij wel mij JK BMS ziet, en ik zie ook nergens een mogelijkheid om de batterij te gebruiken. Kan dus ook niks uit de batterij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Noshi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:33:
[...]

[...]
Verwarrend die voorwaarden: bij dit stukje staat “schade aan …”, niet “schade door …”. Bij “gebeurtenissen” staat alleen algemeen kortsluiting en schroeien ed als wel gedekt. Zoals ik het lees, is schade door je EOS gedekt, maar schade aan je EOS alleen als je aan de gestelde voorwaarden voldoet. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

agraaff schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Netjes hoor.
Ik zou wel de accu iets verrhoogd plaatsen, op 2 balkjes bijvoorbeeld. Heb je en luchtstroom onder de accu en mocht er water winnenkomen omdat het extreem regent dan staat hij van de grond af.
De betonvloer ligt centimeters boven het maaiveld en heeft epdm waterkering. Daarop ligt 5cm XPS en een multiplex plaatje. De accubak staat weer op balkjes van 44mm. Als hier water van onder komt, heb ik een ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

luigi87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Zet je nu de settings per BMS wat mij logisch lijkt en is de master alleen verantwoordelijk voor de comm naar victron?

en in de settings van Andy zet hij die cap van de Cell op 100ah, neem aan dat je hier 314ah plaatst als je dit type hebt?

[Afbeelding]
In beide/alle BMS de settings goed zetten, zodat elke BMS autonoom de cellen kan bewaken. De master BMS comminuceert totale CVL, CCL en DCL naar de multiplus.
De master sluit je via de CAN poort aan op je GX CAN poort. De BMSen link je aan elkaar via de RS485-2 poorten.
RS485-1 en RS232 heb je niet nodig.

Capaciteit zou idd 314Ah moeten zijn met 16 MB31s.

Begin eerst met 1 accupakket en zorg dat dat goed werkt zonder errors ed (met 1 multiplus).

Hier geen enkele error in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Oner001 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Heb jij wel ESS enzo beschikbaar in Victron? ik zie bv geen ESS apparaat terwijl hij wel mij JK BMS ziet, en ik zie ook nergens een mogelijkheid om de batterij te gebruiken. Kan dus ook niks uit de batterij halen.
Ah. Je moet met VeConnect via VRM een config file uploaden naar je multiplus. Je moet de ESS assistent installeren met VeConnect (alleen Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
Oner001 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Jazeker ik heb ESS draaien. En de mulitplus luistert netjes naar de JK-BMS als het gaat om voltage laad en ontlaad stromen. Je moet hiervoor wel DVCC aan hebben staan. Ik heb er 4 parallel staan en zie die ook netjes online.

Overigens voor ESS moet je wel de assistent hebben geïnstalleerd op de mulitplus. Dit staat naar mijn weten los van je BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:46

luigi87

Domotica Fanaticus

pvg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:29:
[...]

In beide/alle BMS de settings goed zetten, zodat elke BMS autonoom de cellen kan bewaken. De master BMS comminuceert totale CVL, CCL en DCL naar de multiplus.
De master sluit je via de CAN poort aan op je GX CAN poort. De BMSen link je aan elkaar via de RS485-2 poorten.
RS485-1 en RS232 heb je niet nodig.

Capaciteit zou idd 314Ah moeten zijn met 16 MB31s.

Begin eerst met 1 accupakket en zorg dat dat goed werkt zonder errors ed (met 1 multiplus).

Hier geen enkele error in de communicatie.
Dank, zat dus in de juiste richting.
Victron ziet maar 1 accu, de totale accu,

Ik ga bouwen met 1 (de master) en dan 2 en 3 als de master helemaal werkt

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
Indrukwekkende schade. Schijnt een LG batterij installatie te zijn, maar is LG met LiFePo4 cellen gevuld of een ander type cel? Die informatie ontbreekt hie compleet of heeft iemand meer informatie kunnen vinden betreffende het LG systeem waar het hier om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
Ersus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Indrukwekkende schade. Schijnt een LG batterij installatie te zijn, maar is LG met LiFePo4 cellen gevuld of een ander type cel? Die informatie ontbreekt hie compleet of heeft iemand meer informatie kunnen vinden betreffende het LG systeem waar het hier om gaat?
Ja, er is hier al over gepraat, paar posts terug, je moet even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Hmm, lekker is dat. Daar zit ik dan met mijn 60 kWh zelfbouw.... Nou zit ik niet bij de ING voor de verzekering, maar dit kan natuurlijk wel een dingetje gaan worden.
Dat dacht ik net dus ook. We gaan zien hoe we dat gaan tackelen.

Ik plaatste reeds in een 300kWh opslag container een airconditioner, wat een herrie in die container als de 800 panelen die eraan gekoppeld zijn goed in het zonnetje staan, maar dat terzijde.

De container staat naast een woonhuis op een parkeerplaats, dat is altijd nog beter dan 150kWh in huis;)

Dan zal ik de wens van 300kWh maar voorlopig in de ijskast zetten, of toch in een container;)

Ik zal me wel schijnveiligheid aanpraten:
Wat betreft de branden en explosies die gemeld worden mis ik volgens mij toch wel telkens een verwijzing naar LiFePo4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Ja, er is hier al over gepraat, paar posts terug, je moet even zoeken.
Ik zie nergens in een van de topics terug de vermelding uit welke cellen dat betreffende LG systeem bestaat.
Lees ik er overheen of is het niet specifiek benoemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ersus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Dat dacht ik net dus ook. We gaan zien hoe we dat gaan tackelen.

Ik plaatste reeds in een 300kWh opslag container een airconditioner, wat een herrie in die container als de 800 panelen die eraan gekoppeld zijn goed in het zonnetje staan, maar dat terzijde.

De container staat naast een woonhuis op een parkeerplaats, dat is altijd nog beter dan 150kWh in huis;)

Dan zal ik de wens van 300kWh maar voorlopig in de ijskast zetten, of toch in een container;)

Ik zal me wel schijnveiligheid aanpraten:
Wat betreft de branden en explosies die gemeld worden mis ik volgens mij toch wel telkens een verwijzing naar LiFePo4?
Brand wordt niet direct door de LiFePo4 cellen zelf veroorzaakt. Het gevaar bij deze cellen is het gas dat vrijkomt bij verhitting (van extern of door interne sluiting). Dat gas is giftig en explosief.

Li-ion NMC cellen ontbranden wel zelf en worden vuurspuwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
Ersus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Ik zie nergens in een van de topics terug de vermelding uit welke cellen dat betreffende LG systeem bestaat.
Lees ik er overheen of is het niet specifiek benoemt?
Er schijnt wel een terugroepactie te zijn gestart door LG aan de hand van de explosie die vermoedelijk veroorzaakt is door de LG Heimspeicheranlage.

https://recall.lgessbattery.com/de/serialcheck.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
pvg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Brand wordt niet direct door de LiFePo4 cellen zelf veroorzaakt. Het gevaar bij deze cellen is het gas dat vrijkomt bij verhitting (van extern of door interne sluiting). Dat gas is giftig en explosief.

Li-ion NMC cellen ontbranden wel zelf en worden vuurspuwers.
Ik ben alleen nieuwsgierig naar de meldingen van branden en explosies door opslagsystemen en het type cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dan moet ik toch ook maar aan zo'n kastje gaan denken, met voldoende afstand tot andermans objecten en of personen in geval van detonatie perikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Noshi @pvg Waar verwijzen jullie naar? Ik vind alleen iets over dingen die buiten / aan de buitenkant zitten. Ik lees daar zo iets als: 'je mag best 'n eind gaan, maar maak je het al te duur, zet het dan uit weer- en wind en achter slot- en grendel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Gwaihir schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:41:
@Noshi @pvg Waar verwijzen jullie naar? Ik vind alleen iets over dingen die buiten / aan de buitenkant zitten. Ik lees daar zo iets als: 'je mag best 'n eind gaan, maar maak je het al te duur, zet het dan uit weer- en wind en achter slot- en grendel'.
https://assets.ing.com/m/...verzekering-juli-2022.pdf

Pagina 22, 6.6 Duurzame installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@pvg Ja,
aan energieopslagsystemen:
• aan de buitenkant van je woning;
• die op de grond staan die bij je woning hoort
Dus geen bijzondere voorwaarden voor schade door dergelijke systemen, of aan dergelijke systemen binnenshuis. Want alle aspecten van een huis die niet specifiek ingeperkt worden zijn toch verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Gwaihir schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:
@pvg Ja,

[...]

Dus geen bijzondere voorwaarden voor schade door dergelijke systemen, of aan dergelijke systemen binnenshuis. Want alle aspecten van een huis die niet specifiek ingeperkt worden zijn toch verzekerd?
“Schade door” lijkt idd niet uitgesloten, maar “schade aan” binnenshuis wordt niet gedekt lijkt het (want het wordt niet genoemd). Een soort ontmoedigingsbeleid om accu’s binnenshuis te plaatsen? Ik zou er niet vanuit gaan dat iets gedekt is als het niet expliciet genoemd wordt… het blijven verzekeraars.

[ Voor 9% gewijzigd door pvg op 10-07-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-07 18:42
sparkly schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Zelf heb ik me over laten halen niet voor de Pylontec US5000 maar de ZYC Simpio 5000 te gaan. Werkt uitstekend met de MP2's. Voordeel is dat deze ingebouwde automaten heeft (incl. relais). Hij is wel iets duurder maar je kunt dan wl bijv. een Lynx Distributor vervangen door een Power in (scheelt dus ook zekeringen). Momenteel bij 1 partij verkrijgbaar en de internetprijs is aan de hoge kant. Een simpel mailtje verlaagt de prijs aanzienlijk en dan concurreert hij met de Pylontecs. Hou er ook rekening mee dat de Pylontecs 4.8kWh zijn en de ZYC's 5,12kWh.
Hoi Sparkly,

Ik heb deze batterijen ook om dezelfde reden gekocht. Werken prima. Ik merk alleen dat wanneer de spanning beneden de 51,4v komt de batterijen gaan laden ongeacht ESS planning. De oplossing is om hier boven te blijven door minimale SOC op 25% te houden. Ik weet niet of dit is vanwege instellingen of hoe ik dit kan aanpassen. Ik had liever tot 10% willen ontladen. Heb jij dit probleem wellicht ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Ben weer een behoorlijk stap verder met mijn installatie.
Technisch AC-in gereed.
Ac-out1 ook maar dat is tot in lasdoos.
Dc bekabeling gereed tot het punt van accu aansluiten.
Relais en noodknoppen getest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpDnld9scq6PVPg0_NRkAlxK6c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZGFc90prCEu5C9ZiK0HOQ8m.jpg?f=fotoalbum_small
Situatie is zo gemaakt dat bij uitbreiding naar 3 fase setup alleen AC-in / ac-uit bekabeld moet worden en klein stukje dc+
Nu is dat niet helemaal 100% waar maar DC- heeft nu geen eigen verdeler die zou dan ook gemaakt moeten worden.
Heb ook nog 2 thermische zekeringen toegepast maar snap alleen niet waarom er maximaal 25mm² erin past bij 80a zekering...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYg4Fhc6uebAbV_fcfzPKGwpidk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucspalFLsbDGMnUmVo7WyXsB.jpg?f=fotoalbum_small
Dit is dus 2x 80a parallel.

Ps mocht je kabel op maat bestellen bij uw-acwinkel dan is de maat die je vraag echt de kabellengte en kabelschoen komt daar dus nog bij. Dit maakt mijn kabels met wat langer dan gewenst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
The-Source schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:36:
Heb ook nog 2 thermische zekeringen toegepast maar snap alleen niet waarom er maximaal 25mm² erin past bij 80a zekering...
[Afbeelding]
Ik denk omdat deze voor gebruik bij 12vdc of 24vdc. Ik heb ze nog niet voor bij zien komen. Wat is dat andere zwarte ding wat er nog tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
iCrOn schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:27:
[...]

Ik denk omdat deze voor gebruik bij 12vdc of 24vdc. Ik heb ze nog niet voor bij zien komen. Wat is dat andere zwarte ding wat er nog tussen zit?
Ik vermoed dat je zwart en cilinder vorm bedoeld, dan is het een relais. 300A en bij het schakelen hoor je hem wel even een klap geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
The-Source schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:36:
Ben weer een behoorlijk stap verder met mijn installatie.
Technisch AC-in gereed.
Ac-out1 ook maar dat is tot in lasdoos.
Dc bekabeling gereed tot het punt van accu aansluiten.
Relais en noodknoppen getest.
[Afbeelding]
Situatie is zo gemaakt dat bij uitbreiding naar 3 fase setup alleen AC-in / ac-uit bekabeld moet worden en klein stukje dc+
Nu is dat niet helemaal 100% waar maar DC- heeft nu geen eigen verdeler die zou dan ook gemaakt moeten worden.
[Afbeelding]

Ps mocht je kabel op maat bestellen bij uw-acwinkel dan is de maat die je vraag echt de kabellengte en kabelschoen komt daar dus nog bij. Dit maakt mijn kabels met wat langer dan gewenst...
Met welke reden heb je die thermische zekeringen gebruikt? En hoe heb je je batterijen beschermd tegen kortsluiting? Kan het typenummer van die NanQue MCB niet goed lezen, maar hij ziet er vrij klein uit om een kortsluitstroom van LiFePO4 goed af te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
BernieW schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Met welke reden heb je die thermische zekeringen gebruikt? En hoe heb je je batterijen beschermd tegen kortsluiting? Kan het typenummer van die NanQue MCB niet goed lezen, maar hij ziet er vrij klein uit om een kortsluitstroom van LiFePO4 goed af te schakelen.
Circuit vanaf accu tot aan victron:
35mm2 kabel naar verdeelrail >>rail zit met 2x 80A (2x 25mm2) bekabeling naar 150A DC automaat.
Vanaf automaat 70mm2 kabel naar afschakel relais (rating 300A 60v tbv van de noodknoppen)
DC rail bij Victron, 50A megafuse >> victron.

Wat ik wel vreemd vind is dat victron in hun manual aangeeft dat het advies is om 125A zekering te plaatsen ook al is de omvormer een max charge current heeft van 35A. Dit moet ik dus nog even zien of dat gaat werken maar heb liever een z'n best mogelijk passende zekering dan 4x hoger dan de charge rate.
En valt mij ook op dat een hoop megafuses een 32v rating hebben ipv 52v of hoger. Ik heb dus wel een 60v variant in gebruik

Ondertussen even een poosje onder full load laten laden:
flir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72oC5yvRkRyc4Xv6ZRbkPq7bX6I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCXG5gI1qxBWeViMK4smgAn7.jpg?f=fotoalbum_small
Thermozekering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKwbknSB2pU3ShGURpwNRGjTIYA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpoTv38Xk9ikVFUkLuXbtjB4.jpg?f=fotoalbum_small
Victron-gx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9ZsskLlaBqpI5GyHI5SxbMQXl0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq3o5LMYmj3DK8Y0hG68jVfB.jpg?f=fotoalbum_small
DC verdeelstips
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9p2au79sLrqZI1IYsfEeMo0nu0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhKQXI2j7hQXjIHjRfYz4Cak.jpg?f=fotoalbum_small
DC relais
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlG90ncoLao07lci5wMTDnBqQfk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0QoVIUmiOabmhI4AA7XitJa.jpg?f=fotoalbum_small
megafuse houder

Relais wordt dus wel serieus warm en zal ik dus goed in de gaten gaan houden. Wellicht kan ik er nog wat koelribben op kwijt.
Kabels bij Thermozekering lijken warm maar de relatieve schaal is beperkt. Maar zie dus wel dat upgraden naar hoger vermogen met bijvoorbeeld 3x 35A deze oplossing aangepakt moet worden.
De megafuse zelf registreert ook wel wat warmte maar een 50a zekering waar nu continu 35a doorheen gaat mag natuurlijk warm worden.

Het relais was nog aardig verder opgelopen in temperatuur, voor nu zelfs maar active ventilatie opgezet.

Vraagje hoeveel voltage drop hebben jullie tijdens laden van de. Dus V op Victron +/- vs +/- op je accu.
Ik met op Victron 54.48v en op accupack 54.31.
0.04 drop op megafuse busbar, 0.04v op relais en overige 0.09 over dc schakelaar, thermo zekeringen, dc distributie en bekabeling.
Maar heb geen referentie is dit nu veel of weinig is

[ Voor 60% gewijzigd door The-Source op 12-07-2025 16:40 . Reden: IR plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:04
@0xygen @ger356 @Japie.G @scsirob

Ik was ook aan het kijken naar de yixiang boxen.
In de review van off-grid garage werd aangehaald dat in de V2 de bekabeling nogal krap bemeten is, 25mm2 wat overeen zou komen met 129A. De breaker is 250A dus de kabels gaan voordat de geinstalleerde breaker afslaat. In de V1 waren het flexible busbars met wel voldoende capaciteit.

Hebben jullie V2's? Hebben jullie busbars of kabels? hebben jullie hier zelf op gelet?
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste