Kanoet schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:05:
[...]
Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.
[...]
Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruiken

Maar een installatieautomaat voor de AC IN ziet er toch niet echt hoofdschakelerig uit. De Hager omschakelaar ook niet echt. Dan toch maar naar de OT40.
[...]
Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.
Hoofdschakelaar: logisch, of kan ik de 300ma Selectief als hoofdschakelaar voor de gehele woning gebruiken?
Installatieautomaat B25: aan de ándere kant van de grondkabel zit óók een B25 voor de AC IN. Deze beveiligd enkel de kabel bij kortsluiting door boren/graven. De kans dat dát gebeurd? Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?
Heb je trouwens een idee hoe ik de grondkabel kan splitsen tussen B25 AC IN en de bypassingang voor de OT40? Ik wil geen massief+flexibel combineren in de kooiklem, maar kan ik één van beide in de klem voor de kamrails stoppen? Betreft meterkast garage
Ik heb trouwens een plaatje van mijn nieuwe plan aangepast. de grondkabels waren in het schema gekruist, dat moest niet.
Een elektrisch circuit design je niet op kansberekening, maar simpelweg _of_ het technisch mogelijk is, daar tref je dan de juiste maatregelen voor... Wanneer je wijzigt van kabeldiameter en meer dan 3 meter ver gaat dien je kortsluit beveiliging toe te passen. Of het op de letter mag weet ik niet, maar in principe zijn de automaten van de netbeheerder er niet om (kortsluit) fouten achter jouw hoofdschakelaar op te lossen, uitsluitend om overbelasting te voorkomen.
Persoonlijk vind ik het prettig om de omschakelaar uitsluitend toe te passen als bron selectie (Net of ESS), daarnaast pas ik dan schakelaars toe (al dan niet in de vorm van automaten, aardleks of alamats) om eea op/af te schakelen. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zolang je je aan de normen houdt kan er van alles.
Wbt jouw situatie, en afhankelijk wat je al hebt aangeschaft en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is, zou ik:
Vanaf de HS naar een 300mA Selectieve Alamat gaan (bv. B25 / C25), die zowel verbinden met de OT40 als AC-IN. De ABB schakelaars, automaten, aardleks en alamats hebben twee invoeren aan beide kanten, dus je kunt vast en flexibel combineren in een eigen aansluiting. Aan de andere kant (garage) oppakken met een "simpele" hoofdschakelaar:
https://www.sandervunderink.nl/abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40.html
Vanuit de AC-OUT in de garage pas je vervolgens weer een 300mA Selectieve Alamat toe (bv B32 / C32) ivm PowerAssist van de Victron's. Die pak je dan terug in de meterkast ook weer op met eenzelfde (simpele) hoofdschakelaar om die vervolgens aan de andere zijde van de OT40 in te voeren. Als het _echt_ niet past, kun je hem technisch ook direct aan de OT40 koppelen,dan wordt eea minder duidelijk maar zeker niet verkeerd.
Eventueel kom je weg met alleen een selectieve Aardlek ipv selectieve Alamat aan beide kanten, maar als het goed is zou jouw elektricien dat moeten weten / kunnen beoordelen.
Vervolgens sluit je de bovenkant van de OT 40 aan op de bestaande groepenkast, al dan niet met toepassing van de eerder genoemde kammetjes/bruggen op de OT40 zodat je met 1 setje (N, L1, L2, L3) kabels kunt werken richting de 30mA aardlek schakelaars en/of verdeelklem in de meterkast woonhuis.
Nu ben je het meest flexibel (en veilig), je kunt nu kiezen tussen Net en ESS met de OT40 al dan niet met de AC-IN nog steeds actief in Net mode. In deze situatie heb je tevens (geïntegreerde) last scheiders cq. werkschakelaars aan beide kanten voor beide bronnen AC-IN & AC-OUT.