Dat advies van victron lees ik anders hoor
je mag bij een 3kw omvormer niet meer dan 3kw panelen achter de ac out 1 hangen.
https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule
> The max PV power must be equal or less than the VA rating of the inverter/charger
Da's om de Victron omvormer te beschermen, deze kan dit even wegwerken maar niet lang, maar tegen de tijd dat het een probleem vormt heeft ie de omvormer die die kan sturen al laten verminderen door de frequentie op z'n ac out 1 te verhogen.
Ik heb een 24V batterij en de grootste 1 fase omvormer die daarvoor gekeurd is in belgie is het 3kW model
Ik heb echter wel 6W aan panelen op een 5kW omvormer, de omvormer kon dus niet achter de victron.
Ik heb dit opgelost door een 2e sma 5kW omvormer te kopen op 2e hands voor 70 € en deze achter de victron te hangen met 1 string en de bestaande voor de victron met een andere string.
Ik zie bij negatieve prijzen nu dat de victron perfect de omvormer kan kan laten zakken tot 100W naukeurig.
Bij grid uitval zal ik idd maar de helft van m'n panelen kunnen gebruiken, maar als het aanhoud kan ik gewoon de strings allemaal achter de Multiplus steken 's nachts, de victron zal de op ac out aangesloten SMA omvormer power altijd knijpen tot onder wat die aankan.
Voor mij is de 1:1 rule de belangrijkste, PV power vs inverter power.
ok, ja, je hebt natuurlijk best een correct gesizde batterij nodig, maar dat is voor allerlij redenen. De grootte van de batterij zal niets uitmaken in een geval van grid die wegvalt en er 5kW zon binnenkomt as je batterij 100% vol is en de BMS charging heeft uitgezet.
Da's toch hoe ik het zie. Hoor het graag als dit fout is.