(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)
Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren doordat een deel van de stroom via aarde terug kan vloeien naar de wijktransformator van de netbeheerder en dus buiten de ALS om gaat. Dat "lekken" gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij een storend apparaat.
ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.
Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.
Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.
Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.
Ik doe een maandelijkse off-grid test door de grid uit te schakelen. Naast een globale check van alles doe ik ook een test met mijn Duspol of de aardlekbeveiliging in huis normaal werkt. Hiermee check ik dus of de PE-N verbinding correct wordt gemaakt. Deze test kun je niet vervangen door een druk op de testknop van de ALS: die stuurt nl geen lekstroom over de aardedraad en test dus ook niet de PE-N verbinding. Ipv een Duspol kun je evt ook een stopcontacttester gebruiken.
Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.
Just my 0.02
Edit 1: Stukje over vereffening toegevoegd
Edit 2: Stukje over testen toegevoegd
[
Voor 20% gewijzigd door
Hermarcel op 08-11-2025 23:00
]