• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 13:08
Q schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:39:

Misschien ook overwegen of je 3 fase in de toekomst écht nodig hebt. Als je dat wel verwacht dan zou ik eigenlijk meteen maar 3 fase ophangen, ben je in 1x klaar. En als het niet écht nodig is hoef je er geen rekening mee te houden, dus dat kan ook praktisch voordeel hebben
Dank je! Het is inderdaad maar de vraag of 3 fases ooit nodig zijn. Voor noodstroom gaat het er mij om dat de koelkast, diepvries, het netwerk (beveiliging!) en er een lampje kan blijven branden. Koken doen we wel op de BBQ of zo'n gasplaat van de action.
Vandaar ook de keuze om maar eens met 1 fase te beginnen. Ik denk dat 3 fases er nooit gaan komen ;)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mdvdl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Dank je! Het is inderdaad maar de vraag of 3 fases ooit nodig zijn. Voor noodstroom gaat het er mij om dat de koelkast, diepvries, het netwerk (beveiliging!) en er een lampje kan blijven branden. Koken doen we wel op de BBQ of zo'n gasplaat van de action.
Vandaar ook de keuze om maar eens met 1 fase te beginnen. Ik denk dat 3 fases er nooit gaan komen ;)
Er zijn ook genoeg mensen die het hele huis achter de noodstroom zetten. En vervolgens zetten ze dan bijvoorbeeld hun warmtepompboiler uit, de WP eventueel op een laag pitje, enz.

De 3 fase discussie zal ook buiten de batterij om gaan, lijkt me. Laadpaal, (heel veel) zonnepanelen, elektrische kookplaat, etc. Dan gaat het misschien wel spelen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Er zijn ook genoeg mensen die het hele huis achter de noodstroom zetten. En vervolgens zetten ze dan bijvoorbeeld hun warmtepompboiler uit, de WP eventueel op een laag pitje, enz.

De 3 fase discussie zal ook buiten de batterij om gaan, lijkt me. Laadpaal, (heel veel) zonnepanelen, elektrische kookplaat, etc. Dan gaat het misschien wel spelen.
ik ben het met je eens. voor alleen de noodstroom in de meeste gevallen 1 fase prima. met een 3 fase WP, en een zinloze obsessie met accus kan 3 fase leuk zijn (als je het in de winter een dag of 2 vol kan houden op je accu).

Over zinloze obsessie gesproken, ik kreeg net bericht dat onze 64kwh accu uitbreiding aanstaande maandag binnenkomt. Ga ik het echt een week of wat in de schuur laten staan totdat ik de transitie naar de schuur compleet heb, of sluit ik het allemaal aan in de kelder en negeer ik de kans dat het mis gaat?

Het is volgens GLS bijna 600kg in 4 dozen, Ik ken mezelf, die ga ik daarna echt niet meer verhuizen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
@Beer070 ik zou een week wachten. Alleen de trap al aftillen richting de kelder zou mij tegen staan. Of rijdt GLS zo je kelder in?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:55
@Beer070 Hoeveel kWh heb je nu als er 64kwh bij komt? ;)

Wie weet er een correcte setting afhankelijk van je situatie voor de 'instelwaarde stroomnet' bij ESS? Die staat standaard op 50W. Victron geeft alleen aan dat bij wat grotere installaties deze wat opgehoogd zou kunnen worden. Maar groot is relatief en waarom zou je deze bijvoorbeeld niet standaard op 0W zetten (meter op nul willen houden)..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI0xOad0gDq_L5JrVm8FJ8SqqxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqUNmDHi06tOdTV5Z9eTybv4.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu een weekje aan het testen met 16% als ondergrens met 'optimized zonder battery-life'. DESS staat toch ingesteld om elke 7 dagen de accu's te balanceren: standaard is dat 14 dagen.

[ Voor 42% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2026 14:03 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Impossibl3 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:24:
@Beer070 ik zou een week wachten. Alleen de trap al aftillen richting de kelder zou mij tegen staan. Of rijdt GLS zo je kelder in?
ze worden in 20 dozen van ruim 25 kg geleverd. waar ze ook komen, ik zal ze op locatie in elkaar zetten en daarna niet meer verplaatsen.
Noord27 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:59:

Wie weet er een correcte setting afhankelijk van je situatie voor de 'instelwaarde stroomnet' bij ESS? Die staat standaard op 50W. Victron geeft alleen aan dat bij wat grotere installaties deze wat opgehoogd zou kunnen worden. Maar groot is relatief en waarom zou je deze bijvoorbeeld niet standaard op 0W zetten (meter op nul willen houden)..?

[Afbeelding]

Ben nu een weekje aan het testen met 16% als ondergrens met 'optimized zonder battery-life'. DESS staat toch ingesteld om elke 7 dagen de accu's te balanceren: standaard is dat 14 dagen.
Ik heb op de Multi-RS volgens mij geen instelwaarde stroomnet, of het vertaalt in het engels niet helemaal zodat ik het kan snappen.

Ik heb nu 16kwh, ook omdat ik tot juli sowieso nog een vast contract heb. Ik kwam deze accu's tegen voor 1300/16kwh en ik verwacht met alle geopolitieke dingen dat accus binnenkort niet veel in prijs zullen dalen, eerder zullen stijgen. Ik ga waarschijnlijk 16kwh doorverkopen aan een vriend, waardoor ik maar 64kwh hou. Net genoeg om mijn PV opbrengst van een dag in de accu te dumpen en tegen hoger tarief te kunnen gebruiken of verkopen.

Vandaag bezig om de buizen naar het schuurtje in te graven. Ik hoop op 3x 50mm pvc waarmee ik mogelijk 5x16mm2 naar de grid aansluiting kan trekken, en 5x6mm2 voor het huis. Twijfel nog over 5x10mm2 of 5x16mm2, vooral de handelbaarheid om dat spul wat bochtjes om te krijgen... Iemand ervaring en/of tips? of gewoon niet doen?

Neopreen is ietsje duurder, maar vooral veel dikker, dan past de AC kant niet in 1 buis... :(

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 10:11

ErikKo

Rippie

Kan iemand mij overtuigen welke battery monitor ik neem?

Beoogde setup:
  • 2x 16kwh EEL V6 battery boxes met JK V19 BMS
  • Battery boxes aangesloten op Lynx Class-T Power In
  • 3x Multi RS Solar aangesloten op Lynx Distributor M10
Overwogen opties:
  1. JK BMS als battery monitor -> schijnt onnauwkeurig te zijn?
  2. Victron Smart Shunt 500A tussen de Class-T Power In en de Distributor -> schijnt de meest nauwkeurige oplossing te zijn voor niet veel geld, maar hoe verbind ik het geheel degelijk?
  3. Victron Lynx Shunt tussen de Class-T Power In en de Distributor -> relatief duur voor weinig meerwaarde. SoC meting schijnt last te hebben van drift. Esthetisch wel het mooiste.
Accu kabels zijn met Class-T zekeringen afgezekerd in de Class-T Power In.
Kabels naar Multi RS Solar zijn met MEGA zekeringen afgezekerd in de Distributor.
Dus qua zekering heeft een shunt geen meerwaarde.
@Beer070 je moet die instellingen van de MRS wijzigen met de Victron connect app

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Noord27 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:59:

Het is een systeem met tientallen sensoren, ieder met eigen afwijking en afrondingsverschillen. Niet alle verbruikers gaan even netjes om met het afnemen van energie, een PWM gestuurd iets schakelt bijvoorbeeld heel snel in en uit. Als een PWM apparaat op 100% verbruik 1000W vreet dan zal die de helft van de tijd uit staan wanneer het apparaat ingesteld staat op 500W. Dat kan een seconde aan, seconde uit zijn. Het kan ook 50x per seconde aan/uit zijn. Als je dit uit de accu probeert te halen dan moet die net zo snel reageren en met alle afwijkingen op sensoren is het niet heel vreemd dat de accu af en toe te ver door schiet, positief of negatief.

Niet alle netbeheerders staan teruglevering toe, om er dan voor te zorgen dat het systeem in geen enkel geval teruglevert zet je de drempel iets boven de 0W. Voor iemand thuis die drie USB-laders en een vijverpomp heeft kan de instelling 5W zijn, voor een fabriek waar machines abrupt schakelen tussen uit en aan kan het zijn dat je de drempelwaarde naar 2000W moet zetten om nooit terug te leveren.

Als je wel terug mag leveren, zoals de meeste particulieren, dan kan je zelf iets instellen en naar verloop van tijd kijken of je goed gegokt hebt.

• Noord27
@jadjong Dus als je wel over de gehele dag liever een kleine teruglevering zou willen, i.p.v. kleine afname - omdat je toch een ruime accu hebt, kan je het negatief instellen? Bijvoorbeeld -20W.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2026 16:12 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Jullie zijn je er tocht van bewust dat ESS wordt overschreven door DESS?

ESS werkt pas goed als je DESS uitzet en dat doen volgensmij vrij weinig personen omdat ze nu nog willen handelen.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Noord27
DESS kijkt toch naar de basis-settings van ESS? DESS bepaalt de planning, maar past de basis instellingen niet aan. Settings in DESS zijn puur voor de planning of die wel/niet behaalt kunnen worden, maar past je ESS niet aan.

Ik heb in ESS ingesteld dat ik een "instelwaarde net" van 5w.

Mijn DESS houd hier echt geen rekening mee maar pakt gewoon +of- 15kw want dat heb ik in DESS ingesteld.

• Noord27
Maar DESS kan wel automatisch naar de stand 'nul op de meter' schakelen. En dan zal er gekeken worden naar deze 'instelwaarde net' van ESS? Gelukkig bepaalt op dit moment DESS (hier) dat er gebalanceerd wordt en kortstondig met 17kW geladen wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 16-05-2026 16:36 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
mdvdl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:31:
Hoi,

Ik ben ook aan het kijken naar een thuisbatterij op basis van een Victron Multiplus 4k5 of 6k5.
Ik wil voorlopig starten met een 1 fase opstelling alhoewel ik 3 fasen binnen krijg. Doel is zoveel mogelijk 0 op de meter. Handelen hoeft niet. Ik wil ook soort van voorbereid zijn op wisselende nettarieven

Ik wens graag ongeveer 15kWh aan opslag te hebben ivm noodstroom en mijn zonnepanelen ) in de noodstroom mode. Ik heb 2 zonnepaneel systemen: 2000 Wp SolarEdge en 1250 Wp met een Tranergy omvormer).

Het hele spul komt te staan in mijn (nog wel) ongeisoleerde die aan het huis vast zit. Kabels e.d. ben ik al mee bezig op basis van de tabellen.
Omdat het in de garage onder de 5 graden kan worden, wil ik een batterij met een verwarming. De Dyness PowerBrick plus zou daar prima kunnen staan, zeker ivm de IP normering. Ik wilde eerst 3 losse batterijen zoals de Dyness DLC 5.0 Pro, maar die zijn in totaal duurder en kost ook meer installatie werk.

Ik heb al veel gezocht en denk dat dit momenteel de meest interessante keuze is; Een minimalistisch systeem.
Mijn vraag aan jullie is:
1. Hebben jullie nog betere oplossingen (goedkoper, meer kwaliteit, alternatieven)? Ik wil geen zelfbouw overigens.
2. Ik zou deze installatie later uit kunnen breiden tot een 3 fase systeem. En ja, dan zal het vermogen beperkt moeten worden ivm de batterij.
Ik zit eigenlijk naar exact dezelfde installatie te kijken, ook 4k5 vs 6k5, maar zoals ik hier op het forum lees is de keuze voor 6k5 snel gemaakt.

Daarnaast is mijn zonnepanelenset wel anders, namelijk 8500Wp met een SMA Tripower 8.0 omvormer, dus er komt behoorlijk wat stroom van het dak. Teruglevering naar het net was vorig jaar zo'n 5600 kWh. Oftewel, veel te veel het net weer op. Verbruik is ongeveer 11.000 kWh per jaar.

Ik zit nu ook eraan te denken een Victron 6k5 te installeren met een Dyness Powerbrick Plus. Maar zit vooral met het 1-fase vs 3-fase verhaal + 16 of 32 kWh. Als ik ga simuleren op basis van 2025, dan zou 1-fase icm 16 kWh het meest interessant zijn qua terugverdientijd, maar 32 kWh het meeste besparen. Daarnaast maak ik sinds dit jaar ook gebruik van EVCC voor het management van bijvoorbeeld de laadpaal en warmtepomp. Daar zou deze batterij dus bij komen.

Noodstroom via de meterkast zie ik nog niet zo zitten, gezien de complexiteit van het geheel. Ik wil er zelf veel van leren, maar geen zelfbouw accu's en in de meterkast mag vooral de elektricien zijn ding doen :+.

Hier nog adviezen in van de kenners? :)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
@Noord27 Ik doe nu bij prijzen boven gemiddeld -10W en bij onder gemiddeld+10W. Misschien verhoog ik het wel naar +/-15 of 20. Even aanzien, maar zo spannend is het niet.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: moet je tussen de het busbar van de omvormer+mppt en het busbar van de batterijen een shunt zetten of is dat alleen nodig als je batterijen zelf geen status hebben zodoende dat je weet naar waar de stroom gaat?!

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Damic schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:06:
Vraagje: moet je tussen de het busbar van de omvormer+mppt en het busbar van de batterijen een shunt zetten of is dat alleen nodig als je batterijen zelf geen status hebben zodoende dat je weet naar waar de stroom gaat?!
Goede vraag! Vergelijkbaar met mijn vraag: ErikKo in "Het grote Victron ontwerp topic". Ik heb nog geen keuze kunnen maken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ErikKo schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Goede vraag! Vergelijkbaar met mijn vraag: ErikKo in "Het grote Victron ontwerp topic". Ik heb nog geen keuze kunnen maken.
Je kan die ertussen uitlaten voor nu en achteraf er nog tussen zetten, het is toch weer bijna 300€ dat je momenteel uitspaart.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

reputatio schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Ik zit eigenlijk naar exact dezelfde installatie te kijken, ook 4k5 vs 6k5, maar zoals ik hier op het forum lees is de keuze voor 6k5 snel gemaakt.

Daarnaast is mijn zonnepanelenset wel anders, namelijk 8500Wp met een SMA Tripower 8.0 omvormer, dus er komt behoorlijk wat stroom van het dak. Teruglevering naar het net was vorig jaar zo'n 5600 kWh. Oftewel, veel te veel het net weer op. Verbruik is ongeveer 11.000 kWh per jaar.

Ik zit nu ook eraan te denken een Victron 6k5 te installeren met een Dyness Powerbrick Plus. Maar zit vooral met het 1-fase vs 3-fase verhaal + 16 of 32 kWh. Als ik ga simuleren op basis van 2025, dan zou 1-fase icm 16 kWh het meest interessant zijn qua terugverdientijd, maar 32 kWh het meeste besparen. Daarnaast maak ik sinds dit jaar ook gebruik van EVCC voor het management van bijvoorbeeld de laadpaal en warmtepomp. Daar zou deze batterij dus bij komen.

Noodstroom via de meterkast zie ik nog niet zo zitten, gezien de complexiteit van het geheel. Ik wil er zelf veel van leren, maar geen zelfbouw accu's en in de meterkast mag vooral de elektricien zijn ding doen :+.

Hier nog adviezen in van de kenners? :)
Ik denk dat 'terugverdienen' zonder zelfbouw installatie en zelfbouw accu's (ook al doet de elektriciën de meterkast) niet heel realistisch is, ik zou dat maar eens goed narekenen / checken. Je moet zelf bepalen wat je kennis/kunde en wens is maar als je bereid bent om te leren kan dat geld schelen. Het is niet moeilijk maar je moet je wel goed voorbereiden.

Gegeven jouw situatie kun je denk ik nog wel uit met 1-fase setup 6K5 die 4.8kW kan laden. Misschien dat niet alle stroom altijd in de accu kan qua piek vermogen, maar dat moet je zelf even uitzoeken. Ik vrees dat je net op zo'n punt zit dat 1-fase misschien qua piek net te krap is maar 3-fase weer overkill.

3-fase setup is wel het mooiste, in conbinatie met 32kWh voor je EV. Maar dan doe je het echt voor de leuk en niet meer om super rationele redenen. Hooguit kun je dan wel - voor de leuk - goedkoop stroom inkopen in korte tijd bij negatieve prijzen of veel vermogen op het net dumpen in korte tijd bij hoge prijzen.

Ik denk dat je - als je wel je EV uit de accu wilt laden - met 1-fase + 32kWh eigenlijk wel goed zit. Maar dat is iets om zelf na te rekenen.

Van november tot maart doet die accu ook niet veel, en handelen was afgelopen winter niet echt mogelijk.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Misschien dat het ook leuk is voor jullie.

Mijn vader heeft in de camper een Victron systeem, nu wou hij binnen een touchscreen om alles te kunnen controleren/regelen. Maar hij wou natuurlijk niet de volle pot betalen.

Dan hebben we maar via AliExpress een 7inch touch screen gekocht en heb ik voor hem een behuizing met kabel tunnel en schakelaar ontworpen en geprint.

Dit werkt perfect met USB kabel en HDMI naar de Cerbo. Normaal werkt het met 1 USB kabel, maar door de grote lengte hebben we aparte spanning moeten voorzien bij het scherm en voor de touch een USB kabel met versterker gebruikt.
De schakelaar was wel een dingetje, de scherm heeft zelf een schakelaar vanachter op het bordje. we hebben dan maar 2 draadjes gesoldeerd op het bord om deze te kunnen overbruggen. (Als iemand interesse heeft heb ik hier nog wel een foto van)

Afbeeldingslocatie: https://makerworld.bblmw.com/makerworld/model/US7765c61db589f7/design/0fa00340257e61ff.jpg?x-oss-process=image/resize,w_1000/format,webp

Afbeeldingslocatie: https://makerworld.bblmw.com/makerworld/model/US7765c61db589f7/design/2c6c6238fa67896c.jpg?x-oss-process=image/resize,w_1000/format,webp

Extra info, fotos en het model kun je op makerworld vinden.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• reputatio
  • Nu online
Q schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat 'terugverdienen' zonder zelfbouw installatie en zelfbouw accu's (ook al doet de elektriciën de meterkast) niet heel realistisch is, ik zou dat maar eens goed narekenen / checken. Je moet zelf bepalen wat je kennis/kunde en wens is maar als je bereid bent om te leren kan dat geld schelen. Het is niet moeilijk maar je moet je wel goed voorbereiden.

Gegeven jouw situatie kun je denk ik nog wel uit met 1-fase setup 6K5 die 4.8kW kan laden. Misschien dat niet alle stroom altijd in de accu kan qua piek vermogen, maar dat moet je zelf even uitzoeken. Ik vrees dat je net op zo'n punt zit dat 1-fase misschien qua piek net te krap is maar 3-fase weer overkill.

3-fase setup is wel het mooiste, in conbinatie met 32kWh voor je EV. Maar dan doe je het echt voor de leuk en niet meer om super rationele redenen. Hooguit kun je dan wel - voor de leuk - goedkoop stroom inkopen in korte tijd bij negatieve prijzen of veel vermogen op het net dumpen in korte tijd bij hoge prijzen.

Ik denk dat je - als je wel je EV uit de accu wilt laden - met 1-fase + 32kWh eigenlijk wel goed zit. Maar dat is iets om zelf na te rekenen.

Van november tot maart doet die accu ook niet veel, en handelen was afgelopen winter niet echt mogelijk.
Thanks voor het meedenken!
Vooral het vermogen inderdaad, ook vanuit de zonnepanelen, is voor mij een beetje de twijfel tussen 1 of 3-fase. Daarnaast ook ivm het capaciteitstarief wat waarschijnlijk in 2028 komt. Maar vandaar dat ik aan het kijken ben naar onder andere Victron (alsmede Deye e.d.), gezien ik kan beginnen met een 6k5 en uitbreiden later naar 3x 6k5 mocht het nodig zijn (en dan limiteren op een 12kW bijvoorbeeld).

Wat betreft terugverdientijd, is dit echt zo? Ik ben geïnteresseerd in de techniek, eea efficient automatiseren in huis vind ik een leuke hobby als software developer. Echter speelt de terugverdientijd voor mij wel een grote rol. Ik ben veel aan het simuleren met deze simulator met data vanuit 2024 & 2025. Uiteraard is het koffiedik kijken wat de toekomst zou brengen, maar dit is mijn vertrekpunt (rekenend met dat salderen er al af is). Dan kom ik bij de Victron 6k5 met 16 kWh Dyness PowerBrick Plus op een TVT van ~6 jaar. Nogmaals, koffiedik kijken wat de toekomst brengt (afvlakken spread bijvoorbeeld), maar het geeft een indicatie, net zoals dat ook bij zonnepanelen het geval was.

Maar ik laat me vooral leiden door ervaringsdeskundige, vandaar ook deze post!
@reputatio Het piekvermogen van je solar haal je waarschijnlijk maar een paar uur, en hoeveel kWh je dan echt weg gooit, tja. keuze.

Vind het altijd wel leuk om een gevoel te krijgen bij de terugverdientijd, de bedragen zijn allemaal aannames.

5600 kWh tegen 26 cent betekent theoretisch max 1456 euro per jaar te verdienen. Maar je setup is misschien 75% efficient. dus 4200kWh = 1092 euro. Laten we positief zijn dat het je lukt om 60% van wat nu het net op gaat zelf nu te verbruiken via de accu: dus 2520 is 655 euro te verdienen per jaar. Kost je installatie 5K dan 7,6 jaar terugverdientijd. Zo'n grove berekening zit niet heel ver af van 6 jaar. Misschien heb je gelijk.

Als je het nu als hobby ziet, dan is het probleem opgelost, want een hobby mag geld kosten :D

• reputatio
  • Nu online
@Q Piekvermogen is er inderdaad maar even, daarom dat (volgens de simulatie) het verschil tussen 1-fase en 3-fase nou niet écht veel verschil maakt. Meer kWh maakt meer verschil, maar dan weer niet zoveel. De combinatie 3-fase en meer kWh maakt dan nog redelijkerwijs een verschil, maar puur TVT kijkend, kan ik het beste de 6k5 kopen met 16kWh.

Maar dan begint het "efficiency" / hobby gevoel te praten, want dan kan ik nét die pieken niet afvangen en dus niet vol opladen vanuit m'n zonnepanelen. En mocht de spread toch nog eens af en toe groot genoeg zijn, dan wil ik natuurlijk zsm alles vol hebben. Dus daar zit een beetje de crux. Op papier is 1-fase het meest voordelig, maar hobby/gevoelsmatig is het toch "net jammer" :+

En ja, ik kan het als hobby zien, maar volgens mijn vriendin heb ik al genoeg hobby's die geld kosten :D

• reputatio
  • Nu online
Daarnaast, ik weet het eea van elektra, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik elektrotechnisch erg onderlegd ben. Dat is het enige wat me tegenhoud bij de Victron 3-fase setup. Ik kan uren besteden aan het inlezen hoe alles zou moeten werken, het 6x nakijken en navragen, wat ik ook erg leuk vind om te doen. Maar het blijft een lastige setup. Vandaar dat ik ook aan het kijken ben naar alternatieven, zoals een Deye omvormer of andere 3-fase omvormers.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
Ik zoek even een check op mijn laadstrategie voor maximale levensduur van mijn Victron ESS (3x 6k5 Multiplussen met 96kWh Docan Panda / KS48300 BMS).

Ik laad momenteel standaard op 55.2V en een Node-RED script kapt het laden af bij 90% SOC om de cellen rust te geven. Om SOC drift te voorkomen en te balanceren, ben ik van plan om 1x per week de 90% limiet tijdelijk los te laten. Ik wil dan de spanning verhogen naar 56V totdat de BMS 100% meldt, waarna hij direct weer terug moet vallen naar 55.2V en de 90% limiet.

Zit ik hiermee op het juiste spoor voor de beste celconditie?
De grap die ik over Deye maak is altijd dat de Victron MP zich terugverdient door de veel betere (lagere) eigen-consumptie. Maar verder weet ik niet veel over Deye en ik weet niet of dat nog actueel is.
DmC1982 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:52:
Ik zoek even een check op mijn laadstrategie voor maximale levensduur van mijn Victron ESS (3x 6k5 Multiplussen met 96kWh Docan Panda / KS48300 BMS).

Ik laad momenteel standaard op 55.2V en een Node-RED script kapt het laden af bij 90% SOC om de cellen rust te geven. Om SOC drift te voorkomen en te balanceren, ben ik van plan om 1x per week de 90% limiet tijdelijk los te laten. Ik wil dan de spanning verhogen naar 56V totdat de BMS 100% meldt, waarna hij direct weer terug moet vallen naar 55.2V en de 90% limiet.

Persoonlijk zou ik gewoon tot 100% laden en het lekker makkelijk houden. Als je cellen 6000 cycles aan kunnen tot 70% duurt het ruim 16 jaar voordat ze zover zijn als je dagelijks de hele capaciteit cycled. Het zou mij niet eens verbazen dat de cellen 20+ jaar mee gaan met normaal gebruik. Het is niet verkeerd wat je doet zover ik weet, maar gun jezelf minder stress :+

• reputatio
  • Nu online
Q schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:53:
De grap die ik over Deye maak is altijd dat de Victron MP zich terugverdient door de veel betere (lagere) eigen-consumptie. Maar verder weet ik niet veel over Deye en ik weet niet of dat nog actueel is.
Goed punt. Blijft dat staan bij 3 Victron omvormers voor 3-fase? Of gaat dan het verbruik ook (ongeveer) keer 3? Van wat ik lees zie ik wel goede verhalen. Ik ga me er nog meer in verdiepen maar het is wel iets om rekening mee te houden!

• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43
DmC1982 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:52:

@DmC1982 Het heeft geen zin om op 90% SOC iets te regelen, je moet naar de cel spanning kijken. 55,2 volt is 3,45 per cel, dan zitten ze al "bijna" vol en dat kan bij continu laden geen 90% zijn (SOC drift). Er is helemaal niets mis met een laadspanning van 56 of 56,8 volt. Heb je een accu of zijn het er meerdere? Heb je ze wel eens (allemaal) op 56,8 volt gehad met een minimale laadstroom, dus alleen de balanceer stroom van een paar ampère? Als de laadstroom nihil is en de spanning de maximale laadspanning dan zitten ze "helemaal" vol. Daarbij komt nog dat bij een hogere cel spanning de bms de cellen beter kan balanceren.
reputatio schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Goed punt. Blijft dat staan bij 3 Victron omvormers voor 3-fase? Of gaat dan het verbruik ook (ongeveer) keer 3? Van wat ik lees zie ik wel goede verhalen. Ik ga me er nog meer in verdiepen maar het is wel iets om rekening mee te houden!
Ik denk het wel, zou ff specs opzoeken van 6k5, staat er altijd bij bij victron.
Beer070 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:05:
[...]
Vandaag bezig om de buizen naar het schuurtje in te graven. Ik hoop op 3x 50mm pvc waarmee ik mogelijk 5x16mm2 naar de grid aansluiting kan trekken, en 5x6mm2 voor het huis. Twijfel nog over 5x10mm2 of 5x16mm2, vooral de handelbaarheid om dat spul wat bochtjes om te krijgen... Iemand ervaring en/of tips? of gewoon niet doen?

Neopreen is ietsje duurder, maar vooral veel dikker, dan past de AC kant niet in 1 buis... :(
Waarom 16mm2 naar grid en 6mm2 naar huis? Als je Victron tussen grid en huis zit en je hebt een gewone 3x25A aansluiting dan zou ik eerder andersom verwachten? 6mm2 van grid naar Victron (is ruim voor 25A) en dan 16mm2 van Victron naar je huis omdat je daar 25A van het net plus nog de output van je Victron doorheen kunt trekken. Dan nog zou 10mm2 meestal genoeg moeten zijn als je er een 40A automaat voor zet.

Heel veel meer betekent ook dat je de groepenkast waar het naartoe gaat moet gaan aanpassen. Interne bedrading bijvoorbeeld 10mm2 ipv 6mm2, en dingen als aardlekschakelaars van 63A ipv 40A modellen.

Let met 16mm2 ook op de klemmen waar het in moet, dat past niet altijd.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:04
reputatio schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:43:
... volgens mijn vriendin heb ik al genoeg hobby's die geld kosten.
Ik heb me laten vertellen dat een vriendin de hobby is die het meeste geld kost.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

Japie.G

Colour Classic

ErikKo schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:22:
Kan iemand mij overtuigen welke battery monitor ik neem?

Beoogde setup:
  • 2x 16kwh EEL V6 battery boxes met JK V19 BMS
  • Battery boxes aangesloten op Lynx Class-T Power In
  • 3x Multi RS Solar aangesloten op Lynx Distributor M10
Overwogen opties:
  1. JK BMS als battery monitor -> schijnt onnauwkeurig te zijn?
  2. Victron Smart Shunt 500A tussen de Class-T Power In en de Distributor -> schijnt de meest nauwkeurige oplossing te zijn voor niet veel geld, maar hoe verbind ik het geheel degelijk?
  3. Victron Lynx Shunt tussen de Class-T Power In en de Distributor -> relatief duur voor weinig meerwaarde. SoC meting schijnt last te hebben van drift. Esthetisch wel het mooiste.
Accu kabels zijn met Class-T zekeringen afgezekerd in de Class-T Power In.
Kabels naar Multi RS Solar zijn met MEGA zekeringen afgezekerd in de Distributor.
Dus qua zekering heeft een shunt geen meerwaarde.
JK BMS, met name de V19 is aardig waardeloos voor SoC berekening. Een enkele meting die alle achterliggende batterijen als geheel meet is stukken en stukken nauwkeuriger. De SmartShunt 500A is een hele goede optie, die meet nauwkeurig en integreert natuurlijk naadloos met het hele victron systeem (aansluiten via een VE.Direct kabeltje op de CerboGX). De Lynx shnt ziet er mooi uit maar is een vreselijk slecht device zoals je zelf ook al hebt gelezen.

Ik heb zelf een 500a smartshunt in een power in gebouwd. (zie link) en ben daar tot op de dag van vandaag zeer tevreden over. Esthetisch is het super, je houdt nog 2 power in plekken over. Dus dikke prima!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Japie.G schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:32:
[...]

JK BMS, met name de V19 is aardig waardeloos voor SoC berekening. Een enkele meting die alle achterliggende batterijen als geheel meet is stukken en stukken nauwkeuriger. De SmartShunt 500A is een hele goede optie, die meet nauwkeurig en integreert natuurlijk naadloos met het hele victron systeem (aansluiten via een VE.Direct kabeltje op de CerboGX). De Lynx shnt ziet er mooi uit maar is een vreselijk slecht device zoals je zelf ook al hebt gelezen.

Ik heb zelf een 500a smartshunt in een power in gebouwd. (zie link) en ben daar tot op de dag van vandaag zeer tevreden over. Esthetisch is het super, je houdt nog 2 power in plekken over. Dus dikke prima!
Poahh, die post had ik nog niet gevonden. Dit is veruit de beste oplossing die ik zocht. Bedankt! _/-\o_

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57
Heb bij mijn huis een mooie losse technische ruimte op de zolder. Helaas was het bij de projectontwikkelaar niet mogelijk om dikkere buizen dan 19mm aan te laten leggen.

Met beetje pijn en moeite kan ik hier denk ik wel 2 lege buizen vrij maken rechtstreeks naar de meterkast.

Is het realistisch om in deze situatie de victrons en accu op de zolder te hangen en gaan voor een oplossing met 3x25A en backup?

Zover ik kan vinden lijkt het wel mogelijk te zijn om 5x4mm te trekken door de 19mm? Eventueel met een (gestripte) YMvK kabel?

De 10k solaredge omvormer hangt ook in dezelfde ruimte en is zover weet op een vergelijkbare manier bedraad.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
NTS schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Waarom 16mm2 naar grid en 6mm2 naar huis? Als je Victron tussen grid en huis zit en je hebt een gewone 3x25A aansluiting dan zou ik eerder andersom verwachten? 6mm2 van grid naar Victron (is ruim voor 25A) en dan 16mm2 van Victron naar je huis omdat je daar 25A van het net plus nog de output van je Victron doorheen kunt trekken. Dan nog zou 10mm2 meestal genoeg moeten zijn als je er een 40A automaat voor zet.

Heel veel meer betekent ook dat je de groepenkast waar het naartoe gaat moet gaan aanpassen. Interne bedrading bijvoorbeeld 10mm2 ipv 6mm2, en dingen als aardlekschakelaars van 63A ipv 40A modellen.

Waarom niet gewoon in een mantelbuis? Lekker flexibel. Met die 16 mm2 ben je trouwens wel voorbereid om ooit er een fabriek mee te voeden. Goed voorbereid voor de toekomst. Blijkbaar heel veel ambitie voor een 3x25 A aansluiting.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Beer070 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik heb op de Multi-RS volgens mij geen instelwaarde stroomnet, of het vertaalt in het engels niet helemaal zodat ik het kan snappen.

Ik heb nu 16kwh, ook omdat ik tot juli sowieso nog een vast contract heb. Ik kwam deze accu's tegen voor 1300/16kwh en ik verwacht met alle geopolitieke dingen dat accus binnenkort niet veel in prijs zullen dalen, eerder zullen stijgen. Ik ga waarschijnlijk 16kwh doorverkopen aan een vriend, waardoor ik maar 64kwh hou. Net genoeg om mijn PV opbrengst van een dag in de accu te dumpen en tegen hoger tarief te kunnen gebruiken of verkopen.

5x10mm2 moet toch echt wel genoeg zijn, lijkt me.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

NTS schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:45:
[...]

als ik in de toekomst wil handelen met 3x25A en het moet 20-30m naar de schuur dan gaat dat verlies kosten. Met 64kwh+ aan accus kan je aardig doorladen als het weer eens negatieve prijzen worden.

Het huis trekt verder nog geen 3kw normaal gesproken, af en toe iets meer met een kwartiertje fornuis, dus het verlies op 6mm2 is dan redelijk beperkt.

voor 25A op 30m: 2.35% verlies op 6mm2 of 0.88% verlies op 16mm2. scheelt 1.5% op 18kw = 240W in warmte.

• V_ger
Beer070 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:30:
[...]

als ik in de toekomst wil handelen met 3x25A en het moet 20-30m naar de schuur dan gaat dat verlies kosten. Met 64kwh+ aan accus kan je aardig doorladen als het weer eens negatieve prijzen worden.

Het huis trekt verder nog geen 3kw normaal gesproken, af en toe iets meer met een kwartiertje fornuis, dus het verlies op 6mm2 is dan redelijk beperkt.

voor 25A op 30m: 2.35% verlies op 6mm2 of 0.88% verlies op 16mm2. scheelt 1.5% op 18kw = 240W in warmte.
Zonder teruggaaf energiebelasting zal er een stuk minder te handelen zijn. En als er dan ook nog een afname tarief komt voor net kosten is inkopen voor de verkoop helemaal kansloos...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:06

Ersus

Zuid-Limburg

ice-T106 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:56:
Heb bij mijn huis een mooie losse technische ruimte op de zolder. Helaas was het bij de projectontwikkelaar niet mogelijk om dikkere buizen dan 19mm aan te laten leggen.

Met beetje pijn en moeite kan ik hier denk ik wel 2 lege buizen vrij maken rechtstreeks naar de meterkast.

Is het realistisch om in deze situatie de victrons en accu op de zolder te hangen en gaan voor een oplossing met 3x25A en backup?

Zover ik kan vinden lijkt het wel mogelijk te zijn om 5x4mm te trekken door de 19mm? Eventueel met een (gestripte) YMvK kabel?

De 10k solaredge omvormer hangt ook in dezelfde ruimte en is zover weet op een vergelijkbare manier bedraad.
Een 5x6mm2 buitenlangs is geen optie?
Dan kun je de twee buizen gebruiken voor de grid meter en of netwerkkabel.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 23:26
Ik ben mijn multiplussen opnieuw aan het bedraden voor volledig off-grid. Echter zit ik met een vraagstuk. De DC bekabeling heeft allemaal dezelfde lengte. Echter; hoe erg is het als de ac bekabeling van de ene unit 3 meter is en de andere unit 2? Het zijn 2 stuks 5000va die parallel werken op 1 fase.

• V_ger
vanWalsum schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:06:
Ik ben mijn multiplussen opnieuw aan het bedraden voor volledig off-grid. Echter zit ik met een vraagstuk. De DC bekabeling heeft allemaal dezelfde lengte. Echter; hoe erg is het als de ac bekabeling van de ene unit 3 meter is en de andere unit 2? Het zijn 2 stuks 5000va die parallel werken op 1 fase.
Voor 3 fase? Niet. Heb je wel eens gezien dat belasting en voltage op de fases identiek is? Precies.

Als je er meerdere parallel op 1 fase zet is het WEL relevant. Lees de handleiding. Dikkere kabels is niet altijd beter, sterker nog dat kan nadelig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 17-05-2026 20:14 ]

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 23:26
V_ger schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Voor 3 fase? Niet. Heb je wel eens gezien dat belasting en voltage op de fases identiek is? Precies.

Als je er meerdere parallel op 1 fase zet is het WEL relevant. Lees de handleiding. Dikkere kabels is niet altijd beter, sterker nog dat kan nadelig zijn.
Oke, dan leg ik ze wat om zodat ze dezelfde lengte hebben. Het is 1 fase dus. Ga ze monteren met 4 stuks 3x6mm2 ymvk. Niet te dik niet te dun lijkt me. De hoofdlijn van en naar huis om de groepenkasten te verbinden en de grid naar de garage te halen wordt 3x10mm2 neopreen.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 21:06
De beste manier in jouw geval is om met twee even lange stukken 4mm2 van een multiplus naar een 25A automaat in een klein groepenkastje direct naast de multi's te gaan. Die automaten koppel je met een kamrail en dan vanaf daar met een 10mm2 naar je hoofdverdeling.

De regeling van de Victrons heeft de iets relatief weerstand in het eerste stukje nodig om de MP's te balanceren zodat ze evenveel stroom leveren. Dit staat ook omschreven in de 'bijbel', Wiring Unlimited.
Japie.G schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:32:
[...]
Ja echt super, je zou deze setup moeten gaan verkopen.
GJzon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:37:
[...]
Waarom niet gewoon in een mantelbuis? Lekker flexibel. Met die 16 mm2 ben je trouwens wel voorbereid om ooit er een fabriek mee te voeden. Goed voorbereid voor de toekomst. Blijkbaar heel veel ambitie voor een 3x25 A aansluiting.
Ik bedoelde de aansluitklemmen. Je kunt 16mm2 niet in een Multiplus schroeven tenzij je een 8000 model of groter neemt, de andere passen maar tot 13mm2. Zelfde issue voor sommige automaten/aardlekschakelaars, 10mm2 gaat er prima in, 16mm2 is een hoop gedoe.

Dus ik zou niet voor 16mm2 gaan als 10mm2 ook genoeg is.
Beer070 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:30:
[...]
Ja, ik zou dus voor 10mm2 gaan. Dan heb je het over ongeveer 36W extra verlies (bij een 3 fase setup op 25A over 30 meter). Dat heeft echt nul impact als je met 17 kW aan het laden/ontladen bent. En 10mm2 is een gangbare maat die je overal zo in kunt schroeven en nog redelijk kunt bewerken.

In een groepenkast vind ik zelf 6mm2 flexibel met eindhulzen de beste balans. Daar kan je alsnog 40A doorheen trekken, dus voor een gemiddeld woonhuis is dat niet echt een beperking. En het werkt wel een heel stuk makkelijker dan 16mm2.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:51
Is er iemand met meer verstand van MPPT's en Zonnepanelen in het algemeen die wat licht kan schijnen op de onderstaande situatie ? Ik loop vast in de MPPT calculator en met wat ik denk dat slim is...

Ik heb 10 bestaande panelen op Oost en wil 10 nieuwe (ander merk/type, soortgelijke niet meer algemeen beschikbaar) aanschaffen op West. Wens is dan om 2 strings van 10 voor ieder type te maken, idealiter ook nog eens verdeeld over Oost/West. Dus Oost 5x oud / 5x nieuw en West 5x oud en 5x nieuw, waarbij oud en nieuw dus wel ieder in eigen string zitten.

Als ik de MPPT sizing calculator gebruik komt er voor de oude een SmartSolar MPPT 150/85 met een PV power ratio van 81% uit, voor de nieuwe een SmartSolar MPPT RS 450/100 met een PV power ratio van 66% . Ik zou het liefst 1 apparaat (MPPT met twee strings) hebben die de batterijen achter een 3-fase MP setup opladen. Mij ontbreekt het inzicht in benodigde voltages/opstartspanningen icm MPPT specs en ik vermoed dat de MPPT calculator niet perse rekening houdt met Oost/West setups, maar gewoonweg uitgaat van max totaal panelen.
OudNieuw
HiE-S395VGLR5-54HPB-410M
STCNOCTSTCNOCT
Power395?410308
Voc46.3?37.1034.89
ISC10.92?13.8411.23
Vmpp38.5?31.4029.23
Impp10.26?13.0610.54
V temp-0.27-0.265
I temp0.040.050
Of moet ik gewoon niet zeuren en twee verschillende type MPTT's naast elkaar draaien voor ieder type paneel?
@DoMoFo Misschien handig om het simpel te houden 2 strings van oude panelen op oost en 2 strings van nieuwe panelen op west. Oost en west hebben dus ieder een eigen MPPT met twee strings.

Ik zou geen nieuwe en oude panelen mengen op één MPPT.

De bestaande panelen zitten waarschijnlijk nu nog op een omvormer? Waarom dat niet gewoon allemaal laten hangen / zitten en alleen de nieuwe panelen op een Victron MPPT zetten?

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 17-05-2026 22:35 ]

• DoMoFo
Q schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:33:
@DoMoFo Misschien handig om het simpel te houden 2 strings van oude panelen op oost en 2 strings van nieuwe panelen op west. Oost en west hebben dus ieder een eigen MPPT met twee strings.

Ik zou geen nieuwe en oude panelen mengen op één MPPT.
Understood, niet zeuren dus... ;)
De bestaande panelen zitten waarschijnlijk nu nog op een omvormer? Waarom dat niet gewoon allemaal laten hangen / zitten en alleen de nieuwe panelen op een Victron MPPT zetten?
Tja, da's weer een ander vraagstuk... -> Victron + Enphase 8)

Voor de duidelijkheid, de 450/100 is overigens alle 10 nieuwe op 1 string, een 250/60 wanneer ik de nieuwe verdeel in 2x5 over 1 MPPT. Dus als ik kies voor twee losse MPTT's gaan dit dus een 250/60 (nieuw) en een 150/85 (oud worden). Blijkbaar krijg ik die 10 oude niet op de andere string van de 450/100 icm de nieuwe...

[ Voor 16% gewijzigd door DoMoFo op 17-05-2026 22:48 ]

• DoMoFo
@Q
Een ander scenario kan zijn om alleen een EasySolar-II GX voor de nieuwe panelen aan te schaffen (dan heb ik gelijk een inverter om van de ex-btw regeling gebruik te maken). Nu ben ik geen fan van een GX in danwel een EasySolar danwel een Multiplus, ik houd zaken graag modulair. Kun je de GX in de EasySolar laten voor wat het is en er gewoon een losse GX naast zetten die de EasySolar en Multiplussen aanstuurt ?

Dan laat ik het bestaande Enphase systeem voor wat het is aan AC-In zijde, en bekijk de mogelijkheid om met een omschakelaar het Enphase systeem al dan niet achter AC-out te koppelen als ik in een off-grid situatie het Enphase vermogen op West alsnog wil toevoegen.

[ Voor 25% gewijzigd door DoMoFo op 17-05-2026 23:23 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Ja echt super, je zou deze setup moeten gaan verkopen.
Haha, heb wel net een tweede gemaakt voor het systeem van mijn zwager. Victron moet gewoon een goede lynx smartshunt bouwen (lees Lynx Smart BMS zonder BMS) dan is iedereen happy denk ik :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 18-05-2026 09:27 ]

NTS schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Ja, ik zou dus voor 10mm2 gaan. Dan heb je het over ongeveer 36W extra verlies (bij een 3 fase setup op 25A over 30 meter). Dat heeft echt nul impact als je met 17 kW aan het laden/ontladen bent. En 10mm2 is een gangbare maat die je overal zo in kunt schroeven en nog redelijk kunt bewerken.

In een groepenkast vind ik zelf 6mm2 flexibel met eindhulzen de beste balans. Daar kan je alsnog 40A doorheen trekken, dus voor een gemiddeld woonhuis is dat niet echt een beperking. En het werkt wel een heel stuk makkelijker dan 16mm2.
16mm2 was al besteld met een kleine eaton kast voor in de schuur en Hora verdeelblokken om de omvormers aan te sluiten die zijn goed tot 25mm2. Ik heb nog 10mm2 flexibel liggen voor het laatste stukje. Ik heb inmiddels een buigtang voor loodgieterswerk gekocht om te kijken of ik deze leidingen daarmee netjes kan krijgen.

Het wordt nog een behoorlijke oefening om alles om te hangen. ik twijfel nog of ik de 3x2x6mm PV ook bijna 20m verleng, of dat ik die buiten langs ga omleggen naar de schuur.
brogel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:06:
Misschien dat het ook leuk is voor jullie.

Mijn vader heeft in de camper een Victron systeem, nu wou hij binnen een touchscreen om alles te kunnen controleren/regelen. Maar hij wou natuurlijk niet de volle pot betalen.

Dan hebben we maar via AliExpress een 7inch touch screen gekocht en heb ik voor hem een behuizing met kabel tunnel en schakelaar ontworpen en geprint.

Dit werkt perfect met USB kabel en HDMI naar de Cerbo. Normaal werkt het met 1 USB kabel, maar door de grote lengte hebben we aparte spanning moeten voorzien bij het scherm en voor de touch een USB kabel met versterker gebruikt.
De schakelaar was wel een dingetje, de scherm heeft zelf een schakelaar vanachter op het bordje. we hebben dan maar 2 draadjes gesoldeerd op het bord om deze te kunnen overbruggen. (Als iemand interesse heeft heb ik hier nog wel een foto van)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Extra info, fotos en het model kun je op makerworld vinden.
Mochten jullie willen hobbieen voor een Cerbo scherm hier ook een duidelijke uitleg.

YouTube: Victron Cerbo GX scherm voor maar 30 euro. (met touch) #victron #victronenergy #thuisaccu
NTS schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:50:
[...]

En bedenk ook, het verlies is velen malen minder. ik mag aannemen dat je niet 24x7 25A over elke fase aan het trekken bent. In de praktijk zal het dus verwaarloosbaar zijn.
Ik moet 15 meter en neem gewoon 6mm2.
In buis in de grond naar het huis toe met ruimte over 2x 5*6mm2 + UTP en nog ruimte om later iets bij te trekken voor bijvoorbeeld AC-out2
agraaff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Ik moet 15 meter en neem gewoon 6mm2. In buis in de grond naar het huis toe met ruimte over 2x 5*6mm2 + UTP en nog ruimte om later iets bij te trekken voor bijvoorbeeld AC-out2
Let wel op maximale stroom volgens NEN1010 als je voor 6mm2 gaat, met twee 3-fase YMVK kabels naast elkaar door één buis kom je op maximaal 35A uit. Dat kan dus prima als je een 32A automaat op de output hebt, maar niet voor 40A als je dat had gewild.
En als je toch aan het graven bent... Leg één buis voor stroom en eentje voor netwerk, heb je ook meer plek. Volgens de norm mag zo'n UTP kabel niet samen met je stroomkabels in één buis omdat de isolatie van de UTP kabel niet geschikt is voor 230V.
Mijn huisaansluiting is maar 25A.
maar aparte buis voor utp? die draden zijn zo dun dat daar weinig mee fout kan gaan.
Ik zat te denken aan 110mm buis, lekker ruim :) nee niet rood, die zijn absurd duur en nergens voor nodig voor thuis. alles in een pijp is al uitzonderlijk voor de meeste thuis zaken :)

• Pr088
  • Nu online
agraaff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:48:
maar aparte buis voor utp? die draden zijn zo dun dat daar weinig mee fout kan gaan.
Ik zat te denken aan 110mm buis, lekker ruim :) nee niet rood, die zijn absurd duur en nergens voor nodig voor thuis. alles in een pijp is al uitzonderlijk voor de meeste thuis zaken :)
Je kunt als je gaat graven toch gewoon een gele/grijze elektrabuis (16/19 mm) in dezelfde sleuf, aangrenzend leggen? Daar kun je de UTP kabel zo doorheen trekken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

agraaff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:33:
[...]

En bedenk ook, het verlies is velen malen minder. ik mag aannemen dat je niet 24x7 25A over elke fase aan het trekken bent. In de praktijk zal het dus verwaarloosbaar zijn.
Ik moet 15 meter en neem gewoon 6mm2.
In buis in de grond naar het huis toe met ruimte over 2x 5*6mm2 + UTP en nog ruimte om later iets bij te trekken voor bijvoorbeeld AC-out2
Ik draai nu geen handel, en voor huis gebruik is het zwaar overtrokken. daarom heb ik eerder alles aangesloten met 6mm2. Als ik nu kan kiezen tussen 200 euro extra en klaar voor de toekomst, of besparen en wat meer langdurig (warmte) verlies buiten de isolatie schil.
15 meter 10mm2 ipv 6mm2 is idd niet zo'n groot vershil in prijs
agraaff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:48:
Het gaat om andersom, alle kabels in de buis moeten geïsoleerd zijn voor de hoogste spanning die er gevoerd wordt. Ze willen voorkomen dat er 230V op je UTP kabel komt te staan als er iets mis gaat met de isolatie van je stroomkabels.

Als je toch een sleuf graaft dan gooi je er toch net zo makkelijk een kleine flexibele buis bij? Gooi zoiets van 25 of 32mm in dezelfde sleuf en je kunt makkelijk een paar UTP kabels trekken: https://pvcbuis.com/mantelbuis-zwart/

Ik heb hier een gewone 63mm rode elektrabuis voor de 230/400V kabels en zo'n zwarte buis voor UTP kabels. Was echt geen extra werk, moest toch graven voor de elektrabuis.
ik gooi de netwerkkabel wel in een dun buisje die ik in de 110mm buis mee trek. is hij ook afgeschermd
Stroom is gewoon ymvk

• ice-T106
Ersus schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Een 5x6mm2 buitenlangs is geen optie?
Dan kun je de twee buizen gebruiken voor de grid meter en of netwerkkabel.
Buitenom wordt een stuk lastiger en of lelijker vandaar de vraag of ik het zou kunnen redden met de 19mm buizen.
Een andere optie die ik overwoog is om de victron voor de 3 fase solaredge te zetten op dezelfde kabel. Zoals Sessy dat ook doet met de thuisbatterijen. Nadeel is natuurlijk dat je dan echt moet opletten met de aansturing. 0 op de meter gaat prima omdat er dan alleen maar minder stroom door de kabel loopt, maar extra ontladen bovenop terugleveren voor de zonnepanelen is natuurlijk link dan.
Iemand hier ervaring mee met Victron?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XFygM09tYjhd8qzCWCw-tce7wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjLJVenXKr5Bkf6QiJxE4css.webp?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

agraaff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:55:
ik gooi de netwerkkabel wel in een dun buisje die ik in de 110mm buis mee trek. is hij ook afgeschermd
Stroom is gewoon ymvk
Gister 12 meter 120mm dubbel geisoleerde flex pijp opgehaald voor 10 euro :)
nog even terug, de ymvk is al dubbel geisoleerd, gaat dat punt nog op dan van doorslag?
ice-T106 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Buitenom wordt een stuk lastiger en of lelijker vandaar de vraag of ik het zou kunnen redden met de 19mm buizen.
Een andere optie die ik overwoog is om de victron voor de 3 fase solaredge te zetten op dezelfde kabel. Zoals Sessy dat ook doet met de thuisbatterijen. Nadeel is natuurlijk dat je dan echt moet opletten met de aansturing. 0 op de meter gaat prima omdat er dan alleen maar minder stroom door de kabel loopt, maar extra ontladen bovenop terugleveren voor de zonnepanelen is natuurlijk link dan.
Iemand hier ervaring mee met Victron?
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp zit je de Solaredge dan op de AC-OUT zodat deze blijft draaien als je grid verlies hebt.

de AC-IN sluit je dan aan op het grid, en hier meet je het gebruik op. Er zijn veel mensen die hun Victron omgeving zo hebben aangesloten.

Er zijn wat lessen in dit scenario rondom de 'rule of 1'. i.e. hoeveel accu capaciteit je hebt ten opzichte van de AC opgewekte solar capaciteit.
agraaff schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Gister 12 meter 120mm dubbel geisoleerde flex pijp opgehaald voor 10 euro :)
nog even terug, de ymvk is al dubbel geisoleerd, gaat dat punt nog op dan van doorslag?
bij mij is het probleem niet het graafwerk, maar de 35cm door de kelder muur en daarna 40cm schuin door de schuurvloer/muur boren.

Als je een geaarde sftp draad hebt en aardlek bescherming op die stroomkabel is de kans dat er iets misgaat bijzonder klein. In het bijzonder onwaarschijnlijke geval dat er wel 230v op je utp komt omdat je een graafmachine in je achtertuin hebt, dan is de schade aan je switchpoort nog je minste probleem denk ik.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik had een paar dagen geleden al gezegd dat we in mijn vader zijn camper een touchscreen op de Cerbo hebben gekoppeld (waar ik de 3d geprinte case voor gemaakt heb).

Nu ben ik wat in de instellingen aan het kijken en vroeg me af of het mogelijk is om een grafiek op het scherm te krijgen? Ik vind dit niet direct terug.
Moet geen data van 1 jaar zijn, maar bijvoorbeeld 24u zou al fijn zijn.

Ik weet dat dit mogelijk is online via VRM, maar de Cerbo heeft meestal natuurlijk geen internet dus de VRM app is geen optie. Daarom ook dat we het scherm hebben geplaatst.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Pr088
  • Nu online
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:24:
[...]

bij mij is het probleem niet het graafwerk, maar de 35cm door de kelder muur en daarna 40cm schuin door de schuurvloer/muur boren.

Als je een geaarde sftp draad hebt en aardlek bescherming op die stroomkabel is de kans dat er iets misgaat bijzonder klein. In het bijzonder onwaarschijnlijke geval dat er wel 230v op je utp komt omdat je een graafmachine in je achtertuin hebt, dan is de schade aan je switchpoort nog je minste probleem denk ik.
Een goede diamantboor, watergekoeld, huren bij Boels (of soortgelijke club). Heb laatst ook een spouwmuur in de kelder van mijn jaren 30 woning (extra hard gebakken) doorboord, plus 2x de garagevloer (ook circa 35 cm schuin). Zaterdagje voor uitgetrokken, toen had ik het voor elkaar. Wel schofterig zware machine O-)

• ice-T106
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Als ik het goed begrijp zit je de Solaredge dan op de AC-OUT zodat deze blijft draaien als je grid verlies hebt.

de AC-IN sluit je dan aan op het grid, en hier meet je het gebruik op. Er zijn veel mensen die hun Victron omgeving zo hebben aangesloten.

Er zijn wat lessen in dit scenario rondom de 'rule of 1'. i.e. hoeveel accu capaciteit je hebt ten opzichte van de AC opgewekte solar capaciteit.
Ja klopt maar dan zit alles dus op een 5x4mm draad die door de 19mm pvc gaat. Als ik de boel beneden zou zetten dan zou ik zelf wel wat dikkere draden naar de victrons doen. Maar met de juiste instellingen moet dit ook kunnen denk ik.

ice-T106 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Ja klopt maar dan zit alles dus op een 5x4mm draad die door de 19mm pvc gaat. Als ik de boel beneden zou zetten dan zou ik zelf wel wat dikkere draden naar de victrons doen. Maar met de juiste instellingen moet dit ook kunnen denk ik.
ik heb vorig jaar 5x6mm2 vaste kern door een 19mm buis gekregen. Koste wel wat moeite en glijmiddel.

zoals je in mijn post van vorige week kan lezen ben ik nu bezig met 5x16mm2, en daar heb ik een 50mm PVC buis voor gelegd (44mm binnenmaat), dus ik ben ook fan van een maatje groter. :)
Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Een goede diamantboor, watergekoeld, huren bij Boels (of soortgelijke club). Heb laatst ook een spouwmuur in de kelder van mijn jaren 30 woning (extra hard gebakken) doorboord, plus 2x de garagevloer (ook circa 35 cm schuin). Zaterdagje voor uitgetrokken, toen had ik het voor elkaar. Wel schofterig zware machine O-)
Bij mij zit alles al weer dicht en ik heb 2x50mm PVC buis liggen. Mooi zat :).

Ik zit wel af en toe te lonken naar zo'n stuk speelgoed. als ik nog eens iets bij familie of vrienden moet doen is het best handig om 180mm gaten te kunnen boren.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13:07
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb uiteindelijk net iets meer dan € 6.500,- overgemaakt. Dat was helemaal all-in: bezorgd tot aan de voordeur, én inclusief de custom assemblage in China van de heating pads en aerosol brandblussers.

Voor 96kWh is dat volgens mij echt een goede deal, helemaal nu Docan recent de prijzen weer wat heeft verhoogd.
Hoe gaat het met je opstelling icm de docans?
Ik heb wat rond gezocht maar ik zie op meerdere plekken staan 300A max laden en ontladen en continu 150A.
Welke waardes houd jij aan?
Ontladen zal meestal wel later liggen verwacht ik, tenzij je gaat handelen met de stroom. Dan wil je wel max ontladen en laden lijkt mij. Wanneer spreek je dan over max en wanneer over continu...

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 12:43
Moet een Victron MP II zijn eigen aardlek hebben of mag hij deze delen met de andere groepen op de fase?
Ik hoef geen noodstroom anders dan de output op AC-OUT1.
brogel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:33:
Ik had een paar dagen geleden al gezegd dat we in mijn vader zijn camper een touchscreen op de Cerbo hebben gekoppeld (waar ik de 3d geprinte case voor gemaakt heb).

Nu ben ik wat in de instellingen aan het kijken en vroeg me af of het mogelijk is om een grafiek op het scherm te krijgen? Ik vind dit niet direct terug.
Moet geen data van 1 jaar zijn, maar bijvoorbeeld 24u zou al fijn zijn.

Ik weet dat dit mogelijk is online via VRM, maar de Cerbo heeft meestal natuurlijk geen internet dus de VRM app is geen optie. Daarom ook dat we het scherm hebben geplaatst.
het enige wat ik kon vinden is als je in het meest linker schermpje staat, dan kun je rechts boven in op een icoontje klikken, en dan krijg je een soort van 4 grafiekjes te zien met huidige opbrengst en gebruik.

Ik weet niet in hoeverre dit relevant is voor een camper. hier een foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfZIpIT07Sxi44_XalQNysvSPw4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IJCvnzfEV6NWxr03nBAInE4u.jpg?f=user_large
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:02:
Moet een Victron MP II zijn eigen aardlek hebben of mag hij deze delen met de andere groepen op de fase?
Ik hoef geen noodstroom anders dan de output op AC-OUT1.
Op de AC-OUT hoort bij mijn weten een aardlek.

voor de AC-IN mag een Victron op een gedeelde aardlek, weet wel dat je dan mogelijk off-grid gaat als de aardlek triggerd.

• fRiEtJeSaTe
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Op de AC-OUT hoort bij mijn weten een aardlek.

voor de AC-IN mag een Victron op een gedeelde aardlek, weet wel dat je dan mogelijk off-grid gaat als de aardlek triggerd.
Helder. Ik ga voor een 1-fase setup. Victron omdat ik dan geen aparte groep hoef te organiseren maar de wasmachine achter de Victron kan hangen.

Op dit moment is het een B16 automaat met 2.5mm2. Heeft het zin om op te schalen naar 4mm2 en B25?
De zonnepanelen leveren potentieel bij piek ook 10A terug per fase, dus als PV en Victron vol staan terug te leveren ga ik over de 25A netbeheerder zekering? Of is dit een scenario waar ik me niet druk over hoef te maken?
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:34:
[...]

Helder. Ik ga voor een 1-fase setup. Victron omdat ik dan geen aparte groep hoef te organiseren maar de wasmachine achter de Victron kan hangen.

Op dit moment is het een B16 automaat met 2.5mm2. Heeft het zin om op te schalen naar 4mm2 en B25?
De zonnepanelen leveren potentieel bij piek ook 10A terug per fase, dus als PV en Victron vol staan terug te leveren ga ik over de 25A netbeheerder zekering? Of is dit een scenario waar ik me niet druk over hoef te maken?
hoe lang is de leiding? Bij 25A over 30m ga je richting 6% verlies = 360watt aan warmte in je kabel. Voor mij voelt dat dan als een beetje zonde, en er zijn ongetwijfeld elektrospecialisten die kunnen vertellen of dit volgens een normenkader mag.

Bij 4mm2 wordt het verlies 3.5% scheelt toch.

• fRiEtJeSaTe
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:56:
[...]

hoe lang is de leiding? Bij 25A over 30m ga je richting 6% verlies = 360watt aan warmte in je kabel. Voor mij voelt dat dan als een beetje zonde, en er zijn ongetwijfeld elektrospecialisten die kunnen vertellen of dit volgens een normenkader mag.

Bij 4mm2 wordt het verlies 3.5% scheelt toch.
Reken op 25m. 6mm2 kan ook met wat elbow grease.
Het gaat me meer om het risico dat ik boven de 25A kom met terugleveren.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Reken op 25m. 6mm2 kan ook met wat elbow grease.
Het gaat me meer om het risico dat ik boven de 25A kom met terugleveren.
Er zijn hier best wat mensen die in de handel langere tijd boven 25A terugleveren. Soms wel een uur op 35A begreep ik. Als ik het goed heb werken moderne hoofdschakelaars met een bi-metaal, en als je dat actief gekoeld houdt kan je langer meer terugleveren. 😎

• Pr088
  • Nu online
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Bij mij zit alles al weer dicht en ik heb 2x50mm PVC buis liggen. Mooi zat :).

Ik zit wel af en toe te lonken naar zo'n stuk speelgoed. als ik nog eens iets bij familie of vrienden moet doen is het best handig om 180mm gaten te kunnen boren.
Ik heb ook 50mm flexibel ribbelbuis gelegd. Gaten waren iets groter, dacht rond 60mm.

Dus ik doe ook geen 180 hoor :D

• DmC1982
Daan_96 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Hoe gaat het met je opstelling icm de docans?
Ik heb wat rond gezocht maar ik zie op meerdere plekken staan 300A max laden en ontladen en continu 150A.
Welke waardes houd jij aan?
Ontladen zal meestal wel later liggen verwacht ik, tenzij je gaat handelen met de stroom. Dan wil je wel max ontladen en laden lijkt mij. Wanneer spreek je dan over max en wanneer over continu...
We zijn nu zeker een maand verder en alles draait echt goed. Ik ben er heel tevreden mee en heb geen gedoe gehad.

Hij blijft mooi stabiel op 55.2V tot 99%. Met een volle batterij heb ik deze waardes:
  • Minimum cell voltage: 3,426 V
  • Maximum cell voltage: 3,458 V
  • Temperatuur: 15,0 °C
Naarmate de batterij leger wordt (90%-), liggen de waardes op 0.005V verschil. Echt heel dicht bij elkaar.

Wat betreft die 150A en 300A: continu is wat ze veilig urenlang kunnen leveren, max is de piek die de BMS aankan. Mijn 3 omvormers trekken op maximaal vermogen bij elkaar zo'n 400A. Omdat ik 2 batterijen heb, haal ik op maximaal vermogen dus zo'n 200A per batterij. Dat zit ruim onder die 300A grens.

De batterij wordt verder niet intensief gebruikt. Ik heb een Node-Red script ingesteld dat wanneer ik de EV inplug, alles naar de EV uit het net wordt gehaald en dus niet uit de batterij. Ook handel ik nog niet met stroom, aangezien ik nog een vast contract heb zonder terugleverkosten. Alles draait dus lekker rustig!

Verder ben ik nu bezig om 8 panelen direct op het Victron systeem te plaatsen. Donderdag de rails er maar op. Zo wil ik instellen dat al het AC PV vermogen direct naar het net gaat en alleen die 8 panelen de batterij mogen laden. Wel zo efficiënt!

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 19-05-2026 19:02 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De batterij en Victron materiaal is onderweg *O* Heb van de batterij al het papier werk al gehad.

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 19-05-2026 19:01 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:58:
[...]

We zijn nu zeker een maand verder en alles draait echt goed. Ik ben er heel tevreden mee en heb geen gedoe gehad.

Hij blijft mooi stabiel op 55.2V tot 99%. Met een volle batterij heb ik deze waardes:
  • Minimum cell voltage: 3,426 V
  • Maximum cell voltage: 3,458 V
  • Temperatuur: 15,0 °C
Naarmate de batterij leger wordt (90%-), liggen de waardes op 0.005V verschil. Echt heel dicht bij elkaar.

Wat betreft die 150A en 300A: continu is wat ze veilig urenlang kunnen leveren, max is de piek die de BMS aankan. Mijn 3 omvormers trekken op maximaal vermogen bij elkaar zo'n 400A. Omdat ik 2 batterijen heb, haal ik op maximaal vermogen dus zo'n 200A per batterij. Dat zit ruim onder die 300A grens.

De batterij wordt verder niet intensief gebruikt. Ik heb een Node-Red script ingesteld dat wanneer ik de EV inplug, alles naar de EV uit het net wordt gehaald en dus niet uit de batterij. Ook handel ik nog niet met stroom, aangezien ik nog een vast contract heb zonder terugleverkosten. Alles draait dus lekker rustig!

Verder ben ik nu bezig om 8 panelen direct op het Victron systeem te plaatsen. Donderdag de rails er maar op. Zo wil ik instellen dat al het AC PV vermogen direct naar het net gaat en alleen die 8 panelen de batterij mogen laden. Wel zo efficiënt!
Vind je onbalans op 3.45v wel fors. Heb je je balanceer settings wel goed staan?

• DmC1982
Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Vind je onbalans op 3.45v wel fors. Heb je je balanceer settings wel goed staan?
Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?
Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.

De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.

De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.

Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.

Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.

Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.

[ Voor 35% gewijzigd door Japie.G op 19-05-2026 19:49 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19
Vandaag de Cerbo GX binnen gekregen, alvast wat aan het stoeien met de integratie van bestaande apparatuur, de SMA Tripower 10kW wordt keurig geadopteerd. Met een kleine work around heb ik nu ook de SMA Sunny Home Manager 2.0 (die als energiemeter functioneert) op de Cerbo beschikbaar gekregen. Ben er wel blij mee omdat de home manager reeds geïnstalleerd is en feilloos werkt met de Tripower.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCYp_bL6X4UqBlPKAiv2QY8Fy3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3aKtyxO05iOCQx0ikHXIBNj.jpg?f=fotoalbum_large
Ik neem aan dat ik dan ook zonder de ET340 kan?

Op dit moment een meet interval per 1000msec maar ik kan de Home Manager ook nog instellen op 200msec.

Ik ga eens kijken of ik de zaptec er ook in kan krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 19-05-2026 20:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• fRiEtJeSaTe
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Er zijn hier best wat mensen die in de handel langere tijd boven 25A terugleveren. Soms wel een uur op 35A begreep ik. Als ik het goed heb werken moderne hoofdschakelaars met een bi-metaal, en als je dat actief gekoeld houdt kan je langer meer terugleveren. 😎
En de draad moet ik dan ook actief koelen? 8)7

Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:
  • 3×25A netaansluiting
  • 3-fase SolarEdge SE8K (piek ± 6.5–7 kW → ~10A per fase)
  • 1-fase EV-lader (16A)
  • 3-fase EV-lader met load balancing
  • Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
Ik overweeg:
  • draad vervangen door 6 mm²
  • automaat vervangen door B25
  • wasmachine achter MultiPlus hangen
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.

Mijn doel is:
  • maximaal laden/ontladen op 1 fase
  • accu laden met overschot PV en ontladen voor eigen verbruik
Ik zie het volgende risico:

Scenario export:
MultiPlus levert ±25A op L1
SolarEdge levert ±10A per fase
op L1 totaal ~35A > 25A hoofdzekering

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
huis gebruikt nog ~10A op die fase
opnieuw > 25A

In beide gevallen zou theoretisch de hoofdzekering kunnen smelten.

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
  • Of voorkomt Victron ESS (met 3-fase meting) dit actief?
  • Houdt de MultiPlus rekening met hoofdzekeringlimieten over alle bronnen heen?
  • Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.

• DmC1982
Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.

De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.

De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.

Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.

Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.

Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.
Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.

Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?

Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltage
  • 3,305 V
  • Maximum temperature cell ID
  • MAX_CELL
  • Maximum voltage cell ID
  • HIGHEST
  • Minimum cell temperature
  • 15,0 °C
  • Minimum cell voltage
  • 3,290 V
Dit verschil is al een stuk kleiner.

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 19-05-2026 21:05 ]

Wat je ziet tijdens het laden kan ook een verschil in weerstand zijn in plaats van echte onbalans. Dus je moet eigenlijk na het laden even wachten en dan kijken wat de voltages zijn. Maar wel kijken boven de 3.4 want in de 3.30 range krijg je eigenlijk altijd vrijwel gelijke waardes.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:
  • 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
  • Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
Ik overweeg:
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
  • Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.
Een continu belasting van 30-35A op een 25A hoofdzekering duurt minstens een uur voordat ie eruit gaat.

De VM3P75CT zal er voor zorgen dat de Victron in ieder geval niet de hoofdaansluiting over de 25A duwt, dus ik denk dat je veilig bent. (Mits je die goed om op de juiste plek installeert)

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
[...]

• 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
Ik overweeg:

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:

- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden

In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 19-05-2026 21:43 ]

• fRiEtJeSaTe
PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:

- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden

In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.
Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 22:06 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.

Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?

Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltage
  • 3,305 V
  • Maximum temperature cell ID
  • MAX_CELL
  • Maximum voltage cell ID
  • HIGHEST
  • Minimum cell temperature
  • 15,0 °C
  • Minimum cell voltage
  • 3,290 V
Dit verschil is al een stuk kleiner.
Jep die start delta, kan die niet lager? Gewoon zo laag mogelijk! Liefst 5mV.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?
Nogmaals, de Multiplus 5000 kan max met 70A laden, wat neerkomt op 16A op AC. Als de wasmachine er nog 10A bij doet zit je op 26A, geen probleem.

De peakshaving van de multiplus reageert bovendien snel genoeg, anders was het nogal een waardeloze functie geweest >:)

Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.

• fRiEtJeSaTe
PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.
Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:
  • 25A → kan hij oneindig lang aan
  • 30A (~1,2×) → pas na lange tijd (minuten tot uren)
  • 40A (~1,6×) → binnen enkele minuten
  • 50A+ → sneller (tientallen seconden)
Wasmachine met alle componenten aan is 11A + 25A Victron = 36A, dus als de omvormer binnen seconden terugregelt zit dat wel goed denk ik. Uitgaande van een 6k5 Victron.

@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 23:33 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:36:
[...]

Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:
  • 25A → kan hij oneindig lang aan
  • 30A (~1,2×) → pas na lange tijd (minuten tot uren)
  • 40A (~1,6×) → binnen enkele minuten
  • 50A+ → sneller (tientallen seconden)
Wasmachine met alle componenten aan is 11A + 25A Victron = 36A, dus als de omvormer binnen seconden terugregelt zit dat wel goed denk ik. Uitgaande van een 6k5 Victron.

@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?
Ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp. Volgens NEN1010 mag je niet allerlei andere apparaten op een wasmachinegroep zetten. Maar je verandert de omschrijving naar 'Multiplus'. Dat kan natuurlijk.
Je vervangt de bedrading door 6 mm2. Dat kan. Maar een automaat van 25A voor die groep met een 25A netaansluiting kan niet. Selectiviteit enzo.

Je geeft zelf al aan dat de stromen behoorlijk op kunnen lopen. 10A per fase + 25A netaansluiting is 35A. Daarom gebruik je een rem-automaat om die overbelasting te voorkomen.

Normaal ga je met bedrading vanaf de meterkast naar de ingang van de Multiplus en van de output van de Multiplus terug (via aparte automaten etc.) naar aparte groepen en wasmachine. Betekent dat je in de buis 2 bruin + 2 blauw + aardedraad moet hebben. Gaat niet goed.
Je kunt met 3 draden op alleen de ingang van de Multiplus voeden. Maar ik weet niet of je via AC-in ook terug mag voeden. En AC-out alleen voor de wasmachine gebruiken. Iemand enig idee?

[ Voor 44% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 00:19 ]

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste