• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 23:16
P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
3 x MP2 5000VA kost 1875 euro
3 x Multi RS kost 3270 euro

Voor dat prijsverschil bouw ik een vrijstaande schuur in mijn tuin.. ;)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
1600 tot 2100 euro meer per 3. Zijn dat puur gouden bouten.

Die bouten zijn ook de kosten niet, zou zelf bij een garage of ruimte aan het huis ook wel gaan voor de MultiRS, maar hoe dan ook moet je de ruimte voorbereiden met brandvertraging, of je nou multiRS, MultiplusII of een plugin set van partij X neemt.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik doelde op die complete achterwand, niet op een paar bouten. Een Multi RS Solar kost maar 999 trouwens, het gat is ongeveer 1250 met 3x MP2 5000VA (nkon.nl). Als je het puur om de centen doet wint de MP2 altijd.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:06:
Ik doelde op die complete achterwand, niet op een paar bouten. Een Multi RS Solar kost maar 999 trouwens, het gat is ongeveer 1250 met 3x MP2 5000VA (nkon.nl). Als je het puur om de centen doet wint de MP2 altijd.
Een beetje hobby mag toch best wat geld kosten? Ik kwam laatst iemand tegen die al tijden druk was met het opknappen van een stel oude Fiats (500 etc). Ik denk dat zijn uitgaven in wiellagers, ophanging en leren bekleding meer was dan onze gehele Multi-RS installatie inclusief accus. Aan de andere kant, als je hobby is om zo goedkoop mogelijk een werkend, veilig en efficiënt systeem te krijgen dan begrijp ik dat ook.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 10:11
Je doet het als hoppy maar ook om geld te besparen, ooit wil je wellicht een return on investment hebben. Dan wil je natuurlijk zo min mogelijk uitgeven. Wel veilig etc nauurlijk.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-09 00:12
agraaff schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:46:
Je doet het als hoppy maar ook om geld te besparen, ooit wil je wellicht een return on investment hebben. Dan wil je natuurlijk zo min mogelijk uitgeven. Wel veilig etc nauurlijk.
Ik doe het deels als hobby én ik wil waar voor mijn geld krijgen. Dat betekent absoluut niet dat ik zo min mogelijk wil uitgeven. ROI is mooi meegenomen, maar als de terugverdientijd 20 jaar is ipv 10 jaar, so be it.

Bijvoorbeeld leukigheid die ik heb aangekocht, maar die totaal niet nodig zijn:
  • fosforescerende (glow-in-the-dark) pictogrammen voor noodstopknop, nooduitgang
  • extra stickers voor L1, L2, L3 duidelijk te markeren
  • 30x10mm koperen baar van 40cm voor aardverbindingen van mijn woning op samen te brengen (ipv typisch zo'n ding)
  • analoge spanning en stroommeter display (laatste contactloos dmv hall, electronica nog te ontwerpen)
  • 48kWh ipv 16kWh batterij
  • en on-topic over montagewijze: RVS plaat 1mm boven op de multiplex plaat

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:05
Zo goedkoop mogelijk én veilig gaat natuurlijk niet samen. Er zit een heel groot grijs gebied tussen.
Maar juist omdat ik dhz'er ben vindt ik het belangrijk om te bewijzen dat ik geen beunhaas ben, voor mijzelf of voor de verzekering.

Bedankt voor het idee met fosforesc.... glow in the dark pictrogrammen @Gunther.S.

• agraaff
Waarom zou dat niet samen gaan? als nen1010 zegt of de handleiding zegt X dan doe je X maar niet meer.
Bijvoorbeeld 6mm2 AC kabel is wat de norm voor schrijft. dan hoef je geen 10mm2 te gebruiken. Mag wel maar moet niet.
Victron handleiding zegt 50mm2 DC kabel dus die heb ik gebruikt, ook al weet ik dat 35mm2 ook voldoende is. Maar veilig en volgens de regels/norm zodat ik geen gezijk krijg achteraf.
En mijzelf een schouderklopje kan geven want Jezus wat een werk is het bouwen, veel complexer met al het uitzoekwerk en gewoon veel meer fysieke uren werk dan ik dacht.
En ja ik heb een groot deel van alle kabels met krimpkous uit mijn labelprinter gelabeld want ik wil later ook nog weten welke kabel wat was. Is niet het minimale maar wie na mij komt is mij dankbaar.

• agraaff
p.s. zit nu op 5832 euro aan uitgaven totaal. Als ik helemaar klaar ben zal ik de volledige lijst posten van wat ik heb gekocht.
Deel van de hogere uitgaven is omdat ik het in een geisoleerde patchkast bouw in de buitenschuur en dus ook iets van extra koeling moet hebben

• Leika
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 01:17
Dag allemaal
Ik zit in Vlaanderen België met een oude 3x230V zonder nulleider waarvan maar 2 fasen f1 en f2 gebruikt worden in de meterkast. Met een Victron Multiplus II en ESS-configuratie en landcode (Grid Code C10/11).
Omdat ik op een oud 3x230V net zonder nulleider (Delta-net) zit en twee fasen gebruikt (waarbij één fase op de 'N'-klem en de andere op de 'L'-klem van de MultiPlus is aangesloten), gaat de MultiPlus bij het opstarten of inschakelen van de omvormer direct in VE.Bus Error (Relay Test Fault) springen. :-(
De omvormer ziet immers spanning (ca. 115V t.o.v. aarde) op zijn N-klem staan, wat de veiligheidstest doet falen?

Kan je dat simpel oplossen? Want kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben met dat probleem.
Dank om dit te lezen

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:02

basdej

OutSystems Consultant

Leika schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:24:
Dag allemaal
Ik zit in Vlaanderen België met een oude 3x230V zonder nulleider waarvan maar 2 fasen f1 en f2 gebruikt worden in de meterkast. Met een Victron Multiplus II en ESS-configuratie en landcode (Grid Code C10/11).
Omdat ik op een oud 3x230V net zonder nulleider (Delta-net) zit en twee fasen gebruikt (waarbij één fase op de 'N'-klem en de andere op de 'L'-klem van de MultiPlus is aangesloten), gaat de MultiPlus bij het opstarten of inschakelen van de omvormer direct in VE.Bus Error (Relay Test Fault) springen. :-(
De omvormer ziet immers spanning (ca. 115V t.o.v. aarde) op zijn N-klem staan, wat de veiligheidstest doet falen?

Kan je dat simpel oplossen? Want kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben met dat probleem.
Dank om dit te lezen
2 fasen betekent dat je 2 multiplussen moet gebruiken!! 1 per fase. Als je geen neutraal hebt, hoe is dan de neutraal geregeld bij je "normale" apparaten? daar sluit je toch ook niet 2 fasen aan op de haardroger?

Foto van de meterkast kan ons wat meer helderheid geven, kun je die eventueel hier posten?

Hoi.

• Leika
Mijn eerder bericht bevat klein foutje, het is geen 115V tussen de fasen en aarde maar wel 130V.
Verder werken al mijn apparaten zonder Nulleider. Op de 2 fasen heb ik gewoon circa 230V.
Dus ja de 2 fasen op de haardroger werkt prima.
Eigenlijk heb ik monofase, goed voor 1 Multiplus maar deze werkt helaas niet zonder nulleider.
De Multiplus wilt op de AC-out1 via zijn ground-relay van de Nulleider de aarding maken en dat gaat hier niet...
Al die verkopers mogen dat wel eens melden.

[ Voor 19% gewijzigd door Leika op 11-09-2026 11:16 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 08:32

icecreamfarmer

en het is

Korte vraag. De Nucleo is het ebste om rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

IK heb echter een alles in 1 pakket https://www.nkon.nl/dyness-powerbrick-plus-51-2v-16-07kwh-thuisbatterij.html .

Moet ik gewoon zowel de accukabels naar de Solar RS als de Nucleo kabels op dezelfde klemmen zetten (op elkaar) of wordt dat afgeraden en moet er een soort verdeelstation tussen?

Als het dat laatste is dan zet ik er liever een voeding tussen die ik op de AC out 1 aansluit van de Solar RS.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Leika Hiervandaan lijkt wel hints te vinden van mensen die het werkend hebben gekregen: https://communityarchive....us-ii-on-3x230-v-net.html .

Als ik het goed begrijp, geldt voor zo'n net een afwijkende netcode, die je zelf moet instellen. (D.w.z. waarvoor je zelf verschillende detail-instellingen moet maken, omdat het er niet eentje is die standaard in de software gekozen kan worden.)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

pvg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:07:
[...]

Een 1 fase Victron systeem is echt heel veel eenvoudiger aan zowel dc als ac zijde. Enige wat extra werk kan opleveren: een 1 fase Victron moet op L1 (hardcoded in de software). Misschien moet je daardoor de fase verdeling in de bestaande installatie aanpassen. (Een warmtepomp of airco oid die langdurig draait, wil je dan waarschijnlijk ook op L1 hebben.)

Let ook op hoe groot de nulstroom kan worden in de diverse delen van de installatie (de nul is niet op stroom beveiligd door een (3)P+N zekeringautomaat, alleen meegeschakeld met de fase). En, als je verbruikt op 2 fases en teruglevert op 1 fase (of andersom), kan de stroom door de nul 2x de max fase stroom worden.
KIjk dat si belangrijk om te weten. Dat L1 kan ook niet op een andere manier opgelost worden behalve de hele meterkast ombouwen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:18
icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:02:
[...]

KIjk dat si belangrijk om te weten. Dat L1 kan ook niet op een andere manier opgelost worden behalve de hele meterkast ombouwen?
Ik denk dat als je dat veel werk vind je niet aan een victron installatie moet beginnen... Zo veel werk is t echt niet om alles wat je belangrijk vind op l1 te zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Leika
Gwaihir schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:23:
@Leika Hiervandaan lijkt wel hints te vinden van mensen die het werkend hebben gekregen: https://communityarchive....us-ii-on-3x230-v-net.html .

Als ik het goed begrijp, geldt voor zo'n net een afwijkende netcode, die je zelf moet instellen. (D.w.z. waarvoor je zelf verschillende detail-instellingen moet maken, omdat het er niet eentje is die standaard in de software gekozen kan worden.)
Heel hard bedankt voor je link :>

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:29:
[...]

Ik denk dat als je dat veel werk vind je niet aan een victron installatie moet beginnen... Zo veel werk is t echt niet om alles wat je belangrijk vind op l1 te zetten.
Geen antwoord op de vraag. En ik laat het doen.

• P5ycho
Is de beperking niet alleen dat 'L1' van de gridmeter op dezelfde fase moet zitten als wat de omvormer als fase ziet? Dat geeft je wat meer flexibiliteit met aansluiten.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:14:
Is de beperking niet alleen dat 'L1' van de gridmeter op dezelfde fase moet zitten als wat de omvormer als fase ziet? Dat geeft je wat meer flexibiliteit met aansluiten.
Ja zoiets had ik ook begrepen.

• Makrolon
icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:06:
[...]

Geen antwoord op de vraag. En ik laat het doen.
Dan weet je nu dat het niet veel werk is om het te laten doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-09 16:22

HRV

icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:22:
Korte vraag. De Nucleo is het ebste om rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

IK heb echter een alles in 1 pakket https://www.nkon.nl/dyness-powerbrick-plus-51-2v-16-07kwh-thuisbatterij.html .

Moet ik gewoon zowel de accukabels naar de Solar RS als de Nucleo kabels op dezelfde klemmen zetten (op elkaar) of wordt dat afgeraden en moet er een soort verdeelstation tussen?

Als het dat laatste is dan zet ik er liever een voeding tussen die ik op de AC out 1 aansluit van de Solar RS.
Ze moeten inderdaad over elkaar heen.

Zelf zou ik wellicht overwegen om de voeding van de Nucleo tussen de moer en de veerring te plaatsen zodat alle kracht van de veerring op de sluitring en daaronder de accukabel komt.

Geen idee of het uitmaakt, maar mijn gevoel zegt dat ik liever niets tussen mijn accukabel en de sluitring heb zitten.

Ik heb twee polen voor de plus en voor de min, dus ik sluit hem op die vrije polen aan.

• P5ycho
Nee, dat maakt niet uit. Alleen zorgen dat er niets tussen batterijpool en busbar zit. Verder is de klemkracht op de hele 'stack' gelijk.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:14:
Elektricien toch eigenwijs de fases goed aangesloten op de meter en de Multi RS op fase 2.

Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 maar dan krijg ik opeens hele rare negatieve waarden. Moet ik de stroomvoorziening van de meter misschien ook omwisselen? Andere optie is om de omvormer toch op fase 1 te zetten.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09 15:27
icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:29:
[...]

Elektricien toch eigenwijs de fases goed aangesloten op de meter en de Multi RS op fase 2.

Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 ...
Dat kan niet. Je kunt wel:
CT1 op L2
CT2 op L3
CT3 op L1

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RikHa schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:37:
[...]

Dat kan niet. Je kunt wel:
CT1 op L2
CT2 op L3
CT3 op L1
Dank je, theorie is dat ik met de klok mee moet lopen?

Al die spoelen zijn toch hetzelfde?

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:56:
[...]

Al die spoelen zijn toch hetzelfde?
Theorie is juist maar praktijk kan weerbarstiger zijn, zeker als je CT-klemmen gebruikt. Dat ontdekte uiteindelijk de installateur van mijn Ratio laadpaal toen hij de load-balancing niet goed voor elkaar kreeg. Ik heb een linksdraaiend ipv rechtsdraaiend veld thuis (1-3-2 ipv 1-2-3). Nadat de klemmen in de goeie volgorde en met CT-1 op L1 waren aangesloten werkte het wel bij mij.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Makrolon
icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:29:
[...]

Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 maar dan krijg ik opeens hele rare negatieve waarden. Moet ik de stroomvoorziening van de meter misschien ook omwisselen? Andere optie is om de omvormer toch op fase 1 te zetten.
Ja je moet de aansluiting van de voeding mee verplaatsen, hij combineert de meting van de ct klem met de meting van de voeding.

• RikHa
Makrolon schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:20:
[...]

Ja je moet de aansluiting van de voeding mee verplaatsen, hij combineert de meting van de ct klem met de meting van de voeding.
@icecreamfarmer Dit was ik vergeten erbij te zeggen maar dat moet inderdaad ook. Goeie aanvulling @Makrolon !

• RikHa
icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:56:
[...]

Ja.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RikHa schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:14:
[...]

@icecreamfarmer Dit was ik vergeten erbij te zeggen maar dat moet inderdaad ook. Goeie aanvulling @Makrolon !
Zit nu in de software maar daar kan ik bij settings -> systeem gewoon een fase kiezen. Is dat nieuw of doet dat niet wat het zegt?

Unit is net geüpdatet.

• RikHa
@icecreamfarmer Dat weet ik niet. Met de Multi RS heb ik geen ervaring.

• HRV

HRV

icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:49:
[...]

Zit nu in de software maar daar kan ik bij settings -> systeem gewoon een fase kiezen. Is dat nieuw of doet dat niet wat het zegt?

Unit is net geüpdatet.
Staat gewoon in de handleiding: https://www.victronenergy.com/media/pg/Multi_RS_Solar/en/installation.html#UUID-a74dd0b7-19b4-d12a-a6d5-8e2844b0a54e

• dabont
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 27-09 12:10
Ik ben een thuisbatterij aan het bouwen met 4 x een Dyness Powerbrick plus.

Standaard zit op de accu alleen een software switch. Moet er nog een accuschakelaar tussen de Dyness en de Victron distributor? Ik gebruik een Victron BMS voor de scheiding tussen de ingaande en uitgaande kant van de bus.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-09 09:46
Dat is een goede vraag. Ik neem van niet. Je kunt de voeding van Powerbrick uitschakelen met hulp van de bijbehorende druk-knop.

Heb je een T-class zekering in Victron distributor genomen? Dat is wel noodzakelijk gezien er geen zekering in de Powerbrick zit. Dus 4x zekeringen nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Eriko op 18-09-2026 15:45 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• dabont
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 27-09 12:10
T-class heb ik er in zitten. Ik vraag me alleen af of het afdoende is om op een BMS te vertrouwen.

Een schakelaar toevoegen is niet veel werk, echter...

- de meegeleverde kabels zijn AWG 1 (± 42mm2). Ik zie het niet echt zitten om daar DIN schoenen aan te persen.

- de bescherming om de aansluiting van de accu zijn aan de smalle kant. Als je een nieuwe kabel zou maken passen de gangbare kabelschoenen niet.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Zelf heb ik tussen mijn Pylontech batterijen en de verdeler geen aparte schakelaar(s) gezet. Ja, bij werkzaamheden moet je er dan zelf op toekijken dat je alles in de correcte volgorde uit- en inschakelt, en in geval van nood moeten de zekeringen en de noodstop voldoende zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Stufipower
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:49:
Zelf heb ik tussen mijn Pylontech batterijen en de verdeler geen aparte schakelaar(s) gezet. Ja, bij werkzaamheden moet je er dan zelf op toekijken dat je alles in de correcte volgorde uit- en inschakelt, en in geval van nood moeten de zekeringen en de noodstop voldoende zijn.
Stel dat de multi niet reageert op de noodstop, omdat er iets mis gaat waardoor die ook te ver blijft laden. Het is dan misschien fijn om de batterijen snel te kunnen ontkoppelen? (Of is daarvoor het BMS dat zichzelf dan nog ontkoppelt wellicht voldoende..)

[ Voor 6% gewijzigd door Stufipower op 18-09-2026 20:21 ]

• Elscroto
  • Laatst online: 27-09 15:13
Misschien is het al eens gevraagd; maar kan het zo snel niet terug vinden.

Ik ben klaar met mijn installatie en wil deze in gebruik gaan nemen; alle kabels/aansluitingen correct aangesloten alleen nu krijg ik "Wrong phase rotation error" wanneer ik het grid aanzwengel; na wat meten met een phase rotation meter blijkt dat mijn huis linksom is aangesloten (L1-L3-L2)

Wat is nu verstandig om te doen; fase 2&3 omdraaien of deze is ve.bus op floating te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Elscroto op 19-09-2026 19:17 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:31

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Ik kreeg de fase rotation error omdat ik de nul van ac out en ac in op dezelfde rail had zitten..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• macbelly
  • Niet online
Elscroto schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:28:
Misschien is het al eens gevraagd; maar kan het zo snel niet terug vinden.
Op de Multi RS is het een instelling (rechts- of links-draaiend). Zie §4.20 in deze manual https://www.victronenergy.com/upload/documents/Multi_RS_Solar/62787-Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdf

• Elscroto
macbelly schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:34:
[...]

Op de Multi RS is het een instelling (rechts- of links-draaiend). Zie §4.20 in deze manual https://www.victronenergy.com/upload/documents/Multi_RS_Solar/62787-Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdf
Vergeten te melden; ik heb 3 multiplussen 6k5

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Toevallig heb ik net de VM-3P75CT aangesloten. Ik krijg een fase rotatie L1, L3, L2 te zien met VictronConnect. Als ik de stroom bekijk die hij meet op de klemmen, dan klopt dit met de P1 meter. Ik heb de kabels allemaal gecontroleerd en de CT-klemmen zitten correct.

Ik wil uiteindelijk 3 multiplussen aansturen en alles is verder zo goed als gereed.

Klopt het dat het dan voor de meter al "verkeerd" zit?

Nu las ik ook dat je dit niet hardware matig hoeft te corrigeren, maar kunt instellen met de optie "accept phase rotation", https://professional.victronenergy.com/news/detail/205/ .

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Gerritjuh
Elscroto schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:09:
[...]

Vergeten te melden; ik heb 3 multiplussen 6k5
Ik dus ook, alleen zie ik een andere volgorde als jij.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Stufipower schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:20:
[...]

Stel dat de multi niet reageert op de noodstop, omdat er iets mis gaat waardoor die ook te ver blijft laden. Het is dan misschien fijn om de batterijen snel te kunnen ontkoppelen? (Of is daarvoor het BMS dat zichzelf dan nog ontkoppelt wellicht voldoende..)
Ik weet natuurlijk niet hoe de remote on/off in de praktijk wordt ingezet in de omvormers, maar er zijn uiteindelijk meerdere sturingsmogelijkheden in die omvormers en meerdere acties die de omvormer kan nemen. Gewoon stoppen met het aansturen van de vermogenregeling, wat een halfgeleidersysteem is, moet voldoende zijn om de (ont)lading te stoppen.

Daarnaast is een fysieke onderbreker primair bedoeld om bij werkzaamheden zeker te zijn dat de batterijen zijn afgekoppeld. Daar de batterijen zelf geen schroefconnector hebben maar wel een Surlok Plus die je er zo van af kunt klikken kan je zo ook altijd een duidelijke visuele scheiding bekomen.

Vergeet niet dat de meeste batterijschakelaars niet gemaakt zijn om onder last te schakelen, daarvoor heb je een veel zwaardere (en duurdere) lastschakelaar nodig die zelfs bij maximale belasting de contacten snel genoeg en ver genoeg uit elkaar kan trekken om een vlamboog tegen te gaan.

En een goed BMS moet daarnaast ook in staat zijn om de (ont)lading te stoppen voordat een batterij beschadigd wordt

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Gerritjuh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:11:
Toevallig heb ik net de VM-3P75CT aangesloten. Ik krijg een fase rotatie L1, L3, L2 te zien met VictronConnect. Als ik de stroom bekijk die hij meet op de klemmen, dan klopt dit met de P1 meter. Ik heb de kabels allemaal gecontroleerd en de CT-klemmen zitten correct.

Ik wil uiteindelijk 3 multiplussen aansturen en alles is verder zo goed als gereed.

Klopt het dat het dan voor de meter al "verkeerd" zit?

Nu las ik ook dat je dit niet hardware matig hoeft te corrigeren, maar kunt instellen met de optie "accept phase rotation", https://professional.victronenergy.com/news/detail/205/ .
Het kan inderdaad gebeuren dat men bij het aansluiten van de meter aan het net 2 fases omdraait. Dat is niet altijd even eenvoudig te zien geloof ik terwijl men bezig is.

Wat je ook kunt doen is gewoon je 2 CT klemmen omwisselen zodat de VM-3P75CT ze in de juiste volgorde ziet en de omvormers in de software ook in die volgorde zetten. Het enige verschil is dan natuurlijk dat jij moet weten dat je omvormers dus een andere volgorde aanhouden dan hoe je kast bedraad is. Maar is dat echt een probleem? Desnoods plak je een sticker op je zekeringbord dat aangeeft dat de volgorde L1-L3-L2 is om iedereen er aan te herinneren.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44

pvg

Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:55:
[...]

Het kan inderdaad gebeuren dat men bij het aansluiten van de meter aan het net 2 fases omdraait. Dat is niet altijd even eenvoudig te zien geloof ik terwijl men bezig is.

Wat je ook kunt doen is gewoon je 2 CT klemmen omwisselen zodat de VM-3P75CT ze in de juiste volgorde ziet en de omvormers in de software ook in die volgorde zetten. Het enige verschil is dan natuurlijk dat jij moet weten dat je omvormers dus een andere volgorde aanhouden dan hoe je kast bedraad is. Maar is dat echt een probleem? Desnoods plak je een sticker op je zekeringbord dat aangeeft dat de volgorde L1-L3-L2 is om iedereen er aan te herinneren.
Niet alleen de CT klemmen wisselen! Ook de voeding van de meter! De meter meet de spanning per fase en vermenigvuldigt die met de gemeten stroom.

• Gerritjuh
Dus als ik het goed begrijp, de CT klemmen L2 en L3 omwisselen, L2 en L3 op de VM-3P75CT omwisselen. Daarna MP A als L1 (bruin), MP B als L3 (zwart) en MP C als L2 (grijs) instellen.

Dat laatste had ik eigenlijk al zelf beredeneerd. Alleen door de energiemeter anders aan te sluiten geeft die geen fout meer, maar kloppen de waardes toch niet meer? Want die zijn nu wel precies goed voor de gemeten fases en dat trek je dan wel uit verband.

Wat als ik na de meter, of na de hoofdschakelaar L2 en L3 omdraai. Dan kloppen de P1 waardes niet, maar heb ik die nodig voor de werking van het systeem? Ik gebruik de VM-3P75CT voor de algehele energie huishouding en een EM24 voor de PV installatie. Die communiceren met de Cerbo GX, evenals de Multiplussen en de accu's. Of zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 29% gewijzigd door Gerritjuh op 19-09-2026 19:49 ]

• Elscroto
Gerritjuh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:12:
[...]

Ik dus ook, alleen zie ik een andere volgorde als jij.
Hier na nog een controle dus ook (1-3-2 is hier ook de volgorde)

[ Voor 8% gewijzigd door Elscroto op 19-09-2026 19:55 ]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je niet gaat vertrouwen op de P1 waardes omdat je een VM-3P75CT hebt dan is dat zeker ook gewoon een correcte oplossing. Want neen, met een Victron energie meter moet je helemaal niets met metingen van de P1 poort. Wordt officieel zelfs niet ondersteund waardoor je altijd via externe tools zou moeten werken om met P1 data aan de slag te gaan voor zover ik weet.

* Blokker_1999 leest zijn P1 poort enkel uit omdat hij zo ook gas- en watermeterstanden door krijgt elk uur.

• Elscroto
ik heb uiteindelijk de L2 & L3 gewisseld na de net aansluiting; nu draait alles :)

• Gerritjuh
Elscroto schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:02:
ik heb uiteindelijk de L2 & L3 gewisseld na de net aansluiting; nu draait alles :)
Bedankt voor de bevestiging, dan is dat in ieder geval een goed alternatief.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25
De eerste product paginas van de Victron EV Charging Station v2 22kW verschijnen nu en het lijkt erop dat deze geen MID ondersteunt. Wat voor EV laadpalen gebruiken jullie i.c.m. een victron installatie? Ik heb AI wat laten onderzoeken en die bevestigde mijn vermoeden dat met een PV installatie die DC wordt aangesloten, de meeste laadpalen niet kunnen "zien" dat er PV overschot is. Alles gaat natuurlijk linea recta naar de batterij.

Een optie waar AI nog mee kwam was de Peblar Home Plus MID of Business
De MID-meter zit in de paal (MI-003, klasse B, ingebouwd in de behuizing en daarmee voldoend aan de NEa-eis), en de aansturing is volledig lokaal: vanaf firmware 1.6 ondersteunt de Peblar Modbus TCP op poort 502, aan te zetten via de webinterface van de lader, waarbij je de eigen smart-charging-strategieën op Default moet zetten. In EVCC krijgt hij de tags voor mA-regeling, automatische 1P/3P-fasewisseling en ingebouwde meter. Die mA-regeling is bij zonladen geen detail: je kunt fijnmaziger dan op hele ampères volgen. Een Nederlandse review benadrukt dat de Peblar niet van buitenaf benaderbaar is en de communicatie volledig lokaal blijft, en dat Homey, EVCC en Home Assistant kunnen koppelen omdat Peblar een local API heeft die niet via de cloud loopt. Let op de modelnaam: de basis Home heeft alleen een indicatieve kWh-teller en is niet ERE-geschikt; de Home Plus MID en de Business hebben de goedgekeurde meter, wat ongeveer 150 tot 250 euro meerprijs kost. Prijsindicatie: 849 tot 999 euro voor de Home Plus MID
Lijkt allemaal mooi, maar wellicht zijn er andere ervaringen of betere opties.

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:21
Red devil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:16:
De eerste product paginas van de Victron EV Charging Station v2 22kW verschijnen nu en het lijkt erop dat deze geen MID ondersteunt.
Als de daar genoemde “energy meter” niet MID gecertificeerd is eet ik mijn hoed op. Een productpagina zou ik het ook niet noemen, het lijkt meer een voorlopige inschatting op basis van wat Victron tot nu toe openbaar heeft gemaakt.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
@Red devil volgens de video in onderstaande bericht zou er wel een MID meter in moeten zitten. Ff afwachten tot de officiële release?

Franciesco in "Het grote Victron ontwerp topic"

• Kanoet
Ik heb mijn ESS (3x 48/5000) nu 2 weken draaien op de onderstaande meterkastindeling die mijn elektricien 1 jaar geleden had gemaakt toen de plannen voor het ESS nog minder duidelijk waren. Dit zouden we later gaan corrigeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqaLSr39jHVcoYOSqPzxvfNPAjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiO6Py5gyyv8At266tZ9CIaD.jpg?f=fotoalbum_large

Wensen:
  • Elektricien geeft aan: er moet een overstroombeveiliging op de 20m grondkabel blijven.
  • Ik wil de installatie kunnen bypassen. Liefst vanuit beide meterkasten.
  • De 30ma waar de MP2 (en hele huis met airco/wp) nu op zit levert NU geen problemen maar ik wil het goed geregeld hebben: 300ma óf 300ma Selectief
Ik heb het volgende plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_-rSjd6htv8II4x4vMoeL00hkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoGf9gMa1LD3A7mulFmMHlxT.jpg?f=fotoalbum_large
edit 19:39: bedrading grondkabels in nieuw voorstel juist gezet
Waar ik tegen aan loop:
  1. Combinatie van massieve draad én flexibel draad om door te lussen (bijvoorbeeld voor omschakelaar meterkast garage
  2. Ik heb overigens ook een ABB OT40F4C liggen maar die is moeilijk aan te sluiten ivm het doorlussen van de massieve draad met flexibel draad. In hoeverre kan je dit wél doen bij een installatieautomaat door één van beide in de kamrailskooi te stoppen?
    Ik had eerder het foutieve idee om de AC In op de omschakelaar te zetten. Dit is denk ik onjuist. De ac out+net moet op de omschakelaar, correct? In dat geval kan ik de ABB OT40 misschien toch gebruiken.
  3. Hager omschakelaar is onduidelijk als hoofdschakelaar maar het lijkt mij onnodig(plus geen ruimte) om hier nog een hoofdschakelaar achter te plaatsen
  4. Bij bypass/hoofdschakelaar op de AC Out is schakelfunctie op AC IN onduidelijk. Je hebt in principe twéé hoofdschakelaars nodig. In mijn voorstel heb je twee onduidelijke hoofdschakelaars (ac in en omschakelaar) :(
  5. Schijnbaar heb ik NU geen problemen met het hele huis (plus omvormers) achter 30ma aardlek. In hoeverre kan ik het bij een B25 300ma alamat houden of zou ik een 300ma Selectieve ALS + aparte B25 plaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 20-09-2026 19:40 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-09 07:50
Waar ik tegen aan loop:
  1. Combinatie van massieve draad én flexibel draad om door te lussen (bijvoorbeeld voor omschakelaar meterkast garage
  2. Ik heb overigens ook een ABB OT40F4C liggen maar die is moeilijk aan te sluiten ivm het doorlussen van de massieve draad met flexibel draad. In hoeverre kan je dit wél doen bij een installatieautomaat door één van beide in de kamrailskooi te stoppen?
    Ik had eerder het foutieve idee om de AC In op de omschakelaar te zetten. Dit is denk ik onjuist. De ac out+net moet op de omschakelaar, correct? In dat geval kan ik de ABB OT40 misschien toch gebruiken.
De ABB OT40 kan tot 10mm2 hebben, wanneer je 6mm2 gebruikt kun je eventueel doorlussen met deze specifieke kammetjes:

https://new.abb.com/products/1SCA022683R4110/ozxa32

Ik heb nog een setje liggen (voor weinûg... 8) ) 3x Fase + 1x Nul, mocht je geïnteresseerd zijn stuur maar DM.
Bij bypass/hoofdschakelaar op de AC Out is schakelfunctie op AC IN onduidelijk. Je hebt in principe twéé hoofdschakelaars nodig. In mijn voorstel heb je twee onduidelijke hoofdschakelaars (ac in en omschakelaar) :(
Alle (voedende) schakelaars: Net, Batterij, PV & EV (V2G) dusdanig labelen en een duidelijke ondubbelzinnige waarschuwing tekst op je meterkast met instructies alle voedende delen af te schakelen voor werkzaamheden.
  1. Schijnbaar heb ik NU geen problemen met het hele huis (plus omvormers) achter 30ma aardlek. In hoeverre kan ik het bij een B25 300ma alamat houden of zou ik een 300ma Selectieve ALS + aparte B25 plaatsen?
Het is _niet_ of, 300mA Selectief of niets... Alleen 300mA is voor hele specifieke "niet aanraakbare" eindgroepen zoals PV installaties. Aardlek in serie, uitgaande van een 30mA eindgroep is uitsluitend correct (selectief) i.c.m stroom (300mA) _EN_ tijd (selectief).

[ Voor 13% gewijzigd door DoMoFo op 20-09-2026 17:13 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
Red devil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:16:
De eerste product paginas van de Victron EV Charging Station v2 22kW verschijnen nu en het lijkt erop dat deze geen MID ondersteunt. Wat voor EV laadpalen gebruiken jullie i.c.m. een victron installatie? Ik heb AI wat laten onderzoeken en die bevestigde mijn vermoeden dat met een PV installatie die DC wordt aangesloten, de meeste laadpalen niet kunnen "zien" dat er PV overschot is. Alles gaat natuurlijk linea recta naar de batterij.

Een optie waar AI nog mee kwam was de Peblar Home Plus MID of Business

[...]

Lijkt allemaal mooi, maar wellicht zijn er andere ervaringen of betere opties.
Meerdere Alfen laadpalen hier en allen met evcc er bij, gaat prima en evcc weet perfect wat er gedaan wordt en voert daarop beslissingen uit.

• Kanoet
DoMoFo schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:06:
[...]

De ABB OT40 kan tot 10mm2 hebben, wanneer je 6mm2 gebruikt kun je eventueel doorlussen met deze specifieke kammetjes:

https://new.abb.com/products/1SCA022683R4110/ozxa32

Ik heb nog een setje liggen (voor weinûg... 8) ) 3x Fase + 1x Nul, mocht je geïnteresseerd zijn stuur maar DM.
Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.
Alle (voedende) schakelaars: Net, Batterij, PV & EV (V2G) dusdanig labelen en een duidelijke ondubbelzinnige waarschuwing tekst op je meterkast met instructies alle voedende delen af te schakelen voor werkzaamheden.
Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruiken :*) Maar een installatieautomaat voor de AC IN ziet er toch niet echt hoofdschakelerig uit. De Hager omschakelaar ook niet echt. Dan toch maar naar de OT40.
Het is _niet_ of, 300mA Selectief of niets... Alleen 300mA is voor hele specifieke "niet aanraakbare" eindgroepen zoals PV installaties. Aardlek in serie, uitgaande van een 30mA eindgroep is uitsluitend correct (selectief) i.c.m stroom (300mA) _EN_ tijd (selectief).
Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.

Hoofdschakelaar: logisch, of kan ik de 300ma Selectief als hoofdschakelaar voor de gehele woning gebruiken?
Installatieautomaat B25: aan de ándere kant van de grondkabel zit óók een B25 voor de AC IN. Deze beveiligd enkel de kabel bij kortsluiting door boren/graven. De kans dat dát gebeurd? Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?

Heb je trouwens een idee hoe ik de grondkabel kan splitsen tussen B25 AC IN en de bypassingang voor de OT40? Ik wil geen massief+flexibel combineren in de kooiklem, maar kan ik één van beide in de klem voor de kamrails stoppen? Betreft meterkast garage

Ik heb trouwens een plaatje van mijn nieuwe plan aangepast. de grondkabels waren in het schema gekruist, dat moest niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 20-09-2026 20:13 ]

• DoMoFo
Kanoet schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:05:
[...]

Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.

[...]

Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruiken :*) Maar een installatieautomaat voor de AC IN ziet er toch niet echt hoofdschakelerig uit. De Hager omschakelaar ook niet echt. Dan toch maar naar de OT40.

[...]

Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.

Hoofdschakelaar: logisch, of kan ik de 300ma Selectief als hoofdschakelaar voor de gehele woning gebruiken?
Installatieautomaat B25: aan de ándere kant van de grondkabel zit óók een B25 voor de AC IN. Deze beveiligd enkel de kabel bij kortsluiting door boren/graven. De kans dat dát gebeurd? Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?

Heb je trouwens een idee hoe ik de grondkabel kan splitsen tussen B25 AC IN en de bypassingang voor de OT40? Ik wil geen massief+flexibel combineren in de kooiklem, maar kan ik één van beide in de klem voor de kamrails stoppen? Betreft meterkast garage

Ik heb trouwens een plaatje van mijn nieuwe plan aangepast. de grondkabels waren in het schema gekruist, dat moest niet.
Een elektrisch circuit design je niet op kansberekening, maar simpelweg _of_ het technisch mogelijk is, daar tref je dan de juiste maatregelen voor... Wanneer je wijzigt van kabeldiameter en meer dan 3 meter ver gaat dien je kortsluit beveiliging toe te passen. Of het op de letter mag weet ik niet, maar in principe zijn de automaten van de netbeheerder er niet om (kortsluit) fouten achter jouw hoofdschakelaar op te lossen, uitsluitend om overbelasting te voorkomen.

Persoonlijk vind ik het prettig om de omschakelaar uitsluitend toe te passen als bron selectie (Net of ESS), daarnaast pas ik dan schakelaars toe (al dan niet in de vorm van automaten, aardleks of alamats) om eea op/af te schakelen. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zolang je je aan de normen houdt kan er van alles.

Wbt jouw situatie, en afhankelijk wat je al hebt aangeschaft en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is, zou ik:

Vanaf de HS naar een 300mA Selectieve Alamat gaan (bv. B25 / C25), die zowel verbinden met de OT40 als AC-IN. De ABB schakelaars, automaten, aardleks en alamats hebben twee invoeren aan beide kanten, dus je kunt vast en flexibel combineren in een eigen aansluiting. Aan de andere kant (garage) oppakken met een "simpele" hoofdschakelaar:

https://www.sandervunderink.nl/abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40.html

Vanuit de AC-OUT in de garage pas je vervolgens weer een 300mA Selectieve Alamat toe (bv B32 / C32) ivm PowerAssist van de Victron's. Die pak je dan terug in de meterkast ook weer op met eenzelfde (simpele) hoofdschakelaar om die vervolgens aan de andere zijde van de OT40 in te voeren. Als het _echt_ niet past, kun je hem technisch ook direct aan de OT40 koppelen,dan wordt eea minder duidelijk maar zeker niet verkeerd.
Eventueel kom je weg met alleen een selectieve Aardlek ipv selectieve Alamat aan beide kanten, maar als het goed is zou jouw elektricien dat moeten weten / kunnen beoordelen.

Vervolgens sluit je de bovenkant van de OT 40 aan op de bestaande groepenkast, al dan niet met toepassing van de eerder genoemde kammetjes/bruggen op de OT40 zodat je met 1 setje (N, L1, L2, L3) kabels kunt werken richting de 30mA aardlek schakelaars en/of verdeelklem in de meterkast woonhuis.

Nu ben je het meest flexibel (en veilig), je kunt nu kiezen tussen Net en ESS met de OT40 al dan niet met de AC-IN nog steeds actief in Net mode. In deze situatie heb je tevens (geïntegreerde) last scheiders cq. werkschakelaars aan beide kanten voor beide bronnen AC-IN & AC-OUT.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20
[...]Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?
Dat is niet helemaal de bedoeling. Ik zou de B25 eerder plaatsen achter de hoofdschakelaar.

Nadeel van een aardlekautomaat vind ik altijd dat ze een stuk warmer worden dan 2 losse componenten bij maximale belasting (25A dus).

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 20-09-2026 22:28 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Makrolon
[...]

[...]

[...]

Aftakblokjes, of vorkjes persen op de soepele kabel.

Of abb gebruiken, die hebben dubbele kooi klemmen.

• Kanoet
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie @DoMoFo . Ik ga er naar kijken. Ik zie ook dat ik hetzelfde aardlekissue op de retourkabel hebt.

Ik zal ook nog eens met de elektricien overleggen. Die werkt inderdaad ook met mooie rode hoofdschakelaars ter verduidelijking. Maar die ruimte in de meterkasten begint wel te knellen onderhand.

Een deel van waar ik tegenaan loop is de praktische werkelijkheid: wat pas in welke automaat/merk etc. Ik heb dus een ABB meterkast en een Eaton meterkast. Beide met andere kooiklemmen schijnbaar. En waar is te checken of een aftakblok bij welke automaat in de railingang past? Ik zie het nog nergens.

• DoMoFo
Kanoet schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:23:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie @DoMoFo . Ik ga er naar kijken. Ik zie ook dat ik hetzelfde aardlekissue op de retourkabel hebt.

Ik zal ook nog eens met de elektricien overleggen. Die werkt inderdaad ook met mooie rode hoofdschakelaars ter verduidelijking. Maar die ruimte in de meterkasten begint wel te knellen onderhand.
Ik ben ook nog wat snel over de "situatie" in de garage gestapt, zie dat je daar ook nog PV e.d. hebt, dus jouw setup zal links of rechtsom altijd ietwat complex worden, maar wanneer je zorgt voor goede documentatie is dat niet onoverkomelijk...

Afhankelijk van het PV vermogen (opgeteld bij jouw Net aansluiting _EN_ accu capaciteit) wellicht ook even kijken of je niet naar een 63A ipv standaard 40A config moet. Zal ook wat kosten, maar voor bijvoorbeeld de eerder genoemde hoofdschakelaars scheelt het nu maar 3 euro, achteraf stukken meer.
Een deel van waar ik tegenaan loop is de praktische werkelijkheid: wat pas in welke automaat/merk etc. Ik heb dus een ABB meterkast en een Eaton meterkast. Beide met andere kooiklemmen schijnbaar. En waar is te checken of een aftakblok bij welke automaat in de railingang past? Ik zie het nog nergens.
Vwb de "kasten" maakt het in principe niet veel uit, al hebben sommige series standaard handige rails voor bijvoorbeeld aarde (ABB HAF) of aarde & nul (ABB Mistral). Maar ik ben ABB groupie, dus voor een onafhankelijk vergelijk moet je niet naar mij luisteren :D.

Voor in principe alle relevante ABB schakelaars, automaten, aardlek en alamats heb je zowel boven als onder twee aansluitmogelijkheden, invoer mag zowel vanaf boven of beneden, de mogelijkheden zijn eindeloos ;) :
  • Verzamelrail 10/10 mm²
  • Soepel met adereindhuls 0.75 ... 25 mm²
  • Flexibel 0.75 ... 25 mm²
  • Star 0.75 ... 35 mm²
  • Gevlochten 0.75 ... 35 mm²
https://new.abb.com/products/nl/2CDD284101R0040/sd204-40

Diverse avondjes uitzoeken en specsheets lezen :+ kan op:

https://econfigure.abb.com/nl/

Anders een beetje klikken bij https://www.sandervunderink.nl , daar staat in de meeste gevallen ABB type nummer en directe link naar specsheet. Waarschijnlijk ook het goedkoopst in NL en naar mijn beperkte persoonlijke mening ook de beste en vriendelijkste service...

Universeel (en indien ruimte) vind ik deze prettig werken, maar soortgelijke varianten zijn er in vele vormen, maten en fabrikanten:

https://hager.com/intl-en/catalogue/information/kj01b-brass-busbar-terminal-80a-4pole

[ Voor 57% gewijzigd door DoMoFo op 21-09-2026 23:45 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:58
De EVCS v2 (met MID) lijkt er nu toch echt aan te komen - firmware is op de site gezet. En bij deze site staat dat deze vanaf 30 september beschikbaar zou zijn

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Zijn er tweakers die de multiplussen hebben geconfigureerd zonder de USB dongle te gebruiken? Wat ik lees dat je deze maar 1 x nodig hebt... voor 60 euro :X

Mocht er iemand uit Friesland 1 te leen hebben, ik hou mij aanbeboven O-)

Kan het ook op een andere manier ?

Work in progress:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyfMn1EUP8W4JX1o5ri9Po6nSI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFJdDWvm05I0zssPqjryTW2T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJNvFhZofHeARbczuy5lnWBRBmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BZDniV7VO8qyUvCRXzGxzn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b18j2tTv6ZXCsK-3ypNtM8PXj-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM9IzrDs7gDlS9oXxffX87im.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Possible op 22-09-2026 11:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:42
Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:57:
Zijn er tweakers die de multiplussen hebben geconfigureerd zonder de USB dongle te gebruiken? Wat ik lees dat je deze maar 1 x nodig hebt... voor 60 euro :X

Marktplaats?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Possible
Zag een advertentie dat je idd 1 kan huren, maar voor de rest staat er weinig op.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• rescla
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:05:
[...]

Zag een advertentie dat je idd 1 kan huren, maar voor de rest staat er weinig op.
Ik ben zelf blij dat ik hem aangeschaft heb. In principe heb je hem maar 1x nodig, maar als je er later achter komt dat je, bijvoorbeeld, frequency shift wil toepassen voor een AC PV inverter, heb je de dongle weer nodig. Of als je er achter komt dat de default voltage instellingen voor het opladen van de batter niet voldoende zijn om je batterij goed te balancen.

Voor zover ik weet heeft een RS de dongle niet nodig overigens.

• agraaff
rescla schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:19:
[...]

Ik ben zelf blij dat ik hem aangeschaft heb. In principe heb je hem maar 1x nodig, maar als je er later achter komt dat je, bijvoorbeeld, frequency shift wil toepassen voor een AC PV inverter, heb je de dongle weer nodig. Of als je er achter komt dat de default voltage instellingen voor het opladen van de batter niet voldoende zijn om je batterij goed te balancen.

Voor zover ik weet heeft een RS de dongle niet nodig overigens.
nee toch, als je hem eenmaal hebt gekoppeld aan de Cerbo kan dat toch allemaal via de Cerbo?

• RikHa
rescla schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:19:
[...]

Na ingebruikname kun je dat met VE Configure doen. Zelfs op afstand. Geen MK3 naar USB meer nodig.

• rescla
  • Nu online
RikHa schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:32:
[...]

Na ingebruikname kun je dat met VE Configure doen. Zelfs op afstand. Geen MK3 naar USB meer nodig.
Hmm, dat wist ik dus niet. Met dit? https://www.victronenergy...portal:remote-veconfigure

Moet ik een keer proberen denk ik.

• RikHa

• Possible
Dus de eerste keer in gebruik nemen is het alsnog nodig? Of hoef ik alleen de CERBO dus te koppelen en vanuit daar dus de Multiplussen instellen?

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 16:53
Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:57:

Mocht er iemand uit Friesland 1 te leen hebben, ik hou mij aanbeboven O-)

Work in progress:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
is dat nou een lekkage boven je multiplussen ;-)

• Possible
hhoekstra schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:29:
[...]

is dat nou een lekkage boven je multiplussen ;-)
Zeker, uit 2019 ;)

• RikHa
Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:10:
[...]

Dus de eerste keer in gebruik nemen is het alsnog nodig?
Ja. je zult ze in 3 fase config moeten zetten. Dat doe je met VE.Bus system configurator. en de MK3 -> USB.
Of hoef ik alleen de CERBO dus te koppelen en vanuit daar dus de Multiplussen instellen?
Dat heeft geen zin als je ze niet eerst in 3 fase config zet.

• willem73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-09 14:07
Gebruikt iemand al de Victron Solarsense 70 in het systeem. Hij schijnt al in Node Red opgenomen te zijn.

• agraaff
Vind het wel apart dat je voor zoiets simpels een apparaat nodig hebt en dat niet kan doen met of de master multiplus of de Cerbo. Maar helaas, het is nu eenmaal zo.

• macbelly
  • Niet online
agraaff schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:21:
Vind het wel apart dat je voor zoiets simpels een apparaat nodig hebt en dat niet kan doen met of de master multiplus of de Cerbo. Maar helaas, het is nu eenmaal zo.
Victron richt zich (of heeft zich destijd gericht) misschien meer op de professionele installateur die een dongle keer-op-keer kan gebruiken en dan zijn de kosten te verwaarlozen.
In de nieuwe generatie Multi RS is dat ook allemaal niet meer nodig. Daar ben je ook niet verplicht om een rechtsdraaiend veld te hebben zoals in een MultiPlus (dat kun je in de RS softwarematig wijzigen in linksdraaiend).

De tijd staat niet stil en de Multi RS zal straks ook weer voorbij gestreefd worden qua mogelijkheden ...

• Stufipower
  • Niet online
Ondertussen ook even alles uitgetekend obv. 1x Multi RS Solar, 1x 16 kWh accu bij een 3x25A aansluiting, met oog op toekomstige uitbreiding.

Ik heb de tekening gemaakt in QElectrotech. Zie onderstaand. Heb het maar in het engels gedaan.

Edit: Obv comments hieronder en wat nader onderzoek de tekening aangepast, dank @Makrolon en @Geim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1j1Wi8O8Qe58F0v_onw3khZyiSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9p8J7l0y49qor1FSEtQ9AGd.png?f=fotoalbum_large

Enkele vragen die ik momenteel nog heb:

- Zijn jullie het eens met geen aardlekschakelaar op de AC out, wat ik anderen wel zie doen? Er zitten al 'downstream' RCD's. Een aardfout in de AC-out grondkabel is misschien niet zo spannend, de kabel moet vooral beschermd worden tegen overstroom en kortsluiting?

- Ik lees dat de multi rs Solar eigenlijk teveel terugleververmogen heeft voor op 1 fase (6 kw). Doen sommigen van jullie dit, heeft iemand hem al succesvol aangemeld (in 1-fase) bij energieleveren.nl? Is het wel OK als je grid feed in limit beperkt op 5 kw?

- Wat vinden jullie van de noodstop bedrading? Een fysieke NC noodknop op Remote_L/H met daarin in serie een NC schakelaar die geschakeld kan worden met een shelly op afstand (dus bij AAN gaat ie UIT).

- Qua lynx / busbar opzet: kan het eenvoudiger / goedkoper? --> aangepast naar victron batterijschakelaar + t class fuse holder en t class fuse. Nog goedkopere optie dan enkel Lynx class T power in.

- Twijfel nog over de verbinding vd P1 meter naar de GX; dit kan ik bedraad doen, maar welk protocol en welk apparaat is nog de vraag, of toch maar voor simpel voor de Victron VM3P75CT gaan. Zou het fijn vinden om geld te besparen en geen 4 DIN module in de meterkast kwijt te raken hieraan. --> Ben toch gegaan voor de VM3P75CT ivm gemak, geen custom dingen draaien met dagen debuggen om een paar centen te besparen. Bovendien had ik toch nog een lokaal uitleesbare kwh meter nodig.

Mochten jullie nog andere opmerkingen hebben ook welkom natuurlijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Stufipower op 24-09-2026 11:51 ]

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
In de release notes van Venus OS 3.80 staat dat het VE.Can-protocol nu publiek gedocumenteerd is geworden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP8r_pOCCBW7V49eBzlc6sCBQ6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNsWFJL3xBH8UUbW963asLul.png?f=fotoalbum_large

Hier staat de documentatie: https://www.victronenergy....Can-registers-public.pdf

Zou dit voor automatiseerders nog voordelen kunnen bieden? Wellicht dat we bepaalde instellingen makkelijker via VE.Can op de Multi RS Solar kunnen doorvoeren?

SRK35ZS-W

• Franciesco
Zijn er in jullie ervaring naast NKON andere betrouwbare leveranciers/web shops om batterijen te bestellen?
Specifiek: ik zoek Dyness Powerbrick Plus batterijen en NKON heeft ze niet meer op voorraad.

• Makrolon
Stufipower schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:34:
Ondertussen ook even alles uitgetekend obv. 1x Multi RS Solar, 1x 16 kWh accu bij een 3x25A aansluiting, met oog op toekomstige uitbreiding.

Ik heb de tekening gemaakt in QElectrotech. Zie onderstaand. Heb het maar in het engels gedaan.

[Afbeelding]

Enkele vragen die ik nog heb:

- Zijn jullie het eens met geen aardlekschakelaar op de AC out, wat ik anderen wel zie doen? Er zitten al 'downstream' RCD's. Een aardfout in de AC-out grondkabel is misschien niet zo spannend, de kabel moet vooral beschermd worden tegen overstroom en kortsluiting?

- Ik lees dat de multi rs Solar eigenlijk teveel terugleververmogen heeft voor op 1 fase (6 kw). Doen sommigen van jullie dit, heeft iemand hem al succesvol aangemeld (in 1-fase) bij energieleveren.nl? Is het wel OK als je grid feed in limit beperkt op 5 kw?

- Twijfel nog over de verbinding vd P1 meter naar de GX; dit kan ik bedraad doen, maar welk protocol en welk apparaat is nog de vraag, of toch maar voor simpel voor de Victron VM3P75CT gaan. Zou het fijn vinden om geld te besparen en geen 4 DIN module in de meterkast kwijt te raken hieraan.

- Wat vinden jullie van de noodstop bedrading? Een fysieke NC noodknop op Remote_L/H met daarin in serie een NC schakelaar die geschakeld kan worden met een shelly op afstand (dus bij AAN gaat ie UIT).

- Qua lynx / busbar opzet: kan het eenvoudiger / goedkoper?

Ben benieuwd!
Waarom neem je de lynx distributor als ik vragen mag? Ik wil ook een multi rs op 1 fase gaan plaatsen met een accu pakket maar ben eigenlijk van plan om hem zonder lynx te maken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Franciesco schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:02:
Zijn er in jullie ervaring naast NKON andere betrouwbare leveranciers/web shops om batterijen te bestellen?
Specifiek: ik zoek Dyness Powerbrick Plus batterijen en NKON heeft ze niet meer op voorraad.
Geen ervaring met deze club, maar je hoeft pas te betalen bij levering...
https://thuisaccuwebshop.nl/product/dyness-powerbrick-plus-1607-kwh/

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Franciesco
Dank @Pr088 .
Ik had die webshop ook gevonden. Het is echter ‘betalen rond het moment dat er gekeverd wordt”. Dat klinkt al wat minder aantrekkelijk maar sowieso vaag. Maar ik heb nog geen contact met ze gehad over de details.

• Stufipower
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:37:
[...]

Waarom neem je de lynx distributor als ik vragen mag? Ik wil ook een multi rs op 1 fase gaan plaatsen met een accu pakket maar ben eigenlijk van plan om hem zonder lynx te maken.
Goede vraag :). Met enkel de batterij verbonden aan de multi rs zou inderdaad alleen een T-class fuse voldoende zijn, en zou in deze tekening de multi op de uiteinden van de class T power in of een extra T class fuse kunnen. De distributor is dan eigenlijk niet nodig.

Ik had het eerst uitgetekend met 3X multi rs (en 3x mega fuse in de distributor). Daar is dit een overblijfsel van.

In een noodgeval zou ik wel een generator met een 53,6V batterijlader willen kunnen toevoegen aan de busbar, mocht er te weinig PV zijn. In dat geval zou een extra kleinere (mega) zekeringpositie wel uitkomen. Maar inline met de batterijlader kan dan ook zelfs.

Conclusie: ik neem de distributor niet, en pas later bij upgrade naar 3 fase. Bedankt voor de opmerking!

• Makrolon
Stufipower schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:02:
[...]

Goede vraag :). Met enkel de batterij verbonden aan de multi rs zou inderdaad alleen een T-class fuse voldoende zijn, en zou in deze tekening de multi op de uiteinden van de class T power in of een extra T class fuse kunnen. De distributor is dan eigenlijk niet nodig.

Ik had het eerst uitgetekend met 3X multi rs (en 3x mega fuse in de distributor). Daar is dit een overblijfsel van.

In een noodgeval zou ik wel een generator met een 53,6V batterijlader willen kunnen toevoegen aan de busbar, mocht er te weinig PV zijn. In dat geval zou een extra kleinere (mega) zekeringpositie wel uitkomen. Maar inline met de batterijlader kan dan ook zelfs.

Conclusie: ik neem de distributor niet, en pas later bij upgrade naar 3 fase. Bedankt voor de opmerking!
Jij ook bedankt, want dan weet ik dat mijn gedachten goed was!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:24
Stufipower schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:34:
Mooi schema.

Ik zou alleen fase 2 en fase 3 niet doorverbinden in de schakelkast van de 40A switch naar de 40A MCB. Dat voegt nu niets toe en als je uitbreidt naar 3 fase ga je dat sowieso anders doen.

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 19:40
Franciesco schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:02:
Ik heb m bij etronixcenter gekocht. Netjes afgeleverd.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25
Zijn er hier mensen die hun Victron-installatie laten handelen op de onbalansmarkt naast de day-aheadmarkt?

• rescla
  • Nu online
Red devil schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:39:
Zijn er hier mensen die hun Victron-installatie laten handelen op de onbalansmarkt naast de day-aheadmarkt?
Hier niet. Zou leuk zijn, maar ik weet niet een partij die het aanbied aan consumenten.

• RikHa
rescla schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:42:
[...]

Hier niet. Zou leuk zijn, maar ik weet niet een partij die het aanbied aan consumenten.
Dat kan bij mijn weten maar op een manier. EMS van Eniris (Smartgrid One) ertussen zetten. Dan kan Frank Energie hem aansturen.

Nadelen; duur in aanschaf en abonnement.

• rescla
  • Nu online
RikHa schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:49:
[...]

Dat kan bij mijn weten maar op een manier. EMS van Eniris (Smartgrid One) ertussen zetten. Dan kan Frank Energie hem aansturen.

Nadelen; duur in aanschaf en abonnement.
Daar ga ik dus niet aan beginnen. Maar onbalans is ook een vrij complex product, het is de vraag in hoeverre je met een relatief kleine accu er iets mee kan doen. Gecombineerde opties waarbij je meedoet in een noodstroompool zijn er ook wel, maar vaak met accu's van de leverancier. En in ben principieel tegen dat soort vendor lockin.

Intraday zou ook wel leuk zijn, dan heb je wat meer zekerheid. Maar hoe dan ook moet je dan eigenlijk "echt" day ahead positie innemen. Dwz, per uur of kwartierblok een positie innemen over hoeveel stroom je gaat afnemen of terugleveren. Dan kan je op de intraday of met onbalans vervolgens met die positie gaan handelen.

Wat nu onbalans heet is eigenlijk het uitlenen van je energie/vermogen aan een handelaar die dat doet met een pool, waarin je deelt in het financiële resultaat.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:20
Mijn omvormer raadt aan om tussen mijn batterijen (de busbar) en omvormer een 300A DC breaker te zetten. Echter kan ik deze bijna nergens vinden.

Nu dacht ik zelf om een 300A zekering op de busbar te zetten tussen de busbar en omvormer (elke accu is al afgezekerd met 200A), en dan een onderbreker (Victron Battery Switch 275A) op de plus te zetten om het wel te kunnen onderbreken, maar dat ik via de zekering de 300A beveiliging heb.

Is dit een volwaardig alternatief? Of hebben anderen tips voor zo’n DC breaker?

Geen huisinstallatie => schopje

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 26-09-2026 11:09 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:40
reputatio schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:20:
Mijn omvormer raadt aan om tussen mijn batterijen (de busbar) en omvormer een 300A DC breaker te zetten. Echter kan ik deze bijna nergens vinden.

Nu dacht ik zelf om een 300A zekering op de busbar te zetten tussen de busbar en omvormer (elke accu is al afgezekerd met 200A), en dan een onderbreker (Victron Battery Switch 275A) op de plus te zetten om het wel te kunnen onderbreken, maar dat ik via de zekering de 300A beveiliging heb.

Is dit een volwaardig alternatief? Of hebben anderen tips voor zo’n DC breaker?
Op welke DC-spanning?
Er zijn genoeg 300A DC zekeringen te krijgen, maar ligt wel aan welke spanning.

En dit kan mogelijk als "automaat" of als mega-zekering, dan kom je dus meer bij de smelt-zekeringen uit...
Kijk/zoek eens even in de hoek van Victron, die hebben er genoeg, en zou in dit geval voor een smeltzekering + houder gaan en 1 of 2 zekeringen op reserve, ervan uitgaande dat je niet dagelijks erbij hoeft.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• reputatio
Annuk schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:26:
[...]

Op welke DC-spanning?
Er zijn genoeg 300A DC zekeringen te krijgen, maar ligt wel aan welke spanning.

En dit kan mogelijk als "automaat" of als mega-zekering, dan kom je dus meer bij de smelt-zekeringen uit...
Kijk/zoek eens even in de hoek van Victron, die hebben er genoeg, en zou in dit geval voor een smeltzekering + houder gaan en 1 of 2 zekeringen op reserve, ervan uitgaande dat je niet dagelijks erbij hoeft.
DC spanning op 51,2V tot een laadspanning van 56,5V. Ik heb een Victron Lynx Distributor M10 waar per accu een Adler EF3 200A in zit, gezien de omvormer tot 240A gaat en 2 accu’s beide 120A leveren.

Omdat ik geen DC breaker kon vinden op 300A was dus mijn plan een extra Adler EF3 300A te kopen en te bevestigen in de Lynx, en vanaf daar naar de omvormer te gaan, met de Victron Battery Switch ertussen om eea wel te kunnen afschakelen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:40
reputatio schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:40:
[...]

DC spanning op 51,2V tot een laadspanning van 56,5V. Ik heb een Victron Lynx Distributor M10 waar per accu een Adler EF3 200A in zit, gezien de omvormer tot 240A gaat en 2 accu’s beide 120A leveren.

Omdat ik geen DC breaker kon vinden op 300A was dus mijn plan een extra Adler EF3 300A te kopen en te bevestigen in de Lynx, en vanaf daar naar de omvormer te gaan, met de Victron Battery Switch ertussen om eea wel te kunnen afschakelen.
Ik zou kijken naar zoiets:
https://www.acculaders.nl...ega-zekering-m8-300a.html
En dan met passende zekering(en) erbij... Rated tot 60Vdc zoals deze;
https://www.acculaders.nl/siba-anl-zekering-300a-80v.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• HRV

HRV

JBtL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Dit kan wel direct in de Victron configuratie, je kan op de Cerbo een Digitial Input definieren (smoke alarm/CO2 alarm) en daarmee een van de relais (op de Cerbo) schakelen. Daarmee bedien je de RBS. Precies hoe ik het doe - wel een enkeldraads aansluiting maken (geen puls dus, maar een NO/NC contact, mode 4 of 5).
@JBtL hoe precies heb je die RBS aangesloten?

Mode 4 (NO) en 5 (NC) zijn eendraads configuraties. Daarbij wordt enkel de bruine draad gebruikt. Koppel je die rechtstreeks aan je AUX_IN1 + ingang? Wat gebruik je voor de AUX_IN- ? Is dat gewoon de min van de DC kant?

De handleiding van de RBS geeft het volgende aan voor Mode 4:
+Vdc continue op bruine draad voor sluiten, 0Vdc op de bruine draad voor openen
De AUX poort van de MultiRS geeft neem ik aan geen spanning af, dus ik neem aan dat ik ergens een 3-5V bron moet schakelen.

Hoe heb jij dit gedaan?

• reputatio
dabont schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:59:
Ik ben een thuisbatterij aan het bouwen met 4 x een Dyness Powerbrick plus.

Standaard zit op de accu alleen een software switch. Moet er nog een accuschakelaar tussen de Dyness en de Victron distributor? Ik gebruik een Victron BMS voor de scheiding tussen de ingaande en uitgaande kant van de bus.
Heb je toevallig hier inmiddels al een keuze gemaakt? Ik wil een systeem maken met 2x de PowerBrick Plus, en er is inderdaad alleen een on/off op de accu zelf, maar geen echte DC breaker. Mijn maximale vermogen wordt 240A, en ik zit eraan te denken dit via de busbar af te zekeren met een 300A Adler EF3 en een Victron accu schakelaar 275A er tussen te zetten voor fysieke afschakeling.
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste