Conrado schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:41:
Toby heeft een aanvullende video gemaakt over kortsluiting en NEN1010 in eilandbedrijf. De Victrons voldoen aan Nen1010.
Kijk dat is mooi, hij legt het nu eindelijk zo uit als ik een paar maanden geleden hier ook had neergezet.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Dat klopt, max omvormer vermogen is 3kW, echter wordt die volle 3kW pas aangesproken na het opladen van de batterij. Mijn verwachting is dat ik die top nooit zal aanspreken omdat mijn batterij op het piekmoment nog aan het laden is.
Wat de ingebouwde mppt kan leveren heeft niets te maken met de batterij. De mppt levert direct aan het interne DC knooppunt, het maakt niet uit of dat richting batterij of richting DC-AC converter gaat.

Er wordt maximaal 3kW geleverd, ookal zouden de panelen bij de zomerse zoninstraling misschien wel 33V*9*14A=4158W kunnen leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 19:49 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 08:36
NTS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

Kijk dat is mooi, hij legt het nu eindelijk zo uit als ik een paar maanden geleden hier ook had neergezet.
Dat klopt…..
…. maar nu is het ook écht zo :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:44:
[...]

Wat de ingebouwde mppt kan leveren heeft niets te maken met de batterij. De mppt levert direct aan het interne DC knooppunt, het maakt niet uit of dat richting batterij of richting DC-AC converter gaat.

Er wordt maximaal 3kW geleverd, ookal zouden de panelen bij de zomerse zoninstraling misschien wel 33V*9*14A=4158W kunnen leveren.
Ok, mij is het uitgelegd dat de MPPT wel meer dan de 3 kW levert en dit gewoon afgeeft op de batterij en dat de beperking enkel zit op het omvormen. Ik heb toevallig een derde string reserve string liggen waardoor ik het eventueel ook kan aansluiten als 3x6.. er zijn genoeg trackers op dat te doen maar die reserve was eigenlijk voor latere uitbreiding. Ik zal het voor de zekerheid even nogmaals navragen!

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:06:
Het is een 3 fasen inverter, maar wie zegt dat die tegen 460V kan? Dat krijg je als 2 fasen 180gr uit fase zijn namelijk. Geen idee oftie dat lekker vindt.
Lekker verwacht ik zeker niet. Maar schuift hij netjes 't bordje aangebrande rommel weg?

Hebben we het trouwens over 400V die uit sync kan gaan, of kan ook de +10% er nog bovenop komen? Alles kan altijd tegen 10% variatie in de netspanning, oftewel 440V. Dan maak ik me over 460V (op toch al afgeslagen apparatuur) ook niet meteen zorgen. Zo lang maar niet beide effecten (506V) optreden.

De netbeheerder laat de hoofdzekering per fase doorbranden. Heel incidenteel twee fasen in sync zal dus vast zelden tot echte problemen leiden? Maar dan zou het ook logisch zijn als Victron die twee in sync kan blijven houden...

• P5ycho
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Ok, mij is het uitgelegd dat de MPPT wel meer dan de 3 kW levert en dit gewoon afgeeft op de batterij en dat de beperking enkel zit op het omvormen. Ik heb toevallig een derde string reserve string liggen waardoor ik het eventueel ook kan aansluiten als 3x6.. er zijn genoeg trackers op dat te doen maar die reserve was eigenlijk voor latere uitbreiding. Ik zal het voor de zekerheid even nogmaals navragen!
Dat is nieuw voor mij. ik had al geaccepteerd dat de piekproductie wat minder zou zijn.
Toch is er een hoop tussen de specs wat je maar net moet weten bij Victron, dat valt me wel op.
Heb je toevallig een bron die dit bevestigt?

edit:
in de specs staat hard: "Maximum DC solar charging power: 6000 W total - 3000 W per tracker"
https://www.victronenergy...RS_Solar/en/appendix.html
Uit dit plaatje leid ik af dat er 1 AC-DC omvormer is en er geen relatie zit tussen de DC-DC MPPTs en de DC-AC omvormer. Zonder bron die dit ontkracht zou ik zeggen dat de limiet per MPPT toch echt op 3000W DC ligt.

edit2:
Aangezien de DC-AC omvormer maar max 5200W kan terugleveren zit daar nog een beperking, zorg dus dat je geen 2 strings aansluit op dezelfde windrichting.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 21:14 ]

• P5ycho
Gwaihir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

Lekker verwacht ik zeker niet. Maar schuift hij netjes 't bordje aangebrande rommel weg?

Hebben we het trouwens over 400V die uit sync kan gaan, of kan ook de +10% er nog bovenop komen? Alles kan altijd tegen 10% variatie in de netspanning, oftewel 440V. Dan maak ik me over 460V (op toch al afgeslagen apparatuur) ook niet meteen zorgen. Zo lang maar niet beide effecten (506V) optreden.

De netbeheerder laat de hoofdzekering per fase doorbranden. Heel incidenteel twee fasen in sync zal dus vast zelden tot echte problemen leiden? Maar dan zou het ook logisch zijn als Victron die twee in sync kan blijven houden...
In sync betekent voor mij 120gr fasedraaiing. Dat garandeert dat de spanning tussen elke fase 400V +/-10% blijft. Ik zou het gek vinden als een apparaat er niet tegen kan om een fase te verliezen, de kwaliteit van het electriciteitsnet kan nogal varieren per land/regio en NL zit aan de goede kant van het spectrum.
Het wordt anders als die overgebleven 2 fases niet meer aan de originele specificatie van 120gr fasedraaiiing voldoen, en dat is precies waar het hem wringt. Dan ben je in je eiland een experiment aangegaan met je 3f apparaten.

Ik denk dat er niets anders op zit dan navragen bij Victron en de warmtepompfabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 20:51 ]

• Gwaihir
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:42:
In sync betekent voor mij 120gr fasedraaiing. Dat garandeert dat de spanning tussen elke fase 400V +/-10% blijft. Ik zou het gek vinden als een apparaat er niet tegen kan om een fase te verliezen, de kwaliteit van het electriciteitsnet kan nogal varieren per land/regio en NL zit aan de goede kant van het spectrum.
Oh? Ik heb er geen beeld bij dat uitvallen van de stroom (in andere landen) ook per fase kan gebeuren.

Maar goed: een draaistroommotor vind een ontbrekende fase echt niet ok en moet daar tegen beveiligd zijn. Die beveiliging kun je zo nodig ook automatisch-resettend krijgen. Maar dan zal je toch nog altijd iets moeten verzinnen om 'm ook echt uit te zetten, bij langer op 2 fasen door.
Het wordt anders als die overgebleven 2 fases niet meer aan de originele specificatie van 120gr fasedraaiiing voldoen, en dat is precies waar het hem wringt. Dan ben je in je eiland een experiment aangegaan met je 3f apparaten.
Maar spanning blijft spanning. Gaat een Victron in eiland noemenswaardig boven nominaal? Zo niet, dan heb je het dus over een experiment van maximaal 460V.

(Zoals al genoemd: 2/3 van een draaistroomveld is voor een echte draaistroomgebruiker toch al niet meer bruikbaar. Het is dus +15% op een apparaat in ruste, waar +10% de norm is.)

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:05

HRV

Als extra beveiliging wil ik een RBS via een relais van de MultiRS uit laten schakelen om de DC kant af te schakelen bij een rook of CO melding. Ik heb deze RBS en die heeft een korte puls nodig om uit te schakelen.
De control wire kan tussen de 5 en 60V hebben en trekt bij 60V maximaal 2,5mA.

Nu kun je dit niet in de configuratie van Victron instellen, dus ik denk dat ik het relais via NodeRed moet gaan aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik het relais instel op handmatig, kan ik dan ongestraft het NO contact "voeden" met 48V vanaf de busbar zodat ik deze de "puls" kan laten doorsturen naar de RBS om in geval van nood de DC kant te onderbreken?

En kan ik dit via NodeRed schakelen?

• Conrado
Sorry als jet het verkeerd begreep, het was ironisch bedoeld.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:22
Conrado schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Dat klopt…..
…. maar nu is het ook écht zo :)
Met alle respect voor Tony: goed dat ie deze aanvulling op zijn vorige filmpje heeft gepost! Maar de gemiddelde Victron "bouwer" kan beter naar @NTS luisteren 8) , een van de weinige die consequent zowel kundige als goed onderbouwde adviezen geeft...

Ik ben het afgelopen jaar met een behoorlijk aantal "professionals" in gesprek geweest in aanloop naar een NEN1010 (her)keuring van mijn woning inclusief een volledige Victron setup op AC-OUT. Het NEN1010 gewauwel is werkelijk schrijnend in deze sector, zeker wanneer de zaken net iets anders zijn dan het standaard 40A groepenkastje i.c.m. een (Victron) batterij omvormer.

Ook op dit forum zijn er stellige claims gepost over het (niet) voldoen aan de NEN1010 van een Victron systeem, al dan niet gevalideerd door kennissen en/of collega's die al decennia keuringen doen... (zie vorige alinea).

Wat ook niet echt helpt zijn alle Youtube filmpjes van installaties door zowel DYI als "professionele" installateurs, waar niet alleen de NEN1010 genegeerd wordt, maar ook alle guidelines / best-practices van Victron zelf. Wat dat betreft is Tony een positieve uitzondering in dit landschap.

@NTS wordt het niet tijd dat jij een Victron Youtube kanaal begint :+ :*)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 01:34
HRV schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:47:
Als extra beveiliging wil ik een RBS via een relais van de MultiRS uit laten schakelen om de DC kant af te schakelen bij een rook of CO melding. Ik heb deze RBS en die heeft een korte puls nodig om uit te schakelen.
De control wire kan tussen de 5 en 60V hebben en trekt bij 60V maximaal 2,5mA.

Nu kun je dit niet in de configuratie van Victron instellen, dus ik denk dat ik het relais via NodeRed moet gaan aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik het relais instel op handmatig, kan ik dan ongestraft het NO contact "voeden" met 48V vanaf de busbar zodat ik deze de "puls" kan laten doorsturen naar de RBS om in geval van nood de DC kant te onderbreken?

En kan ik dit via NodeRed schakelen?
Dit kan wel direct in de Victron configuratie, je kan op de Cerbo een Digitial Input definieren (smoke alarm/CO2 alarm) en daarmee een van de relais (op de Cerbo) schakelen. Daarmee bedien je de RBS. Precies hoe ik het doe - wel een enkeldraads aansluiting maken (geen puls dus, maar een NO/NC contact, mode 4 of 5).

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 25-08-2026 11:14 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-09 18:17
Infant schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

Het ziet er zo wel heel netjes uit inderdaad.

Ik zat er ook naar te kijken om deze i.p.v. de 6k5's aan te schaffen, maar volgens mij is het niet echt hetzelfde product als een Solar RS in een ander jasje.

Volgens mij kan de RS19 niet parallel met andere. Dus je kunt dit systeem niet verder uitbreiden. (Waarschijnlijk aansluiting technisch ook niet nodig.)

Kan het uberhaupt in backup mode opereren (dus al het net weg valt?) Volgens mij niet.

Ja en... prijs? Er schijnt ook een 30kVa variant te komen zonder de DC MPPT er op.

Ik vond het bijzonder dat ze nu pas met dit product komen, maar dan wel de unique selling points er uit halen. Dus naast "het moet in een rack", waren er nog andere redenen om specifiek voor deze te gaan?
Volgens Victron kunnen deze omvormers inderdaad nog niet parallel draaien, maar wel in 3-fase setup. Het gecomineerde vermogen van 3x 6 kVa in een 3 fasen opstelling, is voor mijn huishouden voorlopig meer dan voldoende vermogen, dus ik zie nog geen noodzaak voor parallel draaien.

En ja: Backup bij wegval van het net lijkt net als de normale RS-en ondersteunt via de AC-OUT1 en 2. Nog niet getest, want ik ben nog aan het bekabelen.

• pgdodopgdo
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 14:44
JBtL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Dit kan wel direct in de Victron configuratie, je kan op de Cerbo een Digitial Input definieren (smoke alarm/CO2 alarm) en daarmee een van de relais (op de Cerbo) schakelen. Daarmee bedien je de RBS. Precies hoe ik het doe - wel een enkeldraads aansluiting maken (geen puls dus, maar een NO/NC contact, mode 4 of 5).
Ik zit met het zelfde, heb alleen een Nucleo ipv Cerbo, dus geen relais uitgang. Mijn idee was om een van de omvormer (multi rs 230) relais uitgangen te gebruiken. Kun je die ook met de Cerbo/Nucleo/Venus OS aansturen?
DoMoFo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:42:
[...]
@NTS wordt het niet tijd dat jij een Victron Youtube kanaal begint :+ :*)
Thanks! Ja ik heb dezelfde ervaring met installateurs / elektriciens, allemaal verhalen en "zo moet het" zonder enige verwijzing naar de standaard.

Ik heb een NEN1010 inspectie certificaat en NEN3140 VP, het is geen rocket science allemaal. Maar het zou deze industrie enorm helpen als iedereen die roept "zo moet het" even nadenkt in welk artikel dat dan staat. Als je dat niet kunt verzinnen dan moet je het niet zo stellig roepen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:13
Misschien een domme "duh, dat snap je toch wel?" vraag, maar toch...

Ik heb kabels met M10 ogen gekregen bij de accu's. In de Victron busbar dozen zitten M8 schroeven. Ook zitten er ringen op de busbar die de M10 ogen van de accukabel prima afdekken en voor een flink contactoppervlak zorgen.

Kan het kwaad als ik die zo aansluit? Ik kan me ergens voorstellen dat als het contactoppervlak groot genoeg is dat het prima veilig kan werken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Het kan, je contactoppervlak zal niet heel anders zijn t.o.v. M8 ogen. Het nadeel is dat het geheel zou kunnen schuiven over tijd (warm/koud/trilling) en dan de verbinding kan veranderen. Dus zelfs als je een lage weerstand meet bij ingebruikname kan het zijn dat het een paar maanden later minder goed zit.

Een setje op maat gemaakte kabels met M8 aan één kant en M10 aan de andere is niet heel duur. Ik zou ze bestellen. Bijvoorbeeld hier: https://uw-accuwinkel.nl/...logeenvrij-vertind-50mm2/

• HRV

HRV

JBtL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Dank je. Ik heb een Nucleo, dus zal het relais and AUX in van de MultiRS moeten benutten. Hopelijk kan dat dus ook.

De voeding van de RBS, maar ook van de Nucleo zal rechtstreeks van de accu moeten komen, anders verlies ik de aansturing als ik de RBS afschakel.

Ik twijfel over de mode ivm het gebruik van een voorlaadweerstand over de polen van de RBS. Ik moet er voor zorgen dat de Nucleo bij het opstarten NIET het relais kan bekrachtigen. Ik moet de RBS initieel handmatig aazetten.
  • Mode 3, 2-draads aansturing, contact blijft open bij het opstarten, dus ik kan het niet "verkeerd" doen.
  • Mode 4, enkeldraads, er moet een continue voeding op de bruine draad staan (slechts 2,5mA verbruik) als de RBS gesloten is. Dus het relais op de MultiRS moet gesloten worden... Als ik kan voorkomen dat dat automatisch gaat zit ik goed.
In beide gevallen moet ik er voor zorgen dat de RBS niet automatisch inschakelt via NodeRed als alles vanaf nul opgestart moet worden. Eerst accu aan, voorlaadweerstand gebruiken, dan RBS aan / sluiten (mag handmatig), dan de AC-kant aanslingeren.

Geen idee hoe vaak ik dat zou moeten herhalen door de jaren heen. Als het goed is nooit...

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Gwaihir en anderen:

Het is heel goed dat je voorzichtig bent, een cv-warmtepomp is heel kostbaar, die wil je niet kapot maken.
Ik heb een aantal argumenten om aan te nemen dat veel (maar niet alle, die uitspraak doe ik niet) driefase warmtepompen gewoon met één enkele fase (kunnen) werken.

Ook ik heb een driefase w/w cv-warmtepomp, en ik heb wel een Victron ;) en die levert, let op, hou je vast: maximaal 2000 VA.
Ik draai al een jaar semi-offgrid met die MutliPlus 2000VA (overdag laden vanuit AC-PV, zonnetje onder: dan off-grid tot na de koffie de volgende ochtend). Dit semi-offgrid haal ik in hartje winter natuurlijk niet, dan draait de WP ook overdag (logisch, te weinig zoninstraling voor een geladen accu in hartje winter).
Op die Victron 2000VA (één stuks dus geen 3fase) draait de 3F WP gewoon (offgrid) op, één jaar lang, naar volle tevrendenheid. Van de 3 fases heb ik maar één fase aangesloten (die fase die intern aan de compressor zit).
Voor de duidelijkheid: de WP en vele andere dingen zitten op AC-out, dus het is off-grid of "doorvoer".

Ik heb destijds, voordat ik de WP wilde aansluiten, eerst voor mijzelf gesteld: het kan niet waar zijn dat een 3F WP defect raakt doordat één of twee fases uitvallen. Dat soort dingen gebeuren (heel) soms. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt: floeps, daar ging een fase, zekering er uit in het transformatorhuisje (ja, ik woon in NL). Natuurlijk houdt de fabrikant van de wp daar rekening mee. Zou anders een duur geintje worden voor de netbeheerder. Weekje later weer meegemaakt (die twee gebeurtenissen hebben plaatsgevonden voordat ik de WP op de Victron had aangesloten).

Mijn WP is 9 kW thermisch. Normaal als hij in voor- of naseizoen staat te pruttelen vraagt hij 350 Watt of zo. Als hij op zijn tenen loopt (boiler opwarmen) dan iets van 1200 Watt.

Naast de WP draaien op de 2000VA Victron ook (tijdens offgrid) nog andere dingen zoals, twee vriezers, twee koelkasten, computer, laptop, tv, waterkoker (850 W) en als we koffie gaan zetten (1350 W) dan moeten we even kijken of we iets anders eerst uit moeten zetten.

Natuurlijk ga ik over naar een grotere Victron omvormer/lader, maar ik wilde het gewoon een jaartje testen met een Multiplus die ik nog had staan uit 2012 en alleen voor noodstroom gebruikte.

Dat de WP zo weinig stroom vraagt komt natuurlijk door de relatief hoge COP. Die is bij een W/W WP zeer hoog, dus je moet wel een héle grote WP hebben (groot vermogen) wil je meer dan één groep/fase 16A nodig hebben.

Dat een WP meestal een 3F aansluiting heeft, komt (meestal) niet omdat de compressor een 3F motor heeft die rechtstreeks op 400V-50Hz is gekoppeld (uitzonderingen daargelaten), maar omdat hij backup verwarmingselementen heeft. Die gebruik je normaal nooit, tenzij een legionella cyclus draait, bij een defect van de WP als alternatieve warmtebron, of bij een L/W WP mogelijk voor de ontdooicyclus (als je systeeminhoud aan de kleine kant is).
Die elektrische elementen hebben een vermogen van 1 tot 9 kW bijelkaar (afhankelijk van het model). Bij mij 3x 3000W.
Als die elektrische elementen ingeschakeld worden (als!) dán heeft hij heel veel stroom nodig, meer dan uit één fase / groep kan komen. Vandaar de drie fase aansluitingen. Die 3 fases van de WP kan ik in mijn geval dus ook aansluiten op drie 16A groepen. Die elementen in de WP heb ik gewoon uitgeschakeld (softwarematig in de WP). Heb ik niet nodig. Sterker nog in de groepenkast heb ik van de WP twee fases gewoon losgehaald.

Ik weet niet of alle WP'en dit hebben, maar moderne WP´en zijn modulerende WP'en en die hebben een stukje elektronica die van 1 fase 230 Volt drie fases maakt met een variabele frequentie (ook wel frequentie-omvormer genoemd), bij mij iets van 28-100 Hz. Hoe hoger vermogen de WP moet produceren, hoe hoger de frequentie. Dus de motor van de compressor is wel 3 fase, maar die hebben geen relatie met de 3 fase (50 HZ) van het net.
Mogelijk dat hele oude aan/uit WP met een zeer groot vermogen nog wel een echte 3-fase compressor hebben, maar dat is een gokje.

Bij een L/W WP, die per definitief in lagere COP heeft t.o.v. een W/W WP (vanwege de lagere buitentemperatuur, dus hogere Tlift), zou bij een groot vermogen model mogelijk wel driefase (meerdere groepen) noodzakelijk moeten zijn omdat 1 fase mogelijk te weinig vermogen levert, uitgaand dat men dit beperkt tot 16A.

Stel dat de COP 2 is (hartje winter), en het vermogen 14 kW thermisch (dat is een hele finke WP), dan heb je 7 kW elektrisch nodig. Tja, dan moet je wel drie fase nodig hebben, of twee groepen van 16A.

Zelfs dan is de vraag of het werkelijk 3 fase is waarbij de eis is dat deze in 120° verschoven moeten zijn, ik kan me voorstellen dat ze twee 16A groepen/fasen gewoon intern gelijkrichten en dan met een inverter (frequentie converter) er 3 fase van maken met een variabele frequentie voor de compressor. Maar, dit laatste is een gedachte.

Mijn advies aan twijfelaars: zoek het elektrisch schema op van je driefase WP op en bekijk of de drie fases daadwerkelijk naar de compressorelektronica lopen of dat het er maar één is en de andere gebruikt worden voor elektrische elementen.

Doe je voordeel er mee.

[ Voor 3% gewijzigd door rokas op 26-08-2026 21:10 ]

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04:48
En anders zet je er een 3 fase bewaking relais erbij.
b.v. Fasebewakingsrelais - 3 fasen - 380-480V AC - 2M/V
Edit: Er zijn tig soorten, net wat je wil controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door cruysen op 26-08-2026 18:12 ]

• Conrado
rokas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:39:
Mijn WP is 9 kW thermisch. Normaal als hij in voor- of naseizoen staat te pruttelen vraagt hij 350 Watt of zo. Als hij op zijn tenen loopt (boiler opwarmen) dan iets van 1200 Watt.
Ja hier ook een w/w wp, maar dan 12kW. Ik heb een smart-home gebouwd en meet alles: de wp staat de meeste tijd idd maar wat te pruttelen. Ook de legionella-cyclus gaat via de WP, de verwarmingselementen zijn nog niet bijgesprongen. Overigens kun je die cyclus ook nog managen in de Cerbo of HA.
Nu zou ik sowieso voor een 3-fase oplossing gaan, maar toch.

• rokas
  • Niet online
@Conrado Geen samonella- maar legionella-cyclus. :)

• Conrado
Had ik al aangepast 😊

• Razoa
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 26-08 20:41
Ik heb 2 multiplus ii 3000 gx 48V en een Dyness Powerbrick 16 kWh batterij.
Nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste configureer in een 3x230V net of delta netwerk zodat deze beide kunnen samenwerken. In Belgie mogen we spijtig genoeg maar 5000VA per fase injecteren dus in parallel modus is geen optie.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Razoa schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:49:
Ik heb 2 multiplus ii 3000 gx 48V en een Dyness Powerbrick 16 kWh batterij.
Nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste configureer in een 3x230V net of delta netwerk zodat deze beide kunnen samenwerken. In Belgie mogen we spijtig genoeg maar 5000VA per fase injecteren dus in parallel modus is geen optie.
gewoon parallel, 2x2500 VA... dan blijft er ook nog wat van de efficiency over.

• rokas
  • Niet online
@Razoa Victron ondersteund geen delta 3 fase netwerken (3x230 Volt zonder nul). Ik denk dat je het wel aan de praat krijgt door ze op twee fases te zetten (L1-L2 en L2-L3 of L3-L1), maar dat is een aanname. In dit forum of bij het forum van Victron (ik dacht die) weet ik zeker dat ik daar meerdere berichten heb gezien over MP + delta netwerk. Gewoon even zoeken.

• Gwaihir
  • Niet online
rokas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:39:
Ik heb een aantal argumenten om aan te nemen dat veel (maar niet alle, die uitspraak doe ik niet) driefase warmtepompen gewoon met één enkele fase (kunnen) werken.
Dat kan het geval zijn, dat schreef ik al, Gwaihir in "Het grote Victron ontwerp topic" .

Maar veel vind ik al een gevaarlijke uitspraak, want ik hoor ook veel dat de compressor op een fase zit en de besturing (elektronica, pompen) op een andere. Of dat hij door en door 3-fase is. (Ik heb nog even gekeken n.a.v. deze discussie. Hij verbruikt goed verdeeld over de fases, wel op één fase iets meer dan op de andere twee. Dat zal het niet-compressor verbruik zijn. E-elementen zitten er niet in.)

(En verderop druk je het wat onhandig uit: die compressor zelf is juist al heel snel wél 3-fase. Maar dat zegt inderdaad weinig over de externe aansluiting, omdat die specifieke 3-fasen van moment tot moment door de eigen inverter gemaakt worden.)

Tot slot: als je in een 3-fase eilandbedrijf er eentje verliest, kies je natuurlijk niet welke...
offtopic:
"Mijn WP is 9 kW thermisch. Normaal als hij in voor- of naseizoen staat te pruttelen vraagt hij 350 Watt of zo."
Dan heb je nog wat in te stellen; dat is nl. doorgaans onverstandig weinig (voor een 9kW exemplaar). Je zit dan duidelijk onder z'n optimale toerental (hoogste COP) en kan 'm beter wat harder laten draaien + af laten slaan. Uitzondering: als je daardoor te veel, te korte runs krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 26-08-2026 21:08 ]

• rokas
  • Niet online
Heb de tekst aangepast over driefase compressor (die was idd verwarrend). Natuurlijk drie fase, maar, uitzondering daargelaten, niet rechtstreeks aan net gekoppeld 400V-50Hz. Bij modulerende WP'en juist niet.
offtopic:
Over toerental ben ik erg bekend mee. Geen enkel probleem, dat ding is een COP kampioen, maar ik sluit dat deel want offtopic.

• josfrederix
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 19:34
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van een Non-EV Charger d.m.v. MQTT in Node-RED?
ik ben aan het onderzoeken of dit voor mij een goede oplossing is voor mij incl DESS.
Ben dan ook benieuwd of ik mij EV in de victron kan koppelen zodat ik hier dan ook de SOC kan uitzelen en zo.
Ik hoor het graag van jullie.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
josfrederix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:33:
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van een Non-EV Charger d.m.v. MQTT in Node-RED?
ik ben aan het onderzoeken of dit voor mij een goede oplossing is voor mij incl DESS.
Ben dan ook benieuwd of ik mij EV in de victron kan koppelen zodat ik hier dan ook de SOC kan uitzelen en zo.
Ik hoor het graag van jullie.
Wat bedoel je met een non-EV Charger? Een granny charger? Je zult denk ik wel het merk moeten vermelden... SOC uitlezen kan niet via AC laden, alleen via DC protocol. Dus je zult een koppeling moeten maken met je auto-app bijvoorbeeld via een API. Dat kunnen sommige merken wel, sommigen niet. In het laatste filmpje van Harold Halewijn gaf hij aan dat er wel aan een integratie in DESS wordt gewerkt (tegen betaling).

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 27-08-2026 20:38 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• josfrederix
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 19:34
Het gaat hierbij om een SmartEVSE. Deze communiceert via MQTT. Deze kan niet de SOC van de auto uitlezen maar dit zou je kunnen doen via de API integratie vanuit victron. (Als ik dit goed heb gezien).

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 18:53

icecreamfarmer

en het is

Korte vraag. Om island mode te laten werken moet de victronmeter dan ook achter de groepen zitten die achter islandmode draaien of de gewone groepen die uitvallen bij spanningsuitval?

Ik bedoel niet de spoelen maar waar hij zijn stroom vandaan haalt.

[ Voor 16% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-08-2026 09:13 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
icecreamfarmer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:11:
Korte vraag. Om island mode te laten werken moet de victronmeter dan ook achter de groepen zitten die achter islandmode draaien of de gewone groepen die uitvallen bij spanningsuitval?

Ik bedoel niet de spoelen maar waar hij zijn stroom vandaan haalt.
In island mode doet je meter er niet meer toe lijkt me, de omvormer heeft zijn eigen interne meetcircuit

• P5ycho
josfrederix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:46:
Het gaat hierbij om een SmartEVSE. Deze communiceert via MQTT. Deze kan niet de SOC van de auto uitlezen maar dit zou je kunnen doen via de API integratie vanuit victron. (Als ik dit goed heb gezien).
Ik heb ook een smartevse, maar nog geen batterij.
Ik heb hier kort naar gezocht, en kwam dit tegen:
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-ev-charger

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 29-08-2026 09:24 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Die integratie gebruik ik idd ook om mijn laadpaal in Venus OS (Victron) te krijgen. Eerst met de Smart EVSE en nu met de Webasto Unite. Werkt redelijk goed, maar vraagt wel wat automatiseringen in HA om de data in het juiste format om te zetten en via MQTT aan te leveren. Is wel stabiel gebleken tot nu toe (behoudens na een update met aanpassingen aan de kant van Venus OS).

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@master1104 Wordt hij dan ook netjes weergegeven in het dashboard van Victron?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• P5ycho
P5ycho schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Ik heb ook een smartevse, maar nog geen batterij.
Ik heb hier kort naar gezocht, en kwam dit tegen:
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-ev-charger
Er is blijkbaar ook een specifieke driver, zie hier:
copy-paste in "Het grote Victron aansturing topic"
...dat is dan ook meteen een verwijzing naar het juiste topic :).

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 30-08-2026 12:05 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:29
Ik ben bezig met kabels persen.

4 AWG zoals de Pylontech kabels zou 21.15mm2 moeten zijn volgens de norm. Dus géén 25mm2. Om de kabels in te korten en dicht bij de accupool te zekeren was ik op zoek naar 4AWG persmatrijzen en 4 AWG kabelschoenen. Deze zijn praktisch onvindbaar.
Toen ik op productfoto's zag dat de 'lange' Pylontech kabelset gewoon 25mm2 kabelschoenen had dacht ik al dat ik op de verkeerde weg was. Gewoon bij 25mm2 blijven.

Bij metingen bij de Amphenol stekker en een doorgeknipte 'korte' Pylontech kabel kwam ik uit op een +/- 25mm2 kabel. Die 4 AWG die op de kabel staat lijkt onzin te zijn.

Hieronder een vergelijking van de perskabelschoenen van de leverancier, die ik met tweemaal persen hebt geperst. Tevens de originele Pylontech lange kabel erbij. De zelf geperste kabelschoen heeft een langere huls waardoor twéé persingen mogelijk zijn. Ook lijkt de zelf geperste kabelschoen meer body te hebben rond het M8 oog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk1agVHQcb8FBJFHHhjJvlYkK00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h588VWWgQiXhdDhObJVImtLu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJW4osTtFrEYYUkeBH-fEFZdkLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHtIOPFXPiieUf67ggRAkpgi.jpg?f=fotoalbum_tile
Is het correct om twéé persingen (in dezelfde orientatie) te zetten op een kabelschoen? Meer oppervlakte om contact te maken neem ik aan.

• Gwaihir
  • Niet online
Kanoet schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:38:
Bij metingen bij de Amphenol stekker en een doorgeknipte 'korte' Pylontech kabel kwam ik uit op een +/- 25mm2 kabel. Die 4 AWG die op de kabel staat lijkt onzin te zijn.
Onverwacht misschien, maar geen onzin. 25mm2 is AWG 4, want AWG 3 eist meer.

Dat zo'n op Amerika georiënteerd merk dat op z'n kabels zet (wellicht in sommige staten zelfs moet zetten) is ook weer zo vreemd niet.

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 17:06
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, omdat ik ook een Victron 3fase installatie overweeg met een NKON ESS Pro 16kWh.

Voor ons nog de afweging:

A) 3x 3000Va in garage, bij de pv omvormer. Er loopt hier al een 5x4mm2 naar de 3fase omvormer dus dan kan ik die gebruiken voor de 3 multiplus units en de 7kW PV omvormer op AC Out (30 panelen, 18 op Zuid en 12 op Noord). Geen noodstroom dus, maar wel pv opwek als Liander uitvalt

B) in huis 3x multiplus 4k5 (want stiller) met de mogelijkheid om alle groepen behalve de autolader op de ac-out1 te kunnen zetten. Noodstroom is dan een leuke plus.

Hetgeen me nu weerhoudt voor optie B is vooral het geluid van de 4k5. Ben benieuwd wat jullie aanraden?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
Rimco schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:24:
@master1104 Wordt hij dan ook netjes weergegeven in het dashboard van Victron?
Jazeker! Ziet er gewoon identiek uit aan een Victron EV lader. Je kan hem ook besturen e.d., maar die mqtt topics heb ik niet in gebruik.

Ik gebruik het vooral voor de voorspellingen van DESS en de weergave op de dashboards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP1A--ZK3Mbc5tZlkKokTFLikFw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nqPeKxip1EdF6MI0kG8z3cXZ.jpg?f=user_large

• HRV

HRV

rbrt schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:48:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, omdat ik ook een Victron 3fase installatie overweeg met een NKON ESS Pro 16kWh.

A) 3x 3000Va in garage, bij de pv omvormer. Er loopt hier al een 5x4mm2 naar de 3fase omvormer dus dan kan ik die gebruiken voor de 3 multiplus units en de 7kW PV omvormer op AC Out (30 panelen, 18 op Zuid en 12 op Noord). Geen noodstroom dus, maar wel pv opwek als Liander uitvalt
Dat heb je wel een extra kabel voor "noodstroom" nodig, want je PV omvormer zal alleen stroom blijven leveren als het Victron systeem in eilandmodus gaat. Anders moet de PV omvormer afschakelen bij verlies van netspanning.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:47

pvg

rbrt schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:48:
Hallo allemaal,

B) in huis 3x multiplus 4k5 (want stiller) met de mogelijkheid om alle groepen behalve de autolader op de ac-out1 te kunnen zetten. Noodstroom is dan een leuke plus.

Hetgeen me nu weerhoudt voor optie B is vooral het geluid van de 4k5. Ben benieuwd wat jullie aanraden?
Waarom 3 fasen? Een enkele 4k5 is een prima match met een enkel 16kWh pakket en die kan ook in je garage op een onderverdeler bij je pv omvormer (je hebt weinig aan pv laden als je de noodstroom niet gebruikt…).

• rbrt
HRV schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Dat heb je wel een extra kabel voor "noodstroom" nodig, want je PV omvormer zal alleen stroom blijven leveren als het Victron systeem in eilandmodus gaat. Anders moet de PV omvormer afschakelen bij verlies van netspanning.
ja eens, optie A is vooral interessant omdat de kabel naar de garage er al ligt en ik geen brom/ventilator geluid in huis zou hebben.
pvg schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Waarom 3 fasen? Een enkele 4k5 is een prima match met een enkel 16kWh pakket en die kan ook in je garage op een onderverdeler bij je pv omvormer (je hebt weinig aan pv laden als je de noodstroom niet gebruikt…).
Je hebt helemaal gelijk, 1fase MP zou in principe genoeg zijn, daarmee simpeler en goedkoper. Reden om 3fase te overwegen is omdat de pv omvormer 3fase is en we de zonnestroom zelf willen opslaan en gebruiken.

Ik realiseer me dat dit een puur idealistische reden is, omdat er op de slimme meter intern gesaldeerd wordt, maar het voelt een beetje gek om op L1 1500 watt van het net te trekken aan niet-groene stroom en op L2 en L3 3000 watt terug te leveren voor een nul-op-de-meter gevoel. Omdat onze warmtepomp ook een 3fase model betreft leek het een milieuvriendelijkere keuze om 3fase te kiezen.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• pvg

pvg

rbrt schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 00:10:
[...]

ja eens, optie A is vooral interessant omdat de kabel naar de garage er al ligt en ik geen brom/ventilator geluid in huis zou hebben.

[...]

Je hebt helemaal gelijk, 1fase MP zou in principe genoeg zijn, daarmee simpeler en goedkoper. Reden om 3fase te overwegen is omdat de pv omvormer 3fase is en we de zonnestroom zelf willen opslaan en gebruiken.

Ik realiseer me dat dit een puur idealistische reden is, omdat er op de slimme meter intern gesaldeerd wordt, maar het voelt een beetje gek om op L1 1500 watt van het net te trekken aan niet-groene stroom en op L2 en L3 3000 watt terug te leveren voor een nul-op-de-meter gevoel. Omdat onze warmtepomp ook een 3fase model betreft leek het een milieuvriendelijkere keuze om 3fase te kiezen.
Dan zou ik lekker voor 1 fase gaan en het geld (al snel 1.5k) in mijn zak houden. Je kunt nog overwegen om een 6k5 te nemen voor meer laadstroom en dexe iets te knijpen op discharge (20A zekering?).

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:49
Ik snap een ding niet zo goed, ik lees hier nu een tijdje mee, maar waarom kiest niet iedereen voor de nieuwe efficientere multiRS? Zo groot is het prijsverschil toch ook niet? Wat is het voordeel van een multiplus tov een rs die ik over het hoofd zie?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:58
Als je al een omvormer hebt ben je geen MultiRS nodig, dan kun je prima met een Multiplus af.

• Gwaihir
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:54:
Ik snap een ding niet zo goed, ik lees hier nu een tijdje mee, maar waarom kiest niet iedereen voor de nieuwe efficientere multiRS? Zo groot is het prijsverschil toch ook niet? Wat is het voordeel van een multiplus tov een rs die ik over het hoofd zie?
Wat is een tijdje? Las je ook over alle nieuwigheidjes? Ik denk nl. bewezen techniek / feature compleetheid en prijsverschil. En als je dan bedoelt te zeggen dat het kantelpunt nu wel bereikt is, dan geef ik je gelijk. Ik denk dat de RS nu ook (voldoende) af en bewezen is en het prijsverschil niet groot meer. Mede natuurlijk dankzij de recente non-solar variant.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Ik vind de prijsverschillen nog best wel fors...
Multiplus 4k5 - 600 euro
Multiplus 5000 - 625 euro
Multiplus 6k5 - 770 euro
Multi RS 6000 - 1160 euro (incl MPPT 1250)
(NKON)
En dat eventueel nog x3, waarom zou je de RS nemen?

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 01-09-2026 09:49 ]

• BehindCorner

BehindCorner

mitsumark schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:48:
Multiplus 4k5 - 600 euro
Multiplus 6k5 - 770 euro
(NKON)
Ik heb de voor de RS solar gekozen omdat die een stuk efficiënter is, omdat de MPPT tracker er al in zit en ik ze BTW vrij kon kopen (worden gebruikt in combinatie met zonnepanelen). Ik heb het nog niet na gerekend maar het verschil wordt denk ik ruim binnen de verwachte levensduur terug verdiend.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00
Hangt dit ook niet af van je wensen m.b.t. vermogen? De 6k5 kan immers meer vermogen leveren dan de MultiRS:

Continue vermogen bij 25 graden: 4800W bij 46V DC of 5300W bij 52V DC versus 6000W voor de 6k5.
Piek vermogen: 9kW gedurende 3 sec versus 11kW gedurende 1 minuut voor de 6k5

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00
Zijn er ergens cijfers of grafieken bekend m.b.t. de efficientie van de 6k5?

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-09 22:43
Ik heb 3x de Multi RS Solar genomen, toen nog aan €1400/ST inc. BTW (België).
Omwille van nieuwe technologie, bv. configuratie gewoon via ethernet of bluetooth, geen usb dongle nodig; ding gaat in pass-through bij update (ipv uitschakelen).
Maar voornamelijk omdat de Multi RS stiller is, de Multiplus II vind ik bijzonder luidruchtig met zijn transformator brom. Dat ding hangt hier in de kelder pal onder mijn technische schacht. Als je die in de schuur hangt, boeit dat uiteraard minder.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even een vraagje, hoe ziet jullie formule eruit bij een dynamisch contract?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• P5ycho
Vorkie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:11:
Even een vraagje, hoe ziet jullie formule eruit bij een dynamisch contract?
Misschien even vragen in het aansturingstopic? :)

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 19:30
Inkoop = (P+inkoop+belasting)*btw

Verkoop = ((P+inkoop+belasting)*btw)-correctie

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 08:37
Multiplus 4k5 - 600 euro
Multiplus 6k5 - 770 euro
(NKON)
Zit op dit moment ook een beetje met hetzelfde punt welke ga ik kiezen.

Ik neig enorm naar de 6k5 maar omdat mijn omvormer +10 jaar oud is twijfel ik over de RS, die kan ik als de huidige omvormer stuk gaat de panelen op de rs'en aansluiten.

• rbrt
pvg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:02:
[...]

Dan zou ik lekker voor 1 fase gaan en het geld (al snel 1.5k) in mijn zak houden. Je kunt nog overwegen om een 6k5 te nemen voor meer laadstroom en dexe iets te knijpen op discharge (20A zekering?).
Tsja je hebt me echt aan het denken gezet.. zeker met een onderverdeler op de bestaande 5x4mm2 kabel scheelt het een boel gedoe en vooral geld. Eiland modus + volledig alles opvangen is leuk maar ik ben er nog niet uit of dat 1.5k waard is (die schatting klopt inderdaad wel aardig inclusief DC kabels).

We hebben met de verduurzaming (PV, warmtepomp, HR+++ glas en EV) steeds gekeken wat volgens de GoT fora de beste oplossing was, zonder dat we wakker lagen van de kosten. Vandaar ook de overweging om dit op 3fase te bouwen en alles voor de meter op te kunnen vangen/verbruiken. Maar ik realiseer me dat dit ideaal niet perse opweegt tegen 1.5k en een boel gedoe. Op macroniveau zal het op milieu en fase-onbalans weinig verschil maken.

Bedankt voor de inzichten, we zijn er nog niet uit maar zal het delen als we de knoop hebben doorgehakt.

• pvg

pvg

rbrt schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:30:
[...]

Tsja je hebt me echt aan het denken gezet.. zeker met een onderverdeler op de bestaande 5x4mm2 kabel scheelt het een boel gedoe en vooral geld. Eiland modus + volledig alles opvangen is leuk maar ik ben er nog niet uit of dat 1.5k waard is (die schatting klopt inderdaad wel aardig inclusief DC kabels).

We hebben met de verduurzaming (PV, warmtepomp, HR+++ glas en EV) steeds gekeken wat volgens de GoT fora de beste oplossing was, zonder dat we wakker lagen van de kosten. Vandaar ook de overweging om dit op 3fase te bouwen en alles voor de meter op te kunnen vangen/verbruiken. Maar ik realiseer me dat dit ideaal niet perse opweegt tegen 1.5k en een boel gedoe. Op macroniveau zal het op milieu en fase-onbalans weinig verschil maken.

Bedankt voor de inzichten, we zijn er nog niet uit maar zal het delen als we de knoop hebben doorgehakt.
Een 1 fase Victron systeem is echt heel veel eenvoudiger aan zowel dc als ac zijde. Enige wat extra werk kan opleveren: een 1 fase Victron moet op L1 (hardcoded in de software). Misschien moet je daardoor de fase verdeling in de bestaande installatie aanpassen. (Een warmtepomp of airco oid die langdurig draait, wil je dan waarschijnlijk ook op L1 hebben.)

Let ook op hoe groot de nulstroom kan worden in de diverse delen van de installatie (de nul is niet op stroom beveiligd door een (3)P+N zekeringautomaat, alleen meegeschakeld met de fase). En, als je verbruikt op 2 fases en teruglevert op 1 fase (of andersom), kan de stroom door de nul 2x de max fase stroom worden.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:11
pachmo schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:20:
die kan ik als de huidige omvormer stuk gaat de panelen op de rs'en aansluiten.
Kijk even hoeveel panelen je in serie hebt liggen, ik vind de open spanning (voltage) die de RS kan verdragen met maximaal 450V aan de lage kant. Zelf heb ik 12 panelen in serie en mijn SMA omvormer kan daar prima mee omgaan, maar als ik een een RS zou nemen moet ik de panelen herconfigureren en 2 sets van 6 stuks van maken.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:32
Multiplus 4k5 - 600 euro
Multiplus 6k5 - 770 euro
(NKON)
Mult RS is daarnaast een stuk stiller en kunnen voor 999 euro per stuk worden aangekocht bij NKON

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocGk7OEyEtHf6-9V1sJTy4FBSq8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G5xwPRXj6cQcMIgDnsTejucZ.png?f=user_large

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
hhoekstra schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:41:
[...]

Mult RS is daarnaast een stuk stiller en kunnen voor 999 euro per stuk worden aangekocht bij NKON

[Afbeelding]
Goede toevoeging ja, zeker voor sommigen relevant.
Ik zou de Multiplus ook belastingvrij kopen, dus dan gaat daar ook 21% vanaf.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:47
Na de tips hier ben ik aan het kijken naar een Multi RS i.p.v. Multiplus ii. Ik dacht eerst voor een 48/5000 GX te gaan zodat ik geen losse Cerbo hoef te kopen. Een Multi RS 'GX' bestaat niet, maar ik zie ook dat de RS een Ve.can poort heeft.

Klopt mijn aanname dat met de Multi RS en een VM met Venus OS Large mij dezelfde mogelijkheden geeft als een Multi RS met Cerbo? Wat ik graag wil is het dynamic ESS stuk.
mitsumark schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:22:
[...]

Goede toevoeging ja, zeker voor sommigen relevant.
Ik zou de Multiplus ook belastingvrij kopen, dus dan gaat daar ook 21% vanaf.
Voor het geval dat je besluit om zakelijk (ex BTW) te kopen. Wees er dan van bewust dat je boven de 20kwh aan accu’s vanaf volgend jaar verplicht moet voldoen aan de PGS37, inclusief een externe jaarlijkse audit van de omgeving.

Voor mij was dit een reden om alles toch maar privé te houden.

• HRV

HRV

stijnos1991 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:52:

Klopt mijn aanname dat met de Multi RS en een VM met Venus OS Large mij dezelfde mogelijkheden geeft als een Multi RS met Cerbo? Wat ik graag wil is het dynamic ESS stuk.
VM als in Virtual Machine?

Ik zou het persoonlijk niet doen. Kijk eventueel naar een Nucleo, die is een stukje goedkoper als een Cerbo en heeft de modernere processor. Dat gaat je de kop niet kosten. Je hebt dan ook een tweede CAN bus voor de accus beschikbaar.

Plug en play zou mijn voorkeur hebben boven een VM op een willekeurige hypervisor waar een en ander door updates af en toe niet beschikbaar is.

• Geim
Een 3x6mm^2 en een 5x4mm^2 kan nog net in een 3/4" (19mm) slagvaste PVC buis, maar wat gebruiken jullie voor een 5x6mm^2?

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
Beer070 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:56:
Wees er dan van bewust dat je boven de 20kwh aan accu’s vanaf volgend jaar verplicht moet voldoen aan de PGS37, inclusief een externe jaarlijkse audit van de omgeving.

Je kunt een systeem bouwen met een Pylontech US5000 19,2 kWh-batterij. Na registratie kun je het systeem uitbreiden. Registratie is belangrijk, omdat je geen verbruik dan aangeeft dat je batterijen hebt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jesaul schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:51:
[...]

Je kunt een systeem bouwen met een Pylontech US5000 19,2 kWh-batterij. Na registratie kun je het systeem uitbreiden. Registratie is belangrijk, omdat je geen verbruik dan aangeeft dat je batterijen hebt.
Dat is wel erg een donkergrijs gebied en verpest het voor de toekomst met nog meer regels.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-09 21:44
Geim schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:48:
Een 3x6mm^2 en een 5x4mm^2 kan nog net in een 3/4" (19mm) slagvaste PVC buis, maar wat gebruiken jullie voor een 5x6mm^2?
Of gewoon in het zicht, of in een kabelgoot.

Ik heb 2x 5x10 in een kabelgoot en deels in het zicht (meterkast).

[ Voor 11% gewijzigd door Gerritjuh op 02-09-2026 09:58 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

• BehindCorner

BehindCorner

Beer070 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:56:
[...]

Voor het geval dat je besluit om zakelijk (ex BTW) te kopen. Wees er dan van bewust dat je boven de 20kwh aan accu’s vanaf volgend jaar verplicht moet voldoen aan de PGS37, inclusief een externe jaarlijkse audit van de omgeving.

Ik denk dat je dit niet zo bedoelde maar voor de duidelijkheid, als particulier kun je bij zonnepanelen en omvormers ook gebruik maken van 0% BTW.

• P5ycho
5x6mm2 YMvK past in 16mm zadels, 5x10mm2 past in 19mm zadels. Ik hang ze dus direct op in de zadels. Horizontaal met 50cm onderlinge afstand hangt het al netjes voor een kruipruimte.
Was trouwens even vergeten dat nen1010 om 40cm vraagt. Oeps.

Donne 5x6mm2 past trouwens ook in 19mm gele buis.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 02-09-2026 10:33 ]

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
Vorkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:56:
[...]

Dat is wel erg een donkergrijs gebied en verpest het voor de toekomst met nog meer regels.
Dan registreren we 9,6 kWh.

• P5ycho
Het is natuurlijk een beetje gek dat we al meer dan 10 jaar trafoloze omvormers onder de zonnepanelen hangen, en nu met onze accupakketten toch weer aan de trafo's gaan. De reden dat we van trafo's af gestapt zijn is efficiëntie.
De multiRS is dus efficienter, maar biedt daarnaast ook quality-of-life verbeteringen zoals passthrough bij onderhoud en betere interfacing. Het solar deel is bijna gratis, want die zorgt ervoor dat je geen btw betaalt.

Onder de streep de beste keuze imho.

• Makrolon
25mm slagvast. Wel iets lastiger verkrijgbaar.

Op korte afstanden en als je de kabel goed recht maakt past 5x6 ook in 19mm trouwens.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Wel interessanter discussie tussen een multiplus en een multi rs, ik ga mn keus nog wel even heroverwegen na jullie antwoorden! Ook als ik in de toekomst toch naar 3 fase wil upgraden is 2x multiplus er bij wel goedkoper natuurlijk.

• Geim
P5ycho schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:02:
[...]

5x6mm2 YMvK past in 16mm zadels, 5x10mm2 past in 19mm zadels. Ik hang ze dus direct op in de zadels. Horizontaal met 50cm onderlinge afstand hangt het al netjes voor een kruipruimte.
Was trouwens even vergeten dat nen1010 om 40cm vraagt. Oeps.

Donne 5x6mm2 past trouwens ook in 19mm gele buis.
Bedankt, rechtstreeks in de zadels is idd een mooie optie. Gele buis zie ik niet zo zitten. Niet echt fraai bij alle grijze (er lopen al 2 buizen) in de buurt.

@overigen, 25mm had ik in gedachten, maar de verkrijgbaarheid is slecht, en dan heb ik het nog niet eens over de prijs :o
BehindCorner schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:01:
[...]

Ik denk dat je dit niet zo bedoelde maar voor de duidelijkheid, als particulier kun je bij zonnepanelen en omvormers ook gebruik maken van 0% BTW.
Ik bedoelde puur de overweging om de accu's zakelijk aan te schaffen. Ik had dit eerder overwogen, maar toch besloten om privé 64kwh aan te houden omdat ik daarmee niet verplicht ben om jaarlijkse audits te doen.

Het kost wat BTW en privé geld is 2x zo duur als zakelijk geld, maar in het geheel gaf me dit meer rust. Zakelijk kun je natuurlijk zakelijk net zo veel accu's aanschaffen als je wil, maar als er iets mee mis gaat dan heeft een verzekering een valide punt om dat op de zaak te verhalen, die heeft zich dan immers aantoonbaar niet aan de wet gehouden om het veilig te beheren. Op dit moment zijn onze accu's dus in de schuur vanuit privé interesse en privé voorbereiding voor doomsday, samen met wat flessen water, een paar blikken eten en 70 euro cash. :-)
P5ycho schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:32:
Het is natuurlijk een beetje gek dat we al meer dan 10 jaar trafoloze omvormers onder de zonnepanelen hangen, en nu met onze accupakketten toch weer aan de trafo's gaan. De reden dat we van trafo's af gestapt zijn is efficiëntie.
De multiRS is dus efficienter, maar biedt daarnaast ook quality-of-life verbeteringen zoals passthrough bij onderhoud en betere interfacing. Het solar deel is bijna gratis, want die zorgen ervoor dat je geen btw betaalt.

Onder de streep de beste keuze imho.
Mijn vrouw spreekt al jaren de wens uit voor een platenspeler (vinyl, en niet op de vloer). Soms is de beste keus ook gewoon iets waar je hart harder van gaat kloppen, en ik respecteer die wens bij iedereen. Verder ben ik het helemaal met jouw 'ho' eens :)

• P5ycho
Geim schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:35:
[...]

Bedankt, rechtstreeks in de zadels is idd een mooie optie. Gele buis zie ik niet zo zitten. Niet echt fraai bij alle grijze (er lopen al 2 buizen) in de buurt.

@overigen, 25mm had ik in gedachten, maar de verkrijgbaarheid is slecht, en dan heb ik het nog niet eens over de prijs :o
Ik benoem geel omdat ik deze 5x6mm2 wel in huis in een gele 19mm heb lopen en eigenlijk geen idee heb of de binnendiameter van slagvaste buis gelijk is. Volgens mij wel.

• rescla
Makrolon schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:07:
Wel interessanter discussie tussen een multiplus en een multi rs, ik ga mn keus nog wel even heroverwegen na jullie antwoorden! Ook als ik in de toekomst toch naar 3 fase wil upgraden is 2x multiplus er bij wel goedkoper natuurlijk.
Hou er wel rekening mee dat je niet zomaar 2 multiplussen er bij kan zetten. Ze mogen niet te veel verschillen in hardware revisie. Heb de link niet direct paraat waar dat staat uitgelegd.

Hier staan wel wat eisen: https://www.victronenergy...l_and_three_phase_systems

[ Voor 9% gewijzigd door rescla op 02-09-2026 14:33 ]

• Geim
P5ycho schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:08:
[...]

Ik benoem geel omdat ik deze 5x6mm2 wel in huis in een gele 19mm heb lopen en eigenlijk geen idee heb of de binnendiameter van slagvaste buis gelijk is. Volgens mij wel.
Geel heeft een wanddikte van 1mm en grijs zit op 1,5. Dan kom je bij geel uit op 17mm inw en grijs 16. De 5x6mm^2 kabels liggen zo tussen de 15 en 16 mm.

Als los in de beugels niets lijkt, pak ik gewoon geel en spuitbus grijze verf. In de groepenkast is geel sowieso geen probleem, daar is 80% toch al geel.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 19:30
Een grotere buis. 22mm of 25mm

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• rescla
https://www.wildkamp.nl/p.../15579362?flyoutOpen=true

Wel even een zaagje meenemen, want 4 meter past niet in elke auto. En goedkoop is anders, maar ja.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@rescla Zo ver mogelijk in de auto steken en door een raam op een kiertje langs de auto.
Je auto is vast lang genoeg daarvoor. (niet uit laten steken!)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 08:37
Geim schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:55:
[...]

Kijk even hoeveel panelen je in serie hebt liggen, ik vind de open spanning (voltage) die de RS kan verdragen met maximaal 450V aan de lage kant. Zelf heb ik 12 panelen in serie en mijn SMA omvormer kan daar prima mee omgaan, maar als ik een een RS zou nemen moet ik de panelen herconfigureren en 2 sets van 6 stuks van maken.
Heb nu 2 strings, een van 8 en een van 15, die 15 zou ik dan moeten opdelen.

Daarom ook de twijfel tussen die rs en 6k5.

Mijn huidige omvormer (goodwe 8000dt) heeft een opstart spanning van 180v, de rs 120v.

Ook kan de 6k5 langere hoge pieken aan wat voor mij weer gunstiger is i.v.m. volledig van gas af en alles elektrisch, wp, inductie koken enz...

[ Voor 17% gewijzigd door pachmo op 02-09-2026 19:30 ]

• Geim
rescla schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:55:
Wel even een zaagje meenemen, want 4 meter past niet in elke auto. .
Past prima op de dakdragers, halve blokhut is zo thuisgekomen :)

• Geim
blaaspijp schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:43:
[...]

Een grotere buis. 22mm of 25mm
22 ken ik niet in PVC, ja in CV pijp wel (waar ik aan heb lopen denken).
pachmo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:01:
[...]

Heb nu 2 strings, een van 8 en een van 15, die 15 zou ik dan moeten opdelen.

Daarom ook de twijfel tussen die rs en 6k5.

Mijn huidige omvormer (goodwe 8000dt) heeft een opstart spanning van 180v, de rs 120v.

Ook kan de 6k5 langere hoge pieken aan wat voor mij weer gunstiger is i.v.m. volledig van gas af en alles elektrisch, wp, inductie koken enz...
ik heb van de 37 panelen nu een string van 6 en een string van 7 panelen op Victron staan. Die draaien op ongeveer 80% van de overige 24 (Solaredge) panelen, waarvan er 5 stuks veel schaduw hebben. In mijn ervaring lijken de Multi-RS omvormers dus efficiënter, vooral bij minder licht, in vergelijking met Solaredge. Het is zeker als je er meer panelen op wil doen een aardige bundel draad naar het dak.

Overigens ben ik ook zeer tevreden met Solaredge, met name hoe die het in gemixte schaduw doen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Beer070 Voordat optimizers iets gaan leveren moeten de panelen eerst het verbruik van de optimizers zelf leveren...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

onetime schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:33:
@Beer070 Voordat optimizers iets gaan leveren moeten de panelen eerst het verbruik van de optimizers zelf leveren...
ik weet het. Zoals ik al zei, ben hartstikke blij met zowel Victron als SolarEdge, de combinatie geeft de flexibiliteit om groepjes panelen op Victron te zetten en optimaal te presteren, maar ook om allerlei schaduwen van schoorstenen en hoekjes op minder goeie plekken toch op te pakken.

Overigens hebben wij met deze opbrengst het afgelopen jaar gasloos kunnen draaien, en netto 480kwh extra teruggeleverd, dus vandaag is onze gasmeter ook daadwerkelijk verwijderd en de buis onder de stoep is ook weg. Een 1913 huis van 7 jaar geleden 4400m3/jaar naar CO2 negatief met maart-oktober nul net-gebruik door accus. *O*

PS daar wordt het auto opladen nog even buiten gehouden...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:11
Beer070 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:03:
[...]

ik weet het. Zoals ik al zei, ben hartstikke blij met zowel Victron als SolarEdge, de combinatie geeft de flexibiliteit om groepjes panelen op Victron te zetten en optimaal te presteren, maar ook om allerlei schaduwen van schoorstenen en hoekjes op minder goeie plekken toch op te pakken.

Overigens hebben wij met deze opbrengst het afgelopen jaar gasloos kunnen draaien, en netto 480kwh extra teruggeleverd, dus vandaag is onze gasmeter ook daadwerkelijk verwijderd en de buis onder de stoep is ook weg. Een 1913 huis van 7 jaar geleden 4400m3/jaar naar CO2 negatief met maart-oktober nul net-gebruik door accus. *O*

PS daar wordt het auto opladen nog even buiten gehouden...
*/ offtopic

heb je ergens een kort verhaaltje hierover? dit moet toch inspirerend zijn voor andere monumentenbezitters?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

BarryH schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:48:
[...]

*/ offtopic

heb je ergens een kort verhaaltje hierover? dit moet toch inspirerend zijn voor andere monumentenbezitters?
heb ik nog niet echt. Hier een poging van ons avontuur.

Het begon allemaal met een foutje op een veiling-site, en een wens van mijn vrouw om een lekkage te repareren.

PV kostte vorig jaar 100 euro per 500wp. Ik zat te spelen op Troostwijk en per ongeluk 40x445wp panelen gekocht voor 2000 euro. Dan moet je toch wat doen met zo'n pallet PV in de gang.

4 offertes gekregen voor 22k-24k om 110m2 platte dakbedekking te vervangen, uiteindelijk zelf gedaan voor 6k materiaal, 1k gereedschap en 3 weken vakantie. Dan konden we die panelen tenminste kwijt

Bij het dak vervangen toch ook alle dakramen gedaan, en 20cm PIR isolatie. alles afgedekt met TPO, wat je volgens YouTube gewoon met een föhn kan vastzetten. Ik kan het klusje zeer aanbevelen.

Toen waren er extra omvormers nodig. Dat werd in navolging van tweakers en Toby een victron multi-rs set. en dan toch maar een accu erbij voor leuk spelen als er een stroomstoring langs komt.

Tja we zagen de 5Mwh overschot op de meter al aankomen, dus toch maar een WP neergezet om 2200m3 gas om te wisselen voor stroom. nog wat optimalisatie aan het doen voor DHW, en nu dus gasloos, zonder WPB met een enkele Panasonic M.

Met 64kwh accus kunnen we nu hartje winter net een dag vooruit, maar als de cv houtkachel en/of cv pelletkachel de open haarden gaat vervangen, dan kunnen we het ook in de winter weken volhouden zonder grid. De prepper mindset is een beetje een hobby geworden.

Wat betreft kosten, In deze periode is het huis echt bizar veel meer in waarde gestegen dan we er aan hebben uitgegeven. Door veel zelf te doen kun je veel besparen. De hulp van mede tweakers met handige kennis en ervaring is hierbij voor mij onschatbaar geweest en ik hoop dat ik de tweaker community daarin wat terug kan geven. Iedereen mag mij altijd een DM sturen en ik help graag.

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-09 17:24
kan iemand mij helpen, ik zit nu te kijken voor een wattcycle 48V 3U unit 2 stuks en kom steeds meer onderdelen tegen om aan te sluiten. blijkbaar is het handig om je kabels af te zekeren maar dan komt er weer een busbar maar dat wil je netjes dus dan een lynx. hoe aan te sluiten welke zekering etc. van het ene opzoeken komt er het andere bij. blijkbaar is een cerbo GX ook weer handig. volgens chatgpt kan je rechtsstreek een wattcycle 48v 3u op een nieuwe rs19 victron aan sluiten die ook in een rack kan.

[ Voor 13% gewijzigd door FireSheep op 03-09-2026 00:57 ]

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-09 22:43
rescla schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:55:
[...]

https://www.wildkamp.nl/p.../15579362?flyoutOpen=true

Wel even een zaagje meenemen, want 4 meter past niet in elke auto. En goedkoop is anders, maar ja.
Da's wel héél duur, ter indicatie onze prijzen, weliswaar 3m ipv 4m; bij de lokale bouwhandel koop ik die nog goedkoper, maar die heeft geen online prijzen beschikbaar.

Als je die trouwens wilt plooien, kan je een plooiveer kopen in combinatie met een heteluchtpistool, of veel goedkoper voor die ene buis die je moet plooien: heet zand methode (ijzeren bakje met zand in de oven > in de buis gieten die afgetapet is met duct tape tot buis compleet gevuld), beetje prutsen, maar ik heb goede ervaring met 25 en 32mm. Alleen zien dat je zand niet té heet is en buis goed ondersteunt (plooien op vlakke ondergrond of mal), ik heb al eens een buis vastgehad die precies spaghetti leek.

• rescla
Gunther.S schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:08:
[...]

Da's wel héél duur, ter indicatie onze prijzen, weliswaar 3m ipv 4m; bij de lokale bouwhandel koop ik die nog goedkoper, maar die heeft geen online prijzen beschikbaar.

Als je die trouwens wilt plooien, kan je een plooiveer kopen in combinatie met een heteluchtpistool, of veel goedkoper voor die ene buis die je moet plooien: heet zand methode (ijzeren bakje met zand in de oven > in de buis gieten die afgetapet is met duct tape tot buis compleet gevuld), beetje prutsen, maar ik heb goede ervaring met 25 en 32mm. Alleen zien dat je zand niet té heet is en buis goed ondersteunt (plooien op vlakke ondergrond of mal), ik heb al eens een buis vastgehad die precies spaghetti leek.
Als je hem goedkoper lokaal kan krijgen is het natuurlijk mooi. Toen ik er naar zocht was het nergens te krijgen, maar ik dat de lokale bouwmarkt ze ook voor € 13,49 heeft. Bij de "grote" Nederlandse bouwmarkten kan ik nog steeds nergens (online) 25mm vinden. En sowieso is met lang materiaal verzenden niet echt een optie, tenzij je er een vrachtwagen voor wil laten voorrijden. Dus lokaal is dan meestal het beste. De technische groothandels zitten vrijwel overal in de buurt, en ze hebben vrijwel alles (of ze kunnen het bestellen). Alleen ze zijn wel peperduur.

Qua bochten heb ik gewoon 2 afgeklemde rechte stukken buis, en de kabel zelf die dan een bocht maakt, conform de minimale buigradius of groter. Dat gaat nergens heen, en voor YMvK is er niet de eis dat deze in een buis moet zitten, alleen dat deze gefixeerd/degelijk bevestigd is. En de andere buizen/kabels in de garage zijn op een vergelijkbare manier bevestigd, dus dat past mooi in het beeld.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:33:
Precies de reden waarom wij destijds voor meer panelen ipv optimisers of micro-omvormers hebben gekozen. Die keuze hadden we omdat we een groot dakopppervlak hebben (bungalow met 40 panelen, 17.2kWp).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• rbrt
pvg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:07:
[...]

Een 1 fase Victron systeem is echt heel veel eenvoudiger aan zowel dc als ac zijde. Enige wat extra werk kan opleveren: een 1 fase Victron moet op L1 (hardcoded in de software). Misschien moet je daardoor de fase verdeling in de bestaande installatie aanpassen. (Een warmtepomp of airco oid die langdurig draait, wil je dan waarschijnlijk ook op L1 hebben.)

Let ook op hoe groot de nulstroom kan worden in de diverse delen van de installatie (de nul is niet op stroom beveiligd door een (3)P+N zekeringautomaat, alleen meegeschakeld met de fase). En, als je verbruikt op 2 fases en teruglevert op 1 fase (of andersom), kan de stroom door de nul 2x de max fase stroom worden.
Bedankt voor de tip, ik heb de bestelling zojuist geplaatst voor een 4k5 met de 16kWh ESS Pro van NKON in de EVE variant (dat lijken althans de meesten te doen).

Mooie van dit plan is dat we altijd nog 2x 4k5 erbij kunnen hangen als het toch gaat jeuken.

Volgens NKON was de site nog niet bijgewerkt maar de 16kWh variant was op voorraad, ben benieuwd.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53

Ersus

Zuid-Limburg

rbrt schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:38:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb de bestelling zojuist geplaatst voor een 4k5 met de 16kWh ESS Pro van NKON in de EVE variant (dat lijken althans de meesten te doen).

Mooie van dit plan is dat we altijd nog 2x 4k5 erbij kunnen hangen als het toch gaat jeuken.

Volgens NKON was de site nog niet bijgewerkt maar de 16kWh variant was op voorraad, ben benieuwd.
Begin maar alvast te krabben want jeuken gaat het met zekerheid ; )

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste