@LEX63
https://professional.victronenergy.com
Maar kun je de Multi niet updaten via VRM?
[ Voor 31% gewijzigd door Hermarcel op 14-12-2025 16:03 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Hermarcel op 14-12-2025 16:03 ]
Bedankt voor de reactie.Hermarcel schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:57:
@LEX63
Bedank voor de link. Ik had net al gekeken, het lijkt een website voor onderhoud monteurs en dealers van Victron. Ik zal kijken of ik mij kan registreren.Hermarcel schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:36:
@LEX63
Ik weet niet of je deze info nog nodig hebt, maar ik had het al getikt, dus hier is het:
Kun je de multi niet remote updaten via VRM?
Anders dit:
Ga naar (en registreer): https://professional.victronenergy.com
Weet je wat je product-id en je huidige firmware versie is?
Indien nodig vind je de product-id hier:
Op bovenstaande website, onder Firmware, en dan "VE.Bus (Multis, Inverters and Quattros)":
Open file "VEBus firmware numbers.txt"
Zoek naar "MultiPlus Compact 24/1200/25-16", je vindt dan dat het product-id 1917 (device categorie is 19) is. Dit zijn ook de eerste vier cijfers van de firmwarefilename.
Kijk in:
"VE.Bus (Multis, Inverters and Quattros)" / "19 - 230VAC Products with small microprocessor"
Je vind daar twee subdirectories:
"100 Non assistant firmwares"
"200 Assistant firmwares"
Kies de directory die bij jouw installatie past: Gebruik je assistants of niet?
In de gekozen directory vind je de firmwarefile die je nodig hebt:
In "100 Non assistant firmwares" vind je "1917159.vff" oftewel v159 voor device 1917
In "200 Assistant firmwares" vind je "1917209.vff" oftewel v209 voor device 1917
https://www.bol.com/nl/nl...able-1m/9200000094993292/pmaene schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:04:
Ik had een vraagje voor degenen die een Lynx Smart BMS geplaatst hebben zonder Victron batterijen. Als ik het goed heb, wordt deze geleverd zonder het kabeltje om de BMS connectoren door te lussen. Waar hebben jullie dit gevonden?
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Bedoel je een 1 fase victron systeem of een 1 fase netaansluiting?lampy25 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:42:
[...]
Is de hele discussie over zwevende nul ook van toepassing voor een 1 fase systeem?
Niet binnen je eigen systeem na de meter. (bij een 1 fase netaansluiting)lampy25 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:42:
[...] Is de hele discussie over zwevende nul ook van toepassing voor een 1 fase systeem?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bedoelde inderdaad een 1 fase netaansluiting. Thnx!pvg schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:50:
[...]
Bedoel je een 1 fase victron systeem of een 1 fase netaansluiting?
Bij een 3 fase netaansluiting loop je het gevaar op een zwevende nul, ook als je een 1 fase victron systeem installeert .
De nul is in de hoofdverdeler door verbonden met alle afgaande groepen. Als de nul van het net loskomt, kan een zware belasting op 1 van de fases zorgen voor 400V op de andere fases tov de nul… (De nul wordt als het ware gelijk aan de zwaarbelaste fase.)
Ik ben langzaam ook een ontwerp aan het maken, en zie dat die Sontheimer een Net - 0 - Not knop heeft. Betekend dat je altijd via de 0 schakelt en dus altijd even alles spanningsloos maakt? Wat is dan het verschil om eerst de hoofdschakelaar of alle groepen uit te gooien en dan pas de Hager te schakelen? Kun je toch onder load schakelen bij de Sontheimer?pegagus schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:34:
@Rimco Toen eerder dit jaar mijn stroommeter werd vervangen, schakelde de monteur eerst de groepen uit.
Als je dat doet, kan die Hager ook prima.
[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 15-12-2025 09:20 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
:strip_exif()/f/image/dFuk2YYUAcO9FOI514mnGcoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
[ Voor 97% gewijzigd door Jesaul op 17-12-2025 08:49 ]
Precies wat ik voor mijn vriendin nodig heb; DM.Jesaul schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:51:
Ik geef een nieuwe Pylontech BP 24U gratis weg. Je hoeft hem alleen maar op te halen (NL).
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Is een beetje klein, niet? Wordt er voor kippetjes niet minstens 1 kubieke meter leefruimte buitenlucht voorgeschreven?onetime schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:55:
[...]
Precies wat ik voor mijn vriendin nodig heb; DM.
Ja. Late break early make van het nul-schakelcontact noem je dat meen ik me te herinneren. Vaker gezien bij 3-fase rotary switches en andere industriële toepassingen.SkiFan schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:11:
Probleem bij de Hager is dat de 0 niet naloopt en niet voorloopt. Hierdoor heb je kans dat er een paar fasen zijn waarin de nul nog niet goed verbonden is, het nulpunt verschuift en er tussen de fasen 400 V loopt die door je apparatuur loopt.
[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 15-12-2025 20:36 ]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Als je een haakje in het schematisch symbool van het nulcontact ziet dan is het een late break - early make contact. De Hager SB440 hoofdschakelaar heeft dat blijkbaar wel. In de datasheet van andere hoofdschakelaars vindt ik zelden het schematisch symbool danwel een opmerking hierover. We puzzelen verder... Ga van het weekend een tijdsmeting doen aan de Hager sft440. Ik wil weten over hoeveel milliseconden we het hebben.Plead schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:23:
[...]
Ja. Late break early make van het nul-schakelcontact noem je dat meen ik me te herinneren. Vaker gezien bij 3-fase rotary switches en andere industriële toepassingen.
Nu vraag ik mij wel af of een 3-fase hoofdschakelaar, installatieautomaat of alamat dat dan wel heeft.
Bedankt.Hermarcel schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:23:
@LEX63
Ik neem aan dat je je installatie zelf geïnstalleerd hebt? Dan ben je een installateur en daar is die website voor. Het is de enige plek waar alle firmwares te vinden zijn.
/f/image/6CALsJfWZzqOKBji8FWieMbM.png?f=fotoalbum_large)
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Nee ik bedoelde het 6k5v model dat 6000watt kan leveren en dus 3x26A kan leveren in noodmodus.Hermarcel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:08:
@Razor109
Zo te lezen heb je het over de multiplus 3000. Deze kan, volgens het datasheet, continue 2400W leveren bij 25 graden. Dus zo'n 10A.
Ik weet niet of je ook noodstroom wil, maar zo ja: is 2400W dan voldoende voor je?
Mbt tot aardlekschakelaars, automaten en schakelaars: voor de berekening van deze componenten moet je kijken naar de totale stroom dus zowel het deel uit het reële vermogen als het deel uit het blindvermogen. Die twee vermogens samen vind je als VA in het datasheet, 3000 dus. Delen door 230V geeft je de bijbehorende stroom.
Als je ook nog invoedt met PV op AC, kan de stroom op sommige plekken in je installatie dus >>40A worden. Mogelijk heb je rem-automaten nodig.Razor109 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:19:
[...]
Nee ik bedoelde het 6k5v model dat 6000watt kan leveren en dus 3x26A kan leveren in noodmodus.
Echter ik zie dat NKON een oude of niet complete Manual heeft bijgevoegd op de product pagina, voor de 6k5v staat er ook op Victron geen manual maar ik lees nu wel in de andere manuals dat hij dus inderdaad gewoon de volledige capaciteit kan toevoegen aan de grid en die 13A het voorbeeld voor de 3k5 was.
[Afbeelding]
Zowel de PV als Victron worden of zijn 3-fase. En 1 van de 3 PV groepen ga ik op DC in voeden ipv AC. Alle groepen zijn achter eigen aardlekautomaat gezekerd. Alleen over de kammen in de kast kan dan theoretisch idd meer lopen dan 40A maar die kunnen naar mijn weten 63A aan maar goede tip die ga ik nog even nakijken of ze allemaal 63A zijn en narekenen.pvg schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:58:
[...]
Als je ook nog invoedt met PV op AC, kan de stroom op sommige plekken in je installatie dus >>40A worden. Mogelijk heb je rem-automaten nodig.
Als je 1-fase PV (of victron) setup hebt in een 3-fasen installatie kan de stroom door de nul tot max. 2x de fase stroom worden!
Interessant: “…kan de stroom door de nul tot max. 2x de fase stroom worden!”. Wellicht dat je theoretisch gelijk zou kunnen hebben. 1 fase AC PV levert maximaal terug op een fase die verder niet gebruikt wordt en één van de andere twee fasen heeft maximaal gebruik, echter dat rekent niet de 120 graden verschil tussen de fasen mee, toch. Praktisch gezien nooit meer dan 3.6kw op 1 fase PV en 8kw gebruik op een andere fase zonder demping van de derde fase. Ik acht die kans niet heel groot.pvg schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:58:
[...]
Als je ook nog invoedt met PV op AC, kan de stroom op sommige plekken in je installatie dus >>40A worden. Mogelijk heb je rem-automaten nodig.
Als je 1-fase PV (of victron) setup hebt in een 3-fasen installatie kan de stroom door de nul tot max. 2x de fase stroom worden!
@agraaff Hai, ik vond deze site. Kun je een inschatting maken hoe groot je ideale accupakket zou kunnen zijn.agraaff schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:09:
[...]
Thx voor de opmerking, dit is evt ook een optie natuurlijk, ik heb nu nog een vast contract met saldering en kleine teruglever boete. maar nog voordelig. gaat om voorbereid te zijn op 2027.
maar jij denkt dat een 4KWh voldoende is? en 1.2Kw leveren. Dan kan ik amper mijn kookplaat aanzetten.
Jawel hoor:Razor109 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:19:
[...]
Echter ik zie dat NKON een oude of niet complete Manual heeft bijgevoegd op de product pagina, voor de 6k5v staat er ook op Victron geen manual
/f/image/5q69P21fynHfQLaE9T6NFdH2.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Nou theoretisch... In een 3 fasen systeem mag je de 3 stroomvectoren optellen om de stroom door de nul te bereken: bij gelijke belasting van de fases leidt dat tot 0 A door de nul. Stel nu: je hebt een 1 fase PV plus 1 fase victron (op dezelfde fase) en je inductiekookplaat, oven en wasmachine (oid) zitten op de 2 andere fases. Dan kan het dus gebeuren dat je 2 fases zwaar belast (verbruik) en op 1 fase flink teruglevert. In dit geval wijst 1 vector de andere kant op en door de vectoren op te tellen kom je dan op 2x de fase stroom... Ook de combinatie 1 fase EV lader, 1 fase PV en accu en/of andere zware verbruiker kan vervelende situaties opleveren.Beer070 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:54:
[...]
Interessant: “…kan de stroom door de nul tot max. 2x de fase stroom worden!”. Wellicht dat je theoretisch gelijk zou kunnen hebben. 1 fase AC PV levert maximaal terug op een fase die verder niet gebruikt wordt en één van de andere twee fasen heeft maximaal gebruik, echter dat rekent niet de 120 graden verschil tussen de fasen mee, toch. Praktisch gezien nooit meer dan 3.6kw op 1 fase PV en 8kw gebruik op een andere fase zonder demping van de derde fase. Ik acht die kans niet heel groot.
Ik ben wel van mening dat een 2kw+ pv installatie in een 3 fase omgeving ook op 3 fase moet terugleveren om de nul te beschermen
Ah, ok dus de 1 fase victron levert terug op fase 1 waar de ac PV ook op terug levert, met als doel om te compenseren voor gebruik op fase 2 en 3? Gebaseerd op het gezamenlijk gebruik van de 3 fasen gecombineerd?pvg schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:51:
[...]
Nou theoretisch... In een 3 fasen systeem mag je de 3 stroomvectoren optellen om de stroom door de nul te bereken: bij gelijke belasting van de fases leidt dat tot 0 A door de nul. Stel nu: je hebt een 1 fase PV plus 1 fase victron (op dezelfde fase) en je inductiekookplaat, oven en wasmachine (oid) zitten op de 2 andere fases. Dan kan het dus gebeuren dat je 2 fases zwaar belast (verbruik) en op 1 fase flink teruglevert. In dit geval wijst 1 vector de andere kant op en door de vectoren op te tellen kom je dan op 2x de fase stroom... Ook de combinatie 1 fase EV lader, 1 fase PV en accu en/of andere zware verbruiker kan vervelende situaties opleveren.
Merk op dat je 4 polige automaten nodig hebt om je installatie hiertegen te beveiligen (een standaard 3P+N automaat beveiligt de nul niet). Let op: een 1 polige automaat in de nulleiding is een heel slecht idee!
Hier al enkele keren gezien: ca 20 A verbruik op L2 en L3 terwijl de MP5000 ca 20 A compenseert op L1. Dus 40 A door de 6 mm2 nul… Niets hypothetisch aan.Beer070 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:02:
[...]
Ah, ok dus de 1 fase victron levert terug op fase 1 waar de ac PV ook op terug levert, met als doel om te compenseren voor gebruik op fase 2 en 3? Gebaseerd op het gezamenlijk gebruik van de 3 fasen gecombineerd?
Ik heb dit scenario nooit getest, maar op de een of andere manier voelt het onwaarschijnlijk. Zou het niet beschouwd worden als mis configuratie wanneer de victron op een andere fase teruglevert dan waar het gebruik op is?
Het is een hypothetische situatie, en toch zou ik verwachten dat de intentie van het net in België (een niet te groot verschil tussen fases) door victron ook nagestreefd wordt.
Nogmaals puur hypothetisch vanuit mijn hersenpan
/f/image/ZspErWKjCt4qDgyu5jBZp6pO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door pvg op 17-12-2025 07:04 ]
[ Voor 78% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 09:38 ]
[ Voor 94% gewijzigd door MJ de Bruijn op 17-12-2025 10:02 ]
Bron: Wikipedia Mathematics of three-phase electric powerMJ de Bruijn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:39:
Verwijderd. Mijn uitleg was onjuist. Excuus.
:strip_exif()/f/image/lTUTQdQzOOPeMbk2qap45KCO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 10:45 ]
[ Voor 80% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 11:07 ]
Die -20 A is de teruglevering zoals in een eerdere post als voorbeeld vermeld.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:46:
Wisselstroom wisselt voortduren van richting en is niet continue één kant op. Het lijkt me dan -20A niet klopt.
[ Voor 6% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 11:04 ]
Nee. Want reken maar eens uit met L1=20A, L2=10A en L3=5A. Dan is de uitkomst 13,3A. Het vermogen gaat wel één kant op.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:51:
@pegagus Met die redenering is de stroom door een draad bij wisselstroom altijd 0
[ Voor 21% gewijzigd door pegagus op 17-12-2025 11:07 ]
Hier kan en wil ik niks mee.Prima dat je uit wil gaan van door ingenieurs bedachte effectieve waardes, maar die formule is natuurkunde.
En wisselstroom gaat heen en weer, in tegenstelling tot gelijkstroom
[ Voor 75% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 11:14 ]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142615De richting van het vermogen hangt af van het faseverschil tussen spanning en stroom. Als bijv zonnepanelen meer stroom leveren dan er binnenshuis wordt verbruikt, dan gaat het vermogen naar het net en loopt de electra-meter achteruit.
Feitelijk is het vermogen op elk moment in de tijd gelijk aan Spanning maal Stroom op dat moment. Bij wissel spanning heb je momenten dat zowel spanning als stroom allebei positief zijn : Vermogen positief.
En als ze allebei negatief zijn is het vermogen ook positief. Maar als de spanning positief is en de stroom negatief (of andersom), dan wordt het vermogen ook negatief.
[ Voor 86% gewijzigd door pegagus op 17-12-2025 11:56 ]
Lijkt me een goed plan.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:19:
@Hermarcel Maar je stroommeter meet niet de stroom in de nul. En daar hadden we het nu net over. Dat jij niets wilt of kunt met het gegeven dat wisseltroom voortdurend wisselt van richting dat zal wel, maar dat doet de discussie geen recht.
En als ik kijk naar het gedrag van een 3-fase Victronsysteem lijkt dat juist bedoelt te zijn de onbalans op te heffen.
Ik ga me er eens nader in verdiepen hoe dit nu werkt.
Edit: gevonden.
[...]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142615
Edit: hier een meer inhoudelijke discussie, waar men er ook niet uit komt. https://www.circuitsonline.net/forum/view/129426
Ik zal eens een paar collega's gaan vragen die expert zijn op dit gebied.
/f/image/qtEjIDR5F7cB2LMo0dLnsNwF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 17-12-2025 12:34 . Reden: meer dan 35A veranderd in 36A ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat is nu net het probleem, de nullleiding heeft dus wel een significante weerstand, en daarmee is er ook sugnificante opwarming en vermogens verlies.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
De nul-leiding hangt aan aarde (in je meterkast, of in het trafostation). De aarde heeft een spanning van 0V. Afgezien van de weerstand over de nulleiding, heeft de andere kant van de nulleiding dus ook een spanning van 0V. De stroom die door de nulleiding loopt heeft dus praktisch geen spanning en geen vermogen.
Het verhaal zal wel kloppen, maar de vergelijking is fout.Zie wisselstroom maar als een veer die aan één kant aan een zwaar oppervlak vast zit en aan de andere kant oscillerend wordt bewogen. De energie komt van de oscillerende kant, de kant van de veer die vast zit aan het zware oppervlak doet niets.
36 A volgens de formule. Zie ook de grafiek.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:21:
Zolang de stroom allemaal dezelfde richting opgaat zal de stroom door de nul nooit meer dan de maximale stroom door 1 van de fasen bedragen. Zodra de stroom van 1 fase de andere kant opgaat is het een heel ander verhaal. Het onderstaande plaatje geeft aan welke stroom er door de nul gaat bij 12A levering via L1 en L2 en dat dan compenseren met 24A teruglevering op L3. De maximale stroom door de nul wordt dan meer dan 35A.
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 12:50 ]
De spanning tussen aarde en nul in je meterkast is afhankelijk van de stroom die door de nul naar de transformator (of andersom) vloeit. Die bepaalt namenlijk de spanningsval over de ( weerstand van de) nuldraad tussen je huis en het aardpunt bij de transformator.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
De nul-leiding hangt aan aarde (in je meterkast, of in het trafostation). De aarde heeft een spanning van 0V. Afgezien van de weerstand over de nulleiding, heeft de andere kant van de nulleiding dus ook een spanning van 0V. De stroom die door de nulleiding loopt heeft dus praktisch geen spanning en geen vermogen.
Zie wisselstroom maar als een veer die aan één kant aan een zwaar oppervlak vast zit en aan de andere kant oscillerend wordt bewogen. De energie komt van de oscillerende kant, de kant van de veer die vast zit aan het zware oppervlak doet niets.
Victron doet helemaal niet lichtvaardig. Als de de spanning niet verhoogd wordt (zal in tienden van een Volt zijn), kan er niet (terug)geleverd worden. Daar wordt een omvormer echt niet door uitgeschakeld.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:51:
De formule is een versimpeling van een berekening met complexe getallen, waarbij wordt veronderstelt dat de de 3 fasen precies 120 graden onderling verschillen.
Het "niet lichtvaardig denken over terugleveren op 1-fase" is nu net wat Victron-systemen blijkbaar wel doen. Het grootschalig terugleveren op 1 fase levert wel problemen op, (te hoog spanningsniveau, waarna omvormers uitschakelen) maar is blijkbaar niet onveilig: https://solarmagazine.nl/...n-via-verschillende-fasen
@onetime je hebt gelijk dat de nul-draad niet oneindig dun kan zijn, maar het was mijn reactie op een post die al verwijderd is. Maar de nulleiding heet zo, omdat die (in theorie) nul Volt heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 13:15 ]
Waarom zou mijn stroommeter niet de stroom doorde nul meten?pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:19:
@Hermarcel Maar je stroommeter meet niet de stroom in de nul. En daar hadden we het nu net over. Dat jij niets wilt of kunt met het gegeven dat wisseltroom voortdurend wisselt van richting dat zal wel, maar dat doet de discussie geen recht.
/f/image/CccFjeVeJ4qIA5h2EvlrBX2N.png?f=fotoalbum_large)
Kan ie dat ook voor totale nulstroom aangeven? Dus L1, L2 en L3 vectorieel opgeteld?Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:15:
[...]
Waarom zou mijn stroommeter niet de stroom doorde nul meten?
[Afbeelding]
Mijn meter meet zowel de spanning tussen nul en aarde als de stroom door de nul.
[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 13:17 ]
Onzin, natuurlijk. Jij bepaalt op welke fase dat ding teruglevert. Niet Victron.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:14:
@Hermarcel nogmaals, het was een reactie op iets wat al verwijderd is.
@GJzon ik schrijf niet dat Victron dat lichtvaardig doet, maar het is wel wat Victron doet, als ik verschillende reacties hier lees. Wat je ziet is dat Victron het net balanceert op een andere fase dan de afnemer.
Wat ik al zei: neem een stroomtang en ga meten. Liefst 4 stuks. Voor elke fase en nul.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:18:
Ik zit hier om te leren, niet om het beter te weten. Ook mijn vraag: doe dan eens een test, zodat we zien wat er gebeurt.
[ Voor 6% gewijzigd door GJzon op 17-12-2025 13:20 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 13:22 ]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:22:
@GJzon De meter meet de nulstroom met een eigen klem. Is geen berekening.
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:16:
[...]
Kan ie dat ook voor totale nulstroom aangeven? Dus L1, L2 en L3 vectorieel opgeteld?
Ik had mijn post al verwijderd. De nul wordt niet gemeten, maar berekend. My bad.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:27:
[...]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.
Ok, duidelijk. Berekenen is ook goed. Scheelt weer een stroomspoel en bedrading.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:33:
[...]
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:
Als ik mijn accu's 's nachts (geen PV) oplaad vanaf de grid met een vermogen dat veel groter is dan de rest van mijn huis op dat moment afneemt. Oftewel de grid wordt dan belast met vrijwel gelijke belastingen per fase. De nulstroom weergegeven op de meter nadert dan de 0A. Voor mij duidt dat erop dat er rekening wordt gehouden met de fase-verschuiving.
Nou nee, niet altijd. Ook de aarde heeft een weerstand tussen het aardpunt van de trafo en waar je verder gaat meten. Dus de spanning daar hangt ook af van de belasting (van de aarde) op dat moment.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
De nul-leiding hangt aan aarde (in je meterkast, of in het trafostation). De aarde heeft een spanning van 0V. Afgezien van de weerstand over de nulleiding, heeft de andere kant van de nulleiding dus ook een spanning van 0V. De stroom die door de nulleiding loopt heeft dus praktisch geen spanning en geen vermogen. [...]
[ Voor 17% gewijzigd door pegagus op 17-12-2025 13:53 ]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
[...]
36 A volgens de formule. Zie ook de grafiek.
Verhaal maakt wel duidelijk dat we niet te lichtvaardig moeten denken over teruglevering via slechts 1 fase.
@blb4 Zou je een plaatje kunnen genereren met ongelijke belastingen en zonder teruglevering? Om het verschil visueel te maken. Thx.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dank je.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.
[Afbeelding]
Tot die conclusie kwam ik inderdaad ook, de hoge nulstroom treedt op in de groepenkast waar de verschillende nuldraden samenkomen. Althans, dat zegt mijn redenatie, maar zekerheid heb ik nog niet op dit thema 😊pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
En wat ik zelf even vergeten was, is dat het voor de nulleiding een optelling is van de drie fasen, dat je dan sowieso in de meterkast zit en dat daar de bedrading 6 of 10 mm2 is. Dus een hogere stroom door de nulleiding, daar is feitelijk in voorzien. Het zelfde geldt voor de fases, die zowel van het net als van PV of accu gevoed kunnen worden.
De datasheet van EVE heb ik aangehouden. En met node-red wat zitten knutselen om te limiteren als de temperatuur echt te laag zou worden. Met de koudere nachten zat ik ook rond de 12 graden maar dat is nog geen ramp omdat er in totaal 64kWh aan hangt. Dan is het vermogen per cel nog steeds niet zo hoog als er 10 of 15kW richting de accu gaat.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Y'24
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:34:
[...]
Dank je.
Moooooi plaatje. Die 7,81 krijg je (ook) als de formule gebruikt. Of heb je die gebruikt om je grafiek te maken? Met excel of een ander programma??
Maakt het wel heel inzichtelijk.
AI is your friend.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:10:
[...]
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.
Zodra de temperatuur onder de 11° C komt, moet je de laadstroom maximeren volgens EVE datasheet.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Sorry dat mijn vraag zo’n discussie genereerde, en dank voor de overduidelijke uitleg. Ik had de 120 graden calculatie gisteren bij schatting benaderd, de plaatjes maken het meer inzichtelijk.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.
[Afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door pvg op 17-12-2025 22:20 ]
En zo komt het toch nog goed.pvg schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:19:
Ja, sorry voor het triggeren van de discussie 😉
Maar goed, weer een boel mensen wat geleerd en het risico op foute ontwerpen/installaties verkleind.
Ik heb nogmaals mijn gebrekkige tekening wat verbeterd. Bij nader inzien kan ik de hele L1 achter de AC out zetten zoals jij ook zei. Dan blijft de warmtepompboiler, laadpaal, schuur met gereedschap, ovens en wat lampen en stopcontacten op de L2 en L3. Daarnaast laat ik de krachtgroepen (PV, warmtepomp en inductie) zoals ze zijn.Pim57 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
@Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.
En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.
Zie mijn voorbeeld schema
/f/image/SIH2hjzErxT6BgNWBDjRfo68.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Dracoplasm op 18-12-2025 13:19 ]
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Ja, ziet er al een stuk beter uit. Voor de sft225 kun je beter de sft240 nemen ivm de 40A die uit de AC-out kan komen.Dracoplasm schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:16:
[...]
Ik heb nogmaals mijn gebrekkige tekening wat verbeterd. Bij nader inzien kan ik de hele L1 achter de AC out zetten zoals jij ook zei. Dan blijft de warmtepompboiler, laadpaal, schuur met gereedschap, ovens en wat lampen en stopcontacten op de L2 en L3. Daarnaast laat ik de krachtgroepen (PV, warmtepomp en inductie) zoals ze zijn.
Ik zou dan vanaf de hoofdschakelaar naar een B25 30/300mA gaan, schakelaar bij MP II, AC in, dan AC out1 schakelaar, splits naar aardlekautomaat met extra 2 zonnepanelen / 2g6m2 terug naar de meterkast, omschakelaar, dan weer op de bestaande L1 groep op de aardlekschakelaar.
Klopt mijn verhaal zo? Hij kan de accu voeden middels AC out en AC in denk ik? Ik had dit idee omdat de panelen toch vlakbij de plek liggen waar de victron komt en op de AC out bij uitval alsnog een beetje stroom blijft leveren. Dat mijn 9.000w systeem dan uitvalt is niet anders (ook niet anders op te lossen nu).
[Afbeelding]
Een tweede punt is de aansluitng van mijn thuisbatterij. Ik sta op het punt een EEL v6 aan te schaffen. Deze heeft intern een t-class zekering en daarna een MCB zekering. Deze laatste lijkt niet zo goed te zijn gezien de youtube filmpjes. Aangezien ik de kabel ook zeker met een Adler EF3 150A sla ik in feite de 'DC breaker' over en is dit in principe een gezekerde 'aan en uit schakelaar', klopt dit idee? Of sla ik de plank helemaal mis.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik heb de SFT240 al liggen, foutje in de tekening. Aangezien de MCB naar het schijnt heel slecht is wilde ik voor de zekerheid de Adler er tussen zetten, dat vind ik wel de moeite waard. Mijn vraag blijft een beetje of de 2 paneeltjes op de AC out kan/moet zetten. Waarom ik daar over twijfel weet ik eigenlijk niet.Pim57 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:26:
[...]
Ja, ziet er al een stuk beter uit. Voor de sft225 kun je beter de sft240 nemen ivm de 40A die uit de AC-out kan komen.
En je kunt wat lampen en stopcontacten verhuizen van L2/L3 naar L1 voor de noodstroom functie.
Die Adler EF3 kun je weglaten, want je hebt al een t-class zekering. En de MCB kun je inderdaad als aan/uit schakelaar gebruiken. In de praktijk schakel je altijd aan/uit met de bms.
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
En ik mis nog een lijntje naar de omschakelaar..Dracoplasm schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb de SFT240 al liggen, foutje in de tekening. Aangezien de MCB naar het schijnt heel slecht is wilde ik voor de zekerheid de Adler er tussen zetten, dat vind ik wel de moeite waard. Mijn vraag blijft een beetje of de 2 paneeltjes op de AC out kan/moet zetten. Waarom ik daar over twijfel weet ik eigenlijk niet.
Ook lees ik overal over remautomaten. Alles zit achter aardlekschakelaars of automaten, Moeten daar dan nog weer remautomaten bij, mij lijkt van niet. Voordat ik op termijn alles aan zet zoek ik nog een elektricien om alles te controleren, maar liever in 1 keer goed.
[ Voor 8% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 14:14 ]
Hoeveel -stroom- gebruikt de koelkast als hij aan is? Is dat minder dan 0,5A? Wat is dan het effect van een 10Ω 10W weerstand in serie met de koelkast?LEX63 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:42:
Vraagje.
Ik heb een Victron multiplus 24/1200 25-16
Mijn omvormer heeft geen probleem met de koelkast. Als ik accu wilt laden met mijn aggregaat 1500W dan gaat het mis, de aggregaat kan de stroompiek van de koelkast niet aan en slaat af.
Zodra de Multiplus stroom krijgt geeft deze het direct door aan het stroomnet dus ook aan de koelkast.
De vraag kan de omvormer en de acculader in de instellingen van elkaar gescheiden worden?
Al vast bedenkt voor het meedenken.
Lex
60 tot 90 watt het gaat om die opstart piek die op kan lopen tot 1400 watt. Als de koelkast draait zakt het verbruik snel. de koelkast draai gemiddeld 15 minuten per uur.onetime schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:47:
[...]
Hoeveel -stroom- gebruikt de koelkast als hij aan is? Is dat minder dan 0,5A? Wat is dan het effect van een 10Ω 10W weerstand in serie met de koelkast?
Een truc die vaak wordt gebruikt om inschakelstromen te beperken, is het gebruik van een NTC.LEX63 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:02:
[...]
60 tot 90 watt het gaat om die opstart piek die op kan lopen tot 1400 watt. Als de koelkast draait zakt het verbruik snel. de koelkast draai gemiddeld 15 minuten per uur.
Nu gebruik ik losse acculader.
[ Voor 36% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 21:48 ]
Bedankt ik ga een H-tronic scl-3680 bestellen.GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:20:
[...]
Een truc die vaak wordt gebruikt om inschakelstromen te beperken, is het gebruik van een NTC.
In het begin heeft ie een grote weerstand (dus die ca. 10 Ohm en als ie warm wordt, zakt de weerstand.
Een 10 Ohm is vaak wel OK. Kwestie van uitproberen. Kosten niet zoveel. Wel minimaal 5W nemen schat ik zo in.
Bijvoorbeeld B57364S0100M0 (o.a. bij Reichelt / Mouser / Digikey).
Datablad: https://cdn-reichelt.de/d...0/B57364SO-MO_ENG_TDS.pdf
Let op: een NTC kan wel warm worden, afhankelijk van het stroomverbruik. Even uittesten allemaal.
Aanvulling: als je niet wilt knutselen, dan zou dit een optie zijn: https://www.conrad.nl/nl/...enzers&categoryId=0809073
Een koelkast is inductief (vanwege de motor).
En anders zoeken op: inschakelstroombegrenzer.
MeanWell heeft een DIN-rail uitvoering waar je op het schema ziet dat er een weerstand in zit die na een bepaalde tijd (ca. 300 ms) overbrugd wordt met een relaiscontact.
https://cdn-reichelt.de/d...400/ICL_16R_16L_DB-EN.pdf
Bedankt.pegagus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:49:
@LEX63 een Victron omvormer (over het algemeen, wellicht uitzonderingen), maar één transformator. Het is dus of laden of ontladen. Maar er bestaan wel inschakelstroombegrenzers. Als de koelkast op een gewone 230V draait, zijn er daar genoeg van te vinden.
Ik heb wat metingen gedaan m.b.t. de schakeltijden. Het inschakelen (T-on: van de middenpositie 0 naar positie 1 of 2) gaat binnen 1 milliseconden. Het inschakelen (T-off: van positie 1 of 2 naar positie 0) duurt aanzienlijk langer, maar altijd wel binnen 1 periode (17mS).Plead schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:45:
[...]
Ga van het weekend een tijdsmeting doen aan de Hager sft440. Ik wil weten over hoeveel milliseconden we het hebben. [Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iADKctY7ixIOQHLcNfN9Sn8N.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hxg84R6lwudhCH0TWQeG8uG9.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Plead op 20-12-2025 11:56 ]
Bedankt, mooi om de beelden te zien!Plead schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:44:
Bij deze 4-polige schakelaar zijn alle polen identiek. De nul heeft geen voorschakeling.
Mijn conclusie: het is en blijft een risico om life om te schakelen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Als het huis donker is maakt het niet uit toch, dan kan je ook geen spanningspieken krijgen uit het net.Conrado schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:13:
[...]
Bedankt, mooi om de beelden te zien!
Het is dus een schakelaar die bij gebruik aandacht vraagt. Probleem zijn dan noodsituaties; de Victrons vallen opeens uit en het huis wordt donker. Dat is vaak niet het moment dat je de juiste stappen in acht neemt om te schakelen.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Juist wel met het aanschakelen en ook uitschakelen.V_ger schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:20:
[...]
Als het huis donker is maakt het niet uit toch, dan kan je ook geen spanningspieken krijgen uit het net.
Ik heb besloten om deze schakelaar maar voor 1 fase, waar kritische verbruikers op zitten, te gebruiken.Beer070 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
[...]
Juist wel met het aanschakelen en ook uitschakelen.
De 400V spanning loopt dan bijvoorbeeld van L1 naar gedeelde nul naar L2.
Overigens denk ik de 1ms en ook 17ms in vrijwel geen enkel geval de tijd en vermogen leveren om iets stuk te maken.
Maar dat is mijn bescheiden amateur mening.
Als dat zou werken betekent dit dat je bij aanschakelen aan de rechter kant moet duwen om de nul eerder contact te laten maken en bij uitschakelen juist weer de linkerkant moet terugduwen om de nul later af te schakelen. Lijkt mij geen werkbare oplossing.Pim57 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:36:
@Plead
Mooie test! Nou bestaat die hager uit 4 schakelaars waarvan de hendels gekoppeld zijn.
Kun je nog een test doen waarbij je schakelt met je vingers uit het midden?
Ben benieuwd of je op die manier de nul (stel dat ie rechts zit) eerder/later kunt laten schakelen met de positie van je vingers.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq