Dat heeft @Stufipower ook gedaan; verifieer bv. hier met 25A @ 0° + ( - 25A) @ 120°; kom je uit op 43.3AGerritjuh schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Bij een3-fase systeem heb je 120 graden faseverschuiving waardoor je wel heel anders moet rekenen.
Dat is alleen bij afname op alle fases. Niet bij teruglevering op een en afname op een andere fase.Gerritjuh schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Bij een3-fase systeem heb je 120 graden faseverschuiving waardoor je wel heel anders moet rekenen. Anders zou je ook wel veel meer problemen mogen verwachten met al de woningen met warmtepompen, elektrische auto's, elektrische kookplaten enz.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Mijn fout, ik keek naar 1 richting, bij twee richtingen moet je inderdaad anders rekenen en lopen de stromen inderdaad hoger op dan je zou verwachten.Gunther.S schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:20:
[...]
Dat heeft @Stufipower ook gedaan; verifieer bv. hier met 25A @ 0° + ( - 25A) @ 120°; kom je uit op 43.3A
"If it ain't broke, don't fix it!"
Ik heb mijn reactie al aangepast, je hebt hierin gelijk. En waar het over uitging, de stroom kan inderdaad best hoog oplopen.Makrolon schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:31:
[...]
Dat is alleen bij afname op alle fases. Niet bij teruglevering op een en afname op een andere fase.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerritjuh op 17-07-2026 22:03 ]
Je moet dus niet één multi op een 3 fase aansluiting zetten. Bij PV zie je ook dat de grotere omvormers eigenlijk altijd als 3 fase worden uitgevoerd.Stufipower schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:24:
[...]
Maar je kan dus toch in de problemen komen met de nul, als je 25A verbruikt op L1 en 25A teruglevert op L2. Dan krijgt de nul al 43 A te verwerken. Dit is met een enkele, voldoende krachtige multi al te bereiken.
Dat is een probleem, want ik wil graag proberen om het toch te doen met 1 multi. Scheelt geld, ruimte, idle stroomverbruik en de noodstroom op de andere fases hoef ik niet.NTS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:15:
[...]
Je moet dus niet één multi op een 3 fase aansluiting zetten. Bij PV zie je ook dat de grotere omvormers eigenlijk altijd als 3 fase worden uitgevoerd.
Een 4P (dus niet 3P+N) 32A automaat voor de AC in bijvoorbeeld ter bescherming van de nul, waarbij L2-3 dan ook onderbroken worden naar de rest van het huis, maakt het misschien al veilig? Vervolgens in software op een gx regelen dat een vectoriele som wordt gedaan om zo de nul te ontzien?
Nieuwe woningen tot 20 meter vanaf de hoofdkabel LS krijgen 4x6mm2 bij 3x25A. Conform ontwerpkaders mei 2026.DoMoFo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:18:
[...]
En standaard een 1x35A, ik vermoed dat bij (een latere) capaciteit uitbreiding naar 3x25A in zo'n situatie ook 10mm2 vanuit de straat wordt "meegenomen", 6mm2 zou bij >30° dan al heel erg krap worden.
4x10mm2 wordt niet meer toegepast. Dan wordt het meteen 4x16Cu of 4x50Al.
[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 17-07-2026 23:04 ]
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Ik denk dat dit prima kan, als je maar bewust bent van de aandachtspunten, zoals de hogere stroom door de nul bij asymmetrische fase belasting.Stufipower schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Dat is een probleem, want ik wil graag proberen om het toch te doen met 1 multi. Scheelt geld, ruimte, idle stroomverbruik en de noodstroom op de andere fases hoef ik niet.
Eventueel kun je ook gewoon je omvormer iets knijpen om niet te dicht tegen de 25A grens van je fase te gaan zitten.
Wil je graag een Multi 6k5 of is een 4k5 ook genoeg? En zitten je zonnepanelen op 1 fase of op 3? Daarmee kan je uitrekenen wat de worst case belasting is.Stufipower schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Dat is een probleem, want ik wil graag proberen om het toch te doen met 1 multi. Scheelt geld, ruimte, idle stroomverbruik en de noodstroom op de andere fases hoef ik niet.
Noord27 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Nieuwe woningen tot 20 meter vanaf de hoofdkabel LS krijgen 4x6mm2 bij 3x25A. Conform ontwerpkaders mei 2026.
Verdomd, ben even met mijn hoofd de kast in gedoken, was altijd in de veronderstelling dat die "dikke" draadjes (t.o.v. de 6mm2 die ik erin geknepen heb) van de netbeheerder in mijn kast 10mm2 waren. Maar dit blijkt dus al (3x 25A, Stedin, 2018) 16mm2 te zijn, <5 meter v/d hoofdkabel, ca. 75 meter v/d middenspanning.Noord27 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Nieuwe woningen tot 20 meter vanaf de hoofdkabel LS krijgen 4x6mm2 bij 3x25A. Conform ontwerpkaders mei 2026.
Wat is de achterliggende gedachte om 10mm2 te skippen vanuit de netbeheerders, is dit (hele) lange termijn visie op uitbreiding 3x35 en hoger, of zijn er andere specifieke voordelen met 16mm2 t.o.v. 10mm2 ?
@DoMoFo
Aanpassingen in het net worden met visie op 2050 gedaan. Middels voorspellingen, berekeningen en actief monitoren.
Hoe/waarom er in het verleden bepaalde keuzes zijn opgelegd (door een terughoudende overheid) voegt niets toe in de strekking van het verhaal.
Aanpassingen in het net worden met visie op 2050 gedaan. Middels voorspellingen, berekeningen en actief monitoren.
Hoe/waarom er in het verleden bepaalde keuzes zijn opgelegd (door een terughoudende overheid) voegt niets toe in de strekking van het verhaal.
[ Voor 183% gewijzigd door Noord27 op 18-07-2026 04:54 ]
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Onze straat wordt gerenoveerd. Enexis legt daarbij nieuwe elektra kabels aan. De aftakking van de hoofdkabel naar ons huis is nu vervangen met 4x16mm2. De 4x16mm2 gaat tot aan de stoep. Alles op mijn erf is nog steeds 4x6mm2. Dus er is onder de stoep een gietmof verbinding van 4x16mm2 naar 4x6mm2 gemaakt.Noord27 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Weet jij misschien waarom de aftakking tot aan de stoep wordt vervangen? Is dit puur voor de toekomst indien ons huis een zwaardere aansluiting nodig heeft dat niet de hele straat open hoeft?
Bedankt voor de reacties. Als ik alle reacties zo zie denk ik dat het in mijn geval dus erg weinig meerwaarde heeft om voor een 4P automaat te gaan. Ik krijg een drie-fase MutliRS systeem en de Solaredge is een drie-fase omvormer. De kans dat er dus op 1 fase een enorme onbalans zal zijn is erg klein.Stufipower schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:24:
[...]
Maar je kan dus toch in de problemen komen met de nul, als je 25A verbruikt op L1 en 25A teruglevert op L2. Dan krijgt de nul al 43 A te verwerken. Dit is met een enkele, voldoende krachtige multi al te bereiken.
Net zo verwaarloosbaar / theoretisch denk ik als dat je achter een 40A aardlek 4x16A groepen mag plaatsen en er in theorie dus 64A gevraagd zou kunnen worden waarvoor die 40A aardlek niet geschikt is en de kast meestal ook niet. Toch is het de norm.
Dat laatste werkt anders, je moet zorgen dat er nooit meer dan 40A door zo'n aardlek kan lopen.
Dat gaat met alleen een 3x25 of 1x35 aansluiting vanzelf. Maar met een Victron systeem moet je hier mee uitkijken en het netjes uitrekenen. Als je netaansluiting plus victron plus eventueel PV meer dan 40A kan leveren moet er een remautomaat bij geplaatst worden.
Let ook goed op met omschakelaars dat je in alle mogelijke combinaties nog steeds onder de maximale stroom van elk component in je kast blijft.
Dat gaat met alleen een 3x25 of 1x35 aansluiting vanzelf. Maar met een Victron systeem moet je hier mee uitkijken en het netjes uitrekenen. Als je netaansluiting plus victron plus eventueel PV meer dan 40A kan leveren moet er een remautomaat bij geplaatst worden.
Let ook goed op met omschakelaars dat je in alle mogelijke combinaties nog steeds onder de maximale stroom van elk component in je kast blijft.
[ Voor 7% gewijzigd door NTS op 18-07-2026 08:15 ]
Je geeft inderdaad zelf al het antwoord. In de openbare ruimte wordt alles voorbereid op eventuele verzwaringen (vooruitkijken naar 2050). Voortuinen, opritten en werkzaamheden binnen bij mensen vallen niet onder openbare ruimte en de bestaande kabels voldoen daar ook met als uitgangspunt de aansluitwaarde.ErikKo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:52:
[...]
Onze straat wordt gerenoveerd. Enexis legt daarbij nieuwe elektra kabels aan. De aftakking van de hoofdkabel naar ons huis is nu vervangen met 4x16mm2. De 4x16mm2 gaat tot aan de stoep. Alles op mijn erf is nog steeds 4x6mm2. Dus er is onder de stoep een gietmof verbinding van 4x16mm2 naar 4x6mm2 gemaakt.
Weet jij misschien waarom de aftakking tot aan de stoep wordt vervangen? Is dit puur voor de toekomst indien ons huis een zwaardere aansluiting nodig heeft dat niet de hele straat open hoeft?
Zo te lezen heeft u een 1x35 of 3x25A aansluiting. Bij een eventuele verzwaring en vervangen van de aansluitleiding is dat dan in een halve dag (uitgaande van een normale lengte kabel) uitgevoerd zonder dat een hele straat zonder stroom komt te zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 18-07-2026 08:34 ]
Dank je. REM automaten zijn inderdaad gepland tussen omschakelaar en bestaande groepenkast.NTS schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:13:
Dat laatste werkt anders, je moet zorgen dat er nooit meer dan 40A door zo'n aardlek kan lopen.
Na het meelezen hier in in dit topic kan ik melden dat in de komende weken ik ook een Victron installatie ga (laten) plaatsen.
- 3x Multiplus II - 4K5
- Smartsolar RS 450/200 met 4 aparte MPPT trackers
- 24 nieuwe panelen (450Wp, 6 per serie) ter vanvanging van een Solar Edge set
- 32.1 kWh Dyness Powerbrick plus accu set
- ESS set
18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]
@BehindCorner Het hangt nog niet; dus toch de vraag, waarom 4k5 en niet 6k5?
(en waarom een bestaande solar set vervangen?)
Benieuwd naar de foto's en de rest.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@BehindCorner uit interesse omdat ik ook een Victron systeem overweeg: wie gaat bij jou het systeem plaatsen?
De 4k5 geeft ons een maximaal vermogen van 12k kW (continue), 18 kW (max 1 uur). Ons doel is niet om off-grid te gaan. Indien de stroom voor een paar uur uitvalt wil ik dit wel kunnen opvangen maar dan red ik mij prima binnen dat vermogen (EV, Koken, WP tegelijk aan is niet nodig). Valt de stroom voor langere duur uit dan hebben we denk ik in Nederland een probleem van andere aard, waarbij mijn omvormer capaciteit niet bepalend gaat zijn.onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:53:
@BehindCorner Het hangt nog niet; dus toch de vraag, waarom 4k5 en niet 6k5?
De bestaande set wordt vervangen omdat het dak eronder nieuwe pannen krijgt
Ik stuur je even een PB met wat meer informatie.Franciesco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:22:
@BehindCorner uit interesse omdat ik ook een Victron systeem overweeg: wie gaat bij jou het systeem plaatsen?
18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]
Ik heb een vraag over het moeten schakelen van alle fasen bij een overstroomsituatie.
Ik heb nu nog geen Victron spul hangen, de hoofdautomaten zijn 3x C25A en maken geen round-trip naar de Victrons voor de groepenkast te bereiken. Als een enkele fase overbelast wordt klapt die eruit, het licht brandt dan nog in (de helft van) het huis. Dit zie ik als wenselijk.
Nu naar de siruatie met een set victrons. Op AC-IN hangt het grid, hier veelvuldig aangeraden af te zekeren met 300mA selectief en een C25a. Als nu echter iets misgaat is de kans zeer groot dat alle fasen eruit klappen ipv 1. Ik vind het zelf logischer om alleen de aardlek te plaatsen voor de kabel naar AC-IN en op de hoofdzekeringen te leunen en ben benieuwd waarom dit niet verstandig is.
Aan de AC-OUT1 hetzelfde verhaal, de remautomaat heb ik liever in 3x enkelfase dan 3fase. Volgens mij moet de nul nu echter wel meegeschakeld. Plaats je dan 3x 1P of 3x 1P+N? Of toch een reden om dat helemaal niet te doen?
Ik heb nu nog geen Victron spul hangen, de hoofdautomaten zijn 3x C25A en maken geen round-trip naar de Victrons voor de groepenkast te bereiken. Als een enkele fase overbelast wordt klapt die eruit, het licht brandt dan nog in (de helft van) het huis. Dit zie ik als wenselijk.
Nu naar de siruatie met een set victrons. Op AC-IN hangt het grid, hier veelvuldig aangeraden af te zekeren met 300mA selectief en een C25a. Als nu echter iets misgaat is de kans zeer groot dat alle fasen eruit klappen ipv 1. Ik vind het zelf logischer om alleen de aardlek te plaatsen voor de kabel naar AC-IN en op de hoofdzekeringen te leunen en ben benieuwd waarom dit niet verstandig is.
Aan de AC-OUT1 hetzelfde verhaal, de remautomaat heb ik liever in 3x enkelfase dan 3fase. Volgens mij moet de nul nu echter wel meegeschakeld. Plaats je dan 3x 1P of 3x 1P+N? Of toch een reden om dat helemaal niet te doen?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Jouw Victron's vormen een "cluster" met L1 als master, maar het is geen active-activeP5ycho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:45:
Of toch een reden om dat helemaal niet te doen?
DoMoFo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:54:
[...]
Met een Victron 3-fase installatie wordt het nog leuker, de aanvoer naar de groepenkast verplaats zich namelijk van direct uit het net, naar indirect vanuit de 3 Victron inverters. Nu zie je in sommige installaties dat de afzekering van de AC-IN / AC-OUT met drie losse automaten plaatsvindt (ipv Alamat of 4p Automaat), dit zou de (directe) situatie vanuit de netbeheerder moeten emuleren, en bij kortsluiting slechts 1 automaat (de specifieke fase met kortsluiting) laten trippen. Het probleem is echter dat bij een kortsluiting in een Victron 3-fase opstelling de master (L1) alle slaves (L2+L3) ook uitschakelt, losse automaten ipv een Automaat / Alamat gaat je de flexibiliteit die een directe netaansluiting geeft niet brengen.
[ Voor 6% gewijzigd door DoMoFo op 19-07-2026 21:25 ]
Ik heb een vraag over de voorlaadweerstand. Ik vraag me af hoe jullie die in de praktijk gebruiken want ik kan er niet heel veel over vinden in dit topic.
Mijn accus hebben een schakelaar, dus ik was niet van plan om extra schakelaars te plaatsen in de Plus vanuit de accu. Met een extra schakelaar is het echter wel makkelijk om de voorlaadweerstand te gebruiken door de schakelaar te overbruggen.
Dit kan ik echter niet vanuit de accubak, tenzij ik die open schroef en dat is geen doen als het systeem een keer opnieuw live moet.
Ik lees her en der dat mensen een zekering uit de Power-In T-class halen, maar dat is ook nogal gedoe omdat je die dan ook weer op de juiste torque moet vastzetten. Niet echt een makkelijke opstartprocedure.
Mijn accus hebben een schakelaar, dus ik was niet van plan om extra schakelaars te plaatsen in de Plus vanuit de accu. Met een extra schakelaar is het echter wel makkelijk om de voorlaadweerstand te gebruiken door de schakelaar te overbruggen.
Dit kan ik echter niet vanuit de accubak, tenzij ik die open schroef en dat is geen doen als het systeem een keer opnieuw live moet.
Ik lees her en der dat mensen een zekering uit de Power-In T-class halen, maar dat is ook nogal gedoe omdat je die dan ook weer op de juiste torque moet vastzetten. Niet echt een makkelijke opstartprocedure.
@HRV met een simpele laboratorium-voeding aangesloten op je busbar en 2 eenden bekjes kun je exact bepalen met hoeveel je wil voorladen.
[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 19-07-2026 21:38 ]
Je Victron's ieder voorzien van een DC schakelaar, zoals 't heurt... Kun je vervolgens makkelijk pre-chargen met:HRV schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:27:
Ik heb een vraag over de voorlaadweerstand. Ik vraag me af hoe jullie die in de praktijk gebruiken want ik kan er niet heel veel over vinden in dit topic.
https://www.victronenergy.com/accessories/pre-charge-cable
Andere mogelijkheid is een Inrush Current beveiliging in je Shunt (zoals bv. de Lynx Smart BMS). Er schijnen ook batterij BMS'en te zijn met deze functionaliteit, maar welke zijn mij onduidelijk (Seplos ?!?!).
Anders jouw batterij met een "Anderson" stekker aansluiten, kun je die makkelijk los maken.
Maar alinea 1 says it all
Gebruik ik niet. JK BMS heeft stroom begrenzing. Inschakelen door de BMS als laatste aan te zetten (eerst MP en MCCB op accu). Uitschakelen in omgekeerde volgorde.HRV schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:27:
Ja, ik lees online best veel mensen die het "gewoon aanzetten"
Is het ook niet vreemd dat Victron er in de handleding van de MultiRS met geen woord over rept? In-rush, inrush, pre-charge, precharge, allemaal geen resultaat aangaande het "opstarten" van het systeem.
Of mis ik iets?
Is het ook niet vreemd dat Victron er in de handleding van de MultiRS met geen woord over rept? In-rush, inrush, pre-charge, precharge, allemaal geen resultaat aangaande het "opstarten" van het systeem.
Of mis ik iets?
Die C25 voegt inderdaad weinig toe, zeker als je automaten hebt van de netbeheerder, want die kan je ook gewoon weer aanzetten. Ik wil wel even benoemen dat je alsnog niet echt in het donker komt te zitten omdat de Victrons het over zullen nemen. Ik heb hier wel eens een hoofdzekering gehad die er uit lag en ik kwam er pas later achter omdat alles bleef werken. Alleen de Victron begon te zeurenP5ycho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:45:
Je mag prima 3x 1P doen. 1P+N is in Nederland vooral een populaire keuze omdat je een eindgroep inclusief nul moet kunnen uitschakelen. Als je dat dan met de automaat kan doen is dat de makkelijkste oplossing. In theorie mag je ook 1P automaat en dan een 2P scheider doen (net als vroeger met smeltpatronen je een losse schakelaar had).Aan de AC-OUT1 hetzelfde verhaal, de remautomaat heb ik liever in 3x enkelfase dan 3fase. Volgens mij moet de nul nu echter wel meegeschakeld. Plaats je dan 3x 1P of 3x 1P+N? Of toch een reden om dat helemaal niet te doen?
En in dit geval wil je zeker niet de nul door 3 losse automaten laten schakelen, want dan mag je die daarna niet meer aan elkaar knopen en heb je 3 1-fase netten ipv 1 3-fase net.
Als een eindgroep kortsluiting heeft zou die specifieke automaat uit moeten vallen, als je nog aan het net hangt tenminste. De rest moet dan blijven werken. Off-grid kan het inderdaad zo zijn dat de victron uitschakelt (en dan als 1 geheel?) als er niet genoeg vermogen is om de automaat uit te schakelen.DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:22:
[...]
Jouw Victron's vormen een "cluster" met L1 als master, maar het is geen active-active, het gaat je dus niet helpen, ook niet als er maar 1 automaat voor (de netbeheerder) of na (jouw automaat) de hoofdschakelaar tript. Maakt voor AC-IN of AC-OUT niet uit. Zie een paar posts terug:
[...]
Je kan trouwens ook switch as group uitzetten als je wilt dat een missende fase van de netbeheerder er alleen maar voor zorgt dat die specieke fase loskoppelt. De andere 2 blijven dan nog wel aan het net hangen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ah duidelijk, ik heb teveel oude posts gelezen en gezocht en niet alles van de laatste week gelezen.DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:22:
[...]
Jouw Victron's vormen een "cluster" met L1 als master, maar het is geen active-active, het gaat je dus niet helpen, ook niet als er maar 1 automaat voor (de netbeheerder) of na (jouw automaat) de hoofdschakelaar tript. Maakt voor AC-IN of AC-OUT niet uit. Zie een paar posts terug:
[...]
Als ik het goed begrijp is de B25A meteen na de hoofdzekeringen dan ook nergens voor nodig, als 1 fase wegvalt springt het hele cluster naar eilandbedrijf?
[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 19-07-2026 22:20 ]
Puur technisch gezien niet, zie ook reactie van Rimco hierboven (als je vrij toegang hebt tot de automaten van de netbeheerder).P5ycho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Als ik het goed begrijp is de B25A meteen na de hoofdzekeringen dan ook nergens voor nodig?
Ik heb persoonlijk wel gekozen voor een 25A achter mijn HS, voor de Victron, met de gedachte dat ik kortsluit fouten in mijn installatie NA de HS wil oppakken en niet bij de beheerder wil leggen. Maar dat is meer geboren uit interesse en spielerei dan technische noodzaak. Dit omdat ik in de praktijk heb gemerkt dat de kortsluit stromen in mijn situatie (modern stroomnet, dicht bij middenspanning) dusdanig hoog zijn dat er geen sprake meer is van selectiviteit. Ik ga dus proefondervindelijk bepalen of dit iets gaat helpen, of dat alsnog _alles_ tript (inclusief die extra 25A)
Over enige tijd wordt hier alles officieel NEN1010 ge(her)keurd, dan wordt ook alles met de juiste en fatsoenlijke meet apparatuur doorgemeten en gaan we ook wat kortsluit testjes doen...
@DoMoFo iedereen zit dichtbij een MS kabel. Waar LS aanwezig is, moet ook MS aanwezig zijn. Dichtbij een hoofdkabel wil helemaal niet zeggen of het achterliggende netwerk zwaar belast wordt.
Een netbeheerder is verplicht om alles aanrakingsveilig te hebben. Dat is een maximale spanning (66V) en tijd (5s) bij LS kortsluiting aan het einde van de hoofdkabel.
Een netbeheerder is verplicht om alles aanrakingsveilig te hebben. Dat is een maximale spanning (66V) en tijd (5s) bij LS kortsluiting aan het einde van de hoofdkabel.
[ Voor 31% gewijzigd door Noord27 op 19-07-2026 22:46 ]
Ja dat is waar natuurlijk, daar doen we het uiteindelijk voor. Omdat de hele setup een stuk complexer wordt is er een kans dat je allerlei onvoorziene uitzonderingssituaties terecht komt, ik probeer dat een beetje af te tasten op het moment.Rimco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Die C25 voegt inderdaad weinig toe, zeker als je automaten hebt van de netbeheerder, want die kan je ook gewoon weer aanzetten. Ik wil wel even benoemen dat je alsnog niet echt in het donker komt te zitten omdat de Victrons het over zullen nemen. Ik heb hier wel eens een hoofdzekering gehad die er uit lag en ik kwam er pas later achter omdat alles bleef werken. Alleen de Victron begon te zeuren
Dan blijft 3x 1P en een nul die niet onderbroken wordt interessant.Je mag prima 3x 1P doen. 1P+N is in Nederland vooral een populaire keuze omdat je een eindgroep inclusief nul moet kunnen uitschakelen. Als je dat dan met de automaat kan doen is dat de makkelijkste oplossing. In theorie mag je ook 1P automaat en dan een 2P scheider doen (net als vroeger met smeltpatronen je een losse schakelaar had).
Ik had dan alle nullen aan elkaar geknoopt zodat de nul bij de laatste automaat pas onderbroken werd, maar was nog niet zeker of dat wel slim was. Doen we maar niet dus.En in dit geval wil je zeker niet de nul door 3 losse automaten laten schakelen, want dan mag je die daarna niet meer aan elkaar knopen en heb je 3 1-fase netten ipv 1 3-fase net.
Daar zitten wel voordelen aan imho.Als een eindgroep kortsluiting heeft zou die specifieke automaat uit moeten vallen, als je nog aan het net hangt tenminste. De rest moet dan blijven werken. Off-grid kan het inderdaad zo zijn dat de victron uitschakelt (en dan als 1 geheel?) als er niet genoeg vermogen is om de automaat uit te schakelen.
Je kan trouwens ook switch as group uitzetten als je wilt dat een missende fase van de netbeheerder er alleen maar voor zorgt dat die specieke fase loskoppelt. De andere 2 blijven dan nog wel aan het net hangen.
Als een victron er ooit de brui aan geeft dan gaat tenminste niet meteen alles plat. Dan kan ik overgaan op bypass, of in geval van multiRS in passthrough modus verdergaan als de kapotte omvormer nog benaderbaar is. Bij een multiRS blijven dan de panelen ook leveren en de accu wordt nog geladen voor de 2 die nog wel leven.
Het heeft mijn volledige interesse, voornamelijk omdat ik de materie slechts in hoofdlijnen begrijp. Wij hebben de afgelopen jaren 4 incidenten (kortsluit, aardlek) gehad, 2x defecte apparatuur (lamp kapot gestoten, insecten grill gevallen) en 2x amateuristisch prutswerk van mijzelf. In _alle_ situaties tripte zowel de B16 eindgroep ALS de C25 van de netbeheerder (soms ook mijn aardlek), mijn verwachting is/was dat dat uitzonderlijk zou moeten zijn maar in mijn situatie blijkbaar de regel.Noord27 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:38:
@DoMoFo iedereen zit dichtbij een MS kabel. Waar LS aanwezig is, moet ook MS aanwezig zijn. Dichtbij een hoofdkabel wil helemaal niet zeggen of het achterliggende netwerk zwaar belast wordt.
Aangezien ik meer in de kast heb hangen dan 3x aardlek 3x4 eindgroepen, hadden deze incidenten dus altijd een grotere impact dan alleen de eindgroep met kortsluiting of de eindgroepen achter de desbetreffende aardlek. Doordat de C25 van de netbeheerder tripte was ik dus de volledige fase in de gehele installatie kwijt.
Ergo, ik ben dus nog altijd op zoek naar een heldere en duidelijke verklaring van dit, mijn inziens, ongewenste gedrag.
@DoMoFo Er is dus sowieso al geen garantie dat een B16 selectief is tov een C25 (de curves overlappen) bij een harde kortsluiting. Daarnaast heb je meerdere eindgroepen achter dezelfde C25 hangen en kan je ook prima al 25A verbruiken terwijl het per groep maar 5A is bijvoorbeeld.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dat is een keuze (switch as group) die ik net ook al aanhaalde. Dat kan je dus met VE.Bus System Configurator aanpassen:P5ycho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Als ik het goed begrijp is de B25A meteen na de hoofdzekeringen dan ook nergens voor nodig, als 1 fase wegvalt springt het hele cluster naar eilandbedrijf?

(Maar ik zie dat je dat niet zomaar kan doen met ESS, ivm de bug die @onetime benoemt.)
[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 19-07-2026 23:26 ]
Dat betekent dus dat je ze individueel moet houden. Anders moet Victron die bug oplossen.DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:22:
[...] Jouw Victron's vormen een "cluster" met L1 als master, maar het is geen active-active, het gaat je dus niet helpen, ook niet als er maar 1 automaat voor (de netbeheerder) of na (jouw automaat) de hoofdschakelaar tript. Maakt voor AC-IN of AC-OUT niet uit. Zie een paar posts terug:
[...]
Ze hoeven niet alle drie uit, alleen bij een ESS wordt dat geblokkeerd. (heb ik via het topic)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@DoMoFo heb je automaten of keramische houders (met D-patronen)? De automaten verliezen in de loop der tijd hun nauwkeurigheid.
Zowiezo is een C25 niet selectief t.o.v. een B16 bij kortsluiting (AIC stroom). Je kan zo maar een paar honderd Ampere hebben veroorzaakt. Bij LFP accu's zit je zonder problemen op een paar duizend bij kortsluiting. Gooi kortsluitstroom en normale overbelasting niet door elkaar.
Zowiezo is een C25 niet selectief t.o.v. een B16 bij kortsluiting (AIC stroom). Je kan zo maar een paar honderd Ampere hebben veroorzaakt. Bij LFP accu's zit je zonder problemen op een paar duizend bij kortsluiting. Gooi kortsluitstroom en normale overbelasting niet door elkaar.
[ Voor 52% gewijzigd door Noord27 op 19-07-2026 23:31 ]
3x C25A automaten onder de meterNoord27 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:27:
@DoMoFo heb je automaten of keramische houders (met D-patronen)? De automaten verliezen in de loop der tijd hun nauwkeurigheid.
Je hebt in je plaatje een 2fase (tegenfase) voorbeeld.Rimco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:22:
[...] Dat is een keuze (switch as group) die ik net ook al aanhaalde. Dat kan je dus met VE.Bus System Configurator aanpassen:
[Afbeelding]
(Maar ik zie dat je dat niet zomaar kan doen met ESS, ivm de bug die @onetime benoemt.)
Ik heb nog geen Victron in huis, maar bij 3fase werkt het toch anders?
(ik vind het een bug omdat het wat mij betreft de keuze van de gebruiker moet zijn)
@onetime Kan ook bij 3 fase, maar de plaatjes online zijn schaars. Dit is bijvoorbeeld een 3-fase Quattro systeem:
De Victron handleiding legt het ook uit, alleen vind ik het niet echt helder. https://www.victronenergy.com/media/pg/Multi_RS_Solar/en/installation.html#UUID-684e4b8c-09b5-039c-0651-16b710cf4900:~:text=In%20case%20a,grid%20or%20generator.
Wat wel heel helder is:
Ik neem aan dat het systeem dan op de accu gaat draaien?
Wat wel heel helder is:
Dus afhankelijk van wat je hebt draaien is het wel fijn als een missende fase gedetecteerd wordt.Caution
Attempting to run a three phase load with only two phases operating could result in damage to your appliance.
Ik neem aan dat het systeem dan op de accu gaat draaien?
Het systeem zou via de 48V bus de omvormer met ontbrekende input kunnen voeden, ik verwacht dat de accu ongeveer gelijke lading zal kunnen behouden. Totaalvermogen van de set zal dan 2/3 zijn.
Het grote issue wat ik in het hierboven aangehaalde stuk uit de multiRS manual zie is dat als VE.can wegvalt de boel wel doordraait op 2 fasen, maar niet meer in sync zijn. Niet alle 3f apparaten zullen dat leuk vinden.
In mijn geval zou ik bij de warmtepomp fabrikant moeten vragen hoe het ding omgaat met verlies van een fase tijdens operatie, en met fasen die niet in sync zijn. Ik verwacht dat de inverter control board daar wel mee kan dealen, maar better safe than sorry.
Het grote issue wat ik in het hierboven aangehaalde stuk uit de multiRS manual zie is dat als VE.can wegvalt de boel wel doordraait op 2 fasen, maar niet meer in sync zijn. Niet alle 3f apparaten zullen dat leuk vinden.
In mijn geval zou ik bij de warmtepomp fabrikant moeten vragen hoe het ding omgaat met verlies van een fase tijdens operatie, en met fasen die niet in sync zijn. Ik verwacht dat de inverter control board daar wel mee kan dealen, maar better safe than sorry.
[ Voor 65% gewijzigd door P5ycho op 20-07-2026 10:31 ]
Wat is het verschil als er nu 1 fase in je huis uitvalt. Dan moet de warmtepomp toch ook doorgaan of zelf in storing gaan
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Verder zie ik zo veel mensen een probleem maken over het overbelasten van een Victron systeem. Als een Victron systeem bedoelt is om aan Peakshaving te doen benut dan beide uitgangen, dan zou je problemen in offgrid kunnen voorkomen. Is al meermaals besproken op het forum. Als mensen denken dat ze met een Victron systeem hun hele woning uit kunnen leggen op 3x50A dan moeten ze nog eens goed nadenken en alles door een elektriciën laten doen. En dan wel een eerlijke en niet eentje die alleen aan geld denkt.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Het verschil is dat ik in de beginfase waarschijnlijk vaker uitval heb door mijn eigen f*ckups dan het grid, en het dus wel relevant wordt of het ding dat overleeft. Bovendien garandeert het grid dat de overgebleven fases in sunc zijn, en Victron garandeert dat niet.blaaspijp schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:04:
Wat is het verschil als er nu 1 fase in je huis uitvalt. Dan moet de warmtepomp toch ook doorgaan of zelf in storing gaan
[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 20-07-2026 17:56 ]
Ik lees dat het hele systeem uit gaat bij VE.Can communicatie failure. En valt een fase weg aan de AC in kant, dan gaat de hele groep op eilandmodus.
Maar waarom zet je jouw systeem dan niet pas in het netwerk als je alles heb aangesloten getest en je eigen fuckups achter de rug hebt. Dat krijg je binnen een maand toch wel geregeld. Verder kan je, heb ik ervaring mee, na een fuckup gewoon met je omschakelaar weer naar het grid gaan. En je kan beter een 3voudige alamat na je Victron systeem plaatsen, indien je dan een probleem hebt wordt gewoon alles donker ipv dat er dingen stuk gaan.
Zoals ik eerder al zei, ik ben aan het aftasten wat ik kan verwachten. Natuurlijk zet ik zo'n systeem pas in productie als ik denk dat ik alles voor elkaar heb, maar ik kan ook fouten maken want het is een complex geheel.
Complete uitval bij een systeemfout is mijns inziens erger dan een enkele fase van het grid verliezen, daarom probeer ik in kaart te brengen wat mijn opties zijn. Ik weet namelijk zeker dat het spul uiteindelijk zal falen, alleen niet wanneer.
Nog een gedachte is bijvoorbeeld wat te doen als een omvormer faalt. Een nieuwe ophangen is niet vanzelfsprekend, daar de hardwarerevisie van een nieuwe omvormer niet gelijk is aan de bestaande units.
Ik vind dat allemaal relevante vragen, beschouw mijn huis als een productieomgeving ivm WAF
.
Complete uitval bij een systeemfout is mijns inziens erger dan een enkele fase van het grid verliezen, daarom probeer ik in kaart te brengen wat mijn opties zijn. Ik weet namelijk zeker dat het spul uiteindelijk zal falen, alleen niet wanneer.
Nog een gedachte is bijvoorbeeld wat te doen als een omvormer faalt. Een nieuwe ophangen is niet vanzelfsprekend, daar de hardwarerevisie van een nieuwe omvormer niet gelijk is aan de bestaande units.
Ik vind dat allemaal relevante vragen, beschouw mijn huis als een productieomgeving ivm WAF
Het kan natuurlijk zijn dat Victron er van uitgaat dat je BMS dit af vangt. Hun eigen BMS heeft hiervoor de nodige weerstand en ook batterijen van andere partijen waarvan gekend is dat ze samenwerken met Victron zoals Pylontech, hebben softstart voor zover ik weet.HRV schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:03:
Ja, ik lees online best veel mensen die het "gewoon aanzetten"
Of mis ik iets?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Online is ook dit te vinden:
Ik wil liever niet proefondervindelijk vaststellen dat het niet klopt
Ik kan het helaas niet in de Victron documentatie terugvinden. Weet iemand of dit klopt?Connect the Voltage Sense wires of the MultiPlus II through separate low-amp fuses. This way the internal capacitors will safely pre-charge up to the battery voltage through the built-in resistor. It practically eliminates DC-side inrush current.
Ik wil liever niet proefondervindelijk vaststellen dat het niet klopt
Ik denk overigens dat ik voor deze automatische DC schakelaars ga. Dan kan ik op basis van rook / CO afschakelen en kan ik ook een voorlaadweerstand met een drukknop over de DC schakelaar plaatsen.
Overigens is de tekst op de website nogal misleidend:
Ik verzin het niet, dat is nogal een heatsink zo'n 200mm2 kabel.
Aangezien de , MultiRS-en tijdelijk een groter vermogen kunnen leveren heb ik er dus eentje per accu nodig. Tenminste... als ik het goed interpreteer, want ja, de RBS is onderdeel van een DC modulair systeem... En er zijn grote busbars, maar wat vind je groot en hoe lang mag de kabel tussen RBS en Busbar dan zijn????
Ehh schat, het wordt nog ietsje veiliger... ja, tuurlijk kost dat wat extra... Hoeveel? Nou, op het geheel valt het best mee hoor...
Overigens is de tekst op de website nogal misleidend:
Als je de specificaties erop naslaat is 350A de nominale stroom. De specificatie heeft dan ook netjes als titel:Remote Battery Switch (500A)
500A is alleen haalbaar als je 200m2 kabels gebruikt48V 350A Extern gestuurde accuschakelaar (RBS)
Met andere woorden altijd, maar dan ook echt altijd de specificaties lezen.Gebruik om brandgevaar te voorkomen alleen correct gedimensioneerde kabels, geschikt voor de te verwachten stromen. De maximale RBS stroom van 500A, is alleen geldig wanneer de kabels op de M10 terminals een kwadratuur van minimaal 200mm² hebben. Of wanneer de RBS onderdeel is van een DC Modular systeem, er grote busbars en/of zekeringhouders mee in verbinding staan.
Aangezien de , MultiRS-en tijdelijk een groter vermogen kunnen leveren heb ik er dus eentje per accu nodig. Tenminste... als ik het goed interpreteer, want ja, de RBS is onderdeel van een DC modulair systeem... En er zijn grote busbars, maar wat vind je groot en hoe lang mag de kabel tussen RBS en Busbar dan zijn????
Ehh schat, het wordt nog ietsje veiliger... ja, tuurlijk kost dat wat extra... Hoeveel? Nou, op het geheel valt het best mee hoor...
[ Voor 82% gewijzigd door HRV op 20-07-2026 19:41 ]
Ik heb het volgende aangesloten:
3x victron 6k5 met vanaf de hoofdschakelaar een bypassschakelaar welke tussen grid/victron het hele huis schakelt (3 fase). Deze schakelaar schakelt naar ACOUT van de Victron. Super handig als de grid uitvalt en ik handmatig kan omschakelen.
De zonnepanelen (Enphase) heb ik dan ook aan de huis fases aangesloten en schakelen dan ook mee van eigenlijk ACIN naar ACUIT van de victron.
Vraag, is dit handig en hoe moet ik de victron instellen, ik neem aan 'zijn er zonnepanelen aan de ACOUT aangesloten? JA', maar eigenlijk niet altijd. Ik denk wel JA want dan kan de victron middels frequentie-shifting de omvormers terug/uit regelen. (wel 1op1 honoreren)
Eens?
3x victron 6k5 met vanaf de hoofdschakelaar een bypassschakelaar welke tussen grid/victron het hele huis schakelt (3 fase). Deze schakelaar schakelt naar ACOUT van de Victron. Super handig als de grid uitvalt en ik handmatig kan omschakelen.
De zonnepanelen (Enphase) heb ik dan ook aan de huis fases aangesloten en schakelen dan ook mee van eigenlijk ACIN naar ACUIT van de victron.
Vraag, is dit handig en hoe moet ik de victron instellen, ik neem aan 'zijn er zonnepanelen aan de ACOUT aangesloten? JA', maar eigenlijk niet altijd. Ik denk wel JA want dan kan de victron middels frequentie-shifting de omvormers terug/uit regelen. (wel 1op1 honoreren)
Eens?
Ik weet niet of ik je goed begrijp @grotegok, dus om te voorkomen dat ik een grote gok ga wagen... heb je een tekeningetje? Zet er ook even je Aardlek / Beveiliging op anders wordt dat geheid de volgende vraag die je hier krijgt.
Gemini AI zegt:grotegok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:31:
Ik heb het volgende aangesloten:
Eens?
geen ai dumps op het forum, en al helemaal niet alsof dit het antwoord is.
[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 20-07-2026 20:39 ]
@grotegok Zoals gewoonlijk l*lt AI uit z'n nek. Met je omschakelaar verbreek je eerst alle verbindingen en daarna schakel je naar het andere contact. Die extreme piekstromen worden dus uit de dikke duim gezogen.
Ja het kan, maar Victron zal hooguit een beetje in de war raken. Wat je zelf al eerder zei, zorg er in ieder geval wel voor dat de omvormer iets van PV verwacht op AC-out zodat hij ook netjes de frequentie gaat regelen. Het is niet veel anders als mensen met PV op zowel AC-in en AC-out, maar in jouw geval is het of/of ipv en/en.
Voor de juiste visualisatie (mits je PV omvormer zichtbaar is op de Cerbo) moet je dan wel even netjes de metingen omzetten van AC-in naar AC-out. Anders krijg je hoogstwaarschijnlijk afwijkende metingen.
Ja het kan, maar Victron zal hooguit een beetje in de war raken. Wat je zelf al eerder zei, zorg er in ieder geval wel voor dat de omvormer iets van PV verwacht op AC-out zodat hij ook netjes de frequentie gaat regelen. Het is niet veel anders als mensen met PV op zowel AC-in en AC-out, maar in jouw geval is het of/of ipv en/en.
Voor de juiste visualisatie (mits je PV omvormer zichtbaar is op de Cerbo) moet je dan wel even netjes de metingen omzetten van AC-in naar AC-out. Anders krijg je hoogstwaarschijnlijk afwijkende metingen.
@HRV maar gaan jouw batterijen en hun BMS meer dan 350A leveren? De meeste BMSen houden er bij 200 of 300A mee op. Als je daar een 250A of 350A class-t achter zet met kabels die dat kunnen hebben dan ben je toch klaar? Dan kan zo'n switch die 350A mag hebben dus prima na de zekering.
@NTS het is de BMS van JK, dus die levert max 200A per accubox. Als de switch de op de website geadverteerde 500A aan zou kunnen, dan heb ik er slechts eentje nodig voor twee accus. Ik heb de vraag uitstaan of een Victron systeem met 70mm2 bekabeling in hun ogen ook voldoet aan hun eisen voor 500A maar vooralsnog ga ik er vanuit dat het 350A is.
Bij 7000 Watt op 48 Volt kan Victron gedurende 4 minuten dus ongeveer 150A trekken per MultiRS. Bijna 190A bij 9000W maar slechts gedurende 3 seconden. Als de drie RS'en 150A trekken zit ik ruim boven de 350A. Vandaar.
7000 Watt op 230V is al iets meer dan 30A.
9000 Watt op 230V is bijna 40A.
Nu is die kans wel heel erg klein dat alle drie de MultiRS omvormers dat gaan vragen. Zelfs als ik naar een volledig elektrische auto overstap denk ik niet dat ik dat ga halen. Mijn zware verbruikers zijn een warmtepomp (elektrisch element kan bijspringen en dat is max 9kW, 3kW per fase) en een zaagtafel / afzuiging beiden enkelfase. Daar hebben we het over een opstartstroom en verbruik onder load van max 2500-3000W per machine.
Dus wat is wijsheid? Ik zou het graag met 1 switch doen, maar zoek ik daarmee de limiet toch op?
Bij 7000 Watt op 48 Volt kan Victron gedurende 4 minuten dus ongeveer 150A trekken per MultiRS. Bijna 190A bij 9000W maar slechts gedurende 3 seconden. Als de drie RS'en 150A trekken zit ik ruim boven de 350A. Vandaar.
7000 Watt op 230V is al iets meer dan 30A.
9000 Watt op 230V is bijna 40A.
Nu is die kans wel heel erg klein dat alle drie de MultiRS omvormers dat gaan vragen. Zelfs als ik naar een volledig elektrische auto overstap denk ik niet dat ik dat ga halen. Mijn zware verbruikers zijn een warmtepomp (elektrisch element kan bijspringen en dat is max 9kW, 3kW per fase) en een zaagtafel / afzuiging beiden enkelfase. Daar hebben we het over een opstartstroom en verbruik onder load van max 2500-3000W per machine.
Dus wat is wijsheid? Ik zou het graag met 1 switch doen, maar zoek ik daarmee de limiet toch op?
Ik heb je post wat ingekort!HRV schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:50:
@NTS
[...]
Nu is die kans wel heel erg klein dat alle drie de MultiRS omvormers dat gaan vragen.
[...]
Mijn zware verbruikers zijn ... (blabla)
[...]
Dus wat is wijsheid?
Volgens mij moet je niet uitgaan van een huidige situatie qua loads. Als je ooit andere verbruikers aansluit, ga je dan eraan denken om de bedrading aanpassen om het aan te kunnen? Of een volgende bewoner / gebruiker? "Oja, als je de auto gaat laden en dan nog een inductieapparaat op full-boost zet moet je ff opletten, er kan misschien dan een brandje ontstaan" Of iets!
[ Voor 13% gewijzigd door Stufipower op 21-07-2026 13:10 ]
Nu nog de Multi RS19 230V. Of komt die niet?sebastiaanwezen schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:02:
New: Multi RS19 Solar
[Afbeelding]
New Multi RS 230V (zonder MPPT trackers)
[Afbeelding]
Maar een goed BMS zou dat toch op moeten voorkomenJohn245 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:28:
[...]
Als het mis gaat dan vernietig je mogelijk alle batterijen. Lijkt me verstandiger de mogelijke schade wat te compartimenteren.
Misschien moet ik een kleine kerncentrale in de tuin zetten.Stufipower schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Volgens mij moet je niet uitgaan van een huidige situatie qua loads. Als je ooit andere verbruikers aansluit, ga je dan eraan denken om de bedrading aanpassen om het aan te kunnen? Of een volgende bewoner / gebruiker? "Oja, als je de auto gaat laden en dan nog een inductieapparaat op full-boost zet moet je ff opletten, er kan misschien dan een brandje ontstaan" Of iets!
Ik kan natuurlijk de MultiRS-en beperken, maar ik hou niet zo van beperkingen in software. Liever een veiligheid die altijd werkt en niet onbewust aangepast kan worden.
Ik heb antwoord van de leverancier. Ze hebben wel getest met 95mm2 met 1 meter kabel aan beide kanten, niet met 70mm2. Het zit op het randje omdat alles meeweegt. Hoe is het gemonteerd, zijn ook de kabels vrijhangend, hioe zit het met de airflow, etc.
Het hangt dus af van de hoeveelheid warmte en hoe snel die weg kan. Ik ga het niet riskeren, het worden twee afzonderlijke RCB's.
Geen idee, maar met de minimale accucapaciteit die dat ding nodig heeft is het niet echt een oplossing voor thuis denk ik. Eerder voor een buurtaccu...TimoDimo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Nu nog de Multi RS19 230V. Of komt die niet?
Doel je daarbij misschien op een MPPT-loze variant van de Multi HS19 Solar? Want de Multi RS19 Solar is gewoon een 19"-variant van de Multi RS Solar.HRV schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Geen idee, maar met de minimale accucapaciteit die dat ding nodig heeft is het niet echt een oplossing voor thuis denk ik. Eerder voor een buurtaccu...
Hoe zou je met een MULTI HS19 een mooi systeem kunnen bouwen met 64 of 128 kWh.
En wat zou dat dan kosten. Want met die rackmounted accu's schiet het niet echt op qua capaciteit
En wat zou dat dan kosten. Want met die rackmounted accu's schiet het niet echt op qua capaciteit
Je maakt het jezelf steeds te moeilijk met die "X ampère voor Y minuten" berekeningen. Dit is hetzelfde issue als met de kabeldikte.HRV schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:50:
Kies een zekering die bij de kabels past, reken voor alles daar achter met de nominale stroom van die zekering.
Dus als je maximaal 350A door je schakelaar wilt hebben uit twee batterijen moet je een 175A zekering per batterij plaatsen.
Klopt, ik dacht aan de HS versieTimoDimo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:25:
[...]
Doel je daarbij misschien op een MPPT-loze variant van de Multi HS19 Solar? Want de Multi RS19 Solar is gewoon een 19"-variant van de Multi RS Solar.
Maakt het nog uit of ik de beveiliging van AC-Out (selectieve aardlek en rem automaat) plaats in de garage waar alle Victron apparatuur hangt, of in de bestaande groepenkast in de meterkast in de woning, aan de andere kant van de 7 meter lange kabel?
Gezien de ruimte is het makkelijker als ik het in de garage kan afmonteren. In dat geval kan een van beide ook als mijn werkschakelaar fungeren.
In de meterkast komt hoe dan ook een mooie rode knop om op afstand de Victrons uit te schakelen, dus daar kan ik de AC-Out ook spanningsvrij maken in een noodgeval.
Gezien de ruimte is het makkelijker als ik het in de garage kan afmonteren. In dat geval kan een van beide ook als mijn werkschakelaar fungeren.
In de meterkast komt hoe dan ook een mooie rode knop om op afstand de Victrons uit te schakelen, dus daar kan ik de AC-Out ook spanningsvrij maken in een noodgeval.
In de herhaling...HRV schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:45:
Maakt het nog uit of ik de beveiliging van AC-Out (selectieve aardlek en rem automaat) plaats in de garage waar alle Victron apparatuur hangt, of in de bestaande groepenkast in de meterkast in de woning, aan de andere kant van de 7 meter lange kabel?
Je moet sowieso werkschakelaars plaatsen tussen de 'ingang' en de Victrons.
Zie MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"
Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.
Goedemorgen,
We overwegen 3 stuks Multiplus II 6k5. Weet iemand een showroom waar ik deze in bedrijf kan beluisteren? (Liefst omgeving Rotterdam/Rockanje)
We gaan ze ophangen aan een oude stenen muur ca 20cm dik in een aparte ruimte op de begane grond. Indien nodig ga ik het plafond nog extra isoleren zodat er geen geluid naar de verdieping straalt. (we hebben oud huis met houten balken)
We overwegen 3 stuks Multiplus II 6k5. Weet iemand een showroom waar ik deze in bedrijf kan beluisteren? (Liefst omgeving Rotterdam/Rockanje)
We gaan ze ophangen aan een oude stenen muur ca 20cm dik in een aparte ruimte op de begane grond. Indien nodig ga ik het plafond nog extra isoleren zodat er geen geluid naar de verdieping straalt. (we hebben oud huis met houten balken)
@tjib dat wil ik ook wel weten; omgeving Hellevoet voor vriendin.
En hoe zit het wanneer je dus met S99 FW werkt (ETS) en dus een relais hebt en de AC-OUT is aangesloten "op afstand" ?MJ de Bruijn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:11:
[...]
In de herhaling...
Je moet sowieso werkschakelaars plaatsen tussen de 'ingang' en de Victrons.
Zie MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"
Onmogelijk om een werkschakelaar bij "woning zijde" te plaatsen?
Er gaat immers geen aanvoer (de AC-IN is enkel voor controle en/of meting) naar de Victron, en de AC-OUT ofwel "retour" is in de garage zelf "op afstand".
Deze AC-OUT is voor het laden/ontladen/noodstroom...
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
De 6k5s maken niet zoveel geluid, aller belangrijkste is dat je ze niet koud op de muur duwt.
Bij lage belasting staat er geen ventilator aan en bij full laden gaat de ventilator aan en die klinkt heel "diep", dus geen hoge tonen zoals je van kleine ventilatoren gewend bent.
Waar je dan vooral rekening mee moet houden is het resoneren, door de spoelen, dus proberen een frame te maken die je loskoppelt van de muur, wat door je voorbereiding voor brandvertraging toch dan gelijk kan meenemen.
Plaats je hem onder (of aan) je woonruimtes zou ik de ruimte >60 minuten brandvertragend maken door o.a. te werken met fermacel en een brandwerend kozijn & deur.
Nooit in je vluchtweg plaatsen.
Hier heb ik 3 6k5s en qua geluid vallen zij mij 100% mee.
Bij lage belasting staat er geen ventilator aan en bij full laden gaat de ventilator aan en die klinkt heel "diep", dus geen hoge tonen zoals je van kleine ventilatoren gewend bent.
Waar je dan vooral rekening mee moet houden is het resoneren, door de spoelen, dus proberen een frame te maken die je loskoppelt van de muur, wat door je voorbereiding voor brandvertraging toch dan gelijk kan meenemen.
Plaats je hem onder (of aan) je woonruimtes zou ik de ruimte >60 minuten brandvertragend maken door o.a. te werken met fermacel en een brandwerend kozijn & deur.
Ik heb het DC modular systeem gebruik om een 'gemeenschappelijke zekering' voor de switch te zetten. Elke batterijkabel (4x) los op 175A (kan ook 200A bij 70mm2), aangesloten op een busbar, en dan tussen de busbar en de switch een zekeringhouder met een class T zekering van 350A. van de switch vervolgens naar een Lynx Power In met 120 mm2 en daar de 3x multiplus ook aangesloten met 70 mm2 en afgezekerd met Mega zekeringen (200A) in de Power In . Maar die 350A zekering heb je inderdaad nodig voor de switch. Dit is wel voor een multiplus 5kVA - voor de MultiRS moet je het misschien net een maatje groter nemen. Het maximale vermogen gaat dus door de 120 mm2 kabel met 18kW.HRV schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:19:
[...]
Misschien moet ik een kleine kerncentrale in de tuin zetten.![]()
Ik kan natuurlijk de MultiRS-en beperken, maar ik hou niet zo van beperkingen in software. Liever een veiligheid die altijd werkt en niet onbewust aangepast kan worden.
Ik heb antwoord van de leverancier. Ze hebben wel getest met 95mm2 met 1 meter kabel aan beide kanten, niet met 70mm2. Het zit op het randje omdat alles meeweegt. Hoe is het gemonteerd, zijn ook de kabels vrijhangend, hioe zit het met de airflow, etc.
Het hangt dus af van de hoeveelheid warmte en hoe snel die weg kan. Ik ga het niet riskeren, het worden twee afzonderlijke RCB's.
[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 22-07-2026 11:13 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Anders heb je nog deze optie voor contact geluid verminderen: https://qpool24.nl/10-stuks-geluidsisolatiedeuvel-nominaal-breedte-12-met-kraag-boorgat-12-x-50-mmtjib schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:37:
Goedemorgen,
Weet ik niet.Jazsie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:47:
En hoe zit het wanneer je dus met S99 FW werkt (ETS) en dus een relais hebt en de AC-OUT is aangesloten "op afstand" ?
Ik heb bij 'mijn installatie' navraag gedaan bij het expertise-centrum brandweer:
Een elektrische installatie moet een 'eenvoudig toegankelijk' methode hebben om spanningsvrij te maken.
Een hoofdschakelaar in een standaard groepenkast voldoet daar aan.
Een batterij-systeem 'op afstand' moet kunnen worden uitgeschakeld zonder kennis van de aansturing en ook zonder dat je 'langs' de installatie moet, ofwel bij de ingangsdeur. Dit moet met zogenaamde werkschakelaars. Die zie je bijvoorbeeld ook bij airconditioning-units of reclame-verlichting.
Ook moet je in de groepenkast een schakelaar hebben om de aanvoer richting batterij-systeem uit te schakelen en om de retour uit te schakelen. Het liefst ook externe werkschakelaars, maar in-groepenkast automaten voldoen ook.
Per sé niet toegestaan is een vaste leiding naar het batterij-systeem.
Wat bedoel je hiermee precies?MJ de Bruijn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik bedenk me net dat je de Power In ook helemaal weg kunt laten en ook de omvormers via het DC modular systeem kan aansluiten. Die 120 mm2 kabel was nog best lastig namelijk. Dus na de switch weer een busbar en daar 3x Mega zekeringhouders op aansluiten. Dan kan je ook een 500A class T-zekering gebruiken en is het meteen geschikt voor 25kW.JBtL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Ik heb het DC modular systeem gebruik om een 'gemeenschappelijke zekering' voor de switch te zetten. Elke batterijkabel (4x) los op 175A (kan ook 200A bij 70mm2), aangesloten op een busbar, en dan tussen de busbar en de switch een zekeringhouder met een class T zekering van 350A. van de switch vervolgens naar een Lynx Power In met 120 mm2 en daar de 3x multiplus ook aangesloten met 70 mm2 en afgezekerd met Mega zekeringen (200A) in de Power In . Maar die 350A zekering heb je inderdaad nodig voor de switch. Dit is wel voor een multiplus 5kVA - voor de MultiRS moet je het misschien net een maatje groter nemen. Het maximale vermogen gaat dus door de 120 mm2 kabel met 18kW.
Een leiding die is aangesloten in de groepenkast zonder optie om die te onderbreken.JBtL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:56:
Wat bedoel je hiermee precies?
Zojuist is mijn case binnen gekomen. Het gaat om een yiyang v3 case. Deze heeft als upgrade nu een t class zekering van 250a op de + zitten.
Is het dan alsnog nodig om bijvoorbeeld een lynx t class te kopen als extra beveiliging? De cases die ik nu vooral voorbij zie komen hebben vaak alleen een dc breaker.
Is het dan alsnog nodig om bijvoorbeeld een lynx t class te kopen als extra beveiliging? De cases die ik nu vooral voorbij zie komen hebben vaak alleen een dc breaker.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
nee, dat hoeft niet meer, de + van de batterij is de perfecte plek hiervoor. Alleen is 250A te hoog voor 70 mm2 kabels, dus overweeg die te vervangen, of dikkere kabels te gebruiken.Possible schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:21:
Zojuist is mijn case binnen gekomen. Het gaat om een yiyang v3 case. Deze heeft als upgrade nu een t class zekering van 250a op de + zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 22-07-2026 13:24 ]
Thx.. ik zie nu dat er zelfs een 300a zekering in zit. Zal eens op internet gaan speuren of die makkelijk te verwijderen isJBtL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:23:
[...]
nee, dat hoeft niet meer, de + van de batterij is de perfecte plek hiervoor. Alleen is 250A te hoog voor 70 mm2 kabels, dus overweeg die te vervangen, of dikkere kabels te gebruiken.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Okay, met een noodknop die in 1 druk alles spanningloos maakt kom je dus een heel eindMJ de Bruijn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Weet ik niet.
Ik heb bij 'mijn installatie' navraag gedaan bij het expertise-centrum brandweer:
Een elektrische installatie moet een 'eenvoudig toegankelijk' methode hebben om spanningsvrij te maken.
Een hoofdschakelaar in een standaard groepenkast voldoet daar aan.
Een batterij-systeem 'op afstand' moet kunnen worden uitgeschakeld zonder kennis van de aansturing en ook zonder dat je 'langs' de installatie moet, ofwel bij de ingangsdeur. Dit moet met zogenaamde werkschakelaars. Die zie je bijvoorbeeld ook bij airconditioning-units of reclame-verlichting.
Ook moet je in de groepenkast een schakelaar hebben om de aanvoer richting batterij-systeem uit te schakelen en om de retour uit te schakelen. Het liefst ook externe werkschakelaars, maar in-groepenkast automaten voldoen ook.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Zelf heb ik de 4k5 en het geluid heeft mij flink aan het denken gezet. Nu heb ik uiteindelijk weinig vergelijkingsmateriaal, maar het geluid van de drie multiplussen zijn bij mij niet hoorbaar. Ik heb de multiplussen in de berging hangen die vast zit aan de woning (twee onder één kap constructie).Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:58:
De 6k5s maken niet zoveel geluid, aller belangrijkste is dat je ze niet koud op de muur duwt.
Mijn constructie is als volgt:
- Betonnen muur
| -Geluid isolerende pluggen: https://www.amazon.nl/10-stuks-geluidsisolatiepluggen-nominale-breedte/dp/B07W5FRJ9F (via website zelf kun je ze goedkoper krijgen, maar wilde gebruik kunnen maken van retourbeleid van Amazon)
| - betonplex plaat (had ik nog liggen. Achteraf beter een simpele plaat kunnen doen. Deze is wel heel hard)
| - Fermacell
| - multiplussen + kabelgoten + powerin/distribution + Cerbo + meterkastje
De pluggen geven een kleine ruimte tussen plaat en muur. Hierdoor zijn de multiplussen afgekoppeld van de muur. De constructie zit echt stevig aan de muur. Heb 0 zorgen dat er uberhaupt iets van de muur af valt. Sterker nog, heb het idee dat wanneer hele bijkeuken instort en ik daarna de puin doorzoek dat de multiplussen nog aan de plaat zitten en de plaat aan de muur.
Welk geluid hoor ik nog (want het is natuurlijk niet stil):
- Het directe geluid van de 50hz transformator als ik er naast zit. Dit wisselt af en toe. Soms hoor ik hem zacht, maar soms hoor ik hem duidelijk. Als de diepvries aanstaat moet ik het geluid van deze transformator echt zoeken tussen het diepvries geluid. diepvries borrelt namelijk een beetje als hij aanstaat. In dezelfde ruimte staat ook een warmtepomp, maar als deze op hoge vermogen aanstaat heb ik alle vertrouwen erin dat ik de transformator niet hoor. En deze warmtepomp heeft zonder problemen al flink wat winters ons huis warm gehouden. dit geluid hoor ik niet in de muur en is al weg als ik een ruimte ernaast sta.
- De ventilatoren bij vol laden. Deze maken een zwaar en hard geluid. Dit is zeer duidelijk aanwezig in dezelfde ruimte en hoor ik, via vrije luchtruimte onder de deur, ook bij ons in de gang. Tot nu toe gaan ze alleen aan als er zwaar geladen wordt.
Voor de rest hoor ik geen enkel geluid in de woonkamer/keuken. De eerste dagen let je er behoorlijk op. Je merkt dan dat je veel meer geluiden hoort die je anders niet hoort.
Ik kan niet beoordelen of het ook anders had gekund. Zelf ben ik wel blij met de constructie. Heb niet kunnen bedenken hoe ik met een betonnen muur al het spul er netjes op heb kunnen krijgen. Vooral ook omdat je gedurende de bouw regelmatig iets aan het verschuiven bent. Dat lukt je nooit mooi als je gelijk op een betonnen muur doet. Dus een plaat, van minimaal 3cm, is eigenlijk wel een harde vereiste. De 3cm + ruimte is voldoende om de multiplussen op te hangen die behoorlijk zwaar zijn. Ik heb wel goed gecontroleerd dat de bruggen tussen de multiplussen en de muur alleen de pluggen zijn. De plaat raakt nergens een muur. De kabelgoten laat ik niet direct overlopen van muur naar plaat.
Zou je eventueel een foto kunnen delen hiervan?grote_oever schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:43:
[...]
De 3cm + ruimte is voldoende om de multiplussen op te hangen die behoorlijk zwaar zijn. Ik heb wel goed gecontroleerd dat de bruggen tussen de multiplussen en de muur alleen de pluggen zijn. De plaat raakt nergens een muur. De kabelgoten laat ik niet direct overlopen van muur naar plaat.
Ik ben ook benieuwd hoe je de kabelgoten dan wel laat lopen van de muur naar de plaat.
Wat bedoel je met niet koud op de muur?Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:58:
Heb je die speciale pluggen gebruikt? Of heb je er een plaat hout o.i.d. tussen zitten, of misschien nog iets anders?
Ik moet die van mij (3x 6k5) nog ophangen, dus nu heb ik nog de keuze. Ze komen bij mij in een inpandige garage vlak bij de garagedeur op een dragende (buiten)muur. Daar zit niets direct aan vast, behalve 10 meter verderop de badkamer en via, via de slaapkamer (maar dan zijn we al een ruimte verder).
@Gerritjuh 2 posts boven de jouw staat hoe je het zou kunnen doen. Even teruglezen.
'Koud op de muur' betekent hier 'zonder iets ertussen'.
'Koud op de muur' betekent hier 'zonder iets ertussen'.
Ik heb een frame gemaakt met multiplex en houten balken, daarin nog dikke isolatie voor geluid. In mijn geval was het de garage met een houten dak maar dikke betonnen vloer.Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Wat bedoel je met niet koud op de muur?
Heb je die speciale pluggen gebruikt? Of heb je er een plaat hout o.i.d. tussen zitten, of misschien nog iets anders?
Ik moet die van mij (3x 6k5) nog ophangen, dus nu heb ik nog de keuze. Ze komen bij mij in een inpandige garage vlak bij de garagedeur op een dragende (buiten)muur. Daar zit niets direct aan vast, behalve 10 meter verderop de badkamer en via, via de slaapkamer (maar dan zijn we al een ruimte verder).
Op de plaat multiplex zit weer fermacel en de 6k5s hangen in die speciale rubberen bouten.
Dit zit zeg maar tegen de stenen muur aan vast en aan het plafond.
:strip_exif()/f/image/hjKRBmYxhnLj2NL9nAikTCCS.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan uiteindelijk is het zo geworden, waarbij dit nog niet helemaal af is, de MPs hangen door de rubberen bouten stuk naar voren en kunnen netjes hun warmte kwijt.
Qua afwerken heb ik nog de ventilator geplaatst aan de linkerzijde bij het plafond en moet ik nog wat afwerken qua schilderen en opruimen.
Zie mijn reactie 2 posts daarboven. Jou usecase is exact dezelfde als die van mij. Ik kan je heel sterk mijn oplossing aanbevelen. Fermacell was relatief duur, maar de maten pasten bij mij goed en ik had de betonplex plaat gratis. Dus was voor mij een no-brainer. Mocht je dat te duur vinden dan kun je ook voor gyproc gaan. Dat is een goedkopere, brandwerende variant die ook prima in deze setting gebruikt kan worden.Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Als ik thuis ben zal ik een foto maken. Ik zie dat ik nu geen duidelijk foto heb waar je dit op kan zien. Maar kort beschreven heb ik de AC-IN en AC-OUT (via een victron meterkastje) via een draadgoot naar de meterkast gebracht. De kabels zweven tussen de draadgoot (die aan het plafond hangt) en de kabelgoot op het bord.rube schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:31:
[...]
Zou je eventueel een foto kunnen delen hiervan?
Ik ben ook benieuwd hoe je de kabelgoten dan wel laat lopen van de muur naar de plaat.
Gyproc is niet het juiste advies, waarschijnlijk bedoel je Rigidur van het merk Gyproc, en dat is ongeveer even duur als fermacell. Zelfde spul. Verder prima wand opbouw, al is betonplex als achterhout zoals je zelf al noemde niet het beste idee. Gewoon een plaat b-keus OSB. Anders moet je alsnog voorboren.grote_oever schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Zie mijn reactie 2 posts daarboven. Jou usecase is exact dezelfde als die van mij. Ik kan je heel sterk mijn oplossing aanbevelen. Fermacell was relatief duur, maar de maten pasten bij mij goed en ik had de betonplex plaat gratis. Dus was voor mij een no-brainer. Mocht je dat te duur vinden dan kun je ook voor gyproc gaan. Dat is een goedkopere, brandwerende variant die ook prima in deze setting gebruikt kan worden.
[...]
Als ik thuis ben zal ik een foto maken. Ik zie dat ik nu geen duidelijk foto heb waar je dit op kan zien. Maar kort beschreven heb ik de AC-IN en AC-OUT (via een victron meterkastje) via een draadgoot naar de meterkast gebracht. De kabels zweven tussen de draadgoot (die aan het plafond hangt) en de kabelgoot op het bord.
Ik snap alleen niet waarom ik op een gipsbetonnen muur nog Fermacell platen zou moeten monteren. Ik denk dat die muur op zich net zo brandvertragend werkt, zo niet beter. Het gaat me niet om de kosten en als het moet dan moet het.grote_oever schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Zie mijn reactie 2 posts daarboven. Jou usecase is exact dezelfde als die van mij. Ik kan je heel sterk mijn oplossing aanbevelen. Fermacell was relatief duur, maar de maten pasten bij mij goed en ik had de betonplex plaat gratis. Dus was voor mij een no-brainer. Mocht je dat te duur vinden dan kun je ook voor gyproc gaan. Dat is een goedkopere, brandwerende variant die ook prima in deze setting gebruikt kan worden.
[...]
Als ik thuis ben zal ik een foto maken. Ik zie dat ik nu geen duidelijk foto heb waar je dit op kan zien. Maar kort beschreven heb ik de AC-IN en AC-OUT (via een victron meterkastje) via een draadgoot naar de meterkast gebracht. De kabels zweven tussen de draadgoot (die aan het plafond hangt) en de kabelgoot op het bord.
Zoals ik er nu naar kijk zou ik ze op kunnen hangen aan die geluidsisolerende pluggen en dan de variant met een boorgat van 12mm. Die dempen iets minder, maar kunnen een hoger gewicht dragen.
De volgende vraag is dan met of zonder kraag? Mijn gevoel zegt met kraag, want anders hangt het nog steeds strak tegen de muur.
Klopt, alleen zul je bij de bouw regelmatige tegenkomen dat b.v. een kabelgoot toch iets naar rechts moet omdat de kabel van je Smart-shunt naar je cerbo net te kort is. Nu is het schroefje eruit en er weer in. Doe je het gelijk op de muur dan zit je met een gat in de muur.Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Ik snap alleen niet waarom ik op een gipsbetonnen muur nog Fermacell platen zou moeten monteren. Ik denk dat die muur op zich net zo brandvertragend werkt, zo niet beter. Het gaat me niet om de kosten en als het moet dan moet het.
Hallo beste Tweakers,
Vele uren heb ik inmiddels doorgebracht met het lezen van jullie posts over dit mooie systeem.
En inmiddels ben ik zo ver dat ik wil gaan starten met mijn eigen installatie.
Na het lezen van de diverse handleidingen en een gezellige chat met mijn vriend Claude ben ik tot een ontwerp gekomen wat voor mij goed aan zou sluiten bij mijn huidige inrichting met 18 Zonnepanelen en Enphase iQ8M omvormers die ik enkele jaren geleden zelf geplaatst heb.
Omdat ik best handig ben, maar dit voor mij toch wel een uitdagend en groot project wordt wilde ik dit ontwerp aan jullie voorleggen, en ben erg benieuwd naar jullie reactie, en waardevolle feedback. Heb ik bijvoorbeeld iets over het hoofd gezien.
Ik ben mijn ontwerp begonnen met de Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V in het achterhoofd. Echter na het lezen van de vele verhalen hier ben ik bang dat die voor mijn situatie wellicht te luidruchtig is en overweeg ik in plaats daarvan de Victron Multi RS 48/6000/100-50 230V. Deze is iets duurder in aanschaf, maar comfort is belangrijk.
Toch heb ik hier nog enkele vragen over (En wellicht zullen er nog enkele volgen
):
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen...
Vele uren heb ik inmiddels doorgebracht met het lezen van jullie posts over dit mooie systeem.
Na het lezen van de diverse handleidingen en een gezellige chat met mijn vriend Claude ben ik tot een ontwerp gekomen wat voor mij goed aan zou sluiten bij mijn huidige inrichting met 18 Zonnepanelen en Enphase iQ8M omvormers die ik enkele jaren geleden zelf geplaatst heb.
Omdat ik best handig ben, maar dit voor mij toch wel een uitdagend en groot project wordt wilde ik dit ontwerp aan jullie voorleggen, en ben erg benieuwd naar jullie reactie, en waardevolle feedback. Heb ik bijvoorbeeld iets over het hoofd gezien.
Ik ben mijn ontwerp begonnen met de Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V in het achterhoofd. Echter na het lezen van de vele verhalen hier ben ik bang dat die voor mijn situatie wellicht te luidruchtig is en overweeg ik in plaats daarvan de Victron Multi RS 48/6000/100-50 230V. Deze is iets duurder in aanschaf, maar comfort is belangrijk.
Toch heb ik hier nog enkele vragen over (En wellicht zullen er nog enkele volgen
- Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup, enphase iQ8M + Envoy metered i.c.m. de Multi RS (niet de solar versie) en hoe is jullie ervaring?
- Ik lees in de Victron documentatie nog nergens iets over het NL netcode-certificaat voor de Multi RS, kunnen jullie daar meer over vertellen?
- Welke valkuilen zien jullie op de weg voor mij
- Hoe zijn de ervaringen met aansturing en teruglevering i.c.m. Home Assistant
[ Voor 16% gewijzigd door Wouterfj op 23-07-2026 19:15 ]
⚡ 3x25A | 18×430Wp Enphase IQ8MC | 🏠 HA Core | Proxmox | 🚗 BMW iX1 eDrive20 | Alfen Eve Single Pro
rube schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:31:
[...]
Zou je eventueel een foto kunnen delen hiervan?
/f/image/YJ9GSYkb0XfKdIowoSfTQt5A.png?f=fotoalbum_large)
sidenote: Ik worstel nog steeds met de DC kabels die iets te veel slingeren. Plek van schermpje kan in toekomst nog een MPPT komen te hangen.
[ Voor 22% gewijzigd door grote_oever op 23-07-2026 20:22 ]
Ik zou zelf kijken naar de oplaad capaciteit van de accu's. Voor mijn gevoel is 20kwh wat aan de krappe kant voor de Multi RS. Gevoelsmatig heeft je systeem een max amperage DC van 400A als je dan op 0.5C wilt laden dan past dat niet met een 3 fase M-RS welke elk al 100A pakken, dus 300A en dat is 0.75C.Wouterfj schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:11:
Hallo beste Tweakers,
Toch heb ik hier nog enkele vragen over (En wellicht zullen er nog enkele volgen):
Mijn voorlopige ontwerp:
- Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup, enphase iQ8M + Envoy metered i.c.m. de Multi RS (niet de solar versie) en hoe is jullie ervaring?
- Ik lees in de Victron documentatie nog nergens iets over het NL netcode-certificaat voor de Multi RS, kunnen jullie daar meer over vertellen?
- Welke valkuilen zien jullie op de weg voor mij
- Hoe zijn de ervaringen met aansturing en teruglevering i.c.m. Home Assistant
[Afbeelding]
Ok, dat is mij wel duidelijk, dat is zeker iets waar ik over nagedacht heb.grote_oever schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:51:
[...]
Klopt, alleen zul je bij de bouw regelmatige tegenkomen dat b.v. een kabelgoot toch iets naar rechts moet omdat de kabel van je Smart-shunt naar je cerbo net te kort is. Nu is het schroefje eruit en er weer in. Doe je het gelijk op de muur dan zit je met een gat in de muur.
Maar mijn gedachte is/was dat een plaat van welk materiaal dan ook nooit zo strak tegen een muur aan kan zitten dat deze trillingsvrij is. Om die reden wilde ik de Multiplussen direct op de muur monteren. Nu lees ik over eventuele geluiden en daar ben ik over na gaan denken. Nu snap ik die geluidsosolerende pluggen best wel en wil ik ook wel aanschaffen.
Maar dan komt de belangrijkste vraag. Kan ik dan die met zo’n kraag gebruiken en dan rechtstreeks op de muur. De ophangbeugel wordt met drie schroeven vastgezet en de kast zelf ook nog eens met twee. Door die kraag komt de kast een paar mm naar voren, wat in mijn geval niet erg is.
Naast de draagbeugel zitten er bij mij in de kast zelfs 4. 2 boven en 2 onder. De bovenste heb ik niet vast geschroefd, want vond het iets te veel van goede om alles los te maken.Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:28:
[...]
Maar dan komt de belangrijkste vraag. Kan ik dan die met zo’n kraag gebruiken en dan rechtstreeks op de muur. De ophangbeugel wordt met drie schroeven vastgezet en de kast zelf ook nog eens met twee. Door die kraag komt de kast een paar mm naar voren, wat in mijn geval niet erg is.
Bij de pluggen staat met name Newton vermeld. Op site van qpool is de technische informatie te vinden: https://qpool24.com/media/e4/2c/d7/1762765628/10_stueck_schallschutzduebel_nennweite_12_mit_bund_bohrloch_12_x_50_mm_datenblatt_4029933011095_2.pdf?ts=1762765628
met 5 pluggen kun je prima 1 multiplus ophangen. Gaat geen kant op.
Iemand al gespeeld met de nieuwe Nucleo?
Ze adverteren het als een product exclusief voor MultiRS. Ik heb alleen geen idee waarom?
Ze adverteren het als een product exclusief voor MultiRS. Ik heb alleen geen idee waarom?
Geen ve.bus?HRV schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:43:]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem