Pim57 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
@
Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.
En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.
Zie mijn voorbeeld schema
Ik heb nogmaals mijn gebrekkige tekening wat verbeterd. Bij nader inzien kan ik de hele L1 achter de AC out zetten zoals jij ook zei. Dan blijft de warmtepompboiler, laadpaal, schuur met gereedschap, ovens en wat lampen en stopcontacten op de L2 en L3. Daarnaast laat ik de krachtgroepen (PV, warmtepomp en inductie) zoals ze zijn.
Ik zou dan vanaf de hoofdschakelaar naar een B25 30/300mA gaan, schakelaar bij MP II, AC in, dan AC out1 schakelaar, splits naar aardlekautomaat met extra 2 zonnepanelen / 2g6m2 terug naar de meterkast, omschakelaar, dan weer op de bestaande L1 groep op de aardlekschakelaar.
Klopt mijn verhaal zo? Hij kan de accu voeden middels AC out en AC in denk ik? Ik had dit idee omdat de panelen toch vlakbij de plek liggen waar de victron komt en op de AC out bij uitval alsnog een beetje stroom blijft leveren. Dat mijn 9.000w systeem dan uitvalt is niet anders (ook niet anders op te lossen nu).
Een tweede punt is de aansluitng van mijn thuisbatterij. Ik sta op het punt een EEL v6 aan te schaffen. Deze heeft intern een t-class zekering en daarna een MCB zekering. Deze laatste lijkt niet zo goed te zijn gezien de youtube filmpjes. Aangezien ik de kabel ook zeker met een Adler EF3 150A sla ik in feite de 'DC breaker' over en is dit in principe een gezekerde 'aan en uit schakelaar', klopt dit idee? Of sla ik de plank helemaal mis.
[
Voor 11% gewijzigd door
Dracoplasm op 18-12-2025 13:19
]