Jazeker! Ik ben echt aangenaam verrast!!! Wat wil je ;-):
B16, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
B20, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
C16, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
C20, 30mA, 1-fase (1P+N) 1M
Ze zitten er allemaal in...

Eh, euhhhh, mompel, mompel... K*T (iets met i EN u ;-))! Die kratjes bier beginnen nu wel te stapelen...
We hebben het al gehad over de nut & noodzaak van de 3P75CT (later meer). Ik kan (met een dubbele adereindhuls) de AC-IN aftakken naar zowel de MP'en (ymvk naar technische ruimte zolder) als de 3P75CT, maar goed, dan zit er wel een klein pad tussen de clamps (hoofdschakelaar) en de daadwerkelijke voeding... Kan de clamps ook gewoon aan deze Automaat (B25) hangen ipv hoofdschakelaar, _alles_ gaat door AC-IN.
Wellicht dat de weerstand van de OVR module (naast de hoofdschakelaar) nog wat meetverschillen oplevert ?!?!
Possible schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:49:
Een energiemeter is niet nodig als je voor 3x een multiplus gaat met noodstroom. Toch doen veel mensen dit om de opwek van de omvormers te bekijken. Echter is dit niet nodig toch? Ik heb drie sma omvormers welke via modbus tcp ip zijn uit te lezen. Victron heeft hier ondersteuning voor toch?
Volgens mij gaan er een paar dingen door elkaar hier...
De opwek van PV zul je altijd moeten weten/meten, anders kun je dit (PV Energy) niet apart rapporteren en aansturen.
Ik gebruik daar een GC EM540 voor, rechtstreeks aan mijn Enphase PV Relay. Maar ModBus is idd supported, of dat voor jouw systeem geld moet je ff controleren, Mijn Enphase is daar niet geschikt voor (Envoy versie, firmware en allerlei ander geneuzel...)
Het andere punt is of je, in het geval van de gehele installatie achter AC-IN, wel/niet een externe Energie meter nodig zou hebben. Ik sta hier nog steeds ambivalent in, aangezien er diverse documenten zijn (zoals de ESS guide) die daar zonder op de details in te gaan standaard van uitgaan (de beroemde 3P75CT). Maar daarnaast is er ook het Internet, waar mensen zeggen dat het niet hoeft en het "in-productie" hebben...
Dan kijk ik in de GX documentatie en lees dan dit:
GX Manual
Pagina 195 - 20.2.6. Q6: I see incorrect current (amps) or power readings on my EGXThe general answer is: the Multi and Quattros are not measurement instruments, they are inverter/chargers, and the measurements shown are a best effort delivery
Ergo: "GIJ ZULT UW PV ALTIJD METEN!", maar of er wel een externe energiemeter aan de hoofdaansluiting _verplicht_ is voor bv ESS, tov intern de Multiplus blijft voor mij nog steeds een zwart gat.
[
Voor 4% gewijzigd door
DoMoFo op 07-06-2026 14:59
]