Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 16:34

icecreamfarmer

en het is

Conrado schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:45:
[...]

Dat is afhankelijk hoe de verdeler is gedimensioneerd, maar meestal is dat op max. 40A. In dat geval zul je dus de totale stroom moeten beperken.
Dank dat is eigenlijk wat ik wilde weten dat is 3 groepen op max vermogen, dus 1 aardlek.
Moet ik wel kijken hoe ik mijn fases ga verdelen.
Al zie ik die waardes zo niet terug op de Victron site.
Daar zie ik dit staan:
https://www.victronenergy...ter-RS-Smart-Solar-NL.pdf
Uitvoerstroom kortsluiting 45A.

Zover ik in de handleiding kan zien is het ook maar een enkelfasig apparaat. Klopt dat?

[ Voor 26% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-11-2025 16:47 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:46
icecreamfarmer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:02:
[...]

Ah maar dan ben je afhankelijk vaan een goed werkende HA setup. Nu heb ik dat wel draaien maar zoiets essentieels doe ik het liever ouderwets

Als ik de groepen kast iets anders indeel dan kan ik door 2 aardlekautomaten het volgend bereiken:
Aardlek 1:
1.1. Huiskamer achter (TV hoek + verlichting) + berging;
1.2. Vriezer en koelkast + keuken algemeen;
1.3. Slaapkamers (maar geen overloop en badkamer);

Aardlek 2:
2.1. Huiskamer voor (eettafel + verlichting) + meterkast wcd en verlichting gangen;
2.2. Badkamer en overloop;
2.3. PC;

Kookeiland, fornuis, warmtepomp, wasmachine, wasdroger, ovens en vaatwassers + andere groep berging laat ik er dan buiten.

Officieel is dit een max verbruik 6 x 3600w = 21,6 kW. Nu is er een gelijktijdigheidsfactor maar dit is wel een forse overschrijding en tijdens normaal gebruik ga ik echt wel langdurig over de 5 kW heen met al die groepen. Bij batterijmodus gaan we natuurlijk geen fohn en zo aan zetten maar tijdens normaal gebruik wel.

Is het verstandiger om alleen groepen 1.1, 1.2 en 2.1 achter de RS te zetten of is 2 groepen de max en moet ik het bij 1.2 en 2.1 houden? Die gaan samen zelden tot nooit over de 5 kW heen.

Andere optie is 1.1 en 1.2 en dan gewoon de wcd in de meterkast op 1 van die 2 groepen aansluiten.
Nu ik dit uit type lijkt mij dat eigenlijk de beste oplossing. TV, grootste deel verlichting, koelcapaciteit en netwerk blijven dan online en de rest gaat uit.
Ah, jij vroeg: "Hoe doe je dat?" -> ik geef een technisch correct antwoord -> het antwoord bevalt je niet en je suggereert een geheel ander antwoord.
Ben jij soms IT architect? ;-)

Er zijn zeker meerdere manieren om dit op te lossen. De Multi-RS kan uitspattingen tot 10kw makkelijk aan, mits het niet te warm is en niet te lang duurt. Je zou met jouw HA Setup kunnen kijken of je regelmatig en langdurig op een fase meer dan 6kw gebruikt. Als dat zo is dan is het verstandig om te kijken of daar iets aan te doen is. In mijn eigen geval kom ik zelfs met warmtepomp, inductie kookplaat, oven, en 700 watt aan basis netwerk/IT gebruik zelden boven de 9kw over 3 fasen. (ja, ik laad een laadpaal even buiten beschouwing, want die zou ik zeker proberen slim af te laten schalen op basis van loadbalancing)

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47
Conrado schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:45:
[...]

Dat is afhankelijk hoe de verdeler is gedimensioneerd, maar meestal is dat op max. 40A. In dat geval zul je dus de totale stroom moeten beperken.
Goede toevoeging. Inderdaad moet je ná de multiplus nog een automaat opnemen die de maximale stroom begrenst op of 50 A, of het maximum van je verdeler, afhankelijk van welke van de twee het laagste is.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:50
Goededag,

Leerzaam topic. Ik ben bezig om mijn woning te voorzien van Victron. Nu heb ik een aantal vragen in welke ik nog zoekende ben naar antwoorden.
Weet iemand of er specifieke instellingen gedaan moeten worden in de multiplus indien deze gekoppeld is met een Yixiang zelfbouw accu? deze accu kost 1500,- voor 16kw dus is een redelijk goedkope oplossing vergeleken met andere accu's.

Hoe zit het met de beveiliging van de kabels.
Ik wil van mijn meterkast in de woning via een hoofdschakelaar 40amp 30 meter naar de meterkast in de schuur met een 5x4mm2 in buis. Hierna komt een hager b25 krachtgroep en via deze krachtgroep ga ik naar een b25 300ma aardlek en naar de Hager sft4 omschakelaar zijde 2 (stroom direct zonder victron). De andere zijde van de omschakelaar zal achter de victron komen om stroom te leveren via de victrons.
Via de omschakelaar gaan we dan met 3 enkelpolige b40 automaten naar de woning naar 3 enkelgroeps aardlekschakelaars 300ma.

Mijn vraag is nu of dit goed afgevangen is wat veiligheid betreft. De hoofdschakelaar zit in dezelfde kast als de terugkomende dus er zit een vreemde spanning in de kast welke alleen in de schuur is af te schakelen. Of moet deze hoofdschakelaar in een aparte kast gebouwd worden op de afgaande kabel in de woning en op de terugkomende 5x4 een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst worden welke wel de gehele kast uitschakelt?

Ik weet het uitgebreide vraag maar er is vast wel iemand die hier een antwoord op heeft.
Alvast bedankt.

• Beer070
bdl78 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:24:
Goededag,

Leerzaam topic. Ik ben bezig om mijn woning te voorzien van Victron. Nu heb ik een aantal vragen in welke ik nog zoekende ben naar antwoorden.
Weet iemand of er specifieke instellingen gedaan moeten worden in de multiplus indien deze gekoppeld is met een Yixiang zelfbouw accu? deze accu kost 1500,- voor 16kw dus is een redelijk goedkope oplossing vergeleken met andere accu's.

Ik wil van mijn meterkast in de woning via een hoofdschakelaar 40amp 30 meter naar de meterkast in de schuur met een 5x4mm2 in buis. Hierna komt een hager b25 krachtgroep en via deze krachtgroep ga ik naar een b25 300ma aardlek en naar de Hager sft4 omschakelaar zijde 2 (stroom direct zonder victron). De andere zijde van de omschakelaar zal achter de victron komen om stroom te leveren via de victrons.
Via de omschakelaar gaan we dan met 3 enkelpolige b40 automaten naar de woning naar 3 enkelgroeps aardlekschakelaars 300ma.

Mijn vraag is nu of dit goed afgevangen is wat veiligheid betreft. De hoofdschakelaar zit in dezelfde kast als de terugkomende dus er zit een vreemde spanning in de kast welke alleen in de schuur is af te schakelen. Of moet deze hoofdschakelaar in een aparte kast gebouwd worden op de afgaande kabel in de woning en op de terugkomende 5x4 een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst worden welke wel de gehele kast uitschakelt?

Ik weet het uitgebreide vraag maar er is vast wel iemand die hier een antwoord op heeft.
Alvast bedankt.
Hoi,

Voor een enkele 16kwh accu moet je zorgen dat de laad/ontlaad amperes niet te hoog worden. Liefst onder 0.4c (dus max ongeveer 6kw)
Voor 30 meter vinden de meesten hier 5x6mm2 voor 3 fase het minimum. Er zijn mensen die voor 5x10mm2 gaan. Als je een verlies berekening doet kom je alleen op de kabel al op minimaal 5%.
Op Zonnepanelensuper.nl staat dit model uitgeschreven met ontwerptekeningen. Heb je daar al gekeken? Staat ook een interessante blog over PGS veiligheidsmaatregelen

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

MrFish schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:11:
[...]

Goede toevoeging. Inderdaad moet je ná de multiplus nog een automaat opnemen die de maximale stroom begrenst op of 50 A, of het maximum van je verdeler, afhankelijk van welke van de twee het laagste is.
En ik zie nu hoe het allemaal functioneert. Ik had verwacht dat ik een enkele RS6000 ook 3 fasig aangesloten kan worden maar dat is dus 6kW omvormers vermogen een 11 kW doorvoer vermogen op 1 enkele fase.

Valt die stroom te splitsen naar 3 fasen? Dat zou namelijk enorm schelen in de stromen die uitgestuurd worden.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Goededag,

Alvast bedankt.
Eigenlijk heb ik dus dezelfde vraag. Eerst met 5x6mm2 daarheen. Daar een meterkast bouwen en het dan verdelen.

• MrFish
icecreamfarmer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:53:
[...]

En ik zie nu hoe het allemaal functioneert. Ik had verwacht dat ik een enkele RS6000 ook 3 fasig aangesloten kan worden maar dat is dus 6kW omvormers vermogen een 11 kW doorvoer vermogen op 1 enkele fase.

Valt die stroom te splitsen naar 3 fasen? Dat zou namelijk enorm schelen in de stromen die uitgestuurd worden.
Nee, het zijn enkelfase omvormers. Daar valt niets aan te splitsen. Wel kun je er natuurlijk meerdere groepen achter hangen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

MrFish schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:56:
[...]

Nee, het zijn enkelfase omvormers. Daar valt niets aan te splitsen. Wel kun je er natuurlijk meerdere groepen achter hangen.
Maar waarom zou ik dan een 5 aderige draad er naar toe aanleggen?
Hangen de meeste mensen er hier 3 neer dan of zo?

• Beer070
icecreamfarmer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:59:
[...]

Als je 3 fase aansluiting hebt en je wil volledig off grid kunnen dan wel ja. (Ik zei de gek)

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:25
Goededag,

Alvast bedankt.
Anderen zullen vast ook nog reageren, maar als eerste punt probeer even een schemaatje te schetsen, dat praat makkelijker.
Ik zou in de meterkast na de hoofdschakelaar in ieder geval een aardlekschakelaar zetten. Meningen zijn erover verdeeld of je hier beter al een 25A Alamat kunt zetten. Neem aan dat je 3x25A van je netbeheerder hebt, selectiviteit is dus een dingetje. Waarom wel een aardlekschakelaar? Als je na je meterkast en voor de eerste aardlekschakelaar of Alamat een aardsluitng krijgt zal zonder de aardlekschakelaar een hoge stroom moeten lopen om je hoofdzekering aan te spreken. In het ergste geval blijft de stroom beneden de aanspreekwaarde van de zekering, en wordt de kabel heet dus risico op brand.
Ik weet niet wat voor vermogens je gebruikt, en welke Multiplus je overweegt maar voor 60 m (naar schuur en terug) klinkt 4 mm2 nogal krap. Zou hier toch maar eens aan gaan rekenen.
Voor terugvoeden naar het huis, neem een 3 fase aardlekschakelaar of Alamat, afschakelen op 300 mA is prima, maar zorg wel dat je groepen in huis achter een 30 mA aardlekschakelaar zitten. Als je een Alamat neemt, kun je 'm ook direct als remautomaat gebruiken. Doe je het niet dan moet je je bedrading in de meterkast uitleggen op de totale stroom van het net plus je Multiplus.goede kasn dat je dan richtign 10 mm2 moet.en mogelijk zelfs een nieuwe meterkast nodig hebt omdat deze vaak zijn gespecificeerd tot 40A.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
[...]

De meeste zullen hier inderdaad een 3 fase systeem hebben welke in eiland modus kan.
Indien je 1 fase en niet in eiland wilt is een victron systeem misschien wat duur en ingewikkeld.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
3 fasen, 1 neutraal, 1 aarde = 5 aders.
Voor 1 fase dus 3 aders.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

blaaspijp schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:33:
[...]

De meeste zullen hier inderdaad een 3 fase systeem hebben welke in eiland modus kan.
Indien je 1 fase en niet in eiland wilt is een victron systeem misschien wat duur en ingewikkeld.
Ik wil eigenlijk 3 groepen op island mode draaien (Koelkast, vriezer, woonkamer) dus dat kan makkelijk op 1 Fase. Ook kan ik daar maar iets van 8 panelen van 500WP kwijt en een accu van 10kW. Dus 3 omvormers heeft geen nut.

Maar dan breng ik wel 5x6mm2 naar de berging en maak ik een meterkast (splitsing naar: algemeen, omvormer en doorstromer) en gaat er 3x10mm2 naar het huis voor die 3 groepen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

MJ de Bruijn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:47:
[...]

3 fasen, 1 neutraal, 1 aarde = 5 aders.
Voor 1 fase dus 3 aders.
Ja die snapte ik maar ik heb dus niets aan die overige fases/aders want ik heb een enkel fasig systeem.

• Beer070
icecreamfarmer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:48:
[...]

Ik wil eigenlijk 3 groepen op island mode draaien (Koelkast, vriezer, woonkamer) dus dat kan makkelijk op 1 Fase. Ook kan ik daar maar iets van 8 panelen van 500WP kwijt en een accu van 10kW. Dus 3 omvormers heeft geen nut.

Maar dan breng ik wel 5x6mm2 naar de berging en maak ik een meterkast (splitsing naar: algemeen, omvormer en doorstromer) en gaat er 3x10mm2 naar het huis voor die 3 groepen.
Vrij vertaald: eigenlijk wil je een 1-fase Island mode, die gevoed wordt door 8 panelen op multi-RS mppt, een 10kwh accu, en als het er is een fase van het stopcontact met een doorlopende belasting van maximaal 1500 watt?
Dan kan je dat prima doen met 3 aders van 2.5mm2 of 4mm2 tussen het grid en de vraag.
Als de panelen 60 volt leveren zou ik ze op 2 strings aansluiten anders kom je boven de 450v grens van de Multi-RS mppt uit.
Ik zou de laadstroom voor de accu's beperken tot 30A, dan heb je niet veel verlies op je 4mm2 aansluiting.

• bdl78
BernieW schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:02:
[...]

Anderen zullen vast ook nog reageren, maar als eerste punt probeer even een schemaatje te schetsen, dat praat makkelijker.
Ik zou in de meterkast na de hoofdschakelaar in ieder geval een aardlekschakelaar zetten. Meningen zijn erover verdeeld of je hier beter al een 25A Alamat kunt zetten. Neem aan dat je 3x25A van je netbeheerder hebt, selectiviteit is dus een dingetje. Waarom wel een aardlekschakelaar? Als je na je meterkast en voor de eerste aardlekschakelaar of Alamat een aardsluitng krijgt zal zonder de aardlekschakelaar een hoge stroom moeten lopen om je hoofdzekering aan te spreken. In het ergste geval blijft de stroom beneden de aanspreekwaarde van de zekering, en wordt de kabel heet dus risico op brand.
Ik weet niet wat voor vermogens je gebruikt, en welke Multiplus je overweegt maar voor 60 m (naar schuur en terug) klinkt 4 mm2 nogal krap. Zou hier toch maar eens aan gaan rekenen.
Voor terugvoeden naar het huis, neem een 3 fase aardlekschakelaar of Alamat, afschakelen op 300 mA is prima, maar zorg wel dat je groepen in huis achter een 30 mA aardlekschakelaar zitten. Als je een Alamat neemt, kun je 'm ook direct als remautomaat gebruiken. Doe je het niet dan moet je je bedrading in de meterkast uitleggen op de totale stroom van het net plus je Multiplus.goede kasn dat je dan richtign 10 mm2 moet.en mogelijk zelfs een nieuwe meterkast nodig hebt omdat deze vaak zijn gespecificeerd tot 40A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLOhWMA3myeKH-xd032UtM61Fcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOt1nKus6ZIvfP7Y194AD0x7.jpg?f=fotoalbum_large

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga 3x de multiplus 5000 gebruiken en heb inderdaad 3x25 amp binnen vanuit netbeheer. Heb even een simpel schema toegevoegd wat ik dan weer moet aanpassen.
Het is inderdaad zo dat ik zonder aardlek geen beveiliging op de kabel heb dus deze moet achter de hoofdschakelaar komen in de woning.

Vraag: is de aardlek in de schuur dan nog wel nodig of neemt deze in de woning die over?

• Beer070
bdl78 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga 3x de multiplus 5000 gebruiken en heb inderdaad 3x25 amp binnen vanuit netbeheer. Heb even een simpel schema toegevoegd wat ik dan weer moet aanpassen.
Het is inderdaad zo dat ik zonder aardlek geen beveiliging op de kabel heb dus deze moet achter de hoofdschakelaar komen in de woning.

Vraag: is de aardlek in de schuur dan nog wel nodig of neemt deze in de woning die over?
Als de kabel vanuit de schuur naar de woning niet 'aangeraakt' kan worden (op een stopcontact), dan heb je volgens de NEN1010 volgens mij niet noodzakelijk een aardlek nodig, het is wel verstandig hier een installatie automaat op te zetten voor als de kabel geraakt wordt door een graafmachine of zo. (dat mag ook met 3 x een 16A automaat van 15 euro)

• MJ de Bruijn
icecreamfarmer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:50:
Ja die snapte ik maar ik heb dus niets aan die overige fases/aders want ik heb een enkel fasig systeem.
Oke. Is prima.
Zomaar een suggestie... Overweeg wat er eventueel ooit misschien en wellicht in de toekomst kan gebeuren.
Ga je dan opnieuw graven?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:37
Heb even een simpel schema toegevoegd wat ik dan weer moet aanpassen.
In het algemeen - ik weet niet wat NEN1010 daar over voorschrijft - zou ik de beveiliging en omschakeling in de meterkast houden. Je wilt één centraal punt hebben waar je het huis spanningsvrij kunt maken. Dat is helemaal belangrijk als derden aan de installatie werken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:25
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad een Alamat in de meterkast voor de kabel naar de schuur gaat. Die aardlekschakelaar in de schuur kan er dan uit. Als je omschakelaar een "uit" stand heeft kun je die als hoofdchakelaar in je onderverdeler gebruiken. Die andere automaat zou ik in de leiding van de Multiplus naar de omschakelaar plaatsen. Als je ook eilandbedrijf wilt, zou ik hier zeker een aardlekschakelaar willen heben. Maar op iedere plek waar je een aardlekschakelaar noemt zou ik overwegen een Alamat (aarlekautomaat) te nemen.
En als je ook eilandbedrijf wilt en zonnepanelen hebt, kijk dan even naar de ontwerpregels van Victron en of je het redt met 1 battrijbak.

• MrFish
[...]

Ja, als je een 3-fase-systeem wilt bouwen (bijvoorbeeld om ook backup-stroom te hebben op alle 3 de fasen, of vanwege het benodigde vermogen), dan moet je 3 omvormers ophangen (of een veelvoud daarvan).

• bdl78
BernieW schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:57:
[...]

Inderdaad een Alamat in de meterkast voor de kabel naar de schuur gaat. Die aardlekschakelaar in de schuur kan er dan uit. Als je omschakelaar een "uit" stand heeft kun je die als hoofdchakelaar in je onderverdeler gebruiken. Die andere automaat zou ik in de leiding van de Multiplus naar de omschakelaar plaatsen. Als je ook eilandbedrijf wilt, zou ik hier zeker een aardlekschakelaar willen heben. Maar op iedere plek waar je een aardlekschakelaar noemt zou ik overwegen een Alamat (aarlekautomaat) te nemen.
En als je ook eilandbedrijf wilt en zonnepanelen hebt, kijk dan even naar de ontwerpregels van Victron en of je het redt met 1 battrijbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVYnqbYHcLdqWo2OSj-JgmOLKuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJNdiMqqWAsGd1wCkW3PHnaA.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, op dit moment wat aangepast in het schema. De vraag is alleen dat nu de meterkast in huis niet in 1 keer uit te schakelen is. Is er verder een speciale ontwerptool voor victron wat betreft de accu of moet dit uit de handleiding gehaald worden?

• Conrado
bdl78 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:18:
De vraag is alleen dat nu de meterkast in huis niet in 1 keer uit te schakelen is.
Nee, dat is nooit want je hebt twee voedingen: het net en Victron in eilandbedrijf.

• MJ de Bruijn
Voor iedereen die een Victron-installatie "op afstand" wil installeren:
Volgens de brandweer is het verplicht om zowel aan de huis-zijde als aan de "afstand-zijde" een zogenaamde werkschakelaar te plaatsen. Dit moet voor de zowel de aanvoer als de retourleiding.
De werkschakelaar moet geplaatst worden bij de hoofd-toegang. Het is niet toegestaan dat de Victron-installatie moet worden gepasseerd om de werkschakelaar te bereiken.
Ik heb dit - toen ik mijn eigen installatie aan het plannen was - van het informatie-centrum van de brandweer geleerd.

zie ook MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"

• Beer070
MJ de Bruijn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:20:
Volgens de brandweer is het verplicht om zowel aan de huis-zijde als aan de "afstand-zijde" een zogenaamde werkschakelaar te plaatsen. Dit moet voor de zowel de aanvoer als de retourleiding.
De werkschakelaar moet geplaatst worden bij de hoofd-toegang. Het is niet toegestaan dat de Victron-installatie moet worden gepasseerd om de werkschakelaar te bereiken.
Ik heb dit - toen ik mijn eigen installatie aan het plannen was - van het informatie-centrum van de brandweer geleerd.

Nou zie ik in het dagelijks leven regelmatig accu systemen die door 'professionele elektriciens' zijn geïnstalleerd en hier op geen enkele manier aan voldoen.
Ik heb dit (gedeeltelijk per ongeluk, gedeeltelijk door de PGS adviezen te volgen) goed gedaan, alhoewel de documentatie op dit exacte moment nog wat te wensen overlaat.
(dat staat er ook in: je moet goed documenteren hoe de gehele installatie kan worden afgeschakeld zodat een brandweerman dat binnen korte tijd, bijvoorbeeld 30 seconden, kan begrijpen en uitvoeren)

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 21:24

Maar wat ik me dan afvraag: als ik in de groepenkast waar het net binnen komt en de AC-In en AC-out van de Victron's terecht komen, hoe kun je dat dan met één handeling uitschakelen? Want de HS is voor het net en ik heb een omschakelaar voor de AC-OUT, waar de rest van de woning achter zit. Dus moet je eigenlijk de HS omzetten en de omschakelaar op 0 zetten. Is dat dan wel toegestaan?

En in de verdeler bij de Victron's heb ik nu een HS voor die verdeler (en daarmee de AC-IN van de Victrons) en een 25A automaat voor de AC-out richting huis. Die AC-out automaat zit daarmee dus niet aan die HS gekoppeld. Hoe krijg je dat dan officieel kloppend? Met twee werkschakelaars voor die verdeler, waarmee je AC-In en AC-out schakelt?

Ik wil het graag netjes aansluiten, maar over-engineering is vaak een valkuil. Veiligheid staat uiteraard wel weer voorop.

• Beer070
born2tweak schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:57:
[...]

Maar wat ik me dan afvraag: als ik in de groepenkast waar het net binnen komt en de AC-In en AC-out van de Victron's terecht komen, hoe kun je dat dan met één handeling uitschakelen? Want de HS is voor het net en ik heb een omschakelaar voor de AC-OUT, waar de rest van de woning achter zit. Dus moet je eigenlijk de HS omzetten en de omschakelaar op 0 zetten. Is dat dan wel toegestaan?

En in de verdeler bij de Victron's heb ik nu een HS voor die verdeler (en daarmee de AC-IN van de Victrons) en een 25A automaat voor de AC-out richting huis. Die AC-out automaat zit daarmee dus niet aan die HS gekoppeld. Hoe krijg je dat dan officieel kloppend? Met twee werkschakelaars voor die verdeler, waarmee je AC-In en AC-out schakelt?

Ik wil het graag netjes aansluiten, maar over-engineering is vaak een valkuil. Veiligheid staat uiteraard wel weer voorop.
Wat ik heb gedaan (2 mogelijke paden voor stroomvoorziening voor de gebruiksgroepen):
Pad 1: (normaal bedrijf)
Stedin -> hoofdschakelaar -> kabel richting victrons -> werk schakelaar -> ALS -> Victron AC-in -> Multi-RS cluster -> Victron AC-out -> keuze schakelaar ( (op gebruik victron) -> 3x 16A installatie schakelaar -> kabel naar oorspronkelijke meterkast -> werkschakelaar -> ALS voor individuele groepen.

Pad 2: (Victron uitgeschakeld voor huis -> de WAF mode)
Stedin -> hoofdschakelaar -> kabel richting victrons -> keuze schakelaar ( (op gebruik stedin) -> 3x 16A installatie schakelaar -> kabel naar oorspronkelijke meterkast -> werkschakelaar -> ALS voor individuele groepen.

De kabels lopen 13 meter binnen huis en zijn alleen in de meterkasten aangesloten, dus volgens NEN1010 is er geen ALS specifiek voor de kabel nodig.

Ik hoop dat dit helpt.

• born2tweak
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:12:
[...]

Wat ik heb gedaan (2 mogelijke paden voor stroomvoorziening voor de gebruiksgroepen):
Stedin -> hoofdschakelaar -> kabel richting victrons -> werk schakelaar -> ALS -> Victron AC-in -> Multi-RS cluster -> Victron AC-out -> keuze schakelaar ( (op gebruik victron) -> 3x 16A installatie schakelaar -> kabel naar oorspronkelijke meterkast -> werkschakelaar -> ALS voor individuele groepen.
Maar als ik het dan goed lees heb je geen kabel beveiliging vanaf de HS naar de victrons? Wat als die kabel door wat voor reden ook beschadigd?

Verder nog niet helemaal antwoord (denk ik) op mijn vraag: kun je hiermee met één handeling alles stroomloos maken? Volgens mij kan dat namelijk niet, dus hoe dan wel? Want de HS en omschakelaar zijn 2 handelingen. Of is het voor jouw situatie voldoende om de (in bold) werkschakelaar te zetten en daarmee alles stroomloos te maken? Want dan is het Victron circuit nog niet stroomloos.

• Beer070
born2tweak schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:18:
[...]

Maar als ik het dan goed lees heb je geen kabel beveiliging vanaf de HS naar de victrons? Wat als die kabel door wat voor reden ook beschadigd?

Verder nog niet helemaal antwoord (denk ik) op mijn vraag: kun je hiermee met één handeling alles stroomloos maken? Volgens mij kan dat namelijk niet, dus hoe dan wel? Want de HS en omschakelaar zijn 2 handelingen. Of is het voor jouw situatie voldoende om de (in bold) werkschakelaar te zetten en daarmee alles stroomloos te maken? Want dan is het Victron circuit nog niet stroomloos.
in de oorspronkelijke meterkast zit de werkschakelaar direct naast de oorspronkelijke hoofdschakelaar en er staat werkschakelaar 'huis' op.
Op de hoofdschakelaar staat: "hoofdschakelaar voeding accu-systeem en omvormers"
Er mist nog een uitleg met kaartje door het huis om bij de tweede meterkast te komen, en daar via het Cerbo display the omvormers actief uit te zetten, en/of de omvormers zelf uit te zetten (met de 3 schakelaars) en/of alle ALS en installatie automaten daar uit te zetten.
Voor mij is dat voldoende, en vele malen beter dan accu's in het stopcontact, omvormers achter de kapstok, accu's en stopcontacten onder de overstort beveiliging van de CV, en wat ik zoal nog meer heb gezien de afgelopen jaren.

• born2tweak
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:27:
[...]

in de oorspronkelijke meterkast zit de werkschakelaar direct naast de oorspronkelijke hoofdschakelaar en er staat werkschakelaar 'huis' op.
Op de hoofdschakelaar staat: "hoofdschakelaar voeding accu-systeem en omvormers"
Er mist nog een uitleg met kaartje door het huis om bij de tweede meterkast te komen, en daar via het Cerbo display the omvormers actief uit te zetten, en/of de omvormers zelf uit te zetten (met de 3 schakelaars) en/of alle ALS en installatie automaten daar uit te zetten.
Voor mij is dat voldoende, en vele malen beter dan accu's in het stopcontact, omvormers achter de kapstok, accu's en stopcontacten onder de overstort beveiliging van de CV, en wat ik zoal nog meer heb gezien de afgelopen jaren.
Helemaal mee eens hoor! Dit is zeker veel veiliger dan wat je elders wel eens ziet en ik denk dat het van mij op ongeveer hetzelfde uit gaat komen. Ik wil het hier ook niet te complex maken, maar wel veilig genoeg. Daarbij heb ik een huis wat oorspronkelijk zijn funderingen al in 18xx ergens had staan, dus ik kom genoeg dingen tegen die niet volgens de huidige normen gedaan zijn. 8)7 Ik probeer het zo goed als mogelijk naar de huidige standaarden te brengen, maar tot een bepaalde grens.

• bdl78
[...]

Pad 2: (Victron uitgeschakeld voor huis -> de WAF mode)
Stedin -> hoofdschakelaar -> kabel richting victrons -> keuze schakelaar ( (op gebruik stedin) -> 3x 16A installatie schakelaar -> kabel naar oorspronkelijke meterkast -> werkschakelaar -> ALS voor individuele groepen.

De kabels lopen 13 meter binnen huis en zijn alleen in de meterkasten aangesloten, dus volgens NEN1010 is er geen ALS specifiek voor de kabel nodig.

Ik hoop dat dit helpt.
Dit zie ik ook wel als een mooie oplossing. Ik zit alleen nog wel met de te overbruggen 25-30 meter naar de schuur zonder aardlekautomaat dus ik denk dat ik deze wel laat zitten. En inderdaad een schakelaar meer uitzetten is nog altijd beter als een accu ergens op een zolder of in een kast zoeken om uit te schakelen. Is het bij victron niet mogelijk een noodstop te maken welke bij indrukken het complete systeem afschakeld? Lijkt me toch wel mogelijk te zijn met de remote on/off aansluiting. Dat is een extra kabel naar het woonhuis en eventueel bij de victron's zelf ook een noodstop. Ga ervan uit als je de hoofd multiplus uitzet dat de andere 2 ook uit gaan?

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 13:42
[...]
De plek van de keuzeschakelaar zit bij mij anders, maar het principe is (natuurlijk) hetzelfde. De twee dikgedrukte schakelaars heb ik naast elkaar in de meterkast geplaatst, zodat je met 1 beweging zowel de netaansluiting afschakelt als de voeding vanuit het ESS. Daarmee is het huis geheel spanningsloos. Zoek alleen nog een u stripje om de schakelaars te koppelen en moet de boel nog netjes labelen.
De accu, de multi's enz. zitten in een losse kast buiten met een aparte werkschakelaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXt2BHwANtxkzy75mZG0wizLUWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4jXqaJhxH4uVwgOqDQWojuD.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
ger356 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:40:
[...]

De plek van de keuzeschakelaar zit bij mij anders, maar het principe is (natuurlijk) hetzelfde. De twee dikgedrukte schakelaars heb ik naast elkaar in de meterkast geplaatst, zodat je met 1 beweging zowel de netaansluiting afschakelt als de voeding vanuit het ESS. Daarmee is het huis geheel spanningsloos. Zoek alleen nog een u stripje om de schakelaars te koppelen en moet de boel nog netjes labelen.
De accu, de multi's enz. zitten in een losse kast buiten met een aparte werkschakelaar.[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, een uitleg voor de brandweer op een goed zichtbaar blad ergens in de buurt zou het helemaal afmaken. Jouw handschrift is beter dan het mijne, dus ik moet eigenlijk met een labelprinter aan de slag.
Ik zit op dit moment in een transitie van 5 groepen naar de andere meterkast dus alles ligt nu open, als ik het netjes op orde heb zal ik ook een foto delen.

• Beer070
bdl78 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:05:
[...]

Dit zie ik ook wel als een mooie oplossing. Ik zit alleen nog wel met de te overbruggen 25-30 meter naar de schuur zonder aardlekautomaat dus ik denk dat ik deze wel laat zitten. En inderdaad een schakelaar meer uitzetten is nog altijd beter als een accu ergens op een zolder of in een kast zoeken om uit te schakelen. Is het bij victron niet mogelijk een noodstop te maken welke bij indrukken het complete systeem afschakeld? Lijkt me toch wel mogelijk te zijn met de remote on/off aansluiting. Dat is een extra kabel naar het woonhuis en eventueel bij de victron's zelf ook een noodstop. Ga ervan uit als je de hoofd multiplus uitzet dat de andere 2 ook uit gaan?
Er is hier op het forum iemand die een prachtige noodstop heeft gemaakt, rode knop die het meet relais onderbreekt inclusief magnetische contactoren voor alle AC aansluitingen en accu's die op basis van het onderbreken van de verbinding automatisch de zaak uitschakelen. Dit werkt in geval van brand dan ook zeer zeker, dus wat betreft veiligheid is dat het beste. Het risico dat er iedere maand een bezem tegen de knop valt en je de hele boel weer netjes in volgorde moet opstarten is dan ook aanwezig. Het is de vraag of een 16 jarige dochter dat zonder wifi of mobiel bereik in de kelderkast dan kan doen als jij toevallig in het buitenland zit op een ski-piste. (of gewoon vast in het verkeer)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:40
Conrado schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:45:
[...]

In het algemeen - ik weet niet wat NEN1010 daar over voorschrijft - zou ik de beveiliging en omschakeling in de meterkast houden. Je wilt één centraal punt hebben waar je het huis spanningsvrij kunt maken. Dat is helemaal belangrijk als derden aan de installatie werken.
Dat hoeft niet perse, je mag na de hoofdzekering de kabel naar meerdere kasten brengen en pas daar hoofdschakelaars plaatsen.
Ik heb er zelf voor gekozen om de kabels naar mijn onderverdelers, na de hoofdschakelaar te plaatsen en voor te beveiligen met een B20 automaat.

Ik zou na de hoofdzekeringen de kabel naar de schuur voorbeveiligen met een B25 dan in de schuur een hoofdschakelaar en daar vanaf de omvormers in.
Voor de retourkabel, deze met een aardlekautomaat (selectief) in de schuur beveiligen en in de meterkast direct op de omschakelaar. Het grid kan ook na de hoofdzekeringen direct op de onschakelaar.

Volgens mij heb je dan alles goed afgedekt met een minimaal aantal componenten. Heb het idee dat sommige het veelste lastig maken.
En na de omvormers 3 losse automaten, vind ik niet een beste is idee in een 3f installatie

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer

Hier voor hebben we nu mooie normen.
Brandweer kan wel zoveel willen.
Voldoet het aan de norm, dan kan hij er helemaal niets mee.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:19
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:53:
[...]

Er is hier op het forum iemand die een prachtige noodstop heeft gemaakt, rode knop die het meet relais onderbreekt inclusief magnetische contactoren voor alle AC aansluitingen en accu's die op basis van het onderbreken van de verbinding automatisch de zaak uitschakelen. Dit werkt in geval van brand dan ook zeer zeker, dus wat betreft veiligheid is dat het beste. Het risico dat er iedere maand een bezem tegen de knop valt en je de hele boel weer netjes in volgorde moet opstarten is dan ook aanwezig. Het is de vraag of een 16 jarige dochter dat zonder wifi of mobiel bereik in de kelderkast dan kan doen als jij toevallig in het buitenland zit op een ski-piste. (of gewoon vast in het verkeer)
Hai allemaal,
Ik zat een poosje geleden met hetzelfde dilemma. Hoe schakel je veilig het circuit in de schuur uit?
Toen bedacht ik het volgende:

Je zou best met een noodstop kunnen werken. Eentje in huis en eentje in serie hiermee in de schuur.
En hiermee kun je 2 magneetschakelaars (in serie met de hoofdschakelaar in de schuur) in-/uitschakelen.
De reden voor 2 magneetschakelaars is het feit dat er kans bestaat dat contacten kunnen blijven plakken.
Is eigenlijk gewoon een standaard noodstopcircuit. Wordt in de industrie vaak i.c.m. Pilz gebruikt.
Liefst magneetschakelaars met een hulprelais op 24Vdc. Dan hou je het veilig want je wil geen 230V op een noodstopschakelaar.
Noodstopschakelaar bijv. Eaton M22-PV/KC02/IY. Contacten zijn daar dubbel uitgevoerd.
Kost wat extra maar dan is het systeem wel redelijk fail-safe.

En een noodstop ga je echt niet met een bezemsteel indrukken :P

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@GJzon
Heb je die Noodstopschakelaars ook voor buiten? Ik heb de installatie in een afgesloten ruimte staan, los van mijn huis. Een noodschakelaar bij de installatie en eentje bij de voordeur, lijkt me wel wat. Misschien met een ruitje ervoor.

• bommer
Hermarcel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:57:
@GJzon
Heb je die Noodstopschakelaars ook voor buiten? Ik heb de installatie in een afgesloten ruimte staan, los van mijn huis. Een noodschakelaar bij de installatie en eentje bij de voordeur, lijkt me wel wat. Misschien met een ruitje ervoor.
Je hebt ze zelfs in EX uitvoeringen.
Ff googlen naar noodstop petrochemie.

• GJzon
Hermarcel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:57:
@GJzon
Je hebt geen kinderen in de buurt zeker? Die graag op de bel drukken.
Ik zou 't niet buiten plaatsen. Ook i.v.m. met inbrekers. Wordt je huis gelijk stroomloos gemaakt, incl. je beveiliging.
Gewoon in de meterkast in de buurt van de hoofdschakelaar. Met een duidelijke label er op zodat iemand weet dat ie naast de hoofdschakelaar ook de noodknop in moet drukken om alles spanningsloos te maken. Kan echt wel binnen de gevraagde 30 seconden.

• Beer070
GJzon schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:06:
[...]

Je hebt geen kinderen in de buurt zeker? Die graag op de bel drukken.
Ik zou 't niet buiten plaatsen. Ook i.v.m. met inbrekers. Wordt je huis gelijk stroomloos gemaakt, incl. je beveiliging.
Gewoon in de meterkast in de buurt van de hoofdschakelaar. Met een duidelijke label er op zodat iemand weet dat ie naast de hoofdschakelaar ook de noodknop in moet drukken om alles spanningsloos te maken. Kan echt wel binnen de gevraagde 30 seconden.
Er is dacht ik ook een variant voor de 300A die door je accu kabels loopt, maar mogelijk ietsje prijziger. Iemand heeft dat hier begin van dit jaar helemaal uitgewerkt. Zag er top uit.

• Hermarcel
  • Niet online
@GJzon
Ik woon in Portugal. Hoofdzekeringen zitten buiten aan de straat in de "omheinigsmuur". Meter ook. De Hoofdverdeler zit in de garage. Die plek is niet gestandardiseerd. De verdeler bij de voordeur is een onderverdeler.

Soms zijn dingen gewoon net effe anders. ;)

• GJzon
Hermarcel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:26:
@GJzon
Ik woon in Portugal. Hoofdzekeringen zitten buiten aan de straat in de "omheinigsmuur". Meter ook. De Hoofdverdeler zit in de garage. Die plek is niet gestandardiseerd. De verdeler bij de voordeur is een onderverdeler.

Soms zijn dingen gewoon net effe anders. ;)
Je hebt gelijk. Dacht alleen hoe het in NL gaat en hoe ik het bij mij thuis zou doen.
Bedacht ineens dat een rode hoofdschakelaar (bijv. Eaton 038873 - T0-2-1/EA/SVB) eigenlijk wel handiger zou kunnen zijn.
Je ziet dan gelijk of ie aan of uit is. Bij een noodstopschakelaar zie je dat vaak niet duidelijk.
Is voor jezelf ook wel handig als je werkzaamheden moet uitvoeren.
Gewoon in de deksel van een kunststof box monteren. In de buurt van de groepenkast of onderverdeler.
In mijn geval zou ik er dan een duidelijke label er naast/onder plaatsen: "uitschakelen zonnepanelen en noodstroomvoorziening"
Je zou zelfs controlelampjes in kunnen bouwen die uitgaan als de spanning er daadwerkelijk af is.
Zou je ook dubbel moeten doen -> lampjes hebben soms de neiging om kapot te gaan.

Je hebt de schakelaars ook compleet gemonteerd IP65 voor buiten: Eaton 207145 - T0-1-8200/I1/SVB

Zit zelf nog in de conceptfase. Alles is goed te doen. Kennis heb ik. Maar het veilig uitschakelen vanuit de meterkast (voor o.a. de brandweer) m.n. in eilandbedrijf is wel een dingetje. Wordt op de diverse forums/fora nog heel weinig over gesproken. Of slecht uitgevoerd.

Heb zelf een Enphase systeem (3-fasen) in de meterkast en wil 3x Victron plus accu's in de schuur plaatsen. 15 meter.
Hou er van om de dingen vooraf goed te overdenken. En hou er niet zo van om door de kruipruimte te moeten gaan. Met nadruk op KRUIP. En geen RUIMTE. Moet in 1 keer klaar zijn.

• Hermarcel
  • Niet online
@GJzon
Dank je wel!

• bdl78
Die noodstop is eigenlijk nog heel simpel te maken. Als je in volledig bedrijf het remote on of contact op de eerste multiplus verbreekt gaat het hele systeem uit. Op het moment je de noodstop weer uittrekt ook weer aan. Je zou een hulpcontact op de hoofdschakelaar kunnen plaatsen wat deze actie doet. Dan heb je met een handeling alles uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHB3iAlcSt_J0YPpasW_oO72pa0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/DzwOwynh7Qu9tNeOvuD7yLOe.webp?f=user_large

De vraag is alleen hoe je hierna weer het beste kunt inschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door bdl78 op 06-11-2025 08:01 ]

• Beer070
GJzon schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:02:
[...]

Je hebt gelijk. Dacht alleen hoe het in NL gaat en hoe ik het bij mij thuis zou doen.
Bedacht ineens dat een rode hoofdschakelaar (bijv. Eaton 038873 - T0-2-1/EA/SVB) eigenlijk wel handiger zou kunnen zijn.
Je ziet dan gelijk of ie aan of uit is. Bij een noodstopschakelaar zie je dat vaak niet duidelijk.
Is voor jezelf ook wel handig als je werkzaamheden moet uitvoeren.
Gewoon in de deksel van een kunststof box monteren. In de buurt van de groepenkast of onderverdeler.
In mijn geval zou ik er dan een duidelijke label er naast/onder plaatsen: "uitschakelen zonnepanelen en noodstroomvoorziening"
Je zou zelfs controlelampjes in kunnen bouwen die uitgaan als de spanning er daadwerkelijk af is.
Zou je ook dubbel moeten doen -> lampjes hebben soms de neiging om kapot te gaan.

Je hebt de schakelaars ook compleet gemonteerd IP65 voor buiten: Eaton 207145 - T0-1-8200/I1/SVB

Zit zelf nog in de conceptfase. Alles is goed te doen. Kennis heb ik. Maar het veilig uitschakelen vanuit de meterkast (voor o.a. de brandweer) m.n. in eilandbedrijf is wel een dingetje. Wordt op de diverse forums/fora nog heel weinig over gesproken. Of slecht uitgevoerd.

Heb zelf een Enphase systeem (3-fasen) in de meterkast en wil 3x Victron plus accu's in de schuur plaatsen. 15 meter.
Hou er van om de dingen vooraf goed te overdenken. En hou er niet zo van om door de kruipruimte te moeten gaan. Met nadruk op KRUIP. En geen RUIMTE. Moet in 1 keer klaar zijn.
Ik ben ruim een dag bezig geweest om 2 maal 5x6mm2 iets van 13m door het huis te trekken. Eerder tijger ruimte dan kruipruimte. Als je het helemaal voor je ziet dan is het hardstikke leuk om te maken.

• Hermarcel
  • Niet online
@bdl78
Aan zoiets zat ik ook te denken. Gecombineerd met uitschakelen van de Multiplussen via hun remote-shutoff (heet dat zo?).

• bdl78
Hermarcel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:14:
@bdl78
Aan zoiets zat ik ook te denken. Gecombineerd met uitschakelen van de Multiplussen via hun remote-shutoff (heet dat zo?).
Ja, de remote on/off zit langs de ve bus. Zit een link over als het goed is die bij verbreken het systeem uitschakelt.

• Conrado
bdl78 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:59:
Je zou een hulpcontact op de hoofdschakelaar kunnen plaatsen wat deze actie doet. Dan heb je met een handeling alles uit.
Alleen valt dan ook alles uit als je bv eilandbedrijf wilt testen.....

Verder is dat een zwakstroonsignaal dus dat moet je helemaal afschermen in de meterkast omwille van de veiligheid.

• bdl78
Conrado schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:00:
[...]

Alleen valt dan ook alles uit als je bv eilandbedrijf wilt testen.....

Verder is dat een zwakstroonsignaal dus dat moet je helemaal afschermen in de meterkast omwille van de veiligheid.
Je eerste punt klopt. je kunt hiervoor de klem welke over de schakelwip gaat wegschuiven om eilandmodus te testen. ook zou je bij de victron voor eilandmode test de voeding kunnen wegnemen.

Als je hulpcontact een relais aanstuurt heb je ook een scheiding.hangt dan los van de 230 volt.

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Sontheimer Omkeer Fast Closing NULLAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynQ4sgQENLEeaHf5Qx46AKPGlos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPaZ3jTA13UuhOKftlcfcaaH.png?f=fotoalbum_large

• Hermarcel
  • Niet online
@agazus
Ik dacht dat die schakelaar ook, bij uitschakelen, de nul als laatste verbrak? Dat mis ik ik dit plaatje.

• born2tweak
Hermarcel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:41:
@agazus
Ik dacht dat die schakelaar ook, bij uitschakelen, de nul als laatste verbrak? Dat mis ik ik dit plaatje.
Volgens mij kun je uit het lijntje van de N opmaken dat deze als laatste af gaat, maar ook als eerste contact maakt bij sluiten. Hoe het apparaat is gebouwd is dat het aan beide kanten een gescheiden schakelaar heeft, dus iedere 'bron' heeft een eigen schakelaar. Dat betekent voor de ene sluiten en de andere openen. Daarmee ook een mechanische zekerheid van gescheiden netten.

• Hermarcel
  • Niet online
@born2tweak
Dat begrijp ik, maar het plaatje heeft het expliciet over alleen schliessenden/closing contacten, vandaar.

• blaaspijp
Ik merk vandaag dat het systeem last heeft van throttling. Ik heb mijn ventilatie beperkt omdat de schuur wat afkoelt. Nu wordt het wel iets warmer maar bijlange na niet de 38 graden die het zomers was. De uitlaat van de RS is nu 32gr. en de schuur temperatuur loopt op tot 15-17 graden.
Iemand een idee door welke parameters een multi RS gaat inhouden?

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:36
Hermarcel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:30:
@born2tweak
Dat begrijp ik, maar het plaatje heeft het expliciet over alleen schliessenden/closing contacten, vandaar.
Hier laat een onderhoudende Oostenrijkse YT-er zien hoe twee bekende omschakelaars in elkaar zitten: YouTube: Vergleich Sontheimer 40A vs. Kraus&Naimer 40A Ich zerlege zwei Notst...

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
Ben bezig met het ontwerp van twee vrijwel identieke systemen, 1 fase MP2 met 32 kwh accu. Alle vragen die hier al gesteld zijn helpen erg, alleen zit met de zonnepanelen.
Beide huizen hebben Apsystems Ds3 micro-omvormers, 1 vd 2 heeft ook nog een solar edge omvormer.
Is het mogelijk om de Ds3 ook op de AC-out aan te sluiten zodat ze blijven werken bij Net uitval? (solaredge is geen probleem)
Sowieso was ik van plan om de ET112 meter toe te voegen, en zou met modbus de maximale opwek moeten kunnen beperken. Alleen kan niet terugvinden of frequency shifting werkt. Sowieso heb je de net code die bepaald dat ze bij 50,2Hz uitvallen, dus vraag me af of ze worst case niet gewoon uitvallen als de MP2 de frequentie verhoogt?

Zat te denken of je via modbus niet de opgewekte energie kan beperken aan de hand van de SOC, en zodra de opwek moet stoppen dat frequentie shift de DS3 omvormers gewoon laat uitvallen?

• Hermarcel
  • Niet online
@lampy25
Volgens dit document kan de ECU-R (de Ds3 management module) ingesteld worden om Modbus-TCP te praten. Als je modbus aanzet op de Cerbo of Multiplus/GX en deze aan hetzelfde netwerk hangt, dan zou je met de discovery op de Cerbo de ECU-R moeten kunnen vinden. De ECU-R (en bijbehorende Ds3'en) worden dan bestuurd door de Victron apparatuur.

Disclaimer: Niet door mij getest. Ik heb geen APsystems spullen. Bovenstaande komt recht uit Google gekoppeld aan een beetje ervaing met de Sunspec implementatie van Victron.

Edit:
Als je toevallig Home Assistant hebt draaien op één van de twee sites, dan zou je de Sunspec data kunnen bekijken met de Sunspec integratie.

[ Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 07-11-2025 09:23 ]

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
Hermarcel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:22:
@lampy25
Volgens dit document kan de ECU-R (de Ds3 management module) ingesteld worden om Modbus-TCP te praten. Als je modbus aanzet op de Cerbo of Multiplus/GX en deze aan hetzelfde netwerk hangt, dan zou je met de discovery op de Cerbo de ECU-R moeten kunnen vinden. De ECU-R (en bijbehorende Ds3'en) worden dan bestuurd door de Victron apparatuur.

Disclaimer: Niet door mij getest. Ik heb geen APsystems spullen. Bovenstaande komt recht uit Google gekoppeld aan een beetje ervaing met de Sunspec implementatie van Victron.

Edit:
Als je toevallig Home Assistant hebt draaien op één van de twee sites, dan zou je de Sunspec data kunnen bekijken met de Sunspec integratie.
Thnx! Idd lees ik de modbus van de ECU-C uit via openhab, dus dit zou ook moeten lukken op de Cerbo. Al vind de cerbo de ECU nog niet, maar misschien ondersteund die maar 1 client (SolarEdge heeft dit ook)

Vraag me dan nog wel af of ik straffeloos de DS3 op de AC-out kan zetten, aangezien frequency shift mogelijk niet naar behoren werkt.

• bdl78
Een vraagje, en misschien wel het verkeerde topic of moet ik hier een nieuw topic voor aanmaken.
Heeft iemand ooit een accu via https://yixiangpower.com besteld en op een victron 3fase systeem toegepast en wat zijn dan de specifieke instellingen welke er toegepast moeten worden?

Er is overal zoveel info te vinden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De prijs van 1515 euro voor een diy pakket met grade a 314 cellen blussysteem en jk 200amp bms ziet er allemaal goed uit en ook diverse mensen bevestigen dit maar ik spreek liever iemand die mijn dit kan vertellen en hier gebruikers info over heeft voordat ik hier bestel.

• Hermarcel
  • Niet online
@lampy25
  • Is de firmware van de Cerbo v3.60 of later
  • Heb je Modbus TCP aangezet op de Cerbo (settings/services)?
  • De Modbus TCP poort waar de Cerbo mee verbindt is 502 en kan aan de Cerbo zijde niet veranderd worden. Deze moet dus 502 zijn aan ECU-C zijde.

[ Voor 33% gewijzigd door Hermarcel op 07-11-2025 13:25 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@bdl78
Word je via die website niet meteen doorgestuurd naar Alibaba (dus niet Aliexpress)?
Ik heb driemaal V2 boxen met elk 16 x MB31 bij Miaoxin Tie besteld. Via Alibaba dus. Alibaba is aan te bevelen in verband met hun kopersbescherming, het zijn toch forse bedragen.

Mijn eerste contact was op 11 april 2025. Ik kreeg een aanbod voor drie boxen, 48 x MB31 en een trolley. Na wat gepraat werd dat aanbod klein beetje verlaagd. Op 15/4 betaald.
Beloofde datum werd, bij lange, niet gehaald. (Was niet erg want ik was toch nog mijn Victron systeem aan het opbouwen). Beloofde datum was eind april voor de kasten+trolley en begin mei voor de cellen. Volledige order arriveerde op 14 juni. Vanwege de vertraging had ik een gratis V19 BMS bedongen (de order had nog V15 BMS'sen. Deze V19 BMS liet nog even op zich wachten en werd op 31/10 bezorgd.

Uiteindelijk is alles in orde gekomen. Accu's zijn sinds medio juli in bedrijf zonder problemen.
Ik had wel wat vertraging verwacht, maar prettig is het natuurlijk niet. Het gebrek aan communicatie is wat me het meest stoorde. Ik nam standaard twee weken na het verstijken van een deadline weer contact op.

Edit: 3-fase Victron systeem hier met drie 8000VA Multiplussen, Cerbo, Gridmeter, Smartshunt en Lynx busbar.

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 07-11-2025 15:36 ]

• ger356
bdl78 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:47:
Heeft iemand ooit een accu via https://yixiangpower.com besteld en op een victron 3fase systeem toegepast en wat zijn dan de specifieke instellingen welke er toegepast moeten worden?

Er is overal zoveel info te vinden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De prijs van 1515 euro voor een diy pakket met grade a 314 cellen blussysteem en jk 200amp bms ziet er allemaal goed uit en ook diverse mensen bevestigen dit maar ik spreek liever iemand die mijn dit kan vertellen en hier gebruikers info over heeft voordat ik hier bestel.
Ik heb twee 16 kWh bakken besteld bij Yixiang via Alibaba. Die bakken waren nog niet voorradig met het BMS versie 19 in Polen, dus ze moesten vanuit China komen. Gelijk 32 EVE MB61 cellen besteld en later een trolley bijbesteld. Je moet prijs opvragen en betalen bij bestelling (best eng). Ik kreeg geen leveringsdatum en heb ook verder niets gehoord tot ze ineens op de stoep stonden. Reken op 4 maanden max. Trolley ontbrak, maar 1 berichtje en er werd een trolley vanuit Polen nagestuurd. Die was binnen 2 weken in huis. Al met al prima ervaring als je maar geen haast hebt. Je kunt dezelfde spullen ook uit Polen bestellen bij dezelfde dame en dan heb je het wel snel.
Instellingen staan op de site van off-grid garage. https://off-grid-garage.com/my-settings/

• Beer070
ger356 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:30:
[...]

Ik heb twee 16 kWh bakken besteld bij Yixiang via Alibaba. Die bakken waren nog niet voorradig met het BMS versie 19 in Polen, dus ze moesten vanuit China komen. Gelijk 32 EVE MB61 cellen besteld en later een trolley bijbesteld. Je moet prijs opvragen en betalen bij bestelling (best eng). Ik kreeg geen leveringsdatum en heb ook verder niets gehoord tot ze ineens op de stoep stonden. Reken op 4 maanden max. Trolley ontbrak, maar 1 berichtje en er werd een trolley vanuit Polen nagestuurd. Die was binnen 2 weken in huis. Al met al prima ervaring als je maar geen haast hebt. Je kunt dezelfde spullen ook uit Polen bestellen bij dezelfde dame en dan heb je het wel snel.
Instellingen staan op de site van off-grid garage. https://off-grid-garage.com/my-settings/
Er is nogal wat discussie elders of er vanuit Alibaba echte Eve cellen worden geleverd. Geen idee hoe je dat zou moeten checken, maar wel enig sinds van belang om te weten of je een aantoonbare kwaliteit koopt. (Misschien geen hoge kwaliteit maar wel aantoonbaar) enig idee of jouw cellen echt zijn?

• ger356
Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:11:
[...]

Er is nogal wat discussie elders of er vanuit Alibaba echte Eve cellen worden geleverd. Geen idee hoe je dat zou moeten checken, maar wel enig sinds van belang om te weten of je een aantoonbare kwaliteit koopt. (Misschien geen hoge kwaliteit maar wel aantoonbaar) enig idee of jouw cellen echt zijn?
Jazeker, want het zijn van die blauwe.
grapje, ik heb eigenlijk geen idee, want ik heb ook niet de moeite genomen om zo'n QR code te scannen en ik weet ook niet meer wat er op de dozen stond.
Maar ze doen het keurig met nauwelijks verschil tussen de cellen, ook nu ze een aantal malen naar 100% geweest zijn.
Zalig zijn de onwetenden. :)

• Beer070
ger356 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:33:
[...]

Jazeker, want het zijn van die blauwe.
grapje, ik heb eigenlijk geen idee, want ik heb ook niet de moeite genomen om zo'n QR code te scannen en ik weet ook niet meer wat er op de dozen stond.
Maar ze doen het keurig met nauwelijks verschil tussen de cellen, ook nu ze een aantal malen naar 100% geweest zijn.
Zalig zijn de onwetenden. :)
Ik heb zelf niet veel moeite met onwetend zijn. ik kan me wel voorstellen dat 3500 euro investeren in mogelijk een willekeurige vrouw of man aan de andere kant van de wereld die je praktisch gezien niet voor de rechter kan slepen als het niet klopt een gokje is wat niet iedereen bereid is om te doen. Je kansen zijn allicht beter dan een zuid-Afrikaans illegaal casino 😏. Maar ik kan niet ontkennen dat ik die gok ook wel eens heb genomen…

• Hermarcel
  • Niet online
Zo werkt het ook niet, natuurlijk. Het is niet zo dat ik zelf op zoek ben gegaan naar iemand die accubakken en cellen verkoopt. Velen (ook youtubers) zijn voorgegaan. Dat maakte het een stuk minder eng. Voor mij dan toch.

• Hermarcel
  • Niet online
En ja. Andy van OffGrid Garage heeft veel invloed op mijn keuze gehad. De ontwikkeling van het JK BMS heb ik op de voet gevolgd.

Allemaal zaken om het minder eng te maken.

• Beer070
Hermarcel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:00:
Zo werk het ook niet, natuurlijk. Het is niet zo dat ik zelf op zoek ben gegaan naar iemand die accubakken en cellen verkoopt. Velen (ook youtubers) zijn voorgegaan. Dat maakte het een stuk minder eng. Voor mij dan toch.
Kan ik me voorstellen. Voor mij is de afweging wat het extra kost en of ik het verschil erg genoeg vind om het risico op gedoe te nemen. Er zijn veel mensen die merk accu’s en oplossingen kopen om dat risico te ontlopen, Solaredge, balans, pylon tech, deye etc. Ik respecteer ieders keuze en het staat iedereen vrij om daarin een eigen keuze te maken.
Als ik een hele dag zou moeten werken om 100 euro extra te betalen voor accu’s zou ik die balans anders beleven.

• Hermarcel
  • Niet online
Het exact weten wat er in zo'n kast zit en het zelf zorgvuldig opbouwen om niks (nou ja, zo weinig mogelijk) aan het toeval over te laten was voor mij ook belangrijk.

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:11:
[...]

De QR codes wijzen op Eve MB31 cellen. Met de Victron shunt heb ik een capaciteit gemeten van 980 Ah, oftewel bijna 327 Ah per cel. Ik laad ze op de eerste van elke maand tot 100% en laat ze balanceren. De mismatch (vóór het balanceren) is nooit meer dan max 10 mV. Ik balanceer to 5 mV.

Edit: Dit vergeten toe te voegen: "Dus ik denk wel dat het goed zit"
Verder nog:
Voor wat het waard is: Op Aliexpress zitten cowboys. Maar ik heb gemerkt dat als ik, op Alibaba, dreig om een geschil te starten, dat men daar toch behoorlijk zenuwachtig van wordt en een stuk harder gaat lopen. Zoals ik al zei: Voor wat het waard is.

[ Voor 19% gewijzigd door Hermarcel op 07-11-2025 21:55 ]

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:42
Hermarcel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:02:
En ja. Andy van OffGrid Garage heeft veel invloed op mijn keuze gehad. De ontwikkeling van het JK BMS heb ik op de voet gevolgd.

Allemaal zaken om het minder eng te maken.
De Chinezen staan ​​erom bekend dat ze hun producten goedkoper maken nadat ze op de markt zijn gebracht.
Hallo vuurwerk!

• Hermarcel
  • Niet online
@Jesaul
Wat wil je hiermee zeggen?

• bdl78
Hermarcel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:34:
@bdl78
Word je via die website niet meteen doorgestuurd naar Alibaba (dus niet Aliexpress)?
Ik heb driemaal V2 boxen met elk 16 x MB31 bij Miaoxin Tie besteld. Via Alibaba dus. Alibaba is aan te bevelen in verband met hun kopersbescherming, het zijn toch forse bedragen.

Mijn eerste contact was op 11 april 2025. Ik kreeg een aanbod voor drie boxen, 48 x MB31 en een trolley. Na wat gepraat werd dat aanbod klein beetje verlaagd. Op 15/4 betaald.
Beloofde datum werd, bij lange, niet gehaald. (Was niet erg want ik was toch nog mijn Victron systeem aan het opbouwen). Beloofde datum was eind april voor de kasten+trolley en begin mei voor de cellen. Volledige order arriveerde op 14 juni. Vanwege de vertraging had ik een gratis V19 BMS bedongen (de order had nog V15 BMS'sen. Deze V19 BMS liet nog even op zich wachten en werd op 31/10 bezorgd.

Uiteindelijk is alles in orde gekomen. Accu's zijn sinds medio juli in bedrijf zonder problemen.
Ik had wel wat vertraging verwacht, maar prettig is het natuurlijk niet. Het gebrek aan communicatie is wat me het meest stoorde. Ik nam standaard twee weken na het verstijken van een deadline weer contact op.

Edit: 3-fase Victron systeem hier met drie 8000VA Multiplussen, Cerbo, Gridmeter, Smartshunt en Lynx busbar.
Nee, de website gaat zoals ik zie niet naar Alibaba maar blijft gewoon op dezelfde site. Ik heb mailcontact gehad en ze beloven Grade a cellen van eve en vanuit Polen levertijd van ongeveer 7 dagen voor 1515,- . Tja wat moet je ervan zeggen. De vraag is of ze woord houden maar je leest wel positieve verhalen over de leveringen. Of het waar is, dat is dan weer de vraag.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:40
De QR codes zeggen helaas niet zoveel. De Chinezen schuren die eraf en laseren er gewoon een nieuwe in. Veel terug te vinden op diysolarforum.

Om dat te controleren moet je de zwarte beschermfolie eraf trekken; dan kun je zien of er een code weggeschuurd is.

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:42
Ik koop al heel lang veel dingen uit China. Eerst brengen ze een geweldig product uit, en zodra het goed verkoopt, voeren ze enorme prijsverlagingen door en verlagen ze de kwaliteit. Als de ene partij batterijen uitstekend is, kan de volgende wel drie keer minder. China houdt ervan ons te misleiden om geld te verdienen.

• ger356
Jesaul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:18:
[...]

Ik koop al heel lang veel dingen uit China. Eerst brengen ze een geweldig product uit, en zodra het goed verkoopt, voeren ze enorme prijsverlagingen door en verlagen ze de kwaliteit. Als de ene partij batterijen uitstekend is, kan de volgende wel drie keer zo lang meegaan. China houdt ervan ons te misleiden om geld te verdienen.
Het lijken wel ondernemers :)

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
Ik ben denk ik een heel eind met mijn ontwerp voor een 64 kWh systeem (we beginnen met 1 stuks Yixiang MB56 en later uitbreidbaar naar 2 stuks).

Graag leg ik het hier eens voor, op en aanmerkingen meer dan welkom!

Ik heb hoofdzakelijk nog wat twijfels over de automaten van en naar het ESS. Momenteel hou ik daar 40A aan omdat het me puur om de aardlek-functie te doen is, de Multi RS en kabeldiktes zijn allemaal prima geschikt voor 40A. Klopt mijn redenatie?
Bij terugkomst in de meterkast vanaf het ESS zie ik geen reden om een extra werkschakelaar toe te voegen, ik zag dat enkele anderen dat wel gedaan hebben. Is daar een goede reden voor? De SFT440 doet ten slotte ook dienst als werkschakelaar.

Verder moet er alleen nog een automaat bij voor de VM-3P75CT als ik het goed heb, voor het gemak niet ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdDaBxD_P6NFctx3tARKnnZiGKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NwpumkwOXM4Jt7LLw1iFIw3.png?f=fotoalbum_large

• ger356
Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:33:
Bij terugkomst in de meterkast vanaf het ESS zie ik geen reden om een extra werkschakelaar toe te voegen, ik zag dat enkele anderen dat wel gedaan hebben. Is daar een goede reden voor? De SFT440 doet ten slotte ook dienst als werkschakelaar.
[Afbeelding]
Ik heb wel een extra schakelaar geplaatst omdat het aandacht en precisie vraagt om die Hager in het midden te krijgen en dat wil ik de brandweer niet aandoen als de spanning van het huis af moet en je niets ziet door rook.
Bovendien heb ik die schakelaar naast de inkomende hoofdschakelaar geplaatst, zodat je met één grove beweging beide af kan schakelen en het huis zeker spanningsloos is.

• Matsuda
ger356 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:42:
[...]

Ik heb wel een extra schakelaar geplaatst omdat het aandacht en precisie vraagt om die Hager in het midden te krijgen en dat wil ik de brandweer niet aandoen als de spanning van het huis af moet en je niets ziet door rook.
Bovendien heb ik die schakelaar naast de inkomende hoofdschakelaar geplaatst, zodat je met één grove beweging beide af kan schakelen en het huis zeker spanningsloos is.
Dat is een logische redenatie, ga ik overnemen 🙂

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01:03

pvg

Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:33:
Ik ben denk ik een heel eind met mijn ontwerp voor een 64 kWh systeem (we beginnen met 1 stuks Yixiang MB56 en later uitbreidbaar naar 2 stuks).

Graag leg ik het hier eens voor, op en aanmerkingen meer dan welkom!

Ik heb hoofdzakelijk nog wat twijfels over de automaten van en naar het ESS. Momenteel hou ik daar 40A aan omdat het me puur om de aardlek-functie te doen is, de Multi RS en kabeldiktes zijn allemaal prima geschikt voor 40A. Klopt mijn redenatie?

Verder moet er alleen nog een automaat bij voor de VM-3P75CT als ik het goed heb, voor het gemak niet ingetekend.

[Afbeelding]
Alamats voor en na de victrons moet 300mA zijn ipv 30mA en liefst selectief: je hele huis hangt er achter en dan heb je zo 30mA lekstroom…

Heb je wel een victron meter nodig als alles toch aan de ac out hangt?

• Matsuda
pvg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:42:
[...]

Alamats voor en na de victrons moet 300mA zijn ipv 30mA en liefst selectief: je hele huis hangt er achter en dan heb je zo 30mA lekstroom…
Eens, over het hoofd gezien.. dank!
[...]

In principe niet, maar ik weet niet of ik in de toekomst nog het e.e.a. wil veranderen aan de opstelling dus ik hou rekening met 'plek' voor de energie-meter. Wellicht ga ik enkele lasten toch achter de Victron's uithalen, zoals onze laadpaal. Maar je hebt gelijk.

• blaaspijp
Hebben meer gebruikers een vlakke dag morgen qua SOC?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wixekqssvlni6pjSKjnupTGw6gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ulSYAzdQSLXnfiNEtb9O1RT.jpg?f=fotoalbum_large

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:14
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:32:
Hebben meer gebruikers een vlakke dag morgen qua SOC?

[Afbeelding]
Er zit maar 4 cent tussen laagste en hoogste prijs morgen, dus dan gaat er niet veel gebeuren.

• blaaspijp
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxDT1_3kHpQxB0oJjuv21KJfP-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvpryC29UIXOs4lqHImzbUwe.jpg?f=fotoalbum_large

• Matsuda
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:53:
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus.
Dat geldt alleen als er geen 6 mA verklaring is.
Dat hebben de Victrons inmiddels allemaal (tijdje terug mistte die nog voor de Multi RS). Als deze verklaring er niet is zou het betekenen dat je inderdaad stroomafwaarts Type B aardlekschakelaars dient toe te passen, duur grapje.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
Bij Victron wordt in eilandbedrijf automatisch de N met PE verbonden.

Als het net weer terugkomt wordt deze N-PE verbinding weer verbroken. Want dan is de N-PE verbinding vanuit het net geregeld.

Ik weet nog dat we vroeger een proef in de natuurkunde les deden met een scheidingstrafo (dus geen N-PE verbinding). Je meet 220 volt achter deze trafo en je kon straffeloos één van de twee 220 draden beetpakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 08-11-2025 16:09 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blaaspijp
Maar een verklaring is de papieren afwikkeling zodat je zeker weet of je systeem voldoet.
Zijn er dan ook bekende omvormers welke hier niet aan voldoen?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:06
[...]

Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Beer070
John245 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,
Is het niet max 2mA per groep? En beetje afhankelijk van wat je in de schuur en garage doet? Ik denk aan een lasapparaat, een 3 fase cirkelzaag van wat groter formaat, of dat soort dingen.
Ik had een tijdje 125mA lekstroom door een sufferd die door de vorige eigenaren is ingeschakeld om een vloer vast te schroeven (door een stel Electra buizen). Inmiddels dat stuk uitgeschakeld en weer keurige isolatie waarden.

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:36
Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:05:
[...]

Eens, over het hoofd gezien.. dank!

[...]

In principe niet, maar ik weet niet of ik in de toekomst nog het e.e.a. wil veranderen aan de opstelling dus ik hou rekening met 'plek' voor de energie-meter. Wellicht ga ik enkele lasten toch achter de Victron's uithalen, zoals onze laadpaal. Maar je hebt gelijk.
Je hebt 2x een ADM425G getekend met bijschrift B40: ADM425G = B25 Alamat. In dat geval (25A) hoeven de YMvK's geen 5x 10mm2 te zijn en volstaat 5x 6mm2 ruimschoots bij 10m.
Energiemeter kun je ook achter een bestaande 4P B16 zetten, dan hoef je daar geen aparte automaat voor in te plannen.

• Matsuda
Bedankt @peterem , automaat bijschrift was slordigheid in het spelen met het ontwerp. Dank je!
Goed idee qua automaat voor de EM, maar het nog uit achter welke groep dit zit? Kan het uit de handleiding niet goed opmaken - daar tekenen ze 'm steeds in direct na de hoofdaansluiting.

de 5x10mm2's zijn inderdaad over-designed, zelfs voor de 40A alamat. Mantelbuis-afmetingen zijn geen beperking hier dus ik redeneer; groter is beter..

• Hermarcel
  • Niet online
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren doordat een deel van de stroom via aarde terug kan vloeien naar de wijktransformator van de netbeheerder en dus buiten de ALS om gaat. Dat "lekken" gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij een storend apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.
Ik doe een maandelijkse off-grid test door de grid uit te schakelen. Naast een globale check van alles doe ik ook een test met mijn Duspol of de aardlekbeveiliging in huis normaal werkt. Hiermee check ik dus of de PE-N verbinding correct wordt gemaakt. Deze test kun je niet vervangen door een druk op de testknop van de ALS: die stuurt nl geen lekstroom over de aardedraad en test dus ook niet de PE-N verbinding. Ipv een Duspol kun je evt ook een stopcontacttester gebruiken.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit 1: Stukje over vereffening toegevoegd
Edit 2: Stukje over testen toegevoegd

[ Voor 20% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 23:00 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:09:
[...]

(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren door een deel van de stroom naar aarde af te voeren. Dat gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij het storende apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit: Stukje over vereffening toegevoegd
Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:27:
[...]

Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)
Lekken naar water betekent eigenlijk via water naar aarde. Ook dat werkt alleen als via dat water en die aarde een retourpad naar de bron (gridbedrijf: trafo netbeheerder, eilandbedrijf: inverter) gelefd kan worden.

Die koppeling die jij beschrijft door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 22:34 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:30:
[...]

Die koppeling door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.
Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)
O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:36:
[...]

O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.
Als referentiekader is Portugal een prachtige plek. Ik woon in een grijs rijtjeshuis in Den Haag. Het weer is hier in ieder geval nog minder dan bij jou. Maar met een beetje meer global warming en een blijvende warme Golfstroom kan het nog lekker worden

[ Voor 10% gewijzigd door Beer070 op 08-11-2025 22:46 ]

• bommer
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Klopt de hele wijk is hier TN-C, betekend extra puls slaan voor batterij systeem.
je wilt niet hebben dat als iemand met zijn graafmachine door de kabel gaat er geen aarde is.

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste