• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Red devil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Ik vind die Dyness wel erg praktisch, niet te diep, op wieletjes, IP65 en goede prijs per kWh
Bedoel je dan de Dyness PowerBrick Plus?

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 09:59
Gunther.S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Je ziet veel installaties omdat dat een groot merk is en goede reclame maakt imo; ik zie er ook veel slechte ervaringen mee verschijnen online: slechte support, snel garantieclaims afwijzen.

Bovendien is het een 15S batterij, incompatibel met de meeste andere 16S batterijen (of je verliest een deel capaciteit van de extra 16S batterij).

Andere merken: Voltsmile, Dyness, Nkon, zelfbouw
Ja ik had gezien dat de Pytes E-BOX-48100R ook niet slecht was. Enkel wat meer configuratie bij setup blijkbaar.

En nog een nadeel is dat je er maar 8 kan plaatsen zonder de centrale BMS managment. Terwijl bij pylontech kan je er 16 hebben zonder. (Over de 16 zal ik toch nooit gaan.)

[ Voor 12% gewijzigd door ghost616 op 26-06-2026 16:25 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:23
rens-br schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Bedoel je dan de Dyness PowerBrick Plus?
Yes exact. De form factor vind ik voor in de garage ideaal, hoef je niet bang te zijn dat e.e.a. kapot gaat als iemand daar een fiets tegenaan gooit.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:42
ghost616 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:22:
Ja ik had gezien dat de Pytes E-BOX-48100R ook niet slecht was. Enkel wat meer configuratie bij setup blijkbaar.
Ik gebruik deze. Is goed. Via OffGrid Centrum te verkrijgen on de de eigen naam "Totle".

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Yixiang 16S is minstens zo populair als de pylontech heb ik het idee, en flink goedkoper

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
SkyFlyer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:08:
Yixiang 16S is minstens zo populair als de pylontech heb ik het idee, en flink goedkoper
alle zelfbouw zal goedkoper uitvallen dan Pylontech, Dyness PowerBrick Plus zit dicht tegen zelfbouw aan (€2k inc. btw). Als ik ooit installateur wordt, bied ik dát aan.

Zelfbouw is in België ook een lastig ding met keuring, onduidelijke regels voor DC en vooral CE stickertjes nakijken (mijn EVE cellen hebben bv een CE sticker, maar als ik de leverancier/eve zelf vraag voor conformiteitscertificaat is het van "we kunnen u niet helpen met deze complexe technische vraag", Yixiang heeft ook op hun site CE staan, maar ik vind er opnieuw niets van terug).

Daarnaast vind ik de prijsstelling en bestelprocedure voor Yixiang niet duidelijk. Ik zie all-in prijzen van Yixiang v3 van $568, maar ook €310 (+€84 verzending) op alibaba; wat neem je dan best? Is het zo dat daar 100% nog douane -en inklaringskosten bij komen?

• rens-br

rens-br

Gunther.S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:59:
[...]

alle zelfbouw zal goedkoper uitvallen dan Pylontech, Dyness PowerBrick Plus zit dicht tegen zelfbouw aan (€2k inc. btw). Als ik ooit installateur wordt, bied ik dát aan.

Zelfbouw is in België ook een lastig ding met keuring, onduidelijke regels voor DC en vooral CE stickertjes nakijken (mijn EVE cellen hebben bv een CE sticker, maar als ik de leverancier/eve zelf vraag voor conformiteitscertificaat is het van "we kunnen u niet helpen met deze complexe technische vraag", Yixiang heeft ook op hun site CE staan, maar ik vind er opnieuw niets van terug).

Daarnaast vind ik de prijsstelling en bestelprocedure voor Yixiang niet duidelijk. Ik zie all-in prijzen van Yixiang v3 van $568, maar ook €310 (+€84 verzending) op alibaba; wat neem je dan best? Is het zo dat daar 100% nog douane -en inklaringskosten bij komen?
En garantie op zijn Yixiang is natuurlijk ook maar de vraag en lastig.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:08
[...]

Bij YiXiang besteld, offerte gekregen en ddp (inclusief alle belastingen) bij de voordeur afgeleverd vanuit China. Geen extra kosten dus. Trolley waren ze vergeten. Een berichtje via AliBaba en een week later was die ook binnen

• rens-br

rens-br

Ramtka schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Bij YiXiang besteld, offerte gekregen en ddp (inclusief alle benadrukken) bij de voordeur afgeleverd vanuit China. Geen extra kosten dus. Trolley weten ze vergeten. Een berichtje via AliBaba en een week later was die ook binnen
Wat had je besteld en wat was je kwijt als ik vragen mag?

• SkyFlyer
  • Nu online
rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:00:
[...]

Niet direct aan mij gevraagd, voor voor extra datapunten:

November 2024:

4x Yixiang DIY V2

64x Eve MB30

1x Trolley

USD 7000,- incl. Shipping DDP

(€96/kWh)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier is de installatie zo goed als afgerond;

Er komt nog een extra Smartsolar 450/100 voor mijn andere panelen. De Enphase 1 fase heeft er geen zin meer in, Enphase zelf weet het ook niet echt, schiet dus niet op. De Envoy-S heeft er 1 dag ingestaan, profiel is toegewezen door Enphase, meetspoelen (l1, l2 en l3), maar toch willen de micro's niet starten. Ik mis dus op deze dagen aardig wat stroom van mijn panelen op zuid, die je al ziet, liggen oost-west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbOa1A9yoHdnWVNEQFTNIFhCBCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48KlFV5rbhh5KTq8K80cfqM3.png?f=fotoalbum_large

3x MultiPlus-II 48/6k5/100-50
Cerbo GX
GX Touch 70
VM-3P75CT energiemeter
6x Voltsmile V10 Classic 5.12kWh in hun eigen 22U patchkast
3x Lynx, elke batterij zit op zijn eigen zekering
1x Smartsolar 150/35 (de 2 ochtendpanelen a 455wp per stuk, Trina)
1x Smartsolar 250/60 Tr (de 3 avondpanelen a 455wp per stuk, Trina)
Aardpen

Daarnaast ook de volledige groepenkast vernieuwd - alle eindgroepen, plus nieuwe vanwege de verbouwing zijn overgezet naar Alamat's, volledig ABB in een 96-module grote veldverdeler. Bedrading is allen 10mm2. Hier zit dan ook de by-pass, bij Victron is een kleine onderverdeler.

• Ramtka
[...]

Meetpunt eind januari: 2x mb56 box met trolley en eve mb65 cellen voor 5000 eur ddp. Levering vanuit China, twee maanden onderweg. Wel vergeten om om korting te bedelen...

Daarnaast via Aliexpress zelf al het gereedschap gekocht om kabels te knippen en ogen te krimpen. Totale kosten installatie met 3x Victron 6k5 10k Eur (DIY)

[ Voor 29% gewijzigd door Ramtka op 27-06-2026 10:36 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
hier sinds kort ook aan het kijken naar een Victron setup aangezien mijn Marstek Venus A kapot gegaan is en de leverancier (vermoed dozen schuiver) niet reageert.

Heb afgelopen dagen het e.a. gelezen en ben er redelijk van overtuigd dat een Victron setup beter past bij mij.
Het enige waar ik het voor wil gaan gebruiken is NOM draaien, handelen doen we niet, hebben gewoon vast energie contract. Leveren ongeveer 2500kWh-3000kWh jaar terug (de EV is meestal niet thuis wanneer de zon schijnt.

Met de Marstek (6kWh)heeft afgelopen maanden best lekker gedraaid en zo 500kWh niet terug geleverd.
Nu aan het kijken naar een iets grotere opslag. 10-15kWh.
Het vermogen hoeft voor mij niet enorm hoog te zijn en een 3 fase systeem is ook niet nodig. De hoofd meter corrigeert immers tussen de fase.

High level eisen,
+/-3kW max vermogen, dan hoeft niet de gehele groepenkast verbouwd te worden en kan het op een 16A groep.
HomeAssistant integratie lokaal
NOM dmv PV overschot op te slaan
Veilige accu met intern blus systeem
Eventuele accuverwarming, plaats het in de schuur
Mogelijkheid om later zonnepanelen in te koppelen.
Ongeveer 3000,- voor 10a 15KWh opslag

Hierdoor kom ik nu op het volgende:
Victron Multiplus II 3000 GX, of heeft het voordelen om voor een Victron Multiplus II 4K5VA icm met een cerbo gx mk2 te gaan? Voor mij is 2,4kW levering voldoende. Begreep dat je altijd het uitgaand vermogen kon instellen en begrenzen eventueel.
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter voor de aansturing voor NOM
Dyness PowerBrick Plus – 16,07 kWh, eisen accu: compleet, interne afzekering zodat losse zekeringen niet nodig zijn en intern blussysteem, daar voldoet deze aan.

Mis ik dan nog iets?

[ Voor 11% gewijzigd door The Fatal op 27-06-2026 11:00 ]

[...]

Ook niet aan mij gevraagd…. Maar afgelopen mei 4x fengdong fengchcell boxen besteld met 64x314ah rept cellen voor 5230 euro thuis geleverd (vanuit Polen). Vooralsnog geen aanslag van de douane, heb DDP gekocht.

• Ramtka
Beer070 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ook niet aan mij gevraagd…. Maar afgelopen mei 4x fengdong fengchcell boxen besteld met 64x314ah rept cellen voor 5230 euro thuis geleverd (vanuit Polen). Vooralsnog geen aanslag van de douane, heb DDP gekocht.
DDP is inclusief douane (duties). Maar Polen is EU, dus de douane is dan al gepasseerd

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 09:59
[...]

Ja ik ben ook van België dus ik had me al voorgenomen om me niet aan zelfbouw te gaan wagen, hoewel ik dit wel perfect kan uitvoeren. Maar met alle grijze zones hier in belgië daarrond, is het volgens mij zeer omslachtig om het goedgekeurd te krijgen. Los van wat de brandverzekering er dan nog over denkt...

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:59
Ramtka schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Meetpunt eind januari: 2x mb56 box met trolley en eve mb65 cellen voor 5000 eur ddp. Levering vanuit China, twee maanden onderweg. Wel vergeten om om korting te bedelen...

Daarnaast via Aliexpress zelf al het gereedschap gekocht om kabels te knippen en ogen te krimpen. Totale kosten installatie met 3x Victron 6k5 10k Eur (DIY)
Met trolley, 48kWh en 3 boxen was ik net 4400 dollar 'armer'. Inclusief verzending vanuit Polen. Dat nog omrekenen naar euro's en 21% BTW er af komt dat netto neer op circa €65,-/kWh puur voor het accu gedeelte.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Noord27 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Met trolley, 48kWh en 3 boxen was ik net 4400 dollar 'armer'. Inclusief verzending vanuit Polen. Dat nog omrekenen naar euro's en 21% BTW er af komt dat netto neer op circa €65,-/kWh puur voor het accu gedeelte.
Bij mijn ‘bestelling’ vanuit Polen zat er geen BTW op. Ik heb nog gekeken of ik het eventueel zakelijk kan/mag/wil boeken om btw terug te krijgen, maar dat zit er niet in. Ik heb geen idee hoe ze dat regelen. Gevoelsmatig denk ik op het randje niet legaal.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:40

HRV

Noord27 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:24:
[...]

BTW eraf? Heb je die via de KOR kunnen terughalen?

Ik had navraag gedaan bij De Centrale, die gaven aan det de BWT in NL moet zijn afgedragen om te kunnen teruggegeven. Daarmee is een accu bij Toby bijna even duur als uit Polen.

Zie https://de-centrale.nl/particulieren/thuisbatterij/btw-teruggave-thuisbatterij/ voor meer informatie over het terugvragen van BTW voor een thuisaccu.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Uit de rest van Europa kan ook, eerst aanmelden voor de BTW en dan bestellen met het BTW nummer wat je krijgt. Dan wordt er 0% gerekend door de verkoper.

Of als je dat niet gedaan hebt: Aan het eind van het jaar terug vragen via een portal voor internationale btw. Maar dat is meer werk dan gewoon met het juiste BTW nummer bestellen.

• TimoDimo
  • Laatst online: 02-07 18:38
Ik zit me ook wat te verdiepen in zo'n Victron ESS met zonnepanelen en off-grid-functie.

Voor een 3-fase-installatie wordt vaak de 3x de MultiPlus II gekozen (en dan als omvormer voor PV een normale 230V omvormer (van evt. een ander merk) of een 48V-omvormer direct op de accu/batterij (de SmartSolar MPPT of SmartSolar MPPT RS).

Maar ik lees dus ook dat de MultiPlus II met de zware trafo's e.d. eigenlijk niet nodig is voor in huis. De nieuwere Multi RS 230V is moderner en efficiënter (vanwege de interne werking zonder trafo's). Voor de fase waar je zonnepanelen op aangesloten zitten heb je de Multi RS Solar. Dit is dus de Multi RS 230V met een geïntegreerde hybride omvormer in één pakket. Het voordeel van een hybride-omvormer is dan dat hij intern een hoog voltage gebruikt (ik geloof 800V) om efficiënt zowel naar 48V DC te kunnen schakelen (voor het laden van je accu's) en tevens naar 230V AC (voor direct gebruik).

En dan heb je ook nog de (net uitgebrachte) Multi HS19 Solar (3-fase, alles in één compact 19" rail formaat) maar ik begrijp dat die geen 48V batterijen ondersteunt, alleen (efficiëntere) hoog-voltage opslag (ik vraag me af welke batterijen dat dan zijn en of dat nog DHZ-vriendelijk is?).

Daarnaast is er de Multi RS19 Solar (ook net nieuw, staat nog niet eens op de website), maar behalve het formaat biedt dat volgens mij niets extra's boven de Multi RS Solar. En er is geen variant zonder MPPT's volgens mij.

Klopt dit allemaal een beetje?

Dan zijn dit volgens mij momenteel de keuzes voor 3-fasen:

Optie A: 2x Multi RS 230V en 1x Multi RS Solar. Zo'n opzet lijkt me wel wat. Je hebt dan een echte hybride-omvormer + off-gridfunctie op elke fase.

Optie B: Eén Multi HS19 Solar, helemaal mooi alles-in-één, alleen snap ik dus niet wat voor batterijen je daarbij nodig hebt.

Optie C: Toch 3x MultiPlus II. Ik vraag me wel af of daar ook zo'n hybride-omvormer voor is, waarbij je dus efficiënt van PV-string naar 48V kunt voor de accu, maar ook naar 230AC (zonder via 48V te gaan) of die verdeling tussen die twee kunt optimaliseren? Volgens mij niet toch, want die SmartSolar MPPT's kunnen alleen maar 48V leveren?

Er zijn zoveel opties, alleen bij Victron al. Zou fijn zijn als iemand wat toe kan voegen of aangeven waar ik de plank mis sla.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@TimoDimo

- Multi RS zonder solar bestaat nog niet (al zou die deze zomer uitgebracht worden hoorde ik)
- HS19 staat op Victron's site maar daar heb je dus ook een hoog-voltage accu bij nodig, hoe DIY dat is, weet ik niet
- Je kunt kiezen tussen de MP 5K of 4K5 of 6K5 en RS vs xK(y) is meest gangbare keuze

De vraag is uiteindelijk wat je precies voor ogen hebt. De kans is groot dat je een thuis accu setup niet terugverdient <10 jaar, tenzij je ook genoeg elektriciteit verbruikt in een jaar om er ook rendement uit te halen. Die rekensom moet je voor jezelf maken als dat voor jou uitmaakt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:14

pvg

Optie A gaat niet werken: 3 fasen moet met hetzelfde type (en zelfs productie serie).

• RamonK
  • Laatst online: 22:42
pvg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:53:
Optie A gaat niet werken: 3 fasen moet met hetzelfde type (en zelfs productie serie).
Dat kan wel met de Multi RS en Multi RS solar. Dit staat expliciet aangegeven in de handleiding van de Multi RS (pagina 30). Dit is volgens mij hetzelfde als bij de EasySolar en Multiplus.

• pvg

pvg

RamonK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Dat kan wel met de Multi RS en Multi RS solar. Dit staat expliciet aangegeven in de handleiding van de Multi RS (pagina 30). Dit is volgens mij hetzelfde als bij de EasySolar en Multiplus.
Verkeerd gelezen: ik las multiplus + multi RS… weet niet waarom…

• TimoDimo
Q schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:39:
@TimoDimo

- Multi RS zonder solar bestaat nog niet (al zou die deze zomer uitgebracht worden hoorde ik)
Ah ok, laat staan de 19"-variant dan (dat zou dan de Multi RS19 worden, zonder Solar).
- HS19 staat op Victron's site maar daar heb je dus ook een hoog-voltage accu bij nodig, hoe DIY dat is, weet ik niet
Op de Victron-site staat bij de datasheet "Check the manual for the full list of supported batteries", maar de handleiding is nog niet te downloaden...
- Je kunt kiezen tussen de MP 5K of 4K5 of 6K5 en RS vs xK(y) is meest gangbare keuze
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "RS vs xK(y)"
De vraag is uiteindelijk wat je precies voor ogen hebt. De kans is groot dat je een thuis accu setup niet terugverdient <10 jaar, tenzij je ook genoeg elektriciteit verbruikt in een jaar om er ook rendement uit te halen. Die rekensom moet je voor jezelf maken als dat voor jou uitmaakt.
Dat weet ik ook nog niet precies. Ik denk dat een off-grid-optie wel wat waard is in ieder geval. Verder vind ik het interessant om ervan te leren en als het met DIY allemaal niet te duur wordt dan is de lange terugverdientijd te overzien.

• TimoDimo
RamonK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Ah, dus de Easysolar is eigenlijk de tegenhanger van de Multi RS Solar? Alleen de Easysolar is volgens mij geen volledig geïntegreerd systeem, maar is meer een verzameling verschillende componenten aan elkaar geplakt in één pakket.

Dat betekent dus dat je altijd PV => 48V DC => 230V AC hebt. De Multi RS Solar is echt een hybride-omvormer met interne 450V (?) bus, met voor direct gebruik PV => 450V (?) DC => 230V AC en gelijktijdig PV => 450V (?) DC => 48V DC (naar de accu).

[ Voor 4% gewijzigd door TimoDimo op 28-06-2026 23:27 ]

• Q

Q

TimoDimo schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:10:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "RS vs xK(y)"
5000K vs 4K5 of 6K5 multiplus modellen
Dat weet ik ook nog niet precies. Ik denk dat een off-grid-optie wel wat waard is in ieder geval. Verder vind ik het interessant om ervan te leren en als het met DIY allemaal niet te duur wordt dan is de lange terugverdientijd te overzien.
Offgrid is nog weer een stapje extra, afhankelijk van je aanpak. Is dat écht zo belangrijk?
1-fase setup kan fors geld schelen en genoeg zijn.

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:39
Ik kom steeds verder met mijn 'ontwerp'. Dank voor alle info in dit topic.
Maar, in mijn poging tot verder reduceren van de componenten in de installatie vraag ik me nog iets af.

In mijn opstelling heb ik nu zowel in de AC in als AC out van de victron een installatie automaat en een selectieve aardlek zitten. Puur om de kabel van 25 meter te beschermen eigenlijk. Zou ik zo'n setje kunnen vervangen door een selectieve aardlek automaat (alamat)?

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:32
Angel73 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:28:
In mijn opstelling heb ik nu zowel in de AC in als AC out van de victron een installatie automaat en een selectieve aardlek zitten. Puur om de kabel van 25 meter te beschermen eigenlijk. Zou ik zo'n setje kunnen vervangen door een selectieve aardlek automaat (alamat)?
Een selectieve Alamat van 300mA heb ik helaas nog niet in het ABB assortiment kunnen vinden, was ik persoonlijk ook erg geïnteresseerd in. Volgens mij heeft iemand in dit topic wel een AEG? variant kunnen vinden.

Mocht iemand toch tegen een ABB variant aanlopen, voel je vrij om dat hier te posten 8)

• Angel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:39
Van ABB heb ik ze ook niet kunnen vinden. Wel van SEP en dat zette me aan het denken.

-Edit-

De SEP alam lijkt een spanningsafhankelijke aardlek automaat te zijn.
Volgens NEN 1010:2020 zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn bij nieuwbouw/vervanging niet meer toegestaan.
Ik denk dat dit geen goed alternatief is. Ik zoek verder naar een automaat en een selectieve aardlek van 25A voor een 1-fase systeem.
Of zou een 40A selectieve aardlek icm een 25A B karakteristiek automaat ook kunnen? Die zijn wat beter vindbaar namelijk.

[ Voor 56% gewijzigd door Angel73 op 29-06-2026 07:46 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Angel73 Er zijn meer redenen om geen SEP te nemen.

Als de aardlek maar minstens evenveel stroom kan hebben als alle automaten samen die er achter zitten, dan is het goed. (40 > 25) En dan liefst 100 of 300mA selectief met 30mA gewone er achter verder op in de installatie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Een selectieve Alamat van 300mA heb ik helaas nog niet in het ABB assortiment kunnen vinden, was ik persoonlijk ook erg geïnteresseerd in. Volgens mij heeft iemand in dit topic wel een AEG? variant kunnen vinden.

Mocht iemand toch tegen een ABB variant aanlopen, voel je vrij om dat hier te posten 8)
Je hebt ze wel van ABB, zoek bijvoorbeeld eens op dit typenummer: 2CSR256240R3324.
Dit is wel een C32 automaat. Of ze ze ook in bijvoorbeeld een B16 variant hebben durf ik niet te zeggen.

• DoMoFo
RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Je hebt ze wel van ABB, zoek bijvoorbeeld eens op dit typenummer: 2CSR256240R3324.
Dit is wel een C32 automaat. Of ze ze ook in bijvoorbeeld een B16 variant hebben durf ik niet te zeggen.
Dat is idd een 300mA Alamat, maar niet specifiek "selectief", al is de type aanduiding bij ABB niet altijd heel transparant: magische woord in type = sel.

https://www.abbconnect.nl/pdf/product.aspx?ordercode=2CSF204201R3400&languageCode=nl&country=nl

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 09:40
Er wordt hier gesuggereerd alsof selectief een eigenschap van een zekering is.

Selectiviteit ontstaat door de juiste specificaties (Ampère of milliampere en karakteristiek) bij elkaar te zetten in een installatie.

Dus iets waar je zelf over na moet denken als je dat perse wilt. Selectiviteit is niet meer vereist volgens de norm.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• DoMoFo
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:30:
Selectiviteit ontstaat door de juiste specificaties (Ampère of milliampere en karakteristiek) bij elkaar te zetten in een installatie.
Kun jij wat licht schijnen op deze twee aardleks, beide 40A 300mA, de ene selectief en dubbel zo duur ?

https://new.abb.com/products/2CSF204101R3400/f204-a-40-0-3

https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Dat is idd een 300mA Alamat, maar niet specifiek "selectief", al is de type aanduiding bij ABB niet altijd heel transparant: magische woord in type = sel.

https://www.abbconnect.nl/pdf/product.aspx?ordercode=2CSF204201R3400&languageCode=nl&country=nl
Als je kijkt naar onderstaande screenshot uit de catalogus van ABB dan staat daar toch expliciet dat deze selectief zijn. Dit is ook te zien aan de S300 in de naam van de alamat, waar de S staat voor selectief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzsnCwEsAEkWiTIzmVONqpbm5n4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5zWRNqdmjaEqFXzdAIQeUtZC.jpg?f=user_large

Dus iets waar je zelf over na moet denken als je dat perse wilt. Selectiviteit is niet meer vereist volgens de norm.
Het ging hier om selectiviteit van de aardlekschakelaar, niet om die van de automaat. Als een aardlekschakelaar selectief is betekend het dat hij iets langzamer uitschakelt dan een standaard aardlekschakelaar in het geval van een aardlek.

[ Voor 27% gewijzigd door RamonK op 29-06-2026 16:09 ]

• DoMoFo
RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Als je kijkt naar onderstaande screenshot uit de catalogus van ABB dan staat daar toch expliciet dat deze selectief zijn. Dit is ook te zien aan de S300 in de naam van de alamat, waar de S staat voor selectief.

[Afbeelding]
Hmmm, tnx! Althans, tot ik de prijs zag... :+ Als je de losse selectieve aardlek al duur vond... :*)

• RamonK
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Hmmm, tnx! Althans, tot ik de prijs zag... :+ Als je de losse selectieve aardlek al duur vond... :*)
In Duitsland kan je ze een stuk goedkoper vinden. Nog steeds wel duur helaas...

• blaaspijp
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Kun jij wat licht schijnen op deze twee aardleks, beide 40A 300mA, de ene selectief en dubbel zo duur ?

https://new.abb.com/products/2CSF204101R3400/f204-a-40-0-3

https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3
Dit gaat zoals Ramon uitlegt om de karakteristiek van de aardlek. Je kan selectiviteit dus op meerdere manieren bereiken.

Bij zekeringen door een verschil in Ampère en karakteristiek.

En bij aardlek door een verschil in milliampère en karakteristiek.

De karakteristiek betreft veelal een combinatie van tijd in milliseconden en een mate van overschrijding van het aantal (milli)ampère.

Als je 2 dezelfde dure S aardlek achter elkaar zet is er geen selectiviteit meer.

Het is dus geen slim apparaat maar gewoon een andere specificatie.

[ Voor 3% gewijzigd door blaaspijp op 29-06-2026 17:41 ]

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-06 21:00
Hallo,

Ik ben me al enige tijd aan het inlezen en verdiepen in een Victron-installatie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om deze zelf te gaan plaatsen. Ondanks alle informatie die ik inmiddels heb verzameld, blijven er toch nog een aantal vragen over.

Even wat achtergrondinformatie:

De volledige installatie zal worden geplaatst in een vrijstaand, geïsoleerd bouwwerk buiten het huis. Deze ruimte zal worden voorzien van klimaatbeheersing, ventilatie/afzuiging en zal uiteraard brandveilig worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de ruimte uitgerust met een rook-/brandmelder die gekoppeld wordt aan het beveiligingssysteem van de woning. Ook ben ik van plan een rook-/brandmelder aan te sluiten op de Cerbo GX.

Het doel is om onze zonneopbrengst optimaal te benutten en de gehele woning van noodstroom te kunnen voorzien wanneer het elektriciteitsnet uitvalt. Daarnaast ervaren wij regelmatig spanningsdippen op het net. In de toekomst zal ons verbruik mogelijk incidenteel (kortstondig) rond of net boven de 18.000 W uitkomen. Dit zal slechts zeer sporadisch voorkomen, maar de installatie moet hier wel op berekend zijn.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Met name ben ik nieuwsgierig naar eventuele verbeterpunten die ik nog kan of moet toepassen om de veiligheid verder te waarborgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prd2Gq10Qiwc-neO0MvWw__2WYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPW1BilMIS2QgJB2bAeAYxN7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn doel is om minimaal te voldoen aan de eisen van de NEN 1010 en de installatie zo veilig, logisch en toekomstbestendig mogelijk uit te voeren.

De vragen die ik nog heb:
  • Zijn er accuschakelaars nodig tussen de Victron-omvormers en de Lynx Distributor?
  • Is het verstandig of noodzakelijk om een overspanningsbeveiliging toe te passen?
  • Kan de C32-installatieautomaat op de AC Out het beste zo dicht mogelijk bij de omvormers worden geplaatst, of is plaatsing in de meterkast van de woning ook prima?
Mochten jullie nog andere opmerkingen of aanbevelingen hebben, dan hoor ik die uiteraard ook graag.

Alvast bedankt! _/-\o_

• Q

Q

@RSnijboer overweeg een reguliere shunt, die Lynx shunt heeft problemen (zoek even door het topic)

• Noord27
@RSnijboer hoe 'diep en langdurig' zijn die 18.000W vraag vanuit het verbruik? 3x 4k5 halen dat niet. De 6k5 kan dat wel aan.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RSnijboer dat scherm heb je niet nodig, alles kan via de app en/of web interface.
@Vorkie is het niet handiger om dan de 450/200 te kopen en dan al die andere mppt's weg te doen?
@TimoDimo e.a. deze lijst https://www.victronenergy...y:start#dokuwiki__content

[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 29-06-2026 20:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RamonK
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:51:
Hallo,

Ik ben me al enige tijd aan het inlezen en verdiepen in een Victron-installatie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om deze zelf te gaan plaatsen. Ondanks alle informatie die ik inmiddels heb verzameld, blijven er toch nog een aantal vragen over.

De volledige installatie zal worden geplaatst in een vrijstaand, geïsoleerd bouwwerk buiten het huis. Deze ruimte zal worden voorzien van klimaatbeheersing, ventilatie/afzuiging en zal uiteraard brandveilig worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de ruimte uitgerust met een rook-/brandmelder die gekoppeld wordt aan het beveiligingssysteem van de woning. Ook ben ik van plan een rook-/brandmelder aan te sluiten op de Cerbo GX.

Het doel is om onze zonneopbrengst optimaal te benutten en de gehele woning van noodstroom te kunnen voorzien wanneer het elektriciteitsnet uitvalt. Daarnaast ervaren wij regelmatig spanningsdippen op het net. In de toekomst zal ons verbruik mogelijk incidenteel (kortstondig) rond of net boven de 18.000 W uitkomen. Dit zal slechts zeer sporadisch voorkomen, maar de installatie moet hier wel op berekend zijn.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Met name ben ik nieuwsgierig naar eventuele verbeterpunten die ik nog kan of moet toepassen om de veiligheid verder te waarborgen.

[Afbeelding]

Mijn doel is om minimaal te voldoen aan de eisen van de NEN 1010 en de installatie zo veilig, logisch en toekomstbestendig mogelijk uit te voeren.

• Zijn er accuschakelaars nodig tussen de Victron-omvormers en de Lynx Distributor?
  • Is het verstandig of noodzakelijk om een overspanningsbeveiliging toe te passen?
  • Kan de C32-installatieautomaat op de AC Out het beste zo dicht mogelijk bij de omvormers worden geplaatst, of is plaatsing in de meterkast van de woning ook prima?
Mochten jullie nog andere opmerkingen of aanbevelingen hebben, dan hoor ik die uiteraard ook graag.

Alvast bedankt! _/-\o_
Twee dingen die me opvallen:
- In de Lynx Power in moeten volgens mij T-class zekeringen en geen mega zekeringen
- De omschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend. Een voeding komt inderdaad uit de hoofdschakelaar en de andere uit de AC-out van de Victrons. Je hebt dan alleen de uitgaande kabels naar de bestaande groepen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:51:
Hallo,

[Afbeelding]

Alvast bedankt! _/-\o_
In de EEL boxen zit al een class-T zekering. Die power in kan er dus uit. Ik zou ook de DC schakelaars verwijderen. In plaats daarvan raadt ik op de positieve pool een TBS relais aan: https://tbs-electronics.nl/product/remote-battery-switch/ en een kleine busbar om de twee batterijen tegelijk af te kunnen schakelen. Op de negatieve pool zou ik dan een gewone victron shunt plaatsen om de DC-stroom nauwkeurig te meten (de Lynx shunt kan er dan ook uit). Wel dikke kabel gebruiken tussen het relais/shunt en de power in (95 mm2 minimaal). En ik ben geen fan van de selectieve aardlekschakelaar - daar kan een gewone installatieautomaat (25A/32A). De Lynx distributor zou ik vervangen door een power-in die je ombouwt met een paar RVS bouten. Monitoring is niet nodig, je merkt vanzelf als er een zekering is gesproken (wat als het goed is ook nooit gebeurt). Schermpje is overbodig, gebruik een oude tablet hiervoor. Die kan je bovendien overal in het zicht plaatsen. Je zit redelijk ruim in je kabeldiameters. Kan natuurlijk, maar de belangrijkste verliesfactoren zijn de zekeringen en schakelaars/relais - en natuurlijk de transformatoren in de multi's, dus verkijk je niet op wat je daarmee aan efficientie wint.
Heb je zonnepanelen? Dan wel even checken dat deze niet meer dan 8A/1.7kW per fase kunnen leveren, dus max 5kW - anders ga je over de capaciteit van je groepenkast heen waarschijnlijk. Ik weet ook niet of het verstandig is om je hele huisinstallatie achter een 30mA aardlek te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 29-06-2026 20:54 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Het is dus geen slim apparaat maar gewoon een andere specificatie.
Een selectieve aardlekschakelaar heeft een vertraging om selectief te kunnen zijn t.o.v. een normale aardlekschakelaar met dezelfde waarde.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

RamonK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:17:
[...]
- De omschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend. Een voeding komt inderdaad uit de hoofdschakelaar en de andere uit de AC-out van de Victrons. Je hebt dan alleen de uitgaande kabels naar de bestaande groepen.
Gevaarlijk verkeerd ingetekend zelfs, want op deze manier kan je AC-out aan het net knopen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• DoMoFo
blaaspijp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Als je 2 dezelfde dure S aardlek achter elkaar zet is er geen selectiviteit meer.
Dat is toch precies waar het in essentie over ging: Die dure S (electieve) Aardlek maar dan gecombineerd in een Alamat, bedoeld om selectiviteit te creëren, bv voor een AC-IN, icm een standaard 30mA / 16A aardlek / groep.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Damic had gekund inderdaad :) maar dan had ik die andere gelijk voor minder moeten verkopen.

Nu dan maar redundantie erin. Ruimte is er genoeg

• TimoDimo
Q schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:09:
[...]

5000K vs 4K5 of 6K5 multiplus modellen
Dus de keuze is tussen MultiPlus of Multi RS. Alleen heb je daar nu dus ook de 19"-varianten bij (Multi HS19 (hoog voltage) en Multi RS19).

Is er voor woonhuizen tegenwoordig nog een reden om voor de MultiPlus te gaan nu de Multi RS/RS19/HS19 beschikbaar zijn? Behalve misschien de prijs (MultiPlus is een stukje goedkoper dan de nieuwe Multi's geloof ik)? @RSnijboer ik kijk naar je schema en vroeg me af of dat ook is waarom jij voor de MultiPlus (II) wil gaan?

Ik heb trouwens ook de hoog-voltage batterijen gevonden die met de Multi HS19 werken: https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start
[...]

Offgrid is nog weer een stapje extra, afhankelijk van je aanpak. Is dat écht zo belangrijk?
1-fase setup kan fors geld schelen en genoeg zijn.
Wat is dan precies de extra investering? De MultiPlus en Multi RS heb je toch sowieso nodig met een batterij en zijn bedoeld voor off-grid (ze hebben daarvoor toch al een sinusvormer aan boord die een grid opzet als de stroom uitvalt). Victron heeft geen simpelere grid-tied modelen volgens mij die alleen batterijen opladen?

Wat dan overblijft qua extra investering voor off-grid is misschien de bekabeling die je via de Victron moet laten lopen als je off-grid wilt kunnen. Bedoel je dat?

En als je driefasen hebt dan kun je natuurlijk ook op één fase de off-grid optie implementeren, waarbij je dan alle cruciale groepen op die fase zet. Dat was een beetje mijn plan om de initiële kosten binnen de perken te houden. Dan kan ik daarna uitbreiden eventueel.

• RSnijboer
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-06 21:00
Iedereen bedankt voor de reacties! Als ik alles even samenvat:
  • De Victron Cerbo GX Touch 70 vervangen door een tablet.
  • De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
  • Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
    Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.
  • Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
  • In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Bedankt!

• leondej
  • Laatst online: 21:12
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:
  • De Lynx-set vervangen door twee Victron Lynx Power In M10's. Eén ombouwen om de zekeringen te behouden en de andere ombouwen zoals Japie.G al eens heeft beschreven. Dan blijven er twee aansluitingen over voor de accu's en is de SmartShunt netjes ingebouwd.
  • Ik begrijp dat de T-fuses in de accu's zelf al voldoende zijn. Dan hoef ik de accu's dus niet meer afzonderlijk op de Lynx Power In af te zekeren. ( Is het nog de moeite waard om deze te vervangen door een kwalitatief betere zekering?)
    Wel ben ik erg benieuwd wat het voordeel is van het vervangen van de DC-schakelaars door een TBS-relais in de plus.
  • Mijn keuze is gevallen op de 6K5 vanwege het vermogen dat deze kan leveren en omdat hij prijstechnisch aantrekkelijk is, zeker gezien mijn dak al volledig voorzien is van een Enphase-systeem.
  • In de omschakelaar zal ik me nog even verdiepen en deze opnieuw intekenen. Ik moet bekennen dat ik daar nog geen echte deep dive in heb gedaan. Ook zal ik dan de installatieautomaten intekenen.
Mochten er nog meer opmerkingen of aanbevelingen zijn, dan hoor ik die uiteraard graag.

Bedankt!
Persoonlijk zou ik voor een 7 inch touchscreen gaan van AliExpres voor 3 tientjes. Dat werkt perfect.

• Noord27
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.

• leondej
  • Laatst online: 21:12
Noord27 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:20:
@leondej of helemaal geen scherm. Iedereen heeft zijn telefoon binnen handbereik en kun je alles ook mee aflezen en instellen.
Ja dat is ook een optie. Hier hangt het systeem in de garage, een veel gebruikte looproute. Dan is het echt een leuke toevoeging. Anderen kunnen ook een beetje zien wat de status is.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
RSnijboer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:

Bedankt!
Met de TBS relay + busbar heb je maar 1 power in nodig - die heeft 4 posities, 1 voor de batterij in het midden, 3 voor elke multiplus 1. Het relais is natuurlijk wat prijziger dan een schakelaar, maar je hebt er minder verlies over, en je kan hem gebruiken voor een noodstop-schakeling, en om een rook/gasmelder het systeem automatisch af te laten schakelen. Een TBS 2x busbar (deze: https://www.acculaders.nl/tbs-dcm-busbar-3xm10-60v-600a.html) + relay is 340 euro in totaal, de victron power-in + schakelaars zit je op 240 euro. Die 100 euro is de extra functionaliteit echt waard als je het mij vraagt - je kan de relay ook op de cerbo aansluiten en daarmee nog extra veiligheid inbouwen (programmeren). Een solide DC-uitschakeling is daarvoor gewoon het effectiefst.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
Zit er eigenlijk nog efficiency-verschil tussen de Multiplus2-5000 en de 6K5?

Reden: Ik heb nu 1 MP2-5000 hangen, maar die moet nog naar 3-fasen. Dan is de keuze dus tussen deze MP2-5000 verkopen en 3 x 6K5 kopen of 2 x MP2-5000 erbij kopen. De 5000's voldoen voor ons doel prima.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• onetime
  • Niet online

Je mist dat de tijdsvertraging er voor zorgt dat een selectieve aardlek ervoor kan zorgen dat bij een probleem een gewone aardlek een kleiner deel van de installatie erna kan afschakelen waarbij de selectieve aardlek NIET afschakelt, waardoor er meer gewoon blijft werken. Dat heb je ook niet expliciet benoemd in je latere reacties. Misschien wel impliciet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Q

Q

SkiFan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:45:

Reden: Ik heb nu 1 MP2-5000 hangen, maar die moet nog naar 3-fasen. Dan is de keuze dus tussen deze MP2-5000 verkopen en 3 x 6K5 kopen of 2 x MP2-5000 erbij kopen. De 5000's voldoen voor ons doel prima.
Misschien dat andere mensen nog betere argumenten hebben, maar ik zou zeggen: 3 x 6k5

- Het prijs verschil is 100 euro per stuk nieuw
- die 6k5 doet veel meer vermogen qua laden en ontladen en dat betekent dat als je die 6k5 dus nooit op zijn max belast waarschijnlijk efficenter werkt en minder hard hoeft te blazen.
- Nadelen zie ik niet behalve dat als er verschil in afmetingen zijn dat problemen kan geven
- Snel kunnen laden - mits de accu(s) het aankunnen, kan handig zijn in de minder zonnige periode van het jaar als prijzen gunstig zijn

Dit is puur uit de losse pols, check mijn argumenten

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 30-06-2026 11:39 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SkiFan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:45:

Standby gebruik van de 6k5 is hoger... x3.

• Noord27
Liever overcapaciteit en in een gunstiger efficiëntie-bereik uit komen (van een trafo) als tegen een limiet aanlopen. Mijn ervaring met 3x 6k5 is dat ze langdurig op vol vermogen kunnen draaien in een 40 graden omgeving. De belemmering is dan specifiek de hoofdzekeringen van de woning, waardoor de 6k5 MP's in feite vrijwel nooit op vol vermogen hoeven/kunnen te draaien en ook in een beter efficiëntie gebied aan het werken zijn t.o.v. hun 5000 broertjes. 3x25A kan 24/7 ruim 17kW aan. Ik heb de 6k5's al eens een uurtje of 4 vrijwel 20kW zien leveren (teruglevering en verbruik tegelijk).

Ga je in de toekomst uitbreiden, meer vraag naar E hebben en/of meer bewuster met E om op bepaalde tijdstippen van de dag; dan wil je zoveel mogelijk energie in de tijd kunnen verplaatsen. Een 5000VA doet 4kW, een 6k5 doet ook echt 6,5kW. Het verschil bij 3 fasen is dan fors: ruim 60% meer beschikbaar vermogen (19,5kW vs. 12kW)

• Noord27
leondej schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:28:
[...]

Ja dat is ook een optie. Hier hangt het systeem in de garage, een veel gebruikte looproute. Dan is het echt een leuke toevoeging. Anderen kunnen ook een beetje zien wat de status is.
Als je dan toch een scherm wilt kun je een Android tablet/scherm kopen en hier een dedicated scherm van maken. Kost de helft van een Victron scherm en is dan tevens groter uitgevoerd met hoogst waarschijnlijk ook hogere resolutie.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
@Noord27 , @Q Bedankt, dit is de info die ik zocht. Moet wel nog even kijken hoe en wat want volgens mij zijn de 6K5's nog niet goedgekeurd voor Duitsland waar ik woon. Maar we hebben nog even tijd. Het heeft geen haast.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Eriko
  • Laatst online: 03-07 11:29
Ik heb vernomen dat de 16kWh of 32kWh geassembleerde/geteste batterijen inclusief verscheping / DDP nu al flink duurder zijn geworden. Dat zijn 2200 euro respectievelijk 4000 euro bij grote afname (>10 stuks). Vanwege veel vraag ernaar en dat de lithium carbonate materiaal prijs omhoog is gegaan.

Wie kan mij dan wijzen dat elders toch goedkoper is?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Eriko schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:
Ik heb vernomen dat de 16kWh of 32kWh geassembleerde/geteste batterijen inclusief verscheping / DDP nu al flink duurder zijn geworden. Dat zijn 2200 euro respectievelijk 4000 euro bij grote afname (>10 stuks). Vanwege veel vraag ernaar en dat de lithium carbonate materiaal prijs omhoog is gegaan.

Daar kwam ik ook achter afgelopen dagen. Prijzen schieten omhoog

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:34
Eriko schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:

Ik kijk nu hier naar, EEL battery 17kwh iemand hier ervaring mee? Is dit bedrag inclusief BTW?

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:37
Marlon12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Ik kijk nu hier naar, EEL battery 17kwh iemand hier ervaring mee? Is dit bedrag inclusief BTW?
Ik had deze bestel,https://eelbattery.myshop...ng?variant=42837709488217
Bij pre order komt alles in deverse zendingen aan, en duur wel een tijdje ( geen waarschuwing voor af dat ze komen !!!)
Prijs nu €1837 in eur dat is inc alles ( 3 maanden terug nog €1650)( geen btw bon).
Was wel een kompleet zelfbouw pakket, vandaag de behuizing als laatste zending binnen gehad.
Accu zijn op de test bank inderdaat 330Ah maar stikker zegt 314Ah. ( laten testen).
Dus nu in elkaar zetten.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Noord27 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:49:
Liever overcapaciteit en in een gunstiger efficiëntie-bereik uit komen (van een trafo) als tegen een limiet aanlopen. Mijn ervaring met 3x 6k5 is dat ze langdurig op vol vermogen kunnen draaien in een 40 graden omgeving. De belemmering is dan specifiek de hoofdzekeringen van de woning, waardoor de 6k5 MP's in feite vrijwel nooit op vol vermogen hoeven/kunnen te draaien en ook in een beter efficiëntie gebied aan het werken zijn t.o.v. hun 5000 broertjes. 3x25A kan 24/7 ruim 17kW aan. Ik heb de 6k5's al eens een uurtje of 4 vrijwel 20kW zien leveren (teruglevering en verbruik tegelijk).

Ga je in de toekomst uitbreiden, meer vraag naar E hebben en/of meer bewuster met E om op bepaalde tijdstippen van de dag; dan wil je zoveel mogelijk energie in de tijd kunnen verplaatsen. Een 5000VA doet 4kW, een 6k5 doet ook echt 6,5kW. Het verschil bij 3 fasen is dan fors: ruim 60% meer beschikbaar vermogen (19,5kW vs. 12kW)
Ook ik ben even nou aan het bekijken wat voor mij / onze woning handig is. Een 4k5 doet ook daadwerkelijk 4500 watt. Vergeleken met de multiplus 2 50000 zou dat 500 per unit “winst” zijn.

Wij hebben een 3x25a aansluiting. 3 fase auto, en een warmtepomp.

Ik had zelf het idee dat 3x een 4k5 voldoende zou zijn voor ons 🤔

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Noord27
@Possible dat hangt er vanaf. Als je auto aan het laden is op 3 fasen is dat al 11kW. Dan blijft er nog 2,5kW over voor de woning zonder iets uit het net te halen. Het prijsverschil is nihil. Ik loop liever niet tegen de grens aan te hikken als dat niet nodig is. Gemiddeld genomen probeer eens 7 jaar vooruit te kijken wat er kan veranderen?

Zowiezo weet je het met een NL regering niet wat ze gaan bedenken of veranderen. Met een overcapaciteit van 'je kapitein' ben je hierop volledig op voorbereid wat er ook gaat veranderen op wettelijk vlak alsmede persoonlijke verandering.

[ Voor 54% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2026 19:14 ]

• Q

Q

Er is niets mis met 3x4K5.

Je hoeft je auto echt niet te laden op 11kW, kan ook op 7 of minder, zodat je ook kan bakken en koken tegelijk.

Nu ben ik misschien een contrarian maar met een 3F setup vind ik een accu van 32kwh eigenlijk een minimum, dan staat het vermogen in verhouding tot de capaciteit en de realistische belasting van de accu, ook kwa laden.

3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu.

Maar toch blijf ik de vraag stellen of een 1F setup met 1x6K5 nof RS niet voldoende is voor wat je écht nodig hebt.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:36:

Je hoeft je auto echt niet te laden op 11kW, kan ook op 7 of minder, zodat je ook kan bakken en koken tegelijk.

Nu ben ik misschien een contrarian maar met een 3F setup vind ik een accu van 32kwh eigenlijk een minimum, dan staat het vermogen in verhouding tot de capaciteit en de realistische belasting van de accu, ook kwa laden.

3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu.

Maar toch blijf ik de vraag stellen of een 1F setup met 1x6K5 nof RS niet voldoende is voor wat je écht nodig hebt.
Ik ga uiteindelijk ook zeker wel voor nog een 16 of misschien wel 3x 16kwh, echter heb ik geen geldboom in de tuin groeien 😅, en wil ik het gewoon in stapjes doen. Dus wellicht dat er over twee maanden een tweede 16s box bij komt. Na mijn vakantie ga ik beginnen met bouwen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• NTS
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:36:
[..]
3x4K5 is 3x55A laden is 165A - prima voor 32kWh maar veel te veel voor 15kWh accu
Precies dit. Je moet het geheel op elkaar afstemmen. Het heeft weinig zin om 3x6k5 aan een 16kWh batterij te hangen want dan kan je dat extra laadvermogen niet gebruiken. Maar met 48 kWh is het een heel ander verhaal.

Voor 32kWh ligt het er aan wat je van plan bent, hoeveel PV vermogen, wel of geen EV bij. Voor beide routes valt een case te maken. Maar bij twijfel en maar een klein prijsverschil zou ik zoals @Noord27 zegt voor de 6k5 gaan.

Edit: En voor de volledigheid, ik heb zelf 3x4k5 met 32 kWh want dat paste het beste in mijn plannen :)

[ Voor 7% gewijzigd door NTS op 30-06-2026 20:20 ]

• DoMoFo
Heeft er iemand een goede tip voor een "kleine" zekering (10A of 20A) voor in de Lynx Distributor. De Lynx is uiteraard in de basis gebouwd voor zwaardere loads, maar ik heb wat 12V+24V loads via Orion DC-DC omvormers die ik graag op de nog beschikbare Distributor poorten wil aansluiten.

Ik gebruik voor de DC loads een aparte (auto) zekering houder met losse 1A/3A zekeringen, maar zou de Orion op de Lynx graag met 10A of 20A willen afzekeren. Ik kan geen lagere MEGA fuses vinden dan 40A, wel vond ik MIDI zekeringen vanaf 30A, maar die zijn weer M5.

Iemand ervaring of tips voor kleine zekeringen icm de Lynx Distributor ?

• onetime
  • Niet online
@RSnijboer @RamonK schreef het al; je wisselschakelaar staat op de verkeerde plaats ingetekend.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 00:12

Nhz

Ik zit te twijfelen om nu een kleine thuisbatterij met noodstroom te kopen, deze kan direct dienst doen als UPS voor mijn server/domotica rack.

In een later stadium wil ik een 3 fase Victron systeem gaan bouwen, maar gaat de bestaande stekker-batterij dit systeem dan in de weg zitten? Of kan ik daar met Victron wel omheen werken?

Groetjes

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:06
Wat ga je nu uitgeven voor de stekker batterij?

Zie je het niet zitten om te beginnen met een 1 fase victron setup met een 16kwh box? Dan kun je later uitbreiden naar 3f.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Noord27
@Nhz wat zijn je beweegredenen om nu een plug-in te kiezen als je al de drang hebt om met een 3 fase systeem te gaan werken?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
Q schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Misschien dat andere mensen nog betere argumenten hebben, maar ik zou zeggen: 3 x 6k5

- Het prijs verschil is 100 euro per stuk nieuw
- die 6k5 doet veel meer vermogen qua laden en ontladen en dat betekent dat als je die 6k5 dus nooit op zijn max belast waarschijnlijk efficenter werkt en minder hard hoeft te blazen.
- Nadelen zie ik niet behalve dat als er verschil in afmetingen zijn dat problemen kan geven
- Snel kunnen laden - mits de accu(s) het aankunnen, kan handig zijn in de minder zonnige periode van het jaar als prijzen gunstig zijn

Dit is puur uit de losse pols, check mijn argumenten
Heb ook wel eens begrepen dat de 6k5 minder lawaai maakt dan de MP2 5000, juist vanwege betere efficiëntie (dus ook mogelijk betere RTE).

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 01-07-2026 08:28 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 03:58:
Ik zit te twijfelen om nu een kleine thuisbatterij met noodstroom te kopen, deze kan direct dienst doen als UPS voor mijn server/domotica rack.

In een later stadium wil ik een 3 fase Victron systeem gaan bouwen, maar gaat de bestaande stekker-batterij dit systeem dan in de weg zitten? Of kan ik daar met Victron wel omheen werken?
Eén kapitein op het schip is het beste. Maar ik zou me daar niet door laten tegenhouden: de plug-in kun je gewoon weer verkopen toch? Als je een plugin als UPS gebruikt, dan moet je server 24/7 in de noodpoort zitten. Check of daar een bypass in zit, anders trek je alle energie van die server over je batterij (met een 80-85% RTE)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• blaaspijp
Een victron systeem zal niet zo veel last hebben van een plugin batterij omdat een victron je hoofdaansluiting meet. In het meest ongunstige geval ben je de batterijen met elkaar aan het vullen zonder dat je net aansluiting iets doet.
Na het installeren van een victron systeem kan je een plugin altijd nog gebruiken voor op de camping oid.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:50
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 03:58:

Dat kun je prima combineren. De UPS zit toch altijd 90-100% vol en handelt niet. Als je de Victron laat handelen dan zijn er momenten dat ie 10% vol zit. Als je dan stroomuitval hebt, heb je altijd nog je volle UPS.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Nhz

Nhz

Noord27 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:04:
@Nhz wat zijn je beweegredenen om nu een plug-in te kiezen als je al de drang hebt om met een 3 fase systeem te gaan werken?
Daan_96 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:51:
Wat ga je nu uitgeven voor de stekker batterij?

Zie je het niet zitten om te beginnen met een 1 fase victron setup met een 16kwh box? Dan kun je later uitbreiden naar 3f.
Ik zit momenteel in een vrij turbulente fase van mijn leven, waarin ik even geen zin heb om zo'n grote uitgave te doen en door deze 'turbulentie' heb ik voorlopig ook geen tijd/energie om het werk dat een dergelijke installatie met zich mee brengt uit te voeren.

Daarnaast wil ik wel graag een UPS voor mijn netwerk/domotica systeem, dus ik dacht ik ga voor een betaalbare thuisaccu met deze functie. Ik dacht aan een bedrag van circa 1500euro, maar heb me er nog niet echt in verdiept, mocht iemand een goede optie hebben dan houdt ik me zeker aanbevolen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 01-07-2026 10:14 ]

Groetjes

• Pr088
Nhz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:12:
[...]

[...]

Ik zit momenteel in een vrij turbulente fase van mijn leven, waarin ik even geen zin heb om zo'n grote uitgave te doen en door deze 'turbulentie' heb ik voorlopig ook geen tijd/energie om het werk dat een dergelijke installatie met zich mee brengt uit te voeren.

Daarnaast wil ik wel graag een UPS voor mijn netwerk/domotica systeem, dus ik dacht ik ga voor een betaalbare thuisaccu met deze functie. Ik dacht aan een bedrag van circa 1500euro, maar heb me er nog niet echt in verdiept, mocht iemand een goede optie hebben dan houdt ik me zeker aanbevolen. :)
Hoeveel watt gebruikt je netwerk/domotica? Als je met een 800W toekunt, dan is installatie een eitje (mag op elke groep). Misschien eens kijken in het Zendure topic? Zendure is aan te sturen via HA/Homey en heeft een goede RTE.

Voor 1800 piek heb je dan 5kwh. https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac-plus?variant=48055928520959

• Nhz

Nhz

Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Hoeveel watt gebruikt je netwerk/domotica? Als je met een 800W toekunt, dan is installatie een eitje (mag op elke groep). Misschien eens kijken in het Zendure topic? Zendure is aan te sturen via HA/Homey en heeft een goede RTE.

Voor 1800 piek heb je dan 5kwh. https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac-plus?variant=48055928520959
Ja ik zit meestal rond de 250W, met heel soms een piek naar 300W.

Heb net even een snel rondje zitten googlen en kwam deze 7kW variant tegen. Feit dat deze een IP66 rating heeft maakt hem eventueel later weer breder inzetbaar. Met 2200euro wel iets boven het genoemde budget.
https://offgridpowerstati...r-solix-solarbank-max-ac/

De door jouw aangedragen batterij is volgens mij niet geschikt als UPS, ik lees dat hij er tot 200ms over doet om over te schakelen naar noodstroom, dat is te lang. Ik wil dit topic verder niet kapen, mocht iemand een goede tip hebben is het wellicht beter om dat even via PM te doen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 01-07-2026 13:00 ]

Groetjes

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:08
Advies gevraagd:
Ik begrijp iets niet, ik heb 3x 6k5 multiplus en op ac out een 16A Eaton aardlekautomaat 3P+N 30mA aangesloten, Deze klapt er meteen uit zodra ik ook maar iets een belasting (100W) aansluit.
Voorheen had ik 3x 3k multiplus en geen enkel probleem.

Doe ik iets fout? Instelling? Of beter naar 20A Eaton aardlekautomaat 3P+N 300mA gaan?

• pvg

pvg

grotegok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:51:
Advies gevraagd:
Ik begrijp iets niet, ik heb 3x 6k5 multiplus en op ac out een 16A Eaton aardlekautomaat 3P+N 30mA aangesloten, Deze klapt er meteen uit zodra ik ook maar iets een belasting (100W) aansluit.
Voorheen had ik 3x 3k multiplus en geen enkel probleem.

Doe ik iets fout? Instelling? Of beter naar 20A Eaton aardlekautomaat 3P+N 300mA gaan?
Ac-out correct aangesloten op MP? Niet toevallig nul en aarde verwisseld?

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:08
pvg schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Ac-out correct aangesloten op MP? Niet toevallig nul en aarde verwisseld?
Gevonden!

Ik had per ongeluk de nul aan beide kanten aan de rail gezet, hoe is het mogelijk!

Leermomentje

• TimoDimo
TimoDimo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Dus de keuze is tussen MultiPlus of Multi RS. Alleen heb je daar nu dus ook de 19"-varianten bij (Multi HS19 (hoog voltage) en Multi RS19).

Is er voor woonhuizen tegenwoordig nog een reden om voor de MultiPlus te gaan nu de Multi RS/RS19/HS19 beschikbaar zijn? Behalve misschien de prijs (MultiPlus is een stukje goedkoper dan de nieuwe Multi's geloof ik)? @RSnijboer ik kijk naar je schema en vroeg me af of dat ook is waarom jij voor de MultiPlus (II) wil gaan?

Ik heb trouwens ook de hoog-voltage batterijen gevonden die met de Multi HS19 werken: https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start

[...]

Wat is dan precies de extra investering? De MultiPlus en Multi RS heb je toch sowieso nodig met een batterij en zijn bedoeld voor off-grid (ze hebben daarvoor toch al een sinusvormer aan boord die een grid opzet als de stroom uitvalt). Victron heeft geen simpelere grid-tied modelen volgens mij die alleen batterijen opladen?
Dat laatste is niet zo natuurlijk. Je hebt ook een heel aanbod van alleen omvormers: https://www.victronenergy.com/inverters. Dat zijn dus de "niet-Multi's".

Maar dan nog is het prijsverschil tussen bijvoorbeeld een Multi RS Solar en een Inverter RS maar amper € 100.

Multi RS Solar - € 1.221,98
Inverter RS Smart Solar - € 1.082,83
Wat dan overblijft qua extra investering voor off-grid is misschien de bekabeling die je via de Victron moet laten lopen als je off-grid wilt kunnen. Bedoel je dat?

En als je driefasen hebt dan kun je natuurlijk ook op één fase de off-grid optie implementeren, waarbij je dan alle cruciale groepen op die fase zet. Dat was een beetje mijn plan om de initiële kosten binnen de perken te houden. Dan kan ik daarna uitbreiden eventueel.
Nog iemand hier gedachten bij? Ik kreeg het idee dat er wat verwarring was misschien omdat ik met "off grid" niet bedoelde permanent off-grid te gaan, maar alleen de optie te hebben bij stroomuitval. En gezien bovenstaande prijzen valt dat volgens mij wel mee qua investering als je toch een batterij wil?

• nils_vdg
  • Laatst online: 23:18
Even een vraag hier over de Victron Multiplussen en de montage afstand.

Als je even op Victron googled of op youtube zoekt, dan zie je dat bij meer dan de helft van de installaties de Multiplus units bijna strak tegen elkaar aan gemonteerd zijn. Installatie bedrijven doen dit net zo vaak als particulieren, en die moeten zelf ook garantie geven.

Het voorschrift van Victron is om 10 cm rondom vrij te houden. Heeft iemand ooit een defect gehad door oververhitting? En wijst Victron garantieclaims af van andere defecten als de montage voorschriften niet opgevolgd zijn?

Ik heb zelf ook een beperkte ruimte, en ben even nieuwsgierig wat de risico's zijn als ik ze bijvoorbeeld maar 3 cm uit elkaar hang (met voldoende koelingsruimte van onder en boven, en evt modificaties met extra koelers aan de binnenkant).

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10

basdej

OutSystems Consultant

nils_vdg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:14:

Als je even op Victron googled of op youtube zoekt, dan zie je dat bij meer dan de helft van de installaties de Multiplus units bijna strak tegen elkaar aan gemonteerd zijn. Installatie bedrijven doen dit net zo vaak als particulieren, en die moeten zelf ook garantie geven.

Het voorschrift van Victron is om 10 cm rondom vrij te houden. Heeft iemand ooit een defect gehad door oververhitting? En wijst Victron garantieclaims af van andere defecten als de montage voorschriften niet opgevolgd zijn?

Ik heb zelf ook een beperkte ruimte, en ben even nieuwsgierig wat de risico's zijn als ik ze bijvoorbeeld maar 3 cm uit elkaar hang (met voldoende koelingsruimte van onder en boven, en evt modificaties met extra koelers aan de binnenkant).
ik zou in principe niet weten waarom ze niet tegen elkaar mogen gaan. De koeling gaat van onder naar boven en als de ruimte waarin ze hangen voldoende geventileerd is zou dat niks uit moeten maken. Als je de ruimte hebt is het altijd beter om ze wat uit elkaar te hangen.

Of het invloed heeft op de garantie zou ik oprecht niet weten.

Hoi.

• DoMoFo

Laat je niet gek maken door een paar van die Community Ridders, die 10cm is een "rule-of-thumb" voor (verrassend) veel mensen die geen specsheets lezen:

Operating temperature range -40 to +65 °C (-40 – 150 °F) (fan assisted cooling)

Temperatuur heeft in de eerste plaats invloed op efficiency, en ja, als dat ding "bewijsbaar" 85°C is geweest met eveneens aanwijsbare redenen dat door oververhitting het defect is ontstaan zul je een lastig verhaal hebben bij een garantie claim. Maar die 10cm gaat in dat geval niet echt het verschil maken, 10cm lucht doet namelijk niet zo gek veel met koeling. Zou ze niet strak tegen elkaar zetten, maar "twee vingers schuim" zou voldoende moeten zijn, je kunt altijd extra ventileren.

• NTS
  • Niet online
Een Multiplus gaat niet kapot van wat dichter bij elkaar hangen, maar hij begint wel het vermogen terug te schroeven als de temperatuur op loopt.

Hier hangen ze horizontaal 10cm uit elkaar, met boven/onder meer dan 50cm vrije ruimte, aan de muur in de garage. De garage is best een grote ruimte met niet zo veel er in, toch warmen ze bij voluit laden/ontladen de hele garage al snel een paar graden op.

Dus bij beperkte ruimte moet je wel even goed kijken hoe je de ventilatie gaat doen. Die dingen hebben best wat airflow nodig.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:20

Als je ze niet stijf met de achterwand op een muur/plaat plaatst, kan er voldoende lucht (van onder naar boven) langs. Bijv. op een paar verticale balkjes/blokjes.

• reinoudhorstink
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 01:26

Een tekening in de handleiding van de 6k5 suggereert dat de 10 cm alleen aan onder- en bovenzijde geldt, niet aan de zijkanten.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:23
reinoudhorstink schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Een tekening in de handleiding van de 6k5 suggereert dat de 10 cm alleen aan onder- en bovenzijde geldt, niet aan de zijkanten.
Is die 6k5 niet lichter en efficienter, en wordt ie daardoor misschien minder snel warm?

Lijkt een 3 fase omvormer aan te komen?

En over de nieuwe EV charger:

"Hij is onderweg: Aan het einde van het Microgrid-gedeelte (rond 24:35) zegt Bob dat er een "nieuwe Wallbox" aan zit te komen waar "ongelooflijk veel mensen op wachten" en dat dit een heel belangrijk thema is voor dit jaar (2026)."

[ Voor 34% gewijzigd door Red devil op 03-07-2026 09:03 ]

• nils_vdg
Is dit aansluitschema correct voor mijn 3-fase MP II opstelling?

Ik heb nu geen ruimte voor een energiemeter, maar ik begreep dat dit ook niet nodig was wanneer alles door de AC-IN poort naar het net gaat. In dat gevel wordt de stroom als het goed is toch gewoon intern gemeten. Mis ik verder nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntSIdu-JQXj_ThDjb7yqk2UF18Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88Qi5QKUdAp25yx0p5MxrGdY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAvoz7MaQrBAoj_MPaeWKtLJtB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smnv3Xj8yzxjXTEYflIzFv1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg4ZT_UndXVyP6GRH3sxJX8ICXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWgXdngNZmJBLY3PcuIfQGf8.jpg?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online
nils_vdg schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:58:
Is dit aansluitschema correct voor mijn 3-fase MP II opstelling?
Ja dit werkt. Alleen wil je misschien je AC PV achter de omschakelaar zodat je die wel kunt gebruiken bij problemen met je omvormers. Dat kan door de bypass omschakelaar naar de garage te verplaatsen.

• DropjesLover
  • Laatst online: 23:28

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zit ook al een tijdje naar een Victron systeem te kijken.
Stats:
3 fase woning
Warmtepomp (ook vloerkoeling) + PHEV auto
GoodWe 3 fase zonnepanelen, levert in onze setup max 4500W (over de 3 fases)
Jarenlang verbruik zomer, ~15kWh teruglevering (enkele uitschieters naar 20kWh), 2 tot 15kWh verbruik

Op herfstdagen is het geregeld precies andersom, 2kWh opwek en 15kWh verbruik. Wat ik opwek is het max wat ik op kan slaan, wat ik verbruik is het max dat ik er uit kan trekken.
Ja er zijn dagen dat ik meer opwek dan verbruik, maar met grotere accu's koop ik slechts een dag, misschien 2 extra, daarna is dat ook gewoon vol en de rest van de zomer ook behoorlijk nutteloos.
Afgelopen maand (1 weekje vakantie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc_I2EC46Tg22otA0_TYBYrCZQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYZ5wBm4rP9rICBnqSwBmW3v.png?f=fotoalbum_large

Ik wil vanwege de kosten, eerst een enkele Multiplus doen, en de bestaande 3-fase GoodWe zonnepaneel omvormer houden.

Dan wordt mijn shopping list , prijzen van vandaag bij NKON, volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HMokNm5GGABxkffHAyW6B3w11E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ehQDHd06e4T0pqOfXno209jk.png?f=user_large
Naar de garage met 5x6mm2
In de garage, waar de zonnepaneel omvormer hangt, een E-kast maken waar de zonnepanelen en Victron op hangen (beetje zoals @nils_vdg )
Nog niet met 5x6mm2 terug, eilandbedrijf hoeft (nu) nog niet zo.
Ik zal nog een kabeltje her en der missen.

En alles laten gelijktrekken door de slimme meter; terugleveren op 2 fases en uit het net hetzelfde 1 fase naar de accu zuigen gebruiken op 1 fase, en vice versa. Dat klopt / kan, toch?

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 03-07-2026 22:03 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• nils_vdg
NTS schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:07:
[...]

Ja dit werkt. Alleen wil je misschien je AC PV achter de omschakelaar zodat je die wel kunt gebruiken bij problemen met je omvormers. Dat kan door de bypass omschakelaar naar de garage te verplaatsen.
Thanks voor de tip. Dat kan natuurlijk ook, alleen dan kom ik echt ruimte te kort in die meterkast. Zal dan waarschijnlijk nog een extra groepenkast moeten gaan bestellen..

Klopt het ook dat ik op deze manier gewoon zonder energiemeter kan werken?

• SkyFlyer
  • Nu online
Hele praktische vraag,

Op de MPTT 250/60 zijn de aansluit klemmen 23,4mm diep. Daar zijn geen goede aderhulsen voor te vinden. De Victron handleiding lijkt ook te suggereren dat je de (klasse 5) kabel alleen moet strippen en geen huls hoeft aan te brengen.

Wat is wijsheid, kortere 15/18 (?) mm diepe eindaderhulsen te gebruiken, of de (35mm2) kabel klemmen zonder eindaderhulsen?

In het geval van eindaderhulsen, welke raden jullie aan?
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste