Is het je bedoeling om de omschakelaar standaard op de Victron stand te hebben staan en alleen "net" te kiezen als je aan de omvormers wilt werken? Dan zou je kunnen overwegen om een zwaardere zekering vanaf je Victrons naar je hoofd groepenkast te nemen. Je kunt namelijk 3x 25A net-ingang PLUS de omvormer capaciteit naar je huis leveren in normaal bedrijf.FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:17:
[...]Maar voor de rest wel okay?
Oh en van je omvormers naar je groepenkast toe hoeft volgens mij geen alamat te zijn. Je kunt daar een gewone automaat gebruiken, het doel is beschermen van de kabel (en je groepenkast) bij kortsluiting. De aardlek in de groepenkast zorgt al voor de bescherming van de eindgroepen. Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar met dezelfde afschakelstroom is niet handig.
Ging er vanuit de de Victron meet wat er op de lijn naar de hoofd meterkast gaat en niet meer zal laden dan maximaal ingesteld staat (25a)NTS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Is het je bedoeling om de omschakelaar standaard op de Victron stand te hebben staan en alleen "net" te kiezen als je aan de omvormers wilt werken? Dan zou je kunnen overwegen om een zwaardere zekering vanaf je Victrons naar je hoofd groepenkast te nemen. Je kunt namelijk 3x 25A net-ingang PLUS de omvormer capaciteit naar je huis leveren in normaal bedrijf.
[ Voor 20% gewijzigd door FTL op 17-02-2026 22:05 ]
Dat kan je instellen, maar als je alles permanent achter de Victrons hangt dan heb je dus meer stroom beschikbaar dan 3x25A. Victron noemt dat PowerAssist. Daar heb je alleen niets aan als de zekering van de AC-out naar je huis maar 3x25A is.
@FTL De kabel tussen de 2 hoofdschakelaars van je woning en garage is nu niet beveiligd. Voor dat je naar de 2e meterkast gaat zou ik daar nog een B25 300mA tussen zetten. Net zoals je een Alamat vanuit de garage naar je nieuwe hoofschakelaar in de woning beveiligd.
Verder vind ik 70mm2 voor een 628Ah accu wel weinig. Moet dat niet 95mm2 zijn? Of zijn het meerdere accu's met meerdere 70mm2 kabels?
Verder vind ik 70mm2 voor een 628Ah accu wel weinig. Moet dat niet 95mm2 zijn? Of zijn het meerdere accu's met meerdere 70mm2 kabels?
[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2026 23:03 ]
Enexis Netbeheer Engineer
onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:03:
@Rimco @blb4 Ik zou met een 1fase netaansluiting graag een 3fase output genereren. Voor de momenten dat het handig / nodig is. Normaal gesproken "alles" op de fase van het net.
Ik probeer een manier te vinden om de andere fases te creëren.
Moet ik de Victrons die aanleveren, of creeren ze die zelf?
Rimco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:50:
[...] Zonder switch als group worden de missende fases gegenereerd zodat je alsnog 3-fase op AC-out hebt met een enkele fase op AC-in. Alhoewel ik het nooit zelf heb geprobeerd is er dus geen noodzaak om nog een 4e omvormer te gebruiken volgens de informatie die ik heb gevonden.
Niet alleen dat, je hebt ook meer vermogen beschikbaar dan je netaansluiting kan leveren. Piek, dat wel.Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:33:
[...] Hou wel rekening mee dat het rendement op je fase dan met 10-20% afneemt in de transitie 230V->50V->3x230V…
Voor de rest is dit een prima oplossing voor V2H met bestaande spullen
Met "alles" op 1 fase inclusief solar heb je ook het hoogste directe eigen gebruik van je solar.
Hier op tweakers dingen gelezen die duiden op het niet meer over de fases salderen van de netmeter.
Meters die na de meldingen van 2019 nog steeds niet / weer niet over de fases salderen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik denk dat je de blauwe blokjes van verbruikersgroepen moet uitwerken... ;FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:
Ik ben jullie mening nodig - denk dat ik het ontwerp zo klaar heb.
Zie ik iets over het hoofd of ben ik op de goede weg?
De blauwe blokjes bestaan al, verder heb ik nog maar plek voor 1 hoofdschakelaar in de hoofd meterkast en heb om die reden de omschakelaar in de garage meterkast geplaatst.
Verder: voor beide voedingen (net en batterij) een hoofdschakelaar in de hoofdmeterkast.
In nieuwe garage meterkast de omschakelaar van net / victron opgenomen.
[Afbeelding]
Ik zie in je hoofdgroepenkast aardlekschakelaar staan. Met de solar erbij kan je die overbelasten als je meer dan 3 groepen keurig over de fases verdeeld hebt. Zoek op REM-automaat in het elektra-huisinstallaties topic.
Ik denk ook dat je als hoofdschakelaar net-invoer een alamat kunt gebruiken.
En de hoofdschakelaar accu invoer heeft maar 1 afgaand contact, die splits je pas later.
Toch geen 1 fase kookgroep van 2x 16A hoop ik, maar een gewone 3 fase krachtgroep?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alles is 3 fase in mijn geval. Warmtepomp, Zonnepanelen, en straks ook de batterij invoer. Alles op alle vlakken 3 fase.onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:00:
[...]
Ik denk dat je de blauwe blokjes van verbruikersgroepen moet uitwerken... ;
Ik zie in je hoofdgroepenkast aardlekschakelaar staan. Met de solar erbij kan je die overbelasten als je meer dan 3 groepen keurig over de fases verdeeld hebt. Zoek op REM-automaat in het elektra-huisinstallaties topic.
Ik denk ook dat je als hoofdschakelaar net-invoer een alamat kunt gebruiken.
En de hoofdschakelaar accu invoer heeft maar 1 afgaand contact, die splits je pas later.
Toch geen 1 fase kookgroep van 2x 16A hoop ik, maar een gewone 3 fase krachtgroep?
Ik denk niet dat ik een aparte rem schakelaar nodig ben? net aanvoer is max 25a en de zonnepanelen omvormer zal mag 9 ampere per fase extra aanvoeren. Dan blijft ik netjes onder de 40a - dus veilig?
Nog wel een andere vraag. Welke alamat tussen de hoofdschakelaars? 25a 300mA C-Kar - C aangezien ik een warmtepomp heb? Op AC-Out1 retour naar hoofdmeterkast is een Eaton installatieautomaat C25 3-fase?
De batterij is 200a max laad en ontlaad - als ik online kijk zie ik dat 2/0 kabel (67mm2) al voldoende zou moeten zijn? Heb je ander idee hierover?Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
@FTL [..]
Dan een extra vraag, die batterij kan max dus 200a x 51,2V. Zou ik hiermee redelijkerwijs huis van stroom kunnen voorzien tijdens power outage? Kan onmogelijk volle 25a vollast aan natuurlijk - maar effectief gezien zal de warmtepomp en kookplaat wel aan moeten kunnen?
Die wij op ’t oog hebben is 200a max 100 nominal. Zou dat teveel onder gedimensioneerd zijn voor tijdelijke overbruggen tijdens stroomstoring? Bija medium vorst gebruikt WP 9a ongeveer.Noord27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:41:
@FTL Een 32kWh accu (628Ah x 51,2V) zou ik verwachten op 300A. En dan zekeringen van 350A in de distributie van Victron.
Goed dat alles 3 fase is. 3 fase blijkt niet uit je tekening. Vandaar.FTL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Alles is 3 fase in mijn geval. Warmtepomp, Zonnepanelen, en straks ook de batterij invoer. Alles op alle vlakken 3 fase.
Ik denk niet dat ik een aparte rem schakelaar nodig ben? net aanvoer is max 25a en de zonnepanelen omvormer zal mag 9 ampere per fase extra aanvoeren. Dan blijft ik netjes onder de 40a - dus veilig?
[...]
Met 25A uit het net + 9A solar heb je geen rem-automaat nodig. Je 25A solar automaat geeft wel de suggestie. Waarom geen 10A of 16A? En de Victrons geven het net geen boost boven de 31A?
Die staat verkeerd ingetekend inderdaad. Het is een 16a inderdaad. Voor mij hoeft de boost niet - zou al blij zijn met 25a stabiel of 31 zou ook wel prima zijn!onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:00:
[...]
Goed dat alles 3 fase is. 3 fase blijkt niet uit je tekening. Vandaar.
Met 25A uit het net + 9A solar heb je geen rem-automaat nodig. Je 25A solar automaat geeft wel de suggestie. Waarom geen 10A of 16A? En de Victrons geven het net geen boost boven de 31A?
Daar moet ik maar even goed over nadenken inderdaad. Die omvormers kunnen ook individueel meer uit de batterij halen neem ik aan? Vervang liever ooit een batterij dan ook de omvormers.Noord27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:18:
@FTL
- Niemand anders kan voor jou bepalen wat je behoefte is qua verbruik.
- Dus je hebt 210A (3x70) 5000VA omvormer vermogen, maar kan maximaal 100A ontladen vanwege de accu?
- Welke accu heb je op het oog?
Ik wil voor de Docan Panda 32kWh gaan. Reviews zijn redelijk positief.
https://www.docanpower.co...-32kwh-assembled-pack-usa
Wat denk je qua alamats? De C25 300mah ivm hoge inschakel piek van de warmtepompen?
[ Voor 6% gewijzigd door FTL op 18-02-2026 11:13 ]
@FTL 16A + de 25A van de Victron ALAMAT is ok. Als je toch de Victron output boven de 25A zou laten komen (inclusief boost) met een zwaardere alamat dan zou je wel een rem-automaat nodig hebben. [/]
Thanks, dat zal dan een remautomaat zijn van 40a die ik vlak voor de aardlek automaten zal moeten installeren die in de hoofdmeterkast zit?onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:29:
@FTL 16A + de 25A van de Victron ALAMAT is ok. Als je toch de Victron output boven de 25A zou laten komen (inclusief boost) met een zwaardere alamat dan zou je wel een rem-automaat nodig hebben. [/]
Top, dus de 25a 300mA C-Kar - C tussen de hoofdschakelaars en een "Eaton installatieautomaat C25 3-fase (3P+N) 6kA (243020)” tussen AC-OUT1 en de retour naar de hoofdmeterkast? (mist ik niet de boost zou willen gebruiken)onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:29:
Of een manier om een woning (3f) op een 1f 10A netaansluiting te hangen met gereduceerd vastrecht… 10A*230V*24u = 55 kWh per dag. Moet je daar wel onder blijven, anders zit je een keer in het donker.Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Hou wel rekening mee dat het rendement op je fase dan met 10-20% afneemt in de transitie 230V->50V->3x230V…
Voor de rest is dit een prima oplossing voor V2H met bestaande spullen
Welke bedrading heb je in de meterkasten zitten. Imo is het verstandig om dit minimaal 6mm2 te hebben omdat je in situaties welke wij hier veelal bespreken meer als 25A door de meterkast kan krijgen.FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:17:
[...]
Yes, die moet ik nog toevoegen. Maar voor de rest wel okay?
In het verleden was het simpel de hoofdaansluiting bepaalde het maximale vermogen. Met zonnepanelen en eventueel een accu is het lastiger. Het deel waar meerdere energie vormen bij elkaar komen kan dus onder een hogere stroomsterkte komen te staan. Hier zal je wel op bedacht moeten zijn. Het lijkt mooi dat je 25A hoofdaansluiting + 20A accu + 16A zonnepanelen tot je beschikking hebt, maar als je 60A door een standaard meterkast gaat pompen dan komt het niet goed. Je zal hier dus ook goed naar moeten kijken.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Die 10A straatlantaarn aansluiting werkt alleen in de avond. Dus overdag heb je geen stroom. Met een beetje accu kom je dat prima door, wellicht dat het wat krap wordt in de winter met een warmtepomp.pvg schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Of een manier om een woning (3f) op een 1f 10A netaansluiting te hangen met gereduceerd vastrecht… 10A*230V*24u = 55 kWh per dag. Moet je daar wel onder blijven, anders zit je een keer in het donker.
Ik zou er best voor willen gaan, maar ze worden als downgrade niet meer aangeboden
Bij enexis blijkbaar wel volgens website. Is zogenaamde garageboxaansluiting (en niet geschakeld).Beer070 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Die 10A straatlantaarn aansluiting werkt alleen in de avond. Dus overdag heb je geen stroom. Met een beetje accu kom je dat prima door, wellicht dat het wat krap wordt in de winter met een warmtepomp.
Ik zou er best voor willen gaan, maar ze worden als downgrade niet meer aangeboden
Stedin heeft ook 1x 10A als optie, scheelt 310 euro per jaar inc btw in vaste kosten ten opzichte van een normale 1x35 of 3x25 aansluiting.
Ik heb afgelopen augustus geprobeerd om mijn huis aansluiting om te zetten bij Stedin naar 1x6A, en daar wordt je in het proces gestopt.NTS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:05:
Stedin heeft ook 1x 10A als optie, scheelt 310 euro per jaar inc btw in vaste kosten ten opzichte van een normale 1x35 of 3x25 aansluiting.
Vaste lasten gaan dan naar 27 euro per jaar. 1x10A is 167 euro per jaar. Voor de 300 euro ‘winst’ per jaar moet ik dan een heleboel investeren/aanpassen om dit mogelijk te maken. (Vooral terugleveren wordt dan ook lastiger)
Overigens weet ik niet hoe het zit met de jaarlijkse energie subsidie van 600 euro. of je die ook krijgt op 1x6 of 1x10 aansluitingen... Ik heb afgelopen jaar 0 gebruik ingevuld en daarmee krijg je dus 'geen' energie subsidie.
(ik had beter 1kw kunnen invullen
[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 19-02-2026 07:43 ]
Huh?Beer070 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:49:
Overigens weet ik niet hoe het zit met de jaarlijkse energie subsidie van 600 euro. of je die ook krijgt op 1x6 of 1x10 aansluitingen... Ik heb afgelopen jaar 0 gebruik ingevuld en daarmee krijg je dus 'geen' energie subsidie.
(ik had beter 1kw kunnen invullen)
De teruggaaf energiebelasting hangt alleen samen met het pand (verblijfsfunctie vereist), niet met de zwaarte van de aansluiting. Een woning met lichte aansluiting houdt 'm dus en een garagebox met een zware aansluiting krijgt 'm nog steeds niet. Hier wordt 't best goed uitgelegd.
Als je op een vergelijkingssite verwacht verbruik invult zie je ook een groot verschil tussen 0 en 1kWh. (@Beer070) Maar inderdaad laten corrigeren als je op de afrekening geen verlaging energie belasting hebt.
Yes, alles is 6mm2 - het is een relatief recente meterkast (nieuwbouw) die berekend is op zwaar verbruik (Wp + zonnepanelen en laadpaal e.d.)blaaspijp schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:34:
[...]
Welke bedrading heb je in de meterkasten zitten. Imo is het verstandig om dit minimaal 6mm2 te hebben omdat je in situaties welke wij hier veelal bespreken meer als 25A door de meterkast kan krijgen.
In het verleden was het simpel de hoofdaansluiting bepaalde het maximale vermogen. Met zonnepanelen en eventueel een accu is het lastiger. Het deel waar meerdere energie vormen bij elkaar komen kan dus onder een hogere stroomsterkte komen te staan. Hier zal je wel op bedacht moeten zijn. Het lijkt mooi dat je 25A hoofdaansluiting + 20A accu + 16A zonnepanelen tot je beschikking hebt, maar als je 60A door een standaard meterkast gaat pompen dan komt het niet goed. Je zal hier dus ook goed naar moeten kijken.
Jezelf quoten, gewoon omdat het kan.. Eerste onderdelen beginnen binnen te komen.Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:15:
Kogel is hier door de kerk. Er gaat een 3-fase Victron systeem komen met noodstroom voorziening. De sterke flexibiliteit, noodstroom voorziening, mogelijke uitbreiding met DC-DC en (semi) onafhankelijkheid van de regering hebben de doorslag gegeven.
Ga zoveel mogelijk zelf proberen aan te leggen en aan te sluiten. Vanaf April start ik een interne opleiding op E-gebied, welke goed van pas kan gaan komen. Komende periode zal ook bestaan uit bekijken bij welke NL winkels de onderdelen/toebehoren gunstig geprijsd zijn en dan ook meteen bestellen; als het budget er op dat moment dan ook is.
Grove calculatie liet een inclusief BTW prijs zien van €9500,-. Dan praat je over alle toebehoren voor een 19.5kW systeem (3x 6k5) met 48kWh aan accu's. Onder de 10K moet dus kunnen als er nog hulp van een elektricien nodig is.
Eerste bestelling is eergisteren de deur uit gegaan. In deze bestelling zit o.a. een Multiplus II 6k5 GX. Meerprijs t.o.v. een 4k5 bleek miniem, terwijl de prestaties wel duidelijk een forse stap hoger zijn. Liever iets 'terug schroeven' dan tegen een toekomstige limiet aanlopen.. Ook geen losse cerbo benodigd. Vind het een nettere en goedkopere oplossing waarbij een schermpje de basis waardes aan geeft. Geen behoefte hierdoor aan een Touch 50/70.
Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze nieuwere serie MP's zou continu 6500W moeten kunnen doen. Ter vergelijking: een 5000VA kan continu 4000W (geen 5000W).
:strip_exif()/f/image/ZDey4DHQOIhcvgIL1dQm9NLa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 13:26 ]
Klopt niet helemaal:Noord27 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze zou continu 6500W moeten kunnen doen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Prijzen veranderen dagelijks.NTS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:53:
[...]
Waar heb je een 6k5 GX op voorraad gevonden met een leuke prijs? Ze zijn nog niet zo heel makkelijk vindbaar de afgelopen weken. Ik zoek dezelfde
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 23:16 ]
Heb je ook al een schema gemaakt van wat je allemaal gaat aansluiten en hoe en met welke zekering waardes etc?Noord27 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Jezelf quoten, gewoon omdat het kan.. Eerste onderdelen beginnen binnen te komen.
Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze nieuwere serie MP's zou continu 6500W moeten kunnen doen. Ter vergelijking: een 5000VA kan continu 4000W (geen 5000W).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of wil je een schema ergens van volgen of wil je een YouTube video volgen o.i.d.? Zo ja, welk schema / welke video?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
@Tanuki
In basis wordt het een redelijk 'standaard' systeem met secundaire meterkast (o.a. remautomaten en Victron meter). Extra alamat B25 300mA na de hoofdschakelaar in de bestaande groepenkast. Met 5x6mm2 naar de secundaire kast (garage), en terug ook natuurlijk 5x6mm2 (kan via doorlopende kruipruimte). Vanuit de secundaire meterkast terug naar de bestaande groepenkast op een nieuwe hoofdschakelaar, waarop 3x aardlek (12x 1F groepen), de bestaande PV en 3F apparaten komen.
MP's komen op een Victron distributor bushbar. Accu's op een Power IN. Zekeringen worden Adler EF3's. Geloof dat 250A voor de MP's en 200A voor (3 of 4 stuks) 16kW accu's passend is. Die zekeringen heb ik beschikbaar via een voor mij bekende leverancier; wederom tegen gunstige prijs.
In basis wordt het een redelijk 'standaard' systeem met secundaire meterkast (o.a. remautomaten en Victron meter). Extra alamat B25 300mA na de hoofdschakelaar in de bestaande groepenkast. Met 5x6mm2 naar de secundaire kast (garage), en terug ook natuurlijk 5x6mm2 (kan via doorlopende kruipruimte). Vanuit de secundaire meterkast terug naar de bestaande groepenkast op een nieuwe hoofdschakelaar, waarop 3x aardlek (12x 1F groepen), de bestaande PV en 3F apparaten komen.
MP's komen op een Victron distributor bushbar. Accu's op een Power IN. Zekeringen worden Adler EF3's. Geloof dat 250A voor de MP's en 200A voor (3 of 4 stuks) 16kW accu's passend is. Die zekeringen heb ik beschikbaar via een voor mij bekende leverancier; wederom tegen gunstige prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 22:07 ]
Probeer wel alles uit te tekenen voordat je gaat bouwen. En zorg dat je wijzigingen verwerkt op tekening zodat je aan iemand anders kan uitleggen hoe het inelkaar steekt.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
In jouw signature zie ik dat je een 64 kWh accu hebt met een MultiRS. Doe ik dan de juiste aanname dat dat 1 MultiRS is?blaaspijp schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:15:
Probeer wel alles uit te tekenen voordat je gaat bouwen. En zorg dat je wijzigingen verwerkt op tekening zodat je aan iemand anders kan uitleggen hoe het inelkaar steekt.
En indien dat klopt, heb je dan een 3 fase aansluiting in huis of een 1 fase aansluiting?
Of heb je een 1 fase aansluiting maar achter de Victron 3 fase gecreëerd?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb 3x MultiRS en een 3 fase aansluiting.
In de woorden van de Mandelorian: “this is the way” 😇blaaspijp schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:39:
Ik heb 3x MultiRS en een 3 fase aansluiting.
@blaaspijp @Beer070 dat lijkt me inderdaad ook "the way" te zijn. Wellicht biedt Victron nog heel wat flexibiliteit in het maken van 3 fase achter de 1 fase aansluiting.
Maar, oef, 3x de multirs is ook weer een aardige kostenpost.
3x16 is maar 11kW
Als je 16kW wilt dan moet je 3x25A hebben.
Staat je MultiRS op automatisch of handmatig laden? Het systeem kan bepalen dat er met de huidige prijs minder nodig is.
Staat je MultiRS op automatisch of handmatig laden? Het systeem kan bepalen dat er met de huidige prijs minder nodig is.
Edit, er is wel een 3x25A aansluiting, waar kan ik zien of het op automatic of handmatig laden staat? kan het niet zo snel vinden in victron connectblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:21:
3x16 is maar 11kW
[ Voor 4% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 08:31 ]
Je kan wel een 3x25 aansluiting hebben maar je hebt de current limit op 16A staan.
Als je de modus "houd accus opgeladen" kiest zal het systeem maximaal gaan laden totdat je het weet uit zet.
Als je de modus "houd accus opgeladen" kiest zal het systeem maximaal gaan laden totdat je het weet uit zet.
Pff sorry lekker bezig hierblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:33:
Je kan wel een 3x25 aansluiting hebben maar je hebt de current limit op 16A staan.
Systeem staat op 25A, zal wel aan de BMS liggen dan denk ik ?
/f/image/1qw0VJvxX9cvETwC2lOuDpnS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VxrCJ3dU7Xhrud5clOdp00jk.png?f=fotoalbum_large)
Je batterijen laden met 100A. Is dat misschien de begrenzing?Slux schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:45:
[...]
Pff sorry lekker bezig hier![]()
Systeem staat op 25A, zal wel aan de BMS liggen dan denk ik ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ja ik denk het, maar is dat ook ergens in victron aan te passen dat iemand weet, of zal het in de BMS staan?Jojan265 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Je batterijen laden met 100A. Is dat misschien de begrenzing?
ik kan alleen remote kijken met victron, de BMS kan ik helaas niet op afstand uitlezen hier.
Hoeveel accus heb je?
Kan je de auto maximaal laden om te testen wat dan je input current wordt?
Bevalt de Victron autolader?
Kan je die koppelen met een laadpas?
4x MB31 accusblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:57:
Hoeveel accus heb je?
/f/image/5v9X8S144ZzwDmhQjBerWM1C.png?f=fotoalbum_large)
Die lader werkt top vergeleken met zappi, geen idee of je hem kan koppelen met een laadpas, zou wel mooi zijn.
voor een privé persoon krijg je btw van de multi-rs terug. dat scheelt in ieder geval 21%. dan zou je er officieel natuurlijk wel minstens 1 of 2 panelen aan moeten koppelen, maar lijkt me stug dat de belastingdienst dat uiteindelijk gaat controleren.Tanuki schreef op zondag 22 februari 2026 @ 06:52:
@blaaspijp @Beer070 dat lijkt me inderdaad ook "the way" te zijn. Wellicht biedt Victron nog heel wat flexibiliteit in het maken van 3 fase achter de 1 fase aansluiting.
[ Voor 15% gewijzigd door Beer070 op 22-02-2026 10:33 ]
Ik kan dat eerste plaatje niet terug vinden in victronconnectblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:41:
Hoe heb je jouw accus ingesteld. Als 1 accu van 1256Ah of als 4x314Ah
Daar zit mogelijk het probleem.
Bij mij kan elke MultiRS 100A laden en het totaal wordt begrenst door een BMS.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2de plaatje
/f/image/khcKajMj5A6yCOGVSCgdNEvH.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn instellingen scherm
[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 11:08 ]
Hmm, zit even met een breikkronkel.
Ik wi deze week mijn systeem afmaken door het hele huis op de ac-out te zetten. Heb het systeem nu slechts parallel lopen. Echter.. hoe lossen jullie dat met aarde op?
Van hoofdschakelaar in meterkast ga ik met 5x10mm2 naar verdeelkast in accuschuur. Sluit daar alles aan op ac-in, so far so good,
Vanaf de acout ga ik weer terug met een 5x10mm2 naar de meterkast om die weer aan te sluiten op bestande rail in meterkast waardoor alle groepen weer van spanning voorzien zijn via de ac-out. Maar de aarde dan? Sluit ik die dan ook gewoon weer aan de aardrail in de meterkast? Ik maak dan een aardlus volgens mij.. Hoe zit dat? Iemand die mij uit deze breinkronkel kan helpen?
edit: okee zoeken op aardlus geeft meer mensen met dezelfde gedachte en wat info.. Blijf benieuwd naar de verschillende oplossingen hiervoor.
Ik wi deze week mijn systeem afmaken door het hele huis op de ac-out te zetten. Heb het systeem nu slechts parallel lopen. Echter.. hoe lossen jullie dat met aarde op?
Van hoofdschakelaar in meterkast ga ik met 5x10mm2 naar verdeelkast in accuschuur. Sluit daar alles aan op ac-in, so far so good,
Vanaf de acout ga ik weer terug met een 5x10mm2 naar de meterkast om die weer aan te sluiten op bestande rail in meterkast waardoor alle groepen weer van spanning voorzien zijn via de ac-out. Maar de aarde dan? Sluit ik die dan ook gewoon weer aan de aardrail in de meterkast? Ik maak dan een aardlus volgens mij.. Hoe zit dat? Iemand die mij uit deze breinkronkel kan helpen?
edit: okee zoeken op aardlus geeft meer mensen met dezelfde gedachte en wat info.. Blijf benieuwd naar de verschillende oplossingen hiervoor.
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 22-02-2026 11:25 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
De aarde van de retourkabel alleen aansluiten in de meterkast van je woning en niet in je schuur.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, dit is een maand 3 geleden uitgebreid besproken met allerlei meningen.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, dit is een maand 3 geleden uitgebreid besproken met allerlei meningen.
Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluitenblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:45:
De aarde van de retourkabel alleen aansluiten in de meterkast van je woning en niet in je schuur.
Ah dat verklaard hetblaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:50:
Dat eerste plaatje is de Victron BMS
In jou 2de plaatje zie ik een hoge "spanning behouden" welke accu heb je en wie heeft het geïnstalleerd?
[Afbeelding]
Accus zijn zelfbouw met MB31 cellen, alle instellingen nagelopen maar ik kan niet vinden waar die beperking zit, de JK staat op 150Ah charge en discharge
[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 12:31 ]
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan: er 6 extra panelen bij aangeschaft om eventuele problemen te voorkomen.Beer070 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:32:
[...]
voor een privé persoon krijg je btw van de multi-rs terug. dat scheelt in ieder geval 21%. dan zou je er officieel natuurlijk wel minstens 1 of 2 panelen aan moeten koppelen, maar lijkt me stug dat de belastingdienst dat uiteindelijk gaat controleren.
als je ze al hebt liggen is het vervanging voor je opbrengst installatie. bij veel shops kan je een verklaring doen waardoor ze de btw niet eens in rekening brengen.tijn1976 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan: er 6 extra panelen bij aangeschaft om eventuele problemen te voorkomen.
ik heb momenteel 13 panelen op 2 van de 3 victrons geïnstalleerd, ga de derde ook nog doen maar hangt een beetje af wat ik het beste kwijt kan op de Solaredge omvormer...
[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 22-02-2026 14:14 ]
Ik heb zojuist hetzelfde gedaan.Japie.G schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluiten
De aarde heb ik dan wel weer aangesloten aan de Multi's zijde.
De meterkastzijde niet ivm de aardlus.
Zo heb je wel de kabelbescherming via de aarde maar geen aardlus
- leeg -
Let wel op of je aarde dan nog goed gaat met eiland modus.
Victron heeft een aansluitschema voor een 3 fase opstelling:Japie.G schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluiten
/f/image/ldAzPwAr7pnsdl3rTBspE7tp.png?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk zou ik een degelijke aardrail voorzien bij de Multiplussen en daar alles op afmonteren. Ook in de meterkast beide kabels op de aardrail. Dan zitten de beide aardkabels naar de meterkast aan beide kanten onderling verbonden (en dus vereffend) en kun je het beschouwen als twee parallelle geleiders.
Ik heb zelf een enkelfase multiplus, maar ook ac-in en ac-out aarde beide aangesloten in de meterkast en op de multiplus. De multiplus legt ze sowieso allemaal aan de behuizing (inc. de aardbout) dus het had ook met 1 kabel gekund, maar vind dit overzichtelijker en veiliger (dubbele verbinding).
[ Voor 13% gewijzigd door PcFer op 22-02-2026 16:51 ]
Er zijn een aantal richtlijnen die dubbele verbinding voor aarde niet leuk vinden. Echter als je het vlak langs elkaar legt en als het even lang is dan kan het wel worden beschouwd als een parallel verbinding. Er is een kans dat er een (minieme) stroom ontstaat waar bepaalde electronische apparatuur slecht tegen kan (denk aan opname studios).PcFer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:47:
[...]
Victron heeft een aansluitschema voor een 3 fase opstelling:
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik een degelijke aardrail voorzien bij de Multiplussen en daar alles op afmonteren. Ook in de meterkast beide kabels op de aardrail. Dan zitten de beide aardkabels naar de meterkast aan beide kanten onderling verbonden (en dus vereffend) en kun je het beschouwen als twee parallelle geleiders.
Ik heb zelf een enkelfase multiplus, maar ook ac-in en ac-out aarde beide aangesloten in de meterkast en op de multiplus. De multiplus legt ze sowieso allemaal aan de behuizing (inc. de aardbout) dus het had ook met 1 kabel gekund, maar vind dit overzichtelijker en veiliger (dubbele verbinding).
Ja dat plaatje veroorzaakte mijn breinkronkel. Hier staat eigenlijk: knup alle pe aan elkaar komend vanaf de ac-in kant. Dus in de meterkast woning gooi ik de ac in aan de pe. Die eindigt in de aardrail bij de mp’s. Daar gooi ik alle pe aan de aardrail inclusief de terugkerende ac-out kabel. Echter het einde daarvan, teruggekomen in de meterkast moet dan dus juist NIET worden aangesloten.. toch?? Maar nu zeg jij hier weer wel aansluiten beide kanten dus nu is mijn kronkel weer terug 😂😂😂PcFer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:47:
[...]
Victron heeft een aansluitschema voor een 3 fase opstelling:
[Afbeelding]
Misschien kun je uitleggen hoe je de aardverbindingen bij de omvormers samenbrengt.Japie.G schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Ja dat plaatje veroorzaakte mijn breinkronkel. Hier staat eigenlijk: knup alle pe aan elkaar komend vanaf de ac-in kant. Dus in de meterkast woning gooi ik de ac in aan de pe. Die eindigt in de aardrail bij de mp’s. Daar gooi ik alle pe aan de aardrail inclusief de terugkerende ac-out kabel. Echter het einde daarvan, teruggekomen in de meterkast moet dan dus juist NIET worden aangesloten.. toch?? Maar nu zeg jij hier weer wel aansluiten beide kanten dus nu is mijn kronkel weer terug 😂😂😂
Je hebt twee dingen nodig als je problemen met aardlussen wil krijgen:
1) Aardpunt A met een ander potentiaal dan aardpunt B. Dit kan door een verschil in weerstand of verschil in lekstroom die reeds aanwezig is.
2) Iets wat deze twee punten verbind. En dan bij voorkeur een gevoelig apparaat waar deze stroom dan doorheen loopt. Denk aan een kabel tussen versterker op aarde A en DVD speler op aarde B. Of een shielded netwerk kabel tussen twee netwerk apparaten met elk hun eigen aardpunt.
Als je nu de aardkabel van ac in en ac out direct samen laat komen op de aardrail in de meterkast en ook direct samen laat komen op een aardrail bij de omvormers dan is er van punt 1 geen sprake en ook van punt 2 geen sprake.
Sterker nog, als de ene kabel twee keer zo lang is als de andere maakt ook niet uit. Het zal leiden tot een ongelijke stroomverdeling tussen de kabels en iets meer weerstand van je verdeler naar de meterkast (maar nog altijd lager dan 1 kabel). De kabels vereffenen zelf de spanning.
Ik ben me langzamerhand aan het verdiepen in een thuisbatterij oplossing waarmee ik opgewekte stroom in kan opslaan voor de avond/nacht en eventueel kan verhandelen. Dit om te voorkomen dat ik in 2027 veel kosten moet maken om de zonne energie terug te leveren en dus in de avond te gebruiken. Ik heb een statisch energie contract bij Eneco. Dit contract loopt augustus dit jaar af en moet ik op zoek gaan naar een nieuw contract. Goed om te weten dat ik niet echt interesse heb in een noodstroom oplossing, maar ik begrijp dat Victron goed in staat is dit te faciliteren. Ik ben begonnen met wat vragen te stellen aan een chatbot, maar deze technologie is toch echt wel even wat andere koek dan een zonnepaneel of een laadpaal dus ik wil graag een validatie. Ik kan natuurlijk naar de eerste de beste batterij boer lopen, maar ik wil het gewoon snappen en zorgen dat het aansluit bij mijn wensen. Ik ben redelijk ver door dit topic heen gegaan maar krijg het nog niet aan elkaar geplakt in mijn hoofd dus ik hoop hier wat hulp te krijgen 
Mijn aansluiting is 3 x 25A en ik heb een PV Installatie (Enphase, 1 fase installatie op fase 2) op zuid liggen die 5000 kWh genereert. Hiervan gebruik ik ongeveer 2000 kWh direct, de rest wordt terug geleverd. Ik heb een EV met een Alfen Pro laadpaal die middels EVCC wordt aangestuurd en op maximaal 11kW kan laden. Elke kWh die door de paal gaat, wordt door mijn werkgever betaald. Mijn EV en laadpaal zijn niet in staat energie terug te leveren. Voor het verwarmen van het huis en douchewater maak ik nog gebruik van een CV ketel, de keuken heeft een warm water boiler. Ik kook nog op gas maar zou in de toekomst daar wel vanaf willen.
Van zonsondergang tot zonsopkomst gebruikt mijn huis minimaal 4 kWh en maximaal 7 kWh, waarbij de piekbelasting in een uur op 1.5 kWh ligt. Het is dit verbruik wat ik wil afvangen met een batterij. Mijn idee is om zometeen over te stappen op een dynamisch contract waarmee ik overdag met een goedkope stroomprijs / PV opwek de batterij kan opladen om dit in de avond en nacht te consumeren. Ik ben technisch goed onderlegd en ben ooit opgeleid als electricien. Ik ben zeer goed thuis in Home Assistant en heb een linux server draaien met een lading docker containers ter vervanging van onze Amerikaanse cloud diensten. Ik heb dan ook sterk de voorkeur om zelf de controle te hebben over de batterij en wil geen afhankelijkheden van cloud services. Dit is 1 van de hoofdreden dat ik op Victron ben uitgekomen.
Na die lange intro (bedankt als je nog steeds aan het lezen bent!), de vragen:
- Moet ik een 1-Fase of 3-Fase installatie nemen? Ik neig naar een 1 fase oplossing omdat ik het qua vermogen wel op 1 fase passend krijg. Is er een goede reden om een 3-Fase installatie te nemen?
Ik zat te denken aan de onderstaande shoppinglist:
1 x Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V
2 x Pylontech US5000-C
1 x Lynx Distributor - M10
1 x Victron Cerbo GX MK2
1 x Energiemeter EM540
70mm2 kabels van omvormer naar de Lynx met een DC schakelaar op de positieve kabel met een 200A MEGA 70V zekering
Elke US5000 batterij krijgt eigen (Pylontech kabelsets) kabels naar de Lynx met elk een 125A MEGA 70V zekering
In de meterkast zou het er uit zien als (let op: ik bouw dit dus niet als noodstroom):
Grid > Hoofdzekering > Meter > Hoofdschakelaar > EM540 > Alemat <> MultiPlus
Is dit een setup die zou werken voor mijn wensen? Zijn er nog dingen die missen of die beter kunnen? Alvast bedankt!
Mijn aansluiting is 3 x 25A en ik heb een PV Installatie (Enphase, 1 fase installatie op fase 2) op zuid liggen die 5000 kWh genereert. Hiervan gebruik ik ongeveer 2000 kWh direct, de rest wordt terug geleverd. Ik heb een EV met een Alfen Pro laadpaal die middels EVCC wordt aangestuurd en op maximaal 11kW kan laden. Elke kWh die door de paal gaat, wordt door mijn werkgever betaald. Mijn EV en laadpaal zijn niet in staat energie terug te leveren. Voor het verwarmen van het huis en douchewater maak ik nog gebruik van een CV ketel, de keuken heeft een warm water boiler. Ik kook nog op gas maar zou in de toekomst daar wel vanaf willen.
Van zonsondergang tot zonsopkomst gebruikt mijn huis minimaal 4 kWh en maximaal 7 kWh, waarbij de piekbelasting in een uur op 1.5 kWh ligt. Het is dit verbruik wat ik wil afvangen met een batterij. Mijn idee is om zometeen over te stappen op een dynamisch contract waarmee ik overdag met een goedkope stroomprijs / PV opwek de batterij kan opladen om dit in de avond en nacht te consumeren. Ik ben technisch goed onderlegd en ben ooit opgeleid als electricien. Ik ben zeer goed thuis in Home Assistant en heb een linux server draaien met een lading docker containers ter vervanging van onze Amerikaanse cloud diensten. Ik heb dan ook sterk de voorkeur om zelf de controle te hebben over de batterij en wil geen afhankelijkheden van cloud services. Dit is 1 van de hoofdreden dat ik op Victron ben uitgekomen.
- Moet ik een 1-Fase of 3-Fase installatie nemen? Ik neig naar een 1 fase oplossing omdat ik het qua vermogen wel op 1 fase passend krijg. Is er een goede reden om een 3-Fase installatie te nemen?
2 x Pylontech US5000-C
1 x Victron Cerbo GX MK2
1 x Energiemeter EM540
70mm2 kabels van omvormer naar de Lynx met een DC schakelaar op de positieve kabel met een 200A MEGA 70V zekering
Elke US5000 batterij krijgt eigen (Pylontech kabelsets) kabels naar de Lynx met elk een 125A MEGA 70V zekering
In de meterkast zou het er uit zien als (let op: ik bouw dit dus niet als noodstroom):
Is dit een setup die zou werken voor mijn wensen? Zijn er nog dingen die missen of die beter kunnen? Alvast bedankt!
Indien je woning een 3 fase aansluiting heeft en je voor een 1 fase oplossing kiest dan kan je maar beperkt gebruik maken van noodstroom of zelfverbruik.
Bij noodstroom zal 2/3 van je woning alsnog zonder stroom zitten.
Bij zonnepanelen zal je intern moeten salderen en kan je niet maximaal van de voordelen van een accu gebruik maken.
Hoewel een accu niet terug verdient kan worden kan je wel besparen op de terugleverboete als je die zou hebben.
Bij noodstroom zal 2/3 van je woning alsnog zonder stroom zitten.
Bij zonnepanelen zal je intern moeten salderen en kan je niet maximaal van de voordelen van een accu gebruik maken.
Hoewel een accu niet terug verdient kan worden kan je wel besparen op de terugleverboete als je die zou hebben.
Ik zou de Pylontech vervangen voor een NKON 16 kWh batterij (ja de cellen liggen horizontaal maar met het aantal cycli op basis van het verbruik ben je al zo veel jaar verder 10+ dat ik mij daar geen zorgen over zou maken). Dit maakt het mogelijk dat je de batterij direct op de MP aansluit. Scheelt je weer een Lynx Distributor. Je kan ook voor een MP met GX geïntegreerd gaan. Scheelt weer een kastje aan de muur. Je kan nog wel kijken naar de smartshunt omdat de bms van iedere accu toch slechter meet over de tijd. Deze schijnt nauwkeuriger ter zijn.asaki schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:42:
2 x Pylontech US5000-C
1 x Victron Cerbo GX MK2
1 x Energiemeter EM540
Verder zou ik de accu op fase 2 zetten want daar zit je PV ook op. Dan gaat het meeste direct naar je accu ipv dat de netmeter intern saldeerd. Let wel op dat je niet boven het amperage gaat waar je meterkast op gedimensioneerd is zodat je kabels niet smelten. Als je dat niet goed regeld kan het amperage van je PV + Victron systeem + 25 ampere van het net over fase 2 lopen. Maar met je huidige verbruik (zonder auto) van 1,5 kWh piek loopt dat wel los.
Omdat je geen noodstroom wil hebben is 1 fase direct op de meterkast aangesloten prima. Als het kan zou je nog je enphase installatie op je AC-out 1 kunnen zetten. Dan heb je met stroom uitval nog opwek van je PV richting de accu. Maar dan moet je wel kijken of je aan de 1:1 regel voldoet.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Je stelt allemaal goede vragen! Ik ga even niet in op het technische aspect, maar op je contract. Vaak kun je met het kiezen van een contract wel net zoveel 'winst' halen als met het installeren van een batterij om terugleverkosten te voorkomen. Houd er rekening mee dat na 1-1-27 (als saldering niet meer bestaat) handelen een stuk ongunstiger wordt, je moet dan enorme spreads hebben tussen inkoop en verkoop omdat je de energiebelasting niet meer terugkrijgt (dat is immers salderen grotendeels).asaki schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:42:
Ik ben me langzamerhand aan het verdiepen in een thuisbatterij oplossing waarmee ik opgewekte stroom in kan opslaan voor de avond/nacht en eventueel kan verhandelen. Dit om te voorkomen dat ik in 2027 veel kosten moet maken om de zonne energie terug te leveren en dus in de avond te gebruiken. Ik heb een statisch energie contract bij Eneco. Dit contract loopt augustus dit jaar af en moet ik op zoek gaan naar een nieuw contract. Goed om te weten dat ik niet echt interesse heb in een noodstroom oplossing, maar ik begrijp dat Victron goed in staat is dit te faciliteren.
Tot hoe lang loopt je contract?
Heb je al een dynamisch contract overwogen? (geen terugleverkosten)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat klinkt logisch. Er zijn wel anderen die dan nog een mogelijk issue met inductie door externe storing zien, hoe werkt dat?PcFer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:11:
[...]
Je hebt twee dingen nodig als je problemen met aardlussen wil krijgen:
1) Aardpunt A met een ander potentiaal dan aardpunt B. Dit kan door een verschil in weerstand of verschil in lekstroom die reeds aanwezig is.
2) Iets wat deze twee punten verbind. En dan bij voorkeur een gevoelig apparaat waar deze stroom dan doorheen loopt. Denk aan een kabel tussen versterker op aarde A en DVD speler op aarde B. Of een shielded netwerk kabel tussen twee netwerk apparaten met elk hun eigen aardpunt.
Als je nu de aardkabel van ac in en ac out direct samen laat komen op de aardrail in de meterkast en ook direct samen laat komen op een aardrail bij de omvormers dan is er van punt 1 geen sprake en ook van punt 2 geen sprake.
Goed dat je dit al scherp stelt. Ik zat in dezelfde situatie en heb daardoor gekozen voor een 1 fase systeem. Zo maximaliseerde ik mijn terugverdieneffect omdat ik de aanschaf lager hield en de installatie minder complex werd.asaki schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:42:
Ik ben me langzamerhand aan het verdiepen in een thuisbatterij oplossing waarmee ik opgewekte stroom in kan opslaan voor de avond/nacht en eventueel kan verhandelen. Dit om te voorkomen dat ik in 2027 veel kosten moet maken om de zonne energie terug te leveren en dus in de avond te gebruiken. Ik heb een statisch energie contract bij Eneco. Dit contract loopt augustus dit jaar af en moet ik op zoek gaan naar een nieuw contract. Goed om te weten dat ik niet echt interesse heb in een noodstroom oplossing, maar ik begrijp dat Victron goed in staat is dit te faciliteren.
Binnen een paar jaar is de enige manier om rendement op een batterij te halen het opslaan van PV en dit later zelf te verbruiken.
Je bent op goede weg en hebt alle kaarten om dit ook te realiseren. Met slim verbruik is een EV een godsgeschenk om je zelfverbruik omhoog te krikken, met een thuisbatterij doe je dat voor de nachten voor je huis ook.
Als je al evcc draait en je wagen is regelmatig thuis zou je eigenverbruik al héél hoog moeten liggen. De batterij maakt het laatste deeltje af, top!Mijn aansluiting is 3 x 25A en ik heb een PV Installatie (Enphase, 1 fase installatie op fase 2) op zuid liggen die 5000 kWh genereert. Hiervan gebruik ik ongeveer 2000 kWh direct, de rest wordt terug geleverd. Ik heb een EV met een Alfen Pro laadpaal die middels EVCC wordt aangestuurd en op maximaal 11kW kan laden. Elke kWh die door de paal gaat, wordt door mijn werkgever betaald. Mijn EV en laadpaal zijn niet in staat energie terug te leveren. Voor het verwarmen van het huis en douchewater maak ik nog gebruik van een CV ketel, de keuken heeft een warm water boiler. Ik kook nog op gas maar zou in de toekomst daar wel vanaf willen.
Er is een boerenwijsheid die zegt dat je per kWp een kWh aan batterij moet zetten.
Nu is het zo dat een Victron MP2 in combinatie met een eigen kist dermate goedkoop en gestandaardiseerd is op 15kWh dat het echt wel loont om daar naar te kijken.
Ideaal, met zo een verbruik is een batterij van 15kWh een tikkeltje ideaal.Van zonsondergang tot zonsopkomst gebruikt mijn huis minimaal 4 kWh en maximaal 7 kWh, waarbij de piekbelasting in een uur op 1.5 kWh ligt. Het is dit verbruik wat ik wil afvangen met een batterij.
Hier in België loont dat naar mijn mening niet of te weinig. PV opslaan wel.Mijn idee is om zometeen over te stappen op een dynamisch contract waarmee ik overdag met een goedkope stroomprijs / PV opwek de batterij kan opladen om dit in de avond en nacht te consumeren.
By the way, reken ongeveer een 80% RTE.
Kijk even of een 8000 MP2 niet leuker/beter is, in NL kan dat, in België zijn die niet toegelaten.Ik ben technisch goed onderlegd en ben ooit opgeleid als electricien. Ik ben zeer goed thuis in Home Assistant en heb een linux server draaien met een lading docker containers ter vervanging van onze Amerikaanse cloud diensten. Ik heb dan ook sterk de voorkeur om zelf de controle te hebben over de batterij en wil geen afhankelijkheden van cloud services. Dit is 1 van de hoofdreden dat ik op Victron ben uitgekomen.
2 x Pylontech US5000-C
1 x Victron Cerbo GX MK2
1 x Energiemeter EM540
Grootste aha-erlebnis mbt tot die vermogen is dat die 5kVA die je in de lijst had gezet slechts een dikke 3500W kan laden.
Ik zou kijken naar de 6k5. Zou ook stiller en zuiniger moeten zijn dan de 5000 en de 8000.HyperBart schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:19:
[...]
Kijk even of een 8000 MP2 niet leuker/beter is, in NL kan dat, in België zijn die niet toegelaten.
Grootste aha-erlebnis mbt tot die vermogen is dat die 5kVA die je in de lijst had gezet slechts een dikke 3500W kan laden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als je inkoppeling hebt op de kabel naar punt A, maar niet op de kabel naar punt B, dan krijg je dus een (extra) potentiaalverschil, waardoor de aardstroom toeneemt door de kabel en apparaat die de twee punten met elkaar verbind.NTS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:00:
[...]
Dat klinkt logisch. Er zijn wel anderen die dan nog een mogelijk issue met inductie door externe storing zien, hoe werkt dat?
In het geval van twee aardkabels tussen meterkast en centrale aardrail omvormers zal dit niet tot problemen leiden omdat het niet tot potentiaalverschil leid tussen de twee kabels (ze zijn immers aan de uiteinden direct met elkaar verbonden. Het kan 't potentiaal bij de centrale aardrail omvormers wel iets optillen, maar dat is niet anders dan inkoppeling op een enkele kabel. Bovendien doet een (kleine toelaatbare) lekstroom door de kabels naar de meterkast dat ook.
Eens, zelf ben ik ook voor een enkelfase 6k5 gegaan, 3 fase is leuk, maar financieel eigenlijk niet te verantwoorden voor gemiddeld gebruik.Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Ik zou kijken naar de 6k5. Zou ook stiller en zuiniger moeten zijn dan de 5000 en de 8000.
- De 6k5 kan 1 uur lang 8kW leveren --> Bij een 3x25A kun je 25A (5,7kW) terugleveren om verbruik op andere fases af te dekken en daarnaast heb je nog dik 2kW over om verbruik op L1 af te dekken.
- De 6k5 kan 100A laden, dus bijvoorbeeld 5-6kWp PV verwerken
- Het klopt dat je geen noodstroom hebt op L2 en L3, maar ga je de vaatwasser en wasmachine draaien op noodstroom? Als je accu 15kWh is en toevallig 20% soc bij netuitval, dan ga je vermoedelijk alleen je verlichting en wat kleine loads draaien.
1000 mensen, 1000 situaties, 1000 ontwerpen… 😉
Ik ben benieuwd wat in mijn geval de meest verstandige manier is om een Victron-installatie aan te sluiten. Wat voor velen wellicht gesneden koek is, brengt mij toch aan het twijfelen. Niet zozeer over de werking of basis-aansluiting, maar vooral: wat is nou écht best practice?
In het algemeen zie ik onderstaande opzet vaak terugkomen, maar ik ben benieuwd hoe dit technisch het netst en meest conform wordt aangepakt.
Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- 3 enkelfasige AC PV-systemen (op elke fase 1 systeem)
- Wens: meterkast zo veel mogelijk laten zoals hij nu is
Huidige opzet meterkast (vereenvoudigd):
- Net komt binnen
- 40A hoofdschakelaar
- Vanaf bovenkant hoofdschakelaar gaan de draden nu direct naar de aardlekschakelaars van de woning
Mijn plan voor aanpassing:
- Bovenkant hoofdschakelaar niet direct meer naar de aardlekschakelaars
- In plaats daarvan eerst naar een B25 300mA alamat (idee: selectief t.o.v. de 30mA aardlekschakelaars in huis)
- Vanaf daar met 5G10 naar de schuur
- In de schuur eventueel weer op een hoofdschakelaar (twijfel: noodzakelijk of overbodig?)
- Vanaf daar naar AC-in van de Multiplussen
- AC-out van de Multiplussen via een B25 automaat
(waarom zie ik hier meestal geen alamat? Hoe zit dat in eilandbedrijf?)
- Vanaf die B25 weer met een tweede 5G10 terug naar de meterkast
- Die kabel in de meterkast weer aansluiten op de aardlekschakelaars zodat het “rondje” weer compleet is
Vragen waar ik over twijfel:
1) Waar zit in dit verhaal de omschakelaar?
- In de meterkast?
- Of in de verdeelkast bij de Multiplussen?
- Of is dit intern geregeld in de Multiplus en moet je vooral nadenken over scheidingsvoorzieningen?
2) De Victron 3P75 meter:
- Plaats je die in de meterkast bij de netaansluiting?
In feite lijkt hij in deze opzet niet per se nodig, omdat de Multiplussen zelf ook meten. Toch zie ik hem in vergelijkbare installaties regelmatig terugkomen.
Wat is daar technisch de reden voor?
- Nauwkeuriger netmeting?
- ESS-regeling?
- Teruglevering per fase?
- Balanceren tussen fases?
- Of puur monitoring/logging?
Ik ben vooral benieuwd wat hier als “standaard best practice” wordt gezien bij 3x25A met losse 1-fase PV op elke fase, zonder de hele meterkast op z’n kop te zetten.
Alle inzichten welkom.
Ik ben benieuwd wat in mijn geval de meest verstandige manier is om een Victron-installatie aan te sluiten. Wat voor velen wellicht gesneden koek is, brengt mij toch aan het twijfelen. Niet zozeer over de werking of basis-aansluiting, maar vooral: wat is nou écht best practice?
In het algemeen zie ik onderstaande opzet vaak terugkomen, maar ik ben benieuwd hoe dit technisch het netst en meest conform wordt aangepakt.
Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- Net komt binnen
- 40A hoofdschakelaar
- Vanaf bovenkant hoofdschakelaar gaan de draden nu direct naar de aardlekschakelaars van de woning
- In plaats daarvan eerst naar een B25 300mA alamat (idee: selectief t.o.v. de 30mA aardlekschakelaars in huis)
- In de schuur eventueel weer op een hoofdschakelaar (twijfel: noodzakelijk of overbodig?)
- Die kabel in de meterkast weer aansluiten op de aardlekschakelaars zodat het “rondje” weer compleet is
- In de meterkast?
- Of is dit intern geregeld in de Multiplus en moet je vooral nadenken over scheidingsvoorzieningen?
In feite lijkt hij in deze opzet niet per se nodig, omdat de Multiplussen zelf ook meten. Toch zie ik hem in vergelijkbare installaties regelmatig terugkomen.
- ESS-regeling?
Ik ben vooral benieuwd wat hier als “standaard best practice” wordt gezien bij 3x25A met losse 1-fase PV op elke fase, zonder de hele meterkast op z’n kop te zetten.
Alle inzichten welkom.
Bedankt! Mijn contract loopt tot augustus dit jaar. Ik denk niet dat ik veel andere keuzes heb dan voor een dynamisch contract te gaan. Ik snap dat ik dan geen teruglever kosten heb. Wel zou ik het zonde vinden om stroom gratis "weg te gooien" als ik ook een deel daarvan kan opslaan om in de avonduren te gebruiken.Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:37:
Tot hoe lang loopt je contract?
Heb je al een dynamisch contract overwogen? (geen terugleverkosten)
Wat ik niet helemaal op maak uit je bericht is of je nu je huis achter de multiplus wil hangen of niet? Enerzijds heb je het over 1 5x10 kabel. Dat suggereert de Multiplussen parellel aan de woning maar je hebt het ook over ac-in en ac-out. In dat geval mis je een kabel terug naar het huis.Tafellaken schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:
Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- Net komt binnen
- 40A hoofdschakelaar
- Vanaf die B25 weer met 5G10 terug naar de meterkast
- In de meterkast?
- ESS-regeling?
Alle inzichten welkom.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Heb mijn bericht iets verduidelijkt. Het hele huis moet op acout, aan de bestaande situatie wil ik zo min mogelijk wijzigen. Uiteraard gaat er dus een tweede 5g10 terug naar het huis.Impossibl3 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Wat ik niet helemaal op maak uit je bericht is of je nu je huis achter de multiplus wil hangen of niet? Enerzijds heb je het over 1 5x10 kabel. Dat suggereert de Multiplussen parellel aan de woning maar je hebt het ook over ac-in en ac-out. In dat geval mis je een kabel terug naar het huis.
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik ga dus voor een 1 fase systeem, de kosten voor 3 fase zijn substantieel hoger en ik heb geen wensen voor noodstroom. En mocht ik die later wel krijgen, dan breid ik het systeem gewoon uit. Maar voor nu hou ik de initiële investering "laag".
Goed punt van de MP 6k5, die neem ik over.
De Lynx uitsluiten bij een andere batterij zie ik niet echt zitten. Andere batterijen zijn echt een flink stuk duurder (dan de 1271 EUR excl btw voor 2 x Pylontech US5000) en ik zie de Lynx ook meer als een extra veiligheids device omdat het ook de zekeringen aan boord heeft.
Wat betreft het contract, volgens mij heb ik niet heel veel andere keuzes dan een dynamisch contract te nemen. Ik ga me eens verdiepen in welke energie leveranciers dit aanbieden en of ze een beetje een goede API hebben voor de prijzen om in HA uit te lezen.
Ik kan niet goed doorgronden of de oplossing samen met de PV op dezelfde fasen moet zitten, heeft dat voordeel en wat is de impact daarvan op die fase? Voor nu heb ik AI eens laten bekijken hoe mijn piek verbruik is over alle groepen en vanuit daar een onderverdeling gemaakt over wat op welke fase moet zitten.
Ik ga dus voor een 1 fase systeem, de kosten voor 3 fase zijn substantieel hoger en ik heb geen wensen voor noodstroom. En mocht ik die later wel krijgen, dan breid ik het systeem gewoon uit. Maar voor nu hou ik de initiële investering "laag".
Goed punt van de MP 6k5, die neem ik over.
De Lynx uitsluiten bij een andere batterij zie ik niet echt zitten. Andere batterijen zijn echt een flink stuk duurder (dan de 1271 EUR excl btw voor 2 x Pylontech US5000) en ik zie de Lynx ook meer als een extra veiligheids device omdat het ook de zekeringen aan boord heeft.
Wat betreft het contract, volgens mij heb ik niet heel veel andere keuzes dan een dynamisch contract te nemen. Ik ga me eens verdiepen in welke energie leveranciers dit aanbieden en of ze een beetje een goede API hebben voor de prijzen om in HA uit te lezen.
Ik kan niet goed doorgronden of de oplossing samen met de PV op dezelfde fasen moet zitten, heeft dat voordeel en wat is de impact daarvan op die fase? Voor nu heb ik AI eens laten bekijken hoe mijn piek verbruik is over alle groepen en vanuit daar een onderverdeling gemaakt over wat op welke fase moet zitten.
@Tafellaken Bedoel je 5x10mm2? Een 6mm2 volstaat volledig als je 3x25A hebt. Je interne bekabeling van je meterkast en hoogst waarschijnlijk je hoofdaansluiting zijn ook 6mm2. Op korte stukken is 4mm2 voldoende, 6mm2 is passend.
let wel dat een enkele MP (1 fase) in een 3 fase systeem altijd op fase 1 moet zitten om alles goed te laten werken.asaki schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:07:
Weet je ook wat daar de reden van is? Wat fase 1 bij mij thuis is, kan heel goed fase 2 of 3 zijn bij de buren. Of bepaalt de (fysieke) fase volgorde op de Victron energiemeter waar de MP op aangesloten dient te worden?DanTm schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:36:
[...]
let wel dat een enkele MP (1 fase) in een 3 fase systeem altijd op fase 1 moet zitten om alles goed te laten werken.
Bij ons in de straat wisselt dat best flink. Ik heb mijn PV op Fase 2 zitten, maar de buren links hebben de PV op Fase 1 en de buren rechts op Fase 3. En de overige buren, allemaal 1 fase 
Uit de meter komen ook gewoon 3 zwarte draden, geen idee welke "officieel" fase 1 is. Ik kan het me moeilijk voorstellen, als iedereen batterijen/pv op fase 1 zou zetten zou je een enorme inbalans krijgen op het net, of mis ik iets?
Uit de meter komen ook gewoon 3 zwarte draden, geen idee welke "officieel" fase 1 is. Ik kan het me moeilijk voorstellen, als iedereen batterijen/pv op fase 1 zou zetten zou je een enorme inbalans krijgen op het net, of mis ik iets?
Het is naar mijn weten hard-coded in de software. Dus als je een 1-fase MP op fase 2 zet kloppen de dashboards etc niet meer.tsjoender schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:49:
[...]
Weet je ook wat daar de reden van is? Wat fase 1 bij mij thuis is, kan heel goed fase 2 of 3 zijn bij de buren. Of bepaalt de (fysieke) fase volgorde op de Victron energiemeter waar de MP op aangesloten dient te worden?
Als dit echt een issue is, dan zou je de fases of groepen fysiek moeten verplaatsen.
@asaki Het is zaak dat je de Victron op de L1 hangt van de meter die Victron gebruikt.
Je kan dus prima in je kast bij het binnenkomen
grijs = l1
zwart = l2
bruin = l3
hebben genoemd maar je zal vanaf de meter die je voor Victron apart gaat steken (zou ik wel doen) de MP2 op de draad moeten hangen die de Victron-meter als L1 heeft.
Je kan dus prima alles doordraaien of haspelen (mits draaiveld correct is, als dat een ding is) zolang MP2 maar op L1 hangt van de meter die Victron gebruikt.
Fysica technisch is het dan ook het meest sexy als de zonnepanelen op dezelfde lijn hangen omdat je dan echt op die fase kan laden en een nulverbruik hebt (lees: je zon volledig afstrepen tegen batterij).
De meter saldeert ook wel maar qua fase belasting kan het dus zijn dat je op L2 -16A doet en op L1 dan 16A.
Daar is niks mis mee hoor, ik heb dat hier zo namelijk maar ik ben enorm beperkt door de spanningsgrillen van de straat/wijk waardoor ik mijn PV niet kan verhangen.
Je kan dus prima in je kast bij het binnenkomen
grijs = l1
zwart = l2
bruin = l3
hebben genoemd maar je zal vanaf de meter die je voor Victron apart gaat steken (zou ik wel doen) de MP2 op de draad moeten hangen die de Victron-meter als L1 heeft.
Je kan dus prima alles doordraaien of haspelen (mits draaiveld correct is, als dat een ding is) zolang MP2 maar op L1 hangt van de meter die Victron gebruikt.
Fysica technisch is het dan ook het meest sexy als de zonnepanelen op dezelfde lijn hangen omdat je dan echt op die fase kan laden en een nulverbruik hebt (lees: je zon volledig afstrepen tegen batterij).
De meter saldeert ook wel maar qua fase belasting kan het dus zijn dat je op L2 -16A doet en op L1 dan 16A.
Daar is niks mis mee hoor, ik heb dat hier zo namelijk maar ik ben enorm beperkt door de spanningsgrillen van de straat/wijk waardoor ik mijn PV niet kan verhangen.
Voor het verplaatsen moet je een goed rekensommetje maken. In 2025 was mijn gemiddelde verkooptarief (zonder belastingen) ongeveer 6,5 ct per kWh. Dus je mag verwachten dat ook na salderen zonnestroom niet waardeloos is. Hou rekening met een RTE van -over de duim- 80% door je accu. Dus voor elke 1 kWh (a 6 cent) hou je in je accu 0,8 kWh over. Je hebt dus 1,25 kWh effectief nodig om 1kWh uit je accu te gebruiken. Die 1,25 kWh is dan al ongeveer 8 cent waard. Zeker in de zomer is stroom op piekmomenten ook niet erg duur, laten we uitgaan van 25 cent inclusief belastingen. Dan moetje dus met 17 cent spread je accu terugverdienen. Een cycle kost misschien al wel 3-5 cent afschrijving. Blijft er 10-12 cent over. 2500kWh extra zelfverbruik levert dan € 250-300 op. Dat is veel minder dan veel mensen vaak denken. Met een setje Zendure van € 2200 (voor de oude 2400AC serie + 4x AB3000X) ben je dan al 8-9 jaar aan het 'terugverdienen' voordat je op nul staat. Alles afhankelijk van je eigen stroomverbruik per dag (hoeveel kun je weer uit de accu zelfverbruiken, grootte van je accu (groter is duurder) en opwek zonnepanelen. 2500kWh is al bijna 7kWh per dag.asaki schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:48:
[...]
Bedankt! Mijn contract loopt tot augustus dit jaar. Ik denk niet dat ik veel andere keuzes heb dan voor een dynamisch contract te gaan. Ik snap dat ik dan geen teruglever kosten heb. Wel zou ik het zonde vinden om stroom gratis "weg te gooien" als ik ook een deel daarvan kan opslaan om in de avonduren te gebruiken.
Reken je niet te snel rijk.
Dat gebeurt dus ook wel in sommige wijken. Als je een 1-fase omvormer hebt die vaak afschakelt vanwege overspanning, dan kan het soms lonen om je zonnepanelen aan een andere fase te hangen. Net even gecheckt bij mij thuis (via de laadpaal app):asaki schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:13:
Ik kan het me moeilijk voorstellen, als iedereen batterijen/pv op fase 1 zou zetten zou je een enorme inbalans krijgen op het net, of mis ik iets?
L1 =224 V
L2 =229 V
L3 = 233 V
Scheelt 9 V. Al heb ik ook hoogzomer nog nooit waardes boven de 235 gezien. Toch fijn zo'n nieuw kastje in de straat (jaren '30 wijk).
Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:57:
[...]
Dat gebeurt dus ook wel in sommige wijken. Als je een 1-fase omvormer hebt die vaak afschakelt vanwege overspanning, dan kan het soms lonen om je zonnepanelen aan een andere fase te hangen. Net even gecheckt bij mij thuis (via de laadpaal app):
L1 =224 V
L2 =229 V
L3 = 233 V
Scheelt 9 V. Al heb ik ook hoogzomer nog nooit waardes boven de 235 gezien. Toch fijn zo'n nieuw kastje in de straat (jaren '30 wijk).
Winter/mist/nacht: 196V 191V lowest last 6 months
Zomer, blauwe lucht, strakke frisse lucht april/mei: 260V
Klopt. Ik had mijn Multiplus eerst op L3 aangesloten, maar dan ziet hij z'n eigen stroom als verbruik op L3. Denk dat andere functies als bijv. peakshaving dan ook niet lekker werken.Q schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:25:
[...]
Het is naar mijn weten hard-coded in de software. Dus als je een 1-fase MP op fase 2 zet kloppen de dashboards etc niet meer.
Als dit echt een issue is, dan zou je de fases of groepen fysiek moeten verplaatsen.
dan voldoet jouw aansluiting niet aan de netcode, en moet de netbeheerder hier op acteren:HyperBart schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
[...]
![]()
Winter/mist/nacht: 196V 191V lowest last 6 months
Zomer, blauwe lucht, strakke frisse lucht april/mei: 260V
https://www.netbeheernede...uctuur/spanningskwaliteit
doen ze dat niet dan kun je ze aanklagen voor non-conformiteit.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
België, Fluvius, iets met "ja mijnheer, we zijn er mee bezig".pc_freak1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:40:
[...]
dan voldoet jouw aansluiting niet aan de netcode, en moet de netbeheerder hier op acteren:
https://www.netbeheernede...uctuur/spanningskwaliteit
doen ze dat niet dan kun je ze aanklagen voor non-conformiteit.
Geschikte gronden vinden, etc etc.
Het gaat er voornamelijk om dat je grid meter fase gelijk is. Je mp1 dus op fase 1 van je grid meter. Wat er voor je grid gebeurt maakt niet uit.tsjoender schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:49:
[...]
Weet je ook wat daar de reden van is? Wat fase 1 bij mij thuis is, kan heel goed fase 2 of 3 zijn bij de buren. Of bepaalt de (fysieke) fase volgorde op de Victron energiemeter waar de MP op aangesloten dient te worden?
Peak shaving heeft hier ook last van inderdaad. Maar het staat je vrij om je grid meter fases om te draaien natuurlijk (hardware matig of software matig).PcFer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:15:
[...]
Klopt. Ik had mijn Multiplus eerst op L3 aangesloten, maar dan ziet hij z'n eigen stroom als verbruik op L3. Denk dat andere functies als bijv. peakshaving dan ook niet lekker werken.
Als hardwarematig de fase 1 van je grid meter maar ook de fase is waar je mp op zit.
[ Voor 8% gewijzigd door DanTm op 24-02-2026 17:16 ]
Zelfde situatie hier ongeveer en ga ook de noodstroom aansluiten (systeem zit nu parallel op alleen ac-in). Ik zit nu na de aardlusdiscussie een tekening te maken, dat moet er uiteindelijk toch komen. Dus begonnen met de AC tekening. En ineens zat ik even te twijfelen:Tafellaken schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:
Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- Net komt binnen
- 40A hoofdschakelaar
- In de meterkast?
- ESS-regeling?
Alle inzichten welkom.
/f/image/rtEJxyyCF27NYhYBgy0NdTvn.png?f=fotoalbum_large)
Hoe doen jullie het met de nul bekabeling. Gewoon in verdeelkast alles bij elkaar? dus ac-in en ac-out allemaal bij elkaar? Of houd je de nul van ac-in en ac-out gescheiden?
@Japie.G Die moet je gescheiden houden, die wordt namelijk ook onderbroken bij eilandbedrijf.
En wat betreft de aarde: dat is wel 1 pot nat in de MP2. Zolang je deze dus maar aansluit via AC-in, out 1 of out 2 is het op orde. Intern zitten deze allemaal al aan elkaar. Je plaatje is dus prima, al is de aarding dubbel uitgevoerd kan dat weinig kwaad zolang je geen grote omwegen gaat maken
En wat betreft de aarde: dat is wel 1 pot nat in de MP2. Zolang je deze dus maar aansluit via AC-in, out 1 of out 2 is het op orde. Intern zitten deze allemaal al aan elkaar. Je plaatje is dus prima, al is de aarding dubbel uitgevoerd kan dat weinig kwaad zolang je geen grote omwegen gaat maken
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Toppie, dan heb ik het goed getekend zover, kan ik weer verder :-) Moet ik in mn verdeel kast even twee verdeel rails hebben voor de nullen, maar dat komt wel goedRimco schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:48:
@Japie.G Die moet je gescheiden houden, die wordt namelijk ook onderbroken bij eilandbedrijf.
[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 24-02-2026 18:10 ]
Ok, dus als ik het goed begrijp is het:
1: Een eis dat de MP op fase 1 zit. Dit hoeft niet de fysieke fase 1 te zijn, zo lang het maar de fase 1 is van de EM540 omdat anders het platform anders verkeerd meet.
2: Het is "handig" om zowel de PV als de MP op dezelfde fase te zetten zodat je niet een "roundtrip" krijgt over het netwerk.
Ik heb mijn voltage meting er eens bij gepakt van het afgelopen jaar, vreemd genoeg lijkt de echte fase 1 vrij laag in voltage. Dan kan ik daar wel de PV en MP aan hangen.
In Augustus, lekker zonnig maandje waarbij de hele wijk staat te zoemen van de zonnepanelen (en nieuwe trafo huisjes
)
F1: 237.7
F2: 245.9
F3: 247.8
1: Een eis dat de MP op fase 1 zit. Dit hoeft niet de fysieke fase 1 te zijn, zo lang het maar de fase 1 is van de EM540 omdat anders het platform anders verkeerd meet.
2: Het is "handig" om zowel de PV als de MP op dezelfde fase te zetten zodat je niet een "roundtrip" krijgt over het netwerk.
Ik heb mijn voltage meting er eens bij gepakt van het afgelopen jaar, vreemd genoeg lijkt de echte fase 1 vrij laag in voltage. Dan kan ik daar wel de PV en MP aan hangen.
In Augustus, lekker zonnig maandje waarbij de hele wijk staat te zoemen van de zonnepanelen (en nieuwe trafo huisjes
F1: 237.7
F2: 245.9
F3: 247.8
[ Voor 21% gewijzigd door asaki op 24-02-2026 18:54 ]
Dat is een duidelijke uitwerking, bedankt! En ik snap het, het is geen vetpot. Maar als ik wat zonne energie in de batterij kan krijgen ipv terug te leveren (waar dan weer kosten aan zijn verbonden) en dan die stroom in de avond/nacht weer kan gebruiken, is er ook al winst. De mogelijkheid om te handelen is eigenlijk een extra'tjePr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Voor het verplaatsen moet je een goed rekensommetje maken. In 2025 was mijn gemiddelde verkooptarief (zonder belastingen) ongeveer 6,5 ct per kWh. Dus je mag verwachten dat ook na salderen zonnestroom niet waardeloos is. Hou rekening met een RTE van -over de duim- 80% door je accu. Dus voor elke 1 kWh (a 6 cent) hou je in je accu 0,8 kWh over. Je hebt dus 1,25 kWh effectief nodig om 1kWh uit je accu te gebruiken. Die 1,25 kWh is dan al ongeveer 8 cent waard. Zeker in de zomer is stroom op piekmomenten ook niet erg duur, laten we uitgaan van 25 cent inclusief belastingen. Dan moetje dus met 17 cent spread je accu terugverdienen. Een cycle kost misschien al wel 3-5 cent afschrijving. Blijft er 10-12 cent over. 2500kWh extra zelfverbruik levert dan € 250-300 op. Dat is veel minder dan veel mensen vaak denken. Met een setje Zendure van € 2200 (voor de oude 2400AC serie + 4x AB3000X) ben je dan al 8-9 jaar aan het 'terugverdienen' voordat je op nul staat. Alles afhankelijk van je eigen stroomverbruik per dag (hoeveel kun je weer uit de accu zelfverbruiken, grootte van je accu (groter is duurder) en opwek zonnepanelen. 2500kWh is al bijna 7kWh per dag.
Reken je niet te snel rijk.
Lees wel goed. Aan dynamisch contracten zitten geen terugleverkosten!asaki schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:51:
[...]
Dat is een duidelijke uitwerking, bedankt! En ik snap het, het is geen vetpot. Maar als ik wat zonne energie in de batterij kan krijgen ipv terug te leveren (waar dan weer kosten aan zijn verbonden) en dan die stroom in de avond/nacht weer kan gebruiken, is er ook al winst. De mogelijkheid om te handelen is eigenlijk een extra'tje
Hier de 1001stTafellaken schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:
Die aardlek twijfelde ik ook nog over. Als ik de NEN1010 goed lees dan is een aardlek voor de Victrons niet verplicht, omdat het geen eindgroepen zijn. Maar voor de beveiliging van bijvoorbeeld je grondkabels is een aardlek natuurlijk wel een heel stuk sneller/veiliger dan alleen een gewone B25. Ik weet niet hoe het zit met Victron omvormers en aardlek, bij sommige PV wordt 300mA aangeraden ipv 30.Mijn plan voor aanpassing:
De multiplus kan met PowerAssist ook helpen als je hoofdaansluiting overbelast dreigt te raken, dus ik zit zelf te kijken naar een B40 automaat op de uitgang. Dan moet je wel met de 52.B tabellen uit NEN1010 (kan je tegenwoordig online lezen) gaan rekenen of 40A met jouw aanlegwijze door de kabel kan. Let op dat er een correctiefactor overheen moet als je beide 5G10 kabels door dezelfde buis legt.- In de schuur eventueel weer op een hoofdschakelaar (twijfel: noodzakelijk of overbodig?)
In mijn geval alamats per eindgroep, maar hetzelfde idee. Hier zit dus de aardlek beveiliging voor de eindgroepen, daarom geen aardlek op de uitgang van de Multiplus.- Vanaf die B25 weer met een tweede 5G10 terug naar de meterkast
De aardlek van je eindgroepen werkt ook achter de Multiplus omdat die automatisch een N-PE verbinding maakt (dat moet je dus wel aan laten staan) in eiland modes. Verder heb ik het idee dat je ook nog een aardpen nodig hebt als je aarde nu van de netbeheerder komt, want die ben je natuurlijk kwijt als er een graafmachine door de kabel in de straat heen gaat.
Meterkast en verdeelkast kan allebei. Als je hele huis achter AC-out hangt dan wordt het omschakelen automatisch (en heel erg snel) gedaan. Maar als je Multiplus even offline is zit je dan ook in het donker.1) Waar zit in dit verhaal de omschakelaar?
- In de meterkast?
De omschakelaar is dus om de Multiplus te bypassen als dat nodig is voor een herstart of ander werk er aan. In mijn geval komt die waarschijnlijk in de meterkast. Dan je gaat van de net-hoofdschakelaar zowel naar de B25 die naar je schuur loopt als naar ingang-1 van de omschakelaar. En de kabel die terug komt vanuit de schuur gaat (via een eigen hoofdschakelaar) naar ingang-2. Normaal laat je de omschakelaar op standje 2 staan, alles via de Multiplus. Maar als je er aan moet werken kan je hem omzetten dan zit je huis weer gewoon zoals hiervoor op de net-hoofdschakelaar.
Klopt. Daar was ik ook even verbaasd over. Volgens mij heb je die niet nodig als je bovenstaande opstelling doet waarbij je net-hoofdschakelaar alleen aan de Multiplus zit. Als er nog loads direct op de net-aansluiting zitten (bijvoorbeeld een laadpaal) dan heb je wel zo'n meter nodig anders weet de Multiplus niet hoe hoog de totale belasting van de aansluiting is.2) De Victron 3P75 meter:
De RTE en lage zomer-tarieven zijn inderdaad belangrijke factoren. Maar die 3 tot 5 cent afschrijving is niet helemaal logisch in deze berekening. Als je namelijk een terugverdientijd uitrekent doe je al alsof de batterij daarna 0 restwaarde heeft, dus je moet niet nog apart een afschrijving toevoegen.Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Dan moetje dus met 17 cent spread je accu terugverdienen. Een cycle kost misschien al wel 3-5 cent afschrijving. Blijft er 10-12 cent over. 2500kWh extra zelfverbruik levert dan € 250-300 op. Dat is veel minder dan veel mensen vaak denken. Met een setje Zendure van € 2200 (voor de oude 2400AC serie + 4x AB3000X) ben je dan al 8-9 jaar aan het 'terugverdienen' voordat je op nul staat.
Onjuist.Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Lees wel goed. Aan dynamisch contracten zitten geen terugleverkosten!
Goed in je contract kijken of op jeroen.nl sommige dynamische contracten (ca de helft) heeft een negatieve teruglever vergoeding. Dus daar betaal je om terug te kunnen leveren.
Nee, maar als je de tarieven opzoekt voor de uren dat je veel PV opwek hebt dan blijft er niet veel over. Ik heb mijn teruglevering van heel 2025 tegen de historische stroomprijzen berekend, daar komt gemiddeld net 3 cent bruto per kWh uit.Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:25:
Lees wel goed. Aan dynamisch contracten zitten geen terugleverkosten!
Bij sommige leveranciers betaal je dan nog 2 cent verkoopvergoeding dus hou je vrijwel niks over. Even goed opletten welke leverancier je kiest...
Dit is wel echt iets om rekening mee te houden ja. Ik heb jeroen.nl eens bekeken (gave website), bijna de helft doet inderdaad rond de 0,02 in mindering brengen bij het terugleverenblaaspijp schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:00:
[...]
Onjuist.
Goed in je contract kijken of op jeroen.nl sommige dynamische contracten (ca de helft) heeft een negatieve teruglever vergoeding. Dus daar betaal je om terug te kunnen leveren.
/f/image/aH0MNlZEX11vmdQQGhU3UMTW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G7l4nOIEV8nuumXeP0UOKqmD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jnUjxgwWF4cKkb8E7jnzX8Ya.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f2ZWWvbgy77Chpt3pZ5lW73d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/azGDuM77xeOAV9nWwsc0E0Sj.jpg?f=fotoalbum_large)