24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Wat doen jullie met die sensoren ?
Dat is inderdaad niet nodig als je JK de temperatuur doorgeeft.ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
Ik kan niet veel vinden over het plaatsen van de temperatuursensoren die bij de Multiplussen (48/5000/70) zitten. In de handleiding staat alleen dat je die op de min van de accu moet plaatsen, maar ik heb drie Multis en twee accus, dus wat doe je dan met die derde sensor en op welke Multis sluit je die sensoren dan aan?. Bovendien in de accubakken zit een JK BMS die de temperatuur meet en doorgeeft aan de Cerbo. Dus mag ik aannemen dat dat voldoende is voor temperatuur gecontroleerd laden?
Ik heb er 1 aan de bovenzijde van de middelste Multiplus geplaatst en ik ga een 2e in de Lynx PowerIn plaatsen om de temperatuur bij de zekeringen te monitoren. Aansluiten kan op de temp sensoringangen op de Cerbo GX.ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
Ik kan niet veel vinden over het plaatsen van de temperatuursensoren die bij de Multiplussen (48/5000/70) zitten. In de handleiding staat alleen dat je die op de min van de accu moet plaatsen, maar ik heb drie Multis en twee accus, dus wat doe je dan met die derde sensor en op welke Multis sluit je die sensoren dan aan?. Bovendien in de accubakken zit een JK BMS die de temperatuur meet en doorgeeft aan de Cerbo. Dus mag ik aannemen dat dat voldoende is voor temperatuur gecontroleerd laden?
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ik heb drie temperatuursensoren. Deze heb ik geplaatst bovenin de Victrons in de luchtuitvoer.ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
Ze zijn aangesloten op de Cerbo. Ik kan in de gaten houden of ze te heet worden en zonodig vermogen beperken.
Zit er veel verschil tussen de temperaturen? Wat is het grootste verschil wat je ooit gezien heb tussen de MP's?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:21:
[...]
Ik heb drie temperatuursensoren. Deze heb ik geplaatst bovenin de Victrons in de luchtuitvoer.
Ze zijn aangesloten op de Cerbo. Ik kan in de gaten houden of ze te heet worden en zonodig vermogen beperken.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Dit is het temperatuur-verloop van vandaag.sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:34:
Zit er veel verschil tussen de temperaturen? Wat is het grootste verschil wat je ooit gezien heb tussen de MP's?
:strip_exif()/f/image/g70goONGWQdHxhZ4TeO08lZA.jpg?f=fotoalbum_large)
De drie multiplussen hebben eenzelfde verloop.
Het maximum is wel eens boven de 55 geweest. Nu ik 'bewaking' heb komt het op een gloeiendhete zomerdag niet boven 48.
Vraag was meer : ik meet alleen de middelste MP. Wat is de toegevoegde waarde om 3 MP's afzonderlijk te meten?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:34:
[...]
Dit is het temperatuur-verloop van vandaag.
[Afbeelding]
De drie multiplussen hebben eenzelfde verloop.
Het maximum is wel eens boven de 55 geweest. Nu ik 'bewaking' heb komt het op een gloeiendhete zomerdag niet boven 48.
/f/image/vv2E9tixz8Wn0wWr2R8s3dAI.png?f=fotoalbum_large)
Mijn omgeving haalt de 40°C niet eens?
Mijn praktijk leert dat er geen toegevoegde waarde is. Ze hebben alle drie hetzelfde patroon.sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:58:
Vraag was meer : ik meet alleen de middelste MP. Wat is de toegevoegde waarde om 3 MP's afzonderlijk te meten?
En dat weet ik omdat ik ze alledrie meet.

Aan de hond voeren?ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
Ik heb nieuwe sensoren gekocht voor op de cerbo, eentje aan de ventilatie afvoer van omvormers en eentje aan de heat sink van mij Solaredge. Die MP2 sensoren zijn niet compatible met cerbo
Daar denkt Sandergar dan weer anders over:Beer070 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:17:
[...]
Aan de hond voeren?
Ik heb nieuwe sensoren gekocht voor op de cerbo, eentje aan de ventilatie afvoer van omvormers en eentje aan de heat sink van mij Solaredge. Die MP2 sensoren zijn niet compatible met cerbo
Ik heb er 1 aan de bovenzijde van de middelste Multiplus geplaatst en ik ga een 2e in de Lynx PowerIn plaatsen om de temperatuur bij de zekeringen te monitoren. Aansluiten kan op de temp sensoringangen op de Cerbo GX.
Idd ... @Beer070... je had ook om hulp kunnen vragen 😉ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:20:
[...]
Daar denkt Sandergar dan weer anders over:
Ik heb er 1 aan de bovenzijde van de middelste Multiplus geplaatst en ik ga een 2e in de Lynx PowerIn plaatsen om de temperatuur bij de zekeringen te monitoren. Aansluiten kan op de temp sensoringangen op de Cerbo GX.
Volgens mij zijnde bijgeleverde sensoren alleen geschikt als accu temperatuur sensoren aangesloten op de MP2 of MRSS. Ze zijn dacht ik niet compatibel met de cerbo temperatuur aansluitingen. (Ander part nr?)sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:25:
[...]
Idd ... @Beer070... je had ook om hulp kunnen vragen 😉
Ik heb inmiddels alle bij liggen maar nog niet naast elkaar op dezelfde plek aangesloten.
Ik weet ook niet of je de MP2 accu sensor kan om labelen naar iets anders
Je kan wel de uitblaas temperatuur meten met de meegeleverde sensor als je deze op de Multi RS aansluit
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Eeeuuhhh, op de MP? De Cerbo heeft temp sensoringangen dus waarom zou ik die niet gebruiken? Ik heb aansluiten op de MP zelf niet geprobeerd. Meteen op de Cerbo zelf en de temp meting komt netjes in het VRM dashboard terug.Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:59:
@sandergar Ze zijn prima te gebruiken op de Cerbo, maar fysiek sluit je ze nog altijd aan op de MP, toch? Kan natuurlijk toevallig hetzelfde type sensor zijn, maar zo worden ze niet verkocht
Let wel, ik heb accu's met eigen BMS met temperatuur meting. De temperatuur van de accu's worden reeds via de Can bus gecommuniceerd met de MP's. Je sluit alleen de temperatuur sensor op de MP aan om de accu temperatuur te meten. Omdat mijn accu temperatuur al bekend is moet ik juist geen sensoren op de MP zelf aansluiten.
Ik gebruik de sensoren dus voor het meten/bewaken van de omgevingstemperatuur zoals de MP uitgang en de busbar.
[ Voor 29% gewijzigd door sandergar op 12-09-2025 23:18 ]
Klinkt alsof jij een andere sensor specifiek voor de cerbo hebt (gekocht)? Ik weet al lang niet meer of er eentje bij de Cerbo zat. Ik heb er wel een aan de SmartShunt hangen, maar die moest ik los kopen.
Of wat ik eerder aanhaalde, kan je toevallig de sensor van de MP hergebruiken voor de Cerbo omdat ze van hetzelfde type zijn en is dat wat je hebt gedaan?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
De temperatuursensor die bij een MultiPlus-II (MP2) geleverd wordt, is bedoeld voor batterijtemperatuurmeting zodat de lader de laadspanningen kan corrigeren (koude batterij → hogere laadspanning, warme batterij → lagere laadspanning).Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:36:
@sandergar Welke sensor heb jij het dan over? Want bij elke multiplus krijg je een sensor en die kan je gewoon op willekeurige plekken hangen en uitlezen. Aangezien niemand hier iets doet en hoeft de doen met temperstuurscompensatie kan je die gewoon aan elke MP hangen. Dat is volgens mij ook waar het over ging.
Klinkt alsof jij een andere sensor specifiek voor de cerbo hebt (gekocht)? Ik weet al lang niet meer of er eentje bij de Cerbo zat. Ik heb er wel een aan de SmartShunt hangen, maar die moest ik los kopen.
Of wat ik eerder aanhaalde, kan je toevallig de sensor van de MP hergebruiken voor de Cerbo omdat ze van hetzelfde type zijn en is dat wat je hebt gedaan?
Waar sluit je die het beste aan?
- Op de MP2 zelf: dit is de primaire plek. De MP2 gebruikt die waarde direct voor het regelen van de laadkarakteristiek.
- Op de Cerbo GX heeft de sensor geen invloed op het laadgedrag van de MP2. Je kunt daar wel losse temperatuursensoren aansluiten om het batterijcompartiment te monitoren, maar dat is puur voor uitlezing/logging, niet voor laadregeling.
[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 12-09-2025 23:46 ]
Volgens mij kan je de compensatie zelfs doen met een externe sensor dmv shared temperature sense uit DVCC, maar dat heb ik niet in detail uitgezocht.
Bij mij gaf deze heel stabiel een waarde van 130 graden aan in de schuur
Ahh jij hebt het dus wel geprobeerd. Gaf de cerbo een waarschuwing: “outside temperature 130C welcome to hell 😂?”blaaspijp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 06:31:
Als je de sensor van de Multi RS aan de cerbo hangt doet die het niet.
Bij mij gaf deze heel stabiel een waarde van 130 graden aan in de schuur
Misschien is dat specifiek voor de multi rs solar…
Temperature Sensors
De sensor van de RS heeft een blauw labeltje, is een type C sensor en is idd niet compatibel met de sensor van de gewone MP en niet met Venus GX.
Hangt dus af welke sensor je geleverd hebt gekregen wat weer afhankelijk is welke omvormer je in huis gehaald hebt.ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:20:
[...]
Daar denkt Sandergar dan weer anders over:
In je Tweakers profiel kan je opnemen welke omvormer je gebruikt. Wellicht een idee om daar gebruik van te maken zodat antwoorden specifiek gegeven kunnen worden.
:strip_exif()/f/image/qfYoCBLjgI9MwOAKtC7a2qPN.png?f=user_large)
En zo op de remote console:
/f/image/ytsGWT9JLKFMQ5HcKqqf68rj.png?f=fotoalbum_large)
Zuiver om te monitoren. Er wordt niks mee geregeld.
En @Beer070 dat zijn de bij de Multiplus geleverde sensoren aangesloten op de Cerbo ingangen.
[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 13-09-2025 13:37 ]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Ik ben het kijken voor deze batterij
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/
In deze samenstellint met de jk bms heeft deze een max laad ontlaad van 200A.
Dan zou je met een c0.25 op 25A en c0.5 op 50A zitten.
Nu zitten hier mb31 cellen in. Deze hebben 314A met c1 (max laadvermogen). Dat zou beteken dat je met een c0.25 op 78.5A zit en 157A op c0.5.
Neem aan dat het belangrijkste de cellen in de batterij zijn en dat je deze moet aanhouden?
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Korte antwoord: jaBoutersewalter schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:16:
Nog even terugkomend op de c rate.
Ik ben het kijken voor deze batterij
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/
In deze samenstellint met de jk bms heeft deze een max laad ontlaad van 200A.
Dan zou je met een c0.25 op 25A en c0.5 op 50A zitten.
Nu zitten hier mb31 cellen in. Deze hebben 314A met c1 (max laadvermogen). Dat zou beteken dat je met een c0.25 op 78.5A zit en 157A op c0.5.
Neem aan dat het belangrijkste de cellen in de batterij zijn en dat je deze moet aanhouden?
Lange antwoord: op vol vermogen laden/ontladen gaat (een beetje) ten koste van je batterij. Tevens wordt op alle vlakken de efficiency minder. Een andere calculatie gaf: 0.95 x 0.92 x 0.92 voor ac->dc->accu->dc->ac. Dus 80% rendement is voor iedere 5kwh die je er in stopt krijg je 4kwh terug. (Veel dingen afhankelijk van de situatie, type omvormer, temperatuur etc) bij maximaal laden ontladen worden deze percentages zeker slechter. Ik heb vrijwel dezelfde accu waar jij naar kijkt. Ik laad op 120A max omdat ik vrijwel nooit meer nodig heb (om nog een grid heb waar ik die extra pieken voordelig op kan salderen)
Vandaag de busjes uitgepakt :sandergar schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:16:
Ik heb afstandbusjes besteld met schroefdraad. Pielen met ringetjes die van je schroef kunnen afvallen enzo leek mij onhandig. Hoop ze van het weekend te kunnen plaatsen. Zal de foto's delen van het resultaat.
:strip_exif()/f/image/8xfvGeGpLtGH6kixfmTCZigg.png?f=user_large)
Zelfde schroefdraad als de Lynx module :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XrTZ5sUgWjdwFMxsTw1M5HN6.jpg?f=user_large)
Deze busjes zijn 4mm hoog dus minimaal nu 4mm speling tussen deksel Lynx module en de EF3 zekering :
:strip_exif()/f/image/liSLxFJlKTM44IfnWE9ZiTBj.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de buitenzijde geen grote kier :
/f/image/lcSbjP1LtCIK4ES9KYSNP3Xk.png?f=fotoalbum_large)
Dus op 2 losse fasen elk een multi. Bij de multiplud is dit mogelijk maar kan nog weinig vinden over de Multi.
Als je ze separaat aanstuurt is dit volgens mij mogelijk. Ik heb geen idee wat je dan met een 3 fase grid meter gaat doen. En hoe er met gedeelde accu omgegaan wordt….hhoekstra schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:41:
Vraagje over de Multi RS is er al iemand die inplaats van 3 fase een 2 fase systeem heeft aangesloten?
Dus op 2 losse fasen elk een multi. Bij de multiplud is dit mogelijk maar kan nog weinig vinden over de Multi.
Mijn auto laad met 1 fase (fase 3) dus ik wil mijn enkele MP2 aansluiten op fase 1 of fase 2. Verder was ik niet van plan gebruik te maken van AC-out. Alles blijft dus aan AC-in hangen.
Moet ik op de AC-in aansluiting dan nog een alamat (16A 300mA of 16A 30mA), een installatieautomaat en/of een werkschakelaar aansluiten? Of iets anders?
Risico dat ik voorzie is nog dat mocht ik ooit een 3 fase auto gaan laden en gelijktijdig de batterij willen laden, ik 32A kan trekken over fase 3. Hopelijk kan ik dat op de een of andere manier voorkomen (of mijn alamat in meterkast knalt er als het goed is uit).
Schetsje van wat ik in gedachten heb:
/f/image/sOKOK8AcYmlYuLDVUGB75cDr.png?f=fotoalbum_large)
Maar is een MultiRS geen oplossing voor je of een losse Victron MPPT tracker? Dan voorkom je 1 rondje aan laadverliezen en een automaat kopen. Al zal dat ook afhankelijk zijn van de leeftijd van je omvormer.
Edit: zie nu dat het een 3 fase omvormer is.
[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 14-09-2025 22:46 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Installatieautomaat zou zeker kunnen (moet alleen helaas mijn 12 modules verdeelkast dan vergroten, maar dat moet eigenlijk altijd wel).Impossibl3 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:30:
@Yaldair Waarom zou de MP anders zijn dan je PV-omvormer? Daar heb je een installatieautomaat dus zou niet weten waarom dat niet op je MP kan. Eerder in de lijn heb je al een aardlekautomaat zitten.
Maar is een MultiRS geen oplossing voor je of een losse Victron MPPT tracker? Dan voorkom je 1 rondje aan laadverliezen en een automaat kopen. Al zal dat ook afhankelijk zijn van de leeftijd van je omvormer.
Helaas geen victron MPPT tracker mogelijk, aangezien het een SolarEdge omvormer betreft.
Ik heb er een blokje ABB bijgezet voor een paar tientjes. Standaard dinrails is genoeg voor een Eaton installatie automaat (de goedkoopste)Yaldair schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:48:
[...]
Installatieautomaat zou zeker kunnen (moet alleen helaas mijn 12 modules verdeelkast dan vergroten, maar dat moet eigenlijk altijd wel).
Helaas geen victron MPPT tracker mogelijk, aangezien het een SolarEdge omvormer betreft.
In de upgrade naar Victron heb ik 13 panelen omgezet naar de Victron mppt en de Solaredge optimizers er af gehaald. Dat werkt prima voor gelijke panelen die eenduidig zonder schaduw op de zon liggen
Bij AliExpress : 304 Roestvrij Stalen StandoffHermarcel schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:13:
@sandergar top! Waar heb je ze besteld? Misschien een linkje?
Maar ... de busjes hebben door de 4mm hoogte maar weinig schroefdraad. De standaard boutjes van de Lynx module zijn hierdoor te lang. Of kortere boutjes gebruiken of afstandsbusjes achter de boutkop plaatsen. Zelf heb ik 6 mm afstandsbusjes achter de boutkop geplaatst.
Misschien dat de M10 variant net iets groter is of dat de laatste batch Adlers iets kleiner zijn. Een combinatie kan ook.
Y'24
Zie ger356 in "Het grote Victron ontwerp topic"RvV schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:39:
Bijzonder, dat van die Lynx. Ik heb de M10 lynxen en daar past de Adler echt net in, zonder dat er een kier in de kap zit.
Misschien dat de M10 variant net iets groter is of dat de laatste batch Adlers iets kleiner zijn. Een combinatie kan ook.
Moet je dit YT clip zien van een medewerker van (?) Victron: YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRSYaldair schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:54:
Zoals al in een ander topic vermeld ben ik een beetje aan het kijken of ik een (victron) thuisbatterij kan realiseren. Idee is om de MP2 in de garage te plaatsen achter een onderverdeler. In die onderverdeler zit nu ook een 3-fase PV installatie en mijn (smartEVSE) laadpaal aangesloten.
Mijn auto laad met 1 fase (fase 3) dus ik wil mijn enkele MP2 aansluiten op fase 1 of fase 2. Verder was ik niet van plan gebruik te maken van AC-out. Alles blijft dus aan AC-in hangen.
Moet ik op de AC-in aansluiting dan nog een alamat (16A 300mA of 16A 30mA), een installatieautomaat en/of een werkschakelaar aansluiten? Of iets anders?
Risico dat ik voorzie is nog dat mocht ik ooit een 3 fase auto gaan laden en gelijktijdig de batterij willen laden, ik 32A kan trekken over fase 3. Hopelijk kan ik dat op de een of andere manier voorkomen (of mijn alamat in meterkast knalt er als het goed is uit).
Schetsje van wat ik in gedachten heb:[Afbeelding]
Hij heeft ook Solaredge omvormers.
Met een 3 fase zonnepaneel omvormer wil je wel hebben dat de stroom van alle 3 fasen in de accu kan komen, dat lukt niet met één MP of RS... overigens wat je wil bereiken met een Victron? Nul Op de Meter? Peak-shaving? handelen? back-up bij stroomstoring? of gewoon voor de hobby?
[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 15-09-2025 18:57 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Haha, Harold als medewerker van Victron.natural colour schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:59:
[...]
Moet je dit YT clip zien van een medewerker van (voor) Victron: YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS
Hij heeft ook Solaredge omvormers.
All of the aboveoverigens wat je bereiken met een Victron? Nul Op de Meter? Peak-shaving? handelen? back-up bij stroomstoring? of gewoon voor de hobby?
Flexibiliteit en kwaliteit
Ik ben van plan een mppt 250/100 te integreren. Nu zie ik in de voorbeelden van victron dat ze tussen de panelen en de de mppt een overspanningsbeveiler en een scheidingsschakelaar hebben geplaatst. Een scheidingsschakelaar snap om spanningsloos te kunnen werken. Hebben jullie ook een overspanningsbeveiler er tussen zitten? Wel zo veilig bij bliksem inslag. Maar zie nergens op het forum dat jullie het er tussen hebben zitten.
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Ik wel. Had toch iets nodig om parallelle strings aan te sluiten. Op Amazon iets gekocht van dihool ofzo. Wel Chinese meuk dus....Boutersewalter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:33:
Nog een vraag.
Ik ben van plan een mppt 250/100 te integreren. Nu zie ik in de voorbeelden van victron dat ze tussen de panelen en de de mppt een overspanningsbeveiler en een scheidingsschakelaar hebben geplaatst. Een scheidingsschakelaar snap om spanningsloos te kunnen werken. Hebben jullie ook een overspanningsbeveiler er tussen zitten? Wel zo veilig bij bliksem inslag. Maar zie nergens op het forum dat jullie het er tussen hebben zitten.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
De soc wordt bepaald door het voltage (toch?)
Gevoelsmatig kan de Victron BMS dit nauwkeuriger.
Is dit op te lossen door een maximale laadsessie te doen en dan alles gelijk te zetten op 56.8 v.
Nu tikt de Victron BMS namelijk geen 56.8v aan bij een maximale laadsessie.
Als ik dit doe stopt het verlopen van de soc dan ook of blijft het gewoon een kwestie van wekelijks de getallen handmatig goed zetten?
Heeft iemand ervaring met bovenstaande?
Achtergrond.
3x Multi RS Solar
4x JK BMS totaal 64kwh
2x power in
1x distributor
1x Lynx BMS
Leeftijd 1.5 maand ingebruik
Wat zijn je SoC reset settings van je JK BMS en van je Lynx shunt? Die moeten wel kloppen en op elkaar zijn afgestemd om een 100pct sync te krijgen op het juiste moment.blaaspijp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:19:
Ik heb een vraag waar ik al even mee zit. De soc van mijn accu BMS en de Victron BMS verlopen van elkaar af.
Is dit op te lossen door een maximale laadsessie te doen en dan alles gelijk te zetten op 56.8 v.
Als ik dit doe stopt het verlopen van de soc dan ook of blijft het gewoon een kwestie van wekelijks de getallen handmatig goed zetten?
Achtergrond.
3x Multi RS Solar
4x JK BMS totaal 64kwh
2x power in
1x distributor
1x Lynx BMS
Vergeet overigens de JK SoC en neem alleen de victron shunt als point of truth. (Wel kloppende reset settings gebruiken 🤪)
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Als je een Lynx shunt hebt wijkt het voltage tot wel 0.3 volt af van wat je JK (en elke andere meter) weergeeft. Althans bij mij is dat zo. Dus als voor JK vol is bij 55.5 volt, dan moet je in je Lynx shunt dus 55.2 instellen.blaaspijp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:19:
Ik heb een vraag waar ik al even mee zit. De soc van mijn accu BMS en de Victron BMS verlopen van elkaar af.
Achtergrond.
3x Multi RS Solar
4x JK BMS totaal 64kwh
2x power in
1x distributor
1x Lynx BMS
Als je een lynx BMS hebt is mijn vraag, maar WAAROM dan.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb 2x een yixiang box met V19 JK BMS. Type B kabel, master slave verbinding naar een enkele Multirs via de cerbo. Ding is zichtbaar, 2/2 online, BMS instellingen worden doorgegeven want ik zie een CCL en CVL staan die ik in heb gesteld in de BMS minus een beetje. DVCC staat aan, shared voltage en shared current sense. Limit charge current staat in DVCC niet aangevinkt. Controlling BMS staat op JK-BMS. BMS is V19 en draait op 19.04.
Maar als ik via VictronConnect in de multirs ga en ik stel daar een grid point in om te testen, dan houdt hij zich niet aan de charge current van de bms dus schiet na een paar tellen de BMS in storing. Als ik in de multirs via bluetooth een maximum charge current instel dan wordt deze wel gewoon gevolgd.
Ik wil graag dat de BMS de baas is omdat ik de laadsnelheid ook gewoon wil halveren als er een pakket offline is om wat voor reden dan ook. Waarom wordt deze dan niet gevolgd?
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
In de JK bms staat de Charge OCP delay standaard te krap op 3 seconden. Als je deze op 60 seconden zet gaat het veel beter.kevineppo schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:06:
Ik ben het pad een beetje bijster, en ik kan niet de juiste zoektermen achterhalen om een oplossing te vinden. Wie kan me helpen? Ik zal in mijn zoekwerk wel dezelfde instelling op verschillende plekken hebben staan.
Ik heb 2x een yixiang box met V19 JK BMS. Type B kabel, master slave verbinding naar een enkele Multirs via de cerbo. Ding is zichtbaar, 2/2 online, BMS instellingen worden doorgegeven want ik zie een CCL en CVL staan die ik in heb gesteld in de BMS minus een beetje. DVCC staat aan, shared voltage en shared current sense. Limit charge current staat in DVCC niet aangevinkt. Controlling BMS staat op JK-BMS. BMS is V19 en draait op 19.04.
Maar als ik via VictronConnect in de multirs ga en ik stel daar een grid point in om te testen, dan houdt hij zich niet aan de charge current van de bms dus schiet na een paar tellen de BMS in storing. Als ik in de multirs via bluetooth een maximum charge current instel dan wordt deze wel gewoon gevolgd.
Ik wil graag dat de BMS de baas is omdat ik de laadsnelheid ook gewoon wil halveren als er een pakket offline is om wat voor reden dan ook. Waarom wordt deze dan niet gevolgd?
De Victron reageert niet snel genoeg en het is geen ramp als je even met wat meer stroom laad.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
De Victron Compatibility geeft bij Pylontech US5000C aan dat deze 'certified' zijn door Victron & Dyness. Top!
De Dyness Compatibility laat veel minder informatie zien. Ik heb op dit forum en het Victron forum weinig ervaring kunnen vinden. De ervaringen die er zijn (meestal van 2024) laten wel wat problemen zien. Bijvoorbeeld overvoltage alarmen en onzichtbare slave accu's
In principe wil ik niet teveel gedoe maar goede ondersteuning. Weet iemand of de Dyness nu beter worden ondersteund? Zijn er nog problemen aanwezig?
Even zoeken en je vindt de Pylontech voor ongeveer 830. Is dan het verschil van 80 Euro het waard?Kanoet schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:00:
Wat zijn de huidige ervaringen met Dyness DL5.0C accu's? Deze zijn een stuk goedkoper te krijgen (750 euro incl kabels) t.o.v. de US5000C (4.8 ipv 5.12 kwh, 900 euro excl speciale Amphenol kabels)
De Victron Compatibility geeft bij Pylontech US5000C aan dat deze 'certified' zijn door Victron & Dyness. Top!
De Dyness Compatibility laat veel minder informatie zien. Ik heb op dit forum en het Victron forum weinig ervaring kunnen vinden. De ervaringen die er zijn (meestal van 2024) laten wel wat problemen zien. Bijvoorbeeld overvoltage alarmen en onzichtbare slave accu's
In principe wil ik niet teveel gedoe maar goede ondersteuning. Weet iemand of de Dyness nu beter worden ondersteund? Zijn er nog problemen aanwezig?
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Hoe bedoel je dit?Plead schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Hoewel de 4k5 lichter is dan de 5000, weet wel dat het laadvermogen van de 4k5 een stuk minder is dan het laadvermogen van de 5000.
AC->DC: 70A -> 50A (5000 vs 4k5)?
Het grote voordeel van de 4K5 t.o.v. 5000 lijkt dat er op de DC->AC omvormer een minder harde vermogens bovengrens op zit, te weten de waarde aangeduid met "time-limited power" in het Victron Multiplus ii gegevensblad.
Bij de 4k5 staat in het datasheet bij de "inverter/omvormer" sectie:
- "time-limited power 2h": 4,5 kW
- "time-limited power 25m": 6 kW
- "peak power 1m": 7 kW (dit daalt met 2 kW t.o.v. de 9kW van de MP ii 5000)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja, volgens mij klopt het wat je zegt bij inverter mode (48VDC naar 230VAC).cj1 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:28:
[...]
Hoe bedoel je dit?
AC->DC: 70A -> 50A (5000 vs 4k5)?
Het grote voordeel van de 4K5 t.o.v. 5000 lijkt dat er op de DC->AC omvormer een minder harde vermogens bovengrens op zit, te weten de waarde aangeduid met "time-limited power" in het Victron Multiplus ii gegevensblad.
Bij de 4k5 staat in het datasheet bij de "inverter/omvormer" sectie:De "time-limited power" van de 4k5 lijkt mij een reuze handige feature met terugleveren met kwartierprijzen. Dan kan er (vanuit koude toestand) met 3 fasen in 1 kwartier 50% meer, dus geen 12 kW (3 kWh) maar minimaal 18 kW (4,5 kWh) worden teruggeleverd. Of lees/zie ik dit verkeerd?
- "peak power 1m": 7 kW (dit daalt met 2 kW t.o.v. de 9kW van de MP ii 5000)
Ik bedoelde meer dat in lader mode, 230VAC naar 48VDC, de 4k5 maar 55A kan leveren en de 5000 wel 70A kan leveren naar je accu. In mijn geval is 3fase*55A*48V=8kW voldoende.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Weet je zeker dat dit 'time-limited power' vermogen ook beschikbaar bij teruglevering is, dus wanneer je grid-setpoint zodanig instelt dat je die 6kW wil bereiken, of is het eerder gedacht als vangnet wanneer je 'teveel' verbruikers inschakelt de boel niet meteen uitvalt? Een tolerantie vanuit verbruikers en niet vanuit de Victron zelf om als injectievermogen in te zetten.cj1 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:28:
[...]
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Op de een of andere manier verwacht ik dat deze "time limited" power, niet beschikbaar is voor teruglevering.Ersus schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:02:
[...]
Weet je zeker dat dit 'time-limited power' vermogen ook beschikbaar bij teruglevering, dus wanneer je grid-setpoint zodanig instelt dat je die 6kW wil bereiken, of is het eerder gedacht als vangnet wanneer je 'teveel' verbruikers inschakelt de boel niet meteen uitvalt? Een tolerantie vanuit verbruikers en niet vanuit de Victron zelf om als injectievermogen in te zetten.
PS Mijn belasting is volcontinu 250~300VA en hangt nog achter een UPS. Er is dus meer dan voldoende ruimte qua teruglevering vanuit vermogensoogpunt.
PS2 En met het 5 minuten vertraagde Tennet bericht, blijven er nog hooguit 10 minuten van het kwartier over.
[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 21-09-2025 11:35 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Was de balansdelta niet terug naar 2 minuten gezet?cj1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:14:
[...]
PS2 En met het 5 minuten vertraagde Tennet bericht, blijven er nog hooguit 10 minuten van het kwartier over.
Eind vd maand😎MrFish schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Dat heeft niets te maken met onbalans-handelen. Dat is handelen op de gewone dynamische markt, die over gaat stappen naar een 15-minutenmarkt.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Hier werken ze prima in een setje van 8 stuks.Kanoet schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:00:
Wat zijn de huidige ervaringen met Dyness DL5.0C accu's? Deze zijn een stuk goedkoper te krijgen (750 euro incl kabels) t.o.v. de US5000C (4.8 ipv 5.12 kwh, 900 euro excl speciale Amphenol kabels)
Integratie/communicatie met victron cerbo is goed.
Minpunt is dat ze niet 19” mountable zijn en dus gestapeld worden met brackets hier.
Je kan ze ook aan de muur hangen of rechtop (verticaal) zetten.
EV6 Plus
De 4 stuks heb ik nu bovenop elkaar liggen tegen het advies van pylontech in. De temperatuur van de batterijen wordt eigenlijk nooit hoog, ze staan in een metalen kast dus kunnen niet omvallen… maarja; ze liggen wel op elkaar. Nou plof ik natuurlijk het liefst de 2 extra batterijen er weer bovenop tot een stapel van 6. Echter vraag ik me af waarom pylontech adviseert ze niet op elkaar te leggen. Is dat omdat ze beugels willen verkopen, om het risico te verkleinen dat ze van elkaar schuiven met letsel tot gevolg, of ik het omdat de behuizing van de onderste gewoon bezwijkt onder het gewicht.
Ben benieuwd naar jullie mening. Anders schaf ik een powercube H2 rack aan. De enige reden voor mij om het niet te doen is omdat mogelijk de onderste beschadigen door het gewicht.
Volgens mij vanwege warmteafvoer.vanWalsum schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:37:
Ik heb een wellicht onverstandige situatie, wat ik toch even wil voorleggen. Momenteel heb ik 2 multiplussen 48/5000va parallel draaien (1 fase). Hier 4 US5000 batterijen aan. Afgelopen weekend heb ik nog 2 extra US5000 batterijen aangeschaft.
De 4 stuks heb ik nu bovenop elkaar liggen tegen het advies van pylontech in. De temperatuur van de batterijen wordt eigenlijk nooit hoog, ze staan in een metalen kast dus kunnen niet omvallen… maarja; ze liggen wel op elkaar. Nou plof ik natuurlijk het liefst de 2 extra batterijen er weer bovenop tot een stapel van 6. Echter vraag ik me af waarom pylontech adviseert ze niet op elkaar te leggen. Is dat omdat ze beugels willen verkopen, om het risico te verkleinen dat ze van elkaar schuiven met letsel tot gevolg, of ik het omdat de behuizing van de onderste gewoon bezwijkt onder het gewicht.
Ben benieuwd naar jullie mening. Anders schaf ik een powercube H2 rack aan. De enige reden voor mij om het niet te doen is omdat mogelijk de onderste beschadigen door het gewicht.
1. Gewicht
2. Warmte afvoer
Het is meer aan jou om te bepalen / in te schatten met welk risico je comfortabel bent. Als je nooit hoge C-rates haalt dan is warmte zelden een issue.
Of de onderste kast iets van 190 kilo kan dragen (enzovoorts) misschien dat anderen daar iets van vinden of dat je het zelf in kan schatten.
Hoe erg is het om zo'n rack te kopen - extra geld - maar staat ook netjes en je loopt geen risico?
Bij SOK / Jakiper hadden ze een limiet van 3 daarna moet je een rack gebruiken.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Dit dus @vanWalsum, de kosten voor een rack is nu wel te overzien gezien de hoeveelheid batterijen die je hebt aangeschaftQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:25:
@vanWalsum het is om beide redenen die je zelf noemt:
1. Gewicht
2. Warmte afvoer
Het is meer aan jou om te bepalen / in te schatten met welk risico je comfortabel bent. Als je nooit hoge C-rates haalt dan is warmte zelden een issue.
Of de onderste kast iets van 190 kilo kan dragen (enzovoorts) misschien dat anderen daar iets van vinden of dat je het zelf in kan schatten.
Hoe erg is het om zo'n rack te kopen - extra geld - maar staat ook netjes en je loopt geen risico?
Zou het gewoon netjes in een rack plaatsen, veilig en staat veel netter
Op Marktplaats kan je overigens voor een "prikkie" een 24HE (of zelfs 42HE full size) server kast op wielen scoren, mocht je voor budget willen gaan. Zie ze met regelmaat voorbij komen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Deye heeft bijvoorbeeld een 3fase 15KW hybride omvormer voor 2500€, wat toch een aardige duit scheelt tov 6000€.. Ik had, gezien ik fan ben van het "ecosysteem" van victron en al een victron laadpaal heb, graag victron omvormers genomen en ik zit al enkele maanden te wachten op de multi RS19 in de hoop dat deze 3 fasig is en qua prijs beter meevalt dan de 3x multi RS 6000. Men spreekt er nu al maanden over, ook in de YT filmpjes van Harold is hij al voorgekomen dacht ik, maar qua release kan ik er niks over vinden.
Als hij nog dit jaar uitkomt zou ik erop wachten, anders zal het toch een deye worden omdat ik ook niet wil blijven wachten, doch zou ik het spijtig vinden.
ik zou ook kunnen beginnen met 1x multi rs 6000 te kopen, maar dat mag in belgie niet, enkel in een 3 fase opstelling mogen ze geplaatst worden. Dus als ik deze dan terug zou willen verkopen eens de RS19 uit zou zijn krijg ik deze (in belgië) quasi niet kwijt.
kortom, zijn er mensen die al iets meer weten over het product en of eht de moeite is om te wachten?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vergeet die HS 19 maar, zoals Harold in zijn YT clips al aangaf, die 400 volts accu zal veel duurder worden dan de 50 volt die je zelf in elkaar kan schroeven, Hoog Spanning bekabeling, HS connectors, HS zekeringen, HS DC-breakers/ schakelaars... alles moet aan veel hogere eisen voldoen, ook strengere eisen van toelating in de verschillende landen.mathiasc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:00:
Ik wens graag een 3 fase victron systeem en had graag 3x de multi RS 6000 solar gekocht ism 2x 16KWh DIY batterijen met MB31 cellen, Echter vind ik 3x 2k in aankoop een beetje veel, alsook om 3 apparaten te hangen qua ruimte en bekabeling.
Deye heeft bijvoorbeeld een 3fase 15KW hybride omvormer voor 2500€, wat toch een aardige duit scheelt tov 6000€.. Ik had, gezien ik fan ben van het "ecosysteem" van victron en al een victron laadpaal heb, graag victron omvormers genomen en ik zit al enkele maanden te wachten op de multi RS19 in de hoop dat deze 3 fasig is en qua prijs beter meevalt dan de 3x multi RS 6000. Men spreekt er nu al maanden over, ook in de YT filmpjes van Harold is hij al voorgekomen dacht ik, maar qua release kan ik er niks over vinden.
Als hij nog dit jaar uitkomt zou ik erop wachten, anders zal het toch een deye worden omdat ik ook niet wil blijven wachten, doch zou ik het spijtig vinden.
ik zou ook kunnen beginnen met 1x multi rs 6000 te kopen, maar dat mag in belgie niet, enkel in een 3 fase opstelling mogen ze geplaatst worden. Dus als ik deze dan terug zou willen verkopen eens de RS19 uit zou zijn krijg ik deze (in belgië) quasi niet kwijt.
kortom, zijn er mensen die al iets meer weten over het product en of eht de moeite is om te wachten?
En waarom niet de huidige RS zo instellen dat deze niets terug levert?
(Bij mij komt er eerst één RS waarop alle PV panelen worden aangesloten, de RS zal het hele huis over 1 fase voeden (nu nog over 3 fasen).
Het maximaal opgenomen (piek) vermogen in mijn huis komt niet boven de 5700 Watt uit en dat is over slechts een kort moment, de RS kan voor korte momenten dit vermogen leveren)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Er is vast wel omvormer van 3 fase naar 1 fase 15 KVABarryH schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:48:
Krijg steeds meer een hekel aan mijn 3f meterkast... met 1f 35A zou het allemaal een stuk makkelijker werken
Ja, met een stand-by verbruik van … wattnatural colour schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:15:
[...]
Er is vast wel omvormer van 3 fase naar 1 fase 15 KVA
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ik dacht dat je een HS19 (hoogspanning) had die uitkwam en een RS19 (laagspanning), dus dat zou een 3-fase laagspanningaccu zijn.natural colour schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:11:
[...]
Vergeet die RS 19 maar, zoals Harold in zijn YT clips al aangaf, die 400 volts accu zal veel duurder worden dan de 50 volt die je zelf in elkaar kan schroeven, Hoog Spanning bekabeling, HS connectors, HS zekeringen, HS DC-breakers/ schakelaars... alles moet aan veel hogere eisen voldoen, ook strengere eisen van toelating in de verschillende landen.
En waarom niet de RS zo instellen dat deze niets terug levert?, het schijnt dat inmiddels -vanwege een software bug- dat nu wel kan.
(Bij mij komt er eerst één RS waarop alle PV panelen worden aangesloten, de RS zal het hele huis over 1 fase voeden (nu nog over 3 fasen).
Het maximaal opgenomen (piek) vermogen in mijn huis komt niet boven de 5700 Watt uit en dat is over slechts een kort moment, de RS kan voor korte momenten dit vermogen leveren)
in belgie mag je geen RS solar 6000 op een enkele fase installeren omdat max 5kva per fase verschil mag hebben, en er dus risico is op een groter verschil.
Zet dat maar uit je hoofd, want de RS19 wordt een enkelfase model.mathiasc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:42:
[...]
ik dacht dat je een HS19 (hoogspanning) had die uitkwam en een RS19 (laagspanning), dus dat zou een 3-fase laagspanningaccu zijn.
in belgie mag je geen RS solar 6000 op een enkele fase installeren omdat max 5kva per fase verschil mag hebben, en er dus risico is op een groter verschil.
inderdaad, ik denk dat RS19 en HS19 best wel door elkaar gehaald worden.MrFish schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:01:
[...]
Zet dat maar uit je hoofd, want de RS19 wordt een enkelfase model.
@mathiasc v.w.b. de release date van de RS19, in de video van Victron vanwege hun 50 jarig jubileum word hun filosofie daarover gedeeld.
Namelijk, we releasen een product niet op een aangekondigde datum (met eventueel design stress met fouten als gevolg), maar wanneer hij volgens Victron goed genoeg is.
Dus niemand weet wanneer hij klaar is voor de verkoop, want daar hebben ze dus geen datum voor, om fouten door tijdsdruk te voorkomen.
video: https://www.youtube.com/watch?v=m6rY98n9ua8
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
ok, dankjewel, een HS zoek ik niet, de batterijen zijn namelijk een stuk duurder dan de laagspannings versies wat de TCO dan weer een stuk verlengd. Ik vrees dat het de deye zal worden, anders is het (voor mij) niet rendabel (met 3x enkelfase omvormer).pc_freak1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:02:
[...]
inderdaad, ik denk dat RS19 en HS19 best wel door elkaar gehaald worden.
@mathiasc v.w.b. de release date van de RS19, in de video van Victron vanwege hun 50 jarig jubileum word hun filosofie daarover gedeeld.
Namelijk, we releasen een product niet op een aangekondigde datum (met eventueel design stress met fouten als gevolg), maar wanneer hij volgens Victron goed genoeg is.
Dus niemand weet wanneer hij klaar is voor de verkoop, want daar hebben ze dus geen datum voor, om fouten door tijdsdruk te voorkomen.
video: https://www.youtube.com/watch?v=m6rY98n9ua8
Ik ben benieuwd waarom jou dat niet zou verbazen? Dat zou mij - Victron kennende - enorm verbazen. Op een positieve manier, absoluut, maar ik heb nul geloof in onze droom van een compacte 3-fase omvormer van Victron.natural colour schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:52:
Het zou mij niets verbazen dat er binnenkort een 'all-in-one' Victron thuisaccu concept komt op basis van de Multi RS, als tegenhanger van de Sessy.
Vergeet niet, die RS is ook al jaren op de markt en heeft nog steeds beperkingen die de 'oude' Multiplus lijn niet heeft. Notabene Harrold Halewijn was beta tester en heeft zijn huis meerdere keren donker gehad begin dit jaar door firmware bugs.
Ik had ook verwacht dat die transitie veel sneller zou verlopen. De rest is koffiedik....
Mijn huis is slimmer dan ik...
Vorig jaar heb ik 3927kWh opgewekt met mijn panelen en maar 1051kWh direct verbruikt, dit zou ik graag wel wat anders willen zien als de saldering stopt. Verwarmen en koelen doen we met L/L dus elektrisch en hoop dan toch wel wat winst te kunnen behalen.
De insteek is dus vooral om meer eigen zonnestroom verbruik te realiseren maar in de winter gaat dat wat minder zijn omdat er dan ongeveer elke dag zon 30kWh nodig is. Ik twijfel daarom of ik niet beter een 2e batterij kan plaatsen om zo aan de 32kWh te komen en met een dynamisch contract meer goedkope kWh in te kopen en deze dan later te verbruiken. In de zomer kan er dan natuurlijk wat gehandeld worden met het overschot.
Ik heb diverse rekentools gebruikt om tot een besluit te komen maar vind het vrij lastig om deze correct in te vullen om tot een besluit te komen hoeveel kWh ik nu wil opslaan. De terugverdientijd speelt natuurlijk ook een rol en wil ik dan ook zo kort mogelijk houden alhoewel ik besef dat ik er misschien nooit aan uit kom.
Ik heb resultaten gezien van 6 jaar tot zelfs 21 jaar dus ik doe vast iets fout bij het invullen.
In de meterkast komt 3x25 binnen en naar de garage ligt al een 6mm2 kabel welke niet in gebruik is.
Het gaat om een set van zonnepanelensuper, welke me redelijk compleet lijkt.
Ik ben niet onbekend met elektrische installaties en kan van werk het juiste gereedschap lenen om bijvoorbeeld kabelschoenen te persen.
Dus eigenlijk een TLDR, begin ik klein of ga ik gelijk all-in met een grote batterij?
16 kWh opslag met 3x 5kVA aan omvormers is een beetje meh. Dan moet je ze echt heul ver terugregelen om een beetje acceptable laad/ontlaadstromen te halen.Flesdop schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
Zelf heb ik sinds kort de interesse gewekt om een DIY pakket aan te schaffen met een 16kWh batterij i.c.m. 3 victron 48/5000 omvormers en deze in de garage te installeren. Op het dak liggen 10 panelen goed voor 4kWp.
Vorig jaar heb ik 3927kWh opgewekt met mijn panelen en maar 1051kWh direct verbruikt, dit zou ik graag wel wat anders willen zien als de saldering stopt. Verwarmen en koelen doen we met L/L dus elektrisch en hoop dan toch wel wat winst te kunnen behalen.
De insteek is dus vooral om meer eigen zonnestroom verbruik te realiseren maar in de winter gaat dat wat minder zijn omdat er dan ongeveer elke dag zon 30kWh nodig is. Ik twijfel daarom of ik niet beter een 2e batterij kan plaatsen om zo aan de 32kWh te komen en met een dynamisch contract meer goedkope kWh in te kopen en deze dan later te verbruiken. In de zomer kan er dan natuurlijk wat gehandeld worden met het overschot.
Ik heb diverse rekentools gebruikt om tot een besluit te komen maar vind het vrij lastig om deze correct in te vullen om tot een besluit te komen hoeveel kWh ik nu wil opslaan. De terugverdientijd speelt natuurlijk ook een rol en wil ik dan ook zo kort mogelijk houden alhoewel ik besef dat ik er misschien nooit aan uit kom.
Ik heb resultaten gezien van 6 jaar tot zelfs 21 jaar dus ik doe vast iets fout bij het invullen.
In de meterkast komt 3x25 binnen en naar de garage ligt al een 6mm2 kabel welke niet in gebruik is.
Ik ben niet onbekend met elektrische installaties en kan van werk het juiste gereedschap lenen om bijvoorbeeld kabelschoenen te persen.
Dus eigenlijk een TLDR, begin ik klein of ga ik gelijk all-in met een grote batterij?
Dus 1x batterij dan 1 fase doen. En anders 2x batterij. Dat past al een stuk beter.
Ik ben nog bezig met mijn systeem met driemaal Multiplus 5000, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor de RSen gaan. Ik heb het niet overwogen omdat de panelen op een goedwerkende (SMA) driefasen omvormer zitten en het me gedoe leek om die PV bekabeling door te trekken naar de plek van het ESS. Maar er zijn veel voordelen: lichter, stiller en natuurlijk efficienter. Maar ik zou het bijna al over hebben omdat ik dan van dat archaische VEconfigure Windows programma af kan. Nu zit ik met die oude Windows laptop (Apple-huis hier) in het accuhok, want ik heb nog steeds niet uitgevogeld hoe ik dat Remote configure aan de gang krijg.Conrado schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:15:
Duidelijk is dat de RS-lijn de toekomst is, en de MP uiteindelijk gaat vervangen.
Ik had ook verwacht dat die transitie veel sneller zou verlopen. De rest is koffiedik....
Nou ja, het is ook een leerproject.
Je wilt de helft van je dagelijkse winterverbruik opslaan in je batterij. De andere helft kun je immers goedkoop afnemen van het grid. Je hoeft alleen de dure pieken te overbruggen.Flesdop schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
Zelf heb ik sinds kort de interesse gewekt om een DIY pakket aan te schaffen met een 16kWh batterij i.c.m. 3 victron 48/5000 omvormers en deze in de garage te installeren. Op het dak liggen 10 panelen goed voor 4kWp.
En in de zomer wil je de waardeloze uren verschuiven naar de avondspits met hogere prijzen.
Een 3 fase setup heeft een 3x zo hoog standby verbruik. En is een overkill voor een kleine batterij van 16 kWh.
Je kunt de meterkast ombouwen zodanig dat alle kritische/gewenste apparatuur op fase 1 komt. (Bij mij het hele huis
En dan met 1 MP 48/5000/50-70 een systeem maken op fase 1. En met peak shaving kun je tot 40A gaan op fase 1.
De netmeter saldeert over alle fasen, dus maakt niet uit wat er op fase 2 en 3 gebeurt.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
De RS is enige jaren op de markt maar pas sinds dit jaar volledig 3 fase compatible,ger356 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:34:
[...]
Ik ben nog bezig met mijn systeem met driemaal Multiplus 5000, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor de RSen gaan. Ik heb het niet overwogen omdat de panelen op een goedwerkende (SMA) driefasen omvormer zitten en het me gedoe leek om die PV bekabeling door te trekken naar de plek van het ESS. Maar er zijn veel voordelen: lichter, stiller en natuurlijk efficienter. Maar ik zou het bijna al over hebben omdat ik dan van dat archaische VEconfigure Windows programma af kan. Nu zit ik met die oude Windows laptop (Apple-huis hier) in het accuhok, want ik heb nog steeds niet uitgevogeld hoe ik dat Remote configure aan de gang krijg.
Nou ja, het is ook een leerproject.
Mijn wens is een zwaardere RS met mppt ingangen tot 800 volt.. zit er niet in
Ik heb toevallig de zelfde setup in gedachte als flesdop. Mijn plan was wel om eerst met een 1-fase systeem en 16kWh batterij te beginnen. En eventueel later een tweede accu en 2 extra MPII-5000 of MPII-4k5 eraan toe te voegen. De voorbereidingen in de meterkast zijn gemaakt en de aanvoer- en retour-kabels liggen er ook al. Zie foto voor de toekomstige opstelling die is ga maken op een tweedehands winkelstelling! Om bij een 1-fase systeem NOM (nul op de meter) toe te passen heb je denk ik wel een 3-fase meter nodig. Correct?Pim57 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:54:
[...]
Je wilt de helft van je dagelijkse winterverbruik opslaan in je batterij. De andere helft kun je immers goedkoop afnemen van het grid. Je hoeft alleen de dure pieken te overbruggen.
En in de zomer wil je de waardeloze uren verschuiven naar de avondspits met hogere prijzen.
Een 3 fase setup heeft een 3x zo hoog standby verbruik. En is een overkill voor een kleine batterij van 16 kWh.
Je kunt de meterkast ombouwen zodanig dat alle kritische/gewenste apparatuur op fase 1 komt. (Bij mij het hele huis)
En dan met 1 MP 48/5000/50-70 een systeem maken op fase 1. En met peak shaving kun je tot 40A gaan op fase 1.
De netmeter saldeert over alle fasen, dus maakt niet uit wat er op fase 2 en 3 gebeurt.
:strip_exif()/f/image/qb0fx6xXj8XLDxnVyex0B3Kl.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Volgens mij worden de 3 fasen gesaldeerd, ook in de toekomst, dus als je genoeg productie hebt, en genoeg capaciteit zou je met 1 fase productie af kunnen. Je hebt wel een 3 fase (victron) meter nodig om de balans op te kunnen maken.Plead schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:25:
[...]
Ik heb toevallig de zelfde setup in gedachte als flesdop. Mijn plan was wel om eerst met een 1-fase systeem en 16kWh batterij te beginnen. En eventueel later een tweede accu en 2 extra MPII-5000 of MPII-4k5 eraan toe te voegen. De voorbereidingen in de meterkast zijn gemaakt en de aanvoer- en retour-kabels liggen er ook al. Zie foto voor de toekomstige opstelling die is ga maken op een tweedehands winkelstelling! Om bij een 1-fase systeem NOM (nul op de meter) toe te passen heb je denk ik wel een 3-fase meter nodig. Correct?[Afbeelding]
Wij draaien nu in de avond en nacht uren op de accu, kost ongeveer 10kwh per avond/nacht.
In mijn ogen zullen accu’s nog lang aantrekkelijk blijven voor eigen gebruik, alles wat je binnen 2-3 dagen goedkoop kan produceren of inkopen en dus kan bewaren is mooi meegenomen. Hoe meer gebruik en/of productie per dag hoe meer bijdrage een grotere accu oplevert. (Mijn 3 jaren plan is 96-160kwh afhankelijk van de kWh prijs voor accu’s)
Ik kan me zo bedenken dat ik 4 nieuwe kabels van minimaal 4mm2 naar de garage moet trekken. 2 van net na de hoofdschakelaar en aardlekautomaten (2x 20a) naar de ac-in van de multiplussen, en vervolgens weer 2 terug van de ac-out1 naar de meterkast voor alle groepen.
Heeft er iemand misschien een foto van een "open" groepenkast waar dit op een dergelijke manier is aangesloten? Dat zou goed werken voor mijn beeldvorming.
Doet de Multiplus ook nog iets met de Sinus vanuit de ac-out 1? Of is dit identiek aan het net. In de configuratie zou ik de hoofdschakelaar uit kunnen klikken, en alles blijft draaien, toch? Tevens vermoed ik dat als mijn enphase productie heeft en de accu vol zit, hij dit doorvoert het net op, en stel het net valt uit, de accu zit vol, hij dan met de frequentie gaat spelen om de panelen uit te zetten...?
ik moet morgen aan de slag met mijn groepenkast. ik zal een foto voor je maken en in DM sturen. Ik heb een Hager schakelkast waarbij ik de Victron's in bypass kan zetten mocht er iets niet werken.vanWalsum schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:39:
Ik twijfel om mijn huis aan te sluiten op de ac-out1 van mijn Multiplussen. Momenteel 2 stuks 48/5000va hangen die samenwerken (parallel). Hoofdzekering is 40a. Heb ook een 28 panelen liggen met micro's van Enphase. De PV opbrengst data gaat via 3 kWh meters van homewizard (WIFI) via Home Assistant naar de victron als PV. Mijn meterkast is de afgelopen 10 jaar een aantal keer uitgebreid en wil de boel vervangen door 1 fatsoenlijke nieuwe installatie.
Ik kan me zo bedenken dat ik 4 nieuwe kabels van minimaal 4mm2 naar de garage moet trekken. 2 van net na de hoofdschakelaar en aardlekautomaten (2x 20a) naar de ac-in van de multiplussen, en vervolgens weer 2 terug van de ac-out1 naar de meterkast voor alle groepen.
Heeft er iemand misschien een foto van een "open" groepenkast waar dit op een dergelijke manier is aangesloten? Dat zou goed werken voor mijn beeldvorming.
Doet de Multiplus ook nog iets met de Sinus vanuit de ac-out 1? Of is dit identiek aan het net. In de configuratie zou ik de hoofdschakelaar uit kunnen klikken, en alles blijft draaien, toch? Tevens vermoed ik dat als mijn enphase productie heeft en de accu vol zit, hij dit doorvoert het net op, en stel het net valt uit, de accu zit vol, hij dan met de frequentie gaat spelen om de panelen uit te zetten...?
Als je kan, probeer dan richting 3 fase 6mm2 te gaan voor de aansluiting van het net naar je MP2s. Het scheelt zomaar een 0.5% over je piek belasting voor de komende 30 jaar of zo? Ik heb dit gedaan met ymvk, maar zou nu altijd voor neopreen gaan, dat is wat flexibeler, en de euro's wegen niet op tegen het tijdsverschil.
Er zijn hier mensen die zweren bij 10mm2, en dat wil ik morgen ook proberen maar ik weet niet of het gaat lukken.
In ieder geval veel plezier en succes met dit leuke ontwerp klusje!
Hier een groepenkast met bijna de hele woning op 1 fase achter de Victron. Met de SFT240 bypass schakelaar kan de Victron omzeild worden en zit het hele huis weer direct op het net. Bovenste rij is 8x alamat B16 30mA.vanWalsum schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:39:
Omdat er 40A kan lopen moet je wel 6 mm² gebruiken.
Alleen het fornuis is 3 fase en zit geheel buiten de Victron om. Netaansluiting is 3x25.
:strip_exif()/f/image/4OM33GJLDKwfeAK5Pu4gHIho.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 25-09-2025 23:35 ]
Hoe leg je dat in de grond, in 50mm pijp of zo?Beer070 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:39:
Ik heb dit gedaan met ymvk, maar zou nu altijd voor neopreen gaan, dat is wat flexibeler, en de euro's wegen niet op tegen het tijdsverschil.
Er zijn hier mensen die zweren bij 10mm2
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik zou me ook aanbevolen houden voor die foto's. Ik ben ook e.e.a. aan het uitdenken voor de batterij hier, maar ik vind eigenlijk nooit duidelijke filmpjes of foto's over hoe zoiets dan wordt aangesloten. Er zit nooit een shot van de meterkast bij, of een gedetailleerde zoom op de batterij setup zodat al die aansluitingen duidelijk worden.Beer070 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:39:
[...]
ik moet morgen aan de slag met mijn groepenkast. ik zal een foto voor je maken en in DM sturen.
Ik wil hier 2x 5g6 voorzien. Die hebben we liggen. Een 5g10 zou ik specifiek moeten kopen en ik geloof dat we daar met een 3x25A aansluiting eigenlijk nooit de benefit van ervaren?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb voor de grond deze flexibele buis gevonden:Conrado schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:21:
[...]
Hoe leg je dat in de grond, in 50mm pijp of zo?
https://pvcvoordeel.nl/mantelbuis-rood/
33 euro voor 25m is in de meeste gevallen goedkoper dan specifieke grondkabel kopen (die ik nooit in 3 fase zie)
5x4mm ymkv past net aan in 19mm buis. Maar viel mij heel zwaar om netjes te krijgen. Met neopreen heb ik dat nog niet geprobeerd, volgens mij is die een stuk dikker en stroever.
Je kan het verschil in verlies berekenen op bijvoorbeeld deze site.Tanuki schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 06:44:
[...]
Ik zou me ook aanbevolen houden voor die foto's. Ik ben ook e.e.a. aan het uitdenken voor de batterij hier, maar ik vind eigenlijk nooit duidelijke filmpjes of foto's over hoe zoiets dan wordt aangesloten. Er zit nooit een shot van de meterkast bij, of een gedetailleerde zoom op de batterij setup zodat al die aansluitingen duidelijk worden.
Ik wil hier 2x 5g6 voorzien. Die hebben we liggen. Een 5g10 zou ik specifiek moeten kopen en ik geloof dat we daar met een 3x25A aansluiting eigenlijk nooit de benefit van ervaren?
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Ik ga er vanuit dat deze min of meer klopt.
Het percentage voltage drop is ook gelijk aan het percentage stroom verlies. Dan is het een afweging hoeveel verlies het jou waard is ten opzichte van een dikkere of dunnere kabel. In mijn geval is de upgrade van 6mm naar 10mm een verschil van 0.2%. Met de moeite en kosten van 5x10mm die het kost vond ik dat het niet waard. Het verschil tussen 4mm en 6mm was het me zeker wel waard
Conrado schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:21:
[...]
Hoe leg je dat in de grond, in 50mm pijp of zo?
:strip_exif()/f/image/5c3E4GnGY5HmtsFoewjeIz2a.jpg?f=fotoalbum_large)
2x 3f 10mm2 ymvk as naar schuurtje, afgedekt met een anti schop steek plastic spul.
Wat een k-klus was dat toen. Mijn god. Mijn broek zakt er van af zoals je ziet🤣 Ik raad iedereen ook neopreen aan nu🤪💪🏼
[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 26-09-2025 08:40 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Complementen voor het mooie werk!Japie.G schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:37:
[...]
[Afbeelding]
2x 3f 10mm2 ymvk as naar schuurtje, afgedekt met een anti schop steek plastic spul.
Wat een k-klus was dat toen. Mijn god. Mijn broek zakt er van af zoals je ziet🤣 Ik raad iedereen ook neopreen aan nu🤪💪🏼
Ik moet er komende weken ook aan, maar dan voor warmtepomp.
- 3 MultiPlus II omvormers van 5kW
- SmartSolar MPPT RS 450 | 200
- 4x Pylontech US-5000 1C
- Cerbo GX
- 2x Lynx distributor met fuses
![]() | ![]() |
Ziet er strak uit. Hoe warm wordt de lucht bovenin je Multi's en hoe warm worden je accu kabels?NjitsSs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:13:
Ik show ook graag even de Victron setup die ik hier thuis gebouwd heb. Gepowered door 4 5kWh Pylontech batterijen kan ik in het (jammer genoeg veel voorkomende) geval van netstoring volledig verder werken.
Als je een beetje terug leest dan vind je genoeg afbeeldingen van open groepenkasten. Al je andere vragen zullen ook beantwoord worden als je de tijd neemt om wat verder terug te lezen. Lees de handleiding van de Multiplus en je weet hoe de AC-OUT werkt bij on-grid en off-grid. Er is een Enphase document voor de koppeling met Victron. Als je deze gelezen hebt weet je hoe Victron samen werkt met je Enphase installatie. Heb je hier geen tijd/prioriteit/zin in? Kies dan niet voor een Victron installatie.vanWalsum schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:39:
Die Hager moet je vervangen door een Sontheimer. Bij de Hager heb je kans op een zwevende nul omdat hij de nul niet voorschakelt/ na laat lopen. Hierdoor kan er 400V op je apparatuur komen te staan.NjitsSs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:13:
Deze setup zit direct na m'n algemene aardlekschakelaar, maar dmv een Hager omschakelaar kan ik in geval van storing de hele Victron setup er tussen uit halen.
Voor de rest: Mooie installatie.
Hier komt volgende week de nieuwe meterkast. Dan kunnen we ook verder met het zonnestroom project. Op dit moment 1 MP2, 1 MPPT (450/100) en 1 Seplos 16 kWh. Daar komen dan nog 2 MP2's bij, 1 MPPT 450/100 voor de schutting en NW en 4 Seplossen. Voorts hangen er nog 3 x Enecsys 480 en 1 x Hoymiles 1500.
[ Voor 25% gewijzigd door SkiFan op 26-09-2025 12:17 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
En wanneer kan deze zwevende nul ontstaan en wanneer ontstaat dit niet en kan je de SFT440 prima gebruiken? Deze discussie is heel vaak gevoerd hier toch? Niets mis met de SFT440 zolang je maar weet wat je doet!SkiFan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:14:
[...]
Die Hager moet je vervangen door een Sontheimer. Bij de Hager heb je kans op een zwevende nul omdat hij de nul niet voorschakelt/ na laat lopen. Hierdoor kan er 400V op je apparatuur komen te staan.
Jammer genoeg zitten er geen temperatuursensoren in de Multiplussen. Bij toenemend verbruik hoor je ze goed blazen, maar de lucht voelt nog steeds koeler aan dan wat er uit m'n laptop komt.sandergar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:55:
[...]
Ziet er strak uit. Hoe warm wordt de lucht bovenin je Multi's en hoe warm worden je accu kabels?
De kabels van de Lynx naar de batterijen zijn dubbel 25mm^2, die voelen niet speciaal warm. De Multiplussen zitten telkens op enkele 35mm^2 aangesloten, de MPPT op dubbele 35mm^2.
Als het nog eens een goeie zonnige dag wordt neem ik de thermische camera van op't werk wel eens mee.
Goed punt van de Hager, compleet niet bij stil gestaan. Hij zit er ook alleen maar in voor moesten de Multiplussen ooit de geest geven. Note to self: Eerst de uitgaande automaat afzetten voor het schakelen.
In de doos van de MP's welNjitsSs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:37:
[...]
Jammer genoeg zitten er geen temperatuursensoren in de Multiplussen.
Zelf ervoor gekozen om de adviezen van Victron op te volgen met benodigde afstanden rondom de MP's. De uitgaande lucht (bovenzijde) is bij mijn installatie zo'n 10C hoger dan aan de onderkant.
Hier heb ik gisteren de internet spulletjes en de thuis-server op een dikke UPS (APC 5000VA) gezet om de verbouwing van de meterkast te overleven. Vrieskast ga ik denk ik maar even op de noodstroom van de Multiplus hangen, met 16 kWh moet je wel ruim een dag doorkomen. Heb ik nog een kleine 1500VA UPS, kunnen we die voor de led-verlichting in de kelder gebruiken voor als we de meterkast vervangen. Volgens mij heb ik alles dan wel afgedekt.
Er komt een Eaton kast te hangen. Keuze van de elektricien. Naja, als alles er maar inpast. We hebben nu een Hager hangen van 30 cm breed. Dat wordt dadelijk iets van 1 meter. 2 Meterposities, zodat we altijd nog een extra meter voor bv de toekomstige warmtepomp of de reeds aanwezige laadpaal kunnen laten plaatsen. Beter mee verlegen dan om verlegen.
:strip_exif()/f/image/QuSVKenF6IqNCJLKaklooXtP.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Deze kast komt te hangen.
[ Voor 17% gewijzigd door SkiFan op 26-09-2025 22:04 ]