Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Conrado schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:02:
[...]

Als je daarmee een incident voorkomt is de investering peanuts.
offtopic:
Ik vind het niet netjes om de keuze van een ander belachelijk te maken....
Het is niet mijn doel om iemands keuze belachelijk te maken, maar om de keuze in perspectief te plaatsen.

Edit: 3000 euro extra lijkt nuttig als je een risico wegneemt van huis afbranden. Maar je negeert de kans op dat risico. Risico is kans maal impact.

Ik ga het misschien anders formuleren:

Als je het risico van onvoldoende kortsluitstroom in eilandbedrijf niet wilt accepteren, waarom accepteer je dan wel de inherrente risico’s van een thuis accu met LFP cellen die een explosie kunnen veroorzaken?
Hoe staat dit in verhouding tot elkaar?

En inhakend op de Temu-discussie: ik ben het eens met de gedachte: je kunt een Temu-brand vaak niet voorkomen met automaten + voldoende kortsluitstroom of wat dan ook. Het Temu-apparaat wordt gewoon een dikke weerstand en wordt gloeiend heet. Zou me niet verbazen als de stroom ook niet zo groot zal zijn als het misgaat.

Maar misschien bewijs ik hiermee dat ik het risico niet goed snap.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 21-11-2025 12:52 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

-

[ Voor 125% gewijzigd door Q op 21-11-2025 12:53 ]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:48
We weten nu igv dat de Multiplus II 3K, 4K5, 5K en 6K5 niet voldoende kortsluitstroom kan produceren.
Dat daarbij een risico kan ontstaan bij kortsluiting
In eilandbedrijf.(hoe klein ook)
En dat het niet voldoet aan de norm.
(Kort samen gevat staat er in deel 8, dat een alternative energiebron, niet beveiliging mag aan tasten. Omschreven in de andere delen)

Hoe groot iemand het risico vind, mag hij/zij zelf bepalen. En wat hij/zij daarmee doet.
Mijn mening is: dat regels en normen er niet voor niets zijn en meestal het gevolg van eerdere incidenten.

Persoonlijk heb ik de afweging gemaakt, de norm te volgen. Die vlamboog detectie gaat er overigens ook komen, iedere automaat die eruit gaat wordt aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 21-11-2025 13:00 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
bommer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:
We weten nu igv dat de Multiplus II 3K, 4K5, 5K en 6K5 niet voldoende kortsluitstroom kan produceren.
Dat daarbij een risico kan ontstaan bij kortsluiting
In eilandbedrijf.(hoe klein ook)
En dat het niet voldoet aan de norm.
(Kort samen gevat staat er in deel 8, dat een alternative energiebron, niet beveiliging mag aan tasten. Omschreven in de andere delen)

Hoe groot iemand het risico vind, mag hij/zij zelf bepalen. En wat hij/zij daarmee doet.
Mijn mening is: dat regels en normen er niet voor niets zijn en meestal het gevolg van eerdere incidenten.

Persoonlijk heb ik de afweging gemaakt, de norm te volgen. Die vlamboog detectie gaat er overigens ook komen, iedere automaat die eruit gaat wordt aangepast.
Nee.
We weten dat de meest gebruikte Multiplussen in huisinstallaties bij eilandbedrijf een kortsluitstroom hebben de automaten niet direct (binnen een paar honderd ms) aan laten spreken.
We weten ook dat deze multiplussen na een aantal seconden de AC uitgangen afsluiten.

Maar over risico is tot nu toe het enige wat hier langs is gekomen de aanname dat omdat de reactie bij eilandbedrijf anders is het dus een groter risico vormt.

Op die aanname zijn in de discussie geen voorbeelden gekomen of is feitelijke onderbouwing geleverd.

Ook is niet aangetoond dat het niet voldoet aan installatienorm. Er is wel gevraagd te laten zien waar het niet aan de norm voldoet, maar daar is geen antwoord op gekomen.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:11
Ja, harde kortsluiting komt inderdaad weinig voor en gebeurt dan meestal nog door gebruikersfouten (werken onder spanning of verkeerde manipulatie).

Zowel een kortsluiting als een slecht contact hebben altijd een bepaalde impedantie die de stroom beperkt. Bij een slecht contact kan het goed zijn dat er maar ~40 A loopt, zowel on- als off-grid, omdat in dat geval de load-impedantie de bepalende factor is. On-grid zal de automaat dan binnen een minuut of twee aanspreken; off-grid grijpt de Victron in binnen 0,5 tot 3 seconden. Vanuit een veiligheidsoogpunt lijkt off-grid in dat scenario dus gunstiger.

Bij een echte harde kortsluiting wordt de stroom begrensd door de netimpedantie. Kijk je dan naar de energie die daarbij vrijkomt, dan is dat relatief:

* 1000 A on-grid → automaat schakelt uit binnen ~50 ms (volgens de karakteristieke curve)
* 40 A off-grid (Victron) → schakelt uit binnen 0,5 tot 3 s

Kort door de bocht (de kortsluitstroom en -spanning zijn niet constant, en de dissipatie verdeelt zich over kabels, contactweerstanden en het boogplasma):

* On-grid: 1000A x 240V x 0.05s = 12 kJ
* Off-grid: 40 A x 240V x 0.5 à 3s = 4.8 à 28.8 kJ

Thermisch gezien kan je ook rekenen met E = 𝐼² x t (bij gelijke kortsluit-impedantie). In dat geval komt een on-grid kortsluiting er veel slechter uit vanwege de veel hogere stroom.

Wat langdurig vonken betreft (met potentieel brandgevaar): uit ervaring weet ik dat een stopcontact met slecht contact of corrosie on-grid wekenlang vonken kan trekken en toch blijven functioneren. Op den duur raken de kabels zwaar beschadigd en verdwijnt de isolatie; dan moet je volledig vertrouwen op de brandveiligheid van het stopcontact. Je moet maar “geluk” hebben dat een niet-zelf-veroorzaakte fout nét goed genoeg is om de automaat wel te laten afschakelen en niet langdurig te blijven vonken.

Het worst-case-scenario is dus dat een harde kortsluiting (lage impedantie) off-grid door de hogere bronimpedantie wordt “omgezet” in een overbelasting scenario. Je moet dan net de pech hebben dat de impedantie laag genoeg zou zijn om on-grid de automaat te laten springen, maar off-grid niet - terwijl er toch vonkvorming blijft bestaan.

Persoonlijk kan ik daar prima mee leven, zeker omdat off-grid situaties bijzonder weinig zullen voorkomen.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10
Even zitten zoeken in de NEN1010. Die is (tot mijn verrassing) ook van toepassing op campers en caravans. En dan staat er niet heel veel meer in dan aardlek en max 48V en nog wat randzaken. Maar geen specifieke eisen aan overstroom, behalve dat die aanwezig moet zijn. En dan komt het er toch weer op neer dat de overstroom de kabels beschermd en niet het apparaat. En dat kabels en beveiliging op elkaar afgestemd moet zijn.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
pegagus schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:18:
Even zitten zoeken in de NEN1010. Die is (tot mijn verrassing) ook van toepassing op campers en caravans. En dan staat er niet heel veel meer in dan aardlek en max 48V en nog wat randzaken. Maar geen specifieke eisen aan overstroom, behalve dat die aanwezig moet zijn. En dan komt het er toch weer op neer dat de overstroom de kabels beschermd en niet het apparaat. En dat kabels en beveiliging op elkaar afgestemd moet zijn.
Klopt, je ziet het ook andersom. Als je een apparaat ontwerpt mag bij abnormaal bedrijf testen voor oa CE labeling de huiszekering niet aanspreken.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste