Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Jij doelt op selectiviteit? Test dat maar eens in niet-eilandbedrijf met een echte kortsluiting. Grote kans dat alle automaten boven/voor de sluiting trippen, incl de hoofdautomaat. Selectiviteit werkt vooral voor overbelasting, kortsluiting is een heel ander beest.Beer070 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:19:
[...]
In mijn beleving is de installatie automaat er vooral om andere magnetische en thermische beveiligingen verder in de keten niet te laten trippen, en om de bedrading te beschermen,
Correct. En gelukkig werken de aardlekschakelaars gewoon omdat de multiplussen in eilandbedrijf een PE-N bonding relais sluiten. Deze functionaliteit kun je uitzetten, maar beter van niet.en is de aardlek automaat er om mensen te beschermen.
ik ben ook geen professional op dit gebied(misschien heb ik het helemaal fout, ik ben blij als onwetende amateur).
Dat de Victrons uitschakelen is voor mij bewijs genoeg dat die zichzelf prima weten te bechermen. Automaatgroottes inderdaad afstemmen op kabeldiktes, kabeldiktes zijn afhankelijk van verwachte, normale stroomsterktes (of regelgeving).Als de stroomvoorziening (Victron) eruit klapt voordat de draden doorgesmolten zijn is dat deel-doel bereikt. Als de mensen beschermd zijn door een ALS: nog een doel bereikt. De manier om de de Victron omgeving te beschermen is dus lichtere installatie automaten nemen....Toch?
@agraaff Natuurlijk kun je je kookplaat aanzetten. Een deel wordt geleverd door de accu en de rest gewoon uit het net.agraaff schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:09:
[...]
Thx voor de opmerking, dit is evt ook een optie natuurlijk, ik heb nu nog een vast contract met saldering en kleine teruglever boete. maar nog voordelig. gaat om voorbereid te zijn op 2027.
maar jij denkt dat een 4KWh voldoende is? en 1.2Kw leveren. Dan kan ik amper mijn kookplaat aanzetten.
Peak-shaving noemen ze dit. Bij ons (met vrouw en 2 studerende meiden in huis) zijn ze in staat om te koken (inductie), magnetron/oven aan, wasmachine en droger aan en intussen ook de waterkoker aan voor de thee. Met een beetje geluk gaat ook nog de vaatwasser aan. Intussen draait de airco op hun kamers om de boel te verwarmen of te koelen in de zomer. Echt waar, dit gebeurt in het weekend tussen 16.00 en 18.00. Heb het opgegeven om hier wat van te zeggen. Het blijven vrouwen.Geen techneuten.
En op dit moment draait er ook nog een warmtepomp.
Maar daarom ga ik geen 60 kWh accu's plaatsen want die krijg ik nooit vol in een dag, zelfs met 31 panelen.
's Zomers misschien.
Het is een kwestie van een balans vinden. Als je de nachten en een deel overdag kunt opvangen met een accu dan is dat al mooi. 's Zomers vaak geen probleem. Maar lukt je dat maart t.e.m. mei en september/oktober?
Als je zelf al uitrekent dat met een Victron systeem de terugverdientijd 15-20 jaar is dan zou je kunnen weten dat dit kansloos is Met alle respect. Alles na 10 jaar levensduur is meegenomen en de rest is afwachten.
Vandaar m'n opmerking, begin met een stekker-thuisaccu (of 3 als je 3-fasen hebt). Kun je met weinig capaciteit beginnen en eventueel uitbreiden. Op de Zenzure en Marstek Venus A kun je eventueel zelfs nog extra panelen aansluiten.
Ik heb een P1 meter van Home Wizard. Met abonnement. Kan nu over 3 jaar zien per dag wat de pieken zijn in gebruik en zonne-energie.
Dus kunst is gewoon je eigen verbruik te verhogen en na 1 januari 2027 je export van je zonnepanelen op 0 kunnen zetten.
Met dynamische contracten kun je op dit moment zonder terugleverkosten een contract afsluiten.
Helaas weten we niet wat er eind volgend jaar met de contracten gaat gebeuren.
Op dit moment heb ik gemerkt dat het verschil tussen een vast contract en dynamisch minimaal is qua maandlasten.
Uiteraard is dit mijn mening en inzicht. Waar ik me wel ontzettend aan stoor is dat met de z.g. energietransitie wij opgescheept worden met heel veel extra kosten, alleen om te voorkomen dat we terugleverkosten gaan betalen. En vervolgens wordt er ook nog gedreigd dat de stroom in de winter er regelmatig uren of zelfs dagen af kan gaan vanwege z.g. overbelasting van het net.
De tijd tot dat deze uitschakeld is te lang, hierdoor is de kans op ellende groter. Dat een installatieautomaat zosnel afschakeld is niet voor niets.Dat de Victrons uitschakelen is voor mij bewijs genoeg dat die zichzelf prima weten te bechermen. Automaatgroottes inderdaad afstemmen op kabeldiktes, kabeldiktes zijn afhankelijk van verwachte, normale stroomsterktes (of regelgeving).
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ja klopt, de cerbo hangt ook aan de dc bus en die blijft gewoon uit de accu verbruiken, ik zie op de smartshunt ook gewoon iets van 16w verbruikt worden. De accu loopt dus leeg (de JK bms ziet dat overigens niet, waardoor je al weer ziet dat de SoC die de startshunt berekent stukken beter is dan die van de JK bms, maar dat terzijde).Pim57 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:45:
[...]
Met die ESS status #1 kan het systeem nog steeds werken. Ik heb bij mijn systeem in ESS mode ook wel gezien dat ie onder de minimum SOC kwam en daar zelfs een tijdje bleef, totdat ineens besloot om te gaan laden tot de ingestelde minimum SOC.
Ik ga de omvormers eens uitzetten en dan nog eens meten. Mijn vermoeden is nu dat het met name blindstroom is. Als dat zo is zou mijn netafname vrijwel niet moeten verander na uitschakelen (behalve het echte standby vermogen van de omvormers die er af gaat) maar de meting op de fasekabel bij de multiplus moet dan 0 zijn. Toch?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
In mijn oude beleving (maar ik ben hier en elders al uitgebreid gecorrigeerd) zou een installatie automaat van 16 ampere eruit moeten gaan bij 17 of 18 ampere.bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:15:
[...]
De tijd tot dat deze uitschakeld is te lang, hierdoor is de kans op ellende groter. Dat een installatieautomaat zosnel afschakeld is niet voor niets.
Dit gebeurt echter niet.
Dat er bij een kortsluiting 80 of 100 ampere gaat lopen en dat een 16A automaat daar (pas) op klapt is in mijn beleving een probleem met de automaat, en kan alleen worden gezien als juiste werking in het licht van 'bescherming van de bedrading'. Voor die taak/functie maakt het voor mij relatief weinig uit dat het korter of langer duurt, de kans op ellende (voor de bedrading) is bij 1 seconde x 100A of 4 seconden x 25A vergelijkbaar. (theoretisch kleiner in het laatste scenario).
Let wel: hierbij ga ik er vanuit dat wanneer er een mens (of iets anders onbedoeld) in die lus zit, dat de aardlekschakelaar veel sneller onderbreekt.
Wat mij betreft is dit dus iets om over na te denken en in gedachte te houden, maar niet iets om beslissend te laten zijn in een alternatieve ontwerp keuze.
Een installatie automaat reageert binnen 0,2 seconde op kortsluiting.Beer070 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:09:
[...]
In mijn oude beleving (maar ik ben hier en elders al uitgebreid gecorrigeerd) zou een installatie automaat van 16 ampere eruit moeten gaan bij 17 of 18 ampere.
Dit gebeurt echter niet.
Dat er bij een kortsluiting 80 of 100 ampere gaat lopen en dat een 16A automaat daar (pas) op klapt is in mijn beleving een probleem met de automaat, en kan alleen worden gezien als juiste werking in het licht van 'bescherming van de bedrading'. Voor die taak/functie maakt het voor mij relatief weinig uit dat het korter of langer duurt, de kans op ellende (voor de bedrading) is bij 1 seconde x 100A of 4 seconden x 25A vergelijkbaar. (theoretisch kleiner in het laatste scenario).
Let wel: hierbij ga ik er vanuit dat wanneer er een mens (of iets anders onbedoeld) in die lus zit, dat de aardlekschakelaar veel sneller onderbreekt.
Wat mij betreft is dit dus iets om over na te denken en in gedachte te houden, maar niet iets om beslissend te laten zijn in een alternatieve ontwerp keuze.
invergelijk is een seconde dan lang en 4 een eeuwigheid.
Maar goed ook dat hij zowerkt, anders blijf je naar de kast lopen.klapt is in mijn beleving een probleem met de automaat
apparaten hebben nou eenmaal inschakel pieken.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik ben het hier niet mee eens. De multiplus schakelt sneller af dan een automaat bij dezelfde stroom. Anders had de automaat wel afgschakeld. De stroom waarbij de magnetische beveiliging van de automaat zou aanspreken (die is idd snel) loopt er niet. De risico's die horen bij die stroom zijn er dus ook niet. Er is dus ook geen reden om snel af te schakelen.bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:15:
[...]
De tijd tot dat deze uitschakeld is te lang, hierdoor is de kans op ellende groter. Dat een installatieautomaat zosnel afschakeld is niet voor niets.
De stroom die er loopt heeft de grootte van een overbelasting (dus thermische beveiliging) en niet de grootte van een grid-gebonden kortsluitstroom (magnetische beveiliging). De gevolgen van de overbelastingstroom zullen dan ook kleiner zijn dan de gevolgen van de kortsluitstroom.
Eigenlijk: in eilandmodus zorgt de Multiplus voor stroombegrenzing: Er kan niet meer lopen dan in de datasheet staat. Je zou eilandbedrijf daardoor een veiligere omgeving kunnen noemen dan niet-eilandbedrijf waar automaten voorzien moeten worden van magnetische beveiligingen omdat de grid absurd veel stroom kan leveren in geval van een kortsluiting. (pun intended
[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 19-11-2025 11:21 ]
Ehh.. neeHermarcel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
De multiplus schakelt sneller af dan een automaat bij dezelfde stroom. Anders had de automaat wel afgschakeld.
Een automaat schakelt bij kortsluiting in 200 msec af, een MP II doet daar veel langer over. Punt is niet òf de MP II afschakelt, maar wanneer. Al die tijd loopt er een kortsluitstroom en ontstaat er warmte....
Mijn huis is slimmer dan ik...
Los van welke norm ook, dit wil je niet.Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:52:
[...]
Ehh.. nee
Een automaat schakelt bij kortsluiting in 200 msec af, een MP II doet daar veel langer over. Punt is niet òf de MP II afschakelt, maar wanneer. Al die tijd loopt er een kortsluitstroom en ontstaat er warmte....
Nee, dit is niet correct. Sorry.Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:52:
[...]
Ehh.. nee
Een automaat schakelt niet uit bij kortsluiting. Een B-automaat schakelt, magnetisch, uit bij een stroom groter dan 3 - 5 keer de nominale stroom. Of deze stroom veroorzaakt wordt door twee draden tegen elkaar (dit wordt kortsluiting genoemd) of door 10 waterkokers tegelijertijd is niet van belang.
In eilandbedrijf loopt er nooit de stroom die de magnetische beveiliging van de automaat aanspreekt. Blijkbaar is de situatie dus niet zo kritisch dat die beveiliging zou moeten inspringen.
De stroom die er wel loopt (het is onbelangrijk of die nou veroorzaakt wordt door twee draden tegen elkaar te houden of vijf waterkokers aan te zetten) zal, op termijn, wel de thermische beveiliging van een automaat aanspreken. Maar dan is de multiplus dus sneller. Check de grafieken van een B16 maar.
Ergo: De risico's van de stroom die er maximaal kan lopen in eilandbedrijf zijn niet groot genoeg om de magnetische beveiliging aan te spreken. De thermische beveiliging wellicht wel, maar dan grijpt de multiplus eerder in.
Laat je niet in de war maken door de term kortsluiting. Het gaat om de daadwerkelijke stroom die er loopt en niet waarom die er loopt. De stroom (icm spanning) is wat de schade veroorzaakt. Die schade ontstaat niet op het punt van een harde kortsluiting want daar is de weerstand/impedantie nagenoeg nul (dus geen warmte). De warmte wordt ontwikkeld in alles dat wel een weerstand groter dan 0 heeft: kabels, automaten, multiplus, etc.
De magnetische beveiliging is er alleen omdat de grid een vreselijk hoge stroom kan leveren die de bekabeling/componenten in no time grote schade kan berokkenen. Een situatie die off-grid niet voorkomt bij kleinere inverters zoals de 3000). Is er een inverter die wel hele grote stromen kan leveren, dan schakelt de magnetische beveiliging terecht uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 19-11-2025 12:17 ]
Goedemiddag Harold,
dit was mij duidelijk. Mijn vraag was meer of dat bijvoorbeeld voor de MP 3000 wordt gezien als conform de verschillende normeringen die van toepassing zijn (bijvoorbeeld NEN1010). Immers zitten er nu potentieel meerdere groepen achter "1 grote installatieautomaat" (de victron). Of is dat (nog) een grijs gebied in de normeringen zoals ze nu geformuleerd zijn?
Goedemiddag,
Die "grote installatie automaat" kun je zien als een voorbeveiliging, soms ook wel rem-automaat genoemd. Dat is een normaal "ding" in een NEN1010 installatie en niet van invloed op de veiligheid in eiland bedrijf.
m.vr.gr.
Harold
Hij heeft wel gelijk. Bij een kortsluiting in eilandbedrijf is de stroom sowieso begrensd door de MP. In het geval van een 5000 zal dat ongeveer 39A zijn. Netgekoppeld is het de netimpedantie die de kortsluitstroom bepaald. In mijn huis is dat ongeveer 1600A. Op internet zijn methoden te vinden om die voor je eigen installatie te vinden. (Spanning meten in de MK zonder belasting en met een bekende grote belasting, waterkoker ofzo).Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:52:
[...]
Ehh.. nee
We zien allemaal hetzelfde, maar interpreteren dat steeds anders.DavidZH schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:59:
Bij een kortsluiting in eilandbedrijf is de stroom sowieso begrensd door de MP. In het geval van een 5000 zal dat ongeveer 39A zijn. Netgekoppeld is het de netimpedantie die de kortsluitstroom bepaald. In mijn huis is dat ongeveer 1600A.
Stel een USB-voeding die kortsluiting maakt. In grid bedrijf valt de veiligheid in 200 msec af. De Vector jaagt er gedurende zeker een minuut 39 A doorheen.
Is dat dezelfde veiligheid?
Wie bedoel je met "Hij"?
Die stroom van 39A (ik neem jouw getal even over) loopt er inderdaad. Maar die kan er ook lopen in niet-eilandbedrijf door een "normale" overbelasting (teveel apparaten achter een B16 bv). In dat geval zal de automaat op tijd thermisch uitschakelen. Kabels en componenten kunnen dat aan.
In eilandbedrijf zal de multiplus na 0.5 - 2 secondes (meningen zijn verdeeld) afschakelen.
Overstroombeveiligingen zijn er niet voor eindapparaten. Die moeten zichzelf beveiligen (zie bv in de UK waar elke stekker een zekering heeft).Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]
We zien allemaal hetzelfde, maar interpreteren dat steeds anders.
Stel een USB-voeding die kortsluiting maakt. In grid bedrijf valt de veiligheid in 200 msec af. De Vector jaagt er gedurende zeker een minuut 39 A doorheen.
Klopt kan hij ook niet zeggen, want het voldoet niet aan de NEN1010.Cruiseronline schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:50:
zoals beloofd Harold nog even gevraagd naar norm conformiteit in eiland bedrijf. Hieronder mijn vraag en zijn reactie. Hij blijft zeggen dat de installatie veilig is (wat ik ook geloof) maar niet expliciet dat de volledige installatie in eilandbedrijf ook NEN-conform is. Maar ik ga het niet nog eens vragen ;-)
We kunnen nu allemaal de norm zelf lezen. op nen connect.
Als het wel volgens de norm is, hadden ze dat alle bij de eerste vraag al geroepen.
wat er nu gebeurt is duidelijk om de grote brei heen draaien.
Dat kost ze geld.
Blijkbaar heb jij de artikelen al bij de hand. Zou je die willen delen?
Excuus! ik bedoelde "Hermacel heeft gelijk"....Hermarcel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:08:
@DavidZH
Wie bedoel je met "Hij"?
Die stroom van 39A (ik neem jouw getal even over) loopt er inderdaad. Maar die kan er ook lopen in niet-eilandbedrijf door een "normale" overbelasting (teveel apparaten achter een B16 bv). In dat geval zal de automaat op tijd thermisch uitschakelen. Kabels en componenten kunnen dat aan.
In eilandbedrijf zal de multiplus na 0.5 - 2 secondes (meningen zijn verdeeld) afschakelen.
En nog even voor de duidelijkheid een plaatje van de datasheet van Hager voor hun automaten die IEC 60898 volgen (zoals hoop ik elke fabrikant dat doet):
/f/image/C5zcEPlEmXaS7x654nRTQHx2.png?f=fotoalbum_medium)
Daaruit volgt dat een 16A automaat, of dat nu een B, een C of een D karakteristiek is, bij 39A (2,44 * Inom er ergens tussen de 6 en 32 seconden over zal doen voor deze tript.
Als je niet wil dat de hele installatie plat gaat omdat er ergens een China Export product vindt dat het genoeg geweest is, kan je op de groepen waar je weet dat je geen 2,5kW gaat gebruiken dus B10A automaten toepassen. Dan zit je met 4 * Inom in het magnetische gebied van de beveiliging.
Nee. Het is zeker niet dezelfde veiligheid. Is het veilig? Ik denk het wel. Uiteindelijk zal de zwakste schakel breken. Het is ook niet gezegd dat bij een fout in een klein apparaat de volledige kortsluitstroom uit het net gaat lopen. Dat is afhankelijk van de weerstand in de keten.
Algemeen advies: Ben je niet zeker? Pak de tabellen er bij. Ben je dan nog niet zeker; vraag hulp!
Ik vermoed dat er binnenkort in het Grote topic voor Elektra huisinstallaties een samenvatting van de NEN1010 te vinden zal zijn met de belangrijkste tabellen makkelijk vindbaar. Makkelijk en gevaarlijk...
(Hij heeft het systeem in een schuur gebouwd).
[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 19-11-2025 19:11 ]
Ik plan een 48kWh batterij in de kelder. Niet recht onder onze slaapkamer, want daar - we slapen BG - staat binnenkort een auto met een 100 kWh batterij. Nu is dat nog een auto met een brandstoftankPakhaas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:09:
Zouden jullie het qua brandveiligheid aandurven dit in de garage te plaatsen die tegen de woning is gebouwd.
Ja, ik vind het belangrijk om over veiligheid na te denken. Daarom volg ik bijvoorbeeld de PGS-37 richtlijnen (o.a. ventilatie. vocht), voorzie in brandwerendheid, pas LFP-cellen toe, installeer sensoren, gebruik zorg voor een C-waarde van rond de 0,3 en bouw ik extra beveiligingsrelais in voor het afkoppelen van de batterijen. Elke extra beveiliging is welkom.
Ik denk dat wij hier ons als Tweakers er vele malen drukker om maken dat de gemiddelde consument, en dat is natuurlijk prima. Toch vliegt niet elke dag ergens een thuisbatterij in de hens.
Wat ik niet zou doen is cellen zelf uit China halen, om het eenvoudige feit dat je niet precies weet wat je krijgt.
Ja ik zag ik het al. Die LFP zijn ook op Ali, maar goed ik weet niet hoe de kwaliteitkeuring daar is.Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:41:
LFP = lifepo4, dat is wat veiliger dan li-ion. Bekende leverancier is EVE.
Dit is niet juist, de video van Harrold hier boven door mij gelinkt laat zien dat hij na 1.5 seconden afschakeld, door een hele grote haspel heen.Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]
We zien allemaal hetzelfde, maar interpreteren dat steeds anders.
Het is nog steeds een stuk langzamer dan een automaat. Maar het is ook niet dat de boel een minuut staat te pompen.
Daarbij vind ik het opvallend dat in de discussie niet wordt meegenomen dat je zeer zelden langer dan een paar uur in eiland bedrijf zult draaien per jaar.
Daarom vind ik persoonlijk dat de risico's uiteindelijk best wel overtrokken worden, maar dat is mijn persoonlijke evaluatie.
De échte vraag is: als het mis gaat in eiland bedrijf, ben je dan verzekerd of niet. Dat is het enige wat écht telt.
Ja, mee eens daar draait het om. We weten dat de kans klein is, maar de schade kan enorm zijn.Q schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:24:
De échte vraag is: als het mis gaat in eiland bedrijf, ben je dan verzekerd of niet. Dat is het enige wat écht telt.
@ConradoPakhaas schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:09:
Ik ben aan het kijken om een Victron systeem met 32kwh accu's (Ali) te plaatsen in onze garage. Naast de omvormer nog ruimte genoeg. Zouden jullie het qua brandveiligheid aandurven dit in de garage te plaatsen die tegen de woning is gebouwd. Even er vanuitgaande dat alles netjes en correct wordt aangesloten (ik krijg hulp van iemand die dit systeem al thuis heeft draaien). De garage is vorstvrij, maar kan in de zomer wel richting 35 graden gaan. Ik kan evt de buitenmuur en plafond nog isoleren.
(Hij heeft het systeem in een schuur gebouwd).
Is volgens mij al een keer langs geweest maar hierbij een link naar de site Veiligheid Energie Storage System (ESS):
John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Ik twijfel voor mijn installatie (ook met JK boxen) tussen een Lynx Shunt en Smart BMS. Zou je eventueel kunnen aangeven welke extra functionaliteit het Smart BMS biedt naast de contactor, want dat is me niet helemaal duidelijk uit de documentatie. Daarnaast meen ik op de Victron Community gelezen te hebben dat het bij de NG-versie niet langer mogelijk is om de contacten door te lussen.blaaspijp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:55:
[...]
Ik heb ook een Smart BMS met JK boxen.
Je moet inderdaad de in-out met de ronde kabel door lussen. De SmartBMS kan namelijk fysiek afschakelen indien er een probleem is.
Extra veiligheid wat je voor te veel geld kan toevoegen.
Maar ik vind dit (€1100) het dus waard.
Als extra heeft de Smart BMS een automatische en op afstand bestuurbare magnetische hoofdschakelaar.
Precies, kans is klein. Maar wel grote gevolgen.Q schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:24:
Ik heb eerder al een oplossing aangedragen met stroommeet omvormers (wago 578-550) en relais. reactie tijd van 60ms (sneller dan een automaat)
Maar nog steeds geen norm. Een verzekeraar kijk naar de regels (lees de NEN1010)
Ze zijn niet voor niets vrij in tezien nu.
Was het niet de wago 857-550?bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:00:
[...]
Precies, kans is klein. Maar wel grote gevolgen.
Ik heb eerder al een oplossing aangedragen met stroommeet omvormers (wago 578-550) en relais. reactie tijd van 60ms (sneller dan een automaat)
Maar nog steeds geen norm. Een verzekeraar kijk naar de regels (lees de NEN1010)
EV6 Plus
..en een stroomtrafo, een extra 24V voeding en ze kosten €250 per unit. Dit is imho niet een reële oplossing voor een huisinstallatie met 10 tot 20 afgaande groepen met zo €350 per kanaal.bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:00:
[...]
Daarnaast is dit niet de correcte applicatie. Deze units zijn gemaakt om in een industriële omgeving grootverbruikers te meten, met een meettrafo die een correcte verhouding heeft voor het meetbereik van de verbruiker. Je kan geen 230Vac op de ingang zetten dan gaan ze onherroepelijk stuk. De digitale uitgang is een extra'tje.
Nogmaals: Er loopt een maximale stroom waarbij een normale automaat er veel langer over doet dan een Multiplus om af te schakelen. Dus de multiplus-afschakeling ligt ruim binnen de normen (want die trage thermische beveiliging van die automaat ligt al binnen de norm). En dit noemen jullie een groter risico?
Vervolgens roept er iemand iets over verzekeraars. En ineens is dat waar het écht om gaat?
En mijn vraag over NEN1010 norm artikelen wordt niet beantwoord.
Ik heb niets meer toe te voegen aan deze discussie.
Da's niet het hele plaatje. Als ik het goed heb is dat zo weer 500+ euro. Zo wordt een D(ESS) eigenlijk zoiets als een boot, een gat in het water waar je geld in gooit. Passend bij Victron.bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:00:
[...]
Precies, kans is klein. Maar wel grote gevolgen.
Ik heb een nog realistischer voorstel: koop een installatie van Harrold Halewijn en als de boel afbrand leg je de claim bij de installateur. Want die moet de boel aanleggen volgens de normen en is verantwoordelijk toch?Maar nog steeds geen norm. Een verzekeraar kijk naar de regels (lees de NEN1010)
Ik zou zelf de MP configureren op uit blijven na kortsluiting en verder het rest risico (gegeven de kleine kans) accepteren. Maar dat moet ieder maar voor zich bepalen.
Ondanks het extra gedoe zijn er hier behoorlijk wat mensen 'fan' van eilandbedrijf en hebben lekker gegraven met kabels om dat mogelijk te maken. Ik denk stiekem dat een hoop mensen dit (blijven) doen: gewoon het risico accepteren, oogjes dicht en snaveltjes toe
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 20-11-2025 00:49 ]
Ik snap het hele probleem niet. Met alle respect voor iedereen.Conrado schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:07:
@Hermarcel, ik weet het niet beter, maar ben kritisch zoekend. Rond eilandbedrijf ‘hangt’ iets onbepaalds. Daaruit volgt onzekerheid. En ik neem maar aan dat ook jij uit de buurt van ‘onverzekerd’ wenst te blijven
Er rijden, varen en staan honderden, zo niet duizenden eilandbedrijfjes in de wereld met Victron spul. Boten, campers/RV, zomerhuisjes etc. etc.
Heb nog nooit gehoord dat daar problemen mee waren met de verzekering of overbelasting. Het is gewoon bewezen techniek.
Als een Multiplus overbelast is, stopt ie er na enige tijd er mee. En moet je 'm handmatig weer opstarten.
En 'enige tijd' is nodig omdat je inschakelpieken op wil kunnen vangen. Zelfs de 'oude' TL-buizen hebben een 8x nominaal inschakelstroom. En wat dacht je van electromotoren?
Zo simpel is het.
En als je 't dan nog niet vertrouwt, gebruik 2 relais in serie (er bestaat altijd kans dat contacten kunnen kleven, vandaar 2x) in de kabel en bedien ze met een hulprelais met overneemcontact. Sluit dit relais aan op de 230V in serie met een handbediende/veerretour schakelaar .
Krijg je een sluiting dan zakt de spanning enorm en het hulprelais schakelt uit. En daarmee de hoofdrelais'.
Is gewoon een standaard industriële oplossing voor noodstopcircuits.
Dan praat je al over SIL, of Safety Integrity Level. Ga dan ook gelijk een risico-analyse van je systeem maken.
Dus testen met echte kortsluitingen....
En zelfs dan nog moet je soms concessies doen weet ik uit ervaring. Kun je oplossen door dit goed vast te leggen.
Daar is bij de NEN 1010 nauwelijks sprake van. Ik wil bijv. niet de mensen de kost geven die al 15 jaar de jaarlijkse aardlektest NIET doen.
En wie vervangt al z'n spul in de groepenkast na 10 jaar?? Wordt wel voorgeschreven door de fabrikanten.
En geen goedkope USB voedingen kopen. Scheelt ook.
Mijn 2 eurocenten.
De 'default' is om na 30 seconden weer in te schakelen, tot twee keer toe. Niet zo fijn bij kortsluiting.GJzon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:49:
Als een Multiplus overbelast is, stopt ie er na enige tijd er mee. En moet je 'm handmatig weer opstarten.
Dat kun je uitzetten, maar wie heeft dat gedaan, wees eens eerlijk?
Wel een hele goedkope optie om risico's te beperken.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 20-11-2025 00:54 ]
Hai, had al zoiets gelezen. Het is dus een duidelijke keuze.Q schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:54:
[...]
De 'default' is om na 30 seconden weer in te schakelen, tot twee keer toe. Niet zo fijn bij kortsluiting.
Dat kun je uitzetten, maar wie heeft dat gedaan, wees eens eerlijk?
Wel een hele goedkope optie om risico's te beperken.
Victron heeft ook een duidelijke procedure omschreven in geval van overbelasting...
Eerst nadenken wat je precies wilt en lezen welke opties je hebt... en wat je hier noemt is een optie. Bij mij gaat ie na een overbelasting niet meer aan. Zo wil ik het.
Wil eerst weten wat de overbelasting veroorzaakt heeft. Je gaat toch ook niet continu een zekering vervangen of automaat opnieuw inschakelen???
En de Wet van Murphy zegt dat dit soort dingen altijd gebeuren als je in 't buitenland zit. En je dochter zit alleen thuis. Op een goedkope USB oplader
Heb liever dat ze klaagt dat de WIFI het niet doet dan dat ze een brandlucht ruikt.
Gaat ze maar mobiel internetten, in het donker.
Let wel dat er een stuk aansprakelijkheid kan zijn als de brandweer binnenkomt en ongedocumenteerd last heeft van jouw installatie (lees: brandweerman wordt geëlektrocuteerd) maar dat is geen verzekerings werk voor opstal en inboedel. Een sticker in de meterkast is dan al genoeg.
Sorry, ik had niet de hele schakeling beschreven.DavidZH schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
[...]
..en een stroomtrafo, een extra 24V voeding en ze kosten €250 per unit. Dit is imho niet een reële oplossing voor een huisinstallatie met 10 tot 20 afgaande groepen met zo €350 per kanaal.
Daarnaast is dit niet de correcte applicatie. Deze units zijn gemaakt om in een industriële omgeving grootverbruikers te meten, met een meettrafo die een correcte verhouding heeft voor het meetbereik van de verbruiker. Je kan geen 230Vac op de ingang zetten dan gaan ze onherroepelijk stuk. De digitale uitgang is een extra'tje.
Ben engineer in GBS systemen, hebben er al heel wat toegepast.
Wij doen er vooral mee piekshaven op krappe aansluitingen.
Beter iets van beveiliging dan niets en brand.
Zal geen 230 op de ingang zetten
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 20-11-2025 07:02 ]
IK heb gisteren bewust niet geantwoord, als mensen 5 waterkokers gaan zien als het zelfde als een kortsluiting.Hermarcel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:42:
@Q @Conrado @bommer
Nogmaals: Er loopt een maximale stroom waarbij een normale automaat er veel langer over doet dan een Multiplus om af te schakelen. Dus de multiplus-afschakeling ligt ruim binnen de normen (want die trage thermische beveiliging van die automaat ligt al binnen de norm). En dit noemen jullie een groter risico?
Vervolgens roept er iemand iets over verzekeraars. En ineens is dat waar het écht om gaat?
En mijn vraag over NEN1010 norm artikelen wordt niet beantwoord.
Ik heb niets meer toe te voegen aan deze discussie.
Heb ik maar 1 advies, blijf er alsjeblieft vanaf!
Er zo naar kijken als je geschreven hebt is echt levensgevaarlijk, technisch niet geremd door enige kennis noemen wij dat!
Maar ik ga wat anders doen, dat victron systeem komt er pas als het volgens de norm kan en anders niet.
Heb op dit topic niets meer toe tevoegen.
[ Voor 14% gewijzigd door bommer op 20-11-2025 07:01 ]
Je blijft als eigenaar/gebruiker altijd eindverantwoordelijk. in het bouwbesluit (tegenwoordig BBL) staat ook dat je aan de NEN1010 moet voldoen. Enige schade in welke vorm ook (ook perssonlijk) is voor jouw rekening.Q schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:47:
[...]
Da's niet het hele plaatje. Als ik het goed heb is dat zo weer 500+ euro. Zo wordt een D(ESS) eigenlijk zoiets als een boot, een gat in het water waar je geld in gooit. Passend bij Victron.
[...]
Ik heb een nog realistischer voorstel: koop een installatie van Harrold Halewijn en als de boel afbrand leg je de claim bij de installateur. Want die moet de boel aanleggen volgens de normen en is verantwoordelijk toch?
Eiland bedrijf is voor mij wel een van de belangrijkste singen van zo'n systeem.Ik zou zelf de MP configureren op uit blijven na kortsluiting en verder het rest risico (gegeven de kleine kans) accepteren. Maar dat moet ieder maar voor zich bepalen.
Ondanks het extra gedoe zijn er hier behoorlijk wat mensen 'fan' van eilandbedrijf en hebben lekker gegraven met kabels om dat mogelijk te maken. Ik denk stiekem dat een hoop mensen dit (blijven) doen: gewoon het risico accepteren, oogjes dicht en snaveltjes toe
Had ik net zogoed Sessy kunnen op hangen, kabeltje aansluiten klaar!
De normale beveiligingen in je huis zijn nog steeds van toepassing, behalve dat het nu nog veiliger is omdat de maximum energie uit het (eiland)net beperkter is.
Als er een zodanige overbelasting is dat een normale automaat uitschakelt, dan schakelt in eilandbedrijf òf de automaat ook uit, of de Multiplus uit. Probleem opgelost.
Als de overbelasting daarvoor te klein is, dan is de eilandbedrijf situatie niet onveiliger. In je normale situatie zou de boel ook niet afschakelen.
Juist niet!, een installatie automaat schakelt bij kortsluiting pas af tussen 3x ~5x zijn nominale stroom een B16 dus bij 48~80 Ampere.Noshi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:12:
Ik snap het risico niet helemaal. Ik begrijp dat het mogelijk niet 100% volgens de norm is, maar dat terzijde.
De normale beveiligingen in je huis zijn nog steeds van toepassing, behalve dat het nu nog veiliger is omdat de maximum energie uit het (eiland)net beperkter is.
Als dit vermogen niet geleverd kan worden door de omvormer in eilandbedrijf, dan blijft de maximale stroom van de omvormer lopen
bijv 40A op je kabeling en je sluiting.
Ja, de automaat gaat uiteindelijk uit op overbelasting, maar dat duurt veelste lang.
en als je instelling verkeerd staat herhaald de MP dit ook nog eens 3x
3x 5 seconde is echt genoeg voor ellende.
Maar we komen niet tot oplossingen, omdat mensen niet kunnen/willen begrijpen hoe de techniek in dit geval werkt en wat er gebeurt.
Nogmaals, ik ga wat anders doen met mijn tijd.
Dit is water naar de zee dragen.
Alle suc6 gewenst met jullie project.
Doe eens onderbouwen ipv om je heen slaan.
Bijvoorbeeld: Waarom is 39A veroorzaakt door een sluiting iets anders dan 39A veroorzaakt door een paar waterkokers. Ik heb in mijn opleidingen nooit geleerd dat er gevaarlijke en nog gevaarlijkere ampères zijn. Een ampère is een Ampère. Je komt niet verder dan zeggen dat iemand die dit beweert niet weet waar hij mee bezig is.
Hierboven doe je het weer: "bijv 40A op je kabeling en je sluiting. Ja, de automaat gaat uiteindelijk uit op overbelasting, maar dat duurt veelste lang."
Ehh, nee. De thermische beveiligingen zijn er juist op ontworpen om in dit soort situaties de bekabeling etc afdoende te beschermen. Als je van mening bent dat dit niet klopt, dan moet je bij de regelgevende instanties zijn. Bovendien schakelt de multi veel eerder uit dan de automaat in dit geval. Door die snellere uitschakeling is 39A in on-grid mode linker dan 39A in off-grid mode.
Gezien je gebrek aan constructieve bijdrages, denk ik dat het goed is dat je wat anders gaat doen. en, om je gerust te stellen, ik ga mijn tijd ook zinvoller besteden.
Onder de streep zijn we allemaal geïnteresseerd in een Victron-systeem dat zó veilig mogelijk is. En veiligheidsmensen, ik ken ze ook uit mij dagelijkse werk, zoeken altijd de uiterste op. Dat irriteert, maar is tegelijkertijd ook nuttig.
Die vraag heb ik dus uitgezocht en in mijn eigen polis en gecheckt met onze jurist. Als er in de polis niet expliciet staat dat het uitgesloten is en onder welke condities dan kan het niet worden aangedragen als reden om niet uit te betalen (in een consumenten polis).Cruiseronline schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:45:
Juist omdat het technische risico met behulp van alle inputs hier zeer beperkt lijkt, gaat de discussie mijns inziens met name om het juridisch aspect ingeval grote schade. Dan zou een verzekeraar er wat experts en juristen op kunnen zetten die mogelijkerwijs kunnen aantonen dat de installatie niet NEN-conform is. Die kans is op zich natuurlijk miniem, dus voor ieder individuele afweging om zich druk te maken om dat risico. Ik vermoed dat de normeringen (en mogelijk ook standaarden voor ESS) zich op dit gebied nog wat moeten ontwikkelen. Ik durf het risico zelf aan, maar zoals gezegd, dat is ieder voor zich.
De verzekeraar zou nog een poging kunnen wagen om de fabrikant of leverancier aansprakelijk te stellen maar onder Nederlands recht heeft dit in een consumenten situatie heel weinig kans van slagen.
Ik denk dat het argument dan wordt: "Er zijn al heel veel (50.000+) accusystemen geplaatst waarbij het in de Nederlandse markt eigenlijk nog nooit echt mis is gegaan.
In het gesprek wat ik hierover had zaten we ook nog even te bedenken wat de consequenties zijn voor een verzekeringsmaatschappij als ze hierover gaan procederen. De meeste huis/opstal verzekeringen verdienen goud geld omdat er eigenlijk gemiddeld gesproken heel weinig misgaat in Nederland. Ik denk dat de merk-schade aan de verzekeringsmaatschappij vele malen erger is dan hetgeen ze kunnen besparen op een consument uitbetalen. Wat doen mensen als ze horen dat verzekeringsmaatschappij X of Y een incident had en dat ze daarover gaan procederen met een 'arme' consument? Ze gaan naar een ander. Als je 10.000 polissen kwijtraakt is je verlies vele malen groter dan gewoon uitbetalen.
Inmiddels geinstalleerd: 3x Multi RS solar, 3x string ri Zuid (2x2550wp + 1x2910wp) en 1x string ri Westen (2000wp). Daarnaast nog 3 losse panelen in de tuin met micro-omvormers. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.
Meterkast is aangepast volgens hetzelfde ontwerp van genoemde leverancier. Ik vervang binnenkort alleen nog de Hager SF440 door die van Sontheimer. Inmiddels heb ik de Victron lynx class-t power in en een lynx dixtributor aangeschaft.
De volgende stappen zullen zijn: in eerst instantie een 16kwh verticale batterij, waarschijnlijk de Nkon Ess Pro, welke ik later kan uitbreiden naar 2 of 3. Zodoende kan de opslag meegroeien met het upgraden van de zonnepanelen.
Vraag:
1: de DC-bekabeling van accu naar de Lynx class T is volgens het plan 70mm². De DC bekabeling van de Lynx distributor naar de Multi RS Solar is volgens het plan 50mm². Zou ik deze niet alvast moeten dimensioneren op de uitbreidingsplannen? Dat wil zeggen ook 70mm²? Graag advies.
2: in het plan van zonnepanelensuper staat optioneel een Lynx smart BMS ingetekend. Zijn er tweakers die dit ook gedaan hebben? In mijn ogen vooral de magneetschakeling en de pre-charge zijn interesant. Maakt het dan nog uit of het de nieuwere NG versie is of niet? Ik ga er toch geen NG accu's op aansluiten.
3: AC uit 2: hier heb ik nog niets op aangesloten, de bekabeling is al in de meterkast. Zouden jullie daar ook als eerste een hoofdschakelaar installeren?
4: Krachtstroom: mijn Daikin warmtepomp heeft een krachtstroom aansluiting nodig voor zijn backup heater. Welke in de meterkast direct na de hoofdaansluiting zit, voor de Victrons. Zou ik nog een 2e krachtstroom aansluiting kunnen maken? Bijvoorbeeld bij AC uit 2? Er komt in de toekomst een laadpaal voor een EV. Of zou deze met een soort prioriteitsschakeling de aansluiting met de warmtepomp moeten delen?
Al met al superblij met alle input hier van het forum. Alles draait tot nu toe al, als een zonnetje!
Ik had het ook al eens nagevraagd. Het antwoord was; als het is geinstalleerd volgens de eisen van de leverancier is er niets aan de hand.Beer070 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:09:
[...]
Die vraag heb ik dus uitgezocht en in mijn eigen polis en gecheckt met onze jurist. Als er in de polis niet expliciet staat dat het uitgesloten is en onder welke condities dan kan het niet worden aangedragen als reden om niet uit te betalen (in een consumenten polis).
De verzekeraar zou nog een poging kunnen wagen om de fabrikant of leverancier aansprakelijk te stellen maar onder Nederlands recht heeft dit in een consumenten situatie heel weinig kans van slagen.
Ik denk dat het argument dan wordt: "Er zijn al heel veel (50.000+) accusystemen geplaatst waarbij het in de Nederlandse markt eigenlijk nog nooit echt mis is gegaan.
In het gesprek wat ik hierover had zaten we ook nog even te bedenken wat de consequenties zijn voor een verzekeringsmaatschappij als ze hierover gaan procederen. De meeste huis/opstal verzekeringen verdienen goud geld omdat er eigenlijk gemiddeld gesproken heel weinig misgaat in Nederland. Ik denk dat de merk-schade aan de verzekeringsmaatschappij vele malen erger is dan hetgeen ze kunnen besparen op een consument uitbetalen. Wat doen mensen als ze horen dat verzekeringsmaatschappij X of Y een incident had en dat ze daarover gaan procederen met een 'arme' consument? Ze gaan naar een ander. Als je 10.000 polissen kwijtraakt is je verlies vele malen groter dan gewoon uitbetalen.
Dus juiste bekabelingen, zekeringen gebruiken, niet in een vochtige ruimte plaatsen, niet brandbare ondergrond etc. en dan is er niet veel aan de hand.