Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Glas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:20
Ik heb afgelopen donderdag mijn NKON ESS Pro 32.15kWh geleverd gekregen.

Ik ga deze installeren in combinatie met een Victron MultiPlus II 5000VA.

Ik vroeg me af of er wellicht interesse is in een wat uitgebreider installatieverslag en ervaringen - dan zal ik dit topic daarvoor bijwerken.

Foto's / Ervaringen tot nu toe:

Levering / Uitpakken
NKON heeft keurig gecommuniceerd over de levering. Deze was vertraagd door de stakingen in de Rotterdamse haven, maar uiteindelijk keurig volgens afspraak geleverd.

De batterij is ZWAAR. Zelfs met twee mensen moeilijk te tillen. Gelukkig staat hij op stevige wieltjes. Als je hem eenmaal uit het krat hebt kun je hem naar zijn plaats rollen en daar de pootjes weer stellen om hem vast te zetten.

VerpaktUitgepakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxJACDiOiKQd0RBQKH0OH0h-xrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itVX5E6xGimqBSM8AdflFos5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmJRXG4okmPdVR_nVAeEJVxSZrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ub3jXus1qBXmFIStc2iYXVdn.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting
Ondanks de ingebouwde zekeringen van het BMS en de schakelaar in de batterij zelf, sluit ik de batterij nog via een zekering en een noodschakelaar aan op de omvormer. In de toekomst kan ik nog uitbreiden met twee extra omvormers op de andere twee fasen van mijn 3x25A hoofdaansluiting.

Bij het plaatsen van de extra zekering viel me op dat de meegeleverde 95mm2 kabel niet goed past op een standaard MEGA zekeringhouder. Daar moest ik wat van de kap dremelen en wat extra krimpkous toevoegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yWCOIj3a2hIz_lrOvj4r-YF7Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VVVz95lFVCzqYq9TpJ6bZzd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-gzv1gc5iAs4gtM0Taal71VnGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM6pEopOP0DunM7GpjdYVxTT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6G73ZAhkPBFZd9yJuphQuoy4fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuEmjRlOHMWzpV8W0cUClvAT.jpg?f=fotoalbum_large

Venus OS
Heb een Raspberry PI 4 geflashed met Venus OS, en deze is operationeel.

Ik heb vandaag echter pas de laatste kabels binnengekregen om de schakelaar en de busbar aan de MEGA fuse te kunnen verbinden, dus daarna kan ik pas verder met Venus OS.

Wordt vervolgd?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Ja leuk. Misschien de zekeringen op iets brandwerends monteren?
Zijn de aders wel dik genoeg aan de AC zijde. Het lijkt 2.5mm².

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 04-11-2025 15:40 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Glas
Jim423 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:39:
Ja leuk. Misschien de zekeringen op iets brandwerends monteren?
Zijn de aders wel dik genoeg aan de AC zijde. Het lijkt 2.5mm².
Welk brandwerend materiaal zou hiervoor geschikt zijn? Of moet ik gewoon direct in de betonnen muur boren (dat wilde ik nou juist voorkomen)

De AC-in is afgezekerd op 16A in de meterkast, daarvoor is 2.5mm2 toch voldoende?
AC-out zou ook nooit meer dan 16A hoeven leveren (hier komt alleen mijn servertje en netwerk op voor UPS ~150W).

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16

OMX2000

By any means necessary...

Zeg ik iets stoms, als ik dit een scherp geprijsde batterij vind?

En ja ik ben wel geïnteresseerd in de ervaringen hier mee.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Glas
OMX2000 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:15:
Zeg ik iets stoms, als ik dit een scherp geprijsde batterij vind?
Precies (een van de) de reden(en) dat ik hem heb gekocht.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heel erg interessant, ik ben met name benieuwd naar het BMS en de cel balance door de tijd. Hier zie je vaak bij de goedkope (zelfbouw) accu's problemen ontstaat.

Ik ga je volgen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jim423
Glas schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:04:
[...]

Welk brandwerend materiaal zou hiervoor geschikt zijn? Of moet ik gewoon direct in de betonnen muur boren (dat wilde ik nou juist voorkomen)

De AC-in is afgezekerd op 16A in de meterkast, daarvoor is 2.5mm2 toch voldoende?
AC-out zou ook nooit meer dan 16A hoeven leveren (hier komt alleen mijn servertje en netwerk op voor UPS ~150W).
Gipsplaat, gyproc?
Als je inderdaad onder de 16A blijft zou 2.5mm² voldoende zijn. De multiplus kan wel iets meer leveren dus vandaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DutchBigB
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-11 16:42
ik heb zeker interesse, ik ben voornemens 3 van deze jongens aan te schaffen icm een 3fase victron quattro opstelling.

• Glas
Jim423 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:36:
[...]
Gipsplaat, gyproc?
Als je inderdaad onder de 16A blijft zou 2.5mm² voldoende zijn. De multiplus kan wel iets meer leveren dus vandaar.
Na wat uitzoeken denk ik dat het toch het handigst is om de componenten tussen de batterij en de Victron gewoon in het beton te boren. Dat is sowieso brandveilig. Inderdaad is multiplex gewoon geen slimme keuze. Dank voor je opmerking!

Mocht ik ooit meer stroom in/uit de Victron willen trekken dan zal ik de kabels moeten verzwaren.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Da's een hoop werk, allemaal plugjes in het beton.
Multiplex is wel brandbaar, maar als je in de fase gekomen bent dat het multiplex in de fik vliegt, zijn er denk ik wel andere zaken om je zorgen over te maken denk ik zo, niettemin goed om brandwerend te werken.
Gipsvezelplaat kun je best aardig in schroeven, zeker als je er 2 op elkaar doet heb je vast genoeg dikte om fatsoenlijke schroeven te gebruiken om de componenten/kabelgoten op hun plek te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 05-11-2025 08:23 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Multiplex is prima.

Beetje overbodig om daar aan brandveiligheid te denken.
Als er iets kan gaan branden is dat de accu en niet een simpele verbinding waar geen warmte ontwikkeling in ontstaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Glas
Ben inmiddels al de betonroute gegaan - op zich zijn het niet extreem veel componenten en ik heb een goede hamerboor. Ik ben er bijna.

Kwam er alleen achter dat m'n schakelaar M10 aansluitingen heeft en de kabels zijn M8 - ik moet dus een kant even wat uitboren en dan kan ik (als het goed is) alles aansluiten en gaan kijken of het allemaal functioneert.

Vanmiddag of dit weekend gaat dat wel goedkomen en post ik weer een update met foto's.

• Glas
Update:

Alles zit in het beton geboord en is nu aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT-M7g1GpjtfBA6Gg8PrVPJ1tu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hurQk15JfmuJC3eFvzM5CExL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kmKqcDRCb79vTXNq41ayWO-5jk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Dw8HgXHi0CmN9Ba92Ru8GR0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgslDI-QZ-7NWj7aH9T_60wLaW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeUkO1qwUhJFYhSxxvkri9UU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jq965uB6Co-PovwW6L9B_Ih8n4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Esr6H7PNhXQS8J3nZjAshw3n.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6plFMpGcmR_3grK3G0ZkUGJulg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqJliYC2mQAWFxgaUn77Z6n1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWky9TYa4eLltZ4Lp3qMzVWPA7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bhy7AWW36mTFpIWiAfTlAc8.jpg?f=fotoalbum_tile
Met de batterij aan, kan ik de multiplus aanzetten. deze wordt dan gedetecteerd in VenusOS.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de batterij (het BMS) niet wordt gedetecteerd door VenusOS. De bijgeleverde USB kabel verloopt van USB naar een RS485 aansluiting. De batterij biedt de mogelijkheid om meerdere protocollen te kiezen - maar zowel CAN_VICTRON als een 485 protocol (485_PYLON) levert niks op. Ik heb ook al een e-mail aan NKON gestuurd of zij weten hoe dit ingesteld moet worden.

Wanneer de batterij wordt herkend door Venus OS kan ik verder met het configureren van de MultiPlus en het systeem online brengen (hoop ik :) )

• Glas
Kreeg heel snel reactie van NKON: de bijgeleverde kabel is niet bedoeld voor de Victron. Ik moet een VE.Can to CAN-Bus BMS kabel kopen (of maken): https://www.nkon.nl/pytes...tery-to-victron-3-5m.html

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:19
Glas schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:45:
Kreeg heel snel reactie van NKON: de bijgeleverde kabel is niet bedoeld voor de Victron. Ik moet een VE.Can to CAN-Bus BMS kabel kopen (of maken): https://www.nkon.nl/pytes...tery-to-victron-3-5m.html
Type a of b? ik heb beide hier besteld: https://www.elektramat.nl...AkajYwJGwwJGg3NTc2MzUxODc.
Ik heb hier de (extra) zekering houder óp de accu gemonteerd, met een geïsoleerde koper-strip onder dc+ aansluiting.
Zorg ervoor dat je nergens bij de geleiders van de dc kabels kan komen, ook niet met een dunne naald ofzo; alles afschermen, vóórkom dat er ergens sluiting tussen de dc kabels kan worden gemaakt.
Ik ga jou niet bang maken zoals anderen hier in de Victron topics over exploderende accu's en ontwrichte huizen, exploderende zekeringen ja, als de dc kabels en verbindingen open en bloot erbij liggen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Glas
Er blijkt op mijn multiplus helemaal geen CAN aansluiting te zitten. Das alleen op het GX model met ingebouwde Cerbo module. Voor mijn setup met Pi moet ik dus nog een USB CAN adapter kopen. Die is nu onderweg.

Qua isolatie van de DC heb ik nog wat extra krimpkous op het oog zodat er in elk geval geen metalen contacten meer uitsteken.

Of moet ik nog verder gaan en er nog meer bescherming omheen maken?

• Glas
Heb de Multiplus alvast geconfigureerd met VE Configure, de ESS Assistant erop gezet en alles getest. Het circuit op AC-OUT1 werkt en blijft aan wanneer ik de groep van AC-IN uitzet.

De batterij SoC wordt logischerwijs nog niet gelezen, en ik moet ook nog de P1 data voeren om de ESS te laten werken, maar al met al gaat het de goede kant op.

• Glas
natural colour schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:27:
[...]

Type a of b? ik heb beide hier besteld: https://www.elektramat.nl...AkajYwJGwwJGg3NTc2MzUxODc.
Ik heb hier de (extra) zekering houder óp de accu gemonteerd, met een geïsoleerde koper-strip onder dc+ aansluiting.
Zorg ervoor dat je nergens bij de geleiders van de dc kabels kan komen, ook niet met een dunne naald ofzo; alles afschermen, vóórkom dat er ergens sluiting tussen de dc kabels kan worden gemaakt.
Ik ga jou niet bang maken zoals anderen hier in de Victron topics over exploderende accu's en ontwrichte huizen, exploderende zekeringen ja, als de dc kabels en verbindingen open en bloot erbij liggen.
Type A volgens NKON.

Deze accu heeft overigens een ingebouwd BMS met bescherming tegen kortsluiting en een 200A zekering. Verandert dat iets aan de risico’s die je beschrijft?

• Jim423
Zeker, stroom i.p.v. een thermische beveiliging is erg belangrijk. Goedkopere 12V accu's hebben dit bijvoorbeeld doorgaans niet. Maar bij jou zitten de componenten zo ver uit elkaar dat het haast onmogelijk is om sluiting te maken.

• natural colour
Glas schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:53:
Heb de Multiplus alvast geconfigureerd met VE Configure, de ESS Assistant erop gezet en alles getest. Het circuit op AC-OUT1 werkt en blijft aan wanneer ik de groep van AC-IN uitzet.

De batterij SoC wordt logischerwijs nog niet gelezen, en ik moet ook nog de P1 data voeren om de ESS te laten werken, maar al met al gaat het de goede kant op.
Maak voor jezelf de afweging van extra dc kabel bescherming of niet: staat alles in een drukke omgeving bijvoorbeeld een werkplaats? dan zeker, staat alles in een schuurtje achter in de tuin waar niemand ooit komt?: 'och wat kan er dán gebeuren behalve knaagdieren?
Bepalen van SOC doe je het beste met de Victron smart shunt, bms niet echt nodig, laden met de smart shunt kan ook via Victron.
BMS is dus noodzakelijk om de cellen te balanceren, balanceren doe je bij vrijwel volledige geladen toestand als één cel de 100% geladen toestand heeft bereikt en de andere net niet... maar...jou accu is zo groot is het wel mogelijk om in de komende donkere maanden de accu op 100% soc kunnen laden?

Waarmee ga je de accu opladen? zonnestroom of Dynamisch stroom contract dus Victron's DESS? en een 3 fase Multiplus?
Zonnestroom is er in de winter haast niet.. hou je de momenten over van lage stroomprijs gedurende een aantal uren per dag dmv DESS..
Maar die goedkope opgeslagen stroom gebruik je ook weer voor eigen gebruik (warmtepomp?) het is dan mogelijk dat de accu de komende maanden nooit tot 100% SOC kan worden geladen, én dat balanceren dan nooit mogelijk is, gelukkig zijn de huidige accu cellen van prima kwaliteit en is niet kunnen balanceren over vele maanden mogelijk indien na een paar keer vooráf balanceren de celspanningen miniem zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Overweeg ook een precharge weerstand, dat komt de levensduur van je dc switch, zekeringen en de ingangselco's van de Multiplus ten goede.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Donhardstyle
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-11 19:08
Glas schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:33:
Update:

Alles zit in het beton geboord en is nu aangesloten:

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Met de batterij aan, kan ik de multiplus aanzetten. deze wordt dan gedetecteerd in VenusOS.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de batterij (het BMS) niet wordt gedetecteerd door VenusOS. De bijgeleverde USB kabel verloopt van USB naar een RS485 aansluiting. De batterij biedt de mogelijkheid om meerdere protocollen te kiezen - maar zowel CAN_VICTRON als een 485 protocol (485_PYLON) levert niks op. Ik heb ook al een e-mail aan NKON gestuurd of zij weten hoe dit ingesteld moet worden.

Wanneer de batterij wordt herkend door Venus OS kan ik verder met het configureren van de MultiPlus en het systeem online brengen (hoop ik :) )
Sorry dat ik het zeg, maar wat een pruts werk zeg.
Veel open delen, alles shots en scheef. Kan veel netter maar vooral veiliger.

• Glas
Donhardstyle schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:21:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar wat een pruts werk zeg.
Veel open delen, alles shots en scheef. Kan veel netter maar vooral veiliger.

Ik heb aan de DC zijde de meest open delen nog verder afgeschermd met krimpkous.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya5MzpDo9QHyIl6CwNZDeJ1hPQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfUZq38hZMactj9bJOhv2wwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn verder vrij standaard zekeringhouders, schakelaars en busbars. Hoe zou ik dit anders moeten oplossen? Ik sta open voor suggesties.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In Nederland is het gebruikelijk dat zulke installaties zich in een installatiekast bevinden, of anders een afsluitbare ruimte (zoals meterkast of technische ruimte).
technisch gezien minimaal afsluitbaar met een sleutel om leken en onbevoegden weg te houden
En binnen een installatie moet het eigenlijk dubbel geisoleerd blijven. Dus dat zijn kabels (meeraderig) of draden (enkel) in een goot.
Nu zijn er speciale dubbelgeisoleerde arders, zoals vaak voor PV gebruikt daar wordt het wat grijs gebied.

Wanneer die richtlijnen gevolgd worden was ook de brandbare achterplaat niet ter sprake gekomen, want in een installatiekast zit een stalen montageplaat, of het zat in een goot.
Een achterkant van multiplex is dan prima, het zou immers toch in een goot of behuizing moeten zitten die de "glow wire test" heeft doorstaan.

Even gogoogled, Dit komt dan in de buurt. Maar dat zou dan in een kast of ruimte moeten zitten.

Wat je hier hebt gebouwd is hobby. Dat is niet verboden in nederland. Het is ruim opgezet, de 50V springt niet over. De montageboden is niet brandbaar. En als je de deur van de schuur op slot kan doen zou je met wat oprekken kunnen stellen dat je voldoet :P

Breng de risicos in kaart, eg: het lijkt op een schuur, kan een van je kinderen er een fiets tegenaan parkeren waardoor er iets beschadigd?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 07-11-2025 23:02 ]

• Glas
@jeroen3 Dank voor je uitgebreide en behulpzame antwoord - daar kan ik wel wat mee!

• Donhardstyle
Glas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:21:
[...]

Ik heb aan de DC zijde de meest open delen nog verder afgeschermd met krimpkous.

[Afbeelding]

Dit zijn verder vrij standaard zekeringhouders, schakelaars en busbars. Hoe zou ik dit anders moeten oplossen? Ik sta open voor suggesties.
Dit ziet er wel beter uit inderdaad. Maar verder wat jeroen zegt zulke instalaties zouden in een instalatie/schakelkast moeten zitten. Stuk veiliger maar ook netter. Monteer op zn kinst een plexiglas plaat ervoor.

Je gebruikt flex gootjes, naast dat t er niet uit ziet imo niks mis mee. Maar, hang het wel netjes recht. Gebruikt het niet om anderen dingen op hun plek te houden. Pvc pijp zou beter en netter wezen.

Gebruik wartels om je kasten in te gaan, en werk de rest van de kabeltjes wat netter af.

Het is echt niet om je af te zeiken, maar dit soort dingen komen zo vaak voorbij in de groepschats/ elektro feesboeks. Het word er zo voor een eventueele strorings monteur ook niet fijner voor.

• Glas
Ik neem dat helemaal niet als belediging, ik wil dat echt wel netter maken. Die YouTube video ziet er erg netjes uit. Die Victron componenten (de DC distributor) lijkt een veel slimmere aanpak dan wat ik nu heb met losse zekering en busbar.

Dat gezegd hebbende:

Ik vraag me af of ik het voor nu niet te moeilijk heb gemaakt: de batterij heeft al een ingebouwde 200A zekering en een ingebouwde fysieke aan/uit schakelaar. Zijn die MEGA fuse en schakelaar niet gewoon redundant zolang ik maar 1 Victron heb?

• Donhardstyle
Glas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:55:
Ik neem dat helemaal niet als belediging, ik wil dat echt wel netter maken. Die YouTube video ziet er erg netjes uit. Die Victron componenten (de DC distributor) lijkt een veel slimmere aanpak dan wat ik nu heb met losse zekering en busbar.

Dat gezegd hebbende:

Ik vraag me af of ik het voor nu niet te moeilijk heb gemaakt: de batterij heeft al een ingebouwde 200A zekering en een ingebouwde fysieke aan/uit schakelaar. Zijn die MEGA fuse en schakelaar niet gewoon redundant zolang ik maar 1 Victron heb?
Als de batterij zelf een 200a zekering hebt en je plaatsen daar een 300a achter, dan heeft die weinig zin. Een extra schakelaar is in mijn ogen nooit verkeerd.

• Donhardstyle
Glas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:55:

Dat gezegd hebbende:

Schiet me net nog te binnen trouwens over je zekering. Als jij straks meerdere batterijen wilt, kan die zekering wel nut hebben, maar dit ligt aan hoe je ze aansluit. Je kan die dingen parallel en in serie aansluiten. Nou ben ik geen kingpin in thuis batterijen, maar voor zo ver ik weet is parallel de beste manier als je maar 1 omvormer hebt (check dit na plz).

Als je ze parraralel aansluit, blijft spanning gelijk, maar stroom somt op. Dus, als 1 batterij max 200a kan leveren en je hebt er 2, dan kan er theoretisch 400a kunnen lopen in de kabel vanaf de bus naar je omvormer. Hoe meer batterijen, hoe hoger de stroom en dus ook hoe dikker de kabel.

Praktisch zijn die dikke kabels niet handig, dus plaats jij een zekering afgestemt op wat jou omvormer maximaal kan trekken. Stel dat is 300, dan plaats je daar een zekering van 300-350a en stem je daar ook de kabeldikte op af van bus naar omvormer.

In dat geval zit nu je zekering wel op de verkeerde plek. Die plaats je dan zo dicht mogelijk na de busbar en voor de omvormer.

• Glas
Dank voor het meedenken. Meerdere batterijen verwacht ik niet op korte termijn; meerdere omvormers wel (omdat ik een drie fasen installatie heb in huis).

Ik neig ernaar bij meerdere omvormers t.z.t. de Victron distributor te kopen waar de accu op invoedt, dan kun je per omvormer een eigen zekering plaatsen.

Ik ben nu eerst bezig de kabelbrei netter te maken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat wil je dat die zekering beveiligt?
Meestal zijn zekeringen om overbelasting en brand van kabels te voorkomen. Zelden zijn zekeringen om apparaten te beveiligen. Nu zal de interne zekering de 95mm2 aansluitset beveiliging. Want ik ga er vanuit dat NKON hun huiswerk heeft gedaan.
Daarna ga je naar een victron, specificeren zij expliciet een zekering of kun je daar direct met 95mm2 naar binnen?
(ik gok van wel)
Maar op je foto zie ik een 120mm2 oog waar je aan hebt moeten vijlen.
In any case: Een zekering moet wel iets toevoegen, is er genoeg energie om hem te openen? Is de spanningsval laag genoeg? Zoek dat even uit.

Is die MEGA zekering wel geschikt voor de gebruikte spanning, ik zie ze vooral voor 12/24V en dit is 50V?

• Glas
De Victron specifieert minimaal 70mm kabel en 200A zekering - precies waar de batterij en de meegeleverde kabel al aan voldoet.

Ben vandaag aan de gang geweest met kabelgoten, morgen verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlarvx1PLKp62QS2wMESsoTrU7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBjP2X8MrDkUzMr3Z7Iax2sL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nDgHWIC9RKBdNmDBCGONaAJK2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi4kEyL4ZJprXDHisT9wtouZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tX59eyrJZuwolooDkbp0HZpNkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWVqkbg4XGCeUQCcNrcT4ktP.jpg?f=fotoalbum_tile

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Glas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:44:
De Victron specifieert minimaal 70mm kabel en 200A zekering - precies waar de batterij en de meegeleverde kabel al aan voldoet.

Ziet er beter uit, maar de goten zijn niet geventileerd…. Wellicht een pint van aandacht als je meer stroom gaat trekken met de 2 extra MP’s.

• Jim423
Verwacht je dat die DC-kabels zo warm gaan worden dan?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 20:24
@Glas vraagje de 32kwh is redelijk zwaar - zou dat gaan om op zolder te zetten kwa gewicht (trap op dragen)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Glas
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:55:
@Glas vraagje de 32kwh is redelijk zwaar - zou dat gaan om op zolder te zetten kwa gewicht (trap op dragen)
Hij is echt als dieplood. 230 kilo.

Ik had met twee personen al moeite om hem het krat uit te krijgen. Nou zijn we geen bodybuilders, maar toch… hier ga je een heel zware kluif aan hebben

• Donhardstyle

Kijk dat ziet er een stuk beter uit !

• Glas
Vandaag verder gegaan met de kabelgoten. Alles zit nu weer op z’n plek, moet de accukabel nog van nieuwe ogen voorzien; die pasten anders niet door de gaten heen.

De datakabels naar de accu en VE Bus zijn ook netjes weggewerkt. De Raspberry komt dan gewoon bij de overige server apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJOYfZLrMMFdCbaOonWYJ8vgJr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0k9sGCrRNom0NumSnbpq4Zb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhQxefLta_H7wbZ5CgdDss-yTkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwwCkq8s5GMzdoEoUCBvYhKA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmhd-dm68REHCYMtwic3g7ezT0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxHPAXLgkBlPCHpEdQjDF3UX.jpg?f=fotoalbum_tile

• Donhardstyle
Glas schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:10:
Vandaag verder gegaan met de kabelgoten. Alles zit nu weer op z’n plek, moet de accukabel nog van nieuwe ogen voorzien; die pasten anders niet door de gaten heen.

De datakabels naar de accu en VE Bus zijn ook netjes weggewerkt. De Raspberry komt dan gewoon bij de overige server apparatuur.
Erg goed om te zien dat je wat gedaan hebt met de feedback ! Ben ik niet gewend:p

• Glas
Accukabel van nieuwe ogen voorzien, alles aangesloten en het systeem is nu in bedrijf.

De ESS Assistant in Venus OS werkt goed - ik kan er een Grid Setpoint op instellen - en met behulp van de P1 data rekent de assistant dan zelf uit of de batterij moet worden geladen of ontladen.

Het setpoint staat standaard op 50W, als ik die naar 5000W zet gaat de batterij met ~70A opladen.

Met een IR thermometer alle contactpunten nagemeten en die worden niet of nauwelijks warm. Al met al volgens mij een succes.

De volgende stap is om alles te koppelen naar HomeAssistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JIumL0ko881w-m2cS7oQK6lF8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dg3YV8JhLaQVXp8Qxz8f0miL.png?f=fotoalbum_large

• Jim423
Netjes. Maar AC Loads gaat niet echt door de Victron toch?

• Glas
Nee die weergave is verwarrend. De AC Loads is gebaseerd op de waarde van de P1. Alleen de essential loads komen vanuit de Victron.

De Victron voedt de huisinstallatie via z’n AC-IN wanneer er geen zon is en het gebruik in huis boven de 50W is, om de hoofdaansluiting op 50W te houden. Tot een max van 16A en tot de batterij op 10% is.

Ik heb de Victron nu ook ingesteld om tussen 2200 en 0600 de batterij bij te laden tot max 90%. Overdag kunnen we dan uit de batterij putten en effectief alleen tegen daltarief stroom gebruiken.

Dat moet wat geavanceerder worden wanneer ik naar een dynamisch contract overstap - maar dat wilde ik pas doen als de batterij goed werkt.

• Jim423
Let er wel even op dat je zomaar 30% verliest. Het prijsverschil 's nachts - dag moet dus wel groter dan dat zijn anders ben je geld aan het verliezen. Met dynamisch kun je (zoals deze nacht) 2x zo goedkoop laden dus dan kan het uit.

• Glas
Mijn volgende stap is om naar een dynamisch energiecontract over te stappen. Volgens mijn gegevens kan ik van mijn huidige contract af zonder kosten aangezien mijn vaste tarief nu lager is dan wat een nieuw vast contract zou kosten bij dezelfde energieboer.

Inmiddels is het dashboard in HomeAssistant uitgebreid met de batterij. De Energiedistributie is nog wat vertekend aangezien de laadsessie van vannacht nog als verbruik is gerekend - de batterij gegevens zijn pas sinds vanmorgen actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhcZTcw2SGzz3kV-hvZo0lipYQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G9yXX58gUTVBj49yGJTUfmPD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDONaFw5BzzUAoClcCaAOvoxM6M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qqaI7YMPGBm5gMUje22T5VjN.png?f=user_large

• pricewatcherke
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-11 14:18
hoe lang heb je moeten wachten tussen bestelling en levering?

• Glas
pricewatcherke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:51:
hoe lang heb je moeten wachten tussen bestelling en levering?
Besteld 29 september, planning 10 oktober, geleverd 27 oktober.

Ik heb van NKON keurig updates ontvangen over vertraging in levering op 6 oktober en vervolgens op 16 oktober.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Leuk om dit topic tegen te komen! Heb ook deze unit bij Nkon besteld, verwachte levering eind november.

Handing om nu al te weten dat er nog een andere data kabel bij moet komen, scheelt weer puzzelen straks.

Wat betreft je zekering, je schrijft dat er in de accu een 200A zekering zit. Is dit geen 300A? Volgens de handleiding online is de maximale stroom 300A en is de BMS daar ook op afgesteld.
Je hebt nu een MEGA zekering gebruikt, die heeft volgens mij maar een beperkte kortsluitstroom, niet geschikt om een accu af te zekeren maar DC loads of zonnepanelen. Vandaar dat ik nog wel van plan was om een T-class zekering te gebruiken.
Zie bv https://youtu.be/1YdCzwp_qRU?si=LG-Bd5S4C5DtyR0Z

Heb je nog een precharge weerstand gebruikt? Als ik de handleiding goed begrijp zijn er in de BMS instellingen voor ingebouwde precharge, dus neem aan dat dit ingebouwd is in de BMS?

[ Voor 3% gewijzigd door lampy25 op 15-11-2025 08:53 . Reden: YouTube link toegevoegd ]

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 22:36
Ik volg het ook met grote interesse gezien en nog nieuw in de materie(oftewel weinig kennis).
Je zou dus ook voor drie 3x 16/32 kw variant kunnen kiezen voor drie fasen, wat een redelijke prijs/kw oplevert?

63kWp 3x25A 3 meterkasten

• Glas
lampy25 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:34:
Leuk om dit topic tegen te komen! Heb ook deze unit bij Nkon besteld, verwachte levering eind november.

Handing om nu al te weten dat er nog een andere data kabel bij moet komen, scheelt weer puzzelen straks.

Wat betreft je zekering, je schrijft dat er in de accu een 200A zekering zit. Is dit geen 300A? Volgens de handleiding online is de maximale stroom 300A en is de BMS daar ook op afgesteld.
Je hebt nu een MEGA zekering gebruikt, die heeft volgens mij maar een beperkte kortsluitstroom, niet geschikt om een accu af te zekeren maar DC loads of zonnepanelen. Vandaar dat ik nog wel van plan was om een T-class zekering te gebruiken.
Zie bv https://youtu.be/1YdCzwp_qRU?si=LG-Bd5S4C5DtyR0Z

Heb je nog een precharge weerstand gebruikt? Als ik de handleiding goed begrijp zijn er in de BMS instellingen voor ingebouwde precharge, dus neem aan dat dit ingebouwd is in de BMS?
Ik heb uiteindelijk de zekering er tussenuit gehaald, maar op basis van die youtube video moet ik dat wellicht heroverwegen. Ik ga vermoedelijk voor de extra victrons een Victron Busbar met plek voor zekeringen aanschaffen. Dan kan ik elke Victron apart afzekeren.

Ik heb geen precharge weerstand gebruikt.

• Glas
Arar schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:05:
Ik volg het ook met grote interesse gezien en nog nieuw in de materie(oftewel weinig kennis).
Je zou dus ook voor drie 3x 16/32 kw variant kunnen kiezen voor drie fasen, wat een redelijke prijs/kw oplevert?
Je zou kunnen overwegen om drie aparte batterijen op aparte omvormers te zetten (elk op een aparte fase) - maar je kan volgens mij ook één of twee batterijen parallel zetten en die samen aansluiten op meerdere Victrons.

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:17
Leuk topic, deze ga ik volgen. Ik overweeg ook een 3 fase victron systeem aan te schaffen eind volgend jaar ivm het vervallen van de salderingsregeling.
Deze accu staat bovenaan mijn lijstje.

3 fase kan prima met deze ene of meerdere accu’s inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door leondej op 15-11-2025 13:20 ]

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:21

CR1992

Thor

Een vraagje ,waarom gaat er niemand voor de Solis omvormer ? Dan heb je maar 1 omvormer nodig voor een 3 fase aansluiting? Of ben ik mis hiermee ?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:29
Hier op Tweakers is een Deye Omvormer populairder, de Solis wordt vooral in Belgie gebruikt. Maar de 3 fase versie voor LV batterijen van Deye en Solis verschillen niet zoveel qua specificaties en features. Bij Victron heb je een omvormer per fase nodig, vandaar dat je er 3 ziet, beetje zoals lego; kwaliteit en erg flexible (en relatief duur).

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-11 22:59
Glas schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb uiteindelijk de zekering er tussenuit gehaald, maar op basis van die youtube video moet ik dat wellicht heroverwegen. Ik ga vermoedelijk voor de extra victrons een Victron Busbar met plek voor zekeringen aanschaffen. Dan kan ik elke Victron apart afzekeren.

Ik heb geen precharge weerstand gebruikt.
Heb je toevallig de linkjes naar de kabels die je uiteindelijk hebt gebruikt om zowel de Victron als de batterij op je PI aan te sluiten?

• Glas
Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:56:
[...]

Heb je toevallig de linkjes naar de kabels die je uiteindelijk hebt gebruikt om zowel de Victron als de batterij op je PI aan te sluiten?
Voor de batterij heb ik deze genomen:

https://amzn.eu/d/fzvzdvd

CAN-H en CAN-L aangesloten op pin 4 en 5 van een RJ45 plug en in de batterij CAN port gestoken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jyYel84M2oQxWBDjmuRe_BYUh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLZkFbyAUwqvKmUnY51b9VuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Victron een MK3 USB

https://www.nkon.nl/victr...-c-mk3-usb-interface.html

en die kun je met een gewone ethernet kabel verbinden met de VE.Bus op de Victron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzgUJQco2mA6sfRwbG9dJSxCsnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcRhEmV1XuUzWEs3KgoIrLlf.jpg?f=fotoalbum_large

Deze twee bij de Pi in de USB en ze worden door VenusOS herkend.

• Tillumen
Glas schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:36:
[...]

Voor de batterij heb ik deze genomen:

https://amzn.eu/d/fzvzdvd

CAN-H en CAN-L aangesloten op pin 4 en 5 van een RJ45 plug en in de batterij CAN port gestoken:

[Afbeelding]

Voor de Victron een MK3 USB

https://www.nkon.nl/victr...-c-mk3-usb-interface.html

en die kun je met een gewone ethernet kabel verbinden met de VE.Bus op de Victron:

[Afbeelding]

Deze twee bij de Pi in de USB en ze worden door VenusOS herkend.
Hartelijk dank! En heb je dan de USB-C versie van de MK3 of de oude? En dan met een verloopje ertussen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 17-11-2025 22:22 ]

• Glas
Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
[...]

Hartelijk dank! En heb je dan de USB-C versie van de MK3 of de normale?
Ik heb de normale

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:21

CR1992

Thor

The Source schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
Hier op Tweakers is een Deye Omvormer populairder, de Solis wordt vooral in Belgie gebruikt. Maar de 3 fase versie voor LV batterijen van Deye en Solis verschillen niet zoveel qua specificaties en features. Bij Victron heb je een omvormer per fase nodig, vandaar dat je er 3 ziet, beetje zoals lego; kwaliteit en erg flexible (en relatief duur).
Is het met een Solis of deye omvormer niet veel goedkoper?

En misschien een niet zo slimme vraag .kun je de Nkon batterij niet gewoon met 2 kabels op een deye of Solis omvormer aansluiten of komt hier meer bij kijken?

• Tillumen
CR1992 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:55:
[...]

Is het met een Solis of deye omvormer niet veel goedkoper?

En misschien een niet zo slimme vraag .kun je de Nkon batterij niet gewoon met 2 kabels op een deye of Solis omvormer aansluiten of komt hier meer bij kijken?
Kan wel maar scheelt niet veel. Die Deye of Solis is ook niet goedkoop. Victron heeft lager stilstand verbruik en software kan meer. En met Victron kun je met 1 fase starten voor 500-600 euro en evt later uitbreiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 18-11-2025 11:50 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

JT

VETAK y0

Tillumen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:49:
[...]

Kan wel maar scheelt niet veel. Die Deye of Solis is ook niet goedkoop. Victron heeft lager stilstand verbruik en software kan meer. En met Victron kun je met 1 fase starten voor 500-600 euro en evt later uitbreiden.
Een 15kw hybride omvormer van Solis is 1625 euro. Deye is wat moeilijker te vinden met 15kw maar kan ik in ieder geval in NL vinden voor 1900 euro. Multiplus II GX 5000VA is 900e per stuk dus 2700e totaal plus een beetje voor extra materialen omdat je 3 omvormers aan moet sluiten. Ik betwist niet de meerwaarde van Victron maar ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het qua prijs niet veel scheelt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Glas
JT schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:07:
[...]

Een 15kw hybride omvormer van Solis is 1625 euro. Deye is wat moeilijker te vinden met 15kw maar kan ik in ieder geval in NL vinden voor 1900 euro. Multiplus II GX 5000VA is 900e per stuk dus 2700e totaal plus een beetje voor extra materialen omdat je 3 omvormers aan moet sluiten. Ik betwist niet de meerwaarde van Victron maar ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het qua prijs niet veel scheelt.
Je hebt geen drie GX modellen nodig. Daar zit de Cerbo ingebouwd, daar heb je er maar één van nodig omdat hij de drie victrons tegelijk aanstuurt over de VE Bus.

Ik heb de GX niet, in plaats daarvan een Pi met MK3 USB kabel vervult dezelfde rol. De Multiplus II 5000VA zonder GX is €699

• Tillumen
Glas schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:52:
[...]

Je hebt geen drie GX modellen nodig. Daar zit de Cerbo ingebouwd, daar heb je er maar één van nodig omdat hij de drie victrons tegelijk aanstuurt over de VE Bus.

Ik heb de GX niet, in plaats daarvan een Pi met MK3 USB kabel vervult dezelfde rol. De Multiplus II 5000VA zonder GX is €699
Precies en de nieuwe 4k5 nog iets goedkoper. Zit je voor 3 stuks rond de 1950 euro. De Deye zie ik meestal zo rond 1800-1900. Dat vind ik geen groot verschil. Solis idd iets goedkoper maar ook dat is geen groot gat.

[ Voor 15% gewijzigd door Tillumen op 18-11-2025 22:32 ]

• Arar
  • Laatst online: 28-11 22:36
Wanneer je meerdere omvormers hebt voor je zonnepanelen, lijkt me het gebruik van Victron(s) handiger.

63kWp 3x25A 3 meterkasten

• jelleverherstra
  • Laatst online: 14:08
Ik heb de batterij ook besteld vorige week. De levertijd wordt voorzien op 15 januari.

Ik ga de batterij hoogstwaarschijnlijk koppelen met driemaal de Multi RS Solar van Victron. Dit omdat er in de loop van volgend jaar zonnepanelen worden geplaatst op mijn nieuwe woning en ik deze wil aansluiten op de trackers van de Multi RS.
Daarnaast zou het rendement een stuk hoger liggen dan bij de Multiplussen, waardoor dynamisch afnemen in de winter sneller zal worden beloond.

Ik woon in België trouwens.

• Glas
Ik heb vandaag de twee extra victrons en de lynx distributor binnengekregen. Ik hoop deze morgen aan de installatie toe te voegen en dan maak ik weer wat nieuwe foto’s.

Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.

• jelleverherstra
[b]Glas in "NKON ESS Pro 32 kWh"Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.
Waar zie je deze op de website van Nkon? Kan hem precies niet meteen vinden. Past deze in de Lynx? of plaats je deze apart?

• Glas
NKON verkoopt deze zelf niet. Ze passen ook niet in de lynx, dus ik heb een aparte zekeringhouder.

• Tillumen

Waar heb je de rapsberry nu gemonteerd. Zoek daar nog goed plekje voor

• Tillumen
Glas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:41:
Ik heb vandaag de twee extra victrons en de lynx distributor binnengekregen. Ik hoop deze morgen aan de installatie toe te voegen en dan maak ik weer wat nieuwe foto’s.

Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.
Waarom zo snel toch de upgrade naar 3 fase?

• jelleverherstra
Glas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:41:
NKON verkoopt deze zelf niet. Ze passen ook niet in de lynx, dus ik heb een aparte zekeringhouder.
Ok, bedankt. Dan voeg ik deze ook nog toe.
Plaats je deze zekering liefst zo dicht mogelijk bij de batterij? Of maakt dit niet echt uit?

Nu begin ik wel spijt te krijgen dat ik de voorgemaakte kabels van hen heb gekocht bij de batterij...

• jelleverherstra
Ik zag nu dat dit ook wordt verkocht:
https://etronixcenter.com...mKhd4kDNSHgBoCmbEQAvD_BwE

Lijkt me een mooie oplossing om Class T te voorzien.

• natural colour
jelleverherstra schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:21:
[...]

Ok, bedankt. Dan voeg ik deze ook nog toe.
Plaats je deze zekering liefst zo dicht mogelijk bij de batterij? Of maakt dit niet echt uit?
Als het kan óp de accu, met een koperen (busbar) strip tussen de zekering en de + aansluiting van de accu.

• Glas
Tillumen schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:10:
[...]

Waar heb je de rapsberry nu gemonteerd. Zoek daar nog goed plekje voor
Ik heb de raspberry gewoon in bij m’n andere server en switch gezet, de kabel van de MK3 USB naar de Victron is gewoon Ethernet dus dat kijkt niet op een metertje meer, zelfde voor de CAN kabel naar het BMS.

• Glas
Tillumen schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:48:
[...]

Waarom zo snel toch de upgrade naar 3 fase?
Ik wilde altijd al driefasig maar wilde eerst kijken of ik alles werkend kreeg. Ik ga per twee december over naar een dynamisch contract en wil dan zo snel mogelijk kunnen opladen tegen lage prijzen. Die twee extra fasen gaan daar dan wel helpen. 3.6kW of 10.8kW is nog wel een verschil. Ik kan straks in een uur of drie de accu voltrekken.

• Glas
Dit weekend aardig voortgang kunnen maken, maar helaas niet afgekregen. Voornamelijk door een rekenblunder. Had zes persogen besteld voor zes kabels :’)

De lynx, zekeringhouder en de helft van de DC kabels zitten op hun plek, tezamen met alle AC In en out kabels (gelijk geüpgraded naar 3x4mm2), aarding en VE.Bus data kabels.

Als de rest van de persogen binnen zijn kan ik het afmaken en configureren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyhiLsrzwbi_Ay55o9cezlK8esk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jawwYn9oMhzOhGLMI3ftGO4Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Glas
jelleverherstra schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:28:
Ik zag nu dat dit ook wordt verkocht:
https://etronixcenter.com...mKhd4kDNSHgBoCmbEQAvD_BwE

Lijkt me een mooie oplossing om Class T te voorzien.
Dat is een goede upgrade mocht ik ooit een tweede batterij willen - dan kan ik deze aan de bestaande distributor koppelen.

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:23
Leuk topic hier, ik ben ook van plan een 3 fase Victron systeem te bouwen met de NKON accu bij m'n nieuwbouwhuis (oplevering jan/feb 2026). Ik kies ook voor Victron omdat deze off-grid kunnen en mogen draaien.

Ik krijg een volledig elektrische woning met vloerverwarming en warmtepomp. Ik ga daar zelf nog een multisplit airco systeem naast zetten voor verkoeling in de zomer. Mijn vrouw en ik werken beide thuis en als tweaker heb ik de nodige hardware in mijn werkkamer die ook koeling nodig heeft. De kinderen krijgen elk een ruime zolderkamer met airco omdat ik verwacht dat het daar ook warm gaat worden.

Ik wil voor 3 keer 5k6 gaan, dat sluit mooi aan op deze accu met max 300A. Iets duurder dan de 4k5 maar dan hoef ik off-grid ook niets uit te sluiten.

Ik heb al bekabeling naar mijn schuur regeleld, 5 * 6mm2 voor de grid aansluiting en 5 * 10mm2 terug naar het huis. 3 keer UTP er bij in voor de communicatie.

Waarom heb je eigenlijk voor een Raspberry PI gekozen ipv. de Cerbo? Is dat flexibeler?

• Glas
Waarom heb je eigenlijk voor een Raspberry PI gekozen ipv. de Cerbo? Is dat flexibeler?
Ik dacht dat het makkelijker kon, ik was origineel van plan het aan mijn proxmox server te hangen maar kwam er achter dat het alleen op ARM hardware draait, toen naar de Pi gegaan. Flexibeler is het niet.

Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik een van de victrons met ingebouwde Cerbo module nemen.

Dit was verkeerde zuinigheid.

• Glas
Ik heb de afgelopen tijd mijn systeem omgebouwd van een enkele MultiPlus-II naar een volledig 3-fase cluster. Het doel: het hele huis kunnen backuppen en maximaal gebruik maken van mijn accucapaciteit. Het was een behoorlijke reis met een paar flinke leermomenten ("Gotchas") die ik graag deel voor de volgende zelfbouwer.

Hieronder de belangrijkste uitdagingen en oplossingen die we onderweg tegenkwamen:
1. De DC-Uitdagingen
De accu kan continu 300A leveren. Dat stelde eisen aan de veiligheid die verder gaan dan een standaard 12V setje.
  • De "Vlamboog" Beveiliging: De interne automaat van de accu (375A) is leuk als schakelaar, maar kan een kortsluitstroom van 20kA niet veilig doven. Een externe Class-T (of Adler EF3) zekering van 400A is dus verplicht toegevoegd direct na de pool.
  • M8 vs M10 Mismatch: De Lynx Distributor is M8. De zekeringhouder voor 400A is M10 (3/8"). Oplossing: Hybride kabels geperst (95mm²) met aan de ene kant een M8 oog en aan de andere kant M10.
  • Inschakelpiek (Pre-charge): Bang voor vonken bij het aansluiten van 3 Multiplussen op 50V. Bleek onnodig: de NKON-kast heeft een ingebouwde soft-start/pre-charge functie via de reset-knop.
  • Symmetrie: Om de belasting gelijk te verdelen, zijn alle DC-kabels (70mm²) naar de omvormers exact even lang gemaakt, gebaseerd op de verste unit. De kabels van de units dichtbij liggen nu in een nette "service loop".
2. De AC-Uitdagingen
Het aansluiten van 3 fasen luistert nauw.
  • Het Aardlek-Conflict (Leermomentje!): In eerste instantie zaten L1 en L2 op een 3-fase aardlek en L3 op een aparte Alamat.
    Resultaat: Zodra de Victrons koppelden (relais dicht), klapten BEIDE aardleks eruit.
    Oorzaak: In een 3-fase ESS delen de units intern de Nul. De retourstroom van L3 liep deels terug via de Nul van de andere aardlek.
    Oplossing: Alle AC-IN voedingen van de Victrons moeten achter dezelfde 4-polige aardlek zitten (of dezelfde Nul-rail delen).
3. Software & Config
  • Firmware Mismatch: Oude unit was v5.08, nieuwe waren v5.56. Het cluster weigerde dienst. Alles geupdate naar v5.58 via VictronConnect (stuk voor stuk) en toen werkte de cluster-detectie direct.
  • De "Vergeten" Assistent: De ESS-assistent op de Master (L1) zetten is niet genoeg. Je moet via de "Copy to L2/L3" functie of handmatig via load/save zorgen dat de slaven exact dezelfde assistent en grid-settings hebben.
  • DVCC Begrenzing: Om de hardware te sparen hebben we de Max Discharge Current in VenusOS op 280A gezet. Dit is 93% van de accucapaciteit en levert nog steeds ruim 13.5kW vermogen (meer dan de omvormers continu kunnen leveren).
Het Resultaat
Het systeem draait als een zonnetje.
- Grid Setpoint is volledig stuurbaar via Home Assistant (MQTT).
- Accu laadt nu met 150A+ bij en de Victrons geven geen krimp.

Voor iedereen die twijfelt over 3-fase zelfbouw: het is goed te doen, mits je discipline hebt met je nul-bedrading en zorgt voor de juiste zekeringen (Class-T!) aan de DC-kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abqCTQunHucb4w7tdPtze6TUm8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTc9ndCBslx3cFSSP2Pg6OTb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/semkyxA4HVA-saIldBRNUEPAM74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKiZJikSxEgQo33XJF9xKGcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enE7Sst5_OOAtqwsJ1XjLIvvOCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLFGMkB0k8R6DNC97UWM6Z0D.jpg?f=fotoalbum_tile
De volgende stap is het terugvoeden van de AC-Out naar het huis en het plaatsen van een drieweg schakelaar zodat ik het huis op de batterij kan laten draaien in geval van stroomuitval. Ik heb daarvoor al een 3x25A automaat in de AC-Out kast hangen en ik heb de AC Out bekabeling tussen Victron en de groepenkast in de schuur verzwaard naar 3x4mm2.

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:20
Mega zekering is niet geschikt voor zo’n groot pack. Kortsluitstroom is veel te laag. Op diysolar staat er topic van iemand wiens huis is afgebrand omdat de mega zekering de kortsluiting niet had opgevangen. In BE moet er gekeurd worden en (als je een deftige keurder krijgt) worden mega zekeringen afgekeurd. Zijn alleen toegestaan in mobiele applicaties. Dat is ook de reden dat Victron zoveel mega zekeringen heeft: boten en campers. Gebruik nh0 of nh1 of adler ef3 of t-class ipv mega zekeringen.

• natural colour
hill2button schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 01:19:
Mega zekering is niet geschikt voor zo’n groot pack. Kortsluitstroom is veel te laag. Op diysolar staat er topic van iemand wiens huis is afgebrand omdat de mega zekering de kortsluiting niet had opgevangen. In BE moet er gekeurd worden en (als je een deftige keurder krijgt) worden mega zekeringen afgekeurd. Zijn alleen toegestaan in mobiele applicaties. Dat is ook de reden dat Victron zoveel mega zekeringen heeft: boten en campers. Gebruik nh0 of nh1 of adler ef3 of t-class ipv mega zekeringen.
Het is daarom ook sterk aan te bevelen de accu('s) in een afzonderlijke brandcompartiment op te stellen, heb ik hier ook gedaan (60 minuten)

• natural colour
PuzzleSolver schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:01:
Leuk topic hier, ik ben ook van plan een 3 fase Victron systeem te bouwen met de NKON accu bij m'n nieuwbouwhuis (oplevering jan/feb 2026). Ik kies ook voor Victron omdat deze off-grid kunnen en mogen draaien.

Ik krijg een volledig elektrische woning met vloerverwarming en warmtepomp. Ik ga daar zelf nog een multisplit airco systeem naast zetten voor verkoeling in de zomer. Mijn vrouw en ik werken beide thuis en als tweaker heb ik de nodige hardware in mijn werkkamer die ook koeling nodig heeft. De kinderen krijgen elk een ruime zolderkamer met airco omdat ik verwacht dat het daar ook warm gaat worden.

Ik wil voor 3 keer 5k6 gaan, dat sluit mooi aan op deze accu met max 300A. Iets duurder dan de 4k5 maar dan hoef ik off-grid ook niets uit te sluiten.

Ik heb al bekabeling naar mijn schuur regeleld, 5 * 6mm2 voor de grid aansluiting en 5 * 10mm2 terug naar het huis. 3 keer UTP er bij in voor de communicatie.

Prima keuze, doe de Cerbo erbij en nog een Victron smart shunt, om de DC stroom en DC spanning afzonderlijk te kunnen meten.
Overweeg toch eens meerdere 16 KWh accu's, zeer vele Victron eigenaren hebben dit, tot de Nederlander die wel 8x Yixiang 16 KWh parallel heeft staan.

Pagina: 1