Ziet er beter uit, maar de goten zijn niet geventileerd…. Wellicht een pint van aandacht als je meer stroom gaat trekken met de 2 extra MP’s.Glas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:44:
De Victron specifieert minimaal 70mm kabel en 200A zekering - precies waar de batterij en de meegeleverde kabel al aan voldoet.
Ben vandaag aan de gang geweest met kabelgoten, morgen verder.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Hij is echt als dieplood. 230 kilo.Icekiller2k6 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:55:
@Glas vraagje de 32kwh is redelijk zwaar - zou dat gaan om op zolder te zetten kwa gewicht (trap op dragen)
Ik had met twee personen al moeite om hem het krat uit te krijgen. Nou zijn we geen bodybuilders, maar toch… hier ga je een heel zware kluif aan hebben
Kijk dat ziet er een stuk beter uit !Glas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:44:
De Victron specifieert minimaal 70mm kabel en 200A zekering - precies waar de batterij en de meegeleverde kabel al aan voldoet.
Erg goed om te zien dat je wat gedaan hebt met de feedback ! Ben ik niet gewend:pGlas schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:10:
Vandaag verder gegaan met de kabelgoten. Alles zit nu weer op z’n plek, moet de accukabel nog van nieuwe ogen voorzien; die pasten anders niet door de gaten heen.
De datakabels naar de accu en VE Bus zijn ook netjes weggewerkt. De Raspberry komt dan gewoon bij de overige server apparatuur.
De ESS Assistant in Venus OS werkt goed - ik kan er een Grid Setpoint op instellen - en met behulp van de P1 data rekent de assistant dan zelf uit of de batterij moet worden geladen of ontladen.
Het setpoint staat standaard op 50W, als ik die naar 5000W zet gaat de batterij met ~70A opladen.
Met een IR thermometer alle contactpunten nagemeten en die worden niet of nauwelijks warm. Al met al volgens mij een succes.
De volgende stap is om alles te koppelen naar HomeAssistant.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De Victron voedt de huisinstallatie via z’n AC-IN wanneer er geen zon is en het gebruik in huis boven de 50W is, om de hoofdaansluiting op 50W te houden. Tot een max van 16A en tot de batterij op 10% is.
Ik heb de Victron nu ook ingesteld om tussen 2200 en 0600 de batterij bij te laden tot max 90%. Overdag kunnen we dan uit de batterij putten en effectief alleen tegen daltarief stroom gebruiken.
Dat moet wat geavanceerder worden wanneer ik naar een dynamisch contract overstap - maar dat wilde ik pas doen als de batterij goed werkt.
Inmiddels is het dashboard in HomeAssistant uitgebreid met de batterij. De Energiedistributie is nog wat vertekend aangezien de laadsessie van vannacht nog als verbruik is gerekend - de batterij gegevens zijn pas sinds vanmorgen actief:
:strip_exif()/f/image/G9yXX58gUTVBj49yGJTUfmPD.png?f=user_large)
Besteld 29 september, planning 10 oktober, geleverd 27 oktober.pricewatcherke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:51:
hoe lang heb je moeten wachten tussen bestelling en levering?
Ik heb van NKON keurig updates ontvangen over vertraging in levering op 6 oktober en vervolgens op 16 oktober.
Handing om nu al te weten dat er nog een andere data kabel bij moet komen, scheelt weer puzzelen straks.
Wat betreft je zekering, je schrijft dat er in de accu een 200A zekering zit. Is dit geen 300A? Volgens de handleiding online is de maximale stroom 300A en is de BMS daar ook op afgesteld.
Je hebt nu een MEGA zekering gebruikt, die heeft volgens mij maar een beperkte kortsluitstroom, niet geschikt om een accu af te zekeren maar DC loads of zonnepanelen. Vandaar dat ik nog wel van plan was om een T-class zekering te gebruiken.
Zie bv https://youtu.be/1YdCzwp_qRU?si=LG-Bd5S4C5DtyR0Z
Heb je nog een precharge weerstand gebruikt? Als ik de handleiding goed begrijp zijn er in de BMS instellingen voor ingebouwde precharge, dus neem aan dat dit ingebouwd is in de BMS?
[ Voor 3% gewijzigd door lampy25 op 15-11-2025 08:53 . Reden: YouTube link toegevoegd ]
Je zou dus ook voor drie 3x 16/32 kw variant kunnen kiezen voor drie fasen, wat een redelijke prijs/kw oplevert?
63kWp 3x25A 3 meterkasten
Ik heb uiteindelijk de zekering er tussenuit gehaald, maar op basis van die youtube video moet ik dat wellicht heroverwegen. Ik ga vermoedelijk voor de extra victrons een Victron Busbar met plek voor zekeringen aanschaffen. Dan kan ik elke Victron apart afzekeren.lampy25 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:34:
Leuk om dit topic tegen te komen! Heb ook deze unit bij Nkon besteld, verwachte levering eind november.
Handing om nu al te weten dat er nog een andere data kabel bij moet komen, scheelt weer puzzelen straks.
Wat betreft je zekering, je schrijft dat er in de accu een 200A zekering zit. Is dit geen 300A? Volgens de handleiding online is de maximale stroom 300A en is de BMS daar ook op afgesteld.
Je hebt nu een MEGA zekering gebruikt, die heeft volgens mij maar een beperkte kortsluitstroom, niet geschikt om een accu af te zekeren maar DC loads of zonnepanelen. Vandaar dat ik nog wel van plan was om een T-class zekering te gebruiken.
Zie bv https://youtu.be/1YdCzwp_qRU?si=LG-Bd5S4C5DtyR0Z
Heb je nog een precharge weerstand gebruikt? Als ik de handleiding goed begrijp zijn er in de BMS instellingen voor ingebouwde precharge, dus neem aan dat dit ingebouwd is in de BMS?
Ik heb geen precharge weerstand gebruikt.
Je zou kunnen overwegen om drie aparte batterijen op aparte omvormers te zetten (elk op een aparte fase) - maar je kan volgens mij ook één of twee batterijen parallel zetten en die samen aansluiten op meerdere Victrons.Arar schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:05:
Ik volg het ook met grote interesse gezien en nog nieuw in de materie(oftewel weinig kennis).
Je zou dus ook voor drie 3x 16/32 kw variant kunnen kiezen voor drie fasen, wat een redelijke prijs/kw oplevert?
Deze accu staat bovenaan mijn lijstje.
3 fase kan prima met deze ene of meerdere accu’s inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door leondej op 15-11-2025 13:20 ]
Heb je toevallig de linkjes naar de kabels die je uiteindelijk hebt gebruikt om zowel de Victron als de batterij op je PI aan te sluiten?Glas schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:10:
[...]
Ik heb uiteindelijk de zekering er tussenuit gehaald, maar op basis van die youtube video moet ik dat wellicht heroverwegen. Ik ga vermoedelijk voor de extra victrons een Victron Busbar met plek voor zekeringen aanschaffen. Dan kan ik elke Victron apart afzekeren.
Ik heb geen precharge weerstand gebruikt.
Voor de batterij heb ik deze genomen:Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:56:
[...]
Heb je toevallig de linkjes naar de kabels die je uiteindelijk hebt gebruikt om zowel de Victron als de batterij op je PI aan te sluiten?
https://amzn.eu/d/fzvzdvd
CAN-H en CAN-L aangesloten op pin 4 en 5 van een RJ45 plug en in de batterij CAN port gestoken:
:strip_exif()/f/image/fLZkFbyAUwqvKmUnY51b9VuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de Victron een MK3 USB
https://www.nkon.nl/victr...-c-mk3-usb-interface.html
en die kun je met een gewone ethernet kabel verbinden met de VE.Bus op de Victron:
:strip_exif()/f/image/DcRhEmV1XuUzWEs3KgoIrLlf.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze twee bij de Pi in de USB en ze worden door VenusOS herkend.
Hartelijk dank! En heb je dan de USB-C versie van de MK3 of de oude? En dan met een verloopje ertussen?Glas schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:36:
[...]
Voor de batterij heb ik deze genomen:
https://amzn.eu/d/fzvzdvd
CAN-H en CAN-L aangesloten op pin 4 en 5 van een RJ45 plug en in de batterij CAN port gestoken:
[Afbeelding]
Voor de Victron een MK3 USB
https://www.nkon.nl/victr...-c-mk3-usb-interface.html
en die kun je met een gewone ethernet kabel verbinden met de VE.Bus op de Victron:
[Afbeelding]
Deze twee bij de Pi in de USB en ze worden door VenusOS herkend.
[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 17-11-2025 22:22 ]
Ik heb de normaleTillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
[...]
Hartelijk dank! En heb je dan de USB-C versie van de MK3 of de normale?
Is het met een Solis of deye omvormer niet veel goedkoper?The Source schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
Hier op Tweakers is een Deye Omvormer populairder, de Solis wordt vooral in Belgie gebruikt. Maar de 3 fase versie voor LV batterijen van Deye en Solis verschillen niet zoveel qua specificaties en features. Bij Victron heb je een omvormer per fase nodig, vandaar dat je er 3 ziet, beetje zoals lego; kwaliteit en erg flexible (en relatief duur).
En misschien een niet zo slimme vraag .kun je de Nkon batterij niet gewoon met 2 kabels op een deye of Solis omvormer aansluiten of komt hier meer bij kijken?
Kan wel maar scheelt niet veel. Die Deye of Solis is ook niet goedkoop. Victron heeft lager stilstand verbruik en software kan meer. En met Victron kun je met 1 fase starten voor 500-600 euro en evt later uitbreiden.CR1992 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:55:
[...]
Is het met een Solis of deye omvormer niet veel goedkoper?
En misschien een niet zo slimme vraag .kun je de Nkon batterij niet gewoon met 2 kabels op een deye of Solis omvormer aansluiten of komt hier meer bij kijken?
[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 18-11-2025 11:50 ]
Een 15kw hybride omvormer van Solis is 1625 euro. Deye is wat moeilijker te vinden met 15kw maar kan ik in ieder geval in NL vinden voor 1900 euro. Multiplus II GX 5000VA is 900e per stuk dus 2700e totaal plus een beetje voor extra materialen omdat je 3 omvormers aan moet sluiten. Ik betwist niet de meerwaarde van Victron maar ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het qua prijs niet veel scheelt.Tillumen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:49:
[...]
Kan wel maar scheelt niet veel. Die Deye of Solis is ook niet goedkoop. Victron heeft lager stilstand verbruik en software kan meer. En met Victron kun je met 1 fase starten voor 500-600 euro en evt later uitbreiden.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Je hebt geen drie GX modellen nodig. Daar zit de Cerbo ingebouwd, daar heb je er maar één van nodig omdat hij de drie victrons tegelijk aanstuurt over de VE Bus.JT schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:07:
[...]
Een 15kw hybride omvormer van Solis is 1625 euro. Deye is wat moeilijker te vinden met 15kw maar kan ik in ieder geval in NL vinden voor 1900 euro. Multiplus II GX 5000VA is 900e per stuk dus 2700e totaal plus een beetje voor extra materialen omdat je 3 omvormers aan moet sluiten. Ik betwist niet de meerwaarde van Victron maar ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het qua prijs niet veel scheelt.
Ik heb de GX niet, in plaats daarvan een Pi met MK3 USB kabel vervult dezelfde rol. De Multiplus II 5000VA zonder GX is €699
Precies en de nieuwe 4k5 nog iets goedkoper. Zit je voor 3 stuks rond de 1950 euro. De Deye zie ik meestal zo rond 1800-1900. Dat vind ik geen groot verschil. Solis idd iets goedkoper maar ook dat is geen groot gat.Glas schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:52:
[...]
Je hebt geen drie GX modellen nodig. Daar zit de Cerbo ingebouwd, daar heb je er maar één van nodig omdat hij de drie victrons tegelijk aanstuurt over de VE Bus.
Ik heb de GX niet, in plaats daarvan een Pi met MK3 USB kabel vervult dezelfde rol. De Multiplus II 5000VA zonder GX is €699
[ Voor 15% gewijzigd door Tillumen op 18-11-2025 22:32 ]
63kWp 3x25A 3 meterkasten
Ik ga de batterij hoogstwaarschijnlijk koppelen met driemaal de Multi RS Solar van Victron. Dit omdat er in de loop van volgend jaar zonnepanelen worden geplaatst op mijn nieuwe woning en ik deze wil aansluiten op de trackers van de Multi RS.
Daarnaast zou het rendement een stuk hoger liggen dan bij de Multiplussen, waardoor dynamisch afnemen in de winter sneller zal worden beloond.
Ik woon in België trouwens.
Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.
Waar zie je deze op de website van Nkon? Kan hem precies niet meteen vinden. Past deze in de Lynx? of plaats je deze apart?[b]Glas in "NKON ESS Pro 32 kWh"Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.
Waar heb je de rapsberry nu gemonteerd. Zoek daar nog goed plekje voorGlas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:44:
Waarom zo snel toch de upgrade naar 3 fase?Glas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:41:
Ik heb vandaag de twee extra victrons en de lynx distributor binnengekregen. Ik hoop deze morgen aan de installatie toe te voegen en dan maak ik weer wat nieuwe foto’s.
Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt. Dit is dus toch een belangrijk element om te hebben in de installatie. Zeker als ik straks met drie omvormers op die batterij werk.
Ok, bedankt. Dan voeg ik deze ook nog toe.Glas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:41:
NKON verkoopt deze zelf niet. Ze passen ook niet in de lynx, dus ik heb een aparte zekeringhouder.
Plaats je deze zekering liefst zo dicht mogelijk bij de batterij? Of maakt dit niet echt uit?
Nu begin ik wel spijt te krijgen dat ik de voorgemaakte kabels van hen heb gekocht bij de batterij...
https://etronixcenter.com...mKhd4kDNSHgBoCmbEQAvD_BwE
Lijkt me een mooie oplossing om Class T te voorzien.
Als het kan óp de accu, met een koperen (busbar) strip tussen de zekering en de + aansluiting van de accu.jelleverherstra schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:21:
[...]
Ok, bedankt. Dan voeg ik deze ook nog toe.
Plaats je deze zekering liefst zo dicht mogelijk bij de batterij? Of maakt dit niet echt uit?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik heb de raspberry gewoon in bij m’n andere server en switch gezet, de kabel van de MK3 USB naar de Victron is gewoon Ethernet dus dat kijkt niet op een metertje meer, zelfde voor de CAN kabel naar het BMS.Tillumen schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:10:
[...]
Waar heb je de rapsberry nu gemonteerd. Zoek daar nog goed plekje voor
Ik wilde altijd al driefasig maar wilde eerst kijken of ik alles werkend kreeg. Ik ga per twee december over naar een dynamisch contract en wil dan zo snel mogelijk kunnen opladen tegen lage prijzen. Die twee extra fasen gaan daar dan wel helpen. 3.6kW of 10.8kW is nog wel een verschil. Ik kan straks in een uur of drie de accu voltrekken.Tillumen schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:48:
[...]
Waarom zo snel toch de upgrade naar 3 fase?
De lynx, zekeringhouder en de helft van de DC kabels zitten op hun plek, tezamen met alle AC In en out kabels (gelijk geüpgraded naar 3x4mm2), aarding en VE.Bus data kabels.
Als de rest van de persogen binnen zijn kan ik het afmaken en configureren.
Dat is een goede upgrade mocht ik ooit een tweede batterij willen - dan kan ik deze aan de bestaande distributor koppelen.jelleverherstra schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:28:
Ik zag nu dat dit ook wordt verkocht:
https://etronixcenter.com...mKhd4kDNSHgBoCmbEQAvD_BwE
Lijkt me een mooie oplossing om Class T te voorzien.
Ik krijg een volledig elektrische woning met vloerverwarming en warmtepomp. Ik ga daar zelf nog een multisplit airco systeem naast zetten voor verkoeling in de zomer. Mijn vrouw en ik werken beide thuis en als tweaker heb ik de nodige hardware in mijn werkkamer die ook koeling nodig heeft. De kinderen krijgen elk een ruime zolderkamer met airco omdat ik verwacht dat het daar ook warm gaat worden.
Ik wil voor 3 keer 5k6 gaan, dat sluit mooi aan op deze accu met max 300A. Iets duurder dan de 4k5 maar dan hoef ik off-grid ook niets uit te sluiten.
Ik heb al bekabeling naar mijn schuur regeleld, 5 * 6mm2 voor de grid aansluiting en 5 * 10mm2 terug naar het huis. 3 keer UTP er bij in voor de communicatie.
Waarom heb je eigenlijk voor een Raspberry PI gekozen ipv. de Cerbo? Is dat flexibeler?
Ik dacht dat het makkelijker kon, ik was origineel van plan het aan mijn proxmox server te hangen maar kwam er achter dat het alleen op ARM hardware draait, toen naar de Pi gegaan. Flexibeler is het niet.Waarom heb je eigenlijk voor een Raspberry PI gekozen ipv. de Cerbo? Is dat flexibeler?
Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik een van de victrons met ingebouwde Cerbo module nemen.
Dit was verkeerde zuinigheid.
Hieronder de belangrijkste uitdagingen en oplossingen die we onderweg tegenkwamen:
1. De DC-Uitdagingen
De accu kan continu 300A leveren. Dat stelde eisen aan de veiligheid die verder gaan dan een standaard 12V setje.- De "Vlamboog" Beveiliging: De interne automaat van de accu (375A) is leuk als schakelaar, maar kan een kortsluitstroom van 20kA niet veilig doven. Een externe Class-T (of Adler EF3) zekering van 400A is dus verplicht toegevoegd direct na de pool.
- M8 vs M10 Mismatch: De Lynx Distributor is M8. De zekeringhouder voor 400A is M10 (3/8"). Oplossing: Hybride kabels geperst (95mm²) met aan de ene kant een M8 oog en aan de andere kant M10.
- Inschakelpiek (Pre-charge): Bang voor vonken bij het aansluiten van 3 Multiplussen op 50V. Bleek onnodig: de NKON-kast heeft een ingebouwde soft-start/pre-charge functie via de reset-knop.
- Symmetrie: Om de belasting gelijk te verdelen, zijn alle DC-kabels (70mm²) naar de omvormers exact even lang gemaakt, gebaseerd op de verste unit. De kabels van de units dichtbij liggen nu in een nette "service loop".
2. De AC-Uitdagingen
Het aansluiten van 3 fasen luistert nauw.- Het Aardlek-Conflict (Leermomentje!): In eerste instantie zaten L1 en L2 op een 3-fase aardlek en L3 op een aparte Alamat.
Resultaat: Zodra de Victrons koppelden (relais dicht), klapten BEIDE aardleks eruit.
Oorzaak: In een 3-fase ESS delen de units intern de Nul. De retourstroom van L3 liep deels terug via de Nul van de andere aardlek.
Oplossing: Alle AC-IN voedingen van de Victrons moeten achter dezelfde 4-polige aardlek zitten (of dezelfde Nul-rail delen).
3. Software & Config
- Firmware Mismatch: Oude unit was v5.08, nieuwe waren v5.56. Het cluster weigerde dienst. Alles geupdate naar v5.58 via VictronConnect (stuk voor stuk) en toen werkte de cluster-detectie direct.
- De "Vergeten" Assistent: De ESS-assistent op de Master (L1) zetten is niet genoeg. Je moet via de "Copy to L2/L3" functie of handmatig via load/save zorgen dat de slaven exact dezelfde assistent en grid-settings hebben.
- DVCC Begrenzing: Om de hardware te sparen hebben we de Max Discharge Current in VenusOS op 280A gezet. Dit is 93% van de accucapaciteit en levert nog steeds ruim 13.5kW vermogen (meer dan de omvormers continu kunnen leveren).
Het Resultaat
Het systeem draait als een zonnetje.- Grid Setpoint is volledig stuurbaar via Home Assistant (MQTT).
- Accu laadt nu met 150A+ bij en de Victrons geven geen krimp.
Voor iedereen die twijfelt over 3-fase zelfbouw: het is goed te doen, mits je discipline hebt met je nul-bedrading en zorgt voor de juiste zekeringen (Class-T!) aan de DC-kant.
![]() | ![]() | ![]() |
Het is daarom ook sterk aan te bevelen de accu('s) in een afzonderlijke brandcompartiment op te stellen, heb ik hier ook gedaan (60 minuten)hill2button schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 01:19:
Mega zekering is niet geschikt voor zo’n groot pack. Kortsluitstroom is veel te laag. Op diysolar staat er topic van iemand wiens huis is afgebrand omdat de mega zekering de kortsluiting niet had opgevangen. In BE moet er gekeurd worden en (als je een deftige keurder krijgt) worden mega zekeringen afgekeurd. Zijn alleen toegestaan in mobiele applicaties. Dat is ook de reden dat Victron zoveel mega zekeringen heeft: boten en campers. Gebruik nh0 of nh1 of adler ef3 of t-class ipv mega zekeringen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Prima keuze, doe de Cerbo erbij en nog een Victron smart shunt, om de DC stroom en DC spanning afzonderlijk te kunnen meten.PuzzleSolver schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:01:
Leuk topic hier, ik ben ook van plan een 3 fase Victron systeem te bouwen met de NKON accu bij m'n nieuwbouwhuis (oplevering jan/feb 2026). Ik kies ook voor Victron omdat deze off-grid kunnen en mogen draaien.
Ik krijg een volledig elektrische woning met vloerverwarming en warmtepomp. Ik ga daar zelf nog een multisplit airco systeem naast zetten voor verkoeling in de zomer. Mijn vrouw en ik werken beide thuis en als tweaker heb ik de nodige hardware in mijn werkkamer die ook koeling nodig heeft. De kinderen krijgen elk een ruime zolderkamer met airco omdat ik verwacht dat het daar ook warm gaat worden.
Ik wil voor 3 keer 5k6 gaan, dat sluit mooi aan op deze accu met max 300A. Iets duurder dan de 4k5 maar dan hoef ik off-grid ook niets uit te sluiten.
Ik heb al bekabeling naar mijn schuur regeleld, 5 * 6mm2 voor de grid aansluiting en 5 * 10mm2 terug naar het huis. 3 keer UTP er bij in voor de communicatie.
Waarom heb je eigenlijk voor een Raspberry PI gekozen ipv. de Cerbo? Is dat flexibeler?
Overweeg toch eens meerdere 16 KWh accu's, zeer vele Victron eigenaren hebben dit, tot de Nederlander die wel 8x Yixiang 16 KWh parallel heeft staan.
Leuk om te lezen! Deze accu staat op mijn shortlist. Alleen onder een afdak in de tuin waar ik een schutting aan 2 kanten heb (een korte en lange kant) is niet echt relaxed om te gaan werken met 3 losse omvormers.Glas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:35:
Ik heb de afgelopen tijd mijn systeem omgebouwd van een enkele MultiPlus-II naar een volledig 3-fase cluster. Het doel: het hele huis kunnen backuppen en maximaal gebruik maken van mijn accucapaciteit. Het was een behoorlijke reis met een paar flinke leermomenten ("Gotchas") die ik graag deel voor de volgende zelfbouwer.
Hieronder de belangrijkste uitdagingen en oplossingen die we onderweg tegenkwamen:1. De DC-Uitdagingen
De accu kan continu 300A leveren. Dat stelde eisen aan de veiligheid die verder gaan dan een standaard 12V setje.
- De "Vlamboog" Beveiliging: De interne automaat van de accu (375A) is leuk als schakelaar, maar kan een kortsluitstroom van 20kA niet veilig doven. Een externe Class-T (of Adler EF3) zekering van 400A is dus verplicht toegevoegd direct na de pool.
- M8 vs M10 Mismatch: De Lynx Distributor is M8. De zekeringhouder voor 400A is M10 (3/8"). Oplossing: Hybride kabels geperst (95mm²) met aan de ene kant een M8 oog en aan de andere kant M10.
- Inschakelpiek (Pre-charge): Bang voor vonken bij het aansluiten van 3 Multiplussen op 50V. Bleek onnodig: de NKON-kast heeft een ingebouwde soft-start/pre-charge functie via de reset-knop.
- Symmetrie: Om de belasting gelijk te verdelen, zijn alle DC-kabels (70mm²) naar de omvormers exact even lang gemaakt, gebaseerd op de verste unit. De kabels van de units dichtbij liggen nu in een nette "service loop".
2. De AC-Uitdagingen
Het aansluiten van 3 fasen luistert nauw.
- Het Aardlek-Conflict (Leermomentje!): In eerste instantie zaten L1 en L2 op een 3-fase aardlek en L3 op een aparte Alamat.
Resultaat: Zodra de Victrons koppelden (relais dicht), klapten BEIDE aardleks eruit.
Oorzaak: In een 3-fase ESS delen de units intern de Nul. De retourstroom van L3 liep deels terug via de Nul van de andere aardlek.
Oplossing: Alle AC-IN voedingen van de Victrons moeten achter dezelfde 4-polige aardlek zitten (of dezelfde Nul-rail delen).3. Software & Config
- Firmware Mismatch: Oude unit was v5.08, nieuwe waren v5.56. Het cluster weigerde dienst. Alles geupdate naar v5.58 via VictronConnect (stuk voor stuk) en toen werkte de cluster-detectie direct.
- De "Vergeten" Assistent: De ESS-assistent op de Master (L1) zetten is niet genoeg. Je moet via de "Copy to L2/L3" functie of handmatig via load/save zorgen dat de slaven exact dezelfde assistent en grid-settings hebben.
- DVCC Begrenzing: Om de hardware te sparen hebben we de Max Discharge Current in VenusOS op 280A gezet. Dit is 93% van de accucapaciteit en levert nog steeds ruim 13.5kW vermogen (meer dan de omvormers continu kunnen leveren).
Het Resultaat
Het systeem draait als een zonnetje.
- Grid Setpoint is volledig stuurbaar via Home Assistant (MQTT).
- Accu laadt nu met 150A+ bij en de Victrons geven geen krimp.
Voor iedereen die twijfelt over 3-fase zelfbouw: het is goed te doen, mits je discipline hebt met je nul-bedrading en zorgt voor de juiste zekeringen (Class-T!) aan de DC-kant.De volgende stap is het terugvoeden van de AC-Out naar het huis en het plaatsen van een drieweg schakelaar zodat ik het huis op de batterij kan laten draaien in geval van stroomuitval. Ik heb daarvoor al een 3x25A automaat in de AC-Out kast hangen en ik heb de AC Out bekabeling tussen Victron en de groepenkast in de schuur verzwaard naar 3x4mm2.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wel een behoorlijk groot systeem, en kosten noch moeite zijn gespaard om het professioneelmte installeren.
Ook Ives Winkel heeft een leuk youtube channel, - en is iets minder profi.
Brandvrije ondergrond?
Het mooiste is toch wel is als je de hele zwik mooi strak op een plaat bouwt of in een stalen kast zoals al genoemd
Voor de accu's zelf van minder belang, maar zekeringen en kabel overgangen kunnen bij hoge stroomsterkten behoorlijk warm worden, daardoor gaan ze oxideren met nog meer overgangsweerstand en op den duur warmteontwilkeling als gevolg. Ook binnen in de inverter kan dat plaatsvinden.
De ondergrond wordt dan langdurig heet, gaat een beetje schroeien, en als je dan een brandbaar materiaal als montageplaat hebt is dat niet erg lekker. Fernacell plaat is prima Of rockpanel plaat. Maar staal of aluminium plaat kan natuurlijk ook altijd.
Succes ermee, ik heb ook zitten kijken naar die NKON prefab batterij, maar kijk nog even de kat uit de boom.
Mijn huidige zelfbouw batterijen funtioneren nog steeds prima met JK BMS en type A kabeltjes naar de Cerbo
Die class-T zekering, hoe heb je die aangesloten? Gewoon rechtstreeks op de accu (metaal van de zekering op de pen waar normaal gesproken de accukabel op komt)?Glas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:41:
Ik heb vandaag de twee extra victrons en de lynx distributor binnengekregen. Ik hoop deze morgen aan de installatie toe te voegen en dan maak ik weer wat nieuwe foto’s.
Heb je hier misschien een foto van?
Hij zit in een Class-T zekeringhouder, zie boven de batterij, rechts naast de DC Dictributor.El-Bunty schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:12:
[...]
Die class-T zekering, hoe heb je die aangesloten? Gewoon rechtstreeks op de accu (metaal van de zekering op de pen waar normaal gesproken de accukabel op komt)?
Heb je hier misschien een foto van?
[ Voor 19% gewijzigd door Glas op 15-12-2025 17:04 ]
Hoe warm wordt je T-Class fuse? En elke houder en fuse heb je?
En heb je ook overwogen om die in de Lynx te modden?
Alles blijft vooralsnog koel (kabels, ogen en zekeringen allemaal in dezelfde range). De schuur is 12 graden, de kabels 13-15 afhankelijk van hoe hard hij aan het werk is. De kabelogen en zekering ook in diezelfde range.The Source schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:01:
Ik ben voor mijn 32kWh aan het twijfelen of ik een MCCB moet nemen of een T-Fuse, er zijn verschillende meningen.
Hoe warm wordt je T-Class fuse? En elke houder en fuse heb je?
En heb je ook overwogen om die in de Lynx te modden?
Class T kwam als advies van NKON dus dat lijkt me een goede keuze.
Ik heb deze zekeringhouder
Lekker dan.Glas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:41:
Op advies van NKON heb ik ook een Class-T zekering gekocht van 400A voor de batterij. De reden hiervoor is dat NKON aangaf dat de ingebouwde zekering van de batterij niet tegen kortsluiting beschermt.
Ah nee ik denk niet dat je een 400A DC MCCB wil kopen. Dat zijn schoenendoos formaat toestellen.The Source schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:01:
Ik ben voor mijn 32kWh aan het twijfelen of ik een MCCB moet nemen of een T-Fuse, er zijn verschillende meningen.
@Glas De setup is wel netjes geworden
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 16-12-2025 07:53 ]
Thanks
Voor de kerstvakantie staat nu nog de meterkast in huis op de rol om de omschakelaar te plaatsen voor noodstroom bij uitval van het net. Post daar nog wel foto's van als dat is gelukt.
De hele meterkast doorgemeten zodat ik een schema kon tekenen van de oude situatie. Daarna de nieuwe situatie eerst in het schema getekend:
/f/image/aUK5jsAs6upHbJmz5OFgwprw.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag de aanpassingen in de meterkast gedaan.
Foto voor:
:strip_exif()/f/image/SufH8rLwS8Xeg0Bhr18T3Kgk.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto na:
:strip_exif()/f/image/euSQ5yG5mkWz6VjysRSjD9bE.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe alamat voor de Victron AC-IN (linksbovenin) moet ik nog in gebruik nemen. De victrons hebben nu nog aparte groepen achter dezelfde aardlek, deze kabels moet ik omzetten naar de Alamat. Daarmee zitten de Victrons met hun AC-IN voor de Sontheimer, zodat de Victron AC-IN altijd wordt afgeschakeld als de hoofdaansluiting geen spanning meer heeft.
Ik moet ook de kabel van de Victron AC-OUT nog trekken naar ingang 2 van de Sontheimer.
Dan is volgens mij het systeem compleet en kan ik compleet op de batterij draaien in het geval van weggevallen netspanning.
Wat is de reden achter de B16 Alamat? Is dit niet heel weinig?
De automaten die er zaten waren ook 16A en de kabels richting de Victrons zijn 3x2.5mm elk, dus een 3x16A Alamat lijkt me de juiste vervanging.jelleverherstra schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:08:
Bedankt voor de opvolging.
Wat is de reden achter de B16 Alamat? Is dit niet heel weinig?
[ Voor 100% gewijzigd door Keneo op 29-12-2025 12:43 ]
:strip_exif()/f/image/wuy7PphfdkC6JVO4SoGCMbaP.jpg?f=fotoalbum_large)
De batterij werd gekoppeld aan het Victron-systeem. Gisteren heeft de batterij even opgeladen en heeft dus gewerkt.
Nu krijg ik deze melding.
Batterijspanning lijkt me normaal met 52,78V
De lynx shunt en een eigen meting op de lynx meet 39.18V en krijg bijgevolg ook een melding van Victron.
Tweede vraag. Hoe sluiten jullie de batterij aan de Cerbo? Via UTP of via USB?
Dank
Misschien staat er een instelling verkeerd in de Victron of is er iets met de bekabeling mis.
Dit klinkt heel verkeerd. Meet je op de output van de battery ook boven de 50V? Zo ja, dan gaat er iets goed mis in je bedrading lijkt mij.jelleverherstra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:05:
[Afbeelding]
De lynx shunt en een eigen meting op de lynx meet 39.18V en krijg bijgevolg ook een melding van Victron.
Dank
Als je op de output van de battery minder meet dan staat die waarschijnlijk helemaal uit omdat er op een bepaalde manier toch teveel vermogen doorheen is gegaan
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik zal de output van de batterij eens meten, maar ik vermoed hier ook een lagere spanning. Het probleem zit volgens mij in de batterij.
Ik heb Nkon hiervoor een bericht gestuurd.
[ Voor 8% gewijzigd door jelleverherstra op 08-01-2026 11:42 ]
Het kan volgens mij niet 1 enkele kabel zijn, het moet echt een sluiting zijn tussen BAT+ en BAT- (zwart en oranje). Om dit te bevestigen zou je ook beide kabels kunnen loskoppelen op de accu en dan het BMS aan te zetten.
[ Voor 43% gewijzigd door lampy25 op 08-01-2026 12:55 . Reden: toevoeging ]
In de meeste gevallen via UTP...jelleverherstra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:05:
[Afbeelding]
De batterij werd gekoppeld aan het Victron-systeem. Gisteren heeft de batterij even opgeladen en heeft dus gewerkt.
Dank
Maar kijk wel dat je eerst de MIN pool hebt aangesloten voordat je de datakabels koppelt.
Ik heb wel eens gelezen (weet even niet waar) dat bij koppelen van eerst de datakabels en dan de plus pool van de batterij, de min via ground looping door de BMS communicatie loopt waar het niet thuis hoort. Vaak met gevolg dat de BMS kapot gaat.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Die USB die bij de batterij zit is alleen voor diagnose, niet voor BMS communicatie met de Cerbo (vertelde NKON mij)Tweede vraag. Hoe sluiten jullie de batterij aan de Cerbo? Via UTP of via USB?
Als je een Cerbo hebt moet je een Victron A Kabel hebben; je kunt op Google de pinout vinden als je hem zelf wil maken, dat is geen gewone ethernet kabel.
Als je een RPI gebruikt met VenusOS heb je een USB CAN adapter nodig. Deze heeft CAN-H en CAN-L pins die je dan met de juiste pins van de BMS poort moet koppelen.
Let op dat je de RS485/CAN poort op de batterij gebruikt en niet de CAN A/B poorten - die zijn alleen om meerdere batterijen onderling te verbinden.
Als je nog wat meer foto’s zou hebben van hoe alles aangesloten zit dan wordt het makkelijker om mee te kijken en ideeën te opperenjelleverherstra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:05:
[Afbeelding]
Dank
Bedankt voor je bericht.Glas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:03:
[...]
Die USB die bij de batterij zit is alleen voor diagnose, niet voor BMS communicatie met de Cerbo (vertelde NKON mij)
Als je een Cerbo hebt moet je een Victron A Kabel hebben; je kunt op Google de pinout vinden als je hem zelf wil maken, dat is geen gewone ethernet kabel.
Als je een RPI gebruikt met VenusOS heb je een USB CAN adapter nodig. Deze heeft CAN-H en CAN-L pins die je dan met de juiste pins van de BMS poort moet koppelen.
Let op dat je de RS485/CAN poort op de batterij gebruikt en niet de CAN A/B poorten - die zijn alleen om meerdere batterijen onderling te verbinden.
Ik verwachtte (onterecht blijkbaar) dat de juiste kabel zou meegeleverd worden. Dit was niet het geval. Ik heb de kabel aan gepast en deze is nu werkend.
Voor de foutmelding op de batterij heb ik deze volledig uitgeschakeld en afgekoppeld.
Na het opnieuw aankoppelen en inschakelen krijg ik geen foutmelding meer en is mijn systeem hardwarematig ok.
Ik zal me nog wel eens door alle instellingen moeten gaan.
Alles heb ik getracht aan te passen. Ik zie bij DESS ook een logisch schema qua op- en ontladen. Maar deze twee laatste dingen zijn helaas nog niet gebeurd.
Het systeem trekt continu 47W van de batterij.
Iemand die hier een idee heeft wat zou kunnen misgaan?
Update: batterij laadt en ontlaadt. Bij het afschakelen van het net neemt de installatie het feilloos over.
Enige wat volgens mij nog niet 100% loopt is de peakshaving. Ik heb ingesteld dat mijn netaansluiting 10A is, maar toch gaat het opgenomen vermogen van het net hoger dan de 10A.
Hoogste piek deze maand is 8kW, dus is niet super dringen, maar zou het toch graag opgelost krijgen voor februari
[ Voor 12% gewijzigd door jelleverherstra op 11-01-2026 15:31 ]
Heb sinds dit weekend de ESS 16kwh geinstalleerd samen met een multiplus 4k5.
Hebben jullie de CAN SH-C30A adapter gewoon in jullie raspberry pi gestoken en kreeg deze data?
Via Cangaroo zie ik dat er iets van data is, maar in de pi zie ik niets verschijnen.
Momenteel staat dus nog alles uit.
EDIT: Onder services >> can0 >> stond het modbus profiel verkeerd. Data komt binnen
[ Voor 13% gewijzigd door rhin09 op 12-01-2026 17:22 . Reden: typo ]
Ik heb inmiddels ook een NKON ESS PRO geinstalleerd in combinatie met de Victron Multiplus 2 4k5, Gerbo GX, EM24 en een bestaande SolarEdge SE3680H. In eerste instantie als backup voor mijn belangrijkste groepen bij (langdurige) stroomuitval maar ook om alvast te experimenteren met het verhogen van mijn zelfverbruik voor als eind van het jaar de salderingsregeling stopt en mijn vaste energiecontract (zonder terugleverboete) afloopt.
:strip_exif()/f/image/aN7kOsXJSBppMJGAWfw2Bc9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAOPUv60nIB0gmS2x0Vb6yyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HiKGkmpzht3GikK1yKYqGUFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is voorlopig een 1 fase opstelling met de mogelijkheid deze later uit te breiden naar 3 fasen met een 2e exemplaar. Ik heb gekozen voor het 10kWh model omdat deze toevallig snel leverbaar was en omdat ik wandmontage mooier/strakker vind, 10kWh moet genoeg zijn om in de maanden met voldoende opwek overdag (maart-oktober) de accu met zonne-energie te laden en daarmee mijn nachtverbruik te dekken.
Ik ben nu aan het configureren/tweaken: ik heb de waardes in de handleiding overgenomen en alles werkt maar bij het laden tot rond de 100% (56,2V en 10A) krijg ik een 'cell high voltage' en 'battery high voltage' warning. Hij laadt wel gewoon door dus het kan zijn dat de cellen nog moeten balanceren oid maar ik durf het toch niet aan: ik heb m gestopt en net NKON een mailt gestuurd of ze al een document/lijst van standaard instellingen voor Victron hebben. Hebben jullie tips? Bijvoorbeeld DVCC aan of uit etc?
Een aantal dingen die me opvielen:
- Snel geleverd, netjes en goed verpakt, kwam aan met 30% SOC
- Unit zelf is super netjes/strak, loodzwaar! Hangt netjes tegen de muur
- Geleverd met 25mm2 DC kabels met M6 ogen (?): jammer, zou gezien charge/discharge current van 100A eigenlijk 35mm2 moeten zijn
- Documentatie online is zeer summier: zo staat nergens beschreven hoe CAN protocol in te stellen (via het scherm), ook zou het handig zijn als er een sheet met instellingen voor (bijvoorbeeld) Victron beschikbaar zou zijn
- Snel reactie per mail vanuit NKON op vragen
De NKON ESS Pro - 51.2V 10.24kWh is voorzien van een interne MEGA zekering van 400A. Dit is voldoende voor de beveiliging tegen een kortsluitstroom van deze unit. Een extra T-classe zekering is dus niet nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door KrL op 12-01-2026 18:28 ]
Voor het scherm staat er bij de documenten wel een filmpje waar ze door alle instellingen heen lopen heb je die gezien?
https://www.nkon.nl/amfil...O9jh7ubjmNObyRX6mgrg5vkrU
En deze inverter settings staat in documentatie, dat is ongeveer wat je nodig zou moeten hebben voor de Victron denk ik?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Yes die had ik gezien en ook de documentatie heb ik doorgenomen en zo goed mogelijk ingesteld maar uiteraard is dit niet Victron specifiek, vandaar dat ik me toch even zorgen maakte met de high voltage warnings. Uiteindelijk vandaag een document van NKON gekregen met specifieke NKON ESS + Victron settings en de geruststelling dat de warnings geen kwaad kunnen (early warning), de BMS schakelt vanzelf af. Ik kon het document niet online vinden dus deel hem hier, vast iemand die er ook iets aan heeftice-T106 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:22:
@KrL
Voor het scherm staat er bij de documenten wel een filmpje waar ze door alle instellingen heen lopen heb je die gezien?
https://www.nkon.nl/amfil...O9jh7ubjmNObyRX6mgrg5vkrU
En deze inverter settings staat in documentatie, dat is ongeveer wat je nodig zou moeten hebben voor de Victron denk ik?
[Afbeelding]
Hij staat public en ik kan hem in incognito mode/private browsing op m'n werklaptop openen (zeker niet ingelogd op mijn prive onedrive) dus wellicht gaat er aan jouw kant iets niet goed?master1104 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:02:
@KrL Dank voor het delen! Helaas kan ik je linkje niet openen? Zeker interessant om het document te hebben, aangezien mijn Nkon Ess (eco) accu onderweg is. Zie je kans de file op public te zetten?
Ik ga dit van het zomer hopelijk allemaal installeren in mijn dan omgebouwde schuur samen met de NKON 32kWh accu als dat dan nog steeds de beste optie is.
Leuk om alle informatie en installaties hier te volgen. Zal tzt ook foto's gaan delen.
Opgelost, het lag idd aan iOS. Openen in Windows op de laptop en dan kom ik wel bij de downloadpagina uit. Dank!
[ Voor 25% gewijzigd door master1104 op 15-01-2026 21:22 ]
Ik kan de link openen op mijn desktop. Ik heb geen OneDrive. Ik weet wel dat Android telefoons soms vervelend kunnen doen met doorlinken naar de onedrive app (die vaak als bloatware meegeleverd wordt op telefoons).master1104 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:11:
@KrL Vreemd, dan zal ik ergens iets fout doen. Als ik je link volg dan moet ik inloggen met mijn MS account en kom dan in mijn eigen (lege) onedrive uit? Als de anderen hem wel kunnen openen dan snap ik niet zo goed waar het fout gaat 😊 Mogelijk omdat ik vanaf iOS kom?
[ Voor 32% gewijzigd door markberendsen op 17-01-2026 08:22 . Reden: aangevuld ]
Met het knopje op de voorkant naast het display zet je volgens mij het BMS aan. Met de automaat aan de linkerkant zet je de batterij daadwerkelijk aan (anders zijn de polen aan de achterzijde spanningsloos)markberendsen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
@Glas Ik heb een ess pro. Dezelfde als jij hebt aangeschaft. Maar het display gaat niet aan. Kun je kort uitleggen welke stappen je moet zetten om de accu te activeren? Ik neem aan dat hij gewoon al aan moet gaan, zonder dat de inverter aan zijn?
Wel van alles al ingesteld zoals wifi, bepaalde firmwareupdates en het protocol op de batterij zelf. Schermpje gaat bij mij ook aan via de drukknop ernaast. De schakelaar aan de zijkant zorgt voor spanning op de batterijpolen.
Net ook al zitten spelen met een voorbeeldflow van om HA, via nodered naar de Victron te kunnen. Maar dat is pas helemaal te vervolmaken als alles aangesloten is.
Ik heb best vertrouwen in mijn set up, het draait inmiddels bijna twee maanden zonder problemen.
Het lijkt me desondanks dat als er onverhoopt toch iets mis gaat, het fijn is om een NEN1010 of dergelijk keuringsrapport te hebben waaruit blijkt dat het in elk geval conform de regels is aangesloten?
Of is dat overkill voor dit soort installaties. Ik weet het niet zo goed.
In België zijn we verplicht om de installatie aan te melden bij de netbeheerder. Hiervoor hebben we een geldig keuringsattest nodig.Glas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:27:
Nu de installatie bijna voltooid is, vraag ik me nog af of het zin heeft om de installatie onafhankelijk te laten keuren - en hoe ik dat het beste kan aanvliegen. Is er iemand die daar meer over kan zeggen?
Ik heb best vertrouwen in mijn set up, het draait inmiddels bijna twee maanden zonder problemen.
Het lijkt me desondanks dat als er onverhoopt toch iets mis gaat, het fijn is om een NEN1010 of dergelijk keuringsrapport te hebben waaruit blijkt dat het in elk geval conform de regels is aangesloten?
Dus hier ga ik zeker het nodige doen om de batterij te laten keuren. Met de bestaande CE-attesten zou dit geen probleem mogen zijn.
NEN 1010 heeft er weinig mee te maken, veel belangrijker zijn de PGS 37-1/ 2 regels, en die zijn streng als het om 'grote' thuis accu's gaat (>20kwh), en die regels worden ook nog verscherpt.Glas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:27:
Nu de installatie bijna voltooid is, vraag ik me nog af of het zin heeft om de installatie onafhankelijk te laten keuren - en hoe ik dat het beste kan aanvliegen. Is er iemand die daar meer over kan zeggen?
Regels omtrent noodstop van de installatie, rook en brandmelders met doormelding, brandvrije locatie van de installatie, vluchtroutes enzovoorts, enzovoorts... als het nodig is? zoek het op bij je verzekeringen, welke eisen stellen zij?
Ik heb via google gelezen dat de brandweer bij een brandende accu deze snel met een steek-kar uit het huis moet kunnen halen, bij mij heb ik de 2x16 kwh accu's op de eerste verdieping staan, snel eruit halen lukt niet, ondanks een brandwerendheid van zeker 1.5 uur van de accu ruimte.. hierop wordt mijn thuisaccu installatie niet goedgekeurd als de verzekering dat gaat verplichten.
Voeding aan de AC in moet minimaal 4 mm2 zijn, en de AC uit moet minimaal 6 mm2 zijn, want maximale belasting 40 A.
Hoe en waar worden de zonnecellen aangesloten? Voor of na de Multi? Dat bepaalt mede de maximale stroom in de AC uit.
Als je het iets professionelen zou willen uitvoeren kijk dan even naar de installatie van Mario Hoogenboom op youtube.
Verder prima professionele adviezen op youtube van Toby Doorn, met name over veiligheids eisen.
Ja zo kunnen we weel door blijven speculeren. Check met je verzekering zou ik zeggen.natural colour schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:13:
[...]
Ik heb via google gelezen dat de brandweer bij een brandende accu deze snel met een steek-kar uit het huis moet kunnen halen, bij mij heb ik de 2x16 kwh accu's op de eerste verdieping staan, snel eruit halen lukt niet, ondanks een brandwerendheid van zeker 1.5 uur van de accu ruimte.. hierop wordt mijn thuisaccu installatie niet goedgekeurd als de verzekering dat gaat verplichten.
Ziet er inderdaad strak uit!KrL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:55:
Ik heb gekozen voor het 10kWh model omdat deze toevallig snel leverbaar was en omdat ik wandmontage mooier/strakker vind.
Geen fysiek slot en zijn niet veel knoppen: een aan/uit knop op de zijkant, de zekering achter een klepje en het touchscreen. Allemaal vrij toegankelijk evenals de kabels.NTS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Ziet er inderdaad strak uit!Ik ben ook naar dit model aan het kijken, maar ik overweeg om het hele ding buiten tegen de muur van mijn garage te hangen met de omvormer(s) in de garage. Heeft die van jou iets van een slot/afsluiting van de behuizing? Ik denk dat de kans klein is dat iemand het hele ding van de muur haalt en met 100kg ervandoor gaat. Maar deurtje open en op knoppen duwen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Alle batterij kabels die ik vind online zijn gewoon dubbel geïsoleerd? Zoek op accukabel of batterijkabel, dit moet je inderdaad niet met speaker kabels gaan aansluiten.jeroen3 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:01:
En binnen een installatie moet het eigenlijk dubbel geisoleerd blijven. Dus dat zijn kabels (meeraderig) of draden (enkel) in een goot.
Nu zijn er speciale dubbelgeisoleerde arders, zoals vaak voor PV gebruikt daar wordt het wat grijs gebied.
Met de huidge dollar prijs is deze namelijk ook best interessant. Hij is hier te krijgen (momenteel niet op voorraad) met korting voor omgerekend een kleine 3000 euro.
Ik had een quote van 2 stuks samen voor $6.050 rechtstreeks bij Seplos (incl levering).lucash schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:16:
Ik ben ook aan het kijken naar deze NKON ESS Pro 32 kWh. Nu kwam ik online de Seplos Mason 560 tegen die verdomd veel op de NKON lijkt. Iemand deze ook al tegen gekomen en er toevallig ook erachter is of deze verschilt t.o.v. de NKON versie?
Met de huidge dollar prijs is deze namelijk ook best interessant. Hij is hier te krijgen (momenteel niet op voorraad) met korting voor omgerekend een kleine 3000 euro.
Reden om het niet te doen; garantie is hopeloos op te eisen. Voor ietje meer heb je garantie bij NKon; in het slechtste geval laad je de batterij op en breng je ze naar NKON voor de batterij... (verder zie ik weinig verschil...).
Net naar gekeken, discharge current max 157A max charge 200A. Dat is een stuk lager dan de 300A van de NKON, verder geen heatpads zo te zien.lucash schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:16:
Ik ben ook aan het kijken naar deze NKON ESS Pro 32 kWh. Nu kwam ik online de Seplos Mason 560 tegen die verdomd veel op de NKON lijkt. Iemand deze ook al tegen gekomen en er toevallig ook erachter is of deze verschilt t.o.v. de NKON versie?
Garantie is wel een ding waar ik over twijfelde ja. Ook al is het voor in Italië, denk ik dat ik liever ergens in NL terechtkan dan nergens.walter_321 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Ik had een quote van 2 stuks samen voor $6.050 rechtstreeks bij Seplos (incl levering).
Reden om het niet te doen; garantie is hopeloos op te eisen. Voor ietje meer heb je garantie bij NKon; in het slechtste geval laad je de batterij op en breng je ze naar NKON voor de batterij... (verder zie ik weinig verschil...).
Thanks, had ik nog niet gezien. Heatpads gaan in mijn geval wel welkom zijn, al wil ik ook een automatische verwarmingselement gaan toevoegen in elektrakast waar accu ook in staat voor als het gaat vriezen.PuzzleSolver schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Net naar gekeken, discharge current max 157A max charge 200A. Dat is een stuk lager dan de 300A van de NKON, verder geen heatpads zo te zien.
Waardoor zou de max (dis)charge kunnen komen? Gebruikte BMS, kabeldikte, iets anders?
Zowat zeker het BMS; dat is het moeilijkst te ontwerpen en maken.lucash schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:01:
...
Waardoor zou de max (dis)charge kunnen komen? Gebruikte BMS, kabeldikte, iets anders?
Of ook: op zich is 300A een absurd hoge stroom... eigenlijk wil je dat niet...
:strip_exif()/f/image/uBjP2X8MrDkUzMr3Z7Iax2sL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Zi4kEyL4ZJprXDHisT9wtouZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FWVqkbg4XGCeUQCcNrcT4ktP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U0k9sGCrRNom0NumSnbpq4Zb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vwwCkq8s5GMzdoEoUCBvYhKA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sxHPAXLgkBlPCHpEdQjDF3UX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tTc9ndCBslx3cFSSP2Pg6OTb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zKiZJikSxEgQo33XJF9xKGcj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BLFGMkB0k8R6DNC97UWM6Z0D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vTRly6CXjuBsgT8LzsPk8lR1.jpg?f=fotoalbum_large)