AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Lijkt me in orde in dat geval, je mag driefasig tot 25 kVA plaatsen met een maximale onbalans van 5 kVA (zie https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur). Ik geloof dat de Multi RS ook op de lijst met gehomologeerde toestellen van Synergrid staat, maar dat kijk je best nog eventjes na.Cyrus The Virus schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
Weet iemand hoe het zit met de Victron Multi RS 6000 in belgie ? Puur als enkel fase is het niet toegestaan omdat het meer dan 5kVA is maar hoe zit het dan als je er 3 hebt in 3 fase ?
Lees nogal tegenstrijdige berichten op internet betreffende Fluvius.
Lijst nakijken, als hij daar staat kan het anders niet. Eerste conditie, daarna de onbalans.Cyrus The Virus schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
Weet iemand hoe het zit met de Victron Multi RS 6000 in belgie ? Puur als enkel fase is het niet toegestaan omdat het meer dan 5kVA is maar hoe zit het dan als je er 3 hebt in 3 fase ?
Lees nogal tegenstrijdige berichten op internet betreffende Fluvius.
Hij staat in de lijst maar wel met rood gemarkeerd dus ik had dat gelezen met dat het niet mocht. Gisteren toevallig ook een installateur gesproken maar die regel geld alleen als je een monofase aansluiting hebt.HyperBart schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:34:
[...]
Lijst nakijken, als hij daar staat kan het anders niet. Eerste conditie, daarna de onbalans.
Dus voor een 3 fase systeem mag je hem gewoon hangen. Enige wat je dan krijgt is de belasting aangifte, waar ook verrassend weinig officiële informatie over te vinden is op de FIOD.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Voor driefasige aansluiting mag de onbalans maximaal 5 kVA bedragen (lijkt me geen probleem als er drie omvormers geplaatst worden, maar ééntje mag dus niet).Cyrus The Virus schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:47:
[...]
Hij staat in de lijst maar wel met rood gemarkeerd dus ik had dat gelezen met dat het niet mocht. Gisteren toevallig ook een installateur gesproken maar die regel geld alleen als je een monofase aansluiting hebt.
Dus voor een 3 fase systeem mag je hem gewoon hangen. Enige wat je dan krijgt is de belasting aangifte, waar ook verrassend weinig officiële informatie over te vinden is op de FIOD.
Hoewel de website van Fluvius nog steeds aangeeft dat je je als zelfstandige moet registreren wanneer je meer dan 10 kVA plaatst, is dit een bevoegdheid van de BTW-administratie. Er is in april nog een parlementaire gesteld hierrond en het antwoord komt er min of meer op neer dat dit niet nodig is wanneer je je eigenverbruik wenst te dekken (zie https://www.minfin.fgov.b...3/elektriciteitsproductie).
Alleen twijfel ik nog over DC beveiliging van de strings.
De JK BMS heeft geen geïsoleerde CAN bus (zover ik weet). De GND van de CAN bus zal dus aan de min van de accu hangen?
Een multiplus GX heeft geen geïsoleerde CAN bus (zover ik weet). De GND van de CAN bus zal dus aan de min van de inverter hangen?
Dus... als de JK BMS de FETs uitschakelt (aan de min kant van de accu), is het dunne GND draadje in de CAN bus kabel de verbinding tussen inverter en BMS?
Maar dit lijkt in de praktijk niet mis te gaan? Wat mis ik?
Ah duidelijk dus eigenlijk alleen van toepassing als je Dynamic ESS gebruikt in trade mode, bedankt voor de info.pmaene schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:39:
[...]
Voor driefasige aansluiting mag de onbalans maximaal 5 kVA bedragen (lijkt me geen probleem als er drie omvormers geplaatst worden, maar ééntje mag dus niet).
Hoewel de website van Fluvius nog steeds aangeeft dat je je als zelfstandige moet registreren wanneer je meer dan 10 kVA plaatst, is dit een bevoegdheid van de BTW-administratie. Er is in april nog een parlementaire gesteld hierrond en het antwoord komt er min of meer op neer dat dit niet nodig is wanneer je je eigenverbruik wenst te dekken (zie https://www.minfin.fgov.b...3/elektriciteitsproductie).
Het hele huis hangt straks aan de 3x acout-1, acout-2 nog ongebruikt. Wil eigenlijk geen aparte meter plaatsen in de groepenkast, alles gaat in principe via de multi's. Dus die kunnen prima meten voor NOM.
Laadpaal wordt gevoed vanuit een tweede groepenkast waarop ook de multiplussen ac-in en out zijn aangesloten en van daar uit wordt het huis dus ook gevoed.
Bedoeling is in de zomer wel met zon-overschot de auto te laden vanuit de accu, die is de volgende dag dan wel weer vol. In de winter houd ik het kleine beetje zonnestroom liever voor de warmtepomp beschikbaar. Dus is het dan niet de bedoeling dat de auto de accu leeg trekt.
Hoe lossen jullie dit op? Laadpaal is slim en te regelen. Maar kan Victron zo worden ingesteld dat hij het vermogen van de laadpaal negeert voor de NOM via software?
[ Voor 8% gewijzigd door wereldreiziger2 op 16-11-2025 21:42 ]
Volgens mij maakt dat niets uit, enkel in eilandmodus kun je ook de auto opladen. In beide gevallen kan de auto de batterij leegtrekken, tenzij je een hele grote batterij hebtwereldreiziger2 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:40:
Hebben jullie de autolader / laadpaal aan de ac-out 2 hangen?
Ik experimenteer op het ogenblik met evcc, is ook een draadje over. Open source software die auto, lader, pv en victron laat samenwerken om oa te voorkomen dat je auto de batterij leeg trekt.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Door de ev lader op acout2 te zetten trek je de accu's tenminste niet leeg bij stroom uitval. Je ev lader heeft dan immers geen 230 volt verbinding tenzij jij actief de relay om zet bij de multiplus. Bij de Multi RS is dat geen optie.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Je hoeft de GND niet aan te sluiten. De CANH en CANL is genoeg. Zelf heb ik het ook zo aangesloten en werkt prima.pvg schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:54:
Hmm. Hoe hebben jullie het volgende opgelost?
De JK BMS heeft geen geïsoleerde CAN bus (zover ik weet). De GND van de CAN bus zal dus aan de min van de accu hangen?
Een multiplus GX heeft geen geïsoleerde CAN bus (zover ik weet). De GND van de CAN bus zal dus aan de min van de inverter hangen?
Dus... als de JK BMS de FETs uitschakelt (aan de min kant van de accu), is het dunne GND draadje in de CAN bus kabel de verbinding tussen inverter en BMS?
En inderdaad vanwege het risico dat de bms de min kan afschakelen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ok, maar dan heb je dus ca 50V common mode spanning op CANH en CANL. Kunnen de CAN transceivers in de Cerbo/GX en BMS daar tegen?Pim57 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:36:
[...]
Je hoeft de GND niet aan te sluiten. De CANH en CANL is genoeg. Zelf heb ik het ook zo aangesloten en werkt prima.
En inderdaad vanwege het risico dat de bms de min kan afschakelen.
Standaard spec is -2 tot +7V.
Maar ik heb ook nog geen verhalen gehoord over verdampte CAN kabels en de meesten zullen GND wel aangesloten hebben. Waardoor gaat het zo weinig mis?
[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 17-11-2025 06:07 ]
Tot zekere hoogte natuurlijk. Bliksem is bv wel een dingetje.
Misschien klopt je aanname dat CAN GND ‘dus’ aan B- hangt idd niet. Ik heb (nog) geen JK BMS, anders had ik ‘em open geschroefdpvg schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:54:
Hmm. Hoe hebben jullie het volgende opgelost?
De Physical Layer van CAN is normaal gesproken galvanisch gescheiden. Dat geldt dan ook voor de signaal nul.Hermarcel schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:25:
CAN gebruikt een differentiele bus. Het enige wat telt is het spanningsverschil tussen de twee signaalleidingen (canL en canH). De spanning tussen de signaalleidingen enerzijds en nul (of voeding) anderzijds zijn onbelangrijk.
Ik ben nu op punt aangekomen dat de batterijen en zonnepanelen zijn besteld en keuze moet worden gemaakt voor de batterij lader/omvormer.
De zonnepanelen komen met micro omvormers op het dak (vanwege schaduw) en de batterij in de kelder. Tussen dak en kelder loopt dan gewoon standaard 230v bekabeling.
Het liefst zou ik een 'moderne' 3 fase omvormer/lader ophangen, die ook in eilandbedrijf kan opereren en de batterij kan laden met zonnestroom, ook als het net niet beschikbaar is.
Je zou zeggen dat zoiets wel zou bestaan maar heb me al veel ingelezen en je komt dan als snel uit op een setup met meerdere Multiplussen en flink prijskaartje.
Neig dus nu naar een enkele Multiplus 48/5000 GX. In eilandmodus schakelen we dan over naar een 1 fase systeem wat op zich niet zon probleem is. Alleen de laadpaal is echt een 3 fase apparaat. En vermogen is beperkt tot 5000W maar dat vind ik acceptabel. Het is een nood oplossing en niet iets wat regelmatig gebeurd.
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie of gezien moet hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 17-11-2025 14:12 ]
https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/multiplus-ii
https://www.victronenergy...er-charger-4k5-6k5-EN.pdf
[ Voor 43% gewijzigd door agraaff op 17-11-2025 14:27 ]
Voor zover ik weet, is een galvanische scheiding bij canbus niet vanzelfsprekend. Waarom denk jij dat dit wel zo is?
Wat je schrijft is dus dat galvanische scheiding bij Canbus een designkeuze is. Het is dus niet vanzelfsprekend. Ik ben het helemaal met je eens dat het wel verstandig is.
(veel ervaring met canbus design in automotive)
In auto's wordt dat niet gedaan, want niet nodig en te duur.
Die heb ik wel zien staan in de webwinkels maar dus nooit op geklikt.Impossibl3 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:29:
@Tillumen Weet dat de MP2 5k VA is dat is niet gelijk aan 5k Watt! De 5k VA levert maximaal 4000 Watt volgens de datasheet. De 4k5 kan 4000 Watt continu leveren en 4,5kW gedurende 2 uur. Daarnaast is het apparaat lichter in gewicht en bestaat uit net iets andere componenten (zie datasheet). Dat is, in mijn optiek, dan ook een betere versie dan de 5k variant.
Heb een 45kWh accu besteld dus de laadstroom is wel belangrijk, Dan is een Multiplus 6k5 GX ook een mooie optie met 100A laadsnelheid. Voor 100 euro extra 30A meer laadpower en nieuwer ontwerp.
Ja, dat is een leuke videoagraaff schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
Ik zag dit weekend bij Halewijn dat er nu ook nieuwe Multiplus 4k5 en 6k5 zijn die lichter en stiller zijn dan de 5000
Ze zijn stiller, lichter en worden minder warm dankzij beter efficiency. Van al dat moois staat enkel het gewicht in het datasheet. De rest is subjectief, en dat ga je dus pas ontdekken als het thuis hangt. En gewicht is relatief. de 'lichte' MP II's zijn nog altijd bijna tweemaal zo zwaar als een Multi RS. Daarnaast komt die laastte met allerlei moderne zaken, inclusief de configuratie.
Ik zit nog in de ontwerpfase - de ideeën gaan nog alle kanten op - maar neig meer naar de Multi RS dan de MP II's. Jammer dat de Multi RS flink breder is, daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor.
Ik heb mijn 3x Multi-RS hoog aan de muur hangen, op bijna 3 meter. daar is het niemand tot last en de kinderen kunnen er zonder veel gedoe niet makkelijk bij.Conrado schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:55:
[...]
Ja, dat is een leuke video
Ze zijn stiller, lichter en worden minder warm dankzij beter efficiency. Van al dat moois staat enkel het gewicht in het datasheet. De rest is subjectief, en dat ga je dus pas ontdekken als het thuis hangt. En gewicht is relatief. de 'lichte' MP II's zijn nog altijd bijna tweemaal zo zwaar als een Multi RS. Daarnaast komt die laastte met allerlei moderne zaken, inclusief de configuratie.
Ik zit nog in de ontwerpfase - de ideeën gaan nog alle kanten op - maar neig meer naar de Multi RS dan de MP II's. Jammer dat de Multi RS flink breder is, daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor.
Ik snap wat je zegt. Ondanks dat moderne machine is vind ik hem ook wel aan de prijs. Voor 1 RS solar koop je ook bijna 3x een Multiplus 48/3000.Conrado schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:55:
[...]
Ja, dat is een leuke video
Dat is ook zo. Echter, voor in mijn huis - hoewel het niet onder de trap hangt - vind ik stilte dat waard.Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:06:
Voor 1 RS solar koop je ook bijna 3x een Multiplus 48/3000.
In hoeverre heb je nu echt zoveel laadvermogen nodig? Als ik het goed uitreken, kun je dan binnen 2 uur 3 accu's van 48V/16 kWh laden (met drie omvormers). Maar in welke situatie wil je dat dan doen? Laden met PV doe je over de dag heen, en goedkoop laden bij lage prijzen is ook vaak een blok van een uur of 8 in de nacht over overdag.Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:54:
[...]
Die heb ik wel zien staan in de webwinkels maar dus nooit op geklikt.
Heb een 45kWh accu besteld dus de laadstroom is wel belangrijk, Dan is een Multiplus 6k5 GX ook een mooie optie met 100A laadsnelheid. Voor 100 euro extra 30A meer laadpower en nieuwer ontwerp.
Ik heb inderdaad systeem met 3 accu’s.pegagus schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:58:
[...]
In hoeverre heb je nu echt zoveel laadvermogen nodig? Als ik het goed uitreken, kun je dan binnen 2 uur 3 accu's van 48V/16 kWh laden (met drie omvormers). Maar in welke situatie wil je dat dan doen? Laden met PV doe je over de dag heen, en goedkoop laden bij lage prijzen is ook vaak een blok van een uur of 8 in de nacht over overdag.
Met een 6k5 kun je 50v / 100A laden dus 5kW. Een 45kW accu kost dan van leeg naar vol 9u.
Met een 4k5 kun je de helft zo snel laden dus 18u.
Challenge is verder wel terecht want energiehandel is zeker niet mijn primaire focus. Zelfgebruik en noodstroom vind ik belangrijker dus dan zou 4k5 ook goed kunnen en die is wel een stuk voordeliger. Zit wel minimaal aan die 4k5 vanwege de zonnepanelen die ik op de AC-Out wil hangen. Als ik ooit sneller wil laden kan er altijd nog 2x 48/3000 naast hangen.
[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 17-11-2025 17:28 ]
Ik weet niet of je de 4k5 of 6k5 kan combineren met een andere variant. Bij de andere Multiplussen kan het in ieder geval niet.Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:27:
[...]
Ik heb inderdaad systeem met 3 accu’s.
Met een 6k5 kun je 50v / 100A laden dus 5kW. Een 45kW accu kost dan van leeg naar vol 9u.
Challenge is verder wel terecht want energiehandel is zeker niet mijn primaire focus. Zelfgebruik en noodstroom vind ik belangrijker dus dan zou 4k5 ook goed kunnen en die is wel een stuk voordeliger. Zit wel minimaal aan die 4k5 vanwege de zonnepanelen die ik op de AC-Out wil hangen. Als ik ooit sneller wil laden kan er altijd nog 2x 48/3000 naast hangen.
Wat zijn de maximale kortsluitstromen aan de output 1 kant in normaal bedrijf (van de interne beveiliging van het apparaat zelf)?
Mijn vraag gaat er met name om als ik het volledige huis achter de (Multi RS) AC out 1 zou willen plaatsen (dus in full backup mode). Wat zijn dan precies de stromen die mogelijk zijn wanneer er NIET in eilandbedrijf wordt gedraaid? En wat voor invloed heeft dat op het functioneren van de downstream installatieautomaten? Ik zag de discussie hierover met betrekking tot eiland bedrijf, maar geldt die restrictie qua maximale kortsluitstromen ook als in normaal bedrijf (met alle verbruikers achter AC out 1) wordt gedraaid?
Verandert de discussie verder niet, maar wel goed te weten of die restrictie er alleen in eilandbedrijf, of ook in normaal bedrijf is, met hele huis op AC out 1.
Edit: die rode tekst in plaatje hieronder heb ik er zelf in gezet, geen idee of het goed staat
Kees
[ Voor 4% gewijzigd door Cruiseronline op 17-11-2025 17:46 ]
Gebruik je dan een 1fase systeem?Tillumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:27:
[...]
Ik heb inderdaad systeem met 3 accu’s.
Want de meeste hebben hier denk ik een 3 fase systeem waardoor je de hele netaansluiting 17,2kW kan benutten.
45kwh kan je dan in 3 uur vol laden. Als je een SOC van 30% aanhoud doe je dat in ongeveer 2 uur.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Ja ik denk dat ik met een 1 fase systeem best wel een eind kom. Alleen de 3 fase gebruikers kunnen dan niet in eilandmodus werken maar de rest kan dat wel.blaaspijp schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:56:
[...]
Gebruik je dan een 1fase systeem?
Want de meeste hebben hier denk ik een 3 fase systeem waardoor je de hele netaansluiting 17,2kW kan benutten.
45kwh kan je dan in 3 uur vol laden. Als je een SOC van 30% aanhoud doe je dat in ongeveer 2 uur.
En uitbreiden kan altijd nog vrij eenvoudig.
[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 17-11-2025 19:00 ]
Als de Multi-RS-Solar (MRS) 48/6000 niet in eilandbedrijf draait, dan is de maximale continue doorvoerstroom 50A (zie datasheet, "Maximale AC -ingangsstroom en doorvoerstroom").
Maar dat was niet je vraag. Je vraag was of er aan de uitgang van de MRS in niet-eilandbedrijf voldoende stroom geleverd kan worden om de magnetische (kortsluit) beveiliging van afgaande automaten betrouwbaar te laten werken. Het antwoord is: Ja. Hoewel de maximale continue stroom 50A is, zal er bij kortsluiting de volledige kortsluitstroom gaan lopen die jouw wijktrafo kan leveren, rekening houdend met alle weerstanden/impedanties van trafo's/kabels/etc. Deze stroom gaat ver over de 50A die de MRS continue aankan. Maar omdat dit maar voor enkele millisecondes is, is dit geen probleem. Kabels en andere componenten krijgen niet eens de tijd om warm te worden. Omdat de relais in de MRS niet schakelen op datzelfde moment, verdragen zij deze overstroom ook zonder problemen.
Hmm. Hier hangt een MP GX en die blijkt geen enkele isolated CAN te hebben…Hermarcel schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:52:
@Conrado
We zijn het met elkaar eens!
Overigens: Op de Cerbo MK2 is Can1 isolated. Can1 heeft dus de voorkeur om te gebruiken voor BMS communicatie.
Dit is misschien wel het juiste antwoord. Hmm. Misschien maar ‘ns nameten/kijken. Is ook mijn enige hoop, maar kan haast niet anders, want anders waren er een boel mensen met verbrande CAN kabels en/of kapotte transceivers. 😉peterem schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:29:
[...]
Misschien klopt je aanname dat CAN GND ‘dus’ aan B- hangt idd niet. Ik heb (nog) geen JK BMS, anders had ik ‘em open geschroefd. Ik vermoed n.l. dat er tussen B+/B- een step-down converter zit voor de MCU + peripherals (en power FETs) die ook voor de scheiding zorgt.
Maar… nog niet bevestigd!
Zou die BMS GND dan aan de behuizing van BMS/accu box hangen? Of zou die ook zweven, zoals de accucellen/B-/B+.
[ Voor 7% gewijzigd door pvg op 17-11-2025 20:19 ]
Onder laatste video van Harold geeft hij aanHermarcel schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:00:
@Cruiseronline
Als de Multi-RS-Solar (MRS) 48/6000 niet in eilandbedrijf draait, dan is de maximale continue doorvoerstroom 50A (zie datasheet, "Maximale AC -ingangsstroom en doorvoerstroom").
Maar dat was niet je vraag. Je vraag was of er aan de uitgang van de MRS in niet-eilandbedrijf voldoende stroom geleverd kan worden om de magnetische (kortsluit) beveiliging van afgaande automaten betrouwbaar te laten werken. Het antwoord is: Ja. Hoewel de maximale continue stroom 50A is, zal er bij kortsluiting de volledige kortsluitstroom gaan lopen die jouw wijktrafo kan leveren, rekening houdend met alle weerstanden/impedanties van trafo's/kabels/etc. Deze stroom gaat ver over de 50A die de MRS continue aankan. Maar omdat dit maar voor enkele millisecondes is, is dit geen probleem. Kabels en andere componenten krijgen niet eens de tijd om warm te worden. Omdat de relais in de MRS niet schakelen op datzelfde moment, verdragen zij deze overstroom ook zonder problemen.
Dat ze de kortsluit test voor de 6K5 gaan herhalen.
In de video van de vorige test op de MP 5000
Geeft hij ook aan dat de B16 niet uitgaat in eiland bedrijf, ondanks dat de gemeten kortsluitstroom 110A is. Het is subtiel, maar hij zegt het echt.
Ik denk nog steeds dat 3x 2x parallel MP5000 (de goedkoopste) of een 3x een MP10000 de enige oplossings is.
De NEN1010:2020 is inmiddels beschikbaar op nen connect en ben druk aan het lezen.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De DIY boxen, weet ik niet wat ik daarvan moet vinden. Pylontech is eigenlijk net even te duur en je hebt hun kabels nodig, die ik een beetje te dun vind.
Nu zag ik dat NKON mooie accus heeft van 628Ah
(Leisure pro) ik dacht er aan om hier 2x4 in serie parallel te gebruiken, zit je op 64Kwh
Deze accus hebben een eigen niet uit te lezen bms
Nu dacht ik dat op te lossen met 3x een batterij balancer van victron ( https://www.victronenergy...r#downloads-handleidingen). Nou kunnen deze accu’s 250A leveren continu en lees ik iets in de handleiding over de dikte van de balanceer kabels, bij 250A hebben we voor de serie kabels best dikke jongens nodig, maar de balancer heeft maar 6mm2 ingangen.
Iemand iedeen of misschien wel ervaringen.
Weet ook niet of deze wel in serie en parallel mogen.
Er staat 4 in serie of 16 parallel in de sheets
[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 17-11-2025 21:09 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Door de balanceerkabels loopt alleen de balanceerstroom (0.7A). De verbinding tussen de polen moet natuurlijk wel de last aankunnen.bommer schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:01:
Ik ben nu (in de ontwerpfase) aan het kijken naar de verschillende accu’s
De DIY boxen, weet ik niet wat ik daarvan moet vinden. Pylontech is eigenlijk net even te duur en je hebt hun kabels nodig, die ik een beetje te dun vind.
Nu zag ik dat NKON mooie accus heeft van 628Ah
(Leisure pro) ik dacht er aan om hier 2x4 in serie parallel te gebruiken, zit je op 64Kwh
Deze accus hebben een eigen niet uit te lezen bms
Nu dacht ik dat op te lossen met 3x een batterij balancer van victron ( https://www.victronenergy...r#downloads-handleidingen). Nou kunnen deze accu’s 250A leveren continu en lees ik iets in de handleiding over de dikte van de balanceer kabels, bij 250A hebben we voor de serie kabels best dikke jongens nodig, maar de balancer heeft maar 6mm2 ingangen.
Iemand iedeen of misschien wel ervaringen.
Weet ook niet of deze wel in serie en parallel mogen.
Er staat 4 in serie of 16 parallel in de sheets
Volgens mij wordt dit nog veel duurder dan pylontech. Betaalbare, betrouwbare, bewezen optie is yixiang box met JK BMS en EVE cellen.
Een woning met 3x25A aansluiting, 9 IQ7+ panelen op het zuiden (3.5MWh per jaar opbrengs ≈ 9,6 kWh/dag gemiddeld).
ik zit te denken aan 1* 4k5 met 16 of 32KWh accu.
Mijn panelen kunnen gemiddeld de accu niet volmaken binnen 1 dag, misschien hoogzomer wel.
Dus wat heb ik dan aan een zwaarderee omvormer? ook de extra features van een RS zijn 1 malig want ik wil grotendeels set and forget, niet dagelijks tweaken als het eenmaal draait.
in de afgelopen 12 maanden dat ik hier woon is de stroom nog nooit uitgevallen dus noodstroom is niet boeiend. Ik wil gewoon zoveel mogelijk 0 op de meter proberen te krijgen en de accu laten bij goedkope stroom en ontladen in de avond als ik het nodig heb. evt. op onbalans handelen is mooi meegenomen maar geen doel.
3 fase systeem is allemaal mooi en zou ik graag willen maar is ook duur, vergeet niet de kabels, bussbars, zekeringen etc die je ook nog extra nodig hebt. dat spul is niet goedkoop.
ChatGPT even aan het werk gezet:
Business-case: Voorbereiding op einde saldering – 2027+
Situatie
- Aansluiting: 3×25 A
- PV: 9× IQ7+ op zuid (≈ 3.500 kWh/jaar)
- Werkelijk verbruik: ~3.500 kWh/jaar (≈ 10 kWh/dag)
- Doel: Meter zo dicht mogelijk bij 0 houden na 2027
- Opstelling: 1× MultiPlus-II 48/4k5 + 16 of 32 kWh accu
Tarief-aanname 2027+
- Stroomprijs afname: € 0,27/kWh
- Terugleververgoeding: € 0,10/kWh
- Dynamische arbitrage: ≈ € 0,11/kWh winst via accu (na verliezen)
SCENARIO 0 – Zonder accu
- Kosten: 3.500 × 0,27 = € 945/jaar
- Opbrengst teruglevering: 3.500 × 0,10 = € 350/jaar
= Netto € 595/jaar
SCENARIO 1 – 16 kWh accu
- Extra eigen PV-gebruik: ~1.000 kWh/jaar → netto € 170 voordeel
- Arbitrage: ~600 kWh × 0,11 = € 66 voordeel
= Totale besparing ≈ € 236/jaar
→ Nieuwe kosten ≈ € 359/jaar
→ Investering: € 3.600 – 4.900
→ Terugverdientijd: ~15–20 jaar
SCENARIO 2 – 32 kWh accu
- Extra eigen PV-gebruik: ~1.400 kWh → netto € 238 voordeel
- Arbitrage: ~1.000 kWh × 0,11 = € 110 voordeel
= Totale besparing ≈ € 348/jaar
→ Nieuwe kosten ≈ € 247/jaar
→ Investering: € 5.300 – 7.400
→ Terugverdientijd: ~15–21 jaar
Analyse
- 16 kWh is financieel de sweet-spot
De laatste video van de offgrid garage laat zien dat SOC van de JK all over the place is, over betrouwbaar gesproken.pvg schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:14:
[...]
Door de balanceerkabels loopt alleen de balanceerstroom (0.7A). De verbinding tussen de polen moet natuurlijk wel de last aankunnen.
Volgens mij wordt dit nog veel duurder dan pylontech. Betaalbare, betrouwbare, bewezen optie is yixiang box met JK BMS en EVE cellen.
Je komt op iets van 6K aan accu’s komt nog 150 bij voor de balanceer en een shunt.
En gaat niet om de balanceer stroom, maar wat er gebeurt als er 1 accu uitvalt. Dan worde de stroom ff wat hoger.
Als complete boxen bestel in NL dan ben ik een stuk duurder uit. En via CN is en blijft een risico en een hoop geregel.
[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 17-11-2025 23:56 ]
Ik geef zelf daarom ook niets om de betrouwbaarheid van de SoC van een BMS. Daar is de Shunt voor.
Wat overblijft is betrouwbare communicatie van de BMS over CVL en CCL, met name die CCL dus hoeveel ampere er max naar de accu(s) toe mag gaat voorkomen dat bij uitval van een accu pakket / BMS de overige accu teveel stroom voor z'n kiezen krijgt.
En daarmee zou ik me niet zo zorgen maken over uitval van een accu, waarbij een resterende accu overblijft die theoretisch overbelast zou kunnen worden. Daar is just CCL voor.
Met een belangrijke kanttekening: als je MPPTs op DC hebt met feed excess solar to grid, dan honoreert de Cerbogx de CCL niet. Belangrijk om te weten/begrijpen.
Volgens mij is het voor jou goedkoper om naar een stekker-thuisaccu te kijken. Bijv. Marstek (Venus A) of Zendure Hyper 2000. Veel minder investering nodig en je kunt eerst met een kleine capaciteit beginnen en later eventueel uitbreiden. Denk in jouw geval op dit moment tussen 1700 en 2400 EUR.agraaff schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:27:
Tussen 22 nov 2024 en 12 nov 2025 heb ik verbruikt 2360KWh en teruggeleverd 2330KWh
Een woning met 3x25A aansluiting, 9 IQ7+ panelen op het zuiden (3.5MWh per jaar opbrengs ≈ 9,6 kWh/dag gemiddeld).
ik zit te denken aan 1* 4k5 met 16 of 32KWh accu.
Mijn panelen kunnen gemiddeld de accu niet volmaken binnen 1 dag, misschien hoogzomer wel.
Dus wat heb ik dan aan een zwaarderee omvormer? ook de extra features van een RS zijn 1 malig want ik wil grotendeels set and forget, niet dagelijks tweaken als het eenmaal draait.
in de afgelopen 12 maanden dat ik hier woon is de stroom nog nooit uitgevallen dus noodstroom is niet boeiend. Ik wil gewoon zoveel mogelijk 0 op de meter proberen te krijgen en de accu laten bij goedkope stroom en ontladen in de avond als ik het nodig heb. evt. op onbalans handelen is mooi meegenomen maar geen doel.
3 fase systeem is allemaal mooi en zou ik graag willen maar is ook duur, vergeet niet de kabels, bussbars, zekeringen etc die je ook nog extra nodig hebt. dat spul is niet goedkoop.
ChatGPT even aan het werk gezet:
Business-case: Voorbereiding op einde saldering – 2027+
Situatie
- Aansluiting: 3×25 A
- PV: 9× IQ7+ op zuid (≈ 3.500 kWh/jaar)
- Werkelijk verbruik: ~3.500 kWh/jaar (≈ 10 kWh/dag)
- Doel: Meter zo dicht mogelijk bij 0 houden na 2027
- Opstelling: 1× MultiPlus-II 48/4k5 + 16 of 32 kWh accu
Tarief-aanname 2027+
- Stroomprijs afname: € 0,27/kWh
- Terugleververgoeding: € 0,10/kWh
- Dynamische arbitrage: ≈ € 0,11/kWh winst via accu (na verliezen)
SCENARIO 0 – Zonder accu
- Kosten: 3.500 × 0,27 = € 945/jaar
- Opbrengst teruglevering: 3.500 × 0,10 = € 350/jaar
= Netto € 595/jaar
SCENARIO 1 – 16 kWh accu
- Extra eigen PV-gebruik: ~1.000 kWh/jaar → netto € 170 voordeel
- Arbitrage: ~600 kWh × 0,11 = € 66 voordeel
= Totale besparing ≈ € 236/jaar
→ Nieuwe kosten ≈ € 359/jaar
→ Investering: € 3.600 – 4.900
→ Terugverdientijd: ~15–20 jaar
SCENARIO 2 – 32 kWh accu
- Extra eigen PV-gebruik: ~1.400 kWh → netto € 238 voordeel
- Arbitrage: ~1.000 kWh × 0,11 = € 110 voordeel
= Totale besparing ≈ € 348/jaar
→ Nieuwe kosten ≈ € 247/jaar
→ Investering: € 5.300 – 7.400
→ Terugverdientijd: ~15–21 jaar
Analyse
- 16 kWh is financieel de sweet-spot
Kun je in ieder geval een groot deel van je nachtverbruik opvangen. 's Winters (november - februari) levert e.e.a. toch al niets op.
Als je weet wat je 's zomers 's nachts verbruikt, kun je ongeveer je behoefte inschatten.
Je kunt een Envoy instellen op ca. 0 export als je geen terugleverkosten wilt betalen.
Een Victron systeem is veel te uitgebreid voor wat je wil. Terugverdientijd van meer dan 15 jaar is van de zotte.
Je moet 't in 3-5 jaar kunnen terugverdienen vind ik. Anders gewoon niet doen.
Ik heb 30 panelen en kan toe met 25 kWh accu's. Puur nodig door de factor 1 regel.
16, laat staan 32 kWh vind ik voor jou een flinke overkill.
Had 't net uitgezocht voor m'n broer. 10 panelen 275 Watt. Accu van 4 kWh was meeeer dan genoeg.
Heeft nu 178,-/jaar terugleverkosten. Verbruik 2000 kWh/jaar en 1400 kWh teruglevering.
En wacht vooral tot na de winter. 2026 of 2027. Neem aan dat de prijzen dan flink gedaald zijn. En kwaliteit beter.
Als je nog een contract hebt waarbij je volledig kunt salderen c.q. geen terugleverkosten betaalt, dan is voorjaar 2027 vroeg genoeg om een keuze te maken. Kun je intussen gaan sparen.
Mijn 2 cent.
De stroom door de accu’s gaat niet door de balancer lopen (ook niet als er 1 uitvalt). Het staat niet helemaal lekker in de spec sheet waar je naar verwijst, maar de kabels/busbars tussen de polen van de accu’s moeten dik genoeg zijn (de dikke verticale, zwarte lijnen in het voorbeeld met 3x4 accu’s).bommer schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:42:
[...]
De laatste video van de offgrid garage laat zien dat SOC van de JK all over the place is, over betrouwbaar gesproken.
Je komt op iets van 6K aan accu’s komt nog 150 bij voor de balanceer en een shunt.
En gaat niet om de balanceer stroom, maar wat er gebeurt als er 1 accu uitvalt. Dan worde de stroom ff wat hoger.
Als complete boxen bestel in NL dan ben ik een stuk duurder uit. En via CN is en blijft een risico en een hoop geregel.
Voor de veiligheid wordt ook aangeraden om een 10A fuse in de balanceerdraden op te nemen (dicht bij accu).
Zitten er in die kant-en-klaar 12V accu’s de juiste zekeringen voor als ze in een 48V pack gebruikt worden?
@Hermarcel Bedankt. Geruststellend dat in normaal bedrijf de automaten achter ac out netjes werken, dat is 99.9x9 % van de tijd. En voor die 0.0x1 % van de tijd in eiland bedrijf is de victron de automaat. Zou mooi zijn als dat laatste ooit ook wat explicieter in de NEN 1010 wordt erkend, maar vooralsnog zal een verzekeraar m.i. aan moeten tonen dat je in eilandbedrijf draaide voor er uberhaupt een voorschriftendiscussie kan zijn. Ik zag dat @John245 betrokken was geweest bij rechtzaken van verzekeraars als SME, ook wel benieuwd naar zijn mening, en ook benieuwd hoe keurders van installaties bij onze zuiderburen hier naar kijken.Hermarcel schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:00:
@Cruiseronline
Ik ben inderdaad betrokken geweest als SME, maar dat waren grote zaken en in een andere industrie. Ik vermoed dat voor dat het voor dit soort zaken niet tot een rechtszaak gaat komen.Cruiseronline schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:08:
[...]
@Hermarcel Bedankt. Geruststellend dat in normaal bedrijf de automaten achter ac out netjes werken, dat is 99.9x9 % van de tijd. En voor die 0.0x1 % van de tijd in eiland bedrijf is de victron de automaat. Zou mooi zijn als dat laatste ooit ook wat explicieter in de NEN 1010 wordt erkend, maar vooralsnog zal een verzekeraar m.i. aan moeten tonen dat je in eilandbedrijf draaide voor er uberhaupt een voorschriftendiscussie kan zijn. Ik zag dat @John245 betrokken was geweest bij rechtzaken van verzekeraars als SME, ook wel benieuwd naar zijn mening, en ook benieuwd hoe keurders van installaties bij onze zuiderburen hier naar kijken.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In die pack’s zelf zitten geen zekeringen.pvg schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 06:51:
[...]
De stroom door de accu’s gaat niet door de balancer lopen (ook niet als er 1 uitvalt). Het staat niet helemaal lekker in de spec sheet waar je naar verwijst, maar de kabels/busbars tussen de polen van de accu’s moeten dik genoeg zijn (de dikke verticale, zwarte lijnen in het voorbeeld met 3x4 accu’s).
Voor de veiligheid wordt ook aangeraden om een 10A fuse in de balanceerdraden op te nemen (dicht bij accu).
Zitten er in die kant-en-klaar 12V accu’s de juiste zekeringen voor als ze in een 48V pack gebruikt worden?
Je zou zelf een zekering moeten toevoegen.
Jij vermoed dat er niet moeilijk gedaan wordt als bekend is dat een beveiliging niet gewerkt heeft om dat er in eilandbedrijf niet voldoende kortsluitvermogen beschikbaar was.John245 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:49:
[...]
Ik ben inderdaad betrokken geweest als SME, maar dat waren grote zaken en in een andere industrie. Ik vermoed dat voor dat het voor dit soort zaken niet tot een rechtszaak gaat komen.
Even los van de norm discussie, ik wil graag het veilig maken en dat de automaten reageren of een vergelijkbare oplossing, niet Multiplus, dat duurt gewoon 4 seconden en dat is echt te lang.
Daarbij gaat hij ook nog 3x zelf resetten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik lever zelf 6000 kWh terug en haal er weer 7000 van het net. Voor mij is 16 kWh optimaal. Dit is het vermogen wat ik in het voorjaar en najaar overhoud en in de nacht weer gebruik. In totaal kan ik dan iets van 2500 kWh zonnestroom zelf extra verbruiken. En dat levert dan een 600 euro per jaar op. Maar dan ga ik er ook nog wel een jaar of 8 over doen. Wil je je accu sneller terug verdienen, moet je toch naar een dynamisch contract. In de zomer overtollige zonnestroom in de nacht het net op en in de winter goedkoop inkopen. Als dat nog eens 300 euro per jaar oplevert, kom ik op 5 jaar terugverdientijd.
Verder komen de natrium-aacu’s er aan. Iets minder opslag, maar veel goedkoper te winnen dan Lithium. En die werken tot 20 graden onder nul en kunnen dus prima buiten staan.
Je hebt een punt, dat is duidelijk. Echter, wil dat nog niet zeggen dat complete boxen beter zijn. Het grote voordeel van die DHZ-oplossingen is dat je er van alles aan kunt testen. Dat gaat met die ingegoten batterijen helaas niet.bommer schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:42:
De laatste video van de offgrid garage laat zien dat SOC van de JK all over the place is, over betrouwbaar gesproken.
......
Als complete boxen bestel in NL dan ben ik een stuk duurder uit.
Ik zat te denken, als leek: Laten we het eens anders benaderen. Ben benieuwd hoe je/men daar over denkt.bommer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:59:
[...]
dat duurt gewoon 4 seconden en dat is echt te lang.
Een automaat heeft twee beschermingsmethodes: een magnetische beveiliging en een thermische beveiliging. De thermische beveiliging beveiligt tegen kleinere overstromen (tot zo'n 3-5 x In, de magnetische tegen grotere (meer dan 3-5 x In. Laat de term kortsluiting even weg: een kortsluiting is tenslotte niks anders dan een (heel) grote overbelasting.
De multi's leveren maar een beperkte kortsluitstroom. Te weinig om de magnetische beveiliging te laten trippen. Maar de Multi's schakelen blijkbaar wel uit vóórdat de thermische beveiliging van de automaat tript. Omdat de automaat gekozen wordt om de bekabeling te beveiligen en niet tript, kun je hieruit afleiden dat de bekabeling afdoende beschermd is.
Moet de conclusie dan niet zijn dat, in eilandbedrijf, een automaat zich meer gedraagt als een smeltveiligheid dan als een automaat? Waarbij voor grotere automaten de multi zelfs eerder ingrijpt dan de thermische beveiliging van de automaat dus dat je bekabeling veilig is?
Als je de situatie waarbij de magnetische beveiliging van een automaat in werking treedt een kortsluiting noemt, dan treedt er, in eilandbedrijf, dus simpelweg nooit een kortsluiting op.
Als je de situatie waarbij fase en nul met elkaar verbonden worden een kortsluiting noemt, dan zou de automaat ook moeten trippen als er geen 230V voeding is. Er is tenslotte een kortsluiting (maar geen spanning/stroom).
ik zat meer te denken: huis brandt af. niemand thuis gelukkig. Brandoorzaak: kortsluiting. ESS aanwezig. Herbouwwaarde 1MEUR. Weet niet of een verzekeraar dan spijkers op laag water gaat zoeken. Maar tegelijk vermoed ik dat bedrijven zoals dat van Harold Halewijn die dit soort systemen aan de lopende band installeren overtuigd zijn dat ze juridisch aan de goede kant van de wet staan en dat hun installaties conform de normen zijn.John245 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:23:
Ik vermoed dat er bij particulier pas moeilijk gedaan wordt bij duidelijke nalatigheid (is geen garantie). In de zaken waar ik bij betrokken was ging het om honderden miljoenen en dan is het wel zinvol om een rechtszaak te starten.
Ik zit nog in de research fase, maar over een maand de sleutels van een kantoor van 330m2 wat ik ga verbouwen tot woning. Wel geisoleerd, maar verder nul verduurzaming op dit moment, en 100m2 plat dak op 9 meter hoog zonder schaduw. Mn handen jeuken om t grondig, toekomstbestendig en conform de normen aan te pakken, en alle opties liggen nog open.
My 5 cents. Eens. in eilandbedrijf zal de thermisch beveiliging van de automaten blijven werken. De magnetische wordt overgenomen door de inverter. Het is een kwestie van op papier hebben dat het ok is om in eilandbedrijf ipv individuele magnetische automaten per groep, alle groepen achter 1 grote "magnetische" automaat te hebben met de uitschakelkarakteristiek van de inverter.Hermarcel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:55:
[...]
Ik zat te denken, als leek: Laten we het eens anders benaderen. Ben benieuwd hoe je/men daar over denkt.
Een automaat heeft twee beschermingsmethodes: een magnetische beveiliging en een thermische beveiliging. De thermische beveiliging beveiligt tegen kleinere overstromen (tot zo'n 3-5 x In, de magnetische tegen grotere (meer dan 3-5 x In. Laat de term kortsluiting even weg: een kortsluiting is tenslotte niks anders dan een (heel) grote overbelasting.
De multi's leveren maar een beperkte kortsluitstroom. Te weinig om de magnetische beveiliging te laten trippen. Maar de Multi's schakelen blijkbaar wel uit vóórdat de thermische beveiliging van de automaat tript. Omdat de automaat gekozen wordt om de bekabeling te beveiligen en niet tript, kun je hieruit afleiden dat de bekabeling afdoende beschermd is.
Moet de conclusie dan niet zijn dat, in eilandbedrijf, een automaat zich meer gedraagt als een smeltveiligheid dan als een automaat? Waarbij voor grotere automaten de multi zelfs eerder ingrijpt dan de thermische beveiliging van de automaat dus dat je bekabeling veilig is?
Als je de situatie waarbij de magnetische beveiliging van een automaat in werking treedt een kortsluiting noemt, dan treedt er, in eilandbedrijf, dus simpelweg nooit een kortsluiting op.
Als je de situatie waarbij fase en nul met elkaar verbonden worden een kortsluiting noemt, dan zou de automaat ook moeten trippen als er geen 230V voeding is. Er is tenslotte een kortsluiting (maar geen spanning/stroom).
Nou dat mag je breder trekken, want naast de Victron oplossingen heb je allerlei bekende all-in-one systemen van oa Tesla, Enphase - de cowboys noem ik maar niet - die dezelfde problematiek hebben.Cruiseronline schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:02:. Maar tegelijk vermoed ik dat bedrijven zoals dat van Harold Halewijn die dit soort systemen aan de lopende band installeren overtuigd zijn dat ze juridisch aan de goede kant van de wet staan en dat hun installaties conform de normen zijn.
Daarmee niet gezegd dat die wel voldoen.
Alleen ik zie ze nog nergens aangeboden.Verder komen de natrium-aacu’s er aan. Iets minder opslag, maar veel goedkoper te winnen dan Lithium. En die werken tot 20 graden onder nul en kunnen dus prima buiten staan.
Wel interresse in, ik heb op zich ruimte
Klopt wat je zegt.Conrado schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:32:
[...]
Nou dat mag je breder trekken, want naast de Victron oplossingen heb je allerlei bekende all-in-one systemen van oa Tesla, Enphase - de cowboys noem ik maar niet - die dezelfde problematiek hebben.
Daarmee niet gezegd dat die wel voldoen.
De apparatuur kan wel aan allerlei normen voldoen.
Maar je bent zelf verantwoordelijk voor de uitvoering.
Misschien hebben ze wel een regel in de opdracht staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor gebruikt in eiland bedrijf.
Dat gaat niet: Wij zijn Tweakers en handelen min of meer op eigen risico. Een doorsnee consument die een gerenommeerd merk thuisbatterij laat installeren is dat niet. Je kunt een consument nu eenmaal geen features verkopen die deze vervolgens niet mag gebruiken....bommer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:39:
[...]
Misschien hebben ze wel een regel in de opdracht staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor gebruikt in eiland bedrijf.
Nu is het probleem waar ik tegenaan loop het volgende,
Ik heb mijn meterkast in mijn woning, ik heb een 5 aderige kabel naar mijn garage (losstaand pand van het huis), hier heb ik een "tweede" meterkast.
Op deze meterkast komen zonnepanelen aangesloten en dus ook de 3 Victrons.
In principe kunnen de zonnepanelen via een 3 fase automaat worden aangesloten om zo terug te leveren (is dit correct?)
De Victrons gaan dan toch precies hetzelfde doen? die gaan dan ook "terugleveren" op een 3 fase automaat?
Kan de geschakelde AC-OUT aangesloten worden op deze automaat of leveren de Victrons terug op de AC-IN?
Ik begreep dat de AC-OUT een backfeed kan introduceren?
Alvast bedankt!
Hoe dik is die 5 aderige kabel? Waarmee heb je m in de hoofd-meterkast afgezekerd? Welke MP'en heb je op het oog?
Bij normaal bedrijf staat de AC-IN aan de AC-OUT. Heb je stroomstoring, dan gaat de AC-IN eraf en heb je alleen nog stroom via de AC-OUT. Daarom mag je het net ook niet zonder noodschakelaar aan de AC-OUT koppelen. Daar krijg je vloekende tot rokende elektriciens van. Dan moet je een noodschakelaar in je hoofd-meterkast zetten, zodat de AC-OUT nooit het net invoedt.
Noodschakelaar moet je niet de Hager nemen, maar de Sontheimer. Dit ivm de zwevende nul van de Hagers.
[ Voor 63% gewijzigd door SkiFan op 18-11-2025 11:15 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
[ Voor 45% gewijzigd door pegagus op 18-11-2025 11:44 ]
Vandaar dat er een alamat zit met het label Victron MP/Wallbox erop. Die gaat naar het achterste deel van de kelder waar een onderverdeler zit met daarin weer 6 remautomaten, 3 x 16A meen ik voor de MP en 3 x 16A voor de wallbox. Aangezien ik geen stroom uit het net naar de Victrons sluis, kan ik met een 3 x 16A alamat af. Zodra ik met spothandel bezig zou gaan, zou ik die moeten vervangen door een 3 x 35A exemplaar.
Mijn hele huis is onderkelderd, dus da's best makkelijk een kabel extra trekken.
[ Voor 45% gewijzigd door SkiFan op 18-11-2025 12:40 ]
Nee, dat hoeft niet. Kijk even naar het blokschema van de MP II, dan zie je dat alles al met elkaar verbonden zijn.pegagus schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:27:
Sluit je dan AC-IN en AC-OUT1 kort?
Echter met één aansluiting is eilandbedrijf niet mogelijk.De Victron levert dan dus wel terug aan het huis, zolang de netspanning aanwezig is.
Kleine aanvulling; het zou wel kunnen, mits je 2 omschakelaars hebt. Dan zou je die aanvoer kabel voor noodstroom kunnen gebruiken. Maar handig is dat niet, en erg foutgevoelig. Bovendien zijn die Sontheimers ook niet gratis.Conrado schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:39:
[...]
Nee, dat hoeft niet. Kijk even naar het blokschema van de MP II, dan zie je dat alles al met elkaar verbonden zijn.
Echter met één aansluiting is eilandbedrijf niet mogelijk.De Victron levert dan dus wel terug aan het huis, zolang de netspanning aanwezig is.
[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 18-11-2025 12:43 ]
Het antwoord is dan dat dit dus niet kan. Die werkschakelaar is een manier om de Victrons te by-passen. Twee werkschakelaars zou kunnen, met het risico dat je nog steeds het net voed, in plaats van je eigen installatie.El-Bunty schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:43:
Kan de geschakelde AC-OUT aangesloten worden op deze automaat of leveren de Victrons terug op de AC-IN?
[ Voor 15% gewijzigd door pegagus op 18-11-2025 12:45 ]
Hier ook alles volgens de normen en documentatie.Cruiseronline schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:02:
[...]
ik zat meer te denken: huis brandt af. niemand thuis gelukkig. Brandoorzaak: kortsluiting. ESS aanwezig. Herbouwwaarde 1MEUR. Weet niet of een verzekeraar dan spijkers op laag water gaat zoeken. Maar tegelijk vermoed ik dat bedrijven zoals dat van Harold Halewijn die dit soort systemen aan de lopende band installeren overtuigd zijn dat ze juridisch aan de goede kant van de wet staan en dat hun installaties conform de normen zijn.
Ik zit nog in de research fase, maar over een maand de sleutels van een kantoor van 330m2 wat ik ga verbouwen tot woning. Wel geisoleerd, maar verder nul verduurzaming op dit moment, en 100m2 plat dak op 9 meter hoog zonder schaduw. Mn handen jeuken om t grondig, toekomstbestendig en conform de normen aan te pakken, en alle opties liggen nog open.
Zie ook: John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Misschien half off-topic, maar wat zijn dat voor ethernet busbar blokjes in je groepenkast? Dat is een mooie oplossing om de bekabeling netjes weg te werken!SkiFan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:03:
De omschakelaar tussen net en noodstroom. Zie hieronder boven in mijn meterkast.
[Afbeelding]
En nog even een vraag van mijn kant voor mensen die een Victron Smart BMS hebben: moet ik het bms-kabeltje (3polig ronde stekker) ook ergens aansluiten als ik de Yixiang boxen ook al via can-bms aansluit op de Cerbo? Zo ja, sluit ik dan male en female gewoon op de Smart BMS aan? Voelt als 'n soort bypass namelijk, maar ik kan niet echt vinden hoe je die moet gebruiken. Ik verwacht eigenlijk dat ik het kabeltje niet nodig heb omdat de Canbus de informatie al doorgeeft aan de Smart BMS. Maar misschien kan iemand uitsluitsel geven?
En een update van ons systeem. Ik ben nog niet helemaal blij met de bekabeling en afwerking maar had de draadgoten te klein besteld. Ik had even onderschat hoe lastig de dc-bekabeling is 😂
[ Voor 52% gewijzigd door born2tweak op 18-11-2025 13:51 ]
Een victron SmartBMS met yixiang boxen? Vanwaar die keus? Dat lijkt me niet de juiste combinatie of heb ik iets gemist? De yixiang boxen hebben een JK bms aan boord, SmartBMS weghalen en vervangen voor een lynx shunt, of nog beter, een smart shunt..born2tweak schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:27:
[...]
Misschien half off-topic, maar wat zijn dat voor ethernet busbar blokjes in je groepenkast? Dat is een mooie oplossing om de bekabeling netjes weg te werken!
En nog even een vraag van mijn kant voor mensen die een Victron Smart BMS hebben: moet ik het bms-kabeltje (3polig ronde stekker) ook ergens aansluiten als ik de Yixiang boxen ook al via can-bms aansluit op de Cerbo? Zo ja, sluit ik dan male en female gewoon op de Smart BMS aan? Voelt als 'n soort bypass namelijk, maar ik kan niet echt vinden hoe je die moet gebruiken. Ik verwacht eigenlijk dat ik het kabeltje niet nodig heb omdat de Canbus de informatie al doorgeeft aan de Smart BMS. Maar misschien kan iemand uitsluitsel geven?
En een update van ons systeem. Ik ben nog niet helemaal blij met de bekabeling en afwerking maar had de draadgoten te klein besteld. Ik had even onderschat hoe lastig de dc-bekabeling is 😂
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Het is hier vaker voorbij gekomen, het zou moeten kunnen. Aangezien de JK BMS kan praten met de Victron BMS zorgt er volgens mij voor dat de SmartBMS als tweede lijn kan fungeren. Ja, het is misschien overkill omdat de JK BMS het meeste al regelt maar ik wilde net als anderen hier graag iets in de Victron keten hebben wat ongeveer hetzelfde kan doen: afschakelen in geval van issues en monitoren wat er gebeurt.Japie.G schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:53:
[...]
Een victron SmartBMS met yixiang boxen? Vanwaar die keus? Dat lijkt me niet de juiste combinatie of heb ik iets gemist? De yixiang boxen hebben een JK bms aan boord, SmartBMS weghalen en vervangen voor een lynx shunt, of nog beter, een smart shunt..
Jij woont zeker in Portugal? kortsluiting zonder spanning blijft kortsluiting...Hermarcel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:55:
[...]
Ik zat te denken, als leek: Laten we het eens anders benaderen. Ben benieuwd hoe je/men daar over denkt.
In mijn beleving is de installatie automaat er vooral om andere magnetische en thermische beveiligingen verder in de keten niet te laten trippen, en om de bedrading te beschermen, en is de aardlek automaat er om mensen te beschermen. (misschien heb ik het helemaal fout, ik ben blij als onwetende amateur).
Als de stroomvoorziening (Victron) eruit klapt voordat de draden doorgesmolten zijn is dat deel-doel bereikt. Als de mensen beschermd zijn door een ALS: nog een doel bereikt. De manier om de de Victron omgeving te beschermen is dus lichtere installatie automaten nemen....
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Ik ben nog aan het broeden, maar wanneer je deze https://zonnigewinkel.nl/...stroom-schakelaar-3-fase/ direct achter je hoofdschakelaar zet en de backup niet gebruikt, heb je een automatische afschakeling van het net. Met de Sontheimer kun je dan handmatig schakelen tussen AC-IN en AC-OUT1.SkiFan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:42:
[...]
Kleine aanvulling; het zou wel kunnen, mits je 2 omschakelaars hebt. Dan zou je die aanvoer kabel voor noodstroom kunnen gebruiken. Maar handig is dat niet, en erg foutgevoelig. Bovendien zijn die Sontheimers ook niet gratis.
Eigenlijk ben ik benieuwd of het technisch wel kan om AC-IN en AC-OUT1 kort te sluiten. Want dan kun je die Bliq ATS als automatische noodschakelaar gebruiken.
Ik vind het nogal ernstig dat er bij die bovenstaande ATS geen amperage-waarde genoemd staat. Ook niet op de ATS. Edit: Van Geya vind je m voor iets meer dan de helft en daar staat wel 63A op de behuizing geprint. Maar is het dan 3 x 63A of totaal 63A? Voor de meeste mensen weinig relevant, maar ik heb wel 3 x 63A (afgezekerd met 3 x 50A) thuis liggen. Of moet ik zeggen zu Hause.
[ Voor 57% gewijzigd door SkiFan op 18-11-2025 14:57 ]
@John245 yep, dat topic staat ook in mn "to read" lijst. Bedankt voor al het werk wat je erin hebt gestopt, en de bijdragen van iedereen. Hier op dit forum zitten veel mensen met hart voor de zaak, erg bijzonder.John245 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:45:
[...]
Hier ook alles volgens de normen en documentatie.
Zie ook: John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
IK heb dat in mijn ontwerp ook voorzien. Niet om het BMS, dat laat ik aan het ingebouwde BMS in de batterij over, maar om het relais. Op basis van veiligheidscriteria kan ik dan het DC-deel afkoppelen.Japie.G schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:53:
Een victron SmartBMS met yixiang boxen? Vanwaar die keus?
Thx voor de opmerking, dit is evt ook een optie natuurlijk, ik heb nu nog een vast contract met saldering en kleine teruglever boete. maar nog voordelig. gaat om voorbereid te zijn op 2027.GJzon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:06:
[...]
Volgens mij is het voor jou goedkoper om naar een stekker-thuisaccu te kijken. Bijv. Marstek (Venus A) of Zendure Hyper 2000. Veel minder investering nodig en je kunt eerst met een kleine capaciteit beginnen en later eventueel uitbreiden. Denk in jouw geval op dit moment tussen 1700 en 2400 EUR.
Kun je in ieder geval een groot deel van je nachtverbruik opvangen. 's Winters (november - februari) levert e.e.a. toch al niets op.
Als je weet wat je 's zomers 's nachts verbruikt, kun je ongeveer je behoefte inschatten.
Je kunt een Envoy instellen op ca. 0 export als je geen terugleverkosten wilt betalen.
Een Victron systeem is veel te uitgebreid voor wat je wil. Terugverdientijd van meer dan 15 jaar is van de zotte.
Je moet 't in 3-5 jaar kunnen terugverdienen vind ik. Anders gewoon niet doen.
Ik heb 30 panelen en kan toe met 25 kWh accu's. Puur nodig door de factor 1 regel.
16, laat staan 32 kWh vind ik voor jou een flinke overkill.
Had 't net uitgezocht voor m'n broer. 10 panelen 275 Watt. Accu van 4 kWh was meeeer dan genoeg.
Heeft nu 178,-/jaar terugleverkosten. Verbruik 2000 kWh/jaar en 1400 kWh teruglevering.
En wacht vooral tot na de winter. 2026 of 2027. Neem aan dat de prijzen dan flink gedaald zijn. En kwaliteit beter.
Als je nog een contract hebt waarbij je volledig kunt salderen c.q. geen terugleverkosten betaalt, dan is voorjaar 2027 vroeg genoeg om een keuze te maken. Kun je intussen gaan sparen.
Mijn 2 cent.
maar jij denkt dat een 4KWh voldoende is? en 1.2Kw leveren. Dan kan ik amper mijn kookplaat aanzetten.
https://webshop.bliq.ener...kelaar-4p-3-fase-63a-230vSkiFan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:49:
Je kunt natuurlijk ook gewoon je huis via de AC-OUT aansluiten. Alleen heb je dan een probleem wanneer je de Victrons update of wanneer die uitvallen door een storing.
Ik vind het nogal ernstig dat er bij die bovenstaande ATS geen amperage-waarde genoemd staat. Ook niet op de ATS. Edit: Van Geya vind je m voor iets meer dan de helft en daar staat wel 63A op de behuizing geprint. Maar is het dan 3 x 63A of totaal 63A? Voor de meeste mensen weinig relevant, maar ik heb wel 3 x 63A (afgezekerd met 3 x 50A) thuis liggen. Of moet ik zeggen zu Hause.
Maar ik vermoed dat geen accu’s kun laden vanaf het net op AC-OUT? Edit, dat kan uiteraard wel. Verder heb je ook nog wel een stroommeting nodig wanneer je met een enkele kabel werkt. Anders weet de Victron niet wanneer er vermogen wordt gevraagd, als het net ook levert.
Ik heb ook een Smart BMS met JK boxen.born2tweak schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:02:
[...]
Het is hier vaker voorbij gekomen, het zou moeten kunnen. Aangezien de JK BMS kan praten met de Victron BMS zorgt er volgens mij voor dat de SmartBMS als tweede lijn kan fungeren. Ja, het is misschien overkill omdat de JK BMS het meeste al regelt maar ik wilde net als anderen hier graag iets in de Victron keten hebben wat ongeveer hetzelfde kan doen: afschakelen in geval van issues en monitoren wat er gebeurt.
Je moet inderdaad de in-out met de ronde kabel door lussen. De SmartBMS kan namelijk fysiek afschakelen indien er een probleem is.
Extra veiligheid wat je voor te veel geld kan toevoegen.
Maar ik vind dit (€1100) het dus waard.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
---- op Di, 18 Nov 2025 09:28:20 +0100 > schreef ----
Interesse in Victron systeem voor pv en batterij, echter vraag ik mij af of in eilandbedrijf de installatie voldoet aan de normen (bijv NEN1010) wb overbelasting. Is de installatie conform alle normen wanneer in eilandbedrijf de victron de magnetische beveiliging van de installatieautomaten overneemt in geval van kortsluiting? Die laatste zullen immers niet voldoende kortsluitstroom ontvangen van de victron, en de victron zal zelf uitgaan. De verschillen met normaal bedrijf is dat 1. nu alle groepen achter 1 grote "installatieautomaat (de victron) zitten ipv individuele automaten. En 2. is de uitschakelkarakteristiek van de victron wellicht anders dan de type B (of C) automaten in de groepenkast. Deze vraag in de context dat de hele woning achter de AC out 1 hangt, en de installatie in eilandbedrijf opereert. Dank!
Goedemiddag,
De huis installatie is leidend in eiland bedrijf. Dus de automaten die nu de voeding naar wandcontactdozen e.d. beveiliging blijven daar zitten. In plaats van het net zal dan de uitgaande automaat van het Victron systeem de hoofdbeveiliging doen.
De omvormers Multiplus 3000 en in enkele situatie ook de Multiplus 5000 kunnen niet de kortsluitstroom genereren die een standaard huis-automaat B16 nodig heeft om uit te schakelen. Aardleks blijven wel functioneren/beveiligen.
Als de mautomaat niet tript zal de omvormer zelf uitvallen agv overbelasting. De afschakeltijd is dan 500 ms.
De Multiplus 4500, 6500 en 800 kunnen wel voldoende kortsluitstroom genereren voor een standaard B16 automaat.
Als de automaat zwaarder is geldt dat dan de omvormer zichzelf uitschakelt.
m.vr.gr.
Harold
Hij zegt hier dus dat de MP 3000 en 5000 niet de kortsluitstoom kunnen leveren, dat zei hij al in zijn video.Cruiseronline schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:28:
Voor de geinteresseerden. Ik had de vraag over NEN-conformiteit in eiland bedrijf uitgezet naar Harold Halewijn. Hieronder mijn vraag en zijn reactie. Het valt me op dat hij de technische aspecten uitlegt, maar niks zegt over NEN-conformiteit, dus ik ga dit nog even opvolgen met hem.
---- op Di, 18 Nov 2025 09:28:20 +0100 > schreef ----
Interesse in Victron systeem voor pv en batterij, echter vraag ik mij af of in eilandbedrijf de installatie voldoet aan de normen (bijv NEN1010) wb overbelasting. Is de installatie conform alle normen wanneer in eilandbedrijf de victron de magnetische beveiliging van de installatieautomaten overneemt in geval van kortsluiting? Die laatste zullen immers niet voldoende kortsluitstroom ontvangen van de victron, en de victron zal zelf uitgaan. De verschillen met normaal bedrijf is dat 1. nu alle groepen achter 1 grote "installatieautomaat (de victron) zitten ipv individuele automaten. En 2. is de uitschakelkarakteristiek van de victron wellicht anders dan de type B (of C) automaten in de groepenkast. Deze vraag in de context dat de hele woning achter de AC out 1 hangt, en de installatie in eilandbedrijf opereert. Dank!
Goedemiddag,
De huis installatie is leidend in eiland bedrijf. Dus de automaten die nu de voeding naar wandcontactdozen e.d. beveiliging blijven daar zitten. In plaats van het net zal dan de uitgaande automaat van het Victron systeem de hoofdbeveiliging doen.
De omvormers Multiplus 3000 en in enkele situatie ook de Multiplus 5000 kunnen niet de kortsluitstroom genereren die een standaard huis-automaat B16 nodig heeft om uit te schakelen. Aardleks blijven wel functioneren/beveiligen.
Als de mautomaat niet tript zal de omvormer zelf uitvallen agv overbelasting. De afschakeltijd is dan 500 ms.
De Multiplus 4500, 6500 en 800 kunnen wel voldoende kortsluitstroom genereren voor een standaard B16 automaat.
Als de automaat zwaarder is geldt dat dan de omvormer zichzelf uitschakelt.
m.vr.gr.
Harold
En de 4K5 en de 6K5 kunnen dat wel (waarom zet Victron dat niet in de sheets, ben je van al het gezeik af)(betekend ook dat ze aansprakkelijk zijn als het niet werkt, daarom zetten ze dat er ook niet in)
En als de automaat niet werkt (zoals verplicht in de NEN1010 gesteld), dan grijpt de MP in binnen 500ms
En er vind ook nog een automatische reset plaatst voor 3x, zou mooi zijn als dat instelbaar is tot 0~3
Dan graag.
Dat kan: “optie 6 do not restart after short circuit”bommer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:07:
Ik vraag mij die 500ms trouwens af, als ik de video van Harold bekijk, waar de MP ingrijpt. Dat duurt langer dan 500ms.
En er vind ook nog een automatische reset plaatst voor 3x, zou mooi zijn als dat instelbaar is tot 0~3
https://www.victronenergy...en/inverter-settings.html
Ik denk dat deze optie misschien een acceptabele mitigatie kan zijn qua échte veiligheid maar of het ook aan de NEN1010 voldoet…
Zou jij hier tevreden mee zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 18-11-2025 19:19 ]
Los van de norm, heb ik vertrouwen in mijn A klasse installatie automaten.Q schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:16:
[...]
Dat kan: “optie 6 do not restart after short circuit”
https://www.victronenergy...en/inverter-settings.html
Ik denk dat deze optie misschien een acceptabele mitigatie kan zijn qua échte veiligheid maar of het ook aan de NEN1010 voldoet…
Zou jij hier tevreden mee zijn?
Dus wil ook graag dat ze werken, mocht dat niet kunnen. Dan een oplossing die minstens zo betrouwbaar en snel reageert als een installatie automaat.
Veiligheid van mijn gezin voor alles, ik zie al knutsel accu bakken van mdf op YT voorbij komen. Man man man, waar ben je meebezig.
Daarbij is het lekker als het allemaal normatief is, dit scheelt veel gedoe met verzekering, mocht er toch iets misgaan.
Als het inhoud dat ik dan 6 omvormers moet plaatsen, dan is dat zo. Liever niet natuurlijk. Op een gegeven moment wordt het ook de investering niet meer waard.
Dan zal ik een afweging maken en vermoedelijk geen systeem plaatsen.
Fijn als we ook nog een beschrijving kunnen vinden
Over de exact werking.
Ik weet niet precies wat je zoekt qua beschrijving over de exacte werking, wat zou jij verwachten?bommer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:41:
Wel mooi dat de optie er al inzit, zeker een pro.
Fijn als we ook nog een beschrijving kunnen vinden
Over de exact werking.
Ik vond de demonstratie van Harrold erg duidelijk, toen hij in die oude video de schakelaar omhaalde. Het duurde 1.5 seconden (gemeten met stopwatch) totdat de multiplus afsloeg, met een flinke haspel er tussen.
YouTube: Kortsluiting en overbelasting Vanaf minuut 31
Een automaat reageert vrijwel instant en de multiplus doet er relatief lang over om af te schakelen.
De vraag is wat er echt kan en gaat gebeuren in die 1.5 seconden in een apparaat met kortsluiting van zeg 30-40A.
Is dit “goed genoeg” of niet?
Misschien is deze reactietijd al dusdanig dat (meerdere) normen worden overschreden en dat er dus nog steeds niet de condities zijn geschapen voor de veiligheid en zekerheid die je zoekt.
Zonder haspel gok ik op een grotere stroom en snellere reactie, maar dat is niet gedemonstreerd, we zien daar niets concreets van.
Het kan zijn dat jouw wensen er anders uit zien, maar in NL is eilandbedrijf iets wat heel weinig voor zal komen. Worst-case zal je misschien ooit een paar dagen in eiland bedrijf moeten draaien en die kans is enorm klein.
Aangezien de risico's zich alleen manifesteren in eiland bedrijf, vind ik persoonlijk de beveiliging van de MP met de configuratie dat deze uit blijft na 1x kortsluiting voldoende. Ik kan me niet baseren op normen en wetten. Ik zie het meer als een risico afweging kans x impact.
Kans: enorm klein doordat mensen niet zo vaak in eiland bedrijf draaien.
Impact: voldoende gereduceerd door gedrag multiplus, al is dat niet 'perfect'.
[ Voor 25% gewijzigd door Q op 18-11-2025 21:06 ]
Ik heb in de meterkast een 3f alamat op de hoofdrail aangesloten die doorgaat naar drie multiplussen ac-in. Op de ac-out is verder niets aangesloten. Hij draait alleen ESS voor eigen verbruik solar energie. De accu staat nu in lage laadtoestand dus in mijn beleving doen de multi’s dan helemaal niets en staan ze alleen in standby te wachten tot er weer wat zon gaat schijnen.
Ik loop net het schuurtje in en hoor een vertrouwde zoem uit de multi’s komen. Maar toen dacht ik… ze doen toch niks? Dus ik voor de lol even een amperetang op de fasedraden bij de multi’s… meet ik 0,6a ac op elke fase, wat overeenkomt met mijn huidige huisverbruik. Euhhh ik snap er niets van. Ik had hier nu alleen standby verbruik van de multi’s verwacht 🤪
Ik ben vast oerdom, maar dit is de eerste meting tijdens dit accuproject die ik niet snap. Het antwoord is vast simpel, maar hoe kan daar mijn huisverbruik lopen terwijl er niets uit de accu komt en er geen ac-out is aangesloten.. wie helpt me uit deze breinkronkel😅
Met wat je nu hebt geschreven zie ik ook geen antwoord.Japie.G schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:11:
Ik heb iets waar ik een brainfairt van krijg.
Ik heb in de meterkast een 3f alamat op de hoofdrail aangesloten die doorgaat naar drie multiplussen ac-in. Op de ac-out is verder niets aangesloten. Hij draait alleen ESS voor eigen verbruik solar energie. De accu staat nu in lage laadtoestand dus in mijn beleving doen de multi’s dan helemaal niets en staan ze alleen in standby te wachten tot er weer wat zon gaat schijnen.
Ik loop net het schuurtje in en hoor een vertrouwde zoem uit de multi’s komen. Maar toen dacht ik… ze doen toch niks? Dus ik voor de lol even een amperetang op de fasedraden bij de multi’s… meet ik 0,6a ac op elke fase, wat overeenkomt met mijn huidige huisverbruik. Euhhh ik snap er niets van. Ik had hier nu alleen standby verbruik van de multi’s verwacht 🤪
Ik ben vast oerdom, maar dit is de eerste meting tijdens dit accuproject die ik niet snap. Het antwoord is vast simpel, maar hoe kan daar mijn huisverbruik lopen terwijl er niets uit de accu komt en er geen ac-out is aangesloten.. wie helpt me uit deze breinkronkel😅
Als je een VM75 bij de hoofdaansluiting hebt, en er loopt toevallig om de een of andere reden toch wel een accu/DESS status om NOM te benaderen dan kan ik het uitleggen, maar dat schrijf je niet.
Ja et zit een victron 3 fase gridmeter op de draden van de hoofdschakelaar in de meterkast. Soc staat op 50pct, wat mijn minimale ess soc is voor de donkere maanden. ESS status #1: laadtoestand laagBeer070 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:16:
[...]
Met wat je nu hebt geschreven zie ik ook geen antwoord.
Als je een VM75 bij de hoofdaansluiting hebt, en er loopt toevallig om de een of andere reden toch wel een accu/DESS status om NOM te benaderen dan kan ik het uitleggen, maar dat schrijf je niet.
Of de china alie amperetang is gaar…
Edit: of zou het blindstroom zijn… ik meet natuurlijk geen vermogen op deze manier..
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 18-11-2025 22:36 ]
Ik heb de eerste paar keer wisselstroom ampere meten de nul erbij gepakt... en dan meet je altijd iets raars.(0).Japie.G schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:19:
[...]
Ja et zit een victron 3 fase gridmeter op de draden van de hoofdschakelaar in de meterkast. Soc staat op 50pct, wat mijn minimale ess soc is voor de donkere maanden. ESS status #1: laadtoestand laag
Of de china alie amperetang is gaar…
Edit: of zou het blindstroom zijn… ik meet natuurlijk geen vermogen op deze manier..
Jij bent vast verstandiger dan ik... en misschien even de tang testen op de aders in je hoofdaansluiting?
:strip_exif()/f/image/hFPQzy3SKV5ERO4TtQC0pzTi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t8chtfcECxgmc4oOoZjEwjys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LjvmJis4xqEJkms7cVVfDt51.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dFuk2YYUAcO9FOI514mnGcoZ.jpg?f=fotoalbum_large)