Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ben ook benieuwd, want ik vind het wel een interessante batterij.Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:41:
Zijn er hier mensen met een of meerdere Dyness Powerbrick (Plus) batterijen? Zo ja, hoe zijn de evaringen hiermee en in welke Victron opstelling functioneert deze bij jou?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gaat harder dan je denkt hoor. 8kW thermische output gemiddeld over 24 uur met COP4 vraagt al 48kWh electrisch.Conrado schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
Ehh.... 50 kWh per dag voor een warmptepomp??? Dan kun je beter elektrische radiatoren kopen
[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 08-08-2026 19:41 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Volgens mij mag dit niet. Ik zou kijken naar een professioneel aggregaat en eventueel compensatie van de netbeheerder voor de kosten.zerox123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:46:
Dit wordt opgelost door een aansluiting van de buurman. Dit is een 3fase aansluiting die ik op bijvoorbeeld 6A ga begrenzen, en waarschijnlijk niet op ga terugleveren.
Een modern stage 5 aggregaat op HVO is in uitstoot niet slechter dan een net aansluiting. Met je Victron systeem er bij heb je een heel stabiele afname, dat maakt het makkelijk. Op de zakelijke markt is dit een vrij standaard oplossing.
Zo'n ding kan best ~ 500W per uur gebruiken, soms wat meer. Dan nog even sanitair warm water bereiden. Dan zit je op een slechte dag toch al snel op 30(+) kWh.Conrado schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
Ehh.... 50 kWh per dag voor een warmptepomp??? Dan kun je beter elektrische radiatoren kopen
Zeker als je een wat groter bemeten WP hebt, slechter geisoleerd huis, enz.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Heb ik ook aan gedacht, maar wie gaat mij hier op aanspreken? We hebben een aansluiting op tijd aangevraagd, en die komt er ook gewoon. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente een aggregaat gaat eisen(met de bijbehorende uitstoot).NTS schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:21:
[...]
Volgens mij mag dit niet. Ik zou kijken naar een professioneel aggregaat en eventueel compensatie van de netbeheerder voor de kosten.
[...]
Ik hou het wel in mijn achterhoofd voor het geval het, om wat reden dan ook, niet meer gaat om de aansluiting van de buurman te gebruiken.
@zerox123 heeft het over een nieuwbouw woning. Welke nieuwbouwwoning heeft op een winterdag 8x24=192 kWh thermisch nodig om op temperatuur te blijven? De helft op een zeer koude dag lijkt me meer in de buurt komen mits het ook nog een flink grote woning is. Maar doorgaans zal het een stuk lager liggen.P5ycho schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:13:
[...]
Gaat harder dan je denkt hoor. 8kW thermische output gemiddeld over 24 uur met COP4 vraagt al 48kWh electrisch.
Ik vind het wel een interessante casus trouwens
De gemeente krijg je geen problemen mee. Met je netbeheerder waarschijnlijk wel. Je kunt niet zomaar een aansluiting delen.zerox123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:48:
[...]
Heb ik ook aan gedacht, maar wie gaat mij hier op aanspreken? We hebben een aansluiting op tijd aangevraagd, en die komt er ook gewoon. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente een aggregaat gaat eisen(met de bijbehorende uitstoot).
Ik hou het wel in mijn achterhoofd voor het geval het, om wat reden dan ook, niet meer gaat om de aansluiting van de buurman te gebruiken.
Tijdens de erg koude dagen afgelopen januari was dit mijn verbruik.Conrado schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
Regelmatig boven de 50kWh verbruik dus voor verwarming en SWW. We hebben een redelijke woning, meer dan 200m2 vloeroppervlak, maar het is ook goed geïsoleerd. Als het buiten echt koud is dan tikt het verbruik goed aan.
:strip_exif()/f/image/6xpjWxI5mASVsVH6rdUBW810.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, en ik verwarm er ook nog een 55m2 garage mee....
[ Voor 4% gewijzigd door HRV op 08-08-2026 20:29 ]
Een nieuwbouwwoning van 400m2 danFranciesco schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:10:
[...]
@zerox123 heeft het over een nieuwbouw woning. Welke nieuwbouwwoning heeft op een winterdag 8x24=192 kWh thermisch nodig om op temperatuur te blijven? De helft op een zeer koude dag lijkt me meer in de buurt komen mits het ook nog een flink grote woning is. Maar doorgaans zal het een stuk lager liggen.
Ik vind het wel een interessante casus trouwens
[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 08-08-2026 20:45 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
De uitstoot op HVO is per kWh vergelijkbaar met die van het net op winterdagen. Stroom van het net komt op die dagen ook van gas en kolen.zerox123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:48:
[...] Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente een aggregaat gaat eisen(met de bijbehorende uitstoot).
In Amsterdam is er een drijvende wijk die met zijn allen 1 3x 25A aansluiting delen met veel solar en accu's. Omdat het anders niet kon. Wel met toestemming.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik had afgelopen winter een paar dagen van 100kwh. Met een COP van 3.7. Electrische radiatoren hadden dan 370kwh/dag gekost.Conrado schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
Hopelijk krijgen we deze winter een cv houtkachel geïnstalleerd.
Als je later wil uitbreiden met PV is een multi-RS solar wellicht interessant. Scheelt 21% btw omdat die als PV omvormer wordt gezien, en dan is het prijsverschil nog maar 120 euro.stefdej schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:43:
Dag,
Na een tijdje meegelezen te hebben en me verdiept te hebben in de materie ben ik tot onderstaand ontwerp gekomen. Ik heb hier eerder al eens een eerste opzet gepost, maar deze is inmiddels verder uitgewerkt.
Situatie
Volgend jaar wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met 10×420 Wp (4,2 kWp) zonnepanelen. Later wil ik eventueel nog uitbreiden met extra panelen via een Victron SmartSolar MPPT.
Het doel van de thuisbatterij is:In eerste instantie wil ik de batterij echter bouwen in het haardhok van mijn ouderlijk huis, zodat ik ervaring kan opdoen voordat hij naar de nieuwbouwwoning verhuist.
- meer eigen PV-verbruik;
- minder netafname op dure momenten (dynamisch contract);
- ervaring opdoen met Victron ESS/DESS;
- gewoon een leuk hobbyproject.
De huidige situatie:De Victron komt op dezelfde voedingskabel te hangen.
- 3×25 A aansluiting;
- SolarEdge HD-Wave 5000H in het haardhok;
- Haardhok staat circa 15 meter van de woning;
- voeding naar het haardhok is 3×4 mm², afgezekerd met 25 A / 300 mA.
In eerste instantie beperk ik de Victron softwarematig tot ongeveer 1 kW, zodat ik rustig kan testen. Uiteindelijk wil ik proberen de SolarEdge uit te lezen, zodat de Victron zichzelf kan begrenzen en het totale vermogen over de kabel nooit boven ongeveer 25 A (~5,7 kW) uitkomt.
ComponentenOntwerp
WatPrijs/stuk Aantal Totaal link Gotion 104Ah € 26,95 16 € 431,20 NKON JK PB1A16S10P € 99,95 1 € 99,95 NKON Class T 125A zekering + houder € 65,50 1 € 65,50 Lithiumaccus.nl Class T zekering reserve € 45,00 1 € 45,00 Lithiumaccus.nl DC Switch € 29,95 1 € 29,95 NKON Kabel, wartels, werkschakelaar, kabelschoenen € 222,48 1 € 222,48 Elektramat Victron Multiplus II GX 48V - 6k5 € 899,95 1 € 899,95 NKON Rittal omkasting 50x50x30 € 50,00 1 € 50,00 Marktplaats Kunststof Dopjes m6, inschakelweerstand € 22,60 1 € 22,60 Conrad RJ45 € 11,95 1 € 11,95 NKON € 1.878,58
[Afbeelding]
Ik heb bewust gekozen voor een relatief kleine 5,3 kWh accu (16×104 Ah), zodat ik klein kan beginnen. Later wil ik eventueel uitbreiden naar ongeveer 10 of 15kWh
Daarom twijfel ik nog tussen de MultiPlus-II GX 4k5 en de 6k5. De 6k5 lijkt me interessanter als ik later uitbreid, maar misschien is dat helemaal niet nodig.
De accu komt in een Rittal 50×50×30 kast. De kast wil ik eventueel aan de binnenzijde bekleden met Armaflex om condensvorming te beperken. De BMS schakelt laden onder de ingestelde temperatuur uit, dus een paar vorstdagen per jaar vind ik niet direct een probleem. Eventueel kan ik later nog kastverwarming toevoegen.
De energiemeting wil ik doen met een HomeWizard P1, die via wifi gegevens aan de Victron levert (dbus-driver op Venus OS). Mogelijk voeg ik later Home Assistant toe.
Zien jullie rare dingen of hebben jullie opmerkingen?Alvast bedankt voor het meedenken.
- Hoe denken jullie over het uitlezen van de SE omvormer om het totaalvermogen over de kabel te beperken? Omdat dit een tijdelijke opstelling is heb ik geen zin om de straat open te halen om die kabel te vervangen. Idem waarom de P1 meter over wifi gaat, en niet bekabeld.
- Hoe denken jullie over het risico van vorst? Principieel wil ik de batterij niet in de woning, en leek me dit een perfecte plek. Die paar dagen per jaar uitschakeling neem ik voor lief, of ik plaats kastverwarming.
- Is de 6k5 aan te raden? Of toch bij 4k5 blijven, als dit ook voldoende is bij een 1 fase 16kwh opstelling. Ik denk dat ik ook in de toekomst niet snel naar 3fase zal, omdat noodstroom voor mij niet belangrijk is. Ik heb een WCD op de AC OUT 1 toegevoegd, om in ieder geval in het geval van stroomuitval een verlengsnoertje naar de koelkast te kunnen leggen (koud biertje blijft lekker)
Op de juiste JK BMS kan je heating pads installeren die automatisch aan gaan. Tijdens het bouwen van mijn accu boxen had ik niet de juiste krimp voetjes beschikbaar, dus ik heb dat laten zitten, maar 50W aan verwarming in de box is redelijk effectief in de winter. (Op maximaal vermogen als die accu verwarming de hele dag nodig zou zijn is het 1.2kwh/dag….) Let wel op dat je de juiste JK BMS kiest…
Ik weet niet zeker of die p1 meter betrouwbaar data kan leveren aan Victron. In het verleden was dat niet probleemloos. Je kan tegenwoordig ook een Victron VM koppelen over LAN en aan de slag gaan met een wifi bridge. Hangt er vanaf hoe handig je daarmee bent.
In ieder geval heel veel plezier toegewenst!!
No keyboard detected. Press F1 to continue.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik ben weliswaar topic-starter maar ik ben geen deskundige op het gebied van hardware of het aanbod daarvan 'op de markt'.onetime schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:43:
Is het voor jou te doen om een lijst met goede kabels en waar te verkrijgen in de topicstart op te nemen? Er wordt veel naar gevraagd en ik krijg het overzicht niet.
Als er ergens een overzicht is zoals je bedoelt zal ik graag een verwijzing maken. Aan de andere kant, ik verwacht niet dat er een overzicht zou kunnen worden gemaakt waar 'iedereen' het mee eens zou zijn. Lees maar wat er over geschreven wordt. En wat te denken van leveranciers die niet genoemd worden, maar wellicht een prima product leveren.
Één wijze les wil ik meegeven... als je het goedkoopste kiest krijg je ook het goedkoopste.
Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.
Ga er denk ik morgen 1 kopen.Pr088 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:57:
[...]
Ben ook benieuwd, want ik vind het wel een interessante batterij.
Maar moet dan wel de nucleo of cerbo via externe voeding aansluiten want dat kan niet op de dyness of multi rs. Of zie ik dat verkeerd, Kan ik de draad van de Nucleo er gewoon bijsteken want de Dyness heeft maar 1 set aan terminals.
Overigens heb ik net maar heel de handel besteld dan kan ik ook beter zien wat erbij zit en of het allemaal past voordat de elektricien aan de bak gaat.
[ Voor 30% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-08-2026 19:35 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Chance dat de EUR relatief goed staat tov de USD. 3x $459 + 1x $140 - $30 = $1487 = €1304.52 + 3% transactiekosten = €1343.53. Zou DDP moeten zijn, dus komen hopelijk geen extra kosten meer bij. Shipment vanuit Polen. Voor de zekerheid met creditcard betaald.
De knoop was moeilijk owv keuring in België die om CE kan vragen. In ali-chat hebben ze me CE document doorgestuurd voor volle kist (inc. batterijen) wat ze óók verkopen met plausibele productcode. Soit, we zullen wel zien met die keurder.
De EVE MB31 van Nkon cellen liggen hier al 8 maanden te wachten in de droge koele kelder. Voor de zekerheid monitor ik hun spanning af en toe: gemiddeld 6mV gezakt tot 3.249 à 3.252V op alle 48 cellen. Stabieler dan ik had verwacht, de labvoeding 60V/30A (Riden 6030) was ook al aangekocht om als tijdelijke batterijlader te dienen.
In het sales traject vond ik die Yixiang Chinezen nog wel OK. De aftersales was helaas wat minder. Ik had precies een jaar geleden 4 boxen besteld voor 1750,- all incl vanuit Polen. Ik had aangegeven geen haast te hebben en dat verzending met de boot vanuit China ook prima was. Toch bleven ze aandringen op shipping vanuit Polen. Dus okok, als jullie dat zo graag willen..Gunther.S schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:43:
De knoop is hier ondertussen doorgehakt: 3x Yixiang v3 kist gekocht met karretje voor eronder. Ging vlot na chatten met Miaoxin Tie op alibaba, antwoordde snel; gaf wel niet veel korting toen ik er om vroeg, $30 totaal.
Helaas lagen alle dozen behoorlijk in de kreukels (UPS shipping?) en waren ze totaal niet behulpzaam om tot een fatsoenlijke oplossing te komen. Ze hebben er zelf voor gekozen om geen pallet-vracht te nemen. Dan moet je ook niet raar opkijken dat de bezorgers een 40kg? doos liever op de grond gooien dan gewoon netjes neerzetten.
Met een hele whopping 5 euro korting per box heb ik uiteindelijk maar een spuitbus verf gekocht en na een dagje recht timmeren paste alles weer in elkaar.
Y'24
/f/image/2apxJvsKGhT0UZLJ87mOMEkd.png?f=fotoalbum_large)
Mijn victron 70 kWh ontwerp.
Omdat onze EV intern 16v ipv 12v gebruikt, levert die niks over pin 9 + 13 van de aanhangerstekker. De caravan kan dus niet gebruik maken van de auto.
De goedkoopste oplossing is aan de achterkant van de auto de aux poort af te tappen en als we stilstaan die te verbinden met de caravan.
Er is een verbinding tussen de aarde in & uit, zodat de sigarettenaansteker automatisch gebruik maakt van een rechtstreekse 16v verbinding, als die beschikbaar is. Die gebruiken we voornamelijk voor een laptoplader.