• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:28
Laadvenster schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:47:
Zelfbouw 3-fase Victron ESS, eind juni in bedrijf genomen

[Afbeelding]

Systeemspecificaties:

• Omvormers: 3× MultiPlus-II GX 48/6500/100 (samen 18 kVA nominaal), netaansluiting 3×25 A

• Opslag: 64,3 kWh LiFePO4 (51,4 kWh bruikbaar bij 80% ontladingsdiepte) — 2× EVE MB56 16S packs, JK-BMS + Lynx Smart BMS

• Aansturing: Cerbo GX als centrale GX-master

• PV-systeem: 15,36 kWp via GoodWe (GW8K-DT + GW10KN-DT)

De GoodWe's lees ik lokaal uit over UDP 8899 en publiceer ik via Node-RED als virtuele 3-fase PV-inverters op de D-Bus.

Resultaten tot nu toe:

De netafname in de zomer is gedaald naar ~0,5 kWh/dag. Diepste ontlading tot nu toe ~50% SOC, dus de noodstroomreserve is nog nooit aangesproken. Winter is uiteraard nog niet gemeten.

DynamicESS staat bewust nog uit. Mijn huidige contract heeft te weinig prijsspreiding om er iets mee te winnen.

To-do lijst:

• Definitieve fysieke plek voor de noodstop bepalen

• Rookmelder bij de accu's plaatsen (met pushnotificatie via Node-RED)

• Terugleverblokkering inregelen voor de GoodWe's

• Overstappen naar een dynamisch contract (en DESS in Handel-modus activeren)

• Evalueren na één vol kalenderjaar

Mijn vraag:

Ik zoek specifiek naar ervaringen rondom de terugleverblokkering/het knijpen van de GoodWe DT-omvormers via Node-RED.

Heeft iemand dit al betrouwbaar draaien om het vermogen terug te schroeven bij negatieve stroomprijzen of een volle accu?
Erg mooi! Heb je ook een foto van de binnenkant van de goten? En zijn deze helemaal dicht? Gaat dit goed ivm warmte?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:27

• Opslag: 64,3 kWh LiFePO4 (51,4 kWh bruikbaar bij 80% ontladingsdiepte) — 2× EVE MB56 16S packs, JK-BMS + Lynx Smart BMS
Het ziet er goed en netjes uit!

Hoeveel kost een kist eVE MB56 16S pack? Waar kun je het kopen?

Waaraan sluit je de noodstop aan? Wat schakelt het uit?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:08

HRV

SjaakPeer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:04:
Work-in-progress: Nieuwe RS19's in een 42U 19" rack.
Mooi resultaat.

Alleen dat plankje achter je DC breakers... Dat past niet helemaal in het plaatje. Daar zou ik een mooi metalen alternatief voor maken.
  • 6 stuks TOMZN MCCB DC breaker & afzekering van 100A
[Afbeelding]
Ik weet niet of er nog een zekering in de accus zit, maar heeft deze TOMZN voldoende capaciteit bij een kortsluitstroom zoals bijvoorbeeld bij een EF-3 of T-class zekering?

Wat bij dit soort DC breakers ook een dingetje kan zijn is als ze specifiek voor solar zijn gebouwd, en de stroom dus enkel in een richting loopt, ze vaak geen vlamboogbescherming bieden op een accu systeem waarbij ook geladen wordt.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

[Afbeelding]

Systeemspecificaties:

• Omvormers: 3× MultiPlus-II GX 48/6500/100 (samen 18 kVA nominaal), netaansluiting 3×25 A

• PV-systeem: 15,36 kWp via GoodWe (GW8K-DT + GW10KN-DT)

De GoodWe's lees ik lokaal uit over UDP 8899 en publiceer ik via Node-RED als virtuele 3-fase PV-inverters op de D-Bus.

Resultaten tot nu toe:

De netafname in de zomer is gedaald naar ~0,5 kWh/dag. Diepste ontlading tot nu toe ~50% SOC, dus de noodstroomreserve is nog nooit aangesproken. Winter is uiteraard nog niet gemeten.

DynamicESS staat bewust nog uit. Mijn huidige contract heeft te weinig prijsspreiding om er iets mee te winnen.

To-do lijst:

• Definitieve fysieke plek voor de noodstop bepalen

• Rookmelder bij de accu's plaatsen (met pushnotificatie via Node-RED)

• Terugleverblokkering inregelen voor de GoodWe's

• Overstappen naar een dynamisch contract (en DESS in Handel-modus activeren)

• Evalueren na één vol kalenderjaar

Mijn vraag:

Ik zoek specifiek naar ervaringen rondom de terugleverblokkering/het knijpen van de GoodWe DT-omvormers via Node-RED.

Heeft iemand dit al betrouwbaar draaien om het vermogen terug te schroeven bij negatieve stroomprijzen of een volle accu?
Zijn dat Multiplus II GX'en? Als ik naar de afbeelding kijk mis ik de displays. Maar het ziet er wel superstrak uit.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je dit aangesloten hebt, want met een 3 fase systeem heb je best wel wat bekabeling lopen. Ik ben zelf nog bezig in de aanlegfase.

Ik ben nog meer benieuwd naar de geluidsproductie, in bedrijf, want daar is veel over geschreven. Ikzelf heb ze vooralsnog gewoon koud tegen de muur hangen.

Ik twijfel nog over de route van de accukabels. Ik wil alles 70mm² uitvoeren, met de maximale stromen en interne weerstand van de kabels zou de warmteopbouw reuze meevallen. Als dat alsnog een issue wordt heb ik al een ontwerp voor geventileerde deksels klaarliggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsivkFMfEzdPgFqeaN-nOszwBas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ia81XeOgNz1IJMyjEqgXHxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKC8SytZYje0qNxsYINWKOrXXYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER8vyBQc0eYQEUkM8QfASR26.jpg?f=fotoalbum_large

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Systeemspecificaties:

Hoe dat zo? Ik dacht dat je één GX device moest aanschaffen, totaal. Kreeg je de versie met GX erbij in in de aanbieding over zo? En waarom dan nog een losse Cerbo GX?
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste