• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Laadvenster schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:47:
Zelfbouw 3-fase Victron ESS, eind juni in bedrijf genomen

[Afbeelding]

Systeemspecificaties:

• Omvormers: 3× MultiPlus-II GX 48/6500/100 (samen 18 kVA nominaal), netaansluiting 3×25 A

• Opslag: 64,3 kWh LiFePO4 (51,4 kWh bruikbaar bij 80% ontladingsdiepte) — 2× EVE MB56 16S packs, JK-BMS + Lynx Smart BMS

• Aansturing: Cerbo GX als centrale GX-master

• PV-systeem: 15,36 kWp via GoodWe (GW8K-DT + GW10KN-DT)

De GoodWe's lees ik lokaal uit over UDP 8899 en publiceer ik via Node-RED als virtuele 3-fase PV-inverters op de D-Bus.

Resultaten tot nu toe:

De netafname in de zomer is gedaald naar ~0,5 kWh/dag. Diepste ontlading tot nu toe ~50% SOC, dus de noodstroomreserve is nog nooit aangesproken. Winter is uiteraard nog niet gemeten.

DynamicESS staat bewust nog uit. Mijn huidige contract heeft te weinig prijsspreiding om er iets mee te winnen.

To-do lijst:

• Definitieve fysieke plek voor de noodstop bepalen

• Rookmelder bij de accu's plaatsen (met pushnotificatie via Node-RED)

• Terugleverblokkering inregelen voor de GoodWe's

• Overstappen naar een dynamisch contract (en DESS in Handel-modus activeren)

• Evalueren na één vol kalenderjaar

Mijn vraag:

Ik zoek specifiek naar ervaringen rondom de terugleverblokkering/het knijpen van de GoodWe DT-omvormers via Node-RED.

Heeft iemand dit al betrouwbaar draaien om het vermogen terug te schroeven bij negatieve stroomprijzen of een volle accu?
Erg mooi! Heb je ook een foto van de binnenkant van de goten? En zijn deze helemaal dicht? Gaat dit goed ivm warmte?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 16:05

• Opslag: 64,3 kWh LiFePO4 (51,4 kWh bruikbaar bij 80% ontladingsdiepte) — 2× EVE MB56 16S packs, JK-BMS + Lynx Smart BMS
Het ziet er goed en netjes uit!

Hoeveel kost een kist eVE MB56 16S pack? Waar kun je het kopen?

Waaraan sluit je de noodstop aan? Wat schakelt het uit?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:43

HRV

SjaakPeer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:04:
Work-in-progress: Nieuwe RS19's in een 42U 19" rack.
Mooi resultaat.

Alleen dat plankje achter je DC breakers... Dat past niet helemaal in het plaatje. Daar zou ik een mooi metalen alternatief voor maken.
  • 6 stuks TOMZN MCCB DC breaker & afzekering van 100A
[Afbeelding]
Ik weet niet of er nog een zekering in de accus zit, maar heeft deze TOMZN voldoende capaciteit bij een kortsluitstroom zoals bijvoorbeeld bij een EF-3 of T-class zekering?

Wat bij dit soort DC breakers ook een dingetje kan zijn is als ze specifiek voor solar zijn gebouwd, en de stroom dus enkel in een richting loopt, ze vaak geen vlamboogbescherming bieden op een accu systeem waarbij ook geladen wordt.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30

[Afbeelding]

Systeemspecificaties:

• Omvormers: 3× MultiPlus-II GX 48/6500/100 (samen 18 kVA nominaal), netaansluiting 3×25 A

De GoodWe's lees ik lokaal uit over UDP 8899 en publiceer ik via Node-RED als virtuele 3-fase PV-inverters op de D-Bus.

Resultaten tot nu toe:

De netafname in de zomer is gedaald naar ~0,5 kWh/dag. Diepste ontlading tot nu toe ~50% SOC, dus de noodstroomreserve is nog nooit aangesproken. Winter is uiteraard nog niet gemeten.

DynamicESS staat bewust nog uit. Mijn huidige contract heeft te weinig prijsspreiding om er iets mee te winnen.

To-do lijst:

Mijn vraag:

Ik zoek specifiek naar ervaringen rondom de terugleverblokkering/het knijpen van de GoodWe DT-omvormers via Node-RED.

Heeft iemand dit al betrouwbaar draaien om het vermogen terug te schroeven bij negatieve stroomprijzen of een volle accu?
Zijn dat Multiplus II GX'en? Als ik naar de afbeelding kijk mis ik de displays. Maar het ziet er wel superstrak uit.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je dit aangesloten hebt, want met een 3 fase systeem heb je best wel wat bekabeling lopen. Ik ben zelf nog bezig in de aanlegfase.

Ik ben nog meer benieuwd naar de geluidsproductie, in bedrijf, want daar is veel over geschreven. Ikzelf heb ze vooralsnog gewoon koud tegen de muur hangen.

Ik twijfel nog over de route van de accukabels. Ik wil alles 70mm² uitvoeren, met de maximale stromen en interne weerstand van de kabels zou de warmteopbouw reuze meevallen. Als dat alsnog een issue wordt heb ik al een ontwerp voor geventileerde deksels klaarliggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsivkFMfEzdPgFqeaN-nOszwBas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ia81XeOgNz1IJMyjEqgXHxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKC8SytZYje0qNxsYINWKOrXXYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER8vyBQc0eYQEUkM8QfASR26.jpg?f=fotoalbum_large

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Systeemspecificaties:

Hoe dat zo? Ik dacht dat je één GX device moest aanschaffen, totaal. Kreeg je de versie met GX erbij in in de aanbieding over zo? En waarom dan nog een losse Cerbo GX?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Het zijn geen GX'en, want ze hebben geen display. Obvious mistake is obvious ;).

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00

[Afbeelding]

Systeemspecificaties:

Resultaten tot nu toe:

To-do lijst:

Mijn vraag:

Dit ziet er uit als een volledig dichte kabelgoot. Wordt die niet ontzettend warm binnen in met de DC kabels die niet kunnen ventileren?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Oke ik zou toch graag wat advies willen hebben over mijn meterkast. Dit is op dit moment de situatie:
3x25A aansluiting. Vorig jaar samen met een vriend deze helemaal vernieuwd met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3vx7O9elljog9ITybkL0q5ni50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrO1PzyKnviyr7ycHX7z2kwA.jpg?f=fotoalbum_large

En om te zien wat alles is (hopelijk is het duidelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImTxQ21wh_BeH7fg-ulT1r_mgC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4YvsT4NiEgMTnCcD9GarJLj.jpg?f=fotoalbum_large

De kast zit aardig vol.dus wil er moeten aantal zaken aangepast worden. De aardlek Chint van de laadpaal zal naar de garage gaan samen met de aardlekautomaat/groepen van al mijn zonnepanelen.

Ik wil nu gaan bestellen voor 6K5 Victron omvormers:

3x hoofdschakelaar (1 ter vervanging van de huidge welke maar 32A is?)+ 2 bij de Victron omvormers
1x omschakelaar (welke ik nu in de meterkast wil gaan plaatsen)
3x B40A automaten (bij de Victron omvormersplaatsen
1x Installatieautomaat B25 30ma (bij de Victron omvormers plaatsen)
1x Aardlekschaklaar B25 300ma (ookin de meterkast plaatsen na de hoofdschakelaar?)

Zit ik zo op de goede weg of zijn er nog zaken die ik eerst moet aanpassen?

PS: ik weet dat de aardlekautomaat voor de omvormer die er nu in zit een 25A versie is. Deze zit aangesloten op mijn SMA 5.0 omvormer en zit direct op een fase aangesloten. Niet selectief, (i know), Dit geldt ook voor de Chint welke B25 is,maar mijn auto kan maar maximaal 16A laden,dus zal daar nooit overheen gaan, maar gaat dit problemen geven?

Graag hoor ik jullie input of verbeterpunten.

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 19-08-2026 15:36 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:14
blaaspijp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Dit ziet er uit als een volledig dichte kabelgoot. Wordt die niet ontzettend warm binnen in met de DC kabels die niet kunnen ventileren?
Voordeel is dat je ergens in de goot een fan kunt plaatsen (blazen) en aan de andere kant gleuven kunt maken als uitblaasopening......geforceerde koeling.

[ Voor 4% gewijzigd door GJzon op 19-08-2026 15:28 ]

• blaaspijp
Kleine check vraag. Morgen komen mijn noodstop knoppen binnen, deze moet ik nog toevoegen aan mijn 3fase multi RS systeem.

Klopt het dat ik alleen de remote on/off van fase1 hoef te bedienen? En dat de rest dan automatisch volgt?

Ik heb 2 noodknoppen met een NC schakeling besteld.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@blaaspijp Of ze als groep schakelen hangt volgens mij van de instelling af. Controleer hoe het werkt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• P5ycho
Vziw hoef je alleen de L1 master te schakelen als de andere 2 slave in het 3f-trio zijn.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:39
Possible schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:17:

En om te zien wat alles is (hopelijk is het duidelijk)
Een schema maakt duidelijk hoe e.e.a. onderling verbonden is, een foto van jouw groepenkast is meer een "Where is Wally", dus niet echt duidelijk.
3x hoofdschakelaar (1 ter vervanging van de huidge welke maar 32A is?)+ 2 bij de Victron omvormers
1x omschakelaar (welke ik nu in de meterkast wil gaan plaatsen)
3x B40A automaten (bij de Victron omvormersplaatsen
1x Aardlekschaklaar B25 300ma (ookin de meterkast plaatsen na de hoofdschakelaar?)

Dat hangt af van het aansluitschema, zie boven.
PS: ik weet dat de aardlekautomaat voor de omvormer die er nu in zit een 25A versie is. Deze zit aangesloten op mijn SMA 5.0 omvormer en zit direct op een fase aangesloten. Niet selectief, (i know), Dit geldt ook voor de Chint welke B25 is,maar mijn auto kan maar maximaal 16A laden,dus zal daar nooit overheen gaan, maar gaat dit problemen geven?
Dat hangt af van jouw onderlinge groepsbelasting, ook hier doet een schema weer wonderen al dan niet aangevuld met verwachte/geschatte belastingen over alle fase. Jouw voorbeeld gaat over een B25 automaat met een 16A belasting, nee, dat geeft geen problemen. Tenzij...

• HRV

HRV

Possible schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:17:

Zoek even in de laatste 20-30 pagina's. Daar is veel informatie en typenummers gedeeld voor selectieve aardlekschakelaars. Jouw huidige keuze gaat niet lekker werken.

Wat ook nog goed is om te vermelden, hoe lang is het kabeltracé naar de garage, hoe dik maak je de kabels en hoe lopen ze (in de grond, door de kruipruimte...)

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06
blaaspijp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:33:
Kleine check vraag. Morgen komen mijn noodstop knoppen binnen, deze moet ik nog toevoegen aan mijn 3fase multi RS systeem.

Klopt het dat ik alleen de remote on/off van fase1 hoef te bedienen? En dat de rest dan automatisch volgt?

Ik heb ook iets gehoord over Safety Assistant op een ingang van de Cerbon instellen oid en dat dit 'beter' zou zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?

• HRV

HRV

Ik ben er ook net mee bezig (systeem is nog niet live)

Bij twee NC knoppen, eentje in de meterkast, eentje bij de installatie, ga je met parallelle bekabeling nooit een verbreking van het contact krijgen als die op dezelfde Multi zitten. Zolang 1 knop nog "closed" is is er immers verbinding. Serieel kun je ze dus wel verbinden, maar als het met de bekabeling makkelijker is kun je ze ook ieder op een andere Multi aansluiten.

Ik begrijp uit de Victron documentatie dat ze allemaal samen getriggerd zullen worden in een 3-fase systeem en dat het niet uit maakt op welke je de noodstop plaatst. Ik ben dus van plan om de twee noodknoppen ieder aan een aparte Multi te koppelen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

onetime schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:59:
@blaaspijp Of ze als groep schakelen hangt volgens mij van de instelling af. Controleer hoe het werkt.
Dit is correct. Je kunt een 3f multiplus setup zo configureren dat de overgebleven twee fases gewoon door werken en ze niet uitvallen als één fase / multiplus weg valt.

Persoonlijk zou ik de moeite nemen om de noodknop te bedraden naar alle mutiplussen. Zelfs als de setting goed staat.

• blaaspijp
Ik zet de 2 knoppen in serie zodat ze beide het contact kunnen verbreken.

Alle multis koppelen zou een optie zijn maar dat wordt wel veel gedoe met bekabeling.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
Je zou ook beide kunnen doen om het risico op falen zo klein mogelijk te houden.
Een 6 aderige kabel en 2 noodstop knoppen met 3 NC contacten in serie zetten.
Elke Victron dan op 1 NC contact en een eigen kabel paar en ze in de software ook koppelen.
Dan heb je volgens mij de grootste kans dat er bij een noodstop alles afgeschakeld wordt.
In het slechtste geval schakelen alle 3 contacten niet maar die kans lijkt me heeeel minimaal.
Of je nu een 2 aderige of 6 aderige kabel moet trekken maakt ook niet meer uit.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 13:42
Ik heb vandaag ook nog 2 extra noodknoppen geïnstalleerd. Ik heb er nu 3 in totaal: 1 naast de batterijinstallatie, 1 bij de ingang van de garage (waar alles staat) en nu ook 1 in de meterkast. Deze noodknoppen zijn aangesloten op de Lynx BMS, waardoor ik met één druk op de knop het DC-gedeelte fysiek uitschakel. Dit werkt goed, alleen de MultiPlussen blijven aan omdat er nog wel AC-IN-invoer is.

Bij een calamiteit wil je juist dat ook de MultiPlussen echt uitgaan. Hoe doen jullie dit precies? Is er iets te programmeren zodat de MultiPlussen ook uitgaan als het DC-gedeelte wordt afgekoppeld? Of moet ik met een relais werken dat bijvoorbeeld een Hager MZ206 aanstuurt om de AC-IN ook fysiek uit te schakelen?

• HRV

HRV

DmC1982 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:57:
Bij een calamiteit wil je juist dat ook de MultiPlussen echt uitgaan. Hoe doen jullie dit precies? Is er iets te programmeren zodat de MultiPlussen ook uitgaan als het DC-gedeelte wordt afgekoppeld? Of moet ik met een relais werken dat bijvoorbeeld een Hager MZ206 aanstuurt om de AC-IN ook fysiek uit te schakelen?
Standaard funtionaliteit. Zie https://www.victronenergy.com/media/pg/MultiPlus-II_230V/en/installation.html#UUID-a5b7d70e-e531-d5c1-996b-586bd5056af3:~:text=4.5.1.%20Remote,set%20to%20%E2%80%9Con%E2%80%9D.

Er ziet een Remote On/Off connector met een draadbrug (NC) in iedere MP or MRS.

[ Voor 4% gewijzigd door HRV op 20-08-2026 16:04 ]

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:20

swat!

computeraar

Klopt, in een 3-fase setup: L1 danwel de master schakelen en dan volgt de rest.
Het je ook een smart bms? Vergeet die dan niet :)

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• blaaspijp
Zit er op de Smart BMS ook een remote off? Ik ga meteen even controleren.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:56

icecreamfarmer

en het is

DmC1982 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb nu net ook 10 meter TOPCABLE TOXFREE RZ1-K flexibel voedingskabel LSOH 1kV B2ca s1ad1a1 groen 3G10mm² AD8 RZ1-K3G10-B2CA B 1000 besteld.
Ik ga wel een avondje minder uit eten om de andere kabels te compenseren :)
Waar gekocht?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• swat!

swat!

computeraar

blaaspijp schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:34:
Zit er op de Smart BMS ook een remote off? Ik ga meteen even controleren.
Het is de REM aansluiting, pin 10/11 uit mijn hoofd.
Als je er niets aan hebt gedaan is die gebrugt met een klein zwart kabeltje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teV37eKBVqH7YbRujpCuP_k0VV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1AEChXiApETrlRhrmljlujC.png?f=fotoalbum_large

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 13:42
Ik ga kijken of ik een verbinding kan maken tussen de Lynx BMS en de MP1 Remote On/Off connector. Dank voor jullie reactie!

• HRV

HRV

swat! schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:28:
[...]

Klopt, in een 3-fase setup: L1 danwel de master schakelen en dan volgt de rest.
Het je ook een smart bms? Vergeet die dan niet :)
Uit de MultiRS handleiding:
When multiple units are combined in a system — for example in a three-phase setup — you can connect the contact wires to any single unit. The contact’s state is then shared with the rest of the system through the VE.Can connections.
Dit staat niet in de handleiding van de MultiPlus, dus geen idee of het daar ook zo werkt.

• blaaspijp
Noodstop in serie werk goed, op fase 1.

De andere fases schakelen niet direct mee. Is dit opgelost als ik de units synchroniseren instel of haal ik mij dan meer problemen op de hals?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LEgRWT_5ibwT8Xj6hK_BrudLVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jENMLitcbE9vFYJSZXKLdKLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMA2cgvqZwk6s9xSsmboNDg3pKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCen6PtgtFmGc72rU1CUICMu.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@blaaspijp Ik zou "Doorgaan met ontbrekende fase" aanzetten, maar dan denk ik dat wat jij wilt niet meer werkt...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• blaaspijp
Ik zit er nog aan te denken om de noodknop om te bouwen naar mijn Smart BMS. Dan schakel ik direct alle accu's los van de omvormers en gaat alles ook uit.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
blaaspijp schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:22:

De andere fases schakelen niet direct mee. Is dit opgelost als ik de units synchroniseren instel of haal ik mij dan meer problemen op de hals?

~~~[Afbeelding]

~~~[Afbeelding]
Volgens mij moet je dit anders doen en moet je de functie "Force Inverter to Off" / "system shut off" configureren op de ingang waar je de knop op hebt gezet.

Je schakelt al als groep dus dat is goed.

@onetime ik denk niet dat je die wilt aanzetten, 2 van de 3 fases beschikbaar lijkt mij onveilig en mogelijk schadelijk voor apparatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 22-08-2026 09:54 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• onetime
  • Niet online
@Vorkie Inductieplaat gaat er goed mee om, autolader ook, 1 fase spullen hebben nergens last van, wat blijft er over? In de meeste huizen niets.

edit: ik zou "fases schakelen als groep" ook uitzetten. Maximale beschikbaarheid.

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 22-08-2026 14:40 ]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die optie niet uit mag zetten bij een ESS setup met het publieke net als input.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NTS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:26:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die optie niet uit mag zetten bij een ESS setup met het publieke net als input.
ESS doet het dan niet inderdaad.

Geen netcode die het verbied, alleen Victron zelf die zegt doe het niet.

/edit
@onetime

Ik heb toch eens afgevraagd, waarom zou het niet kunnen, met als voorbeeld de inductiekookplaat; ik zou het dus niet graag willen dat mijn fases uit sync zijn.

Heb je zelf ook een 3F Victron systeem en dit al getest terwijl bijvoorbeeld de plaat op vermogen aanstaat?

/edit 2
Na beetje verder zoeken zijn de meeste kookplaten niet écht 3 fases.

[ Voor 129% gewijzigd door Vorkie op 24-08-2026 11:00 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• P5ycho
Volgens mij is er dan geen synchronisatie tussen de omvormers meer, dat kan nare gevolgen hebben.

• Gwaihir
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:39:
@Vorkie Inductieplaat gaat er goed mee om, autolader ook, 1 fase spullen hebben nergens last van, wat blijft er over? In de meeste huizen niets.

edit: ik zou "fases schakelen als groep" ook uitzetten. Maximale beschikbaarheid.
Warmtepomp...

En hier tevens een beregeningspomp. Die kan daar echt niet tegen. Is dan ook beveiligd, maar wel op een manier die los schroeven ter reset nodig heeft.

Maar of ik dan liever alle drie de fasen zou verliezen. Hmm...

• swat!

swat!

computeraar

blaaspijp schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de assistant ook gevonden en aangemaakt?

• blaaspijp
swat! schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

Heb je de assistant ook gevonden en aangemaakt?
Assistent?

• swat!

swat!

computeraar

Emergency stop assistant - software optie:
  • Hardware Connection: Wire a physical latching or momentary emergency mushroom button into an available auxiliary input (AUX2) or the Remote ON/OFF terminal on the Victron inverter. Use a Normally Closed (NC) contact for fail-safe behavior.
  • Software Setup: Open VE.Configure on a computer connected via MK3-USB. Navigate to Assistants, add the Safety Switch (or Programmable/Digital Input) assistant, and assign it to the corresponding AUX input port you wired.
Tegenwoordig is Aux1 gereserveerd, dus die kan je niet gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door swat! op 23-08-2026 08:03 ]

• blaaspijp
Ja maar ik heb het op de hardware connector van de multiRS. die gaat gewoon uit. Dat andere is volgens mij als ik het via de cerbo ga regelen.

• swat!

swat!

computeraar

blaaspijp schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:46:
Ja maar ik heb het op de hardware connector van de multiRS. die gaat gewoon uit. Dat andere is volgens mij als ik het via de cerbo ga regelen.
Welke connector heb je gebruikt?
Ik heb het op een multirs m.b.v. een safety switch op aux2 gedaan (via victron connect ingesteld).

• blaaspijp
Ik heb het op de Remote L/H gedaan connector 5 en 6.

Hier zit een NC verbinding op.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:39
swat! schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

How to Configure an Emergency Stop
  • Hardware Connection: Wire a physical latching or momentary emergency mushroom button into an available auxiliary input (such as AUX1 or AUX2) or the Remote ON/OFF terminal on the Victron inverter. Use a Normally Closed (NC) contact for fail-safe behavior.
  • Software Setup: Open VE.Configure on a computer connected via MK3-USB. Navigate to Assistants, add the Safety Switch (or Programmable/Digital Input) assistant, and assign it to the corresponding AUX input port you wired.
Dit soort AI slop helpt de gemiddelde gebruiker in een Victron kennistopic niet echt. Link dan naar de officiële documentatie of specificeer de verschillen duidelijk: Verschil in gedrag, NO contact, standaard functionaliteit AUX1 op een MP-II, hardware vs software. (Om er een paar te noemen...)

Deze random wijsheden roepen meer vragen op dan dat ze beantwoorden voor iemand die op zoek is naar een Emergency Stop oplossing voor zijn/haar Victron systeem.

• swat!

swat!

computeraar

blaaspijp schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:06:
Ik heb het op de Remote L/H gedaan connector 5 en 6.

Hier zit een NC verbinding op.
In dat geval: Weet je zeker dat je dit op de master hebt gedaan? L1 hoeft niet perse de master te zijn, als het goed is kan je dit zien in VRM -> Apparatenlijst -> VE.Bus System.

Ter info: Ik gebruik de Assistant + Aux2 (software) optie zodat ik er ook een alarm op kan instellen via de cerbo.

[ Voor 13% gewijzigd door swat! op 23-08-2026 07:57 ]

• HRV

HRV

swat! schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:55:
[...]

In dat geval: Weet je zeker dat je dit op de master hebt gedaan? L1 hoeft niet perse de master te zijn, als het goed is kan je dit zien in VRM -> Apparatenlijst -> VE.Bus System.
Zoals ik al eerder schreef, dat hoeft helemaal niet met de MultiRS.
HRV schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Uit de MultiRS handleiding:

When multiple units are combined in a system — for example in a three-phase setup — you can connect the contact wires to any single unit. The contact’s state is then shared with the rest of the system through the VE.Can connections.

Dit staat niet in de handleiding van de MultiPlus, dus geen idee of het daar ook zo werkt.

• HRV

HRV

Even een vraagje over de temperatuursensoren die bij de MultiRS geleverd worden.

Ik wil ze gebruiken als algemene temperatuursensoren. Bijvoorbeeld temperatuur in de kast en uitstroom MultiRS.

Echter de handleiding geeft aan dat deze specifiek bedoeld zijn voor het meten van de accutemperatuur. Daarmee zou de MultiRS dus standaard zijn gedrag op sturen en ik wil niet dat die sensoren daar voor gebruikt worden. Het is bij mij ook niet nodig, want mijn JK BMS meet de temperatuur van de accu al. Weet iemand of dit in de software te configureren is?

Ik heb geen Cerbo, maar een Nucleo, en daar heb ik geen extra inputs beschikbaar, dus ik ben afhankelijk van de poorten van de MultiRS, of er moet een GX IO-Extender bijgeplaatst worden.

• P5ycho
Dat lijkt niet te kunnen, de handleiding vermeldt dat deze sensor specifiek bedoeld is voor throttling adhv temperatuur, of cutoff als de cellen te koud zijn. Het is een geisoleerde sensor die daar speciaal voor bedoeld is, blijkbaar.
Een feature die algemene temperaturen in de gaten houdt en daar ook op acteert lijkt niet aanwezig in de MultiRS, behalve dan dat hij vanzelf zal throttlen als zijn interne temperatuur te hoog wordt. Dat lijkt mij ook voldoende? Uiteindelijk is de kasttemp en uitstroomtemp rechtstreeks gerelateerd aan de MultiRS interne temp.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 10:42 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:03
HRV schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:32:
Ik wil ze gebruiken als algemene temperatuursensoren. Bijvoorbeeld temperatuur in de kast en uitstroom MultiRS.
Ik heb de meegeleverde temperatuur-sensoren bovenin drie Multiplussen geplaatst. Deze heb ik aangesloten op mijn Cerbo. Daarin kun je ze instellen als algemene temperatuur-sensoren.
In Node Red kun je deze uitlezen en (bijvoorbeeld) gebruiken om het vermogen van de Multiplussen te begrenzen (zo gebruik ik ze).
Je hebt dus wel drie analoge ingangen nodig.

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• P5ycho
Ik snap niet zo goed wat dat brengt, die MP's kunnen toch prima zelf throttlen met hun eigen interne temperatuurbewaking? Dat is een veel kortere feedbackloop dan via een GX.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 10:44 ]

MJ de Bruijn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb de meegeleverde temperatuur-sensoren bovenin drie Multiplussen geplaatst. Deze heb ik aangesloten op mijn Cerbo. Daarin kun je ze instellen als algemene temperatuur-sensoren.
In Node Red kun je deze uitlezen en (bijvoorbeeld) gebruiken om het vermogen van de Multiplussen te begrenzen (zo gebruik ik ze).
De Multi-RS temperatuur sensoren zijn niet hetzelfde als de MP2 sensoren. Ik ben daar 'the hard way' achter gekomen. De MP2 sensoren zijn compatibel met de Cerbo, en daar werkt het bovenstaande op, maar de Nucleo heeft volgens mij geen aansluiting daarvoor.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Japie.G

Colour Classic

MJ de Bruijn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

Goed idee, heb ze nog in de doos zitten. Hoe heb je ze aangesloten?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• HRV

HRV

P5ycho schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:43:
Ik snap niet zo goed wat dat brengt, die MP's kunnen toch prima zelf throttlen met hun eigen interne temperatuurbewaking? Dat is een veel kortere feedbackloop dan via een GX.
Dat klopt, het is ook puur voor informatie. Een paar extra meetpunten geeft wat extra inzicht.
Op basis daarvan kan ik hopelijk wat accurater voorspellen wat de MultiRS temperatuur gaat doen bij welke belasting.

Ik zou de ventilator van de kast dan bijvoorbeeld wat harder kunnen laten lopen.

Het zit in de categorie "nice to have" en ik zou hiervoor geen extra IO-Extender aanschaffen.

• MJ de Bruijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UFUDgzjudAuaTONejC51vXZGcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmXiJzFpz6mCEpwiLjpNYSul.jpg?f=fotoalbum_large
Zo...

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Japie.G

Colour Classic

Super, wist niet dat je die sensoren daarvoor kon gebruiken. Prima om eentje in de kabelgoot bijvoorbeeld neer te leggen

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
HRV schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, dat hoeft helemaal niet met de MultiRS.

[...]
Je kan de sensor voor algemene zaken gebruiken ik heb ze voor de uitblaas temp. Alleen ze doen het alleen gekoppeld aan de multiRS en niet aan de cerbo

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 15:14
Mensen met 3 fase Multi RS systemen check je instellen of ze op alle 3 gelijk staan.

Ik had dus "vage" klachten dat mijn systeem soms "uitviel" ik hoorde de relais klikken en hij zetten de AC input open en dicht.

Blijkt dus dat hij de instellingen niet goed gesynct had naar alle multi RS toe. Ik heb deze handmatig allemaal goed gezet. Land instellen etc.

Ik gok dat dit is gekomen na een upgrade maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Draai nu 5 weken weer zonder problemen.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 14:50

Infant

It's a floating Dino!

SjaakPeer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:04:
Work-in-progress: Nieuwe RS19's in een 42U 19" rack.
Het ziet er zo wel heel netjes uit inderdaad.

Ik zat er ook naar te kijken om deze i.p.v. de 6k5's aan te schaffen, maar volgens mij is het niet echt hetzelfde product als een Solar RS in een ander jasje.

Volgens mij kan de RS19 niet parallel met andere. Dus je kunt dit systeem niet verder uitbreiden. (Waarschijnlijk aansluiting technisch ook niet nodig.)

Kan het uberhaupt in backup mode opereren (dus al het net weg valt?) Volgens mij niet.

Ja en... prijs? Er schijnt ook een 30kVa variant te komen zonder de DC MPPT er op.

Ik vond het bijzonder dat ze nu pas met dit product komen, maar dan wel de unique selling points er uit halen. Dus naast "het moet in een rack", waren er nog andere redenen om specifiek voor deze te gaan?

• P5ycho
De Multi RS kan sowieso niet parallel, ook de muurversie niet.
Vergis je niet in de hoeveelheid werk die er in zo'n nieuw product gaat zitten, ze kunnen niet alles tegelijk. Hebben ook meer markten te bedienen dan de Nederlandse thuisaccu markt, wat eigenlijk een nieuwe markt is die ze aanboren.

[ Voor 65% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 17:14 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 14:50

Infant

It's a floating Dino!

Ah, nu snap ik het. Ik heb de Multi RS Solar nog nooit gebruikt, en dacht dat het een Multiplus II was met MPPT er in. Maar er zitten überhaupt helemaal geen laagfrequent trafo's in.

Ik moet maar eens een teardown filmpje gaan zoeken.

De HS19 zou in 15kW en 30kW variant zonder MPPT beschikbaar komen.

Maar de HS19...
YouTube: Intersolar 2026 Tag 2
Kan dan weer wel parallel maar niet stand-alone.

Voor de Multiplus-II is niet echt een goed concurrerend product dus ik vraag me af waar ze met die in de toekomst heen gaan, of die ook in een 19" formfactor beschikbaar gaan zijn.

• P5ycho
Mijn vermoeden is dat de multiplus serie de komende jaren zo blijft (die bedient vele markten en lijkt aardig compleet) en de multi RS en HS verder ontwikkeld worden voor deze nieuwe markt.

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik ben van plan om mijn installatie uit te voeren met Multi RS Solar omvormers. Maar daar zitten toch alle functies van de multiplus? Of heb ik iets gemist in de handleiding?

• blaaspijp
Welke functies wil je ?

• zerox123
Ik ga ze voornamelijk in eiland bedrijf gebruiken, met op de ac in een aansluiting van de buurman voor in de winter, waar niet op terug geleverd wordt. Op de mppt komen zonnepanelen en op de ac out komen ook zonnepanelen. En 3 stuks voor 3 fase.

[ Voor 7% gewijzigd door zerox123 op 23-08-2026 20:17 ]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:02
Toby heeft een aanvullende video gemaakt over kortsluiting en NEN1010 in eilandbedrijf. De Victrons voldoen aan Nen1010.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• blaaspijp
zerox123 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:17:
Ik ga ze voornamelijk in eiland bedrijf gebruiken, met op de ac in een aansluiting van de buurman voor in de winter, waar niet op terug geleverd wordt. Op de mppt komen zonnepanelen en op de ac out komen ook zonnepanelen. En 3 stuks voor 3 fase.
Nou dat kan met een MultiRS.

Verder wel even goed uitzoeken welke omvormer je achter AC-OUT zet voor de zonnepanelen. Niet alle omvormers kunnen het vermogen goed beperken

• onetime
  • Niet online
@Vorkie Ik ben het grotendeels oneens met jouw a.i. kookplaat verhaal.

@Gwaihir Verreweg de meeste warmtepompen zijn 1fase

• P5ycho
@onetime je reactie is... vervelend. Je geeft je mening zonder tegenargumenten, quote niets (betekent ver terugscrollen om te kijken waar je op reageert) en negeert voor het gemak ook even de warmtepompgebruikers die wel de 3 fase optie gekozen hebben ivm belastingsspreiding of grootte warmtepomp.

Ik kan daar nog minder mee dan een AI antwoord -O-.

• HRV

HRV

Daar sluit ik me bij aan.

Ik weet niet of het voor alle kookplaten geldt, maar velen hebben de pitten verdeeld over twee of drie fasen. Ik heb een Bora, 2 pitten op fase 1, 2 op fase 2 en de afzuiging op fase 3. Heeft dus eigenlijk niet veel met een 3-fase systeem te maken.

Mijn WP is wel 3-fase en met mij velen die dat hebben want als je een 3-fase aansluiting hebt vormt de belasting van een enkele warmtepomp (en een als je all-electric gaat een elektrisch element) gewoonweg een te grote belasting voor een enkele fase.

Een 3-fase WP, een 3-fase zaagtafel of ander "serieus hobby" gereedschap, die vinden het wegvallen van een enkele fase nou niet echt prettig.

[ Voor 12% gewijzigd door HRV op 24-08-2026 07:13 ]

• P5ycho
zerox123 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:17:
Mag ik vragen wat de reden is dat je alsnog een extra omvormer plaatst? Is dat puur totale capaciteit waarbij de 3x2 mppt's van de multiRS niet voldoen, of is er een andere reden?

• HRV

HRV

Ik heb een vraagje over het aansluiten van de JK BMS.

De tweede RJ45 poort van links is de CAN poort. Sluit ik die aan op de primaire VE CAN aansluiting (waar de energiemeter en de drie MutliRS omvormers ook al opzitten) en stel ik de JK BMS in op Victron, of gebruik ik de tweede VA CAN aansluiting en stel ik Victron in op BMS?

En als laatste, ik zie dat het geen standaard UTP kabel is, ik moet er eentje maken volgens dit schema. Dat doet me twijfelen of ik hem op dezelfde bus kan zetten.

• zerox123
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:13:
[...]

Mag ik vragen wat de reden is dat je alsnog een extra omvormer plaatst? Is dat puur totale capaciteit waarbij de 3x2 mppt's van de multiRS niet voldoen, of is er een andere reden?
De accu installatie komt in de schuur, waarop ook zonnepanelen komen. Deze panelen gaan op de multi rs.

20 meter verderop staat mijn huis, en daarop komen zonnepanelen op een eigen omvormer. Anders moeten de dc kabels van het dak, door het huis en onder de grond naar de schuur gelegd worden.

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:51

BehindCorner

Battlcruiser operational!

zerox123 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:41:
[...]

..Anders moeten de dc kabels van het dak, door het huis en onder de grond naar de schuur gelegd worden.
Ha, dat heb ik dus net gedaan. Is even een paar uur prutsen maar ik heb straks 18 panelen die met DC mijn batterij vullen. Traject van de DC loopt vanuit schuur gezien door de schuur, buitenmuur, onder bestrating, door fundering/muur woonhuis, kruipruimte, via meterkast naar de 1e verdieping, door naar zolder en dan doorsteek door dak.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• zerox123
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

Ha, dat heb ik dus net gedaan. Is even een paar uur prutsen maar ik heb straks 18 panelen die met DC mijn batterij vullen. Traject van de DC loopt vanuit schuur gezien door de schuur, buitenmuur, onder bestrating, door fundering/muur woonhuis, kruipruimte, via meterkast naar de 1e verdieping, door naar zolder en dan doorsteek door dak.
Ik heb dadelijk een mantelbuis waar 2x 5x6mm2 doorheen loopt en een glasvezel kabel. Ik denk dat het niet toegestaan is om hier ook de dc kabels door heen te leggen? Het zou wel beter zijn om alles op de victrons te zetten...

• P5ycho
Dubbel geisoleerde kabel mag samen door de buis als de isolatie allemaal tegen de hoogste aanwezige spanning kan volgens mij, en dat is maar 450V.

Het worden wel meerdere kabels parallel dan, stringlengte is relatief kort bij Victron mppts.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 11:20 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06
Ik zag een mount langs komen om ruimte op de muur te besparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyV3_bhTrSyU_0Hkpdx-XwXk9OE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzZoP6aMXwh3pZvT3EBQV5mx.jpg?f=fotoalbum_large
Hier past een MP2 48/3000 achter.

YouTube: Victron Energy All-In-One Mounting System - trekMount

https://trek.systems/shop...r-victron-energy-systems/

Wellicht iets om inspiratie op te doen.

• Gwaihir
  • Niet online
onetime schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:52:
@Gwaihir Verreweg de meeste warmtepompen zijn 1fase
Eh.. dus mijn WP mag kapot omdat jij over één kam wil scheren? :?

Verreweg de meeste huizen hebben geen Victron... :X

• Gwaihir
  • Niet online
zerox123 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:29:
Ik heb dadelijk een mantelbuis waar 2x 5x6mm2 doorheen loopt en een glasvezel kabel. Ik denk dat het niet toegestaan is om hier ook de dc kabels door heen te leggen? Het zou wel beter zijn om alles op de victrons te zetten...
Mits voldoende geïsoleerd, mag er op zich veel.

Maar dat betekent niet automatisch dat 't z'n warmte kwijt kan.

• onetime
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:04:
[...] Eh.. dus mijn WP mag kapot omdat jij over één kam wil scheren? :?

Verreweg de meeste huizen hebben geen Victron... :X
Waar haal je nou weer vandaan dat jouw warmtepomp wel kapot mag???

Ik wil maximale beschikbaarheid, uitval van 1 fase moet dus niet de andere fases meenemen, en de meeste warmtepompen hebben geen 3fase nodig, hoogstens meer stroom dan 1 fase groep kan leveren. Maar als je echt 3fase nodig hebt dan let je daar op. Maar niet standaard alles uit als er maar 1 fase wegvalt. Daar heb je geen noodstroom voor, om je systeem kwetsbaarder te maken.

• Gwaihir
  • Niet online
onetime schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:59:
Waar haal je nou weer vandaan dat jouw warmtepomp wel kapot mag???
Uit jouw post. Jij geeft 22/8 aan dat er niets over zou blijven op 3-fasen. Ik antwoord wat er wel over blijft. (En andere reiken ook nog een paar voorbeelden aan.) Jij schuift het terzijde.

Ik vind het raar hoe je met wat brede kreten als irrelevant blijft afdoen. Mijn WP is toch echt 3-fase, net als de meeste in het W/W topic. En het lijkt me dat we hier de specifieke situaties bespreken van huizen die sowieso niet doorsnee zijn, want in een doorsnee huis staat geen Victron. Ik hoop dat we weer op dat hoge niveau door kunnen.

Eerlijk gezegd, als er geen emotie in zichtbaar was, had ik jouw laatste posts voor AI aangezien: kort door de bocht, context onzorgvuldig husselend.
Maar niet standaard alles uit als er maar 1 fase wegvalt. Daar heb je geen noodstroom voor, om je systeem kwetsbaarder te maken.
Voor mij is dit een echt dilemma = interessant punt. Kan ik veilig met 2-fases door? Mijn eerste reactie op risico's is de domotica het laten regelen. Maar die zit ook op een fase...

Oftewel: ik zie zowel meerwaarde als serieuze risico's. En kan niet voort met het polariserende 'welles', 'nietes' waar momenteel heen gestuurd is.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 15:14
@Gwaihir Toch ben ik van mening dat menig warmtepompen wel enkelfase zijn. Maar goed de hamvraag is wat gebeurd er wanneer een fase weg valt. Dat moet iedereen voor zichtzelf na gaan of dit wenselijk is of niet.

• P5ycho
@Gwaihir Dat dilemma speelt ook hier. De bedoeling is dat er netto een hogere availability is dan zonder de Victron setup. Als in de praktijk de opstelling vaker en/of met grotere gevolgen uitvalt, dan krijg ik dat niet verkocht. Dit is een productieomgeving. Ik wil dat de toko niet in het donker komt te zitten bij een single failure, zoals ik dat ook bij directe netkoppeling zonder Victrons zou hebben.

Ik heb deze vragen:
- Zijn de 2 overgebleven fasen nog in sync, en zo niet, waarom niet? Software beperking, toekomstige feature?
- Wat ziet de 3f warmtepomp(of vergelijkbaar) worst case als 1 fase wegvalt en de andere 2 fasen uit sync lopen? Is hij daartegen beveiligd, of zegt hij dan poef?

• Gwaihir
  • Niet online
hhoekstra schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:27:
@Gwaihir Toch ben ik van mening dat menig warmtepompen wel enkelfase zijn.
Zeker.

Maar ik ben uitdrukkelijk van mening dat een checklist van na te lopen risico's altijd zo volledig mogelijk hoort te zijn. Dus even een blik op de betreffende groep (1- of 3-fase?) hoort er gewoon bij.

• BehindCorner

BehindCorner

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:59:
Dubbel geisoleerde kabel mag samen door de buis als de isolatie allemaal tegen de hoogste aanwezige spanning kan volgens mij, en dat is maar 450V.

Het worden wel meerdere kabels parallel dan, stringlengte is relatief kort bij Victron mppts.
Ik heb straks 2 strings van 9 panelen van 450wp. Ik blijf hiermee binnen de max ingangspanning maar zit met mijn model paneel wel net boven theoretische max amp. Zover ik begrijp is dit niet een probleem, de RS topt dit dan af. Dit zal niet vaak voorkomen en wordt in de click/design tool duidelijk weergegeven.

• Gwaihir
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
- Zijn de 2 overgebleven fasen nog in sync, en zo niet, waarom niet? Software beperking, toekomstige feature?
Wat zou je daarmee willen doen? Ik kan geen geval bedenken waarvoor dat relevant is. Ofwel ze worden los gebruikt, of de derde fase wordt onmiddellijk gemist, toch? (Ik zou uit gaan van een langzaam verlies aan sync.)

Ik vroeg me af of ik domotica evt. DC zal voeden, zodat die betrouwbaarder 'up' blijft. Is sowieso wat voor te zeggen voor enkele (nood)lampen. Maar dan nog: als de fase met de aansturing van de WP wegvalt, kan ik 'm niet 'netjes' laten weten dat hij uit moet. En is hij waarschijnlijk toch al gecrasht. Geen idee hoe (wan)ordelijk dat gebeurd. Ik neem aan dat 't wel 'ns af en toe mag gebeuren, maar niet zo goed voor 't ding is. Net zoals bijv. het 'hard' uitschakelen van de PV omvormer. Oh, die is trouwens ook 3-fase hier. Maar goed, 3-fasen plat gooien is óók hard uitschakelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-08-2026 15:49 ]

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een UPS voor de domotica als het zo kritisch is? Of is dat vloeken in de kerk hier? :?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• MJ de Bruijn
macbelly schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:26:
Een UPS voor de domotica als het zo kritisch is? Of is dat vloeken in de kerk hier? :?
Natuurlijk gaan de domotica (de server), de internet modem, de router(s) etc. achter een UPS. Vergeet niet het blok-batterijtje in je wekker.
Zeker als je aan het opbouwen bent of aan het testen bent gaat de spanning er regelmatig af. Veel vaker dan bij traditioneel gebruik. Dan wil je niet iedere keer alles moeten opstarten.

• P5ycho
Gwaihir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Wat zou je daarmee willen doen? Ik kan geen geval bedenken waarvoor dat relevant is. Ofwel ze worden los gebruikt, of de derde fase wordt onmiddellijk gemist, toch? (Ik zou uit gaan van een langzaam verlies aan sync.)

Ik vroeg me af of ik domotica evt. DC zal voeden, zodat die betrouwbaarder 'up' blijft. Is sowieso wat voor te zeggen voor enkele (nood)lampen. Maar dan nog: als de fase met de aansturing van de WP wegvalt, kan ik 'm niet 'netjes' laten weten dat hij uit moet. En is hij waarschijnlijk toch al gecrasht. Geen idee hoe (wan)ordelijk dat gebeurd. Ik neem aan dat 't wel 'ns af en toe mag gebeuren, maar niet zo goed voor 't ding is. Net zoals bijv. het 'hard' uitschakelen van de PV omvormer. Oh, die is trouwens ook 3-fase hier. Maar goed, 3-fasen plat gooien is óók hard uitschakelen...
3f 230V met 120gr fasedraaiing levert 400V, 2f met worst case 180gr fasedraaiing levert misschien een spanning die buiten de spec van de warmtepomp ligt. Vandaar dat ik me zorgen maak.

• P5ycho
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Ik heb straks 2 strings van 9 panelen van 450wp. Ik blijf hiermee binnen de max ingangspanning maar zit met mijn model paneel wel net boven theoretische max amp. Zover ik begrijp is dit niet een probleem, de RS topt dit dan af. Dit zal niet vaak voorkomen en wordt in de click/design tool duidelijk weergegeven.
Weet ook dat het max vermogen van 1 ingang op 3kW ligt, je zult meer aftoppen vanwege het max vermogen dan vanwege de beperking op stroom.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:02
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

3f 230V met 120gr fasedraaiing levert 400V, 2f met worst case 180gr fasedraaiing levert misschien een spanning die buiten de spec van de warmtepomp ligt. Vandaar dat ik me zorgen maak.
Als je wp er zo gevoelig voor is als er 1 fase uitvalt, zou je een fasebewakingsrelais in het systeem verwachten. Maar zoals al eerder aangehaald, de meeste wp’s (in elk geval de compressor) draaien op 1 fase.

• BehindCorner

BehindCorner

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Weet ook dat het max vermogen van 1 ingang op 3kW ligt, je zult meer aftoppen vanwege het max vermogen dan vanwege de beperking op stroom.
Dat klopt, max omvormer vermogen is 3kW, echter wordt die volle 3kW pas aangesproken na het opladen van de batterij. Mijn verwachting is dat ik die top nooit zal aanspreken omdat mijn batterij op het piekmoment nog aan het laden is.

• Gwaihir
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:18:
Is het nog een 3-fase aan/uit compressor dan? Dan kan hij sowieso echt niet op 2-fasen voort en hoort d.m.v. de door @Geim genoemde beveiliging uit te gaan.

Kan ook zijn dat je compressor op één fase zit en je hulpelementen op één of twee anderen. En je elektronica en pompen zitten dan ook nog 'ergens'.

Bij mij gaan de 3-fasen de inverter in. Ik hoop dat die dergelijke grappen aardig trekt. D.w.z. in storing gaat zonder blijvende schade, of met hooguit een te resetten beveiliging / te vervangen zekering. (Hmm.. raar begrip eigenlijk 'inverter', voor eentje die (vermoedelijk) van AC naar AC omzet.) Maar ook bij dit type gaan elektronica en pompen waarschijnlijk op één fase, niet via de inverter.

• P5ycho
Het is een 3 fasen inverter, maar wie zegt dat die tegen 460V kan? Dat krijg je als 2 fasen 180gr uit fase zijn namelijk. Geen idee oftie dat lekker vindt.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 18:07 ]

Conrado schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:41:
Toby heeft een aanvullende video gemaakt over kortsluiting en NEN1010 in eilandbedrijf. De Victrons voldoen aan Nen1010.
Kijk dat is mooi, hij legt het nu eindelijk zo uit als ik een paar maanden geleden hier ook had neergezet.

• P5ycho
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Dat klopt, max omvormer vermogen is 3kW, echter wordt die volle 3kW pas aangesproken na het opladen van de batterij. Mijn verwachting is dat ik die top nooit zal aanspreken omdat mijn batterij op het piekmoment nog aan het laden is.
Wat de ingebouwde mppt kan leveren heeft niets te maken met de batterij. De mppt levert direct aan het interne DC knooppunt, het maakt niet uit of dat richting batterij of richting DC-AC converter gaat.

Er wordt maximaal 3kW geleverd, ookal zouden de panelen bij de zomerse zoninstraling misschien wel 33V*9*14A=4158W kunnen leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 19:49 ]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:02
NTS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

Kijk dat is mooi, hij legt het nu eindelijk zo uit als ik een paar maanden geleden hier ook had neergezet.
Dat klopt…..
…. maar nu is het ook écht zo :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• BehindCorner

BehindCorner

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:44:
[...]

Wat de ingebouwde mppt kan leveren heeft niets te maken met de batterij. De mppt levert direct aan het interne DC knooppunt, het maakt niet uit of dat richting batterij of richting DC-AC converter gaat.

Er wordt maximaal 3kW geleverd, ookal zouden de panelen bij de zomerse zoninstraling misschien wel 33V*9*14A=4158W kunnen leveren.
Ok, mij is het uitgelegd dat de MPPT wel meer dan de 3 kW levert en dit gewoon afgeeft op de batterij en dat de beperking enkel zit op het omvormen. Ik heb toevallig een derde string reserve string liggen waardoor ik het eventueel ook kan aansluiten als 3x6.. er zijn genoeg trackers op dat te doen maar die reserve was eigenlijk voor latere uitbreiding. Ik zal het voor de zekerheid even nogmaals navragen!

• Gwaihir
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:06:
Het is een 3 fasen inverter, maar wie zegt dat die tegen 460V kan? Dat krijg je als 2 fasen 180gr uit fase zijn namelijk. Geen idee oftie dat lekker vindt.
Lekker verwacht ik zeker niet. Maar schuift hij netjes 't bordje aangebrande rommel weg?

Hebben we het trouwens over 400V die uit sync kan gaan, of kan ook de +10% er nog bovenop komen? Alles kan altijd tegen 10% variatie in de netspanning, oftewel 440V. Dan maak ik me over 460V (op toch al afgeslagen apparatuur) ook niet meteen zorgen. Zo lang maar niet beide effecten (506V) optreden.

De netbeheerder laat de hoofdzekering per fase doorbranden. Heel incidenteel twee fasen in sync zal dus vast zelden tot echte problemen leiden? Maar dan zou het ook logisch zijn als Victron die twee in sync kan blijven houden...

• P5ycho
BehindCorner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Ok, mij is het uitgelegd dat de MPPT wel meer dan de 3 kW levert en dit gewoon afgeeft op de batterij en dat de beperking enkel zit op het omvormen. Ik heb toevallig een derde string reserve string liggen waardoor ik het eventueel ook kan aansluiten als 3x6.. er zijn genoeg trackers op dat te doen maar die reserve was eigenlijk voor latere uitbreiding. Ik zal het voor de zekerheid even nogmaals navragen!
Dat is nieuw voor mij. ik had al geaccepteerd dat de piekproductie wat minder zou zijn.
Toch is er een hoop tussen de specs wat je maar net moet weten bij Victron, dat valt me wel op.
Heb je toevallig een bron die dit bevestigt?

edit:
in de specs staat hard: "Maximum DC solar charging power: 6000 W total - 3000 W per tracker"
https://www.victronenergy...RS_Solar/en/appendix.html
Uit dit plaatje leid ik af dat er 1 AC-DC omvormer is en er geen relatie zit tussen de DC-DC MPPTs en de DC-AC omvormer. Zonder bron die dit ontkracht zou ik zeggen dat de limiet per MPPT toch echt op 3000W DC ligt.

edit2:
Aangezien de DC-AC omvormer maar max 5200W kan terugleveren zit daar nog een beperking, zorg dus dat je geen 2 strings aansluit op dezelfde windrichting.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 21:14 ]

• P5ycho
Gwaihir schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

Lekker verwacht ik zeker niet. Maar schuift hij netjes 't bordje aangebrande rommel weg?

Hebben we het trouwens over 400V die uit sync kan gaan, of kan ook de +10% er nog bovenop komen? Alles kan altijd tegen 10% variatie in de netspanning, oftewel 440V. Dan maak ik me over 460V (op toch al afgeslagen apparatuur) ook niet meteen zorgen. Zo lang maar niet beide effecten (506V) optreden.

De netbeheerder laat de hoofdzekering per fase doorbranden. Heel incidenteel twee fasen in sync zal dus vast zelden tot echte problemen leiden? Maar dan zou het ook logisch zijn als Victron die twee in sync kan blijven houden...
In sync betekent voor mij 120gr fasedraaiing. Dat garandeert dat de spanning tussen elke fase 400V +/-10% blijft. Ik zou het gek vinden als een apparaat er niet tegen kan om een fase te verliezen, de kwaliteit van het electriciteitsnet kan nogal varieren per land/regio en NL zit aan de goede kant van het spectrum.
Het wordt anders als die overgebleven 2 fases niet meer aan de originele specificatie van 120gr fasedraaiiing voldoen, en dat is precies waar het hem wringt. Dan ben je in je eiland een experiment aangegaan met je 3f apparaten.

Ik denk dat er niets anders op zit dan navragen bij Victron en de warmtepompfabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 20:51 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 86 Laatste