Erg mooi! Heb je ook een foto van de binnenkant van de goten? En zijn deze helemaal dicht? Gaat dit goed ivm warmte?Laadvenster schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:47:
Zelfbouw 3-fase Victron ESS, eind juni in bedrijf genomen
[Afbeelding]
Systeemspecificaties:
• Omvormers: 3× MultiPlus-II GX 48/6500/100 (samen 18 kVA nominaal), netaansluiting 3×25 A
• Opslag: 64,3 kWh LiFePO4 (51,4 kWh bruikbaar bij 80% ontladingsdiepte) — 2× EVE MB56 16S packs, JK-BMS + Lynx Smart BMS
• Aansturing: Cerbo GX als centrale GX-master
• PV-systeem: 15,36 kWp via GoodWe (GW8K-DT + GW10KN-DT)
De GoodWe's lees ik lokaal uit over UDP 8899 en publiceer ik via Node-RED als virtuele 3-fase PV-inverters op de D-Bus.
Resultaten tot nu toe:
De netafname in de zomer is gedaald naar ~0,5 kWh/dag. Diepste ontlading tot nu toe ~50% SOC, dus de noodstroomreserve is nog nooit aangesproken. Winter is uiteraard nog niet gemeten.
DynamicESS staat bewust nog uit. Mijn huidige contract heeft te weinig prijsspreiding om er iets mee te winnen.
To-do lijst:
• Definitieve fysieke plek voor de noodstop bepalen
• Rookmelder bij de accu's plaatsen (met pushnotificatie via Node-RED)
• Terugleverblokkering inregelen voor de GoodWe's
• Overstappen naar een dynamisch contract (en DESS in Handel-modus activeren)
• Evalueren na één vol kalenderjaar
Mijn vraag:
Ik zoek specifiek naar ervaringen rondom de terugleverblokkering/het knijpen van de GoodWe DT-omvormers via Node-RED.
Heeft iemand dit al betrouwbaar draaien om het vermogen terug te schroeven bij negatieve stroomprijzen of een volle accu?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
:strip_exif()/f/image/5Ia81XeOgNz1IJMyjEqgXHxf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ER8vyBQc0eYQEUkM8QfASR26.jpg?f=fotoalbum_large)