@
Gwaihir en anderen:
Het is heel goed dat je voorzichtig bent, een cv-warmtepomp is heel kostbaar, die wil je niet kapot maken.
Ik heb een aantal argumenten om aan te nemen dat veel (maar niet alle, die uitspraak doe ik niet) driefase warmtepompen gewoon met één enkele fase (kunnen) werken.
Ook ik heb een driefase w/w cv-warmtepomp, en ik heb wel een Victron

en die levert, let op, hou je vast: maximaal 2000 VA.
Ik draai al een jaar semi-offgrid met die MutliPlus 2000VA (overdag laden vanuit AC-PV, zonnetje onder: dan off-grid tot na de koffie de volgende ochtend). Dit semi-offgrid haal ik in hartje winter natuurlijk niet, dan draait de WP ook overdag (logisch, te weinig zoninstraling voor een geladen accu in hartje winter).
Op die Victron 2000VA (één stuks dus geen 3fase) draait de 3F WP gewoon (offgrid) op, één jaar lang, naar volle tevrendenheid. Van de 3 fases heb ik maar één fase aangesloten (die fase die intern aan de compressor zit).
Voor de duidelijkheid: de WP en vele andere dingen zitten op AC-out, dus het is off-grid of "doorvoer".
Ik heb destijds, voordat ik de WP wilde aansluiten, eerst voor mijzelf gesteld: het kan niet waar zijn dat een 3F WP defect raakt doordat één of twee fases uitvallen. Dat soort dingen gebeuren (heel) soms. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt: floeps, daar ging een fase, zekering er uit in het transformatorhuisje (ja, ik woon in NL). Natuurlijk houdt de fabrikant van de wp daar rekening mee. Zou anders een duur geintje worden voor de netbeheerder. Weekje later weer meegemaakt (die twee gebeurtenissen hebben plaatsgevonden voordat ik de WP op de Victron had aangesloten).
Mijn WP is 9 kW thermisch. Normaal als hij in voor- of naseizoen staat te pruttelen vraagt hij 350 Watt of zo. Als hij op zijn tenen loopt (boiler opwarmen) dan iets van 1200 Watt.
Naast de WP draaien op de 2000VA Victron ook (tijdens offgrid) nog andere dingen zoals, twee vriezers, twee koelkasten, computer, laptop, tv, waterkoker (850 W) en als we koffie gaan zetten (1350 W) dan moeten we even kijken of we iets anders eerst uit moeten zetten.
Natuurlijk ga ik over naar een grotere Victron omvormer/lader, maar ik wilde het gewoon een jaartje testen met een Multiplus die ik nog had staan uit 2012 en alleen voor noodstroom gebruikte.
Dat de WP zo weinig stroom vraagt komt natuurlijk door de relatief hoge COP. Die is bij een W/W WP zeer hoog, dus je moet wel een héle grote WP hebben (groot vermogen) wil je meer dan één groep/fase 16A nodig hebben.
Dat een WP meestal een 3F aansluiting heeft, komt (meestal) niet omdat de compressor een 3F motor heeft die rechtstreeks op 400V-50Hz is gekoppeld (uitzonderingen daargelaten), maar omdat hij backup verwarmingselementen heeft. Die gebruik je normaal nooit, tenzij een legionella cyclus draait, bij een defect van de WP als alternatieve warmtebron, of bij een L/W WP mogelijk voor de ontdooicyclus (als je systeeminhoud aan de kleine kant is).
Die elektrische elementen hebben een vermogen van 1 tot 9 kW bijelkaar (afhankelijk van het model). Bij mij 3x 3000W.
Als die elektrische elementen ingeschakeld worden (als!) dán heeft hij heel veel stroom nodig, meer dan uit één fase / groep kan komen. Vandaar de drie fase aansluitingen. Die 3 fases van de WP kan ik in mijn geval dus ook aansluiten op drie 16A groepen. Die elementen in de WP heb ik gewoon uitgeschakeld (softwarematig in de WP). Heb ik niet nodig. Sterker nog in de groepenkast heb ik van de WP twee fases gewoon losgehaald.
Ik weet niet of alle WP'en dit hebben, maar moderne WP´en zijn modulerende WP'en en die hebben een stukje elektronica die van 1 fase 230 Volt drie fases maakt met een variabele frequentie (ook wel frequentie-omvormer genoemd), bij mij iets van 28-100 Hz. Hoe hoger vermogen de WP moet produceren, hoe hoger de frequentie. Dus de motor van de compressor is wel 3 fase, maar die hebben geen relatie met de 3 fase (50 HZ) van het net.
Mogelijk dat hele oude aan/uit WP met een zeer groot vermogen nog wel een echte 3-fase compressor hebben, maar dat is een gokje.
Bij een L/W WP, die per definitief in lagere COP heeft t.o.v. een W/W WP (vanwege de lagere buitentemperatuur, dus hogere Tlift), zou bij een groot vermogen model mogelijk wel driefase (meerdere groepen) noodzakelijk moeten zijn omdat 1 fase mogelijk te weinig vermogen levert, uitgaand dat men dit beperkt tot 16A.
Stel dat de COP 2 is (hartje winter), en het vermogen 14 kW thermisch (dat is een hele finke WP), dan heb je 7 kW elektrisch nodig. Tja, dan moet je wel drie fase nodig hebben, of twee groepen van 16A.
Zelfs dan is de vraag of het werkelijk 3 fase is waarbij de eis is dat deze in 120° verschoven moeten zijn, ik kan me voorstellen dat ze twee 16A groepen/fasen gewoon intern gelijkrichten en dan met een inverter (frequentie converter) er 3 fase van maken met een variabele frequentie voor de compressor. Maar, dit laatste is een gedachte.
Mijn advies aan twijfelaars: zoek het elektrisch schema op van je driefase WP op en bekijk of de drie fases daadwerkelijk naar de compressorelektronica lopen of dat het er maar één is en de andere gebruikt worden voor elektrische elementen.
Doe je voordeel er mee.
[
Voor 3% gewijzigd door
rokas op 26-08-2026 21:10
]