• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:42:
In sync betekent voor mij 120gr fasedraaiing. Dat garandeert dat de spanning tussen elke fase 400V +/-10% blijft. Ik zou het gek vinden als een apparaat er niet tegen kan om een fase te verliezen, de kwaliteit van het electriciteitsnet kan nogal varieren per land/regio en NL zit aan de goede kant van het spectrum.
Oh? Ik heb er geen beeld bij dat uitvallen van de stroom (in andere landen) ook per fase kan gebeuren.

Maar goed: een draaistroommotor vind een ontbrekende fase echt niet ok en moet daar tegen beveiligd zijn. Die beveiliging kun je zo nodig ook automatisch-resettend krijgen. Maar dan zal je toch nog altijd iets moeten verzinnen om 'm ook echt uit te zetten, bij langer op 2 fasen door.
Het wordt anders als die overgebleven 2 fases niet meer aan de originele specificatie van 120gr fasedraaiiing voldoen, en dat is precies waar het hem wringt. Dan ben je in je eiland een experiment aangegaan met je 3f apparaten.
Maar spanning blijft spanning. Gaat een Victron in eiland noemenswaardig boven nominaal? Zo niet, dan heb je het dus over een experiment van maximaal 460V.

(Zoals al genoemd: 2/3 van een draaistroomveld is voor een echte draaistroomgebruiker toch al niet meer bruikbaar. Het is dus +15% op een apparaat in ruste, waar +10% de norm is.)

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:47

HRV

Als extra beveiliging wil ik een RBS via een relais van de MultiRS uit laten schakelen om de DC kant af te schakelen bij een rook of CO melding. Ik heb deze RBS en die heeft een korte puls nodig om uit te schakelen.
De control wire kan tussen de 5 en 60V hebben en trekt bij 60V maximaal 2,5mA.

Nu kun je dit niet in de configuratie van Victron instellen, dus ik denk dat ik het relais via NodeRed moet gaan aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik het relais instel op handmatig, kan ik dan ongestraft het NO contact "voeden" met 48V vanaf de busbar zodat ik deze de "puls" kan laten doorsturen naar de RBS om in geval van nood de DC kant te onderbreken?

En kan ik dit via NodeRed schakelen?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:56
Sorry als jet het verkeerd begreep, het was ironisch bedoeld.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:29
Conrado schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Dat klopt…..
…. maar nu is het ook écht zo :)
Met alle respect voor Tony: goed dat ie deze aanvulling op zijn vorige filmpje heeft gepost! Maar de gemiddelde Victron "bouwer" kan beter naar @NTS luisteren 8) , een van de weinige die consequent zowel kundige als goed onderbouwde adviezen geeft...

Ik ben het afgelopen jaar met een behoorlijk aantal "professionals" in gesprek geweest in aanloop naar een NEN1010 (her)keuring van mijn woning inclusief een volledige Victron setup op AC-OUT. Het NEN1010 gewauwel is werkelijk schrijnend in deze sector, zeker wanneer de zaken net iets anders zijn als het standaard 40A groepenkastje i.c.m. een (Victron) batterij omvormer.

Ook op dit forum zijn er stellige claims gepost over het (niet) voldoen aan de NEN1010 van een Victron systeem, al dan niet gevalideerd door kennissen en/of collega's die al decennia keuringen doen... (zie vorige alinea).

Wat ook niet echt helpt zijn alle Youtube filmpjes van installaties door zowel DYI als "professionele" installateurs, waar niet alleen de NEN1010 genegeerd wordt, maar ook alle guidelines / best-practices van Victron zelf. Wat dat betreft is Tony een positieve uitzondering in dit landschap.

@NTS wordt het niet tijd dat jij een Victron Youtube kanaal begint :+ :*)
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste