Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:47
Hallo Tweakers

4 jaar geleden heb ik een adviesvraag gesteld op dit forum.

Daar kwamen erg goede ideeën binnen en zodoende heb ik destijds een oost-west opstelling met solar-frontier neergelegd. Dat beviel uitstekend! _/-\o_

Inmiddels zijn we verhuisd en heb ik wederom een garagedak op de kop getikt 8)7
De garage is dit maal iets groter en het prachtige golfplaten dak ligt op zuidzuidwest met een hoek van 30 graden.

We willen het dak vervangen (en daarmee iets doortrekken). Hierdoor wordt het dak 9.5 meter breed en 3.4m hoog. Hier zouden dus 18 panelen op moeten passen van 1m breed, 1.6m hoog. De garage staat naast een weiland zonder bomen dus van schaduw is geen sprake. Tot nu toe weinig spannends..

De Solar Frontier set die ik de vorige keer heb aangeschaft is helaas inmiddels niet meer te krijgen.. maar omdat het dak nagenoeg op zuid ligt en er geen schaduw is, lijkt de keuze voor een 'gewone' omvormer met een set mono panelen logischer dan CIS panelen. Verder zijn SolarEdge optimizers of Enphase micro omvormers volgens mij redelijk 'overkill' voor de situatie.

Nu had ik deze winter de volgende set gezien van 18x AEG 310WP panelen inclusief SMA Sunny TriPower 5kW omvormer.

Ik hoor goede verhalen over SMA en mijn schoonouders zijn erg tevreden over hun AEG panelen.

Helaas hebben onze plannetjes zoveel vertraging opgelopen door de corona crisis dat webshop de prijzen inmiddels heeft verhoogd. De set is daarmee ruim 200,- duurder.. :F

Zodoende dat ik mij afvroeg of het beter is om opnieuw om me heen te kijken..

Zo heeft zonnepanelen.net in de test ook panelen van 'Boviet', deze panelen zijn bijna EUR 50,- goedkoper dan AEG voor dezelfde hoeveelheid WP. het merk komt diverse malen terug op het tweakers forum maar ik kan geen echte reviews vinden. Zelfs het achterhalen van het aantal cellen en voltage is een uitdaging.

Daarnaast weet ik niet of ik nu appels en peren vergelijk? Of kan ik gewoon de SMA Sunny Tripower 5kW omvormer combineren met bijv Boviet of Ja Solar 310WP panelen en pak ik daarmee een veel snellere terugverdientijd?

Alvast bedankt voor het advies _/-\o_

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Beste antwoord (via rbrt op 22-04-2020 23:31)

• migjes
  • Laatst online: 14:30
@rbrt
de temperatuur coëfficiënt is een goed punt, maar de berekening naar kWh is erg onzinnig.
die zou ik totaal negeren, daar zijn namenlijk meer gegevens voor nodig dan elk programma zou kunnen berekenen, praktijk is altijd weerbarstig, dus anders. ;)

ik geef je mijn opbrengst als voorbeeld (klik voor groter en meer detail):
dit is de opbrengst lijn in kWh/kWp (dus hoeveelheid Wp factor je dan uit tussen verschillende setjes die ik heb gehad).
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld (dus zomer en winter factor je dan uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large

dan heb je wel meer gegevens nodig.
je kunt goed zien dat ik wat problemen heb gehad met wat oude panelen. (juni 2015 heb ik dat opgelost)
je kunt ook goed zien dan ik panelen heb vervangen voor panasonic. (juni 2018)
dus ja, panasonic levert mij meer kWh per Wp op als het oude systeem.
is dit de prijs waard? nee eigenlijk niet, maar zo heb ik wel meer kWh van mijn dak wat voor mij weer onbetaalbaar is.
uit eindelijk doe je alles wel TVTen, soms heb je alleen een langere tijd er voor nodig. ;)

(als je de oplossing wil: wat moet ik pakken voor veel kWh en weinig geld, dan kom je hier bedrogen uit.
net zo als de SF(dunne film) panelen, eigenlijk best duur voor wat ze boden aan Wp, leverde wel aardig wat kWh op per Wp, maar had dan weer weinig Wp per m2 dak ruimte.
als je alle +/- naast elkaar zette dan was er maar amper verschil in die tijd tussen het 1 en het ander.
dit is nog steeds zo. ;)
panasonic heeft speciale cellen, die eigenlijk een laagje dunne film op een mono cel plakt.
zo heb je het beste van mono en van dunne film in 1 cel, maar wel tegen een prijs. ;) )

persoonlijk:
de berekening "aanschaf EUR / kWh" negeer die a.u.b, die is echt onzinnig.
bekijk eerder de €/Wp, die wil je wel in de gaten houden, die moet niet te laag worden en niet te hoog. ;)

edit:
hier de zelfde cijfers, maar dan zonder de 365dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zien je het slechter als met de kWh/kWp en 365dagen.
zomer en winter knallen dan omhoog en omlaag. ;)

(conclusie kan ook zijn: een kWh/kWp van 365 dagen bijhouden, erg verstandig is.
je ziet dan pas snel dat er problemen zijn of juist niet, andere logging die standaard word aangeboden is eigenlijk vrij zinloos en dat geld vrijwel voor alle merken omvormers. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 22-04-2020 13:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Ik zou 18 hier van kopen:
https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price
volgens mij ben je dan het allergoedkoopst uit

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
als iemand beweerd dat je SMA/goodwe/hosola/solis/fronius omdat hij dat beter vind.
dan moet je hem negeren, als hij er geen goede onderbouwing bij geeft. ;)
(als je geen speciale functie van 1 van die omvormers nodig hebt is het een zinloze melding
zoals de zoveelste shadefix opmerking van SMA, of zijn Duitse degelijkheid.)

als iemand beweerd dat je AEG/boviet/JA omdat hij het beter vind.
etc etc..
(bedoel ik @Lardman zijn opmerking niet mee, is gewoon goedkoper en ook goede mening. ;) )
dus wat ik bedoel te zeggen, leuk dat je schoonouders tevreden zijn met AEG, maar wat is die mening waard of hebben ze AEG en wat ze hebben vinden ze goed, en durven ze niet te zeggen dat het eigenlijk slecht is of kunnen ze eigenlijk niet vergelijken met iets anders, want dat hebben ze niet. ;)

SMA Sunny TriPower?
vind ik een vreemde keuze, die werkt pas lekker met flink wat Vmpp (want 3 fase omvormer).
en met 18 panelen, kun je dus beter maar 1 mpp gebruiken en de andere mpp niet.
18x32Vmpp = perfect voor 3 fase omvormer, 2x9 = dat niet voor 3fase omvormer.
ik zou dan ook eerder een 1fase omvormer gebruiken.
een SMA SB 5.0 b.v. (of goodwe/hosola etc etc)
maar mischien wil een mpp overhouden voor een toekomstig project?

wil je dan met 1 fase gaan werken (wat geen probleem is met een 3fase meter).
dan wil je 350Vmpp per mpp hebben.
de SMA SB 5.0 heeft er 2 dus 2x9x???Wp.
9x 33Vmpp is een beetje laag, maar geen enkel probleem, dus kun je gewoon doen.
wil je wat meer tweaker setje, dan kun je ook gaan voor shingled panelen.
b.v.:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
die leveren 37Vmppx9= is leuker in de buurt van de 350Vmpp, maar veel verschil maakt het niet uit is mischien net een % extra opbrengst. ;)

keuzes genoeg dus, maar net wat je wil. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 21-04-2020 15:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is volgens mij allemaal 60 cell (of 120 half) dus de standaard voltage.
18 in een string kan prima.

Hier nog wat inspiratie, als het dak er toch af moet.
(is wel sunpower)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbZ6zTjhvBlMx38de8FVIhh0z2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKKsIcXX6DXeokNU4AvIM8dR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBL_qm5UdhaUKzqgVLYAiVlakMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7Gtl6mEQpCfJdjm8MyZxf1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ1KpMhDvJulp7szcOtGI2bkDEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9PikT8rcW04KGAPUUyUqh9O.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt voor de snelle reacties _/-\o_ goed om te zien dat er meer dan genoeg alternatieven zijn naast AEG. Ik had inderdaad wat merkvoorkeuren zonder dat te kunnen onderbouwen en keek daarbij misschien teveel naar de zonnepanelen.net test, maar ik zie dat je daar niet blind op moet varen.

Enkele maanden geleden hebben we draden moeten trekken naar de garage voor de elektrische auto, toen heb ik een 3fase 4mm2 draad getrokken omdat ik dacht dat dit een toekomstbestendiger was. Ook las ik hier dat het aan te raden was om 3fase omvormers te overwegen vanaf 16 panelen, maar dat is natuurlijk wat kort door de bocht..
migjes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:52:
@rbrt
[...]
wil je dan met 1 fase gaan werken (wat geen probleem is met een 3fase meter).
dan wil je 350Vmpp per mpp hebben.
de SMA SB 5.0 heeft er 2 dus 2x9x???Wp.
9x 33Vmpp is een beetje laag, maar geen enkel probleem, dus kun je gewoon doen.
wil je wat meer tweaker setje, dan kun je ook gaan voor shingled panelen.
b.v.:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
die leveren 37Vmppx9= is leuker in de buurt van de 350Vmpp, maar veel verschil maakt het niet uit is mischien net een % extra opbrengst. ;)

keuzes genoeg dus, maar net wat je wil. ;)
Ik had de optimale Vmpp totaal gemist, goede toevoeging! Grappig om van zowel @AUijtdehaag en @migjes te lezen dat de genoemde panelen makkelijk in 1 string passen. Ik had vanmorgen gebeld met de webshop en die gaven juist aan dat het gebruikelijk is om de panelen te verdelen over beide MPPT. Inmiddels heb ik de SMA calculator een beetje in de vingers en daar heb ik de genoemde panelen ingevoerd. Daar rollen dan een aantal waarden uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBEe-vL_EgvObuezNkrQa1b91_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHz5Pjh43Jgjudj2C9wgms3U.png?f=fotoalbum_large

Ik heb die gegevens een beetje op een rijtje gezet om te zien wat de verschillen zouden zijn. Aanschafprijs is 18 panelen + Sunny Tripower + draad + connectoren om de vergelijking met de set van AEG + Tripower te kunnen maken.

paneelverwachte jaaropbrengst in kWhomvormer efficientiekWh per kWpaanschaf EUR / kWh (lager is beter)
AEG 310WP (18 per string)5,628.0997.2%1009€0.79
Jingo Solar 340WP (18 per string)6,087.3897.3%995€0.64
Trina Solar 330WP (18 per string)5,998.3797.3%1010€0.63
YingLi 340WP Shingled (9 per string)6,139.5496.1%1003€0.75

Natuurlijk ben ik meer geneigd naar de grootste Tweaker factor en zou ik dus voor de YingLi Shingled panelen, maar is die meerprijs te rechtvaardigen? m.a.w. betaalt zich dat later uit in langere levensduur of betere omgang met hogere temperaturen? Wat denken jullie?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Krijg je die 18 Yingli passend dan met 1622mm x 1068mm ?

Als je echt mieren sexueel wilt mishandelen (@migjes ;) ) kijk dan ook naar de temperatuur coefficient
https://eu-solar.panasoni..._340_335_Datasheet_EN.pdf
https://www.sun-solar.nl/...m_EU_EN_20190724_V04_.pdf

Hoe lager hoe beter.
Maar tegen welke prijs...
Wel een veel beter voltage dan de yinglis met 2x 9
ook in zwart

Edit: 18 yinglis kunnen niet in 1 string op een SMA. tripower 5.0. Die gaat maar tot 850 Voc
Wel op een fronius symo, goodwe 5000 DT of op een SMA 8.0 (als je nog uitbreidingsplannen hebt), die gaan tot 1000 Voc (uit mijn hoofd)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@AUijtdehaag goed punt, ik zal de temperatuur coëfficiënt eens meenemen in de tabel. Ik vraag me alleen af of ik dit kan doorrekenen in de verwachtte kWh opbrengst? Dat zal de SMA calculator niet doen vermoed ik.

Je kan het weer natuurlijk niet voorspellen en het is niet te zeggen hoe warm de panelen worden in de komende zomers, maar ik zoek een manier om die forse meerprijs van de Panasonic uit te kunnen leggen voor de WAF ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
de temperatuur coëfficiënt is een goed punt, maar de berekening naar kWh is erg onzinnig.
die zou ik totaal negeren, daar zijn namenlijk meer gegevens voor nodig dan elk programma zou kunnen berekenen, praktijk is altijd weerbarstig, dus anders. ;)

ik geef je mijn opbrengst als voorbeeld (klik voor groter en meer detail):
dit is de opbrengst lijn in kWh/kWp (dus hoeveelheid Wp factor je dan uit tussen verschillende setjes die ik heb gehad).
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld (dus zomer en winter factor je dan uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large

dan heb je wel meer gegevens nodig.
je kunt goed zien dat ik wat problemen heb gehad met wat oude panelen. (juni 2015 heb ik dat opgelost)
je kunt ook goed zien dan ik panelen heb vervangen voor panasonic. (juni 2018)
dus ja, panasonic levert mij meer kWh per Wp op als het oude systeem.
is dit de prijs waard? nee eigenlijk niet, maar zo heb ik wel meer kWh van mijn dak wat voor mij weer onbetaalbaar is.
uit eindelijk doe je alles wel TVTen, soms heb je alleen een langere tijd er voor nodig. ;)

(als je de oplossing wil: wat moet ik pakken voor veel kWh en weinig geld, dan kom je hier bedrogen uit.
net zo als de SF(dunne film) panelen, eigenlijk best duur voor wat ze boden aan Wp, leverde wel aardig wat kWh op per Wp, maar had dan weer weinig Wp per m2 dak ruimte.
als je alle +/- naast elkaar zette dan was er maar amper verschil in die tijd tussen het 1 en het ander.
dit is nog steeds zo. ;)
panasonic heeft speciale cellen, die eigenlijk een laagje dunne film op een mono cel plakt.
zo heb je het beste van mono en van dunne film in 1 cel, maar wel tegen een prijs. ;) )

persoonlijk:
bekijk eerder de €/Wp, die wil je wel in de gaten houden, die moet niet te laag worden en niet te hoog. ;)

edit:
hier de zelfde cijfers, maar dan zonder de 365dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zien je het slechter als met de kWh/kWp en 365dagen.
zomer en winter knallen dan omhoog en omlaag. ;)

(conclusie kan ook zijn: een kWh/kWp van 365 dagen bijhouden, erg verstandig is.
je ziet dan pas snel dat er problemen zijn of juist niet, andere logging die standaard word aangeboden is eigenlijk vrij zinloos en dat geld vrijwel voor alle merken omvormers. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 22-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt mannen, het is mij duidelijk! Fijn dat jullie zo meedenken en zo uitgebreid reageren, wordt zeer gewaardeerd!
migjes in "PV garagedak - opnieuw advies gevraagd"
persoonlijk:
OK ik heb het tabelletje omgebutst, even de onzin eruit en de pMax erbij

EUR/WP kan toch eigenlijk nooit te laag zijn? O-)

paneelWPVerwachtte kWhefficiëntie omvormerkWp / kWhEUR / WPpMax / C
aeg 310WP (18 per string)55805,628.0997.2%1009€0.79-0,365%/C
Jingo Solar 340WP (18 p string)61206,087.3897.3%995€0.64-0,36%/C
Trina Solar 330WP (18 per string)59405,998.3797.3%1010€0.63-0,37%/C
YingLi 340WP Shingled (9 per string)61206,139.5496.1%1003€0.75-0,34%/C
Panasonic HIT 335WP (9 per string)60306073.2797.0%1007€0.93-0,258%/C

Als ik hier zo naar kijk denk ik dat de Trina Solar panelen van @Lardman het beste aan de WAF gaan voldoen en dat de Jingo Solar's iets meer opwekken en een iets betere temperatuur coefficient hebben, EUR/WP is ongeveer gelijk.

Panasonic HIT gaat duidelijk beter om met hete zomers maar met die meerprijs loont het voor ons eigenlijk niet.. De Yingli's kan ik eigenlijk nog niet zo goed inschatten.. die vallen er volgens mij een beetje tussenin.

Misschien vind ik die vooral leuk omdat ik dan beide MPPT's gebruik en ik mn stomme 3fase draad kan rechtvaardigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
tja het is altijd lastig, maar:
de duurste is 0,93€/Wp en de goedkoopste 0,63€/Wp.
dit is maar 0,30€/Wp verschil.
stel je hebt 1 kWh per jaar per Wp.
dan is het verschil:
0,63/0,22=2,83=2,83 jaar TVT.
0,93/0,22=2,83=4,22 jaar TVT.
dit is maar 1,4 jaar verschil, maar dan neem ik de 10% extra kWh van panasonic nog niet mee.
en dan kom ik op <1 jaar verschil uit, maar je hebt wel al die jaren meer kWh dus ook meer lol van het systeem.
dus ja kosten gaan voor de baten, de €/Wp is belangrijk maar laat je er niet te veel door leiden/lijden. ;)

je kunt beter een besluit nemen op wat het beste past op jouw dak.
panasonic kun je b.v.:
dit paneel:
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
en dit paneel:
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
met elkaar mixen in 1 string, en door de verschillende maten leuk rond dakraamjes werken of iets passendst verzinnen.

etc etc..... verzin maar iets wat leuk is voor jouw, en kijk minder naar de kosten. ;)

dan heb je ook nog je 3fase fetisj.
met 5kW is het moeilijk te verantwoorden om daar ook een 3fase omvormer voor te gebruiken.
1fase = 350Vmpp optimaal.
3fase = 600-720Vmpp optimaal.
er is zeker iets te zeggen voor 3fase, kabel is dan vaak een stuk simpeler voor een lange lengte aan te leggen. dat is maar een klein voordeeltje.
maar ook 18 "gewone" 33Vmpp panelen en een mpp over hebben voor straks is een dingetje.
(hell zelfs mijn noord dak gaat nu over de 700kWh/kWp heen, dus dat kan soms ook leuk zijn.
dan een iets zwaardere 3fase omvormer van b.v. 7kW en 2x18x300Wp ophangen, jummie kan zo goedkoop dat over productie nog kosten effectief is.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-04-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@migjes je hebt gelijk, gisteravond hadden mn vrouw en ik het hier nog over: de meeste mensen kijken naar hun energiebehoefte en kiezen dan een bepaald systeem met x WP opbrengst..

Wij doen het net andersom: we hebben een dak, hoe kunnen we daar zoveel mogelijk zonne-energie uit halen (wel met een logische prijs / WP natuurlijk)

Voor mij is de goedkoopste oplossing ook niet de beste, ik zou liever een oplossing hebben waar we over 15 jaar nog trots op zijn. In december komt (hopelijk) een elektrische auto voor de deur te staan die minstens 5600kWh per jaar gaat snoepen en met plannen die we nu hebben krijgen we wel een aardige hoeveelheid stroom op. Even los van de salderen-discussie.

Ik zat net even in de tuin en zelfs nu nog schijnt de zon op de NNO kant van het garagedak. Ik moest weer denken aan het tabelletje wat ik in het vorige draadje toegestuurd kreeg van @AUijtdehaag

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Het idee om het volledige dak aan beide kanten vol te gooien klinkt dus eigenlijk wel goed, de golfplaten zijn ook niet zozeer slecht maar wel lelijk, op deze manier kan je het mooi verstoppen en dan besparen we weer geld met vervangen ;)

Aan de noordkant kan je dan lekkere cheapo panelen kwijt

Ik weet alleen dan niet welke omvormer zinnig zou zijn. Als ik de SMA calculator invul met de Jingo 340WP aan de ZZW kant en JA Solar 290WP aan NNO, dan roept hij het volgende met de 8kW omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8y3tVicQUoYms_F8Lm1nUPzlJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0cKG0JsCiu4ITj8s0sGvITL.png?f=fotoalbum_large

SMA heeft alleen een 6KW of 8KW omvormer, zou een 7kW omvormer van een ander merk zinniger zijn?

EUR / WP is dan wel heel vet, helemaal eerlijk is het niet want in deze getallen zitten nog geen beugels
Per dakzijde is dat zo'n 500 ekkies

paneelWPopbrengst kWhEfficientiekWh/kWPPrijsEur / kWP
Jinko Solar 340WP + JA Solar 290WP113409965.9897.6%879€5,633.00€0.50

Alternatief is om nu een grote 3fase omvormer op te hangen met enkel panelen op ZZW, als er over 15 jaar weer iets leuks/goedkopers is dan gooi ik de Jinko's op NNO en leg ik nieuwe panelen op ZZW :9

[edit] klein detail nog: ik heb de prijs per WP dan wel zonder beugels gedaan, maar ook heb ik de prijzen nog incl. btw gerekend.. die mag ik natuurlijk nog terugvragen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door rbrt op 23-04-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
kijken naar je gebruik en daar op bepalen hoeveel Wp je nodig hebt, dat deed je een paar jaar geleden wel.
maar nu zijn de prijzen van Wp zo laag geworden, dat het niet meer nodig is.
gewoon lekker in overproductie gaan is verstandiger.
dit helemaal in het licht van het afschaffen van salderen, straks is overproductie even veel als opwekking.
met de kanttekening als je over produceert, dan heb je ook vaker stroom en gebruik je meer rechtstreeks.
dus tijden zijn aan het veranderen.
(dit hebben al veel zelf leggers ontdekt, en die zie je steeds meer over productie aanleggen.
als je dit moet laten aanleggen is het nog wat krapjes.)

vind het geen slecht idee, om nu 1x18x340Wp neer te leggen op een 8kW omvormer.
later dan nog 1x18x???Wp bij te leggen.
(efficiëntie is eigenlijk niet meer belangrijk)
dit van wegen de BTW regels, check die even goed, zitten haken en ogen aan. ;)
(BTW trucje: dit jaar leg jij 1x18x???Wp aan, volgend jaar geef je de energie rekening aan de vrouw, en legt zij nog een keer 1x18x???Wp aan.
lol, ik betaal graag veel belasting, hoe meer hoe beter, want dan heb ik veel verdiend.
betaal alleen niet graag meer als nodig. ;) )

reken wel even voor je zelf uit:
een bevestiging set voor 1 paneel kost 25€, dit houd een paneel vast van 290Wp of van 340Wp, maar verdeeld de prijs wel anders.
of te wel kijk verder als je neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
migjes schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:28:
[...]

vind het geen slecht idee, om nu 1x18x340Wp neer te leggen op een 8kW omvormer.
later dan nog 1x18x???Wp bij te leggen.
(efficiëntie is eigenlijk niet meer belangrijk)
dit van wegen de BTW regels, check die even goed, zitten haken en ogen aan. ;)
(BTW trucje: dit jaar leg jij 1x18x???Wp aan, volgend jaar geef je de energie rekening aan de vrouw, en legt zij nog een keer 1x18x???Wp aan.
lol, ik betaal graag veel belasting, hoe meer hoe beter, want dan heb ik veel verdiend.
betaal alleen niet graag meer als nodig. ;) )

reken wel even voor je zelf uit:
een bevestiging set voor 1 paneel kost 25€, dit houd een paneel vast van 290Wp of van 340Wp, maar verdeeld de prijs wel anders.
of te wel kijk verder als je neus lang is.
Goed punt. Ik moet inderdaad eens naar die BTW regels kijken want de vorige SF set is 4 jaar geleden op mijn naam aangevraagd. Het plan was inderdaad om deze set op de naam van mijn partner aan te schaffen, maar ik weet niet wanneer ik dan weer panelen op mijn naam mag kopen.

Het is grappig hoe ik in de adviesvraag 4 jaar geleden op een andere (betere, mooiere) oplossing kwam dan ik aanvankelijk dacht. Datzelfde lijkt nu weer het geval _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
36 panelen zou ik beide kanten hetzelfde paneel leggen. 340 watt panelen doen het bij slecht weer ook stukken beter dan 290, en als je meer dan 30 panelen koopt van een type is er meestal wel een paar euro per paneel af te onderhandelen. vaak is 26 een pallet, dus 36 stuks van 1 type is vaak goedkoper dan 18 van de een en dan 18 van de ander.

Wat migjes ook al terecht zegt over aftoppen, wees er niet bang voor. Ik heb het eerste praktijkvoorbeeld al gezien van iemand bij mij uit de buurt. Wilde eerst op mijn aanraden 6000 watt in 2x3000 watt oost-west op een 2 tracker 3k omvormer. Volgens leverancier kon dat niet, dus die kwam met een 3600, meneer vond het toch teveel aftoppen, na veel gedoe een 4200 ingezet en nu komt ie er tegenaan dat op de pieken van 4000+ de netspannng te hoog oploopt omdat hij te pauper was om iets anders dan 3x2.5 te trekken.
Je moet veel dingen aanpassen voor de pieken, terwijl het gros van de tijd een installatie niet piekt.

moraal: volgens mij kun je best 2x8kw op een sunny tripower zetten en pak gewoon dezelfde 340 watters. Ga je geen spijt van krijgen :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt voor alle goede input, ik ben hier ontzettend blij mee!

Zo blij zelfs dat ik in mijn enthousiasme een ontzettend belangrijk detail ben vergeten..
Mijn vrouw en ik waren al volledig overtuigd om zowel het ZZW als NNO garagedak te bedekken met 340WP panelen, dit is een aardige investering maar zoals @migjes al aangaf kan het zo goedkoop dat we het snel terugverdienen, zeker met een elektrische auto

..totdat we nog eens goed keken en bedachten dat er een boom staat naast het NNO deel..
Je zult denken: hoe kun je dit over het hoofd zien? Helaas komt dat doordat de boom naast het dak van de garage staat wat we nog moeten vernieuwen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D9X4XFn/dak-nno.png

Het zwart getekende dak is lager dan de rest, zo lek als een mandje en eigenlijk is dat deel van de garage gewoon 'op'. Het 'goede' golfplaten dak is zo'n 7 meter breed en dit kan dus breder als we het garagedak gaan doortrekken. Vandaar dat we het nieuwe plannetje als volgt hadden bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tz35Fwq/dak-nno-doorgetrokken.png

Dit zou meer oppervlakte voor de zonnepanelen betekenen: elke zijde van het dak wordt 10 meter breed, 3.4 meter hoog. Helaas zal de boom op dat moment dus een schaduw gooien op het nieuwe dakdeel.

Ik heb de afgelopen dagen zitten twijfelen hoe ik dit moet afvangen. Volgens mij is het handiger om 'slechts' 10 (of als je iets schaduw accepteert, 12) panelen op NNO te leggen, maar zoals @migjes al aangaf wordt daarmee het Vmmp een beetje laag met de 'gewone' panelen. Betekent dit dat ik de shingled YingLi (of andere) panelen op NNO moet leggen om een beter voltage te krijgen? En is dat wel zinnig op een NNO dak?

Ik hoop dat er nog een goed alternatief te bedenken valt, want ik was zo blij met het plan om 36 panelen neer te leggen |:( Wat is jullie optiek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Boom van jou? Zaag erin :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Die boom staat toch ten Noorden ?
Of ben ik nu gek ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
De boom omzagen had ik ook geopperd maar dat kwam niet door de WAF ;)

Het gaat bij de boom inderdaad om de noordkant van het dak. Op het zuiddak is geen schaduw en daar kunnen we zonder problemen 18 340WP panelen in 1 string leggen.

Dat hoopte ik ook op het noorddak te doen maar een deel van het dak staat door de boom dus in de schaduw.

Ik kan er wel 10-12 panelen kwijt maar ik weet niet of dat nog zinnig is, gezien het lagere Vmmp |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je toch het dak gaat vervangen kun je toch ook de nok wat verschuiven richting noord en verhogen naar 5m (indien nu lager)? Dan krijg je veel meer dakvlak richting zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
die schaduw die is een ramp.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
heb een grote kerk + toren op noord-oost staan.
dit geeft echt een verschrikkelijk verlies. :+

maar dan wel tussen 7:00 en 7:30. 8)7
hier door verlies ik <0,2kWh per dag mee, en baal ik dat ik maar 40kWh per dag haal.
tja, het glas is gewoon half vol.

gewoon 18x ophangen, die schaduw is maar tijdelijk en zo weer weg.
maar 12x kan ook nog, dat is ongeveer de minimum grens van verstandig op 3fase. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
kabeltjekabel schreef op maandag 27 april 2020 @ 02:49:
Als je toch het dak gaat vervangen kun je toch ook de nok wat verschuiven richting noord en verhogen naar 5m (indien nu lager)? Dan krijg je veel meer dakvlak richting zuid.
Je hebt gelijk, echter hadden we gehoopt om slechts het oude lekke deel van het dak te kunnen vervangen. Op de lelijke (maar nog functionele) golfplaten konden we dan zonnepanelen leggen om de ellende te verstoppen :+

@migjes Bedankt, we hebben vandaag de schaduw een beetje in de gaten gehouden en pas rond 11:00 was die verdwenen :-( De boom staat zo'n 2 meter naast het slechte deel van de garage en blokkeert al snel een flink stuk.

Ik vrees dat we dus uit gaan komen op 12 panelen voor het NNO dak, 18 op ZZW. Ik vraag me dan alleen af of ik nog een 8kW omvormer nodig heb, of dat een kW van een ander merk ook zal volstaan? De beide dakdelen staan tegelijkertijd in de zon als deze bovenaan de hemel staat, maar verder ook niet..

SMA calculator vindt het in ieder geval een slecht idee om hier vanaf te stappen, dit is de melding die ik krijg bij een 6kW omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6Shl6VEudq8lLbd2r8g8zk5yAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8URzv0EgK6kGpiJnQQTFmmsc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
oke, duidelijk, je wil er 12 neer leggen op noord.
(negeer die domme calculator, de marketing verkoopt je graag een duurdere omvormer.)

(ik ga even uit van een 320Wp paneel te voorbeeld, zelf even beter berekenen.
https://www.winkelman-zon...20wp/51808/?display=tiles )
je hebt 2 waarde waar je naar moet kijken.
(naast de Vmpp van 572V en 359V en de Voc, die zijn eigenlijk het belangrijkst, maar dat punt hebben we al gehad. 12x32Vmpp is verstandig minimum en 18XVoc is laag genoeg.)
1. de STC waarde 320Wp
2. de NOCT waarde 239W

de lente en herfst, noord doet amper mee, maar temperaturen zijn laag.
18x 320W = 5760W
en dit wil je dat de omvormer aan kan.

maar in de zomer worden de panelen warmer (geen STC maar NOCT), en dat is net de tijd dat je noord panelen leuk mee beginnen te doen.
dan heb je:
18x239W = 4302W
+ noord, maar daar schijnt de zon schuin op dus voor het gemak delen door 2:
4302 + (12 x 239W / 2) = 5736W
dus ja een 6kW omvormer is ruim voldoende.

toch raad ik je liever een 7kW aan.
gewoon omdat je straks toch nog 6 panelen aan noord gaat toevoegen als je meer ervaring hebt *,
en iets meer marge te hebben wat wel prettig is.
zo iets dus:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Fronius

verder, ik zou geen duur top paneel kiezen, maar ook weer niet de goedkoopste.
gewoon omdat duur top paneel (LG/panasonic/sunpower) niet nodig is voor je.
en de goedkoopste (meestal poly panelen) de bevestiging klem houd net zo duur een 320Wp vast als een 290Wp, en dit maakt het verschil tussen die 2 erg klein.
geef dan een paar centje extra uit.

zwart-zilver etc etc..
persoonlijke keus, zwart is vaak iets duurder.
en wil je echt zwart zwart dan kost het echt wat meer.
dus kijk maar wat je te pakken krijgt.

*) tja, begin toch niet aan PV, het is verslavend.
er is dan geen weg terug meer.
voor je het weet wil je meer Wp op je dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
hier mijn schuurdakje:
(ook op noord, maar wel iets kleiner als die van jouw.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large

heb ik dit soort clip's voor gebruikt:
https://solarstell.nl/producten/golfplaatdak-golfclip/
(ik dacht dat het een ander merk was. :? )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
ik vond de clips wel wat groot, en dan komen de panelen wel erg boven de golven te zweven.
dus daar heb ik gewoon een stuk van afgezaagd en een nieuw bevestiging gat geboord.
ook is het normaal om de stangen horizontaal te doen met die clip's.
maar gewoon een alu L strip pakken en daar stukjes van zagen en je hebt hoekjes om de stang verticaal te doen.
gewoon niet te moeilijk denken, dan hoeft het helemaal niet duur te zijn.

en ja, best wel veel schaduw op dat dakje.
nog een paar weken en ik heb een jaar opbrengst, maar ik haal toch een leuke 70%. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt @migjes voor de berekening, dat maakt het heel duidelijk!

het is zo eenvoudig nog niet zeg haha
Zwarte palenen zijn voor ons niet zo heel spannend, we gaan de panelen op zuid namelijk vrijwel nooit zien. De Jinko's 340WP hebben een leuke prijs/WP verhouding, jammer dat die panelen niet goedkoper worden bij een afname van 30 zoals @Lardman aangaf

Ik hoop dat je gelijk krijgt over de 6 ontbrekende panelen ;) Deze Poly panelen zijn wel heel goedkoop per WP maar wat je zegt over de beugels die daardoor de prijs/WP door de war gooien klopt als een bus. En dit worden bovendien wel de panelen waar we de hele dag naar zitten te kijken :9

Over Fronius had ik wel goede verhalen gelezen op dit forum. Wel makkelijk dat ik daar vanuit gelijk naar PVoutput kan pushen en misschien kan ik de data makkelijker plukken dan bijv. bij de SMA voor integratie met Home Assistant. Op gebied van prijs is hij wel stevig, even duur als een SMA 8kW? Dan heeft het 'onderdimensioneren' vanuit kostenperspectief toch niet zoveel zin? :+ Of zijn er andere voordelen die ik over het hoofd zie?

Die golfplaat beugels zijn wel heel mooi, ik was een beetje blind uitgegaan van dit setje
Die zijn ook eigenlijk bedoeld voor verticale plaatsing van landscape panelen maar met wat extra balkjes op de dakspanten wil ik de rails horizontaal gaan inzetten zodat de panelen in portrait komen. Helaas is dat spul wel vrij duur..

Bij de vorige SF 20 panelen set had ik het frame met één van mijn vrienden ontworpen en laten produceren via het staalconstructiebedrijf waar hij destijds werkte.. dat frame was 1/3e van de prijs en veel degelijker dan dit spul :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Mannen ontzettend bedankt voor alle adviezen, dit heeft ons ontzettend geholpen!

We zijn er bijna uit, enige waar ik nog over twijfel is de 6kW SMA Tripower of de Fronius Sumo 7kW.

Het forum staat vol met lof over beide dus een 'welke is beter' discussie heeft geen zin denk ik.

Verder heb ik geprobeerd te zoeken wat de verschillen zijn maar anders dan het vermogen is het opstart voltage bijvoorbeeld nagenoeg gelijk.

De Fronius heeft als voordeel dat er een API op zit, leuk voor de Tweakers factor. Ook heb ik elders gelezen dat een OhmPilot dan later mogelijk is, heel misschien is dat ook wel wat voor ons... Tegelijkertijd hangt de omvormer in de garage en zou ik dan weer 40m draad moeten trekken naar een boiler ergens in huis. Het kan, maar ik zie het niet zo gauw gebeuren..

Verder heeft de Fronius een actieve ventilator, eigenlijk vind ik dat fijner dan de passieve koeling van de SMA (ding hangt toch ergens in de garage)

Maarja de Fronius kost rustig 250 ekkies meer (incl BTW weliswaar) en ik vind dat moeilijk goed te praten voor een API en mogelijke voordelen die we misschien nooit gaan gebruiken. De gedachte dat er meer panelen op kunnen later is tof, maar ik twijfel of we dat gaan doen als we dat niet vanaf dag 1 zouden neerleggen.

Volgens de SMA calculator lopen we 100kWh per jaar mis door een 6kW omvormer te nemen, maar zoals @migjes al zei is dat waarschijnlijk meer marketing dan realiteit..

Dus de SMA is de betere bang/buck.. anderzijds had ik juist bedacht dat het niet alleen om geld draaide in de vergelijking |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29
De SMA kan je lokaal uitlezen. Modbus en/of MQTT.

Dat kan met sfbspot script welke je op een Raspberry pi 4 of een kleine nuc kan draaien.

Voordeel: geen cloud of api rotzooi waar je afhankelijk bent van internet verbinding.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan ook "draadloos" (gestuurd) een boiler/buffervat opwarmen met overtollige pv stroom.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

En allemaal uitlezen met een Odroid C4 met Emmc geheugen >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gulzPhQ0mAruxQ_rnmV31Bkx4-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKrCGJEOZ2eNvBRCzrobl41o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTeRfpjQEiqJpQsIEx5SQi4UQCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lk1ogAD9B4GGSieWrzZdMDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt! SMA komt met de 6kW omvormer dus nog interessanter uit de bus! M'n vrouw en ik hebben het erover gehad, ik zou de SMA kiezen en zij de Fronius (mede door het toekomstbestendige argument van @migjes )

...dus het wordt de Fronius :+

Als het feestje er over een paar weken op ligt deel ik uiteraard de foto's, we zullen eerst dat slechte deel van de garage onderuit moeten schoffelen dus dat duurt even :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Het is lekker weer, we zitten met z'n allen in de tuin en ik moest nog eens nadenken over de opmerking van @migjes
migjes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:22:
@rbrt
oke, duidelijk, je wil er 12 neer leggen op noord.
(negeer die domme calculator, de marketing verkoopt je graag een duurdere omvormer.)

[...]

toch raad ik je liever een 7kW aan.
gewoon omdat je straks toch nog 6 panelen aan noord gaat toevoegen als je meer ervaring hebt *,
en iets meer marge te hebben wat wel prettig is.
zo iets dus:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Fronius
Die ervaring heb ik natuurlijk nog niet, wel zien we dat de zon eigenlijk nu nog steeds (om 17:00 terwijl hij op Zuid-West staat) ook het noorddak verlicht. Het garagedak ligt natuurlijk met 30 graden vrij 'plat'. Het zonlicht is natuurlijk een ongunstige hoek maar het heeft me (voor de zoveelste keer :+ ) aan het denken gezet..

Is er ergens een mogelijkheid om te berekenen het voltage doet zodra 1/3e van de panelen van de noordelijke string in de schaduw ligt? En kan ik in diezelfde lijn berekenen wat de opbrengst zou zijn voor de panelen op noord, zodra de zon er vanaf het zuiden op schijnt?

Dit is de zon rond 17:00, op de foto zie je het noorddak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7RAC7iOHC9W5HxamyR_QsXf8eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw1BbmR01R0hrF9egPMYyUZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
tooltje is niet nodig.
als je 1/3 in de schaduw hebt, dan is de Vmpp precies 1/3 minder.
(de diodes blokkeren de panelen.)
zolang de Vmpp dan nog hoog genoeg is voor de omvormer gaat het gewoon door.
(en hier komen de schaduw horror verhalen vandaan, mensen willen het goedkoopste van het goedkoopste en letten dan totaal niet op de Vmpp en gaan op de ondergrens zitten van de omvormer in normale stand.
valt dat 1/3 weg dan zakt de hele omvormer in. ;) )

maar jij heb t zoizo nog een probleem, dat gaat meer bepalen.
de BTW terug gaven. ;)
(dus mijn tip: neem een omvormer van cq 7kW en hang daar 18x3??Wp leuke panelen aan.
(kies gewoon een vet paneeltje wat je wil binnen de specs.)
vraag geld BTW terug, en een jaar later heeft de vrouw de energie rekening.
dan schaft zij nog eens 18 panelen aan en vraagt de BTW terug.
dit is waarschijnlijk verstandig wegens vreemde BTW regels.
dus check de BTW regels en zie de grens ;) .)

mischien als je mazzel hebt, dan zijn volgend jaar weer de maxien chip optimizers weer verkrijgbaar.
dat soort panelen hebben dus 3 optimizers (zonder logging dat wel) per paneel ingebouwd.
en dat zou wel heel tof zijn op dat dak en niet duur. ;)

edit:
een voorbeeld paneel met een maxim optimizer ingebouwd.
https://profinrg.nl/wp-co...-SMART-MODULE-maxim-1.pdf
en wat marketing:
https://profinrg.nl/wp-co...tring-At-A-Time_nieuw.pdf
nadeel is dat dit soort panelen niet veel verder gaan als 300Wp, maar ze zijn goedkoop en kunnen nog beter tegen schaduw.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 10-05-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
Even een update na wat weken stilte..

We zijn al weer wat corona-weken verder maar intussen is het oude deel van de garage gesloopt en hebben we een nieuw deel opgebouwd. Heel Nederland is aan het verbouwen dus de levering van de materialen liep erg uit.. De betonnen palen en wanden staan intussen en langzamerhand begint het dak ook vorm te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Alb0V7bm8SsxL4hR9kv96ex8aBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfqTS5qsh8f5XyTZZ00qn4Va.jpg?f=fotoalbum_large

De beruchte boom staat ook op de bovenstaande foto..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87P2cBYiR8CuH3mRlk_d4DDDS6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW43hZHglyjUelADzuJTC14X.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb door de hele garage extra steunbalken voor de panelen ingekocht, die zijn we aan het plaatsen.
Van vrouwlief heb ik enkle weken geleden expliciet de instructie gekregen om niet langer (hardop) te peinzen over SMA vs Fronius :9 Maar langzamerhand wordt het ook tijd om ze zonnepanelen te bestellen..

De Jinko Solar 340WP paneeltjes zijn bij Winkelman echter inmiddels verdwenen |:( Wel hebben ze een leuk alternatief van Ja Solar met 345WP

Enige nadeel is dat dit niet de MC4 versie betreft maar de 4.10-35 ?
Ik kwam erachter omdat ik de specsheet van dit paneel zocht en zag dat er ook expliciet een MC4 variant bestaat..

Als ik op GoT kijk lijkt het vooral dat ik me er niet te druk om moet maken.. ik heb nog een MC4 tang van de Solar Frontier set dus ik ga proberen of ik aan het begin en einde van de string een MC4 stekker passend krijg..

Volgens mij blijven we nog wel onder het maximum bedrag van de btw aftrek waar migjes het eerder over had, dus ik neig om de hele speelgoedwinkel in 1x leeg te kopen met 30 panelen van hetzelfde type. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
Het worden 30x340WP, 12 op noord en 18 op zuid.
De Jinko Solar 340 panelen zijn terug bij Winkelman en nu met staffel korting bij afname van 30. Ik wil daar dus bovenop springen.

@migjes @AUijtdehaag @Lardman toch nog een last minute vraag voordat ik op de bestelknop druk 3 jaar aan vakantiegeld de deur uit doe:

Bij bestellen blijkt de SMA Tripower 8 inmiddels gelijk geprijsd met de Fronius Symo 7.0.3

Via de berekening van Migjes heb ik gezien dat een ~6kW omvormer voldoende moet zijn, 7kW is toekomst bestendigen.

Is het desondanks toch een nobrainer om de SMA 8kW te pakken voor dezelfde prijs als de Fronius Symo 7? De SMA heeft (voor zover ik het snap) dezelfde mppt voltages en ook het opstart voltage is gelijk, dus met 8kW is er meer ruimte, of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
om echt eerlijk te zijn.
6, 7 of 8kW
het maakt allemaal geen bal uit voor jouw. ;)
(al de echt belangrijke dingen doe je nu al goed.)

kies maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@rbrt Eens met bovenstaand.
En de SMA heeft wel een koelfan, maar die zit IN de behuizing en is dus niet echt hoorbaar.
Verder ook modbus tcp/ip, net als fronius. En met SBFspot ga je naar pvoutput. (maar kan ook via modbus en node-red, zelfs eigen verbruik is uit te rekenen met P1 en node-red)
@insomniac is een tevreden Fronius gebruiker geloof ik. En ik een tevreden SMA gebruiker.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 20:33
Klopt ik ben een tevreden Fronius gebruiker, heb zowel een primo als een symo hangen.
Waarbij de Symo stiller is dan de primo onder Full-load.
Er zitten meerdere fans in, dingetje blijft wel koel, maar je hoort hem wel.
Hij hangt bij ons op een open zolder, naast het trapgat, en 1 verdieping lager hoor je hem licht zoemen. Ik vind het niet storend.
Naast de al genoemde modbus etc, ook wifi en lan.
Daarnaast heeft hij wel een mooie API om je opwek uit te lezen, en je kan direct pushen naar pvoutput.
@Possible de API draait lokaal bij de Fronius op de webserver in de omvormer.

Over de OhmPilot, en boilervaten:
De OhmPilot hoeft niet direct z'n stroom van de omvormer te krijgen, je schakelt in combinatie van een SmartMeter de pilot in en uit. Het enige wat je nodig hebt is een rs485 verbinding met de smartmeter in je meterkast en je omvormer. De OhmPilot verbind je met lan/wlan of rs485 weer met de omvormer.
Vooralsnog vindt ik het wel een prijzig kastje.

Als je dan een beetje van knutselen houdt, kan je zoiets in elkaar frutselen met behulp van de API:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9r4AevneK6vCjibw--xOm1BGgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQzQGNABXincSCJjfSf7tBoi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door insomniac op 24-06-2020 18:55 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ohmpilot, eddi of aton power to heat.
Allemaal hetzelfde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Als het je verder niks uitmaakt is het ophangen van de Fronius makkelijker. Als je de omvormer niet zelf ophangt gaat het om persoonlijke voorkeur, er is geen aantoonbaar kwaliteitsverschil tussen fronius en SMA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbrt
weer een update van mijn kant, wel een grote dit keer :P

We hebben a.d.h.v. de reacties van @migjes @AUijtdehaag @Lardman @insomniac toch besloten om bij de oorspronkelijke keuze te blijven van de Fronius Symo 7.0.3. Deze dan in combinatie met 30x Jinko Solar 340WP panelen (18 op zuid, 12 op noord) en zo hebben we het ook besteld. Na ongeveer een week kwam het speelgoed binnen en afgelopen weekend was een mooie dag om het dak op te klimmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Un_ieCsj6KJL_jr3Sd__dlgTmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8qtE6mJkyDOtA6H24im7gdb.jpg?f=fotoalbum_large

Het plaatsen van de rails was veel werk, we hadden onder het golfplaten dak extra balken gemaakt maar deze moesten we natuurlijk opzoeken en uitmeten, uiteindelijk 56 stokschroeven boren etc.

Toen de rails eenmaal lagen ging het snel, panelen konden achter elkaar erop en het lelijke golfplaten dak is goed verstopt. De meeste panelen liggen op het zuid dak en ze hadden niet veel groter moeten zijn..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCBrv5hQGaJYyENGkqoitVZHwj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lds53cZcsO5nhX83BGm39nza.jpg?f=fotoalbum_large

Op de noordkant richting de tuin liggen er 12, ivm de schaduw die de beruchte boom opwerpt. Toch valt het niet tegen hoe veel die nog opwekken :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d6VCOhdgWsFnm2fdCxfPyVRB6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAUQr0SyZvs7ofOCgAZLcT6x.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik alle panelen had aangesloten en de omvormer aanzette, sprong deze meteen naar 7 kW en zat meteen aan zijn grens. Het was zondag redelijk bewolkt en aardig weer maar zulke prestaties had ik niet verwacht :9~

De Fronius Symo is leuk speelgoed, in de lokale webserver kan je de push instellen naar pvoutput en de omvormer upload die waarden dan rechtstreeks, geen webportaal waar je van afhankelijk bent. Grafieken heeft de lokale webserver niet echt maar daar gebruik ik pvoutput voor.

Integratie met Home Asisstant werkte vlekkeloos, lokale ip adres van de omvormer in de configuration.yaml zetten en klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p79JaVSVx_oZzq2H4MdkLD71XU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQw2RPRdMabQ3f4dpC5TvpMY.png?f=user_large

Vandaag is de eerste volle dag en hier schijnt de zon goed, dus een goede eerste test. Het viel me alleen tegen (of mee..) dat de omvormer zo snel aan zijn plafond zou zitten. De dag is nog niet af maar tussen ca. 13:00 en 16:00 heeft de Fronius tegen zijn plafond van 7kW gezeten. Een beetje aftoppen had ik wel verwacht, maar niet 3 uur lang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLwMdJOuwWFJCHFvpqumZkLJLr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPwb7AHpCKSXYN5bCVaWnWXT.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me toch af of ik niet beter de 8kW omvormer van SMA had kunnen pakken voor 20,- meer? Zo te zien kunnen de panelen dat wel leveren op dit soort dagen en de opstart voltages van de SMA waren gelijk aan de Fronius Symo.. :X Tegelijkertijd gaat het waarschijnlijk om een verwaarloosbare hoeveelheid stroom op jaarbasis, als ik de andere GoT topics moet geloven ;)

Oftewel ik ben zeer benieuwd of deze waarden in de lijn liggen van jullie verwachtingen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gezien de vrij vlakke dakhelling en de hoge zonstand is deze tijd van het jaar wel de gunstigste tijd voor jou panelen en situatie
Naar verwachting iets verder in het jaar zal het aftoppen wat minder kunnen worden.

Proficiat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Dank voor de foto's. Je zit in de toptijd voor panelen en de 18 op Zuid gooien je Omvormer al lekker hoog in het vermogen. De 12 op Noord tikken hem naar 9000 watt input, dus ja, dan ga je even aftoppen.

Dat is nu misschien even balen maar tussen 1 oktober en 31 maart ben je blij met ieder paneel extra. Laat je af en toe nog wat screenshots van je logging hier achter? Ben erg benieuwd wat de komende maanden brengt.

Ten slotte nog een compliment, het ligt er rete strak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:13
Zo hee, als ik dat zie word ik met mijn 8 paneeltjes op de garage toch wel een tikkie jaloers :P

Maarre, zijn dat nou asbest platen waarin je hebt geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt! Dat stelt weer gerust, ik was even bang dat ik de omvormer moest omruilen voor de Tripower 8kW maar dat zag ik eigenlijk niet zo zitten :9

ik heb de omvormer eenvoudig kunnen koppelen aan pvoutput en sinds vandaag ben ik ook gekoppeld aan het tweakers.net team.

Live output is hier te volgen.
Gramser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:05:

Maarre, zijn dat nou asbest platen waarin je hebt geschroefd?
Wij waren in het begin ook bang dat het dak van asbestplaten was gemaakt, maar de verkopende partij heeft nog de factuur van de aannemer doorgestuurd, waarom specifiek staat dat het om asbestvrije panelen gaat.

Het was nog wel even een kunstje om extra gordingen te maken voor de rails. Golfplaat is eigenlijk niet beloopbaar en de rails is eigenlijk bedoeld voor landscape opstelling, zodoende moesten we het bestaande dak verstevigen zodat de rails hout hadden om in te schroeven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RDbKkoeK7OwHfs14H7yE6_B3Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDPEwkQz2mWOI0blN0BDz4pf.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn erg tevreden en ik zit dagelijks te kijken hoe de opbrengst is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:13
Fijn van de asbestgeruststelling en nogmaals: strak werk!
Pagina: 1