Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:34
Hallo Tweakers,

Na weken lezen op dit forum, diverse sites en na wat berekeningen heb ik besloten om zelf zonnepanelen aan te leggen op mijn garagedak.
Deze staat op het zuidwesten en vrijwel de hele dag in de zon, er komt haast geen schaduw op.
Nadeel hierbij is dat ik bang ben dat de panelen gestolen zullen worden als ze teveel opvallen, zodoende dat ik neig richting een 10 graden hellingshoek i.c.m. veiligheidsbouten.

Daarnaast twijfel ik nog over de juiste panelen voor het oppervlak, hier schijnen de meningen aardig over verdeeld te zijn. Met Solar Frontier kan ik meer panelen kwijt op het oppervlak, maar AEG heeft met 295WP ook hele interessante panelen.

De afweging bestaat uit de volgende opties:
  1. 13x Solar Frontier SF170 met een Goodwe 2000 NS omvormer
  2. 9x AEG AS-603 295 WP met een Goodwe 3000 NS omvormer (of aftoppen met 2300 watt?)
De uitdaging ligt in de vorm van het dak.
Het garagedak is zelf 3 meter bij 7m40 excl. dakrand.
Rechts van het garagedak staat het houthok, welke iets lager ligt en ook over de hele lengte zo’n 1m20 breed is.
Om een indicatie te geven van de indeling, heb ik met sketchup de volgende tekeningen gemaakt:

13x Solar Frontier
<removed>

9x AEG
<removed>

De panelen van SF werpen onderling iets meer schaduw op elkaar, maar dat beperkt zich vooral tot de avond volgens de sketchup schaduw berekening.

Om het interessant te maken heb ik ook de kostenbereking uitgewerkt.
  1. 13x SF levert zo’n 2210 WattPiek op en kost incl. omvormer zo’n 82 ct per wattpiek (1800,- ex btw)
  2. 9x AEG levert zo'n 2655 WattPiek op en kost incl. omvormer (gw3000NS) zo'n 90 ct (2400,- ex btw)
bovenstaande is nog exclusief stroomkabels en beugels, deze laatste laat ik maken door een maatje van me in de staalconstructie dus de kosten hiervan vallen wel mee. SF heeft meer beugels, maar met de AEG indeling moet het hoogteverschil van het houthok worden afgevangen dus die kosten zullen ongeveer gelijk zijn.

We willen het huis ongeveer na 5 jaar weer verkopen dus rendement op lange termijn is niet echt van toepassing. Zelf neig ik een beetje naar Solar Frontier omdat ik er meer kwijt kan en de investering/terugverdientijd iets lager is.

Weet iemand verder in hoeverre wind een rol speelde bij randen in het geval van 10 graden panelen? Zoja, moet ik meer afstand houden van de dakrand? En in hoeverre speelt onderlinge schaduw van panelen een rol in het geval van CIS?

Ik ben benieuwd welke keuze jullie zouden maken zijn op basis van het bovenstaande, en waarom?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door rbrt op 15-05-2019 19:28 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik zou eerder dan een O-W maken op het hoge del en ook weer een Oost of west op het houthok.
En dan op je houthok met stenen en tegeldragers de boel op hoogte brengen.
Dan kan je het optimaal vol leggen en heb je geen schaduwwerking. Ook kun je met een kleinere omvormer af en heb je meer spreiding van opbrengst, wat gunstig is bij het veranderen van salderingsregels.

Ik zou dan gewoon een fusion systeem neerleggen, is super snel te bouwen en licht en heeft 13 gaden hellingshoek.
Verder gewoon aangeven bij de verzekering dat je dit gaat doen, alle facturen bewaren en foto's maken.

wat is Zuid in de tekening?

Let op dat je bij een 1 fase omvormer niet te hoog gaat met de spanning, daar kunnen ze maar heel kort tegen.

Met SF moet je gezien de hoge spanning per paneel dan er 3 of 4 in serie zetten en dan weer een nieuwe sub string daar parallel aan zetten. geeft je metteen nog meer denkwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 09-10-2016 21:01 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou er, met SF ook nog ipv enkel naar zuid gericht, er een zuid/noord van kunnen maken op 10 graden
Dan passen er "misschien" wel 16 op het grote vlak (4x4)
(ik zie geen maatvoering, dus ik kan het niet uitrekenen)
Het kleine vlak zou ik gewoon 4x naar oost leggen.

Dan heb je 5 strings van 4 SF panelen. Dat past op iedere stringomvormer met 2x mppt.
3 stringen op 1 mppt ingang, 2 stringen op de andere mppt ingang.

Let wel even er op, de chineze omvormers zijn meestal beperkt in vermogen op de mppt ingangen.
Maar je kan het altijd nog herindelen. 1x 4 zuid met 2x 4 noord en 1x4 zuid met 1x4 oost bijvoorbeeld.
Met een sma heb je er geen omkijken naar en zou je misschien wel 5 SF op oost kwijt kunnen op een aparte (2e) mppt ingang. En dan voeg je de 4x 4 zuid/noord op de 1e mppt ingang (even op MP kijken, voor een leuke 2e handse SB xx00 TL-21)

Noord(oost) doet op 10 graden altijd nog een 79% op jaarbasis.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2016 21:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Oost/west strak tegen elkaar aan? Zeker met SF panelen zou ik dat wel aandurven.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
bedankt voor de reacties! Aan die indelingen had ik nooit gedacht!
Lijkt me inderdaad ook gezien het oppervlak wel een mooie indeling

Hier een (snelle) tekening met oost/west en compas. Het lijkt eerder noord-oost/zuid-west te zijn, maar het zouden dan in principe 20 panelen kunnen worden :9~

<removed>

Ik moet toegeven dat ik me nog niet heb ingelezen in oost/west verdelingen, het uitrekenen van de mppt/string verdeling wordt ook nog wel een kunstje. Begrijp ik goed dat oost op een aparte mppt tracker moet t.o.v. west? en hoeveel vermogen zou de omvormer moeten zijn? 20x170WP=3400WP maar ik vermoed dat je dit nooit op hetzelfde moment opwekt.

Zal ook nog even schuiven met de noord-zuid indeling

[ Voor 12% gewijzigd door rbrt op 15-05-2019 19:28 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:30

mb1

Gewoon een Solar Frontier PowerSet 3.4 kopen!
Dan heb je:
20x Solar Frontier 170Wp zonnepanelen
1x Solar Frontier Turbo-omvormer (Steca 4200 Watt omvormer)
Verbindingskabel en DC-kabel
MC4- en Y-stekkers
Deze kun (moet) je als 4 strings van 5 panelen bekabelen per 5 (parallelle) panelen dien je dan de richting het zelfde te houden.
Ideaal voor jouw situatie, de iets over gedimensioneerde omvormer gaat je nog van pas komen want de relatief vlakke ligging van de panelen gaat de omvormer regelmatig flink aan het werk zetten!

p.s. De voorste rij panelen op het lagere deel van het dak zou ik met de bovenzijde gelijk houden met de rij panelen waartegen ze aansluiten, dit voorkomt een reepje schaduw in de middag.
de 5 panelen krijgen daarmee een iets andere hoek maar dat is geen enkel probleem, zolang je ze maar alle 5 doet.

[ Voor 22% gewijzigd door mb1 op 10-10-2016 08:50 . Reden: aanvulling laatste alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met een Noord/zuid/oost, kun je er wellicht 21 kwijt en zit je niet met het hoogteverschil.
(weet nog steeds geen exacte maten)

http://www.driehoekberekenen.be/
Een rijtje van 8 panelen van 977 op een hoek van 25 graden is 7083 mm voor enkel de panelen op N/Z

Maar zo een powerset is inderdaad ook wel leuk met 20 panelen. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Excuses, ik had wel wat snelle maten in de initiële post gezet maar daar zit natuurlijk nog niet het gekke houthok dak bij. Hier een bovenaanzicht van de maten zoals ik ze heb opgemeten:

<removed>

Tussen beide daken zit zo'n 130 mm hoogteverschil.

Zo'n powerset klinkt inderdaad wel makkelijk, vooral omdat ik nog niet eerder een installatie heb aangelegd. Echter zo te zien heeft zo'n stecagrid omvormer slechts 1 MPP Tracker? is dat wel geschikt voor oost/west?

Ik las hier wel een artikeltje van een oost-west opstelling met 4 strings op 1 MPP Tracker, maar beïnvloedt de oostkant dan niet de westkant en andersom?

[ Voor 11% gewijzigd door rbrt op 15-05-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor een noord/zuid opstelling (+ 5 panelen oost):
Op hoek 20 graden kom je uit met 8 panelen landscape, op 7344
Op hoek 25 graden kom je uit met 8 panelen landscape, op 7083
Dit is theoretisch, er komt altijd nog wat tussenruimte bij van de bevestigingen.

Maar omdat dat dus 4 stringen van 4 zijn en 1 string van 5, moet dat op een 2x mppt omvormer.

Oost west kan gewoon op een steca met 1 mppt.
Zie het als 4 fabriekjes die onafhankelijk leveren aan de omvormer.
(Rol-co doet het ook met zuid - oost - west)
http://pvoutput.org/intra...038&sid=10855&dt=20161011

Volgens mij kan je hiermee wel een mooie opstelling maken:
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

(en proficiat *O* )

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas wel op met AEG, er kan veel kleurverschil optreden.
Dit komt omdat AEG ze door een externe fabriek uit Taiwan laat maken .
Ze maken ze dus niet zelf waardoor er panelen met kleurverschil op de markt kwamen.
Mijn keuze zou Solar Frontier, Sharp of LG zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
ik draai oost-west met 2x mpp.
daar door kan ik dit soort grafiekjes maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
(let wel op, mijn dakhoek is 45 graden, daardoor is het verschil in de top bereiken een stuk verder uit elkaar als wat jij plant. ;) )
ik moet wel 2x een mpp gebruiken, omdat ik 2 verschillende lengtes strings heb.
(en ook nog verschillende soorten panelen.
7x190Wp(15graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp op west. (4kW omvormer) )
met 1 mpp kan ook, maar dan moet je stringen parallel maken.
en alle parallel stringen moeten dan gelijke aantal panelen serieel hebben.
(dit kan wel lastig zijn in jouw geval.)

succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik ben absoluut geen expert, maar moet je bij zonnepanelen niet meer afstand houden tot de dakrand? Volgens mij treedt er bij wind met name bij de dakranden een heftige turbulentiekracht op waardoor geadviseerd wordt om altijd een lege strook aan te houden. Misschien dat dit in dit geval niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Officieel, afstand tot de rand = hoogte zonnepaneel wat boven uit steekt.

Het gaat om een garagedak....
Geen flatgebouw... ;)
Het zal wel meevallen met de wind, zeker op oost/west.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

die hoogte van het paneel en afstand tot de dakrand heeft te maken met vergunnings vrij plaatsen, wat wind betreft hou je normaal gesproken 10% aan van de directe hoogte. dus pand 14 meter hoog: 1,40 meter vrij houden,
Pand 1,40 meter hoog, maar getrapt, dan de hoogte vanaf de "trap" meten en *10%.
Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden met de omgeving, ben je 6 meter hoog en sta je midden in een landelijke omgeving, of ben je omgeven door allemaal panden die hoger zijn, dat scheelt nogal.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voordat je je theoretisch rijk rekent, even wat praktijk maten :
Flatfix fusion O-W met panelen van 1m breed levert een "dakje" op van 212cm breed. Aan de buitenkant heb je ook nog zo'n 15cm nodig voor het ronde pootje.
En tweede rij heeft een tussenruimte van ongeveer 20-25 cm nodig. Dus 2 rijen hebben 450cm breedte nodig. Dat kun je nog 20cm vanaf smokkelen, maar dan kun je er ook niet meer lopen.

In de lengte heb je aan de buitenkant 20cm nodig. Dus 5 panelen van 125cm wordt in totaal 665cm.

En als je gaat ophogen op het lage dak : zorg dat de wind er niet onder kan slaan. Dat gaat om erg grote krachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbrt
Hallo allemaal,
Er zijn heel wat maanden overheen gegaan voordat ik wat voortgang kan melden
Dankzij de adviezen hier zijn we voor een oost-west opstelling gegaan met Solar Frontier Powerset 3400
Dit vanwege de garantie die ze aanbieden wat in ons geval ook gunstiger lijkt indien we het huis zouden verkopen.

In samen werking met een goede vriend van me hebben we een staalconstructie uitgewerkt, die ook het hoogteverschil van het dak afvangt. Ik kan nu met trots kan melden dat de panelen op het dak liggen!

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/dsle3d607/panelen.jpg

Dank aan alle adviezen die hier gegeven zijn, veel dank aan AUijtdehaag voor de volledige berekeningen en linkjes via PM.

Grootste nadeel van een SF Powerkit was voor mij het gebrek aan monitoring, echter op deze Steca zit een ethernet aansluiting waardoor ik binnenshuis gratis het verbruik kan weergeven op een simpele html/javascript site.

Ik heb een simpel scriptje geschreven om dit up te loaden naar pvoutput.org, zie ook resultaat;
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=54355&sid=49425

Mocht iemand het scriptje willen hebben, let me know!

[ Voor 4% gewijzigd door rbrt op 14-12-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou ziet er netjes uit hoor.
Misschien wil je het scriptje wel delen via github?

Veel plezier ervan. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Cool!

Goed idee ook, die oost/west opstelling :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziet er mooi uit. Welke garantie biedt SF je, een opbrengstgarantie?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

rbrt schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:41:
Hallo allemaal,
Er zijn heel wat maanden overheen gegaan voordat ik wat voortgang kan melden
Dankzij de adviezen hier zijn we voor een oost-west opstelling gegaan met Solar Frontier Powerset 3400
Dit vanwege de garantie die ze aanbieden wat in ons geval ook gunstiger lijkt indien we het huis zouden verkopen.

In samen werking met een goede vriend van me hebben we een staalconstructie uitgewerkt, die ook het hoogteverschil van het dak afvangt. Ik kan nu met trots kan melden dat de panelen op het dak liggen!

[afbeelding]

Dank aan alle adviezen die hier gegeven zijn, veel dank aan AUijtdehaag voor de volledige berekeningen en linkjes via PM.

Grootste nadeel van een SF Powerkit was voor mij het gebrek aan monitoring, echter op deze Steca zit een ethernet aansluiting waardoor ik binnenshuis gratis het verbruik kan weergeven op een simpele html/javascript site.

Ik heb een simpel scriptje geschreven om dit up te loaden naar pvoutput.org, zie ook resultaat;
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=54355&sid=49425

Mocht iemand het scriptje willen hebben, let me know!
Gaaf, maar er mist nog 1 tussen klem?

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
nice

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
Die beugel ontbreekt inderdaad, halverwege de constructie kwamen we beugels tekort, moest ze bestellen dus we zijn creatief doorgegaan met de middelen die we hadden :X hopelijk komen de nieuwe beugeltjes dit weekend binnen!

SF biedt 10 jaar garantie op de omvormer, best netjes aangezien Steca zelf 7 jaar biedt, moet de boel alleen nog even registreren

Het script is vrij eenvoudig, de volgende pagina wordt weergegeven op de interne webserver van Steca:

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/83uk3ozm1/IMG_20161211_WA0006.jpg

Vervolgens heb ik een simpel shell script geschreven wat elke 5 minuten deze waarden uitleest en upload, scriptje staat nu op GIT:
https://github.com/rbrt86/StecaToPVoutput

zie ook de readme in GIT zelf

nog een paar dagen pv uploaden en dan kan ik me vervoegen in het tweakers team :9~

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:30

mb1

rbrt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:00:

SF biedt 10 jaar garantie op de omvormer, best netjes aangezien Steca zelf 7 jaar biedt, moet de boel alleen nog even registreren
Correctie, je ontvangt 10 jaar garantie op de hele set!
Kabels panelen en omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
Heel fraai!
Hoe zit het nu vast? met ballast of vast aan het dak?
Pagina: 1