S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ongebruikte capaciteit omdat het te koud is is nog slechter. Zijn gewoon van die sheets tussen de batterijen, wel COP 1, maar in ieder geval relatief weining warmteverlies wat niet de batterij in gaat.macbelly schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:54:
[...]
Hier gaat het hart echt langzamer van kloppen bij aanhangers van verduurzaming. Ik gok op een spiraalkacheltje met COP van 1.
Binnen zetten is natuurlijk beter, mits dat veilig kan.
Veiligheid>Duurzaamheid.
[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 07-09-2026 11:04 ]
EVE cellen en de 6 jaar garantie trokken me over de streep inderdaad.Eriko schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:47:
[...]
Waarom neem je geen Dyness PowerBrick Plus - 51.2V 16.07kWh Thuisbatterij bij Nkon? Het is een stukje goedkoper en het kan buiten onder een dakje geplaatst worden dankzij een ingebouwde verwarmingselement.
Op de ESS PRO met EVE zit ook een CE keurmerk in de bijlage, dat zag ik niet bij de Dyness.
Zal ongetwijfeld ook in orde zijn.
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Ik zag dat je eerder de vraag stelde of iemand wat meer kon vertellen over de geluidsproductie van de 4k5 Multiplus.rbrt schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:38:
[...]
Bedankt voor de tip, ik heb de bestelling zojuist geplaatst voor een 4k5 met de 16kWh ESS Pro van NKON in de EVE variant (dat lijken althans de meesten te doen).
Mooie van dit plan is dat we altijd nog 2x 4k5 erbij kunnen hangen als het toch gaat jeuken.
Volgens NKON was de site nog niet bijgewerkt maar de 16kWh variant was op voorraad, ben benieuwd.
Ik heb nu bijna 2 maanden mijn set met 3x deze omvormer hangen in de garage aangrenzend aan onze keuken. Zolang de deur dicht blijft horen wij de omvormers helemaal niet. De fans springen eigenlijk pas aan als hij 7000+ watt moet gaan omvormen, dus eigenlijk voor ons alleen alswe de auto laden. Tot die grens heb je wel dat bijvoorbeelkd bij 4000 watt de "brom" iets harder hoorbaar is, maar dat is alleen te merken als je in de garage staat.
Ik heb wel van die trillingsvrije pluggen in de muur gebruikt bij de ophangpunten van de multiplussen. Ik kan niet beoordelen of deze helpen, want ik heb de omvormers dus nog nooit gehoord zonder deze pluggen
Maar goed, je gaat het wel merken als je de jouwe aan de praat hebt. Ik ben er wel content mee hoor, is voor ons krachtig genoeg. Ik zie veel mensen die kiezen voor de 6k5 variant ipv deze omdat ze bang zijn dat de 4k5 tegen limieten aanloopt, maar tot dusver ben ik er niet tegenaan gelopen. Dump savonds gewoon paar uur achter elkaar 11kw vanuit de batterij in de auto plus nog een extra kw wat het huis gebruikt. Accu laden aan 55A is voor ons ook voldoende.
Er zijn een tijdje terug een aantal berichten geplaatst over de gebruikte 70mm2 accubekabeling. Hierin werden door diverse mensen 200ºC siliconenkabels genoemd, maar ik heb deze nog niet als kabel op rol kunnen vinden. Heeft iemand nog tips voor flexibele en kwalitatief hoogwaardige kabel?
Inhakend hierop omdat ik zelf ook bezig ben met een Victron systeem: de Dyness Powerbrick Plus heeft inderdaad ook CE, dat is te zien in de handleiding.rbrt schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:28:
[...]
EVE cellen en de 6 jaar garantie trokken me over de streep inderdaad.
Op de ESS PRO met EVE zit ook een CE keurmerk in de bijlage, dat zag ik niet bij de Dyness.
Zal ongetwijfeld ook in orde zijn.
En voor mijn begrip: wat is er zo speciaal aan de 6 jaar garantie op de NKON? De Powerbrick heeft 10 jaar garantie bij 70% SOH zag ik. Maar wellicht zijn er bepaalde voorwaarden significant anders tussen de twee?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik ben helaas niet zo blij met de herrie die er vanaf komt.
Het systeem hangt in mijn garage. De garage is aanpandig aan mijn huis, maar wel met een geïsoleerde spouwmuur (dus dubbele muur) er tussen. En het systeem hangt niet eens aan de dragende muur (niet tegen mijn huis), maar aan een niet-dragende tussenmuur (die ook niet op mijn fundering staat). Toch voel en hoor ik de resonantie van het systeem op de eerste verdieping in mijn slaapkamer. En in de woonkamer is het ook hinderlijk aanwezig.
Als het systeem hard aan het werk is wordt het erger, maar ik lijk meer last te hebben van de transformator resonantie (trillingen/ coil wine) dan de fans (lucht verplaatsing).
Om het ventilator geluid te verminderen ga ik sowieso voor een fan-mod en zal ik 2 x 80mm fans per omvormer in het onderste rooster plaatsen, maar voor de trillingen zelf zit ik met een uitdaging.
Het geluid is dusdanig dat een simpel rubber ringetje niet gaat helpen. Ik denk echt dat ik compleet van de starre verbinding met de muur af moet en hem geisoleerd moet gaan ophangen.
Ik wil echter geen houten plaat tegen de muur ivm brandveiligheid. Ik zoek dus het liefst naar een beter alternatief. Maar ik heb ook weer een serieus probleem als de omvormer ineens 4 cm van de muur af gaat komen. Dan ben ik bang dat mijn DC kabels niet meer gaan passen, en dat ik dan daarnaast ook nieuwe kabelgoten moet gaan monteren.
Dus iemand hier nog een goede oplossing om het beter trillingsvrij te monteren zonder ineens heel erg van de muur af te komen?
Het grootste probleem qua lawaai is resonantie van de transformator. Door de MP op rubber te monteren en in rubber vast te schroeven zodat er nergens een directe verbinding is met de muur kun je die trilling goed dempen. Dat zou ik eerst doen en die ventilator even laten voor wat het is. Eén ding tegelijk aanpassen.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
Ik heb afgelopen weekend mijn Victron systeem in bedrijf genomen.
[Afbeelding]
Het systeem hangt in mijn garage. De garage is aanpandig aan mijn huis, maar wel met een geïsoleerde spouwmuur (dus dubbele muur) er tussen. En het systeem hangt niet eens aan de dragende muur (niet tegen mijn huis), maar aan een niet-dragende tussenmuur (die ook niet op mijn fundering staat). Toch voel en hoor ik de resonantie van het systeem op de eerste verdieping in mijn slaapkamer. En in de woonkamer is het ook hinderlijk aanwezig.
Als het systeem hard aan het werk is wordt het erger, maar ik lijk meer last te hebben van de transformator resonantie (trillingen/ coil wine) dan de fans (lucht verplaatsing).
Om het ventilator geluid te verminderen ga ik sowieso voor een fan-mod en zal ik 2 x 80mm fans per omvormer in het onderste rooster plaatsen, maar voor de trillingen zelf zit ik met een uitdaging.
Het geluid is dusdanig dat een simpel rubber ringetje niet gaat helpen. Ik denk echt dat ik compleet van de starre verbinding met de muur af moet en hem geisoleerd moet gaan ophangen.
Ik wil echter geen houten plaat tegen de muur ivm brandveiligheid. Ik zoek dus het liefst naar een beter alternatief. Maar ik heb ook weer een serieus probleem als de omvormer ineens 4 cm van de muur af gaat komen. Dan ben ik bang dat mijn DC kabels niet meer gaan passen, en dat ik dan daarnaast ook nieuwe kabelgoten moet gaan monteren.
Dus iemand hier nog een goede oplossing om het beter trillingsvrij te monteren zonder ineens heel erg van de muur af te komen?
mijn antwoord is dus nee, boel moet van de muur om rubber te plaatsen.
Dit soort trillingsdempers werken niet met een verticale last.
Zit er nu aan te denken om een aluminium hoekprofiel van 25x25x3 tegen de muur en omvormer aan te schroeven, en dan dit soort trillingsdempers er tussen te doen. Twijfel alleen nog even of ik het aandurf om 90 kg aan een aluminium hoekprofiel te hangen.. Totaal zal dan zo'n 30 mm van de muur af komen, wat al kritisch wordt met de DC kabels..
Deze aanpak kost je niet veel ruimte en hoef je niets om te bouwen verder. Het moeilijke is om de multiplus in rubber op te hangen zonder direct contact met de muur. Misschien hebben andere mensen hier ervaring mee. Volgens mij was de multiplus van een vriend op houten plaat gemonteerd, dus daar groot rond gat in gemaakt en dat weer opgevuld met rubber en daar dan multiplus in opgehangen of zoiets zodat het vlak blijft
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 07-09-2026 23:55 ]
Werkt bij mij goed bij een WTW kast
Er is ook een variant met kurk ertussen. Staat onderaan die pagina.
Ik zag ergens op een Youtube dat je beter geen montage plaatje moet toepassen. Gewoon MP2 openmaken en dan de schroeven door 4 plastic gaten vastschroeven. Het zal iets beter helpen.
Misschien heb je een te lange schroef gebruikt waardoor de puntje toch een verbinding maakt op de muur. Daardoor kan er wat trillingen voortplanten op de muur.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Helemaal niet gerelateerd aan je vraag, maar heb je die laatste module zelf geprint om de overblijvende Lynx contacten te verbergen? Mag ik misschien vragen welk model je hiervoor gebruikt hebt?nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
[Afbeelding]
Ik heb deze gebruikt op de 5 ophangpunten van de multiplussen en ik hoor het minimaal.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:17:
[Afbeelding]

Ik heb wel de 4k5 bakken en die staan bekend dat de resonantie minder hoorbaar is. Verder is onze situatie vergelijkbaar als bij jou, dus garage aangrenzend aan keuken, . Multiplussen hangen zelfs tegen de muur (geïsoleerd met spouwmuur) waar de keuken aan grenst. De deur tussen keuken en garage is wel zo'n zware brandwerende deur.
Als ik buiten de garage ben hoor ik niets meer van de resonantie, alleen lichtjes wanneer ik meer dan 7kw omvorm, dan springen de fans aan.
Ik wou eigenlijk zo'n trillingdempers gaan gebruiken. Hoe weet je dat dit niet werkt (ervaring van andere gebruikers?)? Bedoel je dat het niet werkt vanwege mechanische krachten, of vanwege demping trillingen? Misschien niet bedoeld voor verticale last, maar met 5 ophangpunten durf ik dat denk ik wel aan.nils_vdg schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:39:
Iets van de muur af is geen probleem. Max 25 mm bijvoorbeeld. Maar wat voor oplossingen zijn hiervoor?
Dit soort trillingsdempers werken niet met een verticale last.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Gurk2 op 08-09-2026 10:33 ]
55.605 Wattpiek zonnepanelen, 64 kWh thuisaccu, Nibe F2120-16, Home assistant
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Ik zal eens kijken. Een “alsjeblieft” wordt overigens ook bij diverse webshops aangeboden. 😉Eriko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:01:
Waar haal je zulke rubberen bus met schroef vandaan? Geef mij een link.
hoppakee: https://www.amazon.nl/10-...ale-breedte/dp/B07W5FRJ9F
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden, en voor alle andere mensen die een Victron systeem overwegen wil ik adviseren om bij een ingebruik zijnde installatie te kijken. En dan ook vragen te stellen aan de eigenaar hoe geluidsproblemen zijn opgelost.
Indien je twijfelt kan je ook voor de MultiRS gaan mits dat past binnen je wensen.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
https://qpool24.com/nl/10-stuks-geluidsisolatiedeuvel-nominaal-breedte-10-met-kraag-boorgat-10-x-40-mmEriko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:01:
Waar haal je zulke rubberen bus met schroef vandaan? Geef mij een link.
10,- goedkoper ( niet gekeken naar verzendkosten) maar momenteel niet op voorraad waarschijnlijk vanwege hun magazijn verhuizing.
Heb ze hier zelf week of 3 geleden besteld voor een 6k5 gx.
Hangt aan een betonblokken muur tussen garage en keuken.
Hoor niks in huis tenzij ik in de garage sta dan hoor ik de fans en de blauwe deksel die wat resoneert. Toon en geluidsniveau veranderd als ik mijn hand tegen de blauwe deksel houdt
mooie vondst, maar verzendkosten zijn €9.96bgrr schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:07:
[...]
10,- goedkoper ( niet gekeken naar verzendkosten) maar momenteel niet op voorraad waarschijnlijk vanwege hun magazijn verhuizing.
Trillingsvrije pluggen 14 x 50 set 4 stuks | Benem
Die kan je hier vinden: https://makerworld.com/nl/models/159941-victron-lynx-bus-powerinpmaene schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:49:
[...]
Helemaal niet gerelateerd aan je vraag, maar heb je die laatste module zelf geprint om de overblijvende Lynx contacten te verbergen? Mag ik misschien vragen welk model je hiervoor gebruikt hebt?
Nu ben ik nog niet helemaal klaar maar mocht iemand uit de buurt van nijmegen/arnhem naar de 6k5s willen luisteren, waarom niet.blaaspijp schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:42:
Ik denk wel dat we mensen hier beter moeten wijzen op zelfonderzoek wat het geluid betreft. Veel mensen hebben het hier al aangegeven dat het lawaai maakt maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden, en voor alle andere mensen die een Victron systeem overwegen wil ik adviseren om bij een ingebruik zijnde installatie te kijken. En dan ook vragen te stellen aan de eigenaar hoe geluidsproblemen zijn opgelost.
Indien je twijfelt kan je ook voor de MultiRS gaan mits dat past binnen je wensen.
Zoals gezegd ze zijn still, maar heb wel e.e.a. voorbereid.
![]() | ![]() |
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
1) Deze rubbers werken pas als je ze een beetje indrukt, en ze functioneren dus niet waar ze voor ontworpen zijn als je ze verticaal gebruikt en op trek belast.Gurk2 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:32:
[...]
Ik wou eigenlijk zo'n trillingdempers gaan gebruiken. Hoe weet je dat dit niet werkt (ervaring van andere gebruikers?)? Bedoel je dat het niet werkt vanwege mechanische krachten, of vanwege demping trillingen? Misschien niet bedoeld voor verticale last, maar met 5 ophangpunten durf ik dat denk ik wel aan.
2) De draadeinden van deze rubbers zijn maar 20 mm lang. Dat is wel heel erg kort icm een spreidplug. Spreidplussen en draadeinden moet je goed op elkaar afstemmen om te zorgen dat de boel niet de muur uit komt zetten.
3) Deze dempers hebben geen beveiliging. Als ze na verloop van tijd door vermoeing gaan scheuren komt je omvormer van de muur.
Enige manier hoe deze dempers wel kunnen werken is als je een frame bouwt, en zorgt dat de voornamelijk verticaal belast worden.
Kijk, dit is een interessante optie, zeker omdat het weinig extra diepte geeft. Aanzienlijke kans dat ik dit eerst is ga proberen.Bohjaaaa schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:21:
[...]
Ik heb deze gebruikt op de 5 ophangpunten van de multiplussen en ik hoor het minimaal.
[Afbeelding]
Ik heb wel de 4k5 bakken en die staan bekend dat de resonantie minder hoorbaar is. Verder is onze situatie vergelijkbaar als bij jou, dus garage aangrenzend aan keuken, . Multiplussen hangen zelfs tegen de muur (geïsoleerd met spouwmuur) waar de keuken aan grenst. De deur tussen keuken en garage is wel zo'n zware brandwerende deur.
Als ik buiten de garage ben hoor ik niets meer van de resonantie, alleen lichtjes wanneer ik meer dan 7kw omvorm, dan springen de fans aan.
Voor wat betreft de adviezen over dempingsmatten. Je wil hem geïsoleerd ophangen. Als je vervolgens met schroeven door een rubber mat de muur in gaat, is het effect van zo'n mat minimaal omdat je nog steeds een starre verbinding hebt tussen de omvormer en de muur.
[ Voor 3% gewijzigd door nils_vdg op 08-09-2026 20:29 ]
3 x MP2 5000VA kost 1875 euroP5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
3 x Multi RS kost 3270 euro
Voor dat prijsverschil bouw ik een vrijstaande schuur in mijn tuin..
1600 tot 2100 euro meer per 3. Zijn dat puur gouden bouten.P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
Al dat geld voor extra demping kun je bijna wel het prijsverschil met de RS'en mee afdekken...
Die bouten zijn ook de kosten niet, zou zelf bij een garage of ruimte aan het huis ook wel gaan voor de MultiRS, maar hoe dan ook moet je de ruimte voorbereiden met brandvertraging, of je nou multiRS, MultiplusII of een plugin set van partij X neemt.
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Een beetje hobby mag toch best wat geld kosten? Ik kwam laatst iemand tegen die al tijden druk was met het opknappen van een stel oude Fiats (500 etc). Ik denk dat zijn uitgaven in wiellagers, ophanging en leren bekleding meer was dan onze gehele Multi-RS installatie inclusief accus. Aan de andere kant, als je hobby is om zo goedkoop mogelijk een werkend, veilig en efficiënt systeem te krijgen dan begrijp ik dat ook.P5ycho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:06:
Ik doelde op die complete achterwand, niet op een paar bouten. Een Multi RS Solar kost maar 999 trouwens, het gat is ongeveer 1250 met 3x MP2 5000VA (nkon.nl). Als je het puur om de centen doet wint de MP2 altijd.
Ik doe het deels als hobby én ik wil waar voor mijn geld krijgen. Dat betekent absoluut niet dat ik zo min mogelijk wil uitgeven. ROI is mooi meegenomen, maar als de terugverdientijd 20 jaar is ipv 10 jaar, so be it.agraaff schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:46:
Je doet het als hoppy maar ook om geld te besparen, ooit wil je wellicht een return on investment hebben. Dan wil je natuurlijk zo min mogelijk uitgeven. Wel veilig etc nauurlijk.
Bijvoorbeeld leukigheid die ik heb aangekocht, maar die totaal niet nodig zijn:
- fosforescerende (glow-in-the-dark) pictogrammen voor noodstopknop, nooduitgang
- extra stickers voor L1, L2, L3 duidelijk te markeren
- 30x10mm koperen baar van 40cm voor aardverbindingen van mijn woning op samen te brengen (ipv typisch zo'n ding)
- analoge spanning en stroommeter display (laatste contactloos dmv hall, electronica nog te ontwerpen)
- 48kWh ipv 16kWh batterij
- en on-topic over montagewijze: RVS plaat 1mm boven op de multiplex plaat
Maar juist omdat ik dhz'er ben vindt ik het belangrijk om te bewijzen dat ik geen beunhaas ben, voor mijzelf of voor de verzekering.
Bedankt voor het idee met fosforesc.... glow in the dark pictrogrammen @Gunther.S.
Bijvoorbeeld 6mm2 AC kabel is wat de norm voor schrijft. dan hoef je geen 10mm2 te gebruiken. Mag wel maar moet niet.
Victron handleiding zegt 50mm2 DC kabel dus die heb ik gebruikt, ook al weet ik dat 35mm2 ook voldoende is. Maar veilig en volgens de regels/norm zodat ik geen gezijk krijg achteraf.
En mijzelf een schouderklopje kan geven want Jezus wat een werk is het bouwen, veel complexer met al het uitzoekwerk en gewoon veel meer fysieke uren werk dan ik dacht.
En ja ik heb een groot deel van alle kabels met krimpkous uit mijn labelprinter gelabeld want ik wil later ook nog weten welke kabel wat was. Is niet het minimale maar wie na mij komt is mij dankbaar.
Deel van de hogere uitgaven is omdat ik het in een geisoleerde patchkast bouw in de buitenschuur en dus ook iets van extra koeling moet hebben
Ik zit in Vlaanderen België met een oude 3x230V zonder nulleider waarvan maar 2 fasen f1 en f2 gebruikt worden in de meterkast. Met een Victron Multiplus II en ESS-configuratie en landcode (Grid Code C10/11).
Omdat ik op een oud 3x230V net zonder nulleider (Delta-net) zit en twee fasen gebruikt (waarbij één fase op de 'N'-klem en de andere op de 'L'-klem van de MultiPlus is aangesloten), gaat de MultiPlus bij het opstarten of inschakelen van de omvormer direct in VE.Bus Error (Relay Test Fault) springen.
De omvormer ziet immers spanning (ca. 115V t.o.v. aarde) op zijn N-klem staan, wat de veiligheidstest doet falen?
Kan je dat simpel oplossen? Want kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben met dat probleem.
Dank om dit te lezen
2 fasen betekent dat je 2 multiplussen moet gebruiken!! 1 per fase. Als je geen neutraal hebt, hoe is dan de neutraal geregeld bij je "normale" apparaten? daar sluit je toch ook niet 2 fasen aan op de haardroger?Leika schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:24:
Dag allemaal
Ik zit in Vlaanderen België met een oude 3x230V zonder nulleider waarvan maar 2 fasen f1 en f2 gebruikt worden in de meterkast. Met een Victron Multiplus II en ESS-configuratie en landcode (Grid Code C10/11).
Omdat ik op een oud 3x230V net zonder nulleider (Delta-net) zit en twee fasen gebruikt (waarbij één fase op de 'N'-klem en de andere op de 'L'-klem van de MultiPlus is aangesloten), gaat de MultiPlus bij het opstarten of inschakelen van de omvormer direct in VE.Bus Error (Relay Test Fault) springen.![]()
De omvormer ziet immers spanning (ca. 115V t.o.v. aarde) op zijn N-klem staan, wat de veiligheidstest doet falen?
Kan je dat simpel oplossen? Want kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben met dat probleem.
Dank om dit te lezen
Foto van de meterkast kan ons wat meer helderheid geven, kun je die eventueel hier posten?
Hoi.
Verder werken al mijn apparaten zonder Nulleider. Op de 2 fasen heb ik gewoon circa 230V.
Dus ja de 2 fasen op de haardroger werkt prima.
Eigenlijk heb ik monofase, goed voor 1 Multiplus maar deze werkt helaas niet zonder nulleider.
De Multiplus wilt op de AC-out1 via zijn ground-relay van de Nulleider de aarding maken en dat gaat hier niet...
Al die verkopers mogen dat wel eens melden.
[ Voor 19% gewijzigd door Leika op 11-09-2026 11:16 ]
IK heb echter een alles in 1 pakket https://www.nkon.nl/dyness-powerbrick-plus-51-2v-16-07kwh-thuisbatterij.html .
Moet ik gewoon zowel de accukabels naar de Solar RS als de Nucleo kabels op dezelfde klemmen zetten (op elkaar) of wordt dat afgeraden en moet er een soort verdeelstation tussen?
Als het dat laatste is dan zet ik er liever een voeding tussen die ik op de AC out 1 aansluit van de Solar RS.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Als ik het goed begrijp, geldt voor zo'n net een afwijkende netcode, die je zelf moet instellen. (D.w.z. waarvoor je zelf verschillende detail-instellingen moet maken, omdat het er niet eentje is die standaard in de software gekozen kan worden.)
KIjk dat si belangrijk om te weten. Dat L1 kan ook niet op een andere manier opgelost worden behalve de hele meterkast ombouwen?pvg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:07:
[...]
Een 1 fase Victron systeem is echt heel veel eenvoudiger aan zowel dc als ac zijde. Enige wat extra werk kan opleveren: een 1 fase Victron moet op L1 (hardcoded in de software). Misschien moet je daardoor de fase verdeling in de bestaande installatie aanpassen. (Een warmtepomp of airco oid die langdurig draait, wil je dan waarschijnlijk ook op L1 hebben.)
Let ook op hoe groot de nulstroom kan worden in de diverse delen van de installatie (de nul is niet op stroom beveiligd door een (3)P+N zekeringautomaat, alleen meegeschakeld met de fase). En, als je verbruikt op 2 fases en teruglevert op 1 fase (of andersom), kan de stroom door de nul 2x de max fase stroom worden.
Ik denk dat als je dat veel werk vind je niet aan een victron installatie moet beginnen... Zo veel werk is t echt niet om alles wat je belangrijk vind op l1 te zetten.icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:02:
[...]
KIjk dat si belangrijk om te weten. Dat L1 kan ook niet op een andere manier opgelost worden behalve de hele meterkast ombouwen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Heel hard bedankt voor je linkGwaihir schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:23:
@Leika Hiervandaan lijkt wel hints te vinden van mensen die het werkend hebben gekregen: https://communityarchive....us-ii-on-3x230-v-net.html .
Als ik het goed begrijp, geldt voor zo'n net een afwijkende netcode, die je zelf moet instellen. (D.w.z. waarvoor je zelf verschillende detail-instellingen moet maken, omdat het er niet eentje is die standaard in de software gekozen kan worden.)
Geen antwoord op de vraag. En ik laat het doen.Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat als je dat veel werk vind je niet aan een victron installatie moet beginnen... Zo veel werk is t echt niet om alles wat je belangrijk vind op l1 te zetten.
Ja zoiets had ik ook begrepen.P5ycho schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:14:
Is de beperking niet alleen dat 'L1' van de gridmeter op dezelfde fase moet zitten als wat de omvormer als fase ziet? Dat geeft je wat meer flexibiliteit met aansluiten.
Dan weet je nu dat het niet veel werk is om het te laten doen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:06:
[...]
Geen antwoord op de vraag. En ik laat het doen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Ze moeten inderdaad over elkaar heen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:22:
Korte vraag. De Nucleo is het ebste om rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
IK heb echter een alles in 1 pakket https://www.nkon.nl/dyness-powerbrick-plus-51-2v-16-07kwh-thuisbatterij.html .
Moet ik gewoon zowel de accukabels naar de Solar RS als de Nucleo kabels op dezelfde klemmen zetten (op elkaar) of wordt dat afgeraden en moet er een soort verdeelstation tussen?
Als het dat laatste is dan zet ik er liever een voeding tussen die ik op de AC out 1 aansluit van de Solar RS.
Zelf zou ik wellicht overwegen om de voeding van de Nucleo tussen de moer en de veerring te plaatsen zodat alle kracht van de veerring op de sluitring en daaronder de accukabel komt.
Geen idee of het uitmaakt, maar mijn gevoel zegt dat ik liever niets tussen mijn accukabel en de sluitring heb zitten.
Ik heb twee polen voor de plus en voor de min, dus ik sluit hem op die vrije polen aan.
Elektricien toch eigenwijs de fases goed aangesloten op de meter en de Multi RS op fase 2.P5ycho schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:14:
Is de beperking niet alleen dat 'L1' van de gridmeter op dezelfde fase moet zitten als wat de omvormer als fase ziet? Dat geeft je wat meer flexibiliteit met aansluiten.
Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 maar dan krijg ik opeens hele rare negatieve waarden. Moet ik de stroomvoorziening van de meter misschien ook omwisselen? Andere optie is om de omvormer toch op fase 1 te zetten.
Dat kan niet. Je kunt wel:icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:29:
[...]
Elektricien toch eigenwijs de fases goed aangesloten op de meter en de Multi RS op fase 2.
Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 ...
CT1 op L2
CT2 op L3
CT3 op L1
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Dank je, theorie is dat ik met de klok mee moet lopen?RikHa schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:37:
[...]
Dat kan niet. Je kunt wel:
CT1 op L2
CT2 op L3
CT3 op L1
Al die spoelen zijn toch hetzelfde?
Theorie is juist maar praktijk kan weerbarstiger zijn, zeker als je CT-klemmen gebruikt. Dat ontdekte uiteindelijk de installateur van mijn Ratio laadpaal toen hij de load-balancing niet goed voor elkaar kreeg. Ik heb een linksdraaiend ipv rechtsdraaiend veld thuis (1-3-2 ipv 1-2-3). Nadat de klemmen in de goeie volgorde en met CT-1 op L1 waren aangesloten werkte het wel bij mij.icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:56:
[...]
Dank je, theorie is dat ik met de klok mee moet lopen?
Al die spoelen zijn toch hetzelfde?
Ja je moet de aansluiting van de voeding mee verplaatsen, hij combineert de meting van de ct klem met de meting van de voeding.icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:29:
[...]
Elektricien toch eigenwijs de fases goed aangesloten op de meter en de Multi RS op fase 2.
Nu kan ik de spoelen omwisselen van F1 en F2 maar dan krijg ik opeens hele rare negatieve waarden. Moet ik de stroomvoorziening van de meter misschien ook omwisselen? Andere optie is om de omvormer toch op fase 1 te zetten.
@icecreamfarmer Dit was ik vergeten erbij te zeggen maar dat moet inderdaad ook. Goeie aanvulling @Makrolon !Makrolon schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:20:
[...]
Ja je moet de aansluiting van de voeding mee verplaatsen, hij combineert de meting van de ct klem met de meting van de voeding.
Ja.icecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:56:
[...]
Dank je, theorie is dat ik met de klok mee moet lopen?
Zit nu in de software maar daar kan ik bij settings -> systeem gewoon een fase kiezen. Is dat nieuw of doet dat niet wat het zegt?RikHa schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:14:
[...]
@icecreamfarmer Dit was ik vergeten erbij te zeggen maar dat moet inderdaad ook. Goeie aanvulling @Makrolon !
Unit is net geüpdatet.
Staat gewoon in de handleiding: https://www.victronenergy.com/media/pg/Multi_RS_Solar/en/installation.html#UUID-a74dd0b7-19b4-d12a-a6d5-8e2844b0a54eicecreamfarmer schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:49:
[...]
Zit nu in de software maar daar kan ik bij settings -> systeem gewoon een fase kiezen. Is dat nieuw of doet dat niet wat het zegt?
Unit is net geüpdatet.
Standaard zit op de accu alleen een software switch. Moet er nog een accuschakelaar tussen de Dyness en de Victron distributor? Ik gebruik een Victron BMS voor de scheiding tussen de ingaande en uitgaande kant van de bus.
Heb je een T-class zekering in Victron distributor genomen? Dat is wel noodzakelijk gezien er geen zekering in de Powerbrick zit. Dus 4x zekeringen nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Eriko op 18-09-2026 15:45 ]
Een schakelaar toevoegen is niet veel werk, echter...
- de meegeleverde kabels zijn AWG 1 (± 42mm2). Ik zie het niet echt zitten om daar DIN schoenen aan te persen.
- de bescherming om de aansluiting van de accu zijn aan de smalle kant. Als je een nieuwe kabel zou maken passen de gangbare kabelschoenen niet.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Stel dat de multi niet reageert op de noodstop, omdat er iets mis gaat waardoor die ook te ver blijft laden. Het is dan misschien fijn om de batterijen snel te kunnen ontkoppelen? (Of is daarvoor het BMS dat zichzelf dan nog ontkoppelt wellicht voldoende..)Blokker_1999 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:49:
Zelf heb ik tussen mijn Pylontech batterijen en de verdeler geen aparte schakelaar(s) gezet. Ja, bij werkzaamheden moet je er dan zelf op toekijken dat je alles in de correcte volgorde uit- en inschakelt, en in geval van nood moeten de zekeringen en de noodstop voldoende zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Stufipower op 18-09-2026 20:21 ]
Ik ben klaar met mijn installatie en wil deze in gebruik gaan nemen; alle kabels/aansluitingen correct aangesloten alleen nu krijg ik "Wrong phase rotation error" wanneer ik het grid aanzwengel; na wat meten met een phase rotation meter blijkt dat mijn huis linksom is aangesloten (L1-L3-L2)
Wat is nu verstandig om te doen; fase 2&3 omdraaien of deze is ve.bus op floating te zetten?
[ Voor 9% gewijzigd door Elscroto op 19-09-2026 19:17 ]
18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]
Op de Multi RS is het een instelling (rechts- of links-draaiend). Zie §4.20 in deze manual https://www.victronenergy.com/upload/documents/Multi_RS_Solar/62787-Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdfElscroto schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:28:
Misschien is het al eens gevraagd; maar kan het zo snel niet terug vinden.
Vergeten te melden; ik heb 3 multiplussen 6k5macbelly schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:34:
[...]
Op de Multi RS is het een instelling (rechts- of links-draaiend). Zie §4.20 in deze manual https://www.victronenergy.com/upload/documents/Multi_RS_Solar/62787-Multi_RS_Solar-pdf-nl.pdf
Ik wil uiteindelijk 3 multiplussen aansturen en alles is verder zo goed als gereed.
Klopt het dat het dan voor de meter al "verkeerd" zit?
Nu las ik ook dat je dit niet hardware matig hoeft te corrigeren, maar kunt instellen met de optie "accept phase rotation", https://professional.victronenergy.com/news/detail/205/ .
"If it ain't broke, don't fix it!"
Ik dus ook, alleen zie ik een andere volgorde als jij.Elscroto schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:09:
[...]
Vergeten te melden; ik heb 3 multiplussen 6k5
Ik weet natuurlijk niet hoe de remote on/off in de praktijk wordt ingezet in de omvormers, maar er zijn uiteindelijk meerdere sturingsmogelijkheden in die omvormers en meerdere acties die de omvormer kan nemen. Gewoon stoppen met het aansturen van de vermogenregeling, wat een halfgeleidersysteem is, moet voldoende zijn om de (ont)lading te stoppen.Stufipower schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:20:
[...]
Stel dat de multi niet reageert op de noodstop, omdat er iets mis gaat waardoor die ook te ver blijft laden. Het is dan misschien fijn om de batterijen snel te kunnen ontkoppelen? (Of is daarvoor het BMS dat zichzelf dan nog ontkoppelt wellicht voldoende..)
Daarnaast is een fysieke onderbreker primair bedoeld om bij werkzaamheden zeker te zijn dat de batterijen zijn afgekoppeld. Daar de batterijen zelf geen schroefconnector hebben maar wel een Surlok Plus die je er zo van af kunt klikken kan je zo ook altijd een duidelijke visuele scheiding bekomen.
Vergeet niet dat de meeste batterijschakelaars niet gemaakt zijn om onder last te schakelen, daarvoor heb je een veel zwaardere (en duurdere) lastschakelaar nodig die zelfs bij maximale belasting de contacten snel genoeg en ver genoeg uit elkaar kan trekken om een vlamboog tegen te gaan.
En een goed BMS moet daarnaast ook in staat zijn om de (ont)lading te stoppen voordat een batterij beschadigd wordt
Het kan inderdaad gebeuren dat men bij het aansluiten van de meter aan het net 2 fases omdraait. Dat is niet altijd even eenvoudig te zien geloof ik terwijl men bezig is.Gerritjuh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:11:
Toevallig heb ik net de VM-3P75CT aangesloten. Ik krijg een fase rotatie L1, L3, L2 te zien met VictronConnect. Als ik de stroom bekijk die hij meet op de klemmen, dan klopt dit met de P1 meter. Ik heb de kabels allemaal gecontroleerd en de CT-klemmen zitten correct.
Ik wil uiteindelijk 3 multiplussen aansturen en alles is verder zo goed als gereed.
Klopt het dat het dan voor de meter al "verkeerd" zit?
Nu las ik ook dat je dit niet hardware matig hoeft te corrigeren, maar kunt instellen met de optie "accept phase rotation", https://professional.victronenergy.com/news/detail/205/ .
Wat je ook kunt doen is gewoon je 2 CT klemmen omwisselen zodat de VM-3P75CT ze in de juiste volgorde ziet en de omvormers in de software ook in die volgorde zetten. Het enige verschil is dan natuurlijk dat jij moet weten dat je omvormers dus een andere volgorde aanhouden dan hoe je kast bedraad is. Maar is dat echt een probleem? Desnoods plak je een sticker op je zekeringbord dat aangeeft dat de volgorde L1-L3-L2 is om iedereen er aan te herinneren.
Niet alleen de CT klemmen wisselen! Ook de voeding van de meter! De meter meet de spanning per fase en vermenigvuldigt die met de gemeten stroom.Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:55:
[...]
Het kan inderdaad gebeuren dat men bij het aansluiten van de meter aan het net 2 fases omdraait. Dat is niet altijd even eenvoudig te zien geloof ik terwijl men bezig is.
Wat je ook kunt doen is gewoon je 2 CT klemmen omwisselen zodat de VM-3P75CT ze in de juiste volgorde ziet en de omvormers in de software ook in die volgorde zetten. Het enige verschil is dan natuurlijk dat jij moet weten dat je omvormers dus een andere volgorde aanhouden dan hoe je kast bedraad is. Maar is dat echt een probleem? Desnoods plak je een sticker op je zekeringbord dat aangeeft dat de volgorde L1-L3-L2 is om iedereen er aan te herinneren.
Dat laatste had ik eigenlijk al zelf beredeneerd. Alleen door de energiemeter anders aan te sluiten geeft die geen fout meer, maar kloppen de waardes toch niet meer? Want die zijn nu wel precies goed voor de gemeten fases en dat trek je dan wel uit verband.
Wat als ik na de meter, of na de hoofdschakelaar L2 en L3 omdraai. Dan kloppen de P1 waardes niet, maar heb ik die nodig voor de werking van het systeem? Ik gebruik de VM-3P75CT voor de algehele energie huishouding en een EM24 voor de PV installatie. Die communiceren met de Cerbo GX, evenals de Multiplussen en de accu's. Of zie ik nog iets over het hoofd?
[ Voor 29% gewijzigd door Gerritjuh op 19-09-2026 19:49 ]
Hier na nog een controle dus ook (1-3-2 is hier ook de volgorde)Gerritjuh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:12:
[...]
Ik dus ook, alleen zie ik een andere volgorde als jij.
[ Voor 8% gewijzigd door Elscroto op 19-09-2026 19:55 ]
* Blokker_1999 leest zijn P1 poort enkel uit omdat hij zo ook gas- en watermeterstanden door krijgt elk uur.
Bedankt voor de bevestiging, dan is dat in ieder geval een goed alternatief.Elscroto schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:02:
ik heb uiteindelijk de L2 & L3 gewisseld na de net aansluiting; nu draait alles
Een optie waar AI nog mee kwam was de Peblar Home Plus MID of Business
Lijkt allemaal mooi, maar wellicht zijn er andere ervaringen of betere opties.De MID-meter zit in de paal (MI-003, klasse B, ingebouwd in de behuizing en daarmee voldoend aan de NEa-eis), en de aansturing is volledig lokaal: vanaf firmware 1.6 ondersteunt de Peblar Modbus TCP op poort 502, aan te zetten via de webinterface van de lader, waarbij je de eigen smart-charging-strategieën op Default moet zetten. In EVCC krijgt hij de tags voor mA-regeling, automatische 1P/3P-fasewisseling en ingebouwde meter. Die mA-regeling is bij zonladen geen detail: je kunt fijnmaziger dan op hele ampères volgen. Een Nederlandse review benadrukt dat de Peblar niet van buitenaf benaderbaar is en de communicatie volledig lokaal blijft, en dat Homey, EVCC en Home Assistant kunnen koppelen omdat Peblar een local API heeft die niet via de cloud loopt. Let op de modelnaam: de basis Home heeft alleen een indicatieve kWh-teller en is niet ERE-geschikt; de Home Plus MID en de Business hebben de goedgekeurde meter, wat ongeveer 150 tot 250 euro meerprijs kost. Prijsindicatie: 849 tot 999 euro voor de Home Plus MID
Als de daar genoemde “energy meter” niet MID gecertificeerd is eet ik mijn hoed op. Een productpagina zou ik het ook niet noemen, het lijkt meer een voorlopige inschatting op basis van wat Victron tot nu toe openbaar heeft gemaakt.Red devil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:16:
De eerste product paginas van de Victron EV Charging Station v2 22kW verschijnen nu en het lijkt erop dat deze geen MID ondersteunt.
Franciesco in "Het grote Victron ontwerp topic"
:strip_exif()/f/image/GiO6Py5gyyv8At266tZ9CIaD.jpg?f=fotoalbum_large)
Wensen:
- Elektricien geeft aan: er moet een overstroombeveiliging op de 20m grondkabel blijven.
- Ik wil de installatie kunnen bypassen. Liefst vanuit beide meterkasten.
- De 30ma waar de MP2 (en hele huis met airco/wp) nu op zit levert NU geen problemen maar ik wil het goed geregeld hebben: 300ma óf 300ma Selectief
:strip_exif()/f/image/IoGf9gMa1LD3A7mulFmMHlxT.jpg?f=fotoalbum_large)
edit 19:39: bedrading grondkabels in nieuw voorstel juist gezet
Waar ik tegen aan loop:
- Combinatie van massieve draad én flexibel draad om door te lussen (bijvoorbeeld voor omschakelaar meterkast garage
- Ik heb overigens ook een ABB OT40F4C liggen maar die is moeilijk aan te sluiten ivm het doorlussen van de massieve draad met flexibel draad. In hoeverre kan je dit wél doen bij een installatieautomaat door één van beide in de kamrailskooi te stoppen?
Ik had eerder het foutieve idee om de AC In op de omschakelaar te zetten. Dit is denk ik onjuist. De ac out+net moet op de omschakelaar, correct? In dat geval kan ik de ABB OT40 misschien toch gebruiken. - Hager omschakelaar is onduidelijk als hoofdschakelaar maar het lijkt mij onnodig(plus geen ruimte) om hier nog een hoofdschakelaar achter te plaatsen
- Bij bypass/hoofdschakelaar op de AC Out is schakelfunctie op AC IN onduidelijk. Je hebt in principe twéé hoofdschakelaars nodig. In mijn voorstel heb je twee onduidelijke hoofdschakelaars (ac in en omschakelaar)
- Schijnbaar heb ik NU geen problemen met het hele huis (plus omvormers) achter 30ma aardlek. In hoeverre kan ik het bij een B25 300ma alamat houden of zou ik een 300ma Selectieve ALS + aparte B25 plaatsen?
[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 20-09-2026 19:40 ]
De ABB OT40 kan tot 10mm2 hebben, wanneer je 6mm2 gebruikt kun je eventueel doorlussen met deze specifieke kammetjes:Waar ik tegen aan loop:
- Combinatie van massieve draad én flexibel draad om door te lussen (bijvoorbeeld voor omschakelaar meterkast garage
- Ik heb overigens ook een ABB OT40F4C liggen maar die is moeilijk aan te sluiten ivm het doorlussen van de massieve draad met flexibel draad. In hoeverre kan je dit wél doen bij een installatieautomaat door één van beide in de kamrailskooi te stoppen?
Ik had eerder het foutieve idee om de AC In op de omschakelaar te zetten. Dit is denk ik onjuist. De ac out+net moet op de omschakelaar, correct? In dat geval kan ik de ABB OT40 misschien toch gebruiken.
https://new.abb.com/products/1SCA022683R4110/ozxa32
Ik heb nog een setje liggen (voor weinûg...
Alle (voedende) schakelaars: Net, Batterij, PV & EV (V2G) dusdanig labelen en een duidelijke ondubbelzinnige waarschuwing tekst op je meterkast met instructies alle voedende delen af te schakelen voor werkzaamheden.Bij bypass/hoofdschakelaar op de AC Out is schakelfunctie op AC IN onduidelijk. Je hebt in principe twéé hoofdschakelaars nodig. In mijn voorstel heb je twee onduidelijke hoofdschakelaars (ac in en omschakelaar)
Het is _niet_ of, 300mA Selectief of niets... Alleen 300mA is voor hele specifieke "niet aanraakbare" eindgroepen zoals PV installaties. Aardlek in serie, uitgaande van een 30mA eindgroep is uitsluitend correct (selectief) i.c.m stroom (300mA) _EN_ tijd (selectief).
- Schijnbaar heb ik NU geen problemen met het hele huis (plus omvormers) achter 30ma aardlek. In hoeverre kan ik het bij een B25 300ma alamat houden of zou ik een 300ma Selectieve ALS + aparte B25 plaatsen?
[ Voor 13% gewijzigd door DoMoFo op 20-09-2026 17:13 ]
Meerdere Alfen laadpalen hier en allen met evcc er bij, gaat prima en evcc weet perfect wat er gedaan wordt en voert daarop beslissingen uit.Red devil schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:16:
De eerste product paginas van de Victron EV Charging Station v2 22kW verschijnen nu en het lijkt erop dat deze geen MID ondersteunt. Wat voor EV laadpalen gebruiken jullie i.c.m. een victron installatie? Ik heb AI wat laten onderzoeken en die bevestigde mijn vermoeden dat met een PV installatie die DC wordt aangesloten, de meeste laadpalen niet kunnen "zien" dat er PV overschot is. Alles gaat natuurlijk linea recta naar de batterij.
Een optie waar AI nog mee kwam was de Peblar Home Plus MID of Business
[...]
Lijkt allemaal mooi, maar wellicht zijn er andere ervaringen of betere opties.
Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.DoMoFo schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:06:
[...]
De ABB OT40 kan tot 10mm2 hebben, wanneer je 6mm2 gebruikt kun je eventueel doorlussen met deze specifieke kammetjes:
https://new.abb.com/products/1SCA022683R4110/ozxa32
Ik heb nog een setje liggen (voor weinûg...) 3x Fase + 1x Nul, mocht je geïnteresseerd zijn stuur maar DM.
Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruikenAlle (voedende) schakelaars: Net, Batterij, PV & EV (V2G) dusdanig labelen en een duidelijke ondubbelzinnige waarschuwing tekst op je meterkast met instructies alle voedende delen af te schakelen voor werkzaamheden.
Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.Het is _niet_ of, 300mA Selectief of niets... Alleen 300mA is voor hele specifieke "niet aanraakbare" eindgroepen zoals PV installaties. Aardlek in serie, uitgaande van een 30mA eindgroep is uitsluitend correct (selectief) i.c.m stroom (300mA) _EN_ tijd (selectief).
Hoofdschakelaar: logisch, of kan ik de 300ma Selectief als hoofdschakelaar voor de gehele woning gebruiken?
Installatieautomaat B25: aan de ándere kant van de grondkabel zit óók een B25 voor de AC IN. Deze beveiligd enkel de kabel bij kortsluiting door boren/graven. De kans dat dát gebeurd? Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?
Heb je trouwens een idee hoe ik de grondkabel kan splitsen tussen B25 AC IN en de bypassingang voor de OT40? Ik wil geen massief+flexibel combineren in de kooiklem, maar kan ik één van beide in de klem voor de kamrails stoppen? Betreft meterkast garage
Ik heb trouwens een plaatje van mijn nieuwe plan aangepast. de grondkabels waren in het schema gekruist, dat moest niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 20-09-2026 20:13 ]
Een elektrisch circuit design je niet op kansberekening, maar simpelweg _of_ het technisch mogelijk is, daar tref je dan de juiste maatregelen voor... Wanneer je wijzigt van kabeldiameter en meer dan 3 meter ver gaat dien je kortsluit beveiliging toe te passen. Of het op de letter mag weet ik niet, maar in principe zijn de automaten van de netbeheerder er niet om (kortsluit) fouten achter jouw hoofdschakelaar op te lossen, uitsluitend om overbelasting te voorkomen.Kanoet schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:05:
[...]
Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.
[...]
Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruikenMaar een installatieautomaat voor de AC IN ziet er toch niet echt hoofdschakelerig uit. De Hager omschakelaar ook niet echt. Dan toch maar naar de OT40.
[...]
Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.
Hoofdschakelaar: logisch, of kan ik de 300ma Selectief als hoofdschakelaar voor de gehele woning gebruiken?
Installatieautomaat B25: aan de ándere kant van de grondkabel zit óók een B25 voor de AC IN. Deze beveiligd enkel de kabel bij kortsluiting door boren/graven. De kans dat dát gebeurd? Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?
Heb je trouwens een idee hoe ik de grondkabel kan splitsen tussen B25 AC IN en de bypassingang voor de OT40? Ik wil geen massief+flexibel combineren in de kooiklem, maar kan ik één van beide in de klem voor de kamrails stoppen? Betreft meterkast garage
Ik heb trouwens een plaatje van mijn nieuwe plan aangepast. de grondkabels waren in het schema gekruist, dat moest niet.
Persoonlijk vind ik het prettig om de omschakelaar uitsluitend toe te passen als bron selectie (Net of ESS), daarnaast pas ik dan schakelaars toe (al dan niet in de vorm van automaten, aardleks of alamats) om eea op/af te schakelen. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zolang je je aan de normen houdt kan er van alles.
Wbt jouw situatie, en afhankelijk wat je al hebt aangeschaft en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is, zou ik:
Vanaf de HS naar een 300mA Selectieve Alamat gaan (bv. B25 / C25), die zowel verbinden met de OT40 als AC-IN. De ABB schakelaars, automaten, aardleks en alamats hebben twee invoeren aan beide kanten, dus je kunt vast en flexibel combineren in een eigen aansluiting. Aan de andere kant (garage) oppakken met een "simpele" hoofdschakelaar:
https://www.sandervunderink.nl/abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40.html
Vanuit de AC-OUT in de garage pas je vervolgens weer een 300mA Selectieve Alamat toe (bv B32 / C32) ivm PowerAssist van de Victron's. Die pak je dan terug in de meterkast ook weer op met eenzelfde (simpele) hoofdschakelaar om die vervolgens aan de andere zijde van de OT40 in te voeren. Als het _echt_ niet past, kun je hem technisch ook direct aan de OT40 koppelen,dan wordt eea minder duidelijk maar zeker niet verkeerd.
Eventueel kom je weg met alleen een selectieve Aardlek ipv selectieve Alamat aan beide kanten, maar als het goed is zou jouw elektricien dat moeten weten / kunnen beoordelen.
Vervolgens sluit je de bovenkant van de OT 40 aan op de bestaande groepenkast, al dan niet met toepassing van de eerder genoemde kammetjes/bruggen op de OT40 zodat je met 1 setje (N, L1, L2, L3) kabels kunt werken richting de 30mA aardlek schakelaars en/of verdeelklem in de meterkast woonhuis.
Nu ben je het meest flexibel (en veilig), je kunt nu kiezen tussen Net en ESS met de OT40 al dan niet met de AC-IN nog steeds actief in Net mode. In deze situatie heb je tevens (geïntegreerde) last scheiders cq. werkschakelaars aan beide kanten voor beide bronnen AC-IN & AC-OUT.
Dat is niet helemaal de bedoeling. Ik zou de B25 eerder plaatsen achter de hoofdschakelaar.Kanoet schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:05:
[...]Dan kunnen we toch gebruik maken van de zekeringen van de netbeheerder?
Nadeel van een aardlekautomaat vind ik altijd dat ze een stuk warmer worden dan 2 losse componenten bij maximale belasting (25A dus).
[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 20-09-2026 22:28 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Aftakblokjes, of vorkjes persen op de soepele kabel.Kanoet schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:05:
[...]
Yes die had ik gezien maar moeilijk verkrijgbaar. Ik zal je een berichtje sturen.
[...]
Ik ben niet bang om mijn labewritertje te gebruikenMaar een installatieautomaat voor de AC IN ziet er toch niet echt hoofdschakelerig uit. De Hager omschakelaar ook niet echt. Dan toch maar naar de OT40.
[...]
Waar ik een beetje over twijfel is het nut en de noodzaak voor de installatieautomaat én aardlek vóór de grondkabel. Ik heb nu 12 modules gereserveerd om van netaansluiting direct door te gaan naar een grondkabel. Hoofdschakelaar, installatieautomaat en aardlek. Dat zijn 3 schakelaars die een klein verlies geven, bedraad moeten worden én bijdrage aan warmteontwikkeling in de meterkast.
Of abb gebruiken, die hebben dubbele kooi klemmen.
Ik zal ook nog eens met de elektricien overleggen. Die werkt inderdaad ook met mooie rode hoofdschakelaars ter verduidelijking. Maar die ruimte in de meterkasten begint wel te knellen onderhand.
Een deel van waar ik tegenaan loop is de praktische werkelijkheid: wat pas in welke automaat/merk etc. Ik heb dus een ABB meterkast en een Eaton meterkast. Beide met andere kooiklemmen schijnbaar. En waar is te checken of een aftakblok bij welke automaat in de railingang past? Ik zie het nog nergens.
Ik ben ook nog wat snel over de "situatie" in de garage gestapt, zie dat je daar ook nog PV e.d. hebt, dus jouw setup zal links of rechtsom altijd ietwat complex worden, maar wanneer je zorgt voor goede documentatie is dat niet onoverkomelijk...Kanoet schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:23:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie @DoMoFo . Ik ga er naar kijken. Ik zie ook dat ik hetzelfde aardlekissue op de retourkabel hebt.
Ik zal ook nog eens met de elektricien overleggen. Die werkt inderdaad ook met mooie rode hoofdschakelaars ter verduidelijking. Maar die ruimte in de meterkasten begint wel te knellen onderhand.
Afhankelijk van het PV vermogen (opgeteld bij jouw Net aansluiting _EN_ accu capaciteit) wellicht ook even kijken of je niet naar een 63A ipv standaard 40A config moet. Zal ook wat kosten, maar voor bijvoorbeeld de eerder genoemde hoofdschakelaars scheelt het nu maar 3 euro, achteraf stukken meer.
Vwb de "kasten" maakt het in principe niet veel uit, al hebben sommige series standaard handige rails voor bijvoorbeeld aarde (ABB HAF) of aarde & nul (ABB Mistral). Maar ik ben ABB groupie, dus voor een onafhankelijk vergelijk moet je niet naar mij luisterenEen deel van waar ik tegenaan loop is de praktische werkelijkheid: wat pas in welke automaat/merk etc. Ik heb dus een ABB meterkast en een Eaton meterkast. Beide met andere kooiklemmen schijnbaar. En waar is te checken of een aftakblok bij welke automaat in de railingang past? Ik zie het nog nergens.
Voor in principe alle relevante ABB schakelaars, automaten, aardlek en alamats heb je zowel boven als onder twee aansluitmogelijkheden, invoer mag zowel vanaf boven of beneden, de mogelijkheden zijn eindeloos
- Verzamelrail 10/10 mm²
- Soepel met adereindhuls 0.75 ... 25 mm²
- Flexibel 0.75 ... 25 mm²
- Star 0.75 ... 35 mm²
- Gevlochten 0.75 ... 35 mm²
Diverse avondjes uitzoeken en specsheets lezen
https://econfigure.abb.com/nl/
Anders een beetje klikken bij https://www.sandervunderink.nl , daar staat in de meeste gevallen ABB type nummer en directe link naar specsheet. Waarschijnlijk ook het goedkoopst in NL en naar mijn beperkte persoonlijke mening ook de beste en vriendelijkste service...
Universeel (en indien ruimte) vind ik deze prettig werken, maar soortgelijke varianten zijn er in vele vormen, maten en fabrikanten:
https://hager.com/intl-en/catalogue/information/kj01b-brass-busbar-terminal-80a-4pole
[ Voor 57% gewijzigd door DoMoFo op 21-09-2026 23:45 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Mocht er iemand uit Friesland 1 te leen hebben, ik hou mij aanbeboven
Kan het ook op een andere manier ?
Work in progress:
:strip_exif()/f/image/FFJdDWvm05I0zssPqjryTW2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1BZDniV7VO8qyUvCRXzGxzn1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door Possible op 22-09-2026 11:01 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Marktplaats?Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:57:
Zijn er tweakers die de multiplussen hebben geconfigureerd zonder de USB dongle te gebruiken? Wat ik lees dat je deze maar 1 x nodig hebt... voor 60 euro
Kan het ook op een andere manier ?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik ben zelf blij dat ik hem aangeschaft heb. In principe heb je hem maar 1x nodig, maar als je er later achter komt dat je, bijvoorbeeld, frequency shift wil toepassen voor een AC PV inverter, heb je de dongle weer nodig. Of als je er achter komt dat de default voltage instellingen voor het opladen van de batter niet voldoende zijn om je batterij goed te balancen.Possible schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:05:
[...]
Zag een advertentie dat je idd 1 kan huren, maar voor de rest staat er weinig op.
Voor zover ik weet heeft een RS de dongle niet nodig overigens.
nee toch, als je hem eenmaal hebt gekoppeld aan de Cerbo kan dat toch allemaal via de Cerbo?rescla schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:19:
[...]
Ik ben zelf blij dat ik hem aangeschaft heb. In principe heb je hem maar 1x nodig, maar als je er later achter komt dat je, bijvoorbeeld, frequency shift wil toepassen voor een AC PV inverter, heb je de dongle weer nodig. Of als je er achter komt dat de default voltage instellingen voor het opladen van de batter niet voldoende zijn om je batterij goed te balancen.
Voor zover ik weet heeft een RS de dongle niet nodig overigens.
Na ingebruikname kun je dat met VE Configure doen. Zelfs op afstand. Geen MK3 naar USB meer nodig.rescla schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:19:
[...]
Ik ben zelf blij dat ik hem aangeschaft heb. In principe heb je hem maar 1x nodig, maar als je er later achter komt dat je, bijvoorbeeld, frequency shift wil toepassen voor een AC PV inverter, heb je de dongle weer nodig. Of als je er achter komt dat de default voltage instellingen voor het opladen van de batter niet voldoende zijn om je batterij goed te balancen.
Hmm, dat wist ik dus niet. Met dit? https://www.victronenergy...portal:remote-veconfigureRikHa schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:32:
[...]
Na ingebruikname kun je dat met VE Configure doen. Zelfs op afstand. Geen MK3 naar USB meer nodig.
Moet ik een keer proberen denk ik.
Yep.
:strip_exif()/f/image/ZAlmIQUkYs34ImKmZBxyGc0K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hjKRBmYxhnLj2NL9nAikTCCS.jpg?f=fotoalbum_tile)