Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:32:
Hebben meer gebruikers een vlakke dag morgen qua SOC?

[Afbeelding]
Er zit maar 4 cent tussen laagste en hoogste prijs morgen, dus dan gaat er niet veel gebeuren.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:46
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxDT1_3kHpQxB0oJjuv21KJfP-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvpryC29UIXOs4lqHImzbUwe.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-01 16:09
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:53:
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus.
Dat geldt alleen als er geen 6 mA verklaring is.
Dat hebben de Victrons inmiddels allemaal (tijdje terug mistte die nog voor de Multi RS). Als deze verklaring er niet is zou het betekenen dat je inderdaad stroomafwaarts Type B aardlekschakelaars dient toe te passen, duur grapje.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:38
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
Bij Victron wordt in eilandbedrijf automatisch de N met PE verbonden.

Als het net weer terugkomt wordt deze N-PE verbinding weer verbroken. Want dan is de N-PE verbinding vanuit het net geregeld.

Ik weet nog dat we vroeger een proef in de natuurkunde les deden met een scheidingstrafo (dus geen N-PE verbinding). Je meet 220 volt achter deze trafo en je kon straffeloos één van de twee 220 draden beetpakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 08-11-2025 16:09 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blaaspijp
Maar een verklaring is de papieren afwikkeling zodat je zeker weet of je systeem voldoet.
Zijn er dan ook bekende omvormers welke hier niet aan voldoen?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:05
pvg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:42:
[...]

Alamats voor en na de victrons moet 300mA zijn ipv 30mA en liefst selectief: je hele huis hangt er achter en dan heb je zo 30mA lekstroom…

Heb je wel een victron meter nodig als alles toch aan de ac out hangt?
Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:31
John245 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,
Is het niet max 2mA per groep? En beetje afhankelijk van wat je in de schuur en garage doet? Ik denk aan een lasapparaat, een 3 fase cirkelzaag van wat groter formaat, of dat soort dingen.
Ik had een tijdje 125mA lekstroom door een sufferd die door de vorige eigenaren is ingeschakeld om een vloer vast te schroeven (door een stel Electra buizen). Inmiddels dat stuk uitgeschakeld en weer keurige isolatie waarden.

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:05:
[...]

Eens, over het hoofd gezien.. dank!

[...]

In principe niet, maar ik weet niet of ik in de toekomst nog het e.e.a. wil veranderen aan de opstelling dus ik hou rekening met 'plek' voor de energie-meter. Wellicht ga ik enkele lasten toch achter de Victron's uithalen, zoals onze laadpaal. Maar je hebt gelijk.
Je hebt 2x een ADM425G getekend met bijschrift B40: ADM425G = B25 Alamat. In dat geval (25A) hoeven de YMvK's geen 5x 10mm2 te zijn en volstaat 5x 6mm2 ruimschoots bij 10m.
Energiemeter kun je ook achter een bestaande 4P B16 zetten, dan hoef je daar geen aparte automaat voor in te plannen.

• Matsuda
Bedankt @peterem , automaat bijschrift was slordigheid in het spelen met het ontwerp. Dank je!
Goed idee qua automaat voor de EM, maar het nog uit achter welke groep dit zit? Kan het uit de handleiding niet goed opmaken - daar tekenen ze 'm steeds in direct na de hoofdaansluiting.

de 5x10mm2's zijn inderdaad over-designed, zelfs voor de 40A alamat. Mantelbuis-afmetingen zijn geen beperking hier dus ik redeneer; groter is beter..

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren doordat een deel van de stroom via aarde terug kan vloeien naar de wijktransformator van de netbeheerder en dus buiten de ALS om gaat. Dat "lekken" gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij een storend apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.
Ik doe een maandelijkse off-grid test door de grid uit te schakelen. Naast een globale check van alles doe ik ook een test met mijn Duspol of de aardlekbeveiliging in huis normaal werkt. Hiermee check ik dus of de PE-N verbinding correct wordt gemaakt. Deze test kun je niet vervangen door een druk op de testknop van de ALS: die stuurt nl geen lekstroom over de aardedraad en test dus ook niet de PE-N verbinding. Ipv een Duspol kun je evt ook een stopcontacttester gebruiken.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit 1: Stukje over vereffening toegevoegd
Edit 2: Stukje over testen toegevoegd

[ Voor 20% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 23:00 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:09:
[...]

(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren door een deel van de stroom naar aarde af te voeren. Dat gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij het storende apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit: Stukje over vereffening toegevoegd
Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:27:
[...]

Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)
Lekken naar water betekent eigenlijk via water naar aarde. Ook dat werkt alleen als via dat water en die aarde een retourpad naar de bron (gridbedrijf: trafo netbeheerder, eilandbedrijf: inverter) gelefd kan worden.

Die koppeling die jij beschrijft door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 22:34 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:30:
[...]

Die koppeling door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.
Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)
O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:36:
[...]

O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.
Als referentiekader is Portugal een prachtige plek. Ik woon in een grijs rijtjeshuis in Den Haag. Het weer is hier in ieder geval nog minder dan bij jou. Maar met een beetje meer global warming en een blijvende warme Golfstroom kan het nog lekker worden

[ Voor 10% gewijzigd door Beer070 op 08-11-2025 22:46 ]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 08:07
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Klopt de hele wijk is hier TN-C, betekend extra puls slaan voor batterij systeem.
je wilt niet hebben dat als iemand met zijn graafmachine door de kabel gaat er geen aarde is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• John245
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:49:
[...]

Is het niet max 2mA per groep? En beetje afhankelijk van wat je in de schuur en garage doet? Ik denk aan een lasapparaat, een 3 fase cirkelzaag van wat groter formaat, of dat soort dingen.
Ik had een tijdje 125mA lekstroom door een sufferd die door de vorige eigenaren is ingeschakeld om een vloer vast te schroeven (door een stel Electra buizen). Inmiddels dat stuk uitgeschakeld en weer keurige isolatie waarden.
Hier is de test op de hele installatie gedaan. Volgend jaar is de test weer aan de beurt en zal ik het eens navragen. Maar hier 24 groepen en 2 kracht.

Gewoon 30mA naar de Victron toe (ik wil niet dood als ik door de kabel naar de Victron steek) en draait al ruim 2 jaar zonder problemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Hermarcel
  • Niet online
John245 schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:27:
[...]
Gewoon 30mA naar de Victron toe (ik wil niet dood als ik door de kabel naar de Victron steek) en draait al ruim 2 jaar zonder problemen.
Hoe heb je dat gedaan voor de kabel die van de straat door je voortuin (aanname!) naar je meterkast loopt?

• Beer070
John245 schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:27:
[...]

Hier is de test op de hele installatie gedaan. Volgend jaar is de test weer aan de beurt en zal ik het eens navragen. Maar hier 24 groepen en 2 kracht.

In een normale huis omgeving is 30mA lekstroom ook prima. Als je het heel netjes wil doen zet je selectieve aardlek voor de victron en 30mA op de groepen erachter. Dan klapt de selectieve altijd later dan die van de groepen.
Ik heb nog wat historie in huis en bij mij klappen er ook wel 2 groepen uit als ik ze met 30mA lekstroom test. Zit me nog af te vragen hoe dat kan.

• Beer070
Hermarcel schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:47:
[...]

Hoe heb je dat gedaan voor de kabel die van de straat door je voortuin (aanname!) naar je meterkast loopt?
Heel diep graven _/-\o_
Of afschermen met een voldoende beschermlaag…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebTzLjWN8Smctvwu4FFSLMJ3l7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBGlm0MYymAlGDbAX4tWvFJa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Beer070 op 09-11-2025 08:50 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@Beer070 dieper dan voorgeschreven zal het niet zijn. Is dat 60cm ofzo?

• John245
Hermarcel schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:47:
[...]

30 mA en kabelgoot met kunststof deksel voor kabel van woning naar kelder, Straat naar woning s verantwoordelijkheid netbeheerder en die ligt diep genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Yc9rO-a_EAjnXtorH6D8Rswig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDfr5vUPS61d9m9z4NCHL5PB.jpg?f=fotoalbum_large

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:51:
...
Goed idee qua automaat voor de EM, maar het nog uit achter welke groep dit zit? Kan het uit de handleiding niet goed opmaken - daar tekenen ze 'm steeds in direct na de hoofdaansluiting.

...
De L1-L3+N voor de EM kun je aftakken van één van de krachtgroepen, dus na een 4P B16. Dan kun je n.l. veilig/correct met 2,5mm2 naar de EM. Maakt in principe niet uit welke groep je daarvoor kiest.

De stroomtrafo's van de EM klem je dan om de fasedraden waarvan je de in- en uitgaande kWh's wilt meten (uiteraard in de juiste volgorde [L1 - CT1,...]), dus in dit geval inderdaad net na de hoofdaansluiting.

• blaaspijp
Is er iemand die met VenusOS Beta werkt?
Met name de integratie van Shelly lijkt mij een mooie toevoeging, ik hoop dat dit snel naar de Official versie komt.

• Beer070
Hermarcel schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:51:
@Beer070 dieper dan voorgeschreven zal het niet zijn. Is dat 60cm ofzo?
In mijn geval is dat de netbeheerder kabel. Met tegel en asfalt ‘shielding’ op ongeveer een meter diepte.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Beer070 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:47:
[...] In een normale huis omgeving is 30mA lekstroom ook prima. [...] bij mij klappen er ook wel 2 groepen uit als ik ze met 30mA lekstroom test. Zit me nog af te vragen hoe dat kan.
Dat kan bijvoorbeeld komen door (oude) netfilters die HF naar aarde afleiden.
Heb ook een keer een oven gehad die de aardlek liet springen. Maar ja, die was met de hoge druk reiniger buiten schoon gemaakt. En dus nog vochtig. Na paar dagen drogen was alles weer ok. (elektrisch kacheltje erin hielp enorm)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:32

Ersus

Zuid-Limburg

We hebben allemaal wel iets van lekstromen in huis, is het niet van de ijskast dan komt het wel van de wasmachine of andere electronica. De airconditioner of de warmtepomp al eens gemeten?

Dat is ook de reden dat er wel geadviseerd wordt de laatst genoemden op een eigen FI/LS te plaatsen.
In som kom je, als je pech hebt, vaak aan je 20-30mA en dan triggert je huis dunkel.

Op klantlocatie filter ik groepen / apparaten uit met een Benning CM 9-2 True RMS meter. Ook wel handig is de bluetooth verbinding om het trigger moment van een gewone automaat of aardlek-(automaat of schakelaar) te visualiseren, want soms triggeren ze ook veel te snel, dan is 30mA over de jaren heen <15mA geworden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:25
Meestal wordt hier gekozen voor een Cerbo GX icm met een GX Touch display. Victron heeft ook de Ekrano GX die beide combineert en in prijs vergelijkbaar is als je voor een 7"display gaat. Daarnaast begreep ik dat de Ekrano een stuk krachtiger is.
Is er een reden om toch voor de Cerbo te gaan?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• bommer
Wat voor soort en merk accu’s gebruiken jullie.
En waarom?
En hoe kom je aan betrouwbare accu’s?
Aangezien alles uit China komt. En er hier berichten waren over slechte kwaliteit.
Lijkt mij niet dat NKON of Toby zelf alle cellen gaan zitten checken.

[ Voor 42% gewijzigd door bommer op 09-11-2025 22:11 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Beer070
bommer schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:55:
Wat voor soort en merk accu’s gebruiken jullie.
En waarom?
En hoe kom je aan betrouwbare accu’s?
Aangezien alles uit China komt. En er hier berichten waren over slechte kwaliteit.
Lijkt mij niet dat NKON of Toby zelf alle cellen gaan zitten checken.
Nkon weet ik niet, voor zover ik weet worden de EVE batterijen bij Zonnepanelensuper direct bij EVE gekocht. Maar om dat zeker te weten kan je het beste zelf vragen.
Tot nu toe blijken mijn cellen en die 160kwh die bij kennissen de afgelopen 12 maanden zijn gekocht stabiel te werken en goed te zijn.
Ik had aan het begin minder dan 0.05V verschil tussen de cellen. (Voor de prijs van de multimeter had ik nog 4 cellen kunnen kopen _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 09-11-2025 22:54 ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:38
Conrado schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:53:
Meestal wordt hier gekozen voor een Cerbo GX icm met een GX Touch display. Victron heeft ook de Ekrano GX die beide combineert en in prijs vergelijkbaar is als je voor een 7"display gaat. Daarnaast begreep ik dat de Ekrano een stuk krachtiger is.
Veel mensen hebben volgens mij geen touch display. Dus dan is de Cerbo goedkoper alternatief.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 11:54
Wat is het nut van de display? na de installatie dan? als het alleen handig is voor de installatie dan is het best duur.

• Hermarcel
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:53:
Ik gebruik een Cerbo zónder beeldscherm. Dan is hij goedkoper dan een Ekrano.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:15
Op een schip is het je bedieningsunit. Thuis is een PC veel handiger.

• Conrado
MJ de Bruijn schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:45:
Op een schip is het je bedieningsunit. Thuis is een PC veel handiger.
Ok, er is dus geen noodzaak voor een scherm, ook niet in het geval van problemen of zo?

• Beer070
agraaff schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:40:
Wat is het nut van de display? na de installatie dan? als het alleen handig is voor de installatie dan is het best duur.
Geen nut, gewoon leuk om de familie mee te imponeren. :) Mijn vrouw heeft een kloon van het melkmeisje van Vermeer, ik heb een GX Touch display...
Overigens kan je de GX prima installeren zonder display, of er tijdelijk een PC scherm of televisie aanhangen.
Op de GX is het gewoon een HDMI aansluiting met een usb muis.

• bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:35
Je kunt ook een android scherm ombouwen om victron te laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=r-t9nIb-Cu4

• agraaff
Dus gewoon en oude monitor en muis op de accubak zetten en klaar ben je.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01 12:48
Vandaag de bestelling geplaatst voor mijn Victron systeem! De bekabeling heb ik afgelopen weekend afgerond en de woning wordt inmiddels gevoed via de garage. Daar heb ik de omschakelaar waarmee je kunt kiezen uit Net of Not :9 (Sontheimer)

Het wordt een 3 fase Victron Multi RS systeem met 48kWh Yixiang accu systeem. Vanwege de geplande uitbreiding van zonnepanelen toch voor de Multi RS gekozen. Vanwege ons vrij hoge verbruik voor 48kWh gekozen met de mogelijkheid om later eenvoudig nog verder uit te breiden. Als ik de EV's even niet meereken hebben we een verbruik van 25 kWh per dag, maar met auto's erbij is dat gemiddeld het dubbele. Ik wil ze zo veel mogeiljk met solar opladen, maar wat verschuiving van verbruik door de accu's zou mooi zijn. Het lukt namelijk niet altijd om ze volledig overdag te laden. Eventuele DC-DC omzet verliezen vang ik wel op met wat extra panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRzxLDJVjUKQvRFyq_GroRlZM-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd4pf8BYXu5Qgoz80oiYnYOO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door born2tweak op 10-11-2025 13:51 ]

• Beer070
born2tweak schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:
Vandaag de bestelling geplaatst voor mijn Victron systeem! De bekabeling heb ik afgelopen weekend afgerond en de woning wordt inmiddels gevoed via de garage. Daar heb ik de omschakelaar waarmee je kunt kiezen uit Net of Not :9 (Sontheimer)

Het wordt een 3 fase Victron Multi RS systeem met 48kWh Yixiang accu systeem. Vanwege de geplande uitbreiding van zonnepanelen toch voor de Multi RS gekozen. Vanwege ons vrij hoge verbruik voor 48kWh gekozen met de mogelijkheid om later eenvoudig nog verder uit te breiden. Als ik de EV's even niet meereken hebben we een verbruik van 25 kWh per dag, maar met auto's erbij is dat gemiddeld het dubbele. Ik wil ze zo veel mogeiljk met solar opladen, maar wat verschuiving van verbruik door de accu's zou mooi zijn. Het lukt namelijk niet altijd om ze volledig overdag te laden. Eventuele DC-DC omzet verliezen vang ik wel op met wat extra panelen.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Heel veel plezier toegewenst met dit pad. Hopelijk heb je er net zo veel plezier mee als ik!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik ben aan het voorbereiden op zonnepanelen en 3x Multi RS.
De Multi RS wil ik als mmpt's gebruiken. Echter is de afstand tussen de panelen en de omvormers +/- 20m.
Om spanningsverliezen te verminderen wil ik 10mmq solar kabel gebruiken.
Deze kabels (4 strings) wil ik per string beveiligen met een automaat/zekering en een OSB.
Ik lees alleen wat wisselende verhalen over wel of/niet je panelen beveiligen. Hoe staan jullie hier in?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waar ben je bang voor? Blikseminslag?

• John245
TLDNL schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:27:
Goedemiddag,

De Multi RS wil ik als mmpt's gebruiken. Echter is de afstand tussen de panelen en de omvormers +/- 20m.
Deze kabels (4 strings) wil ik per string beveiligen met een automaat/zekering en een OSB.
Ik lees alleen wat wisselende verhalen over wel of/niet je panelen beveiligen. Hoe staan jullie hier in?
Hier OSB's in de DC sinds 2010 (en 2014). Ik ben er sterk voorstander van

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
pegagus schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:04:
Waar ben je bang voor? Blikseminslag?
Ja en aangezien het traject van de DC bekabeling wat langer is, lijkt het mij verstandig de kabels ook te beveiligen met een DC automaat/zekering.
John245 schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:06:
[...]

Hier OSB's in de DC sinds 2010 (en 2014). Ik ben er sterk voorstander van
Welke OSB's heb je gebruikt? Ik kom tijdens het zoeken alleen Phoenix Contact en Citel tegen.
En heb je ook nog DC beveiliging toegepast?

• Beer070
TLDNL schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:27:
Goedemiddag,

Ik gebruik voor alle kabels 6mm2, er gaat over het algemeen max 13A over de kabels en dan is het verschil in verlies tussen 6mm2 en 10mm2 bij 20m ongeveer 0.3%. Voor mij niet de moeite om naar 10mm2 te gaan (behalve de kosten van kabel, ook moeite van aanleggen en stekkertjes etc).
In mijn specifieke situatie zouden OSB's vast heel mooi zijn, maar niet echt nodig aangezien het dak binnen een straal van 100m zeker niet het hoogste is. (bomen, andere huizen, torens, mobiele antenne masten etc).
Ik heb 13x430w Aiko panelen op de Multi-RS mppt's staan, en nog 24 panelen op Solaredge, en ik ben zeer tevreden over de Multi-RS mppts. Nu is het wel zo dat de Solaredge panelen allemaal risico op slagschaduw hebben door bomen, schoorstenen randjes dakjes etc, dus logisch dat die per panel iets minder performen.

• John245
TLDNL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:52:
[...]

Ja en aangezien het traject van de DC bekabeling wat langer is, lijkt het mij verstandig de kabels ook te beveiligen met een DC automaat/zekering.

[...]

Welke OSB's heb je gebruikt? Ik kom tijdens het zoeken alleen Phoenix Contact en Citel tegen.
En heb je ook nog DC beveiliging toegepast?
In 2010:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyN123CF6IBqFkh1vu9nsjZscAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGKkCLrohWQwimd9mkW1KMfH.jpg?f=fotoalbum_large
In 2014:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjF1FkxeZYCevDySAWepvcX_Z7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vYSk0jVbi2FnnfeNg8dHejT.jpg?f=fotoalbum_large

Verder geen DC beveiliging

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-01 06:19
Goedemiddag. Ik heb een vraag die niet helemaal ot is, maar die hier wel past en waar ik maar weinig info over kan vinden.
Ik ontwerp mijn systeem niet zelf, maar ik laat hem plaatsen. Nu heb ik twee offertes ( beide Victron 3 fase met MPII 5000. De ene offerte van € 12.900 levert het systeem met 4 Voltsmile accu's van 5.12 kWh/stuk
De tweede offerte van € 12.600 levert het systeem met 3 Pylontech US5000 accu's van 4.8 kWh/stuk.
Ik neig naar het systeem met de Voltsmile accu's want bijna net zo duur en meer opslag, maar ik kan niets vinden over kwaliteitsverschil van de accu's.
Het enige significante verschil dat ik verder kan vinden in de offertes is dat het Voltsmile-systeem zonder en het Pylontech-systeem met de GX touch 50 wordt geleverd.

• Beer070
reempiedeempie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:17:
Goedemiddag. Ik heb een vraag die niet helemaal ot is, maar die hier wel past en waar ik maar weinig info over kan vinden.
Ik ontwerp mijn systeem niet zelf, maar ik laat hem plaatsen. Nu heb ik twee offertes ( beide Victron 3 fase met MPII 5000. De ene offerte van € 12.900 levert het systeem met 4 Voltsmile accu's van 5.12 kWh/stuk
De tweede offerte van € 12.600 levert het systeem met 3 Pylontech US5000 accu's van 4.8 kWh/stuk.
Ik neig naar het systeem met de Voltsmile accu's want bijna net zo duur en meer opslag, maar ik kan niets vinden over kwaliteitsverschil van de accu's.
Het enige significante verschil dat ik verder kan vinden in de offertes is dat het Voltsmile-systeem zonder en het Pylontech-systeem met de GX touch 50 wordt geleverd.
In mijn beleving is Pylontech een respectabeler merk dan Voltsmile.
Ik vind het bakken met geld voor een 3 fase Mp2 5000 setup. Ik heb inclusief BTW voor een volledige Multi-RS 3 fase setup inclusief 16kwh Yix accu minstens 1000 euro minder betaald. (heb ik het wel zelf gedaan, maar voor dat verschil met MP2-5k wil ik ook wel een dagje klussen :) )

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reempiedeempie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:17:
Qua dimensionering en C-rating lijkt mij het omvormer vermogen ook best fors ten opzichten van de opgestelde accu capaciteit?

Waarom wil je persé 3 fase, want dit zijn natuurlijk pittige prijzen per kWh voor een 3 fase systeem.
Voor een fractie heb je een 1 fase systeem

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• reempiedeempie
Ja, het is inderdaad veel geld en als er opties zijn om het voor minder te doen, dan graag.
Wij hebben een all-electric huis met WP. Geen EV, Wel PV ( 10 kWp op ZO en NW).
In de meterkast 3x 25A.
Doel is om zoveel mogelijk NOM te worden en een noodstroom/eilandfunctie te hebben.
Ik denk niet dat dat gaat lukken op 1 fase, of heb ik het mis?
De beide offertes leveren een kast, waarbij uitbreiding van accu's mogelijk is ( 2 of 3).
Ik sta uiteraard open voor suggesties.

• Conrado
@reempiedeempie, met 1-fase kom je er niet, je hebt 3-fase nodig. Maar de eerste vraag is of je wel 12kW output (3x 5000 VA) nodig hebt voor je huis in eilandbedrijf. Als je de WP in eilandbedrijf uit laat, zou het een stuk minder kunnen zijn.
Dan de baterijgrootte. Kijk naar even naar de video's van Harold Halewijn om een idee van de benodigde capaciteit te krijgen. Bij 0,5C en 12kW output, heb je toch al 24kW opslag nodig. Heb je verder een idee wat je van die 10 kWp daadwerkelijk overhoudt? De gedachte is dat je de accu in circa 4 uur moet kunnen bijladen.

• Hermarcel
  • Niet online
@reempiedeempie
Als ik je goed begrijp, dan heb je die 10kWp PV al? Dan zal één of meer PV-omvormers daar deel van uitmaken. Aan welke kant van de Multi's (AC-in, AC-out1 of AC-out2) worden deze omvormer(s) aangesloten? Als deze op AC-out1 worden aangesloten zodat PV blijft werken bij grid-uitval, dan heb je te maken met de zgn. Victron Factor 1.0 rule. Daar staan een aantal voorwaarden in waar je installatie aan dient te voldoen. Met name de accu-capaciteit (Voltsmile = 20kWh, Pylontech = 14 kWH) is dan te klein en zou minimaal 32kWh moeten zijn.

• Hermarcel
  • Niet online
@TLDNL
Ik heb een paar dagen terug deze van Obo geplaatst.

Misschien heb je hier ook nog wat aan?

• Pim57
@reempiedeempie
Met 3x 5kVA en 10kWp zou ik voor minimaal 32 kWh gaan.

Zeg maar tegen de leverancier dat je de geoffreerde batterijen graag wilt omruilen voor 2x 16 kWh van Nkon https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html van €1649 per stuk en met JK bms. Weet je de prijs van de aangeboden batterijen?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Beer070
reempiedeempie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:02:
Ja, het is inderdaad veel geld en als er opties zijn om het voor minder te doen, dan graag.
Wij hebben een all-electric huis met WP. Geen EV, Wel PV ( 10 kWp op ZO en NW).
In de meterkast 3x 25A.
Doel is om zoveel mogelijk NOM te worden en een noodstroom/eilandfunctie te hebben.
Ik denk niet dat dat gaat lukken op 1 fase, of heb ik het mis?
De beide offertes leveren een kast, waarbij uitbreiding van accu's mogelijk is ( 2 of 3).
Ik sta uiteraard open voor suggesties.
zelfde systeem zonder installtie met 32kwh accu kost bij Zonnepanelensuper 6600 euro inclusief BTW.
https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-15kva-3-fasen/
Wellicht nog een off-grid Hager schakelkast van 800 euro en wat 5x6mm2 kabel, maar voor die 5000 euro verschil zijn er denk ik een hoop tweakers die het bij jou thuis professioneel komen installeren. (daar zou ik mooi nog 40kwh van kunnen bijkopen voor mijn eigen installatie O-) ) Laat maar weten of ik vrij moet nemen...

Als je 10kwp PV hebt liggen is het te overwegen om Multi-RS te nemen, die zijn een stuk duurder maar maken minder geluid en minder conversieverlies voor je PV.

• Beer070
Hermarcel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:00:
@TLDNL
Ik heb een paar dagen terug deze van Obo geplaatst.

Misschien heb je hier ook nog wat aan?
Dat is wel mooi spul!!!
met potentiaalvrij contact kan je alarm af laten gaan in je Victron omgeving.. Grote kans dat je PV beschadigt is als er bliksem is ingeslagen.

• Hermarcel
  • Niet online
@Beer070
8)7 Niet aan gedacht. Ik heb de versie zonder die contacten.

• Beer070
Hermarcel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
@Beer070
8)7 Niet aan gedacht. Ik heb de versie zonder die contacten.
Als je PV goed toegankelijk is en in de buurt dan kan je bij blikseminslag ook prima zelf kijken… het is niet ultiem noodzakelijk…

• Hermarcel
  • Niet online
Ja, kan er prima bij. Hangt op ooghoogte in de onderverdeler waar alle micro-omvormers samenkomen.

Ik heb een tweede op de gridaansluitingen, dus AC-in van de Multiplussen. Aanvoerleidingen lopen hier in Portugal boven de grond. Wijktrafo hangt ook in een paal.

• born2tweak
Nog even een vraag hier: hebben jullie ervaring met een goede momentsleutel of moment-schroevendraaier? Ik zie verschillende voorbij komen, maar voor o.a. de zelfbouw accu's heb je 4 à 5 NM nodig, maar voor de Lynx-en zit je aan 33 NM? Dat red je niet met één sleutel denk ik?

• John245
born2tweak schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:55:
Nog even een vraag hier: hebben jullie ervaring met een goede momentsleutel of moment-schroevendraaier? Ik zie verschillende voorbij komen, maar voor o.a. de zelfbouw accu's heb je 4 à 5 NM nodig, maar voor de Lynx-en zit je aan 33 NM? Dat red je niet met één sleutel denk ik?
Wiha, maar k heb nog de Lynx met 8 mm.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:43
Beer070 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:28:
[...]

zelfde systeem zonder installtie met 32kwh accu kost bij Zonnepanelensuper 6600 euro inclusief BTW.
Als je het spul daadwerklijk in je winkelmand stopt kom je een stuk duurder uit. Nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de offertes, maar niet zó goedkoop.

• pegagus
  • Nu online
Als je de Pylontech accu’s en de victrons zelf zou kopen, kom je op een 5.000 euro. Komt er nog materiaal bij zit je op 6.000 euro. Nu snap ik dat de installateur daar ook nog wat op wil verdienen, zit je op 7.000 euro. Waar gaat die ander 5.000 euro naar toe?

• blaaspijp
Je zou, als je er prettig bij kan voelen, een ongeïsoleerde momentsleutel kunnen gebruiken en de dop goed intapen tegen kortsluiting.
Voorzover ik weet is DC pas gevaarlijk boven de 30v en alleen als je plus en min aanraakt. Dit is anders als bij AC.
Ik heb wel een geïsoleerde dopschroevendraaier gekocht zodat ik het meeste werk geïsoleerd kan doen.

• Beer070
Noshi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:45:
[...]

Als je het spul daadwerklijk in je winkelmand stopt kom je een stuk duurder uit. Nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de offertes, maar niet zó goedkoop.
Je hebt gelijk, 7350 euro. Voor 32kwh ipv 15kwh of 20kwh

• Beer070
blaaspijp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:57:
Je zou, als je er prettig bij kan voelen, een ongeïsoleerde momentsleutel kunnen gebruiken en de dop goed intapen tegen kortsluiting.
Voorzover ik weet is DC pas gevaarlijk boven de 30v en alleen als je plus en min aanraakt. Dit is anders als bij AC.
Ik heb wel een geïsoleerde dopschroevendraaier gekocht zodat ik het meeste werk geïsoleerd kan doen.
Officiële NEN3140 niveau van gevaarlijk is vanaf 50V. Daarom horen verlichting in natte ruimtes zone 1 blijkbaar 24v of 48v te zijn…
Accu’s tot 48volt (zelfs met 500A) dus niet dodelijk

• reempiedeempie
@ Conrado: Ik hoef de WP niet perse in eilandbedrijf te hebben. Dat is wel fijn als de stroom langer dan een dag of 5-6 uitvalt, maar anders niet nodig.
Ik ga de video's van Harold nog eens bekijken.
Mijn PV installatie is om precies te zijn 10.6 kWp, maar op jaarbasis is de opbrengst ca. 9000 kWh ( varierend van 1 kWh op de slechtste winterdag tot 56 kWh op de mooiste zomerdag).
Volgens de P1 meter van HW onttrekken wij 4933 kWh van het net en leveren wij 6103 kWh terug. 2496 kWh opgewekte PV verbruiken wij meteen zelf.
Wij letten nu niet of nauwelijks op gebruik van apparaten, dus dat kan wel wat efficienter.

@ Hermarcel: Wij hebben een Goodwe 8K 3 fase omvormer en volgens mij vertelde een van de installateurs dat die op de AC out 1 zou worden aangesloten om bij stroomuitval de PV installatie in werking te houden.
Ik ga die regel van Victron eens lezen.

@ Pim57: Ik ga me ook eens inlezen in die accu's die jij benoemt.
De Voltsmiles kosten volgens de site 1500 euro inl. BTW
De Pylontech kost volgens de site 835 incl. BTW

@ Beer070: Ja, die RS zijn 2,5 x zo duur. Maar wel een interessante optie. Zeker, omdat ik in de voorgestelde configuratie veel omzetverlies heb ( DC-AC-DC-AC)

Dank voor jullie input!

[ Voor 7% gewijzigd door reempiedeempie op 12-11-2025 05:14 . Reden: typo en toevoeging ]

• blaaspijp
Veiligheid van voltages is ontzettend afhankelijk van omstandigheden.
Bij een vochtige huid kan er eerder een stroom door het lichaam lopen omdat de oppervlakte weerstand van de huid lager is. Zodra er een stroom kan lopen dan gaan ampères een rol spelen en is vanaf 30mA potentieel dodelijk.

Maar er zijn hier mensen op het forum die er voor geleerd hebben (ik niet) en die een hele mooie uitleg kunnen geven over spanning, stroom en weerstand.

• pegagus
  • Nu online
Ik zou de steel intapen. De dop zelf is te kort om een plus en minpool te verbinden.

En stroom is spanning gedeeld door weerstand. De weerstand van de huid is te groot om bij 48V die 30mA door te laten. Bij schokdraad is de spanning wel veel hoger, maar de energie (spanning x stroom) heel laag, zodat het alsnog niet dodelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door pegagus op 12-11-2025 07:52 ]

• bommer
Waarom kiezen jullie voor Voltsmile of Pylontech t.o.v een zelfbouwbox/preassabled?
Deze zijn bijna 3x goedkoper en volgens mij bevat het allemaal het zelfde materiaal.

• bommer
pegagus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:44:
[...]

Ik zou de steel intapen. De dop zelf is te kort om een plus en minpool te verbinden.

En stroom is spanning gedeeld door weerstand. De weerstand van de huid is te groot om bij 48V die 30mA door te laten. Bij schokdraad is de spanning wel veel hoger, maar de energie (spanning x stroom) heel laag, zodat het alsnog niet dodelijk is.
DC spanningen zijn tot 50V aanraak veilig.
Echter weten niet veel mensen dat werken onder DC spanning ( en dan bedoel ik aanraken van polen ect) je bloed vergiftiging kan krijgen.

• hhoekstra
bommer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:54:
Waarom kiezen jullie voor Voltsmile of Pylontech t.o.v een zelfbouwbox/preassabled?
Deze zijn bijna 3x goedkoper en volgens mij bevat het allemaal het zelfde materiaal.
Dan krijg je een accu die zich bewezen heeft al geassembleerd is. Bij DIY moet je vaak zelf bouwen en de BMS settings nog goed zetten en sommige mensen durven dat niet aan.

• bommer
hhoekstra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:00:
[...]

Dan krijg je een accu die zich bewezen heeft al geassembleerd is. Bij DIY moet je vaak zelf bouwen en de BMS settings nog goed zetten en sommige mensen durven dat niet aan.
Nou moet je ook goed opletten waar je hem koopt.
Een US5000 kost bij NKON 800 en bij zonnepanelensuper 1600!
Die laatste vind ik zoiezo heel duur

• hhoekstra
bommer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:36:
[...]

Nou moet je ook goed opletten waar je hem koopt.
Een US5000 kost bij NKON 800 en bij zonnepanelensuper 1600!
Die laatste vind ik zoiezo heel duur
Ja maar als je wel een accu wilt maar het zelf bouwen niet aandurft...

En ja prijs verschil zal je altijd houden. Al denk ik wel dat je bij zonnepanelensuper meer persoonlijke support kan verwachten dan bij NKON.

• born2tweak
pegagus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:44:
[...]

Tnx, ik zat er ook al aan te denken om geisoleerde handschoenen te gaan gebruiken. Dan is het verder gewoon een kwestie van voorzichtig te werk gaan. Uiteraard zet je de accu's pas aan als je klaar bent met de montage, dus de lynx rail zal dan nog geen spanning hebben. Dan ga ik voor een moment-schroevendraaier set en gebruik ik een normale momentsleutel voor het aandraaien van de M10 bouten.

• Conrado
bommer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:54:
@reempiedeempie geeft aan dat hij een geïnstalleerde oplossing wenst, dan valt zelfbouw af.
Een ander aspect is je verzekering; in geval van ellende, in hoeverre accepteren ze een zelfbouw accu...?

• bommer
Conrado schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:15:
[...]

@reempiedeempie geeft aan dat hij een geïnstalleerde oplossing wenst, dan valt zelfbouw af.
Een ander aspect is je verzekering; in geval van ellende, in hoeverre accepteren ze een zelfbouw accu...?
Eens, maar dat geldt natuurlijk ook voor mijn eerder “kortsluitstroom” puntje.

• bommer
hhoekstra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:40:
[...]

Ja maar als je wel een accu wilt maar het zelf bouwen niet aandurft...

En ja prijs verschil zal je altijd houden. Al denk ik wel dat je bij zonnepanelensuper meer persoonlijke support kan verwachten dan bij NKON.
Dat mag ook wel als die accu letterlijk 2x zo duur is.
Dit is geen appels met peren vergelijken.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:35
Nog even over Voltsmile vs Pylontech: volgens mij is Voltsmile 16s, dus dat maakt later uitbreiden een stuk eenvoudiger met meer voorgeassembleerde keus. Als je Pylontech wil uitbreiden zit je vast aan Pylontech of zelfbouw 15s.

• agraaff
Tengtools heeft mooie geisoleerde dopsleutels. Heb ik zelf en heeft levenslange garantie.
En dan de Digitale momentsleutel van Parkside.
https://www.lidl.nl/p/par...FKveGmQN_23RoCZrIQAvD_BwE

• agraaff
Wiha vind ik wat duur als dit het enige is waar je het voor gebruikt. weet niet of er van die adapters bestaan die van 1 tot 100nm ofzo gaan, die van Parkside start bij 20 zie ik net. Dit is wat veel.

• Matsuda
agraaff schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:11:
[...]

Tengtools heeft mooie geisoleerde dopsleutels. Heb ik zelf en heeft levenslange garantie.
En dan de Digitale momentsleutel van Parkside.
https://www.lidl.nl/p/par...FKveGmQN_23RoCZrIQAvD_BwE
Die momentsleutel heeft een bereik van 20 tot 200 Nm. Welke bouten van je systeem zet je met zo'n kracht vast?
Je hebt 'm al gecorrigeerd zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Matsuda op 12-11-2025 13:37 ]

• bdl78
Zijn er mensen die met een NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh accu werken? Wat zit hier voor voordeel of nadeel aan vergeleken met een yixian behalve dat het zelfbouw is en een chinees garantie geval? Complete accu bij nkon is 50 euro duurder en compleet opgebouwd en getest.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:20

RvV

De Yixiang kun je voor ongeveer 1400,- in elkaar hebben zitten met MB31 als je goed je best doet om scherp in te kopen.
In de NKON doos zitten Cornex 314AH cellen. Geen idee of die goed zijn.
Voor mijn gevoel is de Yixiang echt een hobbybox met die JK bms die je in moet stellen zonder documentatie. Op youtube is wel genoeg te vinden hoor. Maar het is echt geen plug&play ervaring.
Een voordeel van die NKON bak zou kunnen zijn dat het wat meer plug&play is? Dus we wachten even op een post van iemand die hem al in gebruik heeft. :)

Y'24

• Beer070
bdl78 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:44:
Zijn er mensen die met een NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh accu werken? Wat zit hier voor voordeel of nadeel aan vergeleken met een yixian behalve dat het zelfbouw is en een chinees garantie geval? Complete accu bij nkon is 50 euro duurder en compleet opgebouwd en getest.
ik werk er niet mee, voornamelijk omdat ik nu (nog) niet in de markt ben voor een nieuwe (extra) accu.
Mijn ervaring met een yixian accu is dat het misschien net 2 uurtjes kostte om het de eerste keer in elkaar te zetten.
Voordeel is dat het (hopelijk netjes) in elkaar is gezet.
Nadeel is dat je niet veel weet over de kwaliteit van de cellen. Als ze er na 3000 cycles mee ophouden (over 6 jaar) dan kan je nergens meer naar toe. Datzelfde geldt overigens voor alle andere leveranciers, maar dan komt het aan op hoeveel vertrouwen jij hebt in het vakmanschap en de eerlijkheid van je leverancier.
Als je daar een waarde aan kan geven weet je al snel ook hoeveel het jou waard is om meer of minder uit te geven.

• bdl78
Ja, het voordeel denk ik is dat ze 6 jaar garantie geven. Nadeel is weer geen brandblusser en andere cellen. Op dit moment zijn de eve mb31 cellen niet te leveren bij nkon dus vandaar dat ze deze oplossing gaven. Ik weet niet of er in de yixian ook andere cellen gezet kunnen worden maar anders moet ik bij xkon 1 tot 3 maanden wachten op de cellen. Misschien toch het wachten waard. die kist en bms zal wel goed zijn en vertrouwen dat ik dat ding kan bouwen heb ik wel. De eve mb31 kost voor 16 stuks bij nkon per stuk 68,95 dus dat is een goede prijs.

• bommer
Weet iemand wat over de NKON Leisure Pro 12V 460Ah - LiFePO4 accu's
zit wel een BMS in, krijg alleen niet helemaal helder hoe dat communiceert.

• Beer070
bdl78 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:15:
Ja, het voordeel denk ik is dat ze 6 jaar garantie geven. Nadeel is weer geen brandblusser en andere cellen. Op dit moment zijn de eve mb31 cellen niet te leveren bij nkon dus vandaar dat ze deze oplossing gaven. Ik weet niet of er in de yixian ook andere cellen gezet kunnen worden maar anders moet ik bij xkon 1 tot 3 maanden wachten op de cellen. Misschien toch het wachten waard. die kist en bms zal wel goed zijn en vertrouwen dat ik dat ding kan bouwen heb ik wel. De eve mb31 kost voor 16 stuks bij nkon per stuk 68,95 dus dat is een goede prijs.
Ik snap je overweging.
De bulk van de kosten zitten in je cellen, en als je over 5 jaar een BMS van 200 euro moet vervangen is het met goede cellen nog steeds een goede kit. Als ik naar mijn persoonlijke ervaring kijk (zonder te handelen en alleen gebruik verschuiven) dan duurt het nog minstens 15 jaar voordat ik bij de 6000-8000 cycles zit. dus dan vraag je je af of die kwaliteit dan echt zo belangrijk is. Toch zou het mijn keuze zijn om cellen en een leverancier te kiezen waar jij vertrouwen bij hebt. en als dat 50 euro scheelt.... afgeschreven over 15 jaar is dat minder dan centen per dag.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
We dwalen een beetje af van de topic titel, deze discussie kan denk ik beter in de algemene topics gevoerd worden.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-01 15:30
Ik heb 2 ongebruikte aansluitingen op mijn lynx distributor en dus rode lampjes. Ik lees dat ik er dummyfuses in kan zetten om ze correct te laten aangeven. Kan dat ook gewoon een draasje zijn ? De aansluitingen zijn onbelast en doel is alleen om de lampjes correct te laten werken .

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 21:14
jheerink14 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:11:
Ik heb 2 ongebruikte aansluitingen op mijn lynx distributor en dus rode lampjes. Ik lees dat ik er dummyfuses in kan zetten om ze correct te laten aangeven. Kan dat ook gewoon een draasje zijn ? De aansluitingen zijn onbelast en doel is alleen om de lampjes correct te laten werken .
Dat kan, maar moet het toch afraden :+
Dit is 1 strengetje uit een soepele draad en was een tijdelijke oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8v81qO1ONmGQ6BrwM7q5m4ozsI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEDH1Ky8pSe6oM2xcYGI9bK4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 29% gewijzigd door Flesdop op 13-11-2025 09:38 ]

• Hessel_M
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-01 15:19
Hoi allen!

Ook ik maak de stap naar Victron. In eerste instantie een 1-fase systeem, maar in de toekomst (als wel elektrisch gaan rijden en als fase-onbalans een dingetje op de factuur wordt) wil ik naar 3-fase upgraden. Tevens later ook mogelijk extra accu's.

De gehele installatie komt in een houten schuur (welke ik ga isoleren), op ca 20-25 meter afstand van de meterkast. Het is nogal een onderneming met kabels, waardoor ik nu gelijk alle kabels en dergelijke voor 3-fase wil aanleggen, maar slechts 1-fase in gebruik neem.

Op dit moment is het plan om 10 panelen op het huis te leggen (ca 4500-5000Wp) en 3 panelen op de schuur (ca 1500Wp), welke in combinatie met een 10kWh batterij ervoor moet zorgen dat we 7 maanden van het jaar volledig op eigen energie kunnen leven en de rest van de maanden deels moeten inkopen. In de donkere maanden is het idee om bij lage prijs de batterij op te laden, zodat we bij hoge prijs er verbruik uit kunnen halen. Er liggen al reeds 3x 365Wp met micro-omvormer op het dak op een eigen groep in de meterkast. Dit blijft gewoon liggen.

Bijgevoegd een tekening voor de hele installatie zoals ik deze nu heb uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHBWrPzYNRbKly_cDgdf8Tpe6ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5MWoLha1tcwgrl5dVsVXNQk.png?f=fotoalbum_large

Een aantal dingen heb ik nog niet helemaal duidelijk wat de juiste route voor veiligheid is. Online inmiddels veel gelezen, maar helaas ook niet hier op de fora uitsluitsel gevonden, dus bij deze:
  1. Zouden jullie wel of geen (aparte) class-T zekeringen bij de batterij plaatsen? Het schijnt dat de LiFePO4 accu's nogal hoge pieken kunnen leveren, waar een mega-zekering te traag voor is.
  2. Moeten de Alamat's in de meterkast en de schuur beiden 300mA selectief zijn? (B-karakteristiek en type-A bepaling heb ik gebaseerd op info hier op tweakers en een aantal schema's online)
  3. Werkschakelaar of hoofdschakelaar/alamat in de schuur? Hier heb ik verschillende ideeën over gelezen: een groepenkast wordt vaak gebruikt, maar in principe ben je een machine/last aan het schakelen en moet je onder vol-last kunnen schakelen. En dus zou een werkschakelaar / lastschakelaar beter op zijn plek zijn?
  4. Additionele pre-charge circuit bij de omvormer (>58V switch met 20 ohm / 100W weerstand) : deze zie ik vaak niet in een tekening staan, maar er wordt wel veel over gesproken. Sommige zeggen "eerst AC aanzetten, dan DC en dan is alles goed", andere zeggen "MPPT zorgt voor pre-charge" maar ook dit zie ik voorbij komen "altijd pre-charge bij opstarten gebruiken ivm levensduur van zowel accu als de victron". Is dit een kwestie "alles is goed, doe wat je fijn vind" of is een betere idee beschikbaar?
Ben benieuwd wat jullie er van denken!

• blaaspijp
Flesdop schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:37:
[...]

Dat kan, maar moet het toch afraden :+
Dit is 1 strengetje uit een soepele draad en was een tijdelijke oplossing.

[Afbeelding]
Je kan de ongebruikte aansluitingen softwarematig uitzetten. Dan zie je ook geen rood lampje

• Beer070
Hessel_M schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:22:
Hoi allen!

Ook ik maak de stap naar Victron. In eerste instantie een 1-fase systeem, maar in de toekomst (als wel elektrisch gaan rijden en als fase-onbalans een dingetje op de factuur wordt) wil ik naar 3-fase upgraden. Tevens later ook mogelijk extra accu's.

De gehele installatie komt in een houten schuur (welke ik ga isoleren), op ca 20-25 meter afstand van de meterkast. Het is nogal een onderneming met kabels, waardoor ik nu gelijk alle kabels en dergelijke voor 3-fase wil aanleggen, maar slechts 1-fase in gebruik neem.

Op dit moment is het plan om 10 panelen op het huis te leggen (ca 4500-5000Wp) en 3 panelen op de schuur (ca 1500Wp), welke in combinatie met een 10kWh batterij ervoor moet zorgen dat we 7 maanden van het jaar volledig op eigen energie kunnen leven en de rest van de maanden deels moeten inkopen. In de donkere maanden is het idee om bij lage prijs de batterij op te laden, zodat we bij hoge prijs er verbruik uit kunnen halen. Er liggen al reeds 3x 365Wp met micro-omvormer op het dak op een eigen groep in de meterkast. Dit blijft gewoon liggen.

Bijgevoegd een tekening voor de hele installatie zoals ik deze nu heb uitgewerkt:
[Afbeelding]

Een aantal dingen heb ik nog niet helemaal duidelijk wat de juiste route voor veiligheid is. Online inmiddels veel gelezen, maar helaas ook niet hier op de fora uitsluitsel gevonden, dus bij deze:
  1. Zouden jullie wel of geen (aparte) class-T zekeringen bij de batterij plaatsen? Het schijnt dat de LiFePO4 accu's nogal hoge pieken kunnen leveren, waar een mega-zekering te traag voor is.
  2. Moeten de Alamat's in de meterkast en de schuur beiden 300mA selectief zijn? (B-karakteristiek en type-A bepaling heb ik gebaseerd op info hier op tweakers en een aantal schema's online)
  3. Werkschakelaar of hoofdschakelaar/alamat in de schuur? Hier heb ik verschillende ideeën over gelezen: een groepenkast wordt vaak gebruikt, maar in principe ben je een machine/last aan het schakelen en moet je onder vol-last kunnen schakelen. En dus zou een werkschakelaar / lastschakelaar beter op zijn plek zijn?
  4. Additionele pre-charge circuit bij de omvormer (>58V switch met 20 ohm / 100W weerstand) : deze zie ik vaak niet in een tekening staan, maar er wordt wel veel over gesproken. Sommige zeggen "eerst AC aanzetten, dan DC en dan is alles goed", andere zeggen "MPPT zorgt voor pre-charge" maar ook dit zie ik voorbij komen "altijd pre-charge bij opstarten gebruiken ivm levensduur van zowel accu als de victron". Is dit een kwestie "alles is goed, doe wat je fijn vind" of is een betere idee beschikbaar?
Zou ik mogen vragen wat de context is van jouw vragen? i.e. binnen wat 'mag', wat 'zou kunnen', 'wat ultiem veilig is', of 'zouden jullie als tweakers A of B doen'?

(1) Zekering: In mijn ogen is een T-Class zekering altijd fijn om te hebben maar niet super noodzakelijk. Er zit een service zekering in de pylontech accu's en wat is de kans dat je onder normale condities de T-class er wel uit klapt en de interne zekeringen dan niet of visa/versa. Het is toch al snel weer 100 euro extra.
(2) Alamats 300mA selectief: Nee, niet noodzakelijk. Als je huis normaal gebruik heeft is de kans dat een gewone 300mA eruit klapt al heel klein. Zelfs een 30mA B-karakteristiek gaat vrijwel altijd goed.
(3) werkschakelaar: ik gebruik de groepenkast schakelaars, als je veel aan/uit zet onder belasting dan zou je beter werkschakelaars kunnen nemen. voor die 25 euro... waarom niet.
(4) pre-charge weerstand is geloof ik 23 euro. voor dat geld, en die ene keer in de 5-10 jaar dat je er moeite in steekt om het koud aan te sluiten, zou ik het doen. (ik heb zelf voor belachelijk geld een Lynx BMS gekocht die dit automatisch doet, vooral omdat ik mijn eigen ongeduld niet vertrouw, en omdat ik een goeie deal kon krijgen.. maar achteraf hartstikke dom/wegegooid geld natuurlijk)

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:15
blaaspijp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:34:
Je kan de ongebruikte aansluitingen softwarematig uitzetten. Dan zie je ook geen rood lampje
Interessante optie.
Kun je noemen hoe?

• Beer070
MJ de Bruijn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:04:
[...]

Interessante optie.
Kun je noemen hoe?
Volgens mij heb ik dat gedaan in met de bluetooth verbinding en de configuratie van de BMS of de distributor?
Ik zit nu niet binnen bluetooth bereik anders had ik het even geprobeerd te zoeken.
Volgens mij kon het niet via VRM, want daar heb ik toen eerst 30 minuten in lopen zoeken.

• blaaspijp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpRbatYs9qRI4l-khysfGaIKjFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5WxYRJVqCeKDAg2eFogwScq.jpg?f=fotoalbum_large

Via Victron connect.

• Hessel_M
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-01 15:19
Beer070 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:03:
[...]

Zou ik mogen vragen wat de context is van jouw vragen? i.e. binnen wat 'mag', wat 'zou kunnen', 'wat ultiem veilig is', of 'zouden jullie als tweakers A of B doen'?
De context is een beetje van alles: wat zijn veilige / volgens de norm keuzes en welke opties daarin zouden jullie als tweakers kiezen? En een confirmatie dat de uitgewerkte setup correct is.
(1) Zekering: In mijn ogen is een T-Class zekering altijd fijn om te hebben maar niet super noodzakelijk. Er zit een service zekering in de pylontech accu's en wat is de kans dat je onder normale condities de T-class er wel uit klapt en de interne zekeringen dan niet of visa/versa. Het is toch al snel weer 100 euro extra.
(2) Alamats 300mA selectief: Nee, niet noodzakelijk. Als je huis normaal gebruik heeft is de kans dat een gewone 300mA eruit klapt al heel klein. Zelfs een 30mA B-karakteristiek gaat vrijwel altijd goed.
(3) werkschakelaar: ik gebruik de groepenkast schakelaars, als je veel aan/uit zet onder belasting dan zou je beter werkschakelaars kunnen nemen. voor die 25 euro... waarom niet.
(4) pre-charge weerstand is geloof ik 23 euro. voor dat geld, en die ene keer in de 5-10 jaar dat je er moeite in steekt om het koud aan te sluiten, zou ik het doen. (ik heb zelf voor belachelijk geld een Lynx BMS gekocht die dit automatisch doet, vooral omdat ik mijn eigen ongeduld niet vertrouw, en omdat ik een goeie deal kon krijgen.. maar achteraf hartstikke dom/wegegooid geld natuurlijk)
Dank voor de reactie! Zou een 30mA alamat ook goed bij de lengte van de kabel en met de andere aardlekschakelaars / alamats die verderop in de groepkast zitten? Niet dat de nieuwe alamat afschakeld en het hele huis zonder stroom zet voordat de losse groep afschakeld. Ergens had ik ook gelezen dat de 300mA werd aangeraden icm capaciteit om de lengte van de kabel (>25 meter). Heb hier verder weinig extra info over kunnen vinden.

De t-class laat ik er dan uit: het moet wel allemaal in het budget passen uiteraard. Zeker als dit weinig / niks toevoegd is het wat zonde.

Nog wel een andere vraag: we verbruiken zo'n 5500kWh per jaar (volledig elektrische nieuwbouw woning en vooralsnog geen elektrische auto) en heb nu in eerste instantie een 1-fase MP2-48/5000/70 oplossing ingetekend om kosten te drukken. Via NKON zijn de additionele kosten voor 3-fase MP2-48/3000/35 met extra lynx ca 1k extra. Niemand kan in de glazen bol kijken, maar ik heb nog wel twijfels over welke oplossing beter/handiger is. Een 3-fase systeem in de huidige wetgeving is (denk ik) vooral een principe-keuze en niet rendabel of nodig (tenzij je hoog piek-belasting hebt ivm auto-laden oid). Dus een 3-fase 5000VA lijkt redelijk overkill op dit moment. Maar een 3-fase 3000VA is wellicht niet toereikend voor de toekomst? (als bv fase-onbalans wordt belast en/of we gaan elektrisch rijden).

• Pim57
@Hessel_M
De DC schakelaars kun je beter weglaten. Deze gebruik je toch nooit en ze geven meer problemen dan dat ze oplossen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:02

pvg

Hessel_M schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:22:
Hoi allen!

[Afbeelding]

Volgens mij moet je in de meterkast alles na de hoofdschakelaar (na de meter) aansluiten. (Staat er nu voor getekend.)
300mA alamats gebruiken: je wil niet het risico lopen dat je toch net 30mA aanspreekt.
DC schakelaars weglaten: leveren meer problemen dan dat ze oplossen. (Zit er een schakelaar op de pylontechs?)
Geen precharge: dat moet de bms oplossen. (DC aan/uitschakelen via bms.)
Ipv MP5000 plus 2 mppts zou je ook naar de multi RS kunnen kijken: 2x 3kW mppt met een stillere, efficientere 6kVA inverter. En mogelijk goedkoper.
Overweeg om de meter in de meterkast te plaatsen: dan kun je daar kiezen of je bijv een laadpaal meeneemt in de nul-op-meter en/of op backup wil laten werken.
Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste