Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:14
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:32:
Hebben meer gebruikers een vlakke dag morgen qua SOC?

[Afbeelding]
Er zit maar 4 cent tussen laagste en hoogste prijs morgen, dus dan gaat er niet veel gebeuren.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxDT1_3kHpQxB0oJjuv21KJfP-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvpryC29UIXOs4lqHImzbUwe.jpg?f=fotoalbum_large

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:46
blaaspijp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:53:
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus.
Dat geldt alleen als er geen 6 mA verklaring is.
Dat hebben de Victrons inmiddels allemaal (tijdje terug mistte die nog voor de Multi RS). Als deze verklaring er niet is zou het betekenen dat je inderdaad stroomafwaarts Type B aardlekschakelaars dient toe te passen, duur grapje.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:35
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
Bij Victron wordt in eilandbedrijf automatisch de N met PE verbonden.

Als het net weer terugkomt wordt deze N-PE verbinding weer verbroken. Want dan is de N-PE verbinding vanuit het net geregeld.

Ik weet nog dat we vroeger een proef in de natuurkunde les deden met een scheidingstrafo (dus geen N-PE verbinding). Je meet 220 volt achter deze trafo en je kon straffeloos één van de twee 220 draden beetpakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 08-11-2025 16:09 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Maar een verklaring is de papieren afwikkeling zodat je zeker weet of je systeem voldoet.
Zijn er dan ook bekende omvormers welke hier niet aan voldoen?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:06
pvg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:42:
[...]

Alamats voor en na de victrons moet 300mA zijn ipv 30mA en liefst selectief: je hele huis hangt er achter en dan heb je zo 30mA lekstroom…

Heb je wel een victron meter nodig als alles toch aan de ac out hangt?
Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
John245 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ik hoop niet dat jij zo 30mA lekstroom heb.

Lekstroom is maximaal 2 mA voor lekstroom die over de aarddraad gemeten wordt bij een isolatieweerstand test,
Is het niet max 2mA per groep? En beetje afhankelijk van wat je in de schuur en garage doet? Ik denk aan een lasapparaat, een 3 fase cirkelzaag van wat groter formaat, of dat soort dingen.
Ik had een tijdje 125mA lekstroom door een sufferd die door de vorige eigenaren is ingeschakeld om een vloer vast te schroeven (door een stel Electra buizen). Inmiddels dat stuk uitgeschakeld en weer keurige isolatie waarden.

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:36
Matsuda schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:05:
[...]

Eens, over het hoofd gezien.. dank!

[...]

In principe niet, maar ik weet niet of ik in de toekomst nog het e.e.a. wil veranderen aan de opstelling dus ik hou rekening met 'plek' voor de energie-meter. Wellicht ga ik enkele lasten toch achter de Victron's uithalen, zoals onze laadpaal. Maar je hebt gelijk.
Je hebt 2x een ADM425G getekend met bijschrift B40: ADM425G = B25 Alamat. In dat geval (25A) hoeven de YMvK's geen 5x 10mm2 te zijn en volstaat 5x 6mm2 ruimschoots bij 10m.
Energiemeter kun je ook achter een bestaande 4P B16 zetten, dan hoef je daar geen aparte automaat voor in te plannen.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
Bedankt @peterem , automaat bijschrift was slordigheid in het spelen met het ontwerp. Dank je!
Goed idee qua automaat voor de EM, maar het nog uit achter welke groep dit zit? Kan het uit de handleiding niet goed opmaken - daar tekenen ze 'm steeds in direct na de hoofdaansluiting.

de 5x10mm2's zijn inderdaad over-designed, zelfs voor de 40A alamat. Mantelbuis-afmetingen zijn geen beperking hier dus ik redeneer; groter is beter..

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
nieuw discussie puntje wat mij onder ogen kwam, heeft iemand daar meer info over of ervaring mee. Als ik vanavond thuis ben ga ik eens de aardlek testen in eiland modus. [Afbeelding]
(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren doordat een deel van de stroom via aarde terug kan vloeien naar de wijktransformator van de netbeheerder en dus buiten de ALS om gaat. Dat "lekken" gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij een storend apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.
Ik doe een maandelijkse off-grid test door de grid uit te schakelen. Naast een globale check van alles doe ik ook een test met mijn Duspol of de aardlekbeveiliging in huis normaal werkt. Hiermee check ik dus of de PE-N verbinding correct wordt gemaakt. Deze test kun je niet vervangen door een druk op de testknop van de ALS: die stuurt nl geen lekstroom over de aardedraad en test dus ook niet de PE-N verbinding. Ipv een Duspol kun je evt ook een stopcontacttester gebruiken.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit 1: Stukje over vereffening toegevoegd
Edit 2: Stukje over testen toegevoegd

[ Voor 20% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 23:00 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:09:
[...]

(Disclaimer: Dit is hoe ik het zie. Schiet er maar op.)

Een aardlekschakelaar (ALS) heeft geen aardverbinding nodig om een verschilstroom te meten. Een ALS heeft zelfs geen aarde-aansluiting. De aarding is juist bedoeld om, in geval van een fout, een verschilstroom door de ALS te creëren door een deel van de stroom naar aarde af te voeren. Dat gebeurt ergens achter de ALS, waarschijnlijk bij het storende apparaat.

ik vraag me af waarom een ALS vóór de UPS/BESS zou werken om de afgaande groepen te beveiligen in een off-grid (= eiland) situatie? De inverter/charger heeft nl de gridverbinding verbroken toen de grid wegviel, dus die ALS meet niks meer. En als hij toch zou afschakelen (tijdens eilandbedrijf, door een glitch ofzo) gaat het eilandbedrijf gewoon door.

Of je B klasse aardlekschakelaars nodig hebt hangt van de inverter/charger af. Raadpleeg de leverancier.

Zorg dat je apparatuur gebruikt die bedoeld is om, naast gridverbonden bedrijf, ook in eiland-modus te draaien én automatich een PE-N koppeling maakt tijdens eilandbedrijf en deze weer verbreekt tijdens gridverbonden bedrijf.

Wat is het doel van aarden van de nul tijdens eilandbedrijf? Tijdens gridverbonden bedrijf is de aarde/aarding een retourpad naar de transformator van de wijkbeheerder. Maar in eilandbedrijf komt de energie niet van die trafo en zal er ook geen retourstroom naar die trafo lopen. In eilandbedrijf komt de energie van de inverter, je hebt dus een retourpad, via de aarddraden, naar die inverter nodig. Maar dat heb je al gecreëerd door de PE-N koppeling hierboven.

Bij een TT systeem (de meeste) is de aarddraad verbonden met een aard-electrode. Meestal in je meterkast. Deze verbinding blijft gewoon intact tijdens eilandbedrijf. Deze verbinding zorgt dan voor vereffening zodat alle metalen delen in je huis op hetzelfde (aard-)nivo zijn. Ook voorkomt deze verbinding de opbouw van statische ladingen op (aanraakbare) metalen delen. Met foutstromen heeft deze verbinding, tijdens eilandbedrijf, niks te maken.

Just my 0.02

Edit: Stukje over vereffening toegevoegd
Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:27:
[...]

Toch wel leuk dat mijn NEN3140 klasje van een paar weken geleden van pas komt:
Wat betreft werking van ALS heb je 110% gelijk. De ALS meet of er energie lekt naar iets anders dan de nul. Een ALS waar geen nul op aangesloten is werkt niet. Dit lekken is meestal/hopelijk naar de PE (aarde) maar kan ook naar water of een stuk hout lekken.
De nul zit achter jouw meter door de netbeheerder gekoppeld aan de aarde (ze gebruiken PEN = protective earth & null)
Hierdoor heeft de netbeheerder maar 4 aders naar de huizen lopen (in plaats van de 5 waar wij gewend zijn om mee te werken)
Lekken naar water betekent eigenlijk via water naar aarde. Ook dat werkt alleen als via dat water en die aarde een retourpad naar de bron (gridbedrijf: trafo netbeheerder, eilandbedrijf: inverter) gelefd kan worden.

Die koppeling die jij beschrijft door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 08-11-2025 22:34 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:30:
[...]

Die koppeling door de netbeheerder is niet bij TT systemen. Alleen bij TN-C(S) waar de netbeheerder de aarde aanbiedt.
Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)

• Hermarcel
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Ik begreep dat TN-C(S) in nieuwere omgevingen inmiddels min of meer verplicht is? (Sinds 1985 of zo?)
O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:36:
[...]

O, ja dat zou kunnen. Ik gebruik, ten onrechte, mijn woonland als voorbeeld. Hier in Portugal hangen nog veel kabels boven de grond. Daarom is TT hier de norm.
Als referentiekader is Portugal een prachtige plek. Ik woon in een grijs rijtjeshuis in Den Haag. Het weer is hier in ieder geval nog minder dan bij jou. Maar met een beetje meer global warming en een blijvende warme Golfstroom kan het nog lekker worden

[ Voor 10% gewijzigd door Beer070 op 08-11-2025 22:46 ]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:40
Beer070 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:
[...]

Klopt de hele wijk is hier TN-C, betekend extra puls slaan voor batterij systeem.
je wilt niet hebben dat als iemand met zijn graafmachine door de kabel gaat er geen aarde is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste