Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:04
Multi RS heeft 2 AC out groepen. De ene is beveiligd en de andere niet. Het verbruik wordt op 1 hoop gegooid tenzij je Victron energiemeters toevoegd per uitgang. Je moet even in mijn post terug lezen om te zien welke er beveiligd is, maar dat staat ook gewoon in de handleidingen.
De Multi RS kan meer als 5kw leveren zeker in piek modus. Overigens zal je zelf slim moeten regelen dat alles op het juiste moment aan/uit gaat. Een warmte pomp is uitermate geschikt om aan te staan tijdens de daluren. De accu wordt alleen met restcapaciteit geladen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 12:35

icecreamfarmer

en het is

Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:08:
[...]

Bij multi rs zet je de onbeveiligde groepen op ac-in en de beveiligde groepen op ac-out. Als grid wegvalt hebben alleen de ac-out groepen stroom.
Je moet je afvragen hoeveel stroom de kookplaat etc werkelijk gebruiken. Multi-rs kan een minuut of langer richting 10kw leveren als het niet te warm is. Meeste spullen vragen dat nauwelijks.
Mijn 16kw (output) 3 fase warmtepomp vraagt zelden meer dan 2200 watt verdeeld over 3 groepen.
Kookplaat is eens max 5kw over 2 groepen…
Die snapte ik maar hoe ga ik die verdeling laten maken in mijn groepenkast?
Uiteindelijk komt alles daarop binnen via Enexis en wordt verspreid middels busbars.

Zover ik zie krijgt of alles of niets de stroom vanuit de Victron zowel de onbeveiligde als de beveiligde groepen.

Of bedoel je dat de beveiligde groepen zo lopen in normaal bedrijf:
Hoofdschakelaar -> Victron onbeveiligd -> Victron Beveiligd -> beveiligde groepen?

De beveiligde groepen zitten dan niet meer direct achter de hoofdschakelaar en de stroom daarvan loopt met een enorme omweg naar ze toe?

Als dat zo is maakt dat nogal uit voor de hoeveelheid werk in de groepenkast.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-11-2025 09:13 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:14
icecreamfarmer schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:00:
De beveiligde groepen zitten dan niet meer direct achter de hoofdschakelaar en de stroom daarvan loopt met een enorme omweg naar ze toe?
Dat is correct.
Meer informatie over eilandbedrijf vind je ook in
"Het grote Victron Off-Grid topic"

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
icecreamfarmer schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:00:
Zover ik zie krijgt of alles of niets de stroom vanuit de Victron zowel de onbeveiligde als de beveiligde groepen.
Voor eilandbedrijf heb je minimaal twee verbindingen nodig met de Victron(s); de netaansluiting en de batterij-backup aansluiting. Vervolgens verdeel je de groepen - in de meterkast - over beide aansluitingen. Er staan in dit draadje voldoende voorbeeld schema's van mede-Tweakers die dat al uitgewerkt hebben, inclusief de juiste beveilig.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• blaaspijp
Een victron heeft verschillende aansluitingen met verschillende fucties.
In geval van de Multi RS, AC-IN, AC-OUt1 en AC-OUT2
Bij eiland modus MOET de netspanning via AC-IN omdat deze bij uitval van netspanning dit moet detecteren en ook moet uitvallen.
AC-OUT1 kan gevoed worden vanuit Accu, als je in eiland modus wilt MOET je hier dus de verbruikers opzetten.
AC-OUT2 deze valt uit als de netspanning weg valt, hier kan je dus niet noodzakelijke groepen op zetten.

Als je niet de hele meterkast wil verbouwen kan je ook niet noodzakelijk apparaten slim uitzetten als de netspanning weg valt.

[ Voor 0% gewijzigd door blaaspijp op 03-11-2025 11:07 . Reden: typ fout ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 12:35

icecreamfarmer

en het is

blaaspijp schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:58:
Een victron heeft verschillende aansluitingen met verschillende fucties.
In geval van de Multi RS, AC-IN, AC-OUt1 en AC-OUT2
Bij eiland modus MOET de netspanning via AC-IN omdat deze bij uitval van netspanning dit moet detecteren en ook moet uitvallen.
AC-OUT1 kan gevoed worden vanuit Accu, als je in eiland modus wilt MOET je hier dus de verbruikers opzetten.
AC-OUT2 deze valt uit als de netspanning weg valt, hier kan je dus niet noodzakelijke groepen op zetten.

Als je niet de hele meterkast wil verbouwen kan je ook niet noodzakelijk apparaten slim uitzetten als de netspanning weg valt.
En hoe doe je dat?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:03
Met 'slimme' stekkers, schakelaars, configuratie mogelijkheden, magnetisch gestuurde contacten, etc.
Een voorbeeld voor een warmtepomp is dat je deze via HomeAssistant of NodeRed beperkt in hoeveel energie die mag vragen. Met een kookplaat zou je een fase uit kunnen schakelen waardoor de helft het maar doet.
Een plint-boiler zou je via NodeRed uit kunnen schakelen als er verder teveel stroom wordt gevraagd.

Samengevat: je hebt wel wat eigen slimmigheid nodig om dit goed te laten werken, het is niet zo dat de slimme apparaten het vanzelf doen.

• blaaspijp
Toch nog even een toevoeging,
Het lager afzekeren van een groep betekend niet dat de apparaten, dan minder stroom vragen/gebruiken.
Een zekering is alleen om te voorkomen dat ze te veel gebruiken.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste