Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
bommer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Is er informatie te vinden waar dat uit blijkt, op de site van de fabrikant zie daar niets overstaan.
Enige dat ik zo snel kon vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciLlH4HgZCtWoc5CaAjTmScSJWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5XMmZjUrldYwi9enANwNgO3F.png?f=user_large

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:14
Dat symbool staat voor het eerder contact maken dan de andere contacten.

Zelf besloten om voor de 4k5 te gaan aangezien het enigste verschil de DC stroom is. De 5kVA zal ik toch moeten begrenzen om niet boven de 0.5C te komen dus aan 50A heb ik genoeg.
Is er iemand die dezelfde keus heeft gemaakt?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:40
Flesdop schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:46:
Dat symbool staat voor het eerder contact maken dan de andere contacten.

Zelf besloten om voor de 4k5 te gaan aangezien het enigste verschil de DC stroom is. De 5kVA zal ik toch moeten begrenzen om niet boven de 0.5C te komen dus aan 50A heb ik genoeg.
Is er iemand die dezelfde keus heeft gemaakt?
Ik twijfel nog steeds. Maar ik heb ook nog even tot 1-1-2027.

Het voordeel dat ik heb, is dat voor mijn situatie een 15 kWh accu een optimale waarde is m.b.t. kosten en opbrengsten. Dus ik zou tot 100A kunnen laden.

Momenteel loopt er een simulatie in HA voor de verschillende omvormers. In mijn geval lijkt het voor de 4K5, 5K en 6K5 op jaarbasis voor een 15 kWh accu resp. ca. 2628 kWh, 2763 kWh en 2808 kWh besparing op te leveren. Dus het verschil tussen de duurste en de goedkoopste oplossing is ca. 180 kWh op jaarbasis. Stel dat een kWh ca. € 0,25 kost, dan is dat € 45,- per jaar. Bij een dynamisch contract kan dit meer zijn, maar ik heb (nog) geen slimme meter. Het prijsverschil tussen de duurste en de goedkoopste oplossing is dus in 7 jaar terugverdiend.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Flesdop
Jojan265 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Ik twijfel nog steeds. Maar ik heb ook nog even tot 1-1-2027.

Het voordeel dat ik heb, is dat voor mijn situatie een 15 kWh accu een optimale waarde is m.b.t. kosten en opbrengsten. Dus ik zou tot 100A kunnen laden.

Momenteel loopt er een simulatie in HA voor de verschillende omvormers. In mijn geval lijkt het voor de 4K5, 5K en 6K5 op jaarbasis voor een 15 kWh accu resp. ca. 2628 kWh, 2763 kWh en 2808 kWh besparing op te leveren. Dus het verschil tussen de duurste en de goedkoopste oplossing is ca. 180 kWh op jaarbasis. Stel dat een kWh ca. € 0,25 kost, dan is dat € 45,- per jaar. Bij een dynamisch contract kan dit meer zijn, maar ik heb (nog) geen slimme meter. Het prijsverschil tussen de duurste en de goedkoopste oplossing is dus in 7 jaar terugverdiend.
De 4k5 kost ook 100 euro minder, zit dat ook in je berekening? En welke batterij van 15kwh kun je met 100A (ont)-laden?

• Jojan265
Flesdop schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

De 4k5 kost ook 100 euro minder, zit dat ook in je berekening? En welke batterij van 15kwh kun je met 100A (ont)-laden?
Zit in de berekening. Bijv. deze accu: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html kan volgens mij wel met 100 A geladen worden.

• Flesdop
Jojan265 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Zit in de berekening. Bijv. deze accu: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html kan volgens mij wel met 100 A geladen worden.
In die batterij zitten cornex cellen, die hebben schijnbaar een C rating van 1, ik ging er vanuit dat er net zoals de cellen van EVE een rating van 0.5 voor stond. Morgen nog maar eens wat verder bekijken hoe of wat precies want dat maakt de keuze weer wat lastiger.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21
Flesdop schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:25:
Even terug komen op dit, als ik de meter achter de B25 plaats is die bij teruglevering niet gezekerd omdat die dan aan de voedende kant zit. Ik ga voor deze reden toch een aparte automaat steken.
De VM-3P75CT hoeft ook niet gezekerd te zijn, want is voorzien van een interne zekering.
Echter, de klemmen kunnen tot 2,5 mm² draad aan. Omdat verdelingen met 6 mm² worden uitgevoerd heb je dus kabelverjongingen nodig en daarom moet je met 16A afzekeren.

NEN1010 is af en toe een bitch :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Flesdop
Conrado schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

De VM-3P75CT hoeft ook niet gezekerd te zijn, want is voorzien van een interne zekering.
Echter, de klemmen kunnen tot 2,5 mm² draad aan. Omdat verdelingen met 6 mm² worden uitgevoerd heb je dus kabelverjongingen nodig en daarom moet je met 16A afzekeren.

NEN1010 is af en toe een bitch :)
Ook dat ja, ik weet dat er maar 2.5 in past dus moet er inderdaad op 16A afgezekerd worden. Dus mijn oplossing met een extra automaat lijkt me nog steeds het beste.
Het is denk ik 15 jaar geleden dat ik de NEN1010 bestudeerd heb en toen nooit meer wat mee gedaan dus dat is wat roestig.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesdop op 28-10-2025 21:18 ]

• Conrado
Flesdop schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:15:
Ook dat ja, ik weet dat er maar 2.5 in past dus moet er inderdaad op 16A afgezekerd worden. Dus mijn oplossing met een extra automaat lijkt me nog steeds het beste.
Ja, dat is verder prima. Belangrijk is dat de meter goed de spanning van de fases kan meten om het vermogen correct tuit te rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Conrado op 28-10-2025 21:22 ]

• Flesdop
Conrado schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Ja, dat is verder prima. Belangrijk is dat de meter goed de spanning van de fases kan meten om het vermogen correct tuit te rekenen.
Ja correct, daarom mijn idee om die bij de kookgroep te steken ook doorgestreept.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 08:07
Conrado schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Moet je specifiek de victron meter gebruiken, of mag je bij ook een Eastron SDM630 gebruiken.
Deze heeft modbus RTU, maar dat kan je natuurlijk omzetten met een gateway naar IP
En deze meter is direct, dus zonder meetspoelen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Wat ik ook nog niet helemaal helder kan krijgen is of de kabels van de inverters naar de busbar (systeem)
ook de zelfde lengte moet hebben.
Net zoals voor de accu's

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@bommer
Er zijn een aantal third party meters die worden ondersteund. Ook kun je een Virtual-Device creëren binnen Node-Red op VenusOS/Cerbo dat een GridMeter simuleert binnen VenusOS. Hoe je, binnen Node-Red, ergens de data om deze virtuele meter te voeden vandaan haalt is aan jou (Modbus, Serial, Canbus, Network, etc).
Ik heb een screenshot gemaakt van het eerste scherm van het definiëren van zo'n virtuele meter. Let even op dat stuk waar ik een pijl naartoe heb gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVcJBuFDfgOo815TCdjtpdh6cnk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mRrTgawxPeioTo3QXfmtg6pj.png?f=user_large

Officieel ondersteunde meters
Nog een linkje

Victron beweert: De VM-3P75CT heeft als voordeel dat de metingen tienmaal per seconde doorgestuurd worden. Dat maakt de regelingen nauwkeuriger.

Tenslotte: Als je alles (verbruikers én AC/PV) achter de Multiplus(sen) aansluit, heb je geen losse meter nodig.

• Hermarcel
  • Niet online
@bommer
De kabellengte tussen de Multiplussen en de DC busbar moet alleen gelijk zijn bij parallel-schakeling. Dus bij meerdere Multiplussen per fase. Bij drie-fase systemen met één Multiplus per fase speelt dit niet.

Overigens: Ik heb er bewust voor gekozen om ook de kabels tussen de busbars en de accu's niet even lang te maken. Daardoor worden de accu's niet gelijk gebruikt/belast. Gevolg daarvan is dan weer dat de accu's niet allemaal tegelijk aan het einde van hun leven komen. Leek me een goed idee. Lengteverschil is bij mij zo'n halve meter. Vooralsnog zie ik geen verschil in aantallen laad/ontlaadcycli. Misschien over een paar jaar wel.

• Conrado
bommer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:03:
Moet je specifiek de victron meter gebruiken, of mag je bij ook een Eastron SDM630 gebruiken.
Deze heeft modbus RTU, maar dat kan je natuurlijk omzetten met een gateway naar IP
En deze meter is direct, dus zonder meetspoelen.
Bij de MPII kan dat al lang, een ook bij de Multi RS kun je sinds kort een 'eigen' meter gebruiken, zolang de Cerbo de data maar kan inlezen. Of dat met de Eastrom met gateway kan, weet ik niet.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@bommer/@Conrado: Alles kan met genoeg tijd en moeite, maar je moet/wilt wel zorgen dat de data snel en betrouwbaar bij de Cerbo komt. Liever dus de modbus direct aan de cerbo hangen ipv via het netwerk bijvoorbeeld.

Ik heb de P1 meters van zowel PAP en SAP direct aan de USB van de Cerbo hangen, draait al ruim een jaar prima. Als je weet wat je doet en hoe dat moet kan je dus wel iets verzinnen, anders gewoon een meter pakken die door Victron wordt ondersteund.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Flesdop
Jojan265 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb de datasheet bekeken van die batterij en daar staat: 6000 cycles, 50A charge/discharge current, 80% DOD. Lijkt me dus ook gewoon 0.5C.

• Conrado
Rimco schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:31:
@bommer/@Conrado: Alles kan met genoeg tijd en moeite, maar je moet/wilt wel zorgen dat de data snel en betrouwbaar bij de Cerbo komt.
Thanks!
Ik heb al een Enphase metered gateway en wil die data naar de Cerbo brengen. Gelukkig is daar genoeg info over beschikbaar.

• Jojan265
Flesdop schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:37:
[...]

Ik heb de datasheet bekeken van die batterij en daar staat: 6000 cycles, 50A charge/discharge current, 80% DOD. Lijkt me dus ook gewoon 0.5C.
Misschien snap ik het niet helemaal goed. Er staat toch bij charge current 157A. Dit is toch 0.5 C?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tbvQXetLu3OblqHJcvC1_kK2Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VR822XeN2OlDJZno837qk5nY.png?f=fotoalbum_large
Dat er bij cycle life 6000 cycles staat indien met 50A geladen/ontladen wordt is toch iets anders? Ik kom waarschijnlijk toch nooit aan die 6000 cycles en het laden zal heel incidenteel met 100A gebeuren. Volgens mij moet dat geen probleem zijn, maar ik laat me graag overtuigen als ik het verkeerd zie.

• Impossibl3
  • Laatst online: 23:01
@Jojan265 Klopt. Je kan hem soms flink op zijn staart trappen maar dat komt de levensduur niet ten goede. De 6000 cycli garqnderen ze met een (ont)laad snelheid van 50A en 80% DOD.

Maar zoals je zij die 6000 cycli haal je toch niet voor het einde van de economische levensduur. Dus af en toe de batterij op zijn donder geven is niet zo'n probleem in mijn optiek.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Flesdop
Dan heb ik het denk ik niet goed begrepen, ik lees wel dat heel veel mensen zich aan die 0.5 houden en ging er vanuit dat het een soort grens was waar je liever niet overheen wilt. Nu met de kwartierprijzen wil je natuurlijk wel wat sneller je batterij kunnen laden en ontladen. Misschien toch een 5kVA nemen dan?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05
Flesdop schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:41:
Dan heb ik het denk ik niet goed begrepen, ik lees wel dat heel veel mensen zich aan die 0.5 houden en ging er vanuit dat het een soort grens was waar je liever niet overheen wilt. Nu met de kwartierprijzen wil je natuurlijk wel wat sneller je batterij kunnen laden en ontladen. Misschien toch een 5kVA nemen dan?
Euh 0.5? 0.25 is hier de maatstaf.

• Conrado
HyperBart schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:42:
Hoewel ik dat begrijp, valt me op dat bijvoorbeeld Toby 0.5-sets uitlevert. Zeker icm Multi RS gaat de accucapaciteit hard.

• Flesdop
HyperBart schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Dat de standaard hier lager is begrijp ik, maar zoals ik het begrijp is alles boven de 0.5 een no-go en is 0.2/0.25 de gewenste waarde. Op andere platformen komt regelmatig die 0.5 terug als harde grens.

• Hermarcel
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 00:07:
[...]

Thanks!
Ik heb al een Enphase metered gateway en wil die data naar de Cerbo brengen. Gelukkig is daar genoeg info over beschikbaar.
Als je VenusOS/Cerbo de meterdata wil laten gebruiken voor sturing: De updaterate dient hoog genoeg te zijn.

Dit is wat Matthijs Vader van Victron er over zegt:
Adding the power meter readings as well will be trivial. But since my (Dutch) Smart Meter only sends an update every 10 seconds, which is too little for proper ESS operation, I have not bothered to implement that, yet. Apparently the (recent) DSMR 5 spec increases the update rate to 1 Hz, which is better and will work somewhat, but still work not as good as our EM24 meters, that update twice a second (& have low latency).
(bron)

• Jojan265
Impossibl3 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
@Jojan265 Klopt. Je kan hem soms flink op zijn staart trappen maar dat komt de levensduur niet ten goede. De 6000 cycli garqnderen ze met een (ont)laad snelheid van 50A en 80% DOD.

Maar zoals je zij die 6000 cycli haal je toch niet voor het einde van de economische levensduur. Dus af en toe de batterij op zijn donder geven is niet zo'n probleem in mijn optiek.
Nou dat hard op zijn staart trappen valt volgens mij nog wel mee. De batterijen zijn 314 Ah en als ik die laad met max. 100 A is dat volgens mij 0,318 C.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-01 02:09
Hermarcel schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:26:
Als je VenusOS/Cerbo de meterdata wil laten gebruiken voor sturing: De updaterate dient hoog genoeg te zijn.
Enphase Metered werkt met CT's en geen P1 !!!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Hermarcel
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Enphase Metered werkt met CT's en geen P1 !!!
Dat maakt niet uit.
Voor elke meter/meetmethode geldt dat de updaterate (dus de frequentie waarmee de data in VenusOS/Cerbo binnenkomt) hoog genoeg moet zijn. Dus het is niet belangrijk hoe die gegevens vergaard worden. Het is ook niet belangrijk hoe vaak (frequency) en hoe snel (latency) de third-party meter zijn data berekent en er intern mee werkt. Het is belangrijk hoe vaak (frequency) en hoe up-to-date (latency) die data bij VenusOS/Cerbo binnenkomt.

Dus stel (als voorbeeld, ik ken de realiteit niet) dat de Enphase Metered flitsend werkt met zijn eigen regeling maar een modbus interface heeft die maar één request per 10 seconden toestaat, dan helaas.
Of (ander voorbeeld) er schijnen DSMR5 meters te zijn die keurig elke seconde data opleveren (= frequency), maar die data maar eenmaal per tien seconden verversen (latency). De andere negen secondes krijg je oude data binnen.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01 12:48
In de voorbereidingen voor de accu's in de schuur twijfel ik nog over verwarming. De vrijstaande schuur is niet geïsoleerd, wel met spouwmuur. Ik kan me niet voorstellen dat het daar zou vriezen, maar heb het nooit gemeten. Zou ik dan iets moeten doen met verwarming of is het maken van een geïsoleerde box voor de accu's en multi's voldoende om altijd wat warmte te genereren en vast te houden?

Ik zit te denken aan een soort kast van fermacell die ik zou kunnen isoleren met steenwol. Maar ik zou eventueel een vloertje kunnen storten, waar ik bijvoorbeeld elektrische vloerverwarming in kan bouwen. Hebben jullie nog tips?

• Hermarcel
  • Niet online
@born2tweak
Is het niet het eenvoudigst om accu's te kiezen met eigen verwarming? Heb je al een bepaalde accu op het oog?

• born2tweak
Hermarcel schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:54:
@born2tweak
Is het niet het eenvoudigst om accu's te kiezen met eigen verwarming? Heb je al een bepaalde accu op het oog?
Ja, het worden boxen van Yixiang. Maar ik vind het idee van de verwarming pads op AliExpress bestellen niet zo'n fijn idee. Dan misschien liever een vierkante meter vloerverwarming, met een veel lager risico. Maar geen idee of dit al eerder gedaan is.

• Conrado
Ik heb een opzetje gemaakt hoe ik het systeem wil ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d34mzLzr/KVL133.jpg

Aan ACin hangt natuurlijk het grid, verder de EV laadpunten en het PV-systeem (Enphase). Wat ik wil bereiken:
- Laden van de batterijen uit grid of PV
- Terugleveren aan grid (DESS)
- Opladen van EV’s uit PV of batterij
Nog niet in detail uitgewerkt maar totale stroom boven de 25A uitkomen. Balanceren van de EV’s gaat met EVCC.

Aan ACout1 hangt de verdeler;
- Voeden uit grid, PV of batterij (DESS)
- Eilandbedrijf bij stroomuitval
Dat beperk ik tot 25A, meer is niet nodig.

Klopt dit concept technisch? Ik snap dat er veel te bespreken is over de software, configuratie, etc, maar de eerste stap is of Victron dit zo kan handelen.

• Hermarcel
  • Niet online
@born2tweak
Ik heb ze niet nodig, dus ik heb er geen ervaring mee, maar

Wat is er niet zo fijn aan die verwarmingspads? De JK bms is erop voorbereid. Je zou een extra epoxy-plaatje onder de cellen kunnen leggen zodat de matjes tussen twee epoxy-plaatjes in zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Hermarcel op 29-10-2025 22:10 ]

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:47
born2tweak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Ja, het worden boxen van Yixiang. Maar ik vind het idee van de verwarming pads op AliExpress bestellen niet zo'n fijn idee. Dan misschien liever een vierkante meter vloerverwarming, met een veel lager risico. Maar geen idee of dit al eerder gedaan is.
Ja hoor, ik heb ze gewoon op AliE besteld met levering vanuit Polen. Uit mn hoofd € 80,-- per box, en binnen een weekje in huis. Ik moest wel een draadje doorknippen en opnieuw solderen om ze er in te krijgen, maar ik heb daar wel een linkje met uitleg voor. Half uurtje werk,

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11

RvV

Hoe werken die heating pads eigenlijk op de JK bms? Ik heb wel gezien dat je de heater functie aan/uit kunt zetten. Kijkt hij dan naar de Charge UTP ° of waar kun je de gewenste temperaturen en het vermogen van de pads instellen? Ik zit er ook niet op te wachten dat er een paar honderd watt aan vermogen de onderkant van de cellen gaat koken.
Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel vertrouwen in die JK bms als heater. Gezien andere buggy en knullige dingetjes die ik nog wel eens tegen kwam.

Y'24

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Conrado schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
Ik heb een opzetje gemaakt hoe ik het systeem wil ontwerpen.

[Afbeelding]

Aan ACin hangt natuurlijk het grid, verder de EV laadpunten en het PV-systeem (Enphase). Wat ik wil bereiken:
- Laden van de batterijen uit grid of PV
- Terugleveren aan grid (DESS)
- Opladen van EV’s uit PV of batterij
Nog niet in detail uitgewerkt maar totale stroom boven de 25A uitkomen. Balanceren van de EV’s gaat met EVCC.

Aan ACout1 hangt de verdeler;
- Voeden uit grid, PV of batterij (DESS)
- Eilandbedrijf bij stroomuitval
Dat beperk ik tot 25A, meer is niet nodig.

Klopt dit concept technisch? Ik snap dat er veel te bespreken is over de software, configuratie, etc, maar de eerste stap is of Victron dit zo kan handelen.
Zolang je netspanning hebt wordt alles gewoon op 1 hoop gegooid en wordt het onderling uitgewisseld om alles in balans te houden. Ook als je Victron daarbij mee gaat doen is het allemaal prima. Je schema zal dus prima kunnen werken (net als vele andere varianten) omdat het samen met het net niet uitmaakt.

Als het net uitvalt kan je de auto niet meer opladen, maar belangrijker: je zonnepanelen kunnen je accu niet meer opladen. Zeker dat laatste is misschien wel fijn als het langer duurt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• ger356
RvV schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:13:
Hoe werken die heating pads eigenlijk op de JK bms? Ik heb wel gezien dat je de heater functie aan/uit kunt zetten. Kijkt hij dan naar de Charge UTP ° of waar kun je de gewenste temperaturen en het vermogen van de pads instellen? Ik zit er ook niet op te wachten dat er een paar honderd watt aan vermogen de onderkant van de cellen gaat koken.
Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel vertrouwen in die JK bms als heater. Gezien andere buggy en knullige dingetjes die ik nog wel eens tegen kwam.
JK heeft de temperaturen van de cellen (4 sensors per bak) en je kunt instellen wanneer de heating aan en uit moet gaan. Op de kaart zit een connectortje (V14 en V15) of een schroefaansluitingkje waar de heating op aangesloten wordt. Lijkt me geen rocketsience, maar als je er geen vertrouwen in hebt, dan houdt het op, hé.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:59

pvg

RvV schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:13:
Ipv heating pads wil ik het verlies in de accu en multiplus gebruiken om het accu hok op temperatuur te houden. Bijv overdag (of met goedkope uren) met enkele tientallen watts laden en op de andere momenten ontladen… Of misschien juist enkele momenten kort laden/ontladen op max stroom (want dat is minder efficient en geeft meer warmte).
Ik denk dat heating pads onnodig zijn in een goed geisoleerd hok, maar ik heb nog geen tijd gehad om er eens goed aan te rekenen (warmteverlies W/K van het hok bepalen).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05
born2tweak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:35:
In de voorbereidingen voor de accu's in de schuur twijfel ik nog over verwarming. De vrijstaande schuur is niet geïsoleerd, wel met spouwmuur. Ik kan me niet voorstellen dat het daar zou vriezen, maar heb het nooit gemeten. Zou ik dan iets moeten doen met verwarming of is het maken van een geïsoleerde box voor de accu's en multi's voldoende om altijd wat warmte te genereren en vast te houden?

Ik zit te denken aan een soort kast van fermacell die ik zou kunnen isoleren met steenwol. Maar ik zou eventueel een vloertje kunnen storten, waar ik bijvoorbeeld elektrische vloerverwarming in kan bouwen. Hebben jullie nog tips?
Mijn ervaring afwachten :P .

Zit met hetzelfde.
Ik hou de temperaturen in VRM bij en ik was hetzelfde van plan als hieronder: af en toe laden of ontladen om wat warmte te maken.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:47
HyperBart schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Mijn ervaring afwachten :P .

Zit met hetzelfde.
Ik hou de temperaturen in VRM bij en ik was hetzelfde van plan als hieronder: af en toe laden of ontladen om wat warmte te maken.
En als er niet genoeg gehandeld wordt in VRM vanwege vlakke prijzen, kun je de verkoopprijs verhogen met een factor. Zo gaat ie wat meer handelen en blijft de boel warm tegen geringe kosten.

Of geautomatiseerd (NodeRed) de systeem efficiency afhankelijk van de temperatuur ophogen tot 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 30-10-2025 09:31 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• RvV

RvV

Vanaf 1 nov ga ik dynamisch na een 5-jarig contract gehad te hebben. Dan zal ik de accus ook wat meer gaan gebruiken in trade mode en kan ik hem wellicht beter op temperatuur houden. Eerst maar even kijken hoe dat gaat, dan isolatie er omheen bouwen en anders alsnog heatpads of wat anders bedenken.

Y'24

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:24
born2tweak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Je kan het een tijdje aankijken. de Yixiang boxen hebben een thermometer, en als je ziet dat het verschil tussen buiten (buienradar) en binnen bij lagere temperaturen klein blijft dan kan je er ook nog een elektrische muismat tussen leggen of een schootverwarmer. die koop je voor een paar tientjes bij de blokker.
Ik zou in de schuur wel iets van een fermacell/gips box maken, en daar kan je dan ook wat isolatie omheen doen. PIR platen van 2cm zijn niet duur.

• Hermarcel
  • Niet online
@born2tweak
Je kunt ook een dry contact van de bms gebruiken om je eigen verwarming te starten/stoppen. Wel even de specs opzoeken van die contacten.

• Hermarcel
  • Niet online
@born2tweak
Als je victron/dvcc gebruikt dan krijgt venusOS ook de temperatuur binnen. Binnen VenusOS of Node-Red kun je ook van alles regelen.

• born2tweak
@Hermarcel @Beer070 tnx voor de tips. Ik was vooral een beetje bang dat als het toch nodig zou blijken, ik uiteindelijk de boxen weer uit elkaar moet halen en de matjes erin moet installeren. Daar ga ik nog even over nadenken. Deze oplossingen die jullie aandragen zijn ook zeker mogelijk!

De spullen komen inderdaad in een fermacell 'kast' met houten buiten-frame. Dit om aan de binnenkant enigszins brandwerend te zijn en aan de buitenkant stootvast ivm overig gebruik in de schuur. Met name het verplaasten van fietsen door pubers is nog wel eens een probleem, wat ik graag wil voorkomen. Ik heb nog rockwool liggen, dat kan ik er dan mooi tussen werken. Foto's zullen wel volgen!

[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 30-10-2025 13:36 ]

• Conrado
born2tweak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:36:
De spullen komen inderdaad in een fermacell 'kast' met houten buiten-frame. Dit om aan de binnenkant enigszins brandwerend te zijn en aan de buitenkant stootvast ivm overig gebruik in de schuur.
Dat eerste is duidelijk, maar de Yixiang boxen zijn toch op zich beschermend genoeg?

• Conrado
Rimco schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:51:
Als het net uitvalt kan je de auto niet meer opladen, maar belangrijker: je zonnepanelen kunnen je accu niet meer opladen. Zeker dat laatste is misschien wel fijn als het langer duurt.
Ja, dat is zo. Echter, hoe groot is de kans op een groter uitval, ook in de toekomst?
Persoonlijk wil ik de PV vooral gebruiken voor de EV en de batterijen. Indien ik ze aan de huiszijde koppel, loopt de stroom naar de EV 'door' de Victron. Dat lijkt me niet optimaal.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Conrado tenzij je hele lange kabels hebt maakt dat dus niks uit. Alleen bij lange kabels heb je wat extra verliezen, maar anders kom je weer terug bij "alles wordt toch op 1 hoop gegooid". De ingang en uitgang van de Victrons worden aan elkaar geknoopt zolang je nog netspanning hebt. De exacte locatie van PV zorgt er niet magisch voor dat het ergens anders voor wordt gebruikt. Het kan zelfs minder werk zijn als je gewoon het hele huis achter de Victrons hangt, want dan hoef je in de bestaande groepenkast minder aan te passen. De Victron installatie komt dan gewoon "tussen" het net en je groepen.

• Conrado
Rimco schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:00:
Het kan zelfs minder werk zijn als je gewoon het hele huis achter de Victrons hangt, want dan hoef je in de bestaande groepenkast minder aan te passen. De Victron installatie komt dan gewoon "tussen" het net en je groepen.
Bedankt. Dit is nog een foto tijdens de bouw:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d34qBfyJ/KVL86.jpg

Het deel linksonder bevat de Enphase gateway en beveiliging. De ruimte daarnaast wordt voor de aansluiting van de Victrons, die zelf een meter of 15 verderop komen. De hele verdeler is modulair opgebouwd, dus ik kan in principe alles-aan-alles knopen :)

• Beer070
born2tweak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:36:
@Hermarcel @Beer070 tnx voor de tips. Ik was vooral een beetje bang dat als het toch nodig zou blijken, ik uiteindelijk de boxen weer uit elkaar moet halen en de matjes erin moet installeren. Daar ga ik nog even over nadenken. Deze oplossingen die jullie aandragen zijn ook zeker mogelijk!

De spullen komen inderdaad in een fermacell 'kast' met houten buiten-frame. Dit om aan de binnenkant enigszins brandwerend te zijn en aan de buitenkant stootvast ivm overig gebruik in de schuur. Met name het verplaasten van fietsen door pubers is nog wel eens een probleem, wat ik graag wil voorkomen. Ik heb nog rockwool liggen, dat kan ik er dan mooi tussen werken. Foto's zullen wel volgen!
wellicht dat koeling in de zomer meer een probleem wordt dan verwarmen in de winter....
Ik zou proberen in je kast ruimte voor ventilatie te laten. Ik sprak Toby vandaag en hij is bezig met een oplossing voor een stukje 'climate control' voor accu's. super interessant om te horen.
Volgens de PGS standaard moet je 6x het volume van de accu ruimte per uur kunnen ventileren. als dat een kleine kist is haal je dat al snel.

• Beer070
Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Bedankt. Dit is nog een foto tijdens de bouw:

[Afbeelding]

Het deel linksonder bevat de Enphase gateway en beveiliging. De ruimte daarnaast wordt voor de aansluiting van de Victrons, die zelf een meter of 15 verderop komen. De hele verdeler is modulair opgebouwd, dus ik kan in principe alles-aan-alles knopen :)
ik heb wel eens voor een kennis PVC buizen op de vloer gelegd als geluidsisolatie tegen stampende kinderen. bij jou zit het op de muur. ziet er indrukwekkend uit!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

wellicht dat koeling in de zomer meer een probleem wordt dan verwarmen in de winter....
Ik zou proberen in je kast ruimte voor ventilatie te laten. Ik sprak Toby vandaag en hij is bezig met een oplossing voor een stukje 'climate control' voor accu's. super interessant om te horen.
Volgens de PGS standaard moet je 6x het volume van de accu ruimte per uur kunnen ventileren. als dat een kleine kist is haal je dat al snel.
Tweede hands afzuigunit (Itho CVE oid) op marktplaats scoren. Deze zijn relatief stil, zuinig en verplaatsen veel lucht.
Aansturing kan eenvoudig met een pompschakelaar (met instelbare temperatuur).
Ik zou zou idd ook investeren in gestuurde ventilatie en niet in verwarmingsmatjes (en dat heb ik ook gedaan 😉).

• Beer070
pvg schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Tweede hands afzuigunit (Itho CVE oid) op marktplaats scoren. Deze zijn relatief stil, zuinig en verplaatsen veel lucht.
Ik zou zou idd ook investeren in gestuurde ventilatie en niet in verwarmingsmatjes (en dat heb ik ook gedaan 😉).
gestuurde ventilatie helpt ook met brand/oververhitting. dat waterstof gas maakt geen kans om te exploderen als je het snel genoeg wegblaast.

• Conrado
Beer070 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:53:
ik heb wel eens voor een kennis PVC buizen op de vloer gelegd als geluidsisolatie tegen stampende kinderen. bij jou zit het op de muur. ziet er indrukwekkend uit!
We hebben meer dan 2000m PVC pijp verwerkt :) #smarthouse

• Beer070
Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

We hebben meer dan 2000m PVC pijp verwerkt :) #smarthouse
ik dacht dat het bij mij indrukwekkend was met 1000m cat7 sftp.. weliswaar vrijwel allemaal zonder pvc buis. Maar blijkt maar weer: altijd een baas boven baas :)

• Conrado
Beer070 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:40:
ik dacht dat het bij mij indrukwekkend was met 1000m cat7 sftp.. weliswaar vrijwel allemaal zonder pvc buis. Maar blijkt maar weer: altijd een baas boven baas :)
Ach, zo is het niet bedoeld. Maar alles 'hangt' aan KNX, alle verlichting wordt via DALI gestuurd, enzovoort. Dat telt simpelweg hard door.

• ger356
pvg schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
Of gewoon de tempsensor van een multiplus (als je die gebruikt) en een relaiscontact van de Cerbo gebruiken, plus de tempinstelling in de Cerbo. Ik heb nog wel een 60V relaistje gebruikt om de 230V van de ventilator te schakelen.

• Conrado
ger356 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:34:
[Of gewoon de tempsensor van een multiplus (als je die gebruikt) en een relaiscontact van de Cerbo gebruiken, plus de tempinstelling in de Cerbo.
Hoe meet/weet je dan de accu temp?

• Beer070
Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Hoe meet/weet je dan de accu temp?
Uit de bms krijg je ook een accu temperatuur, maar het is ook mogelijk een temperatuur sensor (meegeleverd met de MP2) aan te sluiten op de cerbo en deze te gebruiken in node red om een relais aan te zetten. Hiermee kan je dan de ventilator schakelen. Je zou een tweede relais kunnen gebruiken om te wisselen tussen koelen en verwarmen..

• Conrado
@Beer070, dat volg ik, dat is meet en regelen. Echter als je de tempsensor wilt gebruiken voor het afzuigen van gevaarlijke gassen, dat is andere koek. Dat moet simpelweg altijd werken, toch?

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-01 06:31

HermanGast

Exige GT3

Of een vorstvrijlint of -draad tegen te lage temperaturen. Zelfregelend. Die gebruik ik ook in een kast met verfspullen. Stekker in stopcontact en klaar. Binnenkort in het accurack in een onverwarmde ruimte want de accu’s zelf produceren niet veel warmte.

[ Voor 49% gewijzigd door HermanGast op 30-10-2025 23:43 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• pvg

pvg

ger356 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
Of gewoon de tempsensor van een multiplus (als je die gebruikt) en een relaiscontact van de Cerbo gebruiken, plus de tempinstelling in de Cerbo. Ik heb nog wel een 60V relaistje gebruikt om de 230V van de ventilator te schakelen.
Ik heb een MP GX en dan ontbreekt dat relais contact…

• pvg

pvg

Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:36:
@Beer070, dat volg ik, dat is meet en regelen. Echter als je de tempsensor wilt gebruiken voor het afzuigen van gevaarlijke gassen, dat is andere koek. Dat moet simpelweg altijd werken, toch?
Ligt er idd aan wat je doel is. Bij mij staat de accu in een losstaand geïsoleerd hokje dat “geofferd” mag worden ingeval van een calamiteit. Ik gebruik de ventilatie dus alleen om de temperatuur in het hokje te regelen, niet als veiligheidsmaatregel.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:13
pvg schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:07:
[...]
Ik heb een MP GX en dan ontbreekt dat relais contact…
Huh, ik heb er geen maar volgens de datasheet moet hij een programmeerbaar relais hebben... of kijk ik naar een ander model dan jij hebt?

• pvg

pvg

hfolkers schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Huh, ik heb er geen maar volgens de datasheet moet hij een programmeerbaar relais hebben... of kijk ik naar een ander model dan jij hebt?
Dat relais in de MP GX is bestuurbaar vanuit de MP (“assistents” in VeConfigure) (en zit in elke MP, ook de niet GX), maar niet vanuit de “cerbo”/Venus OS. Heb er ook een dag over gedaan om dat uit te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 31-10-2025 07:38 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:13
Aj, dat is inderdaad wel goed om te weten...

• Beer070
Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:36:
Vanuit LFP accu’s is een van de voornaamste gevaren het waterstofgas dat vrij komt als ze langdurig overbelast worden (zeg maar 1c+ voor langere tijd). Als de accu boven de 70-80 graden komt kan dit gas vrijkomen, en zoals de lindenburg niet kan navertellen is dit redelijk brandgevaarlijk. Om dit risico in deze uitzonderlijke situatie te voorkomen is actieve ventilatie naar buiten toe als het echt heel warm wordt bijzonder aan te raden. Om eerlijk te zijn heb ik dit zelf nog niet afgebouwd maar het staat wel op mijn roadmap.

• bommer
Conrado schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

Ach, zo is het niet bedoeld. Maar alles 'hangt' aan KNX, alle verlichting wordt via DALI gestuurd, enzovoort. Dat telt simpelweg hard door.
Ha ha, dat gaat rap met KNX
Hier is ook alles met knx schakelbaar en dimbaar.
Dimmodules, ben niet zo’n fan van dali.
Wel lekker als je zelf integrator bent, dat scheelt aardig in de muntjes.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-01 16:09
Goedemorgen samen,
Momenteel een tijdje bezig met mijn Victron thuisaccu ontwerp met 3 stuks Multi RS. De meterkast gaat uiteindelijk volledig op de AC_out en alles zal daarmee als 'eiland' kunnen functioneren.

Klein vraagje mbt veiligheid indien er kortsluiting zou plaatsvinden in een van mijn huishoudelijke apparaten.
  • Situatie huidig: kortsluiting zorgt voor een erg hoge piek in stroom, waardoor de betreffende automaat in de meterkast direct afschakelt.
  • Situatie met Victron: De Multi RS kan maximaal 6 kVA leveren, dus in theorie is de piek van de kortsluitspanning nooit hoger dan de limiet van de multi RS. Hierdoor schakelt de automaat mogelijk niet af, afhankelijk van de zwaarte en karakteristiek. Ik ga ervanuit dat op zo'n moment de Victron ermee op houdt. Is dat zo en zo ja, hoe heet deze beveiliging?
Wellicht denk ik er ook helemaal niet logisch over na op deze manier.. Ik hoor het graag!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klopt, bij kortsluiting in eiland gaat de hele installatie uit. Staat een mooi filmpje van Harold Halewijn op Youtube die dit demonstreert.

• Matsuda
Dat stelt gerust. Ik ga 'm bekijken, dankjewel!

• RvV

RvV

En een Multi RS kan kortstondig ook een hoop meer vermogen leveren. Iets van 10kW dacht ik.

Y'24

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:49
Matsuda schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:14:
Goedemorgen samen,
Momenteel een tijdje bezig met mijn Victron thuisaccu ontwerp met 3 stuks Multi RS. De meterkast gaat uiteindelijk volledig op de AC_out en alles zal daarmee als 'eiland' kunnen functioneren.

Klein vraagje mbt veiligheid indien er kortsluiting zou plaatsvinden in een van mijn huishoudelijke apparaten.
  • Situatie huidig: kortsluiting zorgt voor een erg hoge piek in stroom, waardoor de betreffende automaat in de meterkast direct afschakelt.
  • Situatie met Victron: De Multi RS kan maximaal 6 kVA leveren, dus in theorie is de piek van de kortsluitspanning nooit hoger dan de limiet van de multi RS. Hierdoor schakelt de automaat mogelijk niet af, afhankelijk van de zwaarte en karakteristiek. Ik ga ervanuit dat op zo'n moment de Victron ermee op houdt. Is dat zo en zo ja, hoe heet deze beveiliging?
Wellicht denk ik er ook helemaal niet logisch over na op deze manier.. Ik hoor het graag!
Dit is onlangs tot in den treure bediscussieerd hier.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bommer
V_ger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:11:
[...]

Dit is onlangs tot in den treure bediscussieerd hier.
Klopt en ik ben nog steeds niet overtuigd dat een multiplus ook die stroom gegarandeerd door Victron kan leveren.
Ik heb het ze her en der al gevraagd, het uitblijven dan het antwoord stemt mij niet gerust.
Een multi RS levert overigens maar 45A kortsluitstroom, dat is dus niet voldoende om een B16 te laten trippen.
je bent dan compleet afhankelijk van de omvormer.

Heb er inmiddels met 3 deskundige van in de NEN1010 over gesproken, deze geven alle 3 los van elkaar aan dat het niet voldoet conform norm. (dit zijn mensen die dagelijks, grote installaties ontwerpen)

3x 2 multiplus 48/5000 parallel, kan wel voldoende kortsluitstroom leveren om een B16 te laten trippen.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 01-11-2025 11:44 ]

• Matsuda
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:40:
[...]
Een multi RS levert overigens maar 45A kortsluitstroom, dat is dus niet voldoende om een B16 te laten trippen.

Heb er inmiddels met 3 deskundige van in de NEN1010 over gesproken, deze geven alle 3 los van elkaar aan dat het niet voldoet conform norm. (dit zijn mensen die dagelijks, grote installaties ontwerpen)
Mijn electricien zei exact hetzelfde en vooral die 45A kortsluitstroom stelt me niet gerust inderdaad.
Wellicht is een extra overspanningsbeveiliging een oplossing, maar met 45A blijft het zaak om goed te kijken naar de installatie die achter de AC_out komt..

• Conrado
Heb er inmiddels met 3 deskundige van in de NEN1010 over gesproken, deze geven alle 3 los van elkaar aan dat het niet voldoet conform norm.
Dat is maar de vraag, omdat we niet weten wàt de juiste norm in eilandbedrijf is.

Ik begrijp je reservering, en wuif dat niet weg. Echter kan ik met niet voorstellen dat Victron niet aan NEN1010 zou voldoen. Daarvoor staan er teveel in de markt. Daarnaast heb ik nog geen enkele thuisbatterij gezien die dusdanig geconfigureerd is dat 'ie wel 16A automaten laat trippen.

• Beer070
[...]

Klopt en ik ben nog steeds niet overtuigd dat een multiplus ook die stroom gegarandeerd door Victron kan leveren.
Ik heb het ze her en der al gevraagd, het uitblijven dan het antwoord stemt mij niet gerust.

3x 2 multiplus 48/5000 parallel, kan wel voldoende kortsluitstroom leveren om een B16 te laten trippen.
Als je twijfelt kan je er ook 3 smeltzekeringen tussen zetten. Die reageren veel sneller, maar kosten wel vervanging als ze gaan.

• bommer
Conrado schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:59:
[...]

Dat is maar de vraag, omdat we niet weten wàt de juiste norm in eilandbedrijf is.

Ik begrijp je reservering, en wuif dat niet weg. Echter kan ik met niet voorstellen dat Victron niet aan NEN1010 zou voldoen. Daarvoor staan er teveel in de markt. Daarnaast heb ik nog geen enkele thuisbatterij gezien die dusdanig geconfigureerd is dat 'ie wel 16A automaten laat trippen.
Het product hoeft ook niet te voldoen aan de NEN1010, de installatie wel. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid samen met die van de installateur.
(Een auto kan ook 200 rijden, niet gezegd dat het veilig is en mag. De verantwoordelijkheid ligt bij de bestuurder)
Voor zover ik het begrepen heb, heeft iedere stroomkring (groep) in een verdeler (meterkast) een kortsluit beveiliging nodig. Een installatie automaat of aardlekautomaat dus.
Helaas werken deze pas bij een bepaalde stroom.

In de hele discussie hier, stelde iemand dat de "Victron" omvormer een beveiligings apparaat is
maar dat gaat natuulijk niet, je kan niet iedere groep voorzien van een omvormer.
Er moeten in de hele keten meerdere beveiligingen zitten en er mag er best eentje falen, maar niet op voorhand al, dan spreek je niet meer van meerdere.
Daarbij de omvormer gaat pas na enkele seconden uit en herstart dan ook nog eens 2x voor er helemaal de brui aan te geven, dit kan natuurlijk met normaal nadenken nooit de beveiliging zijn die je wilt.

Maar dit is niet specifiek voor Victron, iedere merk heeft dit probleem.
Het zou wel lekker zijn, dat als de omvormer wel de juiste kortsluitstroom kan leveren, Victron dit gewoon in de datasheets vermeld, dan is het simpel einde discussie. Maar ik ben bang dat niet zal gebeuren.

Je hebt gewoon 80 Ampere nodig en dat kan je op de goedkoopste manier bereiken door per fase 2x een 48/5000 te installeren (6 omvormers in totaal)

en ik denmk niet dat de norm veranderd als je een andere invoeding gebruikt, bij een generator is ook nog steeds de NEN1010 van kracht.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 01-11-2025 12:22 ]

• bommer
Beer070 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:08:
[...]

Als je twijfelt kan je er ook 3 smeltzekeringen tussen zetten. Die reageren veel sneller, maar kosten wel vervanging als ze gaan.
Volgens mij hebben die een nog beroerde karakteristiek

• bommer
Matsuda schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]

Mijn electricien zei exact hetzelfde en vooral die 45A kortsluitstroom stelt me niet gerust inderdaad.
Wellicht is een extra overspanningsbeveiliging een oplossing, maar met 45A blijft het zaak om goed te kijken naar de installatie die achter de AC_out komt..
Fijn dat je installateur in ieder geval vragen stelt. En niet klakkeloos installeert.

• bommer
op 17 November a.s. komt de NEN1010 vrij en kan je met een gratis nen connect account de norm zelf lezen.

• bommer
Ik vind het zelf ook een probleem, extra omvormers = extra kosten.
Zat ik ook niet op te wachten en het gaat langer duren voor dat ik de benodigde financiën bij elkaar heb.
Maar het moet wel veilig!

• bommer
Matsuda schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]

Helaas kan je de multi RS niet parallel schakelen, heb je de PV ingangen echt nodig?
Wellicht een andere combinatie maken met losse mppt's.

• Conrado
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:20:
Het product hoeft ook niet te voldoen aan de NEN1010, de installatie wel. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid samen met die van de installateur.
....
en ik denmk niet dat de norm veranderd als je een andere invoeding gebruikt, bij een generator is ook nog steeds de NEN1010 van kracht.
Dat begrijp ik, echter ken ik geen installatie set-up die wel voldoet. Je kunt met een 'standaard' inverter niet aan die (piek)waarden komen, tenzij je alles over dimensioneert.
Ik beweer ook niet dat de norm veranderd, alleen is 'ie veel groter dan enkel dit onderdeel.

• Matsuda
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:29:
[...]

Helaas kan je de multi RS niet parallel schakelen, heb je de PV ingangen echt nodig?
Wellicht een andere combinatie maken met losse mppt's.
Ik heb in feite maar 3 van de 6 MPPT's nodig, dus er is zeker nog wat schuiven mogelijk. Vond de Multi RS'en vooral een erg nette, compacte en stille oplossing tov de MultiPlus. Maar wat niet gaat dat gaat niet.
Huiswerk genoeg. :+

• bommer
Conrado schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:39:
[...]

Dat begrijp ik, echter ken ik geen installatie set-up die wel voldoet. Je kunt met een 'standaard' inverter niet aan die (piek)waarden komen, tenzij je alles over dimensioneert.
Ik beweer ook niet dat de norm veranderd, alleen is 'ie veel groter dan enkel dit onderdeel.
Op een ander platform (linkedin), zijn zelfs al diverse opmerkingen geplaatst over dit topic
door mensen van o.a. de normcommissie, onder foto's van installaties.

• bommer
Matsuda schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb in feite maar 3 van de 6 MPPT's nodig, dus er is zeker nog wat schuiven mogelijk. Vond de Multi RS'en vooral een erg nette, compacte en stille oplossing tov de MultiPlus. Maar wat niet gaat dat gaat niet.
Huiswerk genoeg. :+
Ik wil de installatie in de schuur plaatsten, welke ik compleet ga isoleren en misschien zelfs wel ga voorzien van een soort van climate control.
De ruimte en de herrie is niet echt een issue hier.

• Matsuda
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:50:
[...]

Ik wil de installatie in de schuur plaatsten, welke ik compleet ga isoleren en misschien zelfs wel ga voorzien van een soort van climate control.
De ruimte en de herrie is niet echt een issue hier.
In dat geval is het gezien de kosten ook gewoon prima om voor de MP's te gaan. Hier komt ie vooralsnog in de garage tegen een binnenmuur, met ambitie om het geheel te verplaatsen naar een nog-te-bouwen tuinhuis... maar ik ben er allesbehalve zeker van dat de enkele 50mm mantelbuis naar de tuin 2 stuks 5x10mm2 kabels gaat slikken.
Dus ik hou er rekening mee dat het lawaai en hitte een ding blijft, als het kan met de Multi RS dan heeft dat om die reden mijn voorkeur

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:36
[...]
Je hebt gewoon 80 Ampere nodig en dat kan je op de goedkoopste manier bereiken door per fase 2x een 48/5000 te installeren (6 omvormers in totaal)
Ik heb niet alle berichten gelezen en heb maar beperkte kennis van deze materie. Maar als een omvormer niet de stroom kan leveren dan kan het niet ander dan dat de spanning inzakt. Kun je dan niet een onderspanningsbeveiliging gebruiken als extra beveiliging?

• bommer
brt652 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb niet alle berichten gelezen en heb maar beperkte kennis van deze materie. Maar als een omvormer niet de stroom kan leveren dan kan het niet ander dan dat de spanning inzakt. Kun je dan niet een onderspanningsbeveiliging gebruiken als extra beveiliging?
Ik heb een hele mooie oplossing gegeven met stroommeet omvormers en een instelbaar alarm contact daarvan (wago 857-550)
Dit blijft echter niet conform de norm, maar als extra zekerheid.
Al deze onderdelen bij elkaar kom je ook al snel op de 1000 euro, dus dan maakt een extra 1000 voor 6 omvormers ook niet meer uit.

• Conrado
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:01:
Ik heb een hele mooie oplossing gegeven met stroommeet omvormers en een instelbaar alarm contact daarvan (wago 857-550)
Dit blijft echter niet conform de norm, maar als extra zekerheid.
Daar was ik ook ingedoken naar je eerdere post. Echter, ik twijfel aan de veiligheid.
Als ik het goed begrepen heb meet de Wago en schakelt. Dan is er geen zekerheid dat het echt werkt als het nodig is.

• Beer070
[...]

Volgens mij hebben die een nog beroerde karakteristiek
volgens de instructeur van mijn nen3140 certificaat zijn smeltzekeringen veel sneller dan ALS en installatie automaten. Vooral met directe kortsluiting.

• bommer
Beer070 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:55:
[...]

volgens de instructeur van mijn nen3140 certificaat zijn smeltzekeringen veel sneller dan ALS en installatie automaten. Vooral met directe kortsluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebEIs9a2bkhq4lwt5mTqCH4UKhE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3Zmgl3MbSwqSVeN3OaMvVMvp.png?f=user_large
Dit is een tabel voor de meest voorkomende gG patronen (zekeringen)
je ziet dat bij 0,2 s de uitschakel stroom 110,5 Ampere is. Dit is maar liefst 7xIn

Doe mij maar een installatieautomaat.

@Matsuda zou dus 6A zekeringen moeten gebruiken bij de 45A kortsluitstroom van de multi RS

De hele karakteristiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ll7pxAEzcsfolF1LkZn3iAD39a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xm7Y2iS37RhfTNV4Ipfn4Tbi.png?f=fotoalbum_large

bron: https://installo.nl/hoe-b...aximale-uitschakelstroom/

[ Voor 40% gewijzigd door bommer op 01-11-2025 15:40 ]

• Matsuda
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:32:
[...]
@Matsuda zou dus 6A zekeringen moeten gebruiken bij de 45A kortsluitstroom van de multi RS
Met andere woorden, de Multi RS is onder deze aannames volledig nutteloos in eiland-opstelling. :X
Ik ga het met mijn installateur en Victron bespreken en als we daar niet uitkomen valt deze optie gewoon af.

Dank voor de input!

• bommer
Matsuda schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:45:
[...]

Met andere woorden, de Multi RS is onder deze aannames volledig nutteloos in eiland-opstelling. :X
Ik ga het met mijn installateur en Victron bespreken en als we daar niet uitkomen valt deze optie gewoon af.

Dank voor de input!
Als victron het kan aantonen dat het volgens de NEN1010 werkt in eilandbedrijf, helemaal goed.
Het staat nergens, iedereen die ik het vraag weet het niet.
ik heb het Toby van zonnenpanelensuper gevraagd onder videos van Harold Halewijn en video's van Victron zelf.
Maar het blijft al lang stil. zou fijn zijn als er een antwoord komt.

• Beer070
bommer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:57:
[...]

Als victron het kan aantonen dat het volgens de NEN1010 werkt in eilandbedrijf, helemaal goed.
Het staat nergens, iedereen die ik het vraag weet het niet.
ik heb het Toby van zonnenpanelensuper gevraagd onder videos van Harold Halewijn en video's van Victron zelf.
Maar het blijft al lang stil. zou fijn zijn als er een antwoord komt.
Je kan het toch gewoon proberen. Gaat om een belasting van 45A op een enkele fase van een MP2 of Multi-RS en dan kijken wat er gebeurt. Klapt de installatie automaat van 25A -> succes, klapt de smelt zekering van 16A -> succes, of klapt de multi-RS/MP2 -> garantie? Als er niks klapt is er dus ook niks aan de hand toch? :)
Ik heb er 100% vertrouwen in dat een van de drie er mee ophoudt.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:46

icecreamfarmer

en het is

Kan ik met eventueel ene Multi 6000 RS Solar of een multiplus 2 kiezen welke groepen ik in island mode wil draaien? En zo ja wat moet ik daar voor doen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• RvV

RvV

Dat zou kunnen. Je hebt een AC-out1 en AC-out2.
Ik denk dat het mooiste is om een 2e meterkastje ernaast te hangen om de groepen te scheiden maar heb er zelf geen ervaring mee. Heb je een hele goede reden daarvoor? Voor het gemak heb ik de gehele meterkast achter AC-out1 gehangen, lekker simpel.

Y'24

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:46

icecreamfarmer

en het is

RvV schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:41:
Dat zou kunnen. Je hebt een AC-out1 en AC-out2.
Ik denk dat het mooiste is om een 2e meterkastje ernaast te hangen om de groepen te scheiden maar heb er zelf geen ervaring mee. Heb je een hele goede reden daarvoor? Voor het gemak heb ik de gehele meterkast achter AC-out1 gehangen, lekker simpel.
De reden is dat hij maar max 5kw aan output kan leveren en ik daar ruim overeen ga wanneer de warmtepomp en de kookplaat aangaan (of vaatwasser of ... ).

Zit er een beveiliging in?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Beer070
icecreamfarmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:23:
Kan ik met eventueel ene Multi 6000 RS Solar of een multiplus 2 kiezen welke groepen ik in island mode wil draaien? En zo ja wat moet ik daar voor doen?
Bij multi rs zet je de onbeveiligde groepen op ac-in en de beveiligde groepen op ac-out. Als grid wegvalt hebben alleen de ac-out groepen stroom.
Je moet je afvragen hoeveel stroom de kookplaat etc werkelijk gebruiken. Multi-rs kan een minuut of langer richting 10kw leveren als het niet te warm is. Meeste spullen vragen dat nauwelijks.
Mijn 16kw (output) 3 fase warmtepomp vraagt zelden meer dan 2200 watt verdeeld over 3 groepen.
Kookplaat is eens max 5kw over 2 groepen…
Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste