Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Ik moest even zoeken @bommer, en ik neem aan dat je deze bedoelt:
https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
Hiermee zal de 'winst' voor eigen gebruik accu systemen volgens mij alleen maar toenemen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze hier ook asymmetrie in verwerken, en dus dat je voor terugleveren on regio's met veel vraag dalijk een bonus terug krijgt van je netbeheerder om vanuit je accu/opwek te kunnen leveren.
Ik zou even in de links van deze post kijken. Dan heb je een completer beeld.

Domba in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Ik moest even zoeken @bommer, en ik neem aan dat je deze bedoelt:
https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
Hiermee zal de 'winst' voor eigen gebruik accu systemen volgens mij alleen maar toenemen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze hier ook asymmetrie in verwerken, en dus dat je voor terugleveren on regio's met veel vraag dalijk een bonus terug krijgt van je netbeheerder om vanuit je accu/opwek te kunnen leveren.
Dat bedoel ik, een capaciteits tarief zoals ze in Belgie kennen is dan weer niet gunstig.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@bommer
Niet? Ik ken het belgische capaciteitstarief niet heel goed, maar ik dacht dat het daardoor juist mogelijk was om
- redelijk goedkoop een zware aansluiting te hebben (voor pieken en forse teruglevering)
- De gridafname door de Victrons te laten beperken en powerassist zijn werk te laten doen
- Profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoe ik het moet zoeken en ik vraag me af of iemand het wel al in bedrijf heeft;
  • Ik ben voor mijn vriendin bezig met een thuis accu.
  • Ze heeft nu een 1 fase hoofdaansluiting (de ferraris meter blijft zolang mogelijk)
  • Het zou fijn zijn toch de auto met 3 fase te kunnen laden. (voorbeeld)
  • Dan zou ook bij uitval van 1 of 2 fases de 3 fase beschikbaar blijven
  • Kunnen de accu's van de verschillende fases worden gekoppeld?
Hoe realiseer ik dit? Waar begin ik?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning (momenteel nog ruwbouw), maar ben toch al verder aan het kijken richting electriciteit en zonnepanelen.
Ikzelf wil een victron installatie plaatsen, en dacht dit eventueel zelf plaatsen. (Ik ga ook de electriciteitskast enzoverder zelf plaatsen)
Nu heb ik me wel al zitten inlezen en het plaatsen van de victron omvormers en de pylontech batterijen zal wel lukken vermoed ik. Echter ik ben vooral nog opzoek naar wat meer advies rond de MPTT's en de zonnepanelen zelf.

Ik heb al een offerte laten maken voor zonnepanelen 17600Wpiek, maar met growatt omvormers omdat zij geen victron deden. Maar ik zoek dus advies hoe ik dit kan doen met de victrron MPTT's zodat ik volledig in de victron omgeving blijf.

Ikzelf ben aan het bouwen in de regio Peer (noord limburg), Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:55:
@bommer
Niet? Ik ken het belgische capaciteitstarief niet heel goed, maar ik dacht dat het daardoor juist mogelijk was om
- redelijk goedkoop een zware aansluiting te hebben (voor pieken en forse teruglevering)
- De gridafname door de Victrons te laten beperken en powerassist zijn werk te laten doen
- Profit!
Eens, maar even veel terugleveren als de prijs hoog is en veel verdienen, gaat dan ook niet.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@bommer
Belgisch capaciteitstarief geldt niet alleen voor afname? Da's wel balen idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:54
bommer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Eens, maar even veel terugleveren als de prijs hoog is en veel verdienen, gaat dan ook niet.
Vandaag tellen in België injectiepieken niet mee voor de maandelijkse berekening. Ik zie dit in de toekomst echter nog wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@pmaene
Dus dan zou je je accu's kunnen gebruiken om ook je teruglevering uit te smeren? Dus pieken in PV-opbrengst afvlakken door opslag in batterijen. Batterijen ontladen als PV laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmaene
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:14:
@pmaene
Dus dan zou je je accu's kunnen gebruiken om ook je teruglevering uit te smeren? Dus pieken in PV-opbrengst afvlakken door opslag in batterijen. Batterijen ontladen als PV laag is.
Dit lijkt me zeker mogelijk indien de huidige regelgeving zou wijzigen, maar momenteel kan je in theorie dus op vol vermogen injecteren. Zeker met een dynamisch contract zou je vandaag de injectie kunnen verschuiven naar periodes met hogere prijzen, na dekking van het eigenverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:41
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
Ik weet niet hoe ik het moet zoeken en ik vraag me af of iemand het wel al in bedrijf heeft;
  • Ik ben voor mijn vriendin bezig met een thuis accu.
  • Ze heeft nu een 1 fase hoofdaansluiting (de ferraris meter blijft zolang mogelijk)
  • Het zou fijn zijn toch de auto met 3 fase te kunnen laden. (voorbeeld)
  • Dan zou ook bij uitval van 1 of 2 fases de 3 fase beschikbaar blijven
  • Kunnen de accu's van de verschillende fases worden gekoppeld?
Hoe realiseer ik dit? Waar begin ik?
Je zou een 3 fase Victron omvormer neer kunnen zetten in met accu's en PV in Island mode die via1 fase wordt opgeladen. Dat is niet efficiënt, kost inclusief wat accu's zomaar 6k euro, maar het kan wel.
Deze opstelling kan je ook gebruiken met een EV die V2L ondersteunt.
Als je kan aangeven wat de grenzen van jouw budget voor deze oplossing zijn, dan zou dat een eenvoudige basis kunnen zijn om te bedenken wat er kan :).

PS het korte antwoord is waarschijnlijk: Dat kan maar is te duur, eenvoudiger om die een-fase oplossing te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:09:
@bommer
Belgisch capaciteitstarief geldt niet alleen voor afname? Da's wel balen idd.
Je mag geloof ik zelfs niet meer dan 5K tegelijk terugleveren. (Is mij verteld in een discord door een belg)
Het is bijna niet te geloven, maar zo slecht hebben we het in NL nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 21-10-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmaene
bommer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Je mag geloof ik zelfs niet meer dan 5K tegelijk terugleveren. (Is mij verteld in een discord door een belg)
Het is bijna niet te geloven, maar zo slecht hebben we het in NL nog niet.
Wanneer je woning éénfasig aangesloten is, mag er inderdaad maar 5 kVA aan productievermogen geplaatst worden. Deze beperking geldt echter niet voor driefasige aansluitingen (daar ligt de limiet op 25 kVA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
MrFish schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Het hangt af van welke RTE je bereid bent om te accepteren. Bij 0.5 C is de RTE van je accu alleen nog maar 93% of zo. Kijk maar eens in de datasheets van MB31 cellen.

Een voorbeeldje uit mijn simulator. Stel we nemen 3x MP5000 met 16-64 kWh en we kijken naar het optimale rendement bij EPEX handel voor 2024. Dat zit bij:
  • 16 kWh op 4.8 kW laden / 4.8 kW ontladen / €462.82 winst
  • 32 kWh op 6.6 kW laden / 7.7 kW ontladen / €771.60
  • 48 kWh op 7.8 kW laden / 9.8 kW ontladen / €984.07
  • 64 kWh op 9.0 kW laden / 11.1 kW ontladen / €1130.47
Merk op dat het optimum bij alleen de 16 kWh batterij net iets boven de 0.25 C zit (0.3 C). Verder ligt het er ruim onder, hoewel de MP's (in de meeste gevallen significant) harder kunnen (ont)laden.
Sneller laden bij kleinere batterijen heeft gewoon geen zin. Het kost alleen maar rendement.
Dan is 1 fase met een Multi RS 48V/6000VA met de nieuwe yixiang 32KWh batterij best een goede combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11

MrFish

Untitled

agraaff schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Dan is 1 fase met een Multi RS 48V/6000VA met de nieuwe yixiang 32KWh batterij best een goede combi
Dat denk ik ook, de Multi RS heeft (waarschijnlijk) een veel vlakkere efficiency curve.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
is er al een inschatting gemaakt of ervaring door iemand of het gebruik van kwartierprijzen gunstiger is voor een victron systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

Bravo

Second Best

blaaspijp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:08:
is er al een inschatting gemaakt of ervaring door iemand of het gebruik van kwartierprijzen gunstiger is voor een victron systeem?
Gunstiger op welke manier?
Op de arbitragemarkt (Day Ahead) is er op kwartierprijzen regelmatig binnen het uur te verdienen doordat de kwartierprijzen behoorlijk fluctueren.
zie ook: KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 21-10-2025 19:54 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste