Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Ik moest even zoeken @bommer, en ik neem aan dat je deze bedoelt:
https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
Hiermee zal de 'winst' voor eigen gebruik accu systemen volgens mij alleen maar toenemen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze hier ook asymmetrie in verwerken, en dus dat je voor terugleveren on regio's met veel vraag dalijk een bonus terug krijgt van je netbeheerder om vanuit je accu/opwek te kunnen leveren.
Ik zou even in de links van deze post kijken. Dan heb je een completer beeld.

Domba in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 22:48
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Ik moest even zoeken @bommer, en ik neem aan dat je deze bedoelt:
https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
Hiermee zal de 'winst' voor eigen gebruik accu systemen volgens mij alleen maar toenemen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze hier ook asymmetrie in verwerken, en dus dat je voor terugleveren on regio's met veel vraag dalijk een bonus terug krijgt van je netbeheerder om vanuit je accu/opwek te kunnen leveren.
Dat bedoel ik, een capaciteits tarief zoals ze in Belgie kennen is dan weer niet gunstig.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@bommer
Niet? Ik ken het belgische capaciteitstarief niet heel goed, maar ik dacht dat het daardoor juist mogelijk was om
- redelijk goedkoop een zware aansluiting te hebben (voor pieken en forse teruglevering)
- De gridafname door de Victrons te laten beperken en powerassist zijn werk te laten doen
- Profit!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoe ik het moet zoeken en ik vraag me af of iemand het wel al in bedrijf heeft;
  • Ik ben voor mijn vriendin bezig met een thuis accu.
  • Ze heeft nu een 1 fase hoofdaansluiting (de ferraris meter blijft zolang mogelijk)
  • Het zou fijn zijn toch de auto met 3 fase te kunnen laden. (voorbeeld)
  • Dan zou ook bij uitval van 1 of 2 fases de 3 fase beschikbaar blijven
  • Kunnen de accu's van de verschillende fases worden gekoppeld?
Hoe realiseer ik dit? Waar begin ik?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-01 11:29
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning (momenteel nog ruwbouw), maar ben toch al verder aan het kijken richting electriciteit en zonnepanelen.
Ikzelf wil een victron installatie plaatsen, en dacht dit eventueel zelf plaatsen. (Ik ga ook de electriciteitskast enzoverder zelf plaatsen)
Nu heb ik me wel al zitten inlezen en het plaatsen van de victron omvormers en de pylontech batterijen zal wel lukken vermoed ik. Echter ik ben vooral nog opzoek naar wat meer advies rond de MPTT's en de zonnepanelen zelf.

Ik heb al een offerte laten maken voor zonnepanelen 17600Wpiek, maar met growatt omvormers omdat zij geen victron deden. Maar ik zoek dus advies hoe ik dit kan doen met de victrron MPTT's zodat ik volledig in de victron omgeving blijf.

Ikzelf ben aan het bouwen in de regio Peer (noord limburg), Belgie.

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:55:
@bommer
Niet? Ik ken het belgische capaciteitstarief niet heel goed, maar ik dacht dat het daardoor juist mogelijk was om
- redelijk goedkoop een zware aansluiting te hebben (voor pieken en forse teruglevering)
- De gridafname door de Victrons te laten beperken en powerassist zijn werk te laten doen
- Profit!
Eens, maar even veel terugleveren als de prijs hoog is en veel verdienen, gaat dan ook niet.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Hermarcel
  • Niet online
@bommer
Belgisch capaciteitstarief geldt niet alleen voor afname? Da's wel balen idd.

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
bommer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Eens, maar even veel terugleveren als de prijs hoog is en veel verdienen, gaat dan ook niet.
Vandaag tellen in België injectiepieken niet mee voor de maandelijkse berekening. Ik zie dit in de toekomst echter nog wel veranderen.

• Hermarcel
  • Niet online
@pmaene
Dus dan zou je je accu's kunnen gebruiken om ook je teruglevering uit te smeren? Dus pieken in PV-opbrengst afvlakken door opslag in batterijen. Batterijen ontladen als PV laag is.

• pmaene
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:14:
@pmaene
Dus dan zou je je accu's kunnen gebruiken om ook je teruglevering uit te smeren? Dus pieken in PV-opbrengst afvlakken door opslag in batterijen. Batterijen ontladen als PV laag is.
Dit lijkt me zeker mogelijk indien de huidige regelgeving zou wijzigen, maar momenteel kan je in theorie dus op vol vermogen injecteren. Zeker met een dynamisch contract zou je vandaag de injectie kunnen verschuiven naar periodes met hogere prijzen, na dekking van het eigenverbruik.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:05
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
Ik weet niet hoe ik het moet zoeken en ik vraag me af of iemand het wel al in bedrijf heeft;
  • Ze heeft nu een 1 fase hoofdaansluiting (de ferraris meter blijft zolang mogelijk)
Je zou een 3 fase Victron omvormer neer kunnen zetten in met accu's en PV in Island mode die via1 fase wordt opgeladen. Dat is niet efficiënt, kost inclusief wat accu's zomaar 6k euro, maar het kan wel.
Deze opstelling kan je ook gebruiken met een EV die V2L ondersteunt.
Als je kan aangeven wat de grenzen van jouw budget voor deze oplossing zijn, dan zou dat een eenvoudige basis kunnen zijn om te bedenken wat er kan :).

PS het korte antwoord is waarschijnlijk: Dat kan maar is te duur, eenvoudiger om die een-fase oplossing te blijven gebruiken.

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:09:
@bommer
Belgisch capaciteitstarief geldt niet alleen voor afname? Da's wel balen idd.
Je mag geloof ik zelfs niet meer dan 5K tegelijk terugleveren. (Is mij verteld in een discord door een belg)
Het is bijna niet te geloven, maar zo slecht hebben we het in NL nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 21-10-2025 13:41 ]

• pmaene
bommer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Je mag geloof ik zelfs niet meer dan 5K tegelijk terugleveren. (Is mij verteld in een discord door een belg)
Het is bijna niet te geloven, maar zo slecht hebben we het in NL nog niet.
Wanneer je woning éénfasig aangesloten is, mag er inderdaad maar 5 kVA aan productievermogen geplaatst worden. Deze beperking geldt echter niet voor driefasige aansluitingen (daar ligt de limiet op 25 kVA).

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 11:54
MrFish schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Het hangt af van welke RTE je bereid bent om te accepteren. Bij 0.5 C is de RTE van je accu alleen nog maar 93% of zo. Kijk maar eens in de datasheets van MB31 cellen.

Een voorbeeldje uit mijn simulator. Stel we nemen 3x MP5000 met 16-64 kWh en we kijken naar het optimale rendement bij EPEX handel voor 2024. Dat zit bij:
  • 16 kWh op 4.8 kW laden / 4.8 kW ontladen / €462.82 winst
  • 32 kWh op 6.6 kW laden / 7.7 kW ontladen / €771.60
  • 48 kWh op 7.8 kW laden / 9.8 kW ontladen / €984.07
  • 64 kWh op 9.0 kW laden / 11.1 kW ontladen / €1130.47
Merk op dat het optimum bij alleen de 16 kWh batterij net iets boven de 0.25 C zit (0.3 C). Verder ligt het er ruim onder, hoewel de MP's (in de meeste gevallen significant) harder kunnen (ont)laden.
Sneller laden bij kleinere batterijen heeft gewoon geen zin. Het kost alleen maar rendement.
Dan is 1 fase met een Multi RS 48V/6000VA met de nieuwe yixiang 32KWh batterij best een goede combi

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10

MrFish

Untitled

agraaff schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Dan is 1 fase met een Multi RS 48V/6000VA met de nieuwe yixiang 32KWh batterij best een goede combi
Dat denk ik ook, de Multi RS heeft (waarschijnlijk) een veel vlakkere efficiency curve.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51
is er al een inschatting gemaakt of ervaring door iemand of het gebruik van kwartierprijzen gunstiger is voor een victron systeem?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15

Bravo

Second Best

blaaspijp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:08:
is er al een inschatting gemaakt of ervaring door iemand of het gebruik van kwartierprijzen gunstiger is voor een victron systeem?
Gunstiger op welke manier?
Op de arbitragemarkt (Day Ahead) is er op kwartierprijzen regelmatig binnen het uur te verdienen doordat de kwartierprijzen behoorlijk fluctueren.
zie ook: KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 21-10-2025 19:54 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:50:
Je zou een 3 fase Victron omvormer neer kunnen zetten in met accu's en PV in Island mode die via1 fase wordt opgeladen. Dat is niet efficiënt, kost inclusief wat accu's zomaar 6k euro, maar het kan wel.
Deze opstelling kan je ook gebruiken met een EV die V2L ondersteunt. pluspunt
Als je kan aangeven wat de grenzen van jouw budget voor deze oplossing zijn, dan zou dat een eenvoudige basis kunnen zijn om te bedenken wat er kan :).

PS het korte antwoord is waarschijnlijk: Dat kan maar is te duur, eenvoudiger om die een-fase oplossing te blijven gebruiken.
Mijn vriendin wil alles voluit kunnen gebruiken, "dat kon met de smeltzekeringen toch ook"?
Nu zitten er alamats, en met teveel tegelijk op dezelfde groep sloeg dat paar keer uit.
Toen beter over de groepen verdeeld, en daarna is het goed gegaan,
maar ik heb wel pieken van richting de 9kW op de 35A hoofdzekering gezien.
En dat kan door samenloop zomaar boven de 10kW komen.
Ze wil ook off-grid kunnen. (Er liggen nu 30 zonnepanelen, en dat worden er 40.)
Zal zonder generator de donkerste 3 maanden niet lukken. Met auto laden 4 / 5 maanden.
Met 1 5kW Victron gaat dat ook niet, dus zover noodzakelijk verdelen, 3 fase.
Kan mijn auto en later de hare ook met 11kW ipv 2kW opgeladen worden. Veel sneller.
Er staat al ~20kWh aan accu cellen in 6 19" units met 17cellen en nu iets van 64V. Staan nog los.
De BMS moet er ook nog op, ligt er bij. Kabel ligt al naar de schuur.

Ik denk dus aan 3 5kW Victron's in 3 fase opstelling die, zolang het kan, uit 1 fase gevoed worden.
Met in of-grid mode toch laden vanaf de bestaande solar-omvormers.
Waar kan ik vinden wat ik daar voor nodig heb? Bij Victron zie ik het niet, op tweakers ook niet kunnen vinden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Beer070
onetime schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

[...]

Mijn vriendin wil alles voluit kunnen gebruiken, "dat kon met de smeltzekeringen toch ook"?
Nu zitten er alamats, en met teveel tegelijk op dezelfde groep sloeg dat paar keer uit.
Ze wil ook off-grid kunnen. (Er liggen nu 30 zonnepanelen, en dat worden er 40.)
Zal zonder generator de donkerste 3 maanden niet lukken. Met auto laden 4 / 5 maanden.
Kan mijn auto en later de hare ook met 11kW ipv 2kW opgeladen worden. Veel sneller.
Er staat al ~20kWh aan accu cellen in 6 19" units met 17cellen en nu iets van 64V. Staan nog los.

Ik denk dus aan 3 5kW Victron's in 3 fase opstelling die, zolang het kan, uit 1 fase gevoed worden.
Waar kan ik vinden wat ik daar voor nodig heb? Bij Victron zie ik het niet, op tweakers ook niet kunnen vinden.
Met 40 PV panelen kom je een heel eind, maar dan wordt het wel een leuk custom project. Als je nu al de 11kw aantikt op 1 fase en je wil de auto erbij zitten ga je over de specs van de meeste omvormers heen en heb je aan 3x5kw ook niet genoeg.
Wat je dan zou kunnen doen is een off-grid opstelling bouwen met 3 fase (in mijn geval heb ik voor 3x multi-rs gekozen) en deze geheel op zon en accu laten lopen. Hierna kan je een Victron Skylla TG gebruiken om de accu's aan de achterkant op te laden vanuit 1 fase of bijvoorbeeld vanuit een V2L aansluiting. (https://www.victronenergy...lla-24v-48v#about-product).
Deze kan ongeveer 2.5kw aan je accu leveren, (~50A x 50V) van waaruit jouw 3 fase systeem weer de energie kan putten.
Hierna zet je de EV lader weer gekoppeld aan de 3 fases van je off-grid opstelling. Als je in de winter toch echt off grid wil kan je deze DC lader erbij plakken om ook je accu's op te laden:
https://konner-sohnen.nl/products/generator-ks-48v-dc
Hou er rekening mee dat zeker onder hoge belasting de efficiency van deze conversie mogelijk maar 80% is.
De kosten van deze installatie zijn met 32kwh aan accu's mogelijk rond 10k-15k euro, afhankelijk van hoeveel je zelf doet.

just my 2c...

• bommer
onetime schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

[...]

zoals jij het denk ik je hoofd hebt is een 3 fasen systeem, waar bij de accus uit het net geladen worden door een 1 fase hoofd aansluiting en de aanwezige PV.
Dit is technisch zeker mogelijk, eigenlijk is jouw systeem dan altijd off-grid. Dit komt wel met wat technische uitdagingen, ik refereer even terug aan de discussie van vorige week over de beschikbare kortsluitstroom.
niet onbelangrijk, zeker als je altijd off-grid bent.

Ik kan alleen het huidige aantal panelen niet rijmen met de 1 fase aansluiting, dat is wel erg veel.
en ook de genoemde spanning van 64V klopt niet, of deze accu's zijn niet geschikt voor een Victron setup.

En waarom niet naar 3 fasen, omdat je dan de ferris meter moet inruilen. Die gaan er toch uit en als je daar niet aan meewerkt, krijg je een dikke boete.
Buiten dat die dingen zijn techniek van de vorige eeuw.

• pricewatcherke
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-11-2025
zou dit een alternatief kunnen zijn voor die nkon ess pro van 32kwh
https://tezepower.com/nl/...8067391052151384997651885

• Beer070
Bij mij op mijn telefoon browser duurder dan de Nkon ess pro. Staat geen gewicht bij en 70x70x50cm zal redelijk zwaar zijn. Iets wat ze in de middeleeuwen gebruikte om van de muur naar beneden te gooien of zo… (voor de liefhebbers van ivanho)

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 11:54
Kan je beter dit kopen, ook uit china maar beter:
https://szsyixiang.com/51...ery-case-jk-300a-v19-bms/
€600
https://szsyixiang.com/mb...o4-628ah-lithium-battery/
MB56 batterij: €100 per stuk, 16 nodig is €1600
Karetje om het op te zetten iets van €150
Verzenden €500 (schatting)

Totaal: €2850
Kan nog wel iets goedkoper maar deze is beter in bouwkwaliteit dan de Teze. Alleen zelf in elkaar schroeven.

• Beer070
agraaff schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:46:
Kan je beter dit kopen, ook uit china maar beter:
https://szsyixiang.com/51...ery-case-jk-300a-v19-bms/
€600
https://szsyixiang.com/mb...o4-628ah-lithium-battery/
MB56 batterij: €100 per stuk, 16 nodig is €1600
Karetje om het op te zetten iets van €150
Verzenden €500 (schatting)

Totaal: €2850
Kan nog wel iets goedkoper maar deze is beter in bouwkwaliteit dan de Teze. Alleen zelf in elkaar schroeven.
Ik hoef geen karretje en 100$ is geen 100 euro :).
Bij Alibaba zijn de EVE MB56 cellen al rond de 70 euro vanaf 100 stuks, transport is echt wel een stuk minder.
Ik zal Toby eens vragen of ie die dingen niet binnenkort gaat leveren/ondersteunen.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:48
We hebben de knoop doorgehakt en we willen gaan voor het systeem van Toby (mag ik de site noemen) met 3 Multi RS 48/6000 omvormers en 48 kWh opslag in 3 Yixiang DIY boxen.

Wat me opvalt aan dit systeem is dat er een combinatie van t-class en Mega zekeringen wordt aangeboden. In de Lynx PowerIn gebruikt hij Littelfuse class-T zekering 225A 125V, maar in de Lynx Distributor zet hij Victron MEGA fuse 150A 80V. Ik heb het hem ook gevraagd, omdat ik vanuit dit topic vaker heb gehoord dat de Mega's niet geschikt zijn. Wat vinden jullie van deze combi?

Andere vraag uit zijn ontwerp: 1 Lynx Power In, waarbij je de accu's parallel aansluit op elkaar en met één setje kabels op de Lynx aansluit. Is dat niet een verhoogd risico ivm stroom door 1 setje kabels 70 mm?

Verder ben ik nog aan het ontwerpen hoe ik dit precies in de groepenkasten ga verwerken en probeer ik het in een tekening te vatten. Ik heb een aardlekautomaat in de woning, vervolgens een hoofdschakelaar in de schuur. Dan moet ik waarschijnlijk van deze hoofdschakelaar weer een installatieautomaat per omvormer installeren? Aangezien ik in de woning geen power assist nodig heb, wil ik die dan gewoon op 25A afzekeren. Meer is volgens mij niet nodig, heb ik nu namelijk ook niet. De grootverbruikers zitten in de schuur (sauna, laadpaal).

De aan- en afvoer bekabeling van woning naar garage ligt er inmiddels en is 5x10mm2. De rest van de installatie moet ik nu gaan uitvoeren, maar wil ik nog even bij jullie checken.

Mijn tekening tot zo ver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAOXBFS30Xrq3GCphEZInXZ2-qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aw0AE6NbCzRiyr7LndGKpwiP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door born2tweak op 23-10-2025 19:20 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Japie.G

Colour Classic

born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:08:
We hebben de knoop doorgehakt en we willen gaan voor het systeem van Toby (mag ik de site noemen) met 3 Multi RS 48/6000 omvormers en 48 kWh opslag in 3 Yixiang DIY boxen.

Wat me opvalt aan dit systeem is dat er een combinatie van t-class en Mega zekeringen wordt aangeboden. In de Lynx PowerIn gebruikt hij Littelfuse class-T zekering 225A 125V, maar in de Lynx Distributor zet hij Victron MEGA fuse 150A 80V. Ik heb het hem ook gevraagd, omdat ik vanuit dit topic vaker heb gehoord dat de Mega's niet geschikt zijn. Wat vinden jullie van deze combi?

Andere vraag uit zijn ontwerp: 1 Lynx Power In, waarbij je de accu's parallel aansluit op elkaar en met één setje kabels op de Lynx aansluit. Is dat niet een verhoogd risico ivm stroom door 1 setje kabels 70 mm?

Verder ben ik nog aan het ontwerpen hoe ik dit precies in de groepenkasten ga verwerken en probeer ik het in een tekening te vatten. Ik heb een aardlekautomaat in de woning, vervolgens een hoofdschakelaar in de schuur. Dan moet ik waarschijnlijk van deze hoofdschakelaar weer een installatieautomaat per omvormer installeren? Aangezien ik in de woning geen power assist nodig heb, wil ik die dan gewoon op 25A afzekeren. Meer is volgens mij niet nodig, heb ik nu namelijk ook niet. De grootverbruikers zitten in de schuur (sauna, laadpaal).

Mijn tekening tot zo ver
[Afbeelding]
Dat is dikke prima, mega voor de multi’s en tclass voor de batterijen met corresponderende kabeldiktes. Dat klopt prima bij Toby.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51
Ik zou je accus anders aansluiten. Allemaal een eigen kabel naar de power in.
Als er nu iets met de master is en je moet die loshalen dan ben je de hele DC zijde kwijt en gaat je cerbo ook uit.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Conrado
  • Laatst online: 21:55
Bij 3x 16kWh levert Toby sowieso 2x Lynx Class-T Power In

[ Voor 171% gewijzigd door Conrado op 23-10-2025 19:31 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022

pvg

De aan- en afvoer bekabeling van woning naar garage ligt er inmiddels en is 5x10mm2. De rest van de installatie moet ik nu gaan uitvoeren, maar wil ik nog even bij jullie checken.

Mijn tekening tot zo ver
[Afbeelding]
Aardlekautomaat in garage voor de multi’s mag een gewone automaat zijn: anders hangt je hele huis achter 1 30mA aardlek en dat gaat meestal mis. (De 300mA aardlekautomaat in meterkast is voldoende.)
Ik weet niet waar en hoeveel PV je hebt. Misschien even nadenken over remautomaten…

Om de accu’s meer gelijk te belasten, één van de 2 polen aan de andere zijde van de accu stack aansluiten. (Of elke accu apart op de busbar, maar dat wordt onnodig kostbaar.)

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 23-10-2025 19:31 ]

• born2tweak
pvg schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Aardlekautomaat in garage voor de multi’s mag een gewone automaat zijn: anders hangt je hele huis achter 1 30mA aardlek en dat gaat meestal mis. (De 300mA aardlekautomaat in meterkast is voldoende.)
Ik weet niet waar en hoeveel PV je hebt. Misschien even nadenken over remautomaten…
Tnx, pas ik aan!

Ik heb nu in de woning 10.6 kWp liggen, die op de ac-out gaat komen. Door de 25A aardlekautomaat ga ik richting de Victrons niet meer trekken dan de 25A. Vanuit de garage wil ik dus 25A afzekeren zodat ik vanaf de garage ook niet teveel richting de woning kan sturen. Op de garage gaat volgend jaar nog 15 kWp komen.
Conrado schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:26:
Bij 3x 16kWh levert Toby sowieso 2x Lynx Class-T Power In
In zijn offerte had ik nu maar 1, vandaar mijn aaname dat ik het zo moest aansluiten. Ik ga met hem overleggen over twee, dat voelt toch beter.

[ Voor 17% gewijzigd door born2tweak op 23-10-2025 19:34 ]

• pvg

pvg

🙂 mooie dimensionering. 25A vanuit net/victron plus 10.6kWp is 40.4A… ken net op een standaard 40A verdeler. Geen remautomaat nodig.

Met die 15kWp erbij moet je wel zorgen dat je je hoofdzekeringen er niet uitblaast als de accu vol is…

• born2tweak
pvg schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:38:
🙂 mooie dimensionering. 25A vanuit net/victron plus 10.6kWp is 40.4A… ken net op een standaard 40A verdeler. Geen remautomaat nodig.

Met die 15kWp erbij moet je wel zorgen dat je je hoofdzekeringen er niet uitblaast als de accu vol is…
Vandaar dat ik vanaf de garage richting woning (dus accu + 15 kWp) wil afremmen tot 25A. Dan kan er 25A uit de accu's komen en de huis-zonnepanelen samen 40A. De panelen op de garage ga ik vooral gebruiken om de accu's te vullen en de EV's te laden.

• pvg

pvg

born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Vandaar dat ik vanaf de garage richting woning (dus accu + 15 kWp) wil afremmen tot 25A. Dan kan er 25A uit de accu's komen en de huis-zonnepanelen samen 40A. De panelen op de garage ga ik vooral gebruiken om de accu's te vullen en de EV's te laden.
Ja, met de automaten is het veilig, maar je moet dus ook zorgen dat de cerbo het vermogen van de 10.6+15=25.6kWp tempert richting net.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54

swat!

computeraar

De Mega's werden "vroeger" veelal gebruikt tussen de accus en de rest, daar wil je i.m.o littlefuse of soortgelijke zekeringen.

Aan de dc-zijde richting de multiplus of rs volstaan de Mega's.

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Tnx, pas ik aan!

Ik heb nu in de woning 10.6 kWp liggen, die op de ac-out gaat komen. Door de 25A aardlekautomaat ga ik richting de Victrons niet meer trekken dan de 25A. Vanuit de garage wil ik dus 25A afzekeren zodat ik vanaf de garage ook niet teveel richting de woning kan sturen. Op de garage gaat volgend jaar nog 15 kWp komen.

[...]

In zijn offerte had ik nu maar 1, vandaar mijn aaname dat ik het zo moest aansluiten. Ik ga met hem overleggen over twee, dat voelt toch beter.
Ik heb het met 2, toby levert dat ook zo 👍🏼 elke accu eigen kabel, eigen class-t

• born2tweak
Tnx voor de uitleg van de Mega's. Duidelijk zo! Nog één vraag wat niet in het systeem van Toby zit: werkschakelaars. Met name in de DC mis ik deze, in de AC in en uit heb ik gewoon de hoofdschakelaars en installatieautomaten. Is dit wat jullie betreft niet nodig, omdat de bekabeling gewoon bereikbaar is? Ik vind het wel een prettig idee, maar lees ook dat iedere 'overgang' voor weerstand en dus warmte en verlies zorgt. Zijn hier geen richtlijnen voor?

• Conrado
De Yixiang Battery Box heeft toch een DC automaat?

• born2tweak
Conrado schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:08:
De Yixiang Battery Box heeft toch een DC automaat?
Oeps, helemaal vergeten. Je hebt gelijk! 8)7

• Beer070

Mijn tekening tot zo ver
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde set met momenteel maar 1 accu van Toby. Werkt goed bij ons. Als je zijn Hager schakelkast erbij hebt is het wel irritant om alle nul aansluitingen netjes gescheiden te houden. Die blokjes zitten snel vol. En al die blauwe draadjes gaven verwarring bij mij.
Veel plezier met de set, als je vragen hebt help ik graag!

• Beer070
born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Ik heb een deel van de panelen op de multi RS gezet. En de rest op een Solaredge AC omvormer. De multi RS kan de eigen mppt snel afschakelen als je accu vol zit en het grid valt eruit. Op de AC kant kan dat stukken langer duren en pijn doen aan je accu’s. Met 26kwp = 520A op de accu’s daar zou je dat eigenlijk minstens 4 voor nodig hebben als je alleen via AC oplaad.

• born2tweak
Dan ziet het er nu ongeveer zo uit. Tnx voor alle op- en aanmerkingen. Erg fijn om op deze manier het systeem compleet te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95xuOQvCiSJfSgr5uiL4VI_W0Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cvPXewFslTmeldOJ5jcywOO.png?f=fotoalbum_large

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54

swat!

computeraar

born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:29:
Dan ziet het er nu ongeveer zo uit. Tnx voor alle op- en aanmerkingen. Erg fijn om op deze manier het systeem compleet te maken.
[Afbeelding]
Wat wil je met die energiemeter? Afhankelijk van je antwoord zit ie op de verkeerde plek in je diagram.

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• pvg

pvg

[Afbeelding]
Aan de input van de multiplussen wil je een 3P+N B25 (als de accu leeg is, wil je 25A uit het net kunnen trekken).
Waarom 3x1P op de output (waarom niet 3P+N B25?)?

Die 30mA ALS is voor alleen de PV? Dan staat het niet correct in de tekening.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 23-10-2025 21:43 ]

• born2tweak
swat! schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:40:
[...]
Wat wil je met die energiemeter? Afhankelijk van je antwoord zit ie op de verkeerde plek in je diagram.
Hiermee wil ik de energiesturing doen, o.a. om te weten hoeveel er in en uit gaat. Eigenlijk hoort deze direct na de hoofdschakelaar in de woning te zitten maar omdat ik middels de omschakelaar alles vanaf de Victrons wil laten lopen dacht ik dat het niet uit zou maken. De afstand is te groot voor de can bus vanaf de woning, dus hoop ik dat ik deze in de garage kan installeren.
pvg schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:42:
[...]

Aan de input van de multiplussen wil je een 3P+N B25 (als de accu leeg is, wil je 25A uit het net kunnen trekken).
Waarom 3x1P op de output (waarom niet 3P+N B25?)?

Die 30mA ALS is voor alleen de PV? Dan staat het niet correct in de tekening.
Ik twijfelde tussen 16 en 25A voor de invoer voor de multi's, maar omdat ik natuurlijk de belasting meet kan ik ook tot 25A gaan. In mijn huidige situatie gebruik ik maximaal maar 16A per eindgroep, maar dit is geen eindgroep.

Wat betreft de ac-out automaten: ik zag in het voorbeeld van Toby ook 3x een losse automaat. Een krachtstroom automaat kan natuurlijk ook, maar dan is meteen de hele woning spanningloos.

Ik heb inderdaad de groepenkast van de woning onjuist getekend. Het ging me er vooral om om de PV hier te laten zien.

[ Voor 43% gewijzigd door born2tweak op 23-10-2025 22:03 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@born2tweak Wat betreft die 16A of 25A automaat: Als je wilt terugleveren vanuit de accu en PV moet dat allemaal door die automaat. Dan wil je echt wel 25A hebben (hier zit het spul gewoon direct achter de hoofdautomaten).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

born2tweak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Hiermee wil ik de energiesturing doen, o.a. om te weten hoeveel er in en uit gaat. Eigenlijk hoort deze direct na de hoofdschakelaar in de woning te zitten maar omdat ik middels de omschakelaar alles vanaf de Victrons wil laten lopen dacht ik dat het niet uit zou maken. De afstand is te groot voor de can bus vanaf de woning, dus hoop ik dat ik deze in de garage kan installeren.
Als alles op de ac-out komt heb je de meter uberhaupt niet nodig, als niet alles op de ac out komt moet hij roch bij de hoofdaansluiting. Hij werkt ook prima via lan, canbus niet per-se nodig voor die energiemeter.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-01 09:04
verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door hhoekstra op 24-10-2025 16:55 ]

• bommer
Wat zijn voordelen/nadelen van bijv 2 48/5000 parallel t.o.v een 48/10000?
Reageren die parallel unit samen als 1 of mag je dat zo niet zien?

• bommer
Heeft iemand ook ervaring met een lasapparaat op de ac-out uitgangen?
Mijn las app, is eigenlijk te zwaar voor mijn hoofdaansluiting. Powerassist zou daar mooi bij kunnen helpen

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:30
bommer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:19:
Wat zijn voordelen/nadelen van bijv 2 48/5000 parallel t.o.v een 48/10000?
Reageren die parallel unit samen als 1 of mag je dat zo niet zien?
Twee apparaten kunnen de stroomsterkte in het elektriciteitsnet verdubbelen nadat de belasting is ontvangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Jesaul op 24-10-2025 16:26 ]

• Beer070
bommer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:23:
Heeft iemand ook ervaring met een lasapparaat op de ac-out uitgangen?
Mijn las app, is eigenlijk te zwaar voor mijn hoofdaansluiting. Powerassist zou daar mooi bij kunnen helpen
Ik heb dacht ik wat Posts gezien op het Victron support forum over las apparatuur met omvormers. Die dingen schijnen een nogal specifieke load te genereren waar omvormers niet heel goed mee zijn dacht ik.
In het ontwerp forum heb ik er nog weinig over gelezen…

• Beer070
[Afbeelding]
Zit nog wel een overweging. Zoals je nu de PV op je huis ontworpen hebt kan die met de schakelaar wisselen tussen Ac-in en A-C-out. Daar kan de cerbo software niet goed tegen. Die moet je namelijk instellen of de PV op de een of ander zit, anders snapt ie de load en opbrengst niet meer. Zou misschien handiger zijn om de PV altijd op ac-in of altijd ac-out te hangen, dan heb je dat probleem niet.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Nou hier ben ik weer, niet stil gezeten en wat beslissingen genomen:
Er komt een 2e kabel en alles komt op AC-Out wat dus betekend wat aanpassingen in de meterkast. Hierbij gebruik ik wat componenten die vrij komen en al in bezit zijn. De kookgroep zit nu op 1 fase maar deze verander ik naar 3 fase om de stroom wat te verdelen.
Op de enkele groepen zitten de zwaar verbruikers (waterkoker, AC, boiler, vaatwasser, wasmachine, 2kW straalkacheltje) toevallig goed verdeeld dus hier moet niks veranderd worden.
Extra metertje om de PV te kunnen meten, omdat ik deze minder belangrijk vindt gaat dit via ethernet. Ook trek ik er 2 UTP kabels bij, 1 voor internet en 1 voor canbus.

Bewust niet gekozen voor een Enphase metered, ik lees hier en daar dat er na een firmware update soms functies niet meer werken en opnieuw ingesteld moeten worden. Misschien dat ik een 3e UTP er bij leg om daar de ET112 op aan te sluiten en deze in de switch in de garage bij te prikken. Misschien laat ik de VM er wel uit maar vooralsnog laat ik hem ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMe-eZ2lisHp0nzyP_JSMXfeEXA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/scXMPkltlDowdlzM9b4Osp5X.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb in paint een tekening gemaakt over hoe ik het voor me zie, ik denk dat ik wel redelijk goed op pad ben maar hoor graag verbeteringen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55

RvV

Dan moet de PV op L1 zitten. De ET112 meet namelijk altijd op L1 en dat kun je niet aanpassen naar L2 of L3. Iets om rekening mee te houden. Super retarded..
Daarom heb er ik nu 2 op de plank liggen en heb ik ze vervangen door een EM540 omdat ik 2 losse groepen met PV op L2 en L3 had zitten.

En het is toch geen helemaal geen ethernet? Volgens mij heb ik zo'n USB naar RS-485 kabel gemaakt en er een RJ-45 connector op geknepen. Dat dan weer wel.

Y'24

• bommer
Beer070 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb dacht ik wat Posts gezien op het Victron support forum over las apparatuur met omvormers. Die dingen schijnen een nogal specifieke load te genereren waar omvormers niet heel goed mee zijn dacht ik.
In het ontwerp forum heb ik er nog weinig over gelezen…
Ik heb wat gevonden
YouTube: Can you weld using an off grid solar system?
Hij gebruik hier een 3000, nou ben ik vanplan 2x 5000 en niet lassen in off grid. En met TIG.
Gaat mij er om dat het niet schadelijk is voor de omvormers zelf

• Flesdop
RvV schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:03:
Dan moet de PV op L1 zitten. De ET112 meet namelijk altijd op L1 en dat kun je niet aanpassen naar L2 of L3. Iets om rekening mee te houden. Super retarded..
Daarom heb er ik nu 2 op de plank liggen en heb ik ze vervangen door een EM540 omdat ik 2 losse groepen met PV op L2 en L3 had zitten.

En het is toch geen helemaal geen ethernet? Volgens mij heb ik zo'n USB naar RS-485 kabel gemaakt en er een RJ-45 connector op geknepen. Dat dan weer wel.
Dat is best wel leip dan... Die groep zit nu op L2 maar die zou eventueel wel naar L1 kunnen worden aangepast.

Wat betreft ethernet heb je gelijk, niet goed opgelet. De ET112 werkt met RS485, zal er vanmiddag weer even induiken. Misschien zo een kabel er bij leggen, ontlast het netwerk weer wat en omzetten naar L1.

Edit: Goed, de ET112 komt te vervallen, dat wordt dan een EM24. De meerkosten van de EM24 wegen niet op tegen het ongemak van een interface RS485.

[ Voor 8% gewijzigd door Flesdop op 25-10-2025 12:33 ]

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
Rimco schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:48:
@born2tweak Wat betreft die 16A of 25A automaat: Als je wilt terugleveren vanuit de accu en PV moet dat allemaal door die automaat. Dan wil je echt wel 25A hebben (hier zit het spul gewoon direct achter de hoofdautomaten).
(Nieuwkomer hier, net begonnen met ontwerp van m'n ESS.)
Had ik ook in gedachten: spul direct achter de C25's van de netbeheerder. Maar is vast niet toegestaan, kan ik me zo voorstellen...?

• peterem
Flesdop schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:26:
Nou hier ben ik weer, niet stil gezeten en wat beslissingen genomen:
Er komt een 2e kabel en alles komt op AC-Out wat dus betekend wat aanpassingen in de meterkast. Hierbij gebruik ik wat componenten die vrij komen en al in bezit zijn. De kookgroep zit nu op 1 fase maar deze verander ik naar 3 fase om de stroom wat te verdelen.
Op de enkele groepen zitten de zwaar verbruikers (waterkoker, AC, boiler, vaatwasser, wasmachine, 2kW straalkacheltje) toevallig goed verdeeld dus hier moet niks veranderd worden.
Extra metertje om de PV te kunnen meten, omdat ik deze minder belangrijk vindt gaat dit via ethernet. Ook trek ik er 2 UTP kabels bij, 1 voor internet en 1 voor canbus.

Bewust niet gekozen voor een Enphase metered, ik lees hier en daar dat er na een firmware update soms functies niet meer werken en opnieuw ingesteld moeten worden. Misschien dat ik een 3e UTP er bij leg om daar de ET112 op aan te sluiten en deze in de switch in de garage bij te prikken. Misschien laat ik de VM er wel uit maar vooralsnog laat ik hem ingetekend.

[Afbeelding]

Ik heb in paint een tekening gemaakt over hoe ik het voor me zie, ik denk dat ik wel redelijk goed op pad ben maar hoor graag verbeteringen.
Wat voor omschakelaar heb je in gedachten? Eentje waarmee geen zwevende nul kan optreden? Die dingen zijn 8 breed wat ik zo zie. Een compacte Hager SFT 440 bijvoorbeeld biedt die garantie niet.

[ Voor 3% gewijzigd door peterem op 25-10-2025 15:11 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47
@Flesdop
De DC schakelaars tussen de accu en de lynx kun je beter weg laten. Geven meer problemen dan dat ze oplossen en je gebruikt ze toch nooit.

En als je toch een keer de dc los moet hebben, haal je de zekeringen uit de lynx.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-01 09:04
Pim57 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:21:
@Flesdop
De DC schakelaars tussen de accu en de lynx kun je beter weg laten. Geven meer problemen dan dat ze oplossen en je gebruikt ze toch nooit.

En als je toch een keer de dc los moet hebben, haal je de zekeringen uit de lynx.
Heb je dan een schakelaar op.je accus zitten ?
Lijkt mij wel handig dat ik geval van nood je het spul kan ontkoppelen.

• Flesdop
@peterem Point taken, was inderdaad van plan een SFT440 te plaatsen. Ik zal deze vervangen voor een https://sontheimer.org/en...-4T-NS-Z101-F976/10017602

Bedoel je die schakelaars tussen de lynx en de victron's? Zekering loshalen kan ook maar is wat minder makkelijk dan een draai aan de knop. Ik heb ook geen idee hoe vaak de DC spanning er af moet?
Een schakelaar tussen de batterij en de lynx was ik eigenlijk niet van plan want op de batterij zit een automaat waarmee je de boel ook kan uitschakelen.

• Beer070
Flesdop schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:46:
@peterem Point taken, was inderdaad van plan een SFT440 te plaatsen. Ik zal deze vervangen voor een https://sontheimer.org/en...-4T-NS-Z101-F976/10017602

Bedoel je die schakelaars tussen de lynx en de victron's? Zekering loshalen kan ook maar is wat minder makkelijk dan een draai aan de knop. Ik heb ook geen idee hoe vaak de DC spanning er af moet?
Een schakelaar tussen de batterij en de lynx was ik eigenlijk niet van plan want op de batterij zit een automaat waarmee je de boel ook kan uitschakelen.
Volgens mij kan je me de schakelaars op de (YIX) batterijen alle stroom eraf halen. Ik zie geen nut om dan ook nog schakelaars tussen de lynx en de omvormers te doen. Behalve als het voor de mooi is en om indruk te maken op je vriend(inn)en.
Doen dan een paar van deze en maak er een robot gezicht van :)
https://www.elektramat.nl...laar-ip44-grijs-561656007

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

peterem schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

(Nieuwkomer hier, net begonnen met ontwerp van m'n ESS.)
Had ik ook in gedachten: spul direct achter de C25's van de netbeheerder. Maar is vast niet toegestaan, kan ik me zo voorstellen...?
Zolang de bekabeling geschikt is voor de afzekering hoor je niemand klagen. Het voegt verder weinig toe als je daarna nog een keer een automaat in serie zet.

Heb wel gevraagd om automaten als hoofdzekeringen toen ze toch bezig waren, dus kan ze ook gewoon weer zelf aanzetten. Afhankelijk van je aardverspreidingsweerstand kan het wel nodig zijn om nog een aardlekschakelaar toe te voegen van 300mA omdat de MP niet dubbel geïsoleerd is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
Het is geruime tijd geleden dat ik gepost heb op Tweakers. Maar heb nu toch een gevalletje waarbij ik graag jullie feedback wil vragen. En ik moet eerst mijn omstandigheden schetsen voordat ik de vraag kan stellen. Zo heb aub geduld met mij :-)
Mijn huidige situatie
  • Ik heb een 3-fase aansluiting 3x 25A
  • Ik heb een grote verbruiker die per jaar 12.000 kwh slurpt (zeewater aquarium dat een ietwat uit de hand gelopen formaat heeft gekregen), daarnaast nog het gewone verbruik en ik kom op een jaar verbruik van 15.000 kwh
  • De pompen van het aquararium verbruiken alleen al 1,1 kwh per uur = 24*365 = ~9.500 kwh + verlichting + koeling
  • Dagelijks verbruik in de winter gemiddeld 30 kwh in de zomer 43 kwh (extra koeling)
  • 3 jaar geleden heb ik zonnepanelen laten plaatsen 27x 400 WP met Enphase micro-omvormerers.
  • Reëele opbrengst per jaar tussen de 9.000 en 7.500 kwh
  • Teruglevering in de afgelopen jaren tussen de 3.500 - 4.000 kwh per jaar
  • Ik heb in de zomer 100 dagen dat ik rond de 40 kwh of meer opwek, maximale opbrengst op en dag 65 kwh.
  • Momenteel nog vast contract - zonder vaste looptijd.
Het mag duidelijk zijn dat ik bij het einde van het salderen op 1-1-2027 niet gelukkig wordt.
Daarom wil ik een thuisbatterij plaatsen. Eisen:
  • Handelen op de markt met mijn batterij is niet mijn doel
  • Ik wil eilandgebruik kunnen doen omdat mijn aquarium geen 5 uur zonder stroom kan. Minimaal moet een deel van de pompen en afschuimer blijven draaien. Heb ik afgelopen jaren veel storingen gehad, nee. Maar wel een paar keer vooraf aangekondigd onderhoud dat mij dwong om thuis blijven zodat ik de generator kon inschakelen. Dat is niet zo handig.
  • Als er een storing is met de batterij en/of omvormers moet ik een bypass hebben voor de omvormers en batterij zodat weer rechtstreeks van het net stroom krijg.
  • Ik wil voorbereid zijn op een groter aantal storingen omdat het net vol raakt.
  • Ik wil gezien mijn dagelijks verbruik 48 kwh uur in de batterij ter beschikking hebben (meer laat het budget en beschikbare ruimte niet toe).
  • Ik wil zo min mogelijk terugleveren
  • Ik wil naar een dynamisch contract zodat ik de batterij kan laden op de goedkoopste uren (met name in de winter)
  • De investering moet daarnaast ook een redelijk rendement hebben anders kan ik beter aflossen op de hypotheek ;-)
  • Er zijn geen elektrische auto's en de kans is erg klein dat die op korte termijn gaan komen.
Laten plaatsen no/way
Heb een gesprek gehad met Solar en duidelijk is dat als ik alles laat installeren dat ik met 48 kwh ruim boven de 25.000,00 ga uitkomen. Dat gaat geen finaniciëel rendement opleveren!

Dus heb mij afgelopen weken ingelezen op een DIY oplossing (ik ben tenslotte tweaker).
De keuze is op een configuratie gevallen die meerdere mede-tweakers op dit forum ook hebben gekozen.
  • 3x Victron MP II 6K5
  • ieder voorzien van 16x Eve MB31 batterijen (zodra NKON deze weer op voorraad heeft)
  • 3x Eel battery case met JK-PB2A16S20P V19 BMS (deze case is de enige die in de gekozen ruimte past. De ruimte is breed genog maar er staat een steunbeer bij de ingang waardoor de kast maar 42 cm mag zijn.
  • Victron Distributor
  • Victron Power-in
  • Victron Cerbo GX
  • Victron Mt 340
  • Ziehl ufr1001E (anti eiland beveiliging) met bijbehorende magneet schakeling op de inkomende stroom als er een storing is op het net
  • in veel schema's wordt de zonnepaneel installatie afzonderlijk afgeschakeld. Maar in mijn situatie wil ik de zonnepanelen juist in bedrijf houden. De lokatie van magneetschakelijk garandeert dat de opbrengst van de zonnepanelen niet het net op gegooid kan worden.
  • aanpassingen in de groepenkast om alles conform te maken aan de NEN 1010
  • en ja ik weet dat ik in de enphase envoy een ander profiel moet laden zodat de envoy kan reageren of phase shifting waarmee de opbrenst van de omvormers gestuurd kan worden
  • bekabeling, shunt, busbar, zekeringen, gereedschap etc ga ik hier niet opsommen is belangrijk maar voegt weinig toe voor mijn vraag
  • Investing €13.000 + vele manuren om het te installeren en werkend te krijgen.
Ik heb mijn keuzes uitgewerkt in bijgaand schema.
  • Mijn vraag heeft betrekking op de aansluiting van het 3-fase en 230V deel. Daarom dat ik alleen die bedrading heb ingetekend.
  • Aarde leidingen heb ik niet ingetekend maar natuurlijk worden deze allemaal op de busbar voor aarde aangesloten.
In het onderstaande overzicht is het gebruik van 2x Totle 1-0-1 2-weg schakelaars om de Multiplussen buiten het circuit te kunnen plaatsen denk ik afwijkend van wat je bij de meeste andere ontwerpen tegenkomt. Deze worden mechanisch aan elkaar gekoppeld zodat het niet mogelijk om een verkeerde schakeling te maken. Als iemand een betere methode weet lees ik dat graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giIvEKReMyHTvusZQd95N96OeLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hPkAo4fHzGkcXB8Yifx9EZ1.png?f=fotoalbum_large

Hans van Zijl

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@jwpmzijl Ik denk dat je het te moeilijk maakt. De Ziehl is nergens voor nodig, 1 fase aardlekschakelaars of aardlekautomaten gaan niet werken in een 3 fase opstelling en met 1 bypass kan je ook prima uit de voeten zonder een rare mechanische koppeling.

Kijk eens naar het recente voorstel van born2tweak in "Het grote Victron ontwerp topic" en leg uit waarom je dingen anders wilt doen (AC kant). Want die opstelling is al goed bediscussieerd in de laatste pagina's en voldoet verder prima aan jouw eisen.

En ik hoop dat je plaatjes van Chinese DIN rail componenten geen voorbode is voor het gebruik ervan.

Edit: Ook Flesdop in "Het grote Victron ontwerp topic" had een voorstel wat kan wat je zoekt zonder te veel complexiteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 25-10-2025 20:34 ]

• Flesdop
Tekening aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSYx0AK-i6jST5eA2ZAZs3XJBcw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oGgf9kZ5WDxD4f8fsvHsfaDh.png?f=fotoalbum_medium

Nu twijfel ik alleen hoe ik de EM24 moet aansluiten, de handleiding zegt:
Om een enkelfase PV-omvormer in een driefasen systeem te meten, moeten alle 3 fasen op de faseklemmen van het net (3, 6 en 9) aangesloten worden. Er kan nu gekozen worden op welke fase de PV-omvormer moet komen door de L1-lijn van de PV-omvormer aan te sluiten op aansluitklem 1, 4 of 7.

Maar het plaatje met onderstaande tekst zegt:
EM24 aangesloten als enkelfase, enkelvoudige functie-netmeter
Let op de draadbrug tussen de aansluitklemmen 1 en 4. Deze aansluiting is niet nodig als de sensorversie AV2 gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FIcS_tP_hQxyMw6S9TQRvRL8zQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nFjTiX45OZ8BPXn1ijAnOAtP.png?f=user_large

Iemand ervaring mee? Want als er perse 3 fasen nodig zijn gooit dat een beetje roet in het eten...

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zag deze zojuist ergens langskomen met 12 Quattro 15000's en bijna 1,3 MWh, erg mooi gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knkK3RMitl8DTDRmXbdyQmVHl9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFdkhoiUX78DjoaJuJmouAeu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfgVTRj2rVAo-yBsBEsQ4xNPOn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLRj39s43FvhDEDYw2dXAlRj.jpg?f=fotoalbum_large

Kriebelt hier ook nog steeds om een keer een Victron set-up te maken, uiteraard wel iets kleiner :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:51
Ik denk dat ik met dat ‘setje’ wel volledig off grid kan :)

• Conrado
jwpmzijl schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:34:
  • 3x Victron MP II 6K5
  • ieder voorzien van 16x Eve MB31 batterijen (zodra NKON deze weer op voorraad heeft)
Wat opmerkingen:
- De accu's worden normaal als één geheel gezien en vandaaruit met alle drie inverters verbonden. Het is dus niet ieder voorzien van 16x, maar totaal 48x.
- De AC-out van de inverters zijn niet beschermd, daar hoort een automaat tussen. Over bescherming gesproken 3x Alamat is iets anders dan 3-fase Alamat.
- Wat kan je verdeling de totale stroom aan? Zorg dat je beveiliging daarop aangepast is.
- Als geluid een ding is zou ook naar de Multi RS kunnen kijken.

Verder snap ik niet wat je met de Ziehl zou willen bereiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 25-10-2025 22:53 ]

• Conrado
Vraagje, wat is het nut van de aparte B16 voor de stroommeter. Kun je die niet achter de B25 bijplaatsen?

In een eerdere post schreef je, dat je de Sontheimer omschakelaar zou toepassen. Je verwees toen naar de 63A-varaint, terwijl je installatie op 25A beveiligd is.

• Flesdop
Conrado schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:12:
[...]

Vraagje, wat is het nut van de aparte B16 voor de stroommeter. Kun je die niet achter de B25 bijplaatsen?

In een eerdere post schreef je, dat je de Sontheimer omschakelaar zou toepassen. Je verwees toen naar de 63A-varaint, terwijl je installatie op 25A beveiligd is.
Daar heb je een punt, ik was iets te gefocusd op alles apart afzekeren denk ik. Dat ga ik wel aanpassen ja.
Ik zou ook een 40A versie kunnen nemen, verder geen specifieke reden voor.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Taro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:27:
Zag deze zojuist ergens langskomen met 12 Quattro 15000's en bijna 1,3 MWh, erg mooi gedaan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kriebelt hier ook nog steeds om een keer een Victron set-up te maken, uiteraard wel iets kleiner :)
Wat misschien leuk is om te benoemen: 12 x Quattro 15K is de maximum grootte van een enkel Victron systeem qua vermogen. (3-fase met 4 Quattros per fase parallel)

• Taro
  • Niet online

Taro

Q schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:50:
[...]

Wat misschien leuk is om te benoemen: 12 x Quattro 15K is de maximum grootte van een enkel Victron systeem qua vermogen.
Ze kregen ook al comments waarom ze niet voor een HV systeem waren gegaan. Antwoord was: We doen alleen Victron en Fronius ;)

Wordt overigens gebruikt voor stallen met 100.000+ kippen. Als daar de stroom uitvalt, daarmee ook de ventilatie, lopen ze het risico dat alle kippen overlijden doordat de temperatuur toeneemt. Dus is een soort van verzekering en daarom waarschijnlijk ook wel zijn geld dubbel en dwars waard.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
Rimco schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:29:
@jwpmzijl Ik denk dat je het te moeilijk maakt. De Ziehl is nergens voor nodig,
Tja, die Ziehl is geplaatst omdat de Nen 1010 blijkbaar vereist dat er een mechanische ontkoppeling als het PV en thuisbatterij in eiland bedrijf gebruikt. Naar wat ik heb begrepen voldoen de Multiplussen niet aan die mechanische ontkoppeling. De Ziehl monitort de netspanning en als deze afwezig is of niet correct is dan zal de magneetschakelaar zonder spanning komen en de woning dus mechanisch van het net ontkoppeld worden.
(was van toepassing op Multiplus maar niet meer op de Multiplus II)

Ik heb inmiddels wel door dat dit niet veel gebruikt wordt. Zelfs Harold Halewijn heeft het niet geïmplementeerd. Voor zover dat het besproken wordt in Thuisbatterijen en veiligheid2 YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2

[ Voor 3% gewijzigd door jwpmzijl op 26-10-2025 19:38 ]

Hans van Zijl

• Conrado
jwpmzijl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:14:
Naar wat ik heb begrepen voldoen de Multiplussen niet aan die mechanische ontkoppeling. De Ziehl monitort de netspanning en als deze afwezig is of niet correct is dan zal de magneetschakelaar zonder spanning komen en de woning dus mechanisch van het net ontkoppeld worden.
De MPII ontkoppeld toch ACin?

• Beer070
Franciesco schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:07:
Ik denk dat ik met dat ‘setje’ wel volledig off grid kan :)
Dat zou je zeggen he? En toch is 1.3mwh maar 1300kwh… zonder PV met een warmtepomp verbrand je dat zomaar in december / januari. En ik heb ook geen 180kw aan capaciteit nodig 😇

• pvg

pvg

Taro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een geïsoleerde steeksleutel is geen luxe… Nou ja, anders is ie zo verdampt…

Waarom 3 busbars, vraag ik me af?

• Beer070
pvg schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Ik zat afgelopen week op de NEN3140 training en hoorde een verhaal van een grappenmaker die een ijzeren pen door het hek richting een hoogspanning grond station stak. Man + staaf allebei verdampt. Omstanders 3e graad brandwonden inclusief af gezette ledematen.
Daarom hou ik het liever bij laagspanning *O*

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 21:14

HermanGast

Exige GT3

[...]

0, 48-53V en aarding

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• bommer
Conrado schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:22:
[...]

De MPII ontkoppeld toch ACin?
Ik dacht dat de MP II een relais heeft voor de AC-1
Maar, kan het heel eenvoudig oplossen door een installatie relais op de grid aansluiting te zetten
En grid daardoor heen te halen alvoor naar de MP te
gaan.
Geen grid, dan onderbreekt relais de voeding naar de MP

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Ik kan het bericht niet meer vinden, maar toen anderen de vraag stelden kwam als reactie: Pre-charge.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jwpmzijl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Tja, die Ziehl is geplaatst omdat de Nen 1010 blijkbaar vereist dat er een mechanische ontkoppeling als het PV en thuisbatterij in eiland bedrijf gebruikt. Naar wat ik heb begrepen voldoen de Multiplussen niet aan die mechanische ontkoppeling. De Ziehl monitort de netspanning en als deze afwezig is of niet correct is dan zal de magneetschakelaar zonder spanning komen en de woning dus mechanisch van het net ontkoppeld worden.

Ik heb inmiddels wel door dat dit niet veel gebruikt wordt. Zelfs Harold Halewijn heeft het niet geïmplementeerd. Voor zover dat het besproken wordt in Thuisbatterijen en veiligheid2 YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2
Er is een belangrijk verschil tussen de Multiplus en de Multiplus II en dat is namelijk de certificering mbt de ontkoppeling. Een MP2 heeft namelijk 2 relais in serie, welke bij elke inschakeling opnieuw worden getest, net als dat een Ziehl zou doen. Zie ook het schema in Hermarcel in "Het grote Victron ontwerp topic".

Enkel als je rare dingen gaat doen zoals het net aansluiten op de AC-out ipv AC-in heb je een Ziehl nodig. Of dus een oude Multiplus (zonder 2). In andere gevallen is deze compleet overbodig.

Victron heeft ook gewoon een mooie MP2 handleiding voor de opbouw van ESS systemen: https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-nl.pdf. De Ziehl komt daar niet in voor.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bommer schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Ik dacht dat de MP II een relais heeft voor de AC-1
Maar, kan het heel eenvoudig oplossen door een installatie relais op de grid aansluiting te zetten
En grid daardoor heen te halen alvoor naar de MP te
gaan.
Geen grid, dan onderbreekt relais de voeding naar de MP
De MP2 regelt dit allemaal zelf, daar hoef je niks voor te doen. En let op: een relais zonder monitoring is niet voldoende om aan de norm te voldoen. Deze moet altijd voorzien zijn van een hulpcontact en logica die controleert dat het relais daadwerkelijk nog werkt. En dat dan 2x in serie zodat er geen single point of failure is.

• Franciesco
Beer070 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Dat zou je zeggen he? En toch is 1.3mwh maar 1300kwh… zonder PV met een warmtepomp verbrand je dat zomaar in december / januari. En ik heb ook geen 180kw aan capaciteit nodig 😇
Mijn energietekort was afgelopen winter (november 2024 t/m februari 2025) duidelijk lager dan 1300kWh. Uiteraard icm PV, anders ga je sowieso niet off grid lijkt me.
Dat vermogen van 180kW heb ik ook niet nodig nee :)

• peterem
Rimco schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

Zolang de bekabeling geschikt is voor de afzekering hoor je niemand klagen. Het voegt verder weinig toe als je daarna nog een keer een automaat in serie zet.

Heb wel gevraagd om automaten als hoofdzekeringen toen ze toch bezig waren, dus kan ze ook gewoon weer zelf aanzetten. Afhankelijk van je aardverspreidingsweerstand kan het wel nodig zijn om nog een aardlekschakelaar toe te voegen van 300mA omdat de MP niet dubbel geïsoleerd is.
Precies! Was ook mijn gedachte. Onzin om 30cm verderop zo ongeveer dezelfde afzekering te installeren. Durf het toch niet aan - mocht er ooit iets misgaan in de installatie dan sta je snel met 2-0 achter in discussies met netbeheerder of verzekeraar. (Heb ervaring: in 2022 €10k schade [en trillende beentjes] in mk en aan apparatuur na indirecte blikseminslag dikke eik -> oude/loze Enexis kabel -> Enexis 3.3kV/230V trafohok -> huisinstallatie. Prima afgehandeld, maar wel een leermomentje om je installatie op orde te hebben.)

• peterem
[Afbeelding]
Kan de aardlek in de B25/300mA een standaard type A zijn, of is hier een selectieve versie (type S/A) nodig (hoop van niet...)? Elders op 't forum:
PentaClover schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Ik heb selectieve aardlek schakelaars van ABB gekocht om de kabels te beschermen die bij mij buiten om in de grond zitten. Als er iets fout gaat bij een groep zou de aardlekautomaat van de groep dus al af moeten schakelen voordat de selectieve aardlek ingrijpt, want dat zou erg vervelend zijn aangezien dan het hele huis zonder stroom zit bij 1 van de 2 kabels.

Een versimpeld plaatje van hoe ik het wil gaan aansluiten waarbij ik de functionaliteit om het victron deel buiten te schakelen met 1 SFT440 heb geregeld en hoofdschakelaars om zaken spanningsloos te krijgen:

[Afbeelding]
John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Goede keuze om selectief te gaan. Ga je voor B of C karakteristiek? En klasse A of Klasse B? En waarom geen ALAMAT om ruimte te besparen?

Je ben je bewust dat je een doodklap kan krijgen met 300 mA?
Meen me te herinneren dat Harold Halewijn juist geen selectieve aardlek meer toepast naar AC-IN - teveel problemen.
Vast wel een Tweaker die hier inmiddels ervaring mee heeft...

• Beer070
Franciesco schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Mijn energietekort was afgelopen winter (november 2024 t/m februari 2025) duidelijk lager dan 1300kWh. Uiteraard icm PV, anders ga je sowieso niet off grid lijkt me.
Dat vermogen van 180kW heb ik ook niet nodig nee :)
Ik ga komend winterseizoen voor het eerst met WP draaien, maar heb ook de PV geüpgraded dus we gaan het zien. Wat ik bedoelde te zeggen is dat wanneer je de foto ziet dan ziet het er gigantisch uit. Maar 1300kwh is vergeleken met 30m3 gas / dag nog geen 6 dagen energie, en ik heb dat afgelopen winters regelmatig verstookt, dus dan valt het wel mee… (ok, vergeleken met 26 e-golf auto accu’s is het dan best weer veel)…

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Beer070 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik ga komend winterseizoen voor het eerst met WP draaien, maar heb ook de PV geüpgraded dus we gaan het zien. Wat ik bedoelde te zeggen is dat wanneer je de foto ziet dan ziet het er gigantisch uit. Maar 1300kwh is vergeleken met 30m3 gas / dag nog geen 6 dagen energie, en ik heb dat afgelopen winters regelmatig verstookt, dus dan valt het wel mee… (ok, vergeleken met 26 e-golf auto accu’s is het dan best weer veel)…
Met je wp verbruik je voor die 30m3 gas ff heel grof gerekend 70/80kwh, kun je dus toch een weekje of 2 voort 😅

• Conrado
Beer070 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:17:
Ik ga komend winterseizoen voor het eerst met WP draaien, maar heb ook de PV geüpgraded dus we gaan het zien.
Dat ia allemaal afhankelijk van je set-up. Ik heb nieuw gebouwd en de WP doet het vooral rustig aan is mijn ervaring met afgelopen seizoen.

• Beer070
Conrado schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Dat ia allemaal afhankelijk van je set-up. Ik heb nieuw gebouwd en de WP doet het vooral rustig aan is mijn ervaring met afgelopen seizoen.
Hangt ook van het warmteverlies van het huis af. 1913 stond niet bekend als een goed isolatie jaar. Toen der tijd werd de ruwe stookolie nog tegelijk met 4 openbaarden gestookt en hadden ze een extra serre met dubbele gordijnen ‘ter isolatie’. De bewoners voor ons (7 jaar geleden) zaten op 4000 m3+ gas… ik heb ongeveer 5000kwh extra over op de draaimeter om de winter door te komen (voordat we gaan betalen voor stroom)

• Conrado
Beer070 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:11:
1913 stond niet bekend als een goed isolatie jaar.
Oeff, ja dat is wat anders.
Ik hoop wel dat ze kelder vol wijn gepropt hebben :+

• Franciesco
@Beer070 met naisolatie kun je een hoop bereiken. Mijn inmiddels full electric gerenoveerde woning is uit 1938 en vorig verwarmseizoen heeft de L/W WP ca 1500kWh verbruikt. Dat hoop ik nog iets verder te drukken want ik ben de woning nog steeds verder aan het verbeteren wat betreft isolatie en kierdichting. De stapjes worden natuurlijk steeds moeilijker en het zal ook nooit kunnen tippen aan een Passiefhuis (mijn doorm).

Maar goed, dit is niet echt on topic, maar een klein uitstapje gezien die Victron 1300kWh batterij setup en het theoretisch off grid kunnen hiermee dat ik eerder noemde.

• Flesdop
Conrado schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:12:
[...]

Even terug komen op dit, als ik de meter achter de B25 plaats is die bij teruglevering niet gezekerd omdat die dan aan de voedende kant zit. Ik ga voor deze reden toch een aparte automaat steken. Bij de kookgroep zou ook nog een optie wezen maar ik probeer te voorkomen om 2 draden onder 1 klem te steken. Misschien dat ik zo speciaal verdeelblokje gebruik. Dan zit die aan de verkeerde kant van de victrons dus dat wordt het ook niet.

• agazus
  • Niet online
Weet iemand of deze Sontheimer omschakelaar in een normale groepenkast bijgeplaatst kan worden?
En ook waarom deze omschakelaar het "zwevende nul" issue kan voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqzqOGh5UWot_at9bTR7t6eK-zA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0gXFLzy5a5lMc9bKxHzExmbP.png?f=user_large

• Conrado
agazus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:05:l
En ook waarom deze omschakelaar het "zwevende nul" issue kan voorkomen.
De schakelaar is zo geconstrueerd dat deze eerst altijd de nul verbindt, en daarna pas de fases.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:06
agazus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:05:
Weet iemand of deze Sontheimer omschakelaar in een normale groepenkast bijgeplaatst kan worden?
En ook waarom deze omschakelaar het "zwevende nul" issue kan voorkomen?

[Afbeelding]
En past gewoon op een DIN rail. Hij is best breed, je hebt dus wel ruimte nodig.

• bommer
Conrado schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

De schakelaar is zo geconstrueerd dat deze eerst altijd de nul verbindt, en daarna pas de fases.
Is er informatie te vinden waar dat uit blijkt, op de site van de fabrikant zie daar niets overstaan.

• Hi-Shusui
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10-2025
Beste Tweakers,

Ook ik overweeg binnen nu en 6 maanden een Victron systeem aan te gaan schaffen, zelf consumptie verhogen, saldering eraf, beetje handelen, het bekende verhaal.
Waarschijnlijk wordt het de M+ 6K5 of de 8000VA + 48kwh aan batterijen.
Ik een totaal van 66 zonnepanelen verdeeld over alle windrichtingen. Hierdoor heb ik nooit echt een hele hoge piek (bijv. in juni max. 17kw op mijn 3x25 het gaat allemaal prima. Maar wel van s' morgens tot s' avonds zonne-energie.

Het mooiste is deze DC-DC te laden alleen dan moet ik diverse strings gaan aanpassen, en eerlijk gezegd zie ik dat niet zitten.
Ik heb 3x Growatt 3 fasen omvormers in huis hangen, 6000 serie, 7000 serie & 8000 serie.
Ik wil de 7000 serie AC koppelen aan het Victron systeem dit is op zuid 22x 330 wp panelen.
In een noodstroom situatie moet de Victron batterij set met 100% SOC de Growatt kunnen afremmen/ stoppen d.m.v. frequentie verschuiving. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of deze koppeling goed werkt? Of via een ander merk omvormer?
Ik kan namelijk niet vinden wanneer mijn Growatt mindert met leveren en wanneer die uitvalt. Volgens de netcode is 50,2 hz al uitval van de omvormer. Maar zeker weten doe ik het niet.

Kan iemand mij van dergelijke info voorzien, alvast dank!

• Conrado
bommer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:40:
Is er informatie te vinden waar dat uit blijkt, op de site van de fabrikant zie daar niets overstaan.
Ja hoor, moet je even op YouTube zoeken. Er is oa een duitstalige post die dat ook gemeten heeft. De nul loopt iets van 60 msec voor.

• bommer
Conrado schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Ja hoor, moet je even op YouTube zoeken. Er is oa een duitstalige post die dat ook gemeten heeft. De nul loopt iets van 60 msec voor.
Oke, positief. Hij is ook goedkoper dan een Hager omschakelaar 63/80A

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste