De Victron in eilandbedrijf wordt vanuit de NEN gewoon gezien als beveiligingstoestel aangezien het bij overbelasting (lees ook kortsluitstroom) af schakelt en hierop gedimensioneerd is (maximum kortsluitstroom).Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:01:
Ik denk dat het ook goed is om te begrijpen waarom het zelfstandig afschakelen van een multiplus niet voldoende veiligheid biedt, zowel in de context van de norm / regelgeving, als heel concreet in de praktijk wat er dan mis kan gaan, wat is het rest-risico?
Aangezien in het interview verder geen context wordt geschetst kun je weinig anders dan gissen waar deze persoon aan denkt.Waarom noemt die persoon dan dit alternatief, de zelfde persoon die hamert op voldoende kortsluitvermogen?
De normen ('voor bouwen') gaan vrij toegankelijk worden. Zie NEN. Het is ook vrij bizar dat ze niet vrij toegankelijk waren eerlijk gezegd.P.S. NEN1010: 500 euro ex btw damn, (voor de nieuwste 2024 1010 norm) dus als iemand 'op het werk' even 'kan kijken'
Kort door de bocht kun je bijvoorbeeld door een gemeente gehouden worden aan eisen, waarvan verwacht kan worden dat nooit iedereen redelijkerwijs er kennis van kan nemen.
Redelijkerwijs is in deze bijvoorbeeld 'vele duizenden euro's moeten aftikken' om überhaupt van de regels kennis te kunnen nemen voor een niet zo grote DHZ klus.
Nadeel is dat er na vrijgeven ook gezegd kan worden dat je DHZ klus werk gecertificeerd moet worden wat het voor veel mensen tenminste net zo onmogelijk maakt te DHZ-en. Tenzij de keuring maximaal €50 wordt ofzo. Maar dat is extreem wensdenken ben ik bang.
Volgens de norm moet er een beveiligingstoestel zijn; dat is de Victron in eilandbedrijf.bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:06:
Ik denk dat het wat snel door de bocht is.
De Norm zal niet toestaan dat bij kortsluiting de bedoelde beveiligingen (automaten) niet werken.
Daar voldoe je dus aan in eilandbedrijf, omdat de Victron het beveiligingstoestel is.De enige manier tot dusver is gewoon voldoen aan de in de norm gestelde kortsluitstroom.