Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08
Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:01:
Ik denk dat het ook goed is om te begrijpen waarom het zelfstandig afschakelen van een multiplus niet voldoende veiligheid biedt, zowel in de context van de norm / regelgeving, als heel concreet in de praktijk wat er dan mis kan gaan, wat is het rest-risico?
De Victron in eilandbedrijf wordt vanuit de NEN gewoon gezien als beveiligingstoestel aangezien het bij overbelasting (lees ook kortsluitstroom) af schakelt en hierop gedimensioneerd is (maximum kortsluitstroom).
Waarom noemt die persoon dan dit alternatief, de zelfde persoon die hamert op voldoende kortsluitvermogen?
Aangezien in het interview verder geen context wordt geschetst kun je weinig anders dan gissen waar deze persoon aan denkt.
P.S. NEN1010: 500 euro ex btw damn, (voor de nieuwste 2024 1010 norm) dus als iemand 'op het werk' even 'kan kijken' :D
De normen ('voor bouwen') gaan vrij toegankelijk worden. Zie NEN. Het is ook vrij bizar dat ze niet vrij toegankelijk waren eerlijk gezegd.

Kort door de bocht kun je bijvoorbeeld door een gemeente gehouden worden aan eisen, waarvan verwacht kan worden dat nooit iedereen redelijkerwijs er kennis van kan nemen.
Redelijkerwijs is in deze bijvoorbeeld 'vele duizenden euro's moeten aftikken' om überhaupt van de regels kennis te kunnen nemen voor een niet zo grote DHZ klus.

Nadeel is dat er na vrijgeven ook gezegd kan worden dat je DHZ klus werk gecertificeerd moet worden wat het voor veel mensen tenminste net zo onmogelijk maakt te DHZ-en. Tenzij de keuring maximaal €50 wordt ofzo. Maar dat is extreem wensdenken ben ik bang.
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:06:
Ik denk dat het wat snel door de bocht is.
De Norm zal niet toestaan dat bij kortsluiting de bedoelde beveiligingen (automaten) niet werken.
Volgens de norm moet er een beveiligingstoestel zijn; dat is de Victron in eilandbedrijf.
De enige manier tot dusver is gewoon voldoen aan de in de norm gestelde kortsluitstroom.
Daar voldoe je dus aan in eilandbedrijf, omdat de Victron het beveiligingstoestel is.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 20:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Ik mag dus wel een probleem benoemen, zolang ik ook het antwoord weet.
Dat is toch een beetje de essentie van een forum, antwoorden vragen op dingen die je niet weet.
En dan nog weg gezet als zeikerd.
Jammer
Ik denk niet dat mensen je afschilderen als zeikerd. Ik denk dat het probleem voor ons vooral is dat je je claims tot nu toe niet hard kunt onderbouwen. Terwijl de claim verregaande gevolgen kan hebben indien correct.
Ik zou dat niet persoonlijk opvatten, maar als een uitdaging om met die onderbouwing te komen.

En ja, ik begrijp dat als er kortsluiting is in een apparaat en er gaat niet meer dan 16A lopen, dat er niets af schakelt en er brand zal kunnen optreden. Maar in de praktijk schakelt de omvormer dan af omdat die kortsluiting kan detecteren (indirect). Waarom is dat niet afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:03:

[...]
De normen ('voor bouwen') gaan vrij toegankelijk worden. Zie NEN. Het is ook vrij bizar dat ze niet vrij toegankelijk waren eerlijk gezegd.
Wat goed, nog een maandje afwachten dus :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:58
[...]

Dat is toch een beetje de essentie van een forum, antwoorden vragen op dingen die je niet weet.
Jammer
Beste bommer,

veel mensen vinden mij een zeikerd, en als ik later groot ben, en de grootste accu heb van het hele forum dan vind ik dat niet meer erg.
Ik ben van mening dat wij hier vooral met elkaar nadenken over de consequenties van de installatie van een Victron omgeving.
Eerlijk gezegd had ik er niet over nagedacht dat een Island-mode omgeving te weinig vermogen zou kunnen leveren om kortsluiting te laten onderbreken op een installatie automaat. Dank voor het inzicht.

Mijn beperkte ervaring met de NEN (als instituut) heeft me geleerd dat de mensen daar ofwel theoretisch bezig zijn met een onderwerp, of dat ze de producten van hun werkgevers proberen te promoten. Ik beschouw, binnen mijn eigen amateur/consumenten omgeving, de NEN1010 dan ook als leidraad/indicatie/advies maar niet als 'divine book of law'. Een voorbeeld van eerder, ik heb geen roze aarde-balanceer kabels, bij mij zijn ze gewoon groen/geel, in tegenstelling tot wat de NEN1010 dicteert, wellicht op basis van een draad fabrikant die nog wat roze kleurstof over had. (zie eerdere posts rond dit onderwerp voor wat amusement)

Binnen die context is het fijn om samen na te denken over wat onze amateur/consumenten installaties werkelijk veiliger/beter maakt, en ik waardeer jouw input daarin.
Als jij daarbij een andere mening hebt over wat jij veilig vindt en hoe je het wil aanpakken dan respecteer ik dat ook, en ik hoop dat je op een positieve manier blijft meedenken en ontwerpen aan onze gezamenlijke hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:18
@NEN1010 mijn post van gisteren rube in "Het grote Victron ontwerp topic"
En als aanvulling:
Je mag afwijken van de NEN 1010 mits je kunt aantonen dat de installatie minstens hetzelfde veiligheidsniveau biedt als wanneer je de norm zou volgen. Dit betekent dat de installatie:
  • veilig is voor gebruikers (geen risico op brand, elektrocutie, etc.)
  • functioneel betrouwbaar is
  • voldoet aan de eisen van verzekeraars en toezichthouders
De vraag is, is dit door victron voldoende afgedekt (door het automatisch afschakelen) en op de juiste manier aangetoond en gedocumenteerd.
Victron zou hier een aantwoord op moet kunnen gevan dat het of A) niet van toepassing is omdat ABC of b) ja dat hebben ze op een andere manier aangetoond en vastgelegd.

Ik heb zelf nog geen Victron, maar er zijn hier genoeg mensen met Victron spullen ;). Dus als een iemand dat nu gewoon even vraagt, dan moeten we er binnenkort uit zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[...]

Jammer
Ik ben blij met je opmerkingen. Ik leer er weer van. Ik hoop nog meer te leren als iemand uitsluitsel kan geven op basis van de nieuwe norm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Dat het interview iets suggereert, hoeft niet te betekenen dat het ook werkelijk mag.
Exact.
De zin er boven zegt duidelijk, dat je voldoende kortsluitstroom moet hebben. Ik denk dat het een ongelukkige formuliering is.
Hier geldt hetzelfde 'dat het interview iets suggereert'.
Een aardlek doet simpelweg gezegd niets met een sluiting tusssen fase en nul, dat is niet in eens veranderd
Magische korsltuielektronquantumdetectieAI lost dat vast op, want er zit AI in.
Nee je hebt gelijk; aardlek detecteert lek naar aarde en geen overstroom situatie.
Beer070 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:16:
[...]
Ff korte vraag zodat ik de samenvatting goed snap:
_/-\o_ :D Kort antwoord: wat heb je gerookt? ;)
Hermarcel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:16:
Vandaar mijn vraag of iemand de nieuwe nen-1010 hierop kan doorspitten
Ik kan niet zo snel iets vinden wat daar op zou slaan.
V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:21:
Ik blijf het een nonissue vinden. Automaten zijn er om de kabels te beveiligen tegen een kortsluitstroom die vele malen hoger is dan wat de kabel veilig kan hebben.

Maar als er nou kortsluiting is en ik kan niet meer dan 16A leveren. Dan is dat voor de kabel technisch gezien geen probleem.
En ik ben er een beetje klaar mee dat er iemand van horen zeggen en zonder toegang tot de norm zelf de hele tijd zit te zaniken over iets.
Het is wel degelijk een issue. Niet werkende kortsluitbeveiliging, waarbij overstroom beveiliging niet optreedt en er sprake is van behoorlijk vermogen betekent dat de energie wordt omgezet in iets anders zoals hitte. En dan volgt er meestal brand.
blaaspijp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:31:
Ik denk dat ik meer op de lijn zit met v_ger.
Als de maximale stroom onvoldoende is om schade te veroorzaken dan zal de situatie langer voortduren en uiteindelijk een overbelasting veroorzaken op de zekering waardoor deze alsnog afschakelt.
Precies wat ik eerder schreef; de karakteristiek van de automaat. En als je de automaat (en schema) ook nog verstandig dimensioneert dan wordt het probleem nog verder beperkt.
Ik heb dus de beschikking over de nen1010 maar het staat er allemaal niet zo heel concreet in. Ik zal dus heel veel moeten lezen en conclusies moeten trekken.
Tis taaie kost.
Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Uiteindelijk gaat ook dan iedere automaat er uit. De 3-5x kortsluitstroom van de B-karakteristiek, schakelt binnen 0,1 sec, zoals geëist. 2x kortsluitstroom heeft daar zeker 20 sec voor nodig, dat is voor bv de Multi RS wel haalbaar.
Exact.
Jammer
Persoonlijk vind ik het jammer dat je 3x over het door mij aangekaarte feit heen stapt dat in eilandbedrijf de Victron je beveiligingstoestel is volgens NEN 1010:2020+C1:2024, er sprake is van mooie curves én je met doordachte dimensionering (en dat is dus niet alles achter een B16 knallen) extra zekerheden voor je beoogde doel kan behalen.
rube schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:12:
@NEN1010 mijn post van gisteren rube in "Het grote Victron ontwerp topic"
En als aanvulling:
Je mag afwijken van de NEN 1010 mits je kunt aantonen dat de installatie minstens hetzelfde veiligheidsniveau biedt als wanneer je de norm zou volgen. Dit betekent dat de installatie:
  • veilig is voor gebruikers (geen risico op brand, elektrocutie, etc.)
  • functioneel betrouwbaar is
  • voldoet aan de eisen van verzekeraars en toezichthouders
De vraag is, is dit door victron voldoende afgedekt (door het automatisch afschakelen) en op de juiste manier aangetoond en gedocumenteerd.
Victron zou hier een aantwoord op moet kunnen gevan dat het of A) niet van toepassing is omdat ABC of b) ja dat hebben ze op een andere manier aangetoond en vastgelegd.
Hetzelfde geldt voor de Victron als voor installatieautomaten en zekeringen; 'volgens de normen'. Bottom line: de Victron is gedimensioneerd op kunnen afschakelen van kortsluitstroom ruim binnen de 'B-karakteristiek' tijd.
Ik heb zelf nog geen Victron, maar er zijn hier genoeg mensen met Victron spullen ;). Dus als een iemand dat nu gewoon even vraagt, dan moeten we er binnenkort uit zijn toch?
Ik denk dat Victron het wel grappig vindt als ik dit zou vragen voor de Vicrton Atlas Combi (30 jaar?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:33
Jammer
Dat waardeoordeel is niet van mij afkomstig en waardeer je opmerking.

Echter, je komt de discussie binnen, benoemd een probleem, doet je voor als grote expert op dat gebied en gebruikt hele grote woorden als 'onverzekerd'.
Als iedereen dan doorvraagt - kijk even hoeveel posts we al verder zijn - blijft je 'hangen' op één onderdeel van de NEN1010 zonder dat je een helder beeld van de normering met betrekking tot het hele veiligheidsmechanisme in eilandbedrijf hebt.

Dat had je ook anders kunnen aanvliegen, denk ik dan :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 19:53
Ik gooi hier even wat citaten van de NEN 1010:2020+C1:2024 nl in mbt kortsluitstromen. Aan jullie om te bepalen wat er nu nodig is.
432 Eigenschappen van beveiligingstoestellen
Beveiligingstoestellen moeten van het geschikte type zijn zoals aangegeven in 432.1 t/m 432.3.
[nlb>OPMERKING Het is nodig er rekening mee te houden dat bij gelijkstroom de kenmerken van een
beveiligingstoestel anders zijn dan bij wisselstroom.<nlb]

432.1 Toestellen voor beveiliging tegen zowel overbelastings- als kortsluitstroom
Met uitzondering van het bepaalde in 434.5.1 moeten toestellen die beveiligen tegen zowel overbelastings- als kortsluitstroom, in staat zijn elke overstroom t/m de te verwachten kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geïnstalleerd, af te schakelen en, voor een vermogensschakelaar, in te schakelen. Deze toestellen moeten voldoen aan de eisen in 433.1 en 434.5. Voorbeelden van deze toestellen zijn:
— vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging;
— vermogensschakelaars gecombineerd met smeltveiligheden;
— smeltveiligheden met gG-smeltpatronen.
OPMERKING 1 De smeltveiligheden bestaan uit alle delen die het volledige beschermingsmiddel vormen.
OPMERKING 2 Deze bepaling sluit het gebruik van andere beveiligingstoestellen niet uit, op voorwaarde dat
aan de eisen uit 433.1 en 434.5 wordt voldaan.

432.2 Toestellen uitsluitend voor beveiliging tegen overbelastingsstroom
Toestellen die uitsluitend beveiligen tegen overbelastingsstroom, moeten voldoen aan de eisen uit rubriek 433 en mogen een afschakelcapaciteit hebben die kleiner is dan de te verwachten kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geïnstalleerd.
OPMERKING 1 Deze toestellen hebben in het algemeen een uitschakeltijd die kleiner wordt naarmate de
stroom toeneemt (afhankelijke stroom-tijdkarakteristiek).
OPMERKING 2 Smeltveiligheden van het type aM beveiligen niet tegen overbelasting

432.3 Toestellen uitsluitend voor beveiliging tegen kortsluitstroom
Een toestel dat uitsluitend beveiligt tegen kortsluitstroom, moet op plaatsen zijn geïnstalleerd waar beveiliging tegen overbelasting op een andere wijze wordt gewaarborgd of waar deze volgens bepaling 433 achterwege mag blijven. Een dergelijk toestel moet in staat zijn elke kortsluitstroom t/m de te verwachten kortsluitstroom af te schakelen en, voor een vermogensschakelaar, in te schakelen. Een dergelijk toestel moet voldoen aan de eisen uit rubriek 434. Voorbeelden van deze beveiligingstoestellen zijn:
— vermogensschakelaars met alleen kortsluitbeveiliging;
— smeltveiligheden met gM- of aM-smeltpatronen.

432.4 Kenmerken van beveiligingstoestellen
De uitschakelkarakteristieken van beveiligingstoestellen tegen overstroom moeten overeenkomen
met die als gespecificeerd in, bijvoorbeeld, de (NEN-)(EN-)IEC 60898-reeks, NEN-EN-IEC 60947-2,
NEN-EN-IEC 60947-6-2, [C1>EN-EN-IEC 61009-1, NEN-EN 61009-2-1<C1], NEN-HD-IEC 60269-2,
NEN-HD-IEC 60269-3, NEN-EN-IEC 60269-4 of NEN-EN-IEC 60947-3.
OPMERKING Dit sluit het gebruik van andere toestellen niet uit, mits hun stroom-tijdkarakteristieken een beveiliging waarborgen die gelijkwaardig is.

433.2 Plaats van beveiligingstoestellen tegen overbelasting
433.2.2 Het beveiligingstoestel tegen overbelasting van de leiding mag op een plaats in het verdere verloop van de leiding zijn opgenomen, mits in het leidinggedeelte tussen het punt waar een overgang is (in nominale kerndoorsnede, in leidingsoort of -constructie, in installatiemethode of combinatie hiervan), en de plaats waar het beveiligingstoestel is aangebracht, geen aftakkingen of contactdozen zijn aangebracht en minimaal aan een van de volgende twee voorwaarden is voldaan:
a) het leidinggedeelte is beveiligd tegen kortsluitstroom overeenkomstig de eisen in rubriek 434 of
b) het leidinggedeelte is niet langer dan 3 m, is zo aangelegd dat de kans op kortsluiting gering is en op
zodanige wijze geïnstalleerd dat het risico op brand of gevaar voor personen tot een minimum
wordt beperkt (zie ook 434.2.1).
OPMERKING Voor aanleg overeenkomstig a), zie ook figuur 43.C.1. Voor aanleg overeenkomstig b), zie ook figuur 43.C.2

433.3 Achterwege laten van beveiligingstoestellen tegen overbelasting
433.3.1 Algemeen
Beveiligingstoestellen tegen overbelasting hoeven niet te zijn aangebracht:
b) Voor een leiding die waarschijnlijk geen overbelastingsstroom zal voeren, op voorwaarde dat deze leiding is beveiligd tegen kortsluitstroom overeenkomstig de eisen uit rubriek 434 en dat er geen aftakkingen of contactdozen zijn aangebracht;

434 Beveiliging tegen kortsluitstroom
In deze norm wordt uitsluitend rekening gehouden met kortsluiting tussen geleiders van dezelfde stroomketen.
434.1 Bepaling van de te verwachten kortsluitstromen
De te verwachten kortsluitstroom moet worden bepaald voor elk relevant punt van de installatie. Dit kan gebeuren door berekening of meting.
OPMERKING De te verwachten kortsluitstroom op het voedingspunt kan worden verkregen van de voedingsvoorziening

434.5 Kenmerken van beveiligingstoestellen tegen kortsluitstroom
Elk beveiligingstoestel tegen kortsluitstroom moet voldoen aan de eisen in 434.5.1.

434.5.1 De toegekende afschakelcapaciteit mag niet minder zijn dan de hoogste te verwachten kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geïnstalleerd, uitgezonderd daar waar de volgende
alinea van toepassing is.

Een lagere toegekende afschakelcapaciteit is toegelaten indien een ander beveiligingstoestel met toereikende afschakelcapaciteit is voorgeschakeld aan de voedende zijde. In dat geval moeten de eigenschappen van de beveiligingstoestellen zo op elkaar zijn afgestemd dat de door de twee beveiligingstoestellen doorgelaten energie wordt beperkt tot een waarde waarbij aan de belastingszijde van het beveiligingstoestel geen beschadigingen ontstaan, net zomin als aan de door de toestellen beveiligde leidingen.
OPMERKING 1 In bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn voor het toestel aan de belastingszijde rekening te houden met andere kenmerken, zoals dynamische krachten en boogenergie. Het wordt aanbevolen om details van deze kenmerken die nodig zijn voor het onderling afstemmen, op te vragen bij de fabrikant van de desbetreffende toestellen.
OPMERKING 2 Technische gegevens voor de keuze van beveiligingstoestellen aangaande selectiviteit kan
worden opgevraagd bij de fabrikant.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
Impossibl3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:53:
Ik gooi hier even wat citaten van de NEN 1010:2020+C1:2024 nl in mbt kortsluitstromen. Aan jullie om te bepalen wat er nu nodig is.
Aangezien in eilandbedrijf (waar de discussie over gaat) de Victron het beveiligingstoestel is (432.1 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging') waar we het over hebben, zijn in deze context 432.2, 432.3, 433.2 en 433.3 niet relevant en ontbreekt de gerefereerde 433.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:34
Ersus schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:56:
[...]
Een beknopte reactie;

Met de multiplus S99 firmware kun je het met een enkele 5x 10mm2 voedingskabel realiseren.

Wat wel even een uitdaging wordt is de afstand voor de CT klemmen. 27m kan ik bevestigen dat het werkt met utp cat 5e kabel. Wel niet parallel aan de AC kabel leggen.
Bedankt voor deze aanwijzing, die kende ik nog niet! Ik lees wel in deze handleiding dat de afstand max 20 meter mag zijn:
MultiPlus-II eenheden en accu's kunnen tot 20 meter van de hoofdverdeler worden geplaatst zonder dat er bekabeling heen en weer hoeft te lopen.
Ik kom in het gunstigste geval aan zo'n 35 meter, hoewel ik liever wat marge in de berekening hou. Verder zie ik dat de Ziehl UFR1001E ook maarzo 500 euro kost, wat ongeveer gelijk staat aan de kosten van de extra kabel. Op zich vind ik het een elegante oplossing, maar of het zoveel meerwaarde biedt?

Wat betreft de MultiPlus twijfelde ik nog aan de 8 of 10, maar zoals je zegt is wat overdimensioneren niet verkeerd. Qua accu capaciteit laat ik me nog leiden door wat nuttig maar ook nodig is om aan de gewenste c waarde te komen, maar met ons dag-verbruik van gemiddeld 50 KwH zou dat een goede indicator kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door born2tweak op 15-10-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Dat waardeoordeel is niet van mij afkomstig en waardeer je opmerking.

Echter, je komt de discussie binnen, benoemd een probleem, doet je voor als grote expert op dat gebied en gebruikt hele grote woorden als 'onverzekerd'.
Als iedereen dan doorvraagt - kijk even hoeveel posts we al verder zijn - blijft je 'hangen' op één onderdeel van de NEN1010 zonder dat je een helder beeld van de normering met betrekking tot het hele veiligheidsmechanisme in eilandbedrijf hebt.

Dat had je ook anders kunnen aanvliegen, denk ik dan :)
Gelukkig kunnen we dus nu vanaf half November zelf lezen. Wat ze er overzeggen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:11:
[...]
Aangezien in eilandbedrijf (waar de discussie over gaat) de Victron het beveiligingstoestel is (432.1 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging') waar we het over hebben, zijn in deze context 432.2, 432.3, 433.2 en 433.3 niet relevant en ontbreekt de gerefereerde 433.1.
Scherp bij deze.
433 Beveiliging tegen overbelastingsstroom
433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen
De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom beschermen, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen.

IB ≤ In ≤ IZ (43.1)
I2 ≤ 1,45 × IZ (43.2)

waarin:
IB is de ontwerpstroom van die stroomketen;
IZ is de continue hoogste toelaatbare stroom van de leiding (zie rubriek 523);
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel;
OPMERKING 1 Bij instelbare beveiligingstoestellen is de toegekende stroom In de ingestelde stroom.
I2 is de overeengekomen aanspreekstroom; de stroom die binnen de afgesproken tijdsduur het doeltreffend aanspreken van het beveiligingstoestel veroorzaakt.

De overeengekomen aanspreekstroom I2 moet worden opgegeven door de fabrikant of wordt gegeven in de productienorm.

In een aantal gevallen wordt bij toepassing van deze bepaling geen beveiliging verkregen, bijvoorbeeld
bij een langdurige overstroom die kleiner is dan I2. In dergelijke gevallen zou moeten worden
overwogen om een leiding te kiezen met een grotere kerndoorsnede.

OPMERKING 2 IB is de ontwerpstroom door de fasen, of is de stroom door de nulleiding indien de derde harmonische in de fasestroom resulteert in een nulstroom die groter is dan de fasestroom.
OPMERKING 3 De stroom die doeltreffend aanspreken van het beveiligingstoestel binnen de opgegeven tijd veroorzaakt, kan ook It of If worden genoemd, afhankelijk van de productnorm. Zowel It als If zijn meervouden van In en aandacht behoort te worden geschonken aan de correcte weergave van waarden en indices.
OPMERKING 4 Zie bijlage 43.B voor een voorbeeld van voorwaarden (1) en (2) van 433.1.
OPMERKING 5 Ontwerpstroom IB kan worden beschouwd als een actuele stroom Ia na toepassing van de gelijktijdigheidsfactor. Zie rubriek 311.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:51
The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:11:
[...]
Nieuwsgierig geworden omdat ik me niet voor kan stellen dat thuisbatterijen niet aan de veiligheidseisen voldoen maar ook om voor mezelf de gedachtengang van de normcommissie beter te begrijpen ben ik er ook even in gedoken.

In het kort komt het er op neer dat bij normaal netgekoppeld bedrijf je vertrouwt op je automaten en in eilandbedrijf vertrouw je op de beveiliging van je omvormers.

korte uitleg:
Het voor ons relevante hoofdstuk 8 (prosumer) is (nog) niet opgenomen in de algemene uitgave van NEN 1010. Het noemt twee situaties die in het ontwerp meegenomen moeten worden; de maximale kortsluitstroom (netgekoppeld) en minimale kortsluitstroom (eilandbedrijf). Bij de minimale afschakelstroom wordt ook gesproken over een toestel voor kortsluitbeveiliging (precies zoals jij het al een aantal keren genoemd hebt). De minimale kortsluitstroom is van belang voor het instellen van de afschakelniveau van het beveiligingstoestel. En dit beveiligingstoestel plaats je aan het begin van de stroomketen. Komt er dus op neer dat de beveiliging van de Victron voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Bravo

Second Best

Hier een toelichting van de NEN op eilandbedrijf en hoe dit volgens hen veilig genoeg zou kunnen worden gerealiseerd.
Volgens mij zit de genoemde nul-aarde verbinding in de meeste offgrid omvormers, moet je alleen wat meer aardlekautomaten/-schakelaars installeren om voldoende veilig te worden.
Let wel: 80% van de voorkomende foutstromen worden hiermee afgedekt (fase-aarde), de fase-fase of fase-nul niet met deze oplossing.

edit: Wat verder in het filmpje (37:00) worden kortsluitingen besproken, dan wordt gekeken naar de lokale opwekkende omvormer en wat deze maximaal kan leveren. In het geval van een B16 zou er 80A nodig moeten zijn, terwijl de omvormer maximaal 60A piekvermogen kan leveren, dan gaat de omvormer uit. Dit wordt een niet NEN1010 conforme oplossing genoemd.
Oplossing: tweerichting automaten.

[ Voor 28% gewijzigd door Bravo op 15-10-2025 11:59 . Reden: toevoeging interne kortsluiting ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
BernieW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

korte uitleg:
Het voor ons relevante hoofdstuk 8 (prosumer) is (nog) niet opgenomen in de algemene uitgave van NEN 1010.
Je bedoeld deel 8? Want deze is inderdaad niet opgenomen in de algemene uitgave van NEN 1010 maar al wel beschikbaar en moet als onderdeel van NEN 1010 worden gezien.

In het voorwoord staat:
Voorwoord
In het kader van de energietransitie is het nodig geworden om op installatieniveau een tweetal aspecten te behandelen, te weten het energierendement van een installatie en installaties die zowel energie verbruiken als energie kunnen opwekken. Deze aspecten zijn verdeeld over drie delen:
Deel 8-1 (energierendement),
Deel 8-2 (prosumentinstallaties) en
Deel 8-3 (bedrijfsvoering van prosumentinstallaties).

Deel 8 van NEN 1010 is gebaseerd op de Europese HD 60364-8 voor delen 8-1 en 8-2, en op de internationale IEC/TS 60364-8-3 voor deel 8-3. Delen 8-1 en 8-2 hebben normatieve status, deel 8-3 heeft de status van NPR (Nederlandse praktijkrichtlijn).

Omdat deze delen van NEN 1010 aan snelle verandering onderhevig zijn, is ervoor gekozen om vooralsnog deze delen niet te integreren met delen 1 t/m 7, maar als een apart deel uit te geven. Daardoor is het mogelijk de herziening van deel 8 sneller te laten verlopen dan van delen 1 t/m 7.

Deel 8 maakt verder gewoon deel uit van NEN 1010. Dat houdt onder meer in dat hoofdstukken in deel 7 Bepalingen voor bijzondere installaties en bijzondere ruimten en omgevingen de inhoud van deel 8 op dezelfde manier kunnen vervangen en/of aanvullen als in de delen 1 t/m 6.

Er is voor gekozen om in deel 8 niet dezelfde nummering toe te passen als in HD 60364-8 en IEC 60364-8, maar om de nummering van NEN 1010 delen 1 t/m 7 voort te zetten. Dat betekent dat van elke rubriek het nummer begint met de identificatie van het deel waarin de rubriek is opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
_/-\o_ :D Kort antwoord: wat heb je gerookt? ;)
kort is een relatief begrip, ik schiet wel eens uit in mijn gedachten. :)
Het antwoord had ook 42 kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Beer070 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

kort is een relatief begrip, ik schiet wel eens uit in mijn gedachten. :)
Het antwoord had ook 42 kunnen zijn.
Dang, dat is ook het antwoord op alles! ;)

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:44:
Hier een toelichting van de NEN op eilandbedrijf en hoe dit volgens hen veilig genoeg zou kunnen worden gerealiseerd.

[YouTube: Webinar NEN1010 12 mei 2021]

Volgens mij zit de genoemde nul-aarde verbinding in de meeste offgrid omvormers, moet je alleen wat meer aardlekautomaten/-schakelaars installeren om voldoende veilig te worden.
Let wel: 80% van de voorkomende foutstromen worden hiermee afgedekt (fase-aarde), de fase-fase of fase-nul niet met deze oplossing.

edit: Wat verder in het filmpje (37:00) worden kortsluitingen besproken, dan wordt gekeken naar de lokale opwekkende omvormer en wat deze maximaal kan leveren. In het geval van een B16 zou er 80A nodig moeten zijn, terwijl de omvormer maximaal 60A piekvermogen kan leveren, dan gaat de omvormer uit. Dit wordt een niet NEN1010 conforme oplossing genoemd.
Deze heb ik ook gezien en met de twee richting automaten bedoelen ze een automaat met verschillende karaktiristiek in dan uit.
Bijv een B in en een A uit, alleen dat werkt dus dan altijd, als je de load compleet achter de AC out1 zet.
Dan heb je dus altijd A karakteristiek. Vraag is of dat wenselijk is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Blijkbaar moeten we een ander hoofdstuk lezen als het om batterij systemen gaat. Ik zal hier vanavond weer eens induiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/172_EjwyQ9IFwUCXj0JGyuy054s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk41EF45SSkG6J53yGIMC6Vy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Deze heb ik ook gezien en met de twee richting automaten bedoelen ze een automaat met verschillende karaktiristiek in dan uit.
Bijv een B in en een A uit, alleen dat werkt dus dan altijd, als je de load compleet achter de AC out1 zet.
Dan heb je dus altijd A karakteristiek. Vraag is of dat wenselijk is.
Kun je toelichten waarom je twijfelt of in één richting een 'gevoeligere' karakteristiek toepassen onwenselijk zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

blaaspijp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:45:
Blijkbaar moeten we een ander hoofdstuk lezen als het om batterij systemen gaat. Ik zal hier vanavond weer eens induiken.

[Afbeelding]
Ben zelf wel benieuwd naar 551.7.4 maar mijn oog valt ook op die brandveiligheid sectie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@blaaspijp volgens mij is dat niet het correcte hoofdstuk. Als ik in de NEN kijk is hoofdstuk 551.7 Aanvullende bepalingen voor installaties waarin de opwekeenheid parallel aan het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet mag werken.

Daarnaast als ik kijk naar de sub paragraven dan komen de kopjes van ChatGPT niet overeen met de invulling zoals opgeschreven in de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ik ga vanavond in de buurt van hoofdstuk 55 zoeken naar de juiste info uit de nen1010.
Alleen helpt chatgpt wel met waar ik (ongeveer) moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Ben zelf wel benieuwd naar 551.7.4 maar mijn oog valt ook op die brandveiligheid sectie....
551.7.4 Wanneer een opwekeenheid is bedoeld om parallel in bedrijf te zijn met het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet, moeten middelen worden voorzien om de opwekeenheid automatisch van het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet los te koppelen zodra de netvoeding wegvalt of de spanning of de frequentie aan de voedingsklemmen afwijkt van de voor normale voeding overeengekomen waarden.

Het type van de beveiliging alsmede de gevoeligheid en de aanspreektijden zijn afhankelijk van de
beveiliging van het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet en moeten met de netbeheerder worden overeengekomen.

Bij aanwezigheid van statische omvormers moet afschakeling plaatsvinden aan de belastingszijde van de statische omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woody600
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-10 20:48
Ik ben aan het kijken om huidige SB5.0 (5kW omvormer; 5,2kW panelen, max opbrengst in zomer 3,5kW) te wijzigen naar hybride omvormer van 5KVA.

Ik zou mijn bestaande zonnepanelen dan ook van AC solar naar DC solar brengen en 10-15kWH batterijen toevoegen.

Doel is zelfverbruik te verhogen + zonnepanelen laten genereren terwijl grid down is.

Nu zou ik dit met zowel Easysolar II of Multiplus II + MPPT te kunnen. Dus een geïntegreerde oplossing of meerdere losse componenten.

Is er een advies/voorkeur voor een van de 2 systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bedankt, gaat niet echt over het onderwerp waar nu de discussie over was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56
Grappig genoeg heb ik ook wel eens meegemaakt dat het grid waarschijnlijk de kortsluitstroom ook niet meer kon leveren/ Toen een graaf machine een kabel flink beschadigd had in m'n buurt ging bijna alles in mijn huis ging uit, behalve een TV waar een laptop aanhing.

De switching power supply van de TV bleeft de TV blijkbaar voeden en toen ik de aansluitkabel van de TV voelde was deze warm (waarschijnlijk omdat er een hoger amperage door ging). Ik heb alles maar uitgezet. Ik heb toen gemeten wat de spanning was en die bleek te schommelen tussen dfe 130 en 170V.

Dit soort uitzonderlijke situaties geven wel aan dat de NEN belangrijk is om te volgen omdat deze rekening probeerd te houden met de uitzonderingssituaties die je niet altijd zelf kan voorzien. Ik wou voor de Victron 6k5 gaan, die kan 11kW leveren voor 1 minuut als piek. Kortsluitstroom kan ik niet zo snel vinden maar 11000W / 230V is 47 Ampere. De uitschakelcurve van een B of zelfs C en D 16A zekering zou dan tussen de 1 en 60 seconden vallen en getriggered moeten worden.

De uitschakelcurve van de zekering dus maar in de gaten houden en dus liever een B. Je wilt niet dat er voor een minuut lang 47 Ampere gaat lopen in een apparaat wat minder dan 16 aan kan.

Toby van zonnenpanelensuper had ook een schema van zijn installtie omschakelkast online staan. Daar wordt ook dubbel in gezekerd meende ik te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:44:

[YouTube: Webinar NEN1010 12 mei 2021]

In die webinar (slide 44 & 45) wordt voorbij gegaan aan de mogelijkheid dat het opwekkende apparaat een schakeling bevat, zodat het effectief een beveiligingstoestel is. Wederom, de Victron is een beveiligingstoestel volgens 432.1 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging'.
Dit kan inderdaad als beveiligingstoestel worden toegepast in een situatie waar nog geen beveiligingstoestel is opgenomen. Of ook als extra zekerheid om risico's bij 'edge cases' te beperken zoals vervanging van het 'veilige' apparaat door 1 die niet kan optreden als beveiligingstoestel tegen kortsluiting.
Impossibl3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:55:
@blaaspijp volgens mij is dat niet het correcte hoofdstuk. Als ik in de NEN kijk is hoofdstuk 551.7 Aanvullende bepalingen voor installaties waarin de opwekeenheid parallel aan het openbare of een daarmee vergelijkbaar verdeelnet mag werken.
@blaaspijp Inderdaad, 551.7 gaat niet over batterijsystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Kun je toelichten waarom je twijfelt of in één richting een 'gevoeligere' karakteristiek toepassen onwenselijk zou kunnen zijn?
Je zou dan bij apparaten met een hoge inschakelstroom, zoals een warmtepomp.
Kunnen hebben dat deze automaat er uitgaat.
Je plaatst deze ook op de AC out 2
In geval van een MP gaat je inkomende voeding natuurlijk op de AC in. Maar de man in het nen filmpje heeft het niet over een specifiek merk omvormer.
Ik vond dat in eerste instantie ook een mooie oplossing,
Alleen doet deze automaat dus altijd die A-karaktiristiek.

Het zou mooi zijn als dit pas gebeurt bij uitval van het grid.
Daar op heb ik door gedacht, LET OP! Dit is niet een beveiliging toestel zoals bedoeld in de NEN1010
Iemand anders noemde de Multiplus ook een beveiligingstoestel voor een stroomkring.
Volgens mij bedoeld de NEN1010 dat iedere groep in een verdeler een aparte stroomkring is en dat een beveilings toestel daar voor een installatie(aardlek)automaat is.

Nu een oplossing die ik bedacht heb is het gebruik van een stroommeetomvormer (wago 857-550) hier sluit je een ct-klem op aan. De 857-550 heeft een instelbare alarm drempel met uitgang. Hiermee laat je installatierelais afvallen die de fases schakelen van de omvormers. Als je 3 extra relais meeneemt in deze kring kun je het afvallen onderbreken zolang er dus gridspanning is. Dit alles is niet goedkoop, ik denk een kleine 1000 euro, maar goed MP 48/10000 kost al bijna 1000 euro meer dan een MP 48/5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik kies in mijn oplossing bewust voor afschakelen via relais. En niet bijv de remote ingang van de multi’s
Ik heb net het filmpje van Harold Halewijn nog even bekeken. De kortsluitstroom die hij meet van de 5K is hoger (110A) dan ik verwachten.
Wat mij wel tegen viel is de beveiliging van de Multi’s, geen harde uitschakeling en deze reset zich ook nog eens 2x voor dat het definitief klaar is.
Om dit nou een beveiligingstoestel te noemen, ik heb mijn bedenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Je zou dan bij apparaten met een hoge inschakelstroom, zoals een warmtepomp.
Kunnen hebben dat deze automaat er uitgaat.
Je plaatst deze ook op de AC out 2
In geval van een MP gaat je inkomende voeding natuurlijk op de AC in. Maar de man in het nen filmpje heeft het niet over een specifiek merk omvormer.
De man in het filmpje gaat er op slide 44 ook voor het gemak even van uit dat de hoofdschakelaar D40 uitstaat en er zo eilandbedrijf ontstaat. De discussie begon natuurlijk met 'het net valt uit' en dan in eilandbedrijf. Dan is die D40 nog gewoon in bedrijf. Sowieso dus al een andere situatie dan zijn voorbeeld.

Dit vooral voor de meelezer die alle andere eerdere discussies en oplossingen over omschakelen even niet lezen.
Ik vond dat in eerste instantie ook een mooie oplossing,
Alleen doet deze automaat dus altijd die A-karaktiristiek.

Het zou mooi zijn als dit pas gebeurt bij uitval van het grid.
Daar op heb ik door gedacht, LET OP! Dit is niet een beveiliging toestel zoals bedoeld in de NEN1010
Iemand anders noemde de Multiplus ook een beveiligingstoestel voor een stroomkring.
Ik voel me aangesproken.
Volgens mij bedoeld de NEN1010 dat iedere groep in een verdeler een aparte stroomkring is en dat een beveilings toestel daar voor een installatie(aardlek)automaat is.
Als ze dat bedoelen moeten ze de norm even opnieuw formuleren. Wat als beveiligingstoestel wordt gezien is nu al ge-quote uit de recente norm:
Voorbeelden van deze toestellen zijn:
— vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging;
— vermogensschakelaars gecombineerd met smeltveiligheden;
— smeltveiligheden met gG-smeltpatronen.
OPMERKING 1 De smeltveiligheden bestaan uit alle delen die het volledige beschermingsmiddel vormen.
OPMERKING 2 Deze bepaling sluit het gebruik van andere beveiligingstoestellen niet uit, op voorwaarde dat
aan de eisen uit 433.1 en 434.5 wordt voldaan.
En zoals al eerder beschreven valt die Victron in die eerste 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging'. Het is alleen een beetje een uit de kluiten gewassen exemplaar.
Nu een oplossing die ik bedacht heb is het gebruik van een stroommeetomvormer (wago 857-550) hier sluit je een ct-klem op aan. De 857-550 heeft een instelbare alarm drempel met uitgang. Hiermee laat je installatierelais afvallen die de fases schakelen van de omvormers. Als je 3 extra relais meeneemt in deze kring kun je het afvallen onderbreken zolang er dus gridspanning is. Dit alles is niet goedkoop, ik denk een kleine 1000 euro, maar goed MP 48/10000 kost al bijna 1000 euro meer dan een MP 48/5000
In principe hoeft dit alleen in de kringen waar je niet het juiste beveiligingstoestel kan toepassen. Waar je al max Bx of Ax hebt toegepast is het niet nodig of als er een andere voorziening is. De x moet dan gedimensioneerd zijn op wat de omvormer kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
De man in het filmpje gaat er op slide 44 ook voor het gemak even van uit dat de hoofdschakelaar D40 uitstaat en er zo eilandbedrijf ontstaat. De discussie begon natuurlijk met 'het net valt uit' en dan in eilandbedrijf. Dan is die D40 nog gewoon in bedrijf. Sowieso dus al een andere situatie dan zijn voorbeeld.

Dit vooral voor de meelezer die alle andere eerdere discussies en oplossingen over omschakelen even niet lezen.

[...]
Ik voel me aangesproken.

[...]
Als ze dat bedoelen moeten ze de norm even opnieuw formuleren. Wat als beveiligingstoestel wordt gezien is nu al ge-quote uit de recente norm:

[...]

En zoals al eerder beschreven valt die Victron in die eerste 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging'. Het is alleen een beetje een uit de kluiten gewassen exemplaar.

[...]
In principe hoeft dit alleen in de kringen waar je niet het juiste beveiligingstoestel kan toepassen. Waar je al max Bx of Ax hebt toegepast is het niet nodig of als er een andere voorziening is. De x moet dan gedimensioneerd zijn op wat de omvormer kan leveren.
100% eens dat de uitleg en duidelijkheid in de norm(en) zeker beter kunnen. Er is vaak te veel ruimte voor interpretaties.

Het was zkr niet de bedoeling om mensen aan te spreken, ik interpreteer het anders. Dat wilde ik aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Om het voor mijzelf beter te begrijpen een aantal reacties/vragen:
In die webinar (slide 44 & 45) wordt voorbij gegaan aan de mogelijkheid dat het opwekkende apparaat een schakeling bevat, zodat het effectief een beveiligingstoestel is. Wederom, de Victron is een beveiligingstoestel volgens 432.1 'vermogensschakelaars met overbelastings- en kortsluitbeveiliging'.
Net daarvoor refereert hij naar een SMA (slide 42), waarbij hij aangeeft dat de halfgeleiders zorgen voor de afschakeling bij overbelasting, uit zelfbescherming. Om vervolgens aan te geven dat dit niet conform NEN1010 is.
Vraag: Is dit niet NEN1010 proof omdat de afschakeling niet selectief is omdat niet de overstroombeveiliging van het toestel tript, maar omdat de netvoeding (de victron(s) in ons geval) uitvalt?
Dan is het niet de veiligheid die niet gehaald wordt, maar de beschikbaarheid die de NEN1010 graag wil zien.
The Lord schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
Als het net uitvalt, dan schakelt de Victron toch om naar eilandbedrijf, gaat de schakelaar die N en PE verbindt dicht aan de outputzijde en heb je effectief door eilandbedrijf niets meer te maken met de D40?

[...]
Ik voel me aangesproken.

[...]

[...]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Hierbij een overzicht van de hoofdstukken, ik ga de inhoud van de hoofdstukken niet als screenshot delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqdXRHMriHd9A_1RZPPr44jM4y8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sFBCab4lYJRUEEySrJYEqRqZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D9QACyDTjxKDcIAgccSlfPwrJI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kx2YSqKfE3CnXw4SoTxYBUSM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/621f8ZBV19KwhuV-IlB-8NogXpE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2x95kQJCZIMyeksBjUJG6ZzV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNbGKXBRA1Dit85i932u6ZgZJ_Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XGl5YCR3emQZ2RUANwvv7P4f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GutR3O9nApAAR38J6B_yNpv8zZw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4xacRYbCBIQdRHjQYmvVaLVg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4wYLtc9mASP6qa_8-eOL-0OkUs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2Zk839EV2NL7DMlrlebkhxvr.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep30hR1rGdICb3tpRIQ-LvtAlL4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/88RCY8jAvm17V181EkDrPGtO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaHZsMwXe2YD9XY75xuVpYVYL58=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lmuhOL0so7x1GbCvhZgbggJN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vA2Yrntzo2opOk67z_PjGYrSIM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7992n2078sQUp9uya3kXlAxT.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K8Xj59MqrNFNa5IbHyvxPpvkO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yBJkn5m7ROwnMypD8OvMNLmX.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Vanaf 17 November wirdt de NEN1010 vrijgegeven voor iedereen. En nog meer normen.
https://www.nen.nl/nieuws...an-goedkopere-woningbouw/
https://www.nen.nl/media/...bl_normen_incl_namen_.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik ben overigens benieuwd waar de piek vandaan komt die Harold in zijn filmpje meet.
Dat is 25kw, ik denk uit de condensatoren.

En zei het eerder al, de victron beveiliging reset weer na 30 sec en pas na 3 definitief uit
Dat is misschien niet voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 15-10-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:36
sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Zolang er on-grid gewerkt wordt is de frequentie afkomstig van het net. Deze is en blijft dan 50Hz. Bij off-grid wordt de frequentie door de MP bepaald en dan kan er frequentie verschuiving plaats vinden. In on-grid situatie kan de PV productie dus NIET beperkt worden middels de frequentie!
Klopt, ik heb volgens mij ook niet anders beweert ;)
Vraag is uiteraard dan wel of je bij on-grid dit wil beperken. Ik tenminste (nog) niet.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
format5 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:
[...]

Klopt, ik heb volgens mij ook niet anders beweert ;)
Vraag is uiteraard dan wel of je bij on-grid dit wil beperken. Ik tenminste (nog) niet.
Als je de uitspraak doet dat de PV productie gelimiteerd kan worden zonder een Gateway Metered dan is deze toevoeging wel van belang he! Of je het op dit moment wel of niet wil toepassen is een andere discussie. Je legt een systeem niet aan voor alleen de korte termijn.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
format5 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:
Mag ik je vragen wat je met een batterij systeem wilt bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

born2tweak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor deze aanwijzing, die kende ik nog niet! Ik lees wel in deze handleiding dat de afstand max 20 meter mag zijn:

[...]

Ik kom in het gunstigste geval aan zo'n 35 meter, hoewel ik liever wat marge in de berekening hou. Verder zie ik dat de Ziehl UFR1001E ook maarzo 500 euro kost, wat ongeveer gelijk staat aan de kosten van de extra kabel. Op zich vind ik het een elegante oplossing, maar of het zoveel meerwaarde biedt?

Wat betreft de MultiPlus twijfelde ik nog aan de 8 of 10, maar zoals je zegt is wat overdimensioneren niet verkeerd. Qua accu capaciteit laat ik me nog leiden door wat nuttig maar ook nodig is om aan de gewenste c waarde te komen, maar met ons dag-verbruik van gemiddeld 50 KwH zou dat een goede indicator kunnen zijn.

De Ziehl is erg duur, absoluut! een dubbele kabel zou ook hier goedkoper zijn geweest alleen ging dat niet met 8kVA in Parallelle opstelling omdat je dan die interne relais niet kan gebruiken. Ik had aan het begin meteen de 15kVA moeten aanschaffen. 8kVA kom je niet zo snel kwijt daarom besloten we de duurdere en moeilijkere weg met parallel te gaan middels de S99 firmware.

In de datasheet staat: 'De MultiPlus-II 8 k-, 10 k- en 15 k-modellen kunnen alleen parallel verbonden worden als er een externe AC-omschakelautomaat gebruikt wordt.'

Voor de CT's met wat meer lengte neem je SFTP CAT7A dan is de geleider iets dikker en beter afgeschermd, dat kun je wel testen als je de hardware hebt aangeschaft, ik heb geen lange SFTP liggen.

Als je liever meer marge wil voor de dubbele kabel dan kun je natuurlijk ook twee keer 5x16mm2 leggen, dan heb je zeker marge genoeg.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Ik kan mij een situatie bedenken (weekend 4-5 oktober) waarbij je accu vol zit en de energieprijs negatief is.
Dan wil je on-grid de zonne-opwek beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Ik ben me aan het verdiepen in een ESS systeem en lijk in de basis op volgende setup uit te komen:
4x Pylontech US5000-1C
3x MP2 3000VA
1x Cerbo GX

Wat we al hebben:
Solaredge 5kW omvormer --> 3 fase aangesloten achter een B16 automaat

Doel is om de meter zoveel mogelijk op nul te houden, dus overproductie van de zonnepanelen in de accu’s te steken en op te gebruiken wanneer nodig.

In huis (België) hebben we een 3-fase aansluiting, hoofdschakelaar en 3x25A automaat.
Direct na de 3x25A automaat zit er een 300mA aardlek voor een aantal 3 fase automaten (Solaredge omvormer, warmtepomp (goederen)lift) en een aantal enkelfase automaten. Op een 2e bord zit een 30mA aardlek automaat voor de overige groepen.

Ik ben niet helemaal zeker qua aansluitingen van de MP2’s en welke veiligheidscomponenten er benodigd zijn. En dan met name hoe de AC IN en AC OUT aan te sluiten.
Iedere MP2 krijgt 1 van de fases en nul op de AC IN ingang. Waar kan ik deze “aftappen” in de de groepenkast, en welke componenten moeten daartussen?
Iedere MP2 geeft op de AC OUT 1 van de fases terug. Waar kan ik deze inbrengen in de groepenkast, en welke componenten moeten daartussen?

Elitedesk 620 & Elitebook 820 G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rob Loos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:20:
Ik ben me aan het verdiepen in een ESS systeem en lijk in de basis op volgende setup uit te komen:
4x Pylontech US5000-1C
3x MP2 3000VA
1x Cerbo GX

Wat we al hebben:

Doel is om de meter zoveel mogelijk op nul te houden, dus overproductie van de zonnepanelen in de accu’s te steken en op te gebruiken wanneer nodig.

In huis (België) hebben we een 3-fase aansluiting, hoofdschakelaar en 3x25A automaat.
Direct na de 3x25A automaat zit er een 300mA aardlek voor een aantal 3 fase automaten (Solaredge omvormer, warmtepomp (goederen)lift) en een aantal enkelfase automaten. Op een 2e bord zit een 30mA aardlek automaat voor de overige groepen.

Ik ben niet helemaal zeker qua aansluitingen van de MP2’s en welke veiligheidscomponenten er benodigd zijn. En dan met name hoe de AC IN en AC OUT aan te sluiten.
Iedere MP2 krijgt 1 van de fases en nul op de AC IN ingang. Waar kan ik deze “aftappen” in de de groepenkast, en welke componenten moeten daartussen?
Iedere MP2 geeft op de AC OUT 1 van de fases terug. Waar kan ik deze inbrengen in de groepenkast, en welke componenten moeten daartussen?
Je zou nog naar beschikbare schema's kunnen kijken om een aansluit plan op te stellen voor jouw Victron hardware samenstelling. Die schemas om inspiratie op te doen kun je hier vinden:
https://www.victronenergy...wnloads-system-schematics

Daar staan ook de componenten die ertussen moeten in, die kun je dan aanpassen naar jouw specifieke opstelling en eisen.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Rob Loos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:20:
4x Pylontech US5000-1C
3x MP2 3000VA
1x Cerbo GX

Wat we al hebben:

Lees inderdaad vooral de documentatie waar @Ersus naar verwijst. Zoals je ongetwijfeld hebt gezien zijn er veel verschillende scenario's mogelijk en is hetgeen je technisch nodig hebt afhankelijk van wat je wenst te bereiken.
Hierbij is er ook een verschil tussen wat 'mag' in België en Nederland, maar ook afhankelijk van het contract type (dynamisch of niet). Dan is er nog het aspect of je er veel aan wenst te doen, of dat je liever zoveel mogelijk hetzelfde laat.
Wat voorbeeld keuzes:
- wil je noodstroom voor het hele huis, of alleen een stopcontact als het energie net eruit ligt?
- In België is er volgens mij (als leek en niet-woonachtig in België) een plicht om te balanceren over fases. Wil je daar aan voldoen?
- Wil je altijd volledig naar nul-op-meter (NOM) kunnen of is gedeeltelijk ook prima?
- Wil je in de toekomst uitbreiden met meer accu's?

Een eerste gedachte bij hetgeen je hebt opgeschreven: met 4 accu's van 5kwh ieder heb je met 3x MP2-3kva wat weinig omvorm-vermogen en kan bijvoorbeeld niet off-grid of volledig compenseren per fase, als je een inductie kookplaat aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:50:
Net daarvoor refereert hij naar een SMA (slide 42), waarbij hij aangeeft dat de halfgeleiders zorgen voor de afschakeling bij overbelasting, uit zelfbescherming. Om vervolgens aan te geven dat dit niet conform NEN1010 is.
Vraag: Is dit niet NEN1010 proof omdat de afschakeling niet selectief is omdat niet de overstroombeveiliging van het toestel tript, maar omdat de netvoeding (de victron(s) in ons geval) uitvalt?
Dan is het niet de veiligheid die niet gehaald wordt, maar de beschikbaarheid die de NEN1010 graag wil zien.
Helaas kunnen over zijn beweegredenen om die situatie als niet NEN 1010 te bestempelen alleen maar speculeren. Ik vindt die webinar (voor zover ik hem heb bekeken) wat dat betreft eigenlijk bedroevend benedenmaats.
Als het net uitvalt, dan schakelt de Victron toch om naar eilandbedrijf, gaat de schakelaar die N en PE verbindt dicht aan de outputzijde en heb je effectief door eilandbedrijf niets meer te maken met de D40?
Njee. De Victron zorgt inderdaad voor schakeling N aan PE (en dat is goed).

Alleen bij een voedingsbron die bij netuitval de PEI (je eigen huis net) van stroom voorziet zal nog zeker te maken hebben met de D40 en het net erachter (als de D40 nog 'aan' staat). Daar wordt in de presentatie een beetje overheen gefietst, want dat is in principe buiten scope voor de NEN 1010. Dat is 'net-aangelegenheid' en daar gaat de komende tijd vast nog wel wat gebeuren.

Als leuke casus, maar niet geheel off-topic i.v.m. ontwerp Victron installatie:
Net valt uit, jij hebt (om een of andere reden) een accu van 120kWh en voorziet de straat hiermee van stroom (succes daarmee trouwens :P ); krijg je dan volle bak geld voor je geleverde stroom als de energieprijs negatief is vanwege overvloed aan zonnestroom? Of krijg je dan toch straf?
Bovenstaande los van óf je überhaupt terug mag leveren zonder 'actief net'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:50:
Dat is vrij simpel: NEN1010 eist een mechanische onderbreking, en een elektronische is dat niet.
Om dezelfde reden gebruiken we in een Enphase installatie een zogenaamd Q-relais dat het netwerk fysiek afschakelt, hoewel elke micro-inverter dat ook al elektronisch gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
sandergar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Als je de uitspraak doet dat de PV productie gelimiteerd kan worden zonder een Gateway Metered dan is deze toevoeging wel van belang he! Of je het op dit moment wel of niet wil toepassen is een andere discussie. Je legt een systeem niet aan voor alleen de korte termijn.
Het was een antwoord gebaseerd op jou eerdere opmerking dat je met een metered gateway off-grid je productie door kan laten gaan.
Dat kan dus ook zonder metered gateway, zoals ik aan gaf.
Tevens gaf je aan een metered gateway nodig te hebben om de productie in vrm zichtbaar te hebben. Daar is het ook niet voor nodig. Er is wel een meter nodig uiteraard.

Verder vind ik dat je in je opmerking nu dezelfde nuance mist waar je mij op aan spreekt. Je geeft er niet bij aan voor welke situaties het wel of niet van belang zou zijn.

Om mijn antwoord (voor mijn gevoel) onderuit te halen zoals je nu doet vind ik dan ook niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Voor mij is dat 2 ledig.
Eenerzijds zoveel als mogelijk mijn overschot van de dag verplaatsen naar gebruik in de avond.
Anderzijds noodstroom hebben voor als er weer eens een net storing is.

Zodra mijn accu's vol zijn heb ik geen problemen met terugleveren. Momenteel krijg ik er nog een paar cent voor, dat is beter dan de panelen uit hebben.
En als ik er niks voor zo krijgen is het net zo veel als de panelen uit hebben.
Er voor betalen heb ik komend jaar zeker nog niet. En wat er vanaf 1-1-2027 exact gaat gebeuren is voor zo ver ik weet momenteel nog glazen bol kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
format5 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:52:
Voor mij is dat 2 ledig.
Eenerzijds zoveel als mogelijk mijn overschot van de dag verplaatsen naar gebruik in de avond.
Anderzijds noodstroom hebben voor als er weer eens een net storing is.
Dat is prima.

Echter als je BTW terug wenst te krijgen dien je een dynamisch contract af te sluiten en krijg je met negatieve opbrengsten te maken als je niet ingrijpt op de productie.
Keuzes, keuzes, ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Conrado schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Dat is prima.

Echter als je BTW terug wenst te krijgen dien je een dynamisch contract af te sluiten en krijg je met negatieve opbrengsten te maken als je niet ingrijpt op de productie.
Keuzes, keuzes, ... :)
Hier heb je inderdaad gelijk in, maar niet iedereen doet dat ;) Maar terecht wel een usecase die ik niet moet vergeten.

Mbt dynamisch contracten, ik kan het compleet fout hebben dus verbeter het gerust!!
Was het vorig jaar ook niet een onderwerp bij de ACM? Wat ik me er van herinner was dat ze het zo wilde maken dat er onder de streep nagenoeg nooit betaald zou moeten worden voor teruglevering.
Wat hier van gekomen is geen idee, ik heb gekozen voor vast contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Conrado schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Dat is vrij simpel: NEN1010 eist een mechanische onderbreking, en een elektronische is dat niet.
Om dezelfde reden gebruiken we in een Enphase installatie een zogenaamd Q-relais dat het netwerk fysiek afschakelt, hoewel elke micro-inverter dat ook al elektronisch gedaan heeft.
Dat is wel heel erg aannemelijk. ;) Alleen zegt hij het niet. >:)

Kennelijk is de aanname dat je de NEN 1010 kent en weet waarom iets werkt/niet werkt c.q. mag/niet mag, maar de presentatie gaat notabene over situaties, waarbij dat niet het geval is.

N.B. voor eenieder: Een vermogensschakelaar is een mechanisch schakeltoestel dat stromen kan inschakelen, voeren en verbreken onder normale bedrijfsomstandigheden en ook stromen kan inschakelen, voor een bepaalde tijd voeren en verbreken in gespecificeerde buitengewone bedrijfsomstandigheden zoals een kortsluiting. Zoals bijvoorbeeld de relais in de Victron MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
format5 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:49:
Verder vind ik dat je in je opmerking nu dezelfde nuance mist waar je mij op aan spreekt. Je geeft er niet bij aan voor welke situaties het wel of niet van belang zou zijn.

Om mijn antwoord (voor mijn gevoel) onderuit te halen zoals je nu doet vind ik dan ook niet terecht.
Het gaat niet om "onderuit halen". Het gaat om de feiten juist en volledig te houden.

Fase verschuiving ondersteunt elk PV systeem dus ook Enphase ongeacht of je wel of niet een gateway hebt.
Sunspec protocol bij Enpase (Modbus TCP) = alleen met een Enphase Gateway Metered.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Beer070 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Lees inderdaad vooral de documentatie waar @Ersus naar verwijst. Zoals je ongetwijfeld hebt gezien zijn er veel verschillende scenario's mogelijk en is hetgeen je technisch nodig hebt afhankelijk van wat je wenst te bereiken.
Hierbij is er ook een verschil tussen wat 'mag' in België en Nederland, maar ook afhankelijk van het contract type (dynamisch of niet). Dan is er nog het aspect of je er veel aan wenst te doen, of dat je liever zoveel mogelijk hetzelfde laat.
Wat voorbeeld keuzes:
- wil je noodstroom voor het hele huis, of alleen een stopcontact als het energie net eruit ligt?
- In België is er volgens mij (als leek en niet-woonachtig in België) een plicht om te balanceren over fases. Wil je daar aan voldoen?
- Wil je altijd volledig naar nul-op-meter (NOM) kunnen of is gedeeltelijk ook prima?
- Wil je in de toekomst uitbreiden met meer accu's?

Een eerste gedachte bij hetgeen je hebt opgeschreven: met 4 accu's van 5kwh ieder heb je met 3x MP2-3kva wat weinig omvorm-vermogen en kan bijvoorbeeld niet off-grid of volledig compenseren per fase, als je een inductie kookplaat aanzet.
@Beer070 de voornaamste reden is om de overtollige energie niet op het net te pompen maar op te slaan en te gebruiken wanneer er geen zonne energie beschikbaar is. Volledig nul-op-meter gaat met 20 kWh aan accu capaciteit zeker niet lukken. Balanceren is bij mijn weten nog niet verplicht maar Victron heeft vast een nette configuratie in de Cerbo die daar in de buurt komt.

Ik heb de ontwerpen op de Victron site doorgenomen maar ben nog steeds niet zeker hoe aan de AC kant de AC IN en AC OUT aangesloten moeten worden, dus bijvoorbeeld de gridspanning na de 300mA aardlek met een separate automaat naar de AC IN van de Victron's en de AC OUT van de Victron's via een automaat terug naar de 300 mA aardlekautomaat?

Elitedesk 620 & Elitebook 820 G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Rob Loos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:41:
Ik heb de ontwerpen op de Victron site doorgenomen maar ben nog steeds niet zeker hoe aan de AC kant de AC IN en AC OUT aangesloten moeten worden, dus bijvoorbeeld de gridspanning na de 300mA aardlek met een separate automaat naar de AC IN van de Victron's en de AC OUT van de Victron's via een automaat terug naar de 300 mA aardlekautomaat?
In dit topic hebben meerdere hun ontwerpen geplaatst. Het is reeds besproken. Begin eens op pagina 1 van dit topic en je zult lezen hoe anderen dit gedaan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

[...]

@Beer070 de voornaamste reden is om de overtollige energie niet op het net te pompen maar op te slaan en te gebruiken wanneer er geen zonne energie beschikbaar is. Volledig nul-op-meter gaat met 20 kWh aan accu capaciteit zeker niet lukken. Balanceren is bij mijn weten nog niet verplicht maar Victron heeft vast een nette configuratie in de Cerbo die daar in de buurt komt.

Plat gezegd wil je op basis van Victron een batterij omvormer maken die NOM doet. Geen verdere toeters of bellen zoals peak shaving, grid assist of noodstroomvoorziening.
De victron zou je dan alleen via de AC-in kunnen aansluiten, daar kan ook stroom op worden teruggeleverd aan je huisnet. Mogelijk dat de set up dat niet helemaal fijn vind, en dan kun je ook nog (een deel van) de huislasten op de AC-out2 zetten. En voor de vorm een stopcontact op de AC-out1 die noodstroom kan leveren als het net wegvalt.

Of zit ik er nu heel erg naast? :?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
blaaspijp schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:33:
Momenteel heb ik het mijn installatie als volgt aangesloten.

[...]

[Afbeelding]

Wijziging: Afbeelding voorzien van kleur.
Rood woonhuis
Groen garage
Dit is mijn schema, rondom deze post hebben ook een aantal mede tweakers hun mening gegeven. Succes met verdiepen.

[ Voor 19% gewijzigd door blaaspijp op 16-10-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
[...]

Er zijn op dit forum experts uit België die ongetwijfeld precies weten waar je aan moet voldoen in fase balancering. (er staat me iets bij dat bij terugleveren de fases niet meer dan 500w uit elkaar mogen liggen, maar als ik er over nadenk is dat bij gebruik natuurlijk nooit te verplichten)
Wanneer de omvormers met het 'grid' verbonden zijn is de AC-IN via een dubbel relais gekoppeld aan de AC-OUT. Alleen wanner het grid wegvalt heeft AC-OUT het voordeel dat die van energie kan worden voorzien vanuit de accu's.
Alles wat op AC-IN staat is in die situatie dus afgesloten, inclusief eventuele Solar PV installaties (die dan dus ook niet opleveren).
Let wel op dat als je PV aansluit op de AC-OUT moet je er rekening mee houden dat er genoeg accu capaciteit is om de energie hiervan op te vangen. (accu niet doorladen tot 99.99%)
Het is verstandig om een 300 mA aardlek automaat selectief op de AC-IN te zetten naar de Victron's toe, als er iets volstrekt mis gaat binnen de Victron's of op AC-OUT zal deze eraf springen en in ieder geval de rest van het huis op AC-IN niet in gevaar brengen.
Het is ook verstandig om een de rest van AC-out eventueel met 30mA aardlek schakelaars te beschermen net zo als je met het huis zou doen. Maar als je hier niks op hebt zitten is dat niet noodzakelijk.

Hopelijk helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ik heb toch even mijn documentje (geanonimiseerd) door AI gehaald, zodat ik AI kan dwingen antwoorden letterlijk uit dit document te halen.
Zie onderstaande reactie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEXNdiY_5EJs_UsNUUVGCsIAeFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWSXPptxpXsxi9XsQkgW1YpF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat we toch even een reactie van Victron nodig hebben om te bepalen hoe we in eilandbedrijf de kortsluit stromen kunnen beheersen

[ Voor 26% gewijzigd door blaaspijp op 16-10-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:29

HermanGast

Exige GT3

blaaspijp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:18:
[...]

Ik kan mij een situatie bedenken (weekend 4-5 oktober) waarbij je accu vol zit en de energieprijs negatief is.
Dan wil je on-grid de zonne-opwek beperken.
Dat komt zo weinig voor (helaas) dat een technische oplossing zich waarschijnlijk niet gaat terugverdienen…Beter opletten en vooraf je accu leeg trekken tot minimum, of accepteer je verlies.

De eenvoudigste oplossing om PV te beperken is een stevig (bijvoorbeeld 63A) relais opnemen in je PV bekabeling.
Een Enphase 7 micro heb ik 5000x aan- en 5000x uitgeschakeld als experiment, en dat bleef allemaal heel. Dus voor mij geen fase verschuivingen op AC-out.

[ Voor 24% gewijzigd door HermanGast op 16-10-2025 17:45 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
HermanGast schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Dat komt zo weinig voor (helaas) dat een technische oplossing zich waarschijnlijk niet gaat terugverdienen…Beter opletten en vooraf je accu leeg trekken tot minimum, of accepteer je verlies.

De eenvoudigste oplossing om PV te beperken is een stevig (bijvoorbeeld 63A) relais opnemen in je PV bekabeling.
Een Enphase 7X micro heb ik 5000x aan- en 5000x uitgeschakeld als experiment, en dat bleef allemaal heel. Dus voor mij geen fase verschuivingen op AC-out.
In 2025 waren er al 300 ‘kale’ negatieve uurprijzen (bron). Als de saldering weg is wil je op die momenten niet volle bak op het net leveren. Dat kost je dan geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
HermanGast schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Met een Enphase 7X micro heb ik 5000x aan- en 5000x uitgeschakeld als experiment, en dat bleef allemaal heel. Dus voor mij geen fase verschuivingen op AC-out.
Sinds Victron release 3.6 kan de Enphase productie gelimiteerd worden middels het Sunspec protocol vanuit de VRM. Hiervoor moet er wel een Enphase Gateway Metered aanwezig zijn. Dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing!

Heb je een Enphase Gateway Metered dan kan je de productie ook limiteren middels het relaisblok welke bijvoorbeeld geschakeld kan worden met een Shelly. Lijkt mij ook nog eenvoudiger dan de AC kabel onderbreken.

Heb je geen Enphase Gateway Metered dan blijft het onderbreken van de AC kabel de eenvoudigste optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ik ben aan het nadenken of ik mijn Solis omvormer er uit kan knikkeren.
Dat ding staat op zolder en heeft 2 strings totaal 4500Wp.
Vanaf de Solis is het denk ik 15 meter naar de MultiRS (3).
Op welk forum zou ik informatie kunnen vinden over of ik de solar dc kabels kan verlengen. En waar ik dan allemaal aan moet denken.

Edit:
Inmiddels iets meer info ik heb 325wp panelen met een openklem spanning van 40,4v en een max power current 9A short circuit current 10,3A.
1 string van 8 en 1 string van 6.
Hiermee zou ik binnen de specificaties van de MultiRS vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door blaaspijp op 16-10-2025 19:37 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:29

HermanGast

Exige GT3

Impossibl3 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

In 2025 waren er al 300 ‘kale’ negatieve uurprijzen (bron). Als de saldering weg is wil je op die momenten niet volle bak op het net leveren. Dat kost je dan geld.
Negatieve uren in combinatie met volle accu is uiterst zeldzaam. Dus PV uit (Relais) en volle bak de accu laden. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 16-10-2025 19:29 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste