Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Conrado schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:06:
Over VM-3P75CT icm Multi RS gesproken: op het datablad van Victron staat duidelijk dat deze via VE.Can met de Multi RSén en de Cerbo verbonden moeten zijn. Echter, ik lees links en rechts ook dat het voortaan via Ehernet kan.
Wie weet hoe dat precies zit?
Toevallig hier geprobeerd, maar kreeg 'm vorige week met de laatste updates via ethernet niet gevonden. Stonden beiden in hetzelfde netwerk-segment. Gelukkig mag canbus lang genoeg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 14-10-2025 09:07 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
@bommer Harold Halewijn heeft eens getest hoe en wat bij kortsluiting. De Victrons kunnen idd niet voldoende kortsluitstroom leveren om een 16A automaat eruit te laten klappen, maar schakelen zelf af. Anders moet je even op harold zijn youtube kanaal zoeken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:27:
De handleiding van Enphase zegt voor de hoofdschakelaar, maar ik begrijp dat na de hoofdschakelaar hetzelfde doet maar vanaf daar wordt er verdeeld naar 6 aardlekschakelaars links en rechts. Ik zal het deksel er eens af moeten schroeven om goed te kijken hoeveel plek er nu echt is.
Heb je ook de documentatie van Enphase bestudeerd waarbij ze een advies geven hoe je Enphase en Victron kan combineren? Zie bijv het document "AC-coupling Enphase IQ Microinverters with Victron battery inverters-TEB-00057-1.0-NL-2023-09-06.pdf" :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGfJxnBGE4NzBwekAOoGdBSD6ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHOTOZbDIBZH4OFrVaiI5MrF.png?f=fotoalbum_large

Als je verbruik volledig achter een Multiplus configuratie zit en je gaat de CT's bij de hoofdschakelaar (dus voor de Multiplus) plaatsen dan meet je niet meer je consumptie van je verbruikers!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
V_ger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:30:
@bommer: Harold Halewijn heeft eens getest hoe en wat bij kortsluiting. De Victrons kunnen idd niet voldoende kortsluitstroom leveren om een 16A automaat eruit te laten klappen, maar schakelen zelf af. Anders moet je even op harold zijn youtube kanaal zoeken.
Ik had de video inmiddels gezien,
Conclusie in Nederland kan je dus een multiplus niet gebruiken in eilandbedrijf. (tenzij je 2x een 5000 neemt of een 10000 en hoger)
Je voldoet niet aan de NEN1010, voor woningen ben via de BBL (bouwbesluit) verplicht hier aan te voldoen.

Je bent dus niet verzekerd!

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:05

Japie.G

Colour Classic

SkiFan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Toevallig hier geprobeerd, maar kreeg 'm vorige week met de laatste updates via ethernet niet gevonden. Stonden beiden in hetzelfde netwerk-segment. Gelukkig mag canbus lang genoeg zijn.
ModbusTCP aanzetten op de cerbo, de meter heeft een modbustcp servetje aan boord waar hij alle waardes op uitspuugt. De cerbo leest die weer uit ;)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Ik heb uiteindelijk maar een kabeltje getrokken. Weer 2 SPoF's minder zonder dat ie een netwerk en een DHCP nodig heeft.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:05

Japie.G

Colour Classic

SkiFan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:05:
Ik heb uiteindelijk maar een kabeltje getrokken. Weer 2 SPoF's minder zonder dat ie een netwerk en een DHCP nodig heeft.
dat is uiteraard waar

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Heb je ook de documentatie van Enphase bestudeerd waarbij ze een advies geven hoe je Enphase en Victron kan combineren? Zie bijv het document "AC-coupling Enphase IQ Microinverters with Victron battery inverters-TEB-00057-1.0-NL-2023-09-06.pdf" :
[Afbeelding]

Als je verbruik volledig achter een Multiplus configuratie zit en je gaat de CT's bij de hoofdschakelaar (dus voor de Multiplus) plaatsen dan meet je niet meer je consumptie van je verbruikers!
Dat moet ik nog doen maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest maar jij bedoelt dus dat vanaf de hoofdschakelaar een leiding naar victron gaat en vanaf daar weer terug naar de meterkast en dan alles voedt?

Ik heb maar 1 kabel liggen naar de schuur en de victron zal parallel aan de installatie hangen. Ik ben niet van plan om noodstroom te gaan gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T3lqeZ3pAUw8oJTSXHgNtHV91U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAgMDEdQSgCzYQBR43WQPMky.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Dat moet ik nog doen maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest maar jij bedoelt dus dat vanaf de hoofdschakelaar een leiding naar victron gaat en vanaf daar weer terug naar de meterkast en dan alles voedt?

Ik heb maar 1 kabel liggen naar de schuur en de victron zal parallel aan de installatie hangen. Ik ben niet van plan om noodstroom te gaan gebruiken

[Afbeelding]
Ok ...en wat wil je dan gaan bereiken met je Victron installatie en je accu?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Ok ...en wat wil je dan gaan bereiken met je Victron installatie en je accu?
Ik wil over naar dynamisch contract, meer eigen gebruik van de panelen en minimaal terug leveren. Daarbij wil ik goedkoop inkopen voor eigen gebruik en wat handelen met overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Ik wil over naar dynamisch contract, meer eigen gebruik van de panelen en minimaal terug leveren. Daarbij wil ik goedkoop inkopen voor eigen gebruik en wat handelen met overschot.
Ik wens je hier veel succes mee. Ik kan je vertellen dat je huidige ontwerp je dit niet gaat bieden. Je hebt nog een hoop te lezen en te leren. Begin eens op de 1e pagina van dit topic. Erg leerzaam.
Inmiddels geleerd dat NOM ook via de AC-IN kan. Het aansturen van de PV en hiermee het terug leveren kunnen beperken dat kan alleen als er een Enphase gateway metered aanwezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door sandergar op 14-10-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Conclusie in Nederland kan je dus een multiplus niet gebruiken in eilandbedrijf. (tenzij je 2x een 5000 neemt of een 10000 en hoger)
Je voldoet niet aan de NEN1010, voor woningen ben via de BBL (bouwbesluit) verplicht hier aan te voldoen.

Dus neem je voldoende vermogen dan sla je meervoudige vliegen in een klap.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
bommer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

De AC current protection is een electronische beveiliging.
Dat is heel wat anders dan een installatie automaat.
De NEN1010 geeft volgens mij aan dat ongeacht de voeding, altijd de eindbeveiliging moet werken.
Bij een MP 5000 kan je dus eigenlijk maar een 6A automaat er achter hebben.

Of als je alleen naar B automaten hebt een MP 10000
Het aantal automaten is niet vanbelang
En bij gebruik van een lange kabel (haspel) hoeft de MP dat niet te zien als een sluiting.
Je wilt niet dat er mogelijk 50A door de kabels gaat lopen voor een lange tijd
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

In de eerste quote schrijf je "volgens mij". In de tweede quote is die nuancering verdwenen. Ik weet niet hoe het zit, dus stel een onderbouwing van jouw kant op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

[...]

In de eerste quote schrijf je "volgens mij". In de tweede quote is die nuancering verdwenen. Ik weet niet hoe het zit, dus stel een onderbouwing van jouw kant op prijs.
NEN1010
Hoofdstuk 43 – Bescherming tegen overstroom

Artikel 432.1.3: “Elke stroomketen moet zijn beveiligd tegen overstroom door een of meer beveiligingsinrichtingen die zijn aangebracht in overeenstemming met de eisen van deze norm.”

Dit betekent dat elke eindgroep afzonderlijk moet zijn voorzien van een passende beveiliging, zoals een installatieautomaat of zekering.
De karakteristiek van de installatieautomaat B of C, geeft aan bij welke stroom de automaat tript binnen de gestelde tijd in de norm.
voor een B-kar is dat tussen 3~5 x de nominale stroom. i.g.v. een B16 dus tussen de 48 en 80 Ampère.
Voor een C-kar is deze waarde tussen de 5 en 10x.

[ Voor 17% gewijzigd door bommer op 14-10-2025 12:55 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

NEN1010

Artikel 432.1.3: “Elke stroomketen moet zijn beveiligd tegen overstroom door een of meer beveiligingsinrichtingen die zijn aangebracht in overeenstemming met de eisen van deze norm.”

Dit betekent dat elke eindgroep afzonderlijk moet zijn voorzien van een passende beveiliging, zoals een installatieautomaat of zekering.
Maar als de stroom uitvalt (als in je Victron schakelt uit) heb je geen beveiliging nodig, dat is een beveiliging op zich right? Ik zou zeggen, dat past.
Er kan in dat geval geen onveilige situatie voortduren. Aannemende dat de Victron uitschakeling betrouwbaar is.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
V_ger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Maar als de stroom uitvalt (als in je Victron schakelt uit) heb je geen beveiliging nodig, dat is een beveiliging op zich right? Ik zou zeggen, dat past.
Er kan in dat geval geen onveilige situatie voortduren. Aannemende dat de Victron uitschakeling betrouwbaar is.
Nee, de AC current protection is niet de beveiliging gesteld in de NEN1010, deze is ook niet mechanisch.
en schakelt de complete voeding af, wat volgens de NEN1010 ook weer niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
[...]
Is deze laatste zin jouw invulling? Of hoort dit bij je quote uit de NEN-1010?

Overigens: Jouw bezwaren gelden, volgens mij, niet alleen voor Victron maar voor vrijwel elke "noodstroominstallatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Is deze laatste zin jouw invulling? Of hoort dit bij je quote uit de NEN-1010?

Overigens: Jouw bezwaren gelden, volgens mij, niet alleen voor Victron maar voor vrijwel elke "noodstroominstallatie".
Als jij een andere beveiliging weet (NEN1010) dan hoor ik het graag.
En helaas zijn het niet mijn bezwaren. Goede vriend, doet de hele dag niet anders dan met dit soort regelgeving installaties ontwerpen.
die zegt ook, stel dat je huis af brand door een sluiting in een spotje. Betaald je verzekering niets uit.

Weet dat het Chinese Deye (niet mijn eerste keuze) een kortsluitstroom heeft van 75A op omvormers van 5K
Maar goed deze hebben weer dingen niet die Victron heeft (power assist o.a)

En 30Kw aan omvormers plaatsen gaat helemaal nergens meer over als jet het niet nodig hebt.

Maar dank alle voor het mee denken, ik weet nu wat Victron wel en niet kan in deze.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 14-10-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Nee, de AC current protection is niet de beveiliging gesteld in de NEN1010, deze is ook niet mechanisch.
en schakelt de complete voeding af, wat volgens de NEN1010 ook weer niet de bedoeling is.
Kun je dat letterlijk terugvinden in de NEN1010?

Je gooit even een handgranaat in dit topic en rent dan snel weg. De enige onderbouwing die je biedt is dat je een 'expert' bent en 'trust me' maar het is maar de vraag of het jouw interpretatie is van de norm en of het allemaal wel zo zwart-wit is.

Grote claims komen ook met een grote bewijslast. Als je geen zin hebt om fair naar ons te zijn en de moeite te nemen om je standpunt écht te onderbouwen, dan is dat helemaal prima en fair. Je bent niets verplicht.

Maar dan vind ik het zelf ook redelijk als mensen je claims over kortsluitbeveiliging en verzekeringen die niet uitkeren verder negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Q schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Kun je dat letterlijk terugvinden in de NEN1010?

Je gooit even een handgranaat in dit topic en rent dan snel weg. De enige onderbouwing die je biedt is dat je een 'expert' bent en 'trust me' maar het is maar de vraag of het jouw interpretatie is van de norm en of het allemaal wel zo zwart-wit is.

Grote claims komen ook met een grote bewijslast. Als je geen zin hebt om fair naar ons te zijn en de moeite te nemen om je standpunt écht te onderbouwen, dan is dat helemaal prima en fair. Je bent niets verplicht.

Maar dan vind ik het zelf ook redelijk als mensen je claims over kortsluitbeveiliging en verzekeringen die niet uitkeren verder negeren.
Fair enough, NEN1010 is auteurs rechtelijk beschermd, maar ik ga mijn best doen het hele artikel op te zoeken te delen.
Het is ook buiten gewoon vervelend, dat deze informatie niet algemeen beschikbaar is.
Je moet je houden aan wetten, maar de daarvoor benodigde informatie (Norm) moet je eerst zelf aanschaffen en mag je dan niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Fair enough, NEN1010 is auteurs rechtelijk beschermd, maar ik ga mijn best doen het hele artikel op te zoeken te delen.
Het is ook buiten gewoon vervelend, dat deze informatie niet algemeen beschikbaar is.
Je moet je houden aan wetten, maar de daarvoor benodigde informatie (Norm) moet je eerst zelf aanschaffen en mag je dan niet delen.
Je bent er toch dagelijks professioneel mee bezig en hebt geen toegang tot die normen?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:20
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
die zegt ook, stel dat je huis af brand door een sluiting in een spotje. Betaald je verzekering niets uit.
Dit soort quotes hoor ik ook al jaren, over van alles en nog wat, maar nog nooit met praktijk ervaringen.

En zoals hierboven ook al gezegd, het is in princippe veiliger, de 16A automaat schakelt af als je bekabeling het niet meer aan kan. Maar je Victron heeft dan de boel al uit gezet, niks aan de hand dus. Is je Victron niet snel genoeg, of snelt er iets aan elkaar, of weet ik veel wat, dan schakelt je 16A automaat nog steeds de boel uit, die veiligheid is niet ineens verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hfolkers schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Dit soort quotes hoor ik ook al jaren, over van alles en nog wat, maar nog nooit met praktijk ervaringen.

En zoals hierboven ook al gezegd, het is in princippe veiliger, de 16A automaat schakelt af als je bekabeling het niet meer aan kan. Maar je Victron heeft dan de boel al uit gezet, niks aan de hand dus. Is je Victron niet snel genoeg, of snelt er iets aan elkaar, of weet ik veel wat, dan schakelt je 16A automaat nog steeds de boel uit, die veiligheid is niet ineens verdwenen.
Zoals gezegd, ik kan niets delen uit de NEN1010. Die is auteurs rechtelijk beschermd en het artikelnummer, waar te vinden heb ik al gedeeld.
Is je Victron niet snel genoeg, of snelt er iets aan elkaar, of weet ik veel wat, dan schakelt je 16A automaat nog steeds de boel uit, die veiligheid is niet ineens verdwenen.
Ik zou even opzoeken hoe een installatie automaat werkt. Want jouw bewering klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
[...]
Weet dat het Chinese Deye (niet mijn eerste keuze) een kortsluitstroom heeft van 75A op omvormers van 5K
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Heb je daar een link van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:46:
[...]
Ik zou even opzoeken hoe een installatie automaat werkt. Want jouw bewering klopt niet.
Wat klopt er niet? op zich weet ik redelijk hoe zo'n automaat werkt, zie niet in waarom mijn beredenering niet zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Heb je daar een link van?
https://www.gistron.com/i...ride-omvormer-low-voltage
onder AC uitgang gegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hfolkers schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Wat klopt er niet? op zich weet ik redelijk hoe zo'n automaat werkt, zie niet in waarom mijn beredenering niet zou kloppen.
Een B16 automaat schakelt bij kortsluiting af bij 3x16A tot 5x16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@bommer
Ja, dat had ik ook gevonden. Maar het is mij niet duidelijk dat dit per phase zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Een B16 automaat schakelt bij kortsluiting af bij 3x16A tot 5x16A
klopt maar dat veranderd toch niet met een victron er tussen. Sorry, maar ik zie nog steeds niet in waarom dit een probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

hfolkers schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

klopt maar dat veranderd toch niet met een victron er tussen. Sorry, maar ik zie nog steeds niet in waarom dit een probleem moet zijn.
De energie die een bron kan leveren moet wel groot genoeg zijn om een veiligheid, die een bepaalde hoeveelheid energie nodig heeft, te laten triggeren.

De kortsluitstroom die de bron kan leveren moet dus wel hoog genoeg zijn om de kortsluitstroom van de automaat te kunnen bereiken anders triggert de automaat niet en de lagere vermogens modellen leveren vaak niet voldoende kortsluitstroom.

In ons geval triggert Victron zelf intern met afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
Precies, Victron doet het zelf. De 6k5 omvormer waar deze discussie mee begon, kan een kortsluit stroom van 11kW leveren op 230V is dat 47A, dat is een factor 2,9 voor een 16A zekering. Een B karakteristiek zekering zou dan met maximaal 20 seconden uit moeten zijn. Om terug te komen op het andere voorbeeld, knap peertje die in de fik vliegt bij 20 seconden kortsluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door hfolkers op 14-10-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

hfolkers schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:40:
Precies, Victron doet het zelf. De 6k5 omvormer waar deze discussie mee begon, kan een kortsluit stroom van 11kW leveren op 230V is dat 47A, dat is een factor 2,9 voor een 16A zekering. Een B karakteristiek zekering zou dan met maximaal 20 seconden uit moeten zijn. Om terug te komen op het andere voorbeeld, knap peertje die in de fik vliegt bij 20 seconden kortsluiting.
Het is vaak niet het lampje zelf maar het omringende wat door een te hete gloed vlam vat, maar de Victron zal sneller zijn dan die 20sec.

[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 14-10-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:33
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:27:
De handleiding van Enphase zegt voor de hoofdschakelaar, maar ik begrijp dat na de hoofdschakelaar hetzelfde doet maar vanaf daar wordt er verdeeld naar 6 aardlekschakelaars links en rechts. Ik zal het deksel er eens af moeten schroeven om goed te kijken hoeveel plek er nu echt is.
Soms zegt een foto meer, die nieuwe spoelen zijn erg klein.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rm7ZvBBz/KVL129.jpg

Daarom wil ook liever geen Victron energiemeter. Niet om de kosten, maar de inbouwruimte. Ik wil de data van de Enphase Metered Gateway uitlezen met de Cerbo. Dat kan toch?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Als we het over deze norm hebben mag iemand een artikel nummertje noemen en dan zal ik eens kijken of ik daar een quote van kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUpTaScnxTcl0wdnoK7Z_jco9hc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RYgGnstzlrhBKBQF7XNRyQy4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

blaaspijp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:03:
Als we het over deze norm hebben mag iemand een artikel nummertje noemen en dan zal ik eens kijken of ik daar een quote van kan maken.

[Afbeelding]
Ik meende dat hier naar werd verwezen.
[...]

NEN1010

De karakteristiek van de installatieautomaat B of C, geeft aan bij welke stroom de automaat tript binnen de gestelde tijd in de norm.
voor een B-kar is dat tussen 3~5 x de nominale stroom. i.g.v. een B16 dus tussen de 48 en 80 Ampère.
Voor een C-kar is deze waarde tussen de 5 en 10x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:58
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Sorry, ik ben wat druk geweest afgelopen dagen en val er nu misschien een beetje in zonder alles te hebben gelezen. Als ik iets doms zeg, vergeeft het me.

Als je in jouw ontwerp geen gebruik wil maken van Victron, ziet het er dan niet ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTRgnnR1kqjEBa6jf3q9bEpi0Fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuomVOvsWwvzzMzGIi8p55zg.png?f=fotoalbum_large
(gekopieerd van de zonnepanelensuper website)

Om te kunnen meten moet je de gebruiksmeter in de meterkast van je hoofdschakelaar zetten, en deze aansluiten op de Cerbo.
De AC PV omvormer staat op de AC-IN, en al jouw load staat ook op AC-IN.
De omvormers kunnen geen Island-mode op AC-IN, maar dat hoef je ook niet.
De omvormers kunnen sturen op 0 op de meter, en eventueel laden ontladen met DESS.

afhankelijk van de lengte en het vermogen is 5x6mm2 misschien te weinig, maar dat heb ik zo snel niet gelezen.

Hierbij maak je geen gebruik van Enphase load limiting en andere super mooie fancy features die afhankelijk zijn van de Enphase omvormer en gekoppelde gebruikmeter. Ergens een beetje zonde (en net als @sandergar zou ik liever die features wel willen gebruiken, maar dat is persoonlijk), maareh dat is wat ik uit de tekening haal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Ik meende dat hier naar werd verwezen.

[...]
Artikel 432.1.3 bestaat niet meer. Ik zal eens kijken of ik h 43 en 44 kan samenvatten waarbij ik belangrijke stukken letterlijk probeer te beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Nou ik ben benieuwd. Het doel is veiligheid waarborgen door de stroom eraf te mikken. In een grid gebonden systeem is de enige manier om de stroom ergens af te krijgen een zekering/automaat. Simpelweg omdat je geen blackout kan triggeren.

Maar in een niet netgebonden systeem (beschrijft de NEN 1010 dat ook? Of staat ergens stroomopwaarts dat de passage alleen voor netgebonden systemen is?) heb je natuurlijk een extra mogelijkheid om de stroom eraf te krijgen. Namelijk stoppen met opwekken...
Er lijkt mij niets onveilig aan het stoppen met opwekken. Maar dat is natuurlijk alleen off grid mogelijk.

En anders gaan we natuurlijk allemaal naar de winkel rennen voor 10kVA+ omvormers...right.

[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 14-10-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Conrado schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

[Afbeelding]

Daarom wil ook liever geen Victron energiemeter. Niet om de kosten, maar de inbouwruimte. Ik wil de data van de Enphase Metered Gateway uitlezen met de Cerbo. Dat kan toch?
bij jou zitten ze er nog mooier in dan bij mijn Victron energiemeter. jaloers op jouw ruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
De nen1010 is 830 bladzijdes.
In hoofdstuk 43 spreken ze over toestellen voor beveiliging tegen overbelasting en kortsluitstroom.

Alle bladzijdes zijn voorzien van naam waaraan de licentie is verstrekt. Ik ga het dus niet in AI stoppen.

Rest mij een stukje leeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Bravo

Second Best

V_ger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:23:
Nou ik ben benieuwd. Het doel is veiligheid waarborgen door de stroom eraf te mikken. In een grid gebonden systeem is de enige manier om de stroom ergens af te krijgen een zekering/automaat. Simpelweg omdat je geen blackout kan triggeren.

Maar in een niet netgebonden systeem (beschrijft de NEN 1010 dat ook? Of staat ergens stroomopwaarts dat de passage alleen voor netgebonden systemen is?) heb je natuurlijk een extra mogelijkheid om de stroom eraf te krijgen. Namelijk stoppen met opwekken...
Er lijkt mij niets onveilig aan het stoppen met opwekken. Maar dat is natuurlijk alleen off grid mogelijk.

En anders gaan we natuurlijk allemaal naar de winkel rennen voor 10kVA+ omvormers...right.
Dan wordt het interessant. De NEN 1010 is voor installaties die zijn verbonden aan het stroomnet (dus on-grid). Echter is de NEN 1010 ook aangewezen vanuit het bbl en dus ook van toepassing als je off-grid bent.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Elk beveiligingstoestel tegen kortsluitstroom moet voldoen aan de eisen A
A: De toegekende afschakelcapaciteit mag niet minder zijn dan de hoogste te verwachten kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geinstalleerd, uitgezonderd onderstaande.

Een lagere toegekende afschakelcapaciteit is toegelaten indiend een ander beveiligingstoestel met een toereikende afschakelcapaciteit is voorgeschakeld aan de voedende zijde.
........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
blaaspijp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:41:
A: De toegekende afschakelcapaciteit mag niet minder zijn dan de hoogste te verwachten kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geinstalleerd, uitgezonderd onderstaande.

Een lagere toegekende afschakelcapaciteit is toegelaten indiend een ander beveiligingstoestel met een toereikende afschakelcapaciteit is voorgeschakeld aan de voedende zijde.
........
Dus mag het toch gewoon, heel de voedende zijde gaat eraf. Dat is voldoende afschakelcapaciteit niet? Non issue?

Edit: Hmm, nu geen excuus meer voor zwaardere omvormer(s) 😉

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 14-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Als jij een andere beveiliging weet (NEN1010) dan hoor ik het graag.
En helaas zijn het niet mijn bezwaren. Goede vriend, doet de hele dag niet anders dan met dit soort regelgeving installaties ontwerpen.

En 30Kw aan omvormers plaatsen gaat helemaal nergens meer over als jet het niet nodig hebt.

Maar dank alle voor het mee denken, ik weet nu wat Victron wel en niet kan in deze.
Wellicht kun je een passende oplossing vinden in de NeoZed gS smeltveiligheid serie.

Ik vindt het trouwens wel goed dat het thema maximale kortsluitstroom aangehaald wordt om in ieder geval bewustzijn te creëren. Ik ben er zelf met de Victron setup niet heel bewust mee bezig geweest. Mede ook omdat de interne veiligheid van Victron betrouwbaar functioneert.

Als je 30kW vermogen niet nodig hebt dan zeker niet doen maar de elektrificatie van huishoudens en vervoer gaat om steeds meer vermogen vragen en om de aantal jaren de installatie aanpassen wordt uiteindelijk ook wel erg duur.

30kW gaat ook nergens over als je het niet nodig hebt idd, maar trek je deze stelling ook door als je een nieuwe metalen kist op 4 wielen voor de oprit gaat uitzoeken? Vermoedelijk niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
De omvormers kunnen sturen op 0 op de meter, en eventueel laden ontladen met DESS.
Bij geen gebruik van de AC OUT dan ook geen 3 fase Victron configuratie. Geen 3 fase Victron configuratie dan ook geen NOM over 3 fase dus blijft over NOM per fase.
Weet inmiddels beter ...

[ Voor 3% gewijzigd door sandergar op 14-10-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ik zal ook nog eens een collega vragen in de bouw hebben we tegenwoordig vaker locaties die zonder nuts aansluiting functioneren.
En in de bouw moeten we altijd aan de normen voldoen dus ik verwacht dat we hier iets over weten.
Kom ik hopenlijk dus op terug.

Ps
Zitten we allemaal klaar voor een mooi avondje geld incasseren. 60 cent/kwh. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 19:08
Om even in te haken op de zekering discussie; in het kort. Niet super geformuleerd dus.
blaaspijp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:41:

........
Bovenstaande staat voor 'als je apparaat 20kA' kortsluitstroom kan leveren dan moet de beveiliging dit kunnen afschakelen. Zeg maar de T-class vs MEGA discussie.

Een B16 toepassen om een afgaand circuit te beveiligen kan. De piek die de Victron kan leveren is 1, de tijd is 2. Dat moet binnen de NEN-EN-IEC 60898 B-karakteristiek passen.

Een B zal na langere tijd bij een lagere stroom afschakelen. Wederom de karakteristiek bekijken; bij I/1 is dat in principe oneindig lang tenzij de temperatuur flink oploopt in je kast. Bij I/2 ongeveer 10 seconden. Het is dus niet zo dat het niets meer zal doen.

Als je bijvoorbeeld B2 1P+N toepast, omdat de belasting erachter niet meer nodig heeft en je daarmee je afgaande spul beschermd is er zeker niets aan de hand.
Als het totaal veel meer wordt dan schakelt de Victron af en is er geen bescherming meer nodig (als in: NEN 432.3 '...waar beveiliging tegen voerbelasting op een andere wijze wordt gewaarborgd...'). Andere wjize zijn hier je DC bescherming alsook de Victron zelf met afschakel circuit..

Schakelt de Victron niet af dan is er sowieso een veel groter probleem, waar die automaat al niet meer helpt.

Als je omvormer 70A claimt en dat flink gaat leveren dan ben je weer afhankelijk van deugdelijke veiligheidsmaatregelen aan de DC kant. Als je daar een MEGA hebt is de kans groter dat zowel je BMS als MEGA plof doen, vlamboog creëren, de spulleboel dus niet afschakelen en er boem volgt. Ook dan maakt die B16 weinig meer uit.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:18

MrFish

Untitled

blaaspijp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
Ps
Zitten we allemaal klaar voor een mooi avondje geld incasseren. 60 cent/kwh. 😁
Voor de gelegenheid mijn ontlaadsnelheid wat opgehoogd :9~

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Ersus schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

Wellicht kun je een passende oplossing vinden in de NeoZed gS smeltveiligheid serie.

Ik vindt het trouwens wel goed dat het thema maximale kortsluitstroom aangehaald wordt om in ieder geval bewustzijn te creëren. Ik ben er zelf met de Victron setup niet heel bewust mee bezig geweest. Mede ook omdat de interne veiligheid van Victron betrouwbaar functioneert.

Als je 30kW vermogen niet nodig hebt dan zeker niet doen maar de elektrificatie van huishoudens en vervoer gaat om steeds meer vermogen vragen en om de aantal jaren de installatie aanpassen wordt uiteindelijk ook wel erg duur.

30kW gaat ook nergens over als je het niet nodig hebt idd, maar trek je deze stelling ook door als je een nieuwe metalen kist op 4 wielen voor de oprit gaat uitzoeken? Vermoedelijk niet......
Ik wil mijn systeem zo ontwerpen, ingeval van langdurige uitval. Ik toch off grid verder kan.
Persoonlijk zie ik niet het nut van een duur systeem dat grid gebonden moet zijn, dat heb ik al in de vorm van PV.
Auto laden, dat vind ik dus mooi van Victron, kan heel goed met power assist en dan nog voldoende overhebben voor de rest van de installaties.
Maar dat zie ik niet als noodzaak om in off grid te kunnen of misschien in dat geval op een lager pitje.

Bewustwording is in ieder geval gecreerd denk ik,
Wat je er ook van vind. Niemand is verplicht iets aan te passen. Die verantwoordelijkheid ligt bij een ieder zelf.
Ik wil het graag doen zo als bedoeld in de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Bij geen gebruik van de AC OUT dan ook geen 3 fase Victron configuratie. Geen 3 fase Victron configuratie dan ook geen NOM over 3 fase dus blijft over NOM per fase.
Sorry, die had ik gemist. balanceren voor NOM over 3 fases werkt idd niet als je gebruikers op AC-IN hebt.
voor die paar kwh/maand die dit verschil normaal gesproken maakt zou ik er geen moeite in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@bommer en alle anderen
Misschien dat een Z-type "rem-automaat" nog een optie is. Waar een B afschakelt tussen 3 en 5 keer de nominale stroom (voor bv B16 is dat dus tussen de 48A en 80A), doet een Z dat tussen de 2 en 3 keer (voor bv Z16 is dat tussen de 32A en 39A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:24:
Wat je er ook van vind. Niemand is verplicht iets aan te passen. Die verantwoordelijkheid ligt bij een ieder zelf.
Ik wil het graag doen zo als bedoeld in de regelgeving.
Je verteld uitvoerig wat het probleem is, en dat is op zich helder. Echter, ik mis vervolgens een oplossing...
Hoe pak jij het volgens de regels aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:29

HermanGast

Exige GT3

sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Met alleen AC IN met 1 of 3 Victrons kun je toch prima NOM draaien over 3 fasen?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:51
[...]

...

...
Laat ik ook nog maar een steentje in de vijver gooien. Ik lees de spec van deye als dat die bestand is tegen een kortsluitstroom van 75A en continue doorstroom van max 42 A. Omdat de AC paragraaf de nominale uitgangsstroom per fase opgeeft, ga ik er van uit dat deze 75 resp 42 A per fase is.
Zou het een gegenereerde 75A AC zijn dan moet ie wel een gigantische condensator bak hebben, want de gelinkte 5 kW Deye kan maximaal 120A uit de batterijen leveren. In eilandbedrijf heb je voor 75 A AC kortsluitstroom al een kleine 350 A DC uit de batterij nodig (per fase nodig), bijna 3 keer zoveel als wat ie maximaal aan DC kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Conrado schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Je verteld uitvoerig wat het probleem is, en dat is op zich helder. Echter, ik mis vervolgens een oplossing...
Hoe pak jij het volgens de regels aan?
De enige correctie manier zou zijn voldoende kortsluitvermogen.
Een fabrikant als Deye weet 75A als kortsluitstroom te genereren, uit een 5K 3 fase omvormer. Specs zijn niet heel duidelijk over of dat per fase is of verdeeld.
Dat is al duidelijk veel meer dan dat Victron bied, je kan die omvormers ook parallel schakelen. En dan zou je zelfs een C16 kunnen laten trippen.

Maar die hebben weer dingen niet, wat Victron wel bied. Zoals power assist, ik denk heel belangrijk, ver wacht dat we uit eindelijk ook een soort capaciteits tarief krijgen als in Belgie. In combinatie met de 4 tarief blokken voor levering.
Hier mee voorkomen ze straks, dat mensen vollebak gaan laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
BernieW schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Laat ik ook nog maar een steentje in de vijver gooien. Ik lees de spec van deye als dat die bestand is tegen een kortsluitstroom van 75A en continue doorstroom van max 42 A. Omdat de AC paragraaf de nominale uitgangsstroom per fase opgeeft, ga ik er van uit dat deze 75 resp 42 A per fase is.
Zou het een gegenereerde 75A AC zijn dan moet ie wel een gigantische condensator bak hebben, want de gelinkte 5 kW Deye kan maximaal 120A uit de batterijen leveren. In eilandbedrijf heb je voor 75 A AC kortsluitstroom al een kleine 350 A DC uit de batterij nodig (per fase nodig), bijna 3 keer zoveel als wat ie maximaal aan DC kan leveren.
Ik ben ook wel benieuwd, hoe ze dat doen.
Het feit dat het igv genoemd wordt, zal het ook wel kunnen.
Overigens een multi RS heeft ook een kortsluitstroom van 45A, staat apart genoemd in de specsheet.
Ik denk dat ze bij Victron ook door hebben de residentie een belanrijke markt aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsnijland
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-10 17:10
Beer070 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Ik ken Kostal niet, maar op prijs en achtergrond van het bedrijf ziet het er prima uit na 5 minuten browsen.

Ik denk dat je duidelijke opties hebt. Als je een zelfbouw accu op die Kostal kwijt zou kunnen dan ben klinkt dat als een goedkoopste keuze.
Mijn persoonlijke favoriet zou de MultiRS combi zijn (ik heb hem zelf ook :) ) maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Als die DMEG panelen inderdaad 33 volt zijn zou je op MultiRS ook 3 strings van 12 kunnen doen. de limiet van 3kw per string is niet hard, maar wel een goeie indicatie als je er uren op wil stoken. Ik ben zelf voorstander van kortere strings, maar dit kost wat meer kabel op het dak.
3 strings van 12 is helaas niet handig omdat het 16 panelen per kant van het dak zijn. Ik kwam ook tegen dat de victron multi hs19 15 kw ergens binnenkort op de markt moet komen. Die zou ook het probleem oplossen, 3 fase, kan alle zonnepanelen koppelen zonder op te delen en geschikt voor high voltage battery. Zou dat het wachten waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:36
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:46:
[...]

Je weet dat de Victron meter ook met CT klemmen werkt? De CT-klemmen van de Victron meter zijn groter in afmeting. Als de ruimte beperkt is moet je zeker goed vergelijken. Met de Metered gateway kan je je PV productie staken om teruglevering te voorkomen en kan je je PV productie ook door laten gaan in off-grid situatie. Kost je nu inderdaad iets meer maar voegt ook wel degelijk functionaliteit toe aan je installatie.
Met de kans dat iemand hier al op geregeerd heeft in de tussentijd (nu even niet de tijd alle hier opvolgende posts te lezen).

Ook zonder de metered gateway kan victron de productie beperken hoor. Zo heb ik het hier, en dat ging afgelopen zomer met testen goed.
Dat wordt dan gedaan dmv frequentie aanpassing. Bij 52Hz nog 0 productie ;)
En bij offgrid ging de productie vrolijk door, totdat de accus vol waren, toen begon de frequentie verhoging om zo de productie te beperken. Op mijn andere omvormer stond deze functie nog aan, dus enphase ging uiteindelijk naar 0w productie.
Ik ben tevreden met de victron meter welke enphase en SMA omvormer uit leest, ik zie dan ook voor mij geen toegevoegde waarde in een metered enphase systeem.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Zoals power assist, ik denk heel belangrijk, ver wacht dat we uit eindelijk ook een soort capaciteits tarief krijgen als in Belgie. In combinatie met de 4 tarief blokken voor levering.
Hier mee voorkomen ze straks, dat mensen vollebak gaan laden en ontladen.
Die nieuwe tarieven zijn dan geldend voor beide richtingen maak ik op uit je bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
larsnijland schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

3 strings van 12 is helaas niet handig omdat het 16 panelen per kant van het dak zijn. Ik kwam ook tegen dat de victron multi hs19 15 kw ergens binnenkort op de markt moet komen. Die zou ook het probleem oplossen, 3 fase, kan alle zonnepanelen koppelen zonder op te delen en geschikt voor high voltage battery. Zou dat het wachten waard zijn?
Ik heb geen ervaring met de HS19 (Duh). Als je genoeg betaalbare cellen bij elkaar kan krijgen om high voltage te maken dan denk ik dat het zeker de moeite waard is om te wachten.
Met 3 strings van 8 en 2 strings van 4 panelen kan je ook prima een multiRS 3 fase setup laten draaien 8x33V =264V en met 4x33 volt kom je boven het minimum voltage van 120V per string uit.moet je nog wel wat draad bijleggen op je dak…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
HermanGast schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Met alleen AC IN met 1 of 3 Victrons kun je toch prima NOM draaien over 3 fasen?
Wel per fase binnen het bereik van de individuele omvormer, maar de omvormers kunnen niet de meerdere load compenseren op een andere fase. Als een MP2 3k op een fase zit die meer dan 3k vermogen gebruikt kan je (aangesloten op ac-out) op de andere fases compenseren. Gebruik op de ac-in kan volgens mij niet worden gecompenseerd. (Denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ersus schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

Die nieuwe tarieven zijn dan geldend voor beide richtingen maak ik op uit je bericht?
Veel is nog onduidelijk, maar dat zou wel logisch zijn. Het is bedoeld om het verbruik te spreiden.
Die nieuwe kabels moeten ergens van betaald worden.
En als iets mijn duidelijk is geworden in de afgelopen jaren, is dat PV en nu straks ook accu systemen.
de leveranciers geld gaan kosten.
En als hun verdienmodel in gevaar komt, gaan ze tegen maatregelen verzinnen.
Niet perse goed voor de netcongestie of het milieu, maar milieu is niet hun corebusiness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ik ben ook wel benieuwd naar hoe de beveiligingen in een multplus werken.
Kan daar niet echt wat over vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Wel per fase binnen het bereik van de individuele omvormer, maar de omvormers kunnen niet de meerdere load compenseren op een andere fase. Als een MP2 3k op een fase zit die meer dan 3k vermogen gebruikt kan je (aangesloten op ac-out) op de andere fases compenseren. Gebruik op de ac-in kan volgens mij niet worden gecompenseerd. (Denk ik)
Ja hoor, Als op fase 1 5kW verbruikt wordt op ac-in, zal dat op fase 2 en 3 gecompenseerd worden tot NOM, ook al kunnen de MPs maar max 3kW maken.
Stel 7.5 kW verbruiker op een fase, dan gaan de 3 MP’s ieder 2.5 maken —> -5.0 +2.5, +2.5 = 0.0
Er is wel een instelling waarbij je kunt aangeven dat NOM voor iedere fase apart geregeld moet worden,en niet over het geheel, maar dat is niet efficient.

Ik heb 3 fasen op ac-in en gebruik ac-out op een enkele MP als ups voor koelkast, vriezer, router, NAS en computers. En als het wat langer duurt ook koffiemachine ;) .

[ Voor 25% gewijzigd door HermanGast op 14-10-2025 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
format5 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Met de kans dat iemand hier al op geregeerd heeft in de tussentijd (nu even niet de tijd alle hier opvolgende posts te lezen).

Ook zonder de metered gateway kan victron de productie beperken hoor. Zo heb ik het hier, en dat ging afgelopen zomer met testen goed.
Dat wordt dan gedaan dmv frequentie aanpassing. Bij 52Hz nog 0 productie ;)
En bij offgrid ging de productie vrolijk door, totdat de accus vol waren, toen begon de frequentie verhoging om zo de productie te beperken. Op mijn andere omvormer stond deze functie nog aan, dus enphase ging uiteindelijk naar 0w productie.
Zolang er on-grid gewerkt wordt is de frequentie afkomstig van het net. Deze is en blijft dan 50Hz. Bij off-grid wordt de frequentie door de MP bepaald en dan kan er frequentie verschuiving plaats vinden. In on-grid situatie kan de PV productie dus NIET beperkt worden middels de frequentie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:51
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd, hoe ze dat doen.
Het feit dat het igv genoemd wordt, zal het ook wel kunnen.
Overigens een multi RS heeft ook een kortsluitstroom van 45A, staat apart genoemd in de specsheet.
Ik denk dat ze bij Victron ook door hebben de residentie een belanrijke markt aan het worden is.
Hoe bedoel je dit: "Ik denk dat ze bij Victron ook door hebben de residentie een belanrijke markt aan het worden is."
Victron is al jaren actief in de residentiele markt en nog langer in de markt voor pleziervaart waar je ook landverbindingen hebt. Ik kan jouw opmerking dus niet zo goed plaatsen.

Als ik jou was zou ik me niet blindstaren op deze onduidelijke regel uit de Nederlandstalige specsheet van Dey en er pas op vertrouwen als Deye expliciet kan bevestigen dat inderdaad in eilandbedrijf een AC kortsluitstroom van 75 A kan lopen. Ik denk dat we het wel eens zijn dat dit geen piek is die direct uit de batterij kan komen. Het zou dus uit de condensatorbank moeten komen, en dan is de vraag hoe de piek verloopt of hoe snel de beveiliging van de omvormer aanspreekt, en of het genoeg is om een huisautomaat aan te laten spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
HermanGast schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Ja hoor, Als op fase 1 5kW verbruikt wordt op ac-in, zal dat op fase 2 en 3 gecompenseerd worden tot NOM, ook al kunnen de MPs maar max 3kW maken.
Stel 7.5 kW verbruiker op een fase, dan gaan de 3 MP’s ieder 2.5 maken —> -5.0 +2.5, +2.5 = 0.0
Er is wel een instelling waarbij je kunt aangeven dat NOM voor iedere fase apart geregeld moet worden,en niet over het geheel, maar dat is niet efficient.

Ik heb 3 fasen op ac-in en gebruik ac-out op een enkele MP als ups voor koelkast, vriezer, router, NAS en computers. En als het wat langer duurt ook koffiemachine ;) .
Dank voor de verduidelijking! ik heb dit zelf nog niet meegemaakt en heb MultiRS + het hele huis op AC-OUT dus niet zo last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

Veel is nog onduidelijk, maar dat zou wel logisch zijn. Het is bedoeld om het verbruik te spreiden.
Die nieuwe kabels moeten ergens van betaald worden.
En als iets mijn duidelijk is geworden in de afgelopen jaren, is dat PV en nu straks ook accu systemen.
de leveranciers geld gaan kosten.
En als hun verdienmodel in gevaar komt, gaan ze tegen maatregelen verzinnen.
Niet perse goed voor de netcongestie of het milieu, maar milieu is niet hun corebusiness.
Zolang ze het terugleveren, aan de hand van het dynamische tarieven schema, nog maar een paar jaar laten zoals het is.

Wat betreft het afnemen kan ik het nog wel plaatsen maar als je ook het injecteren gaat beperken dan neem je ook een deel lokale netontlasting weg, hopelijk denken ze daar hetzelfde over voorlopig.

Hedenavond kon ik met 20kW injecteren, daarmee heb ik stroom het net op geduwd dat door lokale aansluitingen (op dezelfde grondkabel) alweer verbruikt is. Tenzij ieder adres hier in de straat ook actief aan het injecteren was.

Wij hebben helaas geen zicht op de energiestromen lokaal op het net, dan is het lastig beoordelen of je met het injecteren de boel belast of juist ontlast. Toch schat ik in dat we met injecteren de boel nog wel ontlasten op lokaal niveau, totdat de batterijboom losbarst, dan zal die dynamiek zeker veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HermanGast schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
De MP's kunnen geen stroom leveren vanuit de inverter op de AC-IN, alleen op de AC-OUT. Het kwartje is gevallen : dankzij het relais zijn de AC-OUT en de AC-IN met elkaar geschakeld. De MP levert de stroom op de AC-OUT en via het relais stroomt deze over de AC-IN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

De MP's kunnen geen stroom leveren vanuit de inverter op de AC-IN, alleen op de AC-OUT. Het kwartje is gevallen : dankzij het relais zijn de AC-OUT en de AC-IN met elkaar geschakeld. De MP levert de stroom op de AC-OUT en via het relais stroomt deze over de AC-IN.
:) Je hoeft AC-Out niet aan te sluiten als je geen eiland-modus, PV-aansturing of UPS gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Precies, de AC IN wordt, tot het relais schakelt, alleen voor de synchronisatie met het net gebruikt.

Met de S99 firmware is het interne relais altijd open en wordt de AC IN alleen maar voor de synchronisatie gebruikt. De functie van het interne relais wordt daarmee verplaatst naar een extern exemplaar middels het AUX contact. (met in achtneming van de anti islanding regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Voor alle duidelijkheid; deze specificaties van de Deye inverter zijn van een webshop. Dat roept bij me altijd wat twijfels op.
Als ik naar de website van de Deye ga, wordt daar met geen woord over de kortsluitstroom gerept, noch op de website, datasheet of manual. De hoogste waarde is 45A. Dat is ook respectabel, maar onvoldoende.

Ik was er naar op zoek omdat ik me afvraag hoe ze een kortsluistrom van 75A kunnen opwekken. Zelfs voor een puls van 400msec of zo heb je daar al behoorlijk wat power voor nodig. Maar ik twijfel nu of ze überhaupt 75A halen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:18
Mijn ervaring met normen in het algemeen: normen worden door diverse stakeholders gezamenlijk ontwikkeld zodat o.a. industrie, gebruikers, wetgever e.d. op meer eenduidige manier producten kunnen testen en daarmee aantoonbaar laten voldoen, kunnen contoleren e.d. aan de wetgeving.
Bij voorkeur heeft de wetgever de normen ook "aangewezen" zodat een positieve test volgens de betreffende norm aangeeft dat het product ook aan de relevante wetgeving voldoet.
Echter, de wetgeving staat altijd boven de norm en als een norm niet up to date is met ontwikkelingen in de markt of praktijk, kan de fabrikant met de juiste onderbouwing en testen alsnog aantonen en daarmee verklaren dat het product wel aan de geldende wetgeving voldoet, ook al voldoet het niet aan een (aangewezen) norm. Dit is over het algemeen wel een stuk lastiger en duurder en daarom proberen fabrikanten dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Nu ben ik geen specialist op NEN1010, maar ik weet vrijwel zeker dat het niet voldoen aan NEN1010 niet automatisch hoeft te betekenen dat een product 1) niet veilig is 2) niet aan de geldende wetgeving zou voldoen en 3) een verzekering automatisch niet meer hoeft uit te keren.
Wel is het een stuk lastiger, omdat de bewijslast nu omgekeerd ligt en de fabrikant of installateur of consument zelf dient aan te tonen dat het product nog steeds veilig is, ondanks dat het niet aan de relevant norm voldoet.
Maar het is dus niet zo zwart-wit als: voldoet niet aan de norm, dus onveilig.
Bovendien is het interpreteren van normen vaak erg lastig en zijn er zelfs vaak interpretaties commissies binnen de normcommissies die vragen van verschillende laboratoria, fabrikanten e.d. moeten beantwoorden omdat een norm niet altijd even duidelijk is. Bij updates van normen worden deze details dan weer verduidelijkt of verbeterd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beer070
rube schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:54:
Mijn ervaring met normen in het algemeen: normen worden door diverse stakeholders gezamenlijk ontwikkeld zodat o.a. industrie, gebruikers, wetgever e.d. op meer eenduidige manier producten kunnen testen en daarmee aantoonbaar laten voldoen, kunnen contoleren e.d. aan de wetgeving.
Bij voorkeur heeft de wetgever de normen ook "aangewezen" zodat een positieve test volgens de betreffende norm aangeeft dat het product ook aan de relevante wetgeving voldoet.
Echter, de wetgeving staat altijd boven de norm en als een norm niet up to date is met ontwikkelingen in de markt of praktijk, kan de fabrikant met de juiste onderbouwing en testen alsnog aantonen en daarmee verklaren dat het product wel aan de geldende wetgeving voldoet, ook al voldoet het niet aan een (aangewezen) norm. Dit is over het algemeen wel een stuk lastiger en duurder en daarom proberen fabrikanten dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Nu ben ik geen specialist op NEN1010, maar ik weet vrijwel zeker dat het niet voldoen aan NEN1010 niet automatisch hoeft te betekenen dat een product 1) niet veilig is 2) niet aan de geldende wetgeving zou voldoen en 3) een verzekering automatisch niet meer hoeft uit te keren.
Wel is het een stuk lastiger, omdat de bewijslast nu omgekeerd ligt en de fabrikant of installateur of consument zelf dient aan te tonen dat het product nog steeds veilig is, ondanks dat het niet aan de relevant norm voldoet.
Maar het is dus niet zo zwart-wit als: voldoet niet aan de norm, dus onveilig.
Bovendien is het interpreteren van normen vaak erg lastig en zijn er zelfs vaak interpretaties commissies binnen de normcommissies die vragen van verschillende laboratoria, fabrikanten e.d. moeten beantwoorden omdat een norm niet altijd even duidelijk is. Bij updates van normen worden deze details dan weer verduidelijkt of verbeterd.
Voor zover ik weet wordt er bij woonhuis verzekeringen niet geeist dat iets is aangelegd volgens de NEN1010. Ik heb in mijn leven al zoveel huizen gezien waarbij door erkende installateurs de meest onwaarschijnlijke rommel is geïnstalleerd, en waarbij de afgelopen 50 jaar lapwerk op lapwerk is gedaan met stopcontacten aan snoertjes, bedrading zonder mantelbuis, aarde in het stopcontact niet aangesloten, geen aardlek meter geplaatst (dat is onder mijn ogen bij mijzelf gebeurd op de 2 fase aansluiting van de kookplaat door een externe erkende en gecertificeerde installateur met zegelrecht). Binnen die context denk ik dat 'verstandig/veilig' een belangrijker aspect is dan wat er in de vage definities van NEN1010 staan.

Een van die definities zegt dat de meterkast op een houten achterplaat moet worden geplaatst en dat er onderin ruimte is voor de gasmeter. De aanvoer van energie komt van beneden, en de afgifte gaat omhoog...

In mijn ogen, als je op dit forum bezig bent en serieus kijkt naar een elektrische omgeving voor je huis ben je al zoveel beter en veiliger bezig dan de slechtste 70% van Nederland dat de compliance met die laatste voetnoten weinig meer toevoegt.
Toch wil ik iedereen bedanken voor de vermakelijkheid van de discussie!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:34
Ik ben al lange tijd aan het meelezen in dit topic maar nu komt het echt zo ver dat ik de voorbereidingen voor mijn Victron systeem wil gaan maken. Ik ga er nog een tekening voor maken, maar om alvast wat uiteen te zetten en jullie om advies te vragen wil ik de situatie beschrijven:

3 fase 25A huis aansluiting, met daarbij een aantal grote verbruikers zoals een EV, sauna, jacuzzi met warmtepomp en het betreft een woning met twee woon eenheden: schoonouders beneden en wij boven. Beiden koken op inductie.Nog geen warmtepomp voor verwarming. PV opwek via Solaredge (domme omvormer) is zo'n 11.000 KwH per jaar (10.6Kwp), verbruik (zonder salderen) ligt op zo'n 18.000 kwH maar netto betalen we nu 13.000 KwH. Daar is dus nog wat efficientie te halen en 0 op de meter zou dus een mooi uitgangspunt kunnen zijn. Qua systemen draait er bij ons Home Assistant en heb ik inzicht in verbruik via HomeWizard op P1. Die gebruik ik sinds kort ook om de SmartEVSE aan te sturen.

De plaats van de Victron installatie zal in de vrijstaande garage zijn, maar dit is wel zo'n 45 meter kabel-lengte afstand. Helaas is het vanwege het perceel niet mogelijk een accu-ruimte dichterbij maar wel buiten te maken. Dus dit is de afstand waar ik rekening mee wil houden.

Aangezien de accu's zo ver weg komen te staan, maar ik het liefst continu de mogelijkheid van noodstroom van het volledige huis wil hebben, zal er een kabel vanaf de hoofdaansluiting via de garage weer terug lopen. De volledige lengte is dan zo'n 90 meter. Moet je dan rekening houden met de 3x25A of zelfs met de powerboost van de accu's en netstroom naar bijvoorbeeld 40A? Ik denk niet dat ik dit nodig heb en liever op 3x25A terug regel. Dat de EV even langzamer moet laden is geen probleem.

De eerste vraag: is dat enigszins te doen qua kabeldikte? In verschillende tools kom ik dan op 10mm2 uit, maar het klinkt nog steeds als veel verlies.

Ik hou er verder nog rekening mee dat ik meer PV kan installeren op de schuurdaken, waardoor ik de Multi RS overweeg vanwege de MPPT. De solaredge kan helaas niet op de omvormers vanwege de afstand van de omvormer van SolarEdge naar de batterijen. Dit zit het liefst op de AC-out. Als ik het goed heb kan 10.6 kWp op 3 Multi RS 6000 systemen op AC-out? Of raden jullie nog steeds de MultiPlus II aan, als geluid geen probleem is, aangevuld met losse MPPT?

Meer vragen zullen nog wel volgen, maar voor nu zijn dit de eerste belangrijke ontwerp vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
sandergar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Ik wens je hier veel succes mee. Ik kan je vertellen dat je huidige ontwerp je dit niet gaat bieden. Je hebt nog een hoop te lezen en te leren. Begin eens op de 1e pagina van dit topic. Erg leerzaam.
Inmiddels geleerd dat NOM ook via de AC-IN kan. Het aansturen van de PV en hiermee het terug leveren kunnen beperken dat kan alleen als er een Enphase gateway metered aanwezig is.
Ik ben blij dat je er toch een streep door hebt gezet want ik denk toch echt dat het met 1 kabel kan. Een kant en klare accu met stekker werkt toch ook met 1 kabel. Alleen is een victron systeem veel uitgebreider.
Ik ben ook al enkele weken af en aan bezig met informatie verzamelen, lezen, rekenen. Het is iets waar voor mij geen druk achter zit en waardeer alle input van anderen ook al is dat niet altijd wat ik graag wil horen/lezen.
Conrado schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

[Afbeelding]

Die zijn inderdaad niet groot en lijkt me goed mee te werken.
Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Sorry, ik ben wat druk geweest afgelopen dagen en val er nu misschien een beetje in zonder alles te hebben gelezen. Als ik iets doms zeg, vergeeft het me.

Als je in jouw ontwerp geen gebruik wil maken van Victron, ziet het er dan niet ongeveer zo uit:

[Afbeelding]
(gekopieerd van de zonnepanelensuper website)

Om te kunnen meten moet je de gebruiksmeter in de meterkast van je hoofdschakelaar zetten, en deze aansluiten op de Cerbo.

afhankelijk van de lengte en het vermogen is 5x6mm2 misschien te weinig, maar dat heb ik zo snel niet gelezen.

Hierbij maak je geen gebruik van Enphase load limiting en andere super mooie fancy features die afhankelijk zijn van de Enphase omvormer en gekoppelde gebruikmeter. Ergens een beetje zonde (en net als @sandergar zou ik liever die features wel willen gebruiken, maar dat is persoonlijk), maareh dat is wat ik uit de tekening haal toch?
Oei dit plaatje laat zich slecht bewerken in paint maar here goes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_KnQi59bBTtWhpm313EvwH8Y_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j7hID78wVViYIQW9VOr1ZPIP.png?f=fotoalbum_large

Het plan is inderdaad een meter van victron danwel enphase in de meterkast te plaatsen voor het meten van de stroom, een utp van de meterkast naar de schuur voor data voor cerbo, ik hoef geen island mode, geen noodstroom. Het laden en ontladen inderdaad met DESS en 0 op de meter is wel het streven. De afgelopen jaren leverde ik zo +/- 2800kWh terug en wil dit dus op andere momenten van de dag doen als ik het zelf niet opgebruikt krijg. De kabel is denk ik een 20/25 meter, deze ligt al jaren ongebruikt.
Het gebruiken van enphase voor het aansturen van het hele systeem incl. de panelen heb ik nergens anders gelezen en was dus ook niet op de hoogte ervan, maar daar is een topic zoals dit toch voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

Voor zover ik weet wordt er bij woonhuis verzekeringen niet geeist dat iets is aangelegd volgens de NEN1010.
….
In mijn ogen, als je op dit forum bezig bent en serieus kijkt naar een elektrische omgeving voor je huis ben je al zoveel beter en veiliger bezig dan de slechtste 70% van Nederland dat de compliance met die laatste voetnoten weinig meer toevoegt.
Toch wil ik iedereen bedanken voor de vermakelijkheid van de discussie!!!
Ik ben het met je eens. Toch zie ik het wat meer dan enkel vermakelijkheid. @bommer heeft een onderwerp benoemd, wat nog niet besproken was, en dat maakt het interessant.

Het zou overigens handig zijn als we op de TS pagina dit soort onderwerpen zouden vastleggen. Ik zoek me nu wild als ik weer ‘es wil weten hoe het bv met DC beveiliging zit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik snap dat je DC-zijdig wel het vermogen moet hebben, om AC-zijdig dit te kunnen leveren.
anders zegt het spulletje boem.
Een MP 48/5000 levert 9000K piek dan heb je bijna 200A DC nodig om die piek veilig te kunnen leveren.

Groepen gaan beveiligen met B6 of B10 dat is geen optie. Het doel is het hele huis achter de noodstroom.
Als het mij alleen om de koelkast te doen was. dan koop ik wel een aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Conrado schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:31:
[...]

Ik ben het met je eens. Toch zie ik het wat meer dan enkel vermakelijkheid. @bommer heeft een onderwerp benoemd, wat nog niet besproken was, en dat maakt het interessant.

Het zou overigens handig zijn als we op de TS pagina dit soort onderwerpen zouden vastleggen. Ik zoek me nu wild als ik weer ‘es wil weten hoe het bv met DC beveiliging zit….
Ik had wilde plannen en toen werd ik terug gefloten door een vriend (die goed op de hoogte is van Normen)
zelf ben ik meet en regel en niet dagelijks er mee bezig.
Als ik nu kijk op de NEN website: https://www.nen.nl/nieuws...ktriciteitsnorm-nen-1010/
Dan het het interview lees valt mij gelijk deze uitspraak op ‘Je moet zorgen dat er altijd voldoende ‘kortsluitvermogen is’
Een aardlek schakelaar waar over gesproken wordt is voor lekstroom naar aarde niet kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Flesdop schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:29:
[...]
Het gebruiken van enphase voor het aansturen van het hele systeem incl. de panelen heb ik nergens anders gelezen en was dus ook niet op de hoogte ervan, maar daar is een topic zoals dit toch voor?
Dan ben je niet vooraan dit topic begonnen met lezen!
https://gathering.tweaker...filter_keywords%5D=modbus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ik had wilde plannen en toen werd ik terug gefloten door een vriend (die goed op de hoogte is van Normen)
zelf ben ik meet en regel en niet dagelijks er mee bezig.
Als ik nu kijk op de NEN website: https://www.nen.nl/nieuws...ktriciteitsnorm-nen-1010/
Dan het het interview lees valt mij gelijk deze uitspraak op ‘Je moet zorgen dat er altijd voldoende ‘kortsluitvermogen is’
Een aardlek schakelaar waar over gesproken wordt is voor lekstroom naar aarde niet kortsluiting.
Ik zet hier even de hele alinea uit dat interview neer:
Veiligheid is essentieel bij laagspanningsinstallaties. ‘Je moet zorgen dat er altijd voldoende ‘kortsluitvermogen’ is’, licht Jongbloed toe. ‘Als er iets fout gaat in de installatie, is er stroom nodig om een automaat of zekering te laten doorsmelten.’ Een veiligheidsmaatregel. Maar een PV-installatie (‘photo voltaic’-installatie) voor zonnepanelen, levert nauwelijks kortsluitstroom. ‘Daarvoor moet je een andere manier van uitschakelen gebruiken. Bijvoorbeeld door elke groep uit te rusten met een aardlekbeveiliging, zoals de vernieuwde NEN 1010-norm als mogelijkheid noemt.’

Bron: https://www.nen.nl/nieuws...ktriciteitsnorm-nen-1010/
Volgens mij staat hier toch echt dat de nieuwe NEN-1010 aardlekbeveiliging (per groep!) als alternatief noemt als de kortsluitstroom tekort schiet.

Iemand die de nieuwe NEN-1010 tekst kan doorzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

Ik zet hier even de hele alinea uit dat interview neer:

[...]

Volgens mij staat hier toch echt dat de nieuwe NEN-1010 aardlekbeveiliging (per groep!) als alternatief noemt als de kortsluitstroom tekort schiet.

Iemand die de nieuwe NEN-1010 tekst kan doorzoeken?
Maar een aardlek doet niets met een kortsluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ik denk dat het ook goed is om te begrijpen waarom het zelfstandig afschakelen van een multiplus niet voldoende veiligheid biedt, zowel in de context van de norm / regelgeving, als heel concreet in de praktijk wat er dan mis kan gaan, wat is het rest-risico?
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:59:
Waarom noemt die persoon dan dit alternatief, de zelfde persoon die hamert op voldoende kortsluitvermogen?

P.S. NEN1010: 500 euro ex btw damn, (voor de nieuwste 2024 1010 norm) dus als iemand 'op het werk' even 'kan kijken' :D

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 15-10-2025 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:01:
Ik denk dat het ook goed is om te begrijpen waarom het zelfstandig afschakelen van een multiplus niet voldoende veiligheid biedt, zowel in de context van de norm / regelgeving, als heel concreet in de praktijk wat er dan mis kan gaan, wat is het rest-risico?

[...]
het is tweeledig denk ik, enerzijds de ‘elektrisch’ veiligheid en andere zijn het verzekering/ financieel aspect
Waarom noemt die persoon dan dit alternatief, de zelfde persoon die hamert op voldoende kortsluitvermogen?
Dat snap ik ook niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Q schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:01:

[...]

P.S. NEN1010: 500 euro ex btw damn, (voor de nieuwste 2024 1010 norm) dus als iemand 'op het werk' even 'kan kijken' :D
Ik heb er helaas ook niet rechtstreeks toegang toe.
Best wel raar overigens, dat je dik moet betalen om aan de informatie te komen waar je aan moet voldoen.
En dat verplicht gesteld is via de bouwwet (BBL)

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 15-10-2025 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Je hebt gelijk, beter lezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 19:08
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:34:
[...]

Ik snap dat je DC-zijdig wel het vermogen moet hebben, om AC-zijdig dit te kunnen leveren.
anders zegt het spulletje boem.
Een MP 48/5000 levert 9000K piek dan heb je bijna 200A DC nodig om die piek veilig te kunnen leveren.

Groepen gaan beveiligen met B6 of B10 dat is geen optie. Het doel is het hele huis achter de noodstroom.
Als het mij alleen om de koelkast te doen was. dan koop ik wel een aggregaat.
Hele huis in eilandbedrijf of niet maakt niet uit. Alle afgaande circuits met B16 afzekeren is vanuit continuïteit niet slim. Groepen maken die je kan afzekeren op waarde lager dan de beveiliging in de Victron beperkt de kans aanzienlijk dat bij kortsluiting je noodstroom er in zijn geheel afgeschakeld.

P.S. je stapt ook even over de karakteristiek heen en de quote uit NEN 1010 432.3.

In eilandbedrijf heb je overstroom beveiliging in DC (afhankelijk van opbouw en dimensionering), de Victron en automaat mits juist gedimensioneerd.

Dus: ontwerpen op eilandbedrijf met oog op continuïteit voor MP 5k betekent juist toepassen van maximaal B6 tenzij echt niet haalbaar. Daar waar niet haalbaar zal de overstroom beveiliging in eilandbedrijf door de Victron worden overgenomen en in normaal bedrijf door de B6+ automaat.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

born2tweak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:28:
Ik ben al lange tijd aan het meelezen in dit topic maar nu komt het echt zo ver dat ik de voorbereidingen voor mijn Victron systeem wil gaan maken. Ik ga er nog een tekening voor maken, maar om alvast wat uiteen te zetten en jullie om advies te vragen wil ik de situatie beschrijven:

3 fase 25A huis aansluiting, met daarbij een aantal grote verbruikers zoals een EV, sauna, jacuzzi met warmtepomp en het betreft een woning met twee woon eenheden: schoonouders beneden en wij boven. Beiden koken op inductie.Nog geen warmtepomp voor verwarming. PV opwek via Solaredge (domme omvormer) is zo'n 11.000 KwH per jaar (10.6Kwp), verbruik (zonder salderen) ligt op zo'n 18.000 kwH maar netto betalen we nu 13.000 KwH. Daar is dus nog wat efficientie te halen en 0 op de meter zou dus een mooi uitgangspunt kunnen zijn. Qua systemen draait er bij ons Home Assistant en heb ik inzicht in verbruik via HomeWizard op P1. Die gebruik ik sinds kort ook om de SmartEVSE aan te sturen.

De plaats van de Victron installatie zal in de vrijstaande garage zijn, maar dit is wel zo'n 45 meter kabel-lengte afstand. Helaas is het vanwege het perceel niet mogelijk een accu-ruimte dichterbij maar wel buiten te maken. Dus dit is de afstand waar ik rekening mee wil houden.

Aangezien de accu's zo ver weg komen te staan, maar ik het liefst continu de mogelijkheid van noodstroom van het volledige huis wil hebben, zal er een kabel vanaf de hoofdaansluiting via de garage weer terug lopen. De volledige lengte is dan zo'n 90 meter. Moet je dan rekening houden met de 3x25A of zelfs met de powerboost van de accu's en netstroom naar bijvoorbeeld 40A? Ik denk niet dat ik dit nodig heb en liever op 3x25A terug regel. Dat de EV even langzamer moet laden is geen probleem.

De eerste vraag: is dat enigszins te doen qua kabeldikte? In verschillende tools kom ik dan op 10mm2 uit, maar het klinkt nog steeds als veel verlies.

Ik hou er verder nog rekening mee dat ik meer PV kan installeren op de schuurdaken, waardoor ik de Multi RS overweeg vanwege de MPPT. De solaredge kan helaas niet op de omvormers vanwege de afstand van de omvormer van SolarEdge naar de batterijen. Dit zit het liefst op de AC-out. Als ik het goed heb kan 10.6 kWp op 3 Multi RS 6000 systemen op AC-out? Of raden jullie nog steeds de MultiPlus II aan, als geluid geen probleem is, aangevuld met losse MPPT?

Meer vragen zullen nog wel volgen, maar voor nu zijn dit de eerste belangrijke ontwerp vragen.
Een beknopte reactie;

Met de multiplus S99 firmware kun je het met een enkele 5x 10mm2 voedingskabel realiseren.

Wat wel even een uitdaging wordt is de afstand voor de CT klemmen. 27m kan ik bevestigen dat het werkt met utp cat 5e kabel. Wel niet parallel aan de AC kabel leggen.

Dan nog stuurstroom en netwerkkabels meenemen om de Ziehl schakeling en een onderhoud schakeling te integreren en LAN en internet beschikbaar te maken.

Wil je voldoende vermogen dan neem je 3x 10kVA multiplus II units om, met of zonder noodstroom, je hele huisaansluiting over te kunnen nemen. Met laden en ontladen loopt het systeem niet op de tenen.

En je hebt met 6.7kW max laadvermogen per multi voldoende ruimte om je PV AC vermogen via de multiplus naar de accu te duwen en gelijk ook nog een beetje van het Grid te snoepen.

Multiplus specs:
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Extra PV via mppt kun je dan in je garage aankoppelen aan je opslag. Met voldoende batterij packs heb je ook voldoende laad- en ontlaadstroom beschikbaar.

Eventueel mppt met SmartSolar:
https://www.victronenergy...SmartSolar-MPPT-RS-NL.pdf

En als bonus met de multiplus 10kVA krijg je, niet onbelangrijk zoals je leest in de laatste pagina’s hier, wel voldoende kortsluitstroom.

Als dit je aanspreekt dan hier een link voor meer informatie over de S99 firmware integratie:
https://www.victronenergy...lication/nl/index-nl.html

Succes met je keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:59:
[...]

Wel met een sluiting naar aarde.
Ik denk (!) dat de afschakeling van de multiplus wel een betrouwbare veiligheid is. Dus als nen-1010 het voldoende vindt om de aardlekbeveiliging op orde te hebben om de installatie te laten voldoen aan de normen, dan zijn we er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:36:
[...]

Wel met een sluiting naar aarde.
Ik denk (!) dat de afschakeling van de multiplus wel een betrouwbare veiligheid is. Dus als nen-1010 het voldoende vindt om de aardlekbeveiliging op orde te hebben om de installatie te laten voldoen aan de normen, dan zijn we er toch?
Ik denk dat het wat snel door de bocht is.
De Norm zal niet toestaan dat bij kortsluiting de bedoelde beveiligingen (automaten) niet werken.

De enige manier tot dusver is gewoon voldoen aan de in de norm gestelde kortsluitstroom.

Vervelend voor ons natuurlijk. De installatie wordt signifikant duurder. Alleen maar daarom.

Ik denk dat het plan hier, ff in de koelkast gaat.
3 dikke omvormers en voldoende batterij capaciteit om de DC zijdig ook veilig te houden zit ff niet in buget.
En is ook nooit meer terug teverdienen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

De Norm zal niet toestaan dat bij kortsluiting de bedoelde beveiligingen (automaten) niet werken.
Het interview suggereert wat anders. Vandaar mijn vraag of iemand de nieuwe nen-1010 hierop kan doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hermarcel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Het interview suggereert wat anders. Vandaar mijn vraag of iemand de nieuwe nen-1010 hierop kan doorspitten.
Dat het interview iets suggereert, hoeft niet te betekenen dat het ook werkelijk mag. De zin er boven zegt duidelijk, dat je voldoende kortsluitstroom moet hebben. Ik denk dat het een ongelukkige formuliering is.
Een aardlek doet simpelweg gezegd niets met een sluiting tusssen fase en nul, dat is niet in eens veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

De enige manier tot dusver is gewoon voldoen aan de in de norm gestelde kortsluitstroom.

Vervelend voor ons natuurlijk. De installatie wordt signifikant duurder. Alleen maar daarom.

Ik denk dat het plan hier, ff in de koelkast gaat.
3 dikke omvormers en voldoende batterij capaciteit om de DC zijdig ook veilig te houden zit ff niet in buget.
En is ook nooit meer terug teverdienen ben ik bang.
Ff korte vraag zodat ik de samenvatting goed snap:
Zolang het grid aangesloten is zal er op alle vlakken voldoende kortsluitstroom zijn... toch?
Alleen als je in Island-mode draait is er een kans dat de kortsluiting niet door een automaat wordt afgevangen, toch?
Zou je 'Island-mode' kunnen beschouwen als een failed-condition en dat er in die situatie dingen niet werken zoals verwacht is dan procedureel en in documentatie op te pakken, in plaats van een volgende technische achtervang te creëren?
korte sticker bij de meterkast en bij de handleiding die mensen moeten tekenen als je ze op bezoek komen in het huis: Als het huis in Island-mode draait omdat het grid geen stroom levert, ga er dan vanuit dat kortsluiting niet zoals verwacht wordt opgevangen door de B16 automaten in de meterkast.
leuke iPad erbij om de handtekening en de vinkjes op te slaan samen met een kopie van het identiteitsbewijs en een foto van de bezoeker en klaar is bommer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:15:
[...]
Dat het interview iets suggereert, hoeft niet te betekenen dat het ook werkelijk mag.
Vandaar mijn vraag of iemand de nieuwe nen-1010 hierop kan doorspitten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• V_ger
Ik blijf het een nonissue vinden. Automaten zijn er om de kabels te beveiligen tegen een kortsluitstroom die vele malen hoger is dan wat de kabel veilig kan hebben.

Maar als er nou kortsluiting is en ik kan niet meer dan 16A leveren. Dan is dat voor de kabel technisch gezien geen probleem.
En ik ben er een beetje klaar mee dat er iemand van horen zeggen en zonder toegang tot de norm zelf de hele tijd zit te zaniken over iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Nu online
Ik denk dat ik meer op de lijn zit met v_ger.
Als de maximale stroom onvoldoende is om schade te veroorzaken dan zal de situatie langer voortduren en uiteindelijk een overbelasting veroorzaken op de zekering waardoor deze alsnog afschakelt.
Ik heb dus de beschikking over de nen1010 maar het staat er allemaal niet zo heel concreet in. Ik zal dus heel veel moeten lezen en conclusies moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:21:
Ik blijf het een nonissue vinden. Automaten zijn er om de kabels te beveiligen tegen een kortsluitstroom die vele malen hoger is dan wat de kabel veilig kan hebben.
Uiteindelijk gaat ook dan iedere automaat er uit. De 3-5x kortsluitstroom van de B-karakteristiek, schakelt binnen 0,1 sec, zoals geëist. 2x kortsluitstroom heeft daar zeker 20 sec voor nodig, dat is voor bv de Multi RS wel haalbaar.

Het is jammer dat @bommer wel een probleem benoemd, maar verder ook niet precies weet hoe het verder zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Victron-installaties in eilandbedrijf niet aan NEN1010 voldoen, en dat zo'n risico nog nooit benoemd is of voor gewaarschuwd wordt.
We weten alleen nog niet hoe het dan wèl zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Uiteindelijk gaat ook dan iedere automaat er uit. De 3-5x kortsluitstroom van de B-karakteristiek, schakelt binnen 0,1 sec, zoals geëist. 2x kortsluitstroom heeft daar zeker 20 sec voor nodig, dat is voor bv de Multi RS wel haalbaar.

Het is jammer dat @bommer wel een probleem benoemd, maar verder ook niet precies weet hoe het verder zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Victron-installaties in eilandbedrijf niet aan NEN1010 voldoen, en dat zo'n risico nog nooit benoemd is of voor gewaarschuwd wordt.
We weten alleen nog niet hoe het dan wèl zit.
Ik mag dus wel een probleem benoemen, zolang ik ook het antwoord weet.
Dat is toch een beetje de essentie van een forum, antwoorden vragen op dingen die je niet weet.
En dan nog weg gezet als zeikerd.
Jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

bommer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Dat het interview iets suggereert, hoeft niet te betekenen dat het ook werkelijk mag. De zin er boven zegt duidelijk, dat je voldoende kortsluitstroom moet hebben. Ik denk dat het een ongelukkige formuliering is.
Een aardlek doet simpelweg gezegd niets met een sluiting tusssen fase en nul, dat is niet in eens veranderd
Het kan een fout zijn van de schrijver/journalist maar het komt uit de mond van een van de direct betrokkenen bij het opstellen van die NEN1010 norm, die duidelijk expliciet erkend dat PV die kortsluit stroom niet kan opwekken en dat er dus een alternatief nodig is. Ik kan me ook niet voorstellen dat die persoon het artikel niet even heeft nagelezen voordat het online is gezet.

Ik bedoel het niet verkeerd verder, maar ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat “voldoende kortsluitstroom” een absolute regel is onder “alle omstandigheden”. Geen camper installatie voldoet hier aan denk ik, maar valt ook binnen de norm? PV ook niet.

Ik heb nul electro achtergrond dus ik sta altijd open voor nieuwe kennis en inzichten.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste