Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:44
jayless82 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:29:
Precies wat jij zegt, ik stelde alleen de vraag hier voor de "duidelijkheid" (kan ook Home assistant inrichten, meterkast installeren etccc, dus ben niet gek) maar de reacties hier zijn nogal "uit de hoogte" op die van jou na dan.
Ik vond de reacties niet uit de hoogte maar juist eerder bedoeld om je te behoeden. Dat zit misschien ook een beetje in je manier van schrijven. Toen ik je eerste bijdrage las dacht ik ook even, “Oei, als dat maar goed gaat….” :)

Het leuke van Victron is dat het modulair is, en je van alles met elkaar kunt combineren. Soms zijn er wat beperkingen, maar dat houdt het interessant.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 13:04
Ik heb ooit LTS mts en hts elektro gedaan afgestudeerd 1997. en daarna geen stroomdraad meer aangeraakt, nu in de IT. evengoed denk ik wel dat het gaat lukken met dit forum er bij en de vele youtube filmpjes die ik al heb gezien.
En als ik het echt niet weet bel of mail ik een firma met de vraag welke karakteristiek automaat ofzo ik zou moeten hebben.
Is geen rocket science, maar je moet wel voorzichtig zijn want de stromen die er lopen kunnen dodelijk zijn.
Dus denk 10 keer na en check het daarna nog 10 keer en bij elke twijvel maak foto's en post ze met de vraag die je hebt.

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33
Ik heb ook LTS en MTS elektro gedaan, ergens in de jaren 80 en ben in de jaren 90 programmeur geworden. Doe nog steeds m'n eigen elektrisch.

Ik kende zonnepanelen super nog niet en zag dat hij al goede Victron sets samenstelt. Deze vond ik wel interresant.

https://zonnepanelensuper...-32-64kwh-19-5kw-3-fasen/

Ik wil volgend jaar opslag bouwen in de schuur bij m'n nieuwe huis. Ik heb al 5 * 6mm2 en 5 * 10mm2 en 3 keer UTP van de meterkast naar de schruur geregeld en zat aan 3 keer een multiplus II 5k6 te denken. Dit zodat ik ook off-grid nog goed door kan draaien (komt ook een warmtepomp en airco achter te draaien). Ik zag dat deze zet daar al redelijk op aansluit maar wel wat hoger uitkomt dan ik wou vanwege de 3 keer 16kWh accu wat waarschijnlijk gedaan is om de 300 Ampere te kunnen leveren aan de Victrons.

Zelf had ik de nieuwe NKON ESS Pro van 32kWh in gedachte, deze zou ook tot 300 Ampere kunnen leveren en komt een stuk goedkoper uit. Ook hoef ik geen TFT schermen in mijn schuur en denk ik dat ik ook wel zonder de Lynx busbars kan en een goedkopere bar. De accu komt al met zekering, verwarming en blussysteem. Moet ik de omvormers dan ook nog appart zekeren als er maar 1 accu aan komt te hangen?

Dit is de NKON ESS Pro van 32kWh

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Leuk topic hier.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:33
PuzzleSolver schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:23:
Ik heb ook LTS en MTS elektro gedaan, ergens in de jaren 80 en ben in de jaren 90 programmeur geworden. Doe nog steeds m'n eigen elektrisch.

Ik kende zonnepanelen super nog niet en zag dat hij al goede Victron sets samenstelt. Deze vond ik wel interresant.

Ik wil volgend jaar opslag bouwen in de schuur bij m'n nieuwe huis. Ik heb al 5 * 6mm2 en 5 * 10mm2 en 3 keer UTP van de meterkast naar de schruur geregeld en zat aan 3 keer een multiplus II 5k6 te denken. Dit zodat ik ook off-grid nog goed door kan draaien (komt ook een warmtepomp en airco achter te draaien). Ik zag dat deze zet daar al redelijk op aansluit maar wel wat hoger uitkomt dan ik wou vanwege de 3 keer 16kWh accu wat waarschijnlijk gedaan is om de 300 Ampere te kunnen leveren aan de Victrons.

Zelf had ik de nieuwe NKON ESS Pro van 32kWh in gedachte, deze zou ook tot 300 Ampere kunnen leveren en komt een stuk goedkoper uit. Ook hoef ik geen TFT schermen in mijn schuur en denk ik dat ik ook wel zonder de Link busbars kan en een goedkopere bar. De accu komt al met zekering, verwarming en blussysteem. Moet ik de omvormers dan ook nog appart zekeren als er maar 1 accu aan komt te hangen?

Dit is de NKON ESS Pro van 32kWh

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Leuk topic hier.
Ik kan Toby van de Zonnepanelensuper aanraden, hij geeft goed advies, en de sets kunnen voldoen aan veel van de veiligheidseisen. (Moet je wel zelf ook op letten)
Je kan daar zelf kiezen hoeveel accu’s je aansluit. Ik heb er momenteel 1x16kwh draaien, moet ik wel ontlaad/laadstroom beperken op 120A. Volgend jaar een tweede erbij, en dan heb ik vrijwel altijd genoeg.
Vanwege de techniek en dat het bij mij in huis hangt ben ik voor de multi rs solar gegaan, maar MP2 is nog steeds een uitstekend product als je geen moeite hebt met oude Windows 3.11 software 8)7
Als je in de meterkast een schakelaar bouwt om gewoon terug naar het net te wisselen ben je ook niet super afhankelijk van het goed functioneren. Wel zo fijn

• PuzzleSolver
Beer070 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Ik kan Toby van de Zonnepanelensuper aanraden, hij geeft goed advies, en de sets kunnen voldoen aan veel van de veiligheidseisen. (Moet je wel zelf ook op letten)
Je kan daar zelf kiezen hoeveel accu’s je aansluit. Ik heb er momenteel 1x16kwh draaien, moet ik wel ontlaad/laadstroom beperken op 120A. Volgend jaar een tweede erbij, en dan heb ik vrijwel altijd genoeg.
Vanwege de techniek en dat het bij mij in huis hangt ben ik voor de multi rs solar gegaan, maar MP2 is nog steeds een uitstekend product als je geen moeite hebt met oude Windows 3.11 software 8)7
Als je in de meterkast een schakelaar bouwt om gewoon terug naar het net te wisselen ben je ook niet super afhankelijk van het goed functioneren. Wel zo fijn
De Multi RS is nogal duurder en ik wil een 3 fasen systeem. Bij een 3 fasen systeem moet je 3 gelijke units hebben dus dat drijft de prijs dan op. Ik zie dat ik de omvormers nog wel appart moet zekeren. Ik wil later nog een carport/overkapping voor de achterkant van mijn tuin met glas/glas zonnepanelen toevoegen. Misschien dat ik dan nog een multiplus RS kan toevoegen voor de carcharger en vehicle to load/home. Maar dan praten we over 2027 en kijk ik wel hoe het er dan voor staat. Ik zie in ieder geval dat je met Victron nog alle kanten op kunt.

Misschien gooi er ook nog wel een coin miner aan voor als de batterij vol is en de stroomprijs negatief :+

Qua software wil ik homeassistant op m'n server gaan draaien. Die win 3.11 look software hoef ik maar 1 keer te draaien hoop ik :P

En ik zag dat Toby ook al een Hager omschakelaar had in het assortiment en ik krijg een Hager meterkast in m'n nieuwe huis. Hopelijk is er nog ruimte in de kast voor de schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door PuzzleSolver op 08-10-2025 20:45 ]

• Beer070
PuzzleSolver schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

De Multi RS is nogal duurder en ik wil een 3 fasen systeem. Bij een 3 fasen systeem moet je 3 gelijke units hebben dus dat drijft de prijs dan op. Ik zie dat ik de omvormers nog wel appart moet zekeren. Ik wil later nog een carport/overkapping voor de achterkant van mijn tuin met glas/glas zonnepanelen toevoegen. Misschien dat ik dan nog een multiplus RS kan toevoegen voor de carcharger en vehicle to load/home. Maar dan praten we over 2027 en kijk ik wel hoe het er dan voor staat. Ik zie in ieder geval dat je met Victron nog alle kanten op kunt.

Misschien gooi er ook nog wel een coin miner aan voor als de batterij vol is en de stroomprijs negatief :+

Qua software wil ik homeassistant op m'n server gaan draaien. Die win 3.11 look software hoef ik maar 1 keer te draaien hoop ik :P

En ik zag dat Toby ook al een Hager omschakelaar had in het assortiment en ik krijg een Hager meterkast in m'n nieuwe huis. Hopelijk is er nog ruimte in de kast voor de schakelaar.
Die Hager schakelaar kan je ook gewoon los kopen. Ik heb de schakelunit bij Toby gekocht met juiste aardlek etc. Achteraf gezien was dat best veel geld op het geheel. Iets van 800 euro geloof ik. Wel netjes met kast voortgebouwd en dik 500 euro aan materialen. Maar toch…
Ik heb in totaal nu 13 panelen op multi RS draaien en de rest op solaredge. De MultiRS mppt’s leveren efficiënter direct aan de accu’s, dat scheelt nog best wel wat.
Wat betreft accu’s moet je even kijken op de off-grid garage, de nieuwe MB56 Eve accu’s zijn net gelanceerd en als je 32kwh+ will plaatsen is dat al gauw 30% goedkoper, en hopelijk binnenkort beschikbaar.
Ik hoop vooral dat je er heel veel plezier mee hebt!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:34
Goedendag, even voor ik iets stoms doe.
Kan ik een 5kWh en een 10kWh accu zonder problemen op één multiplus 2 aansluiten? Of moeten het identieke capaciteit accu's zijn?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-11 19:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

hfolkers schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:56:
Kan ik een 5kWh en een 10kWh accu zonder problemen op één multiplus 2 aansluiten? Of moeten het identieke capaciteit accu's zijn?
Dat kan wel, maar in het begin als je ze aansluit: alleen als de accu’s exact hetzelfde voltage hebben anders gaat de ene de andere opladen en kunnen er gevaarlijk hoge stromen gaan lopen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:13

pvg

hfolkers schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:56:
Zie boven, en mits de cellen van hetzelfde type zijn (dus beide LFP en dan zou ik zelfs zorgen dat ze beide prismatisch of pouch zijn en van hetzelfde merk). Iig moet ook de samenstelling van de accupakketten gelijk zijn: beide 15S (pylontech) of 16S (bijna alle andere)!

• hfolkers
Top, Dank jullie, was mijn eigen gedachte iig wel correct.
Idd goed opletten op gelijk voltage, dat is duidelijk maar kan niet vaak genoeg gezegd worden.

• Beer070
pvg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Zie boven, en mits de cellen van hetzelfde type zijn (dus beide LFP en dan zou ik zelfs zorgen dat ze beide prismatisch of pouch zijn en van hetzelfde merk). Iig moet ook de samenstelling van de accupakketten gelijk zijn: beide 15S (pylontech) of 16S (bijna alle andere)!
ik ben geen expert op dit gebied, dus ik leer hier ook weer wat.
hangt het er niet vanaf hoe je ze aansluit? op eigen kabel naar de Power-In, of gedeeld op een kabel?
ik heb een JK BMS, en die zorgen er volgens mij zelf voor dat er geen excessieve laadstromen ontstaan, omdat de accu zijn charge/discharge limiet (van in mijn geval120A) beschermt. Moet je er in die tijd van balanceren natuurlijk niet veel load op zetten.

• pvg

pvg

Beer070 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

ik ben geen expert op dit gebied, dus ik leer hier ook weer wat.
hangt het er niet vanaf hoe je ze aansluit? op eigen kabel naar de Power-In, of gedeeld op een kabel?
ik heb een JK BMS, en die zorgen er volgens mij zelf voor dat er geen excessieve laadstromen ontstaan, omdat de accu zijn charge/discharge limiet (van in mijn geval120A) beschermt. Moet je er in die tijd van balanceren natuurlijk niet veel load op zetten.
Een paar dingen:
- Je maakt nog steeds “kortsluiting” over ca 5V als je een volle en lege accu aan elkaar knoopt. De piekstroom kan nog steeds een paar kA zijn (voordat de BMS ingrijpt) afhankelijk van de parasitaire weerstand (kabels, busbars, cellen, zekeringen, …). Of alle onderdelen (mosfets in BMS, zekeringen) dit overleven, is af te wachten.
- Als je cellen met verschillende interne weerstand (per Ah capaciteit) gaat combineren, gaat er onbalans in het laden/ontladen ontstaan: de accu met de laagste weerstand zal de meeste kWh (per Ah capaciteit) verstouwen over de levensduur.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:21
Omdat ik er geen ervaring mee heb een hoop aannames die je kan meenemen in je eigen beoordeling.

Ik denk dat het op een gegeven moment fout gaat lopen.
Je zou alle waardes in de BMS door 2 kunnen delen.
Voorbeeld:
10kwh stel je in op 100A laadstroom
5kwh stel je in op 50A
Dit gaat goed zolang je multiplus 150A aanbied. Dan worden de accus gelijkmatig geladen.
Als je MP 100A aanbied dan zal dat in 2x 50A verdeeld worden. Met als gevolg dat je 5kwh eerder vol zit.

Dan gaat het laad voltage mee spelen deze zal weer afremmen dat de 5kwh eerder vol zit.
Maar dat werkt volgens mij pas echt goed tijdens balanceren.

Ik denk dat het er op uit komt dat je vaak (mogelijk dagelijks) tot 100% moet laden en moet balanceren.

• Beer070
pvg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:15:
[...]

Een paar dingen:
- Je maakt nog steeds “kortsluiting” over ca 5V als je een volle en lege accu aan elkaar knoopt. De piekstroom kan nog steeds een paar kA zijn (voordat de BMS ingrijpt) afhankelijk van de parasitaire weerstand (kabels, busbars, cellen, zekeringen, …). Of alle onderdelen (mosfets in BMS, zekeringen) dit overleven, is af te wachten.
- Als je cellen met verschillende interne weerstand (per Ah capaciteit) gaat combineren, gaat er onbalans in het laden/ontladen ontstaan: de accu met de laagste weerstand zal de meeste kWh (per Ah capaciteit) verstouwen over de levensduur.
Zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van, en ik wil graag leren hoe ik hier aan kan rekenen. Gevoelsmatig zou er niet meer dan een 150A moeten (kunnen) lopen, maar ik heb geen idee hoe dat beperkt wordt.
Weet er iemand waar in dit scenario (2 verschillende accu’s) je allemaal aan moet denken, en hoe dat te overwegen?
Ik denk dat hetzelfde (in mindere mate) geldt voor accu’s met een verschillende leeftijd of bms type.

• blaaspijp
Aangezien ik mijn hele systeem al in ChatGpt heb staan, kon ik gemakkelijk een vraag stellen.
-----------

Waarschijnlijk staat de tekst waar je aan denkt in het hoofdstuk over ontwerp- en samenstellingsvereisten van de batterij (in PGS 37-1 paragraaf 4 of 5), waar wordt gesteld dat:

> “accu’s binnen één systeem uit gelijke cellen of modules dienen te bestaan, overeenkomstig de specificaties van de fabrikant.”

Die passage komt niet uit jouw eigen documenten maar uit de officiële PGS 37-1 (versie juli 2023).
Daar staat inderdaad (vrij geciteerd):

> “Een accupakket moet worden opgebouwd uit cellen of modules die van hetzelfde type, ontwerp, en capaciteit zijn en afkomstig zijn van één fabrikant. Het combineren van verschillende typen of gebruikte modules is niet toegestaan, tenzij dit door de fabrikant expliciet is toegestaan en onderbouwd in de veiligheidsanalyse.”

⚙️ Kort gezegd:
PGS 37-1 eist uniformiteit binnen één systeem, tenzij de fabrikant (of systeemintegrator) aantoont dat een heterogene configuratie veilig functioneert — dan kan maatwerk worden toegepast.

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:36:
Omdat ik er geen ervaring mee heb een hoop aannames die je kan meenemen in je eigen beoordeling.

Ik denk dat het op een gegeven moment fout gaat lopen.
Je zou alle waardes in de BMS door 2 kunnen delen.
Voorbeeld:
10kwh stel je in op 100A laadstroom
5kwh stel je in op 50A
Dit gaat goed zolang je multiplus 150A aanbied. Dan worden de accus gelijkmatig geladen.
Als je MP 100A aanbied dan zal dat in 2x 50A verdeeld worden. Met als gevolg dat je 5kwh eerder vol zit.

Dan gaat het laad voltage mee spelen deze zal weer afremmen dat de 5kwh eerder vol zit.
Maar dat werkt volgens mij pas echt goed tijdens balanceren.

Ik denk dat het er op uit komt dat je vaak (mogelijk dagelijks) tot 100% moet laden en moet balanceren.
De kleine accu heeft een hogere interne weerstand en er zal dus vanzelf minder stroom in/uit de kleine accu gaan. De interne weerstand schaalt nl. met de capaciteit: vergelijk maar mb31 met mb56. De interne weerstand van mb56 is ongeveer de helft van de mb31. 🙂 Hier heeft een nadeel (weerstand) dus ook een voordeel.

• blaaspijp
Als er dus iets mis gaat trek je wel wat (extra) verantwoordelijkheid naar jezelf toe.
Wat is de overweging om voor 2 verschillende modules te gaan en niet voor 1x 16kwh module.
Of 2x 10kwh?

• blaaspijp
Ik ben wat aan het spelen met de bedragen welke in de DESS staan. Zijn er hier al mede tweakers welke hier ook mee gespeeld hebben met een ideale uitkomst?

De eerste 3 afbeeldingen zijn voor dezelfde dag. Gisteravond wat aanpassingen doorgevoerd voor het schema van vandaag.
De laatste afbeelding was mijn standaard instelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7Uyj4mc1ARUfEzdlYnZNB1ZESo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uRyEBFWWjDyrpr4pAEajRxB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcvUZTpu3ObTgEowyWGA4v2OKpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0lRWjGhltkjufndiLhesoHp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrWnMMhgSRv_bBFx2XX5V_9VJbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x64DRPjEhA5zu0VwLclqOOzW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tptFVJlobIunO0tp_-tjunSMgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FGoloZr5XcjcOYFakZ7pLII.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door blaaspijp op 10-10-2025 08:20 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 16:06
Q schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Dat kan wel, maar in het begin als je ze aansluit: alleen als de accu’s exact hetzelfde voltage hebben anders gaat de ene de andere opladen en kunnen er gevaarlijk hoge stromen gaan lopen.
Ga je dat niet altijd "een beetje hebben"? Ik bedoel: het gaat altijd al wat meten zijn en afhankelijk wie of waar meet krijg je toch altijd EEN verschil?

Ik moet straks (voorjaar waarschijnlijk) ook mijn 2de kist aansluiten.
Mijn plan was om de bestaande kist te ontladen tot het voltage wat de nieuwe kist heeft tot op 2 cijfers na de komma (gaat al moeilijk worden volgens mij om dat "juist goed te krijgen") en dan de tweede kist aan te zetten.

• agraaff
PuzzleSolver schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Zijn wel wat duurder maar ook een stuk stiller, wat voor in huis toch best belangrijk is.
Ook zijn ze lichter en wat kleiner wat voor sommigen interessant is.
En als je toch nog solar bij wil plaatsen in de toekomst ben je meteen voorbereid.

• agraaff
PuzzleSolver schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:23:

ook perfect als boodschappenlijstje te gebruiken.
als je de accu's zelf haalt bij yixiang scheelt het best wat.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Kan het volgende dan; 1 x Seplos v3 (master) bak met 315 Ah CATL akku's (die heb ik nu al) aanvullen met 4 x Seplos v3 bak met 288 Ah CATL akku's (slaves)? Allemaal parallel op de busbar.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• blaaspijp
Waarom vul je dat dan niet aan met 315ah accu.
Dan is er niks aan de hand toch. Of zit er zo een groot prijs verschil tussen een 288 en een 315 ah cell

• hfolkers
blaaspijp schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:12:
Als er dus iets mis gaat trek je wel wat (extra) verantwoordelijkheid naar jezelf toe.
Wat is de overweging om voor 2 verschillende modules te gaan en niet voor 1x 16kwh module.
Of 2x 10kwh?
De overweging komt omdat ik bere goedkoop aan deze twee accu's kan komen. Maar ik ben verder nog op zoek gegaan en kan bar weinig informatie over specifiek deze accu's vinden.
Dus ik denk dat het inderdaad, voor veiligheid en gemoedsrust, toch een enkele 16kWh accu gaat worden.

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Ga je dat niet altijd "een beetje hebben"? Ik bedoel: het gaat altijd al wat meten zijn en afhankelijk wie of waar meet krijg je toch altijd EEN verschil?

Ik moet straks (voorjaar waarschijnlijk) ook mijn 2de kist aansluiten.
Mijn plan was om de bestaande kist te ontladen tot het voltage wat de nieuwe kist heeft tot op 2 cijfers na de komma (gaat al moeilijk worden volgens mij om dat "juist goed te krijgen") en dan de tweede kist aan te zetten.
Twee accu’s van verschillende capaciteit zijn geen probleem
Inderdaad zul je altijd een klein verschil kunnen hebben tussen de accu’s. Ik heb een hobby 12V systeem en 1x 12V 230Ah en 1x 12 280Ah parallel. Bij het aansluiten de eerste keer liep er toch nog iets van 10A tussen de accu’s maar dat liep netjes af. Wel in de gaten gehouden met een “stroom tang”.

Omdat - zoals hier al werd opgemerkt - grotere accu’s hebben minder weerstand hebben, zul je zien dat de beschikbare stroom naar ratio verdeeld wordt over de accu’s.

Er is dus geen enkel probleem om twee accu’s van verschillende capaciteit parallel aan te sluiten.

Ondanks dat accu’s van verschillende capaciteit in verhouding gelijk opladen en ontladen zal er in de praktijk onbalans kunnen ontstaan waardoor één van de accu’s eerder vol of leeg is.

De overgebleven accu moet dan de (ont)laadstroom in zijn eentje aankunnen, anders zou ik toch kiezen voor accu’s van gelijke capaciteit.

[ Voor 37% gewijzigd door Q op 10-10-2025 12:06 ]

• Beer070
Q schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:54:
[...]
Twee accu’s van verschillende capaciteit zijn geen probleem
Inderdaad zul je altijd een klein verschil kunnen hebben tussen de accu’s. Ik heb een hobby 12V systeem en 1x 12V 230Ah en 1x 12 280Ah parallel. Bij het aansluiten de eerste keer liep er toch nog iets van 10A tussen de accu’s maar dat liep netjes af. Wel in de gaten gehouden met een “stroom tang”.

Omdat - zoals hier al werd opgemerkt - grotere accu’s hebben minder weerstand hebben, zul je zien dat de beschikbare stroom naar ratio verdeeld wordt over de accu’s.

Er is dus geen enkel probleem om twee accu’s van verschillende capaciteit parallel aan te sluiten.
Ten overvloede… ik heb hier geen verstand van en wil graag meer leren. Zou het in zo’n situatie verstandig zijn om het voltage te balanceren met een voorlaadweerstand? Of is dit een domme gedachte?
Het lijkt mij dat wanneer het voltage gelijk getrokken is dat de belasting / ontlading evenredig naar de weerstand wordt verdeeld?
Ik zou het fijn vinden om hieraan te kunnen rekenen, en ik heb nog geen duidelijke formule gevonden die de laadstroom tussen twee accu’s die aangesloten zitten op dezelfde bus bar kan voorspellen.

• Q

Q

Beer070 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Ten overvloede… ik heb hier geen verstand van en wil graag meer leren. Zou het in zo’n situatie verstandig zijn om het voltage te balanceren met een voorlaadweerstand? Of is dit een domme gedachte?
Het lijkt mij dat wanneer het voltage gelijk getrokken is dat de belasting / ontlading evenredig naar de weerstand wordt verdeeld?
Ik zou het fijn vinden om hieraan te kunnen rekenen, en ik heb nog geen duidelijke formule gevonden die de laadstroom tussen twee accu’s die aangesloten zitten op dezelfde bus bar kan voorspellen.
Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - moet je hier gewoon de wet van Ohm toepassen: voltage delen door weerstand is stroom.

Zeg 18 mOhm per cel, dus 16 cellen x 0.00018 (optellen want cellen in serie) = 0,00288 ohm. Dus zeg twee accu's een met 52.1 volt en 52.0 volt: dan is de stroom 0.1 / 0,00288 = 34.7A, niet niks, maar geen enkel punt lijkt me.

Om eerlijk te zijn is dit wel de eerste keer sinds de middelbare school dat ik deze rekensom maak, dus misschien maak ik een fout. :o Met mijn eigen 12V setup heb ik gewoon beide accu's opgeladen tot vrijwel 0.01 verschil qua voltage en de 'gok' genomen met ampere tang in de aanslag.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Vriend Andy van the off-grid garage heeft een allegaartje aan diverse capaciteiten accus parallel. Als je er meer over wil leren check zijn YouTube.

Het kan dus gewoon zonder problemen.

Hij doet ook testen met verschillende voltages en dan parallelle accu bijnemen. Met meten van de stroom etc.

[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 10-10-2025 12:56 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q

Q

V_ger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:54:
Vriend Andy van the off-grid garage heeft een allegaartje aan diverse capaciteiten accus parallel. Als je er meer over wil leren check zijn YouTube.

Het kan dus gewoon zonder problemen.
Hij gaat straks een MB56 notabene parallel zetten aan de rest van zijn setup. Maar ik denk dat het niet verkeerd is om de principes en fundamenten te snappen waarom het ook geen probleem is. Want dan kun je ook zelf bepalen in welke situatie het mogelijk wél een issue kan zijn:

Sommige mensen hebben een 3-fase setup van Multiplus 5000 apparaten. Dat betekent dat je in totaal 70A x 3 = 210A kunt laden in een accu, maar dat is boven 0.5C voor iedere 15kWh accu nu op de markt. Je hebt dan eigenlijk al twee accu's nodig om die laadstroom onder de 0.5C te houden, zonder de multiplussen te hoeven begrenzen.

Cool, denk je dan, ik zet er een MB56 naast :+ , ben ik helemaal veilig :o Tja, maar als die vol zit (de werkelijkheid is niet perfect of door een beetje onbalans), dan krijg je overgebleven 15kWh accu met een 0.5C rate van zeg 150A toch die 210A voor z'n kiezen :o oeps.

• V_ger
Ik heb hier 4 parallelle banken van verschillende batches/leveranciers/leeftijd.
Het is een illusie om te denken dat het perfect verdeeld, dat doet het niet. Er is altijd 1 accu bank eerder vol of leeg dan de anderen. Soms scheelt het maar een paar minuten, maar toch.
In mijn geval bepaalt de volste het max laadvermogen via de serial-battery driver. Effectief blijft het laadvermogen per accu bank dan ongeveer gelijk.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• PuzzleSolver
Q schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Hij gaat straks een MB56 notabene parallel zetten aan de rest van zijn setup. Maar ik denk dat het niet verkeerd is om de principes en fundamenten te snappen waarom het ook geen probleem is. Want dan kun je ook zelf bepalen in welke situatie het mogelijk wél een issue kan zijn:

Sommige mensen hebben een 3-fase setup van Multiplus 5000 apparaten. Dat betekent dat je in totaal 70A x 3 = 210A kunt laden in een accu, maar dat is boven 0.5C voor iedere 15kWh accu nu op de markt. Je hebt dan eigenlijk al twee accu's nodig om die laadstroom onder de 0.5C te houden, zonder de multiplussen te hoeven begrenzen.

Cool, denk je dan, ik zet er een MB56 naast :+ , ben ik helemaal veilig :o Tja, maar als die vol zit (de werkelijkheid is niet perfect of door een beetje onbalans), dan krijg je overgebleven 15kWh accu met een 0.5C rate van zeg 150A toch die 210A voor z'n kiezen :o oeps.
Als het goed is dan communiceren de batterijen met de omvormer en zal de victron dus terugschakelen. Ook zou het BMS z'n best doen om het amperage te beperken. Hoe ze dit doen heb ik me nog niet in verdiept.

• SkiFan
blaaspijp schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:46:
Waarom vul je dat dan niet aan met 315ah accu.
Dan is er niks aan de hand toch. Of zit er zo een groot prijs verschil tussen een 288 en een 315 ah cell
Ik heb 64 cellen (288ah nieuw) voor heel weinig gekregen. De 315 ah had ik al.

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:35
SkiFan schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb 64 cellen (288ah nieuw) voor heel weinig gekregen. De 315 ah had ik al.
288Ah is volgens mij geen gangbare capaciteit voor LFP (kan wel maar zie ik eigenlijk nooit langs komen). Als ik google zie ik wel NMC cellen langskomen met 288Ah. Weet je zeker dat het LFP cellen zijn?

• SkiFan
brt652 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

288Ah is volgens mij geen gangbare capaciteit voor LFP (kan wel maar zie ik eigenlijk nooit langs komen). Als ik google zie ik wel NMC cellen langskomen met 288Ah. Weet je zeker dat het LFP cellen zijn?
Ja, zijn LFP. Moet even kijken, maar kan ook 280 zijn. Ging eigenlijk meer erom of ik boxen met verschillende capaciteiten kan combineren. Dus binnen de box allemaal dezelfde cellen, maar dan wordt het dus als volgt:

Box 1: 16x 315 Ah, Master - Aan Victron Busbar
Box 2: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 3: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 4: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 5: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar

Complete systeem zal dan +- 76 kWh zijn. Zijn overigens allemaal CATL cellen.

• PASware
  • Laatst online: 21:42
Beer070 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:27:
[...]
Wat betreft accu’s moet je even kijken op de off-grid garage, de nieuwe MB56 Eve accu’s zijn net gelanceerd en als je 32kwh+ will plaatsen is dat al gauw 30% goedkoper, en hopelijk binnenkort beschikbaar.
Ik hoop vooral dat je er heel veel plezier mee hebt!
Hoe kom je bij 30% goedkoper? De cellen zelf zijn naar verhouding niet goedkoper, wel heb je maar 1x een BMS/Zekering/case nodig, dat scheelt wel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-11 16:06
@Q Ik heb voor de tweede kist opnieuw MB31's op het oog. Ik maak me dus niet zo veel zorgen over SoC verschillen, meer zelfs: ik denk dat wij ons vaak zorgen maken doordat we meer dingen zien dan we zien bij "app-ified" batterijtjes die je zelf stapelt of kits waar de dozen op elkaar staan.

Ik maakte me vooral zorgen als ik twee packs ging aansluiten met verschillende voltages en welke procedure ik in detail moet uitvoeren om die packs zo gelijk mogelijk te krijgen.

Op dit moment heb ik voor mezelf het volgende uitgeschreven:
  1. MP2 manueel op charging zetten, bestaande pack tot 100% laten laden.
  2. MP2 uitzetten, bestaande box breaker op 0 zetten.
  3. Nieuwe box aansluiten op de busbar, BMS bij aansluiten op de Victron
  4. Cerbo instellen op BMS van de nieuwe accu pack
  5. MP2 terug inschakelen, breaker van het nieuwe pack aan, nieuwe pack manueel laten volladen tot 100%
  6. Cerbo de installatie op OFF zetten (geen laadstromen vanuit de MP2)
  7. MP2 terug uitschakelen
  8. Breaker van het nieuwe pack uitschakelen
  9. Packs op elkaar aansluiten (master slave opstelling)
  10. Master aansluiten op de Cerbo en als leidende battery control instellen
  11. Master pack breaker aan
  12. Slave pack breaker aan
  13. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  14. MP2 terug inschakelen
  15. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  16. Cerbo terug de installatie op "charging only" zetten.
  17. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  18. Cerbo installatie op ON zetten

• Q

Q

PuzzleSolver schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Als het goed is dan communiceren de batterijen met de omvormer en zal de victron dus terugschakelen. Ook zou het BMS z'n best doen om het amperage te beperken. Hoe ze dit doen heb ik me nog niet in verdiept.
Goed punt een accu BMS kan CCL en DCL doorgeven (charge/discharge) current limit.

Ik vergeet dat soms, omdat ik bij een build betrokken was met MPPTs + DESS + terugleveren waarbij CCL en DCL niet gehonoreerd worden!

Dus ja, dat is positief, maar het is weer situatie afhankelijk of dat ook kan helpen.

• V_ger
HyperBart schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:42:
@Q Ik heb voor de tweede kist opnieuw MB31's op het oog. Ik maak me dus niet zo veel zorgen over SoC verschillen, meer zelfs: ik denk dat wij ons vaak zorgen maken doordat we meer dingen zien dan we zien bij "app-ified" batterijtjes die je zelf stapelt of kits waar de dozen op elkaar staan.

Ik maakte me vooral zorgen als ik twee packs ging aansluiten met verschillende voltages en welke procedure ik in detail moet uitvoeren om die packs zo gelijk mogelijk te krijgen.

Op dit moment heb ik voor mezelf het volgende uitgeschreven:
  1. MP2 manueel op charging zetten, bestaande pack tot 100% laten laden.
  2. MP2 uitzetten, bestaande box breaker op 0 zetten.
  3. Nieuwe box aansluiten op de busbar, BMS bij aansluiten op de Victron
  4. Cerbo instellen op BMS van de nieuwe accu pack
  5. MP2 terug inschakelen, breaker van het nieuwe pack aan, nieuwe pack manueel laten volladen tot 100%
  6. Cerbo de installatie op OFF zetten (geen laadstromen vanuit de MP2)
  7. MP2 terug uitschakelen
  8. Breaker van het nieuwe pack uitschakelen
  9. Packs op elkaar aansluiten (master slave opstelling)
  10. Master aansluiten op de Cerbo en als leidende battery control instellen
  11. Master pack breaker aan
  12. Slave pack breaker aan
  13. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  14. MP2 terug inschakelen
  15. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  16. Cerbo terug de installatie op "charging only" zetten.
  17. Even in de gaten houden hoe alles stroomt
  18. Cerbo installatie op ON zetten
Niet zo moeilijk doen. Gewoon voltage meten met multimeter en als het ongeveer gelijk is 2e pack bijnemen.

• Q

Q

V_ger schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Niet zo moeilijk doen. Gewoon voltage meten met multimeter en als het ongeveer gelijk is 2e pack bijnemen.
@HyperBart Ben ik wel een beetje mee eens, zorg dat die accu's max 0.01 volt van elkaar verschillen en dan is er niets aan de hand.

Het is wel prima om de accu's om de beurt eerst gelijk op te laden tot een specifiek voltage. Maar dan moet je ook echt zeker zijn dat je ze voor die tijd nooit per ongeluk parallel schakelt want dan wordt het 'heel warm'.

[ Voor 23% gewijzigd door Q op 10-10-2025 19:09 ]

• Beer070
PASware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Hoe kom je bij 30% goedkoper? De cellen zelf zijn naar verhouding niet goedkoper, wel heb je maar 1x een BMS/Zekering/case nodig, dat scheelt wel.
Ik had deze video gezien:
YouTube: EVE MB56 Capacity Test: Ginormous capacity and cheapest option to bu...
96$ voor 2kwh, 1600$ + kast voor 32kwh MB56 accu.
Ik zou nu zoiets betalen voor 16kwh bij NKON of Zonnepanelensuper. Die kosten reductie gaat wel een keer onze kant op komen hoop ik. (Ik heb in mijn nieuwe accu kast ruimte gemaakt voor 4x MB56 dozen) o<:)

• PASware
  • Laatst online: 21:42
Beer070 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Ik had deze video gezien:
YouTube: EVE MB56 Capacity Test: Ginormous capacity and cheapest option to bu...
96$ voor 2kwh, 1600$ + kast voor 32kwh MB56 accu.
Ik zou nu zoiets betalen voor 16kwh bij NKON of Zonnepanelensuper. Die kosten reductie gaat wel een keer onze kant op komen hoop ik. (Ik heb in mijn nieuwe accu kast ruimte gemaakt voor 4x MB56 dozen) o<:)
Ahja ik zie het, die cellen zijn maar $96 (€83), ik keek bij nkon en daar zijn ze €140

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Beer070
Q schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - moet je hier gewoon de wet van Ohm toepassen: voltage delen door weerstand is stroom.

Zeg 18 mOhm per cel, dus 16 cellen x 0.00018 (optellen want cellen in serie) = 0,00288 ohm. Dus zeg twee accu's een met 52.1 volt en 52.0 volt: dan is de stroom 0.1 / 0,00288 = 34.7A, niet niks, maar geen enkel punt lijkt me.

Om eerlijk te zijn is dit wel de eerste keer sinds de middelbare school dat ik deze rekensom maak, dus misschien maak ik een fout. :o Met mijn eigen 12V setup heb ik gewoon beide accu's opgeladen tot vrijwel 0.01 verschil qua voltage en de 'gok' genomen met ampere tang in de aanslag.
Komt ook nog wat weerstand in de kabels kijken, dat helpt in zo’n geval wellicht… op 70mm2 kabel is dit 0.00025 ohm per meter, dus daar wordt het verschil ook niet gemaakt.
Volgens mij zit je voor milliOhm in bovenstaande berekening een 0 te ver, en is het voor 0.1 volt verschil dus 3.47A. Maar met 5 volt verschil trek je dus wel de zekeringen uit je BMS, dus ik begrijp waar je vandaan komt.
Ik ga dit eens verder uitzoeken, als iemand anders nog meer tips heeft hoor ik het graag.

• Beer070
PASware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Ahja ik zie het, die cellen zijn maar $96 (€83), ik keek bij nkon en daar zijn ze €140
BTW scheelt altijd wat en vervoer kost ook geld.
Prijsverschil tussen 126 euro (2kwh iets latere levering bij Nkon) en 75 euro (1kwh snelle levering) is toch al 20%
Ik zou denk ik wachten tot de Zonnepanelensuper ze heeft om mogelijke accu issues met Toby daar te kunnen bespreken, bijvoorbeeld hoe je de verschil stromen kan beperken…

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22

RvV

Alleen kun je de MB31 bij nkon in de btw voor 66,95 krijgen als je een fatsoenlijk aantal afneemt. En dan is het verschil met de MB56 nihil als je puur naar de cellen kijkt. En die Grade a- MB56 zou ik toch niet willen.

Y'24

• Q

Q

Beer070 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Komt ook nog wat weerstand in de kabels kijken, dat helpt in zo’n geval wellicht… op 70mm2 kabel is dit 0.00025 ohm per meter, dus daar wordt het verschil ook niet gemaakt.
Volgens mij zit je voor milliOhm in bovenstaande berekening een 0 te ver, en is het voor 0.1 volt verschil dus 3.47A. Maar met 5 volt verschil trek je dus wel de zekeringen uit je BMS, dus ik begrijp waar je vandaan komt.
Ik ga dit eens verder uitzoeken, als iemand anders nog meer tips heeft hoor ik het graag.
Ik schreef 18 mOhm maar een doorsnee 300Ah cel zit op 0,18 mOhm. Ik denk dat mijn berekening wel juist is. Ik zie de fout niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 11-10-2025 00:19 ]

• PuzzleSolver
De NKON ESS Pro van 32kWh gebruikt ook maar 1 BMS. De MB31 cellen zijn parallel gezet in de kast.
Dit geavanceerde systeem combineert 3,2V 314Ah EVE MB31 Grade A cellen in een 16S2P configuratie, een krachtige 300A Seplos BMS met JK 2A Active Balancer en extra functies zoals ingebouwde verwarmingspads en een aerosol-brandblusser voor optimale werking in alle omgevingen.
Verder vond ik 3.400 euro inclusief BTW ook niet echt duur voor wat je krijgt. Het is al volledig in elkaar gezet wat weer wat werk bespaard. Maar vorig jaar was je dat voor de cellen alleen al kwijt dus misschien dat het nog wat verder zakt. Al denk ik dat er niet veel ruimte meer in zit omdat de grondstof Lithium een groot deel van de prijs bepaald.

Het wordt eerder wachten tot de betaalbare en betere Sodium accus uitkomen. Dan kan de prijs met 60% naar beneden volgens voorspellingen, eens kijken of dat ook in de praktijk zo wordt want voorlopig zijn ze nog duurder en slechter voor zover ik ze kon vinden.

• Beer070
PuzzleSolver schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:36:
De NKON ESS Pro van 32kWh gebruikt ook maar 1 BMS. De MB31 cellen zijn parallel gezet in de kast.

[...]

Verder vond ik 3.400 euro inclusief BTW ook niet echt duur voor wat je krijgt. Het is al volledig in elkaar gezet wat weer wat werk bespaard. Maar vorig jaar was je dat voor de cellen alleen al kwijt dus misschien dat het nog wat verder zakt. Al denk ik dat er niet veel ruimte meer in zit omdat de grondstof Lithium een groot deel van de prijs bepaald.

Het wordt eerder wachten tot de betaalbare en betere Sodium accus uitkomen. Dan kan de prijs met 60% naar beneden volgens voorspellingen, eens kijken of dat ook in de praktijk zo wordt want voorlopig zijn ze nog duurder en slechter voor zover ik ze kon vinden.
Ik
Denk dat een deel van de prijsdaling te maken heeft met betrekkelijk matige markt voor EV in de wereld.
De Chinese productie draait redelijk maar de vraag blijft een beetje achter. Dat heeft een effect op accu prijzen. De productiekosten voor een 80kwh auto accu zijn nog steeds significant in de buurt een set van 64kwh thuis accu’s. Terwijl daar gewicht en laad snelheid veel minder een rol speelt.(vergeleken met auto’s)

• PuzzleSolver
Beer070 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:29:
[...]

Ik
Denk dat een deel van de prijsdaling te maken heeft met betrekkelijk matige markt voor EV in de wereld.
De Chinese productie draait redelijk maar de vraag blijft een beetje achter. Dat heeft een effect op accu prijzen. De productiekosten voor een 80kwh auto accu zijn nog steeds significant in de buurt een set van 64kwh thuis accu’s. Terwijl daar gewicht en laad snelheid veel minder een rol speelt.(vergeleken met auto’s)
Deels misschien, maar de EVE accu's zijn met hun 0.5C laad ontlaad techniek niet echt gemaakt voor de automotive markt. De auto's worden in China inmiddels onder de kostprijs verkocht dankzij overproductie wat weer gekomen is door de hevige concurrentie dus naar auto prijzen kijken daar kan een vertekend beeld geven.

Een EVE MB31 weegt zo'n 5,6kg, Lithium kost tussen de $8.5 en $10 per kilo als grondstof, het is net weer duurder geworden en ik verwacht niet dat de prijs veel naar beneden gaat.

Verder is een kast ook niet goedkoop, het koper wat er in gaat voor busbars wordt ook steeds duurder (als het nog steeds koper is). De NKON 32kWh weeg 230kg de accu's 180kg dus er zit ook nog voor 60kg 50kg aan andere materialen in en ook wielen onder, verwarmingspads en brandblus systeem. Ze hebben de MB31 voor rond de 60 euro staan dus dat is dan 1920 euro van de prijs, de kast rekenen ze dus nog +/-1500 euro voor inclusief assemblage en controle neem ik aan. Ze geven er ook 6 jaar garantie op. Als ze erg veel van deze kast gaan verkopen dan kan de prijs misschien nog wat naar beneden.

Maar als ik kijk naar Chinese supliers dan ben je ook al $500 dolar kwijt voor een 16kWh kast en dan moet je de accu's er zelf nog in zetten (kan ook leuk zijn, maar ik kom momenteel tijd tekort). Die kast komt dan niet met verwarming en brandblusser dus ik denk dat NKON wel redelijk scherp zit met die prijs in de huidige markt.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
PuzzleSolver schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:05:
[...]
Een EVE MB31 weegt zo'n 5,6kg, Lithium kost tussen de $8.5 en $10 per kilo als grondstof, het is net weer duurder geworden en ik verwacht niet dat de prijs veel naar beneden gaat.
Lithium is maar één van de ingrediënten van een LiFeP04 cel. Volgens Chatgpt bevat een 300Ah LiFeP04 cel tussen de 40 en 56 gram Lithium.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22
Hermarcel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:25:
[...]

Lithium is maar één van de ingrediënten van een LiFeP04 cel. Volgens Chatgpt bevat een 300Ah LiFeP04 cel tussen de 40 en 56 gram Lithium.
Dat is niet helemaal juist (en maar weer eens een goed voorbeeld dat je ChatGPT niet zomaar moet vertrouwen). 1 g lithium levert (theoretisch, maximaal) 3.9 Ah en in de praktijk minder.

Het blijft echter zo dat een LFP cel voornamelijk niet uit Li bestaat.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MrFish schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Dat is niet helemaal juist (en maar weer eens een goed voorbeeld dat je ChatGPT niet zomaar moet vertrouwen).
Ik wilde even snel weten aan welke hoeveelheden Li ik moest denken bij een LiFeP04 cel. Maar, je hebt gelijk, point taken. :)
1 g lithium levert (theoretisch, maximaal) 3.9 Ah en in de praktijk minder.

Het blijft echter zo dat een LFP cel voornamelijk niet uit Li bestaat.
Om en nabij de 100 gram Lithium voor een 300Ah cel dus. Bij een hierboven gestelde prijs (niet door mij gechecked) van $10 per kg, is dat dus $1 aan Li.

De Lithium-prijs is dus niet echt de bepalende factor voor de uiteindelijke cel-prijs.

• svbeek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-10 21:39
Ook ik ben bezig met het bouwen van een 3fase ESS systeem op basis van Victron multiplus II 3000's en een 14kw Dyness power brick. Mijn huisaansluiting is 3x25a, en ik heb 16 zonnepanelen. Wat betreft de afzekering/beveiliging heb ik het volgende in gedachten:

Netaansluiting -> 3fase b25 aardlekautomaat 300ma (ivm selectiviteit aardlek) -> ESS
ESS -> 3fase B40 aardlekautomaat 100ma (40a in verband met de powerassist functie die 13a kan bijleveren) -> Meterkast
En dan in de meterkast zelf de groepen verdeeld over de 3 fases met iedere fase een 63A 30ma aardlekschakelaar (63a ivm powerassist en invoer zonnestroom)

De omvormers voor de zonnepanelen (2 stuks) sluit ik dan op 2 aparte fases aan in de meterkast (AC OUT van de mutliplus) aan met een aardlekautomaat van 30ma.

Klopt mijn denkwijze, en is dit de juiste manier om alles veilig en correct af te zekeren?
De bedrading in de meterkast en van/naar ESS plan ik op 6mm2 (circa 15 meter).

[ Voor 7% gewijzigd door svbeek op 12-10-2025 10:12 ]

• pvg

pvg

svbeek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:10:
Ook ik ben bezig met het bouwen van een 3fase ESS systeem op basis van Victron multiplus II 3000's en een 14kw Dyness power brick. Mijn huisaansluiting is 3x25a, en ik heb 16 zonnepanelen. Wat betreft de afzekering/beveiliging heb ik het volgende in gedachten:

Netaansluiting -> 3fase b25 aardlekautomaat 300ma (ivm selectiviteit aardlek) -> ESS
ESS -> 3fase B40 aardlekautomaat 100ma (40a in verband met de powerassist functie die 13a kan bijleveren) -> Meterkast
En dan in de meterkast zelf de groepen verdeeld over de 3 fases met iedere fase een 63A 30ma aardlekschakelaar (63a ivm powerassist en invoer zonnestroom)

De omvormers voor de zonnepanelen (2 stuks) sluit ik dan op 2 aparte fases aan in de meterkast (AC OUT van de mutliplus) aan met een aardlekautomaat van 30ma.

Klopt mijn denkwijze, en is dit de juiste manier om alles veilig en correct af te zekeren?
9kVA omvermers is wat veel voor een 14kWh accu (is meer dan 0.5C nl.). Zeker als het volgende je bedoeling is:

Wat is de kans dat je die 63A (of zelfs 40A) structureel gaat gebruiken op een 3x25A netaansluiting? Dat werkt alleen na en tijdens zonneschijn, dus niet in de winter… ik zou de hoofdverdeler gewoon een 40A remautomaat geven ipv alles (bekabeling, busbars en aardlekautomaten) op 63A uitleggen.

Als je dit echt structureel wilt doen (bijv jacuzzi + EV tegelijk enz), dan moet je ook even bedenken hoe je voorkomt dat je hoofdzekering eruit gaat als de accu leeg is of een wolkje voor de zon schuift…

Als je plant structureel 40A te gebruiken, mag de kabel misschien ook een trapje dikker (10mm2).

Hoeveel PV heb je? Achter de ac out mag max 3kVA per fase/mp.

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 12-10-2025 10:34 ]

• svbeek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-10 21:39
Structureel zoveel ampere trekken is zeker niet het idee. Denk dat ik in de praktijk zelfs amper de powerassist functie ga gebruiken. Maar wilde het systeem veilig ontwerpen mocht het toch eens voorkomen. Ik heb ook overwogen de powerassist functie uit te laten staan vanwege bovenstaande, en om het systeem simpeler te houden.

Mijn hoofddoel is zoveel mogelijk eigen zonnestroom kunnen gebruiken. Ik heb een EV lader, maar die sluit ik aan voor de multiplussen, wil geen accu met een accu laden. Deze heeft sowieso loadbalancing.

De PV installatie is 2x 2500w dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:41
svbeek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:05:
Structureel zoveel ampere trekken is zeker niet het idee. Denk dat ik in de praktijk zelfs amper de powerassist functie ga gebruiken. Maar wilde het systeem veilig ontwerpen mocht het toch eens voorkomen. Ik heb ook overwogen de powerassist functie uit te laten staan vanwege bovenstaande, en om het systeem simpeler te houden.

Mijn hoofddoel is zoveel mogelijk eigen zonnestroom kunnen gebruiken. Ik heb een EV lader, maar die sluit ik aan voor de multiplussen, wil geen accu met een accu laden. Deze heeft sowieso loadbalancing.

Kijk naar het stroomverbruik in rust. Grotere omvormers hebben een hoger stroomverbruik.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:05

Let even op de ontwerpregels voor gebruik met Victron en als je ook eilandbedrijf wilt bij netuitval. In jouw geval ga je dan al gauw richting 30 kWh aan batterij capaciteit.
Bedenk je ook waarom je, weliswaar sporadisch, 63A nodig denkt te hebben.Je moet je meterkast dan met 10 mm2 uitleggen.
En misschien ook handig om het energie verlies in die 15m (keer 2?) kabel te bereken, misschien is 10 mm2 dan toch handiger.

• pvg

pvg

svbeek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:05:

Dus je hoofdverdeler gewoon op de standaard 40A ontwerpen en daar waar nodig een remautomaat.

• Q

Q

Ik snap de keuze voor Multiplus II 3000 nooit zo goed, maar 2400 watt omvormer vermogen en maar 1700W laden. Bovendien is een Multiplus II 5000 vaak efficiënter gegeven een vermogen. Standby verbruik is niet veel groter.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-11 14:07
Q schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Ik snap de keuze voor Multiplus II 3000 nooit zo goed, maar 2400 watt omvormer vermogen en maar 1700W laden. Bovendien is een Multiplus II 5000 vaak efficiënter gegeven een vermogen. Standby verbruik is niet veel groter.
Het verschil in nullastvermogen is 3 x 7 watt (11w ipv 18w). Klinkt dat weinig? Dat is 0.5kwh per dag! Dat vindt ik veel voor een piekverbruik die je misschien nooit haalt. Als je gaat handelen of grote verbruikers achter noodstroom gaat zetten is het nodig. Je zal die 180 kwh per jaar wel ergens terug moeten verdienen.

• larsnijland
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 18:04
Ook ik ben aan het kijken naar een Victron systeem. Dit is de situatie:

- huidige omvormer zonnepanelen: Growatt MOD 12000 TL3-X 3-fase (deze zou ik het lieft willen vervangen om af te zijn van Chinese invloeden)
- 36x32 320watt piek zonnepanelen (2 strings) op schuur met eigen meterkast(dit is de uitdaging volgens mij omdat bijvoorbeeld de Multi RS Solar maar 3kW per string aan kan, dat zou dan betekenen dat ik de zonnepannelen anders moet gaan aansluiten, kan wel maar wel boel extra werk)
- 3 fasen meterkast in schuur en huis (uitdaging is dat er volgens mij een extra kabel gelegd moet gaan worden van schuur naar huis als ik deze van noodstroom wil kunnen voorzien, hoe zit dat precies?)
- 10500kWh verbuik, 9000kWh opwek, 2500kWh direct zongebruik
- Ook zou een noodstroom optie wenselijk van ongeveer 11kW aan vermogen (momenteel is max vermogen wat we verbruiken in huis 11kW omdat laadpaal aan loadbalancing doet, max vermogen wat zonnepanelen leveren is iets van 8kW)
- Ik zat te denken aan eerst 2 VoltSmile W1 (of W1+) batterijen (20kWh) en mogelijk later uitbreiden
- Ook wil ik mogelijk in de toekomst meer zonnepanelen plaatsen op de nog te bouwen uitbouw. Daar zullen wel iets van 10 a 15 panelen extra op passen.
- Alfen Single Line laadpaal
- Als laatst nog even vloeken in de kerk: wat denken jullie ipv Victron een SMA of Fronius Hybride omvormer in combinatie met BYD HVM? BYD batterijen zijn wel wat duurder, maar High Voltage schijnt hogere efficiency, dunnere kabels etc te beteken. Ook kwam ik vandaag de hybride omvormer van Kostal (Duits) tegen. Deze is ook compatibel met Dyness, Pylontech, Zyc wat een stuk goedkoper is dan BYD. Met deze hybride omvormers hoef je dan niet een heel spinnenweb aan Victron modules aan de muur te laten plaatsen. Daarnaast kunnen deze wel de 2 strings aan zoals ze nu gelegd zijn.

Ben erg benieuwd naar jullie inzichten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajhjL5Qnf4PrrefP5YLDRo5pypI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX2LYElr3lW9z6EIq4VLisaK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1hWV_1ltcToU5VWVHrITmqbQb0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oDj9BHEbgObl6qhK3fXndEVe.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door larsnijland op 12-10-2025 18:40 ]

• Q

Q

Kanoet schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Het verschil in nullastvermogen is 3 x 7 watt (11w ipv 18w). Klinkt dat weinig? Dat is 0.5kwh per dag! Dat vindt ik veel voor een piekverbruik die je misschien nooit haalt. Als je gaat handelen of grote verbruikers achter noodstroom gaat zetten is het nodig. Je zal die 180 kwh per jaar wel ergens terug moeten verdienen.
Een halve kWh verlies per dag extra is heel weinig, vraag ook maar aan de mensen met een Deye.
De kans is groot dat als je het volle vermogen regelmatig benut je dat door de betere efficiëntie zo terugverdiend.

Het is ook altijd goed om voor jezelf kritisch te bepalen waarom een 3-fase setup überhaupt nodig is. Prima, als het is “omdat ik het leuk vind” maar dat kost je ook weer 0.5kWh met 3xmp3000.

Het kan misschien wel interessant zijn om je solar op MPPTs te zetten…

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 12-10-2025 20:06 ]

• RvV

RvV

larsnijland schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:39:

- huidige omvormer zonnepanelen: Growatt MOD 12000 TL3-X 3-fase (deze zou ik het lieft willen vervangen om af te zijn van Chinese invloeden)
- 36x32 320watt piek zonnepanelen (2 strings) op schuur met eigen meterkast(dit is de uitdaging volgens mij omdat bijvoorbeeld de Multi RS Solar maar 3kW per string aan kan, dat zou dan betekenen dat ik de zonnepannelen anders moet gaan aansluiten, kan wel maar wel boel extra werk)
Dit viel bij mij heel erg mee op een 35° dak. Ik had ook nog een Growatt. Ik heb op MP wat 6mm2 kabel opgepikt in de buurt. Dat was iets van 60 of 70 cent per meter. Daarna op een zondagochtend met mijn broer de strings gesplit en extra kabels getrokken om de spanning per string te halveren. Ik heb alleen 3 panelen los gemaakt en was in pak hem beet 2-3 uur klaar. (lekker op het gemak, alles weer netjes vastgezet met kabelbinders etc..) Later in de avond heb ik binnen nieuwe connectoren eraan gezet.
En nu heb ik nog 2 trackers vrij op de Multi RSen om een ander dak vol te leggen volgend jaar.

Y'24

• Beer070
RvV schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

Dit viel bij mij heel erg mee op een 35° dak. Ik had ook nog een Growatt. Ik heb op MP wat 6mm2 kabel opgepikt in de buurt. Dat was iets van 60 of 70 cent per meter. Daarna op een zondagochtend met mijn broer de strings gesplit en extra kabels getrokken om de spanning per string te halveren. Ik heb alleen 3 panelen los gemaakt en was in pak hem beet 2-3 uur klaar. (lekker op het gemak, alles weer netjes vastgezet met kabelbinders etc..) Later in de avond heb ik binnen nieuwe connectoren eraan gezet.
En nu heb ik nog 2 trackers vrij op de Multi RSen om een ander dak vol te leggen volgend jaar.
ik heb op mijn platte dak 13 panelen overgeheveld van SE naar Multi-RS, string van 6 en string van 7 omdat ze op die manier mooi binnen dezelfde oriëntatie blijven. was op zich niet veel werk, maar de extra kabels naar de omvormers trekken koste nog wel wat tijd met buizen etc. Als je erbij kan en de aanvoer naar je omvormers is niet al te lang dan is het zo gedaan.

• Beer070
larsnijland schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:39:

- 3 fasen meterkast in schuur en huis (uitdaging is dat er volgens mij een extra kabel gelegd moet gaan worden van schuur naar huis als ik deze van noodstroom wil kunnen voorzien, hoe zit dat precies?)
- 10500kWh verbuik, 9000kWh opwek, 2500kWh direct zongebruik
- Ook zou een noodstroom optie wenselijk van ongeveer 11kW aan vermogen (momenteel is max vermogen wat we verbruiken in huis 11kW omdat laadpaal aan loadbalancing doet, max vermogen wat zonnepanelen leveren is iets van 8kW)
- Ik zat te denken aan eerst 2 VoltSmile W1 (of W1+) batterijen (20kWh) en mogelijk later uitbreiden
- Ook wil ik mogelijk in de toekomst meer zonnepanelen plaatsen op de nog te bouwen uitbouw. Daar zullen wel iets van 10 a 15 panelen extra op passen.
- Alfen Single Line laadpaal
- Als laatst nog even vloeken in de kerk: wat denken jullie ipv Victron een SMA of Fronius Hybride omvormer in combinatie met BYD HVM? BYD batterijen zijn wel wat duurder, maar High Voltage schijnt hogere efficiency, dunnere kabels etc te beteken. Ook kwam ik vandaag de hybride omvormer van Kostal (Duits) tegen. Deze is ook compatibel met Dyness, Pylontech, Zyc wat een stuk goedkoper is dan BYD. Met deze hybride omvormers hoef je dan niet een heel spinnenweb aan Victron modules aan de muur te laten plaatsen. Daarnaast kunnen deze wel de 2 strings aan zoals ze nu gelegd zijn.

Ben erg benieuwd naar jullie inzichten!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken het voltage van jouw panelen niet, dit is een meer beperkende factor dan het maximum wattage van de Multi-RS. Iedere Multi-RS kan 2 strings aan van ieder 450V max. Normaal gesproken moet je wat marge nemen voor koudere maanden met felle zon. Met 2 strings per Multi-RS. Uitgaande van een 3 fase oplossing, als ik de tekening zo zie, dan kan je het dak opsplitsen in 6 strings van 6 panelen, en als we er vanuit gaan dat het voltage per paneel minder dan 70V nominaal is, dan heb je meer dan genoeg capaciteit.
Afhankelijk van schaduwen etc kan dit sub-optimaal zijn, maar dat zie ik nu zo even niet.

Mits je de (zelfbouw) accu's dicht bij de omvormers kan plaatsen in een veilige goed ventileerbare ruimte welke geen vluchtroute is, dan kan je hier voor rond 2k euro / 16kwh accu's onder plaatsen, en met 2 accu's heb je dan 240-300A op 48V = 12-15Kw nood capaciteit. Bedenk wel dat je met 11kw load dat boeltje in 3 uur leeg trekt. Maar met meer accu's wordt dit een kosten efficiëntere oplossing.
Voor noodstroom moet je inderdaad een extra draad vanuit je omvormers naar de nood gebruikers (het huis etc?) trekken. advies hiervoor is 5x6mm2 of als je veel load hebt, en geld over, 5x10mm2.

In mijn beleving is het prijsverschil van zelfbouw accu's een doorslaggevende factor voor een modulaire Victron oplossing wanneer je meer accu vermogen gaat willen. bij merk-accu's ga je richting 2300-3000 euro minimum voor 15-16kwh, en bij zelfbouw is dat 1600-2000 euro minimum.
Bij 4x16kwh accu's heb je de 3 Victron Multi-RS omvormers al snel bespaard. (er zijn mensen hier die dat overdreven vinden... :) )

• PuzzleSolver
Bij 4x16kwh accu's heb je de 3 Victron Multi-RS omvormers al snel bespaard. (er zijn mensen hier die dat overdreven vinden... :) )
Of ik mis iets of het klopt niet wat je zegt. De Multiplus II 48/6k5/100 kost 792 ex btw de Victron MultiRS Solar 48/6000 kost 1395 ex btw. Voor een 3 fasen systeem heb ik daar 3 van nodig en dan telt het prijsverschil nogal hard op.

Overigens kost een NKON 16kWh accu kant en klaar 1800 euro en de 32kWh 3400 euro. Voor dat geld ga ik geen zelfbouw meer doen.

Ik kan maar max 12-16 panelen kwijt bij mijn schuur dan heb ik met de Multi RS veel te veel zonneomvormers in verhouding. Volgens mij ben ik dan goedkoper uit met een losse MPPT RS 450 of zelf meerder kleinere MPPT's

• Beer070
PuzzleSolver schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Of ik mis iets of het klopt niet wat je zegt. De Multiplus II 48/6k5/100 kost 792 ex btw de Victron MultiRS Solar 48/6000 kost 1395 ex btw. Voor een 3 fasen systeem heb ik daar 3 van nodig en dan telt het prijsverschil nogal hard op.

Overigens kost een NKON 16kWh accu kant en klaar 1800 euro en de 32kWh 3400 euro. Voor dat geld ga ik geen zelfbouw meer doen.

Ik kan maar max 12-16 panelen kwijt bij mijn schuur dan heb ik met de Multi RS veel te veel zonneomvormers in verhouding. Volgens mij ben ik dan goedkoper uit met een losse MPPT RS 450 of zelf meerder kleinere MPPT's
Eens: De NKON 16kWh accus 'noem' ik zelfbouw, in vergelijking met SolarEdge/Dynes/Pylontech/etc accu's. Ik heb toevallig zelf de accu's erin geschroefd maar wat je zegt, voor 1600 euro kan je het ook prima laten doen.
Met 36 panelen en als je de bestaande omvormer(s) wil vervangen is MultiRS wat betreft kosten een optie, maar niet per definitie de allergoedkoopste optie.
De geluidsproductie en efficiency kan ook een drijfveer zijn.
In de afweging ten opzichte van andere systemen (SolarEdge, Growatt etc), denk ik dat Victron door de modulaire aanpak vooral bij grotere accu's meer financiële heeft.

• agraaff
Kanoet schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Model Nullastvermogen (normaal) AES-modus Search-modus Opmerkingen
Multi RS 6000VA (48 V) ± 20 W ❌ Niet aanwezig ❌ Niet aanwezig RS-serie (met geïntegreerde MPPT) heeft geen AES/Search; ontworpen voor constant gebruik.
MultiPlus-II 5000VA (48 V) ± 15 – 29 W ✅ Ja (≈ 9–15 W) ✅ Ja (≈ 7–10 W) Ondersteunt beide modi. Search mode schakelt uit bij < ca. 70 W belasting.
MultiPlus-II 3000VA (48 V) ± 19 W ✅ Ja (≈ 9 W) ✅ Ja (≈ 7 W) Beide energiebesparende modi beschikbaar via VEConfigure of GX-menu.

Dus dan zou de Multi RS 6000VA het mooiste zijn. Vraag me af hoe vaak je nullast zal hebben? je bent of aan het laden of aan het ontladen dan wel van/aan het net, zonnepanelen of huisload.

Ook heb je wellicht voldoende aan 1 RS6000 op 1 fase ipv meerdere Multiplus II 3000 op meerdere fases voor gelijk vermogen.
Je kan ook met 1 RS6000 Beginnen met 1 32kva accu er aan en later uitbreiden. En dan wel de bekabeling etc naar je meterkast wel vast voorbereiden natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door agraaff op 13-10-2025 16:08 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik ben een soort van in de ontwerp fase geraakt en vroeg me af hoe voorkomen wordt dat er een te hoge stroom naar buiten wordt gestuurd door de hoofdzekeringen. Ik ben namelijk van plan om de batterij in de schuur te zetten en via 3f 5x6mm2 aan te sluiten in de meterkast. In de meterkast is er ook 1 groep van 16A zonnepanelen welke natuurlijk ook via dezelfde hoofdzekering terug leveren. Is dit software matig in te stellen dat er tijdens opwekking niet een te hoge stroom vanaf de batterij terug geleverd wordt of moet ik andere maatregelen nemen? De panelen hebben micro-omvormers en kunnen op een goede dag 3600 watt leveren dus om en de nabij 16A en doen dit via 1 fase.

• blaaspijp
Je moet de stroommeter tussen de hoofdschakelaar en je hoofdzekering zetten. Zodat alle stroom uiteindelijk bemeten wordt.
Indien je teruglevert met zonnepanelen schakelt te accu als het goed is terug.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:59

Ersus

Zuid-Limburg

Ik denk dat men niet altijd alleen maar naar de centen moet kijken wat betreft opbouw tenzij je nog moet sparen.

Het kost een vermogen maar dan heb je ook wat aan vermogen, en al helemaal iets dat vele jaren meegaat, en het is een mooier vermogen aan de muur dan dat het op de bank staat.

En wat het eigenverbruik van bijv. 6x 8kVA units aangaat, het zal me worst wezen, de extra panelen en de extra opslag dekken de lading wel. Als ik menselijke efficiëntie van zaken moet gaan afstraffen dan ben ik verder van huis;)

Je leest wel vaker dat er 3kVA gekozen wordt en dan op vollast proberen wat te handelen en dan zeuren over de efficiëntie, zo soms ook wel met de 5kVA.

Als men al investeert moet die investering mijn inziens ook over alle seizoenen heen bruikbaar zijn.
De wintertijd geeft meer als voldoende potentie om met voldoende vermogen de opslag te vullen tegen lage tarieven waarmee je dan met gemak je huis kan voorzien tot aan een nieuwe laadkans met lage tarieven.

Je leest nu al meer dan genoeg terug dat de eerste ‘meer dan voldoende opslag en vermogen’ uitspraken al na enkele maanden veranderen in ‘uitbreiden met 16/32kWh en of ook meer kW’ zowel bij zelfbouw als bij de stekker topics maar ook bij de all-in-one systemen. Op zich niet erg, de 2e hands markt moet ook floreren.

Men komt er altijd op terug omdat je door de praktische ervaring de potentie van zo’n systeem in volle omvang gaat zien / voelen of hoe je het ook wil noemen. Bij de zelfbouw is het soms ook de drijfveer van zelfvertrouwen die dan naar meer bruikbaar vermogen en opslag stuurt.

Met meer vermogen en meer packs krijg je meer flexibiliteit dat al helemaal nog gedurende de 14.5 maanden saldering van pas komt. Ook met het oog op verdere elektrificatie zit je met voldoende vermogen altijd goed.

Je huisaansluiting van 3x 25A met C automaten kan ongestraft bijna 20kW transporteren. 2 kwartiertjes met 60ct zijn toch snel 6 euro na injecteren.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 214kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:59

Ersus

Zuid-Limburg

Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:16:
Ik ben een soort van in de ontwerp fase geraakt en vroeg me af hoe voorkomen wordt dat er een te hoge stroom naar buiten wordt gestuurd door de hoofdzekeringen. Ik ben namelijk van plan om de batterij in de schuur te zetten en via 3f 5x6mm2 aan te sluiten in de meterkast. In de meterkast is er ook 1 groep van 16A zonnepanelen welke natuurlijk ook via dezelfde hoofdzekering terug leveren. Is dit software matig in te stellen dat er tijdens opwekking niet een te hoge stroom vanaf de batterij terug geleverd wordt of moet ik andere maatregelen nemen? De panelen hebben micro-omvormers en kunnen op een goede dag 3600 watt leveren dus om en de nabij 16A en doen dit via 1 fase.
De batterij (Victron) zal terugschakelen naar ingestelde waarde, door de meting met de stroommeter zoals @blaaspijp voorstelde.

De micro omvormers, afhankelijk van het merk, kunnen wellicht ook goed geïntegreerd worden met Victron om aangestuurd te kunnen worden. Daar moet je dan wat onderzoek naar doen om de integratie mogelijk te maken.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 214kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

• Flesdop
Er komt uiteraard een VM-3P75CT in de meterkast. De omvormers zijn Enphase.

Ik denk niet dat het zal voorkomen maar er moet natuurlijk wel een limiet ingesteld kunnen worden. Via de meter wordt natuurlijk ook terug levering gemeten dan dus zal er aangestuurd kunnen worden om met de zonnestroom de batterij op te laden.

• blaaspijp
In de cerbo kan je de totaal limiet van de huisaansluiting instellen.
De accu respecteert dit maximum en houd rekening met overig gebruik.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:32
Ik ben al enige tijd aan het oriënteren op een accu's systeem.
Wat mij opvalt is dat ik (bijna) niemand hoor over de kortsluitstroom die geleverd kan worden door de omvormers.
Voor het af laten vallen van een B16 is al snel 3~5xIn nodig, om maar niet te spreken over 10x In bij een C automaat.
Met de nieuwe MP 6K5 per fase zou ik voldoende hebben voor normaal eiland bedrijf van het hele huis.
echter levert deze maar een kortsluitstoom van 11K
Ik weet er zijn technische oplossingen voor, maar deze voldoen niet aan de norm. (NEN1010) waar je via de BBL aan moet voldoen.

Ben wel benieuwd hoe jullie dat zien en oplossen?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• blaaspijp
Is dit niet een probleem bij alleen de hoofdzekering na de Victron?
Verder schakelt de Victron dacht ik ook af als er kortsluiting is.

• bommer
blaaspijp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:20:
Is dit niet een probleem bij alleen de hoofdzekering na de Victron?
Verder schakelt de Victron dacht ik ook af als er kortsluiting is.
De AC current protection is een electronische beveiliging.
Dat is heel wat anders dan een installatie automaat.
De NEN1010 geeft volgens mij aan dat ongeacht de voeding, altijd de eindbeveiliging moet werken.
Bij een MP 5000 kan je dus eigenlijk maar een 6A automaat er achter hebben.

Of als je alleen naar B automaten hebt een MP 10000
Het aantal automaten is niet vanbelang
En bij gebruik van een lange kabel (haspel) hoeft de MP dat niet te zien als een sluiting.
Je wilt niet dat er mogelijk 50A door de kabels gaat lopen voor een lange tijd

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Natuurlijk kun je zoals je zegt 1 automaat plaatsen na de omvormer. Maar dat maakt niet echt wat uit, wat betreft de kortsluitstroom

• blaaspijp
Maar dit is alleen een probleem in eiland modus omdat de Multi in normale modus ook nog 50A uit het net kan halen. Echter is 50+40A als kortsluitstroom nog niet voldoende voor een 25A zekering. Misschien ga ik binnen kort eens testen hoe het gaat met een kortsluiting.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:45:
Er komt uiteraard een VM-3P75CT in de meterkast. De omvormers zijn Enphase.
Uiteraard? Dit is geen noodzaak. Hangt van je configuratie af.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Flesdop
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Uiteraard? Dit is geen noodzaak. Hangt van je configuratie af.
Oke niet helemaal noodzaak maar het lijkt me wel nodig voor mijn situatie. Victron kan vanaf de schuur niet zien wat de zonnepanelen doen. Niet real time.

• blaaspijp
Als je wilt dat Victron goed rekeninghoud met je zonne opbrengst zul je die apart moeten bemeteren. Dus 1x het totaal bij de hoofdschakelaar en 1x voor je zonnepanelen.

• bommer
blaaspijp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:37:
Maar dit is alleen een probleem in eiland modus omdat de Multi in normale modus ook nog 50A uit het net kan halen. Echter is 50+40A als kortsluitstroom nog niet voldoende voor een 25A zekering. Misschien ga ik binnen kort eens testen hoe het gaat met een kortsluiting.
Zolang het grid er is, is er geen probleem.
De kortsluitstroom is dan hoog genoeg voor B en C automaten.
Het gaat om eilandbedrijf, maar wat heeft het voor zin
Zonder noodstroom

• sandergar
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:11:
[...]

Oke niet helemaal noodzaak maar het lijkt me wel nodig voor mijn situatie. Victron kan vanaf de schuur niet zien wat de zonnepanelen doen. Niet real time.
Modbus TCP is niet mogelijk? De VM-3P75CT ga je bekabeld aansluiten?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• sandergar
blaaspijp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:25:
Als je wilt dat Victron goed rekeninghoud met je zonne opbrengst zul je die apart moeten bemeteren. Dus 1x het totaal bij de hoofdschakelaar en 1x voor je zonnepanelen.
Als je Enphase als PV hebt met een Gateway Metered dan wordt dit ook zo bemeterd! En je bemeterd niet bij je hoofdschakelaar maar "voor" je verbruikers van de installatie, de consumptie van je installatie!

[ Voor 3% gewijzigd door sandergar op 13-10-2025 19:51 ]

• blaaspijp
bommer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Zolang het grid er is, is er geen probleem.
De kortsluitstroom is dan hoog genoeg voor B en C automaten.
Het gaat om eilandbedrijf, maar wat heeft het voor zin
Zonder noodstroom
Dan maak ik een checklist in mijn meterkast met een uitleg voor mijn vrouw.
Klaagt de rest van de buren dat er geen stroom is.
Veroorzaak dan geen kortsluiting.

Werkt 99,99% van de tijd.

• Flesdop
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Modbus TCP is niet mogelijk? De VM-3P75CT ga je bekabeld aansluiten?
Ik moet inderdaar nog 2 UTP aanleggen, 1 voor victron en 1 voor internet in de schuur. Mijn enphase is niet metered.

• bommer
blaaspijp schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Dan maak ik een checklist in mijn meterkast met een uitleg voor mijn vrouw.
Klaagt de rest van de buren dat er geen stroom is.
Veroorzaak dan geen kortsluiting.

Werkt 99,99% van de tijd.
Weet niet of dit nou de beste oplossing is 😜
Als iemand een andere optie heeft hoor ik het graag.
Het is best wel een serieus ding.
Weet niet wat de verzekering hier van gaat vinden, als het mis gaat.

• blaaspijp
Ik kan wel eens aan Toby vragen.

• sandergar
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Ik moet inderdaar nog 2 UTP aanleggen, 1 voor victron en 1 voor internet in de schuur. Mijn enphase is niet metered.
Overwogen om je gateway te vervangen? Bespaart je de financiële uitgave op een aparte Victron meter en ook de ruimte in je meterkast. Met de Metered gateway voeg je meer functionaliteit toe wat de Victron meter je niet gaat bieden. Denk bijv aan je PV productie binnen VRM beschikbaar te hebben en sturing vanuit Victron naar je PV installatie zoals het automatisch limiteren van je PV productie.

• Conrado
Over VM-3P75CT icm Multi RS gesproken: op het datablad van Victron staat duidelijk dat deze via VE.Can met de Multi RSén en de Cerbo verbonden moeten zijn. Echter, ik lees links en rechts ook dat het voortaan via Ehernet kan.
Wie weet hoe dat precies zit?

• larsnijland
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 18:04
Beer070 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Ik ken het voltage van jouw panelen niet, dit is een meer beperkende factor dan het maximum wattage van de Multi-RS. Iedere Multi-RS kan 2 strings aan van ieder 450V max. Normaal gesproken moet je wat marge nemen voor koudere maanden met felle zon. Met 2 strings per Multi-RS. Uitgaande van een 3 fase oplossing, als ik de tekening zo zie, dan kan je het dak opsplitsen in 6 strings van 6 panelen, en als we er vanuit gaan dat het voltage per paneel minder dan 70V nominaal is, dan heb je meer dan genoeg capaciteit.
Afhankelijk van schaduwen etc kan dit sub-optimaal zijn, maar dat zie ik nu zo even niet.
Ik kan niet exact het model achterhalen, maar het is een DMEGC 320 watt paneel. Het lijkt op 33V per paneel (ik zie dat PV1 spanning ongeveer 600 volt is gedurende de dag dus 600/18=33). Ook als ik Google en eerste beste DMEGC 320 paneel aan klik is de Vmp 33,81V. Dat moet dus goedkomen.

De Kostal Plenticore G3 L lijkt toch ook wel echt aantrekkelijk, 3 strings, dus kan nog best wat zonnepanelen bij plaatsen en deze werkt samen met veel batterijen (Dyness, Pylontech, Zyc, BYD, Varta) en hoef ik dus niet strings to splitsen. Wat denken jullie van deze optie? Het is nog niet zo'n bekend merk lijkt het.

En ja tuurlijk zijn er nog wat extra kosten voor kabels, etc.

Mijn opties zijn grofweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S68eU6B46rsHZMa7Cu1w22tDyvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dew6TNjrWC7qHyyViALTRasn.jpg?f=fotoalbum_large

Nog verdere inzichten meningen?

Dank voor de hulp!

• Flesdop
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Overwogen om je gateway te vervangen? Bespaart je de financiële uitgave op een aparte Victron meter en ook de ruimte in je meterkast. Met de Metered gateway voeg je meer functionaliteit toe wat de Victron meter je niet gaat bieden. Denk bijv aan je PV productie binnen VRM beschikbaar te hebben en sturing vanuit Victron naar je PV installatie zoals het automatisch limiteren van je PV productie.
Dit heb ik niet overwogen, hier zal ik me eens in verdiepen.

Even snel gegoogled: De victron meter kost 150 euro en de s-metered begint bij 235 en komt met 2 spoelen zo snel gezien. Ik heb er dan 6 nodig als ik 3 fasen wil meten? 28 euro per stuk komt dat samen op 346 euro uit, wat het dan toch wel prijzig maakt. Ik weet niet hoe groot de spoelen zijn maar de groepenkast is al redelijk vol :)

• RvV

RvV

Conrado schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:06:
Over VM-3P75CT icm Multi RS gesproken: op het datablad van Victron staat duidelijk dat deze via VE.Can met de Multi RSén en de Cerbo verbonden moeten zijn. Echter, ik lees links en rechts ook dat het voortaan via Ehernet kan.
Toen ik een maand of 1-2 geleden aan het aansluiten was, toen moest het nog VE.CAN zijn. Toen ik klaar was met het aansluiten kwam er een update wat het mogelijk zou maken om via ethernet te werken.

Y'24

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 17:25

Japie.G

Colour Classic

Conrado schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:06:
Draait hier prima via lan. (MP, een RS, maar lijkt me geen issue)

Als het je alleen om beschikbaar maken van live ov opbrengst in cerbo gaat… Heb gewoon van die homewizard kwh meters meedraaien, venusOS large op de cerbo gezet, met nodered de meters uitlezen en als virtual pv omvormer de cerbo ingestuurd. Feiloos 👌🏻

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• sandergar
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Dit heb ik niet overwogen, hier zal ik me eens in verdiepen.

Even snel gegoogled: De victron meter kost 150 euro en de s-metered begint bij 235 en komt met 2 spoelen zo snel gezien. Ik heb er dan 6 nodig als ik 3 fasen wil meten? 28 euro per stuk komt dat samen op 346 euro uit, wat het dan toch wel prijzig maakt. Ik weet niet hoe groot de spoelen zijn maar de groepenkast is al redelijk vol :)
Je weet dat de Victron meter ook met CT klemmen werkt? De CT-klemmen van de Victron meter zijn groter in afmeting. Als de ruimte beperkt is moet je zeker goed vergelijken. Met de Metered gateway kan je je PV productie staken om teruglevering te voorkomen en kan je je PV productie ook door laten gaan in off-grid situatie. Kost je nu inderdaad iets meer maar voegt ook wel degelijk functionaliteit toe aan je installatie.

• Flesdop
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:46:
[...]

Je weet dat de Victron meter ook met CT klemmen werkt? De CT-klemmen van de Victron meter zijn groter in afmeting. Als de ruimte beperkt is moet je zeker goed vergelijken. Met de Metered gateway kan je je PV productie staken om teruglevering te voorkomen en kan je je PV productie ook door laten gaan in off-grid situatie. Kost je nu inderdaad iets meer maar voegt ook wel degelijk functionaliteit toe aan je installatie.
Ik begrijp dat ook victron met klemmen werkt maar met 3, enphase gebruikt er schijnbaar 6 wat het plaatsen wel iets moeilijker maakt. Uiteindelijk is het maar een klein bedrag op een grote uitgave maar als ik op die manier de terug levering kan staken is dat bedrag ook snel weer "terug verdient". Op een plaatje is het lastig formaat te zien.

Ik zal er van de week eens wat serieuzer naar kijken, bedankt voor de tip!

Edit: Of 4, aangezien ik maar op 1 fase opwek... Ik denk dat ik toch een kleine aanpassing moet doen om de meters te kunnen plaatsten want de ruimte tussen de kWh meter en hoofdschakelaar is echt niet groot en op die draden zit eigenlijk geen speling meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Flesdop op 13-10-2025 22:14 ]

• sandergar
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Ik begrijp dat ook victron met klemmen werkt maar met 3, enphase gebruikt er schijnbaar 6 wat het plaatsen wel iets moeilijker maakt. Uiteindelijk is het maar een klein bedrag op een grote uitgave maar als ik op die manier de terug levering kan staken is dat bedrag ook snel weer "terug verdient". Op een plaatje is het lastig formaat te zien.

Ik zal er van de week eens wat serieuzer naar kijken, bedankt voor de tip!

Edit: Of 4, aangezien ik maar op 1 fase opwek... Ik denk dat ik toch een kleine aanpassing moet doen om de meters te kunnen plaatsten want de ruimte tussen de kWh meter en hoofdschakelaar is echt niet groot en op die draden zit eigenlijk geen speling meer.
4 dan idd. En de 3 CT klemmen hoeven niet voor de hoofdschakelaar te komen. Als je gehele installatie op de AC-OUT geplaatst gaat worden dan hoeven de 3 CT klemmen niet eens voor je MP's te komen. De 3 CT klemmen van Enphase meten de consumptie van je installatie. Ze komen ergens voor je aardlekschakelaars.

• Conrado
Flesdop schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:23:
Ik weet niet hoe groot de spoelen zijn maar de groepenkast is al redelijk vol
Die spoelen zijn echt klein.
Overigens vraag ik me af hoe je Dynamic ESS wilt realiseren met een standaard Enphase gateway. Je kunt dan toch niet ingrijpen?

• Beer070
larsnijland schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

Ik kan niet exact het model achterhalen, maar het is een DMEGC 320 watt paneel. Het lijkt op 33V per paneel (ik zie dat PV1 spanning ongeveer 600 volt is gedurende de dag dus 600/18=33). Ook als ik Google en eerste beste DMEGC 320 paneel aan klik is de Vmp 33,81V. Dat moet dus goedkomen.

De Kostal Plenticore G3 L lijkt toch ook wel echt aantrekkelijk, 3 strings, dus kan nog best wat zonnepanelen bij plaatsen en deze werkt samen met veel batterijen (Dyness, Pylontech, Zyc, BYD, Varta) en hoef ik dus niet strings to splitsen. Wat denken jullie van deze optie? Het is nog niet zo'n bekend merk lijkt het.

En ja tuurlijk zijn er nog wat extra kosten voor kabels, etc.

Mijn opties zijn grofweg
[Afbeelding]

Nog verdere inzichten meningen?

Dank voor de hulp!
Ik ken Kostal niet, maar op prijs en achtergrond van het bedrijf ziet het er prima uit na 5 minuten browsen.

Ik denk dat je duidelijke opties hebt. Als je een zelfbouw accu op die Kostal kwijt zou kunnen dan ben klinkt dat als een goedkoopste keuze.
Mijn persoonlijke favoriet zou de MultiRS combi zijn (ik heb hem zelf ook :) ) maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Als die DMEG panelen inderdaad 33 volt zijn zou je op MultiRS ook 3 strings van 12 kunnen doen. de limiet van 3kw per string is niet hard, maar wel een goeie indicatie als je er uren op wil stoken. Ik ben zelf voorstander van kortere strings, maar dit kost wat meer kabel op het dak.

• Flesdop
sandergar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

4 dan idd. En de 3 CT klemmen hoeven niet voor de hoofdschakelaar te komen. Als je gehele installatie op de AC-OUT geplaatst gaat worden dan hoeven de 3 CT klemmen niet eens voor je MP's te komen. De 3 CT klemmen van Enphase meten de consumptie van je installatie. Ze komen ergens voor je aardlekschakelaars.
De handleiding van Enphase zegt voor de hoofdschakelaar, maar ik begrijp dat na de hoofdschakelaar hetzelfde doet maar vanaf daar wordt er verdeeld naar 6 aardlekschakelaars links en rechts. Ik zal het deksel er eens af moeten schroeven om goed te kijken hoeveel plek er nu echt is.
Conrado schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Die spoelen zijn echt klein.
Overigens vraag ik me af hoe je Dynamic ESS wilt realiseren met een standaard Enphase gateway. Je kunt dan toch niet ingrijpen?
Deze wordt dan vervangen door een metered versie.

[ Voor 18% gewijzigd door Flesdop op 14-10-2025 08:28 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste