Ook ik ben aan het kijken naar een Victron systeem. Dit is de situatie:
- huidige omvormer zonnepanelen: Growatt MOD 12000 TL3-X 3-fase (deze zou ik het lieft willen vervangen om af te zijn van Chinese invloeden)
- 36x32 320watt piek zonnepanelen (2 strings) op schuur met eigen meterkast(dit is de uitdaging volgens mij omdat bijvoorbeeld de Multi RS Solar maar 3kW per string aan kan, dat zou dan betekenen dat ik de zonnepannelen anders moet gaan aansluiten, kan wel maar wel boel extra werk)
- 3 fasen meterkast in schuur en huis (uitdaging is dat er volgens mij een extra kabel gelegd moet gaan worden van schuur naar huis als ik deze van noodstroom wil kunnen voorzien, hoe zit dat precies?)
- 10500kWh verbuik, 9000kWh opwek, 2500kWh direct zongebruik
- Ook zou een noodstroom optie wenselijk van ongeveer 11kW aan vermogen (momenteel is max vermogen wat we verbruiken in huis 11kW omdat laadpaal aan loadbalancing doet, max vermogen wat zonnepanelen leveren is iets van 8kW)
- Ik zat te denken aan eerst 2 VoltSmile W1 (of W1+) batterijen (20kWh) en mogelijk later uitbreiden
- Ook wil ik mogelijk in de toekomst meer zonnepanelen plaatsen op de nog te bouwen uitbouw. Daar zullen wel iets van 10 a 15 panelen extra op passen.
- Alfen Single Line laadpaal
- Als laatst nog even vloeken in de kerk: wat denken jullie ipv Victron een SMA of Fronius Hybride omvormer in combinatie met BYD HVM? BYD batterijen zijn wel wat duurder, maar High Voltage schijnt hogere efficiency, dunnere kabels etc te beteken. Ook kwam ik vandaag de hybride omvormer van Kostal (Duits) tegen. Deze is ook compatibel met Dyness, Pylontech, Zyc wat een stuk goedkoper is dan BYD. Met deze hybride omvormers hoef je dan niet een heel spinnenweb aan Victron modules aan de muur te laten plaatsen. Daarnaast kunnen deze wel de 2 strings aan zoals ze nu gelegd zijn.
Ben erg benieuwd naar jullie inzichten!
[
Voor 17% gewijzigd door
larsnijland op 12-10-2025 18:40
]