Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:47

icecreamfarmer

en het is

Conrado schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:31:
[...]

Dat maakt op zich niet uit. Eiland mode is een aardige aanvulling. Als je toch bezig bent maakt een extra kabel en wat veiligheden ook niet uit.
Echter, het vermogen blijft natuurlijk gelijk. Weet je wel zeker dat je huis enkelfase aangesloten wordt? Ik maakte een rekenfout. Enkelfase is 35A en niet 25A. Dat betekent dat er max. 8000 Watt afgenomen kan worden en dat houdt de MPII niet bij.
Nee mijn huis is 3 fasig maar ik wil geen 3 multiplussen hebben om stroom naar 3 fases te brengen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:02:
[...]
Het gaat mij niet om de kosten maar meer of het allemaal wel gaat passen.
5x 10mm2 is enorm stug net zoals tyleenslang.
Kies voor Neopreen kabel H07RN-F 5x10mm². En genoeg glijmiddel :D
Die paar minimeter extra (6 tov 10) zal het verschil niet maken.

Ps. Ik heb enige persoonlijke ervaring. Mijn bekabeling loopt door 2 PVC buizen van elk 5cm en gelukkig maar 2m lang. Ik heb alleen geen waterbuis.

[ Voor 16% gewijzigd door sandergar op 30-09-2025 11:39 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Roy_S
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 31-10 13:39
Beste Victron-Tweakers,

Ik ben van plan een ESS in mijn (vorstvrije) schuur te installeren, zie afbeelding hoe ik het in geachte heb.
Ik heb genoeg aan een eenvoudige ESS, dus ik heb gekozen voor een 1-fase ESS, ondanks een 3x25A aansluiting.
Het doel van het ESS is het opslaan van overtollige zonne-energie voor eigen gebruik en via DESS verkopen van overtollige zonne-energie en inkopen van goedkope energie voor eigen gebruik.

Als basis wil ik een MultiPlus II 5000VA/48V GX (met ingebouwde GX dus) en als batterij de NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh ( https://www.nkon.nl/nkon-...O9jkOuU9UDYjQopAym7HcvENI ).

E.e.a. wordt vakkundig en volgens de regeltjes aangesloten door een bevriende elektricien van me.
Voor de installatie heb ik een USB-C MK3 in huis zodat ik dit rechtstreeks vanaf een Android toestel kan doen.

Omdat ik nog niet eerder met Victron of ESS heb gewerkt wil ik graag een second opinion of het systeem zoals ik het in gedachte heb klopt.

Ga ik bij het installeren van de software en instellingen zaken tegenkomen die ik vooraf goed moet uitzoeken of wijst het zichzelf? Circuleert er misschien zelfs een wat meer gedetailleerde handleiding voor een dergelijk systeem? (heb ik nog niet kunnen vinden).

De omvormer van de zonnepanelen stamt nog uit de tijd dat er nog geen gegevensuitwisseling met andere apparaten mogelijk was. Moet ik hiervoor een extra VM-3P75CT in de meterkast installeren, of is dit anders op te lossen wetende dat communicatie met de MP2 via ethernet verloopt? of kan de MP2 ook zonder PV-meting (wetende dat ik dan geen gespecificeerde gegevens op mijn PV-opbrengst heb).
De omvormer van de zonnepanelen zicht op 1 fase aangesloten in de meterkast, ik ga er vanuit dat ik het beste de MP2 op dezelfde fase kan aansluiten.

Welke datakabel ga ik nodig hebben om tussen de MP2 en de batterij te zetten?

De batterij kan continue 157A (ont)laden met een piek van 200A, dien ik de (met de batterij meegeleverde) 50mm2 kabel kabel nog van een zekering te voorzien en hoeveel ampère dient deze te zijn?

Als ik mijn koel/vries combinaties (die in dezelfde schuur staan) via de AC-Out1 van stroom wil voorzien zodat die ook bij stroomuitval lekker doorwerken op stroom uit de batterij dan dien ik tussen de MP2 en het stopcontact nog een automaat te zetten?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor alle tips en adviezen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq1Fvmme-pi6dEeIUBPr7ScgudE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBi8gdbhbIePGy7YkaphOMMH.jpg?f=fotoalbum_large

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Roy_S Ik zie niets geks, misschien dat iemand anders nog wel iets ziet wat niet klopt.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een reguliere MP en een apparte Cerbo GX ook al is dat mogelijk duurder
De reden is dat je cerbo eventueel appart kunt upgraden gegeven het idee dat dit 15-20 jaar blijft hangen.
Mocht er ook iets met die GX hardware gebeuren dan vervang je die ipv dat je hele mp vervangen moet worden. Keuzes.
De batterij kan continue 157A (ont)laden met een piek van 200A, dien ik de (met de batterij meegeleverde) 50mm2 kabel kabel nog van een zekering te voorzien en hoeveel ampère dient deze te zijn?
Als je met dit soort techniek aan de slag gaat dan vind ik dat je voldoende kennis moet hebben om je eigen vraag te beantwoorden want het gaat om techniek die je huis kan kosten. Ik bedoel het niet kwaad, maar weet waar je aan begint.

Volgens Victron moet er 70mm2 toegepast worden op de MP5000. Als je 'm begrenst tot max 4kW vermogen kun je met een kabel toe die 83A continue aan kan.

De zekering beschermt de kabel dus jij mag nu zelf opzoeken in de link hieronder bladzijde 23 wat de max ampere is voor je kabel en wat voor zekering er op moet.

Zie: https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:05
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:02:
Het gaat mij niet om de kosten maar meer of het allemaal wel gaat passen.
5x 10mm2 is enorm stug net zoals tyleenslang.
het gaat om meer dan passen.
De discussie over 6 mm2 of 10 mm2 is vele malen gevoerd.
Lees dit forum na. Let met name op je lengte.
Realiseer je goed wat je aan het doen bent en maak dan je keuze.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:20
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:57:
Mijn nieuwbouw wordt als het goed is volgende maand opgeleverd en ik ben nu allerlei voorbereidingen aan het plannen. Ik wil PV en een accusysteem op/in de berging gaan plaatsen die ca 35m verderop van de meterkast komt te staan. Ik wil een Victron systeem zodat ik flexibel ben met mijn accu's en geen DC/AC/DC verliezen heb met het opslaan van mijn zonnestroom.

Situatie is wat complexer. Ik heb 3 mantelpijpen van 75mm van de meterkast naar de achterkant van mijn woning lopen (ca 14m) dan heb ik een stuk tuin (ca 9m) gevolgd door parkeerplaatsen op VVE gebied (ca 15m) met daarachter mijn berging. Ik heb een 110mm met invoerstukken laten aanleggen onder VVE gebied.

Naast de stroom moet er ook water en data naar die berging en dat moet allemaal door dezelfde pijp en dat kan allemaal maar in 1x.

Nu zit ik ook met een ontwerp beslissing, laat ik alleen mijn berging in island modus draaien of het hele huis.
Zover ik zie heb ik het volgende sowieso nodig:
- 5x 6mm2 Stroomkabel om de stroom van en naar de berging te krijgen;
- Datakabel voor internet;
-Tyleenslang voor water;
- Datakabel voor het Victron systeem om met de P1 meter /spoelen te communiceren;

Vervolgens sluit ik de gehele berging aan op een multiplus 2 en kan de berging wanneer nodig in island mode draaien.

Klopt dit zo of mis ik dan nog iets en aan welke specs moeten de datakabels voldoen?

Wanneer ik de gehele woning in Island mode wil draaien moet ik dan een tweede kabel terug naar het huis aanleggen? En gaat dat geen problemen leveren met mijn warmtepompen etc die veel meer gaan vragen dan de 5000W die een multiplus kan leveren? (Kan ze natuurlijk alleen op wat verlichtings en een koelkast groep zetten.)

Overigens wordt het een bescheiden systeem met ik denk 10kWh opslag en iets van 8 bifiacial panelen van rond de 480WP. Dus geen fancy 3 fase systeem
Zoals anderen al zeiden: beter nu wat meer er in gooien dan later spijt hebben.
Bij de aanschaf van je huis is 2 kabels van 5x10mm2 x 50m een habbekrats en het scheelt je op die afstand zomaar een paar procent met belasting. Het is fijn om je accu's en MP2's in een berging te kunnen plaatsen, ook vanwege eventuele issues met oververhitting en zo. dan is de berging een stuk fijner dan de gangkast.
ik zou voor 4x RJ45 cat7 sftp gaan. dan heb je in ieder geval genoeg. RS485 over UTP kan makkelijk 100m aan, en een redundant draadje naar de berging is ook wel fijn. Eventueel een access point en een camera in je berging kan je na een eerste inbraak ook zeer waarderen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:47

icecreamfarmer

en het is

MJ de Bruijn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:09:
[...]

Uiteindelijk niet. Die 110mm buis is alles wat ik heb die wordt nooit groter of kleiner want ik kan dat VVE gebied nooit meer openbreken. Ik geloof meteen dat 10mm2 superieur is maar als het niet past dan past het niet en moet ik verlies voor mijn rekening nemen.

En het gaat hier niet om even 2m kabel ergens doorheen forceren maar over 35m+.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Beer070
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:20:
[...]

Uiteindelijk niet. Die 110mm buis is alles wat ik heb die wordt nooit groter of kleiner want ik kan dat VVE gebied nooit meer openbreken. Ik geloof meteen dat 10mm2 superieur is maar als het niet past dan past het niet en moet ik verlies voor mijn rekening nemen.

Dat is wel een goed punt. hoe voer je de hele bundel door die 110mm grondbuis heen....
Eerste vraag is wat er aan de binnenkant van de buis zit, is dat geribbeld (zoals een flexibele mantel?) of glad?
Is de buis recht of zitten er bochten in?
Zou je een bundel bij elkaar kunnen tapen en die in een keer erdoorheen drukken?
Ik heb toevallig hier een stukje 5x10mm2 en 5x6mm neopreen op de tafel liggen. hier het verschil in dikte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5NWvmdYIXzyo5EEQss_eLa9bSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8Mo3q8U10CeGulLAY1cp4dl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa7BUtI11Fxl9qJg_ifDDOVMOXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9c2cqeQ9I3f9FygY0AhuMie.jpg?f=fotoalbum_large

• sandergar
  • Nu online
[...]

Bij deze foto van mijn 2x 50mm buizen. Ik heb PVC buizen in de 50mm buizen geplaatst om makkelijker kabels te kunnen trekken :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d8rDNgOH131j4ndqC_Mklnn8Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuP0rQzOCmGFb7z4dfUxQsq.jpg?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-10 22:14
Ik heb een 16kWh batterij, een cerbo en een multiplus 2 48/5000.
ik heb enkelfase met een 35A mespatroon als hoofdzekering.
Ik heb de AC-in via een 32A alamat met C karakteristiek achter de hoofdchakeling hangen. AC-out 1 voedt via een schakelaar de meterkast weer.
Ik heb netstroombegrenzing op 25A staan. Eerst had ik hem achter een 32A B alamat hangen, bij inschakelen klapte hij steeds uit. Nu heb ik de B vervangen door een C en hij schakelt niet meer af bij inschakelen.
Toch schakelt hij af en toe op willekeurige momenten af en valt het grid dus weg.
Ik heb een weekje gedraaid zonder alamat op de AC-in, rechtstreeks op de hoofdschakelaar, dan werkt alles uitstekend. Maar ik vind het toch niet helemaal prettig om geen aanraakbeveiliging op de MP2 te hebben.

Wie heeft een idee waar aan het kan liggen?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:40

MrFish

Untitled

prijsstunt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:27:
Ik heb een 16kWh batterij, een cerbo en een multiplus 2 48/5000.
ik heb enkelfase met een 35A mespatroon als hoofdzekering.
Ik heb de AC-in via een 32A alamat met C karakteristiek achter de hoofdchakeling hangen. AC-out 1 voedt via een schakelaar de meterkast weer.
Ik heb netstroombegrenzing op 25A staan. Eerst had ik hem achter een 32A B alamat hangen, bij inschakelen klapte hij steeds uit. Nu heb ik de B vervangen door een C en hij schakelt niet meer af bij inschakelen.
Toch schakelt hij af en toe op willekeurige momenten af en valt het grid dus weg.
Ik heb een weekje gedraaid zonder alamat op de AC-in, rechtstreeks op de hoofdschakelaar, dan werkt alles uitstekend. Maar ik vind het toch niet helemaal prettig om geen aanraakbeveiliging op de MP2 te hebben.

Wie heeft een idee waar aan het kan liggen?
Wat voor alamat? 30 mA?

Check mijn thuisbatterijsimulator

• prijsstunt
Ja, 30 mA, is dat te weinig voor de AC-in?

[ Voor 64% gewijzigd door prijsstunt op 30-09-2025 17:59 ]

• MrFish

MrFish

Untitled

prijsstunt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:59:
Ja, 30 mA, is dat te weinig voor de AC-in?
Ja, zeker als al je groepen hangen erachter. Een goede vuistregel is max 4 groepen per 30 mA aardlek, en veel PV omvormers moeten zelfs achter een (losse) 300 mA. Omdat alle lekstromen (die er altijd in enige mate zijn) door je AC-in alamat worden gezien, moet die dus niet te krap gekozen zijn.

• Beer070
MrFish schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:02:
[...]

Ja, zeker als al je groepen hangen erachter. Een goede vuistregel is max 4 groepen per 30 mA aardlek, en veel PV omvormers moeten zelfs achter een (losse) 300 mA. Omdat alle lekstromen (die er altijd in enige mate zijn) door je AC-in alamat worden gezien, moet die dus niet te krap gekozen zijn.
Ik heb 300mA voor mijn 3 fase Multi-RS, maar zelfs daar wil ik nu eigenlijk naar een selectieve 300mA, zodat ie wat later eruit valt. Die zijn alleen gruwelijk duur bij Hager, en wel enigszins te betalen bij ABB... dat steekt dan weer een beetje.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:05
[...]Ik geloof meteen dat 10mm2 superieur is maar als het niet past dan past het niet en moet ik verlies voor mijn rekening nemen.
Ik snap je punt.
Eerder schreef je dat je ook een waterleiding door de buis wilt voeren.
Als je dit samen met een 6 mm2 kabel doet heeft dat als voordeel dat je geen aparte warmwatervoorziening in je schuur hoeft te maken. >:)

• prijsstunt
Maar 300 mA is toch eigenlijk al niet meer veilig als aanraakbeveiliging?

[ Voor 3% gewijzigd door prijsstunt op 30-09-2025 18:18 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Hermarcel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:37:
Omdat de multi-rs geen ringkerntrafo heeft: Weet je zeker dat die galvanisch gescheiden is?
De Rs is niet galvanisch gescheiden vanaf de mppt.. moet daarom achter een aardlek of... je weerstand van de aarde/ aardelektrode is zó laag dat een aardlekschakelaar niet nodig is (komt zelden voor)
Advies is: laat de aarde in je huis doormeten met een 'installatie-tester' het komt niet zelden voor dat de weerstand veel te hoog is doordat bijvoorbeeld de aarddraad los ligt van de aardpen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@natural colour Maar hij had toch gewoon wel een 6mA verklaring, dus DC lekstroom naar de AC kant is dan geen risico?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• natural colour
Rimco schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:58:
@natural colour Maar hij had toch gewoon wel een 6mA verklaring, dus DC lekstroom naar de AC kant is dan geen risico?
De zonnepanelen op een RS kunnen daar nog flink wat lekstroom aan toevoegen, en dan wil je wel dat de aardlekschakelaar aan spreekt als de lekstroom te hoog is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-11 22:17

pvg

Hermarcel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:37:
Omdat de multi-rs geen ringkerntrafo heeft: Weet je zeker dat die galvanisch gescheiden is?
Ja, zie p13 van de handleiding. ;)

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@pvg
Op dezelfde pagina wordt gezegd dat de diameter van de aarddraad aan de multi behuizing minimaal gelijk moet zijn aan de diameter van (de aders van) de PV-bekabeling. Over aarding van de 48V DC bus kan ik in dit document niets terugvinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hermarcel op 30-09-2025 20:46 ]

• pvg

pvg

Hermarcel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:44:
@pvg
Op dezelfde pagina wordt gezegd dat de diameter van de aarddraad aan de multi behuizing minimaal gelijk moet zijn aan de diameter van (de aders van) de PV-bekabeling. Over aarding van de 48V DC bus kan ik in dit document niets terugvinden.
Punt is dus:
- De multi rs heeft galvanische scheiding tussen PV en DC, en dus hoeft de DC bus niet geaard te worden. (De behuizing wel.) De DC bus kan dus zwevend blijven.
- Een mppt zoals 250/100 heeft geen galvanische scheiding (PV- hangt aan DC-) en dus moet de DC bus geaard worden. Helaas is dan het gevaar voor kortsluiting op de DC bus groter.

• pvg

pvg

Rimco schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:37:
[...]

[...]

Het aarden van de DC bus maakt het er niet veiliger op. Zonder die aarding kan je nu zonder problemen de DC bus aanraken, positief of negatief, van de accu of PV, want er is geen kring naar de aarde die je kunt sluiten. Alleen als je zowel positief als negatief tegelijk aanraakt wordt het bij PV spanningen wat minder fijn.

Stel je hangt de negatieve pool van de DC bus aan de aarde, dan krijg je te maken met verschillende scenarios:

1. Iemand pakt de positieve DC leiding vast: Deze zal nu via de aarde een stroom via die persoon creëren. Bij 48v wellicht nog niet zo spannend, maar wel als iemand dat doet bij de hogere spanning van de MPPT. Daar moet je dan een (soort) aardlek gaan gebruiken (want geen 6mA DC verklaring of ingebouwde detectie) om de gebruiker te beschermen. Andy had ook zoiets in zijn opstelling, een apparaat wat de stroom via de aarde in de gaten houdt.

2. De positieve geleider van de bus raakt beschadigd en tikt de geaarde behuizing van de MP aan. De accu wordt nu via de aarde kort gesloten. De stroom loopt dan vanaf de behuizing van de MP, naar het gedeelde aardpunt en vanaf daar naar de geaarde minpool. Daarom moet je al deze componenten waar je mogelijk met de DC bus in aanraking komt aarden met (bijvoorbeeld) 50mm2.

Zonder aarding heb je minimaal 2 stappen nodig om op dit punt uit te komen: Eerst moet de DC bus "per ongeluk" geaard worden en daarna heb je pas kans op 1 van bovenstaande scenarios. Een reguliere PV omvormer houdt dit in de gaten door te controleren dat de DC kabels een hoge weerstand naar de aarde hebben voordat deze inschakelt. Ik heb ooit zelfs per ongeluk een schroef van een geaard frame in de DC kabel gekregen en de omvormer had dit netjes gedetecteerd. Daarom is het wel belangrijk om je frames te aarden bij PV.
Dit laatste is precies waarom je bij bijv. een mppt 250/100 juist wel de DC bus moet aarden… deze mppt heeft nl. geen ground isolatie check en kan dus je DC bus op hoogspanning zetten.

• Hermarcel
  • Niet online
pvg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:51:
[...]

Punt is dus:
- De multi rs heeft galvanische scheiding tussen PV en DC, en dus hoeft de DC bus niet geaard te worden. (De behuizing wel.) De DC bus kan dus zwevend blijven.
- Een mppt zoals 250/100 heeft geen galvanische scheiding (PV- hangt aan DC-) en dus moet de DC bus geaard worden. Helaas is dan het gevaar voor kortsluiting op de DC bus groter.
Dus in de (mijn) situatie met alleen AC-PV is aarding van de DC-bus niet nodig? Uiteraard zijn de AC-PV omvormers aangesloten en geaard volgens de regels.
Dat is dus wat ik al eerder schreef.

• pvg

pvg

Hermarcel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:57:
[...]

Dus in de (mijn) situatie met alleen AC-PV is aarding van de DC-bus niet nodig? Uiteraard zijn de AC-PV omvormers aangesloten en geaard volgens de regels.
Dat is dus wat ik al eerder schreef.
Ja, mits je accu inverter galvanisch gescheiden is (zoals de multiplus). :)

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:39
prijsstunt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:17:
Maar 300 mA is toch eigenlijk al niet meer veilig als aanraakbeveiliging?
Klopt, maar dat is ook niet het doel. Je gebruikt ze om je installatie te beschermen, lees de stroom naar aarde beperken als er een keer een aardsluiting optreedt. Zonder moet je er op vertrouwen dat je aardweerstand laag genoeg is (of een TN aansluiting hebben) dat de kortsluitbeveiliging aanspreekt.

Voor aanraakbeveiliging moeten de groepen met stopcontacten beveiligd zijn met hooguit 30mA aardlekbeveiliging.

• Roy_S
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 31-10 13:39
@Q bedankt voor je reactie.
[b]Q in "Het grote Victron ontwerp topic"Als je met dit soort techniek aan de slag gaat dan vind ik dat je voldoende kennis moet hebben om je eigen vraag te beantwoorden want het gaat om techniek die je huis kan kosten. Ik bedoel het niet kwaad, maar weet waar je aan begint.
Juist het besef dat een dergelijke installatie geen kattenP is maakt dat ik liever wat rondvraag om zaken voor mezelf te verhelderen en zo te leren. Dat is natuurlijk ook de hele reden dat ik niet zelf ga lopen beunen aan mijn elektrische installatie maar een kundig vakman invlieg om het aan te sluiten.
Volgens Victron moet er 70mm2 toegepast worden op de MP5000. Als je 'm begrenst tot max 4kW vermogen kun je met een kabel toe die 83A continue aan kan.

De zekering beschermt de kabel dus jij mag nu zelf opzoeken in de link hieronder bladzijde 23 wat de max ampere is voor je kabel en wat voor zekering er op moet.
In de handleiding staat inderdaad 70mm2 aangegeven voor de 5000, maar in hoeverre is dit geen over dimensionering voor een systeem met 1 omvormer en 1 batterij?

De omvormer kan nooit meer dan 5000 watt AC verzetten als ik me niet vergis, wat aan de DC kant nooit in de buurt van 150 ampère zal komen. Dan kun je de het argument van vermogensverlies in een kleinere kabel nog in overweging nemen, maar is het de moeite om daar 50mm2 kabels (die bij de accu worden geleverd) voor weg te gooien en 70mm2 aan te schaffen?
thanks! interessant en leerzaam document!
Valt me sowieso op dat Victron er veel aan doet om haar gebruikers te laten begrijpen hoe en waarom. bijzonder hoe ze dat doen.

edit: ik kom bij https://zonnepanelensuper...-set-15-7kwh-5kva-1-fase/ een vergelijkbaar systeem tegen, maar daar wordt zelfs maar 35mm2 gebruikt...

[ Voor 4% gewijzigd door Roy_S op 30-09-2025 22:53 ]

• Q

Q

Roy_S schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:21:
@Q bedankt voor je reactie.

Juist het besef dat een dergelijke installatie geen kattenP is maakt dat ik liever wat rondvraag om zaken voor mezelf te verhelderen en zo te leren. Dat is natuurlijk ook de hele reden dat ik niet zelf ga lopen beunen aan mijn elektrische installatie maar een kundig vakman invlieg om het aan te sluiten.
Ok helder
In de handleiding staat inderdaad 70mm2 aangegeven voor de 5000, maar in hoeverre is dit geen over dimensionering voor een systeem met 1 omvormer en 1 batterij?

De omvormer kan nooit meer dan 5000 watt AC verzetten als ik me niet vergis, wat aan de DC kant nooit in de buurt van 150 ampère zal komen. Dan kun je de het argument van vermogensverlies in een kleinere kabel nog in overweging nemen, maar is het de moeite om daar 50mm2 kabels (die bij de accu worden geleverd) voor weg te gooien en 70mm2 aan te schaffen?
Laten we de specsheet er even bij pakken

De Multiplus II 5000 kan gedurende een aantal seconden 9000W leveren!
Dus 9000 / 48 =187,5A dus nu snap je - met de tabel van Wiring Unlimited - waar die 70mm2 vandaan komt.

Als jij echter in de cerbo de multiplus hard begrenst op zijn continue vermogen van 4000W, dan zal de kabel nooit voorbij de 4000 / 48 = 83,333 A komen. 50mm2 is dan inderdaad genoeg. En de zekering kies je op basis van wat de kabel kan hebben 50mm2 is 150A zekering of zelfs 35mm2 zou kunnen op 100A zekering. Maar pak 'm nou ruim conform je eigen plan 50mm2 dan heb je nooit zorgen.
thanks! interessant en leerzaam document!
Valt me sowieso op dat Victron er veel aan doet om haar gebruikers te laten begrijpen hoe en waarom. bijzonder hoe ze dat doen.
Ja, leuk leesvoer. Maar het helpt ook om je elektriciën scherp te houden, want die werken meestal met AC en niet DC...

Let ook op het Class-T fuse verhaal. (veel discussie over geweest, zoek in het topic of gerelateerde topics).
edit: ik kom bij https://zonnepanelensuper...-set-15-7kwh-5kva-1-fase/ een vergelijkbaar systeem tegen, maar daar wordt zelfs maar 35mm2 gebruikt...
Ik ging lineair door je comments heen en inderdaad dat zou dus kunnen als je 'm correct begrenst.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pvg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:57:
[...]

Dit laatste is precies waarom je bij bijv. een mppt 250/100 juist wel de DC bus moet aarden… deze mppt heeft nl. geen ground isolatie check en kan dus je DC bus op hoogspanning zetten.
Het aarden van je DC bus lost dat probleem toch niet op? Het maakt het zelfs nog gevaarlijker... Hoe denk jij dat het aarden helpt in deze situatie? Welk systeem grijpt in omdat de bus geaard is wat niet zou gebeuren zonder aarding?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• pvg

pvg

Rimco schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:12:
[...]

Het aarden van je DC bus lost dat probleem toch niet op? Het maakt het zelfs nog gevaarlijker... Hoe denk jij dat het aarden helpt in deze situatie? Welk systeem grijpt in omdat de bus geaard is wat niet zou gebeuren zonder aarding?
In dit voorbeeld zou je de hoogspanning van de PV kortsluiten naar aarde aan de DC bus. Op de DC bus zal dan max de accuspanning staan tov aarde en is het weer aanraakveilig. In de PV kring zal dan de max kortsluitstroom van de panelen lopen en daar moet de bedrading tegen kunnen (en anders moet je zekeringen/automaten plaatsen, ook in PV-).

• Hermarcel
  • Niet online
@Rimco @pvg
Vereffening dus, geen aarding.

Roze draad ipv geel/groen

[ Voor 46% gewijzigd door Hermarcel op 01-10-2025 09:36 ]

• Beer070
Hermarcel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:31:
@Rimco @pvg
Vereffening dus, geen aarding.

Roze draad ipv geel/groen
@Hermarcel ik ben niet bekend met de officiële kleurcodering van draden, dus misschien vraag ik nu iets heel doms, mijn verontschuldiging bij voorbaat.
Wat is de bedoeling van een roze draad, en wat voor diameter moet ik aan denken bij een roze draad? Ik kwam er toevallig achter dat de aarde draad naar mijn accu niet goed vast zat, en ik wil deze graag netjes maken. mijn eerste idee was om een geel-groene draad naar de aarde van multi-rs te laten lopen, maar dat lijkt dus niet juist?

• Hermarcel
  • Niet online
@Beer070
Vraag me af of roze draad makkelijk te koop is, maar het is de officiële kleur voor vereffeningsleidingen. Ik heb mijn vorige post aangepast met een link. Ik ben geen aardingsdeskundige, dus kan geen adviezen geven.

• Beer070
Hermarcel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:40:
@Beer070
Vraag me af of roze draad makkelijk te koop is, maar het is de officiële kleur voor vereffeningsleidingen. Ik heb mijn vorige post aangepast met een link. Ik ben geen aardingsdeskundige, dus kan geen adviezen geven.
Wat een wereld :)...
via wat google kwam ik op deze pagina: https://omega-energietechniek.nl/wijzigingen-nen-1010/
daar staat dat gelijkspanning met de kleuren rood/wit moeten worden aangeduid.. dan zou ik al mijn zwarte accu kabels moeten vervangen (ga ik dus niet doen).
Ik doe voor vereffening een geel-groen draadje met een roze krimpsok, dan kan ik aan beide kanten zien dat het vereffening is.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 13:04
Ik gebruikte eigenlijk altijd een geel/groen voor de vereffening maar blijkbaar mag dat dus niet.
Moest ook even opzoeken wat hett verschil is.

Aarding en vereffening zijn beide veiligheidsmaatregelen, maar ze dienen verschillende doelen. Aarding voert foutstromen veilig af naar de aarde, terwijl vereffening ervoor zorgt dat er geen spanningsverschil ontstaat tussen metalen delen door ze op hetzelfde potentiaal te brengen. Vereffening voorkomt dat iemand die verschillende metalen onderdelen aanraakt, een schok krijgt, zelfs als de aardingsdraad zelf niet defect is.
Aarding
Doel:
Het veilig afvoeren van foutstromen naar de aarde.
Werking:
Als een apparaat defect raakt en onder stroom komt te staan, voert de aardingsdraad de foutstroom af naar de aarde en de aardpen, waardoor de stroomkring wordt onderbroken door de aardlekschakelaar.
Voorbeeld:
De aardpen die de installatie verbindt met de aarde.
Vereffening
Doel:
Het elimineren van spanningsverschillen tussen metalen onderdelen.
Werking:
Alle metalen delen, zoals waterleidingen, gasleidingen, metalen afvoeren en de metalen omhulsels van apparaten, worden met elkaar verbonden via een vereffeningsleiding. Hierdoor hebben ze allemaal hetzelfde elektrische potentiaal en vloeit er geen stroom door een persoon die ze tegelijk aanraakt, zelfs als er een defect is.
Voorbeeld:
Het verbinden van de waterleidingen, CV-leidingen, gasleidingen en de metalen omkastingen van apparaten in de badkamer met een vereffeningsdraad.
Conclusie
Aarding
is voor foutstroomafvoer; het is essentieel voor de werking van de aardlekschakelaar en beschermt tegen stroomdoorgifte naar metalen oppervlakken.
Vereffening
is voor het elimineren van potentiaalverschillen tussen aanraakbare delen; het beschermt direct tegen schokken door gelijktijdige aanraking van meerdere metalen delen.
In de praktijk zijn beide maatregelen nodig voor een veilige elektrische installatie.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 13:04
De kleur van een vereffeningsdraad is roze. De kleurcode is gewijzigd volgens de NEN 1010 norm; voorheen was dit zwart-geel. De officiële term is nu "functionele vereffeningsleiding" in plaats van "functionele aardleiding".
Nieuwe standaard (sinds 2024):
Roze is de nieuwe standaardkleur voor functionele vereffeningsleidingen.
Oude standaard (vóór 2024):
De kleur was zwart-geel.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pvg schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:28:
[...]

In dit voorbeeld zou je de hoogspanning van de PV kortsluiten naar aarde aan de DC bus. Op de DC bus zal dan max de accuspanning staan tov aarde en is het weer aanraakveilig. In de PV kring zal dan de max kortsluitstroom van de panelen lopen en daar moet de bedrading tegen kunnen (en anders moet je zekeringen/automaten plaatsen, ook in PV-).
Ik snap hem nog altijd niet, want het aarden/vereffenen van behuizingen en PV frames snap ik nog wel. Maar wanneer iemand zijn minpool van de DC bus aan de aarde hangt zal dat nog altijd niet voorkomen dat de spanning van de pluspool te hoog oploopt? En hoe dat icm met de MPPT dus allemaal zou moeten helpen snap ik helemaal niet. Afzekeren van PV is trouwens extreem lastig, want je kan eigenlijk geen onderscheid maken tussen veel opbrengst en kortsluiting, want de stroom is hetzelfde...

Als iemand mij dus duidelijk uit kan leggen met een voorbeeld hoe het aarden van de bus zelf (dus niet de behuizing etc.) het veiliger maakt hoor ik dat graag, want tot nu toe lees ik enkel maar claims zonder de uitleg die ik zoek.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-11 18:50
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:09:
[...]

Met de Victron Toolkit App (Android) kun je ook inzicht krijgen over spanningsverlies, aderdikte en maximale stromen bij AC en DC.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• sennevb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-10 18:07
Hallo,

Ik kom op DESS rare dingen tegen bij de voorspellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCnUXcKehHBucv10Ex0q-nUe2NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBqWlVHPMrm6qPVoZUz27zaK.jpg?f=fotoalbum_large
Zo plant hij om 8kw op het net te zetten met 1 Mp 2 5000 (kan zoveel niet ontladen)
En dit zijn de dess settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVzhlD15dmfaRTgFmEfXSphx-Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF9gKj6DJCIL52Qs6VWQOkD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IIf1rXwg5nDkM8JKPmFvwSDM1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPMu9rvjNg90Tvs2oVd5Yh0i.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand dit al tegen gekomen en hoe dit te verhelpen?

• Q

Q

sennevb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:47:
Hallo,

[Afbeelding]
Zo plant hij om 8kw op het net te zetten met 1 Mp 2 5000 (kan zoveel niet ontladen)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zat fout

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 01-10-2025 20:02 ]

• MrFish

MrFish

Untitled

sennevb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:47:
Hallo,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ok, je maximum (ont)laadvermogen staat op 9.6 kW, en je bent verbaasd dat DESS meer dan 4 kW plant?

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-11 17:45
[...]

Ik heb hier omdat 5x10 lastig werd gekozen voor 5x6

Ik heb een 75mm mantelbuis (buitenkant geribbeld binnenkant glad) met 2 scherpe bochten.
Deze buis is 26m lang.

Hierin zit:
1x 16mm(ongeveer) thyleen water
1x 16mm(ongeveer) thyleen met daarin 4x multimode glasvezel
4x UTP cat 5e
3x 5x6mm
Dat allemaal er tegelijk doorheen krijgen was best te doen. Het eenige probleem was de laatste bocht, deze ging erg moeilijk omdat deze eigenlijk te scherp was, maar dat was voor beide kanten hetzelfde verhaal geweest.

De andere kant op heb ik 110mm PVC liggen, 75m lang. Met aan beide einden een 90 graden (krappe) bocht
Hierin zit;
1x thyleen 25mm met daarin 4x multimode glasvezel (voormalige gas, maar nu herbruikt voor glasvezel)
1x 16mm(ongeveer) thyleen water
4x utp cat 5e (niet meer in gebruik)
1x 5x10
1x 4 aderige signaalkabel (was ooit een telefoonkabel, nu niet meer in gebruik)
ook bij deze was het me in een dag gelukt alles er in te trekken.

In een 110 pijp kan best wel veel, en hierbij praat ik dan even niet of het verstandig is (voeding en signaal bij elkaar).
Bij slecht weer was er vaker storing op de utp, wat ook logisch is, vanwege de afstand en de storingsgevoeligheid zit er nu glasvezel.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• sennevb
MrFish schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

Ok, je maximum (ont)laadvermogen staat op 9.6 kW, en je bent verbaasd dat DESS meer dan 4 kW plant?
Ik dacht dat dit het max vermogen van de batterij hier moest ingevuld worden en DESS rekening hield met het ontlaadvermogen van de MP zelf.

Dit is dus niet het geval?

• MrFish

MrFish

Untitled

sennevb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

Ik dacht dat dit het max vermogen van de batterij hier moest ingevuld worden en DESS rekening hield met het ontlaadvermogen van de MP zelf.

Dit is dus niet het geval?
Nope. Je moet echt nauwkeurig invullen wat je systeem daadwerkelijk kan, alle beperkingen meegenomen. Ik heb hier recentelijk een redelijk uitgebreid bericht over gepost: MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

Waarom heb je voor je grid import 5 kW ingevuld? Moet dat niet 2x 17 kW zijn? Of probeer je capaciteitstarieven te vermijden? (In dat geval: vergeet niet om deze instellingen óók in je GX device door te voeren. De instellingen in DESS zijn alleen voor de planning.)

• pvg

pvg

Rimco schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Ik snap hem nog altijd niet, want het aarden/vereffenen van behuizingen en PV frames snap ik nog wel. Maar wanneer iemand zijn minpool van de DC bus aan de aarde hangt zal dat nog altijd niet voorkomen dat de spanning van de pluspool te hoog oploopt? En hoe dat icm met de MPPT dus allemaal zou moeten helpen snap ik helemaal niet. Afzekeren van PV is trouwens extreem lastig, want je kan eigenlijk geen onderscheid maken tussen veel opbrengst en kortsluiting, want de stroom is hetzelfde...

Als iemand mij dus duidelijk uit kan leggen met een voorbeeld hoe het aarden van de bus zelf (dus niet de behuizing etc.) het veiliger maakt hoor ik dat graag, want tot nu toe lees ik enkel maar claims zonder de uitleg die ik zoek.
Volgende poging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGr2GE8ezP-Q0VxZDDV4Mz5kF8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGRpRTlSnwer7UOEnQ89fFre.jpg?f=fotoalbum_large

Stel je maakt dus sluiting tussen PV+ en aarde (van onderconstructie). Ingeval van een mppt 250/100 staat er dan -200V op de DC- (omdat PV- en DC- in de mppt verbonden zijn).
Als je dan de DC bus vast pakt, ben je dus fried.
Als je in dit geval de DC- bus aan aarde had gehangen, was de DC bus veilig (~0V tov aarde). In het PV circuit zou dan de kortsluitstroom Isc lopen (en het PV vermogen zou door de panelen in warmte worden omgezet).

Wil je dit? Waarschijnlijk niet, want dan wordt het heel gemakkelijk om kortsluiting aan de DC kant te maken. Dus: theoretisch is het beter om een galvanisch gescheiden mppt te gebruiken (zoals multi RS), maar dat komt ook met kosten.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@pvg In dit specifieke voorbeeld zou je inderdaad veiliger kunnen zitten, maar het gaat wel ongemerkt aan je voorbij. Dan zou ik liever een detectie hebben wanneer de DC bus niet langer zweeft tov de aarde. Een voorbeeld daarvan zie je bij ABB. Op basis daarvan kan je dan dingen afschakelen of een alarm geven.

Volgens bij had Andy van off-grid garage dat ook, want dat was een vereiste in Australië. Kost wel minimaal een paar honderd euro, afhankelijk van je benodigde voltage range.

• pvg

pvg

Rimco schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:00:
@pvg In dit specifieke voorbeeld zou je inderdaad veiliger kunnen zitten, maar het gaat wel ongemerkt aan je voorbij. Dan zou ik liever een detectie hebben wanneer de DC bus niet langer zweeft tov de aarde. Een voorbeeld daarvan zie je bij ABB. Op basis daarvan kan je dan dingen afschakelen of een alarm geven.

Volgens bij had Andy van off-grid garage dat ook, want dat was een vereiste in Australië. Kost wel minimaal een paar honderd euro, afhankelijk van je benodigde voltage range.
Nou, ongemerkt: je PV zal niet meer werken…
Ja, je kunt extra veiligheidstoeters en bellen toevoegen. Wordt het allemaal niet simpeler van.

Volgens mij had Andy een ground check ipv isolatie check. Weet het niet meer zeler.

• sennevb
MrFish schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Nope. Je moet echt nauwkeurig invullen wat je systeem daadwerkelijk kan, alle beperkingen meegenomen. Ik heb hier recentelijk een redelijk uitgebreid bericht over gepost: MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

Waarom heb je voor je grid import 5 kW ingevuld? Moet dat niet 2x 17 kW zijn? Of probeer je capaciteitstarieven te vermijden? (In dat geval: vergeet niet om deze instellingen óók in je GX device door te voeren. De instellingen in DESS zijn alleen voor de planning.)
Bedankt voor je bericht, ik was dus in de veronderstelling dat DESS rekening hield met de omvormer en ik dus de maximale stroom mocht ingeven.

Ik heb die 5kw inderdaad gezet voor het capaciteitstarief. Ik zoek even in de cerbo waar ik deze nog moet limiteren

• sennevb
MrFish schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Ik kan de stroom per fase limiteren in de cerbo, maar niet op 5kw zetten globaal. Of zit ik verkeerd?
Heb een 3 fase systeem

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Vanochtend had ik een melding dat de 3 DC zekeringen waren doorgebrand. Maar alles functioneerd nog. Beetje vreemde melding, heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kan de zekering doorbranden als de RS maar 100A kan (ont)laden.
Het gaat om de zekeringen in de lynx distributor

• Beer070
blaaspijp schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:23:
Vanochtend had ik een melding dat de 3 DC zekeringen waren doorgebrand. Maar alles functioneerd nog. Beetje vreemde melding, heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kan de zekering doorbranden als de RS maar 100A kan (ont)laden.
Het gaat om de zekeringen in de lynx distributor
Toevallig een update gedaan van de software?
Ik had bij installatie een vergelijkbare melding omdat ik de lege slots niet als leeg had geconfigureerd. Misschien was dat het tijdelijke geval door een software upgrade?

• pvg

pvg

Schema en zekeringwaardes?
Wat ik me voor kan stellen als je meerdere accu’s parallel hebt, is dat 1 van de bms-en tijdelijk uit is geschakeld (bijv temperatuur). En dat deze later is ingeschakeld waarbij er volle bak lading van de een in de andere(n) gaat (of vice versa)…

• blaaspijp
  • Nu online
4x 16kwh incl 225A zekering
Via Power IN 1000 > Lynx BMS 1000 > Distributor 1000
Power IN voorzien van 4x Tclass 225A zekering
Distributor voorzien van 3x little mega 150A zekering

Gaf de melding dat de 150A zekeringen er uit lagen.

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:32:
4x 16kwh incl 225A zekering
Via Power IN 1000 > Lynx BMS 1000 > Distributor 1000
Power IN voorzien van 4x Tclass 225A zekering
Distributor voorzien van 3x little mega 150A zekering

Gaf de melding dat de 150A zekeringen er uit lagen.
Zijn ze ook echt stuk?

• blaaspijp
  • Nu online
Nee dat is het vreemde ik kreeg alleen 3x per zekering de melding. (Dus 9 meldingen)
Ik heb ze niet visueel gecontroleerd. Alles functioneerd namelijk nog.

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:46:
Nee dat is het vreemde ik kreeg alleen 3x per zekering de melding. (Dus 9 meldingen)
Ik heb ze niet visueel gecontroleerd. Alles functioneerd namelijk nog.
Kijk ‘ns in vrm wat rondom het tijdstip van de meldingen aan de DC kant gebeurde. Misschien een flinke stroompiek van de multis: dat kan leiden tot een kleine spanningsval over de zekeringen en misschien dat de distributor dat interpreteert als een blown fuse. Goed inzoomen op de grafieken, want pieken kunnen gefilterd zijn.

Heb je een externe meter? En hoe hangt die aan de cerbo/gx? Mijn meter gaat over ethernet en ik zie elke nacht rond hetzelfde tijdstip een piek (niet-NoM). Ik heb het vermoeden dat een van de ethernetswitches tussen mp en meter ‘s nachts reboot oid…

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 03-10-2025 08:41 ]

• MrFish

MrFish

Untitled

sennevb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Ik kan de stroom per fase limiteren in de cerbo, maar niet op 5kw zetten globaal. Of zit ik verkeerd?
Heb een 3 fase systeem
Volgens mij klopt dat inderdaad. Als je echt wilt peakshaven op een driefase-aansluiting, heb je ook 3 multiplussen nodig.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
sennevb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Heb een 3 fase systeem
Neen, ik vermoed dat je ook Belg bent.
Die functionaliteit/mogelijkheid heeft Victron niet en het ziet er ook niet enorm naar uit dat ze daar ooit iets voor gaan doen.
Dus neen, de batterij instellen om zodat die mee uw captar gaat beperken gaat het 'm niet worden.
MrFish schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Volgens mij klopt dat inderdaad. Als je echt wilt peakshaven op een driefase-aansluiting, heb je ook 3 multiplussen nodig.
Zelfs dan... De Victrons kunnen geen globale vermogensbeperking doen, alleen per fase en op ampere. Dus hij globaliseert/saldeert niet over de fases en er is geen globale vermogenssturing, alleen per fase.

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 03-10-2025 10:30 ]

• Hermarcel
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Zelfs dan... De Victrons kunnen geen globale vermogensbeperking doen, alleen per fase en op ampere. Dus hij globaliseert/saldeert niet over de fases en er is geen globale vermogenssturing, alleen per fase.
Is dat niet een instelling in de Cerbo?
/settings/ESS/multiphase regulation

• MrFish

MrFish

Untitled

Hermarcel schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Is dat niet een instelling in de Cerbo?
/settings/ESS/multiphase regulation
Nee, dat gaat alleen over het NoM gedrag (NoM per fase of voor de 3 fase samen). Als je echt onder het 5 kW capaciteitstarief wilt blijven, zul je bijv de (import) stroom moeten begrenzen op 7 A per fase. Zoals @HyperBart aangeeft niet ideaal, want liever zou je het totale vermogen willen begrenzen.

Als je dit echt wilt zou je ESS mode 3 moeten gebruiken en zelf een control loop implementeren.

• Hermarcel
  • Niet online
@MrFish
Weet je dat zeker?
NOM is alleen NOM als je grid-setpoint op 0 staat. Maar als je een ander grid setpoint kiest (en multiphase regulation op "all phases" instelt), dan heb je toch het gedrag dat je wil?
Zie ook: https://www.victronenergy...-further-information.html

[ Voor 22% gewijzigd door Hermarcel op 03-10-2025 10:54 ]

• pvg

pvg

Hermarcel schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:53:
@MrFish
Weet je dat zeker?
NOM is alleen NOM als je grid-setpoint op 0 staat. Maar als je een ander grid setpoint kiest (en multiphase regulation op "all phases" instelt), dan heb je toch het gedrag dat je wil?
Zie ook: https://www.victronenergy...-further-information.html
Ik denk dat dat kan werken, maar dan moet je nog steeds een controller bouwen om dat setpoint continue aan te passen (in node red).

• HyperBart
@pvg idd
@Hermarcel

Dan zit je dus continu bij te regelen want het nulpunt verleg je dan naar bv 5000 maar dat wil dan ook zeggen dat de Victron gaat laden op dat punt, alles verschuift dan.

• Hermarcel
  • Niet online
@pvg @HyperBart
Ja, da's waar. Dan wordt het dus een control loop.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
Ons project met de Victron spulletjes begint ook te vorderen. De nieuwe meterkast hangt, waardoor we de akku nu eindelijk wél kunnen gebruiken.

Van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-tfayRM1RV1b2p-VHRnXfkNf4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbom9ultfwHt8jO5qDA0S6Hp.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZZ29oYlCgaWSFzT5eoHzz2LC-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oewzve9AHuViqbDVLdDfqDhF.jpg?f=fotoalbum_large

Er moeten nog relais in komen, nog een keystone-houder bij (de Victron meter werkt niet via ethernet, alleen via Canbus, Cerbo vindt m gewoon niet). Invoerkabel nog afwerken en nog 3 groepen erbij voor nu.

We hebben nu 22 panelen liggen, waarvan 12 op de Victron 450/100, rest via Enecsys en Hoymiles. Er komen straks nog 1 MPPT, 2 MP5000's en 4 akkubakken bij. Maar alles op z'n tijd. Eerste stap nu is om dit bij het Stadtwerk aangemeld te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5v7wAx8icbFGSHKs7JjExDNCBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPtpbbITr4DRKCO0sNkK9JDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UzJ7f4TOr4uAEwzEZC_WbmOazA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZBI4weA9YmzE4WOTixCpUTx.jpg?f=fotoalbum_large

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Beer070
SkiFan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:12:
Ons project met de Victron spulletjes begint ook te vorderen. De nieuwe meterkast hangt, waardoor we de akku nu eindelijk wél kunnen gebruiken.

Van dit:

[Afbeelding]

Naar dit:

[Afbeelding]

Er moeten nog relais in komen, nog een keystone-houder bij (de Victron meter werkt niet via ethernet, alleen via Canbus, Cerbo vindt m gewoon niet). Invoerkabel nog afwerken en nog 3 groepen erbij voor nu.

We hebben nu 22 panelen liggen, waarvan 12 op de Victron 450/100, rest via Enecsys en Hoymiles. Er komen straks nog 1 MPPT, 2 MP5000's en 4 akkubakken bij. Maar alles op z'n tijd. Eerste stap nu is om dit bij het Stadtwerk aangemeld te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor!!! ik ben zo ver nog niet. Ziet er heel goed uit, Dat is toch een draaischijfmeter als kers op de taart?

• SkiFan
Beer070 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Netjes hoor!!! ik ben zo ver nog niet. Ziet er heel goed uit, Dat is toch een draaischijfmeter als kers op de taart?
Nee, we wonen in Duitsland, daar ben je verplicht een 2-weg teller te laten installeren. Overigens krijg je nog wel 7,5 cent per teruggeleverde kWh. Met de 50% die ik in de zomer teruglever (want 22 nu, 37 panelen in een later stadium) kan ik dan de +- 20% die ik in de winter nodig heb betalen en nog wat geld overhouden ook.

Dat ziet er dan ong. zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHGXihXiG50E1FxZxHfNoi2aO5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GbOIlzskggWqF887WmQDlBI.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
SkiFan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Nee, we wonen in Duitsland, daar ben je verplicht een 2-weg teller te laten installeren. Overigens krijg je nog wel 7,5 cent per teruggeleverde kWh. Met de 50% die ik in de zomer teruglever (want 22 nu, 37 panelen in een later stadium) kan ik dan de +- 20% die ik in de winter nodig heb betalen en nog wat geld overhouden ook.

Dat ziet er dan ong. zo uit:

[Afbeelding]
Dat is best een stabiele aanpak voor de consumenten markt. Dan heeft het nog zin om te investeren. Kom je met 36 panelen rond 0 euro uit op jaarbasis?

Vandaag is mijn slechtste PV dag sinds de zomer. Nog niets teruggeleverd en maar 10% accu opgeladen.
Maar het 3 daags gemiddelde is nog steeds ruim positief dus ik heb gewoon een iets grotere accu nodig 😇

• SkiFan
Ik hou als het goed is straks zelfs geld over. De Solarisator berekent in de eindfase voor mij dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv6lUDvwWuEwdaxcwUmDVfBAREY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NlH1vkfVto3V1NMFjdaW6SL9.png?f=user_large

Ik betaal nu iets van € 110/maand. Maar als het rond de nul uitkomt is het ook goed. Later komt er toch een EV (de laadpaal heb ik al) dus dan moet ik toch weer wat aan het Stadtwerk betalen, dan wordt het plaatje zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmwfP5dny4gobVYnIlMGLqBwD8k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a348OqKYI5AN517HozxuLRlg.png?f=user_large

Wel besparen we dan 200€ brandstof per maand. Wellicht dan de buurman maar eens charteren of ik niet het dak van z'n garage kan gebruiken. :) Daar ligt nml nog niks en zal ook wel niks komen te liggen. Maar is wel een mooi vlak van 6 x 10 meter. De aansluiting hier is 3 x 50A. Dus ik kan nog wel wat :)

[ Voor 8% gewijzigd door SkiFan op 03-10-2025 14:50 ]

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:37
Ik heb hoop ik een eenvoudig te beantwoorden vraag, Kon het zelf niet echt vinden. Ik wil op mijn kleine schuur 4 extra zonnepanelen leggen. (aiko 465Wp) De Victon Mppt calculator komt met een Mppt 150/35 als ik 2 strings van 2 maak ipv 1 string van 4.. 1 string van 4 wordt het een grotere (duurdere 250/60. De 150/35 heeft zo te zien echtter maar een enkele + en - ingang. Kan ik de strings voor ik ze aan de 150/35 koppel al van 2 strings ,naar 1 string combineren? Het idee was of koppelen op kleine busbar of evt koppelen in een DC schakelaar waarmee ik de panelen kan afschakelen . De opgewekte stroom gaat uiteindelijk naar een 48V accu pack.

[ Voor 5% gewijzigd door jheerink14 op 04-10-2025 13:38 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

• Q

Q

jheerink14 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:37:
Ik heb hoop ik een eenvoudig te beantwoorden vraag, Kon het zelf niet echt vinden. Ik wil op mijn kleine schuur 4 extra zonnepanelen leggen. (aiko 465Wp) De Victon Mppt calculator komt met een Mppt 150/35 als ik 2 strings van 2 maak ipv 1 string van 4.. 1 string van 4 wordt het een grotere (duurdere 250/60. De 150/35 heeft zo te zien echtter maar een enkele + en - ingang. Kan ik de strings voor ik ze aan de 150/35 koppel al van 2 strings ,naar 1 string combineren? Het idee was of koppelen op kleine busbar of evt koppelen in een DC schakelaar waarmee ik de panelen kan afschakelen . De opgewekte stroom gaat uiteindelijk naar een 48V accu pack.
Een vriend van mij heeft telkens 2 strings van 3 panelen op totaal 2xmppt gezet en dat werkt prima, juist omdat je dan niet zo’n prijzige 250v mppt hoeft aan te schaffen.

• DanTm
  • Niet online
Is het ook mogelijk een enkele Multiplus op een andere fase dan fase 1 te configureren? Volgens de documentatie moet hij op fase 1 in een 3 fase systeem. Maar mijn enkel fase EV gebruikt standaard ook fase 1, en ik wil niet dat ze elkaar beperken.

• Q

Q

DanTm schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:29:
Is het ook mogelijk een enkele Multiplus op een andere fase dan fase 1 te configureren? Volgens de documentatie moet hij op fase 1 in een 3 fase systeem. Maar mijn enkel fase EV gebruikt standaard ook fase 1, en ik wil niet dat ze elkaar beperken.
Technisch kan het wel maar in de interface zul je zien dat de MP altijd op L1 wordt weergegeven. Ik zou het zelf niet doen.

Als je toch een apparaat op een andere fase wilt zetten, stop dan de laadpaal op L2 of L3, om een open deur in te trappen die je mogelijk zelf al in getrapt hebt.

• DanTm
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

Technisch kan het wel maar in de interface zul je zien dat de MP altijd op L1 wordt weergegeven. Ik zou het zelf niet doen.

Als je toch een apparaat op een andere fase wilt zetten, stop dan de laadpaal op L2 of L3, om een open deur in te trappen die je mogelijk zelf al in getrapt hebt.
Dat was mijn backup plan inderdaad, maar aangezien mijn laadpaal wel 3 fase is aangesloten moet ik dan maar een fase stoelendans gaan doen.

• Q

Q

DanTm schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Dat was mijn backup plan inderdaad, maar aangezien mijn laadpaal wel 3 fase is aangesloten moet ik dan maar een fase stoelendans gaan doen.
Ik las je verkeerd, als je paal op alle fases zit dan valt er weinig te switchen tenzij je ook op 1 fase kunt laden met die paal dan natuurlijk wel.

• Plead
Ik had zelf wel bedacht de MP2, laadpaal en zonnepanelen op fase 1 aan te sluiten. Wat is de beperking dan? Is het niet ideaal om overdag de ess accu te laden en 's nachts je auto te laden? Ik weet dat de energiemeter alleen naar het totaal over alle fases kijkt. Ik hoor het graag. Dan kan ik mijn concept nog aanpassen.

• DanTm
  • Niet online
Plead schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Ik had zelf wel bedacht de MP2, laadpaal en zonnepanelen op fase 1 aan te sluiten. Wat is de beperking dan? Is het niet ideaal om overdag de ess accu te laden en 's nachts je auto te laden? Ik weet dat de energiemeter alleen naar het totaal over alle fases kijkt. Ik hoor het graag. Dan kan ik mijn concept nog aanpassen.
Ik laad de EV graag als de prijzen laag zijn, dat is het moment dat ik ook graag de auto laad.
Gezien mijn EV (1 fase) tot 25a uit het net kan halen zou de MP niet meer kun laden. Op de andere 2 fasen heb ik geen langdurige hoge belasting.
Zonnepanelen maakt niet zo uit, die hebben een omgekeerde belasting

• Plead
DanTm schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Ik laad de EV graag als de prijzen laag zijn, dat is het moment dat ik ook graag de auto laad.
Gezien mijn EV (1 fase) tot 25a uit het net kan halen zou de MP niet meer kun laden. Op de andere 2 fasen heb ik geen langdurige hoge belasting.
Zonnepanelen maakt niet zo uit, die hebben een omgekeerde belasting
Helder! Dankjewel.

• HyperBart
Ik heb hetzelfde.
Laadpaal kan op 1 of 3 fasen en volledig zongebaseerd laden als ik dat wil.
Victron en slechts 1 MP2 gaat er altijd van uit dat deze altijd op de L1 hangt van je grid meter.

Ik heb zelf 3 sets zonnepanelen en de grootste omvormer (4kVA) hangt op L2, de Alfen laadpaal hangt met zijn eerste fase OOK op die L2, omdat wanneer ik laad op de zon dan het meeste echt uit mijn zonnepanelen komt ipv logisch gesaldeerd op de meter uit een andere fase.

Omdat de MP2 zelf ook rekening houdt met de per fase belasting heb ik de MP2 effectief op mijn L1 hangen. Mijn EM24 voor Victron hangt in dezelfde volgorde aangesloten als de Eastron die ik had hangen om mijn laadpaal met evcc slim aan te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 05-10-2025 17:13 ]

• DanTm
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Ik heb hetzelfde.
Laadpaal kan op 1 of 3 fasen en volledig zongebaseerd laden als ik dat wil.
Victron en slechts 1 MP2 gaat er altijd van uit dat deze altijd op de L1 hangt van je grid meter.

Ik heb zelf 3 sets zonnepanelen en de grootste omvormer (4kVA) hangt op L2, de Alfen laadpaal hangt met zijn eerste fase OOK op die L2, omdat wanneer ik laad op de zon dan het meeste echt uit mijn zonnepanelen komt ipv logisch gesaldeerd op de meter uit een andere fase.

Omdat de MP2 zelf ook rekening houdt met de per fase belasting heb ik de MP2 effectief op mijn L1 hangen. Mijn EM24 voor Victron hangt in dezelfde volgorde aangesloten als de Eastron die ik had hangen om mijn laadpaal met evcc slim aan te sturen.
Ik heb vanochtend de MP naar fase 1 verplaatst, en in de laadpaal aan de auto kant fase 1 en 3 omgewisseld, de auto laad nu op fase 3 standaard dus. Moet alleen nog wat verbruikers van fase 3 naar fase 1 verplaatsen, maar daar moet de hoofdschakelaar voor om, ff als er bijna niemand thuis is doen dus.

• blaaspijp
  • Nu online
Is er iemand die ervaring heeft met een Enphase systeem aan de AC-OUT zijde van de Victron. Hierbij moeten de zonnepaneel omvormers dus met frequentie shift begrenst worden.
Ik heb geen van Enphase geen metered envoy interfase. Maar de standaard uitvoering.
Volgens mij zou dit moeten werken (out of the box) alleen als ik nu zoek in het Victron systeem dan detecteert hij ingeheel geen zonne omvormers. Nu zitten ze op AC-IN.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:37
Ja dat is handigst, ook maar 1 kabel naar de omvormer. Zo ga ik het doen

• pvg

pvg

jheerink14 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Ja dat is handigst, ook maar 1 kabel naar de omvormer. Zo ga ik het doen
Let op de kortsluitstroom…
Ik heb hier btw 6 setjes van staubli liggen (over na wijziging). PM als je interesse hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door pvg op 05-10-2025 19:27 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@pvg Volgens mij was dat voor de gekozen MPPT nagekeken mbt de specs. Echter als je er veel parallel zet moet je wel even opletten of het paneel daar nog iets van zegt in zijn datasheet. Vaak is het maximum dan 20A per string om te zorgen dat je panelen elkaar niet verder om zeep helpen mocht er iets mis gaan.

Dat heb ik zelf opgelost met iets als https://www.stralendgroen...stringzekering-20a-1500v/

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 21:12
Ik vroeg mijzelf af wat het minimaal nodige is om een victron set te maken op basis van onderstaande :

Aansturen via de Powerbaas P1 meter of met Home assistant en dan NOM setting(dus geen andere meter nodig,dat is dus top)
Heb sowieso 1 vrije groep in de meterkast en deze wil ik doortrekken naar de garage om daar de omvormer
en accu e.d. te plaatsen.

Heb 3 fase maar wil beginnen met 1 fase ivm dat ik het prima vindt om te starten met een eigen teruglevering van max 3400watt.

Accu die ik wil aan wil schaffen is nog niet duidelijk maar zal iets van een powerwall oid zijn.

Wat moet ik dan nog aanschaffen aan victron gear? (omvormer, cerbo en?? en welke types)

[ Voor 3% gewijzigd door jayless82 op 05-10-2025 21:20 ]

• pvg

pvg

Rimco schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:46:
@pvg Volgens mij was dat voor de gekozen MPPT nagekeken mbt de specs. Echter als je er veel parallel zet moet je wel even opletten of het paneel daar nog iets van zegt in zijn datasheet. Vaak is het maximum dan 20A per string om te zorgen dat je panelen elkaar niet verder om zeep helpen mocht er iets mis gaan.

Dat heb ik zelf opgelost met iets als https://www.stralendgroen...stringzekering-20a-1500v/
Ook de kabel en connectoren moeten de kortsluitstroom aankunnen. Dus mogelijk moet er ook een zekering in de kabels naar mppt.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@pvg Inderdaad wel even opletten, maar ik mag hopen dat als de MPPT het aan kan, de rest daar ook op wordt gedimensioneerd. Zekering richting MPPT kan dus ook weinig doen, want maximale stroom naar de MPPT is hetzelfde als veel zon. Enkel op individuele strings kan het helpen vanwege het feit dat de rest parallel staat.

• sandergar
  • Nu online
blaaspijp schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:11:
Is er iemand die ervaring heeft met een Enphase systeem aan de AC-OUT zijde van de Victron. Hierbij moeten de zonnepaneel omvormers dus met frequentie shift begrenst worden.
Ik heb geen van Enphase geen metered envoy interfase. Maar de standaard uitvoering.
Volgens mij zou dit moeten werken (out of the box) alleen als ik nu zoek in het Victron systeem dan detecteert hij ingeheel geen zonne omvormers. Nu zitten ze op AC-IN.
Yup! In het Enphase topic kan je er meer over lezen. Met een Gateway Standard kan je niets aansturen. Je kan bij een 3 fase aansluiting je fasen schakelen : sandergar in "Het grote Enphase topic - deel 2"

• natural colour
jayless82 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:04:
Ik vroeg mijzelf af wat het minimaal nodige is om een victron set te maken op basis van onderstaande :

Aansturen via de Powerbaas P1 meter of met Home assistant en dan NOM setting(dus geen andere meter nodig,dat is dus top)
Heb sowieso 1 vrije groep in de meterkast en deze wil ik doortrekken naar de garage om daar de omvormer
en accu e.d. te plaatsen.

Heb 3 fase maar wil beginnen met 1 fase ivm dat ik het prima vindt om te starten met een eigen teruglevering van max 3400watt.

Accu die ik wil aan wil schaffen is nog niet duidelijk maar zal iets van een powerwall oid zijn.

Wat moet ik dan nog aanschaffen aan victron gear? (omvormer, cerbo en?? en welke types)
Powerbaas.. Home Assistant.. Victron werkt 'uit-de-doos' even wat anders dan jij denkt, ga eerst je zelf inleren in de Victron Space, zó hebben wij het allemaal moeten leren, dat kost je tijd, mogelijk heel veel tijd.

Victron heeft een Youtube kanaal met heel veel nuttige informatie: https://www.youtube.com/@VictronEnergyBV
De Victron home page staat ook vol met nuttige info.
Dan is er nog het Youtube kanaal van Harold Halewijn: https://www.youtube.com/@HHalewijn
Het Vimeo kanaal van Victron: https://vimeo.com/user104980539
Het Victron community forum app op je telefoon of tablet (Windows: https://community.victronenergy.com/)
Info over energy storage (accu's) en BMS: https://diysolarforum.com/categories/energy-storage.19/
En dan even genieten met Duits/ Australische vriend Andy: https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia

• blaaspijp
  • Nu online
natural colour schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Powerbaas.. Home Assistant.. Victron werkt 'uit-de-doos' even wat anders dan jij denkt, ga eerst je zelf inleren in de Victron Space, zó hebben wij het allemaal moeten leren, dat kost je tijd, mogelijk heel veel tijd.

Victron heeft een Youtube kanaal met heel veel nuttige informatie: https://www.youtube.com/@VictronEnergyBV
Dan is er nog het Youtube kanaal van Harold Halewijn: https://www.youtube.com/@HHalewijn
Het Victron community forum app op je telefoon of tablet (Windows: https://community.victronenergy.com/)
Info over energy storage (accu's) en BMS: https://diysolarforum.com/categories/energy-storage.19/
En dan even genieten met Duits/ Australische vriend Andy: https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia
Toby van Doorn (zonnepanelensuper) heeft ook videos met simpele uitleg gemaakt. Dat helpt mogelijk met keuzes.
https://youtube.com/@tobydoorn?si=6EA3GjsH20S_gbMH
Als je alles (ook bovenstaande post) heb gezien kan je beginnen met het maken van installatie schema's en berekenen van kabel afmetingen.

• jayless82
natural colour schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

volgens de website van powerbaas is de koppeling anders vrij simpel.

https://www.p1meter.nl/sa...ron-energy-thuisbatterij/ op de website van powerbaas staat ook nog een uitgebreide uitleg.

Enige wat ik mijzelf af vraag ivm de 1 fase die ik overheb wat wijsheid is mbt omvormer.

• blaaspijp
  • Nu online
Je hebt 1 groep over momenteel. Of heb je 1 geheel ongebruikte fase?
Als je volledig wil profiteren van wat hier besproken wordt over Victron dan zul je jou hele meterkast om moeten bouwen. Dan is 1 ongebruikte groep onvoldoende.
Er zijn in dat geval goedkopere opties om een thuisbatterij te plaatsen.

Ik vind de reclame van powerbaas een tikkeltje misleiding.
Victron is geen thuisbatterij merk, het is een Nederlands merk van omvormers waarmee ook een ESS voor thuis situatie gebouwd zou kunnen worden.

Eerst even goed verdiepen in wat Victron precies doet.

• jayless82
blaaspijp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:24:
Je hebt 1 groep over momenteel. Of heb je 1 geheel ongebruikte fase?
Als je volledig wil profiteren van wat hier besproken wordt over Victron dan zul je jou hele meterkast om moeten bouwen. Dan is 1 ongebruikte groep onvoldoende.
Er zijn in dat geval goedkopere opties om een thuisbatterij te plaatsen.

Ik vind de reclame van powerbaas een tikkeltje misleiding.
Victron is geen thuisbatterij merk, het is een Nederlands merk van omvormers waarmee ook een ESS voor thuis situatie gebouwd zou kunnen worden.

Eerst even goed verdiepen in wat Victron precies doet.
ik wil ook geen noodstroom systeem, is puur om mijn teruglevering in de batterijen te stoppen van merk x via een victron systeem.

ga er vanuit dat een cerbo gx, omvormer van victron dan afdoende is dan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door jayless82 op 07-10-2025 13:06 ]

• sandergar
  • Nu online
jayless82 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
ik wil ook geen noodstroom systeem, is puur om mijn teruglevering in de batterijen te stoppen van merk x via een victron systeem.

Met een paar vragen stellen hier op Tweakers ga je geen Victron installatie kunnen aanleggen. Lees dit topic eens van voren naar achteren, bestudeer de training video's van Victron, lees het Victron Wiring document en de manual van de Multiplus en je krijgt een goede bodem om met je eigen Victron installatie aan de slag te gaan. Heb je hier geen tijd/prioriteit/zin in? Kies dan niet voor een Victron installatie of ga naar een leverancier toe en koop een complete configuratie.

• DanTm
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig met een eenvoudige ESS installatie (1 Multiplus 5000 + Cerbo + Batterij).
Het is inderdaad geen stekkerbatterij waar je alleen een knopje hoeft aan te zetten en de Wifi hoeft te configureren. Maar vooralsnog vind ik het ook geen rocket science.

Ik heb in principe alles al draaien (behalve de batterij :) ).
Heb mijn P1 meter geïntegreerd (homewizard, met het nieuwe virtual grid device in Node Red), mijn solaredge omvormer (via modbus) en mijn EV (SmartEVSE, via Node Red en dbus-mqtt-ev-charger).

Maar.. ben je niet handig met computers, en geen verstand van elektra (of in het algemeen weinig verstand ;) ), doe het dan niet.

• jayless82
DanTm schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:15:
Ik ben momenteel bezig met een eenvoudige ESS installatie (1 Multiplus 5000 + Cerbo + Batterij).
Het is inderdaad geen stekkerbatterij waar je alleen een knopje hoeft aan te zetten en de Wifi hoeft te configureren. Maar vooralsnog vind ik het ook geen rocket science.

Ik heb in principe alles al draaien (behalve de batterij :) ).
Heb mijn P1 meter geïntegreerd (homewizard, met het nieuwe virtual grid device in Node Red), mijn solaredge omvormer (via modbus) en mijn EV (SmartEVSE, via Node Red en dbus-mqtt-ev-charger).

Maar.. ben je niet handig met computers, en geen verstand van elektra (of in het algemeen weinig verstand ;) ), doe het dan niet.
Dat dus inderdaad, vind de reacties die ik krijg nogal overkomen alsof het vliegtuigen zijn maar dat zijn het niet....

Precies wat jij zegt, ik stelde alleen de vraag hier voor de "duidelijkheid" (kan ook Home assistant inrichten, meterkast installeren etccc, dus ben niet gek) maar de reacties hier zijn nogal "uit de hoogte" op die van jou na dan. _/-\o_

• natural colour
jayless82 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Het Victron Multiplus systeem is in de basis een noodstroom/ 'eiland' systeem...al heel lang, wil je geen noodstroom wil je geen Victron ;) dankzij regelmatige updates is Victron uitstekend inzetbaar als thuisaccu (ESS) met of zonder Dynamisch stroom contract (DESS)
De kleine accu's van Victron vinden hun weg in campers, bestelauto's, jachten/ boten (Marine), voor de thuis accu en noodstroom worden door Victron third-party accu's geadviseerd met name die van Pylon-tech

• Q

Q

natural colour schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Het Victron Multiplus systeem is in de basis een noodstroom/ 'eiland' systeem...al heel lang, wil je geen noodstroom wil je geen Victron ;)
Dag centrale, ja ik sta hier bij een gecrashte auto, natural colour is hier even flink de bocht uit gevlogen :+

• Beer070
jayless82 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Dat dus inderdaad, vind de reacties die ik krijg nogal overkomen alsof het vliegtuigen zijn maar dat zijn het niet....

Precies wat jij zegt, ik stelde alleen de vraag hier voor de "duidelijkheid" (kan ook Home assistant inrichten, meterkast installeren etccc, dus ben niet gek) maar de reacties hier zijn nogal "uit de hoogte" op die van jou na dan. _/-\o_
Ik kan me even niet meer herinneren of ik per ongeluk uit de hoogte heb gedaan. Als dat zo is overgekomen. Is dat niet mijn bedoeling. Bij voorbaat mijn verontschuldigingen in dat geval.
Toen ik een half jaar geleden begon met mijn Victron pad heb ik veel geleerd op dit forum en uiteindelijk mijn spullen bij Toby van de Zonnepanelensuper gekocht, omdat ik het toch wel heel fijn vond om aan iemand hulp te kunnen vragen. Uiteindelijk natuurlijk veel te veel uitgegeven (zoals dat gaat met hobbies) maar wel met heel veel plezier. Ik denk dat veel mensen hier je dat plezier van kennis opbouwen gunnen en op basis daarvan tips geven wat je allemaal zou kunnen lezen om mee te groeien en leuke ideeën uit te wisselen.
In mijn beperkte ervaring is een Victron opstelling een stuk speelgoed wat best veel tijd kost, maar ook veel (persoonlijke) energie oplevert.
Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste