Beste Victron-Tweakers,
Ik ben van plan een ESS in mijn (vorstvrije) schuur te installeren, zie afbeelding hoe ik het in geachte heb.
Ik heb genoeg aan een eenvoudige ESS, dus ik heb gekozen voor een 1-fase ESS, ondanks een 3x25A aansluiting.
Het doel van het ESS is het opslaan van overtollige zonne-energie voor eigen gebruik en via DESS verkopen van overtollige zonne-energie en inkopen van goedkope energie voor eigen gebruik.
Als basis wil ik een MultiPlus II 5000VA/48V GX (met ingebouwde GX dus) en als batterij de NKON ESS Eco – 51.2V 16.1kWh (
https://www.nkon.nl/nkon-...O9jkOuU9UDYjQopAym7HcvENI ).
E.e.a. wordt vakkundig en volgens de regeltjes aangesloten door een bevriende elektricien van me.
Voor de installatie heb ik een USB-C MK3 in huis zodat ik dit rechtstreeks vanaf een Android toestel kan doen.
Omdat ik nog niet eerder met Victron of ESS heb gewerkt wil ik graag een second opinion of het systeem zoals ik het in gedachte heb klopt.
Ga ik bij het installeren van de software en instellingen zaken tegenkomen die ik vooraf goed moet uitzoeken of wijst het zichzelf? Circuleert er misschien zelfs een wat meer gedetailleerde handleiding voor een dergelijk systeem? (heb ik nog niet kunnen vinden).
De omvormer van de zonnepanelen stamt nog uit de tijd dat er nog geen gegevensuitwisseling met andere apparaten mogelijk was. Moet ik hiervoor een extra VM-3P75CT in de meterkast installeren, of is dit anders op te lossen wetende dat communicatie met de MP2 via ethernet verloopt? of kan de MP2 ook zonder PV-meting (wetende dat ik dan geen gespecificeerde gegevens op mijn PV-opbrengst heb).
De omvormer van de zonnepanelen zicht op 1 fase aangesloten in de meterkast, ik ga er vanuit dat ik het beste de MP2 op dezelfde fase kan aansluiten.
Welke datakabel ga ik nodig hebben om tussen de MP2 en de batterij te zetten?
De batterij kan continue 157A (ont)laden met een piek van 200A, dien ik de (met de batterij meegeleverde) 50mm2 kabel kabel nog van een zekering te voorzien en hoeveel ampère dient deze te zijn?
Als ik mijn koel/vries combinaties (die in dezelfde schuur staan) via de AC-Out1 van stroom wil voorzien zodat die ook bij stroomuitval lekker doorwerken op stroom uit de batterij dan dien ik tussen de MP2 en het stopcontact nog een automaat te zetten?
Ik dank jullie alvast hartelijk voor alle tips en adviezen