Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 2 ... 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-03 17:25
Hallo Tweakers! Sinds een tijdje ben ik bezig met monitoren en het optimaliseren van mijn energieverbruik. Sinds de hoge energieprijzen wil ik hier zo ver ingaan als ik kan, waardoor ik ook de mogelijkheid van een thuisaccu (terug) aan het bekijken ben.

Uiteraard blijft dit een forse investering, en de meningen zijn verdeeld. Daarom zou ik 'de discussie' een keer willen opstarten of dit in het algemeen en voor mijn situatie specifiek al nut kan hebben.

Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.
  • Ik woon in België & heb een terugdraaiende teller - ditigtale meter.. Saldering, zoals het in Nederland noemt, is dus niet meer van toepassing. Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh :( .
  • Ik heb een elektrisch voertuig (Model 3) die ik laad met een slimme lader (Zappi v2). Deze laadpaal maakt het mogelijk om enkel te laden als ik energie over heb. De model 3 ondersteund niet het 'bidirectioneel laden', maar zelfs als dat mogelijk is lijkt me dit maar een beperkte oplossing (als de auto weg is laad je immers niet op...)
  • Uiteraard heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Van deze zonnepanelen gebruik ik gemiddeld, over de laatste 3 maanden, zo'n 70% zelf. Dit is redelijk hoog (denk ik?) maar dat komt voornamelijk door de auto > alle overschot gaat rechtsreeks naar hier. Maar soms is de auto vol, zeker bij goed weer, waardoor de rest terug naar het net gaat. Ik het trouwens 16 panelen (durf niet zeggen hoeveel Watt) en heb een piekvermorgen van 3,6 kW.
Over de laatste 3 maanden heen, waar ik het laden van mijn auto & het verbruik enorm geoptimaliseerd heb, stuur ik gemiddeld 150 kWh per maand terug naar het net. In de winter gaat dit uiteraard minder zijn, maar daar heb ik nu nog geen cijfers over.

Onderstaande afbeelding is mijn energieverbruik (& opgewekte energie) van deze maand. Zoals jullie zien, heb ik regelmatig wel wat 'overschot' die ik terug op het net zet. Zoals je kan zien zet ik een kleine 200 kWh terug op het net en heb ik ook een dikke 250 kWh terug moeten 'aankopen'.

(Blauw is aangekochte energie, oranje is zelf opgewekte & verbruikte energie, paars is energie die terug naar het net gaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc264yKfWRA--4CdPlydrzEF6Hg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvyS65UNeKdrABtIXyWBFWNJ.png?f=user_large

Het is nog allemaal nieuw voor mij, dus ik heb er redelijk weinig verstand van. Maar ik heb concrete vragen zoals:
  • Is een batterij, in combinatie met mijn EV, momenteel al interessant?
  • Kies je een batterij met een capaciteit die je afstemt op wat je per dag (ongeveer) verbruikt of neem je beter wat overschot? Bestaan er calculators om dit te berekenen?
  • Wat zijn goede merken (en mooi integreerbaar met Home Assistant)?
Deze heb ik alvast gelezen: reviews: Wanneer is een thuisaccu interessant?
Was enorm interessant en heeft me al veel bijgebracht, maar ik ben op zoek naar meer :) .

BTW: Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.

Alvast bedankt voor jullie input :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shattering op 10-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

@IvoB2 kan je hier in geuren en kleuren over vertellen :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 21:21
Misschien goed om ook je tarieven aan te geven.

Wat krijg je terug en wat betaal je (en als dit varieert per tijdstip ook relevant).
Uiteindelijk is het voor een groot deel natuurlijk gewoon een rekensom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:04
Hoe lang gaan die accu's mee?
Ik mag blij zijn dat de accu in mijn auto 8000 draai/ gebruiksuren haalt, dat is nog géén jaar bij een thuis-accu die 24/ 365 wordt gebruikt...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Termy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:25:
@IvoB2 kan je hier in geuren en kleuren over vertellen :).
Euh toch niet.
Mijn doel is off the grid gaan.
Dit in tegenstelling tot TS.
Dat vraagt dus een totaal andere wijze van investering, verbruiksprofiel en een totaal andere houding tov TVT.

Louter economisch gezien en bij een normaal verbruikersprofiel is op dit ogenblik een thuisaccu voor een particulier niet "rendabel". Ook niet in Vlaanderen.
Het capaciteitstarief wordt er trouwens waarschijnlijk weer eens uitgesteld (tot 01/01/2023).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• IvoB2
natural colour schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:04:
Hoe lang gaan die accu's mee?
Ik mag blij zijn dat de accu in mijn auto 8000 draai/ gebruiksuren haalt, dat is nog géén jaar bij een thuis-accu die 24/ 365 wordt gebruikt...
Sorry dat ik het zo moet stellen maar dat is onzin.
Een accu voor de aandrijving in een EV en een thuisaccu zijn ten eerste al van een andere samenstelling dan de 12V accu in een auto en worden niet berekend op draai-uren maar op de cycli.
In combinatie met PV wordt een thuisaccu ook geen 24/365 gebruikt.
Gezien de dimensionering van mijn thuisaccu haal ik nog geen 100 cycli per jaar.
De garantie is overigens 10 jaar (in een EV tot 8 jaar) en door een juiste balans tussen productie, opslag en verbruik hoop ik de 15 jaar te halen (wat betreft de thuisaccu, in de EV haal je makkelijk 4 jaar zonder noemenswaardig rendementsverlies of afname SOH).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Shattering schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:49:

Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.
Indien je zo weinig mogelijk wil injecteren dan sluit je beter een vast contract af met een zo laag mogelijke afnameprijs en dan doet de injectievergoeding er weinig toe.
Momenteel heb ik een afnameprijs (all in) van 25 c€/kWh (tot 1/7, daarna 28,7 c€/kWh). Daar staat een lage injectievergoeding tegenover van 6.4 c€/kWh (tot eind dit jaar). Maar gezien het doe ook hier is om zo weinig mogelijk te injecteren in het net (en zoveel mogelijk overproductie in een EV) doe de injectievergoeding er weinig toe.

Ik heb overigens er voor gekozen om de saldering vrijwillig op te geven voor een digitale meter (en dan ook geen forfaitaire salderingsvergoeding (prosumententarief) meer te betalen.
Louter economisch gezien had ik dan geen thuisaccu moeten plaatsen maar gewoon een digitale meter nemen ipv analoge meter.
Verlies ook niet uit het oog dat bij het gebruik van een thuisaccu - afhankelijk van het soort accu en configuratie - je 15 tot 30% van je productie verliest. Productie die je dus zelf niet meer kan verbruiken noch injecteren tegen een vergoeding.
Individueel juist advies geven is dus onmogelijk gezien er zoveel individuele parameters meespelen dat het voor iedereen een ander verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:47:
[...]

Euh toch niet.
Mijn doel is off the grid gaan.
Dit in tegenstelling tot TS.
Dat vraagt dus een totaal andere wijze van investering, verbruiksprofiel en een totaal andere houding tov TVT.

Louter economisch gezien en bij een normaal verbruikersprofiel is op dit ogenblik een thuisaccu voor een particulier niet "rendabel". Ook niet in Vlaanderen.
Het capaciteitstarief wordt er trouwens waarschijnlijk weer eens uitgesteld (tot 01/01/2023).
Mwah, je weet duidelijk wel goed hoe de situatie is in Vlaanderen wat dit betreft way niet heel veel mensen hier op het forum kunnen zeggen dus vandaar de @. Ik snap dat offgrid gaan een wat andere insteek is, maar in principe willen jullie allebei netinjectie minimaliseren. Ik dacht eerlijk gezegd dat een batterij wat dat betreft wel uit kan in België (Vlaanderen) tegenwoordig, zeker nu met subsidie en zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ok.
Maar TS stelt dat hij al kan injecteren in een EV.
Wanneer je dat al kan (en afhankelijk van het gebruik van de EV) en je wenst niet off grid te gaan en je wenst geen thuisaccu met full back up functie, waar TS nog niets over zegt dus daar heb ik het raden naar, heeft een afzonderlijke thuisaccu economisch dus weinig zin.
Hij geraakt het overgrote deel van zijn injectie dus al kwijt in de EV. Daar heeft hij geen thuisaccu meer voor nodig. Uiteraard ook weer afhankelijk van zijn productiecapaciteit en zijn overproductie tov eigen verbruiken.
Vandaar dat iedere situatie een beetje uniek is.

Louter vanuit economisch standpunt en zonder premies (reken je vanuit premieoogpunt en op een zo kort mogelijke TVT moet je de capaciteit van de accu weer anders berekenen want boven een bepaalde capaciteit krijg je geen premie meer) zal voor een gemiddelde verbruiker (onder de huidige omstandigheden, ik heb ook geen kristallen bol) een thuisaccu geen voordeel opleveren.
Individueel kan dat wel maar dan moet je het per gebruiker en met zijn parameters gaan berekenen.
Ik kan gericht advies geven aan mezelf (want ik ken mijn cijfers door en door en weet wat mijn doel is) maar geen individueel advies.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 15:00
Wat je kan doen is een batterij simulator installeren in home assistant en de juiste afname/injectie sensors toewijzen met de gewenste grootte van de batterij en dat een hele maand laten draaien en opvolgen.

https://github.com/hif2k1/battery_sim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zou ik - om een resultaat van enige betekenis te verkrijgen - toch minstens een heel jaar (vier seizoenen) de simulator laten draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hallo Tweakers! Sinds een tijdje ben ik bezig met monitoren en het optimaliseren van mijn energieverbruik. Sinds de hoge energieprijzen wil ik hier zo ver ingaan als ik kan, waardoor ik ook de mogelijkheid van een thuisaccu (terug) aan het bekijken ben.

Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.

Ik woon in België & heb een 'terugdraaiende teller'. Saldering, zoals het in Nederland noemt, is dus niet meer van toepassing. Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh :( .[/li]
Woon je dan in Vlaanderen (In België is nl. de energierregeling voor ieder gewest anders).
Zo ja, dan begrijp ik dit punt al niet. Indien je een terugdraaiende (analoge) meter hebt dan is juist de saldering wel nog van toepassing. Alles wat je zelf produceert kan je dan immers tussen twee meteropnames 1:1 terug opnemen tegen nultarief.

Heb je een digitale meter (en dus geen terugdraaiende analoge teller meer => geen saldering) hangt het verschil tussen netafname en netinjectie gewoon af van het soort energiecontract dat je hebt afgesloten.
En je moet niet de all in prijs vergelijken maar de naakte energieprijs. Dan is het verschil veel kleiner.
Injectievergoeding is immers netto en vrijgesteld van BTW en taksen. Bovenop de energieprijs betaal je nog de netvergoeding, taksen en BTW. Vandaar het grotere verschil tussen beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:29
@Shattering
De consensus is momenteel dat een thuisaccu (in combinatie met een netaansluiting) bijna nooit rendabel is.
Gevoelsmatig zou ik vooral proberen om je verbruik overdag te maximaliseren, bijvoorbeeld een warmwatertank opwarmen overdag.

Maar volgens mij doe je het al super goed met 70% zelfverbruikte energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
FloRadix schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:18:
Wat je kan doen is een batterij simulator installeren in home assistant en de juiste afname/injectie sensors toewijzen met de gewenste grootte van de batterij en dat een hele maand laten draaien en opvolgen.

https://github.com/hif2k1/battery_sim
Bedankt, deze ga ik al direct starten!

Bedankt voor alle informatie alvast... het lijkt er op dat het nog te vroeg is :) . Mijn bedoeling is inderdaad om gewoon zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken, zodat ik zo weinig mogelijk moet importeren.

Ik neem mijn elektriciteit af via Luminus (Comfy, vast tarief). Ik denk dat ik momenteel 28,52 c€/kWh betaal. Wat ik krijg voor injectie vind ik niet direct terug :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je in de zonnige maand april nog meer van het net afneemt dan je teruglevert (zelf neem ik bv. sinds 10/2 niets meer af van het net) zou ik toch zeker eens nakijken wat je injectievergoeding is. Wanneer je een vast contract hebt van 28 c€/kWh (al heb ik een vermoeden dat dit niet de all in prijs is maar de naakte energieprijs te vermeerderen met netkosten en taksen) zal de terugleververgoeding ook niet al te hoog zijn.
Hou er ook rekening mee dat wanneer je huidige vast contract afloopt de voorwaarden totaal anders zullen zijn (indien men je vaste contract nog wil verlengen. Zoniet wordt het een variabel contract met een hoge afnameprijs en een lage injectievergoeding in de zomer en een hoge in de winter, zonder overschotproductie).

Op basis van één maand (en dan nog een heel zonnige) kan je echt geen conclusies trekken.
In de winter zal je de EV bv. bijna volledig van het net moeten gaan laden.

Wat mij betreft is de optimumperiode voor aanschaf van een thuisaccu in Vlaanderen al even voorbij.
De premies dalen terwijl de aanschafprijs stijgt (tenminste als je er nog één kan krijgen). Door de inflatie stijgen niet alleen de materiaalkosten (meer vraag dan aanbod) maar ook de arbeidsurenkost.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 01-05-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:17:
Wanneer je in de zonnige maand april nog meer van het net afneemt dan je teruglevert (zelf neem ik bv. sinds 10/2 niets meer af van het net) zou ik toch zeker eens nakijken wat je injectievergoeding is. Wanneer je een vast contract hebt van 28 c€/kWh (al heb ik een vermoeden dat dit niet de all in prijs is maar de naakte energieprijs te vermeerderen met netkosten en taksen) zal de terugleververgoeding ook niet al te hoog zijn.
Hou er ook rekening mee dat wanneer je huidige vast contract afloopt de voorwaarden totaal anders zullen zijn (indien men je vaste contract nog wil verlengen. Zoniet wordt het een variabel contract met een hoge afnameprijs en een lage injectievergoeding in de zomer en een hoge in de winter, zonder overschotproductie).

Op basis van één maand (en dan nog een heel zonnige) kan je echt geen conclusies trekken.
In de winter zal je de EV bv. bijna volledig van het net moeten gaan laden.

Wat mij betreft is de optimumperiode voor aanschaf van een thuisaccu in Vlaanderen al even voorbij.
De premies dalen terwijl de aanschafprijs stijgt (tenminste als je er nog één kan krijgen). Door de inflatie stijgen niet alleen de materiaalkosten (meer vraag dan aanbod) maar ook de arbeidsurenkost.
Ik ben ook eens wat dieper gaan kijken. Mijn "basisprijs" is 0,28€/kWh (Luminus Comfy), maar hier komen inderdaad nog taksen etc. bij - volgens de prijsfiche ligt mijn uiteindelijke prijs (zonder vaste kosten) op 0,37 €/kWh. Voor elke kWh die ik het net op stuur krijg ik 0,18€/kWh - een pak minder dus :).

Ik heb de "Battery_Sim" momenteel geconfigureerd binnen Home Assistant, maar ik vrees ervoor dat deze ook mijn aangekochte energie zal beïnvloeden (omdat hij het nu zogezegd van de batterij neemt)? Weet
@FloRadix dit toevallig (zoals je hier onder ziet doet mijn grafiek al een beetje raar omdat ik zogezegd geen verbruik heb?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piKOZ9899tabK5PL3Bm2wC8WLkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKdGPjPqbTca8HMWwumlmOuR.png?f=fotoalbum_large

Vorig week ben ik (en dus ook de auto) niet thuis geweest. Mijn zelfverbruikte zonne-energie zakt dan ook vlot, naar 17% gemiddeld (per dag).

[ Voor 9% gewijzigd door Shattering op 10-05-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Direct verbruik is mooi voor de statistieken maar in de praktijk ben je er weinig mee.
Een hoog direct verbruik genereren is ook heel eenvoudig: zorg dat je veel meer afname hebt dan productie. :+
Waar het op aankomt is je autarkiegraad zo hoog mogelijk te krijgen => zo weinig mogelijk van het net afnemen.
Uiteraard is het gemakkelijker een theoretisch hoge autarkiegraad te bekomen door te salderen (waarbij je het net als gratis batterij gebruikt) dan echte autarkie (waarbij je niet meer mag salderen en je autarkie dus afhangt van de verhouding tusen dagproductie, opslagvermogen en dagvberbruik.

Verschil tussen injectievergoeding en afnamekost en welk contract dan het voordeligst is hangt ook van je gebruikersprofiel af. Heb je bv. in de winter een lage netafname en in de andere jaargetijden een hoge injectie kan je beter kiezen voor een vast contract met een hoge injectievergoeding en eventueel hoge afnameprijs.
De langdurige hoge injectie compenseert dan ruimschoots de korte periode van afname.
Het optimum zou natuurlijk een vast contract zijn met een lage afnameprijs en een hoge injectievergoeding maar dat vind je (bijna) niet meer.

Werk je met een thuisaccu en EV kan je beter kiezen voor een contract met in de winter een lage afnamprijs (omdat de productie dan meestal het verbruik en opslag niet kan volgen) en is de injectievergoeding van minder belang (omdat je in de tussenseizoenen al je productie kwijt kan aan verbruik en opslag en dus niet meer gaat netafnemen en uiterst weinig injecteren). In de zomer kan je de overproductie die je niet huishoudelijk kan verbruiken en niet kan opslaan (wegens batterij vol) dan zoveel mogelijk kwijt in de accu van de EV (waardoor je ook weer minder injecteert). Desnoods, afhankelijk van het omvormerverlies en het verschil tussen kost netafname en eventuele vergoeding laden EV, kan je bij een day-ahead gunstige voorspelde instralingsdag (vb. via een Solcast Api) 's nachts (wanneer je EV er overdag niet was) een deel van de opgeslagen capaciteit van de thuisaccu dumpen in de EV (zelf doe ik dit zolang de laadpaalvergoeding boven 30-40 c€/kWh ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
chrisborst schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:59:
@Shattering
De consensus is momenteel dat een thuisaccu (in combinatie met een netaansluiting) bijna nooit rendabel is.
Gevoelsmatig zou ik vooral proberen om je verbruik overdag te maximaliseren, bijvoorbeeld een warmwatertank opwarmen overdag.

Maar volgens mij doe je het al super goed met 70% zelfverbruikte energie!
TS woont wel in Vlaanderen dus andere situatie dan in Nederland (wie een digitale meter heeft mag niet meer salderen en voor batterijen gelden er premies).
Alhoewel ik nog altijd niet begrijp wat TS in zijn eerste openingsbericht bedoelt met terugdraaiende teller en niet meer salderen. Terugdraaiende (analoge) teller in Vlaanderen = salderen.
En een hoog zelfverbruik ism een thuislaadpaal voor een EV is ook redelijk eenvoudig. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 10-05-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:56:
[...]

TS woont wel in Vlaanderen dus andere situatie dan in Nederland (wie een digitale meter heeft mag niet meer salderen en voor batterijen gelden er premies).
Alhoewel ik nog altijd niet begrijp wat TS in zijn eerste openingsbericht bedoelt met terugdraaiende teller en niet meer salderen. Terugdraaiende (analoge) teller in Vlaanderen = salderen.
En een hoog zelfverbruik ism een thuislaadpaal voor een EV is ook redelijk eenvoudig. :)
In Vlaanderen heb je 2 soorten tellers, zoals je zelf aangeeft.

- Een analoge teller, die terugdraait (= salderen in NL).
- Een digitale teller, die niet meer terugdraait (& dus niet meer salderen).

Mijn post is inderdaad verkeerd - ik heb een digitale teller die niet meer terugdraait :) . Heb het aangepast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Shattering schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:34:
- Een analoge teller, die terugdraait (= salderen in NL).
- Een digitale teller, die niet meer terugdraait (& dus niet meer salderen).
In NL hebben salderings regels in principe niets met het type meter te maken. Het enige verschil is dat bij een analoge meter zowel jij als de leverancier geen details heeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:16:
[...]

In NL hebben salderings regels in principe niets met het type meter te maken. Het enige verschil is dat bij een analoge meter zowel jij als de leverancier geen details heeft.
Dat los je eenvoudig op door je eigen energiemeter(s) te plaatsen. Zoals die van Home Wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RiDo78 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:49:
Dat los je eenvoudig op door je eigen energiemeter(s) te plaatsen. Zoals die van Home Wizard.
Hoezo los je daar salderen mee op?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 10:00

de Peer

under peer review

DukeBox schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:59:
[...]

edit: vraag verkeerd begrepen... sorry

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 11-05-2022 10:53 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Niet, maar ik doelde vooral op het gebrek aan inzicht in je teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
RiDo78 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:02:
[...]

Niet, maar ik doelde vooral op het gebrek aan inzicht in je teruglevering.
Klopt, maar een analoge meter heeft dan weer geen 'P1-poort', dus je kan niet 'centraal' je verbruik uitlezen. Je kan uiteraard wel smart plugs of smart relays gaan plaatsen.

BTW, ik heb prijzen opgevraagd voor die batterijen van IKEA, moeten jullie interesse hebben. Zelfs bij IKEA zijn de prijzen dus pittig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzoGQsF7fRIv8m0hf_zSVdkw_rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LySDfZnQTWTgEzJWhugyLgB8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Shattering op 11-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een batterij met een capaciteit van 15 kWh en maar een omvormer van 3 kW?
Je loopt dan veel productie mis en moet bij gelijktijdig gebruik van een paar verbruikers alsnog naar het net, ook al heeft de batterij nog voldoende capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:00:
Een batterij met een capaciteit van 15 kWh en maar een omvormer van 3 kW?
Je loopt dan veel productie mis en moet bij gelijktijdig gebruik van een paar verbruikers alsnog naar het net, ook al heeft de batterij nog voldoende capaciteit.
Da’s nieuw voor mij - hoe zit dat juist?
Je hebt dus een sterkere omvormer nodig, voor als je gebruik boven 3 kW gaat? Gemiddeld gebruik ik zo’n 0,7kW, zonder grootverbruikers zoals wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Shattering schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Klopt, maar een analoge meter heeft dan weer geen 'P1-poort', dus je kan niet 'centraal' je verbruik uitlezen. Je kan uiteraard wel smart plugs of smart relays gaan plaatsen.

BTW, ik heb prijzen opgevraagd voor die batterijen van IKEA, moeten jullie interesse hebben. Zelfs bij IKEA zijn de prijzen dus pittig.

[Afbeelding]
Poeh, forse prijzen. En 10kWh heb je er in de winter binnen no time doorheen. Dan heb ik tekort per dan van 4-5kWh. Dus een buffer van precies 2 dagen, en daar leg je dan zulke bedragen voor neer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Jeroenneman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Poeh, forse prijzen. En 10kWh heb je er in de winter binnen no time doorheen. Dan heb ik tekort per dan van 4-5kWh. Dus een buffer van precies 2 dagen, en daar leg je dan zulke bedragen voor neer.
Inclusief Omvormer, batterij én montage met materialen. (En keuring? Geen idee wat dat zou betekenen in België, ben thuis in NL markt en heb al twee 10 kWh LG systemen verkocht, waarvan 1 gemonteerd en draaiend)

Dat zijn echt wel prima en nette prijzen. 10/15 kWh batterij.

Omvormer is geloof ik maar 3kW omdat je in België dacht ik belasting betaald obv omvormer. (Zwaardere omvormer = meer belasting..?)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 11-05-2022 23:39 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Stef87 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:38:
[...]

Inclusief Omvormer, batterij én montage met materialen. (En keuring? Geen idee wat dat zou betekenen in België, ben thuis in NL markt en heb al twee 10 kWh LG systemen verkocht, waarvan 1 gemonteerd en draaiend)

Dat zijn echt wel prima en nette prijzen. 10/15 kWh batterij.

Omvormer is geloof ik maar 3kW omdat je in België dacht ik belasting betaald obv omvormer. (Zwaardere omvormer = meer belasting..?)
Je spreekt hier over het prosumententarief, dat afhankelijk is van hoe zwaar je omvormer is. Voor gebruikers met een digitale teller is dit echter afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Shattering schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Da’s nieuw voor mij - hoe zit dat juist?
Je hebt dus een sterkere omvormer nodig, voor als je gebruik boven 3 kW gaat? Gemiddeld gebruik ik zo’n 0,7kW, zonder grootverbruikers zoals wasmachine.
Het gemiddelde verbruik doet er natuurlijk niet toe. Het zijn de grootverbruikers en de combinatie van grootverbruikers (oven, inductie, microgolf, afwas- en wasmachine, WP,...) die periodiek hoge vermogens (+ 2 kW) veragen.
Wat betreft productie: wanneer bv. je PV-installatie 4-5 kW produceert (dan spreek ik van monofase, 3F gaat daar nog eens los over) en de 3 kW omvormer kan maar (als vb. ik ken de technische specs niet van je vb.) 2.5 kW omzetten benut je maar 2.5 kW van je productie richting batterij. Het duurt dan uren voor de 15 kWh capaciteit is aangevuld en alles wat je daarboven produceert (en niet kan verbruiken) injecteer je gewoon in het net. Wat me bij zo'n relatief grote thuisaccu toch niet de bedoeling lijkt te zijn.
Wat betreft verbruik: vanaf dat er twee verbruikers gelijktijdig werken kan de omvormer ook niet meer volgen en ga je alsnog van het net afnemen (ook al zit er genoeg capaciteit in de accu).

Bij een capaciteit van 15 kWh heb je toch zeker een 5 kW omvormer nodig (zwaarder was nog beter geweest maar met een monofase netgekoppelde installatie mag dat in Vlaanderen niet).

Eenmaal het capaciteitstarief in voege is zo'n omvormer ook redelijk nutteloos. Je betaalt dan sowieso forfaitair voor een 2.5 kW vermogen. En de omvormer kan nauwelijks meer aan. Pieken ga je er dus ook nauwelijks mee kunnen wegwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 12-05-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Alles staat natuurlijk in het teken van de verhouding tussen opslag, verbruik en productie. Deze moeten op elkaar afgestemd zijn.
Wat betreft die buffer van 2 dagen, dat is ten eerste een persoonlijk uitgangspunt en ten tweede zou dat alleen maar zo zijn in het geval dat je PV-installatie dan 2 dagen nul kWh zou produceren.
Ik heb bv. een 15,4 kWh batterij en daardoor neem ik op een jaar tijd geen 400 kWh meer af van het net (en mijn productiecapaciteit is nog maar 50% van het beoogde einddoel). Sinds 10/2 ben ik 100% netonafhankelijk.

Wat betreft die "enorme bedragen" dat heb ik ook nooit begrepen (al is dat ook een persoonlijke overweging).
Huishoudelijke elektriciteitsvoorziening is voor mij een basisvoorziening en daar bespaar ik (indien de budgetten er zijn) dan liever niet op. Nooit begrepen dat mensen aan "luxe" zonder verpinken duizenden euro extra uitgeven maar dat een basisvoorziening niet te veel mag kosten en zich bovendien in zo kort mogelijke tijd moet "terugverdienen".
Je zegt toch ook niet tegen al die mensen die +40.000 € aan een EV besteden dat ze beter een 2dehands Dacia kopen want dat ze de meerprijs van de EV in dat geval nooit meer terugverdiend krijgen? Of dat die mooie keuken, badkamer,.... in de Ikea of op 2dehands.be veel goedkoper en even functioneel te verkrijgen is?

Overigens vind ik in dit geval (thuisbatterij) de verkoopprijs van de Ikea voor wat er tegenover staat ook overdreven.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 12-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stef87 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:38:
[...]
Technische keuring is in België verplicht bij een uitbreiding van een netgekoppelde installatie. Reken zo'n 100-150 € voor de deelkeuring van een thuisaccu.
Het max. omvormervermogen voor een monofase installatie in België is 5 kVA voor een monofase (afzonderlijk te tellen voor een retrofit batterijomvormer en PV omvormer, in één geheel voor een hybride omvormer) en 10 kVA voor een driefase. Bij hogere vermogens dient er een individuele netstudie door de netbeheerder worden uitgevoerd. Een thuisaccu in Vlaanderen koppelen aan een analoge meter (zoals gezegd telt alleen daar het prosumententarief berekend op de max. kWp van de omvormer) doet niemand want dan kan je salderen (salderen in Vlaanderen is ook anders dan in NL, binnen twee meteropnames (11-12 maanden) streept men gewoon de productie weg tov eigen verbruik, voor alles wat je meer produceert krijg je niets en wat je meer afneemt betaal je gewoon de afnameprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:06
edit: nevermind, vraag al gesteld.

[ Voor 91% gewijzigd door celshof op 12-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:31
Ik zag dit project op het web.
Zou klein beginnen niet een goed uitgangspunt zijn
https://sessy.nl/

Natuurlijk kunnen we salderen (in NL) maar wat we overdag overhebben zou je kunnen opslaan.
Ga je nog een stap verder met flexibele uur prijs zou je ook als je accu nog niet 100% vol deze tijdens goedkopere tarieven overdag laden en s'avonds gebruiken.

Ik hik er tegen om zou iets toch te installeren, was me al aan het voorbereiden voor knutselen met eigen cellen en besturing maar dit voldoet op papier aan vraag en interesse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh9HwxSgY1HpCKJ98A8SylpM1uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ooRAdvWW2cUnS4xSwPIw6K9.png?f=fotoalbum_large

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psdata schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:37:
dat lijkt me niet. klein = (extreem) duur.
Je moet het juist van schaalvergroting hebben.
Natuurlijk kunnen we salderen (in NL) maar wat we overdag overhebben zou je kunnen opslaan.
Ga je nog een stap verder met flexibele uur prijs zou je ook als je accu nog niet 100% vol deze tijdens goedkopere tarieven overdag laden en s'avonds gebruiken.
de vraag blijft, waarom zou je dit willen? Met huidige tarieven niet interessant. Misschien over 5-10 jaar eens opnieuw bekijken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:53
financieel blijft het totaal niet interessant. en klein beginnen is vaak lastig. Want ook de Sessy doet 2kWh. Daar heb je met inductie echt niet genoeg aan. Zelfs mijn quooker heeft meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik hik er tegen om zou iets toch te installeren, was me al aan het voorbereiden voor knutselen met eigen cellen en besturing maar dit voldoet op papier aan vraag en interesse.
Er zijn heel veel van dat soort 'projecten' die een kleinschaligere oplossing willen verkopen, maar een product dat nog niet eens in de preorderfase zit betekent dat er dus gewoon nog geen product is. Laat ze eerst maar eens wat units verkopen en bewijzen dat ze het tegen een significant lagere prijs per kWh kunnen dan andere partijen, anders lijkt me zo'n project van een nog volledig onbekende partij niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh :( .[/li]
Dit dus... en zolang dit het geval blijft (zeker gezien de 21% BTW op energie -voor burgers-) kan het eigenlijk niet gezien worden als motiverend, laat staan rechtvaardigend voor de investering van een thuisaccu in België...

Alleen als de terugbetalingen voor energie die je terug het net in stuurt, realistischer worden EN je je energie deels -off the grid- kan en mag opslaan én gebruiken, valt het te overwegen. Lees: dat je mits je eigen infrastructuur (solar, wind, combinatie) en je eigen opslag (accu's) kan voorzien in langere periodes van 100% zelf opgewekte energie en men je voor die periodes ook 100% geen facturen opstuurt.

Nu is geen van beiden geregeld (voor zover ik het weet, corrigeer me als ik het mis heb want vermits ik geen zonnepanelen, noch thuisaccu heb, volg ik het ook niet van dichtbij op), nochtans kan het perfect, maar ze willen de cashinflux niet kwijtraken van mensen die anders effectief -deels- off the grid zouden kunnen leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
In de winter gebruik je de accu ook nauwelijks, omdat je dan niet/nauwelijks overschot van je PV hebt. Onderstaande grafiek geeft dat mooi aan: een analyse over ruim 105.000 5-minuut meetwaarden van mijn huishouden (full-electric) met een theoretische accu van slechts 4 kWh. Dit resulteert in totaal 8 perioden van >48 uur waarbij ik geen elektriciteit meer uit het net hoef te trekken, waarbij de periode van 2800 uren achtereen natuurlijk het meest opvalt 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P-UQzxhuEctJ-mvWumuJBqVhDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJ4k80klaHMTseIMjXvsXazD.png?f=fotoalbum_large
Zo lang de groene lijn boven de nul blijft (rechteras) kan ik voldoende elektriciteit uit mijn zonnepanelen of de accu halen en haal ik dus niets uit het net.
Zodra de groene lijn op de 4 kWh staat, is deze vol en moet ik dus elektriciteit terugleveren aan het net (of weggooien als ik autarkisch wil in deze periode)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 22:02

watercoolertje

Untertitel

[...]

Die leg je sowieso niet neer voor de winter, daar is het ook helemaal niet voor, juist de maanden dat je meer opwekt dan je verbruikt is het nuttig, want het s middags terug leveren en dat in de avond weer van het net plukken werk je daar voor meerdere maanden mee weg.

Dit jaar:
Jan heb ik 530kwh afgenomen, 82kwh opgewekt en daarvan 18kwh teruggeleverd
Feb heb ik 410kwh afgenomen, 246kwh opgewekt en daarvan 150kwh teruggeleverd
Maart heb ik 290kwh afgenomen, 670kwh opgewekt en daarvan 500kwh teruggeleverd
April heb ik 160kwh afgenomen, 626kwh opgewekt en daarvan 530kwh teruggeleverd
Mei heb ik 100kwh afgenomen, 688kwh opgewekt en daarvan 600kwh teruggeleverd
Juni heb ik 70kwh afgenomen, 494kwh opgewekt en daarvan 425kwh teruggeleverd

Als ik een accu zou hebben zou ik in jan 18kwh niet terug hoeven te leveren, van feb 150kwh, van maart 290kwh, van april 160kwh, van mei 100kwh en deze maand tot nu toe ook 70kwh. Bij elkaar had ik bijna 800kwh minder kunnen terugleveren om het even later weer te verbruiken. Over een heel jaar zal dat 1500kwh uur zijn (in mijn geval).

Hoe hoger het verschil tussen afname + teruglevering hoe beter natuurlijk (met salderen niet dus). Maar ik zou mensen eerder aanraden een warmtepomp voor (enkel) tapwater aan te schaffen, dat is volgens mij veel voordeliger dan een accu om je stroom zo veel mogelijk zelf te gebruiken (en dan zo instellen dat het meeste werk tijdens zonuren gebeurd).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:50:
de vraag blijft, waarom zou je dit willen? Met huidige tarieven niet interessant. Misschien over 5-10 jaar eens opnieuw bekijken.
En ten bate voor de energietransitie moeten we het al helemaal niet willen, die batterijen/grondstoffen kunnen we voorlopig nog wel beter gebruiken.

Het doel zou sowieso niet moeten zijn om noodzakelijkerwijs autarkie/eigen verbruik te maximaliseren, hoogstens om het elektriciteitsnet te ontlasten.

Dus, opslag die wordt gestuurd op netspanning of iets dergelijks, eigen opwek is dan min of meer irrelevant. Het is te hopen dat met afbouw van salderingsregeling er een manier gevonden wordt om een situatie zoals in België waar ieder voor eigen gewin een accu gaat plaatsen voorkomen kan worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001

worker

2x Sessy thuisbatterij

Een thuisaccu kun je gebruiken om je eigen zonne-energie in op te slaan, maar dat is nog niet interessant zolang de saldering er is.
Wat wel interessant is, is om je accu te laden als het goedkoop is, en leeg te trekken als stroom duur is.

Kijk maar eens op easyenergy.com, waar je als particulier gewoon terecht kan. Die heeft uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001

worker

2x Sessy thuisbatterij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcPz9e-f_D-1qwo9EpK6AgYSU3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2TAwKgKCoKTNkQMHBHT5CnId.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

worker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:42:
Een thuisaccu kun je gebruiken om je eigen zonne-energie in op te slaan, maar dat is nog niet interessant zolang de saldering er is.
Wat wel interessant is, is om je accu te laden als het goedkoop is, en leeg te trekken als stroom duur is.

Kijk maar eens op easyenergy.com, waar je als particulier gewoon terecht kan. Die heeft uurprijzen.
Ja idee is leuk en bestaat nu een jaar of 5 in Nederland. Maar in de praktijk ben je er nog niet goedkoper mee uit. Zeker niet als je ook juist een aantrekkelijke terugleververgoeding wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

2 problemen: beetje PV set van 10kWP pompt er op een goede dag 60kWh uit, wil je dit allemaal op kunnen slaan = $$$$. Daarnaast moet je het ook in relatief korte tijd (de nacht) dumpen dus je omvormer moet ook >10kW kunnen leveren.
Terwijl je momenteel gewoon >€0,50/kWh vangt zonder er iets extras voor te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PinusRigida schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Dit dus... en zolang dit het geval blijft (zeker gezien de 21% BTW op energie -voor burgers-) kan het eigenlijk niet gezien worden als motiverend, laat staan rechtvaardigend voor de investering van een thuisaccu in België...

Alleen als de terugbetalingen voor energie die je terug het net in stuurt, realistischer worden EN je je energie deels -off the grid- kan en mag opslaan én gebruiken, valt het te overwegen. Lees: dat je mits je eigen infrastructuur (solar, wind, combinatie) en je eigen opslag (accu's) kan voorzien in langere periodes van 100% zelf opgewekte energie en men je voor die periodes ook 100% geen facturen opstuurt.

Nu is geen van beiden geregeld (voor zover ik het weet, corrigeer me als ik het mis heb want vermits ik geen zonnepanelen, noch thuisaccu heb, volg ik het ook niet van dichtbij op), nochtans kan het perfect, maar ze willen de cashinflux niet kwijtraken van mensen die anders effectief -deels- off the grid zouden kunnen leven.
De BTW op energie voor huishoudelijk verbruik is in België (federale materie) al teruggebracht naar 6%.
Ik vind de injectievergoedingen in Vlaanderen (bepaald door de energieleverancier waar noch BTW noch netkosten op verrekend worden) alles bij elkaar genomen nog niet zo gek. Bij mijn energieleverancier is de afnameprijs voor de naakte energie ongeveer 10 c€/kWh en de terugleververgoeding 6 c€/kWh. De energieleverancier moet ook zijn werkingskosten betalen en kunnen herinvesteren (hun produceren hun eigen groene energie) om meer klanten te kunnen bedienen. Het lijkt me dus niet zo van de pot gerukt dat er een marge zit tussen de terugleververgoeding en afnamekost. Ieder bedrijf wil nl. winst maken. En bij mijn energieleverancier wordt de eventuele winst (minus werkingskosten en investeringsreserve) ook nog eens in de vorm van een dividend terug uitgekeerd aan de klanten.
Er is, in België, ook niets dat je tegenhoudt om je off grid opgewekte energie (deels) zelf te verbruiken en op te slaan.
Wie zou je, onder de huidige regeling, facturen moeten opsturen wanneer je off grid bent?
De komende negen jaar ben ik semi off grid (ik ben 9-10/12 van het jaar zelfvoorzienend maar ben om allerlei redenen, vooral van economische aard, nog 9 jaarverbonden aan het net juist omdat er dan geld van de e-leverancier en de netbeheerder mijn richting uitkomt en niet andersom.
Vergeet ook niet dat in Vlaanderen de digitale meter en thuisbatterijen ruim (wel afnemend in de tijd dus kwestie van er vlug bij te zijn) gesubsidieerd worden.
Gezien de hoge netkosten in Vlaanderen en de uit de hand lopende energieprijzen (bij de meeste leveranciers) lijkt me voor de gezinnen die het geld hebben om te investeren en de plaats er voor hebben (en dat zich op relatief korte termijn terugbetaalt) investeren in zonnepanelen een no-brainer. Wat betreft batterijen hangt het meer van de lokale situatie af en hoe je persoonlijk aankijkt tegen de energievoorziening in de (nabije) toekomst. Zonnepanelen bleken in mijn geval de laatste 10 jaar al een cash cow. Meer dan voldoende om een deel van de opbrengst (bovenop het gratis energieverbruik) te herinvesteren in een thuisbatterij zodat deze, in mijn geval, minstens break even zal draaiene en mij daarbovenop een deel energieonafhaneklijkheid zal garanderen. Vergeet ook niet dat een standaard netgebonden PV-installatie bij een netonderbreking ook niets meer produceert. Je bent dan even afhankelijk van het net dan iemand zonder panelen.
En "klein beginnen" lijkt me ook hier niet de beste weg. Hoe kleiner de installatie hoe groter de kost per kWh en hoe minder je er in de praktijk mee kan aanvangen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind

Helemaal niet. De winst die je pakt is kleiner dan de slijtage van de accu. Veel werk en risico en je raakt amper break even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
antonboonstra schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Zodra de groene lijn op de 4 kWh staat, is deze vol en moet ik dus elektriciteit terugleveren aan het net (of weggooien als ik autarkisch wil in deze periode)
De essentie is dan ook dat je opwek, verbruik en productie op elkaar moeten zijn afgestemd.
Hoe lager je verbruik en hoe minder je in de winter afhankelijk bent van elektriciteit hoe gemakkelijker dat (autarkisch) doel te bereiken is. Dat lijkt me de logica zelf.
Hoe meer je je zelf opgewekte energie kan verbruiken (bv. in de zomer je EV 100% thuis opladen, energie via elektriciteit opslaan in je SWW-vat, in de tussenseizoenen verwarmen met een WP,....) hoe minder je zelf geproduceerde energie moet "weggooien". Ik zou het trouwens niet erg vinden iets te moeten "weggooien" dat steeds opnieuw en opnieuw geproduceerd wordt. En wanneer je dat al erg zou vinden dan leg je gewoon een PV-installatie met meerdere strings waarbij je alles in bedrijf zet bij minder zonneschijn(bv. in de winter) en bij overaanbod een deel uitschakelt (bv. in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
watercoolertje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Maar ik zou mensen eerder aanraden een warmtepomp voor (enkel) tapwater aan te schaffen, dat is volgens mij veel voordeliger dan een accu om je stroom zo veel mogelijk zelf te gebruiken (en dan zo instellen dat het meeste werk tijdens zonuren gebeurd).
Het ene moet het andere dan ook niet uitsluiten.
Het is niet verboden om PV-productie eerst zoveel direct te verbruiken en wat je niet direct kan verbruiken op te slaan voor later. Het hoeft geen "of" verhaal te zijn maar kan ook een "en-en" verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:17:
[...]
Dus, opslag die wordt gestuurd op netspanning of iets dergelijks, eigen opwek is dan min of meer irrelevant. Het is te hopen dat met afbouw van salderingsregeling er een manier gevonden wordt om een situatie zoals in België waar ieder voor eigen gewin een accu gaat plaatsen voorkomen kan worden.
Hopelijk bedoel je dan toch geen situatie zoals in Nederland waar er voor eigen gewin (tot op dit forum) herhaaldelijk wordt aangeraden je dak zoveel mogelijk vol zonnepanelen te leggen om zoveel mogelijk winst uit netinjectie te halen en het door de salderingsregeling nog maar weinig PV-gebruikers kan schelen om eerst rond hetzelfde tijdstip al hun productie richting net te sturen en het nadien er allemaal terug af te halen (m.a.w. voor eigen gewin het net als gratis batterij beschouwen) met de nu al gekende gevolgen in NL-Limburg en Brabant? :+
Een eigen batterij en EV moeten ook niet noodzakelijk alleen voor eigen gewin dienen. Je ontlast er sowieso het net al (deels) mee. In elk geval meer dan bij een niet gelimiteerde salderingsregeling. Het is dus zwoel voor de eigenaar van de batterij als voor de maatschappij een win-win situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Hopelijk bedoel je dan toch geen situatie zoals in Nederland waar er voor eigen gewin (tot op dit forum) herhaaldelijk wordt aangeraden je dak zoveel mogelijk vol zonnepanelen te leggen om zoveel mogelijk winst uit netinjectie te halen en het door de salderingsregeling nog maar weinig PV-gebruikers kan schelen om eerst rond hetzelfde tijdstip al hun productie richting net te sturen en het nadien er allemaal terug af te halen (m.a.w. voor eigen gewin het net als gratis batterij beschouwen) met de nu al gekende gevolgen in NL-Limburg en Brabant? :+
Een eigen batterij en EV moeten ook niet noodzakelijk alleen voor eigen gewin dienen. Je ontlast er sowieso het net al (deels) mee. In elk geval meer dan bij een niet gelimiteerde salderingsregeling. Het is dus zwoel voor de eigenaar van de batterij als voor de maatschappij een win-win situatie.
Beetje flauw om PV-bezitters hiervan de schuld te geven. Het is ook nooit goed :P
Dus geen PV leggen = fout, je doet niet mee aan de transitie
Veel PV leggen = fout: je belast het net, en bent een ordinaire profiteur zonder geweten. En ja ik ben er zo'n eentje. Dak vol met 59 panelen, de helft = overschot.

Het is toch een logisch gevolg van de salderingsregeling dat mensen daar naar gaan handelen. Overheid en netbeheerder hebben alle tijd gehad om hier op te anticiperen en de regelgeving aan te passen of het net sneller/beter te verzwaren.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 09:03
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Beetje flauw om PV-bezitters hiervan de schuld te geven. Het is ook nooit goed :P
Veel PV leggen = fout: je belast het net, en bent een ordinaire profiteur zonder geweten.
Het probleem is het hersenloos, zo veel mogelijk leggen, zonder het eigen gebruik af te stellen om de opwekking, omdat salderen toch een dingetje is.

Hier in België klagen ze er ook over.
Heel het dak ligt vol, want subsidie.
Warmtepomp staat er ook, want subsidie.
Nu schaffen ze saldering af, en iedereen staat op zijn achterste poten.
Want ze hebben nooit goed geïsoleerd en/of nagedacht over eigen gebruik spreiden.
En ze hebben het geld niet meer om gebruik te maken van de ruime subsidie voor thuis batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10
IceTeaGX schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Het probleem is het hersenloos, zo veel mogelijk leggen, zonder het eigen gebruik af te stellen om de opwekking, omdat salderen toch een dingetje is.

Hier in België klagen ze er ook over.
Heel het dak ligt vol, want subsidie.
Warmtepomp staat er ook, want subsidie.
Nu schaffen ze saldering af, en iedereen staat op zijn achterste poten.
Want ze hebben nooit goed geïsoleerd en/of nagedacht over eigen gebruik spreiden.
En ze hebben het geld niet meer om gebruik te maken van de ruime subsidie voor thuis batterijen.
Precies dit. Mensen rekenen zichzelf rijk. Totdat het niet meer zo is. Dan worden ze boos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2

Op 1/7 start ik in een 6-maandelijks proefproject van dynamisch laden via day-ahead prijzen.
Inderdaad een proefproject met gelimiteerde tijd want ik ben er zelf allesbehalve van overtuigd dat dit voor de bewuste consument (die zelf met zijn energie bezig is) zoveel voordeliger is.
Je mag in het geheel niet vergeten dat er per etmaal maar zeer weinig uren zijn dat de prijs echt laag is en je dus een hoge capaciteit (capaciteitstarief, iemand?) nodig hebt om in die korte tijdsvork voldoende kWh in je batterij te laden. Bovendien is het ook niet zo dat je via het net 1 kWh tegen x c€ in je batterij laadt om vervolgens die 1 kWh tegen een hogere prijs y aan het net te leveren. Het net is immers AC en een thuisbatterij DC. Van die 1 kWh blijft dus na twee bewegingen geen 1 kWh meer over. De prijsvork moet dus al voldoende hoog zijn om er iets aan over te houden. Ga je via het net de batterij op regelmatige basis bewust laden en ontladen zal dit ook meer bijkomende cycli veroorzaken dan gewoon eigen productie opslaan en later herbruiken. En dat veroorzaakt vroegtijdige slijtage want een accu is gelimiteerd in haar bruikbare cycli. Dus ook dat moet je in de kostprijs verrekenen.
In de praktijk is het, economisch gezien, dus niet zo eenvoudig dan je hierboven stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Precies dit. Mensen rekenen zichzelf rijk. Totdat het niet meer zo is. Dan worden ze boos.
Nou ik reken me niet rijk, ik word er ook daadwerkelijk rijk mee.
Het risico dat het verdienmodel verandert accepteer ik gewoon, dat is ingecalculeerd. Dan is de winst ietsje lager, maar nog steeds enorm.
Ik persoonlijk zal niet boos worden.
[...]

Niet hersenloos, juist bij volle bewust zijn, als strategie.
Eigen verbruik vind ik niet erg relevant voor nu.

Overheid stimuleert het ook met een terugleververgoeding, die straks zelfs wettelijk vastgelegd gaat worden.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Veel PV leggen = fout: je belast het net, en bent een ordinaire profiteur zonder geweten. En ja ik ben er zo'n eentje. Dak vol met 59 panelen, de helft = overschot.

Het is toch een logisch gevolg van de salderingsregeling dat mensen daar naar gaan handelen. Overheid en netbeheerder hebben alle tijd gehad om hier op te anticiperen en de regelgeving aan te passen of het net sneller/beter te verzwaren.
Ik geef niemand de schuld. Ik geef gewoon de feiten weer.
Wie zich schuldig voelt door de feiten moet dat maar voor zichzelf uitmaken.
Uiteraard is het altijd "de schuld" van de "anderen". Niets nieuws onder de zon. :)
En wat je stelt over de subsidieregeling en salderingsrtegeling inzake PV gaat uiteraard ook op voor de huidige regeling van batterijen in Vlaanderen (niet in België). Daar reageerde ik in eerste instantie op, bovendien nog voorzien van een :+

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Nou ik reken me niet rijk, ik wordt er ook daadwerkelijk rijk mee.
Het risico dat het verdienmodel verandert accepteer ik gewoon, dat is ingecalculeerd. Dan is de winst ietsje lager, maar nog steeds enorm.
Ik persoonlijk zal niet boos worden.

[...]

Niet hersenloos, juist bij volle bewust zijn, als strategie.
Eigen verbruik vind ik niet erg relevant voor nu.

Overheid stimuleert het ook met een terugleververgoeding, die straks zelfs wettelijk vastgelegd gaat worden.
Maar ik denk dat jij veel bewuster ermee omgaat. Veel mensen hebben zich voor laten rekenen door de verkopers dat ze lekker binnen lopen middels de subsidie en saldering. En mss zelfs nog wel een lening oid erop afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

olafmol schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Maar ik denk dat jij veel bewuster ermee omgaat. Veel mensen hebben zich voor laten rekenen door de verkopers dat ze lekker binnen lopen middels de subsidie en saldering. En mss zelfs nog wel een lening oid erop afgesloten.
Ja dat is zeker waar. Zie ik om me heen ook veel. Of mensen die niet kritisch naar de prijs kijken en een veel te duur PV systeem hebben laten leggen en niet doorhebben dat juist de aanschafprijs een erg belangrijke factor is voor het terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan allemaal wel zijn maar het gaat nu wel over de thuisaccu. :+
En voor wie het eerder ontgaan is, ook ik, woonachtig in Vlaanderen kon nog jaren genieten van de salderingsregeling (volgens de Vlaamse normen die afwijken van de norm in NL).
Maar ik heb de rekening nog eens gemaakt (op basis van 10-jarige eigen data) en dan bewust besloten vrijwillig af te stappen van de saldering, de analoge meter om te ruilen voor een digitale (in Vlaanderen is een analoge meter een vereiste om nog verder te kunnen genieten van de saldering), een thuisaccu (berekend op mijn productie en verbruik) te installeren en tijdens het economisch optimum al te anticiperen op wat toch onvermijdelijk wordt.
Tot op heden heb ik me dat nog niet beklaagd.
Wat niet wil zeggen dat in een andere situatie de uitslag van de berekening totaal anders kan zijn.
Goed energiebeheer is een redelijk individueel gegeven geworden.
Gezien de huidige geopolitieke situatie en op hol geslagen energiemarkten ziet het er, mijn mening, ook niet naar uit dat dit vlug zal veranderen en de toestand terug zal normaliseren zoals de toestand een paar jaar geleden was.

[ Voor 107% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

IvoB2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Het ene moet het andere dan ook niet uitsluiten.
Het is niet verboden om PV-productie eerst zoveel direct te verbruiken en wat je niet direct kan verbruiken op te slaan voor later. Het hoeft geen "of" verhaal te zijn maar kan ook een "en-en" verhaal zijn.
Helemaal mee eens, vandaar dat ik mensen eerder en niet alleen dat zou aanraden, precies zoals ik het zei dus :9

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
[...]Veel PV leggen = fout: je belast het net, en bent een ordinaire profiteur zonder geweten. En ja ik ben er zo'n eentje. Dak vol met 59 panelen, de helft = overschot.
Is dat veel PV? Kan je in de wintermaanden net voldoende opwekken op een dag om je huis te verwarmen en voldoende warmwater met een warmtepomp? Zo ja, heb je je installatie perfect ingeschat toch.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:40:
[...]
Is dat veel PV? Kan je in de wintermaanden net voldoende opwekken op een dag om je huis te verwarmen en voldoende warmwater met een warmtepomp? Zo ja, heb je je installatie perfect ingeschat toch.
Dat is ook mijn redenatie ja. Ik vind het 'net genoeg' om straks (na 2030) mijn energierekening rond de 0 euro te houden. Maar hele volkstammen denken hier anders over omdat ze de materie simpelweg niet begrijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:00:
Zo lang het net het aankan is het juist een prima idee om zoveel mogelijk PV neer te leggen en doet het er weinig toe of daarvan iets zelf gebruikt wordt. Zelfs als tijdens pieken afgeschakeld wordt kan dat nog steeds zo zijn, in een situatie waar er 5% van de tijd wordt afgeschakeld (op momenten dat energie waardeloos is) is er nog steeds 95% opbrengst op momenten dat het er wél toe doet.

Gemiddeld over alle opwekkers is dat net gewoon nog helemaal geen probleem wat er toe doet. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een aantal individuele opwekkers al wel relatief harder geraakt worden.

Vrij simpel; zo lang je niet >20% van je opwek kwijt raakt aan curtailment kan het sowieso nooit uit daar een accu voor neer te zetten (energetisch noch financieel). Efficiëntie van transport over netwerk is hoger dan opslag in accu dus zou altijd de eerste keuze moeten zijn.

Dus; gewoon vol rammen al die daken, desnoods 200% overdimensionereen op je omvormer. Alhoewel er van alles aan te merken is op het Nederlands salderingsbeleid is het resultaat echt wel stukken beter dan wat er nu in Belgie gebeurt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
naftebakje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:40:
[...]
Dat is toch helemaal niet relevant? Het is duidelijk dat we collectief in de winter niet voldoende opwek gaan krijgen uit PV. Dit zal dus uit wind en andere bronnen moeten komen (collectief, niet individueel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Geniet jij ook met volle teugen van zonnepanelen die uitvallen?

Leuk artikel dat ingaat op de significantie van huidige curtailment van PV:
Zowel financieel als qua duurzaamheid is de impact van het af en toe afschakelen van zonnepanelen zeer gering. Het probleem zoals beschreven door de NOS is op zijn best een ongemak. Geen echt probleem.

Een oplossing is dus niet nodig. Maar probleem of niet, volledig benutten van de maximale opbrengst van zonnepanelen is natuurlijk leuker dan 3% potentiele opbrengst laten lopen. Wat niets kost, en wel helpt, is elektriciteitsverbruik dat er toch al zat aan te komen plannen rond een zonnige middagpiek. Opladen van de auto, opwarmen van een warmtebuffer voor de douche, een brood bakken, stofzuigen of een wasje draaien als de zonnepanelen hun topproductie leveren. Het zal nog steeds niet genoeg zijn om 30 panelen aan het werk te houden, maar kan een spanning boven de 253 volt wellicht net voorkomen.

Als je dat gedoe niet wil en de 3% minderopbrengst accepteert dan is dat ook prima.
En over thuisopslag:
Is een accu achter de voordeur een duurzame oplossing?
Ook al is een thuisaccu economisch niet rendabel, qua CO2-reductie zou hij alsnog zijn geld waard kunnen zijn. Net als de productie van zonnecellen, is ook de productie van accucellen echter knap energie- en CO2-intensief. De CO2-uitstoot in de productie kunnen zonnepanelen en accu’s alleen goedmaken tijdens de (emissievrije) gebruiksfase. Elke geleverde kilowattuur extra over de levensduur maakt zonnepanelen en accu’s duurzamer.

Als we zo’n 1.500 kilo CO2-uitstoot aannemen voor de productie van een Powerwall en uitgaan van een gebruiksduur van 10 jaar, komt de uitstoot in het scenario hierboven per teruggeleverde kilowattuur neer op zo’n 1.100 gr CO2/kWh. Meer dan voor een kolencentrale, en zo’n 50 keer meer dan de zonnestroom die de accu inging.

Hopen dat thuisaccu een dure hobby blijft
Je zou de accu ook kunnen gebruiken op dagen dat de zonnepanelen niet uitvallen, om het eigenverbruik te verhogen. In die rol heeft de thuisaccu vanuit CO2-reductie en ook voor de netbeheerder geen echte waarde.

Eigenverbruik is hobbywerk, maar wordt met het afschaffen van salderen misschien alsnog lucratief. Laten we hopen dat thuisaccu’s onrendabel blijven en dat de lobby van netbeheerders en verkopers voor subsidie mislukt. Een thuisaccu is geen oplossing voor het afschakelen van zonnepanelen, maar een probleem op zich zelf. Zowel economisch als qua duurzaamheid.
toon volledige bericht

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 24-06-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:41
assje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:53:
Geniet jij ook met volle teugen van zonnepanelen die uitvallen?

Leuk artikel dat ingaat op de significantie van huidige curtailment van PV:

[...]

En over thuisopslag:

[...]
Dat artikel doet een hele grote foute aanname:
Uitgaande van 10x uitval per jaar zonder thuisaccu, zou de accu (hooguit) 10x per jaar volledig opgeladen en leeggetrokken worden. De rest van het jaar wist de verse zonnestroom ook zonder accu direct een verbruiker te vinden. Een accu 10x per jaar op- en ontladen is extreem weinig. De thuisaccu vergt een investering in dezelfde orde als de 30 zonnepanelen maar levert in dit scenario op jaarbasis maar 135 kWh opgeslagen zonnestroom terug, tegen ruwweg 8.000 voor de panelen.
Het hele idee is juist dat je iedere dag de (over)productie van de dag kan terugleveren in de nacht. "Intern" salderen dus. Hierdoor hoeven 's nachts minder kolencentrales/gascentrales te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 24-06-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0fbe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:06:
[...]

[...]

Het hele idee is juist dat je iedere dag de (over)productie van de dag kan terugleveren in de nacht. "Intern" salderen dus. Hierdoor hoeven 's nachts minder kolencentrales/gascentrales te draaien.
Nee hij geeft aan wat een accu kan doen om te voorkomen dat duurzame energie verloren gaat door omvormers die uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:41
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Nee hij geeft aan wat een accu kan doen om te voorkomen dat duurzame energie verloren gaat door omvormers die uitschakelen.
Dat is zeker een toegevoegde waarde van een accu. Maar zeker niet de enige. Het afvlakken van het verbruik door overdag te laten en 's nachts te ontladen (eventueel financieel gemotiveerd door het wegvallen van saldering en/of APX uur prijzen) is een net zo belangrijke en veel significantere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]
[...]
Jij doet de aanname dat 's nachts opslaan in een accu zinvol is.
Zo lang er overdag ook nog kolen en gascentrales draaien is hier dus geen enkele reden voor; dat is (voorlopig) de realiteit het grootste deel van het jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 24-06-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
assje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:28:Zo lang er overdag ook nog kolen en gascentrales draaien is hier dus geen enkele reden voor; dat is de realiteit het grootste deel van het jaar.
Er moet nog aardig wat zon/wind/water/... bijkomen om alle energieverbruik te dekken, dat klopt, daarom dat het zeer belangrijk blijft om verbruik te beperken op allerhande manieren.

Kijk, ALS je kan salderen, is een thuisbatterij niet interessant. Dit is echter geen haalbare oplossing op lange termijn. Hiermee krijg je een gratis dienst van het net, waar wel kosten aan verbonden zijn. Dat gaat ergens doorgerekend moeten worden. De netwerken zullen de komende jaren een aardige upgrade nodig hebben (zijn ze al te laat mee) en lokale/thuis opslag kan daarbij zeker helpen.

Je doet de investering zelf, en je kan de kosten besparen, of je rekent op de leverancier om de investeringen te doen, en dan zullen ze doorgerekend worden. De huidige maatschappij leunt meer op het individuele, en minder het gemeenschappelijke (tenzij er winst uit gehaald kan worden), maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
IceTeaGX schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:43:
Je doet de investering zelf, en je kan de kosten besparen, of je rekent op de leverancier om de investeringen te doen, en dan zullen ze doorgerekend worden. De huidige maatschappij leunt meer op het individuele, en minder het gemeenschappelijke (tenzij er winst uit gehaald kan worden), maar dat is een andere discussie.
Als samenleving is het belangrijk dat we deze energietransitie zo efficient mogelijk doen. Opwek kan prima centraal, opslag liever decentraal. Individuele accu's per huishouden voor financieel gewin zijn energetisch rampzalig en simpelweg kortzichtig. Het salderingsbeleid heeft nadelen maar beleid dat resulteert in thuisopslag is vele malen erger.

Het artikel dat ik hierboven linkte vat dit wat mij betreft mooi samen.

Prima als je een accu overweegt omdat autarkie een soort van hobby is of omdat het geld oplevert. Doe alleen niet alsof het (op dit moment) iets met duurzaamheid te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 24-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
[...]

Welk verbruik. Leuk om je zomer verbruik precies te leggen. Maar niet heel handig in de winter als je warmtepomp aan staat.

Dus dak vol is vaak beter. Dan dek je veel meer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
alwind schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Welk verbruik. Leuk om je zomer verbruik precies te leggen. Maar niet heel handig in de winter als je warmtepomp aan staat.

Dus dak vol is vaak beter. Dan dek je veel meer dagen.
Alle verbruik aanpassen.
Koel wat meer als er meer zon is, en wat minder 's nachts.
Plan de (vaat)wasmachine in voor de zonnige momenten (intelligente sturing zou ook helpen, maar daar zijn we ook nog niet)
Of installeer een batterij, en dan moet je hier minder op letten.

Het dak vol leggen is het probleem niet. Maar klaag dan niet als je in de zomer je stroom niet kwijt kan en/of als salderen afgeschaft wordt. De kosten zijn er en je gaat ze ooit betalen. Ofwel door je eigen opslag systeem te plaatsten, ofwel via de factuur van de leverancier.
Natuurlijk als je, en, en, en verwacht, waarbij het nog eens gratis moet zijn ook, dan ligt het probleem bij jezelf. Daarbij komt: rendement (wetgeving) uit het verleden, is geen garantie voor de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IceTeaGX schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Alle verbruik aanpassen.
Koel wat meer als er meer zon is, en wat minder 's nachts.
Plan de (vaat)wasmachine in voor de zonnige momenten (intelligente sturing zou ook helpen, maar daar zijn we ook nog niet)
Of installeer een batterij, en dan moet je hier minder op letten.
Dat is alleen in België interessant. In Nederland misschien na 2030 ook, afhankelijk van de regelingen die dan gelden. In Nederland is er (financieel) geen enkele reden om stroom bewust tijdens de zonne-uren te verbruiken.
Het dak vol leggen is het probleem niet. Maar klaag dan niet als je in de zomer je stroom niet kwijt kan en/of als salderen afgeschaft wordt.
dat geldt voor een kleine PV-installatie net zo goed, en daarmee ben je veel afhankelijker van de salderingsregeling.
De kosten zijn er en je gaat ze ooit betalen. Ofwel door je eigen opslag systeem te plaatsten, ofwel via de factuur van de leverancier.
Natuurlijk als je, en, en, en verwacht, waarbij het nog eens gratis moet zijn ook, dan ligt het probleem bij jezelf. Daarbij komt: rendement (wetgeving) uit het verleden, is geen garantie voor de toekomst...
Kosten kunnen op allerlei manieren betaald worden. Het kan maar zo zijn dat die kosten niet bij de mensen met grote PV-installaties terecht komen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ik klaag zeker niet. Ik leg juist vol omdat het salderen er af gaat.

Plannen klinkt leuk maar is nog best lastig. Ik verbruik 80% overdag maar soms is het net bewolkt als de vaatwasser piekt.

Dan kun je of een accu nemen. (moet die accu alsnog een piek kunnen geven van 5-6 kWh om ook inductie mee te pakken) Maar ik denk dat een smart grid beter werkt. Dat apparaten wachten op overschot en dat dan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:21
assje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:50:
Prima als je een accu overweegt omdat autarkie een soort van hobby is of omdat het geld oplevert. Doe alleen niet alsof het (op dit moment) iets met duurzaamheid te maken heeft.
Elke eenmalige investering die je deels onafhankelijk maakt van energiebedrijven en de overheid is winst, wat ze ook verzinnen straks wat je buiten de meter om verbruikt kunnen ze nooit belasten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

[...]Hierdoor hoeven 's nachts minder kolencentrales/gascentrales te draaien.
In de nacht inderdaad, overdag moet ie harder draaien (muv overschot aan groene energie), want die persoon die anders jouw stroom kreeg krijgt het nu van gas/kolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:21:
Kan allemaal wel zijn maar het gaat nu wel over de thuisaccu. :+
En voor wie het eerder ontgaan is, ook ik, woonachtig in Vlaanderen kon nog jaren genieten van de salderingsregeling (volgens de Vlaamse normen die afwijken van de norm in NL).
Maar ik heb de rekening nog eens gemaakt (op basis van 10-jarige eigen data) en dan bewust besloten vrijwillig af te stappen van de saldering, de analoge meter om te ruilen voor een digitale (in Vlaanderen is een analoge meter een vereiste om nog verder te kunnen genieten van de saldering), een thuisaccu (berekend op mijn productie en verbruik) te installeren en tijdens het economisch optimum al te anticiperen op wat toch onvermijdelijk wordt.
Tot op heden heb ik me dat nog niet beklaagd.
Wat niet wil zeggen dat in een andere situatie de uitslag van de berekening totaal anders kan zijn.
Goed energiebeheer is een redelijk individueel gegeven geworden.
Gezien de huidige geopolitieke situatie en op hol geslagen energiemarkten ziet het er, mijn mening, ook niet naar uit dat dit vlug zal veranderen en de toestand terug zal normaliseren zoals de toestand een paar jaar geleden was.
Heb je toevallig ook wat meer informatie over je verbruik & op welke tijd je de batterij denkt terug te verdienen?

Ik let enorm hard op mijn verbruik. Het is een hobby geworden, vaak tot ergernis van de vriendin :9. Mijn energieverbruik is hierdoor met een dikke 50% gezakt. Ik bekom dit door 'simpele zaken' zoals de auto laden & de vaatwasser enkel opzetten als de zon schijnt, maar ik ga ook bepaalde toestellen automatisch uitschakelen als ik weg ben (NAS, computers, ...). Als ik thuis ben gaat 100% van mijn zonne-energie dan ook naar de auto, dus mijn eigen verbruik is op die momenten erg hoog.

In theorie denk ik dan: ik plaats een 10 KwH batterij om stroom op te slaan als de auto weg is, die ik later kan hergebruiken. Als ik thuis ben laad de auto op. Dus ik ga amper nog stroom op het net moeten sturen en mijn eigen gebruik is optimaal geoptimaliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
IvoB2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:12:
Op 1/7 start ik in een 6-maandelijks proefproject van dynamisch laden via day-ahead prijzen.
Dit lijkt me heel erg interessant. Ik wil er graag veel meer over weten. Techniek. Bron-gegevens ophalen, uitlezen, interpreteren enz

Wil je er een apart forum-draadje voor maken?

De info over day-ahead is nu erg versnipperd.

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Shattering schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Heb je toevallig ook wat meer informatie over je verbruik & op welke tijd je de batterij denkt terug te verdienen?
Geen toeval want ik hou al 10 jaar alle data over o.a. energieverbruik en -productie bij.
Ik produceer op jaarbasis (gemiddelde van de laatste 10 jaar) 5000 kWh.
Mijn huishoudelijke base-load bedraagt een 2000 kWh.
Op jaarbasis streef ik ernaar de eigen productie zoveel mogelijk lokaal te verbruiken.
Momenteel zit ik op een autarkie (2022) van 87%.

Mijn doel is helemaal niet om iets te verdienen aan de batterij.
Net zo min dat ik de inrichting van mijn badkamer, keuken, aankoop auto of wat dan ook denk "terug te verdienen".
Mijn batterij is, voor mij, geen op zichzelf staand onderdeel dat zich binnen x-tijd moet terugverdienen, laat staan nog meer geld opbrengen. Ik ben al heel blij dat ik tot de groep behoor die door te investeren in eigen energieopwekking en -opslag 24/7 in zijn eigen energie kan voorzien en dat het geheel van de investeringen me zelf niets kost en zelfs nog een beetje geld opbrengt. Redelijk luxe situatie dus. Het moet, voor mij, dus niet noodzakelijk nog meer geld opbrengen.

Voor de rest handel ik ongeveer gelijk dan wat jij beschrijft.
Het is niet omdat men in opslag voorziet dat men gelijktijdig er niet voor kan zorgen dat er zoveel mogelijk direct verbruik is. Om de EV te laden stel ik bv. - bij voldoende zonneschijn - het laadvermogen vast in tussen 2.3 en 3.9 kW. Schommelingen in de productie worden dan gewoon opgevangen door de thuisbatterij.
Wanneer de Solcast API aangeeft dat er de volgende dag voldoende zon geproduceerd wordt voor dagverbruik en aanullen thuisaccu durf ik tegen de avond de overopslag van de lopende dag te dumpen in de accu van de EV om de thuisaccu de volgende dag terug voldoende capaciteit te geven.
Om zoveel mogelijk netinjectie te vermijden sla ik overproductie (naast de thuisaccu) ook op in de SWW-boiler en de twee batterijen van de e-fietsen (2 x 840 Wh).
Dat geeft dan wel wat vrije ruimte om te spelen met productie, verbruik en opslag.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Dit lijkt me heel erg interessant. Ik wil er graag veel meer over weten. Techniek. Bron-gegevens ophalen, uitlezen, interpreteren enz

Wil je er een apart forum-draadje voor maken?

De info over day-ahead is nu erg versnipperd.

Marco
Het is specifiek voor Vlaanderen en voor mijn e-leverancier (die trouwens voorlopig geen nieuwe klanten meer aanneemt). De API voor de EPEX DA prijs (de day-ahead-prijs per uur op de EPEX spotmarkt) wordt ook aangeleverd door de e-leverancier en je moet hem dan wel toegang geven tot je kwartiergegevens. Evaluatie, of het voordelig is voor de klanten en haalbaar voor de e-leverancier, is pas begin volgend jaar.
Zelf geloof ik niet dat ik, gezien mijn specifieke situatie met thuisbatterij en zo weinig mogelijk netinjecteren, er economisch voordeel uit ga halen en al helemaal niet wanneer vanaf 2023 een capaciteitstarief wordt ingevoerd. Maar ik ga dat nooit zeker weten zonder het in de praktijk uit te proberen. Vandaar de instap in het proefproject als referentiemodel.
Voor wie interesse heeft (om in te stappen is het al te laat) hoe het werkt hieronder een link met alle info.
Er een eigen draad voor opstarten lijkt me dus een beetje zinloos.
https://www.ecopower.be/groene-stroom/dynamische-prijs

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
IvoB2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:22:
De API voor de EPEX DA prijs (de day-ahead-prijs per uur op de EPEX spotmarkt) wordt ook aangeleverd door de e-leverancier...
Ik snap het. Ik dacht dat je een eigen project gestart was met een eigen interface en eigen logica.
Ik heb het artikel van je verwijzing gelezen. Was interessant.

Kun je iets vertellen over de API? Welk platform? Kun je deze zelf benaderen? Of is het een "black box".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is een gesloten intern proefproject, voorlopig zonder abokost.
Merk op dat er ten bate van de leverancier wel een kost* is per kWh (plus voor afname, minus voor injectie).
*niet voor de referentiegroep.

Tijdens het proefproject zullen er waarschijnlijk nog bijsturingen gebeuren (het is dan ook een 6-maandelijks proefproject). De resultaten zijn pas beschikbaar begin 2023 en dan zal er openbaar over gecommuniceerd worden.

Spijtig, in deze context, is dat het capaciteitstarief (weer) werd uitgesteld.
Een vermogenstarief heeft nl. een grote invloed op de eventuele voordelen van een dynamisch tarief.
De tijdsvork waarbij de afnameprijs laag is (en de injectieprijs hoog) is relatief kort. Om veel voordeel uit een dynamisch tarief te halen moet je dus op korte tijd gebruik maken van lage afnameprijzen en hoge injectieprijzen. En dat genereert dan weer een hoog vermogen met bijhorende kostprijs (zeker indien voor de hele maand berekend op het gemiddelde vermogen van één klokkwartier).

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Geen toeval want ik hou al 10 jaar alle data over o.a. energieverbruik en -productie bij.
Ik produceer op jaarbasis (gemiddelde van de laatste 10 jaar) 5000 kWh.
Mijn huishoudelijke base-load bedraagt een 2000 kWh.
Op jaarbasis streef ik ernaar de eigen productie zoveel mogelijk lokaal te verbruiken.
Momenteel zit ik op een autarkie (2022) van 87%.

Mijn doel is helemaal niet om iets te verdienen aan de batterij.
Net zo min dat ik de inrichting van mijn badkamer, keuken, aankoop auto of wat dan ook denk "terug te verdienen".
Mijn batterij is, voor mij, geen op zichzelf staand onderdeel dat zich binnen x-tijd moet terugverdienen, laat staan nog meer geld opbrengen. Ik ben al heel blij dat ik tot de groep behoor die door te investeren in eigen energieopwekking en -opslag 24/7 in zijn eigen energie kan voorzien en dat het geheel van de investeringen me zelf niets kost en zelfs nog een beetje geld opbrengt. Redelijk luxe situatie dus. Het moet, voor mij, dus niet noodzakelijk nog meer geld opbrengen.

Voor de rest handel ik ongeveer gelijk dan wat jij beschrijft.
Het is niet omdat men in opslag voorziet dat men gelijktijdig er niet voor kan zorgen dat er zoveel mogelijk direct verbruik is. Om de EV te laden stel ik bv. - bij voldoende zonneschijn - het laadvermogen vast in tussen 2.3 en 3.9 kW. Schommelingen in de productie worden dan gewoon opgevangen door de thuisbatterij.
Wanneer de Solcast API aangeeft dat er de volgende dag voldoende zon geproduceerd wordt voor dagverbruik en aanullen thuisaccu durf ik tegen de avond de overopslag van de lopende dag te dumpen in de accu van de EV om de thuisaccu de volgende dag terug voldoende capaciteit te geven.
Om zoveel mogelijk netinjectie te vermijden sla ik overproductie (naast de thuisaccu) ook op in de SWW-boiler en de twee batterijen van de e-fietsen (2 x 840 Wh).
Dat geeft dan wel wat vrije ruimte om te spelen met productie, verbruik en opslag.
toon volledige bericht
Bedankt, heel duidelijk! Ik ga volgend jaar, als ik meer data heb uit mijn simulatie, opnieuw evalueren.

Ik wil er trouwens ook niets op verdienen, maar ik wil uiteraard wel dat het een logische investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Laatst online: 23-04 17:04
watercoolertje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:58:
[...]
In de nacht inderdaad, overdag moet ie harder draaien (muv overschot aan groene energie), want die persoon die anders jouw stroom kreeg krijgt het nu van gas/kolen :)
Dan ga je er vanuit dat het stroomnetwerk het terugpompen van stroom op zonnige middagen aankan. Er zijn nu al voldoende straten waar teruglevering wordt verminderd tijdens overproductie omdat het (lokale) net het niet aankan (en dit wordt natuurlijk alleen maar meer met meer panelen per stroomkabel). Een thuisaccu vangt dit op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Shattering schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Bedankt, heel duidelijk! Ik ga volgend jaar, als ik meer data heb uit mijn simulatie, opnieuw evalueren.

Ik wil er trouwens ook niets op verdienen, maar ik wil uiteraard wel dat het een logische investering is.
Maak niet de fout om te investeren in een te kleine batterij.
Liever een iets te ruim berekende batterij dan op het scherp van de snee, laat staan ondercapaciteit.
Ten eerste is de kWh-prijs voor een kleine batterij hoger dan voor een grotere (de vaste installatiekosten blijven immers ongeveer gelijk), is het bruikbaar vermogen (kW) meestal lager (uiteraard ook afhankelijk van de omvormer) maar de bruikbare levensduur zal veel korter zijn. De levensduur van een thuisbatterij wordt voornamelijk bepaald door het aantal bruikbare cycli. Een batterij met een lage capaciteit tov verbruik zal immers gevoelig meer cycli draaien dan eentje met wat overcapaciteit en aldus minder jaren productief blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Maak niet de fout om te investeren in een te kleine batterij.
Liever een iets te ruim berekende batterij dan op het scherp van de snee, laat staan ondercapaciteit.
Ten eerste is de kWh-prijs voor een kleine batterij hoger dan voor een grotere (de vaste installatiekosten blijven immers ongeveer gelijk), is het bruikbaar vermogen (kW) meestal lager (uiteraard ook afhankelijk van de omvormer) maar de bruikbare levensduur zal veel korter zijn. De levensduur van een thuisbatterij wordt voornamelijk bepaald door het aantal bruikbare cycli. Een batterij met een lage capaciteit tov verbruik zal immers gevoelig meer cycli draaien dan eentje met wat overcapaciteit en aldus minder jaren productief blijven.
Bedankt, zeer goede tip.

Dit is trouwens het tegenovergestelde van wat verschillende leveranciers me al gezegd hebben. Verschillende leveranciers zeiden > beter een te kleine batterij omdat je anders betaald voor KwH's die je nooit gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is aan jou (jij kent het best je verbruik en productie onder alle omstandigheden) om te bepalen hoeveel opslag je daadwerkelijk zal verbruiken. Installateurs met wat ervaring en vooral ervaring bij bedrijven zullen zo iets nooit aanraden.
Probleem is dat je, net zoals in de begindagen van PV, plots veel cowboys op een nieuwe markt ziet opdagen niet gehinderd door enige kennis ter zake en eigenlijk gewoon dozenschuivers zijn.
Ze focussen zich dan ook op premiebatterijen (de premie is tot een bepaald niveau beperkt in opslagcapaciteit van de batterij waardoor een batterij met lage opslagcapaciteit meer voordeel heeft bij een gelijk premiebedrag) omdat ze dan met de verkoopprijs minus premie potentiële klanten (die doorgaans nog minder op de hoogte zijn) vlugger kunnen overtuigen om te kopen.
Ik heb me 18 maanden voorbereid voor ik tot installatie overging. De meeste verkopers konden niet eens antwoorden op de meest essentiële vragen. Ervaren verkopers (toch een jaar geleden) kon je dan ook op één hand tellen.
Ik raad je aan de videoplaylist van dit bedrijf eens door te nemen (overigens niet het bedrijf waar ik mijn installatie bij gekocht heb, ik heb er dus geen belang bij).
YouTube: YouTube

Ik heb zelf een 15,4 kWh batterij laten plaatsen en deze was nauwelijks duurder dan 10 kWh batterijen van de concurentie en bovendien beter uitgerust (full off grid en open source)
En ik gebruik deze capaciteit regelmatig tot het niveau van de ingestelde back up charge (DoD niveau afhankelijk van de voorspellingen voor de volgende dagen).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:09:
Het is aan jou (jij kent het best je verbruik en productie onder alle omstandigheden) om te bepalen hoeveel opslag je daadwerkelijk zal verbruiken. Installateurs met wat ervaring en vooral ervaring bij bedrijven zullen zo iets nooit aanraden.
Probleem is dat je, net zoals in de begindagen van PV, plots veel cowboys op een nieuwe markt ziet opdagen niet gehinderd door enige kennis ter zake en eigenlijk gewoon dozenschuivers zijn.
Ze focussen zich dan ook op premiebatterijen (de premie is tot een bepaald niveau beperkt in opslagcapaciteit van de batterij waardoor een batterij met lage opslagcapaciteit meer voordeel heeft bij een gelijk premiebedrag) omdat ze dan met de verkoopprijs minus premie potentiële klanten (die doorgaans nog minder op de hoogte zijn) vlugger kunnen overtuigen om te kopen.
Ik heb me 18 maanden voorbereid voor ik tot installatie overging. De meeste verkopers konden niet eens antwoorden op de meest essentiële vragen. Ervaren verkopers (toch een jaar geleden) kon je dan ook op één hand tellen.
Ik raad je aan de videoplaylist van dit bedrijf eens door te nemen (overigens niet het bedrijf waar ik mijn installatie bij gekocht heb, ik heb er dus geen belang bij).
YouTube: YouTube

Ik heb zelf een 15,4 kWh batterij laten plaatsen en deze was nauwelijks duurder dan 10 kWh batterijen van de concurentie en bovendien beter uitgerust (full off grid en open source)
toon volledige bericht
Bedankt, die ga ik zeker bekijken! Welk merk/type batterij heb je (de SI uit de video dan misschien?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
BYD Battery-Box Premium LVL (lithium iron phosphate) op een Victron MP II omvormer.

Hou er bij het bepalen van de opslagcapaciteit ook rekening mee dat het een investering is voor minstens 10 jaar.
Wanneer je bv. een kleine batterij met een opslag van 6 kWh neemt en na 10 jaar heeft deze, in het beste geval, nog maar een opslagcapaciteit van 4,8 kWh (die je niet eens tussen 0 en 100% kan benutten).
Neem je daarentegen een batterij met een opslagcapaciteit van 15 kWh heeft deze bij een gelijke degradatie na 10 jaar nog een bruikbare opslagcapaciteit van 12 kWh (waarvan je 10 kWh dagelijks kan benutten).
In het eerste geval wordt het gebruik dan problematisch terwijl je in geval 2 (telkens bij eenzelfde verbruik) met dezelfde investering nog wel enkele jaartjes verder kan.

Komt daar nog bij dat - afhankelijk van het verbruik uit de batterij - je in het eerste geval meer cycli zal gebruiken dan in het tweede zodat de degradatie bij 1 sneller verloopt dan bij 2.

Je kan nu al voelen aankomen dat over enkele jaren het geweeklaag over onvoldoende presterende batterijen de kop weer zal opduiken omdat men geïnvesteerd heeft op korte termijn (premiebatterij) en niet op de lange.

[ Voor 151% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 08:08
Nergens lees ik iets over de Biobased battery (https://biobasedbattery.com) van SuWoTec.
Als je op de website kijkt hebben ze een proef/praktijk -opstelling van een 120kWh accu voor het laden van auto's.

Via een andere bron verwacht men over 1,5 jaar eentje voor thuisopslag gereed te hebben.
Dit zeiden ze in 2019 ook al (dus dat moeten we nog zien)

Het zal dus nog wel even duren maar ze kunnen nu dus al 120kWh accu bouwen.
Afmeting is wel fors: 2,40 m × 1,65 m × 1,64 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

buiter schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:29:
Nergens lees ik iets over de Biobased battery (https://biobasedbattery.com) van SuWoTec.
Als je op de website kijkt hebben ze een proef/praktijk -opstelling van een 120kWh accu voor het laden van auto's.

Via een andere bron verwacht men over 1,5 jaar eentje voor thuisopslag gereed te hebben.
Dit zeiden ze in 2019 ook al (dus dat moeten we nog zien)

Het zal dus nog wel even duren maar ze kunnen nu dus al 120kWh accu bouwen.
Afmeting is wel fors: 2,40 m × 1,65 m × 1,64 m.
Ik ga er in 2030, als ik niet meer kan salderen, eens naar kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 18:02

[Afbeelding]
Er staat nu meer informatie op de website van www.sessy.nl

Full disclosure: Ik ben een van de initiatiefnemers achter Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Legan2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Er staat nu meer informatie op de website van www.sessy.nl

Full disclosure: Ik ben een van de initiatiefnemers achter Sessy
Bedankt! Wat is jouw reactie/mening dan op 'koop een niet te kleine batter' :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als ik de info goed begrijp heeft deze thuibatterij maar een omvormer van 2 kW?
Hoeveel verbruikers denk je daar in de praktijk mee aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legan2
Shattering schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Bedankt! Wat is jouw reactie/mening dan op 'koop een niet te kleine batter' :) ?
Wij geven meestal aan een batterij met de capaciteit van het dagverbruik. Veel meer batterij capaciteit gaat niet heel veel meer autonomie opleveren, maar wel veel meer kosten. Als je doel is je 'eigenverbruik' te verhogen, is dus je dagverbruik een mooie capaciteit. Helpt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Legan2 op 07-07-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legan2
IvoB2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:10:
Als ik de info goed begrijp heeft deze thuibatterij maar een omvormer van 2 kW?
Hoeveel verbruikers denk je daar in de praktijk mee aan te sturen?
Sessy is een On-Grid batterij. Alles wat boven de 2kW uitkomt, wordt door het net gevoed. Als je de verbruikgrafiek van de meeste huizen ziet, komt er niet vaak en niet veel boven die 2 kW uit.

Sessy zit op 1 fase. Als je een 3x25A aansluiting hebt kan je 2 Sessy's per fase aansluiten op 3 aparte fases en komen tot 30kWh met 12 kW. Dat zou toch in de meeste gevallen genoeg moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Wij geven meestal aan een batterij met de capaciteit van het dagverbruik. Veel meer batterij capaciteit gaat niet heel veel meer autonomie opleveren, maar wel veel meer kosten. Als je doel is je 'eigenverbruik' te verhogen, is dus je dagverbruik een mooie capaciteit. Helpt dat?
Jup, dat klinkt heel logisch - zo raden veel 'batterijboeren' het ook aan. Maar andere geven aan (zie hierboven) dat een kleinere batterij sneller 'op' gaat zijn, omdat hij door zijn cycli heen is (minder kWh dus meer volledig op- en afladen) - ook dat vind ik heel logisch klinken. Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt.

als de Sessy 6000 cycli meegaat, en je verbruikt die 5 kWh elke dag spreken we over 16 jaar. Uiteraard gebruik je niet heel het jaar door de 5 kWh maar aan de andere kant zal je capaciteit ook afnemen. 15 jaar lijkt me dus realistisch? Of bekijk ik dit te simplistisch?

15 jaar is lang, maar ook weer niet heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Legan2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:20:
[...]
Sessy is een On-Grid batterij. Alles wat boven de 2kW uitkomt, wordt door het net gevoed. Als je de verbruikgrafiek van de meeste huizen ziet, komt er niet vaak en niet veel boven die 2 kW uit.
Dat zullen dan toch wel de verbruiksgrafieken van huizen aangesloten op het gas zijn.
Ik weet niet wat het gemiddelde voor Nederland is maar hier in Vlaanderen ligt de gemiddelde verbruikspiek op 3,99 kW. slechts 14% van de aangesloten woningen blijft onder de 2.5 kW.
Sessy zit op 1 fase. Als je een 3x25A aansluiting hebt kan je 2 Sessy's per fase aansluiten op 3 aparte fases en komen tot 30kWh met 12 kW. Dat zou toch in de meeste gevallen genoeg moeten zijn
Ja maar dan is het ook weer aan de prijs.
De meeste huishoudens hebben niet meer opslagcapaciteit nodig om optimaal van een thuisaccu te kunnen genieten maar juist meer vermogen. Bij de meeste batterijen heb je dan ook het opslaggedeelte (de batterij) en de vermogensregelaar (de omvormer) afzonderlijk zodat je beiden (in combinatie) kan afstellen op je verbruik en gevraagd vermogen.
Iedere keer dat je met deze batterij meer vermogen gaat vragen dan 2 kW komt het gewoon uit het net. Ook al heb je in de batterij nog voldoende opslag voorradig.

En die 6000 cycli onder welke voorwaarden zijn deze gegarandeerd? (temperatuurrange, DoD, SoC, C-factor) en is er alleen garantie op het aantal cycli (onbeperkt in de tijd) of ook een garantiebeperking in de tijd (ongeacht het aantal bereikte cycli).
Het is natuurlijk gemakkelijker het aantal cycli te beperken wanneer ieder vermogen boven de 2 kW niet uit de batterij moet komen maar vanuit het net.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 07-07-2022 13:50 ]

Pagina: 1 2 ... 62 Laatste