Hallo Tweakers! Sinds een tijdje ben ik bezig met monitoren en het optimaliseren van mijn energieverbruik. Sinds de hoge energieprijzen wil ik hier zo ver ingaan als ik kan, waardoor ik ook de mogelijkheid van een thuisaccu (terug) aan het bekijken ben.
Uiteraard blijft dit een forse investering, en de meningen zijn verdeeld. Daarom zou ik 'de discussie' een keer willen opstarten of dit in het algemeen en voor mijn situatie specifiek al nut kan hebben.
Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.
Onderstaande afbeelding is mijn energieverbruik (& opgewekte energie) van deze maand. Zoals jullie zien, heb ik regelmatig wel wat 'overschot' die ik terug op het net zet. Zoals je kan zien zet ik een kleine 200 kWh terug op het net en heb ik ook een dikke 250 kWh terug moeten 'aankopen'.
(Blauw is aangekochte energie, oranje is zelf opgewekte & verbruikte energie, paars is energie die terug naar het net gaat).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tvyS65UNeKdrABtIXyWBFWNJ.png?f=user_large)
Het is nog allemaal nieuw voor mij, dus ik heb er redelijk weinig verstand van. Maar ik heb concrete vragen zoals:
Was enorm interessant en heeft me al veel bijgebracht, maar ik ben op zoek naar meer
.
BTW: Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.
Alvast bedankt voor jullie input
Uiteraard blijft dit een forse investering, en de meningen zijn verdeeld. Daarom zou ik 'de discussie' een keer willen opstarten of dit in het algemeen en voor mijn situatie specifiek al nut kan hebben.
Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.
- Ik woon in België & heb een terugdraaiende teller - ditigtale meter.. Saldering, zoals het in Nederland noemt, is dus niet meer van toepassing. Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh
.
- Ik heb een elektrisch voertuig (Model 3) die ik laad met een slimme lader (Zappi v2). Deze laadpaal maakt het mogelijk om enkel te laden als ik energie over heb. De model 3 ondersteund niet het 'bidirectioneel laden', maar zelfs als dat mogelijk is lijkt me dit maar een beperkte oplossing (als de auto weg is laad je immers niet op...)
- Uiteraard heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Van deze zonnepanelen gebruik ik gemiddeld, over de laatste 3 maanden, zo'n 70% zelf. Dit is redelijk hoog (denk ik?) maar dat komt voornamelijk door de auto > alle overschot gaat rechtsreeks naar hier. Maar soms is de auto vol, zeker bij goed weer, waardoor de rest terug naar het net gaat. Ik het trouwens 16 panelen (durf niet zeggen hoeveel Watt) en heb een piekvermorgen van 3,6 kW.
Onderstaande afbeelding is mijn energieverbruik (& opgewekte energie) van deze maand. Zoals jullie zien, heb ik regelmatig wel wat 'overschot' die ik terug op het net zet. Zoals je kan zien zet ik een kleine 200 kWh terug op het net en heb ik ook een dikke 250 kWh terug moeten 'aankopen'.
(Blauw is aangekochte energie, oranje is zelf opgewekte & verbruikte energie, paars is energie die terug naar het net gaat).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tvyS65UNeKdrABtIXyWBFWNJ.png?f=user_large)
Het is nog allemaal nieuw voor mij, dus ik heb er redelijk weinig verstand van. Maar ik heb concrete vragen zoals:
- Is een batterij, in combinatie met mijn EV, momenteel al interessant?
- Kies je een batterij met een capaciteit die je afstemt op wat je per dag (ongeveer) verbruikt of neem je beter wat overschot? Bestaan er calculators om dit te berekenen?
- Wat zijn goede merken (en mooi integreerbaar met Home Assistant)?
Was enorm interessant en heeft me al veel bijgebracht, maar ik ben op zoek naar meer
BTW: Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.
Alvast bedankt voor jullie input
[ Voor 7% gewijzigd door Shattering op 10-05-2022 17:34 ]