Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hallo Tweakers! Sinds een tijdje ben ik bezig met monitoren en het optimaliseren van mijn energieverbruik. Sinds de hoge energieprijzen wil ik hier zo ver ingaan als ik kan, waardoor ik ook de mogelijkheid van een thuisaccu (terug) aan het bekijken ben.

Uiteraard blijft dit een forse investering, en de meningen zijn verdeeld. Daarom zou ik 'de discussie' een keer willen opstarten of dit in het algemeen en voor mijn situatie specifiek al nut kan hebben.

Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.
  • Ik woon in België & heb een terugdraaiende teller - ditigtale meter.. Saldering, zoals het in Nederland noemt, is dus niet meer van toepassing. Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh :( .
  • Ik heb een elektrisch voertuig (Model 3) die ik laad met een slimme lader (Zappi v2). Deze laadpaal maakt het mogelijk om enkel te laden als ik energie over heb. De model 3 ondersteund niet het 'bidirectioneel laden', maar zelfs als dat mogelijk is lijkt me dit maar een beperkte oplossing (als de auto weg is laad je immers niet op...)
  • Uiteraard heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Van deze zonnepanelen gebruik ik gemiddeld, over de laatste 3 maanden, zo'n 70% zelf. Dit is redelijk hoog (denk ik?) maar dat komt voornamelijk door de auto > alle overschot gaat rechtsreeks naar hier. Maar soms is de auto vol, zeker bij goed weer, waardoor de rest terug naar het net gaat. Ik het trouwens 16 panelen (durf niet zeggen hoeveel Watt) en heb een piekvermorgen van 3,6 kW.
Over de laatste 3 maanden heen, waar ik het laden van mijn auto & het verbruik enorm geoptimaliseerd heb, stuur ik gemiddeld 150 kWh per maand terug naar het net. In de winter gaat dit uiteraard minder zijn, maar daar heb ik nu nog geen cijfers over.

Onderstaande afbeelding is mijn energieverbruik (& opgewekte energie) van deze maand. Zoals jullie zien, heb ik regelmatig wel wat 'overschot' die ik terug op het net zet. Zoals je kan zien zet ik een kleine 200 kWh terug op het net en heb ik ook een dikke 250 kWh terug moeten 'aankopen'.

(Blauw is aangekochte energie, oranje is zelf opgewekte & verbruikte energie, paars is energie die terug naar het net gaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc264yKfWRA--4CdPlydrzEF6Hg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvyS65UNeKdrABtIXyWBFWNJ.png?f=user_large

Het is nog allemaal nieuw voor mij, dus ik heb er redelijk weinig verstand van. Maar ik heb concrete vragen zoals:
  • Is een batterij, in combinatie met mijn EV, momenteel al interessant?
  • Kies je een batterij met een capaciteit die je afstemt op wat je per dag (ongeveer) verbruikt of neem je beter wat overschot? Bestaan er calculators om dit te berekenen?
  • Wat zijn goede merken (en mooi integreerbaar met Home Assistant)?
Deze heb ik alvast gelezen: reviews: Wanneer is een thuisaccu interessant?
Was enorm interessant en heeft me al veel bijgebracht, maar ik ben op zoek naar meer :) .

BTW: Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.

Alvast bedankt voor jullie input :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shattering op 10-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
IvoB2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:17:
Wanneer je in de zonnige maand april nog meer van het net afneemt dan je teruglevert (zelf neem ik bv. sinds 10/2 niets meer af van het net) zou ik toch zeker eens nakijken wat je injectievergoeding is. Wanneer je een vast contract hebt van 28 c€/kWh (al heb ik een vermoeden dat dit niet de all in prijs is maar de naakte energieprijs te vermeerderen met netkosten en taksen) zal de terugleververgoeding ook niet al te hoog zijn.
Hou er ook rekening mee dat wanneer je huidige vast contract afloopt de voorwaarden totaal anders zullen zijn (indien men je vaste contract nog wil verlengen. Zoniet wordt het een variabel contract met een hoge afnameprijs en een lage injectievergoeding in de zomer en een hoge in de winter, zonder overschotproductie).

Op basis van één maand (en dan nog een heel zonnige) kan je echt geen conclusies trekken.
In de winter zal je de EV bv. bijna volledig van het net moeten gaan laden.

Wat mij betreft is de optimumperiode voor aanschaf van een thuisaccu in Vlaanderen al even voorbij.
De premies dalen terwijl de aanschafprijs stijgt (tenminste als je er nog één kan krijgen). Door de inflatie stijgen niet alleen de materiaalkosten (meer vraag dan aanbod) maar ook de arbeidsurenkost.
Ik ben ook eens wat dieper gaan kijken. Mijn "basisprijs" is 0,28€/kWh (Luminus Comfy), maar hier komen inderdaad nog taksen etc. bij - volgens de prijsfiche ligt mijn uiteindelijke prijs (zonder vaste kosten) op 0,37 €/kWh. Voor elke kWh die ik het net op stuur krijg ik 0,18€/kWh - een pak minder dus :).

Ik heb de "Battery_Sim" momenteel geconfigureerd binnen Home Assistant, maar ik vrees ervoor dat deze ook mijn aangekochte energie zal beïnvloeden (omdat hij het nu zogezegd van de batterij neemt)? Weet
@FloRadix dit toevallig (zoals je hier onder ziet doet mijn grafiek al een beetje raar omdat ik zogezegd geen verbruik heb?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piKOZ9899tabK5PL3Bm2wC8WLkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKdGPjPqbTca8HMWwumlmOuR.png?f=fotoalbum_large

Vorig week ben ik (en dus ook de auto) niet thuis geweest. Mijn zelfverbruikte zonne-energie zakt dan ook vlot, naar 17% gemiddeld (per dag).

[ Voor 9% gewijzigd door Shattering op 10-05-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
RiDo78 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:02:
[...]

Niet, maar ik doelde vooral op het gebrek aan inzicht in je teruglevering.
Klopt, maar een analoge meter heeft dan weer geen 'P1-poort', dus je kan niet 'centraal' je verbruik uitlezen. Je kan uiteraard wel smart plugs of smart relays gaan plaatsen.

BTW, ik heb prijzen opgevraagd voor die batterijen van IKEA, moeten jullie interesse hebben. Zelfs bij IKEA zijn de prijzen dus pittig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzoGQsF7fRIv8m0hf_zSVdkw_rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LySDfZnQTWTgEzJWhugyLgB8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Shattering op 11-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:38
Ik zag dit project op het web.
Zou klein beginnen niet een goed uitgangspunt zijn
https://sessy.nl/

Natuurlijk kunnen we salderen (in NL) maar wat we overdag overhebben zou je kunnen opslaan.
Ga je nog een stap verder met flexibele uur prijs zou je ook als je accu nog niet 100% vol deze tijdens goedkopere tarieven overdag laden en s'avonds gebruiken.

Ik hik er tegen om zou iets toch te installeren, was me al aan het voorbereiden voor knutselen met eigen cellen en besturing maar dit voldoet op papier aan vraag en interesse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh9HwxSgY1HpCKJ98A8SylpM1uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ooRAdvWW2cUnS4xSwPIw6K9.png?f=fotoalbum_large

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jeroenneman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:33:
[...]
Poeh, forse prijzen. En 10kWh heb je er in de winter binnen no time doorheen. Dan heb ik tekort per dan van 4-5kWh. Dus een buffer van precies 2 dagen, en daar leg je dan zulke bedragen voor neer.
In de winter gebruik je de accu ook nauwelijks, omdat je dan niet/nauwelijks overschot van je PV hebt. Onderstaande grafiek geeft dat mooi aan: een analyse over ruim 105.000 5-minuut meetwaarden van mijn huishouden (full-electric) met een theoretische accu van slechts 4 kWh. Dit resulteert in totaal 8 perioden van >48 uur waarbij ik geen elektriciteit meer uit het net hoef te trekken, waarbij de periode van 2800 uren achtereen natuurlijk het meest opvalt 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P-UQzxhuEctJ-mvWumuJBqVhDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJ4k80klaHMTseIMjXvsXazD.png?f=fotoalbum_large
Zo lang de groene lijn boven de nul blijft (rechteras) kan ik voldoende elektriciteit uit mijn zonnepanelen of de accu halen en haal ik dus niets uit het net.
Zodra de groene lijn op de 4 kWh staat, is deze vol en moet ik dus elektriciteit terugleveren aan het net (of weggooien als ik autarkisch wil in deze periode)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

worker

2x Sessy thuisbatterij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcPz9e-f_D-1qwo9EpK6AgYSU3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2TAwKgKCoKTNkQMHBHT5CnId.png?f=fotoalbum_large

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

Tuurlijk. Maar dan hebben we het over na 2025. Ik denk pas rond 2028.
Hier op tweakers zijn genoeg personen die een bovengemiddeld overschot van hun zonnepanelen hebben.
Aangezien dit overschot een speelbal aan het worden is voor energieleveranciers kan een thuisaccu nu al interessant zijn.

In Australie zet het bedrijf Redflow een zogenaamde flow-battery in de markt.
https://redflow.com/zbm3-battery

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-MRkBRI-DWychBFa6wbnf1CcBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TaiJ41dfrEoIytffkvEm9M5M.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Nog even terugkomen op eventuele Vlaamse klanten met interesse in de Sessy batterij (om te gebruiken in Vlaanderen in een woning aangesloten op het Fluvius netwerk).
Gezien ik van de Sessy verkopers nog altijd geen sluitend antoord gekregen heb maar zelf op onderzoek gegaan: het kan dus niet.

1. een stekkermodel is niet toegestaan* in een net dat parallel met het DNB netwerk kan werken. Het zal dan dienen voorzien te worden van een vaste aansluiting en dan komen we uit bij punt 2.

2. Wanneer een toestel aangesloten wordt, welke parallel met het DNB kan werken, moet het voldoen aan de Synergrid regelgeving en de gehomologeerde componenten moeten op de Synergridlijst C10/26 vermeld zijn.
De Sessy batterij heeft ook een ingebouwde omvormer, deze omvormer zal dan ook gehomologeerd moeten zijn en terug te vinden op de C10/26.

Indien niet het geval is mag dit toestel niet aangesloten worden op het DNB.

Bij mijn weten is daar op de Synergrid lijst (nog) niets van terug te vinden en is er ook (nog) geen homologatie certificaat voor de Sessy omvormer.

*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wUwzoXerQ5xYcIAoPoAZinfgHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juOKW3fINanyAZ4o66NJzwaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:16:
[...]

Omdat het twee totaal verschillende apparaten zijn.
En deze 2 in 1 is nog door geen enkel merk gemaakt voor zover ik weet.

En nogmaals,het enige wat de sessy regelt is of de stroom vanaf jou aps fabriek naar de accu gaat,of gewoon het netwerk op.
Maar dat doet nog steeds jou aps.
De sessy kan dit niet.
Onderstaand een scherm van Home Assistant waarmee ik kan zien en instellen hoeveel mijn Victron Multiplus moet terugleveren of afnemen.
Die kan dus ook (al jaren) twee kanten op. Hij zit tussen de accu en het net. Als er meer geproduceerd wordt dan het huis afneemt gaat het het elektriciteitsnet op (net als bij een pv omvormer). Gewoon door de energie op een iets hogere spanning aan te bieden dan de spanning van het elektriciteitsnet. De beveiliging zit hem erin dat ie niet boven de 250 V kan (net als bij pv).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HwE0H4gf7LVCzh9HV1cXiWMCT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRLQiBGBzqC3QYfFcF260k5E.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egf9Te0pEKkeg2Jj7yBJl0riytM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rjkZStS0RFG8ioxtMV8Ttqm8.png?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@reneeke1970
Zie mijn bovenstaande grafiek van mijn verbruik/teruglevering vandaag samen met een grafiek van de soc van de batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izy5Ib2jn9PE5zKFxRm0NmSyWEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvAKbhpMdLNv0smp2ddKGqZX.png?f=user_large

Intussen is de wp-boiler aan geweest (er wou iemand in bad).
Teruglevering = bruto productie - verbruik woning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 11:50

Kr3Kr

Melpomene

Ik verplaats even een post hierheen op verzoek van de TS van het originele topic. Ik hoop wel dat we het hier gezellig kunnen houden.

Onderstaand mijn uitleg over een zelfbouwsysteem van ±6kWh voor ± €1500;
Kr3Kr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:08:
Omdat het hier regelmatig gaat over energieopslag/thuisbatterijen (en andere topics heel stil of generiek zijn), ben ik benieuwd: wie zou er geïnteresseerd zijn in een kit waarmee je makkelijk een betaalbaar opslagsysteem zelf kunt bouwen? Als het hier toch niet thuis hoort, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Zo'n kit zou er als volgt uit zien: je krijgt alle onderdelen, incl. accu's, en moet alles zelf aansluiten. Een soort DIY Sessy.

Voorbeeldkit:
- 3 gebruikte Li-ION packs met BMS van ±2kWh elk (±6kWh totaal, vergelijkbaar met Sessy, Powerwall, enz. maar aanzienlijk groter dan de Enphase van 1,2kWh)
- 1 inverter
- 3 laders
- module voor verdeling en aansturing laders en inverter
- P1-koppeling om verbruik/teruglevering te checken en door te sturen naar de module
- behuizing voor alle onderdelen behalve de accu's

Niet inbegrepen: externe bekabeling, aanpassingen groepenkast (evt. nieuwe groep), mechanische onderdelen (beugels, rek enz.)

Drie details:
De eerste 'catch' is dat je werkt met gebruikte batterijen, waarvan de capaciteit redelijk is (en gecheckt) maar niet helemaal nieuw. Dus ze hebben al enkele tientallen cycles erop zitten.
Ten tweede levert het systeem maximaal een paar honderd Watt terug. Dus je piekverbruik komt nog steeds uit het net. In de praktijk betekent dit dat je zo veel mogelijk opgewekte energie opslaat in de accu en deze vertraagd teruglevert, bijv. in de nacht. Andere systemen proberen het netverbruik en -teruglevering op (of zo dicht mogelijk bij) nul houden, wat ze kostbaar maakt (grote laders en omvormers met veel vermogen). Dit systeem laat dat paradigma los.
Als laatste is het natuurlijk een zelfbouwsysteem met alle risico's van dien. Ik bouw het zelf op in mijn schuur, zodat - mocht er onverhoopt iets mis gaan - niet meteen mijn slaapkamer uitbrand.

Totale prijs zou rond de €1500 liggen, en daarmee aanzienlijk lager dan vergelijkbare systemen. Ik wil graag alvast de animo checken om te weten hoe ik de ontwikkeling verder in moet steken :)
Bijgaand een screenshot die het terugleveren 's nachts laat zien, na een zonnige dag (Trust via P1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xN45OjEjCI8x5XEXuTLFST5cUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2RZpADZcPePqrJM6dqkbq6l.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:20:
Ik ben geïnteresseerd.
Catch
Ik heb een 5x6kwadraat naar de schuur dus zou daar op aan willen kunnen sluiten.
En ik wil op driefasen kunnen invoeden.
Hoeveel watt is een paar honderd watt?

Het heeft wel mijn interesse in ieder geval.

Tot dusver heb ik nog de zolang ik kan salderen is het nog niet echt nuttig maar wel leuk status..
Leuk dat je interesse hebt! Laden via drie fasen zou inderdaad kunnen, maar dat maakt het systeem iets duurder, voornamelijk vanwege extra bekabeling (lees; tientjes). Terugleveren over meerdere fasen betekent 1 of twee extra inverters (a €200/s). Die zijn overigens 300W per stuk. Mag ik vragen waarom je dat wilt? Wil je graag de fasen in balans houden?

Als er meer mensen geïnteresseerd zijn, zal ik alles wat verder documenteren en kijken of ik die kits kan gaan maken.

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
mightym schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:06:
Zou het met een dynamisch contract en de huidige spread ook niet rendabel zijn? De vraag is.. hoe lang blijft de energiemarkt zo in beweging..
Dat vraag ik me ook af.
Stel je hebt 20kWh capaciteit tot je beschikking.
Tarieven voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iI-4PoISyvqOaUBiYx1lnf4o0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubw0ChMl84dgj80H5QmV1liV.png?f=fotoalbum_large

03:00 laden: 33,616 cent
08:00 ontladen 51,181 cent
Verschil: 17,565 cent x 20kWh = €3,51

15:00: laden 36,559 cent
17:00 ontladen 59,735 cent
Verschil: 23,176 cent x 20kWh = €4,35

Dagresultaat: €7,86
Het bedrag zal iets lager zijn door de opslag van de energieleverancier.
Geen rekening gehouden met verliezen.

Maar kijk je naar de tarieven van september 2020 dan heb je max een verschil van 5 cent.
Dan levert het maar 1 euro op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zit net even in een boekje te bladeren..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONEZZx_eZ2hWxnVDBZfeKPKrpZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unkkW8s08oCXEURVqN2V7JfD.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Iemand de som al eens gemaakt?
Wie een day-ahead contract afsluit en een thuisbatterij installeert kan inmiddels best wat verdienen hoor. 500€/jr met een 10kWh batterij moet volgens mij mogelijk zijn.

Ik heb in een excelmodel een simulatie gemaakt van een accu die laadt/ontlaadt o.b.v. de dagprijzen. Zeker in juli en augustus dit jaar was dat lucratief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmkhoTkHz5cD3tSBc4RTKl9jkrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGNs0EtDaHFrvftIR6vHx3Yo.png?f=fotoalbum_large

In de spreadsheet zit een simulatie voor de afbouw van de salderingsregeling.
https://docs.google.com/s...ihh-9b0s/edit?usp=sharing

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier thuis nu sinds een kleine week alles draaien.

Even een stukje info:
Huisaansluiting = 1 fase 40A. All electric huis, verwarmen met L/L warmtepompen en (voor comfort) infrarood vloerverwarming. Watervoorziening via een warmtepomp boiler van 200 L.

Dit alles draait al jaren naar volle tevredenheid.

Sinds 2008 zonnepanelen op het dak (oude SDE subsidie), al meerdere keren geupgrade, nu 20x 320 Wp op een SMA Sunny Boy 5.0 met een dakhelling van 20 graden op het Z-W. Daarnaast nog 3x 230 Wp paneeltjes op de schuur en uitbouw via micro omvormers.

Ik heb een Sunny Boy Storage 5.0 met een LG Chem RESU 10H gecombineerd en een Sunny Home Manager 2.0 in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iul4lEkyIWGg8w1u-D_UdFu8qaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiSgumdH7Upordp8tVBSKeaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WBLw3giRSKd4gcWUvjCeI4gUoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phwkrF406h8Nko39xOOs2fyE.jpg?f=fotoalbum_large

Voeding is een 4.0 mm2 kabel achter een 20A aardlekautomaat, idem voor de omvormer. Op deze manier heeft de "rest" van de meterkast geen problemen met evt. uitval van een aardlekschakelaar.

Om de verbruikers en de bijbehorende aardlekschakelaars te beschermen tegen te hoge stromen bij evt. problemen zijn deze achter een eigen 40A automaat geplaatst, hiermee is de achterliggende bedrading ook goed beschermd tegen evt. hoge stromen. Er zou in theorie 80A kunnen lopen naar de verbruikers (20A PV omvormer, 20A batterij omvormer en 40A input van het net). Op deze manier is het goed beveiligd.

Waarom voor deze SMA constructie gekozen? Ik gebruik al jaren SMA en ken het product goed. Daarnaast is de samenwerking tussen alle componenten op deze manier ook goed op elkaar ingeregeld.

Ook geeft de SMA enery app alle informatie duidelijk weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrPsFCrsz_k7kut4fsuKd21J0es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vl7UPfaJQ49oMkGJlQFxIeS.jpg?f=fotoalbum_large

To-Do:
* Black Start functie instellen, hiermee kan je off the grid draaien (voor een beperkte tijd) zonder gebruik te maken van een dure automatische switch box (> 1600,- euro).
* Slimmer maken door diverse apparaten te koppelen aan de Home Manager zodat slim omgegaan kan worden met de elektriciteit.

Waarom hiervoor gekozen? Beetje pionieren, net zoals met de zonnepanelen, van gas af, etc. Met die kennis kan ik mensen ook goed informeren en assisteren wanneer ze hier ook toe zijn. in NL staat dit allemaal nog in de kinderschoenen maar in België wordt het al veel gebruikt, vooral voor peak shaving.
Alle onderdelen heb ik ook in België opgehaald, in NL was dit allemaal niet te krijgen. Gelukkig is het universeel en stel je alles in via de software.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wij hebben nu de tv en avond verlichting aan de pomp van de houtcv draait plus nog wat buitenverlichting.
Oejah en het aquarium is er ook nog natuurlijk.

Op zich valt dat qua verbruik nog best mee.

De warmtepomp boiler zou maximaal 350 watt gebruiken behalve bij een legionella run dan is het even 1200 watt.

Maar op zich met slim inzetten op overdag op de pv panelen de grootverbruikers aan zou ik al best wel een heel eind komen als ik de avond/ nacht 300 watt in het net kan proppen

En dan eventueel opschalen naar 600 of 900 watt als er wat meer actie nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUv8t2KRwEGOxw4y_GbPUUdU5HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivtRK1HZDHPmnpczdeRpemzY.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nou maar even experimenteren dan.

4 dikke accu's met lader en loadbalancer van marktplaats voor een prikkie.
Een micro omvormer van de alie.
En voila het werkt, voorlopig begrenst op 100 watt even kijken of er niks oprookt.
Grappig zo een beetje om knoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0EJH7H7BGnFShAXLcihIy6i3kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZNOsAfZV5FWWHQArw8IFpW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU8ZGLltxnd1rb4vfgOsYrTxw-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFkpWen1RE5UB0PShK8xbEWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8ebdi7zchOlahxp3rqtqjsUpL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETmoMFEhtpliykvvrVqYqiOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Wat voor lader heb je?
Denk dat je totaal 20/25 procent verliest.
Dit staat er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWLpYoAo0QU56cd_B_GtNbheDFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dmhy48fMzOEhjlh4bJdkQkIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVtXfCzHodyLLRYYvEs0Ctnvzkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJkWBC3uGM0eqJHPgXT7vjKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik vind het leuk.
We hebben 8 lampen aan de tv is aan en uiteraard koelkasten en vriezers en aquarium plus nog wat laders en modem zooi..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcWuTl4PF653xm3OSPDERNoC6lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1CTVV5M7mVQ4OCUpJRECm4y.jpg?f=fotoalbum_large

Ventilator in de badkamer uit gezet... is gewoon leuk dit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cuQowNIP3m7PD9AzQ8Q9s5HjzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCK0qZjzBnMOgWsghbdKZoXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald.42 op 27-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 05:42:
[...]

Kun je die rotte niet gewoon ertussenuit halen dan elektrisch, of een tigo eronder.
Wat is er zo speciaal aan omdat hij niet meer te krijgen is?
Hij doet nog wel wat, maar die string doet wel minder maar nog niet zoveel minder als dat het hele paneel weg is...

Als ik er wat nieuws tussen zet moet het wel hetzelfde zijn als de rest, om er nu 1 ander paneel tussen te pleuren dat er anders uitziet qua vorm en kleur... WAF...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u7O9TAUw1l6yP3TNmNOyZ8h2hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omXHXTfaTyTCi6TiuMxiH4gR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb nog even wat rond zitten sneupen maar er zijn wel omvormers met export beperking waar je dus in kunt stellen wat je max wil leveren.

Goed ik ben nu een paar dagen aan het klooien.
Wat me al opviel is dat die lader eigenlijk wat te lang doorlaad.
Op een zeker moment ga je ruiken dat de accu's geladen worden en das niet de bedoeling.
Je ziet in de grafiek bij het laatste stuk hem oplopen naar 1000 watt en dan een boogje naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeQEOG_ssNaYoIpIkdZsHUKJJDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2nJ6J6WbReNruUsR0PgAaIj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik breek nu het laden af na een bepaalde tijdsduur voller worden ze toch niet.
Dus nu is hij net voorbij de piek als ik hem uit schakel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBX7WGsfTjldLU_-tMC_Ttuqc6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMzsdNNHFzmF4aewQEYJQ93W.jpg?f=fotoalbum_large

Daar ben ik een beetje mee aan het tweaken vandaag heb ik het terugleveren weer een kwartier langer gemaakt en zou het laden met dezelfde tijd moeten zorgen dat ik op de piek stop met laden.
De accu is immers bij aanvang van het laden verder ontladen dus kan meer laadtijd hebben voor hij bij de piek is.

Zo ben ik al een paar dagen bezig en lijkt een positief resultaat te hebben op het rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRhYb-5VBAVPdvNzSyTYJi0TR_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLKfopmAlHguEqujxTrzg2BY.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zien dan mijn nachten eruit hier en daar nog een plekje uit het net maar de hoofdzaak uit de accu's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g06qzmI5NVMwNOdpZDkGiBTFG-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8YfdY1dM3nRhUEnv83xO1K6D.jpg?f=user_large

Al met al is het een zinloze exercitie zolang salderen nog bestaat maar het is wel geinig.
En het rendement is ook nog om te janken maar ik stook ook nog altijd 70 watt per uur weg in een weerstand :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06

_Arthur

blub

In Home Assistant simuleer ik sinds 2 september 3 verschillende batterij/accu's. Een 5,1 & 7,7 en 11,0 kWh.

De accu's worden in de simulatie alleen geladen wanneer er aan het net wordt terug geleverd door mijn zonnepanelen. Ik heb 10x360Wp aan zonnepanelen op 165gr Zuid met een 42gr hoek.

Als eerste een overzicht van de nu tot het begin op 2 september:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoahGNVa0_HUTUhFYD6nnNlykeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40kOgBS2sap14U029zgGyfxk.png?f=fotoalbum_large

Met de 5,1 kWh batterij heb ik 237kWh aan energie bespaard, 264 kWh met de 7,7 en 260 kWh met 11,0 (die is er ietsjes later pas bijgekomen).

In Euro's is dat: 88,69, 98,78 en 97,52 (mijn tarief is Euro 0,37448 per kWh).

Zoom ik iets verder in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4twHpy8HrfCGJ2u2QmTuKENj4kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UepSQhJRVaCAmg0pZF2J84Og.png?f=fotoalbum_large

Deze is van de laatste 2 weken.

De 5,1 accu is 6x geheel opgeladen. De 7,7 accu 3x en de 11,0 accu is in deze 2 weken nooit maximaal geladen.

Ik zal tzt een nieuwe update plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ding maar even open geschroefd.

Is een component verdampt ik kan eigenlijk alleen een soort zekering op die plek bedenken.
Tekst die er bij staat is helaas mee verdampt.
Het zit tussen die ringkern (filter?) En de fase aansluiting.
Schema is natuurlijk onvindbaar van die rommel.

Edit: de restanten verwijdert en er staat F1 dus fuse 1 neem ik aan.
Zal wel iets kort gesloten zijn ergens, alleen ik meet nu geen kortsluiting...
Maar eens even de stoute schoenen aan en een paar draadjes met een zekering monteren.
Maar dat is voor een andere keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaxOeePVLG1xFimjnd7x1K9VenA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCcOCUzp0c28t9tyo7jfhG0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 09-11-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
Femme schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:48:
[...]

Het is logisch om het gebruik van een accu te combineren met dynamische energietarieven zodat je de kosten en opbrengsten van geïmporteerde en geëxporteerde energie kunt optimaliseren en je jaarrond rendement uit je accu kunt halen. Een thuisaccu levert op die manier ook veel meer op omdat je een bijdrage kunt leveren aan het beperken van netcongestie en een betere benutting van duurzame opwek (of voorkomen dat fossiel gestookte centrales moeten bijspringen).

Het is wel een stuk complexer om te simuleren.
Voor de geïnteresseerde: ik heb een node red flow draaien die elke nacht de dynamische prijzen gaat ophalen voor België/Nederland. Deze kan je bijgevolg dan gaan gebruiken in andere automatisaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcNGXof7rv3uq51Q9KJpQjfs4fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuywVejc0irBNSFSVhQXwrRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Shattering schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:26:
EDIT: daarnet zelf de HACS-integratie toegevoegd - zoveel gemakkelijker :) . Je hebt wel een API-key nodig, die je kan aanvragen via e-mail.
Die heb ik ook net sinds gister draaiende; api-key verkrijgen was redelijk makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww-J_c4NcWjR0lp6epO7-_gY4lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHggxe4E3KNdRgv7ksIiqLZh.png?f=fotoalbum_large
Femme schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:48:
Het is logisch om het gebruik van een accu te combineren met dynamische energietarieven zodat je de kosten en opbrengsten van geïmporteerde en geëxporteerde energie kunt optimaliseren en je jaarrond rendement uit je accu kunt halen. Een thuisaccu levert op die manier ook veel meer op omdat je een bijdrage kunt leveren aan het beperken van netcongestie en een betere benutting van duurzame opwek (of voorkomen dat fossiel gestookte centrales moeten bijspringen).

Het is wel een stuk complexer om te simuleren.
Natuurlijk. Maar hoeveel Nederlanders zouden een accu op die manier gaan inzetten als wij Tweakers daar al veelvuldig mee moeten experimenteren.

Wanneer een dergelijk iets (dynamisch laden/ontladen) automatisch gaat door het apparaat/accu zelf, dan zouden veel meer mensen dat gaan doen denk ik.

En ja, simulatie wordt dan nog complexer, vast wel iemand die daar iets voor gaat verzinnen tzt.

[ Voor 42% gewijzigd door _Arthur op 10-11-2022 17:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
phicoh schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:56:
[...]

Het lijkt me dat je moet rekenen met de marginale CO2 uitstoot: als het net 1 kWh extra moet leveren, waar komt die vandaan en hoeveel CO2 levert dat op?

Dus als jij je accu oplaadt en die elektriciteit komt uit een gascentrale (want groene bronnen leveren niet zomaar meer energie), dan schiet het klimaat er niet veel mee op.
Kijk eens naar onderstaande grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7fZ9rtxBwBBzh4E7OTSb65f1eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/meFNM7Ftj7LBuXzHJb57ujeA.png?f=fotoalbum_large
Je ziet een flinke toename in 2020 van groene energie. Dat zal volgend jaar en de jaren daarna nog veel meer zijn dankzij de enorme toename van zon- en windenergie.
De day ahead markt bepaalt dagelijks per uur de inzet van de verschillende bronnen. Mijn leverancier (Tibber) doet dat ook voor mij (hij weet inmiddels mijn afname/productie profiel).
Dus via hem koop ik op goedkope momenten groene stroom en deze lever ik op dure momenten terug waardoor ik relatief dure fossiele energie uit de markt druk.
Accu's faciliteren de groei van de productie van moeilijke stuurbare groene energie.
Jouw argumenten tegen accu's lijken sterk op de argumenten van mensen die 10 jaar geleden ageerden tegen zonnepanelen ("kosten meer energie dan ze opbrengen"). Ook bij de opkomt van de elektrische auto werden dat soort argumenten weer van stal gehaald ("de elektriciteit wordt opgewekt met vieze steenkool" ).
Inmiddels dragen ze alle twee bij aan een groene transitie die wat mij betreft niet snel genoeg kan gaan.
(Thuis)accu's worden een volgend essentieel onderdeel van de klimaattransitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiT2h_xX9X-HsmJkgCjiroDcsLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MalwhGHnehNiEwXhglPkDB0H.png?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden lijkt bevestigd te worden door mijn batterijsimulatie; november tot februari wordt hier helemaal niks met een thuisbatterij :) Quasi 4 maanden constant 'diep' ontladen zijn, dat kan toch ook niet goed zijn voor de cellen? Zelfs al wordt er een ondergrens van 20% lading aangehouden.

Een dynamisch tarief is hier (BE) nog geen optie, anders wordt het misschien weer wat interessanter. Al zou het injectietarief dan ook een veelvoud van het afnametarief moeten zijn wegens de taksen en netkosten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AWsjbNNtifjmrxIGmqzBPrF6t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kN7U2avC6bqvYOQiWfgZHXxq.png?f=fotoalbum_large

Maart tot oktober is dan wel weer interessant :) Het was dit jaar natuurlijk wel erg droog en zonnig, maar toch...

[ Voor 39% gewijzigd door Slonzo op 22-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bbbrumbrum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:38:
[...]

Wat panelen? Ik denk dat de meeste mensen daarvoor dakruimte tekort komen. En in de zomer wellicht aansluitwaarde.
Als ik rondkijk, dan legt iedereen panelen op het zuiden. En dat heeft NU met saldering ook de snelste terugverdientijd.
maar ook aan de andere kant van het huis is er ruimte . op het noordoosten or het noordwesten. Aangezien die juist stroom leveren als je panelen op het zuidoosten/zuidwesten weinig leveren kost dat ook nauwelijks een aansluitwaarde.
Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNdZ137-VivJUs9o1D1J_ROHRx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGRI831FO88iQTuK0nZCZ0PE.jpg?f=fotoalbum_large

In combinatie met deze gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPOYfA_MYIEjEAcemZg-jWgQwQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxv9zt5SgAs23yutVQY0EA9C.png?f=user_large

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Is solaredge hybride omvormers compitabel met dit spul?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daQe_3JClwGnC_Bhs4HGnQ2yapo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpxkNVvr1DuSs1QgStxM2eFN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Steephh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:48:
[...]

Ho eens even. Dat was voor mij wel een van de redenen waarom ik de sessy graag wilde hebben. :/ Met een 100% aanbetaling toch best uncool inderdaad.
Volgens mij zit die 48 volt port er nog op hoor.
Dat werd drie dagen geleden nog via Facebook bevestigd toen iemand die vraag stelde.
Heb daar een screenshot van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhDYTKXDlXRwf2xdghDFlgeyDUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAfRgSqM6KZ5udsLAkC00yEi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf 6 in de bestelling staan en hoorde bij de eerste groep.
Begreep in december dat half januari een deel van de voorraad zou binnenkomen en daarna zou de assemblage starten.
Verder waren er een paar mensen die de eerste bèta versie hadden ontvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Mister I op 19-01-2023 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
Ook nog een andere vraag van mijn kant. Ik ga de Sessy niet gebruiken i.c.m. een dynamisch contract, maar puur om wat overschot van de panelen 's avonds & 's nachts in te kunnen zetten om zo hopelijk mijn verbruik vanaf het net te minderen (ja, dit is zo lang we nog kunnen salderen financieel niet nodig).

Ik zit er dan ook over te denken om in de loop van de herfst, tot einde winter de Sessy uit te schakelen omdat ik in die maanden toch niets opwek wat de Sessy in kan gaan. Graag hoor ik wat ze daar bij Sessy/Charged over denken. Kan ik hier mee de levensduur van de accu's verlengen (en onnodige stroomkosten in die periode voorkomen)?
Ik zit aan de hand daarvan even terug te kijken naar de grijze dagen in december.
Maar er zijn best nog wel wat dagen dat ik overdag terug lever al is het niet heel veel maar het is er wel.

Bijv. 20 december wek ik 0,6kwh op met 8,92 kwp aan panelen.
Dan zie ik tussen 10 en 12 uur nog wel wat het net in gaan.
Nu is dat waarschijnlijk niks meer als je het laden ontladen verlies mee neemt.
Maar dit was wel één van de beroerdste dagen hier wat betreft opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ruEBoD-JjiiHyd4S9b15fFHJOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEH6sAKNcGfply2ejFdvCqJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat valt en staat dan ook weer met of er wel of niet iemand thuis is etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

TFHfony

Professional Weirdo

Ronald.42 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik zit aan de hand daarvan even terug te kijken naar de grijze dagen in december.
Maar er zijn best nog wel wat dagen dat ik overdag terug lever al is het niet heel veel maar het is er wel.

Bijv. 20 december wek ik 0,6kwh op met 8,92 kwp aan panelen.
Dan zie ik tussen 10 en 12 uur nog wel wat het net in gaan.
Nu is dat waarschijnlijk niks meer als je het laden ontladen verlies mee neemt.
Maar dit was wel één van de beroerdste dagen hier wat betreft opbrengst.

[Afbeelding]

Dat valt en staat dan ook weer met of er wel of niet iemand thuis is etc. etc.
In heel december heb ik 10kWh terug geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPBMJnxMR-jLZXZF7zbDxzgogXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGq3xXGi4ugrkMcB9nByjAf9.png?f=user_large
Mijn gok is dat dat niet rendabel is.
"Slechts" 6000Wp op het dak, fulll-electric huis, PHEV en 2 mensen die veel thuis werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 19-01-2023 20:34 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Er is mij verteld dat de mail met Teams-link nog komt, dus wees gerust :)

Ik heb de vragen wat gebundeld per onderwerp, zo zijn ze algemener en ik denk dat we er zo efficiënter doorheen kunnen. Ook maar een soort "lichte agenda" van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/flljkglf6aSQWfXyYZpqfaAG.png

Verder heb ik afgesproken dat ik de vragen aan de heren van Sessy zal stellen, zodat we voorkomen dat het rommelig wordt. Als er nog vervolg/detailvragen zijn, gooi die dan maar in de Teams-chat, dan zal ik die er zo goed mogelijk tussendoor frummelen.

Ik heb er zin in!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 20-01-2023 18:58 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Twan_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:38:
Mooi werk @JeroenH maar het klopt wat @KC27 zegt. Vanaf 30% belasting tot 100% ligt de efficiëntie 1 kant op op zon 94/95%. Bij een vermogen van 20% 90/91%.

Daarmee is de RTE maximaal 90%
Aangepast!

Gevonden op Twitter, dit is een imposante lijst waarschuwingen op een SolarEdge thuisbatterij zeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KdMOoxUi66MMcQmdbBfpHn6j.png

Bron

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2023 09:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-10 17:40
JeroenH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:31:
En niemand die me even op deze fout in die vraag/antwoord-port van de Teams-sessie wijst ook

n.v.t.
Nou, bij deze dan, in TS 2013 O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12BOM09vNizg7QPzPY3FhEhR7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bql6QsY9ocOcOUoKvj32N3w7.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi topic verder _/-\o_

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is kWh ;)

En inderdaad, ook hier zal 5 kWh op veel dagen niet voldoende zijn om de hele 24h cyclus te dekken, maar op dagen als gisteren kom ik een heel eind. De accu heeft ook een vermogen van slechts 2,2 kW (laden) en 1,7 kW (ontladen), dus stevige pieken dek ik er ook niet geheel mee af. Ik zie het als een begin.

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Toq7ZtzsCzY8Rodxct7ZMyfb.png

Bij accu's heb je ook nog zoiets als de afnemende meeropbrengst; ik schat in dat als ik boven de 10 kWh zou plaatsen, dat meer-gedeelte steeds minder nuttig zal worden.

Maar dat gaan we allemaal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:10
lonehitman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Door die accu's werken je panelen ook in de nacht en in de winterse maanden.

Een gezin met een warmtepomp heeft toch helemaal niks aan een thuisaccu.

Gemiddelde dagverbruik van onze warmtepomp in een a++++ woning in januari 30 kwh per 24 uur.

Opbrengst 20 panelen in januari 4 kwh per 24 uur. Ofwel de accu laad niet vanaf november tot en met maart.
Ik kan me voorstellen dat dat zo lijkt adhv je eigen situatie, maar bijvoorbeeld onze situatie is anders. Heel ruw gerekend hoop ik in de maanden nov, dec, jan, febr samen zo'n 150kWh meer rechtstreeks te gebruiken dmv de accu dan we nu kunnen. Voor ons is dat heel wat.

Uiteraard is onze situatie anders. Kleine tussenwoning bj 57, voorlopig energielabel E, wel een aantal zaken nageisoleerd, 2 personen, altijd iemand thuis, 8 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ldnql-g8IP1GAVMeKB4kUsuzRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaO77NLpFOAf8bVkvGlSETUh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly8HRsCCQ_Xp8NqLflQnLxCPT7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVqlzl39aajtHH86J1QoJ3KI.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets je ziet op de actuele printscreens die ik net maakte, blijft er hier ondanks dat we verwarmen nog genoeg energie over, die we met een accu vanavond zouden kunnen gebruiken voor koken en verwarmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tijd terug al eens wat grafieken van mijn simulatie geplaatst, hierbij een updateje. Sinds eind januari liggen er 34 panelen op het dak (10 op Zuid, 12 op Oost en 12 op West).

Ik simuleer dus alleen overtollige PV-stroom die de accu's in gaan indien dat 'over' is.

Vooralsnog is in mijn situatie een 5 kWh accu het meest interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKnUGZMM8dvGDzKv3ivIHeM3rS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeG1NISZA3Vn9Gt3vBS4Yr9D.png?f=fotoalbum_large

• TFHfony
  • Laatst online: 21:45

TFHfony

Professional Weirdo

@Requiem19 Als je er dan nog rekening mee houdt dat sommige mensen de Sessy in de voorverkoop gekocht hebben, á 2750 Euro... Dan wordt de berekening nog interessanter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-E9qPqIe41imnpDAlXL0bKE-Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spPAT5NTGWD1AprhXotlcLc8.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door TFHfony op 16-02-2023 16:33 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Interessant topic! Deze was ik nog niet tegen gekomen.. *Schaam* }:O

Ik ben sinds een week bezig met het installeren van een batterijsysteem thuis. Specs:
  • Batterij: 2x LG Chem Resu 6.5 48V ( 13kWh bruto )
  • Uitbreidingsbox: LG Resu Plusbox
  • Omvormer: Solax SK SU 3000E
De zonneboiler gaat van het dak af en op die plek kan ik straks ongeveer 3500Wp kwijt. Ik leg binnendoor het huis de solarkabels (10mm2) aan tot aan de omvormer.

Ik doe, bijna, al het aansluitwerk zelf. Alleen de 35mm2 kabels laat ik op maat maken en monteren. Daarvoor heb ik het gereedschap domweg niet. Ik heb geen momentsleutel en geen tang om 35mm2 kabelogen te persen op een kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhwIcjFvuEJhLQTd658WickMNGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKHCb1HMYTtl8rNSKq6eR9YU.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is resultaat tot dusverre. Alles hangt op zijn plek en de kabelgoot hangt voor een deel. Hopelijk kan ik volgende week een betonboorder laten komen om een 80mm gat te boren door de muur. Daarna kan ik een goot gaan graven in de achtertuin en de mantelbuizen plaatsen.

En daarna mijn favoriete werk; Kruipen onder de vloer. :X

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote update! Grootste en lastigste etappe vandaag gedaan wat betreft de kabels. Alle kabels liggen nu vanaf de meterkast tot in de schuur.

De kabels eerst in twee mantelbuizen gedaan, buiten een greppel gegraven die onderin de kruipruimte uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf0wWpgN3NzNMWD5emUQrL6Rv8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx95MmelSsxSJH5sNaMMrSee.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst deze spaghetti gesorteerd en bij elkaar gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU600FSHfVMe4iYIN1TllIDe7EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVw8hMy3oGcAxJ8dq34tswKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mantelbuizen liggen in de grond en gaan via ventilatierooster naar binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zi5-ue9RXxWmrPQlugama5mmZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ1owQzS2mzKmfkYY87mKO1d.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels binnen in de schuur..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV2RqaKoppu6W0M7_mdXN1r9Lew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3c80Rp6mHc6gDqp28pTmx20.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels meterkast.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
In Duitsland zijn de batterij opslagsystemen in combinatie met zonnepanelen veel populairder.
Het aantal DC gekoppelde batterijen percentage wordt daar steeds groter, natuurlijk mede door de hogere efficiëntie.

Hier een test van 2023. En hier kun je de hele PDF downloaden met de resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://solar.htw-berlin.de/wp-content/uploads/htw-solarstromspeicher-markt-2022-zahlen-1024x843.jpg

LFP batterijen hebben de overhand, mede door langere levensduur.

Afbeeldingslocatie: https://solar.htw-berlin.de/wp-content/uploads/htw-stromspeicher-inspektion-2023-wirkungsgrade-1024x570.jpg

En dit zijn de winnaars bij de test uit 2023:
Afbeeldingslocatie: https://www.pv-magazine.de/wp-content/uploads/sites/4/2023/02/HTW_Stromspeicher_Inspektion_Testsieger_2023.jpg

Hier een Duitstalige video over de resultaten.

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-03-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 15:52
0xygen500 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:03:
@PCJR wat verdien je met terugleveren middels zo'n batterij en wat zijn de specs van je batterij?
Ik gebruik de accu niet om terug te leveren. Zoals uitgelegd (maar ik doe t met plezier :) ) zie ik zomer en winter helemaal los van elkaar.

Winter is accu + dynamisch. Zomer is accu uit, en zoveel mogelijk het net op terugleveren. Daarom boeit mij in mijn netto teruglever maanden het kwh tarief helemaal niet, enkel de teruglever vergoeding. Dit is alleen voordelig naarmate je een degelijk overschot hebt per jaar gezien.

Zie hier de onderverdeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quuhwA4mFgJ36TXC-ild2gFFExk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GSjsKMnTsYFKL9o2iDkdqis.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel 16x120Ah accu, met 100A BMS. Dat is 5kw laden en ontladen. Echter mijn nieuwe Deye kan 12kw aan, dat is 240A. Komende jaren wil ik de accu upgraden voor een 15kwh pack, 16x 280Ah cellen. En een 200A Seplos BMS.

Een LF280K cell kost momenteel 110-120 euro. En de BMS rond 200 euro dacht ik. Dus voor 2500 euro moet ik wel een 15kwh accupackje kunnen knutselen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soFt0uIrOiRGtNbMHuAncrwXqJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLHgTmLxlDZM9PNWwPwleTJj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 16-04-2023 21:11 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3AG9NQEcAxN0aTT_qtjmng--uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pBX45tWJRB9X9OJ7DVecTiy.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt wat inconsistentie in hun website te zitten @DJP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:46:
[...]

Ik vind die 15 cent nogal moeilijk te geloven aangezien alleen de energiebelasting al 15 cent is. dan zou de prijs ex belasting 4 maanden 0 cent geweest zijn. En dat in een periode dat de prijzen torenhoog waren.
True, t gaat ook meer richting 20cnt. Met wat grotere accu kun je nog iets goedkoper uitkomen, dan heb je nog minder vaak het net nodig in de avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jC9kMCtDMhYmIx0kDnwEOqBPJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu4T2DhsJES2KVb9esylRwlM.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:16
Hoi Tweakers,

Ik ben toe aan een nieuwe omvormer voor mijn zonnepanelen en overweeg om dan maar direct een Hybride omvormer op te hangen, zodat ik er in de (nabije) toekomst een accu aan kan knopen. Onze woning is all electric, desondanks is ons energieverbruik erg laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oT12TdZvx_n3oE1RHA6_t-du8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5aCBIYbhIwboOPsxXnKOjn6.jpg?f=fotoalbum_large

Het verbruik op de afbeelding is van heel 2022, met de teruglevering van een 6x335Wp PV installatie. Onlangs is daar 10x375Wp bijgelegd, dus de opwek en teruglevering gaat fors omhoog. Het idee is om met een kleine accu 9-10 maanden per jaar onafhankelijk te worden.

Als omvormer heb ik een Growatt MIN 3000 XH op het oog, de meest budgetvriendelijke optie (~€500,-).

De eventuele thuisaccu zou dan een 5,12kWh Blauhoff worden (~€1650,-).

Blauhoff is compatible met Growatt volgens diverse site's, en in de Growatt MIN 3000 XH datasheet lees ik dat de omvormer compatible is met een Growatt ARK XH accu.

Is er hier iemand die ervaring heeft met deze componenten?
Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 21:10
Hansieo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:42:
Mijn gedachten:

Ik dacht dat een accu noglangena niet rendabel is, zolang we kunnen/mogen salderen.

Dat salderen is nog erg onzeker.. en kan zomaar nog een tijdje doorgaan.

Maar stel dat de saldering straks 0.0 is........ is een batterij dan wél rendabel??
en zo ja, bij marge? of overduidelijk?
Dit is ons financiele plaatje voor een accu (bij gegeven data) wanneer de saldering helemaal weg is. Uiteraard heeft elke verandering effect op de uitkomst. Blij dat ik nu een sheet heb die dit voor me uitrekent :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELHH-bhCmx8h_9vCM5hAk3WG6Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RRSUD34dN5zPmFuuQ86BHzy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote update na diverse tips en opmerkingen. YMVK kabel voor de omvormer vervangen voor 4mm2 en de DC kabels zitten nu beide in een eigen mantelbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JskcA49FWPBX4tIIyMjpqRo4264=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxwglO3eDEoqlXFDVmNdU7dS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3Gjn7NiPqgj7IFgWawsF9ZOWMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA05PfAr3PIDy58k530f2HJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8pV8MnTaLd-rSRfJ7f3xrNQH_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TEBiDyEuDhmHojaho8yJVjz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXytEERX_7ZwbzhctFEKuLGRMOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLxNAgHCcj5qP6oQ1CgJF9wp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:39
Ik ben ook weer een stukje verder met mijn powerwall
2 jaar geleden een nieuwe schuur geplaatst van 6meter bij 5,5meter
Hierop gaan 15 zonnepanelen komen
In de schuur heb ik 1 wand gereserveerd voor mijn powerwall project
De schuur is rondom geïsoleerd en er komt een airco welke zal voorkomen dat het in de schuur gaat vriezen
Tussen het huis en de schuur ligt een mantelbuis met daarin 2kabels van 5x4mm2
1 kabel om stroom bij de omvormer te krijgen en 1 kabel om de stroom weer in het huis te krijgen
Ook heb ik de meterkast al aangepast zodat ik hier kan kiezen of de stroom van het net komt of vanuit de schuurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEhB1AMRKjc6JsksAoxuDZpuRRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56I5tF59rE7PcE5BMXmswVj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1W_5f58kvGUvQ2YBxYs0WNTbZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LC54dk3y8kCKXP4pDym6gKLP.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren laminaat tegen de osb gemaakt en vandaag kwam de Deye 12kw 3 fase omvormer binnen dus deze ook maar tegen de wand gehangen
Volgende stap wordt het plaatsen en aansluiten van de 15 zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUaF840TmzPgyjAuOJdXQ10uAlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUEjaSrGcnjDqmstoQH7YRt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEaXCg5c-N1ScbdmHvjWfeslX_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erMBhOuNlAHw89rRJSJ88UNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExO6vWkNR8DQMByKiCxKebgnbyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIOolhoZspvmGlkaPJRUo6jI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4rQspSXXoxO39HGWewFy9xG_v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obXCCTAAMo2momKF2Wbe8dnU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT1PIlwmiMDfFjXUh1j7CQZit04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD4fg64FGgZvzYWJZArXsCdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IXH8OTR8jmWoA51JUunBUcefwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdK2Tv1Pzm4XfKY5XNkEeNOH.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom grote update. Nu de bekabeling netjes en veilig is vanaf de meterkast ben ik begonnen met de bekabeling in de goot.

Zeer tevreden hoe de bekabeling er nu in ligt. Van het weekend verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Je moet wel buiten je MPPT bereik blijven maar nog steeds binnnen de "werkings" spanning.

En idd zonder "stroombegrenzer" zal ie max leveren.

Hier ook gedaan met een soladin 600, werkt goed :)
Buiten? Dit zijn de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO4rUllkb2GMoTJM0YFBMFZJetQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdafH7trEOBKisW3lC9epzk5.png?f=user_large
Welke spanning zou je dan aanraden?

@Batilan Ik ken ze, maar inderdaad eerst eens experimenteren. Bedankt

[ Voor 25% gewijzigd door Maarten69 op 22-05-2023 14:27 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flopiepower
Nou hier sinds kort de storeedge omvormer opgehangen met inline meter.

Heb hier de solaredge 48v 5kw accu aan geknoopt.

Plug en play met solaredge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdzI3wjuJ7GRnGJa2fKNm95j6KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dner52UTS4YprjLYN0y3XtEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flopiepower
Batilan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Wakostda?

Komt dat in de buurt per kWh (respectivelijk max kW) van de accu die je eerder hebt gepost :+ ?

Ziet er wel netjes uit qua interface (y)
De 30 kWh die je toch nog moest importeren is vanwege hoge pieken die de accu/inverter niet kan leveren of tekort aan accu capaciteit, of 'onbalans' die de inverter niet aan kan (of niet bekend :) )?
De eerder geposte accu kwam niet overeen met de huidige firmware van solaredge, hiervoor zou ik dan eerst een victron ac moeten koppelen welke wel dmv pylontech werkt.

Ik heb van marktplaats een solaredge accu op de kop getikt van 5 kwh. ( 4.6 bruikbaar ) de 48volt versie.

Deze is plug and play te installeren, accu is wel zwaar dus heb 2 rvs steunen eronder gemonteerd. Solaredge gebeld en deze hebben de juiste firmware update op afstand gedaan en alles werkte daarna gelijk naar behoren.

Hoge pieken worden in de avond tot max 4000 watt opgevangen door de accu, Capaciteit is in 90% van de gevallen genoeg om de avond en nacht over te gaan.
Onbalans is bijna niets. De inlinemeter icm omvormer rws uitvoering werken extreem snel in het overnemen van de loads thuis. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJod60O8EPjumxJhDlF6Z6pAAU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOHdhJv8bPFdS7Z2QGfT9scS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvnckWJFaY50ir5dnhvePo4m1zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rsfsgSvMgpKDMDLCMJ4lJI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
Vanwege een dakrenovatie ga ik mijn zonnepanelen installatie aanpassen en uitbreiden. Hierbij komen 2 bestaande 1 fase omvormers te vervallen (Fronius (5 jr) en SMA (15 jr). Vanwege de dakrenovatie komt er een volledige steiger om het huis dus dat geeft mooi de gelegenheid om zelf de panelen te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If63pNuAkcyFxoxcjhCLFiZBKoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIb6L2WJ5UR6PzxBg9eBPqb6.png?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat ik voor panelen op Oost en West nog een andere keuze maak en dat de batterij niet direct - maar binnen 2 jaar geplaatst gaat worden.

Opzet:

12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (Oost (nieuwe panelen))
Azimut: -90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp

12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (west (nieuwe panelen))
Azimut: 90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp

9 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 (Neon 2 Black) (zuid (plat dak, bestaande panelen))
Azimut: 0 °, Helling: 10 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 2,88 kWp

Voor de hybride omvormer en batterij zit ik te twijfelen tussen:

- SMA Sunny Tripower Smart Energy 10.0 (STP10.0-3SE-40)
- SMA Sunny Home Manager 2.0
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)

of

- Fronius Symo GEN24 plus, 10.0
- FRONIUS SMART METER TS 65A -3
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)

Oost en West komen op 2 parallel strings op 1 MPPT, Zuid komt op aparte MPPT

Zover ik kan nagaan zijn beide opstellingen redelijk identiek, zowel wat betreft functionaliteit en prijs.. Backup etc. vind ik minder belangrijk en is voor mij geen keuze argument.

Wat voor mij belangrijk is, is een zo goed mogelijke integratie met het EMS systeem. Beschik over een EV (60 KW) met een Zappi 3 fase lader en een Nibe F2120 / VVM320 warmtepomp. Gebruik daarnaast homeassistant.

Eén opvallend verschil vond ik dat de SMA geen dynamische prijzen ondersteund. Vanuit SMA kreeg ik door dat je wel handmatig in blokken van een uur prijzen kunt invoeren maar dat spotmarkt prijzen (nog) niet ondersteund worden. Daarnaast wordt de Fronius actief gekoeld (meer geluid) en de SMA passief (komt in de afgesloten bijkeuken te hangen.)

Iemand anders die argumenten heeft voor de keuze voor SMA of Fronius configuratie? Of nog andere alternatieven heeft. Hoor graag jullie adviezen.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39aOmxqQK0HCddH0swYq1AV7ow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4nPoPmqzEwv9HsFWupj5pUI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er bijna. Vandaag met dit warme weer eerst wat kabels vervangen omdat ik niet tevreden was. Daarna de rest van de kabels aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39aOmxqQK0HCddH0swYq1AV7ow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4nPoPmqzEwv9HsFWupj5pUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBWvpH7CWcMdopHHh6kc8ZK9f1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZkvUuWoFeQyeQa85g10iH8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hAV5CaHE0kfylgOsxMWVXJiAmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYU5fbP8VEDOx2IOgmp4IHPo.jpg?f=fotoalbum_large

Over 14 dagen wordt de groepenkast aangepast en dan kan de installatie online!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kreeg van een mede eigenaar van een LG accu nog iets aparts te horen. De kabeling die je bij de LG accu's krijgt is niet genummerd zoals je normaal bij netwerkkabels doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm7IWKmqJMjzMIya8J4Q3O8tSvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZOeOROUB5uIYvxrcgGsmAQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kabeltester zegt alleen dat aderpaar 1-2 is verbonden. En als je kijkt naar de codering zijn het 7 witte kabeltjes en 1 oranje. En die oranje zit aan de kant van de LG batterij op nr 5 en aan de kant van de omvormer op pin 2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lueHnfcicGeEgHucIeXIV_MN3JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssgkLNamvfganjLLRzA6YNzH.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel thule toegevoegd. Dit maakt het wel strak af zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRncUokAjQYTlPJrYx7M9P308mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdoVLBeYx3Lrwb7dgBDnjfWt.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste maandje binnen, dynamisch contract met 5 kwh accu

Thuis verbruik;

2x airco
1x zwembad verwarming a 20000 liter
1x elektrische auto

Valt niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urgFPA8Sy4MHbQ6A2hqhuk6Xoxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIYyc6xRx4iNGdmRCDiGQZcp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk0YTYCa2nrAkwX7JH3m_tJMfAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJW1iVwpIfyUpfB6bTwnUTbK.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn systeem is gisteren online gegaan! Gisteren eerst de groepenkast uitgebreid en daarna de installatie getest. Het duurde even voordat accu 1 online kwam en ik had een storing met de CT sensor in de groepenkast die niet werd gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_QgzBwhPLBBqh5dIZ_u1_ve1j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYtlNuEniiROzDlyGUONw7uR.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe groepenkast. Inclusief 40A remautomaat voor het beveiligen van het huis voor te grote stromen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWXrOj5kaZw9hn6vjWVY9L6dqZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebjooMfRLwROfUHIk86edvTx.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe ledjes :-)

En over blauwe ledjes gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIwosMJs5kfCJSfE4RJCiBetmsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cp7IySLK50JauuLECCPbDl0.jpg?f=fotoalbum_large

Die blauwe leds zijn best fel!

Vanmiddag overigens wederom een CT Fault op het display zo uit het niets. Ik heb nogmaals de CAT6 bekabeling gecontroleerd en die werkt feilloos, ik haal met gemak gigabit met load over die afstand. Zelfs met RJ45 koppelblokje getest zonder problemen.

Ik heb vanmiddag de RJ45 connector op de CT sensor vervangen, sindsdien werkt het systeem weer.

Ik kan intussen ook de omvormer uitlezen en heb eerste aanzet voor een nieuwe pagina op mijn dashboard gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ivbvWiazvppWKT6XFI5sgj7fx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tkDjIVxXI7Tx90mbY05tYkaR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ddGrXnaf1ZjwWnTAGxG2jcU55Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u67ufTrpmjhYL424cvC2eDcf.jpg?f=fotoalbum_large

Data uitlezen uit de omvormer en accu. SoH van de accu is nog steeds 99%.

Alleen sommige dubbele registers komt nog onzin uit. Daar moet ik nog ff naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:22

Gamer

mobile

Omvormer is de SH5.0RS met 12x410WP panelen.
De oude Fronius IG40 (PV Zuid) laad zelfs in de voormiddag mijn batterij op, terwijl dit eigenlijk niet zou mogelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMIANkzLgICqGue-si4eUETD77k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M1sOVL0rwmCOlMkpkOIt6lei.png?f=fotoalbum_large

Verbruik juli :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rEbi37SKaMD_2k3G8CYsN2vyyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ax8cmJ7SaKDBmkFRCAhCyOn.png?f=fotoalbum_large

8)

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-10 12:56
Dit is voltage van een kWh meter 4 meter van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IJgPrf3zYXIxi0M7nwVJ8yyQeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjMeWeDy72dJshaYmRS25E49.png?f=fotoalbum_large

Heb dsmr2 meter dus kan helaas geen voltage van meter afhalen. Benieuwd hoe Stedin z’n onderzoek doet, alle buren hebben zelfde meter… 3 andere buren ook aangespoord melding te maken inderdaad. Andere buur had het 7 weken geleden al gedaan. Stedin zegt 3 maanden lang onderzoek te doen.

Hoe veel ik misloop? Op een dag als vandaag zo’n 5 denk ik. Bij volle zon stuk meer. Dit is 1 omvormer 7 juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtVQXyG36am1c_NCyqDPiU26OyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czr4p8P4wCQWm0JbAZPvosOn.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-10 15:30
Proton_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:13:
@RikHa Kabeldikte voor een gegeven vermogen heeft niets met AC of DC te maken, maar met de spanning (want hogere spanning = lagere stroom voor hetzelfde vermogen). Zeker met de komst van HV accu's die over de 400V DC gaan is dat onderscheid relevant :)
Bij hogere spanning kun je je ook meer volts verlies veroorloven.

Of kun je de oorzaak van dit verschil aanwijzen? De natuurkunde zegt in extreme gevallen juist andersom (skin effect bij AC).
Ja ik herinner mij dat ik dat bij de natuurkundelessen ook ooit heb gehoord. In de praktijk gaat men er toch anders mee om. Ik heb de wetenschap uit https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf .

Op bladzijde 23 staat dit over DC kabeldikte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHN55f8Y0q1_-kIzkfHSm5d7nWA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FRbJvlW2YXq40BjnOlknPc59.jpg?f=user_large

En op bladzijde blz 52 staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGr1hL89DNY6AG7hOXltUKKP3oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVXZZXcKwKk8KGhT4ScDA8iI.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb Margreet Leeftink hoger zitten dan mijn voormalig natuurkunde leraar. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-10 15:30
vso schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:14:
Paar vraagjes .

Growatt 4200WP installatie (14 panelen zuid gericht) zonder accu, op zolder als ik met multiplus + accu's aan de slag wil neem ik aan dat de installatie bij de MK het beste opgesteld kan worden. maar hoe verbind de solar met de accu's met minimaal verlies ? O ja de growatt zit natuurlijk van zolder rechtstreeks op de MK aangesloten met een 230 aansluiting.

Op dit moment lever ik ongeveer 4200(min)-4700 (max) terug en verbruik zit ook in die regio .. ik kan tzt wat extra panelen op zuid kwijt (2 locaties) en noord ook nog wel wat..

Misschien een wat minder slimme vraag: we hebben geen EV/WP of andere "zware last" alleen de wens voor een 3 fase inductie, kan 3x multiplus met 1x 10Kwh accu(pack) dit voor mij "oplossen" ? op dit moment alleen 1x 35A ingang.. ter indicatie 400m3 verbruik waarvan 250 verwarming, de rest is warm water/koken kan ook zijn dat op deze wijze koken wellicht niet handig is
overgens enige reden is dat dit de aanstaande keuken verbouwing een inductieplaat ter discussie staat. voor het verbruik is dat echter geen argument om over te stappen van gas...

leuk experiment / wens is om zoveel mogelijk in huis via POE te laten lopen om conversie verliezen tegen te gaan van powerbricks (waar mogelijk natuurlijk)
Bij een kennis ben ik zoiets aan het bouwen als wat jij wil. Kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4PR8LJPutu9-fgDqKDjEemStWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSAvEGZnaNjTxOXqXt3UL0aE.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is een MP 48-5000-70. Hier is ook een 1 x 35A aansluiting. Kan dus prima. Ook je omvormer je je op AC-out aansluiten zodat je bij een grid-down situatie gewoon door kan draaien op je batterij en zonnepanelen. De batterij bij deze setup heeft hij zelf gebouwd met wat goede raad van mij. Het is een 280 Ah 16s batterij, zeg 14 kWh.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

euh nee, dat voorbeeld staat er helemaal niet?
2500kWh opwek, 2000kWh teruglevering = saldering 2000kWh en teruglevering 500kWh
Hier kun je dat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEdiREuJvDDcSjB4UxXufOAH1LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrSnHdYl6KAWbb49ZBAMJqHf.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:40
Ik heb voor mezelf in een simulatie gemodelleerd of een thuisaccu interessant genoeg is. Dit is blijkbaar niet het geval. In mijn situatie is het beter om te wachten op onze volgende EV met V2G:

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YyMb5XWGDW3YtK7vpBfnldaIjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIY12It2s2u2yIQWwhcBpCF1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-dNKvyBkT2F7uD4pyhd_cQTQxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LPvxRBrvmHIP5gmQWPRWsXR.png?f=fotoalbum_large

Thuisaccu 11 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlBEOHCfBrZG776FBem9raPSIbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9chfo6vn9HUN6flGm8S53bzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p08mUsdGVTCkygeUJZjpwNJ0hsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Go7idILMNb1P7i5LXpzjdKT.png?f=fotoalbum_large

EV met V2G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOxtFIoUPlF2dzWiH_qZ4eKMQy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H87YLcKTfoa1vB9uCfENgEIW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVW89TpBWyj32nehYeFmN5F4Lz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HsJeJIoli4anKGbSHL5uGUwB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 18-08-2023 23:21 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Jojan265 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:44:
Ik heb voor mezelf in een simulatie gemodelleerd of een thuisaccu interessant genoeg is.
Hmm, hoe bereken je dat dan? Ik dacht gewoon te kijken naar de maanden maart t/m oktober. Gemiddeld verbruik ik op momenten dat er geen zon schijnt dus iets van 5kwh tot 10 kWh per dag wat op de meter wordt geteld (dus los van het verbruik wat direct door de zon wordt gedekt). Als ik uitga van 5kwh per dag in 8 maanden = 240 dagen = 1200 kWh... En zelfs met tarieven van (0,40 aan kostprijs - 0,10 teruglevevergoeding) 0,30 wat dat bespaart per kWh kom ik uit op een besparing van 400 euro op jaarbasis... Maar aangezien dat mij zeker 5000 euro gaat kosten is het een teruglevertijd van zeker 12 jaar... Dan ben ik toch echt gekke Henkie om dat te doen.
Nu is het heel algemeen hoor, maar ik kom nu nog uitt op 600kwh-700 kWh teveel aan opwekking na saldering wat ik expres had gedaan ivm toekomstige elektrische verwarming

Even van elke maand de laatste week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnjd5TCkXqUsxidsP9y4tqc1B_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnTUlyqCaKFtcjrzHDuk0HJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccOBphwwagPQeRH6cEXgCHqQnWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LHylHKtMaaecS3NKy3dBrJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LcJAQbbE6FyqJgnDGL9jANVgJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rM1eZspYgavrDdkJ7rR9ooH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Gm03rnjhHvWr1MjEvNN6LsOTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf1Cj6rqvXMwHhdIngygKJAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngsvuVAKKxMkn2j7jzJSq2CDk_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EIeqIsvxFw0daM6zXz4BWpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bnoMYzecybUVUVjENBmIg1TXIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzgMO0H2STajBMVKdx48HZyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT7D-AmJh0aRmpLAsbcbIoKeoTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcnVda1j4DTVjy32EAOC8Trq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMkVqevPsV4QPHdFKhRE5Ix4kmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN2T4eex6cpo7EU8bSgb1blf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbD7jm47u31ACsneQLrwNH6ArKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBETtI20MANVogcVbOWfr9OE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMbodQweet7IFGZwpoopI1oGF90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjWQ4x4CP3PcFc54HNxpiUTX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 139% gewijzigd door President op 18-08-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

Domba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Een 1,5kWh LFP accu zal je niet snel tegenkomen, je komt dan al snel bij een standalone Sessy van 5kWh uit met 1,7-1,9kW vermogen.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTC8ZGyMHMesgdMkCIUTQma0BmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VryY1iursUSeFL4fREcikPDW.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets? Met 26kg niet echt lekker draagbaar….
Vullen met acculader.
En met micro-omvormer(s) weer 230VAC maken. (Niet regelbaar, maar werkt wel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO-cjYmg3SiMsQaUvx_c-a6iaug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAhryF206aPEBIad8KKY3FtA.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was testje met kleinere 48V accu en 36V fietsaccu met Enphase omvormers.

[ Voor 26% gewijzigd door HermanGast op 25-10-2023 06:03 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Stille boel hier...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prVNpFTdsBOas21exc44F4-ghMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q2Uys4HX5uoFxlJ4uwxUntD8.gif?f=user_large

Inmiddels al iemand ervaring met Bliq? Zie ook https://bliq.energy/nl/product-categorien/thuisbatterijen/.

Ik hou niet van abonnementen, verder wel interessante producten. Tot nu toe hier nog geen positieve verhalen gelezen.

[ Voor 40% gewijzigd door Taro op 22-11-2023 19:10 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15
Doggieman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:24:
[...]

En ik ben bang dat dit nog wel even zo blijft denk ik. Net zolang tot er definitief duidelijkheid komt over wat het nu uiteindelijk echt gaat worden met de salderings regeling in Nederland.
Want zolang die er (nog) is, is het maar voor heel weinig mensen interessant om hier aan te beginnen denk ik. Hobbyisten en early adapters daargelaten.

Zelf denk ik dat ik er volgend jaar wel 1 ga aanschaffen als de regeling verdwijnt. Een Victron systeem met een accu van rond de 15 kWh. Gewoon omdat ik het kan doen, leuk vind als hobby en toch graag een backup tov het net zou willen hebbben.

Moet nog wel even aan het rekenen hoe ik denk die 15 kWh aan accus ga vol krijgen in de winter. Heb nog een oude Ferraris dus kan niet over naar een dynamisch contract. En heel eerlijk: dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet. Heb geen behoefte aan handelen in stroom.

Ach... Nog maar wat 2e hands Wp er bij leggen dan maar. 😁
Goed bezig.

Hier kijken we de komende periode aan of het interresant is om meer batterijen toe te voegen of dat we beter PV erbij kunnen plaatsen. Sinds eind september operationeeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zk4NxB_M-mMVdA5Jus9n3ZnmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:42
TheWalrus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:10:
Ben benieuwd ik ga morgen een Growatt APX batterij ophalen voor mijn nieuwe omvormer
(Growatt 6000 MOD 3 fase).

Ik begin bescheiden met 5 kWh.
Heb hier dezelfde accu net binnen, ben al wat aansluiten maar heeft nog niet zoveel haast omdat ik eerst de panelen nog op het dak moet leggen, maar ben benieuwd naar je bevindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fJ6ZbsqKQh4zB6SIuB2NzU3L28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDyAAbrhmNpgnuJZQ4drIqYO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag nog even de meterkast uitgebreid met een 3 fase aardlekautomaat en energie meter die aan de omvormer komt te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWTcG4CFh2NVVuiKYNcFMkQHNZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmh61CD1zBWMCUvlE9Ded6Xn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-12-2023 20:33 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Omdat ik zelf binnenkort een hybride omvormer wil gaan aanschaffen, heb ik wat opties bekeken wat de kosten zijn voor aanschaffen voor accu's bij een bestaand hybride systeem voor Growatt en GoodWE.

GoodWE heeft een systeem waar je o.a. accu's van GoodWe zelf (Lynx) of BYD op kan aansluiten. Growatt heeft 2 systemen, 1 gericht op de SPH omvormer die ook goed geschikt is als off grid solution. En 1 gericht op de XH omvormers, waarbij de omvormer meer gericht is op de batterij gebruiken in een on grid situatie.

De verschillende onderdelen en kosten heb ik een Excel gezet, misschien ook interessant voor sommige van jullie. Ik heb 2 setups, 1 met de minimale benodigde hoeveelheid accu's en 1 met het door mij gewenste vermogen richting de toekomst...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZsuliXHZnF5IiX53lbK-e2XlMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eZOHrav6tWSCmfBJCChR5RZZ.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit een redelijk inzicht in wat de kosten doen voor de verschillende systemen als je wil uitbreiden. (kosten zonder de omvormer!). Mocht ik iets vergeten hebben, PM me maar dan kan ik die kosten toevoegen. De prijzen zijn nagenoeg gelijk...

Qua omvormer neig ik naar GoodWE gezien de integratiemogelijkheden met HA en de automatische vermindering van het vermogen bij hogere voltages, en aangezien deze prijzen niet heel erg verschillen kan ik daar bij blijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj6L_CoCrxwmJqJPhuxG02nDWes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsGwgHC0t0td9OBIrxsjiGtq.jpg?f=fotoalbum_large

Weer lekker gedaald in prijs.

16 stuks, 15kwh = 1300,- euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:57
PCJR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:22:
[Afbeelding]

Weer lekker gedaald in prijs.

16 stuks, 15kwh = 1300,- euro :+
Ook bij NKON zijn de prijzen weer verder gedaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tajPqGBNUn3Wek7oLN9YM3rsWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZn1MroT91oTai7Ego1n3r50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Zonneplan geeft wat meer informatie prijs over hun thuisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEogLICo_3dxGYvHVLWelDSbtUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5c7ixCzNJwcPuoANxjq7hdUw.png?f=user_large

Volgens mij een modulaire BYD accu, maar dan incl. standaard mogelijkheden om op basis van dynamische tarieven te handelen.

De standaard BYD accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LnJaybG0-oux9wX_InqtZ6Sybc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUu6rPFMf0dnkAsfsDcdzSVn.jpg?f=fotoalbum_large

Heel benieuwd naar de prijsstelling.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

ApexAlpha schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Maakt dit wat uit? Alle verschillende fases worden toch 100% intern gesaldeerd, niet? Dus 5kW terugleveren op fase 1 terwijl je 4kW trekt op fase 2 maakt niet uit.
Als je alleen naar je persoonlijke situatie en salderen kijkt wel, maar er zijn meer aspecten om rekening mee te houden dan je eigen situatie en wat dat op papier voor jou doet. Vanuit het grotere plaatje gezien zou iedereen alle fases zoveel mogelijk gelijk moeten proberen te belasten. Stel dat jij dat niet doet, je buren en de rest van de straat ook niet, dan heeft dat wel invloed op een en ander. Daarnaast heb ik weleens begrepen dat als je bijv. 5750 Watt op Fase 1 trekt, 5750 Watt op Fase 2 en 5750 Watt teruglevert op Fase 3, dat de nul dan enorm scheef wordt belast. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXOcFh6tPheaeN1hrbqlErQxBrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hPjeF6dh4AJJisU0mhxasdb.png?f=user_large

Zie overigens ook https://www.ew-installati...mmetrische-fasenbelasting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 00:32
Er is overigens een erg goede tool (in het Duits wel) om dit na te rekenen.

Voor de getallen uit de brochure (5kWp, 4500 kWh opwek, 3500 kWh verbruik 35ct stroomkosten, 8ct terugleververgoeding) kom je daar op deze uitkomsten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgXsSDUu29odqeEYPplZLbQejx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLTRKFr84NiB38TJ0CtSLLup.png?f=fotoalbum_large

In Duitsland hebben ze natuurlijk geen salderingsregeling, dus deze uitkomsten zijn na de afbouw hiervan. Zo'n 3.5kWh accu levert dan ca. 275 euro opbrengst per jaar. Voor een redelijke terugverdientijd (zeg 8 jaar) mag zo'n accu dus maximaal 2200 euro kosten (na afbouw salderingsregeling dus). Dat is ongeveer de helft van wat Enphase ervoor vraagt - die hebben dan ook een terugverdientijd van de accu van ca. 16 jaar.

Zonder accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L03JC7gEEjS4BOHWhBtOJ_7Ax44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPHiumziJ9QV3xPOzdLgNgYc.png?f=fotoalbum_large

Met accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2tQHERfh4d7MpogbGMzLLpDjdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3O0ZLG9ZjqvTJyhDH2TXyUF.png?f=fotoalbum_large

De tool schat de opbrengst van de zonnepanelen overigens wat hoog in - en enphase wat laag.

[ Voor 43% gewijzigd door JBtL op 13-01-2024 14:21 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
JBtL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Vergeet niet dat niet alleen de EB wordt gesaldeerd, ook de teruggeleverde stroom krijg je meer dan 8 ct voor onder de salderingsregeling -> dan komt er nog (35-13,16-8)*2400 = € 331,20 -> totaal € 1414.05, dus die 4,3 jaar klopt wel.
Je hebt gelijk , salderen bij vast en variabel is ook voor kale levertarief.
Ik zelf zit dynamisch, daar heb je niet zo'n hoge kale uurprijzen, jaar gemiddelde was 9,6 ct en komt het aan op vermogen of voldoende uren PV opwek kunt afvangen en goede uurtjes kunt benutten.
2023 grafiek van elk uur marktprijs, 200 lijn is 20ct/kWh kaal,is ~41.5ct incl inkoopvergoeding en heffingen , DAH gaat in €/MWhAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czaqmSRUdkY3rDHoIqgmc84SjKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dp9XlXnDcJdSSAwelxOPPp0w.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
ErnstH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ze willen dus inderdaad een extra vergoeding geven. Van de zonneplan email: "Met de Zonneplan thuisbatterij genereer je volautomatisch inkomsten door stabilisatie van het stroomnet en gebruik je zelf de allergoedkoopste stroom."
Ik ben benieuwd, morgenmiddag 12 uur lancering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1Gxain9C2hqJD5ZLyKk08E_dXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5lCgvfWAHzrYakncwj5DrQzD.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door jorick570 op 16-01-2024 08:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JBtL
En elke 5kWh erbij kost 1000 euro - dus 20kWh voor 7990 ex BTW, dat is niet gek - kan toch wel een doorbraak worden dit, zeker als je ermee toegang krijgt tot de onbalansmarkt. Dit zijn de specificaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOfwb-0mGMDVBPLGYco9GcQ0lxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lK5HMvN47zyk4okNFZLw8qc8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5lHweDy9aOZjTit3kKGAliYrQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6oJlUtoLhwLlz3rihoZlHnR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4ZMK9M9abVo6OPg1fwYN8GGL1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MP7M3LJN1T2ZSPbXtRTOe0ou.png?f=user_large

Dus een 10kW 3-fasen systeem met 20kW batterij met 7 jaar garantie.

Deze omvormer heeft geen ventilatoren en is daardoor helemaal stil, dat is ook een belangrijk voordeel t.o.v. andere systemen.

[ Voor 76% gewijzigd door JBtL op 17-01-2024 12:19 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:24:
[...]

De slimme energiemeter saldeert intern over de fases, dus het maakt in principe niets uit (eigenlijk alleen als je de batterij als noodstroomvoorziening wil gebruiken, maar dat kan bij deze sowieso niet). Dus als de omvormer een netto energieverbruik van 0 wil bereiken in jouw voorbeeld, dan zal deze (1000+200+200)/3 = 467W per fase gaan leveren. De slimme meter ziet dan een verbruik van 533W op fase 1, en een levering van 267W op fase 2 en 3, en zal dit als een verbruik van 0 doorgeven. Omdat het een 3-fase omvormer is krijg je dus een redelijke verdeling over de fases, maar nooit precies gelijk.
Het is toch een Solis S6 ?
Misschien niet in Zonneplan setup met powerplay , maar in normale setup heeft die backup powerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJwCMtJNELFaAhHqstY6TlFf6Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gb2x41E74KiOmhnT0naskXLU.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Hier de datasheets van batterij en omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVTdsHc7XMSdrOckwxASpfXu65w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XzHc8A9Cuj1sR0Ip1YqP2b1u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNZsz5aPCqHwWp5_hdXIpuybOhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nvze8TnbbRWxVYRqTkvDtJJY.png?f=fotoalbum_large

Best een leuke omvormer, 4 MPPTs, max 1000V input, maximaal 16kWp panelen aan te sluiten. Laden zou voor de 15kW en 20kW varianten ook nog op 15kW kunnen. Batterijen zijn de nieuwste van Pylontech.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• simplemouse
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

simplemouse schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:54:
Ik heb de aanvraag maar eens ingevuld. Eens kijken hoe of wat.
Ik wil mijn unit in de garage hebben maar die is wat koud. Ze adviseren om hem binnen te plaatsen maar daar heb ik geen ruimte voor de 20kWh.

Alles ingevuld en nu maar wachten
Zie hier het voorstel voor een 20kWh.
Doen ze best snel heb de fotos gister avond aangeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB2GysqqroQJc4yYf19H1ylDQGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w1wKpZSBtet6G5zMyqIeT6zM.png?f=fotoalbum_large

Snap niet waarom we 2 4g modules krijgen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 21:33
H. Lal schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zie het systeem helemaal niet als “geld besparen”. Zo is het technisch niet geconfigureerd met dat “Powerplay”.
ZP claimt dat het ook bedoeld is om "de allergoedkoopste stroom" te kunnen gebruiken. Dat noem ik dan "besparen" (op energiekosten).
Naast het verdienen aan netstabilisatie.

Of het allemaal uitkomt? Dat moeten we afwachten inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LXEaGAEmzjziFy7DqSL_b01xMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OpzxwRifDbdGEQ6INzzA8dW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:44
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:
Die regeling is nog maar sinds heel kort, dus er is weinig écht over bekend. Ik zou er eens een belletje aan wagen bij de belastingdienst.
Maar ik vrees dat je pech hebt.. Belangrijke voorwaarde is namelijk wel dat je nog niet eerder BTW hebt teruggevraagd en via de KOR bent ingeschreven. Is normaal op te lossen door alles op naam van de partner te zetten, die wordt dan 'ondernemer' en mag daardoor de BTW aftrekken omdat dit zakelijke kosten zijn die je maakt voor je 'bedrijfsvoering' (=het leveren van energie, je bent dus in feite een energieleverancier). Maar dat wordt lastig als die kosten gemaakt zijn op naam van iemand anders.
Aha ja toch wel dus. Ik kreeg hoop door dit bericht in dit forum. Omdat het gaat over 5 jaar. Ik dacht misschien kan dat mij helpen omdat zonnepanelen al in 2016 zijn gekocht. Toen is ook btw teruggevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzh12ZfGGnH6CJlmAhjXyAoE6Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxS2j4O7uANZYuMEODpGzseF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Wat je je goed moet realiseren als je de ZP accu aanschaft, is dat je dan ook overgaat naar een dynamisch energiecontract. De 'opbrengsten' van de ZP accu zijn berekend t.o.v. een dynamisch energiecontract zonder deze accu. In sommige gevallen is een dynamisch contract echter op zich nadelig t.o.v. een vast contract met de hoogste terugleververgoeding , en moet je dit nadeel meenemen. In dit topic staat een tabel waarmee je in kunt schatten of een dynamisch contract in jouw situatie voordelig of neutraal is. Hier deze tabel nog een keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_Df8hQAJN5w26FNTrC7pk-ay7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbeCUDesKVqgZbozHh30ksja.png?f=fotoalbum_large

Je ziet in deze tabel dat een dynamisch contract vooral voordelig kan zijn als je geen of relatief weinig zonnepanelen hebt t.o.v. het eigen verbruik. De accu can wel wat compenseren voor de eigen opwek, dus misschien is het niet helemaal een gelijke situatie, maar denk hier dus wel goed over na als je relatief veel PV hebt (bijv. 1:1 t.o.v. eigen verbruik, en zeker als opwek >> verbruik), dat de opbrengsten in die situatie juist wat lager uit gaan vallen, omdat een dynamisch energiecontract dan gewoon wat minder aantrekkelijk is - en de ZP accu een gedeelte van zijn tijd het terugleveren van eigen opwek op momenten dat de stroomprijzen negatief of erg laag zijn aan het voorkomen is.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 18-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JBtL
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Gokje : nee.

De reden dat dit nu interessant is, is omdat we stroom niet kunnen opslaan om problemen met vraag en aabod glad te kunnen strijken. Er is sinds kort echter een verplichting om bij nieuwe zonneparken ook een batterij te plaatsen. Ook zal Vehicle-2-Grid opkomen. De onbalansmarkt is momenteel lucratief en dat graantje wil men meepakken.

En wat je nu dus ziet, interesse in een Sessy of Bliq zal toenemen omdat de BTW teruggevraagd kan worden.

Dus er zal nog steeds sprake zijn van onbalans. Die zal echter in heftigheid en frquentie verminderen vanwege al deze maatregelen. De opbrengst uit de onbalansmarkt zal om die reden ook afnemen.
Maar de productie duurzame energie gaat ook toenemen - en daarmee de geassocieerde onbalans. Ik raad iedereen die interesse heeft in de Zonneplan accu aan om dit rapport door te nemen:

https://ce.nl/wp-content/...n_buurtbatterijen_Def.pdf

Daarin staat veel uitleg over de verschillende elektriciteitsmarkten en hoe deze in de toekomst kunnen gaan veranderen (voor zover dat nu in te schatten is).

Met name deze grafiek geeft inzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZlMIsjH56PHG7bTWKASFANucCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmZLmgc4GPR28YljPHTin6nE.png?f=fotoalbum_large

Een 'grote' thuisbatterij is hier een batterij van 10kWh met een omvormer van 5kW. Hiervoor is in het rapport een inschatting gemaakt dat deze ca. 9000 zou kosten. Zonneplan heeft echt wel een prijsdoorbraak gemaakt, aangezien de dubbele capaciteit (zowel in opslag als vermogen) voor een lager bedrag (8000 euro) wordt aangeboden. De BTW-teruggave helpt hierbij natuurlijk mee.

Eigenlijk is het 10kW - 20kWh model gelijk aan 2x een grote thuisbatterij uit dit rapport. De verwachte opbrengst op alleen de onbalansmarkt is dan 18820 euro met salderen en 15540 euro zonder salderen. De inschatting van Zonneplan is wat hoger, maar naast onbalans (die zal prioriteit hebben) kan je ook nog opbrengsten realiseren uit de day-ahead markt. Dan kom je uit op 25060 euro met salderen. Zonder salderen is het aantrekkelijker om eigen zonne-energie op te slaan en die op het duurste moment te verkopen dan om te handelen op de day-ahead markt - de opbrengst daarvan is 4800 euro, dus 20340 euro over 15 jaar is de opbrengst zonder salderen. 25060 euro in 15 jaar = 1670 euro per jaar en komt redelijk overeen met de inschatting van zonneplan. Na afbouw salderen kom je echter op een lagere opbrengst van ca. 1350 euro per jaar uit.

Bij het opstellen van dit rapport is rekening gehouden met toename van de energieopslag in de komende jaren. Echter, als dit een groot succes gaat worden (niet alleen zonneplan, maar ook andere aanbieders) dan zal de batterij-capaciteit sterker toenemen dan ingeschat - en de opbrengsten uit de verschillende markten afnemen t.o.v. de verwachting.

Ook wel iets om rekening mee te houden: de invoering van een capaciteitstarief zoals dat in België bestaat gaat wel een flinke deuk in dit businessmodel slaan. De 10kW die je nodig hebt om flink van de onbalansmarkt te profiteren zou wel eens prijzig kunnen worden. Aan de andere kant hebben netbeheerders er ook wel belang bij dat (thuis)accu's een succes worden, dus misschien zal het mede hierdoor zo'n vaart niet lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door JBtL op 19-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
nicodier schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:13:

Kan ik tussentijds het contract opzeggen en later terugkomen? Wordt Powerplay dan kosteloos opnieuw geactiveerd?
Ja, je kunt altijd je Zonneplan Energie contract opzeggen. Maar let op, als je besluit om Zonneplan Energie op te zeggen, ontvang je geen Powerplay vergoeding meer. Als je later besluit om terug te komen, kan Powerplay weer worden geactiveerd. Echter, de besparing met Powerplay is ongeveer tien keer zo hoog dan zonder Powerplay. Dus het is financieel gezien niet voordelig om tussentijds op te zeggen.
Die €16/kWh-opslag is nog al behoorlijk somber om de service te promoten, zonder Powerplay met enkel load shifting en day ahead kan je gemakkelijk al meer dan ~€35/kWh-opslag behalen en dan heb je nog de voordelen van 40-60% meer eigenverbruik in spread met vermeden uitgave. In 2023 gingen eigenverbruik er nog eerst af van wat opgeslagen werd voor loadshifting. Voor 2024 niet dat meer nodig, verbruikers kunnen de negatieve DAH uurprijs benutten en niet meer afhankelijk van dat netspanning te hoog is, terwijl PV opwek wordt opgeslagen voor latere teruglevering, maar dat is geen grote sprong hooguit €5-8/kWh en daarmee kom je iets boven het rendement van Zonneplan zonder Powerplay en dat is geen factor tien en het is een echte thuisaccu en geen "miner-accu" Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i9P4LdwETCBv_8LquQoZL6S5X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IZkCviFbJDMg0sfkJXujfXq7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Peeters1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Dat is een andere situatie, sinds dat de BTW van zonnepanelen 0% is.
Als je daaraan voldoet hoef je je niet als BTW ondernemer aan te melden.

We praten nu over situaties dat je al een BTWnummer hebt en waarschijnlijk gebruik maakt van de nieuwe KOR.
Waneer je al een BTWnummer voor de zonnepanelen hebt, blijf je dat houden zolang de zonnepanelen in gebruik zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGwCpXopvmGKyfgpAqn6teqUM9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX3rciulyzouADoTFT0Kqmbl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msz3KfwhvTkzQ_lm9JsR1mnKVCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Wt2cQIYcTCUbqg578htuVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JBtL
Ik heb een inschatting gemaakt van de impact van de veranderingen in de energiebelasting op elektriciteit en de afbouw van de salderingsregeling op de businesscase voor de 'zonneplan-accu' - ik denk dat het goed is om te realiseren dat met name de afbouw van de salderingsregeling best een impact heeft op de businesscase - de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit in de komende jaren verzacht dit enigszins.

Uitgangspunten:

90% roundtrip efficientie batterij + omvormer (volgens ZP - dit is de waarde waarmee ze de potentiële opbrengst berekenen - is waarschijnlijk aan de hoge kant - 80-85% is realistischer.

Alleen thuisaccu - geen zonnepanelen (met zonnepanelen kan in de latere jaren eigen geproduceerde stroom worden opgeslagen voor gebruik - daarmee ontwijk je energiebelasting wat de businesscase wat beter zou maken, voor 2024 maakt wel of geen zonnepanelen overigens niet uit).

Eigen verbruik 2500kWh per jaar - dit is van belang omdat je met een thuisaccu die flink wordt gebruikt al vrij snel in de (lagere) 3e schijf van de energiebelasting terechtkomt.

Energiebelasting volgens huidige plannen - geïndexeerd t/m 2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiyQTISIOV5D2aXR1YKZpJdmtlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnPfzqOixoOpCukQSrvWvxEI.png?f=fotoalbum_large

Ik kom hiermee op een terugverdientijd van 7 jaar voor de 15kWh en 20kWh batterij, 9 jaar voor de 10kWh batterij. Maar ook afnemende opbrengst in de loop van de jaren (dus minder potentie voor winst in de jaren nadat de accu is terugverdiend). Ik zou in ieder geval zeker niet uitgaan van de opbrengstcijfers die door Zonneplan worden gegeven - deze zijn op basis van de huidige situatie - en nogal afhankelijk van 100% salderen.

De opbrengsten kunnen lager worden als er heel veel batterijen worden geplaatst - en dus concurrentie op de onbalans- en andere markten. En hoger als de prijsverschillen of onbalans toe gaat nemen de komende jaren. Er zit dus best wel wat speculatie in, en e.e.a. hangt dus erg af van de toekomst van de salderingsregeling - niet gek om in ieder geval even te wachten tot de eerste kamer hier een uitspraak over heeft gedaan (wordt de salderingsregeling niet afgeschaft dan gaat de businesscase namelijk erg vooruit).

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 21-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Dat is gewoon reclame..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQF_PO2m2CHV1QdD8RY6DEbsLsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nsVuNKhj3fGDP2lhuIzht0L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
banaliteit schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Interessant. Mag ik vragen wat de gevolgen hiervan zijn?
Technisch gezien wordt de stroom op de 3 fases door 1 generator gemaakt. Vroeger had iedereen standaard maar één fase. Koken, douchen en verwarmen ging op gas. Tegenwoordig zullen er meer 3 fase systemen aangelegd worden want electrisch koken, warmtepomp en EV komen eraan.

In principe zou iedere fase 230V moeten zijn. Echter, belasting door apparaten en teruglevering door panelen brengt onbalans. Dit is de situatie hier terwijl ik dit zit te tikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O3D2VT3w3bPu9hzd4GOpBhbs4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8rUCD2siTxBwfAbLkhTzV611.png?f=user_large

En de spanning op de eerste fase de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVamXypMQjE-5lPSjVwmsahOxwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXanwLTyLJ5axdHUVqlKhOO3.png?f=fotoalbum_large

Het is nooit strak 230V. Het wisselt. Het is ook niet zo dat het laden van mijn Tesla ook maar enig effect heeft op dat voltage. 11kW pakken is helemaal niets ten opzichte van het totale vermogen.

Om niet teveel verschil onder de fases te krijgen dienen de verbruikers dus liefst om en om aangesloten te worden. Ook zal je installateur van je zonnepanelen meten welke van de 3 fases het laagste voltage heeft om je panelen op die fase aan te sluiten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ruben26 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik ben hier technisch niet zo in thuis, dus wellicht stomme vraag. Maar hoe kan dit systeem van Zonneplan een probleem veroorzaken als Zonneplan zelf adverteert/informeert dat hun systeem de onbalans tegen gaat? Het verkleinen van de onbalans dient toch juist mede ervoor te zorgen dat stroomnet niet meer onstabiel blijft?
Het onderstaande plaatsje is van een zonnige, maar koele dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGVuZWCWeYplwn3-i-cL1sfzEYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8ijqKATfcqp0yIOd1sOpUeR.jpg?f=user_large

Als in dit geval de Zonneplan batterij op de SAP zit kan daar in theorie nog 14A op elke fase bijkomen. Hierdoor zal onze hoofdzekering 100% klappen. De zekering kan ongeveer 32A aan bij ons. Het is vorig jaar 1 keer geklapt bij ons door te veel terugleveren 8)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:38
@kiddyl Komt dan toch wel bij intake tersprake
Op hun site staat het vogende vermeld onder de stap installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4qPWNSv8L-7RZae0CR1PEJqigc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zStDLQXf9x7wG8gzIbPapGPL.png?f=user_large
En als je nog eens doorklikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ANxcJmh4vEG6mMGVteLivsb6jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lnsslXAzrbmGd6q1q97Q2Z0J.png?f=user_large
Soms staat de info dichter bij dan je denkt :)

Dus als jullie beide vinden dat de last te zwaar wordt vragen zij de verzwaring aan. (als dat nog lukt in je regio). Maar ja dan word je aansluit kosten ook hoger :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-10 20:53
Anyway,

Hier is ie besteld, kan niet wachten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4m4GxGwDyI9Xq7qStcM8yOlg6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbCuxMA3gizWRirqhwPkmyGT.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-10 21:04
Ik kwam deze nog tegen over de Solis omvormer die bij de Zonneplan Thuisbatterij zit: https://www.solisinverter...e/Solis_Seminar_54-uk.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5msXaH8d4vRj4Z8UbN1cBnQLNBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0WngmFr9EnEk2KL2iPC8nP8.png?f=user_large

Voor stroomuitval of maximaal zelfgebruik zijn er volop opties.
Zal vast niet toegestaan zijn zolang je gebruik wilt maken van de Powerplay vergoeding, maar toch goed om te weten voor toepassingen nadien.
Hier is de Nexus besteld en bevestigd!
Moet nog wel een paar maandjes wachten tot mijn huidige contract opgezegd kan worden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 10:50
Chris_82 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:31:
Ik kwam deze nog tegen over de Solis omvormer die bij de Zonneplan Thuisbatterij zit: https://www.solisinverter...e/Solis_Seminar_54-uk.pdf

[Afbeelding]

Voor stroomuitval of maximaal zelfgebruik zijn er volop opties.
Zal vast niet toegestaan zijn zolang je gebruik wilt maken van de Powerplay vergoeding, maar toch goed om te weten voor toepassingen nadien.
Hier is de Nexus besteld en bevestigd!
Moet nog wel een paar maandjes wachten tot mijn huidige contract opgezegd kan worden.
Ben dan ook benieuwd hoe ze dan ook staan tegenover de installatie van de backup uitgang naar de groepen, het was hier best wel een gedoe de documentatie die er bij zit was ook niet echt fijn. Ik had wat discussie over het afzekeren van de speciale meter die er bij zit. Volgens support hoefde dat niet...ehhh :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWrLJl25goIlUm8IRYkhK-SxwmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRKvRy9m8B4slZbAxZ7Mw14A.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4