Toon posts:

Technisch: voorbereiden thuisaccu/energieopslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-06 11:56
Op termijn wil ik gebruik gaan maken van energieopslag.
Mijn doel is daarbij om 'redelijk' onafhankelijk te zijn van het net, liefst >90% van de tijd.

Binnenkort komt er hier een nieuwe garage en wil ik deze zo goed mogelijk voorbereiden op het aanleggen van thuisaccu of andere vorm van energieopslag.

Huidige situatie: All-electric woning, 4.1 kWp op het dak. Energieneutraal/NOM op jaarbasis.

In 2021 komt er een nieuwe garage. Hierop komt nogmaals 5 kWp aan panelen, met name om in de winter zoveel mogelijk direct eigen verbruik te kunnen dekken + omdat ik op termijn elektrisch wil gaan rijden.

Energieopslag wil ik pas gaan doen als saldering een eind afgebouwd is, ergens rond 2026 - 2027.

Om het doel van >90% netonafhankelijkheid te halen kijk ik naar dag/nacht opslag. Met een capaciteit van zo'n 10kWh kan ik dat doel halen.

Op dit moment is echter nog helemaal niet duidelijk wat tegen die tijd de meest 'gunstige' opslag methode gaat zijn, qua aanschafprijs maar ook evt. subsidies en belastingen.
Het kan zijn dat dit een thuisaccu (Tesla powerwall of LG chem) oplossing is, maar het zou ook het gebruik van de auto accu als buffer kunnen zijn (V2G oplossing).

Vraag:
Welke voorbereidingen/maatregelen kan ik nu met de bouw van de garage nemen, om over een jaar of 5 zo goed mogelijk voorbereid te zijn op opslag?
Ik kan bijvoorbeeld nu al kiezen voor een omvormer die een accu ondersteunt, maar het is maar de vraag of dat over 5 jaar nog wel compatible is...

Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 22:57
Waar gaat in de winter de meeste energie naartoe? Ik veronderstel dat dat de warmteproductie is?

Wat dat betreft kan je denk ik beter kijken om t.z.t. warmte op te slaan ipv electriciteit. Met de huidige stand van de techniek kan je voor misschien 24 uur aan stroom opslaan. Dat wordt ongetwijfeld meer, maar een hele winter zal je er niet op doorkomen.

Daarom zou ik zorgen dat je een diepe kruipruimte onder je garage krijgt. Daar zou je dan t.z.t. een grote zak water in kunnen leggen. Deze verwarm je (met bijv. een warmtepomp) in de zomer tot 80C, en in de winter haal je daar dan je warmte-energie uit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 17:03

EMP

Krulloos!

Sowieso zorgen dat er enkele loze leidingen van de meterkast naar de beoogde plek voor de thuisaccu's gelegd worden. Minimaal 2x19mm.

Als je niet comfortabel bent met installatietechniek kun je er ook alvast een krachtstroom aansluiting laten plaatsen, de kans dat die daar nodig is is groot. Maar als je het zelf kunt, heb je aan de loze leidingen genoeg.

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• kaasmakert
Freeaqingme schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:31:
Waar gaat in de winter de meeste energie naartoe? Ik veronderstel dat dat de warmteproductie is?

Wat dat betreft kan je denk ik beter kijken om t.z.t. warmte op te slaan ipv electriciteit. Met de huidige stand van de techniek kan je voor misschien 24 uur aan stroom opslaan. Dat wordt ongetwijfeld meer, maar een hele winter zal je er niet op doorkomen.

Daarom zou ik zorgen dat je een diepe kruipruimte onder je garage krijgt. Daar zou je dan t.z.t. een grote zak water in kunnen leggen. Deze verwarm je (met bijv. een warmtepomp) in de zomer tot 80C, en in de winter haal je daar dan je warmte-energie uit.
Grootste energiebehoefte is inderdaad de verwarming dmv warmtepomp (op dit moment, dat kan na de aanschaf van een e-auto veranderen).
Ik heb nagedacht over seizoensopslag, maar ik heb niet zoveel plaats.
Een echte low-rech oplossing kan natuurlijk ook, ' gewoon' warm water bufferen in een flink buffervat. Alleen stoken als de zon schijnt, dan kun je het ook wel een paar dagen uithouden.
Voordeel van accu opslag is wel dat het lekker veelzijdig is en relatief makkelijk te installeren.

Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12

Ethirty

Who...me?

EMP schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:40:
Sowieso zorgen dat er enkele loze leidingen van de meterkast naar de beoogde plek voor de thuisaccu's gelegd worden. Minimaal 2x19mm.

Als je niet comfortabel bent met installatietechniek kun je er ook alvast een krachtstroom aansluiting laten plaatsen, de kans dat die daar nodig is is groot. Maar als je het zelf kunt, heb je aan de loze leidingen genoeg.
Dit, zorg dat je voldoende loze leidingen, ruimte voor de installatie en dat je meterkast ook relatief simpel aangepast kan worden op je uitbreiding. In die leidingen komt niet alleen elektra, maar waarschijnlijk ook een vorm van communicatiekabel, dus 2-3 leidingen zal wel het minimum zijn.

Ga je voor DC opslag dan zal je je kabels ook anders moeten laten lopen dan als je voor AC opslag kiest, met name als omvormer en accu niet bij elkaar in de buurt zitten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 22:57
Naast loze leidingen kan je ook overwegen om nu al bijvoorbeeld een YMVK kabel van 5x10mm2 te laten leggen van je garage naar de meterkast. Dat is veel makkelijker om nu te doen dan later. Werk je het aan beide kanten af met een klemmenkast, kan je er later nog alle kanten mee op.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• kaasmakert
Ethirty schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:14:
[...]

Dit, zorg dat je voldoende loze leidingen, ruimte voor de installatie en dat je meterkast ook relatief simpel aangepast kan worden op je uitbreiding. In die leidingen komt niet alleen elektra, maar waarschijnlijk ook een vorm van communicatiekabel, dus 2-3 leidingen zal wel het minimum zijn.

Ga je voor DC opslag dan zal je je kabels ook anders moeten laten lopen dan als je voor AC opslag kiest, met name als omvormer en accu niet bij elkaar in de buurt zitten.
Dit sowieso gebeuren, de garage krijgt een eigen 3F onderverdeler. Data kabels en loze leidingen komen er ook. Het ' technische hok' zal ook groot genoeg worden.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 08:21
Ben dan toch benieuwd hoe je het voor ogen heb met die overgebleven 10% in de winter je huis te verwarmen en de elektrische auto op te laden.

[Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 02-12-2020 08:27]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
90% haal je gewoon nooit.
Jij zou echt ca 4000kWh uit de zomer moeten kunnen opslaan tot in de winter.
Zelfs als je 9kWp op je dak hebt ga je in een doorsnee Decembermaand amper 200 kWh kunnen oogsten.
Dat is goed voor 1000 km autorijden, OF maximaal 2 weken je verwarming laten draaien, en dan komt koken, licht.... etc er nog bij.

1000 kWh opslag gaat je ca 300.000€ kosten, en het zal nog niet genoeg zijn.
Los van het feit dat je zowel zolder als kelder zal vol zetten met batterijen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Ik denk dat de antwoorden in dit topic redelijk compleet zijn. Qua voorbereiding is er niet zoveel anders te doen dan redelijk dikke kabels en 3 fase naar je garage leggen, ook omdat je graag een oplaadpunt voor EV op 3-fase wilt aanleggen ergens.

Over het nut van opslag/de omvang die je nodig hebt zijn ook al wat dingen gezegd. Ik weet dat je expliciet aangeeft dat dit pas over 5 tot 7 jaar speelt, maar ook dan zou ik heel goed kijken of je dit vooral wilt omdat het technisch gaaf is of omdat er ook een financiële reden is. Dat tweede is namelijk moeilijk voor te stellen.

zie ook wat @Tommie12 zegt en reacties in een ander topic, ik heb hier een kleine rekensom gegeven:
Fr33z schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:29:

de conclusie is eigenlijk altijd dezelfde:

- voor t.v.t. moet je zoveel mogelijk vollasturen maken, dus een buffer minimaal 200 of 300x volstoppen en weer ontladen per jaar
- dat gaat alleen als je buffers relatief klein zijn t.o.v. je verbruik op dagbasis, dus bijv. 2 kWh ofzo in dit geval
- dat schiet niet op voor de winterdagen, dus kiezen veel mensen een veel grotere buffer. Dat is leuk voor autonomie/techniek maar is niet terug te verdienen.

[Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2020 10:06]

• kaasmakert
Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Dat ligt er nogal aan:
Als ik 10% van het jaar volledig op het net moet draaien, ga ik er even vanuit dat dat in de periode eind dec-jan- begin feb is.

Ik ga ervan uit dat ik een auto met name op het werk zou laden. (Slechts 35km Woon-werk verkeer)
Overig gebruik (alles behalve verwarmen) gebruiken we 100kWh per maand.
Voor verwarming gebruiken we het volgende:
November: 95kWh
December: 200 kWh
Januari: 250 kWh
Februari: 200 kWh

Met de huidige 4,1kWp haal ik in januari (de slechtste maand) 100kWh. Opwek van >200kWh met de nieuwe panelen erbij moet dan ook haalbaar zijn in januari. Alle andere maanden zien er dan ook meteen een stuk beter uit.
Conclusie is volgens mij dat 90% best ambitieus is, maar wellicht niet onhaalbaar. Als het uiteindelijk op 80% uitkomt ben ik ook tevreden :)
Fr33z schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:

Over het nut van opslag/de omvang die je nodig hebt zijn ook al wat dingen gezegd. Ik weet dat je expliciet aangeeft dat dit pas over 5 tot 7 jaar speelt, maar ook dan zou ik heel goed kijken of je dit vooral wilt omdat het technisch gaaf is of omdat er ook een financiële reden is. Dat tweede is namelijk moeilijk voor te stellen.

zie ook wat @Tommie12 zegt en reacties in een ander topic, ik heb hier een kleine rekensom gegeven:

[...]
Dat klopt, het hoeft niet per se financieel zinnig te zijn. Het is deels ook hobby/gaaf project.
Men praat ook niet over de tvt van een vakantie of een nieuwe TV, terwijl dat ook een hoop geld kost.

• Den Hook
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 22:24
Hallo allen,

Feitelijk reageer ik meer uit interesse omdat ik binnenkort ook Zonnepanelen op mijn dak krijg en overcapaciteit heb waar ik nog een goede invulling aan moet geven (voorlopig is salderen nog interessant).

Wel een bouw-technische tip: Leg geen kabels aan naar je garage maar een mantelpijp van zo'n 200mm doorsnee, dan kan je er doorheen trekken wat je maar wil. En als bonus; doe er dan een touwdoor heen (lus) zodat je dit kan herhalen.

M.b.t. batterijen, lees ik niet veel anders dan:
  • Niet interessant in NL
  • wacht nog even af want ontwikkelingen gaan snel (Tesla gaf dit paar maanden terug aan)
  • je kan de winter niet overbruggen omdat de opbrengst van panelen in de winter te laag is
Maar dan zijn er nog alternatieven, waar je vervolgens niet veel ervaringen over terugleest:Een alternatief is om je garage niet te voorzien van Zonnepanelen maar Zonneboiler met panelen.
Maar of je zo helemaal je Gasverbruik op nul krijgt, weet ik niet

In 2012 hoorde ik van een Nederlands bedrijf dat bezig was met een eigen windmolentje als soort van schoorsteen op je dak ;w . Best veel over te vinden, bv youtube maar concreet in gebruik is het maar zelden.

Ik hoor graag van andere veelbelovende ideeën.
Dus benieuwd

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Den Hook schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:11:
Een alternatief is om je garage niet te voorzien van Zonnepanelen maar Zonneboiler met panelen.
Maar of je zo helemaal je Gasverbruik op nul krijgt, weet ik niet
Installatietechnisch is het veel interessanter om gewoon meer PV te leggen en de opbrengst eventueel door een WP (boiler) te laten gebruiken.
Den Hook schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:11:
In 2012 hoorde ik van een Nederlands bedrijf dat bezig was met een eigen windmolentje als soort van schoorsteen op je dak ;w . Best veel over te vinden, bv youtube maar concreet in gebruik is het maar zelden.
Ja, hoort in dezelfde categorie als de platte aarde filmpjes.

Die mini windmolentjes zijn echt b*llsh*t. Opgegeven opbrengst is ook vaak gebaseerd op 24/7/365 windkracht 6 en meer van die onzin.

[Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-12-2020 02:47]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:37
@kaasmakert
Wat zijn de drijfveren om PV/NON/autarkie te willen?

Als het met duurzaamheid te maken heeft zou ik die netonafhankelijkheid en thuisopslag gewoon vergeten. Als het financieel niet zinvol is maar ook qua benodigde resources en energetische terugverdientijd niet zinvol is waarom zou je het dan willen?

Het milieu is niet geholpen met onafhankelijkheid. Er is niets mis met energie teruglevering aan het net en het kan zomaar zijn dat curtailing in de zomer zowel energetisch als financieel de betere oplossing is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BB-One
  • Laatst online: 23:00
kaasmakert schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:11:
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

[...]

Dat ligt er nogal aan:
Als ik 10% van het jaar volledig op het net moet draaien, ga ik er even vanuit dat dat in de periode eind dec-jan- begin feb is.

Ik ga ervan uit dat ik een auto met name op het werk zou laden. (Slechts 35km Woon-werk verkeer)
Overig gebruik (alles behalve verwarmen) gebruiken we 100kWh per maand.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat is 3kWh per dag? Aan netwerk apparatuur, (modem, router en nas) draait hier alleen al 50w continu. Dat is al 1,2kWh per dag. Eén keer de vaatwasser aan en het licht floept uit.
Voor verwarming gebruiken we het volgende:

Met de huidige 4,1kWp haal ik in januari (de slechtste maand) 100kWh. Opwek van >200kWh met de nieuwe panelen erbij moet dan ook haalbaar zijn in januari. Alle andere maanden zien er dan ook meteen een stuk beter uit.
Conclusie is volgens mij dat 90% best ambitieus is, maar wellicht niet onhaalbaar. Als het uiteindelijk op 80% uitkomt ben ik ook tevreden :)

[...]

Dat klopt, het hoeft niet per se financieel zinnig te zijn. Het is deels ook hobby/gaaf project.
Men praat ook niet over de tvt van een vakantie of een nieuwe TV, terwijl dat ook een hoop geld kost.
Helemaal met je eens wat betreft dat laatste punt. Maar met de huidige prijzen van de accu's is het gewoon niet logisch. Heb zelf ook al een paar keer met de muis boven 'nu aankopen' gezeten, maar toch komt dan de homo economicus bij mij boven.

Pak de Tesla powerwall, € 7.500 voor 13,5kWh. Als je puur kijkt naar de kosten, kun je een max voordeel behalen van ongeveer 10 ct (eerder 3 a 4 cent). Maximale opslag gebruik is 13 kWh. Dus echt maximaal €1,30 per dag. Ben je uit de kosten na dag 5600.

• kaasmakert
assje schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:28:
@kaasmakert
Wat zijn de drijfveren om PV/NON/autarkie te willen?

Als het met duurzaamheid te maken heeft zou ik die netonafhankelijkheid en thuisopslag gewoon vergeten. Als het financieel niet zinvol is maar ook qua benodigde resources en energetische terugverdientijd niet zinvol is waarom zou je het dan willen?

Het milieu is niet geholpen met onafhankelijkheid. Er is niets mis met energie teruglevering aan het net en het kan zomaar zijn dat curtailing in de zomer zowel energetisch als financieel de betere oplossing is.
Daar ben ik het toch niet geheel mee eens, als ik overdag een overschot aan eigen energie opwek en ik sla die op waardoor er 's nachts voor mij geen kolencentrale hoeft te draaien is dat altijd beter.
Ik ben het met je eens dat grootschalige opslag veel beter is, maar als we daarvoor op de overheid moeten wachten dan blijven we bezig...
Seizoensopslag is natuurlijk ook beter, maar daar heb ik helaas geen plaats voor.
Daarnaast ook gewoon een leuk hobbyproject voor de komende jaren 8)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:41

Tens

My brain hurts

kaasmakert schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:11:

hm, vergeet je je warmwaterverbruik niet?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
kaasmakert schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:41:
[...]

Daar ben ik het toch niet geheel mee eens, als ik overdag een overschot aan eigen energie opwek en ik sla die op waardoor er 's nachts voor mij geen kolencentrale hoeft te draaien is dat altijd beter.
Ik ben het met je eens dat grootschalige opslag veel beter is, maar als we daarvoor op de overheid moeten wachten dan blijven we bezig...
Seizoensopslag is natuurlijk ook beter, maar daar heb ik helaas geen plaats voor.
Nee ook niet, dat is maar zeer de vraag of dat beter is:
je neemt hierbij aan dat er overdag geen kolencentrale is die aangaat omdat jouw zonnepanelen niet aan het net leveren maar aan je thuisbatterij. Dat is maar zeer de vraag dus ;-)

Tel daar bij op dat opslag (elektro-chemisch in elk geval) vrij heavy on resources is en relatief weinig gebruikt kan worden vanwege je gebruiksprofiel (weinig laadcycles per jaar). Dus vanuit milieu-oogpunt zeer waarschijnlijk veel beter om OF geen opslag in batterijen te doen OF Dat centraler te doen en daardoor meer loadcycles uit dezelfde grondstoffen te halen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:00
kaasmakert schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:41:
[...]

Als jij overdag stroom in een accu stopt (met verlies) zal die kolen centrale waarschijnlijk voor een ander moeten draaien ;)

Boven de 90% is erg veel als er ook wordt verwarmd met electriciteit.
je kan sunny design gebruiken om je situatie te simuleren. (thuis accu, zonnepanelen, wp)
zonder wp kom ik wel boven de 95% maar met wp is dat eigenlijk niet mogelijk, ook handig om te zien dat meer wp op het dak het grootste effect heeft op meer eigen verbruik (tov verbruik)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Persoonlijk zou ik 2 extra 3-fase kabels aanleggen, een voor een toekomstige thuisaccu en een voor een 3 fase autolader in/voor de garage, kost relatief vrij weinig als je toch aan het bouwen bent. En natuurlijk een utp ernaast.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 12:06
@kaasmakert
ben al vast een beetje begonnen met een soort van accu.
heb een warmtepomp die 50 liter van 55 graden maakt voor tap water.
dit is niet warm genoeg voor mij, en ook niet genoeg voorraad.
dus nu een boiler er bij gezet van 200l.
die word eerst gehotfilld met warmtepomp.
daar zitten dan weer 2 verwarmings-elementen in.
1x 2kW, de nood verwarming op 55 graden (hoog in de boiler.)
1x1kW, op 65 graden. (laag in de boiler.)

de 1kW is een 3fase element, maar is geen 3fase, maar 3x1fase.
dus gewoon op 1 fase aangesloten, en kan ik in stapjes van 333W aan en uit schakelen.
dit schakelt weer mee met de omvormer zijn opbrengst, om zo meer energie rechtstreeks te gebruiken en op te slaan als warmte.

daar mee heb ik een basis verwarming met een cop van 4,2, en een na verwarming met een cop van 1 rechtstreeks gebruik.
eigen energie eerst, zeg ik dan maar. >:)

(boiler staat nu, moet alleen nog een afwatering voor elkaar krijgen, van de week daar de slang voor gaan halen, dan kan ik verder experimenteren. ;) )

dus eerst de energie rechtstreeks gebruiken, dan pas te kijken naar opslag in een accu.

los van dit verhaal:
maar we gaan een vreemde situatie krijgen de komende jaren.
je zegt een elektra auto te hebben, en maar weinig kilometers te rijden.
je kunt dus op je werk opladen, als je dan thuis gewoon de auto zo veel mogenlijk ontlaad en niet eens kijkt of je die energie nodig hebt.
dan ben je al kosten effectief. 8)7
zelfs als je de energie gewoon betaald aan de baas ben je nog kosten effectief.
de baas betaald waarschijnlijk een belachelijk laag bedrag voor elektra, met een beetje mazzel berekent hij dat gewoon door aan jouw.
(verschil tussen particulier en bedrijf is zo groot, dat het uit kan dit te doen.
zelfs als salderen vervalt blijft dit heel lang nog effectief.
een totaal idioten situatie als je het mij vraagt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Den Hook
Van Kaasmakert:
Het milieu is niet geholpen met onafhankelijkheid. Er is niets mis met energie teruglevering aan het net en het kan zomaar zijn dat curtailing in de zomer zowel energetisch als financieel de betere oplossing is. :?
Moest zelf ook even zoeken, maar dit maakt het snel duidelijk:

Youtube: Curtailment, hoe werkt het (y)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou nu vooral geen voorbereidingen treffen, je gaat een hoop geld uitgeven aan voorbereidingen zonder dat je echt weet waar je je op aan het voorbereiden bent. Het is nog maar de vraag of energieopslag op kleine schaal uit gaat kunnen, laat staan wat daar de beste oplossing voor is en welke componenten je nodig hebt. Je bent daarnaast met de huidige middelen een paar duizend euro kwijt om een paar tientjes te besparen per jaar.

Stel je kan met een 5kWh accu je nachtverbruik afdekken dan scheelt dat per dag een euro bij een prijs van 20 cent per kWh. Echter gaan we dan wel uit van het volledige verlies van de 5kWh die je overdag opwekt, in de komende jaren mogen we nog salderen. Tot 2027 zou je nog meer dan 50% mogen salderen dus dat zou betekenen dat het je hooguit 50 cent zou schelen per dag. Echter houden we er dan nog geen rekening mee dat de 2,5kWh die je niet zou mogen salderen anders alsnog verkocht wordt voor zeg 5 cent per kWh. Effectief levert het je dus maximaal 40 cent per dag op, dat is maximaal 146 euro per jaar.

Neem dan nog mee dat het lang niet elke dag mogelijk is de accu op te laden en het lang niet elke dag mogelijk is die 5kWh 's nachts volledig op te maken en je komt ver onder die 146 euro per jaar uit. Dat terwijl zo'n accu wel een paar duizend euro kost.

Een grotere accu is al helemaal niet interessant omdat je die 's zomers amper kan gebruiken, immers waar verstook je 5kWh aan op 's nachts? Dat is hooguit een airco en wat sluipverbruik, dan kom je niet snel op 5kWh uit, laat staan dat je 10kWh of 15kWh nuttig kan inzetten. Je kan het opsparen voor regenachtige dagen maar met het aantal panelen die jij wilt inzetten zal het weinig voorkomen dat je niet je eigen verbruik kan afdekken. En als die panelen niet afdoende zijn hebben we het over piekverbruik, niet langdurig hoog verbruik. En ook in de winter zijn zulke grote accu's weinig interessant omdat het zelden voorkomt dat je genoeg energie op wekt om zo'n grote buffer te vullen.

Die accu's moeten dus ver onder de 1000 euro duiken wilt het interessant worden en ze moeten dan ook zelf te installeren zijn aangezien je anders de eerste jaren opbrengst al kwijt bent aan het uurloon van de installateur.

Let wel, dit is puur vanuit financieel perspectief bekeken. Je kan natuurlijk voor een heel groot deel zelfvoorzienend zijn in de zomer met je eigen accu's, technisch prima haalbaar. Echter financieel helaas niet interessant, je gaat het nooit terug verdienen en kan dan maar beter betalen voor die afhankelijkheid.

[Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 07-12-2020 22:53]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Veiligheid technisch is de Li-ion/li-po wellicht niet de meest intressante oplossing .. je kan maar 1/3de v.d ogeslagen energie gebruiken .. (at best) .. en de brandgevaar is ook niet de moeite waard.. teminste een mensenleven is me meer waard.. (hot & long & fast als ze ontbranden) .. ja ja lipo werkt anders.

Dan de ruimte 1/3de betekend "gigantisch" veel opslag voor relatief weinig rendement, immers na x aantal cycles zeg 10 jaar .. zijn ze "op" ..

Het zou beter zijn als je bv je "stenen" / beton als (stroom)accu kan gebruiken (ja er is een goedje ontwikkeld die dat toelaat, helaas maar niet echt super effectief ) https://www.theguardian.c...-supercapacitor-batteries (1ste link die ik vond)

Het "probleem" van energie opwekken zie ik echter niet zo .. pv in de ramen, tegen de wand ofzo .. en windmolens kunnen ook en elk beetje helpt wel ergens aan mee. kwa aanschaf/onderhoud kosten vallen ze momenteel reuze mee.

Maar dan heb je het probleem dat je 50% van het jaar moet opwekken voor de overige 50% v.h jaar om te ondersteunen .. dat is best veel energie wat je moet opslaan is dan kom je weer terug op: kan dit veilig?

ik ga momenteel eerder voor de zuinigere apparatuur / besparing fixatie

ik zou liever zien bv dat er een warmte / koude techniek oid komt waarbij bv de koeling of verwarming overgenomen word door een panneel wat buitenshuis hangt .. en ik daardoor bespaar op elektra kosten

Tja vanalles

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 16:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou zorgen voor een paar loze leidingen en een dikke pvc buis van de meterkast naar de nieuwe garage zodat je de flexibiliteit hebt om hier later kabels te trekken voor een omvormer, accu en/of laadpaal. En dan gewoon nog even afwachten hoe de techniek en de regelgeving zich ontwikkelen.

Een thuisaccu gebruiken om je eigen import van energie te minimaliseren is één ding maar lijkt me niet snel lucratief. Ik denk dat het vooral interessant wordt op het moment dat thuisaccu's (of EV's die V2G doen) ingezet kunnen worden voor vraagrespons en lokaal congestiemanagement, waar uiteraard een vergoeding tegenover moet staan. Het gaat dan niet meer over het compenseren van je eigen verbruik maar het opvangen van pieken in opwek en verbruik op lokaal en eventueel hoger niveau. Een thuisaccu of V2G-EV kan zich in zo'n scenario ook 's winters nuttig maken door overdag rustig op te laden zodat er teruggeleverd kan worden op het moment dat s'avonds massaal de inductiekookplaten en elektrische ovens aanslaan.

• kaasmakert
Femme schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:21:
Ik zou zorgen voor een paar loze leidingen en een dikke pvc buis van de meterkast naar de nieuwe garage zodat je de flexibiliteit hebt om hier later kabels te trekken voor een omvormer, accu en/of laadpaal. En dan gewoon nog even afwachten hoe de techniek en de regelgeving zich ontwikkelen.

Een thuisaccu gebruiken om je eigen import van energie te minimaliseren is één ding maar lijkt me niet snel lucratief. Ik denk dat het vooral interessant wordt op het moment dat thuisaccu's (of EV's die V2G doen) ingezet kunnen worden voor vraagrespons en lokaal congestiemanagement, waar uiteraard een vergoeding tegenover moet staan. Het gaat dan niet meer over het compenseren van je eigen verbruik maar het opvangen van pieken in opwek en verbruik op lokaal en eventueel hoger niveau. Een thuisaccu of V2G-EV kan zich in zo'n scenario ook 's winters nuttig maken door overdag rustig op te laden zodat er teruggeleverd kan worden op het moment dat s'avonds massaal de inductiekookplaten en elektrische ovens aanslaan.
Bedankt allemaal :)
Dit zijn precies de punten waar ik ook mee zit. Ik wil er nu graag goed over nadenken, maar op dit moment is het nog erg onduidelijk welke kant het op gaat.

Ik denk dat ik het voorlopig houd bij de aanleg van een forse 3F onderverdeler met genoeg extra ruimte en daarnaast een paar forse PVC buizen met koord erin om alle mogelijke kabels/leidingen te kunnen trekken.

Op het moment dat ik de PV installatie ga installeren kijk ik hoe het op dat moment zit met omvormers die accu's ondersteunen en of dat op dat moment al zinvol is, gezien de levensduur van een omvormer (~ 10jaar)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Femme schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:21:
Hoewel dat in theorie heel interessant is vraag ik me af waarom een energiebedrijf dan samen zou willen werken met tienduizenden thuisaccu's van particulieren in plaats van zelf aan gedecentraliseerde opslag te werken. Dat laatste lijkt me kosten technisch vele malen voordeliger en alles blijft in eigen beheer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Den Hook
@VSO m.b.t. Windmolens: Je stelt het volgende:
en windmolens kunnen ook en elk beetje helpt wel ergens aan mee. kwa aanschaf/onderhoud kosten vallen ze momenteel reuze mee.
Ik en Kabeltjekabeltje zien dat anders. Ik omdat ik er recent en concreet niet meer veel van terug zie, Kabeltjekabeltje ziet het als nagenoeg onmogelijk of zinloos.

Heb jij andere info, zoja... kan je dat toelichten en linkjes ter onderbouwing ?

• Den Hook
@WP en @Kabeltjekabeltje:

Jullie beiden geven aan dat een Boiler (WP ???) concreet interessant is. WP kan dat helemaal zelf creëren (complimenten, erg knap).

Maar is zoiets ook al concreet op de markt ?

En kan een boiler op een moment in de tijd, als de saldering niet meer interessant is, concurreren met de thuisbatterij ?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12

Ethirty

Who...me?

Die kleine windmolens zijn onzin. Ze kosten meer energie om te maken dan dat ze aan energie opwekken.

Ik heb nog geen enkel overtuigend bewijs gezien van hun nut. Zeker niet die Chinese budget dingen.

Leuk als je een hele kleine accu moet laden op een winderige dag en er 1 of 2 ledlampjes mee wil laten branden.

Wil je er meer mee dan gaat de maat van de wieken rap omhoog en daarmee ook de mastlengte, de kosten en de complexiteit.

Het idee van de boiler is een deel van het jaar handig: je warmt in de zomer met je overschot het water direct op in de boiler om die eigen warmte in de avond te verbruiken. Maar een boiler is efficiënter verhitten met heatpipes, dus ik zie graag nog een keer de verschillen in meer details.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee