Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Hallo!

Omdat ik met 27 panelen meer lever dan ik nodig heb wil ik het overtollige stroom gaan gebruiken om warmwater te maken.
In Engeland hebben ze daar leuke systemen voor die met een ouderwetse boiler werken.
Ze meten wat je terug levert en wat je gebruikt en dumpen het overschot op en boiler die tussen je combi ketel en het koude water staat.
Mooi systeem!
Ik wil ook zo iets.
Gaat mij niet om de economie achter een dergelijk systeem maar puur om gas te besparen.
Wtw voor douche komt er ook aan by the way.

Vragen:
Iemand al bekend met een dergelijk systeem?
Weet iemand nog andere merken?

Merken die ik ken:
http://www.solariboost.co.uk/
https://www.immersun.co.uk/
http://www.powerdiverter.com/
http://www.apollosolarproducts.co.uk/

bedankt alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door 377973 op 04-12-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 19:26
377973 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:43:
Hallo!

Omdat ik met 27 panelen meer lever dan ik nodig heb wil ik het overtollige stroom gaan gebruiken om warmwater te maken.
Gaat mij niet om de economie achter een dergelijk systeem maar puur om gas te besparen.
OK de portemonnee is niet heel belangrijk dus. Als je nog ruimte hebt, zou je een zonneboiler kunnen overwegen. Dan heb je én warmteopslag van de zon én je kan eventueel wat overtollige electriciteit erin kwijt. Dan bespaar je optimaal op gas.

Of het helemaal groen is, daar wordt op diverse plaatsen stevig over gediscussierd omdat er voornamelijk met grijs opgewekte stroom wordt bijverwarmd. Als je heel veel PV over hebt, zou je een paar panelen kunnen doneren aan een goede bestemming en op die plek zonnecollectoren aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Hoi Joepie,

Dak aanpassen is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:08
Dit wordt met name interessant als het salderen drastisch wordt beperkt. Als je niets, of bijna niets terug krijgt voor je kW/hthes. Dan zou ik ze ook graag opslaan. Dit kan natuurlijk in accu's, maar ook in water. Een combinatie is natuurlijk helemaal interessant aangezien je zeker in de zomer nooit zoveel warm water kan gebruiken als je dan kan opwarmen en je accu capaciteit zal na alle waarschijnlijkheid ook niet voldoende zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

377973

Topicstarter
of dat gas loei duur gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Jack

MHz Matters

Heb je wellicht ook nog mechanische ventilatie type C?
Dan kan je namelijk kijken naar bijv. een warmtepomp boiler:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Goeie tip die heb ik inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Wat is je overschot? En met hoeveel personen ga je de boiler gebruiken?
(Wij verbruiken ongeveer 1250 kWh per jaar met twee personen voor al ons warm water verbruik.)

Ik heb een gewone e-boiler met dwtw zonder slimme sturing in gebruik. Met het huidige salderen is dit ook nog niet echt nodig. Als het salderen op termijn wordt versoberd zal een slim systeem zeker een aanvulling zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
377973 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:43:
In Engeland hebben ze daar leuke systemen voor die met een ouderwetse boiler werken.
Ze meten wat je terug levert en wat je gebruikt en dumpen het overschot op en boiler die tussen je combi ketel en het koude water staat.
Mooi systeem!
Ik wil ook zo iets.
Waarom?
Ik neem aan dat je saldeert, dus waarom wil je een heel duur systeem installeren om je gas besparing te verminderen, terwijl je ook gewoon maximaal elektrisch kunt verwarmen.
Stel dat je 'teveel' elektrisch hebt verwarmt, dan trek je de stekker er een tijdje uit totdat je weer 'in balans' bent.

Als je 'off-grid' ambities hebt zou ik er nog iets bij kunnen voorstellen, maar ik zou dan eerder op zoek gaan naar een zonneboiler die ook elektrisch kan bij verwarmen. En dan (tzt) je hele CV installatie herzien (lage temperatuur bv.).

Maar volgens mij ben je een oplossing aan het zoeken voor een probleem dat je niet hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Nou je neemt een hoop aan. Kan ook niet anders omdat je mij niet kent :) Waarom zou ik als ik 40kw/h per dag, in de zomer produceer, gas gebruiken om warm water te krijgen? Nogmaals ik kijk niet naar de economie van een systeem behalve dat mijn c.v. Niet ga weg doen als hij niet op is en ik geen zonneboiler kan installeren. Dus dan is een dergelijke goedkope schakeling een goede optie. Boilers kosten geen drol op pauperplaats en die kan mij c.v. Prima voeden. En waarom salderen als je het ook simpel zelf kan doen? Het is ook gewoon leuk om te doen. Verder verwacht ik dat gas wel eens heel duur kon gaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door 377973 op 21-12-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
warmtepompboiler is wel het idee denk ik.
bij vervanging wasmachine en vaatwasser er ook op.
goed isoleren en aansluiten en een warmtepompboiler is toch een factor 3 a 4 zuiniger dan een gewonen boiler en je kan er met een beetje moeite in de zomer ook je huis nog mee koelen.

andere stap is een gewone warmtepomp lucht/lucht, dit zal ook een heel stuk (alle) gasverbruik af kunnen dekken in combi met de boiler. tegen die tijd wil je denk ik nog wel een paar panelen derbij :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

377973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:35:
Nou je neemt een hoop aan [...]. En waarom salderen als je het ook simpel zelf kan doen? Het is ook gewoon leuk om te doen.
Als het je om 'zelf doen' gaat, pak je een boiler, proportioneel SSR en een Arduino die met je digitale meter babbelt. Dan ben je met een weekend en €100 klaar.
Als het je om gas besparen gaat, pak je een warmtepomp en gaat de besturing om teruglevering te voorkomen heel wat meer tijd en geld kosten, maar je krijgt er ook meer voor terug.
Overigens zal je zo'n systeem in Nederland niet snel vinden omdat het met salderen financieel geen meerwaarde biedt. Hetzelfde geldt op andere plekken waar net metering is toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 21-12-2015 21:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

377973 schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:35:
Nou je neemt een hoop aan. Kan ook niet anders omdat je mij niet kent :) Waarom zou ik als ik 40kw/h per dag, in de zomer produceer, gas gebruiken om warm water te krijgen? Nogmaals ik kijk niet naar de economie van een systeem behalve dat mijn c.v. Niet ga weg doen als hij niet op is en ik geen zonneboiler kan installeren. Dus dan is een dergelijke goedkope schakeling een goede optie. Boilers kosten geen drol op pauperplaats en die kan mij c.v. Prima voeden. En waarom salderen als je het ook simpel zelf kan doen? Het is ook gewoon leuk om te doen. Verder verwacht ik dat gas wel eens heel duur kon gaan worden.
Ik snap je, simpel gas naar elektriciteit verplaatsen. Heb ik hier ook, een simpele e- boiler aangesloten in de aanvoer van de cv, het ding is wat klein eigenlijk met zijn 5 liter maar toch kan ik 10 min douchen met maar heel weinig gas (120 liter)
De sturing voor alleen verwarmen bij vermogen is pas in 2020 misschien nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Hmm, dan nog heb je met 27 panelen (7 kWp?) een deftige boiler nodig om iets zinnigs met een momentaan overschot te doen. Met 40 kWh kan je 400 liter bijna aan de kook brengen, en je hebt minstens 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig om alles op te slurpen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hij heeft nog wel meer verbruikers in huis als de boiler gok ik.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb op een 50L boiler van een combiketel verwarmings elementjes geplakt.
Eerst één, van 65W. Gasverbruik liep behoorlijk terug; stilstandsverliezen werden grotendeels opgevangen.
Toen een tweede. Gasverbruik bijna nul. Alleen "lang" douchen gaf nog gasverbruik.
Toen een derde. Gasmeter staat al maanden stil. 5kWh per dag dekt daar de warmwater behoefte.
~2000kWh per jaar. Staat continu aan, een mooie base load voor het net. Kosten: <€50.

Dit werkt tot nu toe omdat bij lage boiler temperatuur de verliezen laag zijn en de toegevoerde warmte echt het water in gaat, en hoe hoger de temperatuur in de boiler, hoe hoger de verliezen.

Van daar dat verlagen van de boiler temperatuur (95->40) al zo leuk bespaarde.
Nu daalt de temperatuur bij gebruik om daarna weer op te lopen tot handen brandende hoogte.

Thermostaat regeling al binnen, maar nog geen tijd gehad...
(moet ook de omvormer temperatuurafhankelijk gaan koelen)

Heb wel gedacht aan een extra boiler met overschot afhankelijke opwarming.
Wil ik nog maken, maar wel nauwkeuriger dan die waar hierboven naar werd gelinkt.
Jammer dat dat toch al bestaat, dan heb ik -als- salderen word afgeschaft wel enigszins concurrentie.
Zolang het niet uitmaakt wanneer je gebruikt, zou ook je negatieve verbruik,
of te wel salderen, tot totaal eigen verbruik, gewoon moeten kunnen.

Maar in theorie ben ik voorbereid.

edit: p.s. Ik heb wel gekeken naar warmtepompboilers, maar dat was niet zo simpel als de isolatie-rok optillen, stickers plakken en stekker erin... Komt nog als ik mijn zin krijg.
(kreeg de 300L warmtepompboiler van 200kg niet op zolder,
die moet nu op een ander adres worden aangesloten.)
En de verwarming is dit seizoen ook nog niet aan geweest...
(en van fluitketel naar waterkoker, electrische kookplaat, electrische oven, etc...)
De energie rekening is daar nu nul. En dan het gas eraan, ehh eruit.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 24-12-2015 12:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• drielp
onetime schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:05:
Ik heb op een 50L boiler van een combiketel verwarmings elementjes geplakt.
Eerst één, van 65W. Gasverbruik liep behoorlijk terug; stilstandsverliezen werden grotendeels opgevangen.
Toen een tweede. Gasverbruik bijna nul. Alleen "lang" douchen gaf nog gasverbruik.
Toen een derde. Gasmeter staat al maanden stil. 5kWh per dag dekt daar de warmwater behoefte.
~2000kWh per jaar. Staat continu aan, een mooie base load voor het net. Kosten: <€50.

Dit werkt tot nu toe omdat bij lage boiler temperatuur de verliezen laag zijn en de toegevoerde warmte echt het water in gaat, en hoe hoger de temperatuur in de boiler, hoe hoger de verliezen.

Van daar dat verlagen van de boiler temperatuur (95->40) al zo leuk bespaarde.
Nu daalt de temperatuur bij gebruik om daarna weer op te lopen tot handen brandende hoogte.

Thermostaat regeling al binnen, maar nog geen tijd gehad...
(moet ook de omvormer temperatuurafhankelijk gaan koelen)

Heb wel gedacht aan een extra boiler met overschot afhankelijke opwarming.
Wil ik nog maken, maar wel nauwkeuriger dan die waar hierboven naar werd gelinkt.
Jammer dat dat toch al bestaat, dan heb ik -als- salderen word afgeschaft wel enigszins concurrentie.
Zolang het niet uitmaakt wanneer je gebruikt, zou ook je negatieve verbruik,
of te wel salderen, tot totaal eigen verbruik, gewoon moeten kunnen.

Maar in theorie ben ik voorbereid.

edit: p.s. Ik heb wel gekeken naar warmtepompboilers, maar dat was niet zo simpel als de isolatie-rok optillen, stickers plakken en stekker erin... Komt nog als ik mijn zin krijg.
(kreeg de 300L warmtepompboiler van 200kg niet op zolder,
die moet nu op een ander adres worden aangesloten.)
En de verwarming is dit seizoen ook nog niet aan geweest...
(en van fluitketel naar waterkoker, electrische kookplaat, electrische oven, etc...)
De energie rekening is daar nu nul. En dan het gas eraan, ehh eruit.
Leuk en simpel projectje, je kan het gasverbruik voor ww dus volledig vervangen met een paar eenvoudige verwarmingsmatjes.
Nog een vraagje: hoe warm wordt het water?

• Rol-Co

Rol-Co

En hoeveel personen, ik woon niet alleen, alles meer lijkt me al onmogelijk dat dit voldoende werkt.

377973

Topicstarter
Klopt! Rol co.
Ik wil gewoon eerst verwarmen en dan pas terug leveren. Gewoon 100 tot 150 liter boiler voorverwarmen.

Anoniem: 239824

Heb de TS gelezen en ook de rest van dit topic.
Heeft iemand al een mooie DIY oplossing voor de boiler?
Want; een vriend van deze gek 'moet' de teveel opgewekte PV 'opmaken' klink een beetje raar maar er wordt tig keer per dag onder de douche gestapt (5personen) en ja, die kijken niet op een tien minuten meer of minder.
De douche WTW is in aanbouw.
Wat leuk zou zijn is dat iemand al iets geklust heeft dat het 'teveel aan stroom' (van de PV that is) de boiler ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een boiler in de koudwaterleiding van de cv zetten net als hier, werkt goed en merk je met een thermostaat kraan weinig van, de cv neemt netjes over als de boiler kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 08:21:
Een boiler in de koudwaterleiding van de cv zetten net als hier, werkt goed en merk je met een thermostaat kraan weinig van, de cv neemt netjes over als de boiler kouder word.
Beschijving en resultaten staan hier:
E-boiler tussen dwtw en cv ketel

Werkt zo goed dat de cv helemaal niet meer meedoet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Probleem is dat ik niet zoveel aanpas mogelijkheden heb in mijn huis. Ik kan nergens bij of er is geen ruimte. De producten die ik hier neergezet heb zijn simpele maar doordachte oplossingen.
In basis dus een ampère tang over je stroomkabel voor de meter. Zodra er meer uitgaat dan in dan zet hij het verwarmings element aan van de boiler ter hoogte van de uitgaande stroom. Allemaal relatief simpel en doel treffend.

Wtw van het riool is natuurlijk ook mooi omdat bij afwasmachine, wasmachine en douchen best veel warmte verlopen gaat. Maar ik kan die warmte wel opvangen alleen krijg ik het niet na 3 hoog waar mijn c.v. hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:52
377973 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:19:
Probleem is dat ik niet zoveel aanpas mogelijkheden heb in mijn huis. Ik kan nergens bij of er is geen ruimte. De producten die ik hier neergezet heb zijn simpele maar doordachte oplossingen.
In basis dus een ampère tang over je stroomkabel voor de meter. Zodra er meer uitgaat dan in dan zet hij het verwarmings element aan van de boiler ter hoogte van de uitgaande stroom. Allemaal relatief simpel en doel treffend.

Wtw van het riool is natuurlijk ook mooi omdat bij afwasmachine, wasmachine en douchen best veel warmte verlopen gaat. Maar ik kan die warmte wel opvangen alleen krijg ik het niet na 3 hoog waar mijn c.v. hangt.
Als je alleen warm water wilt doen:
http://elektrischeboiler....at/POW-multi-lcd-11-13-15

Ik heb deze na mijn zonneboiler zitten en dat werkt uitstekend. In de winter doet hij vrijwel alles alleen, want zonneboiler is circa 25 graden en Dwtw. En dan is er prima mee te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 27 december 2015 @ 08:59:
[...]

Als je alleen warm water wilt doen:
http://elektrischeboiler....at/POW-multi-lcd-11-13-15

Ik heb deze na mijn zonneboiler zitten en dat werkt uitstekend. In de winter doet hij vrijwel alles alleen, want zonneboiler is circa 25 graden en Dwtw. En dan is er prima mee te douchen.
Ideaal als je 3 fase hebt inderdaad, echter zijn er veel huizen met 1 fase en die doorstromers hebben gewoon te weinig vermogen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
En hij meet niet of ik terug lever en gaat dan pas aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Anoniem: 239824 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:58:
Heeft iemand al een mooie DIY oplossing voor de boiler?
Want; een vriend van deze gek 'moet' de teveel opgewekte PV 'opmaken'
In Nederland? Dan hoef je niet het momentane overschot op te branden, maar dan wil je op jaarbasis rond 0 eindigen. Dat kan je makkelijk handmatig doen; daar heb je geen elektronica voor nodig.

Anders is het makkelijkst een kastje zoals in de TS, en DIY lijken me de P1 berichten van een digitale meter + arduino + proportioneel relais een mooi uitgangspunt.
377973 schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:23:
De voordelen van een doorstroomverwarmer ten opzichte van een boiler zijn dat je geen stand-by verliezen hebt, geen legionellarisico, dat het warme water nooit 'op' is, en dat het heel weinig ruimte inneemt. Dat zijn wel grote voordelen ten opzichte van een boiler, maar een boiler heeft als voordeel dat de aansluitwaarde (veel) kleiner is en het maximaal tapdebiet (veel) groter is.
Als je de momentane zonnestroom op wil maken heb je weinig aan een doorstroomverwarmer, maar als je op jaarbasis rond 0 uit wil komen is het vaak praktischer dan een boiler.

Murdy, mowikan, wat is jullie DIY ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

@Proton_,

Hier nog geen DIY ervaring, ik had gehoopt dat iemand al er wat ervaring mee had.
In de TS wordt verwezen naar een soort van 'stroomtang' maar doet ie het ook als je het ding om de ingaande kabel van je stroomboer zet?
Mijn stroomtang (kyoritsu model 2003) is een beetje stuk. Kan dus niet even snel chekken of dat werkt.
Daarom de vraag of iemand het weet.
If not, dan moet ik het ding maar gaan oplappen en dan een DIY ervaring posten. Maar dat gaat nog wel even duren want hier in huize Murdy moet nog meer gedaan worden, alsin niet echt tijd voor om een en ander uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Ik ben reuze handig behalve met dingen op stroom. Dus vandaar dat ik naar die dingen uit Engeland aan het kijken ben. Aansluiten kan ik prima. Dat soort apparaten maken kn ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:52
377973 schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:23:
zolang er nog gesaldeerd wordt is dat niet spannend. Je gaf aan dat je beperkt bent in je mogelijkheden, dus dan zou ik voor een simpele oplossing gaan. Op het moment dat het duidelijk wordt of en wanneer het salderen er aan gaat, zullen er wel spelers opstaan om produkten hiervoor te ontwikkelen. Nu daar al op vooruit lopen is mi de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

onetime schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:05:
5kWh per dag dekt daar de warmwater behoefte.
~2000kWh per jaar. Kosten: <€50.
2 MWh/jaar is €400/jaar. Dan ben je na 2 jaar al bij een warmtepomp.
377973 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:19:
Wtw van het riool is natuurlijk ook mooi [...]. Maar ik kan die warmte wel opvangen alleen krijg ik het niet na 3 hoog waar mijn c.v. hangt.
Daar zorgt de waterdruk voor :)
Hoe komt het water nu immers bij de cv ketel of douchekop?
Anoniem: 239824 schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:08:
@Proton_,
Hier nog geen DIY ervaring, ik had gehoopt dat iemand al er wat ervaring mee had.
Helaas, hier niet. Voor een knutselaar met een RPi of Arduino (en wat tijd, dat dan weer wel) lijkt het me een leuk project :)
In de TS wordt verwezen naar een soort van 'stroomtang' maar doet ie het ook als je het ding om de ingaande kabel van je stroomboer zet?
Dat lijkt me de enige juiste plek :)
Je komt met een stroommeting alleen niet zo ver, je wil de vermogensrichting weten en met wisselstroom is dat wat anders.
Dus heb je ook een gelijktijdige spanningsmeting nodig en dan wordt het al snel niet leuk meer.

Een digitale meter vertelt je over de P1 poort elke 10 seconden exact hoe het vermogen loopt, dat is goedkoper, nauwkeuriger en makkelijker. De groepenkast hoeft dan helemaal niet open.

Maar voor iedereen geldt: je gaat er (in Nederland) financieel op achteruit ten opzichte van op jaarbasis salderen. In België zou dat anders kunnen zijn als je hiermee onder de omvormertaks uit komt (wat ik niet zou durven zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

377973

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:46:
[quote]onetime schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:05:
5kWh per dag dekt daar de warmwater behoefte.
~2000kWh per jaar. Kosten: <€50.

[...]

Daar zorgt de waterdruk voor :)
Hoe komt het water nu immers bij de cv ketel of douchekop?
Ik kan geen nieuwe leidingen trekken, helaas anders zou mijn wasmachine en toiletten op regenwater draaien.

• onetime
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 24 december 2015 @ 22:47:
[...]
Leuk en simpel projectje, je kan het gasverbruik voor ww dus volledig vervangen met een paar eenvoudige verwarmingsmatjes.
Nog een vraagje: hoe warm wordt het water?
Dat hangt ervan af hoelang we hem laten opwarmen. Bij 24h branden we onze handen.
2 personen "snel" douchen, 1 's ochtends en 1 's avonds en de afwas op de hand gaat net, na de afwas is het warme water op. (meestal maar 1 persoon op dat adres) Betere regeling en extra matje komt nog.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:46:
[...]
[...]
Dat lijkt me de enige juiste plek :)
Je komt met een stroommeting alleen niet zo ver, je wil de vermogensrichting weten en met wisselstroom is dat wat anders.
Dus heb je ook een gelijktijdige spanningsmeting nodig en dan wordt het al snel niet leuk meer.

Een digitale meter vertelt je over de P1 poort elke 10 seconden exact hoe het vermogen loopt, dat is goedkoper, nauwkeuriger en makkelijker. De groepenkast hoeft dan helemaal niet open.
Niet mijn huis, maar als het aan mij ligt komt die warmtepomp. Waar haal jij die voor €800?
Ik dacht dat ik op €3500 moest rekenen. (ELGA)

Ben zelf met een schematje bezig om op geen enkel moment terug te hoeven leveren.
Als dat af is ook nog bouwen. Over een paar maanden of zo.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

onetime schreef op donderdag 31 december 2015 @ 01:20:
Niet mijn huis, maar als het aan mij ligt komt die warmtepomp. Waar haal jij die voor €800?
Ik dacht dat ik op €3500 moest rekenen. (ELGA)
Ik dacht aan een budget warmtepompboiler.
Ben zelf met een schematje bezig om op geen enkel moment terug te hoeven leveren.
Leuk! Zoals je merkt zijn er hier een hoop in geïnteresseerd :)

[ Voor 66% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2015 08:51 ]

• joepie de p
Ik ben benieuwd naar die budget WP. Zou het nut hebben om die in te passen, en hoe zou dat kunnen? Deze WP heeft een buitenunit?

Ik heb een ZB van 400l met 60 buisjes. De retour van de CV gaat door de 2e spiraal. Verder ca 500 kWh over van PV. Dat gaat nu op aan electrisch bijverwarmen in de boiler. Gasverbruik tussenwoning van 500 m3 is ca 600m3 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 31-12-2015 10:12 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan kan je beter naar een kleine warmtepomp zonder boiler kijken, die is veel compacter en hij verwarmt de boiler die je al hebt..
Er zijn uitvoeringen die de lucht gebruiken van de ruimte waar hij in staat, net als in dat linkje.
Dat linkje wijst naar Ariston, een merk dat ik zou vermijden :P
Verder kan je ook kiezen voor en model dat de centrale ventilatie (afvoer) vervangt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• joepie de p
Als de warmte uit een ruimte gaat halen dan moet die warmte toch weer worden toegevoegd? Door de CV ofzo. Wat is dan het nut?

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 10:56
onetime schreef op donderdag 31 december 2015 @ 01:20:
[...]

Icm verwarmingselementen of met warmtepomp? Dat laatste lijkt me lastig een WP zet je niet zomaar aan of uit met een externe schakeling. Er zijn al wel WP fabrikanten die dedicated oplossingen bieden hiervoor.

• marcel3
joepie de p schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:51:
Als de warmte uit een ruimte gaat halen dan moet die warmte toch weer worden toegevoegd? Door de CV ofzo. Wat is dan het nut?
Door dit soort boilers kun je de ventilatielucht leiden die anders zo naar buiten zou wapperen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Artikel met een test :)
Het klopt dat de benodigde lucht weer aangevuld moet worden.
Sterker nog, bij regelmatig gebruik zorgt zo'n wp voor overventilatie wat minder behaaglijk kan zijn.
Een kleiner model heeft minder tijd nodig om het vat te verwarmen en zal dus minder ventileren.
Als er al een zonneboiler is dan heb je juist in de winter genoemd probleem, in de zomer veel minder omdat hij dan uit kan blijven.
Er zijn dus nadelen, je verbruikt meer energie voor ventilatie dan anders en je stookt meer.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar dit soort alternatieven, maar omdat ik met airco's 'stook' ben ik bang dat er te weinig capaciteit overblijft als zo'n warmtepomp ook nog warmte onttrekt aan de woning.
Dan kan je nog beter een split-unit overwegen waardoor je geen geluid binnen hebt en de buitenlucht gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik heb dit al eens erder gepost, maar hier in huize Gasschuif douchen we al 1,5 jaar op een 30 L boiler op 70 C met 650 W watt element
Laad via plugwise vanaf 11.00 h zodat de PV (meestal) direct aan de boiler levert. (ook als de zon niet schijnt draait de PV altijd wel een paar honderd watt)

https://www.warmteservice...rmtijd-4%3A28)/p/18253705
http://i.imgur.com/bAySoPsl.jpg

Gebruikt c.a. 400 kWh op jaarbasis, en is goed ingepakt om de stilstand verliezen in te dammen, nu 16 W.
Vlak bij de douche, in 2 seconden heet water in de badkamer. Duurde vroeger 10 L koud water vanaf de ketel
Ik heb met een restrictieplaatje met een gat van 2,5 mm (in de uitgang van de mengkraan) de volle douche flow zwaar terug geknepen tot c.a. 3,5 l/min Met een zeg c.a 60L van 40 C is dat voldoende voor ons beide.
Zo niet, pak dan 50 of 80 L voorraad.

Net voor de douchekop heb ik een Amfiro a1 gemonteerd, een slimme flowmeter, heb ik jaren te laat gedaan, jaarverbruik water nu c.a. 57 m3, komend vanaf 85 m3/jaar

Omdat hier 3 L/L WP's draaien was dit de enigste optie. Het dak ligt vol :) Hier al een jaar gasloos.
In het voorjaar ga ik een aantal panelen vervangen door panelen met meer vermogen

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je kan buitenlucht bijmengen om overventilatie te voorkomen.
's Zomers gunstig voor de COP :)
('s winters niet natuurlijk)
Handleiding pagina 49 hij heeft een defrost functie en werkt dan tot -5 met de warmtepomp.

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2015 14:18 ]

• joepie de p
Speedy-Andre schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:22:
Artikel met een test :)
Het klopt dat de benodigde lucht weer aangevuld moet worden.
Sterker nog, bij regelmatig gebruik zorgt zo'n wp voor overventilatie wat minder behaaglijk kan zijn.
Een kleiner model heeft minder tijd nodig om het vat te verwarmen en zal dus minder ventileren.
Als er al een zonneboiler is dan heb je juist in de winter genoemd probleem, in de zomer veel minder omdat hij dan uit kan blijven.
Er zijn dus nadelen, je verbruikt meer energie voor ventilatie dan anders en je stookt meer.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar dit soort alternatieven, maar omdat ik met airco's 'stook' ben ik bang dat er te weinig capaciteit overblijft als zo'n warmtepomp ook nog warmte onttrekt aan de woning.
Dan kan je nog beter een split-unit overwegen waardoor je geen geluid binnen hebt en de buitenlucht gebruikt.
Daar zit dus precies mijn zorg: ik heb ventilate type C en die koude tocht in huis is nu al niet prettig. Dus ventilatiewarmtepomp is geen optie. Niet logisch trouwens want ik heb al een behoorlijk vat. Waarom zijn die aparaten zo duur eigenlijk? Wat voor onderdelen maken de prijs zo hoog! Het voordeligst is waarschijnlijk om het PV overschot te gebruiken door met het element de ZB een beetje op te warmen.

• onetime
  • Niet online
marcel3 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:59:
[...]
Icm verwarmingselementen of met warmtepomp? Dat laatste lijkt me lastig een WP zet je niet zomaar aan of uit met een externe schakeling. Er zijn al wel WP fabrikanten die dedicated oplossingen bieden hiervoor.
In eerste instantie ohmse belasting. Bij alsnog overschot eventueel een of meerdere relais sturen.
Wilde in eerste instantie het zo regelen dat het huis virtueel wordt los gekoppeld; dat iedere belasting van het net wordt weggeregeld. Maar hoe wordt er eigenlijk gemeten door de netbeheerder? Dat geeft mischien ook nog financieel aantrekkelijke, mooie mogelijkheden.

• marcel3
onetime schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:06:
[...]

In eerste instantie ohmse belasting. Bij alsnog overschot eventueel een of meerdere relais sturen.
Wilde in eerste instantie het zo regelen dat het huis virtueel wordt los gekoppeld; dat iedere belasting van het net wordt weggeregeld. Maar hoe wordt er eigenlijk gemeten door de netbeheerder? Dat geeft mischien ook nog financieel aantrekkelijke, mooie mogelijkheden.
Je verbruik is simpelweg wat er door de meter binnenkomt (en dus wat je zelf 'te weinig' produceert). Dus wek je instantaan 300W op en verbruik je 400, dan is op dat moment het verbruik 100W.

• onetime
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:55:
Ik heb dit al eens erder gepost, maar hier in huize Gasschuif douchen we al 1,5 jaar op een 30 L boiler op 70 C met 650 W watt element
Laad via plugwise vanaf 11.00 h zodat de PV (meestal) direct aan de boiler levert. (ook als de zon niet schijnt draait de PV altijd wel een paar honderd watt)

https://www.warmteservice...rmtijd-4%3A28)/p/18253705 ??? broken link
http://i.imgur.com/bAySoPsl.jpg

Gebruikt c.a. 400 kWh op jaarbasis, en is goed ingepakt om de stilstand verliezen in te dammen, nu 16 W.
Vlak bij de douche, in 2 seconden heet water in de badkamer. Duurde vroeger 10 L koud water vanaf de ketel
Ik heb met een restrictieplaatje met een gat van 2,5 mm (in de uitgang van de mengkraan) de volle douche flow zwaar terug geknepen tot c.a. 3,5 l/min Met een zeg c.a 60L van 40 C is dat voldoende voor ons beide.
Zo niet, pak dan 50 of 80 L voorraad.

Net voor de douchekop heb ik een Amfiro a1 gemonteerd, een slimme flowmeter, heb ik jaren te laat gedaan, jaarverbruik water nu c.a. 57 m3, komend vanaf 85 m3/jaar

Omdat hier 3 L/L WP's draaien was dit de enigste optie. Het dak ligt vol :) Hier al een jaar gasloos.
In het voorjaar ga ik een aantal panelen vervangen door panelen met meer vermogen
Zo dat is mooi, er is dus nog een hoop te winnen met de boiler beter isoleren.
De douchekraan heb ik zelf redelijk in de hand, nm niet helemaal open maar net ver genoeg.
Zou jouw techniek wel eens willen bewonderen.

• onetime
  • Niet online
marcel3 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:18:
[...]
Je verbruik is simpelweg wat er door de meter binnenkomt (en dus wat je zelf 'te weinig' produceert). Dus wek je instantaan 300W op en verbruik je 400, dan is op dat moment het verbruik 100W.
Dat snap ik, maar op welke tijdschaal regestreert die meter, op micro-, milli-, deci- of seconden nivo.
Of per (halve) sinus. Dat scheelt nogal in de mogelijkheden om voor de meter niets te gebruiken, maar ondertussen je verbruikers actief te regelen.
edit: Ik dacht in eerste instantie aan een pwm regeling. Maar eventueel per (halve) sinus schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 31-12-2015 15:30 ]

• marcel3
Daar ben ik wel benieuwd naar. Volgens mij is zoiets nl niet aan de orde. Er is geen apart telwerk voor invoeding ofzo. Maar het gaat misschien wat OT voor deze thread.

[ Voor 15% gewijzigd door marcel3 op 31-12-2015 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Alleen over een hele sinus is onderscheid te maken tussen actief en reactief vermogen.
Omdat reactief vermogen apart bemeten moet worden, is dat de kleinste schaal waarop een kWh-meter kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

We hebben sinds kort een pellet-cv.
Daaraan gekoppelt een boiler van 200L met een verwarmingsspiraal van 2kW.
Met Domoticz laat ik onze 'slimme meter' uitlezen en zodra het teruggeleverd vermogen groter is dan 2kW, laat ik de spiraal aangaan. Zodra het teruggeleverd vermogen onder de 0 komt, laat ik de spiraal weer uitgaan.

www.mijnzon.info

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

onetime schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:21:
[...]

Zo dat is mooi, er is dus nog een hoop te winnen met de boiler beter isoleren.
De douchekraan heb ik zelf redelijk in de hand, nm niet helemaal open maar net ver genoeg.
Zou jouw techniek wel eens willen bewonderen.
Afspraak inplannen kan altijd :). Doe maar een DM, wordt wel volgend jaar 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• marcel3
Proton_ schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:09:
Alleen over een hele sinus is onderscheid te maken tussen actief en reactief vermogen.
Omdat reactief vermogen apart bemeten moet worden, is dat de kleinste schaal waarop een kWh-meter kan meten.
Die termen zoek ik even op op Wikipedia dacht ik. Nu heb ik hoofdpijn 8)7 Bedankt Proton_ ;)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Vandaar dat het mij het meest handig lijkt om de data uit de hoofdmeter te gebruiken :) Dan hoef je je daar niet druk over te maken en kan alle elektronica galvanisch gescheiden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:09:
Logisch. Thanks, daar heb ik wat aan. (heb je ook een officiele bron? eventueel DM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
marcel3 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:42:
Daar ben ik wel benieuwd naar. Volgens mij is zoiets nl niet aan de orde. Er is geen apart telwerk voor invoeding ofzo. Maar het gaat misschien wat OT voor deze thread.
Het teruglevertelwerk = telwerk voor invoeding. Anders lever je niet terug maar ben je je eigen productie ergens aan het meten. Maar dat doet de meter van de netbeheerder NIET. Die meet wat je netto aan- / uit het net haalt. En ook niet wat je echt verbruikt. Door je eigen opbrengst achter de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

onetime schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:12:
[...]
(heb je ook een officiele bron? eventueel DM)
Helaas niet, dit was mijn eigen gedachte :)
Alle relevante normeringen zitten achter een paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:36
Kunnen we weer ontopic? Het gaat al een aardig aantal posts niet meer over het probleem/wens van de topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:46
377973 schreef op vrijdag 4 december 2015 @ 14:43:
Hallo!

Mooi systeem!
Ik wil ook zo iets.
Wtw voor douche komt er ook aan by the way.

Vragen:
Iemand al bekend met een dergelijk systeem?
Weet iemand nog andere merken?

Merken die ik ken:
http://www.solariboost.co.uk/
https://www.immersun.co.uk/
http://www.powerdiverter.com/
http://www.apollosolarproducts.co.uk/

bedankt alvast!
Of deze YouTube: Sunamp Heat Battery | Fully Charged

https://www.sunamp.com/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 11:54

hplos.nl

Zo doet men dat

Dat sunamp is wel cool. Gewoon altijd alles wat je overhebt opslaan in warmte

Ik was van plan om zelf iets te maken icm met een youless, een homey en een boiler, maar zo strak krijg je dat nooit zelf gemaakt (ik heb geen boiler gevonden die ik kan vertellen hoeveel vermogen die mag gebruiken bijvoorbeeld)

Ben benieuwd of er in Nederland ook zoiets te verkrijgen is

pc | server | laptop | pda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
hplos.nl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:22:
Dat sunamp is wel cool. Gewoon altijd alles wat je overhebt opslaan in warmte

Ik was van plan om zelf iets te maken icm met een youless, een homey en een boiler, maar zo strak krijg je dat nooit zelf gemaakt (ik heb geen boiler gevonden die ik kan vertellen hoeveel vermogen die mag gebruiken bijvoorbeeld)

Ben benieuwd of er in Nederland ook zoiets te verkrijgen is
In oktober 2017 heb ik een E boiler aangeschaft ook met het doel stroom van mijn panelen om te zetten in warm-water, maar daar ben ik na 3 maanden mee gestopt en op het laatste moment een warmtepomp boiler aangeschaft.

Die kan het zelfde als de Sunamp maar heeft niet het formaat, maakt geluid, maar heeft over het afgelopen jaar een COP ten opzichten van de E-boiler van 2,60.

Als er geen zon is komt de stroom van het net dan heb ik dus liever een WPB die dat met een cop doet die hoger is dan 1

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Laat de topic titel je niet op het verkeerde been zetten het gaat hier om een extra toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

het mooie van die sunamp is (vind ik) dat hij niet kijkt naar je zonnepanelen, maar naar je verbruik. zodra die onder 0 komt (dus als je terug gaat leveren) dan pas gaat ie wat doen

als m'n zonnepanelen 1000watt opleveren, maar de wasmachine is net aan 't draaien, dan wil ik niet dat die 1000watt naar die 'boiler' gaat, maar dat dat eerst opgebruik wordt.

leveren m'n panelen 2500watt en ik verbruik 1000, dan gaat er dus ook 1500 naar die sunamp. Als er een oplossing is die al in NL te verkrijgen is die dat kan, ben ik zeer geinteresseerd :)

doel is: stroom overschot gebruiken zodat ik gas kan besparen. (vooral als saldering eraf is en ik m'n oude meter in moet leveren :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
hplos.nl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:53:
het mooie van die sunamp is (vind ik) dat hij niet kijkt naar je zonnepanelen, maar naar je verbruik. zodra die onder 0 komt (dus als je terug gaat leveren) dan pas gaat ie wat doen

als m'n zonnepanelen 1000watt opleveren, maar de wasmachine is net aan 't draaien, dan wil ik niet dat die 1000watt naar die 'boiler' gaat, maar dat dat eerst opgebruik wordt.

leveren m'n panelen 2500watt en ik verbruik 1000, dan gaat er dus ook 1500 naar die sunamp. Als er een oplossing is die al in NL te verkrijgen is die dat kan, ben ik zeer geinteresseerd :)

doel is: stroom overschot gebruiken zodat ik gas kan besparen. (vooral als saldering eraf is en ik m'n oude meter in moet leveren :+ )
Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

sunamp is blijkbaar in overleg met een nederlandse partij om ook hier te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 20:41
Klein beetje een oud topic, maar zeker meer relevant nu duidelijk is dat salderen volledig afgebouwd zal worden.

Het opslaan in een thuisbatterij is natuurlijk het mooiste, maar deze zijn nog zeer onbetaalbaar.

Helaas is er weinig te vinden over dit soort systemen, ik kan natuurlijk een standaard boiler aansturen om aan en uit te gaan op verschillende momenten, met verschillende voorwaarden. Maar als er 500W ingevoed word, en de boiler dan met 1000W of zelfs meer gaat verwarmen koop je alsnog weer stroom in.

Een boiler met volledig variabel vermogen, of een DC boiler is een betere optie lijkt me. Echter gaat bij mij dan de voorkeur uit naar: éérst het eigen verbruik voorzien, en daarna het restvermogen van PV in de boiler stoppen. (dit restvermogen is natuurlijk gemakkelijk te berekenen door de PV opbrengst met het eigen verbruik te vergelijken via de P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
cmderks93 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:10:
Een boiler met volledig variabel vermogen, of een DC boiler is een betere optie lijkt me.
Je zou kunnen kijken of een dimmer het overleeft. Zigbee/Z-wave of Wifi kan dan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:01
Zoek bijvoorbeeld eens op Fronius ohmpiloot, :)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
@AUijtdehaag Had jij niet zo'n variabel verwarmingselement?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423 ja klopt.
Werkt prima.
Onderdelen: AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImZu4auNur8qGAytEZQ0FtwoqZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FAVdQp6BNjeKujlgFgQizfh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmDHiPwcmB0cc2aXdEWup6snM0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSJgmtnBnSn3pz1bxtugJYCN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dv2Y4SSYpZYnSl4N0XbyBcDFs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW0zvvc9RP0BdRZxGrcdt0iq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2020 13:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Zou je ook de WP aan de gang kunnen zetten voor je DHW/SWW? Ik weet niet of er modellen zijn die je zo'n actie kunt geven maar dat zou wel hardware schelen.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cable_boy En WP kun je nooit zo precies regelen als een verhitterelement met triac regeling.
De WP regelt meestal op delta T van het water.
Gevolg is dat je toch, (extra) verbruik gaat creeren met de WP. En dat is nou juist niet te bedoeling.
Op een zon overgoten dag, zou het geen probleem zijn. Maar je hebt ook mindere dagen, en dagen met veel korte pieken en dalen.

Ik heb het wel eens vergeleken met een (ventilatie) warmtepomp verbruik voor sww.
Dan kom je inderdaad uit op 2,5x onzuiniger (cop=1), maar het is overtollige energie. (op huis basis bekeken)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getijden
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:26
Een regeling met uitbreidingsmogelijkheden en regelbaar vermogen wat de boiler in mag gaan, https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

Met een e-boiler van 80 liter hetzelfde probleem. Voorlopig opgelost door een tijdklok die standaard de boiler laat opwarmen tussen 11:30 en 13:30. Dat valt samen met de piek in opbrengst. Niet perfect, maar beter dan niets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even een algemene opmerking, salderen wordt afgebouwd maar je krijgt altijd nog een basis tarief voor je teruglevering. Teruggeleverde stroom is dus nooit waardeloos, je krijgt er altijd wat voor terug. En de komende paar jaar kun je nog behoorlijk blijven salderen.

Rekenvoorbeeldje, in 2027 mag je nog steeds 55% van je overschot salderen. Stel het teruglevertarief is 5 cent en je leveringstarief is 20 cent. Dan levert een zelf verbruikte kWh in principe 20 cent op en een teruggeleverde levert (0.55 * 20 + 0.45 * 5) = 13.25 cent op.

Begrijp me goed, ik ben helemaal voor maximaliseren van eigen verbruik. Maar het blijft ook goed om even te rekenen wat het daadwerkelijk oplevert. Een efficiente verbruiker aanschakelen zal zeker slim zijn. Maar de stroom op een minder efficiente manier inzetten, om het "op te maken" is wellicht niet zo nuttig.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Zeker tijdens de periode dat salderen nog niet volledig is afgebouwd is het zonde om met een COP=1 je overschot aan energie in warm water te stoppen als je dat met je WP op een COP van 3 ook kunt. Zeker als je panelen op zuid hebt met een scherpere piek is de tijdklok een slimme optie met het risico dat je tijdens bewolking meer energie verbruikt maar met een betere COP is die kans niet zo groot als je veel panelen hebt in vergelijking met het elektrische vermogen van je WP.
Liefst zou je de WP niet op tijd maar op je overschot triggeren en dan ook nog met een vermogen setpoint. Poor-man-solution is dan aan/uit trigger en als laatst de tijd trigger.
Op basis van tijd kun je je SWW verwarmen maar je kunt ook warmte in je huis (voornamelijk beton/vloer) bufferen in de winter. In de zomer kun je de WP alleen laten koelen tijdens zonuren of alleen tijdens de piek. Je kunt je thermostaat setpoint verhogen in de winter bij overschot en verlagen in de zomer om te koelen bij overschot. Nadeel is dan wel dat je meer temperatuur wisselingen krijgt

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien is zo een heater element toch duurzaam.
Mijn warmtepomp draait nu alleen in de winter en gaat zo nog jaren langer mee. (milieuwinst)
Veroorzaakt ook geen geluid als de buren buiten zitten,

Het is maar hoe je het bekijkt....
De energie komt van het dak af, dus wat boeit het of dat cop 1 of cop 2.5 is.
Geen zonnepanelen, dat zijn de echte criminelen. :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Qua technische oplossing: iemand bekend of er een tijdsduur staat op de digitale meter qua berekenen stroom? Als hij bijvoorbeeld het gemiddelde van elke minuut neemt, kan je zeer gemakkelijk met een SSR (solid state relay) je boiler 1 seconde aan, en 9 seconden uit schakelen om 1/10 van het max vermogen te verbruiken; dat kan je zeer goedkoop zelf in elkaar knutselen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@AUijtdehaag Je bent zeker veel beter bezig dan de mensen zonder panelen. En het is ook heel goed dat er mensen experimenteren met manieren om verbruik slim te sturen want daar moeten we naartoe in de toekomst. Helemaal goed dat je erover schrijft en je kennis deelt. _/-\o_

Maar voor het milieu is het op dit moment niet beter om je stroom met COP1 af te fakkelen. Tot nog toe is het praktisch altijd zo dat als je meer teruglevert, dat er dan ergens een fossiele centrale een standje terug doet of dat er ergens een waterkrachtcentrale wat extra water spaart in zijn stuwmeer voor als de nood hoger is.

Ook is minder verbruiken altijd beter. Meer groene stroom die over blijft is beter.

Ik zie in je grafiekjes dat je nu 's ochtends meteen probeert het teruggeleverde vermogen naar nul te krijgen. Maar juist de vroege ochtend en avond zijn de piek momenten op het net qua verbruik. De bulk van het zonvermogen in Nederland komt pas vanaf ~10u op het net en dan zakt de vraag ook flink in op een zonnige dag, maar dat is ook ongeveer net wanneer jouw boiler op temperatuur is en de weerstand stopt met verwarmen. Zou je niet beter 's ochtends een paar uur kunnen wachten en pas rond 10u de weerstandsverwarmer in kunnen schakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:58:
Misschien is zo een heater element toch duurzaam.
Mijn warmtepomp draait nu alleen in de winter en gaat zo nog jaren langer mee. (milieuwinst)
Veroorzaakt ook geen geluid als de buren buiten zitten,

Het is maar hoe je het bekijkt....
De energie komt van het dak af, dus wat boeit het of dat cop 1 of cop 2.5 is.
Geen zonnepanelen, dat zijn de echte criminelen. :+ 8)
Dat vraag ik me ook steeds af. Mijn huidige setup is uitermate low-tech en geheel geluidloos. Een all-electric huishouden met elektrische boilers voor warmwater en elektrische radiatoren.

Kijkend naar de soort materialen: voornamelijk goed recyclebaar metaal, weinig kunststoffen, geen drijfgassen.

Kijkend naar de hoeveelheid materialen: een wcd bij de radiatoren, geen pompen, verdelers en geen uitgebreide leidingsystemen.

Als ik kijk naar ons verbruik per graaddag (All-electric, wat is jullie verbruik in kWh per graaddag) dan doet het verbruik van onze setup, in combinatie met ons gedrag niet onder voor een warmtepomp.

Het geheel resulteert momenteel in een "nul op de rekening"-woning met een zeer eenvoudige en inzichtelijke techniek. Dat zijn elementen die ik, nu ik ouder wordt, bijzonder begin te waarderen. Mocht de stoker komen te overlijden, dan kan de kapitein rustig verder gaan. Een kind kan de was doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Paul C Het is inderdaad beter om het later in te schakelen. (om niet egoistisch te zijn)
Daar komt nog een extra voordeel bij, minder stilstandverliezen.
De volgende douchebeurt is meestal pas in de ochtend, de volgende dag, in mijn situatie.

Dus wil je zo laat mogelijk de "buffer" weer op temperatuur zetten, om minder stilstandverliezen te hebben.
Hoe hoger de buffertemperatuur, des te hoger is de deltaT met de omgeving en dus meer verliezen.

Maar hoe weet je, wat voor het weer het wordt (is wel achter te komen natuurlijk, maar even dat terzijde)
En is de buffer aan het eind van de dag toch weer op 55 graden, binnen die tijd?

Nu is dat niet zo belangrijk, omdat ik een hygienebuffer heb met een doorstroom verwarmer erachter.
Maar die lust hem ook wel smorgens vroeg met een koude buffer... (11 kW)
Dus ook dat probeer ik hiermee te voorkomen.

Ik kan tijdstip inschakelen regeling en max vermogen bepalen van de heater, dus dat is (technisch) niet zo een probleem..

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
@AUijtdehaag Ik zou sturen op day-ahead stroomprijs. Die komt namelijk tot stand uit de combinatie van verwachtte PV- en windstroom én verwachtte demand. Allemaal op basis van high-end voorspellingen. Als de prijs laag is, dan is de vraag laag en de duurzame opwek hoog. Als de prijs hoog is, dan is de vraag hoog en de duurzame opwek laag.

Je kunt die gegevens via de API van het ENTSO-E tranaparancy platform bevragen (je krijgt gratis een API-key als je ze even mailt):
transparency.entsoe.eu

En als het een beetje goed werkt, kun je een energiecontract met variabele prijs nemen en er nog een beetje voordeel uit halen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:55

de Peer

under peer review

ericplan schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:20:
[...]

Als ik kijk naar ons verbruik per graaddag (All-electric, wat is jullie verbruik in kWh per graaddag) dan doet het verbruik van onze setup, in combinatie met ons gedrag niet onder voor een warmtepomp.
Hoe bedoel je dat? Als een warmtepomp (gemiddeld over hele jaar) 300% rendement heeft t.o.v. 100% met elektrisch, hoe kan jouw setup dan niet onder doen. Is jouw gedrag dusdanig dat je een factor 3 minder energie verbruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:43:
[...]
Hoe bedoel je dat? Als een warmtepomp (gemiddeld over hele jaar) 300% rendement heeft t.o.v. 100% met elektrisch, hoe kan jouw setup dan niet onder doen. Is jouw gedrag dusdanig dat je een factor 3 minder energie verbruikt?
Allereerst, we wonen in een appartement, vloeren komen daardoor vrijwel nooit onder de 18 graden. Daarbij is het met onze radiatoren zeer eenvoudig om alleen te stoken waar we zijn. De radiatoren reageren snel. Als ik alleen thuis ben stook ik alleen in de eetkeuken. Rest van het huis is koud. Verder in de winter een huisjasje aan en de kachel op 18 graden. En alle tussendeuren dicht.

Een warmtepomp als apparaat is efficiënt, maar het systeem van leidingen, verdelers en pomp(en) eromheen zorgt natuurlijk wel voor verliezen. Ook het feit dat je liever geen of beperkte nachtverlaging kan toepassen zorgt voor verliezen. Voor mij loont het om de radiator laag te zetten als ik de deur uit ga. Als ik bij thuiskomst de radiator aanzet is het in no time weer warm.

Denk dus dat het een combinatie van systeemverliezen en gedrag is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Alternator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Is het misschien handig om de overtollige energie uit zonnepanelen om te zetten naar waterstof en deze op te vangen wanneer je de energie nodig zou hebben. Om is dit heel onrendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Zeer onrendabel. Oneindige TVT denk ik zelfs op thuisniveau. Of je moet het compleet zelf kunnen bouwen/onderhouden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

The Alternator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:19:
Is het misschien handig om de overtollige energie uit zonnepanelen om te zetten naar waterstof en deze op te vangen wanneer je de energie nodig zou hebben. Om is dit heel onrendabel?
Opzich is het redelijk onrendabel, maar het op druk opslaan maakt het heel erg onrendabel.
Daarnaast zit ik er niet echt op te wachten als mijn buurman zelf gas gaat zitten maken en opslaan op de goedkoopste manier, Wellicht een oplossing voor blok/wijk/stad nivo, op huis nivo zie ik het niet zo heel erg zitten.
Er loopt al ergens een pilot.
https://www.remeha.nl/act...ur-met-waterstof-project/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
The Alternator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:19:
Het zou bijzonder vreemd zijn als dat in de eerste 50 jaar rendabel wordt.
Je hebt gruwelijk grote verliezen bij waterstof, voornaamste voordeel is dat je waterstof niet thuis kan magen, dus er belastingen op kunnen. Vandaar dat regeringen wanhopig waterstof stimuleren, voor iedereen een electrische auto rijdt met electriciteit van eigen dak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
naftebakje schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:15:
Qua technische oplossing: iemand bekend of er een tijdsduur staat op de digitale meter qua berekenen stroom? Als hij bijvoorbeeld het gemiddelde van elke minuut neemt, kan je zeer gemakkelijk met een SSR (solid state relay) je boiler 1 seconde aan, en 9 seconden uit schakelen om 1/10 van het max vermogen te verbruiken; dat kan je zeer goedkoop zelf in elkaar knutselen.
Ik heb daar in dit topic al een keer iets over geschreven. Zal dat hier even cross posten en een beetje aanpassen aan je vraag:

De hoeveelheid die je maximaal intern in de meter kunt salderen is veel kleiner dan jij je voorstelt. Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel precies in Nederland gebruikelijk is. Het meest logische antwoord lijkt mij 1 puls. Dus als je een 500puls/kWh meter hebt, dan kun je 2Wh salderen en nog 2Wh extra verbruiken voordat er verbruikt wordt geregistreerd (als je dus op tijd weer gaat terugleveren voor die 2Wh verbruik vol is, registreert je meter geen teruglevering en geen verbruik.
Je kunt dus van -2Wh naar +2Wh gaan zonder verbruik te registreren op je meter in dat geval.

Stel nu dat je probeert met een slimme regeling op je e-boiler van 2kW je directe eigenverbruik te maximeren en je levert netto 250W terug op een gegeven moment. 250W/2000W = 1/8 Je kunt dan dus steeds je boiler 1sec inschakelen en daarna 7 seconden uit. Je zou dan geen pulsen op je meter moeten zien verschijnen, want met 250W duurt het 3600s / 250W * 2Wh = 28s voor er een puls komt.

Het wordt lastiger als je verbruik hoger is, want de tijd tussen twee pulsen wordt steeds korter. Idem als je meter meer pulsen per kWh geeft. Bijvoorbeeld 1000 pulsen/kWh is veel voorkomend. Stel dat je 1000W teruglevert en 1000pulsen/kWh krijgt:
3600s / 1000W * 1Wh = 3,6 seconden voor je een puls registreert. Je moet dus minder dan 3,6 seconden vol terugleveren of de e-boiler inschakelen.

Als je het verbruik heel nauwkeurig weet te regelen kun je zelfs nog iets verder optimaliseren. Elektrameters hebben een drempel verbruik/teruglevering van ~20mA, dus als je maximaal ~4,5W verbruikt, dan registreren ze dat helemaal niet. Als je dat heel goed doet kun je op jaarbasis 40kWh gratis verbruiken! 8)7

Op deze razend interessante en super relevante website kun je meer achtergrond vinden:
https://learn.openenergym...version/background/meters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@Paul C hartelijk bedankt voor de beste manier om "nee, dat lukt niet" te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 20:41
Aardig wat leesvoer gekregen :-) uiteraard is dit iets wat economisch gezien niet direct interessant is als salderen nog mogelijk is. Maar iets meer zelfvoorzienend zijn is zeker mooi.

Ik ga mij er zeker in verdiepen. Dank voor het aanspreken van iemand met een huidige oplossing @Jim423 en mooie oplossing @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 08:39
Cable_boy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:40:
Zeker tijdens de periode dat salderen nog niet volledig is afgebouwd is het zonde om met een COP=1 je overschot aan energie in warm water te stoppen als je dat met je WP op een COP van 3 ook kunt. Zeker als je panelen op zuid hebt met een scherpere piek is de tijdklok een slimme optie met het risico dat je tijdens bewolking meer energie verbruikt maar met een betere COP is die kans niet zo groot als je veel panelen hebt in vergelijking met het elektrische vermogen van je WP.
Liefst zou je de WP niet op tijd maar op je overschot triggeren en dan ook nog met een vermogen setpoint. Poor-man-solution is dan aan/uit trigger en als laatst de tijd trigger.
Op basis van tijd kun je je SWW verwarmen maar je kunt ook warmte in je huis (voornamelijk beton/vloer) bufferen in de winter. In de zomer kun je de WP alleen laten koelen tijdens zonuren of alleen tijdens de piek. Je kunt je thermostaat setpoint verhogen in de winter bij overschot en verlagen in de zomer om te koelen bij overschot. Nadeel is dan wel dat je meer temperatuur wisselingen krijgt
Ik loop in dezelfde richting te denken.
Momenteel 2 opties aan het uitwerken, eentje gaat via de vermogensbeperking van m'n Mitsu, nadeel is dat je hem niet geforceerd aan kunt zetten, maar daar zijn wellicht nog andere opties voor.
Optie 2 is via het smart grid ready systeem, alleen het nadeel hier is dat als je die volledig inschakelt, hij volgens mij het element ook mee laat doen, dus ik moet me hier nog even verder in verdiepen.
Ik zit nog in de verkenningsfase, dus ik verwacht er voorlopig nog niet teveel van, zolang we mogen salderen is er ook nog niet echt haast bij. O-)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
naftebakje schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:08:
@Paul C hartelijk bedankt voor de beste manier om "nee, dat lukt niet" te zeggen.
Ik denk wel dat het lukt, maar je moet veel vaker schakelen. Iedere paar seconden en niet 1x per minuut.

Maar leest anders deze pagina even voor wat inspiratie:
https://learn.openenergym...v-diversion/mk2/switchdev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Pak dan meteen een proportioneel relais, dan kan je traploos regelen.(deze pakt direct 0-5V uit een Arduino en is instelbaar als fase-aansnijding (nauwkeurig maar niet-lineair en slechte PF) of burst-control (minder nauwkeurig). datasheet)

Als je wat avontuurlijker bent, kun je elk SSR pakken, maar dan moet je ook zelf syncen met het net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:57
2 jaar na de laatste post en toch vandaag actueler dan ooit gezien de kWh prijzen, zou ik net als de eerste vragensteller( 4dec 2015! )zoek ik nog steeds een antwoord. :)

Namelijk:

Iets simpels die uit de slimme meter het signaal (via p1) haalt “dat er netto teruggeleverd wordt” en dat omzet in een signaaltje waarmee bijvoorbeeld een relais te schakelen valt (al dan niet op afstand) die vervolgens (waar ik het voor gebruiken wil) het warmte element van 3kw schakelt die in het buffervat zit (in mijn geval 1000 liter).

Voor de Easee autolader gebeurt dit ook zoiets met een equalizer( die houdt dan rekening dat de meterkast niet ontploft. Zit ook op de P1 van de slimme meter. Dat werkt nu uitstekend.

Dit is al mooi maar dus nu nog iets om een signaal te krijgen bij status “teruglevering” uit de slimme meter zodat die een relais aan of uit zet. Zodat je of de thuisaccu (ipv aan te sluiten op de omvormer) of zoals ik nu wil doen het buffervat (is hygienboiler met 2 warmtewisselaars met heatpipes zonneboiler, dus vol met cv water met een rvs spiraal voor tap) extra wil laden naast dat de warmtepompen die dat al automatisch temperatuur geregeld doen.

Cop discussie ken ik enzo. Dit gaat alleen voor dat extra zetje in het buffervat die zowel het cv circuit grotendeels als het tapwater op een extra niveau brengt bij overtollige stroom die we over een paar jaar niets meer waard is.

Wie heeft de ultieme simpele oplossing die met p1 wordt gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

P1mon op een pi?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPmclejqmMseZ7VpvDXmsc3MN-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wbc2uOSqSFFVYI2giS2iI9GW.jpg?f=fotoalbum_large

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:04
Ik gebruik een Eltako stroomschakelaar die zo is ingesteld dat alleen bij voldoende opbrengst van de zonnepanelen de keukenboiler van 30 liter/ 450w wordt inschakelt.
Niet 'slim' maar wel heel eenvoudig en betrouwbaar.
Sommige PV omvormers hebben een relais uitgang die instelbaar is op een bepaald uitgangsvermogen/ opbrengst.
De Fronius omvormer voor mijn PV installatie heeft dat en daarmee ga ik de Atlantic warmtepomp boiler aansturen.

[ Voor 33% gewijzigd door natural colour op 25-09-2022 13:51 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
fdbkc01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:59:
2 jaar na de laatste post en toch vandaag actueler dan ooit gezien de kWh prijzen, zou ik net als de eerste vragensteller( 4dec 2015! )zoek ik nog steeds een antwoord. :)

Namelijk:

Iets simpels die uit de slimme meter het signaal (via p1) haalt “dat er netto teruggeleverd wordt” en dat omzet in een signaaltje waarmee bijvoorbeeld een relais te schakelen valt (al dan niet op afstand) die vervolgens (waar ik het voor gebruiken wil) het warmte element van 3kw schakelt die in het buffervat zit (in mijn geval 1000 liter).

Voor de Easee autolader gebeurt dit ook zoiets met een equalizer( die houdt dan rekening dat de meterkast niet ontploft. Zit ook op de P1 van de slimme meter. Dat werkt nu uitstekend.

Dit is al mooi maar dus nu nog iets om een signaal te krijgen bij status “teruglevering” uit de slimme meter zodat die een relais aan of uit zet. Zodat je of de thuisaccu (ipv aan te sluiten op de omvormer) of zoals ik nu wil doen het buffervat (is hygienboiler met 2 warmtewisselaars met heatpipes zonneboiler, dus vol met cv water met een rvs spiraal voor tap) extra wil laden naast dat de warmtepompen die dat al automatisch temperatuur geregeld doen.

Cop discussie ken ik enzo. Dit gaat alleen voor dat extra zetje in het buffervat die zowel het cv circuit grotendeels als het tapwater op een extra niveau brengt bij overtollige stroom die we over een paar jaar niets meer waard is.

Wie heeft de ultieme simpele oplossing die met p1 wordt gevoed?
Geen direct antwoord, maar hoeveel zou je voor zo’n product willen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
100-200 euro indien garantie op zit. Welke eltako gebruik national Colour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
@teacher dat lijkt er goed uit te zien. Welk product is dat? Of waar komt dit schema vandaan?
Pagina: 1 2 Laatste