Wise enough to play the fool
kan je meerdere uitlees app op 1 p1 poort hangen?
De simpelste oplossing die ik kan bedenken is het warmte-element aansturen met de Homewizard Wi-Fi Energy Socket in combinatie met Homewizard Wi-Fi P1 meter. Je kan dit schakelgedrag (je zonne-overschot in je warmte-element dumpen) instellen in de app mits je de optie Energy+ aangeschaft hebt. Deze optie gebruiken kost je geloof ik 12 euro per jaar.fdbkc01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:59:
2 jaar na de laatste post en toch vandaag actueler dan ooit gezien de kWh prijzen, zou ik net als de eerste vragensteller( 4dec 2015! )zoek ik nog steeds een antwoord.![]()
Namelijk:
Iets simpels die uit de slimme meter het signaal (via p1) haalt “dat er netto teruggeleverd wordt” en dat omzet in een signaaltje waarmee bijvoorbeeld een relais te schakelen valt (al dan niet op afstand) die vervolgens (waar ik het voor gebruiken wil) het warmte element van 3kw schakelt die in het buffervat zit (in mijn geval 1000 liter).
Voor de Easee autolader gebeurt dit ook zoiets met een equalizer( die houdt dan rekening dat de meterkast niet ontploft. Zit ook op de P1 van de slimme meter. Dat werkt nu uitstekend.
Dit is al mooi maar dus nu nog iets om een signaal te krijgen bij status “teruglevering” uit de slimme meter zodat die een relais aan of uit zet. Zodat je of de thuisaccu (ipv aan te sluiten op de omvormer) of zoals ik nu wil doen het buffervat (is hygienboiler met 2 warmtewisselaars met heatpipes zonneboiler, dus vol met cv water met een rvs spiraal voor tap) extra wil laden naast dat de warmtepompen die dat al automatisch temperatuur geregeld doen.
Cop discussie ken ik enzo. Dit gaat alleen voor dat extra zetje in het buffervat die zowel het cv circuit grotendeels als het tapwater op een extra niveau brengt bij overtollige stroom die we over een paar jaar niets meer waard is.
Wie heeft de ultieme simpele oplossing die met p1 wordt gevoed?
He leuk, leven in een oud topic.
Ik gebruik een ESP P1 meter van Zuidwijk die is gekoppeld aan Home Assistant. Vervolgens de boiler met schakelbaar vermogen via een Shelly Plug in het stopcontact. Dan een automation die zodra er meer dan 1100W voor langer dan 1 minuut terug geleverd wordt de Shelly aanzet en zodra er meer dan 200W gebruikt wordt op de meter, ook voor 1 minuut, dan schakelt die de Shelly weer uit.
Als extra nog een controle dat als de Shelly aan staat en er geen stroom gebruikt wordt voor 1 minuut, dat betekent dat de boiler klaar is met verwarmen en dan schakelt de vorige automation zich uit tot de volgende dag.
Benodigde hardware: iets van een Raspberry Pi, een P1 meter en een Shelly Plug. Alles werkt lokaal en op wifi dus geen externe afhankelijkheden.
Ik gebruik een ESP P1 meter van Zuidwijk die is gekoppeld aan Home Assistant. Vervolgens de boiler met schakelbaar vermogen via een Shelly Plug in het stopcontact. Dan een automation die zodra er meer dan 1100W voor langer dan 1 minuut terug geleverd wordt de Shelly aanzet en zodra er meer dan 200W gebruikt wordt op de meter, ook voor 1 minuut, dan schakelt die de Shelly weer uit.
Als extra nog een controle dat als de Shelly aan staat en er geen stroom gebruikt wordt voor 1 minuut, dat betekent dat de boiler klaar is met verwarmen en dan schakelt de vorige automation zich uit tot de volgende dag.
Benodigde hardware: iets van een Raspberry Pi, een P1 meter en een Shelly Plug. Alles werkt lokaal en op wifi dus geen externe afhankelijkheden.
Ik heb het geheel regelbaar gemaak met een vermogensregelaar die de uitwisseling met het net op nul houdt.
Zie mijn online notebook voor een beschrijving.
https://www.pzuidam.nl/op...oad-version-2-simplified/
Welke vermogensregelaar gebruik je precies? Hoeveel verlies heeft deze?Pjottr schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:42:
Ik heb het geheel regelbaar gemaak met een vermogensregelaar die de uitwisseling met het net op nul houdt.
Heb over dit idee ook veel zitten hersengymnastieken, maar verder dan een dimmer kwam ik niet.
@Zwartoog iets als https://nl.farnell.com/cr...ay-spst-no-25a/dp/2784890 is geschikt voor 1fase met 0-10V regeling. 3fase gaat hard in de papieren lopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Oh, dat is best te doen! 1 fase is meer dan genoeg. Het is vooral om de "gaten" in het directe PV-verbruik om te kunnen vangen. Heb je veel opbrengst, dan kun je beter de WP zelf aanzetten.Proton_ schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:21:
@Zwartoog iets als https://nl.farnell.com/cr...ay-spst-no-25a/dp/2784890 is geschikt voor 1fase met 0-10V regeling. 3fase gaat hard in de papieren lopen.
Probleem van een WP is dat deze bij mij standaard 2 kW verbruikt tijdens een SWW-run. Bij overschot tot 1 kW zou ik dan een element willen aanschieten.
Op dit soort dagen sijpelt er nog wel eens 0,5-3 kWh aan PV-opbrengst het net op tussen het CV-verbruik door omdat de WP even afslaat, of op minimumvermogen draait en de zon even hard schijnt. Idealiter zou ik dat beetje binnenshuis willen houden.
Wordt sowieso een project voor volgend jaar ofzo