Phase Change Materials (PCM) zijn materialen die van fase veranderen. Ze kunnen veel energie opslaan en daardoor voor energieopslag worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor de omzetting van electriciteit naar PCM energie opslag. Het zou -als het geheel efficient is- geschikt kunnen zijn voor warm water voorziening van een huis met behulp van zonnepanelen. Warm water voor verwarming, warm kraanwater en bad/douche.
Op het Youtube kanaal Fully Charged van Robert Llewellyn staat een filmpje over een implementatie van PCM als gedeeltelijke oplossing voor de warm water voorziening. Het verhaal in de video is beetje warrig, dat komt waarschijnlijk omdat het niet eenvoudig te doorgronden is. Ik hoop dat discussie in dit topic voor meer duidelijkheid zorgt.
Vragen die bij mij opkomen:
Hoe efficiënt is het gebruik van pv energie op deze manier?
Is het voordelig met de huidige salderingsregeling?
Levert het voldoende volume voor douchen?
Is het voordelig als je bijvoorbeeld geen gas- of wijkverwarming meer hebt en wat zou je daar voor moeten doen?
Het merk uit het filmpje is Sunamp. Zijn er al andere aanbieders bekend?
Er is ook ontwikkeling op het gebied van integratie van PCM in zonnepanelen. Daarbij worden zonnepanelen gekoeld en de opgeslagen warmte is benutbaar voor verwarming. Daar heb ik nog geen product van gevonden.
Op het Youtube kanaal Fully Charged van Robert Llewellyn staat een filmpje over een implementatie van PCM als gedeeltelijke oplossing voor de warm water voorziening. Het verhaal in de video is beetje warrig, dat komt waarschijnlijk omdat het niet eenvoudig te doorgronden is. Ik hoop dat discussie in dit topic voor meer duidelijkheid zorgt.
Vragen die bij mij opkomen:
Hoe efficiënt is het gebruik van pv energie op deze manier?
Is het voordelig met de huidige salderingsregeling?
Levert het voldoende volume voor douchen?
Is het voordelig als je bijvoorbeeld geen gas- of wijkverwarming meer hebt en wat zou je daar voor moeten doen?
Het merk uit het filmpje is Sunamp. Zijn er al andere aanbieders bekend?
Er is ook ontwikkeling op het gebied van integratie van PCM in zonnepanelen. Daarbij worden zonnepanelen gekoeld en de opgeslagen warmte is benutbaar voor verwarming. Daar heb ik nog geen product van gevonden.