Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)

Pagina: 1
Acties:

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Phase Change Materials (PCM) zijn materialen die van fase veranderen. Ze kunnen veel energie opslaan en daardoor voor energieopslag worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor de omzetting van electriciteit naar PCM energie opslag. Het zou -als het geheel efficient is- geschikt kunnen zijn voor warm water voorziening van een huis met behulp van zonnepanelen. Warm water voor verwarming, warm kraanwater en bad/douche.

Op het Youtube kanaal Fully Charged van Robert Llewellyn staat een filmpje over een implementatie van PCM als gedeeltelijke oplossing voor de warm water voorziening. Het verhaal in de video is beetje warrig, dat komt waarschijnlijk omdat het niet eenvoudig te doorgronden is. Ik hoop dat discussie in dit topic voor meer duidelijkheid zorgt.

Vragen die bij mij opkomen:
Hoe efficiënt is het gebruik van pv energie op deze manier?
Is het voordelig met de huidige salderingsregeling?
Levert het voldoende volume voor douchen?
Is het voordelig als je bijvoorbeeld geen gas- of wijkverwarming meer hebt en wat zou je daar voor moeten doen?

Het merk uit het filmpje is Sunamp. Zijn er al andere aanbieders bekend?

Er is ook ontwikkeling op het gebied van integratie van PCM in zonnepanelen. Daarbij worden zonnepanelen gekoeld en de opgeslagen warmte is benutbaar voor verwarming. Daar heb ik nog geen product van gevonden.

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-05 23:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
mrmrmr schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:41:
Phase Change Materials (PCM) zijn materialen die van fase veranderen. Ze kunnen veel energie opslaan en daardoor voor energieopslag worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor de omzetting van electriciteit naar PCM energie opslag. Het zou -als het geheel efficient is- geschikt kunnen zijn voor warm water voorziening van een huis met behulp van zonnepanelen. Warm water voor verwarming, warm kraanwater en bad/douche.

Op het Youtube kanaal Fully Charged van Robert Llewellyn staat een filmpje over een implementatie van PCM als gedeeltelijke oplossing voor de warm water voorziening. Het verhaal in de video is beetje warrig, dat komt waarschijnlijk omdat het niet eenvoudig te doorgronden is. Ik hoop dat discussie in dit topic voor meer duidelijkheid zorgt.

Is het voordelig als je bijvoorbeeld geen gas- of wijkverwarming meer hebt en wat zou je daar voor moeten doen?

Er is ook ontwikkeling op het gebied van integratie van PCM in zonnepanelen. Daarbij worden zonnepanelen gekoeld en de opgeslagen warmte is benutbaar voor verwarming. Daar heb ik nog geen product van gevonden.
Oké van 1000W/M2 met efficiente van panelen naar max 16% =160W/M2.
Van 160W/M2 omzetten in warmte .....

Enfin ik denk dat je hem al snapt als Heatpipes een efficiëntie hebben van iets van 75%

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• mrmrmr
  • Niet online
Bedoel je met heatpipes zonnecollectoren?

Het verschil met zonnecollectoren is dat er geen energieopslag is (behalve water in de ketel) en je tijdens zonlicht vaak minder verwarming nodig hebt. Het gaat hier dus specifiek over het eventuele voordeel die de energieopslag brengt. Dat mag in een situatie waarbij zonnecollectoren aanwezig zijn natuurlijk, vermoedelijk sluit het een het ander niet uit.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Iets andere uitvoering maar ongeveer hetzelfde principe.
http://www.duurzaamnieuws...kening-nul-solar-freezer/

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt Fable, de link in het artikel uit 2014 is dood. Dit is een werkende link:

http://www.solarfreezer.nl/solarfreezer

Nog niet op de markt, maar ze zoeken pilotkandidaten.

• ollie1965
  • Laatst online: 29-05 23:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
mrmrmr schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:15:
Bedoel je met heatpipes zonnecollectoren?
Ja
quote:
Het verschil met zonnecollectoren is dat er geen energieopslag is (behalve water in de ketel) en je tijdens zonlicht vaak minder verwarming nodig hebt. Het gaat hier dus specifiek over het eventuele voordeel die de energieopslag brengt. Dat mag in een situatie waarbij zonnecollectoren aanwezig zijn natuurlijk, vermoedelijk sluit het een het ander niet uit.
Ook in watertanks (boilers/buffertanks) kan met PCM materialen gebruiken.

En als je minder zonlicht hebt, heb je dan nog steeds overschot van PV?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• mrmrmr
  • Niet online
Als er weinig zonlicht is, is er geen overschot. Bijvoorbeeld 's-nachts is er nooit een overschot. ;)

Vandaar dat energieopslag van pas kan komen.

In de lente/zomer is er gedurende zonuren vaak een behoorlijk overschot. In de winter zou er kortdurend een overschot kunnen zijn op bepaalde momenten van de zonuren, maar veruit het grootste deel van de dag niet. Mijn systeem is 15 graden oost/west. Er is dus wel een goede spreiding over de daglicht uren, maar niet over de seizoenen door de lage hoek.

• migjes
  • Laatst online: 30-05 14:34
quote:
net zo efficiënt als een elektrische boiler geluld met water.
allen als je de boiler vult met een PCM kun je meer warmte opslaan of in minder ruimte.
quote:
net zo voordelig als een elektrische boiler gevuld met water.
quote:
dat is alleen maar een kwestie van groot genoeg maken en je kunt douchen zoveel als je wil.
quote:
allemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie, dus moeilijk iets van te zeggen.
maar zoizo, wil je experimenteren dan is geld niet belangrijk. ;)

heb wel eens zitten rekenen om mijn rampzalige bij elkaar geschraapte klungel zonneboiler 50l te voorzien van een PCM materiaal.
(hij is zo rampzalig dat ik hem nu denk ik ga afbreken, hij is weer geschuurd op de koppeling en nu denk ik dat ik hem echt niet meer gerepareerd krijg.)
ik had eigenlijk daar een parafine(kaarsvet) voor willen gebruiken, maar dat kost stiekem best veel per liter.
zeker als je dat afzet tegen de prijs van water.
water zou me dan een 0.0325€ kosten per 50l, maar 50liter paraffine, pfff dat was nog best duur. ;)
voorbeeld:
http://www.debanier.be/paraffine-2-kg-smeltpunt-56-58.html
stel dat 2kilo dan ook 2 liter is. :?
moet ik nog steeds 25X die hoeveelheid kopen tegen over water.
dat maakt het wel wat duur. ;)
leuk dat je dan meer warmte kunt opslaan in een beperkte boiler, maar kosten oei.... die doen pijn.
een grotere boiler is eigenlijk snel goedkoper. ;)

en zoals ollie1965 ook zegt, dit is dan met een zonnecollector, snel effectiever voor warmte als pv, helaas.
(alleen die warmte dan gebruiken is wat lastiger, maar dat is meestal omdat je er dan te veel van hebt. >:) )

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 17-10-2016 14:14]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Helfenstein
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-07-2019
Blijkbaar is er nu zoiets op de markt:

https://www.durocan.com

• THW Mark
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 28-05 18:38
quote:
Jammer dat de informatie op die site zo beroerd is. Vraag me af hoe dit ding presteert als buffervat voor een w/w of l/w warmtepomp. Nog even geduld hebben denk ik..

• rooiekool
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:15
naar mijn mening is PCM een oplossingen voor een probleem dat er niet had hoeven zijn.

Zoals hierboven als genoemd gebruikt de solarfreezer water als PCM. De fase verandert namelijk van vloeibaar naar vast (bevriezen). De 'truuc' is dat je op het 0-graden traject veel energie toevoert (of uithaalt) zonder dat de temperatuur wijzigt. Latente warmte wordt dit genoemd. Niet voelbaar dus. Nadeel is alleen dat het makkelijkste verkrijgbare spul (water) een smelttraject heeft op een temperatuur waar we in woningen niet zo veel aan hebben.

Waarom oplossing voor een probleem dat er niet had hoeven zijn? Wanneer een woning genoeg thermische massa heeft (vloeren, muren, of een waterbuffer) is er genoeg te bufferen in deze materialen en is een PCM dus eigenlijk niet nodig. In de industrie/datacentra e.d. zijn wel toepassingen te bedenken, de rest moet meer in een niche gezocht worden (koelboxen orgaantransport e.d.)

heb zelf aardig dicht bij het vuur gezeten, en het blijkt moeilijk om een goede toepassing voor een technisch mooi product te vinden!

• Fr33z
  • Laatst online: 29-05 13:59
quote:

- Het is net zo efficiënt als een elektrisch boilervat. Je panelen hebben een rendement van 16%, als je die elektricitieit dan omzet in warmte om het op een later moment te gebruiken dan kun je OF warm water maken in boilervat OF warmte opslaan in PCM. Beide vergelijkbare efficiëntie

- met de huidige salderingsregeling is dit niet rendabel en blijf je ver weg van lokale opslag, dus ook de Tesla Powerwall etc. Technisch interessant, financieel niet.

- Of het voldoende volume oplevert kun je bereken. Beetje douche is 8-9 liter/minuut. Water opgewarmt van 10 C naar 40 C, is delta-T van 30C. Daar is E = 4.2 * 30 * 8 = 1008 kJ voor nodig, stel dat je 5 minuten doucht, dan heb je 5040 kJ ofwel 1.4 kWh nodig

- het kan zeker voordelig zijn om gas de deur uit te doen en een alternatief te installeren, maar met alleen PCM kom je er niet. Je zult nog een bron van warmte nodig hebben om de PCM te voeden, bijv. heatpipes, pelletkachel, warmtepomp etc

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
THW Mark schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:16:
[...]

Jammer dat de informatie op die site zo beroerd is. Vraag me af hoe dit ding presteert als buffervat voor een w/w of l/w warmtepomp. Nog even geduld hebben denk ik..
Bij PCM hangt de efficiency sterk af van de materiaalkeuze, d.w.z. hoe groot is de latente warmte en bij welke temperatuur vindt de "phase change", het smelten/vriezen plaats. Vaak worden voor temperaturen onder de 100°C zouthydraten toegepast. Een typisch materiaal uit deze kategorie is "Natriumacetaat-trihydraat" met een smelt/vriestemperatuur van ca. 58 °C en een smeltenthalpie van 364 kJ/dm³ (bij 200l = 20,22 kWh latente warmte). Het zou met niet verbazen als durocan dit materiaal toepast al dan niet in een zouthydraatmengsel.

Als buffermateriaal voor een warmtepomp lijkt me een PC-temperatuur van 58 °C niet echt geschikt,
maar misschien wordt een zouthydraatmengsel met lagere PC-temperatuur toegepast.
Waarschijnlijk is de latente warmte dan wel een stuk minder.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
De FlexTherm Eco is een thermisch laadstation. Het zet elektriciteit direct om in warmte en slaat die op voor warmwatervoorziening. Met zijn compacte design en efficiënte werking past FlexTherm Eco in elke woning en is het toestel zeer zuinig (energielabel A+ voor stilstandverliezen).

Wie probeert hem even uit? :P
https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco
https://flamcogroup.com/m...bro_flextherm_eco_nld.pdf
https://www.warmteservice...xTherm-Eco-E9-/p/08051020

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:42

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:21:
De FlexTherm Eco is een thermisch laadstation. Het zet elektriciteit direct om in warmte en slaat die op voor warmwatervoorziening. Met zijn compacte design en efficiënte werking past FlexTherm Eco in elke woning en is het toestel zeer zuinig (energielabel A+ voor stilstandverliezen).

Wie probeert hem even uit? :P
https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco
https://flamcogroup.com/m...bro_flextherm_eco_nld.pdf
https://www.warmteservice...xTherm-Eco-E9-/p/08051020
Even bekeken, het minst innovatieve is dat hij 2,8kW verbruikt en eigenlijk is het niet meer dan een compacte boiler/doorstromer met PCM materiaal er in.
Je laadt hem met stroom op en vervolgens komt er lange tijd warm water uit tot hij is afgekoeld.
Het kleinste model levert maar 6l/min, de grotere 15 en 20l/min.
Het grootste voordeel is het formaat en het lijkt er op dat je hem met warm water (65-80 grd) kan opladen.
Toch nog een footprint van 36x57cm en de hoogte is 44,5 cm, 64,5cm of 88cm.
Dan nog even het gewicht, oplopend van 70kg naar 120kg en 170kg 8)7 8)7
Over de prijs heb ik het nog niet gehad, €2300, €2800 en €3240 :z

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Speedy-Andre
Het is jammer dat je de 2,8 kW niet kan regelen.
Ik vond hier nog een filmpje van fully charged uit 2016
Daar wordt wel gesuggereerd, dat het mogelijk is.
En de fabrikant: https://www.sunamp.com/
Brochure
Manual
Webshop UK

[Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2019 11:19]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Team Welles

Als dit een dom ding is, dan kan je hem regelen met een solid state relais met 0-10V ingang. Zeg maar een dimmer voor een paar kilowatt.
Met een Arduino of Raspberry Pi aan je P1 poort regel je de teruglevering op 0.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:26:
@Speedy-Andre
Het is jammer dat je de 2,8 kW niet kan regelen.
Ik vond hier nog een filmpje van fully charged uit 2016
Daar wordt wel gesuggereerd, dat het mogelijk is.
En de fabrikant: https://www.sunamp.com/
Brochure
Manual
Daar heeft hij het over dat het zelf geregeld is, niets uit het net halen. Maar of die controller bij de unit zit vraag ik mij af.
Ook in de film wordt alleen duidelijk dat het grootste voordeel de ruimte is en het stilstand verlies, zijn voorbeeld is wel wat ruim, zoveel verlies heb ik hier ook niet op de boilers.

Veel voordeel zie ik niet, een daalderop duo e-boiler en een tijdklokje van 6,- kan je ook "laden" als de zon schijnt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:42

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Er zijn verschillende versies bij Sunamp, ook een waar de refrigerant van een wp doorheen gaat.
Daarmee kan je grote buffervaten vervangen voor iets compacts met minder verlies.
Het idee is om de Sunamp op te laden wanneer de warmte/energie ruim voor handen is en/of weinig kost.
Flamco heeft maar 1 versie in 3 groottes, je moet ergens beginnen :)
Ik ben wel voorstander van het gebruik van PCM, daar schreef ik in diverse andere topics over.
Een mooi voorbeeld is een renovatie project waar PCM in de vloer is verwerkt en het huis met alleen maar een wpb verwarmd kan worden incl. tapwater :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:33
Dit lijkt me toch wel de toekomst voor het opslaan van warm water. In wezen is het een kwestie van slechts het materiaal veranderen en je hebt t.o.v. water een veelvoud van de warmtecapaciteit per liter. Erg geschikt lijkt me dit, vooral voor kleine huishoudens met weinig ruimte.

Jammer dat er nog zo weinig opties zijn op de markt. Je kunt de bufferinhoud zelf immers niet rondpompen door het huis dus heb je veel warmtewisselaars nodig. Ik heb ten minste één drinkwaterwarmtewisselaar nodig en nog twee extra warmtewisselaars voor zonneboiler en warmtepomp/CV. De Flamco FlexTherm Eco (9E) biedt slechts twee warmtewisselaars. (Ik ben momenteel bezig met het weghalen van een muur om plaats te maken voor een groter buffervat, niet alleen hierom maar ook vanwege de prijs van deze PCM-boiler. 8)7) Laten we hopen dat dit snel gemeengoed wordt!

• TimoDimo
Je kunt de [PCM] bufferinhoud zelf immers niet rondpompen door het huis dus heb je veel warmtewisselaars nodig.
Het beste van twee werelden kun je misschien krijgen door een PCM gescheiden van het water toe te voegen aan het buffervat. Bijvoorbeeld in de vorm van dichtgelaste roestvrijstalen bolletjes met PCM erin. Die gooi je dan gewoon in het buffervat–bijvoorbeeld door de opening voor het verwarmingselement. Moet je wel zorgen dat die bolletjes zo gevormd zijn dat ze de buffer in- en uitgangen niet blokkeren. Verder misschien met een verbinding de bolletjes aan elkaar maken, zodat je ze eventueel eenvoudig weer eruit kunt halen. Dan heb je met een heel simpele oplossing de capaciteit van je buffervat ineens verveelvoudigd. Bovendien heb je een beter systeem dan zo'n Flamco FlexTherm Eco, waarbij je volgens mij niet van de gelaagdheid/thermosyfon van de buffer gebruik kunt maken.

Dit lijkt me zo voor de hand liggend. Bestaat zoiets niet al? Of wat is er anders niet haalbaar aan dit idee?

EDIT: even verder gezocht. Bestaat al en wordt aan gewerkt:
De GAIA PCM-bol van Global-E-Systems:
De GAIA PCM-bol is een inkapseling van fase-overgangsmaterialen met een diameter van 63, 80, 100 of 125 mm. Voor lage temperatuur toepassingen worden de bollen gefabriceerd uit hoogwaardige HDPE. Voor hoge PCM temperaturen hebben wij polypropyleen en roestvrij stalen bollen ontwikkeld. De PCM-bollen kunnen eenvoudig los in een buffertank voor een verwarmings- of koudekringloop aangebracht worden. Daarmee kan het opslagsysteem vergroot (in capaciteit) of verkleind (in volume) worden. De PCM-bollen worden speciaal voor ieder project geselecteerd met het juiste materiaal en fase-overgangstemperatuur.

En ook al toegepast:
PCM’s in roestvaststalen bolletjes
Het buffervat van Global E-systems werkt nu met polypropyleen bolletje met daarin het phase change material: een zoutoplossing met een smeltpunt van rond de 70 graden. In het buffervat kan ongeveer vijf keer zoveel warmte worden opgeslagen als in warmwatervat van dezelfde grootte. Het 200 liter vat voor de woningbouw is ongeveer net zo groot als een CV-ketel en kan gemakkelijk op zijn plek wordne geinstalleerd [sic]. Global E-systems werkt volgens Mareijn Gouw nu aan een buffervat waarin de PCM in roestvaststalen bolletjes is opgesloten. Daarbij is de warmte-overdracht groter, waardoor het rendement van de installatie toeneemt.
Bron: Cobouw, 13 mrt 2019

Nu nog afwachten wanneer ze bij de bouwmarkt in het schap komen te liggen. Kunnen we allemaal onze buffervaten upgraden. 8) Komt vast wel; zoals ik zei ik denk dat dit de toekomst is. Of ziet iemand nog beren op de weg? Warmteoverdracht misschien?

Oh en niet te vergeten als bijkomend voordeel: minder systeeminhoud, dus kleiner expansievat nodig en minder waterschade bij eventuele calamiteiten!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Leuke ontwikkeling!

Ik heb hier ook wat ruimtegebrek om een groot vat neer te zetten, dus ben zeker geïnteresseerd.
Wat ik me wel afvraag: In de warmtepomp-forums lees ik regelmatig dat het zo belangrijk is dat je warmtepomp zijn flow kwijt kan. Aangezien mijn huis niet voorzien is van dikke leidingen en ik geen zin heb om alle leidingen te vervangen heb je dan een buffervat en een extra pomp nodig om primair en secundair hydraulisch te scheiden.

Als ik een buffervat vol met die Gaia-ballen zou gooien: Wat doet dat dan met de flow over de buffer?
En voor een vat met een hygienespiraal heb je toch altijd water nodig om de spiraal op te warmen.
Omgekeerd ook: kan een zonnecollector-spiraal voldoende zijn warmte kwijt, of worden dan alleen de ballen in de buurt van de spiraal warm waardoor je netto juist minder capaciteit krijgt?
Kan de warmte zich vrij genoeg verdelen tussen ballen en water?

Iemand daar een idee over?

• TimoDimo
ocaj schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:21:
Als ik een buffervat vol met die Gaia-ballen zou gooien: Wat doet dat dan met de flow over de buffer?
En voor een vat met een hygienespiraal heb je toch altijd water nodig om de spiraal op te warmen.
Omgekeerd ook: kan een zonnecollector-spiraal voldoende zijn warmte kwijt, of worden dan alleen de ballen in de buurt van de spiraal warm waardoor je netto juist minder capaciteit krijgt?
Kan de warmte zich vrij genoeg verdelen tussen ballen en water?

Iemand daar een idee over?
Tja, de flow zal er niet beter op worden. Daarom waarschijnlijk ook bolletjes, en geen kubusjes o.i.d. Al moet je zoals ik zei zorgen dat het de in- en uitgangen niet verstopt.

Hoe het vermogen van de bolletjes is, dat is natuurlijk de vraag die we ons allemaal stellen, net als @mrmrmr. Je moet de warmte overdragen naar een ander materiaal vanaf het hete water dat je erin pompt, waar dan ook nog een faseverandering in plaats moet vinden. Dat zal de prestatie niet ten goede komen denk ik.

En de beste implementatie hangt zoals @Speedy-Andre @AUijtdehaag @dunklefaser @ollie1965 @Fr33z @Rol-Co @Fable zeggen ook af van de situatie of je het met een WP kunt gebruiken of dat je PV of een zonneboiler wilt toepassen.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TimoDimo

Wat de capaciteit van de gebruikte PCM aangaat zou ik het verhaal nog met een korreltje zout willen nemen:

Latente warmte - gemiddeld ca. 200 kJ/kg = 55,55 Wh/kg
d.w.z. bij 400 kg PCM materiaal (realistisch?) heb je een latente warmtecapaciteit van 22,22 kWh ter beschikking voor opslag. (Ter vergelijking 1 m³ gas = 9,769 kWh max. - b.w.)
Maar ja - het PCM materiaal moet je dan nog op een gunstig moment kunnen laden.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• lex2020
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 19-05 10:36
TimoDimo schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Het beste van twee werelden kun je misschien krijgen door een PCM gescheiden van het water toe te voegen aan het buffervat. Bijvoorbeeld in de vorm van dichtgelaste roestvrijstalen bolletjes met PCM erin. Die gooi je dan gewoon in het buffervat–bijvoorbeeld door de opening voor het verwarmingselement. Moet je wel zorgen dat die bolletjes zo gevormd zijn dat ze de buffer in- en uitgangen niet blokkeren. Verder misschien met een verbinding de bolletjes aan elkaar maken, zodat je ze eventueel eenvoudig weer eruit kunt halen. Dan heb je met een heel simpele oplossing de capaciteit van je buffervat ineens verveelvoudigd. Bovendien heb je een beter systeem dan zo'n Flamco FlexTherm Eco, waarbij je volgens mij niet van de gelaagdheid/thermosyfon van de buffer gebruik kunt maken.

Dit lijkt me zo voor de hand liggend. Bestaat zoiets niet al? Of wat is er anders niet haalbaar aan dit idee?

EDIT: even verder gezocht. Bestaat al en wordt aan gewerkt:

[...]

[Afbeelding]

En ook al toegepast:

[...]

Bron: Cobouw, 13 mrt 2019

Nu nog afwachten wanneer ze bij de bouwmarkt in het schap komen te liggen. Kunnen we allemaal onze buffervaten upgraden. 8) Komt vast wel; zoals ik zei ik denk dat dit de toekomst is. Of ziet iemand nog beren op de weg? Warmteoverdracht misschien?

Oh en niet te vergeten als bijkomend voordeel: minder systeeminhoud, dus kleiner expansievat nodig en minder waterschade bij eventuele calamiteiten!
Hoi Timo,

Dit concept komt steeds meer voor maar het nadeel van de bollen is dat de vorm de warmte slecht opneemt.
Het PCM dat niet aan de buitenkant zit zal niet worden ''geladen'' dus eigenlijk zonde van de investering.
Een beter oplossing zou zijn de PCM platen van Autarkis. door de vorm kan de complete plaat smelten of stollen. hier de link: https://www.orangeclimate.com/nl/ocautarkis/producten

Wij zijn nu bezig met een project waar we dit toepassen voor een klimaat plafond. Erg interessant materiaal en ben benieuwd wat de uitkomst wordt.

verder is het jammer dat PCM vaak alleen een goed bereik heeft in lage temperaturen van 19 tot 23 graden bijvoorbeeld.

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 22:46
Er schijnen ook casettes te zijn die je in de vloer kan opnemen, dan hoef je het buffer niet aan te passen, maar heb je wel een grotere accumulatie.
Nadeel is wel dat je dan wel even de vloer mag openhakken. Wij gaan nog vloerverwarming leggen, dus ik ga eens kijken of dat interessant is.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True