Ik wil een elektrische boiler plaatsen tussen de douche wtw en de cv ketel. Dit om mijn stroom overschot te gaan gebruiken voor warm water in plaats van gas. Ik heb alleen een klein probleempje. De boiler wordt in de kelder opgehangen en dus onder het niveau waar mijn riolering loopt. Omdat op de inlaat van de boiler een inlaatcombinatie met ontlastklep moet worden geplaatst gaat dat niet werken, de ontlastklep is een open verbinding waardoor het water in niet het riool ingaat maar in de kelder loopt (of druppelt)
Eigenlijk wil ik alleen een stopkraan met aftap monteren op de inlaat van de boiler en de ontlastklep weglaten. Dit om de boiler gecontroleerd leeg te kunnen maken.
Op de inlaat van dwtw zit een terugstroom beveiliging en een stopkraan, terugstroming van warm water uit de boiler wordt hier mee voorkomen. Een aparte terugstroombeveiliging voor de boiler is m.i. hierdoor niet nodig.
Op de ingaande leiding van cv ketel, een Nefit met 25 liter boiler, zit een inlaatcombinatie met ontlastklep. Deze wil ik dan wel vervangen voor een nieuwe, de oude zit er al vanaf 1999.
Ik kan ook nog een sanitair drukvat monteren tussen de dwtw en de boiler, maar deze gaan ook maar een paar jaar mee. Ik ga liever voor een langdurige oplossing.
De vraag is echter: mag de ontlastklep van de boiler ook in de uitgaande,warmwaterleiding van de boiler geplaatst worden en volstaat een terugstroombeveiliging voor de dwtw?
Hieronder van enkele tweakers de boilerinhoud en (verwarmings)vermogen:
drielp: 50 liter boiler, vermogen: 1200 Watt, tussen DWTW en CV ketel
fabstar81: 50 liter boiler, 1200 watt element na een ZB 350 liter met 2 kW element
gasschuif: 30 liter boiler, 600 watt + 15 liter Plieger in de keuken. Geen DWTW
Eigenlijk wil ik alleen een stopkraan met aftap monteren op de inlaat van de boiler en de ontlastklep weglaten. Dit om de boiler gecontroleerd leeg te kunnen maken.
Op de inlaat van dwtw zit een terugstroom beveiliging en een stopkraan, terugstroming van warm water uit de boiler wordt hier mee voorkomen. Een aparte terugstroombeveiliging voor de boiler is m.i. hierdoor niet nodig.
Op de ingaande leiding van cv ketel, een Nefit met 25 liter boiler, zit een inlaatcombinatie met ontlastklep. Deze wil ik dan wel vervangen voor een nieuwe, de oude zit er al vanaf 1999.
Ik kan ook nog een sanitair drukvat monteren tussen de dwtw en de boiler, maar deze gaan ook maar een paar jaar mee. Ik ga liever voor een langdurige oplossing.
De vraag is echter: mag de ontlastklep van de boiler ook in de uitgaande,warmwaterleiding van de boiler geplaatst worden en volstaat een terugstroombeveiliging voor de dwtw?
Hieronder van enkele tweakers de boilerinhoud en (verwarmings)vermogen:
drielp: 50 liter boiler, vermogen: 1200 Watt, tussen DWTW en CV ketel
fabstar81: 50 liter boiler, 1200 watt element na een ZB 350 liter met 2 kW element
gasschuif: 30 liter boiler, 600 watt + 15 liter Plieger in de keuken. Geen DWTW
[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 28-04-2016 17:54 . Reden: Boilerinhoud toegevoegd ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel