Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik wil een elektrische boiler plaatsen tussen de douche wtw en de cv ketel. Dit om mijn stroom overschot te gaan gebruiken voor warm water in plaats van gas. Ik heb alleen een klein probleempje. De boiler wordt in de kelder opgehangen en dus onder het niveau waar mijn riolering loopt. Omdat op de inlaat van de boiler een inlaatcombinatie met ontlastklep moet worden geplaatst gaat dat niet werken, de ontlastklep is een open verbinding waardoor het water in niet het riool ingaat maar in de kelder loopt (of druppelt)

Eigenlijk wil ik alleen een stopkraan met aftap monteren op de inlaat van de boiler en de ontlastklep weglaten. Dit om de boiler gecontroleerd leeg te kunnen maken.

Op de inlaat van dwtw zit een terugstroom beveiliging en een stopkraan, terugstroming van warm water uit de boiler wordt hier mee voorkomen. Een aparte terugstroombeveiliging voor de boiler is m.i. hierdoor niet nodig.

Op de ingaande leiding van cv ketel, een Nefit met 25 liter boiler, zit een inlaatcombinatie met ontlastklep. Deze wil ik dan wel vervangen voor een nieuwe, de oude zit er al vanaf 1999.

Ik kan ook nog een sanitair drukvat monteren tussen de dwtw en de boiler, maar deze gaan ook maar een paar jaar mee. Ik ga liever voor een langdurige oplossing.

De vraag is echter: mag de ontlastklep van de boiler ook in de uitgaande,warmwaterleiding van de boiler geplaatst worden en volstaat een terugstroombeveiliging voor de dwtw?

Hieronder van enkele tweakers de boilerinhoud en (verwarmings)vermogen:

drielp: 50 liter boiler, vermogen: 1200 Watt, tussen DWTW en CV ketel
fabstar81: 50 liter boiler, 1200 watt element na een ZB 350 liter met 2 kW element
gasschuif: 30 liter boiler, 600 watt + 15 liter Plieger in de keuken. Geen DWTW

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 28-04-2016 17:54 . Reden: Boilerinhoud toegevoegd ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De ontlastklep hoeft niet op/aan je boiler te zitten, die mag je ook tot 2 meter (maximaal!) verderop monteren. Kom je dan wel uit?

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 29-05-2014 13:47 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een soortgelijke situatie gehad met m'n Quooker. Quooker is als hotfill aangesloten op CV-warmwater. Zit op dezelfde verdieping en hoogte met ca 2,5 m. leiding. Heb het zonder inlaatcombinatie bij de Quooker geprobeerd. Werkte wel maar de Quooker zorgde voor drukopbouw en terugstroom in de aanvoerleiding richting CV-ketel, waardoor deze gloeiend heet werd. Terugslagklep was dus noodzakelijk en daarmee ook de ontlastklep.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De ontlastklep komt tussen de toekomstige boiler en de CV-ketel, dat zou ongeveer 2,5 tot 3 meter worden. Is/wordt dat een probleem?
Het terugstromen wordt voorkomen door de inlaat van de dwtw.

@ericplan, zit de ontlastklep na de Quooker of in de aanvoer?

[ Voor 34% gewijzigd door drielp op 17-07-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:45

ericplan

5180 Wp PV

@drielp Ontlastklep zit in de aanvoer, kan niet anders overigens, na de Quooker heb je alleen speciale aansluitingen voor kokend water.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oke, dank voor jullie hulp. Net even de buurman gesproken. Hij adviseert een sanitair drukvaatje/waterslag demper tussen de inlaatcombinatie en de boiler. De ontlastklep op de inlaat van de cv ketel vervangt hij ook.
Een 10 liter jerrycan kan de eventuele druppels opvangen. Hij treft regelmatig lekke boilers aan tijdens zijn werk, een goede ontlastklep voorkomt een hoop problemen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2u97pye.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 02-10-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De elektrische boiler is sinds 26 juli aangesloten en de tapwaterfunctie van de Nefit is uitgeschakeld. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.

Geen gas meer voor warm water, alleen nog een beetje voor het koken. De verbruiks-resultaten vallen niet tegen, we verbruiken ongeveer 3,5 kWh per dag voor onze warm water behoefte. Dit komt uit op een kleine 110 kWh per maand (en 2 m3 gas voor het koken). Met de 50 liter boiler (+ 25 liter van de ingebouwde boiler van de combiketel) kunnen ongeveer 30 minuten lekker douchen zonder dat het water merkbaar kouder wordt, dit is langer dan ik verwachtte.

Energetisch gezien is de warmwater voorziening op stroom efficienter dan warm water maken met gas. De metingen van het gasverbruik in het kader van: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? gaven aan dat bij een koud water temperatuur van 19 ºC het energieverbruik per liter water tussen de 18,9 en 20,1 Wh ligt. Dit is met dwtw en inclusief het opwarmen van de dwtw. De laatste paar metingen voor een douchebeurt met een vergelijkbare situatie, nu met de e-boiler, had een gemiddeld verbruik van 14.8 wh. Dit zijn natuurlijk maar een beperkt aantal metingen, maar geeft wel aan dat het energieverbruik in kWh nu een stuk gunstiger is tov van gasverwarming. Met gas ligt het verbruik een 24% hoger, en dat vind ik best veel.
Het veel gebruikte argument dat gas direct verstoken een veel hoger rendement heeft dan het zogenaamde affikken van je elektriciteit overschot komt hierdoor in een ander daglicht te staan. Het scheelt een stuk minder dan wordt aangenomen. Dat de elektriciteit kosten veel hoger zijn klopt in mijn situatie ook niet meer. Essent betaalt voor mijn overschot ongeveer 7,5 ct en dat is flink minder dan de gangbare kostprijs. Ik vind dit geen probleem, het was voor mij een reden om naar een alternatief te zoeken voor mijn overschot.

De kosten voor de warm water behoefte is hierdoor ook nog ietsje minder geworden. Vóór de e-boiler verbruikten we 20 m gas per maand voor koken en warm water. Met een gasprijs van 66 ct kwam dit op €13,20 in de maand. Nu, met een gasverbruik van 2 m2 en 110 kWh, kost het €9,57. Niet een schokkend verschil, maar toch wel leuk. En het voelt best prettig om op zonne energie te douchen en dat is eigenlijk leuker.

De opstelling in de kelder heeft 1 minpuntje, de ontlastklep stort per dag ongeveer een halve liter water in de geplaatste jerrycan. De waterslagdemper zit wel aangesloten, maar heeft simpelweg te weinig inhoud om de volume vegroting van het warme water op te vangen. In 40 dagen is de jerrycan vol en moet dan leeggegooid worden. Ik heb er nu nog geen moeite mee en een aanpassing is niet zoveel werk. De ontlastklep kan hoger dan de riolering geplaatst worden, maar dan moet ik wel de extra boiler isolatie even verwijderen. De pluspunten wegen een stuk zwaarder.

Komende maand wil ik uitproberen om alleen overdags de e-boiler te verwarmen, op echte zonnestroom dus. Maar omdat Essent mij 100% windstroom levert, hoef ik me bij een bewolkte dag niet echt schuldig te voelen.

De test met de e-boiler is voor mij goed gelukt en totdat het stroom overschot is opgemaakt blijft dit onze warmwater voorziening. Een overschot van > 1000 kWh zou dus 10 maanden met de e-boiler betekenen.
Misschien komt er in de toekomst een warmtepomp- of een zonneboiler, maar voorlopig nog niet. Voor de zonneboiler moet een plekje voor worden gevonden, voor een warmtepompboiler heb ik nog te weinig info vwb het energieverbruik. Op dit forum lees ik er ook niet echt veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dit is een 50liter boiler? Je zegt 50 + 25 van de ketel maar de tapwaterfunctie is uitgeschakeld, dan is het toch gewoon 50 liter of heb ik dit mis?
Hoeveel Watt trekt deze boiler? Hoe groot is het element in vermogen?

Een warmtepompboiler is vaak groot en 300liter, trekt een 500-750W in bedrijf en gaat vrij langzaam, reken op zeker 1200-1500 kWh in een jaar uitgaande van een lage tapwatervraag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De prijs van een warmtepompboiler wordt vooral bepaald door de warmtepomp. Daarom kiezen veel mensen voor een 300L boiler. Je hebt ze ook in 150L en dan warmt hij 2x zo snel op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:40:
Dit is een 50liter boiler? Je zegt 50 + 25 van de ketel maar de tapwaterfunctie is uitgeschakeld, dan is het toch gewoon 50 liter of heb ik dit mis?
Hoeveel Watt trekt deze boiler? Hoe groot is het element in vermogen?

Een warmtepompboiler is vaak groot en 300liter, trekt een 500-750W in bedrijf en gaat vrij langzaam, reken op zeker 1200-1500 kWh in een jaar uitgaande van een lage tapwatervraag.
De 25 liter boiler hangt onder de Nefit Ecomline uit 1999, toen gas nog heel goedkoop was. Deze boiler had ik al extra voorzien van isolatie en blijft goed op temperatuur, en is niet zomaar te bypassen. Daarom maakt hij nog deel uit van het warmwater-circuit. Ik zie het maar als een extra warmwater opslag en dat werkt best goed. Ik denk wel dat deze kleine boiler 1 x in de week even boven de 60ºC moet komen ivm legionella, wat dat aan gas kost kan ik dan gelijk meten.

De e-boiler trekt ongeveer 1230 watt uit het net, dat is ook het vermogen van het element. Ik heb expres naar een laag vermogen boiler gezocht, omdat de opwarmtijd niet echt een factor is in ons 2-persoonshuishouden. Overdags opwarmen wordt dan vooral verzorgt door de PV

Dat een warmtepomp boiler zoveel verbruikt, is dat door het stilstand verlies? Je zou toch zeggen dat dit fors minder zou moeten zijn door de grotere efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Deels stilstandverlies en deels is je DWTW niet meegerekend :)
Ook ben je waarschijnlijk als bezoeker van dit forum ruim ondergemiddeld zuinig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik denk inderdaad dat de dwtw flink invloed heeft op het verbruik en dat de extra isolatie rond beide boilers het stilstand verlies beperken. We zijn niet echt zuinig, maar door een aantal aanpassingen zitten we nu op €20,- per maand, en dat is best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De maand is om, tijd voor een nieuw verslagje. De 25 liter boiler onder de Nefit heb ik nog wat extra geïsoleerd met 3 bussen pur en de e-boiler in de kelder nog wat beter ingepakt. Het water in de 25 liter boiler lijkt nu langer op temperatuur te blijven.
Het elektraverbruik van de e-boiler is uitgekomen op 111 kWh, dus 3,6 kWh per dag voor al het warme water. Dat klopt aardig met wat ik verwacht had. De koud water temperatuur gaat nu natuurlijk zakken, ik verwacht komend maand een kleine toename in het verbruik.

De Nefit gaat sinds 20 augustus 2x per week een 20 minuten aan, staat op een tijdklok. De CV mag dan eventjes draaien zodat de pomp niet vast gaat zitten en de 25 liter boiler wordt dan gelijk opgewarmd tot 60 ºC, dit tegen eventuele Legionella. Het opwarmen van de 25 liter boiler kost ongeveer 100 liter per keer, per jaar wordt dat ongeveer 10 m3. Daar kan ik mee leven. De CV deed in ruststand nog 10 watt, dat verbruik ben ik nu grotendeels kwijt.

Het gasverbruik deze maand was 1,86 m3 en dat is flink minder dan vorig jaar augustus. Toen was het verbruik nog bijna 20,82 m3.

Al met al is het resultaat niet slecht. Het is mogelijk om het gas voor warm water te vervangen voor elektrisch zonder inleveren van comfort. Nu nog wat PV bij plaatsen om ook het koken op gas vaarwel te zeggen. Dan kan het gas op termijn geheel weg.

Een van de voordelen van geen gas meer is dat de rekening op nul uit kan komen. Bij een netto verbruik van 400 kWh en geen gas meer komt de energie rekening uit op 0 euro en dat is dan zonder welkomspremie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Blijkbaar wordt je een beetje zuiniger met energie als je een elektrische boiler gebruikt. In de maand september is 96,7 kWh verbruikt voor het warm water.
Dit is 3,22 kWh per dag, een kleine 12% minder vergeleken met vorige maand. En we hebben niet echt het gevoel dat we op comfort inleveren. Met een flink overschot aan PV is dit echt een leuke manier het gasverbruik op een eenvoudige manier flink te verminderen.

Het gasverbruik voor deze maand: 2,33 m3 een 25% meer dan vorig maand. We hebben wat meer gekookt deze maand en de CV ketel maakt twee keer per week een beetje gas op. Het valt me niet tegen...

Leuk om te zien is de grafiek op mindergas.nl. Hopelijk kunnen we dit nog een tijdje volhouden, het stroomoverschot is nog steeds > 1000 kWh. Volgende maand gaan we een stukje van dit overschot inleveren, deze maand nog steeds een oplopend overschot. Ik heb ondertussen nog 10 paneeltjes van 200 Wp aangeschaft met het nodige montage materiaal. Het gas-loze leven komt steeds dichterbij :)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/11ifsdh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Tof om te lezen drielp, hou ons op de hoogte, dit is smul literatuur!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
Het mooie aan deze aanpak vind ik dat je zonder megaboiler en warmtepomp toch een keurig verbruik weet te realiseren voor je ww. Het zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar als je niet te gek doet kom je kennelijk een heel eind met die paar liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04
Goed om te zien!

Ik zag dat hierboven werd gesproken over een temperatuur van het leidingwater van 19 graden Celsius. Dat lijkt me wat aan de hoge kant. Gemiddeld is het volgens mij 13 graden, maar zeker in de winter is het een stuk koeler (op internet lees ik 9 graden?). In kouder water moet ook meer energie gestopt worden om het op de gewenste temperatuur te krijgen. Als je veel overschot hebt zal het niet uitmaken, maar het is meer om aan te geven dat je wel met de juiste gegevens moet rekenen ;)

Ik denk dat als je een Plugwise o.i.d. tussen je boiler zet om het elektraverbruik te meten dat het maar zo zou kunnen dat je het verschil in de temperatuur van het leidingwater tussen zomer en winter duidelijk terug kunt zien in het verbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2014 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb de waterleiding van voor tot achter door de kruipruimte lopen. Onverwarmde kruipruimte, ventilatie en isolatie, het eerste water dat getapt wordt is in de winter gewoon heel erg koud. Kan het verschil goed merken, mijn vriendin zat voorheen op 2 hoog in een appartement en nu op 3 hoog in een flat, daar is het kraanwater altijd veel warmer dan bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
De hoogste koud watertemperatuur, gemeten voor de dwtw, was afgelopen jaar 20,3 ºC, de laagste 7.7. Een gemiddelde jaartemperatuur van 13ºC kan aardig kloppen. Het inkomende koude water is nu 16,7 ºC

Afgelopen winter zorgde de dwtw ervoor dat het koude water van 7,7 ºC nog met een temperatuur 24ºC naar de douche ging. Dit ging toen nog niet naar de CV (wat nu dus de boiler is). De uitgaande temperatuur zou nu wel wat lager worden, ik gok rond de 20ºC. De totale hoeveelheid koud water door de dwtw is groter geworden, de teruggewonnen hoeveelheid energie is in theorie dan ook groter.

Elke maand zal ik hier een update geven over het energieverbruik. Voor het meten van het energie verbruik zit nu nog een losse meter in de wcd, ik wacht nog op de plugaway.

Eigenlijk zou ik wel aan de zonneboiler willen, alleen ligt m'n dak straks echt helemaal vol met PV. Ik heb nog plek voor 4 panelen, de rest gaat op de schuur. Zolang het salderen blijft is de e-boiler een leuke oplossing. Een beetje zonneboiler-set kost minimaal €1500 en dat koste mij extra 2000Wp set ook. Met de opbrengst van deze set kan ik het verbruik van de boiler mooi afdekken. En het hele jaar warm water.
Aan de andere kant, een zonneboiler-set neemt wel minder plek op het dak, dus ik twijfel nog steeds een beetje. In 2020 weten we meer of het salderen blijft zoals het is, dan de knoop doorhakken.

Oja, ik vergeet de kosten te vermelden

Boiler +/- €200,- (inclusief bezorgkosten)
Montage + materiaal +/- €100.-

Even crosspost uit het dwtw topic:
Een elektrische boiler is alleen rendabel bij een stroomoverschot. Ik krijg ongeveer 8 ct van Essent voor mijn teveel gemaakte kWh-tje. Bij een aanname van 1m3 is 8 kWh ( in het echt ongeveer 10, maar je hebt nogal veel verlies in je ketel), kost gas net zoveel als stroom. Qua geld maakt het theoretisch niet zoveel uit.
Echter blijkt elektrisch verwarmt water energetisch goedkoper te zijn dan warm water op gas. En het geeft uitzicht op een toekomst zonder gas. En daar ligt de echte winst. Ik heb voor de zekerheid nog wat PV bijgekocht, beter mee verlegen dan om verlegen. Naar een tvt kijk ik niet meer, een hobby mag geld kosten (aan mijn fotografie-hobby heb ik al meer uitgegeven dan aan PV en nog geen cent terugverdient :) )

[ Voor 22% gewijzigd door drielp op 04-10-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oktober is weer om, tijd voor de nieuwe cijfers. Omdat we deze maand 10 dagen weg waren zijn de cijfers wat lager dan bij een normale maand. In deze 10 dagen heeft de e-boiler 9,21 kWh verbruikt. Dus 0,921 kWh per dag voor gebruik van het warme water om de kattenvoerbak af te wassen (door de oppas) en de stilstand verliezen. Valt niet echt tegen, met gas was dit meer (in Kwh).

Uiteindelijk 90,32 kWh verbruikt voor de gehele maand. Als ik de vakantiedagen niet meer reken, kom ik nu uit op een verbruik van 3,87 kWh per dag. Het inkomende koude water is nu zo'n 14ºC, dat scheelt 6ºC met Juli, toen de e-boiler in gebruik genomen werd. Het gasverbruik is ook een beetje gestegen, nu 2,97 m3. Of dit aan de water temperatuur ligt is moeilijk te zeggen, maar het is wel aannemelijk. Alhoewel een dagje kokerellen ook wat gas verbruikt. Toch maar eens kijken naar inductie.

Het overschot tot de volgende rekening in April is nu nog 1001 kWh, of dat voldoende is de winter te overbruggen? Ik hoop het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb afgelopen jaar gezien dat mijn grootste verbruik van gas in het tapwater zit, 5 pers douchen, soms wat emmers warm water of een klein afwasje. Koken is eigenlijk maar een fractie en verwarming 0.

Ik ben alleen bang dat ik hier eventueel met een eboiler van 50 liter niet weg kom, wel gedacht aan een doorstromertje beneden voor de kleine afwasjes enz. Een doorstromer voor douchen zou ook kunnen maar dan kom je al snel op een 3 fasen apparaat wat ik niet heb. Ik zou het graag aanvragen maar dan ben ik mijn ferarris kwijt, dus dat schiet niet op.
Misschien voor later als de meter echt een keer vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Kijk eens naar de ariston nuos warmtepomp boiler 80 en 100 ltr, 700 euro op amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Een WP-boiler van 80 (of 110 liter) zou ook mooi passen. Met een dwtw ervoor kan je de douchetijd flink verlengen. Hiermee kan je prima een stroomoverschot op maken en gas besparen.
In mijn opstelling kan ik altijd nog de combiketel gebruiken voor warm water als er toch meer warm water nodig mocht zijn dan in de boiler aanwezig is. Dat is dan een prima back-up, maar hier hopelijk niet nodig.
Een doorstroom verwarmer zou bij mij een nieuwe meterkast betekenen, de 3 fase is wel aanwezig. Maar zoals het er nu naar uitziet is het ook niet nodig

Je zou ook kunnen kijken naar een combi opstelling. Een 50 liter boiler met daar achter een 1 fase doorstromer. Zou ook kunnen werken in die gevallen dat je meer warm water nodig hebt dan voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

winer schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:51:
Kijk eens naar de ariston nuos warmtepomp boiler 80 en 100 ltr, 700 euro op amazon.de
Zo'n soort warmtepomp loopt hier al voor de cv , maar dan zonder boiler. 42 graden lijkt me niet warm genoeg, dan moet je hem nog door de cv laten lopen.

Dan kan ik ook een doorstromer voor de cv plaatsen, dan moduleert die wel helemaal terug. Dat moet dan ook flink schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@rol-co
Een doorstroomverwarmer op 230 V voor douchen is gewoon mogelijk. (enkel in combinatie met douchewtw)
230 V / 7,2 kW opgegeven vermogen (werkelijkheid is 6000W)
Zie mijn post: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/42118465#42118465
Maar dat had je misschien vast al eens gelezen...

Wel oppassen dat je niet meer verbruikt dan 2000 watt op het moment van de douche of wastafelkraan open zetten, anders sta je in het donker met koud water. (8000 watt = 35 A zekering)
Mocht dat probleem zich ooit voordoen heb je weer setjes te koop op markplaats om dat op te lossen :X

Voor de cv installeren, werkte niet bij mij, duurde te lang omdat de doorstroomverwarmer de spiraal van de cv op moest warmen.
Direct de douche in en net na de douchewtw werkt het beste. Zeker omdat de doorstroomverwarmer voldoende bleek te zijn qua warm water produktie (samen met de douchewtw!).
Mijn gasverbruik is al maanden 0 m3

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2014 15:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:19
Ik ben ook nog even aan het kijken hoe ik het gasverbruik tav het SWW kan reduceren. In eerste instantie was het de bedoeling om samen met de WP voor de verwarming een WP boiler aan te schaffen, maar de investering voor een WP boiler in relatie tot de besparing was een erg hoge t.v.t. en de CV ketel is ook nog niet zo oud. Dus maar besloten om het SWW nog door de CV-combi ketel te laten verzorgen.

Maar het voelt toch niet helemaal lekker om toch nog flink wat gas te verbruiken voor het SWW. Nu heb ik een idee om voor de CV-ketel een E-boilertje te zetten, maar zijn toch nog wel wat vragen.

Nu verbruik ik ongeveer per jaar 190 m³ gas voor SWW, als ik nu de watertemperatuur wat naar de cv-ketel verhoog middels de E-boiler en bijv. een mengventiel dan zou de CV-ketel minder moeten branden om de gewenste temperatuur te verkrijgen. Als ik dit dan omzet naar investering dan is dit volgens mij een aardige tussenoplossing.

investering +/- € 350,=
Besparing, uitgaande dat ik 60% minder gas nodig heb. => 190*0,6 = 114 m² * € 0,60 = € 68,40.

Is dit reëel of ben ik te optimistisch en vergeet ik nog iets ? Is een doorstroom verwarming ook een optie of niet haalbaar ook qua hoeveelheid SWW vraag (10 l/m, 38 gr).

Welke boiler inhoud is dan aan te raden ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Uhm, wat kost je elektriciteit (of, bij een overschot, wat levert een kWh op?)
Wat een doorstroomverwarmer kan wordt beperkt door je aansluiting (3x25A of 1x35?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Elektra maak ik mij niet druk om, heb nog wat overschot om te gebruiken. Aansluiting is 3x 25A, maar wel al redelijk wat verbruikers, dus weet niet of er nog een 3 fasen verbruiker er bij kan ?

Je hebt ook 230V doorstroomverwarmers toch ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:45 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

• drielp
@Peauke, hoeveel personen moet de e-boiler voorzien van ww? Hier een 50 liter ww aanwezig voor 2 personen. Gaat prima, combi ketel staat nog uit.

• peauke
Het huishouden bestaat uit 2 volw en 2 kids (2 en 5 jaar). we douchen geregeld samen dus in totaal uitgaan van 3 volw.

Ik dacht zelf aan 80 of 100 liter.

• drielp
Ik weet niet of 80 liter voldoende is voor 3 personen. Ik weet niet of je een douche wtw hebt, maar zonder dwtw is een 80 liter boiler snel leeg in dit jaargetijde (en zeker in de winter). Je mist het voorverwarmde water op de koud van de douche.
Ik heb wel een dwtw en dat gaat met de 75 liter (50 liter e-boiler en 25 liter van de combi ketel) warm water prima. Ook verwarmd de dwtw het inkomende water in de boiler, dat scheelt ook weet een aantal kWh. Bij een groot overschot is dat natuurlijk minder van belang.

Je moet wel het extra verbruik meenemen in je berekening, voor een terug geleverde kWh krijg je een redelijke vergoeding (tussen de 7 en 10 ct)

Als je combiketel geschikt voor een zonneboiler (te zien aan het NZ label) heb je geen mengventiel nodig. (Ik neem aan dat je dat bedoel met het mengventiel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Combi ketel is geschikt voor zonneboiler. Wat ik wil met een mengventiel is dat het warme water van de E-boiler mengt met koud water tot een water temp van zullen we zeggen +/- 30 gr. Dan hoeft de CV ketel nog maar te verwarmen vanaf de 30 gr. ipv de 13 gr koud water wat weer gas bespaard.

Dit principe wil ik gaan toepassen om de gaskosten de verminderen. Ik wil niet stand alone op de E-boiler het sww voorzien. Ik heb trouwens geen dwtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Laatst online: 13:02
waarom niet

koud water E-boiler in
combi ketel parallel
en tussen die 2 een mengventiel om de temp op bv 60° te houden

als dan de E-boiler leeg raakt springt de combi ketel bij, om uiteindelijk de boel over te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Om even een beeld te krijgen hoe dit uitziet denk ik aan zo iets:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/Eboiler%20comi%20Ketel.jpg

Maar hoe moet ik de werking zien. Als er warm watervraag is zal de Cv ketel toch gaan branden of zie ik dit verkeerd :?

Het moet natuurlijk zo zijn dat de Combi ketel pas aan gaat als de 55gr bij het mengventiel niet meer gehaald wordt door de E-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
op de "koude" kant van het meng ventiel de E-boiler zetten
mocht de uitgang kouder worden dan 55° dan gaat het meng ventiel warm water vanaf de combi ketel bij mengen om toch aan de 55° te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Ik zou dus ook gewoon de E-boiler op de koude kant van de Combiketel kunnen zetten en zodra het water te koud wordt verwarmd de Combiketel bij en heb ik dus geen mengventiel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
als de combiketel dat warme water van 55° kan hebben zou dat een makkelijkere manier zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Volgens de handleiding (Bosch Hrc 35) heeft hij NZ label en kan hij een maximale watertemperatuur van 80 gr hebben, dus moet kunnen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
:Y , precies, zo heb ik het ook, alleen staat hier de Combi-ketel uit.
Ik heb overigens de boiler op 60 graden staan.

[ Voor 25% gewijzigd door drielp op 14-11-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
.

[ Voor 182% gewijzigd door drielp op 14-11-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 18:55
na veel lezen toch maar eens vragen. Deze opstelling zou ik ook graag maken, het aansluiten van de boiler op de koudwaterleiding naar de ketel lijkt me ideaal.

we zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen en douche 1 a 2 x per dag allemaal na elkaar. Zelf zit ik aan een 200 liter Nibe of daaldrop te denken maar weet niet of 200 liter te veel is of dat ik beter richting 100-150 liter moet gaan.

Verder hebben we een antieke CV HR ketel van bosch uit 1996 (niet modulerend dus dom 60 graden invoeren moet kunnen volgens mij), welke we alleen voor de douche gebruiken, warm water voor afwas etc komt in de winter van de houtkachel. CV/deel staat al 3 jaar uit.

Voor het opvangen van het electra verbruik heb ik ongeveer 700 tot 900 kWh over per jaar. Graag zie ik jullie visie over deze gegevens. En zijn er goede elc. boilers van andere merken aangezien ik in het woud van leveranciers en typen het spoor bijster aan het worden ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt00kirk op 14-11-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
-

[ Voor 109% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2014 07:14 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb ook niet echt verstand van boilers. Het principe is bij alle model hetzelfde, een vat met een verwarmingselement en isolatie.
Ik heb daarom een goedkoop model genomen zonder extra's met een maximale vermogen van 1200 watt . Temperatuur kan op maximaal 60 ºC ingesteld worden en de isolatie was niet echt super. De boiler heb ik nog een beetje extra ingepakt en de temperatuur van 60 is prima. En de 1200 watt wek ik 's zomer op normale dagen tussen 9:00 uur en 15:00 uur op. Direct vanaf het dak de boiler in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je een merk en type drielp? Zodat ik eens kan kijken of het wat is voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Deze heb ik.

Dit is een 1200 watt model, opwarmtijd is niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het stroomverbruik van november is op 102,2 kWh uitgekomen. De lage koud water temperatuur van 10ºC heeft nog steeds niet erg veel effect op het stroomverbruik, het blijft gewoon laag. Dat verbaast mij eigenlijk een beetje. De ingebouwde boiler van de CV ketel wordt nog steeds 3 x per week op temperatuur gebracht, dit is nog steeds voldoende om de boiler op temperatuur te houden. Ik ga voorlopig nog even door met deze manier van warm water bereiding, met nog een overschot van 841 kWh.
We zijn wel twee nachten weggeweest, de eboiler had in deze twee dagen een verbruik van 1 kwh.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2wh4evm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het verbruik van de e-boiler is in december op 126 kWh uitgekomen. De koudwater temperatuur is nu gedaald naar 7,9 ºC. Het verbruik gaat wel wat omhoog, maar nog steeds volgens de planning.
Het stroomoverschot is nu nog 574 kWh, dit gaan we wel redden tot maart/april. En dan liggen de extra panelen ook op het dak.
De e-boiler heeft vanaf de plaatsing op 26 juli 550 kWh verbruikt. Dat is niet niks, maar het gasverbruik is dramatisch gedaald. En dat was de bedoeling....

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/sdfqj6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Januari is weer om, deze maand 120 kWh verbruikt voor het warme water. De koud water temperatuur is inmiddels gezakt naar 6,8 ºC. Toch een beetje minder stroom gebruikt dan december 2014, je wordt toch wat zuiniger met warm water.

Het PV overschot is inmiddels gedaald naar 325 kWh, dit moet voldoende zijn tot de jaarafrekening op 1 april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Het verbruik van de e-boiler in februari is 113 kWh. Met een gemiddeld verbruik van 4,06 kwh per dag is dat een klein beetje meer dan januari. dat was per dag 3,9 kWh. In maart verwacht ik hetzelfde verbruik, de watertemperatuur zou nog niet veel stijgen.
De PV opbrengst echter wel, dus de 190 kWh in de min moet genoeg zijn om op 1 april met een negatief resultaat de jaarrekening af te sluiten. Oja, het gasverbruik is deze maand is 3,76 m3, dat is dan weer beter dan januari. Toen hadden we 5,07 m3 nodig. Waarschijnlijk ietsje minder gekookt deze maand.

Ik heb geen spijt dat ik een e-boiler tussen de dwtw en de cv ketel heb geplaatst, maar misschien is een 100 liter warmtepompboiler toch een betere oplossing qua verbruik. Toch maar eens op zoek naar een 100 (of 150 liter) model....

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 05-04-2016 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je gasverbruik is wel erg laag, ook al zou je de e-boiler niet hebben denk ik, 30 dagen per maand koken kost mij meer dan 4 cuub.
Ik heb nu een verbruik van 190 cuub vanaf 1 aug vorig jaar, en dat is alleen koken en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
We koken niet elke dag, 1 dag in de week halen we wat. Maar de rest vd week wordt hier, 2-persoonshuishouden, normaal gegeten. Warm water heeft flink wat gas nodig, ook met een dwtw. Ik denk dat daar je verbruik zit. Koken kost iets van 40 m3 gas per jaar, tenminste dat heb ik ergens gelezen. Gezien mijn verbruik, klopt dat aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dat klopt, koken is niet heel veel, ik log mijn gasmeter ook naar pvoutput dus kan het zien, warm water is een groot deel omdat een kwartiertje douchen zo maar een half cuubje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@drielp
Zou je aan een 100 liter boiler genoeg hebben voor 2 personen zonder douchewtw?
Uiteraard ligt dit natuurlijk ook aan het douchegedrag.
Ik vraag me af of de boiler niet beter stand alone kan werken, of dat deze perse door de cv-ketel moet gaan. De warmtewisselaar van de cv moet ook telkens verwarmd worden als tapwater uit staat, wat verlies en vertraging oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:46:
@drielp
Zou je aan een 100 liter boiler genoeg hebben voor 2 personen zonder douchewtw?
Uiteraard ligt dit natuurlijk ook aan het douchegedrag.
Ik vraag me af of de boiler niet beter stand alone kan werken, of dat deze perse door de cv-ketel moet gaan. De warmtewisselaar van de cv moet ook telkens verwarmd worden als tapwater uit staat, wat verlies en vertraging oplevert?
100 liter moet voldoende zijn, s' zomers heb je een douchtijd van maximaal 28 minuten (bij een koud water temperatuur van 20 ºC, s' Winters zou dit maximaal 22 minuten bedragen. Met 2 personen (eventueel samen) moet dat voldoende zijn. Je heb wel wat meer warmteverlies door het grotere volume en daardoor een groter buiten oppervlak. Maar dat kan weer voorzien worden van extra isolatie.

De boiler niet door de cv ketel zou bij mij juist minder water betekenen, ik speel een beetje vals met de 25 liter boiler van de combiketel. Die is extra voorzien van isolatie en blijft lang warm. Ik heb nu de cv ketel helemaal uitgezet, eens kijken of dat gaat lukken.
In een andere situatie zou het beter zijn de cv over te slaan, minder warmteverlies in de cv ketel. Helemaal ketelloos of gasloos zou nog beter zijn. Speaking of that, Is je gas al afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De gasaansluiting komen ze over 3 weken afsluiten.
Mooi, hoe je met relatief simpele aanpassingen al zover kan komen, mits uitvoerbaar/inpasbaar uiteraard.
Zonnepanelen, douche wtw, elektr. boiler of doorstromer, inductiekookplaat (heb je hem al?)

Heb binnenkort weer tijd voor de l/w warmtepomp, vloerverwarming en eventueel een pelletkachel met een buffervat te installeren tot de volgende koude periode. HR++ glas en een ventilatie wtw staan ook nog in de planning. Helaas kan het niet allemaal in 1 keer, maar dat is prima.
Wat met zonnepanelen begon twee jaar geleden, is nu een complete renovatie/aanpassing geworden van het huisje. Gasloos en nul op de meter en een hoger comfort.
Gasloos zou voor jou toch ook mogelijk moeten zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2015 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De laatste 5 m3 per maand is nog voor het koken, de inductie is nog niet aangeschaft. Eerst nog wat extra PV en de groepenkast ombouwen. De plannen zijn er wel, nu de tijd en zin nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Maart is weer bijna voorbij en de e-boiler heeft 117 kWh verbruikt, oftewel 3,77 kWh per dag. Dat is toch minder dan februari, de koud water temperatuur is nu ongeveer 9 ºC.

Verbruik van de eboiler vanaf augustus 2014 is 878 kWh, (109 kWh per maand, 3,6 kWh per dag). Het stroomoverschot was ruim voldoende om de winter door te komen. Om het komende jaar ook weer voldoende overschot te hebben ben ik nu bezig de schuur te voorzien van 1200 Wp aan zonnepanelen en wat later nog 800 Wp op het woonhuis. De wind gooide vandaag roet in het eten, maar morgen ligt de eerste 600 Wp op de schuur.

Het gasverbruik zakt steeds verder weg, over de afgelopen 8 maanden is net zoveel verbruikt als normaal in 1 maand. Maart koste maar 2,04 2,39 m3 gas... (veel oven gebruik en inductieplaatje voor soep)
De 50 m3 gas per jaar is een redelijke aanname van mindergas.nl. (uitschieter in december 2013 was voor de cv-ketel. We waren toen een twee weken op vakantie en de kat had het koud. En die weet niet hoe een houtkachel werkt)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/nnti53.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

drielp schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:00:
Maart is weer bijna voorbij en de e-boiler heeft 117 kWh verbruikt, oftewel 3,77 kWh per dag. Dat is toch minder dan februari, de koud water temperatuur is nu ongeveer 9 ºC.

Verbruik van de eboiler vanaf augustus 2014 is 878 kWh, (109 kWh per maand, 3,6 kWh per dag). Het stroomoverschot was ruim voldoende om de winter door te komen. Om het komende jaar ook weer voldoende overschot te hebben ben ik nu bezig de schuur te voorzien van 1200 Wp aan zonnepanelen en wat later nog 800 Wp op het woonhuis. De wind gooide vandaag roet in het eten, maar morgen ligt de eerste 600 Wp op de schuur.

Het gasverbruik zakt steeds verder weg, over de afgelopen 8 maanden is net zoveel verbruikt als normaal in 1 maand. Maart koste maar 2,04 m3 gas... (veel oven gebruik en inductieplaatje voor soep)
De 50 m3 gas per jaar is een redelijke aanname van mindergas.nl. (uitschieter in december 2013 was voor de cv-ketel. We waren toen een twee weken op vakantie en de kat had het koud. En die weet niet hoe een houtkachel werkt)

[afbeelding]
d:)b bedankt voor het gas besparen, zakken wij hier in groningen weer een nanometer minder
de grond in, leuk dat dat van jou de zelfde besparing geeft als bij mij, en dan heb ik hier
een 100L boiler ( 1500W ) achter de CV hangen met uitgeschakelde tapwater vraag maar zonder wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Graag gedaan, hier in het westen hebben we geen besef van de ellende dat de gaswinning in Groningen veroorzaakt. Bij mij viel het kwartje in 2010, hierna begonnen aan de neerwaartse spiraal qua gasverbruik. Nog even een vraagje: wat verbruikt de 100 liter boiler per maand? Waarschijnlijk moet ik toch een stapje groter als de cv echt weggaat. 50 liter is net aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
Twee vragen, n.l. nog niet alles gelezen.

Wordt jou boiler opgewarmd als de pv-panelen voldoende presteren of gewoon wanneer nodig?
Zoek eigenlijk een boiler die met een (zelfbouw) fase aansnijder te regelen is, zodat als er terug levering aanwezig is dat de boiler met de terugleveren stroom opgewarmd word. Zit er in jouw boiler alleen schakelaar, thermostaat en verw. element of nog een hoop electronica? De Watt is voor mij n.l ideaal.
Voor mij wil ik het gebruiken in de keuken, met twee standen, temp regelaar naar 20° en een met 35°. Boiler temp wel 60° natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

PClop schreef op woensdag 01 april 2015 @ 00:15:
[...]

d:)b bedankt voor het gas besparen, zakken wij hier in groningen weer een nanometer minder
de grond in
ook bedankt uit de bergermeer ! :Y waar putin zijn buk raket ejaculeert in hollandse bodem.

aardbeving designing:
http://www.noordhollandse...s-bedreigt-bergen-137.php

brrrrrr

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-04-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:01:
[...]

ook bedankt uit de bergermeer ! :Y waar putin zijn buk raket ejaculeert in hollandse bodem.

aardbeving designing:
http://www.noordhollandse...s-bedreigt-bergen-137.php

brrrrrr
Hoopgevend artikel, maximaal 3,9 op de schaal van Richter, valt nog net onder een lichte aardbeving... Als Putin zijn gas terug eist, kans op >4. Ik snap je bezorgdheid, dit wil je niet onder je huis.
Lord Anubis schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:43:
Twee vragen, n.l. nog niet alles gelezen.

Wordt jou boiler opgewarmd als de pv-panelen voldoende presteren of gewoon wanneer nodig?
Zoek eigenlijk een boiler die met een (zelfbouw) fase aansnijder te regelen is, zodat als er terug levering aanwezig is dat de boiler met de terugleveren stroom opgewarmd word. Zit er in jouw boiler alleen schakelaar, thermostaat en verw. element of nog een hoop electronica? De Watt is voor mij n.l ideaal.
Voor mij wil ik het gebruiken in de keuken, met twee standen, temp regelaar naar 20° en een met 35°. Boiler temp wel 60° natuurlijk.
De eboiler hier is een "domme" uitvoering. Alleen een thermostaat (max 60 ºC) en een verwarmingselement, zelfs geen aan/uit knop.
Zolang we nog kunnen salderen, gaat de boiler aan wanneer nodig. In de toekomst misschien een slimme uitvoering, je overschot direct de eboiler in. Als het salderen op de schop gaat komt hier ongetwijfeld wel een leuke oplossing voor.
Deze zomer wel testen met een timer, tussen 10 uur en 15 uur opwarmen. Met, straks, 6000 Wp op het dak moet de 1200 watt geen probleem zijn. De eerste extra 600 Wp ligt al op de schuur, morgen de Steca500 aansluiten.

[ Voor 54% gewijzigd door drielp op 02-04-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

topic opgeschoond, tenenkrommende discussie verwijderd én een aantal mensen hebben een kruisje achter hun naam

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

drielp schreef op woensdag 01 april 2015 @ 23:44:
[...]

Hoopgevend artikel, maximaal 3,9 op de schaal van Richter, valt nog net onder een lichte aardbeving... Als Putin zijn gas terug eist, kans op >4. Ik snap je bezorgdheid, dit wil je niet onder je huis.

[...]

De eboiler hier is een "domme" uitvoering. Alleen een thermostaat (max 60 ºC) en een verwarmingselement, zelfs geen aan/uit knop.
Zolang we nog kunnen salderen, gaat de boiler aan wanneer nodig. In de toekomst misschien een slimme uitvoering, je overschot direct de eboiler in. Als het salderen op de schop gaat komt hier ongetwijfeld wel een leuke oplossing voor.
Deze zomer wel testen met een timer, tussen 10 uur en 15 uur opwarmen. Met, straks, 6000 Wp op het dak moet de 1200 watt geen probleem zijn. De eerste extra 600 Wp ligt al op de schuur, morgen de Steca500 aansluiten.
Om die reden had ik bewust al gekozen voor een iets slimmere Eboiler, deze kent een leer programa
van een week en gaat na die leerweek over op eco bedrijf, dus s'nachts laat hij de temp gewoon
zakken tot ~ een half uur voor historisch gebruik, idem overdag tijdens de werk uren, maar dat is
dus minder slim want dan maak ik weer geen optimaal gebruik van de zonnestroom. 8)7

Een simpele timer is dan idd iets slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PClop schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:50:
[...]

Om die reden had ik bewust al gekozen voor een iets slimmere Eboiler, deze kent een leer programa
van een week en gaat na die leerweek over op eco bedrijf, dus s'nachts laat hij de temp gewoon
zakken tot ~ een half uur voor historisch gebruik, idem overdag tijdens de werk uren, maar dat is
dus minder slim want dan maak ik weer geen optimaal gebruik van de zonnestroom. 8)7

Een simpele timer is dan idd iets slimmer.
Tja, dat is dan weer het nadeel van lerende eboilers. Ik had eigenlijk mijn hoop gericht op de plugaway. Hiermee wilde ik het verbruik van de eboiler monitoren en laten schakelen op de meest gunstige tijdstippen. Helaas is hier de stekker uit getrokken.

Het wordt waarschijnlijk een tijdschakelaar. Aan op de zonne-uren, daar buiten uit. Of bestaan er ook gecombineerde tijdschakelaar en vermogens meters?

Edit; eigenlijk zoek ik dit

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 04-04-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

plugwise en een avm fritz produkt... ik gebruik plugwise uit 2011 versie 2.17 das nog best redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:06:
plugwise en een avm fritz produkt... ik gebruik plugwise uit 2011 versie 2.17 das nog best redelijk
Plugwise had ik ook bekeken, monitoring en logging schakelen ineen. Alleen ietsje-pietsje te duur en ik ben niet zo erg handig met dit soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, de eboiler heeft in april weer 117 kWh opgemaakt. 3.9 kWh per dag is ietsje meer dan maart, waarschijnlijk ietsje vaker gedoucht ivm de verbouwing van de plee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:44 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De eboiler heeft in mei 102 kWh opgemaakt, het inkomende koud water wordt weer wat warmer. De zonnepanelen hebben deze maand 537 kWh opgebracht, het totale verbruik was 277 kWh. Er staat weer +259 kWh op de rekening voor komende winter. Het totale overschot staat inmiddels op 613 kWh...

Het gasverbruik blijft nog steeds lekker laag, 19,4 m3 gas minder dan vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/207q2l2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
30 m3 gas is erg weinig op jaarbasis....
Zonder te bashen drielp ;) . De doorstroomverwarmer doet het ook nog steeds goed hier.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1rwydu.jpg

En zojuist deze binnen gekregen voor de l/w warmtepomp voor de vloerverwarming te bufferen in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:03:
Zonder te bashen drielp ;) . De doorstroomverwarmer doet het ook nog steeds goed hier.

[afbeelding]

En zojuist deze binnen gekregen voor de l/w warmtepomp voor de vloerverwarming te bufferen in de wintermaanden.
Quanta costa???

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ga eerst even zitten, voordat je omvalt. ;)
Een hernia overhouden om het ding de trap op te krijgen is ook niet alles...
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:38:
[...]

Ga eerst even zitten, voordat je omvalt. ;)
Een hernia overhouden om het ding de trap op te krijgen is ook niet alles...
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/
Haha, mooie spullen mogen geld kosten :-)

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:03:
Ik kom op zo'n 40 m3 per jaar uit. De prijs voor een m3 gas wordt wel erg hoog op deze manier.. Maar geheel gasloos kan nog niet, nog steeds de oude 1 x 25A groepenkast. Volgend jaar misschien naar 3 x 25A. En voor een tienje in de maand een back-up voor als het nodig is valt ook wel weer mee.
Je krijgt nu dan een zonneboiler - doorstroomverwarmer - dwtw systeem? Dan kan je ook weer een lekkere regendouche ophangen. 12 liter per minuut moet dan lukken :) .
Een doorstroomverwarmer hier op 1 x 25A is niet echt haalbaar, maar misschien in de toekomst. Ik ga voorlopig nog lekker door met de eboiler. Overdags opwarmen, 's avonds warm douchen.
Is je vloer sterk genoeg, hoeveel liter ook al weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb wel eens zitten rekenen aan een elektrische boiler, maar merk dat de stilstandsverliezen er wel in hakken bij een lage warmtebehoefte. Dat is natuurlijk een voordeel bij een een doorstroomverwarmer, maar ik heb ook 1×25A dus dat wordt niks. Een nieuwe meter wil ik niet ;). Gasgestookte CV-ketel voorziet nu het warme water, maar uiteindelijk wil ik naar *iets* anders.

Voor een 50 liter boiler vond ik op internet circa 35 Watt stilstandsverliezen, als ik de papieren mag geloven. Dat is 307 kWh per jaar. Klopt dat een beetje in de praktijk? En zou er nog veel winst te behalen zijn met het naisoleren, iemand cijfers?

De stilstandsverliezen gaan verloren aangezien de boiler op een niet verwarmde zolder komt te staan.

(Ben wel eens benieuwd wat 100 m3 gas per jaar nou in E-boiler zou doen qua kWh :))

P.S.
Dit vond ik op internet (10 liter boilertje):
http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 02-06-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@drielp en dre
Je kan toch "gratis" nog naar 1x 35 Amp met behoud van ferraris, als ik me niet vergis?
Ik heb de pvoutput logging nog niet boven de 7500 watt uit zien komen. In "real-life" met youless app, wel 9000 watt met de quooker aan, maar dat is allemaal kortstondig. Bovendien ben ik overtuigd dat de smelt hoofdzekering zeker 50% kortstondig overbelast kan worden. (ergens gelezen)
Het gaat al meer dan een jaar goed.

Mijn insteek is nu zo:
- in de koude maanden, l/w warmtepomp op het buffervat, zoveel mogelijk overdag (hogere cop en salderen) dus enkel voor de ltv vloerverwarming.
- de 7,2 kw doorstromer met douchewtw blijft voorlopig bestaan, werkt prima (1-persoon huishouden).

Voordelen van deze combi: enkel stroomverbruik, wanneer echt nodig. Geen legionella bescherming nodig.

In de toekomst (2020?), maar dan moet ik aan PV inleveren op zuiddak( :X ), mogelijk nog een kleine zonneboiler op het buffervat.
Dan komt er ook een tapwaterstation (is ook weer doorstromer) die indirect uit het buffervat tapt icm douchewtw.
In de zomer dan nog steeds geen warmtepomp nodig (hooguit voor vloerkoeling) en weinig stroomverbruik.

De RVS boiler met 3 spiralen is 83 kg, dan komt daar nog 450 kg bij (450 liter water)
Vloer is sterk genoeg, vlakbij de dragende muur en 15 cm betonvloerdelen. (betonson)

TVT van dit alles heb ik maar niet over, op deze wijze, maar wel energieneutraal, zonder gasaansluitng.

Die laatste paar kuubjes verbannen, kost trouwens wel de meeste investeringen, heb ik.de indruk ondervind ik ;) ..Maar is helaas nodig ivm met de verwarming. Tapwater was al getackled.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Mijn boiler is na geïsoleerd met 5 cm EPS, de loze ruimte tussen het EPS en boiler is opgevuld met isolatiedeken, tussen de isolatiedeken en EPS zit nog radiatorfolie van Tonzon. (Achter de radiator werkte dat spul niet, dus daarom gebruikt voor de boiler.) Wel lekker sterk spul en zorgt dat de afdichting nagenoeg luchtdicht is. De kelder waar de boiler inhangt is nu ongeveer 13ºC, 's zomers wordt dat ietsje hoger.
Binnen de isolatie is de temperatuur ongeveer 28 - 38ºC, gemeten met een goedkoop thermometertje. De buitenkant van de isolatie is niet voelbaar warmer, dus flink minder dan de originele isolatieschil van de boiler. Het stilstand verlies wil ik nog een keer meten, maar dat wordt dan een dagje geen warm water gebruiken.

Net even gemeten:

Temp kelder: 15.6 ºC
Temp isolatie 21.2 ºC (bovenkant boiler)
Temp isolatie 17.2 ºC (onderkant boiler)
Temp binnen isolatie 38.5 ºC

(Stilstandverlies van een tijdje geleden was 1 kWh in twee dagen)
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:24:
@drielp en dre
Je kan toch "gratis" nog naar 1x 35 Amp met behoud van ferraris, als ik me niet vergis?
Ik hou nog even de optie 3 x 25A open. Ik weet niet of het makkelijk switchen is van 1 x25A --> 1 x 35A --> 3 x 25A.

[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 03-06-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Switchen naar 1x 35 A is gemakkelijk, in plaats van een 25 Amp smeltpatroon, duwt men er een 35 Amp in met bijbehorende passchroef. Dit is gratis.
Je kan aanmelden en inloggen op "mijn enexis" (enexis toch?)
https://aansluiting.enexis.nl/
Lijkt me heel sterk dat ze dan een slimme meter erin plaatsen (als je nog niet aan de beurt bent), er veranderd niets aan je installatie, enkel een zwaardere smeltpatroon.
Maar goed, ik zou er ook een beetje angstig van worden ;)

Voor drie fasen zal het ook niet moeilijk zijn. Waarschijnlijk achter je verzegelde black box, komt al 3 fasen binnen, waarbij er twee smeltpatroonhouders nu leeg zijn.
Echter moet je eerst een andere groepenkast (anders plaatsen ze niet eens de 3x 25A) en "slimme" of domme meter ipv de ferraris ivm de 3-fase
Kosten naar 3x 25 Amp is 205,70 euro. Waar die kosten dan in zitten is mij een raadsel tov de 1x 35 amp.
Misschien zijn de zekeringen duurder geworden tegenwoordig of de sluwe meter uitrol moet beter gefinancierd worden :P

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik moet er nog naar laten kijken, maar volgens mij heb ik na de meter al 3 fasen. Hiervan is er eentje aangesloten de andere twee nog niet. Aansluiten moet dan niet echt ingewikkeld zijn. Ik laat dit natuurlijk wel door een echte elektricien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Na ruim een jaar meten met de e-boiler tussen de douche wtw en de cv ketel kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 3,4 kWh per dag voor warm water. De volgende stap wordt de meterkast aanpassen. Ik gebruik nu één van de drie fase aansluitingen. Dat is ietsje te weinig voor een inductie kookplaat.

Maar eerst een waterontharder plaatsen, beter voor de e-boiler en kalkvrij water is best prettig. Geen last meer van kalkstrepen in de keuken, wc en douche. Ik denk dat het er eentje wordt bij deze leverancier. Ik twijfel nog tussen de Duo-10 of de Duo-14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
BenEco schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 01:20:
[...]

De boilers, 1 met verwarmingselement was hier ook de reden om vorige week 1 te laten installeren door dezelfde firma. Eerste bevindingen zijn prima.
Ik hoorde dat AUijtdehaag ook erg tevreden is. Volgende week is de waterontharder in bedrijf (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook de koffie smaakt beter.... slurp.
Ik heb de duo 14, maar is veel te groot voor mij alleen. (spoelt eens in de 3 weken een keer)
Op twee jaar tijd, nog maar 2 zakken zout verbruikt. Na twee jaar moet je er een flesje harscleaner in doen. Dit kan gewoon in het zoutvat in de pijp gedaan worden en direct laten spoelen.

Mijn zus, heeft de duo 10 en die zijn met 2 a 4 personen. Voldoet ook prima.

Ik kan aanbevelen om er een echte bypass overheen te laten zetten, met kogelkranen.
Dan kan de ontharder er bij eventueele problemen er tussen uit.
Helaas bij mijn zus is de "besturingskop" defect gegaan, na 1 jaar.
Die werd kostenloos vervangen. Komt gelukkig niet vaak voor, bij mij draait het ook al 2 jaar prima.
Maandagochtend gevalletje waarschijnlijk.

@Drielp
Ik zou er gewoon gratis een 1x 35 Amp zekering in laten zetten. Nieuwe slimme/domme meter met "teruglevertelwerken" mag gewoon geweigerd worden, indien de ferraris niet op de afkeurlijst staat, als je daar voor "vreest".
Ook vandebron komt voor zijn klanten op, in mijn geval. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2015 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb binnen al 3 x 25A, waarvan er fase is aangesloten, op de andere 2 staat 230 V . Als ik toch een nieuwe groepenkast moet hebben, dan kan dat gelijk een 3-fase worden.

Ik zit nog even te zoeken naar waterontharder leveranciers in de omgeving.In het dorp zit ook deze. Op zich handig en een stuk dichterbij dan Hardenberg.]
De bestelling in Hardenberg is gedaan, wordt vrijdag geleverd....

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 18-08-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:03:
Ik heb binnen al 3 x 25A, waarvan er fase is aangesloten, op de andere 2 staat 230 V . Als ik toch een nieuwe groepenkast moet hebben, dan kan dat gelijk een 3-fase worden.
Dus er zitten al 3 smeltpatronen van 25 Amp in.
Heb je dan ook een ferraris voor 3 fase? Of een enkel fase ferraris? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Anders moet je nog aan een nieuwe (3 fase) meter als dat enkel fase ferraris is.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:55:
[...]

Dus er zitten al 3 smeltpatronen van 25 Amp in.
Heb je dan ook een ferraris voor 3 fase? Of een enkel fase ferraris?
Anders moet je nog aan een nieuwe meter als dat enkel fase is.
Klopt, op alle drie de fase 230 V en tussen de fase 400 V. De ferraris is een 3 fase uitvoering, die kan gewoon blijven hangen. Ik wist het niet zeker, dus vorig week maar een keertje gemeten.

Ik heb een elektricien in de buurt wonen, die kan de meterkast voor een leuk prijsje aanpassen naar 3 fase. Zelf moet ik daar maar niet aan beginnen :) . In de nieuwe meterkast laat ik een paar kWh meter aanbrengen om de PV-opbrengst en boiler-verbruik te meten. Er komt dan gelijk een kookgroep in voor de inductie kookplaat. Maar nu eerst de waterontharder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
@drielp, douche je het hele jaar door op de e-boiler?
3,4 kWh per dag klinkt overigens veel in mijn oren, maar kan natuurlijk aan mij liggen. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:49:
@drielp, douche je het hele jaar door op de e-boiler?
3,4 kWh per dag klinkt overigens veel in mijn oren, maar kan natuurlijk aan mij liggen. :+
Jawel, het hele jaar door. Gaat prima....

Een verbruik van 3,4 kWh per dag klink misschien veel, maar valt wel mee. Je kan hier 73 liter water van 20ºC naar 60 ºC mee verwarmen. Al ons warme water wordt door de e-boiler verzorgt, ook de keuken.

Voorheen verbruikte ik ruim 20 m3 gas per zomermaand voor het warme water, in de winter liep dit op naar ruim 30 m3 in de maand. Nu is het verbruik in de zomer 90 kWh en 's winters 120 kWh. Energetisch gezien een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wij moeten het nog steeds doen met het electrisch element om de boiler van 350 liter warm te houden in voor- en najaar op 65 graden. dit kost ongeveer 1-1,5 kWh per dag. vandaar dat ik zeg dat ik vind dat het wat veel lijkt. echter, als de CV mee gaat doen bij ons dan kost dat warm houden al gauw 7-11 kWh per dag :+

in dat laatste geval, op dagen dat de CV aangaat, is een kleinere boiler warm houden weer goedkoper. hmm...keuzes keuzes. dan kan de CV de zonverwarmde boiler lekker leegtrekken terwijl de kleinere boiler op temperatuur gehouden wordt met hopelijk minder kWh's.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

fabstar81 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:17:
wij moeten het nog steeds doen met het electrisch element om de boiler van 350 liter warm te houden in voor- en najaar op 65 graden. dit kost ongeveer 1-1,5 kWh per dag. vandaar dat ik zeg dat ik vind dat het wat veel lijkt. echter, als de CV mee gaat doen bij ons dan kost dat warm houden al gauw 7-11 kWh per dag :+

in dat laatste geval, op dagen dat de CV aangaat, is een kleinere boiler warm houden weer goedkoper. hmm...keuzes keuzes. dan kan de CV de zonverwarmde boiler lekker leegtrekken terwijl de kleinere boiler op temperatuur gehouden wordt met hopelijk minder kWh's.
Wij hadden een 30 liter boiler voor de CV hangen. Dat kosten ong. 1,5-2,5kWh per dag en was afhankelijk van hoeveel en hoelang er gedouched werd. Werkte icm de DoucheWTW als een spreek woordelijk T**T

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Volgens de fabrikant verliest de boiler 0,89 kWh per 24 uur aan energie. Ik heb de boiler nog extra voorzien van 5 cm EPS. Ik schat dat het totale verlies hierdoor is gedaald naar 0,4 kWh per 24 uur. Dit hangt natuurlijk ook van de omgevingtemperatuur af. Het echte verbruik is dus 3 kWh per 24 uur. Een grote boiler warm houden kost waarschijnlijk meer energie, maar als deze goed geisoleert is kan het nog meevallen. Is de 1 tot 1,5 kWh alleen stilstandverlies of ook inclusief warm water verbruik?

[ Voor 25% gewijzigd door drielp op 26-08-2015 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat is inclusief warm water gebruik. en dat is dan twee volwassen personen en 1 bad voor baby < 2 jaar.
er is wel een douche WTW en we douchen niet zuinig.

overigens, ik besef me nu dat dit in de nacht is, zonder SWW verbruik.

hmm...laat het dan het dubbele zijn, dan kost het 2-3 kWh per 24 uur. dan komt het verbruik aardig overeen, echter is het volume heul wat groter. en dan vind ik de isolatie nog dramatisch. in de nacht (nu zomer) daalt de temperatuur ongeveer 0,5-1 graden, in de koudere dagen kan dat zomaar 3-5 graden zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier loopt nu ook een testje met een 5 liter boilertje van 2200W voor de cv en het lijkt tot nu toe de douchebeurten te halveren op gas.

Gegevens

5 liter
2200W
Stilstand verlies fabrikant 0,450kWh per dag
55 graden 8 liter
40 graden 14 liter.
Opwarm tijd 5-10 min

Ik merk wel goed dat ik gas verplaats naar elektriciteit maar de boiler is te klein, al werkt hij ook als doorstromer en moduleert de cv verder terug dan normaal.
Dus toch maar opzoek naar een wat grotere, die hebben vaak het zelfde element dus het duurt alleen wat langer om op te warmen, dat geeft niets.

Het systeem opzich is goed, verbruikt stroom, reduceerd gas, en cheap ass oplossing om van dat tapwater gas af te komen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoeveel liter op hoeveel personen zou jij nodig hebben? Zou voor jou wel leuk zijn om de gasaansluiting af te sluiten :)

[ Voor 37% gewijzigd door Dre op 13-09-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoals ik het nu bekijk komt het neer op een liter per minuut, meeste douchebeurten zijn 10-15 minuten en kan ik af met een 15-20 liter boilertje denk ik.
De 5 liter plintboiler is wat klein, ik ga nu proberen/testen met een inventum q15 upper boilertje, ik denk dat het voldoende is.
Personen maakt eigenlijk minder uit omdat het ding in 10 min weer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je verbruik is wel erg laag, ik denk dat je CV-ketel nog veel helpt. Of je douched heel zuinig :). In verband verkalking zou ik de boiler niet te warm instellen, max 65°C. In de winter zal je sowieso meer verbruiken dan nu door het koudere water.

20 liter water van 10°C naar 60°C verwarmer duurt 35 minuten met 2 kW. Rond 'spitstijd' is dat lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 13-09-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb het over 1 liter boiler inhoud per minuut, het plintboilertje kan ik niet instellen in temperatuur.
Voordeel is dat je de start van de cv en opwarmen van leiding al met het boilertje doet, ik log ook het gasverbruik dus kan precies zien wat de cv mee doet in een douchebeurt.

Dit is 5 liter en duurt na het douchen tussen de 5 en 10 min om weer op temperatuur te komen aan de verbruiks logging te zien.
15 liter zal dan misschien 3x zo lang zijn (24 min?) wat geen probleem is, we hebben geen spits uren hier, plus dat hij op cv verder gaat mocht dat een keer zo zijn.

Boilertje is 2200W dre, dat is 10% meer vermogen dan waar jij je berekening mee maakt.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste