Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
IK zou graag een 120 l Daalderop boiler plaatsen maar wil het liefst het verwarmingselement vervangen door een 1000W exemplaar om met een timer gedurende 6 uur de boiler op te warmen
bestaat daar een handleiding voor?
Willem Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 13:16
wjo123 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
IK zou graag een 120 l Daalderop boiler plaatsen maar wil het liefst het verwarmingselement vervangen door een 1000W exemplaar om met een timer gedurende 6 uur de boiler op te warmen
bestaat daar een handleiding voor?
Willem Jan
Voor zover ik weet niet, maar de elementen zijn heel makkelijk (achteraf) te vervangen. Ze zitten met 1 bout vast als ik het me goed herinner en de elementen blijven droog. Ze zitten in een soort buis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
En weer een jaar naar volle tevredenheid gebuikt gemaakt van de beide Daalderop boilers in serie. De opstelling blijft nu zo, de eerste boiler wordt verwarmt, de tweede niet. Het totale verbruik was redelijk laag tov van de voorgaande jaren. Het grote voordeel van een boiler is dat je de hoeveelheid douchewater flink kunt verminderen zonder dat het water te koud (of te warm wordt). De thermostaatkraan regelt prima naar de gewenste temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFXD5PABqvzS54d4uJK2pVyUCy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llBFXt3eWTlwV1wVJNj6yZ1D.jpg?f=user_large

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:49
drielp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:55:
[...]

De besparing van 400 kWh is gebasseerd op 6 metingen waar er maar één eboiler verwarmt werd. Het jaar (2021) dat twee eboilers aan stond was het verbruik 1840 kWh, In de andere 6 jaren vanaf 2016 was het gemiddelde verbruik 1436 kWh. Of dit alleen stilstand verlies was kan ik niet echt hard maken, kan ook zijn dat de eerste eboiler op een gegeven moment wat kouder water dan 65°C bevatte en dat moet dan extra door de tweede eboiler opgewarmd worden. Het verbruik is dus meer dan alleen stilstand verliezen

[...]

Het verbruik per jaar is redelijk constant. Ons twee-persoonshuishouden verbruikt zo'n 100 m3 water per jaar. Het ene jaar 95 m3 het andere jaar 105 m3. Ligt aan hoelang en hoevaak we dat jaar op vakantie gingen. Dat verklaard ook de verschillen is verbruik in kWh-en in de eboiler.

[...]

Waarschijnlijk zou ikzelf ook genoeg hebben aan één 30 liter eboiler. We douchen zelden kort achter elkaar, maar de keren dat we het doen is de buffer best prettig. Ik denk dat mijn vriendin een koude douche niet erg kan waarderen.
En we gebruiken het warme water van de eboilers ook in de keuken. De aanvoerleiding is erg kort, binnen een paar seconden is het warme water in de keuken. Een aparte eboiler in de keuken is dus niet nodig.

Wel leuk dat nagenoeg dezelfde opstellingen toch weer andere gebruiksvormen opleveren. Een uniform gebruik bij alternatieve manieren voor warm water is er niet echt.
100 per jaar hoe doe je dat. niet elke dag douche dan neem ik aan en de afwas met een afwas machine op stroom warm water? dan nog.. pff weinig
zit nu op 240 per jaar en dan douche ik me niet elke dag dan is van 1600 naar 900 naar nu 240 gegaan
minder kan ik er niet van maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Maxwp schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:51:
[...]

100 per jaar hoe doe je dat. niet elke dag douche dan neem ik aan en de afwas met een afwas machine op stroom warm water? dan nog.. pff weinig
zit nu op 240 per jaar en dan douche ik me niet elke dag dan is van 1600 naar 900 naar nu 240 gegaan
minder kan ik er niet van maken
Euh, dit ging over het aantal m3 water dat we per jaar verbruiken. 100 m3 water is al redelijk veel.
Mocht je gas bedoelen, dat is een paar jaar geleden afgesloten door Stedin.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste