Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:07
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Huh? Hoe bedoel je dat? De 2e dus laatste boiler verwarm je niet? Dan heb je toch 80 liter koud voordat het warm word? Kan je beter andersom doen, de eerste neemt dan omgeving temperatuur aan ipv de koude waterleiding.
Andersom heb je 160 liter warm voordat het lauw gaat worden.
Ik begrijp wat je bedoelt maar de vraagsteller had maar een beperkt ruimte en vermogen beschikbaar en wilde een redelijk grote hoeveelheid warm water hebben.
Bij een goed geïsoleerde boiler is je warmte verlies niet zo heel erg groot dat het water in de tweede boiler te koud wordt om te gebruiken voor een douche en/of afwas.

Bij mij werd het 25 liter, niet verwarmde boilertje van de Nefit pas na 48 uur te koud om te douchen. Dat was dus pas na een weekendje weg. Normaal gesproken is er overdag een aardige afname van warm water.

Jouw opmerking om het eventueel alleen het tweede vat te verwarmen ga ik nog uitproberen. Alhoewel de daalderop boiler goed geïsoleerd is en niet snel schijnt afkoelen/op te warmen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:21:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt maar de vraagsteller had maar een beperkt ruimte en vermogen beschikbaar en wilde een redelijk grote hoeveelheid warm water hebben.
Bij een goed geïsoleerde boiler is je warmte verlies niet zo heel erg groot dat het water in de tweede boiler te koud wordt om te gebruiken voor een douche en/of afwas.

Bij mij werd het 25 liter, niet verwarmde boilertje van de Nefit pas na 48 uur te koud om te douchen. Dat was dus pas na een weekendje weg. Normaal gesproken is er overdag een aardige afname van warm water.

Jouw opmerking om het eventueel alleen het tweede vat te verwarmen ga ik nog uitproberen. Alhoewel de daalderop boiler goed geïsoleerd is en niet snel schijnt afkoelen/op te warmen.
Zie de afkoeling vanaf 0:00 uur
Lage piek is boiler 1 hoge piek boiler 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a7r2jSjpqXTt76ALTf8mReBzpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jr0GmPBYjAphOV2tWjfASQKc.jpg?f=user_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:41:
[...]

Dat hoef je niet uit te zoeken, dat doen ze standaard, draai je aan de knop komt het grote element bij om snel te warmen.
Isoleren heeft weinig nut, je voelt 0 warmte aan de buitenkant.
Het was alweer een tijdje geleden dat ik de beide e-boilers Daalderop 50 liter DUO had opgehaald, maar aan ophangen en aansluiten was ik nog niet toegekome. De oude e-boiler is vandaag gaan lekken, dus vanmiddag één opgehangen en aangesloten.
De e-boiler verwarmd zo te zien (aan het lampje) alleen als de tijdschakel wordt gebruikt, dat wil ik eigenlijk niet. De kap open gemaakt en dan is te zien dat de zwarte draden niet zijn aangesloten. Kan ik de fase op deze zwarte draden aansluiten of werkt dat zo niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QMQU6G4GhrBfEqg9UMjSjyyQ1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m9QNe9l1W3DJGk2Ey0TuLgWg.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 07-12-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:50
Check ook ff die trekontlasting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Jim423 schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:31:
Check ook ff die trekontlasting.
Dankje, die zit idd niet helemaal lekker.
Morgen toch een wat langer snoer op zetten. De huidige is ook ietsje te kort voor het mooie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou hem eens aansluiten op die nachtaansluiting. Volgens mij denkt die boiler dan gewoon eeuwig dat het nacht is. De tijdklok werkt dan niet meer uiteraard.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Net even de trekontlasting aangepast. Nu ik toch bezig was gelijk de fase overgezet naar de zwarte nachtstroom kroonsteen.
Als de tijdschakelaar aan staat trekt de boiler 2200 W, zonder tijdschakelaar 700 W.
Het zou zo goed moeten gaan, of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als 700W voldoende is voor je dan is het prima. Ik dacht dat de tijdklok het alleen op dagtarief zou doen maar dat klopte dus blijkbaar niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:47:
Net even de trekontlasting aangepast. Nu ik toch bezig was gelijk de fase overgezet naar de zwarte nachtstroom kroonsteen.
Als de tijdschakelaar aan staat trekt de boiler 2200 W, zonder tijdschakelaar 700 W.
Het zou zo goed moeten gaan, of zie ik wat over het hoofd?
Zo is goed, alleen de vraag wat je wilt, je kan nu kiezen tussen 700/1500/2200, kwestie van ene element, andere element of beide elementen aansluiten waar nu de 700 watter op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:21:
[...]

Zo is goed, alleen de vraag wat je wilt, je kan nu kiezen tussen 700/1500/2200, kwestie van ene element, andere element of beide elementen aansluiten waar nu de 700 watter op zit.
Voorlopig laat ik het zo, eerst even rustig testen wat het prettigst is in gebruik en verbruik.
Boiler hangt nu op een wat toegankelijkere plek. De boost functie is makkelijk aan te zetten als dat nodig is. Het kleine element zou voldoende moeten zijn en deze boiler geeft ook stuk warmer water.

De Daalderop is Inderdaad een stuk beter geïsoleerd dan de defecte boiler, je voelt geen warmte aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:37:
[...]

Voorlopig laat ik het zo, eerst even rustig testen wat het prettigst is in gebruik en verbruik.
Boiler hangt nu op een wat toegankelijkere plek. De boost functie is makkelijk aan te zetten als dat nodig is. Het kleine element zou voldoende moeten zijn en deze boiler geeft ook stuk warmer water.

De Daalderop is Inderdaad een stuk beter geïsoleerd dan de defecte boiler, je voelt geen warmte aan de buitenkant.
Ja ik vind ze super, hangen bij mij op een bergzolder van de zolder, ligt van alles op en omheen maar geeft niets, geen warmte te voelen, leidingen zijn ook geïsoleerd aan de onderkant.

Met 700W moet voldoende zijn denk ik, pak je meer van de zon op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:07:
[...]

Ja ik vind ze super, hangen bij mij op een bergzolder van de zolder, ligt van alles op en omheen maar geeft niets, geen warmte te voelen, leidingen zijn ook geïsoleerd aan de onderkant.

Met 700W moet voldoende zijn denk ik, pak je meer van de zon op de dag.
De uitgaande leiding ga ik ook nog even van wat isolatie voorzien, de overloopkast is best frisjes. Het kleine verwarmingselement van 650 W is voorlopig voldoende. Als het salderen wordt afgebouwd gaat de e-boiler (of boilers) alleen overdags opwarmen, dan is de 650 W stand ideaal. Buiten de wintermaanden is dat wel het minimum wat de panelen opbrengen.

De tweede e-boiler wordt in de kerstvakantie ook nog opgehangen en dan worden de leidingen netjes gebeugeld. De beide boilers komen in serie te staan, 100 liter warm water is ruim voldoende voor ons 2-persoons huishouden. Beide boilers worden voorzien van een aparte verbruiksmeter. In het nieuwe jaar eens kijken wat de beste manier van gebruiken is.
De oude e-boiler had een gemiddeld jaarverbruik van 1400 kWh waarvan de laatste 2 jaar het verbruik toch wat is toegenomen, zie onderste tabel. Of dat aan de boiler heeft gelegen is niet echt te zeggen, het douche gedrag zal zeker een rol spelen.
Vandaag het verwarmingselement van de oude boiler gedemonteerd. Daar zat toch flink wat kalkaanslag/bagger op. Op de boilerwand aan de binnenkant was wat lichte corrosie te zien. De anode was nog puntgaaf geheel weggerot. Heeft misschien niet gewerkt, het was een relatief goedkope boiler. Morgen de mantel en isolatie verwijderen. Ik ben toch wel benieuwd waar het lek zit. En ik houd er een leuke vuurschaal aan over...

Verbruik e-boiler van juli 2014 tot 7 december 2020:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7nhOqEAO0OccVA8PWsI-9hZwzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaFXc6a4GjOQFzxaJzkJRd2x.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal jaarverbruik (met geschat verbruik van december 2020):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC2xnec96KwdUgbVcc212WcZZgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NYqq2EHIczN1S3QHJQkKxw5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:54:
[...]

De uitgaande leiding ga ik ook nog even van wat isolatie voorzien, de overloopkast is best frisjes. Het kleine verwarmingselement van 650 W is voorlopig voldoende. Als het salderen wordt afgebouwd gaat de e-boiler (of boilers) alleen overdags opwarmen, dan is de 650 W stand ideaal. Buiten de wintermaanden is dat wel het minimum wat de panelen opbrengen.

De tweede e-boiler wordt in de kerstvakantie ook nog opgehangen en dan worden de leidingen netjes gebeugeld. De beide boilers komen in serie te staan, 100 liter warm water is ruim voldoende voor ons 2-persoons huishouden. Beide boilers worden voorzien van een aparte verbruiksmeter. In het nieuwe jaar eens kijken wat de beste manier van gebruiken is.
De oude e-boiler had een gemiddeld jaarverbruik van 1400 kWh waarvan de laatste 2 jaar het verbruik toch wat is toegenomen, zie onderste tabel. Of dat aan de boiler heeft gelegen is niet echt te zeggen, het douche gedrag zal zeker een rol spelen.
Vandaag het verwarmingselement van de oude boiler gedemonteerd. Daar zat toch flink wat kalkaanslag/bagger op. Op de boilerwand aan de binnenkant was wat lichte corrosie te zien. De anode was nog puntgaaf. Heeft misschien niet gewerkt, het was een relatief goedkope boiler. Morgen de mantel en isolatie verwijderen. Ik ben toch wel benieuwd waar het lek zit. En ik houd er een leuke vuurschaal aan over...

Verbruik e-boiler van juli 2014 tot 7 december 2020:[Afbeelding]

Totaal jaarverbruik (met geschat verbruik van december 2020):
[Afbeelding]
Zelfde als hier dus, en wij hebben 2x30 liter, 60 en 75 graden, stand 1 en 2, wil ik vergroten van de hoeveelheid kan ik nog hoger in temperatuur.
Nog een voordeel van de daalderops, geen elementen in het water, je kan ze er zo uit halen aan de onderkant. :) en natuurlijk koperen ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:10:
[...]

Zelfde als hier dus, en wij hebben 2x30 liter, 60 en 75 graden, stand 1 en 2, wil ik vergroten van de hoeveelheid kan ik nog hoger in temperatuur.
Nog een voordeel van de daalderops, geen elementen in het water, je kan ze er zo uit halen aan de onderkant. :) en natuurlijk koperen ketels.
Vooral dat laatste was voor mij doorslaggevend om de Daalderop op te hangen, geen last van corrosie van de ketel. Die oude e-boiler was een relatief goedkope die ik had aangeschaft om te testen of we met een relatief kleine e-boiler aan onze warm water behoefte konden voorzien. Dat is in ieder geval gelukt. Dat deze-boiler maar 6,5 jaar mee zou gaan, had ik niet verwacht. Maar gelukkig had ik nog de twee Daalderop boilers liggen. Dat was een goede tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-08 05:50
Ook ik ben voornemens een e-boiler in gebruik te gaan nemen om mijn (verwachte) overschot aan zonne-energie te gebruiken voor het verwarmen van SWW. Ik heb daarvoor via Marktplaats een Daalderop Duo 80L uit 2018 aangeschaft. Deze hangt inmiddels en woensdag komt er een loodgieter langs om het zaakje aan te sluiten. Elektra en meet/regeltechniek regel ik later zelf. Zie hier de situatie bij ons op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mLxZL-1eHPetszXHkjQQpFpArs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjO6xihxzMT8cNitk3O7Ws7O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de CV ketel in serie plaatsen achter de boiler, maar ik twijfel over de manier van aansluiten. Ik heb 3 scenario's uitgewerkt:
1. Boiler --> Diverter --> (CV) of Mengventiel --> tappunten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4PXeKUAVw3cAQOUhxPAckR8Uk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPz7UewSiu4XWnClIGgLhSLj.jpg?f=fotoalbum_large

IC = Inlaatcombinatie
FLOW = flowmeter (om verbruik te kunnen meten)
DIV = Diverter/omschakelventiel
MV = Mengventiel

Is het schema volgens de handleiding van het omschakelventiel, waarbij deze voor het mengventiel wordt geplaatst. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er echter altijd een deel van het warme water alsnog door de CV gaat (ik kan de bron echter niet meer vinden). De installatiehandleiding van mijn CV ketel adviseert echter om geen water warmer dan 70 graden in de aanvoer aan te bieden. Daarnaast vermoed ik dat deze volgorde wordt geadviseerd ivm zonneboilers die tegen de 100 graden kunnen worden. Dat is bij mij niet het geval, want de Daalderop verwarmt maximaal tot 85 graden.

2. Boiler --> Mengventiel --> Diverter --> (CV) --> tappunten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruqF_r972cZd_Y52UrsH7LCrGbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBFrvurMLhltGbYHZxeoOoUK.jpg?f=fotoalbum_large

Is de opstelling die mijn voorkeur heeft. Het water wordt eerst terug gemengd tot 65 graden door het mengventiel en blijft vervolgens buiten de CV ketel totdat de temperatuur lager dan 50 graden wordt. Zo haal ik zoveel mogelijk rendement uit de boiler alvorens er gas gebruikt gaat worden. De diverter heeft daarbij ook als voordeel dat eventueel pendelen van de ketel wordt voorkomen (bron) doordat de delta T altijd minimaal 15 graden is voor de CV ketel (van 50 naar 65 graden).

3. Boiler --> Mengventiel --> CV --> tappunten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umIWzkjLGZHs21BU92UuJ6Cn-E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XsZqoQQuNb53FZHdCOZ6FlU.jpg?f=fotoalbum_large

Is de simpelste opstelling waarbij het water altijd door de CV gaat, maar daardoor kan ik niet meer apart meten hoeveel water er door de boiler of CV verwarmd is. Mogelijk kans op pendelen van de ketel, maar minder kans op kapotte onderdelen door een defecte diverter, maar die kans is natuurlijk klein.

Vragen:
1. Welke opstelling zouden jullie aanraden?
2. Is het bij scenario 1 en 2 nog nodig om een extra inlaatcombinatie te plaatsen voor de CV ketel? Zowel het mengventiel als diverter hebben volgens mij geen keerkleppen en hangen dicht bij elkaar, waardoor overdruk ook door de inlaatcombinatie van de boiler kan worden opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:15
In het kader van gasloos gaan in een oudere woning met nog heel recent nieuwe verwarmingsplaten in een groot deel van het huis, ben ik mij eens aan het oriënteren op het vervangen van de gas gestookte CV naar een Elektrische CV en als aanvulling eventueel een warmtepomp indien nodig. Het is voor het douchen en verwarmen van het huis in de koude maanden. Het idee is om de leidingen etc te laten zoals ze zijn.

Ik kook al niet meer op gas, het is alleen douchen en verwarmen wat nog over is. Is dit haalbaar en qua kosten te doen in verbruik ? Of is het verstandiger een andere oplossing te zoeken of te wachten op verbeterde technieken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Na dagen lang dit topic en aanverwante topics te hebben doorgenomen ga ik ook aan de slag om een 650W 50 liter (2 persoons huishouden, kleine regendouche) Itho Daalderop achter de DWTW te plaatsen. Groter leek mij niet nodig en dit formaat past nog boven de wasmachine en droger. Het doel is om de Intergas HRE 36/30 alleen te gebruiken voor CV wanneer het de moeite of het weer niet is om de CV-houtkachel (Spartherm Ambiente A4 H2O, zonder boiler) te stoken. In de keuken zit een Quooker zonder hotfill en de wastafel in de badkamer krijgt een kleine doorstroomverwarmer.

Ik had ontdekt dat de CV-ketel pal onder de douche zat en zag mogelijkheden. De DWTW (Technea R21-V3 met cycloon vrijwel direct onder de goot) heb ik twee jaar geleden zelf geinstalleerd door een douchegoot te vervangen (van de oude goot had de afvoer een te kleine diameter en liep slecht) en de betonvloer te doorboren. Bij het betonboren kwam ik gepland de warmwaterleiding tegen en had ik de mogelijkheid om deze aan te sluiten op de ketel (DWTW in ketel-aanvoer).

Het opbrengstoverschot van de huidige 14 zonnepanelen is voldoende om zolang we kunnen salderen het verbruik van de boiler op te vangen, Wel komt de boiler achter een Hue-schakelaar om deze dagelijks overdag in te schakelen (o.b.v. tbd-minuten na zonsopgang). Tevens zijn er plannen om een te renoveren schuurtje ook van een 6-8 panelen (met micro-omvormers i.v.m. schaduw door een boom die blijft ;) en het huis) te voorzien, haaks op de richting van het huis.

Zover de WAF strekt wil ik een poging doen om de tapwaterfunctie van de ketel uit te schakelen en de leiding af te doppen. De boiler kan nog twee standen heter en bij gezinsuitbreiding past er nog een tweede bij van 30-50 liter. Mocht er toch comfort/capaciteit missen dan kan het zijn dat er toch nog een mengventiel aan de ketel komt (als naverwarming boiler), ook om de wintermaanden door te komen mocht salderen afgelopen zijn. Mocht er een P1 meter komen dan ontstaan er mogelijkheden om e.e.a. te programmeren (al ben ik hier nog geen expert in).

Waarom geen wamtepompboiler? Ik kan deze niet kwijt in de bijkeuken en wil geen andere ruimte opofferen. Daarnaast geniet een stille en simpele oplossing de voorkeur. Huis is van 1989, ventilatie type C, HR++ beglazing en matig-redelijke dak- en muurisolatie.

Ik blijf de relevante topics op dit forum volgen, ik dacht dat het wel zo netjes was om dit even te delen. Tips of vragen zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door DJTRR op 27-02-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@DJTRR

Ik zou wel een mengventiel net na de boiler zetten, daar al koud bij mengen naar 50 graden, bij de douche komt dan weinig koud bij en alle 3 koud water moet vanaf de dwtw komen, dat lijkt me het meest ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
@DJTRR Dus jij hebt de boiler niet voor de ketel maar eigenlijk ernaast of er achter?
Velen hebben hem voor de cv ketel zodat boiler direct na kan verwarmen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:24:
@DJTRR

Ik zou wel een mengventiel net na de boiler zetten, daar al koud bij mengen naar 50 graden, bij de douche komt dan weinig koud bij en alle 3 koud water moet vanaf de dwtw komen, dat lijkt me het meest ideaal.
Goed idee, dus vanaf DWTW als koud/lauw naar boiler én mengventiel en daar met warm uit de boiler terugmengen naar 50 graden.

Nieuw detail: de bestaande leidingen achter het tegelwerk ri. de douchemengkraan zijn 12mm. Gaat er door vóór deze kraan te mengen niet teveel druk verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DJTRR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Goed idee, dus vanaf DWTW als koud/lauw naar boiler én mengventiel en daar met warm uit de boiler terugmengen naar 50 graden.

Nieuw detail: de bestaande leidingen achter het tegelwerk ri. de douchemengkraan zijn 12mm. Gaat er door vóór deze kraan te mengen niet teveel druk verloren?
Goede vraag, ik denk het niet, het is altijd nog 2x 12mm ivm koud bijmengen, maar ik weet het niet zeker omdat ik alles 15 heb, boilers hebben al meer druk als cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
!null schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:47:
@DJTRR Dus jij hebt de boiler niet voor de ketel maar eigenlijk ernaast of er achter?
Velen hebben hem voor de cv ketel zodat boiler direct na kan verwarmen.
Plaatsing gaat nog gebeuren, medio/eind maart. Ik zou graag de CV ketel qua SWW uitschakelen tenzij we het echt niet gaan redden met alleen de DWTW/e-boiler combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DJTRR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Plaatsing gaat nog gebeuren, medio/eind maart. Ik zou graag de CV ketel qua SWW uitschakelen tenzij we het echt niet gaan redden met alleen de DWTW/e-boiler combi.
Maar waar in het schema staat hij? Want je hebt het over leiding afdoppen.

Dus badkamer beneden en gevoed door e-boiler in de bijkeuken, en cv ketel van boven minder nodig en dus leiding afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Boiler voor de cv doen, de meeste hebben een blokkeer functie/lusje waar je met een relais de cv kan blokkeren zolang het element niet aan het warmen is. Dan gebruik je eerst de boiler en als ie te koud wordt automatisch de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
!null schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Maar waar in het schema staat hij? Want je hebt het over leiding afdoppen.

Dus badkamer beneden en gevoed door e-boiler in de bijkeuken, en cv ketel van boven minder nodig en dus leiding afdoppen?
De (enige) badkamer is recht boven de bijkeuken waar ook de CV ketel en de DWTW zich bevinden. Hier is ook nog net plek voor een e-boiler (of twee). De CV ketel wil ik qua instelling en (met een kneldopje tegen het druppen :) ) fysiek afsluiten van SWW en dus puur gebruiken voor de CV functie (ter ondersteuning van de CV-houtkachel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:01:
Boiler voor de cv doen, de meeste hebben een blokkeer functie/lusje waar je met een relais de cv kan blokkeren zolang het element niet aan het warmen is. Dan gebruik je eerst de boiler en als ie te koud wordt automatisch de cv.
Wat bedoel je met dat lusje? Ik ken wel de temperatuur sensoren die je op de cv ketel aansluit en op de boiler zet, zodat hij weet dat boiler warm genoeg is en hij niet aan hoeft. Zonneboiler naverwarming setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Wat bedoel je met dat lusje? Ik ken wel de temperatuur sensoren die je op de cv ketel aansluit en op de boiler zet, zodat hij weet dat boiler warm genoeg is en hij niet aan hoeft. Zonneboiler naverwarming setjes.
Remeha bijv heeft een lusje in de aansluitingen van het apparaat (print) waar je de cv mee kan blokkeren om aan te gaan.
Veel ketels hebben dat wat inderdaad onderdeel is van zonneboiler optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbOKl6pWaOiDX1bnyqZL5ykhitw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX8m2PmnUhZQOJKC4b8SZzO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdJVkB3kk9x-9leJWdNUwn1y0WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAcl12rF1WZXJ7aStJaNc5gD.jpg?f=fotoalbum_large

Die stuurde ik aan met een printrelais van een tientje (conrad) en op het lampje van de boiler. Lampje aan mag boiler bij maar doet ie pas als ie koud wordt.
https://www.conrad.nl/nl/...570053&WT.srch=1&vat=true

[ Voor 60% gewijzigd door Rol-Co op 27-02-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
!null schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Zo'n setje had ik dan ook in gedachten indien de DWTW/e-boiler combi het niet gaat redden. Maar kun je hiermee echt 'valse' ketelstarts voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Rol-Co @DJTRR Volgens mij hebben we het over het zelfde.
Dat is vaak een klipje die je om de uitgaande leiding kan doen van de boiler. Als temperatuur hoger is dan ingestelde waarde (cv tapwater instelling) gaat hij niet aan, totdat temperatuur weer zakt.

Als je dat softwarematig wil doen dan moet je de opentherm gateway route volgen. Dus als je zo'n setje kan gebruiken dan moet je dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DJTRR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Zo'n setje had ik dan ook in gedachten indien de DWTW/e-boiler combi het niet gaat redden. Maar kun je hiermee echt 'valse' ketelstarts voorkomen?
Met mijn oplossing wel, maar dan moet ie een blokkeer functie hebben.

@!null
Nee het is bij remeha echt blokkeer, zie bovenstaande edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Rol-Co Oh dat is wel een overdreven ingewikkelde oplossing. Bij Intergas was het een thermometer sensor op een contactje aansluiten, verder gewoon alles achter elkaar aangesloten qua leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:56:
@Rol-Co Oh dat is wel een overdreven ingewikkelde oplossing. Bij Intergas was het een thermometer sensor op een contactje aansluiten, verder gewoon alles achter elkaar aangesloten qua leidingwerk.
Ja zal overal iets anders zijn maar het is ook geen standaard oplossing maar een daalderop e-boiler de ketel laten blokkeren voor de start, meer niet.

Ketel was snel weer weg richting marktplaats 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:50
Binnenkort komt hier een goedkoop model 100 liter e-boiler te hangen, aangesloten op een traditionele combi-ketel uit 2019 (Remeha Avanta 35C). Ik heb +/- 1.500 kWh overschot op jaarbasis en kan dit mooi gebruiken ter compensatie van de gasprijzen voor het warmtapwater (gelukkig tot oktober nog een vast tarief).

Zolang de salderingsregeling volledig van kracht is, ga ik geen moeite doen om de gelijktijdigheid van de verwarming met de opwek te reguleren. Voordat de regeling wordt afgebouwd is de e-boiler in ieder geval al terugverdiend.

Wel ben ik benieuwd of er mensen zijn die met behulp van domotica al een werkend voorbeeld hebben of dat jullie gebruik maken van bijvoorbeeld een tijdschakelklok?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Slappyjoez

Ik niet, salderen is er nog, maar heb wel in de meest gebruikte boiler een klein element zodat ie al snel op de zon draait, duurt wel langer natuurlijk maar bij nood is boiler 2 er nog met beide elementen aan.

Als salderen weg zou zijn wordt het verhaal anders, hogere temperatuur en schakelen met de 4 elementen, al dan niet op een tijdklok.

Heb je een boiler aan je warmtepomp kan je een Aton power to heat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
@Slappyjoez

Heb straks een 50L 650W versie en ga experimenteren met gelijktijdigheid d.m.v. een Hue schakelaar en een programma wat in zal schakelen (tot 8 kwartieren) na zonsopgang. Lekker simpel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• awenger
Slappyjoez schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Wel ben ik benieuwd of er mensen zijn die met behulp van domotica al een werkend voorbeeld hebben of dat jullie gebruik maken van bijvoorbeeld een tijdschakelklok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSDtNC2qVJWmuKRt_O1eGb2Ns6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oOg8ktCPlNeoMwziibsgShl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hier inmiddels bijna een jaar naar volle tevredenheid een Daalderop Duo 80L volledig slim draaiend op zonne-energie. Met name vooruitlopend op het afbouwen van de saldering, maar nu al leuk om te maken.
Op basis van de teruglevering op mijn slimme meter worden de elementen van 1000W en 1750W automatisch ingeschakeld en uitgeschakeld. Draait op ESPHome op een Sonoff R3 dual. Een Shelly 2.5 werkt ook.
Features:

- Krijgt iedere 10 seconden de huidige teruglevering / afname via de P1 poort (via Home Assistant API, MQTT gaf problemen)
- Na 2 min teruglevering >1000W gaat het eerste element aan
- Na 2 min terugleverging >800W gaat het tweede element (1750W) aan, als de eerste al aan staat
- In theorie zou ik ook nog beide elementen (2750W) aan kunnen zetten als ik genoeg teruglevering heb, maar ik vond de temperatuur de ESP32 te hoog oplopen toen ik monitorde met Tasmota. Dus ervoor gekozen slechts 1 element te gelijktijdig aan te kunnen zetten (met interlock)
- Na 1 minuut grotere afname van het net >200W. Gaan de elementen stapsgewijs 1750W --> 1000W --> uit
- Vorm van hysterese ingebouwd zodat bovenstaande voorwaarden binnen een tijdsbestek van 3 minuten waar moeten zijn om slijtage aan de relais te voorkomen. Beste voorbeeld is de Quooker die met korte boosts zijn water op temperatuur houdt. Dat moet niet lijden tot het uitzetten van elementen. Als de Quooker voor langere termijn water moet verwarmen (warm water gebruikt in de keuken), dan uiteraard wel
- Timer die aangeeft hoe lang het nog duurt tot boiler warm is o.b.v. huidige element wat aan staat
- Automatisch Legionella programma indien water >7 dagen <60 graden is geweest onderin, voor de winter / lange bewolkte periodes. Draait in de nachtelijke uren voor daltarief. Nadat het vat onderin voor 20 min 60 graden is geweest slaat Legionella programma af.
- Ik heb daarvoor 2 Dallas sensors ingebracht in de voeler buis. 1 bovenin, 1 onderin. Deze zitten op een aparte ESP8266 bordje met ESPHome. Handig voor monitoring
- Vakantie / blokkade modus
- (Continu) handmatig verwarmen mogelijk. (Heb ik momenteel aan staan om mijn overschot nog even weg te fikken voor de eindafrekening komt)
- Gebruik tijdklok (op boiler) mogelijk om tijdelijk handmatig te verwarmen
- Monitoring verbruik in kWh
- Temperatuur water in te stellen met knop op de boiler zelf
- Beveiliging: elementen worden uitgeschakeld bij reboot of crash (watchdog) van ESP32
- Beveiliging: elementen worden uitgeschakeld bij verlies verbinding met WiFi of HA API
- Beveiliging: Thermo-elektrische beveiliging die reeds aanwezig is nog steeds intact. Indien deze inschakelt wordt de hele Sonoff module stroomloos gezet

Foto's:
  1. Ingebrachte Dallas temperatuur sensoren
  2. Overzichtsfoto (leidingen nog niet aangesloten)
  3. Leidingwerk (incl. mengventiel / diverter / 3 weg kraan)
  4. Grafiek die goed laat zien dat water in delen wordt opgewarmd o.b.v. teruglevering.
  5. Overzicht leidingwerk (niet te zien: 3 weg kraan tussen mengventiel en diverter om water door CV te forceren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCOcJh0E-CFYBA7j_dU_wmaTvjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQA5VMPodHZaBjcRqnRVh288.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk7Z4Ab5tGkd6rOKeegR1CWe1sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29NlpcFhVmizOVtHkrvaxMMO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1vnyg6qORHBnCnDLpvFlouQ8mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uLMAYzxa95s8IQkRfqEifKg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qiho0p6I1kV0KpD-y6WruaDbpG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/axs1RuG0NQ0lr7403eNO3e0h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J9RXgiBRT5xQPZoJEf1aJVD3fo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBFrvurMLhltGbYHZxeoOoUK.jpg?f=fotoalbum_tile

ESPHome configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
#Sonoff DUALR3 ESPHome boiler

substitutions:
  devicename: sonoff_dualr3_boiler
  long_devicename: Sonoff DualR3
  channel_1: 1000W element
  channel_2: 1750W element

esphome:
  name: $devicename
  platform: ESP32
  board: esp32dev
  on_shutdown:
    then:
      - switch.turn_off: sonoff_relay_1
      - switch.turn_off: sonoff_relay_2

wifi:
  ssid: !secret ssid
  password: !secret ssid_password
  power_save_mode: none

manual_ip:
    static_ip: 192.168.25.196
    gateway: 192.168.25.1
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 192.168.25.2
    dns2: 192.168.25.3

#enable_mdns: false

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
#  ap:
#    ssid: "Sonoff Dualr3 Boiler"
#    password: "i0ecyldvRUDI"

#captive_portal:

#debug:

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:
  password: !secret api_ota

ota:
  password: !secret api_ota

#web_server:
#  port: 80

globals:
  - id: vakantie
    type: bool
    restore_value: yes
    initial_value: "false"
  - id: manual_run
    restore_value: no
  - id: boiler_warm
  - id: boiler_warm_geweest_vandaag
  - id: legionella_dagen_counter
    type: int
    restore_value: yes
    initial_value: "0"
  - id: legionella_run
  - id: teruglevering_boven_1000w
  - id: teruglevering_boven_800w
  - id: verbruik_boven_200w

uart:
  tx_pin: GPIO25
  rx_pin: GPIO26
  baud_rate: 38400
  parity: EVEN

time:
  - platform: sntp
    id: my_time
    servers:
      - 192.168.25.1
      - 0.pool.ntp.org
    on_time:
      - seconds: 0
        minutes: 0
        hours: 23
        then:
          - if:
              condition:
                not:
                 lambda: 'return id(boiler_warm_geweest_vandaag);'
              then:
                - lambda: id(legionella_dagen_counter) += 1;
                - globals.set:
                    id: boiler_warm_geweest_vandaag
                    value: 'false'
                - logger.log: "Legionella counter +1 / boiler vandaag warm reset"
              else:
                - globals.set:
                - globals.set:
                    id: legionella_dagen_counter
                    value: '0'
                - globals.set:
                    id: legionella_run
                - logger.log: "Legionella counter reset / boiler vandaag warm reset"

text_sensor:
  - platform: template
    name: Uptime
    id: uptime_human
    icon: mdi:clock-start
    name: "ETA boiler warm"
    id: ETA_human
    icon: mdi:clock-end

sensor:
    name: "ESP Free Heap"
    lambda: |-
      int heap = ESP.getFreeHeap();
      return heap / 1024.0;
    unit_of_measurement: "kB"
#    update_interval: 60s
    icon: mdi:chip

id: ETA_boiler_warm
    accuracy_decimals: 0
    unit_of_measurement: "s"
    icon: mdi:clock-end
      if ((id(boiler_temperatuur_boven).state > 80) || ((id(sonoff_relay_1).state) || (id(sonoff_relay_2).state))) {
        if (id(sonoff_relay_2).state) {
          int seconds = round((82 - id(boiler_temperatuur_boven).state) / 0.005);
          return seconds;
        }
        if (id(sonoff_relay_1).state) {
          int seconds = round((82 - id(boiler_temperatuur_boven).state) / 0.0029);
          return seconds;
        }
          else {
            return -1;
          }
      } else {
          return 0;
      }
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            id: ETA_human
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(ETA_boiler_warm).raw_state);
              if (seconds > 0)  {
                seconds = seconds % (24 * 3600);
                int hours = seconds / 3600;
                seconds = seconds % 3600;
                int minutes = seconds /  60;
                return (
                  (hours ? String(hours) + " uur " : "") +
                  (minutes ? String(minutes) + " min " : "")
                ).c_str();
              }
              if (seconds < 0) {
                return "0 min";
              }
              else {
                return "Boiler uit";
              }

- platform: uptime
    name: "Sonoff R3 uptime"
    id: uptime_sensor
#    internal: true
    update_interval: 300s
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            id: uptime_human
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? String(days) + " d " : "") +
                (hours ? String(hours) + " u " : "") +
                (minutes ? String(minutes) + " m " : "") +
                (String(seconds) + " s")
              ).c_str();

id: counter_teruglevering_boven_1000w
    lambda: 'return id(teruglevering_boven_1000w);'
    on_value:
      - if:
          condition:
            - sensor.in_range:
                id: counter_teruglevering_boven_1000w
                above: 12
          then:
            - logger.log: "Counter reset: Teruglevering 1000W > 12"
            - script.execute: counter_reset
            - if:
                condition:
                  and:
                    - switch.is_off: sonoff_relay_1
                    - switch.is_off: sonoff_relay_2
                then:
                  - switch.turn_on: sonoff_relay_1
                  - logger.log: "1000W element ingeschakeld"
    id: counter_teruglevering_boven_800w
    lambda: 'return id(teruglevering_boven_800w);'
    on_value:
      - if:
          condition:
            - sensor.in_range:
                id: counter_teruglevering_boven_800w
                above: 12
          then:
            - logger.log: "Counter reset: Teruglevering 800W > 12"
            - if:
                condition:
                  and:
                    - switch.is_on: sonoff_relay_1
                    #enkel 1 element gelijktijdig aan
                then:
                  - delay: 2s
                  - switch.turn_on: sonoff_relay_2
                  - logger.log: "1800W element ingeschakeld / 1000W element uitgeschakeld"
    id: counter_verbruik_boven_200w
    lambda: 'return id(verbruik_boven_200w);'
    on_value:
      - if:
          condition:
            - sensor.in_range:
                id: counter_verbruik_boven_200w
                above: 6
          then:
            - logger.log: "Counter reset: Verbruik 200W > 6"
            - if:
                condition:
                then:
                  - logger.log: "Terugregelen: 1000W element uitgeschakeld"
                else:
                  - if:
                      condition:
                        and:
                          - switch.is_on: sonoff_relay_2
                      then:
                        - delay: 2s
                        - logger.log: "Terugregelen: 1800W element uitgeschakeld / 1000W element ingeschakeld"
  - platform: homeassistant
    entity_id: sensor.elektriciteit_afname_actueel
    id: power_delivered
    unit_of_measurement: "W"
    on_value:
      - script.execute: watchdog
      - if:
          condition:
            and:
              - switch.is_off: manual_run_switch
              - switch.is_off: legionella_run_switch
              - switch.is_off: vakantie_switch
          then:
            - if:
                condition:
                  or:
                    - switch.is_on: sonoff_relay_2 
                then:
                    - if:
                        condition:
                          - sensor.in_range:
                              id: power_delivered
                              above: 200
                        then:
                          - lambda: id(verbruik_boven_200w) += 1;
                          - component.update: counter_verbruik_boven_200w
                          - script.execute: counter_reset_timer
    entity_id: sensor.elektriciteit_teruglevering_actueel
    id: power_returned
    on_value:
      - script.execute: watchdog
      - if:
          condition:
            and:
              - switch.is_off: manual_run_switch
              - switch.is_off: legionella_run_switch
          then:    
            - if:
                condition:
                  and:
                  - sensor.in_range:
                      above: 1000
                  #slechts 1 element gelijktijdig aan
                then:
                  - lambda: id(teruglevering_boven_1000w) += 1;
                  - component.update: counter_teruglevering_boven_1000w
            - if:
                condition:
                  and:
                  - sensor.in_range:
                      above: 800
                then:
                  - lambda: id(teruglevering_boven_800w) += 1;
                  - component.update: counter_teruglevering_boven_800w
    id: legionella_counter
    name: "Dagen niet warm geweest"
    icon: "mdi:calendar-range"
    update_interval: 3600s
    lambda: 'return id(legionella_dagen_counter);'
    on_value:
      - if:
          condition:
            - sensor.in_range:
                id: legionella_counter
                above: 7
          then:
            if:
              condition:
              then:
                - script.execute: legionella_run_script

name: "Temperatuur boiler boven"
    entity_id: sensor.boiler_temperatuur_boven
    internal: true
    id: boiler_temperatuur_boven
#    on_value:
#      - component.update: ETA_boiler_warm
#      - if:
#          condition:
#            for:
#              time: 15 min
#              condition:
#                - sensor.in_range:
#                    id: boiler_temperatuur_boven
#                    above: 82
#          then:
#            if:
#                - switch.is_on: manual_run_switch
#              then:
#                - switch.turn_off: manual_run_switch

name: "Temperatuur boiler onder"
    entity_id: sensor.boiler_temperatuur_onder
    id: boiler_temperatuur_onder
    on_value:
      - if:
          condition:
            - sensor.in_range:
                above: 60
          then:
            - globals.set:
                id: boiler_warm
                value: 'true'
            - if:
                condition:
                  - switch.is_on: legionella_run_switch
                then:
          else:
            - globals.set:
                id: boiler_warm
      - if:
          condition:
            for:
              time: 20 min
              condition:
                - sensor.in_range:
                    above: 60
          then:
            - globals.set:
            - if:
                condition:
                  - switch.is_on: legionella_run_switch
                then:
                  - globals.set:
                  - globals.set:
                      id: legionella_dagen_counter
  - platform: cse7761
    active_power_1:
      name: 'Verbruik 1000W element'
#      internal: true
      id: verbruik_1000w_element
      on_value:
        - component.update: verbruik_boiler
    active_power_2:
      name: 'Verbruik 1750W element'
#      internal: true
      id: verbruik_1750w_element
      on_value:
        - component.update: verbruik_boiler
    update_interval: 5s
  - platform: total_daily_energy
    name: "Dagelijks verbruik boiler"
    power_id: verbruik_boiler
    filters:
      # Multiplication factor from W to kW is 0.001
      - multiply: 0.001
    unit_of_measurement: "kWh"
    id: verbruik_boiler
    name: "Verbruik boiler"
    icon: "mdi:flash"
    update_interval: 60s
    lambda: 'return (id(verbruik_1000w_element).state + id(verbruik_1750w_element).state);'
# Uitgeschakeld om continu handmatig verwarmen mogelijk te maken
#    on_value:
#      - if:
#          condition:
#            for:
#              time: 1 min
#                and:
#                  - sensor.in_range:
#                      id: verbruik_boiler
#                      below: 10
#                  - sensor.in_range:
#                      id: boiler_temperatuur_boven
#                      above: 80
#          then:
#            if:
#                - switch.is_on: manual_run_switch
#              then:
#                - switch.turn_off: manual_run_switch

status_led:
  pin:
    number: GPIO13
    inverted: yes

switch:
  - platform: gpio
    id: sonoff_relay_1
    name: ${channel_1} relais
    pin: GPIO27
    icon: "mdi:electric-switch"
    restore_mode: ALWAYS_OFF
    interlock: [sonoff_relay_2]
    interlock_wait_time: 2 s
    id: sonoff_relay_2
    name: ${channel_2} relais
    pin: GPIO14
    icon: "mdi:electric-switch"
    restore_mode: ALWAYS_OFF
    interlock: [sonoff_relay_1]
    interlock_wait_time: 2 s

- platform: restart
    name: "Restart Sonoff boiler"

id: vakantie_switch
    name: "Vakantie"
    icon: "mdi:beach"
    restore_state: yes
    lambda: 'return id(vakantie);' 
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: vakantie
          value: "true"
      - switch.turn_off: manual_run_switch
    turn_off_action:
      - globals.set:
          id: vakantie
          value: "false"
    id: manual_run_switch
    name: "Handmatig verwarmen"
    icon: "mdi:water-boiler-alert"
    lambda: 'return id(manual_run);'
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: manual_run
          value: "true"
      - switch.turn_on: sonoff_relay_2
    turn_off_action:
      - globals.set:
          id: manual_run
          value: "false"
    id: legionella_run_switch
    name: "Legionella run"
    icon: "mdi:bacteria-outline"
      if (id(legionella_run)) {
        return true;
      } else {
        return false;
      }
    turn_on_action:
    - script.execute: legionella_run_script

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "$long_devicename button"
    on_press:
      - logger.log: "$long_devicename button"
      - switch.turn_on: manual_run_switch
    on_release:
    pin:
      number: GPIO32
    name: "Tijdklok"
    on_press:
      - logger.log: "Tijdklok ingeschakeld"
      - switch.turn_on: manual_run_switch
    on_release:
    pin:
      number: GPIO33
    name: "$long_devicename switch 2"
    on_press:
      - logger.log: "$long_devicename switch 2"

name: "Boiler warm"
      if (id(boiler_warm)) {
        return true;
      } else {
        return false;
      }
    name: "Boiler warm geweest vandaag?"
      if (id(boiler_warm_geweest_vandaag)) {
        return true;
      } else {
        return false;
      }

interval:
  - interval: 5min
    then:
      if:
        condition:
          not:
            or:
              - wifi.connected:
              - api.connected:
#              - mqtt.connected:
        then:

script:
- id: watchdog
  mode: restart
  then:
    - delay: 5 min
- id: counter_reset_timer
  mode: restart
  then:
    - delay: 3 min
    - logger.log: "Counter reset: 3 mins no triggers"
- id: counter_reset
  then:
    - globals.set:
        id: teruglevering_boven_1000w
    - globals.set:
        id: teruglevering_boven_800w
    - globals.set:
        id: verbruik_boven_200w
    - logger.log: "Counters reset"
    - script.stop: counter_reset_timer
    - logger.log: "Counters reset timer gestopt"
- id: legionella_run_script
  then:
    - logger.log: "Start legionella run"
    - globals.set:

#mqtt:
# Overgestapt op native Home Assistant API ivm onverklaarbare reboots
#  broker: 192.168.25.20
#  username: !secret mqtt_username
#  password: !secret mqtt_password
#  discovery: false
#  on_json_message:
#    - topic: DSMR-IM25/power_delivered
#      then:
#        - sensor.template.publish:
#            id: power_delivered
#            state: !lambda |-
#              float power_delivered = 0;
#              if (x.containsKey("power_delivered"))
#                power_delivered = x["power_delivered"]["value"];
#              return power_delivered;
#    - topic: DSMR-IM25/power_returned
#      then:
#        - sensor.template.publish:
#            id: power_returned
#            state: !lambda |-
#              float power_returned = 0;
#              if (x.containsKey("power_returned"))
#                power_returned = x["power_returned"]["value"];
#              return power_returned;
#        - script.execute: watchdog

[ Voor 93% gewijzigd door awenger op 15-04-2022 12:48 . Reden: ESPHome configuratie + foto's toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTRR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssx1H3BU-GkP9ktqXkVVIvOJGxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhYH3gpfHmEifDNvs0BFhWYx.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukt, nog even de sensor aansluiten om ketelstarts te voorkomen :*) en uiteraard nog even een fatsoenlijk stukje 32 PVC als afvoer van de verplaatste inlaatcombinatie.

[ Voor 9% gewijzigd door DJTRR op 16-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
Boiler aan het testen: 17 min douchetijd bij 50L boiler op stand II (75C°). De ketel start ondanks de sensor wel even heel kort, (ca. 0,025m3 gasverbruik). Het voordeel is mogelijk wel een onwaarneembare overgang van boiler naar ketel.

To-do:
  • douchetijd en stroomverbruik per temperatuurstand boiler meten
  • sensor dichter bij ketel plaatsen
  • douchekop met een lagere flow vs. WAF
  • temperatuursensoren plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door DJTRR op 23-04-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 12:43
DJTRR schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:55:
Boiler aan het testen: 17 min douchetijd bij 50L boiler op stand II (75C°). De ketel start ondanks de sensor wel even heel kort, (ca. 0,025m3 gasverbruik). Het voordeel is mogelijk wel een onwaarneembare overgang van boiler naar ketel.

To-do:
  • douchetijd en stroomverbruik per temperatuurstand boiler meten (5gHz compatible energiemeter nog niet gevonden)
  • sensor dichter bij ketel plaatsen
  • douchekop met een lagere flow vs. WAF
  • temperatuursensoren plaatsen (geen idee welke)
Heb je nog iets aan je ketel aangepast? Stuur je het water vanuit de boiler er gewoon doorheen?

Ik ben het op kort termijn ook van plan heb een Remeha Calenta met NZ keurmerk.
Had ook wat gelezen dat er een eventuele extra temp sensor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
nl0jdb schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:53:
[...]

Heb je nog iets aan je ketel aangepast? Stuur je het water vanuit de boiler er gewoon doorheen?

Ik ben het op kort termijn ook van plan heb een Remeha Calenta met NZ keurmerk.
Had ook wat gelezen dat er een eventuele extra temp sensor nodig is?
Een omschakelventiel zit tussen de boiler en de ketel, zolang de boilerinhoud nog warm genoeg is gaat dit door naar het mengventiel en dus niet/minimaal door de ketel. Voor mijn Intergas ketel heb ik volgens de handleiding een optionele sensor aangesloten. Mogelijk staat dit beschreven in de Remeha handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
DJTRR schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:13:
[...]

Een omschakelventiel zit tussen de boiler en de ketel, zolang de boilerinhoud nog warm genoeg is gaat dit door naar het mengventiel en dus niet/minimaal door de ketel. Voor mijn Intergas ketel heb ik volgens de handleiding een optionele sensor aangesloten. Mogelijk staat dit beschreven in de Remeha handleiding.
Oke duidelijk, hoe ervaar je het als de boiler leeg is en hij omschakelt naar de ketel?
krijg je dan een paar seconden koud water?

Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
nl0jdb schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:44:
[...]

Oke duidelijk, hoe ervaar je het als de boiler leeg is en hij omschakelt naar de ketel?
krijg je dan een paar seconden koud water?

Joop
Nee, door de huidige gedraging van de ketel, starten en binnen een paar seconden weer stoppen (waar ik eerst niet blij mee was), is de warmtewisselaar al warm geworden. Overgang is niet te merken. Omschakelventiel werkt al bij <50C° dus van koud lauw (DWTW) water is geen sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
DJTRR schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:55:
[...]

Nee, door de huidige gedraging van de ketel, starten en binnen een paar seconden weer stoppen (waar ik eerst niet blij mee was), is de warmtewisselaar al warm geworden. Overgang is niet te merken. Omschakelventiel werkt al bij <50C° dus van koud lauw (DWTW) water is geen sprake.
Project hier geslaagd, de 150 liter Daalderop mono plus is aangesloten middels de Diverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DJTRR schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:55:
[...]

Ik had de cv op de blokkade ingang geblokkeerd totdat de boiler ging warmen, dus de cv kan dan alleen draaien als er een element aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:59:
[...]

Ik had de cv op de blokkade ingang geblokkeerd totdat de boiler ging warmen, dus de cv kan dan alleen draaien als er een element aan is.
Dat ga ik nog testen want de sensor kan niet dichter bij het vat en de ketelgedraging is nog altijd hetzelfde.

Aan de andere kant: het gaat erg goed qua WAF, 23 min. douchetijd nu met 50L@75°C. Mocht de Niebla/Methven douchekop (komt deze week binnen) ook bevallen dan is het misschien einde omschakelventiel+ketel voor SWW, vanuit de boiler of DWTW-lauw :). Twijfel of buisisolatie op mijn korte trajecten nog iets met het rendement kan doen...

Eventueel kogelkranen ertussen (bypass) zodat ik de ketel makkelijk weer mee kan laten doen wanneer nodig of de diverter afkoppelen en de boiler uitgang direct naar het mengventiel zonder onderbreking. Het betreft twee goed bereikbare wartelmoeren, minder koppelingen komt het rendement weer ten goede lijkt me.

@nl0jdb poh, 150L :D , serieus PV overschot + lage terugleververgoeding/gunstig vast contract en voldoende bezwaren tegen een warmtepompboiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@DJTRR

Of de CV er uit en een boiler erbij voor nood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVrBS5zLODKO4BADvvbz6V-MuaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9iUnHkjH0U65TDISBTnVY4o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HExOhdAijFZq1dELAB7TDaK_2uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlsBHErD7HvXM7EkKop14Q64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VSbxeBCCV_6pzLgAk6glvXK5c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2AErFy3scdlnd5njH298MSZ.jpg?f=fotoalbum_large

De overproductie valt mee het 6150wp aan pv vermogen, helaas is een warmte pomp hier in een oud huis lastig.

Wel overwogen om een ventilatiewamtepomp te gaan gebruiken voor de centrale afzuiging maar die schijnen best hoorbaar te zijn en leiding technische een kleine uitdaging zoals jullie zien staat de boiler al op de overloop van de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
Rol-Co schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:19:
@DJTRR

Of de CV er uit en een boiler erbij voor nood.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas willen we (nog) niet volledig afhankelijk zijn van de CV-houtkachel en de CV afkoppelen, al gaat het om de laatste 500-600m3. Dan wil ik liever proberen om het bij 50L te houden, met CV als backup zolang deze er nog hangt. Morgen een WAF-test, tweede ronde met de Niebla, ik hoop op 23 30 min. (stand 2, 50L@75°C) douchetijd.

Er is ruimte voor een tweede boiler, al zou dit ook een 50L vat met een spiraal gevoed door de CV-houtkachel kunnen worden, afhankelijk van de impact van een extra laag spouwmuurisolatie en nog meer Tado. Einde van de hobby is nog lang niet in zicht, ik blijf dit forum aandachtig volgen. Ook leuk om vrienden, familie en forumlezers te inspireren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nl0jdb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:51:
[Afbeelding]

De overproductie valt mee het 6150wp aan pv vermogen, helaas is een warmte pomp hier in een oud huis lastig.

Wel overwogen om een ventilatiewamtepomp te gaan gebruiken voor de centrale afzuiging maar die schijnen best hoorbaar te zijn en leiding technische een kleine uitdaging zoals jullie zien staat de boiler al op de overloop van de zolder.
En heb je die 120 echt nodig? Wat is dat, bijna 300 liter douchewater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-08 20:21

Gerco-M

mijn tornado res.

nl0jdb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:51:
[Afbeelding]

En ik vroeg me zo af wat het stilstandverlies is van deze 120L boiler? Mijn 80 Liter zat op ca 1 kwh per dag dus ik gok dat deze op ca 1,5 kwh per dag? Ik heb die van mij nu na ge isoleerd en zit nu op ca 0,5 kwh per dag.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gerco-M schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:36:
[...]

En ik vroeg me zo af wat het stilstandverlies is van deze 120L boiler? Mijn 80 Liter zat op ca 1 kwh per dag dus ik gok dat deze op ca 1,5 kwh per dag? Ik heb die van mij nu na ge isoleerd en zit nu op ca 0,5 kwh per dag.
Geen verlies, die warmte komt in de ruimte waar hij staat, dus minder verwarmen daar. En kan je ook van verlies praten als hij koud is en aan het opwarmen is? Je kan ieder geval geen 365 x die 1,5kWh rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
Gerco-M schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:36:
[...]

Een 80L Daalderop? Hoe heb je de naisolatie gedaan? Eens met @Rol-Co dat het geen puur verlies is zolang de doeltemperatuur van de ruimte hoger ligt dan de actuele temperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Rol-Co schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 01:18:
[...]

Geen verlies, die warmte komt in de ruimte waar hij staat, dus minder verwarmen daar. En kan je ook van verlies praten als hij koud is en aan het opwarmen is? Je kan ieder geval geen 365 x die 1,5kWh rekenen.
Met een beetje duurzame visie is het zeker verlies, want in de zomer ben je die warmte niet nodig, en in de winter is COP=1 verwarmen ook niet duurzaam.

Ja ook als hij wat kouder is en aan het verwarmen is verliest de boiler nog steeds warmte aan de omgeving. Dat proces gaat echt 24/7 door tenzij de omgevings temperatuur warmer is dan de boiler temperatuur. En dat hoop ik toch echt niet…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DJTRR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 01:22:
[...]

Een 80L Daalderop? Hoe heb je de naisolatie gedaan? Eens met @Rol-Co dat het geen puur verlies is zolang de doeltemperatuur van de ruimte hoger ligt dan de actuele temperatuur...
Ik heb er 17 cm isolatiewol omheen gewikkeld en daaromheen wat wit plastic voor de mooi.
Mijn boiler zit in een CV ruimte in de kelder die nooit verwarmt wordt en waar ik extra warmte ook echt niet nodig heb. Zeker niet in de zomer.

Mijn 80 liter E boiler is een Tesy Modeco tijd geschakeld van 9-9 zodat ie op PV draaid. en op lager vermogen gezet, 1200 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gerco-M schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Ik heb er 17 cm isolatiewol omheen gewikkeld en daaromheen wat wit plastic voor de mooi.
Mijn boiler zit in een CV ruimte in de kelder die nooit verwarmt wordt en waar ik extra warmte ook echt niet nodig heb. Zeker niet in de zomer.

Mijn 80 liter E boiler is een Tesy Modeco tijd geschakeld van 9-9 zodat ie op PV draaid. en op lager vermogen gezet, 1200 watt.
Ah
Maar daar gaat het mank, een daalderop na isoleren is echt onzin buiten een klein stuk buis isolatie op de warme leiding, de boiler zelf voel je echt helemaal geen warmte af komen, dat zal de reden zijn dat zo'n ding in 30 liter al 6-700,- kost en een tesy 300,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Rol-Co schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ah
Maar daar gaat het mank, een daalderop na isoleren is echt onzin buiten een klein stuk buis isolatie op de warme leiding, de boiler zelf voel je echt helemaal geen warmte af komen, dat zal de reden zijn dat zo'n ding in 30 liter al 6-700,- kost en een tesy 300,-
Ik heb met mijn FLIR camera gemeten aan de mijne en ik “voelde” en zag ook heel weinig warmte van mijn boiler afkomen. De buitenkant is maar een paar graden boven ruimte temperatuur. Maar een groot oppervlak en 24/7 warmte afgifte en het tikt toch aardig aan. Dan ben je echt maar een paar graden nodig om toch aardig wat stilstandsverlies te hebben.

Vandaar mijn vraag over hoeveel het is bij deze boiler. Meten is weten ;)

Overigens heeft mijn Tesy ook 30mm aan PUR isolatie aan de buitenkant en die doet ook best netjes zijn werk. Volgens mij is 1 kwh per dag vrij gemiddeld voor dit formaat boiler.

En of jij het nou stilstandverlies of “een andere manier van de ruimte verwarmen” noemt. Daar veranderd die 1.5 kwh niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Rol-Co schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:38:
[...]

En heb je die 120 echt nodig? Wat is dat, bijna 300 liter douchewater?
We redden het momenteel net niet met 150 liter 4 personen, staat nu nog op 75 graden.
Zal niet ontkennen dat we vrij lang douchen en geen besparende douchekop hebben oid.

Stilstand verlies; eigenlijk niet aangezien we hem leeg douchen tussen 1900-2000.

Hij word alleen overdag opgewarmd van 11.30 tot 1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nl0jdb schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:15:
[...]

We redden het momenteel net niet met 150 liter 4 personen, staat nu nog op 75 graden.
Zal niet ontkennen dat we vrij lang douchen en geen besparende douchekop hebben oid.

Stilstand verlies; eigenlijk niet aangezien we hem leeg douchen tussen 1900-2000.

Hij word alleen overdag opgewarmd van 11.30 tot 1800
Weet je het jaarlijks verbruik van de boiler met 4 pers? Hier ook 4 pers met de helft aan boiler en wel besparende kop in meest van de tijd maar ook een regendouche.
Afgelopen jaar 1640 kWh verbruik.

@Gerco-M
De buitenkant van de boiler is nergens hoger dan de ruimte temperatuur hier, geen verschil te meten, enige is dat het in de winter daar wel koud is omdat het op de zolder van de zolder is, 15 graden is niet vreemd daar.
De daalderopjes zijn daar echt subliem in, ik koop liever een 10 jaar oude daalderop dan een nieuwe van ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Rol-Co
Goede kwaliteit van Daalderop is mooi, maar als je het stilstandsverlies een paar dagen meet en daar is ook “geen verschil (verlies) te meten” dan geloof ik je. ;)

Al die merken besparen op verpakkings ruimte en grootte dus 60 mm PUR of meer hebben ze geen van allen voor zover ik weet dus het verlies is dan ook vergelijkbaar.

Die TESY is inderdaad een van de goedkopere merken maar zeker niet de allergoedkoopste en de kwaliteit en mogelijkheden vallen mij zeker mee. Redelijke isolatie, instelbaar vermogen, mechanisch geschakeld dus ik kan hem gewoon op de tijdklok hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gerco-M schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:48:
@Rol-Co
Goede kwaliteit van Daalderop is mooi, maar als je het stilstandsverlies een paar dagen meet en daar is ook “geen verschil (verlies) te meten” dan geloof ik je. ;)
Verlies heb je altijd, maar aan de buitenkant echt niet te meten, bovenkant ook niet, ik durf er mijn boter op te bewaren.
Al die merken besparen op verpakkings ruimte en grootte dus 60 mm PUR of meer hebben ze geen van allen voor zover ik weet dus het verlies is dan ook vergelijkbaar.
60 niet maar verschil is er zeker, ik heb kleine 30 liters maar zijn aan de buitenkant flinke dingen.
Die TESY is inderdaad een van de goedkopere merken maar zeker niet de allergoedkoopste en de kwaliteit en mogelijkheden vallen mij zeker mee. Redelijke isolatie, instelbaar vermogen, mechanisch geschakeld dus ik kan hem gewoon op de tijdklok hangen.
Tuurlijk, misschien prima boiler hoor maar niet vergelijken met een daalderop vindt ik die een patent heeft op de afname van water intern zodat je hem efficient kan gebruiken en de elementen niet in het water zitten dus geen kalk kunnen aanpakken bijv. Ketel is van koper, net als je leidingen.
Tijdklokje hebben de nieuwe ook maar een simpel ding tussen de stekker voldoet ook prima, geen printen of iets aanwezig, keep it simple, kan er weinig kapot.

Vaak een warmtepomp boilertje overwogen maar helaas de voordelen nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
Ik zal wat buisisolatie om de warme leiding uit de boiler tot het mengventiel doen, de rest mag ongestraft de bijkeuken opwarmen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Hier nog even een update van mijn kant, het spul draait nu 2 weken.
De warm watervoorziening van de CV ketel is inmiddels uitgeschakeld.

De 150 Liter Daalderop op staat nu op 85 graden (met 75 redden we het net niet) en nu redden we het goed met douchen zonder dat we onder een koude straal staan, gisteren heeft het vrouwtje voor het eerst hem leeg gekregen.

Ons schema:
1800: Stroom boiler gaat uit i.v.m. de PV opbrengst.
1900: Ga ik met de 2 kinderen douchen.
21:30 Gaat de vrouw onder de douche.
10:30 volgende ochtend gaat de boiler pas weer opwarmen.

Wat me echt mee valt is de invloed van de bijmenging met koude water.
Om 1900 douchen we hem denk voor 50% leeg en de volgende douche beurt is pas rond 2130 we ondervinden er geen hinder van dat er tussendoor geen verwarmingselement inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

nl0jdb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:06:

De 150 Liter Daalderop op staat nu op 85 graden (met 75 redden we het net niet) en nu redden we het goed met douchen zonder dat we onder een koude straal staan, gisteren heeft het vrouwtje voor het eerst hem leeg gekregen.

Ons schema:

Om 1900 douchen we hem denk voor 50% leeg en de volgende douche beurt is pas rond 2130 we ondervinden er geen hinder van dat er tussendoor geen verwarmingselement inschakelt.
Ja er zit een boel warmte in opgeslagen met 150 liter op 85 graden! Ik gok een kwh of 15 dus dat blijft er wel een tijd in zitten.

Weet je met dat duidelijke schema ook het stroomverbruik per dag? Als ik onze 80 liter boiler bijna (alleen!) leegdouche zit ik al op ca 4 kwh dus ik denk dat jullie toch wel op het dubbele zitten?
Als je dit met PV kan doen is dat best efficient natuurlijk maar nog steeds ca 3000 kwh per jaar denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
De warmste stukken sww-buis zijn hier inmiddels geisoleerd, om de 3-3,5h is ca. 140Wh nodig om de boiler op 75 65°C te houden. De onderkant van de boilerkap en de puntstukken voelen nog wel heet aan, even kijken of dit verlies nog wat geremd kan worden met iets van isolatie/pur.

WAF zit goed, direct constante temperatuur dan vanuit de CV en de 'Niebla' douchekop bevalt haar goed.

De CV doet niet meer mee voor warm water. Het omschakelventiel is vervangen door een geisoleerd stukje buis. Dit is indien nodig eenvoudig terug te plaatsen.

Het gechat jaarvebruik is volgens de Eve stekker 1000kWh. In mijn geval €105 gemiste TLV/jr (de komende drie jaar) minus gaskosten -> kostenneutraal. Al met al een zeer compacte/simpele/stille setup en douchen op veelal zonnestroom i.p.v. de rookgaswolken voorbij zien vliegen bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nl0jdb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:06:

Ons schema:

120 liter denk ik, 150 is er toch niet?
Maar het wordt tijd voor een andere douchekop denk ik, een iets zuinigere versie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
Rol-Co schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:00:
[...]

120 liter denk ik, 150 is er toch niet?
Maar het wordt tijd voor een andere douchekop denk ik, een iets zuinigere versie. ;)
Het is echt een 150 liter mono-plus met een 2500 watt element.

Naar 85 graden richting de 6 uur dus 15kw heb helaas nog geen uitgebreide monitoring kwa KWh das nog in aanbouw.

Maar de meeste dagen zie ik dat die vrij vroeg uit gaat 10-12kw zover ik kan herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:04
awenger schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier inmiddels bijna een jaar naar volle tevredenheid een Daalderop Duo 80L volledig slim draaiend op zonne-energie. Met name vooruitlopend op het afbouwen van de saldering, maar nu al leuk om te maken.
Op basis van de teruglevering op mijn slimme meter worden de elementen van 1000W en 1750W automatisch ingeschakeld en uitgeschakeld. Draait op ESPHome op een Sonoff R3 dual. Een Shelly 2.5 werkt ook.
Features:

- Krijgt iedere 10 seconden de huidige teruglevering / afname via de P1 poort (via Home Assistant API, MQTT gaf problemen)
- Na 2 min teruglevering >1000W gaat het eerste element aan
- Na 2 min terugleverging >800W gaat het tweede element (1750W) aan, als de eerste al aan staat
- In theorie zou ik ook nog beide elementen (2750W) aan kunnen zetten als ik genoeg teruglevering heb, maar ik vond de temperatuur de ESP32 te hoog oplopen toen ik monitorde met Tasmota. Dus ervoor gekozen slechts 1 element te gelijktijdig aan te kunnen zetten (met interlock)
- Na 1 minuut grotere afname van het net >200W. Gaan de elementen stapsgewijs 1750W --> 1000W --> uit
- Vorm van hysterese ingebouwd zodat bovenstaande voorwaarden binnen een tijdsbestek van 3 minuten waar moeten zijn om slijtage aan de relais te voorkomen. Beste voorbeeld is de Quooker die met korte boosts zijn water op temperatuur houdt. Dat moet niet lijden tot het uitzetten van elementen. Als de Quooker voor langere termijn water moet verwarmen (warm water gebruikt in de keuken), dan uiteraard wel
- Timer die aangeeft hoe lang het nog duurt tot boiler warm is o.b.v. huidige element wat aan staat
- Automatisch Legionella programma indien water >7 dagen <60 graden is geweest onderin, voor de winter / lange bewolkte periodes. Draait in de nachtelijke uren voor daltarief. Nadat het vat onderin voor 20 min 60 graden is geweest slaat Legionella programma af.
- Ik heb daarvoor 2 Dallas sensors ingebracht in de voeler buis. 1 bovenin, 1 onderin. Deze zitten op een aparte ESP8266 bordje met ESPHome. Handig voor monitoring
- Vakantie / blokkade modus
- (Continu) handmatig verwarmen mogelijk. (Heb ik momenteel aan staan om mijn overschot nog even weg te fikken voor de eindafrekening komt)
- Gebruik tijdklok (op boiler) mogelijk om tijdelijk handmatig te verwarmen
- Monitoring verbruik in kWh
- Temperatuur water in te stellen met knop op de boiler zelf
- Beveiliging: elementen worden uitgeschakeld bij reboot of crash (watchdog) van ESP32
- Beveiliging: elementen worden uitgeschakeld bij verlies verbinding met WiFi of HA API
- Beveiliging: Thermo-elektrische beveiliging die reeds aanwezig is nog steeds intact. Indien deze inschakelt wordt de hele Sonoff module stroomloos gezet

Foto's:
  1. Ingebrachte Dallas temperatuur sensoren
  2. Overzichtsfoto (leidingen nog niet aangesloten)
  3. Leidingwerk (incl. mengventiel / diverter / 3 weg kraan)
  4. Grafiek die goed laat zien dat water in delen wordt opgewarmd o.b.v. teruglevering.
  5. Overzicht leidingwerk (niet te zien: 3 weg kraan tussen mengventiel en diverter om water door CV te forceren)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

ESPHome configuratie:

[...]
Oud topic maar.. ik ben ook deze setup van plan met 50ltr en Sonoff dual R3, aansturen met domoticz ahv p1 meting, eventueel nog met een kemo M240 en PWM als het echt mooi moet, dan kan ik elementen traploos regelen om de meter continu op 0 proberen te houden maar daarvoor moet ik eigenlijk een PI (D)regelaar opnemen in regeling en dat programmeren in een esp... dat lukt mij niet. eventueel getrapt vanuiit domoticz zou nog wel gaan misschien maar eerste eens testen (heb dit al enkele maanden draaien op de close in boiler in de keuken 2 kw en nu eerst met potmeter afgeregeld op 400W, werkt perfect)

Maar, die DS18B20's; heb je de maximaalthermostaat er eerst gewoon uitgehaald, ds18B20 er in gedrukt en dan de buis er weer in ?

50 ltr duo daalderop heb ik reeds via MP, sonoff is onderweg en ik moet nog ff een pt1000 halen om de nefit ketel de boilertemp te laten meten zodat ie niet aanslaat als boiler warm genoeg is.

Erg mooi project heb jer er van gemaakt _/-\o_

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
reddo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:37:
[...]

Maar, die DS18B20's; heb je de maximaalthermostaat er eerst gewoon uitgehaald, ds18B20 er in gedrukt en dan de buis er weer in ?

[...]
Ik heb de sensoren gewoon naast de maximaalthermostaat erin geschoven zonder deze er uit te halen.
Succes met je project, als je hulp of de laatste versie van mijn code wil hebben, stuur gerust een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
awenger schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb de sensoren gewoon naast de maximaalthermostaat erin geschoven zonder deze er uit te halen.
Succes met je project, als je hulp of de laatste versie van mijn code wil hebben, stuur gerust een DM.
Hoe heb je de hoog en laag vermogen elementen aangestuurd buiten de klokschakelaar om ? Heb je een fotootje of schemaatje ? Kan lomp de schakelaar overbruggen... maar of dat gaat werken.. echt fatsoenlijk schema heb ik nog niet gezien.

Edit :

Zat schemaatje in de deksel, even aangepast, zo moet ie gaan, tijdschakelaar er uit en alles over beide thermostaten (instelbare en veiligheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iAPLHu3D6sUyf7l70NjLQRy4zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd6umtUlBXN2kozyZlijpZg3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door reddo op 27-01-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Houd wel de beveiliging er in hoor jongens voor als het mis gaat en door blijft warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
Rol-Co schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:59:
Houd wel de beveiliging er in hoor jongens voor als het mis gaat en door blijft warmen.
zeker !! Anders creeer je een bom met oververhit water... moet maar even niet...

YouTube: Mythbusters Water Heater Explosion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
reddo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Hoe heb je de hoog en laag vermogen elementen aangestuurd buiten de klokschakelaar om ? Heb je een fotootje of schemaatje ? Kan lomp de schakelaar overbruggen... maar of dat gaat werken.. echt fatsoenlijk schema heb ik nog niet gezien.

Edit :

Zat schemaatje in de deksel, even aangepast, zo moet ie gaan, tijdschakelaar er uit en alles over beide thermostaten (instelbare en veiligheid)

[Afbeelding]
Ik heb ergens een schemaatje ooit getekend, ga ik proberen op te zoeken. Ik weet in ieder geval dat ik de maximaal thermostaat voor de Sonoff heb gezet. Mocht die om wat voor reden aangesproken worden (nog nooit gebeurd), dan komt de hele Sonoff stroomloos te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Iemand ervaring met een nefit trendline en de sensor voor zonneboiler ? Originele kost 32 euri en als het gewoon een pt100 of 1000 is kan dat wel 31 euri goedkoper... Sensor gaat in mijn daalderop duo om te zorgen dat de nefoit niet aanslaat als er genoeg temperatuur in de boiler zit. Thanks.

edit : is als het goed is een ntc10k element met een B factor van ca. 4250

Heb originele maar aangeschaft eerst, die doet het prima maae is helaas wat te lomp om in de dompelbuis te schuiven en zo echt in de boiler te meten. Sensor zit nu op uitgaande leiding direct onder het vat.

[ Voor 32% gewijzigd door reddo op 14-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reddo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VK3dB-r0QE2wEhtJlQe6A0RP44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kUp66IXAciDAKCoPcTQth5g.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrisch gereed. Getest met 2 lampen ipv de spoelen en werkt zoals gedacht, incl. de beide thermostaten.

Nu het leidingwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door reddo op 08-04-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
Eerste indruk. Ding werkt prima, nog even spelen met programmering in domoticz om apparaat te regelen (met 2 elementen) op zonne energie om verbruik wat te matchen aan opbrengst. Hoeft nog niet vanwege saldering maar is wel leuk en lukt met schakelen 650-1650-2300w best goed.

Jaaprognose op mindergas zakt sindsdien iedere dag met 2 a 3 m3 :)

Alleen nog even 2 sensoren in de dompelbuis drukken (en de veiligheidssensor blijft zitten, kijken of dat past) Ik kan wel de temperatuur in de Nefit data zien maar die gaat helaas niet over MQTT (zoals wel andere data) naar Domoticz dus even kijken of ik er 2 DS18B20's in krijg.

Dus, tevreden !! Allen bedankt voor de goede inspiratie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Je kunt wel aardig zien per wanneer de boiler actief is... Nog even wat gespeeld met settings om ding te laten schakelen met opbrengst PV en verschillende elementen maar gezien salderen (en feit dat ik nog een paar honderd kWh moet wegbranden voor eind juli) dat nu maar even niet meer, gewoon altijd aan 1650W element, schakelt op thermostaat aan en uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPFhxUX547kF3h1MD_gvUM2vw2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfOVhLiqfiaBOEZpTI3SQPCH.jpg?f=fotoalbum_large

Zit alleen te denken om de elemten te schakelen via 2 relais en die te laten sturen door de Sonoff, ding wordt best warm soms... (temperatuur kun je ook uitlezen van de Sonoff, hangt hoog in de 50° maar 85° water er vlak bij zal ook niet helpen denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0-50zsV_gp3ZppGlvjt-nQ9WHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8i4ZQtXZ2nGSDROvmenOTEVr.webp?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door reddo op 22-06-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVLwo1gAGizEZIKU3s1Me4NCS9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J6ayM5KXKJtmJep5RkZEI8C.png?f=fotoalbum_large

Zo heb ik het aan elkaar geknoopt, hier schakel ik bij het bereiken van ca 4800 a 5000 watt opbrengst van de panelen, hiermee beveilig ik de 25 amp hoofd zekering. Bij afschaf van de saldering kan ik hem lager instellen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
paken met hier met een daalderob dan vaak deze
80-MONO-PLUS 2500W/230V
voor een 1 persoons huishouden of?
als ik kijk wat deze zo kost a1600 euro kan ik niet zo goed een warmtepmop boiler plaatsen helaas komen daar nog installtie kosten bij ( anders geen subdiedie ) die vaak gelijk staan aan de subsidie ;-)

[ Voor 48% gewijzigd door Maxwp op 27-06-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
reddo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:05:
[Afbeelding]

Elektrisch gereed. Getest met 2 lampen ipv de spoelen en werkt zoals gedacht, incl. de beide thermostaten.

Nu het leidingwerk.
vind het ontwerp niet zo geweldig.
als er een lekkage komt al het stroom zit er open en bloot onder.
had verwacht dat er alleen 2 draadjes voor het verwarmns element zijn en de rest ergens aan de zijkant is verstopt maar het zit er eigenlijk letterlijk onder en rondomheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
Maxwp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:13:
paken met hier met een daalderob dan vaak deze
80-MONO-PLUS 2500W/230V
voor een 1 persoons huishouden of?
als ik kijk wat deze zo kost a1600 euro kan ik niet zo goed een warmtepmop boiler plaatsen helaas komen daar nog installtie kosten bij ( anders geen subdiedie ) die vaak gelijk staan aan de subsidie ;-)
genoeg gebruikte op MP voor een fractie van de prijs.

En de elektronica, die zit er inderdaad onder maar heb nog niemand gehoord die daar problemen mee heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
reddo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:12:
[...]

genoeg gebruikte op MP voor een fractie van de prijs.

En de elektronica, die zit er inderdaad onder maar heb nog niemand gehoord die daar problemen mee heeft gehad.
nooit gehord of gewoon slecht ontwerp vind het een slecht ontwerp en dat is te zien dat het tot nu toe nog niks van bekend is maakt weinig verschil.
waarom zouden ze zo goedkoop op marktplaats staan ? omdat ze helemaal vol met kalk zitten of niet meer goed werken
als ze 1600 nieuw kosten in de tegenwoordige markt verwacht ik ze 2e hand toch zeker voor een euro of 1000 dan koop ik hem wel nieuw of beter dus die warmte pomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maxwp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:40:
[...]

nooit gehord of gewoon slecht ontwerp vind het een slecht ontwerp en dat is te zien dat het tot nu toe nog niks van bekend is maakt weinig verschil.
Die dingen bestaan al heel lang en staan er om bekend decennia mee te gaan, lekkage hebben ze nooit omdat ook het element niet in het water zit en ze van koper zijn.
waarom zouden ze zo goedkoop op marktplaats staan ? omdat ze helemaal vol met kalk zitten of niet meer goed werken
Er is een tijd geweest dat ze weg gingen omdat gas goedkoper was en een boiler stilstandverlies heeft, ik zelf heb er 1 nieuw in de doos gekocht zelfs op mp voor een fractie van de nieuwprijs, overgehouden van een project.
als ze 1600 nieuw kosten in de tegenwoordige markt verwacht ik ze 2e hand toch zeker voor een euro of 1000 dan koop ik hem wel nieuw of beter dus die warmte pomp
Waarom? Paar jaar oude daalderop is echt geen probleem hoor, gaan lang mee.
Warmtepomp neem je dan wel het goedkope segment, met emaile boiler en je moet aan en afvoer lucht maken. Ook kan geluid een dingetje zijn.
Ik heb er vaak over nagedacht maar is een beetje het verschil tussen een nieuwe dacia en een gebruikte bmw, het is nieuw maar iets meer lawaai en waarschijnlijk rijd de bmw nog als de dacia al op de sloop ligt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:08:
[...]

Die dingen bestaan al heel lang en staan er om bekend decennia mee te gaan, lekkage hebben ze nooit omdat ook het element niet in het water zit en ze van koper zijn.

[...]

Er is een tijd geweest dat ze weg gingen omdat gas goedkoper was en een boiler stilstandverlies heeft, ik zelf heb er 1 nieuw in de doos gekocht zelfs op mp voor een fractie van de nieuwprijs, overgehouden van een project.

[...]

Waarom? Paar jaar oude daalderop is echt geen probleem hoor, gaan lang mee.
Warmtepomp neem je dan wel het goedkope segment, met emaile boiler en je moet aan en afvoer lucht maken. Ook kan geluid een dingetje zijn.
Ik heb er vaak over nagedacht maar is een beetje het verschil tussen een nieuwe dacia en een gebruikte bmw, het is nieuw maar iets meer lawaai en waarschijnlijk rijd de bmw nog als de dacia al op de sloop ligt. ;)
laten we niet over een gebruikte bmw beginnen :P dacia al day long dan 8)

maar serieus dus elke ook de nieuwere en alle modellen van daarderop zijn het zelfde?
geen verwarmings element in de boiler maar een bodemplaat die verwarmt? en dat is allemaal van koper du moet het goed zijn?
ik neem aan dat als dat lang is bloot gesteld aan water en daarna niet is afgesloten weggezet het koper groen is aangeslagen?

waar ik ook an zit te denken is dat een cop van 1 op de lange termijn een ding zolang salderen nog is niet maar daarna zeker wel dan kan hij eigenlijk de scroot op heeft het alleen nog zin in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maxwp schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:22:
[...]

laten we niet over een gebruikte bmw beginnen :P dacia al day long dan 8)
Neem je audi, mercedes, whatever, you know what i mean.
maar serieus dus elke ook de nieuwere en alle modellen van daarderop zijn het zelfde?
In de basis wel, al proberen ze het als smart te verkopen, stukje electronica erbij maar eigenlijk wil je dat niet, keep it simple.
geen verwarmings element in de boiler maar een bodemplaat die verwarmt? en dat is allemaal van koper du moet het goed zijn?
Nee pijpjes in het water waar van onder elementen in gestoken zitten, ook simpel te vervangen, de uittrede en aanvoer van water is ook super bij zo'n ding waardoor hij nauwelijks afkoelt als ie koud bij vult bij afname.
ik neem aan dat als dat lang is bloot gesteld aan water en daarna niet is afgesloten weggezet het koper groen is aangeslagen?
Valt wel mee, maar vraag natuurlijk wel even of ie niet al jaren ligt, liefst iemand die hem net van de muur gehaald heeft, maar daar ben je zelf in regie natuurlijk.
waar ik ook an zit te denken is dat een cop van 1 op de lange termijn een ding zolang salderen nog is niet maar daarna zeker wel dan kan hij eigenlijk de scroot op heeft het alleen nog zin in de zomer
Cop 1 ja, maar kan je wel mooi sturen op je terugleveren, kan een wpb niet, die vind het niet leuk om 5 min aan te zijn en dan weer uit. Een duo daalderop heeft ook nog eens 2 elementen en kan je dus ook nog op vermogen schakelen.
Dan neem ik de cop 1 voor lief, zeker als het binnen mijn pv opbrengst budget valt, en geen geluid in huis of buiten in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Neem je audi, mercedes, whatever, you know what i mean.

[...]

In de basis wel, al proberen ze het als smart te verkopen, stukje electronica erbij maar eigenlijk wil je dat niet, keep it simple.

[...]

Nee pijpjes in het water waar van onder elementen in gestoken zitten, ook simpel te vervangen, de uittrede en aanvoer van water is ook super bij zo'n ding waardoor hij nauwelijks afkoelt als ie koud bij vult bij afname.

[...]

Valt wel mee, maar vraag natuurlijk wel even of ie niet al jaren ligt, liefst iemand die hem net van de muur gehaald heeft, maar daar ben je zelf in regie natuurlijk.

[...]

Cop 1 ja, maar kan je wel mooi sturen op je terugleveren, kan een wpb niet, die vind het niet leuk om 5 min aan te zijn en dan weer uit. Een duo daalderop heeft ook nog eens 2 elementen en kan je dus ook nog op vermogen schakelen.
Dan neem ik de cop 1 voor lief, zeker als het binnen mijn pv opbrengst budget valt, en geen geluid in huis of buiten in de zomer.
snap ik was ook maar een grapje

als ik echt met het afschaffen van salderen iets ga doen dan moet het uiteindelijk een accu worden
deze boiler kan er dan bij als die overdag al vol is als extra buffer opslag.

thx for the info

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Goh, alweer meer dan twee geleden dat ik wat cijfers gepost had over mijn e-boiler project. Tijd voor een update.

De beide Daalderop 50 duo's zijn in serie aangesloten en doen het prima. Het eerste jaar (2021) dat ze in gebruik waren beide e-boilers aangesloten en een beetje getest wat de beste regeling zou zijn. Eerst beide boilers laten verwarmen, dat werkte prima. Toen alleen de tweede laten verwarmen en van de eerste de stekker eruit. Dat was geen succes, de douchetijd werd flink kort, de DWTW heeft toch even tijd nodig om op temperatuur te komen. De WAF was vrij slecht dus. De rest van het jaar beide e-boilers op verwarmen gezet. dat ging prima. Verbruik was wel wat hoger, maar testen mag wat kosten.

Het jaar daarop alleen de eerste e-boiler laten verwarmen, eigenlijk net zoals de opstelling met de Nefit CV. Dat ging ook prima, dus zo laten staan. De Daalderop koelt erg langzaam af, na drie dagen nog voldoende warm water in de tweede-boiler. Ook in de wintermaanden. Zo nu en dan mag deze ook even op 65 graden komen om een eventuele legionella besmetting te voorkomen. De e-boiler zelf is van koper, dus daar verwacht ik geen problemen, maar daarna zit nog een stukje Uponor. En zoveel kost het ook weer niet, de leververgoeding van Essent is niet echt ruimhartig

Hieronder de verbruik cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svzQ3TvWSc4WbnHchG5ZyF3NlT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0O72mXEnFMRRekrf5Gx5fMS.jpg?f=user_large

Het project gasloos is tot nu toe aardig gelukt, geen gasverbruik meer en toch het zelfde comfort qua warm water. En nagenoeg onderhouds- en geluidsvrij.

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 01-09-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
drielp schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:13:
Goh, alweer meer dan twee geleden dat ik wat cijfers gepost had over mijn e-boiler project. Tijd voor een update.

De beide Daalderop 50 duo's zijn in serie aangesloten en doen het prima. Het eerste jaar (2021) dat ze in gebruik waren beide e-boilers aangesloten en een beetje getest wat de beste regeling zou zijn. Eerst beide boilers laten verwarmen, dat werkte prima. Toen alleen de tweede laten verwarmen en van de eerste de stekker eruit. Dat was geen succes, de douchetijd werd flink kort, de DWTW heeft toch even tijd nodig om op temperatuur te komen. De WAF was vrij slecht dus. De rest van het jaar beide e-boilers op verwarmen gezet. dat ging prima. Verbruik was wel wat hoger, maar testen mag wat kosten.

Het jaar daarop alleen de eerste e-boiler laten verwarmen, eigenlijk net zoals de opstelling met de Nefit CV. Dat ging ook prima, dus zo laten staan. De Daalderop koelt erg langzaam af, na drie dagen nog voldoende warm water in de tweede-boiler. Ook in de wintermaanden. Zo nu en dan mag deze ook even op 65 graden komen om een eventuele legionella besmetting te voorkomen. De e-boiler zelf is van koper, dus daar verwacht ik geen problemen, maar daarna zit nog een stukje Uponor. En zoveel kost het ook weer niet, de leververgoeding van Essent is niet echt ruimhartig

[Afbeelding]

Het project gasloos is tot nu toe aardig gelukt, geen gasverbruik meer en toch het zelfde comfort qua warm water. En nagenoeg onderhouds- en geluidsvrij.
Dank voor het delen. Op welke temperatuur/stand heb je de boiler(s) staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
DJTRR schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:43:
[...]

Dank voor het delen. Op welke temperatuur/stand heb je de boiler(s) staan?
De boiler staat op de laagste stand. Dat is bij deze Daalderop 65 graden. Hoger is niet nodig en geeft ook wat meer stilstand verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:13:

[Afbeelding]

De eerste boiler alleen verwarmen? Hoe moet ik dat zien dan? Als je de douchekraan open draait duurt het toch lang voor warm water? Moet eerst door de 2e boiler heen. Ze staan in serie zeg je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:20
Rol-Co schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:17:
[...]

De eerste boiler alleen verwarmen? Hoe moet ik dat zien dan? Als je de douchekraan open draait duurt het toch lang voor warm water? Moet eerst door de 2e boiler heen. Ze staan in serie zeg je.
Tweede boiler is gewoon een buffer die heel langzaam afkoelt. Er gaat 65 graden in, als dat na een dag nog 45 of hoger is kan je gewoon direct douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:28:
[...]

Tweede boiler is gewoon een buffer die heel langzaam afkoelt. Er gaat 65 graden in, als dat na een dag nog 45 of hoger is kan je gewoon direct douchen.
Ik heb exact dezelfde setup maar dat zou niet werken hoor, ik houd de boilers juist zo laag mogelijk maar binnen het verbruik window.
Ik heb juist de 2e laag in temperatuur maar met groot element, en de eerste hoger in temperatuur met klein element. Bij water pakken gebeurd er niets met boiler 2 tot 1 koud gaat leveren.
Wat als hij 2 dagen of 3 geen douche gebruikt? Dan is ie koud en duurt het wel even voordat de inhoud van boiler 1 door 2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup maar dat zou niet werken hoor, ik houd de boilers juist zo laag mogelijk maar binnen het verbruik window.
Ik heb juist de 2e laag in temperatuur maar met groot element, en de eerste hoger in temperatuur met klein element. Bij water pakken gebeurd er niets met boiler 2 tot 1 koud gaat leveren.
Wat als hij 2 dagen of 3 geen douche gebruikt? Dan is ie koud en duurt het wel even voordat de inhoud van boiler 1 door 2 is.
Het warme water wordt niet alleen in de douche gebruikt maar ook in de wasbak en keuken. En het afkoelen gaat erg langzaam. Na 2 dagen is het water nog warm genoeg. Een weekend weg is geen probleem. We merkten geen verschil tussen beide eboiler verwarmen of alleen de eerste. En het scheelt zo’n 400 kWh per jaar.

Als we een langere periode weggaan gaat de stekker eruit. De beide boiler mogen bij terugkomst dan weer aan. Het ongemak even een paar uur geen warm water is bij terugkomst niet echt een probleem.
De temperatuur van de eerste boiler staat hier op 65 graden, de laagste stand van de Daalderom.

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 04-09-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
drielp schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:02:
[...]

We merkten geen verschil tussen beide eboiler verwarmen of alleen de eerste. En het scheelt zo’n 400 kWh per jaar.
Opvallend dat de besparing groter is dan het stilstand verlies van één 50L boiler. Volgens de Itho documentatie betreft dat 289 kWh op jaarbasis (33w/u). Heb je enig idee hoe dat komt?

Zelf ben ik op zoek naar een gasloze oplossing voor ons sanitair verbruik, waarbij de electrische boiler icm DWTW op de optie-lijst staat. In verband met het aanwezige Bad zou ik voor de 120L variant willen gaan. Ook om daarmee in het tijdperk na salderen meer buffer te hebben als ik op dagen met weinig zon de boiler minder wil verwarmen.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

-JB- schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:57:
[...]

Opvallend dat de besparing groter is dan het stilstand verlies van één 50L boiler. Volgens de Itho documentatie betreft dat 289 kWh op jaarbasis (33w/u). Heb je enig idee hoe dat komt?

Zelf ben ik op zoek naar een gasloze oplossing voor ons sanitair verbruik, waarbij de electrische boiler icm DWTW op de optie-lijst staat. In verband met het aanwezige Bad zou ik voor de 120L variant willen gaan. Ook om daarmee in het tijdperk na salderen meer buffer te hebben als ik op dagen met weinig zon de boiler minder wil verwarmen.
Omdat hij bij gebruik natuurlijk meer verwarmt dan alleen het stilstand verlies.

@drielp
Hier zou dat denk ik niet werken, als ik 1 uit zet kan ik beter de eerste doen maar ik merk dat het met 2 stuks ook weer een groter volume geeft op de 2e boiler omdat er geen koud in komt. En niet alleen door de extra boiler, 90% van de tijd heb ik aan 1x 30 liter voldoende voor een kwartiertje douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
Als er meer verwarmd is zou er (over de 2 boilers) ook meer verbruikt moeten zijn toch?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
-JB- schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:57:
[...]

De besparing van 400 kWh is gebasseerd op 6 metingen waar er maar één eboiler verwarmt werd. Het jaar (2021) dat twee eboilers aan stond was het verbruik 1840 kWh, In de andere 6 jaren vanaf 2016 was het gemiddelde verbruik 1436 kWh. Of dit alleen stilstand verlies was kan ik niet echt hard maken, kan ook zijn dat de eerste eboiler op een gegeven moment wat kouder water dan 65°C bevatte en dat moet dan extra door de tweede eboiler opgewarmd worden. Het verbruik is dus meer dan alleen stilstand verliezen
-JB- schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:51:
Als er meer verwarmd is zou er (over de 2 boilers) ook meer verbruikt moeten zijn toch?
Het verbruik per jaar is redelijk constant. Ons twee-persoonshuishouden verbruikt zo'n 100 m3 water per jaar. Het ene jaar 95 m3 het andere jaar 105 m3. Ligt aan hoelang en hoevaak we dat jaar op vakantie gingen. Dat verklaard ook de verschillen is verbruik in kWh-en in de eboiler.
@drielp
Hier zou dat denk ik niet werken, als ik 1 uit zet kan ik beter de eerste doen maar ik merk dat het met 2 stuks ook weer een groter volume geeft op de 2e boiler omdat er geen koud in komt. En niet alleen door de extra boiler, 90% van de tijd heb ik aan 1x 30 liter voldoende voor een kwartiertje douche.
Waarschijnlijk zou ikzelf ook genoeg hebben aan één 30 liter eboiler. We douchen zelden kort achter elkaar, maar de keren dat we het doen is de buffer best prettig. Ik denk dat mijn vriendin een koude douche niet erg kan waarderen.
En we gebruiken het warme water van de eboilers ook in de keuken. De aanvoerleiding is erg kort, binnen een paar seconden is het warme water in de keuken. Een aparte eboiler in de keuken is dus niet nodig.

Wel leuk dat nagenoeg dezelfde opstellingen toch weer andere gebruiksvormen opleveren. Een uniform gebruik bij alternatieve manieren voor warm water is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:08
reddo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:05:
Eerste indruk. Ding werkt prima, nog even spelen met programmering in domoticz om apparaat te regelen (met 2 elementen) op zonne energie om verbruik wat te matchen aan opbrengst. Hoeft nog niet vanwege saldering maar is wel leuk en lukt met schakelen 650-1650-2300w best goed.

Jaaprognose op mindergas zakt sindsdien iedere dag met 2 a 3 m3 :)

Alleen nog even 2 sensoren in de dompelbuis drukken (en de veiligheidssensor blijft zitten, kijken of dat past) Ik kan wel de temperatuur in de Nefit data zien maar die gaat helaas niet over MQTT (zoals wel andere data) naar Domoticz dus even kijken of ik er 2 DS18B20's in krijg.

Dus, tevreden !! Allen bedankt voor de goede inspiratie !
Dit is precies wat ik wil doen met onze reeds geïnstalleerde itho daalderop 80L duo. Hoe heb jij voorkomen dat de cv ketel als nog aan gaat kortstondig bij warmwater vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Chris96 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:35:
[...]

Dit is precies wat ik wil doen met onze reeds geïnstalleerde itho daalderop 80L duo. Hoe heb jij voorkomen dat de cv ketel als nog aan gaat kortstondig bij warmwater vraag?
Solar boiler sensor aan de Nefit gehangen (origineel Nefit onderdeel maar ik weet onderhand dat het gewoon een NTC weerstand is) die de temp van de elektrische boiler meet en pas aangaat als deze te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:08
reddo schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:46:
[...]

Solar boiler sensor aan de Nefit gehangen (origineel Nefit onderdeel maar ik weet onderhand dat het gewoon een NTC weerstand is) die de temp van de elektrische boiler meet en pas aangaat als deze te koud is.
Wij hebben een remeha tzerra.
Ik heb er nog geen studie van gemaakt maar deze zal vast ook een boiler sensor aansluiting hebben.
Waar plaats je de sensor? Echt in de boiler of in de warmwaterleiding? Of volstaat er tegenaan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Chris96 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:57:
[...]

Wij hebben een remeha tzerra.
Ik heb er nog geen studie van gemaakt maar deze zal vast ook een boiler sensor aansluiting hebben.
Waar plaats je de sensor? Echt in de boiler of in de warmwaterleiding? Of volstaat er tegenaan ook?
Aan de pijp van de boiler naar de ketel, helemaal zo ver mogelijk in de Daalderop zodat ie zo warm mogelijk is.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste