Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Even inzichtelijk proberen te maken voor je :)

Linker kolom is gas (ja kwh is m3 dus 0,100 is 100 liter gas) rechter kolom is stroomverbruik op die zelfde tijd.
Goed te zien is het begin van 2 liter gas en ook de 5 min langer stroom verbruik na de douche.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/3601ac7b3cc7732af2adf84685fe53c9.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

5 liter water 45K opwarmen kost 0,26kWh. Bij een element van 2,2kW is dat ong. 7 min.

Wij hadden een 30Liter daalderop boilertje met een 2kW element hangen.

Voor het douchen zetten ik die altijd aan, duurde dan ong. 40 min. voor hij warm was. Dat kosten dan ong. 1,6kWh en daar konden wij ong. 15min. mee douchen. Tijdens het douchen liet ik dan de boiler aanstaan en de DWTW draaide dan lekker mee.
Gasverbruik zat dan meestal rond de 20-40liter ivm de koude start van de ketel.

Onze douche doet ong. 4,5 liter per minuut en dat kost ong. 2,7 liter per minuut van 60°c.
Zie ook;
twee extra watermeters geplaatst

[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 13-09-2015 11:51 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Alles hangt natuurlijk aan welke temperatuur je douche staat, de doorstroom hoeveelheid, temperatuur van het ingaande water.
Mij boeit het niet heel veel, het verplaatst gas naar elektriciteit zonder dat ik er iets van merk op comfort voor 35,- kostprijs. :) en dat was de insteek.
Van het gas af is echt nog een hele stap verder en nog geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat snap ik en op deze manier verplaats je idd "iets" van gas naar elektriciteit.
Echter is het wel de vraag of het nu echt "efficient" is.
In onze situatie ging de ketel, zodra de boiler "leeg" was, als een malle staan pendelen.
Dit omdat boiler in aanvoert wordt vanaf de DWTW en de boiler duwt daar nog wat Kelvinnetjes bij dmv het elektrische element. Gevolg was dat de ketel wat binnen kreeg van soms 30°c en dat dan met gas door wilden duwen naar 45°c en dat ging totaal niet goed.... Je merkte dat het douchewater licht in temperatuur fluctueerde.
Met een 5 liter boiler pak je een minimale hoeveelheid gas weg en daarna zal de ketel toch snel en veel gaan pendelen.

De vraag is dan; raak je de gasbesparing niet kwijt aan het pendelen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat pendelen kan je wel wat voorkomen door de temperatuur afstelling van de ketel en de temperatuur afstelling van de boiler, ook de afstand van boiler naar de cv is daar een factor in, dat is hier nog geen 20 cm leiding.
Het is nog wat vroeg om er echt wat zinnigs over te zeggen,het loopt nu vanaf dinsdag, even een paar weken aankijken, wat ik wel weet is dat 5 liter aan de kleine kant is maar dat wist ik al voor ik begon.

Ik wil eigenlijk ook geen giga plas water warm gaan houden voor dat beetje warme water wat we gebruiken, wel hebben we vaak kleine beetjes nodig voor afwasje, douchen en de beruchte linker hand kraan openers.
Met 15 liter boilertje, of misschien 2 vang ik wel een groot gedeelte af.

De insteek is een kwartiertje douche op vangen met een boilertje, en dan van dusdanige grootte dat het niet heel lang duurt om weer op te warmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 13-09-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
ik ben al maanden aan het zoeken naar een goedkoop 50 of 80 liter boilertje voor hetzelfde doel, maar dan naast de zonneboiler. ik heb ongeveer 300 kWh over per jaar.

als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat 80 liter sowieso te groot is. we hebben al 350 liter ZB, hoewel we wel erg lang douchen :)

afijn, 50 liter verder zoeken dan maar. zelfs 2e hands kunnen die nog aardig oplopen in prijs.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is inderdaad een moeilijke grootte, ik had zelf al wat leuke 15 litertjes gevonden. Na 2 weken kan ik wel zeggen dat het scheelt, het komt kwa kosten op het zelfde neer, scheelt 2 m3 aan gas in de week en na 2 weken 35 kWh op de meter verbruikt, goed, 2 x52 zou een 100 m2 gas schelen, ik ben tevreden opzich maar liever nog wat langer opvangen met een wat groter boilertje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gaat mij erom om de kWh te beperken. op dit moment houd ik de 350 ZB op minimaal 50 graden warmte (na 6 dagen onder de 60 verwarmt ie hem automatisch naar 65) en we verbruiken momenteel 0 m3 gas voor douchen.

echter, kost dat waarschijnlijk meer kWh dan een 50 liter boilertje op temperatuur te houden voor douchen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

beperken van de kWh's kun je eigenlijk alleen maar door het beter isoleren van de boiler.
Het is zelfs zo dat bij gelijke isolatie een grote boiler minder verlies heeft dan een kleine boiler.

Dus als jij de 350L boiler net als een 80L boiler voorziet van 5cm isolatie, dan zal de 350L boiler minder energie verliezen.
Wel is het zo dat je initieel veel meer energie in de grote boiler moet brengen om de gewenste zelfde eindtemp te krijgen.

Maar als isoleren van de grote boiler niet lukt, dan is het mogelijk verstandiger/beter om er een kleinere en beter geïsoleerde boiler bij te hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 28-09-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bonnetjes van de gamma maar sparen dan en pak isolatie kopen...

de intiele warmte in de boiler is/wordt vaak geleverd door de zon. het is een sloot, maar van 50 naar 65 graden kost inderdaad best wat kWh.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom geen kleiner boilertje voor de zonneboiler? De 350 lijkt me duidelijk te groot als ik je zo hoor.
Kan je hem niet uitwisselen met een kleinere versie die beter op je behoefte past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
we gebruiken hem ook voor cv-ondersteuning! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:56:
we gebruiken hem ook voor cv-ondersteuning! :+
Serieus? Ik denk dat je in de winter nog geen eens genoeg hebt aan tapwater, als jij je boiler in no time koud trekt met cv ondersteuning gaat dan je elektrische element ook aan? Dan snap ik dat het veel kWh kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Freemann schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:02:
Het is zelfs zo dat bij gelijke isolatie een grote boiler minder verlies heeft dan een kleine boiler.
Om misverstanden te voorkomen: een grotere boiler verliest meer vermogen (en dus over tijd energie) dan een kleine met dezelfde isolatie. Wel daalt de temperatuur langzamer. Ook heeft een twee keer zo grote boiler, afhankelijk van de bouwwijze, maar ongeveer de helft meer isolatie nodig voor dezelfde laagdikte.
Met de dubbele hoeveelheid materiaal heb je weer hetzelfde verlies, en dubbel zoveel warm water :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Proton_
Goede toevoeging/correctie!

Het is natuurlijk allemaal relatief :)

Een grotere boiler zal relatief gezien minder energie verliezen dan een kleine boiler (gesteld dat het een rond vat is, bij dezelfde temperatuur,zelfde isolatie graad, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn boiler staat in een hoek, en in de hoek zit isover en van die lucht pocket plastics (van die post dingen)
werkt prima, maar de boiler staat ook op de zolder(overloop), en het verlies verwamrd de zolder, en daar hangt veelal de was. het verlies is hier geen verlies.
zomers valt de opwarming nu ook mee, en de pv houd de zolder koel.
standaard was de isolatie maar echt slecht (qsolar / atag 380liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Helemaal waar, als je de warmte nuttig gebruikt is het geen verlies :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rol-Co schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:06:
[...]

Serieus? Ik denk dat je in de winter nog geen eens genoeg hebt aan tapwater, als jij je boiler in no time koud trekt met cv ondersteuning gaat dan je elektrische element ook aan? Dan snap ik dat het veel kWh kost.
ja serieus _/-\o_

de winter gaan we meemaken. is afgelopen april geplaatst, dus ben benieuwd. maar dat we niet genoeg hebben in de winter aan tapwater ontgaat me even. ja, een klein boilertje is in de winter sneller warm voor puur het tapwater.

op dit moment, as we typ, is het electrisch element de boiler aan het verwarmen omdat de temperatuur onder de 50 graden zakte. vanmorgen toen ik wakker werd was die 59 graden. de cv is nu even aan en heeft dus zojuist de boiler tot een 45 graden leeggetrokken, waardoor het element nu vindt dat ie het warm moet stoken.

niet efficient nee, wel effectief.

dus ja, of isolatie voor de grote boiler, óf,
isolatie voor de grote boiler én een klein 50 liter boilertje dat we dan ook inefficient gaan warm houden met een electrisch element.

al met al heb ik per jaar 300 kWh over en is het electrisch element een projectje om te zien hoeveel gas ik met die 300 kWh nog kan besparen. vorig jaar 799 m3 gas verstookt, nu is mindergas prognose 644 m3 en zit er sinds april al 274 kWh in dat electrisch element 8)7 :+

tot zover mijn hoop de 2 maanden dat de ZB niks doet te overbruggen |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Update: inmiddels zit er ruim 440 kWh in het electrisch element van de ZB voor dit jaar. Sinds mijn laatste post heb ik de boiler niet meer op 50 graden gehouden maar alleen een legionella preventie programma elke week gedraaid.

Ook is er een e-boilertje gekomen. Het is een 50 liter junior boilertje met temperatuur instelbaar element van 1200 W.

Begin januari ga ik hem aansluiten na de zonneboiler. Donderdag komt de installateur van de ZB een driewegklep leveren die ik geautomatiseerd ga opnemen in het circuit.

Is de ZB onder de 50 graden dan driewegklep naar e-boiler en electrisch element van e-boiler aan, is de ZB boven de 50 graden dan driewegklep rechtstreeks naar de ketel en electrisch element e-boiler uit.

Het element van de e-boiler zal ik op ongeveer 70 graden zetten; ik ben benieuwd hoe lang we hiermee kunnen douchen op 8 liter per minuut op ongeveer 38-40 graden.

De legionella preventie van de ZB zal ik alleen inschakelen als de e-boiler uit staat en de ZB langer dan 6 dagen onder de 60 graden is geweest.

Ik ben zeer benieuwd naar het verbruik van de e-boiler. Daarom wil ik ook graag weten of Drielp en/of Rol-Co eens het verschil hebben gemeten van continu aan, of alleen op gezette tijden opwarmen? E-boiler zal in ieder geval altijd SWW van tussen de 30-40 graden voor zijn kiezen krijgen want door de douche WTW en de retour CV door de ZB is het water altijd rond die temperatuur in de ZB.

Daarnaast heb ik hier van die verwarmingsisolatie én glaswol waarmee ik de e-boiler en de ZB mee wil isoleren. Enige ideeën hoe dit het beste te doen?

Klein vraagje ernaast, mijn Remeha Calenta heeft middels een sensor altijd in de gaten wat de temperatuur is van de ZB een verbruikt daardoor geen gas als hij weet dat de ZB op temperatuur is. Ik heb nog zo een zelfde sensor maar op de ketel helaas maar 1 aansluiting. Is er iets in elkaar te fabrieken dat ik middels een relais of switch de ene keer de ene sensor naar de ketel stuur, de andere keer de andere sensor? Afhankelijk van welke boiler nu actief / gebypassed is?

Nog even de kosten :
50 L boiler: 35 euro
Driewegklep: 75
Kogelkranen: 24
Los spul: 25

Al met al zo een kleine 150 euro. Geschat SWW gasverbruik ligt nu rond de 9 m3 per maand 5 maanden per jaar die ik hiermee volledig denk af te dekken. Met gas prijs van 60 cent heb ik een tvt van 5,5 jaar, voor degenen die hier überhaupt nog mee bezig zijn.

Uiteraard zijn hier de electricity costs niet in meegerekend omdat ik theoretisch 300 kWh per jaar overschot heb.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sommige leveranciers geven een vergoeding van 11 cent per kWh opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dat doet die van mij ook, maar ik snap je punt niet?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het tot stand komen van de tvt van 5,5 jaar is mij onduidelijk. Ik denk dat je die 11 cent per kWh niet meegenomen hebt. Uitgaande van mijn parameters en aannames is de E-boiler duurder dan gas.

9m3 × 5 maanden × 5,5 jaar × € 0,60 = € 148,5
9m3 × 6 kWh per m3 × 5 maanden × 5,5 jaar × € 0,11 = € 163,35

Hierbij de aanname dat de CV-ketel 6 kWh per m3 doet op SWW, en de aanname dat een boiler geen nullast verliezen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ben zeer benieuwd naar het verbruik van de e-boiler. Daarom wil ik ook graag weten of Drielp en/of Rol-Co eens het verschil hebben gemeten van continu aan, of alleen op gezette tijden opwarmen? E-boiler zal in ieder geval altijd SWW van tussen de 30-40 graden voor zijn kiezen krijgen want door de douche WTW en de retour CV door de ZB is het water altijd rond die temperatuur in de ZB.
Ik zie deze nu pas maar gezette tijden opwarmen heb ik niet/nooit gedaan, hij is altijd aan. Het is ook maar een klein boilertje, ik heb er een stukje extra isolatie omheen en voornamelijk om de leidingen, dat scheelde veel stilstand verlies. (Dank freemann voor de tip op het forum hier)
Ik zie hem nu 1x in de nacht een keer warmen ip van 3x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dre schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:24:
Het tot stand komen van de tvt van 5,5 jaar is mij onduidelijk. Ik denk dat je die 11 cent per kWh niet meegenomen hebt. Uitgaande van mijn parameters en aannames is de E-boiler duurder dan gas.

9m3 × 5 maanden × 5,5 jaar × € 0,60 = € 148,5
9m3 × 6 kWh per m3 × 5 maanden × 5,5 jaar × € 0,11 = € 163,35

Hierbij de aanname dat de CV-ketel 6 kWh per m3 doet op SWW, en de aanname dat een boiler geen nullast verliezen heeft.
je hebt gelijk. die 11 cent (weet niet precies wat die van mij aanbiedt) had ik inderdaad niet meegerekend. Volgens mij wordt doorgaans zelfs 8 kWh per m3 gerekend. De isolatie ligt hier ook al klaar om de stilstandverliezen te beperken. Dit zal ongetwijfeld voor een iets betere tvt zorgen.

Het gaat er mij echter om om onder de 500 m3 per jaar te komen. Als daardoor iets duurdere kWh ingezet moeten worden, dan is dat zo. Hopelijk kan je dit weer terugverdienen op bijvoorbeeld de capaciteitstarieven op gas.

Hoewel jouw berekening net als de mijne bierviltjewaardig is, want het daadwerkelijke verbruik weet ik nog niet. Een zwave smart plug wordt morgen bezorgd, zodat ik in de gaten kan houden wat ie doet vanaf het moment dat ie geinstalleerd is.

De 5,5 jaar kwam ik op: 9m3 x 5 maanden x 60 cent = 27 euro. kosten 150 / 27 = 5,5 jaar :)

afijn, oorspronkelijke doel was het electracverbruik van de ZB te minimaliseren, [aanname]aangezien 350 liter wekelijks opwarmen stukken meer kost dan de 50 liter e-boiler[/aanname].

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
fabstar81 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:42:

Hier staat de e-boiler ook 24 uur per dag aan, is wel zo makkelijk met onregelmatige diensten. Ik ga het waarschijnlijk nog wel testen als de meterkast aangepast is.

Hieronder nog de maandgegevens voor 2015. Juni was lekker laag, maar dat kwam door 3 weken vakantie. De hoge verbruikscijfers in december kan ik nog niet helemaal verklaren. Het inkomende water is redelijk laag in temperatuur en gebruikten we nu meer warm water in de keuken vanwege de feestdagen. Maar 36 kWh meer ten opzichte van vorig jaar vind ik toch vrij veel.

2015kWh
Januari120
Februari114
Maart117
April117
Mei102
Juni38
Juli92
Augustus94
September105
Oktober114
November122
December162

Totaal 1297 kWh.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door fabstar81 op 05-01-2016 09:30 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:59:
[...]

Hier staat de e-boiler ook 24 uur per dag aan, is wel zo makkelijk met onregelmatige diensten. Ik ga het waarschijnlijk nog wel testen als de meterkast aangepast is.

Hieronder nog de maandgegevens voor 2015. Juni was lekker laag, maar dat kwam door 3 weken vakantie. De hoge verbruikscijfers in december kan ik nog niet helemaal verklaren. Het inkomende water is redelijk laag in temperatuur en gebruikten we nu meer warm water in de keuken vanwege de feestdagen. Maar 36 kWh meer ten opzichte van vorig jaar vind ik toch vrij veel.

2015kWh
Januari120
Februari114
Maart117
April117
Mei102
Juni38
Juli92
Augustus94
September105
Oktober114
November122
December162

Totaal 1297 kWh.
Dit zijn nuttige cijfers. Uit mijn hoofd heb jij een 120 liter boiler. Voor de maanden dat de ZB niet genoeg doet (maand 10/11/12/01/02/03) waarbij oktober en maart ongeveer halve maand is (zie ik aan mindergas.nl) kom ik op ongeveer 5 maanden.

Optellend kom jij dan op: (0,5*114)+122+162+120+114+(0,5*117)=633,5 kWh op basis van 120 liter boiler, met ingaande temperatuur rond de 10 graden vermoed ik?

Ben benieuwd hoeveel zuiniger mijn 50 liter boiler wordt, met ingaande temperatuur van 30-40 graden uit de ZB. Daarnaast zal ik hem op 65-70 graden zetten wat nog verschillen op kan leveren; op hoeveel graden staat jouw boiler?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:30:
[...]

Dit zijn nuttige cijfers. Uit mijn hoofd heb jij een 120 liter boiler. Voor de maanden dat de ZB niet genoeg doet (maand 10/11/12/01/02/03) waarbij oktober en maart ongeveer halve maand is (zie ik aan mindergas.nl) kom ik op ongeveer 5 maanden.

Optellend kom jij dan op: (0,5*114)+122+162+120+114+(0,5*117)=633,5 kWh op basis van 120 liter boiler, met ingaande temperatuur rond de 10 graden vermoed ik?

Ben benieuwd hoeveel zuiniger mijn 50 liter boiler wordt, met ingaande temperatuur van 30-40 graden uit de ZB. Daarnaast zal ik hem op 65-70 graden zetten wat nog verschillen op kan leveren; op hoeveel graden staat jouw boiler?
De e-boiler is hier ook 50 liter groot en staat op 60 graden ingesteld. De temperatuur van het inkomende water ligt nu tussen de 10 en 25 graden. De keuken heeft geen wtw, de douche wel.
Ik ben ook erg benieuwd naat jouw bevindingen in dit jaargetijden.
Het verbruik wordt overigens geheel afgedekt door de zonnepanelen, ik heb nog ongeveer 500 kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
zo, hij hangt sinds gisteravond. 50 liter boilertje, na de ZB, wordt dus "ge-hotfilled" met door zon- en cv-verwarmd water van ongeveer 30-40 graden. Er zit een 1,2 kW elementje in, en na een stevige douchebeurt gisteravond, vanmorgen en zojuist, heeft ie er al 4,6 kW inzitten.

Er zit een automatische driewegklep tussen die afhankelijk van de temperatuur van de ZB het water langs de e-boiler stuurt, of rechtstreeks naar de CV-ketel. Die moet ik nog programmeren, maar nu staat ie gewoon op handmatig naar de e-boiler.

de regeling zal worden als de ZB hoger is dan 50-55 graden, hij de e-boiler bypasset, daaronder gaat ie eerst langs de e-boiler. hierbij zal ik rekening moeten gaan houden hoe lang het water in de e-boiler stil blijft staan/gebypassed wordt om legionella etc. te killen.

in de mooie periodes zal ik hem leeg laten lopen en afsluiten.

de logging is actief, dus over een paar weken weet ik wat ie ongeveer per maand doet en of het nog drukt op onze gasrekening.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Waarom zou je de eboiler bypassen? Je kan het ook zien als een extra 50 liter buffer. In de zomer is de zonneboiler heet genoeg om problemen te voorkomen. Ik gebruik de 25 liter boiler van de combi-ketel ook nog steeds. 1 x per week opwarmen als de cv even een half uur getest wordt. Gaat al anderhalf jaar goed. Gasverbruik is nihil, nog geen 29 m3 in 2015, inclusief koken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de reden dat ik de 50 liter wil bypassen is dat die altijd warm gehouden moet worden. Dus ook in geval de ZB op temperatuur is. Ik vind het niet logisch om dan electriciteit te verstoken, terwijl de ZB gratis warmte bevat.

Als ik hem niet electrisch warmhoud, dan zal het water langzaam afkoelen, en dat telkens weer nadat de ZB hem weer laadt met heet water.

lijkt me weggegooide kWh's...ik heb helaas maar 300 kWh over per jaar, dus alles wat ik hem warmhoud terwijl de ZB warm genoeg is, is zonde kWh.

toch? of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 17-01-2016 21:38 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is 50l niet te groot? Theorie heb je aan 1 persoon aan water voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wij houden van lang douchen, hebben een kleine die zowat elke dag in bad moet, en een vrouw die evenlang doucht aan het equivalent van de douchetijd van een damesvoetbalteam. en dat vaak 2 keer per dag, omdat ze zich vies vindt na het werk. :+

dus ja, als alles zich netjes verspreid over de dag plaatsvindt, dan is het te groot ja. die douche je nooit leeg natuurlijk. maar als we tegelijk, of achter elkaar douchen, dan is ie ook weer zo leeg :)

overigens heb ik hem eergisteren geisoleerd met glaswol voor ongeveer 90% en in een nacht verbruikt ie ongeveer 200 watt om warm te houden. slaat 1 keer aan. dat is doorgetrokken over 1 dag ruim 600 watt stilstandverlies (nattevingerwerk).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bij dagelijks gebruik en goede extra isolatie valt het afkoelen van de eboiler wel mee. 's Zomers de stekker eruit trekken, de afkoeling is dan nog minder. Gewoon een seizoen testen, aanpassen kan altijd nog. De legionella is al dood in de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
zodra het warmer wordt en de ZB is op temperatuur, zal ik dat eens testen.

Ik ben wel benieuwd naar het vergelijk in verbruik.

Op dit moment zit er 35 kWh in en is de boiler sinds 13-01-2016 in gebruik. er wordt hier ongeveer 3 keer per dag gemiddeld op gedoucht.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vannacht maar 0,061 kWh in de e-boiler gemeten. dat zijn nog eens gunstige stilstandverliezen!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Even een totaalverbruik van januari, gemeten vanaf 13-1-2016 tm 31-1-2016: 88,488 kWh.

50 liter boiler, op ongeveer 60 graden. gemiddeld 2 douches per dag, met om de dag een half bad.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:43 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BenEco schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 00:05:
[...]

Heb je geen prio regeling in je zonneboiler regelaar zitten, dan warmt je 50 liter e-boiler altijd als eerste op bij voldoende zonnetemperatuur, is de ingestelde boven waarde is bereikt gaat de 3 wegklep om naar boiler 2 (bij mij de 380L Atag Q-Solar.) en zakt de temperatuur in de kleine boiler door bv. douche onder de ingestelde waarde dan gaat de klep gelijk weer om en de warmte weer de kleinere boiler in.
ja, die zit er op ja. Als het goed is wel tenminste. ik heb hier ook eens aan gedacht, maar snapte niet hoe dat zou werken. je hebt immers maar 1 solar circuit toch? en die zit op de grote boiler.

hoe moet ik dit voor me zien qua leidingwerk?

binnenkort krijg ik in ieder geval wat extra sensoren zodat ik de temperaturen beter in de gaten kan houden. wellicht heb ik ook nog wat poorten over in de controller voor die sensoren.

[ Voor 38% gewijzigd door fabstar81 op 05-02-2016 14:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vandaag exact 10 minuten gedouched op Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer met douche wtw.
Dat is al lang voor mijn doen. Na 8 minuten heb ik het wel gezien ;-)

Verbruik: 1,12 kWh
Water: 67 ltr (dus 6,7 ltr per minuut totaal)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:55:
Vandaag exact 10 minuten gedouched op Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer met douche wtw.
Dat is al lang voor mijn doen. Na 8 minuten heb ik het wel gezien ;-)

Verbruik: 1,12 kWh
Water: 67 ltr (dus 6,7 ltr per minuut totaal)
1,12/67 = 16,7 Wh/liter.

Ik heb even mijn gegevens van de vorige jaren bekeken. Met de combiketel was het verbruik fors meer, gemiddeld 27 Wh/liter bij 10 minuten douchen. Dit met een inkomende water temperatuur van 9ºC. Geeft maar weer aan dat elektrisch verwarmen energetisch beter is dan gebruik van gas. En met de stijgende gasprijzen wordt het ook economisch aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 733991

Goede avond, ook ik heb stroom over van mijn pv panelen en ook ik over weeg om een boiler te gebruiken voor mijn tap water
Wat ik al doe is ook verwarmen met infrarood warmte panelen. Ik heb er 2 van 700 watt en deze hangen boven mijn zit hoek en eettafel en deze geven heerlijk straling warmte.
Wat je ook kunt doen om je e boiler aan te laten gaan wanneer de zon schijnt is om gebruik te maken met Homewizard deze kunnen schakelingen maken wanneer de zon schijnt dit en vele andere toepassingen. ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:04:
[...]

1,12/67 = 16,7 Wh/liter.

Ik heb even mijn gegevens van de vorige jaren bekeken. Met de combiketel was het verbruik fors meer, gemiddeld 27 Wh/liter bij 10 minuten douchen. Dit met een inkomende water temperatuur van 9ºC. Geeft maar weer aan dat elektrisch verwarmen energetisch beter is dan gebruik van gas. En met de stijgende gasprijzen wordt het ook economisch aantrekkelijk.
dit moet je even uitleggen/voorrekenen. hoe bedoel je energetisch beter dan gas? al mijn berekeningen gaan er nu van uit dat het in ieder geval (veul) duurder is dan douchen op gas. voor mij is het doel om onder de 500 m3 te komen, dus de meerprijs neem ik even voor lief totdat dat doel bereikt is.

Over de metingen, ik zie bij mij een groot verschil tussen korte en lange douchebeurten. korte douchebeurten rond 6/7 minuten zijn 32/31 wh per liter, langere van 20/22 minuten zijn 17/16 wh per liter. bijna een halvering van het wh per liter in een verdrievoudiging van de douchetijd. niet te snappen 8)7

ingaande temperatuur van de doucheWTW is in die gevallen hetzelfde. in 12-13, uit 27-28. wel een verschil in temperatuur zonneboiler. tijdens alle metingen schommelt die rond de 30 graden. met ongeveer 4 graden verschil tussen laagste en hoogste. zal binnenkort even de sheet updaten en delen.

van de 8 metingen die ik nu heb gedaan, gemiddelde douchetijd 11 minuten geeft gemiddeld 23,73 wh per liter.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:31:
[...]

dit moet je even uitleggen/voorrekenen. hoe bedoel je energetisch beter dan gas? al mijn berekeningen gaan er nu van uit dat het in ieder geval (veul) duurder is dan douchen op gas. voor mij is het doel om onder de 500 m3 te komen, dus de meerprijs neem ik even voor lief totdat dat doel bereikt is.
Met energetisch bedoel ik in Wh. Een m3 gas is 9,7 kWh en daar betaal je 66 ct voor. Stroom is per kWh ongeveer 3x zo duur
Over de metingen, ik zie bij mij een groot verschil tussen korte en lange douchebeurten. korte douchebeurten rond 6/7 minuten zijn 32/31 wh per liter, langere van 20/22 minuten zijn 17/16 wh per liter. bijna een halvering van het wh per liter in een verdrievoudiging van de douchetijd. niet te snappen 8)7

ingaande temperatuur van de doucheWTW is in die gevallen hetzelfde. in 12-13, uit 27-28. wel een verschil in temperatuur zonneboiler. tijdens alle metingen schommelt die rond de 30 graden. met ongeveer 4 graden verschil tussen laagste en hoogste. zal binnenkort even de sheet updaten en delen.

van de 8 metingen die ik nu heb gedaan, gemiddelde douchetijd 11 minuten geeft gemiddeld 23,73 wh per liter.
De DWTW heeft ongeveer 1,5minuten nodig om op te warmen. Dat zorgt voor het grote verschil tussen een korte en lange douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:24:
[...]

Met energetisch bedoel ik in Wh. Een m3 gas is 9,7 kWh en daar betaal je 66 ct voor. Stroom is per kWh ongeveer 3x zo duur

[...]

De DWTW heeft ongeveer 1,5minuten nodig om op te warmen. Dat zorgt voor het grote verschil tussen een korte en lange douchebeurt.
met de zonneboiler, zonder e-boiler ertussen kostte een douchebeurt van 5 minuten aan gas 73 liter. ZB zal toen ook ongeveer rond de 30 graden zijn geweest.

met de zonneboiler, mét e-boiler ertussen kost een douchebeurt van 5 minuten aan stroom 1,012 kWh. ZB zal toen ook ongeveer rond de 30 graden zijn geweest.

Zonder ZB denk ik dat je gelijk hebt. Zonder de ZB kostte een douchebeurt van 5 minuten ongeveer 180 liter gas. Dat is omgerekend 9,7 kWh * 0,18 m3 gas = 1,746 kWh aan energie. Nu met de e-boiler (wel met ZB) 1,012 kWh. Is dus een grote factor energetisch beter ja :9~ Jammer dat het wel een factor 3 duurder is uiteindelijk.

Helemaal met de ZB ertussen is het veul duurder electrisch dan met gas. 9,7 kWh * 0,073 m3 = 0,7081 kWh energetische waarde, versus 1,012 kWh nu. Energetisch valt het wel mee, maar qua kosten:

0,073 m3 * 0,58 euro = 4 cent
1,012 kWh * 0,2199 euro = 22,25 cent

5,5 keer zo duur 8)7 Correctie: netto kom je op een ander bedrag uit. ten eerste voorkom je met de electriciteitsinzet de 4 cent; blijft er 18,25 cent over. Daarnaast zou ik voor die kWh 8 cent krijgen want ik heb 300 kWh overschot en nu levert het 21,99 cent op. Dat verschil (21,99-8 = 13,99) is ook bonus, dus 18,25 - 13,99 = 4,26 cent :)

laat dat nou net zoveel zijn als dat het aan gas kost haha

reken ik dit goed uit? :? :F

[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 09-02-2016 15:33 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Buiten de kosten saldeert gas zo slecht :) ik heb een e-boiler om gewoon gas naar elektriciteit te verplaatsen en daarmee zeer ruim onder de 500 m3 uit te komen of zelfs helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gas saldeert lekker niet inderdaad. de e-boiler wordt hier voor precies hetzelfde doel ingezet. echter zit ik niet zeer ruim onder de 500 m3. Hier schommelt de mindergasprognose rond de 500. op dit moment 506, met nog exact 3 maanden te gaan voor de afrekening...

de (eventuele) meerprijs neem ik dan ook voor lief. dat compenseert straks hopelijk als ik in lager capaciteitstarief ga vallen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Als je dit jaar net onder de 500 m3 zit, zul je waarschijnlijk niet in het lagere capaciteitstarief vallen. Zie dat specifieke topic daarover eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:05:
gas saldeert lekker niet inderdaad. de e-boiler wordt hier voor precies hetzelfde doel ingezet. echter zit ik niet zeer ruim onder de 500 m3. Hier schommelt de mindergasprognose rond de 500. op dit moment 506, met nog exact 3 maanden te gaan voor de afrekening...

de (eventuele) meerprijs neem ik dan ook voor lief. dat compenseert straks hopelijk als ik in lager capaciteitstarief ga vallen.
Als je net onder de 500 m3 uitkomt, dan wordt lastig om in het lagere tarief te komen.
Kijk even hier. voor het bewuste topic. De leverancier gebruikt nog één of andere factor. Onder de 450 m3 gas maak je nog een kans. Ik zit nu op een kleine 30 m3, dat is wel zeker....
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:09:
[...]

......

5,5 keer zo duur 8)7 Correctie: netto kom je op een ander bedrag uit. ten eerste voorkom je met de electriciteitsinzet de 4 cent; blijft er 18,25 cent over. Daarnaast zou ik voor die kWh 8 cent krijgen want ik heb 300 kWh overschot en nu levert het 21,99 cent op. Dat verschil (21,99-8 = 13,99) is ook bonus, dus 18,25 - 13,99 = 4,26 cent :)

laat dat nou net zoveel zijn als dat het aan gas kost haha

reken ik dit goed uit? :? :F
Euh... bij een overschot is 1,012 kWh gelijk aan 8,1 ct. Met gas is het 4 ct. Maakt het dus 2x zo duur (toch?).

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 09-02-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mjah...zo kan het versimpeld ook ja. nou ja, 2 x zo duur. ook goed :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:09:
[...]
Vergeet de belastingschuif van gas naar elektra niet (waardoor gas > €0,60 en elektriciteit < €0,20).
Zoek de actuele tarieven bij je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nee, dat maakt het inderdaad nog iets goedkoper. misschien nog neit goedkoper dan gas, maar in ieder geval minder duur(der).

overigens kom ik erachter dat de metingen van de lange douchebeurten (>20min) een beetje vertroebelen omdat de boiler dan leeg is en vervolgens de HR-ketel aan de slag moet. ik heb nog geen metingen daarvan, maar veel kan het niet zijn aangezien het water meestal rond de 35-40 graden al is en maar tot 50 graden opgewarmd hoeft te worden.

maar toch...de metingen kloppen zo niet. alles onder de 20 minuten klopt wel.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Een update voor februari:
135 kWh in de e-boiler gegaan.

Totaal vanaf half januari tot en met februari 244 kWh.

Er is afgelopen jaar vanaf april - december 2015 480 kWh in onze ZB gegaan welke telkens na 1 dag weer was leeggetrokken door de CV. Ik denk dat we met diezelfde aantal kWh in het kleine e-boilertje over diezelfde periode (misschien iets meer kWh) er dan in ieder geval iedere dag van hebben kunnen douchen. De kWh worden dus beter besteed in de e-boiler naar het zich nu laat aanzien.

Then again, we zijn pas anderhalve maand verder :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:10:
Een update voor februari:
135 kWh in de e-boiler gegaan.

Totaal vanaf half januari tot en met februari 244 kWh.

Er is afgelopen jaar vanaf april - december 2015 480 kWh in onze ZB gegaan welke telkens na 1 dag weer was leeggetrokken door de CV. Ik denk dat we met diezelfde aantal kWh in het kleine e-boilertje over diezelfde periode (misschien iets meer kWh) er dan in ieder geval iedere dag van hebben kunnen douchen. De kWh worden dus beter besteed in de e-boiler naar het zich nu laat aanzien.

Then again, we zijn pas anderhalve maand verder :+
Hier is in februari 140 kWh in de boiler verdwenen. Nog wel wat veel, maar met een overschot van iets meer dan 700 kWh is het niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Hier "maar" 300 kWh over, maar die zat afgelopen jaar dus al ruim in de ZB. Vandaag 365 dagen terug, heb ik dus nu weer 488 kWh verbruikt. Dat klopt ongeveer wel, 244 e-boiler en 480 kWh in de ZB.

Vanaf mei maar eens opnieuw meten. Wasmachine ook hotfill aangesloten dus hoop mei '16-mei '17 weer op 0 uit te komen. Dit seizoen gaat dat dus niet meer lukken :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:42 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nou, dat zal wel elke maand 0 zijn he tot oktober :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 190% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Daar zijn we weer:

2016kWhgem/dag
Januari88,4884,657
Februari135,6124,676
Maart114,3773,690

[ Voor 78% gewijzigd door fabstar81 op 01-04-2016 10:03 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:43:
Daar zijn we weer:

2016kWhgem/dag
Januari88,4884,657
Februari135,6124,676
Maart114,3773,690
Mooie cijfers, hier heeft de e-boiler 143 kWh opgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
nog steeds teveel hier. vorig jaar 300 in de plus, dit jaar 600 in de min (o.a. door de e-boiler en electrisch element in de ZB). volgende week nog even 4x250 wp neerleggen waarschijnlijk. hopelijk nog wat richting nul dit jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 02-04-2016 00:10 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:07:
[...]

Ligt ook aan de grootte denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:22:
[...]

Ligt ook aan de grootte denk ik.
Het verbruik is, vergeleken met vorig jaar, wat omhoog gegaan. Waarschijnlijk door simpelweg meer verbruik door mijn douche gedrag. Met een overschot van 700 kWh is de prikkel tot bezuinigen een beetje verdwenen. Voorheen douchte ik regelmatig op mijn werk, dat doe ik nu thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kunnen we in de OP een overzicht maken van welke grootte e-boiler iedereen heeft, eventueel aangevuld met informatie over de setup?

wel handig om te vergelijken zonder elke keer topic door te spitten over hoe groot die van die en die ook al weer was...
drielp schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:07:
[...]

het verschil zal te maken hebben met het aantal dagen in maart dat wij gratis konden douchen door de ZB. De automatische driewegklep bypasset de e-boiler als de ZB op een temperatuur is boven de 52 graden (ketel SWW is ingesteld op 50 graden). De e-boiler houdt het water warm op ongeveer 60-65 graden. Zou ik de bypass niet doen, dan komt er tussen 50 en 60 graden (mengventiel op ZB-uit = ongeveer 63 graden) water uit de ZB in de e-boiler wat hij hoe dan ook weer moet verwarmen tot 60-65 graden.

Door de bypass verspil ik die energie dus niet en douchen we op dat moment gratis (vanaf 52+ graden).

[ Voor 60% gewijzigd door fabstar81 op 04-04-2016 10:35 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
kunnen we in de OP een overzicht maken van welke grootte e-boiler iedereen heeft, eventueel aangevuld met informatie over de setup?

wel handig om te vergelijken zonder elke keer topic door te spitten over hoe groot die van die en die ook al weer was...
Goed plan, de mijne staat er op. Geef ze maar door (via pb) dan pas ik de openingspost aan.
het verschil zal te maken hebben met het aantal dagen in maart dat wij gratis konden douchen door de ZB. De automatische driewegklep bypasset de e-boiler als de ZB op een temperatuur is boven de 52 graden (ketel SWW is ingesteld op 50 graden). De e-boiler houdt het water warm op ongeveer 60-65 graden. Zou ik de bypass niet doen, dan komt er tussen 50 en 60 graden (mengventiel op ZB-uit = ongeveer 63 graden) water uit de ZB in de e-boiler wat hij hoe dan ook weer moet verwarmen tot 60-65 graden.

Door de bypass verspil ik die energie dus niet en douchen we op dat moment gratis (vanaf 52+ graden).
Dat is idd een voordeel van de zonneboiler, helaas hier geen plek meer op het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

fabstar81 schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:19:

[...]

Op verzoek :)

Hier de gaskraan al twee jaar dicht. Ongeveer 400 kWh op jaarbasis voor E douchen (2 personen) Laden van de 600 W/ 30 L boiler overdag met Plugwise zodat we bijna altijd op de PV douchen.

In de keuken een 15 L Plieger boiler, lurkt 250 kWh op jaarbasis.

Koken gebeurt op een 7,2 kW inductie kookplaat, super hoge WAF (en MAF), op jaarbasis c.a. 150 a 200 kWh
De douchekop heb ik met een restrictie plaatje terug geknepen op 3 L/min. Het waterverbruik is zwaar teruggelopen, van 90 m3 jaar naar 50 m3 jaar.

Dit was in het begin wel even wennen, maar na een tijdje ben je er aan gewent, de vrouw des huizes gaat gelukkig mee. Heb wel getwijfeld of een 50 L niet beter was, dan zou het ietsje luxer kunnen, maar daar was net te weinig ruimte voor. Ook een douche WTW is hier zeer moeilijk inpasbaar dus die gaat er niet komen.
Huis is uit 1972.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Daar zijn we weer:

2016kWhgem/dag
Januari88,4884,657
Februari135,6124,676
Maart114,3773,690
April70,3042,343

je ziet bijna halvering van het verbruik. dit komt natuurlijk doordat de zonneboiler de e-boiler bypassed als de ZB 54+ graden is. _/-\o_

op naar de 0 in mei...moet wel dat weer meewerken. :F
BenEco schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:33:
Verbruik van de 150L OEG boiler met 3kW element 01 t/m 30 April 2016:

2016kWhgem/dag
Januari0,00,0
Februari0,00,0
Maart23,00,0
April22,00,0

Dit is inclusief verbruik ZB pomp en regelaar SR618C6. (zitten op dezelfde groep / kWh meter. :) )
dat is wel heel zuinig zeg...de zon doet zeker veel op zo een kleine 150 l boiler?

[ Voor 63% gewijzigd door fabstar81 op 01-05-2016 00:55 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 106% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
heb ik het nou goed begrepen dat je de WP de grote boiler laat opwarmen, de zon de kleine eerst daarna de grote?

ik zit nog eens te kijken naar een kleine boiler met spiraal, maar kleinste is 80 liter van Lemet a 324 euro |:( en dat kan ik niet kwijt...50 liter met 1 spiraal zou mooi zijn :+ hoewel de 50 liter nu al best snel "op" is als we met zijn drieën douchen...

maar volgens mij bestaat die niet.

[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 01-05-2016 00:58 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Ik was helemaal vergeten de cijfers voor april te vermelden.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hxt7hc.jpg
(ik ben de link kwijt van Anton's scriptje)

Het verbruik is flink gedaald, ons douche gedrag niet echt. De hogere inkomende watertemperatuur heeft toch een flinke invloed op het verbruik.

Vorige week de laatste 4 (zonne)paneeltjes op het dak gelegd. Met het mooie weer van de afgelopen dagen wordt al voor acht uur 's ochtens al genoeg opgewekt om de boiler op de warmen. Het wordt dan eigenlijk gewoon een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het valt me op dat in maart ik al "veel" minder verbruik, zal dat dan toch al door de ZB komen? voor april verwacht ik het wel, maar maart...dat was ook niet erg een goede maand.

ik heb afgelopen maand ook 4 paneeltjes bijgelegd. inderdaad merk je dat de omvormer in de ochtend al weer een kWh extra heeft binnengeharkt tov de set voor de 4 extra. maar warm jij de boiler echt pas vanaf bepaald moment op?

die van mij staat gewoon dag en nacht aan en warmt op, op mate van temperatuur.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Hier staat de boiler ook altijd "aan". De douche wordt voornamelijk 's octends gebruik, afkoelen gaat heel langzaam door de extra isolatie. Vrijwel geen stroomverbruik 's nachts.

Eigenlijk moet er nog een soort regeling op dat alleen tussen 08:00 uur en 17:00 uur de boiler mag opwarmen. Maar ik heb nog een flink aantal klussen te doen en dit heeft voorlopig nog geen prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
oooow, ja, hier ook 24/7 aan. behalve als de ZB tussen de 53 en 67 graden is. dan gaat het SWw direct naar de ketel en bypasst die de e-boiler. boven de 68 graden gebruik ik het boilertje als extra opslag. kost dan ook geen electriciteit als er 68 graden het e-boilertje in gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 08-05-2016 08:24 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:06:
[...]

Op verzoek :)

Hier de gaskraan al twee jaar dicht. Ongeveer 400 kWh op jaarbasis voor E douchen (2 personen) Laden van de 600 W/ 30 L boiler overdag met Plugwise zodat we bijna altijd op de PV douchen.

In de keuken een 15 L Plieger boiler, lurkt 250 kWh op jaarbasis.

Koken gebeurt op een 7,2 kW inductie kookplaat, super hoge WAF (en MAF), op jaarbasis c.a. 150 a 200 kWh
De douchekop heb ik met een restrictie plaatje terug geknepen op 3 L/min. Het waterverbruik is zwaar teruggelopen, van 90 m3 jaar naar 50 m3 jaar.

Dit was in het begin wel even wennen, maar na een tijdje ben je er aan gewent, de vrouw des huizes gaat gelukkig mee. Heb wel getwijfeld of een 50 L niet beter was, dan zou het ietsje luxer kunnen, maar daar was net te weinig ruimte voor. Ook een douche WTW is hier zeer moeilijk inpasbaar dus die gaat er niet komen.
Huis is uit 1972.
Kan je met die 30 liter met zijn 2e achter elkaar douchen? Of is hij bij de eerste al leeg? Ik wil het gaan proberen met een daalderop 30 liter, met een mengventiel krijg ik dan toch wel een 50liter warm hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
met discipline is alles te doen natuurlijk. Hier persoonlijk is de boiler van 50 liter al snel leeg als je met 2 achter elkaar doucht. 50 liter geeft ongeveer 15-20 minuten douchen. wel met ingaande temperatuur van altijd 30+ graden uit de ZB.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:25:
met discipline is alles te doen natuurlijk. Hier persoonlijk is de boiler van 50 liter al snel leeg als je met 2 achter elkaar doucht. 50 liter geeft ongeveer 15-20 minuten douchen. wel met ingaande temperatuur van altijd 30+ graden uit de ZB.
Klopt, afhankelijk van doorstroom hoeveelheid, temperatuur boiler, douche temperatuur en tijd van douchen valt of staat zo'n boiler.
Nou wil ik uitgaand boiler water wel door de cv laten gaan, dus leeg neemt de cv het over. Aanvoer van de boiler word voorverwarmd met de wp (winter).
Maar ik vroeg me af hoeveel 40-45 graden water je uit een 30 liter boiler krijg met een 80-85 graden en een mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Op Google kan je verschillende sites vinden met calculators om dat uit te rekenen. Relaxed als je dat boilertje overigens kan opstoken tot 80-85, mijne gaat tot max 65 of zo.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dank, ik ga eens zoeken,
85 is max hoor op standje 3, 65 graden is minimaal zelfs. Het is een daalderop duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:22:
[...]

Kan je met die 30 liter met zijn 2e achter elkaar douchen? Of is hij bij de eerste al leeg? Ik wil het gaan proberen met een daalderop 30 liter, met een mengventiel krijg ik dan toch wel een 50liter warm hoop ik.
@ Rol-Co

Hier doen we dat al bijna 2 jaar beide achter elkaar, wel heb ik de flow terug geknepen naar 3,5 a 4 L/min met eer rubber restrictie plaatje met een gat van 3 mm of 2,5, dat ben ik vergeten. (tussen kraan en slang)

Dit lijkt weinig, met met een goede douchekop went het echter snel, en geen WAF klachten.
Setpoint c.a. 70 C, wel heb ik hem goed ingepakt met 30 mm polystereen plaat, en bubbeltjes alu folie, in een kast van 18 mm MDF. Stilstand verlies is nu 0,4 kWh/dag. Wij douchen beide met 1 a 1,4 kWh/dag inclusief stilstand verlies. Douchetijd schat ik 3 minuten. Kan nog ietsje langer, een lading vanaf 10 C is c.a. 2 kWh.

Het is een nacht stoom type (Inventum-EDR 30) dus slechts 650 W vermogen. Met Plugwise geef ik hem vrij tussen 11.30 h en 16.00h, om zoveel mogelijk uit de PV te trekken. Ik denk dat we wel 90 % op de zon douchen zo.
Wil je ietsje luxer, pak dan de 50 L versie, ook in 650 W verkrijgbaar. Is er visite dan een "overrule in" op de hand.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bAySoPsl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 08-05-2016 11:05 . Reden: Plaatje erbij ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dank je gasschuif
Ik heb de 30 l duo al in huis, en net als jij ga ik die extra inpakken. En door zijn 2 elementen in de nacht op temp houden met 450W (6,5h warmtijd) en overdag doorwarmen met 1950W. (1,5h warmtijd)

Het word misschien nog wat spannend, een douchebeurt is hier in huis al snel een minuut of 8 en met een 6 liter p/m dus 48 liter voordat de cv bij komt.

Het zal wel een beetje tunen worden voor een tijdje, ik verwacht nog niet snel gas loos te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:33:
Dank je gasschuif
Ik heb de 30 l duo al in huis, en net als jij ga ik die extra inpakken. En door zijn 2 elementen in de nacht op temp houden met 450W (6,5h warmtijd) en overdag doorwarmen met 1950W. (1,5h warmtijd)

Het word misschien nog wat spannend, een douchebeurt is hier in huis al snel een minuut of 8 en met een 6 liter p/m dus 48 liter voordat de cv bij komt.

Het zal wel een beetje tunen worden voor een tijdje, ik verwacht nog niet snel gas loos te worden.
Toevallig heb ik eergisteren Eneco gebeld, en de opdracht gegeven de gaskraan van een slotje te voorzien :*)
Kreeg al 165 Euro terug. Maandbedrag nu nihil. :) Gebeurt binnen 10 dagen melde de dame.

Vergeet nog te vermelden dat er hier een Amphiro A1 flowmeter in de doucheslang is gemonteerd, kan ik je echt aanraden. (meet temp, liters verbruik en kWh van een douchebeurt.)

Een spectaculaire daling van het warm water verbruik was het gevolg 8)

Om zoveel mogelijk uit de PV te laden kun je wellicht alleen het 450 W element toepassen ?
Of is dat "gezin technisch" niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 08-05-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Toevallig heb ik eergisteren Eneco gebeld, en de opdracht gegeven de gaskraan van een slotje te voorzien :*)
Kreeg al 165 Euro terug. Maandbedrag nu nihil. :) Gebeurt binnen 10 dagen melde de dame.

Vergeet nog te vermelden dat er hier een Amphiro A1 flowmeter in de doucheslang is gemonteerd, kan ik je echt aanraden. (meet temp, liters verbruik en kWh van een douchebeurt.)

Een spectaculaire daling van het warm water verbruik was het gevolg 8)

Om zoveel mogelijk uit de PV te laden kun je wellicht alleen het 450 W element toepassen ?
Of is dat "gezin technisch" niet mogelijk.
Zo'n flow meter heb ik inderdaad al eens voorbij zien komen maar vond ze aan de prijzige kant, iets van 120,- meen ik mij te herinneren?
Wel leuk, zeker voor de kids die wel de neiging hebben om gewoon nog ff "te staan". :)

Alleen het 450W? Wat is het voordeel? Tussen 07:00-23:00 mag hij best even vol gas met 1950W tot hij op temperatuur is toch, kost niets meer en staat hij maar weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Zo'n flow meter heb ik inderdaad al eens voorbij zien komen maar vond ze aan de prijzige kant, iets van 120,- meen ik mij te herinneren?
Wel leuk, zeker voor de kids die wel de neiging hebben om gewoon nog ff "te staan". :)

Alleen het 450W? Wat is het voordeel? Tussen 07:00-23:00 mag hij best even vol gas met 1950W tot hij op temperatuur is toch, kost niets meer en staat hij maar weer klaar.
FF googelen, heb destijds c.a. 65 Euro betaald incl. verzenden. Voor de (kleine) kids is er de "smeltende ijsbeer" op het display.

De B1 kost hier 80 euro (blauwe tandjes) De A1 70 euro.
https://www.amphiro.com/produkt/amphiro-b1-connect/

Voordeel van 450 W en overdag laden is dat je dan bijna altijd geheel op de PV laad, nu nog niet nodig maar wellicht na aanpassen van het salderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ja, hier de A1
http://m.ebay.de/itm/Amph...-/162061800531?nav=SEARCH

Ja bij einde salderen kan de 450 handig zijn in de winter, voor nu maakt het niet uit, van 10-17:00 meestal wel boven de 2000W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gasschuif schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:00:
[...]

FF googelen, heb destijds c.a. 65 Euro betaald incl. verzenden. Voor de (kleine) kids is er de "smeltende ijsbeer" op het display.

De B1 kost hier 80 euro (blauwe tandjes) De A1 70 euro.
https://www.amphiro.com/produkt/amphiro-b1-connect/

Voordeel van 450 W en overdag laden is dat je dan bijna altijd geheel op de PV laad, nu nog niet nodig maar wellicht na aanpassen van het salderen wel.
€65,- voor een stukje bewustwording, dat vind ik nog aardig duur :/
Ik kijk wel eens naar het verschil in verbruik tussen een douchebeurt van mij , of van mijn vrouw.
Alleen door aan te geven dat zij ruim twee maal zoveel verbruikt om "schoon" te worden helpt al aardig goed.

Ik geloof niet dat ze zich ook maar een seconde druk zou maken om een display aan de douchekop.
En als ik dan zou vertellen dat hij €65 kost, dan zou ze mij zeker voor gek verklaren.
Met als resultaat dat ze eindeloos zou blijven douchen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 08-05-2016 13:54 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Oxellaar schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:51:
[...]

€65,- voor een stukje bewustwording, dat vind ik nog aardig duur :/
Ik kijk wel eens naar het verschil in verbruik tussen een douchebeurt van mij , of van mijn vrouw.
Alleen door aan te geven dat zij ruim twee maal zoveel verbruikt om "schoon" te worden helpt al aardig goed.

Ik geloof niet dat ze zich ook maar een seconde druk zou maken om een display aan de douchekop.
En als ik dan zou vertellen dat hij €65 kost, dan zou ze mij zeker voor gek verklaren.
Met als resultaat dat ze eindeloos zou blijven douchen :+
Gasschuif heeft 32 jaar met velerlei metertjes gewerkt (hele grote en hele dure.....) Volledig offtopic natuurlijk maar dat terzijde,

In die tijd is er een lichte aflees verslaving opgetreden, gaat ook nooit meer over 8)
Om die verslaving af en toe in te vullen komen er metertjes in huis, niet zo heel duur.... en veelal tweede hands :) . De WAF grijpt af en toe in om het niet te gek te laten worden, dus ja wat is duur ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
einde van mei komt er weer aan, en helaas toch heel wat kWh erin gepompt...tot nu toe 28,006 kWh al. en dat voor de maand mei |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

fabstar81 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:47:
einde van mei komt er weer aan, en helaas toch heel wat kWh erin gepompt...tot nu toe 28,006 kWh al. en dat voor de maand mei |:(
Hoeveel kWh kost een e-boiler per jaar ongeveer om met gezin (2volv, 2kids) normaal/kort te kunnen douchen, zo nu en dan half bad.

Ik lees 9,7kWh per kuub gas. Ik verstook iets over de 20kuub per maand met de cv. (alleen warm water) dus dan zou ik op circa 194kWh per maand komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Atomic2005 op 25-05-2016 16:27 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Atomic2005 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:12:
[...]

Hoeveel kWh kost een e-boiler per jaar ongeveer om met gezin (2volv, 2kids) normaal/kort te kunnen douchen, zo nu en dan half bad.
dat proberen we met zijn allen hier in dit topic inzichtelijk te maken. volgens mij is er nog niemand met een vol jaar aan logging. ik persoonlijk pas vanaf half janauri...

weet niet of ik sowieso goeie graadmeter ben, hangt nog een ZB voor met altijd minimaal 30 graden uit die de e-boiler voedt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Atomic2005 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:12:
[...]

Ik lees 9,7kWh per kuub gas. Ik verstook iets over de 20kuub per maand met de cv. (alleen warm water) dus dan zou ik op circa 194kWh per maand komen.
In 2015 was het jaarverbruik van twee personen ongeveer 1300 kWh. Het hangt echter af van je douchegedrag. Maar ik zat voorheen ook op zo'n 20 m3 per maand ('s zomers) dat de 1300 kWh best wel eens zou kunnen kloppen.

Hieronder ons verbruik van de afgelopen maanden. (In juni waren we een paar weekjes op vakantie.)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/il9ca1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 25-05-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:33:
[...]

In 2015 was het jaarverbruik van twee personen ongeveer 1300 kWh.
het is dat we pv overschot hebben, anders is het natuurlijk belachelijk veel extra kWh op de meter. haha.

heb je al eens een vergelijking gedaan over een jaar heen qua "kosten" vergeleken met gas?

12*20m3 = 240m3 * 0.60 = 144 euro
1300 kWh * 0.20 = 260 euro

zoiets?

even los dat je die stroom toch al over hebt...

of, jij zei volgens mij 700 kWh over te hebben, dus je betaalt van die 1300 maar de helft, dus zeg 130 euro. is het dus om het even maar wel milieubewuster :+

[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 26-05-2016 15:49 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik had afgelopen jaar ongeveer 4000 kWh opgewekt met PV. Ons normale verbruik zonder eboiler is ongeveer 2200 kWh. De e-boiler verbruikte 1300 kWh, dus 500 kWh teruggeleverd tegen 8 ct/kWh. Eind april nog 800 Wp bij gelegd (iets met verslaving, ruimte en middelen). Volgend jaar dus ongeveer 1200 kWh over. Misschien ooit nog een L/L warmtepomp, daar kunnen dan mooi die 1200 kWh in.

Ik ga uit van 8 ct/kWh, dat is wat ik van Essent krijg voor mijn overschot. Naar tvt kijk ik niet echt, een hobby/verslaving mag geld kosten :)

[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 26-05-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:27:
Daar zijn we weer:

2016kWhgem/dag
Januari88,4884,657
Februari135,6124,676
Maart114,3773,690
April70,3042,343

je ziet bijna halvering van het verbruik. dit komt natuurlijk doordat de zonneboiler de e-boiler bypassed als de ZB 54+ graden is. _/-\o_

op naar de 0 in mei...moet wel dat weer meewerken. :F

[...]
2016kWhgem/dag
Januari88,4884,657
Februari135,6124,676
Maart114,3773,690
April70,3042,343
Mei45,3741,464

helaas, geen 0 dus in mei -O- slechte meimaand...vorige jaar was de kachel al sinds half maart uit. dit jaar zelfs in mei nog beetje gasverbruik. is maar kleine 4 m3 voor 1 dagje verwarming en deels wat naverwarming van SWW.

evengoed toch bijna weer een halvering van april. :w

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Mooie cijfers....

Zonder zonneboiler maar wel met dwtw is mei niet anders dan april.

2016 kWhper dag
Januari 161 5,19
Februari 140 4,83
Maart 143 4,61
April 112 3,73
Mei 112 3,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BenEco schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:08:
[...]

Verbruik van de 150L OEG boiler met 3kW element Mei 2016:

2016kWhgem/dag
Januari0,00,0
Februari0,00,0
Maart23,00,0
April22,00,0
Mei23,00,0

Dit is inclusief verbruik ZB pomp en regelaar SR618C6. (zitten op dezelfde groep / kWh meter. :) )
januari en februari niks? komt dat omdat je de 150 liter pas in maart heb geinstalleerd, of was het toen zo zonnig dat de zon de boiler goed verwarmd heeft?

verder wel interessant om te zien dat je in april/mei hooguit een halvering hebt van mijn verbruik. jammer dat het niet erg te vergelijken is omdat ik mijn ZB pomp/controller niet apart kan loggen.

ik wil nl een business case maken voor die 80 liter e-boiler met 1 spiraal. als me dat hooguit 20 kWh per maand als het koud is bespaart dan is het niet zo goeie business case. 324 euro is zo wel langzaam terug verdiend. moet ik natuurlijk wel ook het minimale gasverbruik meerekenen.

50 liter e-boiler is iig bijna dagelijks te weinig vanwege badje en tegelijkertijd douchende vrouw en stookt de ketel toch nog iets gas bij. niet veel, maar toch weer iets. en dat wil ik nou net weg hebben. grrrr

[ Voor 28% gewijzigd door fabstar81 op 01-06-2016 11:11 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
-

[ Voor 104% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat kostte de 150 liter?
zie dat een lemet 534 euro kost. dat zou in onze situatie genoeg moeten zijn.

met wat geluk en overtuigingskracht kan ik met zo een boiler SWW en CV scheiden en een WP aansluiten op de ZB, ooit.

wordt dan wel weer een leuke installatie, eerst de 150 liter laten opwarmen door de collectors, vervolgens warmte overhevelen naar de 350 liter. hoe dat dan weer in zijn werk gaat geen idee....

als ik een kleinere boiler neem voor SWW met spiraal, dan komen er 2*24 HP op 80, 100, 120 of 150 liter. afhankelijk wat ik zou kiezen. Mits het uberhaupt past in het ketelhok....de 50 liter e-boiler paste maar net.
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2383_zpsvylynhhc.jpg

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste